Wellicht kunnen jullie mij helpen.
Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe e-bike.
De wensen zijn:
- Geschikt zijn voor ons eerste kleintje die op komst is (kinderzitje monteren)
- Geschikt zijn als stadsfiets (wordt niet perse voor woon/werk of hele lange afstanden gebruikt)
- Geen rommel (motor die na x jaar stuk gaat).
Nu heb ik al aardig wat research gedaan.en enkele winkels bezocht.
De ene winkel adviseert een zogenaamde moederfiets, en de andere geeft aan dat dit echt niet perse nodig is.
De keuze is ook niet erg reuze, want veel modellen zijn al uitverkocht, of niet meer in onze maat (57).
Op dit moment is dit mijn shortlist:
- Gazelle Paris HMB 7+ (2199.-) met 400wh accu
- Cortina e-common family (2.156) met 450wh accu.
- Pegasus Sienna 7+ HMB (2500,-) met 400wh accu (deze valt eigenlijk af, gezien deze duurder is en hetzelfde biedt voor zover ik kan zien)
De Gazelle is een gewone stadsfiets en vinden wij er mooi uitzien. Hij heeft een Bosch activeline plus motor met 50nm.
De Cortina is echt een mamma/moederfiets. Deze heeft een dubbele standaard, stuurslot en wat meer ruimte voor kinderzitje. Deze fiets heeft een Bafang m420 motor en schijnt nog krachtiger te zijn dan de Bosch motor. De Cortina is wel een stuk zwaarder dan de Gazelle. Ik weet niet wat dat met de range doet.
Mijn vragen aan jullie:
- Heeft iemand een mening wel of geen moederfiets (dubbele standaard, extra ruimte, stuurslot)?
- Ik lees in dit forum verschillende dingen over Bafang. Is dit net zo goed als de Bosch? Waar doe ik goed aan?
- Wij wonen in Arnhem, waar het best heuvelachtig is. Is 50nm een groot verschil met 40nm? (bijvoorbeeld Gazelle Paris c7 HMB).
- Is een nexus naaf met 7 versnelling oké? Ik lees op dit forum dat deze weerstand zou bieden ten opzichte van een 8. Is een upgrade naar een 8 naaf nodig?
- Doe ik aan beide fietsen op zich een goede koop in jullie ogen voor die prijzen, of zijn er beter alternatieven.
Wellicht kunnen jullie mijn keuze vergemakkelijken op basis van jullie kennis/ervaring. Alvast bedankt voor jullie reacties.
[
Voor 1% gewijzigd door
dj-duck op 19-03-2021 17:03
. Reden: iets vriendelijker gemaakt ]