Oof niet gezien bij het kopen, idd in incognito krijg ik die pop-up wel direct -_-nathalia schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:03:
[...]
Als je de nieuwsbrief aanvraagt, krijg je een korting van 5%. Scheelt toch weer op zo'n bedrag! Ik kan alleen niet meer vinden waar je die nieuwsbrief op de Lekkerbikes.com site kunt aanvragen. Beste is om cookies even te verwijderen en dan naar de site te surfen. Dan krijg je vanzelf de pop-up
Let er wel op dat deze fiets een ketting heeft. Een ketting en tandwielen gaan bij een ebike niet erg lang mee.nathalia schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 15:25:
Ik zit te kijken naar concurrenten van de Lekker Amsterdam GT en kwam de volgende tegen: de Brinckers Granville Sport M380. Ik dacht dat dit een huismerk was van fietsenwinkel.nl maar ik zie nu dat dit merk bij veel meer zaken wordt verkocht.
Info over de fiets vind je hier: https://brinckers.nl/elek...tsen/granville-sport-m380
Voor € 2.969,- te krijgen bij https://fietsfixhaarlem.n...ranville-sport-m380-heren
Als ik de Lekker Amsterdam GT aanschaf met 500 Wh accu, Axa-slot, flat rack, rear carrier, kickstand dan ben ik € 2.900,- armer.
Voor iets meer lijkt de Brinckers wel mooiere onderdelen te hebben: Bosch Performance motor, intube Bosch batterij van maar liefst 625 Wh, kleurenscherm in de stuurpen, Enviolo TR versnelling, etc.
Wat vinden jullie van deze Brinckers?
Valt mee, die fiets heeft geen derailleur, dus die ketting is aanzienlijk minder kritisch. Ik schat dat ik bijna 10000km haal op mijn set (ik zal nu op mijn huidige fiets op mijn 6e ketting zitten)Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:53:
[...]
Let er wel op dat deze fiets een ketting heeft. Een ketting en tandwielen gaan bij een ebike niet erg lang mee.
Met een middenmotor ook?roffeltjes schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:59:
[...]
Valt mee, die fiets heeft geen derailleur, dus die ketting is aanzienlijk minder kritisch. Ik schat dat ik bijna 10000km haal op mijn set (ik zal nu op mijn huidige fiets op mijn 6e ketting zitten)
Jep, Batavus Razer met Yamaha. Ik zal rond de 60k zitten.
Op mijn wedstrijdfiets deed ik ongeveer 2000km met een ketting, maar sommige kransjes zullen nog origineel zijn, ook al is dat ding 15 jaar oud.
Op mijn wedstrijdfiets deed ik ongeveer 2000km met een ketting, maar sommige kransjes zullen nog origineel zijn, ook al is dat ding 15 jaar oud.
Op de ketting na: wat vind je verder van de e-bike?Mr_thebrown schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:53:
[...]
Let er wel op dat deze fiets een ketting heeft. Een ketting en tandwielen gaan bij een ebike niet erg lang mee.
Mazda MX-30
Dank voor het antwoord op het tegenwerken.
Zit aan die Cube Touring Hybrid Pro 500 te denken. Iets wat me nog tegen zou staan; ketting.
Zelf kan ik die wel gemakkelijk vervangen. Ik zou als ik weer naar kantoor ga voor 2 a 3 dagen gebruiken 30km per dag.
Rekening houden met 2000-3000km per ketting?
Is de lekker Amsterdam GT een waardig alternatief (met belt) voor de Cube touring? Budget wil ik onder 3000 blijven.
Als er nog een waardig alternatief is met belt sta ik daar voor open 😺
Zit aan die Cube Touring Hybrid Pro 500 te denken. Iets wat me nog tegen zou staan; ketting.
Zelf kan ik die wel gemakkelijk vervangen. Ik zou als ik weer naar kantoor ga voor 2 a 3 dagen gebruiken 30km per dag.
Is de lekker Amsterdam GT een waardig alternatief (met belt) voor de Cube touring? Budget wil ik onder 3000 blijven.
Don't Dream it, Be it
Volgens mij prima, grote accu is wel echt een plus natuurlijk. Of een Bosch motor beter is weet ik niet zo goed. Alleen wil ik zelf geen ketting meer. Maar dat kan ook komen omdat ik een VanMoof had. Daar moest is elke 2000km een nieuwe ketting en tandwiel achter en tandwiel van kettingspanner. Dat kostte mij elk jaar 100 euro.nathalia schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 00:02:
[...]
Op de ketting na: wat vind je verder van de e-bike?
@nathalia
Ook beide fietsen bekeken.
De Brinckers Granville Sport M380 vind ik meer fiets dan de Lekker Amsterdam GT.
De Bosch motor en de 625 accu zou voor mij persoonlijk al een doorslaggevende factor zijn.
Los van beide genoemde merken vind ik dat in deze prijsklasse er veel betere keuzes zijn qua af-montage gebruikte onderdelen.
Helaas is er momenteel een overspannen markt wat betreft e-bikes en kunnen velen niet leveren en zijn de wachttijden extreem lang. Daar spelen andere (die wel kunnen leveren maar in betere tijden niet concurrerend zijn) handig op in en leveren nu fietsen voor een te hoge prijs t.a.v. de gebruikte onderdelen af-montage.
Wat me opvalt is dat iedereen tegenwoordig de belt 'de' oplossing vind wat betreft onderhoud enz.
Ook een belt zal je t.z.t. moeten vervangen en daar hangt een ander prijskaartje aan dan een ketting.
Het argument smerige handen is vooral te wijten aan het niet weten hoe je een ketting onderhoud. Veel mensen maken door onkunde er een smeerboel.
Wat betreft onderhoud is het verstandig met een Bosch motor om de zoveel km voor een service beurt te gaan
Leuke melkkoe voor de local bike store. Daar zit ook de service beurt bij en dan wordt alles nagelopen en waar nodig vervangen. De eventuele vieze handen zijn dan voor de monteur
Zelf vervang ik de ketting, remblokken enz. van mijn e-bike dus gaat het hoofdzakelijk om de software update.
Mijn vrouw rijdt een Riese & Muller vairio mixte met belt/ Enviolo en is helemaal in haar nopjes.
Zelf een paar keer een toer met haar fiets gereden. De derailleur is en blijft mijn favoriet inplaats van een gashendel. De keuze om zelf mijn tandwiel verhouding aan te kunnen passen is een plus.
Ook beide fietsen bekeken.
De Brinckers Granville Sport M380 vind ik meer fiets dan de Lekker Amsterdam GT.
De Bosch motor en de 625 accu zou voor mij persoonlijk al een doorslaggevende factor zijn.
Los van beide genoemde merken vind ik dat in deze prijsklasse er veel betere keuzes zijn qua af-montage gebruikte onderdelen.
Helaas is er momenteel een overspannen markt wat betreft e-bikes en kunnen velen niet leveren en zijn de wachttijden extreem lang. Daar spelen andere (die wel kunnen leveren maar in betere tijden niet concurrerend zijn) handig op in en leveren nu fietsen voor een te hoge prijs t.a.v. de gebruikte onderdelen af-montage.
De ketting t.a.v. de belt.dr.nld schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:30:
Wat me opvalt is dat iedereen tegenwoordig de belt 'de' oplossing vind wat betreft onderhoud enz.
Ook een belt zal je t.z.t. moeten vervangen en daar hangt een ander prijskaartje aan dan een ketting.
Het argument smerige handen is vooral te wijten aan het niet weten hoe je een ketting onderhoud. Veel mensen maken door onkunde er een smeerboel.
Wat betreft onderhoud is het verstandig met een Bosch motor om de zoveel km voor een service beurt te gaan
Leuke melkkoe voor de local bike store. Daar zit ook de service beurt bij en dan wordt alles nagelopen en waar nodig vervangen. De eventuele vieze handen zijn dan voor de monteur
Zelf vervang ik de ketting, remblokken enz. van mijn e-bike dus gaat het hoofdzakelijk om de software update.
Mijn vrouw rijdt een Riese & Muller vairio mixte met belt/ Enviolo en is helemaal in haar nopjes.
Zelf een paar keer een toer met haar fiets gereden. De derailleur is en blijft mijn favoriet inplaats van een gashendel. De keuze om zelf mijn tandwiel verhouding aan te kunnen passen is een plus.
[ Voor 56% gewijzigd door TecTo op 20-02-2021 10:10 ]
Kan je voorbeelden geven van fietsen die lijken op de Lekker Amsterdam GT of de Brinckers Granville Sport M380 met betere afmontage en betere gebruikte onderdelen?TecTo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:02:
Mazda MX-30
TecTo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:02:
@nathalia
Mensen smeren nooit of veel teveel, ketting die te nat is trekt vooral veel troep aan. Uiteraard is pekel absoluut een dingetje, maar of dat nou meteen een belt tot superieur maakt?De ketting t.a.v. de belt.
Betreft die Cube, er zijn veel factoren, maar 3-4000 km zou ik wel verwachten, je schakelt niet heel veel op een e-bike, het is geen wedstrijdfiets waar je lomp 1000 watt in gooit in de sprint.
Op zich vind ik een naafversnelling met een Hebie in de stad wel prettig, zeker als je af en toe met een nette broek op stap moet. Het gaat altijd goed met een derailleur, tot het een keer niet goed gaat en je een gat in je nette pak hebt (been there, done that).Zelf een paar keer een toer met haar fiets gereden. De derailleur is en blijft mijn favoriet inplaats van een gashendel. De keuze om zelf mijn tandwiel verhouding aan te kunnen passen is een plus.
Maar als dat geen overweging is, ben ik het 100% met je eens. Sowieso is onderhoud op een modern derailleur systeem supersimpel. Zelfs op mijn trainingsfiets doe ik aan de versnellingen nooit wat, de limit extenders staan al 14 jaar correct en als ik twee keer de kabels heb vervangen overdrijf ik vermoedelijk. Smeren hoef je ook niet met die moderne teflon kabels.
Wat ik leuk vind aan een belt is gewoon even met de tuinslang en een afwasborstel er over als je wat pekel of modder ziet. 2 minuten werk en alles is proper.
Qua levensduur.... weinig mensen krijgen de belt en tandwielen versleten. Je leest hier en daar dan 20.000 km haalbaar is, maar eerlijk bij veel mensen is de fiets dan al versleten.
Qua levensduur.... weinig mensen krijgen de belt en tandwielen versleten. Je leest hier en daar dan 20.000 km haalbaar is, maar eerlijk bij veel mensen is de fiets dan al versleten.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Niks mis met een belt, alleen zou ik er niet mijn keuze op limiteren (maar dat is persoonlijk).Tommie12 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:30:
Wat ik leuk vind aan een belt is gewoon even met de tuinslang en een afwasborstel er over als je wat pekel of modder ziet. 2 minuten werk en alles is proper.
Ik heb besloten een circular cowboy v2 te gaan kopen. Hele nette prijs voor wat ik zoek. Nu kreeg ik laatst een vraag voor newsletter met 5% korting. Toen niet gedaan, dacht doe ik later wel. Maar nu krijg ik het met geen mogelijkheid terug.
Ook met in cognito niet
Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?
Of was dat nou lekker Bikes 😂
Ook met in cognito niet
Of was dat nou lekker Bikes 😂
[ Voor 5% gewijzigd door Limbeckx op 20-02-2021 11:07 ]
Dat is wel erg van de zotte. Dit ligt toch meer aan het slechte ontwerp van deze fabrikant dan wat haalbaar is.Mr_thebrown schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:54:
[...]
Volgens mij prima, grote accu is wel echt een plus natuurlijk. Of een Bosch motor beter is weet ik niet zo goed. Alleen wil ik zelf geen ketting meer. Maar dat kan ook komen omdat ik een VanMoof had. Daar moest is elke 2000km een nieuwe ketting en tandwiel achter en tandwiel van kettingspanner. Dat kostte mij elk jaar 100 euro.
Met de tuinslang geef ik de plantjes en bloemetjes waterTommie12 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 10:30:
Gebruik het systeem van twee kettingen en na ongeveer 1850 km en controle met een chain checker (ketting is dan nog in goede conditie) nieuwe ketting. Zo wissel ik een tweetal keer en kom met gemak aan 5500 km probleem loos rijden.
Omdat ik hier in het vlakke hooguit twee kransjes gebruik en waar nodig van eco naar tour ga hoef ik alleen twee achter kransjes, voor tandwiel Bosch motor en twee nieuwe kettingen aan te schaffen. Blijf je net onder de 90 euro. Zou nog kunnen besparen op goedkopere ketting.
Zou ook kunnen rijden tot 6000km maar dit is een schema die is aanbevolen en safe is.
Wellicht is een belt goedkoper maar het voordeel van onbeperkte verzet keuze weegt zwaarder t.a.v. de beperkingen van een naaf versnelling.
Met de motor kun je van toer naar turbo etc. maar wil je ritjes van 100km maken dan ben je toch meer aangewezen op de eco stand.
De kogel is door de kerk voor mij, binnenkort een Cube Touring Hybrid Pro 500. Bedankt.
Hoop dat we binnenkort weer naar kantoor kunnen😁
Wat zijn goede kettingen te gebruiken? Zag dat er behoorlijk wat aanbod is... Prijzig is niet altijd goed. Kmc schijnt goed te zijn en 'visjes'. Die zal ik gelijk bestellen.
@TecTo : schema klinkt goed!
Wat zijn goede kettingen te gebruiken? Zag dat er behoorlijk wat aanbod is... Prijzig is niet altijd goed. Kmc schijnt goed te zijn en 'visjes'. Die zal ik gelijk bestellen.
Don't Dream it, Be it
Al maanden aan het kijken naar een fiets. Ik heb het liefst een met belt/voordrager/makkelijk in hoogte verstelbaar is ivm combi gebruik (dus voor personen tussen 1.60 en 1.75 meter)dr.nld schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:30:
Maar deze is misschien wel iets voor u
https://www.cortinafietse.../product/CESIP7SMMH61EBLM
Qua prijs al wel onder 3000 gezien inclusief inruil)
cameras: Contax G2, Nikon D3S, D800, D850, Z9 - lenses nikkor: 14-24/2.8, 24-70/2.8S, 24-70/2.8G, 70-200/2.8S, 70-200/2.8G, 85/1.8S, 50/1.8S, 35/1.4G, Sigma 135/1.8 Zeis 45/2
Ik heb sinds vorige zomer een Koga pace S10. Ben er redelijk tevreden van en gebruik het dagelijks voor het woon/werkverkeer, zo een 20km.
Na lang treuzelen heb ik vandaag een licentie gekocht voor een android app om deze te kunnen customizen.
Vervolgens de firmware gedowngrade, waarna ik echt alles kon aanpassen.
Kan niet wachten om maandag naar het werk te fietsen.
Morgen zal normaal in de voormiddag een tweede elektrische fiets worden geleverd aan huis, met een Bosh motor, weet even niet vanbuiten welk model.
Zijn hier nog Koga fietsers?
Na lang treuzelen heb ik vandaag een licentie gekocht voor een android app om deze te kunnen customizen.
Kan niet wachten om maandag naar het werk te fietsen.
Morgen zal normaal in de voormiddag een tweede elektrische fiets worden geleverd aan huis, met een Bosh motor, weet even niet vanbuiten welk model.
Zijn hier nog Koga fietsers?
Wat kan je zoal aanpassen?killerbie schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:39:
Gefeliciteerd met je nieuwe e-bike en veel plezier ermee.dr.nld schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:34:
De kogel is door de kerk voor mij, binnenkort een Cube Touring Hybrid Pro 500. Bedankt.
Gebruik de Shimano 105/e-bike fietsketting 11 speed 126 schakels, besteld bij de Futurumshop. Wat beter is weet ik niet maar omdat er een Shimano ketting omlag bij dit merk gebleven.
Denk dat in jouw geval je minder snel het voor tandwielblad hoeft te wisselen, omdat dit een groter exemplaar is bij de nieuwe generatie Bosch motoren.
Een plus van Cube vind ik het achterframe wat door-gelast is en daarop de lastdrager is gemonteerd.
KMC of Shimano, ik zou goedkoopste kiezen voor jouw aantal versnellingen, wel een sluitende quicklink bij nemen, dan is ketting wisselen een eitje.dr.nld schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:34:
Kransjes zelfde verhaal, goedkoopste merk-eigen kransjes zijn prima. Ik heb me zelf honderden euro's bespaard door jaren met Veloce kransjes ipv Record te rijden, geen verschil in werking geconstateerd.
Voorbladen slijten mits je je ketting tijdig vervangt eigenlijk nauwelijks. Zou me eigenlijk verbazen als je hem moet vervangen gedurende de economische levensduur van die fiets. Bij MTB's is het vanwege zand/prut een stuk kritischer, ook al omdat die kleiner zijn.
https://www.roadbikerevie...t%20of%20a%20chain%20ring.
[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 21-02-2021 09:53 ]
Eco staat op 25kmph, trial om 35kmph en boost staat op 45kmph (ik kan tot 60kmph gaan)
De Trapassistentie, de koppel en maximale vermogen kunnen worden gepersonaliseerd.
Ook de regio van de fiets kan van EU naar VS of Azië worden aangepast, al heeft dat voor mij niet veel nut.
Moest ik ooit elektronisch willen schakelen, dan kan ik ook dat via de app personaliseren.
Ik fiets 80% van mijn route naast het spoor, waarbij ik gebruik zal maken van de boost modus. Op de openbare baan, of bij het ontspannend fietsen gebruik ik de eco modus met een iets lagere koppel en Trapassistentie.
De nieuwe fiets is overigens een damesfiets van velodeville. Een pak goedkoper dan de Koga, maar rijd enorm comfortabel door het zadel en de vering vooraan.
[ Voor 24% gewijzigd door killerbie op 21-02-2021 15:02 ]
Kogel door de kerk. Ik heb een Cowboy v2 circular besteld. Niet komende zondag maar de zondag daarna ophalen in Brussel.
Om de volgende reden voor Cowboy gegaan (even op papier zetten als mogelijke hulp voor anderen):
-> Ik wilde geen voorwiel motor omdat dat niet zo lekker fietst. Daarom viel de van Moof af.
-> Ik wilde niet veel meer dan 2000 euro kwijt. Dat is een van de redenen dat ik niet voor de Lekker Amsterdam GT ben gegaan
-> Ik wilde proberen een product waar genoeg over bekend is. Dat is de reden dat Lekker bikes in het algemeen afviel.
-> Ik wilde bij een bedrijf kopen die snel zijn in reageren en hun product supporten. Dat is ook een van de redenen waarom Lekker ebikes toch afviel. Ze reageren niet zo 'Lekker' (pun intended) als ze mailt of belt.
Waarom de v2?
-> Ik wilde niet de v1 omdat dat frame wat korter is waardoor ik met 1.80 verwacht toch iets te veel voorover te zitten.
-> Geen v1 want geen updates van firmware meer.
- v1 moet 14 weken op gewacht worden
-> het voordeel van de v3 zou nog de gates belt drive zijn. Die lijkt toch wat betrouwbaarder te zijn. Kreeg van cowboy de toezeggen dat als de belt van hun eerder van 10k kilimeter moet worden vervangen ik gratis een nieuwe krijg dus dan is die 400 prijs verschil het mij niet waard...
Om de volgende reden voor Cowboy gegaan (even op papier zetten als mogelijke hulp voor anderen):
-> Ik wilde geen voorwiel motor omdat dat niet zo lekker fietst. Daarom viel de van Moof af.
-> Ik wilde niet veel meer dan 2000 euro kwijt. Dat is een van de redenen dat ik niet voor de Lekker Amsterdam GT ben gegaan
-> Ik wilde proberen een product waar genoeg over bekend is. Dat is de reden dat Lekker bikes in het algemeen afviel.
-> Ik wilde bij een bedrijf kopen die snel zijn in reageren en hun product supporten. Dat is ook een van de redenen waarom Lekker ebikes toch afviel. Ze reageren niet zo 'Lekker' (pun intended) als ze mailt of belt.
Waarom de v2?
-> Ik wilde niet de v1 omdat dat frame wat korter is waardoor ik met 1.80 verwacht toch iets te veel voorover te zitten.
-> Geen v1 want geen updates van firmware meer.
- v1 moet 14 weken op gewacht worden
-> het voordeel van de v3 zou nog de gates belt drive zijn. Die lijkt toch wat betrouwbaarder te zijn. Kreeg van cowboy de toezeggen dat als de belt van hun eerder van 10k kilimeter moet worden vervangen ik gratis een nieuwe krijg dus dan is die 400 prijs verschil het mij niet waard...
In verband met de aantrekkelijke prijs ben ik ook aan het kijken naar de Cortina e-Mozzo. Dit is een model uit de 2020-collectie van Cortina. Inmiddels is deze e-Mozzo in de 2021-collectie al weer opgevolgd door de e-Silento die als extra een riemaandrijving en een beter design heeft.
Zie voor meer informatie over de e-Mozzo ook https://www.cortinafietse...enfiets/product/CEMO8SMMH
Deze fiets had een adviesprijs van € 2899,- en is nu te koop voor € 1799,-. Voor deze prijs dan wellicht dus tóch een e-Mozzo in plaats van een hippe Ampler Curt of Lekker Amsterdam GT....
Nu is de e-Mozzo er bij https://www.mantel.com/cortina-e-mozzo-pro-v8 ook in de Pro-uitvoering voor € 2099,- (adviesprijs € 3099,-). Voor de € 300,- extra krijg je:
Zie voor meer informatie over de e-Mozzo ook https://www.cortinafietse...enfiets/product/CEMO8SMMH
Deze fiets had een adviesprijs van € 2899,- en is nu te koop voor € 1799,-. Voor deze prijs dan wellicht dus tóch een e-Mozzo in plaats van een hippe Ampler Curt of Lekker Amsterdam GT....
Nu is de e-Mozzo er bij https://www.mantel.com/cortina-e-mozzo-pro-v8 ook in de Pro-uitvoering voor € 2099,- (adviesprijs € 3099,-). Voor de € 300,- extra krijg je:
- Betere remmen: Shimano MT201 hydraulische schijfremmen met aluminium remgrepen
- Betere verlichting voor: Busch & Muller IQ-XS 70 lux (i.p.v. AXA Compactline 35 lux)
- Geen bagagedrager maar een aluminium low carrier
- Satori handverstelbare stuurpen
- Stuur met sportieve stuurbocht van Ergotec voor een nog betere zithouding (i.p.v. een recht stuur)
- Op de Pro zit een Selle Royal Essenza Athletic zadel voor extra comfort (i.p.v. een Essenza Moderate)
- Mooiere kleur. Bij Mantel hebben ze hem in Mouse Grey Matt en deze kleur is nergens anders te koop
[ Voor 9% gewijzigd door nathalia op 23-02-2021 16:39 ]
Mazda MX-30
Even een vraagje voor de fiets veteranen in dit topic.
Volgens de website van cowboy heb ik deze plate nodig om een standaard te monteren op de cowboy v2:
https://www.cowboy.tools/...kplate-%7C-cowboy-2-and-3
Nu is deze overal uitverkocht en wil ik de standaard wel graag in het midden van het frame plaatsen. Ik kan weinig specs van dit ding vinden. Weet iemand een ander onderdeel dat past? heb iets van kokox designs gevonden maar die vraagt 40 euro ofzo ervoor...
Volgens de website van cowboy heb ik deze plate nodig om een standaard te monteren op de cowboy v2:
https://www.cowboy.tools/...kplate-%7C-cowboy-2-and-3
Nu is deze overal uitverkocht en wil ik de standaard wel graag in het midden van het frame plaatsen. Ik kan weinig specs van dit ding vinden. Weet iemand een ander onderdeel dat past? heb iets van kokox designs gevonden maar die vraagt 40 euro ofzo ervoor...
Dat heet een standaard plaat, is algemeen verkrijgbaar. Ik zou gewoon een belletje wagen naar de dichtstbijzijnde fietsenwinkel, kan je het via click en collect ophalen.
Anders hier bijvoorbeeld: https://www.fietsonline.c...laat-middenstandaard.html
Anders hier bijvoorbeeld: https://www.fietsonline.c...laat-middenstandaard.html
Ik heb de E-Mozzo gekocht na een tip op dit forum, de normale versie. Ik ben er zeer tevreden mee. Heb ook naar de Pro zitten kijken maar volgens mij is het het geld niet waard. Ik heb het stuur kunnen verstellen in zowel hoogte als verticale hoek waardoor ik alsnog nu een comfortabele zithouding heb (ipv 100% racehouding), het blijft echter toch een beetje die sportieve zit. Je zou misschien het stuur zelf kunnen vervangen als je echt wil? Zit er gewoon in met een pen, gaat geen electronica doorheen ofzo. Het enige wat echt een upgrade waard is is een riemaandrijving maar dat kost meer dan 500 euro (de E-Mozzo van 2021 heeft een riem).nathalia schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:10:
In verband met de aantrekkelijke prijs ben ik ook aan het kijken naar de Cortina e-Mozzo. Dit is een model uit de 2020-collectie van Cortina. Inmiddels is deze e-Mozzo in de 2021-collectie al weer opgevolgd door de e-Silento die als extra een riemaandrijving en een beter design heeft.
Nu is de e-Mozzo er bij https://www.mantel.com/cortina-e-mozzo-pro-v8 ook in de Pro-uitvoering voor € 2099,- (adviesprijs € 3099,-). Voor de € 300,- extra krijg je:Voor welke zouden jullie gaan? De normale versie of de Pro-versie?
- Betere remmen: Shimano MT201 hydraulische schijfremmen met aluminium remgrepen
- Betere verlichting voor: Busch & Muller IQ-XS 70 lux (i.p.v. AXA Compactline 35 lux)
- Geen bagagedrager maar een aluminium low carrier
- Satori handverstelbare stuurpen
- Stuur met sportieve stuurbocht van Ergotec voor een nog betere zithouding (i.p.v. een recht stuur)
- Op de Pro zit een Selle Royal Essenza Athletic zadel voor extra comfort (i.p.v. een Essenza Moderate)
- Mooiere kleur. Bij Mantel hebben ze hem in Mouse Grey Matt en deze kleur is nergens anders te koop
De kleur klopt trouwens niet echt. Op de foto van de Cortina website lijkt het grijs bijna bruin. In het echt is het meer grijs-zwart. Ik vind hem er mooier uitzien in het echt. Had hem zelf overigens voor 1699,- (weer 100 euro goedkoper) bij premiumbikes.nl besteld, levering inclusief.
[ Voor 5% gewijzigd door Grotbewoner op 24-02-2021 11:14 ]
Tijdens de zomer haalde ik op vlakke langere wegen, in Tour-stand, toch makkelijk 110 tot 130 km met 1 batterij van 500 Wh. Bruggen etc. neem ik op altijd turbo.TecTo schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:09:
[...]
Met de motor kun je van toer naar turbo etc. maar wil je ritjes van 100km maken dan ben je toch meer aangewezen op de eco stand.
In Eco stand gaf mijn display, op rechte stukken, bij de start, soms tss 200 km en 240 km aan. Maar die ondersteuning is véél weinig op langere afstanden.
Met de Bosch Active Plus (3.0) krijg je in Turbo trouwens ondersteuning (dooft geleidelijk uit) tot zo’n 28 km/u en met wind in de rug kan je makkelijk 30 tot 35 km (4-5 Bf) blijven rijden, want de motor ontkoppelt dan volledig.
Nu in 7 maanden, 3900 km gereden, 1x nieuwe binnen band, (nu met draai ventiel) want die liep op 1 dag traag leeg en achter 1x nieuwe remblokjes.
(Batavus Dinsdag Exclusief 8 V, CDX riem en Bosch Active Plus 50 Nm, Schwalbe Energizer Plus banden)
Kan ik onderschrijven.einoj1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:01:
[...]
Tijdens de zomer haalde ik op vlakke langere wegen, in Tour-stand, toch makkelijk 110 tot 130 km met 1 batterij van 500 Wh. Bruggen etc. neem ik op altijd turbo.
In Eco stand gaf mijn display, op rechte stukken, bij de start, soms tss 200 km en 240 km aan. Maar die ondersteuning is véél weinig op langere afstanden.
Met de Bosch Active Plus (3.0) krijg je in Turbo trouwens ondersteuning (dooft geleidelijk uit) tot zo’n 28 km/u en met wind in de rug kan je makkelijk 30 tot 35 km (4-5 Bf) blijven rijden, want de motor ontkoppelt dan volledig.
Nu in 7 maanden, 3900 km gereden, 1x nieuwe binnen band, (nu met draai ventiel) want die liep op 1 dag traag leeg en achter 1x nieuwe remblokjes.
(Batavus Dinsdag Exclusief 8 V, CDX riem en Bosch Active Plus 50 Nm, Schwalbe Energizer Plus banden)
In stand tour is 100km zeker haalbaar als:
- relatief vlak terrein
- niet te veel wind (ik ga uit van een rondje, maar sowieso met meer wind heb je meer verbruik)
- zelf goed meetrappen zodat je regelmatig boven de 25 gaat
- geen 150kg wegen :-)
- goed onderhouden fiets en banden op juiste druk
Hebben meer ervaren E-bikers een indicatie voor hoeveel je uit moet geven om een degelijke E-Mountainbike te kopen? Is het devies nog steeds rond de 3000,- adviesprijs voor een betrouwbare E-bike? Of wordt het duurder door de zwaardere condities die een MTB moet aankunnen?
Mijn eerste ebike was een cube mtb , was erg goedkoop in vergelijking met een gewone fietsGrotbewoner schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:50:
Hebben meer ervaren E-bikers een indicatie voor hoeveel je uit moet geven om een degelijke E-Mountainbike te kopen? Is het devies nog steeds rond de 3000,- adviesprijs voor een betrouwbare E-bike? Of wordt het duurder door de zwaardere condities die een MTB moet aankunnen?
Had toen al schijfremmen 500 accu en bosch cx motor
Een normale fiets koste toen meer als 3000€ met die specificaties (5 jaar geleden ) ik gaf 2000€
Ik geloof dat doordat die fietsen nu erg populair zijn de prijzen erg gestegen zijn
Dat devies heb ik nog nooit van gehoord, een fiets wordt bepaald door de specificaties, niet door het prijskaartje. Dat je in de praktijk voor een fiets met midden-motor boven de 2000,- komt is wel waar, maar het gaat om die motor, niet om die prijs.Grotbewoner schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:50:
Dan betreft mountaibikes, je vraag doet me denken aan een man die naar de autodealer gaat en vraagt:
"meneer, heeft u een auto om mijn gezin in te vervoeren, te racen, en ook nog even lekker offroad te rijden?"
Een mountainbike is een heel breed begrip, breder dan een racefiets. Wat ga je ermee doen?
- Crossen in Nederland? Een hardtail scheelt je een bak geld (Cube begint rond de 2000,-). Je kan ook met een basis model de Utrechtse heuvelrug rondrijden.
- Wil je meer comfort in Nederland? Een 120mm Fully E-MTB zal minimaal 3500,- kosten. Dat rijdt absoluut fijner, al zou ik het voor Nederland niet doen (vleesch noch visch gevoel).
- Wil je in het buitenland rijden dan wil je een fully met 160mm of meer. Dan zit je al rond de 4000,- voor een basic model en juist dan wil je wel een dikkere vork en een hogere groep waarbij je onder belasting net iets beter kan schakelen*. Ik denk dat realistisch gezien je dan al snel naar 5000,- kijkt.
Oftewel; wat versta je onder mountainbiken? Wat ga je doen?
* Daar waar op een stads/toer/wegfiets je niet zoveel merkt van schakel snelheid tussen de verschillende groepen merk je dit in het bos wel degelijk, zelfs in Nederland (al is het daar niet zo kritisch). De betere MTB groepen schakelen zeer merkbaar sneller en accurater als het echt superzwaar wordt.
Puur mountainbiken op ruig terrein, ook op vakantie in bergachtig terrein. Ik dacht dat de combi mountainbike-forensfiets praktisch niet bestond.roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:24:
[...]
Dat devies heb ik nog nooit van gehoord, een fiets wordt bepaald door de specificaties, niet door het prijskaartje. Dat je in de praktijk voor een fiets met midden-motor boven de 2000,- komt is wel waar, maar het gaat om die motor, niet om die prijs.
Dan betreft mountaibikes, je vraag doet me denken aan een man die naar de autodealer gaat en vraagt:
"meneer, heeft u een auto om mijn gezin in te vervoeren, te racen, en ook nog even lekker offroad te rijden?"
Oftewel; wat versta je onder mountainbiken? Wat ga je doen?
In Utrecht mogen vanaf de zomer alle snorfietsen niet meer op de fietspaden komen (tenzij het een grote doorstroom-weg is). Die moeten dan op de rijbaan met helm. Voor brommers (en alles met een geel plaatje) was dat al de regel. Daar komt nu dus alles met een blauw plaatje bij.
Nu geeft de gemeente aan: "De maatregel geldt straks voor alle snorfietsen. Ook voor elektrische snorfietsen die geen vieze lucht uitstoten. We zetten de veiligheid in het verkeer namelijk voorop. Ook elektrische snorfietsen kunnen door hun massa, omvang en snelheid hinder op het fietspad veroorzaken.
Als ik dat lees dan vraag ik mij vooral af: wat is dan het verschil tussen een "elektrische snorfiets" en een "elektrische fiets"? Heeft die eerste een juridisch andere waarde omdat je niet kan meetrappen als 'fiets'?
Gewoon interesse overigens, ben benieuwd wat jullie denken. Detail van bovenstaande regelgeving is overigens dat diegene die nu op de smalle fietspaden de gevaarlijkste capriolen uithalen er waarschijnlijk wel gewoon mogen blijven fietsen: de maaltijdbezorgers met elektrische fiets + enorme 'box' voorop.
Nu geeft de gemeente aan: "De maatregel geldt straks voor alle snorfietsen. Ook voor elektrische snorfietsen die geen vieze lucht uitstoten. We zetten de veiligheid in het verkeer namelijk voorop. Ook elektrische snorfietsen kunnen door hun massa, omvang en snelheid hinder op het fietspad veroorzaken.
Als ik dat lees dan vraag ik mij vooral af: wat is dan het verschil tussen een "elektrische snorfiets" en een "elektrische fiets"? Heeft die eerste een juridisch andere waarde omdat je niet kan meetrappen als 'fiets'?
Gewoon interesse overigens, ben benieuwd wat jullie denken. Detail van bovenstaande regelgeving is overigens dat diegene die nu op de smalle fietspaden de gevaarlijkste capriolen uithalen er waarschijnlijk wel gewoon mogen blijven fietsen: de maaltijdbezorgers met elektrische fiets + enorme 'box' voorop.
Zouden ze met electrische "snorfiets" niet de speed pedelecs (45km/h) bedoelen?Valorian schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:10:
In Utrecht mogen vanaf de zomer alle snorfietsen niet meer op de fietspaden komen (tenzij het een grote doorstroom-weg is). Die moeten dan op de rijbaan met helm. Voor brommers (en alles met een geel plaatje) was dat al de regel. Daar komt nu dus alles met een blauw plaatje bij.
Ik had eerst een Lekker Amsterdam+ op het oog, maar daar zit een achterwielmotor van Bafang op: de Bafang H400 Series 36v 250W. Dit is een fiets met 1 versnelling. Overigens wel met riemaandrijving. Kortom, wel een mooi uitziende fiets, maar een mindere motor en slechts 1 versnelling...roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:24:
[...]
Dat devies heb ik nog nooit van gehoord, een fiets wordt bepaald door de specificaties, niet door het prijskaartje. Dat je in de praktijk voor een fiets met midden-motor boven de 2000,- komt is wel waar, maar het gaat om die motor, niet om die prijs.
Daarna heb ik m'n oog laten vallen op een Cortina e-Mozzo. Lang niet zo hip en mooi als de Lekker Amsterdam+, maar wel met een Shimano Steps E-6100 (60Nm) middenmotor. Overigens wel gewoon met een ketting. Kortom, minder mooi, maar wel met een goede motor en een Nexus 8 versnellingssysteem...
Eigenlijk wil ik de tussenvorm: een hippe en mooi uitziende sportieve fiets met een goede middenmotor, geïntegreerde accu en riemaandrijving voor een prijs van max. € 2250,-. Dit lijkt wel zo goed als onmogelijk!
De enige die ik heb kunnen vinden, is de Cortina e-Blau die (zonder voorrekje) voor € 2.249,- te krijgen is:
:strip_exif()/f/image/cITKNhHGTM2sw4ezxyKvy2Qh.jpg?f=fotoalbum_large)
Met een Nexus 8 naaf-versnelling, Gates beltdrive, hydraulische schijfremmen en een gewicht van 22,1 kilo (excl. accu) zou deze alleen een verende zadelpen en een verende voorvork missen.
Alleen de motor, dat is nogal onduidelijk! Het is een Cortina SportDrive 36v DT middenmotor welke maximaal 90Nm koppel heeft. Over deze motor kan ik nergens iets vinden. Is het een Shimano-motor met het Cortina-merk er op? Of is het een Chinese (Bafang) motor met het Cortina-merk er op? Ik kan er nergens iets over vinden.
Wie weet hoe deze motor presteert? Is het wel of niet een aanrader?
Mazda MX-30
Nee, die moeten altijd al op de rijbaan hier (want geel plaatje). Het gaat er nu om dat al het andere "gemotoriseerde verkeer" ook de rijbaan op moet zodat de fietspaden minder snelheidsverschil krijgen. Het lijkt erop dat de gewone "elektrische fiets" een uitzondering krijgt want ze geven aan "Wilt u liever niet met de snorfiets de rijbaan op? Wilt u geen helm kopen? Misschien is de (elektrische) fiets voor u een goede optie als de maatregel na de zomer 2021 ingaat." ..Tommie12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:21:
[...]
Zouden ze met electrische "snorfiets" niet de speed pedelecs (45km/h) bedoelen?
Ik verwacht overigens dat de "lol" van het rijden op zo'n blauw-plaatje geval er snel af is want op rijbaan betekent ook een helm dragen en tussen de auto's en uitlaatgassen rijden. Het resultaat kan zijn dat iedereen dan elektrische fietsen gaat kopen als alternatief (want: geen helm, en op het fietspad lekker doorknallen). In mijn optiek mogen dat dan in ieder geval alleen echte fietsen zijn en geen elektrische snorfietsen of scooters. Maar vraag mij wel af hoe ze dat juridisch dan dichtgetimmerd hebben want wat maakt een elektrische snorfiets dan wezenlijk anders dan een elektrische 'gewone' fiets? De plastic kapjes waardoor het eruit ziet als een scooter?
Een ebike is wettelijk geen motorvoertuig en een snorscooter wel. Een ebike staat wettelijk gelijk aan een reguliere fiets en kan daarom niet naar de rijbaan gestuurd worden.Tommie12 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:21:
[...]
Zouden ze met electrische "snorfiets" niet de speed pedelecs (45km/h) bedoelen?
Edit ebike is dus 25 km/h en geen speed pedelec. Dat is wel een motorvoertuig.
[ Voor 9% gewijzigd door Bard1982 op 24-02-2021 15:56 ]
Als die fiets "goede" banden van min 47-622 banden heeft, zou dat voor mij net een voordeel zijn, om geen vering te hebben...nathalia schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Ik had eerst een Lekker Amsterdam+ op het oog, maar daar zit een achterwielmotor van Bafang op: de Bafang H400 Series 36v 250W. Dit is een fiets met 1 versnelling. Overigens wel met riemaandrijving. Kortom, wel een mooi uitziende fiets, maar een mindere motor en slechts 1 versnelling...
Daarna heb ik m'n oog laten vallen op een Cortina e-Mozzo. Lang niet zo hip en mooi als de Lekker Amsterdam+, maar wel met een Shimano Steps E-6100 (60Nm) middenmotor. Overigens wel gewoon met een ketting. Kortom, minder mooi, maar wel met een goede motor en een Nexus 8 versnellingssysteem...
Eigenlijk wil ik de tussenvorm: een hippe en mooi uitziende sportieve fiets met een goede middenmotor, geïntegreerde accu en riemaandrijving voor een prijs van max. € 2250,-. Dit lijkt wel zo goed als onmogelijk!
De enige die ik heb kunnen vinden, is de Cortina e-Blau die (zonder voorrekje) voor € 2.249,- te krijgen is:
Met een Nexus 8 naaf-versnelling, Gates beltdrive, hydraulische schijfremmen en een gewicht van 22,1 kilo (excl. accu) zou deze alleen een verende zadelpen en een verende voorvork missen.
Alleen de motor, dat is nogal onduidelijk! Het is een Cortina SportDrive 36v DT middenmotor welke maximaal 90Nm koppel heeft. Over deze motor kan ik nergens iets vinden. Is het een Shimano-motor met het Cortina-merk er op? Of is het een Chinese (Bafang) motor met het Cortina-merk er op? Ik kan er nergens iets over vinden.
De verlichting lijkt me wel héél rudimentair…
Met 3 leds vooraan en 3 leds achteraan, + reflectors, zie ik zelf altijd voldoende, voel ik mij toch iets veiliger en moet ik niet dadelijk op zoek naar een herstelling….
Dat zijn hele mooie afstanden die het display weergeeft.einoj1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:01:
[...]
Tijdens de zomer haalde ik op vlakke langere wegen, in Tour-stand, toch makkelijk 110 tot 130 km met 1 batterij van 500 Wh. Bruggen etc. neem ik op altijd turbo.
Als ik de battery heb opgeladen geeft het display tussen de 110/115 km aan met de Bosch Drive Unit Performance CX (75Nm) Cruise (250Watt) en 500 Power Tube.
Vandaag een ritje van 31 km in eco en vanwege de wind een aantal km in tour. Display geeft nu nog een bereik aan van 63km in Eco en 39 in tour.
Rit in eBike Connect geeft aan dat er 69% in eco en 29% in tour en 2% geen ondersteuning.
Dat zijn hele andere waardes dan... Denk dat het te maken heeft met het type motor wat er is gemonteerd in de e-bike.. In mijn cube zit het CX model 2019.
Kijk ik op de site van Bosch wat het bereik is van de door mij gebruikte combinatie, dan komt dit aardig overeen. Geeft in eco 120km en in tour 80 km aan bij volle accu.
Loop al een tijde te twijfelen om een Riese & Muller superharge2 aan te schaffen. Die heeft een dual power-pack. Ligt ook een beetje of ik een nette prijs kan krijgen voor mijn Cube want die heeft 3900 euro gekost en wil er 2000 voor hebben. Absoluut geen idee hoe waardevast e-bikes zjn.
Op de Cortina e-Blau zitten volgens mij CST Metropolitan Palmbay banden. Dat zijn als het goed is 28x2.00 (50-622) banden. Het is een iets bredere band, waardoor hij niet alleen lichter loopt, maar ook extra comfortabel is. De band zelf geeft namelijk extra vering.einoj1 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:57:
[...]
Als die fiets "goede" banden van min 47-622 banden heeft, zou dat voor mij net een voordeel zijn, om geen vering te hebben...
De verlichting lijkt me wel héél rudimentair…
Met 3 leds vooraan en 3 leds achteraan, + reflectors, zie ik zelf altijd voldoende, voel ik mij toch iets veiliger en moet ik niet dadelijk op zoek naar een herstelling….
Wat betreft de verlichting van de e-Blau: die ziet er inderdaad rudimentair uit! Gelukkig heb ik nog goede Rockbros achterverlichting.
Maar die motor: wie heeft er ervaring mee of weet er meer over te vertellen? Is het wel of niet iets?
Mazda MX-30
Raar, mijn Cortina E-Mozzo heeft een Shimano e6100. Was goed aangegeven aan aangeprezen verder. Ik zou zo'n huismerk motor ook niet snel vertrouwen.nathalia schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Ik had eerst een Lekker Amsterdam+ op het oog, maar daar zit een achterwielmotor van Bafang op: de Bafang H400 Series 36v 250W. Dit is een fiets met 1 versnelling. Overigens wel met riemaandrijving. Kortom, wel een mooi uitziende fiets, maar een mindere motor en slechts 1 versnelling...
[Afbeelding]
Volgens mij kun je bij cube zelfs sommige type mtb kiezen met en zonder spatborden en bagagedragerGrotbewoner schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Puur mountainbiken op ruig terrein, ook op vakantie in bergachtig terrein. Ik dacht dat de combi mountainbike-forensfiets praktisch niet bestond.
Een MTB is één van de beste forensfietsen, snel (je zit namelijk laag dus pakt weinig wind) en comfortabel. Big Apple banden, Spatbordje en je hebt een hele fijne fiets. En als je dan in de stad aankomt een stuk fijner dan een racefiets (meer rechtop, geweldige remmen, dikke banden.Grotbewoner schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:42:
[...]
Puur mountainbiken op ruig terrein, ook op vakantie in bergachtig terrein. Ik dacht dat de combi mountainbike-forensfiets praktisch niet bestond.
Terug naar je MTB:
Wat je in het buitenland doet is bepalend, Nederland is niet zo lastig. Met een e-mtb ga je ongetwijfeld veel verder komen en meer hoogte meters pakken, dus je zal ook harder naar beneden gaan. 160mm is volgens mij zo ongeveer de meest allround keuze.
Bij Cube begin je voor een 160mm variant vanaf 4000,-
Maar ik ben een nobody op dit gebied, voor echt goed advies:
Mountainbike.nl
[ Voor 27% gewijzigd door roffeltjes op 24-02-2021 18:15 ]
Mijn vorige fiets was een MTB, en dat fietst heerlijk, zeker met een geveerde zadelpen en een verende voorvork. Ik had er een setje banden op zitten die op de Continental Double Fighter III lijken: vlak met profiel in het midden, maar aan de randen nog wel noppen. Rijdt lekker stil, maar je kan nog wel door de modder heenrijden zonder dat echt veel grip kwijtraakt. Helaas is die fiets gejat 
Mijn huidige fiets is een Kalkhoff Berleen, dat is gewoon een stadsfiets met snelle banden.. Moest ik toch wel even aan wennen, zeker als er modder oid op de weg ligt, wat hier nog wel eens voorkomt. Wel is de Berleen een stuk handiger met boodschappen dan mijn oude MTB.
Edit: De naam van die banden schoten me ineens te binnen: Schwalbe Hurricanes
Mijn huidige fiets is een Kalkhoff Berleen, dat is gewoon een stadsfiets met snelle banden.. Moest ik toch wel even aan wennen, zeker als er modder oid op de weg ligt, wat hier nog wel eens voorkomt. Wel is de Berleen een stuk handiger met boodschappen dan mijn oude MTB.
Edit: De naam van die banden schoten me ineens te binnen: Schwalbe Hurricanes
[ Voor 5% gewijzigd door _Eend_ op 24-02-2021 18:27 . Reden: Naam van de band toegevoegd ]
Ik heb liever dikke banden dan slechte vering. Helaas is de vering po een stadsfiets bijna per definitie ruk.nathalia schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
[...]zou deze alleen een verende zadelpen en een verende voorvork missen.
Een goede verende zadelpen (Cane Creek Thudbuster, je moet even in deze draad zoeken.
Cortina is een kleine speler, dus dit is een gerebadgede Chinees. Of het Bafang is? Geen idee. Kwaliteit? Onbekend, op zich zijn we heel ver gekomen met de technologie, dus echt zorgen maak ik me ook weer niet.Alleen de motor, dat is nogal onduidelijk! Het is een Cortina SportDrive 36v DT middenmotor
Deze Cortina SportDrive 36v DT is in ieder geval wel een motor met maximaal 90Nm koppel. Dat zie je toch niet zo vaak bij Chinese motoren? Ik dacht dat het wellicht een Yamaha was.roffeltjes schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 18:26:
[...]
Cortina is een kleine speler, dus dit is een gerebadgede Chinees. Of het Bafang is? Geen idee. Kwaliteit? Onbekend, op zich zijn we heel ver gekomen met de technologie, dus echt zorgen maak ik me ook weer niet.
Mazda MX-30
Kijk eens op http://www.dapumotors.com/Goods/index.html?t=en-us#Motorsnathalia schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:22:
[...]
Ik word erg niet heel erg warm van….
Wat goed dat je dit weet! Na deze info zie ik nu dat de Cortina e-Blau (en ook andere nieuwe Cortina e-bikes) wordt aangedreven door de Dapu MD250S middenmotor met 4 trapondersteuning-standen en loopondersteuning.maupie1967 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:44:
[...]
Kijk eens op http://www.dapumotors.com/Goods/index.html?t=en-us#Motors
Ik word erg niet heel erg warm van….
Dapu is een Japans bedrijf dat produceert in China. De Dapu mid drive van 250W schijnt wat zwaarder te zijn dan Bosch en Bafang motoren. De nieuwste motoren schijnen meer efficient en krachtig te zijn dan hun voorgangers. Maar het blijft waarschijnlijk een beetje de kwaliteit van een Bafang. Niets mis mee overigens, maar ik heb liever een Shimano Steps E-6100 of een Bosch motor....
Mazda MX-30
De verschillen zitten hem naast het grote servicenetwerk ook in het ondersteuningsprofiel, de beste zijn mildere algemene profielen die relatief soepel fietsen.nathalia schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:57:
[...]
Maar het blijft waarschijnlijk een beetje de kwaliteit van een Bafang. Niets mis mee overigens, maar ik heb liever een Shimano Steps E-6100 of een Bosch motor....
De jongens achter ION gebruikten oorspronkelijk borstelloze Chinese Topfun motoren, maar dan voorzien van een ontzettend netjes ondersteuningsprofiel gebaseerd op trapkracht en cadans. Je zal zelden iemand horen zeggen dat die ION naafmotoren slecht reden (zelfs een ION voorwielmotor rijdt uitstekend), al was de kwaliteit van met name de kabelboom niet goed.
Als Cortina naast het rebadgen ook nog een goede controller heeft geprogrammeerd kan het prima rijden, het is alleen zeer de vraag of dit het geval is.
Bij Bosch weet je wat je krijgt en Shimano zal na feedback van de laatste jaren ongetwijfeld ook wel zijn lesjes hebben geleerd (eerste versies waren volgens mij niet grandioos).
Zijn er mensen die gelukkig zijn met hun Pegasus fiets?
Ik heb een Pegasus tecaro nv belt 2020. Fijn fietsje als hij het doet. Probleem is dat hij het niet altijd doet helaas.
Meerdere keren fout meldingen op de Kiox, of niet bedienbaar. Kiox loopt vast en gaat naar modus off, wel beeldscherm maar geen ondersteuning. Fijn als je net op je werk aangekomen bent en je weet dat als je naar huis moet fietsen zonder ondersteuning, het is echt of je met 2 lekke banden rijd.
Tevens is er best veel roest al zichtbaar naar 8 maanden. Moet toch niet kunnen voor een fiets van bijna 4k, die altijd binnen staat (thuis/werk) en weinig tot geen regen ziet. Als reactie van de winkelketen, bouten/moeren goed invetten. Ik heb even bij mijn 10 jaar oude gazelle gekeken, bijna roest vrij. Die heeft toch vroeger heel vaak in regen en wind bij station gestaan.
Lang verhaal/geklaag, wat is jullie ervaring met pegasus en het kiox systeem?
Ik heb een Pegasus tecaro nv belt 2020. Fijn fietsje als hij het doet. Probleem is dat hij het niet altijd doet helaas.
Meerdere keren fout meldingen op de Kiox, of niet bedienbaar. Kiox loopt vast en gaat naar modus off, wel beeldscherm maar geen ondersteuning. Fijn als je net op je werk aangekomen bent en je weet dat als je naar huis moet fietsen zonder ondersteuning, het is echt of je met 2 lekke banden rijd.
Tevens is er best veel roest al zichtbaar naar 8 maanden. Moet toch niet kunnen voor een fiets van bijna 4k, die altijd binnen staat (thuis/werk) en weinig tot geen regen ziet. Als reactie van de winkelketen, bouten/moeren goed invetten. Ik heb even bij mijn 10 jaar oude gazelle gekeken, bijna roest vrij. Die heeft toch vroeger heel vaak in regen en wind bij station gestaan.
Hoewel de Pegasus dealer dat moet oplossen, klinkt dat als een (exemplarisch) Bosch probleem, niet specifiek Pegasus.Toniii schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:58:
Dat is balen, maar Pegasus heeft allemaal standaard onderdelen uit de hogere klasse. Ook dit is bijna zeker niet specifiek Pegasus (was deze maand al eerder iets over roest op fietsen, even zoeken). Lang verhaal kort:Tevens is er best veel roest al zichtbaar naar 8 maanden. Moet toch niet kunnen voor een fiets van bijna 4k, die altijd binnen staat (thuis/werk) en weinig tot geen regen ziet. Als reactie van de winkelketen, bouten/moeren goed invetten. Ik heb even bij mijn 10 jaar oude gazelle gekeken, bijna roest vrij. Die heeft toch vroeger heel vaak in regen en wind bij station gestaan.
- Roest is behoorlijk random. Het is iets waar je last van hebt of niet (koop jij niks voor, maar er is vaak weinig zinnigs over te zeggen).
- Roest is niet meteen problematisch (een verroeste moer is minder erg dan een verroeste bout).
- Moeren zijn nooit RVS, ze zijn vernikkeld en dan verchroomd.
Advies van invetten is helaas wel het correcte advies (vooral bij je stuurpen, een druppel water op een moer kan lang blijven zitten en dat is nou net niet een plek waar je roest wil!).
Ik ben voor de rest ook niet zo kritisch op optische schade (dat slijt na je eerste vette kras), dus ik doe hier makkelijker over dan de gemiddelde persoon
Zoals gezegd, je specifieke problemen kunnen haast niet specifiek aan Pegasus liggen, maar hoe je fm/dealer daarmee omgaat is natuurlijk wel relevant.Lang verhaal/geklaag, wat is jullie ervaring met pegasus en het kiox systeem?
Het vervelendste uit jouw verhaal vind ik die KIOX problemen, ik moet eigenlijk denken aan een draadbreuk of een contactpunt (vocht? roest....?). Is je display al vervangen? Links of rechtsom, dat moeten ze voor je gaan oplossen, dat zou ik niet accepteren.
Dit is wel iets waar ik vriendelijk zou beginnen, maar wel direct heel duidelijk maken dat dit niet kan. Dat wordt onderdelen en bedrading vervangen totdat het stabiel werkt. De FM moet de kosten maar met Pegasus uitvechten.
Begrijp me dus niet verkeerd ik heb zeker vraagtekens bij je fiets, maar meer op het vlak van afhandeling dan dat ik structurele kwaliteitsissues verwacht. Het is lastig om van afstand in te schatten, maar mijn gevoel zegt me dat er in de basis niks mis is met een Pegasus fiets, juist omdat alles behoorlijk normaal spul is wat op andere fietsen wel goed werkt.
[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 25-02-2021 20:44 ]
Mijn vrouw rijdt een Riese & Muller en zelf een Cube. Beide met een Kiox display en Bosch Performance Line CX. Tot nu toe geen problemen met beide fietsen. Dealer moet dit oplossen als het een vakman is.Toniii schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:58:
Wat betreft het roesten zou ik me meer zorgen maken en het advies van de winkelketen is wel heel erg simpel. In rond Hollands; 'waardeloze reactie'. Dit moet niet kunnen en zou een garantie claimen bij de fabrikant. Want zo'n dealer is geen knip voor de neus waard.
Ook op mijn 25 jaar oude Koga is nog geen roest te bekennen en invetten van bouten/moeren heb ik nog nooit aan gedaan. De fiets altijd sporadisch met ouderwetse poetsolie schoongemaakt. Wel met demonteren/monteren gebruik ik hoogwaardig vet. Maar zeker niet als preventie middel tegen roest.
Tsja, maar een Pegasus heeft ook gewoon Shimano, Kalloy, SKS en Nuvinci onderdelen... lijkt me een heel sterk verhaal als Pegasus dan nog een doos pisbak-staal moeren koopt en niet de bijgeleverde moeren monteert.TecTo schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:48:
[...]
Wat betreft het roesten zou ik me meer zorgen maken en het advies van de winkelketen is wel heel erg simpel. In rond Hollands; 'waardeloze reactie'. Dit moet niet kunnen en zou een garantie claimen bij de fabrikant. Want zo'n dealer is geen knip voor de neus waard.
Ook op mijn 25 jaar oude Koga is nog geen roest te bekennen en invetten van bouten/moeren heb ik nog nooit aan gedaan. De fiets altijd sporadisch met ouderwetse poetsolie schoongemaakt.
"Moet niet kunnen" vind ik een hele lastige. Als het niet aan de kwaliteit van de onderdelen lijkt te liggen zie ik niet helemaal hoe de dealer hier verantwoordelijkheid heeft (uitgaande van oppervlakkig roest op moeren)
Als er iets goed roestbestendig moet zijn, dan is het wel een pisbak... zout water met wat ammoniak, dat vraagt om kwaliteit hoor.roffeltjes schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:58:
[...]
Tsja, maar een Pegasus heeft ook gewoon Shimano, Kalloy, SKS en Nuvinci onderdelen... lijkt me een heel sterk verhaal als Pegasus dan nog een doos pisbak-staal moeren koopt en niet de bijgeleverde moeren monteert.
"Moet niet kunnen" vind ik een hele lastige. Als het niet aan de kwaliteit van de onderdelen lijkt te liggen zie ik niet helemaal hoe de dealer hier verantwoordelijkheid heeft (uitgaande van oppervlakkig roest op moeren)
Pfffff..wat een klotemerk dat Cowboy..maanden op die fiets gewacht, komt ie gewoon doodleuk met een kapotte batterij aan die nergens op reageert..
En weer wachten maar .
Quality check van likmevestje dus. Ongelooflijk!
En weer wachten maar .
Heb al een tijd een Batavus Milano met een Bosch active line gen 2 motor
Hoor de laatste week een vreemd geluid tijdens het fietsen:
https://files.fm/f/rw9bpxd9r
Iemand bekend met dit probleem?
Hoor de laatste week een vreemd geluid tijdens het fietsen:
https://files.fm/f/rw9bpxd9r
Iemand bekend met dit probleem?
Ryzen 7 5800x || Gigabyte Aorus pro v2 || 2 x G.skill F4-3600C16-16GVKC || Scythe Mugen 5 || Coolermaster MWE Gold 750 v2 || Corsair Obsidian 750D
Shit happens, maar ik blijf mensen adviseren eerst een goede dealer in de buurt te zoeken en daar in het assortiment te kijken. Juist die motor en accu zijn dingen waar je afhankelijk bent van je dealer.Daan2020 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:10:
Pfffff..wat een klotemerk dat Cowboy..maanden op die fiets gewacht, komt ie gewoon doodleuk met een kapotte batterij aan die nergens op reageert..
En weer wachten maar .
Ik heb ook altijd een aarzeling als ik mensen koopjes zie kiezen. Ik weet hoe klein de marge bij een gewone dealer is, dus je weet dat er ergens op de bedrijfsvoering wordt bezuinigd voor die mooie prijs.
Zo ook het idee om even de markt "open te breken" door als internet aanbieder internationaal service te gaan bieden voor een scherpe prijs. Er is maar één bedrijf wat ik ken die dit heeft waargemaakt en dat is Canyon. En ook zij zijn geen bottom of the barrel prijzen gaan hanteren, ze zijn aan de bovenkant van de markt gaan zitten. Ze zijn relatief goedkoop, maar geen prijsstunter.
Sterker nog, je ziet dat Cube wat wel met dealers werkt goedkoper is dan Canyon (en IMHO VM compleet wegblaast op prijs).
[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 27-02-2021 18:38 ]
Ik zag je bericht ook in het van Moof topic. Irritant dat de batterij niet werkt. Is het een v1? Hoe lost cowboy het op?Daan2020 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:10:
En weer wachten maar .
Ben je naar Brussel gereden om daar een fiets te krijgen met een kapotte accu?Daan2020 schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:10:
En weer wachten maar .
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Hoi
Ik ben nieuw op dit topic,
ik zit met een probleem, mijn voorwiel van mijn elektrische fiets "driewieler" is versleten, de motor van het voorwiel maakt rare geluiden. Als de fiets op snelheid komt, gaat het wiel inhouden en zwaar draaien. Ik heb net gekeken de motor kan niet uit elkaar gehaald worden deze bestaat uit een stuk.
Ik kon ook geen merkt of type op de motor van het wiel kunnen vinden.
Ik heb een nieuwe wiel nodig, het probleem is dat 24 inch 36v 250w wielen blijkbaar schaars zijn, Ik heb al uren Gegoogeld en slecht een wiel gevonden maar jammer genoeg met de verkeerde stroomstekker.
Mij wiel heeft een ronde connector met 3 pinnen en geen 7.
Gegevens
24 inch wiel 36 volt 250W 3 PIN connector voor KT fiets controller.
mocht iemand weten waar ik de hierboven vermelde wiel kan kopen van verneem ik het graag.
Voorbaat hartelijke dank.
Lex
ik zit met een probleem, mijn voorwiel van mijn elektrische fiets "driewieler" is versleten, de motor van het voorwiel maakt rare geluiden. Als de fiets op snelheid komt, gaat het wiel inhouden en zwaar draaien. Ik heb net gekeken de motor kan niet uit elkaar gehaald worden deze bestaat uit een stuk.
Ik heb een nieuwe wiel nodig, het probleem is dat 24 inch 36v 250w wielen blijkbaar schaars zijn, Ik heb al uren Gegoogeld en slecht een wiel gevonden maar jammer genoeg met de verkeerde stroomstekker.
Gegevens
mocht iemand weten waar ik de hierboven vermelde wiel kan kopen van verneem ik het graag.
Lex
[ Voor 5% gewijzigd door LEX63 op 28-02-2021 14:12 ]
Volgens mij kun je het beste een nieuwe naaf kopen en deze door een fietsenmaker opnieuw laten spaken? Ik zie als voorbeeld onderstaande Nederlandse leverancier maar er zijn vast wel meer opties, met deze ga je in ieder geval wel als de brandweerLEX63 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:02:
Hoi
Gegevens
Lex
https://www.tbmfietsen.nl...te-HS3540-wiel-motor.html
Bedankt voor de reactie.maupie1967 schreef op zondag 28 februari 2021 @ 14:55:
[...]
Volgens mij kun je het beste een nieuwe naaf kopen en deze door een fietsenmaker opnieuw laten spaken? Ik zie als voorbeeld onderstaande Nederlandse leverancier maar er zijn vast wel meer opties, met deze ga je in ieder geval wel als de brandweer![]()
https://www.tbmfietsen.nl...te-HS3540-wiel-motor.html
Daar heb ik ook over na zitten te denken.
Ik heb uren zitten Googelen weinig of niets gevonden. Morgen maar wat winkels afbellen die ik bij mijn zoektocht heb gevonden.
Lex
Ja, wie de lokale dealer zijn marge gunt zal geruster rond rijden dan een aankoop bij een dozenschuiver.roffeltjes schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 18:22:
[...]
Shit happens, maar ik blijf mensen adviseren eerst een goede dealer in de buurt te zoeken en daar in het assortiment te kijken. Juist die motor en accu zijn dingen waar je afhankelijk bent van je dealer.
Ik heb ook altijd een aarzeling als ik mensen koopjes zie kiezen. Ik weet hoe klein de marge bij een gewone dealer is, dus je weet dat er ergens op de bedrijfsvoering wordt bezuinigd voor die mooie prijs.
Zo ook het idee om even de markt "open te breken" door als internet aanbieder internationaal service te gaan bieden voor een scherpe prijs. Er is maar één bedrijf wat ik ken die dit heeft waargemaakt en dat is Canyon. En ook zij zijn geen bottom of the barrel prijzen gaan hanteren, ze zijn aan de bovenkant van de markt gaan zitten. Ze zijn relatief goedkoop, maar geen prijsstunter.
Sterker nog, je ziet dat Cube wat wel met dealers werkt goedkoper is dan Canyon (en IMHO VM compleet wegblaast op prijs).
Mijn Qwic premium MN330 heeft zojuist de 20.000 kilometergrens gepasseerd en hij rijdt nog steeds probleemloos rond. Accu is nog ongeveer 70% waarmee ik 70 kilometer kan halen ipv 100 in het prille begin. Fiets gaat volgende week een paar dagen op visite bij de dealer. Er komt dan een nieuwe ketting plus kettingbladen op en het achterwiellager is versleten. Kost niet de hoofdprijs gelukkig (geschat op 200-250 euro). Het is al ruim 7 maanden geleden dat mijn fiets bij de FM was en ik fiets er nog steeds veel op. Nog niet hoeven lopen in al die tijd.
"hebt u de fiets bij ons gekocht?", "ja".
De vraag die ze gesteld hebben en ik 'denk' dat ze dan sneller een gaatje vrij maken want ik ben immers een vaste klant die ze kennen
PS: ik las een stuk terug iets over balanceren, accu bouwen, mismatch onder cellen en meer. Als er vragen zijn stel ze gerust. Ik zal ze proberen op te lossen. Ik ben een tijd afwezig geweest omdat ik serieus gehackt ben geweest. Dit proces loopt nog op z'n laatste benen, maar mijn systemen zijn weer veilig en de politie heeft me goed geholpen. Wel veel werk om dit weer op orde te krijgen en de dader is nog niet jarig.
Dus ik ben er weer
@Daan2020 Wat voor accu zit erop? Ik dacht dat namelijk ook bij mijn fietsenvoordeel-fiets (dozenschuiver) maar bij nader zien stond het contact op off. Dus nadat die met de sleutel van de accu op On gezet te hebben werkte het wel.
Dat waren frustrerende 20 minuten voordat ik het door had.
Dat waren frustrerende 20 minuten voordat ik het door had.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Jammer dat @Daan2020 niet reageert. Ik ben als toekomstige eigenaar van een Cowboy v2 wel interesseert in hoe Cowboy dit oplost.
Totale ongerelateerde vraag:
Welk slot gebruiken jullie? Ik zag deze: https://www.tex-lock.com/
Lijkt stevig en beschadigd de fiets niet.
Erg duur en geen hoge ART. Ikzelf gebruik voor onze fietsen de IVY Chain 9100/85.
Ik durf je niet te zeggen wat het verschil is tussen de Ivy 9100 of 9210, secs zijn identiek, zou de goedkoopste pakken.
Ik durf je niet te zeggen wat het verschil is tussen de Ivy 9100 of 9210, secs zijn identiek, zou de goedkoopste pakken.
[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 01-03-2021 10:01 ]
Waar moet ik op reageren?Limbeckx schreef op maandag 1 maart 2021 @ 09:32:
Jammer dat @Daan2020 niet reageert. Ik ben als toekomstige eigenaar van een Cowboy v2 wel interesseert in hoe Cowboy dit oplost.
Die batterij is gewoon een DOA zoals ze dat noemen en reageert nergens op. Het lag volgens ze aan een 'gesprongen pin'. Waar het ook aan ligt, die last minute quality check van ze waardoor de fiets met nog meer vertraging is geleverd, is dus gewoon een klinkklare leugen.
Heb vrijdag aan het begin vd middag met ze gechat na het constateren. Je kan ze niet eens fatsoenlijk opbellen. Ze zouden een nieuwe opsturen, maar heb nog altijd geen verzendbevestiging gehad. Ze hadden hem al best vrijdagmiddag kunnen versturen, dan was die er vandaag. Maar nee hoor, het wachten gaat maar door.
Ik wacht even de batterij af en bij de volgende eerste de beste iets gaat het hele zooitje gewoon terug. Moet er niet aan denken om om de haverklap met ze te moeten chatten als er weer wat mis blijkt te zijn.
Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik hoop dat het snel opgelost is voor je.Daan2020 schreef op maandag 1 maart 2021 @ 10:00:
[...]
Waar moet ik op reageren?
Die batterij is gewoon een DOA zoals ze dat noemen en reageert nergens op. Het lag volgens ze aan een 'gesprongen pin'. Waar het ook aan ligt, die last minute quality check van ze waardoor de fiets met nog meer vertraging is geleverd, is dus gewoon een klinkklare leugen.
Heb vrijdag aan het begin vd middag met ze gechat na het constateren. Je kan ze niet eens fatsoenlijk opbellen. Ze zouden een nieuwe opsturen, maar heb nog altijd geen verzendbevestiging gehad. Ze hadden hem al best vrijdagmiddag kunnen versturen, dan was die er vandaag. Maar nee hoor, het wachten gaat maar door.
Ik wacht even de batterij af en bij de volgende eerste de beste iets gaat het hele zooitje gewoon terug. Moet er niet aan denken om om de haverklap met ze te moeten chatten als er weer wat mis blijkt te zijn.
Ehh..kan je niet lezen?OgWok schreef op zondag 28 februari 2021 @ 07:54:
[...]
Ben je naar Brussel gereden om daar een fiets te krijgen met een kapotte accu?
Net contact gehad met cowboy via chat. Met de vraag of ze spatborden van sks op mijn v2 wilde monteren voordat ik em zondag kon ophalen en ook een ursus stand.
Ik kan gewoon spullen bestellen en bij hun laten afleveren. Handig
Ik kan gewoon spullen bestellen en bij hun laten afleveren. Handig
Na heel veel ellende te hebben gehad met de VanMoof S3 (ik ben in de marketing-machine getuind, zonder dit topic te lezen) en nu eindelijk m'n geld terug krijg, ben ik op zoek naar een urban e-bike die wel gewoon kan fietsen! 
Ik heb de laatste 100 pagina's van dit topic doorgespit op zoek naar fietsen die mij tof lijken en de verhalen erbij, daarbij springen er een paar uit.
Cowboy V3
In mijn ogen vet design, maar toch best aan de prijs voor een beetje fiets (geen standaard etc) en zie wisselende verhalen over kwaliteit. De sportieve houding vind ik ook wat spannend, heb de V2 proefgereden afgelopen zomer en fietste heel fijn, maar dat was maar een kleine 20 minuten.
Lekker Amsterdam+
Mooie complete fiets (al vind ik de Cowboy mooier qua design) voor een prima prijs, zoals ik in dit topic heb gelezen maakt het gebruik van degelijke onderdelen. Alleen een test-rit is alleen in Amsterdam te doen en daar woon ik niet, dus ben hiermee beetje bang voor VanMoof perikelen qua service.
Rabeneick TX-E
Verdraaid mooie fiets! Alleen een kleine accu/lage range voor zover ik heb kunnen lezen. Ook is er geen fietsenwinkel in mijn woonplaats die Rabeneick verkoopt, een test-rit is best een uitdaging. Reviews zijn er weinig te vinden helaas.
QonQer Comfort Sport
Lijkt een stevige fiets te zijn die perfect is voor wat langere afstanden voor naar m'n werk (ongeveer 20km), design is lang niet gek en maakt gebruik van degelijk onderdelen. Maar ook hier benieuwd naar de service als je buiten Amsterdam woont.
Zijn er tweakers met ervaring van de bovenstaande fietsen? Ben erg benieuwd, zowel naar service of de fiets zelf. Na de traumatische VanMoof ervaringen wil ik dit keer toch echt iets voorzichtiger zijn en fijne kilometers kunnen maken. Ik heb een zwak voor de Cowboy, maar heb absoluut geen zin om nog een keer voor de mooie plaatjes te vallen en weer met prut zitten! Alles is welkom!
Ik heb de laatste 100 pagina's van dit topic doorgespit op zoek naar fietsen die mij tof lijken en de verhalen erbij, daarbij springen er een paar uit.
Cowboy V3
In mijn ogen vet design, maar toch best aan de prijs voor een beetje fiets (geen standaard etc) en zie wisselende verhalen over kwaliteit. De sportieve houding vind ik ook wat spannend, heb de V2 proefgereden afgelopen zomer en fietste heel fijn, maar dat was maar een kleine 20 minuten.
Lekker Amsterdam+
Mooie complete fiets (al vind ik de Cowboy mooier qua design) voor een prima prijs, zoals ik in dit topic heb gelezen maakt het gebruik van degelijke onderdelen. Alleen een test-rit is alleen in Amsterdam te doen en daar woon ik niet, dus ben hiermee beetje bang voor VanMoof perikelen qua service.
Rabeneick TX-E
Verdraaid mooie fiets! Alleen een kleine accu/lage range voor zover ik heb kunnen lezen. Ook is er geen fietsenwinkel in mijn woonplaats die Rabeneick verkoopt, een test-rit is best een uitdaging. Reviews zijn er weinig te vinden helaas.
QonQer Comfort Sport
Lijkt een stevige fiets te zijn die perfect is voor wat langere afstanden voor naar m'n werk (ongeveer 20km), design is lang niet gek en maakt gebruik van degelijk onderdelen. Maar ook hier benieuwd naar de service als je buiten Amsterdam woont.
Zijn er tweakers met ervaring van de bovenstaande fietsen? Ben erg benieuwd, zowel naar service of de fiets zelf. Na de traumatische VanMoof ervaringen wil ik dit keer toch echt iets voorzichtiger zijn en fijne kilometers kunnen maken. Ik heb een zwak voor de Cowboy, maar heb absoluut geen zin om nog een keer voor de mooie plaatjes te vallen en weer met prut zitten! Alles is welkom!
@peddro Die actieradius van de Rabeneick valt mij nog redelijk mee, maar het blijft een kleine accu. Ze zijn heel moeilijk leverbaar atm, dat klopt. Mijn dealer heeft vorig jaar oktober de laatste gehad en verwacht ze pas weer in april. Wat betreft de andere fietsen, controleer of ze een krachtsensor hebben, dat fietst zoveel fijner en zuiniger. Succes met je zoektocht.
PSN-id: Chrasher
Als je een kekke, kale, fiets wil kan je ook kijken bij hardtail mountainbikes.
Argh... pinnetje van de Accu gebroken, vervanging is 560,-. Goedkopere namaak heeft dusdanige slechte reviews dat ik me daar maar niet aan ga wagen.
Nieuwe fiets is ook duur (en levertijd crazy) en ik ben nog steeds superblij met die fiets, dus het moet maar.
Nieuwe fiets is ook duur (en levertijd crazy) en ik ben nog steeds superblij met die fiets, dus het moet maar.
Hier hetzelfde, ook op zoek naar een te hippe e-bike. Ik ga morgen een proefrit maken op de Cowboy 3. Wil vooral kijken hoe de sportieve zit bevalt, ben hier met 1m90 altijd wat huiverig voor. Gelijk maar even informeren in hoeverre er support is voor een andere stuurpen, al is er wel info over te vinden op cowboy.tools. Ben vooral benieuwd of de trapondersteuning inderdaad zo fijn is als men zegt.peddro schreef op maandag 1 maart 2021 @ 16:32:
Na heel veel ellende te hebben gehad met de VanMoof S3 (ik ben in de marketing-machine getuind, zonder dit topic te lezen) en nu eindelijk m'n geld terug krijg, ben ik op zoek naar een urban e-bike die wel gewoon kan fietsen!
Cowboy V3
Lekker Amsterdam+
Rabeneick TX-E
QonQer Comfort Sport
Vanmoof valt bij mij af vanwege de geïntegreerde accu, 'normale' ketting en voorwielmotor.
De accu is al zes jaar, in mijn achterhoofd zaten die kosten al, maar met een dode accu is de inruilwaarde sowieso nihil, dus echt veel keus heb ik niet.madmaxf1 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:34:
Pfff, flink zuur.
Maar inderdaad als de fiets bevalt.
Wat ook niet helpt is dat Batavus geen Razer of Zonar E-Go meer heeft en moet ik weer in overleg met mijn FM hoe we aan een goede fiets voor mij komen. Ik weet dat hij aan een Victoria kan komen en de E-Urban lijkt me wel een goed model, maar dat is ook niet goedkoop

Als hij me 500 voor de fiets met kaduke accu zou geven omdat we zulke goede klanten zijn moet ik nog steeds 3000+ erbij lappen. Dan heb ik een belt en schijfremmen, maar ik ben eigenlijk heel tevreden over de Razer. Dan maar een Accu en als het moet nog een keer de motor vervangen, als ik er weer zes jaar mee doe is dat nog steeds veel goedkoper.
Volgens mij hebben ze in Nederland ook wel een klein service netwerkje. In rotterdam stond 1 fietsenmaker er op.stin00 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:51:
[...]
Hier hetzelfde, ook op zoek naar een te hippe e-bike. Ik ga morgen een proefrit maken op de Cowboy 3. Wil vooral kijken hoe de sportieve zit bevalt, ben hier met 1m90 altijd wat huiverig voor. Gelijk maar even informeren in hoeverre er support is voor een andere stuurpen, al is er wel info over te vinden op cowboy.tools. Ben vooral benieuwd of de trapondersteuning inderdaad zo fijn is als men zegt.
Vanmoof valt bij mij af vanwege de geïntegreerde accu, 'normale' ketting en voorwielmotor.
Zag vorig jaar nog een Razer bij de FM staan. Mooie fiets zonder opsmuk en ook zeer betaalbaar. Jammer dat hij niet meer wordt gemaakt want hij had echt wel goed verkocht deze coronatijd denk ik.roffeltjes schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:27:
[...]
De accu is al zes jaar, in mijn achterhoofd zaten die kosten al, maar met een dode accu is de inruilwaarde sowieso nihil, dus echt veel keus heb ik niet.
Wat ook niet helpt is dat Batavus geen Razer of Zonar E-Go meer heeft en moet ik weer in overleg met mijn FM hoe we aan een goede fiets voor mij komen. Ik weet dat hij aan een Victoria kan komen en de E-Urban lijkt me wel een goed model, maar dat is ook niet goedkoop![]()
Als hij me 500 voor de fiets met kaduke accu zou geven omdat we zulke goede klanten zijn moet ik nog steeds 3000+ erbij lappen. Dan heb ik een belt en schijfremmen, maar ik ben eigenlijk heel tevreden over de Razer. Dan maar een Accu en als het moet nog een keer de motor vervangen, als ik er weer zes jaar mee doe is dat nog steeds veel goedkoper.
Check je PB,roffeltjes schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 12:27:
[...]
De accu is al zes jaar, in mijn achterhoofd zaten die kosten al, maar met een dode accu is de inruilwaarde sowieso nihil, dus echt veel keus heb ik niet.
Wat ook niet helpt is dat Batavus geen Razer of Zonar E-Go meer heeft en moet ik weer in overleg met mijn FM hoe we aan een goede fiets voor mij komen. Ik weet dat hij aan een Victoria kan komen en de E-Urban lijkt me wel een goed model, maar dat is ook niet goedkoop![]()
Ik vind dit zo'n onzin dat een klein mankement zo duur moet zijn. Je moet dan al vaak goed zoeken naar iemand die dit kan fixen tegen een veel lager bedrag dan een geheel nieuwe accu. We hebben onze mond zo vol van verduurzaming en klimaatneutraal, maar dat strookt niet met het huidige wegwerp-ontwerp van toch zware milieubelastende onderdelen zoals accu's. Toch wrang dit

Maar verder komt de lente er weer aan en kan ik weer vaker mijn fietsje pakken voor een frisse neus
Dinsdag in al zijn iteraties zal beter verkopen. Batavus is al een tijdje geen adres meer voor sport sinds ze hun race afdeling opdoekten.Vlassie1980 schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 13:19:
[...]
Zag vorig jaar nog een Razer bij de FM staan. Mooie fiets zonder opsmuk en ook zeer betaalbaar. Jammer dat hij niet meer wordt gemaakt want hij had echt wel goed verkocht deze coronatijd denk ik.
Balen! Niet een optie om er een andere connector op te solderen? (blijkbaar is het een Hirose HR30-achtige... maar Yahama-custom. Dus dat wordt dan een geheel andere connector. Maarja, dan moet er dus ook een nieuwe connector op de lader).roffeltjes schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:21:
Argh... pinnetje van de Accu gebroken, vervanging is 560,-. Goedkopere namaak heeft dusdanige slechte reviews dat ik me daar maar niet aan ga wagen.
Alternatief is een defecte accu zoeken met dezelfde connector. Kon zo snel niets vinden op Marktplaats, behalve iemand die om een andere reden een defecte accu zoekt. Misschien kan je daar nog een mooi dealtje mee sluiten...
Onze soldeer skills en electro skills zijn niet goed genoeg. Ik heb van Jimh een adres van mensen die dit misschien wel kunnen.ValHallASW schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:41:
[...]
Balen! Niet een optie om er een andere connector op te solderen? (blijkbaar is het een Hirose HR30-achtige... maar Yahama-custom. Dus dat wordt dan een geheel andere connector. Maarja, dan moet er dus ook een nieuwe connector op de lader).
Alternatief is een defecte accu zoeken met dezelfde connector. Kon zo snel niets vinden op Marktplaats, behalve iemand die om een andere reden een defecte accu zoekt. Misschien kan je daar nog een mooi dealtje mee sluiten...
Ik heb sinds kort de Cowboy 3, een erg fijne fiets met motor in het achterwiel. 70km actieradius en hij ziet er echt geweldig uit! Fietst alsof je altijd wind in de rug hebt door de druk sensor. Het is wel een redelijk sportief model dus je zit wat verder voorover. Over het algemeen ben ik heel erg tevreden. Heb er wel een ander zadel op gezet, het orgineel is wat aan de harde kant.
Ik had via een refferal link gratis spatborden kunnen scoren. Die zien er ook erg strak uit, zelden zo'n minimalistische mudguards gezien. Mocht iemand ook een Cowboy 3 aan gaan schaffen bij deze mijn link voor de gratis spatborden:
*knip* Referrals zijn niet toegestaan op het forum. *knip*
Ik ben benieuwd of er andere Cowboy rijders zijn die hun bevindingen willen delen!
Ik had via een refferal link gratis spatborden kunnen scoren. Die zien er ook erg strak uit, zelden zo'n minimalistische mudguards gezien. Mocht iemand ook een Cowboy 3 aan gaan schaffen bij deze mijn link voor de gratis spatborden:
*knip* Referrals zijn niet toegestaan op het forum. *knip*
Ik ben benieuwd of er andere Cowboy rijders zijn die hun bevindingen willen delen!
[ Voor 8% gewijzigd door deepbass909 op 03-03-2021 15:24 ]
Stiello.com
Wat bedoel je eigenlijk precies? Pinnetje van de accu afgebroken terwijl hij afgekoppeld was? Afgebroken tijdens het terug plaatsen? Iet anders?roffeltjes schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 11:21:
Wel super zuur natuurlijk
Ik zou graag mijn ervaring willen delen maar de levering laat nogal op zich wachten. Ik verwachtte de fiets zaterdag, toen maandag. Gisteren kreeg ik een track and trace maar verviel die om onduidelijke redenen. Voor nu verwacht ik de fiets morgen. Ik heb namelijk net eindelijk (na zo'n 20 uur) een reactie via de chat van cowboy gekregen.
Tot nu toe ben ik dus nog niet echt tevreden maar als ik de fiets heb zal ik mijn ervaringen zeker delen.
Tot nu toe ben ik dus nog niet echt tevreden maar als ik de fiets heb zal ik mijn ervaringen zeker delen.
Stiello schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:19:
Ik heb sinds kort de Cowboy 3, een erg fijne fiets met motor in het achterwiel. 70km actieradius en hij ziet er echt geweldig uit! Fietst alsof je altijd wind in de rug hebt door de druk sensor. Het is wel een redelijk sportief model dus je zit wat verder voorover. Over het algemeen ben ik heel erg tevreden. Heb er wel een ander zadel op gezet, het orgineel is wat aan de harde kant.
*knip*
[ Voor 1% gewijzigd door deepbass909 op 03-03-2021 15:24 ]
Ja, ik vandaag op de kop 1 jaar op de Cowboy versie 2 en en nog dik tevreden over. Lange tochten langs de mooiste duinfietspaden zijn een genot.Ik ben benieuwd of er andere Cowboy rijders zijn die hun bevindingen willen delen!
De banden onder de V2 zijn wel erg glad, dus bij nat weer is dat spannend. Ik begreep dat V3 banden met profiel mee hebben gekregen?
[ Voor 3% gewijzigd door RoRoNL op 03-03-2021 15:46 ]
We gaan ervan uit dat het bij het verwijderen van de lader is gebeurd, maar we hebben het pinnetje niet gevonden (zit niet in de plug van de lader). Nu is er daarna ook gestofzuigd, dus dat zegt niet zoveel.jodeltje schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 23:25:
[...]
Wat bedoel je eigenlijk precies? Pinnetje van de accu afgebroken terwijl hij afgekoppeld was? Afgebroken tijdens het terug plaatsen? Iet anders?
Overigens is het plug systeem van de Yamaha sowieso niet super, de bajonet op de laderplug (dus niet op de accu) breekt ook bij veel mensen, al is dat meestal geen ramp omdat hij ook zonder veertje wel blijft zitten. Bosch heeft een minder kwetsbaar systeem.
[ Voor 21% gewijzigd door roffeltjes op 03-03-2021 18:35 ]
De accu van mijn Qwic heeft ook 8 van die kleine pinnetjes. Dat is voor de communicatie van het systeem ofwel het canbus-systeem. Ze maken niet altijd even goed contact en op die manier kan mijn fiets de geschatte actieradius niet goed weergeven. Hij zegt dat ik 19 km kan op een volle accu terwijl dit in werkelijkheid 70+ km is.roffeltjes schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:32:
[...]
We gaan ervan uit dat het bij het verwijderen van de lader is gebeurd, maar we hebben het pinnetje niet gevonden (zit niet in de plug van de lader). Nu is er daarna ook gestofzuigd, dus dat zegt niet zoveel.
Overigens is het plug systeem van de Yamaha sowieso niet super, de bajonet op de laderplug (dus niet op de accu) breekt ook bij veel mensen, al is dat meestal geen ramp omdat hij ook zonder veertje wel blijft zitten. Bosch heeft een minder kwetsbaar systeem.
Ik haal mijn accu bewust zo min mogelijk uit de fiets want het zijn echt hele dunne pinnetjes.
De aansluit van accu naar cradle zijn vier dikke platen die in brede sleuven passen, het probleem zit hem echt in de laad plug en bajonet.jimh307 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:54:
[...]
De accu van mijn Qwic heeft ook 8 van die kleine pinnetjes. Dat is voor de communicatie van het systeem ofwel het canbus-systeem. Ze maken niet altijd even goed contact en op die manier kan mijn fiets de geschatte actieradius niet goed weergeven. Hij zegt dat ik 19 km kan op een volle accu terwijl dit in werkelijkheid 70+ km is.
Ik haal mijn accu bewust zo min mogelijk uit de fiets want het zijn echt hele dunne pinnetjes.

Overigens is de Yamaha lader ook crazy duur. 150 euro voor een 4a lader (Bosch 4a vind ik onder de 100,-).
Ik heb van Batavus een vervanger uit coulance gekregen (bajonet spatte uit elkaar na een paar maanden), we bleken niet de eersten te zijn. Daarna is het gelukkig heel gebleven, want ik vind die prijzen echt gekkerij.
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 03-03-2021 19:51 ]
Dat klinkt toch wel als een behoorlijke ontwerpfout. Als iets bedoeld is om regelmatig te kunnen worden verwijderd door een normale gebruiker dan zou dit echt niet mogen. Je zou dit m.i. onder een ondeugdelijk product mogen scharen wat gewoon door de leverancier vergoed zou moeten worden.jimh307 schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 18:54:
[...]
De accu van mijn Qwic heeft ook 8 van die kleine pinnetjes. Dat is voor de communicatie van het systeem ofwel het canbus-systeem. Ze maken niet altijd even goed contact en op die manier kan mijn fiets de geschatte actieradius niet goed weergeven. Hij zegt dat ik 19 km kan op een volle accu terwijl dit in werkelijkheid 70+ km is.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Vandaag na (flink) wat vertraging mijn cowboy ontvangen maar het is helaas nog geen feest. De verpakking zat vol met gaten, spatbord verbogen, grote kras op de batterij en de batterij zelf wil niet laden (ook niet na het doorlopen van het stappenplan van de site).
Morgenochtend dus maar eens de chat in klimmen en kijken of we een oplossing kunnen vinden.
Morgenochtend dus maar eens de chat in klimmen en kijken of we een oplossing kunnen vinden.
stutrecht schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 14:09:
Ik zou graag mijn ervaring willen delen maar de levering laat nogal op zich wachten. Ik verwachtte de fiets zaterdag, toen maandag. Gisteren kreeg ik een track and trace maar verviel die om onduidelijke redenen. Voor nu verwacht ik de fiets morgen. Ik heb namelijk net eindelijk (na zo'n 20 uur) een reactie via de chat van cowboy gekregen.
[...]
Jeetje zeg. Dat klinkt alsof Cowboy hun logistieke proces niet op orde heeft. Dan kan het nog zo mooi uit de fabriek komen maar gaat het vanzelf stuk in transport....stutrecht schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 21:22:
Vandaag na (flink) wat vertraging mijn cowboy ontvangen maar het is helaas nog geen feest. De verpakking zat vol met gaten, spatbord verbogen, grote kras op de batterij en de batterij zelf wil niet laden (ook niet na het doorlopen van het stappenplan van de site).
[...]
Edit: als het al werkend uit de fabriek komt...
[ Voor 3% gewijzigd door Limbeckx op 04-03-2021 22:19 ]
Dat lijkt zo te zijn ja. De klantenservice gaf de afgelopen week al meerdere malen aan dat ze de laatste tijd veel klachten krijgen over de vervoerder.Limbeckx schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 22:18:
[...]
Jeetje zeg. Dat klinkt alsof Cowboy hun logistieke proces niet op orde heeft. Dan kan het nog zo mooi uit de fabriek komen maar gaat het vanzelf stuk in transport....
Edit: als het al werkend uit de fabriek komt...
Bij de bezorging van mijn fiets zijn ook wat gekke dingen gebeurd. Tot nu toe klinkt de klantenservice echter wel vriendelijk en ik heb ze al een berichtje gestuurd dus ik hoop morgen iets van ze te horen.
Zoiets noopt als een defect, maar het is een ontwerpfout dat beter had gekund. Verder scherp opgemerkt en als er een defect is daar zal ik je advies meenemen. Echter is er nog niets aan de hand en mijn accu heeft wel vaker vorst gezien. Kan geen kwaad zoals al die sites doen gelovenFerruginous Hwk schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 19:45:
[...]
Dat klinkt toch wel als een behoorlijke ontwerpfout. Als iets bedoeld is om regelmatig te kunnen worden verwijderd door een normale gebruiker dan zou dit echt niet mogen. Je zou dit m.i. onder een ondeugdelijk product mogen scharen wat gewoon door de leverancier vergoed zou moeten worden.
Iemand die mij kan helpen aan wat hints richting Qwic onderdelen?
Laatste tijd rammelt de achterkant van mijn Qwic PMN8 (alweer ruim 3 jaar oud). Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de geleiderail gebroken is waar de accu op schuift, de accu klapper hierdoor in zijn houder wat me niet gezond voor de accu lijkt. Maar waar ik ook zoek, ik kan echt niks vinden. Eerst dacht ik dat het een Bafang geleide was, maar de foto's lijken er niet eens op.
Bij deze een foto van de huidige geleide rail: https://ibb.co/02Kw1yy
Tevens een vraag over de achterkant. Ik merk dat mijn achterband heel vaak tegen mijn rechterremblok aan schuurt. Na wat fietsen loopt hij weer los. Ik blijf dat raar vinden want mijn achterwiel ziet zeker een stuk meer richting de rechterkant dan de linkerkant. Hoort dit?
Ook valt me op dat ik aan de rechterkant een langere bout heb zitten waarmee ik de ketting kan stellen:
https://ibb.co/gvNx7hG
Aan de linkerkant is die er niet: https://ibb.co/mDcfF4M
Hoort dat? Kan me niet zo goed herinneren dat die er wel of niet zat.
(De dopmoer mist, die had ik even losgemaakt om de maat op te meten, hij is geroest en wil ik vervangen)
Misschien is het makkelijker om naar de fietsenmaker te gaan, maar ik krijg een beetje afkeer tegen die gasten. Nu na 3 jaar willen ze liever dat ik wat nieuws koop, onderdelen zijn schrikbarend duur (28,- voor een setje snelbinders van Qwic... Setje Samson is 8,-) en ik vind het wel leuk om zelf aan mijn fiets te sleutelen.
Laatste tijd rammelt de achterkant van mijn Qwic PMN8 (alweer ruim 3 jaar oud). Na wat onderzoek kwam ik erachter dat de geleiderail gebroken is waar de accu op schuift, de accu klapper hierdoor in zijn houder wat me niet gezond voor de accu lijkt. Maar waar ik ook zoek, ik kan echt niks vinden. Eerst dacht ik dat het een Bafang geleide was, maar de foto's lijken er niet eens op.
Tevens een vraag over de achterkant. Ik merk dat mijn achterband heel vaak tegen mijn rechterremblok aan schuurt. Na wat fietsen loopt hij weer los. Ik blijf dat raar vinden want mijn achterwiel ziet zeker een stuk meer richting de rechterkant dan de linkerkant. Hoort dit?
Ook valt me op dat ik aan de rechterkant een langere bout heb zitten waarmee ik de ketting kan stellen:
(De dopmoer mist, die had ik even losgemaakt om de maat op te meten, hij is geroest en wil ik vervangen)
Misschien is het makkelijker om naar de fietsenmaker te gaan, maar ik krijg een beetje afkeer tegen die gasten. Nu na 3 jaar willen ze liever dat ik wat nieuws koop, onderdelen zijn schrikbarend duur (28,- voor een setje snelbinders van Qwic... Setje Samson is 8,-) en ik vind het wel leuk om zelf aan mijn fiets te sleutelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Xavier op 05-03-2021 13:32 ]
Die bouten, dit hoort niet.Xavier schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:31:
Iemand die mij kan helpen aan wat hints richting Qwic onderdelen?
Heb ook een Qwic met hetzelfde systeem en aan beide zijden zitten bouten waarmee je de ketting kan spannen. De bout zou eruit gelopen kunnen zijn. Ook het losmaken van de grote asbout is niet nodig om de ketting te stellen.
De 2 bouten schuin over het achterstuk moeten los bij het stellen van de ketting. (de verzonken exemplaren). Deze maken het 'pad' los van de spanner.
Wellicht (bijna zeker) is dit de oorzaak van een iets schuin wiel. Hier komt op aanraden echt een FM bij kijken. Oftewel, hij mist een bout die er in moet zitten.
Mijn ketting spant ook niet lekker mee waardoor het wiel bij mij ook iets schuin staat, maar dan horizontaal iets schuin en niet verticaal zodat mijn remmen ook niet aanlopen. Let er speciaal op dat het wiel na het spannen van de ketting helemaal vrij loopt en er geen speling in zit.
Hier zit er wel speling in en mijn achterlager is uitgelopen en de ketting moet vervangen worden. Dit laat ik door de FM doen 'want' als hun het fout doen heb je garantie en als ik het zelf fout doe mag ik het zelf oplossen > geen garantie.
Wat ik altijd doe als hij naar de FM gaat is een briefje achterlaten van de aandachtspunten. Dan heeft de monteur meteen een overzicht. Je mag verwachten dat dit gewoon correct wordt opgelost.
9 maart is mijn fiets aan de beurt en dan kan die er weer een hele tijd mee.
PS: wat wd40 tussen het pad kan veel stroef-lopende onderdelen beter laten stellen.
Succes
Ik denk dat je daarvoor toch naar je Qwic dealer moet.Xavier schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:31:
Een achterwiel is altijd paraplu gespaakt (mate waarin hangt weer af van je versnelling-systeem en de breedte van de achternaaf), maar de velg hoort gecentreerd in het midden tussen de rem blokken te zitten.Tevens een vraag over de achterkant. Ik merk dat mijn achterband heel vaak tegen mijn rechterremblok aan schuurt. Na wat fietsen loopt hij weer los. Ik blijf dat raar vinden want mijn achterwiel ziet zeker een stuk meer richting de rechterkant dan de linkerkant. Hoort dit?
Verder:
- Ik neem aan dat je je achtervelg bedoeld, want als je band tegen je rem schuurt is het KNAL.
- Magura remmen kan je heel goed richten.
Ik zou beginnen de onderste twee torx bouten te lossen en dan proberen de zaak samen met de EVO achterplaat te richten. Lukt dat niet kan je eventueel ook de bovenste bout lossen en de cylinders zelf te richten.
Zie antwoord van JimH.Ook valt me op dat ik aan de rechterkant een langere bout heb zitten waarmee ik de ketting kan stellen:
Hoort dat?
Ik denk dat je voor die accu bevestiging niet zoveel keus hebt, maar de rest van je fiets moet een handige sleutelaar zelf kunnen oplossen (al zou ik een wiel spaken aan een vakman overlaten).Misschien is het makkelijker om naar de fietsenmaker te gaan, maar ik krijg een beetje afkeer tegen die gasten. Nu na 3 jaar willen ze liever dat ik wat nieuws koop, onderdelen zijn schrikbarend duur (28,- voor een setje snelbinders van Qwic... Setje Samson is 8,-) en ik vind het wel leuk om zelf aan mijn fiets te sleutelen.
[ Voor 18% gewijzigd door roffeltjes op 05-03-2021 17:00 ]
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam