Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 45 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 00:00
jodeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 20:33:
[...]

Nu ik er brakeboosters op heb gezet heb ik eigenlijk niets te klagen. Is er iets dat er in de toekomst mis kan gaan met deze remmen? Rem je uiteindelijk je velg aan gort?

Heb nu een paar maanden een Razer, gekocht voor €1850, zeer tevreden :)
Hier ook sinds drie maanden een zeer tevreden Razer rijder. Voor een prachtige prijs van € 1849 voor het 2019 model. Wil zelf graag ook brakeboosters erop laten zetten. Of is het makkelijk zelf te doen?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mcmiles schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

Hier ook sinds drie maanden een zeer tevreden Razer rijder. Voor een prachtige prijs van € 1849 voor het 2019 model. Wil zelf graag ook brakeboosters erop laten zetten. Of is het makkelijk zelf te doen?
Super makkelijk. 1 boutje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
Oké, ik ga morgen eens kijken. Ben niet zo technisch wat fietsen betreft. Heb je de brakeboosters vóór en achter?

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-09 19:05
[...]
Nu ik er brakeboosters op heb gezet heb ik eigenlijk niets te klagen. Is er iets dat er in de toekomst mis kan gaan met deze remmen? Rem je uiteindelijk je velg aan gort?
Ja, je velg gaat zoals bij alle velgremmen kapot. Maar dat vind ik niet zo spannend, het is vooral dat schijfremmen ten alle tijden consistent remmen met volle controle. Dat heb ik met de HS11 (uiteraard met boosters)minder en blokken slijten als het regent als een malle. (Met een kind achterop van een steile brug bij de Amstel is gewoon doorknijpen).

Het is niet onveilig, maar als ik het vergelijk met mijn MTB met schijfremmen is het heel pover.
mcmiles schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:58:
[...]
Brakeboosters zijn een must.

Heel simpel, 1 boutje loshalen om de booster erop te zetten (zijde met het smalle gaatje), weer aandraaien om te klemmen. het grotere gat leg je om de bout op de andere zijde heen.

Je moet wel een setje Torx hebben (maar dat raad ik je sowieso aan om erbij te hebben. Brakeboosters zijn voor en achter hetzelfde (je remmen zijn sowieso identiek)

Nog een tip: Snelspanners voor je remmen. Maakt bandje plakken en remblokken vervangen veel simpeler.!

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
mcmiles schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:03:
[...]

Oké, ik ga morgen eens kijken. Ben niet zo technisch wat fietsen betreft. Heb je de brakeboosters vóór en achter?
Ja, maar als je dezelfde koplamp hebt als ik, zit deze in de weg. Gelukkig piepte alleen achter.
Deze: https://www.halfords.nl/axa-koplamp-blueline-30-switch.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Ja, maar als je dezelfde koplamp hebt als ik, zit deze in de weg. Gelukkig piepte alleen achter.
Die lampen verschillen per jaar, dat is duidelijk zo'n onderdeel wat ze in bulk kopen en dan weer eens een ander type inslaan. Als je lamp in de weg zit kan je er een klein metalen plaatje tussen zetten zodat hij wat hoger zit.

Overigens is de voorrem bij echt doorremmen de enige die wat doet, dus is een booster ook op dat punt wel heel handig. Boosters schelen gewoon heel veel remkracht.

Ik had een Hermanns koplamp, die heb ik later vervangen door een Axendo 80... dat is de beste koplamp op de markt (er zijn wat exoten die misschien nets beter zijn, maar dan kijk je al snel naar 200,-).

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 28-08-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:14:
[...]
Die lampen verschillen per jaar, dat is duidelijk zo'n onderdeel wat ze in bulk kopen en dan weer eens een ander type inslaan. Als je lamp in de weg zit kan je er een klein metalen plaatje tussen zetten zodat hij wat hoger zit.

Overigens is de voorrem bij echt doorremmen de enige die wat doet, dus is een booster ook op dat punt wel heel handig. Boosters schelen gewoon heel veel remkracht.

Ik had een Hermanns koplamp, die heb ik later vervangen door een Axendo 80... dat is de beste koplamp op de markt (er zijn wat exoten die misschien nets beter zijn, maar dan kijk je al snel naar 200,-).
Bedankt voor de tip. :) Zal hem bestellen, kan de BB er weer op.
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:14:
[...]
Als je lamp in de weg zit kan je er een klein metalen plaatje tussen zetten zodat hij wat hoger zit.
Ja het idee is simpel, maar wie maakt zo’n plaatje voor me?

[ Voor 15% gewijzigd door jodeltje op 28-08-2020 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Ja, je velg gaat zoals bij alle velgremmen kapot. Maar dat vind ik niet zo spannend, het is vooral dat schijfremmen ten alle tijden consistent remmen met volle controle. Dat heb ik met de HS11 (uiteraard met boosters)minder en blokken slijten als het regent als een malle. (Met een kind achterop van een steile brug bij de Amstel is gewoon doorknijpen).

Het is niet onveilig, maar als ik het vergelijk met mijn MTB met schijfremmen is het heel pover.

[...]

Brakeboosters zijn een must.

Heel simpel, 1 boutje loshalen om de booster erop te zetten (zijde met het smalle gaatje), weer aandraaien om te klemmen. het grotere gat leg je om de bout op de andere zijde heen.

Je moet wel een setje Torx hebben (maar dat raad ik je sowieso aan om erbij te hebben. Brakeboosters zijn voor en achter hetzelfde (je remmen zijn sowieso identiek)

Nog een tip: Snelspanners voor je remmen. Maakt bandje plakken en remblokken vervangen veel simpeler.!
Dank voor de toelichting, heel behulpzaam. Snelspanners ga ik me in verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
jodeltje schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:08:
[...]

Bij piepen ook alleen de achterremmen. Ik heb dezelfde koplamp, zal morgen voor de zekerheid checken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau_P
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-07 17:03
Vandaag testride gedaan met de VanMoof S3 en Cowboy v3. Prima minimalistische stadsfietsen allebei. Aangezien ik lang ben (ruim 2 meter), voor het gevoel wel wat kleine frames. Vooral de Cowboy is te klein denk ik en ik zit daarnaast te veel voorover.
VanMoof zat al wat beter, en met zadel nog een stukje naar achter en stuur omhoog wordt het geheel nog beter denk ik. Schakelen beviel me prima, moest wel wennen aan de tik tussen 2e en 3e versnelling.
Als ik tussen deze 2 zou kiezen zou het toch de VM zijn, ivm zithouding en wat betere controle over de fiets als geheel. Jammer dat ze geen carbon riem hebben overigens...

Ga toch verder met zoeken we vanwege de wat kleine frames. Komende week op naar Lekker Bikes voor de Amsterdam+ (komt ook in 61cm frame) en Ampler voor de Stout. Alhoewel die laatste me echt minder aantrekkelijk lijkt vanwege het 10 versnellingen derailleur. Dat gaat natuurlijk snel stuk / te veel onderhoud vragen voor mij en dus ergernis.

Iemand nog tips voor simplistische, licht sportieve en minimalistische ebikes die wel in grotere frame maten te koop zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:18:
[...]

In 28 jaar is bij mij (of mijn vrouw) nog nooit een fiets gejat. Uiteraard zet ik mijn ebike niet s'nachts buiten, maar het verdwijnen van de heroine junk heeft fietsendiefstal wel echt veranderd. Eens in de zoveel tijd staat hij toch een paar uur in een rek/aan een brug).

Wordt nu blijkbaar gerichter gejat.

Overigens wel een zware Abus ketting, ik geloof dat de gelegenheidsdief toch eerst laag hangend fruit zoekt.
De fiets van mijn zus is gisteren gestolen, stond aan een dikke ketting. Bij aangifte doen blijken in die straat (centrum) zo’n 10 fietsen in 1 keer te zijn meegenomen.

Ik was in de veronderstelling dat als het slot dik genoeg is.. blijkbaar niet ;(

Edit: was een ART3 kettingslot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:09:
Ga toch verder met zoeken we vanwege de wat kleine frames.
Elk merk met één frame gaat voor iemand die over de twee meter is niet werken. Nooit.

Net zo min dat wij elkaars spijkerbroek aan kunnen, of dat ik op de 24"fiets van mijn dochter kan rondrijden zonder dat ze gierend gaat lachen(lengte verschil komt aardig overeen).

En om je maar uit de droom te helpen: De Van Moof heeft een Ahead set, stuur kan niet omhoog of de stuurpen moet worden vervangen. Bij A Headsets kan je niet zomaar je stuur hoger zetten omdat de vorkbuis al is afgezaagd. Alternatief is een verstelbare pen, maar daar zitten ook heel veel nadelen aan (als je die hoger zet dan maak je de fiets weer korter).

Kortweg; Vanmoof gaat niet passen, al zal de verkoper bij hoog en laag bezweren dat het geen probleem is.
Iemand nog tips voor simplistische, licht sportieve en minimalistische ebikes die wel in grotere frame maten te koop zijn?
Misschien Rabeneick, maar of die maten groot genoeg zijn is lastig in te schatten. Dat de grootste "55 cm" is, is niet hoopgevend, maar zoals ik al vaker uitleg zijn maten onderling niet zomaar uitwisselbaar. Geometrie kaartjes uitwisselen helpt, maar helaas zijn die al te vaak fantasie en niet gelijk aan de realiteit.

Je keus wordt een stuk groter als je weggaat van de kleinere merken. Fietsen worden dan wel wat completer uitgeleverd, maar je zal meer maten en betere componenten vinden.

Een ander idee is om te kijken naar een e-mtb met 29" wielen: Sportief, sterk en toch minimalistisch. Stelletje slicks eronder en je hebt een top fiets voor iemand met jouw lengte (en vermoedelijk gewicht).

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 29-08-2020 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:03:
[...]

De fiets van mijn zus is gisteren gestolen, stond aan een dikke ketting. Bij aangifte doen blijken in die straat (centrum) zo’n 10 fietsen in 1 keer te zijn meegenomen.

Ik was in de veronderstelling dat als het slot dik genoeg is.. blijkbaar niet ;(

Edit: was een ART3 kettingslot
Ja, paar jongens met een busje en een slijptol, dan ben je de sigaar, kan mij ook gebeuren, help geen slot tegen :(

Was het s'nachts of waren het een stel lefgozers die gewoon op klaarlichte dag een lek ruimden. Overall, geel vestje, veiligheidshelm en een paar kladblokken en iedereen denkt dat je van de gemeente bent :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Rem je uiteindelijk je velg aan gort?
Ja. Heb het zelf meegemaakt met een achtervelg. Die scheurde 5 minuten van huis aan de zijkant open. Wiel was al wel meer dan 15 jaar oud.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:13:
[...]

Elk merk met één frame gaat voor iemand die over de twee meter is niet werken. Nooit.

Net zo min dat wij elkaars spijkerbroek aan kunnen, of dat ik op de 24"fiets van mijn dochter kan rondrijden zonder dat ze gierend gaat lachen(lengte verschil komt aardig overeen).

En om je maar uit de droom te helpen: De Van Moof heeft een Ahead set, stuur kan niet omhoog of de stuurpen moet worden vervangen. Bij A Headsets kan je niet zomaar je stuur hoger zetten omdat de vorkbuis al is afgezaagd. Alternatief is een verstelbare pen, maar daar zitten ook heel veel nadelen aan (als je die hoger zet dan maak je de fiets weer korter).

Kortweg; Vanmoof gaat niet passen, al zal de verkoper bij hoog en laag bezweren dat het geen probleem is.

[...]

Misschien Rabeneick, maar of die maten groot genoeg zijn is lastig in te schatten. Dat de grootste "55 cm" is, is niet hoopgevend, maar zoals ik al vaker uitleg zijn maten onderling niet zomaar uitwisselbaar. Geometrie kaartjes uitwisselen helpt, maar helaas zijn die al te vaak fantasie en niet gelijk aan de realiteit.

Je keus wordt een stuk groter als je weggaat van de kleinere merken. Fietsen worden dan wel wat completer uitgeleverd, maar je zal meer maten en betere componenten vinden.

Een ander idee is om te kijken naar een e-mtb met 29" wielen: Sportief, sterk en toch minimalistisch. Stelletje slicks eronder en je hebt een top fiets voor iemand met jouw lengte (en vermoedelijk gewicht).
Begrijp het punt wel ja. Zo voelde het ook toen ik er op zat, vooral de Cowboy was beetje een kinderfietsje voor mij :)
Bij de grotere merken helaas ook weinig succes / match zeker in fietsen die aan mijn wensen voldoen (sterke voorkeur geen of naafversnelling en accu in frame). Ze willen daar gewoon fietsen aanbieden met te veel dingen er standaard op die ik niet gebruik en die stuk gaan of een bizar lelijk ontwerp (naar mijn smaak).
Gazelle, niks kunnen vinden, Batavus idem.
MTB’s? Derailleur, te veel van het goede. Het moet echt een snelle stadsfiets zijn met een ‘normaal’ heren model frame en niet zo’n typisch ebike frame wat sommige fabrikanten nog steeds doen.
Zal nog eens de scandinavische en duitse markt verkennen, die doen vaker wat meer voor lange mensen... en dus de Lekker Bikes grootste frame maat wellicht (61cm).
Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Deze vergat ik te beantwoorden, maar hij is op zich wel de moeite waard omdat er zoveel misverstanden zijn.
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 00:09:
Alhoewel die laatste me echt minder aantrekkelijk lijkt vanwege het 10 versnellingen derailleur. Dat gaat natuurlijk snel stuk / te veel onderhoud vragen voor mij en dus ergernis.
Een derailleur is ontzettend sterk, je moet serieus je best doen om er één te slopen. Ik heb (aanzienlijk) meer pedalen gesloopt dan derailleurs (eentje, ruim dertig jaar geleden toen er een tak tussen kwam). Ook in Amsterdamse fietsenrekken heeft mijn vrouw jarenlang zonder probleem haar fiets gebruikt (ik heb in Amsterdam alleen met versnellingsnaven gereden).

Qua onderhoud is het ook niet spannend, afborstelen en klaar. Het enige wat je moet smeren is je ketting ;)

Nadeel van een derailleur zit hem niet in het onderhoud (het is juist een voordeel dat de boel open is!), maar in het fietsen met een "nette" broek en ook dat kan je met broekclips eigenlijk prima ondervangen (of met een half kettingscherm).

Ik zou eigenlijk altijd voor een derailleur kiezen als ik niet continue tussen locaties moet sjezen, soms in een vrij duur pak en ik weet dat ik geheid die broekclips vergeet en mijn broek sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:23:
[...]

MTB’s? Derailleur, te veel van het goede. Het moet echt een snelle stadsfiets zijn met
Derailleur: zie hierboven. En er is niets sneller in de stad dan een e-mtb met middenmotor;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:38:
[...]

Derailleur: zie hierboven. En er is niets sneller in de stad dan een e-mtb met middenmotor;)
Dat is waar, maar ik kijk dan ook naar het prijsverschil. Een goede MTB met middenmotor en goed derailleur is een factor 2 duurder denk ik.
Derailleur wil ik liever niet ivm slechte ervaringen in het verleden. Elke paar maanden kalibratie / afstelling opnieuw, slecht schakelen, tot compleet disfunctioneren. Die problemen met 2 fietsen gehad die gewoon binnen stonden en wil ik echt niet meer.
Ik houd wel mn Cortina stadsfiets groot formaat frame en traag als een volgevreten rups even aan nog.

En rustig verder kijken en testen vooral, dat doen de VanMoofs en Cowboys goed, dat je kan testen en in Amsterdam zelfs aan huis.
Veel fietsenwinkels in de buurt hebben momenteel zelfs vrijwel niks staan, daar valt amper iets te testen.

Denk dat de grote merken er goed aan doen terug te gaan naar 3-4 standaard modellen ipv 320 verschillende modellen willen aanbieden en ook een test aan huis service aanbieden, smart ondersteuning etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:35:
[...]
Derailleur wil ik liever niet ivm slechte ervaringen in het verleden. Elke paar maanden kalibratie / afstelling opnieuw, slecht schakelen, tot compleet disfunctioneren. Die problemen met 2 fietsen gehad die gewoon binnen stonden en wil ik echt niet meer.
Ik zal je niet kunnen overtuigen, maar eigenlijk maak je onbewust hier een zaak tegen VM en Cowboy en voor de goede FM.

Een derailleur hoeft echt niet elke paar maanden opnieuw worden afgesteld, sterker nog, daar moet je vooral afblijven.

Het is een beetje technisch, maar:

- de derailleur zelf is niks aan te stellen; zodra het bereik is ingesteld is het klaar (tenzij je grotere/kleinere kransjes gaat monteren, maar dat si een ander verhaal). Dit zijn ook geen schroefjes die
losgaan lopen.
- De shifter: uberhaupt niks aan af te stellen.
- De kabel: Je kan spelen met de kabelspanning, maar een moderne kabel is rekvrij en kan niet zomaar verminderen.
- Blijft over het achterpatje van je frame. Soms is het patje (of de derailleur hanger) verbogen, maar een goede FM richt dat in oogwenk.

Uiteraard kan het stuk (alles kan stuk), maar mishandeling buitengesloten is een derailleur bullet-proof. Helaas zijn er teveel FM's die basis dingen niet juist doen (kettinglengte tov derailleur spanning, achterpatje niet richten), maar dat is niet zoals het hoort. Daarom wil je een goede FM (en die zijn niet goedkoop).

* 10 jaar rondgereden in wedstrijden door weer en wind en meer vermogen dan een e-bike. Nooit kabels van remmen of deraileur vervangen.
** MTB's overleven fluitend meerdaagse tochten door de alpen, als er iets is waar een derailleur door de mand zou moeten vallen is het daar.

Waarom is dit een stelling tegen VM/Cowboy? Hoewel zij wijselijk geen derailleur leveren (teveel isues in hun transport, zie de draad in Tweakers), zijn dit bedrijven die geen rijklare producten leveren. Ze versturen je de fiets en de consument mag hem maar gaan nalopen. Heb je een probleem? Succes met de helplijn.

Of om maar een recente post erbij te pakken:

Digimusic in "Ervaringen met VanMoof Electrified (S/X/S2/X2/S3/X3)"
[...]

Dat is waar, maar ik kijk dan ook naar het prijsverschil. Een goede MTB met middenmotor en goed derailleur is een factor 2 duurder denk ik.
Welnee. Laat je niet gek maken door die onzin verhalen van de Hype merken. VM en Cowboy zijn helemaal niet goedkoop.

https://www.cube.eu/nl/20...00-allroad-iridiumngreen/

2100 euro en onderdelen die in een ander universum zijn tov Cowboy/VM. Ook fijn, elke FM kan die onderdelen gewoon vervangen, niks merkeigen.

En hoewel alles persoonlijk is... dat is een verdomd mooi plaatje. Het grappigste is dat ik deze fiets in 1 minuut vond (kijk nooit bij Cube), kwestie van de markt kennen en waar je moet kijken (wil je wat futuristischer/apart dan kan je ook bij Haibike kijken). Giant, Merida, alle merken hebben wel dit soort modellen (Cube is wel een goedkoper merk ivm de Duitse markt).
[...]

Denk dat de grote merken er goed aan doen terug te gaan naar 3-4 standaard modellen ipv 320 verschillende modellen willen aanbieden en ook een test aan huis service aanbieden, smart ondersteuning etc.
Dat eerste is een goed punt, dat tweede heeft echter veel haken en ogen.

Als je thuis laat testen is dat het nekschot voor de standaard fietsenmaker en dat is wat mij betreft heel onwenselijk. Dat betekent dat ik niet meer even snel mijn fiets kan laten repareren of met de FM in overleg kan gaan over andere onderdelen.

Betreft Vanmoof en Cowboy, ik wilde er niet direct naar toe, maar nu we het hebben over het businessmodel:

Je moet je je vooral realiseren dat in tegenstelling tot de sales de aftersales echt dramatisch is (zie de werkelijk krankzinnige draad hierop Tweakers). Het is ook niet zo vreemd dat de realiteit en verwachtingen zo ver uiteen lopen; ze leveren een product met onbekende goedkope onderdelen en doen alsof het top-of-the-line is. De kopers zijn doorgaans mensen die dit totaal niet doorhebben en zijn dan heel verbaasd dat er dingen kwalitatief zwaar onder de maat zijn.

Wat dat betreft zijn al die kekke fietsen best wel verpestend voor de markt omdat de consument niet snapt dat die mooie prijs helemaal niet zo mooi is... de consument denkt dat het normaal is dat een fiets kapot gaat* en snapt niet dat een normale FM helemaal niks te maken wil hebben met die barrels. Het argument dat de FM dan flauw is en probeert de markt op slot te houden is veel te makkelijk... waarom zou een FM de fiets van een concurrent rijklaar moeten maken? Ja hij verdiend arbeidsloon, maar ondertussen is die verkoop mooi naar VM die gierend van het lachen een C product aan het slijten zijn als A product.

*Voorbeeldje Stockholm Syndroom van de nieuwe S3 gebruiker die heel tevreden is en tegelijkertijd aangeeft dat hij het gevoel heeft dat zijn achternaaf uit elkaar gaat spatten. |:(

[ Voor 49% gewijzigd door roffeltjes op 29-08-2020 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

Ik zal je niet kunnen overtuigen, maar eigenlijk maak je onbewust hier een zaak tegen VM en Cowboy en voor de goede FM.

Een derailleur hoeft echt niet elke paar maanden opnieuw worden afgesteld, sterker nog, daar moet je vooral afblijven.

- de derailleur zelf is niks aan te stellen; zodra het bereik is ingesteld is het klaar (tenzij je grotere/kleinere kransjes gaat monteren, maar dat si een ander verhaal). Dit zijn ook geen schroefjes die
losgaan lopen.
- De kabel: Je kan spelen met de kabelspanning, maar een moderne kabel is rekvrij en kan niet zomaar verminderen.
- Blijft over het achterpatje van je frame. Soms is het patje (of de derailleur hanger) verbogen, maar een goede FM richt dat in oogwenk.

Uiteraard kan het stuk (alles kan stuk), maar mishandeling buitengesloten is een derailleur bullet-proof. Helaas zijn er teveel FM's die basis dingen niet juist doen (kettinglengte tov derailleur spanning, achterpatje niet richten), maar dat is niet zoals het hoort. Daarom wil je een goede FM (en die zijn niet goedkoop).

* 10 jaar rondgereden in wedstrijden door weer en wind en meer vermogen dan een e-bike. Nooit kabels van remmen of deraileur vervangen.
** MTB's overleven fluitend meerdaagse tochten door de alpen, als er iets is waar een derailleur door de mand zou moeten vallen is het daar.

Waarom is dit een stelling tegen VM/Cowboy? Hoewel zij wijselijk geen derailleur leveren (teveel isues in hun transport, zie de draad in Tweakers), zijn dit bedrijven die geen rijklare producten leveren. Ze versturen je de fiets en de consument mag hem maar gaan nalopen. Heb je een probleem? Succes met de helplijn.

[...]

Welnee. Laat je niet gek maken door die onzin verhalen van de Hype merken. VM en Cowboy zijn helemaal niet goedkoop.

2100 euro en onderdelen die in een ander universum zijn tov Cowboy/VM. Ook fijn, elke FM kan die onderdelen gewoon vervangen, niks merkeigen.

En hoewel alles persoonlijk is... dat is een verdomd mooi plaatje. Het grappigste is dat ik deze fiets in 1 minuut vond (kijk nooit bij Cube), kwestie van de markt kennen en waar je moet kijken (wil je wat futuristischer/apart dan kan je ook bij Haibike kijken). Giant, Merida, alle merken hebben wel dit soort modellen (Cube is wel een goedkoper merk ivm de Duitse markt).

[...]

Als je thuis laat testen is dat het nekschot voor de standaard fietsenmaker en dat is wat mij betreft heel onwenselijk. Dat betekent dat ik niet meer even snel mijn fiets kan laten repareren of met de FM in overleg kan gaan over andere onderdelen.

Betreft Vanmoof en Cowboy, ik wilde er niet direct naar toe, maar nu we het hebben over het businessmodel:

Je moet je je vooral realiseren dat in tegenstelling tot de sales de aftersales echt dramatisch is (zie de werkelijk krankzinnige draad hierop Tweakers). Het is ook niet zo vreemd dat de realiteit en verwachtingen zo ver uiteen lopen; ze leveren een product met onbekende goedkope onderdelen en doen alsof het top-of-the-line is. De kopers zijn doorgaans mensen die dit totaal niet doorhebben en zijn dan heel verbaasd dat er dingen kwalitatief zwaar onder de maat zijn.

Wat dat betreft zijn al die kekke fietsen best wel verpestend voor de markt omdat de consument niet snapt dat die mooie prijs helemaal niet zo mooi is... de consument denkt dat het normaal is dat een fiets kapot gaat en snapt niet dat een normale FM helemaal niks te maken wil hebben met die barrels. Het argument dat de FM dan flauw is en probeert de markt op slot te houden is veel te makkelijk... waarom zou een FM de fiets van een concurrent rijklaar moeten maken? Ja hij verdiend arbeidsloon, maar ondertussen is die verkoop mooi naar VM die gierend van het lachen een C product aan het slijten zijn als A product.
Je hebt gewoon gelijk , mijn vorige fiets was een Cube mtb waar ik zelf spatborden en een bagagedrager op had gezet
Geen problemen mee gehad , voordeel mtb is dat ze sterk zijn en toen erg goedkoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:19
OgWok schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

Ja. Heb het zelf meegemaakt met een achtervelg. Die scheurde 5 minuten van huis aan de zijkant open. Wiel was al wel meer dan 15 jaar oud.
Die slijtage van velgen is er zeker, maar valt in de praktijk enorm mee.
Ofwel is de fiets dan op, of je regelt een nieuw wiel of anderen velg.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Tommie12 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 13:11:
[...]

Die slijtage van velgen is er zeker, maar valt in de praktijk enorm mee.
Ofwel is de fiets dan op, of je regelt een nieuw wiel of anderen velg.
Dat heb ik ook gedaan: een nieuw achterwiel. Sterkere velg en RVS spaken (€ 44,-- dacht ik). Ook gelijk overgestapt van een 6 naar 7 versnellingen cassette. Gaat weer heel wat jaren mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 11:04:
[...]

losgaan lopen.

[...]

[...]

Wat dat betreft zijn al die kekke fietsen best wel verpestend voor de markt omdat de consument niet snapt dat die mooie prijs helemaal niet zo mooi is... de consument denkt dat het normaal is dat een fiets kapot gaat* en snapt niet dat een normale FM helemaal niks te maken wil hebben met die barrels. Het argument dat de FM dan flauw is en probeert de markt op slot te houden is veel te makkelijk... waarom zou een FM de fiets van een concurrent rijklaar moeten maken? Ja hij verdiend arbeidsloon, maar ondertussen is die verkoop mooi naar VM die gierend van het lachen een C product aan het slijten zijn als A product.

*Voorbeeldje Stockholm Syndroom van de nieuwe S3 gebruiker die heel tevreden is en tegelijkertijd aangeeft dat hij het gevoel heeft dat zijn achternaaf uit elkaar gaat spatten. |:(
Kijk, dat is al een fijne tip. Die Cube ziet er leuk uit, lijkt mij qua houding we iets te sportief. Had al een tijdje gegoogled maar deze nog niet gezien. Ben me ook nog aan het verdiepen in de markt en alles dat de longlist uitbreidt is welkom. Eens kijken of die ergens te testen is, anders houdt het direct al op.

Denk dat het ook groeistuipen zijn van VanMoof, qua aftersales nu, ze groeien natuurlijk extreem hard. After sales wordt ook beter en sneller nu. Weet overigens niet of ik ze zou overwegen als ik niet in Amsterdam zou wonen. Qua onderhoud hoor ik van gebruikers van oudere modellen (geen ebikes) juist dat de eenvoud handig is, makkelijk vervangen van onderdelen en het frame dat verder in top staat blijft. Om ze nu meteen als C merk weg te zetten doordat er wat problemen zijn vind ik niet gepast, ik pleit voor geen enkel merk alleen voor een goede fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:31:
[...]

Kijk, dat is al een fijne tip. Die Cube ziet er leuk uit, lijkt mij qua houding we iets te sportief. Had al een tijdje gegoogled maar deze nog niet gezien. Ben me ook nog aan het verdiepen in de markt en alles dat de longlist uitbreidt is welkom. Eens kijken of die ergens te testen is, anders houdt het direct al op.

Denk dat het ook groeistuipen zijn van VanMoof, qua aftersales nu, ze groeien natuurlijk extreem hard. After sales wordt ook beter en sneller nu. Weet overigens niet of ik ze zou overwegen als ik niet in Amsterdam zou wonen. Qua onderhoud hoor ik van gebruikers van oudere modellen (geen ebikes) juist dat de eenvoud handig is, makkelijk vervangen van onderdelen en het frame dat verder in top staat blijft. Om ze nu meteen als C merk weg te zetten doordat er wat problemen zijn vind ik niet gepast, ik pleit voor geen enkel merk alleen voor een goede fiets.
Kijk gewoon naar de componenten die ze gebruiken. Dat zijn echt geen A componenten.
Een frame bouwen dat het lang uit houdt is niet zo spannend als je maar een degelijke lak en juiste legering gebruikt.

Wat stoort is vooral dat ze maar blijven leveren, ook als ze weten dat wielen krom zijn, en de electronica zwak is.
En service enkel in Amsterdam.... zwak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 14:31:
[...]
Om ze nu meteen als C merk weg te zetten doordat er wat problemen zijn vind ik niet gepast, ik pleit voor geen enkel merk alleen voor een goede fiets.
Van Moof IS een C-Merk:

- Weinig markt presentie (kleine speler)
- Geen dealer netwerk
- Goedkoop onafgewerkt frame, budget, dus maar 1 maat (scheelt ze weer geld).
- Naamloze onderdelen.

Dan de objectieve nadelen aan VanMoof:

- Ondanks dat ze all langer bestaan nemen de aftersales problemen niet af.
- Onderdelen blijven slecht, zit geen verbetering in.
- Heel erg duur als je ziet dat het een noname alu frame is van een paar tientjes (nee, dat is geen geweldig design, dit is 15 jaar gekozen omdat het goedkoop was, niet afgewerkt, geen gezaagde buizen), noname onderdelen en een noname motor is.
- Bedriegen consumenten:

-- We hebben een A-product: Nee dat is het zeer zeker niet. Goedkoop frame, goedkope onderdelen, slechte service.
-- We hebben een fiets voor mensen van 1.65m tot 2.00m: onzin

En deze beide leugens zijn geen misverstandje, dit is willens en wetens.

Ik vind het absoluut niet gepast om dit niet heel duidelijk te maken binnen deze draad. Ik ben hier om mensen te adviseren en we hoeven niet ver te zoeken om te zien dat wat ik zeg eerder te mild is dan te hard (check de draad op Tweakers). Ondaks dat de algemene draad veel groter is hebben we niet bij benadering zoveel issues als je daar ziet. Het is een eindeloze stroom problemen, allemaal terug te voeren op kwaliteit.

En je kan dezelfde problemen terugzien bij Cowboy. Het idee dat je met een nieuw businessmodel wel even de markt kan laten zien hoe je het beter kan is onzin... de fietsenmarkt is qua marges flinterdun. Er is niet zoiets als een "free lunch".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Ronaldcycling schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:53:
Heeft iemand hier toevallig de Watt Brooklyn? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik zie helaas nog geen reacties, ik heb vandaag een proefrit gemaakt en was erg onder de indruk. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van mensen die hem al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn moeder heeft een nieuwe Stella Avalon Premium met Shimano e6100 motor. De fiets rijdt wel lekker, alleen gaat hij niet zo hard. De 25km/h is wel te halen, maar je moet meer inspanning leveren dan bij haar vorige Stella met middenmotor(ik geloof e5000). Uiteraard staat de fiets in high en de versnelling in 7 of 8.

Kan het ermee te maken hebben dat dit niet uitlijnt? of hoort het juist zo? De snelheid die op het display wordt weergegeven klopt wel met de snelheid op gps.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/YTHL7qs/uitlijnen.png

Wat ik ook raar vind is dat er ruimte zichtbaar is tussen het frame en de motor, maar misschien hoort dat ook wel gewoon...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/L88V9pT/opening.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drs.titulaer
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-08-2022
Ronaldcycling schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:53:
Heeft iemand hier toevallig de Watt Brooklyn? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Heb hem eergisteren besteld. Als ik er mee aan de slag ben geweest zal ik hier een post plaatsen

De wondere wereld van de micro-electonica

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 19:55
RekZ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:20:
.....

Kan het ermee te maken hebben dat dit niet uitlijnt? of hoort het juist zo? De snelheid die op het display wordt weergegeven klopt wel met de snelheid op gps.....
Normaal gesproken moet de magneet tegenover het deel wat parallel loopt aan het frame (hier zit het reedcontact), dus volgens mij (als ik de foto zie) nog iets naar rechts. Vaak staat er een merkteken op waar de magneet geplaatst moet worden.
Het reed contact is echter vrij gevoelig, dus vandaar dat je geen probleem hoeft te hebben nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Mijn moeder heeft een nieuwe Stella Avalon Premium met Shimano e6100 motor. De fiets rijdt wel lekker, alleen gaat hij niet zo hard. De 25km/h is wel te halen, maar je moet meer inspanning leveren dan bij haar vorige Stella met middenmotor(ik geloof e5000). Uiteraard staat de fiets in high en de versnelling in 7 of 8.

Kan het ermee te maken hebben dat dit niet uitlijnt? of hoort het juist zo? De snelheid die op het display wordt weergegeven klopt wel met de snelheid op gps.

[Afbeelding]

Wat ik ook raar vind is dat er ruimte zichtbaar is tussen het frame en de motor, maar misschien hoort dat ook wel gewoon...

[Afbeelding]
Bij de bosch staat een streepje op de sensor waar het magneetje op moet afgesteld worden is wel een beetje verder naar achter ( dus niet bij het ronde gedeelte )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 15:18:
[...]

Van Moof IS een C-Merk:

- Weinig markt presentie (kleine speler)
- Geen dealer netwerk
- Goedkoop onafgewerkt frame, budget, dus maar 1 maat (scheelt ze weer geld).
- Naamloze onderdelen.

Dan de objectieve nadelen aan VanMoof:

- Ondanks dat ze all langer bestaan nemen de aftersales problemen niet af.
- Onderdelen blijven slecht, zit geen verbetering in.
- Heel erg duur als je ziet dat het een noname alu frame is van een paar tientjes (nee, dat is geen geweldig design, dit is 15 jaar gekozen omdat het goedkoop was, niet afgewerkt, geen gezaagde buizen), noname onderdelen en een noname motor is.
- Bedriegen consumenten:

-- We hebben een A-product: Nee dat is het zeer zeker niet. Goedkoop frame, goedkope onderdelen, slechte service.
-- We hebben een fiets voor mensen van 1.65m tot 2.00m: onzin

En deze beide leugens zijn geen misverstandje, dit is willens en wetens.

Ik vind het absoluut niet gepast om dit niet heel duidelijk te maken binnen deze draad. Ik ben hier om mensen te adviseren en we hoeven niet ver te zoeken om te zien dat wat ik zeg eerder te mild is dan te hard (check de draad op Tweakers). Ondaks dat de algemene draad veel groter is hebben we niet bij benadering zoveel issues als je daar ziet. Het is een eindeloze stroom problemen, allemaal terug te voeren op kwaliteit.

En je kan dezelfde problemen terugzien bij Cowboy. Het idee dat je met een nieuw businessmodel wel even de markt kan laten zien hoe je het beter kan is onzin... de fietsenmarkt is qua marges flinterdun. Er is niet zoiets als een "free lunch".
Los van dat het volledig subjectief is (en ik hoop dan wel uit eigen ervaring is), snap ik het punt en ben ik blij met je duidelijke reacties aanbevelingen.
Je moet overigens wel bedenken dat de VM een echte tweakers doelgroep fiets is, dus logischerwijs hier oververtegenwoordigd. Maar problemen zijn er, duidelijk.

Ik vind het echter wel leuk om te zien dat VanMoof een heel ander business model kiest. De oude merken die nog in de vorige eeuw denken te opereren hebben een kleine marge doordat er een (zogenaamde onafhankelijke) dealer tussenzit die de marge doet verdampen. Moderne bedrijven begrijpen dat dit uiteindelijk niet houdbaar is.

Zag het merk Watt voorbij komen. Zal het ook proberen (alhoewel de Brooklyn geen spatborden en verlichting heeft en de grootste frame maat ook aan de kleine kant is met 59cm). Ze bieden ook test rides aan :)
Weinig reviews van te vinden verder (de Bright laat ik maar links liggen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Los van dat het volledig subjectief is
Nee, mijn punten zijn absoluut niet subjectief...

- Onderdelen en frame noname en matig: Feit.
- Kleine markt presentie, geen (minimaal) dealernetwerk: Feit.
- Dat 1 maat niet klopt met hun claim dat je er van 1.65 tot 190 op past. Feit.
- Dat uit deze punten blijkt dat het geen premium product is? Ook weer een feit.

Wat jij je niet realiseert is dat ik behoorlijk mild ben, immers we hebben het hier over een bedrijf dat mensen een fiets die niet past probeert te verkopen.

Het is dat mensen het niet snappen en dat ze het dan direct negeren, anders had ik gewoon direct gezegd dat het een stel oplichters zijn. Want daar komt het objectief gezien op neer. Het probleem is en blijft dat mensen moeite hebben met de materie en daarom niet realiseren dat er glashard tegen ze wordt gelogen door de sales afdeling.

En nee, dat is niet zoals andere bedrijven werken. Kijk naar Cube, nergens een claim dat ze een wonder frame hebben waar heel Duitsland op past.

Mocht je denken dat oplichters overdreven is voor een foutje van een "over enthousiaste" sales afdeling? Lees de draad hier op Tweakers, ook dan is het een heel objectieve constatering dat VanMoof de beloftes jaar in jaar uit niet nakomt en dat dit niet zomaar een "groei probleempje"is.
Je moet overigens wel bedenken dat de VM een echte tweakers doelgroep fiets is, dus logischerwijs hier oververtegenwoordigd.
Nee. Sorry.

Het is een fiets waar je niet zelf aan kan sleutelen, dus het is een trendy product voor blingblingers, niet voor Tweakers. Tweakers kopen een fiets en zetten er zelf een Bafang of Topfun motor in.
Ik vind het echter wel leuk om te zien dat VanMoof een heel ander business model kiest. De oude merken die nog in de vorige eeuw denken te opereren hebben een kleine marge doordat er een (zogenaamde onafhankelijke) dealer tussenzit die de marge doet verdampen. Moderne bedrijven begrijpen dat dit uiteindelijk niet houdbaar is.
VanMoof draait al jaren vele miljoenen verlies en leven op hun investeerders.... Kwestie van hun jaarcijfers lezen (dus ja, dat is echt zoals het is...). Accell daarentegen maakt gewoon gezonde winst.

VanMoofs model wat jij zo bewonderd is het Tesla model, hopen dat je investeerders trekt vanwege marktpotentieel, alleen is het product minderwaardig en zijn ze i.t.t. Tesla slechts assembleur, ze hebben niet hun eigen productielijn. Gaan ze ook niet krijgen want daarvoor hebben ze bij lange na niet het kapitaal (en zou je ook niet moeten willen als regionale mini speler).

Het probleem zit hem precies in het tegenovergestelde: de dealers bij Accell hebben het loodzwaar omdat de consument bij dozenschuivers dingen koopt. Dat zal de fabrikant verder worst wezen, immers die fiets is al verkocht.

Kijk ik snap dat jij denkt dat ik veel te behoudend ben, maar dat is niet het geval. Ik weet hoe de markt in elkaar zit en ken de producten zeer goed. VanMoof is echt niet Tesla en VanMoof heeft echt geen business model gevonden waarmee ze hogere marges trekken. De jaarcijfers zijn op dit punt bepaald overduidelijk.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 29-08-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:36:
[...]

Nee, mijn punten zijn absoluut niet subjectief...

- Onderdelen en frame noname en matig: Feit.
- Kleine markt presentie, geen (minimaal) dealernetwerk: Feit.
- Dat 1 maat niet klopt met hun claim dat je er van 1.65 tot 190 op past. Feit.
- Dat uit deze punten blijkt dat het geen premium product is? Ook weer een feit.

Wat jij je niet realiseert is dat ik behoorlijk mild ben, immers we hebben het hier over een bedrijf dat mensen een fiets die niet past probeert te verkopen.

Het is dat mensen het niet snappen en dat ze het dan direct negeren, anders had ik gewoon direct gezegd dat het een stel oplichters zijn. Want daar komt het objectief gezien op neer. Het probleem is en blijft dat mensen moeite hebben met de materie en daarom niet realiseren dat er glashard tegen ze wordt gelogen door de sales afdeling.

En nee, dat is niet zoals andere bedrijven werken. Kijk naar Cube, nergens een claim dat ze een wonder frame hebben waar heel Duitsland op past.

Mocht je denken dat oplichters overdreven is voor een foutje van een "over enthousiaste" sales afdeling? Lees de draad hier op Tweakers, ook dan is het een heel objectieve constatering dat VanMoof de beloftes jaar in jaar uit niet nakomt en dat dit niet zomaar een "groei probleempje"is.

[...]

Nee. Sorry.

Het is een fiets waar je niet zelf aan kan sleutelen, dus het is een trendy product voor blingblingers, niet voor Tweakers. Tweakers kopen een fiets en zetten er zelf een Bafang of Topfun motor in.

[...]

VanMoof draait al jaren vele miljoenen verlies en leven op hun investeerders.... Kwestie van hun jaarcijfers lezen (dus ja, dat is echt zoals het is...). Accell daarentegen maakt gewoon gezonde winst.

VanMoofs model wat jij zo bewonderd is het Tesla model, hopen dat je investeerders trekt vanwege marktpotentieel, alleen is het product minderwaardig en zijn ze i.t.t. Tesla slechts assembleur, ze hebben niet hun eigen productielijn. Gaan ze ook niet krijgen want daarvoor hebben ze bij lange na niet het kapitaal (en zou je ook niet moeten willen als regionale mini speler).

Het probleem zit hem precies in het tegenovergestelde: de dealers bij Accell hebben het loodzwaar omdat de consument bij dozenschuivers dingen koopt. Dat zal de fabrikant verder worst wezen, immers die fiets is al verkocht.

Kijk ik snap dat jij denkt dat ik veel te behoudend ben, maar dat is niet het geval. Ik weet hoe de markt in elkaar zit en ken de producten zeer goed. VanMoof is echt niet Tesla en VanMoof heeft echt geen business model gevonden waarmee ze hogere marges trekken. De jaarcijfers zijn op dit punt bepaald overduidelijk.
Iets feit noemen zegt niet dat het een feit is. Dan moet je met verifieerbare informatie komen waaruit blijkt dat onderdelen bijvoorbeeld slecht zijn getest. Met Tweakers doelgroep bedoel ik meer leeftijd dan of je nog sleutelt of niet. Niet iedereen die op GoT zit tweakt echt veel.
Nogmaals, ik ga niet voor de VanMoof, maar ik vind je conclusie veel te kort door de bocht over dit merk en krijg de indruk dat je een old school fietsenwinkel hebt of Cube dealer bent (dat was dus niet zomaar even gegoogled, maar Cube kende je wel degelijk al) die VanMoof als ongewenste concurrent ziet. Veel snel groeiende bedrijven draaien verlies, zie Tesla zoals je al noemt (een Tesla is volledig no name natuurlijk ook, alhoewel de naam Tesla inmiddels wel iets vertegenwoordigt, de lange termijn kwaliteit moet ook daar nog blijken).

Voorlopig weet ik wel dat ik de ouderwetse fietsenwinkel links laat liggen omdat die nauwelijks nog iets om te testen in huis heeft en mogelijk ook niet eerlijk adviseert (ik weet niet wat de marges zijn, en de dealer wil zoveel mogelijk marge pakken dus adviseert niet per se het beste voor mij.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:11:
[...]

Iets feit noemen zegt niet dat het een feit is. Dan moet je met verifieerbare informatie komen waaruit blijkt dat onderdelen bijvoorbeeld slecht zijn getest.
1. Dat het noname onderdelen zijn is absoluut een feit.
2. Dan de kwaliteit.

-- Shimano is de gouden standaard. Niet SRAM, niet Campagnolo, maar Shimano is qua productie kwaliteit en qua balans tussen gewicht en stijfheid altijd de beste. Dat komt omdat Shimano de kunst van het koud gesmede aluminium het beste beheerst en zo maak je de sterkste onderdelen (CNC is inferieur aan koud smeden). Hetzelfde is de afdichting van Shimano naven, die is gewoon over de hele linie de beste.

Functioneel is Shimano weer niet zo bijzonder. Campagnolo, en SRAM zijn minimaal even goed, soms beter. Maar Campagnolo is een Niche product die in deze discussie niet relevant is, SRAM heeft erg veel recalls (die zonder probleem worden vervangen, dat weer wel),

Dat betekend niet dat een Alfine naaf beter is dan een Rohloff, verre van dat. Maar binnen het markt segment? Ja dan is Shimano eigenlijk bijna altijd de beste keuze, ook al hebben zij net als elk ander bedrijf wel eens een citroen ertussen (loslatende spiders van Ultegra cranks).

Waarom is dit objectief? Hier zijn industrie testen van o.a. Weightweenies en ervaringen op ontwerpers fora als V-Salon.

Dat zeg ik terwijl ik Campagnolo prefereer ;)

Nu terug naar VanMoof. We zien merkloze onderdelen. De kans dat ze net zo goed zijn als Shimano is niet alleen erg klein, we zien ook direct in de ervaringen draden op Tweakers en Facebook terug dat er veel fout gaat. En dat is des te opvallender omdat VanMoof een relatief klein merk is.
Nogmaals, ik ga niet voor de VanMoof, maar ik vind je conclusie veel te kort door de bocht over dit merk en krijg de indruk dat je een old school fietsenwinkel hebt of Cube dealer bent (dat was dus niet zomaar even gegoogled, maar Cube kende je wel degelijk al) die VanMoof als ongewenste concurrent ziet.
Haha :+

Nee ik moet er niet aan denken om deze branche in te gaan. Ik ben gewoon een enthusiast en kenner en spreek nog wel eens met wat mensen uit de industrie (o.a. de eigenaar van een klein Nederlands topmerk). Ze waarderen mijn mening en leggen me dan haarfijn uit waarom wat ik wil niet kan ;)

Dat ik gericht googlede? Uiteraard, misschien heb je gemist dat ik een van de community leaders ben op dit onderwerp? Ik weet heel goed waar je moet zoeken, ook al kijk ik nooit naar Cube fietsen weet ik dat als je iets goeds en goedkoop wil dat een goede eerste keuze is. Had ik daar niets gevonden had ik waarschijnlijk Merida o.i.d gekozen om iets voor jou te zoeken.*

Dat doe ik voor mensen die net als jij om advies vragen, ik ben zelf verder niet in de markt voor een nieuwe fiets. En hoewel ik hier veel voldoening uithaal kan ik met recht zeggen dat ik heel goed advies geef en niet zomaar iets zeg. Zo zal je me op het gebied van Accutechniek, Bafang, Shimano Steps of Speed Pedelecs zelden op een uitgebreide mening kunnen betrappen. Er zijn hier mensen die veel meer van die materie weten dan ik. Maar betreft gewone fietsen/MTB"s/racefietsen en standaard e-bikes? Ja dan weet ik wel waar ik het over heb ;)
Veel snel groeiende bedrijven draaien verlies, zie Tesla zoals je al noemt (een Tesla is volledig no name natuurlijk ook, alhoewel de naam Tesla inmiddels wel iets vertegenwoordigd, de lange termijn kwaliteit moet ook daar nog blijken).
Los van de schaal Tesla is echt een heel ander beestje dan VanMoof. Daar waar Tesla pionier was op het gebied van electrisch personen vervoer is VanMoof meer een volger die van gewone fietsen is overgestapt naar electrisch. Daar is niks mis mee, maar het is zeker niet een innovatief powerhouse als Tesla.Een belangrijker verschil is dat Tesla zijn eigen productielijnen bezit en op onderdeel niveau alles bepaald. De fietsenwereld zit op dat punt nu eenmaal heel anders in elkaar met open standaarden.

Ook opvallend; mensen denken dat VanMoof een startup is, maar dat is het dus niet.... het bestaat al jaren en de problemen worden niet beter.
Voorlopig weet ik wel dat ik de ouderwetse fietsenwinkel links laat liggen omdat die nauwelijks nog iets om te testen in huis heeft en mogelijk ook niet eerlijk adviseert (ik weet niet wat de marges zijn, en de dealer wil zoveel mogelijk marge pakken dus adviseert niet per se het beste voor mij.)
Helaas zijn er een flink aantal mindere broeders, maar het is altijd goed om te beseffen dat er geen free lunch is.

* Ik heb geprobeerd jou, net als ieder ander naar eer en geweten zo goed mogelijk te helpen. Daar hoort zeker bij iemand van jouw lengte dus ook de waarschuwing bij dat de internet merken met een beperkte maatvoering absoluut ongeschikt zijn. En zeker als een merk als VanMoof ter sprake komt kan ik niet anders dan een sterke waarschuwing te geven. Ik vind dat ik dat verplicht ben als ik advies geef. Het is en blijft een community.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 29-08-2020 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Er is niks mis met een oude school fietsenzaak , heb mijn laatste fiets speciaal gekocht bij een gewone winkel
Er zijn van die snelle jongens die het allemaal beter kunnen maar die zijn meestal verdwenen voordat de fiets versleten is
Er is ook niks mis met het merk cube, ze leveren nu eenmaal het meeste fiets voor je geld , onderdelen zijn meestal net iets beter dan bij de rest in een prijsklasse
Je hoeft maar even goed te kijken naar de onderdelen bij weer zo’n hippe internet fiets om te zien dat het goedkoop is
En dan later met hangende pootjes naar een oude school fietsenmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik ken Steps niet zo goed, maar dit lijkt me niet het probleem. Als de magneet niet goed zou worden geregistreerd krijg je ook een verkeerde snelheid op je display.

Shimano Steps is een iets milder systeem, ongetwijfeld een bewuste keuze van Shimano. Ik prefereer daarom dus ook Bosch en/of Yamaha, maar het zal voor heel veel oudere mensen juist heel goed zijn.
Het is niet chique, maar ook weer niet heel erg verontrustend.

Ik heb even voor je gegoogled (Engels en Nederlands^^) en ik zie op het eerste gezicht geen meldingen van een verzopen Shimano motor, dus ik zou me hierover niet al te ongerust maken.

Als je toch zorgen houdt, spatwater van beneden is vermoedelijk linker dan regenwater omdat spatwater vervuiling (olie/zout) mee kan nemen. Je kan dus kijken of de motor op dat punt goed aansluit. Maar zoals gezegd, ik denk dat dit los zal lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Heb vandaag mijn Batavus Razer opgehaald na nog een extra proefrit gemaakt te hebben, na een week bedenktijd was ik snel overtuigd :-) Gelijk 20km mee naar huis gereden, paar dingen die mij opvielen:
  • Ondersteuning is echt een stuk fijner tov. de e-bike van mijn vrouw met voorwielmotor (heeft ook alleen maar een rotatiesensor volgens mij)
  • Sportieve zit fietst heerlijk, zonder al teveel moeite met flinke tegenwind naar huis gefietst
  • Vering mis ik absoluut niet
  • Motor op eco stand geeft al voldoende kracht
  • Zadel is wel wat hard/stevig. Geen zadelpijn maar moet er wel aan wennen
Vanaf oktober +/- 3x in de week naar kantoor er mee, dus benieuwd of en hoe dat bevalt!

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
[BoSS] schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:02:
Heb vandaag mijn Batavus Razer opgehaald na nog een extra proefrit gemaakt te hebben, na een week bedenktijd was ik snel overtuigd :-) Gelijk 20km mee naar huis gereden, paar dingen die mij opvielen:
  • Ondersteuning is echt een stuk fijner tov. de e-bike van mijn vrouw met voorwielmotor (heeft ook alleen maar een rotatiesensor volgens mij)
  • Sportieve zit fietst heerlijk, zonder al teveel moeite met flinke tegenwind naar huis gefietst
  • Vering mis ik absoluut niet
  • Motor op eco stand geeft al voldoende kracht
  • Zadel is wel wat hard/stevig. Geen zadelpijn maar moet er wel aan wennen
Vanaf oktober +/- 3x in de week naar kantoor er mee, dus benieuwd of en hoe dat bevalt!
Hier ook een Razer, zit heerlijk inderdaad. De winkel had het stuur helemaal naar achter/boven getrokken, direct weer naar voren gezet, perfect.
Zadel heb ik wel vervangen, maar ik kreeg dan ook gevoelloze geslachtsdelen.
Motor op Eco is inderdaad perfect, daarboven is het bijna een snorfiets..

Veel plezier met de fiets!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:36:
[...]

Ik ken Steps niet zo goed, maar dit lijkt me niet het probleem. Als de magneet niet goed zou worden geregistreerd krijg je ook een verkeerde snelheid op je display.

Shimano Steps is een iets milder systeem, ongetwijfeld een bewuste keuze van Shimano. Ik prefereer daarom dus ook Bosch en/of Yamaha, maar het zal voor heel veel oudere mensen juist heel goed zijn.

[...]

Het is niet chique, maar ook weer niet heel erg verontrustend.

Ik heb even voor je gegoogled (Engels en Nederlands^^) en ik zie op het eerste gezicht geen meldingen van een verzopen Shimano motor, dus ik zou me hierover niet al te ongerust maken.

Als je toch zorgen houdt, spatwater van beneden is vermoedelijk linker dan regenwater omdat spatwater vervuiling (olie/zout) mee kan nemen. Je kan dus kijken of de motor op dat punt goed aansluit. Maar zoals gezegd, ik denk dat dit los zal lopen.
Ik heb de magneet zojuist iets verplaatst, maar merk inderdaad geen verschil. Ik vind het wel een flinke tegenvaller, de vorige Shimano steps(e5000) was echt krachtiger, terwijl dit een nieuwe versie is met meer koppel. Je moet gewoon bijna moeite doen om de 25km/h te halen. Een gewoon rustig beentempo in 'high' en je zit gemiddeld rond de 22.5

Ik zie nu ook op de site dat er een kleine opening te zien is, het zal dus wel gewoon zo horen.
Afbeeldingslocatie: https://objectstore.true.nl/webstores:stellafietsen/content/content_items/18701/1180x830/Avalon_Premium_MDS-slider-8.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:24:
[...]
Zadel heb ik wel vervangen, maar ik kreeg dan ook gevoelloze geslachtsdelen.
Eerlijk gezegd moet je bijna altijd het zadel op een fiets vervangen, maar daar kan de fabrikant niet zoveel aan doen. Iedereen heeft een ander stel billen.

Maar ja een fiets zonder zadel verkopen zou iedereen gek vinden, dus krijg je een standaard breed en zacht zadel :(

Ik vind het altijd weer verspilling, niet eens van het geld als gewoon zonde van het materiaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
RekZ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:23:
[...]
Ik heb de magneet zojuist iets verplaatst, maar merk inderdaad geen verschil. Ik vind het wel een flinke tegenvaller, de vorige Shimano steps(e5000) was echt krachtiger, terwijl dit een nieuwe versie is met meer koppel. Je moet gewoon bijna moeite doen om de 25km/h te halen. Een gewoon rustig beentempo in 'high' en je zit gemiddeld rond de 22.5
Ik heb wat rondgekeken en dit gedrag klopt blijkbaar...

https://www.cyclist.co.uk...steps-e6100-e-bike-review

Dus trekt minder fel op en stopt geleidelijk met ondersteunen. De actieradius is groot, maar dat is dan ook niet verbazend :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:36:
[...]
Eerlijk gezegd moet je bijna altijd het zadel op een fiets vervangen, maar daar kan de fabrikant niet zoveel aan doen. Iedereen heeft een ander stel billen.
Ja ik heb een zacht breed zadel vervangen voor een smalle harde met gleuf in het midden. Ik was zeer sceptisch bij aankoop, want ik wou meer comfort (=nog dikker en zachter?) maar deze is perfect. Ik ga zitten, klaar. Geen verzitten, tintelingen, niks, perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:46:
[...]

Ja ik heb een zacht breed zadel vervangen voor een smalle harde met gleuf in het midden. Ik was zeer sceptisch bij aankoop, want ik wou meer comfort (=nog dikker en zachter?) maar deze is perfect. Ik ga zitten, klaar. Geen verzitten, tintelingen, niks, perfect :)
Ik heb het vaker gezegd: (Let op, mijn mening, vooral Brooks adepten zijn het hier niet mee eens^^)

Een zadel moet eigenlijk direct goed zitten. Ik geloof niet in wennen of zitvlees kweken. De reden is dat de doorbloeding van de weke structuren in je perineum nou eenmaal zitten waar ze zitten, daar verander je door trainen echt niks aan.

Ik heb in mijn leven bijna duizend euro uitgegeven aan zadels voordat ik die les pas goed doorhad (inclusief de nodig pijn). Nu weet ik eigenlijk heel snel welk zadel past, al kan je je daar nog steeds flink op verkijken.

Ter illustratie, niet zozeer als advies:

Hoewel het zeker niet een panaceae is (iedereen heeft andere billen) ben ik ook een fan van smalle harde zadels met een uitsparing voor mijn perineum. Ik heb wel een heel erg duidelijk verschil tussen mijn racezadels en mijn MTB/ebike zadel. Bij een race zadel aanzienlijk harder en meer uitsparing, vermoedelijk omdat ik dan mijn bekken nog meer kantelt.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat je zithouding hier een flinke rol in meespeelt. Het blijft helaas toch proberen, proberen en nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:13:
[...]

1. Dat het noname onderdelen zijn is absoluut een feit.
2. Dan de kwaliteit.

-- Shimano is de gouden standaard. Niet SRAM, niet Campagnolo, maar Shimano is qua productie kwaliteit en qua balans tussen gewicht en stijfheid altijd de beste. Dat komt omdat Shimano de kunst van het koud gesmede aluminium het beste beheerst en zo maak je de sterkste onderdelen (CNC is inferieur aan koud smeden). Hetzelfde is de afdichting van Shimano naven, die is gewoon over de hele linie de beste.

Functioneel is Shimano weer niet zo bijzonder. Campagnolo, en SRAM zijn minimaal even goed, soms beter. Maar Campagnolo is een Niche product die in deze discussie niet relevant is, SRAM heeft erg veel recalls (die zonder probleem worden vervangen, dat weer wel),

Dat betekend niet dat een Alfine naaf beter is dan een Rohloff, verre van dat. Maar binnen het markt segment? Ja dan is Shimano eigenlijk bijna altijd de beste keuze, ook al hebben zij net als elk ander bedrijf wel eens een citroen ertussen (loslatende spiders van Ultegra cranks).

Waarom is dit objectief? Hier zijn industrie testen van o.a. Weightweenies en ervaringen op ontwerpers fora als V-Salon.

Dat zeg ik terwijl ik Campagnolo prefereer ;)

Nu terug naar VanMoof. We zien merkloze onderdelen. De kans dat ze net zo goed zijn als Shimano is niet alleen erg klein, we zien ook direct in de ervaringen draden op Tweakers en Facebook terug dat er veel fout gaat. En dat is des te opvallender omdat VanMoof een relatief klein merk is.

[...]

Haha :+

Nee ik moet er niet aan denken om deze branche in te gaan. Ik ben gewoon een enthusiast en kenner en spreek nog wel eens met wat mensen uit de industrie (o.a. de eigenaar van een klein Nederlands topmerk). Ze waarderen mijn mening en leggen me dan haarfijn uit waarom wat ik wil niet kan ;)

Dat ik gericht googlede? Uiteraard, misschien heb je gemist dat ik een van de community leaders ben op dit onderwerp? Ik weet heel goed waar je moet zoeken, ook al kijk ik nooit naar Cube fietsen weet ik dat als je iets goeds en goedkoop wil dat een goede eerste keuze is. Had ik daar niets gevonden had ik waarschijnlijk Merida o.i.d gekozen om iets voor jou te zoeken.*

Dat doe ik voor mensen die net als jij om advies vragen, ik ben zelf verder niet in de markt voor een nieuwe fiets. En hoewel ik hier veel voldoening uithaal kan ik met recht zeggen dat ik heel goed advies geef en niet zomaar iets zeg. Zo zal je me op het gebied van Accutechniek, Bafang, Shimano Steps of Speed Pedelecs zelden op een uitgebreide mening kunnen betrappen. Er zijn hier mensen die veel meer van die materie weten dan ik. Maar betreft gewone fietsen/MTB"s/racefietsen en standaard e-bikes? Ja dan weet ik wel waar ik het over heb ;)

[...]

Los van de schaal Tesla is echt een heel ander beestje dan VanMoof. Daar waar Tesla pionier was op het gebied van electrisch personen vervoer is VanMoof meer een volger die van gewone fietsen is overgestapt naar electrisch. Daar is niks mis mee, maar het is zeker niet een innovatief powerhouse als Tesla.Een belangrijker verschil is dat Tesla zijn eigen productielijnen bezit en op onderdeel niveau alles bepaald. De fietsenwereld zit op dat punt nu eenmaal heel anders in elkaar met open standaarden.

Ook opvallend; mensen denken dat VanMoof een startup is, maar dat is het dus niet.... het bestaat al jaren en de problemen worden niet beter.

[...]

Helaas zijn er een flink aantal mindere broeders, maar het is altijd goed om te beseffen dat er geen free lunch is.

* Ik heb geprobeerd jou, net als ieder ander naar eer en geweten zo goed mogelijk te helpen. Daar hoort zeker bij iemand van jouw lengte dus ook de waarschuwing bij dat de internet merken met een beperkte maatvoering absoluut ongeschikt zijn. En zeker als een merk als VanMoof ter sprake komt kan ik niet anders dan een sterke waarschuwing te geven. Ik vind dat ik dat verplicht ben als ik advies geef. Het is en blijft een community.
Ja, dank voor het meedenken en nogmaals: duidelijk.
Woon in Amsterdam en zie erg veel VM’s die me voorbij racen, vandaar dat ik wilde testen. Echt te klein en deel je mening dat 205cm voor de S3 niet klopt, tenzij je als definitie neemt of je er wel of niet op kan fietsen. Ervaringen van bekenden met een VM zijn wel goed, maar als er wel wat mis is is het dus wel vervelend lees ik op het forum.

Hoe dan ook: zoektocht voor lange mensen is dus niet makkelijk als je een ebike wilt, Een stuk minder keuze. En zeker niet als je een functioneel/ minimalistisch (noem het hip) ontwerp wilt.
Nu over Urwahn aan het lezen. Prachtig ontwerp en niet zo prachtige prijs (maar wel XL maat...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neteln
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 23:41:
[...]

Woon in Amsterdam en zie erg veel VM’s die me voorbij racen, vandaar dat ik wilde testen. Echt te klein en deel je mening dat 205cm voor de S3 niet klopt, tenzij je als definitie neemt of je er wel of niet op kan fietsen. Ervaringen van bekenden met een VM zijn wel goed, maar als er wel wat mis is is het dus wel vervelend lees ik op het forum.

Hoe dan ook: zoektocht voor lange mensen is dus niet makkelijk als je een ebike wilt, Een stuk minder keuze. En zeker niet als je een functioneel/ minimalistisch (noem het hip) ontwerp wilt.
Nu over Urwahn aan het lezen. Prachtig ontwerp en niet zo prachtige prijs (maar wel XL maat...)
Ook als Nederige 1.73 meter Belg in het land der reuzen is het moeilijk toeven wat dat betreft. Begon ook bij de VM, snel afgehaakt, omdat ik in Brabant woon, vage onderdelen en voorwielaandrijving. Rabeneick supertof, maar nergens in de buurt te krijgen, geen versnelling en batterij kan niet makkelijk uit. Kalkhoff Berleen nergens in de buurt op voorraad, derailleur. Cube modellen net niet mijn smaak.

Dan kom ik bij de Lekker GT die eigenlijk bijna alles heeft wat ik zoek. Riem, versnellingen EN ziet er, voor mij, mooi uit. Begint het frame pas bij 58cm 8)7 .Heb de hoop voor de komende maanden enigszins opgegeven.

Kan me overigens heel goed inleven in dat gevoel bij de fietsenwinkel. Ben een vrij jong uitziende heer en word zelden helemaal serieus genomen. Dan ben ik er al vrij snel klaar mee.

Ondanks dit ontmoedigende verhaal, succes met de zoektocht!

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Lau_P schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 17:00:
[...]

Mijn punt is dat het business model van VanMoof zijn beloftes niet waar maakt.

Een ebike zonder service werkt niet, en voorlopig is er niemand waar je op kan rekenen buiten een werkplaats in Amsterdam.
Je vergeet net iets te makkelijk dat de fietsenmaker inderdaad een marge krijgt, maar daar ook iets voor doet.

VM verkoopt zelfs een Peace of Mind, maar niemand die weet hoe het moet werken, dus daar maken ze hun beloftes niet waar.
En gelukkig bestaan er nog van die old fashioned fietsenmakers om die kromme wielen te herstellen. Eigenlijk zijn ze gek dat ze dat voor een paar tientjes oplossen.
Ik stuurde je naar Amsterdam...

En dan is er nog een tweede punt... VM staat toe dat je zonder trappen toch versnelt (boost knop), en geeft ondersteuning tot boven de 25 km/h.
Als ik CEO van Batavus, Bosch of Cube of ... was, dan deed ik ze een rechtszaak aan hun broek.

[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 30-08-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
De batterij van mijn fiets lijkt defect, zie foto. Enig idee of hier nog wat aan gedaan kan worden, of wordt het tijd voor een nieuwe? Het display gaat namelijk niet meer aan. Opladen van de batterij gaat wel gewoon goed, aangezien het opladen via een andere connectie gaat.

Onderin lijkt namelijk zo'n contactpunt scheef te zitten of weggedrukt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCKEIYYRhFEz31Z_XRwDdn0Rl8U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PbMQrhyAuMHbJfxla5YtD7mh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-09 14:36

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Nog een andere vraag, welk handzaam slot gebruiken jullie om jullie e-bike vast te zetten? Ik gebruikte hiervoor altijd een dik beugelslot, maar die kan ik niet in het frame ophangen van mijn Batavus Razer omdat daar de accu in de weg zit.

Daarnaast heb ik nog een dik Abus kettingslot voor eventueel langer stallen bij bijv. het metrostation (incidenteel). Maar die is te onhandig om elke keer mee te nemen. Ik zat te denken aan een vouwslot, dat past namelijk wel aan het frame. Iemand ervaring mee? Wat is een goed model, niet té duur? Bijv. een Abus Bordo Lite?

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 22:13
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Ik heb het vaker gezegd: (Let op, mijn mening, vooral Brooks adepten zijn het hier niet mee eens^^)

Een zadel moet eigenlijk direct goed zitten. Ik geloof niet in wennen of zitvlees kweken. De reden is dat de doorbloeding van de weke structuren in je perineum nou eenmaal zitten waar ze zitten, daar verander je door trainen echt niks aan.

Ik heb in mijn leven bijna duizend euro uitgegeven aan zadels voordat ik die les pas goed doorhad (inclusief de nodig pijn). Nu weet ik eigenlijk heel snel welk zadel past, al kan je je daar nog steeds flink op verkijken.

Hoewel het zeker niet een panaceae is (iedereen heeft andere billen) ben ik ook een fan van smalle harde zadels met een uitsparing voor mijn perineum. Ik heb wel een heel erg duidelijk verschil tussen mijn racezadels en mijn MTB/ebike zadel. Bij een race zadel aanzienlijk harder en meer uitsparing, vermoedelijk omdat ik dan mijn bekken nog meer kantelt.

Wat ik dus bedoel te zeggen is dat je zithouding hier een flinke rol in meespeelt. Het blijft helaas toch proberen, proberen en nog eens proberen.
De doorbloeding zal met mijn zadel ook wel niet goed zijn. Als ik lange stukken fiets en dan afstap voel ik m’n zaakje niet meer.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
Neteln schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 08:32:
[...]

Ook als Nederige 1.73 meter Belg in het land der reuzen is het moeilijk toeven wat dat betreft. Begon ook bij de VM, snel afgehaakt, omdat ik in Brabant woon, vage onderdelen en voorwielaandrijving. Rabeneick supertof, maar nergens in de buurt te krijgen, geen versnelling en batterij kan niet makkelijk uit. Kalkhoff Berleen nergens in de buurt op voorraad, derailleur. Cube modellen net niet mijn smaak.

Dan kom ik bij de Lekker GT die eigenlijk bijna alles heeft wat ik zoek. Riem, versnellingen EN ziet er, voor mij, mooi uit. Begint het frame pas bij 58cm 8)7 .Heb de hoop voor de komende maanden enigszins opgegeven.

Kan me overigens heel goed inleven in dat gevoel bij de fietsenwinkel. Ben een vrij jong uitziende heer en word zelden helemaal serieus genomen. Dan ben ik er al vrij snel klaar mee.

.
Ja, herkenbaar, als je niet tot de 85% behoort met een ‘gemiddelde’ lengte wordt de keuze voor veel dingen helaas ernstig beperkt. Of het of nu om een ebike of spijkerbroek gaat.
Die Lekker GT had ik ook gezien, en wellicht is die voor mij met het 61cm frame wel te doen, als ze die tenminste al hebben staan om te testen (wordt nog niet geleverd). Komende week een afspraak staan, we gaan het zien. En als het echt wat is, dan net als met de spijkerbroek maar accepteren dat ik als lang persoon een beetje meer moet betalen dan als persoon met gemiddelde lengte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 15:09

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb alleen ervaring met de Bosch Active Line Plus en Preformance Line middenmotoren en weet dat dat hier een behoorlijk merkbaar verschil in zit qua trapkracht. Zo fiets je met de Active Line motor in Turbo stand heel prettig snel tot 25km/u terwijl de Preformance Line je in Turbo modus echt bijna een duw geeft. Maar goed, de laatste is dan ook echt bedoeld voor de snellere tour- en mountainbike fietsen waarbij die kracht nodig is.
Wel is het zo dat boven 25km/u de motor stopt wat goed merkbaar is, je gaat van bijna inspanningsloze race modus ineens naar ploeteren om rond de 30km/u te blijven. Ofwel, je moet ineens zelf 100% trapkracht geven.
Of dit fenomeen bij de nieuwe Shimano e6100 meer merkbaar is zou kunnen, persoonlijk zou ik dit eens met de dealer van de fiets overleggen. Wie weet is een softwarematige aanpassing door te voeren om dit te compenseren.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rimave schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

De doorbloeding zal met mijn zadel ook wel niet goed zijn. Als ik lange stukken fiets en dan afstap voel ik m’n zaakje niet meer.
Dat is geen goed teken.
Al aan een fietsonderbroek gedacht?
Maar sowieso eens denken aan een ander zadel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Tommie12 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 10:54:
[...]

Dat is geen goed teken.
Al aan een fietsonderbroek gedacht?
Maar sowieso eens denken aan een ander zadel.
Volgens mij staat mijn zadel te ver naar achter gekanteld.
Ik moet dat nog steeds een keer goed zetten.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:54:
[...]

Ja en nee... Wanneer je vrij lang niet gefietst hebt kan een zadel bij lange ritten de eerste 2-3 keer voor enige zadelpijn zorgen, ik zie dit als spierpijn na de eerste training.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een zacht breed (gel)zadel voor langere ritten lang niet zo comfortabel en prettig als een wat harder en smal zadel op maat van je bekkens. Sterker nog, de dikke brede zadels zijn in beginsel alleen bedoeld voor de korte tot middel lange ritten.
Vanzelfsprekend is een hard, dun en maatwerk race- of mtb zadel het prettigste i.c.m. een rijbroek met zeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74
rimave schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:35:
[...]

Volgens mij staat mijn zadel te ver naar achter gekanteld.
Ik moet dat nog steeds een keer goed zetten.
Omdat ik ook vaak met doodgeslagen trouwgereedschap de rit eindigde heb ik toch eens de moeite genomen om in een goede en gespecialiseerde fietswinkel een passend nieuw zadel aan te laten meten. Op basis van mijn klachten is een bekkenmaat afgenomen en heb ik een smal harder zadel met uitsparing voor de prostaatzone geadviseerd gekregen. In het begin heb je het idee dat zo’n vrij hard zadel juist voor problemen gaat zorgen maar gaandeweg de kilometers kom je er achter dat je zo’n zadel jaren eerder had moeten hebben. En zoals eerder gezegd, de rijbroek met zeem voor de lange stukken, dat mag echt niet ontbreken.

Evengoed is het zo dat een passend zadel en de eventuele rijbroek de helft van een prettige ondersteuning zijn. Deel twee is namelijk het afstellen van het zadel t.o.v. de fiets en de lichaamsmaten. Hier kan een centimeter naar voren of naar achteren, of iets naar achteren of naar voren overhellen een wereld van verschil maken. Net zoals dit geldt voor een goede stuurhouding om tintelende- of slapende vingers en handen te voorkomen.
Bepaalde fietsenwinkels hebben hier een specialist voor in dienst welke tegen betaling jouw fiets zo goed als mogelijk kan afstellen op je lichaam. Maar je kunt zelf best ook al veel bereiken met de nodige YouTube filmpjes die dit uitleggen en voordoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]

Ja, dan moet je gewoon weglopen.

Het is pas echt tenenkrommend als wanneer mijn vrouw een fiets uitkiest erover haar heen naar mij wordt gepraat. Of 15 jaar geleden toen de FM een hartverzakkingkreeg mijn vrouw een herenframe wil "ja maar dan kan je niet met een jurk op de fiets". Nee, niet in Staphorst, in Amsterdam |:(

Ik heb het al vaker gezegd, teveel FM's snappen het nog niet, al is dat wel heel erg aan het omslaan omdat de zwakke broeders het veld moeten ruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
rimave schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Probeer een hard(er) vlak* zadel met een uitsparing (hoeft niet per se een gleuf te zijn). Goede merken:

ISM
Terry
Specialized (MTB zadels)

Hoe zachter het zadel hoe meer kans je hebt dat de doorbloeding wordt gehinderd omdat je erin wegzakt. Je wil OP een zadel zitten, niet erin. Pas ook op met het gebruikelijke advies om een breder zadel te kiezen. Zitbotjes meten (bijvoorbeeld met een stuk karton) kan helpen**, maar het alleralleraller belangrijkste is tesetn. Een goede FM laat je een zadel testen.

Verder moet een zadel meteen goed zitten en na een rit van een uur pijnloos zijn. Dan haal je in mijn ervaring 2 uur namelijk ook wel.

Betreft de broek met een zeem: Dat scheelt vooral de huid/lies, niet meteen de doorbloeding. Betekent niet dat het een heel goed advies is, ontstoken haarvaatje op je billen of een rauwe lies zijn ook geen feest :X

Dus ja als je langer dan een halfuur op je fiets zit is een wielerbroek absoluut een aanrader!

* Dit advies neemt niet weg dat snavel model zadels ook erg goed kunnen zitten, maar ik associeer dat meestal met diep zitten en een gekanteld bekken. Dus in eerste instantie zou ik kijken naar een vlak zadel, maar wees vooral niet bang om ook snavel modellen te testen.

** Pas op met meetsystemen, het is vooral belangrijk dat degene die je de fiets aanmeet goed luistert. Ik kan uitleggen waarom de systematiek eigenlijk altijd rammelt (wordt alleen een flinke posts waarin ik stap voor stap de problemen uiteen zet en dan gaan we wel heel erg de diepte in), maar dat betekent ook weer niet dat het een goede manier kan zijn om een probleem weg te helpen. Kortweg; wees erg voorzichtig met (dure) meet specialisten, het gaat om jou, niet om het systeem :X

[ Voor 36% gewijzigd door roffeltjes op 30-08-2020 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ik ga nog wel eens kijken naar een goed zadel. Dank voor de tips.
Fietskleding ga ik niet in investeren. Ik fiets af en toe voor m’n dagelijkse beweging en lol, dus dat heeft voor mij geen meerwaarde. Wel moet er binnenkort een nieuwe ebike komen, want ik moet nu echt accu gaan sparen op mijn 8 jaar oude qwic anders haalt de accu het niet meer.

Gisteren een rondje van 20km op de stukken met rugwind (het was windkracht 4/5) de ondersteuning uit zodat ik op de weg terug met tegenwind ondersteuningsstand 5 en 6 (hoogste standen) ook nog vooruit kwam. Eerder ging ook nog wel eens voor een boodschapje naar Groningen (40km heen en terug) of een rondje Lauwersmeer (73 km), maar met deze beroerde accu doe ik dat niet meer.

De fiets zelf, Qwic, is nog prima en ik denk dat de volgende er ook weer 1 van dat merk wordt. Het is een fijne fiets die ook zonder ondersteuning prettig fietst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
rimave schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:33:
Fietskleding ga ik niet in investeren. Ik fiets af en toe voor m’n dagelijkse beweging en lol, dus dat heeft voor mij geen meerwaarde.

Eerder ging ook nog wel eens voor een boodschapje naar Groningen (40km heen en terug) of een rondje Lauwersmeer (73 km), maar met deze beroerde accu doe ik dat niet meer.
Een wielerbroek is twee tientjes bij Decathlon en kan gewoon onder je spijkerbroek. Op de afstanden die jij noemt is dat echt een van de beste investeringen die je kan maken, net als een stel goede wielerhandschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelkoh
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-01 22:04
[BoSS] schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 09:56:
Nog een andere vraag, welk handzaam slot gebruiken jullie om jullie e-bike vast te zetten? Ik gebruikte hiervoor altijd een dik beugelslot, maar die kan ik niet in het frame ophangen van mijn Batavus Razer omdat daar de accu in de weg zit.

Daarnaast heb ik nog een dik Abus kettingslot voor eventueel langer stallen bij bijv. het metrostation (incidenteel). Maar die is te onhandig om elke keer mee te nemen. Ik zat te denken aan een vouwslot, dat past namelijk wel aan het frame. Iemand ervaring mee? Wat is een goed model, niet té duur? Bijv. een Abus Bordo Lite?
Ik heb ABUS ringslot met insteek ketting zitten op mijn Riese Müller Charger 3 . Verzekering vind dit voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
eelkoh schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:43:
[...]

Ik heb ABUS ringslot met insteek ketting zitten op mijn Riese Müller Charger 3 . Verzekering vind dit voldoende.
Bij een R&M delite zit standaard een abus bordo met alarm , werkt prima vooral dat het door de houder erg gemakkelijk mee te nemen is
Maar beetje jammer is dat het niet goed gekeurd is door de verzekering
Dus een goedkoop abus kettingslot besteld met de zelfde sleutel die ik dan als excuus slot wil gaan gebruiken
Wacht nu al twee maanden nog steeds geen slot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
[...]

Neem je toch een schindelhauer Arthur, zijn gewoon te koop in 62

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h8ZWyLR8fZRyxTxB9iR0VquyMCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9M8v2Y9HuUjaJ68vAgU1q6oQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
rimave schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 12:33:

De fiets zelf, Qwic, is nog prima en ik denk dat de volgende er ook weer 1 van dat merk wordt. Het is een fijne fiets die ook zonder ondersteuning prettig fietst.
Als je voor de rest nog goed tevreden bent over je fiets kun je misschien ook overwegen om een nieuwe accu er voor te kopen of je huidige accu te laten reviseren. Zeker als je accu al 8 jaar oud is, kan dan waarschijnlijk de capaciteit ook een flink stuk hoger worden.

Maar het is maar net wat je wilt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
Dank voor de tip!
Ziet er prachtig uit, maar jammer van de prijs. Gisteravond ook Urwahn gezien, Urwahn vind ik nog heel wat mooier maar ook te duur / heb ik niet voor een fiets over op dit moment.
Update: de Arthur is ook in XL pas juni 2021 leverbaar.

En inderdaad ook weer bevestiging dat het als ik echt een fiets wil die groot genoeg is, het toch (te) duur wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lau_P op 30-08-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
Dat is een gave fiets! Maar dat lijken me heel dure fietsen met hele goede (tot aan extreem exclusieve) onderdelen. Hier kijken we dus wel naar een premium product. Zo te zien hebben ze ook een colab met Schmolke, dat is echt exotische blingbling! :*)

Ik ben wel heel benieuwd op welke manier ze 3d printen hebben gecombineerd met CrMo staal, waarschijnlijk de verbindingen? :?

Nog even over de prijs; die Schmolke Colab valt me alleszins mee. Het is een enorm bedrag, maar ik had erger verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Dat is een gave fiets! Maar dat lijken me heel dure fietsen met hele goede (tot aan extreem exclusieve) onderdelen. Hier kijken we dus wel naar een premium product. Zo te zien hebben ze ook een colab met Schmolke, dat is echt exotische blingbling! :*)

Ik ben wel heel benieuwd op welke manier ze 3d printen hebben gecombineerd met CrMo staal, waarschijnlijk de verbindingen? :?

Nog even over de prijs; die Schmolke Colab valt me alleszins mee. Het is een enorm bedrag, maar ik had erger verwacht.
Ja, schitterend hè, ik zou er toch bijna mn bankrekening voor plunderen.. :)

En zie net dat er schijnbaar een shop in Rotterdam is waar je een testride kan doen... wellicht toch eens proberen en een ritje die kant op.. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Lau_P schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:57:
[...]

En inderdaad ook weer bevestiging dat het als ik echt een fiets wil die groot genoeg is, het toch (te) duur wordt.
Hangt dus af van je keuzes, bij de Duitse merken kan je echt wel wat vinden voor prijzen die reuze meevallen.

Rabeneick heeft fietsen die waarschijnlijk wel in je smaak vallen, alleen is je lengte vermoedelijk een issue, dat moet je daar echt even uitvragen (55cm zegt niets zonder een geometrieplaatje, afhangend van hoe ze meten is dat een S/M tot een XL).

En als je een derailleur accepteert heb je heel kekke fietsen bij o.a. Radon, Cube en andere van die Duitse merken.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 30-08-2020 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:58:
[...]

Zou dat frame gemaakt zijn om te veren ( en zou dat heel blijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:16:
[...]

Zou dat frame gemaakt zijn om te veren ( en zou dat heel blijven)?
Ja en ( hoogst waarschijnlijk^^) ja.

Het is geen nieuw idee, kwam vaker voor in de negentiger jaren bij MonoCoque Carbon (te lui om de spelling te checken). Alleen is het in wedstrijden niet meer toegestaan (die strakkere regels hadden niets te maken met gevaar, maar met een level playing field), dus het is een zachte dood gestorven.

Je gaat natuurlijk geen ultrastijve fiets krijgen, maar dat is zeker bij racefietsen niet zo'n issue. Zolang je geen bagage hebt zal het ook op een urban bike geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
zonnefreak schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:23:
[...]

Als je voor de rest nog goed tevreden bent over je fiets kun je misschien ook overwegen om een nieuwe accu er voor te kopen of je huidige accu te laten reviseren. Zeker als je accu al 8 jaar oud is, kan dan waarschijnlijk de capaciteit ook een flink stuk hoger worden.

Maar het is maar net wat je wilt. :)
Da’s ook een idee inderdaad. Ik zie zo snel op Google diverse bedrijven. Heeft er iemand hier ervaring met accu revisie? Ik heb nu een 216kW accu en deze kan gerevisseerd worden naar 522kW voor 375 euro, maar ik kom 1 bedrijf tegen wat nog verder gaat, tot 723kW voor 475 euro.

Die 522 is geen vreemd getal. Daar kon je de accu origineel ook naar upgraden. Maar alles hoger dan dat niet. Is het dan niet een beetje tricky om hoger te gaan? De rest van de fiets, motor e.d., moet er ook mee overweg kunnen.

An sich is 400 euro voor een gerepareerde accu natuurlijk prima ipv 2500 euro voor een nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
(...) Daarnaast heb ik nog een dik Abus kettingslot voor eventueel langer stallen bij bijv. het metrostation (incidenteel). Maar die is te onhandig om elke keer mee te nemen. (...)
Ik zat met dezelfde vragen. Heb nu een zadeltasje besteld waar ik vervolgens een goed kettingslot met cijfercode(ABUS/AXA) in bewaar. Het kan ook zijn dat ik kies voor een insteekslot voor bij mijn AXA Defender ringslot. Als ze ‘m echt mee willen nemen dat doen ze dat toch wel. Zie eerdere post. Daarvoor heb ik een fietsversekering...
Ik kies voor gemak (maximaal 1 sleutel mee) in combinatie met het vastmaken aan een lantaarnpaal oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lau_P
roffeltjes schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:13:
[...]

Hangt dus af van je keuzes, bij de Duitse merken kan je echt wel wat vinden voor prijzen die reuze meevallen.

Rabeneick heeft fietsen die waarschijnlijk wel in je smaak vallen, alleen is je lengte vermoedelijk een issue, dat moet je daar echt even uitvragen (55cm zegt niets zonder een geometrieplaatje, afhangend van hoe ze meten is dat een S/M tot een XL).

En als je een derailleur accepteert heb je heel kekke fietsen bij o.a. Radon, Cube en andere van die Duitse merken.
De Rabeneick TX-E is zoiets als ik zoek en in kleur die me bevalt ook nog. En prijs is inderdaad niet hoog. Net gemaild of ze me meer afmetingen kunnen sturen / geometrie plaatje.
Ja, zoals verwacht biedt de Duitse markt wat meer keuze voor langere mensen, daar ben ik inmiddels aan gewend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo74

Om dezelfde reden van een slot enigszins handelbaar meenemen heb ik een ABUS Bordo Granit X Plus 6500 vouwslot gekocht. Het blijft een behoorlijk zwaar blok staal aan je fiets maar met de ART2 certificering wordt het lastiger voor de boeven en is deze automatisch geaccepteerd bij een (e-bike) fietsverzekering.
Het slot klikt handig in zijn kunstof houder welke middels plastic strips en een schroefklemverbinding stevig om het frame past, desgewenst direct op de 2 schroeven voor de bidonhouder, mocht je die niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-09 19:55
rimave schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 14:45:
.....

Die 522 is geen vreemd getal. Daar kon je de accu origineel ook naar upgraden. Maar alles hoger dan dat niet. Is het dan niet een beetje tricky om hoger te gaan? De rest van de fiets, motor e.d., moet er ook mee overweg kunnen......
Dat maakt niet uit voor de motor. De maat van de accubehuizing begrenst de maximaal haalbare capaciteit. Het gewicht zal wel wat hoger zijn. De afgelopen 8 jaar is de maximale capaciteit van de individuele cellen zeker verhoogd (ca 5-8% pj), dus met hetzelfde aantal cellen krijg je een hogere accucapaciteit die net zoveel plek nodig heeft. Een verdrievoudiging lijkt me echter wel erg optimistisch.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 30-08-2020 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-09 18:44
RekZ schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:23:
[...]

Ik denk dat het in een van de laatste up dates zit.
De mijne een 6000 (Dacht ik) motor van 2017 met de laatste up date erop lijkt ook minder makkelijk harder te gaan dan voor de up date.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lau_P
[...]

.
Was Duitse fora aan het afstruinen net, is de Coboc One Brooklyn niet interessant voor jou? Is er in 3 frame maten, 54, 58 en 62 cm. Iets duurder dan de Lekker, maar best goede specs, smart, eenvoudig en de app schijnt erg goed te werken.
Er zijn dealers in NL die hem verkopen volgens de Duitse website: coboc.biz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RekZ
  • Niet online
Roos79 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat het in een van de laatste up dates zit.
De mijne een 6000 (Dacht ik) motor van 2017 met de laatste up date erop lijkt ook minder makkelijk harder te gaan dan voor de up date.
Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Hopen dat in een toekomstige update de motor weer op 'gewone kracht' kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RekZ schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 21:37:
[...]

Dat zou inderdaad de oorzaak kunnen zijn. Hopen dat in een toekomstige update de motor weer op 'gewone kracht' kan draaien.
Ik kan je bijna garanderen dat dat niet gaat gebeuren omdat je daarmee de actieradius terug schroeft. Dat zou dus opeens heel veel meldingen opleveren van mensen die denken dat hun accu opeens is gedegradeerd :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
Nadeel van een ebike is dat je er niet met twee personen op kunt. Je hebt dus allebei een ebike nodig als je met je partner ergens heen wilt binnen de stad. Kwam toevallig deze tegen die daar een oplossing voor bedacht heeft. Wat vinden jullie ervan?

Ziet er wel cool uit. Opvolger van de snorscooter. Al vraag ik me af hoe de fatique is bij de zithouding tijdens lange ritten.

https://www.doppio.bike/doppio-classico-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bard1982 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:54:
Nadeel van een ebike is dat je er niet met twee personen op kunt. Je hebt dus allebei een ebike nodig als je met je partner ergens heen wilt binnen de stad.
Dat is ook waar voor een gewone fiets, alleen negeert iedereen de gewichtslimiet van de drager :+
Kwam toevallig deze tegen die daar een oplossing voor bedacht heeft. Wat vinden jullie ervan?

Ziet er wel cool uit. Opvolger van de snorscooter. Al vraag ik me af hoe de fatique is bij de zithouding tijdens lange ritten.

https://www.doppio.bike/doppio-classico-zwart.html
Leuk ding! Lijkt me dat langere ritten sowieso geen use case zijn voor die fiets.

Het is wel heel erg jammer dat ze er niet een Bafang middenmotor hebben ingedrukt, die naafmotor gaat grote issues krijgen als je met twee man met Amsterdamse bruggetjes te maken krijgt. Die motor gaat geheid oververhitten (ik spreek uit ervaring en fabrikanten hebben dit probleem nog niet echt opgelost), als je dat maar vaak genoeg doet gaat ie kaduuk.

Combi laag toerental en hoge belasting is nooit fijn voor een passief gekoelde electro motor. Enige optie is de motor te supersizen zodat je meer oppervlakte krijgt als heatsink, maar zelfs dan kan gok ik dat je vanaf het Amstelhotel tot de Stopera die motor over de tax trekt. (Relevant omdat dit een Amsterdamse fiets is^^).

Maar ja, die prijs is al hoog, met een Bafang mm erin zit je al snel 700 euro hoger.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 31-08-2020 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:25
Nou het heeft even geduurd (bijna 3 weken), maar vanochtend mocht ik mijn fiets ophalen! Snel mijn afspraak in de ochtend omgezet zodat ik de fiets op kon halen en meteen na het werk kon fietsen en dus kon testen.

Het is een blauwe Sparta M8B geworden met een 400W accu pack en deze fietst echt heerlijk! Fijne vering in het zadel en in de voorvork en de 50nm motor doet het op bv een brug aanzienlijk beter dan de 40nm motor van de fiets van mijn vriendin.

Aankomende dagen maar weer eens vaker naar kantoor dus kan ik de fiets mooi goed uit proberen! :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Supertjeduc schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:07:
[...]

Bij een R&M delite zit standaard een abus bordo met alarm , werkt prima vooral dat het door de houder erg gemakkelijk mee te nemen is
Maar beetje jammer is dat het niet goed gekeurd is door de verzekering
Dus een goedkoop abus kettingslot besteld met de zelfde sleutel die ik dan als excuus slot wil gaan gebruiken
Wacht nu al twee maanden nog steeds geen slot
Update , FM belde net dat ze het niet goed gekeurde slot wilde vervangen door een bordo 6500 die wel goed gekeurd is , zou dan ook een ander slot krijgen voor de accu zodat er de zelfde sleutel voor gebruikt werd
Volgens riese&muller is dit alleen een probleem in Nederland
Maar volgens mij verzekerd Enra on fietsen in België en het lijkt me dat daar de zelfde eisen gelden voor een art 2 slot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00

dbzfan

Nee.

crimby schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 12:59:
Nou het heeft even geduurd (bijna 3 weken), maar vanochtend mocht ik mijn fiets ophalen! Snel mijn afspraak in de ochtend omgezet zodat ik de fiets op kon halen en meteen na het werk kon fietsen en dus kon testen.

Het is een blauwe Sparta M8B geworden met een 400W accu pack en deze fietst echt heerlijk! Fijne vering in het zadel en in de voorvork en de 50nm motor doet het op bv een brug aanzienlijk beter dan de 40nm motor van de fiets van mijn vriendin.

Aankomende dagen maar weer eens vaker naar kantoor dus kan ik de fiets mooi goed uit proberen! :-D
Gefeliciteerd! Ik heb exact dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Weet iemand hoe je in het service menu van een batavus wayz e-go deluxe kunt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 20:00
De werkelijke voorraad in het magazijn bij QWIC en in de computer bleek niet helemaal gelijk. Mijn FM kreeg dus vorige week ineens de voor mij bestelde fiets geleverd (tot beide verbazing)
Vanmorgen dus mijn qwic mn7i opgehaald, in de kleur en maat die ik wilde (zwart, herenframe xl (ben zelf 1.87), standaard accu). Vanmiddag gelijk maar de accu als eerste en voor de eerste keer leeggefietst.
Eerste conclusie: fietst fantastisch, ondersteuning werkt ook goed. Wegfietsen bij een stoplicht in de 2e versnelling en met max ondersteuning is wel even opletten ;-) Moet nog wel even 'spelen' met stuurhoogte en zadelhoogte, ik zit nu net iets te ver voorover voor mijn gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:44

B64

BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 20:08:
De werkelijke voorraad in het magazijn bij QWIC en in de computer bleek niet helemaal gelijk. Mijn FM kreeg dus vorige week ineens de voor mij bestelde fiets geleverd (tot beide verbazing)
Vanmorgen dus mijn qwic mn7i opgehaald, in de kleur en maat die ik wilde (zwart, herenframe xl (ben zelf 1.87), standaard accu). Vanmiddag gelijk maar de accu als eerste en voor de eerste keer leeggefietst.
Eerste conclusie: fietst fantastisch, ondersteuning werkt ook goed. Wegfietsen bij een stoplicht in de 2e versnelling en met max ondersteuning is wel even opletten ;-) Moet nog wel even 'spelen' met stuurhoogte en zadelhoogte, ik zit nu net iets te ver voorover voor mijn gevoel.
Tsja, kan best zijn dat iemand anders zijn bestelling geannuleerd heeft. Lijkt me aannemelijker dan een voorradverschil.

Veel plezier met je fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItzWilliam
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-05 21:32
Klein vraagje, iemand hier bekend met de Stella elektrische fiets met Eleon Display?
Vorige week een nieuwe fiets aangeschaft, toen moest er nog iets ingesteld worden zodat het licht uitgezet kon worden. Wat me opviel is dat de meneer van Stella dit even binnen een paar tikken deed via z'n tabletje.... Ik kon zelf nergens een aansluiting vinden.

Ik ben dus reuze benieuwd hoe hij zo eenvoudig in dit systeem komt met een tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Ah, een werknemer van mij heeft zo'n display. Lekker groot en mooie weergave van alle informatie. Alleen de knopjes om ze te bedienen moeten stevig worden ingedrukt, is dat bij jou ook?

Waarom zou je het licht overdag uit willen zetten? Ik vind het stiekem wel een goede zaak om verlichting altijd te voeren. Stroom kost het niet echt, misschien 1 a 2% van je totale verbruik en je bent altijd zichtbaar. Bij mijn Qwic Premium MN330 gaat het licht automatisch aan zodra ik de fiets inschakel. Vind het zelf wel fijn.

PS: Bevalt de fiets je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelfox
  • Laatst online: 10-05-2023
Heeft iemand ervaring met de Qwic Premium i MN7+ belt?

Ik ben aan het orienteren voor een fiets voor m'n vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-01-2022
Ik mag de oude Stella e-bike van m'n schoonmoeder hebben.
Nu wil ik eigenlijk daarmee m'n eigen fiets elektrisch maken, is dit mogelijk? Kan ik het spul "gewoon" overzetten?

Ik heb nl. wel eens gehoord dat met een Sparta ION bijvoorbeeld de boel ingelezen moet worden als je iets vervangen/verwijderd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Steffmeister schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:17:
Ik mag de oude Stella e-bike van m'n schoonmoeder hebben.
Nu wil ik eigenlijk daarmee m'n eigen fiets elektrisch maken, is dit mogelijk? Kan ik het spul "gewoon" overzetten?

Ik heb nl. wel eens gehoord dat met een Sparta ION bijvoorbeeld de boel ingelezen moet worden als je iets vervangen/verwijderd hebt.
Ik vermoed dat die Stella een voorwielmotor heeft?
Als het jou lukt om alles over te zetten, waarom niet. Is je eigen fiets dan zo veel beter dat je dit wil overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffmeister
Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:33:
[...]

Ik vermoed dat die Stella een voorwielmotor heeft?
Als het jou lukt om alles over te zetten, waarom niet. Is je eigen fiets dan zo veel beter dat je dit wil overwegen?
Het gaat om een bakfiets. Als het over te zetten is, kan ik kijken hoe ik het e.e.a kan aanpassen om 2 voorwielmotoren te laten werken. Dan hoef ik alleen nog een extra voorwielmotor op de kop te tikken en waarschijnlijk een 2e controller. Dat is aanzienlijk goedkoper dan een hele ombouwkit te moeten aanschaffen.

Had het nou niet gekund (dat iemand het uit ervaring weet) dan hoef ik er ook geen tijd etc in te steken om het over te zetten.

Weet er ook iemand of een gashendel aan te sluiten is op Stella fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelfox
  • Laatst online: 10-05-2023
Steffmeister schreef op woensdag 2 september 2020 @ 18:44:
[...]

Het gaat om een bakfiets. Als het over te zetten is, kan ik kijken hoe ik het e.e.a kan aanpassen om 2 voorwielmotoren te laten werken. Dan hoef ik alleen nog een extra voorwielmotor op de kop te tikken en waarschijnlijk een 2e controller. Dat is aanzienlijk goedkoper dan een hele ombouwkit te moeten aanschaffen.

Had het nou niet gekund (dat iemand het uit ervaring weet) dan hoef ik er ook geen tijd etc in te steken om het over te zetten.

Hoe zorg je er dan voor dat het linker en rechter wiel tegelijk evenredig aangedreven worden? Klein verschil lijkt mij al lastig met sturen (trekt naar links of rechts)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Het gaat om een bakfiets. Als het over te zetten is, kan ik kijken hoe ik het e.e.a kan aanpassen om 2 voorwielmotoren te laten werken. Dan hoef ik alleen nog een extra voorwielmotor op de kop te tikken en waarschijnlijk een 2e controller.
Wat ben je precies van plan dan? Je hebt 2 voorwielen onder/naast de bak zitten en die wil je beide voorzien van een motor? Dat gaat niet lukken vrees ik voor je. Je krijgt problemen als je bochten maakt.
Het ene wiel wil harder draaien dan het andere en dat zit niet geprogrammeerd in fietscontrollers.
Of weet jij soms meer? :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Echt.... niet doen man. Dit is gewoon gevaarlijk by design.
2 motoren aansturen kan nog lukken, maar ze moeten allebei exact dezelfde kracht geven, en daar is altijd wat verschil op. Maar als er ergens iets faalt, en de ene motor trekt, en de andere wacht even, dan lig je in de sloot of onder een auto.
Bakfiets wordt altijd uitgerust met een motor op de trapas, of in het enkele aandrijfwiel.

Alles anders is echt gevaarlijk.

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

[...]

Post hier eens een paar foto's wat je wilt overzetten en waarop. Dan wordt het snel duidelijker.

• Steffmeister
Tommie12 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:15:
[...]

Echt.... niet doen man. Dit is gewoon gevaarlijk by design.
2 motoren aansturen kan nog lukken, maar ze moeten allebei exact dezelfde kracht geven, en daar is altijd wat verschil op. Maar als er ergens iets faalt, en de ene motor trekt, en de andere wacht even, dan lig je in de sloot of onder een auto.
Bakfiets wordt altijd uitgerust met een motor op de trapas, of in het enkele aandrijfwiel.

Alles anders is echt gevaarlijk.
Daar heb ik eigenlijk niet aangedacht, maar vreemd dan dat ze zo'n opstelling wel als ombouwset verkopen.

Zie:
https://images.app.goo.gl/t5QEzgr8i74V6LrK8

Vandaar dat ik er aan dacht om zoiets te maken.

• Guusz
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 07-09 18:21
Wat jij wil wordt zeker wel vaker gedaan. Kijk maar naar dit filmpje van een Canadese motor fabrikant.

Vanaf ongeveer 4:40 zie je een trike ligfiets met 2 voorwiel motoren..... En dan heb je het over motoren die makkelijk 2,5 Kw vermogen per stuk kunnen leveren. Het is alleen niet helemaal duidelijk wat voor setup ze gebruiken( 2 losse controllers, of een custom controller die 2 motoren kan aansturen).

2 losse motoren werkt juist als een soort elektrisch differentieel.

• Tommie12
Steffmeister schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:26:
[...]

Daar heb ik eigenlijk niet aangedacht, maar vreemd dan dat ze zo'n opstelling wel als ombouwset verkopen.

Zie:
https://images.app.goo.gl/t5QEzgr8i74V6LrK8

Vandaar dat ik er aan dacht om zoiets te maken.
Ja, kan zijn, maar dan heeft Babboe daar wel de veiligheid in ontworpen.
Beide motoren perfect gelijk aan sturen (dan geven ze in principe dezelfde kracht), en waarschijnlijk een electronische bewaking om de boel uit te schakelen als één motor het niet doet.

En wat de chinezen aanbieden voor zoiets... kan me gestolen worden.
Je moet je maar eens voorstellen als één motor vol 2.5 kW geeft, en de andere niks. Dan hou je echt je stuur niet vast hoor, en als je dan naar links onder een vrachtwagen getrokken wordt...

Een klein krachtverschil is bij fietssnelheden niet zo erg, en inderdaad in een bocht heb je sowieso verschillende snelheden, en als alles werkt, dan heb je ook je "virtueel" differentieel.
Een normaal autodifferentieel werkt zo dat je aan beide kanten dezelfde kracht krijgt, uiteraard kan de snelheid verschillen.

Pagina: 1 ... 45 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam