Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

Jazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Stond ook op mijn shortlist om te proefrijden. Checked bijna alles af en ook gewoon heel mooie fiets. Voor mij is 500w accu echter zwaar overkill (17km/dag) en een versie van deze fiets met kleinere accu en dus lichtere fiets is niet beschikbaar.
Eigenlijk de Winora maar dan max 20 kilo is voor mij perfect en daar heb ik zeker €2500 voor over.

Ik ben erg benieuwd naar de volgende generatie van WATT dus dat wacht ik even af. Ze hebben via email gemeld dat die mogelijk een riem ipv ketting zal hebben.
Als ze dan ook de rare keuze om voorlicht niet op accu aan te sluiten oplossen (de accu en bekabeling zit nota bene reeds bij model direct achter je voorlicht, er is wel een USB aansluiting aan de zijkant gemaakt, had die dan weggelaten) en 2 of 3 speed naaf versnellingen toevoegen ben ik om.
Eigenlijk zou je wel die grotere accu moeten nemen. Hoe minder vaak je moet laden, hoe langer je accu meegaat. Duurzamer dus en minder gedoe. Mensen (ook hier op het forum) die zich er in verdiept hebben adviseren een grote accu.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 23:34:
[...]

Ik heb ook een keer een magneet op mijn pedalen geplakt. Het werkte een paar kilometer en daarna voelde de ondersteuning heel vreemd aan. Ik heb het direct weer in de originele staat gebracht. (bosch active line plus motor).
Waarschijnlijk was t magneet te zwak. Ik had dit namelijk ook met 1 magneet, de ene keer pakte ie wel en andere keer niet. Behoorlijk irritant. Toen ff gekeken, alles leek verder ok. Dus een tweede magneet op de eerste 'geplakt', sindsdien geen last meer en gaat als een tierelier :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Sinds deze week fiets ik op een Cowboy :)

Een aantal indrukken van mijn kant:

-Strak design. In het echt mooier dan op de website, net als bij sommige auto's.

-De gear ratio van de tandriem lijkt goed gekozen om met een comfortabele hoeveelheid trappen 25 km/u te fietsen. Volgens de app fiets ik relatief constant 23 - 25 waarbij er wel nog ondersteuning aan blijft. Kleine heuveltjes of rechtdoor voelt zo ongeveer als het zelfde.

-Bij het proefrijden in Aachen had ik bij wegkomen op steile hellingen dat de motor hapert in het begin, op Brabantse hellinkjes en vlak wegdek nog niet gezien.

-Fiets stand is sportief te noemen, daar moet je van houden. Mijn commute is max 8 km, dan gaat het prima.

-Geen spatborden is erg onhandig, die worden schijnbaar in september pas gereleased..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20-02 01:25
eisbaer schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:25:
[...]
Versnellingen worden pas interessant als je boven de 25 km/u gaat fietsen, maar daar is de fiets niet voor bedoeld.
Afgelopen week een uurtje proef gereden in het park en door de stad. Helemaal top dat de verkoper gerust stelde met neem je tijd.

Vond het weg fietsen vanaf stilstand ff wennen (zwaar) en de ondersteuning deed zn werk na ongeveer 3 keer trappen. Dus ff wachten. Harder dan 28 km/h ging niet echt.

Het is een mooie fiets. Je wordt als het ware “voorruit” geduwd bij ondersteuning. Minder verfijnd als bijv de Urban Arrow. De Bosch motor is dan toch iets verfijnder.

Watt fietsen gemaild. Ze verwachten wel binnenkort een nieuwe fiets. Weet iemand wanneer? Bredere banden zouden eraan komen. Verder redelijk zelfde menung als @Jazco2nd

Wat mij betreft mogen ze erbij doen:
  • Versnellingen (evt a la Orbea Gain)
  • Voor- achterlicht weggewerkt
  • Kleinere computer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

eisbaer

Zie signature

Jazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 12:37:
[...]

In theorie heb je gelijk en dit is exact wat WATT op hun site schrijft maar nadat ik een paar keer op de WATT heb gefietst kan ik je vertellen dat het in werkelijkheid gewoon niet zo is. Ja, er is een zwaardere tandwiel verhouding, slim, mag standaard op alle ebikes van mij. Ook met de ondersteuning uit heb ik daar helemaal geen moeite mee op een lichte fiets zoals de WATT.
De ondersteuning van de WATT is vanaf stand 3-5 zeker lekker maar vanaf de 18km/u vind ik al dat ik veel teveel actieve rotaties moet doen.
En dan roept de verkoopster dat je ook langzaam kan roteren ("in de lucht trappen") maar dan wordt het echt een kermis rit en is de rotatie-gebaseerde ondersteuning pulserend.

Had er 1 of 2 versnellingen bij gedaan en het was prima geweest.
Als fervent fietser op een trekking fiets vind ik de cadans van de watt fiets niet afwijkend of te hoog. Jouw wens kan natuurlijk anders zijn. De S2 van moof fiets is wellicht de goede keuze. Prachtig ontwerp maar wel wisselende ervaringen mbt de afgeleverde kwaliteit. Als je niet te ver van Amsterdam woont wel een overweging.
Overigens dat verhaal over langzaam roteren is nogal gezocht. Als het niet aansluit op de wens dan is het niet de juiste keuze.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

twkr18526 schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 18:16:
[...]
Watt fietsen gemaild. Ze verwachten wel binnenkort een nieuwe fiets. Weet iemand wanneer? Bredere banden zouden eraan komen.

Wat mij betreft mogen ze erbij doen:
  • Versnellingen (evt a la Orbea Gain)
  • Voor- achterlicht weggewerkt
  • Kleinere computer
Voor en achterlicht weggewerkt lijkt me ook wel mooi. Het liefst ook bedienbaar vanaf het stuur.
Het ontwerp van het achterspatbord is niet goed. Er is een extra beugel nodig, zie eerdere post.
Rijdt lekker op asfalt, niet zo lekker op stenen vanwege de dunne banden.
Versnellingen verwacht ik niet omdat de filosofie is dat het onderhoud eenvoudig moet zijn.

Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe fiets. Ik heb er nog niets over gelezen.

[ Voor 4% gewijzigd door eisbaer op 03-08-2019 20:51 ]

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
eisbaer schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 20:13:
[...]
Versnellingen verwacht ik niet omdat de filosofie is dat het onderhoud eenvoudig moet zijn.

Ik ben wel benieuwd naar die nieuwe fiets. Ik heb er nog niets over gelezen.
Het simpele ontwerp vind ik ook geweldig. Net als die van Ampler en Orbea Gain. De bediening mag netter weggewerkt worden, net als de meeste bedieningen voor versnellingen tegenwoordig. De motor in het achterwiel is bij andere merken wel beter weggewerkt. Ik heb alleen per mail reacties gehad dat er nieuwe fietsen aankomen. Misschien heeft @Jazco2nd op dezelfde manier zijn nieuws gekregen?

Op google vind je iig dit als recente review. (Niet die nutteloze makerting copy-bedrijfsnieuwsbericht-websites die de fiets nooit gezien/gereden hebben.)
https://www.gadgetgear.nl/2019/04/review-watt-male-e-bike/

@eisbaer : vond jouw posts (en anderen die de watt fiets hebben gekocht) hier wel top! Daardoor was ik toch bijna overstag en ging ik zelf maar proefrijden.

[ Voor 12% gewijzigd door twkr18526 op 03-08-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:30
Afgelopen week in oostenrijk geweest en ook een dagje singletrails gedaan vanaf de berg (2700m, sölden, 11km lang bergaf op singletrails). Dit met mijn omgebouwde hardtail mountainbike met BBS02@750W. Ik heb de motor weinig nodig gehad, en het is best even wennen met een fiets van 25kg en zonder achtevering de berg af tussen alle "downhillers" op speciale fietsen :-D

Anyway, mijn mountainbike is al wat ouder dus nu overweeg ik een full suspension bike aan te schaffen (nieuwe of tweedehands) en deze om te bouwen. Lastige met full suspension is dat er lang niet altijd ruimte is in het frame (Triangle) voor de accu (shark pack op de onderbuis).

Zijn er hier mensen met een omgebouwde full suspension MTB met accu op de onderbuis of in een frametas in de triangel?

Op endless sphere e.d. vind ik wel wat maar dat zijn vaak oudere fietsen die nu niet meer te krijgen zijn. Frame moet aluminium zijn want carbon kan niet goed tegen de drukpunt krachten van de middenmotor.

Sölden trail: YouTube: BIKE REPUBLIC SÖLDEN HARBE LINE | Shot 100% with #GoPro (ziet er op camera simpel uit deze "blauwe" afdaling :-))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Wat voor fietstassen gebruiken jullie? Ik heb op dit moment de Basil Urban Load, niet duur en er kan best veel in. Maar als er niets in zit staan ze toch altijd uitgeklapt. Dat heeft natuurlijk veel luchtweerstand.

Nu ben ik aan het kijken naar de Basil Urban Fold Double Bag, die is iets zwaarder en ook duurder maar in een review viel het mij op de tassen 'inklappen' als je er niets in hebt zitten. Lijkt mij ideaal. Ik vraag me wel af of er een afstandhouder in kan, mijn huidige fietstas raakt anders toch wel vaak mijn spaken.

Wat gebruiken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://www.liveabout.com/thmb/V2Dmii93eWX1S_akMvrphJDFAOY=/768x0/filters:no_upscale():max_bytes(150000):strip_icc():format(webp)/IMG_0402-56a098853df78cafdaa310cf.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Strider op 04-08-2019 11:30 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Nou ik meld me alvast, heb min of meer voor de "grap" een electrische fiets gekocht. Moet straks met eigen vervoer naar het werk (volgend jaar) en heb besloten die hele 6 of 7 km te gaan fietsen. :P

Nou wilde ik mijn mountainbike in ruste weer nieuw leven in blazen maar ding is 20+ jaar oud en kan op zich nog prima mee met de huidige fietsen (American Eagle) maar het opknappen zou toch serieus geld gaan kosten vermoed ik.

Tijdens een strooptocht op AliExpress voor onzinnige meuk kwam ik de Samebike lo26 tegen, al een paar keer genegeerd, maar mijn nieuwsgierigheid won het toch.

Dus gisteravond deze

Afbeeldingslocatie: https://www.gismonews.com/wp-content/uploads/2018/11/samebike-lo26-moped-electric-bike-smart-folding-bike-e-bike-2.jpg

besteld, komt uit Europa magazijn dus voor 766€ incl bezorgen ws geen invoerrechten.

Als ik er tegen die tijd aan denk zal ik een "unboxing" doen en wat detailfoto's plaatsen voor de geïnteresseerden. Ik maak me geen illusies dat ik er 10k km per jaar mee kan rijden maar daar is ie niet voor. Woon-werk en zo af en toe hier de Veluwe op met mijn vriendin die ook een electrische fiets (Sparta ion) heeft.

En eigenlijk gewoon nieuwsgierig hoe beroerd een Chinese electrische fiets voor 750€ is. :+

[Edit] om het topic niet te veel te vervuilen met Chinese meuk pas ik deze wel even aan. :) Fiets is verstuurd en verwachte levertijd is tussen de 7 en 13 augustus. d:)b

[ Voor 6% gewijzigd door Flagg op 07-08-2019 11:22 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:23
Flagg schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 12:35:
Nou ik meld me alvast, heb min of meer voor de "grap" een electrische fiets gekocht. Moet straks met eigen vervoer naar het werk (volgend jaar) en heb besloten die hele 6 of 7 km te gaan fietsen. :P

Nou wilde ik mijn mountainbike in ruste weer nieuw leven in blazen maar ding is 20+ jaar oud en kan op zich nog prima mee met de huidige fietsen (American Eagle) maar het opknappen zou toch serieus geld gaan kosten vermoed ik.

Tijdens een strooptocht op AliExpress voor onzinnige meuk kwam ik de Samebike lo26 tegen, al een paar keer genegeerd, maar mijn nieuwsgierigheid won het toch.

Dus gisteravond deze

[Afbeelding]

besteld, komt uit Europa magazijn dus voor 766€ incl bezorgen ws geen invoerrechten.

Als ik er tegen die tijd aan denk zal ik een "unboxing" doen en wat detailfoto's plaatsen voor de geïnteresseerden. Ik maak me geen illusies dat ik er 10k km per jaar mee kan rijden maar daar is ie niet voor. Woon-werk en zo af en toe hier de Veluwe op met mijn vriendin die ook een electrische fiets (Sparta ion) heeft.

En eigenlijk gewoon nieuwsgierig hoe beroerd een Chinese electrische fiets voor 750€ is. :+
Ben benieuwd naar je bevindingen >:)
Zat er ook aan te twijfelen om zo iets te halen op ali express
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luukjr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-12-2024

Dus gisteravond deze

[Afbeelding]

Ziet er aardig uit, maar ik zou toch liever gaan investeren in een fiets waarmee ik bij de nederlandse servicedealer terecht kan. Ik heb daarom de Lacros S600 XL besteld. Komt eind deze maand . Mijn eerste elektrische fiets, het zal me benieuwen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03
Luukjr schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:55:
[...]
maar ik zou toch liever gaan investeren in een fiets waarmee ik bij de nederlandse servicedealer terecht kan.
Want?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Luukjr schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:55:
[...]

Ziet er aardig uit, maar ik zou toch liever gaan investeren in een fiets waarmee ik bij de nederlandse servicedealer terecht kan. Ik heb daarom de Lacros S600 XL besteld. Komt eind deze maand . Mijn eerste elektrische fiets, het zal me benieuwen. :)
Ja was ook een optie, maar is lang niet zo lollig. :P

En een fiets, electrisch of niet, is nou niet bepaald rocket science, ik wil niet eens garantie, moet je weer gaan zeuren met de leverancier terwijl je het ook gewoon zelf kan fixen hoogstwaarschijnlijk, maar dat mag dan weer niet want "garantie".

Er is zelfs een Nederlandse leverancier van die samebikes. Maar where is the fun in that?? :P En dan zijn ze waarschijnlijk 1000€ want die garantie betaal je toch zelf.

En die lacros is 2000+€? _O- en waarom vergelijk je dat met een Chinees van 750€? :o Kan ik 2 reservefietsen erbij kopen, over garantie gesproken. :+
ibothead schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 13:43:
[...]

Ben benieuwd naar je bevindingen >:)
Zat er ook aan te twijfelen om zo iets te halen op ali express
O-)
Als ze de qc gedaan hebben en daadwerkelijk een werkende fiets in die doos gepropt hebben zal het wel loslopen. Die 7 km op nette gladde fietspaden moet ie toch kunnen overleven. :) Had al een video gezien van iemand in 'murica die er mountain trails mee deed en 2000 mijl verder alleen het normale onderhoud heeft moeten doen. Alleen zsm de banden vervangen want die schijnen slecht te zijn. Niet qua grip wel qua snel lek.

[ Voor 36% gewijzigd door Flagg op 04-08-2019 19:42 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-05 11:22
Dus gisteravond deze [Afbeelding]besteld, komt uit Europa magazijn dus voor 766€ incl bezorgen ws geen invoerrechten. Als ik er tegen die tijd aan denk zal ik een "unboxing" doen en wat detailfoto's plaatsen voor de geïnteresseerden. En eigenlijk gewoon nieuwsgierig hoe beroerd een Chinese electrische fiets voor 750€ is. :+
Zit daar nou een Bafang motor in t achterwiel...………….kan je m mooi instellen waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

bgttje schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 23:40:
[...]

Zit daar nou een Bafang motor in t achterwiel...………….kan je m mooi instellen waarschijnlijk.
Volgens mij niet maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Maar wat afstellen? De max snelheid kan ik iig in het menu instellen met een max van 35 meen ik, staat standaard op 25. Da's op de throttle, in PAS rijd je tot 40 km/u meen ik met ondersteuning. Hard genoeg iig, anders brokkelen de magnesium chinesium wielen ws af. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:19
@Flagg Compliment voor je besluit om de gok te wagen. Als ik zo de reviews lees heb je er geen slechte aankoop aan.
Net als eerder toen de Ancheer emtb besproken werd. Het is maar net wat je ervan verwacht.

Ikzelf ben gegaan voor het zelf samenstellen en kwam op een ietsje hoger bedrag. Een hybride van Decathlon met een Tdsz2 middenmotor. Ik heb deze combinatie nu uitvoerig tijdens mijn vakantie in Duitland en Luxemburg gebruikt tot volle tevredenheid.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 05-08-2019 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veldsla
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 18:47
De Yamaha motor van mijn Batavus Razer 2015 is ook vastgelopen. Waarschijnlijk hetzelfde probleem als bij @roffeltjes. Er knapte iets en binnen een paar slagen zat alles vast. De fiets heeft ongeveer 25.000km gereden. Ik heb de fiets ruim 4 jaar geleden aangeschaft bij de (stenen winkel van) fietsvoordeelshop en toen zat er gratis 5 jaar garantie op. Fietsvoordeelshop heeft de motor gratis en zonder morren vervangen (€639,- volgens de factuur). Dikke pluim voor de shop dus.

De nieuwe motor klinkt iets anders en lijkt iets stiller.
Ben erg blij met de verlengde garantie en zal het in de toekomst bij een nieuwe fiets zeker weer willen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wjbakker81
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 10:28
Wij stonden 1,5 jaar geleden voor de keuze om een Urban Arrow te kopen of een Gazelle Cabby te laten elektrificeren. Redenen om voor een Urban Arrow te kiezen:
- Gedegen/betrouwbaar
- Hét merk voor elektrische bakfietsen naar mijn idee
- Fietst heerlijk
- Veel vrienden om ons heen enthousiast

Echter de prijs van ruim € 4.500 bleef een obstakel... Ook vind ik de breedte van de bak met 45 cm (binnenmaat) eigenlijk best krap. Je ziet ze daardoor nooit met kinderen ouder dan +/- 3 en 4 jaar. En wat doe je dan daarna? Gaan ze dan al zelf fietsen? Voor langere stukken niet zo praktisch.

Met de (niet elektrische) Gazelle Cabby hadden we al goede ervaringen. Echter werd 't wel steeds zwaarder trappen, met ouder wordende kindjes (nu 3 en 5). Ik ben mij toen gaan verdiepen in alternatieven. Het viel mij op dat dit er voor de Urban Arrow vrij weinig zijn.... Althans, niet die aan onze wensen voldoen. O.a:
- Comfortabel bankje (geen houten of plastic plank)
- 2 wielen (3 vind ik niet lekker fietsen)
- Een relatief brede bak (van 55-60 cm)
- Degelijk
- Bij voorkeur minder dan 3.500 euro in aanschaf.

We hebben toen de gok genomen om een nieuwe Gazelle Cabby te kopen voor +/- 1.250 euro en deze te laten elektrificeren via een bedrijf in A'dam (V-fiets). Het elektrificeren was nog eens 1.150 euro, waarbij we wel direct een grotere accu hebben genomen. Totaal dus 2.400 euro.

Tot op vandaag erg blij mee! We zijn de auto sindsdien ook veel minder gaan gebruiken. Ritjes tot 5km gaan eigenlijk altijd wel op de fiets. Tenzij er veel mee moet of het regent etc.

Ik wilde dit even delen om anderen wellicht te inspireren. Bijgevoegd ook wat foto's.

Elektrisch Gazelle Cabby

Elektrisch Gazelle Cabby 2

Elektrisch Gazelle Cabby 3

Elektrisch Gazelle Cabby 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NMNRd1ZEF6JQy8HrFnghMQrA/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samv5
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-06 09:09
Even een vraagje over de verlichting:
Ik heb een Giant prime E+1 uit 2015 met een Yamaha middenmotor. Ik woon buiten de stad en ik bemerk s'avonds dat de standaard koplamp niet heel veel licht geeft om de paden goed te zien. Ik kan nergens vinden wat de voltage van de koplamp is en de belasting (Amperes). De voltage kan ik meten, maar is er iemand die weet tot hoeveel (mili)Ampere deze standaard draad belast kan worden?
En een advies welke koplamp ik zou kunnen monteren?

Bedankt voor het advies en meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22

B64

wjbakker81 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 16:14:
Wij stonden 1,5 jaar geleden voor de keuze om een Urban Arrow te kopen of een Gazelle Cabby te laten elektrificeren. Redenen om voor een Urban Arrow te kiezen:
- Gedegen/betrouwbaar
- Hét merk voor elektrische bakfietsen naar mijn idee
- Fietst heerlijk
- Veel vrienden om ons heen enthousiast

Echter de prijs van ruim € 4.500 bleef een obstakel... Ook vind ik de breedte van de bak met 45 cm (binnenmaat) eigenlijk best krap. Je ziet ze daardoor nooit met kinderen ouder dan +/- 3 en 4 jaar. En wat doe je dan daarna? Gaan ze dan al zelf fietsen? Voor langere stukken niet zo praktisch.

Met de (niet elektrische) Gazelle Cabby hadden we al goede ervaringen. Echter werd 't wel steeds zwaarder trappen, met ouder wordende kindjes (nu 3 en 5). Ik ben mij toen gaan verdiepen in alternatieven. Het viel mij op dat dit er voor de Urban Arrow vrij weinig zijn.... Althans, niet die aan onze wensen voldoen. O.a:
- Comfortabel bankje (geen houten of plastic plank)
- 2 wielen (3 vind ik niet lekker fietsen)
- Een relatief brede bak (van 55-60 cm)
- Degelijk
- Bij voorkeur minder dan 3.500 euro in aanschaf.

We hebben toen de gok genomen om een nieuwe Gazelle Cabby te kopen voor +/- 1.250 euro en deze te laten elektrificeren via een bedrijf in A'dam (V-fiets). Het elektrificeren was nog eens 1.150 euro, waarbij we wel direct een grotere accu hebben genomen. Totaal dus 2.400 euro.

Tot op vandaag erg blij mee! We zijn de auto sindsdien ook veel minder gaan gebruiken. Ritjes tot 5km gaan eigenlijk altijd wel op de fiets. Tenzij er veel mee moet of het regent etc.

Ik wilde dit even delen om anderen wellicht te inspireren. Bijgevoegd ook wat foto's.

[Afbeelding: Elektrisch Gazelle Cabby]

[Afbeelding: Elektrisch Gazelle Cabby 2]

[Afbeelding: Elektrisch Gazelle Cabby 3]

[Afbeelding: Elektrisch Gazelle Cabby 4]

[Afbeelding]
Mooi gedaan!

Echter:
... kinderen ouder dan +/- 3 en 4 jaar. En wat doe je dan daarna? Gaan ze dan al zelf fietsen? Voor langere stukken niet zo praktisch.
Kinderen vanaf 5-6 jaar kunnen als 't goed is inderdaad best wel een paar kilometer fietsen. 't Ene kind is 't andere niet natuurlijk, en of je dat wilt/durft hangt ook erg van de verkeerssituatie af. En 't gaat allemaal niet zo snel dus je moet er wel de tijd voor nemen, ook als je dat eigenlijk helemaal niet hebt. Lastig? Zeker! Maar ze worden er (meestal) wel sneller zelfstandig van in het verkeer, en dat betaalt zich uiteindelijk ook weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:38
samv5 schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 19:18:
Even een vraagje over de verlichting:
Ik heb een Giant prime E+1 uit 2015 met een Yamaha middenmotor. Ik woon buiten de stad en ik bemerk s'avonds dat de standaard koplamp niet heel veel licht geeft om de paden goed te zien. Ik kan nergens vinden wat de voltage van de koplamp is en de belasting (Amperes). De voltage kan ik meten, maar is er iemand die weet tot hoeveel (mili)Ampere deze standaard draad belast kan worden?
En een advies welke koplamp ik zou kunnen monteren?

Bedankt voor het advies en meedenken.
Ik heb deze al een jaar of 3:
https://supernova-lights....-kmh/m99-purepure-45-kmh/

Wel een beetje duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• combolombo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-06-2024
@samv5:

Ik heb deze op mijn Giant prime E+0 (vermoedelijk ook uit 2015) gemonteerd:

Busch + Müller Lumotec IQ Cyo Premium T Senso Plus Front Light - 1752QTSNDI (kost ca 45 euro). Geeft veel en een mooi gespreid lichtbeeld.

Ik heb de lamp mbv een beugel achter mijn lcd schermpje gemonteerd, lekker hoog op het stuur (het licht stuurt dus mee). Daarvoor heb ik deze beugel gebruikt:

Trelock ZL HB 100 Handlebar Bracket for Front Lights Bike-i - black.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:40

GG85

.......

GG85 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:58:
[...]

Zo, de eerste 3 dagen en ~100km naar werk fietsen zitten er op. Fiets bevalt super. Geen kraakjes, piepjes of andere dingen. Motor is met 80nm lekker krachtig en lijkt voor meer gemaakt dan de 25km/u in de EU. Maar die limiet is letterlijk binnen 2 minuten via de fietscomputer op te heffen :P.
Alleen het SR Mach 2 zadel is wel heel "sportief". Voor nu een gel dekje besteld en anders maar eens investeren in wat anders. Voordeel van een zadel als dit is volgens mij wel minder kleding slijtage want het contactoppervlak is zo ongeveer 0 :X.
Heb het gevoel dat je aardig wat krijgt voor de ~1900 euro die hij kost.

Al met al dus heel erg tevreden met de Brinckers :)
Kleine update na de eerste 4 weken en 500 km fietsen. Elke dag naar werk (12,5km enkele reis) is een feest. De standaard (36V 13Ah) accu gaat op stand 3 (van 1-5) zo een 60-70km mee. Tussen de weilanden zonder uitritten op standje 5 bij ~35km/u blijft daar zo een 35km van over. Voor mij meer dan voldoende.
Fiets voelt goed bij die snelheden en heb het idee dat de remmen/driveline etc prima geschikt zijn hiervoor en overgedementioneerd tov de standaard 27km/u.
Zadel met het later aangeschafte geldekje was geen succes dus heb er nu een SR eZone zadel op gezet en dat gaat als een trein.
Binnenkort de eerste (500km) servicebeurtmaar tot zover kan ik de Brinckers Le Mans M310 CT iedereen die een wat sportievere fiets voor woon-werk verkeer wil aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Jazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:16:

Ik snap werkelijk helemaal niks meer van de ebikes die op de markt komen.
Je kan 3000+ uitgeven aan een ebike die dan ook nog eens heleboel versnellingen heeft middels een onderhoudsgevoelige derailleur.. terwijl je op een ebike echt niet zoveel versnellingen nodig hebt en voor dat bedrag toch geen derailleur/casette tandwielen gaat onderhouden 8)7
Een e-bike op de markt zetten met uitgebreide keuze aan versnellingen middels een derailleur heeft wel degelijk zin. Wat voor ritten ga je ermee maken? Alleen op de weg of soms gravel en stukjes off road. Tis maar net wat voor eisen je hebt en stelt.

Gelukkig is er een grote diversiteit op de markt en voor een eider wel een bike die voldoet aan de wens.

Ben het met je eens dat je op de weg genoeg hebt aan 2 hooguit drie versnellingen maar als er een nette groep is gemonteerd op de e-bike -en je geen twee linkerhanden hebt- dan is een kransje en ketting vervangen niet alleen weggelegd voor technisch onderlegde raketwetenschappers.

Verder heeft een prijs van 3000+ ook te maken met wat voor onderdelen een e-bike is afgemonteerd. Groep, voorvork, schijfremmen, motor, accu enz.. Sla de prijzenkast maar open wat betreft kwalitatief goede onderdelen en je zit voor je het weet over de 3000 euro.

Zelf ben ik blij dat er op mijn Cube een ruime keuze is aan versnellingen en nu er stukjes off road in mijn ritten worden opgenomen een dikke plus.
Daarnaast komen Ampler, WATT en Cowboy met hele mooie onherkenbare ebikes zonder versnellingen (OK Ampler heeft ook een versie met derailleur) en nu Cowboy zelfs met maar 1 ondersteuningsstand 8)7
Dan kan je, zeker als je een niet eenvoudig te herkennen ebike wil voor in de stad toch net zo goed op een gewone fiets blijven fietsen?
Die overweging zou ik zeker maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Laatst online: 18-06 13:58

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Waar T.net al niet goed voor is haha. ik zocht een forum voor e-bikes en ik kom weer eens uit op Tweakers.

Afijn, ik heb de E-MTB gekocht van de Aldi met een motor in het achterwiel (Blaupunkt). Best een kek fietsje moet ik zeggen en spoort me zeker aan om meer te fietsen dan de auto te pakken.

Na een weekje zit ik toch met wat dingetjes. Zoals het inhouden wanneer hij de 25km/u aantikt. Voor een mountainbike is dat best irritant daar die normaliter ook sneller kunnen dan 25km. Is daar nog wat tegen te doen? Aangezien het een Blaupunkt motor is, en dus vrij nieuw in de tuningswereld. Ik wil hem graag rond de 30km/u hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Deze fiets is hier al eerder gepasseerd, hij schijnt met een Bafang motor te zijn uitgerust die men gemakshalve Blaupunkt heeft genoemd. Een Bafang motor kun je via het display op snelheid instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

racinfo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:14:
Deze fiets is hier al eerder gepasseerd, hij schijnt met een Bafang motor te zijn uitgerust die men gemakshalve Blaupunkt heeft genoemd. Een Bafang motor kun je via het display op snelheid instellen.
Dat is het probleem, ik heb geen display. Wel een bedieningspaneeltje, maar geen lcd schermpje. Mijn vrouw heeft een stella waarin je dat idd kunt aanpassen, maar ik zou niet weten hoe ik dat bij deze moet of kan doen.

Tips zijn welkom uiteraard ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Display lenen / aansluiten van een andere fiets met Bafang motor.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:25
Ik had een oude maar verder nog in zeer behoorlijke staat verkerende Batavus Fugato in de schuur staan. Omdat ik op de fiets naar mijn werk wil gaan heb ik besloten om deze om te bouwen tot een electrische fiets.

Mijn doel was om de fiets verder zo orgineel mogelijk te houden.

Ondertussen is deze bijna klaar en ik ben best tevreden met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/qlXmHq9gudKDb7aUtpp7xFsS/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dbdaxRgYWLQfFzJ7SJe3zXZD/medium.jpg

De fiets is voorzien van:

- Een 250W Bafang BBS01 motor.
- Een bagagedrageraccu van 36V/17Ah
- Een DP C18.UART display

Verder is er het volgende aan de fiets gebeurd:

- De complete fiets gepoetst en nageken

- Een custom made bevestigingsbeugel voor de accu.
Ik had de verkeerde maat bagagedrager besteld waardoor ik deze niet op mijn fiets kon monteren. Uiteindelijk heb ik dus zelf maar een constructie gemaakt met wat aluminium profielen welke aan de orginele stalen bagagedrager geklemd zitten en de orginele bagagedrager (deze was dezelfde kleur als de spatborden) en de profielen in dezelfde kleur (mat zwart) als de accuhouder gespoten. Het resultaat is verassend solide. :)

- Nieuwe binnen- en buitenband gemonteerd.

- Oude achterband verplaatst naar voren en meteen een nieuwe binnenband gemonteerd.
Deze buitenband was verder nog prima maar uiteindelijk vervang ik later liever de voor dan de acherband.

- Nieuw achtertandwiel gemonteerd om de overbrenging gelijk te houden. Het kleinste bafang tandwiel was groter dan het orginele tandwiel van deze fiets en ik wilde de fiets ook zonder trapondersteuning wel fietsbaar houden.

- Nieuwe ketting gemonteerd.

- Remmen gesmeerd

- Een behuizing geprint en gemonteerd om de draadboom en connectoren bij het stuur weg te kunnen werken en enigzins te beschermen tegen vocht.

Om de fiets in gebruik te nemen moet er nog het volgende gebeuren:

- Fietstassen monteren
- Remkabels vervangen
- Koplamp aansluiten / vervangen
- Iets met een kettingkast :+

De fiets fietst geweldig. Ik ben blij verrast met het resultaat. Het is jammer dat je maar 25km/h mag want ook 30 is met deze fiets prima te doen 8)

[ Voor 6% gewijzigd door jbhc op 08-08-2019 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
jbhc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:48:
Ik had een oude maar verder nog in zeer behoorlijke staat verkerende Batavus Fugato in de schuur staan. Omdat ik op de fiets naar mijn werk wil gaan heb ik besloten om deze om te bouwen tot een electrische fiets.

Mooi resultaat!

Er staat nog een Koga hybride in de schuur, die de moeite waard is om er een e-bike van te maken. Banden en andere onderdelen zijn in goede conditie.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat de totaal kosten ongeveer zijn motor, display en accu?

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 08-08-2019 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:32
Hier in Frankrijk bij de Leclerq el.vouwfiets €429, MTB:€899. Waarom kan het hier goedkoper,?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

technopeuter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:26:
Hier in Frankrijk bij de Leclerq el.vouwfiets €429, MTB:€899. Waarom kan het hier goedkoper,?
Omdat de relatie tussen de prijs om iets te maken en de verkoopprijs al lang is losgelaten?
Het gaat om wat mensen willen en kunnen betalen wat sterke invloed heeft op de prijs. NL wil blijkbaar meer betalen, dus betaald ook meer.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

madmaxf1 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:32:
Display lenen / aansluiten van een andere fiets met Bafang motor.
Ok, ik ben totaal van het padje af nu. Heb hierover toch een aantal vragen.

Allereerst stel je dus dat ik alleen een display hoef te lenen van iemand om de bike op 30km te kunnen zetten om vervolgens erna mijn oude led display weer te kunnen gebruiken? Heb ik niet de geleende display blijvend nodig?

Voor de rest is alle info die ik kan vinden in de T.net topics voornamelijk gericht op de mid motor, maar ik heb dus een rear motor.

Uiteraard heb ik ook wat onderzoek gedaan, maar ook hierin sta ik te kijken over de vele onduidelijkheden. Allereerst heb ik Fietsunie gemaild en Sander zegt tegen mij dat alle voorwiel en achterwiel motoren niet te upgraden zijn. Wat raar is, want mijn vrouw d'r Stella heeft een voorwielmotor en deze is via het LCD scherm te upgraden naar 40km/u.

Ook wordt er in dit topic gezegd dat het wel mogelijk is, dus waarom zegt Sander dan dat het niet kan? Vanwege de wet? Of reikt de kennis van Fietsunie niet zo ver?

Na wat onderzoek kwam ik uit op de DP C18.UART (https://www.bafang-e.com/...component/hmi/dp-c18uart/), omdat ik vermoed, maar dus niet zeker weet, dat de mijne ook een UART protocol heeft. Aangezien alle LED display de UART protocol hebben 8)

Maar nu lees ik weer op een duits forum dat er weer verschil is tussen een 5 en 6 pins stekker waardoor ik dus een gaatje moet boren in de 5 pins stekker 8)7

Weet iemand welk LCD display past op mijn bedrading? Ik krijg namelijk de stekker van mijn LED display niet zo gemakkelijk los en wil het nu ook even niet forceren voor het geval er daadwerkelijk geen LCD display op past.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/m2z31Vn5/display.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/28ZvSybp/motor.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0QjKRyRB/gegevens.jpg

Nu denk ik dat de motor een H400B is welke standaard een DP E06.UART display heeft (de rest van de rear motors hebben standaard een LCD display namelijk). Dus de DP C18.UART zou de meest aangewezen display zijn hiervoor welke 0-3/0-5/0-9 support modes ondersteund.

Kan iemand dit bevestigen?

[ Voor 3% gewijzigd door Yzord op 08-08-2019 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
TecTo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:22:
[...]

Mooi resultaat!

Er staat nog een Koga hybride in de schuur, die de moeite waard is om er een e-bike van te maken. Banden en andere onderdelen zijn in goede conditie.

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat de totaal kosten ongeveer zijn motor, display en accu?
Ik was ongeveer €650,- kwijt voor de set. Dit was inclusief sleutel voor de montege van de motor en een usb kabel. Deze set komt via Aliexpress

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

jbhc schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:48:

Netjes gedaan hoor!
De fiets fietst geweldig. Ik ben blij verrast met het resultaat. Het is jammer dat je maar 25km/h mag want ook 30 is met deze fiets prima te doen 8)
Ik heb ook een Fugato (uit 2000 meen ik) waar ik lokale ritjes mee doe, prima stabiele fiets inderdaad. Maar met de rollerbrakes op die fiets zou ik geen noodremactie vanaf 30 km/u willen doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

technopeuter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:26:
Als ik zo op hun website kijk (vouwfiets € 499 trouwens) zijn dat fietsen met heel beperkte accucapaciteit. De vouwfiets heeft een electrische range van 30km (188Wh accu), de MTB 50km (accucapaciteit niet opgegeven). Prima manier om de prijs laag te houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Yzord schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:15:
[...]
Uiteraard heb ik ook wat onderzoek gedaan, maar ook hierin sta ik te kijken over de vele onduidelijkheden. Allereerst heb ik Fietsunie gemaild en Sander zegt tegen mij dat alle voorwiel en achterwiel motoren niet te upgraden zijn. Wat raar is, want mijn vrouw d'r Stella heeft een voorwielmotor en deze is via het LCD scherm te upgraden naar 40km/u.
Dat zijn twee verschillende dingen...

Iedere begrenzing is in principe softwarematig zolang je nog niet aan de capaciteit van de motor zit. Dus kan Stella makkelijk een menu-optie toevoegen om de begrenzing aan te passen.

Sander van Fietsunie heeft het over opvoersetjes waarmee de firmware van de fiets omzeild of gefopt kan worden. Of opvoeren van e-bikes met voorwielmotor inderdaad helemaal onmogelijk is weet ik niet, maar ik heb inderdaad elders ook gelezen dat (sommige? de meeste?) opvoersetjes daar niet geschikt voor zijn. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat áls die setjes er zijn, Fietsunie ze niet in het assortiment heeft... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
TecTo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:22:
............
jbhc schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:32:
.....ongeveer €650,- kwijt voor de set. Dit was inclusief sleutel voor de montege van de motor en een usb kabel......
Veel hangt af van je eisen (vooral mbt de accu) en "creatief" zoeken.
PSWpower.com levert diverse combinaties oa vanuit Duitsland tegen scherpe prijzen, maar vanaf €500 moet je wel op rekenen. Ik was met uiteindelijk voor een tsdz2 (incl. sleutel en display) en 10.4Ah accu ca €480 kwijt, maar er komen meestal toch wat onverwachte kosten bij zoals bv voor een ketting, specifiek gereedschap ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 16:20
[...]

Allereerst stel je dus dat ik alleen een display hoef te lenen van iemand om de bike op 30km te kunnen zetten om vervolgens erna mijn oude led display weer te kunnen gebruiken? Heb ik niet de geleende display blijvend nodig?

Voor de rest is alle info die ik kan vinden in de T.net topics voornamelijk gericht op de mid motor, maar ik heb dus een rear motor.

Ook wordt er in dit topic gezegd dat het wel mogelijk is, dus waarom zegt Sander dan dat het niet kan? Vanwege de wet? Of reikt de kennis van Fietsunie niet zo ver?

Na wat onderzoek kwam ik uit op de DP C18.UART (https://www.bafang-e.com/...component/hmi/dp-c18uart/), omdat ik vermoed, maar dus niet zeker weet, dat de mijne ook een UART protocol heeft. Aangezien alle LED display de UART protocol hebben 8)

Maar nu lees ik weer op een duits forum dat er weer verschil is tussen een 5 en 6 pins stekker waardoor ik dus een gaatje moet boren in de 5 pins stekker 8)7

Weet iemand welk LCD display past op mijn bedrading? Ik krijg namelijk de stekker van mijn LED display niet zo gemakkelijk los en wil het nu ook even niet forceren voor het geval er daadwerkelijk geen LCD display op past.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu denk ik dat de motor een H400B is welke standaard een DP E06.UART display heeft (de rest van de rear motors hebben standaard een LCD display namelijk). Dus de DP C18.UART zou de meest aangewezen display zijn hiervoor welke 0-3/0-5/0-9 support modes ondersteund.

Kan iemand dit bevestigen?
De bafang middemotor is in te stellen dmv een kabeltje en pc software.
De bafang hub motoren niet, hoe je die wel kan instellen weet ik niet, dat zal wel van de controller afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
B64 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:09:
[...]

Netjes gedaan hoor!

[...]

Ik heb ook een Fugato (uit 2000 meen ik) waar ik lokale ritjes mee doe, prima stabiele fiets inderdaad. Maar met de rollerbrakes op die fiets zou ik geen noodremactie vanaf 30 km/u willen doen...
Dank U :)

Die voorrem is inderdaad wel een dingetje. (Achter remt na een smeerbeurt als een malle. Tijdens de ombouw kwam ik er achter dat die gesmeerd dienen te worden......) Misschien dat ik die nog eens een upgrade geef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Mijn ebike heeft een Abus 5950 ringslot met insteekketting. Hoewel het ringslot als voldoet aan de verzekeringseis, zet ik hem toch ook met de insteekketting vast om me te wapenen tegen de toevallig voorbijgaande fietsendief.

Ik sta alleen altijd behoorlijk te worstelen om die insteekketting vast te zetten. Deze ontgrendelt zodra het ringslot wordt vastgezet. Ik kan ook nergens een gebruiksaanwijzing vinden. Het lijkt wel of het een of/of systeem is, maar ik wil ze beide gebruiken.

Het iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

bert pit schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:07:
Mijn ebike heeft een Abus 5950 ringslot met insteekketting. Hoewel het ringslot als voldoet aan de verzekeringseis, zet ik hem toch ook met de insteekketting vast om me te wapenen tegen de toevallig voorbijgaande fietsendief.

Ik sta alleen altijd behoorlijk te worstelen om die insteekketting vast te zetten. Deze ontgrendelt zodra het ringslot wordt vastgezet. Ik kan ook nergens een gebruiksaanwijzing vinden. Het lijkt wel of het een of/of systeem is, maar ik wil ze beide gebruiken.

Het iemand hier ervaring mee?
Ringslot op slot, daarna insteekketting erin duwen. Of werkt dat niet bij de jouwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

B64 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:38:
[...]

Ringslot op slot, daarna insteekketting erin duwen. Of werkt dat niet bij de jouwe?
Drie van de vier keer werkt dat niet. Het lijkt erop dat de vergrendeling opent als ik de beugel naar beneden duw. Misschien eens even schoonmaken en inspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

[...]

Model 2018 van ALDI had 'n middenmotor die mbv een motorkabel+display was aan te passen in snelheid, ondersteunings standen, enz, enz. Model 2019 heeft echter een achterwielmotor waarbij dat aanpassen mbv een kabel+display niet meer opgaat.

De controller zit waarschijnlijk in de hub-motor ingebouwd of anders in de batterij (accu) houder, ik weet het niet. De fiets is nog te nieuw om daar nog nadere info over te vinden.

Er zijn fietsen met achterwiel motor die aan te passen zijn, zoals de Qwiq bijvoorbeeld maar die motoren zijn niet te vergelijken met Bafang hub-motoren.

Sorry dat ik eerder de mogelijkheid opperde dat het mogelijk wel kon. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twkr18526
@eisbaer @Jazco2nd en anderen. Zag toevallig deze Duitse fixie e-bike voor €899.

Ziet er erg gelikt uit. Kennen jullie deze? Kan niet zoveel vinden over deze Duitse sushi-bikes.

https://sushi-bikes.com/pages/bike

https://cdn.shopify.com/s...sMakiVariante01.png?21894

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

The Legend

*Plop*

Heeft iemand hier ervaring met de Pegasus Tecaro EVO Nu-E? Ik zag in het vorige topic dat @DeOS er een heeft aangeschaft? Wat zijn jouw ervaringen? Ik ben twee meter lang en ca 110kg zwaar. Daardoor lever ik automatisch meer kracht dan gemiddeld. Volgens mijn fietsenmaker is dan de combinatie van een sterke middenmotor met een naafversnelling niet verstandig, die trap je naar verloop van tijd stuk is zijn ervaring. Ik heb echter een hekel aan een derailleur (wil niet schoonmaken, extra onderdelen die kunnen piepen en kunnen beschadigen). De Pegasus heeft eigenlijk alles wat ik zoek (behalve schijfremmen, maar daar kom ik wel overheen).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

twkr18526 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 09:30:
@eisbaer @Jazco2nd en anderen. Zag toevallig deze Duitse fixie e-bike voor €899.

Ziet er erg gelikt uit. Kennen jullie deze? Kan niet zoveel vinden over deze Duitse sushi-bikes.
Ik ken hem niet. Op die site staat dat hij een accupakket heeft van 125Wh. Dat is niet veel. Mijn fiets zit qua capaciteit aan de onderkant van de markt en die heeft 314Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 14:24

https://cdn.shopify.com/s...sMakiVariante01.png?21894
Een fiets zonder spatborden kan ik niet serieus nemen als fiets voor dagelijks gebruik. Zodra de weg nat is al regent het niet meer word je helemaal vies en mensen op nette afstand achter je ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Jazco2nd schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:01:
[...]

Een fiets zonder spatborden kan ik niet serieus nemen als fiets voor dagelijks gebruik. Zodra de weg nat is al regent het niet meer word je helemaal vies en mensen op nette afstand achter je ook.
Dat is natuurlijk simpel te verhelpen en geen reden om deze niet te kopen. Alleen het is een 24 volt fiets. Met inderdaad een kleine accu waarbij ze 40 km rijnereik op geven. Uitgaande dat dat een gunstig getal is, is het in de praktijk minder.
24 volt zal minder snel moeten zijn maar ik weet eigenlijk niet hoe dat fietst en of je dat merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardtarget
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 16:19

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0098/4655/47
20/t/6/assets/pf-e316d126-ede3-4fa9-bfe1-d4d2530b3faf--SchattenSUSHIBikesMakiVariante01.png?21894
Leuke fiets, alleen wel heel lelijke lasnaden.
Ben benieuwd of die fiets ook nog iets op te voeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:34
The Legend schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:24:
Heeft iemand hier ervaring met de Pegasus Tecaro EVO Nu-E? Ik zag in het vorige topic dat @DeOS er een heeft aangeschaft? Wat zijn jouw ervaringen? Ik ben twee meter lang en ca 110kg zwaar. Daardoor lever ik automatisch meer kracht dan gemiddeld. Volgens mijn fietsenmaker is dan de combinatie van een sterke middenmotor met een naafversnelling niet verstandig, die trap je naar verloop van tijd stuk is zijn ervaring. Ik heb echter een hekel aan een derailleur (wil niet schoonmaken, extra onderdelen die kunnen piepen en kunnen beschadigen). De Pegasus heeft eigenlijk alles wat ik zoek (behalve schijfremmen, maar daar kom ik wel overheen).
Present! Bevalt heel goed. Moest zelf wel wennen aan het gewicht (kom van lichte sportieve fiets), maar zelfs zonder/boven de ondersteuning fietsen valt me alles mee.

Ook de afbouw van ondersteuning vanaf 25 naar 27 is mooi geleidelijk al had hij van mij de grens iets hoger mogen liggen. Maar daar kan ik later altijd nog eens naar kijken .

Vind de nuvinci naaf versnelling fijn tijden, veel rustiger als met derailleur. Denk zelf dat de motor meer kracht zal uitoefenen op de naaf versnelling dan jij met je kracht zal doen.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

The Legend

*Plop*

DeOS schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:51:
[...]

Present! Bevalt heel goed. Moest zelf wel wennen aan het gewicht (kom van lichte sportieve fiets), maar zelfs zonder/boven de ondersteuning fietsen valt me alles mee.

Ook de afbouw van ondersteuning vanaf 25 naar 27 is mooi geleidelijk al had hij van mij de grens iets hoger mogen liggen. Maar daar kan ik later altijd nog eens naar kijken .

Vind de nuvinci naaf versnelling fijn tijden, veel rustiger als met derailleur. Denk zelf dat de motor meer kracht zal uitoefenen op de naaf versnelling dan jij met je kracht zal doen.
Vandaag nog weer even bij de fietsenmaker langsgereden. De Tecaro met naafversnelling is helemaal niet meer leverbaar. Komt pas weer in maart volgend jaar. Verder bleef hij bij z’n advies om de Tecaro met derailleurversnelling te nemen. Andere optie zou de Trek UM4+ zijn. Die heeft alleen geen accu in het frame, en een Bosch Active Line Plus ipv Bosch Performance Line CX, maar wel een Gates riem ipv een ketting. Volgens de fietsenmaker is het frame van de Tecaro echter beter dan dat van de Trek (gebouwd op advies van de frameontwerper van Idworx kennelijk).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ze mikken wrs op het minimalistische hard core publiek met zo'n type fiets. Stoer...
De prijs houden ze laag door er zo een kleine accu in te zetten. Met een normale gemiddelde accu komt er zo 300-400 euro bij. En dan wordt zo'n fiets te duur als mooi weer minimalistische fiets, met een regenbui of een nog te nat wegdek wil je er niet op zitten...dus dat beperkt het gebruik nogal sterk.

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 10-08-2019 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-08-2022
Ze gaan op het werk een fietslease introduceren.
Ik denk hierop in te gaan en een Riese & Müller Supercharger GX HS Rohlof te nemen.
Dit zou voor woon-werk zijn: 30km langs een kanaal.

Ik moet zeggen, ik had ook eerst aan een stromer gedacht, maar kom op de muller uit omdat deze schijnbaar toch beter comfort biedt.

Gezien de afstand toch al iets is vind ik snelheid en comfort wel redelijk belangrijk, denken jullie dat dit een goede keuze is ? Uiteraard ook liefst wel wat bereik. Maar opzich kan hij dus laden op het werk.

[ Voor 8% gewijzigd door Greenie op 10-08-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Greenie schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:17:
Ik denk hierop in te gaan en een Riese & Müller Supercharger GX HS Rohlof te nemen.

Ik moet zeggen, ik had ook eerst aan een stromer gedacht, maar kom op de muller uit omdat deze schijnbaar toch beter comfort biedt.

Gezien de afstand toch al iets is vind ik snelheid en comfort wel redelijk belangrijk, denken jullie dat dit een goede keuze is ? Uiteraard ook liefst wel wat bereik. Maar opzich kan hij dus laden op het werk.
Die heeft maar een 500wh accu toch? Te weinig.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
Strider schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 00:44:
[...]

Die heeft maar een 500wh accu toch? Te weinig.
Nee die heeft 2x 500 :)

Ai, ik merk wel net op dat de fietsweg langs het netekanaal (beoogde route) dus een jaagpad is, en dus in sé geen speed pedelecs toelaat...

[ Voor 27% gewijzigd door Greenie op 11-08-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Vrijdag na 5 weken levertijd! eindelijk de Qwic MN8 Belt binnen gekregen :)

De MN7 welke mijn vrouw nu heeft reed al goed maar deze helemaal, dit is voornamelijk te danken aan de belt en de Shimano Nexus 8 versnelling.
Vindt de belt echter best wel strak staan, weet niet of dit echt de bedoeling is.

Sommige e-bikes waaronder de Qwic's hebben echter standaard de remmen andersom/verkeerd zitten! de voorrem hoort namelijk rechts en niet links.
Gelukkig zijn de Magura MT4 rem handels dubbelzijdig uitgerust waardoor deze makkelijk overgezet konden worden naar de andere kant...
Voor mensen die op brommers/scooters of motoren gereden hebben of nog steeds rijden (waaronder ik) is het anders vragen om ongelukken.

Sinterklaas code werkte ook waardoor ik lekker kan cruisen met 33 tot 38km/h :D

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Laatst online: 21:29
Jazeker, een belt hoort aardig strak te staan. Er is een app van Gates, waarmee je de spanning kunt controleren, deze meet de trillingsfrequentie.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Net maar even gemeten en deze gaf bij iedere meting 55 Hz aan, goed op spanning dus :)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
fast-server schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:37:...........

Sommige e-bikes waaronder de Qwic's hebben echter standaard de remmen andersom/verkeerd zitten! de voorrem hoort namelijk rechts en niet links........
Zonder een discussie op gang te willen brengen, maar waarop is deze stelling dan gebaseerd?
Ik weet niet beter of de voorrem werd altijd met links bedient en de achterrem met rechts.
Als argument werd gegeven dat de kabel naar achter langer was en daarom meer kracht nodig had die met rechts gegeven kon worden. Dit omdat een langere kabel meer wrijving geeft. Natuurlijk een vreemd argument want niet iedereen is rechtshandig. Bovendien werd het als veiliger beschouwd, omdat je dan eerder je achterrem zou bedienen. Tegenwoordig met hydraulische remmen is dit ook zeker niet meer aan de orde, maar kan ik me voorstellen dat remmen nog steeds zo gemonteerd worden.

[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 11-08-2019 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenie
Het zou me niet verbazen dat dit van moto gebruikers komt.
Daar moet je links ontkoppelen, rechts voorraan remmen en rechter voet achteraan remmen.
Dat is ook logisch daar in normale omstandigheden je geen gas geeft (rechts) en ondertussen de voorrem wilt knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
Dat schreef ik al, op een motor, scooter, brommer etc zit de voorrem standaard rechts, dit was ook zo op alle voorgaande fietsen die ik in het verleden heb gehad. (Gazelle, Sparta, Giant, KOGA)
Ook op de fiets van mijn dochter (Puky) zit de voorrem rechts.

keuze voor links is gewoon vreemd, als je geen tweewielig motorvoertuig bestuurd dan zul je er misschien geen aandacht aan schenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk|IA
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-04-2020
fast-server schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:29:
Dat schreef ik al, op een motor, scooter, brommer etc zit de voorrem standaard rechts, dit was ook zo op alle voorgaande fietsen die ik in het verleden heb gehad. (Gazelle, Sparta, Giant, KOGA)

keuze voor links is gewoon vreemd, als je geen tweewielig motorvoertuig bestuurd dan zul je er misschien geen aandacht aan schenken.
Bij al mijn fietsen heeft de voorrem altijd links gezeten.

Waren allemaal Mountain bikes en aantal van Giant, een aantal weet ik niet meer.

Rechts achter was juist fijn. Die v-brake remden als een malle, rechts rem je vaak wat harder (meer kracht). Dus dan liever achter, dan over de kop knallen...

Nu weet ik het bij mijn stadsfiets niet, maar die remmen onder stadsfietsen remmen ook niet zo hard.

Model 3 LR AWD | Pearl White | 19" | Trekhaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 22:03
fast-server schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 15:29:

Ik rij al 10-tallen jaren MTB. nog nooit voorrem rechts gehad. Moet er niet aan denken, ik klap op mijn bek

Waarbij ik echt moet opnmerken dat al onze fietsen altijd rechts achter hebben gehad

[ Voor 6% gewijzigd door maartend op 11-08-2019 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 10:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mijn Gazelle E-bike is ook de eerste fiets in mijn leven die de achterrem aan de hendel links heeft. Misschien een e-bike dingetje?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:55
Al mijn fietsen hebben de voorrem links, zelfs mijn e-bike. Mijn motorfiets dus zoals al eerder opgemerkt niet. Nooit de behoefte gehad om dat door elkaar te halen, op de motor schakel ik om naar moto-modus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:33
fast-server schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:37:

Sommige e-bikes waaronder de Qwic's hebben echter standaard de remmen andersom/verkeerd zitten! de voorrem hoort namelijk rechts en niet links.
Het is iets subtieler dan dat, zie https://janheine.wordpres...ich-hand-for-which-brake/

Zelf mountainbike+wielren ik sinds een jaar of 10 en heb in die tijd in de fietsen die ik versleten heb nog nooit een fiets gehad met de voorrem rechts. Ik moet er ook niet aan denken, dan ga ik geheid op m'n plaat.

Ik heb een Cube e-bike, maar die heeft de voorrem ook 'gewoon' links.

[ Voor 5% gewijzigd door lexuzu op 11-08-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Leuke toevoeging.
Vooral de laatste alinea in het verhaal komt overeen met de mening van @fast-server

Het gaat dus om het verschil/ervaring met fietsen en motor-fietsen. Dan begrijp ik dat met e-bikes en speed-pedalics deze discussie ontstaat.
Beide zijn mbt opbouw gelijk, waarbij de één de fiets vervangt en de ander feitelijk de bromfiets/scooter.
Ik heb nimmer op een bromfiets/scooter gereden dus weet niet beter dat de voorrem links bedient moet worden.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 11-08-2019 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beyazz06
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zat laatst ook mij af te vragen wat betreft de remhendels. Mijn Batavus Razer heeft de voorrem op links, terwijl de Batavus E-Bryte van men vrouw de voorrem op rechts heeft. |:(

Beetje vaag van Batavus imho..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
beyazz06 schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 18:12:
Zat laatst ook mij af te vragen wat betreft de remhendels. Mijn Batavus Razer heeft de voorrem op links, terwijl de Batavus E-Bryte van men vrouw de voorrem op rechts heeft. |:(

Beetje vaag van Batavus imho..
Kan ook een foutje van de bouwer zijn geweest. ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APBaguette
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02 06:25
Bij mijn Razer zat de voorrem ook links. Ik hem hem rechts laten plaatsen, mijn andere fietsen hadden hem toevallig ook rechts (o.a. een Brompton, in het VK moet de voorrem wettelijk rechts zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Eigenlijk nooit naar gekeken, ik rem altijd met beide tegelijk. Mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Hier idem dito, afremmen met rechts (achterrem) en noodstop met beide, werkt perfect. Ik heb hydraulische schijfremmen op mijn e-MTB en die zijn onmisbaar met de krachtige Bafang middenmotor.

Sinds ik mijn 44T vervangen heb door een 52T gebruik ik de 2 kleinste tandwielen achter alleen nog wanneer ik sneller wil gaan dan 28 km/h, slijtage van de achter cassette (en ketting) is daardoor minimaal tov van mijn eerdere uitvoering.

Bafang motor al ruim 3 jaar in gebruik, nog geen calamiteiten mee gehad (ff afkloppen), alleen de accu heb ik 2 jaar geleden vervangen, de vorige LiFePo4 was inmiddels al ruim 5 jaar oud. Die kocht ik eerder tgv mijn met voorwiel motor uitgeruste Batavus Navajo (ombouw) fiets.

De fiets wordt uitsluitend voor pleziertochtjes door bos en over heide gebruikt (en openbare weg, om er te komen), daardoor rij ik gemiddeld niet meer dan 100 km per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Veel te verwarrend allemaal, gewoon allemaal weer aan de terugtraprem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesjaar
  • Laatst online: 06-06 07:57
Ik ben me ook aan het orienteren in de e bikes wereld .
Ik wil er zo wie zo een met achterwiel motor want ik zet veel
kracht met fietsen en ben bang met middenmotor dat ik veel
kettingen en tandwielen zal moeten gaan vervangen
Mijn eisen zijn : Achterwiel motor, Derailleur versnelling, hydraulische
schijfremmen.
Ik heb de Sparta R20i LTD gevonden zoiets lijkt me wel wat.
Iemand ervaring met deze fiets ?
Of nog andere alternatieven ?
Of nog andere tips
Ik wil ook een keer bij "de Fietser" in Ede gaan proef fietsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

riesjaar schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 15:01:
Ik ben me ook aan het orienteren in de e bikes wereld .
Ik wil er zo wie zo een met achterwiel motor want ik zet veel
kracht met fietsen en ben bang met middenmotor dat ik veel
kettingen en tandwielen zal moeten gaan vervangen
Mijn eisen zijn : Achterwiel motor, Derailleur versnelling, hydraulische
schijfremmen.
Ik heb de Sparta R20i LTD gevonden zoiets lijkt me wel wat.
Iemand ervaring met deze fiets ?
Of nog andere alternatieven ?
Of nog andere tips
Ik wil ook een keer bij "de Fietser" in Ede gaan proef fietsen
Verslijt je op een gewone fiets ook veel kettingen en tandwielen dan? Als je zelf veel kracht levert, zal de e-bike daar zelf weinig aan hoeven toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
The Legend schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:24:Ik ben twee meter lang en ca 110kg zwaar. Daardoor lever ik automatisch meer kracht dan gemiddeld.
Vanwege de beperking op de motor zal de extra belasting wel meevallen.
Volgens mijn fietsenmaker is dan de combinatie van een sterke middenmotor met een naafversnelling niet verstandig, die trap je naar verloop van tijd stuk is zijn ervaring.
In de familie, de afgelopen 10jaar:

6 fietsen, elk +/- 50.000 km allemaal met een naaf versnelling (Nexus8/Alfine 8 )

Nog nooit gesloopt. Sterker nog, ik kan me in die jaren niet heugen dat er iemand op dit forum een versnellingsnaaf sloopte.

Ik zou dus zeggen dat de fietsenmaker heel veel pech heeft ;)

Betreft het frame; jij bent vrij zwaar, dus je wilt dkke buizen. Merk is in deze niet zo spannend. Ik vind het hele verhaal dat de Pegsasus isontworpen door een bouwer van IdWorkx leuk maar irrelevant.

Prijs van Idworkx, Santos etc. zit hem (naast gezonde marges) vooral in de kleine productielijn, dan wordt alles al snel duur, maar technisch gezien is het niet zo spannend. En ook kwalitaitief geloof ik niet zo in dat soort dingen, frames gaan zelden stuk. In al die jaren op GOT kan ik me 1 Batavus Razer herinneren met een scheur in de staande buis,.

Overigens zou ik met jouw gewicht ook eens kijken naar Victoria.

https://www.victoria-fahr...ell/victoria-eurban-11-5/
fast-server schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 13:37:

In Europa is bij een fiets doorgaans de achterrem rechts. ;)

[ Voor 76% gewijzigd door roffeltjes op 13-08-2019 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• riesjaar
Verslijt je op een gewone fiets ook veel kettingen en tandwielen dan? Als je zelf veel kracht levert, zal de e-bike daar zelf weinig aan hoeven toevoegen.
Dat valt wel mee maar als de kracht van de trapondersteuning bijkomt is de kracht
op de ketting en tandwielen toch aanzienlijk hoger, of redeneer ik dit dan fout

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
riesjaar schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 16:00:
[...]

Dat valt wel mee maar als de kracht van de trapondersteuning bijkomt is de kracht
op de ketting en tandwielen toch aanzienlijk hoger, of redeneer ik dit dan fout
Het ligt iets genuanceerder, hier een gesimplificeerd rekensommetje

20kmp = 100 watt

Kracht op kettting:
Ebike middenmotor: 60watt geleverd door fietser 40 watt geleverd door de motor
Ebike achtermotor: 60watt fietser => overige 40 watt komen niet op de ketting maar gaan rechtstreeks naar de naaf.
Gewone fiets: 100watt fietser.

Dus:

- Een gewone fiets en een fiets met middenmotor hebben vergelijkbare kettingbelasting bij een zelfde snelheid.
- Een fiets met achterwiel motor heeft minder kettingbelasting bij een zelfde snelheid.

MAAR: omdat je met een e-bike toch wat harder rijdt (en optrekt) zal de kettingbelasting in de praktijk wel degelijk groter zijn dan die van een gewone fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riesjaar
Thanks dat is een duidelijke uitleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48
zijn hier nog mensen die hun accu met dit regenachtige weer extra beschermen.
ik heb gekeken naar een hoes voor de accu maar die zijn er voor mijn merk(qwic) niet echt.
Nu kan ik een vuilniszakje over de bagagedrager leggen onder de fietstassen maar staat ook weer zo raar en zit niet echt vast.
iemand een tipje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Niet online

Flagg

Michel242186 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:45:
zijn hier nog mensen die hun accu met dit regenachtige weer extra beschermen.
ik heb gekeken naar een hoes voor de accu maar die zijn er voor mijn merk(qwic) niet echt.
Nu kan ik een vuilniszakje over de bagagedrager leggen onder de fietstassen maar staat ook weer zo raar en zit niet echt vast.
iemand een tipje?
Heatshrink tube?

€ 4,81 38%OFF | 2 Meter PVC Heat Shrink Tube Shrinkable Tubing For 18650 Lithium Battery Pack Protection Insulation Heat Shrinkable Cable Sleeve
https://s.click.aliexpress.com/e/bQXqYmza

Soort onmeunig grote krimpkous die mensen ook gebruiken om zelf battery packs van te maken.

3x keer raden wat ik aan het doen ben in afwachting van de chinesium e-bike. :P De reserve accu ga ik zelf maken. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Flagg op 13-08-2019 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel242186
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:48
Flagg schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:52:
[...]

Heatshrink tube?

€ 4,81 38%OFF | 2 Meter PVC Heat Shrink Tube Shrinkable Tubing For 18650 Lithium Battery Pack Protection Insulation Heat Shrinkable Cable Sleeve
https://s.click.aliexpress.com/e/bQXqYmza

Soort onmeunig grote krimpkous die mensen ook gebruiken om zelf battery packs van te maken.
mmm..leuke tip.
weet niet precies of dit gaat lukken aangezien de accu aan de onderkant aan de fiets vast zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 10:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als het goed is, kan het er allemaal default tegen. Ik rij al twee jaar door sneeuw, regen, 40 graden zon, gaat allemaal goed. Zowel motor als accu geven geen krimp. Alleen de accu capaciteit is 's winters bij -10 wat minder.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLeon
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-11-2023
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met Stella ?

Ik ben opzoek naar mijn eerste E-bike en heb er niet super veel verstand van.
Ik ben bij Stella wezen kijken en ben prettig geholpen. Met mijn budget van €1500 kwamen we uiteinderijk uit bij deze fiets https://www.stella.nl/p/modena-comfort-fdst/ en dan met 7 versnellingen. Kwa service klonk het allemaal erg goed met bijv 1ste beurt gratis. Verzekering voor ongeveer 5 euro in de maand met pechhulp, diefstal, valschade ect.. Had er opzig wel een goed gevoel bij.

Maar aangezien ik die €1500 maar 1 keer kan uitgeven en ik er niet heel veel verstand van heb zou ik graag weten wat jullie er van denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:30
Greenie schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:17:

Als ik die fiets opzoek dan komt mijn eerste hit hier uit.
https://www.fietsenwinkel...ohloff-hs-2019-heren-45km

Dat is toch bijna 7400 euro voor een fiets met Bosch motor! Flink geld hoor.
Wel een mooie fiets.

Ohw, ik lees in het SP topic dat je op zoek gaat naar wat anders :)

[ Voor 3% gewijzigd door wmeester op 14-08-2019 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
bert pit schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 16:14:
Eigenlijk nooit naar gekeken, ik rem altijd met beide tegelijk. Mis ik iets?
Denk t niet. Bij al mijn(onze) fietsen zitten de voorremmen rechts. Weet gewoon niet beter. Dat zijn n paar Batavussen en een Stella fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:05
bgttje schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Denk t niet. Bij al mijn(onze) fietsen zitten de voorremmen rechts. Weet gewoon niet beter. Dat zijn n paar Batavussen en een Stella fiets.
:|
Bij al mijn fietsen zit achterrem rechts. Batavus e-Dinsdag en mijn voorgaande fietsen waren niet noemenswaardige gazelle Oranges en batavusjes.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:21
wmeester schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:45:
[...]

Als ik die fiets opzoek dan komt mijn eerste hit hier uit.
https://www.fietsenwinkel...ohloff-hs-2019-heren-45km

Dat is toch bijna 7400 euro voor een fiets met Bosch motor! Flink geld hoor.
Wel een mooie fiets.

Ohw, ik lees in het SP topic dat je op zoek gaat naar wat anders :)
Meeste geld zit in die rohloff, die kost retail al bijna 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Torched schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 19:15:
[...]

Meeste geld zit in die rohloff, die kost retail al bijna 1500 euro.
Een andere naaf kost ook geld. En 6000 Euro is nog steeds serieus veel geld voor een fiets met Bosch motor, ook al heeft-ie een dubbele accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Je zou ook kunnen gaan kijken naar een Kettler Quadriga Duo cx speed. Ik weet niet wanneer deze leverbaar is, maar hij heeft iig de nieuwe Bosch 2020 motor + 2x625 wh accu.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/67611085_1258781767638144_3704370178532835328_n.jpg?_nc_cat=110&_nc_oc=AQmBO_frfcdFZDjD3IOF6W9lurVJAYFH8TxH-gkb5IDCAOVnulNlxExFBWVrvZk6nMo&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=1b4e8cf468342e05bf2058e415c0a626&oe=5DCA85B9

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:21
B64 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 20:32:
[...]

Een andere naaf kost ook geld. En 6000 Euro is nog steeds serieus veel geld voor een fiets met Bosch motor, ook al heeft-ie een dubbele accu.
Een alfine 8 is retail 300, een 11 iets meer maar niet teveel.

Goedkoper zelfs, voor een alfine 8, totaal met alles er bij 200 euro, alfine 11 300 ish. En als nexus 8 je goed genoeg is ga je zelfs naar 100 euro.

Heb je wel alleen naaf natuurlijk, je mag hem nog wel inspaken. Ter vergelijking een rohloff is 1000 euro ish.

[ Voor 28% gewijzigd door Torched op 14-08-2019 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:17

nFo

De winter banden ook is een keer verwisseld. 7(8)7
En gelijk die rare achterdrager van de Batavus Dinsdag E-Go gehaald.
Een andere racktime drager erop gezet en vast gezet op het frame met een seatclamp.
Zit nog één schroefje aan de binnenkant van het spatbord bij het slot, is een keer kijken of dat ook anders kan.
Op het achterwiel past een maximaal een kleine 4cm brede band, kabels wel even anders vastgezet bij het achterwiel.

SKS Bluemels Primus Matt 53mm spatborden € 23,38
Continental Ride Tour 47-622 (41mm) 2x € 12,10
Racktime Foldit Adjustable Carrier € 25,32
Problem Solvers seat clamps with rack mounts; 34,9 mm € 11,17

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OLS29ZcLDojTN2VObvjipyzx/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Hier is vast wel iemand die mij kan helpen met het zoeken van een snellere oplader van mijn accu :). Ik heb onderstaande accu (merk D-Power) en ik zoek een vervanger voor op mijn werk die sneller laadt dan 2a per uur. Ik heb een grotere accu gekocht voor mijn SP (17 ah en 48 volt) en die krijg ik soms niet helemaal opgeladen op het werk. In de winter zal dat al helemaal niet lukken.

NB: heb een nieuwe image hoster en ik heb deze nog niet helemaal door. Helaas dus alleen klikbare links.
Hieronder dus even de specs van mijn lader:

Model: DPLC 110v55
Input: ac100v-220v 50/60hz 2.0 a
output: 54.6V

https://ibb.co/4JqhYh5
https://ibb.co/MhvCd8T
https://ibb.co/ZMYrDrM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-06 10:01
nFo schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 19:41:
De winter banden ook is een keer verwisseld. 7(8)7
En gelijk die rare achterdrager van de Batavus Dinsdag E-Go gehaald.
Een andere racktime drager erop gezet en vast gezet op het frame met een seatclamp.
Zit nog één schroefje aan de binnenkant van het spatbord bij het slot, is een keer kijken of dat ook anders kan.
Op het achterwiel past een maximaal een kleine 4cm brede band, kabels wel even anders vastgezet bij het achterwiel.

SKS Bluemels Primus Matt 53mm spatborden € 23,38
Continental Ride Tour 47-622 (41mm) 2x € 12,10
Racktime Foldit Adjustable Carrier € 25,32
Problem Solvers seat clamps with rack mounts; 34,9 mm € 11,17

[Afbeelding]
Geen anti-lek banden op deze mooie fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
mrpink83 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:29:
Hier is vast wel iemand die mij kan helpen met het zoeken van een snellere oplader van mijn accu :). Ik heb onderstaande accu (merk D-Power) en ik zoek een vervanger voor op mijn werk die sneller laadt dan 2a per uur. Ik heb een grotere accu gekocht voor mijn SP (17 ah en 48 volt) en die krijg ik soms niet helemaal opgeladen op het werk. In de winter zal dat al helemaal niet lukken.NB: heb een nieuwe image hoster en ik heb deze nog niet helemaal door. Helaas dus alleen klikbare links. Hieronder dus even de specs van mijn lader: Model: DPLC 110v55Input: ac100v-220v 50/60hz 2.0 aoutput: 54.6Vhttps://ibb.co/4JqhYh5 https://ibb.co/MhvCd8T https://ibb.co/ZMYrDrM
Is dit een plugje met 2.1 of 2.5 mm pin dikte?

voorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...1602_3,searchweb201603_60

[ Voor 15% gewijzigd door bgttje op 16-08-2019 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Geweldig! Volgens mij een DC (2,5mm) maar zal het straks even opmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
mrpink83 schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 11:37:
[...]Geweldig! Volgens mij een DC (2,5mm) maar zal het straks even opmeten.
https://nl.aliexpress.com...1602_3,searchweb201603_60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 16:26
Strider schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 21:40:
Je zou ook kunnen gaan kijken naar een Kettler Quadriga Duo cx speed. Ik weet niet wanneer deze leverbaar is, maar hij heeft iig de nieuwe Bosch 2020 motor + 2x625 wh accu.

[Afbeelding]
1250Wh accu aan boord, daar moet je toch een heel eindje mee komen :)
Er zou theoretisch ook nog een extra accupack op de plek van de bydonhouder kunnen komen waardoor je nog eens 500Wh erbij prikt maar weet niet of Bosch al voorziet in Trio Battery technologie :+
Pagina: 1 ... 6 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam