Ik ben op zoek naar een nieuwe e-bike voor woon-werk verkeer van Zaandam naar Amsterdam. Ongeveer 14km waarvan een groot deel snelfietspad. Na wat onderzoek ben ik uitgekomen op de amsterdam-gt-enviolo-ct-ebike.
https://www.lekkerbikes.c...rdam-gt-enviolo-ct-ebike/
Voor mij persoonlijk is het wel belangrijk dat de fiets ook er nog een beetje tof uit ziet. Ik ben zelf niet zo gek op fietsen met grote batterij achterop bv.
Vanmoof/Cowboy vind ik prachtig maar ik heb niet zoveel vertrouwen in de kwaliteit. Ik heb nu 4 jaar gereden op een VM S1. Service was trouwens helemaal niet slecht bij mij. Ik had eerst een S1 V1, die is later omgeruild voor een S1 V2 vanwege allerlei problemen. Accu is nu 2x kosteloos vervangen ook nog. Maar goed ik ben nu wel toe aan een fiets die minder kapot gaat zeg maar.
Wat is jullie idee van de onderdelen die gebruikt worden?
- bafang max mid drive m400 ten op zichte van Bosch
- Enviolo CT N310 Stepless Shifting - Ratio 310%
- Samsung 36v 14.5Ah, 500 Wh capacity Range ( upgrade)
- Gate CDX Carbon Drive Belt
- Tektro TD-285 hydraulic Disc Brakes
Sowieso heb ik van die VM geleerd dat ik echt een afneembare batterij wil. Batterij is altijd kapot gegaan als het heel koud werd buiten. Ook al stond hij in mijn (onverwarmde) schuur. Verder is een ketting ook echt niet geschikt voor mij omdat ik veel km maak. Bij mijn VM moest ik elk jaar een nieuwe ketting en tandwielen.
Waar ik wel mee zit is dat ik 30km per uur erg ga missen van mijn VM. De Amsterdam GT gaat tot 25km. Ze zeggen wel dat je daarna makkelijk harder kan door zelf te fietsen maar gaat dan de motor niet tegenwerken? Bij mijn VM is dat zeker zo. Die gaat gewoon uit. Ik hoop dat de Bafang motor niet helemaal uit gaat maar wel mee draait zeg maar. Dus niet tegenwerkt.
Verder spreekt het Enviolo versnelling systeem mij ook erg aan. Werkt helemaal afgesloten met kogels die zorgen voor de overdracht. Leuk om te zien hoe het werkt in deze video:
YouTube: Zo werkt de ENVIOLO VERSNELLINGSNAAF
Is dus traploos en in stilstand ook schakelbaar. Het is heel sterk en daarmee heel geschikt voor middenmoter en riem aandrijving.
Ik ga morgen een proefrit maken maar ben benieuwd wat de meningen hier zijn. En of ik nog ergens op moet letten.