Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 66 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:33:
Dat het zompig fietst is misschien wel een goede beschrijving.

Ik ga de Charger 3 proberen een paar dagen proberen. Het is sowieso een totaal andere fiets dan wat ik nu heb.

Charger 3
Bosch Speed motor met Enviolo naaf
Big Ben Plus banden 27.5"
Vering aan de voorzijde
Vering onder het zadel.

Batavus Dinsdag E-Go 2018
Yamaha PW80 met dongle
Nexus 8 naaf.
28" 622 banden (standaard fietsbanden maat dus)
Geen enkele vorm van vering.
Een paar kilo lichter dan de Charger 3

In vergelijking met de Batavus voelt de Charger sowieso al wat zompig aan. En dan hebben we het niet over de naaf gehad.

Persoonlijk hou ik wel van een fiets met knetterharde banden en zonder elke vorm van vering.
Je merkt gewoon goed dat tijdens het trappen een deel van je eigen trapenergie verdwijnt in de dingen als ballonbanden en vering.

Het "schakelen" van de Enviolo is ook nog een dingetje.
Ze claimen dat het naadloos is en dat je tijdens het fietsen gewoon aan de hendel kan draaien. Dat klopt wel. Echter, het onder belasting schakelen gaat niet bepaald makkelijk. Je moet eigenlijk de kracht even van de pedalen halen. Dan schakelt de Enviolo enorm veel makkelijker. Alleen om die reden ontgaat mij het hele nut van de Enviolo
Beetje meer lucht in de banden dan , in principe rijden bredere banden niet zwaarder ( hebben ze onderzoek naar gedaan bij de Fietsersbond)
En je kunt rechts de schakelaar op de voorvork op stand niet veren zetten of meer lucht in de voorvork , maar dat moet met een apart pompje dat je bij de fiets krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Bij de korte proefrit waren de banden tussendoor al een keer extra opgepompt. Leek wel effect te hebben. De vering vastzetten is inderdaad een goed idee om uit te proberen.

Het oppompen van de vering, gaat niet via een autoventiel? Dan kan je het toch met iedere pomp doen die genoeg druk kan leveren.

[ Voor 27% gewijzigd door Athome op 30-04-2021 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 20:30:
Bij de korte proefrit waren de banden tussendoor al een keer extra opgepompt. Leek wel effect te hebben. De vering vastzetten is inderdaad een goed idee om uit te proberen.

Het oppompen van de vering, gaat niet via een autoventiel? Dan kan je het toch met iedere pomp doen die genoeg druk kan leveren.
Nee gaat nogal wat bar in en heb je echt apart pompje voor nodig , krijg je erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:49
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:59:
Ik ben momenteel aan kijken naar een nieuwe E-bike.

Het volgende staat op het lijstje:

Remmen:
De vaak gemonteerde schijfremmen. 160mm met Shimano 200 serie klauwen voldoen niet. Die heb ik al een paar keer lek geremd (gewoon te hard remmen iedere keer). Als eens vervangen door 180mm remschijf en de Shimano 400 serie klauwen. Dit gaat beter maar is nog steeds niet het niveau wat ik wil zien.
Remmen met 4 zuigers en 180mm of zelfs 200mm nemen

De goedkopere Shimano zuigers zijn eigenlijk vrijwel hetzelfde, alleen de hendel wijkt af. Ik heb op de MTB wel goede ervaringen met 200 en 400 double piston, maar

- Ik ben niet zwaar
- Rij alleen op de Utrechtse Heuvelrug.
- Rij op eigen kracht en ga gewoon niet zo hard meer als vroeger(neem sowieso geen risico's)

Net nog even gechecked en één van de meest technisch onderlegde (en afgrijselijke hardrijder) Nederlandse MTB'ers vind de 400 ook prima voor MTB'en in Nederland, maar dat is iets anders dan hard op de weg rijden.

De 400 is er ook in 4 piston dat zal wel helpen, maar in jouw geval is het wel een idee om SLX of zelfs Zee remmen te monteren. Die hebben servowave wat ze (voor mijn gevoel, gedeeld door anderen) ietsje sponziger maken, wat in geval van Shimano wel fijn is want die goedkopere zijn wel heel erg on/off.

Ik zou niet duurder gaan dan SLX of Zee, dan heb je technisch alles wel, duurder wordt toch vooral lichter *big shrug*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De 400 heb ik aan de voorzijde bewust ook als 4-zuiger versie gemonteerd. Achter nog gewoon 160mm met 2 zuiger versie uit de 200 serie. Achterrem is wat minder belangerijk.
De 4-zuigers is inderdaad duidelijk beter. Maar de Magura MT5 op de Riese und Muller toch het toch een stuk beter.

Het on/off gevoel klopt inderdaad wel maar daar heb ik totaal geen problemen mee. Ik vind het directe sowieso wel prettig. Kan ik toch altijd nog wel goed doseren.

[ Voor 22% gewijzigd door Athome op 30-04-2021 21:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 19:33:
Persoonlijk hou ik wel van een fiets met knetterharde banden en zonder elke vorm van vering.
Je merkt gewoon goed dat tijdens het trappen een deel van je eigen trapenergie verdwijnt in de dingen als ballonbanden en vering.
Dat is verbeelding. Te harde banden geven wel roadbuzz wat doet denken aan snelheid, maar leveren verlies op.

Ga ook maar na, probeer maar eens je velg te rollen zonder band, enorm veel weerstand. Zelfs als je het op een gladde keukenvloer doet ga heel veel je verlies krijgen. Uiteraard is er een optimum, maar doorgaans pompen mensen (en zeker FM's) banden te hard op.

https://www.renehersecycles.com/tire-pressure-take-home/

Betreft rolweerstand rollen brede banden lichter, maar zijn zwaarder en pakken meer luchtweerstand (dus geen tractorbanden monteren^^).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-09 18:34
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:59:
Ik ben momenteel aan kijken naar een nieuwe E-bike.
[...]
Remmen:
De vaak gemonteerde schijfremmen. 160mm met Shimano 200 serie klauwen voldoen niet. Die heb ik al een paar keer lek geremd (gewoon te hard remmen iedere keer).

Motor:
De 25 km/u grens is dramatisch laag. Rij dus momenteel met een dongle. Kan dit voor de volgende fiets weer doen maar eigenlijk wil toch voor een Speed-Pedelec gaan. Zit ik in ieder geval safe en heb ik eisen voor de remmen waarschijnlijk ook opgelost.
Prima plan voor de remmen. Volgende bedoel ik niet als reactie daarop. Weet wel dat hydraulische remmen niet kunnen gaan lekken van hard knijpen als alles goed gemonteerd zit.

Kijk ook eens naar een Flyer Upstreet 5 HS. Verder Stromer en RM inderdaad de logische kandidaten voor een SP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
LoekieLeeuw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:44:
Ik ben ook aan het rondkijken voor de eerste e-bike voor ons beide
Heb een eerste testrondje gemaakt op de Victoria eTrekking 5.5, beviel prima.

Na wat rondzoeken kwam ik eigenlijk op deze opties uit tot nog toe.
- Victoria eTrekking 5.5
- Gazelle Paris C7

Gazelle is voor mij een bekendere naam, maar beiden hebben dezelfde motor en naaf welke volgens mij dikke prima zijn als ik het zo lees.

Zijn dit soort fietsen een prima keuze of kan ik voor ~€2000 beter op zoek naar wat anders?

Het is vooral bedoeld voor woon-werk 5km enkele reis voor de vrouw
En misschien dat ik er ook wel mee naar het werk ga, maar dat is 25km enkele reis.
Voor de rest zo nu en dan recreatief rondje.
Voor 2000 euro is een Bosch systeem naar mijn mening precies het beste wat je kunt nemen. Beide fietsen zijn prima. Victoria is een groot Duits merk dat niet onder doet voor Gazelle en vaak net iets betere onderdelen biedt dan gelijk geprijsde modellen van Nederlandse merken. Een 400Wh accu is nog wel een logische upgrade als dat voor jou gebruik handig is. Verder kom je met schijfremmen en sterkere motoren etc die hier veel worden genoemd snel 400-600 euro duurder uit (mits zelfde kwaliteit merk). Dat is niet nodig en afhankelijk van je budget.

Kortom: goede selectie, kies wat jou past tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:12:
De 400 heb ik aan de voorzijde bewust ook als 4-zuiger versie gemonteerd. Achter nog gewoon 160mm met 2 zuiger versie uit de 200 serie. Achterrem is wat minder belangerijk.
De 4-zuigers is inderdaad duidelijk beter. Maar de Magura MT5 op de Riese und Muller toch het toch een stuk beter.

Het on/off gevoel klopt inderdaad wel maar daar heb ik totaal geen problemen mee. Ik vind het directe sowieso wel prettig. Kan ik toch altijd nog wel goed doseren.
Ik ben wel een Shimano fan qua schijfremmen (minste gezeik), iets minder dol op Magura, maar dat zijn ook prima remmen. En ik hou ook wel van dat directe gevoel ;)

SRAM ben ik nooit fan van, de strategie van: "er gaat veel stuk, maar we vervangen het no questions asked" is niet aan mij besteed. En ik ven minerale olie wel wat makkelijker dan DOT.

Hope/Hayes/Formula ken ik niet, moet op zich wel erg goed spul zijn, maar lastiger te vinden en/of erg duur.

Als je echt goed spul wil: Trickstuff. Leuke prijzen >:)

Alle gekheid op een stokje, je kan dus ook een stel MT'5s monteren, maar dat is al snel 200 euro. Op zich ben ik wel iemand die dat dan ook zou doen als het me echt irriteert :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
LoekieLeeuw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:44:
Ik ben ook aan het rondkijken voor de eerste e-bike voor ons beide
Heb een eerste testrondje gemaakt op de Victoria eTrekking 5.5, beviel prima.
Als je FM in de buurt die heeft is dat een prima merk. De Gazelle is een zelfde soort fiets en is als je FM die kan levren ook prima.

Ik heb een lichte voorkeur voor het accu op het frame, niet vanwege gewichtsverdeling (IMHO een onzinverhaal), maar omdat je dan een kortere kabelboom hebt. Maar ik zou er mijn keuze niet op laten afhangen.

Magura velgremmen gaan voldoen en in deze prijsklasse (en verhitte markt) ga je sowieso niet zoveel keus hebben.

Overigens wel goed om te zien dat de 2000,- adviesprijs nu ook al dit soort fietsen oplevert, daar kan je alleen maar blij van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:55:
[...]Ik gun mijn FM hun marge zoals @roffeltjes zou beamen en daar geef ik hem gelijk in. Je moet ook kijken naar het aftersale-aspect. Een FM die de marge gunt zal sneller bereid zijn je te helpen als er iets aan de hand zou zijn. Ik heb mijn nieuwe Fm al uitgebreid compliment gegeven voor hun service.
Jep.

Ik snap direct dat mensen het minder breed hebben dan ik/andere prioriteiten hebben, maar voor mij is een goede FM met wie ik een fijne relatie heb gewoon een enorm pre. Ik wordt altijd goed en snel geholpen en als er eens een keer toch iets niet goed gaat (shit happens), dan wordt het zonder gemopper meteen opgelost.

En hoewel ik de hoofdprijs betaal voor mijn fiets merk ik als ik zie wat mensen hier betalen toch dat ik enorm wordt gematst met arbeidsloon. Het zal het niet compenseren, maar het geeft wel aan dat het best wel lastig is om de werkelijke kosten goed op je netvlies te houden *.

Ik heb ook niet het probleem dat mijn FM mij gaat vertellen wat ik wil, daar heb ik echt een bloedhekel aan (helemaal geen mening hebben vind ik trouwens ook niks).

* Zelf doen is een hele goede optie en kan je bakken geld schelen. Ik hou het bij blokjes vervangen, remmen bleeden en bandje plakken.

[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 30-04-2021 23:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:17
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 21:12:

Ik moet eerlijk zeggen dat ik je probleem met de 200 serie niet echt goed begrijp. Ik rij daarmee, en als ik alles dicht knijp kan ik probleemloos het achterwiel blokkeren, en vooraan over mijn stuur vliegen, en dan heb ik echt maar 2 vingers nodig op de grepen.

Een rem lek knijpen klinkt ook raar. Ik heb gisteren mijn grepen nog eens met volle kracht toe getrokken, en er gebeurt gewoon niks.

Ik weeg 95 kg, en mijn fiets zit tegen de 28 kg, dus lichtgewicht ben ik ook niet.

Nu ja, (als je ze geleverd krijgt) kan je vrij makkelijk je remmen vervangen door een hogere serie. Dat is de hoofdprijs niet.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
jimh307 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:06:
Ben langs de FM geweest (had toch vrij, weekje vakantie) en wat zijn dat vriendelijke mensen, zeg! Uitermate goed geholpen en fietstassen krijg ik er gratis bij. Proefgereden en ook flink gelachen in de zaak.
Goed dat ik er zo op tijd bij was en nu is de fiets keurig besteld. Hoefde niets aan te betalen en ik heb een offerte meegekregen met de afspraken omtrent levering en gebruiksklaar.
Het is er een met een Nexus 8 naaf en als die over gaat slaan stellen ze hem bij en hij krijgt sowieso ook een oliebad bij de FM. De Bosch Active Line Plus heeft 50nm en dat is genoeg.
Ik heb ze erop geaccentueerd dat ik aftersales erg belangrijk vind en daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Zou je onderweg zijn naar de FM en ik zou het niet halen dan komen ze je oppikken, ook al is het nog zo druk. De eerste beurt is gratis, de 2e,3e,4e met korting. Mijn oude fiets gaat naar mijn zwager (voor een nette prijs).

Deze gaat het worden:
https://www.emotion-ebike...0/09/eT21-07008_02-de.jpg

Met schijfremmen (die hier zo geprezen worden) en in het blauw. Schijfremmen remmen inderdaad erg fijn, gedoseerd en krachtig. Mijn velgremmen krijsen echt flink bij vochtig weer. Het fijnste vond ik de sport-stand (de 1 na hoogste) en dat gaat soepel, alleen zit je in no time aan de 25 km/h. Daar kapt de Bosch ermee, maar daar kan ik mee leven want ik zit zelf altijd rond de 22-24 km/h. Accu in de onderbuis en niet meer klassiek achterop. _/-\o_
Gefeliciteerd. Ik heb sinds enkele weken precies dezelfde en ik ben er erg tevreden over.
De Shimano remmen maken (in de regen) wel meer lawaai maar veel minder dan de Magura’s op mijn oude fiets. Als de naaf niet 100% is afgesteld merk je dat in de 4e versnelling (doortrappen), maar zelf afstellen is letterlijk 2 minuten werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het lek knijpen zal ongetwijfeld ook iets met de winter te maken hebben. Ik heb nu met een paar fietsen gehad met de Shimano 200 serie schijfrem. Na verloop van tijd (ongeveer 1,5 jaar tijd) blijken de remmen te gaan piepen tijdens het remmen en remmen ze bijna niet meer.
Oorzaak olie/vet in blokken. Vooral aan de voorzijde. Achterzijde met gesloten kettingkast gaat wel goed.
Schijf schoonmaken en nieuwe blokken erin, is maar tijdelijk. Ongeveer een paar maanden later en dan piepen ze weer met sterk verminderd remvermogen.
De klauw gedemonteerd van de fiets. Dus niet uit elkaar gehaald. Blijkt iedere keer dat de hele klauw gewoon vet is. Je ziet ook olie sporen op de klauw en voorvork op bepaalde plekken. De klauw en schijf helemaal gereinigd en wederom nieuwe remblokken erin (gelukkig zijn die niet zo duur). Na wederom een paar maand is het weer mis. Daar wordt ik dan chagrijnig van. Tevens is het nog gevaarlijk ook.
Dit heb ik nu met 3 klauwen uit de 200 serie met 3 verschillende fietsen gehad.

Daarom de overstap naar 400 serie 4-zuiger variant gemaakt bij 1 fiets. Deze remt absoluut beter maar ik vind er nog steeds te weinig over capaciteit in zitten.

Ik weet van mijzelf dat ik vrij agressief rem. Dit deed ik met auto ook maar vanwege het hybride systeem doe ik dat nu een heel stuk minder. Op motor rem ik ook nog wel redelijk agressief/laat en stevig. Daarom verlang ik remmen die daar beter bij aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:57:
Het lek knijpen zal ongetwijfeld ook iets met de winter te maken hebben. Ik heb nu met een paar fietsen gehad met de Shimano 200 serie schijfrem. Na verloop van tijd (ongeveer 1,5 jaar tijd) blijken de remmen te gaan piepen tijdens het remmen en remmen ze bijna niet meer.
Oorzaak olie/vet in blokken. Vooral aan de voorzijde. Achterzijde met gesloten kettingkast gaat wel goed.
Schijf schoonmaken en nieuwe blokken erin, is maar tijdelijk. Ongeveer een paar maanden later en dan piepen ze weer met sterk verminderd remvermogen.
Ah bah, dat is inderdaad het zwakke punt van Shimano schijfremmen. Ligt niet aan de serie, dit kan helaas bij alle shimano schijfremmen optreden. Wat er gebeurd is dat of de zuiger afdichting of een O-ring is gaan lekken (beide komt voor). :X

Hypotheses over dit probleem:

- Vocht lost niet op in Minerale olie, hoopt zich op en gaat koken wat tot corosie kan leiden.
- Slechte O-ringen
- Slechte afwerking van de remmen.

Het is een design fout, meeste mensen hebben er geen last van, maar het is wel degelijk een bekend issue. Op laten sturen naar Shimano?

Betreft voor en achterzijde heb je gewoon geluk/pech, het komt vrijwel zeker niet van vuil.

Overigens, Magura klauwen gaan prima met Shimano hendels (die IMHO beter zijn dan de Magura hendels) ;)

Dus een setje mt5 klauwen en de juiste olijfjes en je kan weer verder.

https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=142342

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 01-05-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 19:46:
[...]

Ah bah, dat is inderdaad het zwakke punt van Shimano schijfremmen. Ligt niet aan de serie, dit kan helaas bij alle shimano schijfremmen optreden. Wat er gebeurd is dat of de zuiger afdichting of een O-ring is gaan lekken (beide komt voor). :X

Hypotheses over dit probleem:

- Vocht lost niet op in Minerale olie, hoopt zich op en gaat koken wat tot corosie kan leiden.
- Slechte O-ringen
- Slechte afwerking van de remmen.

Het is een design fout, meeste mensen hebben er geen last van, maar het is wel degelijk een bekend issue. Op laten sturen naar Shimano?

Betreft voor en achterzijde heb je gewoon geluk/pech, het komt vrijwel zeker niet van vuil.

Overigens, Magura klauwen gaan prima met Shimano hendels (die IMHO beter zijn dan de Magura hendels) ;)

Dus een setje mt5 klauwen en de juiste olijfjes en je kan weer verder.

https://www.mountainbike....iewtopic.php?f=4&t=142342
Ik heb geen klachten over mijn magura hendels , zitten op die Shimano ook remlicht schakelaars
En ik ben best wel kritisch op mijn remmen , op mijn motoren heb ik radiale rempompen en die waren niet goedkoop ( beringer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:25:
[...]

Ik heb geen klachten over mijn magura hendels , zitten op die Shimano ook remlicht schakelaars
En ik ben best wel kritisch op mijn remmen , op mijn motoren heb ik radiale rempompen en die waren niet goedkoop ( beringer)
Magura remhendels zijn niet zo robuust. Mijn ervaring is met de HS11/HS33 range en die gaan inderdaad niet eeuwig mee (speling!), maar je hoort precies hetzelfde over de MT range (zo is er blijkbaar bijna geen prof die niet met een elastiekje rijdt ivm overextensie).

Ongetwijfeld geldt hier (net als bij Shimano lekkende zuigers) een kwestie van geluk/pech. De meeste gebruikers merken het gelukkig niet.

Er is eigenlijk geen perfecte rem als ik de kenners mag geloven (en ik ken een aantal van die kenners en ze zijn niet zomaar kritisch). Dit is wat ik uit de MTB wereld afleid:

Shimano:
+Mooie range
+prijs/kwaliteit
+Minerale olie
- On/off gevoel
- Servo Wave is niet super populair.
- Lekken achter de remcilinders.

- SRAM:
+Mooie range
+ Veel modulatie en remkracht
- Blokkerende remmen in de zomer
- Slechte kwaliteitscontrole (veel uitval, typisch SRAM).
- DOT
- Meeste FM's voor gewone fietsen werken niet met SRAM (of DOT)

- Magura:
+ Betrouwbaar
+ Minerale olie
- Relatief lastig te bleeden
- Plastic Remhendels die gaan rammelen (of breken na impact).
- Bevestigng blokjes niet geweldig

- Hope:
+ Betrouwbaar
+ Modulatie
+ Mooi
- Prijs
- Verkrijgbaarheid
- DOT (niet elke FM werkt met DOT)

Formula:
+ Uitstekende modulatie en remkracht
+ Redelijke prijs
+ Minerale olie
+ Exotisch (bijzonder)
- Exotisch (lastig te vinden)
- 4 zuiger systeem is nauwelijks beter dan de twee-pot, technisch beetje een misser.
- Veel hype, minder echte gebruikerservaringen.

Trickstuff:
+ Fantastische remmen
+ Exotisch (bijzonder)
- Krankzinnige prijzen.

Dan heb je nog merken als Hayes en Tektro, maar dat is niet echt interessant.

Algemeen:

- Gebruik Shimano minerale olie, die is veel goedkoper dan Magura en werkt uitstekend :+
- Grotere rotors zijn de beste upgrade zowel qua remkracht als de beperkte kosten.
- Koop 4 pots remmen, er is geen reden waarom we nog met twee pots rondrijden.
- Als je de bergen in gaat moet je juist achter een grote rotor hebben ivm snelheidmodulatie (wist ik niet!)

https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/

Aan de andere kant is een schone goed afgestelde Cheapo Shimano 2-pot met 160mm schijven prima voor alles in Nederland, dus doe ermee wat je wil. :+ :+ :+

Ok, wel weer genoeg ge-encyclopedied. :+

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 01-05-2021 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 17:57:
De klauw gedemonteerd van de fiets. Dus niet uit elkaar gehaald. Blijkt iedere keer dat de hele klauw gewoon vet is. Je ziet ook olie sporen op de klauw en voorvork op bepaalde plekken. De klauw en schijf helemaal gereinigd en wederom nieuwe remblokken erin (gelukkig zijn die niet zo duur). Na wederom een paar maand is het weer mis. Daar wordt ik dan chagrijnig van. Tevens is het nog gevaarlijk ook.
Dit heb ik nu met 3 klauwen uit de 200 serie met 3 verschillende fietsen gehad.

Daarom de overstap naar 400 serie 4-zuiger variant gemaakt bij 1 fiets. Deze remt absoluut beter maar ik vind er nog steeds te weinig over capaciteit in zitten.

Ik weet van mijzelf dat ik vrij agressief rem. Dit deed ik met auto ook maar vanwege het hybride systeem doe ik dat nu een heel stuk minder. Op motor rem ik ook nog wel redelijk agressief/laat en stevig. Daarom verlang ik remmen die daar beter bij aansluiten.
Rij jij veel in de bergen of op zware hellingen?

Ik heb mij 200 Shimano remmen eens bekeken. Kan geen slijtage aan de schijven, laat staan verkleuring of zelfs aan de blokken zien na 2600 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Nope.
95% woon/werk door de stad.
Afgezien van een fietstunneltje hier en daar is het vlak

[ Voor 46% gewijzigd door Athome op 01-05-2021 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Het is een bekend kwaaltje, niet MT200 specifiek, al zou ik daar in jouw geval ook klaar mee zijn :x

Het heeft ook niets te maken met je remstijl, sterker nog, alle Shimano 2-pots zijn mechanisch identiek, evenals alle Shimano 4 pots. Je kan ook elke lever van Shimano mixen en matchen (Servo Wave zit in de hendel en boeit niet, alles werkt op elkaar).

https://ridemonkey.bikema...vement-discussion.274164/

Dit is ongeveer de master Shigura draad en daar zie je de issues ide mensen hebben en waarom ze mixen (Lekken bij Shimano, hendels bij Magura).

Aan de andere kant ken ik ook absolute kenners die kneiterhard zijn op hun spullen die zweren bij Shimano, of SRAM of Hope. Remmen zijn echt heel erg gevoelsmatig... er zijn in de MTB wereld hele polemieken over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Bedankt voor de reacties.
Locale FM's kunnen beide leveren en wat ik zo hoor leveren ze prima service.
Las idd dat je beste altijd kunt gaan voor grootste accu, dus daar houd ik al rekening mee.
Veloretti heb ik ook even naar gekeken, maar die zijn allemaal zonder bagagedrager?
Jammer, want anders had deze ook op mijn optie lijstje erbij gekomen.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dennisfr schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 15:39:
[...]

Gefeliciteerd. Ik heb sinds enkele weken precies dezelfde en ik ben er erg tevreden over.
De Shimano remmen maken (in de regen) wel meer lawaai maar veel minder dan de Magura’s op mijn oude fiets. Als de naaf niet 100% is afgesteld merk je dat in de 4e versnelling (doortrappen), maar zelf afstellen is letterlijk 2 minuten werk.
Ah, dezelfde smaak dus :)

Hoe ver kom jij op een lading? Welke versnelling fietst voor jou het fijnst?
Nu is het zo dat de 5 een direct drive is. dat is dus fijn als je niet zo hard kan en het bespaard accu uiteraard. Het is een 500 Wh accu dus ik denk wel de 70 km te kunnen halen. Ik zal vooral standje sport fietsen denk ik. In het dorp standje tour en als ik me wil inspannen standje eco. Ook even gefietst zonder ondersteuning en dat ging best goed. Mijn huidige fiets met NuVinci naaf trapt zwaarder zonder ondersteuning.

Mederedenen dat ik viel voor die fiets is de zithouding. Je kunt het stuur makkelijk lager zetten zodat je iets sportief zit. Het geheel ziet er gewoon heel degelijk uit. Ik ben benieuwd hoe de fiets mij gaat bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Supertjeduc schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 18:28:
[...]

Ik heb nu een R&M delite met dongeltje , had precies dezelfde vragen en antwoorden als jij
Denk dat ik 4 fietsen met enviolo heb geprobeerd, ook twee speed , eentje vond ik redelijk
Ben dus voor eentje met derailleur gegaan , wat jij dus niet wil
De keuze maken voor een fiets met een dongle heb ik ook aan gedacht is nog steeds een optie.
Er zijn toch een paar dingen waar een Speed Pedelec pluspunten op heeft t.o.v een variant met dongle.

- Officieel een Speed Pedelec. Dus geen gedoe ALS er wat gebeurt.
- Bij sommige merken een algehele upgrade van de fiets. Echter bij Riese und Muller zijn deze aanpassingen minimaal en kan je bij een gewone E-bike als optie kiezen.
- Betere verlichting. Dat vind ik wel een belangrijk punt. Afgelopen winter heb ik ook weer gemerkt dat de verlichting van een E-bike op Speed Pedelec snelheden erg mager is. Men zegt ook wel dat verlichting op een fiets er vooral is om gezien te worden en minder om zelf wat te zien. Die theorie past bij snelheden van 15-20 km/u maar niet meer 30+. Ik kan zelf de verlichting upgraden van een gewone E-bike maar de bijbehorende kosten zorgen ervoor dat het prijsverschil tussen een E-Bike en Speed Pedelec voor aanzienlijk deel gedicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik heb twijfels over de Enviolo naaf. Een meerdaagse proefrit (volgend weekend) moet daar duidelijkheid in brengen.

Intussen denk al wel na over de alternatieven.
In geval van het aanbod bij de Fietsenmaker zal dit toch de Stromer moeten worden of een Riese und Muller met Rohloff of derailleur.

Kom ik toch nog even weer op de derailleur terug. Het prijsverschil tussen Rohloff en derailleur is dermate groot dat er wel een case op te maken is.

Ik heb ervaring met de Shimano derailleurs Alvio en Deore. Daarnaast is onderhoud van derailleur/ketting/cassette niet mijn ding. Ik wil vooral zorgeloos de fiets kunnen pakken.
De Deore was op mijn eerste E-bike na een paar jaar goed gaar. Regelmaat naast een versnelling zitten. Ondanks nieuwe derailleur, ketting en tandwielen (zijn in deze serie niet te duur) niet meer goed te krijgen.
Riese und Muller monteert op de Charger 3 onderdelen uit de SLX en Deore XT serie. Deze zijn uiteraard duurder maar maakt dit nog veel uit?

Gezien de prijs van de onderdelen zou ik ook kunnen zeggen dat ik na iedere winter (dan wordt een derailleurset echt gesloopt), de cassette, derailleur en ketting vervang door een nieuwe set.
Het prijsverschil tussen Rohloff en derailleur is zo groot dat ik dit meerdere winters kan doen. Met een aantal zachte winters (zonder strooien) ertussen wellicht tot 8-10 jaar totaal gebruik van de fiets.

Voordeel van deze methode:
+ De minste overbrengingsverliezen. Zolang als alles nog soepel draait.
+ Groter bereik dan Enviolo.
+ Initiële aanschaf een stuk lager. Zelfs lager dan de Enviolo

Nadeel van deze methode:
- Niet altijd lage overbrengingsverliezen vanwege gebrekkig onderhoud.
- Iedere winter hoge reparatiekosten.

Vooral de ervaringen van andere mensen over de kwaliteit van de bovengenoemde onderdelen zijn zeer bepalend voor logica achter de case. Uiteraard zal ik de fietsenmaker hierover ook eens doorzagen.

Voordeel Rohloff:
+ Electronisch schakelen met automatisch terugschakelen bij stilstand voor bijv. stoplicht.
+ Veel minder gevoelig voor onderhoud
+ Ook weinig weerstand en blijft in principe zo de gehele levensduur.
+ Totaal bereik is meer dan je nodig bent.

Nadeel Rohloff:
- Hoge initiële aanschaf. Daar kopen anderen een hele fiets voor.
- Iets meer onderhoud dan bij een Enviolo naaf.
- Totaalprijs wordt zo hoog dat het als Speed Pedelec in mijn ogen niet meer te rechtvaardigen is t.o.v een Stromer ST2.

Echter......
De combinatie Riese und Muller met Bosch middenmotor en Rohloff naaf lijkt mij als totaalpakket zorgelozer dan een Stromer ST2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:37:
Ik heb twijfels over de Enviolo naaf. Een meerdaagse proefrit (volgend weekend) moet daar duidelijkheid in brengen.

Intussen denk al wel na over de alternatieven.
In geval van het aanbod bij de Fietsenmaker zal dit toch de Stromer moeten worden of een Riese und Muller met Rohloff of derailleur.

Kom ik toch nog even weer op de derailleur terug. Het prijsverschil tussen Rohloff en derailleur is dermate groot dat er wel een case op te maken is.

Ik heb ervaring met de Shimano derailleurs Alvio en Deore. Daarnaast is onderhoud van derailleur/ketting/cassette niet mijn ding. Ik wil vooral zorgeloos de fiets kunnen pakken.
De Deore was op mijn eerste E-bike na een paar jaar goed gaar. Regelmaat naast een versnelling zitten. Ondanks nieuwe derailleur, ketting en tandwielen (zijn in deze serie niet te duur) niet meer goed te krijgen.
Riese und Muller monteert op de Charger 3 onderdelen uit de SLX en Deore XT serie. Deze zijn uiteraard duurder maar maakt dit nog veel uit?

Gezien de prijs van de onderdelen zou ik ook kunnen zeggen dat ik na iedere winter (dan wordt een derailleurset echt gesloopt), de cassette, derailleur en ketting vervang door een nieuwe set.
Het prijsverschil tussen Rohloff en derailleur is zo groot dat ik dit meerdere winters kan doen. Met een aantal zachte winters (zonder strooien) ertussen wellicht tot 8-10 jaar totaal gebruik van de fiets.

Voordeel van deze methode:
+ De minste overbrengingsverliezen. Zolang als alles nog soepel draait.
+ Groter bereik dan Enviolo.
+ Initiële aanschaf een stuk lager. Zelfs lager dan de Enviolo

Nadeel van deze methode:
- Niet altijd lage overbrengingsverliezen vanwege gebrekkig onderhoud.
- Iedere winter hoge reparatiekosten.

Vooral de ervaringen van andere mensen over de kwaliteit van de bovengenoemde onderdelen zijn zeer bepalend voor logica achter de case. Uiteraard zal ik de fietsenmaker hierover ook eens doorzagen.

Voordeel Rohloff:
+ Electronisch schakelen met automatisch terugschakelen bij stilstand voor bijv. stoplicht.
+ Veel minder gevoelig voor onderhoud
+ Ook weinig weerstand en blijft in principe zo de gehele levensduur.
+ Totaal bereik is meer dan je nodig bent.

Nadeel Rohloff:
- Hoge initiële aanschaf. Daar kopen anderen een hele fiets voor.
- Iets meer onderhoud dan bij een Enviolo naaf.
- Totaalprijs wordt zo hoog dat het als Speed Pedelec in mijn ogen niet meer te rechtvaardigen is t.o.v een Stromer ST2.

Echter......
De combinatie Riese und Muller met Bosch middenmotor en Rohloff naaf lijkt mij als totaalpakket zorgelozer dan een Stromer ST2.
Ik denk echt dat je een beul bent voor je materiaal. Een cassette en ketting vervangen elk jaar, daar kan ik inkomen, maar waarom de derailleur ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Om er zeker van te zijn dat ik zorgeloos weer door kan.
Zoals gezegd. Onderhoud is niet mijn ding. Af en toe smeren gaat nog wel maar de hele set schoonmaken begin ik niet aan.

Derailleur vervangen komt ook door de ervaring dat het schakelen op mijn E-bike met derailleur op een gegeven moment niet meer foutloos wilde. Van de 9 verzetten schakelde er 3 regelmatig mis. Soms bij opschakelen en soms bij terugschakelen.
De genoemde schakelproblemen heb ik op een gewone fiets nog nooit gehad. Terwijl er daar nog goedkopere series op zaten.

Middenmotoren zijn voor derailleur systemen ook zwaar. Dus dat moet er ook mee te maken hebben.

2 jaar geleden heb ik op de fietsbeurs gefietst op de Stromer met derailleur en de Riese und Muller met derailleur. De Stromer schakelde lekker soepel. De motor komt immers NA de versnellingen. Bij Riese und Muller kwam er hoorbaar geweld op het schakelsysteem te staan.

Uiteraard haal ik even de kracht van de pedalen tijdens het schakelen.

Ik ben overigens niet nog zo lomp als mijn vrouw. Zij heeft het in 4 jaar al 2 keer gepresteerd om het achtertandwiel op de Nexus 8 naaf letterlijk krom te krijgen tijdens het fietsen. Dit was beide keren de origineel geleverde tandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-07 17:30
Ik ben op zoek naar advies / gelijksoortige ervaringen.

Ik heb een Gazelle Impulse EM C7+ (middenmotor) uit 2014 en de fiets heeft 2970 km gereden. De fiets heeft sinds kort een probleem met de motor. Bij het aanzetten op de trappers, geeft de motor ondersteuning maar stopt daarna niet als je geen trapkracht meer geeft. De motor blijft dan volop doorwerken en de fiets is alleen met zeer veel moeite te stoppen. Na enkele rondjes vrijlopen van de trappers stopt de ondersteuning overigens wel. Een gevaarlijke situatie dus, een fiets die er ongecontroleerd vandoor gaat.

Ik ben met dit probleem naar twee verschillende fietsenmakers gegaan (beide Gazelle Premium dealer). De eerste dacht het probleem met wat kruipolie in de achteras op te lossen, maar kwam na mijn constatering dat het probleem hier niet mee opgelost was met de melding dat de motor dan vervangen moest worden. 870 euro + arbeidsloon. Voor een second opinion een ook een andere Gazelle dealer gevraagd, die kwam al vrij snel met de conclusie dat voor +/- 950 euro de motor vervangen moet worden.

Het zal duidelijk zijn dat deze reparatiebedragen enorm tegenvielen voor een "kwaliteits" fiets van slechts 7 jaar oud, met maar 2970 km op de teller en met een aanschafprijs van 2300 euro. Ook Gazelle zelf geeft niet thuis en verwijst naar de dealer. Zijn er meer mensen met deze ervaring met dit merk, deze fiets en dit type motor? Zijn er nog andere mogelijkheden tot reparatie? Is het een poging waard om zelf de motor open te schroeven en te kijken wat er loos is? Of is de enige optie deze fiets nu al af te schrijven? Dat zijn dan wel heel dure kilometers geweest, autorijden is bijna goedkoper...

Ik ben benieuwd naar jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Het probleem lijkt mij in de rotatiesensor te zitten. Er wordt gedetecteerd dat de trappers rond gaan maar het detecteren dat de trappers gestopt zijn met roteren is blijkbaar een ander ding. Is zoiets niet te testen?

Uiteraard wordt er heel veel in een motor ingebouwd. Met als gevolg dat bij problemen de complete motor vervangen moet worden. Dat kost een paar duiten zoals de dealers al in de offerte hebben gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:18
NexusUser schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:53:
Ik ben op zoek naar advies / gelijksoortige ervaringen.

Ik heb een Gazelle Impulse EM C7+ (middenmotor) uit 2014 en de fiets heeft 2970 km gereden. De fiets heeft sinds kort een probleem met de motor. Bij het aanzetten op de trappers, geeft de motor ondersteuning maar stopt daarna niet als je geen trapkracht meer geeft. De motor blijft dan volop doorwerken en de fiets is alleen met zeer veel moeite te stoppen. Na enkele rondjes vrijlopen van de trappers stopt de ondersteuning overigens wel. Een gevaarlijke situatie dus, een fiets die er ongecontroleerd vandoor gaat.

Ik ben met dit probleem naar twee verschillende fietsenmakers gegaan (beide Gazelle Premium dealer). De eerste dacht het probleem met wat kruipolie in de achteras op te lossen, maar kwam na mijn constatering dat het probleem hier niet mee opgelost was met de melding dat de motor dan vervangen moest worden. 870 euro + arbeidsloon. Voor een second opinion een ook een andere Gazelle dealer gevraagd, die kwam al vrij snel met de conclusie dat voor +/- 950 euro de motor vervangen moet worden.

Het zal duidelijk zijn dat deze reparatiebedragen enorm tegenvielen voor een "kwaliteits" fiets van slechts 7 jaar oud, met maar 2970 km op de teller en met een aanschafprijs van 2300 euro. Ook Gazelle zelf geeft niet thuis en verwijst naar de dealer. Zijn er meer mensen met deze ervaring met dit merk, deze fiets en dit type motor? Zijn er nog andere mogelijkheden tot reparatie? Is het een poging waard om zelf de motor open te schroeven en te kijken wat er loos is? Of is de enige optie deze fiets nu al af te schrijven? Dat zijn dan wel heel dure kilometers geweest, autorijden is bijna goedkoper...

Balen man, dat zijn echt dure kilometers geweest ;(
Ik heb wel meer klachten over deze motor gelezen. Als je 'm zou vervangen, zou je hem dan door dezelfde motor moeten vervangen of zou dat dan bijv. ook een Bosch-motor kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Je kan er geen ander merk motor onder hangen.
Het frame is gemaakt voor een bepaald type motor. Het gaat dan om de vorm en plaats van ophangpunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Cassette vervangen lijkt me overdreven , ik heb alleen tandwiel 11 een keer vervangen , de rest wordt nauwelijks gebruikt , heb er nu 5 op voorraad ( beet je te enthousiast ingekocht op Ali)
Ketting is na een jaar nog als nieuw ( nagemeten met tooltje)
Ik heb eerder gemeld dat Shimano met een nieuw systeem komt voor ebike dat 3 keer zo lang mee gaat
Rohloff , op het Duitse ebike forum zijn veel mensen bezig met oplossingen voor de bediening van de rohloff , schijn niet lekker te werken
Bij R&M is het enigste verschil tussen een speed en een ebike , de motor ,spiegel en toeter
Al eens naar specialized gekeken , mooie fietsen , moet je wel dealer in de buurt hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De koplamp is ook anders bij R&M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 21:59:
[...]

Magura remhendels zijn niet zo robuust. Mijn ervaring is met de HS11/HS33 range en die gaan inderdaad niet eeuwig mee (speling!), maar je hoort precies hetzelfde over de MT range (zo is er blijkbaar bijna geen prof die niet met een elastiekje rijdt ivm overextensie).

Ongetwijfeld geldt hier (net als bij Shimano lekkende zuigers) een kwestie van geluk/pech. De meeste gebruikers merken het gelukkig niet.

Er is eigenlijk geen perfecte rem als ik de kenners mag geloven (en ik ken een aantal van die kenners en ze zijn niet zomaar kritisch). Dit is wat ik uit de MTB wereld afleid:

Shimano:
+Mooie range
+prijs/kwaliteit
+Minerale olie
- On/off gevoel
- Servo Wave is niet super populair.
- Lekken achter de remcilinders.

- SRAM:
+Mooie range
+ Veel modulatie en remkracht
- Blokkerende remmen in de zomer
- Slechte kwaliteitscontrole (veel uitval, typisch SRAM).
- DOT
- Meeste FM's voor gewone fietsen werken niet met SRAM (of DOT)

- Magura:
+ Betrouwbaar
+ Minerale olie
- Relatief lastig te bleeden
- Plastic Remhendels die gaan rammelen (of breken na impact).
- Bevestigng blokjes niet geweldig

- Hope:
+ Betrouwbaar
+ Modulatie
+ Mooi
- Prijs
- Verkrijgbaarheid
- DOT (niet elke FM werkt met DOT)

Formula:
+ Uitstekende modulatie en remkracht
+ Redelijke prijs
+ Minerale olie
+ Exotisch (bijzonder)
- 4 zuiger systeem is nauwelijks beter dan de twee-pot, technisch beetje een misser.
- Veel hype, minder echte gebruikerservaringen.

Trickstuff:
+ Fantastische remmen
+ Exotisch (bijzonder)
- Krankzinnige prijzen.

Dan heb je nog merken als Hayes en Tektro, maar dat is niet echt interessant.

Algemeen:

- Gebruik Shimano minerale olie, die is veel goedkoper dan Magura en werkt uitstekend :+
- Grotere rotors zijn de beste upgrade zowel qua remkracht als de beperkte kosten.
- Koop 4 pots remmen, er is geen reden waarom we nog met twee pots rondrijden.
- Als je de bergen in gaat moet je juist achter een grote rotor hebben ivm snelheidmodulatie (wist ik niet!)

https://enduro-mtb.com/en/rotor-size-myth/

Aan de andere kant is een schone goed afgestelde Cheapo Shimano 2-pot met 160mm schijven prima voor alles in Nederland, dus doe ermee wat je wil. :+ :+ :+

Ok, wel weer genoeg ge-encyclopedied. :+
Die remhandels van mijn magura zijn toch echt van aluminium ( 2 vinger handels)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_-uTVLTJx9Ko56TyV4qfM7VvY4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AEb9ofEJZ6lRcp43q9XLW1Aa.jpg?f=fotoalbum_large

Entry point into Magura Performance: Magura's MT5 Disc Brake

Tried and tested 4-piston technology from motorcycle racing and adapted for cycling, this disc brake set from Magura promises maximum braking power. Braking power combined with ergonomics results in a performance package that allows you to confidently tackle any trail and cross difficult terrain with relative ease. Of course, this disc brake set is also perfectly suited for S-pedelecs. Aluminium brake levers sit well in hands and allow for precision doses of braking power, even during longer braking phases. The use of the Carbotecture®technology in the brake lever housing gives the MT5 a lighter weight in addition to top braking performance.

Technical Information - Lever:

Brake Lever Housing Material: Carbotecture®
Brake Lever Material: aluminium
Clamp: split, carbon
Installation: both sides (FlipFlop)
Technology: Carbotecture SL®, Carboflow®, Carbolay®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:34:
De koplamp is ook anders bij R&M
Niet bij de mijne , gewoon met extra grootlicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbQhrmpPGtOKM4Ebhg1NQHebznA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhFA1uognZ1Kfu0WVjsXx4Yt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat had ik niet zo uit de specs begrepen. Wel interessant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:41:
Dat had ik niet zo uit de specs begrepen. Wel interessant
We hebben beide gelijk ik heb een delite daar zijn ze hetzelfde
Jij hebt het over een charger daar hebben ze wel eentje met grootlicht en een zonder (ebike)
Grootlicht is alleen te gebruiken als je geen tegenliggers hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:24
NexusUser schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:53:
.....

Gezien de leeftijd is het eerste wat in me opkomt, corrosie.
Alle connectors loshalen schoonmaken en weer aansluiten.
Het tweede zijn de externe sensoren, voor snelheid en pedaalomwentelingen.
Ook hier kan corrosie van invloed zijn, maar ook de magneet of sensor zelf kan defect zijn.

Als er een torsiesensor aanwezig is, zit die in de motor. (ook de pedaalsensor kan in de motor zitten)
Alleen als de afdichtingen niet meer goed afsluiten kan die aangetast zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 2 mei 2021 @ 15:34:
[...]

Die remhandels van mijn magura zijn toch echt van aluminium ( 2 vinger handels)

Brake Lever Housing Material: Carbotecture®
Brake Lever Material: aluminium
Clamp: split, carbon
Installation: both sides (FlipFlop)
Technology: Carbotecture SL®, Carboflow®, Carbolay®
Dat denk je maar. Dikgedrukte is een chique naam voor spuitgegoten kunststof (nee het is GEEN carbon). Ik weet dat Magura een heel verhaal heeft over het spul, maar het is wat het is.

Overigens heb ik tot nu toe nul issues met een volledig spuitgegoten magura HS11 remhendel en rammelden de HS33 hendels steevast uit elkaar, dus wat dat betreft zegt het materiaal ook niet alles.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 02-05-2021 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:23:
[...]

Dat denk je maar. Dikgedrukte is een chique naam voor spuitgegoten kunststof (nee het is GEEN carbon). Ik weet dat Magura een heel verhaal heeft over het spul, maar het is wat het is.

Overigens heb ik tot nu toe nul issues met een volledig spuitgegoten magura HS11 remhendel en rammelden de HS33 hendels steevast uit elkaar, dus wat dat betreft zegt het materiaal ook niet alles.
Dat is het huis , brake lever is het handeltje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 12:09:
Om er zeker van te zijn dat ik zorgeloos weer door kan.
Zoals gezegd. Onderhoud is niet mijn ding. Af en toe smeren gaat nog wel maar de hele set schoonmaken begin ik niet aan.

Derailleur vervangen komt ook door de ervaring dat het schakelen op mijn E-bike met derailleur op een gegeven moment niet meer foutloos wilde. Van de 9 verzetten schakelde er 3 regelmatig mis. Soms bij opschakelen en soms bij terugschakelen.
De genoemde schakelproblemen heb ik op een gewone fiets nog nooit gehad. Terwijl er daar nog goedkopere series op zaten.

Middenmotoren zijn voor derailleur systemen ook zwaar. Dus dat moet er ook mee te maken hebben.
Derailleur is het sterkste versnellingsapparaat wat er is en zoveel kracht komt er sowieso niet op te staan. Ik heb in mijn leven één derailleur gebroken en dat is door een tak. En ja, ik leverde in mijn wedstrijdjaren aanzienlijk meer piekvermogen dan een middenmotor >:)

Een derailleur is eigenlijk onderhoudsvrij, het onderhoud zit hem vooral in de ketting. De wieltjes hebben basale glijlagertjes of bij de luxere modellen gesloten lagertjes, daar hoef je niet echt wat mee te doen (af een toe een wieltje vervangen). Ik ben trouwen ook niet van het poetsen ;)

Als een derailleur niet goed loopt:

1. Kabelspanning is niet meer goed.
2. Derailleurpat krom.

Heel soms is de "b-tension" niet in orde(afstand bovenste wiel tot casette te klein/groot), maar in principe is die twee schroefjes een "once in a lifetime" instelling. Wat ook wel kan gebeuren is dat de cassette dusdanig gaar is dat de ketting gaat springen.

Ik twijfel geen seconde aan je verhaal, immers je hoort vaak genoeg iemand voorbij komen met een niet sporende derailleur, maar ik denk toch dat je te snel bent gaan vervangen. Wat ik me wel afvraag; staat hij wel eens in een fietsenrek? Een medefietser die zijn fiets tegen jouw fiets ramt vinden derailleurs minder leuk (zie ook scheef derailleurpat, of kabels die door een stuur worden gerost) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:33:
[...]

Dat is het huis , brake lever is het handeltje
Terminologie verschilt soms, maar ik noem die hendel een brake "blade", een brake "lever" is voor mij het complete systeem (huis+blade).

Als je zoekt op die termen zal je zien dat de meeste merken/verdelers ook die terminologie aanhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
Staat/stond zelden in een fietsenrek.
Ik heb me wel vaker verbeeld dat het onderste wiel van de derailleur niet recht onder het tandwiel stond. Hoeveel invloed dat heeft, weet ik niet.
Ik had de derailleur vervangen omdat ik er vanuit ging dat door het zout de scharnieren van de derailleur (voor de zijdelingse verplaatsing) gecorrodeerd zouden kunnen zijn. En dit het misschakelen zou kunnen veroorzaken.

Als de fiets in de takels hing, ging het schakelen altijd goed. Zodra ik weer op de weg was, kwam het probleem weer naar boven.

Bij motorfietsen is de Brake-Lever duidelijk de remhendel zelf. Daarom is voor mij de lever dan ook echt de hendel.

[ Voor 9% gewijzigd door Athome op 02-05-2021 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:53:
Staat/stond zelden in een fietsenrek.
Ik heb me wel vaker verbeeld dat het onderste wiel van de derailleur niet recht onder het tandwiel stond. Hoeveel invloed dat heeft, weet ik niet.
Onderste maakt volgens mij niet zoveel uit, maar dat moet je aan een echte FM vragen :+
Ik had de derailleur vervangen omdat ik er vanuit ging dat door het zout de scharnieren van de derailleur (voor de zijdelingse verplaatsing) gecorrodeerd zouden kunnen zijn. En dit het misschakelen zou kunnen veroorzaken.
Dat zou uiteraard kunnen, maar zo heel veel kracht komt er eigenlijk niet op te staan (en zo heel veel actuaties maak je niet). Immers, de zijdelingse kracht komt uit een veertje wat je met je duim kan bedienen...
Als de fiets in de takels hing, ging het schakelen altijd goed. Zodra ik weer op de weg was, kwam het probleem weer naar boven.
Stelde je het zelf of de FM? Ik begrijp dat je wel klaar bent met een derailleur na dit soort onzin :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 17:53:
Bij motorfietsen is de Brake-Lever duidelijk de remhendel zelf. Daarom is voor mi :+ j de lever dan ook echt de hendel.
Ja, snap ik, terminologie is ook niet heel erg in beton gegoten (blade en lever worden ook wel door elkaar gebruikt). Maar bij fietsen heb je het bij een bakelever meestal over het hele ding :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
[b]Athome in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Bij motorfietsen is de Brake-Lever duidelijk de remhendel zelf. Daarom is voor mij de lever dan ook echt de hendel.
Zo is het een lever is een handel een pump is de pomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:06:
[...]

Zo is het een lever is een handel een pump is de pomp
Tsja, niet in de fietswereld, zie ook de links. Als je een remhendel gaat kopen krijg je het hele ding ;)

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 02-05-2021 18:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
roffeltjes schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:01:

[...]

Dat zou uiteraard kunnen, maar zo heel veel kracht komt er eigenlijk niet op te staan (en zo heel veel actuaties maak je niet). Immers, de zijdelingse kracht komt uit een veertje wat je met je duim kan bedienen...
Klopt wel wat je zegt. De gedachte was vooral corrosie omdat het probleem bij opschakelen meer aanwezig was dan bij terugschakelen.
Bij opschakelen moet de veer het doen. Bij terugschakelen trek je de derailleur naar een bepaalde positie. Dan kan je gewoom meer kracht zetten.
[...]

Stelde je het zelf of de FM? Ik begrijp dat je wel klaar bent met een derailleur na dit soort onzin :|
Vrijwel altijd zelf gedaan. Maar is door de fietsenmaker ook een keer afgesteld en dat was niet beter dan dat ik het zelf had gedaan. Anders gezegd. De problemen waren niet veranderd.
De fietsenmaker hangt 'm ook alleen maar in de takels en gaat vervolgens aan de kabel draaien, totdat het schakelen goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:26:
[...]
Vrijwel altijd zelf gedaan. Maar is door de fietsenmaker ook een keer afgesteld en dat was niet beter dan dat ik het zelf had gedaan. Anders gezegd. De problemen waren niet veranderd.
De fietsenmaker hangt 'm ook alleen maar in de takels en gaat vervolgens aan de kabel draaien, totdat het schakelen goed gaat.
Ik zou een heel onzinverhaal kunnen houden, maar dat zou ook genoeg moeten zijn :+

In ieder geval zou ik er ook klaar mee zijn als je elk jaar moet vervangen (dan komt een rohloff ook wel nel dichtbij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 2 mei 2021 @ 18:14:
[...]

Tsja, niet in de fietswereld, zie ook de links. Als je een remhendel gaat kopen krijg je het hele ding ;)
Dit ga je toch niet winnen , hoe lang hebben ze hydraulische remmen op een fiets een jaar of 10
Bij motoren een jaar 50 dus
Wat die fietsers zeggen is dus onzin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 2 mei 2021 @ 20:47:
[...
Dit ga je toch niet winnen , hoe lang hebben ze hydraulische remmen op een fiets een jaar of 10
Bij motoren een jaar 50 dus
Wat die fietsers zeggen is dus onzin
Tsja, het gekke is dat er toch heel veel motorrijders zijn die onzin praten:

Brake blade motorcycle

Een brake lever is in de fiets wereld doorgaans een complete hendel+behuizing. Anders moet je dat maar gaan uitvechten met fabrikanten en verkopers ;)

https://bike.shimano.com/...category/brake-lever.html

https://www.bike24.com/p2318234.html

Nogmaals, ik snap de verwarring, maar zo belangrijk lijkt me dit niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-07 17:30
Over mijn defecte Gazelle Impulse EM C7+ met middenmotor:
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 13:58:
Het probleem lijkt mij in de rotatiesensor te zitten. Er wordt gedetecteerd dat de trappers rond gaan maar het detecteren dat de trappers gestopt zijn met roteren is blijkbaar een ander ding. Is zoiets niet te testen?

Uiteraard wordt er heel veel in een motor ingebouwd. Met als gevolg dat bij problemen de complete motor vervangen moet worden. Dat kost een paar duiten zoals de dealers al in de offerte hebben gezet.
Dank voor de reactie. Ik had ook al het vermoeden naar de fietsenmaker uitgesproken dat het misschien wel de trapsensor/rotatiesensor zou kunnen zijn. Is blijkbaar bij dit type motor niet apart te vervangen, moet een compleet nieuwe motor in.
renskerenske schreef op zondag 2 mei 2021 @ 14:33:
[...]

Balen man, dat zijn echt dure kilometers geweest ;(
Ik heb wel meer klachten over deze motor gelezen. Als je 'm zou vervangen, zou je hem dan door dezelfde motor moeten vervangen of zou dat dan bijv. ook een Bosch-motor kunnen zijn?
Ik heb inderdaad ook al meer klachten over dit type motor gezien. Gazelle schijnt dit type maar een jaar in de fietsen gemonteerd te hebben. Wel erg vervelend dat wij nu zet zo'n type motor hebben.

Met deze reparatiekosten betekent het dat we de fiets in zijn geheel kunnen afschrijven. Of weet iemand nog een ergens een ruilmotor of wellicht dat een handige knutselaar nog wat aan deze fiets heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@roffeltjes
Als ik je link naar Brake Blade open, snap ik waarom ze het Brake Blades noemen.
Eerlijk gezegd ik heb geen hendels in de vorm van messen op mijn motor en fiets zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zondag 2 mei 2021 @ 21:44:
@roffeltjes
Als ik je link naar Brake Blade open, snap ik waarom ze het Brake Blades noemen.
Eerlijk gezegd ik heb geen hendels in de vorm van messen op mijn motor en fiets zitten
Nu je het zegt :) Dat lijkt me wel een aardige manier om je tellertje kwijt te raken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:12
jimh307 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 10:35:
[...]

Ah, dezelfde smaak dus :)

Hoe ver kom jij op een lading? Welke versnelling fietst voor jou het fijnst?
Nu is het zo dat de 5 een direct drive is. dat is dus fijn als je niet zo hard kan en het bespaard accu uiteraard. Het is een 500 Wh accu dus ik denk wel de 70 km te kunnen halen. Ik zal vooral standje sport fietsen denk ik. In het dorp standje tour en als ik me wil inspannen standje eco. Ook even gefietst zonder ondersteuning en dat ging best goed. Mijn huidige fiets met NuVinci naaf trapt zwaarder zonder ondersteuning.

Mederedenen dat ik viel voor die fiets is de zithouding. Je kunt het stuur makkelijk lager zetten zodat je iets sportief zit. Het geheel ziet er gewoon heel degelijk uit. Ik ben benieuwd hoe de fiets mij gaat bevallen.
Ik was het eerst niet van plan omdat mijn Brinckers Le Mans (2018 15000km) nog best even meekon, maar toen mijn werkgever met een wel heel interessant fietsplan voorstel kwam was het eigenlijk een no-brainer. Deze Gazelle voldeed aan al mijn eisen (riem/naafversnelling/geïntegreerde accu/licht sportieve zithouding vergelijkbaar met de Brinckers). Bovendien had de lokale fietsenmaker deze toevallig al in mijn maat in bestelling en kon hij dus binnen een maand leveren.

De Gazelle fietst echt veel lichter (Brinckers heeft ook een Nuvinci naaf) en is eigenlijk al zonder ondersteuning makkelijk boven de 20 km/u te houden. In de Tourstand trap ik al zonder moeite tegen de snelheidsbegrenzer aan. Ik haal ruim 90 km op één acculading.

Ik gebruik hoofdzakelijk de versnellingen 3 t/m 6 (3 om weg te rijden, 5 voor heuvelop/wind tegen, 6 vlakke weg). Eigenlijk zou een 5 1/2 ideaal zijn, want ik zit nu geregeld te wisselen tussen die twee. (Dan is een Nuvinci wel weer ideaal).

In de 5 voel ik trouwens een soort golvende resonantie die vanuit de aandrijflijn komt. Het is alleen in de 5e versnelling, onder last en bij een wat hogere trapfrequentie (in mijn geval boven de 24 km/u). Ik ben wel benieuwd of het exemplarisch is, of dat jij dat ook ervaart. Ik moet binnenkort toch bij de fietsenmaker langs want de eerste service interval (500km blijkbaar) heb ik al overschreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56
dennisfr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:42:
[...]

In de 5 voel ik trouwens een soort golvende resonantie die vanuit de aandrijflijn komt. Het is alleen in de 5e versnelling, onder last en bij een wat hogere trapfrequentie (in mijn geval boven de 24 km/u). Ik ben wel benieuwd of het exemplarisch is, of dat jij dat ook ervaart. Ik moet binnenkort toch bij de fietsenmaker langs want de eerste service interval (500km blijkbaar) heb ik al overschreden.
Ik heb een Ultimate C380 en had exact hetzelfde probleem: een vervelende resonantie bij hogere snelheid. Ik heb de originele Schwalbe Energizer Plus banden vervangen door een iets bredere versie van de Schwalbe Supreme: geweldig! Het lijkt wel een compleet andere fiets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op maandag 3 mei 2021 @ 09:17:
[...]

Ik heb een Ultimate C380 en had exact hetzelfde probleem: een vervelende resonantie bij hogere snelheid. Ik heb de originele Schwalbe Energizer Plus banden vervangen door een iets bredere versie van de Schwalbe Supreme: geweldig! Het lijkt wel een compleet andere fiets!
Dit dus. Een paar andere banden kunnen je fiets echt zo veel verbeteren.
Ik ben van de gemonteerde Shinko rommel naar de Schwalbe Almotion gegaan. Man dat was een enorm verschil. Stabiel, lichter trappen, meer grip, meer comfort en veel beter om wat grindpaden en veldwegen te nemen. En je hoort een mooi gezoem als je wat sneller op mooi asfalt rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
dennisfr schreef op maandag 3 mei 2021 @ 08:42:
[...]

Ik was het eerst niet van plan omdat mijn Brinckers Le Mans (2018 15000km) nog best even meekon, maar toen mijn werkgever met een wel heel interessant fietsplan voorstel kwam was het eigenlijk een no-brainer. Deze Gazelle voldeed aan al mijn eisen (riem/naafversnelling/geïntegreerde accu/licht sportieve zithouding vergelijkbaar met de Brinckers). Bovendien had de lokale fietsenmaker deze toevallig al in mijn maat in bestelling en kon hij dus binnen een maand leveren.

De Gazelle fietst echt veel lichter (Brinckers heeft ook een Nuvinci naaf) en is eigenlijk al zonder ondersteuning makkelijk boven de 20 km/u te houden. In de Tourstand trap ik al zonder moeite tegen de snelheidsbegrenzer aan. Ik haal ruim 90 km op één acculading.

Ik gebruik hoofdzakelijk de versnellingen 3 t/m 6 (3 om weg te rijden, 5 voor heuvelop/wind tegen, 6 vlakke weg). Eigenlijk zou een 5 1/2 ideaal zijn, want ik zit nu geregeld te wisselen tussen die twee. (Dan is een Nuvinci wel weer ideaal).

Ik had bij de proefrit een gelijk soort resonantie gevoeld. Nu vond ik dat niet zo erg omdat het de kwaliteit niets afdoet. Ik denk dat dit door de riem komt. Die rekt niet mee en de aandrijving is zeer strak. Misschien wegrijden op een laag verzet en/of de ondersteuning aanpassen. Misschien ook wel de nieuwigheid. Je kunt altijd teruggaan als het erger wordt, maar zoals ik het ervoer lijkt het me geen mankement.

Bij mijn huidige Brose motor is het zo dat de ondersteuning moeilijk te doseren is. Ik denk dat de krachtsensor niet helemaal jofel meer is. Als ik hem op standje sport zet (de hoogste) dan hoef ik te weinig te doen om maximale ondersteuning te krijgen. Ik moet regelmatig 5 seconden stoppen met trappen om de ondersteuning weer goed te krijgen. Als de motor wat warmer wordt (na 3 km) dan gaat de fiets steeds zwaarder trappen en moet ik even de pedalen stilhouden. Daarna is het weer voor 'n kilometer over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Hey allemaal,

Na 16 jaar fietsen op m'n Batavus met een nexus 3 naafversnelling wordt t toch eens tijd om een nieuwe fiets te kopen.
Ik moet een gigantisch stuk van 3km enkele reis fietsen naar m'n werk ;) dus in theorie voldoet zo ongeveer elke fiets wel.
Máár, met kids die opgroeien wil ik ook (weer) vaker een dagje gaan fietsen.
Omdat ik waarschijnlijk weer een hele tijd ga doen met de fiets, wil ik direct een leuke en fatsoenlijke fiets kopen.

Ik kwam de Reevo van Beno tegen, wat ik wel een héél gaaf model vind.
Maar helaas totaal geen ervaringen te vinden en heb zo m'n twijfels over de betrouwbaarheid er van.

Dus op zoek naar andere fietsen (denk ik maar).

Paar vragen die ik heb:
  • Ik zoek eigenlijk een fiets met versnellingen. Is het correct dat versnellingen eigenlijk wel een must zijn, of is dat uit het pre-elektrische fiets tijdperk qua gedachten?
  • Ik zoek een fiets die ook als 'normale' fiets te gebruiken is, omdat het ondersteunen voor die 3km helemaal niet nodig is. Heeft dit nut, of ga je sowieso het elektrische deel gebruiken als je het hebt?
Kunnen jullie modellen/merken adviseren om eens op de (short)list te gaan zetten?
Ik heb bijv de Amsterdam GT en Cowboy V3(geen versnellingen) al op de lijst staan.

Eisen:
Belt-drive (soepeler, onderhoudsvrij, "speciaaler")
Versnellingen (traploos of 3 versnellingen lijkt mij al prima)
Middenmotor of achterwiel motor
"Natuurlijke" manier van fietsen. Dus geen rotatie detectie zoals sommige budget fietsen
Verwijderbare accu voor makkelijker opladen
Verlichting via de accu en bij voorkeur automatisch
Schijfremmen, waar mogelijk met regeneratie
Geen race-fiets houding. Er moet ook prima een keer 50km mee gefietst kunnen worden bij wijzen van.
Fatsoenlijke/goede kwaliteit
€3k is toch wel (ongeveer) de bovengrens

Wensen:
Ook normaal mee te fietsen (als accu op is of ik geen haast heb).
35km+ aan range op de accu

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@HellStorm666
Ik vrees dat die Reevo fiets nog net iets te veel concept en te weinig serie is.

Mijn advies is simpel (en misschien wat saai).
Als je je fiets dagelijks gebruikt, ook al is dat maar voor een paar km, dan wil je beroep kunnen doen op service van een lokale FM.

Kijk eens na welke merken je FM aan biedt, en ga eens langs.

Met 3k denk ik wel dat het mogelijk is om een riemaandgedreven middenmotor fiets te vinden, maar je zal toch hier en daar een compromisje moeten sluiten (of je budget optrekken).

Schijfremmen vind ik een logische eis, vergeet de regeneratie. In NL is dat peanuts, en dan hang je vast aan een achterwielmotor die dan weer in de bergen ondermaats presteert (of duurder is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Tommie12 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:42:
@HellStorm666
Ik vrees dat die Reevo fiets nog net iets te veel concept en te weinig serie is.

Mijn advies is simpel (en misschien wat saai).
Als je je fiets dagelijks gebruikt, ook al is dat maar voor een paar km, dan wil je beroep kunnen doen op service van een lokale FM.

Kijk eens na welke merken je FM aan biedt, en ga eens langs.

Met 3k denk ik wel dat het mogelijk is om een riemaandgedreven middenmotor fiets te vinden, maar je zal toch hier en daar een compromisje moeten sluiten (of je budget optrekken).

Schijfremmen vind ik een logische eis, vergeet de regeneratie. In NL is dat peanuts, en dan hang je vast aan een achterwielmotor die dan weer in de bergen ondermaats presteert (of duurder is).
In de 16y hiervoor ook nooit bij de FM geweest.
Ben zelf best handig, dus hoop/verwacht ze ook niet (veel) nodig te hebben.

Regeneratie is duidelijk. Die kan geschrapt.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
HellStorm666 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Op het moment dat er iets is met je motor ben je afhankelijk van je dealer. Je zal ook echt wel meer onderhoud krijgen dan met een gewone fiets; de krachten zijn aanzienlijk groter en je zal waarschijnlijk meer gaan fietsen.

Voor de rest heeft bijna elk merk wel iets wat jouw wensen aanvinkt, dus Tommie's advies is prima.

- Batavus Dinsdag E-GoExclusive
- Batavus Finez E- Go Exclusive
- Sparta A-Shine M8
- Gazelle Chamonix C5
- Giant Dailytour E+ 1 BD

En zo kan ik wel even door gaan.

Betreft je eisen licht ik er twee uit:

1. Ja je wil nog steeds versnellingen. In jouw geval kijk je naar Nexus/Alfine 8 of Enviolo.
2.Fietsen zonder ondersteuning; dat zal je nauwelijks doen, maar moderne Yamaha en Bosch motoren fietsen heel behoorlijk ("Direct Drive").

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 03-05-2021 17:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Uit ervaring kan ik zeggen dat de Batavus Dinsdag E-go voor het geld een hele leuk fiets is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
HellStorm666 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:18:
[...]

Regeneratie is duidelijk. Die kan geschrapt.
Ja, om een band te plakken of een ketting te vervangen heb ik ook geen FM nodig, maar als er iets mis is met de motor wil je support krijgen.

Je fiets van 16j oud zal ook wel wat simpeler zijn dan nu...

In elk geval, als je (extreem voorbeeld) met een Aldi fiets komt bij je FM, dan wil die misschien wel eens de speling op je balhoofd regelen, maar als daar een el cheapo ongekende motor of ongekende remmen op zitten, dan wil die daar meestal niet aan beginnen, ook al omdat hij de onderdelen niet heeft.

Ik heb daarom een fiets met zowat standaard onderdelen, Shimano remmen, Bosch motor, Gates riem...
Dan ben je zeker dat je onderdelen en kennis kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 08:34
Ben op zoek naar een E-bike voor mijn vriendin. Ik zie veel fietsen met geïntegreerde accu's. Heeft een geïntegreerde accu nu eigenlijk voordeel? Het lijkt mij alleen maar onhandig:

- Je kan de accu tezijnertijd niet makkelijk vervangen
- Als je geen verwarmde schuur hebt zit de accu in de kou en in de hitte
- Onhandig met opladen

Toch hebben de duurdere fietsen vaak geïntegreerde accu's. Waarom? Puur esthetisch?

[ Voor 12% gewijzigd door Grotbewoner op 03-05-2021 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
De geïntegreerde accu's van Bosch zijn gewoon uit de fiets te halen en op een andere plek op te laden. Dit gaat met dezelfde lader en aansluiting als het laden direct op de fiets.

Waarom geïntegreerd?
Omdat het kan en omdat het fraaier oogt dan een blok onder bagagedrager of op het frame.

Het accublok onder bagagedrager typeert de instapklasse. Geïntegreerde accu typeert juist het hogere prijssegement. Technisch gezien is zo'n accu niets beter dan het blok onder bagagedrager.
Vaak zijn de geïntegreerde varianten ook in een grotere capaciteit leverbaar

[ Voor 31% gewijzigd door Athome op 03-05-2021 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tommie12 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 17:51:
In elk geval, als je (extreem voorbeeld) met een Aldi fiets komt bij je FM, dan wil die misschien wel eens de speling op je balhoofd regelen, maar als daar een el cheapo ongekende motor of ongekende remmen op zitten, dan wil die daar meestal niet aan beginnen, ook al omdat hij de onderdelen niet heeft.
Vooral een aldi of lidl fiets bestaat primair uit standaardonderdelen. Juist op merkfietsen heb je meer kans op iets dat speciaal voor dat merk ontwikkeld is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Cyberpope schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Vooral een aldi of lidl fiets bestaat primair uit standaardonderdelen. Juist op merkfietsen heb je meer kans op iets dat speciaal voor dat merk ontwikkeld is.
Dat verscheelt sterk per merk
Merken als Gazelle, Sparta, Batavus doen dit volgens mij veel meer dan de kleinere kwaliteitsmerken.
De ION motor is het perfecte voorbeeld van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFasterke
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05-2021
Hallo, iemand ervaring met het merk bergamont? Kan namelijk via werk lease een fiets kiezen en mijn oog viel op een bergamont e-ville elite 2021 met bosch performance line cx gen4 motor, shimano deore xt 12 speed en 625 wh batterij.

De fiets zal gebruikt worden voor woon werk verkeer (slechts 5km enkel), sporadisch gebruik wanneer ik moet gaan winkelen en niet zoveel nodig heb dat ik de auto kan laten staan en voor grotere ritten (50km) in het weekend

Maar ik vind op het internet vrij weinig reviews of ervaringen van de e-bike versies van dit merk.

Bedoeling is wel om de fiets na de lease af te kopen en dan nog enkele jaren te gebruiken aangezien het naar mijn mening toch niet de goedkoopste fietsen zijn. Deze kost 4499euro, is dit merk kwalitatief gezien zijn prijs waard?

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
MrFasterke schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:41:
Hallo, iemand ervaring met het merk bergamont? Kan namelijk via werk lease een fiets kiezen en mijn oog viel op een bergamont e-ville elite 2021 met bosch performance line cx gen4 motor, shimano deore xt 12 speed en 625 wh batterij.

Mvg
🙋
Ja, ik heb een bakfiets van Bergamont, fietst heel fijn. Volgens mij zeker een heel kwalitatief merk. Maar ik kan wel niets specifiek over die fiets zeggen die je op het oog hebt.

Ook de winkel waar hij vandaan komt, ben ik heel tevreden over. Heel klantvriendelijk! Maar als je niet van Gent bent, is dat waarschijnlijk niet belangrijk voor jou. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Maar ik vind op het internet vrij weinig reviews of ervaringen van de e-bike versies van dit merk.

Bedoeling is wel om de fiets na de lease af te kopen en dan nog enkele jaren te gebruiken aangezien het naar mijn mening toch niet de goedkoopste fietsen zijn. Deze kost 4499euro, is dit merk kwalitatief gezien zijn prijs waard?
Ik zie hem hier voor ruim 3700 staan...
https://www.hibike.com/be...669b255619326fc8bfa98d59c
Oef dat scheelt een hap.

Nog steeds: Vind het erg veel geld als je dat steekt in iets waar je geen reviews van vindt.

Ruim onder de 3000 euro zijn er de nodige sportieve fiets, zie de testen van het AD/fietstest.nl/consumentenbond.
https://fietstest.nl/test...00-e2-500-fietstest-2021/
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets of even een bieb binnelopen waar ze de CB-gids van mei 2021 hebben liggen.

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 03-05-2021 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:06

Proc

Grand Admiral

HellStorm666 schreef op maandag 3 mei 2021 @ 16:00:
Hey allemaal,

Na 16 jaar fietsen op m'n Batavus met een nexus 3 naafversnelling wordt t toch eens tijd om een nieuwe fiets te kopen.
Ik moet een gigantisch stuk van 3km enkele reis fietsen naar m'n werk ;) dus in theorie voldoet zo ongeveer elke fiets wel.
Máár, met kids die opgroeien wil ik ook (weer) vaker een dagje gaan fietsen.
Omdat ik waarschijnlijk weer een hele tijd ga doen met de fiets, wil ik direct een leuke en fatsoenlijke fiets kopen.

Ik kwam de Reevo van Beno tegen, wat ik wel een héél gaaf model vind.
Maar helaas totaal geen ervaringen te vinden en heb zo m'n twijfels over de betrouwbaarheid er van.

Dus op zoek naar andere fietsen (denk ik maar).

Paar vragen die ik heb:
  • Ik zoek eigenlijk een fiets met versnellingen. Is het correct dat versnellingen eigenlijk wel een must zijn, of is dat uit het pre-elektrische fiets tijdperk qua gedachten?
  • Ik zoek een fiets die ook als 'normale' fiets te gebruiken is, omdat het ondersteunen voor die 3km helemaal niet nodig is. Heeft dit nut, of ga je sowieso het elektrische deel gebruiken als je het hebt?
Kunnen jullie modellen/merken adviseren om eens op de (short)list te gaan zetten?
Ik heb bijv de Amsterdam GT en Cowboy V3(geen versnellingen) al op de lijst staan.

Eisen:
Belt-drive (soepeler, onderhoudsvrij, "speciaaler")
Versnellingen (traploos of 3 versnellingen lijkt mij al prima)
Middenmotor of achterwiel motor
"Natuurlijke" manier van fietsen. Dus geen rotatie detectie zoals sommige budget fietsen
Verwijderbare accu voor makkelijker opladen
Verlichting via de accu en bij voorkeur automatisch
Schijfremmen, waar mogelijk met regeneratie
Geen race-fiets houding. Er moet ook prima een keer 50km mee gefietst kunnen worden bij wijzen van.
Fatsoenlijke/goede kwaliteit
€3k is toch wel (ongeveer) de bovengrens

Wensen:
Ook normaal mee te fietsen (als accu op is of ik geen haast heb).
35km+ aan range op de accu
Als ik zo naar je eisen kijk dan is een Veloretti E-bike misschien iets voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Proc schreef op maandag 3 mei 2021 @ 20:01:
[...]

Als ik zo naar je eisen kijk dan is een Veloretti E-bike misschien iets voor jou.
Alleen niet meer te pre-orderen helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 20:55
Ik kan ook wel wat advies gebruiken om de puntjes op de ï te zetten voor ik de definitieve aanschaf doe.
Mijn use case:
- +- 0,5-2x per week een vrijetijdsritje van 20-50km.
-vlak, open polderlandschap all around.
-budget 3000-3600 max. Minder is beter maar extra's die "no brainer" zijn of zorgen voor langere levensduur / minder onderhoud neem ik graag mee.
-Ik vind fietsen in de maximale ondersteuningsstand het fijnste en zit bijna altijd rond de 25 km/h (m.u.v. harde tegenwind).
-Ik heb een hekel aan onderhoud (zelfs een bandje plakken laat ik de FM doen) en wil de fiets voor zo lang mogelijk kunnen gebruiken (10+ jaar zou fijn zijn). Als dat een meerprijs rechtvaardigt dan is dat prima.

Ik zat te kijken naar de Cortina E-common, belt drive Bafang M420 80Nm Nexus 8 750Wh (https://www.cortinafietse...s/product/CECO8GBBMMH61DG)
Nadat ik bij de FM langs ben geweest denk ik daar anders over.:
-FM heeft Bafang de deur uit gedaan. (storingen, verkrijgbaarheid onderdelen, kwaliteit)
-FM geeft aan dat de Nexus 8 niet geschikt is voor een 80Nm middenmotor, zeker gezien ik graag in max ondersteuning fiets.

(Mede) daarom heb ik mijn ogen op een Velo de Ville AEB800 of AEB890 en wel hierom:
-Levertijd eind Mei (gelukje).
-FM is dealer.
-rechtop model met mogelijkheid om een iets actievere houding te creëren.
-Veel e-bikes zijn voor herenmodellen enkel verkrijgbaar in saaie donkere kleuren als zwart, donkerblauw of grijs. Bij zo'n dure fiets wil ik ook een mooie fiets die gezien mag worden, dus een felle kleur! Bij VDV kan ik kiezen uit heel veel kleuren in glans of mat en ik heb mijn zinnen al gezet op de prachtige matte "Mellon Yellow" kleur.
-Bosch performance midden motor met Intuvia scherm. Tijdens testritten met veel tegenwind merk ik dat de performance motor (65Nm) een stuk meer pit heeft dan de active line plus (50Nm) en voor 100 euro meerprijs denk ik daar zeker geen spijt van te krijgen.
-Nexus 5 naaf. Ik had liever een Nexus 8 (ook weer 50 euro goedkoper), maar FM geeft aan dat die is geknepen tot 50Nm i.c.m. een Performance motor.
-standaard Shimano schijf MT200 remmen met 160mm schijven.
-Ongeveerde voorvork. Standaard is een RST Volant geveerde vork. Ik hoor vaak dat "standaard coil spring" geveerde voorvorken niet zo goed zijn (extra onderhoud, matige kwaliteit en extra gewicht al maakt dat laatste minder uit op een e-bike). Gezien het platte polderlandschap met bijna overal goed asfalt/beton, lijkt me ongeveerd beter. Ongeveerd is ook nog eens meegespoten in framekleur wat de fiets veel mooier maakt,
-standaard Bosch powertube 400wh.
-standaard 2A lader. 4A (+26 euro) of 6A snellader (+69 euro) lijkt me onnodig gezien mijn use-case. En langzamer laden = minder accu degradatie toch?

prijs: 3195 euro.

Nu mijn adviesvragen:
-Standaard bandjes zijn Schwalbe Delta Cruiser Plus 50-622. Is een upgrade naar Marathon E Plus 50-622 voor 59 euro extra de moeite waard, gezien mijn gebruik of zijn de standaard banden dikke prima?

Welke van de volgende keuzes zouden jullie maken?
- Gates riem i.p.v. ketting (+285 euro) en upgrade 400>500Wh accu (+200 euro). Het idee van een riem spreekt me erg aan, maar gezien mijn use-case vraag ik me af of het iets toevoegt anders dan hoe de fiets oogt. Een grotere accu stelt me in staat de fiets makkelijker tussen 20-80% opgeladen te houden voor / na gebruik en zorgt voor minder degradatie / langere levensduur (minder laadcycli) , dus dat klinkt als een no-brainer. Klopt dit?
-"gewone" ketting maar upgrade accu van 400>625Wh accu (+400 euro). Zelfde argumentatie als hiervoor.
-Geen extra opties.

Waar zouden jullie voor kiezen? Ik ben bang dat ik op termijn spijt ga krijgen als ik de keuze maak om geen accu upgrade te nemen.
Zitten er nog gaten in mijn argumentatie / zie ik iets over het hoofd?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cyberpope schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:12:
[...]

Niet echt.... dikwijls een merkloze motor, of de goedkoopste chinese namaakspullen.

Wij hebben ooit zo’n Lidl (niet ebike) fiets gekregen van een tante die dat gekocht had, en er niet meer mee reed.
Ik bracht die naar de FM om eens na te kijken. Overal zat speling op. Remmen waren iets onbekend, licht kapot, maar stond op een exotische bracket.... Spatbord was ook iets ongebruikelijk en was afgebroken.
Resultaat... alles in orde zetten ging me dik 300€ kosten. FM had er echt geen zin in omdat hij zowat alles moest gaan uitzoeken en bestellen, met dan nog dikke kans dat het niet past etc.

Die is dus bij het oud ijzer beland.

Maar er zijn een paar fietsmerken die idd hun eigen motoren/batterijen hadden. Sparta Ion, Giant vroeger. Gewoon in een grote boog rond lopen als je nadien een beetje onafhankelijk wil zijn.

Voor Bosch zijn er nu diverse bedrijven die motoren en batterijen reviseren. Veelal gaat dat goed omdat die mensen niks anders doen. Die kennen de motoren better dan Bosch zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc

De fiets zal gebruikt worden voor woon werk verkeer (slechts 5km enkel), sporadisch gebruik wanneer ik moet gaan winkelen en niet zoveel nodig heb dat ik de auto kan laten staan en voor grotere ritten (50km) in het weekend

Mvg
Prijs klopt wel ongeveer als ik zie wat voor onderdelen erop zitten , is ongeveer Riese&Muller niveau qua prijs en uitvoering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@MrRobin
Velo de Ville is een topmerk, en het leuke is inderdaad dat je alles zo kan kiezen.

Als je zelf geen onderhoud doet zou ik wel voor de riem kiezen. Een ketting leeft lang door regelmatig poetsen en smeren (en dus noet alleen smeren). Dat is best een rotklusje, dus voor mij de riem graag...
Op de hoogste stand ga je die 50 km makkelijk halen met een 500Wh batterij.

Remmen zijn in NL absoluut voldoende.
Banden zijn prima.
Lader.... niet spannend als je toch een nacht de tijd hebt tussen 2 ritten.

Naaf.... ik weet dat de 5 speed extra robuust gebouwd is, maar ik weet niet of je de juiste verhouding gaat vinden. De 8 zou ik ook niet nemen als het koppel dan beperkt wordt, dan kan je beter de Enviolo kiezen. Die vind ik top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
MrRobin schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:20:
Ik kan ook wel wat advies gebruiken om de puntjes op de ï te zetten voor ik de definitieve aanschaf doe.
Mijn use case:
- +- 0,5-2x per week een vrijetijdsritje van 20-50km.
-vlak, open polderlandschap all around.
-budget 3000-3600 max. Minder is beter maar extra's die "no brainer" zijn of zorgen voor langere levensduur / minder onderhoud neem ik graag mee.
-Ik vind fietsen in de maximale ondersteuningsstand het fijnste en zit bijna altijd rond de 25 km/h (m.u.v. harde tegenwind).
-Ik heb een hekel aan onderhoud (zelfs een bandje plakken laat ik de FM doen) en wil de fiets voor zo lang mogelijk kunnen gebruiken (10+ jaar zou fijn zijn). Als dat een meerprijs rechtvaardigt dan is dat prima.

Ik zat te kijken naar de Cortina E-common, belt drive Bafang M420 80Nm Nexus 8 750Wh (https://www.cortinafietse...s/product/CECO8GBBMMH61DG)
Nadat ik bij de FM langs ben geweest denk ik daar anders over.:
-FM heeft Bafang de deur uit gedaan. (storingen, verkrijgbaarheid onderdelen, kwaliteit)
-FM geeft aan dat de Nexus 8 niet geschikt is voor een 80Nm middenmotor, zeker gezien ik graag in max ondersteuning fiets.

(Mede) daarom heb ik mijn ogen op een Velo de Ville AEB800 of AEB890 en wel hierom:
-Levertijd eind Mei (gelukje).
-FM is dealer.
-rechtop model met mogelijkheid om een iets actievere houding te creëren.
-Veel e-bikes zijn voor herenmodellen enkel verkrijgbaar in saaie donkere kleuren als zwart, donkerblauw of grijs. Bij zo'n dure fiets wil ik ook een mooie fiets die gezien mag worden, dus een felle kleur! Bij VDV kan ik kiezen uit heel veel kleuren in glans of mat en ik heb mijn zinnen al gezet op de prachtige matte "Mellon Yellow" kleur.
-Bosch performance midden motor met Intuvia scherm. Tijdens testritten met veel tegenwind merk ik dat de performance motor (65Nm) een stuk meer pit heeft dan de active line plus (50Nm) en voor 100 euro meerprijs denk ik daar zeker geen spijt van te krijgen.
-Nexus 5 naaf. Ik had liever een Nexus 8 (ook weer 50 euro goedkoper), maar FM geeft aan dat die is geknepen tot 50Nm i.c.m. een Performance motor.
-standaard Shimano schijf MT200 remmen met 160mm schijven.
-Ongeveerde voorvork. Standaard is een RST Volant geveerde vork. Ik hoor vaak dat "standaard coil spring" geveerde voorvorken niet zo goed zijn (extra onderhoud, matige kwaliteit en extra gewicht al maakt dat laatste minder uit op een e-bike). Gezien het platte polderlandschap met bijna overal goed asfalt/beton, lijkt me ongeveerd beter. Ongeveerd is ook nog eens meegespoten in framekleur wat de fiets veel mooier maakt,
-standaard Bosch powertube 400wh.
-standaard 2A lader. 4A (+26 euro) of 6A snellader (+69 euro) lijkt me onnodig gezien mijn use-case. En langzamer laden = minder accu degradatie toch?

prijs: 3195 euro.

Nu mijn adviesvragen:
-Standaard bandjes zijn Schwalbe Delta Cruiser Plus 50-622. Is een upgrade naar Marathon E Plus 50-622 voor 59 euro extra de moeite waard, gezien mijn gebruik of zijn de standaard banden dikke prima?

- Gates riem i.p.v. ketting (+285 euro) en upgrade 400>500Wh accu (+200 euro). Het idee van een riem spreekt me erg aan, maar gezien mijn use-case vraag ik me af of het iets toevoegt anders dan hoe de fiets oogt. Een grotere accu stelt me in staat de fiets makkelijker tussen 20-80% opgeladen te houden voor / na gebruik en zorgt voor minder degradatie / langere levensduur (minder laadcycli) , dus dat klinkt als een no-brainer. Klopt dit?
-"gewone" ketting maar upgrade accu van 400>625Wh accu (+400 euro). Zelfde argumentatie als hiervoor.
-Geen extra opties.

Waar zouden jullie voor kiezen? Ik ben bang dat ik op termijn spijt ga krijgen als ik de keuze maak om geen accu upgrade te nemen.

alvast bedankt!
Veel geld voor een fiets met een 400 accu , er zijn fietsen met een 625 accu tekoop voor die prijs
Mijn FM heeft dat merk ook 1 jaar verkocht, waarom ze er zo snel mee gestopt zijn weet ik niet , wel mooie fietsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op maandag 3 mei 2021 @ 18:18:
[...]

Dat verscheelt sterk per merk
Merken als Gazelle, Sparta, Batavus doen dit volgens mij veel meer dan de kleinere kwaliteitsmerken.
De ION motor is het perfecte voorbeeld van.
Het valt wel mee. Voornamelijk gaat het om geïntegreerde verlichting in de voorvork. Gazelle heeft hier soms een handje van, Sparta heeft ook wel eens wat bijzonders, maar Batavus is meestal heel erg basic. Begrijp me niet verkeerd, ik loop al jaren hier te fulmineren tegen form over function, dus ik vind het best kwalijk. Maar het is ook wel een beetje mijn hobby-horse waarvan de impact kleiner is dan dat ik er persoonlijk van maak (niet iedereen gaat zijn verlichting upgraden zoals ik deed).

Met een ultra-budget fiets heb je nog wel eens kans dat er oude onderdelen worden gebruikt met een passing die je niet meer zo vaak tegenkomt, maar ook dat is meestal geen echt probleem.

Het grote probleem van een budget fiets is dat je FM er niet aan wil sleutelen omdat hij weet dat hij gezeik kan krijgen omdat er fundamenteel dingen niet kloppen (zie ook VanMoof saga's). Als je een kettng spant van een fiets en de klant komst smiddags terug met een verrotte naaf heb je een heel vervelend verhaal om uit te leggen dat jij het niet hebt veroorzaakt.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 04-05-2021 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op maandag 3 mei 2021 @ 21:41:
[...]

Veel geld voor een fiets met een 400 accu , er zijn fietsen met een 625 accu tekoop voor die prijs
Mijn FM heeft dat merk ook 1 jaar verkocht, waarom ze er zo snel mee gestopt zijn weet ik niet , wel mooie fietsen
Concurrentie is groot in Nl, en als die niet genoeg omzet draait, kan het zijn dat VdV zelf opzegt. Maar ze zijn echt top, en top afgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Nu mijn adviesvragen:
Die Marathon E Plus gaan zo veel langer mee dat ik denk dat je voordeliger uit bent als je nu de meerprijs betaald.

Ik zie dat ze leren handvatten voordelig aanbieden, dan lekker nemen.

Nexus 5 is prima. Loopt lekker. Je mist geen 8 versnellingen.

Accu is zoals hierboven al gezegd wat klein voor dit geld. Maar als 400 watt (<90km) voor jou genoeg is, prima toch.

Ik ben wel benieuwd naar dit merk. Hoe zit het met levertijd? Zowel in deze tijd als ‘normaal’?

[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 03-05-2021 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Foxhill schreef op maandag 3 mei 2021 @ 23:32:
[...]
Accu is zoals hierboven al gezegd wat klein voor dit geld. Maar als 400 watt (<90km) voor jou genoeg is, prima toch.

Ik ben wel benieuwd naar dit merk. Hoe zit het met levertijd? Zowel in deze tijd als ‘normaal’?
Levertijd is bij toeval dus eind mei, omdat de Fm tientallen fietsen bij VDV in bestelling heeft staan met een standaard uitrusting waarvan FM denkt die wel te kunnen slijten als showmodel.

Als ik dus toevallig een variant wil (model, frame maat, heren/vrouwen model. de rest is onbelangrijk hiervoor) die binnenkort geleverd gaat worden dan heb ik geluk. Zo niet dan ben ik in augustus pas aan de beurt.

Ik heb het afgelopen weekend een VDV AEB890 meegekregen van FM om proef te rijden en 3x 20-25km proefgereden op een 625Wh accu met riem frame maat 55.
Eigenlijk bevalt dat prima (ben zelf 1,88m) en als ik framemaat 55 wil kan die dus eind mei geleverd worden. precies goed voor dat de zonnige en warme dagen beginnen. Wil ik toch maat 60 (= huidige fiets) dan ben ik eind augustus pas aan de beurt op z'n vroegst.
Als ik het goed begrijp kan framemaat 55 ook prima voor mijn lengte, dus ik denk dat ik dat doe.

Qua accu, die 400Wh kan idd wel 90km, maar in ondersteuningsstandje 1 . In 4 (waarin ik altijd fiets) haalt hij 50km. de 500Wh haalt 63 en 625Wh 79km volgens de tabel van de FM. Heb ook al wat zitten spelen met de calculator van Bosch en dan kom ik net iets lager uit dan deze waarden.
Dit weekend was ik op een ritje van 22km 150Wh kwijt (24% van de 625Wh accu).

Als geld geen issue was dan was de keuze niet zo moeilijk: E marathon plus banden, gates riem en hop die 625Wh accu.

Maarja dan tikt de prijs tegen 4k aan... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
@MrRobin
De frustratie over een matige kwaliteit duurt langer dan de pijn van een hoge prijs.

Welke versnelling stond er op die proeffiets? Hoe beviel dat?

Wat de range betreft. Als jij altijd in Turbo rijdt, maar wel flink mee trapt en dus regelmatig boven de 25 zit, dan gaat die batterij veel minder af zien.

[ Voor 32% gewijzigd door Tommie12 op 04-05-2021 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrRobin
Daar stond een Enviolo trekking op.
Voor op de lange rechte wegen is die Enviolo wel lekker. Je kan heel precies de verhouding een stukje zwaarder of lichter maken.
In de stad vind ik het niet fijn. Ik ben dan bij bochtjes, heuvels en stoplichten te veel aan die hendel aan het draaien dan ik fijn vindt.
Ook kost die Enviolo TR nog eens 200 extra t.o.v. de Nexus 5 en dan ga ik toch echt liever voor een gates riem of accu upgrade :-).

Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt over de pijn van kwaliteit vs aanschafprijs maar dat moet ik nog even aan mijzelf (en vrouwlief) verkopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

-Geen extra opties.

Ah Velo de Ville, interessant!

Velo de Ville is goedkoop voor een merk wat customized fietsen aanbiedt. Een standaard VdV is duur omdat hij niet echt afwijkt van een standaard e-bike, maar als je gaat customizen dan kom je al snel in de keuze klasse Koga Signature voor aanzienlijk minder geld. Daarom vind ik ze kaal veel minder interessant, al is de basis uitrusting best goed.

Opties die ik zou nemen:

1. Gates belt
2. Vaste vork
3. 180mm schijven.
4. Rohloff... :X

Op de laatste plaats komt een accu upgrade naar 500wh

De accu vind ik minder spannend. Allereerst is de actieradius op een 400wh accu hier erg laag ingeschat. Ik haalde op een dergelijke accu meer dan 125km (polder met klein stukje buitenwijk 75% eco, 15% normal, 10% high windkracht 3, helft met een lege wagen erachter). Nou was dat een Yamaha, had ik wielerkleding aan en reed ik extra zuinig (diepe zit, weinig remmen, rustig accelereren), maar ik vind Bosch in zijn calculaties heel erg voorzichtig, wat uiteraard prima is.

Ten tweede ga je 3-4000km per jaar fietsen. Met het dubbele zijn onze accus na 6 jaar nog prima bruikbaar (één van de accus verloor helaas laatst een pinnetje). UIteraard is de verse accu aanzienlijk beter, maar ik heb gisteren met een windhappende kar erachter met de 6 jaar oude accu door wind en regen op high 30km gereden en had 40% over. Wij gaan absoluut niet obsessief ermee om, we laden niet teveel, maar als we morgen een lange rit gaan doen gaat hij s'avonds gewoon aan de lader.

Aan de ene kant snap ik de obsessie met accu's helemaal, aan de andere kant lees ik hier zelden van iemand die meer dan 50 km gaat trappen, laat staan 80km. Om naar mezelf te kijken, 50km komt een paar keer per jaar vol, langere afstanden zijn een zeldzaamheid (oma is 80km, maar dat fietsen we ook maar 1 weekend heen en terug per jaar). En dan heb ik op dat soort afstanden vaak een kinderkar erachter...

Lang verhaal kort; Is een grotere accu beter: ja. Maar het is niet zo dat je met een 400wh accu na drie jaar die 50km niet meer haalt. Ik zou (veel!) liever een belt en schijfremmen hebben dan 200 wh meer accu op mijn Razer. Tot slot, ik zou niet voor 625wh gaan, lijkt me overkill.

Dan qua versnellingen. Sterk persoonlijk gekleurd, maar:

1. Rohloff
2. Alfine/Nexus 8/Enviolo
3 Nexus 5.

De reden dat ik de 5 zo laag zet is dat er weinig over bekend is, maar wat ik lees nog niet ontzettend positief is. @Foxhill heeft praktijkervaring dus dat stemt me wel iets positiever, maar ik wil eigenlijk meer weten voordat ik die naaf zomaar ga adviseren. De Nexus 8 en en Enviolo zijn wat dat betreft zekere keuzes.

Dat de motor wordt geknepen op een Nexus 8 vind ik ook niet zo spannend, je zal meer dan genoeg vermogen hebben, helemaal met een sportieve curve. Ik ben met een Alfine 8 nog steeds dik stoplicht kampioen, zelfs de mighty Strömer verliest het in de eerste meters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
MrRobin schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 08:20:
Daar stond een Enviolo trekking op.
Voor op de lange rechte wegen is die Enviolo wel lekker. Je kan heel precies de verhouding een stukje zwaarder of lichter maken.
In de stad vind ik het niet fijn. Ik ben dan bij bochtjes, heuvels en stoplichten te veel aan die hendel aan het draaien dan ik fijn vindt.
Ook kost die Enviolo TR nog eens 200 extra t.o.v. de Nexus 5 en dan ga ik toch echt liever voor een gates riem of accu upgrade :-).

Ik ben bang dat je helemaal gelijk hebt over de pijn van kwaliteit vs aanschafprijs maar dat moet ik nog even aan mijzelf (en vrouwlief) verkopen...
Ik ben ook tevreden over de Enviolo, maar ik zou de Nexus 5 toch niet kopen zonder een proefrit van minstens 20 km. Je zal maar net 25 km/h rijden en dan net vinden dat het verzet te groot of te klein is.
Maar dat die robuust is, dat geloof ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:03:
[...]
Ik ben ook tevreden over de Enviolo, maar ik zou de Nexus 5 toch niet kopen zonder een proefrit van minstens 20 km. Je zal maar net 25 km/h rijden en dan net vinden dat het verzet te groot of te klein is.
Maar dat die robuust is, dat geloof ik wel.
Het is een sluitpost op de fiets terwijl het na je motor de meeste impact heeft op de transmissie. Ik ben het helemaal met Tommie eens dat je dit eerst moet testen voordat je deze aanschaft. Bij de Nexus 8 weet je dan nog dat de reviews al decennia positief zijn, maar ook dat is en blijft eigenlijk een budget onderdeel.

Vervelende is dat er geen duidelijk upgrade pad is als je niet van Enviolo houdt. Alfine 11 is "more of the same", Rohloff is prijstechnisch een veel te grote sprong (al denk ik dat ik hem binnen een jaar ga maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
[...]

Die Marathon E Plus gaan zo veel langer mee dat ik denk dat je voordeliger uit bent als je nu de meerprijs betaald.

400 wh kun je tzt laten reviseren naar 500 wh, zie: https://www.fietsaccu-rev...bosch-powerpack-400-frame (geldt ook voor accu onder bagagedrager).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik vrees alleen dat die Marathon E plus een zeer stijve band is.
Laat ons eerlijk zijn, levensduur van zowat elke band in deze klasse is meer dan lang genoeg. Ik zweer bij flexiblele vouwbanden. Rijdt zo veel comfortabeler.

Kan je wat meer schrijven over die Nexus 5. Hoe zit het met het kleinste verzet, geraak je daar een helling van 10% mee op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:47:
[...]

Ik vrees alleen dat die Marathon E plus een zeer stijve band is.
Laat ons eerlijk zijn, levensduur van zowat elke band in deze klasse is meer dan lang genoeg. Ik zweer bij flexiblele vouwbanden. Rijdt zo veel comfortabeler.
Jep. Het enthousiasme over het onplatbare van die nieuwe loodzware ebike band van Schwalbe moet wel duidelijk worden afgezet tegen het onvermijdelijk mindere rijgevoel.

Op een Supreme rij ik ook nooit lek en dan zit ik niet met een dikke stugge laag van 500 gram onder mijn loopvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56
renskerenske schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 09:40:
[...]

400 wh kun je tzt laten reviseren naar 500 wh, zie: https://www.fietsaccu-rev...bosch-powerpack-400-frame (geldt ook voor accu onder bagagedrager).
Maar dat gaat niet bij de Bosch Powertube (vooralsnog? maar dat betwijfel ik).
Daar zijn helemaal geen gereviseerde exemplaren voor te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Simple mind op 04-05-2021 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:09:
[...]

Toch wel, mits een beetje zoeken vind je wel bedrijven die daar aan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik en mijn FM hebben het er over gehad en we hebben een voorkeur voor het "traditionele" systeem, al was het maar dat je vrij simpel een Bosch Accu kan scoren bij de beste aanbieder(ze sowieso gewoon goedkoper).

Overigens werken ze de traditionele accu bij VdV ook heel mooi weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrRobin
roffeltjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:38:
Ik en mijn FM hebben het er over gehad en we hebben een voorkeur voor het "traditionele" systeem, al was het maar dat je vrij simpel een Bosch Accu kan scoren bij de beste aanbieder(ze sowieso gewoon goedkoper).

Bedoel je met traditioneel dan de Bosch powerpack die half in de onderhuis weggewerkt zit (bij VDV) i.p.v. de powertube? Dat vind ik ook de mooiste optie.
Die powertube heeft een veel groter afdekklepje wat ook nog eens helaas altijd zwart is en niet meegespoten wordt in de framekleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:38:

De powertube is nog niet zo lang op de markt, maar nu is dat wel de meest verkochte batterij schat ik zo.
Dus binnen een jaar of 2 is dat zat te verkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MrRobin schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:41:
[...]
Bedoel je met traditioneel dan de Bosch powerpack die half in de onderhuis weggewerkt zit (bij VDV) i.p.v. de powertube?
Ja dat is hem. Ik was weer eens te lui om de correcte term op te zoeken :+
Tommie12 schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 12:41:
[...]
De powertube is nog niet zo lang op de markt, maar nu is dat wel de meest verkochte batterij schat ik zo.
Ik heb geen gegevens maar als ik zo kijk naar wat er wordt aangeboden aan fietsen geloof ik niet dat wat je zegt klopt. :+

Ik maak me verder geen zorgen over de kwaliteit of verkijgbaarheid op langer termijn, dat zal wel loslopen. Er zijn gewoon een aantal redenen waarom ik een lichte voorkeur heb voor een powerpack (zou er mijn keuze totaal niet van laten afhangen, vind het niet heel erg spannend).

[ Voor 34% gewijzigd door roffeltjes op 04-05-2021 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
[...]

Sorry, dacht dat Powerpack de Powertube was, moet als newbie e-bike-eigenaar nog goed thuis geraken in de terminologie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

https://kwsseuren.nl/bosch-powertube-accu.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Het is natuurlijk wel zo dat een 400 accu veel vaker op geladen moet worden dan een 625 , volgend seizoen een 725
En de levensduur is afhankelijk van het aantal keren dat hij opgeladen wordt een 625 gaat dus veel meer km mee dan een 400
Denk niet dat je een fiets met 400 accu na een jaar of 5 nog gemakkelijk verkocht of ingeruild krijgt omdat tegen die tijd je ook al fietsen met 800 accu kan kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:40:
Het is natuurlijk wel zo dat een 400 accu veel vaker op geladen moet worden dan een 625 , volgend seizoen een 725
En de levensduur is afhankelijk van het aantal keren dat hij opgeladen wordt een 625 gaat dus veel meer km mee dan een 400
Denk niet dat je een fiets met 400 accu na een jaar of 5 nog gemakkelijk verkocht of ingeruild krijgt omdat tegen die tijd je ook al fietsen met 800 accu kan kopen
Op een gegeven moment begint die mega batterij zo zwaar te worden dat je er nadeel van ondervindt.

Meestal gaat men bij batterijen er van uit dat de levensduur ca 500 cycli bedraagt (2 keer 50% leeg rijden is 1 cyclus). Ik vind 500 nogal laag (Tesla haalt 2000, Toyota hybride auto's nog een pak meer), maar zelfs als je dan uit gaat van een 500Wh batterij waarmee je 90km haalt op een volle batterij, dan spreken we over 45.000 km levensduur.
Niet slecht toch denk ik...
90% van de fietsen ligt tegen dan al lang op het schroot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op dinsdag 4 mei 2021 @ 15:40:
De restwaarde na 6 jaar is behoorlijk koffiedikkijken, daar zou ik niet vooraf op budgeteren.

Om maar aan te geven, onze 400wh accus waren na 6 jaar nog prima bruikbaar, helaas brak van één van de twee accu's een pinnetje. Dat kan natuurlijk na zes jaar, maar die accu is gewoon meteen niks meer waard (niet te reviseren).

Zoals Tommie al aangeeft, de meeste mensen halen niet het kilometrage om een accu te verslijten. Veel accu's gaan kapot door slecht gebruik, maar iemand die een 400wh sloopt sloopt ook een 800wh accu ;)

Het verhaal ligt natuurlijk anders voor een s-pedelec.
Pagina: 1 ... 66 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam