Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste
Acties:

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 11:57
piotrusc schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 09:51:
[...]

Dat is ook de markt waar de fiets voor gemaakt wordt: hipster-volk in Amsterdam die alleen naar het design kijken en verder weinig eisen stellen. Zowel de Cowboy (au, wat een slechte naam) en de van Moof focussen vooral op design en niet op kwaliteit en functionaliteit (geen versnelling of slechts 3 versnellingen), leuk voor een stadsritje maar ongeschikt voor serieuze afstanden en intensief gebruik.
Waar heb je het over :?

Mijn van Moof heeft 8 versnellingen met een Alfine naaf. Ik fiets nu al bijna 2 jaar lang 20km per werkdag wat neer komt op 3600km per jaar exclusief het geen ik nog in privé tijd wegtrap. Dus zeg een kleine 4500km per jaar.

Mijn fiets heeft tot op heden nog geen noemenswaardig onderhoud nodig gehad behalve wat aandraaien van boutjes (vanwege trillingen klinkerfietspaden) en smeren van ketting en schakelsysteem.
Verder ziet de fiets er nog als nieuw uit, geen roest of iets dergelijks, geen kapotte onderdelen. Nu is natuurlijk n=1 geen steekhoudend argument maar hoe je het nu doet voorkomen kan ik me totaal niet in herkennen.

Ik zou eerder type e-Bikes zoals de Gazelle Mis Grace als troep willen aanduiden. Die staan geheel niet tot prijs kwaliteit verhouding.
Mijn vrouw heeft er dus eentje en die is na 3 jaar en 10.000km echt op. Er vallen letterlijk onderdelen van de fiets af doordat er is bezuinigd op goede lasverbindingen. De koplamphouder en kilometerteller lagen heel toevallig nagenoeg achtereenvolgens afgelopen weken af. De aandrijving is daarbij ook al eens onder garantie vervangen en dan hebben we nog niet gehad over het vele onderhoud. Remblokjes, 3 nieuwe achterbanden, 2 nieuwe kettingen. Er is zeker al voor €400 aan onderhoud geweest terwijl mijn van Moof 1 onderhoudsbeurtje van €39 heeft gehad en nog praktisch nieuw is.

PVOutput

• jimh307
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 09-11 20:13
JDFS schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:29:
Door omstandigheden heb ik de proefrit pas vandaag kunnen maken @hammerpawn, hier mijn reactie vers van de pers!

In een woord: uitmuntend. Ik heb al veel opgezocht over deze fiets, ben inmiddels lid van de Cowboy Facebook pagina voor informatie en voor mij is het een keuze tussen Cowboy, Van Moof en Ampler voor een E-Bike die ik voor zowel woon-werk (17 km enkele reis) als voor privé en ritjes naar de universiteit (1x per week, toch een halfuur met een normale fiets, denk zo'n 5 km) wil gebruiken.

<…>

Mudguards en een standaard missen, een bel krijg je er tegenwoordig wel bijgeleverd. De mudguards, standaard, handvatten en het zadel ga ik lekker after-market doen.

Ik ben helemaal om, heb de Van Moof en Ampler, welke toch al een mindere keuze was omdat ze niet in Amsterdam aanwezig zijn (Cowboy dus wel eind dit jaar) uit mijn hoofd gezet en ga over een paar maanden deze fiets halen. Ik zit nog steeds met een glimlach te denken aan mijn proefrit vandaag. Heb ook heel wat nieuwsgierige kijkers naar de fiets zien turen!

Ergo: ook al is deze fiets niet perfect (App nodig om het licht bijvoorbeeld aan te sturen, weet niet of dit automatisch kan gaan), voor mij en mijn gevoeligheid voor design is deze fiets DE bike op het moment _/-\o_ .

Als ik nog iets vergeten ben, vraag het me - nu zit het nog vers in mijn geheugen, heb zowat 2 uur staan praten met Kevin (top gozer!).
Leuk hoe je ons in je bevindingen meeneemt. Ik hoop dan ook dat het fietsje je goed zal bevallen. In Amsterdam is het misschien wel een voordeel om het elektrische gedeelte zo goed als onzichtbaar te houden. Ik zou m'n fiets niet in A'dam durven te parkeren. Met jouw model zou ik daar minder bang voor zijn.

En ehh, een harde eis stel ik je! Post een review, verplicht ;)

• twkr18526
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 17-11 20:47
B.Wortelboer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:55:
Ik heb een e-Bike (Dutch-ID uit 2018) met de Bosch Active Line Plus motor met Intuvia display. De snelheid die de display aangeeft is zo'n 10% hoger dan de werkelijke (GPS) snelheid (die ik meet met mijn Garmin smartwatch met GPS). De bandenmaat is correct ingesteld. Ik ben hiermee naar mijn dealer gegaan Die gaf aan dat hier niets aan te doen is en dat alle Bosch systemen dit hebben. Zij kunnen het in ieder geval niet aanpassen en dat hierover wel een discussie is met Bosch (dealers met Bosch neem ik aan) om toch wat instellingen zelf te kunnen doen (buiten de bandenmaat).

Gevolg is dus dat mijn fiets begrenst op zo'n 22,5 km/u (werkelijke snelheid). De display geeft dan 25 km/u.

Mijn vraag, is dit bekend, heeft iemand anders dit ook geconstateerd?
Ik kan dat beamen (zie mn vorige post 1-2 pagina’s hiervoor).

We hebben de urban arrow met een Bosch Active Line Plus. Gaat 3km/u langzamer dan GPS, hardloophorloge of navigatie app (die alle 3 wel dezelfde snelheid hebben).

Wheel circumference aanpassen om de juiste snelheid te zien help de fout te verkleinen tot +- 1 km/u. Dan stopt de omdersteuning echter we eerder dan 25 km/u.

Nu is dit niet zo’n probleem met een bakfiets met een kind erin. Dan wil je toch niet hard. De km stand is dan wel onjuist. Je maakt zogenaamd meer km in de ODO meter dan werkelijk en je krijgt eerder een melding dat je terug moet voor onderhoud.

Onze fietsenmaker zegt dat alle Bosch fietsen vergeleken met elkaar net zo hard gaan. Ongeacht wielgrootte. Heb je Dutch ID hierover geinformeerd?

• durian
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 14:55
Mijn fietsje met bafang 250W achtermotor geeft ook iets van 10% meer aan dan GPS op display, maar de ondersteuning stopt pas bij 27...

• BertV
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 15:18

BertV

R-L48

mrpink83 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 12:45:
[...]

En ze zouden die bijtelling helemaal moeten afschaffen voor SP's.
inderdaad, ik snap niet dat die gekkigheid als goed nieuws wordt gebracht, mensen nog blij ook. |:(

Pas maar op dat je niet bij de IKEA of een pretpark wordt gesnapt met je SP BertV. :')

• xx77qq
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
twkr18526 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

We hebben de urban arrow met een Bosch Active Line Plus. Gaat 3km/u langzamer dan GPS, hardloophorloge of navigatie app (die alle 3 wel dezelfde snelheid hebben).
Mijn Batavus met Yahama PW motor heeft een vergelijkbare afwijking.
Vroeger werd ik met mijn Bosch powered Merida met 25 km/u support ook altijd door elke andere willekeurige ebike ingehaald. Zwaar frustrerend was dat.

• twkr18526
xx77qq schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:17:
[...]

Mijn Batavus met Yahama PW motor heeft een vergelijkbare afwijking.
Zou dit te maken kunnen hebben met de instelling dat het een 28” wiel is, maar in werkelijkheid is het magneetje ergens geplaatst tussen de buitenkant vd wiel en het midden (logische plek, maar geen 28” cirkel meer die door het magneetje wordt gedraaid).

• Kodess
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 17:19
twkr18526 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:22:
[...]

Zou dit te maken kunnen hebben met de instelling dat het een 28” wiel is, maar in werkelijkheid is het magneetje ergens geplaatst tussen de buitenkant vd wiel en het midden (logische plek, maar geen 28” cirkel meer die door het magneetje wordt gedraaid).
zo werkt dat niet ;)
De binnenkant van het wiel beweegt even snel als de buitenkant.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
B.Wortelboer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 09:55:
Ik heb een e-Bike (Dutch-ID uit 2018) met de Bosch Active Line Plus motor met Intuvia display. De snelheid die de display aangeeft is zo'n 10% hoger dan de werkelijke (GPS) snelheid (die ik meet met mijn Garmin smartwatch met GPS). De bandenmaat is correct ingesteld. Ik ben hiermee naar mijn dealer gegaan Die gaf aan dat hier niets aan te doen is en dat alle Bosch systemen dit hebben. Zij kunnen het in ieder geval niet aanpassen en dat hierover wel een discussie is met Bosch (dealers met Bosch neem ik aan) om toch wat instellingen zelf te kunnen doen (buiten de bandenmaat).

Gevolg is dus dat mijn fiets begrenst op zo'n 22,5 km/u (werkelijke snelheid). De display geeft dan 25 km/u.

Mijn vraag, is dit bekend, heeft iemand anders dit ook geconstateerd?
Je kunt je wielmaat het best zo klein mogelijk zetten. Dan rij je in de praktijk het snelst. Dit doe je door de instellingen te veranderen: even de handleiding op het internet downloaden.

• Torched
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 13:51
Miki schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 11:05:
[...]

Waar heb je het over :?

Mijn van Moof heeft 8 versnellingen met een Alfine naaf. Ik fiets nu al bijna 2 jaar lang 20km per werkdag wat neer komt op 3600km per jaar exclusief het geen ik nog in privé tijd wegtrap. Dus zeg een kleine 4500km per jaar.

Mijn fiets heeft tot op heden nog geen noemenswaardig onderhoud nodig gehad behalve wat aandraaien van boutjes (vanwege trillingen klinkerfietspaden) en smeren van ketting en schakelsysteem.
Verder ziet de fiets er nog als nieuw uit, geen roest of iets dergelijks, geen kapotte onderdelen. Nu is natuurlijk n=1 geen steekhoudend argument maar hoe je het nu doet voorkomen kan ik me totaal niet in herkennen.

Ik zou eerder type e-Bikes zoals de Gazelle Mis Grace als troep willen aanduiden. Die staan geheel niet tot prijs kwaliteit verhouding.
Mijn vrouw heeft er dus eentje en die is na 3 jaar en 10.000km echt op. Er vallen letterlijk onderdelen van de fiets af doordat er is bezuinigd op goede lasverbindingen. De koplamphouder en kilometerteller lagen heel toevallig nagenoeg achtereenvolgens afgelopen weken af. De aandrijving is daarbij ook al eens onder garantie vervangen en dan hebben we nog niet gehad over het vele onderhoud. Remblokjes, 3 nieuwe achterbanden, 2 nieuwe kettingen. Er is zeker al voor €400 aan onderhoud geweest terwijl mijn van Moof 1 onderhoudsbeurtje van €39 heeft gehad en nog praktisch nieuw is.
3 achterbanden in 10k km? Wat doe je er dan mee? Dat ligt niet zozeer aan de fiets hoor.
En dat is ook gelijk de kanttekening die ik wil plaatsen, woon/werkverkeer is heel mooi veel km maken zonder veel slijtage. Juist de kleine stukjes zoals ff snel boodschappen doen is veel hogere belasting voor zo'n fiets.

Beetje zoals snelweg en stadsverkeer geldt voor een auto.

Ik heb familieleden die voor postnl bezig zijn, en die fietsen hebben ook slagen meer onderhoud nodig :+

Torched wijzigde deze reactie 28-08-2019 16:46 (3%)

• B64
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 16:52
Torched schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

3 achterbanden in 10k km? Wat doe je er dan mee? Dat ligt niet zozeer aan de fiets hoor.
En dat is ook gelijk de kanttekening die ik wil plaatsen, woon/werkverkeer is heel mooi veel km maken zonder veel slijtage. Juist de kleine stukjes zoals ff snel boodschappen doen is veel hogere belasting voor zo'n fiets.

Beetje zoals snelweg en stadsverkeer geldt voor een auto.

Ik heb familieleden die voor postnl bezig zijn, en die fietsen hebben ook slagen meer onderhoud nodig :+
10000 km in 3 jaar klinkt niet als een fiets die (alleen) voor ff snel boodschappen doen wordt gebruikt.

Maar slijtage hangt inderdaad ook af van hoe je 'm gebruikt. Bij relatief veel stadsverkeer (remmen/optrekken/bochten) zal de boel sneller slijten, en bij zo'n omafiets-model heb je ook meer druk op 't achterwiel wat ook 'helpt'. Dat verklaart alleen niet waarom er zomaar onderdelen afvallen of -breken, dat hoort gewoon niet.

• Miki
B64 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

10000 km in 3 jaar klinkt niet als een fiets die (alleen) voor ff snel boodschappen doen wordt gebruikt.

Maar slijtage hangt inderdaad ook af van hoe je 'm gebruikt. Bij relatief veel stadsverkeer (remmen/optrekken/bochten) zal de boel sneller slijten, en bij zo'n omafiets-model heb je ook meer druk op 't achterwiel wat ook 'helpt'. Dat verklaart alleen niet waarom er zomaar onderdelen afvallen of -breken, dat hoort gewoon niet.
Het is een fiets voor woon-werkverkeer hoofdzakelijk maar tussen de ritten door worden de kids opgehaald/ wegbracht, boodschappen gedaan, enz. enz. Dus ja ook veel "stadsverkeer" en wat extra belading door boodschappen. Dat is bijvoorbeeld ook 1 van de redenen om te kijken naar de Rad Runner van Rad Power Bikes, binnenkort gaan we samen een proefritje maken in de showroom in Utrecht :)

De onderdelen die er inmiddels afliggen is gewoon puur knullig laswerk meer kan ik er niet van maken als ik naar de afgebroken delen kijk. Gelukkig is de fiets 3 jaar oud en mag ze via haar werk vanuit het mobiliteitsplan een nieuwe uitzoeken.

PVOutput

• Torched
Ja dat gedrag is idd wat je banden verklaart, je ketting en alle moeite in je aandrijflijn.
B64 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:55:
[...]

Vandaar de 'zoals'. Het is natuurlijk niet alleen het boodschappen doen, ik herken het patroon vanuit andere gebruiksverhalen met exact hetzelfde probleem over verschillende fietsen heen.
En elektrisch maakt het probleem alleen maar erger omdat je fiets extra vermogen heeft en daardoor ook harder optrekt.

Verder eens met onderdelen afvallen hoor, maar ook daar. Fiets valt wel eens om, tas over het stuur en ga zo maar door. Maar gazelle zou daar idd ook rekening mee moeten houden en daarop voorbereiden.

• Miki
Torched schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 17:37:
Ja dat gedrag is idd wat je banden verklaart, je ketting en alle moeite in je aandrijflijn.

[...]

Vandaar de 'zoals'. Het is natuurlijk niet alleen het boodschappen doen, ik herken het patroon vanuit andere gebruiksverhalen met exact hetzelfde probleem over verschillende fietsen heen.
En elektrisch maakt het probleem alleen maar erger omdat je fiets extra vermogen heeft en daardoor ook harder optrekt.

Verder eens met onderdelen afvallen hoor, maar ook daar. Fiets valt wel eens om, tas over het stuur en ga zo maar door. Maar gazelle zou daar idd ook rekening mee moeten houden en daarop voorbereiden.
Mijn Van Moof is dan wel niet volledig elektrisch maar als ik 1 van de kids naar school breng (of ophaal) dan zit deze ook even voorop bij mij op de stang. Dus die fiets heeft een vergelijkbaar gebruikspatroon naar hoe een normaal gezin in een stad een fiets gebruikt. De Gazelle is afgeschreven maar de bijna 2 jaar oude van Moof heeft nog geen noemenswaardige slijtage.

Het ging me puur om het ter discussie stellen van de kwaliteit :)

PVOutput

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ronaldvdijk schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:34:
Zijn er al mensen die de snelheidslimiet van de nieuwe lidl 2019 fiets met blaupunkt motor hebben aangepast? Via de programmeer kabel kan ik alle instellingen in de controller wijzigen. Helaas blijft de snelheidslimiet ongewijzigd en is alleen via het display te configureren. Het display is van het type dpc111 van bafang. Helaas heb ik geen wachtwoord of mogelijkheden tot een verborgen menu. Heeft iemand dit al uitgevonden? Enige optie is een ander display monteren. Is er al iemand die wel de limiet kan aanpassen?
Zou je er makkelijk een ander display op kunnen zetten??

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• guido66
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16:43
bert pit schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

Je kunt je wielmaat het best zo klein mogelijk zetten. Dan rij je in de praktijk het snelst. Dit doe je door de instellingen te veranderen: even de handleiding op het internet downloaden.
Nee, bij Bosch niet, heeft geen enkel effect.

Fiat 500e - 7250Wp solar - R&M Nevo Nuvinci

• B.Wortelboer
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 11-11 15:13
twkr18526 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 15:26:
[...]

Wheel circumference aanpassen om de juiste snelheid te zien help de fout te verkleinen tot +- 1 km/u. Dan stopt de omdersteuning echter we eerder dan 25 km/u.

Onze fietsenmaker zegt dat alle Bosch fietsen vergeleken met elkaar net zo hard gaan. Ongeacht wielgrootte. Heb je Dutch ID hierover geinformeerd?
Mijn dealer gaf ook aan dat dit bij alle fietsen met een Bosch motor het geval is. Hij kan daar niets meer aan afstellen (wat dat zou verhelpen). Ik heb zelf nog wat geprobeerd door de bandenmaat te veranderen maar dat maakt inderdaad helemaal geen verschil. Ik heb dit gemeld bij Bosch, deze verwijzen mij door naar de leverancier. Deze geeft als antwoord dat ik de bandenmaat moet veranderen. Dat heeft dus geen zin (zoals mijn dealer ook had aangegeven). Maar kennelijk heeft het ook niets met het merk fiets te maken.

• elinx
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
B.Wortelboer schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:36:
....... de bandenmaat te veranderen maar dat maakt inderdaad helemaal geen verschil. ......
Wat probeer je hiermee te bereiken?
Dat de fiets sneller gaat of dat de snelheidsmeter een hogere snelheid aangeeft.
Dat laatste zal niet gebeuren, maar door de kleinst mogelijke bandenmaat te selecteren zou de snelheid verhoogd moeten worden. Terwijl de meter hetzelfde blijft aangeven als altijd. Dit kan je alleen via GPS over een redelijke afstand controleren. Het verschil tussen de meter aflezing en gps zou dan groter moeten zijn dan eerder.

vb Volgens mij gaf je aan dat je snelheid ca 22 km/h was bij 28inch.
Stel je in 24 inch als bandenmaat dan zou de echte snelheid moeten worden 28/24x22= 25,6 km/h
Je meter wijst dan 22 km/h aan terwijl je 25,6 km/h rijdt

Ik zou niet weten hoe Bosch zou kunnen zien dat je andere (grotere) wielen hebt, die bij elke omwenteling een grotere afstand afleggen dan ingesteld op de meter.

Of er zou een gps sensor ingebouwd moeten zijn in de meter, maar in dat geval is het mi overbodig om de bandenmaat in te stellen.

elinx wijzigde deze reactie 28-08-2019 20:58 (12%)

• bakkie1985
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 11:47
Wet iemand hier waar je betaalbaar bijvoorbeeld een maand een knappe electrische fiets kan huren?
ik heb een auto van de zaak en twijfel om privé een elektrische fiets aan te schaffen om zo minimaal 2 dagen in de week op de fiets naar het werk te gaan. Enkele reis = 44 km.
Ik vind hele dure dagtarieven a 75,- en dat gaan me te ver om een maandje te kijken of het wat voor mij is.

• RudolfR
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 14:40
Bij mijn zelfbouw e-bike met TSDZ2 vliegt met enige regelmaat de ketting eraf (volgens mij vaak achter).
Die ketting is nieuw en door mijzelf op maat gemaakt.

Fiets is na de ombouw bij de fietsenmaker geweest en die heeft e.e.a. gecheckt zoals remmen, versnelling en ook de ketting.
(Ik meen er geen last van te hebben gehad vóórdat ik 'm wegbracht, maar sinds het bezoek aan de FM maak ik ook stukken meer kilometers)

Volgens de FM staat de ketting strak genoeg en hij heeft bij de controle niet het achtertandwiel (hoeven) vervangen.
Hij vreest dat de oriëntatie van het voortandwiel niet goed is, en wil dit binnenkort een keer opmeten.
Ik heb hierover ook niks kunnen vinden i.c.m. mijn type motor.

Ik hoop dat het iets eenvoudigers is zoals een stugge schakel, maar dit heb ik nog niet kunnen vaststellen.
Iemand nog tips over wat ik zelf zou kunnen doen om het probleem te achterhalen?
Het lijkt niet direct gerelateerd te zijn aan het rijden over hobbels, wel lijkt het vaker te gebeuren als ik even niet trap of inhoud.

De fiets is een Batavus Mambo met 7-versnellingen in de naaf.

@bk1985 Misschien handig om je regio erbij te vertellen? Voor e-bikes zijn ook deelplatformen beschikbaar, maar ik denk dat je met zo'n afstand naar een speed-pedelec zou moeten kijken?

• bakkie1985
RudolfR schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:03:
@bk1985 Misschien handig om je regio erbij te vertellen? Voor e-bikes zijn ook deelplatformen beschikbaar, maar ik denk dat je met zo'n afstand naar een speed-pedelec zou moeten kijken?
Je hebt gelijk: regio Hoofddorp - Schiphol - Amsterdam.
Speed-pedelec is inderdaad een optie die ik wil proberen maar niet voor 1 dagje.
Ik kan hiermee dan ook bepalen of een snelle goede e-bike / speed-pedelec meerwaarde heeft.

Online zie ik wel e.e.a. voorbij komen maar voor prijzen waarvan ik denk: dat is wel zonde geld.

bakkie1985 wijzigde deze reactie 29-08-2019 08:17 (33%)

• guido66
elinx schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:51:
[...]
Wat probeer je hiermee te bereiken?
Dat de fiets sneller gaat of dat de snelheidsmeter een hogere snelheid aangeeft.
Dat laatste zal niet gebeuren, maar door de kleinst mogelijke bandenmaat te selecteren zou de snelheid verhoogd moeten worden. Terwijl de meter hetzelfde blijft aangeven als altijd. Dit kan je alleen via GPS over een redelijke afstand controleren. Het verschil tussen de meter aflezing en gps zou dan groter moeten zijn dan eerder.

vb Volgens mij gaf je aan dat je snelheid ca 22 km/h was bij 28inch.
Stel je in 24 inch als bandenmaat dan zou de echte snelheid moeten worden 28/24x22= 25,6 km/h
Je meter wijst dan 22 km/h aan terwijl je 25,6 km/h rijdt

Ik zou niet weten hoe Bosch zou kunnen zien dat je andere (grotere) wielen hebt, die bij elke omwenteling een grotere afstand afleggen dan ingesteld op de meter.

Of er zou een gps sensor ingebouwd moeten zijn in de meter, maar in dat geval is het mi overbodig om de bandenmaat in te stellen.
Nee, dit werkt niet bij Bosch. De wielmaat zit geprogrammeerd in de firmware, onbereikbaar voor de gebruiker en ook voor de fietsenmaker. De wielmaatinstelling in het menu is slechts om de snelheidsmeter te ijken, en heeft 0% effect op de werkelijke snelheid.

• elinx
  • Nu online
RudolfR schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:03:
........
Hij vreest dat de oriëntatie van het voortandwiel niet goed is, en wil dit binnenkort een keer opmeten.
Ik heb hierover ook niks kunnen vinden i.c.m. mijn type motor........
Het zou kunnen dat de ketting niet recht loopt tussen de 2 tandwielen. In dat geval moet één van de tandwielen iets verplaatst worden
bv met spacers om het grote blad enigszins te verplaatsen of in het ergste geval een andere spider of blad van bv Lekkie

• elinx
  • Nu online
guido66 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:29:
....
Nee, dit werkt niet bij Bosch. De wielmaat zit geprogrammeerd in de firmware, onbereikbaar voor de gebruiker en ook voor de fietsenmaker. ....
Als de wielmaat is vastgelegd wordt het een moeilijk verhaal.
Ik neem aan dat je al eea met "hidden settings" hebt geprobeerd.
Bosch kennende zal er vast eea dichtgetimmerd zijn.

Monteren van grotere wielen om de omtrek te vergroten is dan de enige mogelijkheid.
Met wat dikkere banden alleen zal je niet veel meer winnen.

elinx wijzigde deze reactie 28-08-2019 21:45 (14%)

• Ronaldvdijk
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 06-10 20:37
Cyberpope schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 19:28:
[...]

Zou je er makkelijk een ander display op kunnen zetten??
Volgens mij wel, het gaat alleen maar om de kleine 5 polige stekker. Bij het grote Chinese warenhuis zijn veel displays verkrijgbaar. De kabelboom heb ik daar ook al bestelt om de controller te kunnen programmeren. Alles lijkt universeel te zijn.

• guido66
Het is inderdaad volledig dichtgetimmerd, die hidden settings zijn vrij algemeen bekend, en zoals gezegd ook via de Bosch software kan de rijwielhersteller ook niets wijzigen.

• twkr18526
Typefoutjes. Wxcuses

twkr18526 wijzigde deze reactie 28-08-2019 23:12 (97%)

• Chrasher
  • Laatst online: 17:12

Chrasher

Tevree met z'n PS4

Buiten de afwijking van de snelheid die bij de ene fiets groter is dan bij de andere fiets, is er ook het verschil tussen de verschillende motoren en hun gebruikte sensoren.
Mijn Razer met de Yamaha motor zit met de snelheid op de teller redelijk correct (weergave ongeveer 0,5 km/u sneller). Het "probleem" is de krachtsensor in combinatie met de afbouw van de ondersteuning boven de 25km/u.
1. - Krachtsensor: op de hoogste stand stopt de motor met ondersteunen bij 27km/u, maar al vanaf de 25 km/u gaat hij al stapsgewijs minder vermogen leveren.
2. - Rotatiesensor: op de hoogste stand stopt de motor bij 27 km/u, maar geeft nog vol vermogen tussen de 25 en 26,9 km/u.

In de praktijk betekent dit dat je met de krachtsensor die 27 niet haalt zonder extra inspanning. Gemiddeld zal je tussen de 25 en 26 km/u blijven hangen afhankelijk van de omstandigheden. Met rotatiesensor zit je rechtop fluitend 27km/u te rijden.
Dan heb je nog de nuanceverschillen waarbij de ene motor 28km/u of sneller haalt en de andere vanwege een onnauwkeurige snelheidsberekening 24km/u. :-(

Mijn Razer is gechipt, en kan ik daarmee instellen op max. snelheid (en eventueel wielmaat). Staat hier op 30km/u en dat is hard zat voor mij. Voordeel is dat ik niet tegen die spons zit te trappen boven de 25 en het is een stuk veiliger om net dat extra te hebben bij het inhalen op tweerichting fietspaden.Mijn kruissnelheid ligt nu tussen de 26 en 28 km/u. :)

Het chippen van een motor met rotatiesensor geeft die vrijheid veel minder omdat die dan automatisch altijd 30km/u of sneller gaat proberen te rijden in de hoogste stand. (indien voldoende vermogen). Lijk me ook veel gevaarlijker. Ik ga er ook vanuit dat e-bike ongelukken meer voorkomen met rotatiesensor (voorwielmotoren) dan met krachtsensor.

PSN-id: Chrasher

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
guido66 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 21:29:
[...]

Nee, dit werkt niet bij Bosch. De wielmaat zit geprogrammeerd in de firmware, onbereikbaar voor de gebruiker en ook voor de fietsenmaker. De wielmaatinstelling in het menu is slechts om de snelheidsmeter te ijken, en heeft 0% effect op de werkelijke snelheid.
Hoe wordt de werkelijke snelheid dan gemeten? Er zit geen GPS of iets dergelijks in. Ik kreeg zelf de indruk dat deze gemeten wordt door een combinatie van de puls op het wiel en de band/wielmaat.

• Dreamvoid
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:24
Als je weer eens met 45 km/u voorbijgereden wordt op het fietspad, dat was waarschijnlijk een bejaarde.

specs

• OgWok
  • Laatst online: 12:11

OgWok

U.N.C.L.E.

Dreamvoid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:20:
Als je weer eens met 45 km/u voorbijgereden wordt op het fietspad, dat was waarschijnlijk een bejaarde.
Alsof ze de duivel op de hielen hebben...... Mijn "oude heer" ging op hogere leeftijd ook steeds harder rijden, geen idee waarom.

Tyan Tiger MPX Dual Athlon 2000+, Adaptec 29320R 2x Cheetah 15K HostRaid / MacPro Core i5 750, Mac Mini

• twkr18526
bert pit schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:42:
[...]

Hoe wordt de werkelijke snelheid dan gemeten? Er zit geen GPS of iets dergelijks in. Ik kreeg zelf de indruk dat deze gemeten wordt door een combinatie van de puls op het wiel en de band/wielmaat.
Waarschijnlijk door de wheel circumference die je 5% naar boven en beneden kan instellen bij de bosch. Voor een 26” wiel is dat volgens mij 2040.

As je de wheel circumference aanpast, gaat je gemeten snelheid 5% omhoog/omlaag. De ondersteuning stopt gewoon alsof je de wielomtrek bij 0% heb gelaten.

Zoals eerder genoemd, stopt de bosch bij +- 23 km/u werkelijke snelheid. Ongeacht wat de bosch display voor snelheid aangeeft.

• B.Wortelboer
Reactie van Bosch e-Bike service:

De snelheid wordt gemeten via de sensor en de magneet in het achterwiel.
Als u denkt dat dat niet lopt neem dan contact op met de dealer. Hij moet de exacte maat opmeten van het wiel (vol opgepompt) en kijken wat voor programatie er in de fiets zit.
Als dit niet klopt laat em dan contact opnemen met de leverancier van de fiets.
Bosch levert de onderdelen aan de fabrikant die de fietsen opbouwt en programeert.

• B.Wortelboer
En hier het antwoord van de leverancier

Gps en fiets display zijn afwijkend.
Dit kan opgelost worden doormiddel van de banden maat.
Deze kunt u verkleinen of vergroten zodat deze gelijkt loopt met uw gps.
Dit kan uw dealer voor u doen.

En zo ben ik terug bij af..van kastje naar de muur.

• BertV
  • Registratie: juni 2000

BertV

R-L48

Volgens de Duitse wetgeving moet het motorvermogen volledig zijn afgebouwd VOOR 25km/u of 45km/u.
Ruim daarvoor begint het afbouwen.

22,5 GPS verbaast mij niks, ik haal 41GPS op een Bosch speed-pedelec.
De schermpjes tonen niet per ongeluk hogere snelheden.

In mijn contact met Bosch hebben ze aangegeven dat er een wetswijziging aan zit te komen.
Daar kon ik het mee doen.

edit: mijn eerste problemen met mijn hagelnieuwe peperdure R&M. (na 3000km) Kabel van de nuvinci-versnelling is gebroken. Ik vermoede al dat dit het zwakste punt zou zijn.

Autovervangers, niet echt... :X

BertV wijzigde deze reactie 29-08-2019 12:15 (21%)

• B64
Dreamvoid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:20:
.....en bedankt :+ , een maand geleden ben ik 55 geworden en nu dus blijkbaar al een bejaarde... _/-\o_

Overigens ben ik deze week al een aantal keer ingehaald door jongelui (zo mag ik dat nu dus noemen >:) ) die me met 40+ inhaalden met een e-bike zonder helm op een overvol fietspad. Nog maar zien of die het stadium 'bejaarde' ongeschonden halen...

• Dreamvoid
B64 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 13:45:
[...]

.....en bedankt :+ , een maand geleden ben ik 55 geworden en nu dus blijkbaar al een bejaarde... _/-\o_

Overigens ben ik deze week al een aantal keer ingehaald door jongelui (zo mag ik dat nu dus noemen >:) ) die me met 40+ inhaalden met een e-bike zonder helm op een overvol fietspad. Nog maar zien of die het stadium 'bejaarde' ongeschonden halen...
Dat denk ik ook altijd, maar de harde cijfers zijn toch wel ontnuchterend:

Verkeersdoden naar leeftijd

Zodra je de 35 jaar voorbij bent schiet je risico omhoog en vanaf de 50 ben je gewoon een tikkende tijdbom.

Er valt dus aardig wat te zeggen voor een nieuw vervoersbeleid: iedereen onder de 50 rijbewijs inleveren en op de fiets, iedereen boven 50 de fiets innemen en verplicht de auto in :+

Dreamvoid wijzigde deze reactie 29-08-2019 14:20 (15%)

specs

• twkr18526
B.Wortelboer schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 11:34:
En hier het antwoord van de leverancier

Gps en fiets display zijn afwijkend.
Dit kan opgelost worden doormiddel van de banden maat.
Deze kunt u verkleinen of vergroten zodat deze gelijkt loopt met uw gps.
Dit kan uw dealer voor u doen.

En zo ben ik terug bij af..van kastje naar de muur.
Ik heb inmiddels ook contact gehad met Urban Arrow als fietsleverancier. Het antwoord: “
Zorg dat uw banden op de juiste spanning staat. Dat kan de oorzaak zijn van een afwijkende snelheid. Ga naar uw fietswinkel om dit te bespreken.

• B64
Dreamvoid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding: Verkeersdoden naar leeftijd]

Zodra je de 35 jaar voorbij bent schiet je risico omhoog en vanaf de 50 ben je gewoon een tikkende tijdbom.

Er valt dus aardig wat te zeggen voor een nieuw vervoersbeleid: iedereen onder de 50 rijbewijs inleveren en op de fiets, iedereen boven 50 de fiets innemen en verplicht de auto in :+
Gewoon allemaal verplicht op de fiets, dat is de beste oplossing tegen al die verkeersdoden :z

• Batsiaan
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 07-11 11:21
Beste tweakers, ik had wat vragen omtrent een zelfbouw e-bike an ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Voor mijn werk moet ik elke dag met de trein. Ik zou dit graag met een electrische fiets gaan doen (29 km heen en 29km terug). Een pedelec lijkt mij hiervoor geschikt alleen vind ik deze nog vrij prijzig en rij ik liever geen kenteken daar ik wel een stuk door de bebouwde kom moet.

Daarom zat ik te kijken om zelf een mooie fiets in elkaar te zetten. In Berlijn had een vriend van mij dit gedaan maar ik geloof dat daar nog geen duidelijke wetgeving hierover heerst.

Ik zag dat elinx in dit topic een decathlon fiets had omgebouwd tot een bike die 35-45kmh rijd. Maar ik kan nergens vinden hoe het zit met de legaliteit. Is dit tot een bepaalde wattage of snelheid legaal? En hoe controleren ze dit in de praktijk?

Het liefst zou ik een degelijke MTB(die dus 12.000 km per jaar aankan) ombouwen. En dat ik dan met zelf trappen toch wel gemakkelijk de 45 km/h haal (voor de uitgestrekte stukken tussen de steden). Daarbij een goede accu zodat ik een redelijke actieradius heb. Natuurlijk zou ik als ik in de bebouwde kom rij of met veel andere weggebruikers niet harder dan 25 rijden.

Dus mijn vragen:
1. In hoeverre is het legaal om een zelfbouw elektrische fiets te maken en waar moet deze dan aan voldoen?
2. Mochten mijn wensen niet legaal zijn in hoeverre kom je hier dan mee weg in de praktijk? (dat ik dus wel 45kmh kan rijden op de uitgestrekte stukken).
3. Is het financieel überhaupt zinvol om een zelfbouw fiets te bouwen als je alles bij elkaar optelt (denk ook aan slijtage kosten, goede accu, etc) of kan ik beter doorsparen voor een degelijke pedelec.

Bij voorbaat dank.

• brvlaeth
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 15:22
Om kort te antwoorden (voor België maar vermoed hetzelfde voor NL):
1) om legaal te zijn moet vermogen beperkt zijn tot 250W en snelheid max 25km/h
2) in mijn ervaring heb je weinig kans op problemen als:
* verantwoordelijk snel rijdt op een verlaten jaagpad waar geen wagens komen
* druk fietspad: beperk snelheid tot 25-30km/h
* als er geen fietspad is, en je op de weg moet: 30-35km/h
Als je echter snel door bebouwde kom rijdt, kan de politie wel eens interesse krijgen in u.
3) heb zelf ombouw gedaan vanwege financieel aspect (goede nieuwe fiets + tsdz2 + batterij + klein gerief kwam rond de 1800€)

• twkr18526
Dreamvoid schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 14:10:
[...]

[Afbeelding: Verkeersdoden naar leeftijd]

Dit zijn aantallen. Je moet ook meenemen
het aantal mensen die auto rijden en fietsen.

Maar zoalw @B64 aangaf: iedereen op de fiets scheelt. Andere soort (fiets)botsingen ;)

Hoewel op de fiets i A’dam heb je genoeg mensen die opeens af zwaaien zonder om te kijken of er iemand langs komt. Gisteren zag ik nog een paar die zomaar voor me die linksom de stoep op fietsen zonder te kijken. Bijna botsing en dan doodleuk hun wenkbrauwen ophalen naar degene die ze inhaalt alsof ze hem gek vinden. 8)7 |:(

• B64
Batsiaan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:12:
Beste tweakers, ik had wat vragen omtrent een zelfbouw e-bike an ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Voor mijn werk moet ik elke dag met de trein. Ik zou dit graag met een electrische fiets gaan doen (29 km heen en 29km terug). Een pedelec lijkt mij hiervoor geschikt alleen vind ik deze nog vrij prijzig en rij ik liever geen kenteken daar ik wel een stuk door de bebouwde kom moet.

Daarom zat ik te kijken om zelf een mooie fiets in elkaar te zetten. In Berlijn had een vriend van mij dit gedaan maar ik geloof dat daar nog geen duidelijke wetgeving hierover heerst.

Ik zag dat elinx in dit topic een decathlon fiets had omgebouwd tot een bike die 35-45kmh rijd. Maar ik kan nergens vinden hoe het zit met de legaliteit. Is dit tot een bepaalde wattage of snelheid legaal? En hoe controleren ze dit in de praktijk?

Het liefst zou ik een degelijke MTB(die dus 12.000 km per jaar aankan) ombouwen. En dat ik dan met zelf trappen toch wel gemakkelijk de 45 km/h haal (voor de uitgestrekte stukken tussen de steden). Daarbij een goede accu zodat ik een redelijke actieradius heb. Natuurlijk zou ik als ik in de bebouwde kom rij of met veel andere weggebruikers niet harder dan 25 rijden.

Dus mijn vragen:
1. In hoeverre is het legaal om een zelfbouw elektrische fiets te maken en waar moet deze dan aan voldoen?
2. Mochten mijn wensen niet legaal zijn in hoeverre kom je hier dan mee weg in de praktijk? (dat ik dus wel 45kmh kan rijden op de uitgestrekte stukken).
3. Is het financieel überhaupt zinvol om een zelfbouw fiets te bouwen als je alles bij elkaar optelt (denk ook aan slijtage kosten, goede accu, etc) of kan ik beter doorsparen voor een degelijke pedelec.

Bij voorbaat dank.
In aanvulling op @brvlaeth :

In dit forum topic (en de voorgaande delen 1 en 2) is genoeg te vinden over zelfbouw, je moet alleen heel wat bladeren... Daarnaast is er nog Het grote Speed Pedelec topic, waar ook e.e.a. te vinden is

Hou er rekening mee dat 'gemakkelijk 45 km/u' fietsen (dus ook bij wind tegen) behoorlijk wat energie vreet, een standaard 500Wh accu zal niet genoeg zijn om 29km heen en weer te rijden, zeker niet bij temperaturen onder nul.

Daarbij ben je bij een zelfbouwproject aangewezen op een middenmotor, en moeten de ketting en tandwielen niet alleen de kracht verwerken die jij op de trappers uitoefent, maar ook die van de elektromotor. Ga er dus van uit dat je regelmatig kettingen en tandwielen moet vervangen. Dat, en de efficiëntere krachtoverbrenging op hogere snelheid, is de reden dat dedicated speed pedelecs allemaal een achterwielmotor hebben.

45km/u op een fiets is echt serieus hard, dus je remmen moeten erop berekend zijn, en bovendien zul je merken dat een spiegel (verplicht op een SP) echt geen overbodige luxe is. En een helm ook niet.
twkr18526 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:49:
[...]

Dit zijn aantallen. Je moet ook meenemen
het aantal mensen die auto rijden en fietsen.

Maar zoalw @B64 aangaf: iedereen op de fiets scheelt. Andere soort (fiets)botsingen ;)

Hoewel op de fiets i A’dam heb je genoeg mensen die opeens af zwaaien zonder om te kijken of er iemand langs komt. Gisteren zag ik nog een paar die zomaar voor me die linksom de stoep op fietsen zonder te kijken. Bijna botsing en dan doodleuk hun wenkbrauwen ophalen naar degene die ze inhaalt alsof ze hem gek vinden. 8)7 |:(
Haha, yep, been there, done that, got the t-shirt. Gisteren nog tot tweemaal toe groepjes fietsers die een beetje aan 't zoeken waren. Eentje staat te turen op de smartphone waar ze nou weer heen moeten, de ander besluit vlak voor m'n neus rondjes te gaan rijden op het fietspad, je moet immers wel in beweging blijven 8) . Zien me aankomen, kijken me aan - en gaan vervolgens vrolijk door met rondjes draaien... 8)7 Kon ze in beide gevallen gelukkig nog net ontwijken. De eerste verontschuldigde zich nog netjes, de tweede vond toch echt dat het mijn schuld was. Maar die viel dan ook inderdaad in die 65+-categorie.

Soms is 't dus echt wel handig om niet de v-max uit die fiets te halen...

B64 wijzigde deze reactie 29-08-2019 17:39 (18%)

• Dreamvoid
Ik moet zeggen (vloeken in de kerk natuurlijk in een fiets topic), maar voor woon/werk kan je ook naar een e-scooter kijken, die zijn in de regel goedkoper dan speed pedelecs, in de regel ook meer vermogen, comfortabeler wat minder onderhoudsgevoelig en - niet geheel onbelangrijk - ander verkeer schat wat beter in hoe snel je gaat.

Het houdt je niet fit, dat wel.

Dreamvoid wijzigde deze reactie 29-08-2019 19:39 (4%)

specs

• mrpink83
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 15:46
Batsiaan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:12:

Dus mijn vragen:

Bij voorbaat dank.
Dat je niks kan vinden over legaliteit is wel wat wonderlijk, want volgens mij (maar goed, ik lees en fiets al een tijdje mee) is het toch algemeen bekend. Inderdaad, 250watt is het maximum.
Ga je daar boven, zonder kenteken en typegoedkeuring, ben je illegaal bezig. Voor boetes of controles hoef je niet bang te zijn. En ook al vind ik het zelf dat het wel moet kunnen, toch goed om te beseffen dat je in geval van een ongeval, je geen enkele dekking hebt. Niet voor je eigen schade en niet voor de ander. En vooral dat laatste kan hoog oplopen.

Met jouw afstand zit je met een SP aan een flinke accu (1000wh) of op je werk opladen.

• elinx
  • Nu online
Batsiaan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:12:.......

Ik zag dat elinx in dit topic een decathlon fiets had omgebouwd tot een bike die 35-45kmh rijd. Maar ik kan nergens vinden hoe het zit met de legaliteit. Is dit tot een bepaalde wattage of snelheid legaal? En hoe controleren ze dit in de praktijk? ...........

Dus mijn vragen:
......
Ik heb de fiets samengesteld puur voor recreatief gebruik en niet voor intensief gebruik. Dit maakt dat ik andere keuzes heb gemaakt dan de ander zou doen.

Het verschil met een kant en klare ebike en het zelf samenstellen is dat losse motoren niet zijn afgestemd op de wet (250W 25km/h). Daar moet je zelf de keus maken.
Kies je een motor groter dan 250W, dan voldoe je niet aan de wet en kan je bij eventuele controle of aanrijding een probleem hebben.
Losse motoren hebben geen vaste snelheidsbegrenzing, omdat dit per land anders geregeld is.
Amerika heeft bv de 20 mph grens en Europa de 25 km/h grens, Engeland de 15 mph grens.
Deze begrenzing kan je wel zelf instellen via het display.

Ik heb getest met de begrenzer op 45 km/h. Het lukt weliswaar redelijk eenvoudig deze snelheid te behalen , maar is af te raden voor langdurig gebruik omdat je de motor maximaal belast en kans loopt op verbranding tgv de hoge stroom die erdoor loopt. Als je dit wilt zul je een grotere uitvoering moeten nemen (500-750W)
Ik heb de tsdz2 die zeer slecht kan omgaan met afvoeren van opgewekte warmte.
Bafang heeft dit beter voor elkaar met bv de BBSHD, maar heeft helaas geen torsie sensor zoals de TDSZ2 heeft en waar mijn voorkeur naar uitging.
Echter de begrenzer op 32km/h (20 mph) is voldoende om ca 28-29 km/h te rijden zonder het gevoel te hebben tegen een muur aan te rijden. Vanaf ca. 30 km/h voel je de ondersteuning afbouwen.

Wil je zelf een fiets samenstellen dan moet deze altijd vallen in de 250W-25km/h categorie.
Wil je 40-45 km/h dan neem je een risico als je zelf gaat samenstellen.
mbt het prijsverschil kan ik zeggen dat zelfbouw zeker voordeliger is, maar het is de vraag of je eea zelf kan doen en onderhouden, want anders is dit niet het geval. Ook omdat garantie minimaal of afwezig is.
Ik heb de TDSZ2 die weliswaar onderhoudsgevoelig is, maar dat is redelijk eenvoudig en relatief goedkoop te doen.

Een degelijke BBSHD motor met een flinke accu van 850Wh komt op ca 900 Euro. Als je daar een degelijke fiets bij zoekt kom je misschien uit op een totaalbedrag om en nabij de € 2000. Voor dat bedrag is geen speedpedalec te vinden.
Die starten pas bij ca € 3000. In dat laatste geval heb je wel een legaal vervoermiddel, wat bij zelfbouw niet het geval is.

Een hiaat in de wet is een fiets die oorspronkelijk niet bestemd is voor weggebruik. Als je een degelijke MTB van een flinke motor voorziet, mag je die wel legaal op de openbare weg gebruiken. Maar omdat dit mi een onduidelijk uitgewerkte uitzondering is, is niet geheel duidelijk hoe een dergelijke ebike zich op de openbare weg mag manifesteren. (25km/h of 45km/h, verzekering, helmplicht, mogen trendy spatborden en berijder in driedelig pak enz.)
Indien een eventuele toekomstige wetswijziging wordt ingevoerd om gebruik op de weg beter te regelen, weet je niet hoe dit eruit komt te zien.
@racinfo heeft er in deze post naar verwezen.

elinx wijzigde deze reactie 30-08-2019 08:05 (11%)

• bakkie1985
bk1985 schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 20:58:
Wet iemand hier waar je betaalbaar bijvoorbeeld een maand een knappe electrische fiets kan huren?
ik heb een auto van de zaak en twijfel om privé een elektrische fiets aan te schaffen om zo minimaal 2 dagen in de week op de fiets naar het werk te gaan. Enkele reis = 44 km.
Ik vind hele dure dagtarieven a 75,- en dat gaan me te ver om een maandje te kijken of het wat voor mij is.
Iemand nog tips?

• Batsiaan
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 07-11 11:21
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Stof tot nadenken.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ronaldvdijk schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:34:
Zijn er al mensen die de snelheidslimiet van de nieuwe lidl 2019 fiets met blaupunkt motor hebben aangepast? Via de programmeer kabel kan ik alle instellingen in de controller wijzigen. Helaas blijft de snelheidslimiet ongewijzigd en is alleen via het display te configureren. Het display is van het type dpc111 van bafang. Helaas heb ik geen wachtwoord of mogelijkheden tot een verborgen menu. Heeft iemand dit al uitgevonden? Enige optie is een ander display monteren. Is er al iemand die wel de limiet kan aanpassen?
@Ronaldvdijk Welke cable heb je gebruikt? Want de blauwpunt heeft een andere aansluiting als de normale groene. Twijfel daarom ook om een ander display erop te zetten, want dat past natuurlijk ook niet (groen, 5 pins origineel, versus zwart, 6 pins op Lidl fiets.)

Overigens zit de wieldiameter en de speedlimit hard gecodeerd in het display. Dus die ga je linksom of rechtsom niet met je programmeerkabel oplossen. Je moet er een ander display op zetten.

Ik twijfel nog, want kan zo ook rijden.

Cyberpope wijzigde deze reactie 30-08-2019 08:57 (11%)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• A1AD
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18-11 16:53
Is de regelgeving in België dan anders? Wij hebben 3 categorieën volgens mij.
  • <25km/u en <250 watt is een elektrische fiets gelijkgesteld aan een gewone fiets.
  • <25km/u en <1000watt is een ebike of gemotoriseerde fiets en gelijkgesteld aan een gewone fiets buiten dat je 16jaar moet zijn en indien hij zich autonoom kan verplaatsen is een verzekering verplicht.
  • <45km/u en <4KW de reguliere speedpedelec
Dan kan je toch stellen dat de motor limiet op 1000W ligt of mis ik iets?

A1AD wijzigde deze reactie 30-08-2019 13:58 (4%)

I don't fail. I successfully identify suboptimal methods. iRP

• Stephanus
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 08:31
A1AD schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 13:49:
Is de regelgeving in België dan anders? Wij hebben 3 categorieën volgens mij.
  • <25km/u en <250 watt is een elektrische fiets gelijkgesteld aan een gewone fiets.
  • <25km/u en <1000watt is een ebike of gemotoriseerde fiets en gelijkgesteld aan een gewone fiets buiten dat je 16jaar moet zijn en indien hij zich autonoom kan verplaatsen is een verzekering verplicht.
  • <45km/u en <4KW de reguliere speedpedelec
Dan kan je toch stellen dat motor limiet op 1000W ligt of mis ik iets?
De tweede categorie die je noemt wordt in NL als snorfiets aangemerkt en vereist rdw keuring, blauw kenteken en wa-verzekering. De derde categorie wordt aangemerkt als bromfiets. Om die redenen kan je alleen makkelijk en legaal zelfbouwen voor een gewone e-bike < 25kmh en tevens < 250w vermogen.

• Flagg
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Gadverdamme...

Die (2de) Chinees heb ik een hard hoofd in dat die nog gaat komen. Dus ik van plan mijn analoge fiets een beetje op te knappen, sowieso 2 nieuwe banden erop gelegd, vanmorgen het bos in geweest voor een kleine 20km (bos begint 1 km hier vandaan) lekker relaxed een beetje door het bos gepeddeld. Dus ik dacht moet een ander crankstel hebben en cassette en derailleurs en deze kan nog wel 20 jaar mee.

Ff langs de fietsenmaker geweest en die raadde het eigenlijk vrijwel meteen af, je trekt een vrijwel bodemloze put open waar je straks alleen nog maar je frame hebt en al het andere (voor teveel geld want moeilijke maten) hebt vervangen.

Dus ik zeg voor de grap, doe maar een elektrische dan. Dus hij trekt meteen een Trek uit de zaak checked de accu en zegt "asje doe maar een rondje." (De hufter :P )

Dat fietst hartstikke leuk zeg. :+ Bosch cx performance, 500wh accu in het frame.

Ben blij dat mijn vriendin er niet bij was, die zegt dan meestal meteen "mooie fiets, ik zou het doen" :X om daarmee mijn laatste beetje weerstand de nek om te draaien. :P

Dus die is er morgen weer dan gaan we nog wel even langs en anders maandag. Wellicht ben ik het proefritje dan wel weer vergeten. :+

Iemand hier ervaring met de Trek Powerfly 5? Liefst slechte ervaringen please.

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Altijd wispelturig is ook consequent.

• elinx
  • Nu online
@Flagg Als je die richting op denkt ipv een Chinese build eMTB, zou ik ook eens overwegen bij Decathlon langs te gaan.
Die heeft de Rockrider eMTB met achterwielmotor en koppelsensor en een uitvoering met een Brose middenmotor.

• ilm
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 18-11 00:40
Je bent er waarschijnlijk niets mee, maar die juiced bikes zien er wel goed uit voor een heel goede prijs.
https://www.juicedbikes.com/products/crosscurrent-s2
Bijna te goed om waar te zijn. Spijtig dat die in Europa niet beschikbaar zijn (net zoals izip)... Gekeurd zodat er een kenteken op kan natuurlijk.

Ik ben ook aan het kijken voor een eMTB maar voor <2000 euro zijn er niet echte goede. Als alternatief dan maar aan het peinzen voor een Qonqer (niet veel ervaringen te vinden, website is ook wat outdated) of Cowboy (deze heeft wel wat reviews, veel marketing zit erachter).

• Flagg
  • Niet online

Flagg

elinx schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:17:
@Flagg Als je die richting op denkt ipv een Chinese build eMTB, zou ik ook eens overwegen bij Decathlon langs te gaan.
Die heeft de Rockrider eMTB met achterwielmotor en koppelsensor en een uitvoering met een Brose middenmotor.
Neuh als ik dan toch in NL een fiets moet halen dan haal ik hem gewoon bij de fietsenhandel op de hoek. Zit er hier aan het eind van de straat eentje waar hij dan ook meteen in onderhoud gaat.

Anders is er straks wat mee en dan kan @Flagg er zeker mee in de auto terug naar @decathlon (:w) nu al geen zin in. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• elinx
  • Nu online
Flagg schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:05:
....
Neuh als ik dan toch in NL een fiets moet halen dan haal ik hem gewoon bij de fietsenhandel op de hoek. Zit er hier aan het eind van de straat eentje waar hij dan ook meteen in onderhoud gaat......
Dat begrijp ik.
Ik probeerde wat meer opties aan te dragen, maar uiteindelijk spelen voor een ieder andere zaken en gelden andere prioriteiten.

• Heatonme
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online

Heatonme

Nick not weather related

@Flagg Ik vind de keuze tussen Chinese meuk probeersel en een Trek nieuw om de hoek nogal een verschil.
2e Hansje van een Nederlands bekend A merk niks voor jou?
En dan bedoel ik eigenlijk dat je zelf moet zoeken naar een goede deal... gezien je laatste opmerking, laat maar :+

Cyanide & Happiness - Facebook & Privacy - Wear Sunscreen!

• elinx
  • Nu online
ilm schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 19:54:
......
Ik ben ook aan het kijken voor een eMTB maar voor <2000 euro zijn er niet echte goede. .....
Hangt er vanaf wat de definitie van "goed" is, een merk of premium onderdelen.
Maar aangezien je niet alleen in Nederland zoekt maar ook in Europa, kan je ook eens in Duitsland kijken.

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Heatonme schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 20:26:
@Flagg Ik vind de keuze tussen Chinese meuk probeersel en een Trek nieuw om de hoek nogal een verschil.
2e Hansje van een Nederlands bekend A merk niks voor jou?
En dan bedoel ik eigenlijk dat je zelf moet zoeken naar een goede deal... gezien je laatste opmerking, laat maar :+
*Kijkt naar ondertitel* iets met wispelturig. :P

Die Chinees was gewoon just for fun eens kijken wat zo'n ding nou irl doet, maar ondanks dat ze "allemaal" bij Ali roepen dat ze binnen 2 dagen versturen en binnen 3 weken leveren vanuit euro stock maken ze de beloftes alles behalve waar.

En ik heb nu nog 2 weken vakantie, dus als ik met een fiets de bossen nog in wil zonder dood neer te vallen na 10 km (valt mee hoor :) ), zal ik naar de fietsenmaker op de hoek moeten inmiddels. Ben onderhand 4 weken geleden begonnen met het bestellen van een Chinees die binnen 3 weken geleverd moest worden. En het is of kwijt of nog niet eens onderweg. 8)7

Best kans dat ik zo die Trek heb gekocht en dat DHL dingdong doet met de chinees.

Kan ik wel goed vergelijken. De slechtste gaat op marktplaats. Zou wat zijn als die Trek het aflegt zeg. :)

• hammerpawn
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 08-11 19:21
Wellicht https://ebiketogo.nl? Zal je hem wel moeten opladen op kantoor, maar 79 euro voor een maand is dan wel wat betaalbaarder.

• Bubba76
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 18-11 21:31
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn Batavus Zonar om gebouwd met een Bafang 750W. Dat bevalt heerlijk, Alleen ik kom volgens de teller niet boven de 42 Km uit.
Dat is op zich hard zat natuurlijk, maar ik wil toch het maximale er uit persen, niet omdat het moet maar omdat het kan zeg maar.
Er zit standaard een 44t blad op geloof ik, nu wil ik er een groter voor blad op zetten 52t.
Helpt dit mee en moet ik dan ook meteen weer een andere ketting? Achter zit een cassette met 9 bladen waarvan ik er vijf nooit gebruik.

• Torched
Bubba76 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:34:
Ik heb nog niet zo lang geleden mijn Batavus Zonar om gebouwd met een Bafang 750W. Dat bevalt heerlijk, Alleen ik kom volgens de teller niet boven de 42 Km uit.
Dat is op zich hard zat natuurlijk, maar ik wil toch het maximale er uit persen, niet omdat het moet maar omdat het kan zeg maar.
Er zit standaard een 44t blad op geloof ik, nu wil ik er een groter voor blad op zetten 52t.
Helpt dit mee en moet ik dan ook meteen weer een andere ketting? Achter zit een cassette met 9 bladen waarvan ik er vijf nooit gebruik.
Heb je al een gashendel gemonteerd? En hoe snel trap je? De BBS02 ondersteund tot zo'n 130 rpm en dan trap je je behoorlijk lens. Het klinkt meer als dat je meer vermogen nodig hebt.

• Bubba76
Torched schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:37:
[...]
Ja, er zit een gashendel op, maar die gebruik ik alleen bij het weg rijden. Hoe snel ik trap? Geen idee, ik ben wel van het door fietsen.

Heb je al een gashendel gemonteerd? En hoe snel trap je? De BBS02 ondersteund tot zo'n 130 rpm en dan trap je je behoorlijk lens. Het klinkt meer als dat je meer vermogen nodig hebt.

• mrpink83
Bubba76 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:34:
Gaaf! Met 750 watt zou je toch makkelijk harder kunnen.

Vraagje: waarom kies je (en met jou vele anderen hier) voor de middenmotor? Ik zou zelf kiezen voor een 750 watt achterwiel motor. Goedkoper, achterwiel aandrijving is fijn en makkelijker inbouwen. Oh ja, en minder slijtage aan kettingset.

• Bubba76
mrpink83 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:55:
[...]

Vraagje: waarom kies je (en met jou vele anderen hier) voor de middenmotor? Ik zou zelf kiezen voor een 750 watt achterwiel motor. Goedkoper, achterwiel aandrijving is fijn en makkelijker inbouwen. Oh ja, en minder slijtage aan kettingset.
Ja dat lees je nu inderdaad overal, toen ik er mee aan de gang ging was de achterwielmotor volgens mij nog niet zo in de mode maar ik heb nu een midden motor, als deze fiets op is ga ik wel eens over een ander project na denken.

• Torched
Niet in de quote tags typen, dat maakt het onleesbaar

Het klinkt namelijk als dat met de PAS actief de motor stopt met ondersteunen bij 750w. Met de gashendel kan je in de standaard programmering nog naar 900w. Je kan de PAS ondersteuning wat hoger programmeren zodat hij de 45 wat makkelijker haalt.
In dat geval kan je met een simpele herprogrammering al bereiken wat je wil.

Heb je een display wat de wattages onder aan het scherm laat zien? Moet je daar even op letten, zijn niet geheel accuraat maar goed genoeg.

• Bubba76
Torched schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:14:
[...]

Niet in de quote tags typen, dat maakt het onleesbaar

Het klinkt namelijk als dat met de PAS actief de motor stopt met ondersteunen bij 750w. Met de gashendel kan je in de standaard programmering nog naar 900w. Je kan de PAS ondersteuning wat hoger programmeren zodat hij de 45 wat makkelijker haalt.
In dat geval kan je met een simpele herprogrammering al bereiken wat je wil.

Heb je een display wat de wattages onder aan het scherm laat zien? Moet je daar even op letten, zijn niet geheel accuraat maar goed genoeg.
Ik heb de p850c dus volgens mij staan daar de wattages op, ik zal er eens op letten, en even kijken waar de PAS op staat.

• Strider
  • Laatst online: 16:47
Flagg schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 14:21:
Gadverdamme...

Die (2de) Chinees heb ik een hard hoofd in dat die nog gaat komen. Dus ik van plan mijn analoge fiets een beetje op te knappen, sowieso 2 nieuwe banden erop gelegd, vanmorgen het bos in geweest voor een kleine 20km (bos begint 1 km hier vandaan) lekker relaxed een beetje door het bos gepeddeld. Dus ik dacht moet een ander crankstel hebben en cassette en derailleurs en deze kan nog wel 20 jaar mee.

Ff langs de fietsenmaker geweest en die raadde het eigenlijk vrijwel meteen af, je trekt een vrijwel bodemloze put open waar je straks alleen nog maar je frame hebt en al het andere (voor teveel geld want moeilijke maten) hebt vervangen.

Dus ik zeg voor de grap, doe maar een elektrische dan. Dus hij trekt meteen een Trek uit de zaak checked de accu en zegt "asje doe maar een rondje." (De hufter :P )

Dat fietst hartstikke leuk zeg. :+ Bosch cx performance, 500wh accu in het frame.

Ben blij dat mijn vriendin er niet bij was, die zegt dan meestal meteen "mooie fiets, ik zou het doen" :X om daarmee mijn laatste beetje weerstand de nek om te draaien. :P

Dus die is er morgen weer dan gaan we nog wel even langs en anders maandag. Wellicht ben ik het proefritje dan wel weer vergeten. :+

Iemand hier ervaring met de Trek Powerfly 5? Liefst slechte ervaringen please.
Wat ga je ermee doen? Het is een eMTB, ik zou hem niet voor woon/werk gaan gebruiken.
Chrasher schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 15:11:
[...]

Mooi fietsje! :)
Ben zelf ook geïnteresseerd in zo'n "kale" bike voor "erbij". :P Rij nu met een Razer 2018 met Alfine 11 die verder volledig aan mijn wensen voldoet. Heb onderstaande fiets gezien bij mijn dealer:
Rabeneick TX-E Singlespeed met Gates riem en Bafang achterwielmotor.

Prijs zit onder de € 2000,-- (kan hem voor € 1899,-- krijgen) en wordt standaard geleverd met:
- zijstandaard,
- aluminium spatborden met achter extra beugels voor fietstassen

Is wel wat zwaarder dan de Ampler (18kg totaalgewicht) en heeft een iets kleinere accu (255Wh). Vraag me wel af waar dat extra gewicht in zit?. De Bafang?
Voor erbij? Dan gaat er uiteindelijk toch 1 fiets lang stilstaan? :+

Strider wijzigde deze reactie 01-09-2019 00:35 (23%)

BlaBlaBla

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Strider schreef op zondag 1 september 2019 @ 00:08:
[...]

Wat ga je ermee doen? Het is een eMTB, ik zou hem niet voor woon/werk gaan gebruiken.
Ik ga vanaf volgend jaar met de fiets naar het werk, en dat is maar 4 km enkele reis dus daar koop ik hem niet specifiek voor. Dat kan met ieder brik van 50€.

Ik moet wel een nieuwe fiets hebben maar wil er hier ook mee de Veluwe op kunnen, en dan vooral: "hey grappig paadje waar komt dat dan uit" soort van routes.

Ik hoef niet met 25 km/u over bospaden te knallen, maar wil wel wat verder weg kunnen. Had laatst 15 km erop zitten door het bos en wilde rechts maar zag in de verte een verdomd steile heuvel met mul zand en dacht "dat trekt Bassie niet meer" :+ En dus is een emtb ideaal daarvoor. Hoef geen Strava records te zetten of sneller te gaan dan die andere.

Maar eigenlijk gewoon in de eco stand lekker door het bos toeren en weten dat er op de hele Veluwe geen pad is waar ik niet redelijk normaal overheen kan. :)

Tl;dr: omdat het kan.

• roffeltjes
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 16:57
mrpink83 schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 18:55:
[...]

Voor een s-pedelec zou ik ook voor een achterwiel motor gaan, toch wel erg veel kracht op de aandrijving. We hebben al een aantal mensen gehad waarbij hun Bosch middenmotor de aandrijving opvrat.

Voor een standaard pedelec juist weer niet, dat redt je aandrijving makkelijk en dan zijn de voordelen van een middenmotor wel prettig, je hebt meer NM en het is minder problematisch met warmte als je zwaar belast en niet hard gaat. Naafmotoren worden niet blij van een laag toerental gecombineerd met zware belasting.

roffeltjes wijzigde deze reactie 01-09-2019 20:05 (14%)

• mrpink83
roffeltjes schreef op zondag 1 september 2019 @ 20:02:
[...]

Voor een s-pedelec zou ik ook voor een achterwiel motor gaan, toch wel erg veel kracht op de aandrijving. We hebben al een aantal mensen gehad waarbij hun Bosch middenmotor de aandrijving opvrat.

Voor een standaard pedelec juist weer niet, dat redt je aandrijving makkelijk en dan zijn de voordelen van een middenmotor wel prettig, je hebt meer NM en het is minder problematisch met warmte als je zwaar belast en niet hard gaat. Naafmotoren worden niet blij van een laag toerental gecombineerd met zware belasting.
Waarom zou je niet hard gaan? >:)

Snap je punt wel, hoor. Ivm heuvels/bergen. Maar goed, hoe vaak kom ik die tegen? Meer nm heb ik ook nog niet nodig gehad.

• roffeltjes
Als je veel door de stad moet is een s-pedelec niet echt sneller.

En je mag geen kind achterop nemen ;)

• Thinlanet
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-11 23:10
bgttje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 22:07:
[...]

Lingbei motor:
https://nl.aliexpress.com...8c-4993-9d86-70d0378534b9

Zo te zien moet het kunnen alleen weet ik niet wat de breedte van de crank schacht is, moet ong. 68-73mm zijn.
Beetje late reactie, maar ik ventileer even mijn ervaring met de Lingbei (gemonteerd op een UrbanArrow bakfiets). Ik was prima te spreken over de montage en performance. Na een half jaartje gebruik kreeg ik af en toe een "Hall sensor error" waarna ik het contact even aan en uit moest zetten. De frequentie nam echter in een maand tijd flink toe waarna de work-around niet meer werkte. Na contact met OKfeet kreeg ik een Hall-sensor toegestuurd. Echter bij openen van de motor vond ik aan de motor zijde zeker 50ml roest water in de behuizing. Intern was het e.e.a flink aan het corroderen. Aan de controller-zijde hetzelfde verhaal. Inmiddels doemen meerdere errors zich op en heb ik de motor als "dood" verklaard.

Ivm de beperkte ruimte door het frame had ik de motor +- 100 graden moeten draaien. Blijkbaar is de vocht-isolatie standaard van de motor niet opgewassen tegen het Hollandse weer. Overigens altijd de fiets overkapt weg gezet, op de paar keer na dat hij bij een winkelcentrum geparkeerd stond. Vanuit OKfeet kreeg ik de respons dat dit niet onder de garantie viel en moet ik het zelf maar uitzoeken.

• mrpink83
roffeltjes schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:13:

Op een omgebouwde fiets met 750 watt ook niet....

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Besteld morgen eind van de dag of woensdag ochtend klaar. :)

Maar Trek had een foutje gemaakt en hem in onderstaande kleurstelling geleverd. Eigenlijk is de Powerfly 5 niet in deze kleur te krijgen maar ik vind het prima in grijs/zwart. d:)b

Ze gaan er nog tubeless banden (Schwalbe Racing Ralph) op zetten en een standaard, die laatste hoefde ik niet want gaat ws alleen maar rammelen, maar ik kreeg hem erbij en kon hem er altijd afhalen als het niet beviel. :)

Flagg wijzigde deze reactie 02-09-2019 12:09 (18%)

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:43
roffeltjes schreef op zondag 1 september 2019 @ 21:13:
Mits in een goedgekeurd zitje en met helm tot en met 8 jaar dan mag het volgens mij wel:
https://www.rijksoverheid...iets-in-een-fietsstoeltje
Voor een speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor een bromfiets:
https://www.rijksoverheid...gelden-voor-speed-pedelec

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Racing_Reporter
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:33

Racing_Reporter

Mediaproducent

Op dit moment heb ik een 5A-lader, maar de vraag is voor een tweede lader voor onderweg wat ik ga doen.

2A vs 5A opladen, wat zouden jullie kiezen? De winkel zegt dat alle moderne accu's min of meer geoptimaliseerd zijn voor snelladen, maar hier thuis heb ik dat toch niet constant nodig. De temperatuur zal relatief laag blijven, dus daar hoef ik het niet echt voor te doen. Maar de 19Ah-accu hier is nu zeven (!) jaar oud, alle rek die erin zit wil ik graag aanhouden en ondertussen doorsparen voor de volgende (:

- 1x 5A erbij, thuis even snel opladen als onderweg.
- 1x 2A kopen, de 5A-lader meenemen voor onderweg en 2A inzetten voor thuisgebruik

Racing_Reporter wijzigde deze reactie 02-09-2019 13:27 (24%)

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16:29
Heeft iemand een idee hoe het nominaal vermogen van een elektromotor wordt bepaald? Als ik de Audi e-tron als voorbeeld neem, staat in de specificaties een 'duurvermogen' van 100 kW en een 'boost' van 300 kW. Als ik die lijn doortrek naar fietsen kom ik uit op 250W x 3 = 750W piekvermogen. Neem ik nog eens 15% omzettingsverliezen dan kom ik uit op een input van 882W piekvermogen. Oftewel als ik een 48V BBS02 of BBSHD begrens op 18A kleur ik dan binnen de lijntjes?

• mrpink83
Racing_Reporter schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:26:
Op dit moment heb ik een 5A-lader, maar de vraag is voor een tweede lader voor onderweg wat ik ga doen.

2A vs 5A opladen, wat zouden jullie kiezen? De winkel zegt dat alle moderne accu's min of meer geoptimaliseerd zijn voor snelladen, maar hier thuis heb ik dat toch niet constant nodig. De temperatuur zal relatief laag blijven, dus daar hoef ik het niet echt voor te doen. Maar de 19Ah-accu hier is nu zeven (!) jaar oud, alle rek die erin zit wil ik graag aanhouden en ondertussen doorsparen voor de volgende (:

- 1x 2A kopen, de 5A-lader meenemen voor onderweg en 2A inzetten voor thuisgebruik
Toevallig net in de omgekeerde positie en een snellader (4a) er bij gekocht. Omdat:
- mijn accu 17 ah is en ik dan soms op mijn werk mijn accu niet volledig krijg opgeladen.
- thuis de accu wel volledig krijg opgeladen met 2a.

Jouw accu van 19 ah (grote accu, zeg) is pas na 10 uur vol met een 2a lader.

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

Weet ik, maar de tijdsduur maakt me niet uit (: Zeker niet als het goed is voor de levensduur van de accu. Wel meer als ik onderweg ben, even langs m'n ouders, dat duurt meestal geen tien uur bijvoorbeeld.

Racing_Reporter wijzigde deze reactie 02-09-2019 15:41 (18%)

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:36
Racing_Reporter schreef op maandag 2 september 2019 @ 13:26:

Bij beide oplossingen neem je een een 5A lader mee, maar hey die heb je nu al, 1st world problems :)

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Mediaproducent

KDL schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:49:
[...]

Bij beide oplossingen neem je een een 5A lader mee, maar hey die heb je nu al, 1st world problems :)
Jij ziet dus geen voordeel door continu 2A te gebruiken boven 5A? Mijn Bulls-accu komt uit 2012, dus alle beetjes leken me te helpen.

• mrpink83
Racing_Reporter schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:40:
Weet ik, maar de tijdsduur maakt me niet uit (: Zeker niet als het goed is voor de levensduur van de accu. Wel meer als ik onderweg ben, even langs m'n ouders, dat duurt meestal geen tien uur bijvoorbeeld.
En daarom zeg ik precies zoals ik, maar dan omgekeerd. Dus in jouw geval kan je beter een 2a lader kopen. Rustiger laden is beter.

• bgttje
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:33
Racing_Reporter schreef op maandag 2 september 2019 @ 15:54:[...]Jij ziet dus geen voordeel door continu 2A te gebruiken boven 5A? Mijn Bulls-accu komt uit 2012, dus alle beetjes leken me te helpen.
Met 2Ah laden is altijd beter maar of je dat merkt? Ik laad al sinds 2014 mn accu's op met 5Ah(en soms 8Ah) en als jouw accu bestaat uit meerdere parallelle cellen dan is er geen probleem. Bijv: mijn accu's hebben een 10S6P indeling dat betekend bij een 18650 cel zoals de Sanyo 3,5 Ah die ik gebruik dat de nominale stroomsterkte 21A(6x3.5) is en die 5Ah dus maar 1/4 van de nominale stroom is en dus ongevaarlijk qua laadstroom. Dus je laadt dan per cel: 5Ah : 6 is ong. 0.8Ah.

bgttje wijzigde deze reactie 02-09-2019 21:48 (3%)

• bgttje
Thinlanet schreef op maandag 2 september 2019 @ 09:34:[...]Beetje late reactie, maar ik ventileer even mijn ervaring met de Lingbei (gemonteerd op een UrbanArrow bakfiets). Ik was prima te spreken over de montage en performance. Na een half jaartje gebruik kreeg ik af en toe een "Hall sensor error" waarna ik het contact even aan en uit moest zetten. De frequentie nam echter in een maand tijd flink toe waarna de work-around niet meer werkte. Na contact met OKfeet kreeg ik een Hall-sensor toegestuurd. Echter bij openen van de motor vond ik aan de motor zijde zeker 50ml roest water in de behuizing. Intern was het e.e.a flink aan het corroderen. Aan de controller-zijde hetzelfde verhaal. Inmiddels doemen meerdere errors zich op en heb ik de motor als "dood" verklaard. Ivm de beperkte ruimte door het frame had ik de motor +- 100 graden moeten draaien. Blijkbaar is de vocht-isolatie standaard van de motor niet opgewassen tegen het Hollandse weer. Overigens altijd de fiets overkapt weg gezet, op de paar keer na dat hij bij een winkelcentrum geparkeerd stond. Vanuit OKfeet kreeg ik de respons dat dit niet onder de garantie viel en moet ik het zelf maar uitzoeken.
Vreemd dat ie zo gauw kapot is. Ik moet mijn Lingbei nog steeds in n fiets(bouw zelf een nieuwe met een los frame(Cube)) zetten maar haal m 1st uit elkaar om m goed te smeren. Ik merk dat dat toch het levensbehoud van de motoren is.

• bgttje
doek55 schreef op maandag 2 september 2019 @ 14:51:
Heeft iemand een idee hoe het nominaal vermogen van een elektromotor wordt bepaald? Als ik de Audi e-tron als voorbeeld neem, staat in de specificaties een 'duurvermogen' van 100 kW en een 'boost' van 300 kW. Als ik die lijn doortrek naar fietsen kom ik uit op 250W x 3 = 750W piekvermogen. Neem ik nog eens 15% omzettingsverliezen dan kom ik uit op een input van 882W piekvermogen. Oftewel als ik een 48V BBS02 of BBSHD begrens op 18A kleur ik dan binnen de lijntjes?
Om n nominaal vermogen van 250W in te stellen stel je m in op 15A. Jouw piekvermogen is dan 15x36V = ong. 500W. Dit is de standaard instelling van de 250W BBS01.

• roffeltjes
BartV schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:43:
[...]

Mits in een goedgekeurd zitje en met helm tot en met 8 jaar dan mag het volgens mij wel:
https://www.rijksoverheid...iets-in-een-fietsstoeltje
Voor een speed-pedelec gelden dezelfde regels als voor een bromfiets:
https://www.rijksoverheid...gelden-voor-speed-pedelec
Dan nog.... dat lijkt me echt geen goed idee (helemaal niet in Amsterdam).

• BartV
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 13:43
roffeltjes schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 07:53:
[...]

Dan nog.... dat lijkt me echt geen goed idee (helemaal niet in Amsterdam).
Dat ben ik helemaal met je eens.
Toch is het beter dan de snorscooters met moeder met kind los achterop, of tussen de benen, die je met 45+ voorbij komen razen. Dat soort mensen snap ik echt niet...

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

• Thinlanet
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16-11 23:10
bgttje schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:54:
[...]

Vreemd dat ie zo gauw kapot is. Ik moet mijn Lingbei nog steeds in n fiets(bouw zelf een nieuwe met een los frame(Cube)) zetten maar haal m 1st uit elkaar om m goed te smeren. Ik merk dat dat toch het levensbehoud van de motoren is.
Eenmaal uit elkaar zie je dat voornamelijk via de inkomende/uitgaande snoeren (die zowel door het compartiment van de motor als controller gaat) er mogelijkheid is tot instromen van water/vocht. Voor mijn bakfiets moest ik de motor zo'n 100 graden kantelen, wat mogelijk ook effect heeft gehad. Echter de IPS65 rating die OKfeet de motor heeft gegeven lijkt mij onjuist. Daarnaast lijkt de behuizing rondom de trapas ook niet volledig bestendig tegen vocht. Een dikke laag zwarte lak heeft het in ieder geval niet kunnen droog houden.

Ik twijfel nu of ik een nieuwe Lingbei er op zal zetten of dat ik voor een Bafang moet gaan (even los of deze goed in het frame van m'n fiets past. Immers had ik het crankwiel al moeten customizen om een 39T blad te kunnen gebruiken.

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16:29
bgttje schreef op maandag 2 september 2019 @ 21:58:
[...]
Om n nominaal vermogen van 250W in te stellen stel je m in op 15A. Jouw piekvermogen is dan 15x36V = ong. 500W. Dit is de standaard instelling van de 250W BBS01.
Ik heb het vermoeden dat de 250W Bafang BBS01 nogal veilig is afgesteld. Andere merken leveren vermoedelijk tot 550W aan de trapas, dan heb je het al snel over 650W (18A) input. Deze zijn allemaal legaal, of nooit serieus getest door een instantie. Als ik zie hoe snel een gechipte Brose tot de 40km/h optrekt denk ik dat er nog wel wat meer dan 550W geleverd wordt.

• Dacuuu
  • Laatst online: 17:32
doek55 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:37:
[...]

Ik heb het vermoeden dat de 250W Bafang BBS01 nogal veilig is afgesteld. Andere merken leveren vermoedelijk tot 550W aan de trapas, dan heb je het al snel over 650W (18A) input. Deze zijn allemaal legaal, of nooit serieus getest door een instantie. Als ik zie hoe snel een gechipte Brose tot de 40km/h optrekt denk ik dat er nog wel wat meer dan 550W geleverd wordt.
De 250 watt nominaal regel is gewoon een grote grap. Hou gewoon de max van 25 km/h aan, dan zit je safe, voor het vermogen is alles gewoon te vaag..

Mijn Youtube reviews: https://www.youtube.com/user/BartjuhB/videos

• MalleEppie71
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:45
Mijn bosch speed pedelec geeft geen trapondersteuning meer. Display werkt, verlichting en klok ook. Ondersteuningsmodi zijn te selecteren echter het horizontale balkje rechts in het display blijft blanco. Accu al eens los gehaald, zonder effect. Iemand een idee? Betreft een gazelle cityzen speed.

• bakkie1985
MalleEppie71 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:13:
Mijn bosch speed pedelec geeft geen trapondersteuning meer. Display werkt, verlichting en klok ook. Ondersteuningsmodi zijn te selecteren echter het horizontale balkje rechts in het display blijft blanco. Accu al eens los gehaald, zonder effect. Iemand een idee? Betreft een gazelle cityzen speed.
Zou even de dealer informeren, is een recente fiets toch?

• MalleEppie71
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14:45
bakkie1985 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:24:
[...]

Zou even de dealer informeren, is een recente fiets toch?
Juni 2017 alweer :)

• bgttje
doek55 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 08:37:
[...]Ik heb het vermoeden dat de 250W Bafang BBS01 nogal veilig is afgesteld. Andere merken leveren vermoedelijk tot 550W aan de trapas, dan heb je het al snel over 650W (18A) input. Deze zijn allemaal legaal, of nooit serieus getest door een instantie. Als ik zie hoe snel een gechipte Brose tot de 40km/h optrekt denk ik dat er nog wel wat meer dan 550W geleverd wordt.
Dat kan bij de Bafang ook door m op de volle 100% te zetten. Echter staat ie standaard niet zo ingesteld.
Ik heb mn 500W ook zo ingesteld dat ie volgas(met PAS) nooit 100% vermogen gebruikt echter kan ik dat met de gashendel wel bereiken. De oude BBSen hadden wel een mooie instelling wat dat betreft echter de B uitvoering heeft niet zo'n mooie gashendel functie meer. Hij doet wel iets onder t trappen echter is er niet zo'n mooie overname functie meer door de gashendel. Maar de gashendel functie blijft een super functie voor mij omdat je soms in een situatie kan komen dat je ff een peut power moet hebben en dan is dit erg handig.

• roffeltjes
BartV schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 07:57:
[...]

Dat ben ik helemaal met je eens.
Toch is het beter dan de snorscooters met moeder met kind los achterop, of tussen de benen, die je met 45+ voorbij komen razen. Dat soort mensen snap ik echt niet...
Mensen zijn helaas niet allemaal even nadenkend :S

• jaro431
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 18-11 18:32
MalleEppie71 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 09:13:
Heb ik ook wel eens: zet het systeem aan middels het knopje op de accu. Soms gaat het systeem dan uit, maar een tweede keer op die wijze werkt altijd.

Ook even uit moeten vogelen. Wat het is, weet ik niet.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Iemand ervaring met die el cheapo electrische fietsen ? Ik zie op amazon.de wat fietsen voor <300 voorbij komen van bijv. Zündapp. Nu weet ik dat het ooit zo mooie merk is overgenomen door wat Chinezen en dat de kwaliteit mwahmwah zal zijn, maar voor 300 kan je amper een buil vallen toch?

Wel raar overigens want die overige Zündapp fietsen kosten ook al snel 1k.

Ik bedoel deze: ZÜNDAPP E-Bike Damen Elektrofahrrad Citybike, mit 7-Gang Shimano Kettenschaltung, 250W und 10,4 Ah, 36V Lithium-Ionen-Akku, Green 2.5 https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_-MQBDb6KS5C4N

Is voor m'n vrouw die 3km heen/terug naar haar werk moet....

• Flagg
  • Niet online

Flagg

De_Bastaard schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 20:02:
Iemand ervaring met die el cheapo electrische fietsen ? Ik zie op amazon.de wat fietsen voor <300 voorbij komen van bijv. Zündapp. Nu weet ik dat het ooit zo mooie merk is overgenomen door wat Chinezen en dat de kwaliteit mwahmwah zal zijn, maar voor 300 kan je amper een buil vallen toch?

Wel raar overigens want die overige Zündapp fietsen kosten ook al snel 1k.

Ik bedoel deze: ZÜNDAPP E-Bike Damen Elektrofahrrad Citybike, mit 7-Gang Shimano Kettenschaltung, 250W und 10,4 Ah, 36V Lithium-Ionen-Akku, Green 2.5 https://www.amazon.de/dp/..._r_cp_apa_i_-MQBDb6KS5C4N

Is voor m'n vrouw die 3km heen/terug naar haar werk moet....
Voor 300€ kan je idd weinig gebeuren. Maar je wil wel snel dingen gaan upgraden ws. Staat wel Shimano bij, maar die gripshift revo bijvoorbeeld koop je voor 9 euro bij AliExpress en schakelt bijzonder beroerd, werkt wel hoor maar trefzeker is het niet. Toevallig kwam mijn revo setje vandaag binnen van Ali, maar mijn gripshifts van 30 jaar oud deden het beter dan de Shimano gripshift revo die gloednieuw waren.

En verwacht niet dat het 3 jaar blijf werken natuurlijk. Dasalniettemin kan je voor 300€ best een jaartje vooruit komen en kijken of je/ze elektrisch überhaupt iets vindt.

Lekker kort: als je zelf niet vies bent van regelmatig dingen vervangen en dan voor een betere versie kan je het best doen, als je onbezorgd wil fietsen, nope nope nope.

Flagg wijzigde deze reactie 03-09-2019 20:27 (5%)

Pagina: 1 ... 8 ... 16 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True