Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 63 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Ik heb een fiets met bosch cx gen 2 motor, met een COBI adapter voor mijn telefoon. Er zit een supernova v521s lamp op.
Deze zou dagrijlicht hebben volgens de website maar geen groot licht.
Is er een manier om het dagrijlicht aan te zetten? Ik kan in de cobi app voor wat het lijkt alleen kiezen tussen gewoon, groot licht of automatisch. Bij automatisch gaat het licht ook gewoon aan dus zie niet wat dat precies inhoud.

Daarnaast denk ik er over om het achterlicht te vervangen voor de supernova tail light m99 2. Gaat dit werken?

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochpatje
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:52
zotobom schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 14:36:
Heeft iemand nog goede aanraders voor een elektrische opvouwfiets?
Ik begon met kijken bij de City Smart Bike die wel het beste lijkt tot nu toe, maar ook wel met een price tag to match en een wachtrij tot Juni.

Nu zit ik te kijken naar Ebike20 (https://www.ebike20.nl/product-page/ebike20-comfort3), een van de weinige andere aanbieders die ik kan vinden met een gashendeltje (lijkt me toch erg chill) en een bereik dat niet ruk is (30-40km is toch net iets aan de te lage kant voor mij), hebben jullie nog andere suggesties? 1700,- is namelijk ook best wat.
https://nl.radpowerbikes....electric-folding-fat-bike

Je moet er van houden maar heeft wel een grotere actieradius.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45

Metro2002

Memento mori

DeSluis schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:36:
[...]

Ik krijg de buitenband (Swalbe maraton +) er -bijna- niet af, heb het idee dat de moderne banden een stuk strakker op de velg zitten. Fietsenmaker adviseert om bij het ventiel te beginnen. Ook dat lukt me bijna niet, of de band, of ik word oud. Gelukkig heb ik het de afgelopen 5 jaar maar twee maal gehad. Maar wel balen.

Waarom plastic bandenlichters ?
Omdat je plastic bandenlichters gekocht hebt? :P Ik heb ze van staal.
De truck om een band die heel strak om de velg zit los te krijgen:
Band geheel drukloos maken
Buitenband rondom naar binnen toe duwen, daar is de velg namelijk iets dieper zodat je wat meer ruimte in de hoogte krijgt, de band ligt dan immers rondom iets dieper.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkN1fEqO4QoHkpDO_QOfBH2lPPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eDgkbeVDMaVTLr5wzxhv0SsW.png?f=fotoalbum_large

Daarna kun je de band redelijk makkelijk eraf krijgen, ook met plastic lichters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:34
Metro2002 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:32:
[...]

Omdat je plastic bandenlichters gekocht hebt? :P Ik heb ze van staal.
De truck om een band die heel strak om de velg zit los te krijgen:
Band geheel drukloos maken
Buitenband rondom naar binnen toe duwen, daar is de velg namelijk iets dieper zodat je wat meer ruimte in de hoogte krijgt, de band ligt dan immers rondom iets dieper.

[Afbeelding]

Daarna kun je de band redelijk makkelijk eraf krijgen, ook met plastic lichters.
Sorry, maar je tekeningen kloppen niet echt. (Stroy of my life...).

Je velgen hebben een sterke opstaande rand, en de band drukt daar tegen. Met jouw velgen vliegt je band direct weg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:45

Metro2002

Memento mori

Tommie12 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 21:47:
[...]

Sorry, maar je tekeningen kloppen niet echt. (Stroy of my life...).

Je velgen hebben een sterke opstaande rand, en de band drukt daar tegen. Met jouw velgen vliegt je band direct weg.
Het doel van het plaatje was om te laten zien dat je de band van alle kanten naar het midden moet drukken, het doel was niet om de meest realistische paint tekening te maken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 07-04-2021 07:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Metro2002 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 07:50:
[...]

Het doel van het plaatje was om te laten zien dat je de band van alle kanten naar het midden moet drukken, het doel was niet om de meest realistische paint tekening te maken :+
Ik snap de bedoeling van je plaatje helemaal hoor, dank, ik hoop dat ik het me allemaal nog herinner als het ooit weer eens fout gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 14:43
Ik heb ook een elektrische fiets met een Bosch middenmotor. Ik merk dat als ik 25 km/u fiets, ik vaak gemakkelijk word ingehaald door bejaarden op een elektrische fiets. Ik moet me dan de pleuris fietsen om ze bij te houden, zelfs in de turbo stand.

Komt dit bij anderen ook wellicht voor of heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-11-2022
Ps3gamer91 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:23:
Ik heb ook een elektrische fiets met een Bosch middenmotor. Ik merk dat als ik 25 km/u fiets, ik vaak gemakkelijk word ingehaald door bejaarden op een elektrische fiets. Ik moet me dan de pleuris fietsen om ze bij te houden, zelfs in de turbo stand.

Komt dit bij anderen ook wellicht voor of heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Hahahaha, als je door 'bejaarden' wordt ingehaald die ook 25 gaan, mag je echt wel wat aan je conditie gaan doen. Misschien een tijdje op de gewone fiets conditie opbouwen, totdat je de 'bejaarden' aankan. _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ps3gamer91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22-09 14:43
Daan2020 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:05:
[...]

Hahahaha, als je door 'bejaarden' wordt ingehaald die ook 25 gaan, mag je echt wel wat aan je conditie gaan doen. Misschien een tijdje op de gewone fiets conditie opbouwen, totdat je de 'bejaarden' aankan. _O- _O-
:?

''And maybe where the wind blows, Its all worth waiting for''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:06

_Eend_

🌻🇺🇦

Nee, hier in de omgeving rijden de meeste ouderen op een e-bike gewoon 15 km/u

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:30

Het is niet echt een probleem ben ik bang: Bosch begrenst redelijk strak op 25 km/u. Andere leveranciers nemen waarschijnlijk een wat ruimere marge.
Ik merk het zelf ook: ik ben onlangs van een fiets met Bafang aandrijving overgestapt op een fiets met Bosch motor. De Bosch begint al bij 24.5 km/u af te bouwen en kapt bij exact 25 km/u helemaal af. Bij de Bafang was de begrenzing zelf in te stellen.
Het maakt overigens boven de 25 km/u niet meer uit of je in eco of turbo fietst, de motor zal niet meer ondersteunen en je doet alles zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:21:
[...]

Het is niet echt een probleem ben ik bang: Bosch begrenst redelijk strak op 25 km/u. Andere leveranciers nemen waarschijnlijk een wat ruimere marge.
Ik merk het zelf ook: ik ben onlangs van een fiets met Bafang aandrijving overgestapt op een fiets met Bosch motor. De Bosch begint al bij 24.5 km/u af te bouwen en kapt bij exact 25 km/u helemaal af. Bij de Bafang was de begrenzing zelf in te stellen.
Het maakt overigens boven de 25 km/u niet meer uit of je in eco of turbo fietst, de motor zal niet meer ondersteunen en je doet alles zelf.
Wat ik bij mijn fiets (Bosch Performance Line) zie is dat de ondersteuning begint te zakken bij 24, halveert rond de 25 en weg is bij 26 km/h. Boven de 25 is het echt niet veel meer.
Door dat geleidelijk te doen heb je niet de indruk dat je 'tegen de muur' fietst.
Op vlakke weg en zonder wind haal ik ook 27-28, en je merkt rustig dat de ondersteuning weg is zonder echt ineens die krachtsprong te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 21:43
@Ps3gamer91 ik merk als ik op een fiets van fietsenwinkel fiets voor een proefrit dat ze bijna alle fietsen op 27 afgesteld hebben waar dat mogelijk is uiteraard.

In ieder geval elke bafang staat wel zo afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:40

Wettelijk mag de ebike ondersteuning geven tot max.25 km/h. Vooral in Duitsland is de handhaving daar streng op. eea betekent als je niet wilt dat de ondersteuning plotseling ophoudt, deze al daarvoor wordt afgebouwd. De ene motor doet dit meer dan de ander.

Bosch is Europees Duits fabricaat en heel populair, dus zal zich waarschijnlijk strikt aan die wet houden en levert zijn motoren reeds afgesteld, zelfde geldt voor bv Brose.

Bafang is Chinees fabricaat en heeft zijn afzet in heel de wereld en laat de afstelling over aan lokale importeurs. Dit houdt in dat eea beveiligd is met een wachtwoord dit soort instellingen aan te passen.

Wel komt het voor dat ook Bafang motoren niet meer zijn aan te passen en als OEM met een vooraf ingestelde controller geleverd zijn.
Dit heeft te maken met dat bv in de Duitse wetgeving, de leverancier een verregaande verantwoording heeft igv incidenten en aansprakelijkheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Blijf het een belachelijke regel vinden , een auto wordt toch ook niet begrensd op 100
Daar krijg je gewoon een boete als je te hard gaat
Mijn buurvrouw ( Marianne Vos ) mag gewoon zo hard als ze kan , daar moet ze hard voor trappen , als je hard wil met je ebike moet je ook hard trappen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Op mijn ebike (B Dinsdag, Bosch Active Plus 2020) rij je werkelijk 25 km/u, als het display 26 km/u aangeeft...(kan je makkelijk zelf checken lang het kanaal en het regeltje van 3)

Rij je sneller dan dooft die ondersteuning geleidelijk uit, maar als je Turbo inschakelt, blijft die ondersteuning duidelijk voelbaar tot 29 km/u (display), wat dus in werkelijkheid slechts 28 km/u is. :)

Dit zou met alle modellen met software 1.3.0.0 zo moeten zijn

Of uw FW de laatste software monteerde, kan je hier checken
https://www.bosch-ebike.com/de/service/software-updates/

De hoogste snelheid langs het kanaal, zonder wind en hard trappen, was ruim 43 km/u.
Bergaf op een prachtig vlak en verlaten fietspad, zonder trappen, haalde ik in de buurt van Monschau (DE) 54 km/u (zonder enige shimmy)
Op mijn oude klassieke fiets (met verende voorvork) was sneller als 40 km/u niet meer mogelijk door shimmy :(

[ Voor 22% gewijzigd door einoj1 op 08-04-2021 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Supertjeduc schreef op donderdag 8 april 2021 @ 13:19:
... , een auto wordt toch ook niet begrensd op 100....
Klopt, voor een auto gelden snelheidsbeperkingen afhankelijk van de omgeving en soort wegen.

Maar snelheidsbegrenzing voor "rijwielen met hulpmotor" is er altijd al geweest.
Heeeeeeeel vroeger met een Franse Mobylette ging snelheidsbeperking simpel dmv een blokje aan de gaskabel geschroefd zodat je deze niet verder kon opendraaien. Haalde je dat weg ging hij van 40 naar ca 50 of meer afhankelijk van de omstandigheden.
En als je "rijwiel met hulpmotor" op de rollenbank een te hoge snelheid aangaf, werd hij meegenomen en mocht je zelf op het bureau alle niet originele onderdelen verwijderen om vernietiging te voorkomen.
Er waren speciale ontstekings verstoorders (met geheime schakelaar) te koop om dit proberen te voorkomen.

Dus feitelijk is het met ebikes nu nog steeds niet anders. We vinden 25km/h nog steeds niet snel genoeg en zoeken methoden om die grens te omzeilen.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 09-04-2021 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:47

De (oudere) naafmotoren rijden vaak iets harder. ION ondersteund bijvoorbeeld tot 27.5kmpu.

Maar in de praktijk is een Bosch of Yamaha motor vaak wel degelijk sneller, want zodra er wat wind opsteekt zakken die fietsen in. Zo ben ik op mijn Yamaha die iets boven de 25kmpu afkapt toch sneller op mijn dagelijkse traject dan op mijn oude ION.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Blijf het een belachelijke regel vinden , een auto wordt toch ook niet begrensd op 100
Mijn buurvrouw ( Marianne Vos ) mag gewoon zo hard als ze kan , daar moet ze hard voor trappen , als je hard wil met je ebike moet je ook hard trappen
Ja, het is objectief gezien stupide dat we auto's niet begrenzen, het zou een stuk beter zijn voor de maatschappij als we dat zouden invoeren. ;)

Maar dat daargelaten:

Feit is dat een E-bike gebruik al behoorlijk wat slachtoffers oplevert bij de 60+ ers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Appels met peren: Een auto die begrensd wordt op 100, kan dan ook echt niet meer harder rijden (ja misschien van een een heel lange steile heuvel af). Bij een e-bike kan je nog steeds hard als je wilt, alleen helpt de motor je niet meer en is het een gewone fiets. De nieuwe Bosch motoren geven zo goed als geen weerstand wanneer je boven de 25 km/u fietst.
Daarnaast is die regel er alleen gekomen omdat er anders misbruik wordt gemaakt. Er is geen minimum leeftijd voor een elektrische fiets, geen verzekeringsplicht en geen helmplicht. Ik denk dat ik met mijn nieuwe E-bike zonder begrenzing makkelijk 35 km/u zou kunnen fietsen. Als iedereen inclusief scholieren dat gaan doen in de stad voorspel ik een chaos.
Overigens is er een oplossing voor je probleem en dat heet een speed pedelec. Ik denk dat je buurvrouw er de handen aan vol heeft om je bij te houden op zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
dennisfr schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 08:35:
.....
Overigens is er een oplossing voor je probleem en dat heet een speed pedelec. ...
Die is ook begrensd op maar 45km/h :)

De volgende stap is een model als de eRockit
Deze "ebike" is onbegrensd en mag je mee de snelweg op.
Of dit nog met fietsen iets te maken heeft is natuurlijk de vraag

[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 09-04-2021 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
elinx schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 12:00:
[...]
Die is ook begrensd op maar 45km/h :)

De volgende stap is een model als de eRockit
Deze "ebike" is onbegrensd en mag je mee de snelweg op.
Of dit nog met fietsen iets te maken heeft is natuurlijk de vraag
Dat is dan ook gewoon een elektrische motorfiets, net zoals er al elektrische wagens bestaan. ;)

Edit: ik zie net dat het toch net iets anders is. Maar goed, kan je net zo goed daaronder catalogeren denk ik dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Kaickul op 09-04-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:11
Voor mijn vrouw en ik willen wij gaan kijken voor twee elektrische fietsen. Nu fietsen wij niet zo heel veel. Het zijn meestal ritjes van 15-20 km. Maar wellicht dat dit ook langer wordt als je ondersteuning hebt.

Nu ben ik helemaal niet thuis in de elektrische fietsen en weet dus niet zo goed waarop te letten.

Ik heb al wat gezocht en begreep dat een middenmotor wellicht de meest verstandige keuze is. Zeker gezien dat er op beide fietsen een fietsstoeltje voor op moet kunnen. Dan is een voorwielmotor volgens mij niet de juiste keuze. Tevens moet er een achterzitje op kunnen.

Ik heb nu een herenfiets, maar met een achterzitje is dat echt een ramp. Je moet oppassen dat je je kind niet in het gezicht schopt als je op stapt. Dus ik wil voor mijzelf ook een dames model.

Nu heb ik twee fietsen gevonden die volgens mij wel geschikt zijn.

Cortina E-Octa N8 2021
Gazelle Paris C7 HMB 2021

Nu willen wij sowieso nog gaan proefrijden maar wellicht hebben jullie nog tips een aanbevelingen.

Het budget is trouwens €4500-€5000,00. Voor twee fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:52

B64

Die regel stamt uit een tijd dat relatief heel weinig mensen het materiaal hadden waarmee ze zonder hulpmotor voor langere tijd boven de 25 km/u konden fietsen. Zo belachelijk is die regel dus niet.
Inmiddels zijn we in een tijd beland waarin iedereen met een beetje conditie en de juiste fiets dat wél kan. Of je daarom die wet dan maar moet veranderen? Ik betwijfel het; in de praktijk zal er namelijk nauwelijks iets veranderen. Er is nu al te weinig capaciteit om de bestaande regels te handhaven, vandaar dat brommers en speed-pedelecs naar de rijbaan moesten. Als die zich netjes aan de regels hadden gehouden (max 25 km/u op fietspaden binnen de bebouwde kom, max 40 km/u op fietspaden buiten de bebouwde kom) dan hadden ze waarschijnlijk nog gewoon op het fietspad gemogen.

Mij lijkt het belangrijker dat er bij de handhaving nog veel sterker wordt opgetreden tegen excessief gevaarlijk weggedrag, ongeacht de snelheid. 20 km/u tijdens de spits op een druk fietspad is een stuk malloteriger dan 40 km/u op een stil landweggetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:32
Vandaag mijn nieuwe zadel geprobeerd, een Selle Royal scientia. Op zich een prima zadel, alleen krijg ik na een tijdje last van een spiertje onder m'n linkerbil :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
B64 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:38:
[...]

Die regel stamt uit een tijd dat relatief heel weinig mensen het materiaal hadden waarmee ze zonder hulpmotor voor langere tijd boven de 25 km/u konden fietsen. Zo belachelijk is die regel dus niet.
Inmiddels zijn we in een tijd beland waarin iedereen met een beetje conditie en de juiste fiets dat wél kan. Of je daarom die wet dan maar moet veranderen? Ik betwijfel het; in de praktijk zal er namelijk nauwelijks iets veranderen. Er is nu al te weinig capaciteit om de bestaande regels te handhaven, vandaar dat brommers en speed-pedelecs naar de rijbaan moesten. Als die zich netjes aan de regels hadden gehouden (max 25 km/u op fietspaden binnen de bebouwde kom, max 40 km/u op fietspaden buiten de bebouwde kom) dan hadden ze waarschijnlijk nog gewoon op het fietspad gemogen.

Mij lijkt het belangrijker dat er bij de handhaving nog veel sterker wordt opgetreden tegen excessief gevaarlijk weggedrag, ongeacht de snelheid. 20 km/u tijdens de spits op een druk fietspad is een stuk malloteriger dan 40 km/u op een stil landweggetje
Zoals altijd denken mensen die in een stad wonen dat de rest van Nederland ook op overvolle fiets paden rijd
En dat de rest van Nederland zich aan de regeltjes moeten houden die zij nuttig vinden
Als ik op mijn fiets rij doe ik dat op een lege polder weg waar het andere verkeer met een flinke snelheid voorbij snuift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:26
Highfive95 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 13:17:
Voor mijn vrouw en ik willen wij gaan kijken voor twee elektrische fietsen.

Cortina E-Octa N8 2021
Gazelle Paris C7 HMB 2021

Het budget is trouwens €4500-€5000,00. Voor twee fietsen ;)
Voor dat budget kun je makkelijk Bosch motoren vinden. Bafang heeft iets vaker storingen en het is voor gekomen dat Bafang onderdelen dan niet leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanputten80
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:28
Ik heb Schwalbe een mail gestuurd over de beschikbaarheid van de Marathon Supreme 42-622. Hij is nergens te verkrijgen. Helaas geen antwoord gekregen.
Weet iemand zo een adres? Veel websites geven aan dat ze niet leverbaar/beschikbaar zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door vanputten80 op 10-04-2021 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryzor
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04-2022
vanputten80 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 11:45:
Ik heb Schwalbe een mail gestuurd over de beschikbaarheid van de Marathon Supreme 42-622. Hij is nergens te verkrijgen. Helaas geen antwoord gekregen.
Weet iemand zo een adres? Veel websites geven aan dat ze niet leverbaar/beschikbaar zijn.
Het is überhaupt lastig om onderdelen te krijgen op dit moment. Beetje off-topic, dat weet ik wel, dacht kan misschien wat bijdragen. Mijn chef werkplaats heeft het er continue over...

[ Voor 12% gewijzigd door Ryzor op 10-04-2021 15:50 ]

i7 7700k - 16GB3200Mhz VENGEANCE! - MSI Mortar - GiByRTX3070 - CorsairFORCE 1TB m.2GEN4 - Kingston SSD 512GB - WD HDD 1TB - 750W CM - Corsair 100i iCue - Corsair 750D - Focusrite2i2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:32
Door een leasefietsenplan van het werk is mijn zoektocht naar een nieuwe electrische fiets voor het woon-werkverkeer (+/- 20 km per dag) in een stroomversnelling gekomen. Nu heeft alleen onze Urban Arrow electrische ondersteuning en dat is toch wel fijn als er weer een keer een fikse wind staat.

Vanmiddag heb ik een testrit gemaakt op een Klever X Comfort en een Gazelle Ultimate C380. EIgenlijk ging ik voor een testrit op een Kalkhoff Image 5B, maar die was niet aanwezig in de winkel. In plaats daarvan op de Gazelle gestapt, die zou vergelijkbaar zijn qua rit.

Opvallend:
  • Gazelle
  • De belt drive zorgt voor een geruisloze rit en het idee van weinig onderhoud staat mij wel aan
  • De zithouding is best rechtop wat denk ik redelijk comfortabel is
  • Redelijk comfortabel zadel, maar wel een beetje een houten kont na de testrit
  • Genoeg power en snel op de max snelheid
  • Aardig design. Zeker niet zo oudbollig als ik dacht
  • De traploze versnelling is leuk, maar ik weet nou niet of ik het echt toegevoegde waarde vind
  • Klever
  • Wat een prachtig design. De vorm van het frame.. nice
  • Zithouding iets sportiever dan op de Gazelle, maar niet te veel. Het stuur staat wat hoger dan de andere Klever X modellen
  • Derailleur met bijbehorend onderhoud. Ik heb daar in het verleden nooit veel gelukt mee gehad. De fietsenmaker gaf aan dat het met moderne systemen in dit segment wel mee valt, maar toch
  • Boostknop, maar niet heel nuttig. Hij geeft iets meer power maar je gaat niet sneller
  • Het zadel is iets harder en kleiner maar gaf vreemd genoeg wel veel support. Had het niet verwacht, maar ik zat prima
  • Mocht het nodig zijn kan er vanwege het prijsverschil met de Gazelle (3699 voor de Klever en 3999 voor de Gazelle) nog een meeverende zadelpen gemonteerd worden om het comfort nog te vergroten
Al met al kwam ik met de Klever echt met een glimlach terug bij de winkel. De vraag is alleen of ik die glimlach behoud als ik er elke dag op zit en tegen het onderhoud van de derailleur aan loop.
Komende dagen maar een knoop door hakken.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryzor
cheiron schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:00:
Door een leasefietsenplan van het werk is mijn zoektocht naar een nieuwe electrische fiets voor het woon-werkverkeer (+/- 20 km per dag) in een stroomversnelling gekomen. Nu heeft alleen onze Urban Arrow electrische ondersteuning en dat is toch wel fijn als er weer een keer een fikse wind staat.

Vanmiddag heb ik een testrit gemaakt op een Klever X Comfort en een Gazelle Ultimate C380. EIgenlijk ging ik voor een testrit op een Kalkhoff Image 5B, maar die was niet aanwezig in de winkel. In plaats daarvan op de Gazelle gestapt, die zou vergelijkbaar zijn qua rit.

Opvallend:
  • Gazelle
  • De belt drive zorgt voor een geruisloze rit en het idee van weinig onderhoud staat mij wel aan
  • De traploze versnelling is leuk, maar ik weet nou niet of ik het echt toegevoegde waarde vind
  • Klever
  • Zithouding iets sportiever dan op de Gazelle, maar niet te veel. Het stuur staat wat hoger dan de andere Klever X modellen
  • Derailleur met bijbehorend onderhoud. Ik heb daar in het verleden nooit veel gelukt mee gehad. De fietsenmaker gaf aan dat het met moderne systemen in dit segment wel mee valt, maar toch
  • Boostknop, maar niet heel nuttig. Hij geeft iets meer power maar je gaat niet sneller
  • Het zadel is iets harder en kleiner maar gaf vreemd genoeg wel veel support. Had het niet verwacht, maar ik zat prima
  • Mocht het nodig zijn kan er vanwege het prijsverschil met de Gazelle (3699 voor de Klever en 3999 voor de Gazelle) nog een meeverende zadelpen gemonteerd worden om het comfort nog te vergroten
Al met al kwam ik met de Klever echt met een glimlach terug bij de winkel. De vraag is alleen of ik die glimlach behoud als ik er elke dag op zit en tegen het onderhoud van de derailleur aan loop.
U heeft smaak, als ik dat mag zeggen. Het zijn allebei beauty's. Over het algemeen is het onderhouden van een derailleur systeem relatief eenvoudig. Ik ga het u hier niet helemaal uitleggen, op Youtube staan heel erg veel degelijke video's die u kunt gebruiken om wat kennis op te doen. De Klever Comfort heeft inderdaad een hogere stuur positie, zodat u dus zoals het al in de naam staat, comfortabel en dus recht op op uw fiets zit. Ik weet niet hoe ver u elke dag moet fietsen, maar voor langere ritten raad ik zelf altijd een comfortabele zitpositie aan omdat u anders last van uw onderrug kunt krijgen. Is natuurlijk persoonlijk, de Gazelle heeft wellicht een sportievere zitpositie maar zoals ik het zie is dit aan te passen. De Gazelle vergt op het eerste aangezicht minder onderhoud, dit kan een pre zijn, zodat u als consument niet met eventuele kopzorgen zit m.b.t het derailleur systeem.

Ik vind persoonlijk dat een Shimano Deore afmontage voor zo'n dure fiets wel een beetje een tegenvaller, niet helemaal "dit segment" als u begrijpt wat ik bedoel.

Ik lees nu mijn eigen commentaar terug en het is wel gek eigenlijk dat ik zoals ik het zie toch een andere conclusie trek omtrent de comfortabele vs. sportieve zitpositie haha. Misschien heeft de fietsenmaker de fietsen al op uw lengte afgesteld, in that case, is het wel tegenstrijdig dat een fiets die de naam comfort draagt, volgens u juist sportiever zit, maar zoals ik al zei dat ligt echt aan wat u een fijne zitpositie vind.

Wordt echt moe van mijzelf af en toe haha. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Ryzor op 10-04-2021 18:53 ]

i7 7700k - 16GB3200Mhz VENGEANCE! - MSI Mortar - GiByRTX3070 - CorsairFORCE 1TB m.2GEN4 - Kingston SSD 512GB - WD HDD 1TB - 750W CM - Corsair 100i iCue - Corsair 750D - Focusrite2i2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc

Opvallend:
  • Gazelle
  • Klever
Zou bij een klever toch voor de speedpedelec , scheelt kwartier fietsen per dag , is meer dan een uur vrijetijd per week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryzor
Supertjeduc schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:11:
[...]

Zou bij een klever toch voor de speedpedelec , scheelt kwartier fietsen per dag , is meer dan een uur vrijetijd per week
Heb je wel een hoop papier werk, verzekering, plaatje, etcetera. Op de weg tussen de auto's. Je moet het maar willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ryzor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:16:
[...]

Heb je wel een hoop papier werk, verzekering, plaatje, etcetera. Op de weg tussen de auto's. Je moet het maar willen.
Ik ben niet zo gezagsgetrouw , gewoon plaatje vergeten en rijden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryzor
Supertjeduc schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:38:
[...]

Ik ben niet zo gezagsgetrouw , gewoon plaatje vergeten en rijden
Totdat je onder een auto ligt met je Speed Pedelec. Dan ben je dus wel de sigaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 16:55
Dat fietsenplan is volgens mij toch heel ongunstig omdat je je reistkosten vergoeding verliest, of is het ondertussen verbeterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ryzor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:49:
[...]

Totdat je onder een auto ligt met je Speed Pedelec. Dan ben je dus wel de sigaar.
Wel verzekeren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ryzor
Zo werkt dat niet als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:32
Opperpanter2 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 20:13:
[...]

Dat fietsenplan is volgens mij toch heel ongunstig omdat je je reistkosten vergoeding verliest, of is het ondertussen verbeterd?
De reiskostenvergoeding is al ingeperkt sinds corona. Daar lever ik de helft van in. Volgens de calculator betaal ik uiteindelijk rond de 3350 euro voor een fiets van 4000 Euro. Als ik de fiets over neem aan het einde van de looptijd.

Flickr PSN ID= cheironnl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Volgens mij hier leverbaar in de maat 42-622: https://www.rosebikes.nl/...wart&article_size=700x40C
Ik heb er zelf de 50-622 besteld. Levertijd 4-8 dagen. En de prijs lijkt mij meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Hibike heeft ze.

https://www.hibike.nl/sch...3f7194a6c91c#var_42940123

Ik heb er al een paar keer wat gekocht, geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Simple mind schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 21:36:
[...]

Volgens mij hier leverbaar in de maat 42-622: https://www.rosebikes.nl/...wart&article_size=700x40C
Ik heb er zelf de 50-622 besteld. Levertijd 4-8 dagen. En de prijs lijkt mij meer dan prima.
Dat is de 40-700 wat dus hetzelfde is als 42-622 :+

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 10-04-2021 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:11:
[...]
Hangt ervan af hoe die 20km is verdeeld en wat voor verkeer je tegenkomt

Als dat 20km enkele reis is en niet teveel stops zou ik zeer zeker ook naar een s-pedelec kijken. Enkele reis 10km door een wat drukker gebied is het verschil nihil (onder de 5 minuutjes als ik dat vergelijk met een straat genoot).

Sterker nog; als het verkeersluw is en 20km enkele reis zou een ligfiets of een velomobiel ook een serieuze keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Je vergist je denk ik. Franse aanduiding 700x40c = ETRTO 42-622 toch?
Het nummer van Schwalbe (11600758) komt ook overeen met 42-622.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ryzor schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 16:25:
[...]
De Klever Comfort heeft inderdaad een hogere stuur positie, zodat u dus zoals het al in de naam staat, comfortabel en dus recht op op uw fiets zit. Ik weet niet hoe ver u elke dag moet fietsen, maar voor langere ritten raad ik zelf altijd een comfortabele zitpositie aan omdat u anders last van uw onderrug kunt krijgen.
Dit advies is minder logisch dan je denkt. Een rechtop positie drukt meer op het zitvlak en perineum, niet voor niets dat juist veel fietsers vrijwel unaniem meer voorover zitten zodat het gewicht beter verdeeld wordt over zadel en stuur. Dus juist voor lange ritten zullen de meeste ervaren fietsers kiezen voor een wat langere zit.

Betreft de rug hebben beide houdingen hun voor en nadelen, aangezien lang en laag de voorkeur heeft van juist de veel fietsers ben ik geneigd om hierin niet te angstig te zijn, al moet je natuurlijk niet horizontaal als een prof op een fiets liggen.

Andere voordelen van een langere fietshouding zijn een beter stuurgedrag en veel meer controle bij het remmen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Simple mind schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 22:07:
[...]

Je vergist je denk ik. Franse aanduiding 700x40c = ETRTO 42-622 toch?
Het nummer van Schwalbe (11600758) komt ook overeen met 42-622.
Ahhh... je hebt gelijk, ik ben een uilskuiken. Ik vond het al vreemd dat ze een 40mm variant hadden, die kende ik niet. |:(

Maar Hibike is zo te zien wel aanzienlijk goedkoper (scheelt inc verzendkosten 7 euro).

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 10-04-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_Devine
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:58
Afgelopen week veel proefgereden verschillende modellen waaronder; Gazelle Ultimate C380, Batavus Finez e-Go exclusive, Forza fietsen, Giant Dailytour E1+).
Uiteindelijk gaan wij (vriendin en ik) beide voor een Batavus Finez. Gister eerste offerte gehad van de lokale fietswinkel. Echter de enige korting die mogelijk was voor 2 fietsen! Was de 2x gratis de Batavus Ezyrider (garantie uitbreiding/verzekering, dus 2 jaar wettelijk + 3 jaar extra), ter waarde van 159p/s.

Ten eerste vraag ik mij sowieso af of deze uitbreiding het waard is, wellicht iemand hier ervaring mee?
Ten tweede voor een bedrag van (ruim 7k) een bruto korting van 318euro vind ik zeer mager. Andere hier ervaringen mee? Ik snap dat er al een te kort is, maar meteen 2 fietsen slijten lijkt mij voor de verkoper ook gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Onno_Devine schreef op zondag 11 april 2021 @ 13:40:
Afgelopen week veel proefgereden verschillende modellen waaronder; Gazelle Ultimate C380, Batavus Finez e-Go exclusive, Forza fietsen, Giant Dailytour E1+).
Uiteindelijk gaan wij (vriendin en ik) beide voor een Batavus Finez. Gister eerste offerte gehad van de lokale fietswinkel. Echter de enige korting die mogelijk was voor 2 fietsen! Was de 2x gratis de Batavus Ezyrider (garantie uitbreiding/verzekering, dus 2 jaar wettelijk + 3 jaar extra), ter waarde van 159p/s.

Ten eerste vraag ik mij sowieso af of deze uitbreiding het waard is, wellicht iemand hier ervaring mee?
Ten tweede voor een bedrag van (ruim 7k) een bruto korting van 318euro vind ik zeer mager. Andere hier ervaringen mee? Ik snap dat er al een te kort is, maar meteen 2 fietsen slijten lijkt mij voor de verkoper ook gunstig.
Is wel helemaal weinig korting of geen , er zijn ook merken die gratis die 5 jaar geven
Wat zit daar een vreemde voorvork in , is die echt gebogen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:16
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets van maximaal +/-3000 euro.
Qua kleur vind ik matzwart wel mooi, en daarbij de volgende 3 gevonden.

Mij lijkt de Gazelle de beste optie (ook enige met 65nm) maar ik ben een leek, dus hoe zit het bij deze 3 met afmontage en welke zou je voorkeur hebben.
Of iemand nog een andere tip voor een vergelijkbare fiets?

Grenoble C380 HMB 65nm
https://www.gazelle.nl/gr...odeonergb%5B%5D=0%2C0%2C0

Giant Dailytour E2+ 50nm
https://www.giant-bicycles.com/nl/dailytour-eplus-2-dames

Batavus Finez E-Go Power 50nm 2699
https://www.batavus.nl/el...finez-e-go-power#BE101517

Ik zoek in ieder geval iets met een dichte kettingkast, of biedt een belt drive nog voordelen die de extra kosten waard zijn (fiets 10km per week, misschien wordt 't ooit eens 30 ofzo).

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:33
Als je hem snel.wil zal je moeten nemen wat in voorraad is bij de FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
matthijst schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:29:
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets van maximaal +/-3000 euro.
Qua kleur vind ik matzwart wel mooi, en daarbij de volgende 3 gevonden.

Mij lijkt de Gazelle de beste optie (ook enige met 65nm) maar ik ben een leek, dus hoe zit het bij deze 3 met afmontage en welke zou je voorkeur hebben.
Of iemand nog een andere tip voor een vergelijkbare fiets?

Grenoble C380 HMB 65nm
https://www.gazelle.nl/gr...odeonergb%5B%5D=0%2C0%2C0

Giant Dailytour E2+ 50nm
https://www.giant-bicycles.com/nl/dailytour-eplus-2-dames

Batavus Finez E-Go Power 50nm 2699
https://www.batavus.nl/el...finez-e-go-power#BE101517

Ik zoek in ieder geval iets met een dichte kettingkast, of biedt een belt drive nog voordelen die de extra kosten waard zijn (fiets 10km per week, misschien wordt 't ooit eens 30 ofzo).
Denk dat een ketting in dat geval ook wel een jaar of 4 mee gaat , zou bij die afstanden zelfs een hippe fiets zoals een schindelhauer nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Die FM gaat er verlies op draaien, je mag je handjes dichtknijpen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe klein de marges zijn voor de gewone fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
matthijst schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:29:
Ik ben op zoek naar een elektrische fiets van maximaal +/-3000 euro. [...]
Probeer even een aantal Gazelles bij je lokale dealer. Zo kun je de motor(kracht) en afmontage uitproberen en voorkom je een model te kiezen dat vervolgens niet leverbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ten tweede voor een bedrag van (ruim 7k) een bruto korting van 318euro vind ik zeer mager.
Afhankelijk van de fietsenwinkel, krijg je lokaal waarschijnlijk meer dan je denkt:
  • advies en proefrijden (de juiste fiets is meer waard dan korting)
  • afleverbeurt (vergis je niet, online gekochte fietsen zijn regelmatig niet goed rijklaar gemaakt
  • eerste onderhoudsbeurt gratis of tegen gereduceerde prijs
  • hulp bij kleine vragen en afstellen na aankoop (gebeurd meer dan mensen vooraf verwachten)
  • misschien haal en brengservice als je een keer niet fietsend naar de winkel kunt komen
  • misschien zelfs wat coulance net buiten de garantie condities of periode
Bedrijven zoals Stella verhogen de prijs om vervolgens veel korting te geven. Dit geeft misschien een verkeerd beeld. Voor een meubelzaak en juwelier verwacht ik zelf niet meer dan een kleine korting, buiten acties, overjarig en inruil om.

(Welke korting ik zelf in de winkel geef deel ik alleen in de winkel.)

[ Voor 32% gewijzigd door Foxhill op 11-04-2021 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:16
Foxhill schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:36:
[...]

Probeer even een aantal Gazelles bij je lokale dealer. Zo kun je de motor(kracht) en afmontage uitproberen en voorkom je een model te kiezen dat vervolgens niet leverbaar is.
Ga vrijdag ff testen bij zo'n Gazellecentrum d:)b

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Bij veel FM is de korting nu gelijk aan een gratis fietstas....
Er is een enorm tekort, dus als jij die niet koopt, dan is die overmorgen ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:47:
[...]
Afhankelijk van de fietsenwinkel, krijg je lokaal waarschijnlijk meer dan je denkt:
Alle lasten zitten er ook in verpakt... het is ongetwijfeld niet een loods bij Wieringerwerf waar een stel jongens verpakte fietsen vrachtwagens in schuiven. Kijk eens naar de reviews van de dozenschuivers en dan snap je dat er geen free lunch is.

Er zijn de laatste decennia al zoveel fietsenzaken over de kop gegaan, zonder de E-Bike had het bloedbad nog groter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ik heb vorig jaar mijn fiets gekocht , heb er toen 5400€ voor betaald incl illegaal dingetje gemonteerd
Heb vandaag even gekeken wat hij zonder korting zou kosten op de site van R&M dat is 6400€
Dat is best een flink verschil al denk ik dat ik nog steeds korting zou kunnen krijgen bij mijn FM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Supertjeduc schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:29:
Ik heb vorig jaar mijn fiets gekocht , heb er toen 5400€ voor betaald incl illegaal dingetje gemonteerd
Heb vandaag even gekeken wat hij zonder korting zou kosten op de site van R&M dat is 6400€
Dat is best een flink verschil al denk ik dat ik nog steeds korting zou kunnen krijgen bij mijn FM
Het is waarschijnlijker dat die fiets nu duurder is dan dat je 20% korting hebt gekregen op een R&M. Ik zeg niet dat het niet kan, maar een deel van die 1000€ komt misschien van actie, overjarig, inruil, prijsstijging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Foxhill schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:38:
[...]

Het is waarschijnlijker dat die fiets nu duurder is dan dat je 20% korting hebt gekregen op een R&M. Ik zeg niet dat het niet kan, maar een deel van die 1000€ komt misschien van actie, overjarig, inruil, prijsstijging?
Prijs stijging 400€ , korting 600€ , geen overjarig want was toen net nieuw model en de fiets die je nu zou kunnen kopen is precies het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:29:
Alles kan, veranderd er niks aan dat de marges op nieuwe fietsen niet dusdanig zijn dat je FM iedereen 20% korting kan geven.

Vandaar dat ik gok dat er wel iets was met die fiets waardoor je FM die korting kon geven (inruil, demo, einde reeks oid, nog steeds prima deal).

Als Fietsenmakers zomaar 20% van hun prijzen kunnen afhakken hadden we niet een reeks aan faillsementen en die loodsen in Wieringerwerf gehad ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Supertjeduc schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:52:
[...]

Prijs stijging 400€ , korting 600€ , geen overjarig want was toen net nieuw model en de fiets die je nu zou kunnen kopen is precies het zelfde
Bedankt voor de toelichting. Dat maakt de korting grofweg ~10% ipv ~20%. Netjes en niet abnormaal. Op een fiets die de helft kost is ~5% wel ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 11 april 2021 @ 18:54:
[...]

Alles kan, veranderd er niks aan dat de marges op nieuwe fietsen niet dusdanig zijn dat je FM iedereen 20% korting kan geven.

Vandaar dat ik gok dat er wel iets was met die fiets waardoor je FM die korting kon geven (inruil, demo, einde reeks oid, nog steeds prima deal).

Als Fietsenmakers zomaar 20% van hun prijzen kunnen afhakken hadden we niet een reeks aan faillsementen en die loodsen in Wieringerwerf gehad ;)
Zie antwoord boven , gewoon bij een prima draaiende FM in het dorp , misschien omdat hij dat al 35 jaar doet heeft ie lagere kosten ( geen dure huur van het pand bijv )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 11 april 2021 @ 19:00:
[...]
Zie antwoord boven , gewoon bij een prima draaiende FM in het dorp , misschien omdat hij dat al 35 jaar doet heeft ie lagere kosten ( geen dure huur van het pand bijv )
Dorp scheelt zeker en met 10% korting gaat hij niet onder de grens (maar veel houdt hij niet over). Groffe schatting is dat de adviesprijs ongeveer 30% boven de inkoopprijs zit voor de FM (verschilt wel wat per afname en de verdeler). Met die 20% van jou moet hij zijn winkel laten draaien, wat uiteraard niet kan tenzij hij idioot veel verkoopt, meeste FM's draaien op reparaties en onderdelen.

Overigens is daar op zich niks mis mee, je ziet in Amsterdam toch ook dat de Fietsenreparateur/fietsenstalling het beter doet dan de grotere zaken. Elke meter maakt dan centjes, aantal grotere fietsenzaken in Amsterdam is schrikbarend afgenomen.

Showroom is gewoon een risico... als je die fietsen niet verkoopt zit je als FM met overjarig spul. Wat meespeelt is dat een FM vooraf grote aantallen moet reserveren bij de fabrikant, op dat punt is het systeem bepaald niet voordelig.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 11-04-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik ben dan wel benieuwd of premiumbikes verlies heeft geleden op de e-mozzo? Die heb ik in december voor 1699 gekocht, inclusief gratis bezorging.

Die fiets had een adviesprijs van 2899...

Was natuurlijk overjarig model (eind 2020, 2020 fiets gekocht) maar zal de inkoop dan ook zover omlaag gaan?

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2021 20:49 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
laurens0619 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:40:
Ik ben dan wel benieuwd of premiumbikes verlies heeft geleden op de e-mozzo? Die heb ik in december voor 1699 gekocht, inclusief gratis bezorging.

Overjarige fietsen worden soms flink opgeruimd. Maar 40% zul je bij een A-merk niet snel zien.

Die e-mozzo heeft een adviesprijs die hoger is dan vergelijkbare modellen van andere merken. Misschien met de bedoeling om meer marge / korting te geven. Die adviesprijs van 2899 lijkt mij hoog als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een hoogwaardigere (merk en onderdelen) Victoria e-trekking 6.5.

Deze korting heeft niet veel te maken met de prijs van een recent model Batavus bij de dealer waar Onno_Devine over schrijft.

[ Voor 55% gewijzigd door Foxhill op 11-04-2021 21:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Foxhill schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:51:
[...]

Overjarige fietsen worden soms flink opgeruimd. Maar 40% zul je bij een A-merk niet snel zien.

Die e-mozzo heeft een adviesprijs die hoger is dan vergelijkbare modellen van andere merken. Misschien met de bedoeling om meer marge / korting te geven. Die adviesprijs van 2899 lijkt mij hoog als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een hoogwaardigere (merk en onderdelen) Victoria e-trekking 6.5.

Deze korting heeft niet veel te maken met de prijs van een recent model Batavus bij de dealer waar Onno_Devine over schrijft.
Ben ik wel met je eens.
Ik vind het lastig bij cortina hoor. Cortina klinkt voor mij nog steeds als het bouwmarkt merk maar tegelijk vind ik het design leuk eigenzinnig en heeft het wel echt a merk onderdelen.
Vergeleken met gazelle vind ik de cortina idd adviesprijs (maar ook normale verkoopprijs) wel hoog geprijsd.
Ben ultra tevreden over de emozzo maar bij >2100 was ik denk ik wel om mij heen gaan kijken.
Tegelijk, welke fiets is vergelijkbaar?
Shimano n8 versnellingnaaf
Middenmotor a merk (shimano e6100 in dit geval)
Schijfremmen
Zadelpenvering
510watt accu (met makkelijk 100km range)

Ik heb een bosch activeline, bafang m420 en shimano e6100 getest en de shimano is voor mij by far de winnaar. Wil nog een keer de bosch activeline plus fietsen ter vergelijking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:40:

Was natuurlijk overjarig model (eind 2020, 2020 fiets gekocht) maar zal de inkoop dan ook zover omlaag gaan?
Tsja, afhangend wat de geschiedenis van de fiets* kan je ervan uitgaan dat als hij ooit de volle mep heeft betaald hij er verlies op leed als er meer dan 50% afgaat, ga maar na, alle lasten van de winkel, personeel moeten er ook in verpakt zijn. Maar laten staan in je showroom kost ook centjes.

* Overgenomen van collega? Demo model? Verdeler die nog een paar fietsen dumpte (de verdeler wil er natuurlijk ook af)?

Ontwaarding van overjarige modellen is gewoon pijnlijk, wat dat betreft zag je dat de Razer een lange run heeft gehad en is nooit heel ver in prijs gevallen (je zag wel eens een stuntje voorbij komen, maar hij zat meestal boven de 2000,-).

Je ziet vooral bij Nederlandse merken (Gazelle, Batavus en Sparta) dat elke fiets een ander frame heeft, dat helpt niet... als je een paar jaar hetzelfde frame over meerdere ranges inzet hoef je als fabrikant "alleen maar" een magazijn met ongelakt alu vast te houden. Zeker als je allemaal fietsen hebt die in dezelfde vijver vissen is dat in mijn ogen een prima optie(maar wie ben ik).

Zo was er de Razer, de Zonar en later de Dinsdag., alle drie een zelfde soort fiets Nou heeft Batavus dat wel weer geconsolideerd naar de Dinsdag, maar ook daarvan hebben ze nu meerdere damesframes die functioneel nauwelijks verschillen.

Dat is natuurlijk ook de "truc" van een merk als Cube, die hebben maar een paar basisframes en doen daar jaren mee, ze variëren alleen met de afmontage. Maar Trek doet hetzelfde, sommige (uitstekend verkopende!) mountainbikes hebben al 5 jaar het zelfde frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Persoonlijk denk ik dat de e-mozzo nooit een goed verkopende fiets is geweest.
Hij stond ook voorheen te koop voor de advies prijs, rond de 2800 euro.
Dat is gewoon te duur “voor een cortina”

Ik heb mij namelijk rot gezocht op ervaringen en kon bijna geen gebruikerservaring vinden, ook niet op tweakers. Wel bizar veel “paid reviews” en zelfs een test dag met bekende nederlanders. Jaartje daarna op instagram al kortingen vanuit cortina zelf (op dr adviesprijs)

Ik denk dat ze daarom stoppen met dit model (heb ook geen 2021 gezien van de e mozzo) en ze daarom nu voor rond de 2000 zijn te kopen. Dat is de fiets zeker waard! Voor 2200 ook nog wel, ik ben er iig ultra blij mee! De range van de fiets is voor 500watt ongekend. Ik denk makkelijk 3x zoveel als de 450watt bafang van mn vriendin

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 11-04-2021 22:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
laurens0619 schreef op zondag 11 april 2021 @ 22:23:Voor 2200 ook nog wel, ik ben er iig ultra blij mee!
Je hebt zelf verschillende motoren geprobeerd en genomen welke voor jou het beste is. Dan heb je ook nog voor Shimano gekozen, welke samen met Bosch en Panasonic veel betrouwbaarder zijn dan Bafang. Dus prima keuze! Kan de mensen die zich kapot staren op internet alleen maar adviseren ook eerst te gaan fietsen.

Cortina is geen bouwmarkt merk. Het is zoals dat in fietsen heet een groothandel merk. In dit geval van groothandel Kruitbosch. Dat betekend meestal dat elke fietsenwinkel ze kan kopen en mag doen met de prijs wat ze willen zonder dealercontracten. Dat doet niets af van de kwaliteit.

Blijkbaar laten ze die fietsenwinkels een hoge marge zien, maar moet de winkel vervolgens wel marge inleveren aan korting om ze enigszins te verkopen. Maar dat doet niets af aan jouw fiets die goed bevalt en mooi design heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
Foxhill schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:32:
[...]

Je hebt zelf verschillende motoren geprobeerd en genomen welke voor jou het beste is. Dan heb je ook nog voor Shimano gekozen, welke samen met Bosch en Panasonic veel betrouwbaarder zijn dan Bafang.
Ik vind persoonlijk dat je Bafang wel wat te kort doet nu: ik heb in 3 jaar ruim 15000 kilometers afgelegd met een Bafang motor, nooit één storing gehad met motor of accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
dennisfr schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:37:
[...]

Ik vind persoonlijk dat je Bafang wel wat te kort doet nu: ik heb in 3 jaar ruim 15000 kilometers afgelegd met een Bafang motor, nooit één storing gehad met motor of accu.
Inderdaad, als iedereen een storing kreeg zou het wel heel slecht zijn en dat is natuurlijk niet zo. Er zijn gewoon meer storingen mee dan die anderen. En er zijn onderdelen niet leverbaar geweest waardoor de fiets onbruikbaar stil staat waar dat bij die anderen niet is voorgekomen. Het is dan ook voordeliger.

[ Voor 3% gewijzigd door Foxhill op 12-04-2021 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 21:43
Ik heb bij bafang nog nooit problemen gehad met beschikbaarheid. Dat zal eerder aan de fabrikant liggen dan aan bafang denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Foxhill schreef op maandag 12 april 2021 @ 07:32:
[...]

Je hebt zelf verschillende motoren geprobeerd en genomen welke voor jou het beste is. Dan heb je ook nog voor Shimano gekozen, welke samen met Bosch en Panasonic veel betrouwbaarder zijn dan Bafang. Dus prima keuze! Kan de mensen die zich kapot staren op internet alleen maar adviseren ook eerst te gaan fietsen.

Cortina is geen bouwmarkt merk. Het is zoals dat in fietsen heet een groothandel merk. In dit geval van groothandel Kruitbosch. Dat betekend meestal dat elke fietsenwinkel ze kan kopen en mag doen met de prijs wat ze willen zonder dealercontracten. Dat doet niets af van de kwaliteit.

Blijkbaar laten ze die fietsenwinkels een hoge marge zien, maar moet de winkel vervolgens wel marge inleveren aan korting om ze enigszins te verkopen. Maar dat doet niets af aan jouw fiets die goed bevalt en mooi design heeft.
Wat ik begrepen had is dat het vroeger wel een bouwmarkt merk was, ik vind het nou niet direct een A merk maar ik ben wel echt positief verrast.
De afgelopen jaren is Cortina van een goedkoper ‘’bouwmarkt’’ merk naar een serieus merk gegaan met een uitgebreid assortiment goede kwaliteit fietsen. Het merk bestaat al ongeveer 50 jaar maar is sinds een jaar of 15 bezig met het maken van hippe hedendaagse (transport) fietsen. Ook is de kwaliteit sindsdien beter geworden.
https://www.ebikebond.nl/...rvaringen-cortina-e-bike/

Overigens heb ik bij de bafang m420 ook nog nooit een storing gehad maar ik heb de fiets pas enkele maanden. Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met andere B merk producten: De kwaliteitscontrole is gewoon wat minder streng/consistent. Je kunt dus prima een motor krijgen die jaren probleemloos fietst maar je kunt ook pech hebben.

Vergelijk het met de macdonalds. Daar krijg je consistent dezelfde "kwaliteit".
Bij de chinees met de loempia kraan kan het nogal eens verschillen :+

Wel valt de range mij tegen vergeleken met de shimano.

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 12-04-2021 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
dennisfr schreef op maandag 12 april 2021 @ 08:37:
[...]
Bafang heeft gewoon niet het grote netwerk van een fabrikant erachter, dus ooks als het kwalitatief niet onder doet voor Bosch en Yamaha is het op dat punt een minder goede optie. Zeker op de langere termijn is de kans dat je iets met een motor krijgt best groot, als je FM dan je motor op kan sturen waarna je hem gerepareerd (of vervangen) terugkrijgt is dat een enorm pré.

Dat van de onderdelen is hierin ook anders; bij Bosch weet je als FM dat je 10 jaar later nog een refurb motor terug gaat krijgen uit het servicecentrum. Bafang heeft dat niet, maar is dat wel aan het opzetten.

Zeker bij een "internet" fiets waarbij je lastig/geen service krijgt van de leverancier is een Bosch motor een stuk flexibeler; je kan eigenlijk bij elke FM naar binnen wandelen. Dat is niet gratis, maar je fiets wordt in ieder geval wel gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 12-04-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:59

Superflip

*pwiet*

Iemand die mij misschien kan helpen met het zoeken naar het probleem van een electrische fiets.

Mijn overleden vader laat een Prophete Urban-e na met AEG middenmotor. Ik heb hem gisteren voor het eerst sinds lange tijd naar buiten gehaald voor een testrit, maar halverwege viel hij plots altijd uit en herstarte de display en gaf hij weer kortstondig ondersteuning (< 1 sec). Dit blijft hij eindeloos herhalen.

De batterij is volledig opgeladen, maar ook de stapondersteuning lijkt niet meer te werken. Het lichtje gaat wel branden dat het actief is, maar hij duwt de fiets niet meer verder. De fiets heeft wel 1,5 jaar stilgestaan.

Online kan ik echter niet veel informatie vinden over de AEG motor tenzij op duitse fora. Iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Superflip schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:10:
Online kan ik echter niet veel informatie vinden over de AEG motor tenzij op duitse fora. Iemand een idee in welke richting ik moet gaan zoeken?
Contact opnemen met de verkoper (vaak zit er wel een stickertje op de fiets)als dat niet lukt contact opnemen met prophete en vragen waar de dichtstbijzijnde dealer zit..

[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 12-04-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:02:
[...]Ik denk dat het een beetje vergelijkbaar is met andere B merk producten: De kwaliteitscontrole is gewoon wat minder streng/consistent. Je kunt dus prima een motor krijgen die jaren probleemloos fietst maar je kunt ook pech hebben.
Gezien de toch wel positieve verhalen denk ik dat vooral het stukje servicenetwerk het prijsverschil verklaard.
En wat niet helpt richting fabrikanten en dealers is het woud aan motoren dat Bafang levert. Leuk voor de handige klusser, maar als fabrikant wil je één vormfactor. Bosch wisselt wel met enige regelmaat van vormfactor, maar die verzachten die pijn door de oude vormfactor een aantal jaar parralel aan te biden en door het al besproken servicenetwerk.

Maar ik heb wel vertrouwen dat Bafang richting de OEM grote stappen gaat nemen, er is een tekort op de markt en het product is goed. Zeker als je nu al ziet dat een Nederlands team dit gaat aansturen, gewoonweg omdat die de Nederlandse en Duitse markt beter begrijpen en de communicatie met de fiets-fabrikant stabiel kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@roffeltjes
Dat zou goed kunnen :) Ik moet ook maar zien waar ik mijn fietsen in onderhoud ga doen...

Vraag mij wel af waarom je Shimano zo weinig ziet? Het is in de fietsenwereld toch wel een naam en ik vind het spul toch wel erg fijn fietsen (alhoewel ik na het lezen van dit topic hem eigenlijk niet durfde te kopen aangezien er enkele negatieve ervaringen over de e6100 waren geschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
@roffeltjes
Dat zou goed kunnen :) Ik moet ook maar zien waar ik mijn fietsen in onderhoud ga doen...

Vraag mij wel af waarom je Shimano zo weinig ziet? Het is in de fietsenwereld toch wel een naam en ik vind het spul toch wel erg fijn fietsen (alhoewel ik na het lezen van dit topic hem eigenlijk niet durfde te kopen aangezien er enkele negatieve ervaringen over de e6100 waren geschreven).
Inbreken in een markt is gewoon lastig en Shimano is dan ook noodgedwongen om voor het A-segment te gaan (dus inclusief zo'n servicenetwerk). Bafang is (was) vooral een Chineze fabrikant die motoren op de markt gooide (fire and forget) voor de after-market en daaruit doorgroeit. Ook is de NL markt voor Bafang best een flinke kluif, daar waar Shimano noodzakelijker wijs wereldmarkten wil veroveren.

Als motor fabrikant wil je eerst plaats krijgen op de Nederlandse en Duitse markt voordat je de grotere markt kan veroveren, maar dat is voor Shimano natuurlijk een super klein marktje. Je krijgt dus ook weer gezeik met het hoofdkantoor over de strategie etc.. Komt waarschijnlijk wel goed, immer Shimano is een geweldig bedrijf (gouden standaard op fietsonderdelen gebied), maar het is niet zomaar een gedane zaak. Het is vooralsnog echt een niche voor Shimano.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 12-04-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:28:
@roffeltjes

Shimano is gewoon wat later gekomen, en heeft waarschijnlijk minder focus gelegd op Europa.
Nu zie ik bij veel merken toch ook Shimano in de range zitten.
Velo de Ville had vorig jaar maar een 2-tal modellen met Shimano en nu zijn dat er meer.

De vraag is natuurlijk ook... hebben ze de productiecapaciteit om veel meer te leveren?
Je zal maar met een orderboek van 1mio motoren zitten en er maar 100k per maand kunnen bouwen...
Een productielijn bij bouwen of verhogen in capaciteit doe je ook niet in een paar weken, daar gaat al snel een jaar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:45:
[...]
Shimano is gewoon wat later gekomen, en heeft waarschijnlijk minder focus gelegd op Europa.
Dat is dus dat stukje strategie. Nu is Shimano Nederland wel een invloedrijke stem, dus als het hoofdkantoor goed luistert dan zetten ze de focus op Nederland en Duitsland, maar het zou me niks verbazen dat de reflex van het hoofdkantoor is om breder in te zetten (immers dat doen ze voor hun overige bedrijfsonderdelen ook). Juist met dit product is dat geen handige methode en wil je regio per regio aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
roffeltjes schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:08:
[...]

Bafang heeft gewoon niet het grote netwerk van een fabrikant erachter, dus ooks als het kwalitatief niet onder doet voor Bosch en Yamaha is het op dat punt een minder goede optie. Zeker op de langere termijn is de kans dat je iets met een motor krijgt best groot, als je FM dan je motor op kan sturen waarna je hem gerepareerd (of vervangen) terugkrijgt is dat een enorm pré.

Dat van de onderdelen is hierin ook anders; bij Bosch weet je als FM dat je 10 jaar later nog een refurb motor terug gaat krijgen uit het servicecentrum. Bafang heeft dat niet, maar is dat wel aan het opzetten.

Zeker bij een "internet" fiets waarbij je lastig/geen service krijgt van de leverancier is een Bosch motor een stuk flexibeler; je kan eigenlijk bij elke FM naar binnen wandelen. Dat is niet gratis, maar je fiets wordt in ieder geval wel gemaakt.
Ik reageerde puur op de opmerking dat Bafang motoren minder betrouwbaar zijn dan Bosch, Shimano, enz. Dat waag ik te betwijfelen.

Daarnaast lees ik zo her en der, dat Bosch ook geen losse onderdelen/lagers verstrekt, dus bij problemen is vervangen van de motor (door een refurbished exemplaar) de enige oplossing. Bafang doet precies hetzelfde en heeft ook gewoon een service centre in Nederland.

Overigens: inmiddels heb ik (vanwege een zeer aantrekkelijk fietsplan) een Gazelle Ultimate met Active Line Plus motor aangeschaft waar ik zeer tevreden over ben. Ik ben dus niet per sé een Bafang fanboy ;)

Gelijk even de grootste verschillen vanuit mijn persoonlijke ervaring (15.000 km Bafang / 350 km Bosch)
-De Bosch motor is over het algemeen stiller en begint vooral meer geluid te maken wanneer er meer kracht geleverd moet worden. De Bafang produceert vooral meer geluid bij hogere trapfrequenties.
-De Bosch motor geeft een prettige boost bij het wegrijden vanuit stilstand (ik gebruik bijna altijd de tourstand). De Bafang geeft een meer lineaire reponse (stand 3 van 5 meestal), dus bij het wegrijden moet je zelf meer kracht leveren.
- Op stand 3 van 5 met de Bafang fiets ik meestal zo'n 25/26 km/u, maar omdat de begrenzer op 30 staat, fietst het op snelheid wat prettiger dan de Bosch die al begint af te bouwen bij ruim 24 km/u.
- Ik haal met de Bosch makkelijk 100 kilometer op 1 500Wh acculading, met de Bafang houdt het na 75 kilometer (572Wh accu) wel op. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik op mijn nieuwe (Bosch) fiets een riem en een Nexus 8 naaf heb en op mijn oude (Bafang) een ketting en een NuVinci.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:06:
[...]

- Op stand 3 van 5 met de Bafang fiets ik meestal zo'n 25/26 km/u, maar omdat de begrenzer op 30 staat, fietst het op snelheid wat prettiger dan de Bosch die al begint af te bouwen bij ruim 24 km/u.
- Ik haal met de Bosch makkelijk 100 kilometer op 1 500Wh acculading, met de Bafang houdt het na 75 kilometer (572Wh accu) wel op. Ik moet daarbij wel zeggen dat ik op mijn nieuwe (Bosch) fiets een riem en een Nexus 8 naaf heb en op mijn oude (Bafang) een ketting en een NuVinci.
1-2 km/h sneller rijden kost zeker batterij, de Nuvinci is wat minder efficient, daartegenover staat dat de riem ook wat meer wrijving oplevert dan een ketting, zeker als die ketting in prima toestand is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Bosch levert wel onderdelen voor reparatie van de motor. Bafang had wel zelf (niet fietsmerk) problemen een paar weken terug om displays te leveren waardoor fietsen met een klein defect stil staan. En zo eerder al eens.

Bafang is prima. Het is gewoon een voordeliger systeem en dat hoeven we niet goed te praten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:54:
[...]

Ga vrijdag ff testen bij zo'n Gazellecentrum d:)b
Nice! Welk modelletje?

Mijn fiets staat nu bij de FM en ik heb een elektrische fiets te leen; een Gazelle met Bosch Active line plus motor. Fietst helemaal niet verkeerd :)
Met Gazelle zit je wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 22:58
Ik ben een woon-werkverkeer e-bike aan het overwegen voor 23+23 km heen en terug door het Drenthse landschap. Een speed-pedelec viel al gauw af door de hoge kosten per km, maar een snelle e-bike lijkt me nog wel wat. Ik heb daarom twee sportieve modellen in gedachten, de QonQer Too van QicQ en de Morena van Stella. Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen met de fietsen, danwel de onderdelen waaruit ze bestaan.

Er zijn een aantal voor- en nadelen in mijn ogen en ik heb wat vragen die ik niet beantwoord krijg op de respectievelijke website. Wellicht zijn er mede-Tweakers met meer verstand van fietsen :)

Stella Morena Premium MDB FI
+ Belt-drive (vind ik positief omdat ik slecht met onderhoud ben)
+ Bosch Performance Line CX middenmotor met 85 Nm koppel (het zijn nogal wat km die ik vlot wil maken)

- duur (net wat duurder dan de QonQer Too vooral) (ca. 3200 eu volgens mij)
- Excl. tasdrager/tas (zie QonQer Too)
- momenteel niet verkrijgbaar

? Is de Morena accu nu wel of niet uitneembaar? Zou wel een pre-zijn als dat zo is (koude schuur).
? Hoe doet de Bosch PL CX het vs de Bafang RM G370? Aanvullende gedachten over deze match-up?

QonQer Too
+ Net iets goedkoper als je praktisch full-option kiest (+250 eu (Redshift geveerde zadelpen) + 250 eu (Bagagedrager + Spatbord + Tasdrager + Tas) + 200 eu Beltdrive = 2905 eu
+ 12 kg lichter dan de Morena (17,2 vs 29,2 kg)

- Minder bekend dan Stella, merk bestaat minder lang
- Zeker geen uitneembare accu.

En als je deze match-up zo ziet, zie ik dan een goed alternatief over het hoofd?

Ik ben erg benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Bambi105 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:33:
Ik ben een woon-werkverkeer e-bike aan het overwegen voor 23+23 km heen en terug door het Drenthse landschap. Een speed-pedelec viel al gauw af door de hoge kosten per km, maar een snelle e-bike lijkt me nog wel wat.
Dat is wel een eind, ik zelf zou dan nog echt even nadenken over een Stromer/Klever s-pedelec, juist omdat je veel buiten bebouwde kom fietspad mag pakken.
En als je deze match-up zo ziet, zie ik dan een goed alternatief over het hoofd?

Ik ben erg benieuwd!
Er zijn zoveel modellen die in aanmerking komen.....

Giant Explore E+
Batavus Dinsdag
Koga (meerdere modellen)
BMC
Scott (meerdere modellen)
Of een Hardtail e-MTB en dan slicks erop zetten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Bambi105 Als je lange afstanden wilt fietsen dan zou ik vooral op zoek gaan naar: hogere snelheid, goede range en relatief licht (Als je boven de 25kmu op eigen kracht gaat fietsen).

Waarschijnlijk is het met de 85nm wel wat lichter fietsen als met een lichtere motor. Maar eerlijk gezegd heb ik niet het idee dat ik met ondersteuning op high moe kan worden bij lichtere motoren.

De fietsen die @roffeltjes noemt zijn wel zeker mooi maar ben het er ook mee eens: ik zou de pedelec heroverwegen. (Tenzij je plan is met je genoemde motoren om ze qua snelheid wat te "motiveren")

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
Ik zag vandaag een interessant filmpje van wieleke ( Belgische FM) die had het er over dat er waarschijnlijk in 2022 middenmoteren met ingebouwde versnellingsbak ( elektrisch schakelen) komen
Dat zou een mooie vooruitgang zijn , gewoon een riempje , minder onderdelen , alles in 1 unit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:55
roffeltjes schreef op maandag 12 april 2021 @ 12:27:
[...]

Dat is wel een eind, ik zelf zou dan nog echt even nadenken over een Stromer/Klever s-pedelec, juist omdat je veel buiten bebouwde kom fietspad mag pakken.

[...]

Er zijn zoveel modellen die in aanmerking komen.....

Giant Explore E+
Batavus Dinsdag
Koga (meerdere modellen)
BMC
Scott (meerdere modellen)
Of een Hardtail e-MTB en dan slicks erop zetten ;)
Heb nu zelf nog een SP, maar die afstand van 23 is prima binnen een uurtje te doen. Moet naar het werk een enkeltje van 26 doen en met mijn vorige 25 km/u Merida was dat precies 1 uur en 5 min :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:29:
Ik zag vandaag een interessant filmpje van wieleke ( Belgische FM) die had het er over dat er waarschijnlijk in 2022 middenmoteren met ingebouwde versnellingsbak ( elektrisch schakelen) komen
Dat zou een mooie vooruitgang zijn , gewoon een riempje , minder onderdelen , alles in 1 unit
Tsja... ik ben zelf een fan van "direct drive" motoren en ik weet niet of ik blij ga worden van het toevoegen van complexiteit aan motoren.

Maar ik oordeel hier zonder het te kennen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Bambi105 schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:33:
Ik ben een woon-werkverkeer e-bike aan het overwegen voor 23+23 km heen en terug door het Drenthse landschap. Een speed-pedelec viel al gauw af door de hoge kosten per km, maar een snelle e-bike lijkt me nog wel wat. Ik heb daarom twee sportieve modellen in gedachten, de QonQer Too van QicQ en de Morena van Stella. Ik ben benieuwd naar jullie persoonlijke ervaringen met de fietsen, danwel de onderdelen waaruit ze bestaan.

Er zijn een aantal voor- en nadelen in mijn ogen en ik heb wat vragen die ik niet beantwoord krijg op de respectievelijke website. Wellicht zijn er mede-Tweakers met meer verstand van fietsen :)

Stella Morena Premium MDB FI
+ Belt-drive (vind ik positief omdat ik slecht met onderhoud ben)
+ Bosch Performance Line CX middenmotor met 85 Nm koppel (het zijn nogal wat km die ik vlot wil maken)

- duur (net wat duurder dan de QonQer Too vooral) (ca. 3200 eu volgens mij)
- Excl. tasdrager/tas (zie QonQer Too)
- momenteel niet verkrijgbaar

? Is de Morena accu nu wel of niet uitneembaar? Zou wel een pre-zijn als dat zo is (koude schuur).
? Hoe doet de Bosch PL CX het vs de Bafang RM G370? Aanvullende gedachten over deze match-up?

QonQer Too
+ Net iets goedkoper als je praktisch full-option kiest (+250 eu (Redshift geveerde zadelpen) + 250 eu (Bagagedrager + Spatbord + Tasdrager + Tas) + 200 eu Beltdrive = 2905 eu
+ 12 kg lichter dan de Morena (17,2 vs 29,2 kg)

- Minder bekend dan Stella, merk bestaat minder lang
- Zeker geen uitneembare accu.

Ik ben erg benieuwd!
Als je niet veel zin hebt in onderhoud, dan is een belt zeker een goede keuze.

Wat de motor betreft, eens je 25km/h rijdt, dan maakt het allemaal niks uit, de motor gaat dan toch stoppen met ondersteunen.
Als je continu 26 gaat trappen, dan doet de motor enkel iets als je terug van stilstand naar rijden gaat.
Het enige verschil kan er te merken zijn bij veel tegenwind of als het sterk bergop gaat, maar ook dan, de motor kan en mag langdurig niet meer dan 250W geven.

Als je dagelijks 40-50km rijdt wil je vooral een gekend/bewezen systeem, en liefst kopen bij een FM die bij jou in de straat woont.
Als je dan kiest voor een riem, Nexus8/Alfine 11/Enviolo/Rohloff en dan een Bosch, Shimano of Brose motro dan zit je met een betrouwbaar systeem.

Maar als je budget het toe laat, dan zou ik gaan voor een 45km/h fiets, met gelijkaardige componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:15:
[...]

Tsja... ik ben zelf een fan van "direct drive" motoren en ik weet niet of ik blij ga worden van het toevoegen van complexiteit aan motoren.

Maar ik oordeel hier zonder het te kennen.
Bij motorfietsen hebben ze dat al een tijdje onder de knie , denk dat de combi van een bosch en pinion of zoiets best geweldig zou kunnen zijn , heb wel eens gereden op een speed met zo’n versnellingsbak en dat was echt geweldig
Ik denk op te maken uit het filmpje dat ZF er mee bezig is , en Shimano ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:52

B64

Supertjeduc schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:37:
[...]

Bij motorfietsen hebben ze dat al een tijdje onder de knie , denk dat de combi van een bosch en pinion of zoiets best geweldig zou kunnen zijn , heb wel eens gereden op een speed met zo’n versnellingsbak en dat was echt geweldig
Ik denk op te maken uit het filmpje dat ZF er mee bezig is , en Shimano ook
Ligt er maar net aan wat het geheel zou moeten gaan kosten natuurlijk, niet alleen qua aanschaf maar ook onderhoud/vervanging. Nu moeten complete motoren vervangen worden omdat één onderdeel van een paar Euro bezweken is, dat geeft weinig hoop dat zo'n alles-in-één unit wél gewoon door een FM gerepareerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bambi105
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-09 22:58
Tommie12 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:33:
[...]

Als je niet veel zin hebt in onderhoud, dan is een belt zeker een goede keuze.

Wat de motor betreft, eens je 25km/h rijdt, dan maakt het allemaal niks uit, de motor gaat dan toch stoppen met ondersteunen.
Als je continu 26 gaat trappen, dan doet de motor enkel iets als je terug van stilstand naar rijden gaat.
Het enige verschil kan er te merken zijn bij veel tegenwind of als het sterk bergop gaat, maar ook dan, de motor kan en mag langdurig niet meer dan 250W geven.

------

Maar als je budget het toe laat, dan zou ik gaan voor een 45km/h fiets, met gelijkaardige componenten.
Bedankt, ik had inderdaad her en der begrepen dat de trapondersteuning gewoon stopt na die 25 km/u (al dan niet soepel afgebouwd ipv "de muur" tegen te komen).

Het is weer een fiets van andere orde, maar zou een Specialized Turbo Vado SL 5.0 dan ook niet een goede optie zijn binnen de e-bike wereld onder fietsen die nog lekker doortrappen (zonder ondersteuning) na de 25 km/u grens te hebben bereikt?

Sowieso zal ik dan toch het speed-pedelec forum nog maar een kans geven, ondanks de problemen die ik veel hoor langs komen met die fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Bambi105 schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:21:
[...]

Bedankt, ik had inderdaad her en der begrepen dat de trapondersteuning gewoon stopt na die 25 km/u (al dan niet soepel afgebouwd ipv "de muur" tegen te komen).

Het is weer een fiets van andere orde, maar zou een Specialized Turbo Vado SL 5.0 dan ook niet een goede optie zijn binnen de e-bike wereld onder fietsen die nog lekker doortrappen (zonder ondersteuning) na de 25 km/u grens te hebben bereikt?
Die werken blijkbaar met een eigen motor, dus dat zal je moeten opzoeken.
In elk geval, ik vind die fiets behoorlijk duur om dan uitgerust te zijn met een derailleur en ketting...

Niks mis met een derailleur hoor, maar als je een deftige regenbui mee maakt moet je toch de ketting poetsen en opnieuw smeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 22:19

nFo

Consumentenbond E-bike collectief staat nu online, wellicht interessant.

https://ebikecollectief.consumentenbond.nl/wizard

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Foxhill
nFo schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:22:
Consumentenbond E-bike collectief staat nu online, wellicht interessant.

https://ebikecollectief.consumentenbond.nl/wizard
Ik begrijp niet goed waarom de Consumentenbond zelf fietsen aanbiedt. Zo zijn ze niet meer onafhankelijk. En dan ook nog eens via fietsvoordeelshop. Zo sturen ze de consument naar een bedrijf die in de markt bekend staat voor onbetrouwbare leverbeloftes, stunten met prijzen en minder goed rijklaar maken.

De ANWB had ooit een eigen ebike. Die was van een dusdanig slechte kwaliteit dat we ze met een maand oud al onherstelbaar in onze winkel voor advies terugzagen. ANWB houdt het gelukkig nu alleen bij een fietsendrager.

Onbegrijpelijk van de Consumentenbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Het is toch al lang wie daar betaald is de beste koop
Pagina: 1 ... 63 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam