Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 43 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Ik vraag mij überhaupt af het verschil tussen een 40nm of 50nm nu echt merkbaar is? Zelfs ik met mijn grote gewicht had plezier van de 40nm , mits op tour stand (eco vond ik helemaal niets).

Vandaag 3 testritten gemaakt, een gazelle Paris + met 50nm, een gazelle Orange c7+ met 40nm en een Sparta m8b met 50nm.

Ik vond de Paris erg rommelig rijden, gaf niet direct power leek het. De orange en de Sparta reden beiden lekker.

Helaas is er voor mijn postuur momenteel ontzettend weinig keuze. Herenmodel, 61cm frame, Bosch middenmotor.

De lokale fietsenmaker heeft als proef een Sparta m8b kunnen regelen, is morgen al binnen. Maar dit is ook wel gelijk heel veel geld, 2900 euro inclusief 450watt accu... een mooie fiets, maar niet echt een 'beste koop' model dat ik zocht. En eigenlijk gewoon 400 boven budget.

Andere modellen zijn er vrijwel niet, ik heb alles in de buurt geprobeerd +behalve mantel, daar staat ook weinig op de site). Erg jammer. Ik voel mij vrijwel genoodzaakt hier nu voor te gaan als ik komende weken nog wil touren.

Stella ook ff een blik geworpen maar word ik geen wijs uit de prijzen en levertijden. Staat op zich wel een zo te zien aardig model bij, de Morena (Bosch performance 65nm, 500watt accu etc).

Keuzes maken tijdens een tekort is niet mijn ding merk ik haha.

@crimby mooie deal! Dat was direct mijn keuze geweest als ik deze had gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:15
jimh307 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:01:
[...]

En @roffeltjes niet iedereen heef geld voor premium onderdelen. Het is goed dat merken als Stella er ook nog zijn. Dat is de budgetmarkt en 'wij' samen vinden dat maar niets, maar voor veel mensen (meer dan 75%) is een e-bike van 1500 euro net zo premium als een Stromer ST1 voor mij. Die essentie mag je niet uit het oog verliezen. ;)
Ik heb al meermaals gezegd dat er niks mis hoeft te zijn met no-name onderdelen , zolang je maar weet dat het non-name spul is en geen premium ervoor neertelt;)

Volgens mij heb ik ook nooit wat gezegd over Stella of Bafang spul, mits de prijs duidelijk onder Bosch e.d. ligt. Net zoals ik snap dat mensen online wat kopen voor een stuntprijs... sommige mensen hebben gewoon niet dat geld over voor de FM. Maar dan moet je dus wel weten dat je daarom zo goedkoop uit bent en je dus wel zelfredzaam moet zijn.

Ik kraak niet zo vaak een fiets af tenzij ik me de boodschap en de lading niet vind kloppen. Zo vond ik dat na de hype over Cowboy ik wel moest aangeven dat de prijs helemaal niet zo goed was en dat je met maar één maat wel heel veel concessies moet doen. Nu een half jaar later zie je dus ook mensen met vragen hoe ze het stuur hoger krijgen... dat vind ik jammer, want dat is dus eigenlijk een miskoop.

Betreft het VM topic... ik ga daar niet posten, ik heb hier voldoende bereik en als er mensen perse een VM willen... niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pasajo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:11:
Ik vraag mij überhaupt af het verschil tussen een 40nm of 50nm nu echt merkbaar is? Zelfs ik met mijn grote gewicht had plezier van de 40nm , mits op tour stand (eco vond ik helemaal niets).
Zolang je niet tegen de limiet aanloopt is het niet zo spannend (sowieso is NM niet de enige factor, zo heeft een Stromer ook geen hoog koppel).
Vandaag 3 testritten gemaakt, een gazelle Paris + met 50nm, een gazelle Orange c7+ met 40nm en een Sparta m8b met 50nm.
De lokale fietsenmaker heeft als proef een Sparta m8b kunnen regelen, is morgen al binnen.
Ik raak je even kwijt, heb je de Sparta nu wel of niet getest?

Ik was al eerder een beetje voorzichtig over je budget. Vanwege je lengte en gewicht verwachtte ik al dat de keuze beperkter gaat zijn.

De voorraden zijn helaas altijd wel een beetje op richting Q3 (overjarig voorraad is gewoon verlies), dus dat maakt het extra lastig. Heb je Cannondale nog kunnen proberen (je dealer had toch ook C'Dale)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik begrijp het ook wel dat je als je inmiddels in je hoofd hebt zitten dat je een nieuwe fiets wil dat je hem ook gelijk wil hebben
Maar je bent 3 maanden te laat met die beslissing of 3 maanden te vroeg als je een koopje wil
Ongeveer alle modellen van 2020 zijn uit verkocht en de nieuwe moeten nog gemaakt worden
En daar ga je ook geen koopjes bij vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
roffeltjes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:26:
[...]

Ik raak je even kwijt, heb je de Sparta nu wel of niet getest?

Ik was al eerder een beetje voorzichtig over je budget. Vanwege je lengte en gewicht verwachtte ik al dat de keuze beperkter gaat zijn.

De voorraden zijn helaas altijd wel een beetje op richting Q3 (overjarig voorraad is gewoon verlies), dus dat maakt het extra lastig. Heb je Cannondale nog kunnen proberen (je dealer had toch ook C'Dale)?
Ja ik heb vandaag bij een andere winkel toevallig die Sparta even getest, de lokale winkel had al toegezegd even te kijken wat ze konden regelen dus ik dacht die probeer ik ook even.
Mooi afgewerkte fiets, goed rijgedrag. Maar aardig boven het oorspronkelijke budget. (Overigens is de prijs mede zo hoog door 3 servicebeurten inbegrepen bij de lokale FM).
Ik zie iig geen 500 verschil in deze fiets vs een orange c7+ op de motor na.

Cannondale staat er ook maar is niet meegenomen als echte optie, zijn ook te prijziger. Er stond een mooi model dat weg mocht maar was te klein.

Ik zie nu toevallig dat er bij mantel een Cube touring hybrid online beschikbaar is gekomen. Pfff kan ik wel blind bestellen maar dan is weer de vraag of ik die zithouding fijn vind. Vervelend.

@Supertjeduc
Tjah een gevolg van mijzelf opgesloten voelen, en daar nu echt uit willen. Een koopje is altijd leuk, maar niet te verwachten. Maar zo weinig keuze is wel erg irritant.
Wachten tot volgend jaar ziet mijn vrouw niet zo zitten, die wil in haar vakantie ook iets doen.

[ Voor 9% gewijzigd door pasajo op 11-08-2020 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pasajo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 19:41:
[...]

Ik zie iig geen 500 verschil in deze fiets vs een orange c7+ op de motor na.
Sterker nog, de motor is dezelfde als die van de Sparta. Dat je geen verschil voelde is dus wel logisch :+

Enige nadeel aan de Gazelle is de Nexus naaf, (de 7 is veel minder goed dan de 8 ) maar dat zou je in het allerergste geval kunnen laten vervangen door een Nexus 8 als de 7 ooit catastrofaal kapot zou gaan.

Verschil in prijs tussen de Nexus 7 en 8 is een paar tientjes, maar helaas is ombouwen door uurloon gewoon niet de moeite waard. Ik zou gewoon met de 7 speed rond crossen tot het eventueel stukgaat.

FWIW, de Stream van mijn schoonmoeder zal nu ook over de 40K hebben gehad. 80nm en Nexus 7 en dat gaat ook goed (al is ze een stuk lichter dan jij).

Kortweg: Kies de Gazelle. Hij rijdt goed, is op voorraad en is aanzienlijk goedkoper. De Sparta is wel iets beter afgemonteerd, maar zoals je zegt zie ik daar geen 500 euro in zitten, dus bij gelijke rijeigenschappen gewoon de Gazelle pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasajo
@roffeltjes
De Orange c7+ heeft een Bosch active Line , geen active Line Plus. Ik was er zelf wel verrast door, de paris c7+ heeft juist wel die active Line Plus..
In de Orange serie zit die motor in de c8, en die is dit jaar niet meer leverbaar.

De c7+ heeft ook een levertijd van een maand (maar is te overzien indien de fietsenmaker een leen e-bike zou hebben, maar je raadt het al.. net weg).

Het verschil zit hem dus in de motor (40 VS 50 nm, scheelt 250-300 euro denk ik?), de naaf & een mooiere afwerking van het frame bij de sparta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja, blijkbaar keek ik bij de Paris C7 8)7

Gazelle heeft misschien nog een idioter gamma als Sparta en Batavus... gekmakend, allemaal ongeveer dezelfde fiets met mini verschillen. |:(

Ik blijf erbij dat de 10 nm me niet warm of koud maken. Gewoon die Gazelle nemen als hij goed rijd.Je moet het ook niet gaan overdenken, zeker niet als de FM zo behulpzaam lijkt te zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door roffeltjes op 11-08-2020 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
De fietsenmaker is best behulpzaam hoor, ik hoef deze m8b ook niet af te nemen. Hij is alleen vrij prijzig ('nee geen korting, wij geven de korting in servicebeurten'), en heeft momenteel weinig op voorraad.
Maar doet zeker zijn best en neemt zijn tijd.

Ik vraag mij dus wel af of ik die 10nm merk, het voelt niet erg slim om voor de lichtste motor te kiezen terwijl ik zelf het maximum ben qua fysiek haha. Ik heb helaas geen brug of wind kunnen testen vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pasajo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 22:04:
De fietsenmaker is best behulpzaam hoor, ik hoef deze m8b ook niet af te nemen. Hij is alleen vrij prijzig ('nee geen korting, wij geven de korting in servicebeurten'), en heeft momenteel weinig op voorraad.
Maar doet zeker zijn best en neemt zijn tijd.
Tsja, marge is gewoon flinterdun en de kosten van het runnen van zo'n zaak zijn niet misselijk. Ik vind het een heel eerlijk en goed antwoord, eigenlijk heb ik nog geen enkel rood vlaggetje gemerkt.

Dat hij niets op voorraad heeft is helaas wel overal het probleem, kan hij niet zoveel aan doen :+

Tenzij je heel goed zelf een fiets kan onderhouden zou ik gewoon kijken wat deze man kan leveren.

Maar goed, ik ben afhankelijker dan jij van mijn fiets, dus ik neem service heel erg mee in mijn overweging ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:30
Vandaag nog even bij een andere FM gekeken en 3 fietsen getest:
  • Giant GrandTour Explore E + 2
  • Sparta M8B
  • Batavus Finez E-Go power
Uiteindelijk vond ik de Sparta echt het fijnste rijden. Genoeg kracht in de motor, licht sturen en een fijne zitpositie.
Gisteren had ik dus nog een overjarige Gazelle Ultimate C8 geprobeerd, maar deze bleek toch een stuk overjariger dan gedacht. Ondanks dat de motoren dezelfde kracht hebben, merkte je wel echt aanzienlijk verschil.

De Bosch Active Line Plus (50nm) doet naar mijn gevoel niet onder voor de Giant Syncdrive (60nm).

Uiteindelijk dus de blauwe Sparta M8B gekocht met slechts 2-3 weken levertijd! :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-09 14:03

dbzfan

Nee.

crimby schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:29:
Vandaag nog even bij een andere FM gekeken en 3 fietsen getest:
  • Giant GrandTour Explore E + 2
  • Sparta M8B
  • Batavus Finez E-Go power
Uiteindelijk vond ik de Sparta echt het fijnste rijden. Genoeg kracht in de motor, licht sturen en een fijne zitpositie.
Gisteren had ik dus nog een overjarige Gazelle Ultimate C8 geprobeerd, maar deze bleek toch een stuk overjariger dan gedacht. Ondanks dat de motoren dezelfde kracht hebben, merkte je wel echt aanzienlijk verschil.

De Bosch Active Line Plus (50nm) doet naar mijn gevoel niet onder voor de Giant Syncdrive (60nm).

Uiteindelijk dus de blauwe Sparta M8B gekocht met slechts 2-3 weken levertijd! :-D
Goede keuze! ik heb ook een blauwe sparta M8b en geen spijt! Enige nadeel is dat ie vrij zwaar is maar daar merk je tijdens het fietsen niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Grappig genoeg ging ik net naar de fietsenmaker om de m8b op te halen, maar ik ben met een leenfiets naar huis gegaan.

Er klopte niet veel van. Eerst rij ik zelf weg zonder accu, niet handig haha. Daarna na 500 meter gerommel in de kettingkast. Blijkt de kabel naar de versnelling los te zijn geschoten. Gefixt, maar daarna alsnog heel vreemde trapondersteuning. Als in veel te weinig terwijl ik voor mijn gevoel lang geen 23-25 reed (het display gaf ook nog geen snelheid aan, en ik zag de ondersteuning constant wegvallen. Maar het geheel moest wellicht nog geactiveerd worden).

De FM gaat er naar kijken, daarvoor was het nu te druk. Het doet helaas allemaal wel afbraak aan het initiële beeld van de testrit eerder.

Nu een leenfiets mee met normale active Line, en die rijdt direct al veel beter. Een goedkoper model, maar de fiets beleving is gewoon goed.

[ Voor 5% gewijzigd door pasajo op 12-08-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
pasajo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:00:
Grappig genoeg ging ik net naar de fietsenmaker om de m8b op te halen, maar ik ben met een leenfiets naar huis gegaan.

Er klopte niet veel van. Eerst rij ik zelf weg zonder accu, niet handig haha. Daarna na 500 meter gerommel in de kettingkast. Blijkt de kabel naar de versnelling los te zijn geschoten. Gefixt, maar daarna alsnog heel vreemde trapondersteuning. Als in veel te weinig terwijl ik voor mijn gevoel lang geen 23-25 reed (het display gaf ook nog geen snelheid aan, en ik zag de ondersteuning constant wegvallen. Maar het geheel moest wellicht nog geactiveerd worden).

De FM gaat er naar kijken, daarvoor was het nu te druk. Het doet helaas allemaal wel afbraak aan het initiële beeld van de testrit eerder.

Nu een leenfiets mee met normale active Line, en die rijdt direct al veel beter. Een goedkoper model, maar de fiets beleving is gewoon goed.
Oef dat is vervelend ja! gelukkig had ik een hele goede ervaring. Bij alle drie de testritten ging de FM ook mee op een fiets naast mij om uitleg en tips te geven. Echt heel fijn hoe dat ging en kon dus ook meteen vragen stellen. De fiets klopte helemaal, was nu alleen nog de vraag of ik voor 53 inch of 57 inch moest gaan qua maat. Vanwege mijn lengte zou allebei prima kunnen.
Een van de fietsenmakers daar reed zelf op een 53 inch en kon ik die mooi proberen. Uiteindelijk voor de 53 gegaan omdat dit ook makkelijker was voor een eventueel kinderzitje voor (icm stabielere afstap). Deze had dan ook nog een behoorlijke korte levertijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:01
crimby schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:20:
[...]

Oef dat is vervelend ja! gelukkig had ik een hele goede ervaring. Bij alle drie de testritten ging de FM ook mee op een fiets naast mij om uitleg en tips te geven. Echt heel fijn hoe dat ging en kon dus ook meteen vragen stellen. De fiets klopte helemaal, was nu alleen nog de vraag of ik voor 53 inch of 57 inch moest gaan qua maat. Vanwege mijn lengte zou allebei prima kunnen.
Een van de fietsenmakers daar reed zelf op een 53 inch en kon ik die mooi proberen. Uiteindelijk voor de 53 gegaan omdat dit ook makkelijker was voor een eventueel kinderzitje voor (icm stabielere afstap). Deze had dan ook nog een behoorlijke korte levertijd.
53 inch is .... 134 cm.
Grote fiets! :o

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Tommie12 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:22:
[...]

53 inch is .... 134 cm.
Grote fiets! :o
sorry het is maat 53 of maat 57. Ik zie nu dat maat 57 voor personen tussen de 181cm en 185cm is en de maat 53 voor 170cm tot 180cm. Ik ben zelf 184cm, maar toch de maat 53 gekozen. Makkelijkere afstap en in de toekomst met een eventueel kinderzitje dus stabieler :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
crimby schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

sorry het is maat 53 of maat 57. Ik zie nu dat maat 57 voor personen tussen de 181cm en 185cm is en de maat 53 voor 170cm tot 180cm. Ik ben zelf 184cm, maar toch de maat 53 gekozen. Makkelijkere afstap en in de toekomst met een eventueel kinderzitje dus stabieler :-)
Het zal mij benieuwen... ik heb een damesmodel 61 besteld op advies van FM. Gaat gebruikt worden door 2 mensen van 1.82 en van 1.83.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Haha en ik gewoon een 61 terwijl ik 2.01m ben. Ligt helemaal aan de been lengte en wat je zelf comfortabel vindt. Ik moet er niet aan denken op een 65 frame te rijden en dan bij een stoplicht een voet aan te grond te moeten zetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pasajo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:00:\
Ik begrijp dat hij een testfiets had laten overkomen en dat dit niet een nieuw "uitlever" model is?

Klinkt als draadje los of draadbreuk :X

Dat hij het niet direct kan fixen snap ik wel, vermoedelijk gaat hij de hele boel demonteren en de kabelboom nalopen :X

Op zich is dat natuurlijk niet representatief voor de fiets en als de FM het echt heel druk had en niet even zelf een paar meter heeft gereden op de testfiets is het nog wel te vergeven, maar sjiek is het bepaald niet.

Maar goed, zoals ik al zei, die Gazelle past beter in je budget en je vond hem lekker rijden, dus wat let je nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
pasajo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:01:
Haha en ik gewoon een 61 terwijl ik 2.01m ben. Ligt helemaal aan de been lengte en wat je zelf comfortabel vindt. Ik moet er niet aan denken op een 65 frame te rijden en dan bij een stoplicht een voet aan te grond te moeten zetten ;)
hehe dat inderdaad! Overigens is het een ander verhaal als je een dames model hebt en dus een lagere instap. Ik heb een heren model gekozen maar dan dus wel weer een iets lagere frame hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[rgb] schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Het zal mij benieuwen... ik heb een damesmodel 61 besteld op advies van FM. Gaat gebruikt worden door 2 mensen van 1.82 en van 1.83.
Dat is op papier erg groot voor een damesfiets, maar aangezien er geen vaste regel is voor hoe je maten aangeeft (het is nog erger dan in de confectie) is daar ook geen zinnig woord van te zeggen zonder het geo plaatje...

En dan nog komt het helaas al te vaak voor dat die geo plaatjes compleet onzin zijn(waarschijnlijk omdat alleen ik ze lees^^) :+

FWIW: Wij zijn rond de 1.70 en hebben allebei een maat 53cm voor de Razer, maar het damesmodel is ietsje korter en heeft een langere balhofdbuis. Nu zit ik graag wat gestrekt (vind de Razer nog aan de korte kant), dus ik kom wel vaker bij iets grotere modellen uit als het om gewone fietsen gaat.

Maar het zegt helemaal niks.... Mijn Racefiets is een klassieke 54cm (52cm had iets mooier geweest), mijn MTB is een 17.5"medium (29")..... zet ze naast elkaar en ze lopen enorm uiteen qua maatgeving (Stack en Reach).

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 12-08-2020 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
@roffeltjes
Dit was een volledig nieuwe m8b. Geen idee waar het fout is gegaan maar ik heb er nu geen seconde goed op gefietst. Het kabeltje had hij snel verholpen, kettingkastje open en klaar, maar het rijgedrag ..daar had hij meer tijd voor nodig.

Ik heb nu een 40nm leenfiets, ff kijken of dit wat is. Is dit voldoende dan kan ik bijv voor de Orange c7+ gaan, leverbaar over paar weken.

Vind ik de m8b te weinig meerwaarde leveren maar is de 50nm motor uiteindelijk wel nodig dan is wellicht de Paris + wel te doen (scheelt ook nog eens 700 euro).

Wil ik gewoon deze week een nieuwe fiets dan is het niet anders dan de m8b, indien goed gefixt. Maar ik kan het ff laten bezinken ivm de leenfiets gelukkig, mooie service van de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
pasajo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:30:
@roffeltjes
Dit was een volledig nieuwe m8b. Geen idee waar het fout is gegaan maar ik heb er nu geen seconde goed op gefietst. Het kabeltje had hij snel verholpen, kettingkastje open en klaar, maar het rijgedrag ..daar had hij meer tijd voor nodig.
Het was blijkbaar zo druk dat hij hem niet even heeft nagelopen... eigenlijk had hij je niet moeten laten wegfietsen zonder hem zelf te testen. Niet slim, maar goed de rest lijkt hij dan wel weer servicegericht op te pakken.
Wil ik gewoon deze week een nieuwe fiets dan is het niet anders dan de m8b, indien goed gefixt. Maar ik kan het ff laten bezinken ivm de leenfiets gelukkig, mooie service van de FM.
Ja, zo hoort het.

Blijf het wel knullig vinden dat hij een fiets af fabriek heeft laten test rijden, maar goed, het is bij mijn FM ook gekkenhuis, hij weigert voorlopig alles wat niet bij hem is gekocht omdat de wachttijden absurdistisch werden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:53:
[...]

Het was blijkbaar zo druk dat hij hem niet even heeft nagelopen... eigenlijk had hij je niet moeten laten wegfietsen zonder hem zelf te testen. Niet slim, maar goed de rest lijkt hij dan wel weer servicegericht op te pakken.

[...]

Ja, zo hoort het.

Blijf het wel knullig vinden dat hij een fiets af fabriek heeft laten test rijden, maar goed, het is bij mijn FM ook gekkenhuis, hij weigert voorlopig alles wat niet bij hem is gekocht omdat de wachttijden absurdistisch werden.
Tja, combinatie van zomer en corona. Mijn FM neemt ook alleen fietsen aan die bij hem gekocht zijn. Ik kan dat erg goed begrijpen.

Bij een nieuwe fiets mag je er vanuit gaan dat deze correct functioneert. Dat heeft niets met 'niet slim' te maken. Het is gewoon domme pech en dan snap ik best dat je er even de neten in hebt. Toen ik mijn fiets kocht kon ik ook gewoon meteen wegrijden en kreeg ik de eerste beurt gratis. Er is veel vertimmerd aan mijn Qwic, maar hij heeft me nog nooit laten staan, echt nooit. Hij doet het altijd en ik denk dat je daar ook vanuit mag gaan.

@pasajo Misschien bevalt de leenfiets wel zo goed dat je die kunt kopen ;) 40nm is niet zo beroerd hoor, daar kom je ook wel een dijk of viaduct mee op. Je bent behoorlijk fors, dus let even op of alles na zeg maar 2000 kilometer nog goed is. Ik ken iemand van 139 kilo (mijn buurvrouw) die een scheur kreeg ik haar frame. Toevallig viel het mij op omdat mijn oog daarop viel voordat het echt fout ging. Ze kreeg een nieuwe fiets.
Ik heb nu een 40nm leenfiets, ff kijken of dit wat is. Is dit voldoende dan kan ik bijv voor de Orange c7+ gaan, leverbaar over paar weken.
Dan zou ik daar mooi even op wachten en wel even testen voordat je de wijde wereld intrekt. Het is altijd super om een mooie proefrit te maken.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:18:. Je bent behoorlijk fors, dus let even op of alles na zeg maar 2000 kilometer nog goed is. Ik ken iemand van 139 kilo (mijn buurvrouw) die een scheur kreeg ik haar frame. Toevallig viel het mij op omdat mijn oog daarop viel voordat het echt fout ging. Ze kreeg een nieuwe fiets.
Ja, meestal is dat gewoon garantie (zit vaak heel lang garantie op een frame), maar je wil dat inderdaad niet merken op het moment dat je een heuvel afkart :X

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 19:40
hallo allemaal!

Kan er mij iemand uitleggen hoe je kan navigeren met de KIOX BOSCH?

Heb een route gemaakt op het portaal van BOSCH en een GPX geimporteerd, maar kan dat nergens vinden op de KOIX noch op de ebike connect APP...

vreemd...

• Tommie12
verhto schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:42:
hallo allemaal!

Heb een route gemaakt op het portaal van BOSCH en een GPX geimporteerd, maar kan dat nergens vinden op de KOIX noch op de ebike connect APP...

vreemd...
Ik denk dat enkel de nieuwe KIOX navigatieaanwijzingen geeft, en dan nog komen die van je GSM die ze via BT aan de KIOX door geeft.
De nieuwe KIOX is niet meer dan een "extended" display van je GSM.

Voor echte navigatie op de fiets heb je de KOBI hub of de Nyon nodig.

• verhto
idd, maar heb de nieuwe KIOX...

Maar ik kan dus nergens de routes vinden, ook niet op de app...

• Tommie12
verhto schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:51:
idd, maar heb de nieuwe KIOX...

Maar ik kan dus nergens de routes vinden, ook niet op de app...
Dan is er ergens een connectie die niet werkt.

• verhto
vreemd, heb alles opnieuw geconnecteerd...

via de app een route maken gaat wel, maar de routes maken op bosch portaal naar KIOX kan ik nergens vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 21:25

Stefan©

Toet toet

verhto schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:42:
hallo allemaal!

vreemd...
Nadat je de route in de portal hebt gemaakt of geïmporteerd, kun je de routes in de app vinden via het volgende menu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYhmUzrMKdK-fwCDu5eKbHyffwk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UuDNy0Tdp1eSpSybMpoeUuTU.jpg?f=user_large

Wel even zorgen dat je in de app/portal onder dezelfde user bent ingelogd. Om de route naar de Kiox te versturen moet je de laatste update op de Kiox geïnstalleerd hebben, en uiteraard moeten de Kiox en telefoon verbonden zijn.

• crimby
Mensen hier ervaring met die Bosch smartphone hub vs Nyon vs telefoonhouder? Ik heb dus een Sparta M8B besteld met Intuvia scherm, maar als ik wat tourritjes wil maken is het wel leuk misschien ook navigatie te hebben.

Voor woon-werk luister ik podcasts, het bedienen van bv Spotify is dan ook wel handig, maar dit zou evt via mijn Garmin Watch kunnen.

Biedt zo'n hub of Nyon scherm echt meerwaarde tov een telefoon met goede houder?

• Tommie12
crimby schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:08:
Mensen hier ervaring met die Bosch smartphone hub vs Nyon vs telefoonhouder? Ik heb dus een Sparta M8B besteld met Intuvia scherm, maar als ik wat tourritjes wil maken is het wel leuk misschien ook navigatie te hebben.

Voor woon-werk luister ik podcasts, het bedienen van bv Spotify is dan ook wel handig, maar dit zou evt via mijn Garmin Watch kunnen.

Biedt zo'n hub of Nyon scherm echt meerwaarde tov een telefoon met goede houder?
Ik heb het ook overwogen.

Op de Intuvia houder past de "oude" Nyon, en dat is eigenlijk geen slechte oplossing, maar die kost 300€.
Nadeel is dat die nogal groot is, en dat de orientatie horizontaal is, wat ik voor navigatie onnatuurlijk vind.

Met de telefoon navigeren (Komoot, Google, ..) kan zeker, maar je loopt nogal snel tegen de grenzen van je batterij aan. Dan nog een kabeltje naar de Intuvia kan, maar is nogal onhandig, en in regenweer doe ik dat liever niet.

De hub van Bosch vond ik ook duur, en iedere keer moet je je telefoon met een kabel verbinden om bij te laden tijdens het rijden. Nogal omslachtig.

Ik heb gekozen voor de Garmin Edge Explore. Kost 200€, is robuust, en de batterij houdt het zeker 100km uit. Navigatie doe ik daarmee (opvolgen prestaties interesseert me niet), routes maak ik met Komoot (30€ eenmalig om toegang te hebben tot alle kaarten).
Werkt prima voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verhto
Stefan© schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 12:33:
[...]

Nadat je de route in de portal hebt gemaakt of geïmporteerd, kun je de routes in de app vinden via het volgende menu:

[Afbeelding]

Wel even zorgen dat je in de app/portal onder dezelfde user bent ingelogd. Om de route naar de Kiox te versturen moet je de laatste update op de Kiox geïnstalleerd hebben, en uiteraard moeten de Kiox en telefoon verbonden zijn.
merci!!!! gevonden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
crimby schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 13:08:

Bosch navigatie ken ik niet, maar het klinkt prijstechnisch niet ideaal en ik vraag me toch af of het opkan tegen Garmin met OSM.. Zoals @Tommie12 zegt is navigeren op een Garmin in combi met OSM het krachtigst. Aan de andere kant kan het prima met een smartphone+houder.

Ik heb beide oplossingen. In dagelijks gebruik in Amsterdam gebruik ik de smartphone. Als ik op de racefiets of MTB spring pak ik meestal de Garmin.

Voordeel Garmin tov Smartphone:

In combi met OSM kan je heel precies je routes plannen, ik vind de Garmin windows App heel makkelijk in het gebruik. Route plannen op je telefoon (OSM via Osmand) vind ik dramatisch, scherm is gewoon te klein en drag en drop doe ik liever met een muis. Je kan heel precies je route net over dat ene stukje weg plannen of langs dat ene bruggetje ipv de pont (of vice versa). Een app snapt niet dat je een paar honderd meter wil omrijden zodat je niet door een dorp hoeft (of langs een autoweg)... of dat je die korte route niet wil omdat je gewoon zo snel mogelijk van A naar B wil en dat de langere route in de praktijk sneller is.

Googlemaps is op langere afstanden ontzettend knullig, het snapt fietsers eigenlijk niet en kan je ongegeneerd dwars door een stad loodsen terwijl je erlangs kan. A-Z kortste afstand is wat dat ding doet en dat doet hij goed, maar dat is lang niet altijd de snelste route (laat staan de prettigste).

Capacitieve display is fijn als het regent/je handschoenen aan hebt.

Garmin heeft dan nog een aantal fiets dingen die mijn telefoon niet heeft, maar dat is niet zo boeiend op een ebike (heeft immers al een snelheidssensor etc).

Nadeel Garmin tov een Smartphone.

On the fly even een adres invoeren op je Garmin is geen feest (capacitieve touch display is driemaal niks voor uitgebreid werken). Ook vind ik de algoritme om automatisch een route te bepalen op mijn Edge 800 dramatisch... de CPU komt uit het jaar kruik, de gemiddelde telefoon is veel sneller.

Googlemaps is super handig voor zoeken (waar is het dichtstbijzijnde eethuis?) en het direct invoeren van adressen.

Daarom is in Amsterdam een telefoon veel handiger. Ik ken de stad goed genoeg om uit mijn hoofd tot aan "de laatste kilometer" te navigeren en neem dan veel prettiger fietsvriendelijk routes dan Garmin of Google fantaseren. Maar uiteraard ken ik niet elk straatje en voor dat laatste stukje is je smartphone een uitkomst.

Uiteraard kan je met je Bosch/Garmin ook gewoon je telefoon erbij pakken voor zoekwerk, dus dan heb je het beste van beide werelden.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 13-08-2020 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Hier ook uiteindelijk beslist om een elektrische fiets aan te kopen, maar dan wel van het type bakfiets. Ik ben gaan testrijden met de urban arrow, Hercules cargo 500 en de Bergamont cargoville lj70. Die laatste heeft blijkbaar het laagste zwaartepunt van de drie en dit merk je duidelijk in de handling.

Uiteindelijk voor de Bergamont gekozen en nu vol spanning afwachten tot levering.
Deze bike heeft een Bosch cargo line gen. 4 met een 625 Wh batterij (die trouwens mooi weggewerkt is in het frame). De product page: https://www.bergamont.com...e-lj-70?article=275810222

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUcDnB6mhDALvl0ngVQSnfe8uIg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YIs2OMnQUJ9DEX86zxLu8X2S.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde eerst de urban arrow, maar daaraan zie je dat een testrit wel belangrijk is. Ook nog even zitten loeren naar de Riese&Müller load 60, maar qua prijs werd het iets te gortig met alle opties die ik erop wou hebben. 😱

[ Voor 18% gewijzigd door Kaickul op 13-08-2020 20:18 ]

• Tommie12
roffeltjes schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 14:48:
[...]

Bosch navigatie ken ik niet, maar het klinkt prijstechnisch niet ideaal en ik vraag me toch af of het opkan tegen Garmin met OSM.. Zoals @Tommie12 zegt is navigeren op een Garmin in combi met OSM het krachtigst. Aan de andere kant kan het prima met een smartphone+houder.

Ik heb beide oplossingen. In dagelijks gebruik in Amsterdam gebruik ik de smartphone. Als ik op de racefiets of MTB spring pak ik meestal de Garmin.

Voordeel Garmin tov Smartphone:

In combi met OSM kan je heel precies je routes plannen, ik vind de Garmin windows App heel makkelijk in het gebruik. Route plannen op je telefoon (OSM via Osmand) vind ik dramatisch, scherm is gewoon te klein en drag en drop doe ik liever met een muis. Je kan heel precies je route net over dat ene stukje weg plannen of langs dat ene bruggetje ipv de pont (of vice versa). Een app snapt niet dat je een paar honderd meter wil omrijden zodat je niet door een dorp hoeft (of langs een autoweg)... of dat je die korte route niet wil omdat je gewoon zo snel mogelijk van A naar B wil en dat de langere route in de praktijk sneller is.

Googlemaps is op langere afstanden ontzettend knullig, het snapt fietsers eigenlijk niet en kan je ongegeneerd dwars door een stad loodsen terwijl je erlangs kan. A-Z kortste afstand is wat dat ding doet en dat doet hij goed, maar dat is lang niet altijd de snelste route (laat staan de prettigste).

Capacitieve display is fijn als het regent/je handschoenen aan hebt.

Garmin heeft dan nog een aantal fiets dingen die mijn telefoon niet heeft, maar dat is niet zo boeiend op een ebike (heeft immers al een snelheidssensor etc).

Nadeel Garmin tov een Smartphone.

On the fly even een adres invoeren op je Garmin is geen feest (capacitieve touch display is driemaal niks voor uitgebreid werken). Ook vind ik de algoritme om automatisch een route te bepalen op mijn Edge 800 dramatisch... de CPU komt uit het jaar kruik, de gemiddelde telefoon is veel sneller.

Googlemaps is super handig voor zoeken (waar is het dichtstbijzijnde eethuis?) en het direct invoeren van adressen.

Daarom is in Amsterdam een telefoon veel handiger. Ik ken de stad goed genoeg om uit mijn hoofd tot aan "de laatste kilometer" te navigeren en neem dan veel prettiger fietsvriendelijk routes dan Garmin of Google fantaseren. Maar uiteraard ken ik niet elk straatje en voor dat laatste stukje is je smartphone een uitkomst.

Uiteraard kan je met je Bosch/Garmin ook gewoon je telefoon erbij pakken voor zoekwerk, dus dan heb je het beste van beide werelden.
Het zal wel aan mij liggen, maar met OSM.... ik heb het geprobeerd, maar geraak er niet aan uit. Komoot is zo veel eenvoudiger.
Dan zet je de komoot IQ app op je Garmin, en als je een route opslaat staat die ook zo op je Garmin (na een synch).

Er staan een paar mooie tutorials op YT over Komoot. Is echt simpel.

• roffeltjes
Kan ook, dat is een betaalde versie van OSM in plaats van Gratis zoals OSM met Basecamp.

Ik vind Basecamp en OSM een eitje, maar goed, ieder zijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
Hallo allemaal!

Heb sinds gisteren ook een 2de probleem, als mijn gereden rit in de ebike connect app verschijnt, toont hij de rit niet meer op de kaart, er staat ' route is niet beschikbaar voor deze activiteit'...

Is een KIOX en de verbinding met GSM werkt...

Voor gisteren ging dit wel, nu plots niet meer...

Iemand een idee?

Btw: ik heb de garmin 830 voor op de koersfiets! Toptoestel;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:02

OgWok

U.N.C.L.E.

verhto schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 08:09:
........

Btw: ik heb de garmin 830 voor op de koersfiets! Toptoestel;)
Mooi. Wat is er top aan? Dat is nu leuk om te weten.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verhto
levensduur batterij is ongelooflijk (heb de 800 en 820 gehad). de 820 moest ik na elke rit opladen, nu heb ik na een rit van 175km in de ardennen(6u37u op de fiets) nog 78% over... nog nooit meegemaakt.

Er zijn heel wat vernieuwingen aan de 830 (ook climbpro bv), snelheid (inladen van route) bij navigatie, respons touchscreen, integratie met routes uit je strava, trailforks (MTB), etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
De 530 is zo te zien ook heel interessant! Ik heb de 800 en de batterij is wel een dingetje (en gaat natuurlijk ook achteruit). Ook fijn is dat de 830 en 530 veel sneller zijn geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Laatst online: 19-09 21:50
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:55:
[...]
Vraagje: loopt bij jou de 'kettingkeast' ook niet parallel met de riem? Hij lijkt er scheef op te staan, maar de FM gaf aan dat het niet anders kon. Geen mogelijkheid tot afstellen. Ze gingen navraag doen bij Batavus, want ze vonden het qua afwerking ook wel iets beneden de maat voor deze prijscategorie.

Daarnaast heb ik last van een soort getik ergens bij de trapas als ik >25km/h fiets. Maar ik heb nog maar een paar keer gefietst, dus moet even kijken of dat structureel is.
Bij mij lijkt de "kettingkast" er ook scheef op te zitten. Ziet er inderdaad beetje vreemd uit. Het getik wat je noemt boven de 25km/h herken ik niet. Heb nog wel een vraag aan jou: als ik achteruit de fiets uit de schuur rijd dan lijkt de achternaaf of iets anders in die buurt te tikken. Heb jij dat ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-09 09:37
pix3l8e schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Bij mij lijkt de "kettingkast" er ook scheef op te zitten. Ziet er inderdaad beetje vreemd uit. Het getik wat je noemt boven de 25km/h herken ik niet. Heb nog wel een vraag aan jou: als ik achteruit de fiets uit de schuur rijd dan lijkt de achternaaf of iets anders in die buurt te tikken. Heb jij dat ook?
Hier heeft de vriendin ook dezelfde Batavus en ik zat ook al naar de scheve riembescherming te kijken, lijkt wel,of deze half op de bevestigingen is geklikt maar kon niets vinden om dit aan te passen (fragiele clipjes...)

Zowel de Batavus als mijn Flyer maken een klik geluid bij het achteruit uit de schuur rijden... voorzichtig tot de conclusie gekomen dat dit wel hoort bij de Nexus-8 naaf....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Hier bij mijn Giant Entour maakt hij ook een klikkend geluid bij het achteruit rijden. Deed hij al vanaf het begin, dus neem aan dat dat geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
@maupie1967 @Starbucks

Als je bij een nieuwe fiets geluidjes hoort die niet zo horen te zijn dan wordt je altijd een beetje achterdochtig. Ik ken het zo goed van mijn Qwic in het begin.

Voor ik verder ga lijkt het me geen defect. Als jullie fietsen verder goed fietsen en geen rariteiten vertonen zou ik me er geen zorgen over maken. Het zou het vrijloopmechanisme kunnen zijn.

...

In het begin had ik bij het kracht zetten op de pedalen een harde 'knoep' van achteren. Ik dacht aan een groot defect aan de NuVinci naaf, maar later kwam ik erachter dat Qwic verkeerde vrijloopjes had geïnstalleerd. Je kon er prima mee fietsen, maar de FM heeft er een ander vrijloopwieltje ingezet en het was over. Onder garantie uiteraard.

Ik zou het gewoon even in de gaten houden en als het echt serieus erger wordt even ten rade gaan bij je FM. Ga er niet van wakker liggen want als het ernstig was had je dat wel gemerkt. Gewoon even aankijken en verder genieten van jullie fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@maupie1967 @pix3l8e @SayWhatAgain!

Ik las ook al dat het bij de Dinsdag ook scheef zit. Dat is bepaald zorgelijk, want dat is nou net iets waar een riem minder goed tegen kan. Een ketting is op dit punt veel toleranter.

Keep us posted!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maupie1967
roffeltjes schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 18:14:
@maupie1967 @pix3l8e @SayWhatAgain!

Ik las ook al dat het bij de Dinsdag ook scheef zit. Dat is bepaald zorgelijk, want dat is nou net iets waar een riem minder goed tegen kan. Een ketting is op dit punt veel toleranter.

Keep us posted!
@roffeltjes

De riem zelf zit hier 100% in lijn met de tandwielen, geen zorgen daarover :) Het is de ‘kettingkast’ die er wat knullig op zit en scheef gemonteerd lijkt.

Bedankt voor de zorgen en meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maupie1967
Iemand ervaring met een Flyer met Panasonic D0 display en het opladen van een telefoon met de micro-usb aansluiting?

Ik heb een kabeltje met micro-usb naar usb-c maar krijg geen reactie op mijn Samsung S10e. Ik lees uit de documentatie dat dit maximaal 500 mA is wat het display kan leveren maar zou mooi zijn als de accu in ieder geval op hetzelfde niveau zou blijven tijdens het laden.

Volgende poging gaat een SP Connect wireless lader worden en hoop dat deze wel genoeg spanning heeft van de USB poort (in ieder geval minder intelligent als de S10e en maximaal 7.5W).

Anders nog mogelijkheden om iets van spanning van de verlichting af te tappen? Blijft voor mij tegenstrijdig om een powerbank aan te sluiten terwijl ik bovenop een 630 Wh accu zit......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
jimh307 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 17:17:
[...]

Je accu is een gebruiksobject dat gewoon zijn werk moet doen en je mag hem net zo behandelen als je zelf wil. Omdat die fietsaccu's een abnormale prijs hebben is het wijs om hier toch goed mee om te gaan. Je mag hem bij deze temperaturen gerust in de volle zon opladen en hem leeg trekken. Kan op de korte termijn geen kwaad en 5% verschil in capaciteit merk je nauwelijks of niet. Alleen het feit dat je 2 a 3 jaar later de achteruitgang wél gaat merken en dat het moment van een nieuwe accu aanschaffen niet meer lang uit te stellen is.

Ontzie hem door hem tijdig af te koppelen en gun hem z'n rust. Mijn accu als voorbeeld laad met 10% per uur op. Als ik nog 20% over heb stop ik hem voor 5 uur aan de lader. Een bescheiden alarmpje op mijn smartphone herinnerd mij eraan dat ik de lader af moet koppelen. Even naar de schuur om hem af te koppelen en of dit na 5 uur is of na een hele nacht <> extra tijd kost dit niet.
Slim laden tot default 80%, 1 x in de zoveel tijd 100% om de BMS zijn werk te laten doen of als je een lange rit voorziet zou veel kunnen uitmaken. Op die manier zouden fiets batterijen net zo lang mee kunnen gaan als Tesla packs wat goed is voor de portemonnee, maar vooral ook voor het milieu.

Zou dit niet geautomatiseerd kunnen met een intelligente charger? Ik heb daar al eens naar gekeken, maar er lijken er maar twee op de markt te zijn waarvan de één > 300E is en de ander feitelijk niet leverbaar in Europa.

Zijn er alternatieve laders die ik gemist heb? Zouden mensen smart laden interessant vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
max3D schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:29:
[...]

Slim laden tot default 80%, 1 x in de zoveel tijd 100% om de BMI zijn werk te laten doen of als je een lange rit voorziet zou veel kunnen uitmaken. Op die manier zouden fiets batterijen net zo lang mee kunnen gaan als Tesla packs wat goed is voor de portemonnee, maar vooral ook voor het milieu.

Zou dit niet geautomatiseerd kunnen met een intelligente charger? Ik heb daar al eens naar gekeken, maar er lijken er maar twee op de markt te zijn waarvan de één > 300E is en de ander feitelijk niet leverbaar in Europa.

Zijn er alternatieve laders die ik gemist heb? Zouden mensen smart laden interessant vinden?
Ik doe dat nu handmatig, laden tot 75/80% en soms wacht ik te lang met checken en zit ie vol.
Ik zou heel graag een slimme lader willen hebben die tot 80% laadt en dan stopt. Maar meer dan €100 heb ik er niet voorover (heb ik ook meteen 2 laders, 1 thuis, 1 op werk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Wij hebben nu ongeveer 2 jaar een urban arrow. Superfijne fiets. Had hem even voor een beurt gebracht en toen heeft ie kennelijk een software update gehad, waarbij de fietsenmaker aangaf dat hij hem hiervoor niet zo soepel vond lopen. Alleen nu trapt ie ineens zwaarder, is optrekken veel zwaarder, heb je bij terugtrappen ineens veel weerstand, en maakt ie een klik geluid in de motor als je stopt met trappen.

Komt iemand dit bekend voor? Lijkt me echt zo'n dingetje dat morgen ontkend gaat worden door de fietsmaker.

Vooral weerstand bij terugtrappen valt op. Daar hoort toch vrijwel geen weerstand te zijn? Gewoon zelfde als bij fiets zonder terugtraprem? Dat is iig bij mijn vriendin bij fiets met middenmotor wel zo. Dat is toch ook zo bij Bosch? Kan me het namelijk niet herinneren en dit is makkelijkste punt om aan te te tonen dat er iets mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumulus79
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-07-2024
Hallo iedereen,

Enkele jaren geleden ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor de auto om een paar keer per week een aantal bestemmingen te kunnen bereiken die zich tussen de 21 en 43 km van mijn woonplaats bevinden, langs Belgische wegen (ruw terrein dus). Ook wilde ik sporadisch toertochten maken van hieruit naar een aantal bestemmingen net over de Nederlandse grens. Ik ben vrij snel op een speed-pedelec uitgekomen en mijn keuze viel voor de Stromer St2 (de 3 bestond toen nog niet).

Het enthousiasme werd snel getemperd toen ik er de wetgeving voor speed pedelecs op nasloeg: op veel plaatsen moet je verplicht de autobaan gebruiken waar je met 45 km/h niet mee kan met het verkeer, een onspannen ritje doorheen het bos zit er ook al niet in wegens verboden en tot overmaat van ramp moet je op de SP ook nog eens rekening houden met eenrichtingsstraten (welke in Belgische steden een haast onoplosbare puzzel vormen om er in en weer uit te raken). Met als kers op de taart een beperking tot 30 km/h binnen de bebouwde kom waardoor er van de tijdswinst tov een gewone pedelec niet veel meer overblijft.

Dus uiteindelijk heb ik maar een lichte motor gekocht (125cc). Na al die tijd is echter gebleken dat ik hem veel te weinig gebruik om aan de verzekeringen, pechverhelping en onderhoud uit te komen. De verkeersagressie op de autowegen, het gedoe om iedere keer dat motorpak aan en uit te doen en complexe verkeersknooppunten in en rond steden maken dat je niet zomaar even voor je plezier erop kruipt en dus steeds minder gaat rijden en steeds meer excuses zoekt om toch maar niet te moeten rijden.

Nu overweeg ik om hem weer te verkopen en toch maar voor die Stromer te gaan, deze keer dan wel de 3 in plaats van de 2, maar als ik alle voor en nadelen naast elkaar leg blijkt die motor ook vandaag nog steeds de beste optie te zijn. Kortom, ik zit hier behoorlijk met de handen in het haar om dit mobiliteitsvraagstuk opgelost te krijgen. Waarschijnlijk zal een speed pedelec door al die beperkingen en regels op den duur even weinig gebruikt worden als mijn huidige motor en er maar staan weg te roesten. Een gewone pedelec zal dan weer net te weinig zijn voor de eerdergenoemde afstanden vrees ik, en als ik dan weer ga rommelen met de snelheidsbegrenzer om als compromis nog 30 te kunnen rijden zit je weer met die kwestie van illegaliteit en verzekeringen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken in mijn situatie als je niet voor een auto wil kiezen? Bestaat er eigenlijk wel een oplossing voor dit vraagstuk? Stel dat ik een gewone pedelec zou kiezen, welk model zou dan volgens jullie het meeste voldoen aan mijn vraag? Zouden er speed pedelecs bestaan die je kunt omschakelen naar gewone pedelec als je bvb voor een eenrichtingsstraat of autoluwe zone in de stad komt te staan of even een frisse neus wil halen in het bos, en dan weer naar speed pedelec switchen en de nummerplaat weer uitklappen als je een lang recht stuk tegenkomt waar je gemakkelijk 45 kan en mag doen? Of misschien is er wel een tweak om dat te doen met een gewone SP daar ik eens gelezen heb dat Stromer ook 25km/h versies heeft van de St2 en St3? Of misschien moet ik wel een 25 km/h versie kiezen van Stromer daar je dan meteen een 960 wh batterij hebt om die afstanden te overbruggen?

Ben benieuwd naar jullie visie erop. Alvast dank bij voorbaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cumulus79
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-07-2024
jodeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Ik doe dat nu handmatig, laden tot 75/80% en soms wacht ik te lang met checken en zit ie vol.
Ik zou heel graag een slimme lader willen hebben die tot 80% laadt en dan stopt. Maar meer dan €100 heb ik er niet voorover (heb ik ook meteen 2 laders, 1 thuis, 1 op werk).
Als je een idee hebt hoe snel je batterij oplaadt kan je dat volgens mij oplossen met een simpele timer die je voor een paar tientjes in de bouwmarkt kan kopen. Je stelt hem dan in op de tijdsduur waarop de batterij rond de 80% zou moeten zitten en dan wordt de stroom uitgeschakeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Cumulus79 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Als je een idee hebt hoe snel je batterij oplaadt kan je dat volgens mij oplossen met een simpele timer die je voor een paar tientjes in de bouwmarkt kan kopen. Je stelt hem dan in op de tijdsduur waarop de batterij rond de 80% zou moeten zitten en dan wordt de stroom uitgeschakeld :)
Dan zou ik hem altijd op hetzelfde percentage moeten opladen, wat ik niet doe, als ik ver moet de volgende dag dan laadt ik hem savonds op ongeacht het accupercentage.

Over je dilemma, die had ik ook een paar maanden geleden. Had een auto die ik nauwelijks gebruikte, die moest weg. Ik wilde een 125cc motortje om lekker mee te touren, maar toen ging mijn fiets stuk en moest ik kiezen. Een fiets moest ik sowieso, de beste compromie was auto verkopen, die motor lekker laten zitten en alles op 1 elektrische fiets doen, een gewone zodat ik ook door de bossen kan touren. Geen risico op die motor of auto nooit gebruiken.
Zeer tevreden met mijn keus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
Cumulus79 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Het kan natuurlijk allemaal. Alarm zetten, timer kopen, gewoon opletten. Maar het vereist aandacht, zal vaak mis gaan, is totaal niet nauwkeurig want als ik een half uurtje gefietst heb moet ik juist niet vier uur gaan opladen wat weer wel moet als de accu bijna leeg is.

Kortom voor mij werkt dat niet :)

En om de BMS zijn ding te laten doen moet je ook nog eens zo nu en dan tot 100% opladen. Zou fijn zijn als je een Arduino smart voeding kon vertellen dat hij daar op moet letten.

En mij lijkt het ook handig als ik 0,5C kan opladen voor normaal, maar als ik haast heb het Amperage naar 5A kan verhogen. Een paar keer sneller opladen beinvloedt de levensduur maar weinig, maar verhoogt het genoegen enorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cumulus79 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:55:
Hallo iedereen,

Enkele jaren geleden ben ik op zoek gegaan naar een alternatief voor de auto om een paar keer per week een aantal bestemmingen te kunnen bereiken die zich tussen de 21 en 43 km van mijn woonplaats bevinden, langs Belgische wegen (ruw terrein dus). Ook wilde ik sporadisch toertochten maken van hieruit naar een aantal bestemmingen net over de Nederlandse grens. Ik ben vrij snel op een speed-pedelec uitgekomen en mijn keuze viel voor de Stromer St2 (de 3 bestond toen nog niet).

Het enthousiasme werd snel getemperd toen ik er de wetgeving voor speed pedelecs op nasloeg: op veel plaatsen moet je verplicht de autobaan gebruiken waar je met 45 km/h niet mee kan met het verkeer, een onspannen ritje doorheen het bos zit er ook al niet in wegens verboden en tot overmaat van ramp moet je op de SP ook nog eens rekening houden met eenrichtingsstraten (welke in Belgische steden een haast onoplosbare puzzel vormen om er in en weer uit te raken). Met als kers op de taart een beperking tot 30 km/h binnen de bebouwde kom waardoor er van de tijdswinst tov een gewone pedelec niet veel meer overblijft.

Dus uiteindelijk heb ik maar een lichte motor gekocht (125cc). Na al die tijd is echter gebleken dat ik hem veel te weinig gebruik om aan de verzekeringen, pechverhelping en onderhoud uit te komen. De verkeersagressie op de autowegen, het gedoe om iedere keer dat motorpak aan en uit te doen en complexe verkeersknooppunten in en rond steden maken dat je niet zomaar even voor je plezier erop kruipt en dus steeds minder gaat rijden en steeds meer excuses zoekt om toch maar niet te moeten rijden.

Nu overweeg ik om hem weer te verkopen en toch maar voor die Stromer te gaan, deze keer dan wel de 3 in plaats van de 2, maar als ik alle voor en nadelen naast elkaar leg blijkt die motor ook vandaag nog steeds de beste optie te zijn. Kortom, ik zit hier behoorlijk met de handen in het haar om dit mobiliteitsvraagstuk opgelost te krijgen. Waarschijnlijk zal een speed pedelec door al die beperkingen en regels op den duur even weinig gebruikt worden als mijn huidige motor en er maar staan weg te roesten. Een gewone pedelec zal dan weer net te weinig zijn voor de eerdergenoemde afstanden vrees ik, en als ik dan weer ga rommelen met de snelheidsbegrenzer om als compromis nog 30 te kunnen rijden zit je weer met die kwestie van illegaliteit en verzekeringen.

Hoe zouden jullie dit aanpakken in mijn situatie als je niet voor een auto wil kiezen? Bestaat er eigenlijk wel een oplossing voor dit vraagstuk? Stel dat ik een gewone pedelec zou kiezen, welk model zou dan volgens jullie het meeste voldoen aan mijn vraag? Zouden er speed pedelecs bestaan die je kunt omschakelen naar gewone pedelec als je bvb voor een eenrichtingsstraat of autoluwe zone in de stad komt te staan of even een frisse neus wil halen in het bos, en dan weer naar speed pedelec switchen en de nummerplaat weer uitklappen als je een lang recht stuk tegenkomt waar je gemakkelijk 45 kan en mag doen? Of misschien is er wel een tweak om dat te doen met een gewone SP daar ik eens gelezen heb dat Stromer ook 25km/h versies heeft van de St2 en St3? Of misschien moet ik wel een 25 km/h versie kiezen van Stromer daar je dan meteen een 960 wh batterij hebt om die afstanden te overbruggen?

Ben benieuwd naar jullie visie erop. Alvast dank bij voorbaat :)
Je overwegingen voor de speed pedelec kloppen, alleen zou ik binnen de bebouwde kom, en zeker op drukke plaatsen gewoon wat rustiger rijden, en op het fietspad blijven. Als je niemand hindert vraag ik me af of er een politieman echt zin gaat hebben om je een boete te schrijven.

Wat betreft 25 km/h fietsen zou ik eens kijken naar Riese & Muller. Die hebben verschillende modellen die een dubbele batterij hebben. Dan is je actieradius op hoogste ondersteuning ook probleemloos 100 km. En als je dan een model koopt met grote banden, maar instelt dat je de kleinste hebt op je display, dan steel je ook 1-2 km/h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
max3D schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:16:
[...]

Het kan natuurlijk allemaal. Alarm zetten, timer kopen, gewoon opletten. Maar het vereist aandacht, zal vaak mis gaan, is totaal niet nauwkeurig want als ik een half uurtje gefietst heb moet ik juist niet vier uur gaan opladen wat weer wel moet als de accu bijna leeg is.

Kortom voor mij werkt dat niet :)

En om de BMS zijn ding te laten doen moet je ook nog eens zo nu en dan tot 100% opladen. Zou fijn zijn als je een Arduino smart voeding kon vertellen dat hij daar op moet letten.

En mij lijkt het ook handig als ik 0,5C kan opladen voor normaal, maar als ik haast heb het Amperage naar 5A kan verhogen. Een paar keer sneller opladen beinvloedt de levensduur maar weinig, maar verhoogt het genoegen enorm
Ik denk dat we batterijveroudering allemaal wat overschatten. Hier staat nog een oude Giant ebike van 10 jaar oud met batterij van 240 Wh. Die haalt op eco nog altijd 50 km.

Als je aan neemt dat een batterij zowat 500 keer volledig kan geladen worden, en datje met een volledige lading 100 km doet, dan is dat alles bij elkaar 50.000 km.
Niet echt veel mensen doen dat in 10 jaar, grote kans dat de fiets dan sowieso op is.
Doe je dat op 5 jaar, dan is 800€ voor een nieuwe 500 Wh batterij niet echt de grootste kost. Je hebt dan al wat banden, kettingen, tandwielen en remmen versleten, waarschijnlijk voor een pak meer geld. En toch denken we dat de batterijslijtage de grootste zorg is. Ik lig er niet wakker van.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
crimby schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:07:
[...]
hehe dat inderdaad! Overigens is het een ander verhaal als je een dames model hebt en dus een lagere instap. Ik heb een heren model gekozen maar dan dus wel weer een iets lagere frame hoogte.
Gazelle Ultimate C8+ HMB Connect is binnen! Damesmodel maat 61. Bij het instappen ben ik inderdaad blij dat we voor een damesmodel gegaan zijn, maar tijdens het fietsen past het frame tot nu toe prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Kan je eigenlijk makkelijk remsystemen vervangen? Ik heb nu een fiets besteld met hydraulische blokremmen en die remmen heel licht en nauwkeurig.

Mijn vriendin heeft een Trek UM1 met rollerbrakes en dat remt aanzienlijk zwaarder. Iemand ervaring met het vervangen van rollerbrakes voor een hydraulisch systeem? Zelf of bij FM en dan ben ik erg benieuwd naar de prijs. Kan hier op internet vrijwel niets over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:59:
[...]

Ik denk dat we batterijveroudering allemaal wat overschatten. Hier staat nog een oude Giant ebike van 10 jaar oud met batterij van 240 Wh. Die haalt op eco nog altijd 50 km.
En toch word ook de ondersteuning minder als een accu ouder word.
Een accu gaat nooit 50000 km mee lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 08:41
Cumulus79 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:55:
Enkele jaren geleden...

...
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:53:
[...]
Je overwegingen voor de speed pedelec kloppen, alleen zou ik binnen de bebouwde kom, en zeker op drukke plaatsen gewoon wat rustiger rijden, en op het fietspad blijven. Als je niemand hindert vraag ik me af of er een politieman echt zin gaat hebben om je een boete te schrijven.
Jullie hebben het toch over België? Dan zou ik toch nog eens de regels voor speed-pedelecs opnieuw bekijken want daar klopt volgens mij niets van. Er is nogal verschil met de regels in Nederland.

Sinds oktober 2016 is het verkeersreglement aangepast voor speed-pedelecs. Sinds juni 2019 is een aparte BA verzekering ook niet meer nodig.

In België mag je bij een snelheidsbeperking tot 50 km/u kiezen tussen het fietspad of de rijbaan met een speed-pedelec. Bij hogere snelheidsbeperking moet een speed-pedelec verplicht op het fietspad.

Een speed-pedelec is officieel een bromfiets klasse P (naast de bromfiets klasse A 25km/u en klasse B 45km/u). Een speed-pedelec kan dus ook apart worden geregeld via onderborden, waardoor je bvb een éénrichtingstraat in tegenrichting mag rijden als het juiste onderbord er staat.

Een snelheidsbeperking tot 30km/u in de bebouwde kom voor speed-pedelecs klopt niet, dat is gewoon 50km/u, tenzij je natuurlijk in een zone 30 rijdt.

Eénrichtingstraten lijkt me ook geen onoverkomelijk probleem, je kan prima een stukje omrijden door je hogere snelheid. Je kan toch ook navigatie gebruiken op de fiets die rekening houdt met de éénrichtingstraten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:36
jodeltje schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 20:34:
[...]

Als dat van belang was was dat toch wel software matig ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
crimby schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:46:
Kan je eigenlijk makkelijk remsystemen vervangen? Ik heb nu een fiets besteld met hydraulische blokremmen en die remmen heel licht en nauwkeurig.

Mijn vriendin heeft een Trek UM1 met rollerbrakes en dat remt aanzienlijk zwaarder. Iemand ervaring met het vervangen van rollerbrakes voor een hydraulisch systeem? Zelf of bij FM en dan ben ik erg benieuwd naar de prijs. Kan hier op internet vrijwel niets over vinden.
Nope, gaat niet lukken. Er zijn een aantal bevestigingsstandaarden:

1. Rollerbrake/Trommelrem
2. Cantilever nokken (dit werkt ook met Magura Hydraulische velgremmen)
3. Schijfremmen.

Ter volledigheid, maar Racefietsspecifiek.

4. Centerpull => Klassieke systeem
5. Quickmount => Nieuwer systeem.

Overigens is een Racefiets niet echt lastig te stoppen vanwege het zwaartepunt, dus ook al heb je nu Schijfrem racefietsen, met een centerpull sta je ook in de regen zo stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-09 13:49
Otherside1982 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

[...]

Jullie hebben het toch over België? Dan zou ik toch nog eens de regels voor speed-pedelecs opnieuw bekijken want daar klopt volgens mij niets van. Er is nogal verschil met de regels in Nederland.

Sinds oktober 2016 is het verkeersreglement aangepast voor speed-pedelecs. Sinds juni 2019 is een aparte BA verzekering ook niet meer nodig.

In België mag je bij een snelheidsbeperking tot 50 km/u kiezen tussen het fietspad of de rijbaan met een speed-pedelec. Bij hogere snelheidsbeperking moet een speed-pedelec verplicht op het fietspad.

Een speed-pedelec is officieel een bromfiets klasse P (naast de bromfiets klasse A 25km/u en klasse B 45km/u). Een speed-pedelec kan dus ook apart worden geregeld via onderborden, waardoor je bvb een éénrichtingstraat in tegenrichting mag rijden als het juiste onderbord er staat.

Een snelheidsbeperking tot 30km/u in de bebouwde kom voor speed-pedelecs klopt niet, dat is gewoon 50km/u, tenzij je natuurlijk in een zone 30 rijdt.

Eénrichtingstraten lijkt me ook geen onoverkomelijk probleem, je kan prima een stukje omrijden door je hogere snelheid. Je kan toch ook navigatie gebruiken op de fiets die rekening houdt met de éénrichtingstraten.
Kleine opmerking in BE geldt max 25km/h op een fietspad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-09 08:41
oldie127 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:38:
[...]

Kleine opmerking in BE geldt max 25km/h op een fietspad
Huh? Ik heb het nog eens opgezocht maar dat vind ik nergens terug. Heb je daar een bron van?

https://www.fietsersbond.be/speedpedelec
https://www.touring.be/nl...keersregels-voor-fietsers
https://radio2.be/de-insp...che-fiets-op-het-fietspad

Woonerf is maximum 20 km/u. Fietsstraat is maximum 30km/u. Zone 30 is maximum 30km/u. Jaagpad is maximum 30km/u. Over fietspaden op zich vind ik geen expliciete maximum snelheid terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Otherside1982 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 11:02:
[...]

Huh? Ik heb het nog eens opgezocht maar dat vind ik nergens terug. Heb je daar een bron van?

https://www.fietsersbond.be/speedpedelec
https://www.touring.be/nl...keersregels-voor-fietsers
https://radio2.be/de-insp...che-fiets-op-het-fietspad

Woonerf is maximum 20 km/u. Fietsstraat is maximum 30km/u. Zone 30 is maximum 30km/u. Jaagpad is maximum 30km/u. Over fietspaden op zich vind ik geen expliciete maximum snelheid terug.
Otherside1982 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 10:15:
[...]

[...]

Bedankt voor de correctie. Dan hebben ze het in B voor één keer toch een beetje goed geregeld.

Nu nog wat communicatie er rond, en we geraken er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Roos79 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 09:47:
[...]

En toch is dat maar 500 keer volledig opladen...
Er is natuurlijk nog de veroudering in tijd, en ik weet N=1, maar bij onze oude eGiant is dat niet echt te merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:16
[...]

Mijn accu zit in middels op 30.000 km / 3,5 jaar (80%-90% resterende capaciteit) en deze wordt zwaar belast door continu te ontladen met 1C. Ik zorg er wel voor dat deze niet boven de 90% wordt geladen voor gebruik en in rust niet meer dan 50%. Daar heb ik een simpele lader voor met 3-standen schakelaar (50%/90%/100%). Een fabrikant zal die nooit verkopen, want die is gebaat bij de verkoop van veels te dure accu's na garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:17
Weet iemand hoe het zit wanneer je van een speed pedelec met kenteken alle elektronica vervangt voor een ander merk. Dus je hebt een frame van een speed pedelec met kenteken en gaat deze zelf helemaal weer opbouwen met bijvoorbeeld een Bafang motor. Moet deze weer gekeurd worden voordat je hem weer als speed pedelec kan gebruiken en zo ja wat zij de kosten van deze keuring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Dat hoeft dus niet. Dat ligt per fiets anders.

>Goedkopere fietsen met voorwielmotor geven doorgaans wel minder ondersteuning als de accu onder de helft gaat komen. Als de controller is gefixeerd op een bepaald voltage dan kan er minder wattage gevraagd worden als het voltage minder wordt. Bij de Bikkel Ibee is dit duidelijk het geval (leenfiets bij mijn FM bij onderhoud). Hierbij merk ik duidelijk als de lading onder de helft komt.
>Mijn Qwic Premium MN330 met Brose middenmotor heeft hier totaal geen last van. Zelfs als ik nog 20% over heb is de ondersteuning hetzelfde als bij een volle accu. Mijn controller kijkt naar het wattage en als het voltage af aan het lopen is dan trekt die gewoon meer ampère om dat te compenseren. Pas als het voltage onder een bepaalde threshold komt stopt de ondersteuning abrupt. Er is geen afname te merken, het is pats boem.

50.000 kilometer op een accu is iets wat een elektrische fiets niet zal halen. Mijn fiets heeft 15.500 km gereden en ik heb als een loss van bijna 30% (bij 735 Wh accu).
Doorgaans vervang je zo'n accu als deze onder de 50% komt. Dat is met een beetje beleid toch 4 a 5 jaar. Je kunt dan wel verder doorgaan, maar 50.000 km, nee, echt niet.

Bij een 36 volt accupak is er een curve van 42 volt naar 30 volt. 12 volt verschil. Onder de 36 volt neemt het op te nemen vermogen ook af, maar als je dus meer ampère gaat trekken zakt het voltage dus sneller dan bij een fiets zoals de Bikkel Ibee. Dat compenseren heeft zijn prijs. Dan is het ook meteen over als de accu leeg raakt en gaat dit niet gestaag.

Ga dus niet elke keer tot het randje. Probeer wat over te houden als je gaat laden.

PS: Mijn display geeft de capaciteit aan in procenten. Nu houdt mijn display totaal geen rekening met de afname van de capaciteit in de accu. Ik verbruik nog evenveel procenten als in het begin, maar bij een restpercentage van 29% gaat alles uit. Dus in par met het slijtage van mijn accu. Dat is een nadeel van het gokken hoeveel procenten er nog in de accu zit. Liever had ik het voltage op het display gehad zodat ik al ruimer een inschatting kan maken adv het voltage hoe vol de accu nog is.
Een analoge meter zou het beste zijn in dit geval. Als de meter een range heeft van 42 naar 30 volt dan zou er niets accurater bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Ali_van_G schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:22:
Weet iemand hoe het zit wanneer je van een speed pedelec met kenteken alle elektronica vervangt voor een ander merk. Dus je hebt een frame van een speed pedelec met kenteken en gaat deze zelf helemaal weer opbouwen met bijvoorbeeld een Bafang motor. Moet deze weer gekeurd worden voordat je hem weer als speed pedelec kan gebruiken en zo ja wat zij de kosten van deze keuring?
Ik weet niet hoe het officieel zit, maar ik verwacht dat het in de praktijk geen probleem is zolang je maar minder dan 4.000W vermogen hebt en de snelheid onder de 54km/h blijft.

In het elektrische scooters forum doen ze dit regelmatig, een goedkope e-scooter kopen op marktplaats en alle elektronica vervangen door degelijk spul.

Je zult dan wel een speedpedelec met achterwielmotor moeten kopen, want een middenmotor kun je niet vervangen door een ander type, dat past nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ali_van_G
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:17
doek55 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Ik weet niet hoe het officieel zit, maar ik verwacht dat het in de praktijk geen probleem is zolang je maar minder dan 4.000W vermogen hebt en de snelheid onder de 54km/h blijft.

In het elektrische scooters forum doen ze dit regelmatig, een goedkope e-scooter kopen op marktplaats en alle elektronica vervangen door degelijk spul.

Je zult dan wel een speedpedelec met achterwielmotor moeten kopen, want een middenmotor kun je niet vervangen door een ander type, dat past nooit.
Dankjewel. Had daar nog niet gekeken. Zal eens kijken wat ze er daar over schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
doek55 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Mijn accu zit in middels op 30.000 km / 3,5 jaar (80%-90% resterende capaciteit) en deze wordt zwaar belast door continu te ontladen met 1C. Ik zorg er wel voor dat deze niet boven de 90% wordt geladen voor gebruik en in rust niet meer dan 50%. Daar heb ik een simpele lader voor met 3-standen schakelaar (50%/90%/100%). Een fabrikant zal die nooit verkopen, want die is gebaat bij de verkoop van veels te dure accu's na garantie.
Ik vergelijk met de levensduur van een smartphone. De batterijtechnologie is gelijkaardig.
Mijn telefoon is nu bijna 3 jaar oud en zit nog boven de 90%.
Ik laad elke dag, en meestal zit ik ‘s avonds rond de 30-50%.
1000 keer laden a rato van 60%, dat zijn 600 volle cycli.
Waarom zou een fiets dat niet kunnen.
Als je naar de data van Tesla kijkt, dan halen die ook probleemloos 200k, wat circa 600 laadcycli zijn (of meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

Ik vergelijk met de levensduur van een smartphone. De batterijtechnologie is gelijkaardig.
Mijn telefoon is nu bijna 3 jaar oud en zit nog boven de 90%.
Ik laad elke dag, en meestal zit ik ‘s avonds rond de 30-50%.
1000 keer laden a rato van 60%, dat zijn 600 volle cycli.
Waarom zou een fiets dat niet kunnen.
Als je naar de data van Tesla kijkt, dan halen die ook probleemloos 200k, wat circa 600 laadcycli zijn (of meer).
Een auto laadt standaard niet verder dan 80-90% en heeft een geavanceerd BMS en meestal actieve koeling. Op de snelweg trekt een 75kWh Tesla 0,2C uit de accu. Mijn fiets trekt 5x zoveel vermogen uit de accu op kruissnelheid en heeft inmiddels al 750 volledige cycles gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 12:12:
[...]

Waar heb jij die 3 standen lader gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
@max3D Die heb ik 3 jaar geleden bij em3ev gekocht, maar ik zie dat ze nu alleen een 90%/100% lader verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
doek55 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 14:25:
[...]

Een auto laadt standaard niet verder dan 80-90% en heeft een geavanceerd BMS en meestal actieve koeling. Op de snelweg trekt een 75kWh Tesla 0,2C uit de accu. Mijn fiets trekt 5x zoveel vermogen uit de accu op kruissnelheid en heeft inmiddels al 750 volledige cycles gehad.
Die actieve koeling treedt alleen in werking als je gaat superchargen met tot 2C.
Als je op de snelweg even inhaalt, dan gaat die ook naar 2C, en bij een volle acceleratie, dan is het 5C.

Met een fietsbatterij van 500 Wh is je maximumvermogen 250 W, dus 0,5C, en meestal laadt je aan 0,3C. Dus zo zwaar wordt een fietsbatterij (die ook een goed BMS heeft) niet belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Tommie12 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 17:42:
[...]

Die actieve koeling treedt alleen in werking als je gaat superchargen met tot 2C.
Als je op de snelweg even inhaalt, dan gaat die ook naar 2C, en bij een volle acceleratie, dan is het 5C.

Met een fietsbatterij van 500 Wh is je maximumvermogen 250 W, dus 0,5C, en meestal laadt je aan 0,3C. Dus zo zwaar wordt een fietsbatterij (die ook een goed BMS heeft) niet belast.
Ik had het over mijn accu. Die wordt 2x per dag voor 45 minuten continu met 1C belast om 45km/h te behouden. Een auto accelereert een paar seconden en dan is het klaar. Een Tesla raakt ook oververhit op een circuit en koelt daarom ook tijdens het rijden indien nodig.

De gemiddelde middenmotor heeft een piekvermogen van 500W dus ook 1C bij een 500Wh accu, maar zal dat alleen bij acceleratie gebruiken, want voor 25km/h heb je, in de meeste gevallen, nauwelijks vermogen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 18:57:
[...]

Ik had het over mijn accu. Die wordt 2x per dag voor 45 minuten continu met 1C belast om 45km/h te behouden. Een auto accelereert een paar seconden en dan is het klaar. Een Tesla raakt ook oververhit op een circuit en koelt daarom ook tijdens het rijden indien nodig.

De gemiddelde middenmotor heeft een piekvermogen van 500W dus ook 1C bij een 500Wh accu, maar zal dat alleen bij acceleratie gebruiken, want voor 25km/h heb je, in de meeste gevallen, nauwelijks vermogen nodig.
Ik moet dagelijks een heuvel van 22% op, dus haal ook enorme pieken qua ontlading!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

jimh307 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:17:
[...]
50.000 kilometer op een accu is iets wat een elektrische fiets niet zal halen. Mijn fiets heeft 15.500 km gereden en ik heb als een loss van bijna 30% (bij 735 Wh accu).
Doorgaans vervang je zo'n accu als deze onder de 50% komt. Dat is met een beetje beleid toch 4 a 5 jaar. Je kunt dan wel verder doorgaan, maar 50.000 km, nee, echt niet.
Ik kijk naar mijn fietsen, lees deze posts en moet heel hard lachen omdat wij blijkbaar onmogelijke dingen doen^^. Het is veel te eenzijdig gesteld. Je maakt de vergissing om een fiets met een hoog verbruik en een relatief kleine actieradius te extrapoleren naar elke e-bike. Een fiets die standaard ruim 120km haalt zal ook veel minder cycli en minder extreme momenten meemaken (je zal niet zo snel in de kritische ondergrens komen).

UIteraard hebben wij veel mazzel en halen we in relatief weinig jaar veel kilometers;

Wij hebben zowel op onze Razers als de Stream van schoonmoeder (die rijdt inc ijs en wind 7 dagen per week 20km, dus zal nu over de 30k zitten, wel met 500 Wh) nog geen accu vervangen. Haalden vorig jaar nog 70km met een Kidscar erachter, met flinke stukken buitenwijk. Hoeveel zal de Accu nog hebben na ruim 4 jaar (toen we die rit maakten)? Gezien die rit nog zeker 70% van nieuw (395Wh).

Ik zou niet verbaasd zijn als een accu binnenkort "gaat", maar ik zie ons ook nog rustig twee jaar verder peddelen. Zolang ik 40km per dag haal op High is het voor mijn dagelijkse ritjes (Amsterdam e.o.)prima te doen.... en zo ver is het nog lang niet.

Laadregime: Aan de lader alleen wanneer de volgende rit krap wordt. Ik laat hem rustig naar 100% lopen, ben er verder niet mee bezig.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2020 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Hier gisteren mijn eerste 30km gereden op mijn nieuwe Sparta m8b, welke keurig is nagekeken door de fietsenmaker. Inderdaad was het de software..
Erg fijn rijgedrag nu, het verschil tussen 40nm (leenfiets) en 50nm kon ik zeker merken.

Dat worden hopelijk veel fijne kilometers. Wanneer mijn kont een beetje is hersteld want die is geen 30km zadel zit per dag gewend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 09:50

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

pix3l8e schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 16:19:
[...]

Ik ga even langs de FM met dat getik, ik heb zo toch het idee dat ik iets volledig in de soep aan het fietsen ben.
Het getik bij achteruitrijden herken ik dan weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
pasajo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:56:
Hier gisteren mijn eerste 30km gereden op mijn nieuwe Sparta m8b, welke keurig is nagekeken door de fietsenmaker. Inderdaad was het de software..
Erg fijn rijgedrag nu, het verschil tussen 40nm (leenfiets) en 50nm kon ik zeker merken.

Dat worden hopelijk veel fijne kilometers. Wanneer mijn kont een beetje is hersteld want die is geen 30km zadel zit per dag gewend :D
Misschien toch eens denken aan een fietsbroek (of fietsonderbroek). Maakt een groot verschil.

Mijn eerste ritjes dit jaar van 30 km ... it hurts man.
Nu doe ik 70-80 km, en voel er niks van de dag nadien. (Alleen wat meer honger)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

pasajo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:56:

Ik zou eerder voor een zadelmeting gaan. Als je na 30km erg veel last van je kont hebt dan heb je waarschijnlijk een verkeerd passend zadel. Een andere broek gaat dan ook niet echt helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:09
Je kunt ook kijken of het zadel wel in de juiste positie staat, die kan namelijk ook te ver naar voren/achteren of onder een bepaalde hoek staan waardoor je niet lekker zit. De stuurhoogte kun je ook mee spelen om te kijken of dat helpt. Mijn ervaring is dat iedereen anders op dezelfde fiets zit, en mensen zijn natuurlijk ook verschillend qua afmetingen van romp, armen, etc, en hebben voorkeuren. Ik zou eerst zelf wat dingen uitproberen, en inderdaad kan meer fietsen helpen om te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Ik zou eerder voor een zadelmeting gaan. Als je na 30km erg veel last van je kont hebt dan heb je waarschijnlijk een verkeerd passend zadel. Een andere broek gaat dan ook niet echt helpen.
Eens....
Maar aangezien hij voorheen (bijna) niet fietste is een beetje zadelpijn natuurlijk niet gek na 30 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jupiter2 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:47:
[...]

Eens....
Maar aangezien hij voorheen (bijna) niet fietste is een beetje zadelpijn natuurlijk niet gek na 30 km.
Hou het in de gaten, als het zo blijft nadat je wat vaker hebt gefietst dan is er iets niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pasajo
Haha bedankt voor de onverwachte tips :)

Ik heb vorige week 33km gefietst op mijn normale fiets en daar geen problemen mee gehad.

Op de leen e-bike 40km gereden en daar had ik aardig last van, want een ander zadel.
Nog niet helemaal hersteld de dag erna op weer een ander zadel 30 km rijden.. was een beetje teveel van het goede.

Een brede bips is gewoon geen goede match met welk zadel dan ook ;)
Ik ga mijn oude zadel even overzetten (Selle royal Torx, geschikt voor zware mensen) en verwacht dan zeker minder problemen (Al is het zadel van de sparta ook zeker wel ok voor mijn gevoel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 08:20:
[...]

Ik kijk naar mijn fietsen, lees deze posts en moet heel hard lachen omdat wij blijkbaar onmogelijke dingen doen^^. Het is veel te eenzijdig gesteld. Je maakt de vergissing om een fiets met een hoog verbruik en een relatief kleine actieradius te extrapoleren naar elke e-bike. Een fiets die standaard ruim 120km haalt zal ook veel minder cycli en minder extreme momenten meemaken (je zal niet zo snel in de kritische ondergrens komen).

UIteraard hebben wij veel mazzel en halen we in relatief weinig jaar veel kilometers;

Wij hebben zowel op onze Razers als de Stream van schoonmoeder (die rijdt inc ijs en wind 7 dagen per week 20km, dus zal nu over de 30k zitten, wel met 500 Wh) nog geen accu vervangen. Haalden vorig jaar nog 70km met een Kidscar erachter, met flinke stukken buitenwijk. Hoeveel zal de Accu nog hebben na ruim 4 jaar (toen we die rit maakten)? Gezien die rit nog zeker 70% van nieuw (395Wh).

Ik zou niet verbaasd zijn als een accu binnenkort "gaat", maar ik zie ons ook nog rustig twee jaar verder peddelen. Zolang ik 40km per dag haal op High is het voor mijn dagelijkse ritjes (Amsterdam e.o.)prima te doen.... en zo ver is het nog lang niet.

Laadregime: Aan de lader alleen wanneer de volgende rit krap wordt. Ik laat hem rustig naar 100% lopen, ben er verder niet mee bezig.
>>Je kunt wel hard lachen over mijn bevindingen 8) , maar voordat je verder lacht praat ik over een doelgroep die de >95% behelst en die geen 50.000 km halen met een pakket. Er zijn altijd uitzonderingen.

Als je 120 km per lading haalt dan is dit meer dan erg netjes. Met een middenmotor inclusief derailleur kan dit met een 735 Wh accu 'als voorbeeld' makkelijk. Gebruik je ook nog eens vaak de lage stand dan is 50.000 niet onmogelijk.

In 'mijn' situatie zit ik ook met het verlies van de NuVinci naaf te kijken. Die is makkelijk 20%. Zou ik een derailleur hebben gehad dan zou ik met deze accu ook in de buurt kunnen komen van de 50.000 km.

Ga ik een grote groep aanspreken dan zeg ik ronduit 'nee'.

Jullie zullen ook wel eens merken dat ik nogal 'gemiddeld' over kom met stellingen en adviezen. Het is makkelijker om voor een grote doelgroep te praten dan voor iedereen apart. Ik heb niet de tijd om voor ieder hier een advies op maat te maken, maar ik ken jou onderhand wel @roffeltjes , dus ik kan er ook hard om lachen ;)

De praktijk is minder leuk. In een testrapport van het TNO las ik dat een accu 'gemiddeld' al bij 7.500 km vervangen moet worden (vaak erg lang stilstaan, verkeerde omgang accu, zachte banden en altijd op standje hoog fietsen). Ga jij dan 50.000 km halen dan is dat gemiddeld 57.500 km / 2 = 28.750 km. Dat klinkt al meteen anders en dat moet je ook inzien.

Jouw laadregime is ongeveer hetzelfde als mijn laadregime.

>>waarom gaan cellen in een EV langer mee dan bij een fiets?
Dat is een lang en moeilijk verhaal. Ten eerste mag je de controller aankijken en het BMS. Deze is veel hoogwaardiger dan bij een fiets. Er zijn ook veel meer cellen 'in dienst' en als er een groepje defect raakt kun je toch nog verder. Bij de doorgaans 50 cellen in een fiets merk je het al als er 1 cel loopt te bokken. Dit heeft de maken met de opbouw van de cellen. Bij een fiets is deze opbouw niet redundant en kan een falen veel sneller opgemerkt worden!
Je mag gerust (voor 30 seconden) een cel belasten met 4C, kan geen kwaad, maar dit is al wezenlijk anders dan de cel met 4C compleet leeg trekken. Dat laatste is echt niet goed, maar voor eventjes kan dit geen kwaad.
Snelladen mag ook, maar alleen in de range van 30-70% kan dit geen enkel kwaad, maar wel erboven. Er zijn veel factoren dat de cellen in een EV langer meegaan dan in een fiets, dit laatste is overigens alom bewezen.

>>het meeste hoor ik over de ouderen. Die doen klakkeloos wat een FM zegt en laat een 'gemiddelde' FM daar nauwelijks kaas van hebben gegeten. Dan gaan ze snel stuk. Dit haalt het gemiddelde kilometrage/levensduur waar ik het over heb naar beneden. Dus daarom zeg ik dat mensen die 50.000 per accu niet gaan halen en ook niet bijna. Het kán wel, maar dan moeten de omstandigheden goed zijn en dat is deze 'bijna' altijd niet. Dus @roffeltjes zo zit het van mijn kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@jimh307

Met een fiets doe je vrijwel nooit aan snellladen, en het bms zal het laden ook vertragen vanaf 80-90%. Alvast Bosch doet dat.
Mijn batterij is de 500 Wh 36V 13,4 Wh.
Ik gebruik de standard charger 4A, en toch doet die er langer dan 4h over om volledig te laden. Dus het laden wordt ook vertraagd naar ca 0,2C boven de 80%.

Een cel leegtrekken met 4C... Geen idee hoe je dat zou doen bij een fiets. Pieken van 1C zijn er misschien, maar langere duur is het max 0,5C, en gewoon fietsen is eerder 0,20C. (100 km aan ca 20-22km/h haal je wel uit een 500Wh)

Dus ik blijf er bij dat de batterij van een fiets veel minder naar extremen belast wordt dan een auto. De krachtige Tesla’s hebben een motorvermogen van 400 kW, en de batterij is slechts 100 kWh. Ga je die flooren, dan ga je na een paar minuten naar beperkt vermogen, wat nog altijd 200 kW is. Kijk op Youtube maar eens een paar filmpjes van Bjorn Nyland.

Ik ben heel benieuwd naar dat verslag van de TNO. Heb je een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
pasajo schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 15:03:
Haha bedankt voor de onverwachte tips :)

Ik heb vorige week 33km gefietst op mijn normale fiets en daar geen problemen mee gehad.

Op de leen e-bike 40km gereden en daar had ik aardig last van, want een ander zadel.
Nog niet helemaal hersteld de dag erna op weer een ander zadel 30 km rijden.. was een beetje teveel van het goede.

Een brede bips is gewoon geen goede match met welk zadel dan ook ;)
Ik ga mijn oude zadel even overzetten (Selle royal Torx, geschikt voor zware mensen) en verwacht dan zeker minder problemen (Al is het zadel van de sparta ook zeker wel ok voor mijn gevoel).
Zoek gewoon een nieuw zadel dat lijkt op of hetzelfde is als je nieuwe :) .
Op mijn nieuwe batavus zit een zadel van een sparta :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:40:
@jimh307

Met een fiets doe je vrijwel nooit aan snellladen, en het bms zal het laden ook vertragen vanaf 80-90%. Alvast Bosch doet dat.
Mijn batterij is de 500 Wh 36V 13,4 Wh.
Ik gebruik de standard charger 4A, en toch doet die er langer dan 4h over om volledig te laden. Dus het laden wordt ook vertraagd naar ca 0,2C boven de 80%.

Een cel leegtrekken met 4C... Geen idee hoe je dat zou doen bij een fiets. Pieken van 1C zijn er misschien, maar langere duur is het max 0,5C, en gewoon fietsen is eerder 0,20C. (100 km aan ca 20-22km/h haal je wel uit een 500Wh)

Dus ik blijf er bij dat de batterij van een fiets veel minder naar extremen belast wordt dan een auto. De krachtige Tesla’s hebben een motorvermogen van 400 kW, en de batterij is slechts 100 kWh. Ga je die flooren, dan ga je na een paar minuten naar beperkt vermogen, wat nog altijd 200 kW is. Kijk op Youtube maar eens een paar filmpjes van Bjorn Nyland.

Ik ben heel benieuwd naar dat verslag van de TNO. Heb je een link?
Die link ga ik voor je opzoeken. :)

In de alinea waar ik het over 4C hebt kopt deze EV (elektrische auto). Een Tesla kan die waarde wel halen als je het pedaal vloert. Bij een elektrische fiets haal je dat niet. Om die reden zullen de cellen minder snel slijten, maar een fietsaccu heeft wel meer te verduren aan schokken, vibraties, vocht, grote temperatuurschommelingen en te vaak vol laten staan en/of te diep ontladen. Deze combinatiepreparaten garanderen geen lange levensduur. Bij een EV is dit beter geregeld.

Wat ik vaak hoor is dat koude slecht zou zijn voor de accu. Voor de hoeveelheid aan energie is dit inderdaad het geval, maar lithiumaccu's mogen rustig tot -20 graden gebruikt worden en dit kan geen kwaad :o Alleen het opladen onder de 0 graden is dodelijk. Ook bij -20 kun je ze nog opladen, maar dan met 0,008C. Het kan dus wel, maar niet met de doorsnee lader.
Ook de lader is vaak de boosdoener. Deze is soms niet op 42 volt begrenst, maar kan bijvoorbeeld 42,5 volt afgeven in de CV stage (eindstage) waardoor de spanning te hoog is en dit kost levensduur. Ook kan dit 41 volt zijn wat weer zorgt voor een te kleine actieradius.

Er zijn bij elektrische fietsen meer factoren afhankelijk dan bij een EV terwijl die laatste complexer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 17:57:
[...]

Die link ga ik voor je opzoeken. :)

<..>
een fietsaccu heeft wel meer te verduren aan schokken, vibraties, vocht, grote temperatuurschommelingen en te vaak vol laten staan en/of te diep ontladen. Deze combinatiepreparaten garanderen geen lange levensduur. Bij een EV is dit beter geregeld.

Ook de lader is vaak de boosdoener. Deze is soms niet op 42 volt begrenst, maar kan bijvoorbeeld 42,5 volt afgeven in de CV stage (eindstage) waardoor de spanning te hoog is en dit kost levensduur. Ook kan dit 41 volt zijn wat weer zorgt voor een te kleine actieradius.

Er zijn bij elektrische fietsen meer factoren afhankelijk dan bij een EV terwijl die laatste complexer is.
Ik hou me ook aanbevolen voor die link. N=1 natuurlijk, maar mijn accu overleed na dik 2 jaar. Ik woon in Spanje dus de batterij wordt heel warm, ik was gewend hem gelijk op te laden na het rijden (dus nog warmer). Verder woon ik bovenop een steile (22%) helling dus de piekstroom was maximaal.

En dan nog moest ik halverwege afstappen met mijn miserable 26Nm, 24V hub motortje. Onderweg is een Brose 70Nm, 36V motor. Hopelijk trek hij de heuvel, maar de piekstroom zal hoog zijn. De tripsimulator geeft > 600W aan. https://www.ebikes.ca/too...53&x=&y=&lx=825&rx=0&rw=0 bij een Bafang BBS02

Ik zou wel wat extra geld overhebben voor een acculader die tot 80% laden kan begrenzen en waarvan de max laadstroom instelbaar is voor het geval ik eens haast heb, maar onder de 170$ heb ik die nog niet gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door max3D op 16-08-2020 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 16:22:
[...]
Als je 120 km per lading haalt dan is dit meer dan erg netjes. Met een middenmotor inclusief derailleur kan dit met een 735 Wh accu 'als voorbeeld' makkelijk. Gebruik je ook nog eens vaak de lage stand dan is 50.000 niet onmogelijk.
Ik haalde ooit rond de 150km op eco met 395 Wh (schatting, kan ook iets meer zijn 120km rond waarvan de helft met lege aanhang kar, windkracht 3, 15km op high, 12% of zo over) en Bosch is niet zo ontzettend veel minder zuinig. Met 735Wh haalde ik op papier 250km :+

Ik denk trouwens niet dat het de Nuvinci is (ik heb immers een Inter 8, dat is niet zo goed als een derrie) Jij rijdt sneller dan ik en je moet je beseffen dat de luchtweerstand onevenredig snel toeneemt. Een deel van mijn actieradius zit hem gewoon in diep zitten en lycra, iets wat ik altijd doe als ik een uur of langer moet fietsen (gewoon omdat het veel prettiger fietst) :+
Jullie zullen ook wel eens merken dat ik nogal 'gemiddeld' over kom met stellingen en adviezen. Het is makkelijker om voor een grote doelgroep te praten dan voor iedereen apart. Ik heb niet de tijd om voor ieder hier een advies op maat te maken, maar ik ken jou onderhand wel @roffeltjes , dus ik kan er ook hard om lachen ;)

De praktijk is minder leuk. In een testrapport van het TNO las ik dat een accu 'gemiddeld' al bij 7.500 km vervangen moet worden (vaak erg lang stilstaan, verkeerde omgang accu, zachte banden en altijd op standje hoog fietsen). Ga jij dan 50.000 km halen dan is dat gemiddeld 57.500 km / 2 = 28.750 km. Dat klinkt al meteen anders en dat moet je ook inzien.
Ja, die kan ik helemaal volgen, maar ik viel even over het wel heel erg stellige ;)

Uiteraard is iemand die veel kilometers per dag rijdt vermoedelijk uiteindelijk eficienter, al is het maar dat het natuurlijke verval over tijd relatief minder mee gaat wegen per km.
>>het meeste hoor ik over de ouderen. Die doen klakkeloos wat een FM zegt en laat een 'gemiddelde' FM daar nauwelijks kaas van hebben gegeten. Dan gaan ze snel stuk. Dit haalt het gemiddelde kilometrage/levensduur waar ik het over heb naar beneden. Dus daarom zeg ik dat mensen die 50.000 per accu niet gaan halen en ook niet bijna. Het kán wel, maar dan moeten de omstandigheden goed zijn en dat is deze 'bijna' altijd niet. Dus @roffeltjes zo zit het van mijn kant :)
Volgens mij stond er in de handleiding van mijn Razer ook dat ik hem aan de lader moest hangen... dat klopt voor NIMH, niet voor Li-ION. Uiteraard wist ik wel beter. Overigens was het aardig verwarrend dat het oude ION systeem meestal NIMH batterijen had (lekker verwarrende naamgeving^^) :+

Ik denk niet dat het gaat om goede omstandigheden... beetje beleid en vooral veel kilometers maken dan kom je heel ver met je accu. Oftewel, je hebt het wel een beetje in de hand. Als je onder 5000 km per jaar rijdt ga je inderdaad geen 30k+ halen met je accu. Daarnaast denk ik dat de doelgroep hier meer forenzen dan gemiddeld heeft en dat dat de verwachtingen iets verbeterd.

Overigens, ik ben geen expert in de "accu-kunde", maar mijn ervaring is (ook met laptops en telefoons) dat het heel snel kan gaan als het eenmaal degradeert. Misschien een neerwaartse spiraal:

- Je moet vaker laden dus meer cycli
- Je komt eerder in het kritische bereik (diepere ontlading)
- Je batterij is niet meer gekalibreerd dus de percentages die je over denkt te hebben zijn er in werkelijkheid niet waardoor je weer diep ontlaad... etc. etc.

Ik ervaar in ieder geval geen gelijkmatig verval... het kan opeens supersnel gaan. Maar misschien is dat gewoon verbeelding? Ik zou in ieder geval niet verbaasd zijn als mijn Accu opeens dramatisch zou degraderen.. we zitten nu in het zesde jaar, verbaasd ons ook.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2020 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Als je na 30km erg veel last van je kont hebt dan heb je waarschijnlijk een verkeerd passend zadel. Een andere broek gaat dan ook niet echt helpen.

AMEN! Eigenlijk zou ik dit in de sticky moeten gooien.

Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Ik geloof niet in het "wennen"aan een zadel. Een zadel moet goed genoeg zijn dat je makkelijk een uurtje kan zitten... en dat kan normaal gesproken ook gewoon, er zijn zoveel zadels... (uiteraard zullen er mensen zijn die nooit prettig kunnen zitten, maar de meeste problemen zijn gewoon een slechte zadel keuze).

Overigens is een meer sportieve zit met meer gewicht op je armen ook beter voor je achterste. :+

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 16-08-2020 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Overigens, ik ben geen expert in de "accu-kunde", maar mijn ervaring is (ook met laptops en telefoons) dat het heel snel kan gaan als het eenmaal degradeert. Misschien een neerwaartse spiraal:

- Je moet vaker laden dus meer cycli
- Je komt eerder in het kritische bereik (diepere ontlading)
- Je batterij is niet meer gekalibreerd dus de percentages die je over denkt te hebben zijn er in werkelijkheid niet waardoor je weer diep ontlaad... etc. etc.
En dat heb je goed gezien! De degradatie is in de theorie hetzelfde, maar waarom dat dan toch sneller gaat heb je al geschreven.

En een diepe zit...ja...dat is ideaal voor de luchtweerstand. Daar had ik even niet aan gedacht. Ik zit er tussenin. Niet helemaal rechtop, maar wat gebogen. Ik heb mijn stuur vorig jaar ook eens goed afgesteld en nu staat het zadel op dezelfde hoogte als het stuur. Het was even wennen, maar:
-minder druk op het zadel
-dynamischer
-meer druk op het voorwiel

Over mijn zadel (de originele) ben ik best tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:34:
[...]
. Ik heb mijn stuur vorig jaar ook eens goed afgesteld en nu staat het zadel op dezelfde hoogte als het stuur. Het was even wennen, maar:
-minder druk op het zadel
-dynamischer
-meer druk op het voorwiel
Je geeft de juiste voordelen... ik zeg het al jaren, idealiter wil je een sportievere zit, het zit gewoon prettiger. Dat moeten mensen niet verwarren met een zit zoals op een racefiets ;)

Lengte van bovenbuis (beter gezegd de Reach) en stuurpen scheelt ook, maar dat gezegd hebbende: Stuur en zadel op zelfde hoogte is prima, zal bij mij ook zoiets zijn. Je kan nog steeds heel plat gaan als je door je armen zakt of op het stuur gaat liggen, maar dat laatste zou ik niet doen met een S-pedelec :+

Met een racefiets of echt XC MTB-en (al heb ik ook maar een paar cm drop op mijn MTB, racing days are behind me) wil je nog extra "drop", maar dat is ook niet ideaal voor lekker om je heen kijken in het verkeer (of in het landschap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Ik kreeg juist last van mijn onderrug wanneer ze beide op gelijke hoogte waren. Nu het stuur wat hoger ligt, heb ik daar geen last meer van.

Wel vind ik het prettigere fietsen wanneer je wat lager zit, maar een pijnlijke rug erna is juist weer flink minder prettig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Starbucks schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 20:48:
Ik kreeg juist kast van mijn onderrug wanneer ze beide op gelijke hoogte waren. Nu het stuur wat hoger ligt, heb ik daar geen last meer van.

Wel vind ik het prettigere fietsen wanneer je wat lager zit, maar een pijnlijke rug erna is juist weer flink minder prettig ;)
Uiteraard moet het wel kunnen, vandaar "idealiter". Maar aangezien de massa wielrenners die je ziet kunnen veel mensen dieper zitten dan wat ik adviseer.

Wat dat betreft is dit waarom ik een A-Head set op een niet Race/MTB fiets zo vervelend vind. Je kan het niet meer simpel bijstellen. Ideaal voor een Race/MTB, omdat het aanzienlijk lichter is en je oversized kan bouwen (wat het weer mogelijk maakt om lichter bij gelijke stijfheid), maar het verlies aan stelmogelijkheden is een groot nadeel voor fietsen die niet op maart zijn gemaakt.
Pagina: 1 ... 43 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam