Door omstandigheden heb ik de proefrit pas vandaag kunnen maken @
hammerpawn, hier mijn reactie vers van de pers!
In een woord: uitmuntend. Ik heb al veel opgezocht over deze fiets, ben inmiddels lid van de Cowboy Facebook pagina voor informatie en voor mij is het een keuze tussen Cowboy, Van Moof en Ampler voor een E-Bike die ik voor zowel woon-werk (17 km enkele reis) als voor privé, gym (3/4/5x per week, 4,7 km) en ritjes naar de universiteit (1x per week, toch een halfuur met een normale fiets, denk zo'n 6,5 km) wil gebruiken.
De fiets is in het echt nog mooier dan op de foto's. Geen lasnaadjes te bekennen, maar een mooie zwarte, matte kleur. Mij werd alles mooi uitgelegd over de fiets door een enthousiaste Cowboy uit Amsterdam (heb hem vlak bij mijn huis ontmoet, hij was er in 5 min terwijl het normaal een ritje van 10 min is), die een V2 (2019 model) bij zich had met een mooie QuadLock houder voor de iPhone.
Na 15 minuten gekletst te hebben, besloot ik een proefrit te maken door het Rembrandtpark, door naar het Vondelpark en weer terug. Wat een genot om te fietsen op deze fiets! De motor geeft namelijk niet à la Van Moof na een vertraging van een aantal seconden een kickstart, maar is gelijk actief zodra je trapt en reageert heel erg attent. Ondanks de single belt drive heb ik geen moment het idee gehad dat ik versnellingen nodig had. Gemiddeld haalde ik al snel de 30 km/u en zelfs door wat harder te zwoegen haalde ik de 32/33.
De zit is erg sportief (voorovergebogen), dit was voor mij wennen omdat ik nooit een mountainbike of racefiets heb gereden. Ik kan er wel aan wennen. Waar ik niet aan kan wennen, gelukkig maar, is de snelheid. Man, wat gaat dit ding rapido vooruit.
De fiets zelf is ook erg licht en de uitneembare batterij een groot pluspunt voor mij, omdat ik in een appartementencomplex woon en niet zo 123 de fiets mee omhoog kan nemen (nadeel van de Van Moof).
Een ringslot valt volgens mij niet te monteren, inderdaad vanwege de batterij. Wel heb ik leuke oplossingen gezien met een Abus of Kryptonite slot. Vooral die van Abus, die je dan op het onderste deel van het frame monteert zodat het slot naar de grond gericht is. Doet niets af aan het minimalisme van de Cowboy op deze manier :-).
Overigens komt eind dit jaar een flagshipstore naar Amsterdam, waarschijnlijk op een populaire locatie die redelijk centraal ligt (De Pijp).
Mudguards en een standaard missen, een bel krijg je er tegenwoordig wel bijgeleverd. De mudguards, standaard, handvatten en het zadel ga ik lekker after-market doen.
Ik ben helemaal om, heb de Van Moof en Ampler, welke toch al een mindere keuze was omdat ze niet in Amsterdam aanwezig zijn (Cowboy dus wel eind dit jaar) uit mijn hoofd gezet en ga over een paar maanden deze fiets halen. Ik zit nog steeds met een glimlach te denken aan mijn proefrit vandaag. Heb ook heel wat nieuwsgierige kijkers naar de fiets zien turen!
Ergo: ook al is deze fiets niet perfect (App nodig om het licht bijvoorbeeld aan te sturen, weet niet of dit automatisch kan gaan), voor mij en mijn gevoeligheid voor design is deze fiets DE bike op het moment

.
Als ik nog iets vergeten ben, vraag het me - nu zit het nog vers in mijn geheugen, heb zowat 2 uur staan praten met Kevin (top gozer!).