Welke merken heeft hij? Of anders gezegd: Is hij lid van Accell of is hij Lid van Derby?
Dat bepaalt namelijk in belangrijke mate het aanbod.
Merk is tegenwoordig minder spannend (de motor bepaald), maar zijn de volgende keuzepunten van belang:
- Sportief of rechtop?
- Kind achterop? Zo ja, overweeg dan een Mixte (halflage instap) model
- Kleur (gekscherend, maar uiterlijk telt voor iedereen stiekem wel mee).
Vooral tot nu toe zelf dus aan het uitzoeken gegaan op basis van een tests van met name de consumentenbond en de ANWB.
Ben jij de gemiddelde consument? Met een forensgedrag van 45 km denk ik dat dat niet op gaat.
ANWB, AD, Telegraaf, Consumentenbond: Allemaal interresante testen, maar toch vooral gericht op recreatief toeren en mensen op leeftijd.
Uiteindelijk maar besloten me te focussen op de Sparta-fietsen
SNIP
Mits je FM die levert een uitstekende keuze. De R5E is een leuke fiets, zwager is er heel blij mee. Ik prefereer een middenmotor, maar ik vind dit helemaal geen gek model.
- Neem in je kostenplaatje de volgende zaken mee:
> Neem extra garantie (verzekering!) voor schade/pech.
> Uitgebreide garantie op accu/motor kan het overwegen waard zijn.
Waarom zou ik dit in jouw geval doen? Dit soort verzekeringen is gebaseerd op mensen die veel minder fietsen dan jij met je 45km, dus je polis/km is gewoon goed. Je zal merken dat je dit er heel snel uit gaat halen (iedereen laat zijn fiets wel eens vallen of laat een display stuiteren).Motor/accu verzekeren is lastiger omdat dit een afweging is van kosten verzekring (niet supergunstig) kans op defect (door ontwikkelingen gelukkig steeds lager) en kosten bij schade (afschuwwekkend hoog), ik ben er nog niet uit of dit al dan niet rendabel is. Maar als je bij koop een package deal kan krijgen is dit wel een heel goed idee (soms kan je voor een laag bedrag verzekren als lokkertje).
> Banden: 10k per voorband, 6k per achterband (schatting).
> Rem-Blokjes (grofweg 2000 km), ketting (afhangend van systeem)etc.
> Fiets/regenkleding. Twee uur per dag op de fiets is wel een pleidooi voor een broek met zeem waard.