Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 59 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:37
jimh307 schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 15:04:
[...]
Wat ik altijd doe als hij naar de FM gaat is een briefje achterlaten van de aandachtspunten. Dan heeft de monteur meteen een overzicht.
Ja, dat is goed advies. Ik ken heel goede monteurs die gewoon net even meer met de handen dan met het hoofd werken en een lijstje is dan wel zo prettig.

En vergeet niet de monteur in nabij zijn van de eigenaar te complimenteren als hij goed werk levert. In mijn ervaring wordt je de volgende keren dan nog beter (en sneller) geholpen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Mijn fiets is voor z’n tweede beurt bij de fietsen maker
Benieuwd wanneer ik hem terug krijg
Vorige keer heeft ie drie weken in de showroom gestaan , voordeel was wel dat ie mooi gepoetst was

Edit ze hebben hem vanmiddag terug gebracht
Valt dus mee

[ Voor 13% gewijzigd door Supertjeduc op 06-03-2021 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 01-11-2022
Nou heb de adder onder het gras bij de Cowboy fietsen gevonden hoor!!

De motor geeft veel minder ondersteuning als je batterij leeg raakt..bij 2 stipjes is het al behoorlijk merkbaar.. je blijft ook op 26km hangen, 30 haal je niet meer.

Dit hoort niet lijkt me..of wel?

[ Voor 4% gewijzigd door Daan2020 op 07-03-2021 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:32
Hier een cowboy 1 binnengekomen, gekocht in december voor 990. De fiets bevalt tot nu toe erg goed. Bezorging via lastminutekoeriers was niet helemaal op orde, 3 keer een bezorgmelding gehad en uiteindelijk een dag na de 3e melding alsnog onverwacht bezorgd. Verder vriendelijke lui, denk dat het simpelweg ergens te druk is..

Over de cowboy, de oplader blijft slecht zitten, het voelt niet echt solide.. maar het werkt. Rest van de fiets voelt goed aan. De ondersteuning is top, maar je moet nog wel flink werken om de 30 te halen. (Ik ben ook geen lichtgewicht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Daan2020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:06:
Nou heb de adder onder het gras bij de Cowboy fietsen gevonden hoor!!

De motor geeft veel minder ondersteuning als je batterij leeg raakt..bij 2 stipjes is het al behoorlijk merkbaar.. je blijft ook op 26km hangen, 30 haal je niet meer.

Dit hoort niet lijkt me..of wel?
Dat is normaal, @jimh307 heeft dat volgens mij al een keer uitgelegd (iets met spanningscurve van een batterij?), al is het bij een fiets met middenmotor (Zeker als die begrensd is op 25-26km) minder merkbaar omdat die dusdanig veel reserve heeft dat dit makkelijker wordt gecompenseerd. Op het vlakke zit je met een mm op 10-20% van het vermogen (uiteraard niet bij storm tegen).

Anders gezegd, ik merk het bij mijn fiets (Yamaha MM) onder de 20% accu, onder de 10% gaat het echt hard hollend terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:21:
Hier een cowboy 1 binnengekomen, gekocht in december voor 990. De fiets bevalt tot nu toe erg goed. Bezorging via lastminutekoeriers was niet helemaal op orde, 3 keer een bezorgmelding gehad en uiteindelijk een dag na de 3e melding alsnog onverwacht bezorgd. Verder vriendelijke lui, denk dat het simpelweg ergens te druk is..

Over de cowboy, de oplader blijft slecht zitten, het voelt niet echt solide.. maar het werkt. Rest van de fiets voelt goed aan. De ondersteuning is top, maar je moet nog wel flink werken om de 30 te halen. (Ik ben ook geen lichtgewicht)
Je moet eff testen wat ik 1 post ervoor zei. De batterij op maken tot 2 stipjes en dan kijken hoe de ondersteuning is. Dan merk je best wel een verschil hoor..30 haal je sowieso niet meer.

Vind niet dat dat bij 2 stipjes al het geval moet wezen. Heb de vraag bij ze uitgezet, kijken waar ze mee komen. Ben in ieder geval niet de enige, op reddit vond ik ook wat berichten erover.

Dit is dus de adder onder het gras waar we naar zochten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jantje112 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:21:
Luchtweerstand neemt exponentieel toe, dus dat is niet zo vreemd. Als je wil dat het makkelijker gaat:

Wielerkleding, wat dieper zitten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
roffeltjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Dat is normaal, @jimh307 heeft dat volgens mij al een keer uitgelegd (iets met spanningscurve van een batterij?), al is het bij een fiets met middenmotor (Zeker als die begrensd is op 25-26km) minder merkbaar omdat die dusdanig veel reserve heeft dat dit makkelijker wordt gecompenseerd. Op het vlakke zit je met een mm op 10-20% van het vermogen (uiteraard niet bij storm tegen).

Anders gezegd, ik merk het bij mijn fiets (Yamaha MM) onder de 20% accu, onder de 10% gaat het echt hard hollend terug.
Nou ik vind dit anders niet normaal hoor, dat bij 27% resterende batterij het al opspeelt. Fietstochten van boven 50km hebben dan ook geen zin meer, aangezien de ondersteuning dan ruk is en je na 50km te hebben gefietst plots heel hard moet 'werken'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Daan2020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Nou ik vind dit anders niet normaal hoor, dat bij 27% resterende batterij het al opspeelt. Fietstochten van boven 50km hebben dan ook geen zin meer, aangezien de ondersteuning dan ruk is en je na 50km te hebben gefietst plots heel hard moet 'werken'.
Waarom is het niet normaal als dit iets is waar elke fiets last van heeft? Dit is een eigenschap van accu's, zeker in combinatie met een naafmotor.

Ik kan een lange lijst geven aan redenen waarom je geen Cowboy o.i.d. moet nemen (en dat heb ik in dit topic meermaals gedaan), maar hier noem je net iets waarvan de limiet van de technologie is bereikt. Cowboy kan en gaat hier niets aan doen.

Er is een enorm aantal redenen waarom ik keer op keer weer adviseer om een fiets met een Middenmotor (bij een goede dealer) te halen en één van de belangrijkste is de hoeveelheid power. Je wil gewoon 75% reserve hebben, dan is tegenwind/viaductje etc. een fluitje van een cent. Bovendien zegt mijn boerenlogica dat een motor die op 20% van zijn vermogen draait veel langer mee gaat dan een motor die continue op zijn staart wordt getrapt.

Maar je kan van Cowboy nu eenmaal niet verwachten dat ze jouw motor gaan vervangen door een Bosch Middenmotor :+

Ik herhaal elke keer wanneer iemand die een kek sportmodel wil om dan eens te kijken naar een kale hardtail MTB met een midden motor. Zet er een stel big Apples onder en je hebt een stoere sportieve fiets zonder het "Stella gevoel". En ja, kwalitatief beter dan een Cowboy (om maar niet te spreken over VM).

Dat is niet omdat ik een saaie lummel ben die niet van mooi design houdt, maar omdat form over function bij fietsen vrijwel per definitie niet goed uitpakt voor de koper.

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2021 09:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12:03
roffeltjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:30:
[...]

Ja, klopt :)

Heeft te maken met het gedrag van de accu en de controller.

De goedkopere exemplaren geven een vast ampèrage af en als het voltage daalt dan voel je dat in de ondersteuning. De leenfietsen van mijn FM hebben dat gedrag ook heel sterk. Mijn eigen fiets met middenmotor heeft dat gedrag helemaal niet.

>Anders gezegd, ik merk het bij mijn fiets (Yamaha MM) onder de 20% accu, onder de 10% gaat het echt hard hollend terug.

Omdat het ampèrage bij een spanningsdaling gelijk blijft stort het voltage aan het eind gigantisch in en dat verklaart dat gedrag.

>omdat die dusdanig veel reserve heeft dat dit makkelijker wordt gecompenseerd.

Niet exact. Dat compenseren gaat ten koste van het voltage. Naarmate de accu leger raakt gaat de controller meer ampères vragen en stort het voltage op het eind sneller in.

Als 275 watt bij 42 volt = 6,55 A
Als 275 watt bij 30 volt = 9,17 A

275 watt is het vermogen dat uit de accu wordt getrokken bij hoge ondersteuning (inclusief verlies in controller).
Bij een volle accu trekt de controller 6,55 A uit de accu. Bij een nét niet lege accu is dit 9,17 A en dat is significant hoger. Daarbij wordt de interne weerstand gradueel hoger bij het ontladen en dit verklaart de scherpe daling op het einde. Die laatste 10% is geen 10% meer, maar veel minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 09:51:
[...]

De goedkopere exemplaren geven een vast ampèrage af en als het voltage daalt dan voel je dat in de ondersteuning. De leenfietsen van mijn FM hebben dat gedrag ook heel sterk. Mijn eigen fiets met middenmotor heeft dat gedrag helemaal niet.

>Anders gezegd, ik merk het bij mijn fiets (Yamaha MM) onder de 20% accu, onder de 10% gaat het echt hard hollend terug.

Omdat het ampèrage bij een spanningsdaling gelijk blijft stort het voltage aan het eind gigantisch in en dat verklaart dat gedrag.

Niet exact. Dat compenseren gaat ten koste van het voltage. Naarmate de accu leger raakt gaat de controller meer ampères vragen en stort het voltage op het eind sneller in.

275 watt is het vermogen dat uit de accu wordt getrokken bij hoge ondersteuning (inclusief verlies in controller).
Bij een volle accu trekt de controller 6,55 A uit de accu. Bij een nét niet lege accu is dit 9,17 A en dat is significant hoger. Daarbij wordt de interne weerstand gradueel hoger bij het ontladen en dit verklaart de scherpe daling op het einde. Die laatste 10% is geen 10% meer, maar veel minder. :)
What he said :+ :+ :+

Uiteraard weer een super bijdrage Jimh, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
[...]

Nou sorry hoor het zal technisch allemaal wel zo in elkaar zitten, maar dan hadden ze op zn minst er transparant over moeten zijn en niet met die 70km moeten adverteren.

Een dagje amsterdam-zandvoort met die fiets kan ik nou wel vergeten. Krijg je dus een hemelse heenweg en een helse terugweg waarbij je als een werkpaard nog even aan de bak moet terwijl je juist ontspannen en even snel als op de heenweg naar huis zou willen fietsen.

De stad uit ermee is dus plots niet zo'n aantrekkelijk idee als ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Zag gisteren dit filmpje , daar komen hele mooie hippe fietsjes voorbij
YouTube: Die besten Design E-Bike Neuheiten 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:14

Chrasher

Tevree met z'n PS5

[...]

Klopt helemaal en een goede controller zorgt er ook voor de de accu niet overbelast wordt indien de spanning laag is. Daar kan een accu absoluut niet tegen, dus de controller gaat ingrijpen. Je wordt dus dubbel geknepen op geleverd vermogen -> Voltage gaat omlaag (natuurlijk verloop lagere acculading) -> Stroom wordt afgeknepen (Controller grijpt in om accu te sparen). :'(

Bij mijn Rabeneick kan ik de opgenomen spanning en stroom tijdens het fietsen zien op de telefoon. Bij een volle accu (tot 42V) kan ik tot 12A trekken -> Voltage gaat dan wel al wat omlaag -> 40V x 12A = 480W.
Bij 30% (powerled schakelt van blauw naar rood als waarschuwing) beperkt de controller de stroom tot 8A en dan is het voltage al gezakt naar 35V -> 35V x 8A = 280W (verlies van 200W ! en dat merk je.
Onder de 20% gaat hij zelfs terug naar max.6A (34V x 6A = 204W)
Als ze dit niet zouden doen, dan is de accu binnen de kortste keren al "versleten".

Zoals @roffeltjes al aanhaalde: Dit geldt vooral voor laagtoerige hub motoren..Een middenmotor draait meestal een veel hoger toerental en heeft veel meer "reserve vermogen". Die terugslag (die er wel is) merk je dan veel minder. :)

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-01 12:28
Daan2020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Nou sorry hoor het zal technisch allemaal wel zo in elkaar zitten, maar dan hadden ze op zn minst er transparant over moeten zijn en niet met die 70km moeten adverteren.

Een dagje amsterdam-zandvoort met die fiets kan ik nou wel vergeten. Krijg je dus een hemelse heenweg en een helse terugweg waarbij je als een werkpaard nog even aan de bak moet terwijl je juist ontspannen en even snel als op de heenweg naar huis zou willen fietsen.
En dan is je accu nu nog nieuw en staat deze niet in het brandende zonnetje bij het strand van Zandvoort ;(

Maar dit is het vervelende marketing verhaal van de snelle jongens…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:40
Daan2020 schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:13:
....
Voor 990 kan je nu cowboy 1 bestellen die normaal ook 2 duizend kostte. 70km batterij en 30km optie ....
Daan2020 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:10:
Pfffff..wat een klotemerk dat Cowboy.........

Quality check van likmevestje dus. Ongelooflijk!
........ het zal technisch allemaal wel zo in elkaar zitten, maar dan hadden ze op zn minst er transparant over moeten zijn en niet met die 70km moeten adverteren.........
Ergens denk ik dat dit niet meer goed komt tussen Cowboy en jou.

Eerlijk gezegd denk ik dat je verwachtingen aan de hoge kant waren.
Een nieuwe accu van 360Wh (36V10Ah) en 250W motor kan 70km halen in de meest gunstige ECO stand met rustig fietsen.
Echter zal je zelden onder die meest gunstige omstandigheden kunnen fietsen. (tgv bv andere temperatuur, windrichting, hoogteverschillen, gewicht, rechte zit, acculeeftijd, verlichting, enz).
Wil je dit bovendien doen met een hogere ondersteuning en hogere snelheid (tot 30km/h) dan zou dit zomaar terug kunnen lopen tot ca 40km om dezelfde eerder genoemde technische redenen.
Bij het testen is de accu natuurlijk keurig volgeladen en zal je testrit geen 70km zijn geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:43
Ik moet zeggen dat ik niet merk dat de motor minder kracht heeft bij 20% accu.
Maar ik gebruik dan ook meestal standje tour op een Bosch Performance met 500Wh batterij. Het is in mijn omgeving ook zo vlak dat ik vrijwel nooit de turbo gebruik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
elinx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:23:
[...]

[...]

[...]

Een nieuwe accu van 360Wh (36V10Ah) en 250W motor kan 70km halen in de meest gunstige ECO stand met rustig fietsen.
Echter zal je zelden onder die meest gunstige omstandigheden kunnen fietsen. (tgv bv andere temperatuur, windrichting, gewicht, rechte zit, acculeeftijd, verlichting, enz).
Wil je dit bovendien doen met een hogere ondersteuning en hogere snelheid (tot 30km/h) dan zou dit zomaar terug kunnen lopen tot ca 40km om dezelfde eerder genoemde technische redenen.
Bij het testen is de accu natuurlijk keurig volgeladen en zal je testrit geen 70km zijn geweest.
Haha ja hallo, ik krijg eerst na lang wachten de fiets binnen met een kapotte batterij wat nog meer wachten heeft opgeleverd en nu kom ik dus doordat ik toevallig gister langer bleef fietsen achter dat lange fietstochten naar oa Zandvoort van de zomer vrijwel uitgesloten zijn en laat dat nou precies de reden zijn waarom ik in beginsel zo'n fiets wilde.

Heel tegenstrijdig dus, de fiets ziet er niet uit als een stadsfiets maar door de km-beperking komt het wel neer op een.

Maar even besluiten wat ik doe voordat de bedenktermijn eindigt. Ik neem aan dat de klantenservice niets met dit probleem zal kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Tommie12 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:46:
Ik moet zeggen dat ik niet merk dat de motor minder kracht heeft bij 20% accu.
Maar ik gebruik dan ook meestal standje tour op een Bosch Performance met 500Wh batterij. Het is in mijn omgeving ook zo vlak dat ik vrijwel nooit de turbo gebruik.
Dat is nu het voordeel van een middenmotor. Daar gebruik je zelden of nooit het volle vermogen, dus heb je altijd reserve bij meer tegenwind (ook al beperkt de controller het max. vermogen op dat moment). Natuurlijk gaat je acculading dan wel sneller omlaag. :D
Dit geldt natuurlijk in veel mindere mate voor speed pedelecs. Hier ga je het lagere piekvermogen zeker merken, omdat deze meestal wel 100% belast worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 13:48
Klopt, hoort bij het product. Ik ben bang dat je de verwachtingen bij moet stellen.

Je kan niet van een fiets met een kleine accu verwachten dat deze met 30 km per uur zulke afstanden kan afleggen op deze snelheden.

Ik rijd zelf met een 500 watt middenmotor en een 450 watt accu, gelimiteerd al op 20 ampère omdat de accu niet meer kan leveren, in de hoogste ondersteuning maximaal 30 kilometer, dan is deze leeg.

Is dan wel met een snelheid van 42 km per uur, snelheid vreet accu. Als je niet sneller zou gaan dan 25 km zal je al een stuk verder kunnen komen met je accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:57
elinx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:23:
[...]

[...]

[...]

Echter zal je zelden onder die meest gunstige omstandigheden kunnen fietsen. (tgv bv andere temperatuur, windrichting, hoogteverschillen, gewicht, rechte zit, acculeeftijd, verlichting, enz).
Is er ook ergens een tabel waar je dat kan vinden ?
Ik heb een 36V 13Ah accu op een speed e-bike maar die is rond 30km wel leeg.

Ik gebruik dan wel maximaal ondersteuning en rond 40 km/h fietsen.
Fiets je maar rond 20 km/h dan kan ik er wel 70-80 km mee doen inderdaad.
Boven 30+ km/h gaat de accu rap omlaag idd.

Heb wel eens gedacht aan een 17Ah accu maar onbekend wat dan de actieradius is.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-03-2021 12:16 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@mr_evil08
Bij Bosch hebben ze daar een calculator voor: https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/
Zorg er wel voor dat je de juiste instellingen kiest, zoals de juiste motor anders kan je de snelheid niet boven de 25km/u zetten. Voor jou dus de "Performance line speed".
Zware externe omstandigheden, zithouding en snelheid kunnen een hele grote invloed op de actieradius hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:26
Die cowboy heeft geen versnellingen toch?

Als ik alleen fiets dan cruise ik op 30kmu (en mijn ondersteuning stopt bij 25). Dan heb je best wat range, ik heb dan alleen wat ondersteuning als ik moet afremmen/bij stoplichten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
Chrasher schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Klopt helemaal en een goede controller zorgt er ook voor de de accu niet overbelast wordt indien de spanning laag is. Daar kan een accu absoluut niet tegen, dus de controller gaat ingrijpen. Je wordt dus dubbel geknepen op geleverd vermogen -> Voltage gaat omlaag (natuurlijk verloop lagere acculading) -> Stroom wordt afgeknepen (Controller grijpt in om accu te sparen). :'(

Bij mijn Rabeneick kan ik de opgenomen spanning en stroom tijdens het fietsen zien op de telefoon. Bij een volle accu (tot 42V) kan ik tot 12A trekken -> Voltage gaat dan wel al wat omlaag -> 40V x 12A = 480W.
Bij 30% (powerled schakelt van blauw naar rood als waarschuwing) beperkt de controller de stroom tot 8A en dan is het voltage al gezakt naar 35V -> 35V x 8A = 280W (verlies van 200W ! en dat merk je.
Onder de 20% gaat hij zelfs terug naar max.6A (34V x 6A = 204W)
Als ze dit niet zouden doen, dan is de accu binnen de kortste keren al "versleten".

Zoals @roffeltjes al aanhaalde: Dit geldt vooral voor laagtoerige hub motoren..Een middenmotor draait meestal een veel hoger toerental en heeft veel meer "reserve vermogen". Die terugslag (die er wel is) merk je dan veel minder. :)
Dat zou je logischerwijs ook denken.

Als ik kijk naar mijn fiets dan merk ik helemaal niets in de teruggang van ondersteunen. Dit zou als een zegen kunnen klinken, maar ik voel een leegstand totaal niet aankomen. Hier is het pats-boem afgelopen.

Zover laat ik het niet komen. Ik probeer altijd zo'n 10-20% over te houden. Gelukkig weet ik hoever ik met mijn accu kan gaan voordat het billenknijpen wordt want mijn fiets fietst zeer zwaar zonder ondersteuning. Doe ik het rustig (niet teveel op high) dan kan ik makkelijk de 70km halen.

Tips:

Je kunt je druk maken als je nét niet zo ver kan komen als dat je wenst. Dit is vooral voor jullie zelf heel ergerlijk en onnodig. Je zou de oplader kunnen meenemen en hem op een vast punt bij te laden. Je kunt ook ruimer denken en de afstand kaderen. Zo ga ik niet verder dan 25-30 kilometer van huis af en zo red ik het altijd. Heb ik dan wind tegen dan kan ik me een stuk op de hoge stand ook permitteren.

Of je begint met midden-ondersteuning als je van huis afgaat en zet je hem op de hoge stand als de accu al wat leger is <50%. Dan compenseer je dat (ruim).

Een 'reserve' is er niet. Als het voltage onder de 3,0 volt per cel valt kapt elke controller de stroom af en sta je leeg. Soms is dit ook 3,15 volt als er een 'reserve' moet zijn voor je verlichting en display, maar geen ondersteuning meer. Trek je een hoog vermogen dan zal het voltage steeds sneller dalen en is het afgelopen als donder bij heldere hemel.
Klopt helemaal en een goede controller zorgt er ook voor de de accu niet overbelast wordt indien de spanning laag is. Daar kan een accu absoluut niet tegen, dus de controller gaat ingrijpen.
Bijna goed. Ook een bijna lege accu kun je gerust flink belasten. Op het nijpende einde is dit zeer slecht voor de accu, maar bij 10% rest kan dit nog even. Het is dan alleen zo dat de accu snel in voltage daalt en eerder afgekapt wordt vóórdat de echte schade een feit is. Dat gaat je niet zomaar lukken. Zo zeg je het net wat duidelijker ;)
Heel raar genoeg kun je beter een afkapping krijgen bij hoge ondersteuning dan in de eco stand. Bij hoge ondersteuning kunnen de cellen nog even op adem komen en is er geen zorg, maar kapt deze af onder de eco stand dan is het restvoltage gevaarlijk laag. Dit is een lastige zin, maar het is zo.
Of beter gezegd: als je op de hoogste stand rijdt en de accu kapt ermee dan kun je nog 1 a 2 km op de eco stand fietsen. Daarom ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-05 14:01
Heb m'n cowboy v2 circular opgehaald vandaag. Heel blij mee. Batterij stond op 31% en ik kan prima tot 30km per uur komen.

Ik ben blij met m'n fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:28:
[...]

Dat zou je logischerwijs ook denken.

Als ik kijk naar mijn fiets dan merk ik helemaal niets in de teruggang van ondersteunen. Dit zou als een zegen kunnen klinken, maar ik voel een leegstand totaal niet aankomen. Hier is het pats-boem afgelopen.

Zover laat ik het niet komen. Ik probeer altijd zo'n 10-20% over te houden. Gelukkig weet ik hoever ik met mijn accu kan gaan voordat het billenknijpen wordt want mijn fiets fietst zeer zwaar zonder ondersteuning. Doe ik het rustig (niet teveel op high) dan kan ik makkelijk de 70km halen.

Tips:

Je kunt je druk maken als je nét niet zo ver kan komen als dat je wenst. Dit is vooral voor jullie zelf heel ergerlijk en onnodig. Je zou de oplader kunnen meenemen en hem op een vast punt bij te laden. Je kunt ook ruimer denken en de afstand kaderen. Zo ga ik niet verder dan 25-30 kilometer van huis af en zo red ik het altijd. Heb ik dan wind tegen dan kan ik me een stuk op de hoge stand ook permitteren.

Of je begint met midden-ondersteuning als je van huis afgaat en zet je hem op de hoge stand als de accu al wat leger is <50%. Dan compenseer je dat (ruim).

Een 'reserve' is er niet. Als het voltage onder de 3,0 volt per cel valt kapt elke controller de stroom af en sta je leeg. Soms is dit ook 3,15 volt als er een 'reserve' moet zijn voor je verlichting en display, maar geen ondersteuning meer. Trek je een hoog vermogen dan zal het voltage steeds sneller dalen en is het afgelopen als donder bij heldere hemel.

[...]

Bijna goed. Ook een bijna lege accu kun je gerust flink belasten. Op het nijpende einde is dit zeer slecht voor de accu, maar bij 10% rest kan dit nog even. Het is dan alleen zo dat de accu snel in voltage daalt en eerder afgekapt wordt vóórdat de echte schade een feit is. Dat gaat je niet zomaar lukken. Zo zeg je het net wat duidelijker ;)
Heel raar genoeg kun je beter een afkapping krijgen bij hoge ondersteuning dan in de eco stand. Bij hoge ondersteuning kunnen de cellen nog even op adem komen en is er geen zorg, maar kapt deze af onder de eco stand dan is het restvoltage gevaarlijk laag. Dit is een lastige zin, maar het is zo.
Of beter gezegd: als je op de hoogste stand rijdt en de accu kapt ermee dan kun je nog 1 a 2 km op de eco stand fietsen. Daarom ;)
Wat bedoel je met hogere of middelste ondersteuning? Dat kan je bij Cowboy niet regelen. Dat betekent in de praktijk dus op de heenweg rustig trappen om de ondersteuning niet te veel te gebruiken zodat je op de terugweg ermee redt. Vind dit ook niet ideaal, zo voelt de heenreis veel trager en vermoeiender aan als je continu in een opatempo moet trappen.

Maar goed, het is inderdaad duidelijk, de fietstripjes kunnen ca. max 25km heen en 25 terug zijn, tenzij je van plan bent op bestemming op te laden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Maximale range op een ebike is altijd een kwestie van mooi weer, standje eco en vooral weinig stadskilometers. Zandvoort is 60km dus dat zal meestal lukken, maar dat is hoe dan ook trappen geblazen. Laat ik trouwens ook stellen dat het verschil in 30kmpu en 25kmpu op je reistijd nihil is, dus als je een beetje relaxed gaat peddelen kom je misschien vijf minuten later aan, maar heb je een stuk minder accu stress.

Pro-tip: Ga voor dat soort ritten weg op eco. Je wil liever op de terugweg erachter komen dat je nog wat op Turbo kan rijden in plaats van al moe te zijn van het strand en dan met een lege accu te staan. ;)

Met een sportieve fiets met middenmotor zijn dit soort afstanden uitstekend te doen (zolang je niet teveel laadcycli pakt kan je het op en neer op turbo doen), maar er zijn ook wel echt goede naafmotoren met een goede efficiency, maar dan kijk je ook al snel van complete sets van 2000,-, dus dat is meer dan de kosten voor een Cowboy.

Betreft de claim van Cowboy, ik gok eigenlijk dat ik die 70km op een Cowboy vrij makkelijk haal.

- Route door de polder, dus weinig remmen en optrekken.
- Mooi, windstil weer
- Stand eco
- Wielerkleding.
- Diep op de fiets.

Wat dat betreft heb ik eigenlijk alleen maar goede ervaringen met geclaimde actieradius, zolang je maar snapt dat het niet een rit door Amsterdam is met windkracht 3+'

Helemaal terug naar wat ik je zou adviseren?

- Kekke hardtail e-mountainbike, stelletje big Apples erop.

Ik kom eigenlijk altijd weer op de proppen met Cube omdat die prijzen laag zijn, het design fris en strak (dat
is persoonlijk) en je met een Bosch motor je overal terecht kan (sowieso, ze hebben een eigen dealernetwerk).

Rijdt super prettig met dikke banden en toch diepe zit, actieradius uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:31:
@mr_evil08
Bij Bosch hebben ze daar een calculator voor: https://www.bosch-ebike.c...e/actieradius-calculator/
Zorg er wel voor dat je de juiste instellingen kiest, zoals de juiste motor anders kan je de snelheid niet boven de 25km/u zetten. Voor jou dus de "Performance line speed".
Zware externe omstandigheden, zithouding en snelheid kunnen een hele grote invloed op de actieradius hebben.
Dat is een heel mooie, eerlijke calculator, echt behoorlijk conservatief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:23
Ik heb een apart Cowboy topic aangemaakt alhier:
Cowboy E-Bike ervaringen en modificatie topic.
Want de laatste tijd zag ik hier steeds meer Cowboy's voorbij komen en deze fiets verdient wel een eigen topic.

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 14:28:
......
Een 'reserve' is er niet. Als het voltage onder de 3,0 volt per cel valt kapt elke controller de stroom af en sta je leeg. Soms is dit ook 3,15 volt als er een 'reserve' moet zijn voor je verlichting en display, maar geen ondersteuning meer. .....
Dat betekent dat een accu zo goed is als zijn slechtste cel.
Zelf als alle andere cellen nog op (redelijk) niveau zijn zal de BMS controller de accuspanning afkappen.
Iets wat bv bij onbekende cellen nog wel eens na enige tijd kan voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
maupie1967 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:02:
[...]
Maar dit is het vervelende marketing verhaal van de snelle jongens…
Ik heb nogal wat systemen proefgereden en ik heb (ook met naafmotoren) nooit het idee gehad dat fabrikanten heel erg liepen te sjoemelen met actieradius. Zij zitten zelf ook niet te wachten op gezeik.

Maar een rit door Amsterdam hakt die actieradius in drieën, net als bij een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:56:
[...]

Betreft de claim van Cowboy, ik gok eigenlijk dat ik die 70km op een Cowboy vrij makkelijk haal.

- Route door de polder, dus weinig remmen en optrekken.
- Mooi, windstil weer
- Stand eco
- Wielerkleding.
- Diep op de fiets.
Ik ben wel erg benieuwd wat 'stand eco' op een Cowboy 3 is, want de Cowboy heeft geen aanpasbare standen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:38

B64

@stin00 dan zul je die eco-stand dus zelf moeten regelen, ergo: niet sneller dan zo'n 20 km/u rijden.
Op zich kun je de keuze van een single-speed zonder regelbare ondersteuning best bijzonder vinden... Op zich zou je met een single-speed namelijk de keuze willen hebben om bij het optrekken een sterkere ondersteuning in te schakelen, en die eenmaal op snelheid af te bouwen. Of doet de Cowboy dat automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
elinx schreef op zondag 7 maart 2021 @ 16:13:
[...]
Dat betekent dat een accu zo goed is als zijn slechtste cel.
Zelf als alle andere cellen nog op (redelijk) niveau zijn zal de BMS controller de accuspanning afkappen.
Iets wat bv bij onbekende cellen nog wel eens na enige tijd kan voorkomen.
Dat is sowieso een uitgangspunt. Het is allemaal lastige stof voor wie niet in die wereld zit van accu's en techniek. Misschien een idee om mijn posts uit dit topic te filteren en ze allemaal eens door te lezen. Ik heb het al gehad over mismatch (x rot in pair of ..),(x drain in pair of ..) en dan gaat jouw reactie sub-par op.

Het vervelende geval is dat fietsaccu's weinig redundant zijn. Ik geef je mee dat een goede probleemloze accu meer mazzel is dan vanzelfsprekend. Ik snap jouw reactie en de toon die het geeft volkomen.

De Sparta van mijn vrouw is ook alweer 6 jaar oud en nu ga je de ouderdom van de accu heel duidelijk merken. Ze kan nog 25 kilometer fietsen op de middenstand en dan is het over. Het zijn wel 25 'zekere' kilometers en de accu kan dan wel oud zijn, hij is niet defect en de cellen matchen nog goed.
Mijn accu is nog 70% en ook die laat ik nog lang niet vervangen. Het zijn 70 zekere kilometers en mijn accu matcht ook nog prima.

Het in elkaar flansen van fietsaccu's (flansen? ,ja!) is meer dagelijkse kost dan een uitzondering. Als ik een pakket moet maken van Li-ion cellen dan meet ik elke cel apart op voltage in dezelfde batch en daar kan ik veel op uitmaken. Dit kost extra tijd en die hebben die medewerkers niet. Die moeten zoveel pakken afleveren op 1 werkdag en daar gaan ze faliekant de mist mee in. Dat moet dus hush, hush, hush.

Zelf heb ik hier geen invloed op en dan maar een half uur extra per pakket zodat je mensen tevreden houdt. Ik ken dat wereldje als geen ander en je mag weten dat ik daar ook wel eens gallisch van wordt. Het is niet zoals ik het zou doen en hier delft de consument op goed vertrouwen het onderspit. In het begin merk je dit niet, maar na 2 jaar gaat de onbalans parten spelen en raakt de accu snel defect. Gaat het scheef, dan gaat het snel.

En we hebben onze mond zo vol van verduurzaming en besparing. Niet dus :/

En ja, dat moet anders! Ik kan de ergernissen hier alleen maar lezen, maar ik heb er geen invloed op. Ik kan het niet mooier maken dan het is, sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan2020
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:47:
[...]

Dat is sowieso een uitgangspunt. Het is allemaal lastige stof voor wie niet in die wereld zit van accu's en techniek. Misschien een idee om mijn posts uit dit topic te filteren en ze allemaal eens door te lezen. Ik heb het al gehad over mismatch (x rot in pair of ..),(x drain in pair of ..) en dan gaat jouw reactie sub-par op.

Het vervelende geval is dat fietsaccu's weinig redundant zijn. Ik geef je mee dat een goede probleemloze accu meer mazzel is dan vanzelfsprekend. Ik snap jouw reactie en de toon die het geeft volkomen.

De Sparta van mijn vrouw is ook alweer 6 jaar oud en nu ga je de ouderdom van de accu heel duidelijk merken. Ze kan nog 25 kilometer fietsen op de middenstand en dan is het over. Het zijn wel 25 'zekere' kilometers en de accu kan dan wel oud zijn, hij is niet defect en de cellen matchen nog goed.
Mijn accu is nog 70% en ook die laat ik nog lang niet vervangen. Het zijn 70 zekere kilometers en mijn accu matcht ook nog prima.

Het in elkaar flansen van fietsaccu's (flansen? ,ja!) is meer dagelijkse kost dan een uitzondering. Als ik een pakket moet maken van Li-ion cellen dan meet ik elke cel apart op voltage in dezelfde batch en daar kan ik veel op uitmaken. Dit kost extra tijd en die hebben die medewerkers niet. Die moeten zoveel pakken afleveren op 1 werkdag en daar gaan ze faliekant de mist mee in. Dat moet dus hush, hush, hush.

Zelf heb ik hier geen invloed op en dan maar een half uur extra per pakket zodat je mensen tevreden houdt. Ik ken dat wereldje als geen ander en je mag weten dat ik daar ook wel eens gallisch van wordt. Het is niet zoals ik het zou doen en hier delft de consument op goed vertrouwen het onderspit. In het begin merk je dit niet, maar na 2 jaar gaat de onbalans parten spelen en raakt de accu snel defect. Gaat het scheef, dan gaat het snel.

En we hebben onze mond zo vol van verduurzaming en besparing. Niet dus :/

En ja, dat moet anders! Ik kan de ergernissen hier alleen maar lezen, maar ik heb er geen invloed op. Ik kan het niet mooier maken dan het is, sorry.
Zo, jij weet veel accu's af, zeg. Wat is in dat geval beter voor de accu op lange duur, steeds bijladen al is ie voor de helft vol of zoveel mogelijk bijna leeg laten lopen om weer uren aan de lader te hangen? En ook bijv de hele nacht laden, verkort dat uiteindelijk ook de levensduur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
B64 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:15:
@stin00 dan zul je die eco-stand dus zelf moeten regelen, ergo: niet sneller dan zo'n 20 km/u rijden.
Op zich kun je de keuze van een single-speed zonder regelbare ondersteuning best bijzonder vinden... Op zich zou je met een single-speed namelijk de keuze willen hebben om bij het optrekken een sterkere ondersteuning in te schakelen, en die eenmaal op snelheid af te bouwen. Of doet de Cowboy dat automatisch?
Het klinkt mij allemaal erg onpraktisch in de oren. Ik ben een gezonde man, redelijk fit en fiets vaak op stand 2/3 (van de 5) zodat het iets makkelijker wegfietst vanuit stilstand. Maar als ik zo'n tochtje als Amsterdam - Zandvoort zou doen zou ik echt nauwelijks accu gebruiken omdat ik standaard boven de 25 fiets. Dat is zonder versnelling waarschijnlijk dus ook wat gek op de cowboy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
.... dan zul je die eco-stand dus zelf moeten regelen, ...... Of doet de Cowboy dat automatisch?
Het hangt af van de sensoren en de manier waar de motorcontroller daarmee om gaat om de ondersteuning te regelen. Met een snelheid, pedaalslag en trapkrachtsensor is dit automatisch te doen.
Of dit bij je past is een ander verhaal, want veel te kiezen valt er niet.
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:47:
....Het is allemaal lastige stof voor wie niet in die wereld zit van accu's en techniek. .....

.... Ik geef je mee dat een goede probleemloze accu meer mazzel is dan vanzelfsprekend. Ik snap jouw reactie en de toon die het geeft volkomen......
Ikzelf ben redelijk op de hoogte van de imperfecties die de verschillende soorten accu's bieden.
Ik had mijn opmerking met name geplaatst als een waarschuwing dat een opgegeven capaciteit feitelijk alleen geldt onder bepaalde omstandigheden. Zoals je aangeeft is dat niet vanzelfsprekend. In theorie zal de bruikbare capaciteit eerder minder zijn.

[ Voor 65% gewijzigd door elinx op 07-03-2021 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Daan2020 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:57:
.....steeds bijladen al is ie voor de helft vol of zoveel mogelijk bijna leeg laten lopen om weer uren aan de lader te hangen? En ook bijv de hele nacht laden, verkort dat uiteindelijk ook de levensduur?
Dit alles hangt af van de intelligentie van de lader en de BMS controller in de accu.
Uitgangspunt is dat "te leeg" of "te vol" zeker de levensduur zal verkorten, omdat dit invloed heeft op de chemische samenstelling van de cel.
Met een goede lader en BMS zal dit niet gebeuren, maar niet altijd weet je of je dit hebt.
Daarom is vaak het advies om de accu niet geheel leeg te rijden en niet geheel vol te laden.
In principe maakt vaak bijladen dan niet uit. De levensduur is gespecificeerd op volledige laadcycli.

Wel is het zo dat het balanceren van de cellen soms meer tijd kost dan laden alleen. Daarom is wat langer laden soms nodig.
Zoals gezegd de totale capaciteit van de accu is zo goed als zijn slechtste cel.
Afhankelijk van de samenstelling, zoals het paren van de cellen, zullen die verschillen meer of minder zijn, wat gevolgen heeft voor balanceringstijd die je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 30-04 22:17
[...]

Zo, jij weet veel accu's af, zeg. Wat is in dat geval beter voor de accu op lange duur, steeds bijladen al is ie voor de helft vol of zoveel mogelijk bijna leeg laten lopen om weer uren aan de lader te hangen? En ook bijv de hele nacht laden, verkort dat uiteindelijk ook de levensduur?
Volgens mij kan je veel beter zorgen dat je accu nooit leeg rijdt. En vooral met laden zorgt dat je niet 100% vol laadt. Als je Li-ion batterij tot maar 80% laadt dan verdubbel je het aantal keer dat je kan opladen. Volgens mij moet je denken aan rond de 500 keer laden naar 100%.
Het is mij niet helemaal duidelijk of 1x laden dan een volledige laadcycle is. Dus van 0 naar 100%. Of dat elke keer aan lader dan een keer is.

Er is wel veel over te lezen ook. Je hebt ook speciale laders die stoppen bij 80% vol maar die zijn best prijzig. Ik heb zelf gewoon tijdschakelaar tussen lader zitten. Misschien is er wel iemand die een betere tip heeft?

Maar sowieso altijd grootste batterij kiezen als je nieuwe ebike koopt 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Mr_thebrown schreef op zondag 7 maart 2021 @ 18:34:
.....
Maar sowieso altijd grootste batterij kiezen als je nieuwe ebike koopt ...
Deels, belangrijker is om de afstand in te schatten die je zeker wilt kunnen afleggen en onder welke omstandigheden je dat wil doen. Er is nl een groot verschil in incidenteel recreatief gebruik met mooi weer en forensen in weer en wind.
De grootste batterij hoeft in het eerste geval dan niet nodig te zijn en in het tweede geval zal die misschien niet groot genoeg zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 07-03-2021 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Singlespeed heeft zo z'n voor- en nadelen inderdaad. Helemaal niet schakelen is natuurlijk prettig, mits het goed geïmplementeerd is a la een elektrische auto als Tesla. De Cowboy heeft een pedal assist sensor die meet hoe snel/hard je op de trappers tekeer gaat - bij het optrekken kan je dus zelf iets meer kracht geven, waardoor de software van de fiets ook meer ondersteuning activeert. Je kan hierdoor bijvoorbeeld ook makkelijker naast iemand fietsen die geen e-bike heeft, omdat je op lagere snelheid een constante ondersteuning hebt en niet van die kleine piek boosts bij elke trap.

Groot nadeel is dat de ondersteuning zo goed is als de software is geschreven, hetgeen bij Cowboy gek genoeg erg goed geïmplementeerd is voor een techie startup. Daarnaast is fietsen tot +- 26km/u erg prettig, maar daarna stopt natuurlijk de trapondersteuning. Tot 30 is dan nog goed zelf te doen, maar voor daarboven mis je wel echt versnellingen. De fiets is echt bedoeld voor rond de 25 km/u wat natuurlijk ook aansluit bij de EU wetgeving.

Ik vond de trapondersteuning zelf echt bijzonder goed tijdens een testrit, beter dan enkele midden-motoren die ik heb getest. De 30nm koppel was ook geen issue in Nederland, maar iets meer overhead was wel prettig geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
[...]

Ach, het is mijn werk en goed je best doen op het HBO ;)
Ikzelf ben redelijk op de hoogte van de imperfecties die de verschillende soorten accu's bieden.
Ik had mijn opmerking met name geplaatst als een waarschuwing dat een opgegeven capaciteit feitelijk alleen geldt onder bepaalde omstandigheden. Zoals je aangeeft is dat niet vanzelfsprekend. In theorie zal de bruikbare capaciteit eerder minder zijn.
De geschatte actieradius mag je met een korrel/veel korrels zout nemen. Dat is iemand die fanatiek probeert het onderste uit de kan te rijden. Het kan op eco stand en flink mee aanpoten, maar daar koop je geen e-bike voor. De eco stand is meer om het extra gewicht teniet te doen. Wie altijd op eco rijdt heeft geen e-bike nodig. Die kan prima af zonder.
In mijn gevoel 'hoef' ik gelukkig niet precies de 70 kilometer halen en dit kan ook wel eens 60 kilometer zijn als ik wat moe ben en de fiets meer laat doen. Ik zit daar niet mee en ik maak er lekker gebruik van (al is het soms ook fijn om even door te stampen). Ik heb hem niet altijd op hoog staan, maar wel regelmatig.

Je mag de accu gerust 100% vol laden, maar koppel hem op tijd af en de schade zal reuze meevallen. Dan kan het balanceren zijn werk goed doen en mede daardoor slijt de accu weer wat minder. Een behoorlijk opgelopen onbalans is m.i. veel schadelijker dan hem vol te laden. Wie altijd oplaad tot 80% geeft de cellen niet genoeg tijd om te balanceren, of je er uiteindelijk extra voordeel uithaalt is maar zeer de vraag. Je zou het BMS kunnen doormeten, maar daarop ben je de garantie kwijt.
Ik laad mijn fiets altijd op tot 42 volt en ik verlies krap 10% per jaar terwijl ik ook nog veel op de fiets zit. Maar de lader altijd aangesloten te houden geeft veel stress en daar komt ook min of meer de angst vandaan dat volladen zo schadelijk zou zijn. Dat valt nog wel mee, alleen hoe je dat doet telt. Een stukje zekerheid is ook fijn en veel waard.
Mijn fiets staat ook met vorst onder de overkapping en ik fiets ook bij -10 graden, maar de accu houdt het meer dan prima al is die ook -10 graden. Alleen mag je niet laden onder de 0 graden. Bij vorst slijt de accu nauwelijks tot niet en ze willen dat mensen hem binnen opladen zodat de capaciteit op dat moment toeneemt, maar waar hij wel sneller door slijt.
Daarbij laadt mijn fiets maar langzaam op (0,1 C) en dat telt ook mee in de levensduur. Traag opladen is meer voornaam dan zware belasting. Dat snelladen, dat nekt een accu vroeg of laat. Veel mobieltjes hebben na 2 jaar een flinke drop in de capaciteit.

Ook telt mee dat de meeste fabrikanten NMC cellen gebruiken die net wat robuuster zijn dan LMO en LCO cellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:01:
[...]
De eco stand is meer om het extra gewicht teniet te doen. Wie altijd op eco rijdt heeft geen e-bike nodig. Die kan prima af zonder.
Dat hoor je wel vaker, maar dat is niet waar. Gewicht is geen issue in Nederland, ook eco heeft met 3wh per km ondanks verlies echt wel een flinke impact ;)

Vul maar in:

https://racefietstips.nl/wattage-en-wielrenners/

80kg fietser, 25kg fiets, 1% helling, 25kmpu => 72wh.

Geen wind (wel 1% helling), een ebike is minder aerodynamisch, rolweerstand, intern verlies en je rijdt niet zonder remmen een uur rond, maar je ziet dat 75wh wat eco levert een flinke impact zal maken. In werkelijkheid heb je aanzienlijk meer vermogen nodig om rond te komen, dit sommetje is een moment wat ik even gemakshalve extrapoleer. Het is helaas absoluut niet zo dat eco ervoor zorgt dat je niks hoeft te doen :+

Eén van de grootste redenen dat Eco vooral "vervelend" is bij "normaal" gebruik omdat juist bij optrekken e.d. eco veel minder doet (maar daar haalt het ook de actieradius winst!). Het ondersteuningsprofiel is het grote verschil. Wat ik nog wel doe als ik denk dat mijn accu het niet gaat halen is om op een recht stuk terug te gaan naar eco en medium te gebruiken bij kruisingen e.d.

[ Voor 31% gewijzigd door roffeltjes op 07-03-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Laatst online: 30-04 22:17
jimh307 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:01:
[...]

Ach, het is mijn werk en goed je best doen op het HBO ;)

[...]

De geschatte actieradius mag je met een korrel/veel korrels zout nemen. Dat is iemand die fanatiek probeert het onderste uit de kan te rijden. Het kan op eco stand en flink mee aanpoten, maar daar koop je geen e-bike voor. De eco stand is meer om het extra gewicht teniet te doen. Wie altijd op eco rijdt heeft geen e-bike nodig. Die kan prima af zonder.
In mijn gevoel 'hoef' ik gelukkig niet precies de 70 kilometer halen en dit kan ook wel eens 60 kilometer zijn als ik wat moe ben en de fiets meer laat doen. Ik zit daar niet mee en ik maak er lekker gebruik van (al is het soms ook fijn om even door te stampen). Ik heb hem niet altijd op hoog staan, maar wel regelmatig.

Je mag de accu gerust 100% vol laden, maar koppel hem op tijd af en de schade zal reuze meevallen. Dan kan het balanceren zijn werk goed doen en mede daardoor slijt de accu weer wat minder. Een behoorlijk opgelopen onbalans is m.i. veel schadelijker dan hem vol te laden. Wie altijd oplaad tot 80% geeft de cellen niet genoeg tijd om te balanceren, of je er uiteindelijk extra voordeel uithaalt is maar zeer de vraag. Je zou het BMS kunnen doormeten, maar daarop ben je de garantie kwijt.
Ik laad mijn fiets altijd op tot 42 volt en ik verlies krap 10% per jaar terwijl ik ook nog veel op de fiets zit. Maar de lader altijd aangesloten te houden geeft veel stress en daar komt ook min of meer de angst vandaan dat volladen zo schadelijk zou zijn. Dat valt nog wel mee, alleen hoe je dat doet telt. Een stukje zekerheid is ook fijn en veel waard.
Mijn fiets staat ook met vorst onder de overkapping en ik fiets ook bij -10 graden, maar de accu houdt het meer dan prima al is die ook -10 graden. Alleen mag je niet laden onder de 0 graden. Bij vorst slijt de accu nauwelijks tot niet en ze willen dat mensen hem binnen opladen zodat de capaciteit op dat moment toeneemt, maar waar hij wel sneller door slijt.
Daarbij laadt mijn fiets maar langzaam op (0,1 C) en dat telt ook mee in de levensduur. Traag opladen is meer voornaam dan zware belasting. Dat snelladen, dat nekt een accu vroeg of laat. Veel mobieltjes hebben na 2 jaar een flinke drop in de capaciteit.

Ook telt mee dat de meeste fabrikanten NMC cellen gebruiken die net wat robuuster zijn dan LMO en LCO cellen.
Ik heb zelf een zigbee schakelaar ertussen die bij bepaald aantal Watt de oplader uit schakelt wat overeen komt met 80%. En 1x in de week schakelt hij bij 95% opgeladen uit. Ik gebruik mijn fiets voor woon-werk verkeer dus het is vrij simpel te doen in mijn geval. Ik denk zelf dat je op die manier veel meer uit je accu haalt. Daar is ook genoeg over te lezen online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Vergeet ook niet dat de ene eco stand niet de andere eco stand is. Dat kan per merk en controller enorm verschillen. Ook kan het wel of niet hebben van een kracht sensor met bijhorende afstelling nogal verschil maken.
Het is vaak appels met peren vergelijken als je twee verschillende fietsen met hetzelfde accu vermogen naast elkaar zet qua actieradius. Proefrit maken is heel belangrijk om het zelf te ervaren. Helaas is dat vaak alleen voor een korte afstand mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Chrasher schreef op zondag 7 maart 2021 @ 19:25:
Vergeet ook niet dat de ene eco stand niet de andere eco stand is. Dat kan per merk en controller enorm verschillen. Ook kan het wel of niet hebben van een kracht sensor met bijhorende afstelling nogal verschil maken.
Het is vaak appels met peren vergelijken als je twee verschillende fietsen met hetzelfde accu vermogen naast elkaar zet qua actieradius. Proefrit maken is heel belangrijk om het zelf te ervaren. Helaas is dat vaak alleen voor een korte afstand mogelijk.
Zoals ik al vaker zeg: vergeet vooral de luchtweerstand niet, die heeft een enorme impact op je actieradius en maakt vergelijken enorm lastig. Als je in een schaatspak plat op je fiets gaat liggen zal je actieradius bizar toenemen. :+ :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb nog wat lopen nadenken over het fenomeen "Fabrikant die direct verkoopt via het internet" en de eindeloze stroom van issues en niet waargekomen verwachtingen.

1. Het idee achter dit business-model is heel logisch en iedereen kent het uit de consumenten elektronica. Je ziet dat het langzaam maar zeker andere branches overneemt (mode), maar wat mensen meestal niet beseffen is dat mode de marges heel hoog liggen, ook al omdat er een enorm aantal returns is.

2. Bij fietsen is er tot nu toe één merk die dit internationaal heeft weten waar te maken; Canyon.

Canyon is niet zo zeer onder de prijs van andere fabrikanten gaan zitten, maar hebben voor een vergelijkbaar prijspeil een iets mooier product aangeboden. Dit heeft een aantal effecten; Het is minder pijnlijk voor de marge (het verschil tussen een naaf uit serie x en een duurdere uit serie y is op inkoop een paar euro tot een paar tientjes). Daarnaast trappen ze niet in de val om minderwaardige onderdelen in een fiets te schroeven. Later zijn ze gaan uitbreiden naar "eigen" producten, maar ook daarvan is de kwaliteit hoog (niettegenstaande de issues van Mathieu van der Poel en zijn Canyon stuur).

3. Fabrikanten die op prijs gaan concurreren zijn tot nu toe allemaal gefaald. De marges zijn te scherp en de keuze om dan maar B-merk onderdelen te monteren loopt steevast uit op een drama, juist als de volumes omhoog gaan en de kwaliteitscontrole problematisch wordt.

De besparing op de fiets worst teniet gedaan door de extra service kosten. Los daarvan, zelfs als je alles in een korte termijn zou weten op te lossen is het geen pretje voor de consument die in feite zelf de kwaliteitscontrole moet uitvoeren waarna de fabrikant het voor je oplost.

Dit gaat in zekere zin ook op voor de grotere verdelers, zoals Mantel etc. Het schaalvoordeel is evident en ze bieden goede prijzen, maar het aantal monteurs is beperkt, waarvan een flink deel vooral bezig is heel snel fietsen rijklaar te maken.

Lang verhaal kort, ik zal altijd extreem sceptisch staan tegenover scherpe prijzen van internet aanbieders. De realiteit geeft aan dat het blijkbaar een heel lastig business model is wat vooral veel ellende aan de kant van de gebruikers blijft opleveren. Online fietsen verkopen kan heel goed, maar dan moet het product ook echt premium zijn met een prijskaartje wat realistisch is.

Een fiets is niet als een staafmixer, laptop of spijkerbroek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@roffeltjes
Ik heb principieel helemaal niks tegen internetaanbieders zo lang ze doen wat ze beloven.

Over Van Moof wil ik het helemaal niet hebben, die beloven de hemel en leveren de hel. Servicecontracten verkopen en dan zeggen dat je zelf maar een fietsenmaker moet zoeken, een goede prijs onderhandelen en dan het bonnetje door sturen is compleet van de pot gerukt. De rest is misplaatste marketing.

Canyon doet het veel correcter. Mijn zoon heeft vorig jaar een fiets van Canyon gekocht, en daar weet je op voorhand wat je krijgt, wat je betaalt en hoe de service gebeurt.
Ofwel stuur je je fiets op voor een beurt, ofwel breng je die zelf binnen in Leuven (en hij woont daar toevallig vlak bij). Een gewone servicebeurt heeft een bepaalde prijs en er staat perfect bij wat ze daar voor doen. Extra onderdelen worden aan een correcte prijs aangerekend. Hij heeft zijn fiets 1 keer binnen gebracht voor de eerste beurt, en dat verliep bijzonder vlot.
En als je de fiets bekijkt, dan zit die echt goed in elkaar, en ze gebruiken goede onderdelen.

Zelf heb ik voor mijn ebike gekozen voor een winkel die op 4 huizen van mijn deur zit. Ik ken de man, en ik weet dat hij alles doet om een goede service te geven. Hij verkoopt ook enkel wat hij goed kent, en waar hij weet dat de fabrikant hem niet in de steek laat als hij er met een garantiegeval of zo niet uit komt.
Nu heb ik ondertussen wel ervaren dat ik meer dan ik had verwacht zelf kan doen. (bv een achterwiel uitnemen is poepsimpel), en als ik remblokjes moet vervangen dan zal dat 10min werk zijn bij schijfremmen.
Waar ik wel een FM voor nodig heb is als er iets met de motor of naaf mis gaat, of als er spaken los zitten. Daar heb ik echt de kennis en het materiaal niet voor. En dan wil ik een correcte en vlotte service zonder weken zonder fiets te zitten of het zelf uit te zoeken.

Daarenboven, vandaag staat heel die fietsensector zo onder druk dat zelfs voor een gewone FM het elke dag moeilijker wordt. Als je morgen je derailleur aan gort rijdt, of een cassette nodig hebt, dan is het doordoor ook soms weken wachten. Het wordt al moeilijk om aan een stomme ketting te geraken....
Gekke tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-05 17:15
Eens met conclusies.
Btw, in dat opzicht heeft Stella het goed gedaan; flink groeien met goedkoper segment en daarna consolideren.
Nu met betere kwaliteit fietsen marktconforme / scherpe verkoopprijzen en marktleider met goedkopere voorwielmotor fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Eens met de conclusie tav ebike gebruikers die aangewezen zijn op de service van externe partijen.
Niet eens als het gaat om de technisch ingestelde gebruiker die een groot deel of alles zelf wil doen.

De wijze waarop kwaliteits ebikes geleverd worden, houdt in dat deze markt volkomen is afgeschermd.
Terwijl voor de fiets zelf ieder onderdeel is te vinden, geldt dat niet voor het hart van een ebike.
Een Bosch of Brose motor is al niet los te koop, maar ook de onderdelen ervan zijn maar zeer mondjesmaat te vinden. (over de prijs ervan maar te zwijgen). Accu's zijn gekenmerkt als uniek voor een bepaalde motor, terwijl er inhoudelijk echt niet zoveel verschil zal zijn.

Als verdediging zal waarschijnlijk aangevoerd kunnen worden dat er nu eenmaal wettelijke bepalingen zijn waar een ebike aan moet voldoen, maar dit is altijd al het geval geweest met elk voertuig.
Dat heeft niets te maken met het afschermen van de markt.

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 08-03-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarbonCopy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:11
Met bovengemiddelde interesse ben ik aan het loeren naar een Gazelle Chamonix T10 HMS jaar 2021. Ziet er strak uit, enige nadeel wat ik zie is dat het geen Bosch motor is maar een Shimano E6100. Op een verhuurfiets voorzien van een Bosch motor heb ik wel eens gefietst met veel plezier. De karakteristieken van de Shimano zijn mij niet hele duidelijk. De één is er lovend over, de ander spreekt over een stevige weerstand zodra de 25 km/u is aangetikt. In de laatste reviews van de Fietersbond wordt de Shimano ook consequent minder goed gewaardeerd dan de Bosch. Zijn hier tevreden gebruikers van de E6100 te vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@elinx
Je motor laten voorzien van nieuwe lagers en o-ringen is wel mogelijk.
Punt is natuurlijk dat je om degelijk werk te kunnen doen moet beschikken over de diagnose apparatuur van Bosch; Die kan je vinden, maar dat loont natuurlijk nooit om 1 of 2 fietsen eens te onderhouden of te gaan updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:29:
... moet beschikken over de diagnose apparatuur van Bosch; ....loont natuurlijk nooit ....
Natuurlijk loont het het niet om dure diagnose apparatuur aan te schaffen, maar ik kan me niet voorstellen of je die altijd nodig hebt. Vooral niet igv mechanisch onderhoud of het vervangen van kant en klaar afgeregelde onderdelen zoals bv een controller of een bms in een accu.

Zoals het nu is ben je bijna altijd aangewezen op een (gecertificeerde?) dealer en moet bv de oude motor worden ingeleverd om een nieuwe geleverd te krijgen als het om een meer gecompliceerde storing mechanisch of elektronisch gaat.
Ik begrijp waarom ze dit doen, maar feitelijk controleren ze op deze manier de markt (en winstmarge) tot in detail. Iets wat ook bij bv het onderhoud van auto's een tijd het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:16:
Eens met de conclusie tav ebike gebruikers die aangewezen zijn op de service van externe partijen.
Niet eens als het gaat om de technisch ingestelde gebruiker die een groot deel of alles zelf wil doen.
Internet aanbieders en fabrikanten die direct verkopen zijn wel heel andere zaken, waarbij de problematiek zich anders etaleert.

- Een internet aanbieder die voor een stuntprijs een fiets aanbiedt maar geen/slechte service levert is nog wel met een gewone FM op te lossen. Het kost wat, maar je was ook goedkoper uit.

Als je alles zelf kan doen is er niks mis met een fiets voor een stuntprijs. Ik haal mijn MTB's ook gewoon bij de goedkoopste aanbieder. Risico dat hij over de kop gaat en ik met een garantiegeval blijf zitten neem ik voor lief, zo vaak is me dat nog niet overkomen bij dat soort spul.

Alleen is dat wel iets wat je moet weten. Als je bij stuntfietsen.nl een Batavus Dinsdag haalt en je hebt daarna een serviceprobleem is dat op een bepaald niveau iets wat je over je zelf hebt afgeroepen.

- Een fabrikant die zelf direct verkoopt en geen/slechte service levert is veel riskanter, juist omdat de gewone fietsenmaker er heel weinig mee kan omdat ebikes voor deze problemen helaas heel specifiek.

Je kan als consument dan twee routes op: Het gesprek aan gaan met de fabrikant en hopen dat het na heel veel touwtrekken goed komt, of je gaat naar een fietsenmaker en probeert of hij je wil helpen (vaak zal je nee horen).

Canyon zoals door mij en Tommie genoemd is niet voor niets de enige bij mij bekende fabrikant die dit internationaal wel heeft weten te regelen, maar die zijn dan ook in het hogere segment gaan zitten. De aanbieder die voor de laagste prijs gaan die kunnen dit nooit waar maken, gewoonweg omdat service nooit gratis kan zijn en omdat je een knal goed uitleveringsproces moet hebben om de eerste golf van storingen te ondervangen. En ja, ik geloof dat een fiets met A onderdelen op dit punt een pré is (Canyon) tov merkloze onderdelen met onbekende kwaliteitscontrole (gezien de marges kan dat nooit heel goed zijn).

Om deze maar weer terug te brengen naar e-bikes; goedkopere A-merken als Cube en onder de hand toch ook Stella (zucht...) werken juist met een normaal dealernetwerk, als fabrikant direct op het internet aanbieden is niet de manier om goedkoop te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:47:
......

Als je alles zelf kan doen is er niks mis met een fiets voor een stuntprijs. Ik haal mijn MTB's ook gewoon bij de goedkoopste aanbieder. Risico dat hij over de kop gaat en ik met een garantiegeval blijf zitten neem ik voor lief, zo vaak is me dat nog niet overkomen bij dat soort spul.

Alleen is dat wel iets wat je moet weten. Als je bij stuntfietsen.nl een Batavus Dinsdag haalt en je hebt daarna een serviceprobleem is dat op een bepaald niveau iets wat je over je zelf hebt afgeroepen......
Klopt helemaal, maar dat serviceprobleem ontstaat omdat de markt compleet is afgeschermd en je dus feitelijk het niet eens kan proberen, omdat de onderdelen niet verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:47:
[...]
Natuurlijk loont het het niet om dure diagnose apparatuur aan te schaffen, maar ik kan me niet voorstellen of je die altijd nodig hebt. Vooral niet igv mechanisch onderhoud of het vervangen van kant en klaar afgeregelde onderdelen zoals bv een controller of een bms in een accu.

Zoals het nu is ben je bijna altijd aangewezen op een (gecertificeerde?) dealer en moet bv de oude motor worden ingeleverd om een nieuwe geleverd te krijgen als het om een meer gecompliceerde storing mechanisch of elektronisch gaat.
Ik begrijp waarom ze dit doen, maar feitelijk controleren ze op deze manier de markt (en winstmarge) tot in detail. Iets wat ook bij bv het onderhoud van auto's een tijd het geval was.
Ik ben zelf nog niet naar onderdelen gaan zoeken van Bosch motoren, maar je vindt tal van bedrijven die een revisie kunnen doen dus daar is de concurrentie wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:47:
[...]

Een fietsenmaker kan ook helemaal niks met die dingen (sterker nog, zelfs derde partijen die ongebonden opereren kunnen weinig aan met een Yamaha accu). Enige wat je FM kan doen is een motor/kabelboom vervangen, ze maken hem niet open.
Ben je bij auto's niet nog steeds dealer gebonden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:14:
.... Enige wat je FM kan doen is een motor/kabelboom vervangen, ze maken hem niet open.
Precies dit, dus zou ieder ander dit ook (zelf) kunnen doen, mits je aan onderdelen kan komen.
roffeltjes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:14:....
Ben je bij auto's niet nog steeds dealer gebonden?
Offtopic: In de eerste instantie werd bv diagnoseapparatuur alleen gegund aan merkgebonden bedrijven en mochten alleen merkonderdelen worden gebruikt. Nu is wettelijk geregeld dat ook derden dit kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 21:39
Iemand wel eens gehoord van de volgende fiets?

Calamus Ultrabike One-25

Ik kwam deze tegen op https://calamusbikes.com/.../calamus-ultrabike-one-25 en ik vind dit er wel erg mooi uitzien. Maar smaken verschillen natuurlijk...

Nou zeggen ze op de site dat de fiets normaal € 3990,- kost en dat hij nu voor € 3190,- wordt verkocht. Ik vind het nog steeds veel geld voor een fiets met een Bafang-motor, maar mooi vind ik de fiets wel!

Zo ook de volgende fiets:

Angell Bike

Ik kwam deze tegen op https://angell.bike/en-eu en deze Franse e-bikes zien er ook apart uit.

Jammer dat de optionele spatborden alleen van hout kunnen worden bijbesteld en dat er zo te zien geen standaard op zit. Maar wel een mooi concept!

[ Voor 29% gewijzigd door nathalia op 08-03-2021 16:23 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
nathalia schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:57:
... een fiets met een Bafang-motor, ,,,
Bofelli T210 (250W) is geen Bafang motor. Die laatste is tenminste nog bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
nathalia schreef op maandag 8 maart 2021 @ 15:57:
Iemand wel eens gehoord van de volgende fiets?

Calamus Ultrabike One-25

Ik kwam deze tegen op https://calamusbikes.com/.../calamus-ultrabike-one-25 en ik vind dit er wel erg mooi uitzien. Maar smaken verschillen natuurlijk...
Kleine leverancier, maar in ieder geval kan je (bijna) elk onderdeel wel identificeren, wat het voor een gewone FM goed te onderhouden zou moeten zijn. Ik durf niet te zeggen hoe dat met OEM Bafang zit.

Qua prijs: vrij realistisch. Redelijke onderdelen, twee maten, kleine omzet. Ik ga er vanuit dat ze als kleine partij een behoorlijke prijs moeten betalen aan de verdeler. Je zal toch ergens je boterham mee moeten smeren als je niet zoals VM miljoenen aan investeringen hebt om de gaten te dempen.

Dus tsja... het zou mijn keuze niet zijn omdat ik kleine merken zonder dealer netwerk mijdten die motor ken ik niet (slecht teken), maar het geeft me ook weer niet het VM gevoel waarbij je met een kwalitatief klote product komt te zitten zonder service. Grote slag om de arm voor de motor en hun leverings-controle, maar de overige specs bekijkend is dit geen heel erg spannende fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
elinx schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:18:
[...]
Bofelli T210 (250W) is geen Bafang motor. Die laatste is tenminste nog bekend.
Ah, je hebt helemaal gelijk. Die Bafang motor zit op het duurdere model! Tja, een Bofelli motor... Daar heb ik inderdaad nog nooit van gehoord.

Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bofeili (Niet Bofellli) is ook weer niet een standaard rebadger, zo te zien maken ze al heel lang motoren. Dat zegt niet direct iets over de kwaliteit, maar het is wel een echt Chinees bedrijfje wat blijkbaar toch al een decennium (misschien langer?) onder eigen vlag motoren verkoopt.

Ik zou mijn handen er niet aan branden, maar het is in ieder geval wel iets wat weer te traceren is.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2021 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
nathalia schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:22:
... een Bofelli motor... Daar heb ik inderdaad nog nooit van gehoord.
Zoals Roffeltjes aangeeft en nav de discussie hiervoor is gevoerd over een gesloten markt.
Als je alleen voor de looks gaat en geld over hebt zou ik zoiets overwegen, maar anders kan je er beter vandaan blijven.

Bofeili

[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 08-03-2021 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
Hier iemand die ervaring heeft met de Riese & Muller Multicargo Vario? Idee is om de kids er meer op school/opvang te dumpen en daarna door te rijden naar kantoor (15 KM enkel).

Alternatief is gewoon met de mama fiets en dan even langs huis om de Escooter op te halen :D

De taak is 2 kinderen (1.5 & 3.5) op school/opvang afzetten 3x in de week en 1 dag daarvan door naar het werk. Een 2e auto is overkill dus die komt er niet meer. Het alternatief voor de rit naar kantoor is een Escooter, die zijn belachelijk veel goedkoper dan elektrische fietsen. Maar daar krijg ik de kinderen niet mee weggebracht.

Hoe doen jullie dit? Een Speed-Pedelec met fiets karretje is ook zowat en mag wss niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@BasvanS
Mij lijken 15km met zo'n fiets wel doenbaar, zeker als je dat maar 1 keer per week h/t moet doen.

Als je daarmee ca 20-22 km/h gaat rijden dan is de duur van die rit zeker haalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerenadi
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-03-2021
Vragen over hoe de wettelijk verplichte begrenzer omzeilt kan worden zijn niet toegestaan.

[ Voor 80% gewijzigd door deepbass909 op 08-03-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lees de topic warning, helaas is die discussie niet toegestaan.

[ Voor 44% gewijzigd door deepbass909 op 08-03-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BasvanS schreef op maandag 8 maart 2021 @ 16:31:
Hier iemand die ervaring heeft met de Riese & Muller Multicargo Vario? Idee is om de kids er meer op school/opvang te dumpen en daarna door te rijden naar kantoor (15 KM enkel).

Alternatief is gewoon met de mama fiets en dan even langs huis om de Escooter op te halen :D

De taak is 2 kinderen (1.5 & 3.5) op school/opvang afzetten 3x in de week en 1 dag daarvan door naar het werk. Een 2e auto is overkill dus die komt er niet meer. Het alternatief voor de rit naar kantoor is een Escooter, die zijn belachelijk veel goedkoper dan elektrische fietsen. Maar daar krijg ik de kinderen niet mee weggebracht.

Hoe doen jullie dit? Een Speed-Pedelec met fiets karretje is ook zowat en mag wss niet eens.
Ik heb wat moeite om het allemaal te duiden, met name de keuzes die je voorstelt zijn niet helemaal logisch (zeg ik als niet autobezitter). :+

Mijn reacties op je post:

- 15km op een e-scooter (=Electrische step) zou ik niet prettig vinden. Of bedoel je een electrische scooter zoals een Via? Stomme naamsverwarring :+
- 15km enkel is met een gewone e-bike een eitje, winst van een s-pedelec is op dat soort afstanden heel klein. Ik zou voor dat soort afstanden ook al had ik geen kinderen niet die kosten maken (en dat extra risico).
- Waarom de R&M Charger? Vind je hem mooi? Voor het vervoeren van kinderen zijn verschillende opties die vaak aanzienlijk goedkoper zijn.

1. Dames ebike waar je een voor+achterzit op kan zetten (goedkoopste optie)
2. Een Urban Arrow of een andere bakfiets.
3. Een goede achterwagen+willekeurig welke moderne ebike. (meest flexibele en veilige optie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
[quote]roffeltjes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:35:
[...]

Ik heb wat moeite om het allemaal te duiden, met name de keuzes die je voorstelt zijn niet helemaal logisch (zeg ik als niet autobezitter). :+

Mijn reacties op je post:

- 15km op een e-scooter (=Electrische step) zou ik niet prettig vinden. Of bedoel je een electrische scooter zoals een Via? Stomme naamsverwarring :+
- 15km enkel is met een gewone e-bike een eitje, winst van een s-pedelec is op dat soort afstanden heel klein. Ik zou voor dat soort afstanden ook al had ik geen kinderen niet die kosten maken (en dat extra risico).
- Waarom de R&M Charger? Vind je hem mooi? Voor het vervoeren van kinderen zijn verschillende opties die vaak aanzienlijk goedkoper zijn.

1. Dames ebike waar je een voor+achterzit op kan zetten (goedkoopste optie)
2. Een Urban Arrow of een andere bakfiets.
3. Een goede achterwagen+willekeurig welke moderne ebike. (meest flexibele en veilige optie)
[/quote]

Moet zeggen dat ik 45-50 van een speed pedelec ook echt overkill vind, maar ik vind 30-35 een mooie snelheid! 25 is echt te langzaam.

Als scootertje is de IVA E-GO S4 of S5 een optie, de 25 km variant gekietelt tot 34. Maarja, met zon ding kun je precies 0 kinderen vervoeren.

De R&M multicharger was als alternatief neergezet omdat deze de verlengde achteras/kinderdrager heeft. Maar eigenlijk voldoet voor mij elke E-bike waar je voor een km twee zitjes op kwijt kunt ook en die als het even kan 30-35 kan.

Maar op welke e-bike kun je makkelijk 2 zitjes kwijt? Net name die voorste is lastig als je een sportieve zit wil, of zie ik mogelijkheden over het hoofd?.

En welke E-bike haalt nog makkelijk 30 tegenwoordig? Beetje trappen vind ik niet erg, maar alles zelf doen boven de 25 resulteert bij alle temperaturen boven de 5 graden in een bezweet lichaam.

Mijn QWIC RD10 was wat dat betreft ideaal, tot hij op hol sloeg.., kon met gemak 35 naar vrat wel kettingen en tandwielen.

Kort samen gevat:

Op welke E-bike met riem kan ik makkelijk stiekem 30 fietsen met ondersteuning en kan voor kleine stukken veilig 2 kinderen verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BasvanS schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:00:
Moet zeggen dat ik 45-50 van een speed pedelec ook echt overkill vind, maar ik vind 30-35 een mooie snelheid! 25 is echt te langzaam.
Tijdswinst is nihil ;)
Maar op welke e-bike kun je makkelijk 2 zitjes kwijt? Net name die voorste is lastig als je een sportieve zit wil, of zie ik mogelijkheden over het hoofd?.
Met een sportieve zit wordt het inderdaad heel snel krap, al heeft mijn vrouw het op haar dames Razer zonder klagen toch een flink tijdje gedaan.

Makkelijkste oplossing voor een sportieve ebike is een Thule (oid) aanhanger (kan je desnoods vastzetten op het kinderdagverblijf met een ketting). Veilig, warm en droog.
Op welke E-bike met riem kan ik makkelijk stiekem 30 fietsen met ondersteuning en kan voor kleine stukken veilig 2 kinderen verplaatsen?
Geen, mag niet van de wet, dus zoiets is niet te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
Ik zal bij deze even mijn ervaring delen met betrekking tot de online fietsenwinkel vs 'normale' fietsenwinkel:

Ik rij nu 3 jaar op een Brinckers Le Mans (15000km) van fietsenwinkel.nl.

Met fietsenwinkel.nl heb ik wat gedoe gehad over garantie mbt een kromme remschijf achter en een deel van de chainglider dat los is geraakt. Als je service/onderhoud via fietsenwinkel.nl inpland wordt je naar verschillende fietsenmakers gestuurd waar ze een contract mee hebben. Er was er één bij waar ik wel een goed gevoel bij had en daar plan ik nu mijn onderhoud rechtstreeks.

Op de fiets zelf kon ik tot voor kort eigenlijk weinig aanmerken. Bij 10000km zijn de ketting en tandwielen vervangen, en ook de achterband. Verder ieder jaar remblokken. Eén keer per jaar onderhoud en dan weer 5000 kilometer probleemloos fietsen. De fiets zelf is prima, stijf frame, remmen zijn prima en nuvinci naaf is erg prettig.
Het voelt echter alweer een tijd lang alsof de ketting versleten is. De fietsenmaker heeft ketting en tandwielen opnieuw vervangen maar het probleem was daarmee niet weg. Het lijkt uit de motor zelf te komen. Fietsenmaker heeft contact gehad met Brinckers en ook Bafang: Brinckers geeft 2 jaar garantie op de motor en bijvoorbeeld Gazelle (die dezelfde motor toepast) 5 jaar. Daar zit hem dus het verschil. In principe zou de motor vervangen moeten worden en dan loopt het flink in de papieren. De fietsenmaker heeft aangeboden om zelf de motor te reviseren (ook om er zelf van te leren) en dat lijkt mij de beste oplossing.

Geluk bij een ongeluk voor mij is, dat ik al voor deze problemen via fietsplan van mijn werkgever een Gazelle Ultimate C8+ Belt heb aangeschaft bij een 'normale fietsenmaker', die als het goed is binnen twee weken geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik ben mij momenteel aan het orienteren op m'n eerste E-bike. Daarbij heb ik al een aantal modellen geprobeerd die wel bevielen van Cube en Moustache. Echter maak ik me een beetje zorgen om het fietsen als ik de motor uitzet. Dit kon ik in een showroom niet echt goed testen. Zou het namelijk wel fijn vinden de fiets soms ook 'analoog' te kunnen gebruiken. ;)

De fiets van mijn partner (een oudere elektrische Gazelle stadsfiets met motor voor) fiets heel zwaar zodra de motor uit staat, niet vooruit te branden. Is dat bij nieuwere fietsen minder een issue?

De fietsen van Cube zijn voorzien van Bosch trapas motoren die hoog staan aangeschreven. Echter zie ik ook andere merken met Shimano systemen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee, vergelijkbaar met Bosch, of? Op 12gobiking las ik dat dit vergelijkbare systemen zijn, maar elders lees ik weer andere verhalen. Vooral op de grens tussen 25 en uitschakeling van de ondersteuning zou Shimano het niet best doen.

Tot slot vroeg ik me af of jullie tips hebben voor fietsmerken zonder derailleur versnelling? Dat vind ik het grootste nadeel aan Cube. Heb simpelweg geen zin in het onderhoud, maar wil nou ook weer niet op een Gazelle/Batavus/Stella style fiets rijden... :9 De merken Lekker, Vanmoof etc. geven mij niet veel vertrouwen, dus hoop eigenlijk op een meer gevestigd fietsenmerk met dergelijke opties.

[ Voor 17% gewijzigd door Reb87 op 09-03-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Reb87 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:43:
Ik ben mij momenteel aan het orienteren op m'n eerste E-bike. Daarbij heb ik al een aantal modellen geprobeerd die wel bevielen van Cube en Moustache. Echter maak ik me een beetje zorgen om het fietsen als ik de motor uitzet. Dit kon ik in een showroom niet echt goed testen. Zou het namelijk wel fijn vinden de fiets soms ook 'analoog' te kunnen gebruiken. ;)

De fiets van mijn partner (een oudere elektrische Gazelle stadsfiets met motor voor) fiets heel zwaar zodra de motor uit staat, niet vooruit te branden. Is dat bij nieuwere fietsen minder een issue?

De fietsen van Cube zijn voorzien van Bosch trapas motoren die hoog staan aangeschreven. Echter zie ik ook andere merken met Shimano systemen. Hoe zijn jullie ervaringen daarmee, vergelijkbaar met Bosch, of? Op 12gobiking las ik dat dit vergelijkbare systemen zijn, maar elders lees ik weer andere verhalen. Vooral op de grens tussen 25 en uitschakeling van de ondersteuning zou Shimano het niet best doen.
Die oudere fietsen met voorwielmotor zijn inderdaad een drama om zonder batterij te fietsen.

Dat is met een middenmotor van Bosch (zeker van de laatste generaties) een enorm verschil.

Maar... waarom vind je dat belangrijk? Ik doe dat alleen af en toe als ik samen met mijn vrouw op vlak terrein fiets aan 18 km/h of zo.
Mijn ervaring is dat je die motor toch altijd mee laat werken zij het regelmatig op een laag vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Tommie12 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:51:
[...]

Maar... waarom vind je dat belangrijk? Ik doe dat alleen af en toe als ik samen met mijn vrouw op vlak terrein fiets aan 18 km/h of zo.
Mijn ervaring is dat je die motor toch altijd mee laat werken zij het regelmatig op een laag vermogen.
Ik gebruik dat zelf regelmatig. Als ik niet helemaal nuchter ben of naar werk onderweg ben vind ik ondersteuning wel prettig. Maar als ik recreatief een rondje ga fietsen doe ik dat vaak zonder ondersteuning (of op standje 1/5 om het gewicht te compenseren). Zo'n gekke eis is het niet.

Mijn sparta heeft vast wel iets extra weerstand, maar niet significant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
dennisfr schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:37:
...... In principe zou de motor vervangen moeten worden en dan loopt het flink in de papieren. De fietsenmaker heeft aangeboden om zelf de motor te reviseren (ook om er zelf van te leren) en dat lijkt mij de beste oplossing.....
Hulde aan de fietsenmaker. Mechanisch gezien is een revisie van een ebike-motor niet veel anders dan een versnellingsnaaf. Het gaat om vervangen van tandwielen en lagers. Daarvoor hoef je niet altijd meteen een motor te vervangen, wat wel meestal gebeurd onder het mom "tijd is geld"

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 09-03-2021 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Tot slot vroeg ik me af of jullie tips hebben voor fietsmerken zonder derailleur versnelling? Dat vind ik het grootste nadeel aan Cube. Heb simpelweg geen zin in het onderhoud, maar wil nou ook weer niet op een Gazelle/Batavus/Stella style fiets rijden... :9 De merken Lekker, Vanmoof etc. geven mij niet veel vertrouwen, dus hoop eigenlijk op een meer gevestigd fietsenmerk met dergelijke opties.
Ik heb goede ervaringen met Gudereit, alleen niet overal verkrijgbaar.
https://www.gudereit.de/f...e-line/item/et-9-evo.html

[ Voor 5% gewijzigd door boomsma op 09-03-2021 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:47

Fietsen van Cube zijn prima, Bosch is ook prima en mocht er desondanks wat mee aan de hand zijn dan heb je altijd wel vlotte service binnen de garantie periode. Shimano heeft ook prima motoren maar ik weet niet in hoeverre de karakter eigenschappen afwijken, dat zal je moeten testen via een proefrit.

Heb zelf 3 jaar een Merida E-spresso gehad met Bosch 2e generatie en dat was een prima fiets. Naafversnelling klinkt ook leuk maar realiseer je wel dat je meer kracht moet zetten in vergelijking met een derailleur, de motor vaak is afgeknepen qua koppel omdat de naaf het anders niet houdt en dat je aardig wat geld bij moet leggen voor een naafversnelling. Bij 12Go hebben ze nog Merida fietsen met naafversnelling of een Cortina maar dat moet ook maar je ding zijn 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:29
elinx schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:53:
[...]
Hulde aan de fietsenmaker. Mechanisch gezien is een revisie van een ebike-motor niet veel anders dan een versnellingsnaaf. Het gaat om vervangen van tandwielen en lagers. Daarvoor hoef je niet altijd meteen een motor te vervangen, wat wel meestal gebeurd onder het mom "tijd is geld"
Absoluut! Ondanks aandringen van mijn kant wilde hij ook geen uren in rekening brengen voor het wisselen van ketting en tandwielen omdat dat dat niet de oplossing was van het probleem. Hij heeft meerdere ex-fietsenwinkel.nl klanten met Bafang motoren, maar nog geen met zo'n (relatief) hoge kilometerstand als die van mij. Hij wil er graag in investeren onder het mom van leergeld. Erg blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tot slot vroeg ik me af of jullie tips hebben voor fietsmerken zonder derailleur versnelling? Dat vind ik het grootste nadeel aan Cube. Heb simpelweg geen zin in het onderhoud, maar wil nou ook weer niet op een Gazelle/Batavus/Stella style fiets rijden... :9
Een derailleur is heel onderhoudsvriendelijk, grootste probleem is eigenlijk het vies (of opgevrete) worden van een broekspijp.

Verder kan je bij merken als Victoria, Pegasus, Dutch id. etc wel terecht voor een minder oubollige fiets met naafmotor. Het zijn helaas wel merken met een significant ander prijskaartje dan Cube.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

ik heb mijn oude ebike kunnen verkopen en heb de gok genomen om een aliexpress ebike te kopen. (eu magazijn, dus geen importheffingen, en binnen 3 werkdagen binnen)

een beetje illegaal (want gashendel en snelheid), maar wel leuk. qua kwaliteit en afwerking ben ik positief verrast. is prima voorlopig (hoe deze na een jaar uitziet geen idee). zelfs een telefoonhouder met usb oplaadmogelijkheid is al aanwezig (!)
heel tevreden dus: sterker nog, ik had een brinckers besteld, maar die had ik geannuleerd omdat ik zo tevreden was over deze. (een dusdanige ebike zal in nl zeker 3-4x duurder zijn.)

ik heb ook bewust een zwakkere motor/accu genomen. in de praktijk haal ik volgens de computer 27km/u.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Pc2hBHz/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-16faa.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FbR3RGD/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-16fac.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tDY7CV4/UNADJUSTEDNONRAW-thumb-16fad.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door kmf op 09-03-2021 13:43 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
kmf schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:37:
ik heb mijn oude ebike kunnen verkopen en heb de gok genomen om een aliexpress ebike te kopen. (eu magazijn, dus geen importheffingen, en binnen 3 werkdagen binnen)

een beetje illegaal (want gashendel en snelheid), maar wel leuk. qua kwaliteit en afwerking ben ik positief verrast. is prima voorlopig (hoe deze na een jaar uitziet geen idee). zelfs een telefoonhouder met usb oplaadmogelijkheid is al aanwezig (!)
heel tevreden dus: sterker nog, ik had een brinckers besteld, maar die had ik geannuleerd omdat ik zo tevreden was over deze. (een dusdanige ebike zal in nl zeker 3-4x duurder zijn.)

ik heb ook bewust een zwakkere motor/accu genomen. in de praktijk haal ik volgens de computer 27km/u.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:26:
[...]

Een derailleur is heel onderhoudsvriendelijk, grootste probleem is eigenlijk het vies (of opgevrete) worden van een broekspijp.
Ik vind het toch een gedoe om een ketting en derailleur te poetsen.
Ik ben dan ook een grote fan van een riem, maar ik besef dat er ook alweer een prijskaartje aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:31
Ik heb zojuist twee Brinckers Granville Sport M380 besteld. Een herenmodel en een damesmodel. De meeste wensen worden met deze fiets ingevuld:
  • elegant design
  • accu in frame
  • semi rechtop zitten
  • naafversnelling (in dit geval zelfs traploos - Enviolo)
  • display mooi in stuur geïntegreerd - de nieuwe Bosch Kiox, die ook navigatie ondersteunt
  • middenmotor van gerenommeerd merk (Bosch performance line)
  • hydraulische schijfremmen
Ik ben door dit draadje getipt door een post van @nathalia, waarvoor dank. Afgelopen zaterdag een aantal proefritten gemaakt en deze fiets overtuigde door soepel rijden, schakelen en een algehele stevige indruk. Ook zonder ondersteuning is de fiets licht te fietsen. Met ondersteuning kon ik gemakkelijk rond de 28 km/h halen zonder te veel inspanning. -reclamemodus af-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
Tommie12 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:25:
[...]

Ik ben dan ook een grote fan van een riem, maar ik besef dat er ook alweer een prijskaartje aan hangt.
@kmf Leuke fiets, hoor. Ziet er stoer uit!

@Tommie12 Een derailleur schoonmaken zie ik in 2 maten:

>derailleur die als primaire aandrijflijn dient
Daar komt veel kracht op te staan en deze verdiend een goed onderhoud. Het is niet zo dat je elke week 'n uur zoet bent, maar je moet hem wel vaak met een zachte waterstraal afspuiten en opnieuw smeren. Als je dat doet voordat het geheel hard gaat knarsen dan zit je toch wel goed. Heb ook vaker een derailleur gehad en deze hield het lang vol.
>derailleur die als secundaire aandrijflijn dient
Op dit systeem komen niet zo heel veel krachten te staan. De achterwielmotor doet het meeste werk. Deze zie je bijvoorbeeld op de Stromer, Klever, Qwic en nog een paar merken. De Stromer kan zelfs nog autonoom 18 km/h rijden als de ketting zou breken. Het onderhoud aan dit systeem valt reuze mee. Omdat er niet zoveel kracht op komt te staan is dit systeem je een stuk vergeeflijker als je het 'n keer vergeet. Schoonmaken moet ook zeker gebeuren, maar het komt net wat minder kritisch.

@roffeltjes Je zegt dat gewicht er niet veel toe doet, klopt, maar de eco-modus heft dan de extra weerstand van de motor en het systeem op. Het voegt niet echt iets toe aan het comfort. Ik rijd regelmatig op een gewone fiets en mijn fiets trapt op eco-stand even zwaar als die gewone fiets en daarom voegt het (in mijn gevoel sowieso) niets toe. Dan kun je beter een gewone fiets beteugelen. De middenstand voegt zeker een hoop toe zoals:
Eco-mode is 60 watt = 0 watt profijt en kan niet >0 zijn.
Tour-mode is 125 watt = 65 watt direct profijt (19-24 km/h)
Sport-mode is 250 watt = 190 watt direct profijt (22-27 km/h)
Sleeprest is dus 60 watt bij mijn fiets, daarom eco-mode geen profijt geeft ;)

Op de sportstand ga ik met windkracht 8 tegen alsnog 16 km/h en windkracht 6 ongeveer 22 km/h. Dan heb ik nog jus over als ik terugschakel. Ik kom er hoe dan ook altijd tegenin al is het met windkracht 8 tegen + viaduct op met 14 km/h. Een middenmotor is net een diesel.

Toch twijfel ik of extra gewicht niets meer kost. Je moet sowieso bij acceleratie extra kinetische energie toevoegen want anders zou een volgeladen goederentrein net zo snel optrekken als een sprinter en zou een vrachtwagen net zo zuinig zijn als een personenwagen. Het verschil is niet gigantisch, maar het is er wel. Waar inderdaad niets aan de luchtweerstand veranderd naarmate het gewicht zul je eender massa wel op snelheid moeten brengen. Dezelfde vrachtwagen die beladen 80 km/h rijdt rijdt 1 op 3. Dezelfde vrachtwagen die vaak van snelheid moet wisselen rijdt 1 op 1 (blik op de weg). Die massa doet toch wat.

*jimh307 mag 10 dagen thuis blijven, besmetting vrouwlief :/ Zelf nergens last van dus maar lief zijn tegen haar. Moet wel 2x getest worden waarvan die van gisteren negatief was. Donderdag de 2e test. Godzijdank kan ik thuis ook goed werken in alle rust en ben ik goed voorbereid op dit soort situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:57

OgWok

U.N.C.L.E.

@jimh307 Sterkte met het thuisblijven!

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
Dank je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:40

Tahref

God bless you

kmf schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:37:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik had tijdje terug ook een Chinese merk ebike. Niet de hoogste kwaliteit maar wel prima fietsje.
Boutjes en moertjes zal je misschien wel over een jaar moeten vervangen door roest.
Persoonlijk geen fan van de type ebike die jij gekozen hebt met 2 frames. Als dat metalen flapje stukgaat heb je waarschijnlijk een probleem.

Ben benieuwd hoe de fiets (controller) zijn ondersteuning geeft. Sommige controllers ondersteunen per stand tot een bepaalde snelheid. (stand 1 tot 10 km - stand 2 tot 20 km - stand 3 tot 27 km)
Er zijn ook controllers die een aantal watt helpt per standje. Dit geeft het gevoel alsof hij per standje jouw voor een percentage help fietsen tot 27km/h. (standje 1 helpt jouw 20% om 27km/h te halen - standje 2 helpt 50% standje 3 helpt voor 80%)
Dit heeft voor mij zo'n grote boost in fiets gevoel gegeven dat ik niet meer geïnteresseerd ben in midden motor ebikes. Ook de afstand die ik kon fietsen is omhoog gegaan voordat de accu leeg ging.
[...]

Ik maak nooit mijn ketting schoon. Enkel wat ketting spray erop wanneer ik wat lichte roest zie.
Misschien een beetje lui maar mijn ketting heeft het nu al een jaar volgehouden. Schakelen gaat laatste tijd wel iets minder soepel dus denk dat ketting toe is aan vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
Nog steeds op zoek naar een sportieve e-bike met een kwalitatief goede motor. Liefst met riem i.p.v. ketting. Budget max. € 2.500,- dus dat is een uitdaging. Ik heb leuke fietsen gezien van Gudereit, Dutch ID, Victoria, Keola, etc. maar die kosten allen circa € 3.000,-

De e-bikes met een achterwielmotor of zonder versnellingen (bijv. de Lekker Amsterdam+) heb ik laten varen. Op dit moment hou ik twee fietsen met middenmotor over: De Cortina e-Mozzo Pro en de Batavus Dinsdag E-Go Exclusive 2021.

De Cortina heeft een Shimano motor en naar mijn mening betere onderdelen. Helaas wel met een ketting. De Batavus heeft een Bosch motor en een riem, maar springt verder nergens op uit.

Welke van de twee zouden jullie kiezen óf hebben jullie een andere fiets die jullie in dit budget kunnen aanraden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rK43c_dkr_pV2qANTVegBDSqEXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mB6bMfCQejTz1teFpmRAV8CS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door nathalia op 09-03-2021 22:16 ]

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Sterkte Jimh!

Interne weerstand van een e-bike is echt geen 60 watt, anders kan ik niet op een recht stuk een tijdje 30kmpu rijden op mijn Razer (of wordt het weer tijd om weer wedstrijden te gaan doen^^) ;)

60 watt is een bak vermogen, mensen onderschatten dat, juist omdat normal en high zoveel prettiger rijden.
jimh307 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:20:
[...]

Toch twijfel ik of extra gewicht niets meer kost. Je moet sowieso bij acceleratie extra kinetische energie toevoegen want anders zou een volgeladen goederentrein net zo snel optrekken als een sprinter en zou een vrachtwagen net zo zuinig zijn als een personenwagen. Het verschil is niet gigantisch, maar het is er we
5 kilo winst op je fiets is op een systeemgewicht van 100kg 5%

1. Verschil tussen een goederentrein/sprinter of vrachtwagen/personenwagen is een heel andere categorie.
2. Je gewicht speelt vooral met klimmen: geen echte factor in het grootste deel van Nederland.
3. Op je acceleratie heeft het enige invloed, maar een fiets heeft een hele lage acceleratie en we hebben het nog steeds over 5%.

Gewicht is gewoon geen doorslaggevend issue in weerstand (in Nederland), je moet wel enorme hoeveelheden gewicht hebben voordat het echt zichtbaar wordt in je gemiddelde. Dat een lichter fiets veel fijner is beaam ik, een volbeladen fiets is bij het stoplicht geen pretje, niet vanwege het optrekken, maar omdat het heel naar hanteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
nathalia schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:11:

Welke van de twee zouden jullie kiezen óf hebben jullie een andere fiets die jullie in dit budget kunnen aanraden?
Je vergelijkt daar een fiets van 3000,- (E-mozzo) met eentje van 2400,- (Dinsdag). Als je prijzen kloppen dan is de e-mozzo uiteraard een betere deal.

Toch zou ik eerst de volgende vraag stellen: Welke fiets kan een nabij gelegen dealer leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Een riem is uiteraard qua onderhoud de mooiste optie.

Maar tussen naaf en derailleur? Ik heb vandaag 6 banden verwisselt (2x mtb, 1x kinderfiets), ik kan je wel vertellen dat de derailleur fietsen een eitje waren, de fiets van mijn zoon met nexus 7 was veel meer werk en een smeerboel. :|

Wat mensen bedoelen met onderhoud is dat ze aannemen dat dat bij een naaf niet hoeft, want onderhoud is juist best lastig me zo'n ding. Nou klopt dat grotendeels wel, maar als je zelf je banden of ketting vervangt veranderd dat wel het een en ander aan het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:40:
[...]

Een riem is uiteraard qua onderhoud de mooiste optie.

Maar tussen naaf en derailleur? Ik heb vandaag 6 banden verwisselt (2x mtb, 1x kinderfiets), ik kan je wel vertellen dat de derailleur fietsen een eitje waren, de fiets van mijn zoon met nexus 7 was veel meer werk en een smeerboel. :|

Wat mensen bedoelen met onderhoud is dat ze aannemen dat dat bij een naaf niet hoeft, want onderhoud is juist best lastig me zo'n ding. Nou klopt dat grotendeels wel, maar als je zelf je banden of ketting vervangt veranderd dat wel het een en ander aan het verhaal.
Ik heb op mijn fiets met enviolo ook zelf de achterband gewisseld.
Ging heel simpel. De 2 kabeltjes klik je er uit zonder gereedschap.
Dan heb je nog een steeksleutel nodig voor de wielmoeren, en het wiel is los.
Je kan makkelijk de riem van het tandwiel halen zonder vieze vingers.

Doordat er schuifstukken in het frame zitten (die je rustig kunt laten vast zitten) moet je je ook geen zorgen maken over de centrering en de riemspanning. Het wiel komt nadien perfect op dezelfde plaats te zitten.
De enviolo naaf vereist geen onderhoud en zou 30k mee gaan. Dat is voldoende voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nathalia
roffeltjes schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:35:
[...]
Je vergelijkt daar een fiets van 3000,- (E-mozzo) met eentje van 2400,- (Dinsdag). Als je prijzen kloppen dan is de e-mozzo uiteraard een betere deal.

Toch zou ik eerst de volgende vraag stellen: Welke fiets kan een nabij gelegen dealer leveren?
De adviesprijs van de e-Mozzo met 504Wh accu is € 3.099,- en de adviesprijs van de Dinsdag met 400Wh accu is € 2.899,-. (De adviesprijs van een 500Wh Dinsdag is overigens ook € 3.099,-)

Een FM in mijn woonplaats wil de e-Mozzo graag onderhouden en de Dinsdag kan ik kopen bij Fietsenstunt.nl die ook in mijn woonplaats gevestigd is en waar ik hem heen kan brengen voor onderhoud.

Ik neig ondanks de ketting ook naar de e-Mozzo. De € 2.099,- lijkt me een nette prijs voor wat je krijgt.

Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

BasvanS schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:00:
[quote]roffeltjes schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:35:
[...]

voor de kinderen (en de leuk) had ik deze fietsje gekocht
https://nl.aliexpress.com/item/1005001290482741.html
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H20a644ac454f48c7bad4edfba5b7a4bc7/Eu-Direct-Dyu-Opvouwbare-Elektrische-Fiets-36V-250W-10Ah-Opvouwbare-Bromfiets-E-Bike-14Inch-fat.jpg_Q90.jpg_.webp

daarop heb ik deze zadel geplaaatst https://nl.aliexpress.com/item/4000743995128.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H2121b1dfe5264ba994dd794318ea058al/Dyu-D1-Smart-Vouwfiets-Kinderzitje-Pedaal-Gratis-Verzending-In-Sommige-Gebieden.jpg_Q90.jpg

werkt prima en is ook favoriet.

daarnaast omt een bagagedrager aan waarbij een 2e kind achterop kan (waarschijnlijk wordt dat te zwaar.
voor mijn stoere bike heb ik deze besteld https://nl.aliexpress.com/item/1005002134120384.html om een kind mee te kunnen nemen.

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H6b262620ca724a35bc2af9eac611ac6f9.jpg
Tahref schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:56:
[...]

Ik had tijdje terug ook een Chinese merk ebike. Niet de hoogste kwaliteit maar wel prima fietsje.
Boutjes en moertjes zal je misschien wel over een jaar moeten vervangen door roest.
naja, als het enkel de boutjes en moertjes zijn.. degene die het mest te lijden hebben van de werkomstandigheden zijn gelakt.
qua kwaliteit van het frame e.d. vind ik het beter dan mijn oude batavus e-go welk kraakt en piept en niet zo'n stabiele frame had.
Persoonlijk geen fan van de type ebike die jij gekozen hebt met 2 frames. Als dat metalen flapje stukgaat heb je waarschijnlijk een probleem.
zolang het niet gebruikt wordt, blijft het wel heel. misschien dat ik het eens per jaar meeneem in de auto. maar anders vouw ik het echt niet op. het flapje is oidd ook metaal, dus zo zwak is het niet.
Ben benieuwd hoe de fiets (controller) zijn ondersteuning geeft. Sommige controllers ondersteunen per stand tot een bepaalde snelheid. (stand 1 tot 10 km - stand 2 tot 20 km - stand 3 tot 27 km)
Er zijn ook controllers die een aantal watt helpt per standje. Dit geeft het gevoel alsof hij per standje jouw voor een percentage help fietsen tot 27km/h. (standje 1 helpt jouw 20% om 27km/h te halen - standje 2 helpt 50% standje 3 helpt voor 80%)
als pas weet ik het niet. maar op "bromfiets"-stand is elk stand 3km/u erbij. met max zonder belasting wordt volgens computer 40km/h gehaald. met mij erop is dat 27 km/h. bij trappen merk ik weinig van de ondersteuning eerlijk gezegd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
nathalia schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:09:
[...]

De adviesprijs van de e-Mozzo met 504Wh accu is € 3.099,- en de adviesprijs van de Dinsdag met 400Wh accu is € 2.899,-. (De adviesprijs van een 500Wh Dinsdag is overigens ook € 3.099,-)

Een FM in mijn woonplaats wil de e-Mozzo graag onderhouden en de Dinsdag kan ik kopen bij Fietsenstunt.nl die ook in mijn woonplaats gevestigd is en waar ik hem heen kan brengen voor onderhoud.

Ik neig ondanks de ketting ook naar de e-Mozzo. De € 2.099,- lijkt me een nette prijs voor wat je krijgt.
Als onderhoud geen issue is lijkt me de E-Mozzo de logische keuze, financieel geen enkele discussie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
kmf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:19:
[...]
voor mijn stoere bike heb ik deze besteld https://nl.aliexpress.com/item/1005002134120384.html om een kind mee te kunnen nemen.
Afhangende van een sportieve houding gaat dat vaak niet passen (kind past niet tussen jouw borst en de fiets). Zo was een voorzitje bij mij op de Razer alleen te doen voor korte stukjes, zeker toen de jongste net iets groter werd. De vraagsteller heeft dus absoluut een punt dat een sportieve fiets met voorzitje wel een dingetje is.

Ik denk trouwens dat zijn kinderen nog niet los kunnen zitten zonder kuipstoel, maar dat is een aanname.

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 10-03-2021 11:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

roffeltjes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:36:
[...]

Afhangende van een sportieve houding gaat dat vaak niet passen (kind past niet tussen jouw borst en de fiets). Zo was een voorzitje bij mij op de Razer alleen te doen voor korte stukjes, zeker toen de jongste net iets groter werd. De vraagsteller heeft dus absoluut een punt dat een sportieve fiets met voorzitje wel een dingetje is.

Ik denk trouwens dat zijn kinderen nog niet los kunnen zitten zonder kuipstoel, maar dat is een aanname.
natuurlijk is dat ook afhankelijk van het formaat van het kind, maar met een kind op de fiets (voor of achterop) ga je uberhaubt niks "sportiefs" uitvoeren, dus als het probleem "voorover gebogen is" kan in die situaties een rechtere houding aangenomen worden.

in mijn geval betekent dat ik mijn stuur 10cm hoger heb gezet met een stem extender

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H93ee9859b8fe45ae9f8529314e6e6752c.jpg

en rechter zet met een verstelbare ahead stuurhouder

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H63f96ffefea54e0396c9ac81bcd5533aW.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
kmf schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:36:
[...
natuurlijk is dat ook afhankelijk van het formaat van het kind, maar met een kind op de fiets (voor of achterop) ga je uberhaubt niks "sportiefs" uitvoeren, dus als het probleem "voorover gebogen is" kan in die situaties een rechtere houding aangenomen worden.
Ja, dat snap ik, maar als je dan geen kind vervoerd zit je met een hoog stuur (helemaal als je je kind op de bovenbuis moet zetten). Ja, je kan dan weer aan de slag met verstelbare stuurpennen, maar echt fraai wordt dat nooit. Ik ben geen fan van allerlei knutselwerk compromissen als je ook gewoon een passende oplossing kan kiezen, zeker gezien het budget van de vraagsteller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 12:55:
..... Ik ben geen fan van allerlei knutselwerk compromissen .....
Klopt, vooral met kinderen in het verkeer staat veiligheid voorop, maar leuk is het wel om zo eens rond te snuffelen naar alternatieve oplossingen.
Pagina: 1 ... 59 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam