Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 61 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:08
Christiano007 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 08:37:
[...]

Ja ik heb die filmpjes al een keer gezien, maar dat zijn allemaal voorbeelden met race achtige fietsen en die hebben allemaal een hendel om het te demonteren. Die zie ik niet op mijn fiets zitten
Alleen stap 3 is verschillend, ipv snelspanners moet je een bout losdraaien.

Torx 25

1. Remmen losdraaien bij de grepen (dus compleet slack)
2. Onderste bouten lossen.
3. Geheel eraf halen (inclusief achterplaat).
4. Blokjes eruit klikken.
5. Blokjes erin klikken

Boel weer terugschuiven en aandraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Mijn eerste achterste remblokken, van mijn Batavus e-Dinsdag, met schijfremmen waren op na 3800 km
Voorste remblokken zijn wel nog bijna nieuw, ik probeer er nu aan te denken om toch meer vooraan te remmen…
In de regen bij een (bewuste) noodstop, beginnen de voorste remschijven wel kort te "stomen"... terwijl de achterste dat nooit doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
Tommie12 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:26:
[...]
Wat ik aan mijn fiets nog veranderd heb is:
- handgrepen in kurk van Ergon (orginele goedkope rubberen grepen zaten niet goed vast en begonnen te draaien)
- de originele 47mm banden van een vaag japans merk vervangen door Schwalbe Almotion 50mm. Ook deze wijziging gaf de fiets echt een veel comfortabelere indruk, en betere grip op grind of onverhard.

Beide wijzigingen waren een echte upgrade die klein lijken, maar echt een verschil maken.
Op mijn Batavus Galibier (2012) en nu e-Dinsdag, zitten telkens, 2 kunststof handgrepen die vastgeschroefd zijn.(inbussleutel)
Dat lijkt me toch veiliger, zeker op een e-bike…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-duck
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-09-2023
Wellicht kunnen jullie mij helpen.

Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een nieuwe e-bike.
De wensen zijn:
- Geschikt zijn voor ons eerste kleintje die op komst is (kinderzitje monteren)
- Geschikt zijn als stadsfiets (wordt niet perse voor woon/werk of hele lange afstanden gebruikt)
- Geen rommel (motor die na x jaar stuk gaat).

Nu heb ik al aardig wat research gedaan.en enkele winkels bezocht.

De ene winkel adviseert een zogenaamde moederfiets, en de andere geeft aan dat dit echt niet perse nodig is.
De keuze is ook niet erg reuze, want veel modellen zijn al uitverkocht, of niet meer in onze maat (57).

Op dit moment is dit mijn shortlist:
- Gazelle Paris HMB 7+ (2199.-) met 400wh accu
- Cortina e-common family (2.156) met 450wh accu.
- Pegasus Sienna 7+ HMB (2500,-) met 400wh accu (deze valt eigenlijk af, gezien deze duurder is en hetzelfde biedt voor zover ik kan zien)

De Gazelle is een gewone stadsfiets en vinden wij er mooi uitzien. Hij heeft een Bosch activeline plus motor met 50nm.

De Cortina is echt een mamma/moederfiets. Deze heeft een dubbele standaard, stuurslot en wat meer ruimte voor kinderzitje. Deze fiets heeft een Bafang m420 motor en schijnt nog krachtiger te zijn dan de Bosch motor. De Cortina is wel een stuk zwaarder dan de Gazelle. Ik weet niet wat dat met de range doet.

Mijn vragen aan jullie:
- Heeft iemand een mening wel of geen moederfiets (dubbele standaard, extra ruimte, stuurslot)?
- Ik lees in dit forum verschillende dingen over Bafang. Is dit net zo goed als de Bosch? Waar doe ik goed aan?
- Wij wonen in Arnhem, waar het best heuvelachtig is. Is 50nm een groot verschil met 40nm? (bijvoorbeeld Gazelle Paris c7 HMB).
- Is een nexus naaf met 7 versnelling oké? Ik lees op dit forum dat deze weerstand zou bieden ten opzichte van een 8. Is een upgrade naar een 8 naaf nodig?
- Doe ik aan beide fietsen op zich een goede koop in jullie ogen voor die prijzen, of zijn er beter alternatieven.

Wellicht kunnen jullie mijn keuze vergemakkelijken op basis van jullie kennis/ervaring. Alvast bedankt voor jullie reacties. _/-\o_

[ Voor 1% gewijzigd door dj-duck op 19-03-2021 17:03 . Reden: iets vriendelijker gemaakt ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Je wil geen magura velgremmen, je wil schijfremmen. Ik zou alle drie die fietsen afkeuren.

Suggesties:

Gazelle Bloom C7
Batavus Quip E-go® Extra Cargo
Batavus Finez E-go® Active

Verdere vragen:

- Een moderne Oversized damesfiets is geschikt om kinderen op te vervoeren. Een mamma fiets is op zich wel prettig, maar absoluut geen must.
- Elke middenmotor van Shimano/Bosch/Yamaha voldoet (ook in Arnhem). Bafang is (in mijn onbescheiden mening) minder goed.
- Dubbele standaard kan er altijd achteraf op.
- Stuurslot heb ik nooit gemist, maar hoort een beetje bij een dubbele standaard.
- Nexus 8 is beter, maar een 7 voldoet, als hij ooit kapot zou gaan (mijn schoonmoeder zit nu dik over de 25.000km met een 7)kan je altijd nog een Nexus 8 erin laten zetten. Gezien de markt zou ik genoegen nemen met een Nexus 7.

Het probleem is de verkrijgbaarheid, maar ik zou alles erop zetten om schijfremmen te krijgen. Magura velgremmen zijn functioneel prima, maar slijtage aan blokken en prestaties in de regen zijn wat mij betreft belangrijke redenen om voor schijfremmen te kiezen.

[ Voor 128% gewijzigd door roffeltjes op 19-03-2021 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Om mijn e-bike een beetje rood te pimpen wil ik de pedalen vervangen voor rode pedalen.

Er zit nu een setje op vd de bekende Chinese leverancier Ali E. Helaas na een paar maanden viel de trapper uitelkaar. Daar trap ik niet meer in ;-)

Er is zoveel te koop. Vandaar mijn vraag.
Heeft iemand ervaring met goede (rode) pedalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj-duck
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-09-2023
roffeltjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:22:
Je wil geen magura velgremmen, je wil schijfremmen. Ik zou alle drie die fietsen afkeuren.

Suggesties:

Gazelle Bloom C7
Batavus Quip E-go® Extra Cargo
Batavus Finez E-go® Active

Verdere vragen:

- Een moderne Oversized damesfiets is geschikt om kinderen op te vervoeren. Een mamma fiets is op zich wel prettig, maar absoluut geen must.
- Elke middenmotor van Shimano/Bosch/Yamaha voldoet (ook in Arnhem). Bafang is (in mijn onbescheiden mening) minder goed.
- Dubbele standaard kan er altijd achteraf op.
- Stuurslot heb ik nooit gemist, maar hoort een beetje bij een dubbele standaard.
- Nexus 8 is beter, maar een 7 voldoet, als hij ooit kapot zou gaan (mijn schoonmoeder zit nu dik over de 25.000km met een 7)kan je altijd nog een Nexus 8 erin laten zetten. Gezien de markt zou ik genoegen nemen met een Nexus 7.

Het probleem is de verkrijgbaarheid, maar ik zou alles erop zetten om schijfremmen te krijgen. Magura velgremmen zijn functioneel prima, maar slijtage aan blokken en prestaties in de regen zijn wat mij betreft belangrijke redenen om voor schijfremmen te kiezen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie roffeltjes. Ik was in de veronderstelling dat deze remmen best goed waren. Althans, dat is mij verteld in de winkels. Dank voor de opmerking in elk geval.

Je geeft aan dat elke middenmotor van Shimano/Bosch/Yamaha volstaat. Maakt 40nm of 50nm in jouw ogen nog veel uit?
Verkrijgbaarheid is inderdaad een probleem, maar er zijn gelukkig veel fietsenwinkels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ton1234 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:01:
Om mijn e-bike een beetje rood te pimpen wil ik de pedalen vervangen voor rode pedalen.

Er zit nu een setje op vd de bekende Chinese leverancier Ali E. Helaas na een paar maanden viel de trapper uitelkaar. Daar trap ik niet meer in ;-)

https://bike.shimano.com/...ent/shimano/PD-EF205.html

Ik heb deze, maar dan de zwarte versie. Rood genoeg? Misschien past het niet bij de look van jouw fiets, ze zijn namelijk nogal groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
dj-duck schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie roffeltjes. Ik was in de veronderstelling dat deze remmen best goed waren. Althans, dat is mij verteld in de winkels. Dank voor de opmerking in elk geval.
De fietsenmakers zijn niet aan het liegen.

Ze zijn niet slecht... maar je wil schijfremmen. Ik heb nu 11 jaar Magura HS33/11 remmen gehad en ze hebben me nooit in de steek gelaten, maar met name in de winteris het absoluut minder dan de schijfremmen op onze MTB's. En dat zijn gewoon MT200 schijfremmen, geen exotisch spul.

- Remkracht in is lager, je moet harder knijpen.
- Slijtage in nat weer.
- Remkracht in nat weer.
- Vanwege de plek waar ze zitten wordt het heel erg vies/vuil.

Kijk, mijn Razer heeft zoveel goede kanten dat ik die magura remmen voor lief neem, ze zijn absoluut prima in staat om mijn fiets te stoppen. Maar je kan mijn post geschiedenis terug gaan en je zal continue zien dat ik schijfremmen adviseer. Ze zijn op alle vlakken de superieure oplossing.
Je geeft aan dat elke middenmotor van Shimano/Bosch/Yamaha volstaat. Maakt 40nm of 50nm in jouw ogen nog veel uit?
Nee, niet voor rondfietsen in Nederland. Als je kan kiezen wil je waarschijnlijk een sportievere motor, niet eens vanwege de nm als vanwege het ondersteuningsprofiel, maar al die fietsen gaan met gemak 25kmpu.

Zithouding heeft veel meer effect (luchtweerstand, gewichtsverdeling) dan die 10nm. Een sportieve fiets met een 40nm motor is sneller dan een rechtop fiets met 50nm, vermoedelijk zelfs bij het stoplicht, juist omdat je op dat moment meer controle hebt. Zo ook remmen. met een fiets waar je meer gebogen achter je stuur zit dan rechtop kan je veel harder remmen omdat je niet over je stuur zal gaan (je kan je veel beter schrap zetten). Maar dat is alleen maar interessant als je (suburban) gaat raggen.

40nm is genoeg. Sterker nog, een ION naafmotor met 25nm tikt ook 27kmpu aan en rijdt heerlijk. Je wil een rechtop fiets om een kind te vervoeren, geen ragbak ;)
Verkrijgbaarheid is inderdaad een probleem, maar er zijn gelukkig veel fietsenwinkels.
Sterkte :+

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 19-03-2021 21:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
ton1234 schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:01:

DMR V6/V8/V11/V12/Vault (en dan mis ik vast nog wat modellen).

DMR maakt zeer goed aangeschreven pedalen, lekker groot platform. FWIW, ik denk er ook over om naar dat soort MTB pedalen over te gaan, ik had laatst een vieze schoen (slijk) en ik glibberde op mijn standaard XLC pedaal.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 19-03-2021 21:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
dj-duck schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:13:
[...]
Het probleem zit hem niet in de remkracht, maar in de consistentie (vrieskou/regen/etc), een 2e probleem is dat het remmen niet zo goed te doseren is. Dit leidt ertoe dat je ‘bewust’ of ‘voorzichtig’ moet remmen. Met schijfremmen doet je autopiloot alles, het is zó voorspelbaar dat je er niet eens mee bezig bent, je vingers doen het werk. Ik kom van schijfremmen en heb nu Magura Velgremmen, ik bots nergens tegenaan maar erger mij er wel behoorlijk aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:43:
[...]
een 2e probleem is dat het remmen niet zo goed te doseren is.
Heb je brakeboosters? Zo niet is dat echt wel een must, dat maakt ze aanzienlijk beter doseerbaar (en voorspelbaar, ook als het nat is).

Maar 100% met je eens. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 19-03-2021 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 21:45:
[...]

Heb je brakeboosters? Zo niet is dat echt wel een must, dat maakt ze aanzienlijk beter doseerbaar (en voorspelbaar, ook als het nat is).
Ja heb ik (misschien zelfs op aanraden van jou). Dat maakt een stuk beter, maar niet zo goed als schijfremmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Vandaag een artikel in mijn belgische krant.

Eén van de belgische fietsenbouwers heeft een paar duizend fietsen staan die helemaal afgemonteerd zijn, maar hij mist de hydraulische achterrem (remklauwen).
Leveringstermijn.... November.
Voor nieuwe bestellingen moet hij 18-26 maand wachten omdat Shimano niet kan leveren.
En de prijzen... die gaan omhoog.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:15:
Vandaag een artikel in mijn belgische krant.

Eén van de belgische fietsenbouwers heeft een paar duizend fietsen staan die helemaal afgemonteerd zijn, maar hij mist de hydraulische achterrem (remklauwen).
Leveringstermijn.... November.
Voor nieuwe bestellingen moet hij 18-26 maand wachten omdat Shimano niet kan leveren.
En de prijzen... die gaan omhoog.
Dat is merkwaardig, de klauw is voor en achter volgens mij toch echt hetzelfde. Zit wel een verschil in de hendel met ispec, maar dat heb je niet op een stadsfiets dus je zou denken dat dat ook geen issue zou zijn?

Ongetwijfeld gevalletje journalist die het niet helemaal kan volgen (is ook niet heel erg relevant, er zijn dus leveranciers issues).

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 20-03-2021 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 14:31
Remklauw voor en achter zijn km inderdaad hetzelfde, alleen de kabel is verschillende in lengte uiteraard. Soms ziet het er een beetje raar uit als je de remhendel ondersteboven monteerd.

Dan voor deze keer een andere remklauw monteren en je kan uitleveren. Tektro kan gewoon leveren, kan je als fabrikant ten minste verkopen. Snap dat deze niet helemaal vergelijkbaar zijn, maar niet uitleveren is ook het laatste wat je wilt als fabrikant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
madmaxf1 schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 09:00:
Remklauw voor en achter zijn km inderdaad hetzelfde, alleen de kabel is verschillende in lengte uiteraard. Soms ziet het er een beetje raar uit als je de remhendel ondersteboven monteerd.
Ja, bij i-spec is dat een beetje klungelig (dan zit er een aansluiting voor de shifter op), maar volgens mij is het bij de instap losse grepen niet zo erg al zal je bij "bloeden" de greep moeten draaien (dat moet trouwens ook bij mijn Magura HS11)..
Dan voor deze keer een andere remklauw monteren en je kan uitleveren. Tektro kan gewoon leveren, kan je als fabrikant ten minste verkopen. Snap dat deze niet helemaal vergelijkbaar zijn, maar niet uitleveren is ook het laatste wat je wilt als fabrikant.
Geen idee of Tektro nu verkoopt, zo ja zal het wel heel snel storm gaan lopen. En voor dit segment zijn ze zo te zien wel degelijk vergelijkbaar als ik wat expert sites skim.

Hun dual piston remmen zijn meer dan genoeg voor stadsgebruik (zo te lezen equvalent aan entry level Shimano en die zijn ook prima), ze hadden een tijdje een single piston die echt minder was, maar voor de rest is het niet spannend.

Maar ik ga ervan uit dat er wel iets meer niet leverbaar is en dat de journalist het een beetje versimpeld. Voor de crux van het verhaal is dat geen probleem. Anders is het inderdaad raar ;)

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 20-03-2021 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:21
Hallo,

Voor mijn dochter een Cortina E-mozzo aangeschaft (dec 2020) voor een mooie prijs.
Mijn dochter rijdt hierop naar school, dorp 13km verderop. Gewoon via een fietspad, niets bijzonder.

Op zich een prima fiets hiervoor, wat me alleen opvalt is dat er echt overal modder op de fiets komt te zitten.
Zelfs bovenop het voorspatbord.
Zie bijgevoegde foto's.

De fietsenwinkel heeft al een spatlap en (kleine) jasbeschermers gemonteerd, maar helaas geeft dit geen verbetering.

Is dit normaal voor bikes?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N1Ie2f_3NpKeX2U5yMBuo4XNeM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aaWPCztVyVXovCS5kq9UfxmZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W4Pin1RSdQCjyTJTTLRmQlwai40=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zYjObs1b2LTGzq4hdTRJ5l4W.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GH4V6tXPZvVruXwfCn8Wl8dSBJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wuKyI7MNgaPjhvEYv0NMdS4s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65KPevcvUmdxnNAWMz8JFcAYfEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryFbzbdRBHhtqkfRy8AXCFq3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Ja, dit is helemaal normaal bij regenweer. Ik vermoed dat er hier en daar ook wat zand ligt op het fietspad, en ze door wat plassen rijdt.

Niks om je zorgen over te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
newtastyland schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 10:58:
Op zich een prima fiets hiervoor, wat me alleen opvalt is dat er echt overal modder op de fiets komt te zitten.
Zelfs bovenop het voorspatbord.
Dat is iets van moderne fietsen; te korte spatborden, gecombineerd met relatief brede banden. Eigenlijk zou een spatbord veel dieper moeten reiken (en op je voorwiel verder moeten uitsteken). Doe je helaas weinig aan (zoals je al aangeeft, spatlapje helpt een beetje). :|

Verder hou je die fiets prima schoon, je zou onze ongepoetste Razers moeten zien :+

[ Voor 13% gewijzigd door roffeltjes op 20-03-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
roffeltjes schreef op zaterdag 20 maart 2021 @ 08:55:
[...]

Dat is merkwaardig, de klauw is voor en achter volgens mij toch echt hetzelfde. Zit wel een verschil in de hendel met ispec, maar dat heb je niet op een stadsfiets dus je zou denken dat dat ook geen issue zou zijn?

Ongetwijfeld gevalletje journalist die het niet helemaal kan volgen (is ook niet heel erg relevant, er zijn dus leveranciers issues).
Bij mij zitten achter andere klauwen dan voor
Is niet de enigste branch , ford heeft geen ruitenwissermotors voor de F150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Kaickul schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 20:43:
[...]

https://bike.shimano.com/...ent/shimano/PD-EF205.html

Ik heb deze, maar dan de zwarte versie. Rood genoeg? Misschien past het niet bij de look van jouw fiets, ze zijn namelijk nogal groot.
Zien er mooi uit. Comfort (gaat op mijn leeftijd) boven de looks :)

Ik las ook dat reflectors verplicht zijn in Nederland. Ik heb nog nooit gehoord dat oom agent een pedalen controle doet. Maar even zo vrolijk heb je die los erbij gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ton1234 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Ik las ook dat reflectors verplicht zijn in Nederland. Ik heb nog nooit gehoord dat oom agent een pedalen controle doet. Maar even zo vrolijk heb je die los erbij gekocht?
Nee, heb ik er niet bij gekocht. Hier in België is het ook verplicht, dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
ton1234 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 16:35:
[...]

Ik denk dat oom agent al blij is als je licht brand , en dat je wel een erg type moet tegen komen om een bon te krijgen voor een ontbrekende reflector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22-07 20:31
Sinds een paar dagen ben ik een blije eigenaar van de Gazelle Ultimate C8+ met een belt en bosch middenmoter. De eerste dertig kilometers staan er op.

Één ding valt mij wel op: zodra ik stop met trappen voel en hoor ik een kloenk in de trappers. En dat is in een stad nogal vaak. Lijkt ook ietwat speling op de trappers te zitten. Ik neem aan dat dit niet bij een ebike zo hoort te zijn. Heb er twee filmpjes van gemaakt.

YouTube: IMG 2257

YouTube: trapas3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:00
Superlux schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:32:
Na vijftien jaar plezier én hard labeur op een onverslijtbare Brompton vouwfiets met drie versnellingen, heb ik lang getwijfeld tussen een lichte (urban) e-bike of een zwaarder model met middenmotor.

Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar enkele lichtgewichten met X35 ebikemotion (met niet-uitneembare batterij, o.a. Orbea en Ribble) en de uitneembare Fazua Evation Drive (o.a. Canyon, Whyte en Velo de ville). Jammer genoeg kon ik deze modellen niet proefrijden. Door de beperkte stock in de zomer van 2020 werd mijn keuze steeds uitgesteld en kon ik me verder inlezen op sites en fora.

Dankzij dit forum raakte ik overtuigd om Cube een kans te geven. Ik contacteerde enkele fietsenmakers met een goede reputatie en half november heb ik een Cube Touring Hybrid Pro 500 (model 2021) gekocht. Dit exemplaar was het laatste dat in mijn buurt beschikbaar was.
Ik heb dezelfde net besteld en krijg hem over 4 weken binnen. Ik zal kijken of het schakelprobleem zich ook bij mij voordoet.

Spidermellow

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:49
CarbonCopy schreef op zondag 21 maart 2021 @ 19:55:
Sinds een paar dagen ben ik een blije eigenaar van de Gazelle Ultimate C8+ met een belt en bosch middenmoter. De eerste dertig kilometers staan er op.

Één ding valt mij wel op: zodra ik stop met trappen voel en hoor ik een kloenk in de trappers. En dat is in een stad nogal vaak. Lijkt ook ietwat speling op de trappers te zitten. Ik neem aan dat dit niet bij een ebike zo hoort te zijn. Heb er twee filmpjes van gemaakt.

Dat hoort vlgs mij zo. Doet de mijne en die van mijn vrouw ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
Simple mind schreef op zondag 21 maart 2021 @ 23:59:
[...]

Dat hoort vlgs mij zo. Doet de mijne en die van mijn vrouw ook.
Dat wat je op het filmpje ziet, of dat bij het plots stilhouden van de pedalen je een kloenk voelt of hoort? Dat laatste kan ik mij niet herinneren van mijn proefritten namelijk, maar wellicht dat ik dat mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:49

Bij zijdelingse speling zou de hele motor los kunnen zitten, maar zo oogt het niet in het filmpje
(hier wel meegemaakt met een Brose motor)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12

Dat is niet geheel abnormaal. Er zit in de motor een krachtsensor, en zodra je de druk op de pedalen weg neemt, dan wordt de motor uitgeschakeld, en om weinig weerstand te bieden is de motor losgekoppeld. Geef je terug druk op de pedalen, dan moet de motor eerst op snelheid komen, en dan terug ‘vast’ koppelen.
Dat is de kloenk.
Mijn vrouw had dat ook tot ik ze leerde om wat regelmatiger te trappen. Ze viel bijna iedere keer stil als de pedalen boven en onder staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• roffeltjes
Dat is zowel de vrijloop als de koppeling (Je hebt bij een ebike zowel in je motor als in je naaf een vrijloop!).

In een vrij loop zitten een aantal palletjes die één kant op kunnen:

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/5sn57.jpg

Dit betekent ook dat er een paar mm tussen kan zitten tot hij "pakt" en dat is door de lengte van de crankarm dusdanig vergroot dat je inderdaad je voet een cm kan opschuiven.*

De reden dat je dit bij een "gewone" vrijloopnaaf veel minder hebt komt omdat er minder pallen worden gebruikt. Eén van de verschillen tussen een Yamaha PW en PW-X motor is dat de laatste meer palletjes heeft en dus directer reageert.

Afbeeldingslocatie: https://global.yamaha-motor.com/business/e-bike-systems/products/pw-x2/img/pw-x2_pict_004.png

Daarnaast wordt bij midden-motoren gekoppeld als je geen druk zet en daarna weer wel druk zet.

Je kan dit koppelen bij stilstand ook voelen door je remmen in te houden, hard te drukken met je voet en dan de druk eraf te halen, je voelt dan de motor schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timaerts
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-03-2024
Rob Z schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:52:
[...]

Heel laat antwoord over de 25km/h Specialized Vado/Como: hier wat vage motorklachten gehad met een 2018 (2017? niet zeker) Vado die uiteindelijk terug is gegaan naar de fabrikant.
De twee Vado's die wij nu hebben van 2019 en 2020 lopen probleemloos en worden dagelijks gebruikt (wel verwarmde stalling).
Klopt, mijn collega zijn fiets is uit 2017.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Deaken
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-08 21:17

The Deaken

Nexus

Ook * The Deaken moet er een keer aan geloven. Heb vorig jaar een tijdje de e-bike van mijn schoonvader mogen lenen voor woon-werk verkeer (±2x19km). Best lekker en een keer een bui op je kop is ook niet zo erg :)

Ik twijfel nu tussen de Qwic MN7 Premium en de Qwic i MN7+ Belt. Lees veel verhalen over de belt en dat het goed bevalt en natuurlijk ook erg onderhoudsvriendelijk is.
Nou weet ik dat je bij de MN7 zonder belt de fiets makkelijk iets sneller kan laten lopen dmv de 5 december code. Maar kan dit ook bij de MN7+ Belt? Mocht dit laatste wel het geval zijn dan is de keuze snel gemaakt :) In de fietsenwinkel gaven ze aan dat het inderdaad wel kon bij de gewone MN7 maar dat het bij de Belt nog niet mogelijk zou zijn. Dit terwijl ze dezelfde motor hebben.

Iemand die dit toevallig weet?

Panta Rei "Alles stroomt en niets is blijvend;alles vergaat en niets blijft ooit hetzelfde."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Sinds vorig jaar hebben ik en mijn partner beide een elektrische fiets welke we regelmatig gebruiken. Alleen we willen ook wel eens ergens fietsen dan hier in de buurt. Na lang wikken en wegen (nieuwe lease auto of trekhaak monteren op huidige lease auto) besloten om de trekhaak op de huidige auto te laten monteren. Deze wordt vrijdag al gemonteerd dus het wordt tijd om een fietsendrager uit te zoeken. Kleine deceptie dat deze zo ontzettend duur zijn.

Wat zijn jullie ervaringen? Welke gebruiken jullie en waarom?
Momenteel zit ik te kijken naar de Pro User Diamant SG2 (409 euro) en de Thule EasyFold (933) XT 2 (669 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
@crimby , even goed zoeken, de Thule is al verkrijgbaar vanaf 609 euro.

Thule is veel gebruiksvriendelijker, makkelijker op de trekhaak te monteren, en de fietsen zijn veel makkelijker vast te zetten.

De pro user diamant is zeker geen verkeerde drager, maar is het op bovenstaande punten toch net niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
madmaxf1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:28:
@crimby , even goed zoeken, de Thule is al verkrijgbaar vanaf 609 euro.

Thule is veel gebruiksvriendelijker, makkelijker op de trekhaak te monteren, en de fietsen zijn veel makkelijker vast te zetten.

De pro user diamant is zeker geen verkeerde drager, maar is het op bovenstaande punten toch net niet.
Dus ivm overall gebruikersvriendelijk is het die extra 200 euro waard? Het is bijna een derde extra van de prijs dus wel een behoorlijk verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
Vind ik van wel. De fietsen zijn er wat lastiger op te zetten, vooral degene die dichter op de auto komt. De stang loopt erg dicht langs de fiets waardoor deze er lastiger op te zetten is. En electrische fietsen wegen van zichzelf natuurlijk al wat.

Het is makkelijk gezegd, maar als het lastiger is om erop te zetten ben je ook minder snel gemotiveerd om de drager te gaan gebruiken.

De prijs scheelt inderdaad wel flink, dacht dat het minder was, maar anders even gaan kijken erna voor aanschaf?

Elke winkel kan je zowat op afspraak bezoeken, dit zijn echt dingen die je moet zien vind ik, niet van een plaatje aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:12:
Sinds vorig jaar hebben ik en mijn partner beide een elektrische fiets welke we regelmatig gebruiken. Alleen we willen ook wel eens ergens fietsen dan hier in de buurt. Na lang wikken en wegen (nieuwe lease auto of trekhaak monteren op huidige lease auto) besloten om de trekhaak op de huidige auto te laten monteren. Deze wordt vrijdag al gemonteerd dus het wordt tijd om een fietsendrager uit te zoeken. Kleine deceptie dat deze zo ontzettend duur zijn.

Momenteel zit ik te kijken naar de Pro User Diamant SG2 (409 euro) en de Thule EasyFold (933) XT 2 (669 euro).
Kijk ook maar eens naar de Uebler i21, die is zeker de makkelijkste in gebruik bij bevestigen en monteren van je fietsen. (maar niet de goedkoopste...).
Grootste voordeel is dat de drager zelf maar 13kg weegt, de diamant weegt al 18kg, en dan mag er maar 42kg fiets op. Dan zit je met de meeste ebikes al te hoog, zelfs als je de batterij er af haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
madmaxf1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:04:
Vind ik van wel. De fietsen zijn er wat lastiger op te zetten, vooral degene die dichter op de auto komt. De stang loopt erg dicht langs de fiets waardoor deze er lastiger op te zetten is. En electrische fietsen wegen van zichzelf natuurlijk al wat.

Het is makkelijk gezegd, maar als het lastiger is om erop te zetten ben je ook minder snel gemotiveerd om de drager te gaan gebruiken.

De prijs scheelt inderdaad wel flink, dacht dat het minder was, maar anders even gaan kijken erna voor aanschaf?

Elke winkel kan je zowat op afspraak bezoeken, dit zijn echt dingen die je moet zien vind ik, niet van een plaatje aanschaffen.
Tja, je weet het pas als je de drager eens hebt moeten monteren. Dan is 5kg gewicht wel wat, en die 200€ ben je dan al lang vergeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
madmaxf1 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:04:

Ja misschien wel inderdaad. Even kijken bij een winkel is ook wel een goede tip. Thanks!
Tommie12 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:06:
[...]
Kijk ook maar eens naar de Uebler i21, die is zeker de makkelijkste in gebruik bij bevestigen en monteren van je fietsen. (maar niet de goedkoopste...).
Grootste voordeel is dat de drager zelf maar 13kg weegt, de diamant weegt al 18kg, en dan mag er maar 42kg fiets op. Dan zit je met de meeste ebikes al te hoog, zelfs als je de batterij er af haalt.
Ik zal ook eens naar de Uebler kijken, maar wat je zegt over het gewicht lijkt mij niet te kloppen. Het draaggewicht van de drager is 60kg, dan mag ik toch hopen dat dit excl de drager zelf is.
Volgens mij kan mijn trekhaak/auto 88kg (koppelgewicht?)
Die thule is 18kg en draagvermogen van 60kg, zou hetzelfde probleem geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:23:

Ik zal ook eens naar de Uebler kijken, maar wat je zegt over het gewicht lijkt mij niet te kloppen. Het draaggewicht van de drager is 60kg, dan mag ik toch hopen dat dit excl de drager zelf is.
Volgens mij kan mijn trekhaak/auto 88kg (koppelgewicht?)
Die thule is 18kg en draagvermogen van 60kg, zou hetzelfde probleem geven...
Je hebt gelijk!

Let zeker op of je drager kantelbaar is met de fietsen er op.
Niks zo onhandig als niet meer in je koffer kunnen als de fietsen er op staan.
Dat doet de Uebler wel echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Tommie12 schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Je hebt gelijk!

Let zeker op of je drager kantelbaar is met de fietsen er op.
Niks zo onhandig als niet meer in je koffer kunnen als de fietsen er op staan.
Dat doet de Uebler wel echt goed.
Ik schrok even hehe!
Alle dragers zijn kantelbaar en opvouwbaar. Dat waren in ieder geval mijn “eisen”.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 10:14

Flauwe opmerking wellicht maar wat zegt je fietsenmaker ervan? Ik zou direct even langs fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
JaMaaT schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:39:
[...]

Flauwe opmerking wellicht maar wat zegt je fietsenmaker ervan? Ik zou direct even langs fietsen.
Ja, je hebt helemaal gelijk, dat is het beste advies. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
JaMaaT schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 19:39:
[...]

Je hebt gelijk hoor, maar dat was niet direct mogelijk. En van roffeltjes heb ik weer wat extra bijgeleerd over de vrijloop en de koppeling. :) Inmiddels wel contact gehad met de fietsenmaker en met Gazelle zelf. Zij geven aan wat ook roffeltjes hier zegt met de palletjes. Gerelateerd daaraan is ook dat de Bosch motoren recentelijk wat kleiner zijn gemaakt en het door mijn genoemde situatie (gekloenk bij geen kracht) daardoor meer merkbaar is. Op langere afstanden valt het niet op, maar in een stadse situatie merk je dat gekloenk meer. De recentere Shimano Steps motoren doen dat wat beter maar de ondersteuning van de Shimano is dan net weer anders dan de Bosch. Beide motoren hebben nadelen en voordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
CarbonCopy schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 17:40:
[...]
Inmiddels wel contact gehad met de fietsenmaker en met Gazelle zelf. Zij geven aan wat ook roffeltjes hier zegt met de palletjes.
Het is fijn dat ik zie dat ik geen onzin verkoop O-) :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik lurk al een tijdje mee omdat ik interesse heb in een elektrische fiets, doe nu vrijwel alles met een normale maar zou graag mijn radius iets willen uitbreiden zodat ik bv ook makkelijker de fiets pak om richting Amsterdam te gaan(20 km) wat me nu nog net iets te ver is met de normale fiets om bijvoorbeeld ff wat op te halen. Met een kleine op komst zal er binnenkort ook een kinderzitje op komen dus het wordt waarschijnlijk een fiets zonder stang ivm opstappen.
Ik ben vrij merk agnostisch maar wil wel graag een tweedehands fiets die nog wel even mee gaat en niet zoveel onderhoud nodig heeft; ik heb uiteindelijk de volgende wensenlijst vastgesteld:

- Middenmotor schijnt toch het beste te zijn voor onderhoudsarm(Bafang of Bosch)
- Verwijderbare accu (die later ook te vervangen/reviseren is)
- Gesloten kettingkast en naafversnelling of riem.
- Budget t/m 600 euro, over x jaar accu vervangen is niet zo erg

Na wat onderzoek valt Gazelle af ivm gedoe met accu's inspoelen en pairen, MP staat vol met Stella's maar die blijken niet super lang mee te gaan.

Laatst stond er een Kalkhoff te koop in de buurt, helaas te klein voor mij maar dat merk lijkt me wel aardig degelijk en aan de wensen te voldoen.

Heeft iemand toevallig nog andere dingen die ik ben vergeten mee te nemen?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-08 07:01
Ik ben nu 500km verder met de Lekker Amsterdam GT. Dacht wel leuk om even te laten weten. Ik vind de fiets geweldig.

Ik lees hier af en toe over meningen dat een Bafang motor minder is. Dat is totaal niet mijn ervaring. Op deze fiets zit een M400 met 80nm kracht. Dat merk je echt wel. Ik heb ook op verschillende bosch gefietst maar die waren allemaal minder. Over duurzaamheid kan ik nog niks zeggen natuurlijk maar ik kan wel zeggen dat ze echt goed rijden. Stil, super krachtig en sensoren werken perfect in alle omstandigheden.

Ik vind zelf leuk als de fiets er ook goed uitziet dus heb hem wel een beetje gepimpt. Alles zwart gemaakt wat maar kon, bv witte letters van banden af gehaald. En een ander stuur en zadel. Door het andere stuur moesten remleidingen verlengt worden. Allemaal wel te overzien, bij elkaar 150 euro ongeveer. Kon nog een uitgebreidere display goedkoop krijgen via marktplaats maar eigenlijk hoeft dat niet echt. Vond ik gewoon leuk.

Enviolo versnelling moest ik beetje aan wennen, had eerst niet door dat je beter even niet kan trappen als je schakelt. Gaat veel soepeler als je niet trapt. Werkt ook perfect. Las nog over dat sommige dachten dat 210% max te weinig zou zijn. Dat is echt onzin. Ik heb zelfs een kastje waar je niet over mag praten hier erop en 30 km/u hoef je echt niet heel snel voor te trappen.

Accu is prima voor mij, heb de upgrade gedaan en haal makkelijk mijn woon-werk verkeer van 38km totaal. En dan laad ik de accu op tot 80% en hou ik makkelijk 20% over.

Al met al een aanrader dus als je onder de 3k wil blijven en wat meer waarde hecht aan looks dan het merk zelf. Merk van de onderdelen zijn overigens prima.

Ik vind alleen de voorlamp niet mooi, achterlamp zit tof in de zadelpen dus waarom ze voorlamp niet toffer hebben gemaakt is mij echt een raadsel. Iemand nog een mooie tip voor een toffe oplossing?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou0djoH-YACXS3h2R0Oa74P-SK4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PV1GMZeKrkG6iLHaf15HeAdi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5JAvHHaoudShHQCseKH8idUJR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UnGkpUN4QFwT9xCLVfVzViJD.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@Mr_thebrown Mooie fiets hoor :)

Zwart is wel jouw dingetje, he. Dan heb je dat mooi gedaan en over die chip 'ahum' hebben we het niet over. Ik ben er zelf niet op tegen en als je weet wat je doet zul je van mij niets horen ;) Alleen het mag niet, maar ach er mag zoveel niet.

Zelf heb ik al 20.000 km een Qwic Premium MN330 ook met een NuVinci naaf, nu heet deze EnViolo, maar het is hetzelfde. Nog steeds doet de naaf het meer dan prima en heb ik al die kilometers 0,0 issues gehad met die naaf. Inderdaad schakelen onder vrijloop en zeker geen kracht zetten bij het schakelen. Als je schakelt onder belasting is je naaf zo einde verhaal, dus goed dat je dat niet meer doet.

Omdat ik ook wat sneller wil en meer power wil wordt mijn volgende fiets een Stromer ST1. Dat is een speed pedelec. De testweek vorig jaar was me heel goed bevallen en het is ook een beetje midlife crises iets. Eind dit jaar of begin volgend jaar zal die fiets er staan.
Wat ik altijd doe bij een nieuwe fiets zijn de kwetsbare delen zoals de overgangen van draad naar display en de motorkabel voorzien van een laagje vaseline. Vaseline blijft voor altijd zitten en het houdt vocht weg bij de kwetsbare elektrische onderdelen. De vaseline op mijn Qwic zit er al 3 jaar zonder dat je het ziet. Niet te dik, maar dat kieren dicht zijn.

Fijn dat de fiets je goed bevalt. Die Bafang is een prima motor en ikzelf heb Brose die ongeveer even sterk zijn en dat is sterk. Als je zuinig bent kun je er heel lang mee doen en het mooiste vind ik is dat de accu goed weggewerkt is. Ik heb nog zo'n ding op m'n bagagedrager.

Nou, de lente is er en ik zou zeggen, genieten maar!

*pff na 20 dagen quarantaine mag ik overmorgen weer de deur uit. Dat zal fietsen worden. M'n vrouw had het, dan mijn zus en dan haar zus. Veel gedoe zo en ik ben ook blij dat ik er weer uit kan, dus maandag weer naar mijn eigen zaak! B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14

franssie

Save the albatross

crimby schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 16:12:
<>
Ik heb een Twinny Load Fietsendrager e-Carrier II gekocht vorig jaar, fiets bij de klep is inderdaad wat lastiger te bevestigen maar deze doet wel wat ie moet doen en kost niet de hoofdprijs. Bij mijn fietsen moeten wel de accu's eruit ivm totaal massa drager en fietsen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-08 08:49
Ik ben al tijdje opzoek naar een fiets (50km per dag rit op en neer naar werk) die aan volgende eisen voldoet:
  • 65 frame
  • bosch moter
  • naafversnelling (geen zin in wekelijks onderhoud)
  • schijfremmen
  • sportieve houding
  • max budget: 3000-3200
Na een proefrit heb ik afscheid van de dinsdag moeten nemen omdat die 61 te klein is voor mij. Ik ben naar 2 grotere bikeshops geweest om daar op een paar fietsen van mijn formaat te zitten en te ervaren of ie sportieve zit mogelijk maakt.

Ik ben nu uitgekomen op twee kandidaten, maar ben nog niet 100% tevreden, ik zoek namelijk een fiets waarbij ik stuur en zadel op gelijke hoogte kan zetten, zodat ik vrij sportieve houding heb, maar gezien mijn lengte moet de afstand tussen zadel en stuur dus ook ver genoeg zijn (hier schort het vaak aan op 61inch frames).

De kandidaten die redelijk in de buurt kwamen (en waar ik ook op kon zitten) zijn:Maar ik twijfel nog, de houding is al best fijn, en qua specs op de fietsen niks mis. Maar hebben jullie nog goede tips? Zijn er nog plekken waar tabellen te vinden zijn van maten als de fabrikant ze niet zelf opgeeft? Trek heeft bijvoorbeeld het mooi op hun site staan (District 7 L en XL is bijvoorbeeld haast geen verschil behalve hoogte van de zitbuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dala schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:11:
Maar ik twijfel nog, de houding is al best fijn, en qua specs op de fietsen niks mis. Maar hebben jullie nog goede tips? Zijn er nog plekken waar tabellen te vinden zijn van maten als de fabrikant ze niet zelf opgeeft? Trek heeft bijvoorbeeld het mooi op hun site staan (District 7 L en XL is bijvoorbeeld haast geen verschil behalve hoogte van de zitbuis).
Lastige is dat die tabellen niet altijd kloppen. Wat dat betreft is de info van fabrikanten van "gewone"fietsen altijd een beetje suspect. Zo zie ik wel eens dat dames en heren frames op papier dezelfde geo hebben. Dat is niet onmogelijk, maar het is zelden waar, in bijna alle gevallen zijn dames fietsen iets korter met een hogere voorkant.

Verder nog iets wat voor jou wel van belang is: De lengte van de zitbuis/lengte van de bovenbuis is eigenlijk minder relevant, je wil de stack en (vooral!) de reach weten.

https://racefietsblog.nl/...-het-handig-dit-te-weten/

Helaas geven niet alle fabrikanten op.... Maar Trek dus wel.

Betreft die Trek vallen me een paar dingen op:

1. Stack en reach zijn vrij dicht bij elkaar. Effectief gezien is het verschil in beide maten inderdaad klein.
2. Er lijkt iets typisch aan de hand te zijn met de wielbasis versus de hoek van het balhoofd, de reach en de lengte van de achtervork. Hoewel ik me kan vergissen en het geen schokkend verschil zal zijn als het niet klopt heb ik het idee dat er iets een cm anders zit dan dat zij opgeven (nogmaals, misschien vergis ik me, maar natte vinger doet me denken dat er iets niet klopt). Maar goed, het zal geen dramatisch verschil zijn.

Betreft advies voor merken... teveel om op te noemen. Ik ben zelf de laatste tijd wel gecharmeerd van Gudereit, al heb ik er nooit op gereden (merk heeft een goede naam). En als de prijs belangrijk is is Cube ook altijd wel een merk om naar te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03:42
Maar ik twijfel nog, de houding is al best fijn, en qua specs op de fietsen niks mis. Maar hebben jullie nog goede tips? Zijn er nog plekken waar tabellen te vinden zijn van maten als de fabrikant ze niet zelf opgeeft? Trek heeft bijvoorbeeld het mooi op hun site staan (District 7 L en XL is bijvoorbeeld haast geen verschil behalve hoogte van de zitbuis).
Wel eens naar de Flyer Upstreet5 gekeken? Heerlijke fiets maar niet de goedkoopste.

https://www.flyer-bikes.c...eet5?frame=1&color=217201

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rob Z
Dala schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:11:
Ik ben al tijdje opzoek naar een fiets (50km per dag rit op en neer naar werk) die aan volgende eisen voldoet:
  • 65 frame
  • bosch moter
  • naafversnelling (geen zin in wekelijks onderhoud)
  • schijfremmen
  • sportieve houding
  • max budget: 3000-3200
Na een proefrit heb ik afscheid van de dinsdag moeten nemen omdat die 61 te klein is voor mij. Ik ben naar 2 grotere bikeshops geweest om daar op een paar fietsen van mijn formaat te zitten en te ervaren of ie sportieve zit mogelijk maakt.

Ik ben nu uitgekomen op twee kandidaten, maar ben nog niet 100% tevreden, ik zoek namelijk een fiets waarbij ik stuur en zadel op gelijke hoogte kan zetten, zodat ik vrij sportieve houding heb, maar gezien mijn lengte moet de afstand tussen zadel en stuur dus ook ver genoeg zijn (hier schort het vaak aan op 61inch frames).

De kandidaten die redelijk in de buurt kwamen (en waar ik ook op kon zitten) zijn:Maar ik twijfel nog, de houding is al best fijn, en qua specs op de fietsen niks mis. Maar hebben jullie nog goede tips? Zijn er nog plekken waar tabellen te vinden zijn van maten als de fabrikant ze niet zelf opgeeft? Trek heeft bijvoorbeeld het mooi op hun site staan (District 7 L en XL is bijvoorbeeld haast geen verschil behalve hoogte van de zitbuis).
Qua houding zijn deze fietsen niet lui maar eerder gemiddeld dan sportief vind ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
Ik ga woensdag een proefrit rijden met de Batavus finez ego power exclusive.
Performance line plus ,cdx belt, schijfremmen en een 625 accu.
Eigenlijk heel m’n wensenlijst.
Nog dingen waar ik op moet letten bij dit specifieke model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
feddesman schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:42:
Ik ga woensdag een proefrit rijden met de Batavus finez ego power exclusive.
Performance line plus ,cdx belt, schijfremmen en een 625 accu.
Eigenlijk heel m’n wensenlijst.
Nog dingen waar ik op moet letten bij dit specifieke model?
Deze Finez is best zwaar 29,3 kg
Rij ook eens op een lichter model.

Persoonlijk rij ik daarom op de Batavus Dinsdag Exclusieve van 23,4 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Rob Z schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:39:
[...]

Qua houding zijn deze fietsen niet lui maar eerder gemiddeld dan sportief vind ik
Eens, alles met minder dan 0cm drop is niet echt sportief ;)

Maar ik denk dat meespeelt dat er niet zoveel verkrijgbare keuze is.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 27-03-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:20
einoj1 schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:16:
[...]

Deze Finez is best zwaar 29,3 kg
Rij ook eens op een lichter model.

Persoonlijk rij ik daarom op de Batavus Dinsdag Exclusieve van 23,4 kg
Op de site staat dat de exclusive 25,8 kg is. Valt nog best mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
roffeltjes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:30:
[...]

Verder nog iets wat voor jou wel van belang is: De lengte van de zitbuis/lengte van de bovenbuis is eigenlijk minder relevant, je wil de stack en (vooral!) de reach weten.

https://racefietsblog.nl/...-het-handig-dit-te-weten/
Super, bedankt voor de betere terminilogie. Ik zoek de dus een fiets met een flinke reach.
roffeltjes schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:30:
Betreft advies voor merken... teveel om op te noemen. Ik ben zelf de laatste tijd wel gecharmeerd van Gudereit, al heb ik er nooit op gereden (merk heeft een goede naam). En als de prijs belangrijk is is Cube ook altijd wel een merk om naar te kijken.
De beperking van naaf versnelling met een sportievere houding heeft nogal de opties (in Nederland) beperkt. Die Gudereit ziet er inderdaad goed uit (alhoewel qua frame verhouding niet echt sportief?), Nederlandse dealers lijkt nog de uitdaging :(
maupie1967 schreef op vrijdag 26 maart 2021 @ 22:55:
[...]

Wel eens naar de Flyer Upstreet5 gekeken? Heerlijke fiets maar niet de goedkoopste.
Na deze mooie suggestie meteen maar even mijn post aangepast om het budget een beetje te scopen ;)
Rob Z schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:39:
[...]

&
roffeltjes schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 16:20:
[...]

Eens, alles met minder dan 0cm drop is niet echt sportief ;)

Maar ik denk dat meespeelt dat er niet zoveel verkrijgbare keuze is.
Ja mee eens, die pegasus kon ik de stuurbuis helemaal naar onderen schuiven, en stuur plat, en daardoor kwam je vrij sportief uit. Maar de reach was nog net niet helemaal lekker.

Ik vrees dat de naafversnelling & sportief niet een vaak gemaakte combinatie is. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een fiets die met wat afstelling toch behoorlijk sportieve houding op mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
Een sportieve houding is mede herkenbaar aan- en een gevolg van de zitbuishoek (zie omafiets bijvoorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
Rob Z schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:51:
Een sportieve houding is mede herkenbaar aan- en een gevolg van de zitbuishoek (zie omafiets bijvoorbeeld)
Heb je misschien een plaatje, ik keek namelijk altijd of zadel een stuurpen ongeveer zelfde hoogte zaten, maar dat heb ik dus fout begrepen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Rob Z schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:51:
Met serieus veel respect, ik moet je corrigeren.

Zitbuishoek is een onbelangrijke waarde. De reden hiervoor is dat je hem zelf heel makkelijk kan aanpassen door je zadel op de brug naar voor of naar achter te schuiven. Je kan een pen met meer of minder terugstand nemen of zelfs de pen draaien zoals triathleten vroeger deden.

Je houding wordt bepaald door reach en stack (drop), dit zijn namelijk waarden die je minder makkelijk kan aanpassen. Met name de reach is belangrijk, want een langere stuurpen veranderd echt het rijgedrag van je fiets. Drop kan je met een pen met een vlakke of zelfs negatieve hoek nog wel een beetje mee vogelen.

Wat hier meespeelt is dat iemand zoals ik meestal nog wel kan rommelen door een andere maat te kiezen. Een groter frame is vaak wat langer, een kleiner frame heeft meer drop. Als je wat relaxter wil is vrijwel altijd het damesmodel korter gebouwd (en een dame die wat langer wil zitten kan een herenfiets kiezen).

Als je aan de grens zit van de maten houdt het helaas op.

*We zitten hier trouwens dichtbij een grote irritatie van mij en dat is de onzin van een dames geometrie. Het idee dat de verhoudingen van een vrouw wezenlijk anders zijn dan die van een man is een fabeltje. Bijvoorbeeld de Cormic Index; Vrouwen hebben iets langere benen... we hebben het over een verschil van ongeveer 0.5% |:(

Ik kan je verklappen dat dat in een normale verdeling compleet over elkaar valt.

Vouwen zijn kleiner, dat is het meest belangrijke verschil, voor de rest is het voor de maatvoering allemaal één pot nat. En om deze helemaal grappig te maken: dit geldt ook voor zadels. Vrouwen hebben een iets breder bekken, maar als we de randen van de bell-curve even negeren zie je dat ook hier alles compleet over elkaar valt |:(

Dus mannen krijgen een wat sportievere geo, dames een wat meer relaxte... mannen zijn stoer en sterk vrouwen hoeven niet zo nodig. Allemaal tussen de oortjes. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Dala schreef op zondag 28 maart 2021 @ 10:27:
[...]
De beperking van naaf versnelling met een sportievere houding heeft nogal de opties (in Nederland) beperkt. Die Gudereit ziet er inderdaad goed uit (alhoewel qua frame verhouding niet echt sportief?), Nederlandse dealers lijkt nog de uitdaging :(
Ik moet je toegeven dat ik daar bij de grote maten niet bij heb gekeken. Ik ben 1.72m :+
Ik vrees dat de naafversnelling & sportief niet een vaak gemaakte combinatie is. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar een fiets die met wat afstelling toch behoorlijk sportieve houding op mogelijk is.
De Razer is net uit het assortiment en die is substandaard uitgerust (vooral de remmen..). Rijdt wel briljant.

Ik moet opeens denken aan een echt crazy mooi model (IMHO):

BMC AlpenChallenge AMP AL one

Afbeeldingslocatie: https://www.bmc-switzerland.com/media/catalog/product/cache/86a9a13297e2ff4b2d593e234876b106/a/l/alpenchallenge_amp_al_city_one_gry_gry_gry.png

Geen idee of die groot genoeg gaat zijn, maar dat is wel echt een sportieve bak :9

Ook geen flauw idee of er überhaupt voorraad is, maar dat is voor elke fiets nu wel een dingetje.

Wat je ook kan doen is de eis voor een naaf schrappen en een Derailleur nemen. Qua onderhoud is dat echt een eitje, grootste nadeel is dat je niet met een nette broek erop moet (want die ene keer in het jaar dat het net misgaat is je mooie pak dan een broek armer).

Dan komen er ook opeens heel veel E-mtb hardtail MTB's om uit te kiezen en die zijn allemaal sportiever dan een stadsmodel. Setje Continental Double Fighters monteren en je hebt een briljante e-bike.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 28-03-2021 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Ik moet je toegeven dat ik daar bij de grote maten niet bij heb gekeken. Ik ben 1.72m :+

[...]

De Razer is net uit het assortiment en die is substandaard uitgerust (vooral de remmen..). Rijdt wel briljant.

[Afbeelding]

Geen idee of die groot genoeg gaat zijn, maar dat is wel echt een sportieve bak :9

Ook geen flauw idee of er überhaupt voorraad is, maar dat is voor elke fiets nu wel een dingetje.

Wat je ook kan doen is de eis voor een naaf schrappen en een Derailleur nemen. Qua onderhoud is dat echt een eitje, grootste nadeel is dat je niet met een nette broek erop moet (want die ene keer in het jaar dat het net misgaat is je mooie pak dan een broek armer).

Dan komen er ook opeens heel veel E-mtb hardtail MTB's om uit te kiezen en die zijn allemaal sportiever dan een stadsmodel. Setje Continental Double Fighters monteren en je hebt een briljante e-bike.
Die bmc is mooi als die accu er niet op zou zitten
Hij is zelfs zo mooi in niet ebike variant dat ik er vorig jaar bijna een gekocht had, er stonden er toen twee met korting bij mantel , heel mooi afgewerkt fietsje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-07 15:31
Heeft iemand hier ervaring met de FIIDO D4s? Ik ben al een tijdje op zoek naar een compacte e-bike met degelijke range en deze lijkt het meest in de buurt te komen van mijn vereisten. Ik twijfel nog over de volgende zaken:
  • De fiets beschikt over de mogelijkheid van puur elektrische aandrijving. Maakt dit de fiets an sich niet legaal of wordt mij slechts verboden de functionaliteit te gebruiken? Hoe nauwkeurig wordt hier in de praktijk mee omgegaan?
  • Zijn dergelijke opvouwbare fietsen met een kleine wielmaat comfortabel genoeg voor het afleggen van langere afstanden (30-50km)? Mijn ervaring met een simpel vouwfietsje voor station naar kantoor zegt nee, maar ik kan me voorstellen dat de pedal-assist een hoop scheelt.
  • Hoe begaanbaar zijn onverharde wegen met een dergelijke fiets?
Kan iemand me helpen met deze vragen en/of heeft iemand een suggestie voor andere lichte en compacte modellen binnen mijn budget (600-900e)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala

[Afbeelding]

wow, dat is inderdaad mooi. Wel een Shimano, in verschillende proefritten vond ik dat toch wel erg choppy die overgang tussen ondersteuning en zonder ondersteuning.

Hoe kan ik nu het beste die geometrie lezen? Want de kans dat de paar dealers van BMC een L hebben staan is wel lager lijkt me. (ik ga er wel 2 in de buurt bellen, mooie fiets)
Ja, ik twijfel er ook over, maar een fiets die gewoon altijd werkt heeft toch zijn charme voor iemand met een druk gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dala schreef op zondag 28 maart 2021 @ 20:16:
[...]
Ja, ik twijfel er ook over, maar een fiets die gewoon altijd werkt heeft toch zijn charme voor iemand met een druk gezin.
Een derailleur is aanzienlijk sterker en minder kans op storing. En als er iets is kan je het snel zelf fixen.

De enige calamiteit die ik in 40 jaar met een derailleur heb gehad was een tak die tussen de versnellingen kwam. En ook toen kon ik nog wel doorfietsen, alleen niet meer schakelen.

Ik heb voor mijn e-bike ook voor een naaf gekozen, maar ik moe(s)t nog wel eens met een net pak over straat en helaas heeft me dat al een broek gekost. :|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Haaspaas schreef op zondag 28 maart 2021 @ 17:13:
Heeft iemand hier ervaring met de FIIDO D4s? Ik ben al een tijdje op zoek naar een compacte e-bike met degelijke range en deze lijkt het meest in de buurt te komen van mijn vereisten. Ik twijfel nog over de volgende zaken:
  • De fiets beschikt over de mogelijkheid van puur elektrische aandrijving. Maakt dit de fiets an sich niet legaal of wordt mij slechts verboden de functionaliteit te gebruiken? Hoe nauwkeurig wordt hier in de praktijk mee omgegaan?
  • Het mag niet, maar ik denk niet dat de politie hier een prioriteit van gaat maken als je ze niet aan 40 km/h met de benen stil voorbijzoeft. Als je niet aan de 25km grens gaat prutsen zou ik me hier geen zorgen over maken.
  • Zijn dergelijke opvouwbare fietsen met een kleine wielmaat comfortabel genoeg voor het afleggen van langere afstanden (30-50km)? Mijn ervaring met een simpel vouwfietsje voor station naar kantoor zegt nee, maar ik kan me voorstellen dat de pedal-assist een hoop scheelt.
  • Eerlijk... 50 km op deze fiets lijkt met niet echt comfortabel. Bedenk ook dat als je continu op die assist knop duwt met de benen stil, dat je dan niet zo ver geraakt. Neem maar aan dat 30km haalbaar is, en 50km een brug te ver.
  • Hoe begaanbaar zijn onverharde wegen met een dergelijke fiets?
  • Tja... wat is een onverharde weg. Een veldweg vol modder kan je vergeten, maar een goed grindpad is zeker te doen.
Kan iemand me helpen met deze vragen en/of heeft iemand een suggestie voor andere lichte en compacte modellen binnen mijn budget (600-900e)?
Antwoorden in de quote.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik had tijdens mijn laatste ritten wat last van inslapende handen.
Het stuur dat ik nu heb is eerder een stuur voor city bikes, met sterk ingebogen handgrepen (ca40 graden)
Ik had al GP1 ergon grepen gekocht, en dat is een pak beter, maar na een uur of 2 heb ik toch gedeeltelijk slapende handen, vooral aan de buitenkant.

Nu denk ik aan het stuur SQLAB 310. https://www.sq-lab.com/pr...r-310-sport-2-0-31-8.html

Wat denken jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben "geen fan" van SQ-labs, ik vind het erg duur met een zweem van "we doen onderzoek naar ergonomie", terwijl het een verdeler van goedkoop spul is. (mijn mening, ze zijn kwalitatief wel iets beter geworden).

Prijs-kwalitatief kan je beter bij Ergotec (Humpert) kijken. Ze hebben ongetwijfeld vrijwel hetzelfde stuur (even de specs doorlezen voor de juiste hoeken) voor een fractie van de prijs.

Verder moet je bij GP1 je grepen dusdanig monteren dat je handen "gedwongen" worden om in het verlengde van je polsen staan. De "vleugel" is NIET om door een knik in je handpalm op te rusten, maar dat is wel wat je vaak ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Tommie12 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 16:49:
Ik had tijdens mijn laatste ritten wat last van inslapende handen.
Het stuur dat ik nu heb is eerder een stuur voor city bikes, met sterk ingebogen handgrepen (ca40 graden)
Ik had al GP1 ergon grepen gekocht, en dat is een pak beter, maar na een uur of 2 heb ik toch gedeeltelijk slapende handen, vooral aan de buitenkant.

Nu denk ik aan het stuur SQLAB 310. https://www.sq-lab.com/pr...r-310-sport-2-0-31-8.html

Wat denken jullie?
Bij een gebogen stuur moet je de GC grips van Ergon hebben, daar heb ik in ieder geval erg goede ervaringen mee. De GP's zijn voor rechte sturen (zoals ik nu heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bla65 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:03:
[...]

Bij een gebogen stuur moet je de GC grips van Ergon hebben, daar heb ik in ieder geval erg goede ervaringen mee. De GP's zijn voor rechte sturen (zoals ik nu heb).
Klopt, al hangt dat van de backsweep af. Ik gebruik al decennia GP1 (eerst op mijn Santos) en heb +/- 9 graden backsweep op mijn sturen. Als ik zo die SQ-Labs bekijk kan Tommie prima met de GP1 werken.

Vroeger gebruikten ze de GP1 voor alle soorten sturen en dat ging ook prima, als ik Tommie was zou ik eerst kijken hoe het in de hand valt voordat je ook nieuwe grepen aanschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:15:
[...]

Klopt, al hangt dat van de backsweep af. Ik gebruik al decennia GP1 (eerst op mijn Santos) en heb +/- 9 graden backsweep op mijn sturen. Als ik zo die SQ-Labs bekijk kan Tommie prima met de GP1 werken.

Vroeger gebruikten ze de GP1 voor alle soorten sturen en dat ging ook prima, als ik Tommie was zou ik eerst kijken hoe het in de hand valt voordat je ook nieuwe grepen aanschaft.
Stuur is besteld... ik bericht wel hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:41
Morgen ga ik kijken naar een e-bike bij de lokale fietsenwinkel. Ik schaf deze fiets aan voor mijn werk. Zolang ik hier werk mag ik deze fiets gebruiken ook privé. Er zijn echter twee eisen.

1. Max bedrag bedraagt €2200
2. Het moet een damesfiets zijn.

Nu valt het nog wat tegen om voor dit bedrag wat te vinden. Maximaal aantal km per dag zal 50 retour zijn. Ik kan tussendoor opladen.

Nu zat ik zelf aan deze fiets te denken https://www.cube.eu/nl/20...00-greynblack-easy-entry/

Of deze

https://qwic.nl/e-bikes/u...pH6Qqn7u5upMaAtPaEALw_wcB

Iemand ervaring? Qwic heeft dan wel minder nm maar wel achterwiel aandrijving.

[ Voor 23% gewijzigd door vangoghnl op 30-03-2021 00:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
vangoghnl schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:02:
Morgen ga ik kijken naar een e-bike bij de lokale fietsenwinkel. Ik schaf deze fiets aan voor mijn werk. Zolang ik hier werk mag ik deze fiets gebruiken ook privé. Er zijn echter twee eisen.

Nu valt het nog wat tegen om voor dit bedrag wat te vinden. Maximaal aantal km per dag zal 50 retour zijn. Ik kan tussendoor opladen.

Nu zat ik zelf aan deze fiets te denken https://www.cube.eu/nl/20...00-greynblack-easy-entry/

Of deze

Ik kan niet zien of die Qwic een krachtsensor heeft, en voor de lage prijs heb je waarschijnlijk maar 300 Wh batterij, dat kan op een enkele rit met veel tegenwind al een probleem worden.
De Cube is een nette fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
[...]

[Afbeelding]

Helaas, helemaal uitverkocht :'( , volgende jaar komt een opvolger, met bosch moter en daardoor ook hoger prijskaartje.

Nog andere tips in deze categorie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb sinds kort last van een zwaar lopende Bosch middenmotor (performance) van mijn 4 jaar oude Winora 10 speed. Accu is erg snel leeg, en zonder ondersteuning gaat het trappen véél zwaarder dan eerder.
Ketting en cassette zijn al vervangen, maar het lijkt in de motor zelf te zitten.
Nu zag ik dat er op de ketting nogal wat roest zit, en dat lijkt vanuit de motor te komen. Ook zie ik dat de motor aan de onderkant niet helemaal goed sluit. Zou er water in de motor zitten, en (dus) roest?

Iemand een idee wat het kan zijn? Is er iets versleten in de motor en zou ik dit zelf kunnen fixen? Of moet ik echt een (dure) fm inroepen die de boel repareert?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
Morgen ga ik kijken naar een e-bike [...] Er zijn echter twee eisen.
Voor het bedrag dat je noemt zou ik een Bosch systeem met 300 of 400 watt accu aanbevelen. Bosch is erg betrouwbaar en met zo een accu haal je gerust meer kilometers dan de 50km die je noemt. Denk er ook aan dat de actieradius nog wat afneemt over de jaren.

Disclaimer: ik ben zelf Victoria dealer. Van Victoria is er nog voorraad in die prijsklasse bij de dealers (bijna niet meer bij de fabriek). Maar bovenstaande is bedoeld als onafhankelijk advies: andere merken bieden ook Bosch met 400 watt voor €2200.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
koelkast schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:40:
Ik heb sinds kort last van een zwaar lopende Bosch middenmotor (performance) van mijn 4 jaar oude Winora 10 speed. Accu is erg snel leeg, en zonder ondersteuning gaat het trappen véél zwaarder dan eerder.
Ketting en cassette zijn al vervangen, maar het lijkt in de motor zelf te zitten.
Nu zag ik dat er op de ketting nogal wat roest zit, en dat lijkt vanuit de motor te komen. Ook zie ik dat de motor aan de onderkant niet helemaal goed sluit. Zou er water in de motor zitten, en (dus) roest?

Iemand een idee wat het kan zijn? Is er iets versleten in de motor en zou ik dit zelf kunnen fixen? Of moet ik echt een (dure) fm inroepen die de boel repareert?
Je kan ook eens kijken naar de revisiebedrijven voor de bosch motor. Er bestaan setjes met lagers en dichtingen, maar ze monteren is niet zo simpel. Je zal meestal een pers nodig hebben om de lagers er uit en terug er in te krijgen.
Als mijn motor raar doet, dan zou ik het op die manier oplossen. Kost meestal rond de 300-400€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

Ik neem aan dat de tweede eis JOUW eis is? :D

Er is niet zo heel veel advies, want de keus is op het moment karig.

Mijn advies: Dealer in de buurt, schijfremmen, middenmotor, op voorraad.

Mag jezelf nog bijleggen? Dan heb je wat meer keus en dus wat meer kans dat er iets op voorraad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:45:
[...]
Voor het bedrag dat je noemt zou ik een Bosch systeem met 300 of 400 watt accu aanbevelen. Bosch is erg betrouwbaar en met zo een accu haal je gerust meer kilometers dan de 50km die je noemt. Denk er ook aan dat de actieradius nog wat afneemt over de jaren.

Disclaimer: ik ben zelf Victoria dealer. Van Victoria is er nog voorraad in die prijsklasse bij de dealers (bijna niet meer bij de fabriek). Maar bovenstaande is bedoeld als onafhankelijk advies: andere merken bieden ook Bosch met 400 watt voor €2200.
Prima advies. En Victoria is een goed merk, dus als daar nog wat voorraad van is dan is dat zeker op dit moment gewoon prima info (IMHO).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

[...]

[Afbeelding]

Die BMC AlpenChallenge AMP is heel sportief dat moet je echt passen. Ik hou van een sportieve fiets, maar deze was te extreem. Ben toen gegaan voor een Giant EXPLORE E+.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:41
roffeltjes schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:56:
[...]

Ik neem aan dat de tweede eis JOUW eis is? :D

Er is niet zo heel veel advies, want de keus is op het moment karig.

Mijn advies: Dealer in de buurt, schijfremmen, middenmotor, op voorraad.

Mag jezelf nog bijleggen? Dan heb je wat meer keus en dus wat meer kans dat er iets op voorraad is.
Haha nee is een eis van mijn werkgever. 90% is vrouw dus dan hebben ze er wat aan voor de volgende als ik weg zou gaan🤣

Ben hier bij de plaatselijke dealer geweest en op de quick en Cube gefietst. Grote voorkeur voor de quick. Achtermotor vind ik echt heerlijk fietsen.

Wel goede tips van iedereen over Bosch. Zou ik ook kiezen als ik hem zelf zou betalen. Maar alles word betaald ook onderhoud en reparaties dus maakt weinig uit voor mij persoonlijk. Ook zit er op de Cube een lange levertijd. De rd9 is er volgende week. Heb dus nu toch de rd9 besteld. 🥳

Bijbetalen zou kunnen. Maar aangezien ik hem weer in moet leveren als ik vertrek daar geen zin in. Wel een 500wh batterij gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dala
pizzacabonara schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:12:
[...]

Die BMC AlpenChallenge AMP is heel sportief dat moet je echt passen. Ik hou van een sportieve fiets, maar deze was te extreem. Ben toen gegaan voor een Giant EXPLORE E+.
Die heb ik ook op gezeten ja, best fijne tussen houding. De motor vond ik erg choppy in de cutoff. Dat vind ik bij Bosch veel vloeiender. Hoe is het na een tijd, voelt het dan niet meer als ineens wind-tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Dala schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:18:
[...]

Die heb ik ook op gezeten ja, best fijne tussen houding. De motor vond ik erg choppy in de cutoff. Dat vind ik bij Bosch veel vloeiender. Hoe is het na een tijd, voelt het dan niet meer als ineens wind-tegen?
Die Yamaha motoren zijn toch behoorlijk okay als de motor wegvalt, ook al omdat geen interne overbrenging hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
vangoghnl schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:49:
[...]

Haha nee is een eis van mijn werkgever. 90% is vrouw dus dan hebben ze er wat aan voor de volgende als ik weg zou gaan🤣
Okay... :+
Ben hier bij de plaatselijke dealer geweest en op de quick en Cube gefietst. Grote voorkeur voor de quick. Achtermotor vind ik echt heerlijk fietsen.
Ik ben en blijf een groot voorstander van middenmotoren juist in deze prijsklasse, maar zolang je geen steile heuvels op wil gaat dat wel werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Dala schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:21:
[...]

Helaas, helemaal uitverkocht :'( , volgende jaar komt een opvolger, met bosch moter en daardoor ook hoger prijskaartje.

Nog andere tips in deze categorie?
Cannondale Neo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[...]

Klopt de Yamaha, is wat bonkerig in vergelijk met Bosch. Fiets is ook goed te fietsen als de ondersteuning wegvalt, wel zwaar.

[ Voor 8% gewijzigd door pizzacabonara op 30-03-2021 22:19 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:11
qonqer 2

Leuk ding. En geen app is een voordeel wmb

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 30-03-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18
dj-duck schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:02:

De wensen zijn:
- Geschikt zijn als stadsfiets (wordt niet perse voor woon/werk of hele lange afstanden gebruikt)

De ene winkel adviseert een zogenaamde moederfiets, en de andere geeft aan dat dit echt niet perse nodig is.
De keuze is ook niet erg reuze, want veel modellen zijn al uitverkocht, of niet meer in onze maat (57).

- Pegasus Sienna 7+ HMB (2500,-) met 400wh accu (deze valt eigenlijk af, gezien deze duurder is en hetzelfde biedt voor zover ik kan zien)

De Gazelle is een gewone stadsfiets en vinden wij er mooi uitzien. Hij heeft een Bosch activeline plus motor met 50nm.

De Cortina is echt een mamma/moederfiets. Deze heeft een dubbele standaard, stuurslot en wat meer ruimte voor kinderzitje. Deze fiets heeft een Bafang m420 motor en schijnt nog krachtiger te zijn dan de Bosch motor. De Cortina is wel een stuk zwaarder dan de Gazelle. Ik weet niet wat dat met de range doet.

Mijn vragen aan jullie:
- Heeft iemand een mening wel of geen moederfiets (dubbele standaard, extra ruimte, stuurslot)?
- Ik lees in dit forum verschillende dingen over Bafang. Is dit net zo goed als de Bosch? Waar doe ik goed aan?
- Wij wonen in Arnhem, waar het best heuvelachtig is. Is 50nm een groot verschil met 40nm? (bijvoorbeeld Gazelle Paris c7 HMB).
- Is een nexus naaf met 7 versnelling oké? Ik lees op dit forum dat deze weerstand zou bieden ten opzichte van een 8. Is een upgrade naar een 8 naaf nodig?
- Doe ik aan beide fietsen op zich een goede koop in jullie ogen voor die prijzen, of zijn er beter alternatieven.

Wellicht kunnen jullie mijn keuze vergemakkelijken op basis van jullie kennis/ervaring. Alvast bedankt voor jullie reacties. _/-\o_
Mijn vriendin had eerst een normale gazelle miss grace als mama fiets:
- die had een dubbele standaard, perfect
- fietsmandje voorop, perfect omdat tassen achterop niet lukt ivm kinderzitje
- geen ruimere afstand tussen zadel en stuur. Nooit heel storend geweest
- stuurslot, heel erg fijn

Nu vervangen voor de cortina e common family, die heeft idd wat extra ruimte, dubbele standaard, fietrekje voor mandje, stevige bagagedrager, ideale mamafiets

Vriendin van ons heeft qwic mn7 ofzo gekocht en die heeft dus geen dubbele standaard/stuurslot en mist dat wel. Haar standaard is al keer afgebroken door gewicht zitje...

Het enige wat mij tegenvalt is de accu op de cortina, na 40km is de 450kwh accu echt wel leeg waar ik op mn 500kwh shimano e6100 zo 100km doe.

De remmen, tja mijn vriendin vond de schijfremmen irritant en wilde perse velgremmen. We keken namelijk eerat naar de batavus equip e-go extra cargo (ook prima mamafiets) maar die viel af door beperkte motor en schijfremmen

Mijn fiets heeft schijfremmen en eerlijk gezegd, ik vind het net zo prima remmen als velgremmen.
Mijn fiets heeft de nexus 8, de cortina van mn vriendin de nexus 7. Beide voor mij prima

De cortina voelt trouwens stukken lichter aan dan de miss grace, dat was echt een bakbeest.

Resume: beide fietsen goede opties maar zou wel minimaal dubbele standaard op de gazelle zetten :)
Ik heb de cortina in de aanbieding gekocht anders vind ik m vrij duur voor wat je krijgt en zou ik denk ik zelfs eerder de gazelle adviseren

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 00:16 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaxel70
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14:37
[...]

Ik heb die ervaring niet, heb nu een giant, hiervoor een merida met bosch motor. Ik deel de mening van roffeltjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Laatst online: 27-08 07:52
dj-duck schreef op vrijdag 19 maart 2021 @ 17:02:

De wensen zijn:

Mijn vragen aan jullie:

Ik waardeer de ruimte van de mama fiets enorm, nu ook met zitje voor de oudste. Gazelle bloom hier. Vervanging van een gazelle chamonix geloof ik. Dubbele standaard ook een must. Ik zou nooit meer een niet moederfiets kopen voor fietsen met voorzitje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-08 21:04
jaxel70 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:14:
[...]
[...]bosch motor. Ik deel de mening van roffeltjes.
Er wordt gesproken over Bosch motoren die meer of minder ‘klikken’ bij stoppen met trappen. Bosch heeft verschillende motoren die het meer en minder doen. Of deden, want de motoren zijn ook gewijzigd over de jaren.

Ook zijn er modellen met Bosch die terugtraprem voorbereid zijn of een terugtraprem hebben. Die modellen ‘klikken’ harder en daar voel je zelfs dat de trappers iets doordrukken. Die voorbereiding verschilt soms binnen een model en staat niet vaak niet bij de specificaties.

Een Shimano motor ondersteund ‘vloeiender’, een Bosch motor ‘voelt sterker’. En bij de recente Bosch motoren hoor ik nooit klachten over dat ‘klikken’ meer tenzij ze terugtraprem hebben.

Het kan dus wat verschillen per fiets en er zit wat persoonlijke voorkeur in. Twee van de vele redenen waarom je echt in een fietsenwinkel moet uitproberen en niet álles online kunt uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 00:10:
[...]
De remmen, tja mijn vriendin vond de schijfremmen irritant en wilde perse velgremmen. We keken namelijk eerat naar de batavus equip e-go extra cargo (ook prima mamafiets) maar die viel af door beperkte motor en schijfremmen
Dat is een hele rare en imho slechte keuze. Een schijfrem is op alle niveaus een stap achteruit.

Als het probleem "piepen" is, dan moeten de schijf en blokjes worden ontvet, dat is vrij simpel, even checken op Google.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:18
roffeltjes schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:59:
[...]

Dat is een hele rare en imho slechte keuze. Een schijfrem is op alle niveaus een stap achteruit.

Als het probleem "piepen" is, dan moeten de schijf en blokjes worden ontvet, dat is vrij simpel, even checken op Google.
Ik vond het ook raar maar ze vond het minder direct remmen. Tja, ik denk dat het te maken had dat de fiets nieuw was en ze nog ingeremd moesten worden.

Nu beide fietsen ingefietst zijn merk ik persoonlijk niet veel verschil, ik vind het beide prima.

Ik snap dat (technisch) schijfremmen superieur zijn aan velgenremmen maar je verkondigt het nu een beetje alsof een fiets met velgenremmen een enorm slechte keus is en niet goed remt.
Ik denk dat je een ebike expert/liefhebber bent en je op zoek bent naar het allerbeste :) Maar let er wel mee op dat niet iedereen dat is en niet iedereen een ferrari nodig heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerste keer na het lezen van dit topic ook niet voor bafang/velgremmen durfde te gaan, naar mijn idee mag het wel iets zuiverder in dit topic. Een fiets die 25km/h gaat is met hydraulische velgremmen echt wel prima hoor :)

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 31-03-2021 08:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:36:
[...]

Ik vond het ook raar maar ze vond het minder direct remmen. Tja, ik denk dat het te maken had dat de fiets nieuw was en ze nog ingeremd moesten worden.

Nu beide fietsen ingefietst zijn merk ik persoonlijk niet veel verschil, ik vind het beide prima.

Ik snap dat (technisch) schijfremmen superieur zijn aan velgenremmen maar je verkondigt het nu een beetje alsof een fiets met velgenremmen een enorm slechte keus is en niet goed remt.
Ik denk dat je een ebike expert/liefhebber bent en je op zoek bent naar het allerbeste :) Maar let er wel mee op dat niet iedereen dat is en niet iedereen een ferrari nodig heeft. Ik moet eerlijk bekennen dat ik eerste keer na het lezen van dit topic ook niet voor bafang/velgremmen durfde te gaan, naar mijn idee mag het wel iets zuiverder in dit topic. Een fiets die 25km/h gaat is met hydraulische velgremmen echt wel prima hoor :)
Een goede velgrem doet niet veel onder, en zeker niet voor huis, tuin en keukengebruik. Maw, je hebt echt geen Porsche nodig om naar de Appie te rijden.
Feit is, je moet ze wel goed afstellen, en als het nat is iets meer opletten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asjenietergvin
  • Laatst online: 22-08 15:01
Ben juist van schijfremmen terug naar hydraulische velgremmen gegaan. Keer op keer remblokjes moeten vervangen vanwege piepen en verliezen van remkracht. Ook nog de schijven zelf vervangen. Na vervangen weer inremmen, Alle procedures gevolgd maar na 2/3 maanden weer piepen en verliezen van remkracht.

Fietste voornamelijk in Amsterdam en in alle weersomstandigheden. Denk dat door de vettigheid die vanuit het wegdek op je remmen spat de boel telkens vervuilde.

Nu 2 jaar hydraulische remmen. Geen gezeur meer

Fora staan trouwens volgeschreven met dezelfde ervaring die ik ermee heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langevoort
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 00:00
Morgen ga ik kijken naar een e-bike bij de lokale fietsenwinkel. Ik schaf deze fiets aan voor mijn werk.

Of deze

Ik zou eerst maar eens kijken welke modellen er in je prijsklasse leverbaar zijn, het is schaars goed geworden! Ik zelf krijg deze vandaag https://www.cube.eu/nl/20...brid-pro-500-blacknwhite/
Dus mijn advies zou de Cube zijn, groot bedrijf met goed dealernetwerk en goede kwaliteit. Qwic heb ik geen ervaring mee, maar vond ik wat minder sportief om te zien. Probeer ze beide gewoon te rijden.

Spidermellow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16:03

Of deze

Cube heeft hele fijne fietsen. Er valt natuurlijk altijd wat te zeggen over materialen, ketting ipv riem enz. maar voor de prijs die ze ervoor vragen krijg je toch altijd een hele fijne fiets.
Zelf heb ik de 2020 Kathmandu Hybrid Pro en nog geen moment spijt van. De onderdelen zoals vering, versnellingen, tandwielen, ketting zijn hetzelfde als op mijn Cube MTB en dus gemakkelijk te onderhouden. De Bosch motor is echt een fijne stille motor. Nog wat sterker na de update die de fietsenmaker uitgevoerd heeft tijdens de beurt.
Zorg ervoor dat je bij de fietsenmaker jezelf even laat opmeten zodat alles op de juiste hoogte gezet wordt. Bij mijn MTB kreeg ik daarvoor aan iets langere stuurpen en al is het maar een beetje het kan een groot verschil maken. Dus check naast de fiets ook wat de fietsenmaker wat betreft meten en afstellen nog voor je kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ben hier fel, maar ik vind dat we goed advies moeten geven.
Tommie12 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:54:
[...]
Een goede velgrem doet niet veel onder, en zeker niet voor huis, tuin en keukengebruik. Maw, je hebt echt geen Porsche nodig om naar de Appie te rijden.
Feit is, je moet ze wel goed afstellen, en als het nat is iets meer opletten.
Ik kan het hier eigenlijk niet mee eens zijn.

- Slijtage
- Velgen worden beschadigd
- Minder consistent.

Ja, je kan ook met een terugtrap rem en voorwielmotor rondrijden, maar het is echt minder dan een goede fiets met middenmotor met schijfremmen.
asjenietergvin schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:03:
Ben juist van schijfremmen terug naar hydraulische velgremmen gegaan. Keer op keer remblokjes moeten vervangen vanwege piepen en verliezen van remkracht. Ook nog de schijven zelf vervangen. Na vervangen weer inremmen, Alle procedures gevolgd maar na 2/3 maanden weer piepen en verliezen van remkracht.
Dan heb je een slechte fietsenmaker. Een schijfrem hoort niet te faden. En voor dat je met posts komt over Shimano schijfremmen... die remmen met een variabel bijtpunt zin de hogere klasse met "servo"en die zitten niet op stadsfietsen.
Fietste voornamelijk in Amsterdam en in alle weersomstandigheden. Denk dat door de vettigheid die vanuit het wegdek op je remmen spat de boel telkens vervuilde.
Dat is juist logischerwijs het grote nadeel van velgremmen. Schijfremmen kunnen juist uitermate goed tegen vervuiling, wat elke mountainbiker je zou kunnen uitleggen.

Ik kan een schijfrem door de bagger trekken en hoewel hij wellicht wat gaat piepen is je remkracht nog steeds goed.
Nu 2 jaar hydraulische remmen. Geen gezeur meer
Ik ben blij voor je, maar dat is absoluut geen consensus, alleen al in deze draad zijn er flink aantal mensen die niet tevreden zijn over hydraulische schijfremmen.
Fora staan trouwens volgeschreven met dezelfde ervaring die ik ermee heb.
Bullshit. Zelfs de luddies op Wereldfietser zijn om aan het gaan. Ik ken alle hoog aangeschreven fora en nergens worden magura velgremmen hoger aangeslagen dan schijfremmen. Het is ook technisch gezien niet logisch dat een velgrem op willekeurig welk gebied beter presteert.

Ik kan post na post hier oprakelen over gezeik met Magura remmen die piepen en faden en waarbij mensen brakeboosters zijn gaan monteren om het enigszins okay te houden. Zo ook posts over snel slijtende bloken.

Ik vind het okay als je een mening geeft, maar als je komt met pistsy war je claimt dat grote groepen fietsers het met je eens zijn verwacht ik wel onderbouwing waarom je een technnisch minder systeem gaat adviseren.
Pagina: 1 ... 61 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam