Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 4 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:29

GG85

.......

OgWok schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Bafang is toch wel een merk wat te "tunen" is....? (met de juiste kabel en software)
Als je alleen de snelheidslimiet wilt aanpassen heb je geen kabel en software nodig. Kwestie van juiste pincode invoeren in het menu als je stil staat en aanpassen maar.

Grote voordeel hiervan is dat je geen externe apparaatjes (op batterij) nodig hebt en zaken als snelheid en afstandsweergave gewoon blijven kloppen.

[ Voor 17% gewijzigd door GG85 op 13-07-2019 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 09:20
Ik ben inmiddels troste eigenaar van de Kalkhoff Endeavour 3.B Move. Na een hoop zoeken op internet, inlezen en hier en daar een proefrit kwam ik op de QonQer, Cube Hybrid Pro en de Victoria eTrekking 6.4 uit. Tijdje terug bij de FM hier in de stad geweest en deze wees mij op de Kalkhoff. Proefrit gedaan op een vergelijkbare fiets met de Bosch Performance Line en daarna was ik ontzettend enthousiast.

Fiets gisteren opgehaald en nu zo'n 50 km gereden en ben er uitermate tevreden mee! De motor voelt super krachtig, en zonder dat je er erg in hebt fiets je 26/27 km/u op de teller. Moet er alleen nog wel even aan wennen want ik blijf toch flink doortrappen terwijl de ondersteuning stop boven die snelheid. Ik kwam er dus toch nog aardig bezweet vanaf :+

Zit nu stiekem toch te kijken naar een opvoersetje om de begrenzing iets omhoog te zetten, bijvoorbeeld op 32-35 km/u. Vooral omdat ik naar het werk een lang recht stuk moet (13km) lijkt het me wel prettig om net wat sneller te gaan. Maar goed, we doen het eerst maar even zo, in ieder geval tot de eerste afstelbeurt in oktober.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/dBXOIkYl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:16
Het betreft hier een achtwiel motor, jullie hebben het over de bafang middemotor.
OgWok schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 11:29:
[...]

Bafang is toch wel een merk wat te "tunen" is....? (met de juiste kabel en software)
GG85 schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 13:21:
[...]

Als je alleen de snelheidslimiet wilt aanpassen heb je geen kabel en software nodig. Kwestie van juiste pincode invoeren in het menu als je stil staat en aanpassen maar.

Grote voordeel hiervan is dat je geen externe apparaatjes (op batterij) nodig hebt en zaken als snelheid en afstandsweergave gewoon blijven kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:27
Snelheid verhogen zal ook wel gaan via het display, lukt met een voorwielmotor ook.
Kabel en software werkt volgens mij alleen met een middenmotor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-06 08:55

OgWok

U.N.C.L.E.

Dacuuu schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:37:
Het betreft hier een achtwiel motor, jullie hebben het over de bafang middemotor.

[...]

[...]
Ik heb het over een achterwielmotor en die maakt Bafang ook.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
OgWok schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:24:
[...]

Ik heb het over een achterwielmotor en die maakt Bafang ook.
Jazeker maakt bafang die, maar die kan je toch niet instellen met de bafang config tool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Dacuuu schreef op zondag 14 juli 2019 @ 08:37:
[...]

Jazeker maakt bafang die, maar die kan je toch niet instellen met de bafang config tool?
Dat is nu eigenlijk de vraag, hoe stel je die achterwiel motor (ook op de Aldifiets) in.

[ Voor 3% gewijzigd door OgWok op 14-07-2019 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
OgWok schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:59:
[...]

Dat is nu eigenlijk de vraag, hoe stel je die achterwiel motor (ook op de Aldifiets) in.
Dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat het niet gaat werken met de bafang tool die geschikt is voor de middenmotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:13
Vinze schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:35:
Ik ben inmiddels troste eigenaar van de Kalkhoff Endeavour 3.B Move. Na een hoop zoeken op internet, inlezen en hier en daar een proefrit kwam ik op de QonQer, Cube Hybrid Pro en de Victoria eTrekking 6.4 uit. Tijdje terug bij de FM hier in de stad geweest en deze wees mij op de Kalkhoff. Proefrit gedaan op een vergelijkbare fiets met de Bosch Performance Line en daarna was ik ontzettend enthousiast.

Fiets gisteren opgehaald en nu zo'n 50 km gereden en ben er uitermate tevreden mee! De motor voelt super krachtig, en zonder dat je er erg in hebt fiets je 26/27 km/u op de teller. Moet er alleen nog wel even aan wennen want ik blijf toch flink doortrappen terwijl de ondersteuning stop boven die snelheid. Ik kwam er dus toch nog aardig bezweet vanaf :+

Zit nu stiekem toch te kijken naar een opvoersetje om de begrenzing iets omhoog te zetten, bijvoorbeeld op 32-35 km/u. Vooral omdat ik naar het werk een lang recht stuk moet (13km) lijkt het me wel prettig om net wat sneller te gaan. Maar goed, we doen het eerst maar even zo, in ieder geval tot de eerste afstelbeurt in oktober.

[Afbeelding]
Je stuur staat in verhouding met je zadel behoorlijk hoog. Zit je wel comfortabel, als je dit een fijne houding vind is het wellicht een goed idee om je stuur te vervangen door een gebogen stuur.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-06 20:08
Vinze schreef op zaterdag 13 juli 2019 @ 17:35:

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde 'probleem'. Sinds deze week de Cube Kathmandu Hybrid Exc in bezit. Nu zo'n 150km gereden. Ik denk alleen dat het iets opvoeren er voor zorgt dat je nog steeds bezweet van de fiets af stapt. De ondersteuning stopt later, dus als je dezelfde energie gaat leveren, ga je dus harder, maar blijf je tegen die begrenzing aan trappen. Tenminste, zo zie ik het. Ik twijfel ook aan een speedchip, maar ben bang voor mijn garantie.

Ik moet mezelf een andere manier van fietsen aanleren. Dus rustiger trappen en niet per se harder dan 27 willen. Zeker op de heenweg naar mijn werk. Wat ik wel heb gemerkt, is dat als je wind in de rug hebt, je hem prima uit kunt schakelen. Met dezelfde energie die je normaal tegen de begrenzing levert, kom ik nu met gemak boven de 33 uit.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
  • Laatst online: 24-05 11:22
OgWok schreef op zondag 14 juli 2019 @ 09:59:
[...]Dat is nu eigenlijk de vraag, hoe stel je die achterwiel motor (ook op de Aldifiets) in.
Als je er een Bafang display opzet kan je m toch mooi instellen neem ik aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
berndw schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:33:
[...]Wat ik wel heb gemerkt, is dat als je wind in de rug hebt, je hem prima uit kunt schakelen.
Als je snel fietst heb je altijd tegenwind dus hoe de wind jou met 33km/u kan voorduwen...…? Ik heb iig altijd wind tegen, is op zich niet erg want ebike. Alleen bij windkracht 10 kan je een voordeel hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinze
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-06 09:20
Strider schreef op zondag 14 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Je stuur staat in verhouding met je zadel behoorlijk hoog. Zit je wel comfortabel, als je dit een fijne houding vind is het wellicht een goed idee om je stuur te vervangen door een gebogen stuur.
Klopt, ik was nog een beetje zoekende. Inmiddels het zadel wat omhoog gezet en het stuur wat naar beneden waardoor het in verhouding weer klopt en hij nu lekker fietst. Heb de foto even vervangen met de juiste afstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nou terug van vakantie maar eens naar de lidl fiets gekeken (dag voor de vakantie bezorgt). Hij fiets niet slecht moet ik zeggen, maar ook niet top. De vraag is of ik 600 euro uit ga geven voor een andere c.q. betere.. Twijfel.

Is eimand nog gelukt om hem op te voeren?
Het laatste dat ik gezien heb is van niet : wian in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Dan heeft het ook geen zin om voor 50 euro kabels te kopen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
bgttje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:28:
[...]

Als je snel fietst heb je altijd tegenwind dus hoe de wind jou met 33km/u kan voorduwen...…? Ik heb iig altijd wind tegen, is op zich niet erg want ebike. Alleen bij windkracht 10 kan je een voordeel hebben.
Nou, als ik flink door trap met ondersteuning, kom ik niet harder dan 27. Trap ik flink door zonder ondersteuning, ga ik harder. Dus de tegenwind waar jij het over hebt, heb je bij beide gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Kan je aangeven wat je er niet top aan vindt?
Cyberpope schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:51:
Nou terug van vakantie maar eens naar de lidl fiets gekeken (dag voor de vakantie bezorgt). Hij fiets niet slecht moet ik zeggen, maar ook niet top. De vraag is of ik 600 euro uit ga geven voor een andere c.q. betere.. Twijfel.

Is eimand nog gelukt om hem op te voeren?
Het laatste dat ik gezien heb is van niet : wian in "Het grote elektrische fietsen topic - deel 2"

Dan heeft het ook geen zin om voor 50 euro kabels te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

mrpink83 schreef op zondag 14 juli 2019 @ 13:10:
Kan je aangeven wat je er niet top aan vindt?

[...]
Zithouding is voor mij niet optimaal
Frame wat klein (ben zelf 1.83)
Trap beetje zwaar als ondersteuning uit staat
Accu rammelt in zijn houder
Kleine puntje slecht afgewerkt (b.v. kettingkast zit scheef)

Maar ja, zo duur is hij ook weer niet.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
berndw schreef op zondag 14 juli 2019 @ 12:57:
[...]Nou, als ik flink door trap met ondersteuning, kom ik niet harder dan 27. Trap ik flink door zonder ondersteuning, ga ik harder. Dus de tegenwind waar jij het over hebt, heb je bij beide gevallen.
Mijn fiets heeft geen snelheids limiet(staat iig op 60km/u) en merk dus dat ik als ik snel fiets altijd tegenwind heb op de terugweg zelfs als ik een behoorlijke tegenwind heb op de heen weg. Als je minder dan 25km/u fietst kan je een voordeel van rugwind hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-03 14:05

intermusic

Marc Hoekstra

Ik heb een DIAMANT ZOUMA SUPREME + SpeedbBike en deze is gebaseerd op het BionX/TREK RIDE+ -systeem.
De batterij is de TREK / BionX C420 48V RIDE + G2 420W en de laadpoort heeft een ronde gele connector nodig.

De originele SA190B-24U 26V, 3.45A oplader is kapot en ik wacht op een nieuwe.

Terwijl ik aan het wachten ben, vroeg ik me af of ik de batterij niet gewoon kan opladen met mijn Bench Power Supply, ingesteld op 26V en 3.45A.
Ik weet dat de laad-elektronica in de batterij zelf zit, dus het lijkt mij een vrij eenvoudige situatie.

Ik heb reeds een passende connector, die eigenlijk 3 aansluitingspunten heeft (2 keer aarding (buiten en binnen) en een middenpoolaansluiting).
Wanneer ik deze connector op de accu aansluit, krijg ik gedurende enkele seconden een spanning van ongeveer 1V, tussen een van de aardaansluitingen en de middenpool.
Ook meet ik verschillende weerstandswaarden tussen de de eerste aarding en de middenpool en de 2e aarding en de middenpool.

Weet iemand toevallig is de 26V adapter iets speciaals doet, voordat de batterij wordt opgeladen?
Wordt bijvoorbeeld de binnen- en buitenbus van de connector kortgesloten, bijvoorbeeld om 1 aardingcontact te maken?
Levert de voeding constant 26V of past deze een CC / CV-methode toe?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ut8HOqz.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/N3SFnqe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
intermusic schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:10:
Ik heb een DIAMANT ZOUMA SUPREME + SpeedbBike en deze is gebaseerd op het BionX/TREK RIDE+ -systeem.De batterij is de TREK / BionX C420 48V RIDE + G2 420W en de laadpoort heeft een ronde gele connector nodig.De originele SA190B-24U 26V, 3.45A oplader is kapot en ik wacht op een nieuwe.
Terwijl ik aan het wachten ben, vroeg ik me af of ik de batterij niet gewoon kan opladen met mijn Bench Power Supply, ingesteld op 26V en 3.45A.Ik weet dat de laad-elektronica in de batterij zelf zit, dus het lijkt mij een vrij eenvoudige situatie.Ik heb reeds een passende connector, die eigenlijk 3 aansluitingspunten heeft (2 keer aarding (buiten en binnen) en een middenpoolaansluiting).Wanneer ik deze connector op de accu aansluit, krijg ik gedurende enkele seconden een spanning van ongeveer 1V, tussen een van de aardaansluitingen en de middenpool.Ook meet ik verschillende weerstandswaarden tussen de de eerste aarding en de middenpool en de 2e aarding en de middenpool.Weet iemand toevallig is de 26V adapter iets speciaals doet, voordat de batterij wordt opgeladen?Wordt bijvoorbeeld de binnen- en buitenbus van de connector kortgesloten, bijvoorbeeld om 1 aardingcontact te maken?Levert de voeding constant 26V of past deze een CC / CV-methode toe?
Je kan een 48V accu niet opladen met 26V. Je moet minstens een 52V voeding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

bgttje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 14:35:
[...]

Je kan een 48V accu niet opladen met 26V. Je moet minstens een 52V voeding gebruiken.
Je hebt in principe gelijk, alleen bij deze BionX batterij zit de laad electronica in de batterij zelf.
Deze maakt van de 26V de 52V die nodig is voor de batterij, met CC/CV laadmethode.

[ Voor 20% gewijzigd door intermusic op 14-07-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bgttje
intermusic schreef op zondag 14 juli 2019 @ 15:11:
[...]Je hebt in principe gelijk, alleen bij deze BionX batterij zit de laad electronica in de batterij zelf.
Deze maakt van de 26V de 52V die nodig is voor de batterij, met CC/CV laadmethode.
Ah ok, zit een SMPS in die de spanning verdubbelt en de stroom regelt. Dan kan je idd elke 26V SMPS(geschakelde voeding) ervoor gebruiken. Waarschijnlijk gaat 24V ook goed. Het kan zijn dat t een spannings verdubbelaar is maar een goede SMPS kan makkelijk 26V + of - ?V hebben.
Bij de meeste merkfietsen hebben de laders een apart status lijntje in de plug zitten zodat ie t alleen doet met de lader die bij de fiets hoort. Zelfs de Stella fiets van mn vrouw heeft die. Als die uit de garantie is verander ik gelijk de BMS naar een gewone zonder status lijntjes en een normale 2 pin voeding. Kan je tenminste weer met 5-8Ah laden i.p.v. die veel te kleine voedingsadapter van 2Ah. Heel irritant al die merk specifieke hardware.

[ Voor 37% gewijzigd door bgttje op 14-07-2019 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intermusic

intermusic

Marc Hoekstra

bgttje schreef op zondag 14 juli 2019 @ 16:54:
[...]

Ah ok, zit een SMPS in die de spanning verdubbelt en de stroom regelt. Dan kan je idd elke 26V SMPS(geschakelde voeding) ervoor gebruiken. Waarschijnlijk gaat 24V ook goed. Het kan zijn dat t een spannings verdubbelaar is maar een goede SMPS kan makkelijk 26V + of - ?V hebben.
Bij de meeste merkfietsen hebben de laders een apart status lijntje in de plug zitten zodat ie t alleen doet met de lader die bij de fiets hoort. Zelfs de Stella fiets van mn vrouw heeft die. Als die uit de garantie is verander ik gelijk de BMS naar een gewone zonder status lijntjes en een normale 2 pin voeding. Kan je tenminste weer met 5-8Ah laden i.p.v. die veel te kleine voedingsadapter van 2Ah. Heel irritant al die merk specifieke hardware.
Thanks voor je antwoord.
Het is inderdaad heel irritant als die merk specifieke hardware.
Soms kom je echter fietsen tegen waar er meer belangrijke electronica in de batterij zit dan alleen de BMS.
Dan wordt een eigen BMS plaatsen iets lastiger.
Dan kun je nog bepaalde electronica uit de motor halen...
Heb je wel eens eens iets gedaan met een Sparta of Koga Miyata mt NiMH cellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
intermusic schreef op zondag 14 juli 2019 @ 22:52:
[...]Thanks voor je antwoord.Het is inderdaad heel irritant als die merk specifieke hardware.
Soms kom je echter fietsen tegen waar er meer belangrijke electronica in de batterij zit dan alleen de BMS.
Dan wordt een eigen BMS plaatsen iets lastiger.Dan kun je nog bepaalde electronica uit de motor halen...
Heb je wel eens eens iets gedaan met een Sparta of Koga Miyata mt NiMH cellen?
Als de motor ook nog een statuslijntje naar de BMS heeft...……….ja, dan houdt het op. De Stella van mn vrouw heeft alleen een statuslijntje van de lader naar de accu dus dat is simpel. Een Sparta heb ik wel eens gerepareerd. Die had n.l. een kapotte invoerdraad van de voorwiel motor. Een fiets met NiMh cellen ben ik nog niet tegengekomen. Maar die cellen zijn uit de tijd wat betreft ebikes. Je kan de NiMh cellen natuurlijk ook vervangen door 18650 lithium cellen. Heb je er niet zoveel van nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Laatst online: 04-06 20:49
Iemand ervaring met de Ghost Hybride square trekking b1.8 Al?
Is nu bij premium bikes voor €1399.
Bosch performance Cruise motor.
Verder ziet die er netjes uit. Onderdelen die erop zitten zijn prima denk ik.
Ik ga 15km woon/werkverkeer krijgen. Wil dat graag op een sportieve ebike gaan doen.
Goede koop of zie ik iets over het hoofd? Ik ben me eigenlijk pas een paar dagen aan het oriënteren op een ebike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Heel veel gelezen in dit topic maar blijf met een aantal vragen zitten. Dit komt doordat er vooral veel over de snelheid van de e-bike is te lezen en minder over de haalbare afstanden.

Sommige moeten al na 30km aan de lader en 60km is al uitzonderlijk. Deze afstanden hebben vooral te maken met de snelheid. Dus een echt realistisch beeld ontbreekt, wat nu max haalbaar is bij een gemiddelde snelheid rond de 25km.

Eerst even wat voor fietser ik ben geweest. In het verleden amateur wielrennen op de weg en cycle cross met diverse overwinningen en zelfs een kampioenschap in de cross. Dit ligt echter al meer dan 40 jaar achter me.

Nadien vooral solo op de racefiets met ritten van gemiddeld 60km en op de hybride rond de 35km toeren. Ook met tussenpozen de fietsen helemaal links laten liggen. Op de hybride nog wel een fietsvakantie in NL met zo'n 1000km op de teller.

Momenteel bezit ik nog een Koga carbon racefiets en de ouwe trouwe Koga hybride (al zo'n 25 jaar) Daarvoor uitsluitende racefiets die op maat werden gebouwd.

De huidige situatie is dat ik door blessures en ziekte al een viertal jaren niet meer serieus heb kunnen fietsen. Op een paar keer per jaar na en op de Tacx hometrainer. Dus moet ik weer van scratch af beginnen.

Valt nog te vermelden dat ik altijd met helm, hartslagmeter en bescheiden fietscomputer toer. Begin meestal bij 70 rpm om daarna op gemiddeld 80/90 rpm uit te komen. De snelheid maakt me helemaal niet uit en is ondergeschikt. Hartslag wordt wel gemonitord in relatie tot omwentelingen.

Zucht, na dit lange verhaal. Inmiddels met pensioen en 69 jaar. Dus met 1 been in een houten jas. >:)

Wat ik zoek is een sportieve e-bike waarmee je vooral lange afstanden mee kunt toeren. Denk aan tochtjes rond de 80km. Snelheid is niet belangrijk meer gaat vooral om de beleving en de natuur om me heen.

Verder moet de fiets er gelikt uit zien en voorzien van goede onderdelen en dat je zonder problemen ook op de mooie fietspaden en brommervrije routes kan sjezen. Een stukje onverhard of gravel is dan ook mooi meegenomen. :)

Nu heb ik m'n hele leve met fietsen met derailleur gereden en kan zelf aardig sleutelen. Nu zie ik ook zgn belt aandrijving en sta altijd open voor.....

Uitgaande van het mooi en goede ervaringen met dit merk viel mijn oog op de Koga Pace B10 2019. Wie heeft ervaring met belt aandrijving of met deze Koga?

Met motor achter de 25 km versie van Stromer. Al lees ik op het Stromer- forum dat de 25km versie weggegooid geld is. Staat me wel tegen dat bij lek rijden je niet 123 het wiel er uit kan steken.

Ben bereidt om de nodige duiten de dokken maar als er betere en goedkopere alternatieven zijn verneem ik dit graag. Zeker met het oogpunt, haalbare km en wat bagage.

Weeg momenteel 92 kilo :( en 189 lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-06 12:55
Timminator schreef op maandag 15 juli 2019 @ 11:03:
Iemand ervaring met de Ghost Hybride square trekking b1.8 Al?
Is nu bij premium bikes voor €1399.
Bosch performance Cruise motor.
Verder ziet die er netjes uit. Onderdelen die erop zitten zijn prima denk ik.
Ik ga 15km woon/werkverkeer krijgen. Wil dat graag op een sportieve ebike gaan doen.
Goede koop of zie ik iets over het hoofd? Ik ben me eigenlijk pas een paar dagen aan het oriënteren op een ebike.
Collega van mij heeft die fiets een paar maanden terug gekocht op mijn aanraden aangezien hij zo scherp geprijsd was. Volgens mij bevalt hij prima. Hij heeft alleen een gescheurde achtervelg gehad maar dat kan ook met zijn gewicht te maken hebben, is netjes onder garantie vervangen door een sterkere velg.

Hij heeft al iets van 2500 km gereden. Vind het verder ook een mooie fiets, ook het feit dat er een Performance Line CX onder hangt met extra veel koppel is fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timminator
  • Laatst online: 04-06 20:49
Vlassie1980 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:16:
[...]

Collega van mij heeft die fiets een paar maanden terug gekocht op mijn aanraden aangezien hij zo scherp geprijsd was. Volgens mij bevalt hij prima. Hij heeft alleen een gescheurde achtervelg gehad maar dat kan ook met zijn gewicht te maken hebben, is netjes onder garantie vervangen door een sterkere velg.

Hij heeft al iets van 2500 km gereden. Vind het verder ook een mooie fiets, ook het feit dat er een Performance Line CX onder hangt met extra veel koppel is fijn.
Hoe zwaar is hij dan? Ik ben zelf in verhouding ook wel zwaar. 75-80kg bij 168cm. Twijfel of ik voor het kleinste frame (47cm) moet gaan of medium (52cm). Ik neig naar 52cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 12:04

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

berndw schreef op zondag 14 juli 2019 @ 11:33:
[...]

Ik heb hetzelfde 'probleem'. Sinds deze week de Cube Kathmandu Hybrid Exc in bezit. Nu zo'n 150km gereden. Ik denk alleen dat het iets opvoeren er voor zorgt dat je nog steeds bezweet van de fiets af stapt. De ondersteuning stopt later, dus als je dezelfde energie gaat leveren, ga je dus harder, maar blijf je tegen die begrenzing aan trappen. Tenminste, zo zie ik het. Ik twijfel ook aan een speedchip, maar ben bang voor mijn garantie.

Ik moet mezelf een andere manier van fietsen aanleren. Dus rustiger trappen en niet per se harder dan 27 willen. Zeker op de heenweg naar mijn werk. Wat ik wel heb gemerkt, is dat als je wind in de rug hebt, je hem prima uit kunt schakelen. Met dezelfde energie die je normaal tegen de begrenzing levert, kom ik nu met gemak boven de 33 uit.

Ik ben benieuwd naar de mening van anderen hierover.
Ik heb hetzelfde in het begin gehad. Mijn hele leven al gefietst naar school/werk enz. Nu 2x zover van het werk af gaanwonen. De e-bike zorgt er vooral voor, dat mijn reistijd constant is. Dus over de dijk met windkracht 7 tegen, als het moet, kan ik dan nog steeds 25 km/u halen op die turbo stand.

Je trapt normaal gezien inderdaad best makkelijk boven de ondersteuning uit. Ik heb dat ook moeten afleren. Zoveel tijd win je er ook weer niet mee. En anders is het verleggen van de ondersteuningsgrens nog wel een idee, het kost je dan wel minder moeite om 30 km/u te rijden lijkt mij. Maar ik wacht sowieso tot de garantie verlopen is, als ik het al doe.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

Ik vind dit ook gelijk het voordeel van een speed pedelec boven een normale e-bike.

Bij een e-bike zou ik toch voortdurend zonder ondersteuning fietsen.
Bij een speed pedelec heb ik dat gevoel alleen met flinke wind mee.

Gloeiende in dat geval, met wind mee, ben ik een magneet voor wielrenners.

Gisteren had ik er weer met eentje stiekem achter me, kan ik niet tegen.
Met een praatje vooraf, of desnoods eerst vragen is veel sympathieker.

edit: het "probleem" zit natuurlijk in mijn hoofd, ik voel me een soort wind-mee-robot als er verder geen interactie is.

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 25-07-2019 08:12 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

BertV schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:46:
Ik vind dit ook gelijk het voordeel van een speed pedelec boven een normale e-bike.

Bij een e-bike zou ik toch voortdurend zonder ondersteuning fietsen.
Bij een speed pedelec heb ik dat gevoel alleen met flinke wind mee.

Gloeiende in dat geval, met wind mee, ben ik een magneet voor wielrenners.

Kortstondig minder hard gaan rijden, wacht nadat hij is gepasseerd enkele seconden en cross hem dan full speed weer voorbij. Knap als hij dan nog het gat kan dichtrijden! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:25
BertV schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:46:
Ik ben wel benieuwd waarom je er niet tegen kan? Onderzoek heeft aangetoond dat ook de eerste renner voordeel heeft als er iemand in je slipstream rijdt dus het is voordeliger voor je batterijverbruik. Is het dan gewoon het (asociale) principe dat je zelf veel geld betaald hebt voor een pedelec en dat iemand anders er niet mag van profiteren (of het eerst nederig moet vragen)?

Nu ik mijn bericht nalees komt het misschien hard over maar als Nederlander kan je daar wel tegen zeker O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 14:56
Jazco2nd schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 21:06:
@Bulder heb je al paar keer gefietst op je WATT? Vond je het comfortabel? Mis je niet wat meer comfortabelere brede banden? Trap je je niet rot zonder de versnellingen?
Ik fiets er alleen mee in de binnenstad van Amsterdam, en ook op de oudere klinkerweggetjes vind ik het nog erg soepel aanvoelen. Juist door de dunnere banden merk ik dat ik wat makkelijker snelheid maak - gemiddeld zit ik op top rond de 30/35kmh.

De versnellingen mis ik wel. De vertanding is naar mijn mening vrij licht waardoor je flink wat rotaties maakt op topsnelheid. Aangezien bij deze fietsen de meeste kracht bij het accelereren komt zou het voor mij prima zijn als hij een stuk zwaarder vertand zou zijn. Dat er dan amper mee te fietsen is met de motor uitgeschakeld neem ik dan maar even voor lief.

Al met al echt een goede aankoop, helemaal voor die prijs. Je krijgt om de haverklap complimenten die je vervolgens kunt beantwoorden met; "en hij is nog elektrisch ook" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 12:04

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Horla schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Ik ben wel benieuwd waarom je er niet tegen kan? Onderzoek heeft aangetoond dat ook de eerste renner voordeel heeft als er iemand in je slipstream rijdt dus het is voordeliger voor je batterijverbruik. Is het dan gewoon het (asociale) principe dat je zelf veel geld betaald hebt voor een pedelec en dat iemand anders er niet mag van profiteren (of het eerst nederig moet vragen)?

Nu ik mijn bericht nalees komt het misschien hard over maar als Nederlander kan je daar wel tegen zeker O+
In mijn geval vind ik, ze gaan altijd superkort achter iemand rijden. Als ze nou een seconde of 2 a 3 afstand houden, zou ik het ook niet zo erg vinden. Als ik een noodstop moet maken, dan ga ik er geen rekening mee houden in elk geval.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
Timminator schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 09:38:
[...]

Hoe zwaar is hij dan? Ik ben zelf in verhouding ook wel zwaar. 75-80kg bij 168cm. Twijfel of ik voor het kleinste frame (47cm) moet gaan of medium (52cm). Ik neig naar 52cm.
Hij weegt bijna het dubbele, 2 meter lang dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834471

Vlassie1980 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:18:
[...]

Hij weegt bijna het dubbele, 2 meter lang dus daar zou ik me maar geen zorgen over maken :+
Ik zit in diezelfde "klasse" (130~135kg) ben wel benieuwd hoe die fiets zich houd op de lange termijn.
Ik ben wel een beetje gewend dat zo'n standaard achterwiel op een reguliere fiets er na een km of 3000 last van spaakbreuk begint te krijgen onder dergelijke belasting. Zeker als je ook wel van een beetje doorrijden houdt.

Mijn Giant waarvan de fietsenmaker riep dat hij al een verstevigd achterwiel heeft houd zich vooralsnog prima, rijd er sinds eind Maart op, zal ongeveer 3500km hebben verreden sindsdien dus ben voorzichtig positief.

Rant-alert:
Het stoort me al jaren dat er zo weinig concrete info bekend is bij zowel fabrikanten als fietsenmakers als je vragen gaat stellen over hoe zwaar een fiets bepakt mag worden en hoe zich dat op de lange termijn houd.
Als je zwaar bent is het best wel een gok of je niet gewoon een modelletje hoofdpijn koopt als je weer een fiets uitzoekt.
Zelden specificeren ze harde getallen in de specsheets en als je er naar vraagt krijg je van die half-antwoorden als "we hebben getest met x gewicht".
Ik heb al fietsen gehad waarbij ik bijna maandelijks bij de FM stond met kapotte spaken dus het lijkt me evident dat er ergens rond de 140 kilo toch wel een maximum ligt voor veel fietsen en dat dat niet benoemd kan worden vind ik debiel.
140 kilo is verder echt niet zo heel absurd overdreven veel, als je een lange Hollander bent met wat overgewicht ben je daar nog wel een keer.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 16-07-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Laatst online: 22:27
Bulder schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:12:
[...]

Ik fiets er alleen mee in de binnenstad van Amsterdam, en ook op de oudere klinkerweggetjes vind ik het nog erg soepel aanvoelen. Juist door de dunnere banden merk ik dat ik wat makkelijker snelheid maak - gemiddeld zit ik op top rond de 30/35kmh.

De versnellingen mis ik wel. De vertanding is naar mijn mening vrij licht waardoor je flink wat rotaties maakt op topsnelheid. Aangezien bij deze fietsen de meeste kracht bij het accelereren komt zou het voor mij prima zijn als hij een stuk zwaarder vertand zou zijn. Dat er dan amper mee te fietsen is met de motor uitgeschakeld neem ik dan maar even voor lief.

Al met al echt een goede aankoop, helemaal voor die prijs. Je krijgt om de haverklap complimenten die je vervolgens kunt beantwoorden met; "en hij is nog elektrisch ook" ;)
Vergeet niet dat de fiets ook een flink stuk lichter is! Dit is echt een unique selling point van de WATT fietsen vind ik.
Hier wordt vaak geroepen dat het gewicht van een fiets verwaarloosbaar is ivm je eigen gewicht maar mijn ervaring is toch anders. Het fiets echt wel anders met een zware fiets onder je.
Met mijn omgebouwde Peugeot fietsje van nog geen 14 kilo ben ik (zonder versnellingen en motor) echt een stuk sneller en flexibeler dan met de van Moof M3 die met allerlei accesoires toch al zwaarder was.
Proefritjes op ebikes van 25+ kilo merk ik dan ook direct het verschil. Je voelt gewoon dat je op iets zwaars zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 04-06 14:56
Jazco2nd schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:56:
[...]

Vergeet niet dat de fiets ook een flink stuk lichter is! Dit is echt een unique selling point van de WATT fietsen vind ik.
Hier wordt vaak geroepen dat het gewicht van een fiets verwaarloosbaar is ivm je eigen gewicht maar mijn ervaring is toch anders. Het fiets echt wel anders met een zware fiets onder je.
Met mijn omgebouwde Peugeot fietsje van nog geen 14 kilo ben ik (zonder versnellingen en motor) echt een stuk sneller en flexibeler dan met de van Moof M3 die met allerlei accesoires toch al zwaarder was.
Proefritjes op ebikes van 25+ kilo merk ik dan ook direct het verschil. Je voelt gewoon dat je op iets zwaars zit.
Komt nog bovenop dat ik hem altijd oplaad op kantoor (en daar ook stal als ik een weekje weg ben, gezien de diefstalgevoeligheid), waarbij ik hem één trap op moet slepen. Zou niet te doen zijn met een fiets van >25 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:45:
[...]

Ik zit in diezelfde "klasse" (130~135kg) ben wel benieuwd hoe die fiets zich houd op de lange termijn.
Ik ben wel een beetje gewend dat zo'n standaard achterwiel op een reguliere fiets er na een km of 3000 last van spaakbreuk begint te krijgen onder dergelijke belasting. Zeker als je ook wel van een beetje doorrijden houdt.

Mijn Giant waarvan de fietsenmaker riep dat hij al een verstevigd achterwiel heeft houd zich vooralsnog prima, rijd er sinds eind Maart op, zal ongeveer 3500km hebben verreden sindsdien dus ben voorzichtig positief.

Rant-alert:
Het stoort me al jaren dat er zo weinig concrete info bekend is bij zowel fabrikanten als fietsenmakers als je vragen gaat stellen over hoe zwaar een fiets bepakt mag worden en hoe zich dat op de lange termijn houd.
Als je zwaar bent is het best wel een gok of je niet gewoon een modelletje hoofdpijn koopt als je weer een fiets uitzoekt.
Zelden specificeren ze harde getallen in de specsheets en als je er naar vraagt krijg je van die half-antwoorden als "we hebben getest met x gewicht".
Ik heb al fietsen gehad waarbij ik bijna maandelijks bij de FM stond met kapotte spaken dus het lijkt me evident dat er ergens rond de 140 kilo toch wel een maximum ligt voor veel fietsen en dat dat niet benoemd kan worden vind ik debiel.
140 kilo is verder echt niet zo heel absurd overdreven veel, als je een lange Hollander bent met wat overgewicht ben je daar nog wel een keer.
Met mijn oudere Merida Espresso 410 heb ik ook wel eens een gescheurde velg op meerdere punten gehad. Was ook garantiewerk en laten vervangen door stevigere velgen.

De Bulls Green Mover E45 die ik nu heb geeft wat dat betreft geen krimp. Nog steeds na 16000 km geen enkele scheur in de velg of gebroken spaak. Wat dat betreft is het echt wel een zeer degelijke fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Horla schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:41:
[...]

Het staat zelfs in de wieler code.
Je gaat ook niet stiekem vlak achter iemand lopen.

Ik snap niet dat je het in het asociale wil trekken?
racinfo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 10:11:
[...]

Kortstondig minder hard gaan rijden, wacht nadat hij is gepasseerd enkele seconden en cross hem dan full speed weer voorbij. Knap als hij dan nog het gat kan dichtrijden! 8)7
Niks gaten dichtrijden, ik heb een Bosch. :P
Boven de 41GPS rij ik al met de ondersteuning vrijwel afgebouwd.

edit: a-ha! daar zit dus het extra pijnpuntje.

[ Voor 23% gewijzigd door BertV op 16-07-2019 14:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horla
  • Laatst online: 22:25
BertV schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 14:22:
[...]
Het staat zelfs in de wieler code.
Je gaat ook niet stiekem vlak achter iemand lopen.

Ik snap niet dat je het in het asociale wil trekken?
De wieler code of de weg code? Als Belg ken ik die tweede uiteraard niet maar in België heb je volgens mij geen regel die zegt dat je niet (zonder vragen) achter iemand mag rijden met de fiets.

En over stiekem vlak achter iemand lopen: Vraag jij toestemming als je op het voetpad achter iemand loopt? Er heeft bij mij nog nooit iemand "stiekem" achter mij gefietst, binnen de 2 seconden heb ik dat door aangezien ik ook niet doof ben of schaduw zie.

Momenteel rijd ik nog met een gewone fiets van en naar het werk. Als het vol tegenwind is en er komt mij een elektrische fiets voorbij, dan kruip ik ook gewoon in het wiel. Het is nog nooit in mij opgekomen dat ik hiervoor toestemming moet vragen want letterlijk niemand heeft er last van. Het enige valabele argument dat ik heb gehoord is dat het gevaarlijk kan zijn bij een noodstop maar wees nu eerlijk, hoe vaak doe je dat nu eigenlijk? In die zes jaar dat ik met de fiets naar mijn huidig werk ga, is dat op één hand te tellen. Anticiperen is niet iets dat alleen maar in de auto moet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
[off topic modus]
Wat betreft het achter iemand aanhaken.

Vroeggerrrr, in mijn amateur wielertijd haakte ik vaak aan achter een brommer om te stayeren op de 53x12. Nooit gezien of gemerkt dat iemand zich er kenbaar aan ergerde. Haakte aan op vooral rechte stukken en lange saaie dijken.

Waar ik vaak in mijn vuist om moet lachen zijn de figuren met bierbuik en teveel aan gewicht, die je bij een snelheid van 28/29 km per uur op je niet aangestuurde fiets voorbij stormen op hun e-bike. Ergeren doe ik me er niet aan en als ze dit leuk vinden prima. Gun mij dan ook de lach en wil het zeker niet in het asociale trekken.

Wel hypocriet om je te ergeren terwijl je zelf vaak in overtreding bent. Of heeft iedere speed e-biker een helm op en komt hij nimmer op fietspaden waar het niet mag?

Tja tolerantie _/-\o_ is soms ver te zoeken. Van mij mag het allemaal. Geniet, gun een ander zijn pleziertje dan is er veel meer fun.
[on topic modus]

Voor diegene die nog interesse hebben in een 25 km e-bike.

Na veel lezen is het de Cube Kathmandu Hybrid SL 500 2019 geworden. Na wat rondgetoerd te hebben op het wat knullige indoor circuit. Donderdag aanstaande ophalen. Nog op een Stevens en Bulls gereden in vergelijkbare prijsklasse maar die vielen af.

De Cube.
-afgemonteerd met Shimano XT Di2 groep. Elektrische achterderailleur schakelde boterzacht.
- Fatsoenlijke lucht geveerde voorvork. Ga ik harder afstellen.
-Open ketting kast voor. Dikke plus omdat je vuil direct kan verwijderen na stevige rit en visuele controle op slijtage.
-Lasnaden zagen er netjes uit en doorlopend laswerk van bagagedrager extra stevigheid en minder sjimmy.
-Nog even buiten het zicht stevige zijwaartse druk op het bracket uitgeoefend en best wel een strak frame.
-Geen ervaring met schijfremmen maar voelde betrouwbaar aan.
-uitval naven dus bij lek rijden gemakkelijker repareren.
- Geveerde zadelpen :? . Dat is wennen en optie om te mogen omruilen voor vaste, want sturen doe je met je....
-zadel 8)7 ga ik direct vervangen voor het zadel op mijn racefiets, een San Marco Regal

Verder nog veel toeters en bellen die aan luxe bijdragen maar heb daar geen echte mening over. Afwachten hoe het zich in de harde praktijk bewijst.

Vergeten. :+ De kransjes achter. Wat een kanjers. Dat blok ga ik aanpassen want dit slaat werkelijk nergens op. Bijna gelijk of nog groter dan voorbladen van een drieblad uitvoering op een race fiets.

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 16-07-2019 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn vrouw wil graag een elektrische fiets, puur voor recreatief gebruik. Dus voor in de weekenden en vakanties.
Nu waren we wezen kijken bij een plaatselijke fietsenboer, en daar kreeg ze een Gazelle Orange C310 als advies. Inclusief grotere accu, net boven de €3000 8)7
Nu snap ik heel goed dat er prijs en kwaliteitsverschillen zijn, maar wtf, daar koop je zelfs een nette scooter voor.
Een low-budget fiets ( Aldi, Lidl, etc ) van rond de €1000 werd daar ten zeerste afgeraden. Hadden naaf aandrijving, was niet prettig en soms gevaarlijk (glad wegdek tijdens regen), etc. (maargoed da's ook de taak van een verkoper, concurrentie afraden, eigen product aanprijzen, kan ze dat niet kwalijk nemen)
Nu zijn we zo'n beetje online aan het zoeken, inlezen, testen bekijken, etc, maar dat bos begint steeds voller te worden. Er is zoveel keuze, zoveel variabelen, en sommige testen spreken elkaar lijnrecht tegen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een tussenmoot, dus geen €1000 min of €3000 plus, zo rond de 1500 a 2000 zou een mooi bedrag zijn hoop ik.

Wellicht iemand hier haar een duw in de goede richting kan geven ?

Echt bijzondere eisen heeft ze niet, wel dat het een comfortabele fiets mag/moet zijn, framemaat 56~58cm, en een middenmotor.
En hij moet er 'normaal' uitzien, dus zoals een normale damesfiets, dus geen afwijkende ontwerpen aan frames ed, vind ze niet mooi.
Qua kwaliteit zijn de eisen ook niet zo hoog denk ik, ze zal er hoogstens 1000km per jaar mee fietsen.
Fietsbereik, iets gemiddeld denk ik ? Er zal hooguit 40 a 50km op een dag gefietst worden.
Sterkte, wel een dingetje, ik zou er soms wellicht ook even gebruik van maken, dus moet ie toch wel 130kg kunnen dragen.

Iemand een goede tip ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Weet niet waar je woont maar ga naar een zaak met een ruim assortiment en waar je even proef kunt rijden en kan vergelijken.

Zelf woon ik in Gouda en hemelsbreed 4 km van een tweetal ruim gesorteerde dealers. 12 spring er wel bovenuit.

Ga niet in zee met winkels die je richting een bepaald merk proberen te praten omdat ze die toevallig op voorraad hebben. Ieder merk heeft wel iets in meer of mindere mate. Belangrijk heb je een klik met het merk en zit positie.

Wel moeilijk want mijn vrouw gaat altijd voor de kleur :)

[ Voor 4% gewijzigd door TecTo op 16-07-2019 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:45
Aanhakende fietsers heb ik echt geen problemen mee, al zit ik wel altijd het spelletje te spelen tot hoe ver ze je bij kunnen houden. De ondersteuning gaat meestal wel wat hoger :D

En vlak in het wiel rijden is je eigen risico, als je een beetje onvoorspelbaar rijdt doet niemand dat en anders kan je altijd vragen of iemand afstand wil houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Torched schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:47:
Aanhakende fietsers heb ik echt geen problemen mee, al zit ik wel altijd het spelletje te spelen tot hoe ver ze je bij kunnen houden. De ondersteuning gaat meestal wel wat hoger :D

En vlak in het wiel rijden is je eigen risico, als je een beetje onvoorspelbaar rijdt doet niemand dat en anders kan je altijd vragen of iemand afstand wil houden.
Prima toch en ga ervan uit dat je bij snelheden ++ ook over de nodige stuur-mans kunst beschikt en participatie. Dus onvoorspelbaarheid gaat dan op voor beide.

Of bedoel je iemand express schrik aanjagen?

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 16-07-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
TecTo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:42:
[...]

Weet niet waar je woont maar ga naar een zaak met een ruim assortiment en waar je even proef kunt rijden en kan vergelijken.

Zelf woon ik in Gouda en hemelsbreed 4 km van een tweetal ruim gesorteerde dealers. 12 spring er wel bovenuit.

Ga niet in zee met winkels die je richting een bepaald merk proberen te praten omdat ze die toevallig op voorraad hebben. Ieder merk heeft wel iets in meer of mindere mate. Belangrijk heb je een klik met het merk en zit positie.

Wel moeilijk want mijn vrouw gaat altijd voor de kleur :)
We wonen in Rotterdam, dus qua fietsenzaken zitten we hier wel goed.
Probleem is alleen, je bezoekt 3 fietsenzaken (as so far) en je krijgt 3 verschillende adviezen.
Vandaar de oriëntatie op wat minder merk gebonden platformen, zoals hier O-)

Als ik nu mijn huidige shortlist bekijk, staat op het moment de Qwic NM7 en de Victoria E trekking 5.11 bovenaan.
Qua specificaties lijkt de Qwic het te winnen, de middenmotor heeft een dubbel aantal koppel, 80nm.
Echter zou deze van Chinese makelarij zijn (Bafang), en een ander roept dan weer, dat je in dat geval ook een €1000 fiets kunt kopen met deze aandrijving.
Maar het accupakket is dan wel weer zeer interessant, omdat hier verwisselbare 18650 cellen in zitten, en met deze cellen heb ik jaren ervaring. Dus als het ooit stuk gaat, of capaciteit tekort komt, kan ik ze relatief makkelijk upgraden.

De Victoria heeft een Bosch aandrijving, maar helft in koppel, maar ook bijna de helft in accucapaciteit.
Echter zou de fiets weer van hogere kwaliteit zijn, op het nivo van een Gazelle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Madshark schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:09:
[...]

Qua specificaties lijkt de Qwic het te winnen, de middenmotor heeft een dubbel aantal koppel, 80nm.
Echter zou deze van Chinese makelarij zijn (Bafang), en een ander roept dan weer, dat je in dat geval ook een €1000 fiets kunt kopen met deze aandrijving.
Maar het accupakket is dan wel weer zeer interessant, omdat hier verwisselbare 18650 cellen in zitten, en met deze cellen heb ik jaren ervaring. Dus als het ooit stuk gaat, of capaciteit tekort komt, kan ik ze relatief makkelijk upgraden.

De Victoria heeft een Bosch aandrijving, maar helft in koppel, maar ook bijna de helft in accucapaciteit.
Echter zou de fiets weer van hogere kwaliteit zijn, op het nivo van een Gazelle.
Helaas moet ik hier afhaken. Heb de ballen verstand van de ondersteunende motoren. De Bosch Drive Unit Performance CX (75Nm vond ik prima. Maar ben ook niets gewend op dit vlak. Andere ervaren het als een duwtje en/of..

Sommige vinden dat de motor iets meer lawaai maakt, weerstand biedt bij...
Wellicht is dit is artikel nuttig.

Vind het zelf prima als ik ook moet trappen met weerstand. En zoniet dan trap ik gewoon iets minder hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpink83
Wat dacht je van de normale fatsoenscode? Niet iedereen heeft ervaring op de wielren fiets en ik vind het zeker niet normaal als er iemand vlak op mij zit zonder iets te zeggen.

En leuk hoor je vergelijkingen maar is het in België normaal dat je op het voetpad op 2 millimeter achter iemand loopt?

En knap dat jij het door hebt, maar als ik 45 rij op een dijk let ik vaak op andere dingen. De wielrenner is zo dicht bij ook niet in mijn Spiegel te zien. Als ik plots moet remmen of ik sla af en hij merkt het te laat (of ik sla direct af omdat ik denk dat er niemand achter me zit) dan moet ik maar hopen dat hij het ook op tijd door heeft.

Daarnaast vind ik het een onprettig gevoel. Alsof er iemand in mijn ‘ruimte’ zit. Dan kan je wel zeggen dat niemand er last van heeft, maar dat is jouw wereld.
Horla schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:26:
[...]

De wieler code of de weg code? Als Belg ken ik die tweede uiteraard niet maar in België heb je volgens mij geen regel die zegt dat je niet (zonder vragen) achter iemand mag rijden met de fiets.

En over stiekem vlak achter iemand lopen: Vraag jij toestemming als je op het voetpad achter iemand loopt? Er heeft bij mij nog nooit iemand "stiekem" achter mij gefietst, binnen de 2 seconden heb ik dat door aangezien ik ook niet doof ben of schaduw zie.

Momenteel rijd ik nog met een gewone fiets van en naar het werk. Als het vol tegenwind is en er komt mij een elektrische fiets voorbij, dan kruip ik ook gewoon in het wiel. Het is nog nooit in mij opgekomen dat ik hiervoor toestemming moet vragen want letterlijk niemand heeft er last van. Het enige valabele argument dat ik heb gehoord is dat het gevaarlijk kan zijn bij een noodstop maar wees nu eerlijk, hoe vaak doe je dat nu eigenlijk? In die zes jaar dat ik met de fiets naar mijn huidig werk ga, is dat op één hand te tellen. Anticiperen is niet iets dat alleen maar in de auto moet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
mrpink83 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:49:
Wat dacht je van de normale fatsoenscode? Niet iedereen heeft ervaring op de wielren fiets en ik vind het zeker niet normaal als er iemand vlak op mij zit zonder iets te zeggen.
Wellicht een goed idee om zelf iets te communiceren wat je ervan vind.
En knap dat jij het door hebt, maar als ik 45 rij op een dijk let ik vaak op andere dingen. De wielrenner is zo dicht bij ook niet in mijn Spiegel te zien. Als ik plots moet remmen of ik sla af en hij merkt het te laat (of ik sla direct af omdat ik denk dat er niemand achter me zit) dan moet ik maar hopen dat hij het ook op tijd door heeft.
Daar raak je de kern van het verhaal. Doe gewoon je eigen ding en de rest is aan de aanhaker. Als je werkelijk als een nerveuze imbeciel op je brommert of... tekeer gaat dan haakt die als snel af. Of hij moet net zo dom en intolerant zijn als zijn voorganger. :9
Daarnaast vind ik het een onprettig gevoel. Alsof er iemand in mijn ‘ruimte’ zit. Dan kan je wel zeggen dat niemand er last van heeft, maar dat is jouw wereld.
Daar ligt het grote verschil. Sommige eisen veel ruimte om zich prettig te voelen en ander delen. Niks mis mee hoor >:) Zeker in de tijd van nu hot. :X

Voor mij ook tijd om af te haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
Jammer dat je afhaakt. Ik had oh zo veel nog van je kunnen leren. Vooral je onbevooroordeelde en bescheiden houding. Komt vast door je 69 jaar en voormalig kampioenschap.
TecTo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:49:
[...]

[...]

Daar raak je de kern van het verhaal. Doe gewoon je eigen ding en de rest is aan de aanhaker. Als je werkelijk als een nerveuze imbeciel op je brommert of... tekeer gaat dan haakt die als snel af. Of hij moet net zo dom en intolerant zijn als zijn voorganger. :9

[...]

Daar ligt het grote verschil. Sommige eisen veel ruimte om zich prettig te voelen en ander delen. Niks mis mee hoor >:) Zeker in de tijd van nu hot. :X

[ Voor 3% gewijzigd door mrpink83 op 16-07-2019 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 491161

TecTo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 19:49:
[...]

[...]

[...]

Deze post is toch wel kenmerkend voor hoe geweldig en verheven wielrenners zich voelen ten opzichte van het andere fietsende gepeupel. En maar afvragen waarom er zoveel mensen zijn die een hekel aan ze hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 491161 op 16-07-2019 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bgttje
Madshark schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 18:09:
[...]Als ik nu mijn huidige shortlist bekijk, staat op het moment de Qwic NM7 en de Victoria E trekking 5.11 bovenaan.Qua specificaties lijkt de Qwic het te winnen, de middenmotor heeft een dubbel aantal koppel, 80nm.
De Bafang motoren zijn super solide. Laat je niet gek maken dat een Bosch motor beter is. De Bafang is meestal ook aan te passen qua snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torched
Naja, 1 argument wat ik wel wil maken, ik heb liever een wielrenner achter me dan iemand anders met een speed pedelec.

Die wielrenner heeft flink wat moeite en tijd moeten investeren om zo snel te gaan, dus naar alle waarschijnlijkheid kan die een stuk beter met een tweewieler omgaan dan de gemiddelde speed pedelec eigenaar.

Aan de andere kant ben ik ook ingehaald door groepen wielrenners en nog net niet de scheldwoorden aan mijn hoofd gekregen omdat ik niet rap genoeg aan de kant ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
TecTo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 16:42:
[off topic modus]
Wat betreft het achter iemand aanhaken.

Vroeggerrrr, in mijn amateur wielertijd haakte ik vaak aan achter een brommer om te stayeren op de 53x12. Nooit gezien of gemerkt dat iemand zich er kenbaar aan ergerde. Haakte aan op vooral rechte stukken en lange saaie dijken.

Waar ik vaak in mijn vuist om moet lachen zijn de figuren met bierbuik en teveel aan gewicht, die je bij een snelheid van 28/29 km per uur op je niet aangestuurde fiets voorbij stormen op hun e-bike. Ergeren doe ik me er niet aan en als ze dit leuk vinden prima. Gun mij dan ook de lach en wil het zeker niet in het asociale trekken.

Wel hypocriet om je te ergeren terwijl je zelf vaak in overtreding bent. Of heeft iedere speed e-biker een helm op en komt hij nimmer op fietspaden waar het niet mag?

Tja tolerantie _/-\o_ is soms ver te zoeken. Van mij mag het allemaal. Geniet, gun een ander zijn pleziertje dan is er veel meer fun.
[on topic modus]

Voor diegene die nog interesse hebben in een 25 km e-bike.

Na veel lezen is het de Cube Kathmandu Hybrid SL 500 2019 geworden. Na wat rondgetoerd te hebben op het wat knullige indoor circuit. Donderdag aanstaande ophalen. Nog op een Stevens en Bulls gereden in vergelijkbare prijsklasse maar die vielen af.

De Cube.
-afgemonteerd met Shimano XT Di2 groep. Elektrische achterderailleur schakelde boterzacht.
- Fatsoenlijke lucht geveerde voorvork. Ga ik harder afstellen.
-Open ketting kast voor. Dikke plus omdat je vuil direct kan verwijderen na stevige rit en visuele controle op slijtage.
-Lasnaden zagen er netjes uit en doorlopend laswerk van bagagedrager extra stevigheid en minder sjimmy.
-Nog even buiten het zicht stevige zijwaartse druk op het bracket uitgeoefend en best wel een strak frame.
-Geen ervaring met schijfremmen maar voelde betrouwbaar aan.
-uitval naven dus bij lek rijden gemakkelijker repareren.
- Geveerde zadelpen :? . Dat is wennen en optie om te mogen omruilen voor vaste, want sturen doe je met je....
-zadel 8)7 ga ik direct vervangen voor het zadel op mijn racefiets, een San Marco Regal

Verder nog veel toeters en bellen die aan luxe bijdragen maar heb daar geen echte mening over. Afwachten hoe het zich in de harde praktijk bewijst.

Vergeten. :+ De kransjes achter. Wat een kanjers. Dat blok ga ik aanpassen want dit slaat werkelijk nergens op. Bijna gelijk of nog groter dan voorbladen van een drieblad uitvoering op een race fiets.
Heb je hier nog een mooie prijs voor weten te bespreken, de gebruikte cx motor krijgt namelijk een opvolger. Ik zou hier zelf daarom in deze prijsklasse niet meer zo snel voor kiezen, of je moet van plan zijn om te gaan chippen...

Ik heb tijdelijk een cx motor gehad, en ik vond het vreselijk irritant om de hele tijd tegen een 'muur' te fietsen. Dat is dus 27km/h, daarboven valt de ondersteuning weg en krijg je te maken met een behoorlijke weerstand. De nieuwe cx motor heeft daar veel minder last van. Ik wil je overigens geen slecht gevoel geven, mooie kwaliteits fiets.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Strider schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 23:28:
[...]

Heb je hier nog een mooie prijs voor weten te bespreken, de gebruikte cx motor krijgt namelijk een opvolger. Ik zou hier zelf daarom in deze prijsklasse niet meer zo snel voor kiezen, of je moet van plan zijn om te gaan chippen...

Ik heb tijdelijk een cx motor gehad, en ik vond het vreselijk irritant om de hele tijd tegen een 'muur' te fietsen. Dat is dus 27km/h, daarboven valt de ondersteuning weg en krijg je te maken met een behoorlijke weerstand. De nieuwe cx motor heeft daar veel minder last van. Ik wil je overigens geen slecht gevoel geven, mooie kwaliteits fiets.
Een goede prijs gekregen, zonder te vragen korting. Ze mogen echter nog niet op hun site met deze prijs adverteren.

Wat betreft de opvolger van de CX motor. Dat blijf je tocht houden. Verleden jaar een gtx1080 gekocht en paar maanden later de rtx20.. Nu zal het in de fiets motoren wel wat minder snel. Om nu een jaar te wachten en dan maar weer afwachten of het model snel leverbaar is. Maak me er eerlijk gezegd niet druk om. Leef toch van dag tot dag.

Vraag me alleen af of de nieuwe CX motor ook op het huidige Cube frame is te monteren. Lijkt me stug dat fabrikanten ineens hun frames moeten aanpassen. Maar je weet het maar nooit.

Fiets was klaar en vandaag opgehaald. Op de site van 12 go staat een ander display vermeld. Dit model is voorzien van een Kiox display en 1 op 1 de hartslagmeter gekoppeld. Verder veel functies die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. Was van plan om een Garmin 830 te kopen maar niet meer nodig.

Kort ritje van 4.2 km huiswaarts gemaakt en straks alles nog even zadel aanpassen. Tis best een rare beleving dat je zonder moeite 26km per uur rijdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:40

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het topic gaat over elektrische fietsen, niet over of aanhaken door wielrenners nou irritant is of niet. Dus graag weer terug on-topic.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
TecTo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 13:06:
[...]

Een goede prijs gekregen, zonder te vragen korting. Ze mogen echter nog niet op hun site met deze prijs adverteren.

Wat betreft de opvolger van de CX motor. Dat blijf je tocht houden. Verleden jaar een gtx1080 gekocht en paar maanden later de rtx20.. Nu zal het in de fiets motoren wel wat minder snel. Om nu een jaar te wachten en dan maar weer afwachten of het model snel leverbaar is. Maak me er eerlijk gezegd niet druk om. Leef toch van dag tot dag.

Vraag me alleen af of de nieuwe CX motor ook op het huidige Cube frame is te monteren. Lijkt me stug dat fabrikanten ineens hun frames moeten aanpassen. Maar je weet het maar nooit.

Fiets was klaar en vandaag opgehaald. Op de site van 12 go staat een ander display vermeld. Dit model is voorzien van een Kiox display en 1 op 1 de hartslagmeter gekoppeld. Verder veel functies die ik waarschijnlijk nooit ga gebruiken. Was van plan om een Garmin 830 te kopen maar niet meer nodig.

Kort ritje van 4.2 km huiswaarts gemaakt en straks alles nog even zadel aanpassen. Tis best een rare beleving dat je zonder moeite 26km per uur rijdt.
Bijna iedere motor heeft een eigen framemaat. Gaat dus helaas niet lukken. De motors worden steeds kleiner, dus ik zie hier niet snel een standaard voorkomen.

Ik heb zelf ook een vraag, aankoop van 4 elektrische fietsen, wat voor korting is acceptabel om te vragen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

bgttje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:06:
[...]

De Bafang motoren zijn super solide. Laat je niet gek maken dat een Bosch motor beter is. De Bafang is meestal ook aan te passen qua snelheid.
Grote kans dat Bosch erg veel in China laat maken; dus dan maken de mensen van Bosch en Bafang daar wel eens een praatje met elkaar.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Strider schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:28:
[...]

Bijna iedere motor heeft een eigen framemaat. Gaat dus helaas niet lukken. De motors worden steeds kleiner, dus ik zie hier niet snel een standaard voorkomen.

Ik heb zelf ook een vraag, aankoop van 4 elektrische fietsen, wat voor korting is acceptabel om te vragen?
Ik kocht mijn 6500,- fiets, heb een hekel aan afdingen, maar vond het wel heel makkelijk gaan zo voor de dealer.
Met al mijn ervaring... ;( heb ik er met veel moeite zo'n 300,- af gekregen.

Nu is het met 4 fietsen wel heel schunnig als daar geen 5% af kan.

Een dealer heeft een heleboel onkosten, maar als je daar nu ook als vaste klant het onderhoud al doet is het anders dan als je komt langs waaien zonder eerdere relatie.

[ Voor 13% gewijzigd door BertV op 17-07-2019 14:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweakx
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-06 07:08
Sinds gisteren in het bezit van een Ampler Curt. Erg tevreden, wel wennen aan de sportieve houding. Overigens geloofde de fietsenmaker zelfs niet dat het een e-bike is, pas na het laten zien van het knopje :P Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jaIDRJa.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
[...]
-300 van de aankoopsom, zonder er op aan te sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door TecTo op 17-07-2019 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
TecTo schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:22:
[...]

-300 van de aankoopsom, zonder er op aan te sturen.
Percentages zeggen mij meer ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Madshark schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 17:35:
Mijn vrouw wil graag een elektrische fiets, puur voor recreatief gebruik. Dus voor in de weekenden en vakanties.
Nu waren we wezen kijken bij een plaatselijke fietsenboer, en daar kreeg ze een Gazelle Orange C310 als advies. Inclusief grotere accu, net boven de €3000 8)7
Nu snap ik heel goed dat er prijs en kwaliteitsverschillen zijn, maar wtf, daar koop je zelfs een nette scooter voor.
Een low-budget fiets ( Aldi, Lidl, etc ) van rond de €1000 werd daar ten zeerste afgeraden. Hadden naaf aandrijving, was niet prettig en soms gevaarlijk (glad wegdek tijdens regen), etc. (maargoed da's ook de taak van een verkoper, concurrentie afraden, eigen product aanprijzen, kan ze dat niet kwalijk nemen)
Nu zijn we zo'n beetje online aan het zoeken, inlezen, testen bekijken, etc, maar dat bos begint steeds voller te worden. Er is zoveel keuze, zoveel variabelen, en sommige testen spreken elkaar lijnrecht tegen.

Eigenlijk ben ik op zoek naar een tussenmoot, dus geen €1000 min of €3000 plus, zo rond de 1500 a 2000 zou een mooi bedrag zijn hoop ik.

Wellicht iemand hier haar een duw in de goede richting kan geven ?

Echt bijzondere eisen heeft ze niet, wel dat het een comfortabele fiets mag/moet zijn, framemaat 56~58cm, en een middenmotor.
En hij moet er 'normaal' uitzien, dus zoals een normale damesfiets, dus geen afwijkende ontwerpen aan frames ed, vind ze niet mooi.
Qua kwaliteit zijn de eisen ook niet zo hoog denk ik, ze zal er hoogstens 1000km per jaar mee fietsen.
Fietsbereik, iets gemiddeld denk ik ? Er zal hooguit 40 a 50km op een dag gefietst worden.
Sterkte, wel een dingetje, ik zou er soms wellicht ook even gebruik van maken, dus moet ie toch wel 130kg kunnen dragen.

Iemand een goede tip ?
Iets van Brinckers met een Bafang middenmotor. ( https://www.fietsenwinkel...ietsen/damesfiets/bafang_)

Rij nu zelf 2,5 week op een Le Mans M310 en vind het super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madshark
  • Niet online
bgttje schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 21:06:
[...]

Ik vind het nogal lastig eigenlijk. Uit eigen ervaring (maar totaal niet gerelateerd aan e-bikes) is mijn ervaring met Chinese merken niet zo heel erg geweldig betreft duurzaamheid.
Maar ik kan er flink naast zitten natuurlijk.
Echter, als ik dan reviews opzoek van de ons geadviseerde Qwic NM7 met Bafang, lees je eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen en kwaliteit issues betreft de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:37

bert pit

asdasd

[...]

Voor een acceptabele korting moet je eerst weten wat de totaalprijs is. En ga je voor een premium merk of.....

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
bert pit schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:57:
[...]

Voor een acceptabele korting moet je eerst weten wat de totaalprijs is. En ga je voor een premium merk of.....
Winora, 3000 per fiets.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Madshark schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:55:
[...]

Ik vind het nogal lastig eigenlijk. Uit eigen ervaring (maar totaal niet gerelateerd aan e-bikes) is mijn ervaring met Chinese merken niet zo heel erg geweldig betreft duurzaamheid.
Echter, als ik dan reviews opzoek van de ons geadviseerde Qwic NM7 met Bafang, lees je eigenlijk alleen maar negatieve ervaringen en kwaliteit issues betreft de aandrijflijn.
Tja, "alles uit China is slecht" is nogal een generalisatie :).

De middenmotoren van Bafang staan goed bekend en voor zover ik de teardowns gezien heb lijkt de kwaliteit goed. Qua elektronica (zit zelf in die hoek) ziet het er ieg goed uit.
Ben zelf ook wat kilotjes te zwaar en 1,90m en tot nu toe (ok, pas 2,5 week elke dag ~25km) houd de fiets zich super. Geen kraakjes, piepjes of iets maar het werkt gewoon en een goeie afwerkkwaliteit.

Als je geen Chinees wilt moet je idd dieper in de buidel tasten en een middenmotor van Bosch kopen. Of dat echt beter is betwijfel ik maar slechter waarsch sowieso niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-06 13:40
[...]

Enkel lyrische en ontevreden mensen nemen de moeite om reviews te schrijven.

Check deze review van de consument bond eens. De brose motoren (Decathlon) komen er ook goed vanaf.
https://tweakimg.net/g/fo...nypic.com%252F2empyf8.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door german8 op 17-07-2019 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Strider schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 16:47:
[...]

Percentages zeggen mij meer ;)
Advies prijs € 3.999,00. Betaald €3.699. +- 7.5%.korting. Plus gratis fietstassen.

Vandaag hoofdzakelijk met afstellen bezig geweest. Het Kiox display een software update en e-bike connect app op de gsm.

Morgen de eerste serieuze rit in de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

eisbaer

Zie signature

Tweakx schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:26:
Sinds gisteren in het bezit van een Ampler Curt. Erg tevreden, wel wennen aan de sportieve houding. Overigens geloofde de fietsenmaker zelfs niet dat het een e-bike is, pas na het laten zien van het knopje :P [Afbeelding]
Je zou er een stuurpenverhoger tussen kunnen zetten, dan zit je wat relaxer. Waarom moest je eigenlijk bij de fietsenmaker zijn? Ik dacht dat ampler de fiets aan huis afleverde.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8cLHWLJ/ok.jpg

Nu loop ik wel eens te mopperen over Bosch, die alles "logt" wat los en vast zit.

Maar het geeft natuurlijk wel mooi inzicht.
De software van de Kiox werkt prima.

(Dit is mijn dagelijkse woon-werk route)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
[...]

Voor de bafang middenmotoren is elk schroefje en tandwieltje los te koop, dat vind ik aardig duurzaam. Bij Bosch vervangen ze meteen je helen motor als er een lager niet meer lekker loopt, dat is niet duurzaam, helemaal al niet als je buiten de garantie zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:16
TecTo schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 08:51:

Sommige moeten al na 30km aan de lader en 60km is al uitzonderlijk. Deze afstanden hebben vooral te maken met de snelheid. Dus een echt realistisch beeld ontbreekt, wat nu max haalbaar is bij een gemiddelde snelheid rond de 25km.
Met een moderne middenmotor is 60km op de hoogste stand heel realistisch, mits:

1. je niet in de heuvels (of in een drukke stad) fietst
2. niet meer dan windkracht 3.
Verder moet de fiets er gelikt uit zien en voorzien van goede onderdelen en dat je zonder problemen ook op de mooie fietspaden en brommervrije routes kan sjezen. Een stukje onverhard of gravel is dan ook mooi meegenomen. :)
teveel modellen om op te noemen. Toch een paar voorbeelden zodat je je kan orienteren

Haibike (meerdere modellen)
Giant Explore serie
Uitgaande van het mooi en goede ervaringen met dit merk viel mijn oog op de Koga Pace B10 2019. Wie heeft ervaring met belt aandrijving of met deze Koga?
Die belt geloof ik wel, het is veel belangrijker om je af te vragen of je overweg kan met de Nuvinci traploze versnelling.

Dat zal je toch zelf moeten ondervinden met een testsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 20:16
Anoniem: 834471 schreef op dinsdag 16 juli 2019 @ 12:45:
[...]
ls je er naar vraagt krijg je van die half-antwoorden als "we hebben getest met x gewicht".
Spaakbreuk bij die gewichten is toch vooral een slecht wiel... en dus eigenlijk een FM die niet met het juiste advies komt (namelijk een compleet nieuw gespaakt wierl met de juiste spullen).

Ja, je bent zwaar, ja je zal daardoor ebst veel kracht zetten. Maar als ik met mijn MTB overal doorheen kan raggen en springen zonder enig probleem of als je met een goed wiel de alpen overkan met volle bepakking wordt je wel snel duidelijk dat jouw gewicht geen enkel probleem hoort te zijn.

Waar het hem in zit is dat een "stads" wiel dikke rechte spaken heeft, terwijl je verjongde spaken moet hebben. Ook zijn dingetjes als spaken selecteren met de juiste spaakbocht (of ringetjes ertussen), en spaaknippels zekeren met de juiste lijm (soort loctite) iets wat je bij dat soort wielen niet tegenkomt.

Kijk, als we het gaan hebben over dingen als een tandem (dubbel gewicht en dubbel vermogen), dan ga je kijken naar 48 spaken etc, maar een fietser van 140kg hoort geen enkel probleem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

roffeltjes schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 11:08:
[...]

Die belt geloof ik wel, het is veel belangrijker om je af te vragen of je overweg kan met de Nuvinci traploze versnelling.
Je bent definitief af van het gezeur van vet en slijtage.
Het enige nadeel is dat het meer weerstand geeft en het dus extra Wh's kost.

Na het inrijden, wat tot zo'n 800km kan duren voelt de versnelling een stuk minder "zompig".
Gewenning speelt ook mee natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Mijn tip is om een alternatief te zoeken die er veel op lijkt maar iets goedkoper is, of de laagste prijs op het internet te zoeken. Vraag de FM om zijn uiterste prijs per fiets. Daarna onderhandelen over de uiterste prijs voor 4 fietsen. Ik denk dat 450 Euro per fiets haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
eisbaer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 07:12:
[...]
Je zou er een stuurpenverhoger tussen kunnen zetten, dan zit je wat relaxer. Waarom moest je eigenlijk bij de fietsenmaker zijn? Ik dacht dat ampler de fiets aan huis afleverde.
Thanks voor de tip, Ampler geeft daar zelf het volgende advies over waardoor ik twijfel:

''De geometrie en de componenten van onze e-bikes zijn ontworpen en gekozen om de meest ergonomische positie te bieden voor elk fietsmodel, waarbij het bovenlichaam – van handen en armen tot aan de onderrug – de belasting van het hele lichaam ondersteunt. Hierdoor wordt de meest optimale rijpositie geboden.

Met een hoger stuur en een meer rechtopstaande positie zouden meer trillingen naar uw ruggenmerg worden geleid, waardoor het risico op verwonding toeneemt.''

En wilde een ANWB GPS verzekering afsluiten, de fietsenmaker levert de Amplers inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannes
  • Laatst online: 02-06 21:45
Bijna 2 maanden geleden heb ik een mountainbike gekocht, een Merida Big Nine 500 (29"), en deze omgebouwd met een Bafang BBS02 set. De fiets heb ik gebruikt om dagelijks 80 km te fietsen (40 km naar mijn werk en terug). Helaas is de duurzaamheid vorige week duidelijk geworden, na 2240 km: de crank maakt geen verbinding met de motor meer. Na wat geratel op de tocht naar huis draaide de crank volledig door zonder enige weerstand. Gezien ik nog binnen de dispute termijn van Aliexpress was heb ik mijn geld teruggevraagd. Maar zo te zien is de 'sprag clutch' of iets dergelijks (zie hieronder) kapot gegaan: YouTube: Sprag clutch? of Bafang BBS02 defective

Nu zit ik te twijfelen over een nieuwe motor, maar ik wordt er niet heel gelukkig van want de alternatieven hebben ook aardige nadelen. Dit is mijn beeld/ervaring:

Bafang BBS02
+ Veel vermogen (mijn topsnelheid is 62 km/u op een vlak fietspad)
+ Redelijk betrouwbaar
- Na een regenbui valt de motor nog weleens uit tijdens het trappen, bij hevige regen kreeg ik hem in eerste instantie nieteens aan de praat totdat ik sensoren ging loskoppelen (die overigens juist rapporteerden naar het scherm, dus ik denk dat het probleem bij de controller lag).
- De cranks vibreren los door de motor en moeten vanaf het begin moervast worden gezet. Bij mij zijn ze een paar keer losgekomen en zelfs met loctite 271 kwamen ze toen weer los (met name de linker)
- 'Sprag clutch'

Tongsheng TSDZ2
+ Torque sensor
+ Soepeler fietsen
- Lawaaierig? (nogal wisselende verhalen)
- Stock firmware is niet goed, open source vereist een ander scherm en geknoei met kabels
- 'Sprag clutch' (koppeling trappers met motor) kan defect raken (zie hier: YouTube: TSDZ2 Replacing Sprag Clutch)
- Beperkt tot 45 km/u
- Beperkt aantal schermen die maar weinig mogelijkheden hebben
- Het blauwe nylon tandwiel moet na een paar honderd km al vervangen worden omdat het niet bestand is tegen 750w vermogen
- 42t voortandwiel is standaard wat te klein is voor 45 km/u, 52t moet apart worden besteld en een chainguard kan ik niet vinden

Lingbei
+ Betere hardware dan Bafang/Tongsheng, maar
- Karige software/firmware, en niet open-source
- Te weinig gebruikers en info te vinden online, praktisch geen reviews

Dus het lijkt er op dat ik toch maar voor de Bafang BBS02 ga, en dan switch zodra er betere versie van Tongsheng uitkomt, tenzij iemand mij op andere gedachten kan brengen.

Tips voor mensen die erover denken om een mountainbike om te bouwen:
- Koop spatborden
- Vervang de cassette voor iets kleiners (bij mij zat er standaard 11-36 op wat te groot was), 12-28 heb ik nu en dit loopt soepel. Dit is een racefiets cassette, maar paste er op gezien de 'cog pitch' hetzelfde was. Belangrijk om dit na te gaan.
- Zet de cranks op het begin muurvast, als je ze los trapt kunnen ze anders de prullenbak in. De speling blijft altijd en i.c.m. de vibratie van de motor raken ze altijd weer los, dit zorgde bij mij voor veel frustratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Yannes schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 20:29:
Bijna 2 maanden geleden heb ik een mountainbike gekocht, een Merida Big Nine 500 (29"), en deze omgebouwd met een Bafang BBS02 set. De fiets heb ik gebruikt om dagelijks 80 km te fietsen (40 km naar mijn werk en terug). Helaas is de duurzaamheid vorige week duidelijk geworden, na 2240 km: de crank maakt geen verbinding met de motor meer. Na wat geratel op de tocht naar huis draaide de crank volledig door zonder enige weerstand. Gezien ik nog binnen de dispute termijn van Aliexpress was heb ik mijn geld teruggevraagd. Maar zo te zien is de 'sprag clutch' of iets dergelijks (zie hieronder) kapot gegaan: YouTube: Sprag clutch? of Bafang BBS02 defective

Nu zit ik te twijfelen over een nieuwe motor, maar ik wordt er niet heel gelukkig van want de alternatieven hebben ook aardige nadelen. Dit is mijn beeld/ervaring:

Bafang BBS02
+ Veel vermogen (mijn topsnelheid is 62 km/u op een vlak fietspad)
+ Redelijk betrouwbaar
- Na een regenbui valt de motor nog weleens uit tijdens het trappen, bij hevige regen kreeg ik hem in eerste instantie nieteens aan de praat totdat ik sensoren ging loskoppelen (die overigens juist rapporteerden naar het scherm, dus ik denk dat het probleem bij de controller lag).
- De cranks vibreren los door de motor en moeten vanaf het begin moervast worden gezet. Bij mij zijn ze een paar keer losgekomen en zelfs met loctite 271 kwamen ze toen weer los (met name de linker)
- 'Sprag clutch'
Waarom koop je niet voor €25 een nieuwe koppeling? Het koppelingetje vernieuwen is echt het makkelijkste klusje ooit aan de bafang motor. Letterlijk binnen 10 minuten klaar.
Ik zie dat je ook geen achterspadbord hebt wat tot onderaan loopt, dus al het vuil gooit je wiel zo de motor op, dat zou ik ook even aanpakken als ik jou was.

Mijn clutch is nog goed, en heb er al dik 8K mee gereden.

https://www.fietsunie.nl/Bafang-Freewheel-(clutch)-BBS01/02

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 18-07-2019 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33

eisbaer

Zie signature

Tweakx schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 19:41:
[...]

Thanks voor de tip, Ampler geeft daar zelf het volgende advies over waardoor ik twijfel:

''De geometrie en de componenten van onze e-bikes zijn ontworpen en gekozen om de meest ergonomische positie te bieden voor elk fietsmodel, waarbij het bovenlichaam – van handen en armen tot aan de onderrug – de belasting van het hele lichaam ondersteunt. Hierdoor wordt de meest optimale rijpositie geboden.

Met een hoger stuur en een meer rechtopstaande positie zouden meer trillingen naar uw ruggenmerg worden geleid, waardoor het risico op verwonding toeneemt.''

En wilde een ANWB GPS verzekering afsluiten, de fietsenmaker levert de Amplers inderdaad niet.
Hierover heb ik een ongenuanceerde mening, nogal overdreven. Natuurlijk krijg je meer druk op je rug als je meer rechtop zit. Die druk rust anders op je armen. Het ligt er aan hoe groot de afstanden zijn die je rijdt. Op mijn trekking fiets rijd ik stukken rechtop, zonder handen omdat dat voorover hangen vermoeit. Op mijn ebike, waar ik met een stuurpenverhoger rechtop zit, krijg ik na 40 km de neiging om meer voorover te hangen. Het ligt er aan hoe je het zelf voelt, maar beoordelend naar de foto denk ik dat het stuur omhoog kan.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:55
@Yannes
Tav de TDSZ2.
De nieuwe versie is aanzienlijk stiller als gevolg van het gebruik van schuine vertanding als in Bafang.
Slijtage van het blauwe nylon tandwiel schijnt daardoor ook verminderd te zijn. Echter bij de Open source firmware is een "ramp" up/down geintroduceerd die de tanden zeker spaart als er plotseling kracht op de pedalen wordt gezet vanuit stilstand.
Nog een voordeel van deze firmware is dat het aantal pedaalomwentelingen flink hoger ingesteld kan worden tot ca 120 pm.
Ook ben je niet verplicht om een andere LCD aan te schaffen als je gebruik maakt van de versie van Marcoq. Deze is geschikt voor het standaard display en hoef je alleen de motor software te vervangen. Daar is geen ingewikkelde kabel voor nodig, maar je prikt de StLinkV2 rechtstreeks met 3 pinnen op de speedsensor aansluiting.
Configureren en flashen doe je via een grafische omgeving.

Maar zoals Dacuuu al aangeeft, je kan de Bafang ook repareren, wat een stuk voordeliger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakx
eisbaer schreef op donderdag 18 juli 2019 @ 21:21:
[...]
Hierover heb ik een ongenuanceerde mening, nogal overdreven. Natuurlijk krijg je meer druk op je rug als je meer rechtop zit. Die druk rust anders op je armen. Het ligt er aan hoe groot de afstanden zijn die je rijdt. Op mijn trekking fiets rijd ik stukken rechtop, zonder handen omdat dat voorover hangen vermoeit. Op mijn ebike, waar ik met een stuurpenverhoger rechtop zit, krijg ik na 40 km de neiging om meer voorover te hangen. Het ligt er aan hoe je het zelf voelt, maar beoordelend naar de foto denk ik dat het stuur omhoog kan.
Dank, ik ga het nog even aankijken en anders naar de fietsenmaker voor een verhoging. Volgens mij went het wel. Zie overigens dat je een watt hebt: heb die ook geprobeerd, ook een goede keuze ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Tweakx op 18-07-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
@Yannes

Klinkt als seals van je motor die niet goed zijn, dit is niet mijn ervaring met 2 x bbs02 in gebruik
Dus als je iets gaat fixen is nieuwe seal voor de controller een idee denk ik.

Dat is deels onjuiste montage, en eenmaal gesloopt is altijd gesloopt. En de standaard cranks zijn echt waardeloos.
Probleem is, je hebt een stalen as, met aluminium cranks. Een keer scheef gemonteerd woont de trapas de cranks uit en passen ze nooit meer waardoor de moeren los blijven komen.
Ik heb zelf geupgrade naar de shimano steps cranks. Deze zijn net wat hogere kwaliteit.

- 'Sprag clutch'

Die clutch valt wel mee, je moet je unit wat verder openhalen zodat je kan zien wat er kapot is gegaan, je kan de laatste overbrenging van de motor scheef zien loskomen dus daar is sowieso al iets niet goed. Als je clutch dan van de vaste plek afkomt heeft hij weinig plek om zich vanaf te zetten.

De clutch van de bbs is heel anders dan die van de tsdz hoor. Tsdz is makkelijker bij te komen, bij BBS mag je alles zo'n beetje openhalen. Maar de andere kant is dat door de clutch van de bbs alleen je trapkracht gaat, bij de tsdz is dat ook gelijk de looplager op de as.
https://electricbike.com/...-bbs02-clutch-replacement
Zie ook daar
Mocht je niet te ver uit de buurt van Gelderland wonen heb ik die tool die je nodig hebt om het open te maken ook nog wel te leen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Vreemd gedrag elektronica.
Na een lekke band en 3.5 km teruglopen heb ik gisteren mijn achter binnenband vervangen. Achterwiel gedemonteerd, versnellingskabel los (Shimano Alfino 8 ) en alles weer gemonteerd. Ook heb ik de gelegenheid aangegrepen om mijn achterwiel recht te zetten dmv de kettingspanners.

Nu komt het: ik ben niet met mijn vingers aan de elektronica geweest, maar bij het fietsen zie ik zo nu en dan op de display de snelheid halveren en vervolgens de ondersteuning verhogen (Bosch Active plus met Intuvia display).

Iemand enig idee van de oorzaak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:45
Op 1 van de spaken in het achterwiel zit een rond staafje geklemd wat langs een sensor komt die op de achterbrug zit. Als dit staafje een tikje verschoven is, detecteert de sensor dit staafje mogelijk niet 100% meer.

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
bert pit schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 11:41:
Vreemd gedrag elektronica.
Na een lekke band en 3.5 km teruglopen heb ik gisteren mijn achter binnenband vervangen. Achterwiel gedemonteerd, versnellingskabel los (Shimano Alfino 8 ) en alles weer gemonteerd. Ook heb ik de gelegenheid aangegrepen om mijn achterwiel recht te zetten dmv de kettingspanners.

Nu komt het: ik ben niet met mijn vingers aan de elektronica geweest, maar bij het fietsen zie ik zo nu en dan op de display de snelheid halveren en vervolgens de ondersteuning verhogen (Bosch Active plus met Intuvia display).

Iemand enig idee van de oorzaak?
Idd wat mijn voorganger ook zegt. Je magneet zit niet goed meer waardoor de sensor af en toe connectie verliest. Gevolg rare snelheid op display. En weigerende ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
B2B2 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:34:
[...]

Idd wat mijn voorganger ook zegt. Je magneet zit niet goed meer waardoor de sensor af en toe connectie verliest. Gevolg rare snelheid op display. En weigerende ondersteuning.
Ik zou wel verwachten dat de display dan ook een error geeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TecTo
Gisteren de eerste 50km gereden en was net of ik op een rollerbank aan het rijden was. Super ondersteuning bij wind recht op kop. Alleen in eco modus gereden en thuis nog 66 km te gaan volgens display.

Gereden met originele zadel maar dat was pain in the ...... Veel te zacht! Had geen zin om het zadel van mijn racefiets te halen.

Omdat ik vandaag toch nog het e.e.a moest aanschaffen om de fiets toer waardig te maken een nieuw zadel bedongen. Gratis en met optie als het zadel niet bevalt mag het worden omgeruild.

Nieuwe zadel.Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/fietsen/%20zadel.jpg

De lastdrager heeft voorzieningen zodat de tas d.m.v. kliksysteem vast is te zetten. 2 sec. werkt. De dealer wees me erop.

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/fietsen/rixen_kaul.jpg

Verder nog een thermo bidon (verhuist naar tas) voor warm of koud. Fietspomje en Axa ketting die je onder zadel kan monteren.
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/fietsen/cube_termobidon.jpg

Hoe de fiets zich in de toekomst gaat houden en solide blijft rijden zal zich nog moeten bewijzen. De eerste kennismaking is prima bevallen.

De fietst is comfortabel en stuurt toch strak. Wel wennen aan de brede banden en het grove profiel voor op de weg. Oogt wat grof.

De aanschaf van deze fiets is dan ook voor wat langere tochten met tussenpauzes. Lekker peddelen en maak je niet druk en zo op het eerste gevoel voldoet de Cube hieraan.

Zo moet het toch lukken om de nodige km weg te vreten ;)
Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/fietsen/display.jpg

Afbeeldingslocatie: http://zwiebertje.nl/fietsen/cube_total.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-05 03:22
Mijn prachtige batavus crescendo easy deluxe is er helaas plots mee gestopt. Ik heb geen trapondersteuning meer en de snelheid wordt niet meer weergegeven op het display.

Tweaker dat ik ben wil ik hier toch zelf even naar kijken voordat ik mijzelf op hoge kosten jaag bij de fietsenmaker.

Ik ben zelf al even aan het zoeken geweest op das internet maar kan weinig informatie vinden. Is er een subforum voor dit soort problemen, of zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het repareren van elektrische fietsen en wat handige informatie hebben om mee te starten ? :*)

Op marktplaats staat bijvoorbeeld een voorwielmotor, kan ik deze zonder problemen installeren of is deze gekoppeld aan de fiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:55
@Chilco
Geen trapondersteuning en geen snelheid op het display zou kunnen betekenen dat de snelheidsensor geen signaal geeft. Ik weet niet hoe dit zit bij een Sparta, maar meestal betreft dit een sensor op het frame icm met spaakmagneet. Als de magneet verdraaid, verschoven of weg is, dan wordt geen snelheid meer gemeten.
Een paar berichten terug is er ook al eea over de snelheid sensor vermeld.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 19-07-2019 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
@Torched, ik was in de war met de hd, daar heb je de clutch echt super snel vervangen. Dat zou je onderweg nog kunnen doen als het moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Vlassie1980 schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 12:54:
[...]

Ik zou wel verwachten dat de display dan ook een error geeft?
Nee dat doet hij dan weer niet.
Geen idee waarom niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berndw
TecTo schreef op vrijdag 19 juli 2019 @ 14:32:
Gisteren de eerste 50km gereden en was net of ik op een rollerbank aan het rijden was. Super ondersteuning bij wind recht op kop. Alleen in eco modus gereden en thuis nog 66 km te gaan volgens display.

Gereden met originele zadel maar dat was pain in the ...... Veel te zacht! Had geen zin om het zadel van mijn racefiets te halen.

Omdat ik vandaag toch nog het e.e.a moest aanschaffen om de fiets toer waardig te maken een nieuw zadel bedongen. Gratis en met optie als het zadel niet bevalt mag het worden omgeruild.

Nieuwe zadel.[Afbeelding]

De lastdrager heeft voorzieningen zodat de tas d.m.v. kliksysteem vast is te zetten. 2 sec. werkt. De dealer wees me erop.

[Afbeelding]

Verder nog een thermo bidon (verhuist naar tas) voor warm of koud. Fietspomje en Axa ketting die je onder zadel kan monteren.
[Afbeelding]

Hoe de fiets zich in de toekomst gaat houden en solide blijft rijden zal zich nog moeten bewijzen. De eerste kennismaking is prima bevallen.

De fietst is comfortabel en stuurt toch strak. Wel wennen aan de brede banden en het grove profiel voor op de weg. Oogt wat grof.

De aanschaf van deze fiets is dan ook voor wat langere tochten met tussenpauzes. Lekker peddelen en maak je niet druk en zo op het eerste gevoel voldoet de Cube hieraan.

Zo moet het toch lukken om de nodige km weg te vreten ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets! Ik heb zelf de Kathmandu hybrid exc sinds 2 weken in bezit. Dus voor mij geen elektronisch schakelen helaas. Deze zat eigenlijk al iets boven budget. Mooie tas ook achterop, zal ik ook eens naar gaan kijken als ik hem voor wat langere tours wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
berndw schreef op zondag 21 juli 2019 @ 19:00:
[...]

Mooie fiets! Ik heb zelf de Kathmandu hybrid exc sinds 2 weken in bezit. Dus voor mij geen elektronisch schakelen helaas. Deze zat eigenlijk al iets boven budget. Mooie tas ook achterop, zal ik ook eens naar gaan kijken als ik hem voor wat langere tours wil gaan gebruiken.
Moet je niet echt rouwig om zijn dat je niet elektronisch schakelen kan. Vind het boterzacht schakelijk maar wat bij plots uitval van stroom of dat iele kabeltje...? Moet nog bezien of het wel zo betrouwbaar is.

De tas op de lastdrager is inderdaad een hele mooie oplossing. Zelf wist ik het niet maar gelukkig een kundige verkoper die me erop attent maakte.

[ Voor 10% gewijzigd door TecTo op 21-07-2019 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om een tweedehands elektrische fiets te kopen om eens wat vaker met de fiets naar werk te gaan ipv de auto (25-27km enkele reis). Heen op de gewone fiets gaat prima, maar als ik nog terug moet na een dag werken ben ik toch wel moe de laatste kilometers. Daarom dacht ik aan een elektrische fiets om te kijken of dit dan beter gaat en ik miss ook wat minder bezweet aankom, maar toch nog wat beweging heb.

Zijn er bepaalde modellen die verstandig of juist niet verstandig zijn om tweedehands te kopen?(goed qua accuvervanging mocht dat ooit mogelijk zijn bijv.). Ik dacht aan zo'n 400-500 euro max uit te geven. Is dat haalbaar denken jullie? Ik hoef geen accu die 100 km haalt, een km of 30-40 met gemiddelde ondersteuning zou denk ik al oke zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

@Satch Dat is zeker mogelijk voor dat bedrag.
Zelf rij ik nu al 1 jaar en 4000+ km op een €450,- Sparta RXS+ 2012 met 100% accu en 1100km bij aanschaf en aantal maanden terug een Gazelle Innergy voor €450,- 2011 met 9k km als nieuw.

Met welk model verstandig is wordt het lastig. Elke fiets kan zijn eigen probleem hebben. Die Gazelle die ik net noemde blijkt een wazig scherm te hebben waardoor die soms niet is te lezen. Zagen we niet bij aanschaf maar ja, marktplaats dus weinig garantie.
Alhoewel deze verkoper wel aanbood om het tegen zeer lage 2e hands kosten te vervangen dus kudos aan de verkoper.

Kijk gewoon goed rond en ga langs om te proefrijden. Er zijn behoorlijk wat 2e hand A merk elec fietsen die gewoon goed zijn, dat zie en voel je gelijk als je erop fietst.
Ga dan ook voor de standaard A merken uit NL, Sparta, Batavus, Gazelle, etc.. dan weet je dat je een degelijke fiets hebt met als extra de ondersteuning.
Mocht er dan wat stuk zijn dan is het makkelijker om onderdelen te vinden/krijgen omdat het A merken zijn.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Tweakx schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 15:26:
Sinds gisteren in het bezit van een Ampler Curt. Erg tevreden, wel wennen aan de sportieve houding. Overigens geloofde de fietsenmaker zelfs niet dat het een e-bike is, pas na het laten zien van het knopje :P [Afbeelding]
Zo de Ampler fietsen zijn erg mooi.
Ben je nog steeds tevreden over je fiets? En is zo'n fiets makkelijk op te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakx
Russel88 schreef op maandag 22 juli 2019 @ 09:23:
[...]

Zo de Ampler fietsen zijn erg mooi.
Ben je nog steeds tevreden over je fiets? En is zo'n fiets makkelijk op te voeren?
Ja, tevreden! Maar ook wel nadelen zoals dat er geen standaard aanwezig is op dit model, de houding wennen is (beide wel op te lossen bij de fietsenmaker) en elke keer aan iets vast moeten zetten wel vermoeiend is. Dat laatste vergelijk ik dan met de Van Moof, waar dat niet nodig is. Maar daar heb je dan weer veel klachten over de kwaliteit van de fiets. De onderdelen van de Ampler zijn top notch en het design is prachtig. Niemand herkent het als een e-bike en veel complimenten over het design :+

De fietsondersteuning voelt heel natuurlijk, maar je moet best nog wat inspanning leveren. Ik kom na 30 km fietsen niet bezweet aan, maar het voelt wel als een inspanning. Mag van mij nog wel iets sterker, optrekken is wel heerlijk snel. Opvoeren is helaas (nog) niet mogelijk, het vorige model kon wel 35 km/u maar dat is weggehaald. Maar als je flink doortrapt (dat voel je dan wel echt) dan kun je de 42 km/u halen, maar dat haal je niet lang vol :P

Al met al tevreden, al heb ik wel even getwijfeld in verband met de prijs.

[ Voor 17% gewijzigd door Tweakx op 22-07-2019 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Russel88
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 23:25
Bedankt voor je reactie. Ik ben me nu aan het oriënteren. Misschien verhuis ik van kantoor en de nieuwe is fietsbaar.
Een mooie ebike zou wel wat zijn. Ik heb liever een klassiekere model als de Ampler Stellar. Tot nu toe hoor ik ook alleen maar positieve verhalen over Ampler.
Pagina: 1 ... 4 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam