Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 65 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Tommie12 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:40:
[...]

Rare redenering....
In elk geval, als je fiets 2 keer in 1 jaar gestolen wordt, dan kan je op zoek naar een nieuwe verzekering.

Ik denk er aan om een Apple Tag ergens in mijn fiets te steken. Ik denk ofwel aan een plek onder het zadel, ofwel ergens naast de batterij in dat vak in de schuine buis, maar ik weet niet of die tag dan nog voldoende signaal krijgt.

Ik zal wel niet alleen zijn met dat idee.... Nog iemand plannen in die richting?
Daar denk ook over , denk dat ik heb onder de kap van de motor steek
Zijn al speciale siliconen houdertjes voor die je ergens op kunt plakken
Voordeel van die Apple tags is geen abonnement nodig en veruit de grootste kans dat ie op gemerkt wordt ( door iedere andere iPhone op de wereld )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
renskerenske schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:38:
[...]

Het is heel jammer dat het (bijna) niet mogelijk is om je eigen fiets te configureren. Met elke fiets is wel iets, maar binnen elk prijssegment lijk je bepaalde standaardkeuzes te hebben. Ik hoop bijvoorbeeld niet dat de accu in het frame standaard wordt.

En wat mij ook is opgevallen bij alle fietsenwinkels waar ik ben geweest: niemand vraagt waar je de fiets voor gaat gebruiken. Ben benieuwd of dat ook jullie ervaring is? Waarvoor je de fiets gaat gebruiken bepaalt toch welke fiets het meest geschikt is voor je? Niet iedereen heeft een fiets met top notch specs nodig.
Het lijkt me dat er juist verschrikkelijk veel keuze is , tussen motoren riem of ketting , achternaaf , remmen en alle combinaties daar tussen , je moet je dan niet op 1 merk concentreren
Er zijn ook merken waarbij je wel kunt kiezen , en er zijn merken zoals cube met ongeveer het zelfde frame maar de rest hoe duurder hoe beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
[...]

Het is heel jammer dat het (bijna) niet mogelijk is om je eigen fiets te configureren.
Jawel, kan prima, maar dan kom je in de giga prijscategorie (Koga, Idworkx, Santos, Avagnon e.d.)
En wat mij ook is opgevallen bij alle fietsenwinkels waar ik ben geweest: niemand vraagt waar je de fiets voor gaat gebruiken.
Tsja, er zijn niet zoveel echt goede fietsenmakers. Sterker nog, een deel is een vegetarische slager en fietsen zelf zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 09:16
Tommie12 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:40:
[...]

Rare redenering....
In elk geval, als je fiets 2 keer in 1 jaar gestolen wordt, dan kan je op zoek naar een nieuwe verzekering.
Zal denk ik ook een verschil tussen Randstad en daar ver buiten zijn. Een verzekering is hier goedkoop en fietsen worden niet vaak gestolen. Als je fiets dan gestolen wordt na een aantal jaar heb je wel liever een nieuwe dan de beschadigde fiets terug.

Wij gebruiken ENRA verzekeringen en die kijken alleen na premie-uitkeringen per fietsenwinkel. Zo hebben wij de ervaring dat ENRA geen klant van ons weiger na x aantal keer diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:12:
[...]

Zal wel ergens een slecht contact zijn....
Welke motor zit daar op?
Geen idee welke motor erop zit. Na 3 minuten herstelde die weer. De fietsenmaker denkt dat die bij een hobbel het contact even was verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:44
[...]

Het is heel jammer dat het (bijna) niet mogelijk is om je eigen fiets te configureren. Met elke fiets is wel iets, maar binnen elk prijssegment lijk je bepaalde standaardkeuzes te hebben. Ik hoop bijvoorbeeld niet dat de accu in het frame standaard wordt.

En wat mij ook is opgevallen bij alle fietsenwinkels waar ik ben geweest: niemand vraagt waar je de fiets voor gaat gebruiken. Ben benieuwd of dat ook jullie ervaring is? Waarvoor je de fiets gaat gebruiken bepaalt toch welke fiets het meest geschikt is voor je? Niet iedereen heeft een fiets met top notch specs nodig.
Er zijn wel degelijk merken waar je mooi kan configureren. Santos is natuurlijk een heel duur segment, maar Velo de Ville zit er wat tussen. Feit is.... het is altijd duurder dan een standaard fiets die voor 90% aan je eisen voldoet. Nu ja, een stuur of zadel kan je altijd vervangen, maar in de basis zoek ik dan eerst een fiets met de naaf, motor, aandrijving en de batterij. Dat zijn dingen die je niet of slechts heel duur kan aanpassen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06:50

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Vorige week al een proefrit gemaakt op een Specialized Turbo Vado 3.0, mooie fiets, fietst ook heerlijk.
Prijs is wel aan de hoge kant.
Heb gelijk op 2 andere fietsen ook nog een proefrit gemaakt, de ene was meer een tourfiets (handvaten te klein waardoor je met je handen tegen de hendels en bedieningspaneel aan zit), en de andere was riem-aangedreven om het verschil te laten voelen. Een riem wordt het sowieso niet.

Nu zo een proefrit maken op een Kalkhoff Endeavour 3B, die zit eigenlijk wel precies op de juiste prijs.

Dan probeer ik morgenmiddag nog een dealer in de buurt te vinden die de Cube Touring Hybrid Pro op vooraad heeft.

Die Specialized was op voorraad, nu de andere twee modellen nog checken en dan kan ik een ei leggen. Heb niet heel veel zin om maanden te wachten op levering, maar ik begrijp wel dat een aantal merken voorlopig niet geleverd kan. Fiets wordt sowieso gekocht bij een fysieke winkel in de buurt.

Ben benieuwd!

Overigens net bericht gehad van werkgever, fiets kopen via WKR is mogelijk.

[ Voor 4% gewijzigd door hefaistos op 23-04-2021 16:12 ]

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
hefaistos schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:11:
Vorige week al een proefrit gemaakt op een Specialized Turbo Vado 3.0, mooie fiets, fietst ook heerlijk.
Heb gelijk op 2 andere fietsen ook nog een proefrit gemaakt, de ene was meer een tourfiets (handvaten te klein waardoor je met je handen tegen de hendels en bedieningspaneel aan zit), en de andere was riem-aangedreven om het verschil te laten voelen. Een riem wordt het sowieso niet.

Nu zo een proefrit maken op een Kalkhoff Endeavour 3B, die zit eigenlijk wel precies op de juiste prijs.

Dan probeer ik morgenmiddag nog een dealer in de buurt te vinden die de Cube Touring Hybrid Pro op vooraad heeft.

Die Specialized was op voorraad, nu de andere twee modellen nog checken en dan kan ik een ei leggen. Heb niet heel veel zin om maanden te wachten op levering, maar ik begrijp wel dat een aantal merken voorlopig niet geleverd kan. Fiets wordt sowieso gekocht bij een fysieke winkel in de buurt.

Ben benieuwd!

Voor foute handgrepen en een fout stuur mag je geen fiets laten staan, betere handgrepen kosten 30€, en een stuur is ook zoiets.

Ik wil wel beter begrijpen waarom je een riem niet wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:26:
[...]

Voor foute handgrepen en een fout stuur mag je geen fiets laten staan, betere handgrepen kosten 30€, en een stuur is ook zoiets.

Ik wil wel beter begrijpen waarom je een riem niet wil hebben.
Precies wat ik me ook afvraag. Mijn volgende E-bike moet en zal een riem hebben. Nu heb ik een nieuwe ketting gekregen, maar ik moet speciaal terug om de ketting bij te stellen, ook zoiets.

Hier ook mijn twijfel of ik iets zou kopen van Stella of dat ik iets zou kopen bij de FM zelf. het scheelt wel bijna 1000 euro voor dezelfde specs, maar je hebt dan wel een vast adres en je gunt de FM zijn marge zodat hulp achteraf ook beter is (ga ik vanuit). Voor het geld hoef ik het niet te laten, maar het idee lijkt me wel beter.
Stella al 2 keer gemaild voor informatie, keurig folder ontvangen, maar geen antwoord gehad (6 dagen geleden). Dat geeft me geen beste eerste indruk. Toch een beetje een dozenschuiver idee. Of zit ik fout?

Ik heb een nieuwe FM want de mijne is failliet en gelukkig nemen ze de service over zonder te morren, dat is dan weer positief. Ik voel me niet belazerd en ik besef nu dat mijn oude FM best wel duur was.

>nieuwe remblokken
>nieuwe KMC ketting
>onderhoudsbeurt
>remleidingen bijvullen
=105 euro.

Daar deed mijn vorige FM het niet voor. Fiets is zelfs keurig gepoetst. Je mag gerust een 2e bakje koffie vragen en ze beantwoorden keurig mijn vragen zonder het idee te hebben dat ze je als het ware uit de zaak willen duwen. Nu moet ik as woensdag even langskomen om de ketting na te stellen en daar kan ik op wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@jimh307
Ik vind die prijs toch niet zo gek hoor.
Alles samen zullen ze je wel 1-1.5h uur werk, dat is al 50€-70€. .
En de onderdelen gaan ze je niet aan de goedkoopste internetprijs kunnen geven denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:52
hefaistos schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:11:

Ben benieuwd!

Die Cube, daar ben ik ook naar op zoek. Is die ergens op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Om even in te gaan op de riem: dat voelt voor mij veel minder aan als "echt fietsen". Heb ook gereden op fietsen met een ketting en derailleur en dat voelt veel prettiger aan. Ik heb daar wel een voorkeur in al.

Qua model: ik rijd liever op een iets sportiever model fiets, dan is een touringfiets minder naar m'n wensen, en een citybike-model of mountainbike (wel met bagagedrager) meer in m'n straatje.

Heb net een proefrit gemaakt op de Kalkhoff, dat fietst wel prima maar ik hoor net van een vriend van me dat ze behoorlijke problemen hadden met de (impulse) motor, achteras kromgetrokken en uiteindelijk zo veel ellende dat ze nieuwe fietsen genomen hebben. Nu was het herenmodel waarschijnlijk niet meer leverbaar op korte termijn, dus dan zou die sowieso al afvallen.

Morgen of volgende week proberen een testrit te maken op een Cube Touring Hybrid Pro. Dan heb ik de 3 fietsen op m'n shortlist wel gehad, en dan nog maar eens kijken wat er beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heer1
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-01-2023
Kan iemand eens meerekenen: iedereen heeft het over de capaciteit van een accu volgens de berekening: volt x stroom, b.v. 36V x 18Ah=648 Wh. Afgezien van een 20% minimum waard geeft dit een netto Wh (bruikbare capaciteit) van 518 Wh.
Nu worden de cellen (met een BMS) vol geladen tot 4,2V en maximaal ontladen tot 2,6V. De netto (bruikbare) capaciteits-range is dan toch 42V x 18 ah tot 26V x 18Ah: 756 Wh - 468Wh = 288 Wh. Dat is toch behoorlijk wat minder dan de 518 Wh waar altijd mee gerekend wordt. Wat gaat er hier fout?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:34
heer1 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 22:32:
Kan iemand eens meerekenen: iedereen heeft het over de capaciteit van een accu volgens de berekening: volt x stroom, b.v. 36V x 18Ah=648 Wh. Afgezien van een 20% minimum waard geeft dit een netto Wh (bruikbare capaciteit) van 518 Wh.
Nu worden de cellen (met een BMS) vol geladen tot 4,2V en maximaal ontladen tot 2,6V. De netto (bruikbare) capaciteits-range is dan toch 42V x 18 ah tot 26V x 18Ah: 756 Wh - 468Wh = 288 Wh. Dat is toch behoorlijk wat minder dan de 518 Wh waar altijd mee gerekend wordt. Wat gaat er hier fout?
Dit reken sommetje is niet helemaal goed, want bij 26V (wat volgens mij erg laag is) is de accu leeg en dus nog 0Ah van de accu over. 26x0= 0Wh ;)
Wat gaat er fout?
Jij haalt capaciteit (Wh) en vermogen (W) door elkaar. Het verschil is de "h" (uur), wat een tijdfactor is.
Als een accu 36V nominaal 18Ah is, dan is de capaciteit 648Wh nominaal, wat jij dus al berekend had.
De capaciteit kan je niet bij een volle en lege accu berekenen. Deze waarde is altijd nominaal.
Het 2e deel van je berekening gaat daarom niet op.

Als je de accu een bepaalde tijd gaat gebruiken met bv een motorvermogen van 150W zal er elk uur 150Wh capaciteit verbruikt worden.
Je kan in dit geval 648/150= 4uur 19 minuten rijden tot de accu helemaal leeg is
In praktijk echter zal dat motorvermogen variëren, waardoor dit aantal uren ook wijzigt.

Hoe zit het dan met de volle en de lege accu?
Bij een volle accu van 42V zal er door de motor, in voorgaand geval, een stroom van 150/4= 3.6A vloeien
Bij een lege accu van 26V is dit 150/26= 5.8A, wat inhoudt dat de motor misschien wat warmer zou kunnen worden. In praktijk zal de accu slechts kort deze lage spanning hebben voor de BMS ingrijpt.
Wel heeft eea invloed op het maximale vermogen wat nog gehaald kan worden. Een motor van (grootste wettelijk) 250W nominaal, kan een flink groter maximaal vermogen leveren. Om oververhitting te voorkomen is de maximale stroom beperkt. Hoeveel? Dat hangt van het merk af.
Stel dat dit ca 15A is, dan levert de motor maximaal bij een volle accu 42x15= 630W en bij een bijna lege accu nog maximaal 26x15= 390W. (ik heb bewust geen 18A gekozen ;))

250W nominaal is de waarde waarmee de motor continu belast mag worden zonder dat de temperatuur ervan stijgt. Dit is een waarde die bij het ontwerp theoretisch berekend is met de thermische eigenschappen van de elektromotor. (bv dikte van koperdraad, aantal wikkelingen, toerental, warmteafvoer)
Achteraf kan die alleen bepaald worden met speciale apparatuur en diverse sensoren voor toeren, temperatuur ed

Dan de werking van een BMS.
Daarvan overschat je de balancerende werking. Het hangt een beetje af wat voor type er gebruikt wordt, maar voor een goede accu zal deze nagenoeg niet nodig zijn.
De BMS is een beveiliging tegen overladen en ontladen en zorgt ervoor dat alle cellen ongeveer even vol en leeg raken. Dit werkt alleen als er slechts kleine verschillen zijn tussen de celblokken in serie.
Bij een te groot verschil tussen de cellen kan de BMS niet snel genoeg balanceren en zal de spanning afschakelen. Dit kan inhouden dat bv de accu slechts tot 40V geladen kan worden en nog maar tot 32V ontladen. Op je display lijkt het dat de accu nooit helemaal vol of leeg is.
Het betekent feitelijk dat resp. de meeste cellen gewoon tot 4.2V geladen zijn, maar enkele tot 3.9V.
Bij ontladen hetzelfde, een enkel celblok zal de minimale spanning bereikt hebben (2.6V), maar de de meesten nog 3.3V.
Feitelijk bepaald de zwakste cel de bruikbare capaciteit van de accu, want die trekt alle parallelle cellen binnen een serie celblok mee.

Een BMS die werkt dmv een weerstandbelasting (passief) voor cellen die tot 4.2V geladen zijn en zal de andere cellen verder laden, maar die belasting is zodanig dat de BMS maar heel langzaam kan balanceren, waardoor de beveiliging eerder in werking treedt als het verschil te groot is.
Een BMS die de spanning vereffend tussen de cellen (actief) kan dit veel sneller en dynamischer, maar wordt over het algemeen niet toegepast, omdat dit niet nodig is bij goede kwaliteit cellen.

[ Voor 19% gewijzigd door elinx op 24-04-2021 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:18
hefaistos schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:44:
Om even in te gaan op de riem: dat voelt voor mij veel minder aan als "echt fietsen". Heb ook gereden op fietsen met een ketting en derailleur en dat voelt veel prettiger aan. Ik heb daar wel een voorkeur in al.

Qua model: ik rijd liever op een iets sportiever model fiets, dan is een touringfiets minder naar m'n wensen, en een citybike-model of mountainbike (wel met bagagedrager) meer in m'n straatje.

Heb net een proefrit gemaakt op de Kalkhoff, dat fietst wel prima maar ik hoor net van een vriend van me dat ze behoorlijke problemen hadden met de (impulse) motor, achteras kromgetrokken en uiteindelijk zo veel ellende dat ze nieuwe fietsen genomen hebben. Nu was het herenmodel waarschijnlijk niet meer leverbaar op korte termijn, dus dan zou die sowieso al afvallen.

Morgen of volgende week proberen een testrit te maken op een Cube Touring Hybrid Pro. Dan heb ik de 3 fietsen op m'n shortlist wel gehad, en dan nog maar eens kijken wat er beschikbaar is.
Ik moest en zou ook een riem, maar uiteindelijk toch ook ´gewoon´ voor ketting gekozen. Op het Fietsersbond-forum is ook niet iedereen onverdeeld positief over een riem ('marketingpraatjes´, riemen gaan vaak eerder kapot dan zou moeten en dan is vervangen veel duurder dan een ketting, met een kapotte riem kun je helemaal niet meer verder en dus moet je reserveriem meenemen op vakantie, slechts één fabrikant dus monopolie en dus relatief hoge prijs, etc). Maar kan best zijn dat mn volgende fiets wel een riem wordt hoor, we'll see :) Het heeft ook wel weer wat dat je een riem gewoon kunt afspoelen en niks hoeft te smeren.

Ik ben wel echt blij dat ik voor 8 versnellingen heb gekozen ipv 7. Fiets het fijnst in de 5e versnelling en die is ook nog eens het meest efficiënt.

Met de Impulse-motor zijn meer problemen geweest, ook bij Gazelle. Die hebben nu ook Bosch-motoren in de fietsen zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door renskerenske op 24-04-2021 07:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 20:39
Het heeft ook wel weer wat dat je een riem gewoon kunt afspoelen en niks hoeft te smeren.
Dat was voor mij al genoeg reden om voor een fiets met riem te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hefaistos schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:44:
problemen hadden met de (impulse) motor, achteras kromgetrokken en uiteindelijk zo veel ellende dat ze nieuwe fietsen genomen hebben.
Ik zou Impulse inderdaad vermijden. Mijn persoonlijke voorkeur (mits middenmotor voor standaard ebike):

1. Bosch
2. Yamaha

Waarbij ik tussen Bosch en Yamaha eigenlijk nauwelijks voorkeur heb (ik zou er de keuze van mijn fiets niet van laten afhangen). Daarna volgen:

3. Shimano
4. Bafang

Shimano moet ik weer een keer voelen, we zijn al een aantal jaar verder sinds hun eerste modellen. Bafang is op OEM gebied een kleine speler en dat heeft zo zijn nadelen (ze zijn nog bezig hun servicenetwerk uit te rollen). Aan de andere kant zijn het Nederlanders die zich nu met Bafang bemoeien en dat geeft me wel wat vertrouwen dat ze iets goeds gaan neerzetten. We shall see.

Dan heb je nog de motoren die ik zou vermijden:

5. Brose
6. Panasonic
7. Impulse

Weinig marktpresentie en zeker bij Impulse negatieve verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:15:
.....

Dan heb je nog de motoren die ik zou vermijden:

5. Brose
6. Panasonic
7. Impulse

Weinig marktpresentie en zeker bij Impulse negatieve verhalen.
Ik neem aan dat je deze aanname doet omdat deze motoren veelal ontbreken op Nederlandse merkfietsen?
Want eerlijk gezegd verbaast het mij dat je Brose hierbij plaatst, aangezien dit niet de minste is en bv een merk als Spezialized ze monteert.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
renskerenske schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 07:13:
[...]

Ik moest en zou ook een riem, maar uiteindelijk toch ook ´gewoon´ voor ketting gekozen. Op het Fietsersbond-forum is ook niet iedereen onverdeeld positief over een riem ('marketingpraatjes´, riemen gaan vaak eerder kapot dan zou moeten en dan is vervangen veel duurder dan een ketting, met een kapotte riem kun je helemaal niet meer verder en dus moet je reserveriem meenemen op vakantie, slechts één fabrikant dus monopolie en dus relatief hoge prijs, etc). Maar kan best zijn dat mn volgende fiets wel een riem wordt hoor, we'll see :) Het heeft ook wel weer wat dat je een riem gewoon kunt afspoelen en niks hoeft te smeren.

Ik ben wel echt blij dat ik voor 8 versnellingen heb gekozen ipv 7. Fiets het fijnst in de 5e versnelling en die is ook nog eens het meest efficiënt.

Met de Impulse-motor zijn meer problemen geweest, ook bij Gazelle. Die hebben nu ook Bosch-motoren in de fietsen zitten.
Na vele duizenden kilometers met snaar komt er bij mij geen fiets zonder riem meer in ( behalve mijn racefiets). Volgens mij zijn er vooral problemen geweest met de riemen van andere merken, vandaar dat je nu alleen nog maar Gates ziet. Gelukkig mag ieder zijn eigen voorkeur hebben en bestaat het ideale systeem voor alle mensen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:51
elinx schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:47:
[...]
Ik neem aan dat je deze aanname doet omdat deze motoren veelal ontbreken op Nederlandse merkfietsen?
Want eerlijk gezegd verbaast het mij dat je Brose hierbij plaatst, aangezien dit niet de minste is en bv een merk als Spezialized ze monteert.
En dat heb ik nu met Panasonic, welke al langer bestaat dan Bosch op de fietsmarkt als motor producent (flyer monteert deze ook al jaren)

Ik ben onlangs overgestapt van een Bosch naar een Panasonic, ik moet zeggen dat Bosch zijn ondersteuning wel beter voor elkaar heeft kwa natuurlijk fietsgevoel. Maar Panasonic (icm flyer) heeft wel een top systeem kwa bediening en feel waar Bosch weer iets van kan leren. (ik kan nu namelijk ook de ondersteuningsniveau's instellen van eco, standaard en automatisch). Waar automatisch wel echt geweldig is, die gaat namelijk harder ondersteunen als je omhoog rijd/windvlaag tegen en andersom. Verder telefoonnavigatie en hartslagmeter zijn ook te koppelen evenals inzicht in je eigen geleverde fietsvermogen. (niet dat ik het gebruik, maar leuk is het wel). Tot nu toe stelt Panasonic mij zeker niet teleur en de reviews zijn ook beter dan die van Bosch (ondersteund beter in lagere trapfrequenties en trekt lekker vlot door). Duurzaamheid testen zijn dan weer lastiger te vinden. Ook Bosch heeft soms last van kuren, ik lees regelmatig dat er complete motoren vervangen zijn onder de 10k kilometer.

Overigens ben ik ook om naar de riem. Het klopt dat er slechte ervaringen waren, maar gates CDX riem is een topper die ruim 10k mee kan gaan zonder enige vorm van onderhoud. Wat eerder slijt zijn de tandwielen (met name achter) die moet je in de gaten houden en tijdig vervangen. Want uiteindelijk kunnen dat mesjes worden. Deze fietser legt het perfect uit (voor en nadelen): YouTube: Belts Are The BEST Bicycle Drivetrain Available (Epic Testing!)

Maar als @roffeltjes enige fundatie/bron hebt waarom je deze zou mijden ben ik er wel in geïnteresseerd :). Ik kan niet echt een vergelijk vinden die puur op feiten en kilometrage gebaseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Bla65 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:49:
[...]

Na vele duizenden kilometers met snaar komt er bij mij geen fiets zonder riem meer in ( behalve mijn racefiets). Volgens mij zijn er vooral problemen geweest met de riemen van andere merken, vandaar dat je nu alleen nog maar Gates ziet. Gelukkig mag ieder zijn eigen voorkeur hebben en bestaat het ideale systeem voor alle mensen niet.
Ik wist niet dat er ook andere merken zijn geweest :)
En eens met je laatste opmerking: ik zie mensen soms allerlei fietsen afschrijven omdat ze geen riem hebben, geen schijfremmen, etc, terwijl dat misschien geen harde eis zou hoeven zijn en je wel in een hogere prijscategorie terechtkomt met dergelijke wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
jimh307 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:53:
[...]

Precies wat ik me ook afvraag. Mijn volgende E-bike moet en zal een riem hebben. Nu heb ik een nieuwe ketting gekregen, maar ik moet speciaal terug om de ketting bij te stellen, ook zoiets.
Die riem, die rekt ook nog uit hoor. Die moet ook opnieuw op spanning gebracht worden, door het achterframe naar achter te trekken. Bij mijn fiets met riem is dat twee keer nodig geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
renskerenske schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:30:
[...]

Ik wist niet dat er ook andere merken zijn geweest :)
En eens met je laatste opmerking: ik zie mensen soms allerlei fietsen afschrijven omdat ze geen riem hebben, geen schijfremmen, etc, terwijl dat misschien geen harde eis zou hoeven zijn en je wel in een hogere prijscategorie terechtkomt met dergelijke wensen.
Over schijfremmen ga ik niet meer opnieuw beginnen. Dat topic hebben we gehad.

Maar de riem is echt een comfort ding. Het onderhoud is echt minimaal, en het is een hoop minder gedoe.
Als je alleen in droog weer rijdt, en niet er tegen op ziet om af en toe de ketting te poetsen en smeren (veel mensen smeren alleen maar), dan is een ketting prima.
Ik heb mijn tijd met kettingen gehad. Als je jaren de fietsen van 4 kinderen een beetje werkend moet houden, dan weet je waar ik het over heb. Een paar maanden niet naar kijken, en ze rijden allemaal met bruinroestende kettingen die piepen en kraken.

Ach, uiteindelijk koop je wat je wil, je moet je de vraag stellen of de extra prijs het voor jou waard is, en dat dan voor het gebruik wat jij hebt.
Als je 300 km per jaar rijdt is zowat elke fiets goed.
Maar als je elke dag 20-40 km naar je werk rijdt, dan loont het wel om wat extra te betalen voor een riem, schijven, betere middenmotor etc.
Als je ziet wat je dan uitspaart aan benzine, dan moet een duurdere fiets niet echt een probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ferrox1 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 12:06:
[...]

En dat heb ik nu met Panasonic, welke al langer bestaat dan Bosch op de fietsmarkt als motor producent (flyer monteert deze ook al jaren)

Ik ben onlangs overgestapt van een Bosch naar een Panasonic, ik moet zeggen dat Bosch zijn ondersteuning wel beter voor elkaar heeft kwa natuurlijk fietsgevoel. Maar Panasonic (icm flyer) heeft wel een top systeem kwa bediening en feel waar Bosch weer iets van kan leren. (ik kan nu namelijk ook de ondersteuningsniveau's instellen van eco, standaard en automatisch). Waar automatisch wel echt geweldig is, die gaat namelijk harder ondersteunen als je omhoog rijd/windvlaag tegen en andersom. Verder telefoonnavigatie en hartslagmeter zijn ook te koppelen evenals inzicht in je eigen geleverde fietsvermogen. (niet dat ik het gebruik, maar leuk is het wel). Tot nu toe stelt Panasonic mij zeker niet teleur en de reviews zijn ook beter dan die van Bosch (ondersteund beter in lagere trapfrequenties en trekt lekker vlot door). Duurzaamheid testen zijn dan weer lastiger te vinden. Ook Bosch heeft soms last van kuren, ik lees regelmatig dat er complete motoren vervangen zijn onder de 10k kilometer.

Overigens ben ik ook om naar de riem. Het klopt dat er slechte ervaringen waren, maar gates CDX riem is een topper die ruim 10k mee kan gaan zonder enige vorm van onderhoud. Wat eerder slijt zijn de tandwielen (met name achter) die moet je in de gaten houden en tijdig vervangen. Want uiteindelijk kunnen dat mesjes worden. Deze fietser legt het perfect uit (voor en nadelen): YouTube: Belts Are The BEST Bicycle Drivetrain Available (Epic Testing!)

Maar als @roffeltjes enige fundatie/bron hebt waarom je deze zou mijden ben ik er wel in geïnteresseerd :). Ik kan niet echt een vergelijk vinden die puur op feiten en kilometrage gebaseerd is?
Jij hebt hebt zeker nog nooit iets anders gezien bij bosch als de oer oude purion
Inmiddels zijn er een stuk of drie meer mogelijkheden die die dingen ook hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Bij de huidige Flyers kun je mooi Panasonic en Bosch naast elkaar proberen. Ik en de meeste van mijn klanten die proefrijden zijn het met je eens en neigen dan naar een Panasonic. Maar eerlijk, de duurdere systemen van Bosch en Panasonic ontlopen elkaar niet veel.

Shimano heeft als (niche) voordeel dat je voor een veel lagere prijs (EUR3000) een automatische versnelling kunt krijgen. Bijvoorbeeld op een Victoria 7.7 of een Unibike Energy.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 11:47:
[...]
Brose (en Specialized) heeft toch wel wat dingetjes gehad (zie ook een gebruiker in deze draad), dus dit is niet zomaar een aanname. Sowieso is Brose vrij klein en dat merk je weer in het servicenetwerk.
[...]

Panasonic heeft echt jaren stil gestaan en is tegenwoordig echt een microspeler op de Europese markt.

Het gigantische voordeel bij een Bosch of Yamaha is gewoon dat (vrijwel) elke FM hem kan opsturen en in no time een refurbished exemplaar terug krijgt.

Dat ligt toch iets anders bij Brose en/of Panasonic.
Ik baseer mijn volgorde op:

1. Verkrijgbaarheid/servicenetwerk.

Ik kan me best voorstellen dat als je in de buurt van een Specialized dealer woont je toch voor Brose kiest, maar voor het gros van de gebruikers is dat niet zo en dus zou ik het niet 1-2-3 aanraden. Zo ook Panasonic, zo heel veel Flyer dealers ga je niet vinden.

2. Ervaringen op o.a. Duitse pedelec-forum en uiteraard ervaringen hier.

Daarom heb ik meer vertrouwen gekregen in Bafang. Ik kan best kritisch blijven, maar de ervaringen zijn gewoon behoorlijk goed.

3. Gesprekken met fm's en vertegenwoordigers (ik weet het, WC-eend risico is aanzienlijk).

Wie appelen vaart, wie appelen eet, maar ik heb met een paar fm's toch wel echt goede gesprekken gehad over wat goed en slecht is. Soms merk je ook dat iets wat voor de consument goed is voor de fm rampzalig is omdat de verdeler zich nooit aan afspraken houdt. Zoals jouw Foxhills (excuses ik haalde hier twee posters door elkaar) ervaring met Bafang duidelijk niet 100% positief is.

4. Eigen ervaringen.

Omdat ik de meeste systemen alleen van proefritjes ken probeer ik daar vooral naar rijgevoel te kijken, ik kan natuurlijk persoonlijk niet roepen dat Brose snel kapot gaat uit die twee ritjes die ik ermee heb gereden.

Maar de twee systemen die ik echt fors heb geduurtest zijn Yamaha en de oude ION voorwiel motoren. Dat heeft me wel doen realiseren hoe belangrijk de relatie met je fm is en daaronder weer zijn relatie met de service centra.

Je moet je vooral voorstellen dat ik heel generiek advies probeer te geven waarbij ik uitga van een gewone gebruiker die niet zo fanatiek is als ik. Je zal me elke keer weer kunnen betrappen op een aantal bouwstenen van mijn advies:

1. Je FM kan het leveren.
2. Je kan proefrijden.
3. Als je kan kiezen: Middenmotor+schijfremmen.

Het is heel basaal advies, maar het is ook gewoon het beste advies wat ik kan meegeven. Als je een goede FM hebt volgen 2 en 3 ook gewoon vanzelf (al is proefrijden en keuze met de huidige overkookte markt lastigjes).

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 24-04-2021 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:47:
[...]

Het gigantische voordeel bij een Bosch of Yamaha is gewoon dat (vrijwel) elke FM hem kan opsturen en in no time een refurbished exemplaar terug krijgt.
Inderdaad waar dat je Bosch en Shimano op elke hoek kunt laten servicen. Panasonic (huidige generatie) hoef je als enigste simpelweg bijna niet meer te service . Nóg minder storingen dan Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:01:
[...]

Inderdaad waar dat je Bosch en Shimano op elke hoek kunt laten servicen. Panasonic (huidige generatie) hoef je als enigste simpelweg bijna niet meer te service . Nóg minder storingen dan Bosch.
Tsja, wellicht is de Panasonic de meest betrouwbare ebike motor ter wereld, maar als er iets is dan zit je wel een beetje met een dingetje. En alle ebike motoren kunnen en gaan kapot.

https://www.pedelecforum.....php?forums/panasonic.59/

Een post als deze sluit Panasonic wat mij betreft uit voor generiek advies:

https://www.pedelecforum....ile-shop-panasonic.85490/

Ik kan mensen niet iets aanraden waarvan ik niet kan inschatten hoe ze verder moeten als er iets stuk gaat. Bij Brose, maar helemaal bij Panasonic zijn dit grote vraagtekens. Als de FM om de hoek Kalkhoff of Flyer uitdraagt; prima, maar die kans is gewoon niet zo groot.

[ Voor 33% gewijzigd door roffeltjes op 24-04-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Jupiter2 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:42:
Net mijn nieuwe Batavus Wayz E-go Deluxe opgehaald...
Helemaal blij en zaterdag maar eens “inrijden” en afstellen.
Helemaal happy 😄 :)
Vandaag vervangen door 2x Gazelle Paris C7+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Even kort als aanvulling: ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Cube Touring Hybrid Pro, en ik ben er wel aan uit dat dat de grootste kanshebber is. Herenmodel heeft men op alleen in H58, terwijl ik een H54 nodig zou hebben. Levertijd is onbekend / te lang.

Ik twijfel nu wel enorm, gezien de lange levertijd.

Ondertussen heeft mijn plaatselijke FM waarschijnlijk wel een Kalkhoff herenfiets in mijn maat/kleur kunnen regelen, had wat gemiste oproepen gezien. Dat met wordt hem dan niet.

Nu nog wel goed nadenken of ik überhaupt een fiets van 2600 euro ga aanschaffen.

(gezien mijn financiële track record ben ik wat huiverig om grote aankopen te doen zonder dat die 101% te onderbouwen zijn, dus ik wil zeker zijn van m'n zaak. wil ook nog een bmw aanschaffen en dan zou m'n spaargeld iig wel ver op zijn dus er is niet veel ruimte voor onzinnige aankopen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 22:09:
[...]

Tsja, wellicht is de Panasonic de meest betrouwbare ebike motor ter wereld, maar als er iets is dan zit je wel een beetje met een dingetje. En alle ebike motoren kunnen en gaan kapot.

https://www.pedelecforum.....php?forums/panasonic.59/

Een post als deze sluit Panasonic wat mij betreft uit voor generiek advies:

https://www.pedelecforum....ile-shop-panasonic.85490/

Ik kan mensen niet iets aanraden waarvan ik niet kan inschatten hoe ze verder moeten als er iets stuk gaat. Bij Brose, maar helemaal bij Panasonic zijn dit grote vraagtekens. Als de FM om de hoek Kalkhoff of Flyer uitdraagt; prima, maar die kans is gewoon niet zo groot.
Alleen op basis van onze aantallen kan ik niet beweren dat Panasonic de meest betrouwbare is. Maar we zien gewoon bijná géén storingen anders dan knopcel van display leeg.

Je link naar het forum gaat naar het overzicht dus ik zie niet welke post. De meeste posts die ik zie gaan trouwens over de oude motoren. Die waren al betrouwbaar maar hadden nog wat puntjes.

Ik ben het met je eens dat het een voordeel is als je eigen FM de dealer is. Een winkel kan véél extra coulance/garantie bij leveranciers krijgen. Ik zou wel de nuance leggen dat dit voordeel bij veel grote en alle online aanbieders er niet is. En de nuance dat als een systeem echt nauwelijks kapot gaat je dan die ene keer wel wat verder naar de dealer kunt rijden.

Maar dat is natuurlijk een mening/afweging die ieder zelf maakt. Je insteek om bij één FM te blijven is zeker een goede keuze. Levert meer voordelen dan velen zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Foxhill op 25-04-2021 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Als je je FM een beetje kent, en je vraagt hem van welk fietsmerk hij de beste ondersteuning krijgt, dan vind ik dat toch een goede richting.
Toen ik voor Norta (belgische bouwer) koos zei mijn FM: die kan je blind kopen, normaal kan ik alles fixen, en er zijn weinig problemen. En als er iets is wat ik niet geregeld krijg dan levert Norta me een perfecte ondersteuning.

Een paar jaar geleden verkocht hij ook Kettler, en dat was volgens hem een drama, dus die verkoopt hij gewoon niet meer.

Ik besef prima het WC eend gehalte, maar mijn FM is veel meer sleutelaar dan verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Jupiter2 schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 23:00:
[...]

Vandaag vervangen door 2x Gazelle Paris C7+
Kort gedaan met de Batavus! Wat is de reden van vervanging? :) Ik heb de Gazelle Paris C7 getest afgelopen week :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:48:
[...]

Alleen op basis van onze aantallen kan ik niet beweren dat Panasonic de meest betrouwbare is. Maar we zien gewoon bijná géén storingen anders dan knopcel van display leeg.

Je link naar het forum gaat naar het overzicht dus ik zie niet welke post. De meeste posts die ik zie gaan trouwens over de oude motoren. Die waren al betrouwbaar maar hadden nog wat puntjes.

Ik ben het met je eens dat het een voordeel is als je eigen FM de dealer is. Een winkel kan véél extra coulance/garantie bij leveranciers krijgen. Ik zou wel de nuance leggen dat dit voordeel bij veel grote en alle online aanbieders er niet is. En de nuance dat als een systeem echt nauwelijks kapot gaat je dan die ene keer wel wat verder naar de dealer kunt rijden.

Maar dat is natuurlijk een mening/afweging die ieder zelf maakt. Je insteek om bij één FM te blijven is zeker een goede keuze. Levert meer voordelen dan velen zien.
Ben ik het helemaal mee eens. Je kan beter 1000 euro marge betalen bij een vaste FM dan in zee gaan met een dozenschuiver. Als er dan echt iets aan de hand is heb je een netwerk om op terug te vallen.
Ik heb het geluk dat ik een goede FM heb gevonden nadat de mijne failliet was, gewoon een grote keten die niet zo snel failliet gaat. Mijn oude FM had één zaak.

Ik ben blij dat ik afgelopen zomer niet de Stromer ST1 had gekocht. Eerst wou ik nog een tijdje wachten, maar nu zie ik daar wel vanaf. Het gaat mij te ver dat een nieuwe lager (dus hele achterwiel) vervangen kan worden als de lagers kapot zijn en als de accu het begeeft kost deze 2000 euro. Ook weet ik niet of het verstandig is om zo hard te gaan. Ik vind zo'n fiets moeilijk te verantwoorden aan mezelf. Ook lees ik op het Stromerforum erg veel problemen met de techniek van de fiets. (dankzij mijn wederhelft die me aan het denken zette; zou je het nou wel doen?).

Ik ga dus voor een mooie Gazelle ter zijner tijd. Geen gedoe met verzekeringen en op de weg moeten rijden. Gewoon kopen bij de FM en me goed laten inlichten, ander zadel, afmeting optimale zit en bekende gezichten. Wel een met carbon belt en een al bekende Bosch MM. Als daar iets mee is is dat eenvoudig op te lossen omdat Bosch zo bekend is en erg veel wordt gebruikt. Mijn wederhelft heeft bij de Gazelle wel een goed gevoel en ik ook. Dan wel het topmodel van Gazelle.
Mijn FM gaf aan dat hij de interne belt in de Brose MM kunnen vervangen wat mijn oude FM niet deed.

* m'n nieuwe FM wilde niet geloven dat mijn fiets er al 20.000 km op had zitten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Vrijdag m’n Sparta m11ti smart met 4400 km naar de fm gebracht voor onderhoud, verteld dat de motor wat meer lawaai maakt dan dat ie eerst deed, en dat er een lichte trilling in de trappers zit bij motor gebruik.
Krijg ik telefoon dat ze contact hebben gehad met sparta, dat ze de fiets daar willen zien en testen. Fm vertelde me dat de kans groot is dat er een nieuwe motor onder komt. Ben m’n fiets wel een week of 3 kwijt helaas :| Dan merk ik nu toch wel hoe sterk die motor was vergeleken met de leenfiets die ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
renskerenske schreef op zondag 25 april 2021 @ 12:52:
[...]

Kort gedaan met de Batavus! Wat is de reden van vervanging? :) Ik heb de Gazelle Paris C7 getest afgelopen week :)
Reden van vervanging is 3x defecte motor binnen 400km.
Vertrouwen in Batavus was weg en dus gekozen voor ander setje fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 25 april 2021 @ 07:48:
[...]
En de nuance dat als een systeem echt nauwelijks kapot gaat je dan die ene keer wel wat verder naar de dealer kunt rijden.
Het idee dat je geen auto hebt is natuurlijk in Nederland niet meer voor te stellen, toch zijn er heel wat mensen die niet net als jij voor het dagelijks vervoer een auto hebben waar vlotjes een fiets in past.

Zodra je je beseft dat niet alleen mensen niet allemaal een auto hebben, maar ook de mensen met een kleine auto absoluut de sjaak zijn in dit soort situaties maken wel duidelijk dat voor een generiek advies de kleine merken gewoon geen goed idee zijn, tenzij de dealer om de hoek zit.

Het gaat mij om goed advies geven en wat mij betreft is de keuze van een goede, bereikbare FM het eerste uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Jupiter2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:36:
[...]

Tsja, geen idee wat voor re-brand E-Motion is, maar die Bosch van Gazelle is een bekende factor, ik gok dat je daar aanzienlijk meer lol van kan hebben.

Zowel een mooi voorbeeld waarom ik bij de gevestigde merken blijf in mijn advies, als een sterk pleidooi voor een goede dealer die je fietsen inwisselt na deze sof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
roffeltjes schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:06:
[...]

Tsja, geen idee wat voor re-brand E-Motion is, maar die Bosch van Gazelle is een bekende factor, ik gok dat je daar aanzienlijk meer lol van kan hebben.

Zowel een mooi voorbeeld waarom ik bij de gevestigde merken blijf in mijn advies, als een sterk pleidooi voor een goede dealer die je fietsen inwisselt na deze sof.
200% eens met de stelling mbt de FM.
De mijne heeft echt alles eraan gedaan om mijn/ons fietsplezier in stand te houden.
Van een (nieuwe/demo) leenfiets tijdens reparatie tot aan tegemoetkoming bij de omruil van de nieuwe fietsen.
Had er niet aan moeten denken dit mee te moeten maken bij een dozenschuiver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Jupiter2 schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:36:
[...]

Jammer hoor! Hopelijk nu een goede keuze gemaakt. Fiets zelf sinds vrijdag op Gazelle Orange C8 HMB Connected, vanochtend ritje van 50 km gemaakt en niet moe/bezweet weer thuisgekomen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
roffeltjes schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:56:
[...]

Het idee dat je geen auto hebt is natuurlijk in Nederland niet meer voor te stellen, toch zijn er heel wat mensen die niet net als jij voor het dagelijks vervoer een auto hebben waar vlotjes een fiets in past.

Zodra je je beseft dat niet alleen mensen niet allemaal een auto hebben, maar ook de mensen met een kleine auto absoluut de sjaak zijn in dit soort situaties maken wel duidelijk dat voor een generiek advies de kleine merken gewoon geen goed idee zijn, tenzij de dealer om de hoek zit.

Het gaat mij om goed advies geven en wat mij betreft is de keuze van een goede, bereikbare FM het eerste uitgangspunt.
Eens, ik heb ook geen auto (e-bike is voor mij echt een vervanger van een auto, in zeker opzicht), dus ik ben ook blij dat ik mijn fiets bij de lokale fietsenmaker heb gekocht. Hij zit tegenover de supermarkt, dus als er wat is, stap ik zo even binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
roffeltjes schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:06:
[...]

Ik ben zelf ook bij 12go biking geweest en heb gevraagd hoe het zit met E-motion vs. Bosch. Ze zeiden dat Bosch betrouwbaarder is, minder problemen, minder snel 'op' en dat ik dus beter voor Bosch kon gaan. Ik blijf echter wel benieuwd naar storingsaantallen per type motor. Daar zouden ze bij zo'n toko toch data van moeten hebben. Met welke fietsen zijn de meeste issues? Met welke de minste? etc. Nu zie je vooral anekdotisch bewijs voorbijkomen op fora.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:51
jimh307 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 16:53:
[...]

Was dit een fiets met een naafversnelling? Want met een derailleur zou hij vanzelf op spanning moeten blijven. Ook een ketting rekt uit. En doe je er lang niets aan dan gaan uiteindelijk ook je tandwielen er aan. De fiets van mijn vrouw (Bosch, 25 km/h) moest na 8000 kilometer een nieuwe ketting. Een speed-pedelec doet er ongeveer 2500-3500 km mee. (afhankelijk van je schakel gedrag)
DeSluis schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 13:36:
[...]

Die riem, die rekt ook nog uit hoor. Die moet ook opnieuw op spanning gebracht worden, door het achterframe naar achter te trekken. Bij mijn fiets met riem is dat twee keer nodig geweest.
Dat klopt inderdaad, gelukkig is dit bij veel fietsen goed zelf te doen. Dit is losdraaien van de achteras en dan zitten er spanbussen op, die wat opdraaien, achteras weer vast zetten. Er is ook een optie waarbij de trapas acentrisch is. Die is wat lastiger, maar ook goed zelf te doen. Hiervoor zijn ook de nodige tools te koop om te testen of de spanning goed is. Overigens ben ik niet echt overtuigd van de tool op de telefoon van Gates.. die fluctueert wel heel erg afhankelijk van hoe hard je aan de riem trekt :/ ..

Overigens is een ander nadeel van de riem dat hij minder efficiënt is dan een ketting. Daarnaast geen derailleur mogelijkheid en ben je gebonden aan pinion/enviolo/rohlohoff/shimano/e.t.c.
Supertjeduc schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 18:25:
[...]

Jij hebt hebt zeker nog nooit iets anders gezien bij bosch als de oer oude purion
Inmiddels zijn er een stuk of drie meer mogelijkheden die die dingen ook hebben
Sow, persoonlijk >:) en lekkere aanname..

Maargoed, ik heb het even bekeken op de Bosch site. Maar ik kan niet vinden dat je het niveau van de ondersteuningstanden aan kunt passen (wel 5 standen, maar die zijn niet aanpasbaar). Ik heb dat ook nog nergens gelezen dat dit zou kunnen bij Bosch? Dus een bron van deze informatie zou fijn zijn? Want dan moet ik inderdaad mijn standpunt herzien waar ik overigens nooit moeite mee heb. Persoonlijke aanvallen wel, dus graag wel op feiten.
Foxhill schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:01:
[...]

Bij de huidige Flyers kun je mooi Panasonic en Bosch naast elkaar proberen. Ik en de meeste van mijn klanten die proefrijden zijn het met je eens en neigen dan naar een Panasonic. Maar eerlijk, de duurdere systemen van Bosch en Panasonic ontlopen elkaar niet veel.
Haha, apart, ik rij nu Panasonic, maar kwa rijbeleving / ondersteuning zou ik toch voor Bosch kiezen. De Panasonic reageert behoorlijk agressief soms. Als ik bijvoorbeeld rem dan kapt de Panasonic keihard af met als gevolg een zware fiets. Bosch deed dit toch subtieler..
roffeltjes schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 21:47:

Ik baseer mijn volgorde op:

1. Verkrijgbaarheid/servicenetwerk.

Ik kan me best voorstellen dat als je in de buurt van een Specialized dealer woont je toch voor Brose kiest, maar voor het gros van de gebruikers is dat niet zo en dus zou ik het niet 1-2-3 aanraden. Zo ook Panasonic, zo heel veel Flyer dealers ga je niet vinden.

2. Ervaringen op o.a. Duitse pedelec-forum en uiteraard ervaringen hier.

Daarom heb ik meer vertrouwen gekregen in Bafang. Ik kan best kritisch blijven, maar de ervaringen zijn gewoon behoorlijk goed.

3. Gesprekken met fm's en vertegenwoordigers (ik weet het, WC-eend risico is aanzienlijk).

Wie appelen vaart, wie appelen eet, maar ik heb met een paar fm's toch wel echt goede gesprekken gehad over wat goed en slecht is. Soms merk je ook dat iets wat voor de consument goed is voor de fm rampzalig is omdat de verdeler zich nooit aan afspraken houdt. Zoals jouw Foxhills (excuses ik haalde hier twee posters door elkaar) ervaring met Bafang duidelijk niet 100% positief is.

4. Eigen ervaringen.

Omdat ik de meeste systemen alleen van proefritjes ken probeer ik daar vooral naar rijgevoel te kijken, ik kan natuurlijk persoonlijk niet roepen dat Brose snel kapot gaat uit die twee ritjes die ik ermee heb gereden.

Maar de twee systemen die ik echt fors heb geduurtest zijn Yamaha en de oude ION voorwiel motoren. Dat heeft me wel doen realiseren hoe belangrijk de relatie met je fm is en daaronder weer zijn relatie met de service centra.

Je moet je vooral voorstellen dat ik heel generiek advies probeer te geven waarbij ik uitga van een gewone gebruiker die niet zo fanatiek is als ik. Je zal me elke keer weer kunnen betrappen op een aantal bouwstenen van mijn advies:

1. Je FM kan het leveren.
2. Je kan proefrijden.
3. Als je kan kiezen: Middenmotor+schijfremmen.

Het is heel basaal advies, maar het is ook gewoon het beste advies wat ik kan meegeven. Als je een goede FM hebt volgen 2 en 3 ook gewoon vanzelf (al is proefrijden en keuze met de huidige overkookte markt lastigjes).
Hier heb je helemaal gelijk in. Gelukkig levert hier een dealer ook flyer, dus dat zit wel goed. Aan de andere kant, als het gewoon goed is hoef je er weinig te staan (dat was o.a. mijn overweging om een riem te pakken). We zullen het meemaken de komende jaren. Tot nu toe bevalt hij goed. Het enige waar ik al wel mee zit is het Panasonic SIB systeem, dat maakt de (concurrerende) verkrijgbaarheid van nieuwe accu's wat lastiger dan Bosch. Maar dat is voor over 3/4 jaar een dingetje. En anders hebben we revisie. Toevallig zit er hier een bedrijf om de hoek die dat al op grote schaal doet. Als Covid voorbij is zal ik er heel veel mee gaan rijden, en ik zal hier graag mijn ervaringen delen.
roffeltjes schreef op zondag 25 april 2021 @ 17:56:
[...]

Als ik geen auto zou bezitten zou ik ook (nog) meer uitgeven aan een e-bike. Want dat is dan je werkpaard. Voor mij is het ter voorkoming van de 2e auto in het gezin. Dan mag het wel wat meer kosten, maar niet exorbitant meer. Dus voor mij is het wel makkelijk om hem op de fietsendrager te zetten voor die keer dat het nodig is en wat verder te rijden. Met de oude fiets moest dit vrij regelmatig vanwege die derailleur versnelling. Helaas heb ik de auto ook nodig voor mijn andere activiteiten, dus de auto de deur uit is helaas geen optie. (ik kan moeilijk een 1300 kg aanhanger achter de trein/fiets hangen ;) )
renskerenske schreef op zondag 25 april 2021 @ 18:18:
[...]

Ik ben zelf ook bij 12go biking geweest en heb gevraagd hoe het zit met E-motion vs. Bosch. Ze zeiden dat Bosch betrouwbaarder is, minder problemen, minder snel 'op' en dat ik dus beter voor Bosch kon gaan. Ik blijf echter wel benieuwd naar storingsaantallen per type motor. Daar zouden ze bij zo'n toko toch data van moeten hebben. Met welke fietsen zijn de meeste issues? Met welke de minste? etc. Nu zie je vooral anekdotisch bewijs voorbijkomen op fora.
Ja, n=1 ervaringen is wel een issue met dit soort dingen. Duurtesten zijn er niet, bijvoorbeeld Wanneer gaat de motor kapot. Dus het is echt afgaan op eigen ervaring, FM in de buurt en welke merken voert deze. En wat zijn de reviews van deze winkel. Dan ook nog wat wil je uitgeven aan een fiets en wat zijn wensen / eisen. Ja, en wint Bosch het wel op diverse fronten, zeker als je flink rond gaat zoeken. Zo heb ik ook een ervaring met een kleine fiets reparateur, 5 sterren op google met veel reviews. Maar mijn speedpedelec heeft hij de vernieling in geholpen. Wel altijd bereid te helpen e.d. maar hij kreeg het maar niet opgelost. Vervolgens naar het servicenetwerk van fietsenwinkel.nl gekeken welke daar voor de speed-pedelecs aangeraden wordt. Daar hebben ze het perfect opgelost uiteindelijk. Bleek dat hij een totaal verkeerde ketting er op gelegd had. Dusja, reviews online van de winkel zeggen ook weer niet alles. Het enige waar je een beetje vanuit kunt gaan zijn de fietstesten, maar dat zegt nog steeds niet iets over duurzaamheid van de fiets. Vaak meer van wat krijg je voor je geld en het zijn ook alleen maar nieuwe fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 12:47
Ferrox1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:46:
Maargoed, ik heb het even bekeken op de Bosch site. Maar ik kan niet vinden dat je het niveau van de ondersteuningstanden aan kunt passen (wel 5 standen, maar die zijn niet aanpasbaar). Ik heb dat ook nog nergens gelezen dat dit zou kunnen bij Bosch? Dus een bron van deze informatie zou fijn zijn? Want dan moet ik inderdaad mijn standpunt herzien waar ik overigens nooit moeite mee heb. Persoonlijke aanvallen wel, dus graag wel op feiten.
Als je Nyon Display hebt (volgens mij ook het Kiox), kan je via de app van Bosch alle ondersteuningsstanden aanpassen.
YouTube: Video handleiding Bosch Nyon 2021

Daarnaast kan je Fietsenmaker de standen ook ook aanpassen is mij van de week verteld door mijn Fietsenmaker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ferrox1 schreef op maandag 26 april 2021 @ 09:46:
[...]

Was dit een fiets met een naafversnelling? Want met een derailleur zou hij vanzelf op spanning moeten blijven. Ook een ketting rekt uit. En doe je er lang niets aan dan gaan uiteindelijk ook je tandwielen er aan. De fiets van mijn vrouw (Bosch, 25 km/h) moest na 8000 kilometer een nieuwe ketting. Een speed-pedelec doet er ongeveer 2500-3500 km mee. (afhankelijk van je schakel gedrag)
Met naafversnelling inderdaad. Een chainglider zoals ik die nu heb hoor je ook goed. Het ratelt allemaal een beetje. Dat zul je met een beltriem niet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

jimh307 schreef op maandag 26 april 2021 @ 18:49:
[...]

Met naafversnelling inderdaad. Een chainglider zoals ik die nu heb hoor je ook goed. Het ratelt allemaal een beetje. Dat zul je met een beltriem niet hebben.
Heb je misschien een foto van die chainglider?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik heb interesse om met mijn ebike eens de Mont Ventoux of een andere berg op te rijden.
De vraag is of ik boven geraak met mijn fiets met enviolo en Bosch Performance 500Wh.

Mijn berekening zegt dat het moet kunnen.
Motor geeft max 250 W, dus je zou ca 2 h op vol vermogen kunnen rijden. Als je daarmee 10 km/h kan halen, dan zou ik boven moeten geraken want het gaat om 20 km.

Iemand hier die het al geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
Tommie12 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 11:45:
Ik heb interesse om met mijn ebike eens de Mont Ventoux of een andere berg op te rijden.
De vraag is of ik boven geraak met mijn fiets met enviolo en Bosch Performance 500Wh.

Motor geeft max 250 W, dus je zou ca 2 h op vol vermogen kunnen rijden. Als je daarmee 10 km/h kan halen, dan zou ik boven moeten geraken want het gaat om 20 km.

Wat zegt de bosch calculator ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Jupiter2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 12:22:
[...]

Wat zegt de bosch calculator ?
Bergrit.... ca 40 km.
Maar ik betwijfel of dat representatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Denk dat het erg afhankelijk is van jouw gewicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deures
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09:44
En als je deze fiets hiermee vergelijkt?

https://www.fietsenwinkel.nl/cortina-e-foss-mm-n8-2020-dames

Edit: Bij dit model wordt er aangegeven dat achterop ook een stoeltje mogelijk is, bij de Mozzo wordt er alleen voor aangegeven.
nathalia schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:52:
[...]

Ze hebben bij Mantel ook de E-Mozzo Pro 8V voor € 2099,-

Voor de € 400,- extra krijg je dan:

- Shimano Steps E6100 i.p.v. E5000
- Shimano Nexus 8 i.p.v. 7-versnellingen systeem
- 500Wh accu i.p.v. 400Wh accu
- Satori handverstelbare stuurpen i.p.v. niet handverstelbaar
- Shimano MT201 hydraulische schijfremmen met aluminium remgrepen
- Geveerde zadelpen i.p.v. ongeveerde zadelpen
- Betere verlichting voor: Busch & Muller IQ-XS 70 lux
- Beter stuur: Ergotec stuur met sportieve stuurbocht
- Beter zadel: Selle Royal Essenza Athletic zadel voor extra comfort

Het is wel veel extra geld t.o.v. die van € 1699,- maar dan heb je wel een betere motor, beter versnellingssysteem, grotere accu, etc. Naar mijn idee is deze dus ook prima geprijsd voor wat je krijgt. Het is jammer dat er een ketting op zit i.p.v. een riem. Voor de rest erg mooie fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Deures op 27-04-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNG128MB
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 21:10
Iemand ervaring met een li-ion accu op maat ? Of iemand hier dit die doet ? Ik heb geen zin om het risico te nemen en zelf een puntlasser te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
....
Motor geeft max 250 W, dus je zou ca 2 h op vol vermogen kunnen rijden.....
Een 250W motor heeft betrekking op het nominaal vermogen. Dit is het vermogen wat de motor continu kan leveren zonder relevante temperatuurstijging.
Het maximum vermogen ligt flink wat hoger, maar kan je niet continu toepassen. Hoelang wel, dat is niet bekend.
Waarschijnlijk zal een thermische beveiliging oververhitting beperken door het vermogen af te schalen of zelfs misschien de hele motor uit te schakelen.
Als de stijgingsgraad dus de hele tijd hetzelfde is zal je dat merken, maar als er afwisseling is in stijgingsgraad een stuk minder of helemaal niet.
Natuurlijk is ook dat maximaal vermogen niet onbeperkt en afhankelijk van de omgevingstemperatuur, het stijgingspercentage, belading en hoeveel je zelf mee trapt, zal het het kunnen of niet

[ Voor 35% gewijzigd door elinx op 27-04-2021 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Je woont in Belgie. Pak een heuvel van 10% en kijk hoe het gaat. Als je een beetje soepel bovenkomt lukt een echte col waarschijnlijk ook wel. Eigenlijk is het enige vervelende scenario als je motor gaat loeien(=oververhitten) omdat het te zwaar wordt, maar met een middenmotor en een kleine versnelling is dat lang niet zo kritisch.

Monteer trouwens wel 180mm schijven (liefst 203mm!) en blokken die goed tegen hitte kunnen! Het probleem is niet je remkracht, maar hitte wordt echt wel een dingetje als je met een ebike naar beneden zeilt, zeker als je rustig aan gaat doen en dus veel remt.

Eventueel even pauze nemen en water uit je bidon op de schijven spuiten is ook een goede truc.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 27-04-2021 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 16:20:
[...]

Je woont in Belgie. Pak een heuvel van 10% en kijk hoe het gaat. Als je een beetje soepel bovenkomt lukt een echte col waarschijnlijk ook wel. Eigenlijk is het enige vervelende scenario als je motor gaat loeien(=oververhitten) omdat het te zwaar wordt, maar met een middenmotor en een kleine versnelling is dat lang niet zo kritisch.

Monteer trouwens wel 180mm schijven (liefst 203mm!) en blokken die goed tegen hitte kunnen! Het probleem is niet je remkracht, maar hitte wordt echt wel een dingetje als je met een ebike naar beneden zeilt, zeker als je rustig aan gaat doen en dus veel remt.
Dat laatste moet ik ontkrachten.
Zo lang aerodynamica niet heel erg gaat afremmen is trager dalen met de rem op beter dan snel dalen om overhitting te voorkomen. Je hebt dan meer tijd om de hitte kwijt te raken. (Kan ik je met een rekensommetje bewijzen...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
coinman63 schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:22:
Gisteren aan het knutselen geweest om een laadstation te maken voor onze nieuwe fietsen: twee maal Brinckers Granville Sport M380 (herenmodel en damesmodel).

Ik heb voor elke lader een countdown timer (instelbaar tot 6 uur) geplaatst, zodat de fiets niet doorlopend aan de lading hangt. Nog even overwogen om een slimme wandcontactdoos te gebruiken, maar dit leek me eenvoudiger en ook makkelijker uit te leggen aan mijn vrouw.
[Afbeelding]
Heb je ook iets voor de accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 17:59
De accu laat ik in de fiets zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:18
Tommie12 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:13:
[...]

Zo lang aerodynamica niet heel erg gaat afremmen is trager dalen met de rem op beter dan snel dalen om overhitting te voorkomen. Je hebt dan meer tijd om de hitte kwijt te raken. (Kan ik je met een rekensommetje bewijzen...)
En pulserend remmen ipv slepend scheelt ook een hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
418O2 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:21:
[...]

En pulserend remmen ipv slepend scheelt ook een hoop
Klopt. Beter telkens van 40 naar 20 remmen dan continu aan 30 naar beneden. Dat is vooral om de blokken zelf minder te gaan opwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42

Probeer eerst eens naar de Ardennen en de Eifel (als toegelaten) te gaan…
Als ik veel lange rechte vlakke ritten maak langs kanalen & rivieren zonder veel wind, kan ik 120 tot 140 km rijden op 1 batterij, want ik trap zelf constant stevig bij. (500 Wh en Nexus 8, riem)

In de Ardennen (met veel Ravel fietsroutes) rij ik ook elke maand en daar haal ik meestal slechts 65 tot 75 km en ½ is dan nog bergaf…. :(

BV:
Eupen naar Monschau Altstadt en terug, is geen probleem (40 km)
Monschau en verder (lang de Ruhr) naar de Obersee lukt ook (40 km), maar samen kan ik deze 2 mooie tripjes niet maken met 1 batterij…

Korte hellingen van +20% moet ik in 1e versnelling + turbo nemen en het rijbereik zakt op een helling van van 5 km (+/- 10%) soms 40 km…waardoor ik eerst dacht dat mijn batterij plots stuk was...

De Mont Ventoux is nog van een héél ander kaliber….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44

Ik weet niet hoe laag de 1e versnelling is van zo'n enviolo naaf is, maar ik hoop voor je dat je een normaal tot redelijk hoge trap frequentie kan aanhouden, middenmotoren vinden het niet fijn om met een laag rpm te rijden.
Een auto vind het ook niet fijn, met 20 km/h in de 4e versnelling.

250 watt is nominaal vermogen. Een "gemiddelde" zeg maar. De motor heeft vaak een hoger piek vermogen, als je grafieken van Bosch op zoekt pieken die ook regelmatig tussen de 500 a 600 watt.

Het blijft een extreem geval wat je de fiets wil gaan doen, haal je het niet, kan je altijd nog omdraaien en afdalen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 18:12
Ik ben nieuwsgierig wat jullie vinden van de Veloretti Ace. Deze is nu ter introductie te krijgen voor € 2299,- met de volgende specs:

- Bafang middenmotor (65nm torque, maximum torque van 70nm)
- In het frame geïntegreerde hyperbolic verlichting
- Verwijderbare Samsung accu van 518 Wh
- Enviolo automatisch schakelsysteem (Enviolo CT N310 Stepless Shifting / Ratio 310%)
- Gates riem

De fiets is te zien op https://www.veloretti.com/electric
De specs van de fiets: https://cdn.shopify.com/s...ti-Electric-Details_1.pdf

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dacuuu schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:08:
[...]

Ik weet niet hoe laag de 1e versnelling is van zo'n enviolo naaf is, maar ik hoop voor je dat je een normaal tot redelijk hoge trap frequentie kan aanhouden, middenmotoren vinden het niet fijn om met een laag rpm te rijden.
Een auto vind het ook niet fijn, met 20 km/h in de 4e versnelling.

250 watt is nominaal vermogen. Een "gemiddelde" zeg maar. De motor heeft vaak een hoger piek vermogen, als je grafieken van Bosch op zoekt pieken die ook regelmatig tussen de 500 a 600 watt.

Het blijft een extreem geval wat je de fiets wil gaan doen, haal je het niet, kan je altijd nog omdraaien en afdalen. :+
Goed punt. Ik heb het nagekeken, en bij een trapfrequentie van 60 rpm zou ik 10 km/h halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:35
nathalia schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:33:
Ik ben nieuwsgierig wat jullie vinden van de Veloretti Ace. Deze is nu ter introductie te krijgen voor € 2299,- met de volgende specs:

- Enviolo automatisch schakelsysteem (Enviolo CT N310 Stepless Shifting / Ratio 310%)
- Gates riem

De matte black is echt mooi! Intro prijs is heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52

- Gates riem

Ik zag hem ook, mooi ding. De reviews over hun andere fietsen zijn helaas niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:35
Bla65 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:53:
[...]

Ik zag hem ook, mooi ding. De reviews over hun andere fietsen zijn helaas niet zo goed.
Dat wist ik niet. Goed om te weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@Limbeckx In de Trustpilot reviews geeft Veloretti in reactie op een niet zo beste review ook aan "groeipijntjes" te hebben.
https://nl.trustpilot.com/review/veloretti.com?b=
Aan de lezer om zelf verder er over te beslissen, zoals bij elke (web)shop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
De Enviolo CT N310 mag max 50 NM verwerken, terwijl de Bafang middenmotor (65nm torque, maximum torque van 70nm) heeft....

Altijd eco rijden dan?

https://www.enviolo.com/en/groupsets/city

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
einoj1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:18:
De Enviolo CT N310 mag max 50 NM verwerken, terwijl de Bafang middenmotor (65nm torque, maximum torque van 70nm) heeft....

Altijd eco rijden dan?

De bafang geeft dat op de crank, daar zit nog een overbrenging tussen die meestal groter is dan 2, dus de naaf krijgt maar de helft van dat koppel voor z'n kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Dacuuu schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:08:
....
250 watt is nominaal vermogen. Een "gemiddelde" zeg maar. De motor heeft vaak een hoger piek vermogen, ........
Nominaal vermogen is de maximale waarde die het meest langdurig geproduceerd kan worden, daarom ook wel continu vermogen genoemd. Dit is dus niet echt een gemiddelde. Maximaal en piekvermogen kunnen om die reden veel korter, hoeveel korter hangt af van warmtegeleiding en temperatuurbeveiliging.
Tommie12 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:31:
... een overbrenging tussen die meestal groter is dan 2, dus de naaf krijgt maar de helft van dat koppel voor z'n kiezen.
Wederom wordt koppel en kracht door elkaar gehaald.
Koppel is koppel en blijft koppel, Newtonmeter (Nm), deze waarde wijzigt niet hoeveel overbrengingen er ook tussen zitten.
Wat wel wijzigt is de kracht die er wordt uitgeoefend, Newton (N) eea afhankelijk van de overbrengingsverhouding. Bij een verhouding van 2 dus de helft of dubbele van de kracht, eea afhankelijk waar de toevoerkracht zich bevindt.

Correctie:
Deze redenering gaat op zolang het één as betreft. igv de berekening van Tommie12 betreft het 2 assen met ieder hun eigen draaimoment (=koppel) zoals Tommie12 hier nader toelicht.

[ Voor 20% gewijzigd door elinx op 28-04-2021 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:44
elinx schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:44:
[...]

Nominaal vermogen is de maximale waarde die het meest langdurig geproduceerd kan worden, daarom ook wel continu vermogen genoemd. Dit is dus niet echt een gemiddelde. Maximaal en piekvermogen kunnen om die reden veel korter, hoeveel korter hangt af van warmtegeleiding en temperatuurbeveiliging.
Jij verwoord het beter inderdaad.

Maar je houd dan nog steeds het probleem tussen watt fysiek niet meer haalbaar is (temperatuur die bijv zou oplopen in bepaalde componenten, of softwarematig begrenzen.

Bosch doet ook hun 250 watt nominaal motoren software matig veranderen naar 350 watt nominaal voor speed pedelecs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Dacuuu schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:54:
.....
Maar je houd dan nog steeds het probleem tussen watt fysiek niet meer haalbaar is (temperatuur die bijv zou oplopen in bepaalde componenten, of softwarematig begrenzen.

Bosch doet ook hun 250 watt nominaal motoren software matig veranderen naar 350 watt nominaal voor speed pedelecs.
Weliswaar is de Bosch controller geheel afgeschermd, maar om bv het vermogen omhoog te krijgen zonder dat de motor meer opwarmt is door de stroom door de motor-wikkelingen te verkleinen.
Dit kan je doen door de motorspanning te verhogen waardoor bij een gelijk vermogen de stroom lager is. Als je de stroom gelijk maakt aan de eerdere nominale stroom betekent dit dat met een hogere toevoerspanning je een een hoger nominaal vermogen krijgt.

Als jij aangeeft dat de 250W en 350W dezelfde motor is dan zou feitelijk het maximaal vermogen gelijk zijn bij dezelfde accuspanning. Ik vermoed dat de softwarematige afstelling inhoudt dat de maximaal toelaatbare stroom door de wikkelingen verlaagd is.
Voordeel hiervan zou kunnen zijn dat het maximaal vermogen van een 250W motor langer stand kan houden dan die van een 350W motor. Maar ik denk niet dat Bosch dit ergens gespecificeerd heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 28-04-2021 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op woensdag 28 april 2021 @ 14:44:

Wederom wordt koppel en kracht door elkaar gehaald.
Koppel is koppel en blijft koppel, Newtonmeter (Nm), deze waarde wijzigt niet hoeveel overbrengingen er ook tussen zitten.
Wat wel wijzigt is de kracht die er wordt uitgeoefend, Newton (N) eea afhankelijk van de overbrengingsverhouding. Bij een verhouding van 2 dus de helft of dubbele van de kracht, eea afhankelijk waar de toevoerkracht zich bevindt.
Dit is niet correct.

Stel dat de overbrenging tussen krank en achternaaf 2 is.

Vermogen is koppel x toerental (in radialen per minuut)
Het vermogen op de krank en op de naaf is hetzelfde, anders heb je de perpetuum mobile uitgevonden.

Als de overbrengingsverhouding 2 is, dan draait de naaf 2x sneller dan de krank, dus is het koppel gewoon de helft.

Tweede manier om het te berekenen: de kracht in de ketting is hetzelfde op de naaf als op de krank.
Bij de krank staat die op een tandwiel dat juist 2 maar groter is dan op de naaf.

Koppel = kracht maal arm
Kracht blijft gelijk, arm op de naaf is de helft van die van de crank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
einoj1 schreef op woensdag 28 april 2021 @ 13:18:

Altijd eco rijden dan?

Bizar :o

Ik heb een Nuvinci-naaf (n330, nu Enviolo) en die incasseert al gedurende 20.000 kilometer de volle 90nm van mijn Brose motor. Die naaf krijgt het soms echt te verduren en vertoont nog geen krimp. Ook niet als ik kilometers op Turbo stand fiets om tegen de wind in te beuken.

Dus geen Stella met hun Morena (Bosch CX 85nm, met, jawel, Enviolo-naaf). Dan nog automatisch schakelen en zo naaf is met een paar jaar naar de knoppen. O-) ;w

Voor mij een Gazelle tzt en mijn FM vult de nexus 8 naaf met olie zodat die langer meegaat. De Gazelle biedt 50nm aan koppel en dat is genoeg. Mijn Brose is 90nm, maar zo heel fijn fietst dat niet. Motor is eigenlijk té krachtig waarvoor ik hem gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc

- Gates riem

Heb net een duitse video er over gezien , mooie features , hij had het ook over de slechte reviews , dat ging voornamelijk over te late levering
Lijkt me alles wat veel mensen tegenwoordig willen weg gewerkte uitneembare flinke accu van goed merk
Riem , automatische naaf , schijfremmen , ziet er leuk uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Sinds een week of 3 ben ik trotse eigenaar van een elektrische fiets, een CUBE Touring Hybrid Pro 500.
Tot nu toe een hele fijne fiets. Nu ben ik alleen op zoek naar een manier om dat ding mee te nemen op vakantie, met een fietsendrager.

Wij gaan standaard op vakantie met een bagagewagen,Afbeeldingslocatie: https://cdn.dotsimpel.nl/upload/product/63/390864/full/huur-bagagewagen-1000-liter.jpg
en kan dus geen reguliere fietsendrager voor op de trekhaak gebruiken.

Ik zit me rot te zoeken naar een fietsendrager oplossing voor op het dak van de bagagewagen. Normaal gesproken slaag ik dan wel bij Hapro of Thule, maar beiden zie ik geen dakfietsendragers voor 20+kg, en waarbij de dikte van de onderbuis van het frame geen probleem vormt.

De opties die ik nu zie zijn als volgt:
1. Een disseldrager, wat mij iets minder wenselijk lijkt dan een dakdrager.
2. De fiets weegt zonder Accu alsnog een paar kilo te zwaar voor de Thule Proride. Die kan ik eventueel negeren., zie https://www.thule.com/nl-...ks/thule-proride-_-598001

Maar heeft iemand anders toevallig goede suggesties voor een lomp dik frame en een zware fiets?

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelliex
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-08-2021
Na lang wikken en wegen heb ik onlangs mijn fiets ingeruild voor een e-bike (Cortina E-octa damesfiets). Reden hiervoor is dat ik meer wil gaan bewegen en minder gebruik wil maken van de auto en het openbaar vervoer.
Voor mijn werk moet ik op en neer naar omgeving Schiphol vanuit hartje Amsterdam. Hoewel ik elke dag, met veel plezier, op mijn e-bike stap, liep ik tegen een ander probleem aan: een sterk ophangsysteem voor de e-bike... Ik heb momenteel een https://www.stasdock.com/ maar deze kan maar tot 20 kg ongeveer. Aangezien ik bijna geen ruimte heb in het centrum en Amsterdam notoire is voor het aantal fietsendiefstallen, ben ik op zoek naar een ander fietsophangsysteem. Ik durf mijn e-bike namelijk niet buiten te stallen en binnen neemt het momenteel te veel ruimte in beslag. Iemand suggesties? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op woensdag 28 april 2021 @ 17:26:
[...]

Heb net een duitse video er over gezien , mooie features , hij had het ook over de slechte reviews , dat ging voornamelijk over te late levering
Lijkt me alles wat veel mensen tegenwoordig willen weg gewerkte uitneembare flinke accu van goed merk
Riem , automatische naaf , schijfremmen , ziet er leuk uit
Ja, en zo veel beter dan VM of Cowboy als je naar de componenten kijkt.
VM levert zo veel rommel, maar verpakt het in een mooi design en de fanboys beginnen te kwijlen.

Deze Veloretti heeft tenminste een kans om de 5 jaar werkend te halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 19:13:
[...]

Deze betwist ik toch echt, continue dalen op de rem is echt levensgevaarlijk. Bovendien, ja, aerodynamica is wel degelijk heel erg goed in afremmen ;)

1,. Rijwind koelt af.
2. Continue remmen kookt je remvloeistof (dat is waarom remkracht wegvalt).
3. luchtweerstand neem exponentieel toe, dit is "gratis"en levert geen hitte op.

Remtechniek met schijfremmen is echt een dingetje en continue knijpen is absoluut de verkeerde strategie. De rem moet tijd krijgen te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Michelliex schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:02:
Na lang wikken en wegen heb ik onlangs mijn fiets ingeruild voor een e-bike (Cortina E-octa damesfiets). Reden hiervoor is dat ik meer wil gaan bewegen en minder gebruik wil maken van de auto en het openbaar vervoer.
Voor mijn werk moet ik op en neer naar omgeving Schiphol vanuit hartje Amsterdam. Hoewel ik elke dag, met veel plezier, op mijn e-bike stap, liep ik tegen een ander probleem aan: een sterk ophangsysteem voor de e-bike... Ik heb momenteel een https://www.stasdock.com/ maar deze kan maar tot 20 kg ongeveer. Aangezien ik bijna geen ruimte heb in het centrum en Amsterdam notoire is voor het aantal fietsendiefstallen, ben ik op zoek naar een ander fietsophangsysteem. Ik durf mijn e-bike namelijk niet buiten te stallen en binnen neemt het momenteel te veel ruimte in beslag. Iemand suggesties? :?
YouTube: Wheelylift und Panzerhülse - Fahrradlift und Diebstahlschutz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michelliex
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-08-2021
Naar gekeken, maar vind de Wheelylift voor de ruimte die ik heb niet handig, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Case schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:01:
Sinds een week of 3 ben ik trotse eigenaar van een elektrische fiets, een CUBE Touring Hybrid Pro 500.
Tot nu toe een hele fijne fiets. Nu ben ik alleen op zoek naar een manier om dat ding mee te nemen op vakantie, met een fietsendrager.

Wij gaan standaard op vakantie met een bagagewagen,[Afbeelding]

Ik zit me rot te zoeken naar een fietsendrager oplossing voor op het dak van de bagagewagen. Normaal gesproken slaag ik dan wel bij Hapro of Thule, maar beiden zie ik geen dakfietsendragers voor 20+kg, en waarbij de dikte van de onderbuis van het frame geen probleem vormt.

2. De fiets weegt zonder Accu alsnog een paar kilo te zwaar voor de Thule Proride. Die kan ik eventueel negeren., zie https://www.thule.com/nl-...ks/thule-proride-_-598001

Maar heeft iemand anders toevallig goede suggesties voor een lomp dik frame en een zware fiets?
De reserveband aan de achterkant van de kar monteren. Dan past een disseldrager waarschijnlijk wel.
Het gewicht van het reservewiel naar achteren verplaatsen is ook heel goed voor de balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51

B64

Case schreef op donderdag 29 april 2021 @ 14:01:

Wij gaan standaard op vakantie met een bagagewagen,[Afbeelding]

Zo'n aanhanger stuitert over het algemeen wat sterker over hobbels dan de auto, dus de krachten die een fietsdrager te verwerken krijgt zijn een stuk heftiger (en dan met name de dwarskrachten). Daarom zou ik het niet echt aandurven om de maximum draagkracht van zo'n drager te overschrijden.

Je zou het kunnen zoeken in een systeem waarmee je de fiets liggend op de bagagekar kunt vervoeren. Ik vond deze, beetje prijzig maar met een beetje zoeken (evt via marktplaats) moet er vast wel iets te vinden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B64 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 11:42:
[...]

Zo'n aanhanger stuitert over het algemeen wat sterker over hobbels dan de auto, dus de krachten die een fietsdrager te verwerken krijgt zijn een stuk heftiger (en dan met name de dwarskrachten). Daarom zou ik het niet echt aandurven om de maximum draagkracht van zo'n drager te overschrijden.

Je zou het kunnen zoeken in een systeem waarmee je de fiets liggend op de bagagekar kunt vervoeren. Ik vond deze, beetje prijzig maar met een beetje zoeken (evt via marktplaats) moet er vast wel iets te vinden zijn.
Daar heb je idd goed over nagedacht. Plat vervoeren is idd beter dan de kogeldruk te overschrijden. Als je ver gaat dan is dit niet aan te bevelen. Informeer anders even bij de ANWB of hun ook ideeën hierover hebben.

Ik ben eruit wat betreft de opvolger van mijn eigen fiets. Het gaat de Gazelle Ultimate worden met riem en Bosch MM. Vanmiddag ga ik even meten bij de FM en dan bestel ik hem voor 1 augustus. Kan ik nog 3 maanden op mijn oude modelletje rijden.
Ik merk dat mijn fiets ook zijn langste tijd heeft gehad. De motor is niet helemaal jofel meer en fluctueert met ondersteuning. Het is niet ernstig en ik kan er nog prima mee door, maar het rijdt niet zo heel prettig. Gisteren een testronde mee gereden (op mijn huidige fiets) en de karakterstanden getest (stad, heuvels, berg) dat zijn dus niet de ondersteuningsstanden (eco, tour, sport). Op de stadmodus rijdt het geheel helemaal niet lekker meer, op het heuvelkarakter gaat het nog 't beste.
Stella gaat het niet worden. na 2 mails nog steeds geen antwoord en ze zijn ook bijna niet te bereiken. Je zult dan maar 'n keer pech hebben, sta je daar mooi te kijken en dat is het me niet waard. Ik gun mijn FM hun marge zoals @roffeltjes zou beamen en daar geef ik hem gelijk in. Je moet ook kijken naar het aftersale-aspect. Een FM die de marge gunt zal sneller bereid zijn je te helpen als er iets aan de hand zou zijn. Ik heb mijn nieuwe Fm al uitgebreid compliment gegeven voor hun service.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben langs de FM geweest (had toch vrij, weekje vakantie) en wat zijn dat vriendelijke mensen, zeg! Uitermate goed geholpen en fietstassen krijg ik er gratis bij. Proefgereden en ook flink gelachen in de zaak.
Goed dat ik er zo op tijd bij was en nu is de fiets keurig besteld. Hoefde niets aan te betalen en ik heb een offerte meegekregen met de afspraken omtrent levering en gebruiksklaar.
Het is er een met een Nexus 8 naaf en als die over gaat slaan stellen ze hem bij en hij krijgt sowieso ook een oliebad bij de FM. De Bosch Active Line Plus heeft 50nm en dat is genoeg.
Ik heb ze erop geaccentueerd dat ik aftersales erg belangrijk vind en daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Zou je onderweg zijn naar de FM en ik zou het niet halen dan komen ze je oppikken, ook al is het nog zo druk. De eerste beurt is gratis, de 2e,3e,4e met korting. Mijn oude fiets gaat naar mijn zwager (voor een nette prijs).

Deze gaat het worden:
https://www.emotion-ebike...0/09/eT21-07008_02-de.jpg

Met schijfremmen (die hier zo geprezen worden) en in het blauw. Schijfremmen remmen inderdaad erg fijn, gedoseerd en krachtig. Mijn velgremmen krijsen echt flink bij vochtig weer. Het fijnste vond ik de sport-stand (de 1 na hoogste) en dat gaat soepel, alleen zit je in no time aan de 25 km/h. Daar kapt de Bosch ermee, maar daar kan ik mee leven want ik zit zelf altijd rond de 22-24 km/h. Accu in de onderbuis en niet meer klassiek achterop. _/-\o_

[ Voor 28% gewijzigd door jimh307 op 30-04-2021 16:11 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
jimh307 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:06:
Ben langs de FM geweest (had toch vrij, weekje vakantie) en wat zijn dat vriendelijke mensen, zeg! Uitermate goed geholpen en fietstassen krijg ik er gratis bij. Proefgereden en ook flink gelachen in de zaak.
Goed dat ik er zo op tijd bij was en nu is de fiets keurig besteld. Hoefde niets aan te betalen en ik heb een offerte meegekregen met de afspraken omtrent levering en gebruiksklaar.
Het is er een met een Nexus 8 naaf en als die over gaat slaan stellen ze hem bij en hij krijgt sowieso ook een oliebad bij de FM. De Bosch Active Line Plus heeft 50nm en dat is genoeg.
Ik heb ze erop geaccentueerd dat ik aftersales erg belangrijk vind en daar hoef ik me geen zorgen over te maken. Zou je onderweg zijn naar de FM en ik zou het niet halen dan komen ze je oppikken, ook al is het nog zo druk. De eerste beurt is gratis, de 2e,3e,4e met korting. Mijn oude fiets gaat naar mijn zwager (voor een nette prijs).

Deze gaat het worden:

Met schijfremmen (die hier zo geprezen worden) en in het blauw. Schijfremmen remmen inderdaad erg fijn, gedoseerd en krachtig. Mijn velgremmen krijsen echt flink bij vochtig weer. Het fijnste vond ik de sport-stand (de 1 na hoogste) en dat gaat soepel, alleen zit je in no time aan de 25 km/h. Daar kapt de Bosch ermee, maar daar kan ik mee leven want ik zit zelf altijd rond de 22-24 km/h. Accu in de onderbuis en niet meer klassiek achterop. _/-\o_
Strakke fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51

B64

@jimh307 Mooi ding!

Maar ook schijfremmen krijsen de kippen van de leg als ze vochtig zijn hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoekieLeeuw
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

LoekieLeeuw

Finishing move: Batista Bomb

(overleden)
Ik ben ook aan het rondkijken voor de eerste e-bike voor ons beide
Heb een eerste testrondje gemaakt op de Victoria eTrekking 5.5, beviel prima.

Na wat rondzoeken kwam ik eigenlijk op deze opties uit tot nog toe.
- Victoria eTrekking 5.5
- Gazelle Paris C7

Gazelle is voor mij een bekendere naam, maar beiden hebben dezelfde motor en naaf welke volgens mij dikke prima zijn als ik het zo lees.

Zijn dit soort fietsen een prima keuze of kan ik voor ~€2000 beter op zoek naar wat anders?

Het is vooral bedoeld voor woon-werk 5km enkele reis voor de vrouw
En misschien dat ik er ook wel mee naar het werk ga, maar dat is 25km enkele reis.
Voor de rest zo nu en dan recreatief rondje.

Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Shimano komt met een versie van de derailleur ( en de rest ) voor de ebike ( vooral ontwikkeld voor de E mountainbike )
Dus cassette, ketting , derailleur zijn gebouwd op langere levensduur , ze zeggen 3 keer zo lang
Alles is wat zwaarder gebouwd en omdat gewicht iets minder van belang is bij een ebike is het daarvoor gemaakt
Jammer genoeg is het niet uitwisselbaar met de XT , dus je moet alles vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Supertjeduc @B64 Dank je wel :)

Ik kijk er dan ook echt naar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
@Supertjeduc
Een derailleur in combinatie met lange levensduur. Dat blijft in mijn ogen toch een vreemde combinatie.
Met heel goed onderhoud zou het best een lange levensduur kunnen hebben. Helaas is het onderhoud meestal het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
jimh307 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:06:

Deze gaat het worden:

Mooie fiets! _/-\o_

Ik heb zelf sinds kort ook een Gazelle (Orange C8 HMB Connected), maar dan bewust met accu achterop. Hoorde nog wel wat negatieve verhalen over accu's in frames (gerammel, niet waterdicht e.d.). Eerst die kinderziektes er maar eens uit!

Vind de GPS-chip wel echt een toevoeging trouwens, kom nu niet meer voor verrassingen te staan als ik de fiets ergens geparkeerd heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
LoekieLeeuw schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 16:44:
Ik ben ook aan het rondkijken voor de eerste e-bike voor ons beide
Heb een eerste testrondje gemaakt op de Victoria eTrekking 5.5, beviel prima.

Na wat rondzoeken kwam ik eigenlijk op deze opties uit tot nog toe.
- Victoria eTrekking 5.5
- Gazelle Paris C7

Gazelle is voor mij een bekendere naam, maar beiden hebben dezelfde motor en naaf welke volgens mij dikke prima zijn als ik het zo lees.

Zijn dit soort fietsen een prima keuze of kan ik voor ~€2000 beter op zoek naar wat anders?

Het is vooral bedoeld voor woon-werk 5km enkele reis voor de vrouw
En misschien dat ik er ook wel mee naar het werk ga, maar dat is 25km enkele reis.
Voor de rest zo nu en dan recreatief rondje.
Ik heb die Gazelle getestfietst. Weet niet of ik hem zou aanraden voor 25 km w-w-verkeer enkele reis. Voor korte ritjes in de stad zou het een interessante fiets zijn, maar zelf fiets ik ook regelmatig 25 km enkele reis (en af en toe zelfs het dubbele, naar familie) en daarom had ik toch liever de Active Line Plus-motor + 8 versnellingen. Ik vind die 8 versnellingen echt een enorm verschil met 7. Op m'n oude fiets kon ik eigenlijk nooit een versnelling vinden die écht lekker fietste. Of ik fietste te licht of juist te zwaar. Nu kan ik eigenlijk alles fietsen op standje 5 (direct drive).

Maar goed, voor 2.000 euro is het een prima fiets. Denk ook aan de accu-upgrade (standaard zit er 300 in geloof ik). Misschien kun je ook eens naar die nieuwe Veloretti kijken die eerder in dit topic genoemd werd. Die is wel wat duurder (2.300) dacht ik, maar heeft wel een goede prijs-/kwaliteitsverhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik ben momenteel aan kijken naar een nieuwe E-bike.

Het volgende staat op het lijstje:

Remmen:
De vaak gemonteerde schijfremmen. 160mm met Shimano 200 serie klauwen voldoen niet. Die heb ik al een paar keer lek geremd (gewoon te hard remmen iedere keer). Als eens vervangen door 180mm remschijf en de Shimano 400 serie klauwen. Dit gaat beter maar is nog steeds niet het niveau wat ik wil zien.

Motor:
De 25 km/u grens is dramatisch laag. Rij dus momenteel met een dongle. Kan dit voor de volgende fiets weer doen maar eigenlijk wil toch voor een Speed-Pedelec gaan. Zit ik in ieder geval safe en heb ik eisen voor de remmen waarschijnlijk ook opgelost.

Middenmotor of achterwielmotor maakt niet uit.
Constant 40 km/u of hoger aan kunnen houden is geen vereiste. Dat is interessant voor de lange stukken maar ik rij vooral binnen de bebouwde kom. Dan is 30-35 km/u voldoende.

Accu:
Moet in het frame zitten. Er niet op. Gewoon omdat ik dit mooier vind. Capaciteit in principe zo groot mogelijk maar is niet doorslaggevend voor de keuze.

Versnellingen:
Dit moet een naaf zijn. Geen derailleur. Dit is een harde eis.
Ketting of riem maakt niet zo veel uit. Riem is populair tegenwoordig

Type Fiets:
Geen typische rechtop stadsfiets. Enigszins voorover leunen vind ik wel prettig.

Merk maakt mij in feite helemaal niets uit. Echter kopen bij de lokale fietsenmaker vind ik wel prettig. Dus exotische merken en typische internet merken vallen daardoor al af. Kom daardoor dus al gauw bij de meer gangbare merken uit.

Iemand ideeën?

Ik ben uiteraard al bij de fietsenmaker geweest en het bovenstaand voor gelegd.
Antwoord van hem was toen redelijk eenvoudig. Riese und Muller of Stromer ST2.

Stromer:
Ik heb nog niet met de Stromer gefietst maar daar heb ik toch al een aantal bezwaren waardoor deze niet bovenaan komt te staan.
- Prijs
- Kwaliteitsreputatie niet meer dan een voldoende. Genoeg problemen met de diverse modellen. Dit wordt de fietsenmaker niet ontkent. Zelfs van de hagelnieuwe ST2 met riem zijn er al problemen bekend.
- De zit waarschijnlijk toch te sportief. Al valt daar wel wat aan doen.
- De snelheid. Ben ik dat echt nodig? Constant rond de 40 km/u zou goed te doen zijn met de Stromer. Zoals aangegeven ben ik dat niet nodig. Al is het wel lekker.

Positieve punten zijn er ook:
+ Leverbaar met een hele fijne grote accu.
+ Mooie fiets om te zien. Heeft echt een aantrekkingskracht.
+ Mooie kleur blauw

Riese und Muller:
Riese und Muller staat nu dus boven aan het lijstje. Al wel een proefrit gemaakt en tevens een afspraak gemaakt om de fiets meerdere dagen mee te hebben.
Maar ook bij deze fiets heb ik al wat bezwaren:
- De motor. In principe voldoet de Bosch gen4 Speed variant maar voor een Speed Pedelec valt het ergens toch wel tegen. Mijn huidige Yamaha PW80 met dongle voelt net zo snel aan.
- De versnellingsnaaf. De reden voor de tegenvallende motor kan maar zo de naaf zijn. Er zit een Enviolo naaf in. En die kom je zo vaak tegen dat die eigenlijk niet te negeren is. Ik zou een stap hoger kunnen gaan naar Rohloff naaf maar dan ligt de prijs gelijk of wellicht nog hoger dan de Stromer ST2. Die ik eigenlijk al te duur vind. En dan kan ik volgens beter de Stromer kopen Omdat die als Speed Pedelec dan een beter pakket biedt.

Positief:
+ Voldoende keuze in modellen
+ Bouwkwaliteit is gewoon goed.
+ Remmen zijn op vereist niveau
+ Bosch biedt een interessante keuze in displays
+ Fiets is voldoende configureerbaar.

Nu mijn vraag:
Hoe beroerd of goed is de Enviolo nu eigenlijk?
Hoeveel invloed heeft Enviolo eigenlijk op het fietsgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:59:

Remmen:
De vaak gemonteerde schijfremmen. 160mm met Shimano 200 serie klauwen voldoen niet. Die heb ik al een paar keer lek geremd (gewoon te hard remmen iedere keer). Als eens vervangen door 180mm remschijf en de Shimano 400 serie klauwen. Dit gaat beter maar is nog steeds niet het niveau wat ik wil zien.

Motor:
De 25 km/u grens is dramatisch laag. Rij dus momenteel met een dongle. Kan dit voor de volgende fiets weer doen maar eigenlijk wil toch voor een Speed-Pedelec gaan. Zit ik in ieder geval safe en heb ik eisen voor de remmen waarschijnlijk ook opgelost.

Middenmotor of achterwielmotor maakt niet uit.
Constant 40 km/u of hoger aan kunnen houden is geen vereiste. Dat is interessant voor de lange stukken maar ik rij vooral binnen de bebouwde kom. Dan is 30-35 km/u voldoende.

Accu:
Moet in het frame zitten. Er niet op. Gewoon omdat ik dit mooier vind. Capaciteit in principe zo groot mogelijk maar is niet doorslaggevend voor de keuze.

Versnellingen:
Dit moet een naaf zijn. Geen derailleur. Dit is een harde eis.
Ketting of riem maakt niet zo veel uit. Riem is populair tegenwoordig

Type Fiets:
Geen typische rechtop stadsfiets. Enigszins voorover leunen vind ik wel prettig.

Merk maakt mij in feite helemaal niets uit. Echter kopen bij de lokale fietsenmaker vind ik wel prettig. Dus exotische merken en typische internet merken vallen daardoor al af. Kom daardoor dus al gauw bij de meer gangbare merken uit.

Iemand ideeën?

Ik ben uiteraard al bij de fietsenmaker geweest en het bovenstaand voor gelegd.
Antwoord van hem was toen redelijk eenvoudig. Riese und Muller of Stromer ST2.

Stromer:
Ik heb nog niet met de Stromer gefietst maar daar heb ik toch al een aantal bezwaren waardoor deze niet bovenaan komt te staan.
- Prijs
- Kwaliteitsreputatie niet meer dan een voldoende. Genoeg problemen met de diverse modellen. Dit wordt de fietsenmaker niet ontkent. Zelfs van de hagelnieuwe ST2 met riem zijn er al problemen bekend.
- De zit waarschijnlijk toch te sportief. Al valt daar wel wat aan doen.
- De snelheid. Ben ik dat echt nodig? Constant rond de 40 km/u zou goed te doen zijn met de Stromer. Zoals aangegeven ben ik dat niet nodig. Al is het wel lekker.

Positieve punten zijn er ook:
+ Leverbaar met een hele fijne grote accu.
+ Mooie fiets om te zien. Heeft echt een aantrekkingskracht.
+ Mooie kleur blauw

Riese und Muller:
Riese und Muller staat nu dus boven aan het lijstje. Al wel een proefrit gemaakt en tevens een afspraak gemaakt om de fiets meerdere dagen mee te hebben.
Maar ook bij deze fiets heb ik al wat bezwaren:
- De motor. In principe voldoet de Bosch gen4 Speed variant maar voor een Speed Pedelec valt het ergens toch wel tegen. Mijn huidige Yamaha PW80 met dongle voelt net zo snel aan.
- De versnellingsnaaf. De reden voor de tegenvallende motor kan maar zo de naaf zijn. Er zit een Enviolo naaf in. En die kom je zo vaak tegen dat die eigenlijk niet te negeren is. Ik zou een stap hoger kunnen gaan naar Rohloff naaf maar dan ligt de prijs gelijk of wellicht nog hoger dan de Stromer ST2. Die ik eigenlijk al te duur vind. En dan kan ik volgens beter de Stromer kopen Omdat die als Speed Pedelec dan een beter pakket biedt.

Positief:
+ Voldoende keuze in modellen
+ Bouwkwaliteit is gewoon goed.
+ Remmen zijn op vereist niveau
+ Bosch biedt een interessante keuze in displays
+ Fiets is voldoende configureerbaar.

Nu mijn vraag:
Ik heb nu een R&M delite met dongeltje , had precies dezelfde vragen en antwoorden als jij
Denk dat ik 4 fietsen met enviolo heb geprobeerd, ook twee speed , eentje vond ik redelijk
Ben dus voor eentje met derailleur gegaan , wat jij dus niet wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:17:
@Supertjeduc
Een derailleur in combinatie met lange levensduur. Dat blijft in mijn ogen toch een vreemde combinatie.
Met heel goed onderhoud zou het best een lange levensduur kunnen hebben. Helaas is het onderhoud meestal het probleem.
Tot nu toe was een van de belangrijkste eisen voor de derailleur systeem licht en snel schakelen daar op werden ze ontwikkeld
Denk omdat ze nu veel concurrentie van allerlei naven krijgen ze inzien dat bij vooral E bikes levensduur belangrijk gevonden wordt
En natuurlijk voor de E mountainbikes waar veel geld aan uit gegeven wordt daar komt het er nog harder op aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 17:59:

Nu mijn vraag:
Ben zeer tevreden met de Enviolo. Al 20.000 probleemvrije kilometers en de naaf geeft geen kik. Het enigste wat ik merk na dat kilometrage is dat ik net iets vlugger moet trappen op het grootste verzet. Heel veel meer? nee, dat niet.
Het zijn op zich fijne naven om mee te rijden. Houd er wel rekening mee dat die naven een groot verlies hebben (20-25%) en dat je dat gaat merken in de actieradius.

En wat is een fietsgevoel exact? Het rijdt een beetje zompig en het moet je maar liggen.

Ik zou uitgebreid testen als ik jou was. Misschien vind je het wel heel prettig fietsen.

@renskerenske Dank je wel. Dat zullen weer heel veel fijne kilometers worden. Vooral omdat ik nu een goede backhand heb met een goede FM. Alleen dat rijdt al fijner op zich. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Dat het zompig fietst is misschien wel een goede beschrijving.

Ik ga de Charger 3 proberen een paar dagen proberen. Het is sowieso een totaal andere fiets dan wat ik nu heb.

Charger 3
Bosch Speed motor met Enviolo naaf
Big Ben Plus banden 27.5"
Vering aan de voorzijde
Vering onder het zadel.

Batavus Dinsdag E-Go 2018
Yamaha PW80 met dongle
Nexus 8 naaf.
28" 622 banden (standaard fietsbanden maat dus)
Geen enkele vorm van vering.
Een paar kilo lichter dan de Charger 3

In vergelijking met de Batavus voelt de Charger sowieso al wat zompig aan. En dan hebben we het niet over de naaf gehad.

Persoonlijk hou ik wel van een fiets met knetterharde banden en zonder elke vorm van vering.
Je merkt gewoon goed dat tijdens het trappen een deel van je eigen trapenergie verdwijnt in de dingen als ballonbanden en vering.

Het "schakelen" van de Enviolo is ook nog een dingetje.
Ze claimen dat het naadloos is en dat je tijdens het fietsen gewoon aan de hendel kan draaien. Dat klopt wel. Echter, het onder belasting schakelen gaat niet bepaald makkelijk. Je moet eigenlijk de kracht even van de pedalen halen. Dan schakelt de Enviolo enorm veel makkelijker. Alleen om die reden ontgaat mij het hele nut van de Enviolo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Ik ben wel tevreden van de Enviolo samen met een Bosch Performance line.
Heb er nu 2600 km mee gereden, en ik zou het direct terug kiezen.
Ik haal op stand tour vrij makkelijk 90 km met een 500 Wh batterij.

Wat je wel moet doen is de riemspanning juist afstellen. Ik merkte dat de riem wat los stond, en dat geeft een zompig gevoel. Na het spannen was dat een stuk beter.

Het verlies van 20% lijkt me overdreven, vooral als je ergens in het midden van het verzet zit is het minder. Bij de kleinste en grootste verzetten kan het verlies wat groter zijn dan bij de stand 1:1.
Nu denk ik dat mijn tandwielen zo gekozen zijn om ca 25 km/ te rijden met die 1:1.

R&M verkoopt ze blijkbaar heel veel, en ik vermoed dat die dat uitgebreid getest hebben o levensduur. Die hebben een naam hoog te houden.

[ Voor 11% gewijzigd door Tommie12 op 30-04-2021 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
De levensduur en onderhoud is inderdaad het verkoop argument.

Of het verlies 20% is, weet ik niet maar het is wel duidelijk meer in vergelijking met de alternatieven.
Als je 2 identieke fietsen naast elkaar vergelijkt is het heel goed te voelen dat een Enviolo meer vermogen vreet dan een Nexus 8

Een pagina met een vergelijkingsstaat van de diverse naven die Riese und Muller aanbiedt:
https://www.r-m.de/nl/technologie/schakelen/
Hier is duidelijk te zien dat de Enviolo de meeste weerstand heeft.
Pagina: 1 ... 65 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam