Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 2 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeSluis
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 12:41
Vinze schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 13:28:
Ik heb van de fietsenmaker hier om de hoek een offerte gekregen voor een Kalkhoff Endeavour 3.B. De adviesprijs van de FM is 2699 euro en op internet kan ik de ebike vinden voor 2599 euro. Als ik in ga op de offerte kan ik hem voor 2450,- euro aanschaffen inclusief Axa Defender ringslot en een beurtje over 3 maanden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze fiets? En is het een scherp aanbod van de fietsenmaker?

Nu zit ik ook nog te kijken naar de QonQer, dit vind ik ook een erg interessante fiets maar het feit dat hij pas net beschikbaar is houd me een beetje tegen. Daarnaast vraag ik me af waar ik terecht kan voor het onderhoud, heb geen zin om helemaal naar Amsterdam te vliegen..
Tja, ik heb een Kalkhof Tassman, oktober vorig jaar frontaal aangereden door een brommertje. Vork finaal afgebroken, het heeft meer dan drie maanden geduurd voordat de onderdelen uit Duitsland bij de FM waren en de fiets mechanisch gerepareerd. Nu problemen met de motor en heb ik hem vanaf eind januari precies twee weken kunnen gebruiken. Ligt allemaal niet aan de FM, maar gewoon superslechte service/ondersteuning vanuit Duitsland. Hoe fijn de mijne ook rijd, dat weet ik natuurlijk niet van de Endeavour, blijf er bij weg. Koop iets waar de ondersteuning/service vanuit de fabrikant wel goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:21
Kuusj schreef op woensdag 19 juni 2019 @ 11:29:
De accu is na 4 jaar overigens nog dikke prima, maar de Schwalbe banden die zogenaamd vrijwel lekvrij zijn, hebben me afgelopen maandag alweer in de steek gelaten. Fietsenmaker zet er dan ook gewoon meteen een nieuwe binnenband in, plakken ho maar.
Ik heb vorige week ook nieuwe banden 37-622 (700x35C) op mijn tweedehands Gazelle Ultimate T1i gezet. Er zaten Continental Contact extra light met SafetySystem op, het waren de originele banden en er stond net 2K op de teller. Heb ze vervangen door de Schwalbe Marathon Plus, die zijn wel veel zwaarder.

Ik had al ervaring met de Schwalbe Marathon GreenGuard. De Plus versie is niet goedkoop ik betaalde online €25,- per band. Ze zouden heel moeilijk om te leggen zijn, maar daar heb ik niets van gemerkt. Voor €3,65 per stuk gelijk twee nieuwe Schwalbe DV17 binnenbanden gehaald met Schwalbe DV ventiel. Want ik heb gemerkt dat de luchtdruk heel precies komt, afhankelijk van je gewicht en de band. Bij 75kg en een band van 37mm hoort een bandendruk van 4,5 Bar, bij een te lage druk gaan je zijwanden eraan. Voor het gevoel is het wel knetterhard. De minimale luchtdruk is 4 Bar en maximaal 6 Bar.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 06:19
Al een jaar of vijf fiets ik op de batavus trento met bosch middenmotor met ongeveer 25000 op teller. De fiets wordt dus redelijk intensief gebruikt. Sinds afgelopen week gebeurt er iets vreemd. Als ik de fiets aanzet geeft hij soms geen ondersteuning en zie je ook niet in het scherm je snelheid staan (ook geen 0,0) Er staat daar niets behalve de range. Andere keren zie ik na het aanzetten van de fiets de range, deze verandert in twee --, dan komt de range weer terug en zie ik wel de snelheid staan. Deze opstart gaat langzamer als dat ik gewend ben. Het wel of geen ondersteuning geven veranderd alleen nadat de fiets is uitgezet. Dus met ondersteuning naar een supermarkt, en terug zonder ondersteuning :-).

Eerst dacht ik dat de snelheidssensor stuk was, maar dan lijkt het me dat hij het helemaal niet meer doet, en niet de ene keer wel andere keer niet. Naar de plaatsing van het magneetje heb ik uiteraard ook naar Als hij geen snelheid leest kan ik ook het licht niet meer aan zetten kwam ik vandaag achter.

Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

bert pit

asdasd

rened80 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:01:
Al een jaar of vijf fiets ik op de batavus trento met bosch middenmotor met ongeveer 25000 op teller. De fiets wordt dus redelijk intensief gebruikt. Sinds afgelopen week gebeurt er iets vreemd. Als ik de fiets aanzet geeft hij soms geen ondersteuning en zie je ook niet in het scherm je snelheid staan (ook geen 0,0) Er staat daar niets behalve de range. Andere keren zie ik na het aanzetten van de fiets de range, deze verandert in twee --, dan komt de range weer terug en zie ik wel de snelheid staan. Deze opstart gaat langzamer als dat ik gewend ben. Het wel of geen ondersteuning geven veranderd alleen nadat de fiets is uitgezet. Dus met ondersteuning naar een supermarkt, en terug zonder ondersteuning :-).

Eerst dacht ik dat de snelheidssensor stuk was, maar dan lijkt het me dat hij het helemaal niet meer doet, en niet de ene keer wel andere keer niet. Naar de plaatsing van het magneetje heb ik uiteraard ook naar Als hij geen snelheid leest kan ik ook het licht niet meer aan zetten kwam ik vandaag achter.

Enige tijd geleden had ik ook zoiets (bosch middenmotor en intuvia display). Bij mij was het de display die niet goed contact maakte. Even los en weer vast en opgelost.

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:21
pvr schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 20:33:
Een wielrenner van de tour, gaat met een snelheid van 46-50 kilometer per uur, met remblokjes.
Laat staan als ze een bergafdaling hebben ;)

Schijfremmen zijn duurder, en zwaarder.
Er komen wel meer racefietsen met schijfremmen.
Ik zit zelf ook te overwegen om een nieuwe racefiets te kopen met schijfremmen.
Niet zozeer om de schijfremmen, maar ik ben toe aan een andere racefiets.

Dus voor een e-bike is het meer de meerprijs van goede schijfremmen.

[...]
Maar een wielrenner of het team daarvan is ook constant bezig de fiets helemaal top te houden.
Als je een (>2000) ebike koopt, mag je verwachten dat deze juist heel onderhoudsarm is. Een eis die niet van belang is voor een wielrenner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rened80
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-04 06:19
bert pit schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Enige tijd geleden had ik ook zoiets (bosch middenmotor en intuvia display). Bij mij was het de display die niet goed contact maakte. Even los en weer vast en opgelost.
Dat me het display herken ik. hij geeft dan verkeerde ondersteuningsstand of andere verkeerde signalen. Regelmatig haal ik het display er vanaf maar dit help niet niet bij mijn huidige defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:35

pvr

Ik zit zelf in een tour clubje, als wielrenner, en ik onderhoud mijn fiets elke week, ook mijn velgremmen.
Zoals ik al in mijn vorige post zei, ben ik van plan, om een racefiets aan te schaffen met schijfremmen.
Deze moet ik ook onderhouden, net als mijn E-bike die ook schijfremmen heeft.

Schijfremmen moet je trouwens ook reinigen.

Daarbij kunnen de rem blokken ook slijten, vooral met nat weer, en of sneeuw en zout.

Dus onderhoud vrij, zijn schijfremmen zeker niet.
Voor je E-bike, die 25@50 km per uur gaat, kan je ze beter onderhouden.

pvr
Jazco2nd schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:40:
[...]

Maar een wielrenner of het team daarvan is ook constant bezig de fiets helemaal top te houden.
Als je een (>2000) ebike koopt, mag je verwachten dat deze juist heel onderhoudsarm is. Een eis die niet van belang is voor een wielrenner.

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:15:
[...]

Ik vraag me af hoe de nieuwe Bosch omgaat met een hardwarematige aanpassing.
Geniaal en eenvoudig idee voor de handige sleutelaar, je rommelt niet met de software, je houdt simpelweg de snelheidssensor voor de gek :+
Leuk idee idd. Simpel en zo te zien erg goed zelf te maken.
Het kan evt ook nog wel elektronisch met een kleine stukje electronica waarop je de sensor aansluit en die zelf met een vertraging het signaal doorgeeft naar de motor. Dan kun je het zelfs instelbaar maken en onopvallend wegmoffelen.
Je kunt ook gewoon de wielomtrek verkeerd instellen zodat je hetzelfde effect krijgt. :P (Als je in ieder geval bij die instelling kunt)

Toch denk ik dat als een fabrikant alle mogelijke parameters en meetwaarden naast elkaar zet het echt wel te detecteren valt, binnen bepaalde grenzen, dat je de boel aan het f*cken bent. Zeker als je in de software de huidige versnelling kunt uitlezen.

Je kunt vrij makkelijk o.a het aantal omwentelingen van de as tellen, het vermogen meten dat je aan het leveren bent en dat vergelijken met referentiewaarden bij een bepaalde snelheid.
Wind detecteren is natuurlijk wel lastig, maar een hellingshoek kun je wel mee pakken.
Zou er eens wat meer in moeten duiken (is redelijk werkgerelateerde zelfs) en dan zou ik dat ook nog wel kunnen detecteren denk ik. Dus Bosch zeker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-05 21:37

eisbaer

Zie signature

pvr schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 21:29:
Schijfremmen moet je trouwens ook reinigen.
Daarbij kunnen de rem blokken ook slijten, vooral met nat weer, en of sneeuw en zout.
Dus onderhoud vrij, zijn schijfremmen zeker niet.
Voor je E-bike, die 25@50 km per uur gaat, kan je ze beter onderhouden
[...]
Onderhoud schijfrem
Voor schijfremmen kennen we de volgende onderhoudsmomenten:
* maak de remklauw schoon als deze piept of de remkracht minder wordt
* vervang de remblokken als er ongeveer 0,5mm ‘vlees’ over is
* ontlucht de rem voor een perfecte werking. Doe dit als de remdruk laag is, bijvoorbeeld met nieuwe remblokken (wij raden aan om dit door een fietsenmaker te laten doen)

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Ben nu anderhalve maand aan het fietsen (recreatief, lees afvallen en conditie) op de Qwic Premium MN7 met de 470Wh accu en ik had dit echt veel eerder moeten doen.
Heb er nu zo'n 1300Km opzitten en zelfs mijn vrouw die anti e-bike was vindt het fijn rijden.

Aangezien zij de fiets af en toe ook voor haar werk wil gaan gebruiken en de accu voor mij te klein is zat ik te kijken naar een 2e fiets met een 735Wh accu.

Hoe bevalt de QWIC MN8 Bafang Belt 2019 bij mensen? en is de 5 december code hier ook op te gebruiken?

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

eisbaer,

Volgens mij had je beter Jazco2nd kunnen quote :)

Goeie uitleg trouwens ;)
eisbaer schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:10:
[...]

Onderhoud schijfrem
Voor schijfremmen kennen we de volgende onderhoudsmomenten:
* maak de remklauw schoon als deze piept of de remkracht minder wordt
* vervang de remblokken als er ongeveer 0,5mm ‘vlees’ over is
* ontlucht de rem voor een perfecte werking. Doe dit als de remdruk laag is, bijvoorbeeld met nieuwe remblokken (wij raden aan om dit door een fietsenmaker te laten doen)

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 21:06
Farmerwood schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:07:
[...]

Leuk idee idd. Simpel en zo te zien erg goed zelf te maken.
Het kan evt ook nog wel elektronisch met een kleine stukje electronica waarop je de sensor aansluit en die zelf met een vertraging het signaal doorgeeft naar de motor. Dan kun je het zelfs instelbaar maken en onopvallend wegmoffelen.
Je kunt ook gewoon de wielomtrek verkeerd instellen zodat je hetzelfde effect krijgt. :P (Als je in ieder geval bij die instelling kunt)

Toch denk ik dat als een fabrikant alle mogelijke parameters en meetwaarden naast elkaar zet het echt wel te detecteren valt, binnen bepaalde grenzen, dat je de boel aan het f*cken bent. Zeker als je in de software de huidige versnelling kunt uitlezen.

Je kunt vrij makkelijk o.a het aantal omwentelingen van de as tellen, het vermogen meten dat je aan het leveren bent en dat vergelijken met referentiewaarden bij een bepaalde snelheid.
Wind detecteren is natuurlijk wel lastig, maar een hellingshoek kun je wel mee pakken.
Zou er eens wat meer in moeten duiken (is redelijk werkgerelateerde zelfs) en dan zou ik dat ook nog wel kunnen detecteren denk ik. Dus Bosch zeker.
Het lijkt mij wel geniaal om het uit te proberen bij de nieuwe Bosch motors, en als de motor dan in een Limbo modus springt terug te gaan naar de dealer met de opmerking: hoe kon ik deze motor tunen zonder dat er tuningsmodules te koop zijn :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 00:37
Ik ben gisteren in de fietser in Ede geweest en heb een aantal fietsen getest.
Hierbij vond ik de Sparta R5e verrassend genoeg de meest prettige fiets. Prettiger dan de Sparta R5Te-(smart). Ook heb ik alle fietsen met middenmotor getest.

Maar de eis is het volgende.
Onderhoudsarm (mag riem zijn of dichte kettingkast)
Lage slijtage (dus achterwiel motor?)

Uitterraad mag daar prijs/kwaliteit van afgeweken worden.

Nu krijg je de R5e met Grootste accu (500Wh) en 5 jaar garantie standaard. En dat voor €1800

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farmerwood
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
fast-server schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 22:52:
Hoe bevalt de QWIC MN8 Bafang Belt 2019 bij mensen? en is de 5 december code hier ook op te gebruiken?
Ik heb de MN8 Belt met 735 khW accu nu ongeveer een maand en na een ritje vanmorgen net niet de 500 km aangetikt.
Hij bevalt ons uitstekend. Zowel ik als mijn vrouw gebruiken hem. Voornamelijk voor woon-werk verkeer. Zij 9 km en ik 25 km)

De 5 december code werkt ook op deze fiets. Heb hem zelf nog niet hoger dan 35 km/h gezet, maar standaard staat hij nu op 32 km/h. Dat is voor ons beiden meer dan genoeg en de accu gaat ook beduidend langer mee. Ik rij zelf vrij makkelijk 35 km/h met de wind in de rug met woon-werk verkeer.

Heb 1 rit van ongeveer 50 km gereden met maximale ondersteuning tot 35 km/h en de accu was daarna compleet leeg.
In de praktijk rij ik nu met wind mee zonder ondersteuning of in standje 1. Met wind tegen meestal stand 3. Stand 4 en 5 zijn voor de korte stukjes bruggen, dijken en heuvels op. De accu gaat dan zo rond de 100 km mee heb ik het idee. Pas een paar keer geladen, dus hij zou nog niet helemaal op maximale capaciteit zitten.
Zonder ondersteuning rij ik zonder problemen 20-25 km/h. Valt me absoluut niet tegen aangezien je toch een behoorlijk gewicht van de motor en accu mee sleept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Goed om te horen, heb de fiets net besteld 8)

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

DJustin schreef op zondag 23 juni 2019 @ 13:23:
Ik ben gisteren in de fietser in Ede geweest en heb een aantal fietsen getest.
Hierbij vond ik de Sparta R5e verrassend genoeg de meest prettige fiets. Prettiger dan de Sparta R5Te-(smart). Ook heb ik alle fietsen met middenmotor getest.

Maar de eis is het volgende.
Onderhoudsarm (mag riem zijn of dichte kettingkast)
Lage slijtage (dus achterwiel motor?)

Uitterraad mag daar prijs/kwaliteit van afgeweken worden.

Nu krijg je de R5e met Grootste accu (500Wh) en 5 jaar garantie standaard. En dat voor €1800
Oeh, is die nu ook nog met €200,- korting?
Dat zou de perfecte opvolger van mijn ION RXS+ zijn. Ik heb nu 24 versnellingen met derailleur maar ik heb liever een gesloten kast met achterwiel motor.

Ik ben fan van die achterwielmotor, heb namelijk ook al meermaals met een midden en voorwielmotor gereden maar die kunnen niet op tegen de stilte en souplesse van die achterwielmotor.

Accu ga ik ook flink op vooruit dan, ik haal nu namelijk maar 60 km op standje 1, de meest gebruikte stand.
Wel ga ik dan achteruit in de technische snufjes die er op zitten volgens mij.

Heb jij de fiets uitvoerig getest? En zo ja, heeft hij bv automatische verlichting en een buitentemperatuur meter?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
rened80 schreef op zaterdag 22 juni 2019 @ 16:01:

Mijn man heeft dit gehad met zijn bosch motor classic. Fiets deed het vaak goed. Maar soms had hij geen ondersteuning ed. Wij hebben de contacten van de motorconnectors los gehaald. Schoon gemaakt. En weer in elkaar gezet. Nu alweer een maandje of 2 nergens meer last van. Als hij eerst een range geeft en daarna -- dan is hij het contact met de accu kwijt trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoide
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-02 10:43
Eerder heb ik al gemeld dat ik op zoek ben naar een Sparta M8Tb en de fietsenmaker kan het 54 cm lage opstapmodel veel gemakkelijker krijgen dan het 56 cm herenmodel.

Ik ben een 1.78m lange man en mijn binnenbeenlengte is ongeveer 81-81.5 cm. Ik heb dat met 0,68 vermenigvuldigd en kreeg ongeveer 55 cm. Ik lees ook dat als de fiets een geveerde zadelpen heeft, je moet kiezen voor een kleiner frame (tot 4 cm kleiner).

Denken jullie dat het 54 cm lage opstapje voor mij zal werken? Ik zou gewoon naar de winkel gaan om de fiets te proberen, maar deze is niet op voorraad.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Zoide schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:30:
Eerder heb ik al gemeld dat ik op zoek ben naar een Sparta M8Tb en de fietsenmaker kan het 54 cm lage opstapmodel veel gemakkelijker krijgen dan het 56 cm herenmodel.

Ik ben een 1.78m lange man en mijn binnenbeenlengte is ongeveer 81-81.5 cm. Ik heb dat met 0,68 vermenigvuldigd en kreeg ongeveer 55 cm. Ik lees ook dat als de fiets een geveerde zadelpen heeft, je moet kiezen voor een kleiner frame (tot 4 cm kleiner).

Denken jullie dat het 54 cm lage opstapje voor mij zal werken? Ik zou gewoon naar de winkel gaan om de fiets te proberen, maar deze is niet op voorraad.

Bedankt!
Als je de mogelijkheid hebt, kun je naar 12gobiking rijden. Daar hebben ze denk ik wel een Sparta in framemaat 54.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11:12
Zoide schreef op zondag 23 juni 2019 @ 18:30:

Bedankt!
Je overweegt dus een lage opstap ( dames ) fiets 54 cm ? Of een heren 56 cm ?
Je zou kunnen kijken bij een fietsenmaker, zo dicht als mogelijk bij je in de buurt.
Zie link :
http://www.fietsenwijk.nl...ietsen/result/default.asp

Vergeet dan niet de geometrie te vergelijken met je huidige fiets.
De lengte van de bovenbuis is hierbij de meest belangrijke.
Deze is bepalend hoe sportief cq comfortabel je op je fiets zit ( afhankelijk van voorkeur )
Helaas staan de geometrie gegevens niet op de sparta site.

Ik weet ook niet in hoeverre de geometrie van een damesframe afwijkt van een herenframe.
Misschien kan jouw huidige dealer deze gegevens opvragen bij sparta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJustin
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 00:37
Humma Kavula schreef op zondag 23 juni 2019 @ 15:25:
[...]

Oeh, is die nu ook nog met €200,- korting?

Heb jij de fiets uitvoerig getest? En zo ja, heeft hij bv automatische verlichting en een buitentemperatuur meter?
Die €1800 heb ik online gevonden met deze voorwaarden. Standaard is die €2000

Niet heel uitvoerig, maar het voelde goed genoeg om de fiets aan te gaan schaffen.

Er zitten geen gimmicks op, standaard, basic en eenvoudig. Dus ook geen buitentemperatuur meter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pvr

pvr

Mijn vrouw had een E-bike aangeschaft, de Gazelle Miss Grace C7 HMB 2019.
Deze fiets heeft geen bagagedrager waar je op kan zitten.
Dan kan je een extra opzetdrager monteren.
Wij hebben dit af en toe nodig voor onze kleinkind van 6 jaar oud.
Ik ben zelf aan het knutselen geweest, en heb deze gemaakt.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/fn4kn7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/20u1jso.jpg

Ik heb een rugsteun gekocht bij de lokale fietshandelaar, beugeltjes van de rugsteun platgemaakt in bankschroef.
Plankje essenhout 36 cm bij 18 cm, en 25 mm dik, gleufjes geboord, en daar door de plat gemaakte beugeltjes, door de gleuf geduwd.
Daarna de beugeltjes omgevouwen aan de onderkant van het plankje, en vastgeschroefd.
Vier kunststof buisklemmetjes gemonteerd, wel zo dat deze buisklemmetjes tussen de twee verticale stangen zit onder de bagagedrager(ivm wegschuiven van de plank)
Plank klik je vast, wanneer je deze nodig hebt.
En je haalt deze er ook zo weer af, en legt deze weg.
Je kan ook nog een kussentje, onder de bips leggen :+

Ik vond het een leuk projectje om met jullie te delen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpink83
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-09-2023
Leuk gedaan en bedankt voor het delen. Zou je de randen niet wat boller maken? Lijkt me zo pijnlijk zitten.
pvr schreef op maandag 24 juni 2019 @ 12:53:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb een rugsteun gekocht bij de lokale fietshandelaar, beugeltjes van de rugsteun platgemaakt in bankschroef.
Plankje essenhout 36 cm bij 18 cm, en 25 mm dik, gleufjes geboord, en daar door de plat gemaakte beugeltjes, door de gleuf geduwd.
Daarna de beugeltjes omgevouwen aan de onderkant van het plankje, en vastgeschroefd.
Vier kunststof buisklemmetjes gemonteerd, wel zo dat deze buisklemmetjes tussen de twee verticale stangen zit onder de bagagedrager(ivm wegschuiven van de plank)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 834471

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Leuk gefabriceert!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Het resultaat ziet er mooi uit. Ik kan het lastig op de foto beoordelen, maar als je gewone buisklemmetjes bedoeld, zijn deze stevig genoeg voor de krachten die op zo'n zitje komen?

Verder lijkt mij inderdaad meer afronding fijner te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Afrondingen zouden iets meer kunnen.
De buisklemmetjes zijn sterk, en klikken er goed omheen.
Ik denk dat het gewicht van mijn kleinkind, ook wel zorgt dat het zitje , blijft zitje :o
fjorden schreef op maandag 24 juni 2019 @ 15:34:
[...]

Het resultaat ziet er mooi uit. Ik kan het lastig op de foto beoordelen, maar als je gewone buisklemmetjes bedoeld, zijn deze stevig genoeg voor de krachten die op zo'n zitje komen?

Verder lijkt mij inderdaad meer afronding fijner te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Totdat het kind gaat wiebelen . . . IK zou het niet aandurven om er mee te gaan fietsen zonder borging.

Is het een idee om de achterkant vast te zetten met een klem? Of wat dan ook?

Voorzetje:

https://www.hbm-machines....2U6QT6EAYYAiABEgIn3fD_BwE

Het overbodige gedeelte zaag je er gewoon af.

Is bevestigd in een paar tellen, en het zal een stuk veiliger rijden.

Andere en misschien mooiere oplossingen zijn waarschijnlijk ook te bedenken natuurlijk. Maar volgens mijn bescheiden mening is het onverantwoord om met een zitje op pad te gaan dat alleen met een paar klemmetjes vast zit. Ik vind het echt gevaarlijk. Zitje dient onder alle omstandigheden muurvast te zitten.

[ Voor 26% gewijzigd door wwiilleemm op 24-06-2019 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

Klopt dat hij kan gaan wiebelen.
Test het donderdag als hij er is.
Hij is 6 jaar oud, dus wiebelen op een normale bagagedrager, kan je ook vallen.
En anders 4 schroefoogjes aan de onderkant, met een ty rap ;)
wwiilleemm schreef op maandag 24 juni 2019 @ 17:29:
Totdat het kind gaat wiebelen . . . IK zou het niet aandurven om er mee te gaan fietsen zonder borging.

Is het een idee om de achterkant vast te zetten met een klem? Of wat dan ook?

Voorzetje:

https://www.hbm-machines....2U6QT6EAYYAiABEgIn3fD_BwE

Het overbodige gedeelte zaag je er gewoon af.

Is bevestigd in een paar tellen, en het zal een stuk veiliger rijden.

Andere en misschien mooiere oplossingen zijn waarschijnlijk ook te bedenken natuurlijk. Maar volgens mijn bescheiden mening is het onverantwoord om met een zitje op pad te gaan dat alleen met een paar klemmetjes vast zit. Ik vind het echt gevaarlijk. Zitje dient onder alle omstandigheden muurvast te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Jazco2nd schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 08:46:
Weet iemand hier of je een achterwiel met achterwiel motor en ingebouwde naafversnellingen los kan kopen? Dus een achterwiel zoals je bijvoorbeeld op de Sparta fietsen ziet met Sturmey-Archer naafversnellingen in de behuizing van de motor verwerkt.

Met het frame, accu, tandwiel+rotatie sensor/trappers van de WATT fiets kan je dan een hele leuke e-bike maken. Het gebrek aan versnellingen en de dunne oncomfortabel rijdende banden wil ik zo overkomen. Ben ik alsnog goedkoper uit dan de eerstvolgende e-bike met volledig geïntegreerde accu :)
Ik weet inmiddels dat je inderdaad een los achterwiel met ION motor kan kopen, maar nergens wordt duidelijk of dit de ION achterwielen van bijvoorbeeld Sparta zijn met ingebouwde naafversnellingen:

ION MMU2/V3 - ... (heleboel varianten)
https://hollandbikeshop.c...20achterwiel&art_count=60

Dan weet ik ook nog niet welke het beste werkt icm de accu, de rotatiesensor en de remonderbrekers van de WATT fiets..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 14:11
pvr schreef op maandag 24 juni 2019 @ 21:17:
Klopt dat hij kan gaan wiebelen.
Test het donderdag als hij er is.
Hij is 6 jaar oud, dus wiebelen op een normale bagagedrager, kan je ook vallen.
En anders 4 schroefoogjes aan de onderkant, met een ty rap ;)

[...]
Zou ik zeker doen! Heel mooi gemaakt trouwens. Maar je krijgt een hefboomwerking als het kind naar achteren gaat leunen tegen de beugel waardoor de voorste klemmen los kunnen schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meermarco
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:39
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Mooi gemaakt!
Monteer/maak dan meteen even een spakenbeschermer/voetenbeschermer. Je wilt niet weten hoeveel kinderen er dagelijks naar de EHBO gaan. Zeker met ebikes (meer kracht) zijn dat complexe breuken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

kleinelievewolff,

Hefboom probleem zie ik wel gaan komen, dus zet er 4 van deze op:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/23sd9cp.jpg

Haal ik vanmiddag ff bij de loodgieter.

Zit de zitting vast, en kan ook niet gestolen worden, bedankt voor de tip ;) _/-\o_

pvr

Bedankt voor de verdere tips ;)
kleinelievewolff schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:14:
[...]
Zou ik zeker doen! Heel mooi gemaakt trouwens. Maar je krijgt een hefboomwerking als het kind naar achteren gaat leunen tegen de beugel waardoor de voorste klemmen los kunnen schieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 28-05 22:41
Voor wie ooit een bakfiets gaat ombouwen, mijn beknopte ervaring:

Afgelopen maandag heb ik de laatste hand gelegd aan de ombouw van de bakfiets van mijn vriendin, een Babboe Curve. Ik wilde heel graag de kettingkast behouden, en dat is gelukt.
Ik heb vulplaatjes (4mm) gemaakt om het tandwiel in lijn te brengen. Bovendien moest een klein stukje van een verstevigingsribben onder het frame worden weggeslepen. De cranks zijn vervangen door die van Bafang, maar de originele plastic sierdop in het midden heb ik passend gemaakt op het tandwiel, zodat dat bij benadering weer orgineel is. In de draaibank heb ik een circle diameter van 85mm afgetekend, daar 5 gaten geboord, zodat je die plastic ring weer kunt monteren.

Om de kettingkast te kunnen hergebruiken moet je een gat van ongeveer 130mm uit het midden halen. De bobbel die op het achterste deel zit, kun je er met een verffohn uithalen door hem te verhitten. Zo komt de achterkant van de kettingkast vlak tegen het huis van de motor zelf, zodat de ketting vrij loopt.

De motor was een Bafang BBS01B, en de accu een 14,5Ah accu. Beiden van PSPower. Het handgas heb ik niet gemonteerd. De bijgeleverde remhendels heb ik niet geplaatst, maar in plaats daarvan heb ik de versie gekocht met losse magneten. De bakfiets heeft links namelijk een hendel waar twéé kabels aan vast zitten, die tegelijkertijd beide voorwielen bedient. Verder heb ik ook nog een schakelsensor geplaatst. De accu is gemonteerd onder het achterste bankje in de bak; die zie je niet zitten. Het is even bukken om de accu eruit te halen, maar dat gaat verder prima.
Gisteren heb ik nog even gespeeld met de instellingen. Het fietst echt een heel stuk beter dan de bakfiets zónder motor. Ik heb de keep current omhoog gezet, en ik heb ook de maximale snelheden bij de laagste ondersteuningsstanden omhoog gezet. Ik zou niet zo goed kunnen bedenken waarom je op stand 1 niet gewoon heel weinig ondersteuning wilt, maar wel gewoon tot 25km/u.

Bafang levert een 44t tandwiel mee, terwijl het origineel 33 is. Dit is een fors verschil. Tot op heden heb ik er nog niet echt last van gehad, maar als ik in situaties kom waarbij de laagste versnelling niet laag genoeg is, dan koop ik een tandwiel met een lager tanden aantal. Helaas zijn die wat lastiger verkrijgbaar.

Mocht iemand de montagesleutel of de programmeerkabel willen lenen, dan kun je me altijd een pb sturen.
Mocht iemand belang hebben bij de ongebruikte remhendels, de kettingbeschermer, of het handgas, dan kun je me eveneens een bericht sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

Ik heb het toch op een andere manier gemaakt.
4 zadelbeugeltjes omgevouwen, en de houten zitting er op geklikt, en daarna de zitting vastgeschroefd met 4x40 mm rvs schroeven, inc zadelbeugeltjes.
Schroeven zitten 25 mm in het hout

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/p7vhs.jpg

Het kinderzitting is niet meer demontabel, maar beter vast dan hefboom effect.
De bestaande kunststof beugeltjes, dienen mooi voor afstand houders, ivm met accu :)

Bedankt voor de nuttige reactie,s , en morgen even testen met kleinkind(6 jaar oud)

pvr
kleinelievewolff schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 08:14:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-02-2022

racinfo

E-MTB

Nu nog die lange parkers (houtschroeven) vervangen door 6mm bouten en moeren dan mag mijn kleinkind misschien ook met je mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pvr

pvr

Mijn E-bike, KOGA E-Lement, had vorige week geen ondersteuning meer.
Als ik het Display aanzetten, zag je wel : Tijd , maar je zag niet erna Performance Line

Dus naar de Lokale fietshandelaar die de fiets geleverd had, en die kwam erachter dat er een stekkertje bij het motor blok niet lekker zat, en had deze weer gefikst.
KOGA E-Lement werkte weer normaal.

2 dagen geleden weer geen ondersteuning.
Ik kwam erachter wanneer ik de display aanzetten, ik geen ondersteuning had.
Zat mijn display erop, maar uit, en ik drukte het knopje van de accu in, mijn display opstartte, en daarna Performance Line aangaf, en ik ondersteuning had.

Dus ik weer naar de Lokale fietshandelaar die de fiets geleverd had, en deze zag het zelfde probleem.
Hij belde meteen bosch op voor advies.
Bosch had gezegd, dat ik de display 3 uur moest opladen, met een USB-Kabeltje.

Dit heb ik gisteravond gedaan, en KOGA E-Lement werkte weer normaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr

pvr

1 schroef houd 40 kg, dus 160 kg, dus ik vind het sterk genoeg.
Het uiterste is slotbouten, of lijmankers :+
Dus ik vind dat mijn kleinkind hier op mag ;)
racinfo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:34:
Nu nog die lange parkers (houtschroeven) vervangen door 6mm bouten en moeren dan mag mijn kleinkind misschien ook met je mee.

[ Voor 6% gewijzigd door pvr op 26-06-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Laro schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 10:34:
Voor wie ooit een bakfiets gaat ombouwen, mijn beknopte ervaring:

Afgelopen maandag heb ik de laatste hand gelegd aan de ombouw van de bakfiets van mijn vriendin, een Babboe Curve. ......
Zie je kans om een paar foto's te plaatsen? Ik ben wel benieuwd geworden hoe het eruit is komen te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

pvr schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:48:
1 schroef houd 40 kg, dus 160 kg, dus ik vind het sterk genoeg
Ik ken het gewicht van je kleinkind niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laro
hvh377 schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 20:45:
[...]

Zie je kans om een paar foto's te plaatsen? Ik ben wel benieuwd geworden hoe het eruit is komen te zien.
Hier een paar foto's. Tussendoor heb ik geen foto's genomen, dus ik heb ze alleen van het eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wZT5yYq02u1JxwrtwFPJLden/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uHWfoqpY0k8yeHDgqd0J82F0/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kys7V6et7sytLD8tVzmwJnGl/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

racinfo schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 15:34:
:')

Die hele bagedragers mogen formeel niet meer hebben dan 25 kilo, die vier schroeven en vier klemmen tezaam houden dat plankje tot die tijd echt wel op zijn plek.
Daarboven moet je sowieso kijken naar andere oplossingen.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 27-06-2019 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Het is een jaar geleden dat ik actief was op tweakers. Door familiaire omstandigheden had ik veel andere dingen aan mijn hoofd. Vele van jullie kennen me als de 'accudokter' die heel erg houdt van elektrisch fietsen. Ik ben er weer en als er vragen zijn over accu's en aanverwant stel ze gerust.

Nog steeds rolt mijn Qwic Premium MN330 met 735 Wh accu zijn kilometers weg op het asfalt. Nu mijn brave fiets bijna de 10.000 kilometer onder zijn banden heeft zitten even een kleine opsomming over het afgelopen jaar.

augustus 2018: Voorband lek. Was makkelijk zelf te plakken. Gelukkig kwam ik er thuis achter.
september 2018: Storingscode 81 op het display. Display is vervangen onder garantie. Nu geen koude start problemen meer en ook hier gebeurde het thuis. Fiets 4 daagjes kwijt met ruilfiets.
december 2018: Fiets 4 dagen weg voor grote beurt en karakter Brose MM aangepast.
april 2019: Nieuwe remschoenen, nieuwe ketting en achterblad.

Accu van de fiets is nog steeds goed nu deze ook alweer 20 maanden meegaat. Nog steeds tik ik (vooral in de zomer) makkelijk de 100 kilometer aan op 1 lading waar ik ook nog regelmatig de ondersteuning even op z'n hoogst zet met wind tegen of viaduct op.

Hier en nu merk ik pas de kwaliteit van de fiets in het algemeen. Nu ik deze zomer over de 10.000 kilometer heen ga piept en kraakt er eigenlijk niets. Nog steeds rijdt de fiets nog heel soepel. Banden staan wat zachter (3,5 bar achter, 2 bar voor) en dankzij de brede banden is het comfort op klinkers veel fijner.
Verder geen spaakbreuk meer gehad en ik ben verder zeer tevreden over mijn Qwic :)

Als er nog vragen zijn over accu's en aanverwant, laat het me horen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emilie2
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 01-04-2023
Afbeeldingslocatie: https://www.google.com/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwixzamImYrjAhWCCuwKHYejB4UQjRx6BAgBEAU&url=%2Furl%3Fsa%3Di%26source%3Dimages%26cd%3D%26ved%3D%26url%3Dhttps%253A%252F%252Fakkuzentrum.de%252Findex.php%252Fphylion-akku-typ-sf-03-joycube-fuer-e-bike-pedelec-gregster-puch-bianchi-fischer-36v-8-8ah-d-317wh.html%26psig%3DAOvVaw3QfnRps-sVfScPwGAXZPSE%26ust%3D1561743235798345&psig=AOvVaw3QfnRps-sVfScPwGAXZPSE&ust=1561743235798345

Hi ik heb de joycube JCEB360-8.8 accu die ik graag wil gaan gebruiken voor het bouwen van een elecktrisch skateboard. Ik wil zeggen dat ik een absolute beginner wat betreft dit onderwerp en er nog weinig van af weet. Ik loop tegen 3 dingen aan:

- Ik wil het skateboard gaan besturen met een remote, hoe kan ik deze aansluiten.

- De batterij heeft een voltage van 36.0 V terwijl mijn motor een voltage heeft van 24.0 V en 120 W.

- Er zitten in de batterij 6 gaten die je normaal in je ebike klikt maar nu wil ik het dus gaan gebruiken voor een elekctrisch skateboard.

- Weet iemand welk gat voor wat is en aan welke gaten ik mijn motor dan aan moet gaan sluiten?

Ik heb de hulp van jullie hard nodig en zou deze heel erg waarderen!

[ Voor 23% gewijzigd door Emilie2 op 27-06-2019 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reksho
  • Laatst online: 28-05 15:35
Zag vandaag bij de Dirk de Zyssler ebike staan. Zag er eigenlijk wel leuk uit :p. Iemand ervaring met deze fiets toevallig? Zit eraan te denken het te kopen als mijn eerste ebike :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 31-05 10:05

GG85

.......

Ik ben op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer. ~12km enkele reis en voornamelijk door de landerijen.

Budget is ~2000 euro en kwam dus in eerste instantie bij de Brinckers Le Mans M310 CT (https://www.brinckers.nl/elektrische-fietsen/le-mans) uit die ik voor ~€1950 kan krijgen.
Vervolgens bedacht ik me dat tussen de velde 30 a 35 km/u toch wel fijn is maar het lijkt er op dat een Bafang motor niet te tunen is?

Vervolgens verder gaan kijken en toen kwam ik op de Batavus Dinsdag E-Go 2019 (https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go®.htm#BE101093) met een Yahama motor. Die is alleen wel ~350 euro duurder. Iemand enig idee of bijv een Badassbox4 hier wel op werkt en er dus wat harder dan 25km/u gefiets kan worden?

En uiteraard zijn ervaringen met een van de twee fietsen welkom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:52
jimh307 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 16:34:
Het is een jaar geleden dat ik actief was op tweakers. Door familiaire omstandigheden had ik veel andere dingen aan mijn hoofd. Vele van jullie kennen me als de 'accudokter' die heel erg houdt van elektrisch fietsen. Ik ben er weer en als er vragen zijn over accu's en aanverwant stel ze gerust.

Nog steeds rolt mijn Qwic Premium MN330 met 735 Wh accu zijn kilometers weg op het asfalt. Nu mijn brave fiets bijna de 10.000 kilometer onder zijn banden heeft zitten even een kleine opsomming over het afgelopen jaar.

augustus 2018: Voorband lek. Was makkelijk zelf te plakken. Gelukkig kwam ik er thuis achter.
september 2018: Storingscode 81 op het display. Display is vervangen onder garantie. Nu geen koude start problemen meer en ook hier gebeurde het thuis. Fiets 4 daagjes kwijt met ruilfiets.
december 2018: Fiets 4 dagen weg voor grote beurt en karakter Brose MM aangepast.
april 2019: Nieuwe remschoenen, nieuwe ketting en achterblad.

Accu van de fiets is nog steeds goed nu deze ook alweer 20 maanden meegaat. Nog steeds tik ik (vooral in de zomer) makkelijk de 100 kilometer aan op 1 lading waar ik ook nog regelmatig de ondersteuning even op z'n hoogst zet met wind tegen of viaduct op.

Hier en nu merk ik pas de kwaliteit van de fiets in het algemeen. Nu ik deze zomer over de 10.000 kilometer heen ga piept en kraakt er eigenlijk niets. Nog steeds rijdt de fiets nog heel soepel. Banden staan wat zachter (3,5 bar achter, 2 bar voor) en dankzij de brede banden is het comfort op klinkers veel fijner.
Verder geen spaakbreuk meer gehad en ik ben verder zeer tevreden over mijn Qwic :)

Als er nog vragen zijn over accu's en aanverwant, laat het me horen :)
Fijn je weer terug te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Laatst online: 11:43
GG85 schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 22:42:
Ik ben op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer. ~12km enkele reis en voornamelijk door de landerijen.

Budget is ~2000 euro en kwam dus in eerste instantie bij de Brinckers Le Mans M310 CT (https://www.brinckers.nl/elektrische-fietsen/le-mans) uit die ik voor ~€1950 kan krijgen.
Vervolgens bedacht ik me dat tussen de velde 30 a 35 km/u toch wel fijn is maar het lijkt er op dat een Bafang motor niet te tunen is?

Vervolgens verder gaan kijken en toen kwam ik op de Batavus Dinsdag E-Go 2019 (https://www.batavus.nl/elektrische-fietsen/dinsdag-e-go®.htm#BE101093) met een Yahama motor. Die is alleen wel ~350 euro duurder. Iemand enig idee of bijv een Badassbox4 hier wel op werkt en er dus wat harder dan 25km/u gefiets kan worden?

Ik heb de Brinckers en de begrenzer is op mijn fiets, (2018 model) juist via het display te verstellen (zit achter een wachtwoord). Ik heb hem op 32 gezet en dat is voor mij ruim voldoende. Meestal fiets ik tussen de 25 en 30 km/u. Dus geen badassbox oud nodig. Fiets bevalt nog steeds goed (6700km).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 23:24

Ik heb de Dinsdag E-go. Magneetje op de trapper, ik fiets tussen de 30 en 35 km/h. Hele fijne fiets, jammer dat er 5 spaken braken die moesten worden vervangen :P Maar daarna nergens meer last van.

De Brinckers gebruiken Bafang motoren die juist wel te tunen zijn, zonder dat je iets extras hoeft te kopen.

Persoonlijk zou ik nog steeds voor de Batavus gaan ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zonnefreak schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 23:35:
[...]

Fijn je weer terug te zien :)
Ik kon jullie niet missen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd

De Batavus:
- flink zwaarder
- geen automatische versnelling
- duurder

Ik zou het wel weten hoor. De Brincker is gewoon andere klasse met zijn versnellingensysteem én goedkoper. Oftewel de Batavus is VEEL te duur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvh377
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Laro schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 09:37:

Hier een paar foto's. Tussendoor heb ik geen foto's genomen, dus ik heb ze alleen van het eindresultaat.
Ziet er goed uit. Veel veilige en plezierige kilometers ermee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:34

B64

Jazco2nd schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 10:12:
[...]

De Batavus:
- flink zwaarder
- geen automatische versnelling
- duurder

Ik zou het wel weten hoor. De Brincker is gewoon andere klasse met zijn versnellingensysteem én goedkoper. Oftewel de Batavus is VEEL te duur :)
Het verschil in gewicht is net iets meer dan een kilo... knappe jongen die dat gaat merken in dagelijks gebruik; het is geen racefiets! In beide gevallen weegt de berijder van de fiets een veelvoud van het vervoermiddel.

Ik weet niet of die automatische versnelling een voordeel is, dat ligt er maar helemaal aan of het een overbrenging selecteert die een beetje prettig voelt. Ook zie ik dat die traploos is, wat doet vermoeden dat het systeem meer interne wrijving heeft dan de Nexus 8 van de Batavus.
Persoonlijk zou mijn voorkeur (bij deze twee versnellingssystemen) uitgaan naar de Nexus 8: bekende, betrouwbare techniek waarmee je naar iedere fietsenmaker kunt gaan als er wat mee is.

En het prijsverschil... tja, Brinckers is het huismerk van een webshop (die ook wat winkels heeft). Batavus levert verkoopt niet zelf, dus daar zit op z'n minst een distributie-/verkooplaag tussen die ook nog wat marge wil maken, dus dat die wat duurder is kun je ze eigenlijk niet aanrekenen.

Ik ben het dus zeker niet met je eens dat de Brinckers een klasse beter is, ondanks het fancy versnellingensysteem. Een fiets is meer dan alleen de e-motor en de versnellingsbak. Hoe zit het met de verstelbaarheid van onderdelen, stijfheid van het frame en voorvork? Batavus levert bijvoorbeeld langer garantie op het frame (10 vs 6 jaar), als dat enige indicatie mag geven.

Voor het prijsverschil zou ik eerst eens even een uitgebreide testrit met beide fietsen doen, en op basis daarvan een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Ik zou die traploze naaf zelfs laten voor wat het is.

Merk is onbekend en de fiets is vrij goedkoop. Dan kan je toch geen goede naaf krijgen.

De andere traploze naaf op de markt is juist een beetje een onding en inefficiënter dan een nexus 7 of 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

dennisfr schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 07:17:
[...]

Ik heb de Brinckers en de begrenzer is op mijn fiets, (2018 model) juist via het display te verstellen (zit achter een wachtwoord). Ik heb hem op 32 gezet en dat is voor mij ruim voldoende. Meestal fiets ik tussen de 25 en 30 km/u. Dus geen badassbox oud nodig. Fiets bevalt nog steeds goed (6700km).
Goed om te horen, dank je. Weet je zo de maximale snelheid (en de unlock code:))? Vermoed dat 35 voor mijzelf wel voldoende is.

Lees qua reactie wat wisselende verhalen over de traploze naaf van de Brinckers. Batavus vertrouw ik wel op maar toch een beetje het gevoel teveel te betalen.... Plus dat er dan nog €150 bij komt voor een tuningkitje waarbij je snelheid ook nog eens niet juist wordt weergegeven. Keuzes keuzes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoide
Wees voorzichtig met Fietswinkel en Brinckers. Blijkbaar hebben ze recensies / tests vervalst:

https://www.ad.nl/economi...le-e-bike-test~a4f7db910/

En ook niet om garanties te respecteren:

https://community.consume...rt-de-garantie-niet-17233

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@B64 Een traploze NuVinci naaf is zeer comfortabel, maar trapt zeker veel en veel zwaarder. Ik concludeer dit adh van mijn eigen fiets en het feit dat ik ook regelmatig op een niet ondersteunde fiets trap. Mijn NuVinci naaf trapt even zwaar als een gewone fiets als de ondersteuning op eco stand (+-60 watt) staat. Dan gaat er ongeveer 60 watt aan vermogen verloren aan de naaf, de wat zachtere banden en het extra gewicht. Fiets je zonder ondersteuning dan trapt dat best zwaar. Pas op de tour stand (+-125 watt) heb je 65 watt overcapaciteit waarmee je minder zelf hoeft te doen en je wat sneller gaat. Op de sport stand (250 watt) is het ineens een heel ander verhaal. Dan trap je zelfs in het hoogste verzet alsnog makkelijk een viaduct op of dijk op (190 watt overcapaciteit).

Zoals de fietsersbond berichtte over de NuVinci naaf dat deze geflopt is op een niet ondersteunde fiets en dat de naaf zijn voordeel (souplesse) is bij een krachtige middenmotor.

Gaat de accu dan korter mee? Ja, je opgenomen vermogen is hoger voor dezelfde snelheid. Dus 7 Wh/km waarmee je met een derailleur dan met 5 Wh/km af kan voor dezelfde kracht. Op 100 kilometer scheelt het een accu van 200 Wh verschil en dat is best aanzienlijk.
Daarom is een NuVinci naaf extra duur omdat je voor dezelfde range een duurdere accu nodig hebt en 200 Wh verschil kost makkelijk 250 euro extra. Zijn ongekende comfort kan niet tegen het feit op dat deze is uitgerust in het duurdere segment fietsen. Op prijsvechters zul je hem niet zo snel tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 31-05 23:24
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 12:33:
[...]

Goed om te horen, dank je. Weet je zo de maximale snelheid (en de unlock code:))? Vermoed dat 35 voor mijzelf wel voldoende is.

Lees qua reactie wat wisselende verhalen over de traploze naaf van de Brinckers. Batavus vertrouw ik wel op maar toch een beetje het gevoel teveel te betalen.... Plus dat er dan nog €150 bij komt voor een tuningkitje waarbij je snelheid ook nog eens niet juist wordt weergegeven. Keuzes keuzes
Even ter info: Dat de begrenzer tot een bepaalde snelheid gaat betekent niet dat je die snelheid haalt :+
Ik heb bv op mijn Dinsdag de begrenzer eraf, maar moet echt hard trappen om de 36/37 te halen.
Dat doe ik dan dus ook niet al te vaak want dan raak ik bezweet en kan ik minder goed letten op het verkeer om me heen.

En zo'n traploze naaf moet je echt een keer proberen. Ik vind een traploze naaf echt afschuwelijk namelijk. Ik had het gevoel dat ik die draaiknop drie keer helemaal om moest draaien om de versnelling van stilstand naar de versnelling als ik hard trap te zetten.

[ Voor 13% gewijzigd door Kodess op 28-06-2019 13:29 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Man man, wat een gedoe zo'n nieuwe fiets :).

Vanmiddag bij de lokale fietsenmaker geweest omdat ik dacht "proefrit kan geen kwaad en support ik de lokale ondernemers". Proefrit met de Batavus Dinsdag gemaakt en man man, helemaal verkocht, wat een ding. Komt de crux, is niet meer leverbaar in herenmodel 61 cm...… Nu druk aan het googlen maar helaas, nergens op voorraad.

Nog een ritje met de Sparta R5TE gemaakt en hoewel ik het een prachtige fiets vind qua ontwerp is hij me toch te "sportief" qua zitten en je merkt de 40nm motor tov de 70 van de Dinsdag toch echt wel goed. Dat wordt hem dus niet.

Begint toch de Brinckers Le Mans M310 CT weer te kriebelen. Goeie prijs, sterke motor, tuning via de computer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Laatst online: 12:52
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:13:

Vanmiddag bij de lokale fietsenmaker geweest omdat ik dacht "proefrit kan geen kwaad en support ik de lokale ondernemers". Proefrit met de Batavus Dinsdag gemaakt en man man, helemaal verkocht, wat een ding. Komt de crux, is niet meer leverbaar in herenmodel 61 cm...… Nu druk aan het googlen maar helaas, nergens op voorraad.

Nog een ritje met de Sparta R5TE gemaakt en hoewel ik het een prachtige fiets vind qua ontwerp is hij me toch te "sportief" qua zitten en je merkt de 40nm motor tov de 70 van de Dinsdag toch echt wel goed. Dat wordt hem dus niet.

Begint toch de Brinckers Le Mans M310 CT weer te kriebelen. Goeie prijs, sterke motor, tuning via de computer....
Wellicht gaat het totaal niet op voor jou, maar ik was in de race voor een cube fiets. Nergens meer te krijgen. Het rijtje dealers op de officiële cube site afgebeld, niemand. Tot ik 12go biking belde. Die konden hem gewoon bestellen. Rare wereld die fietsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoide
Ja, iedereen zegt dat je bij de plaatselijke fietsenwinkel moet kopen, maar als je het probeert hebben ze nooit de fiets die je wilt. Het alternatief is om online te kopen, maar dan heb je niet de lokale service, etc... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Ja dat is echt een dingetje. Heb de knoop doorgehakt, we gaan voor de Brinckers Le Mans M310 CT.

We shall see :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B2B2
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 16:13:

Nu kan ik het helemaal mis hebben maar Brinckers le Mans heeft WEL nuvinci maar is NIET automatisch. Je moet zelf aan de hendel draaien voor een andere versnellingen. Wat je zeker moet doen bij die fiets is de tandwielverhouding die standaard geleverd wordt op die fiets vervangen voor iets wat zwaarder trapt. Anders trap je jezelf een ongans om 35 /40 te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

B2B2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Nu kan ik het helemaal mis hebben maar Brinckers le Mans heeft WEL nuvinci maar is NIET automatisch.
Grappig, ik dacht heel bijdehand te antwoorden: "Wel traploos, géén Nuvinci". Het is namelijk een Enviolo systeem.

Wat blijkt: laat dat nou de nieuwe naam van Nuvinci zijn... En dat al sinds anderhalf jaar... 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zoide
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:05:
Ja dat is echt een dingetje. Heb de knoop doorgehakt, we gaan voor de Brinckers Le Mans M310 CT.

Heb je de links over Brinckers gezien die ik hierboven heb gedeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
GG85 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:05:

Gefeliciteerd.
Vorig jaar was dezelfde fiets nog een stuk duurder (wel met 600wh accu). Als die van jouw net zo betrouwbaar is als de mijne heb je er een prima fiets aan.

Ik zou bij aflevering wel goed controleren of de fiets net zo fietst en klinkt als de fiets waarop je een proefrit hebt gemaakt: ik had een motor die duidelijk meer geluid maakte (fiets werd zonder problemen terug genomen en omgewisseld).

Op YouTube zoeken naar 'bafang maxdrive speed limit' geeft een mooie tutorial voor het aanpassen van de begrenzer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
B64 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:04:
[...]

Grappig, ik dacht heel bijdehand te antwoorden: "Wel traploos, géén Nuvinci". Het is namelijk een Enviolo systeem.

Wat blijkt: laat dat nou de nieuwe naam van Nuvinci zijn... En dat al sinds anderhalf jaar... 8)7
Oh dus het in nog steeds hetzelfde onding :D :'(

Helemaal eens met het voorgaande verhaal watbetreft extra accu meesjouwen enzo. Ongekend comfort tja, goed doorgerekende versnellingen (aka versnellingen waar je wat aan hebt) zijn mij al goed. En ja dat is extra werk.

Als het zonodig om comfort gaat kan ik beter gaan autorijden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 31-05 14:15

BertV

Handgemaakt

Ik heb nu 800km gereden met een enviolo.
Toegegeven, een Rohloff was 1000,- duurder, anders had ik deze genomen.

Enviolo vreet inderdaad vermogen, maar dat is het grote en enige nadeel.
Je voelt het als je de ondersteuning uit zet.
Met mijn 1000wh accu gaat het prima. Actieradius is met weinig wind zo'n 80km standje sport.

De trapfrequentie is in orde. Op Bosch-topsnelheid, met 44 op het scherm 41 GPS, is de trapfrequentie zo'n 90.
Aangezien je voor die snelheid veel inspanning moet leveren is dat geen probleem.
Niet fitte fietsers halen het toch niet als kruissnelheid.

Schakelen gaat traploos, maar je moet toch echt stoppen met trappen daar je anders die knop niet gedraaid krijgt.

Verder geen omkijken naar. Ik ben blij dat ik van de derailleur af ben.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luc S
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10:08
Ik lees al een tijdje mee en heb i.v.m. het niet meer leverbaar zijn van de 2018 Dinsdag e-go afgelopen oktober een Pegasus Opero E8F Di2 aangeschaft om de auto te kunnen laten staan naar mijn werk (10 km enkele reis). De eisen die ik had:
  • Mat zwart
  • Middenmotor
  • Schijfremmen
  • Dichte kettingkast (mislukt: mezelf gefopt, het leek me op het eerste gezicht op een chainglider :+ )
  • Accu niet achterop (mislukt: er bleken te weinig fietsen op korte termijn leverbaar zonder accu achterop die ik mooi vond en fijn vond fietsen)
Proefrijden bij fietszaken in de buurt viel me tegen, is al vaker langsgekomen hier volgens mij. Er waren bijna nooit fietsen die ik mooi vond op voorraad en een fiets laten komen voor een proefrit daar stonden ze nou niet echt om te springen (smoesjes zoals dat het wel eens weken kon duren of maximaal 1 fiets laten komen etc.). Uiteindelijk op de Pegasus Opero gefietst en die beviel me erg goed. Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik nou niet echt veel fietste voorheen en dus geen kennis had van wat nu een goede fiets maakt. Ik kon enkel de e-bikes onderling vergelijken.

Inmiddels heb ik bijna 3500 km gefietst en ik ben nog altijd erg blij met de aankoop. Het automatisch schakelen heb ik na een honderd kilometer uitgezet. Het werkte beter dan ik dacht maar omdat je eigenlijk niet teveel kracht moet zetten op schakelmomenten kun je beter zelf schakelen zodat je ervoor kan zorgen dat je precies schakelt wanneer je voeten op positie hoog+laag staan. Zo hoef ik eigenlijk nooit in te houden, de automaat wilde nog wel eens over de zeik gaan als ik wegfietste bij een verkeerslicht.

Verder vallen me een paar dingen op waar wellicht iemand iets mee kan of misschien een tip voor heeft. Ik neem het in ieder geval mee bij de aanschaf van een volgende fiets.
  1. Met 1 losse hand vind ik hem redelijk onstabiel door de bochten gaan (frame niet stijf genoeg voor mij?).
  2. Als ik beide remmen in knijp dan is er een best groot 'gebied' snelheid+remkracht waarop de fiets nogal shaky wordt, misschien is trillen een beter woord.
  3. Het weergeven van een beetje betrouwbare accu lading vindt hij moeilijk. Zodra het onder de 40% valt moet ik hem opladen omdat ik hieronder niet meer zeker ben van nog 20 km ondersteuning op stand medium. Een groot probleem is het niet omdat het alsnog richting de 70 km per lading gaat op medium ondersteuning.
  4. De ketting wordt erg vies. Ben om de week aan het poetsen en smeren (ik fiets elke dag door weer en wind). Inmiddels al een schroefgat afgebroken van de kettingkast omdat ik hem zo vaak demonteer. Ik baal wel een beetje van de open kettingkast omdat ik tijdens het bestellen van de fiets dacht dat de kettingkast dicht was. Bij het ophalen van de fiets zag ik het en heb ik nog geïnformeerd of we daar wat aan konden doen maar het is best een lastig geval i.v.m. de Di2. Als iemand een idee heeft hoe ik hier een dichte kettingkast van maak dan hoor ik het graag! Chainglider beetje bijknippen misschien? :9 De uitdaging zit hem hierin (link naar jpg van 12gobiking.nl).
  5. De ketting rekt erg snel uit. Wanneer de ketting te los wordt voel je het schakel systeem zich soms verslikken. Dat is zowat na elke 750 km. Hier moet je een afspraak voor maken bij de FM i.v.m. het kalibreren van sensoren. Ik ga niet elke 8-9 weken mijn fiets wegbrengen dus ik heb inmiddels zelf al een aantal keer de ketting weer strakker gespannen door het achterwiel opnieuw vast te schroeven. Als de sensoren nog ingesteld staan op originele kettingspanning vanuit de FM, dan is dit zelf spannen toch nog altijd beter dan veel te los lijkt me?
  6. Edit: De ondersteuning stopt op 25,8 :'(

6930Wp Oost-West PV_Output | 7.5 kW Ecodan + 300L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Torched schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:12:
[...]

Oh dus het in nog steeds hetzelfde onding :D :'(

Helemaal eens met het voorgaande verhaal watbetreft extra accu meesjouwen enzo. Ongekend comfort tja, goed doorgerekende versnellingen (aka versnellingen waar je wat aan hebt) zijn mij al goed. En ja dat is extra werk.

Als het zonodig om comfort gaat kan ik beter gaan autorijden :+
Tja, zo zie ja maar: meningen verschillen. Mij boeit de relatief lage efficiëntie minder, want e-bike en grote accu.

De Nuvinci naaf op mijn fiets heeft in 7000 kilometer geen enkel onderhoud nodig gehad.

En wat betreft je opmerking over comfort... Comfort is toch altijd mooi meegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Luc S schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:38:
Ik lees al een tijdje mee en heb i.v.m. het niet meer leverbaar zijn van de 2018 Dinsdag e-go afgelopen oktober een Pegasus Opero E8F Di2 aangeschaft om de auto te kunnen laten staan naar mijn werk (10 km enkele reis). De eisen die ik had:
  • Mat zwart
  • Middenmotor
  • Schijfremmen
  • Dichte kettingkast (mislukt: mezelf gefopt, het leek me op het eerste gezicht op een chainglider :+ )
  • Accu niet achterop (mislukt: er bleken te weinig fietsen op korte termijn leverbaar zonder accu achterop die ik mooi vond en fijn vond fietsen)
Proefrijden bij fietszaken in de buurt viel me tegen, is al vaker langsgekomen hier volgens mij. Er waren bijna nooit fietsen die ik mooi vond op voorraad en een fiets laten komen voor een proefrit daar stonden ze nou niet echt om te springen (smoesjes zoals dat het wel eens weken kon duren of maximaal 1 fiets laten komen etc.). Uiteindelijk op de Pegasus Opero gefietst en die beviel me erg goed. Hierbij moet ik eerlijk bekennen dat ik nou niet echt veel fietste voorheen en dus geen kennis had van wat nu een goede fiets maakt. Ik kon enkel de e-bikes onderling vergelijken.

Inmiddels heb ik bijna 3500 km gefietst en ik ben nog altijd erg blij met de aankoop. Het automatisch schakelen heb ik na een honderd kilometer uitgezet. Het werkte beter dan ik dacht maar omdat je eigenlijk niet teveel kracht moet zetten op schakelmomenten kun je beter zelf schakelen zodat je ervoor kan zorgen dat je precies schakelt wanneer je voeten op positie hoog+laag staan. Zo hoef ik eigenlijk nooit in te houden, de automaat wilde nog wel eens over de zeik gaan als ik wegfietste bij een verkeerslicht.

Verder vallen me een paar dingen op waar wellicht iemand iets mee kan of misschien een tip voor heeft. Ik neem het in ieder geval mee bij de aanschaf van een volgende fiets.
  1. Met 1 losse hand vind ik hem redelijk onstabiel door de bochten gaan (frame niet stijf genoeg voor mij?).
  2. Als ik beide remmen in knijp dan is er een best groot 'gebied' snelheid+remkracht waarop de fiets nogal shaky wordt, misschien is trillen een beter woord.
  3. Het weergeven van een beetje betrouwbare accu lading vindt hij moeilijk. Zodra het onder de 40% valt moet ik hem opladen omdat ik hieronder niet meer zeker ben van nog 20 km ondersteuning op stand medium. Een groot probleem is het niet omdat het alsnog richting de 70 km per lading gaat op medium ondersteuning.
  4. De ketting wordt erg vies. Ben om de week aan het poetsen en smeren (ik fiets elke dag door weer en wind). Inmiddels al een schroefgat afgebroken van de kettingkast omdat ik hem zo vaak demonteer. Ik baal wel een beetje van de open kettingkast omdat ik tijdens het bestellen van de fiets dacht dat de kettingkast dicht was. Bij het ophalen van de fiets zag ik het en heb ik nog geïnformeerd of we daar wat aan konden doen maar het is best een lastig geval i.v.m. de Di2. Als iemand een idee heeft hoe ik hier een dichte kettingkast van maak dan hoor ik het graag! Chainglider beetje bijknippen misschien? :9 De uitdaging zit hem hierin (link naar jpg van 12gobiking.nl).
  5. De ketting rekt erg snel uit. Wanneer de ketting te los wordt voel je het schakel systeem zich soms verslikken. Dat is zowat na elke 750 km. Hier moet je een afspraak voor maken bij de FM i.v.m. het kalibreren van sensoren. Ik ga niet elke 8-9 weken mijn fiets wegbrengen dus ik heb inmiddels zelf al een aantal keer de ketting weer strakker gespannen door het achterwiel opnieuw vast te schroeven. Als de sensoren nog ingesteld staan op originele kettingspanning vanuit de FM, dan is dit zelf spannen toch nog altijd beter dan veel te los lijkt me?
  6. Edit: De ondersteuning stopt op 25,8 :'(
Je eerste twee puntjes wijzen volgens mij op een wat slappig frame.

Kettingrek komt deels ook door de middenmotor, die ketting krijgt daardoor best grote krachten te verwerken. Misschien kun je'm vervangen door een exemplaar dat daar beter tegen bestand is. Maar dan moet je ivm het inslijten ook de tandwielen vervangen.

Overigens ben ik verbaasd dat je elke 500-600 km je ketting moet reinigen en smeren. Bij normaal dagelijks gebruik zou dat niet nodig hoeven zijn. Rijd je veel door stof of zand ofzo?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gisteravond mijn Sparta M11ti smart op kunnen halen bij de fietsenmaker!

Sparta M11ti

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MeYHUFU9DpGKabYVp8e6D9Vt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/n61YbqsoRlB9TtZ87YTWhk8n/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Z89rvgPiXFZ2DpCulwFYxslE/thumb.jpg

Nou, dat ding wil wel vooruit, wat een acceleratie! Zeker met de turbo hendel om dat extra duwtje in de rug te krijgen. Verder merkt je goed dat het een stijf frame is, hij is heel stabiel, maar daardoor wel zwaar. Dat is het enigste minpuntje, het is wat lastig om em uit de schuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
I
• De ketting rekt erg snel uit. Wanneer de ketting te los wordt voel je het schakel systeem zich soms verslikken. Dat is zowat na elke 750 km. Hier moet je een afspraak voor maken bij de FM i.v.m. het kalibreren van sensoren. Ik ga niet elke 8-9 weken mijn fiets wegbrengen dus ik heb inmiddels zelf al een aantal keer de ketting weer strakker gespannen door het achterwiel opnieuw vast te schroeven. Als de sensoren nog ingesteld staan op originele kettingspanning vanuit de FM, dan is dit zelf spannen toch nog altijd beter dan veel te los lijkt me?

Edit: De ondersteuning stopt op 25,8 :'(

[/list]
Ik ken de fiets niet, maar een langere ketting zorgt niet direct voor hortend schakelen. Is het niet de versnellingskabel die problemen geeft? Bij mijn razer (nexus8) moet je in de 4e versnelling de gele markeringen gelijkzetten. Overigens rekt een ketting niet; hij slijt op de pennen en busse len wordt daardoor langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
B2B2 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 19:45:
[...]

Nu kan ik het helemaal mis hebben maar Brinckers le Mans heeft WEL nuvinci maar is NIET automatisch. Je moet zelf aan de hendel draaien voor een andere versnellingen. Wat je zeker moet doen bij die fiets is de tandwielverhouding die standaard geleverd wordt op die fiets vervangen voor iets wat zwaarder trapt. Anders trap je jezelf een ongans om 35 /40 te halen.
Die automatische variant wil je niet hebben. Ook een NuVinci naaf vind het niet fijn als er onder belasting 'geschakeld' wordt. Er zijn heel wat problemen wat betreft de Harmony variant. Ik heb ook een NuVinci naaf en die gaat al bijna 10.000 km mee. Niks aan het handje en mijn naaf is 100%; misschien omdat ik niet schakel onder belasting. In zo'n naaf zit frictievloeistof waardoor schakelen onder belasting niet bevorderlijk is voor zo'n naaf. Een beetje flinke middenmotor trekt er nogal aan en met beleid omgaan met heel de fiets bevorderd de levensduur nog eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berndw
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:30
Ik ben al maanden in de race voor een nieuwe fiets. Bij de fiets die ik overgenomen had van familie, was na 6 weken het trapashuis kapot. Niet meer te repareren, maar zou een nieuw frame krijgen onder coulance van Sparta. Paar weken gewacht, niet meer leverbaar. Kreeg wel 1000 euro als vergoeding. Dus ik kon zoek naar wat nieuws met de eerste 1000 euro op zak. Moest alleen wel bij de lokale FM die de contacten met Sparta had gehad over die oude fiets. Uiteindelijk gekozen voor Cube Kathmandu Hybrid Exc. Gisteren, eindelijk, na maanden wachten was hij binnen. Hij haalt hem van de lader, laat even zien hoe de accu eruit moet, doet hem weer terug en ja hoor.... Hij doet niks meer. Dus nu weer wachten op een nieuwe accu. Het is om een punthoofd van te krijgen, maar het komt vanzelf goed. Ik heb hem nu wel in het echt gezien, mooie fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
B64 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:33:
[...]

Je eerste twee puntjes wijzen volgens mij op een wat slappig frame.

Kettingrek komt deels ook door de middenmotor, die ketting krijgt daardoor best grote krachten te verwerken. Misschien kun je'm vervangen door een exemplaar dat daar beter tegen bestand is. Maar dan moet je ivm het inslijten ook de tandwielen vervangen.

Overigens ben ik verbaasd dat je elke 500-600 km je ketting moet reinigen en smeren. Bij normaal dagelijks gebruik zou dat niet nodig hoeven zijn. Rijd je veel door stof of zand ofzo?
Robuustere ketting ga ik eens navragen de volgende keer als ik bij de FM kom, dat lijkt me wel iets. Ik fiets verder enkel verharde wegen, wel een stukje door bossen en deels buiten de bebouwde kom. Het voorwiel heeft geen spatbord en de onderkant van de kettingbeschermer is open. Misschien dat ik er gewoon eens een maand vanaf moet blijven, de reden dat ik ga poetsen is omdat hij pikzwart afgeeft en er vies uitziet.
Laro schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:13:
[...]

Ik ken de fiets niet, maar een langere ketting zorgt niet direct voor hortend schakelen. Is het niet de versnellingskabel die problemen geeft? Bij mijn razer (nexus8) moet je in de 4e versnelling de gele markeringen gelijkzetten. Overigens rekt een ketting niet; hij slijt op de pennen en busse len wordt daardoor langer.
Het schakelen is elektronisch, ik kan het wel elektrisch afstellen maar de FM vertelde mij dat het een zelflerend systeem betreft waardoor ik er beter niet teveel aan kan wijzigen in de fietscomputer. Het is overigens ook niet zo extreem hoor, je voelt soms de ketting een fractie van een seconde gewoon net ff niet lekker liggen, dat hoeft niet eens tijdens het schakelen te zijn. Ik merk wel wat verbetering na de ketting weer wat betere spanning heeft, vandaar dat ik dacht dat het daar misschien mee te maken kon hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 491161

Hi, ik ben op zoek naar een elektrische vouwfiets rond de 1000 euro, een redelijk laag bedrag als ik zo rondkijk. Ik heb ondertussen de Popal E-Folt 2, Ebike20 en Ancheer gevonden. Van de Popal vind ik zo gauw geen enkele review of ervaring (van dat model), Ebike20 lijkt hoog gewaardeerd te worden, maar de Ancheer is een paar honderd euro goedkoper en heb ik in het oudere topic voorbij zien komen.

Is er iemand die ervaringen heeft met de vouwfietsen van een van deze merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimplon
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 20:41
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Gazelle Cityzen C8+. Ik heb weinig ervaring met elektrische fietsen, maar dit reed wel heerlijk, dus zit te overwegen deze aan te schaffen. Ik heb wat door dit topic heen gescrolld, maar kom deze Gazelle nog niet veel tegen.

Fiets wordt door consumentenbond goed beoordeeld. Heeft iemand hier ervaring met de Gazelle Cityzen?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:25
Regelmatig worden er ervaringen gedeeld van e-bikes, maar zelfbouw is ook nog altijd mogelijk om een mooi resultaat te bereiken. Mijn laatste project is het samenstellen van twee relatief lichte en voordelige e-bikes.

Al sinds enige tijd overweeg ik een set ebikes aan te schaffen die achterop de caravan meekunnen en in heuvelachtig gebied gebruikt kunnen worden.
In de eerste instantie leek de zeer voordelige Ancheer mij wel wat, maar wilde wachten op de 27.5 inch versie die later zou uitkomen, waardoor ik de aankoop uitstelde. Na invoering van de importheffing op China-Ebikes was de aanschaf van een dergelijke ebike niet meer aan de orde en ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.
Het idee was een tweedehands hybride uit te rusten met een Bafang of Lingbei en een redelijke accu.
Mijn zoektocht naar twee geschikte donorfietsen ging echter langer duren dan gewenst.
Tot ik op een Franse site de Btwin Riverside hybride fiets zag met een Bafang BBS01b, was ik over de streep en heb daarop de volgende set samengesteld.

• Decatlon NL - Btwin Riverside 500 - (€280 levering in 3 dagen)
• PSW power DE - TongSheng TDSZ2 36V 250W XH18LCD - (€310 levering in 5 dagen)
• Yose power DE - Hailon accu 36V 10.4Ah LG-M26 - (€170 levering in 4 dagen)

TongSheng , omdat een torsiesensor mijn voorkeur heeft en de open source software een aantal nadelen ervan (cadence, blue gear) heeft opgelost. Ook zijn de nieuwste versies van de TSDZ2 aanzienlijk stiller door het gebruik van helical gears.
Ander voordeel is dat er geen brake en gear sensoren nodig zijn, waardoor de bedrading erg clean blijft.
Alle onderdelen zijn binnen een week geleverd zonder verdere kosten (NL en DE).
De montage heeft me 2 uur per fiets gekost.

Bij de montage ben ik de volgende zaken tegengekomen:
- Trapas-ruimte de bramen van de schuine stangen weg moeten halen met een dremel om de motor passend te krijgen
- Versnellingskabel voorzien van een complete buitenmantel en omgeleid, omdat de kabelgeleider onder de bracket in de weg zat.
- Ketting met 4 schakels verlengd, want het voorblad is groter, waardoor het achter het grootste tandwiel niet meer haalbaar was.

Het totaalgewicht is 19,5kg incl. accu en 17kg met de accu eraf.
Totaal heeft deze combinatie mij slechts € 790 per fiets gekost. Daarvoor heb ik een nagelnieuwe ebike met middenmotor :) .

Eerste indruk met de standaard software.
Mooie stille motor met een uitstekende trap-ondersteuning.
Via het display zijn een aantal zaken (oa de snelheid) eenvoudig in te stellen.
Aan kracht ontbreekt het zeker niet bij dit motortje. In turbo stand zit je zo op de snelheid die je naar keuze kan instellen..
Zodra de flash-unit binnen is zal ik de Open Source software installeren om de trapsnelheid te verhogen en de tandwielen te ontlasten bij starten vanuit stilstand.
Ik wil de FW versie van Marcoq flashen, die werkt met het originele display.
Alleen “Ali” werkt even niet mee :'(

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ZcDH3Ps.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 04-10-2022 20:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

elinx schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:20:

Met de snelheidsbeperking eraf is het zeer eenvoudig met ca. 35 km/h te rijden en in de turbostand ca 40 km/h en met flink doortrappen 45 km/h. Aan kracht ontbreekt het dus zeker niet bij dit motortje.
Zodra de flash-unit binnen is zal ik de Open Source software installeren om de trapsnelheid te verhogen en de tandwielen te ontlasten bij starten vanuit stilstand.
Waar zijn de verzekeringsplaatjes? En dat je hem laat keuren als speedpedelec?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Slasher schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:25:
[...]

............. in de turbostand ca 40 km/h en met flink doortrappen 45 km/h. ..........
Blijkbaar lijkt dit het enige wat je gelezen hebt en getriggerd om te reageren. Jammer omdat het volkomen ondergeschikt is aan het geheel. Dat het "kan" is wat anders dan het "willen"

Keuren is nergens voor nodig. Hij staat gewoon standaard ingesteld op 25km/h. Misschien dat ik deze maximum snelheid iets zal verhogen, maar veel meer zal het niet worden.
Met een dergelijk kleine accu zal je anders niet ver komen.
De 45 heb ik slechts even kort getest om de kracht van het motortje te voelen en de mogelijkheden uit te proberen.

Er komen hier regelmatig vragen en tips langs om de snelheid te verhogen van een merk motor.
Met dit motortje is dit net als bij Bafang nergens voor nodig en kan eea via het display worden ingesteld.

[ Voor 55% gewijzigd door elinx op 29-06-2019 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 21:06
Regelmatig worden er ervaringen gedeeld van e-bikes, maar zelfbouw is ook nog altijd mogelijk om een mooi resultaat te bereiken. Mijn laatste project is het samenstellen van twee relatief lichte en voordelige e-bikes.

Al sinds enige tijd overweeg ik een set ebikes aan te schaffen die achterop de caravan meekunnen en in heuvelachtig gebied gebruikt kunnen worden.
In de eerste instantie leek de zeer voordelige Ancheer mij wel wat, maar wilde wachten op de 27.5 inch versie die later zou uitkomen, waardoor ik de aankoop uitstelde. Na invoering van de importheffing op China-Ebikes was de aanschaf van een dergelijke ebike niet meer aan de orde en ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.
Het idee was een tweedehands hybride uit te rusten met een Bafang of Lingbei en een redelijke accu.
Mijn zoektocht naar twee geschikte donorfietsen ging echter langer duren dan gewenst.
Tot ik op een Franse site de Btwin Riverside hybride fiets zag met een Bafang BBS01b, was ik over de streep en heb daarop de volgende set samengesteld.

• Decatlon NL - Btwin Riverside 500 - (€280 levering in 3 dagen)
• PSW power DE - TongSheng TDSZ2 36V 250W XH18LCD - (€310 levering in 5 dagen)
• Yose power DE - Hailon accu 36V 10.4Ah LG-M26 - (€170 levering in 4 dagen)

TongSheng , omdat een torsiesensor mijn voorkeur heeft en de open source software een aantal nadelen ervan (cadence, blue gear) heeft opgelost. Ook zijn de nieuwste versies van de TSDZ2 aanzienlijk stiller door het gebruik van helical gears.
Ander voordeel is dat er geen brake en gear sensoren nodig zijn, waardoor de bedrading erg clean blijft.
Alle onderdelen zijn binnen een week geleverd zonder verdere kosten (NL en DE).
De montage heeft me 2 uur per fiets gekost.

Bij de montage ben ik de volgende zaken tegengekomen:
- Trapas-ruimte de bramen van de schuine stangen weg moeten halen met een dremel om de motor passend te krijgen
- Versnellingskabel voorzien van een complete buitenmantel en omgeleid, omdat de kabelgeleider onder de bracket in de weg zat.
- Ketting met 4 schakels verlengd, want het voorblad is groter, waardoor het achter het grootste tandwiel niet meer haalbaar was.

Het totaalgewicht is 19,5kg incl. accu en 17kg met de accu eraf.
Totaal heeft deze combinatie mij slechts € 790 per fiets gekost. Daarvoor heb ik een nagelnieuwe ebike met middenmotor :) .

Eerste indruk met de standaard software.
Mooie stille motor met een uitstekende trap-ondersteuning.
Via het display zijn een aantal zaken (oa de snelheid) eenvoudig in te stellen.
Met de snelheidsbeperking eraf is het zeer eenvoudig met ca. 35 km/h te rijden en in de turbostand ca 40 km/h en met flink doortrappen 45 km/h. Aan kracht ontbreekt het dus zeker niet bij dit motortje.

[Afbeelding]
Zou je eens een filmpje of audiofragment van de TSDZ2 onder belasting kunnen maken? Ik ben benieuwd of het geluid ook echt minder is geworden dan in de vorige versies.

Verder leuk om te lezen dat je een zelf een ebike hebt gebouwd, is er al een standaard kabel te koop waarmee je de TSDZ2 motor & controlunit kunt flashen? Of moet je nog steeds zelf een kabel modificeren?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
@Strider Ik had eea al veel eerder aangekondigd maar ca. half mei pas de knoop doorgehakt en onderdelen besteld.
Ik had hem willen presenteren als de nieuwe firmware reeds geflasht was. Maar zoals gezegd, Ali is wederom wat traag en waarschijnlijk gaat dit niet voor mijn vakantie lukken.
Ik zal kijken of ik één dezer dagen een audiofragment of filmpje kan schieten.

Het geluid is vooral minder als je het blauwe kunststof tandwiel behoudt ipv de brons versie en doordat er schuine vertanding is toegepast. Vandaar het belang van de custom firmware. Ander voordeel daarvan is dat een hogere pedaalslag mogelijk is.

Wat betreft de flashkabel, ga ik voor het rechtstreeks aansluiten van de losse pinnen van de ST Link V2 op de speedsensor input. De zgn "poor man's solution". Het display hoeft niet geflasht te worden, want ik maak gebruik van Marcoq's versie die werkt met het standaard display.
Die schijnt eenvoudig te zijn en goed te werken.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 30-06-2019 01:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 16:22

Lappieboy

voltijd nerd

Na een maandje wachten was het dan eindelijk zo ver:
Mijn Sparta R5Te Smart staat op de stoep! oOo
Helemaal blij mee en ondanks dat in de wacht periode wat twijfels voorbij kwamen sta ik 100% achter de keuze.
Gisteren in de warmte even 2 korte ritjes gedaan voor 5km totaal.
Bevalt super en voldoet volledig aan de wensen. :)

De kleur komt in real life iets beter uit de verf dan online, is net iets donkerder in het echt. (i like it)
Gek genoeg zit er een verstelbare stuurstang op, deze staat online nergens vermeld en is ook niet zichtbaar op de online foto's.
Alleen maar een pluspunt dat die er al opzit, anders had ik die er op laten zetten.
Zorgt er net voor dat de zit houding semi-sportief is in plaats van volledig sportief. 8)

Als men vragen heeft over de fiets of graag iets wil weten roep dan gerust. ;)
Zal over enkele weken even mijn bevindingen plaatsen en hoe hij tot dusver bevalt.

Mijn E-bike (1)
Mijn E-bike (2)

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
  • Mat zwart
  • Middenmotor
  • Schijfremmen
Dat valt mij dan ook op. Toen ik aan het oriënteren was kon ik op elke fiets proefrijden die ik maar wou. Dat was helemaal geen probleem bij mijn FM. Bakje koffie vooraf en naderhand om samen met de monteur een besluit vast te stellen. De sfeer was heel relaxed en ze praatte mij zeker niet een bepaald model aan. De keuze was aan mijzelf en dat maakt of breekt een goede FM
Ben zelf zeker geen voorstander van elektrisch schakelen. Ik bepaal in welk verzet ik vertrek of dijk op ga. Ik houd liever de regie in eigen hand.

[list=1]
• Met 1 losse hand vind ik hem redelijk onstabiel door de bochten gaan (frame niet stijf genoeg voor mij?).
• Als ik beide remmen in knijp dan is er een best groot 'gebied' snelheid+remkracht waarop de fiets nogal shaky wordt, misschien is trillen een beter woord.
Dat lijkt me niet pluis. Remmen moeten niet zompig zijn en ook het trillen bij remmen is niet goed.
• Het weergeven van een beetje betrouwbare accu lading vindt hij moeilijk. Zodra het onder de 40% valt moet ik hem opladen omdat ik hieronder niet meer zeker ben van nog 20 km ondersteuning op stand medium. Een groot probleem is het niet omdat het alsnog richting de 70 km per lading gaat op medium ondersteuning.
Bij mijn fiets moet je pas opletten als de lading beneden de 20% komt. Dan is de accu ook echt bijna leeg en zolang ik nog met gemak de 100 kilometer kan halen op 80% ben ik dik tevreden. Je zou eens de fiets helemaal leeg moeten trappen. Dan weet je zeker bij welk percentage je kunt fietsen. Ik vind 40% nou niet erg laag. Zou ik het in kilometers berekenen dan is mijn accu bij 65% op de helft en niet bij 50%. Het voltage daalt gestaag en zeker in de laatste 50% is geen 50% in de range. De laatste helft gaat altijd sneller dan de eerste 50% zodat ik 65% aanhoud als 'op de helft' zijnde
• De ketting wordt erg vies. Ben om de week aan het poetsen en smeren (ik fiets elke dag door weer en wind). Inmiddels al een schroefgat afgebroken van de kettingkast omdat ik hem zo vaak demonteer. Ik baal wel een beetje van de open kettingkast omdat ik tijdens het bestellen van de fiets dacht dat de kettingkast dicht was. Bij het ophalen van de fiets zag ik het en heb ik nog geïnformeerd of we daar wat aan konden doen maar het is best een lastig geval i.v.m. de Di2. Als iemand een idee heeft hoe ik hier een dichte kettingkast van maak dan hoor ik het graag! Chainglider beetje bijknippen misschien? :9 De uitdaging zit hem hierin (link naar jpg van 12gobiking.nl).
Niks mis met een chainglider als deze goed is afgesteld. De mijne gaat alweer bijna 10.000 km mee en ziet er nog steeds gaaf uit :)
• De ketting rekt erg snel uit. Wanneer de ketting te los wordt voel je het schakel systeem zich soms verslikken. Dat is zowat na elke 750 km. Hier moet je een afspraak voor maken bij de FM i.v.m. het kalibreren van sensoren. Ik ga niet elke 8-9 weken mijn fiets wegbrengen dus ik heb inmiddels zelf al een aantal keer de ketting weer strakker gespannen door het achterwiel opnieuw vast te schroeven. Als de sensoren nog ingesteld staan op originele kettingspanning vanuit de FM, dan is dit zelf spannen toch nog altijd beter dan veel te los lijkt me?
Ketting spannen kan ik prima zelf. Hier is het interval 2.000 km en dat valt mij nog enigszins mee. Het is een klusje van 10 minuutjes. Kalibreren doet mijn fiets bij het inschakelen. Dat is geen probleem hier en het valt me erg tegen dat dit door de vakman moet worden gedaan. Dat maakt onderhoud extra duur.

Edit: De ondersteuning stopt op 25,8 :'(

[/list]
Mooie snelheid toch? De mijne bokt pas op 27,2 km/h en eerlijk gezegd is dat bijna nooit omdat mijn rijtempo rond de 22 km/h zit. Misschien mijn leeftijd, maar ik fiets voor het uitwaaien en voor mijn plezier. De tijd die je bespaard is nihil. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Slasher schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:25:
[...]

Indien hij de tekst "Off-Road" op het frame of accu plakt is er geen verzekering, keuring of kenteken nodig bij snelheid op of boven 25 km/h.

https://www.tweewieler.nl...-typegoedkeuring-10130161

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
racinfo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:22:.......de tekst "Off-Road" op het frame of accu plakt is er geen verzekering, keuring of kenteken nodig bij snelheid op of boven 25 km/h.....
Als dit de insteek zou zijn geweest, was ik beter af geweest als ik de 750W 48V versie met een flinke accu had gekocht.

In dit geval gaat het gewoon om ontspannen tochtjes met een ebike die eenvoudig mee te nemen is. Vandaar mijn keus voor een hybride fiets met een 250W motor en een 380Wh accu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Lappieboy schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:05:
Na een maandje wachten was het dan eindelijk zo ver:
Mijn Sparta R5Te Smart staat op de stoep! oOo
Het is een mooie fiets voor niet al te veel geld. Als hij goed bevalt is het iig value for the money. Ik zie ook aan het display dat dit een emotion systeem is (hetzelfde als de fiets van mijn vrouw). Wel lastig af te lezen in direct zonlicht, maar ga jij maar eens heel vlug een paar mooie fietstochten maken :) Kan eigenlijk niet wachten op je review. Sparta heeft zijn line up flink onder handen genomen want voorheen was de emotion serie uitgerust met een opzichtige accu. Ziet er wel deftig uit.

Misschien ook leuk om je accu te testen. Bij mijn vrouw zijn de 5 streepjes voor de accu onderverdeeld in (100%-75%, 75%-50%, 50%-30%, 30%-10%, 10%-nul). Bij 3 balkjes heb je dan minder dan 50% over en onze ervaring is dat dit wel aardig klopt.

Maar wel een vraagje inderdaad. Bevat de fiets een trapkrachtsensor of zijn de 5 standen voor gedefinieerde vermogen zoals een voorwielmotor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

jimh307 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:48:
[...]
Maar wel een vraagje inderdaad. Bevat de fiets een trapkrachtsensor of zijn de 5 standen voor gedefinieerde vermogen zoals een voorwielmotor?
Rotatiesensor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lappieboy
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 31-05 16:22

Lappieboy

voltijd nerd

jimh307 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 14:48:
[...]

Het is een mooie fiets voor niet al te veel geld. Als hij goed bevalt is het iig value for the money. Ik zie ook aan het display dat dit een emotion systeem is (hetzelfde als de fiets van mijn vrouw). Wel lastig af te lezen in direct zonlicht, maar ga jij maar eens heel vlug een paar mooie fietstochten maken :) Kan eigenlijk niet wachten op je review. Sparta heeft zijn line up flink onder handen genomen want voorheen was de emotion serie uitgerust met een opzichtige accu. Ziet er wel deftig uit.

Misschien ook leuk om je accu te testen. Bij mijn vrouw zijn de 5 streepjes voor de accu onderverdeeld in (100%-75%, 75%-50%, 50%-30%, 30%-10%, 10%-nul). Bij 3 balkjes heb je dan minder dan 50% over en onze ervaring is dat dit wel aardig klopt.

@eisbaer Correct! :)

@jimh307 Ik ben er idd al achter dat de display echt super goed zichtbaar is in de zon.... kuch... :+
Vanaf komende week word hij gebruikt voor woon werk verkeer -> 20km per dag.
Ben zelf dus ook wel te spreken over het uiterlijk, wilde sowieso niet een 'standaard' e-bike.
Volgens de handleiding (ja die heb ik gelezen, voor de 1e keer) is elk streepje/balkje/nummertje 20% accu.
Dus 5 streepjes is 100 -> 80, 4 streepjes is 80 -> 60, enz enz.

De fiets beschikt over een rotatie sensor, misschien niet de meest luxe maar voor mij absoluut geen min punt.
Is al een stuk subtieler dan rotatie + voorwiel wat ik heb ervaren en het ruwe randje vind ik op zich wel leuk. :P

De 5 power standen heb ik nog niet helemaal uitgevogeld;
Ik merk dat ik in de 3&4 versnelling met power stand 3-5 makkelijk 25km/u haal. 8)
Dus de top is in meerdere standen wel prima te bereiken, misschien dat ik het verschil beter merk met dikke wind tegen en typisch Nederlands weer. ;)

Truth is, the game was rigged from the start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Anoniem: 491161 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:34:
Hi, ik ben op zoek naar een elektrische vouwfiets rond de 1000 euro, een redelijk laag bedrag als ik zo rondkijk. Ik heb ondertussen de Popal E-Folt 2, Ebike20 en Ancheer gevonden. Van de Popal vind ik zo gauw geen enkele review of ervaring (van dat model), Ebike20 lijkt hoog gewaardeerd te worden, maar de Ancheer is een paar honderd euro goedkoper en heb ik in het oudere topic voorbij zien komen.

Niet met die je noemt, maar ik heb een Lacros Scamper S200, die was 1100 EUR eind vorig jaar. Bevalt goed, maar pas zo'n 350km op gereden. Vouwfietsen mogen gratis in de trein en ik fiets naar het station, dan trein, dan naar werk. 2x 10km per da, niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Laatst online: 31-05 14:15

BertV

Handgemaakt

Strider schreef op vrijdag 21 juni 2019 @ 18:15:
[...]

Ik vraag me af hoe de nieuwe Bosch omgaat met een hardwarematige aanpassing.
Geniaal en eenvoudig idee voor de handige sleutelaar, je rommelt niet met de software, je houdt simpelweg de snelheidssensor voor de gek :+
Ook daarmee kon eerder al gezien worden dat er iets niet klopte, het werd anders omschreven in de diagnose software.
Alles wordt gelogd in dat ding. Zoals de waard is...

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
jimh307 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:17:
[...]
Ben zelf zeker geen voorstander van elektrisch schakelen. Ik bepaal in welk verzet ik vertrek of dijk op ga. Ik houd liever de regie in eigen hand.
Je kan ook zelf schakelen maar het blijft een elektrisch signaal dat naar de naaf gaat. Automatisch schakelen gebeurde te vaak op momenten dat het net niet lekker aanvoelde (vooral bij het wegrijden), dus die staat inderdaad uit :)
[...]
Bij mijn fiets moet je pas opletten als de lading beneden de 20% komt. Dan is de accu ook echt bijna leeg en zolang ik nog met gemak de 100 kilometer kan halen op 80% ben ik dik tevreden. Je zou eens de fiets helemaal leeg moeten trappen. Dan weet je zeker bij welk percentage je kunt fietsen. Ik vind 40% nou niet erg laag. Zou ik het in kilometers berekenen dan is mijn accu bij 65% op de helft en niet bij 50%. Het voltage daalt gestaag en zeker in de laatste 50% is geen 50% in de range. De laatste helft gaat altijd sneller dan de eerste 50% zodat ik 65% aanhoud als 'op de helft' zijnde
Ik kan tot 1% fietsen, het probleem zit hem meer in het feit dat hij zeer onbetrouwbaar wordt onder de 40%. Als ik hem parkeer met nog 32%, kan het goed zijn dat wanneer ik hem aanzet dat hij nog maar 18% aangeeft. Of soms juist weer 40% maar loopt hij na 100 meter alweer terug naar 32% :P Beetje onhandig waardoor ik erg blij ben dat ik maar korte afstanden fiets, anders zou ik na 1 of 2 ritten de accu elke keer moeten opladen.
[...]
Niks mis met een chainglider als deze goed is afgesteld. De mijne gaat alweer bijna 10.000 km mee en ziet er nog steeds gaaf uit :)
Ik ben bang dat ik een chainglider half stuk moet gaan knippen om hem te laten passen op mijn fiets. Dat zwarte blok is de elektrische schakel module volgens mij van de naaf en zit erg in de weg voor een chainglider denk ik, of het moet zijn dat ik hem daar helemaal overheen kan zetten:
https://www.12gobiking.nl...fb58b1/i/m/img_6247_3.jpg
[...]
Ketting spannen kan ik prima zelf. Hier is het interval 2.000 km en dat valt mij nog enigszins mee. Het is een klusje van 10 minuutjes. Kalibreren doet mijn fiets bij het inschakelen. Dat is geen probleem hier en het valt me erg tegen dat dit door de vakman moet worden gedaan. Dat maakt onderhoud extra duur.
Ik begin me af te vragen of het inderdaad voor mijn fiets een fabeltje is. Ik heb de ketting al verschillende keren zelf gespannen en heb nog altijd prima ondersteuning en nog nooit een foutmelding op het display gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@Luc S Misschien een paar volle cycli maken dat dit het percentage betrouwbaar maakt. Houd het even in de gaten want het hoort zeker niet zo te zijn.

En gewoon je ketting lekker zelf spannen. Als dit in het verleden goed ging dan zou dat nu ook goed gaan :)

Laat mij later even weten hoe het verder gaat me je accu want het lijkt een kwestie van hoge zelfontlading en/of een paar slechte cellen. Ik blijf hier, dus rapporteer het even later aan mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 31-05 17:39
racinfo schreef op zondag 30 juni 2019 @ 11:22:
[...]

Indien hij de tekst "Off-Road" op het frame of accu plakt is er geen verzekering, keuring of kenteken nodig bij snelheid op of boven 25 km/h.

https://www.tweewieler.nl...-typegoedkeuring-10130161
Waar bestel je zulke stickers? (ik ben erg slecht in Ali-zoeken) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dit lijkt me nogal wishful thinking, zo kan je ook wel onder het excuus "bedoeld voor wedstrijden" op elke 60 km/u zelfbouw fiets een stickertje "racing" plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luc S
jimh307 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:14:
@Luc S Misschien een paar volle cycli maken dat dit het percentage betrouwbaar maakt. Houd het even in de gaten want het hoort zeker niet zo te zijn.

En gewoon je ketting lekker zelf spannen. Als dit in het verleden goed ging dan zou dat nu ook goed gaan :)

Laat mij later even weten hoe het verder gaat me je accu want het lijkt een kwestie van hoge zelfontlading en/of een paar slechte cellen. Ik blijf hier, dus rapporteer het even later aan mij ;)
Heb de fiets van het weekend helemaal leeg gefietst en de accu volledig opgeladen. Ik ga eens kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 491161 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 17:34:

Wellicht kan je hier naar kijken (2e zoekresultaat overigens als ik op je popal fiets zoek:
https://www.anwb.nl/fiets/test/elektrische-vouwfietsen-2017

Verder weet ik niet wat een gemiddelde "normale" vouwfiets doet in winkelprijs maar wat ik meestal doe is kijken naar wat zo'n fabrikant rekent voor de accu + motor componenten voor dat model (zegge 800 euro voor een doorsnee e-bike), en dat trek ik van de winkelprijs af om een indicatie te krijgen binnen wat voor budget de rest van dat ding ongeveer gemaakt moet zijn.
Heel hoog natte vinger gehalte natuurlijk omdat je de inkoop gewoon niet kent maar ik word zelf altijd wel nerveus van als fietsen binnen een superstrak budget opgebouwd worden als lange zware hollander.
Een normale e-bike van 1000 euro zou ik bijvoorbeeld wel vragen over hebben, aangezien ik wel gewend ben dat je dat voor een "normale" fiets wel kwijt bent aan een beetje deftig model.

In de praktijk heb ik bijvoorbeeld al eens navraag gedaan bij WATT, die hebben betrekkelijk goedkope e-bikes maar toen ik naar belastbaarheid informeerde werd daar 90 kilogram geroepen.
100 met "dikke banden". Dat is die bereider + eventuele bagage.
Mijn ongeveer 600 euro duurdere Giant heeft 160 kilogram gespecificeerde maximale belasting.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 834471 op 01-07-2019 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

wmeester schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:14:
[...]

Waar bestel je zulke stickers? (ik ben erg slecht in Ali-zoeken) :)
https://www.cheapplakletters.nl/
(wel zelf ontwerpen, maar je krijgt letters in volgorde met plakzijde en coating toegezonden. Monteren is echt een fluitje van 'n cent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racinfo

racinfo

E-MTB

Dreamvoid schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:48:
Dit lijkt me nogal wishful thinking, zo kan je ook wel onder het excuus "bedoeld voor wedstrijden" op elke 60 km/u zelfbouw fiets een stickertje "racing" plakken.
En dan Off Road door bos en heide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
Mijn collega wil graag een elektrische fiets kopen met gashendel.
Nu weet ik dat die niet meer zo veel gemaakt worden. Hij heeft zelf al wat gezocht en kwam dan bij de fatbikes uit. Maar dat is niet wat hij zoekt. Hij wil een damesfiets met gashendel

Zijn deze er nog?
En is de lidl / aldi fiets met bafang motor niet om te bouwen naar een fiets met gashendel?
Pagina: 1 2 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam