erdejee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:49:
[...]
Ik heb inmiddels ruim 19k km's achter de rug met een Bosch-fiets en zo ongeveer vanaf het begin al gewoon na iedere rit de accu aan de lader. En dan gewoon de hele werkdag dan wel nacht in de schuur. De dagelijkse ritten zitten zo rond de 24 km enkele reis en dat lukt gewoon nog steeds, ook op standje turbo. Na opladen is het bereik volgens de computer meestal zo rond de 55-60 km (ook weer in turbo-stand), maar dat zakt in het begin vrij snel in om dan na een paar km weer te stabiliseren. Gaat het allemaal lekker makkelijk (lees: wind mee) dan wil het bereik zelfs nog wel eens oplopen
De fiets heeft zelf gedurende 1,5 jaar stil gestaan, waarbij ik de accu zeer onregelmatig weleens aan de lader legde, maar blijkbaar heeft dat allemaal geen negatief effect gehad.
Kortom, ik ga er ook vanuit dat het BMS zijn werk doet en dat ik niet met een stopwatch naast de lader hoef te zitten.
Fijn dat de fiets je goed bevalt
Ik hoor hier al geluiden dat mensen het lastig vinden om 'dwangmatig'/'routinematig' de accu in de gaten te houden om hem extra te besparen. Ik begrijp dat en ik zal het nuanceren dat het niet te lastig is.
Wij mensen vinden deze temperaturen helemaal niet fijn en ik hou van warm weer, maar dit is over de top. Hier in huis is het 22 graden onder de airco (we hebben 3 cassetteunits met per stuk 6,4 kW koelvermogen in huis). Ik houd dus rekening met mijn innerlijke mens. Hoe ga je dit dan doen met je accu?
Je accu is een gebruiksobject dat gewoon zijn werk moet doen en je mag hem net zo behandelen als je zelf wil. Omdat die fietsaccu's een abnormale prijs hebben is het wijs om hier toch goed mee om te gaan. Je mag hem bij deze temperaturen gerust in de volle zon opladen en hem leeg trekken. Kan op de korte termijn geen kwaad en 5% verschil in capaciteit merk je nauwelijks of niet. Alleen het feit dat je 2 a 3 jaar later de achteruitgang wél gaat merken en dat het moment van een nieuwe accu aanschaffen niet meer lang uit te stellen is. Mijn missie hier is ten eerste om fijn mee te praten over fietsjes en daarnaast ook vrijwillig te adviseren over je accu. De omzet in mijn accugroothandel is geëxplodeerd. Nog nooit is de afname van de 18650 celletjes zo groot geweest. Waar je een 10 tal jaren geleden het aantal cellen nog kon onthouden gaat het nu per ton! Wat zal het mij uitmaken of mensen nu 10 jaar doen met hun accu of 2 weken. Een harde zakenman zal het niet betreuren, maar ik geef ook om mijn medemens en in mijn vrije tijd ben ik gewoon een man zoals jullie allemaal.
Een man die een ander wil helpen want je wordt al zo vaak genept dat je het niet eens meer in de gaten hebt. En juist daar heb ik een hekel aan. Ik probeer jullie als het ware een beetje te beschermen op dit punt want ik kan er slecht tegen als mensen naar mij komen en dat ik via via hoor hoé ze genept zijn.
Eigenlijk is het heel simpel. Als het warm is vind je het stijf staan van de koffie niet fijn en zo 'denkt' een accu ook. Ontzie hem door hem tijdig af te koppelen en gun hem z'n rust. Mijn accu als voorbeeld laad met 10% per uur op. Als ik nog 20% over heb stop ik hem voor 5 uur aan de lader. Een bescheiden alarmpje op mijn smartphone herinnerd mij eraan dat ik de lader af moet koppelen. Even naar de schuur om hem af te koppelen en of dit na 5 uur is of na een hele nacht <> extra tijd kost dit niet.
Als het heel koud is doe ik het anders. Ik laad de accu heel langzaam op over de nacht. (nooit gaan laden beneden de 0 graden(het kan wel, maar niet met de stroom die jullie laders afgeven.
Je mag laden tot wel -25 graden met een stroom van <0,015 C en omdat jullie laders vaak met 2 A laden is dat dus niet beneden de 0 graden)) . En omdat de accu dan niet optimaal presteert is het bij grote koude aan te raden niet lager te gaan dan 50% over.
Met mijn telefoon die een snellaad-functie heeft doe ik het nog aparter. Bij 20% gooi ik hem onder het avondeten aan de lader en direct na het tafelen gaat hij er weer af zodat die cel nooit boven de 80% komt en dat merk ik duidelijk.
Bewust omgaan met je accu heeft 3 grote voordelen:
-je ontziet het milieu nog meer omdat je langer doet met een accu
-je ontziet indirect je portemonnee omdat een nieuw aanschaf langer uitgesteld kan worden
-en door bewuster te zijn kom je minder snel met pech te staan
Maar zodra deze waanzinnige hitte achterwege is moet je hem wel even goed volladen om eventuele ichte onbalans te compenseren. Zoals het in mijn werkstuk staat minimaal eens per 10 gedeeltelijke ladingen een hele nacht aan de lader houden.
En nog iets: denk ook aan jullie zelf. Zorg dat je altijd een fles water in je fietstas meeneemt. Neem ook iets mee wat zout is zoals drop. Mocht je duizelig worden dan kunnen een paar dubbelzoute dropjes wonderen verrichten. (en ja, mijn vrouw dringt me hier wel aan en ik heb er wel eens iemand mee kunnen helpen die letterlijk van zijn fiets donderde door onwel worden door die hitte).