Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hefaistos
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 19:09

hefaistos

feestelijk gehandicapt

Ik zit met het volgende.. vraag me af of jullie iets dergelijks ook al eens tegengekomen zijn, en hoe jullie daarmee omgegaan zijn.

Afgelopen jaar, kreeg ik op 1 december een kort mailtje van degene die de boekhouding/hr/etc regelt, dat er een fietsenplan was, en of we dan uiterlijk 4 december konden laten weten of we daar aan mee wilden doen.
Dat vond ik vrij kort dag maar soit, it is what it is. Verder niet bij stilgestaan en er ook niet op ingegaan.

Nu heb ik na de afgelopen 2 weken behoorlijk wat rondgevraagd te hebben, toch voor mezelf al wel de knoop doorgehakt dat ik elektrisch wil gaan fietsen. Hier zoals het een goed tweaker betaamt, de laatste 4 maanden aan forumposts doorgenomen, en ik ben tot 2 modellen gekomen die mij denk ik wel zouden passen. Nu nog een winkel vinden die voorraad heeft. En, aanmelden voor het fietsplan.

Oké dus ik me aangemeld bij de collega, krijg ik mail terug dat dat voor dit jaar nog niet bekend is ivm de covid-maatregelen, de WKR ruimte en de invloed op de NOW regeling. En dat er misschien pas iets in December daar over bekend is.

Hele zomer elektrisch fietsen op de helling? Zijn alle fietsen die momenteel verkocht zijn/worden dan allemaal in December besteld?

Ik kan mij niet zo goed voorstellen waarom je een fietsplanregeling voor 2021 pas in December 2021 bekend maakt.

Hebben jullie daar ervaringen mee?

Echte mannen die eten geen honing, die kauwen op bijen.
De edelmoedigste GOT'er ooit!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:18
hefaistos schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:40:
I.....
Ik kan mij niet zo goed voorstellen waarom je een fietsplanregeling voor 2021 pas in December 2021 bekend maakt....
De wettelijke regeling, de werkkostenregeling, stelt dat een bedrag per jaar aan werknemers belastingvrij mag worden uitgekeerd voor werkgerelateerde zaken, zoals kerstpakket, bedrijfsuitjes, bedrijfsfeesten en bv een fietsenplan, maar is gebonden aan een maximum bedrag.
Waarschijnlijk wil je werkgever eerst weten welke ruimte er aan het eind van het jaar nog over is, voordat over een fietsplan gesproken wordt.
Dit om een aanslag achteraf te voorkomen, die niet meer op de werknemer verhaald kan worden.

Zeker als NOW in het geding is, kan ik me voorstellen dat de werkgever voorzichtig is, want als daar eventueel fouten mee gemaakt zijn moet er terugbetaald worden.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 13-04-2021 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-06 11:37
ik kreeg van mijn werkgever te horen dat we niet aan een fietsenplan of WKR doen?
dat is toch iets landelijks en verplicht voor iedere werkgever?

ik zou graag een speed pedelec kopen en dat met km vergoeding terug betalen, maar dat laatste heb ik nog niet eens gezegd en kreeg toen al te horen dat we er niet aan doen.

Nu twijfel ik, of het onkunde is of dat ons bedrijf dat echt niet doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:31
wwwmarcel schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:16:
ik kreeg van mijn werkgever te horen dat we niet aan een fietsenplan of WKR doen?
dat is toch iets landelijks en verplicht voor iedere werkgever?
Het mag, het hoeft niet.
Het zijn extra kosten voor de werkgever.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:01
Supertjeduc schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:37:
[...]

Bij motorfietsen hebben ze dat al een tijdje onder de knie , denk dat de combi van een bosch en pinion of zoiets best geweldig zou kunnen zijn , heb wel eens gereden op een speed met zo’n versnellingsbak en dat was echt geweldig
Ik denk op te maken uit het filmpje dat ZF er mee bezig is , en Shimano ook
Ik ben vooral sceptisch over de complexiteit/betrouwbaarheid. Pinion is natuurlijk heel betrouwbaar, maar een niet electrische fiets met Pinion kost al snel net zoveel als een Stromer.

Als dat probleemloos en betrouwbaar moet worden gecombineerd met een Steps motor kan niet anders dan
dat de prijs een paar keer over de kop gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
roffeltjes schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:16:
[...]

Ik ben vooral sceptisch over de complexiteit/betrouwbaarheid. Pinion is natuurlijk heel betrouwbaar, maar een niet electrische fiets met Pinion kost al snel net zoveel als een Stromer.

Als dat probleemloos en betrouwbaar moet worden gecombineerd met een Steps motor kan niet anders dan
Ik heb proefgereden op die fiets met pinion en die was ongeveer even duur als een stromer
Was een mtb cycletech code 45 kost 6350€
Is veel geld maar hij reed geweldig, alleen was de levertijd vorig jaar al een drama
Denk trouwens dat de meer kosten wel mee kunnen vallen
Het zal best eerst toe gepast worden in het duurdere gedeelte
Maar er worden nu ook fietsen verkocht een een rohloff of een di2 en die hebben ook een meer prijs van 1000€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:26
roffeltjes schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:16:
[...]

Feit is... in elke motor zit al een reductie, en je bespaart ook doordat je een gewoon single speed achterwiel kan gebruiken en geen kabeltjes tot achteraan.

Het is gewoon de volgende stap. Als het inderdaad ZF is die er mee bezig is (overname Sachs), dan ben ik wel hoopvol. Als er iemand een versnellingsbak kan maken... dan is het ZF wel.

Maar ik ben zeker dat Bosch en Shimano daar ook aan werken. Als dit een succes wordt, dan is Shimano wel een grote verliezer.... als ze hun marktaandeel voor motoren niet omhoog krijgen.

Ik twijfel er niet aan dat het in productie goedkoper zal zijn, maar het zal een paar jaar duren eer de prijs ook zakt voor de eindgebruiker.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:07:
[...]

Feit is... in elke motor zit al een reductie, en je bespaart ook doordat je een gewoon single speed achterwiel kan gebruiken en geen kabeltjes tot achteraan.

Het is gewoon de volgende stap. Als het inderdaad ZF is die er mee bezig is (overname Sachs), dan ben ik wel hoopvol. Als er iemand een versnellingsbak kan maken... dan is het ZF wel.

Maar ik ben zeker dat Bosch en Shimano daar ook aan werken. Als dit een succes wordt, dan is Shimano wel een grote verliezer.... als ze hun marktaandeel voor motoren niet omhoog krijgen.

Ik twijfel er niet aan dat het in productie goedkoper zal zijn, maar het zal een paar jaar duren eer de prijs ook zakt voor de eindgebruiker.
De ontwikkeling zit op het moment vooral in de e mountainbikes , daar wordt zoveel geld aan uit gegeven
En 10000€ is daar geen zeldzaamheid, ik weet niet of ze genoeg versnelling in zo’n motor kunnen bouwen
Maar dan met een belt en erg weinig onderhoud en in principe bliksem snel schakelen lijkt me een succesnummer
We klagen hier wel eens over de slechte beschikbaarheid , als ik lees op het Duitse ebike forum is dat bij die erg dure lichte mountainbikes nog veel erger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 18:51:
[...]

Maar er worden nu ook fietsen verkocht een een rohloff of een di2 en die hebben ook een meer prijs van 1000€
Allereerst, een meerprijs van 1000,- op een motor is allesbehalve mild en dat is echt mega optimistisch lowballing. Het grote verschil met Rohloff is natuurlijk ook evident: Je kan dezelfde fiets ook met Alfine 8 afmonteren voor 1000,- minder.

Verder, gezien de heel ander torque en rpm profielen is dit bij lange na niet zo simpel als dat jullie denken. Een verbrandingsmotor is fundamenteel anders.

Eerlijk gezegd denk ik dat het financiële aspect dit vrijwel onmogelijk maakt dit op een competitieve manier in de markt te zetten. De kosten van Pinion zijn op zich nu al prohibitief, als je dan nog een motor erom heen bouwt ga je veel te duur uitkomen.

Pinion is een oplossing voor een niet bestaand probleem en dat ga je bij deze motor ook zien. Ik weet dat mensen enthousiast zijn over de Pinion maar de markt is bikkelhard en Pinion is eigenlijk mislukt. Het heeft nauwelijks penetratie en verliest in verkoop van de Oude Rohloff. Datzelfde probleem ga je krijgen met een motor met Pinion ingebouwd. Motor+ losse naaf is vrijwel zeker efficiënter, zeker veel goedkoper en minder ingrijpend bij onderhoud.

Ik zie ook niet dat Bosch of Shimano dit in de markt kunnen zetten omdat de verkopen minimaal gaan zijn. Ik verwacht misschien een tech demo, maar dat is het.
Supertjeduc schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:30:
[...]
in principe bliksem snel schakelen lijkt me een succesnummer
Pinion schakelt slecht onder belasting en als je echt staat te rammen schakelt hij gewoon niet. Dat is een issue als je dat straks moet integreren met een middenmotor, je moet dus een koppeling inbouwen. En het is helemaal een issue met.....
Supertjeduc schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 19:30:
[...]
De ontwikkeling zit op het moment vooral in de e mountainbikes ,
Klopt, maar hier zit je met het schakel (koppel) probleem van een interne bak zoals een Pinion. Bij een cross motor heb je veel meer snelheid en vermogen, maar bij een e-mtb kan je niet zomaar ontkoppelen terwijl je een supersteile helling opramt. Daarom regeert de derailleur op de MTB en is een Rohloff/Pinion nog veel zeldzamer op een MTB dan op andere fietsen.

Versnellingsbakken bij MTB's zijn vooral een terugkerende discussie bij downhill mountainbikes (en/of bikepark fietsen).

Ik weet dat ik hier heel erg Debby downer ben, maar dit is niet zomaar de logische evolutie ;)

En ja, ik kan hier echt heel erg naast zitten, vind het een superleuke discussie :+

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 13-04-2021 19:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Ik denk dat je het te zwart in ziet.

Vergelijken met Pinion vind ik niet echt correct.
Pinion (en Rohloff) wordt vooral in de markt geplaatst als enorm high end, en de aantallen die ze halen zijn klein, in elk geval véél kleiner dan het aantal motoren die Bosch of Shimano maken.
De marges van Rohloff en Pinion zijn ongetwijfeld zeer hoog.

Ik ben er zeker van dat de eerste system die Bosch of ZF in de markt gaan zetten gericht zullen zijn op de markt van MTB ebikes, maar dat zal nadien doorzetten naar de lagere segmenten. Bosch kan op die manier een deel van de markt van naven gewoon opeten.
Ik kan moeilijk geloven dat een middelgrote fietsbouwer meer dan 300€ betaalt voor een topmotor van B of S.
In die motor tandwielen inbouwen kan de prijs met 50% verhogen, en dan blijft het een massaproduct.
Onderschat niet hoe goedkoop iets kan gemaakt worden als het in massa geproduceerd wordt.

Om nog even een vergelijiking te maken... ik kan als particulier een Bafang ombouwset INCLUSIEF de accu kopen voor 329€ op Amazon. Dat betekent simpelweg dat de productiekosten van die set waarschijnlijk ergens tussen 100 en 200€ zitten. Dan is 300€ voor een Bosch motor al heel veel.

Het probleem met schakelen is juist veel makkelijker op te lossen. Op het ogenblik dat er geschakeld wordt drop je voor een paar milliseconden het motorkoppel, en je kan met lage krachten rustig schakelen.
En op momenten dat de fietser vol op de pedalen gaat kan je het schakelen ook uitstellen tot de voeten boven en onder zijn. Allemaal mogelijk...
Technologisch is dat gedeelte niet zo moeilijk... of ze maken er een mini DSG van... dat wordt de super high end, schakelen zonder krachtonderbreking.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 13-04-2021 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
De man waar ik deze info van zag op YouTube is een van de vooruit strevender FM in België
Ik denk dat als hij het onzin zou vinden hij het niet verteld had
Ik zeg niet dat het een pinion wordt , dat denk ik ook niet
Zag van de week een filmpje van de elio en daar zit eigenlijk al zo’n gecombineerde motor/ versnellingsbak in
Daar kun je gewoon de gewenste trap frequentie in stellen en de bak regelt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Supertjeduc
Elio zal daar wel wat chinese tech voor gebruiken, alleen spijtig dat die fietsen er zo lelijk uit zien.

Als ik Product manager bij Bosch zou zijn, dan was dit mijn eisenlijst.

- 3 motoren met respectievelijk 5, 8 en 12 versnellingen ingebouwd.
- motor niet meer dan 20% groter en zwaarder dan huidige motoren
- manueel of automatisch schakelen (electrisch)
- onvoelbaar schakelen
- kosten gelijk een active, performande en performance CX + respectievelijk 100, 125 en 150€ voor die versnellingen.
- prestaties beter dan de huidige motoren (efficientie, geluid, reactiviteit)

Maar ik ben zeker dat die eisen al doorgespeeld zijn naar de ingenieurs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:41
Zou wel gaaf zijn als ze zoiets moois op de markt brengen.

Als iemand een accu lader muurbeugel wil printen hier .stp files:
Shimano Steps: https://www.thingiverse.com/thing:4827148
Bosch: https://www.thingiverse.com/thing:4824356

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:20:
@Supertjeduc
Elio zal daar wel wat chinese tech voor gebruiken, alleen spijtig dat die fietsen er zo lelijk uit zien.

Als ik Product manager bij Bosch zou zijn, dan was dit mijn eisenlijst.

- 3 motoren met respectievelijk 5, 8 en 12 versnellingen ingebouwd.
- motor niet meer dan 20% groter en zwaarder dan huidige motoren
- manueel of automatisch schakelen (electrisch)
- onvoelbaar schakelen
- kosten gelijk een active, performande en performance CX + respectievelijk 100, 125 en 150€ voor die versnellingen.
- prestaties beter dan de huidige motoren (efficientie, geluid, reactiviteit)

Maar ik ben zeker dat die eisen al doorgespeeld zijn naar de ingenieurs.
Vaak genoeg, hoor.

Het gaat om winst en consistentie.

Mensen kopen toch liever hetgeen wat ze bekend is. Als je de motor danig gaat aanpassen kan dit mensen afschrikken. Dat het heel erg veel goedkoper kan is bij de fabrikant wel bekend en wat een boer niet kent vreet ie niet. De techniek gaat goed vooruit en er zijn best goede initiatieven als het gaat om de pedelec markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:46
Hier onlangs een speed-pedelec aangeschaft (2e hands) met een Panasonic multispeed motor, riem en enviolo (Flyer Upstreet5 HS 7.20). Ik moet zeggen dat het schakelen van de motor wel erg fijn werkt, dat geeft een enorm bereik in combinatie met de enviolo en ik heb dus ook niet het probleem dat ik erg snel moet trappen. Helemaal dat dit ook nog automatisch voor je geregeld wordt door je gewenste trapfrequentie in te stellen. de fiets regelt de rest voor je.

Overigens is MTB Cycletech failliet, dus ik zou daar nu geen fiets meer van kopen. Als je dan zoiets dergelijks wil is de klever x-speed of de stromer st-2 mogelijk een goed alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Weet je dat zeker ( van dat faillissement? ) kan er niks over vinden en de website is gewoon in de lucht
Ik zag vandaag bij een FM een koga staan , die was incl 1 jaar garantie koste 1299€ zonder garantie 699
Dat is best een groot verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-09 20:26
Vandaag mijn qwic rd9 opgehaald bij een vestiging van bike totaal 🥳.

Wat ik me afvroeg wat doen ze eigenlijk bij een afleverbeurt? Er waren namelijk nogal veel slordige puntjes dat mij het idee geeft dat ze dus helemaal niets doen.

-Stickers nog op remschijven
-bel vergeten
-voorlamp niet vastgezet
-doppen aan het stuur vergeten waardoor je zo in de stuurbuis kijkt.
-minder met de fiets te maken maar niemand van het personeel draagt een mondkapje. Beetje vreemd voor zo'n grote keten.

Zijn dit niet erg veel vergeten punten? Is wel netjes opgelost hoor maar zou hier niet zelf privé een fiets kopen. Wat ik ook vreemd vind. (fiets heeft een open kettingkast). Volgens de FM hoeft die niet gesmeerd te worden, alleen als die een beurt bij hun krijgt. Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
vangoghnl schreef op donderdag 15 april 2021 @ 23:59:
Vandaag mijn qwic rd9 opgehaald bij een vestiging van bike totaal 🥳.

Wat ik me afvroeg wat doen ze eigenlijk bij een afleverbeurt? Er waren namelijk nogal veel slordige puntjes dat mij het idee geeft dat ze dus helemaal niets doen.

-Stickers nog op remschijven
-bel vergeten
-voorlamp niet vastgezet
-doppen aan het stuur vergeten waardoor je zo in de stuurbuis kijkt.
-minder met de fiets te maken maar niemand van het personeel draagt een mondkapje. Beetje vreemd voor zo'n grote keten.

Zijn dit niet erg veel vergeten punten? Is wel netjes opgelost hoor maar zou hier niet zelf privé een fiets kopen. Wat ik ook vreemd vind. (fiets heeft een open kettingkast). Volgens de FM hoeft die niet gesmeerd te worden, alleen als die een beurt bij hun krijgt. Klopt dit?
Ik vind dit erg slordig. Ik geloof dat het lastig is om zo'n keten hierop aan te spreken, onder het mom (it embeds it's own errors).

Voor ze een fiets aan de klant meegeven krijgt de fiets een zogenaamde (nulbeurt), ze lopen dan even alles na en zo'n beurt is helaas te vaak alleen optisch. Ze kijken even en dan is het klaar, niet zoals het zou horen.
Een ketting kun je niet vaak genoeg smeren. Als hij gaat ratelen ben je al wat laat en als het geheel gaat piepen ben je veel te laat.
Toevallig nog een paar dagen geleden zelf bij de FM geweest en er ligt een nieuwe ketting op; die smeren ze meteen en ik moet over 3 weken terugkomen voor naspannen van de ketting.

In jouw geval overduidelijk een kwestie van haast. Verkopen wil wel, maar als de aftersales zich zo gaan ontpoppen dan krijg ik hier mijn vraagtekens bij.

Nu kun je wel herrie gaan maken, maar dat komt de service zeker niet ten goede. Kijk het eens even aan hoe de service in korte termijn loopt. Als het zo belabberd blijft zou ik een andere FM kiezen. Je betaald dan misschien wel ietsjes meer, maar als dit de kwaliteit ten goede komt zou ik me daar niet over breken.

Duidelijk kwestie van afraggen die hap en het geld is binnen, he, bekijk het maar met je fiets :/ Daar kan ik niet zo goed tegen. Ik hoop dat je er iets aan hebt. :(:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Wat ik me afvroeg wat doen ze eigenlijk bij een afleverbeurt?
Bij een afleverbeurt controleren wij élke bout, moer en spaak door ze ook echt aan te draaien. En we vetten delen in die kunnen roesten. Bij bijna elke fiets vinden we zo iets. Meestal kleinigheden, en soms iets zoals losse spaken of een versnellingskabel die te los staat. Ik vind dat een winkel met goede monteurs zich daarmee kan onderscheiden van online winkels.

De punten die je noemt moesten opgelost. Behalve de waarschuwingsstickers op de schijven, die mogen blijven zitten.

Na het eerste gebruik rekken sommige delen na. Daarom zou elke goede rijwielzaak dit bij een eerste (meestal) gratis beurt nog eens herhalen.

Maak je niet te veel zorgen. Controleer of je spaken redelijk vast zitten (knijp ze naar elkaar) en spuit iets vet op blanke stalen delen (absoluut niet in de buurt van schijfremmen). De meeste andere delen is erg slordig als er nog iets niet goed zit, maar het meeste merk je zelf tijdig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
qwic rd9 [...] Volgens de FM hoeft die niet gesmeerd te worden, alleen als die een beurt bij hun krijgt. Klopt dit?
Een single speed ketting (open ketting of dicht, maar met naafversnelling) is grover en krijgt af fabriek dikker vet mee. Die kan bij <1000km per jaar wel af met een jaarlijkse smeerbeurt maar moet bij veel meer km ook tussendoor gesmeerd.

Jij hebt een derailleur. Die hebben een smallere ketting met dunner vet. Die moet vaker gesmeerd dan een jaarlijkse beurt. Bij <500km per jaar in mooi weer toch al minimaal één keer tussendoor. Bij >1000km of fietsen in de regen echt vaker.

Wielrenners en MTB’ers smeren soms bijna om de rit. Je kunt daarom adviezen tegen komen die nog verder gaan. Dat is veel werk en hoeft niet voor je ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Beide bedankt voor de reacties!

Dat afraggen gevoel kreeg ik dus ook. Heb er ook niet teveel nog van gezegd, en ze deden niet moeilijk het op te lossen maar voelt toch raar.

Ook heb ik het idee dat ze het showroom model als niet verkocht hebben. Er is namelijk opeens geen showroom model meer. En er was zogenaamd ook geen andere kleur wat niet klopte. Nu is dit niet erg boeiend want wilde ook deze kleur die ik nu heb.

Wat de ketting betreft ik fiets voor mijn werk van cliënt naar cliënt. Snel 40 a 50 km per dag. Die 500 of 1000km zit ik dus zo aan. Vreemd advies dus van de FM aangezien ik dit vermelde. Maar was geen probleem en nog niet nodig.

Opnieuw mijn werk betaald alles dus dan geloof je het wel wat eerder. Ook omdat de zaak midden in mijn werkgebied ligt. Is er wat kan ik er zo naartoe . Maar privé ga ik hier zeker niet heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
vangoghnl schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:08:
Ook heb ik het idee dat ze het showroom model als niet verkocht hebben.
Een showroom model leveren is niet zo gek, zeker niet op dit moment. Als er bijna geen km op staan is dat niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Supertjeduc schreef op donderdag 15 april 2021 @ 21:46:
Weet je dat zeker ( van dat faillissement? ) kan er niks over vinden en de website is gewoon in de lucht
Ik zag vandaag bij een FM een koga staan , die was incl 1 jaar garantie koste 1299€ zonder garantie 699
Dat is best een groot verschil
Klopt, ik wist dat ik het ergens tegenkomen was:

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=4378

Kort: Wellicht meer een stop dan een faillissement. Door leveringsproblemen kunnen ze de bestelde fietsen niet tijdig leveren. Daardoor is het bedrijf in de min gelopen met de financiering.

Vind het wel zonde, want de Code45 was een mooie fiets als concurrent voor stromer en klever. We hebben overigens ook een speed-pedelec topic op tweakers. Ik merk dat die hier soms ook voorbij komen. Is het niet handiger om hier een duidelijke lijn in te trekken?

[ Voor 10% gewijzigd door Ferrox1 op 16-04-2021 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vangoghnl schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 07:08:
Beide bedankt voor de reacties!

Dat afraggen gevoel kreeg ik dus ook. Heb er ook niet teveel nog van gezegd, en ze deden niet moeilijk het op te lossen maar voelt toch raar.

Ook heb ik het idee dat ze het showroom model als niet verkocht hebben. Er is namelijk opeens geen showroom model meer. En er was zogenaamd ook geen andere kleur wat niet klopte. Nu is dit niet erg boeiend want wilde ook deze kleur die ik nu heb.

Wat de ketting betreft ik fiets voor mijn werk van cliënt naar cliënt. Snel 40 a 50 km per dag. Die 500 of 1000km zit ik dus zo aan. Vreemd advies dus van de FM aangezien ik dit vermelde. Maar was geen probleem en nog niet nodig.

Opnieuw mijn werk betaald alles dus dan geloof je het wel wat eerder. Ook omdat de zaak midden in mijn werkgebied ligt. Is er wat kan ik er zo naartoe . Maar privé ga ik hier zeker niet heen.
Ik denk dat je slecht ontvangen bent...
Sommige winkels behandelen klanten die "hun fiets niet zelf betaald hebben" wat anders dan mensen die hun eigen geld over de toonbank moeten schuiven. Zou niet mogen.

Nu kan je er als "klant" ook wat harder in gaan als het moet.
Als er iets los staat wat vast moet zitten... gewoon terug gaan.
En ja, als je niet binnen een paar weken met een roestbruine ketting wil rijden zou ik toch elke 2 weken eens je ketting reinigen en smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ferrox1 schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 10:58:
[...]

Klopt, ik wist dat ik het ergens tegenkomen was:

https://www.stromerforum.nl/viewtopic.php?t=4378

Kort: Wellicht meer een stop dan een faillissement. Door leveringsproblemen kunnen ze de bestelde fietsen niet tijdig leveren. Daardoor is het bedrijf in de min gelopen met de financiering.

Vind het wel zonde, want de Code45 was een mooie fiets als concurrent voor stromer en klever. We hebben overigens ook een speed-pedelec topic op tweakers. Ik merk dat die hier soms ook voorbij komen. Is het niet handiger om hier een duidelijke lijn in te trekken?
Ja ik vond hem geweldig rijden beter dan de stromers , maar vorig jaar ook al slecht leverbaar
Er is een Duits merk met ongeveer dezelfde fiets , weet niet of dat nog bestaat was Kettler is ook overgenomen, wel een nieuwe speed met pinion en achterwiel motor dus zelfde als de MT
Wat betreft dat speed pedelec topic , beetje ruzieachtige sfeer , zoiets als het stromerforum , wat een partij eikels zitten daar op , alles recht lullen wat krom is aan die fiets

[ Voor 4% gewijzigd door Supertjeduc op 16-04-2021 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferrox1
Supertjeduc schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 14:38:
[...]

Ja ik vond hem geweldig rijden beter dan de stromers , maar vorig jaar ook al slecht leverbaar
Er is een Duits merk met ongeveer dezelfde fiets , weet niet of dat nog bestaat
Wat betreft dat speed pedelec topic , beetje ruzieachtige sfeer , zoiets als het stromerforum , wat een partij eikels zitten daar op , alles recht lullen wat krom is aan die fiets
Haha, en bedankt! Ik zit er ook soms op ;)

Op zich is het een goede discussie hoor, voor mij is een speed-pedelec een uitkomst van jewelste. Maar dat komt ook door de gunstige route naar mijn werk. 16km, rechte weg op een breed fietspad. Jippie! Neemt overigens niet weg dat er een nog gunstigere route is als ik met mijn speed pedelec op het fietspad zou mogen, maar voor nu is het prima. In de stad wil ik niet komen met de speed-pedelec. Niet te doen tussen die auto en voelt ook echt totaal niet fijn. Er wordt nu gestuurd op lokale ontheffingen voor op het fietspad met maximaal 30 km/h. Dat vind ik een prima oplossing voor de korte termijn. Wat ik ook schrijf in het speed-pedelec topic, ik heb meer moeite met zogenoemde snorders die wel 45+ km/h gaan, op het fietspad, zonder helm, e.t.c.

Overigens ben ik met de auto net zo snel naar woon werk, over dezelfde weg. Iets met de wet van de traagste in de rij en niet in kunnen halen over de gehele route..

Zo kan ik ook heel goed begrijpen dat anderen het té duur vinden, te veel gedoe en daar mag ook een gezonde discussie over bestaan. Ik denk ook dat voor veel mensen dit niet de oplossing is in zijn huidige vorm (technisch, kosten en regelgeving). Mijn route met een normale elektrische fiets heeft geen meerwaarde boven een fiets zonder motor (ik trap toch wel zelf naar de 30 km/h). Voor ons scheelt het een 2e auto, en dan mag de fiets in verhouding ook wel wat meer kosten. Ook moet je een beetje geluk hebben. Mijn vorige fiets (een sparta e-speed met derailleur) was leuk om uit te proberen of ik het zou gaan doen met een speed pedelec. Dat is goed bevallen, nu dus de Flyer over kunnen nemen voor een leuke prijs. Nagenoeg onderhoudsvrij. De vorige fiets vergde veel onderhoud. Ieder jaar/2500 km een nieuwe ketting, cassette, kransjes en voorblad. (en dan ook niet bij de FM om de hoek vanwege gebrek aan kennis). En dan ook nog tussendoor olie en schoonmaken. Dat was toch niet zo aan mij besteed. Mijn vrouw heeft een bosch normale elektrische fiets, en ook die vergt onderhoud. ook daar is ook na 7500 km de ketting en tandbladen vervangen, ieder jaar controle, afstelling en ik moest ook regelmatig de versnelling opnieuw af/bijregelen. Echter gesloten kettingkast dus minder onderhoud tussendoor.

Al met al is het erg afhankelijk van je route en je doel is mijn ervaring. De stad is voor mij echt een no-go met een speed-pedelec. Voor woon-werk buiten de bebouwde kom, (op de meeste plekken) ideaal. Dit moet ieder echt voor zich bepalen omdat ook iedereen een andere route rijd. Als je al bijvoorbeeld het centrum in moet voor je werk, is de bus of trein misschien zelfs een betere oplossing dan de fiets of auto.

Edit: Als je toch geïnteresseerd bent in welke speed-pedelecs er allemaal zijn kan je deze site aanraden:
https://www.speedpedelec-evolutie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 08:18
Ik krijg over 2 weken mijn cube e-bike binnen, nu zat ik mij een beetje te oriënteren voor een extra slot. (Voor als ik mijn fiets vast wil zetten aan bv een paal)
Welke sloten raden jullie aan en hoe nemen jullie dit extra slot mee. (Bevestigt aan de fiets of in Bv een zadeltas, want licht zijn ze meestal niet)
Ik had zelf de AXA Vouwslot Foldable gezien maar kom niet veel reviews tegen, het is ook maar een slot natuurlijk.

[ Voor 14% gewijzigd door harryvos op 17-04-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:04
Stella (afschuwelijke verkoper, luisterde niet, irriteerde mij flink) en Amslod (aardige vent, maar dat was het ook) willen mij hun goedkoopste fiets niet verkopen.

Nu zoek ik een fiets van maximaal €1000, aangezien de fiets alleen gebruikt zal worden als vervanging van de scooter (25km) waarmee ik de afgelopen 3 jaar slechts 1021 KM heb gereden.

Iemand nog aanraders? Ik zat zelf nog te kijken naar de Minerva bij de Makro, maar ik kan niet veel over het merk vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:55
https://www.lidl-shop.nl/...ssau-cargo-iii/p100321479

Voor dat geld zou ik persoonlijk een knappe op marktplaats scoren. Weet overigens niet of dat te doen is € 1000,00 maar dat zal vast wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:52

B64

@BlazeMuis 350 km per jaar... Zijn dat heel veel hele korte ritjes of staat je scooter vaak heel lang stil? Er zal vast een goede reden zijn waarom je iets gemotoriseerds zoekt, maar met zo'n jaarkilometrage zou ik eerder zoeken naar een knappe soepel lopende analoge fiets. Een e-bike van 1000 Euro is per definitie voorzien van de allergoedkoopste afmontage, betrouwbaarheid en service zodanig twijfelachtig dat het rijplezier ook niet optimaal is.
Terwijl je voor diezelfde 1000 Euro een hele knappe fiets kunt krijgen met goede onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:04
B64 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 11:24:
@BlazeMuis 350 km per jaar... Zijn dat heel veel hele korte ritjes of staat je scooter vaak heel lang stil? Er zal vast een goede reden zijn waarom je iets gemotoriseerds zoekt, maar met zo'n jaarkilometrage zou ik eerder zoeken naar een knappe soepel lopende analoge fiets. Een e-bike van 1000 Euro is per definitie voorzien van de allergoedkoopste afmontage, betrouwbaarheid en service zodanig twijfelachtig dat het rijplezier ook niet optimaal is.
Terwijl je voor diezelfde 1000 Euro een hele knappe fiets kunt krijgen met goede onderdelen.
Dat zijn vooral hele korte ritjes (ongeveer 15km heen en terug) naar het park waar we met de hond gaan wandelen. In de winter is de scooter niet in gebruik.

Helaas kan ik niet op een normale fiets fietsen, mijn knie vindt dat niet zo heel leuk waardoor ik na het fietsen helaas niet meer kan wandelen.

De kwaliteit is inderdaad wel iets waar ik op probeer te letten, ik hoop zo’n 5 tot 7 jaar met een fiets te kunnen doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Als het echt maximaal 1000 Euro mag zijn en het moet een nieuwe zijn: de goedkope e-bikes van Decathlon schijnen ook prima te zijn. Zie ook de review @ Bright. :P

Of je koopt een goede tweedehands van een a-merk. Van Stella (agressieve keukenverkoper-praktijken) en Amslod zou ik ver weg blijven.

Volvotips.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
harryvos schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 08:02:
Ik krijg over 2 weken mijn cube e-bike binnen, nu zat ik mij een beetje te oriënteren voor een extra slot. (Voor als ik mijn fiets vast wil zetten aan bv een paal)
Welke sloten raden jullie aan en hoe nemen jullie dit extra slot mee. (Bevestigt aan de fiets of in Bv een zadeltas, want licht zijn ze meestal niet)
Ik had zelf de AXA Vouwslot Foldable gezien maar kom niet veel reviews tegen, het is ook maar een slot natuurlijk.
Ik heb een abus vouwslot , voordeel je krijgt er een houder bij die je op de bidon plek kunt schroeven
En je kunt dezelfde sleutel gebruiken als van je cube
Duurt wel even voordat je die hebt ( slot met sleutel en is redelijk prijzig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
roffeltjes schreef op maandag 5 april 2021 @ 06:42:
[...]

Nee dat gaat helaas NIET passen. 42 mm is al vrij krap, vooral achter. Er zit onder het spatbord een plaat met bout waardoor het erg nauw wordt.

Opties zijn o.a.

Marathon 40-622 (Volgens mij bestaat er geen 42-622 van deze band?)
Marathon Tour plus 42-622
Marathon Supreme 42-622 (Dit is de band die je bij aanschaf op de Razer krijgt).
Ik heb uiteindelijk Continental Contact plus city banden gekocht, maat 42-622. Lijkt iets hoger te zijn dat een Schwalbe.
Heb uiteindelijk de plaat verwijderd en een ring erop gezet. Ook een andere bout, die korter is. Nu draait de boel goed en zit het spatbord vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
vanputten80 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 16:05:
[...]
Heb uiteindelijk de plaat verwijderd en een ring erop gezet.
Die plaat verankerd toch je achterdrager aan de achterbrug van je frame? Ik kan me niet goed voorstellen hoe je die ongestraft weg kan halen.

De bout kan je idd wel korter nemen (hebben ze bij mijn fiets ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Wij gebruiken al heel lang Abus Ivy 9102 kettingsloten. In Amsterdam werkt het tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harryvos
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 08:18
roffeltjes schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:59:
[...]

Wij gebruiken al heel lang Abus Ivy 9102 kettingsloten. In Amsterdam werkt het tot nu toe prima.
Bewaar je die gewoon in je fietstassen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
harryvos schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 20:46:
[...]
Bewaar je die gewoon in je fietstassen ?
1 liter zadeltas. Ik heb net twee nieuwe van XLC gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Nu online
roffeltjes schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 17:56:
[...]

Die plaat verankerd toch je achterdrager aan de achterbrug van je frame? Ik kan me niet goed voorstellen hoe je die ongestraft weg kan halen.

De bout kan je idd wel korter nemen (hebben ze bij mijn fiets ook gedaan.
Hij is er af, ben nog niet gestraft :).

Ik heb gekeken maar kon niet duidelijk krijgen waar het voor dient. Mijn idee was voor het verstevigen van de het spatbord. Achterdrager zit op een aantal punten vast.
Enige wat ik me nu kan bedenken is dat het dient voor het niet laten verschuiven van spatbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:34
Ik heb de AXA vouwslot 1000/105 op min cowboy. Ben er blij mee. Makkelijk meenemen op het frame en voelt heel degelijk bij het vast zetten. Heb er 60 euro voor betaald. Was ergens in de aanbieding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
vanputten80 schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 21:27:
[...]

Hij is er af, ben nog niet gestraft :).

Ik heb gekeken maar kon niet duidelijk krijgen waar het voor dient. Mijn idee was voor het verstevigen van de het spatbord. Achterdrager zit op een aantal punten vast.
Enige wat ik me nu kan bedenken is dat het dient voor het niet laten verschuiven van spatbord.
Nee, die plaat is de connectie tussen drager en achterbrug, dat is hoe ze het "zwevende"effect creeren.

Hier een plaatje van een soortgelijke drager:

Afbeeldingslocatie: https://dutch-id.nl/mt-content/uploads/2019/10/infinity-gt_d_tr-belt_drager.jpg

Je ziet dat de drager direct rust op het spatbord. Dat is van kunststof, dus daaronder zit de stalen plaat om de connectie tussen achterbrug en drager te maken. Zonder die verbinding ga je als je er tassen op hangt er geheid een keer flinke problemen mee krijgen (en trekt hij het spatbord mee).

Ik zou op zijn minst een second opinion vragen bij fietsenmaker.

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 17-04-2021 22:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45

Metro2002

Memento mori

Bambi105 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:33:
Ik ben een woon-werkverkeer e-bike aan het overwegen voor 23+23 km heen en terug door het Drenthse landschap. Een speed-pedelec viel al gauw af door de hoge kosten per km, maar een snelle e-bike lijkt me nog wel wat. Ik heb daarom twee sportieve modellen in gedachten, de QonQer Too van QicQ en de Morena van Stella. Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen met de fietsen, danwel de onderdelen waaruit ze bestaan.

Er zijn een aantal voor- en nadelen in mijn ogen en ik heb wat vragen die ik niet beantwoord krijg op de respectievelijke website. Wellicht zijn er mede-Tweakers met meer verstand van fietsen :)

Stella Morena Premium MDB FI
+ Belt-drive (vind ik positief omdat ik slecht met onderhoud ben)
+ Bosch Performance Line CX middenmotor met 85 Nm koppel (het zijn nogal wat km die ik vlot wil maken)

- duur (net wat duurder dan de QonQer Too vooral) (ca. 3200 eu volgens mij)
- Excl. tasdrager/tas (zie QonQer Too)
- momenteel niet verkrijgbaar

? Is de Morena accu nu wel of niet uitneembaar? Zou wel een pre-zijn als dat zo is (koude schuur).
? Hoe doet de Bosch PL CX het vs de Bafang RM G370? Aanvullende gedachten over deze match-up?

QonQer Too
+ Net iets goedkoper als je praktisch full-option kiest (+250 eu (Redshift geveerde zadelpen) + 250 eu (Bagagedrager + Spatbord + Tasdrager + Tas) + 200 eu Beltdrive = 2905 eu
+ 12 kg lichter dan de Morena (17,2 vs 29,2 kg)

- Minder bekend dan Stella, merk bestaat minder lang
- Zeker geen uitneembare accu.

En als je deze match-up zo ziet, zie ik dan een goed alternatief over het hoofd?

Ik ben erg benieuwd!
Ik heb geen specifiek model voor je wat ik kan aanraden maar met zulke afstanden ga je heel blij worden van een belt drive. Ik fiets exact dezelfde afstand voor woonwerk (niet op een ebike overigens :P ) en dat zijn voor een fiets in het algemeen gewoon serieuze afstanden. De kans dat je in de regen terecht komt is daarbij ook niet uit te sluiten, kettingen vinden dat gewoon minder fijn met al het opspattende zand e.d. En als het even kan kies voor (hydraulische) schijfremmen, ook hier geldt weer: veel minder onderhoud aan dan velgremmen, vooral bij nat weer.

Voor zulke afstanden wil je geen onderhoudsgevoelige onderdelen, dus dichte kettingkast of riem aandrijving en bij voorkeur schijfremmen.

Tenzij je natuurlijk écht alleen maar met mooi weer fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Nu online
roffeltjes schreef op zaterdag 17 april 2021 @ 22:15:
[...]

Nee, die plaat is de connectie tussen drager en achterbrug, dat is hoe ze het "zwevende"effect creeren.

Hier een plaatje van een soortgelijke drager:

[Afbeelding]

Je ziet dat de drager direct rust op het spatbord. Dat is van kunststof, dus daaronder zit de stalen plaat om de connectie tussen achterbrug en drager te maken. Zonder die verbinding ga je als je er tassen op hangt er geheid een keer flinke problemen mee krijgen (en trekt hij het spatbord mee).

Ik zou op zijn minst een second opinion vragen bij fietsenmaker.
Begrijp wat je zegt. Ik mis nu een verbinding van bovenkant rekje naar frame. Nog eens goed naar kijken dus. Dank voor het meedenken.
Ik heb wel een iets ander rekje en steviger dan het eerder plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tilburgfietsen.nl/wp-content/uploads/2017/02/be500023_1_-768x512.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renskerenske
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-09 07:18
Bambi105 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:33:
Ik ben een woon-werkverkeer e-bike aan het overwegen voor 23+23 km heen en terug door het Drenthse landschap. Een speed-pedelec viel al gauw af door de hoge kosten per km, maar een snelle e-bike lijkt me nog wel wat. Ik heb daarom twee sportieve modellen in gedachten, de QonQer Too van QicQ en de Morena van Stella. Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen met de fietsen, danwel de onderdelen waaruit ze bestaan.

Er zijn een aantal voor- en nadelen in mijn ogen en ik heb wat vragen die ik niet beantwoord krijg op de respectievelijke website. Wellicht zijn er mede-Tweakers met meer verstand van fietsen :)

Stella Morena Premium MDB FI
+ Belt-drive (vind ik positief omdat ik slecht met onderhoud ben)
+ Bosch Performance Line CX middenmotor met 85 Nm koppel (het zijn nogal wat km die ik vlot wil maken)

- duur (net wat duurder dan de QonQer Too vooral) (ca. 3200 eu volgens mij)
- Excl. tasdrager/tas (zie QonQer Too)
- momenteel niet verkrijgbaar

? Is de Morena accu nu wel of niet uitneembaar? Zou wel een pre-zijn als dat zo is (koude schuur).
? Hoe doet de Bosch PL CX het vs de Bafang RM G370? Aanvullende gedachten over deze match-up?

QonQer Too
+ Net iets goedkoper als je praktisch full-option kiest (+250 eu (Redshift geveerde zadelpen) + 250 eu (Bagagedrager + Spatbord + Tasdrager + Tas) + 200 eu Beltdrive = 2905 eu
+ 12 kg lichter dan de Morena (17,2 vs 29,2 kg)

- Minder bekend dan Stella, merk bestaat minder lang
- Zeker geen uitneembare accu.

En als je deze match-up zo ziet, zie ik dan een goed alternatief over het hoofd?

Ik ben erg benieuwd!
Ik zit met dezelfde vraag. Ik heb ook naar Stella Morena gekeken, maar eerlijk gezegd ben ik wel een beetje afgeknapt door de negatieve verhalen (geen prijzen op de site, brochure moeten aanvragen, prijzen die steeds wisselen...).

Ik ga zelf waarschijnlijk voor de Batavus Finez E-go Exclusive N8 2020. Heeft een uitneembare accu op de bagagedrager, hydraulische schijfremmen, 8 versnellingen (Shimano Nexus), riemaandrijving, Bosch Active Plus Motor en trekkracht van 50nm. Lijkt mij toch voldoende in het Drentse landschap ;-) (ik zit zelf in Groningen, vlak bij Drenthe).

Heb gisteren de Batavus Finez Power getest, maar die vond ik echt lelijk met de accu in het frame en is slecht verkrijgbaar. De bovenstaande fiets is nog wel verkrijgbaar bij mijn lokale fietsenmaker en dan heb ik nog eens goede service ook als er eens iets mee is.

[ Voor 3% gewijzigd door renskerenske op 18-04-2021 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
vanputten80 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:39:
[...]
Jep ik had geen goed plaatje van de drager van de Razer en was te lui om naar beneden te lopen om een plaatje te schieten van de mijne :+

Maar principe is hetzelfde voor al die "zwevende" dragers.

Overigens denk ik dat ook met die plaat die conti moet passen, de standaard bout steekt een paar mm uit en die kan zonder problemen korter.

[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 18-04-2021 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43
Fietsen jullie ook met een elektrische fiets in combinatie met een kinderzitje voor of achterop?

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een elektrische fiets waar de kinderen ook op kunnen. De zogenaamde moederfietsen heb je ook in een elektrische uitvoering. Zoals bijvoorbeeld de Cortina E-common of de Gazelle Heavyduty. Moederfietsen zijn normaliter wat steviger uitgevoerd en hebben vaak een breder stuur en een dubbele pootstandaard.

De gebruikersreviews die je vind zijn vaak erg positief (iedereen is blij dat ie niet zwaar hoeft te trappen met zijn kinderen erbij). Echter voor die prijzen ~2.400eu lijkt het of je veel beter een andere elektrische fietsen kan krijgen die wel een afneembaar display hebben, stiller zijn, groter actieradius hebben.

Voelt bij die fietsen dat je te veel betaald voor iets wat ook kan op een 'normale' elektrische fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64

B64

@vinpower persoonlijk heb ik nooit de behoefte gezien een fiets speciaal te kopen voor het 'vervoer van kinderen'. Iedere fatsoenlijke e-bike heeft als het goed is een frame dat stevig genoeg is om kinderen te vervoeren, en een dubbele-pootstandaard is schijnveiligheid (nooit je fiets loslaten als er een kind in een zitje op zit!). En een dubbele poot kun je altijd achteraf nog monteren als dat echt een must is.
En als die kinderen allang zelf kunnen fietsen zit jij met een fiets met een bezopen breed stuur, veel te zwaar en met een verre van ideale geometrie.

Dus inderdaad: ik zou zoeken naar een fiets die qua specs en maatvoering bij jou past, én die geschikt is voor kinderzitjes. Mocht dat laatste niet lukken: een fietskar is een prima alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
@vinpower B64 geeft wat mij betreft 100% het correcte advies, niets aan af te dingen.
B64 schreef op maandag 19 april 2021 @ 10:11:
@vinpower persoonlijk heb ik nooit de behoefte gezien een fiets speciaal te kopen voor het 'vervoer van kinderen'. Iedere fatsoenlijke e-bike heeft als het goed is een frame dat stevig genoeg is om kinderen te vervoeren, en een dubbele-pootstandaard is schijnveiligheid (nooit je fiets loslaten als er een kind in een zitje op zit!). En een dubbele poot kun je altijd achteraf nog monteren als dat echt een must is.
En als die kinderen allang zelf kunnen fietsen zit jij met een fiets met een bezopen breed stuur, veel te zwaar en met een verre van ideale geometrie.

Dus inderdaad: ik zou zoeken naar een fiets die qua specs en maatvoering bij jou past, én die geschikt is voor kinderzitjes. Mocht dat laatste niet lukken: een fietskar is een prima alternatief.
Om deze nog te bekrachtigen: wij hebben in 12 jaar ruim boven de 20.000 km afgelegd met de kinderen (for the record, geen auto, ik zelf zit in 10 jaar richting de 100.000km, mijn vrouw ook).

De eerste 6 jaar Batavus Padova ebikes (standaard rechtop model), daarna met de Razers. Met die laatste kan je niet zo makkelijk een kind voorop nemen omdat je tegen het kind aankomt doordat je voorover zit, maar mijn zoon van 12 (leeftijd zegt niet alles, wij fokken dwergen) gaat nog met regelmaat een kussentje en voetstandaards achterop.

Daarnaast een Chariot (=Thule) fietskar opgereden en we hebben nu een kidscar (giga Duitse handvlijt, passen de kinderen ook nog in (handig als ik er twee tegelijk moet wegbrengen en ze niet zelf kunnen fietsen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09 23:58
De Cortina E-Mozzo is weer in de aanbieding. 1699,-

Heb ik er zelf ook voor betaald. Erg tevreden met deze fiets voor deze prijs.

Edit: pas op, dit is wel de versie met een Shimano e5000 met 400 WH accu. Zwakkere motor met mindere accu dus, dat had ik niet meteen door.

Op mijn E-Mozzo zat de Shimano e6100 met 500 WH accu. Die heb ik wel voor 1699 gekocht, dus misschien is de deal toch niet zo goed als ik oorspronkelijk dacht.

[ Voor 30% gewijzigd door Grotbewoner op 20-04-2021 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Grotbewoner schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:03:
De Cortina E-Mozzo is weer in de aanbieding. 1699,-

Heb ik er zelf ook voor betaald. Erg tevreden met deze fiets voor deze prijs.
Dat is een serieus goede aanbieding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
roffeltjes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:09:
[...]

Dat is een serieus goede aanbieding!
Heb mijn post geüpdatet, had niet goed gekeken naar de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Grotbewoner schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:28:
[...]

Heb mijn post geüpdatet, had niet goed gekeken naar de motor.
Blijft een extreme goede aanbieding:

- Middenmotor van grote fabrikant
- Prima afmontage.

Ik kan niet bij benadering een fiets verzinnen met een dergelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Ook al is die motor niet supersterk, je kan daar echt prima mee vooruit in Nederland en als je het afzet tegen wat er voor die prijs te krijgen is, dan is het top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
roffeltjes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:44:
[...]

- Prima afmontage.

Ik kan niet bij benadering een fiets verzinnen met een dergelijke prijs/kwaliteitsverhouding. Ook al is die motor niet supersterk, je kan daar echt prima mee vooruit in Nederland en als je het afzet tegen wat er voor die prijs te krijgen is, dan is het top.
Zelf heb een tijdje terug deze gekocht voor 1699 (hier 2099,-) bij Premiumbikes.nl. Vandaar.

Ben er zelf erg tevreden mee, al helemaal voor de prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Grotbewoner op 20-04-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verbazend dat ze bij Cortina voorraad over hadden, meeste merken zijn al maanden kurkdroog.

Ik weet dat Cortina niet direct een A-merk is, maar dit is een nette fiets. Blijkbaar is er in 2020 toch iets niet goed gegaan met hun verdeler en dealer netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
vinpower schreef op maandag 19 april 2021 @ 08:29:
Fietsen jullie ook met een elektrische fiets in combinatie met een kinderzitje voor of achterop?

Wij zijn ons aan het oriënteren voor een elektrische fiets waar de kinderen ook op kunnen. De zogenaamde moederfietsen heb je ook in een elektrische uitvoering. Zoals bijvoorbeeld de Cortina E-common of de Gazelle Heavyduty. Moederfietsen zijn normaliter wat steviger uitgevoerd en hebben vaak een breder stuur en een dubbele pootstandaard.

De gebruikersreviews die je vind zijn vaak erg positief (iedereen is blij dat ie niet zwaar hoeft te trappen met zijn kinderen erbij). Echter voor die prijzen ~2.400eu lijkt het of je veel beter een andere elektrische fietsen kan krijgen die wel een afneembaar display hebben, stiller zijn, groter actieradius hebben.

Voelt bij die fietsen dat je te veel betaald voor iets wat ook kan op een 'normale' elektrische fiets.
Een zitje voor, of als ze oud genoeg zijn achter kan zoals hierboven staat ook op een normale electrische fiets. Liefst geen heren model hoewel dat met wat oefenen ook wel kan.

Met twee kinderen zou ik persoonlijk veel sneller richting een bakfiets gaan. Ga maar eens je kind achterop de fiets zetten terwijl nummer 2 voorop in zijn stoeltje zit te wachten. Het kan met een dubbel standaard maar zou mij veel te veel gedoe zijn.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

roffeltjes schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:44:
[...]

- Prima afmontage.

Enkel jammer van de 7v shimano versnellingen ipv de 8v. De 8v is echt significant beter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Brilsmurfffje schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 15:55:
[...]

Enkel jammer van de 7v shimano versnellingen ipv de 8v. De 8v is echt significant beter..
Zou die fiets niet die nette prijs hebben omdat er allemaal goedkopere / minder populaire onderdelen opzitten die ze over hadden of geleverd konden krijgen , motor 100€ , accu 200€ en naaf en remmen , verlichting waarschijnlijk 100€
Niks mis mee waarschijnlijk en iemand kan een goedkopere fiets kopen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Mooie fiets hoor, die Cortina.

Ik heb zelf (toen mijn fiets in onderhoud was) een Gazelle met Bosch Active line mogen berijden en dat was een 50nm Bosch motor met de Nexus 7 naaf. Het fietste best lekker, maar die Gazelle had wel moeite om mee te komen in versnelling 7 (op Turbo). Ik merkte toch een verschil met mijn eigen Brose MM met 90nm. De Brose trekt veel beter bij op het hoogste verzet en schakelen is dan minder noodzaak. Ik heb een Nuvinci naaf.
Wat bij mij de tour stand is is bij Bosch standje sport.

Zelf vind ik de Stella Morena Premium ook een hele mooie fiets, maar wel te duur voor vele. Misschien is dat wel mijn volgende model in plaats van een Stromer. Ik vind Stromer toch net wat duur voor wat je krijgt en laat staan als je de accu moet laten vervangen. Kost je 2000 euro en daar heb je die Cortina voor met luxe opties.

Ik vind die Cortina voor wat die kost een super goede deal :)

Voor het geld is het inderdaad een superaanbieding die je moeilijk links kan laten liggen als je bewust met geld moet omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43
Maar als je alle nadelen van die cortina wil vermijden en de voorgestelde betere opties neemt zit je toch op een fiets van het dubbele van die prijs?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Dat is wel een beetje heel zwaar aangezet. mijn schoonmoeder gaat nu 6 jaar lang met een Nexus 7 elke dag naar de boerderij (=urine+mest!) en die naaf is nog steeds heel (dat zal al snel 30000km+ zijn.) Mijn broer is een vandaal en die heeft nu al ruim 11 jaar een Batavus met een Nexus 7 (wedstrijdrenner met aardig wat power) en die is ondanks ronduit lomp stadsgebruik ook nog steeds heel.

Ik ben een groot fan van de 8 en ken de weerstandsgrafieken, begrijp me niet verkeerd, maar als je straks die Nexus 7 vervangt door een 8 lach je je nog steeds een kriek om die prijs.
jimh307 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 17:45:
Ik vind die Cortina voor wat die kost een super goede deal :)

Voor het geld is het inderdaad een superaanbieding die je moeilijk links kan laten liggen als je bewust met geld moet omgaan.
Precies. Natuurlijk zijn er betere fietsen, maar laten we wel wezen... voor dat bedrag? Ik kan niks verzinnen. Het is ook niet zomaar een los modelletje, er is (was?) sprake van 10+ in voorraad bij Mantel. Er is niks aan die fiets waar ik schrik van heb.
Supertjeduc schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 16:57:
[...]
Zou die fiets niet die nette prijs hebben omdat er allemaal goedkopere / minder populaire onderdelen opzitten die ze over hadden of geleverd konden krijgen , motor 100€ , accu 200€ en naaf en remmen , verlichting waarschijnlijk 100€
Niks mis mee waarschijnlijk en iemand kan een goedkopere fiets kopen
Dat zal zeker meespelen, maar aan de andere kant zijn vergelijkbare Gazelles die veel duurder zijn al tijden compleet uitverkocht. Ik snap niet helemaal hoe Mantel aan die voorraad komt en in staat is het weg te zetten voor die prijs. Dat moet wel een verdeler of Cortina zelf zijn geweest die een restpartij de markt in zwiept. Misschien een overname vanwege een faillisement?
vinpower schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:29:
Maar als je alle nadelen van die cortina wil vermijden en de voorgestelde betere opties neemt zit je toch op een fiets van het dubbele van die prijs?
De afmontage is best netjes. 400 wh zit ook op een Razer en die achternaaf is niet direct het einde van de wereld. Gazelle heeft ze ook op hun (veel duurdere) fietsen. Anders gezegd, ik zie ook wel fietsen rond de 2400,- met een dergelijke afmontage.

Wat ook wel prettig is, is dat er een vaste vork in zit ipv van de standaard budget spiraalveer pogo stick die we in Nederland standaard krijgen (beetje gechargeerd, maar toch).

Enige echte nadeel is dat je bij Mantel je fiets haalt en dat je dan bij je eigen FM verder moet. Maar Mantel is zeker een zaak waar ze in ieder geval een fiets rijklaar voor je maken, ze zijn toch wel de beste "dozenschuiver" die ik ken.

[ Voor 88% gewijzigd door roffeltjes op 20-04-2021 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 09:40
Eens met @roffeltjes over de Nexus 7. Ik rijd al ruim een jaar met deze naaf icm een bafang middenmotor van 500 watt, ondertussen ruim 3000 km.

Wel een oliebad gegeven, meer gewoon om problemen te voorkomen, maar deze geeft nog geen krimp, ondanks dat die best flinke klappen krijgt van de motor.

Absoluut mee eens dat de 3, 8 en de recent uitgekomen 5 speed kwalitatief de betere keuze is zou ik mijn keuze voor een fiets hier niet vanaf laten hangen. Zeker met de belabberde beschikbaarheid op dit moment van zowel onderdelen als fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
madmaxf1 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 21:38:
Absoluut mee eens dat de 3, 8 en de recent uitgekomen 5 speed kwalitatief de betere keuze is zou ik mijn keuze voor een fiets hier niet vanaf laten hangen. Zeker met de belabberde beschikbaarheid op dit moment van zowel onderdelen als fietsen.
Jep, ook al omdat je dat ding eventueel nog kan vervangen. Nexus 8 is after market niet zoveel duurder dan de 7 en is nog steeds wel te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Van moof krijgt een powerbank /, rangeextrender
Wel grappig je kunt een driehoekige accu mee naar binnen nemen om op te laden en daarmee kun je je vaste accu opladen
Of beide accu’s gebruiken om meer range te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Nog mooier je kunt find my iPhone van apple gebruiken om je fiets te vinden als hij gestolen is
Is een systeem waar bij iedereen met een iPhone mee helpt om de fiets terug te vinden
Is het eerste bedrijf dat van Apple van die dienst gebruik mag maken
Zou ik ook wel willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
vinpower schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 19:29:
Daarom heb ik ook geschreven dat die Cortina een prima deal is voor mensen met een minder dikke portemonnee of voor mensen die niet zoveel geld willen besteden aan een E-bike ;)

Ik denk dan even hardop en vergelijk het met mijn fiets om een goed beeld te krijgen van de performance en zijn kunnen. Ik geef makkelijk 3 a 4 duizend euro uit aan een e-bike, maar er is geen enkele situatie waarom hij dat ook zou moeten doen. Voor elke prijsklassen zijn er wel goede e-bikes.

De voorraad is ook een dingetje om rekening mee te houden. Ik denk dat die Morena die ik op het oog heb ook ruim van te voren moet bestellen. Gelukkig heb ik nog een goede fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Zoals altijd zijn er "verminderde meeropbrengsten". Een fiets van 5000,- is niet twee keer zo goed als een fiets van 2500,-. Maar als je veel kilometers maakt kan het verschil wel merkbaar zijn en het de meerprijs waard maken.

En dan heb je ook nog het simpele feit dat mensen hier een mooie, goede, soms zelfs exclusieve fiets willen. Niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Dat is de marketing strategie van de meeste fabrikanten. (en je ziet hetzelfde bij autos)
Ze bieden een basismodel aan dat op een paar punten goed is, maar toch net niet is wat de mensen willen.
En dan is het:
- betere naaf : +200-300€
- grotere batterij +200-400€
- etc

En dan zijn er nog de gekende merken, waarvan het frame net iets beter afgewerkt wordt, met net iets duurdere componenten, en die hun merk ook als "hoogwaardig" op de markt zetten, en sowieso 30-40% meer vragen. Aan iedereen om zelf te bepalen of ze daar willen voor betalen.

En een deel van de markt komt de winkel binnen en vraagt naar "wat is de beste fiets", en komen met een R&M met Rohloff naaf en dubbele batterij buiten om de volgende zondag 10km rond het dorp te rijden.
(dat zijn leuke 2de hands fietsen nadien...)

Laat de mensen toch kiezen wat ze willen en hoe veel ze er aan uit willen geven.
Een groter probleem is als je budget echt te laag is ivm je wensen, en vooral je gebruik.

Voor een rondje op zondag maakt het allemaal niet uit, maar voor iemand die elke dag 20km naar het werk rijdt vind ik het toch echt wel zinvol om de juiste componenten te kiezen. Ik denk dan altijd: met die fiets ga je veel geld sparen (brandstof, busabo, ...) dan kan je ook iets meer aan de fiets uitgeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:04
[...]

Ze hebben bij Mantel ook de E-Mozzo Pro 8V voor € 2099,-

Voor de € 400,- extra krijg je dan:

- Shimano Steps E6100 i.p.v. E5000
- Shimano Nexus 8 i.p.v. 7-versnellingen systeem
- 500Wh accu i.p.v. 400Wh accu
- Satori handverstelbare stuurpen i.p.v. niet handverstelbaar
- Shimano MT201 hydraulische schijfremmen met aluminium remgrepen
- Geveerde zadelpen i.p.v. ongeveerde zadelpen
- Betere verlichting voor: Busch & Muller IQ-XS 70 lux
- Beter stuur: Ergotec stuur met sportieve stuurbocht
- Beter zadel: Selle Royal Essenza Athletic zadel voor extra comfort

Het is wel veel extra geld t.o.v. die van € 1699,- maar dan heb je wel een betere motor, beter versnellingssysteem, grotere accu, etc. Naar mijn idee is deze dus ook prima geprijsd voor wat je krijgt. Het is jammer dat er een ketting op zit i.p.v. een riem. Voor de rest erg mooie fiets.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
nathalia schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:52:
[...]

Het is wel veel extra geld t.o.v. die van € 1699,- maar dan heb je wel een betere motor, beter versnellingssysteem, grotere accu, etc. Naar mijn idee is deze dus ook prima geprijsd voor wat je krijgt. Het is jammer dat er een ketting op zit i.p.v. een riem. Voor de rest erg mooie fiets.
Als je je over het onderhoud van de ketting kan zetten is dit wel de betere keuze vind ik.
Vooral de motor en grotere accu en de betere naaf maken het plaatje aantrekkelijker!

Voor een riem vragen de meeste fabrikanten makkelijk 300€ extra tov de ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
[...]

Maar op die manier lijk je een verkoper van mantel , goedkope fiets om de klant binnen te lokken , en dan zeggen probeer deze ook even 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:11:
Dat is de marketing strategie van de meeste fabrikanten. (en je ziet hetzelfde bij autos)
Ze bieden een basismodel aan dat op een paar punten goed is, maar toch net niet is wat de mensen willen.
En dan is het:
- etc

En dan zijn er nog de gekende merken, waarvan het frame net iets beter afgewerkt wordt, met net iets duurdere componenten, en die hun merk ook als "hoogwaardig" op de markt zetten, en sowieso 30-40% meer vragen. Aan iedereen om zelf te bepalen of ze daar willen voor betalen.

En een deel van de markt komt de winkel binnen en vraagt naar "wat is de beste fiets", en komen met een R&M met Rohloff naaf en dubbele batterij buiten om de volgende zondag 10km rond het dorp te rijden.

Laat de mensen toch kiezen wat ze willen en hoe veel ze er aan uit willen geven.
Een groter probleem is als je budget echt te laag is ivm je wensen, en vooral je gebruik.

Voor een rondje op zondag maakt het allemaal niet uit, maar voor iemand die elke dag 20km naar het werk rijdt vind ik het toch echt wel zinvol om de juiste componenten te kiezen. Ik denk dan altijd: met die fiets ga je veel geld sparen (brandstof, busabo, ...) dan kan je ook iets meer aan de fiets uitgeven.
Nou ik kan bij mijn fiets geen berekening maken dat ik daar ooit goedkoper mee uit ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:46:
[...]

Nou ik kan bij mijn fiets geen berekening maken dat ik daar ooit goedkoper mee uit ben
Echt....

Laat ons nu eens aan nemen dat je fiets 4000€ kost, en je jaarlijks 200€ onderhoudskosten hebt.
Je fiets gaat 10 jaar mee, dus geef je 6000€ uit.

Dagelijks 20km x 200 werkdagen = 4000km per jaar of 40.000km na 10 jaar.

6000€/40.000= 0.15€ per km

Nu wil ik wel eens zien welke auto je voor dat bedrag kan rijden... als je dan ook alle kosten rekent.
Brandstof is al snel 10ct/km voor een kleine auto, en onderhoud gaat héél snel boven de 5ct/km.
Maar afschrijving, verzekering taksen ... zijn ook niet gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:39:
[...]

Echt....

Laat ons nu eens aan nemen dat je fiets 4000€ kost, en je jaarlijks 200€ onderhoudskosten hebt.

Nu wil ik wel eens zien welke auto je voor dat bedrag kan rijden... als je dan ook alle kosten rekent.
Brandstof is al snel 10ct/km voor een kleine auto, en onderhoud gaat héél snel boven de 5ct/km.
Punt 1 mijn fiets was ietsje duurder
Punt 2 ik betaal al 14€ verzekering per maand
Punt 3 gaat die accu 10 jaar mee ?
Punt 4 ik denk dat er over een jaar of wat een fiets komt die ik denk te moeten kopen
Puntje 5 het enigste is dat de prijzen zo snel stijgen dat de afschrijving waarschijnlijk iets mee valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:22:
[...]

Punt 1 mijn fiets was ietsje duurder
Punt 2 ik betaal al 14€ verzekering per maand
Punt 3 gaat die accu 10 jaar mee ?
Punt 4 ik denk dat er over een jaar of wat een fiets komt die ik denk te moeten kopen
Puntje 5 het enigste is dat de prijzen zo snel stijgen dat de afschrijving waarschijnlijk iets mee valt
Punt 2... verzeker alleen waar je arm van wordt, maar een autoverzekering is een pak duurder
Punt 3: men spreekt over 500-1000 cycli voor een batterij, en met een 500 Wh batterij haal je ca 100km, dus 40.000 km kan best lukken. Voor je dagelijkse commute is het ook geen groot probleem als je batterij maar 70% capaciteit heeft.
Punt 4&5 : je huidige fiets zo lang mogelijk gebruiken zal altijd beter zijn voor de "afschrijving".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Uiteraard de betere fiets, maar je komt dan wel weer in de richting van andere merken. Het leuke van die fiets van 1699 is dat er in die prijsklasse echt helemaal niks is wat ook maar in de buurt komt.

Die van 2099 is zeker beter, maar ter vergelijking: Wij hebben op Batavus Padova's (SR6) per fiets ruim 45k afgelegd en die fiets van 1699 is absoluut beter (niet gek, dat scheelt 12 jaar). Die Padova's zijn afgeragd met twee kinderzitjes, Thule kinderkar, ritjes naar de boerderij, lange rittten over de veluwe (waar ik de voorwielmotor opblies na een weg te rijden op een helling met de kinderkar erachter^^). Ik rij nog af en toe op een zelfde Padova (Leenfiets van de FM) en het is gewoon een goede fiets waar ik echt met plezier aan terug denk, ondanks dat mijn huidige fiets veel beter is. En als je dan kijkt naar die goedkope E-Mozzo kan je daar echt jaren plezier van hebben.

Ik heb bij sub 2k modellen eigenlijk altijd een terughoudend gevoel (vaak vanwege de vrijwel verplichte voornaafmotor en remmen). Dat kan ik met de beste wil van de wereld niet zeggen van deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:42:
[...]

Punt 2... verzeker alleen waar je arm van wordt, maar een autoverzekering is een pak duurder
Punt 3: men spreekt over 500-1000 cycli voor een batterij, en met een 500 Wh batterij haal je ca 100km, dus 40.000 km kan best lukken. Voor je dagelijkse commute is het ook geen groot probleem als je batterij maar 70% capaciteit heeft.
Punt 4&5 : je huidige fiets zo lang mogelijk gebruiken zal altijd beter zijn voor de "afschrijving".
Volgens mij heeft Superduc een s-pedelec en dat hakt wel aanzienlijk meer in je cycli ;)

Maar het wordt pas goedkoper als je je auto de deur uit kan doen en er zijn maar weinig mensen die dat doen. Het is wel een aanrader, maar het gros van de mensen verklaard mij voor gek (Zowel ik als mijn vrouw zijn nu derde generatie autoloos, grootouders en ouders hadden geen toet-toet, we weten gewoon niet beter)

Wat me wel opvalt als ik collega's hoor is dat dingetjes als een defect lampje op je dashboard zomaar 500 euro kan kosten, dat is toch een compleet verse accu of motor bij mijn fiets (geen S-pedelec). Ik denk dat een auto stiekem duurder is dan dat veel mensen door hebben (ik sla er ook maar een slag naar hoeveel ik kwijt ben per jaar inc afschrijving, meeste mensen houden geen dagelijkse boekhouding bij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:04
Supertjeduc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 13:44:
[...]

Maar op die manier lijk je een verkoper van mantel , goedkope fiets om de klant binnen te lokken , en dan zeggen probeer deze ook even 😁
:) :D :N Haha, nee hoor. Ik ben geen verkoper van Mantel! Maar mijn collega heeft op mijn aanraden wel deze fiets gekocht. Ik ken de fiets dus en weet dat het echt een mooie e-bike is. Juist voor de E-Mozzo geïnteresseerden wilde ik aangeven dat er meer is dan alleen die van € 1699,- met 7 versnellingen....

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-09 11:15
Ik sta op het punt een elektrische gazelle te kopen. Enige twijfel is nog de connect of niet connect versie (prijsverschil 150)

Is de connect versie een grote meerwaarde of is het een onzin optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 14:39:
[...]

Echt....

Ik heb een private lease elektrische Skoda Citigo voor 5 jaar loopt van 0,24 bij 10.000Km tot 0,11 bij 30.000Km. Stroom zo'n 0,04/Km. Mijn contract is voor 25.000, 277/maand, 0,13/Km maar reed 16.000 (ziekte/corona) dus dan is het per Km wat duurder dan verwacht.
We hebben twee auto's en de ander staat voor 120/maand nagenoeg stil.. vind ik zonde, maar als ik naar m'n werk moet zijn beide wel weer nodig.
Een paar jaar geleden fietste ik wel 20Km enkel op een racefiets en zou met een elektrische nog beter te doen zijn geweest. Vervolgens ander werk en omdat ik liever niet twee auto's wou wel ging ik de eerst tijd nog met de bus. Daarbij paar keer de aansluiting gemist en dan bijna een uur buiten wachten is waardeloos en ivm werkzaamheden zal dat nu eerder regel dan uitzondering zijn. Het zou nu ook 300/maand kosten voor een abonnement.

Ik vind veel elektrische fietsen en dan met name de accu's per kWh wel erg duur maar als alternatief voor een auto kan zoiets best uit. Ik heb nog een heel oude Sparta Pharos die met een ni-cd accu kwam. Daar twee 7s4000 lipo's parallel in gezet, gewoon om die fiets nog bruikbaar te houden en dat werkt prima :) Dat zou nog eens goedkoop zijn voor dagelijks 20Km :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:18:
[...]

Volgens mij heeft Superduc een s-pedelec en dat hakt wel aanzienlijk meer in je cycli ;)

Maar het wordt pas goedkoper als je je auto de deur uit kan doen en er zijn maar weinig mensen die dat doen. Het is wel een aanrader, maar het gros van de mensen verklaard mij voor gek (Zowel ik als mijn vrouw zijn nu derde generatie autoloos, grootouders en ouders hadden geen toet-toet, we weten gewoon niet beter)

Wat me wel opvalt als ik collega's hoor is dat dingetjes als een defect lampje op je dashboard zomaar 500 euro kan kosten, dat is toch een compleet verse accu of motor bij mijn fiets (geen S-pedelec). Ik denk dat een auto stiekem duurder is dan dat veel mensen door hebben (ik sla er ook maar een slag naar hoeveel ik kwijt ben per jaar inc afschrijving, meeste mensen houden geen dagelijkse boekhouding bij).
Het is nogal variabel, en sterk afhankelijk van je wensen....
Maar neem een private lease van een Polo, dan zit je aan ca 300€ per maand op basis van 10.000km per jaar en een termijn van 4 jaar, daar zit alles in behalve brandstof.
Het kan misschien goedkoper, maar dan moet je echt met een oud barrel gaan rijden, en vooral hopen dat je geen grotere herstellingen moet gaan doen.
1 keer een dikke herstelling, en de winst is sowieso weg, en als je auto wat betrouwbaar moet zijn... dan kan je dat eigenlijk niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 22:19

nFo

vanputten80 schreef op zondag 18 april 2021 @ 11:39:
[...]

Begrijp wat je zegt. Ik mis nu een verbinding van bovenkant rekje naar frame. Nog eens goed naar kijken dus. Dank voor het meedenken.

[Afbeelding]
Ik had het destijds opgelost met een andere racktime drager en een seat clamp voor mijn dinsdag e-go
nFo in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:55:
[...]

Het is nogal variabel, en sterk afhankelijk van je wensen....
Maar neem een private lease van een Polo, dan zit je aan ca 300€ per maand op basis van 10.000km per jaar en een termijn van 4 jaar, daar zit alles in behalve brandstof.
Het kan misschien goedkoper, maar dan moet je echt met een oud barrel gaan rijden, en vooral hopen dat je geen grotere herstellingen moet gaan doen.
1 keer een dikke herstelling, en de winst is sowieso weg, en als je auto wat betrouwbaar moet zijn... dan kan je dat eigenlijk niet doen.
Nou als je kijkt naar lease prijzen van bijv een stromer ( als we het hebben over woon werk vervoer hebben ) dan is zo’n speed iets duurder dan een Citroën C1
Vind dat best duur in het geval als we het over een fiets hebben
Normale ebike ( gazelle) zit zo op een 80 € , dat is 1000€ per jaar als je uitgaat bij zo’n 4000km zit je op 25 cent
Bij een stromer die bijv 8000 km doet zit je daar nog wat boven
Die C1 bij 10000 km zit je incl benzine op stromer niveau ( 12x 199€ plus 9 cent per km benzine )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Die kosten berekeningen zijn voor de meesten niet relevant. Ik rijdt graag een BMW 5 serie en mijn klant rijdt graag een Flyer Upstreet 5 7.23 van 5199 euro. Beiden niet vanwege, maar ondanks de kosten. Voor een paar cent per kilometer gaat bijna niemand in de regen rijden. Voor een hobby wel.

Hier gebruiken overigens bovengemiddeld veel mensen de fiets voor woon-werk. De meeste ebikes worden recreatief gebruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door Foxhill op 21-04-2021 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 18:43:
[...]

Nou als je kijkt naar lease prijzen van bijv een stromer ( als we het hebben over woon werk vervoer hebben ) dan is zo’n speed iets duurder dan een Citroën C1
Vind dat best duur in het geval als we het over een fiets hebben
Normale ebike ( gazelle) zit zo op een 80 € , dat is 1000€ per jaar als je uitgaat bij zo’n 4000km zit je op 25 cent
Bij een stromer die bijv 8000 km doet zit je daar nog wat boven
Die C1 bij 10000 km zit je incl benzine op stromer niveau ( 12x 199€ plus 9 cent per km benzine )
Je vergelijkt nu wel de absoluut goedkoopste auto met de duurste Stromer.

Feit is ook dat je bij fietsleasing echt we te veel betaalt. Ik zou nooit 80-100€ betalen per maand voor een ebike. Als je zelf koopt is dat zeker goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:17
[...]

Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten 7 vs 8 versnellingen bij een elektrische fiets voegt niks toe(zeker in Nederland niet), ik heb er zelf 13 versnellingen waarvan er feitelijk altijd maar 2 en heel incidenteel 3 gebruikt worden, bij een fiets waarbij je zelf volledig moet trappen is dat heel anders en gebruik je meer de versnellingen.

Ieder zijn keus natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2021 21:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:57:
[...]

Je vergelijkt nu wel de absoluut goedkoopste auto met de duurste Stromer.

Feit is ook dat je bij fietsleasing echt we te veel betaalt. Ik zou nooit 80-100€ betalen per maand voor een ebike. Als je zelf koopt is dat zeker goedkoper.
Nee een stromer ST 3 met een werkbare accu kost al 239 €
Blijkbaar willen leasemaatschappijen veel verdienen aan lease fietsen of zijn de kosten van een ebike een stuk hoger dan we denken
Een gewone ebike schrijven ze dus af in een jaar of drie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:41:
Hier gebruiken overigens bovengemiddeld veel mensen de fiets voor woon-werk. De meeste ebikes worden recreatief gebruikt.
Dat zal absoluut waar zijn, maar als je in Amsterdam kijkt zie je erg veel forenzen met een ebike. Het is zeker geen niche.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
mr_evil08 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:05:
[...]
Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten 7 vs 8 versnellingen bij een elektrische fiets voegt niks toe.
Het punt is niet het aantal versnellingen, maar de kwaliteit van de 8 is flink beter dan de 7, wat vertaald in weerstand (niet ontzettend relevant op een e-bike) en proefondervindelijk aanzienlijk* betere levensduur/torque bestendigheid (wel relelevant). Afhangend van de prijs vind ik het een factor. Een fiets van 2400 met een Nexus 7 vind ik toch wel erg duur, maar in de categorie rond de 2000,- is het redelijk standaard (e-mozzo gestunt even daargelaten^^).

Maar je kan hem als hij kapot zou gaan (wat dus best wel meevalt) ook gewoon vervangen door een 8, dat maakt op dat moment nou ook weer niet zo veel uit (paar tientjes after market).

Kortom, het is iets om mee te nemen in je beslissing, maar zeker in deze overspannen markt moet je je er niet op blind gaan staren.

*Ervaring leert dat 25k+ met een 8 niet ongewoon is, daar waar bij een 7 men meestal uitgaat van 10k.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 21-04-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op woensdag 21 april 2021 @ 21:13:
[...]

Nee een stromer ST 3 met een werkbare accu kost al 239 €
Blijkbaar willen leasemaatschappijen veel verdienen aan lease fietsen of zijn de kosten van een ebike een stuk hoger dan we denken
Een gewone ebike schrijven ze dus af in een jaar of drie
Punt is dat je op een bedrag van 80-200€ al een hoop overhead kosten (dossier, ondersteuning, etc) moet maken, en dan weegt dat zwaar.
Na die 3-4 jaar dat het contract loopt zit je met een fiets die misschien nog restwaarde heeft, misschien niet. Ik vermoed dat dat zowat de winst is die ze boeken.

Eerlijk, ik vind het leasen van een fiets (zeker als het persoonlijk gebruik is) nogal onzinnig.
Als je je fiets goed behandelt, dan zijn de onderhoudskosten zeker te behappen, en een batterij leeft echt wel langer dan 3-4 jaar.
Wij hebben hier nog een oude giant ebike staan met een 240 Wh batterij. Die haalt ook nog 40 km op een enkele batterij en de fiets is nu 8 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
Mijn qwic rd9 blijkt niet erg betrouwbaar te zijn.
Nu al 2 keer gehad dat ik van huis vertrek met 60% accu. En na 2 km fietsen op bestemming. Half uur later kom ik terug en staat de fiets opeens op 0% iemand een idee wat dit kan zijn? Ga er zo mee naar de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vangoghnl schreef op donderdag 22 april 2021 @ 09:18:
Mijn qwic rd9 blijkt niet erg betrouwbaar te zijn.
Nu al 2 keer gehad dat ik van huis vertrek met 60% accu. En na 2 km fietsen op bestemming. Half uur later kom ik terug en staat de fiets opeens op 0% iemand een idee wat dit kan zijn? Ga er zo mee naar de fietsenmaker.
Zal wel ergens een slecht contact zijn....
Welke motor zit daar op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:51
Supertjeduc schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:00:
Nog mooier je kunt find my iPhone van apple gebruiken om je fiets te vinden als hij gestolen is
Is een systeem waar bij iedereen met een iPhone mee helpt om de fiets terug te vinden
Zou ik ook wel willen
Is dat hetzelfde systeem als de Apple tags?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
BasvanS schreef op donderdag 22 april 2021 @ 10:16:
[...]

Is dat hetzelfde systeem als de Apple tags?
Ja maar dan met software denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Supertjeduc schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 23:00:
Zou ik ook wel willen
Er zijn nu een paar tracking systemen op de markt gekomen. Voor een onverzekerde fiets in de randstad een goed idee.

Als de fiets tegen diefstal is verzekerd heb je liever een nieuwe (zonder afschrijving!) dan een gestolen en al dan niet beschadigde fiets terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op woensdag 21 april 2021 @ 23:18:
[...]

Het punt is niet het aantal versnellingen, maar de kwaliteit van de 8 is flink beter dan de 7, wat vertaald in weerstand (niet ontzettend relevant op een e-bike) en proefondervindelijk aanzienlijk* betere levensduur/torque bestendigheid (wel relelevant).
Na vele 7 naven te hebben vervangen kan ik dat onderstrepen. De 7 naaf is niet slecht en zit in de meeste fietsen tot zo’n 2200 euro, maar gaat minder lang mee in een ebike. Shimano 8 gaat langer mee. Shimano 8 premium (rode bies) en Shimano 5 nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op donderdag 22 april 2021 @ 13:17:
[...]

Er zijn nu een paar tracking systemen op de markt gekomen. Voor een onverzekerde fiets in de randstad een goed idee.

Als de fiets tegen diefstal is verzekerd heb je liever een nieuwe (zonder afschrijving!) dan een gestolen en al dan niet beschadigde fiets terug.
Rare redenering....
In elk geval, als je fiets 2 keer in 1 jaar gestolen wordt, dan kan je op zoek naar een nieuwe verzekering.

Ik denk er aan om een Apple Tag ergens in mijn fiets te steken. Ik denk ofwel aan een plek onder het zadel, ofwel ergens naast de batterij in dat vak in de schuine buis, maar ik weet niet of die tag dan nog voldoende signaal krijgt.

Ik zal wel niet alleen zijn met dat idee.... Nog iemand plannen in die richting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:32
*knip*Tips over het omzeilen van de begrenzer zijn niet toegestaan.*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door deepbass909 op 22-04-2021 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

*knip* Volgende keer even een topic-report aanmaken ivm quoten en reageren.*knip*

[ Voor 86% gewijzigd door deepbass909 op 22-04-2021 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
feddesman schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:26:
Ik sta op het punt een elektrische gazelle te kopen. Enige twijfel is nog de connect of niet connect versie (prijsverschil 150)

Is de connect versie een grote meerwaarde of is het een onzin optie?
Welke wil je gaan kopen? Ik heb zelf toevallig de Orange C8 HMB Connect gekocht deze week, omdat ik de fiets ook regelmatig op openbare plekken zal stallen (bewaakte fietsenstalling op station) en het fijn is voor mijn gemoedsrust dat ik bij terugkomst niet voor verrassingen kom te staan. E-bikes schijnen ook nog wel regelmatig uit bewaakte stallingen gestolen te worden en als ik de artikelen over gps-trackers mag geloven, heeft het wel degelijk een afschrikwekkend effect. Overigens heb je ook een systeem dat Biketrax heet, dat kun je achteraf inbouwen. Prijs is vergelijkbaar. Dus mocht je twijfelen of je het wilt, dan kun je het ook later nog beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renskerenske
Tommie12 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 11:11:
En dan is het:
- etc

Het is heel jammer dat het (bijna) niet mogelijk is om je eigen fiets te configureren. Met elke fiets is wel iets, maar binnen elk prijssegment lijk je bepaalde standaardkeuzes te hebben. Ik hoop bijvoorbeeld niet dat de accu in het frame standaard wordt.

En wat mij ook is opgevallen bij alle fietsenwinkels waar ik ben geweest: niemand vraagt waar je de fiets voor gaat gebruiken. Ben benieuwd of dat ook jullie ervaring is? Waarvoor je de fiets gaat gebruiken bepaalt toch welke fiets het meest geschikt is voor je? Niet iedereen heeft een fiets met top notch specs nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door renskerenske op 22-04-2021 19:39 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam