Beetje duur eigenlijk. Wel leuk fietsje verder.418O2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:54:qonqer 2
[YouTube: Deze nieuwe e-bike fietst beter dan een VanMoof?]
Leuk ding. En geen app is een voordeel wmb
Poah dikke Massey.
Beetje duur eigenlijk. Wel leuk fietsje verder.418O2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:54:qonqer 2
Poah dikke Massey.
[ Voor 37% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 11:51 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik schrijft toch voor huis tuin en keukengebruik.roffeltjes schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:05:
Ik ben hier fel, maar ik vind dat we goed advies moeten geven.
[...]
Ik kan het hier eigenlijk niet mee eens zijn.
- Slijtage
- Velgen worden beschadigd
- Minder consistent.
Ja, je kan ook met een terugtrap rem en voorwielmotor rondrijden, maar het is echt minder dan een goede fiets met middenmotor met schijfremmen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Nee. Magura velgremmen zijn duurder dan instap Shimano remmen (en die remmen heel goed).laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 11:44:
@roffeltjes
Laten we het even heel zwart wit stellen:
- Een velgenrem is goed en vaak wat goedkoper
- Een schijfrem is perfect (bij juist gebruik/onderhoud) maar vaak duurder
Dus resume: Een schijfrem remt beter dan een velgerem. Daar is iedereen het toch over eens?
Zoals vaker bij "high performance" onderdelen is alleen het juiste gebruik/onderhoud wel belangrijk en heeft het een hogere prijs.
Allereerst, je mist nu echt een stuk waarbij ik keer op keer zeg dat ik al bijna twaalf jaar rijdt met Magura velgremmen. Je chargeert hier inderdaad echt enorm, nergens stel ik dat Magura velgremmen gevaarlijk zijn. De remkracht is voldoende, maar het is juist in het gebruik minder goed. En daar ben ik kristal helder over.De perceptie die ik van jouw posts krijg (ik chargeer even) is dat het een wereldwonder is dat ik mijn nek nog niet gebroken heb op de fiets van mijn vriendin met velgenremmen. Je mag best naar perfectie streven maar persoonlijk schrok het mij af en had ik bijna daardoor al mijn fiets opties laten vallen die geen schijfrem of bosch motor hadden....
Als het verschil marginaal is dan is je schijfrem niet goed... het verschil in modulatie (een gevolg van consistente remkracht) is echt heel groot.Persoonlijk vind ik het verschil met schijfrem in remkracht marginaal. Je opmerkering over versleten velgen zal vast kloppen maar in al die jaren dat ik op een fiets zit heb ik daar echt nog nooit van gehoord (en mijn fietsen hadden echt altijd velgen remmen). Daarbij, als dat al een probleem is na dkm dan was mijn velg waarsch al vanwege andere redenen toe aan vervanging
Dat dat jouw beslissing is, is prima, maar verwar dit niet met goed advies. Blijf objectief, zet de technische verschillen en de ervaringen hier naast elkaar. De verschillen zijn aanzienlijk groter dan dat je hier neerzet. Is het dramatisch, nee. Maar het is echt een merkbaar verschil met minder gedoe en een betere ervaring.Dus nee, ik zou nooit een ebike laten staan omdat die velgenremmen heeft ipv schijfremmen. Zijn de fietsen even duur dan zou ik wel voor schijfremmen gaan (want het staat cooler en heeft voor mij wel hoger gadget gehalte)
Dat beweer ik toch nergens? Als dat de bottom line is dan kunnen we allemaal tevreden zijn met canti-levers, daar ging men ook mee op vakantie de Alpen doorTommie12 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:09:
[...]maar ga aub niet beweren dat mensen die 10-15 jaar geleden naar Rome fietsten dit deden met gevaar voor lijf en leden.....
Dat is een mooie fiets! ik ben benieuwd naar je ervaringen.langevoort schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:07:
[...]
Ik zou eerst maar eens kijken welke modellen er in je prijsklasse leverbaar zijn, het is schaars goed geworden! Ik zelf krijg deze vandaag https://www.cube.eu/nl/20...brid-pro-500-blacknwhite/
Dus mijn advies zou de Cube zijn, groot bedrijf met goed dealernetwerk en goede kwaliteit. Qwic heb ik geen ervaring mee, maar vond ik wat minder sportief om te zien. Probeer ze beide gewoon te rijden.
Zo begin je, later nuanceer je wel gelukkig dat het vooral voor jou een belangrijke reden is.roffeltjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:22:
Je wil geen magura velgremmen, je wil schijfremmen. Ik zou alle drie die fietsen afkeuren.
....
Het probleem is de verkrijgbaarheid, maar ik zou alles erop zetten om schijfremmen te krijgen. Magura velgremmen zijn functioneel prima, maar slijtage aan blokken en prestaties in de regen zijn wat mij betreft belangrijke redenen om voor schijfremmen te kiezen.
Waar zie je mij mensen adviseren om velgremmen boven schijfremmen te nemen? Wat ik wel zeg: je kunt niet alles hebben en velgenremmen zijn meestal ook prima bij een mamafiets maar schijf is altijd beter. Soms moet je naar het complete plaatje kijkenAls we mensen gaan adviseren om een systeem te kiezen dat minder goed remt (met name in de regen), meer gedonder oplevert en sneller slijt zijn we toch juist verkeerd bezig?
[ Voor 66% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 19:43 ]
Leuke fiets inderdaad, maar dan wel voor urban commuting of kortere ritten. Ben meer gecharmeerd van de QonQer One omdat die een uitneembare accu heeft en ook meer capaciteit heeft.418O2 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:54:qonqer 2
1. 90% van de fietsers slijt niet door een stel remblokken op een jaar tijd, en blokjes vervangen is 10 min werk. Heel veel fietsen geraken niet aan 15000 km voor ze vervangen worden.... Dit argument is maar beperkt bruikbaar.roffeltjes schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:14:
[...]
Dat beweer ik toch nergens? Als dat de bottom line is dan kunnen we allemaal tevreden zijn met canti-levers, daar ging men ook mee op vakantie de Alpen door![]()
Er zijn objectieve redenen waarom je een schijfrem wil:
1. Slijtage
2. Voorspelbare en meer remkracht in de regen.
3. Minder vatbaar voor vuil.
Dit zijn redenen die voor elke gebruiker tellen. Dat de mate van gebruik de impact groter maakt, tuurlijk, maar er is geen voordeel om voor een slechtere rem te gaan, ook al is die slechtere rem niet gevaarlijk.
Ik heb er 2 keer op gereden als leenfiets van Tesla, ik was niet onder de indruk van de werking. Ondersteuning komt vrij laat op gang en maakt ook veel geluid.Vlassie1980 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:59:
[...]
Leuke fiets inderdaad, maar dan wel voor urban commuting of kortere ritten. Ben meer gecharmeerd van de QonQer One omdat die een uitneembare accu heeft en ook meer capaciteit heeft.
Wat zijn de algemene QonQer ervaringen hier?
Een geared hubmotor dus. Anders heb je wel een erg klein koppel tot je beschikking. Je hoort die motoren goed, maar dat brengt ook meer koppel teweeg.Bla65 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:34:
[...]
Ik heb er 2 keer op gereden als leenfiets van Tesla, ik was niet onder de indruk van de werking. Ondersteuning komt vrij laat op gang en maakt ook veel geluid.
Een jaar op de plank liggen zonder tussenlading zal een extra verlies zijn van zo'n 4-6%. Een Li-ion accu die gefabriceerd wordt bevat van nature al 40% lading. Op dit punt lijdt de accu zeer weinig. Het wordt pas link als de zelfontlading zo hoog is dat ze diepontladen zijn geraakt. Je kunt meer uitsluitsel krijgen door hem zonder op te laden aan te koppelen en kijken wat de fiets aangeeft. Dit moet rond de 40% zijn en nooit 0% of helemaal leeg. Je zult dan ook meteen een stukje kunnen fietsen rondom huis om te kijken of dat alle cellen nog genoeg energie kunnen aanvoeren. Je zou hem leeg mogen rijden om hem daarna 24 uur aan de lader te leggen zodat alle cellen zich kunnen balanceren. Daarna kun je rustig 40-60% aanhouden al is dit wel een 'erg' streng regime. Je zult er nauwelijks korter mee doen dan als je 20-80% aanhoudt. Je moet hem wel om de paar maanden een dagje aan de lader laten hangen zodat alle cellen weer in par staan met de rest. Dit is echt belangrijk.DeSluis schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:58:
Zojuist een tweede accu binnengekregen, Bosch 500w, omdat ik -veel- meer en vooral grotere afstanden op mijn e-- bike(s) fiets dan ik aanvankelijk dacht.
De productiedatum op de doos is 20-1-2020, dat is meer dan een jaar op de plank gelegen, zonder tussentijds opladen.
Kan dat kwaad ? Ik bedoel, zelf hou ik mijn accu altijd binnen de 40 - 60 %.
Of is dat een redelijke datum ?
Dat verklaart hetHet Global Cycling Network zette enige tijd geleden een filmpje op you tube waarin men met twee gelijkwaardige fietsen, een met velgremmen en een met schijfremmen, en berijders met een vergelijkbaar gewicht, onder verschillende omstandigheden remtesten uitvoerde.
1.Droog weer/Goede weg/40 km/h
2.Droog weer/Gravelweg/40 km/h
3.Nat weer/Slecht wegdek/40 km/h
4.Zeer nat weer/Slecht wegdek/40 km/h
De uitkomst was dat er bij test 1 geen verschil in remafstand was waar te nemen. Bij de 2e test was het verschil in remafstand 2 meter (een fietslengte) in het voordeel van de schijfremmen. Dat verschil werd nog groter bij test 3, namelijk 3 meter, terwijl het verschil bij test 4 opliep tot 7 meter.
De conclusie is dus dat schijfremmen bij nat weer aanmerkelijk beter werken dan velgremmen, wat bij een afdaling op een nat wegdek natuurlijk mooi is meegenomen.
[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 19:31 ]
Natte velgremmen presteren vooral slecht in de eerste paar omwentelingen. De velg moet droog worden.laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:03:
@jimh307 goed punt van de regen, ik heb er nog op door zitten zoeken:
[...]
Dat verklaart hetik heb alleen nog met droog weer op goed wegdek gefietst en dan maakt het schijnbaar geen/nauwelijks verschil op remafstand. Ik wist wel dat schijven beter waren maar merkte het in de praktijk niet echt. nu is het iig wat duidelijker voor mij hoe groot dit verschil is. Aangezien ik een mooiweer fietser ben zit ik wel safe (sowieso al want ik heb schijfremmen
)
Ik ben zeker af en toe bot. In dit geval kwamen er echter een aantal posts waarbij er zelfs iemand beweerde dat fora vol staan van mensen die fadende schijfremmen hebben.jimh307 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:58:
[...]
@roffeltjes Ik snap dat je veel weet van fietsen en daar twijfel ik niet aan, maar je komt soms wat bot over en al remmen mensen graag op hun voetzool, laat ze in hun waardeInformatie moet correct zijn en we zijn erg blij met jouw kunde, maar dit is een forum en daarop posten mensen hun eigen visie op een bepaald onderwerp; hier e-bikes. Wil je echte waarheid dan moet je je wenden tot echte literatuur. Met titels van 'ik zal fel zijn' jaag je mensen in je harnas en dan wordt coöpereren al een stuk lastiger, iets wat hier niet de bedoeling is.
Het probleem is (los van de poster die beweert dat mensen en masse fadende schijfremmen hebben)dat we net vorige week het hebben gehad over de nadelen van de Magura remmen, hoe snel blokken slijten etc. etc.laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:57:
Zo begin je, later nuanceer je wel gelukkig dat het vooral voor jou een belangrijke reden is.
Je blijft hierboven ook maar verdedigen waarom schijfremmen zoveel beter zijn dan velgenremmen maar ik weet eigenlijk niet zo goed waarom. Mij hoef je niet te overtuigen, daar ben ik het allang mee eens
1. Tommie, heb je de discussie de laatste twintig paginas gelezen waar niet ik maar ook anderen vertelden over hoeveel remblokken ze erdoor jasten? Met Magura zit je zo rond de 2000km voor en achter. En ja dat halen mensen hier wel.Tommie12 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:30:
[...]
1. 90% van de fietsers slijt niet door een stel remblokken op een jaar tijd, en blokjes vervangen is 10 min werk. Heel veel fietsen geraken niet aan 15000 km voor ze vervangen worden.... Dit argument is maar beperkt bruikbaar.
2. Heel veel gebruikers rijden amper als het regent
3. Speelt alleen een echte rol bij regen of bij offroad fietsen.
BelgieIk weet dat een schijf beter is dan een velgrem, maar voor minstens de helft van de fietsers maakt het gewoon niks uit. Ik zit hier te werken met zicht op de straat. Even geturfd, en voorlopig zit ik aan minder dan 10% schijfremmen die ik voorbij zie komen. Ja, daar zitten ook kinderfietsen tussen.
Ik zie nooit een ebiker met 15kmh. En we hebben het hier over een moeder die kinderen gaat vervoeren op een ebike, vermoedelijk niet 100% op een rustig polderfietspad.Zelf kies ik ook voor schijven, maar voor mijn vrouw zou het alvast niks uit maken. Ze rijdt amper 15 km/h in mooi weer en ca 1500 km per jaar. Het duurt 20 jaar eer ze door een velg zou remmen.
Correct, en bij een noodstop is er zeker op een wat meer rechtop fiets nogal een klap op je armen.Tommie12 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 08:37:
[...]
Natte velgremmen presteren vooral slecht in de eerste paar omwentelingen. De velg moet droog worden.
Bij een afdaling is dat minder kritisch, omdat je gedurende langere tijd remt.
Het is vooral belangrijk bij een noodstop. Nu spelen op nat wegdek niet alleen de remmen een rol, de grip op het wegdek is ook minder, dus je kan sowieso minder hard vertragen zonder te slippen.
[ Voor 15% gewijzigd door roffeltjes op 01-04-2021 10:04 ]
Iets wat ik zelf vaak vergeet: Een proefrit is in dit geval NIET representatief. Een nieuwe schijfrem moet worden ingeremdlaurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 19:03:Ik wist wel dat schijven beter waren maar merkte het in de praktijk niet echt.
Zie ook Cube:Heb je een nieuwe fiets met schijfremmen, of heb je net je remblokjes vervangen? In dat geval moet je de schijfremmen inremmen. Door de schijf heet te maken, verdeel je de hars van de remblokken over de schijven. Daarmee verhoog je de wrijving tussen de twee componenten en zal je schijfrem krachtiger remmen, zonder te piepen. Elk merk schijfrem heeft een andere procedure voor het inremmen. Het komt er altijd op neer dat je de schijfrem verhit, door op te trekken naar een gematigde snelheid (20 km/h) en vervolgens constant te remmen. Zonder tot stilstand te komen herhaal je dit twintig keer. Versnel vervolgens naar een hogere snelheid (30 km/h) om dan nog tien keer tot wandelsnelheid af te remmen
[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 01-04-2021 10:20 ]
Sorry hoor maar als jij met 25kmpu op je ebike door de stad gaat (droog of regen) met kinderen achterop dan ben jij niet verantwoord bezig. Sowieso is 25kmpu op een ebike door de stad al gevaarlijk (andere mensen verwachten dat niet!) maar met een kind achterop...roffeltjes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:35:
Maar iemand wil kinderen gaan vervoeren. Dan ga je gewoon 25kmpu door de stad. Dan denk ik dat het wel een keer kan regenen. Dan weet ik dat iedereen wel een keer vol in de ankers moet omdat je niet oplet of iemand anders niet oplet. En dan denk weet ik dat je met kinderen op je fiets gewoon die schijfremmen wil hebben.
Indien je in dit geval ook 25kpmu door de stad ging. Misschien idee om je rijstijl aan te passen? Voordat de ebikers als de nieuwe wielrenners gezien wordenroffeltjes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:35:
[...]
Ik heb ook een keer in de regen een voetganger geschept die het fietspad opstapte. Geen ziekenhuis, alleen wat verzekeringsgedoe.. Ik denk dat iedereen het met me eens is als ik zeg: "Liever niet".
[ Voor 53% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 11:10 ]
Ik zie nooit iemand die met 15kmpu op een ebike rijdt, ook niet in de stadlaurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:54:
Sorry hoor maar als jij met 25kmpu op je ebike door de stad gaat (droog of regen) met kinderen achterop dan ben jij niet verantwoord bezig. Sowieso is 25kmpu op een ebike door de stad al gevaarlijk (andere mensen verwachten dat niet!) maar met een kind achterop...
Nee als ik met mijn kind op de ebike zit dan cap ik mijzelf echt op 15kmpu. Blazen doe ik zonder kind buiten de stad
Ik ben zelf erg voorzichtig, iets teveel wielercollegas tussen 6 houtjes zien worden weggedragen, maar ik rij ook gewoon met de stroom mee in de stad en als ik uit de meute kan komen doe ik dat.Indien je in dit geval ook 25kpmu door de stad ging. Misschien idee om je rijstijl aan te passen? Voordat de ebikers als de nieuwe wielrenners gezien worden
[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 01-04-2021 11:49 ]
We hebben wel een gevoelige snaar geraakt denk ik...roffeltjes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 11:43:
[...]
Ik zie nooit iemand die met 15kmpu op een ebike rijdt, ook niet in de stad![]()
Je ziet dagelijks Bakfietsen met kinderen door het verkeer beuken, vandaag weer een opgevoerde VM met twee kinderen erop die haaientanden negeert. Ja die mensen zijn idioot, maar dat is helaas wel een algemeen verschijnsel... mensen onderschatten de snelheid van de ebike en overschatten het vermogen om op tijd stil te staan.
Vandaar dat ik mijn advies hierop baseer. Ik denk dat 99.99% hier zal beamen dat ze doorgaans rond de 24-25kmpu zitten (al is het maar dat je ebike de neiging heeft daarheen door te trekken)
[...]
Ik ben zelf erg voorzichtig, iets teveel wielercollegas tussen 6 houtjes zien worden weggedragen, maar ik rij ook gewoon met de stroom mee in de stad en als ik uit de meute kan komen doe ik dat.
Ik ga niet door rood, anticipeer en kies mijn route op verkeersluw.
Als aanvulling hierop: Vooral voor slechtweer rijders en veel-km-rijders is een (hydraulische) schijfrem echt vele malen beter dan (hydraulische) velgremmen. De remkracht bij regen blijft beter, veel minder vatbaar voor vuil en daardoor veel minder slijtagegevoelig.roffeltjes schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:14:
[...]
Dat beweer ik toch nergens? Als dat de bottom line is dan kunnen we allemaal tevreden zijn met canti-levers, daar ging men ook mee op vakantie de Alpen door![]()
Er zijn objectieve redenen waarom je een schijfrem wil:
1. Slijtage
2. Voorspelbare en meer remkracht in de regen.
3. Minder vatbaar voor vuil.
Dit zijn redenen die voor elke gebruiker tellen. Dat de mate van gebruik de impact groter maakt, tuurlijk, maar er is geen voordeel om voor een slechtere rem te gaan, ook al is die slechtere rem niet gevaarlijk.
[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 01-04-2021 15:04 ]
Blijf aub on topic (schijf vs velgrem)Sir_Bongiovi schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:39:
Ik ben momenteel aan het rondkijken om een elektrische fiets aan te kopen, qua looks zie ik de Cowboy wel zitten maar ik lees dat er toch nog veel kinderziektes in de fiets zitten en ook een vrij beperkte afstand die je ermee kan afleggen + nog wat aanpassingen doen om hem comfortabeler te maken.... .
Nu kwam ik het merk Coboc tegen, ze hebben ook mooie sportieve modellen maar wel iets duurder (al snel 3000euro); ik kan er vrij weinig over terugvinden qua reviews. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met dit merk?
Zo werkt dat niet.Niet_Jan_Jaap schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:51:
[...]
Blijf aub on topic (schijf vs velgrem)
LOL. Inderdaad, velgremmen zuigen!Niet_Jan_Jaap schreef op donderdag 1 april 2021 @ 21:51:
[...]
Blijf aub on topic (schijf vs velgrem)
Velgremmen zuigen als je hier niet goed mee kan omgaan. In droog weer functioneren ze prima, maar het is verre van ideaal. Je hoeft ze niet te nemenjodeltje schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:03:
[...]
LOL. Inderdaad, velgremmen zuigen!
Anyway, wat is het heerlijk om weer wat rondjes te fietsen na het thuiswerken, genieten!
Ja die autogordels... mensen kunnen ook gewoon rustiger rijden en geen ongelukken makenTommie12 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:16:
[...]
We hebben wel een gevoelige snaar geraakt denk ik...
Als fietsen met 25km/h een veiligheidsprobleem is in de stad, ligt het dan aan de remmen, of aan fout gedrag?
En die wielrenners die nu onder het gras liggen, hoe veel zouden er wel nog leven als ze schijfremmen hadden gehad... Een correcte helm en verantwoord rijgedrag zou er meer gered hebben denk ik dan...
Sorry ik dacht dat de ‘on topic’ meneer een grapje maakte en ik ging daarin mee.jimh307 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:05:
[...]
Velgremmen zuigen als je hier niet goed mee kan omgaan. In droog weer functioneren ze prima, maar het is verre van ideaal. Je hoeft ze niet te nemenHier al 20.000 km schadevrij met velgrem
O, maar dat doe je ook primajodeltje schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:08:
[...]
Sorry ik dacht dat de ‘on topic’ meneer een grapje maakte en ik ging daarin mee.
Ik wou enkel de het topic in vrolijke richting draaien..
Was het ook, maar je merkt hier wel duidelijk dat de schijfremmers totaal geen gevoel voor humor hebben.jodeltje schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:08:
[...]
Sorry ik dacht dat de ‘on topic’ meneer een grapje maakte en ik ging daarin mee.
Eerlijk gezegd heb/had ik nog nimmer van dit merk gehoord. Voor mij lijkt het één van de vele modellen waar looks voor techniek gaan. Het is Duitse makelij. Anwb was niet helemaal te spreken over prijs vs uitvoering van Coboc. Dit betreft echter slechts één model.
[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 23:05 ]
Je gaat er wel nogal stellig in.roffeltjes schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:05:
[...]
Ja die autogordels... mensen kunnen ook gewoon rustiger rijden en geen ongelukken maken![]()
Ik ben niet boos mensen, maar ik ben me wel aan het afvragen waarom het beste advies hier wordt gedraaid alsof het hier is dat IK hier raar doe.
[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 02-04-2021 09:22 ]
Iets tweedehands..... en zelfs dan zal je stevige concessies moeten doen.Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
ik wil voor het eerst een electrische fiets kopen, maar ik heb letterlijk geen idee wat ik het beste kan krijgen voor mijn budget. ik heb gegoogled. maar zie het bos niet meer door al de specificaties. mijn budget is €800. voor welke zou ik het beste kunnen gaan?
af en toe een rondje doen. ik wil echt niet meer dan €800 uitgeven eigenlijk. ik kom bij deze uit, is dit slim om te doen?:Tommie12 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:37:
[...]
Iets tweedehands..... en zelfs dan zal je stevige concessies moeten doen.
Voor 800€ vind je niks nieuws dat het geld waard is.
Wat wil je met de fiets doen?
Rondje op zondag van 10-20 of 60 km?
Naar het werk fietsen... 10 of 20 of 30 km per dag?
Boodschappen doen 3 km rond je huis?
Pas als je dat weet kan je een beetje een keuze maken, maar ik zou beginnen sparen... (of trainen).
[ Voor 3% gewijzigd door Farabi op 02-04-2021 09:39 ]
No hard feelings van deze kant.roffeltjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:20:
Als jij vind dat ik "nogal stellig" ben dan wijs ik je erop dat wat de vrager wil niet overeen stemt met het oude omatje in de polder scenariootje wat je hier neerzet.
Tommie, ik ben wel even klaar met hoe je hier probeert mij weg te zetten. Ik hoop dat je hierover nadenkt en hiermee stopt.
Zoals aangegeven; kijk tweedehands. Als het nieuw moet zijn dan deze Decathlon fiets, dan heb je in ieder geval een betrouwbare leverancier voor service.Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:39:
[...]
af en toe een rondje doen. ik wil echt niet meer dan €800 uitgeven eigenlijk. ik kom bij deze uit, is dit slim om te doen?:
https://www.decathlon.nl/...560548?mc=8560548&c=ZWART
Lidl... geen enkele service, dus die fiets valt voor mij helemaal af. Bij een probleem zal het moeilijk zijn onderdelen te vinden of iemand die het voor jou wil oplossen.Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:39:
[...]
af en toe een rondje doen. ik wil echt niet meer dan €800 uitgeven eigenlijk. ik kom bij deze uit, is dit slim om te doen?:
https://www.decathlon.nl/...560548?mc=8560548&c=ZWART
https://www.lidl-shop.nl/p/colorado-e-bike-28/p100323822
https://www.internet-bike...cm-dames-3v-v-brakes-wit/
hmm oke, heeft het een soort voordeel dat de acuu in de frame zit of los aan de achterkant?roffeltjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:56:
[...]
Zoals aangegeven; kijk tweedehands. Als het nieuw moet zijn dan deze Decathlon fiets, dan heb je in ieder geval een betrouwbare leverancier voor service.
In het frame is mooier, en je zwaartepunt is mogelijk iets lager.Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:58:
[...]
hmm oke, heeft het een soort voordeel dat de acuu in de frame zit of los aan de achterkant?
[ Voor 28% gewijzigd door Tommie12 op 02-04-2021 10:01 ]
Dat vind ik dus het ironische. Jij pleit voor schijfremmen en wij zeggen; het is beter maar afhankelijk van het gebruik ga je het merken.roffeltjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:32:
Kijk, mijn Razer heeft zoveel goede kanten dat ik die magura remmen voor lief neem, ze zijn absoluut prima in staat om mijn fiets te stoppen. Maar je kan mijn post geschiedenis terug gaan en je zal continue zien dat ik schijfremmen adviseer. Ze zijn op alle vlakken de superieure oplossing.
Er kan veel op een fiets, maar als de nokjes er niet staan voor schijfremmen, dan is dat een heel moeilijke (en dure ingreep).laurens0619 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:17:
@roffeltjes we blijven in herhaling vallen: een schijfrem is beter maar soms moet je concessies doen.
Kun je je remmen niet vervangen op de fiets?
Met een zwaar hart ga ik er maar op in.laurens0619 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:17:
@roffeltjes we blijven in herhaling vallen: een schijfrem is beter maar soms moet je concessies doen.
Maar dat snap jij prima want je zegt zelf al dat je als de rest ok is het een prima concessie is:
Jaja, het omatje in de polder met 15kmp, laten we vooral negeren dat iemand in een heuvelachtige stad kinderen wil vervoeren.Dat vind ik dus het ironische. Jij pleit voor schijfremmen en wij zeggen; het is beter maar afhankelijk van het gebruik ga je het merken.
Ik zeg het je eerlijk, als jullie je best willen doen mij weg te krijgen dan gaat het de goede kant op.Als ik jouw Posts teruglees dan zou ik juist voor jou adviseren dat jij 100% schijfremmen moet hebben en veel minder voor het “mama fiets scenario”.
Nee, schijfremmen hebben specifieke aansluitpunten die compleet anders zijn van vorm en locatie op het frame. Waarom probeer je mij hier pootje te haken als je niet snapt dat deze keuze onherroepelijk is?Kun je je remmen niet vervangen op de fiets?
Niks is persoonlijk bedoeld, laat het net iets minder aan je hart komen.roffeltjes schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:43:
[...]
Met een zwaar hart ga ik er maar op in.
Ik zeg het je eerlijk, als jullie je best willen doen mij weg te krijgen dan gaat het de goede kant op.
Mijn irritatie grens wordt nu wel bereikt.
[ Voor 112% gewijzigd door laurens0619 op 02-04-2021 13:45 ]
[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 02-04-2021 12:35 ]
Het is nooit verkeerd om de velgen eens te poetsen, maar ik zou er ineens ook andere blokejs op zetten en zorgen dat die perfect gealigneerd zijn.laurens0619 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:17:
Nu ontopic (ik durf het bijna niet te vragen):
De cortina ecommon family van mn vriendin dr fiets (velgenremmen) piept enorm bij de voorrem, achter niet.
Enig idee wat ik daartegen kan doen? Gewoon ontvetter op de velg oid?
De fiets is nog geen 4 maanden oud, heb het idee dat die al vanaf het begin piept. Zal hem eerst eens schoonmaken, thnxTommie12 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:48:
[...]
Het is nooit verkeerd om de velgen eens te poetsen, maar ik zou er ineens ook andere blokejs op zetten en zorgen dat die perfect gealigneerd zijn.
En ja... de keuze van de juiste remblok is not zo'n dingetje.
Ga dan gewoon terug naar de fietsenmaker. Je hebt nog garantie!laurens0619 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:49:
[...]
De fiets is nog geen 4 maanden oud, heb het idee dat die al vanaf het begin piept. Zal hem eerst eens schoonmaken, thnx
[ Voor 96% gewijzigd door maartend op 02-04-2021 12:59 ]
Dacht dat het er een beetje bijhoorde/moest inremmenTommie12 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:51:
[...]
Ga dan gewoon terug naar de fietsenmaker. Je hebt nog garantie!
Ik zag van de week een bord in de ah dat hun fiets was afgeprijsd van 1299 naar 899Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:58:
[...]
hmm oke, heeft het een soort voordeel dat de acuu in de frame zit of los aan de achterkant?
Look no more..cowboy 1 voor 990 euro ipv normale 2000..wel even 13 weken erop wachten maar dan heb je een hele mooie stoere fiets die je nergens voor zo'n bedrag kan vinden.Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
ik wil voor het eerst een electrische fiets kopen, maar ik heb letterlijk geen idee wat ik het beste kan krijgen voor mijn budget. ik heb gegoogled. maar zie het bos niet meer door al de specificaties. mijn budget is €800. voor welke zou ik het beste kunnen gaan?
Edit:LIMITED STOCK
2018 model
Upgraded battery with up to 70 km range
Het staat nl heel duidelijk op de site.."Refurbished"... waarom zou je het hier dan "anders gaan noemen"???Op de site staat dat dit oude voorraad is, maar uit correspondentie lijkt het dat ze nog steeds nieuw worden gebouwd.
???? En op jullie Cowboy site schrijven jullie bovenaan refurbished, dan lijkt me handig voor de duidelijkheid om het in deze zin ook te noemen "brand new but refurbished " wrs vanwege de accu? Het gaat wel duidelijk om de laatste batch uit 2018 (?? 2018 model/gemaakt alleen of ook nu nog geproduceerd??) , waaruit het aannemelijk lijkt dat er van dit type geen nieuwe meer gebouwd worden. Waarom zou je die vervolgens voor 990 euro verkopen....? Klinkt imho niet erg logisch. Of staan ze erg onder druk?Final batch of 1st generation bikes, brand new.
[ Voor 110% gewijzigd door route99 op 03-04-2021 09:21 ]
Via de chat gaven ze aan dat deze fietsen gewoon nog nieuw gemaakt worden. Vermoed gewoon dat de onderdelen vrij goedkoop te krijgen zijn oid..route99 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:39:
Is het deze: Cowboy1?
Is geen nieuwe, furbished dus.
En nieuw € 1.790 geen € 2000.....
En nu hopen dat de batterij OK genoeg is met de "upgrade" (nieuwe cellen??)
https://cowboy.com/collections/circular
[...]
Edit:
Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.
Er loopt een recent apart topic over de Cowbay ebikes, ook over de refurbished, waar in de topic start geschreven wordt dat het niet zo zou zijn?
[...]
Het staat nl heel duidelijk op de site.."Refurbished"... waarom zou je het hier dan "anders gaan noemen"???
De Cowboy site is er zelf ook verwarrend over mbt de Cowbay1:
[...]
???? En op jullie Cowboy site schrijven jullie bovenaan refurbished, dan lijkt me handig voor de duidelijkheid om het in deze zin ook te noemen "brand new but refurbished " wrs vanwege de accu? Het gaat wel duidelijk om de laatste batch uit 2018 (?? 2018 model/gemaakt alleen of ook nu nog geproduceerd??) , waaruit het aannemelijk lijkt dat er van dit type geen nieuwe meer gebouwd worden. Waarom zou je die vervolgens voor 990 euro verkopen....? Klinkt imho niet erg logisch. Of staan ze erg onder druk?
Mss vind je in het topic daar zelf meer over?
[Afbeelding]
Er wordt nogal wisselend over de Cowboy gedacht, is in principe voor alle fietsen zo, dus zelf uitzoeken of het past....
Lees hier nog aanvullende info, ook over de verzekering, niet bij hen?
https://techpulse.be/nieu...sche-fietsen-nieuw-leven/
Met de booming ebikes verkoop van het jaar en dat het dan dus eigenlijk nog deels nieuwe overjaarse fietsen zouden zijn, vind ik wel vreemd... dat ze er nu nog steeds zijn...
Ik heb voor mijn ega in feb-2020 een 1 jaar overjaarse Sparta MB8 gekocht (scheelde bijna 700 euro), maar sinds Corona waren de overjaarse zo weg...immers toen vaak die interessante prijs. En deze zijn dan niet weg...? Merkwaardig in mijn eerste indruk/beleving?
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Jezus..wat is je punt eigenlijk tussen al die wollige tekst? Die cowboy 1 is gewoon gloednieuw en wordt ook gewoon gloednieuw geleverd, heb hem zelf ook. Staat ook gewoon bij de beschrijving, lijkt me niet zo moeilijk allemaal.route99 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:39:
Is het deze: Cowboy1?
Is geen nieuwe, furbished dus.
En nieuw € 1.790 geen € 2000.....
En nu hopen dat de batterij OK genoeg is met de "upgrade" (nieuwe cellen??)
https://cowboy.com/collections/circular
[...]
Edit:
Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.
Er loopt een recent apart topic over de Cowbay ebikes, ook over de refurbished, waar in de topic start geschreven wordt dat het niet zo zou zijn?
[...]
Het staat nl heel duidelijk op de site.."Refurbished"... waarom zou je het hier dan "anders gaan noemen"???
De Cowboy site is er zelf ook verwarrend over mbt de Cowbay1:
[...]
???? En op jullie Cowboy site schrijven jullie bovenaan refurbished, dan lijkt me handig voor de duidelijkheid om het in deze zin ook te noemen "brand new but refurbished " wrs vanwege de accu? Het gaat wel duidelijk om de laatste batch uit 2018 (?? 2018 model/gemaakt alleen of ook nu nog geproduceerd??) , waaruit het aannemelijk lijkt dat er van dit type geen nieuwe meer gebouwd worden. Waarom zou je die vervolgens voor 990 euro verkopen....? Klinkt imho niet erg logisch. Of staan ze erg onder druk?
Mss vind je in het topic daar zelf meer over?
[Afbeelding]
Er wordt nogal wisselend over de Cowboy gedacht, is in principe voor alle fietsen zo, dus zelf uitzoeken of het past....
Lees hier nog aanvullende info, ook over de verzekering, niet bij hen?
https://techpulse.be/nieu...sche-fietsen-nieuw-leven/
Met de booming ebikes verkoop van het jaar en dat het dan dus eigenlijk nog deels nieuwe overjaarse fietsen zouden zijn, vind ik wel vreemd... dat ze er nu nog steeds zijn...
Ik heb voor mijn ega in feb-2020 een 1 jaar overjaarse Sparta MB8 gekocht (scheelde bijna 700 euro), maar sinds Corona waren de overjaarse zo weg...immers toen vaak die interessante prijs. En deze zijn dan niet weg...? Merkwaardig in mijn eerste indruk/beleving?
Zoek naar een gebruikte Sparta / Batavus / Koga met ION motor als je iets moois wilt. Geen e-motion want daarvan was veel troep.Farabi schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:28:
[ Voor 90% gewijzigd door jodeltje op 03-04-2021 19:51 ]
Mijn banden zouden ook anti lek moeten zijn maar er zat toch echt een (superklein) gaatje in. Misschien omdat de band al iets te zacht was? Geen idee. Ik ben allang blij dat ik niet ver heb hoeven lopen en m’n velg nog recht is.Foxhill schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:04:
Je kunt Schwalbe Marathon E-Plus banden (laten) opzetten nadat de originele banden op zijn. Zijn onplatbaar (mits goed gemonteerd en niet versleten). Monteren wij in de fietsenwinkel allang standaard.
[ Voor 12% gewijzigd door jodeltje op 03-04-2021 20:15 ]
[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2021 21:00 ]
[ Voor 9% gewijzigd door gysman11 op 03-04-2021 21:00 ]
Leuk wordt het nooit, maar een goede pomp en park-tool plakkers maken het wel een stuk makkelijker.gysman11 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:00:
Zit hier in de allrisk verzekering van de ebike van vrouwlief (thuisbrengservice). Maar lek is gewoon echt wel vervelend.
Dat is een goede tip voor onderweg. Ik zag mezelf al met m’n lip over m’n hele band scannen. Gaatje was zo klein dat ik thuis een emmer water heb gepakt.laurens0619 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:15:
Vroegah moest ik 10km naar school en had ik ook plaksetje, kwam ik alleen kwartje te laat op school.
Was met die banden van toen helaas best wel eens nodig. Dit stuk gereedschap heeft mij toen vaak geholpen
https://www.internet-bike...30ymh5v9yyBoC-0IQAvD_BwE#
Ik gebruik ook mijn bovenlip (no joke), maar dat simpson dingetje met polystreen balletjes schijnt goed te werken. Ik moet er ook nog ergens eentje in een lade liggen (vaak meegenomen, nooit nodig gehad, zal je altijd zien)jodeltje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:17:
[...]
Dat is een goede tip voor onderweg. Ik zag mezelf al met m’n lip over m’n hele band scannen. Gaatje was zo klein dat ik thuis een emmer water heb gepakt.
[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 03-04-2021 21:28 ]
[ Voor 54% gewijzigd door Tommie12 op 03-04-2021 22:44 ]
We hebben duizenden fietsen lopen met die banden en ze gaan niet lek. Mits goed gemonteerd en niet versleten.roffeltjes schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:44:
Er is geen band "onplatbaar", maar moderne banden zijn inderdaad erg goed.
Anti lek is een laag die elke band heeft. Onplatbaar is een merknaam van Schwalbe die een laag aangeeft waar je geen gaatje in krijgt.jodeltje schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 20:10:
[...]
Mijn banden zouden ook anti lek moeten zijn maar er zat toch echt een (superklein) gaatje in. Misschien omdat de band al iets te zacht was? Geen idee. Ik ben allang blij dat ik niet ver heb hoeven lopen en m’n velg nog recht is.
Edit: “nagenoeg onplatbaar” klinkt wel heel fijn
Een zadel is persoonlijk omdat iedereen de zitbotjes anders heeft. Je bent daarom het beste af bij een vriendelijke fietsenwinkel waar je het zadel mag ruilen na een dag gebruik. Er bestaan metingen voor een zadel, maar naar mijn ervaring werkt het net zo goed (lees % mensen dat niet terug komt) om met een comfortabel zadel te beginnen om te proberen. Twee zadels waar veel mensen goed op zitten zijn bijvoorbeeld Selle Royal Lookin Relaxed en Velo Plush Comfort.emil_406 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:46:
Meer mensen hier in de groep met een Sparta F8E ? Ik heb deze fiets nu ruim een jaar en ik heb problemen met het zadel. Elke keer na een km of 20 wordt het zadel zeer oncomfortabel. Welk zadel zou een goede vervanger zijn?
Dat je er bijna niet lek mee rijdt begrijp ik directFoxhill schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:00:
[...]
We hebben duizenden fietsen lopen met die banden en ze gaan niet lek. Mits goed gemonteerd en niet versleten.
Alleen als je specs op internet gaat lezen merk je dat de band een paar gram meer weegt.
Eigenlijk zijn de meeste zadels (veel) te zacht. Omdat je daardoor wegzakt met je zitbotjes kan je perineum bekneld raken (ja, ook met een zadel met een sleuf). Het is geen toeval dat verreweg de meeste veel-fietsers een hard zadel kiezen (snavel of plat model is persoonlijk).emil_406 schreef op zondag 4 april 2021 @ 12:46:
Meer mensen hier in de groep met een Sparta F8E ? Ik heb deze fiets nu ruim een jaar en ik heb problemen met het zadel. Elke keer na een km of 20 wordt het zadel zeer oncomfortabel. Welk zadel zou een goede vervanger zijn?
[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 04-04-2021 15:58 ]
Sterker nog, ik ben twee maal aangereden op mijn fiets met velgremmen. Daar hadden andere remmen ook niets bij uitgemaakt. stilstaand en aan de goede kant van de weg.... Kon niet op tijd wegkomen, gevolg van zoveel mogelijk in eco rijden. das blijkbaar pas stom.jimh307 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:05:
[...]
Velgremmen zuigen als je hier niet goed mee kan omgaan. In droog weer functioneren ze prima, maar het is verre van ideaal. Je hoeft ze niet te nemenHier al 20.000 km schadevrij met velgrem
Ik krijg de buitenband (Swalbe maraton +) er -bijna- niet af, heb het idee dat de moderne banden een stuk strakker op de velg zitten. Fietsenmaker adviseert om bij het ventiel te beginnen. Ook dat lukt me bijna niet, of de band, of ik word oud. Gelukkig heb ik het de afgelopen 5 jaar maar twee maal gehad. Maar wel balen.roffeltjes schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 21:19:
[...]
Ik gebruik ook mijn bovenlip (no joke), maar dat simpson dingetje met polystreen balletjes schijnt goed te werken. Ik moet er ook nog ergens eentje in een lade liggen (vaak meegenomen, nooit nodig gehad, zal je altijd zien)
Overigens waarom ik die Park Tool plakkers aanraad is niet alleen gemak (vooral als het koud is...), maar omdat ik vaak mensen heb mogen zien klooien met uitgedroogde plakkers en geklieder met vulcaniseer spul. Thuis gebruik ik gewoon normale plakker, maar dan heb ik voldoende licht en kan ik de tijd nemen.
Dat is toch niet stom? Dat is puur pech en misschien kon je op middenstand ook niet op tijd wegkomen. Gelukkig ben je hier nog in levende wijze en als je nu op een gewone fiets had gereden<>kan je ook niet op tijd wegkomen?? Ik vind er niks stoms aan.DeSluis schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:15:
[...]
Sterker nog, ik ben twee maal aangereden op mijn fiets met velgremmen. Daar hadden andere remmen ook niets bij uitgemaakt. stilstaand en aan de goede kant van de weg.... Kon niet op tijd wegkomen, gevolg van zoveel mogelijk in eco rijden. das blijkbaar pas stom.
Mooi stukje huisvlijt mancoinman63 schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:22:
Gisteren aan het knutselen geweest om een laadstation te maken voor onze nieuwe fietsen: twee maal Brinckers Granville Sport M380 (herenmodel en damesmodel).
Ik heb voor elke lader een countdown timer (instelbaar tot 6 uur) geplaatst, zodat de fiets niet doorlopend aan de lading hangt. Nog even overwogen om een slimme wandcontactdoos te gebruiken, maar dit leek me eenvoudiger en ook makkelijker uit te leggen aan mijn vrouw.
[Afbeelding]
Plastic in deze doet het werk net zo goed. Ik heb ook altijd een bandenplaksetje in mijn fietstas zitten met een zaklampje en een pompje. Al 2 keer nodig gehad onderweg (over 3 jaar) en dan is dit een redder in nood. Ook heb ik altijd een flesje water bij en een paar zoute dropjes. Waarom? Ik denk dat ik dit van mijn moeder heb want zij heeft ook altijd van alles op voorraad. Het geeft je zekerheid.DeSluis schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:36:
[...]
Ik krijg de buitenband (Swalbe maraton +) er -bijna- niet af, heb het idee dat de moderne banden een stuk strakker op de velg zitten. Fietsenmaker adviseert om bij het ventiel te beginnen. Ook dat lukt me bijna niet, of de band, of ik word oud. Gelukkig heb ik het de afgelopen 5 jaar maar twee maal gehad. Maar wel balen.
Waarom plastic bandenlichters ?
Een van de redenen is dat tegenwoordig de fabricage marges veel meer gestandaardiseerd zijn, daar waar het vroeger tussen merken aanmerkelijk kon verschillen (sommige combinaties waren vroeger, jaren 70/80, zelfs een tikkie gevaarlijk, dan was de band te ruim voor de velg). Een klapband is vaak (meestal?) het gevolg van de band die onder de raad raakt (dat kan sneller met echte latex biba's). En ja ik heb toch een paar klapbanden meegemaakt in de wedstrijd (bij anderen, niet bij mij), dat is bloedlink. Dus de huidige situatie is beter.DeSluis schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:36:
[...]
Ik krijg de buitenband (Swalbe maraton +) er -bijna- niet af, heb het idee dat de moderne banden een stuk strakker op de velg zitten. Fietsenmaker adviseert om bij het ventiel te beginnen. Ook dat lukt me bijna niet, of de band, of ik word oud. Gelukkig heb ik het de afgelopen 5 jaar maar twee maal gehad. Maar wel balen.
[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 04-04-2021 19:01 ]
Zal waarschijnlijk wel passen. Hangt van je velg maat af. Die staat waarschijnlijk wel op de velg. Deze tabel legt het mooi uit.vanputten80 schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:43:
Heeft iemand ervaring met een Batavus Razer en banden met maat 47-622?
Mijn voorband heeft maat 42-622 (Marathon Schwalbe), die lijkt niet meer leverbaar. Nu heb ik 2 andere op het oog maar met een maatje groter.
Past de maat onder de Razer?
Eerst de banden helemaal drukloos maken.DeSluis schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:36:
[...]
Hahaha, ik had tijdje terug zelfde probleem. Heb toen maar mijn platte schroevendraaier gepakt.DeSluis schreef op zondag 4 april 2021 @ 17:36:
[...]
Nee dat gaat helaas NIET passen. 42 mm is al vrij krap, vooral achter. Er zit onder het spatbord een plaat met bout waardoor het erg nauw wordt.vanputten80 schreef op zondag 4 april 2021 @ 19:43:
Heeft iemand ervaring met een Batavus Razer en banden met maat 47-622?
Mijn voorband heeft maat 42-622 (Marathon Schwalbe), die lijkt niet meer leverbaar. Nu heb ik 2 andere op het oog maar met een maatje groter.
Past de maat onder de Razer?
[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 05-04-2021 08:16 ]
[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 05-04-2021 21:16 ]
Die tool is vooral om de band terug op de velg te krijgen. Mij lukt dat meestal ook wel met de bloten handen, zeker met een vouwband.madmaxf1 schreef op zondag 4 april 2021 @ 23:03:
Misschien handig voor als.jw moeite hebt om de band van de velg af te krijgen.
https://www.mantel.com/bb...99icWXbZIz4hoCwhQQAvD_BwE
Ik heb er zelf geen last van met mijn 365, die gaan erg soepel, maar op het werk deze toch regelmatig nodig.
[ Voor 36% gewijzigd door madmaxf1 op 06-04-2021 10:26 ]
Plaatje is niet helemaal correct.... door de druk gaat je binnenband wel uitzetten tot aan het velglint.roffeltjes schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:56:
[...]
Een van de redenen is dat tegenwoordig de fabricage marges veel meer gestandaardiseerd zijn, daar waar het vroeger tussen merken aanmerkelijk kon verschillen (sommige combinaties waren vroeger, jaren 70/80, zelfs een tikkie gevaarlijk, dan was de band te ruim voor de velg). Een klapband is vaak (meestal?) het gevolg van de band die onder de raad raakt (dat kan sneller met echte latex biba's). En ja ik heb toch een paar klapbanden meegemaakt in de wedstrijd (bij anderen, niet bij mij), dat is bloedlink. Dus de huidige situatie is beter.
Het is trouwens helemaal een gedoe met tubeless-ready velgen en banden![]()
Beste twee adviezen die ik heb:
1. Bij het opleggen moet de draad die er al op ligt in het midden van het velgbed liggen. Het midden van het velgbed heeft namelijk een kleinere diameter. Als hij aan de rand ligt is er minder speling en krijg je de andere kant er met geen mogelijkheid goed omheen.
Pas bij het oppompen moet de draad naar de rand springen.
[Afbeelding]
Hier een plaatje, ik hoop dat dat het verduidelijkt.
2. Gebruik een beetje verdunde Dreft en smeer daar de draad mee in zodat hij makkelijker op de plek springt.
En oefenen...
Betreft plastic bandenlichters: Die zijn niet scherp en dan prik je de band niet zo makkelijk lek (kan helaas nog steeds, gebeurde me een paar weken geleden toen ik iets te gehaast was met het vervangen van mijn MTB banden.
Eigenlijk is dat precies hoe je hem er ook weer op moet leggen, alleen heeft de band de neiging om naar de velgrand te "springen"en dan wordt het lastig.Tommie12 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:11:
Er af krijgen is vooral een kwestie van de druk helemaal weg laten, en dan de band overal even goed los maken van de velg.
Ja, het was het eerste plaatje wat ik zo snel vond .Tommie12 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:13:
[...]
Plaatje is niet helemaal correct.... door de druk gaat je binnenband wel uitzetten tot aan het velglint.
[ Voor 52% gewijzigd door roffeltjes op 06-04-2021 14:11 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq