Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 46 ... 229 Laatste
Acties:

• Steffmeister
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05-01-2022
Je hebt helemaal gelijk. Dat maar uit m'n hoofd halen dan ;-)
Of kijken of ik ergens een achtermotor op de kop kan tikken. De rest heb ik dan al eventueel.. Of zou dat niet willen ipv een voorwielmotor een achterwielmotor aansluiten op de Stella?
Steffmeister schreef op donderdag 3 september 2020 @ 13:24:
Je hebt helemaal gelijk. Dat maar uit m'n hoofd halen dan ;-)
Of kijken of ik ergens een achtermotor op de kop kan tikken. De rest heb ik dan al eventueel.. Of zou dat niet willen ipv een voorwielmotor een achterwielmotor aansluiten op de Stella?
... een motor bestaat niet echt, je moet een passende motor hebben die bij de rest past, en correct aangestuurd wordt.

De challenge met een motor in het wiel is dat je met een bakfiets door de band wel wat kracht nodig hebt, en dat de snelheid zeker bergop relatief laag is. Dat is net waar een motor in het wiel het soms wat moeilijk mee heeft.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmiles
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:43
roffeltjes schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 22:07:
[...]

Ja, je velg gaat zoals bij alle velgremmen kapot. Maar dat vind ik niet zo spannend, het is vooral dat schijfremmen ten alle tijden consistent remmen met volle controle. Dat heb ik met de HS11 (uiteraard met boosters)minder en blokken slijten als het regent als een malle. (Met een kind achterop van een steile brug bij de Amstel is gewoon doorknijpen).

Het is niet onveilig, maar als ik het vergelijk met mijn MTB met schijfremmen is het heel pover.

[...]

Brakeboosters zijn een must.

Heel simpel, 1 boutje loshalen om de booster erop te zetten (zijde met het smalle gaatje), weer aandraaien om te klemmen. het grotere gat leg je om de bout op de andere zijde heen.

Je moet wel een setje Torx hebben (maar dat raad ik je sowieso aan om erbij te hebben. Brakeboosters zijn voor en achter hetzelfde (je remmen zijn sowieso identiek)

Nog een tip: Snelspanners voor je remmen. Maakt bandje plakken en remblokken vervangen veel simpeler.!
Beste roffeltjes, ik heb de brakeboosters besteld. Zou je een foto kunnen maken van jou remmen met boosters. Dan krijg ik nog meer beeld bij je uitleg. Dank daarvoor!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
mcmiles schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 12:26:
[...]
Beste roffeltjes, ik heb de brakeboosters besteld. Zou je een foto kunnen maken van jou remmen met boosters. Dan krijg ik nog meer beeld bij je uitleg. Dank daarvoor!
Heeft ie eerder al gedaan:
roffeltjes schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Deze foto is wel duidelijk, let niet op de kekke kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://gr33nonline.files.wordpress.com/2019/05/vintage-lightly-used-magura-hs33-raceline-hydraulic-rim-_57.jpg?w=1024&h=633&crop=1

Ik vind Brakeboosters een MUST met Magura HS11/HS33 remmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcmiles
  • Laatst online: 12:43
jodeltje schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 16:05:
[...]

Heeft ie eerder al gedaan:

[...]
Helemaal gemist, maar grote dank!

Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ynnoz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 19:33
[BoSS] schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 08:31:
[...]

Als ik voor een riem zou gaan, dan zou ik kiezen voor een non-e-ebike, bijv. een Kalkhoff Endeavour 8 BLX. Een e-bike mét riem is mij te prijzig voor dit gebruik (nu met Corona 2-3x/week 30km, dus 4000km/jaar).
Dank voor de tip! Heb inmiddels deze fiets en deze bevalt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Jupiter2 schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 19:47:
Weet iemand hoe je in het service menu van een batavus wayz e-go deluxe kunt komen?
Al gevonden....

Spigen gearlock telefoonhouder is binnen.
Zaterdag wordt mijn fiets rijklaar afgeleverd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Ik heb er ondertussen de eerste 100 km op mijn Watt Brooklyn op zitten, ik gebruik hem voor mijn 50 km woon-werk verkeer. Het is in de basis een heel simpele fiets, zonder torque of remsensor, maar voor mij doet hij wat hij moet doen: lekker fietsen. Het verzet is voor mij prima om rond de 32 km/u te fietsen (ja, met helm), en aangezien ik het ook voor de beweging doe trap ik zelf lekker mee in sportkleding. Dan haal ik de 50 km bereik, waarbij ik hem op stand 2 zet, Hogere standen levert alleen meer ondersteuning op bij wegfietsen of tegenwind.
Hij is lekker stil met de snaaraandrijving en de hydraulische remmen zijn prima. Ik heb er wel meteen Ergon GP 3 handvatten op gezet, 1,5 uur op die Brooks wc rolletjes vinden mijn handen niet zo fijn. Het stuur met de geïntegreerde display is goed afleesbaar maar wel heel breed, daar gaat nog wel een stukje van af. Wat niet op de site staat: onder het stuur zit een USB aansluiting, leuk detail.
Ik heb de vraag uitstaan hoe je de tripcounter kan resetten, is mij niet gelukt en ik heb het ook niet kunnen vinden.
Ik zet er nog SPD combipedalen op, dat vind ik toch net wat prettiger, en ik ben benieuwd wat voor voorlicht ze nog gaan opsturen (dat krijg je er dus wel bij).
Ik heb er ook een alu bidonhouder op gezet met behulp van rvs slangenklemmen, dat vind ik de minst lelijke oplossing op deze fiets zonder nokken voor een bidon.
Ik ben dus positief, die aanpassingen heb ik bij al mijn fietsen wel eens gedaan. Dat hij er ook nog eens heel strak uitziet is natuurlijk mooi meegenomen.
Ik was van plan om er een setje spatborden met geïntegreerde bagagedrager op te zetten, maar daar heb ik geen mooi passende oplossing voor kunnen vinden. Er is maar 15 mm ruimte tussen de band en de bevestiging en dat is te weinig voor de dikkere spatborden. Bovendien vind ik hem zo mooier en ben ik een rugzakje gewend van mijn racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Laatst online: 19-09 14:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HPJDEli44xkd8CWJgSBRGV3Sw8k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZWRWtSKcgpXBvwGKrFcohisN.jpg?f=user_large.

Hoi ik heb een Trojan easy rider driewieler fiets.

De koplamp is klein en geeft weinig licht. Nu de donkere dagen er weer aankomen wil ik een nieuwe koplamp kopen die meer licht geeft.

De E-bike accu is 36volt nu de vraag, wat is de voltage van de fiets verlichting 6v 12v 36v ?

Ik vermoed 36v toch de twijfel, ik wil het graag zeker weten voordat ik een koplamp bestel.

[ Voor 9% gewijzigd door LEX63 op 06-09-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Dat zou ik toch met een multimeter meten. Een ledlamp is zelden 36 volt, eerder veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
Bla65 schreef op zaterdag 5 september 2020 @ 23:04:
Ik heb er ondertussen de eerste 100 km op mijn Watt Brooklyn op zitten, (...)
Ik ben benieuwd naar de foto’s. Ik heb ook nog gekeken naar deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
[rgb] schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:02:
[...]

Ik heb deze fiets 2018 gekocht.

Deze fiets rijd heerlijk als deze elektrische ondersteuning heeft, als gewone fiets trapt hij zelfs in zijn 1 nog redelijk zwaar.

De accu van deze fiets is een groot probleem, deze kwetsbaar voor stoten "heel dun plastic" en is niet regen dicht. Het gebeurt wel eens dat ik de accu in mijn fiets laat zitten, eind Juli was er een hevige regenbui en verdorie, water in mijn accu en de accu kapot.

De accu die bij de fiets zat was ook al onder garantie vervangen.

Ik heb nu een universele E Bike accu gekocht moet er alleen nog even een behuizing omheen 3D printen "water dicht"

Hier de link voor ieder die een universele accu zoekt. Met balans regelaar.

Ik heb er alleen drie weken op moeten wacht, Ik ben heel blij dat ik weer met ondersteuning kan rijden.

Nu nog een goede koplamp dan ben ik zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Iemand ervaring met de Cowboy? Het ziet er mooi uit, maar ik maak me zorgen om de enkele versnelling en zwakke motor (30nm). Ik vraag me af of het nuttig is voor woon/werkverkeer (ongeveer 35 minuten heen en weer per dag). In de stad is het vast geen probleem, maar hoe is het bijvoorbeeld bij een flink stuk fietsen met sterke tegenwind? Helpt het dan nog, of is de motor daar onvoldoende voor?

(De meeste e-bikes zitten toch meer rond de 40/50Nm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
BurrowedLurker schreef op zondag 6 september 2020 @ 16:21:
Iemand ervaring met de Cowboy? Het ziet er mooi uit.

Ik vraag me af of het nuttig is voor woon/werkverkeer (ongeveer 35 minuten heen en weer per dag).
Je maakt je druk om dingen die voor woon-werk verkeer wat mij betreft niet relevant zijn, De motor zal sterk genoeg zijn, daar hoef je je niet zo druk om te maken tenzij je in Limburg woont.

- (Heel erg!) Duur voor wat het biedt
- Slechts 1 maat, stuur niet verstelbaar, dus voor het gros van de mensen een fiets die niet ideaal past.
- Form over function. Allerlei keuzes die "mooi" zijn maar die niet ideaal zijn. Lees de laatste 30 paginas voor het probleem met dit soort fietsen.
- Fiets zal waarschijnlijk niet door de fietsenmaker worden aangenomen in geval van reparatie.

Veel beter alternatief: Rabeneick TX-E.

Als je een middenmotor wil, veel merken hebben vlottere modellen. Cube heeft een mooie fiets voor relatief weinig (minder dan de Cowboy). Giant en Batavus hebben ook vlottere modellen.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 06-09-2020 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
Iemand ervaring met de Cowboy? Het ziet er mooi uit, maar ik maak me zorgen om de enkele versnelling en zwakke motor (30nm). Ik vraag me af of het nuttig is voor woon/werkverkeer (ongeveer 35 minuten heen en weer per dag). In de stad is het vast geen probleem, maar hoe is het bijvoorbeeld bij een flink stuk fietsen met sterke tegenwind? Helpt het dan nog, of is de motor daar onvoldoende voor?

Hij heeft een achterwiel motor dat werkt anders wat betreft nm koppel zelfs een stromer heeft minder dan een bosch cx
Maar de cowboy heeft maar 1 versnelling en dat gaat niet werken
Of de versnelling is niet goed bij meewind of bij tegenwind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
En dat bij de Cowboy elke keer de accu moet worden uitgenomen; iets waar ik geen fan van ben.

Waarom dan niet?

Omdat het vele in en eruit halen niet bevorderlijk is voor de pinnetjes waarmee de accu verbonden is met de fiets. Je zult vaker dan die ene keer contactspray nodig gaan hebben. Zolang het boven de 0 graden is laad ik mijn accu op aan de fiets.

Je accu kan goed tegen de vrieskou vanwege:

>Lithiumcellen mogen gebruikt worden tot -20 graden, maar opladen mag alleen als het niet vriest. Je kan de accu ook bij vorst opladen, maar dat vergt een speciale lader die met 0,008C oplaad>het laden duurt meer dan 100 uur.

Niet vanwege:

>Vocht in de accu. Bij vorst bevriest het vocht dan en bevriezing gaat gepaard met uitzetten waardoor de accu beschadigd kan worden. Als je alle kieren licht invet met vaseline is dat probleem ook de wereld uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:51

B64

jimh307 schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:48:
Omdat het vele in en eruit halen niet bevorderlijk is voor de pinnetjes waarmee de accu verbonden is met de fiets. Je zult vaker dan die ene keer contactspray nodig gaan hebben.
Dat ligt er maar helemaal aan hoe de fabrikant die accu-aansluiting heeft ontworpen natuurlijk. In ieder geval blijven de contactjes door de regelmatige uit/in-handeling schoon, een accu die er nooit uitgehaald wordt zal eerder last krijgen van oxidatie/vuil op de accucontacten. En als het systeem zodanig is ontworpen dat je de accu er niet scheef/verdraaid op kunt zetten, is de kans op verbogen pinnetjes ook minimaal.

Mijn accu is er op 7000 km nu toch al minstens 300x uit geweest (om te laden, maar bovenal omdat dat veruit de beste diefstalbeveiliging is - beter dan welk slot dan ook), en ik heb nog geen contactproblemen waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurrowedLurker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19-08 16:08
Supertjeduc schreef op zondag 6 september 2020 @ 18:45:
[...]

Hij heeft een achterwiel motor dat werkt anders wat betreft nm koppel zelfs een stromer heeft minder dan een bosch cx
Maar de cowboy heeft maar 1 versnelling en dat gaat niet werken
Of de versnelling is niet goed bij meewind of bij tegenwind
Je bedoelt dat het feitelijk meer is dan het lijkt? Enig idee met hoeveel nm het vergelijkbaar is op een middenmoter of voorwiel motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Iemand ervaring met de Cowboy? Het ziet er mooi uit, maar ik maak me zorgen om de enkele versnelling
Heeft ie ook een terugtraprem? :+
Zal wel de reden zijn dat ze het een stadsfiets noemen, werkt niet op een heuveltje :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
[rgb] schreef op zondag 6 september 2020 @ 14:02:
[...]

Even geduld, ik ben 2 weken weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StLucifer
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 20:40

Onlangs een proefrit gemaakt op de Cowboy, viel me erg tegen qua ondersteuning. Afgelopen week daarom de Coboc one Brooklyn ook maar eens getest, welke qua aandrijving vergelijkbaar zou moeten zijn. Dat model stond me al veel meer aan en wist veel natuurlijker (en merkbaar) ondersteuning te geven. Ik heb nu een verzoek uitstaan bij de verkoper om te achterhalen wat de levertijd is.

Weet iemand hier meer te vertellen over maximale ondersteuning van de Coboc one Brooklyn? De site zegt 250/500W Peak en elders lees ik dat er meerdere varianten zijn. Bij bestellen kan ik echter niet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
roffeltjes schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 22:54:

Ik heb het vaker gezegd: (Let op, mijn mening, vooral Brooks adepten zijn het hier niet mee eens^^)

Een zadel moet eigenlijk direct goed zitten. Ik geloof niet in wennen of zitvlees kweken. De reden is dat de doorbloeding van de weke structuren in je perineum nou eenmaal zitten waar ze zitten, daar verander je door trainen echt niks aan.
Met tussenpozen bezoek ik dit topic. Lees soms meningen die zichzelf tegenspreken. Een zadel moet inderdaad zo goed als mogelijk passen maar er zijn ook zadels die zich aanpassen aan. :) ;)

In de tijd dat ik nog amateur wielrenner was werd er na het seizoen op weg een korte rust pauze genomen. Bij het hervatten van de eerste duurtrainingen altijd even last van zadelpijn.

Mee eens dat het even zoeken is naar het juiste zadel en dat de houding ook een rol speelt.

Toen ik overstapte op een e-bike ook weer de nodige zadels geprobeerd.

Het voorlaatste zadel was de Brooks C17 Cambium echter na een uur of drie op de fiets begon het te irriteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrXAkcLnqNykDlP5_L9Ybol1A3g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tkFc61siDOddyZGHcflSEijP.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zadel vervangen door onderstaande Brooks. ;) Ja dat zit in het begin even ongemakkelijk maar al snel zit het perfect en ook na drie uur geen pijntjes of ongemakken.

Dus wil je geen duizend euro aan zadels verkwisten koop dan een Brooks en na het inrijden :) Is ook logisch want het zadel vormt zicht naar jouw zitvlak

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KMyyPkI48vj9pkROkrpOriOQvYw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1k0nSI7SDqQPD8LBVCaPlOjc.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

StLucifer schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:06:
[...]

Weet iemand hier meer te vertellen over maximale ondersteuning van de Coboc one Brooklyn? De site zegt 250/500W Peak en elders lees ik dat er meerdere varianten zijn. Bij bestellen kan ik echter niet kiezen.
Nominaal vermogen mag voor de wet maximaal 250W zijn, piekvermogen mag kortstondig hoger. Het is al heel wat dat Coboc One het piekvermogen opgeeft, dat is een zeldzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op maandag 7 september 2020 @ 14:39:
[...]Dit zadel vervangen door onderstaande Brooks. ;) Ja dat zit in het begin even ongemakkelijk maar al snel zit het perfect en ook na drie uur geen pijntjes of ongemakken.

Dus wil je geen duizend euro aan zadels verkwisten koop dan een Brooks en na het inrijden :) Is ook logisch want het zadel vormt zicht naar jouw zitvlak
Dit ligt aan mij, niet aan jou, maar hier komt een vette rant.

Je kan het niet weten maar ik heb meerdere van die wanproducten gehad.

Sorry, in mijn onbescheiden mening is Brooks Engelse rommel gemaakt van Engels pig-iron. Het aantal gebroken Brooks zadels is echt bijzonder groot. En de leerkwaliteit is een dobbelsteen, als je pech hebt kan je na een flinke regenbui je zadel weg gooien (dit is geen hyperbool, lees maar mee op wereldfietser waar de klachten legio zijn...). Als je Gilles Berthaud kwam aanprijzen, okay, maar Brooks? Alleen als je een heel goede FM hebt die direct je zadel vervangt en in de pen klimt naar Engeland, anders raad ik het af.

Je moet je ook realiseren dat er geen visie zit achter Brooks, geen onderzoek, niks. Het is een oud idee uit de tijd van de echte mannen die 2000 km door de steenpuisten heentrapten (dat is wel hyperbool, maar als je in de jaren 70-80 hebt gewielrent weet je dat hier een harde kern van waarheid in zit).

Er zijn maar weinig merken die echt klinische data gebruiken in hun zadels, SMP en Specilaized zijn op dat punt wel echte koplopers. Maar ook SQ-Labs, ISM, Terry hebben op dit punt wel hun sporen verdiend.

Helaas kan je dat van Brooks niet zeggen.

Dus sorry, ik ben het absoluut niet met je eens dat Brooks een goedkope oplossing is :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:02:
[...]

Sorry, in mijn onbescheiden mening is Brooks Engelse rommel gemaakt van Engels pig-iron. Het aantal gebroken Brooks zadels is echt bijzonder groot. En de leerkwaliteit is een dobbelsteen, als je pech hebt kan je na een flinke regenbui je zadel weg gooien (dit is geen hyperbool, lees maar mee op wereldfietser waar de klachten legio zijn...). Als je Gilles Berthaud kwam aanprijzen, okay, maar Brooks? Alleen als je een heel goede FM hebt die direct je zadel vervangt en in de pen klimt naar Engeland, anders raad ik het af.

Je moet je ook realiseren dat er geen visie zit achter Brooks, geen onderzoek, niks. Het is een oud idee uit de tijd van de echte mannen die 2000 km door de steenpuisten heentrapten (dat is wel hyperbool, maar als je in de jaren 70-80 hebt gewielrent weet je dat hier een harde kern van waarheid in zit).

Er zijn maar weinig merken die echt klinische data gebruiken in hun zadels, SMP en Specilaized zijn op dat punt wel echte koplopers. Maar ook SQ-Labs, ISM, Terry hebben op dit punt wel hun sporen verdiend.

Dus sorry, ik ben het absoluut niet met je eens dat Brooks een goedkope oplossing is :X
En toch de mijne zit prima

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
StLucifer schreef op maandag 7 september 2020 @ 13:06:
[...]

Onlangs een proefrit gemaakt op de Cowboy, viel me erg tegen qua ondersteuning. Afgelopen week daarom de Coboc one Brooklyn ook maar eens getest, welke qua aandrijving vergelijkbaar zou moeten zijn. Dat model stond me al veel meer aan en wist veel natuurlijker (en merkbaar) ondersteuning te geven. Ik heb nu een verzoek uitstaan bij de verkoper om te achterhalen wat de levertijd is.

Zo zie je maar , er staat sinds kort een YouTube filmpje van bright over de cowboy en daar vinden ze het de beste fiets qua onder steuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
Ik heb de koplamp los gehaald en aan de onderkant zat een stikker met 36 volt DC.

Ik ga een nieuwe bestellen heeft iemand nog suggesties welk merk koplamp ik het beste kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
jimh307 schreef op zondag 6 september 2020 @ 11:56:
Dat zou ik toch met een multimeter meten. Een ledlamp is zelden 36 volt, eerder veel minder.
Ik heb de koplamp net losgehaald en aan de onderkant zat een stikker met merk en 36V DC. Ik ga een nieuwe koplamp bestellen.

Weet alleen nog niet welk merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
LEX63 schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:26:
[...]

Ik heb de koplamp net losgehaald en aan de onderkant zat een stikker met merk en 36V DC. Ik ga een nieuwe koplamp bestellen.

Weet alleen nog niet welk met.
Ik heb op advies van iemand hier deze gekocht, werkt prima, erg fel:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ja, voor heel veel mensen zit het ook prima :)

Het verhaal is echter altijd weer te rooskleurig, zo ook bij jou:

Als het past dan past het, anders is het net als elk ander zadel een lijdensweg. De stelling dat het zich naar je billen vormt is hierom ook zo gevaarlijk... ja het vormt zich een beetje, maar zoals uit het verleden blijkt is dit zeker niet afdoende voor iedereen en vooor alle zitvlak klachten. Erger nog, omdat je een Brooks moet inrijden rijden mensen veel te lang door met een zadel wat eigenlijk niet klopt, maar ze denken dat het erbij hoort.

Als een Brooks zadel past kan je dat proberen, bij veel mensen zit het heerlijk, maar let op zeker niet voor iedereen.

Het is gewoon een heel persoonlijk ding waarbij dit soort stellige uitspraken niet kloppen. Net zoals ik niet zeg dat Specialized BG altijd werkt of dat SMP altijd de juiste keuze is.

Toch nog betreft levensduur/inrijden: Mijn zadel zit vanaf de start perfect en gaat nu ook ruim 40.000 km mee. Dat zijn verhalen waar een Brooksrijder van watertand, immers die heeft eerst een paar honderd KM inrijden :+

Nogmaals, pijn is niet nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Het enige wat ik me van Brooks zadels kan herinneren is dat ik als kleine jongen (een aantal decennia geleden) mn vader uitlachte als hij na een natte fietstocht met zo’n bruine kont weer thuis kwam. “Maar dit zijn de beste zadels”, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@TecTo

Nogmaals, de irritatie over het merk ligt aan mij, maar ik hoop dat je snapt dat Brooks een valkuil heeft met giftige spiezen:

"Als je hem inrijdt vormt hij zich naar je billen en zit het heerlijk."

Dit is volgens mij de bron van alle ellende van de mensen die maar blijven hameren po inrijden en zitvlees kweken. Het is namelijk absoluut nite correct dat een Brooks zadel zich zomaar naar elke bilpartij vormt. Het moet nog steeds passen, maar als je daar na 400 km achter komt is je kont stuk en wijst de FM naar zijn voorhoofd als je wil ruilen.

Ik wil goed advies geven en blijf daarom stellig: Maak een afspraak met je FM dat je je zadel na 50km mag ruilen.

Kies een zadel wat direct goed aanvoelt en ga twee uur rijden. Voelt het zadel nog steeds goed? Bingo. Is je zaakje dood? Ander zadel proberen.

Alleen als je echt zeker weet dat Brooks bij je gaat passenkan je die route proberen, maar wees heel voorzichtig met het claimen dat een Brooks zich naar de billen vormt en je dan duizenden kilometer pijnvrij kan fietsen. Dat is echt veel te kort door de bocht en in dit geval dus slecht advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
roffeltjes schreef op maandag 7 september 2020 @ 16:02:
[...]

Je bent wel heel stellig in je meningen en om een merk als Brooks als rommel te kwalificeren raakt kant nog wal.

Je noemt een paar merken op om je mening te staven en gooit er ook nog eens het Gilles Berthoud zadel tegenaan om je kennis van...... te duiden.

Dan kom je met steenpuisten :? . Een zitvlak verzorgen en schone wielrenbroeken gebruiken is gewoon een standaard norm en steenpuisten krijg je niet van een zadel maar door onhygiënisch gedrag.

Sterker een sukkel als Eddy Merx die niet zoveel verstand had van wielrennen, heeft zijn hele carrière op lederen Brooks zadels gereden. >:) Hij had de domme mening dat een lederen zadel ademt, zich naar het zitvlak vormt en gelijk het zitvlak onderhoudt nodig heeft. Voor mij onbegrijpelijk dat hij het risico heeft genomen om op deze rommel te rijden. 8)7

Aan het basis concept van de lederen Brooks zadels is weinig veranderd. Waarom zou je dat doen als iets goed is en ruim 100 jaar een zich heeft bewezen en vele aanhangers heeft.

Naast de klassieke serie heeft Brooks met de Cambium lijn wel degelijk aan innovatie gedaan.

Voor mijn race fiets weet en wist ik welk zadel, daar hoef ik echt niet voor langs een FM.

Voor een e-bike waar toeren het doel is/was dit anders vandaar dat er een aantal zadels gekocht en geruild zijn.

Het Brooks Cambium c17 zadel was mijn eerste ervaring met Brooks omdat de vorm het meest overeen kwam met waarop altijd gereden. Dit zadel viel niet tegen en zoals eerder vermeld, ging het zadel na een uurtje of drie op de fiets wat irriteren.

De gok genomen om een lederen Brooks aan te schaffen en hier kan ik heel de dag op rijden zonder...

Dit zadel heeft onderhoud nodig maar eenmaal goed ingevet met het speciale vet en om de zoveel tijd even herhalen dan hoef je het zadel niet na een regenbui weg te gooien. Vind het ook een sterk overdreven reactie.

Lees dat er vaders zijn met een oranje kont na een regenbui. Waarschijnlijk ook geen onderhoudt gepleegd.

Ja het 'smoelt niet zo stoer' op mijn strakke hybride e-bike maar dat station ben ik reeds lang gepasseerd.

Na meer dan 45 jaar race fietsen, cyclecrosses en mountainbikes gereden te hebben is het leren Brooks zadel 100% meegevallen en persoonlijk een shot in de roos.

Ga er geen welles nietes van maken en vind je Brooks rommel ook goed. Wil je het spoor en advies volgen van de innovatieve merken geef je duiten er aan uit. ;)

Wil je het gelijk aan je kant van mij mag het allemaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:12:
[...]

Je bent wel heel stellig in je meningen en om een merk als Brooks als rommel te kwalificeren raakt kant nog wal.
Sorry, ik snap dat dit hard is, maar check de verhalen over gebroken stelschroeven (nee, niet omdat mensen die als een malle aandraaien, dat verknalt je leer, niet de schroef zelf).

Claim ik dat ik veel weet? ja. Ik gebruik het echter ook en zeker op het moment dat ik wat stelliger wordt heb ik ervaring met het artikel.

Merckx? Gaan we nu schermen met een renner van 50 jaar geleden? Wat een prof fijn vind is zeker niet wat voor een ierder geldt. Ook Merckx heeft andere billen dan ieder ander ;)
Wil je het gelijk aan je kant van mij mag het allemaal. ;)
Het gaat erom dat jij letterlijk claimt dat een Brooks een Panacea is.

Als je had gezegd:

"Voor sommige mensen werkt een Brooks zadel goed, maar let op als het niet het goede type is heeft inrijden geen zin"

Dat is een heel andere boodschap dan:

Dus wil je geen duizend euro aan zadels verkwisten koop dan een Brooks en na het inrijden :) Is ook logisch want het zadel vormt zicht naar jouw zitvlak"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
jodeltje schreef op maandag 7 september 2020 @ 17:37:
[...]

Ik heb op advies van iemand hier deze gekocht, werkt prima, erg fel:
https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp
Bedankt ik heb hem meteen besteld alleen niet bij Bol naar bij een andere winkel stuk goedkoper.

Link

Met dat koplampje dat ik nu heb zie ik in het donker weinig vooral als de straat nat is.

Lex

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-03-2022
Op zoek naar een fiets maar echt, er zijn er zoveel....:). Wellicht dat er een richting te geven is of juist waarvan weg te blijven, dat is misschien nog wel belangrijker.

Ik kijk niet echt naar de prijs, liever wat meer uitgeven dan achteraf spijt hebben. Maar een max van 4500 is er echt wel.

Een paar zaken die mij wel aanspreken zijn:
  • Snaaraandrijving
  • Schijfremmen
  • Naaf versnelling
  • Middenmotor
Merken waar ik naar aan het kijken ben:
  • Gazelle
  • Koga
  • Giant
Hoofdzakelijke gebruik is recreatief. Hondenkarretje moet er ook achter kunnen :)
Stiekem al wat types die ik verder wil onderzoeken;
  • Koga E-Xite (ketting)
  • Koga Pace B10 limited
  • Giant Dailytour E+1
  • Gazelle Ultimate C380 HMB
Mis ik iets, sla ik de plank volledig mis of zijn er veel betere opties? Ik ben geen jonkie die dagelijks op zijn fiets racet (50-55j) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Burpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:56:
  • Snaaraandrijving
  • Schijfremmen
  • Naaf versnelling
  • Middenmotor
Kijk eens naar de Gudereit 9 EVO; heeft alles wat je zoek voor ca. € 3200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Op zoek naar een fiets maar echt, er zijn er zoveel....:). Wellicht dat er een richting te geven is of juist waarvan weg te blijven, dat is misschien nog wel belangrijker.

Ik kijk niet echt naar de prijs, liever wat meer uitgeven dan achteraf spijt hebben. Maar een max van 4500 is er echt wel.

• Snaaraandrijving
  • Schijfremmen
  • Naaf versnelling
  • Middenmotor
  • Gazelle
  • Koga
  • Giant
Hoofdzakelijke gebruik is recreatief. Hondenkarretje moet er ook achter kunnen :)
  • Koga E-Xite (ketting)
  • Koga Pace B10 limited
  • Giant Dailytour E+1
Zeker met een hondenkar erachter zou ik wel kijken naar de wat krachtigere motoren (de Koga E-Xite heeft een 40 Nm motor, de andere drie 60+ Nm) en een niet te kleine accu want zo'n hondenkar kost wat meer energie. Dat alles hangt natuulijk ook af van de afstanden die je gaat rijden, en hoe groot/zwaar je hond is.
Mis ik iets, sla ik de plank volledig mis of zijn er veel betere opties? Ik ben geen jonkie die dagelijks op zijn fiets racet (50-55j) :)
Je bent zo oud als je je voelt hè? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
roffeltjes schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 10:36:

Claim ik dat ik veel weet? ja. Ik gebruik het echter ook en zeker op het moment dat ik wat stelliger wordt heb ik ervaring met het artikel.
Dan ga ik er vanuit dat je ervaring hebt met Brooks, de exclusieve zadels van Gilles Berthoud (want blijkens je bericht zou dit wel een beter advies zijn), SMP, Specilaized SQ-Labs, ISM, Terry enz..
Merckx? Gaan we nu schermen met een renner van 50 jaar geleden? Wat een prof fijn vind is zeker niet wat voor een ierder geldt. Ook Merckx heeft andere billen dan ieder ander ;)
Heel flauw is dit. Je komt met steenpuisten en neemt als voorbeeld de jaren 70-80, strooit met merken waar je kennelijk allemaal ervaring mee hebt enz..
Het gaat erom dat jij letterlijk claimt dat een Brooks een Panacea is.
In rond Hollands ;) Ik geloof niet in wondermiddelen. Geef een gemeend advies vanuit opgedane ervaring.
Doe ermee wat je goeddunkt.
Als je had gezegd:

"Voor sommige mensen werkt een Brooks zadel goed, maar let op als het niet het goede type is heeft inrijden geen zin"

Dat is een heel andere boodschap dan:

Dus wil je geen duizend euro aan zadels verkwisten koop dan een Brooks en na het inrijden :) Is ook logisch want het zadel vormt zicht naar jouw zitvlak"
Gaat die vlieger niet voor jezelf op :?
Je begint met vette rand als opening. Je kraakt Brooks volledig af en schermt met merken. Gaat volledig voorbij aan het feit dat Brooks wel degelijk innovatie pleegt. Je past je mening aan waar het je uitkomt en geeft een twist aan... enz...

Dit is ook het laatste wat ik erover kwijt wil. Tegen deze eigengereidheid en zo'n zelfingenomen (voor)oordeel is geen....

Wens je veel plezier op je 40.000 km pijnvrije zadel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:41:
[...]

Dan ga ik er vanuit dat je ervaring hebt met Brooks, de exclusieve zadels van Gilles Berthoud (want blijkens je bericht zou dit wel een beter advies zijn), SMP, Specilaized SQ-Labs, ISM, Terry enz..
Onderstaande zal klinken als opschepperij, maar ik wil vooral benadrukken dat ik dus niet een "who's who"van zadels hier neer gooi. 35 jaar fietsen, ik rij al snel 10k per jaar, en ik neem de ervaringen van mijn vrouw met een zelfde kilometrage hierin mee. Met zijn tweeen zal de 400k best wel eens kunnen zijn gebroken

- Brooks: ja, meerdere (professional en B 17) (10k+)
- GB: Nee, maar afgaand op ervaringen op wereldfietser en andere plaatsen. Erg duur en dezelfde pasvorm caveat (ik zou ze dus nog steeds niet aanraden tenzij je heel erg goed weet wat je doet)
- SMP: Composite (3x) Mijn wedstrijdzadels. (geen idee... 30k?)
- Specialized: (Henge) Mijn MTB en toerfiets zadels (50k+)
- Bontrager MTB zadels: bijna 1000km (nieuwste MTBs van mij en mijn vrouw), lijken heel erg op de Specialized Henge (ik zou liegen als ik zei dat ik na een paar minuten blind het verschil voel).
- Sq-Labs: (611 of 612?) Vorige zadel van zowel mijzelf als mijn vrouw niet heel blij mee (drie gebroken, gratis vervangen), samen met mijn vrouw 60k+
- Cube: Merkloos vlak racezadel, al 45k het toer zadel van mijn vrouw. Voor mij te vlak, maar andere billen.
- ISM: 2000 km (reis naar Kopenhagen op de fiets van mijn schoonmoeder) schoonmoeder nu ruim 40k met dat zadel.
- Fizik Pave: Zadel van mijn Santos, later vervangen door een Flite die ik over had. Kan het me niet zo goed herinneren waarom ik hem verving,
- Terry: Oud zadel van mijn vrouw. Geen idee welke, geen idee kilometrage. Merk met vooral veel dameszadels, vond hetzelf dus niet zo fijn, maar hun herenzadels schijnen ook geod te zijn.

Dan nog oude wedstrijdzadels:

- San Marco Aspide; zat bij mij niet fijn.
- Selle Italia: SLR (composite, Carbonio) viel bij mij uiteindelijk tegen. Mijn vrouw vind ze prima :?
- Ook nog gekoerst op Rolls en Flite zadels (jaren 80/90), maar dat is een andere wereld (ook qua fysiek)

Duur grapje, maar toch vooral heel veel fietsen, dus dan loopt het snel op.

Zadels die ik brak zijn Brooks en Sq Labs. Alle andere merken gaan op een gegeven moment ook gewoon doorhangen, 40k is echt wel zunigheid, eerder vervangen is slimmer.
In rond Hollands ;) Ik geloof niet in wondermiddelen. Geef een gemeend advies vanuit opgedane ervaring.
Doe ermee wat je goeddunkt.
Ik weet dat ik heel bruusk ben ondanks mijn wat wrange "sorry". Het is gewoon een onderwerp waar ik woorden als gewenning de opmaat voor ellende vind (gezien de ervaringen wereldwijd over de zitvlak problematiek is dat helaas geen hyperbool).
Gaat die vlieger niet voor jezelf op :?
Je zal me NOOIT betrappen op het aanwijzen van een specifiek zadel of merk (ook betreft fietsen). Ik benadruk het zelf ondervinden en geef dan wel een aantal hoog aaangeschreven merken. Dat ik daaronder een aantal specialistische merken noem komt omdat ik zelf op die merken terecht ben gekomen.

Ik ben wel heel stellige over dingen die per definitie niet kloppen (1 maat fiets voor alle lengtes^^), maar ik vermoed dat je het met me eens bent dat dat bij voorbaat al kansloos is :)

En ook hierin (VanMoof) check ik zo veel mogelijk of wat ik zie en vind klopt met andere ervaringen. Met mijn hand op mijn hart is mijn afkraken van het merk VanMoof heel mild als je de waanzin in de Vanmoof Electrified draad ziet 8)7 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 08-09-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
B64 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 11:26:
[...]

Zeker met een hondenkar erachter zou ik wel kijken naar de wat krachtigere motoren (de Koga E-Xite heeft een 40 Nm motor, de andere drie 60+ Nm) en een niet te kleine accu want zo'n hondenkar kost wat meer energie. Dat alles hangt natuurlijk ook af van de afstanden die je gaat rijden, en hoe groot/zwaar je hond is.

[...]

Je bent zo oud als je je voelt hè? :+
Kleine hondenkar. Met gewoon fietsen merk ik nauwelijks dat hij er achter hangt. Hond is maar 13kg.

Maar inderdaad een wat sterkere motor is dan geen overbodige luxe.

En ja, zoals ik me voel......dan blijf ik eeuwig 21 >:)

Nog wat ter overweging met verschil Bosch en Yamaha aandrijving? Merk fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Burpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 14:00:
[...]

Kleine hondenkar. Met gewoon fietsen merk ik nauwelijks dat hij er achter hangt. Hond is maar 13kg.

Maar inderdaad een wat sterkere motor is dan geen overbodige luxe.

En ja, zoals ik me voel......dan blijf ik eeuwig 21 >:)

Nog wat ter overweging met verschil Bosch en Yamaha aandrijving? Merk fiets?
Je hebt ook nog riese&muller maar dan zit je wel boven in je budget

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Supertjeduc schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 15:53:
[...]

Je hebt ook nog riese&muller maar dan zit je wel boven in je budget
Er zijn ook nog merken als Steven en Cube die bieden ook mooie fietsen aan die voldoen aan die verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
Dank, ik ga daar ook naar kijken. Eerste op mijn lijstje staat de Gazelle Ultimate C380 HMB. Ik ga de andere ook even bestuderen. Zitten er aan de gazelle zaken waar ik rekening mee moet houden of is het gewoon een goede fiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:31
Burpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 18:20:
Dank, ik ga daar ook naar kijken. Eerste op mijn lijstje staat de Gazelle Ultimate C380 HMB. Ik ga de andere ook even bestuderen. Zitten er aan de gazelle zaken waar ik rekening mee moet houden of is het gewoon een goede fiets?
Mijn vrouw en ik hebben er ook eentje. Een heerlijke fiets eerlijk gezegd. Traploos schakelen was ik een beetje sceptisch over maar dat werkt echt geweldig. Je kunt uiterst precies de juiste versnelling kiezen.
En de snaaraandrijving is ideaal. Helemaal onderhoudsvrij.
De motor levert meer dan voldoende kracht. Ook heuvelachtig terrein is geen enkel probleem.
De fietsen zijn heel erg stabiel.

Ik heb wel zelf verende zadelpennen en andere zadels gemonteerd. Mijn rug is gedeeltelijk gefixeerd en dan is enige vering eigenlijk wel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
Simple mind schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 19:13:
[...]

Mijn vrouw en ik hebben er ook eentje. Een heerlijke fiets eerlijk gezegd. Traploos schakelen was ik een beetje sceptisch over maar dat werkt echt geweldig. Je kunt uiterst precies de juiste versnelling kiezen.
En de snaaraandrijving is ideaal. Helemaal onderhoudsvrij.
De motor levert meer dan voldoende kracht. Ook heuvelachtig terrein is geen enkel probleem.
De fietsen zijn heel erg stabiel.

Ik heb wel zelf verende zadelpennen en andere zadels gemonteerd. Mijn rug is gedeeltelijk gefixeerd en dan is enige vering eigenlijk wel noodzakelijk.
Blij om ook eens een echte gebruiker tegen te komen. De verende zadelpen had ik ook voor ogen (mits het deze fiets wordt). Is er ook een connect van te maken dmv een ander display?

Wat is jullie gemiddelde bereik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
Burpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:16:
[...]

Blij om ook eens een echte gebruiker tegen te komen. De verende zadelpen had ik ook voor ogen (mits het deze fiets wordt). Is er ook een connect van te maken dmv een ander display?

Wat is jullie gemiddelde bereik?
Het bereik is tussen de 70 en 100 km (=ons maximum tot nu toe). We hebben er zo'n 3500 km opzitten de afgelopen 7 maanden.
Wat bedoel je met "er een connect van maken"? De Gazelle connect versie?
Ik heb zelf de Bosch Nyon gemonteerd voor navigatie en de uitgebreide analysemogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:47
Zelf heb ik een qwic fiets en nu op vakantie heb ik een Sparta R1E fiets. Voor de prijs valt mij deze fiets niet tegen. Hij heeft een achterwielmotor en een bijzondere manier van aandrijving. De fiets heeft geen versnellingen en geeft meer ondersteuning naarmate je harder gaat fietsen. De stand van ondersteuning speelt hierin ook mee. Hij heeft 6 standen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
Simple mind schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:45:
[...]

Het bereik is tussen de 70 en 100 km (=ons maximum tot nu toe). We hebben er zo'n 3500 km opzitten de afgelopen 7 maanden.
Wat bedoel je met "er een connect van maken"? De Gazelle connect versie?
Ik heb zelf de Bosch Nyon gemonteerd voor navigatie en de uitgebreide analysemogelijkheden.
Aha, er kunnen dus andere displays gebruikt worden. Ik bedoelde inderdaad de Gazelle connect maar daar moet er nog een locator ook voor geplaatst worden. Kan te gek he :)

Die Nyon is ook best aan de prijs. Navigeren kan ook via de telefoon :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Burpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:58:
[...]

Aha, er kunnen dus andere displays gebruikt worden. Ik bedoelde inderdaad de Gazelle connect maar daar moet er nog een locator ook voor geplaatst worden. Kan te gek he :)

Die Nyon is ook best aan de prijs. Navigeren kan ook via de telefoon :)
Dacht ik ook, maar je moet maar eens wat lezen in het topic over fietscomputers.
Telefoon heb ik geprobeerd, maar je loopt al snel tegen de batterijduur aan. Na een uur of 3 met display aan is het meestal gedaan. Als je de telefoon in een hoes steekt, dan wil die wel eens overhitten.

Ik heb getwijfeld tussen mijn Intuvia vervangen door de Nyon, en een Garmin.
Het is een Garmin Edge Explore geworden, en daar ben ik nog altijd blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

• Snaaraandrijving
  • Schijfremmen
  • Naaf versnelling
  • Middenmotor
  • Gazelle
  • Koga
  • Giant
  • Koga E-Xite (ketting)
  • Koga Pace B10 limited
  • Giant Dailytour E+1
Ik heb zelf de DailyTour. Fijne fiets! Motortje hoor je iets meer dan de Bosch versies maar daarentegen is deze krachtiger dan de active line plus en de software is beter. Navi geïntegreerd is grappig.

Let wel. Vanaf modeljaar 2021 heeft de fiets een nieuwe motor die minder krachtig is (lees even krachtig als de Bosch). Ook een kleurendisplay en standaard 625kwh accu.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
Burpje schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 20:16:
[...]
De verende zadelpen had ik ook voor ogen
Als je achteraf een verende pen koopt, koop dan een goede. Niet omdat goedkopere breken, maar omdat je er eentje wil die op je gewicht kunnen worden afgesteld. Dat is ook de voornaamste reden dat ik persoonlijk niet een fan ben van de standaard gemonteerde verende vorken, ze zijn meestal niet op je gewicht af te stellen.

Ik heb ervaring met verende zadelpennen omdat we ze op onze vroige fietsen hadden, maar we merkten er weiig van, we zijn gewoon vrij licht. Ik adviseer je een pen die ik alleen van de vele goede verhalen ken: de Cane Creek Thudbuster. Op "veel-fietser"gebruikersgroepen komt die pen steevast naar voren als prima, het is ook een merk wat al heel lang top onderdelen levert (IMHO de beste balhoofdstellen ter wereld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
Tommie12 schreef op dinsdag 8 september 2020 @ 21:10:
[...]

Dacht ik ook, maar je moet maar eens wat lezen in het topic over fietscomputers.
Telefoon heb ik geprobeerd, maar je loopt al snel tegen de batterijduur aan. Na een uur of 3 met display aan is het meestal gedaan. Als je de telefoon in een hoes steekt, dan wil die wel eens overhitten.

Ik heb getwijfeld tussen mijn Intuvia vervangen door de Nyon, en een Garmin.
Het is een Garmin Edge Explore geworden, en daar ben ik nog altijd blij mee.
Met de Nyon kun je wel iets meer als met de combinatie Intuvia / Garmin.
Bediening gebeurt via de standaard controller bij je handvat.
Er is inmiddels een nieuwe Nyon leverbaar met touch screen.
Ik ben blij dat ik niet meerdere apparaten op mijn stuur heb staan eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
roffeltjes schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:05:
[...]

Als je achteraf een verende pen koopt, koop dan een goede. Niet omdat goedkopere breken, maar omdat je er eentje wil die op je gewicht kunnen worden afgesteld. Dat is ook de voornaamste reden dat ik persoonlijk niet een fan ben van de standaard gemonteerde verende vorken, ze zijn meestal niet op je gewicht af te stellen.

Ik heb ervaring met verende zadelpennen omdat we ze op onze vroige fietsen hadden, maar we merkten er weiig van, we zijn gewoon vrij licht. Ik adviseer je een pen die ik alleen van de vele goede verhalen ken: de Cane Creek Thudbuster. Op "veel-fietser"gebruikersgroepen komt die pen steevast naar voren als prima, het is ook een merk wat al heel lang top onderdelen levert (IMHO de beste balhoofdstellen ter wereld)
Even op zoek gegaan 8)7 8)7

Dat zijn pittige prijzen voor een zadelpen. Voor 10 zadelpennen heb je al een complete e-bike :):)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13
@Burpje Gelukkig zijn er ook minder dure alternatieven. Zoals de Suntour SP12, werkt prima en is een wereld van verschil met een gewone verende zadelpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Simple mind schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:36:
[...]

Met de Nyon kun je wel iets meer als met de combinatie Intuvia / Garmin.
Bediening gebeurt via de standaard controller bij je handvat.
Er is inmiddels een nieuwe Nyon leverbaar met touch screen.
Ik ben blij dat ik niet meerdere apparaten op mijn stuur heb staan eerlijk gezegd.
Ik denk niet dat Nyon meer kan dan de combi.

Mijn overweging was vooral:
- oude Nyon kon zo op de Intuvia houder, maar je zit dan met een "oud model", en de vraag is hoe lang die nog ondersteund wordt.
- voor de nieuwe Nyon heb je een nieuwe houder nodig, en je moet tot in de motor om die aan te sluiten, dan is dan nog eens een pak montagekosten er bij, want op een nieuwe fiets ga ik geen motor open draaien met verlies van garantie.

Ook de oude Nyon kost nog ruim 300€, terwijl de Garmin voor 200€ de mijne is, en makkelijk op een andere fiets kan gebruikt worden. Als je dan op vakantie gaat ergens en een fiets huurt, dan kan je die ook nog gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Burpje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 09:44:
[...]

Even op zoek gegaan 8)7 8)7

Dat zijn pittige prijzen voor een zadelpen. Voor 10 zadelpennen heb je al een complete e-bike :):)
Jep. Maar hij gaat heel lang mee, je kan van Cane Creek nieuwe elastomeren kopen als de oude op zijn. Het is geen wegwerpproduct. CC heeft volgens mij al 20 jaar+ ervaring met dit model (en variaties hierop), ik heb ook nog nooit een slechte ervaring gezien.

@doek55 Je bent me voor, je hebt zo te zien ook zelf ervaring met de Suntour pen!

Ik heb nog even voor je gezocht en vind ook nog de SUNTOUR SP12-NCX, die is aanzienlijk goedkoper, maar nog steeds instelbaar. Ik zie wel meer reacties met problemen, maar vluchtig gelezen lijkt het erop dat je door de pen regelmatig te onderhouden je dat kan voorkomen. Suntour is zeker geen slecht merk.

Lang verhaal kort; ik zou kijken of je toch de CC Thudbuster kan verwerken in je budget, anders zou ik uitwijken naar de Suntour. Maar ik ben op het punt van fietsen iemand die heel duidelijke persoonlijke prioriteiten heeft, dus aarzel vooral niet je eigen afweging te maken.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 09-09-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:13
@roffeltjes Ja de constructie van Suntour is complexer dan die van Cane Creek (eigenlijk zou die dus ook goedkoper moeten zijn), waardoor je wellicht meer kans hebt op storingen. Ik heb daar na bijna 20.000km nog geen last van op af en toe een piepje na, maar dat is met wat smeermiddel op te lossen.

Mijn verende zadelpen was een heel ander verhaal die was na 10.000km helemaal op. Speling op de verende pen en na een regenbui werd het een groot piepfestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb momenteel geen verende zadelpen, en rij nog met het standaardzadel.
Ik mis het niet echt omdat er ook wat vering in het zadel zit.

Dik nadeel van die goede zadelpennen is wel het gewicht. Die spullen wegen weer eens een kleine kilo extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:23:
[...]
Ik denk niet dat Nyon meer kan dan de combi.
Alle drie de scenarios hebben hun voor en nadelen (Nyon, Smartphone en Garmin)

- Nyon: all in one.
- Garmin, ideaal voor het zelf plannen van een langere rit. Bewezen product, goede community support.
- Smartphone, ideaal voor de combi opzoeken+navigeren (waar is de dichtsbijzijnde pizzeria en wat zijn de reviews?). Smartphone is helaas onbruikbaar in de regen (zelfs als hij waterdicht is, is het scherm niet meer te bedienen).

FWIW; ik ben een fan van Garmin navigatie middelen, juist door die enorme community. Aan de andere kant vind ik in de stad een Garmin het finaal afleggen tegen een smartphone. Als ik één navigatiemiddel zou moeten kiezen wordt het (met afstand)toch de Smartphone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
Tommie12 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:43:
Ik heb momenteel geen verende zadelpen, en rij nog met het standaardzadel.
Ik mis het niet echt omdat er ook wat vering in het zadel zit.

Dik nadeel van die goede zadelpennen is wel het gewicht. Die spullen wegen weer eens een kleine kilo extra.
Ik heb de ST en die weegt nog geen halve kilo. De vering in een zadel kun je echt niet vergelijken met het comfort van zo'n Cane Creek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
doublure

[ Voor 98% gewijzigd door roffeltjes op 09-09-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
doek55 schreef op woensdag 9 september 2020 @ 10:39:
@roffeltjes Ik heb daar na bijna 20.000km nog geen last van op af en toe een piepje na, maar dat is met wat smeermiddel op te lossen.
Ja, vluchtig gelezen is de Suntour helemaal prima als je hem maar af en toe (eenvoudig) smeert. Scheelt inderdaad al snel 100 euro, dat vind ik ook een aanzienlijk bedrag aangezien Suntour een prima merk is.

@Simple mind En nu ook iemand die ervaring heeft met de CC Thudbuster. 8)

Ik durf hier verder zelf niets meer over te zeggen, ik ken de merken alleen van andere onderdelen en ondanks de vele kilometers met zo'n ding is mijn ervaring met verende zadelpennen niet heel erg relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burpje
Jullie helpen me echt enorm mannen. Dank.

Mijn keus is gevallen op de Gazelle Ultimate C380 HMB. Deze heeft alles wat ik wens en niet onbelangrijk, hij heeft links achter een "gewone" moer waar de adapter voor de hondenkar op kan. Ik denk voor nu dat ik het standaard display neem. Verende zadelpen is wel lekker, maar in het 2021 model zit deze er al op (2020 vaste pen). Ik kan natuurlijk eerst ervaren hoe deze bevalt en anders later alsnog een andere plaatsen. Levertijd is op dit moment wel een issue bij vrijwel alle modellen zie ik.

Nog een vraag mbt die Nyon, hoe is dat met de kaarten? Updaten en prijs daarvan?

[ Voor 7% gewijzigd door Burpje op 09-09-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
Burpje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:17:
Nog een vraag mbt die Nyon, hoe is dat met de kaarten? Updaten en prijs daarvan?
Gratis. Kun je zelf downloaden. De hele wereld als je wilt.

Met de Nyon kun je ook uitgebreid alle motorfuncties en je eigen prestaties bekijken trouwens:
motorkoppel (actueel, gemiddeld, maximaal), cadans, benodigde elektrische energie per km in kWh, vermogen en koppel dat je zelf levert, energie die je geleverd hebt, etc.
Het resterend accuvermogen wordt in % weergegeven met een nauwkeurigheid van 1%.
Je kunt desgewenst een hartslagmeter aansluiten.
Het navigeren gaat volgens mijn ervaring veel nauwkeuriger dan met Google Maps.De kaarten zijn ook zeer gedetailleerd.

Tegen betaling krijg je de mogelijkheid om zelf 4 ondersteuningsniveaus in te stellen die je naast de standaard Eco, Tour, Sport en Turbo modus kunt gebruiken.
Ook tegen extra betaling: een kaart waarop je jouw actuele actieradius kunt zien die rekening houdt met de topografische kaart. Heeft weinig nut in ons platte landje denk ik maar Duitse e-mountainbikers kunnen die optie blijkbaar erg waarderen.

Het stoppen van de ondersteuning maak ik me geen zorgen over. Bosch staat nou niet bepaald bekend om zijn frequente updates

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Burpje schreef op woensdag 9 september 2020 @ 17:17:
Mijn keus is gevallen op de Gazelle Ultimate C380 HMB. Deze heeft alles wat ik wens en niet onbelangrijk, hij heeft links achter een "gewone" moer waar de adapter voor de hondenkar op kan.
Ik spreek betreft karren (kinderen en bagage, geen honden^^)uit ruime ervaring.

Ik vind asmontage geen goed idee omdat je toch kracht zet op je as en wel in tegenvergestelde richting als de aandrijving die aan de andere kant zit, waardoor de neiging op scheef trekken alleen maar groter wordt.

Nuvinci is robuust maar luistert best nauw en dat geldt zeker voor een riem, fundamenteel is dat die heel goed gericht is, anders gaat hij relatief snel stuk . Ik zou een koppeling nemen die in de achterste driehoek van je frame zit ipv aan je as trekt.

Ik zweer bij Weberkoppelingen, die zijn voor heel veel karren als upgrade verkrijgbaar, en zitten meestal standaard op Duitse karren.

• Burpje
Goed punt. Ik zal het de fietsenzaak eens vragen. Ik heb de Doggyride (mini). Op zich geen grote en zware kar. Hond is maar 13 kg (Kooikerhondje). Kan zo de koppeling voor frame montage niet direct vinden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:03
Burpje schreef op donderdag 10 september 2020 @ 13:02:
Goed punt. Ik zal het de fietsenzaak eens vragen. Ik heb de Doggyride (mini). Op zich geen grote en zware kar. Hond is maar 13 kg (Kooikerhondje). Kan zo de koppeling voor frame montage niet direct vinden
Zoiets misschien:
https://www.bol.com/nl/p/...r-frame/9200000017121334/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Jep, dat is inderdaad wat ik bedoel, Daarmee laat je je as onbelast.

Zo te zien kan je hem direct bij doggyride kopen, maar de website is wel van het niveau errrrr?

http://www.doggyride.com/nl/nl/P1277/Koppelingsadapter.aspx

Linkssonderin is een link naar de webshop en dan kan je de adapter selecteren, maar die website is zo gammel als het maar kan :X

[ Voor 35% gewijzigd door roffeltjes op 10-09-2020 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:07

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Na 11 maanden en een kleine 5000 km ga ik mijn bronzen Rabeneick TX-E inruilen voor het 2020 model. :)
Er zijn wat kleine verbeteringen doorgevoerd die het rijplezier met deze fiets nog verder vergroten.
- nieuwe krachtigere koplamp
- andere controller die ondersteuningsinstellingen onthoudt na het uitzetten.
- volgens de fabrikant nog betere ondersteunings-instellingen
- nieuw merk accu
Er zou ook een range-extender beschikbaar komen in de vorm van een Bidon, maar die is helaas uitgesteld.

Originele accu was van een onbekend chinees merk die de geadverteerde 7Ah nooit heeft gehaald. Heb zelfs na overleg een nieuwe accu gekregen die uiteindelijk dezelfde eigenschappen vertoonde. Maar ben er niet ontevreden over geweest. Actieradius was meer dan voldoende voor een 250W accu.
Wat cijfertjes uit mijn ervaring met de ondersteuning:
code:
1
2
3
4
5
6
Stand    - max. stroom       -     actieradius
    1    -        2 A        -     100-120 km
    2    -        5 A        -     70-80 km
    3    -        8 A        -     60-70 km
    4    -       11 A        -     50-60 km
    5    -       14 A        -     45-55 km  (ruim 500W,/45Nm op het achterwiel)

Zit een krachtsensor op, dus in alle standen loopt de ondersteuning tot de maximale snelheid. Stand 1 is genoeg voor rustig fietsen, maar dan zal je wel flink moeten trappen vanaf stilstand of een heuvel. Stand 2 geeft al aardig wat vermogen. Het liefst had ik stand 4 (11A) weggelaten en daar een 3A stand voor gehad, want de stap van 2A naar 5A is aardig groot.

Omdat de fiets geen versnellingen heeft (55/20 tandwielverhouding) zal de ondersteuning op lage snelheden bij een kleine pedaalkracht al op max.vermogen zitten en langzaam afzakken tot 27 km/u. Perfect voor optrekken vanaf stilstand en viaducten/hellingen. Ik ga ervan uit dat bij de andere modellen met 10 versnellingen deze ondersteunings karakteristiek heel anders is.

Nieuwe aanwinst die ergens eind deze maand wordt geleverd (speciale kleur besteld 8) )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/icyFGs6JtLFldyG1LuHz6btY.png

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 14:49:
[...]

Jep, dat is inderdaad wat ik bedoel, Daarmee laat je je as onbelast.

Zo te zien kan je hem direct bij doggyride kopen, maar de website is wel van het niveau errrrr?

http://www.doggyride.com/nl/nl/P1277/Koppelingsadapter.aspx

Linkssonderin is een link naar de webshop en dan kan je de adapter selecteren, maar die website is zo gammel als het maar kan :X
@Burpje En anders lijken ze 'm hier nog op voorraad te hebben:
https://www.fietskarren.com/nl/doggyride-hitch-adapter-koppelstuk-voor-het-speciale-koppelstuk

• roffeltjes
Chrasher schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:33:
Na 11 maanden en een kleine 5000 km ga ik mijn bronzen Rabeneick TX-E inruilen voor het 2020 model. :)
Ik heb eigenlijk direct een prangende vraag :+

Waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Nu ik eens beter kijk lijkt me het een adapter die gaat werken met vrijwel elke as koppeling, niet specifiek de doggyride.

• Techbuster
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:40
Hallo Fietsers”,

Na 11 jaar op een Sachs ebike de luxe te hebben gereden vindt mijn vrouw het tijd voor een nieuwe ebike.
Zij hoort van kennissen goede verhalen over Victoria, oa de 5.9 seh met bosch active en 500 wh accu (prijs 2300,-) en de 7.4 H (jr 2019 prijs 2200,-).
Ook goede berichten over sparta m8b , (prijs ca 2400,- met 300 w accu). Upgrade ca 350,-.

Iemand ervaring met deze Victoria fietsen en/of sparta danwel op basis van onderdelen advies ?
Zou mooi zijn, alvast bedankt.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 20:39
Techbuster schreef op donderdag 10 september 2020 @ 18:00:
Hallo Fietsers”,

Na 11 jaar op een Sachs ebike de luxe te hebben gereden vindt mijn vrouw het tijd voor een nieuwe ebike.
Zij hoort van kennissen goede verhalen over Victoria, oa de 5.9 seh met bosch active en 500 wh accu (prijs 2300,-) en de 7.4 H (jr 2019 prijs 2200,-).
Ook goede berichten over sparta m8b , (prijs ca 2400,- met 300 w accu). Upgrade ca 350,-.

Iemand ervaring met deze Victoria fietsen en/of sparta danwel op basis van onderdelen advies ?
Zou mooi zijn, alvast bedankt.
Bovenaan de pagina zou je Victoria eens in het zoekvenster kunnen zetten, kom je zelfs een review tegen. :)

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

roffeltjes schreef op donderdag 10 september 2020 @ 17:10:
[...]
Ik heb eigenlijk direct een prangende vraag :+
Waarom?
Gewoon omdat het kan...... :+

Naaah...drie dingen:
- Niet constant bij het aanzetten of na een korte pauze de ondersteuning hoeven te wijzigen (Gebruik bijna altijd standje 2). Dus telefoon is niet meer constant nodig.
- Had gehoopt op de range-extender (150W extra capaciteit) en ondanks dat deze niet geleverd kan worden heb ik de bestelling toch laten doorgaan.
- Ben benieuwd naar de actuele specs van de nieuwe accu, ook al is deze op papier hetzelfde.Ze zijn niet voor niets van leverancier gewisseld.

Heb wel en uniek model nu met die kleur. Ben 1 van de weinigen in Nederland die gebruik maakt van de optie hiervoor. *O*

[ Voor 10% gewijzigd door Chrasher op 10-09-2020 18:21 ]

• B64

B64

Chrasher schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:33:
Er zijn wat kleine verbeteringen doorgevoerd die het rijplezier met deze fiets nog verder vergroten.
- nieuwe krachtigere koplamp
- andere controller die ondersteuningsinstellingen onthoudt na het uitzetten.
- volgens de fabrikant nog betere ondersteunings-instellingen
- nieuw merk accu
Er zou ook een range-extender beschikbaar komen in de vorm van een Bidon, maar die is helaas uitgesteld.

Originele accu was van een onbekend chinees merk die de geadverteerde 7Ah nooit heeft gehaald. Heb zelfs na overleg een nieuwe accu gekregen die uiteindelijk dezelfde eigenschappen vertoonde. Maar ben er niet ontevreden over geweest. Actieradius was meer dan voldoende voor een 250W accu.
Wat cijfertjes uit mijn ervaring met de ondersteuning:
code:
1
2
3
4
5
6
Stand    - max. stroom       -     actieradius
    1    -        2 A        -     100-120 km
    2    -        5 A        -     70-80 km
    3    -        8 A        -     60-70 km
    4    -       11 A        -     50-60 km
    5    -       14 A        -     45-55 km  (ruim 500W,/45Nm op het achterwiel)

Zit een krachtsensor op, dus in alle standen loopt de ondersteuning tot de maximale snelheid. Stand 1 is genoeg voor rustig fietsen, maar dan zal je wel flink moeten trappen vanaf stilstand of een heuvel. Stand 2 geeft al aardig wat vermogen. Het liefst had ik stand 4 (11A) weggelaten en daar een 3A stand voor gehad, want de stap van 2A naar 5A is aardig groot.

Omdat de fiets geen versnellingen heeft (55/20 tandwielverhouding) zal de ondersteuning op lage snelheden bij een kleine pedaalkracht al op max.vermogen zitten en langzaam afzakken tot 27 km/u. Perfect voor optrekken vanaf stilstand en viaducten/hellingen. Ik ga ervan uit dat bij de andere modellen met 10 versnellingen deze ondersteunings karakteristiek heel anders is.

Nieuwe aanwinst die ergens eind deze maand wordt geleverd (speciale kleur besteld 8) )
[Afbeelding]
Da's wel een hele dure koplamp... :+

Verder zijn de verbeteringen zo minimaal dat ik me afvraag of ze de meerprijs waard zijn. Maar goed, ieder z'n ding wat dat betreft _/-\o_ . 't Is zeker wel een stoer ding, en 't kleurtje staat 'm goed!

Over je accu: nou ben ik geen kenner op dat gebied, dus of dat 'nieuwe merk' (Greenway) een verbetering is t.o.v. die van het 'onbekende merk' in het 2019-model (DRN New Energy) - dat is wat mij betreft nog geen gegeven. Feit is dat het accumerk bij het 2019-model nog op de site van Rabeneick stond, bij het 2020-model moet je de datasheet downloaden om erachter te komen. Geeft te denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-09 21:01
Net mijn nieuwe Batavus Wayz E-go Deluxe opgehaald...
Helemaal blij en zaterdag maar eens “inrijden” en afstellen.
Helemaal happy 😄 :)

• 2Hans
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-08 14:58
Op mijn Dutch-id Falcon, geweldige fiets, de Kiox display voorzien van de lock functie. koste € 10,-- Werkte een aantal dagen goed maar vandaag is de lock functie uit mijn app (Android) niet meer te unlockken. Dus is de motor geblokkeerd. Fiets moet dus op de fietsendrager naar de dealer om daar een oplossing te vinden. Reuze irritant om niet te zeggen om pisnijdig te worden dat je door software tot zoiets wordt gedwongen. Iemand een idee hoe dit op te lossen. Bij monteren van de Kiox op de fiets kan ik inschakelen en daarna schakelt de KIOX direct weer uit met de mededeling tot ziens.

Aanvulling: Vandaag de 11/9 de fiets naar de dealer gebracht. Op mijn smartphone 2 apps. Een van Dutch-id en een van Bosch: eBike connect. Via Bosch kan je de functie lock installeren. Nu blijkt dat die 2 apps niet met elkaar overweg kunnen. Advies van Dutch-id, die de KIOX weer aan de praat hebben gekregen: Vwerwijder de eBike connect app van je smartphone. Waarvan akte

[ Voor 25% gewijzigd door 2Hans op 11-09-2020 15:41 . Reden: Probleem oplossing ]

• Quickdust
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-09 15:02
Ik ben me al een beetje aan het oriënteren op de aanschaf van mijn eerste e-bike voor m'n commute. Ik ga straks dichter bij m'n werk wonen (14 km met de fiets), en wil graag in het kader van het milieu en de dagelijkse beweging een elektrische fiets kopen.

Ik zal de fiets vijf dagen in de week willen gebruiken (in weer en wind), de route is nagenoeg vlak en ik kom slechts één stoplicht tegen. Ik heb een budget van tussen de €2000 en €2500. Een bagagedrager (voor eventuele fietstassen/rugtas) zou erg prettig zijn.

Qua design vind ik een minimalistisch model erg mooi. Een bijzonder kleurtje (zoals de gele hierboven) vind ik mooi, maar niet essentieel.

Ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken en waar ik op moet letten, maar een middenmotor of achterwielaandrijving lijken me de meest logische keuzes voor mij.

De aanschaf gaat pas plaatsvinden in januari 2021. Dus er is geen haast bij, maar als er al suggesties zijn die ik in de gaten moet houden (ook qua prijs), dan houd ik me aanbevolen.

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

B64 schreef op donderdag 10 september 2020 @ 20:15:
[...]

Da's wel een hele dure koplamp... :+

Verder zijn de verbeteringen zo minimaal dat ik me afvraag of ze de meerprijs waard zijn. Maar goed, ieder z'n ding wat dat betreft _/-\o_ . 't Is zeker wel een stoer ding, en 't kleurtje staat 'm goed!

Over je accu: nou ben ik geen kenner op dat gebied, dus of dat 'nieuwe merk' (Greenway) een verbetering is t.o.v. die van het 'onbekende merk' in het 2019-model (DRN New Energy) - dat is wat mij betreft nog geen gegeven. Feit is dat het accumerk bij het 2019-model nog op de site van Rabeneick stond, bij het 2020-model moet je de datasheet downloaden om erachter te komen. Geeft te denken...
Beslissing is al genomen en omdat hij pas 11 maanden oud is krijg ik een goede omruilprijs.
Wat betreft de accu is het afwachten, maar ik ben nu al niet ontevreden ondanks de lagere waardes (ga verder niet in op de exacte cijfers), maar ze hebben niet voor niets direct een andere accu gestuurd.
Dealer had nog geen garantie geclaimd, alleen de screenshots van de app doorgestuurd ter info. ,
Het kan eigenlijk alleen maar beter worden. :)

Buiten de koplamp is het onthouden van de laatste instelling het al waard omdat er verder geen bediening opzit behalve een aan/uit knop. Gewoon peace of mind. ;)

• HectorMalot
  • Laatst online: 20-09 23:14
Quickdust schreef op donderdag 10 september 2020 @ 22:50:
Ik ben me al een beetje aan het oriënteren op de aanschaf van mijn eerste e-bike voor m'n commute. Ik ga straks dichter bij m'n werk wonen (14 km met de fiets), en wil graag in het kader van het milieu en de dagelijkse beweging een elektrische fiets kopen.

Ik zal de fiets vijf dagen in de week willen gebruiken (in weer en wind), de route is nagenoeg vlak en ik kom slechts één stoplicht tegen. Ik heb een budget van tussen de €2000 en €2500. Een bagagedrager (voor eventuele fietstassen/rugtas) zou erg prettig zijn.

Qua design vind ik een minimalistisch model erg mooi. Een bijzonder kleurtje (zoals de gele hierboven) vind ik mooi, maar niet essentieel.

Ik heb geen idee waar ik naar moet zoeken en waar ik op moet letten, maar een middenmotor of achterwielaandrijving lijken me de meest logische keuzes voor mij.

De aanschaf gaat pas plaatsvinden in januari 2021. Dus er is geen haast bij, maar als er al suggesties zijn die ik in de gaten moet houden (ook qua prijs), dan houd ik me aanbevolen.
Heb zelf de Cube Touring Hybrid die binnen dat budget valt. Bevalt goed en komt in het algemeen goed uit de reviews.

Voor commute is een beltdrive een aanrader ivm onderhoud. Laatst Bv deze gezien: https://www.gudereit.nl/gudereit-ebikeline-et-9-evo-2020. Wel iets boven je budget.

• jimh307
  • Niet online
@Chrasher
(ga verder niet in op de exacte cijfers)
Jammer, dat is nu juist een heel leerzaam stuk wat je achterwege laat. Ik ben ingenieur chemische energieopslag en houdt me op mijn eigen accugroothandel vooral bezig met 'batterijtjes'

Misschien kan de ander iets leren en heb ik tips voor jou wat deze ellende in de toekomst kan elimineren. Be my guest ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@jimh307
Heb je een PM gestuurd. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:22

Mijn vriendin en ik hebben onlangs allebei deze besteld (maar dan bij de fietsenwinkel om de hoek voor een betere prijs en mijn vriendin natuurlijk het vrouwenmodel :+ ).
De fietsen moeten nog binnen komen, dus qua ervaring kan ik nog weinig vertellen.

Voor ons was de keuze wel vrij makkelijk, we wilden perse een bagagedrager voorop hebben èn een middenmotor. Dan houdt je een Batavus over die pas volgend jaar leverbaar is, of een Cortina. Wij zijn dus voor die laatste optie gegaan.

Ik snap overigens niet dat een bagagedrager voorop zo zeldzaam is. Als je elke dag een laptop meeneemt is dat zoveel relaxter dan op je rug of achterop. (En twee kratjes bier mee kunnen nemen op de fiets is ook fijn )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:54

OgWok

U.N.C.L.E.

@Flapperbol Ik denk niet dat je met 2 kratjes bier voorop een snelle uitwijkmanoeuvre kan maken.......

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
OgWok schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:17:
@Flapperbol Ik denk niet dat je met 2 kratjes bier voorop een snelle uitwijkmanoeuvre kan maken.......
Precies, en tevens is de gemiddelde e-bike koper geen 16 jaar meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08:22
OgWok schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 08:17:
Als ik twee kratjes meeneem, doe ik er één voorop (met snelbinders vast) en één achterop met de hand vast.
(Ik gok dat de bagagedrager voor het moeilijk krijgt als ik er twee kratjes op gooi)
Als ik er maar één meeneem is voorop altijd handiger aangezien ik dan beide handen vrij heb.
Starbucks schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:06:
[...]

Precies, en tevens is de gemiddelde e-bike koper geen 16 jaar meer ;)
De gemiddelde e-biker haalt geen twee kratjes bier op de fiets als er een aanbieding is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Flapperbol schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 07:55:
[...]

Ik snap overigens niet dat een bagagedrager voorop zo zeldzaam is.
Probleem is zoals Ogwok al aangeeft grijpt het nogal in op het rijgedrag. Een betere optie zijn lowriders, die beinvloeden het sturen een stuk minder ingrijpend omdat het gewicht rond de as is gecentreerd (maar ook dat merk je flink). Met 10-15kg op je lowriders heb je wat mij betreft de max wel bereikt aan wat je voorop mee kan nemen voordat het niet leuk meer is. Met een krat is dat aanzienlijk minder omdat het gewicht hoger en meer naar voren zit.

Verder zijn er nog de irritaties van de kratfietsen die fietsenrekken compleet domineren :+

Ik snap trouwens niet waarom een goede tas achterop minder relaxed is dan een krat voorop? Van een tas achterop merk je heel weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Flapperbol schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:09:
[...]
Als ik twee kratjes meeneem, doe ik er één voorop (met snelbinders vast) en één achterop met de hand vast.
:|

Niet echt veilig voor jou of je medeweggebruikers. Ik snap dat het altijd goed is gegaan, maar je fiets is al instabiel en dan ook nog met 1 hand fwegrijden, sturen en stoppen? Dat is gewoon niet een goed idee.

Voor dat soort kunstjes is een karretje echt zoveel handiger en veiliger. Een bagage kar je voor 150 euro krijgen en dan kan je op een veilige manier wel 3 of 4 kratjes meenemen. Zo zie ik een M-wave kar die je kan opvouwen (dus neemt nauwelijks ruimte in in je schuur).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 20:39
De E-bike test van de Fietsersbond is een mooi startpunt, niet alleen een lading fietsen getest maar ook wat uitleg
https://ss-usa.s3.amazona...biketest_2020_spreads.pdf

Fietsspecial van de Telegraaf
https://noviafacts.digi-m...graaf/fietstest-2020/#p=1

AD, Consumentenbond en ANWB hebben ook testen op hun website staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes

De meeste merken hebben wel iets in die prijsklasse.

Allereerst mijn primaire advies:

Ga naar de dichtsbijzijnde goede* FM en bespreek met hem (helaas zelden een haar)wat hij kan leveren. Als hij dealer is van Accell (Batavus, Sparta, Koga en vele andere) of Derby (o.a. Gazelle) kan hij vaak breed leveren, al hebben ze daar niet altijd zin in .

De kwaliteit van je FM is dan ook een beetje het lastige, je wil een goede FM die meedenkt/meewerkt en dat is niet altijd het geval. Je keuze is dan of verderop een goede FM zoeken of toch via het internet iets bestellen.

Dat gezegd hebbende, nu wat meer gericht naar je vraag:

Betreft minimalistisch, ik adviseer een onderscheid te maken tussen minimalistisch en form over function.

Voorbeeld: Cowboy vind ik form over function, spatborden, verlichting etc is geintegreerd en daarom niet zomaar te vervangen. Ik vind het zeker niet minimalistisch.

Ander voorbeeld: Veel Nederlandse stadsmodellen vind ik ook compleet over-designed met geintegreerde verlichting, zwevende dragers en andere optische trucjes die functioneel alleen maar nadelen hebben.

Ik vind dat de Duitse merken vaker wat "kale"modellen bieden waarbij gewoon alles standaard is. Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in wat kalere modellen ivm advies in deze draad en ben zelf nu heel erg gecharmeerd van het design bij Cube, ook bij hun lagere ranges. Daarnaast vind ik de prijs kwalitiet ontzettend goed (ik zeg het vaker, de Duitse markt is op dat punt heel scherp).

Om nog wat meer opties te geven; MTB's zijn een heel interessante optie als je een sportieve look wil (uiteraard is dit een stukje voorkeur, ik vind sportief flink overlap hebben met clean en meestal een stuk mooier... maar daar hoef je het niet mee eens te zijn). Een stel nieuwe gladde banden, setje spatborden en een drager (mits en indien de fiets bevestigingspunten heeft) en je hebt een mega comfortabel en snel model. Je zal ook zien dat zo'n model qua actieradius heel erg goed is, omdat een MTB een heel sportieve zit heeft waardoor je minder wind vangt ;)

* Een goede FM luistert, is eerlijk en denkt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b]roffeltjes schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:52:

Ik vind dat de Duitse merken vaker wat "kale"modellen bieden waarbij gewoon alles standaard is. Ik heb me de laatste tijd een beetje verdiept in wat kalere modellen ivm advies in deze draad en ben zelf nu heel erg gecharmeerd van het design bij Cube, ook bij hun lagere ranges. Daarnaast vind ik de prijs kwalitiet ontzettend goed (ik zeg het vaker, de Duitse markt is op dat punt heel scherp).
De duitse markt is nogal divers.
Ik denk dat Cube zowat in het midden van het bed ligt, maar aan de andere kant heb je ook fietsen die verdacht goedkoop zijn (maar die herken je dan wel aan de mindere onderdelen), maar ook een merk als Riese&Mueller.
Die gebruiken dezelfde componenten als Cube voor remmen, motor etc, maar zijn dikwijls dubbel zo duur. En dan hebben ze nog wat modellen die ik afgrijselijk lelijk vind.
De delite, hommage en multicharger vind ik niet om aan te zien.
De Nevo en de Charger zouden me wel kunnen bekoren, maar ze vragen gewoon te veel geld, en dan nog zie je dikke lasrupsen op het frame. Het enige echte voordeel is dat de cockpit wat beter geïntegreerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:04:
[...]

Ik denk dat Cube zowat in het midden van het bed ligt, maar aan de andere kant heb je ook fietsen die verdacht goedkoop zijn (maar die herken je dan wel aan de mindere onderdelen), maar ook een merk als Riese&Mueller.
Die gebruiken dezelfde componenten als Cube voor remmen, motor etc, maar zijn dikwijls dubbel zo duur. En dan hebben ze nog wat modellen die ik afgrijselijk lelijk vind.
De Nevo en de Charger zouden me wel kunnen bekoren, maar ze vragen gewoon te veel geld, en dan nog zie je dikke lasrupsen op het frame. Het enige echte voordeel is dat de cockpit wat beter geïntegreerd is.
Ja, de Duitse markt is zeer divers, ze hebben een aantal Internet aanbieders van wereldniveau (Cube, Canyon), kelinere bedrijfjes, prijsvechters als Radon, hoge prijssegment (R&M) tot bizar exotisch duur (Schmolke., Lightweight). En nog veel, veel meer. Desalniettemin, de prijzen in Duitsland liggen doorgaans aanzienlijk beter dan in Nederland.

Ik ben ook niet weg van R&M qua design, maar een deel van de prijs zit hem wel verpakt in wat duidelijke punten:

De kwaliteit is fantastisch. Niet alleen de onderdelen zijn allemaal uitstekend, de service en aflevering klopt. Je hoort echt alleen maar positieve verhalen en dat kan geen toeval zijn. Het is een beetje de polar opposite van ons veelbesrpoken Nederlandse "pareltje". R&M heeft goede QC (dat kost gewoon geld) en een goede marge voor de fm waarvan dan weer verwacht wordt om een fiets voor uitlevering nog een keer helemaal na te lopen en daarna goede service te bieden (R&M gaat niet zomaar met je in zee).

Cube is zeker niet slecht qua totaalpakket, maar ongetwijfeld zit hem de prijs in dingetjes als machine gespaakte wielen, naven die af fabriek worden gemonteerd (ipv openmaken en nog een likje vet meegeven). Het is qua QC en dienstverlening zeer zeker beter onder controle dan ons pareltje (sorry, de laatste paginas daar zijn dusdanig bizarro dat het me niet loslaat^^), maar ik ga er redelijk blind vanuit dat een R&M dealer alles net even wat grondiger naloopt en je in geval van een probleem beter helpt (you get what you pay for). Anders gezegd, als een R&M dealer geen leenfiets zou geven gedurende mijn wachttijd(mag best een inruil ebike van een ander merk zijn) zou ik behoorlijk boos worden. Of als je versnellingskabel breekt ze dat terwijl je wacht even snel vervangen.

Als ik een R&M koop dan zou ik bij de aflerving (keuze)met gesloten beurs een beter passend zadel verwachten, zou ik bij aflevering niet meer dan materiaalkosten voor montage van een ander stuur/handvatten verwachten etc. Allemaal van die kleine dingetjes waar je als klant blij van wordt en waardoor je ook de volgende keer weer met een goed gevoel die paar ruggen neerlegt. Overigens is dit zoals ik met mijn huidige FM werk met onze Batavus fietsen. Ik betaal dan ook gewoon de adviesprijs, maar al dat soort klein persoonlijk spul nemen we daarin gewoon in mee (hij vindt het ook leuk om samen met mij door zo'n onderdelen boek te bladeren).

Dat soort service mag je niet zomaar verwachten als je een goedkoop model koopt (Cube is dusdanig goedkoop dat de marge bij de FM een stuk lager moet zijn).

There's no such thing as a free lunch :+

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 11-09-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Laatst online: 16-08 14:16

fulgore

goud

Carfanatic schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:30:
[...]

De E-bike test van de Fietsersbond is een mooi startpunt, niet alleen een lading fietsen getest maar ook wat uitleg
https://ss-usa.s3.amazona...biketest_2020_spreads.pdf

Fietsspecial van de Telegraaf
https://noviafacts.digi-m...graaf/fietstest-2020/#p=1

AD, Consumentenbond en ANWB hebben ook testen op hun website staan.
De testrapporten van de Fietsersbond en de Fietsspecial zijn zo goed als gelijk aan elkaar. Check de teksten maar, ze hebben enkel wat punten en komma's verplaatst.
De gemiddelde leeftijd van de testers overstijgt de 50 jaar. Waar zijn de jongere testers?

PS ik ben zelf ook bijna 50 maar voel me nog niet zo. :+

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, als je een beetje een band op bouwt met je FM, dan krijg je dat mooi terug.
Ik betaalde ook gewoon de adviesprijs, en kreeg er een goede fietstas bij. Eerste nazicht gratis, en als ik een probleem heb weet ik dat ik geen 2 weken moet wachten.

De discussie over het zadel is een goede. Er zijn tal van fietsenmakers die al gevraagd hebben om fietsen zonder zadel en handgrepen af te leveren, maar dat levert bij sommige klanten dan opmerkingen op als... ik betaal meer dan 3500€ voor een fiets en die is niet eens compleet...
Ze kunnen beter een Ok-zadel er op zetten, en de FM zal dat wel wisselen als je iets beter wil.
Zelfde met grepen.
En er zijn ook mensen die het niet boeit om daar extra tijd en moeite aan te besteden.

Maar Canyon doet het als internethandelaar ook goed.
Mijn zoon kocht daar zijn racefiets, werd snel geleverd, en hij had na een week een lekke band (montagefoutje). Binnen de dag lag er een nieuwe band in de bus.
Toevallig zit het servicepunt van Canyon vlak bij zijn werkplaats, en die zijn ook zeer behulpzaam en redelijk met hun prijzen. Wel enkel op afspraak, maar dat was 3 dagen na het telefoontje.
's Morgens binnen, 's avonds klaar.

[ Voor 26% gewijzigd door Tommie12 op 11-09-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
fulgore schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:00:
[...]

De testrapporten van de Fietsersbond en de Fietsspecial zijn zo goed als gelijk aan elkaar. Check de teksten maar, ze hebben enkel wat punten en komma's verplaatst.
De gemiddelde leeftijd van de testers overstijgt de 50 jaar. Waar zijn de jongere testers?

PS ik ben zelf ook bijna 50 maar voel me nog niet zo. :+
Als er een paar 70ers tussen zitten, dan zitten er ook een paar dertigers bij. Gemiddelde zegt niet alles.
De primaire doelgroep is natuurlijk iets ouder, maar de gemiddelde leeftijd voor de aankoop van een ebike zakt wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fulgore
  • Laatst online: 16-08 14:16

fulgore

goud

Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:03:
[...]

Als er een paar 70ers tussen zitten, dan zitten er ook een paar dertigers bij. Gemiddelde zegt niet alles.
De primaire doelgroep is natuurlijk iets ouder, maar de gemiddelde leeftijd voor de aankoop van een ebike zakt wel denk ik.
Klopt, maar als je die laatste foto ziet met alle testers van de fietsersbond zie ik geen enkele dertiger of veertiger. :D

Xbox One GamerTag 'QuarterCask'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
fulgore schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:07:
[...]

Klopt, maar als je die laatste foto ziet met alle testers van de fietsersbond zie ik geen enkele dertiger of veertiger. :D
Bij de opstapdagen van 2019 zat er 1 veertiger bij en dat was jimh307 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 10:04:
[...]

Wat is hier lelijk aan >:) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z4VZEjn6x7ElqVByiIX0LRkk90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwbqgIdbpiHSjWHgRPjFwIgW.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 46 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam