Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 44 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:01
ik doe denk ik wat fout dan met mijn eigen bouw bbs02 bafang motor en
51 volt 14,5 ah accu ?

ik heb de instellingen op max current op 17 gezet ipv 25 waar die op het begin op stond en wel 9 ondersteuningen zoiets dus.
Rij gemiddeld 80/100 kmter met 1 accu lading en rij max op ondersteuning 5

Wat doe ik fout als ik zo weinig uit een accu lading haal?
Ooh en gas hendel gebruik ik nooit, die heb ik uitgeschakeld

[ Voor 39% gewijzigd door ibothead op 16-08-2020 22:53 . Reden: plaatje klopt voor geen meter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:34
https://www.emotion-techn...en-eine-hohe-haltbarkeit/

Geen details in het artikel, maar toch 661 laadcycli. Niet slecht.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ibothead schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:55:
51 volt 14,5 ah accu ?

ik heb de instellingen op max current op 17 gezet ipv 25 waar die op het begin op stond en wel 9 ondersteuningen zoiets dus.

[Afbeelding]
Weet je zeker dat je zulke kleine wieltjes hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:01
max3D schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:42:
[...]

Weet je zeker dat je zulke kleine wieltjes hebt?
8)7 hahaha nee natuurlijk niet :P gewoon 27,5 inch mountainbike wielen.

Maar snap niet dat sommige mensen 150+ kmters kunnen op hun elektrische fiets of ligt het aan dat ik hem iets harder heb laten fietsen met ondersteuning dan 25km/u ?
staat nu op 37 max en die haal ik best handig zelfs op ondersteuning 3

Plaatje klopte voor geen meter :P
Deze is beter Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA4tZzm3ruaZxz9HWNsBy-Fo17Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyeNcks8X4fgx92HNex3CV4x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door ibothead op 16-08-2020 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:35
ibothead schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

Maar snap niet dat sommige mensen 150+ kmters kunnen op hun elektrische fiets of ligt het aan dat ik hem iets harder heb laten fietsen met ondersteuning dan 25km/u ?
staat nu op 37 max en die haal ik best handig zelfs op ondersteuning 3

Plaatje klopte voor geen meter :P
Deze is beter [Afbeelding]
37km/h Kost véél meer vermogen dan 25km/h. Wat is je gemiddelde snelheid en hoe lang is het traject? Hoeveel Wh krijg je daarna weer in je accu geladen?

Op stand 3 is je vermogenslimiet ingesteld op 260W, dan is je accu na 2 uur leeg, want je kunt nooit de volledige (theoretische) capaciteit van de accu gebruiken bij hoge vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Huh?? Je hebt een max snelheid die 1,5 keer zo hoog is als 'normaal', en vindt het dan vreemd dat je 2/3 van de afstand haalt die anderen rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:05
ibothead schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

http://www.hantieltjes.nl...is_de_eenzame_fietser.pdf

Vermogen nodig on in ideale omstandigheden :

25kmpu: 90watt
30kmpu: 210watt
40kmpu 305 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Dus bij 50% ondersteuning door je e-bike.... kun je deze waarden dan toch door 2 delen.....
(De waarden in de gelinkte pdf zijn nl obv alleen spierkachtt, geen e-bike)

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 18-08-2020 09:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Dat is wel op een racefiets, als je hier kijkt zit een stadsfiets pas op 27,6 km'h bij 250 watt

Vermogen75100150200250
Stadsfiets16,518,822,425,227,6
Sportieve fiets19,421,925,929,031,6
Racefiets21,824,829,433,136,2
Lage ligfiets24,328,434,639,543,6
Quest24,930,338,945,551,2
fietsersbond.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
En dan heb je ook nog te maken met de efficiency van de motor en controller waardoor nog meer vermogen uit de accu nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N97
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-06 14:06

N97

Mijn FM raadt de Kalkhoff Image 5.S belt aan voor een leuk prijsje.

Ik heb ook hetzelfde model gereden met een Bosch motor en vond persoonlijk de fiets met de Shimano E6100 prettiger fietsen met de Bosch versie moest je zwaarder trappen om de 25km/h halen zonder wind. Vandaag reed ik met de Shimano versie en haalde met gemak de 25 km/h tegen de wind in maar misschien was toevallig die andere fiets gewoon verrot.

Zijn er redenen waarom je liever de Bosch motor zou kiezen dan de Shimano? Zo overal te lezen is het vrij goeie motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolapa
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-09 21:57
[rgb] schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 00:04:
[...]

Gazelle Ultimate C8+ HMB Connect is binnen! Damesmodel maat 61. Bij het instappen ben ik inderdaad blij dat we voor een damesmodel gegaan zijn, maar tijdens het fietsen past het frame tot nu toe prima.
Vandaar de keuze voor de connect versie? Ik overweeg deze fiets ook maar zie de meerwaarde van connect niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
max3D schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 19:08:
[...]

Ik hou me ook aanbevolen voor die link. N=1 natuurlijk, maar mijn accu overleed na dik 2 jaar. Ik woon in Spanje dus de batterij wordt heel warm, ik was gewend hem gelijk op te laden na het rijden (dus nog warmer). Verder woon ik bovenop een steile (22%) helling dus de piekstroom was maximaal.

En dan nog moest ik halverwege afstappen met mijn miserable 26Nm, 24V hub motortje. Onderweg is een Brose 70Nm, 36V motor. Hopelijk trek hij de heuvel, maar de piekstroom zal hoog zijn. De tripsimulator geeft > 600W aan. https://www.ebikes.ca/too...53&x=&y=&lx=825&rx=0&rw=0 bij een Bafang BBS02

Ik zou wel wat extra geld overhebben voor een acculader die tot 80% laden kan begrenzen en waarvan de max laadstroom instelbaar is voor het geval ik eens haast heb, maar onder de 170$ heb ik die nog niet gevonden.
Even terugkoppelen voor het geval er ooit een andere lezer is die in een hobbelig gebied leeft. Met een 70Nm Brose en een 7 speed hub is 22% helling nog steeds niet leuk en alleen met heel veel human power over korte tijd haalbaar. Teleurstellend, maar ik vrees dat ik niet veel meer opties heb.

Er zijn Brose's met 90Nm, maar of dat het verschil gaat maken?

Misschien mijn nieuwe fiets gelijk modden met een extra voorwielmotor en een 2e accu? Terug naar de tekentafel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Zelf heb ik een Brose 90 nm middenmotor.

Die is eigenlijk té krachtig. Naast de 3 ondersteuningsstanden heb je ook nog 3 karakterstanden 'stad' , 'heuvels' en 'bergen'.

Ik zal ze even voor je uitweiden :)

De stad:
Op medium is deze niet krachtig. Op de hoge stand zak je alsnog terug in snelheid (met flink wind tegen) ondanks de hoogste stand. Ik geloof dat dit 30 nm is. De motor is 100% stil.

Heuvels:
De middelste die je kunt kiezen vanuit de app. De motor pakt redelijk krachtig op en je trapt hem makkelijk naar de 25 km/h in de hoogste versnelling. Dijk op is geen probleem en op de hoogste stand kom je zelfs met wind tegen nog goed boven. Ik geloof dat dit 60 nm is als ik de FM mag geloven. Je hoort de motor wel bij het klimmen, maar niet hard en met iets wind tegen hoor je het al niet meer.

Bergen, de volle 90nm:
Hij trekt er nogal aan. Pittiger dan de voorste 2 karakters. Je fietst zo weg al staat de versnelling op het hoogste verzet. De ketting rekt dan snel uit en in het verleden heb ik met deze stand menig spaak eruit gefietst. Nu zit er spaak 12 in van DT Swiss met extra sterke velg en nu houden de spaken het met gemak. Dijk op is geen enkel probleem. De steilste helling is 20% (vlak bij Keent) en je bent zo boven. De motor hoor je duidelijk, niet hard of zo, maar hij is aanwezig. Ik vind deze karakterstand niet prettig fietsen. De Brose is dan wispelturig: of hard aan het werk of te weinig.

Ik heb een NuVinci naaf en die kan die krachten wel aan. Als ik deze op het kleinste verzet draai dan kun je met 90nm bijna een verticale muur op rijden. Zeker een Nexus 8 of 7 naaf kun je dan aan gort trappen. Een derailleur is dan de beste en meest voordelige oplossing. Ook zul je goede spaken moeten hebben. 90 nm kunnen ze aan, maar doe je dit vaak dan raken te dunne spaken vermoeid en breken ze. Spaak 12 (de zogenaamde PTT spaken) trap je er niet uit. Echter kost dit vlechten met een nieuwe velg makkelijk 250 euro, maar dat is het wel waard want ik kan daar over meepraten.

Met 250 watt ondersteuning is het nemen van een helling van 22% niet iets wat je op hoge snelheid kunt doen. Dan mag je blij zijn met een gestage 8-11 km/h. Zelfs een Stromer ST1 met 670 watt hubmotor zal er moeite mee hebben>vanuit stilstand dan.

De hamvraag is of je naaf het wel kan hebben. Met zoveel koppel op je naaf belast je hem uitzonderlijk zwaar. 90 nm moet in principe genoeg zijn om niet bezweet boven te komen. Hier is het veel dijk op en af met leuke korte klimmetjes icm een Brose 90 nm.

Maar, schakel je wel helemaal terug naar de 1? Met een hoger verzet kom je er echt niet mee boven zonder te zweten. Snelheid is niet van belang, het moet prettig gaan. Je moet dus beentempo blijven houden. 90 nm is geen wondermiddel om met 25 km/h boven te komen. Het vermogen blijft maximaal 250 watt (alhoewel ik hier ook aan twijfel).

Al met al zul je een goede fiets moeten hebben daar in Spanje. Je zult ook naar beneden moeten en met velgremmen rem je vlot je velg dun. Schijfremmen of nog mooier 'recuperatie' is dan een veel elegantere oplossing. Dan kom je uit bij Stromer. Dat zijn dure fietsen alhoewel ik die eind volgend jaar ga kopen.

Als je nog vragen hebt dan stel ze gerust. Wij zitten er bovenop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
N97 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:10:
Mijn FM raadt de Kalkhoff Image 5.S belt aan voor een leuk prijsje.

Ik heb ook hetzelfde model gereden met een Bosch motor en vond persoonlijk de fiets met de Shimano E6100 prettiger fietsen met de Bosch versie moest je zwaarder trappen om de 25km/h halen zonder wind. Vandaag reed ik met de Shimano versie en haalde met gemak de 25 km/h tegen de wind in maar misschien was toevallig die andere fiets gewoon verrot.

Zijn er redenen waarom je liever de Bosch motor zou kiezen dan de Shimano? Zo overal te lezen is het vrij goeie motor.
Ik heb nog niet met Shimano gereden. Ik heb mijn fiets blind gekocht midden in de periode dat alle fietswinkels dicht waren door Corona.

Ik rij met Bosch, en vind de motor en aandrijving een mooi harmonisch geheel. Werkt zeer intuitief. Ook in de reviews scoort Bosch goed, en ik kon op mijn fiets niet kiezen.
Ik zou niet direct grote nadelen kennen van Shimano, en als jij vindt dat de fiets goed rijdt, dan zou ik kopen, zeker als je een goede prijs krijgt en je fiets snel beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
jimh307 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:15:

Die is eigenlijk té krachtig. Naast de 3 ondersteuningsstanden heb je ook nog 3 karakterstanden 'stad' , 'heuvels' en 'bergen'.

De stad:
Op medium is deze niet krachtig. Op de hoge stand zak je alsnog terug in snelheid (met flink wind tegen) ondanks de hoogste stand. Ik geloof dat dit 30 nm is. De motor is 100% stil.

Heuvels:
De middelste die je kunt kiezen vanuit de app. De motor pakt redelijk krachtig op en je trapt hem makkelijk naar de 25 km/h in de hoogste versnelling. Dijk op is geen probleem en op de hoogste stand kom je zelfs met wind tegen nog goed boven. Ik geloof dat dit 60 nm is als ik de FM mag geloven. Je hoort de motor wel bij het klimmen, maar niet hard en met iets wind tegen hoor je het al niet meer.

Bergen, de volle 90nm:
Hij trekt er nogal aan. Pittiger dan de voorste 2 karakters. Je fietst zo weg al staat de versnelling op het hoogste verzet. De ketting rekt dan snel uit en in het verleden heb ik met deze stand menig spaak eruit gefietst. Nu zit er spaak 12 in van DT Swiss met extra sterke velg en nu houden de spaken het met gemak. Dijk op is geen enkel probleem. De steilste helling is 20% (vlak bij Keent) en je bent zo boven. De motor hoor je duidelijk, niet hard of zo, maar hij is aanwezig. Ik vind deze karakterstand niet prettig fietsen. De Brose is dan wispelturig: of hard aan het werk of te weinig.

Ik heb een NuVinci naaf en die kan die krachten wel aan. Als ik deze op het kleinste verzet draai dan kun je met 90nm bijna een verticale muur op rijden. Zeker een Nexus 8 of 7 naaf kun je dan aan gort trappen. Een derailleur is dan de beste en meest voordelige oplossing. Ook zul je goede spaken moeten hebben. 90 nm kunnen ze aan, maar doe je dit vaak dan raken te dunne spaken vermoeid en breken ze. Spaak 12 (de zogenaamde PTT spaken) trap je er niet uit. Echter kost dit vlechten met een nieuwe velg makkelijk 250 euro, maar dat is het wel waard want ik kan daar over meepraten.

Met 250 watt ondersteuning is het nemen van een helling van 22% niet iets wat je op hoge snelheid kunt doen. Dan mag je blij zijn met een gestage 8-11 km/h. Zelfs een Stromer ST1 met 670 watt hubmotor zal er moeite mee hebben>vanuit stilstand dan.

De hamvraag is of je naaf het wel kan hebben. Met zoveel koppel op je naaf belast je hem uitzonderlijk zwaar. 90 nm moet in principe genoeg zijn om niet bezweet boven te komen. Hier is het veel dijk op en af met leuke korte klimmetjes icm een Brose 90 nm.

Maar, schakel je wel helemaal terug naar de 1? Met een hoger verzet kom je er echt niet mee boven zonder te zweten. Snelheid is niet van belang, het moet prettig gaan. Je moet dus beentempo blijven houden. 90 nm is geen wondermiddel om met 25 km/h boven te komen. Het vermogen blijft maximaal 250 watt (alhoewel ik hier ook aan twijfel).

Al met al zul je een goede fiets moeten hebben daar in Spanje. Je zult ook naar beneden moeten en met velgremmen rem je vlot je velg dun. Schijfremmen of nog mooier 'recuperatie' is dan een veel elegantere oplossing. Dan kom je uit bij Stromer. Dat zijn dure fietsen alhoewel ik die eind volgend jaar ga kopen.

Het aantal Nm is voornamelijk marketing praat en zegt op zichzelf niets over de snelheid waarmee je een beklimming kunt doen. Een Toyota Aygo heeft 93Nm koppel, maar is toch een stuk sneller boven ;). Wel relevant is het vermogen dat het systeem bij een bepaalde cadans af kan geven aan het achterwiel. Het piekvermogen van een middenmotor is veel hoger dan 250W, ongeveer 500W.

Met 90Nm ga je een Nexus 8 echt niet zomaar slopen. Ik fiets al 30.000km zonder problemen met een 160Nm motor en Nexus 8.

Als je veel beklimmingen doet is een Stromer niet de beste keus, die zal zeer inefficiënt zijn op lage snelheden en het vermogen moeten begrenzen om oververhitting te voorkomen. Daar hebben ze de middenmotor voor uitgevonden, zodat je gebruik kan maken van versnellingen en de motor in zijn ideale gebied kan werken.

Ik heb wel eens een beklimming (30% volgens AHN viewer) gedaan met mijn MTB met Bafang BBS02b (120Nm), waarbij het grootste probleem was grip te houden op het achterwiel, maar als dat een beetje lukte ging die met 20km/h omhoog bij ongeveer 750W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N97
  • Laatst online: 20-06 14:06

N97

Tommie12 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:28:
[...]

Ik heb nog niet met Shimano gereden. Ik heb mijn fiets blind gekocht midden in de periode dat alle fietswinkels dicht waren door Corona.

Ik rij met Bosch, en vind de motor en aandrijving een mooi harmonisch geheel. Werkt zeer intuitief. Ook in de reviews scoort Bosch goed, en ik kon op mijn fiets niet kiezen.
Ik zou niet direct grote nadelen kennen van Shimano, en als jij vindt dat de fiets goed rijdt, dan zou ik kopen, zeker als je een goede prijs krijgt en je fiets snel beschikbaar is.
Ga denk ik nog een keer terug om nog een ritje te maken met de Bosch versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocket-Man
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-11-2021
Ik vind na redelijk wat testritjes juist dat de Bosch motor eigenlijk de enige motor is die smooth afbouwt tot einde ondersteuning (25kmh). Dat voelt dan juist natuurlijk. Andere motoren trekken inderdaad door tot 25 om dan te stoppen, en weer op te pakken en weer te stoppen etc. Dat vond ik juist erg onrustig rijden en wel erg belangrijk omdat ik bijna altijd op de 25 grens rij.

Is denk ik ook een kwestie van persoonlijke voorkeur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:15

charrel

Cortisol4life..

ibothead schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 21:55:
51 volt 14,5 ah accu ?

Ik heb een 500 watt tongsheng met 11,6Ah accu. Op standje 500 watt op ondersteuning stand 1 eco red ik net 50km. Als ik hem op 350watt zet en op maximaal 25km/u red ik lachend 150km. Er gaat zoveel meer accu verloren op hogere snelheden met meer ampère en meer Watts die de motor verbruikt. Op de mtb met de 750watt kom ik maar 40-50km ver op standje 750watt en eco. Op standje 4 kom ik maar 36km ver. Ampère en watt naar beneden en terug naar maximaal 30km/u scheelt al de helft. Dan kom ik lachend op de 80km nog steeds op 750 watt maar dan 12ah ipv 16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
charrel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb een 500 watt tongsheng met 11,6Ah accu. Op standje 500 watt op ondersteuning stand 1 eco red ik net 50km. Als ik hem op 350watt zet en op maximaal 25km/u red ik lachend 150km. Er gaat zoveel meer accu verloren op hogere snelheden met meer ampère en meer Watts die de motor verbruikt. Op de mtb met de 750watt kom ik maar 40-50km ver op standje 750watt en eco. Op standje 4 kom ik maar 36km ver. Ampère en watt naar beneden en terug naar maximaal 30km/u scheelt al de helft. Dan kom ik lachend op de 80km nog steeds op 750 watt maar dan 12ah ipv 16.
Dit heeft 100% te maken met de interne weerstand van de accu. Het zou zo een casus kunnen zijn voor mijn klanten.

Dit zien we meestal na enkele jaren gebruik. Wat ik ooit zei is dat we hier in dit topic niet zozeer aanlopen naar capaciteitsvermindering door ouderdom, maar dat de hogere interne weerstand eerder gaat optreden.

Dit is als het ware een reuma voor de ondergang van de accu. Het verlagen van het vermogen is dan het beste wat je kunt doen.

Toch kom ik moeilijk wijs uit je schrijfstijl. Accentueer het met tussenregels. Je haalt wel het een en ander door elkaar. Bereken de C-waardes als je weet hoe dat moet en dat maakt het veel duidelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

HammerT schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:29:Dat is wel op een racefiets, als je hier kijkt zit een stadsfiets pas op 27,6 km'h bij 250 watt
fietsersbond.nl
Je bedoelt wrs "al" een geen "pas" in dit zinntje... "zit een stadsfiets pas op 27,6 km'h bij 250 watt".... want het kost meer moeite op een stadsfiets om die 27.6 km/u (wat 250 Watt betekent) te halen dan op een racefiets... die moet harder fietsen om die 250 W te bereiken. Qua km/u zit dus de stadfietser eerder aan die 250W.
Of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel

charrel

Cortisol4life..

jimh307 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:50:
[...]

Dit heeft 100% te maken met de interne weerstand van de accu. Het zou zo een casus kunnen zijn voor mijn klanten.

Toch kom ik moeilijk wijs uit je schrijfstijl. Accentueer het met tussenregels. Je haalt wel het een en ander door elkaar. Bereken de C-waardes als je weet hoe dat moet en dat maakt het veel duidelijker ;)
Ik zat bij de zwemles van mijn dochter, op de telefoon te typen.
Ik ben verpleegkundige, geen accu deskundige ;)
Enige wat ik mee wil geven is dat een hogere snelheid + hogere ondersteuning niet evenredig meer energie gebruikt maar echt een berg meer energie vraagt. Minimale reikwijdte met mijn accu is 36km en op de "spaarstand" red ik makkelijk 150km
Geen idee of dat met de weerstand te maken heeft, accu is 4500km gebruikt en recent heb ik de bms moeten vervangen. Maar een vriend van me heeft precies dezelfde accu die maar 300km "oud" is. Daar zie ik hetzelfde beeld bij als de mijne. Had die accu laatst geleend had om 3 mtb routes te kunnen rijden rond Paasloo. Dan had ik een reserve accu (2e) mee.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 19-08-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
jimh307 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:15:

De stad:

Heuvels:

Bergen, de volle 90nm:

Ik heb een NuVinci naaf en die kan die krachten wel aan. Als ik deze op het kleinste verzet draai dan kun je met 90nm bijna een verticale muur op rijden. Zeker een Nexus 8 of 7 naaf kun je dan aan gort trappen.

Ik krijg hem niet omhoog ;)

Ook in zijn 1 kan ik de top van het hellinkje niet bereiken zonder op de pedalen te gaan staan en zo langzaam te gaan dat het niet echt rijdbaar is. Dat beentempo zakt ook in zijn 1 te ver. 70nm, 7 speed IGH, middenmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 09:34:
[...]

Het aantal Nm is voornamelijk marketing praat en zegt op zichzelf niets over de snelheid waarmee je een beklimming kunt doen. Een Toyota Aygo heeft 93Nm koppel, maar is toch een stuk sneller boven ;). Wel relevant is het vermogen dat het systeem bij een bepaalde cadans af kan geven aan het achterwiel. Het piekvermogen van een middenmotor is veel hoger dan 250W, ongeveer 500W.

Met 90Nm ga je een Nexus 8 echt niet zomaar slopen. Ik fiets al 30.000km zonder problemen met een 160Nm motor en Nexus 8.

Als je veel beklimmingen doet is een Stromer niet de beste keus, die zal zeer inefficiënt zijn op lage snelheden en het vermogen moeten begrenzen om oververhitting te voorkomen. Daar hebben ze de middenmotor voor uitgevonden, zodat je gebruik kan maken van versnellingen en de motor in zijn ideale gebied kan werken.

Ik heb wel eens een beklimming (30% volgens AHN viewer) gedaan met mijn MTB met Bafang BBS02b (120Nm), waarbij het grootste probleem was grip te houden op het achterwiel, maar als dat een beetje lukte ging die met 20km/h omhoog bij ongeveer 750W.
Nexus-7 hier en maar 70Nm bij een onbekende snelheid want geen koppelkromme beschikbaar. Het gaat maar iets beter dan met de 26Nm en lager voltage van de oude fiets. Misschien toch maar zelf gaan bouwen en een illegale BBS02 erin. Harder dan 25 hoef ik niet, maar omhoog te komen is cruciaal hier.

Welke maat wielen heb jij in die MTB? Ik moet 28" omhoog zien te rijden. Ik had achteraf beter voor 20" kunnen kiezen, maar dat fietst zo onrustig.

[ Voor 4% gewijzigd door max3D op 19-08-2020 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 21:43

db87

Mach 2 GT modded

charrel schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Ik heb een 500 watt tongsheng met 11,6Ah accu. Op standje 500 watt op ondersteuning stand 1 eco red ik net 50km.
Ik heb een Tongsheng 48V 500W TSDZ2 met een 16.75Ah (Samsung cellen) accu op een hybride fiets. Op de hoogste stand, op volle snelheid (38~44km/u afhankelijk van de wind) haal ik 80km. Vanaf 60km zie je de battery indicator teruglopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O50vYIvQcNYr4hMfc4O8BrPwc8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CLCqKygDHr68Jwbpyjl82WWZ.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: standaard software.

[ Voor 31% gewijzigd door db87 op 20-08-2020 23:12 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:52
Nu we het toch over accu's hebben:

Geregeld valt bij mij de ondersteuning weg (Gazelle met Bosch motor en accu's). Het display laat de snelheid niet meer zien of valt helemaal uit. Enige wat ik kan doen is rustig wachten en dan komt de ondersteuning weer terug. Andere keren komt de ondersteuning helemaal niet meer terug, ook na eraf en er weer opzetten van de display. Het lijkt soms vooral te gebeuren als ik over een hobbel heen fiets. Ik heb twee accu's: het lijkt bij de Bosch 500 erger dan bij de 400.

Heeft iemand een idee hoe ik deze haperende ondersteuning kan oplossen? Ligt het aan de accu's? Of aan de display en het contact met de fiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:14
@hansie18 , hier hetzelfde probleem gehad. De contactpunten waren niet schoon meer door dat ik de batterij binnen laadde en de contactpunten dus bloot aan de weersinvloeden waren. Ik heb dit met contactspray gedaan, maar dat hielp maar 2 weken. Bij mij heeft de FM het gemaakt door de contactpunten schoon te maken. Ik heb geen idee waar hij dat mee gedaan heeft, maar ik fiets nu weer een half jaar zonder problemen.

Ik kreeg ook diverse accu errors op een gegeven moment. Eerst uitval, geen snelheid. begon ook bij hobbeltjes en later ook als veel vermogen vroeg van de fiets met optrekken (speed-pedelec). Ook heeft de FM de accu een update gegeven waarbij de interne weerstand problemen minder heftig zijn (als in, wat minder vermogen maar geen uitval)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
hansie18 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 05:25:
Nu we het toch over accu's hebben:

Geregeld valt bij mij de ondersteuning weg (Gazelle met Bosch motor en accu's). Het display laat de snelheid niet meer zien of valt helemaal uit. Enige wat ik kan doen is rustig wachten en dan komt de ondersteuning weer terug. Andere keren komt de ondersteuning helemaal niet meer terug, ook na eraf en er weer opzetten van de display. Het lijkt soms vooral te gebeuren als ik over een hobbel heen fiets. Ik heb twee accu's: het lijkt bij de Bosch 500 erger dan bij de 400.

Heeft iemand een idee hoe ik deze haperende ondersteuning kan oplossen? Ligt het aan de accu's? Of aan de display en het contact met de fiets?
Als tijdens het rijden de display niet uitvalt, maar wel snelheid 0 toont, dan kan het liggen aan de positie van het magneetje in het achterwiel. Als de ecu geen snelheid ziet, valt de ondersteuning uit. En langere tijd geen snelheid, dan valt de computer uit.

Ook 1 keer gehad, magneetje verschoven, en alles was ok.

• doek55
max3D schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:52:
[...]

Welke maat wielen heb jij in die MTB? Ik moet 28" omhoog zien te rijden. Ik had achteraf beter voor 20" kunnen kiezen, maar dat fietst zo onrustig.
Het gaat niet om de grootte van je wielen, maar de overbrenging naar je wiel moet passend zijn. Ik heb op die fiets 26" wielen met 11-32 cassette en 8-speed derailleur. Het voorblad is 32T en daardoor gaat de BBS02 niet sneller dan 40km/h ivm max toeren motor, maar er zit veel trekkracht in.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zojuist mijn nieuwe fiets gekocht! Bedankt voor de adviezen.

Van de shortlist (VanMoof S3, Batavus Finez e-Go Exclusive, Giant Dailytour E+1, Gazelle C8 HMB) is het deze geworden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fc95DaJwy70qQf5j38j0g1oVVOA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j9FPfaP0OhLkkCyYX8dhvSJN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcxmxgIjXXI_lDx1LZz7y80N-Ho=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmML8sNcK6Up4XBuhQaUBWv9.jpg?f=fotoalbum_tile

Zaterdag kan ik hem ophalen :-)

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HekkeySE schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 13:07:

Van de shortlist (VanMoof S3, Batavus Finez e-Go Exclusive, Giant Dailytour E+1, Gazelle C8 HMB) is het deze geworden:

[Afbeelding][Afbeelding]

Proficiat!

• madmaxf1
  • Laatst online: 22:16
Ik ben bezig om mijn huidige fiets, met voorwiel motor, om te bouwen met een bafang bbs02 middenmotor 500w.

Het monteren gaat allemaal goed, ik merk alleen dat de kabel naar de accu , die in de slede in de bagagedrager zit, te kort is. Wat voor kabel kan ik hiervoor gebruiken om deze te verlengen?
Kan ik gewoon een stuk kabel pakken uit de oude kabelboom, uiteraard de dikkere die nu ook op de accu aangesloten zat, of kan ik hier beter een andere kabel voor gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bard1982
  • Laatst online: 21:45

[Afbeelding][Afbeelding]

Mooie fiets. Heb dezelfde in mannenframe en er erg tevreden over. Korte levertijd ook btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]

Heb er veel fijne kilometers mee :) *O*

• charrel

charrel

Cortisol4life..

db87 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:14:
[...]
Ik heb een Tongsheng 48V 500W TSDZ2 met een 17,5Ah (Samsung cellen) accu op een hybride fiets. Op de hoogste stand, op volle snelheid (38~44km/u afhankelijk van de wind) haal ik 80km. Vanaf 60km zie je de battery indicator teruglopen.

[Afbeelding]
Standaard software of iets aangepast?

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 22:56

Tahref

God bless you

Tijdje geleden decatlon fiets omgebouwd naar ebike met voorwiel motor.
Door voorwiel motor paste schijfrem niet meer. Deze maand een v brake aan de voorkant geïnstalleerd en vbrake aan voorkant en schijfrem achter remt prima.
Kom van een ebike met achterwiel motor maar motor in voorwiel heb ik weinig over te klagen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/KV96Z4dl.jpg

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:52:
[...]

Het gaat niet om de grootte van je wielen, maar de overbrenging naar je wiel moet passend zijn. Ik heb op die fiets 26" wielen met 11-32 cassette en 8-speed derailleur. Het voorblad is 32T en daardoor gaat de BBS02 niet sneller dan 40km/h ivm max toeren motor, maar er zit veel trekkracht in.
Het geheel van tandwielen en wiel vormen samen een versnelling tov de aarde. Hoe kleiner het wiel hoe minder kracht er nodig is om het in beweging te krijgen, dus ja 20" moet beter klimmen dan 28"ook al kan ik het niet uittesten.

• max3D
  • Niet online
Tahref schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:19:
Tijdje geleden decatlon fiets omgebouwd naar ebike met voorwiel motor.
Door voorwiel motor paste schijfrem niet meer. Deze maand een v brake aan de voorkant geïnstalleerd en vbrake aan voorkant en schijfrem achter remt prima.
Kom van een ebike met achterwiel motor maar motor in voorwiel heb ik weinig over te klagen.

[Afbeelding]
Welke voorwiel motor heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online

[Afbeelding][Afbeelding]

Gefeliciteerd, veel fietsplezier!

• Tahref
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 22:56

Tahref

God bless you

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53
Is de wetgeving rond elektrische fietsen zo dat de ondersteuning na 25 km/u volledig weg moet vallen of zijn er motoren die na 25 km/u hun plateau aan ondersteuning behouden, maar niet méér bieden.

Geen idee of de vraag duidelijk is zo, maar ik fiets nu al gemiddeld tussen de 23 en 26 km/u (afhankelijk van wind, muziek, tempratuur, zin etc.). Ik overweeg trapondersteuning om sneller (niet perse met minder inspanning) mijn woon-werkafstand af te leggen, maar als ik het een beetje goed heb begrepen gaat alleen een speed pedelec me echte tijdswinst opleveren, klopt deze aanname?

• HekkeySE
  • Niet online
Bard1982 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 17:17:
[...]

Mooie fiets. Heb dezelfde in mannenframe en er erg tevreden over. Korte levertijd ook btw.
Express dames frame gedaan ivm kinderzitje. Was laatste op voorraad. Eind Vorige week hadden ze er nog 5.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• doek55
max3D schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 20:24:
[...]

Het geheel van tandwielen en wiel vormen samen een versnelling tov de aarde. Hoe kleiner het wiel hoe minder kracht er nodig is om het in beweging te krijgen, dus ja 20" moet beter klimmen dan 28"ook al kan ik het niet uittesten.
Een middenmotor kan met iedere wielmaat even makkelijk klimmen, zolang je maar de juiste tandwielen gebruikt. Bij een naafmotor is dat anders, want daar kun je geen tandwielen toepassen, behalve dan een interne overbrenging.

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:18:
[...]

Een middenmotor kan met iedere wielmaat even makkelijk klimmen, zolang je maar de juiste tandwielen gebruikt. Bij een naafmotor is dat anders, want daar kun je geen tandwielen toepassen, behalve dan een interne overbrenging.
Ik nodig je graag uit om mijn fiets met 7 versnellingen, 28" wielen en een middenmotor in de 1e versnelling omhoog te komen fietsen. En dan rij ik graag naast je met een vouwfiets met kleine wieltjes en dezelfde setup :)

• doek55
max3D schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Ik nodig je graag uit om mijn fiets met 7 versnellingen, 28" wielen en een middenmotor in de 1e versnelling omhoog te komen fietsen. En dan rij ik graag naast je met een vouwfiets met kleine wieltjes en dezelfde setup :)
Als je er voor een kleiner of achter een groter tandwiel op zet gaat dat makkelijk, dat kost je alleen topsnelheid op de afdaling :).

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:01:
[...]

Als je er voor een kleiner of achter een groter tandwiel op zet gaat dat makkelijk, dat kost je alleen topsnelheid op de afdaling :).
IGH achter, maar ik ga eens kijken of ik voor het tandwiel kan veranderen.

• doek55
max3D schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:14:
[...]

IGH achter, maar ik ga eens kijken of ik voor het tandwiel kan veranderen.
Ik weet niet wat je er nu achter op hebt zitten, maar je kunt minimaal tot 24T gaan.
https://m.ebay.nl/itm/shi...-19t-24t-NEW/221957620451
Dat is eenvoudiger dan een kleiner voorblad.
Je zult waarschijnlijk ook een langere ketting nodig hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
max3D schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:51:
[...]

Tja, waarom rijden wielrenners dan niet met vouwfietsen of een klein achterwiel? :+

• Bubba76
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:41
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe e-bike kunnen jullie mij het laatste zetje geven? Want keuzes,keuzes,keuzes.
Ik zit te denken aan:
https://www.fietsvoordeel...2ifQw9EAAYASAAEgIJm_D_BwE
https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/etrekking-11-9/
https://www.gudereit.nl/gudereit-gates-et-9-evo-2020

Die laatste is zonder enviolo naaf maar ik vraag me af of dat niet een beetje over de top is, ik fiets er elke dag 25km mee, en als het niet te nat is meestal door het bos, dus het liefst zo onderhoudsvrij als mogelijk.

• max3D
  • Niet online
doek55 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:35:
[...]

Ik weet niet wat je er nu achter op hebt zitten, maar je kunt minimaal tot 24T gaan.
https://m.ebay.nl/itm/shi...-19t-24t-NEW/221957620451
Dat is eenvoudiger dan een kleiner voorblad.
Je zult waarschijnlijk ook een langere ketting nodig hebben.
IGH, kan daar niets veranderen

• max3D
  • Niet online
Tommie12 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Tja, waarom rijden wielrenners dan niet met vouwfietsen of een klein achterwiel? :+
Omdat ze >500W menselijk vermogen inzetten en hoge snelheden willen bereiken?

Geloof je de fysica niet waar wielen deel van de totale versnelling ziijn?

• HekkeySE
  • Niet online
Bubba76 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:02:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe e-bike kunnen jullie mij het laatste zetje geven? Want keuzes,keuzes,keuzes.
Ik zit te denken aan:
https://www.fietsvoordeel...2ifQw9EAAYASAAEgIJm_D_BwE
https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/etrekking-11-9/
https://www.gudereit.nl/gudereit-gates-et-9-evo-2020

Die laatste is zonder enviolo naaf maar ik vraag me af of dat niet een beetje over de top is, ik fiets er elke dag 25km mee, en als het niet te nat is meestal door het bos, dus het liefst zo onderhoudsvrij als mogelijk.
Heb je ook al met zo’n naaf gefietst? Je moet het fijn vinden. Ik denk dat ik zelf voor de Victoria zou kiezen. Welke merken heeft je FM? Of zijn dat deze?

• db87

db87

Mach 2 GT modded

Bubba76 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:02:
Ik ben aan het oriënteren voor een nieuwe e-bike kunnen jullie mij het laatste zetje geven?
Victoria: Robuste traploze ENVIOLO TR naaf, goed bestand tegen e-bike power maar heeft ook een iets lager rendement.
Gudereit: Betere zadelpen en iets luxere voorvork dan de Victoria. Op papier de beste range van de 3.
Pegasus: Eveneens ENVIOLO TR, slechts 400wh accu, geen vering (hoeft geen nadeel te zijn)

Afhankelijk van of je zo'n traploze naaf fijn vind zou ik zeggen Victoria of Gudereit.

[ Voor 33% gewijzigd door db87 op 21-08-2020 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:52
Ferrox1 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:31:
@hansie18 , hier hetzelfde probleem gehad. De contactpunten waren niet schoon meer door dat ik de batterij binnen laadde en de contactpunten dus bloot aan de weersinvloeden waren. Ik heb dit met contactspray gedaan, maar dat hielp maar 2 weken. Bij mij heeft de FM het gemaakt door de contactpunten schoon te maken. Ik heb geen idee waar hij dat mee gedaan heeft, maar ik fiets nu weer een half jaar zonder problemen.

Ik kreeg ook diverse accu errors op een gegeven moment. Eerst uitval, geen snelheid. begon ook bij hobbeltjes en later ook als veel vermogen vroeg van de fiets met optrekken (speed-pedelec). Ook heeft de FM de accu een update gegeven waarbij de interne weerstand problemen minder heftig zijn (als in, wat minder vermogen maar geen uitval)
Dank je wel. Ik zal het zo melden bij de FM. Contactpunten en update accu software aansturing.

@Tommie12: Er staat geen 0 op het display; snelheid indicator valt helemaal weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
max3D schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:30:
[...]

Omdat ze >500W menselijk vermogen inzetten en hoge snelheden willen bereiken?

Geloof je de fysica niet waar wielen deel van de totale versnelling ziijn?
Tuurlijk wel, maar dat kan je ook bereiken met de juiste keuze van tandwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
StarC schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 21:12:
Is de wetgeving rond elektrische fietsen zo dat de ondersteuning na 25 km/u volledig weg moet vallen of zijn er motoren die na 25 km/u hun plateau aan ondersteuning behouden, maar niet méér bieden.

Geen idee of de vraag duidelijk is zo, maar ik fiets nu al gemiddeld tussen de 23 en 26 km/u (afhankelijk van wind, muziek, tempratuur, zin etc.). Ik overweeg trapondersteuning om sneller (niet perse met minder inspanning) mijn woon-werkafstand af te leggen, maar als ik het een beetje goed heb begrepen gaat alleen een speed pedelec me echte tijdswinst opleveren, klopt deze aanname?
Ja, misschien een kleine snelheidswinst in het sneller wegfietsen bij het stoplicht en sneller een brug over.

Dan moet je idd overstappen naar een speed pedelec, of een van Moof kiezen en die instellen op 32 km/h of een zelfbouw met een bbs02b ofzo. Maar daarmee houd je je niet aan de regelgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
db87 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 23:52:
[...]

Victoria: Robuste traploze ENVIOLO TR naaf, goed bestand tegen e-bike power maar heeft ook een iets lager rendement.
Gudereit: Betere zadelpen en iets luxere voorvork dan de Victoria. Op papier de beste range van de 3.
Pegasus: Eveneens ENVIOLO TR, slechts 400wh accu, geen vering (hoeft geen nadeel te zijn), accu is niet verwijderbaar.

Afhankelijk van of je zo'n traploze naaf fijn vind zou ik zeggen Victoria of Gudereit.
Waar haal jij vandaan dat de accu van de Pegasus niet te verwijderen is?
Je kan zelfs de accu upgraden dus dan lijkt mij dat hij gewoon verwijderbaarheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87

db87

Mach 2 GT modded

Roos79 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Waar haal jij vandaan dat de accu van de Pegasus niet te verwijderen is?
Je kan zelfs de accu upgraden dus dan lijkt mij dat hij gewoon verwijderbaarheid is.
I stand corrected. Stond zo vermeld op de website van de consumentenbond. Na een video is het duidelijk dat de accu weldegelijkmakkelijk verwijderbaar is. Dank, post is aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Klein vraagje aan andere Bosch rijders.

Vandaag pittig tochtje gedaan van 56 km waarvan de eerste 25 km singletrack was, maar dan van het slechte soort. Veel gewoon over gras, zeer hobbelig... snelheden van 15-18 km, meer kon mijn achterste niet verdragen. De hele singletrack op eco gereden. Na ca 25km verdwijnt het eerste blokje van de batterij.

Daarna, over goed berijdbare wegen en wat gravel, maar wel dik tegenwind.

Tussendoor de batterij niet echt in de gaten gehouden, maar op ca 5 km van huis waren er nog 2 blokjes over, maar de actieradius gaf maar 10 km aan, en dat was zeker het makkelijkste deel van de hele tocht.

Ben ik de enige die dit zo ziet? Valt bij jullie de actieradius ook zo snel weg naar het einde, zelfs als er nog 2 blokjes zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:15:
Klein vraagje aan andere Bosch rijders.

Vandaag pittig tochtje gedaan van 56 km waarvan de eerste 25 km singletrack was, maar dan van het slechte soort. Veel gewoon over gras, zeer hobbelig... snelheden van 15-18 km, meer kon mijn achterste niet verdragen. De hele singletrack op eco gereden. Na ca 25km verdwijnt het eerste blokje van de batterij.

Daarna, over goed berijdbare wegen en wat gravel, maar wel dik tegenwind.

Tussendoor de batterij niet echt in de gaten gehouden, maar op ca 5 km van huis waren er nog 2 blokjes over, maar de actieradius gaf maar 10 km aan, en dat was zeker het makkelijkste deel van de hele tocht.

Ben ik de enige die dit zo ziet? Valt bij jullie de actieradius ook zo snel weg naar het einde, zelfs als er nog 2 blokjes zijn?
Nee, geen Bosch rijder, maar Brose

Heb je de gehele toch op eco gereden of alleen de singletrack?

1. Je had het laatste deel flink wind tegen en dat kost altijd veel accu.
2. Dit is een lastige in de accutechniek: toegenomen interne weerstand naar mate van ontladen en het feit dat de eerste 50% nooit echt 50% is. Als je 60-65% over hebt zit je al op de helft. De curve van 4,2 volt naar 3,6 volt per cel is gelijk aan de curve van 3,6 volt naar 3,0 volt.

Ik heb even een curve voor je gemaakt om het goed te begrijpen :)
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/xbyoio5i101q.png

Al geeft de meter 50% aan, je haalt er nooit meer 50% uit exclusief de marge die je moet overhouden van 15%. Dus 60-65% wordt dan 65-70%! Dus als de meter 65-70% aangeeft ben je al op de helft van het "totaal aantal kilometers" 'per lading'
De meter meet 3,6 volt, maar dat is eerder al vlug richting leeg dan vol en daar ligt het aan. Het is geen defect ;) Het is een gedragseigenschap.

Of nog accurater:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/h4pymq6o8q.png

Als er nog vragen zijn dan hoor ik die graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 16:53:
[...]

Nee, geen Bosch rijder, maar Brose

Heb je de gehele toch op eco gereden of alleen de singletrack?

1. Je had het laatste deel flink wind tegen en dat kost altijd veel accu.
2. Dit is een lastige in de accutechniek: toegenomen interne weerstand naar mate van ontladen en het feit dat de eerste 50% nooit echt 50% is. Als je 60-65% over hebt zit je al op de helft. De curve van 4,2 volt naar 3,6 volt per cel is gelijk aan de curve van 3,6 volt naar 3,0 volt.

Ik heb even een curve voor je gemaakt om het goed te begrijpen :)
[Afbeelding]

Al geeft de meter 50% aan, je haalt er nooit meer 50% uit exclusief de marge die je moet overhouden van 15%. Dus 60-65% wordt dan 65-70%! Dus als de meter 65-70% aangeeft ben je al op de helft van het "totaal aantal kilometers" 'per lading'
De meter meet 3,6 volt, maar dat is eerder al vlug richting leeg dan vol en daar ligt het aan. Het is geen defect ;) Het is een gedragseigenschap.

Of nog accurater:
[Afbeelding]

Als er nog vragen zijn dan hoor ik die graag.
Alleen de singletrack op eco, maar die was echt al zwaar.

Het gaat me vooral over het einde. Waarom geeft die nog 2 blokjes aan en een actieradius van 10 km.
Het eerste blokje gaat bij een rit op de weg pas verdwijnen na ca 30-35 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvonk1978
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-09-2020
Ik ben bijna zover om de knoop door te hakken en een e-bike aan te schaffen.

Keuze is nu tussen de twee onderstaande fietsen
Giant Explore E+ Pro 2020
Cube Kathmandu hybrid pro 625 2020

Qua prijs zit er uiteindelijk niet zo heel veel meer tussen en zal dus de doorslag niet gaan geven.

Zijn er argumenten die heel erg voor de een of de ander pleiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rvonk1978 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:32:

Qua prijs zit er uiteindelijk niet zo heel veel meer tussen en zal dus de doorslag niet gaan geven.

Welke kan je het dichtsbij kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvonk1978
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:45:
[...]

Welke kan je het dichtsbij kopen?
Moet voor beide een aardig stuk rijden, ook dat gaat dus de doorslag niet geven.

Vind ze ook beide mooi dus vraag me nu echt af of er qua specs nog een van de twee uitspringt, als leek lijkt mij dat ze redelijk gelijk zijn aan elkaar maar misschien dat echte kenners dat heel anders zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rvonk1978 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:32:

Dan zou ik de Cube kiezen. Grotere batterij, en Bosch motor die eigenlijk overal goed bevalt.
De Giant motor is mij niet gekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvonk1978
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:56:
[...]

Dan zou ik de Cube kiezen. Grotere batterij, en Bosch motor die eigenlijk overal goed bevalt.
De Giant motor is mij niet gekend.
De Giant heeft een 625 smart energy pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huttenkloas
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-09 08:27
Ronaldvdijk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:57:
[...]

Ondertussen heb ik een ander display van bafang c961 geplaatst. De snelheidslimiet is eraf en ik kan nu harder dan 25kmu fietsen. Enige probleem is de verlichting die nu niet meer aangeschakeld kan worden via het display. Waarschijnlijk heeft lidl hier ook weer iets gewijzigd. Iemand al iets verder met het tunen van de Lidl ebike model 2019?
Weet iemand hoe je de Bafang c961 kan plaatsen. De connectoren van de lidl hebben 6 pinnen en die standaard connectoren van de Bafang C961 hebben 5 connectoren? Hoe heb je hem uiteindelijk geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 17:02:
[...]

Alleen de singletrack op eco, maar die was echt al zwaar.

Het gaat me vooral over het einde. Waarom geeft die nog 2 blokjes aan en een actieradius van 10 km.
Het eerste blokje gaat bij een rit op de weg pas verdwijnen na ca 30-35 km.
Omdat bij een gelijk of groter opgenomen vermogen het voltage sneller daalt. Als elk blokje 20% is dan zegt mijn grafiek dat deze op het einde steeds sneller gaat dalen (voltage).

Je begint met eco, dan heeft een volle accu daar totaal geen moeite mee. Later ga je meer vermogen vragen en dan is 1+1=2. Probeer eens een hele lading dezelfde ondersteuning aan te houden en kijk dan eens opnieuw. De blokjes houden geen rekening met de grilligheid van een accu. Als de eerste 2 blokjes van de 5 weg zijn dan ben je al over de helft van de actieradius.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik heb van de week een proefrit gemaakt op een vanmoof s3 en een lekkerbikes Amsterdam+.

Ik begon met de vanmoof en die viel me eerlijk gezegd heel erg tegen. Vooral het automatisch schakelen in combinatie met dat er geen rekening wordt gehouden met hoe hard je trapt zorgt voor een erg onnatuurlijk gevoel bij het fietsen. Je kan niet teveel kracht zetten want dan duw je hem door naar de volgende versnelling met een harde krak en op dat moment schieten je trappers ook door omdat er even geen weerstand is.

Daarnaast piepten de remmen enorm. Volgens de verkoper zou 'mijn' vanmoof dat niet hebben maar ik zie in het tweakers topic verscheidende mensen met hetzelfde probleem.

Daarna op de Amsterdam+ gereden en die heeft me aangenaam verrast. Hierbij heb je juist echt het fiets gevoel omdat de fiets aanvoelt hoe hard je trapt. Daarnaast was de afwerking van de fiets voor mijn gevoel van een veel hoger niveau. Het enige nadeel tijdens de proefrit was dat er geen bel op zat, toch best lastig in hartje centrum Amsterdam :P.

Deze voelde ook veel wendbaarder dan de vanmoof.

Enige waar ik mee stoei is dat ik niet zeker weet of een fietsenmaker de Amsterdam+ wel wilt onderhouden. Er zitten allemaal gangbare componenten op maar als het zijn fiets niet is dan weet ik niet of ze daar wel zo happig op zijn.

Voor nu besloten tijdelijk een ebiketogo te huren. Dan kan ik eerst even wat ervaring op doen met het naar kantoor fietsen in de verschillende weersomstandigheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Amsterdam+ .... zo'n fiets met zo'n naam durf je in een aantal andere steden niet eens, zelfs aan de ketting, te stallen... ;)
"Available in 58cm".... november ook pas de "61 cm".
https://www.lekkerbikes.com/nl/product/amsterdam-plus-ebike/
Standaard erg kale levervorm,.... komen nog de nodige toeslagen bij als je hem compleet wilt maken zover je dat wenst...

@yeehaw Verstandige zet om eerst tijdelijk het ebiketogo in te gaan. Er zijn vast velen benieuwd wat voor ervaringen je daar mee op doet!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:44
@yeehaw over het algemeen moet je tijdens elektrisch schakelen ook je benen even stil houden is het advies.
Ikzelf heb di2 schakelen en als ik door zou trappen tijdens schakelen gaat dat ook niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 16:52:
[...]

Omdat bij een gelijk of groter opgenomen vermogen het voltage sneller daalt. Als elk blokje 20% is dan zegt mijn grafiek dat deze op het einde steeds sneller gaat dalen (voltage).

Je begint met eco, dan heeft een volle accu daar totaal geen moeite mee. Later ga je meer vermogen vragen en dan is 1+1=2. Probeer eens een hele lading dezelfde ondersteuning aan te houden en kijk dan eens opnieuw. De blokjes houden geen rekening met de grilligheid van een accu. Als de eerste 2 blokjes van de 5 weg zijn dan ben je al over de helft van de actieradius.
Kan kloppen, maar logisch vind ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Tommie12 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Ik heb ook een bosch en heb ook meer range in de eerste 50% dan de tweede
Nu heeft mijn fiets wel een altijd brandende verlichting en daar is 10% voor gereserveerd heb ik me laten vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
lolapa schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:55:
[...]

Vandaar de keuze voor de connect versie? Ik overweeg deze fiets ook maar zie de meerwaarde van connect niet echt.
De ‘gewone’ was pas in week 42 leverbaar. Dat was het voornaamste argument om voor deze te kiezen 😬
Ik denk dat het potentiële dieven iets zou kunnen afschrikken omdat overduidelijk op het frame staat vermeld dat de fiets ‘gps protected’ is. Ook merk ik dat het handig is om via de app te kunnen zien waar mijn fiets zich bevind. Verwacht er verder niet teveel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
route99 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 17:26:
Amsterdam+ .... zo'n fiets met zo'n naam durf je in een aantal andere steden niet eens, zelfs aan de ketting, te stallen... ;)
"Available in 58cm".... november ook pas de "61 cm".
https://www.lekkerbikes.com/nl/product/amsterdam-plus-ebike/
Standaard erg kale levervorm,.... komen nog de nodige toeslagen bij als je hem compleet wilt maken zover je dat wenst...

@yeehaw Verstandige zet om eerst tijdelijk het ebiketogo in te gaan. Er zijn vast velen benieuwd wat voor ervaringen je daar mee op doet!
Succes!
Ik durf deze of elke andere elektrische fiets ook niet in Amsterdam aan de ketting te laten staan 😉

Ja ik zal zeker mn ervaringen posten met de ebiketogo. Ik had eerder ook de elektrische swapfiets besteld maar die werd gecanceld vanwege een probleem met de voorvork waarvoor ze een recall deden.

Wel jammer want de ebiketogo is redelijk basic met een voorwielmotor. En de swapfiets heeft een nette bosch middenmotor en is nog 75 euro ipv 89 euro per maand.

Anyway, voor het uitproberen maakt het natuurlijk niet zoveel uit :)
Roos79 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:47:
@yeehaw over het algemeen moet je tijdens elektrisch schakelen ook je benen even stil houden is het advies.
Ikzelf heb di2 schakelen en als ik door zou trappen tijdens schakelen gaat dat ook niet lekker.
Ja alleen het nadeel met de vanmoof is dat die bepaald wanneer er geschakeld wordt dus je kan er niet echt goed op anticiperen.

[ Voor 16% gewijzigd door yeehaw op 23-08-2020 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
Tommie12 schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:32:
[...]

Is normaal... en eigen aan elke herlaadbare batterij.
Zie je ook bij de batterij van een laptop.

En hoe ouder de batterij, hoe vlugger ze leeg is, maar het laatste deel van de batterij zakt steeds sneller en sneller, dan het eerste deel.

Bij opladen zie je trouwens het omgekeerde, het eerste stapje, (lampje) laad het vlugste, elke volgende iets trager en het laatste duurt tenslotte 2x zolang als het eerste

Mijn Batavus Dinsdag, staat momenteel op 72 km gereden km’s, met 2 blokjes verbruikt, nu rest er nog 56 km (normaal) (met 3 blokjes)

Haal altijd zowat 125 à 145 km, met 500 Wh batterij (50Nm, CDX-riem, Nexus 8)
Bruggen, helling = turbo, anders normaal…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik zit me toch maar eens te oriënteren op ebikes. Ik kom waarschijnlijk binnenkort in Haaksbergen te wonen. Al het werk is echter in Enschede te vinden, en dan ga je toch wel richting de 15km fietsen, grotendeels over een lange rechte landweg. Geld voor een rijbewijs+auto is er niet.

Ik zit nu naar de Samebike Turbo te kijken. Op papier lijkt het me ideaal. De begrenzer is ietwat sjoemelig, by design. Vind ik eigenlijk prima, want alle reistijd van meer dan een half uur vind ik gewoon te lang. Anders had ik hem mogelijk toch opgevoerd. Reikwijdte van tenminste 30km als je echt flink vaart maakt (bij lagere snelheden kom je verder), dus dan raak ik wel naar Enschede en weer terug. Vouwfiets is op zich niet onhandig als ik eens ergens heen wil. Ik wil alleen nog een krat achterop, als er bijvoorbeeld ergens een LAN party is moet ik wel mijn mITX desktop mee kunnen nemen. En ik moet ook grote boodschappen kunnen doen.

Mijn huisgenoot, die nogal fietsfanaat is, zegt alleen "goedkoop is duurkoop", en heeft er niet zoveel vertrouwen in. Hij zou eerder een 1150 euro niet-vouwbare fiets kopen, met een reikwijdte van meer richting 50-80km. Maar die zou ik dan wel moeten opvoeren.

Iemand ideeën over de Samebike Turbo? Op papier vind ik hem bijna perfect klinken.

[ Voor 5% gewijzigd door Amanoo op 25-08-2020 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Amanoo
Voor 30 km per dag is een vouwfiets echt geen goed idee, en ook een 1100€ ebike, daar ga je niet lang plezier van hebben.
Je wil tenslotte 6000km per jaar fietsen, dat is veel.

Als je het budget niet hebt om er direct 2500€ aan uit te geven, dan kan je leasen overwegen, of een recente tweedehands ebike.
Geloof je huisgenoot maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Amanoo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:27:
Ik zit me toch maar eens te oriënteren op ebikes. Ik kom waarschijnlijk binnenkort in Haaksbergen te wonen. Al het werk is echter in Enschede te vinden, en dan ga je toch wel richting de 15km fietsen, grotendeels over een lange rechte landweg. Geld voor een rijbewijs+auto is er niet.

Ik zit nu naar de Samebike Turbo te kijken. Op papier lijkt het me ideaal. De begrenzer is ietwat sjoemelig, by design. Vind ik eigenlijk prima, want alle reistijd van meer dan een half uur vind ik gewoon te lang. Anders had ik hem mogelijk toch opgevoerd. Reikwijdte van tenminste 30km als je echt flink vaart maakt (bij lagere snelheden kom je verder), dus dan raak ik wel naar Enschede en weer terug. Vouwfiets is op zich niet onhandig als ik eens ergens heen wil. Ik wil alleen nog een krat achterop, als er bijvoorbeeld ergens een LAN party is moet ik wel mijn mITX desktop mee kunnen nemen. En ik moet ook grote boodschappen kunnen doen.

Mijn huisgenoot, die nogal fietsfanaat is, zegt alleen "goedkoop is duurkoop", en heeft er niet zoveel vertrouwen in. Hij zou eerder een 1150 euro niet-vouwbare fiets kopen, met een reikwijdte van meer richting 50-80km. Maar die zou ik dan wel moeten opvoeren.

Iemand ideeën over de Samebike Turbo? Op papier vind ik hem bijna perfect klinken.
Is dit niet gewoon een rebrand van een Chinese fiets? Alle foto’s laten Aziatische medewerkers zien, zo ook het filmpje vd fabriek. Enkel de foto’s zien er lokaal uit maar die zijn best knullig/niet zo professioneel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Ik denk dat ik dan maar moet kijken naar een goede tweedehandse. Budget zal waarschijnlijk zo richting de 1000-1200 zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door Amanoo op 25-08-2020 23:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Amanoo schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:42:
Ik denk dat ik dan maar moet kijken naar een goede tweedehandse. Budget zal waarschijnlijk zo richting de 1000-1200 zijn.
Er zijn ook wel nieuwe electrische fietsen te koop voor dat bedrag. Heb je alleen wel een voorwiel aangedreven examplaar. Werkt in principe ook wel goed. Alleen met hevige regen en of bladval en bochten is het rustig aan doen.

Maar ik zou je adviseren om gewoon bij een goede fietsenzaak eens een aantal proefritten te maken. Dan kun je veel beter een keuze maken.

Misschien kun je bij je nieuwe werk ook meedoen aan een fietsenplan of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kampers
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-06 10:51
Hej iedereen. Ik heb vandaag mijn Gewone stadsfiets ebike besteld.

Wat kunnen jullie aanraden van regenkelding? Ik de fietsenwinkel kwamen ze natuurlijk af met een lekker duur merk. Niet dat het goedkoop moet zijn voor mij. Maar 200€ voor een jas is net iets teveel van het goede.

Ik ga de fiets eigenlijk gebruiken ipv men eigen wagen. Dus afstanden van 20/30km (enkel) winkelen, naar familie en vrienden e.d

Ik heb ook een slechte rug en dat extra bewegen gaat ook zeker wel goed zijn. Maar ik wil nieter klets natte kleding aankomen. Dus lijkt me een regenjas, Broek, schoenen (overtrekken?) geen overbodige luxe.

Wat gebruiken jullie? En wat zijn de ervaringen?

Sorry als deze vraag al paar keer hier gesteld is.

Live op Twitch . Mijn YouTube Kanaal iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
kampers schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 15:52:
Wat gebruiken jullie? En wat zijn de ervaringen?
Ik heb een regenjas van Helly Hanson, daar had ik ook bijpassende broek bij kunnen kopen. Die jas was €90 (in de aanbieding), best duur vond ik maar al jaren veel plezier van. Als het hard regent doe ik gewoon schoenen aan die waterdicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Helly Hansen is een zeer goed merk. Die was ik al van plan om tegen de winter deze te kopen. Ik ga dan voor een regenoveral en die kost me 195 euro, maar dan heb je ook wat. Nu doe ik het nog met een standaard regenpak van de Hema waarvan de broek geen toegevoegde waarde heeft qua vochtbescherming. De jas is nog wel goed.
Als het echt koud is heb ik nog handschoenen en een muts. Schoenen zijn van Human Nature en mijn jas is een Goretex jas die al jaren oud is en nog steeds heerlijk warm en quasi regenbestendig is.
Goede kleding is belangrijk voor buiten.

*stiekem leedvermaak als ik scholieren voorbij zie komen zonder regenkleding, doorzeikt tot op het bot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:23

SuBBaSS

-has Ryzen

Ik heb een fijn maar niet bijzonder flashy regenpak van de HEMA. 8)
Doet prima wat het moet doen.

1 minpuntje is wellicht de ventilatie.
Die is wel aanwezig maar ik fiets mezelf sowieso wel snel 'warm' altijd.
(Dus in geval "regenpak nodig?" gaat de trui in de tas).

[ Voor 46% gewijzigd door SuBBaSS op 26-08-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Mijn advies:

Eerst maar een goedkoop regenpak kopen. Dat een paar maanden uitproberen. In de praktijk zal je het waarschijnlijk minder gebruiken dan je denkt. Mocht je later toch een goed regenpak willen, dan kan dat altijd nog.

https://www.sciencespace....0de%20hele%20dag%20regent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Ik rij nu drie maanden op de ebike naar mijn werk
Twee keer nat geregend, vanmorgen was de tweede keer , had ook een stevig windje tegen
Maar ik wil hiermee zeggen , valt best mee

• [BoSS]
  • Laatst online: 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Nou, ik heb ook de knoop doorgehakt, met de switch naar een nieuwe baan (15km van huis) gaat de leaseauto eruit en komt er een goede (e-)bike in :*)

Ben zelf redelijk sportief, maar omdat het 15km door open gebied is wil ik de keuze hebben om niet helemaal bezweet aan te komen. Vandaar dat het waarschijnlijk een e-bike gaat worden.

Heb afgelopen weekend een proefrit gemaakt met een Batavus Razer, sportief model en goede krachtige ondersteuning. Kan een 2019 model (wel nieuw, geen showroom of demomodel) krijgen voor €1749 wat een prima prijs is volgens mij.

Alternatief is kijken naar een normale/OEK fiets met bijv. een riem, maar gaat een riem nu echt zo veel langer mee dan een ketting? De meest gangbare riemen zijn tegenwoordig CDN riemen maar ik lees dat deze ook maar een paar duizend KM mee gaan, net zoveel als een goede ketting?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• Tommie12
[BoSS] schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:07:
Nou, ik heb ook de knoop doorgehakt, met de switch naar een nieuwe baan (15km van huis) gaat de leaseauto eruit en komt er een goede (e-)bike in :*)

Ben zelf redelijk sportief, maar omdat het 15km door open gebied is wil ik de keuze hebben om niet helemaal bezweet aan te komen. Vandaar dat het waarschijnlijk een e-bike gaat worden.

Heb afgelopen weekend een proefrit gemaakt met een Batavus Razer, sportief model en goede krachtige ondersteuning. Kan een 2019 model (wel nieuw, geen showroom of demomodel) krijgen voor €1749 wat een prima prijs is volgens mij.

Alternatief is kijken naar een normale/OEK fiets met bijv. een riem, maar gaat een riem nu echt zo veel langer mee dan een ketting? De meest gangbare riemen zijn tegenwoordig CDN riemen maar ik lees dat deze ook maar een paar duizend KM mee gaan, net zoveel als een goede ketting?
CDN is op een ebike niet aan te raden, en meestal vind je ook CDX.

Er is het aspect levensduur (20k is haalbaar blijkt), maar ook het onderhoud. Geen ontvetten, smeren en poetsen meer, gewoon mee afsoppen als je je fiets eens wast.

• [BoSS]
  • Laatst online: 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Tommie12 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:21:
[...]

Er is het aspect levensduur (20k is haalbaar blijkt), maar ook het onderhoud. Geen ontvetten, smeren en poetsen meer, gewoon mee afsoppen als je je fiets eens wast.
Als ik voor een riem zou gaan, dan zou ik kiezen voor een non-e-ebike, bijv. een Kalkhoff Endeavour 8 BLX. Een e-bike mét riem is mij te prijzig voor dit gebruik (nu met Corona 2-3x/week 30km, dus 4000km/jaar).

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razertje
  • Laatst online: 29-12-2024
Tommie12 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:21:
[...]

Gelukkig is een Razer met chainglider ook onderhoudsvriendelijk. Twee keer per jaar spuitje kettingvet erin, keertje naspannen en dat is het wel. Geen kliedderboel, wel een topfiets voor een topprijs. En voor 1800 euro zou ik niet aarzelen. Doen.

• Amanoo

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Een poosje terug besloten in dit topic dat ik voor een tweedehandse ebike moet gaan. Ik wil vrij vlot tussen Haaksbergen en Enschede kunnen commuten, en overweeg zelfs de fiets lichtelijk op te voeren (hoe dat precies moet zoek ik zelf wel uit). Op zijn allerminst moet ik zelfs in tegenwind toch wel de 25 km/u kunnen halen. En ik vind het ook niet erg als ik nog ietsjes hoger kom. Budget verwacht ik rond 1000-1200 te zijn.

Als ik zo de topic start lees klinkt het alsof ik een middenmotor wil. Die hebben blijkbaar best wat kracht. Maar waar moet ik verder op letten? Je kan me van alles wijsmaken over deze apparaten. Ik weet nauwelijks wat van fietsen, laat staan ebikes.

[ Voor 3% gewijzigd door Amanoo op 27-08-2020 12:20 ]

• Tommie12
Razertje schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 10:45:
[...]

Gelukkig is een Razer met chainglider ook onderhoudsvriendelijk. Twee keer per jaar spuitje kettingvet erin, keertje naspannen en dat is het wel. Geen kliedderboel, wel een topfiets voor een topprijs. En voor 1800 euro zou ik niet aarzelen. Doen.
Dan kom je op glad terrein.
Vet op een ketting is voor velen vloeken in de kerk. Het loopt zwaarder, maar trekt makkelijker zand en vuil aan.

Ik let nu wat op de fietsen die ik voorbij rijd, of die mij voorbij rijden.
Er is toch een behoorlijk deel wat ik van ver hoor af komen, en waar de ketting er ofwel uit ziet als een dikke zwarte klieder vet, ofwel gewoon helemaal verroest.
Maar een chainglider of kettingkast verlagen zeker het onderhoud, tot je dat achterwiel er eens uit moet halen, dan is een kettingkast weer een dikke miserie.

• Razertje
  • Laatst online: 29-12-2024
Tommie12 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Dan kom je op glad terrein.
Vet op een ketting is voor velen vloeken in de kerk. Het loopt zwaarder, maar trekt makkelijker zand en vuil aan.

Ik let nu wat op de fietsen die ik voorbij rijd, of die mij voorbij rijden.
Er is toch een behoorlijk deel wat ik van ver hoor af komen, en waar de ketting er ofwel uit ziet als een dikke zwarte klieder vet, ofwel gewoon helemaal verroest.
Maar een chainglider of kettingkast verlagen zeker het onderhoud, tot je dat achterwiel er eens uit moet halen, dan is een kettingkast weer een dikke miserie.
Tja.... glad terrein ;)
Vet of in ieder geval een kettingonderhoudssmeermiddel ( er gaat een wereld voor je open als je daar naar op zoek gaat). Maar met mate toegepast. Dat wel. De tijd van dik vet lijkt inderdaad voorbij. Zeker op een fietsketting. Mijn ervaring met de chainglider is in ieder geval positief als het gaat om bescherming en onderhoud.
En inderdaad, als je hem er af haalt, dan krijg je alsnog vieze handen.
Maar kom op! Fietsonderhoud zonder zwarte klauwen is een utopie. Hoewel, je kan het ook aan de fietsenmaker overlaten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
yeehaw schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:33:
[...]

Ik durf deze of elke andere elektrische fiets ook niet in Amsterdam aan de ketting te laten staan 😉
In 28 jaar is bij mij (of mijn vrouw) nog nooit een fiets gejat. Uiteraard zet ik mijn ebike niet s'nachts buiten, maar het verdwijnen van de heroine junk heeft fietsendiefstal wel echt veranderd. Eens in de zoveel tijd staat hij toch een paar uur in een rek/aan een brug).

Wordt nu blijkbaar gerichter gejat.

Overigens wel een zware Abus ketting, ik geloof dat de gelegenheidsdief toch eerst laag hangend fruit zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 15:15:
De laatste twintig procent ben ik altijd voorzichtig mee juist om die reden (maar ook omdat het een schatting is en je dus stiekem minder kan hebben dan je denkt).

Betreft de geschatte actieradius: Ik weet niet precies hoe het werkt, maar er is een algoritme waarmee je systeem extrapoleert, volgens mij kijkt hij dan naar de laatste minuten (ik heb niet het idee dat hij puur naar het moment kijkt want dan zou je continue actieradius op en neer stuiteren als je heel even de pedalen stilhoudt).

Lang verhaal kort: ik hecht er niet teveel waarde aan, ik vind percentage overgebleven spanning veel belangrijker... ik weet zelf wel uit ervaring hoeveel ik nodig heb.

Nog even naar @jimh307 over de leeftijd van de accu, ik ben zeker voorzichtiger met mijn ondergrens nu ze ouder worden, dus in die zin merk ik wel degelijk achteruitgang. Ik ben benieuwd wanneer onze eerste accu "gaat". ben er erg verbaasd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[BoSS] schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:07:
Ondanks dat het al een ontwerp is uit 2015, is dat een klapper voor die prijs. Daar kan IMHO echt geen Cowboy of Lekker tegenop.

Het is een bewezen goede fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:35:
[...]

De laatste twintig procent ben ik altijd voorzichtig mee juist om die reden (maar ook omdat het een schatting is en je dus stiekem minder kan hebben dan je denkt).

Betreft de geschatte actieradius: Ik weet niet precies hoe het werkt, maar er is een algoritme waarmee je systeem extrapoleert, volgens mij kijkt hij dan naar de laatste minuten (ik heb niet het idee dat hij puur naar het moment kijkt want dan zou je continue actieradius op en neer stuiteren als je heel even de pedalen stilhoudt).

Lang verhaal kort: ik hecht er niet teveel waarde aan, ik vind percentage overgebleven spanning veel belangrijker... ik weet zelf wel uit ervaring hoeveel ik nodig heb.

Nog even naar @jimh307 over de leeftijd van de accu, ik ben zeker voorzichtiger met mijn ondergrens nu ze ouder worden, dus in die zin merk ik wel degelijk achteruitgang. Ik ben benieuwd wanneer onze eerste accu "gaat". ben er erg verbaasd over.
Dat 'gaan' is niet in een moment. Bij het ouder worden spelen er 2 duiveltjes mee:
>interne weerstand gaat omhoog
>capaciteit neemt af

Met name de ondergrens <> wanneer die bereikt is komt steeds vlugger. Bij mijn fiets merk ik dat ook. Mijn percentage gaat net zo hard/langzaam naar beneden dan bij een nieuwe accu. Nog steeds heb ik zien staan (64 km bij 46% over). Het geluk is dat dit mij opvalt terwijl de accu toch ouder wordt. Dus ik kan niet meer naar 0% en bij 29% is de koek op wat in het begin 6% was.

percentage bij nieuw, is nog steeds zo:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/f76chjcyncff.jpg

Dan gaat de grootte van de capaciteit ook meespelen. Mijn accu was initieel 735 wh en bij het vragen van de maximale ondersteuning heb je een kleinere C-waarde dan bij een kleine accu. Dit merk ik als ik hoge ondersteuning ga vragen bij een bijna lege accu. Als de indicator 32% aangeeft (in het echt 3-4% restant) dan kan de ondersteuning uitvallen. Wacht je even dan kun je in de middelste stand nog heel even verder. Heel even dan.
Vraag ik hoge ondersteuning bij een indicatorweergave van 35% dan is er nog niets aan de hand, maar:

Dus dit bepaald ook het gedrag bij de ondergrens van de accu. Is de accu al oud en heb je een hoge interne weerstand dan kan deze bij een restcapaciteit van nog 20% al uitvallen bij hoog verzet. Kom je in de situatie dat je het niet denkt te redden dan is dat vaak ook zo. Het terugzetten van de ondersteuning kan dan wonderen verrichten en je kunt dan wel thuis komen.

Vooral bij midden motoren wordt het ampèrage steeds hoger bij een daling in het voltage en dan kom je sneller bij het punt van uitval door leeg zijn. Die gaan niet 'zwakker' ondersteunen bij een lager voltage. In deze gevallen merk je niet dat ze bijna leeg zijn en is het pats-boem over. Je 'moet' dan vertrouwen op de indicator. Is deze analoog? dan zie je het op tijd aankomen. Is deze digitaal? dan moet je daar op vertrouwen. Coulomb counters worden minder betrouwbaar bij ouderdom van de accu (wat je hier bij mij ziet). Nu weet 'ik' dat ik niet onder de 30% moet komen. Dit is bij ongeveer 70-75 kilometer.

Als op het einde het voltage ineens sneller gaat dalen dan is een analoge meter ideaal. Je kan dan snel nog terugschakelen naar de eco-mode en een paar kilometer maken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik heb een paar Pm's gehad over de Razer, het is ook een onderwerp waarbij zuiver de specs ook niet alles zeggen.

Allereerst; de prijs van de Razer is heel erg hoog voor wat je krijgt. Bij de introductie merkte ik al op dat de onderdelen erg karig waren en zeker de keuze voor Magura Hs11 velgremmen was een zwaktebod. Nu 5 jaar later vind ik het redelijk vreemd (lees: Absurd) dat de Zonar is geschrapt en de Razer gelijk is gebleven met een prijs verhoging erboven op.

Maar prijs en onderdelen zeggen dus zeker niet alles...

Ik was in 2015 totaal niet overtuigd van dit model en keek meer naar Merida (IMHO een veel beter merk dan Batavus), maar na een proefrit had ik door dat de Razer een aantal erg sterke punten heeft:

- Maatvoering klopt. Het is een klein fietsje waar je laag op zit. (dat noemen ze sportief, ik vind dat een onzin term, maar goed).
- Ontzettend goed (stabiel) rijgedrag.
- Loei stijf. Het ding geeft geen krimp, of je hem nou door de bocht smijt of dat je hem vol laadt met kinderen en bagage.
- Yamaha motor is no-nonsense. Ja hij fluit, ja hij is wat rauwer dan Bosch (de laatste gen intrigeert me!), maar hij doet het prima.

Mijn vrouw noemt het een "tank" (ze heeft een vrij groffe rijstijl^^). Of je nou uren in het zadel zit of vol gas door de stad crosst met bochtenwerk, remmen en optrekken, het is één van de fijnste fietsen die ik heb bereden.

En dat is dus het dilemma... 2800 adviesprijs is absurd, schijfremmen zijn vandaag de dag echt wel de standaard. Maar aan de andere kant is het stukje wat je niet op papier ziet; het rijgedrag bijzonder goed. Je ziet ook nooit iemand die ontevreden is over de fiets (al is hij dus zeker niet perfect).

Kan je hem vinden voor onder de 2200,- (laat staan 1800 zoals hierboven!) vind ik het eigenlijk een no-brainer. Alleen verdorie Batavus... doe een update en gooi er schijfremmen en een nieuwere motor in :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:00:
en zeker de keuze voor Magura Hs11 velgremmen was een zwaktebod.
Nu ik er brakeboosters op heb gezet heb ik eigenlijk niets te klagen. Is er iets dat er in de toekomst mis kan gaan met deze remmen? Rem je uiteindelijk je velg aan gort?

Heb nu een paar maanden een Razer, gekocht voor €1850, zeer tevreden :)
Pagina: 1 ... 44 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam