Zelf heb ik een Brose 90 nm middenmotor.
Die is eigenlijk té krachtig. Naast de 3 ondersteuningsstanden heb je ook nog 3 karakterstanden 'stad' , 'heuvels' en 'bergen'.
Ik zal ze even voor je uitweiden
De stad:
Op medium is deze niet krachtig. Op de hoge stand zak je alsnog terug in snelheid (met flink wind tegen) ondanks de hoogste stand. Ik geloof dat dit 30 nm is. De motor is 100% stil.
Heuvels:
De middelste die je kunt kiezen vanuit de app. De motor pakt redelijk krachtig op en je trapt hem makkelijk naar de 25 km/h in de hoogste versnelling. Dijk op is geen probleem en op de hoogste stand kom je zelfs met wind tegen nog goed boven. Ik geloof dat dit 60 nm is als ik de FM mag geloven. Je hoort de motor wel bij het klimmen, maar niet hard en met iets wind tegen hoor je het al niet meer.
Bergen, de volle 90nm:
Hij trekt er nogal aan. Pittiger dan de voorste 2 karakters. Je fietst zo weg al staat de versnelling op het hoogste verzet. De ketting rekt dan snel uit en in het verleden heb ik met deze stand menig spaak eruit gefietst. Nu zit er spaak 12 in van DT Swiss met extra sterke velg en nu houden de spaken het met gemak. Dijk op is geen enkel probleem. De steilste helling is 20% (vlak bij Keent) en je bent zo boven. De motor hoor je duidelijk, niet hard of zo, maar hij is aanwezig. Ik vind deze karakterstand niet prettig fietsen. De Brose is dan wispelturig: of hard aan het werk of te weinig.
Ik heb een NuVinci naaf en die kan die krachten wel aan. Als ik deze op het kleinste verzet draai dan kun je met 90nm bijna een verticale muur op rijden. Zeker een Nexus 8 of 7 naaf kun je dan aan gort trappen. Een derailleur is dan de beste en meest voordelige oplossing. Ook zul je goede spaken moeten hebben. 90 nm kunnen ze aan, maar doe je dit vaak dan raken te dunne spaken vermoeid en breken ze. Spaak 12 (de zogenaamde PTT spaken) trap je er niet uit. Echter kost dit vlechten met een nieuwe velg makkelijk 250 euro, maar dat is het wel waard want ik kan daar over meepraten.
Met 250 watt ondersteuning is het nemen van een helling van 22% niet iets wat je op hoge snelheid kunt doen. Dan mag je blij zijn met een gestage 8-11 km/h. Zelfs een Stromer ST1 met 670 watt hubmotor zal er moeite mee hebben>vanuit stilstand dan.
De hamvraag is of je naaf het wel kan hebben. Met zoveel koppel op je naaf belast je hem uitzonderlijk zwaar. 90 nm moet in principe genoeg zijn om niet bezweet boven te komen. Hier is het veel dijk op en af met leuke korte klimmetjes icm een Brose 90 nm.
Maar, schakel je wel helemaal terug naar de 1? Met een hoger verzet kom je er echt niet mee boven zonder te zweten. Snelheid is niet van belang, het moet prettig gaan. Je moet dus beentempo blijven houden. 90 nm is geen wondermiddel om met 25 km/h boven te komen. Het vermogen blijft maximaal 250 watt (alhoewel ik hier ook aan twijfel).
Al met al zul je een goede fiets moeten hebben daar in Spanje. Je zult ook naar beneden moeten en met velgremmen rem je vlot je velg dun. Schijfremmen of nog mooier 'recuperatie' is dan een veel elegantere oplossing. Dan kom je uit bij Stromer. Dat zijn dure fietsen alhoewel ik die eind volgend jaar ga kopen.
Als je nog vragen hebt dan stel ze gerust. Wij zitten er bovenop