Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 5 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 23:28
Russel88 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 16:05:
Bedankt voor je reactie. Ik ben me nu aan het oriënteren. Misschien verhuis ik van kantoor en de nieuwe is fietsbaar.
Een mooie ebike zou wel wat zijn. Ik heb liever een klassiekere model als de Ampler Stellar. Tot nu toe hoor ik ook alleen maar positieve verhalen over Ampler.
Ja, de kwaliteit bij Ampler zit wel in orde. Ik zou hem wel even testen (bij Twotone Amsterdam) voordat je hem koopt. Dan kan je even kijken of je de trapondersteuning fijn vindt. Motor is in ieder geval erg stil. Las een tijdje terug in dit topic dat iemand hem fijner vond dan Van Moof omdat hij natuurlijker is. Maar je kan het het beste even zelf ervaren.

Twee weken terug gaven ze op Facebook aan dat ze bezig zijn met Twotone, ik verwacht in de vorm van een samenwerking. Dat is natuurlijk wel positief bij problemen/onderhoud. Levering duurde ongeveer 2 weken overigens, vrij vlot dus.

Keep me up to date, ben benieuwd wat je ervan vindt!

[ Voor 24% gewijzigd door Tweakx op 22-07-2019 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Ik krijg het idee dat laders wel redelijk uniform zijn? Bulls Green Mover E45 is natuurlijk niet meer te koop, maar ik vind een snellader voor onderweg waarvan ze zeggen dat ie alleen geschikt is voor de Lavida. Lijkt me persoonlijk onzin, want Rosenberg-plug. Klopt dat?

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Nou ik heb sinds een paar dagen een leuke Giant E-MTB gekocht met een 80Nm Yamaha motor erop.
Man wat een feest is dat zeg :D Ding trekt de straatstenen uit de grond en heeft een 130km radius.
Had ik eerder moeten doen!

Alleen dat 25km/u limiet is een blok aan m’n been. 35 was net wat lekkerder geweest.

Wat ik me afvraag: Hoe zit het eigenlijk met de slijtage van die motoren als je dat limiet eruit haalt?
Kunnen ze dat gewoon aan en zijn het bijvoorbeeld dezelfde motoren die ze bij die Speed Peddelecs gebruiken? Of zijn het motoren die gewoon niet lekker gaan boven de 30?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Je zit sowieso met 25 niet op piekvermogen. Maar erboven moet je je afvragen of de remmen en dergelijke wel meekunnen, je vraagt tenslotte wel een stuk meer. Was ik toen ook voor gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:09
Wootism schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:07:
Nou ik heb sinds een paar dagen een leuke Giant E-MTB gekocht met een 80Nm Yamaha motor erop.
Man wat een feest is dat zeg :D Ding trekt de straatstenen uit de grond en heeft een 130km radius.
Had ik eerder moeten doen!

Alleen dat 25km/u limiet is een blok aan m’n been. 35 was net wat lekkerder geweest.

Wat ik me afvraag: Hoe zit het eigenlijk met de slijtage van die motoren als je dat limiet eruit haalt?
Kunnen ze dat gewoon aan en zijn het bijvoorbeeld dezelfde motoren die ze bij die Speed Peddelecs gebruiken? Of zijn het motoren die gewoon niet lekker gaan boven de 30?
Jouw Yamaha motor kan dat prima aan, maar het onderhoud van je derailleur gaat wel significant omhoog.
Een derailleur in combinatie met een krachtige ontgrensde middenmotor is op het gebied van onderhoud niet de beste combinatie.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimplon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-06 17:52
Heeft de hitte van aankomende dagen ook nadelige invloed op een elektrische fiets?
Ik ontvang morgen mijn nieuwe fiets en wil daarmee graag donderdag naar het werk fietsen (14km), maar maak me enigszins zorgen of ik daarmee de accu niet onnodig belast..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lexuzu
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:33
Wimplon schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:59:
Heeft de hitte van aankomende dagen ook nadelige invloed op een elektrische fiets?
Ik ontvang morgen mijn nieuwe fiets en wil daarmee graag donderdag naar het werk fietsen (14km), maar maak me enigszins zorgen of ik daarmee de accu niet onnodig belast..
Zo'n fiets koop je om te gebruiken. Als je je zorgen moet gaan maken over 'onnodige' accu belasting hou je mogelijk nog maar weinig momenten over om hem te gebruiken. Gewoon lekker opstappen en je niet te druk maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:33:

Heb de Sparta R5Te nu een week in mijn bezit.
  • Aansluitend op bovenstaande punt, naar mij idee word je actief geremd boven de 27km/u wat compleet overbodig is.
    De ondersteuning stopt dan toch al, waarom mag ik op eigen kracht niet harder?
    Heb ook op een Qwic gefietst, hiermee rij je zonder problemen 30km/u, mits je zelf wat doortrapt.
Ik zou hier nog op terug komen; ik heb de R5Te van mijn zwager getest (paar rondjes gereden) en ben er vrij zeker van dat hij niet actief remt. Ik vond dat ik hem redelijk makkelijk boven de begrenzing kon trappen, al is het natuurlijk niet een lichte derailleurfiets (je zal flink wat watts verstoken aan de Sturmey Archer naaf en de motor).
Niet in de zon laten staan, dus als hij buiten in het rek moet dan wel de accu mee naar binnen nemen. Voor de rest gewoon lekker fietsen.

[ Voor 45% gewijzigd door roffeltjes op 23-07-2019 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-06 15:59

BertV

Handgemaakt

uiterlix schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:16:
[...]

Zo'n fiets koop je om te gebruiken. Als je je zorgen moet gaan maken over 'onnodige' accu belasting hou je mogelijk nog maar weinig momenten over om hem te gebruiken. Gewoon lekker opstappen en je niet te druk maken.
Inderdaad, te warm, te koud, te winderig, te moe, te nat, te stoffig, te glad, te laat.
Gaan! Desnoods leg je iedere maand een bedrag opzij voor een nieuwe accu. :P

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:47
BertV schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:24:
[...]

Inderdaad, te warm, te koud, te winderig, te moe, te nat, te stoffig, te glad, te laat.
Gaan! Desnoods leg je iedere maand een bedrag opzij voor een nieuwe accu. :P
Toch zou ik mijn accu morgen niet de hele dag in de fiets in de zon laten zitten +-)

Idem als het <0 graden is, dan gaat de accu op werk ook uit de fiets en mee naar binnen

[ Voor 10% gewijzigd door President op 23-07-2019 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Nieuw in de e-bike wereld. Het e.e.a. gelezen over de accu's betreffende onderhoud, opladen en hoe je de levensduur kan verlengen.

Buiten de extreme temperatuur verschillen etc., gelezen dat de wijze van opladen de levensduur aanzienlijk kan verlengen.

Onderstaande tabellen stonden op deze site.

lading na opladen laadcycli
100% 300-500
90% 600-1000
70% 1200-2000
50% 2400-4000

ontladingsdiepte laadcycli
100% 300-500
50% 1200-1500
25% 2000-2500
10% 3750-4750

Waar ik uit opmaak dat de accu niet volledig opladen/ontladen de laadcyclus en levensduur van de accu aanzienlijk verlengt. Twee tot drie keer per jaar volledig opladen/ontladen werd geadviseerd. Niet zover ontladen dat je accu naar naar de knoppen is!

Op de 500 wh zitten een vijftal ledjes en nu laad ik accu tot het vijfde ledje gaat knipperen. Dit geeft een lading van 80%. Vind het een beetje omslagtig maar als ik de prijs van de accu ad 700 euro in ogenschouw neem best de moeite waard om er zorgvuldig mee om te gaan.

Die 80% geeft +-100km eco modus. Dat is de modus die ik gebruik want dit geeft een prettige en voelbare spanning op de spieren bij gemiddeld 23km per uur.

Hoe serieus moet je deze tabellen nemen en hoe laden de e-bikers hier in dit topic hun accu?

[ Voor 8% gewijzigd door TecTo op 24-07-2019 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Racing_Reporter schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 18:10:
Je zit sowieso met 25 niet op piekvermogen. Maar erboven moet je je afvragen of de remmen en dergelijke wel meekunnen, je vraagt tenslotte wel een stuk meer. Was ik toen ook voor gewaarschuwd.
Neem aan van wel aangezien het een mountainbike is. Bij mijn vorige mountainbike kon je na een dagje in het bos ook een eitje bakken op de voorste schijfrem :p
Maar ze zullen inderdaad wel sneller slijten tov netjes 25 rijden.
Strider schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 20:30:
[...]

Jouw Yamaha motor kan dat prima aan, maar het onderhoud van je derailleur gaat wel significant omhoog.
Een derailleur in combinatie met een krachtige ontgrensde middenmotor is op het gebied van onderhoud niet de beste combinatie.
Maar de derailleur maakt toch niks mee van de kracht van de motor? De trekkracht lijkt me juist op de bovenkant van de ketting te zitten.
Of bedoel je de snelheid waarbij de ketting door die twee kleine tandwieltjes giert?
Bij dat laatste snap ik inderdaad wel dat er iets vaker WD40 tussen moet :p

[ Voor 7% gewijzigd door Wootism op 24-07-2019 08:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:04
TecTo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:16:
Hoe laden de e-bikers hier in dit topic hun accu?
Allereerst, bij die tweede grafiek rijden ze hem ook volledig leeg, dus dat vertekend het beeld nogal.

Wij denken er niet teveel over na. Kortweg;

4 jaar Batavus Razer

1. Nooit diepte ontladen. Dat is makkelijk te vermijden, gewoon ervoor zorgen dat als je weggaat je genoeg accu hebt.
2, We laden onze accus s'avonds als ze onder de 50% zakken (anders kan de volgende dag spannend worden). Dat is gemiddeld eens in de twee dagen (wij rijden nogal wat kilometers).
3. Ik probeer dus niet onnodig te laden, maar als ik hem laad blijft hij gewoon tot de volgende morgen aan de lader hangen. Ik ga niet wekkertjes o.i.d. zetten om elke keer te checken of ik al op 90% zit.

Accu's zijn wat mij betreft nog nog prima, zal gerust wel flink wat af zijn, maar met een actieradius van nog steeds boven de 50km (kan me niet heugen wanneer de laatste keer was dat ik op een dag meer heb gefietst) hoef ik eigenlijk nooit een lader mee te nemen. Maar goed, ik haalde 120+ waarvan de helft met een lege kar erachter toen ik hem net had, dus ik had nogal wat marge.

Het is toch een dagelijks vervoermiddel, ik denk er niet teveel over na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:55
Ik rijd twee dagen naar werk (2 x 19 km), dan heb ik nog een streepje van de vijf over en gooi hem aan 'snachts aan de lader. Dan is'ie 'sochtends weer vol. T'is een Lacros vouwfiets die gratis in de trein mag, klein accu'tje, 10.4 Ah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartV
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16
hoe laden de e-bikers hier in dit topic hun accu?
Hier ook bijna 4 jaar een Batavus Razer. Wordt stevig (mis)gebruikt. De laatste twee jaar twee keer per dag aan de lader, overdag buiten in weer en wind (onder een afdakje) en 's nachts in een onverwarmde garage.

Temperatuur en luchtweerstand zijn de grootste bepalende factoren voor de actieradius. In de winter met een beetje wind trap ik de accu leeg in 19 km (ca 30km/h). Bij deze temperaturen kost dezelfde afstand ca. 30-40%, standje high, 30-35km/h.

Fiets is al twee jaar economisch afgeschreven, dus alles wat hij nu nog meegaat is pure winst.

I think I've got the hang of it now... :w :q :wq :wq! ^d X exit X Q :quitbye CtrlAltDel ~~q :~q logout save/quit :!QUIT ^[zz ^[ZZ ZZZZ ^H ^@ ^L ^[c ^# ^E ^X ^I ^T ? help helpquit ^D ^d ^C ^c helpexit ?Quit ?q ^Kx /QY sync halt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

Hoe serieus moet je deze tabellen nemen en hoe laden de e-bikers hier in dit topic hun accu?
Goeie vraag. Ik hang hem 's-avonds aan de lader en haal hem er in de ochtend weer vanaf. Ik lees ook dat dat eigenlijk niet de goede methode is. Wat ik mij afvraag is, wat (in mijn geval) Bosch er aan doet om de batterij te beschermen. Ik heb zo'n Bosch powertube 500Wh met 4A lader.

Het punt is dat je moeilijk elk uur kunt gaan kijken of hij al 90% vol is. Wat je wel kunt doen is eenmalig meten hoe lang het laden duurt en dan een tijdklok er op zetten. Maar de volgende keer is de lading net wat meer of minder.... of te temperatuur anders, waardoor de laadtijd ook afwijkt.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bert pit schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Goeie vraag. Ik hang hem 's-avonds aan de lader en haal hem er in de ochtend weer vanaf. Ik lees ook dat dat eigenlijk niet de goede methode is. Wat ik mij afvraag is, wat (in mijn geval) Bosch er aan doet om de batterij te beschermen. Ik heb zo'n Bosch powertube 500Wh met 4A lader.

Het punt is dat je moeilijk elk uur kunt gaan kijken of hij al 90% vol is. Wat je wel kunt doen is eenmalig meten hoe lang het laden duurt en dan een tijdklok er op zetten. Maar de volgende keer is de lading net wat meer of minder.... of te temperatuur anders, waardoor de laadtijd ook afwijkt.
Ik denk dat er wel wat inteligentie en marges in de accu en lader zitten om hem optimaal op te laden. Misschien iets minder optimaal dan 90 procent uit commercieel oogpunt maar ze willen ook niet dat hij te snel kapot gaat.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:20
Ik laad mijn accu op tot 4,015 volt per cell. En laad ze vaak op als ze onder load rond de 3,45v komen.
Laden doe ik altijd in huis op kamer temperatuur,meestal 1 amp laadsnelheid, en als ik ffe sneller wat meer wil laden, laad ik hem op 2,2 amp.
Eens in de 1 a 2 maanden een 4,2 volt lading om de cellen eventueel te laten balanceren.
Verder laat ik de accu niet in volle zon, of bij vrieskou buiten staan.

Ik verdenk Bosch ea er wel op dat ze vrolijk de cellen tot 4,2v opladen. Kunnen ze een realtief kleine accu verkopen, die toch nog een aardige range haalt, en snel versleten is. Pure win-win-win voor Bosch. >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 24-07-2019 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een Sparta B2 uit 2015 met ondertussen 17k op de klok. Gaat elke avond gewoon aan de lader. Op de Turbo-stand haal ik nog altijd zo’n 40KM (waarschijnlijk ietsje daarboven). Dus slijtage vd accu ... mwah, gerommel in de marge als je het mij vraagt.

Staat thuis en op werk altijd binnen overigens. Fiets hele jaar door wind, regen, sneeuw en hitte.

[ Voor 22% gewijzigd door stok op 24-07-2019 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Racing_Reporter schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:16:
Ik krijg het idee dat laders wel redelijk uniform zijn? Bulls Green Mover E45 is natuurlijk niet meer te koop, maar ik vind een snellader voor onderweg waarvan ze zeggen dat ie alleen geschikt is voor de Lavida. Lijkt me persoonlijk onzin, want Rosenberg-plug. Klopt dat?
Up! Kan iemand dit bevestigen? Het lijkt me zo logisch, maar graag wil ik het zeker weten zodat ik het dan kan bestellen! Bulls zelf reageert niet lekker over social media :(
roffeltjes schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Allereerst, bij die tweede grafiek rijden ze hem ook volledig leeg, dus dat vertekend het beeld nogal.

Wij denken er niet teveel over na. Kortweg;

4 jaar Batavus Razer

1. Nooit diepte ontladen. Dat is makkelijk te vermijden, gewoon ervoor zorgen dat als je weggaat je genoeg accu hebt.
2, We laden onze accus s'avonds als ze onder de 50% zakken (anders kan de volgende dag spannend worden). Dat is gemiddeld eens in de twee dagen (wij rijden nogal wat kilometers).
3. Ik probeer dus niet onnodig te laden, maar als ik hem laad blijft hij gewoon tot de volgende morgen aan de lader hangen. Ik ga niet wekkertjes o.i.d. zetten om elke keer te checken of ik al op 90% zit.

Accu's zijn wat mij betreft nog nog prima, zal gerust wel flink wat af zijn, maar met een actieradius van nog steeds boven de 50km (kan me niet heugen wanneer de laatste keer was dat ik op een dag meer heb gefietst) hoef ik eigenlijk nooit een lader mee te nemen. Maar goed, ik haalde 120+ waarvan de helft met een lege kar erachter toen ik hem net had, dus ik had nogal wat marge.

Het is toch een dagelijks vervoermiddel, ik denk er niet teveel over na.
Analoog tijdklokje erop van 4 euro (Allekabels) en gaan. Ik vind het een redelijke investering als je weet hoeveel plezier je je accu ermee doet. Klein tabelletje erbij hangen met de rekensom van Ah / A = tijd (uur) en je bent er.

[ Voor 57% gewijzigd door Racing_Reporter op 24-07-2019 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
Nieuw in de e-bike wereld. Het e.e.a. gelezen over de accu's betreffende onderhoud, opladen en hoe je de levensduur kan verlengen.

Buiten de extreme temperatuur verschillen etc., gelezen dat de wijze van opladen de levensduur aanzienlijk kan verlengen.

Onderstaande tabellen stonden op deze site.

lading na opladen laadcycli
100% 300-500
90% 600-1000
70% 1200-2000
50% 2400-4000

ontladingsdiepte laadcycli
100% 300-500
50% 1200-1500
25% 2000-2500
10% 3750-4750

Waar ik uit opmaak dat de accu niet volledig opladen/ontladen de laadcyclus en levensduur van de accu aanzienlijk verlengt. Twee tot drie keer per jaar volledig opladen/ontladen werd geadviseerd. Niet zover ontladen dat je accu naar naar de knoppen is!

Op de 500 wh zitten een vijftal ledjes en nu laad ik accu tot het vijfde ledje gaat knipperen. Dit geeft een lading van 80%. Vind het een beetje omslagtig maar als ik de prijs van de accu ad 700 euro in ogenschouw neem best de moeite waard om er zorgvuldig mee om te gaan.

Die 80% geeft +-100km eco modus. Dat is de modus die ik gebruik want dit geeft een prettige en voelbare spanning op de spieren bij gemiddeld 23km per uur.

Je kunt het beste om de 2 weken je accu toch maar wel helemaal vol laden. Je BMS in je accu gaat dan de cellen balanceren zodat deze hun volledige lading krijgen. Als je dat echt maar 2 of 3x per jaar gaat doen loop je teveel het risico dat de cellengroep onder hun kritische spanning geraken. Je accu moet dan gerepareerd worden. Ik heb dit zelf meegemaakt met een Bosch powerpack 400 accu. Nou is dit gelukkig wel onder garantie opgelost maar je zit wel even zonder fiets daardoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@zonnefreak Duidelijk advies waar ik wat mee kan. Bedankt iedereen voor het reageren op de accu vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

zonnefreak schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:52:
[...]

Je kunt het beste om de 2 weken je accu toch maar wel helemaal vol laden. Je BMS in je accu gaat dan de cellen balanceren zodat deze hun volledige lading krijgen. Als je dat echt maar 2 of 3x per jaar gaat doen loop je teveel het risico dat de cellengroep onder hun kritische spanning geraken. Je accu moet dan gerepareerd worden. Ik heb dit zelf meegemaakt met een Bosch powerpack 400 accu. Nou is dit gelukkig wel onder garantie opgelost maar je zit wel even zonder fiets daardoor.
Is dit BMS-onafhankelijk, dus universeel, of geldt het voor Bosch-accu's?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Voor elk accu-verhaaltje dat er op internet rondzwerft is wel iemand te vinden die er een (sterk) andere mening op nahoud. (daar ga ik er nu dus ook een van zijn...)

Voor mij is dat ding puur gereedschap.
Ik verwacht gewoon van de fabrikant dat ze zorgen dat die meuk uit zichzelf doet wat het moet doen want ik ga er echt geen klokje op zetten dat ik die accu op een bepaald moment uit de muur moet halen. Als ik uberhaupt wakker/thuis ben om dat te doen. Dus dat gaat bij mij echt op basis van common sense.
Als ik niet op mijn fiets aan het rijden ben hangt mijn accu i.p. gewoon aan de lader. Zowel thuis op werk. Mijn accu is dus altijd vol want ik wil altijd de maximale afstand kunnen rijden met dat ding en niet dat ding in de muur moeten prikken als ik hem eens nodig en dus moet wachten.
Ik kan niet tegen gereedschap dat niet werkt als ik het nodig heb.

Kleine nuance is wel dat ik dat ding doorgaans minimaal 4 dagen per week gebruik en het absolute leeuwendeel van alle ritten zijn 15+ kilometer dus de fiets/accu wordt "goed gebruikt" en dus zijn er redelijk doorlopend wel serieuze ont-en oplaad momenten.
Volgens mij kan je in ieder geval lithium-ion cellen gewoon behandelen zoals je je smartphone behandeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 24-07-2019 16:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Helemaal geen gekke vraag/gedachte.

Als ik kijk naar mijn fiets dan heeft het display, de accu en alles temperaturen meegemaakt van -11 tot nu 40 graden en hij doet het nog steeds.

Met de accu zou ik het volgende in acht nemen:

Bij koude houdt je de state of charge (of hoe vol hij zit) vrij hoog, boven de 50% om uitval te voorkomen door een scherpe daling in voltage bij hoog vermogen bij koude.
Bij hitte houdt je de state of charge zo laag mogelijk, dus niet beneden de 10%, maar ook niet boven de 80%. Dat betekend bewust laden en ook timen wanneer de lader er af moet.
Toch zou ik mijn accu morgen niet de hele dag in de fiets in de zon laten zitten +-)

Idem als het <0 graden is, dan gaat de accu op werk ook uit de fiets en mee naar binnen
Recht in de zon, nee inderdaad niet doen, maar ik haal de accu nooit van mijn fiets en deze staat gewoon in de schuur met open wanden. In die 2 jaar dat ik deze accu heb merk ik amper achteruitgang. Nog steeds kan ik makkelijk de 100 kilometer halen op 1 lading van mijn 735 Wh accu.
Lithium accu's kunnen prima tegen lage temperaturen en het is zo:

50-40 graden: niet gebruiken!
39-30 graden: niet te hoog opladen, blijf beneden de 80%
29-20 graden: gewoon gebruiken
19-10 graden: gewoon gebruiken
9-0 graden: niet beneden de 30% komen
tot -10 graden: niet beneden de 50% komen
-10 en kouder: niet gebruiken en accu beschermen

Beneden 5 graden en boven de 40 graden: langzaam laden <0,2C
Beneden 0 graden en boven de 50 graden: niet opladen. Accu beschermen.

En verder? … Lekker genieten van je fiets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
Iemand hier nog tips voor het ombouwen van een Batavus Mambo naar een legale (max 250W) ebike?
Is een fiets met dichte kettingkast en 7 versnellingen en een dubbele bagagedrager.
Het is de bedoeling dat de trip naar het werk (enkele reis ruim 10k) wat makkelijker wordt, zodat ik vaker de fiets pak.

Overweeg het zelf te gaan doen met een bafang middenmotor en een bidon-accu, maar heb ook de plaatselijke fietsenmaker om advies gevraagd. Video's op internet lijken heel eenvoudig, maar dat gaat vaak over kale mountainbikes. Ik betwijfel of dit type motor zich ook zo makkelijk op mijn fiets laat monteren, door bijv. het moeten tappen van draad voor de bidon-mount.

Ik vind de Nederlandse aanbieders van dit soort sets behoorlijk aan de prijs en kijk naar sets van bijv. amazon.de, als 't even kan wel met fatsoenlijke cellen. (Hailong 17,4 Ah)
Ik begrijp dat de kans op invoerbelasting dan wel aanzienlijk is voor dit soort sets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
Nog steeds jammer dat deze kickstarter er (nog) niet gekomen is..

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LfplvvC.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/py5AbUQ.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erdejee
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-01-2024
[b]TecTo in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Ik heb inmiddels ruim 19k km's achter de rug met een Bosch-fiets en zo ongeveer vanaf het begin al gewoon na iedere rit de accu aan de lader. En dan gewoon de hele werkdag dan wel nacht in de schuur. De dagelijkse ritten zitten zo rond de 24 km enkele reis en dat lukt gewoon nog steeds, ook op standje turbo. Na opladen is het bereik volgens de computer meestal zo rond de 55-60 km (ook weer in turbo-stand), maar dat zakt in het begin vrij snel in om dan na een paar km weer te stabiliseren. Gaat het allemaal lekker makkelijk (lees: wind mee) dan wil het bereik zelfs nog wel eens oplopen :?
De fiets heeft zelf gedurende 1,5 jaar stil gestaan, waarbij ik de accu zeer onregelmatig weleens aan de lader legde, maar blijkbaar heeft dat allemaal geen negatief effect gehad.

Kortom, ik ga er ook vanuit dat het BMS zijn werk doet en dat ik niet met een stopwatch naast de lader hoef te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:50
RudolfR schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:19:
Iemand hier nog tips voor het ombouwen van een Batavus Mambo naar een legale (max 250W) ebike?
...
Ik begrijp dat de kans op invoerbelasting dan wel aanzienlijk is voor dit soort sets?
Mbt de kettingkast zal je verder moeten kijken voor een oplossing, omdat je huidige beslist niet meer zal passen zonder ingrepen.
Mbt de accu kan je ook een achterdrager/accu overwegen. Bij een dergelijke fiets zie je dit meestal.
Als je de set in Duitsland besteld via Amazon.de of Pswpower.com, dan komen er geen invoerrechten meer bij. Dit omdat het een Europees land betreft. Zelfde geldt voor de andere EU landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ettje66
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-03-2023
Zetten jullie je fiets deze dagen buiten in de volle zon met de accu erop. Ik heb hem er maar afgehaald vandaag voor de zekerheid. (even geen afgedekte fietsenstalling op werk) Vanmiddag staat de fiets in de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Ettje66 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:26:
Zetten jullie je fiets deze dagen buiten in de volle zon met de accu erop. Ik heb hem er maar afgehaald vandaag voor de zekerheid. (even geen afgedekte fietsenstalling op werk) Vanmiddag staat de fiets in de zon.
Accu niet in de zon leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Dacuuu schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 08:57:
[...]

Accu niet in de zon leggen.
Luister goed naar D'Accu :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:21
Dacuuu schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:49:
Nog steeds jammer dat deze kickstarter er (nog) niet gekomen is..

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik hoop dat dit met een enorme knipoog is.
Ten eerste de prijs, 170 dollar en dan moet er nog een accutol bij van 250 euro (ja ze adverteren met dewalt, en ja als je een goedkope gebruikt brandt je die nog sneller door)
En dan ben je bezig met gereedschap accu's die 18v 5 ah zijn, dus 100wh elk met kosten van 60/70 euro stuk.
Dat terwijl je voor 500 euro bij alie al een 36v voorwielmotor met een 10 ah 36v accu kan shoppen.

Dan heb ik het nog niet gehad over oneigenlijke belasting van de accutol, verliezen die je hebt door frictie van band op band, extra slijtage op loopvlak van je achterband, het feit dat je je bagagedrager kwijt bent, bij enige vorm van regen je ondersteuning kwijt raakt en een accutol absoluut niet stil is onder zware belasting.

Er zijn wel meer bedrijven geweest die met een frictiedrive dachten super efficiënt te zijn en goedkoop te kunnen leveren maar die komen uiteindelijk allemaal op een naafmotor uit voor efficiëntie, betrouwbaarheid en geluidsproductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:38
Torched schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Ten eerste de prijs, 170 dollar en dan moet er nog een accutol bij van 250 euro (ja ze adverteren met dewalt, en ja als je een goedkope gebruikt brandt je die nog sneller door)
En dan ben je bezig met gereedschap accu's die 18v 5 ah zijn, dus 100wh elk met kosten van 60/70 euro stuk.
Dat terwijl je voor 500 euro bij alie al een 36v voorwielmotor met een 10 ah 36v accu kan shoppen.

Dan heb ik het nog niet gehad over oneigenlijke belasting van de accutol, verliezen die je hebt door frictie van band op band, extra slijtage op loopvlak van je achterband, het feit dat je je bagagedrager kwijt bent, bij enige vorm van regen je ondersteuning kwijt raakt en een accutol absoluut niet stil is onder zware belasting.

Er zijn wel meer bedrijven geweest die met een frictiedrive dachten super efficiënt te zijn en goedkoop te kunnen leveren maar die komen uiteindelijk allemaal op een naafmotor uit voor efficiëntie, betrouwbaarheid en geluidsproductie.
Wat dat soort innovaties betreft ben ik wel benieuwd naar een ander kickstarter project, genaamd CLIP. :)

https://www.kickstarter.c...ransform-any-bike-into-an

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
erdejee schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 21:49:
[...]

Ik heb inmiddels ruim 19k km's achter de rug met een Bosch-fiets en zo ongeveer vanaf het begin al gewoon na iedere rit de accu aan de lader. En dan gewoon de hele werkdag dan wel nacht in de schuur. De dagelijkse ritten zitten zo rond de 24 km enkele reis en dat lukt gewoon nog steeds, ook op standje turbo. Na opladen is het bereik volgens de computer meestal zo rond de 55-60 km (ook weer in turbo-stand), maar dat zakt in het begin vrij snel in om dan na een paar km weer te stabiliseren. Gaat het allemaal lekker makkelijk (lees: wind mee) dan wil het bereik zelfs nog wel eens oplopen :?
De fiets heeft zelf gedurende 1,5 jaar stil gestaan, waarbij ik de accu zeer onregelmatig weleens aan de lader legde, maar blijkbaar heeft dat allemaal geen negatief effect gehad.

Kortom, ik ga er ook vanuit dat het BMS zijn werk doet en dat ik niet met een stopwatch naast de lader hoef te zitten.
Fijn dat de fiets je goed bevalt :)

Ik hoor hier al geluiden dat mensen het lastig vinden om 'dwangmatig'/'routinematig' de accu in de gaten te houden om hem extra te besparen. Ik begrijp dat en ik zal het nuanceren dat het niet te lastig is.

Wij mensen vinden deze temperaturen helemaal niet fijn en ik hou van warm weer, maar dit is over de top. Hier in huis is het 22 graden onder de airco (we hebben 3 cassetteunits met per stuk 6,4 kW koelvermogen in huis). Ik houd dus rekening met mijn innerlijke mens. Hoe ga je dit dan doen met je accu?

Je accu is een gebruiksobject dat gewoon zijn werk moet doen en je mag hem net zo behandelen als je zelf wil. Omdat die fietsaccu's een abnormale prijs hebben is het wijs om hier toch goed mee om te gaan. Je mag hem bij deze temperaturen gerust in de volle zon opladen en hem leeg trekken. Kan op de korte termijn geen kwaad en 5% verschil in capaciteit merk je nauwelijks of niet. Alleen het feit dat je 2 a 3 jaar later de achteruitgang wél gaat merken en dat het moment van een nieuwe accu aanschaffen niet meer lang uit te stellen is. Mijn missie hier is ten eerste om fijn mee te praten over fietsjes en daarnaast ook vrijwillig te adviseren over je accu. De omzet in mijn accugroothandel is geëxplodeerd. Nog nooit is de afname van de 18650 celletjes zo groot geweest. Waar je een 10 tal jaren geleden het aantal cellen nog kon onthouden gaat het nu per ton! Wat zal het mij uitmaken of mensen nu 10 jaar doen met hun accu of 2 weken. Een harde zakenman zal het niet betreuren, maar ik geef ook om mijn medemens en in mijn vrije tijd ben ik gewoon een man zoals jullie allemaal. Een man die een ander wil helpen want je wordt al zo vaak genept dat je het niet eens meer in de gaten hebt. En juist daar heb ik een hekel aan. Ik probeer jullie als het ware een beetje te beschermen op dit punt want ik kan er slecht tegen als mensen naar mij komen en dat ik via via hoor hoé ze genept zijn.

Eigenlijk is het heel simpel. Als het warm is vind je het stijf staan van de koffie niet fijn en zo 'denkt' een accu ook. Ontzie hem door hem tijdig af te koppelen en gun hem z'n rust. Mijn accu als voorbeeld laad met 10% per uur op. Als ik nog 20% over heb stop ik hem voor 5 uur aan de lader. Een bescheiden alarmpje op mijn smartphone herinnerd mij eraan dat ik de lader af moet koppelen. Even naar de schuur om hem af te koppelen en of dit na 5 uur is of na een hele nacht <> extra tijd kost dit niet.

Als het heel koud is doe ik het anders. Ik laad de accu heel langzaam op over de nacht. (nooit gaan laden beneden de 0 graden(het kan wel, maar niet met de stroom die jullie laders afgeven. Je mag laden tot wel -25 graden met een stroom van <0,015 C en omdat jullie laders vaak met 2 A laden is dat dus niet beneden de 0 graden)) . En omdat de accu dan niet optimaal presteert is het bij grote koude aan te raden niet lager te gaan dan 50% over.

Met mijn telefoon die een snellaad-functie heeft doe ik het nog aparter. Bij 20% gooi ik hem onder het avondeten aan de lader en direct na het tafelen gaat hij er weer af zodat die cel nooit boven de 80% komt en dat merk ik duidelijk.

Bewust omgaan met je accu heeft 3 grote voordelen:
-je ontziet het milieu nog meer omdat je langer doet met een accu
-je ontziet indirect je portemonnee omdat een nieuw aanschaf langer uitgesteld kan worden
-en door bewuster te zijn kom je minder snel met pech te staan

Maar zodra deze waanzinnige hitte achterwege is moet je hem wel even goed volladen om eventuele ichte onbalans te compenseren. Zoals het in mijn werkstuk staat minimaal eens per 10 gedeeltelijke ladingen een hele nacht aan de lader houden.

En nog iets: denk ook aan jullie zelf. Zorg dat je altijd een fles water in je fietstas meeneemt. Neem ook iets mee wat zout is zoals drop. Mocht je duizelig worden dan kunnen een paar dubbelzoute dropjes wonderen verrichten. (en ja, mijn vrouw dringt me hier wel aan en ik heb er wel eens iemand mee kunnen helpen die letterlijk van zijn fiets donderde door onwel worden door die hitte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-06 20:53
Ja het is inderdaad een waanzinnige hitte. Ik heb vandaag de auto genomen om naar mijn werk te gaan, en morgen doe ik dat ook maar. De zaterdag houd hij iets van 23 graden. Kijk dat vind ik super lekker fietsweer. Als het boven de 32 graden word dan taai ik af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Torched schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:23:
[...]

Inderdaad met een enorme vette knipoog. Dat je als ontwikkelaar hier tijd in gaat steken, en dat je dan serieus denkt dat je tevreden klanten gaat krijgen, hoe haal je het in je hoofd.
Het is een leuk idee om als grap zoiets te maken, en dan met je half zatte kop op een feestje rond te crossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Jah, wat een DIY project weer om met een accuboormachine een aandrijving te maken. Als je 10 kilometer kan halen mag je erg blij zijn en met een beetje lichte regen gaat die wiel op wiel overbrenging flink slippen. Uiteraard komt zoiets niet door bij het RDW en ze zullen eerder lachen om de poging.
Uiteraard neem ik deze workshop niet serieus. Ja, de Nederlandse wetten hieromtrent zijn streng, maar dat heeft zo zijn redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
RudolfR schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 20:19:
Is een fiets met dichte kettingkast en 7 versnellingen en een dubbele bagagedrager.
Het is de bedoeling dat de trip naar het werk (enkele reis ruim 10k) wat makkelijker wordt, zodat ik vaker de fiets pak.

Overweeg het zelf te gaan doen met een bafang middenmotor en een bidon-accu, maar heb ook de plaatselijke fietsenmaker om advies gevraagd. Video's op internet lijken heel eenvoudig, maar dat gaat vaak over kale mountainbikes. Ik betwijfel of dit type motor zich ook zo makkelijk op mijn fiets laat monteren, door bijv. het moeten tappen van draad voor de bidon-mount.

Ik vind de Nederlandse aanbieders van dit soort sets behoorlijk aan de prijs en kijk naar sets van bijv. amazon.de, als 't even kan wel met fatsoenlijke cellen. (Hailong 17,4 Ah)
Persoonlijk zou ik gaan kijken naar een Nexus 8 fiets, de Nexus 7 is een slecht presterende naaf. Ze zouden deze naaf moeten verbieden.

Daarnaast zou ik ook gaan kijken naar een TSDZ2 motor, dan heb je een fijne krachtsensor motor.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mijn vorige Gazelle had een Nexus 8, ik heb nu een Nexus 7. Ik merk eigenlijk geen verschil, behalve de iets minder gelukkig gekozen versnellingsverhoudingen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 11:11:
Mijn vorige Gazelle had een Nexus 8, ik heb nu een Nexus 7. Ik merk eigenlijk geen verschil, behalve de iets minder gelukkig gekozen versnellingsverhoudingen.
Maar daarom niet minder bekend. Op een e-bike zul je het minder merken dan bij regulier fietsen en het feit dat de versnellingen wat ongelukkig voelen komt waarschijnlijk omdat je meer energie moet gebruiken om een door op jouw gewenste traptempo te komen. NuVinci kan er ook wat van en voor mijn gevoel fietst mijn NuVinci heel licht <> totdat ik de ondersteuning uitschakel :+

Maar eigenlijk een heel andere vraag aan jullie:
Hoe doen jullie dit allemaal met die waanzinnige hitte? Gaan jullie nog voor de lol fietsen of blijft het gebruik louter tot het noodzakelijke?
Kom zonet voor het eerst buiten vandaag want ik zit binnen onder de airco en dit is niet grappig meer. In de schaduw is het net alsof ik onder een warme douche sta. De fiets voelt gewoon warm aan in de schaduw en de parasol geeft ook hitte af. Het is buiten gewoon niet fijn om te verblijven en gelukkig is dit de laatste dag van die hitte.
Het beperkt me gewoon zo enorm. Ik moet vanavond nog weg en dat is per fiets want de auto staat in de garage met een gecrashte boordcomputer. En dat voor een dure bak nog wel :/ . Doen onze fietsen het beter :o Dat gaat zweten worden. Maar ach, het is en blijft een hobby. Gelukkig kan ik thuis werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:54

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

jimh307 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 15:35:
[...]

Maar daarom niet minder bekend. Op een e-bike zul je het minder merken dan bij regulier fietsen en het feit dat de versnellingen wat ongelukkig voelen komt waarschijnlijk omdat je meer energie moet gebruiken om een door op jouw gewenste traptempo te komen. NuVinci kan er ook wat van en voor mijn gevoel fietst mijn NuVinci heel licht <> totdat ik de ondersteuning uitschakel :+

Maar eigenlijk een heel andere vraag aan jullie:
Hoe doen jullie dit allemaal met die waanzinnige hitte? Gaan jullie nog voor de lol fietsen of blijft het gebruik louter tot het noodzakelijke?
Kom zonet voor het eerst buiten vandaag want ik zit binnen onder de airco en dit is niet grappig meer. In de schaduw is het net alsof ik onder een warme douche sta. De fiets voelt gewoon warm aan in de schaduw en de parasol geeft ook hitte af. Het is buiten gewoon niet fijn om te verblijven en gelukkig is dit de laatste dag van die hitte.
Het beperkt me gewoon zo enorm. Ik moet vanavond nog weg en dat is per fiets want de auto staat in de garage met een gecrashte boordcomputer. En dat voor een dure bak nog wel :/ . Doen onze fietsen het beter :o Dat gaat zweten worden. Maar ach, het is en blijft een hobby. Gelukkig kan ik thuis werken.
Ik heb gisteren na het werk maar eens de sport- en turbo standen gebruikt. Dan hoef je bijna niets meer zelf te doen, tempo ook iets omlaag en dan red ik me wel.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Groot gelijk heb je :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Heeft er hier al ooit iemand een fiets besteld via WKR Nederland?

WKR Nederland gives a 10% discount of the retail price of the bicycle with a maximum of € 125 (10% of the maximum amount of € 1,250).
The process is as follows:

- You go to your bicycle shop and find the bicycle you want. You tell in the shop that the bicycle will be shipped via BFN (Bedrijfsfietsen Nederland (WKR Nederland)
- You order the bicycle via the website from WKR Nederland. On this site all the relevant data is asked regarding your name, address, city, type and brand of the bicycle and the name and city of the bicycle shop.
- BFN will send you the invoice for the bicycle.
- Once the payment is received, BFN will send the bicycle to the shop
- The shop will send the bicycle to you.

Zoals ik het begrijp betaal ik aan WKR Nederland. Stel je hebt een mooie prijs met je locale fietsendealer afgesproken, kun je deze prijs dan gebruiken als 'retail price'? Zal trouwens wel niet omdat WKR/BFN de fiets voor je besteld, en daardoor de dealer zelf niets meer kan onderhandelen bij de importeur.

Ik vraag me dit af omdat veel dealers standaard al 10% korting geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 26-07-2019 18:44 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:50
Mijn ervaring met het oude fietsplan, wat ongeveer op dezelfde manier via een derde partij ging, was dat in dat geval de adviesprijs werd berekend.
Op die manier heb je weinig aan die 10%. Toen werd er nog een belastingregeling via de werkgever getroffen, maar dat is nu niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:24
Ik ben ook sterk aan het overwegen om een elektrische fiets aan te schaffen. Om toch wat beweging te krijgen en wat files te vermijden maar gezien de afstand (dit project 20-25km) wil ik een speed pedelec gaan kopen. Zit alleen nog te twijfelen tussen wat goedkoper (bv Gazelle Cityzen Speed 500, 3.000) of een iets duurdere optie (bv Riese & Muller Roadster Touring 3.800). Gezien de onzekerheid (volgend project kan zo 50 km zijn) en omdat ik al jaren enkel met de auto ga en het feit dat ik in Belgïe woon (minder goede fietspaden, hoewel er stevig aan gewerkt wordt!) ben ik nog een beetje in dubio.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:11

OgWok

U.N.C.L.E.

Zorg schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 09:05:
Ik ben ook sterk aan het overwegen om een elektrische fiets aan te schaffen. Om toch wat beweging te krijgen en wat files te vermijden maar gezien de afstand (dit project 20-25km) wil ik een speed pedelec gaan kopen. Zit alleen nog te twijfelen tussen wat goedkoper (bv Gazelle Cityzen Speed 500, 3.000) of een iets duurdere optie (bv Riese & Muller Roadster Touring 3.800). Gezien de onzekerheid (volgend project kan zo 50 km zijn) en omdat ik al jaren enkel met de auto ga en het feit dat ik in Belgïe woon (minder goede fietspaden, hoewel er stevig aan gewerkt wordt!) ben ik nog een beetje in dubio.....
Ja, mindere fietspaden en een hogere snelheid door de speed pedelec? Ik zou dat extra geld in mijn zak houden en iets langzamer gaan. (word je ouder mee)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Dat een speed pedelec 40+ kan betekend niet dat je dat overal moet/kan gaan rijden. Snelheid heb jezelf in hand. Heb jaren motor gereden en ben ook daar altijd zeer zorgvuldig mee omgegaan. Er zijn deels prima fietspaden en deels niet. De snelheid zelf maak ik me niet direct zorgen om en bijkomend, ik wil niet bezweet aankomen op het werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
OgWok schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 10:04:
[...]

Ja, mindere fietspaden en een hogere snelheid door de speed pedelec? Ik zou dat extra geld in mijn zak houden en iets langzamer gaan. (word je ouder mee)
Als je in het Stromer forum kijkt, zie je dat genoeg Belgen met een speed pedelec woon-werk verkeer doen tussen de 20 en 40 km. Stromers gaan nog iets harder dan die Gazelle en R&M.

Ik zit ook rond te kijken naar een speed pedelec voor 32 km woon-werk enkele reis. Wat me tegen zit is dat het volledig out of pocket moet komen, aangezien ik een lease auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
Stromers vind ik ook zeer mooi! Net iets sportiever maar ook iets duurder ;) ik had begrepen dat de extra snelheid/sterkere motor wel zorgt dat je moet inleveren om comfort.
Out of pocket niet direct van toepassing. Ik ben zelfstandige en ga de fiets enkel voor zakelijke verplaatsing gebruiken. Privé rijden we straks een kleine auto voor onze verplaatsingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-05 11:22
Na een tijdje mn Batavus Mambo met een wiel met een Alfine 8 naaf te hebben gebruikt heb ik nu een wiel met een Alfine 11 erin zitten. Het verschil van de 3 extra versnellingen is enorm. Om nu 40km/u aan te houden is ineens geen punt meer. De Bafang BBS02-500W/36V heeft toch genoeg vermogen om die snelheid aan te houden in de 10e versnelling ook met tegenwind. Hij loopt iets zwaarder dan de 8V maar ja, wel een erg relaxte aantal rpm voor jouw benen. Moet alleen ff het bereik testen met mn 720W(36V/20Ah) accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bgttje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:23:
Na een tijdje mn Batavus Mambo met een wiel met een Alfine 8 naaf te hebben gebruikt heb ik nu een wiel met een Alfine 11 erin zitten. Het verschil van de 3 extra versnellingen is enorm. Om nu 40km/u aan te houden is ineens geen punt meer. De Bafang BBS02-500W/36V heeft toch genoeg vermogen om die snelheid aan te houden in de 10e versnelling ook met tegenwind. Hij loopt iets zwaarder dan de 8V maar ja, wel een erg relaxte aantal rpm voor jouw benen. Moet alleen ff het bereik testen met mn 720W(36V/20Ah) accu's.
Was dit makkelijk om te monteren?

De Alfine 11 naaf schijnt wel minder torque aan te kunnen dan een Alfine8/Nexus 8 naaf.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
De Cube katmandu nu ruim een week in bezit en over de 250km gereden in de eco stand. In de eco stand nog een prettige spanning op de spieren met gemiddeld 75/80 rpm en snelheid variërend 21-26 km pu.

Inmiddels drie zadels verder en eindelijk 1 gevonden die in de buurt komt met het zadel op mijn racefiets. Op de race fiets zit een San Marco regal, die niet meer leverbaar is.

Naast de Kinox fietscomputer die standaard op de Cube zit een Garmin Edge 830 fietscomputer toegevoegd om het compleet te maken. Een leuke tool om alles te monitoren en ritten te plannen.

Met de voorbije warme dagen vroeg in de ochtend aan de tochtjes begonnen en probeer dagelijks te rijden. Voordeel van gepensioneerd zijn.

Met deze hitte haal ik de accu uit het frame om binnen op te laden. Slechts 1x vol opgeladen en doorgaans tot het vijfde ledje gaat knipperen. Geeft 80% lading en een acceradius van 110/105 km in eco stand. Nu nog rondjes van +-50 km en dan staat er bij thuiskomst nog zo'n 60km te gaan.

In het begin was het even zoeken naar de juiste versnelling in combinatie met de Bosch dx motor maar een maal de juiste rpm en versnelling draait alles soepel. De sport en turbo stand vind ik minder zinvol tot nu toe want dan zit je direct over de begrenzing en valt de ondersteuning weg. Blijf je er onder dan vind ik het wat schokkerig. Je voelt dan direct het punt dat de motor inhaakt.

Al met al dik tevreden tot nu toe en vind de e-bike een prachtige aanvulling op de racefiets en hybride, die straks zeker weer van stal worden gehaald als de blessure minder is en het uithoudingsvermogen wat is toegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Ik wil mijn elektrische fiets ( voowielmotor 250 watt ) ombouwen naar een middenmotor 500 watt.
De motor wordt wat minder ( lagers beginnen geluid te maken + speling ) en het mag allemaal wel iets sneller dan 30km.

Ik twijfel tussen een Tongsheng en een BBS02, beide 500 watt. Ik heb goede verhalen gehoord over pswpower, dus wou 1 van deze daar gaan bestellen.

Ten eerste de vraag, is mijn fiets hiervoor geschikt? De onderbuis loopt eerst horizontaal met de bracket, dus gaat het lukken om hier de middenmotor kwijt te raken, of moet er een stuk uit het frame gehaald worden hiervoor?

2e vraag, welke van deze 2 zouden jullie adviseren?
Voordeel van de Tongsheng is dat deze een krachtsensor heeft en dat deze goedkoper is. Deze zou uitkomen op € 305 incl nieuw display etc.
Nadeel van deze is dat die komt met een 44 tands voorblad, deze zou ik dus moeten vervangen in combinatie met mijn Nexus 7, tevens is er voor zover ik kan vinden nog niet heel veel over bekend.

Voordeel van de Bafang is een mooier display ( 850 ), komt met een 52 tands voorblad en met een kabel om aanpassingen te doen in de software. Verder zal voor deze het makkelijker zijn om aan onderdelen te komen.
Nadeel is de hogere prijs, € 394 incl display etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Strider schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 13:33:
[...]Was dit makkelijk om te monteren? De Alfine 11 naaf schijnt wel minder torque aan te kunnen dan een Alfine8/Nexus 8 naaf.
Ik heb 2 nieuwe wielen gespaakt, 1 met een Alfine 8V(SG-S7001-8) en de ander met 11V (SG-S7001-11), en dat was eenvoudig evenals het installeren.
Of ie minder koppel aankan...……...we zullen t merken. Ik rijd ongeveer 10k km per jaar dus dat weet ik gauw genoeg. Het werkt iig wel erg prettig/soepel. Met de 8V kan je iets makkelijker, onder t rijden met ondersteuning, schakelen. Maar de 11V rijdt heel relaxt met het lage toerental c.q. beenbewegingen.
Tandwielen: 16T(wiel)-42T(trapper).

[ Voor 10% gewijzigd door bgttje op 27-07-2019 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
madmaxf1 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:22:
Ik wil mijn elektrische fiets ( voowielmotor 250 watt ) ombouwen naar een middenmotor 500 watt.
Ik twijfel tussen een Tongsheng en een BBS02, beide 500 watt. .
Wil je ff een foto posten van de onderkant zodat wij kunnen zien of t past? De Tongsheng had ik bijna besteld maar de as van de trappers is een zwak punt(breekt snel). Ik ben lang(1.90) en niet te licht(94) dus toen maar een Lingbei besteld. Moet ik nog steeds testen maar wacht op n frame(cube) wat ik besteld heb zodat ik een fiets kan maken voor die motor. Ik rijd al met Bafang BBS01/02 motoren sinds 2014 en de kwaliteit voor mij is top.

[ Voor 44% gewijzigd door bgttje op 27-07-2019 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
bgttje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:49:
[...]

Wil je ff een foto posten van de onderkant? De Tongsheng had ik bijna besteld maar de as van de trappers is een zwak punt(breekt snel). Ik ben lang(1.90) en niet te licht(94) dus toen maar een Lingbei besteld. Moet ik nog steeds testen maar wacht op n frame(cube) wat ik besteld heb zodat ik een fiets kan maken voor die motor.
Wel handig inderdaad om een foto bij te plaatsen.

Bij deze:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/smvj0i.jpg

Lingbei is ook een optie inderdaad, waar had je deze besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
madmaxf1 schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:55:
[...]Wel handig inderdaad om een foto bij te plaatsen.Bij deze:[Afbeelding]Lingbei is ook een optie inderdaad, waar had je deze besteld?
Lingbei motor:
https://nl.aliexpress.com...8c-4993-9d86-70d0378534b9

Zo te zien moet het kunnen alleen weet ik niet wat de breedte van de crank schacht is, moet ong. 68-73mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bgttje schreef op zaterdag 27 juli 2019 @ 21:36:
[...]

Ik heb 2 nieuwe wielen gespaakt, 1 met een Alfine 8V(SG-S7001-8) en de ander met 11V (SG-S7001-11), en dat was eenvoudig evenals het installeren.
Of ie minder koppel aankan...……...we zullen t merken. Ik rijd ongeveer 10k km per jaar dus dat weet ik gauw genoeg. Het werkt iig wel erg prettig/soepel. Met de 8V kan je iets makkelijker, onder t rijden met ondersteuning, schakelen. Maar de 11V rijdt heel relaxt met het lage toerental c.q. beenbewegingen.
Tandwielen: 16T(wiel)-42T(trapper).
Een wiel spaken lijkt mij voor een beginner (zoals ik +) toch een ingewikkelt klusje, juiste spanning, richten etc.

Ik krijg volgende week of de week erop mijn Winora IR8f binnen, deze is afgemonteerd met een Nexus 8 naaf + 50T voor en 24T achter. Ik ben niet echt blij met deze verhouding daarom ben ik zelf al wat gaan rondkijken naar de mogelijkheden. Andere tandwielen, waarschijnlijk kan 55T voor en 22T achter, maar dat weet ik pas als ik de fiets binnen heb. Anders wordt het wellicht toch het ombouwen naar een Alfine 11 naaf.
Ik overweeg om dan maar gelijk een ingespaakte Alfine 11 naaf te gaan kopen, dat is 'maar' 60 euro duurder.

https://www.bike-discount...dt-swiss-466d-disc-869971

Het mooiste zou een Rohloff naaf zijn, maar wat zijn die duur zeg. Een ebike met een Rohloff naaf begint vanaf +/- € 5000,-, totaal het geld niet waard, een ebike motor gaat misschien maar 20/30/40K mee en op het moment dat ze stuk gaan, zou je liever de laatste motor monteren maar die past dan niet meer door de nieuwe afmetingen.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickWe
  • Laatst online: 16-06 10:37
Ik overweeg om een speed pedelec te kopen voor mijn 1e 'echte' baan, liefst 2e hands. Hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk afstand van ongeveer 22,5km.

Waar moet ik bij het aankopen op letten? Ik hoorde ook dat middenmotor meer kost aan onderhoud dan achtermotor is het dan handig om voor een duurdere achtermotor SP te kiezen?

Fietsen die ik nu aan het overwegen ben zijn:
Gazelle cityzen speed pedelec (wat goedkoper, of is dit goedkoop = duurkoop geval voor mijn situatie)
Qwic performance rd11/rd10
Rieser muller cruiser HS
En eventueel nog Stromer ST1X (maar dat vind ik al aan de dure kant)

Budget is rond de 2 tot 3.5k. Hoor graag suggesties heb namelijk zelf 0 ervaring met ebikes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mijn partner en ik overwegen een e-bike aan te schaffen. Vandaag voor het eerst in verdiept. Een familielid wees mij op het fietscollectief van Consumentenbond. Voor een vast bedrag 3 jaar lang een fiets inclusief onderhoud en verzekering.

Normaliter ben ik niet zo van leasen of huren, maar we hebben beiden geen zin in een aanschaf van 2300,- euro plus verzekering en onderhoud. Daarnaast heb je na 3 jaar vrijwel zeker hoge kosten aan de accu (wat ik heb begrepen), dus is een nieuwe leasen dan een optie.

De ogen vielen op een Sparta R5e LTD, deze doet zo'n 51 euro per maand (excl. onderhoud en verzekering). We hebben vanmiddag een rondje gefietst en inderdaad prettig. Echter vind ik het display '2017', het jaar waar de fiets vandaan komt. Ook andere elementen zoals verlichting voor is vrij goedkoop uitgevoerd.

De volgende stap is een Sparta M7b. Het oog wil ook wat en we vinden deze fiets beiden erg mooi. Het rondje fietsen liet ons direct merken dat het meer kwaliteit en robuustheid geeft. Ook merkte ik verschil in de ondersteuning, wellicht door de middenmotor.

We gebruiken de fiets voor een aantal kilometers naar het centrum van Utrecht, voor de ritjes naar tuincentra en supermarkten, maar straks ook voor ritjes naar familie buiten de stad en een enkele keer werk op zo'n 20 km afstand.

Ik ben benieuwd naar de meningen en/of ervaringen in deze situatie en uiteraard over de twee fietsen.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:31
@Strider

Vanwaar jouw voorkeur voor een torque-sensor zoals op de TSDZ2?

@bgttje

Heb jij die Mambo zelf omgebouwd tot e-bike of zo gekocht?
Indien DIY, kun je dan wat meer vertellen over je setup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

NickWe schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:50:
Gazelle cityzen speed pedelec (wat goedkoper, of is dit goedkoop = duurkoop geval voor mijn situatie)

Deze twee kan ik goed vergelijken.
Ik heb de eerste "gaar" gereden na 24000km en mocht de tweede gebruiken om de aanschaf van een andere (lease)pedelec te overbruggen. (Ik koos weer voor een middenmotor, maar dan met riem en twee accu's)

22,5km? Is dat totaal of enkele reis per dag?

Achteraf gezien zijn de Cityzen en ST1X best goed te vergelijken.
Het belangrijkste verschil is de hoeveelheid energie die het kost om "hard" te rijden.
De Gazelle is echt een trapfiets met ondersteuning, de Stromer neigt naar brommer.
Met de middenmotor van de wendbare Gazelle houd je nog echt een fiets ervaring.

De algemene bouwkwaliteit van de Stromer viel mij tegen, ondanks dat ik de Gazelle weg moest doen omdat ik als een malloot ketting en tandwielen versleet.

Bij de Gazelle wens je af en toe echt "Stromer" ondersteuning... iig de mogelijkheid om te versnellen.
De Gazelle blijft dus een normale trapfiets.
Voordeel is het lage gewicht, en de sportievere rijhouding als je het stuur laag zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
RudolfR schreef op zondag 28 juli 2019 @ 21:59:
@Strider Heb jij die Mambo zelf omgebouwd tot e-bike of zo gekocht?Indien DIY, kun je dan wat meer vertellen over je setup?
Zelf omgebouwd. In deel 1 begin ik met de ombouw dus moet je ff op naam zoeken.
Modificatie:
1. wielen
2. MB voorvork
3. schijfremmen
4. versnellingsnaaf
5. motor BBS02-500/36V + 2x accuhouder
6. kettingkast
7. verlichting
8. stuur + handles
9. accu's 2x 720W

Het enige wat nog origineel is zijn de spatborden/frame/voorvork_stuurpen

[ Voor 31% gewijzigd door bgttje op 29-07-2019 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickWe
  • Laatst online: 16-06 10:37
BertV schreef op zondag 28 juli 2019 @ 22:08:
[...]

Deze twee kan ik goed vergelijken.
22,5km? Is dat totaal of enkele reis per dag?
Het is enkele reis. Dus in totaal 45km. Van de week maar is even in een fietswinkel wat proefrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

NickWe schreef op zondag 28 juli 2019 @ 23:37:
[...]

Het is enkele reis. Dus in totaal 45km. Van de week maar is even in een fietswinkel wat proefrijden.
Bij 45km per dag zou ik al beginnen wat huiverig zijn voor de oplossing met ketting en tandwielen van een middenmotor. Hangt er nog van af of je dit 5 dagen per week, het hele jaar door rijdt, of alleen met mooi weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
BertV schreef op maandag 29 juli 2019 @ 08:44:
[...]Bij 45km per dag zou ik al beginnen wat huiverig zijn voor de oplossing met ketting en tandwielen van een middenmoter.
Idd, slijt behoorlijk snel op n middenmoter systeem. Doe nog geen 5000km met m'n achter tandwieltje. Maar toch liever dit dan zo'n achterwiel motor op zo'n peuter fietsje als de Stromer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:33

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Yannes schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:29:

- Zet de cranks op het begin muurvast, als je ze los trapt kunnen ze anders de prullenbak in. De speling blijft altijd en i.c.m. de vibratie van de motor raken ze altijd weer los, dit zorgde bij mij voor veel frustratie.
Bedankt voor de duidelijk review.

Betreffende cranks, het verbaast met dat er reguliere trapas/cranks worden gebruikt. Als die 1x te los hebben gezeten vreten ze in het metaal en krijg je ze nooit meer goed vast. Beetje mountainbike gebruikt ook sterkere met externe lagers.

Bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://www.cannondale-parts.de/WebRoot/Store20/Shops/61764971/5A8D/A248/D6CE/E8C1/582E/0A0C/6D04/19C1/DSC_0002-001.JPG

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:21
Ghostrider schreef op maandag 29 juli 2019 @ 16:16:
[...]

Bedankt voor de duidelijk review.

Betreffende cranks, het verbaast met dat er reguliere trapas/cranks worden gebruikt. Als die 1x te los hebben gezeten vreten ze in het metaal en krijg je ze nooit meer goed vast. Beetje mountainbike gebruikt ook sterkere met externe lagers.

Bijvoorbeeld:

[Afbeelding]
Oh dat is het niet alleen hoor, het is ook het pisbakken alu dat gebruikt is voor de cranks, ik heb op beide fietsen die cranks vervangen voor de shimano steps variant. Nergens last meer van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
NickWe schreef op zondag 28 juli 2019 @ 12:50:
Ik overweeg om een speed pedelec te kopen voor mijn 1e 'echte' baan, liefst 2e hands. Hij gaat voornamelijk gebruikt worden voor woon-werk afstand van ongeveer 22,5km.

Waar moet ik bij het aankopen op letten? Ik hoorde ook dat middenmotor meer kost aan onderhoud dan achtermotor is het dan handig om voor een duurdere achtermotor SP te kiezen?

Fietsen die ik nu aan het overwegen ben zijn:
Qwic performance rd11/rd10
Rieser muller cruiser HS

Budget is rond de 2 tot 3.5k. Hoor graag suggesties heb namelijk zelf 0 ervaring met ebikes
Ten eerste, zorg dat je kan proeffietsen op je stuk dat je wilt gaan rijden. Dan weet je ook hoe hard je kan en of je makkelijke doorstroming hebt. Heb je een stuk waarbij je veel stoplichten hebt, drukke fietspaden of andere opstoppingen waardoor volle snelheid niet mogelijk is dan zou je ook naar een normale e-bike kunnen kijken.
Dat scheelt in tijd niet eens zoveel op 22,5 km.

Je budget is neem ik aan voor 2e hands? voor 2 k heb je geen nieuwe SP.

Als je wel een stuk hebt waarop je lekker door kan fietsen, dan zou ik voor een achterwiel motor gaan. Daar fiets je het makkelijkst 45 km/u mee. Is het veiligst als je op de weg gaat/moet. Daarnaast is voor mij elke minuut winst, dus wil ik die 45 km/u ook halen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Vandaag een rondje van 65km. Ging bij Lopikerkapel de lekdijk op met een aardige bries op kop.

Snelheid rond de 25/26 km pu. Voorbij de 26/27 valt de ondersteuning weg.

Hoor ik ineens naast me; 'hoi' :w en rijdt -een dame van middelbare leeftijd met een wapperende bloemetjes jurk- me voorbij op een damesmodel e-bike. Zo te zien met weinig omwenteling en erg op het gemak.

Daar zit je dan met racebroek, shirt, helm op je stoere hybride :+ 8) Behoorlijke deuk in mijn ego :S ;)

Opschakelen naar tour, sport of turbo stand heeft geen zin want dan ga je over de begrenzing en is het alsof je een 54x16 tegenwind trapt.

Zonder gekheid. Van mij hoeft het niet echt sneller maar is er een mogelijkheid om de limiet zonder chippen richting 30km pu te verleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
TecTo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:52:
Zonder gekheid. Van mij hoeft het niet echt sneller maar is er een mogelijkheid om de limiet zonder chippen richting 30km pu te verleggen?
Het moet dus wel sneller haha. Harder trappen, zelf meer vermogen leveren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
KleineJoop schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:20:
[...]

Het moet dus wel sneller haha. Harder trappen, zelf meer vermogen leveren :)
Als harder trappen de bedoeling is dan kan ik beter mijn race fiets pakken, want die rijdt beduidend lichter en minder energie vretend dan de e-bike bij snelheden boven de 26/27 km pu. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 30-07-2019 00:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
TecTo schreef op maandag 29 juli 2019 @ 22:52:
Vandaag een rondje van 65km. Ging bij Lopikerkapel de lekdijk op met een aardige bries op kop.

Snelheid rond de 25/26 km pu. Voorbij de 26/27 valt de ondersteuning weg.

Hoor ik ineens naast me; 'hoi' :w en rijdt -een dame van middelbare leeftijd met een wapperende bloemetjes jurk- me voorbij op een damesmodel e-bike. Zo te zien met weinig omwenteling en erg op het gemak.

Daar zit je dan met racebroek, shirt, helm op je stoere hybride :+ 8) Behoorlijke deuk in mijn ego :S ;)

Opschakelen naar tour, sport of turbo stand heeft geen zin want dan ga je over de begrenzing en is het alsof je een 54x16 tegenwind trapt.

Dit is precies waar ik voor je wilde behoeden, als je niet wilt chippen moet je geen Bosch Performance line (cx) 2019 motor kopen. De Bosch Active Line Plus, Shimano of Yamaha motor was perfect voor jouw geweest. Ondersteuning tot 27km/h, en daarna geen weerstand, mooi om je conditie op te kunnen bouwen.

Maar goed, dat is nu te laat :+, de begrenzer eraf is helaas de enige mogelijkheid.

Als je hier geen zin in hebt, wat ik heel goed kan begrijpen, zou ik persoonlijk terug naar de winkel gaan. Naar mijn mening ben je echt slecht geholpen, ik had met jouw doelstellingen deze fiets nooit geadviseerd. (of je moet van plan zijn om in de bergen te gaan fietsen, daar is deze motor perfect voor)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Strider schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 08:40:

Dit is precies waar ik voor je wilde behoeden, als je niet wilt chippen moet je geen Bosch Performance line (cx) 2019 motor kopen. De Bosch Active Line Plus, Shimano of Yamaha motor was perfect voor jouw geweest. Ondersteuning tot 27km/h, en daarna geen weerstand, mooi om je conditie op te kunnen bouwen.

Maar goed, dat is nu te laat :+, de begrenzer eraf is helaas de enige mogelijkheid.

Als je hier geen zin in hebt, wat ik heel goed kan begrijpen, zou ik persoonlijk terug naar de winkel gaan. Naar mijn mening ben je echt slecht geholpen, ik had met jouw doelstellingen deze fiets nooit geadviseerd. (of je moet van plan zijn om in de bergen te gaan fietsen, daar is deze motor perfect voor)
Terugbrengen kan niet meer. 12go heeft een omruilgarantie van 10 dagen en ik zit op 12 dagen.

Chippen gaan we voorlopig niet doen want dan ben je alle garantie kwijt. Er zit dus niets anders op om met deze beperking te dealen.

Onder het rijden heb ik een paar maal een soort knetterend geluid gehoord. Kan dit geluid niet plaatsen maar denk dat het geluid wordt gemaakt door de motor. Nu een achttal keer gehoord gedurende de 347 km.

Verder dik tevreden over de Cube en nu maar duimen dat er een 2020 Bosch motor komt, die je onder de Cube kan monteren. Of is het zo dat Cube zijn frames gaat aanpassen aan de Bosch motoren die er aan zitten te komen?

[ Voor 39% gewijzigd door TecTo op 30-07-2019 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
TecTo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:14:
nu maar duimen dat er een 2020 Bosch motor komt, die je onder de Cube kan monteren. Of is het zo dat Cube zijn frames gaat aanpassen aan de Bosch motoren die er aan zitten te komen?
Hoop er maar niet te veel op, wellicht dat hij kwa vormfactor wel past, maar het gaat zo duur worden dat je waarschijnlijk beter is om je huidige fiets te verkopen en een nieuwe fiets met 2020 motor te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Dacuuu schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Hoop er maar niet te veel op, wellicht dat hij kwa vormfactor wel past, maar het gaat zo duur worden dat je waarschijnlijk beter is om je huidige fiets te verkopen en een nieuwe fiets met 2020 motor te kopen.
Geen idee wat een nieuwe motor kost. Ook geen idee wat de prijs is van de huidige motor. Maar op een fiets van 4000 euro is het altijd te overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
TecTo schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:23:
[...]

Geen idee wat een nieuwe motor kost. Ook geen idee wat de prijs is van de huidige motor. Maar op een fiets van 4000 euro is het altijd te overwegen.
Wat ik verwacht is dat de 2020 motor weer niet gaat werken icm je huidige accu, en dat je alles moet aanmelden bij de fietsenmaker etc. Ik gok dat de motor al snel €1500 gaat kosten. En ik vraag me af of je zo wel een losse motor kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
[...]
Terugbrengen kan niet meer. 12go heeft een omruilgarantie van 10 dagen en ik zit op 12 dagen.

Chippen gaan we voorlopig niet doen want dan ben je alle garantie kwijt. Er zit dus niets anders op om met deze beperking te dealen.

Onder het rijden heb ik een paar maal een soort knetterend geluid gehoord. Kan dit geluid niet plaatsen maar denk dat het geluid wordt gemaakt door de motor. Nu een achttal keer gehoord gedurende de 347 km.

Verder dik tevreden over de Cube en nu maar duimen dat er een 2020 Bosch motor komt, die je onder de Cube kan monteren. Of is het zo dat Cube zijn frames gaat aanpassen aan de Bosch motoren die er aan zitten te komen?
Weet het niet zeker hoor, maar er is ook nog de "magneet truc". Geen idee of dat nog werkt met de huidige motoren en of de fietsenmaker dat kan zien (je gemeten snelheid wordt gehalveerd), maar anders zou je dat nog kunnen onderzoeken.

Is toch balen als je een nieuwe fiets hebt waar je net niet helemaal tevreden over bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
[...]

De nieuwe motor heeft andere afmetingen en ook een nieuwe aansturing. Dat gaat echt niet werken.
Ondanks dat je over de 10 dagen zit, kun je het natuurlijk altijd vragen ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Wil het niet groter maken dan dat het is. 30km had mooi geweest maar als het legaal niet mogelijk is dan is het ook geen ramp.

Zojuist nog een rondje van 18km langs de Reeuwijkse plassen gemaakt en de beleving is gewoon top.

Rustig toeren in eco modus met gemiddeld 24/25 km pu en rpm tussen de 75/80 en toch het gevoel dat je fietst.

Bij het oprijden van viaducten en lichte stijgingen ondersteund de motor naadloos, zonder verlies aan snelheid. Dat is dan weer een plusje voor de CX en wellicht straks meer licht off road in de rondes opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-06 07:10

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Flyer Gotour 6 7.03 E bike ?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mrpink83 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 11:58:
[...]

Weet het niet zeker hoor, maar er is ook nog de "magneet truc". Geen idee of dat nog werkt met de huidige motoren en of de fietsenmaker dat kan zien (je gemeten snelheid wordt gehalveerd), maar anders zou je dat nog kunnen onderzoeken.
Met een magneettruc verdubbel je toch de snelheid???

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Cyberpope schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 19:17:
[...]

Met een magneettruc verdubbel je toch de snelheid???
Klopt, op mijn SP ga ik 90 km/u.

Nee, de snelheid wordt gehalveerd doorgegeven. Dus waar je eigenlijk als 25 kmu rijdt, denkt je controller dat je slechts 12,5 kmu rijdt en grijpt de begrenzer nog niet in.

Staat op de YouTube een filmpje. Ook info in de vorige topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mrpink83 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:00:
[...]

Klopt, op mijn SP ga ik 90 km/u.

Nee, de snelheid wordt gehalveerd doorgegeven. Dus waar je eigenlijk als 25 kmu rijdt, denkt je controller dat je slechts 12,5 kmu rijdt en grijpt de begrenzer nog niet in.

Staat op de YouTube een filmpje. Ook info in de vorige topics.
Gevomden, je gaat je pendalen meten. Logisch.
Ik dacht extra magneetje in de spaken, maar dat meet hij de snelheid dubbel dacht ik.
Maar ik zie mijn denkfout...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Gasschuif schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 15:38:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een Flyer Gotour 6 7.03 E bike ?
Mooie afmontage en ook een mooi frame.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:53

bert pit

asdasd

Cyberpope schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:11:
[...]

Gevomden, je gaat je pendalen meten. Logisch.
Ik dacht extra magneetje in de spaken, maar dat meet hij de snelheid dubbel dacht ik.
Maar ik zie mijn denkfout...
Ik heb ook een keer een magneet op mijn pedalen geplakt. Het werkte een paar kilometer en daarna voelde de ondersteuning heel vreemd aan. Ik heb het direct weer in de originele staat gebracht. (bosch active line plus motor).

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Laatst online: 11-04-2024
Weet iemand hoe de Servicebeurt nodig melding kan worden uitgeschakeld op een Sparts ION fiets?
Kan hier niets over vinden in de handleiding/internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedCellNL
  • Laatst online: 11-04-2024
Zoide schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:37:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt met de Cowboy motor. The ride was fun, but I probably won't buy a Cowboy for now, at least not this model.

Pluspunten
  • Geweldige hydraulische schijfremmen. Veel beter dan mijn huidige mechanische rollerbrakes!
  • Zeer natuurlijk gevoel van de motorsteun. Ik ben erg blij om te zien dat ze een koppel/kracht sensor bevatten en niet alleen een rotatiesensor.
  • Enkele tandwiel- en riemaandrijving maken het onderhoudsarm
  • Mooie afwerking / bouwkwaliteit. Het lassen tussen de metalen onderdelen was perfect glad, net als op mijn gewone fiets (Sensa Treviso Premium), wat vrij ongewoon is.
  • Genoeg vermogen om in Amsterdam te rijden. In eerste instantie was ik bang dat 30 Nm aan koppel te zwak zou zijn.
  • Stijlvol ontwerp
Minpunten
  • De zitpositie is veel te sportief. Ik begrijp niet hoe Amerikanen op dit type motor pendelen! Ik heb het gevoel dat het gemaakt is om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te gaan, niet om op een meer ontspannen manier van de rit te genieten. Ik ga elke dag meer dan een uur op de motor zitten, dus het zou niet als een marteling moeten voelen.
  • De besturing is veel te gevoelig. In eerste instantie dacht ik dat ik van de fiets zou vallen omdat de minste beweging van het stuur de fiets een zeer grote bocht maakt, wat het erg moeilijk maakte om de fiets te controleren. Ik heb me er na een tijdje aan aangepast, maar het probleem van de rijpositie wordt nog verergerd door het probleem van de rijpositie, waardoor een ervaring wordt gecreëerd die niet prettig is.
  • Het zadel is vrij hard.
  • De motorondersteuning is niet verstelbaar en is te royaal, waardoor je bijna geen beweging krijgt. De enige optie is om de motor helemaal uit te schakelen, maar dan is het door de enkele versnelling *te* moeilijk om te rijden. Ik had gehoopt dit voor een deel van mijn woon-werkverkeer te doen om de oefening te krijgen, maar het is niet echt haalbaar.
Ik zou een Cowboy fiets kopen als er maar een comfortabeler model was voor de Nederlandse stad. Ik heb dit aan het bedrijf verteld en ze zeiden dat ze zo'n model aan het ontwikkelen zijn, maar ze gaven geen schattingen voor wanneer het model beschikbaar zou zijn.
Ik was ook aan het kijken naar de Cowboy aangezien ik op zoek ben naar een fiiets zonder teveel "kunstof". Dagelijks rijdt ik 30 km woon-werk verkeer en op de standaard Gazelle/Batavus fietsen trilt bij mij op den duur alles kapot (spatborden schieten los, kettingkast raakt los, etc. etc.) Dus hoe minder losse onderdelen hoe beter.
De Cowboy lijkt me bijna geschikt. Ik mis nog het opladen zonder de batterij te verwijderen. Echter nog geen proefrit gemaakt om echte ervaring op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Nu online

Tahref

God bless you

Boutjes aan stuur van mijn ebike beginnen te roesten
Iemand die weet wat voor soort boutjes dit zijn?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ob0EFsCm.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:22

B64

Tahref schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:49:
Boutjes aan stuur van mijn ebike beginnen te roesten
Iemand die weet wat voor soort boutjes dit zijn?
[Afbeelding]
Roestige boutjes :+

Waarschijnlijk M6 inbus, het is even de vraag hoe lang. De simpelste oplossing is om er eentje los te schroeven en daarmee naar een ijzerboer om te vragen of die een RVS versie heeft of kan krijgen. Sommige maten zijn ook bij bouwmarkten te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-06 08:10
Tweakx schreef op maandag 22 juli 2019 @ 15:46:
[...]

Ja, tevreden! Maar ook wel nadelen zoals dat er geen standaard aanwezig is op dit model, de houding wennen is (beide wel op te lossen bij de fietsenmaker) en elke keer aan iets vast moeten zetten wel vermoeiend is. Dat laatste vergelijk ik dan met de Van Moof, waar dat niet nodig is. Maar daar heb je dan weer veel klachten over de kwaliteit van de fiets. De onderdelen van de Ampler zijn top notch en het design is prachtig. Niemand herkent het als een e-bike en veel complimenten over het design :+

De fietsondersteuning voelt heel natuurlijk, maar je moet best nog wat inspanning leveren. Ik kom na 30 km fietsen niet bezweet aan, maar het voelt wel als een inspanning. Mag van mij nog wel iets sterker, optrekken is wel heerlijk snel. Opvoeren is helaas (nog) niet mogelijk, het vorige model kon wel 35 km/u maar dat is weggehaald. Maar als je flink doortrapt (dat voel je dan wel echt) dan kun je de 42 km/u halen, maar dat haal je niet lang vol :P

Al met al tevreden, al heb ik wel even getwijfeld in verband met de prijs.
Kan je dus niet via de app instellen dat de max ondersteuning tot 35 km/h moet gaan? Dat is wel jammer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:24
Zoide schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 21:37:
Ik heb gisteren een proefrit gemaakt met de Cowboy motor. The ride was fun, but I probably won't buy a Cowboy for now, at least not this model.

Pluspunten
  • Geweldige hydraulische schijfremmen. Veel beter dan mijn huidige mechanische rollerbrakes!
  • Zeer natuurlijk gevoel van de motorsteun. Ik ben erg blij om te zien dat ze een koppel/kracht sensor bevatten en niet alleen een rotatiesensor.
  • Enkele tandwiel- en riemaandrijving maken het onderhoudsarm
  • Mooie afwerking / bouwkwaliteit. Het lassen tussen de metalen onderdelen was perfect glad, net als op mijn gewone fiets (Sensa Treviso Premium), wat vrij ongewoon is.
  • Genoeg vermogen om in Amsterdam te rijden. In eerste instantie was ik bang dat 30 Nm aan koppel te zwak zou zijn.
  • Stijlvol ontwerp
Minpunten
  • De zitpositie is veel te sportief. Ik begrijp niet hoe Amerikanen op dit type motor pendelen! Ik heb het gevoel dat het gemaakt is om zo snel mogelijk van punt A naar punt B te gaan, niet om op een meer ontspannen manier van de rit te genieten. Ik ga elke dag meer dan een uur op de motor zitten, dus het zou niet als een marteling moeten voelen.
  • De besturing is veel te gevoelig. In eerste instantie dacht ik dat ik van de fiets zou vallen omdat de minste beweging van het stuur de fiets een zeer grote bocht maakt, wat het erg moeilijk maakte om de fiets te controleren. Ik heb me er na een tijdje aan aangepast, maar het probleem van de rijpositie wordt nog verergerd door het probleem van de rijpositie, waardoor een ervaring wordt gecreëerd die niet prettig is.
  • Het zadel is vrij hard.
  • De motorondersteuning is niet verstelbaar en is te royaal, waardoor je bijna geen beweging krijgt. De enige optie is om de motor helemaal uit te schakelen, maar dan is het door de enkele versnelling *te* moeilijk om te rijden. Ik had gehoopt dit voor een deel van mijn woon-werkverkeer te doen om de oefening te krijgen, maar het is niet echt haalbaar.
Ik zou een Cowboy fiets kopen als er maar een comfortabeler model was voor de Nederlandse stad. Ik heb dit aan het bedrijf verteld en ze zeiden dat ze zo'n model aan het ontwikkelen zijn, maar ze gaven geen schattingen voor wanneer het model beschikbaar zou zijn.
Is er werkelijk maar 1 ondersteuningstand op de Cowboy??
En ook nog eens single speed..
Ik lees dat een algoritme obv trapkracht en vermoedelijk rotatiesensor bepaald hoeveel ondersteuning je krijgt. Maar wie zegt dat ik in elke situatie waarin ik trap ook dezelfde ondersteuning wil? Bij de ene brug wil ik veel meer ondersteuning zonder extra te trappen dan bij de andere. En als ik max ondersteuning wil, gewoon cruisespeed op lange stukken ben je dus echt de sjaak. Mag je continu doortrappen.

Ik snap werkelijk helemaal niks meer van de ebikes die op de markt komen.
Je kan 3000+ uitgeven aan een ebike die dan ook nog eens heleboel versnellingen heeft middels een onderhoudsgevoelige derailleur.. terwijl je op een ebike echt niet zoveel versnellingen nodig hebt en voor dat bedrag toch geen derailleur/casette tandwielen gaat onderhouden 8)7

Daarnaast komen Ampler, WATT en Cowboy met hele mooie onherkenbare ebikes zonder versnellingen (OK Ampler heeft ook een versie met derailleur) en nu Cowboy zelfs met maar 1 ondersteuningsstand 8)7

Dan kan je, zeker als je een niet eenvoudig te herkennen ebike wil voor in de stad toch net zo goed op een gewone fiets blijven fietsen?

Van dit rijtje (niet herkenbare ebikes voor de stad) heeft alleen van Moof de juiste keuzes gemaakt met de S2 (naafversnelling, 2 stuks, goede ondersteuningstanden met een turbo). Ik heb alleen slechte ervaring met de kwaliteit van hun gewone fietsen en hoge kosten van onderdelen die telkens vervangen moeten worden. En al die anti-diefstal features features van de S2 die de prijs opdrijven hoeven voor mij echt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazco2nd op 03-08-2019 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:53

eisbaer

Zie signature

Jazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:16:
[...]
Daarnaast komen Ampler, WATT en Cowboy met hele mooie onherkenbare ebikes zonder versnellingen (OK Ampler heeft ook een versie met derailleur) en nu Cowboy zelfs met maar 1 ondersteuningsstand 8)7

Dan kan je, zeker als je een niet eenvoudig te herkennen ebike wil voor in de stad toch net zo goed op een gewone fiets blijven fietsen?

Van dit rijtje (niet herkenbare ebikes voor de stad) heeft alleen van Moof de juiste keuzes gemaakt met de S2 (naafversnelling, 2 stuks, goede ondersteuningstanden met een turbo)
Op een gewone fiets trap je altijd zelf. Op een ebike word je ondersteund. Je kunt dus niet net zo goed op een gewone fiets blijven fietsen.
V.w.b. de watt fiets geldt dat;
T/m 25 km/u voldoet een single speed prima. Het grote voordeel is dat je geen onderhoud aan versnellingen hebt. Versnellingen heb je helemaal niet nodig doordat er een zwaardere tandwielverhouding gekozen is. Dat betekent dat je bij wegrijden wat trager bent totdat de ondersteuning in grijpt. Zodra je rijdt gaat het superlicht. Versnellingen worden pas interessant als je boven de 25 km/u gaat fietsen, maar daar is de fiets niet voor bedoeld.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
Jazco2nd schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 09:16:
[...]

Is er werkelijk maar 1 ondersteuningstand op de Cowboy??
En ook nog eens single speed..
Ik lees dat een algoritme obv trapkracht en vermoedelijk rotatiesensor bepaald hoeveel ondersteuning je krijgt. Maar wie zegt dat ik in elke situatie waarin ik trap ook dezelfde ondersteuning wil? Bij de ene brug wil ik veel meer ondersteuning zonder extra te trappen dan bij de andere. En als ik max ondersteuning wil, gewoon cruisespeed op lange stukken ben je dus echt de sjaak. Mag je continu doortrappen.

Ik snap werkelijk helemaal niks meer van de ebikes die op de markt komen.
Je kan 3000+ uitgeven aan een ebike die dan ook nog eens heleboel versnellingen heeft middels een onderhoudsgevoelige derailleur.. terwijl je op een ebike echt niet zoveel versnellingen nodig hebt en voor dat bedrag toch geen derailleur/casette tandwielen gaat onderhouden 8)7

Van dit rijtje (niet herkenbare ebikes voor de stad) heeft alleen van Moof de juiste keuzes gemaakt met de S2 (naafversnelling, 2 stuks, goede ondersteuningstanden met een turbo). Ik heb alleen slechte ervaring met de kwaliteit van hun gewone fietsen en hoge kosten van onderdelen die telkens vervangen moeten worden. En al die anti-diefstal features features van de S2 die de prijs opdrijven hoeven voor mij echt niet.
Waar ben je precies naar opzoek? Ik krijg deze week mijn Winora IR8f binnen. Accu in het frame, belt, Nexus 8, schijfremmen (vergelijkbare prijs). Je kunt wel zien dat het een elektrische fiets is, maar toch is hij hierin wel redelijk stealth. Ik heb ook naar een van Moof gekeken maar ik kon nu niet zeggen dat dit een betere fiets is.
Indien gewenst kan ik hier wel een foto van plaatsen, zover ik weet zijn ze nog gewoon leverbaar.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Oooh eindelijk de knoop doorgehakt, en gekozen voor een NL fiets:
De Gazelle Ultimate C380 HMB 2020 is het geworden na het wikken en wegen van andere. Koste wel wat tijd en vooral geld. Nu wachten op de levering😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
eisbaer schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:25:
[...]
Op een gewone fiets trap je altijd zelf. Op een ebike word je ondersteund. Je kunt dus niet net zo goed op een gewone fiets blijven fietsen.
V.w.b. de watt fiets geldt dat;
T/m 25 km/u voldoet een single speed prima. Het grote voordeel is dat je geen onderhoud aan versnellingen hebt. Versnellingen heb je helemaal niet nodig doordat er een zwaardere tandwielverhouding gekozen is. Dat betekent dat je bij wegrijden wat trager bent totdat de ondersteuning in grijpt. Zodra je rijdt gaat het superlicht. Versnellingen worden pas interessant als je boven de 25 km/u gaat fietsen, maar daar is de fiets niet voor bedoeld.
In theorie heb je gelijk en dit is exact wat WATT op hun site schrijft maar nadat ik een paar keer op de WATT heb gefietst kan ik je vertellen dat het in werkelijkheid gewoon niet zo is. Ja, er is een zwaardere tandwiel verhouding, slim, mag standaard op alle ebikes van mij. Ook met de ondersteuning uit heb ik daar helemaal geen moeite mee op een lichte fiets zoals de WATT.
De ondersteuning van de WATT is vanaf stand 3-5 zeker lekker maar vanaf de 18km/u vind ik al dat ik veel teveel actieve rotaties moet doen.
En dan roept de verkoopster dat je ook langzaam kan roteren ("in de lucht trappen") maar dan wordt het echt een kermis rit en is de rotatie-gebaseerde ondersteuning pulserend.

Had er 1 of 2 versnellingen bij gedaan en het was prima geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
Strider schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:25:
[...]

Waar ben je precies naar opzoek? Ik krijg deze week mijn Winora IR8f binnen. Accu in het frame, belt, Nexus 8, schijfremmen (vergelijkbare prijs). Je kunt wel zien dat het een elektrische fiets is, maar toch is hij hierin wel redelijk stealth. Ik heb ook naar een van Moof gekeken maar ik kon nu niet zeggen dat dit een betere fiets is.
Indien gewenst kan ik hier wel een foto van plaatsen, zover ik weet zijn ze nog gewoon leverbaar.
Stond ook op mijn shortlist om te proefrijden. Checked bijna alles af en ook gewoon heel mooie fiets. Voor mij is 500w accu echter zwaar overkill (17km/dag) en een versie van deze fiets met kleinere accu en dus lichtere fiets is niet beschikbaar.
Eigenlijk de Winora maar dan max 20 kilo is voor mij perfect en daar heb ik zeker €2500 voor over.

Ik ben erg benieuwd naar de volgende generatie van WATT dus dat wacht ik even af. Ze hebben via email gemeld dat die mogelijk een riem ipv ketting zal hebben.
Als ze dan ook de rare keuze om voorlicht niet op accu aan te sluiten oplossen (de accu en bekabeling zit nota bene reeds bij model direct achter je voorlicht, er is wel een USB aansluiting aan de zijkant gemaakt, had die dan weggelaten) en 2 of 3 speed naaf versnellingen toevoegen ben ik om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-06 23:28
HammerT schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 15:14:
[...]

Kan je dus niet via de app instellen dat de max ondersteuning tot 35 km/h moet gaan? Dat is wel jammer!
Nee, dat kan niet meer bij alle 2019 modellen. Maar ook niet zo gek: het gaat volledig tegen de EU-regels in. En ik denk ook dat je gezeur kan krijgen als je een ongeluk maakt, dus prima zo.
Pagina: 1 ... 5 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam