Ik kan ook wel wat advies gebruiken om de puntjes op de ï te zetten voor ik de definitieve aanschaf doe.
Mijn use case:
- +- 0,5-2x per week een vrijetijdsritje van 20-50km.
-vlak, open polderlandschap all around.
-budget 3000-3600 max. Minder is beter maar extra's die "no brainer" zijn of zorgen voor langere levensduur / minder onderhoud neem ik graag mee.
-Ik vind fietsen in de maximale ondersteuningsstand het fijnste en zit bijna altijd rond de 25 km/h (m.u.v. harde tegenwind).
-Ik heb een hekel aan onderhoud (zelfs een bandje plakken laat ik de FM doen) en wil de fiets voor zo lang mogelijk kunnen gebruiken (10+ jaar zou fijn zijn). Als dat een meerprijs rechtvaardigt dan is dat prima.
Ik zat te kijken naar de Cortina E-common, belt drive Bafang M420 80Nm Nexus 8 750Wh (
https://www.cortinafietse...s/product/CECO8GBBMMH61DG)
Nadat ik bij de FM langs ben geweest denk ik daar anders over.:
-FM heeft Bafang de deur uit gedaan. (storingen, verkrijgbaarheid onderdelen, kwaliteit)
-FM geeft aan dat de Nexus 8 niet geschikt is voor een 80Nm middenmotor, zeker gezien ik graag in max ondersteuning fiets.
(Mede) daarom heb ik mijn ogen op een Velo de Ville AEB800 of AEB890 en wel hierom:
-Levertijd eind Mei (gelukje).
-FM is dealer.
-rechtop model met mogelijkheid om een iets actievere houding te creëren.
-Veel e-bikes zijn voor herenmodellen enkel verkrijgbaar in saaie donkere kleuren als zwart, donkerblauw of grijs. Bij zo'n dure fiets wil ik ook een mooie fiets die gezien mag worden, dus een felle kleur! Bij VDV kan ik kiezen uit heel veel kleuren in glans of mat en ik heb mijn zinnen al gezet op de prachtige matte "Mellon Yellow" kleur.
-Bosch performance midden motor met Intuvia scherm. Tijdens testritten met veel tegenwind merk ik dat de performance motor (65Nm) een stuk meer pit heeft dan de active line plus (50Nm) en voor 100 euro meerprijs denk ik daar zeker geen spijt van te krijgen.
-Nexus 5 naaf. Ik had liever een Nexus 8 (ook weer 50 euro goedkoper), maar FM geeft aan dat die is geknepen tot 50Nm i.c.m. een Performance motor.
-standaard Shimano schijf MT200 remmen met 160mm schijven.
-Ongeveerde voorvork. Standaard is een RST Volant geveerde vork. Ik hoor vaak dat "standaard coil spring" geveerde voorvorken niet zo goed zijn (extra onderhoud, matige kwaliteit en extra gewicht al maakt dat laatste minder uit op een e-bike). Gezien het platte polderlandschap met bijna overal goed asfalt/beton, lijkt me ongeveerd beter. Ongeveerd is ook nog eens meegespoten in framekleur wat de fiets veel mooier maakt,
-standaard Bosch powertube 400wh.
-standaard 2A lader. 4A (+26 euro) of 6A snellader (+69 euro) lijkt me onnodig gezien mijn use-case. En langzamer laden = minder accu degradatie toch?
prijs: 3195 euro.
Nu mijn adviesvragen:
-Standaard bandjes zijn Schwalbe Delta Cruiser Plus 50-622. Is een upgrade naar Marathon E Plus 50-622 voor 59 euro extra de moeite waard, gezien mijn gebruik of zijn de standaard banden dikke prima?
Welke van de volgende keuzes zouden jullie maken?
- Gates riem i.p.v. ketting (+285 euro) en upgrade 400>500Wh accu (+200 euro). Het idee van een riem spreekt me erg aan, maar gezien mijn use-case vraag ik me af of het iets toevoegt anders dan hoe de fiets oogt. Een grotere accu stelt me in staat de fiets makkelijker tussen 20-80% opgeladen te houden voor / na gebruik en zorgt voor minder degradatie / langere levensduur (minder laadcycli) , dus dat klinkt als een no-brainer. Klopt dit?
-"gewone" ketting maar upgrade accu van 400>625Wh accu (+400 euro). Zelfde argumentatie als hiervoor.
-Geen extra opties.
Waar zouden jullie voor kiezen? Ik ben bang dat ik op termijn spijt ga krijgen als ik de keuze maak om geen accu upgrade te nemen.
Zitten er nog gaten in mijn argumentatie / zie ik iets over het hoofd?
alvast bedankt!