Batsiaan schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 16:12:.......
Ik zag dat elinx in dit topic een decathlon fiets had omgebouwd tot een bike die 35-45kmh rijd. Maar ik kan nergens vinden hoe het zit met de legaliteit. Is dit tot een bepaalde wattage of snelheid legaal? En hoe controleren ze dit in de praktijk? ...........
Dus mijn vragen:
1. In hoeverre is het legaal om een zelfbouw elektrische fiets te maken en waar moet deze dan aan voldoen?
2. Mochten mijn wensen niet legaal zijn in hoeverre kom je hier dan mee weg in de praktijk? (dat ik dus wel 45kmh kan rijden op de uitgestrekte stukken).
3. Is het financieel überhaupt zinvol om een zelfbouw fiets te bouwen als je alles bij elkaar optelt (denk ook aan slijtage kosten, goede accu, etc) of kan ik beter doorsparen voor een degelijke pedelec.
......
Ik heb de fiets samengesteld puur voor recreatief gebruik en niet voor intensief gebruik. Dit maakt dat ik andere keuzes heb gemaakt dan de ander zou doen.
Het verschil met een kant en klare ebike en het zelf samenstellen is dat losse motoren niet zijn afgestemd op de wet (250W 25km/h). Daar moet je zelf de keus maken.
Kies je een motor groter dan 250W, dan voldoe je niet aan de wet en kan je bij eventuele controle of aanrijding een probleem hebben.
Losse motoren hebben geen vaste snelheidsbegrenzing, omdat dit per land anders geregeld is.
Amerika heeft bv de 20 mph grens en Europa de 25 km/h grens, Engeland de 15 mph grens.
Deze begrenzing kan je wel zelf instellen via het display.
Ik heb getest met de begrenzer op 45 km/h. Het lukt weliswaar redelijk eenvoudig deze snelheid te behalen , maar is af te raden voor langdurig gebruik omdat je de motor maximaal belast en kans loopt op verbranding tgv de hoge stroom die erdoor loopt. Als je dit wilt zul je een grotere uitvoering moeten nemen (500-750W)
Ik heb de tsdz2 die zeer slecht kan omgaan met afvoeren van opgewekte warmte.
Bafang heeft dit beter voor elkaar met bv de BBSHD, maar heeft helaas geen torsie sensor zoals de TDSZ2 heeft en waar mijn voorkeur naar uitging.
Echter de begrenzer op 32km/h (20 mph) is voldoende om ca 28-29 km/h te rijden zonder het gevoel te hebben tegen een muur aan te rijden. Vanaf ca. 30 km/h voel je de ondersteuning afbouwen.
EDIT:
Met custom firmware kan je de begrenzing gewoon op 25km/h laten staan, want daar is "de muur" die met standaard firmware aanwezig was verdwenen. De motor bouwt keurig af. Als voordeel is bovendien dat de snelheid ook niet meer met het display te wijzigen is, waardoor de e-bike aan alle EU normen voldoet
Wil je zelf een fiets samenstellen dan moet deze altijd vallen in de 250W-25km/h categorie.
Wil je 40-45 km/h dan neem je een risico als je zelf gaat samenstellen.
mbt het prijsverschil kan ik zeggen dat zelfbouw zeker voordeliger is, maar het is de vraag of je eea zelf kan doen en onderhouden, want anders is dit niet het geval. Ook omdat garantie minimaal of afwezig is.
Ik heb de TDSZ2 die weliswaar onderhoudsgevoelig is, maar dat is redelijk eenvoudig en relatief goedkoop te doen.
Een degelijke BBSHD motor met een flinke accu van 850Wh komt op ca 900 Euro. Als je daar een degelijke fiets bij zoekt kom je misschien uit op een totaalbedrag om en nabij de € 2000. Voor dat bedrag is geen speedpedalec te vinden.
Die starten pas bij ca € 3000. In dat laatste geval heb je wel een legaal vervoermiddel, wat bij zelfbouw niet het geval is.
Een
hiaat in de wet is een fiets die oorspronkelijk niet bestemd is voor weggebruik. Als je een degelijke MTB van een flinke motor voorziet, mag je die wel legaal op de openbare weg gebruiken. Maar omdat dit mi een onduidelijk uitgewerkte uitzondering is, is niet geheel duidelijk hoe een dergelijke ebike zich op de openbare weg mag manifesteren. (25km/h of 45km/h, verzekering, helmplicht, mogen trendy spatborden en berijder in driedelig pak enz.)
Indien een eventuele toekomstige wetswijziging wordt ingevoerd om gebruik op de weg beter te regelen, weet je niet hoe dit eruit komt te zien.
@
racinfo heeft er in
deze post naar verwezen.
EDIT
Zoals nu in de openingspost is opgenomen is de OffRoad mode nu ook rechtgezet. Op de openbare weg moet een e-bike altijd aan de EU normen voldoen. Een OffRoad ebike is geen twijfelachtige uitzondering meer.
[
Voor 17% gewijzigd door
elinx op 01-04-2023 22:16
]