Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 3 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met gashendel val je in Europa tegenwoordig niet meer in de categorie fiets. Zulke e-bikes hebben een typegoedkeuring nodig, dus kenteken (L1e-A blauwe of L1e-B gele plaat), verzekering etc. Daardoor zijn ze ook allemaal verdwenen van de officiele markt.

Niets staat je in de weg om zelf een gashendel op je fiets te klussen, maar legaal is t niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Nee dat weet ik. Maar zou het wel kunnen bij de lidle / aldi fietsen?
Zit de aansluiting daar al aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

B2B2 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:06:
Nee dat weet ik. Maar zou het wel kunnen bij de lidle / aldi fietsen?
Zit de aansluiting daar al aan?
Of die aansluiting erop zit betwijfel ik maar je kunt natuurlijk altijd een nieuwe kabelboom monteren. Denk dan wel aan de display aansluiting, die schijnt op model 2019 anders te zijn.

https://www.fietsunie.nl/Bafang-motorkabel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 343906

Lappieboy schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:05:
Na een maandje wachten was het dan eindelijk zo ver:
Mijn Sparta R5Te Smart staat op de stoep! oOo
Helemaal blij mee en ondanks dat in de wacht periode wat twijfels voorbij kwamen sta ik 100% achter de keuze.
Gisteren in de warmte even 2 korte ritjes gedaan voor 5km totaal.
Bevalt super en voldoet volledig aan de wensen. :)

De kleur komt in real life iets beter uit de verf dan online, is net iets donkerder in het echt. (i like it)
Gek genoeg zit er een verstelbare stuurstang op, deze staat online nergens vermeld en is ook niet zichtbaar op de online foto's.
Alleen maar een pluspunt dat die er al opzit, anders had ik die er op laten zetten.
Zorgt er net voor dat de zit houding semi-sportief is in plaats van volledig sportief. 8)

Als men vragen heeft over de fiets of graag iets wil weten roep dan gerust. ;)
Zal over enkele weken even mijn bevindingen plaatsen en hoe hij tot dusver bevalt.

[Afbeelding: Mijn E-bike (1)]
[Afbeelding: Mijn E-bike (2)]
Gave fiets hoor! Gefeliciteerd met je aanschaf!

En zeker weten ben ook ik wel benieuwd naar hoe die je in het echt bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Dreamvoid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:53:
Met gashendel val je in Europa tegenwoordig niet meer in de categorie fiets. Zulke e-bikes hebben een typegoedkeuring nodig, dus kenteken (L1e-A blauwe of L1e-B gele plaat), verzekering etc. Daardoor zijn ze ook allemaal verdwenen van de officiele markt.

Niets staat je in de weg om zelf een gashendel op je fiets te klussen, maar legaal is t niet.
Ben op dit moment nog aan het denken over de radwagon, een dergelijke fiets in deze categorie en verkrijgbaar. Alleen de maandelijkse verzekering weerhoudt mij nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:48

Lappieboy

voltijd nerd

B2B2 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:45:
Mijn collega wil graag een elektrische fiets kopen met gashendel.
Nu weet ik dat die niet meer zo veel gemaakt worden. Hij heeft zelf al wat gezocht en kwam dan bij de fatbikes uit. Maar dat is niet wat hij zoekt. Hij wil een damesfiets met gashendel

Zijn deze er nog?
En is de lidl / aldi fiets met bafang motor niet om te bouwen naar een fiets met gashendel?
Wat je nog wel legaal aantreft is een 'gedeeltelijke gashendel'.
Mijn huidige (nieuwe) sparta r5te heeft ook een gashendel.
Deze werkt echter alleen wanneer de fiets in beweging is en wanneer je ook mee trapt.
Hoe zwaar en hoeveel je mee trapt maakt niet uit, zolang je maar iets doet.
Dan boost ie met de sterkste stand naar 25-27 km/u.
Maar ik neem aan dat jij een volledige gashendel bedoelt?

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Klopt. Maar ik zal dit toch nog even doorsturen. Misschien heeft mijn collega er toch wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 491161

Anoniem: 834471 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 14:38:
[...]

Wellicht kan je hier naar kijken (2e zoekresultaat overigens als ik op je popal fiets zoek:
https://www.anwb.nl/fiets/test/elektrische-vouwfietsen-2017

Verder weet ik niet wat een gemiddelde "normale" vouwfiets doet in winkelprijs maar wat ik meestal doe is kijken naar wat zo'n fabrikant rekent voor de accu + motor componenten voor dat model (zegge 800 euro voor een doorsnee e-bike), en dat trek ik van de winkelprijs af om een indicatie te krijgen binnen wat voor budget de rest van dat ding ongeveer gemaakt moet zijn.
Heel hoog natte vinger gehalte natuurlijk omdat je de inkoop gewoon niet kent maar ik word zelf altijd wel nerveus van als fietsen binnen een superstrak budget opgebouwd worden als lange zware hollander.
Een normale e-bike van 1000 euro zou ik bijvoorbeeld wel vragen over hebben, aangezien ik wel gewend ben dat je dat voor een "normale" fiets wel kwijt bent aan een beetje deftig model.

In de praktijk heb ik bijvoorbeeld al eens navraag gedaan bij WATT, die hebben betrekkelijk goedkope e-bikes maar toen ik naar belastbaarheid informeerde werd daar 90 kilogram geroepen.
100 met "dikke banden". Dat is die bereider + eventuele bagage.
Mijn ongeveer 600 euro duurdere Giant heeft 160 kilogram gespecificeerde maximale belasting.
Dankjewel, deze test had ik inderdaad gevonden maar dit is met een ander model gedaan (ookal hanteren ze dezelfde naam?) en helaas zijn daar dus geen 'gebruikersreviews' over te vinden. Mede hierdoor heb ik mijn budget ook wat omhoog bijgesteld omdat Shinga/Lacros en Ebike20 veel bekender zijn.

Gelukkig heb ik de luxe dat ik erg kort en licht ben :+ daarentegen ben ik te kort om op veel standaard e-bikes te fietsen tenzij ik erop spring alsof het een paard is :'(
Dreamvoid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:53:

Geldt dit ook als het alsnog tot maximaal 25 km/u of zelfs iets daaronder 'boost'?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 491161 op 01-07-2019 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Helaas, ja - e-bikes met gashendel tm 25 km/u zijn categorie L1e-A (zoals die Rad fietsen bv). Het enige wat toegestaan is op een normale fiets, is trapondersteuning. Alles waarbij je niet trapt en de gashendel induwt, dan is het geen fiets meer.

(voordat de mierenneukers weer toeslaan: inderdaad, zo'n loop assistentie knop tot 5 km/u uitgezonderd)

[ Voor 3% gewijzigd door Dreamvoid op 01-07-2019 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-06 22:45

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Als het alleen met een gashendel werkt, dan kom je in de categorie (electrische) scooter denk ik. Is dat dan niet sowieso een betere aanschaf? Als je toch niet gaat meetrappen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-06 13:45

BertV

Handgemaakt

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 09:47:
Als het alleen met een gashendel werkt, dan kom je in de categorie (electrische) scooter denk ik. Is dat dan niet sowieso een betere aanschaf? Als je toch niet gaat meetrappen.
Als je minder zelf wil doen dan is er keuze genoeg.
Het scheelt nogal of je een Stromer of Bosch middenmotor hebt.

Voor het niet trappen zou ik voor de scooter gaan, de actieradius is dan direct groter omdat hier dikkere accu's in zitten.
Dreamvoid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:35:
(voordat de mierenneukers weer toeslaan: inderdaad, zo'n loop assistentie knop tot 5 km/u uitgezonderd)
Met een lekke band, lopend dus, kwam ik er achter dat 5km/u wel heel langzaam is.

[ Voor 21% gewijzigd door BertV op 02-07-2019 14:28 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Aan de andere kant, een lege scooter betekent lopen, met een lege e-bike fiets je (iets harder trappend) toch naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Het is voor iemand die last krijg van wat klachten tijdens het fietsen. Maar wel wil fietsen. De bedoeling is gewoon fietsen tot dat het niet meer gaat en dan verder met de gashendel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sieba
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 12-12-2022
Hoi allemaal,

Ik ben ook volop op zoek naar een elektrische fiets. Ik zoek er een voor woon-werkverkeer wat neerkomt op ongeveer 45km per dag. Ik ben gisteren even langs geweest bij de plaatselijke fietswinkel, maar die wist me niet veel meer wijs te maken dan wat algemene info die ik al wist. Ik heb wel het voornemen uiteindelijk mijn fiets bij een plaatselijke fietswinkel te kopen. Vooral tot nu toe zelf dus aan het uitzoeken gegaan op basis van een tests van met name de consumentenbond en de ANWB. Uiteindelijk maar besloten me te focussen op de Sparta-fietsen omdat deze goed beoordeeld worden en zowel de fietsen zelf als de onderdelen goed leverbaar zijn in Nederland. Hoewel ik een budget in gedachten had van liefst niet boven de 2000 euro, begreep ik een beetje uit de tests dat je voor een goede E-bike al snel moet rekenen op een 2000 á 2500 euro. Vooral dus naar goede prijs-kwaliteit gekeken en daarmee kwam ik uit op de Sparta M9b incl. 500wh (zou 2350 euro moeten kosten als adviesprijs). In de praktijk blijk je echter toch al snel uit te komen op 2800 euro (inclusief onderhoudspakket). Vooral door deze topic geinspireerd geraakt over twee andere Sparta`s: de R5E LTD 500 Wh 2018 en de Sparta R5Te Smart. Beiden verkrijgbaar onder de 2000 euro en op het eerste gezicht voldoen deze prima. Helaas vind ik amper tot geen tests van deze fietsen en moet ik het zo`n beetje doen met de ervaringen die ik in dit topic lees. Hoe schatten jullie de kwaliteit in, ook tov. de M9b? Wellicht dat ik kan proberen met de twee R5`en een testrit te maken, maar dat zegt uiteindelijk dan weer zo weinig over de duurzaamheid en kwaliteit van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Sieba schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 21:47:
Hoi allemaal,

Ik ben ook volop op zoek naar een elektrische fiets. Ik zoek er een voor woon-werkverkeer wat neerkomt op ongeveer 45km per dag. Ik ben gisteren even langs geweest bij de plaatselijke fietswinkel, maar die wist me niet veel meer wijs te maken dan wat algemene info die ik al wist. Ik heb wel het voornemen uiteindelijk mijn fiets bij een plaatselijke fietswinkel te kopen. Vooral tot nu toe zelf dus aan het uitzoeken gegaan op basis van een tests van met name de consumentenbond en de ANWB. Uiteindelijk maar besloten me te focussen op de Sparta-fietsen omdat deze goed beoordeeld worden en zowel de fietsen zelf als de onderdelen goed leverbaar zijn in Nederland. Hoewel ik een budget in gedachten had van liefst niet boven de 2000 euro, begreep ik een beetje uit de tests dat je voor een goede E-bike al snel moet rekenen op een 2000 á 2500 euro. Vooral dus naar goede prijs-kwaliteit gekeken en daarmee kwam ik uit op de Sparta M9b incl. 500wh (zou 2350 euro moeten kosten als adviesprijs). In de praktijk blijk je echter toch al snel uit te komen op 2800 euro (inclusief onderhoudspakket). Vooral door deze topic geinspireerd geraakt over twee andere Sparta`s: de R5E LTD 500 Wh 2018 en de Sparta R5Te Smart. Beiden verkrijgbaar onder de 2000 euro en op het eerste gezicht voldoen deze prima. Helaas vind ik amper tot geen tests van deze fietsen en moet ik het zo`n beetje doen met de ervaringen die ik in dit topic lees. Hoe schatten jullie de kwaliteit in, ook tov. de M9b? Wellicht dat ik kan proberen met de twee R5`en een testrit te maken, maar dat zegt uiteindelijk dan weer zo weinig over de duurzaamheid en kwaliteit van het product.
Ik betwijfel of er in zekere zin sprake is van kwaliteitsverschil.
Denk eerder dat de M9b duurder is i.v.m. de derailleur, vering, serie hoger, ietsjes luxer?
Een derailleur is ook meteen onderhoud gevoeliger, viezigheid met typisch Nederlands weer enz.
Dus niet direct een pluspunt naar mijn mening.(correct me if i'm wrong)

Ligt er compleet aan wat voor fietser je bent en wat voor ritten je doet.
Zelf zet ik de fiets in de 4e/5e versnelling en rol ik lekker door. 8)
Zou zelf niet weten waar (ik) een derailleur voor nodig zou hebben.
Verder is het denk ik de vraag wat je eigen wensen zijn.
Voor mij was vering absoluut geen must en wilde ik onder de €2200 blijven.
Dan blijft er niet heel veel over, vooral als smaak en dergelijke ook nog gaan meespelen.

Vandaag de 1e rit naar het werk gedaan op de R5Te, is mij super bevallen.
Fietste heerlijk door en ook met wat tegenwind fietste ik 25 km/u zonder enige moeite.
Zit houding bevalt mij ook zeer goed, net een sportief knikje. :P

Heb je al gekeken naar de Union E-lite? Met riem en ketting leverbaar.
Zit wel iets boven je budget.... €2300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:50

B64

Vooral dus naar goede prijs-kwaliteit gekeken en daarmee kwam ik uit op de Sparta M9b incl. 500wh (zou 2350 euro moeten kosten als adviesprijs). In de praktijk blijk je echter toch al snel uit te komen op 2800 euro (inclusief onderhoudspakket).
Bedoel je dat je 450 betaalt voor een onderhoudspakket? Wat zit daar dan in? Een eerste onderhoudsbeurt krijg je doorgaans gratis, en verder heb je een paar jaar garantie mocht er iets stuk gaan. Klinkt als geldklopperij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieba
  • Laatst online: 12-12-2022
Lappieboy schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 22:21:
[...]

Ik betwijfel of er in zekere zin sprake is van kwaliteitsverschil.
Denk eerder dat de M9b duurder is i.v.m. de derailleur, vering, serie hoger, ietsjes luxer?
Een derailleur is ook meteen onderhoud gevoeliger, viezigheid met typisch Nederlands weer enz.
Dus niet direct een pluspunt naar mijn mening.(correct me if i'm wrong)

Ligt er compleet aan wat voor fietser je bent en wat voor ritten je doet.
Zelf zet ik de fiets in de 4e/5e versnelling en rol ik lekker door. 8)
Zou zelf niet weten waar (ik) een derailleur voor nodig zou hebben.
Verder is het denk ik de vraag wat je eigen wensen zijn.
Voor mij was vering absoluut geen must en wilde ik onder de €2200 blijven.
Dan blijft er niet heel veel over, vooral als smaak en dergelijke ook nog gaan meespelen.

Vandaag de 1e rit naar het werk gedaan op de R5Te, is mij super bevallen.
Fietste heerlijk door en ook met wat tegenwind fietste ik 25 km/u zonder enige moeite.
Zit houding bevalt mij ook zeer goed, net een sportief knikje. :P

Heb je al gekeken naar de Union E-lite? Met riem en ketting leverbaar.
Zit wel iets boven je budget.... €2300
Dank voor je reactie! Hoezo de Union E-lite? Zegt me nog niks..

@B64 Daar komt het wel op neer ja. Maar dat geldt eigenlijk voor al die fietsenwinkels, korting op verdere onderhoudsbeurten ed. Maar die 2350 euro vind ik nergens. Online betaal je er ook meer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

@Sieba Zomaar, had hem hier op het forum al een keer benoemt zien worden.
Dacht dat je het wellicht interessant vond om naar te kijken, vandaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deff
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09-2020
Iemand in het bezit van een KTM Machina stadsfiets?
Ben ze hier nog niet tegen gekomen.
Afgelopen maandag de hele dag op gefietst in Porto.
Heb zelf een wat oudere Giant Prime E1 dus kan een beetje vergelijken.
De KTM is me eigenlijk zeer goed bevallen en wil er wel eentje kopen.
Bij de verhuurmaatschappij zeiden ze dat ze deze fietsen voor rond de € 1500,- aanschaffen.
Heb ze gezegd dat ik er dan wel 2 wil voor € 2000,- per stuk want er is niets mis met deze fiets, de winst mogen ze van mij in hun zak steken haha!
Helaas was het de laatste dag van de vakantie en had ik geen tijd meer om iets te regelen.
Wie heeft er ervaring met deze fietsen en wie is er bekend met het zelf importeren ivm de lagere prijs in een buitenland?
Ben erg nieuwsgierig naar diens ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 02-06 11:30
Ha, een e-bike topic. Ik ben zelf op zoek naar een e-bike. Heb altijd veel gefietst (racefiets / MTB) maar door mijn lichamelijke problemen (ziekte van Bechterew) is nu een fietsritje van 5 kilometer al een kwelling. Wind mee en bult af gaat het wel, maar zodra het iets zwaarder wordt krijg ik het lastig. Ik wil wel graag weer fietstochtjes van 40-50km gaan maken dus ik ga hier maar even meelezen.

Budget is €1500-2000,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japieh
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:19
Vanmiddag mijn gazelle heavydutyNL c7 hmb opgehaald, fietst heerlijk, maar nu ging onderweg de accu eruit, hebben meer mensen gehad dat de accu (bosch) niet goed klikt? Ik kan hem er ook zo uittrekken als hij op slot zit. Kunnen mensen met een bosch accu ook dat palletje indrukken als hij met de sleutel op slot zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:50

B64

Japieh schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 22:51:
Vanmiddag mijn gazelle heavydutyNL c7 hmb opgehaald, fietst heerlijk, maar nu ging onderweg de accu eruit, hebben meer mensen gehad dat de accu (bosch) niet goed klikt? Ik kan hem er ook zo uittrekken als hij op slot zit. Kunnen mensen met een bosch accu ook dat palletje indrukken als hij met de sleutel op slot zit?
Ken de fiets niet, maar mijn gezond verstand zegt dat je daarmee even terug moet naar je fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
emil_406 schreef op woensdag 3 juli 2019 @ 14:36:
Ha, een e-bike topic. Ik ben zelf op zoek naar een e-bike. Heb altijd veel gefietst (racefiets / MTB) maar door mijn lichamelijke problemen (ziekte van Bechterew) is nu een fietsritje van 5 kilometer al een kwelling. Wind mee en bult af gaat het wel, maar zodra het iets zwaarder wordt krijg ik het lastig. Ik wil wel graag weer fietstochtjes van 40-50km gaan maken dus ik ga hier maar even meelezen.

Budget is €1500-2000,-
Welkom in het grote elektrische fietsen topic :)

Vooral ook even aan het begin beginnen met deel 1 want er is al zoveel de revue gepasseerd dat je de bomen in het bos niet meer ziet. Wat je zelf kan doen? Al je wensen opsommen hier en ook het motief erachter. Er zijn zoveel soorten elektrische fietsen dat deze haast niet te tellen zijn.
De ziekte van Bechterew noopt je tot een speciaal zadel waarvoor je even verder moet kijken dan het standaard zadel.

Dus kijk even rond en als er vragen zijn dan staan we je graag te woord. Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
jimh307 schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Welkom in het grote elektrische fietsen topic :)

Vooral ook even aan het begin beginnen met deel 1 want er is al zoveel de revue gepasseerd dat je de bomen in het bos niet meer ziet. Wat je zelf kan doen? Al je wensen opsommen hier en ook het motief erachter. Er zijn zoveel soorten elektrische fietsen dat deze haast niet te tellen zijn.
De ziekte van Bechterew noopt je tot een speciaal zadel waarvoor je even verder moet kijken dan het standaard zadel.

Dus kijk even rond en als er vragen zijn dan staan we je graag te woord. Succes :)
Bedankt voor je reactie. Ik ben gelukkig nog geen speciaal zadel nodig op dit moment, met de meeste standaard-zadels kan ik uit de voeten.

Ik heb zelfs al een mooie fiets gezien gister. De Sparta F8E. Met Nexus 8, voorwielmotor, 500wh accu en 5 jaar garantie op alles, ook op de accu. Deze kan ik bij de lokale FM voor 1700,- kopen.

Stella zit hier voor in de straat. Nog nooit geweest, maar ik wil daar vanmiddag nog even langs om te kijken wat ze kunnen bieden in die klasse. Anders koop ik de Sparta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik heb op de forum gezocht maar vond niets over GPStrack systeem.

Iemand die een tracker in zijn/haar fiets heeft ingebouwd/gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
emil_406 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 07:37:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben gelukkig nog geen speciaal zadel nodig op dit moment, met de meeste standaard-zadels kan ik uit de voeten.

Ik heb zelfs al een mooie fiets gezien gister. De Sparta F8E. Met Nexus 8, voorwielmotor, 500wh accu en 5 jaar garantie op alles, ook op de accu. Deze kan ik bij de lokale FM voor 1700,- kopen.

Stella zit hier voor in de straat. Nog nooit geweest, maar ik wil daar vanmiddag nog even langs om te kijken wat ze kunnen bieden in die klasse. Anders koop ik de Sparta.
Met een Sparta zit je altijd goed. Stella zou ik persoonlijk mijden want dat is echt best budget. Goedkoop is bij elektrische fietsen vaak ook duurkoop. Misschien is een voorwielmotor beter voor jou zodat je niet actief mee hoeft te werken om de hoogste ondersteuning te kunnen gebruiken. Een middenmotor is 'denk ik' niet geschikt voor jou omdat een middenmotor je eigen kracht versterkt. Lui fietsen is met een middenmotor al lastiger. Voor jouw ziekte moet de fiets alles kunnen doen als je pijn hebt.

En ja, de F8E is de opvolger van mijn vrouw haar fiets. Degelijke fiets mag ik wel zeggen waar je zeker lol van gaat hebben. De onze is ook alweer 5 jaar oud met nog steeds dezelfde accu al wordt deze nu ook duidelijk minder, wat ook mag na 5 jaar. Mijn vrouw kan er nog 40-50 kilometer uithalen.

Juist omdat voor jou een degelijke fiets nodig kan zijn. Zelf fietsen met je ziekte is niet aan te raden. Je moet kunnen bouwen op je fiets. Dus veel plezier met de aankoop en natuurlijk plaats je dan hier een beknopte review :) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zit in mijn sparta ingebouwd, werkt met een abo van €2 in de maand. Kan op google maps zien waar je fiets is en waar je gefietst hebt.
JustSys schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:51:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-06 12:49
. Ik heb wel het voornemen uiteindelijk mijn fiets bij een plaatselijke fietswinkel te kopen.
Welke merken heeft hij? Of anders gezegd: Is hij lid van Accell of is hij Lid van Derby?

Dat bepaalt namelijk in belangrijke mate het aanbod.

Merk is tegenwoordig minder spannend (de motor bepaald), maar zijn de volgende keuzepunten van belang:

- Sportief of rechtop?
- Kind achterop? Zo ja, overweeg dan een Mixte (halflage instap) model
- Kleur (gekscherend, maar uiterlijk telt voor iedereen stiekem wel mee).
Vooral tot nu toe zelf dus aan het uitzoeken gegaan op basis van een tests van met name de consumentenbond en de ANWB.
Ben jij de gemiddelde consument? Met een forensgedrag van 45 km denk ik dat dat niet op gaat.

ANWB, AD, Telegraaf, Consumentenbond: Allemaal interresante testen, maar toch vooral gericht op recreatief toeren en mensen op leeftijd.
Uiteindelijk maar besloten me te focussen op de Sparta-fietsen

SNIP
Mits je FM die levert een uitstekende keuze. De R5E is een leuke fiets, zwager is er heel blij mee. Ik prefereer een middenmotor, maar ik vind dit helemaal geen gek model.

- Neem in je kostenplaatje de volgende zaken mee:

> Neem extra garantie (verzekering!) voor schade/pech.
> Uitgebreide garantie op accu/motor kan het overwegen waard zijn.

Waarom zou ik dit in jouw geval doen? Dit soort verzekeringen is gebaseerd op mensen die veel minder fietsen dan jij met je 45km, dus je polis/km is gewoon goed. Je zal merken dat je dit er heel snel uit gaat halen (iedereen laat zijn fiets wel eens vallen of laat een display stuiteren).Motor/accu verzekeren is lastiger omdat dit een afweging is van kosten verzekring (niet supergunstig) kans op defect (door ontwikkelingen gelukkig steeds lager) en kosten bij schade (afschuwwekkend hoog), ik ben er nog niet uit of dit al dan niet rendabel is. Maar als je bij koop een package deal kan krijgen is dit wel een heel goed idee (soms kan je voor een laag bedrag verzekren als lokkertje).

> Banden: 10k per voorband, 6k per achterband (schatting).
> Rem-Blokjes (grofweg 2000 km), ketting (afhangend van systeem)etc.
> Fiets/regenkleding. Twee uur per dag op de fiets is wel een pleidooi voor een broek met zeem waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:31
JustSys schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 08:51:

Ik heb mijn fiets verzekerd bij de ANWB en onderdeel van die verzekering is een tracker. Zelf kan ik niet zien waar de fiets is, de tracker wordt gebruikt wanneer ik de fiets als gestolen meld. Als de fiets niet binnen 48 uur terug is, krijg ik een nieuwe (vanaf moment van afsluiten tot 5 jaar daarna).

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Mozart schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 13:27:
[...]

Ik heb mijn fiets verzekerd bij de ANWB en onderdeel van die verzekering is een tracker. Zelf kan ik niet zien waar de fiets is, de tracker wordt gebruikt wanneer ik de fiets als gestolen meld. Als de fiets niet binnen 48 uur terug is, krijg ik een nieuwe (vanaf moment van afsluiten tot 5 jaar daarna).
Nu ik op het punt van aanschaf van een fiets sta ben ik me ook aan het oriënteren op een fietsverzekering. Die van de ANWB had ik ook al gezien. Ik twijfel alleen over de GPS tracker.

Wat nu als je schade meldt en de anwb ziet dat je de avond daarvoor in de kroeg zat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:09
emil_406 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Nu ik op het punt van aanschaf van een fiets sta ben ik me ook aan het oriënteren op een fietsverzekering. Die van de ANWB had ik ook al gezien. Ik twijfel alleen over de GPS tracker.

Wat nu als je schade meldt en de anwb ziet dat je de avond daarvoor in de kroeg zat?
Dan niks? Dat is toch geen bewijsvoering?

Ik zit zelf bij Argenta en mijn vrouw bij Allianz, ook prima fiets verzekeringen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834471

emil_406 schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 14:03:
[...]

Ik denk dat de ANWB een hele grote uitdaging gaat hebben om een causaal verband aan te tonen tussen de fysieke locatie van jou fiets (en dus niet jou) en schade aan je fiets.

Ze moeten aantonen dat:
Je fiets niet alleen in de buurt van een kroeg stond maar jij daar ook was.
Jij daar alcohol hebt genuttigd.
Jij daar teveel alcohol hebt genuttigd.
In beschonken staat op de fiets bent gestapt.
En een ongeluk hebt gehad die je niet zou hebben gehad zonder alcohol.

En dat is er van uit gaande dat ze polistechnisch überhaupt dekking kunnen weigeren.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 05-07-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:00
Samenkopen oproepen zijn niet de bedoeling op het forum.

[ Voor 81% gewijzigd door deepbass909 op 07-07-2019 18:07 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Strider Met alle goede bedoelingen verder, maar dit lijkt me niet toegestaan. En verder verleid je iemand dan om een fiets te kopen welke hij/zij niet zorgvuldig kan beoordelen. :) Kijk hiermee wel uit ;)

Maar om je idee toch vorm te geven: niemand in de familie, kennissen of 'n bekende die met deze mooie deal mee wil gaan? En dan ook: over welke fietsenwinkelketen* praten we?

ivm garantieclausule/voorwaarden actie

[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 05-07-2019 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:32
Dreamvoid schreef op dinsdag 2 juli 2019 @ 14:32:
Aan de andere kant, een lege scooter betekent lopen, met een lege e-bike fiets je (iets harder trappend) toch naar huis.
In algemeen betekend dat de pechhulp bellen, een scooter duwen lukt voor 100 meter bijvoorbeeld nog wel maar even 2 kilometer duwen ga je echt wel uit je hoofd laten hoe zwaar dat gegeven moment wordt als ze uit staan.

E-Bike met middenmotor bijvoorbeeld loopt niet zwaarder want die hebben vaak een vrijloop koppeling, ze functioneren dan als een gewone fiets.

(tenminste die van mij trapt dan niks zwaarder dan een normale fiets).

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 05-07-2019 17:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustSys
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-11-2023
Foxke schreef op vrijdag 5 juli 2019 @ 09:33:
Zit in mijn sparta ingebouwd, werkt met een abo van €2 in de maand. Kan op google maps zien waar je fiets is en waar je gefietst hebt.

[...]
Ik moet die ergens inbouwen of infreesen. Ben opzoek naar ene met een lange batterijduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilgoreTrout
  • Laatst online: 11-12-2024
E-bike verzekeren, zin of onzin?

Hallo Ik heb een Gazelle met een Bosch Active Line Plus besteld.
Da's wat anders dan een derde handsje voor weinig, waar ik tot nu toe op rond rijd. Nog nooit zo'n dure fiets gehad.

Heeft een verzekering zin? En zo ja, buiten diefstal, wat zijn andere nuttige onderdelen van zo'n verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:35

pvr

https://www.anwb.nl/verze...rzekering/blijven-fietsen
KilgoreTrout schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:14:

Da's wat anders dan een derde handsje voor weinig, waar ik tot nu toe op rond rijd. Nog nooit zo'n dure fiets gehad.

Heeft een verzekering zin? En zo ja, buiten diefstal, wat zijn andere nuttige onderdelen van zo'n verzekering?

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:08

bert pit

asdasd

KilgoreTrout schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 12:14:

Ik ben geen fan van verzekeren, echter mijn ebike heb ik verzekerd. Er worden er heel wat gestolen en ondanks goed slot en ketting ben ik ervan overtuigd dat deze fiets een makkelijke prooi is voor professionele fietsendieven.

Bij mij is dus de voornaamste reden diefstal, er staat een vergelijkend ebike verzekeringen onderzoek in een vrij recente consumentengids. Wat bij mij bleef hangen is dat niet alle verzekeraars nieuwaarde uitkeren.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-05 17:33

Racing_Reporter

Contentmaker

Daar zit ik nu ook naar te kijken @bert pit , opvallend. Stel dat je hem nieuw haalt, dan heb je helemaal een probleem als je niet goed naar de voorwaarden kijkt want je bloedt dagwaarde waar je bijstaat, soms na jaar 1, soms in de eerste al.

Ik heb een principeovereenkomst met een pensionado voor een speed pedelec on a budget, zijn vrouw en hij haken af door de opstap die met je oude dag niet lastig is. Proefrit gemaakt samen, veel gepraat. Het lijkt een betrouwbare fiets te zijn, derailleur ziet er goed uit, motor loopt goed. Ik zou nog wel wat moeten tweaken (gebruikersvoorkeuren) maar volgens mij koop ik hiermee geen kat in de zak. Alleen dan komen de accessoires en de verzekering :P Op jaarbasis een schijntje natuurlijk, het verdient zich vanzelf terug.

Als je dit leest, heb je teveel tijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Hallo allemaal,

Een kleine update vanaf mijn kant! :)
Heb de Sparta R5Te nu een week in mijn bezit en de 1e accu leeg gefietst.
Een echte review (in hoeverre ik die kan schrijven) laat nog even op zich wachten maar een beetje info zal vast gewaardeerd worden.

Momenteel fiets ik 2 dagen naar het werk voor een totaal van 40km per week. (dit word binnenkort meer)
De overige kilometers zijn voor afspraken/recreatie/enz.
De fiets heb ik afgeladen opgehaald bij de fietsenmaker en een totaal van 65km gefietst totdat de accu bijna leeg was.
Ben op zich wel verrast door de km stand die ik heb gehaald omdat ik vooral met de fiets aan het spelen en proberen ben geweest.
Veel wisselen van standen en versnellingen, gebruik maken van de gas hendel enz. 8)
Dit zal in de toekomst vast wat minder speels worden wat de range vast ten goede komt. :P

Al met al ben ik tot dusver zeer tevreden de 1e week.
Om hieronder nog even wat op te sommen in positief en negatief:

Positief/pluspunten
  • Stil, bijna niet te horen. (ook geen piepjes en kraakjes)
  • Fietst erg comfortabel ondanks het ontbreken van vering.
  • Stuurt lekker sportief.
  • Zithouding is voor mij redelijk perfect, net iets sportief gebogen.
  • Uiterlijk en afwerking.
  • De ondersteuning is naar mij idee vrij soepel en subtiel ondanks het alleen aanwezig zijn van een rotatie sensor.
  • Range valt mij tot dusver niet tegen (65km, vooral in stand 4)
  • Versnellingen zijn prettig ingedeeld, vooral de 3-4 versnelling fietst zeer prettig.
  • Ook met lage/geen ondersteuning valt er goed mee te fietsen
  • De gashendel is leuk speelgoed onder het fietsen.
    Ook handig bij inhalen en kleine heuveltjes. (mits je niet al de Max snelheid rijd)
  • Max snelheid fietsen is geen enkel probleem, ook met tegenwind.
  • Veel leuke en positieve reacties. :*)
Negatief/minpunten
  • Display slecht afleesbaar in zonlicht.
  • Ondanks gemiddeld, vrij zwaar. (26-28kg uit mijn hoofd)
  • Het goede fietsen met lage/geen ondersteuning heeft als kanttekening dat wegrijden/opgang komen niet altijd even makkelijk is i.v.m. het gewicht.
  • Niet de power van andere (duurdere) ebikes, 'slechts' 40nm. (zelf echter nog weinig last van gehad)
  • Geen bevestigingspunten voor bidon (of extra slot),
    had echter wel gepast. (op de verticale buis richting je zadel)
  • Dit is algemeen maar ik denk dat dit soort fietsen beter uit de verf komen als je tot 30 km/u zou kunnen.
    Maar daar is de wetgeving niet naar. :+
  • Aansluitend op bovenstaande punt, naar mij idee word je actief geremd boven de 27km/u wat compleet overbodig is.
    De ondersteuning stopt dan toch al, waarom mag ik op eigen kracht niet harder?
    Heb ook op een Qwic gefietst, hiermee rij je zonder problemen 30km/u, mits je zelf wat doortrapt.
Nou dit is tot dusver mijn ervaring!
Hoop dat iemand hier iets aan heeft. :)
Vragen? Roept u maar! oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

GG85

.......

Zo, sinds eergisteren de Brinckers Le Mans M310 CT binnen. Ziet er super uit, goed afwerkingsniveau en licht frame. Nog niet echt lang gefiests maar de eerte 10 km bevielen erg goed. Erg krachtige motor en geen rare geluiden.
De traploze naaf is even wennen en het aantal 'turns' had wat minder gemogen maar het werkt wel goed mits je iets inhoud tijdens het 'schakelen'.
Via het display was het aanpassen van de snelheidslimiet een fluitje van een cent dus van de week eens kijken hoe het bevalt naar werk. Op korte stukken voelt ~35km/u qua inspanning alsof ik ergens rond de 23km/u op een gewone fiets zou fietsen dus dat voelt goed. Na de eerste accu volgt er een update.

Oh ja, enige nadeel lijkt de lader te zijn. Chinees ding die je in een specifieke volgorde moet aansluiten (laden is eerst accu stekker dan netvoeding, loskoppelen eerst netvoeding dan stekker) om goed te werken. Geloof dan ook niet dat ie veel doet qua accumanagement dus heb er maar een tijdklok tussen staan zodat ie elke nacht maximaal 5 uur laad en het 'overladen' hopelijk beperkt blijft. Even afwachten of die 5 uur genoeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:33:
Ha
• Stil, bijna niet te horen. (ook geen piepjes en kraakjes)
• Fietst erg comfortabel ondanks het ontbreken van vering.
• De ondersteuning is naar mij idee vrij soepel en subtiel ondanks het alleen aanwezig zijn van een rotatie sensor.

• Max snelheid fietsen is geen enkel probleem, ook met tegenwind.
• Veel leuke en positieve reacties. :*)
[/list]
1. Ja, het grote voordeel van een naafmotor
2. Jep, dikke banden zijn prima op kleinere hobbels (Nederlands wegdek is meestal prima).
3. Rotatie kan prima werken.
Negatief/minpunten
  • Niet de power van andere (duurdere) ebikes, 'slechts' 40nm. (zelf echter nog weinig last van gehad)
  • Geen bevestigingspunten voor bidon (of extra slot),
    had echter wel gepast. (op de verticale buis richting je zadel)
  • Aansluitend op bovenstaande punt, naar mij idee word je actief geremd boven de 27km/u wat compleet overbodig is.
1. 40nm is prima zolang je niet supersteile bergen op gaat. NM zegt ook niets over de soepelheid of snelheid. Stromer heeft ook geen hoog NM.
2. Tiewraps!
3. Twee mogelijkheden die ik zie: Of hij remt toch op je motor als de ondersteuning uit staat (vrij normaal voor een naafmotor), of het is toch echt alleen het gevoel omdat je die extra power moet opbrengen (ondersteuning zal afbouwen net boven de 25 en dan wegvallen rond de 27.5).. Actief remmen op de motor zou me sterk verbazen (zoals je al zegt onnodig, dus waarom zo ingewikkeld doen?). Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

2. Tiewraps!
3. Twee mogelijkheden die ik zie: Of hij remt toch op je motor als de ondersteuning uit staat (vrij normaal voor een naafmotor), of het is toch echt alleen het gevoel omdat je die extra power moet opbrengen (ondersteuning zal afbouwen net boven de 25 en dan wegvallen rond de 27.5).. Actief remmen op de motor zou me sterk verbazen (zoals je al zegt onnodig, dus waarom zo ingewikkeld doen?). Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Ja Tiewraps kunnen altijd maar 2 bevestigingsgaten wat vrij standaard is op een fiets weg laten vind ik toch wat apart.
Mijn vouwslot is vrij zwaar en zit vast met een soort van klittenband, blijft op zich wel zitten maar als ik hem kon vast schroeven... graag. (de houder dan)

En hij remt daadwerkelijk af naar mij idee.
Ik heb opzich wel wat kracht in de benen, maar daar is niet plezierig tegen in te trappen.
Zoals ik al aangaf heb ik ook op een qwic gezeten, deze stopt ook bij 25 km/u echter kan je hierna nog vrolijk doortrappen.
Natuurlijk wel op eigen kracht.
Regenereren doet de fiets niet zover ik weet, daarvoor moet je denk ik in een andere klasse zitten. :+
Wellicht is het wel het wegvallen en/of stoppen van de ondersteuning en zit het tussen de oren.
Maar nog niet eerder zo meegemaakt. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Lappieboy op 07-07-2019 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:44
GG85 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:55:
Zo, sinds eergisteren de Brinckers Le Mans M310 CT binnen. Ziet er super uit, goed afwerkingsniveau en licht frame. Nog niet echt lang gefiests maar de eerte 10 km bevielen erg goed. Erg krachtige motor en geen rare geluiden.
De traploze naaf is even wennen en het aantal 'turns' had wat minder gemogen maar het werkt wel goed mits je iets inhoud tijdens het 'schakelen'.
Via het display was het aanpassen van de snelheidslimiet een fluitje van een cent dus van de week eens kijken hoe het bevalt naar werk. Op korte stukken voelt ~35km/u qua inspanning alsof ik ergens rond de 23km/u op een gewone fiets zou fietsen dus dat voelt goed. Na de eerste accu volgt er een update.

Oh ja, enige nadeel lijkt de lader te zijn. Chinees ding die je in een specifieke volgorde moet aansluiten (laden is eerst accu stekker dan netvoeding, loskoppelen eerst netvoeding dan stekker) om goed te werken. Geloof dan ook niet dat ie veel doet qua accumanagement dus heb er maar een tijdklok tussen staan zodat ie elke nacht maximaal 5 uur laad en het 'overladen' hopelijk beperkt blijft. Even afwachten of die 5 uur genoeg is.
Gefeliciteerd! Hopelijk is je fiets net zo betrouwbaar als die van mij. Ik heb mijn fiets vorige week voor het eerst (na 6800 km) naar een fietsenmaker gebracht voor een echte servicebeurt: alleen remblokken voor (echt op) en achter (25%) vervangen. Banden en ketting waren nog in goede conditie. Tot nu toe geen klagen dus. Daarvoor is de fiets alleen terug geweest voor een aflevercontrole, na 500 km en 1 maal vanwege een kromme remschijf.

Wat betreft de accu: die aansluitvolgende geldt (voor zover ik hier heb gelezen) voor alle e-bikes. Overigens was ik mij daar niet van bewust en heb ik het, het eerste halfjaar, andersom gedaan. Zonder enige gevolgen.

[ Voor 4% gewijzigd door dennisfr op 08-07-2019 08:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:04:
[...]

Ja Tiewraps kunnen altijd maar 2 bevestigingsgaten wat vrij standaard is op een fiets weg laten vind ik toch wat apart.
Mijn vouwslot is vrij zwaar en zit vast met een soort van klittenband, blijft op zich wel zitten maar als ik hem kon vast schroeven... graag. (de houder dan)
Eens, heb het ook al een keer aangegeven, je ziet ze zelden op een e-bike. De Razer heeft Low Riders, maar ook geen bidonnokken :?

Voor je slot zijn tiewraps misschien niet ideaal. Je kan naar slangenklemmen kijken of een Minoura/Toppeak klem.

Andere optie is een cheapo frametasje (bv. Decathlon) die je tussen staande en zittende buis hangt. Ik vervoer mijn zware ketting op die manier.
Regenereren doet de fiets niet zover ik weet, daarvoor moet je denk ik in een andere klasse zitten. :+
Wellicht is het wel het wegvallen en/of stoppen van de ondersteuning en zit het tussen de oren.
Ik geloof direct dat hij "remt"na de 27kmpu, maar ik denk dat het eerder inherent is aan het systeem, dan dat ze dat zo hebben ingebouwd. Het is zoals jezelf al zei wel bijzonder dat ze die extra moeite hebben genomen om te gaan afremmen (maar wat mij logisch lijkt hoeft niet waar te zijn^^). Misschien dat die Qwic dan een wat beter lopende motor had?

Ik zal kijken of ik vandaag kan testen (tenzij mijn zwager toch met de toet-toet komt).

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 08-07-2019 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:33

eisbaer

Zie signature

Na 500 km heb ik een modificatie aan laten brengen aan mijn Watt fiets. Het achterspatbord liep op een gegeven moment steeds aan en op niet-asfalt wegen rammelde het. Dat aanlopen kwam doordat de bevestiging van de beugel, net onder het achterlicht, niet strak genoeg was. Wel op te lossen met aan de binnenkant een ringetje er tussen zetten of zo. Maar daar heb je het gerammel nog niet mee opgelost. De oorzaak van het gerammel is dat het spatbord te slap is om zonder extra steunpunt op zijn plaats te blijven. Ik had geen zin om af te reizen naar een Watt servicepunt dus ben naar de lokale fietsenmaker gegaan. Die heeft een extra beugel gemonteerd bij de pijl. Het zit nu muurvast.

Afbeeldingslocatie: https://asz01191.home.xs4all.nl/Spatbord%20achter_tmb.jpg

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Laatst online: 27-05 14:11
Afgelopen weekend een eerste kampeertripje gemaakt met mijn zoontje. Met de snelheid van fietsen van mijn zoontje heb ik de motor niet aangehad.

Alleen toen we (zonder bagage) op de terugweg vanuit Culemborg beiden koud en nat waren door de regen, heb ik hem aangehad om mijn zoontje een duwtje in de rug te kunnen geven.

Fiets doet het ook met volledige bepakking prima! Zeer stabiel en geen gezwabber.Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ncTSWoC.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Lappieboy schreef op zondag 7 juli 2019 @ 23:04:
[...]

En hij remt daadwerkelijk af naar mij idee.
Ik heb opzich wel wat kracht in de benen, maar daar is niet plezierig tegen in te trappen.
Zoals ik al aangaf heb ik ook op een qwic gezeten, deze stopt ook bij 25 km/u echter kan je hierna nog vrolijk doortrappen.
Natuurlijk wel op eigen kracht.
Dat afrem-gevoel heb ik ook met mijn voorwielmotor. Volgens mij is dat inherent aan het systeem met de rotatiesensor en de ondersteuning die je eigenlijk vastzet op een bepaalde snelheid. Zodra je harder wil fietsen, blijft de motor op dezelfde snelheid ronddraaien en werkt hij voor je gevoel tegen. Als je de motor dan helemaal uitzet, zodat je op de vrijloopstand fietst, kun je wel weer makkelijker harder. Al mis je dan wel die ondersteuning die je tot 25km/u wel had.

Dit nadeel heb je dan weer niet met een middenmotor met krachtsensor volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
kleinelievewolff schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:03:
[...]
Dat afrem-gevoel heb ik ook met mijn voorwielmotor. Volgens mij is dat inherent aan het systeem met de rotatiesensor en de ondersteuning die je eigenlijk vastzet op een bepaalde snelheid. Zodra je harder wil fietsen, blijft de motor op dezelfde snelheid ronddraaien en werkt hij voor je gevoel tegen. Als je de motor dan helemaal uitzet, zodat je op de vrijloopstand fietst, kun je wel weer makkelijker harder. Al mis je dan wel die ondersteuning die je tot 25km/u wel had.

Dit nadeel heb je dan weer niet met een middenmotor met krachtsensor volgens mij.
Dit ligt puur aan de opbouw van de motor. Ook een middenmotor kan veel weerstand hebben. Normaliter hebben alle rotatiesensor motors een flinke weerstand, het gevoel van 10 dynamo's op je band :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

idd, maar ook bij een bosch middenmotor (deze meet trouwens trapkracht, trapfrequentie en snelheid) heb je bij standje eco pas weer een normale fiets ervaring.

Geen straf, bij eco is de actieradius groot genoeg.

[ Voor 36% gewijzigd door BertV op 08-07-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
BertV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:32:
idd, maar ook bij een trapkrachtsensor, bij standje eco bij Bosch heb je pas weer een normale fiets ervaring.

(Geen straf, bij eco is de actieradius groot genoeg)
Niet bij de Active Line serie ;)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Strider schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:36:
[...]

Niet bij de Active Line serie ;)
Nog niet genoeg ondersteuning daar?

Ik heb alleen ervaring met een oudere Flyer, als het gaat om 25km-ebikes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
BertV schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:38:
[...]

Nog niet genoeg ondersteuning daar?

Ik heb alleen ervaring met een oudere Flyer, als het gaat om 25km-ebikes.
De active line serie heeft geen weerstand, de eco stand is dan ook je eerste stap in ondersteuning. Motor uit is normale fietservaring.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lappieboy

Lappieboy

voltijd nerd

Strider schreef op maandag 8 juli 2019 @ 11:17:
[...]

Dit ligt puur aan de opbouw van de motor. Ook een middenmotor kan veel weerstand hebben. Normaliter hebben alle rotatiesensor motors een flinke weerstand, het gevoel van 10 dynamo's op je band :+
@Strider @kleinelievewolff
Nu ik even nadenk..... als ik heuvel af ga en niet trap word ik niet geremd dus dat zou het idd volledig verklaren. :)
Txn voor de info beide heren, eigenlijk best wel logisch als ik het zo lees. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Vraagje aan de specialisten hier: hoe lijn ik mijn fiets uit?

Ik weet het, je moet niet met losse handen fietsen, maar het gaat mij meer om het principe. Als ik met losse handen fiets, moet ik behoorlijk naar rechts hangen om de fiets rechtdoor te laten fietsen. Dit heb ik bij mijn oude stadsfiets nooit ervaren.

Mijn eBike betreft een Dutch ID Infinity met een Suntour NEX 'tapered' voorvork. Is daar iets aan te verstellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Strider schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:41:
[...]

De active line serie heeft geen weerstand, de eco stand is dan ook je eerste stap in ondersteuning. Motor uit is normale fietservaring.
Klopt. Als ik boven de ondersteuningssnelheid uit kom, kan ik gewoon normaal fietsen, het wordt dan niet zwaarder. Bovendien kun je met motor uit ook gewoon fietsen, gaat prima. Alleen bij optrekken merk je wel even dat je fiets zwaarder is dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
Strider schreef op maandag 8 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Dit heb ik ook bij mijn voorwielmotor, motor uit fietst prima. Dan rolt hij gewoon lekker op de vrijloop.

Wat het "probleem" is, is dat het weinig zin heeft om mee te trappen, behalve dat je de motor iets ontlast en je actieradius groter wordt. Stel het volgende: ondersteuningstand 3 staat gelijk aan 19km/u. Wanneer je dan zelf 23km/u wil fietsen, kun je beter de ondersteuningstand 4 (23km/u) kiezen en zelf lichtjes meetrappen, dan dat je hem op 3 (19km/u) laat staan en zelf flink meetrapt om de 23km/u te halen. Dan heb je een soort van negatief rendement op je eigen input doordat je de motor "beenmatig" op 23km/u laat draaien, terwijl hij zelf op 19km/u wil draaien.

Ik heb dan ook maar 2 manieren om met een voorwielmotor te fietsen:
  1. Ondersteuning aan op de gewenste snelheid (10km/u tot max 25-27km/u op de hoogste stand) met lichtjes meetrappen om de motor te ontlasten.
  2. Motor uitzetten en zelf de input leveren (ook nodig om >27km/u te fietsen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:45
Vanaf 11/7 bij Aldi een leuke fiets tekoop voor weinig :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NJxQxRG.jpg

https://www.aldi.nl/onze-...-e-bike-5490.article.html

Ben zelf opzoek naar een nieuwe fiets, twijfel een beetje tussen de Lidl en deze. Qua uiterlijk en specs overtreft deze het van de Lidl/prophete fiets.
Iemand enig idee welke achterwielmotor hierin zit en of deze iets te kietelen is?

[ Voor 24% gewijzigd door steef200sx op 09-07-2019 11:52 . Reden: plaatje proberen toe te voegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:00
bert pit schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:24:

Ik weet het, je moet niet met losse handen fietsen, maar het gaat mij meer om het principe. Als ik met losse handen fiets, moet ik behoorlijk naar rechts hangen om de fiets rechtdoor te laten fietsen. Dit heb ik bij mijn oude stadsfiets nooit ervaren.

Mijn eBike betreft een Dutch ID Infinity met een Suntour NEX 'tapered' voorvork. Is daar iets aan te verstellen?
Niet, als het frame krom is is het krom.

Wat je even na kan kijken is of de wielen wel in het midden gemonteerd zijn en volledig recht zijn. En het stuur even bekijken dat dit helemaal recht staat. Verder speelt gewichtsverdeling op de fiets ook een rol natuurlijk.

Anders maar een fietstas aan de rechterkant hangen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Staal kan je richten, maar Alu eigenlijk niet (niet bij de bij een fiets gebruikte legeringen).

- Zijn de wielen goed uitgelijnd?
- Loopt het stuur soepel (dus is het balhoofd goed afgesteld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

kleinelievewolff schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:37:
[...]Wat het "probleem" is, is dat het weinig zin heeft om mee te trappen, behalve dat je de motor iets ontlast en je actieradius groter wordt. Stel het volgende: ondersteuningstand 3 staat gelijk aan 19km/u. Wanneer je dan zelf 23km/u wil fietsen, kun je beter de ondersteuningstand 4 (23km/u) kiezen en zelf lichtjes meetrappen, dan dat je hem op 3 (19km/u) laat staan en zelf flink meetrapt om de 23km/u te halen. Dan heb je een soort van negatief rendement op je eigen input doordat je de motor "beenmatig" op 23km/u laat draaien, terwijl hij zelf op 19km/u wil draaien.
Het verschil is dat in stand 4 de motor het grootste deel van het werk doet en navenant energie verbruikt en in stand 3 jij zelf die 23 km/u fietst. Als je terug zakt naar 19 km/u dan grijpt de motor weer in. Dat is geen negatief rendement. Het is in feite een ondergrens die je instelt. Ik rijd regelmatig een stuk zo'n 32 km/u op eigen kracht. Als ik terug zak dan grijpt de ondersteuning weer in.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:57
jimh307 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:14:
@Luc S Misschien een paar volle cycli maken dat dit het percentage betrouwbaar maakt. Houd het even in de gaten want het hoort zeker niet zo te zijn.

En gewoon je ketting lekker zelf spannen. Als dit in het verleden goed ging dan zou dat nu ook goed gaan :)

Laat mij later even weten hoe het verder gaat me je accu want het lijkt een kwestie van hoge zelfontlading en/of een paar slechte cellen. Ik blijf hier, dus rapporteer het even later aan mij ;)
Het geheel leegmaken van de accu en volledig opladen scheelt. Het percentage gaat veel geleidelijker omlaag. Bedankt :)

De kettingkast is overigens wel echt stuk nu (even geductaped). Even kijken of het onder garantie valt en anders kijken voor een betere. Ik zag dat ze een speciale Shimano Steps Di2 achterkant hebben voor de chainglider:
https://www.bol.com/nl/p/...2-zwart/9200000075492831/

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
eisbaer schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:20:
[...]

Het verschil is dat in stand 4 de motor het grootste deel van het werk doet en navenant energie verbruikt en in stand 3 jij zelf die 23 km/u fietst. Als je terug zakt naar 19 km/u dan grijpt de motor weer in. Dat is geen negatief rendement. Het is in feite een ondergrens die je instelt. Ik rijd regelmatig een stuk zo'n 32 km/u op eigen kracht. Als ik terug zak dan grijpt de ondersteuning weer in.
Met wat voor aandrijving fiets jij dan?

Wat ik bedoel is dat als ik toch zelf die 23km/u ga fietsen, ik beter de motor uit kan zetten dan hem op stand 3 laten staan (19km/u), omdat ik er anders extra weerstand van ondervind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

eisbaer schreef op maandag 8 juli 2019 @ 22:20:
[...]

Zo ken ik het inderdaad ook. Ik heb een Gazelle met Bosch systeem.Die heeft in elk geval ook geen ondersteuningsstanden die maar tot 19 km/u gaan, ze gaan allemaal tot ca 25/26 km/u.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

BeQuietAndDrive schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 11:21:
[...]

Zo ken ik het inderdaad ook. Ik heb een Gazelle met Bosch systeem.Die heeft in elk geval ook geen ondersteuningsstanden die maar tot 19 km/u gaan, ze gaan allemaal tot ca 25/26 km/u.
Hier zit denk ik het verschil in de verschillende type ondersteuning:
1) Het systeem (Bosch) met meerdere sensoren die meten hoe hard je trapt en geeft naarmate je meer kracht moet zetten meer ondersteuning. Die ondersteuningsgraad kun je nog verhogen/verlagen in 5 standen. Maar je kunt in elke stand 25 Km/h halen.
2) Het systeem waarbij de stand bepaalt hoe hard je kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Luc S schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:06:
[...]

Het geheel leegmaken van de accu en volledig opladen scheelt. Het percentage gaat veel geleidelijker omlaag. Bedankt :)

De kettingkast is overigens wel echt stuk nu (even geductaped). Even kijken of het onder garantie valt en anders kijken voor een betere. Ik zag dat ze een speciale Shimano Steps Di2 achterkant hebben voor de chainglider:
https://www.bol.com/nl/p/...2-zwart/9200000075492831/
Ga het nog wel even in de gaten houden. Het is een slechte start van je accu. Hopelijk valt het mee en waren de cellen niet goed in balans, maar als het weer voorkomt heb ik wel wat tips tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

kleinelievewolff schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Wat ik bedoel is dat als ik toch zelf die 23km/u ga fietsen, ik beter de motor uit kan zetten dan hem op stand 3 laten staan (19km/u), omdat ik er anders extra weerstand van ondervind.
Ik fiets met een motor in de achterwielnaaf. Of een voorwiel- of middenmotor weerstand oplevert als je sneller dan de ingestelde snelheid fietst daar heb ik geen ervaring mee, maar het lijkt me wel vreemd. Dat zou betekenen dat je tegengewerkt wordt zoals bij een cruise control zeg maar. Ben benieuwd wat de ervaringen daarmee zijn. Bij mijn fiets is dat niet het geval, d.w.z. er is geen extra weerstand als ik zelf een hogere snelheid fiets met ondersteuning ingeschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

Mijn aankoop is een goed onderhouden Bulls Green Mover E45, morgen papierwerk in orde maken en ophalen. De dag erop een bezoekje aan de Decathlon voor een helm en nog wat spulletjes. HET GAAT GEBEUREN, I'M STOKED :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Yamaha zet stevig in op de Hi-End e-MTB markt!
Met meliefst 4 sensoren ipv 2 de optimale rij beleving!

https://www.bike-eu.com/s...234E0CAD060E79C0C91DB1YI4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:25

GG85

.......

GG85 schreef op zondag 7 juli 2019 @ 19:55:

Zo, de eerste 3 dagen en ~100km naar werk fietsen zitten er op. Fiets bevalt super. Geen kraakjes, piepjes of andere dingen. Motor is met 80nm lekker krachtig en lijkt voor meer gemaakt dan de 25km/u in de EU. Maar die limiet is letterlijk binnen 2 minuten via de fietscomputer op te heffen :P.
Alleen het SR Mach 2 zadel is wel heel "sportief". Voor nu een gel dekje besteld en anders maar eens investeren in wat anders. Voordeel van een zadel als dit is volgens mij wel minder kleding slijtage want het contactoppervlak is zo ongeveer 0 :X.
Heb het gevoel dat je aardig wat krijgt voor de ~1900 euro die hij kost.

Al met al dus heel erg tevreden met de Brinckers :)

[ Voor 5% gewijzigd door GG85 op 10-07-2019 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Rick
  • Laatst online: 01-06 11:01

E-Rick

I love it :7

Racing_Reporter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:24:
Mijn aankoop is een goed onderhouden Bulls Green Mover E45, morgen papierwerk in orde maken en ophalen. De dag erop een bezoekje aan de Decathlon voor een helm en nog wat spulletjes. HET GAAT GEBEUREN, I'M STOKED :9~
Gefeliciteerd! Let wel even op, voor zover ik weet hebben ze bij de Decathlon geen helmen die goedgekeurd zijn voor speed pedelecs.

Choose life - Shapeways shop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bulder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 25-05 21:34
Hij is binnen! Watt een ding, normaal fietsen is vanaf nu voor altijd voor me verpest.

Zijn er meer tweakers met hetzelfde model? Ik overweeg hem anders te laten vertanden en heb geen idee of dat zo makkelijk is als het lijkt bij ebikes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BgQ0VAw.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:53
Racing_Reporter schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 23:24:
Gefeliciteerd, hier ook een tevreden Bulls Green Mover rijder. Gisteren de 9999 aangetikt.
Hij heeft nog meer gelopen maar de controller was bij 5500 km vervangen dus hij heeft inmiddels al bijna 16K gelopen :)

Heb je het model met de Suntour motor of de oudere met GoSwiss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:32

The Third Man

The Third Jellyfish

kleinelievewolff schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 09:55:
[...]

Kan jouw fiets de accu dan weer opladen? Want anders lijkt me dit technisch moeilijk uit te leggen. Immers actief remmen op de motor betekent een opwekking van stroom door de motor en die moet ergens heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Bulder schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:26:
Hij is binnen! Watt een ding, normaal fietsen is vanaf nu voor altijd voor me verpest.

Zijn er meer tweakers met hetzelfde model? Ik overweeg hem anders te laten vertanden en heb geen idee of dat zo makkelijk is als het lijkt bij ebikes.

[Afbeelding]
Is dat ding achterop een spatbord? Of is het onderdeel van je plant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
Ik denk dat het een Watt fixie is, zonder spatborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Ik ben van plan om een Winora Sinus iR8f te gaan bestellen, nu kom ik erachter dat hier standaard geen slot op zit. Als ik hier een slot op ga monteren heb ik uiteindelijk 2 sleutels, ringslot + accuslot.

Is het mogelijk het accu slot te vervangen, zodat je uiteindelijk toch maar 1 sleutel hebt? En hoe gaat de verzekering hiermee om?
De verzekering kan niet controleren dat ik zelf een slot heb vervangen, of gemonteerd.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:56
Heb een Chamonix T10 HMB met speedclip. In het begin wat problemen met ketting die eraf vloog, maar nu met nieuw tandwiel voor, gaat hij gaat goed. Gebruik hem om relaxed te fietsen, maar ook om lekker hard te fietsen, rechte stukken. Ik zit dan merendeels tussen de 33 en de 35 km/u.* Wat me tegenhoudt bij nog harder fietsen, zijn eigenlijk de tandwielen achter (10 stuks). De kleinste (de 10e versnelling) zou eigenlijk kleiner moeten zijn of er zou nog een 11e versnelling moeten zijn.

Weet iemand dat: kun je die cassette tandwielen vervangen, met name naar een cassette met een kleiner tandwiel op de 10e versnelling? Of gaat de Bosch middenmotor dan echt snel naar de filistijnen?

* Batterij gaat sneller leeg vergeleken met zonder speedclip en de display op het stuur, qua resterend "bereik", is niet meer goed te vertrouwen. Ik houd nu 12 km (gemiddeld) aan per blokje batterij (5 blokjes). Dus tegen de 60 km haal ik wel met de speedclip, op Tour stand natuurlijk.

[ Voor 17% gewijzigd door hansie18 op 10-07-2019 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
emil_406 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 16:26:
[...]

Is dat ding achterop een spatbord? Of is het onderdeel van je plant?
Spatbordje inderdaad! Nu je het zo zegt lijkt het inderdaad op een stuk van de plant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:49
Bulder schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 17:57:
[...]

Spatbordje inderdaad! Nu je het zo zegt lijkt het inderdaad op een stuk van de plant.
Maar die is van jezelf? Niet de spatbord die op de Watt Male zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulder
Jazco2nd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:11:
[...]

Maar die is van jezelf? Niet de spatbord die op de Watt Male zit.
Ze bieden een standaard spatbord aan die je kunt laten monteren op de fixie, deze. Heb hem gewoon wat hoger afgesteld, vond ik mooier.

[ Voor 7% gewijzigd door Bulder op 10-07-2019 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Bulder schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:20:
[...]

Ze bieden een standaard spatbord aan die je kunt laten monteren op de fixie, deze. Heb hem gewoon wat hoger afgesteld, vond ik mooier.
Aha, dat wist ik niet!
Maar dit ding is alleen om je eigen rug droog te houden. Iedereen achter je word gewoon zeiknat. Niet heel sociaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Hier denkt iemand dat een helm op je knar, recht geeft op een eigen parkeervak.
Afbeeldingslocatie: https://asz01191.home.xs4all.nl/parkeervak_tmb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Jazco2nd schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 18:54:
[...]

Aha, dat wist ik niet!
Maar dit ding is alleen om je eigen rug droog te houden. Iedereen achter je word gewoon zeiknat. Niet heel sociaal.
Ik hou dan gewoon even afstand. Ik hou sowieso altijd een seconde of 2 a 3 afstand tot mijn voorligger, vooral in het najaar op de dijken met al die plotseling overstekende beesten :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
eisbaer schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:02:
[...] Bij mijn fiets is dat niet het geval, d.w.z. er is geen extra weerstand als ik zelf een hogere snelheid fiets met ondersteuning ingeschakeld.
De ene naaf motor zal hier beter in zijn dan de andere, maar jouw achterwiel motor zal zeer zeker extra weerstand opleveren. Het is inherent aan de constructie. Aan de andere kant, boven de 25kmpu draait het toch vooral om luchtweerstand, dus het is hoe dan ook een relatief kleine factor.

"Directdrive" middenmotoren (1 op 1 overbrenging) zijn hier doorgaans iets beter in omdat ze compleet ointkoppeld worden, maar ook daar heb je wel degelijk verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

roffeltjes schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 08:53:
[...]

De ene naaf motor zal hier beter in zijn dan de andere, maar jouw achterwiel motor zal zeer zeker extra weerstand opleveren. Het is inherent aan de constructie. Aan de andere kant, boven de 25kmpu draait het toch vooral om luchtweerstand, dus het is hoe dan ook een relatief kleine factor
Dat zou wel interessant zijn om te meten. Het gaat om het verschil in weerstand tussen wel en niet ingeschakelde ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
eisbaer schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 09:35:
[...]

Dat zou wel interessant zijn om te meten. Het gaat om het verschil in weerstand tussen wel en niet ingeschakelde ondersteuning.
Ik denk met je mee: Lijkt me lastig, immers bij ingeschakelde ondersteuning is het "niet zuiver"meer,

Beste test je met een vermogensmeter en twee achterwielen (1 met motor, 1 zonder), maar dat is nogal veel werk (en begrotelijk, een vermogensmeter kost wel wat^^),.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing_Reporter

Racing_Reporter

Contentmaker

E-Rick schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:41:
[...]

Gefeliciteerd! Let wel even op, voor zover ik weet hebben ze bij de Decathlon geen helmen die goedgekeurd zijn voor speed pedelecs.
Je hebt helemaal gelijk! Ik zat online rond te snuffelen en zag ergens een toggle waar je kon selecteren op sp-helm only. Dat was dus niet bij de Decathon :F Maar ik heb een paar goede alternatieven gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://www.internet-bikes.com/producten/large/cycle_tech_fietshelm_urban_pedelec_speed_263693_1543821399.jpg

Afbeeldingslocatie: https://hollandbikeshop.com/img/prod/lazer-anverz-nta-fietshelm-led-promo-mat-zwart-m55-59-cm-5420078863508-0-l.jpg
Vlassie1980 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 15:37:
[...]

Gefeliciteerd, hier ook een tevreden Bulls Green Mover rijder. Gisteren de 9999 aangetikt.
Hij heeft nog meer gelopen maar de controller was bij 5500 km vervangen dus hij heeft inmiddels al bijna 16K gelopen :)

Heb je het model met de Suntour motor of de oudere met GoSwiss?
Dankjewel :) Erg blij mee. Het heeft even geduurd, maar er worden óf heel dure fietsen aangeboden, of Sparta-'pulp' met geïntegreerde accu, which I try to avoid like the plague. Het is de oudere met GoSwiss, waar ik érg blij mee ben :) Iets minder zuipfestijn, wat goed is voor de range.

Op dit moment zit ik nog te wachten op het bewijs per post, dat er in de komende dagen zou moeten zijn. Hoewel ik enórm uitgedaagd word door m'n fiets om niet gewoon even een stukje te gaan rijden, even op en neer richting Ede, en dan undercover en extra goed opletten. Oeiiii >:)

Dan nog dit: wie heeft een aanrader qua verzekering? Ik denk dat er geen aparte speed pedelec-verzekeringen zijn, maar dat het valt onder e-bikes? Ik zoek iets waar de dekking goed geregeld is. Vijf euro per maand ongeveer bij Kingpolis, dan krijg je dit:
  • 100% vergoeding van schade met een eigen risico van €25,-.
  • 100% vergoeding, U bent verzekerd voor diefstal van de gehele fiets en van vastgemonteerde onderdelen van de fiets. Ook schade door poging tot diefstal, of schade ontstaan tijdens de periode van een diefstal worden vergoed.
  • Bij pech in Nederland of 30 kilometer daarbuiten brengservice naar gewenste plek. Geen pechhulp bij thuisadres, vakantieadres of op de parkeerplaats bij de auto.
  • Bij blijvende invaliditeit maximaal €10.000,- vergoeding. Bij overlijden €5.000,- vergoeding.
Op het eerste gezicht de eerste verzekeraar van e-bikes voor zowel schade/diefstal/pech/ongevallen, waarbij pech het minst belangrijke voor me is maar wel mooi meegenomen. Hoe doen jullie dit?

[ Voor 17% gewijzigd door Racing_Reporter op 11-07-2019 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-06 14:09
Racing_Reporter schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:51:
[...]

Dan nog dit: wie heeft een aanrader qua verzekering? Ik denk dat er geen aparte speed pedelec-verzekeringen zijn, maar dat het valt onder e-bikes? Ik zoek iets waar de dekking goed geregeld is. Vijf euro per maand ongeveer bij Kingpolis, dan krijg je dit:

[...]

Op het eerste gezicht de eerste verzekeraar van e-bikes voor zowel schade/diefstal/pech/ongevallen, waarbij pech het minst belangrijke voor me is maar wel mooi meegenomen. Hoe doen jullie dit?
Nou hier maak je een vergissing. Je moet echt een speedpedelec verzekering afsluiten. Deze is ook wel een stukje duurder dan een gewone fietsverzekering. Je krijgt bij bovenstaande verzekering niets uitgekeerd omdat het wettelijk onder een bromfiets valt. Ik heb zelf bij Enra een speedpedelec een verzekering afgesloten. Als je even op internet zoekt kom je nog een aantal andere tegen. Ik zou ze gewon allemaal even invullen en kijken wat voor jou de goedkoopste is. Ook wel even letten op eigen risico enzovoort. Voor de rest veel plezier met je speedpedelec :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Ik heb ook speedpedelec verzekering bij ENRA,

Toen ik aangereden was in 2016 hebben ze mij goed geholpen, er was ook een tegenpartij
om het op te verhalen.

Nu ben ik in mei dit jaar in de bocht onderuit gegaan [boerenweg, glad], eenzijdige valpartij:
De fiets heeft maar 80,=schade en dus alleen daarvoor kun je vergoeding krijgen, maar dat
heeft gevolgen voor je premie, dus ga het verder niet indienen [50,= eigen risico].

Alles eromheen is in dit geval veel duurder [jas kapot, action cam houder, eigen risico zorgverzekering,
heb de banden meteen vervangen, MOTO-X er af [knopje tussen de oren] en
heb nu Marathon Plus MTB. Helm ook schrammen in vizier, twijfel of ik nieuwe zal kopen.

Na 25000km en elke dag die bocht en dan een keer onderuit is behoorlijk zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En dan toch maar de bandjes iets harder gezet. Scheelt merkbaar op de actieradius. Maar ook weer niet té hard zoals vroeger. Gewoon van 3,5 bar naar 4,5 bar gegaan. Ik merkte dat de voorband ging wringen in de bochten en als je hier niets aan doet kan de binnenband verschuiven en kan het ventiel afscheuren.
De discussie over bandenspanning is breed gevoerd hier en daarom de middenweg gekozen.
Alles eromheen is in dit geval veel duurder [jas kapot, action cam houder, eigen risico zorgverzekering,
heb de banden meteen vervangen, MOTO-X er af [knopje tussen de oren] en
heb nu Marathon Plus MTB. Helm ook schrammen in vizier, twijfel of ik nieuwe zal kopen.

Na 25000km en elke dag die bocht en dan een keer onderuit is behoorlijk zuur.
Dat is een wijs besluit. Door die 80 euro voor lief te nemen ben je per saldo misschien wel goedkoper uit. Als er echt veel schade is dan is het handig om een verzekering te hebben.

En bochtenwerk...ben ik nogal een angsthaas. Ik neem bochten altijd met de nodige daling in snelheid. Nog niet gevallen en het zegt niet genoeg want ik kan zo de volgende zijn. Als er troep ligt in zo'n bocht dan kun je zelfs al vallen met gepaste snelheid. Zelf lees ik altijd het wegdek en ik neem geen extra risico.
Dus nog langzamer die p"kkebocht door en gelukkig leef je nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JellBro
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-05 08:39
Wat ik wilde aangeven is dat alleen schade aan de fiets zelf iets mee wordt gedaan door de
verzekering [ik heb all-risk bij de ENRA, ...nog eens in de polis inlezen].

Sinds twee weken ben ik weer gaan fietsen en nu ook [nog] angsthaas in de bochten.
Iemand in het dorpje [Niftrik] had mij zien vallen en zei dat ik geen kans had, omdat het
glad was en niet te zien aan de weg.
Kun je nagaan dat ik ook met sneeuw en ijs in de winters gewoon ben gegaan.
Fiets sinds 2014. Deze keer bleek het echt verraderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 02-06 09:04

OgWok

U.N.C.L.E.

Aldi heeft er weer één in de aanbieding: Afbeeldingslocatie: https://www.aldi.nl/content/dam/aldi/netherlands/offers/donderdag/2019/wk28/5490_01.png/jcr:content/renditions/opt.900w.png.res/1561620420815/opt.900w.png

PROPHETE Alu-Trekking-E-Bike UNISEX met 28" achterwielmotor. Het model staat me wel aan.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 13:58
Maar is het ook wat die ebike van de Aldi ?

Ik zoek nog eigenlijk een oplossing dat mijn e-bike te traag is :P
Met eco ondersteuning krijg ik al teveel weerstand bij 17kmter per uur
Stand 2 bij 24
En turbo stand van de Sparta gl ... 28
Echt vindt de ondersteuning top op eco modes maar waarom dan zo verrot dat die je al tegenhoud als je harder trapt dan 17km/uur !

Is dit software of Sparta eigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• steef200sx
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:45
steef200sx schreef op maandag 8 juli 2019 @ 16:52:
Vanaf 11/7 bij Aldi een leuke fiets tekoop voor weinig :

[Afbeelding]

https://www.aldi.nl/onze-...-e-bike-5490.article.html

Ben zelf opzoek naar een nieuwe fiets, twijfel een beetje tussen de Lidl en deze. Qua uiterlijk en specs overtreft deze het van de Lidl/prophete fiets.
Iemand enig idee welke achterwielmotor hierin zit en of deze iets te kietelen is?
Ik had hem ook gezien, ziet er op zich leuk uit, wel jammer van het kleinere maatje.
De achterwielmotor is 1 van bafang met een trio sticker eroverheen.
Is mij nog niet duidelijk of je deze iets harder kan laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

ibothead schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:44:
Maar is het ook wat die ebike van de Aldi ?

Ik zoek nog eigenlijk een oplossing dat mijn e-bike te traag is :P
Met eco ondersteuning krijg ik al teveel weerstand bij 17kmter per uur
Stand 2 bij 24
En turbo stand van de Sparta gl ... 28
Echt vindt de ondersteuning top op eco modes maar waarom dan zo verrot dat die je al tegenhoud als je harder trapt dan 17km/uur !

Is dit software of Sparta eigen.
Hier zit denk ik het verschil in de verschillende type ondersteuning:
1) Het systeem (bv Bosch) met meerdere sensoren die meten hoe hard je trapt en geeft naarmate je meer kracht moet zetten meer ondersteuning. Die ondersteuningsgraad kun je nog verhogen/verlagen in 5 standen. Maar je kunt in elke stand 25 Km/h halen.
2) Het systeem waarbij de stand bepaalt hoe hard je kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@Bulder heb je al paar keer gefietst op je WATT? Vond je het comfortabel? Mis je niet wat meer comfortabelere brede banden? Trap je je niet rot zonder de versnellingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:39

SuBBaSS

-has Ryzen

Sorry, beetje late reactie.

Ik ervoer dit eerst ook met mijn batavus jakima easy plus.
In eerste instantie ging ik ervan uit dat het gewoon met de 'andere' balans te maken had (accu vrij hoog achterop de bagagedrager en motor in het achterwiel) en met de accu verwijderd leek het iets beter te zijn (nog steeds niet betrouwbaar zeg maar).

Tot ik hem bij de fietsenmaker bracht die constateerde dat het balhoofd kaduuk was. Logisch dat dat dan niet goed gaat, de boel was gewoon scheef.
Daarnaast vond hij een heel aantal slappe spaken (in het achterwiel, maar toch).
Met een nieuw balhoofd gaat het weliswaar een stuk beter maar meneer de fietsenmaker had mijn verende voorvork op de soepelste stand gezet en het frame van de jakima is gewoon niet superstevig heb ik het idee.
Dat zorgde ervoor dat het stuur ging 'klapperen' als ik hem losliet en da's natuurlijk helemaal gevaarlijk. :X
Met de schokdemper op een steviger stand gaat het beter maar alsnog niet 1 op 1 vergelijkbaar met mijn oude fietsen waarbij ik het wel fluitend (en uiteindelijk met al mijn tanden nog in mijn mond) kon doen. :P

Heb de hoop erop maar opgegeven, stuiter niet graag op mijn smoelwerk met 27 km/h (liever gewoon helemaal niet zeg maar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Laatst online: 02-06 09:04

OgWok

U.N.C.L.E.

steef200sx schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 18:46:
[...]

Ik had hem ook gezien, ziet er op zich leuk uit, wel jammer van het kleinere maatje.
De achterwielmotor is 1 van bafang met een trio sticker eroverheen.
Is mij nog niet duidelijk of je deze iets harder kan laten lopen.
Bafang is toch wel een merk wat te "tunen" is....? (met de juiste kabel en software)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Pagina: 1 ... 3 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam