Jep, zeker waar. Wat dat betreft zijn die A-Headsets ook wel vervelend, het klassieke systeem is op dit punt veel flexibeler.elinx schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 13:23:
[...]
Klopt, vooral met kinderen in het verkeer staat veiligheid voorop, maar leuk is het wel om zo eens rond te snuffelen naar alternatieve oplossingen.
in de praktijk merk ik dat het gewoon standaard in die standje blijft. ook omdat het gewoon comfortabeler fietst.roffeltjes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:55:
[...]
Ja, dat snap ik, maar als je dan geen kind vervoerd zit je met een hoog stuur (helemaal als je je kind op de bovenbuis moet zetten). Ja, je kan dan weer aan de slag met verstelbare stuurpennen, maar echt fraai wordt dat nooit. Ik ben geen fan van allerlei knutselwerk compromissen als je ook gewoon een passende oplossing kan kiezen, zeker gezien het budget van de vraagsteller.
en fraai. ik heb een leeftijd bereikt waarbij uiterlijk ondergeschikt is aan praktisch gebruik.
nou zijn de basiskwaliteiten van mijn huidige fiets mijn insziens beter passend dan de andere fietsen met passende oplossingen", dus is het voot mij prima. Ik bedoel,zoals nu, ik kan ook een moederfiets met stuurslot kopen, maar ik kan ook voor 30 euro een nieuwe balhoofdset kopen en op mijn huidige fiets tweaken.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Velen zijn het met je eens, maar als je mij wil laten lijden op een fiets moet je het stuur 10cm omhoog zetten.kmf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 14:08:
[...]
in de praktijk merk ik dat het gewoon standaard in die standje blijft. ook omdat het gewoon comfortabeler fietst.
Ja, eens. Form over function is wat mij betreft zinloos. Maar ook dan zou ik eerder kiezen voor een fiets die meteen goed zit in plaats van een extender erop te zetten (gezien het budget van de vraagsteller)en fraai. ik heb een leeftijd bereikt waarbij uiterlijk ondergeschikt is aan praktisch gebruik.
En daar gaat het uiteindelijk omnou zijn de basiskwaliteiten van mijn huidige fiets mijn insziens beter passend dan de andere fietsen met passende oplossingen", dus is het voot mij prima. Ik bedoel,zoals nu, ik kan ook een moederfiets met stuurslot kopen, maar ik kan ook voor 30 euro een nieuwe balhoofdset kopen en op mijn huidige fiets tweaken.
Ga het morgen denk ik even proberen met een C380 of een C8+ van Gazelle. Of eventueel de Pegasus tegenhanger die zie ook bij die FM verkopen.roffeltjes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:38:
[...]
Velen zijn het met je eens, maar als je mij wil laten lijden op een fiets moet je het stuur 10cm omhoog zetten.![]()
[...]
Ja, eens. Form over function is wat mij betreft zinloos. Maar ook dan zou ik eerder kiezen voor een fiets die meteen goed zit in plaats van een extender erop te zetten (gezien het budget van de vraagsteller)
[...]
En daar gaat het uiteindelijk om
Zou ik nog een voorkeur moeten hebben voor 1 van beide (Pegasus vs Gazelle)?
Dat achterzitje gaat prima, maar ik hoop dat ik het eerste jaar (max.) ook het voorzitje van Thule kan gebruiken voor een rit van 1500 meter naar de opvang.
Kids zijn overig 1 en 3, dus een los zadel is nog wat te vroeg @kmf
Allebei goede merken, prijzen liggen dicht tegen elkaar. Op het eerste gezicht hangt het net van het model af welk merk ik zou kiezen.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 18:59:
[...]
Ga het morgen denk ik even proberen met een C380 of een C8+ van Gazelle. Of eventueel de Pegasus tegenhanger die zie ook bij die FM verkopen.
Zou ik nog een voorkeur moeten hebben voor 1 van beide (Pegasus vs Gazelle)?
C8+ HMB vs. Ravenna Evo8
C8+ HMB Belt vs. Ravenna Evo 5 Belt.
Ik vind die gewone C8+ erg duur voor een fiets met Magura velgremmen (ik ben gewoon geen fan...). Aan de andere kant is het belt model van Gazelle goedkoper, al kan ik over het verschil tussen de Nexus 5 (ebike specifiek) en Nexus 8 niets zeggen. Op zich ben ik dik tevreden over de kwaliteit van de Nexus 8, dus ik zou die euro's op zak houden, maar nogmaals, ik ken de 5 niet.
Op dat stukje kan je er vermoedelijk wel mee wegkomen, al moet je wel een klein beetje lenig zijn (en geen buikje) bij het op en afstappen.Dat achterzitje gaat prima, maar ik hoop dat ik het eerste jaar (max.) ook het voorzitje van Thule kan gebruiken voor een rit van 1500 meter naar de opvang.
Wees je ervan bewust dat je een achterzitje hebt
Je bent niet de eerste vader die zijn kind een karate trap dreigt te geven bij de grote opstapzwaai. Kan ook gebeuren als er geen kind in zit, kan redelijk enge momenten opleveren als je dreigt vast te raken in het zitje... laat ik het zo zeggen, ik ben er nooit mee gevallen, maar.... het was wel eens spannend

Ja, @kmf ik ben heel erg uitgesproken en heb wat onhebbelijkheden (eigenwijsssss), maar neem van mij aan dat ik het superleuk vind dat mensen posten, en meepraten over e-bikes. Ik weet heel veel... en heel veel weet ik niet. En op mijn toon kan ik altijd worden aangesproken (ik doe mijn best!)Kids zijn overig 1 en 3, dus een los zadel is nog wat te vroeg @kmfWel bedankt voor het meedenken!
Weet iemand een goedkoper alternatief voor de RM cruiser?
Wil een electrische fiets kopen om samen met partner en kids (op een urban arrow) hier door de duinen te fietsen.
Al heel wat modellen geprobeerd en blijf steeds het fijnst fietsen op de cruiser met de naadloze versnelling. Maar vind de prijs wel hoog voor wat het is.
Heb al Cube (liefst een naaf versnelling), gazelle (vond ik vrij onrustig sturen) Koga en Kalkhoff (schoonouders hebben dit merk..) geprobeerd en geen van alle komt het echt in de buurt.
Zijn er nog meer merken die een bosch middenmoter, liefst met die traploze 360 versnelling combineren in een redelijk sportief model?
Wil een electrische fiets kopen om samen met partner en kids (op een urban arrow) hier door de duinen te fietsen.
Al heel wat modellen geprobeerd en blijf steeds het fijnst fietsen op de cruiser met de naadloze versnelling. Maar vind de prijs wel hoog voor wat het is.
Heb al Cube (liefst een naaf versnelling), gazelle (vond ik vrij onrustig sturen) Koga en Kalkhoff (schoonouders hebben dit merk..) geprobeerd en geen van alle komt het echt in de buurt.
Zijn er nog meer merken die een bosch middenmoter, liefst met die traploze 360 versnelling combineren in een redelijk sportief model?
Leica MM + Sony A9
De karate trap.. been there, done thatroffeltjes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Allebei goede merken, prijzen liggen dicht tegen elkaar. Op het eerste gezicht hangt het net van het model af welk merk ik zou kiezen.
C8+ HMB vs. Ravenna Evo8
C8+ HMB Belt vs. Ravenna Evo 5 Belt.
Ik vind die gewone C8+ erg duur voor een fiets met Magura velgremmen (ik ben gewoon geen fan...). Aan de andere kant is het belt model van Gazelle goedkoper, al kan ik over het verschil tussen de Nexus 5 (ebike specifiek) en Nexus 8 niets zeggen. Op zich ben ik dik tevreden over de kwaliteit van de Nexus 8, dus ik zou die euro's op zak houden, maar nogmaals, ik ken de 5 niet.
[...]
Op dat stukje kan je er vermoedelijk wel mee wegkomen, al moet je wel een klein beetje lenig zijn (en geen buikje) bij het op en afstappen.
Je bent niet de eerste vader die zijn kind een karate trap dreigt te geven bij de grote opstapzwaai. Kan ook gebeuren als er geen kind in zit, kan redelijk enge momenten opleveren als je dreigt vast te raken in het zitje... laat ik het zo zeggen, ik ben er nooit mee gevallen, maar.... het was wel eens spannend![]()
[...]
Ja, @kmf ik ben heel erg uitgesproken en heb wat onhebbelijkheden (eigenwijsssss), maar neem van mij aan dat ik het superleuk vind dat mensen posten, en meepraten over e-bikes. Ik weet heel veel... en heel veel weet ik niet. En op mijn toon kan ik altijd worden aangesproken (ik doe mijn best!)

Bij de C380 had ik vooral het gevoel dat er nergens op beknibbelt is, maar ik ken de Nexus 8 naaf heel goed van mijn Trek L500 met riem en de Enviolo ken ik niet.
De fietsenmaker zelf bied de Pegasus Ravenna EVO 5 Belt aan als alternatief voor de C380 Ultimate. Maar zet hem wel 600 euro goedkoper neer (3000 vs 3600) Enige verschil is op het oog de Nexus 5 vs de Enviolo. En de leeftijd van het pegasus model 2020 tegen 2021 van de Gazelle. De Gazelle Chamonix C5 lijkt wat dat betreft echt een tegenhanger van de pegasus met de zelfde specs. Maar dan krijg je bij gazelle ineens de Shimano Steps (moet je dat willen?)
De Giant DailyTour E+1 BD kan ik niet helemaal plaatsen omdat ik weinig kan vinden over de motor. Wel een 625 wat accu voor 3400 euro. Maar ook die motor ken ik niet.
Morgen maar eens wat stukjes fietsen
Zat ook nog even te kijken naar een 2e hands R&M New Chargers (die met die rare bagage drager, ding ziet er erg solide uit en de politie heeft er ook 200 gekocht
[ Voor 5% gewijzigd door BasvanS op 10-03-2021 20:28 ]
Merken die bij me opkomen: Victoria (die e-urban is wel erg fat, maar ik vind hem leuk), Pegasus, DutchID.RobertJRB schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:15:
Kan ik je niet mee helpen, je houdt ervan of je vindt het niks.... heel veel mensen vinden een Enviolo heerlijk. Maar weer anderen zoals ik vinden het weer minder fijn.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:24:
[...]
Bij de C380 had ik vooral het gevoel dat er nergens op beknibbelt is, maar ik ken de Nexus 8 naaf heel goed van mijn Trek L500 met riem en de Enviolo ken ik niet.
Dit zal je toch echt even in een proefrit moeten ervaren, geef je dochters als onderpand, dan weten ze zeker dat je terug komt
De Nexus 5 is een nieuwe naaf speciaal ontwikkeld voor ebikes. Die is extra robuust en kan veel koppel aan.BasvanS schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:24:
[...]
De karate trap.. been there, done that![]()
De fietsenmaker zelf bied de Pegasus Ravenna EVO 5 Belt aan als alternatief voor de C380 Ultimate. Maar zet hem wel 600 euro goedkoper neer (3000 vs 3600) Enige verschil is op het oog de Nexus 5 vs de Enviolo. En de leeftijd van het pegasus model 2020 tegen 2021 van de Gazelle. De Gazelle Chamonix C5 lijkt wat dat betreft echt een tegenhanger van de pegasus met de zelfde specs. Maar dan krijg je bij gazelle ineens de Shimano Steps (moet je dat willen?)
De Giant DailyTour E+1 BD kan ik niet helemaal plaatsen omdat ik weinig kan vinden over de motor. Wel een 625 wat accu voor 3400 euro. Maar ook die motor ken ik niet.
Morgen maar eens wat stukjes fietsen
Zat ook nog even te kijken naar een 2e hands R&M New Chargers (die met die rare bagage drager, ding ziet er erg solide uit en de politie heeft er ook 200 gekocht. Maar goed, dan betaal je voor een 2 jaar oud model met 3000 km op de klok hetzelfde als een nieuwe C8+...
Voor vlak terrein prima, omdat er wat beknibbeld is op de kleinste verhoudingen, maar voor de rest prima. Ik heb er een korte testrit mee gedaan, maar eigenlijk nadat ik al de enviolo gekocht had.
Ik heb geen spijt van mijn keuze, maar de Nexus 5 was ook goed geweest.
Met een ebike bergop heb je die heel kleine verhoudingen toch niet echt nodig, je gaat gewoon even naar sport en je geraakt er ook wel. Ik zou die niet aanraden in bergachtig gebied, maar voor NL en B is die wel prima.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Welke fiets had je gekocht?Tommie12 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:47:
[...]
De Nexus 5 is een nieuwe naaf speciaal ontwikkeld voor ebikes. Die is extra robuust en kan veel koppel aan.
Voor vlak terrein prima, omdat er wat beknibbeld is op de kleinste verhoudingen, maar voor de rest prima. Ik heb er een korte testrit mee gedaan, maar eigenlijk nadat ik al de enviolo gekocht had.
Ik heb geen spijt van mijn keuze, maar de Nexus 5 was ook goed geweest.
Met een ebike bergop heb je die heel kleine verhoudingen toch niet echt nodig, je gaat gewoon even naar sport en je geraakt er ook wel. Ik zou die niet aanraden in bergachtig gebied, maar voor NL en B is die wel prima.
Ja, die verhoudingen vind ik ook geen risico, alleen zijn er nog geen lange termijn ervaringen over weerstand en levensduur. De verwachting is dat het sterk spul is, maar ook Shimano maakt nog wel eens een citroen.Tommie12 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:47:
[...]
Dat gezegd hebbende, ik zou inderdaad geen probleem hebben met een Nexus 5 ipv een Nexus 8. Zoveel schakel je niet op een Ebike.
[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 10-03-2021 22:52 ]
Schindelhauer Heinrich: https://www.schindelhauer...ell/Heinrich-enviolo.htmlRobertJRB schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:15:
Victoria eManufaktur 11.9: https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/emanufaktur-11-9
Victoria eUrban 11.9: https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/eurban-11-9
Victoria eTrekking 11.9: https://bike.nl/victoria-...-heren-28-inch-55cm-grijs
Mazda MX-30
Norta B3040 mod 2020
Dat is een van de redenen dat mijn volgende fiets geen hoge stang in het frame zal hebben. Scheelt gedoe moet opstappen en tegenwoordig is het eigenlijk niet per se meer nodig.roffeltjes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 20:02:
[...]
Op dat stukje kan je er vermoedelijk wel mee wegkomen, al moet je wel een klein beetje lenig zijn (en geen buikje) bij het op en afstappen.
Je bent niet de eerste vader die zijn kind een karate trap dreigt te geven bij de grote opstapzwaai. Kan ook gebeuren als er geen kind in zit, kan redelijk enge momenten opleveren als je dreigt vast te raken in het zitje... laat ik het zo zeggen, ik ben er nooit mee gevallen, maar.... het was wel eens spannend
Wie gebruikt hier de abus x bordo granit plus slot in 110cm? Bevindingen? Is het niet raar dat het slot zo uit de houder gestolen kan worden als je de fiets alleen met een ringslot op slot hebt? Ik snap dat iemand er dan niets aan heeft, maar lijkt toch wel iets van een flaw te zijn?
Heb hem even om uit te proberen maar twijfel of het echt praktisch is tov een kettingslot zoals een Abus Iven, ook 110cm maar vele malen praktischer lijkend..
Heb hem even om uit te proberen maar twijfel of het echt praktisch is tov een kettingslot zoals een Abus Iven, ook 110cm maar vele malen praktischer lijkend..
Een zadel ook zo weg, en dat levert misschien iets meer op dan een slot zonder sleutel....Daan2020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:22:
Wie gebruikt hier de abus x bordo granit plus slot in 110cm? Bevindingen? Is het niet raar dat het slot zo uit de houder gestolen kan worden als je de fiets alleen met een ringslot op slot hebt? Ik snap dat iemand er dan niets aan heeft, maar lijkt toch wel iets van een flaw te zijn?
Hehe ok fair enough, ben waarschijnlijk te lang een kettingslot gewend die ook gewoon om de buis op slot zit als alleen het ringslot wordt gebruikt.Tommie12 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:56:
[...]
Een zadel ook zo weg, en dat levert misschien iets meer op dan een slot zonder sleutel....
Jep.Erasmo schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:27:
[...]
Dat is een van de redenen dat mijn volgende fiets geen hoge stang in het frame zal hebben. Scheelt gedoe moet opstappen en tegenwoordig is het eigenlijk niet per se meer nodig.
Ik blijf persoonlijk fan van het aloude herenframe omdat ik snoeistijve frames het fijnste vind fietsen* (vooral met volle lading), maar frames zijn zeker stijver geworden en tussenvormen zoals Mixte/Trapez zijn ook mogelijk.
Ze fietsen zelf en voor de uitzonderingsgevallen hebben we nu gewone voetsteuntjes en een kussentje/handdoek achterop, maar in de tijd dat we kinderzitjes hadden was de Razer van mijn vrouw wel echt handiger, zeker als er ook een voorzitje op moest.
Zeker als je geen bagage verstouwt is er eigenlijk geen functionele reden** om voor een herenframe te gaan, damesframe is (helemaal als je ouder wordt) handiger en veiliger.
*gewenning speelt een rol. Mijn wedstrijdfiets was ook knetterstijf.
**uiterlijk is natuurlijk wel een reden.
'Volle lading' kan ook gelden als je wat zwaarder dan gemiddeld bent. Voor mij daarom een herenmodel.
Snelspanner los, zadel er uit, en slot is ook weg...Daan2020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:03:
[...]
Hehe ok fair enough, ben waarschijnlijk te lang een kettingslot gewend die ook gewoon om de buis op slot zit als alleen het ringslot wordt gebruikt.
Ik heb hem , vind het vooral gemakkelijk omdat hij mooi opgeruimd zit in die houder ,niet klappert of zo onder het rijdenDaan2020 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:22:
Ik had eerst die met alarm , die zat standaard bij een R&M ,maar die was niet art goed gekeurd
Daarom nu deze
Heel laat antwoord over de 25km/h Specialized Vado/Como: hier wat vage motorklachten gehad met een 2018 (2017? niet zeker) Vado die uiteindelijk terug is gegaan naar de fabrikant.timaerts schreef op zondag 10 januari 2021 @ 23:30:
[...]
Mijn collega heeft die en hij zou die NOOIT meer kopen. Ontzettend veel stel mee gehad. Geen idee of er veel problemen met dat model zijn, of dat hij toevallig pech heeft gehad.
De twee Vado's die wij nu hebben van 2019 en 2020 lopen probleemloos en worden dagelijks gebruikt (wel verwarmde stalling).
Wat heeft je uit eindelijk toen besluiten deze onbekende Norta te kopen ipv bijv. de C380? Verder gelijk qua specs.
Is er iets anders buiten het prijs verschil (EUR 300 duurder)?
Ik heb eind vorig jaar ook die fiets voor mijn vriendin gekocht. Hij is super maar de range valt wel wat tegen. Mijn vriendin fietst altijd in stand 2 (wel kind achterop) en haalt dan ongeveer 60km, daarna gaat heb je nog 8km range maar schakelt die zichzelf terug naar minimale ondersteuning.Shadow_Agent schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:56:
Mijn vrouw heeft onlangs een Cortina E-Common family 2020 gekocht.
Mijn e mozzo met shimano gaat echt veeeeeel langer mee. Hoe is jouw ervaring? Ik heb de 450wh accu
CISSP! Drop your encryption keys!
Eerst en vooral, mijn fietsenwinkel zit 4 huizen verder, en ik ken de man persoonlijk. Hij verkoopt Norta (en nog een paar merken) en staat helemaal achter dat merk.BasvanS schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:56:
[...]
Wat heeft je uit eindelijk toen besluiten deze onbekende Norta te kopen ipv bijv. de C380? Verder gelijk qua specs.
Is er iets anders buiten het prijs verschil (EUR 300 duurder)?
De prijs vorig jaar was ca 300€ lager, en zat voor mijn goed (wel batterij van 500 ipv 625).
Als jij een lokale FM hebt die de C380 kan leveren, dan denk ik ook dat je een goede keuze maakt.
Ik vind de combinatie Bosch Performance/Gates CDX/ Enviolo een topper en zou het zo weer kopen.
Wat ik aan mijn fiets nog veranderd heb is:
- handgrepen in kurk van Ergon (orginele goedkope rubberen grepen zaten niet goed vast en begonnen te draaien)
- de originele 47mm banden van een vaag japans merk vervangen door Schwalbe Almotion 50mm. Ook deze wijziging gaf de fiets echt een veel comfortabelere indruk, en betere grip op grind of onverhard.
Beide wijzigingen waren een echte upgrade die klein lijken, maar echt een verschil maken.
@laurens0619 accu van m'n vrouw is 750wh variant, daar ben ik wel blij mee. Onlangs zelf twee keer naar m'n werk gefietst (30 km heen en terug). Ook ik fiets in stand twee dan. Ik vond ook wel dat de accu vrij snel moet worden opgeladen maar heb er geen ervaring mee of vergelijkingsmateriaal. Dus dat maakt het wat lastig om je vraag te beantwoorden
Do { Ping } while ( LOL )
Vandaag heb ik zowel de Active line als de Performance line gereden op een C8 en C380.Tommie12 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:26:
[...]
Eerst en vooral, mijn fietsenwinkel zit 4 huizen verder, en ik ken de man persoonlijk. Hij verkoopt Norta (en nog een paar merken) en staat helemaal achter dat merk.
De prijs vorig jaar was ca 300€ lager, en zat voor mijn goed (wel batterij van 500 ipv 625).
Als jij een lokale FM hebt die de C380 kan leveren, dan denk ik ook dat je een goede keuze maakt.
Ik vind de combinatie Bosch Performance/Gates CDX/ Enviolo een topper en zou het zo weer kopen.
Wat ik aan mijn fiets nog veranderd heb is:
- handgrepen in kurk van Ergon (orginele goedkope rubberen grepen zaten niet goed vast en begonnen te draaien)
- de originele 47mm banden van een vaag japans merk vervangen door Schwalbe Almotion 50mm. Ook deze wijziging gaf de fiets echt een veel comfortabelere indruk, en betere grip op grind of onverhard.
Beide wijzigingen waren een echte upgrade die klein lijken, maar echt een verschil maken.
Volgens mij is het vooral de motor bij de C380 die de fiets zo comfortabel maakt. Of ik echt onder de indruk was van de Enviolo weet ik niet. De meerwaarde bij relatief korte ritten en weinig KM zie ik niet.
De Nexus 5 voelde wel erg robuust toen ik hem probeerde op de Pegasus. Helaas waren alle modellen van Pegasus uitverkocht tot het 3e kwartaal.
Thnx! Dan denk ik dat het gewoon hoort, is ook zware fiets natuurlijkShadow_Agent schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 19:36:
@laurens0619 accu van m'n vrouw is 750wh variant, daar ben ik wel blij mee. Onlangs zelf twee keer naar m'n werk gefietst (30 km heen en terug). Ook ik fiets in stand twee dan. Ik vond ook wel dat de accu vrij snel moet worden opgeladen maar heb er geen ervaring mee of vergelijkingsmateriaal. Dus dat maakt het wat lastig om je vraag te beantwoorden
Mijn e-mozzo is licht en doet met gemak 100km op een 500wh
CISSP! Drop your encryption keys!
Nou, mijn FM is failliet. Dat wordt nog even zoeken naar een goede vervanger.
Ik vind het wel jammer want het was een goede fietsenmaker. Nu zal ik de fiets voorlopig niet gebruiken want ik zit in quarantaine en mijn fiets doet het nog goed gelukkig.
Strange times these days.

Ik vind het wel jammer want het was een goede fietsenmaker. Nu zal ik de fiets voorlopig niet gebruiken want ik zit in quarantaine en mijn fiets doet het nog goed gelukkig.
Strange times these days.
Na vijftien jaar plezier én hard labeur op een onverslijtbare Brompton vouwfiets met drie versnellingen, heb ik lang getwijfeld tussen een lichte (urban) e-bike of een zwaarder model met middenmotor.
Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar enkele lichtgewichten met X35 ebikemotion (met niet-uitneembare batterij, o.a. Orbea en Ribble) en de uitneembare Fazua Evation Drive (o.a. Canyon, Whyte en Velo de ville). Jammer genoeg kon ik deze modellen niet proefrijden. Door de beperkte stock in de zomer van 2020 werd mijn keuze steeds uitgesteld en kon ik me verder inlezen op sites en fora.
Dankzij dit forum raakte ik overtuigd om Cube een kans te geven. Ik contacteerde enkele fietsenmakers met een goede reputatie en half november heb ik een Cube Touring Hybrid Pro 500 (model 2021) gekocht. Dit exemplaar was het laatste dat in mijn buurt beschikbaar was.
:strip_exif()/f/image/laBZ3y3KvGRsNYJEajuaGtFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik deel graag enkele bemerkingen na ruim 200 km recreatief rijden, vaak ritten van 20 à 40 km, over gewone weg, kasseistroken, jaagpaden en bospaden. Meestal vlak of licht golvend, met enkele korte, maar stijle beklimmingen.
Aanvankelijk ging mijn voorkeur uit naar enkele lichtgewichten met X35 ebikemotion (met niet-uitneembare batterij, o.a. Orbea en Ribble) en de uitneembare Fazua Evation Drive (o.a. Canyon, Whyte en Velo de ville). Jammer genoeg kon ik deze modellen niet proefrijden. Door de beperkte stock in de zomer van 2020 werd mijn keuze steeds uitgesteld en kon ik me verder inlezen op sites en fora.
Dankzij dit forum raakte ik overtuigd om Cube een kans te geven. Ik contacteerde enkele fietsenmakers met een goede reputatie en half november heb ik een Cube Touring Hybrid Pro 500 (model 2021) gekocht. Dit exemplaar was het laatste dat in mijn buurt beschikbaar was.
:strip_exif()/f/image/laBZ3y3KvGRsNYJEajuaGtFJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik deel graag enkele bemerkingen na ruim 200 km recreatief rijden, vaak ritten van 20 à 40 km, over gewone weg, kasseistroken, jaagpaden en bospaden. Meestal vlak of licht golvend, met enkele korte, maar stijle beklimmingen.
- deze Cube is echt allround. Goed op vrijwel elk terrein, maar nooit helemaal top. Het beste gevoel heb ik op gravel-paden. Ik ben geen mountainbiker, maar ik rij wel eens goed door.
- de fiets voelt heel stevig en tegelijk ook zwaar aan (25,9 kg)
- de bagagedrager vormt een geheel met het frame, wat enorm stevig is
- het stuur is in de hoogte verstelbaar. I.v.m. rugproblemen is dit een echte plus. Het is wel iets te breed.
- alle onderdelen voelen degelijk aan, behalve de kettingbeschermer en de plastiek klep die de batterij moet beschermen
- de derailleur schakelt niet zo vlot. Ik had meer verwacht van een Deore, maar mogelijk kan hij nog beter afgesteld worden door de fietsenmaker.
- de Schwalbe Big Ben banden doen het altijd goed, ook tijdens een onverwachte hagelbui.
- ondersteuning door de Bosch Performance Line motor is heel goed, ook op de echt stijle hellingen. De motor is stiller dan ik had verwacht en het weinige geluid stoort helemaal niet.
- ik zit heel snel aan 25km/u, dus op vlakke weg rij ik meestal zonder ondersteuning of in Eco. Op dat moment mis ik wel een kleiner kransje achteraan.
- grootste nadeel: de indicator geeft niet heel nauwkeurig aan wanneer de batterij leeg is. Ik woon bovenop een heuvel middenin de stad. Het laatste stuk van elke tocht is altijd bergop tussen de auto’s. Onlangs met resterende twee blokjes op het Intuvia-display naar boven gereden op Turbo. Halfweg de helling viel de motor plots uit. Ik ben fietsend thuisgeraakt, maar het was serieus op de trappers staan. De uitleg die jimh307 hierover op 7 maart postte, was heel verhelderend.
Dadelijk onze nieuwe fiets ophalen. We hebben beide voor de Ebike Das Original Comfort 004 Dutch gekozen, na een aantal testritjes op verschillende fietsen.
Deze bleek het meest comfortabel te fietsen.
Deze bleek het meest comfortabel te fietsen.
I hide at work because good employees are hard to find.
Ik ben bezig met een zoektocht naar een ombouwset om de fiets van mijn vriendin om te bouwen. Het gaat om een Gazelle Puur_NL 7 uit 2019. Deze heeft een terugtraprem en een rollerbrake voor. Vanwege de terugtraprem lijkt de enige mogelijke middenmotor een Tongsheng TDSZ2 (met coastbrake optie) te zijn. Omdat dit zou betekenen dat ik vrijveel aan de fiets moet aanpassen, ben ik toch maar weer gaan kijken naar een voorwiel motor van Bafang.
Bij het zoeken naar de juiste wielmaat loop ik tegen een heel basic ding aan: ik kan op de verschillende bestelsites alleen kiezen voor een 28" 55-622 wiel terwijl er nu een velg met 50-622 band omheen zit. 50- geeft volgens mij alleen de breedte van de band aan op het breedste punt en zegt dit niets over de hiel of kraag.
Weet iemand of het gewoon straffeloos kan, een 50-622 band op een 55-622 wiel te monteren?
Bij het zoeken naar de juiste wielmaat loop ik tegen een heel basic ding aan: ik kan op de verschillende bestelsites alleen kiezen voor een 28" 55-622 wiel terwijl er nu een velg met 50-622 band omheen zit. 50- geeft volgens mij alleen de breedte van de band aan op het breedste punt en zegt dit niets over de hiel of kraag.
Weet iemand of het gewoon straffeloos kan, een 50-622 band op een 55-622 wiel te monteren?
Als je die 55mm in de vork krijgt, en onder de spatborden moet dat lukken.jeehaa schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:43:
Ik ben bezig met een zoektocht naar een ombouwset om de fiets van mijn vriendin om te bouwen. Het gaat om een Gazelle Puur_NL 7 uit 2019. Deze heeft een terugtraprem en een rollerbrake voor. Vanwege de terugtraprem lijkt de enige mogelijke middenmotor een Tongsheng TDSZ2 (met coastbrake optie) te zijn. Omdat dit zou betekenen dat ik vrijveel aan de fiets moet aanpassen, ben ik toch maar weer gaan kijken naar een voorwiel motor van Bafang.
Maar... je kan er altijd je oude band op leggen.
Banden; Big Ben zijn niet zo snelSuperlux schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 10:32:
[list]
• deze Cube is echt allround. Goed op vrijwel elk terrein, maar nooit helemaal top. Het beste gevoel heb ik op gravel-paden. Ik ben geen mountainbiker, maar ik rij wel eens goed door.
Vervangen, kost qua materiaal 10-20 euro (Ergotec/Shumpert heeft een mooie goedkope collectie). Niks zo irritant als een verkeerd stuur, zeker niet gezien de kosten om het te corrigeren.• het stuur is in de hoogte verstelbaar. I.v.m. rugproblemen is dit een echte plus. Het is wel iets te breed.
Merkwaardig, dat zou niet mogen. Zo te zien is ook alles Deore, dus geen mix.• de derailleur schakelt niet zo vlot. Ik had meer verwacht van een Deore, maar mogelijk kan hij nog beter afgesteld worden door de fietsenmaker.
1. Als hij één kant op traag is (dus alleen bij het op of alleen bij het afschakelen) dan is de kabelspanning niet goed. Je kan de kabelspanning verminderen/vermeerderen.
2. Als het allebei de kanten op traag is dan is er misschien toch iets mis met de kabel en moet je die laten vervangen (kosten zijn laag). Dat zou bij een nieuwe fiets verassend zijn, maar misschien heeft hij een tik gekregen en zit er ergens een rafel. Zoals altijd: Alles kan kapot.
3. Controleer of Shadow aan of uit staat en of dat enig verschil maakt. Knopje zit op de achter derailleur.
Ja, die paar kilo extra is dan wel niet van belang tijdens het fietsen, in het hanteren is een lichtere fiets absoluut fijner.Kortom, een tevreden Cube-rijder die met een half oog de markt in de gaten blijft houden voor een lichter model.
Ze halen daar wielmaat en bandmaat door elkaar. Een velg waar een 55mm band op kan, zal een 50mm band ook wel lukken. Een velg is niet snel te breed, een band zal normaal gesproken mooier vallen om een brede velg (al verwacht ik hier gewoon een cheappo 19-21mmm velg).jeehaa schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:43:
https://www.fietsonline.c...de-velg-van-je-fiets.html
Iemand een idee of de firmware/software van een Bosch Performance CX toch zelf is te updaten? Zonder dat je daar naar de LBS / FM voor moet? Of heeft Bosch dat gewoon extreem goed beveiligd? Intussen leven we anno 2021 dat moet toch zelf kunnen? Al dan niet met het risico dat bij een foute update-procedure je de boel hebt verpest?
Apple | Marantz | B&W
Ik denk van niet , maar meestal updaten fietsen zaken dat gratisRon_Tweaker schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 11:33:
Iemand een idee of de firmware/software van een Bosch Performance CX toch zelf is te updaten? Zonder dat je daar naar de LBS / FM voor moet? Of heeft Bosch dat gewoon extreem goed beveiligd? Intussen leven we anno 2021 dat moet toch zelf kunnen? Al dan niet met het risico dat bij een foute update-procedure je de boel hebt verpest?
Wel eens gehoord dat iemand bezig was om Amerikaanse software te krijgen , of dat gelukt is weet ik niet
want ik heb daar mijn fiets gekocht
Top. Dat werd misschien niet duidelijk uit mijn quote maar we willen juist die 'oude' band er op houden. Ik kan ook overwegen om de originele velg met de motor te laten spaken, omdat deze de originele kleuren van de fiets in stand houdt.Tommie12 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:52:
[...]
Als je die 55mm in de vork krijgt, en onder de spatborden moet dat lukken.
Maar... je kan er altijd je oude band op leggen.
Het blijkt zelfs nog ietsje anders dan ik het had begrepen; bij de velg staat dat deze geschikt is voor 23-55/622 banden. Deze maatvoering snapte ik niet maar ze bedoelen dus 23 tot 55 mm. Stom van mij... Een alternatief is dus zoals ik hierboven schreef, de originele velg gebruiken en opnieuw (laten) spaken.roffeltjes schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 10:17:
[...]
Ze halen daar wielmaat en bandmaat door elkaar. Een velg waar een 55mm band op kan, zal een 50mm band ook wel lukken. Een velg is niet snel te breed, een band zal normaal gesproken mooier vallen om een brede velg (al verwacht ik hier gewoon een cheappo 19-21mmm velg).
https://www.fietsonline.c...de-velg-van-je-fiets.html
Dan gok ik op een 17mm velgjeehaa schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 14:28:
[...]bij de velg staat dat deze geschikt is voor 23-55/622 banden. Deze maatvoering snapte ik niet maar ze bedoelen dus 23 tot 55 mm.
Hoi,
Iemand nog een tip? Wij denken aan twee nw fietsen voor recreatief verkeer. Vakantie etc.
Rond de € 3000. Ik ben fan geworden van de Bafang motor, en het lijkt me leuk om daar dan de Eggrider op te monteren, dus wel zelf een beetje wat kunnen aanpassen, mocht ik dat later willen.
Qwic heeft wel mooie fietsen met Bafang motor, maar op de site kun je nog maar lastig achterhalen welke motor er op de fiets zit. In ieder geval maakt schijnbaar een Canbus aansluiting, het Eggrider verhaal lastig.
Dus wellicht een Bafang M420, met kracht en rotatiesensor.
Iemand ervaring hiermee, of wellicht nog andere modellen of tips?
Iemand nog een tip? Wij denken aan twee nw fietsen voor recreatief verkeer. Vakantie etc.
Rond de € 3000. Ik ben fan geworden van de Bafang motor, en het lijkt me leuk om daar dan de Eggrider op te monteren, dus wel zelf een beetje wat kunnen aanpassen, mocht ik dat later willen.
Qwic heeft wel mooie fietsen met Bafang motor, maar op de site kun je nog maar lastig achterhalen welke motor er op de fiets zit. In ieder geval maakt schijnbaar een Canbus aansluiting, het Eggrider verhaal lastig.
Dus wellicht een Bafang M420, met kracht en rotatiesensor.
Iemand ervaring hiermee, of wellicht nog andere modellen of tips?
Dan zit je voor dat budget denk ik in de Cortina range. Maar waarom juist bafang?
Is er iemand bekend met Riese en Muller elektrische fietsen ?
Ik heb voor mijn moeder een 2e hands gevonden die aan alle wensen voldoet (eindelijk)...
Enige wat me tegenhoudt is het voor mij onbekende merk.
Hoe positioneert dit merk zich? beetje betrouwbaar ?
Eisen:
- Lage fiets / frame ivm korte lengte
- Automatisch schakelen (ze kan slecht overweg met versnellingen)
- Middenmotor ivm gewichtsverdeling
https://www.marktplaats.n...a557deff636f4f8b9c5b7a618
Dit is de fiets die aan de eisen zou moeten voldoen,
hebben jullie nog op of aanmerkingen alvorens de 150km gaan rijden voor een proefritje ?
Ik heb voor mijn moeder een 2e hands gevonden die aan alle wensen voldoet (eindelijk)...
Eisen:
hebben jullie nog op of aanmerkingen alvorens de 150km gaan rijden voor een proefritje ?
[ Voor 52% gewijzigd door C6DL op 14-03-2021 16:38 ]
Zijn top kwaliteit fietsen ( ik heb er zelf ook een 😁)C6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:58:
Ik wil voor mijn moeder een 2e hands kopen die aan alle wensen voldoet.
Eisen:
Enigste nadeel ze zijn duur en sommige type fietsen zien er een beetje vreemd uit , maar daar wen je aan
Kan iemand me op weg helpen naar een goede e bike voor mijn vrouw? Een comfortabele recreatieve e bike , geen sportieve. Ik wil er ook regelmatig op rijden, ik ben wel 1m84.
Budget ligt max 2100 euro.
Graag hydraulische remmen
Active Line Plus (of gelijkaardig). Geen voorwielmotor!
Verstelbare stuurpen
Trapkrachtsensor
Nexus 8 (of gelijkaardige naafversnelling, ik heb gehoord dat Nexus 7 niet zo goed is?)
Batterij onder bagagedrager of aan frame zelf maakt voor ons niets uit
Wat heb ik zelf al gezien:
Graag commentaar? Andere modellen voorstellen mag ook. Ik woon in België
https://www.mantel.com/be/cortina-e-mozzo-pro-v8
https://www.12gobiking.nl/batavus-bryte-e-go-n8-2020
https://www.12gobiking.nl...nisex-db8-36v-middenmotor
https://www.mega-ebike-ce...llingen-8/205-kadermaat-m
Budget ligt max 2100 euro.
Graag hydraulische remmen
Active Line Plus (of gelijkaardig). Geen voorwielmotor!
Verstelbare stuurpen
Trapkrachtsensor
Nexus 8 (of gelijkaardige naafversnelling, ik heb gehoord dat Nexus 7 niet zo goed is?)
Batterij onder bagagedrager of aan frame zelf maakt voor ons niets uit
Wat heb ik zelf al gezien:
Graag commentaar? Andere modellen voorstellen mag ook. Ik woon in België
https://www.mantel.com/be/cortina-e-mozzo-pro-v8
https://www.12gobiking.nl/batavus-bryte-e-go-n8-2020
https://www.12gobiking.nl...nisex-db8-36v-middenmotor
https://www.mega-ebike-ce...llingen-8/205-kadermaat-m
Dank je wel .. mag ik dan vragen wat je van de fiets vind in de link ?Supertjeduc schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Zijn top kwaliteit fietsen ( ik heb er zelf ook een 😁)
Enigste nadeel ze zijn duur en sommige type fietsen zien er een beetje vreemd uit , maar daar wen je aan
Dat is niet echt informatief? Hoe lang is je vrouw....Cowboy_Henk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:20:
Kan iemand me op weg helpen naar een goede e bike voor mijn vrouw?
Ik wil er ook regelmatig op rijden, ik ben wel 1m84.
Voor internet shopping is er oneindig veel keuze, Bij een goede dealer zal dat reuze krap zijn.Budget ligt max 2100 euro.
Mijn eeuwige advies: Rek je budget op naar 2400, en ga naar een goede plaatselijke fietsenmaker.
Enige wat relevant is, zijn de motor en accu en dat is hiervandaan niet te beoordelen. Als het van een oude omatje is die er netjes mee om is gegaan kan dat een prima deal zijn. Als ze de accu dag en nacht aan de lader heeft gehangen is het een minder goede dealC6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:26:
[...]
Dank je wel .. mag ik dan vragen wat je van de fiets vind in de link ?
Fiets+ merk zijn verder prima.
LOL lengte van mijn vrouw is 169 cm. Ben dat inderdaad vergeten. Budget oprekken... Mja sorry. Ik moest al smeken aan mijn vrouw om geen aldi of decathlon fiets te kopen. Het is al opgerektroffeltjes schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:51:
[...]
Dat is niet echt informatief? Hoe lang is je vrouw....
[...]
Voor internet shopping is er oneindig veel keuze, Bij een goede dealer zal dat reuze krap zijn.
Mijn eeuwige advies: Rek je budget op naar 2400, en ga naar een goede plaatselijke fietsenmaker.
Dank, daarom gaan we ook die kant op.roffeltjes schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:55:
[...]
Enige wat relevant is, zijn de motor en accu en dat is hiervandaan niet te beoordelen. Als het van een oude omatje is die er netjes mee om is gegaan kan dat een prima deal zijn. Als ze de accu dag en nacht aan de lader heeft gehangen is het een minder goede deal![]()
Fiets+ merk zijn verder prima.
Wil even navraag doen wat de staat van de motor en accu is uiteraard.
Zijn er tips hoe ik dit voor zover "als mogelijk" kan testen?
Moet ik de accu een uitdraai laten maken of iets ergens zodat ik de staat weet?
En hoe kan ik de motor testen bij aankoop (buiten het fietsen uiteraard)
Bij een auto kun je ook niet in de motor kijken. Hoe doe je dit bij een elektrische fiets?
Ik vind het niet verstandig als een man een fiets voor zijn vrouw koopt, dat zou ze gewoon zelf moeten doen, dan heb je ook geen ge-emmer over het budget. Maakt ze dan een fout is het haar fout. Dat betekent niet dat je haar niet moet adviseren, dat doe ik ook bij mijn vrouw, maar ZIJ is degene die een nieuwe fiets koopt, niet ik.Cowboy_Henk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:57:
[...]
LOL lengte van mijn vrouw is 169 cm. Ben dat inderdaad vergeten. Budget oprekken... Mja sorry. Ik moest al smeken aan mijn vrouw om geen aldi of decathlon fiets te kopen. Het is al opgerekt
Ik zou haar gewoon meenemen naar een goede fietsenmaker, zelf een broodje gaan halen (niet bij blijven, dan gaan ze over haar heen praten) en haar zelf de beslissing laten nemen.
Als het haar niet boeit is Decathlon met dat budget niet eens zo'n heel gek idee, hun topmodel ziet er niet verkeerd uit en dan heb je in ieder geval veel filialen om uit te kiezen. Prima keten en scheelt je een paar honderd euro.
Eerlijk gezegd is dit een beetje blauwe ogen van de verkoper tenzij je een uurtje kan rijden op die fiets. Ik ga ervan uit dat er geen uitdraai is (en die zegt ook niet alles), want daar kom je niet zo snel aan als particulier.C6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:59:
[...]
Dank, daarom gaan we ook die kant op.
Wil even navraag doen wat de staat van de motor en accu is uiteraard.
Zijn er tips hoe ik dit voor zover "als mogelijk" kan testen?
Moet ik de accu een uitdraai laten maken of iets ergens zodat ik de staat weet?
En hoe kan ik de motor testen bij aankoop (buiten het fietsen uiteraard)
Bij een auto kun je ook niet in de motor kijken. Hoe doe je dit bij een elektrische fiets?
Maar als je moeder het vooral voor ritjes in het dorp gebruikt is het verder ook geen enorme gok.
Het is een fiets die me eerlijk gezegd doet vermoeden dat hij niet zo heel veel heeft meegemaakt. De maat doet me direct denken aan een oudere man/vrouw, misschien een moeder die wat boodschappen deed. Het is geen fiets om 10.000 km in een jaar te maken. Omdat kilometrage meestal correleert met laadcycli zou ik dit wel durven.
FTR: mijn moeder heeft tien jaar geleden ook een 2ehands ebike gekocht met 1200km op de teller. Dat was een ION en dat ding doet het ook nog steeds. De accu zal nu wel compleet lam zijn, maar een rit van 30km met 15-20kmpu is al wild genoeg voor haar. Als ze meer dan 500km per jaar heeft gereden eet ik mijn schoenen op.
Het ligt er dus aan wat je moeder nodig heeft.
Je vrouw een fiets aan laten praten door een fietsenmaker, top idee. Heb je zelf een vrouw @roffeltjes ?
Ga een paar fietsenmakers af. Misschien staan er leuke occasions
Haha bedankt voor je reply.roffeltjes schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Eerlijk gezegd is dit een beetje blauwe ogen van de verkoper tenzij je een uurtje kan rijden op die fiets. Ik ga ervan uit dat er geen uitdraai is (en die zegt ook niet alles), want daar kom je niet zo snel aan als particulier.
Maar als je moeder het vooral voor ritjes in het dorp gebruikt is het verder ook geen enorme gok.
Het is een fiets die me eerlijk gezegd doet vermoeden dat hij niet zo heel veel heeft meegemaakt. De maat doet me direct denken aan een oudere man/vrouw, misschien een moeder die wat boodschappen deed. Het is geen fiets om 10.000 km in een jaar te maken. Omdat kilometrage meestal correleert met laadcycli zou ik dit wel durven.
FTR: mijn moeder heeft tien jaar geleden ook een 2ehands ebike gekocht met 1200km op de teller. Dat was een ION en dat ding doet het ook nog steeds. De accu zal nu wel compleet lam zijn, maar een rit van 30km met 15-20kmpu is al wild genoeg voor haar. Als ze meer dan 500km per jaar heeft gereden eet ik mijn schoenen op.
Het ligt er dus aan wat je moeder nodig heeft.
Klopt helemaal man! .. Puur voor de boodschappen 5km.
Af en toe in de zomer is een stukje rijden en thats it.
En inderdaad, het verhaal bij de fiets, het vertrouwen en de proefrit zal de doorslag geven.
Er zit een 500W accu op de fiets.
Volgens mij is dat wel redelijk toch ? Zal nog even vragen hoe oud deze is.
Als hij al bv 5 jaar oud is, dan is het reëel dat die binnenkort vervangen moet worden > kostenpost.
Verder ben ik benieuwd of hij een beetje goed (automatisch schakelt)
Wat mij overigens op valt met nieuwere elektrische fietsen.
Mijn moeder heeft nu een oude Sparta Emotion e3 die best rap van zijn plek komt en ook een vrij hoge topsnelheid heeft. We hebben nu op meerdere elektrische fietsen gereden als proefrit maar ze voelen allemaal "langzamer" aan. Moet wel zeggen dat dit allemaal nuvinci automatisch schakelen was.
Wellicht dat dit gewoon langzamer is? of waren de fietsen "vroeger" gewoon stiekem wat sneller?
Net zo als eerder gezegd ligt aan de staat van de accuC6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:26:
[...]
Dank je wel .. mag ik dan vragen wat je van de fiets vind in de link ?
Zo te zien verkoopt de fm de fiets voor de klant
Geen garantie dus
Denk dat hij de accu wel wil testen ( gaan best lang mee die bosch accu’s )
26 inch wielen is ook niet erg veel voorkomend
Heb wel eens op een stromer met die maat gereden dat reed erg lekker
Denk dat je wel wat van de prijs af kunt praten ( fm zal hem liever kwijt zijn uit de zaak )
@C6DL bij mogelijke accu vervanging is het niet alleen een kostenpost, maar soms zelfs een onmogelijkheid. Dus check even of je überhaupt een nieuwe accu kan kopen mocht je een occasion kopen
Ja ik heb een vrouw. En ik benadruk niet voor niets goede fietsenmakers.418O2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:25:
Je vrouw een fiets aan laten praten door een fietsenmaker, top idee. Heb je zelf een vrouw @roffeltjes ?
Ik vertrouw erop dat zij niet wordt weggeluld door de eerste de beste, maar ik zie dat jij dat vertrouwen niet hebt in vrouwen?
Of ben jij er eentje die meegaat en dat zij daar als een schaapje bijstaat terwijl de echte mannen even voor haar beslissen?

Het is een Bosch, die accus zijn prima te krijgen.418O2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:31:
@C6DL bij mogelijke accu vervanging is het niet alleen een kostenpost, maar soms zelfs een onmogelijkheid. Dus check even of je überhaupt een nieuwe accu kan kopen mocht je een occasion kopen
Ik denk dat wat je voelt vooral de voorwielmotor is, een midden motor voelt aanzienlijk meer gecontroleerd dan een voorwielmotor. Een midden motor heeft aanzienlijk meer torque, profiteert van de versnellingen en is eigenlijk altijd sneller weg dan een (kleine) naafmotor.C6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:27:
[...
Wellicht dat dit gewoon langzamer is? of waren de fietsen "vroeger" gewoon stiekem wat sneller?
Grappig is dat het andersom is dan bij ons in de praktijkroffeltjes schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:22:
[...]
Ik denk dat wat je voelt vooral de voorwielmotor is, een midden motor voelt aanzienlijk meer gecontroleerd dan een voorwielmotor. Een midden motor heeft aanzienlijk meer torque, profiteert van de versnellingen en is eigenlijk altijd sneller weg dan een (kleine) naafmotor.
De oude Emotion E3 was rapper weg, en hogere topsnelheid (voorwielmotor)
Dan de proeffietsen die we geprobeerd hadden (middenwielmotor), trager duwtje in je rug, en lager begrensd leek het.
Ik wil graag die Eggrider, en op bafang kun je meerdere displays aansluiten, eenvoudig zaken aanpassen, heeft kracht en rotatiesensor, etc.JaMaaT schreef op zondag 14 maart 2021 @ 14:35:
Dan zit je voor dat budget denk ik in de Cortina range. Maar waarom juist bafang?
Snap ik, maar heb je wel eens op een Bosch gereden? Lijkt er nu op dat je meer voor de gimmicks gaat dan het fijnere fietsen op zichzelf.
Ook op een Bosch kun je andere displays aansluiten. Is wel wat meer werk dan even opklikken. Al zal dat bij bafang wellicht ook zo zijn.
Ook op een Bosch kun je andere displays aansluiten. Is wel wat meer werk dan even opklikken. Al zal dat bij bafang wellicht ook zo zijn.
Is dat niet het verschil tussen wel en geen krachtsensor? Zo’n voorwielmotor geeft vaak vol gas zodra je je trapper beweegt, terwijl een middenmotor kijkt hoeveel kracht je zet. Als je weinig kracht zet zal een voorwielmotor dan sneller op gang komen.C6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:24:
[...]
Grappig is dat het andersom is dan bij ons in de praktijk
De oude Emotion E3 was rapper weg, en hogere topsnelheid (voorwielmotor)
Dan de proeffietsen die we geprobeerd hadden (middenwielmotor), trager duwtje in je rug, en lager begrensd leek het.
Maar is dat een ding dan té traag optrekken? Bij mij gaat het van snel tot té snel afhankelijk vd ondersteuning.
De meeste vrouwen die ik ken weten geen reet van iets met enige vorm van techniek en nemen het maar aan van een fietsenmakerroffeltjes schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:15:
[...]
Ja ik heb een vrouw. En ik benadruk niet voor niets goede fietsenmakers.
Ik vertrouw erop dat zij niet wordt weggeluld door de eerste de beste, maar ik zie dat jij dat vertrouwen niet hebt in vrouwen?
Ik weet niet zo goed waar je heen wil met deze opmerking. Dat ik het voor haar zou beslissen? Nee. Maar ik zal haar wel adviseren als iemand onzin verkondigd of haar iets aan zou willen smeren dat ze niet nodig heeft.Of ben jij er eentje die meegaat en dat zij daar als een schaapje bijstaat terwijl de echte mannen even voor haar beslissen?
[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 14-03-2021 23:38 ]
Hoe doe jij dat met dingen waar jij geen verstand van hebt? Informeren bij een verkoper en dan vragen aan een onpartijdig iemand die het wél weet? Ik gok dat vrouwen hetzelfde doen.418O2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:37:
[...]
De meeste vrouwen die ik ken weten geen reet van iets met enige vorm van techniek en nemen het maar aan van een fietsenmaker
Ik zoek het tot in den treuren zelf uit. Veel vrouwen in mijn omgeving zouden echt niet veel zelfonderzoek doen als ze een e-bike (of laptop, telefoon, tablet) zouden gaan kopen. Die vragen dat dan aan hun partner vaak. Boeit ze niet, als het maar werkt. Overigens niet alleen vrouwen hoor, genoeg mannen komen ook bij met de vraag welke telefoon ze moeten nemen.jodeltje schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:48:
[...]
Hoe doe jij dat met dingen waar jij geen verstand van hebt? Informeren bij een verkoper en dan vragen aan een onpartijdig iemand die het wél weet? Ik gok dat vrouwen hetzelfde doen.
Kom maar met 'nou, de vrouwen in mijn omgeving...'
Kunnen we dit topic weer wat minder seksistisch maken? Thanks!
Vrouwen zijn prima in staat goede keuzes te maken over wat voor fiets zij wel/niet willen. Als zij zich daarbij/daarover willen laten adviseren is dat natuurlijk helemaal prima.
Vrouwen zijn prima in staat goede keuzes te maken over wat voor fiets zij wel/niet willen. Als zij zich daarbij/daarover willen laten adviseren is dat natuurlijk helemaal prima.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Is dat zo ? Nooit geweten!jodeltje schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:32:
[...]
Is dat niet het verschil tussen wel en geen krachtsensor? Zo’n voorwielmotor geeft vaak vol gas zodra je je trapper beweegt, terwijl een middenmotor kijkt hoeveel kracht je zet. Als je weinig kracht zet zal een voorwielmotor dan sneller op gang komen.
Maar is dat een ding dan té traag optrekken? Bij mij gaat het van snel tot té snel afhankelijk vd ondersteuning.
Mijn moeder kan inderdaad niet heel veel kracht zetten met haar benen.
Nu je zegt dat je met een voorwielmotor minder kracht hoeft te zetten vraag ik me af of ze wel kan wennen aan een middenmotor waarvoor je dus blijkbaar iets meer kracht moet zetten ?
Die aanname is niet helemaal correct. Een middenmotor met krachtsensor laat het fietsen natuurlijker aanvoelen omdat weinig kracht zetten betekent dat je minder hard gaat en veel kracht betekent dat je vooruit schiet.C6DL schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:52:
[...]
Is dat zo ? Nooit geweten!
Mijn moeder kan inderdaad niet heel veel kracht zetten met haar benen.
Nu je zegt dat je met een voorwielmotor minder kracht hoeft te zetten vraag ik me af of ze wel kan wennen aan een middenmotor waarvoor je dus blijkbaar iets meer kracht moet zetten ?
Een voorwielmotor kan dat niet en geeft 'altijd' vol gas. Dit is precies de reden waarom er zoveel ongelukken gebeuren met e-bikes, naast de hogere snelheid i.c.m. een verminderd reactievermogen bij ouderen.
De ondersteuning bepaalt hoeveel kracht je moet zetten om iets te merken.
Wel heb je gelijk over het verschil in voorwiel / middenmotor qua ondersteuning. Het beste lijkt mij als je moeder 'gewoon' gaat proefrijden op een fiets met middenmotor. Dan weet ze snel genoeg of ze daaraan kan wennen.
https://www.fietsersbond....oor-motor-moet-ik-hebben/
[ Voor 11% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 15-03-2021 10:03 ]
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Gek genoeg zijn de meeste vrouwen die ik ken prima in staat om zichzelf te redden, misschien een s proberen hoe het gaat in plaats van aan te nemen dat ze het niet kunnen?418O2 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:37:
[...]
De meeste vrouwen die ik ken weten geen reet van iets met enige vorm van techniek en nemen het maar aan van een fietsenmaker
Oh je hebt gewoon niet gelezen dat je haar wel moet adviseren?Ik weet niet zo goed waar je heen wil met deze opmerking. Dat ik het voor haar zou beslissen? Nee. Maar ik zal haar wel adviseren als iemand onzin verkondigd of haar iets aan zou willen smeren dat ze niet nodig heeft.
Ik zal heel eerlijk zijn, het feit dat jij denkt dat een vrouw wordt weggeluld door de fietsenmaker en dat jij in het ergste geval achteraf niet zou kunnen corrigeren is wat mij betreft dom en achterlijk.
Alleen al het feit dat je achteraf altijd zou kunnen cancelen als je het niet kosher vindt zou al je angsten moeten wegnemen en zou je moeten sterken in het idee dat een vrouw zichzelf echt wel kan redden bij het aankopen van zoiets ingewikkelds als een fiets.
En ja, daar zit iets heel praktisch in, het is een fiets voor die vrouw niet voor jou. Tenzij je ook haar jurken past of haar opdraagt welke bikini ze moet kopen?
Gaan we doen! bedankt!Ferruginous Hwk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:59:
[...]
Die aanname is niet helemaal correct. Een middenmotor met krachtsensor laat het fietsen natuurlijker aanvoelen omdat weinig kracht zetten betekent dat je minder hard gaat en veel kracht betekent dat je vooruit schiet.
Een voorwielmotor kan dat niet en geeft 'altijd' vol gas. Dit is precies de reden waarom er zoveel ongelukken gebeuren met e-bikes, naast de hogere snelheid i.c.m. een verminderd reactievermogen bij ouderen.
De ondersteuning bepaalt hoeveel kracht je moet zetten om iets te merken.
Wel heb je gelijk over het verschil in voorwiel / middenmotor qua ondersteuning. Het beste lijkt mij als je moeder 'gewoon' gaat proefrijden op een fiets met middenmotor. Dan weet ze snel genoeg of ze daaraan kan wennen.
https://www.fietsersbond....oor-motor-moet-ik-hebben/
Dat klopt niet. Er zijn ook voorwielmotoren met een trapkracht sensor die supernetjes en gecontroleerd rijden (ION).Ferruginous Hwk schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:59:
[...]
Een voorwielmotor kan dat niet en geeft 'altijd' vol gas
Een voorwielmotor is in gladde omstandigheden (zand, bladeren, natte wegtekens) wel iets gevaarlijker. Maar ik vraag me af of de cijfers nu beter worden nu er meer middenmotoren zijn.
Ik vermoed van niet. Mijn ervaring is dat je op een e-bike vaak harder rijdt dan je zonder ondersteuning zou doen omdat je voor je gevoel minder snel rijdt dan je werkelijk doet. En dan is de kans op verremmen ook gewoon groter plus je hebt minder tijd om een obstakel te ontwijken etc etc.roffeltjes schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:18:
[...]
<>
ik vraag me af of de cijfers nu beter worden nu er meer middenmotoren zijn.
Ik rij zelf voorwielmotor en dat slipt iets sneller inderdaad (wil daar dan ook nog eens een M+S bandje op leggen) maar die paar keer dat ik schrok was toch de onbewuste snelheid.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik eerlijk gezegd ook niet.
Absoluut. Wat dat betreft is een max snelheid van 20kmpu al een flinke vooruitgang voor die doelgroep, maar ik hoop toch dat ze dat niet gaan invoeren. Een 80+er mag ook gewoon de snelweg op met een toettoet, we gaan niet heel Nederland in een Canta proppen omdat de oudjes gevaarlijk zijn.Mijn ervaring is dat je op een e-bike vaak harder rijdt dan je zonder ondersteuning zou doen omdat je voor je gevoel minder snel rijdt dan je werkelijk doet. En dan is de kans op verremmen ook gewoon groter plus je hebt minder tijd om een obstakel te ontwijken etc etc.
Gewicht is ook een probleem. Een fiets van 28kg is juist bij stilstand/langzaam rijden toch wel een coördinatie en kracht ding. Een heup breekt ook als je bij een stoplicht omvalt.Ik rij zelf voorwielmotor en dat slipt iets sneller inderdaad (wil daar dan ook nog eens een M+S bandje op leggen) maar die paar keer dat ik schrok was toch de onbewuste snelheid.
Een MM fiets is meestal niet lichter, maar net iets prettiger hanteerbaar omdat de voorkant minder zwaar is. Maar dan nog, mijn moeder is beresterk (ze werkt nog steeds in de tuin), en toch, ik vraag me af of ze een omvallende fiets met MM zou kunnen vasthouden als hij vergenoeg voorbij het kantelpunt is

Kan iemand duidelijkheid brengen?
Welke Bafang motors hebben naast rotatiesensors ook een trapkrachtsensor?
Mantel zegt dat M420 en niet de M300 een trapkrachtsensor heeft. https://www.mantel.com/blog/be/verschillende-middenmotoren
Maar sommige sites schrijven wel torque sensor naast de m300 erbij bvb deze https://www.m-bike.be/product/jools-direct-drive-v20/
En dan over de kracht. Mantel zegt voor M300 30 Nm, maar veel sites zeggen 80 Nm, zelfde als de M420?
Welke Bafang motors hebben naast rotatiesensors ook een trapkrachtsensor?
Mantel zegt dat M420 en niet de M300 een trapkrachtsensor heeft. https://www.mantel.com/blog/be/verschillende-middenmotoren
Maar sommige sites schrijven wel torque sensor naast de m300 erbij bvb deze https://www.m-bike.be/product/jools-direct-drive-v20/
En dan over de kracht. Mantel zegt voor M300 30 Nm, maar veel sites zeggen 80 Nm, zelfde als de M420?
[ Voor 12% gewijzigd door Cowboy_Henk op 16-03-2021 13:38 ]
Zojuist even gebeld.C6DL schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:58:
Eisen:
De fiets heeft 13000km op de teller 4/5 jaar oud en goed onderhouden.
Helaas geen garantie op de accu (die is nog origineel) .. Ik gok dat die inmiddels ook op het einde van zijn leven is dan ? Ik wil er nog 300 vanaf proberen te lullen, hopelijk gaat dat lukken.
Heel goede kans dat je moeder daar jaren op voort kan (5km op en neer in de stad). Lijkt me een prima deal voor wat je wil, zeker omdat het een lekker kleine fiets is, wel zo prettig als je moeder klein is.C6DL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Zojuist even gebeld.
Helaas geen garantie op de accu (die is nog origineel) .. Ik gok dat die inmiddels ook op het einde van zijn leven is dan ? Ik wil er nog 300 vanaf proberen te lullen, hopelijk gaat dat lukken.
Ze geven voor bosch accu’s een levensduur van 500 keer volledig opladenC6DL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Zojuist even gebeld.
Dan is die accu waarschijnlijk dus nog lang niet op
Misschien dat ze de specificaties verward hebben van de M300 en H300. De laatste is een hub motor en dan is 30Nm wel te verwachten.Cowboy_Henk schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 13:36:
Kan iemand duidelijkheid brengen?...
Maar kijk eens in hoofdstuk 12 van de M300 handleiding, daar staan de specificaties.
par. 12.3 - blz.30
Maximale torsie ≥ 80
Snelheidssensor trapbekrachtiging,
torsiesensor trapbekrachtiging, (Bafang zegt van niet)
snelheidssensor fietswiel,
temperatuursensor
[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 17-03-2021 10:25 ]
Hmm ok.elinx schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 23:58:
[...]
Misschien dat ze de specificaties verward hebben van de M300 en H300. De laatste is een hub motor en dan is 30Nm wel te verwachten.
Maar kijk eens in hoofdstuk 12 van de M300 handleiding, daar staan de specificaties.
par. 12.3 - blz.30
Maximale torsie ≥ 80
Snelheidssensor trapbekrachtiging,
torsiesensor trapbekrachtiging,
snelheidssensor fietswiel,
temperatuursensor
Maar dan heb ik dit ook gevonden op de Cortina site
:strip_exif()/f/image/lJCd4CSygKVRkcZuEjj9yTGI.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit staat op de Bafang site. Het was wel even zoeken, want.....
M300 is daar bekend als MM G360.250.C - speed - 80Nm
M420 als MM G332.250.C - speed and torque integrated - 80Nm
[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 17-03-2021 10:28 ]
Een accu is echt niet "op" na 4-5 jaar oud en ca 130 cycli.C6DL schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 18:00:
[...]
Zojuist even gebeld.
Hier staat nog een oudere Giant fiets van 10 jaar oud met een 240 Wh accu. Daar halen we nog altijd ca 50km mee, en die fiets heeft een inefficiente Nexus7 en voorwielmotor met veel interne wrijving.
Trouwens, je kan die accu altijd laten reviseren en er nieuwe cellen in laten steken, dat kost de helft van een nieuwe, en je hebt nog altijd een héél goede fiets met goede componenten.
Maar wat je opmerking betreft over "automatische" versnelling, dat klopt niet, ze zal zelf moeten draaien, maar de versnelling is wel traploos verstelbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 17-03-2021 15:27 ]
Hangt natuurlijk van de eigenaar af. Als hij hem elke avond aan de lader hangt dan is de accu al best wel door. En dat is niet helemaal onlogisch, want dat is wel degelijk het advies wat vijf jaar geleden door o.a. Batavus vrolijk werd meegegeven, immers ze gingen nog uit van NIMH (waarbij je via het BMS beter druppelstroom kon hebben dan ontlading).Tommie12 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Een accu is echt niet "op" na 4-5 jaar oud en ca 130 cycli.
Ik ga er ook van uit dat het niet zo is, maar het is en blijft een tweede hands product. Verder helemaal mee eens dat het risico bij deze fiets niet heel groot is, als je pech hebt ben je een paar honderd euro kwijt maar dan nog is het een een mooie fiets.
Allemaal worst-kaas, vrijwel zeker gaat deze fiets jaren voldoen aan de eisen.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.Tommie12 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 15:25:
[...]
Maar wat je opmerking betreft over "automatische" versnelling, dat klopt niet, ze zal zelf moeten draaien, maar de versnelling is wel traploos verstelbaar.
Weet je dit zeker?
We hadden een proeffiets gereden met de automatische nuvinci.
Je had hierop 2 standen, automatisch (wel eerst zelf de "weerstand" instellen)
En inderdaad handmatig.
Bij de automatische stand hoefde je dus niet te schakelen, wat me ook logisch lijkt.
Hij trapt vrij makkelijk weg uit stilstand en vervolgens merk je vanzelf de weerstand omdat hij vanzelf schakelt.
Ik betwijfel de kwaliteit van het automatisch schakelen icm de EnViolo-naaf. Ook deze naven hebben baat bij het schakelen onder nullast. Ik heb er zelf ook een, maar deze moet ik zelf bedienen met een draaigreep aan het stuur. Na 20.000 km nog 0,0 issues gehad met deze naaf en ik zweer erbij. Als je blijft trappen bij het opschakelen dan gaat dat bijzonder stroef en voelt dit niet natuurlijk aan. Ben er voorzichtig meeC6DL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:55:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Weet je dit zeker?
En inderdaad handmatig.
Bij de automatische stand hoefde je dus niet te schakelen, wat me ook logisch lijkt.
Hij trapt vrij makkelijk weg uit stilstand en vervolgens merk je vanzelf de weerstand omdat hij vanzelf schakelt.
Er zijn 2 versies... de manuele en de automatische. De mijne is 100% manueel (maar goed genoeg voor mij).C6DL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 17:55:
[...]
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.
Weet je dit zeker?
En inderdaad handmatig.
Ik schakel liefst zelf, dus ik klaag niet, en ben heel tevreden over die naaf.
Met de automatische heb ik nog niet gereden, en ik ben er van overtuigd dat er op die R&M een manuele Enviolo zit.
Zelfs als deze batterij 20-30 van de capaciteit verloren heeft, dan is dat voor boodschappenrondjes nog altijd goed genoeg. Op standje Tour haal je dan nog makkelijk 60km.roffeltjes schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 16:16:
[...]
Hangt natuurlijk van de eigenaar af. Als hij hem elke avond aan de lader hangt dan is de accu al best wel door. En dat is niet helemaal onlogisch, want dat is wel degelijk het advies wat vijf jaar geleden door o.a. Batavus vrolijk werd meegegeven, immers ze gingen nog uit van NIMH (waarbij je via het BMS beter druppelstroom kon hebben dan ontlading).
Ik ga er ook van uit dat het niet zo is, maar het is en blijft een tweede hands product. Verder helemaal mee eens dat het risico bij deze fiets niet heel groot is, als je pech hebt ben je een paar honderd euro kwijt maar dan nog is het een een mooie fiets.
Allemaal worst-kaas, vrijwel zeker gaat deze fiets jaren voldoen aan de eisen.
Precies, maar niet alleen voor de beoogde eigenaar, voor het gros van de mensen is actieradius een non-issue.Tommie12 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:09:
[...]
Zelfs als deze batterij 20-30 van de capaciteit verloren heeft, dan is dat voor boodschappenrondjes nog altijd goed genoeg. Op standje Tour haal je dan nog makkelijk 60km.
Stel je voor dat je elke dag 25km rijdt, 200 dagen in een jaar. Dan zit je op 5.000 km in een jaar... de meeste mensen komen niet in de buurt. Je bent heel wat jaren verder voordat je Accu dat niet meer redt.
En 500 volledige cycli van een accu levert een afstand van 50k voor je een nieuwe batterij nodig hebt.roffeltjes schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 19:19:
[...]
Precies, maar niet alleen voor de beoogde eigenaar, voor het gros van de mensen is actieradius een non-issue.
Stel je voor dat je elke dag 25km rijdt, 200 dagen in een jaar. Dan zit je op 5.000 km in een jaar... de meeste mensen komen niet in de buurt. Je bent heel wat jaren verder voordat je Accu dat niet meer redt.
Hoe veel fietsen doen dat op 10 jaar?
Trouwens, als je zo veel rijdt, dan koop je wel regelmatig iets nieuws gok ik.
Ik, in vijf jaar (pre corona)Tommie12 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 11:26:
[...]
En 500 volledige cycli van een accu levert een afstand van 50k voor je een nieuwe batterij nodig hebt.
Hoe veel fietsen doen dat op 10 jaar?
In ieder geval ga je als je zoveel fiets redelijk pragmatisch om met kosten, hoort er helaas bij. Anders gezegd, als je met in vijftigduizend km 1 groot malheur hebt aan je fiets ben je goed af.Trouwens, als je zo veel rijdt, dan koop je wel regelmatig iets nieuws gok ik.
Inderdaad, koken kost geld.roffeltjes schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 13:51:
[...]
Ik, in vijf jaar (pre corona)![]()
[...]
In ieder geval ga je als je zoveel fiets redelijk pragmatisch om met kosten, hoort er helaas bij. Anders gezegd, als je met in vijftigduizend km 1 groot malheur hebt aan je fiets ben je goed af.
Als je 10k per jaar doet, dan denk ik sowieso aan :
- banden 1-2 setjes per jaar
- remblokken (maar dat is peanuts)
- ketting + tandwielen (ca 2 kettingen en mogelijk een cassette of elke 2 jaar een riem en een paar tandwielen)
- en dan zijn er nog dingen als een zadel, kabels, lagers,
Dan is na enkele jaren een nieuwe batterij geen enorme tegenvaller.
Ik koop tegenwoordig bulk verpakkingen

Verslijt bijna 20 setjes per jaar (twee fietsen, om de 2000km).
Volgens mij doe ik iets langer met de originele Magura blokken, maar het prijsverschil is enorm.
[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 18-03-2021 16:04 ]
20 setjes...roffeltjes schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 16:03:
[...]
Ik koop tegenwoordig bulk verpakkingen
Verslijt bijna 20 setjes per jaar (twee fietsen, om de 2000km).
Volgens mij doe ik iets langer met de originele Magura blokken, maar het prijsverschil is enorm.
Ik rij met schijfremmen, en de eerste blokken liggen er nog op met 2400 km, en ik zie amper slijtage.
Ik heb zelf een Gazelle Orange C7+ Hmb H7 en daar gaan de remblokken ook enorm snel van op. Ik kan alleen zo niet vinden hoe ik bij deze fiets het zelf kan vervangen
Iemand een filmpje of handleiding voor type remmen van dit model ?
Ter land, ter zee en in de kroeg
Verkeerd topic.
[ Voor 96% gewijzigd door Tommie12 op 18-03-2021 21:53 ]
Welke remmen staan daar op?Christiano007 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:47:
Ik heb zelf een Gazelle Orange C7+ Hmb H7 en daar gaan de remblokken ook enorm snel van op. Ik kan alleen zo niet vinden hoe ik bij deze fiets het zelf kan vervangen
Kijk alvast eens op youtube op het kanaal van Roel Peerenboom. Daar zal je het wel vinden.
Ja.. velgremmen.Tommie12 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:44:
[...]
20 setjes...
Ik rij met schijfremmen, en de eerste blokken liggen er nog op met 2400 km, en ik zie amper slijtage.
Probleem is regen en kinderen achterop. Blokken smelten in die omstandigheden. Ook geen feest voor je velgen.
Overigens herken ik dat van mijn racefiets... een keer met beestenweer een criterium rijden en je blokken zijn half weg...

Je hebt net als ik Magura velgremmen. Zoek op Magura HS11/HS33 blokjes vervangen en je vindt zat artikelen en filmpjes. Het is een eitje.Christiano007 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:47:
Over velgen gesproken, minder snel slijtende blokken zijn weer minder goed voor je velg (en remmen meestal wat minder), dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden.
Ook schijfremmen hier. Afgelopen week eens gemeten: 0,5 mm er af, zowel voor als achter, na 6900 km.Tommie12 schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 21:44:
[...]
20 setjes...
Vlgs mij moet 15.000km makkelijk haalbaar zijn.
Banden Schwalbe Energizer plus: nagenoeg geen slijtage. (Helaas: ik vind dat die banden veel herrie maken).
Ja ik heb die filmpjes al een keer gezien, maar dat zijn allemaal voorbeelden met race achtige fietsen en die hebben allemaal een hendel om het te demonteren. Die zie ik niet op mijn fiets zittenroffeltjes schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 22:56:
[...]
Ja.. velgremmen.
Probleem is regen en kinderen achterop. Blokken smelten in die omstandigheden. Ook geen feest voor je velgen.
Overigens herken ik dat van mijn racefiets... een keer met beestenweer een criterium rijden en je blokken zijn half weg...![]()
[...]
Je hebt net als ik Magura velgremmen. Zoek op Magura HS11/HS33 blokjes vervangen en je vindt zat artikelen en filmpjes. Het is een eitje.
Over velgen gesproken, minder snel slijtende blokken zijn weer minder goed voor je velg (en remmen meestal wat minder), dus dat is ook wel iets om rekening mee te houden.
Ter land, ter zee en in de kroeg
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam