:fill(white):strip_exif()/f/image/w8nDVXSOc16v23XXvbnJRSVQ.png?f=user_large)
Met baggagedrager niet om aan te zien.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ik heb gewoon zonder zeuren 10 procent korting gekregen plus gratis dongeltje en nog steeds goeie serviceTommie12 schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 11:01:
Klopt, als je een beetje een band op bouwt met je FM, dan krijg je dat mooi terug.
Ik betaalde ook gewoon de adviesprijs, en kreeg er een goede fietstas bij. Eerste nazicht gratis, en als ik een probleem heb weet ik dat ik geen 2 weken moet wachten.
De discussie over het zadel is een goede. Er zijn tal van fietsenmakers die al gevraagd hebben om fietsen zonder zadel en handgrepen af te leveren, maar dat levert bij sommige klanten dan opmerkingen op als... ik betaal meer dan 3500€ voor een fiets en die is niet eens compleet...
Ze kunnen beter een Ok-zadel er op zetten, en de FM zal dat wel wisselen als je iets beter wil.
Zelfde met grepen.
En er zijn ook mensen die het niet boeit om daar extra tijd en moeite aan te besteden.
Maar Canyon doet het als internethandelaar ook goed.
Mijn zoon kocht daar zijn racefiets, werd snel geleverd, en hij had na een week een lekke band (montagefoutje). Binnen de dag lag er een nieuwe band in de bus.
Toevallig zit het servicepunt van Canyon vlak bij zijn werkplaats, en die zijn ook zeer behulpzaam en redelijk met hun prijzen. Wel enkel op afspraak, maar dat was 3 dagen na het telefoontje.
's Morgens binnen, 's avonds klaar.
Met riem en Enviolo, slot en baggagedrager achteraan ... 4500€.Supertjeduc schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:16:
En ze hebben de R&M roadster flink vernieuwd
Alle R&M fietsen zijn leverbaar met voordrager (the)[Afbeelding]
Vergelijk ik puur op uitrusting, dan is mijn Norta vrijwel gelijk (Perf Line ipv Perf Line CX), dan is deze gewoon 1200€ duurder. En de lassen op het frame zijn niet beter.
Deze vind ik wel mooi, maar de prijs/kwaliteit zit me toch wat scheef.
Één krat gaat áchterop met een snelbinder. Maar doorgaans laat ik het Appie gewoon thuisbrengen, veel praktischer.Flapperbol schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 09:09:
[...]
Als ik twee kratjes meeneem, doe ik er één voorop (met snelbinders vast) en één achterop met de hand vast.
(Ik gok dat de bagagedrager voor het moeilijk krijgt als ik er twee kratjes op gooi)
Als ik er maar één meeneem is voorop altijd handiger aangezien ik dan beide handen vrij heb.
[...]
De gemiddelde e-biker haalt geen twee kratjes bier op de fiets als er een aanbieding is?
Een krat voorop en dan maar één hand aan je stuur vrij hebben omdat die andere het achterste kratje in bedwang moet houden... brrr, dat kan een aardige bende opleveren...
[ Voor 8% gewijzigd door 2Hans op 11-09-2020 17:07 ]
Dat is in ieder geval een grote jongen met veel keus. Goedkoop (leveren onder de adviesprijs)is hij niet, maar dat verwachtte ik van dat gamma ook niet. Aan de andere kant levert hij ook andere merken (toevallig ook Cube), dus het kan allemaal prima binnen je budget.Quickdust schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 16:59:
Oké een heleboel adviezen, waarvoor dank. Ik zal dit weekend eens naar mijn lokale FM gaan. Dat is Fietsgoed Scholten te Zwolle, iemand die daar ervaringen heeft? Ik zie wel dat ze Riese & Müller dealer zijn. Dus dat betekent al wat goeds begrijp ik?
Ik zou op een rustige ochtend eens langs gaan en je goed laten informeren, dan ervar je ook hoe het personeel erin zit. Als het goed is luisteren ze en adviseren ze, als het niet zo goed is dan vertellen ze jou wat je nodig hebt en proberen je naar een bepaalde fiets toe te praten. Meestal kan je dat verschil goed merken
Dat is weer typisch R&M; die fietsen zitten extreem sportief. Erg lang en heel veel drop tussen zadel en stuur. Sterker nog, met een zero-offset zadelepen kantel je je hele lichaam nog meer naar voren.Supertjeduc schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 13:16:
En ze hebben de R&M roadster flink vernieuwd
Allemaal niet verkeerd, wel vrij extreem. Het betekent een fiets die als hij past heel goed stuurt, maar dat is zeker niet een fiets die iedereen past
Betreft de looks; het kan mij niet bekoren, maar dat moet ieder voor zich weten.
Dat is wel fors boven zijn budget (net als R&M). Sowieso moet je onder de 2400 een heel mooie fiets kunnen scoren.2Hans schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 17:06:
Kijk ook eens bij Nederlandse merken zoal Dutch-id. B.v. de Falcon of de Infinity GT allebei met belt aandrijving, Dus traploos schakelen d.m.v. Enviolo, luchtgeveerde voorvork uitstekend verlichting en vooral het design. Maar dat is een kwestie van smaak. Motoren van 85 en 65 Nm
UIteraard kan het mooier en luxer, maar functioneel wordt het allemaal steeds minder in verhouding boven een bepaald bedrag.
Overigens vind ik ze qua design wel weer meer naar mijn smaak
[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 11-09-2020 18:12 ]
Gister avond heb ik de koplamp uitgeprobeerd. Wow wat een licht, ik heb hem +/- 15 meter voor mijn fiets afgesteld, het lijkt wel een auto koplamp.
En dat door 2 LEDS.
Ze hebben ook modellen voor een 6 volt fiets dynamo.
Ik kan deze Spanninga koplamp van harte aanbevelen aanbevelen.
[ Voor 20% gewijzigd door LEX63 op 12-09-2020 20:15 ]
Ik heb het idee dat me ingewanden er soms uitkomen door het gestuiter op de weg, uiteraard bandenspanning omlaag kan maar dat kost energie.
Heb gelezen dat die dingen trapenergie kosten maar voor een ebike met motor is dat niet van toepassing gezien de motor een groot deel doet wat niet op het veergedeelte zit.
Iemand ervaring met die telescoop vering op de zadelpen?
[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 12-09-2020 14:57 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Telescoop is niet aan te raden. De modellen van Cane Creek en suntour zijn iets duurder, maar vele malen beter.mr_evil08 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:56:
Iemand nog ervaring met verende zadelpennen?
Ik heb het idee dat me ingewanden er soms uitkomen door het gestuiter op de weg, uiteraard bandenspanning omlaag kan maar dat kost energie.
Heb gelezen dat die dingen trapenergie kosten maar voor een ebike met motor is dat niet van toepassing gezien de motor een groot deel doet wat niet op het veergedeelte zit.
Iemand ervaring met die telescoop vering op de zadelpen?
Maar het rijdt wel erg lekker over klinkers met achter en voor geveerd en met 35 km/uur over een putdeksel is ook geen probleem of een stoeprandje op of af
Vind het wel grappig bij al die stromer rijders die er na een korte tijd achter komen dat 45 km volledig ongeveerd niet altijd mee valt
[ Voor 33% gewijzigd door LEX63 op 12-09-2020 20:20 ]
Jep, het is een doorontwikkeling van de Philips Saferide koplamp die ontzettend goed scoorde met lichtval en consistentie.LEX63 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:07:
Ik heb de Spanninga Axendo 80 XE koplamp binnen gekregen en Donderdag gemonteerd op mijn E-Bike.
Gister avond heb ik de koplamp uitgeprobeerd. Wow wat een licht, ik heb hem +/- 15 meter voor mijn fiets afgesteld, het lijkt wel een auto koplamp.
En dat door 2 LEDS.
https://swhs.home.xs4all....g/koplampen/index_en.html
Hij heeft de (dynamo) versies van de Axendo getest (40+60), de e-bike lamp zal nog iets kractiger zijn.
Ik weet dat Busch und Muller en zeker Supernova het topsegment vullen, maar deze lamp doet het minstens zo goed en is veel goedkoper. Echt een heel dikke aanrader.
Nee, dat kost geen energie. Stuiteren welmr_evil08 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:56: uiteraard bandenspanning omlaag kan maar dat kost energie.
Het is een mythe dat banden snoeihard moeten, komt ook doordat de roadbuzz je het gevoel geeft dat je heel hard gaat, maar dikke wat zachtere banden rollen beter en zijn minder vermoeiend.
Ik heb al eerder naar Jan heine gelinkt (zie ook de startpost!)
https://www.renehersecycl...-tire-pressure-is-faster/
Fiets heeft dit ook gestest, zelfs op een wielerbaan waren hardere banden niet sneller....
Dat lijkt me niet op de juiste plek gemeten. Standaard fietszadel maten zijn grofweg ergens tussen de 13 en 16 cm.LEX63 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 20:19:
Ik zoek een comfortabele duurzame brede zadel bruin of zwart. Ik heb zelf al gezocht wat ik vond dat was tot 22 cm breed.
Betreft advies, er is deze week al het een en ander over gezegd, alleen jijzelf kan bepalen welk zadel je nodig hebt. Ik zelf blijf bij de stelregel dat je 50km op een zadel moet kunnen fietsen zonder dode delen en dat dat absoluut niet een kwestie is van wennen. Immers dode delen duiden op beklemde doorbloeding en dat gaat niet anders worden met "zitvlees" . Omdat het vaak om weke delen gaat (niet om je zitbotten) zal het ook niet je zadel kunnen vormen door druk.
Aan de andere kant zijn er heel veel erveren fietsers die zweren bij leren zadels en die zeggen dat na een paar honderd km het zich vormt naar de billen.
Nog iets: Zachte (gel) zadels zijn volgens ervaren fietsers eigenlijk nooit prettig. Je zitvlak en perineum wordt ingesloten wat broei, verdrukking en wrijving oplevert. Anecdote: een uurtje op een zacht zadel levert mij altijd problemen met een rauwe lies op (ik zit helaas ook wel eens op een huurfiets).
Een goed zadel is eigenlijk gewoon heel hard, of dat nou een Brooks is of een Specialized Henge. Nogmaals, je moet het zelf gaan testen, maar als het niet lekker zit moet je IMHO kijken naar een andere vorm, niet naar zachter. Zachter is eigenlijk altijd slechter (dat vind ik, maar dat is echt wel consensus bij ervaren fietsers).
[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 12-09-2020 22:54 ]
Met de fysio (fervent fietser) heb ik er al over gehad wat wijsheid is. De Cube die ik hoog op mijn lijstje had staan (de Kathmandu Hybrid One 500w) is geschrapt omdat je daar toch iets te "sportief" en dus wat voorover gebogen op zit. Harde eis is dus dat ik zo recht mogelijk op zit, en ik heb ook last van een behoorlijk hardnekkige liesblessure en dus lijkt een damesmodel/lage instap ook de beste keuze. Ook wegens het feit dat er een kinderzitje op komt en mijn vrouw er ook wel op wil fietsen.
Degene van een paar posts terug heeft me ook op een idee gebracht: we hebben namelijk ook een hond en zo'n hondenkarretje is wel een idee.
Nou ben ik al een beetje aan het speuren geweest (zoals hierboven al duidelijk werd), en ik denk dat het iets moet worden van Batavus, Trek of Gazelle. Giant wil ik niet wegens het soms wel eens abrupt eindigen van onderdelen/support en dat wil je niet als je zoveel geld uitgeeft. Koga is helaas echt te duur.
Waarom eventueel de Performance Line in plaats van de Active Line (Plus)? Waarschijnlijk wegens dat karretje erachter voor hond/pakketten (zal incidenteel zijn) maar mogelijk ook wegens het technische verhaal erachter: ik heb geen zin in stukken aan een stom tandwieltje als dat bij de Performance Line weg zou zijn.
Wat zijn mijn twijfels: wil je een fiets met een Bosch Performance Line, een 500w accu (kleiner lijkt me niet handig ivm meer opladen, alhoewel ik niet veel fiets en het vooral kleine afstanden zijn), en een goede zit rechtop, dan zit je gauw op 3300 Euro. Voordat ik zoveel geld stuk sla vraag ik me af of ik niet teveel uitgeef en mijn "eisen" misschien wat overdreven zijn.
Mooie lamp!LEX63 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:07:
Ik heb de Spanninga Axendo 80 XE koplamp binnen gekregen en Donderdag gemonteerd op mijn E-Bike.
En dat door 2 LEDS.
Ik zou mijn voorlamp (Busch & Müller, Upp, 30 lm) wel willen vervangen vd elec. fiets.
Betreft n Bosch, Active Plus, 250 W, 50 Nm, 25 km.
Met 2 linker handen durf ik het helaas niet aan. Kan op Youtube geen enkele video vinden met tekst en uitleg vinden. Elec., draadjes bij voorbaat staan de haren al omhoog.
Wel jammer.
Daar is de fietsenmaker toch voor uitgevonden?ton1234 schreef op zondag 13 september 2020 @ 00:13:
[...]
Mooie lamp!![]()
Ik zou mijn voorlamp (Busch & Müller, Upp, 30 lm) wel willen vervangen vd elec. fiets.
Met 2 linker handen durf ik het helaas niet aan. Kan op Youtube geen enkele video vinden met tekst en uitleg vinden. Elec., draadjes bij voorbaat staan de haren al omhoog.![]()
Wel jammer.
Daarnaast kan ik me niet voorstellen dat het je niet lukt:
Haal oude lamp eraf, 2 draadjes (ik moest de klemmetjes die erop zaten eraf knippen), die duw je in een hulsje, 2 hulsjes in de 2 gaten in de lamp *klik* en klaar. Lamp op oude plek zetten, moertje aandraaien, boem nieuw licht
[ Voor 6% gewijzigd door jodeltje op 13-09-2020 00:34 ]
Dat is inderdaad een geweldige koplamp, die ik iedereen kan aanbevelen.LEX63 schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 14:07:
Naar mijn werk rij ik in de winter over onverlichte fietspaden. Met de Axendo is dat geen enkel probleem.
Sowieso is dat minder dan de verschillen die vorige week ter sprake kwamen, maar als jij echt kaarsrecht moet zitten en zij normaal, dus beetje gebogen, zit (zoals imho verreweg het prettigste is)is een iets te kleine fiets inderdaad geen probleem.Bart-Willem schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:15:\probleem: ik ben 1m83 en zij is 1m68 en dat scheelt nogal.Al moet ik zeggen: op haar fiets zit ik echt prima en mooi rechtop. Dus zo'n ramp is het niet.
Zoek een goede FM en ga samen met je vrouw proefrijden, merken zijn zeker in wat jij wil totaal niet spannend.
Soms vraag ik mij af of er mensen zijn die hun ebike weer ingeruild hebben voor een snellere hybride met naaf/belt die vele malen lichter fietst en waar je wel makkelijker boven de 25km/h gemiddeld kan fietsen. Het voelt dan ook vrij lullig als er een gast achter je blijft hangen op een gare stadsfiets en je later inhaalt op een recht stuk
Een speed pedelec vind ik dan eigenlijk te duur voor 10-14 ww kilometer enkele reis.
[ Voor 16% gewijzigd door vhal op 13-09-2020 09:38 ]
ik fiets 15 km enkele reis, momenteel met auto/motor of race of gewone fiets. Ben ook zoekende naar een elektrische fiets voornamelijk bij regen en/of harde wind. Dat is dan ook de reden om geen hybride te kopen want bij wind tegen (moet lange rechte stukken open land) kom.ik nog bezweet aan. Maar herken je punt mbt de 25 km per uur.vhal schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:34:
Inmiddels heb ik sinds jaren weer een paar ww-ritjes achter de rug met mijn oudere Merida ebike (Bosch Performance) en eigenlijk erger ik mij aan het lompe gewicht vd fiets en de afkapping na 25km/h (GPS snelheid) terwijl deze eigenlijk makkelijk sneller kan.
Soms vraag ik mij af of er mensen zijn die hun ebike weer ingeruild hebben voor een snellere hybride met naaf/belt die vele malen lichter fietst en waar je wel makkelijker boven de 25km/h gemiddeld kan fietsen. Het voelt dan ook vrij lullig als er een gast achter je blijft hangen op een gare stadsfiets en je later inhaalt op een recht stuk
Een speed pedelec vind ik dan eigenlijk te duur voor 10-14 ww kilometer enkele reis.
Do { Ping } while ( LOL )
Is mij wel eens overkomen en dat bij 27,3 km/h wat de max is. Ach, dan denk ik maar hoe erg hij moet ploeteren om je voorbij te steken terwijl ik rustig zit te fietsenvhal schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:34:
Inmiddels heb ik sinds jaren weer een paar ww-ritjes achter de rug met mijn oudere Merida ebike (Bosch Performance) en eigenlijk erger ik mij aan het lompe gewicht vd fiets en de afkapping na 25km/h (GPS snelheid) terwijl deze eigenlijk makkelijk sneller kan.
Zou zoiets nemen kun je lekker op afschrijvenBart-Willem schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 23:15:
Ik ben op de markt voor een electrische fiets.Ik pak nu voor elke scheet de auto en heb wel een normale fiets maar die zit al enige tijd stof te verzamelen.
Door de (vermoedelijke maar zeer waarschijnlijke) corona is mijn gezondheid nog steeds echt bagger (vooral vermoeidheid, maar door het gebrek aan sport momenteel is het lichamelijk gewoon ruk, en dat sinds eind maart al) en lijkt een electrische fiets dus wel een uitkomst. Want een beetje beweging is nog altijd beter dan geen beweging!
Eerst zat ik te kijken naar een electrische fatbike zoals de Gorille, maar die verviel al snel wegens gebrek aan dealers in Nederland, daarna stond de Radrhino hoog op het verlanglijstje, maar daarvan ben je afhankelijk van 1 dealer en dat lijkt me ook niet handig (al schijnt hun support wel echt heel goed te zijn). Vervolgens ga je wat verder speuren en kom je er toch achter dat een middenmotor toch een beter idee is, en je misschien toch beter wat meer uit kan geven. Zo kwam ik onder andere op een Cube terecht en nog een paar andere merken/modellen. Ik had alleen heel erg twijfels over de zithouding.
Met de fysio (fervent fietser) heb ik er al over gehad wat wijsheid is. De Cube die ik hoog op mijn lijstje had staan (de Kathmandu Hybrid One 500w) is geschrapt omdat je daar toch iets te "sportief" en dus wat voorover gebogen op zit. Harde eis is dus dat ik zo recht mogelijk op zit, en ik heb ook last van een behoorlijk hardnekkige liesblessure en dus lijkt een damesmodel/lage instap ook de beste keuze. Ook wegens het feit dat er een kinderzitje op komt en mijn vrouw er ook wel op wil fietsen.1 probleem: ik ben 1m83 en zij is 1m68 en dat scheelt nogal.
Al moet ik zeggen: op haar fiets zit ik echt prima en mooi rechtop. Dus zo'n ramp is het niet.
Degene van een paar posts terug heeft me ook op een idee gebracht: we hebben namelijk ook een hond en zo'n hondenkarretje is wel een idee.Kan ik ook mooi eens de grotere pakketten met de fiets wegbrengen als ik er maar een paar weg hoef te brengen.
Ik werk voor mezelf en het is dus geen woon-werkverkeer, maar voornamelijk incidenteel gebruik (zoals pakketten wegbrengen, straks kind naar school brengen, naar de fysio etc). Het handige is wel dat 'ie mooi op de zaak kan. Eisen zijn dus vooral: goede zit rechtop, zo comfortabel mogelijk en een fatsoenlijke middenmotor. Meuk zoals Van Moof etc ga ik niet aan beginnen.
![]()
Nou ben ik al een beetje aan het speuren geweest (zoals hierboven al duidelijk werd), en ik denk dat het iets moet worden van Batavus, Trek of Gazelle. Giant wil ik niet wegens het soms wel eens abrupt eindigen van onderdelen/support en dat wil je niet als je zoveel geld uitgeeft. Koga is helaas echt te duur.Van Gazelle had ik eigenlijk niet zo'n hoge pet op omdat het al enige tijd onder Pon valt en we weten allemaal wat voor baggerbedrijf dat is met garantie als je een VAG-product auto hebt (zeker voor particulieren is dat gewoon beschamend te noemen).
Maar de reviews van Electric Bike Review (https://www.youtube.com/channel/UCcJGe_WM6xKnB_J8ynIYx2A) hebben me toch wel aan het denken gezet. Mede daardoor is Gazelle ineens de grootste kanshebber, en in de reviews wordt ook gesproken over het verschil tussen de Bosch Active Line en de Performance Line, met name over het verschil in tandwiel waar de Performance Line een stuk beter in zou zijn (daar zou een of ander tandwieltje dat wel eens stuk wil gaan volledig ontbreken, waardoor de Performance Line sowieso een betere keuze zou kunnen zijn). En ook zou een bepaalde "slip" die de Active Line heeft ontbreken bij de Performance Line. Iemand daar ervaring of meer kennis over?
Waarom eventueel de Performance Line in plaats van de Active Line (Plus)? Waarschijnlijk wegens dat karretje erachter voor hond/pakketten (zal incidenteel zijn) maar mogelijk ook wegens het technische verhaal erachter: ik heb geen zin in stukken aan een stom tandwieltje als dat bij de Performance Line weg zou zijn.
Wat zijn mijn twijfels: wil je een fiets met een Bosch Performance Line, een 500w accu (kleiner lijkt me niet handig ivm meer opladen, alhoewel ik niet veel fiets en het vooral kleine afstanden zijn), en een goede zit rechtop, dan zit je gauw op 3300 Euro. Voordat ik zoveel geld stuk sla vraag ik me af of ik niet teveel uitgeef en mijn "eisen" misschien wat overdreven zijn.Oftewel: help!
Heleboel pakjes en kinderen , en past voor iedereen
/f/image/aaxOvRrqEgKkPOI2mhsgTh9C.png?f=fotoalbum_large)
Als we geen kinderen had gehad hadden we zeker geen ebike gehad. Mijn vrouw was echter zo gesloopt na de eerste en was elke keer weer met dat geroofbouwde lichaam aan het crossen om maar op tijd thuis te zijn om onze zoon te voeren... ze trok het niet. Kort daarna onze tweede, duurde in totaal wel een jaar of vier voordat ze weer helemaal topfit was.vhal schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:34:
En nu de kids zelf fietsen (vinden ze vreselijk^^)pakken we veel vaker lekker de MTB (beetje wheelies en bunnyhops) ze hebben gekke ouders
Dat gezegd hebbende, het feit dat ik elke WW rit er even lang over doe, ook met wind of regen, is wel heel prettig en ik kan relatief bizarre hoeveelheden vervoeren met mijn Roland Carrie M achter mijn fiets.
Betreft de Speed Pedelec: Winst op 10-15km is vermoedelijk slechts een paar minuutjes, zeker als er veel kruisingen in het stuk zitten. Pre-Cornna haalde een S-pedelec me altijd op dezelfde plek in, als die dame 8km verderop haar garage inreed kwam ik de bocht om.
En en opzichte van auto's, in Amsterdam ben je met de fiets bijna altijd sneller, tot echt hilarisch aan toe als er ook nog moet worden gezocht naar een parkeerplaats^^.
[...]
Mooie lamp!
Met 2 linker handen durf ik het helaas niet aan. Kan op Youtube geen enkele video vinden met tekst en uitleg vinden. Elec., draadjes bij voorbaat staan de haren al omhoog.
Wel jammer.
[/quote]
Heb je geen vrienden, handige buurman of familie of kennis?
ik was 5 minuten bezig om de koplamp te vervangen.
Als het een moderne fiets is
1 boutje losdraaien let op hier zit ook je spatboard aan vast.
2 oude koplamp verwijderen.
3 draadjes los trekken, let op kijk eerst welk draadje dat staat afgebeeld op de oude koplamp. maak in de (+)
Plus draadje een knop.
4 zet de draadjes over op de nieuwe koplamp.
Als het een moderne fiets is heeft deze kleine schuifstekkertjes.
Let op de (+) en de (-) bij verkeert aansluiten brand de nieuwe koplamp waarschijnlijk door.
Anders de fiets even naar een fietsenmaker brengen.
[ Voor 28% gewijzigd door LEX63 op 15-09-2020 06:48 ]
Niet spannend? En de rest van m'n post?roffeltjes schreef op zondag 13 september 2020 @ 09:22:
[...]
Sowieso is dat minder dan de verschillen die vorige week ter sprake kwamen, maar als jij echt kaarsrecht moet zitten en zij normaal, dus beetje gebogen, zit (zoals imho verreweg het prettigste is)is een iets te kleine fiets inderdaad geen probleem.
Zoek een goede FM en ga samen met je vrouw proefrijden, merken zijn zeker in wat jij wil totaal niet spannend.
Het grappige is dat een bakfiets wel onder de Milieu investeringsaftrek (mia) kan vallen.Supertjeduc schreef op zondag 13 september 2020 @ 15:40:
[...]
Zou zoiets nemen kun je lekker op afschrijven
Heleboel pakjes en kinderen , en past voor iedereen
[Afbeelding]
Elke A-merk Damesfiets (stads)ebike met MiddenMotor met een maat van grof weg 53 cm gaat vermoedelijk werken. Met die maat kan je vrouw nog goed overweg, groter wordt niet fijn voor haar (per merk is er verschil, dus vooral TESTEN). Jij zal er krap op zitten (afstand zadel en stuur), maar als je zit echt kaarsrecht moet zijn gaat het op zich wel werken.Bart-Willem schreef op zondag 13 september 2020 @ 22:04:
[...]
Niet spannend? En de rest van m'n post?
Maatvoering is best wel lastig uit te leggen, maar ik zal het weer proberen:
De (klassieke) framemaat gaat om de frame hoogte, maar die is eigenlijk niet heel erg belangrijk, immers je hebt een flinke marge om het stuur en zadel omhoog/omlaag te zetten.
De lengte van je fiets is veel belangrijker! Deze is heel lastig aan te passen:
- zadel naar voor naar achter is minimaal en heeft invloed op de stand van je bekken.
- Stuurpen langer/korter betekent vervangen van dat onderdeel (dus niet deelbaar met een ander) en beinvloed je stuurgedrag. Ook hier is je marge klein.
Daarom is de belangrijkste maat de zogeheten "Reach"en de tweede maat de "Stack". De Reach bepaald hoe lang de zithouding is, de Stack bepaald de (vooral minimale) stuurhoogte.
Alleen is er een grote kans dat de gemiddelde FM je glazig aan gaat kijken als je met dat soort termen op de proppen komt.
Het is ook niet zo spannend voor een stadsfiets, Op het oog kan de FM prima de juiste maat selecteren, alleen is dat in jullie geval ietsje lastiger omdat jullie toch wel flink van lengte verschillen. In dat geval is je vrouw de bepalende factor want als de fiets te groot is is het gewoon klaar
De fietsenmaker: daar zeg je wat. Sowieso wil ik zo'n bedrag niet aan een online shop spenderen, zeker niet als er wat mee is. Nou had ik een hele goede fietsenmaker 1 dorp verderop bij m'n ouders (geven ook standaard 5 jaar garantie, ook op electrische fietsen) maar dat is vanuit Eindhoven zo'n 40 kilometer rijden.

Het leven is te kort om geduld te hebben!
Op de S80 zit een afneembare, teveel gedoe.Joopieboy schreef op maandag 14 september 2020 @ 12:00:
Tijd voor een fietsendrager baasje!

:strip_exif()/f/image/Ncha3RaP1YEuJX1TWIoDu9ZO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik dacht misschien een kabelbreuk maar dat lijkt het niet te zijn, misschien de 5 polige connector. Die zou ik wel kunnen vervangen, maar het is niet echt een standaard connector. Weet iemand waar ik deze kan vinden?
Oplossing busje contactspray kopen en laadstekker inspuiten en 20/30 de stekker insteken en eruit trekken.
en even een half uurtje laten drogen.
Is het probleem nog niet opgelost dan word het toch een nieuwe lader.
inTIMidate schreef op maandag 14 september 2020 @ 14:21:
Ik heb een Sparta C3, en de oplader doet vreemd. Na het aansluiten begint het ledje rood te knipperen op de oplader. Na een tijd je wachten en een paar keer de stekker opnieuw in de accu te stoppen veranderd hij naar rood wat correct is. Als hij aan het knipperen is laad de accu niet op. Het gaat om zo'n oplader.
[Afbeelding]
Ik dacht misschien een kabelbreuk maar dat lijkt het niet te zijn, misschien de 5 polige connector. Die zou ik wel kunnen vervangen, maar het is niet echt een standaard connector. Weet iemand waar ik deze kan vinden?
Zoiets -> https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Of zoiets -> https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Of is het allemaal crap en moet ik gewoon in een NL shop gaan zoeken en aanschaffen?
Ligt eraan waar je ze gebruikt natuurlijk, maar zorg er wel voor dat die schijnwerpers goed staan afgesteld. Ik krijg 's winters geregeld lasogen van tegenliggers die niet snappen dat een felle koplamp niet voor iedereen de veiligste oplossing is. Als ik dan zie hoe de lamp in jouw tweede linkje bevestigd moet worden...

koelkast schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:53:
Nu de dagen weer korter worden, heb ik weer behoefte aan wat meer verlichting. Heeft er iemand goede ervaringen met verlichting van vriend Ali? Ik heb eerder weleens zo'n ledkoplamp + extern batterijpack gehad, maar die doet het niet meer.
Of is het allemaal crap en moet ik gewoon in een NL shop gaan zoeken en aanschaffen?
heb er eentje van rockbros erg fijn ding houd het al 2 jaar uit en een bak licht niet normaal https://www.aliexpress.com/i/4000366437536.htmlkoelkast schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 11:53:
Nu de dagen weer korter worden, heb ik weer behoefte aan wat meer verlichting. Heeft er iemand goede ervaringen met verlichting van vriend Ali? Ik heb eerder weleens zo'n ledkoplamp + extern batterijpack gehad, maar die doet het niet meer.
onbekend merk maar zelfde idee
https://www.amazon.nl/Wat...d=1600183120&sr=8-2-fkmr0
Alleen nooit zoveel voor betaald
Een naafmotor lijkt me de eenvoudigste type elektromotor, gezien opbouw.
Tevens lees ik , dat de achterwielaandrijving het meest natuurlijk gevoel geeft. Bijkomend voordeel is de lagere slijtage aan de ketting.
Ik lees alleen over problemen met warmte ontwikkeling in bergachtig gebied. In Nederland lijkt me dit geen probleem
Wel jammer.
[/quote]
3 draadjes los trekken, let op kijk eerst welk draadje dat staat afgebeeld op de oude koplamp. maak in de (+)
Plus draadje een knop.
Let op de (+) en de (-) bij verkeert aansluiten brand de nieuwe koplamp waarschijnlijk door.
[/quote]
Dank je wel.
De fiets is 1 maand oud. Met een een Bosch midden motor.en Intuvia scherm. Hiermee zet je het licht aan/uit.
Ik weet bv. niet of alle (voor)lampen geschikt zijn om aan te sluiten ivm volt en watt. Ben hier totaal mee onbekend. En bang om de + /- verkeerd aan te sluiten. En hierdoor schade aan te richten aan de accu of stroomsysteem.
Ook geinformeerd bij de FM die komt met een voorlamp Supernova van 152e ex montage. Dat is mij net even te zout.
Bij deze nieuwe fiets moet het simpel zijn. Deze koplamp is geschikt voor e-bike's van 6 tot 36 volt.
Wat voor merk fiets heb je welk model dan kijk ik even.
ton1234 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:28:
Mooie lamp!![]()
Met 2 linker handen durf ik het helaas niet aan. Kan op Youtube geen enkele video vinden met tekst en uitleg vinden. Elec., draadjes bij voorbaat staan de haren al omhoog.![]()
Wel jammer.
[/quote]
Plus draadje een knop.
[/quote]
Dank je wel.
De fiets is 1 maand oud. Met een een Bosch midden motor.en Intuvia scherm. Hiermee zet je het licht aan/uit.
Ik weet bv. niet of alle (voor)lampen geschikt zijn om aan te sluiten ivm volt en watt. Ben hier totaal mee onbekend. En bang om de + /- verkeerd aan te sluiten. En hierdoor schade aan te richten aan de accu of stroomsysteem.
Ook geinformeerd bij de FM die komt met een voorlamp Supernova van 152e ex montage. Dat is mij net even te zout.
Spanninga Axendo 80 is 4 tientjes, reken daarbij arbeid (give or take 20 minuten inc het testen, ophangen en wegzetten van je fiets).ton1234 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 19:28:
Qua standaard lampen is dat zeker zo goed als de duurdere exoten. UIteraard kan je met losse batterij verlichting nog veeeel wilder, maar de Axendo 80 is al een hele mooie hoeveelheid licht.
Dat is niet zo, je hebt al snel meer stekkertjes en een lastiger kabelloop.pjotter1965 schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 18:32:
Een naafmotor lijkt me de eenvoudigste type elektromotor, gezien opbouw.
UIt ervaring kan ik je zeggen dat het verschil niet zo heel groot is en dat een middenmotor heel snel (als in een paar minuten) went.Tevens lees ik , dat de achterwielaandrijving het meest natuurlijk gevoel geeft.
En als er regeneratie op je naafmotor zit vind ik het ook niet echt prettigof normaal aanvoelend omdat je dan veel sneller dan normaal snelheid verliest als je je pedalen inhoudt (bijvoorbeeld voor een bocht).
Correct, maar dat is vooral van belang bij een S-pedelec.Bijkomend voordeel is de lagere slijtage aan de ketting.
Ik krijg hem vermoedelijk zo ook wel over de zeik, maar ik vervoer soms idioot zware lastIk lees alleen over problemen met warmte ontwikkeling in bergachtig gebied. In Nederland lijkt me dit geen probleem
Neodrive is een top motor en je zal er in normaal gebruik inderdaad geen last van hebben. Alleen zie ik de voordelen niet tov een moderne Bosch middenmotor. Die extra power is echt wel prettig en ik ben geen fan van de kabelloop van een naafmotor.
Daarnaast is Neodrive exotisch dus lastiger een dealer te vinden.
Mijn vrouw en ik zijn op zoek naar 2 elektrische vouwfietsen...voornamelijk om dat we die dan zo in de auto kunnen gooien en dan op mooie lokaties ff kunnen toeren....of als we ergens een weekendje in een hotel zitten ofzo we dezen mee kunnen nemen...
Omdat we dus willen toeren leek ons iets grotere wielen wel prettig, we zitten nu dan ook te kijken naar de Lacross Scamper S400XL met 24"wielen.
Ik merk wel dat vouwfietsen een hele andere wereld is dan normale fietsen, de merken zoals Gazelle, Sparta etc. hebben die niet in het assortiment.
Dus heeft iemand wellicht ervaring met het merk Lacross en eventueel met dit specifieke type?
Ik begreep uit een aantal review dat Lacross wel een redelijk bekend merk vouwfiets is, maar wellicht dat er betere alternatieven zijn? Budget is zo rond de 1700 euro per fiets.
@jimh307 kom er maar in!aquinox schreef op woensdag 16 september 2020 @ 14:25:
Hoi! Kan je makkelijk een Loodaccu vervangen door een NiMH of Lithium accu? Ik heb wat research gedaan maar kom hier nog niet echt uit!
Ah, een ombouw, een leuk stukje werk.
Er zijn eerst een paar dingetjes die ik moet weten:
-wat is de capaciteit van de huidige loodaccu?
-welk voltage is de fiets?
-hoe zit de constructie van de accu in elkaar?
-wat denk je dat het mag kosten?
-dan de doorsturing naar mijn beste klant die de laatste dingen kan doen
-lekker genieten van een lange range
90% dat we gaan kiezen voor Li-ion en niet voor NiMH. NiMH heeft zeer beperkte voordelen boven de loodaccu. De energiedichtheid is hooguit het dubbele en ten tweede heb je bij >24 volt wel heel veel cellen in serie nodig. De specifieke voordelen van NiMH is de hoge stroomopname tegen de prijs van een korte boost (eerste gen Toyota Prius had een NiMH accu aan boord voor kleine stukjes).
Ik ben vandaag en morgen best druk, maar ik heb je vraag ontvangen
Nu hoor ik nog een ratel vanuit de ketting maar daar moet ik nog even wat tijd insteken. Wel klinkt die Bosch middenmotor soms als zo'n Jetson voertuig als je wat lomp wegrijdt op de turbo stand
[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 17-09-2020 18:48 ]
Nice thanks! Waar ik die details vind? Geen idee, oude tweedehands gekocht, geen handleidingen oid meer, white label fiets.. Hoe kan ik deze eigenschappen vinden? het is een groot blok die je uit de fiets kan trekken en in n lader kan doen, met 3 pinnen, ik dacht eraan tussen de 100-200 uit te geven..jimh307 schreef op donderdag 17 september 2020 @ 17:57:
[...]
Daar is ie dan
Ah, een ombouw, een leuk stukje werk.
Er zijn eerst een paar dingetjes die ik moet weten:
-wat is de capaciteit van de huidige loodaccu?
-welk voltage is de fiets?
-hoe zit de constructie van de accu in elkaar?
-wat denk je dat het mag kosten?
-dan de doorsturing naar mijn beste klant die de laatste dingen kan doen
-lekker genieten van een lange range
90% dat we gaan kiezen voor Li-ion en niet voor NiMH. NiMH heeft zeer beperkte voordelen boven de loodaccu. De energiedichtheid is hooguit het dubbele en ten tweede heb je bij >24 volt wel heel veel cellen in serie nodig. De specifieke voordelen van NiMH is de hoge stroomopname tegen de prijs van een korte boost (eerste gen Toyota Prius had een NiMH accu aan boord voor kleine stukjes).
Ik ben vandaag en morgen best druk, maar ik heb je vraag ontvangen
Denk erover na of je hezelfde blok wilt gebruiken. Zo ja, wat is dan de spanning.daarvan? 12, 24, 36V of anders.aquinox schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 01:15:
...... Hoe kan ik deze eigenschappen vinden? het is een groot blok......
Staat het niet op de accu, dan staat er vast wel iets op de lader. De uitgangsspanning daarvan.
De spanning is nl van belang voor het samenstellen van de accu, de maat van dat blok bepaald de haalbare capaciteit ervan.
Niet als hij zelf de cellen wil vervangen. Ik heb ook iets minder dan €200 eraan uitgegeven (voor een compleet Hailong pack, dus niet eens zelf samengesteld). Hoewel slechts 400Wh, vermoed ik dat zijn oude pack met loodaccu's niet veel meer zal zijn geweest. Als hij wederom voor lood gaat zal eea imho nog eenvoudiger zijn mbt vervangen.jodeltje schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 01:55:
En €200 is bijzonder weinig toch? Een vervanging van mijn accu is €800.....
€800 zijn de prijzen van de commerciële merkgebonden accupacks.
Jouw post is erg nuttigelinx schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:22:
[...]
Niet als hij zelf de cellen wil vervangen. Ik heb ook iets minder dan €200 eraan uitgegeven (voor een compleet Hailong pack, dus niet eens zelf samengesteld). Hoewel slechts 400Wh, vermoed ik dat zijn oude pack met loodaccu's niet veel meer zal zijn geweest. Als hij wederom voor lood gaat zal eea imho nog eenvoudiger zijn mbt vervangen.
Voor die prijs kom je bij producten uit China uit. Of je het redt met 200 euro is mij de vraag boven het hoofd wel waardig. Is de vrager capabel genoeg om dit zelf in te bouwen zonder noemenswaardig risico? Als je 100-150 euro extra besteed kan een speciaalzaak dit voor je doen. Je loopt dan veel minder risico.
We moeten echt weten wat de huidige configuratie is. Is het geen idee om wat foto's van de accu met ons te delen?
Verder kun je zelfs af met een kleinere capaciteit dan de loodaccu. Doorgaans halen de loodaccu's in een elektrische fiets niet meer dan 50%-65% efficiëntie. We willen ook weten hoeveel afstand noodzakelijk is en enig zelfonderzoek kan in deze bijzonder waardevol zijn.
Je gaat voor de minimum prijs geen hele grote range krijgen. Besef dat goed
Verder moeten we kijken naar de controller. Wat is zijn cut-off voltage en een lithiumaccu moet daar dan wel op reageren. Bij 24 volt heb je 7 cellen in serie staan. De cut-of bij 7 cellen is 21 volt. Het cut-off mechanisme moet daarop ingesteld worden als dit mogelijk is. Hij kan ook te vroeg een cut-off geven en dan kun je de volledige lading niet benutten. Bij 24 volt is de loodaccu echt leeg bij 20 volt. Dan komt de cut-off te laat en kun je het accupack beschadigen. Een goed BMS kan dit voorkomen<>de fiets valt dan prompt helemaal uit. Ook moeten we kijken naar de ladingsindicator. Deze zal niet meer accuraat zijn.
Er komt nogal het een en ander bij kijken. Zomaar even verwisselen zit er niet bij en 200 euro is erg minimaal. Kun je dan niet beter doorsparen? Of te wel, zet het eens allemaal goed op een rijtje voor jezelf
[ Voor 24% gewijzigd door jimh307 op 18-09-2020 09:10 . Reden: toevoeging ]
Als je niet weet waaraan je begint, dan kan je beter eea laten reviseren inderdaad. Zomaar vervangen zonder voorkennis is dan niet handig, of hij moet één op één de loodaccu's vervangen. Dan hoeft hij zich om conversiezaken (zoals maat, celspanning, celconfiguratie, cut-off) minder of niet te bekommeren en waarschijnlijk de originele lader kan blijven gebruiken.jimh307 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:46:
..... Als je 100-150 euro extra besteed kan een speciaalzaak dit voor je doen. Je loopt dan veel minder risico.
We moeten echt weten wat de huidige configuratie is. Is het geen idee om wat foto's van de accu met ons te delen?
Verder kun je zelfs af met een kleinere capaciteit dan de loodaccu. Doorgaans halen de loodaccu's in een elektrische fiets niet meer dan 50%-65% efficiëntie. We willen ook weten hoeveel afstand noodzakelijk is en enig zelfonderzoek kan in deze bijzonder waardevol zijn.
Je gaat voor de minimum prijs geen hele grote range krijgen......
Verder moeten we kijken naar de controller. Wat is zijn cut-off voltage en een lithiumaccu moet daar dan wel op reageren. Bij 24 volt heb je 7 cellen in serie staan. De cut-of bij 7 cellen is 21 volt. .....
Er komt nogal het een en ander bij kijken. Zomaar even verwisselen zit er niet bij en 200 euro is erg minimaal. Kun je dan niet beter doorsparen? Of te wel, zet het eens allemaal goed op een rijtje voor jezelf
Capaciteit is volgens mij van ondergeschikt belang. Met Li-ion zal dat zeker beter zijn, vanwege de hogere energiedichtheid. Maar met nieuwe loodaccu's is het ook al aanzienlijk beter. Zeker als het een oud pack betreft.
Nikkel xxx accu's zou ik van weg blijven. Veel te veel nadelen (geheugenwerking, zelfontlading). Maar zoals je al aangeeft. Nu blijft het gissen als er niet meer informatie bekend is.
Zijn het bv wel loodaccu's en welke uitvoering 6V, 12V enz. Informatie van de laadspanning en laadstroom (die op de lader staan) zal al iets meer informatie geven. Foto's kunnen daar ook toe bijdragen net als type nummers.
Dat hangt heel erg van het type en de generatie af.vhal schreef op donderdag 17 september 2020 @ 18:32:
...Wel klinkt die Bosch middenmotor soms als zo'n Jetson voertuig als je wat lomp wegrijdt op de turbo standOf dat nou helemaal normaal is...
Het is een Bosch Performance van 5 jaar oud dus gen1 denk ik. Ik heb het idee dat in die periode wel het eea verbeterd is, althans dat hoop ikgysman11 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:29:
[...]
Dat hangt heel erg van het type en de generatie af.
In die tijd was ik niet de enige met wat problemen, volgens mij had @Vlassie1980 ook wel het eea qua problemen met dit type motor.
[ Voor 32% gewijzigd door vhal op 18-09-2020 16:10 ]
Het verschil tussen de motoren is gigantisch. Natuurlijk de kracht, maar met name in de verfijning van de ondersteuning. Waar de fiets van mijn schoonouders bijna "aan" of "uit" is, is de fiets van mijn vrouw zoveel soepeler in het ondersteunen, ook bij de afbouw bij 25km/u.
Hij zou nog een paar km harder mogen gaan, dat is het enige. Want gek genoeg ondersteunt die fiets van m'n schoonmoeder dus net iets langer (en gaat dus net iets harder). Heb ook al de wielomtrek -5% truuk toegepast, scheelt al wel iets (tja, 5% dus, duh....) Maar iets vlotter zou nog fijner zijn. De acceleratie met nu dus de 85 Nm is wel echt hilarisch.
edit: en om op je eerdere vraag betreffende het geluid terug te komen: De motor is ook een stuk stiller, maar je hebt nog steeds wel dat elektrische zoemen.
[ Voor 8% gewijzigd door gysman11 op 18-09-2020 16:44 ]
Ik had ook een ratel/slijpend geluid dat uit mijn (voorwiel)motor leek te komen, ik balen en was al van plan om een reparatie afspraak te maken, toen was het weg, dag later weer terug.vhal schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:14:
@gysman11 ik heb het idee dat intern ook wel het eea is verbeterd, met name de lagers lijken een zwak punt. Het is eerder een ratel dan het normale gezoem wat je hoort. Maar dit kan van alles zijn (ketting e.d. )
Het bleek uiteindelijk dat mijn voorspatbord soms aanliep op het voorwiel omdat het net iets scheef zat en omdat dat ding van plastic is ipv ouderwets staal wat ik gewend was herkende ik het geluid niet
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 18-09-2020 18:21 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb exact hetzelfde gevoel met mijn fiets (Perf line zonder CX). Motor is echt wel stil behalve bergop en op turbo.gysman11 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 16:42:
Mijn schoonouders hebben ook een eerste generatie Performance. Mijn vrouw heeft net een Cube Kathmandu Hybrid Pro 500 gekocht, met een Performance Line CX Gen 4. Eerst 75 Nm, en sinds deze week de upgrade naar 85 Nm.
Het verschil tussen de motoren is gigantisch. Natuurlijk de kracht, maar met name in de verfijning van de ondersteuning. Waar de fiets van mijn schoonouders bijna "aan" of "uit" is, is de fiets van mijn vrouw zoveel soepeler in het ondersteunen, ook bij de afbouw bij 25km/u.
Hij zou nog een paar km harder mogen gaan, dat is het enige. Want gek genoeg ondersteunt die fiets van m'n schoonmoeder dus net iets langer (en gaat dus net iets harder). Heb ook al de wielomtrek -5% truuk toegepast, scheelt al wel iets (tja, 5% dus, duh....) Maar iets vlotter zou nog fijner zijn. De acceleratie met nu dus de 85 Nm is wel echt hilarisch.
edit: en om op je eerdere vraag betreffende het geluid terug te komen: De motor is ook een stuk stiller, maar je hebt nog steeds wel dat elektrische zoemen.
Wel had ik gisteren een geluid dat nog het best leek op geritsel, net alsof er een paar droge bladeren tussen band en spatbord zaten. Het geluid was er enkel als ik wat kracht zette.
Ik kon niks vinden, maar had wel die dag de riem even met een sopje van dreft gepoetst, en dan overvloedig afgespoeld met water.
Een spuitje siliconensmeermiddel, en het was weg.
Dat maakt de riem ook water en vuil afstotend, maar een sopje haalt dat weg natuurlijk.
Hmmm... ik zou hem dan toch langs brengen om dit te laten uitzoeken, met daarbij de vraag of als er hoge vervangingskosten zijn de FM contact met je opneemt. Uiteraard betaal je dan in het slechtste geval voor het onderzoek, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.vhal schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:14:
@gysman11 ik heb het idee dat intern ook wel het eea is verbeterd, met name de lagers lijken een zwak punt. Het is eerder een ratel dan het normale gezoem wat je hoort. Maar dit kan van alles zijn (ketting e.d. )
Als het gewoon een uitgegaarde ketting is, een loslopend bladboutje of een kraak in je achternaaf is dat dan meteen duidelijk en gefixt. Allemaal kleinigheden waar je toch vooral niet mee moet doorrijden (wordt alleen maar duurder).
Als het de motor is dan is het een beetje de vraag wat je doet. Als jehem sporadisch gebruikt kan je het risico natuurlijk gewoon nemen en doorrijden tot het ding het opgeeft en dan weer verder te kijken wat je gaat doen. Je kan ook kijken of er een bedrijfje is die de motor voor je reviseert.
Hangt ook af van de staat van de fiets, kilometrage etc. etc., oftewel de economische rest (en inruil waarde).
[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 19-09-2020 17:09 ]
Hmmm, is dit relevante informatie?elinx schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 08:22:
[...]
Niet als hij zelf de cellen wil vervangen. Ik heb ook iets minder dan €200 eraan uitgegeven (voor een compleet Hailong pack, dus niet eens zelf samengesteld). Hoewel slechts 400Wh, vermoed ik dat zijn oude pack met loodaccu's niet veel meer zal zijn geweest. Als hij wederom voor lood gaat zal eea imho nog eenvoudiger zijn mbt vervangen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qR6HzvQKSnaQy09XZvi7uegw.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qjz49xAMUYbKzTQ03XECrUnk.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EEAMTekQhMM8iI8aW6l7Z7mW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nrt5Bv5sfAfEWVsczgjDsQyu.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kQuQd8pvfewP6vKcCvDJxuXo.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/r1YjyL8rCC2RUPV2n7iUSdY8.jpg?f=fotoalbum_large)
De lader laadt de accu niet op, niet eens een x kunnen laden na aankoop

Verder: als ik een ander blok kan kopen wat in de connector past vind ik dat ook prima, als ik maar een werkende, lichtere accu heb met een range van 30,40 kmh
[ Voor 4% gewijzigd door aquinox op 20-09-2020 10:39 ]
Laat om het model EMR Urban C
Bosch Performance Line midden motor
Nexus 8
Shimano schijfremmen
Gaat om dit model:
http://www.sonneveldrijwi...212E4428BBF18C1BD4565F2FB
Twijfel ook over het ontbreken van een kettingkast. Fiets wordt vooral gebruikt om te forenzen.
Loodaccu 24V 10Ah, actieradius 40km. Is de meest relevante informatie.aquinox schreef op zondag 20 september 2020 @ 00:26:
[...]
Hmmm, is dit relevante informatie?.........
De lader laadt de accu niet op, niet eens een x kunnen laden na aankoopLampje blijft groen, fuse gecheckt werkt goed... ik zie eenzelfde fiets met twee van deze accus te koop staan voor goedkoper dan ik deze heb gekocht.. misschien die maar kopen anders... 30kph met beetje trappen is best wel lekker
Verder: als ik een ander blok kan kopen wat in de connector past vind ik dat ook prima, als ik maar een werkende, lichtere accu heb met een range van 30,40 kmh
Geen buitenmaten van het accublok, maar daar is wel achter te komen.
Wil je wederom voor een loodaccu('s) gaan dan is dit het meest eenvoudig en meest voordelig, omdat je dan alleen het blok open moet zien te krijgen en de accu's hoeft om te wisselen. Je kan dezelfde lader en steker dan blijven gebruiken. Voor 24V zullen het waarschijnlijk 2x 12V accu's zijn in serie. bv zoals deze van 10x15x10cm. Deze accu's worden bv gebruikt in scootmobiel.
Een andere tweedehands met een dergelijk blok is niet echt een optie, omdat die waarschijnlijk niet veel beter zal zijn en ze vrij snel al ontladen zijn, of.... de accu moet recentelijk nog vervangen zijn.
Een loodaccu gaat nl achteruit als deze niet constant geladen wordt met een lage stroom om de elektronen tussen de platen in beweging te houden. Als de lader de juiste spanning geeft zal de accu nimmer overladen worden. Gebeurt dit niet dan zal één van de platen "dichtgroeien" en wordt de capaciteit steeds minder tot er niks meer kan, zoals bij jou. Vroeger ging een een loodaccu ca 2 jaar mee, tegenwoordig kan dit een stuk langer zijn, door een verbeterde samenstelling en specifiek afgestemd gebruik ervan.
Een moderne Li xxx accu heeft daar veel minder last van, maar heeft een andere lader nodig en een accu waar een laadregelcircuit (bms) is ingebouwd. Het beste is evt een compleet pack die op de plek van de huidige accu past en aan de zitbuis bevestigd kan worden. Ook zal je de aansluitkabel moeten wijzigen.
Deze bv van Yosepower (geleverd vanuit Duitsland) of via Enerprof deze versie 24V Li-ion versie.
Waarschijnlijk 7S (25V nominaal).
Een kaal (compleet accupack kan ook worden ingebouwd bv deze 7S4P types.
Dit laatste zou persoonlijk mijn voorkeur zijn omdat aanpassingen dan eenvoudiger uit te voeren zijn tov een compleet pack. Misschien dat 7S5P of zelfs 7S6P types er ook nog in kan passen, dan heb je ca 2x de originele capaciteit.
Of deze zomaar gebruikt kunnen worden is niet zeker, omdat het ervan afhangt hoe de motorcontroller reageert op afwijkende spanning (7S 21-29V) tov de loodaccu (22-28V).
Gezien de leeftijd van de ebike denk ik niet dat er zeer intelligente regelelektronica is toegepast, dus grote kans dat het kan, maar zoals je ziet Lithium is wel 2x de prijs van lood.
Hoewel je met goed zoeken nog wel wat aan de prijs kan doen, als je met Chinese cellen genoegen neemt.
[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 20-09-2020 12:13 ]
Merk kende ik niet, maar ik heb de impressie dat dit een relatief nieuw Duits merk is. Het komt zo te zien uit de koker van Hartje KG, wat geen kleine jongen is. Kwalitatief verwacht ik geen hele gekke dingen, allemaal uitstekende onderdelen, alleen is en blijft het een occasion.JaMaaT schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:48:
Heeft er iemand ervaring met fietsen van Conway. Heb een interessante occasion gezien maar ken het merk niet. Qua onderdelen ziet het er goed uit.
Laat om het model EMR Urban C
Bosch Performance Line midden motor
Nexus 8
Shimano schijfremmen
Gaat om dit model:
http://www.sonneveldrijwi...212E4428BBF18C1BD4565F2FB
Twijfel ook over het ontbreken van een kettingkast. Fiets wordt vooral gebruikt om te forenzen.
Ik kom toch eigenlijk weer uit bij wat ik wel vaker vraag, is het een goede, betrouwbare FM? Als hij netjes de service afhandelt (garantie heb je vermoelijk niet, dus zal niet gratis zijn)als er iets kapot is dan is het niet heel spannend.
Betreft kettingscherm, ik zou vragen of een standaard bosch kettingscherm past en zo ja deze erbij bestellen. Ik heb even voor je gegoogled en mijn eerste indruk is dat dit wel zal lukken, maar dit moet de Fm je kunnen vertellen.
Occasions is wellicht een groot woord. Fiets heeft nog geen 250km gelopen.
[ Voor 43% gewijzigd door JaMaaT op 20-09-2020 11:55 ]
Ik zie net als jij niets aan de onderdelen waar ik twijfels bij krijg (en alles is standaard en vervangbaar) dus dat deel is dus niet spannend. Ik zou het optisch even bekijken op schade (diepe krassen), klein beetje steenslag e.d. is natuurlijk geen probleem.JaMaaT schreef op zondag 20 september 2020 @ 11:53:
@roffeltjes Super! Bedankt voor je reactie. Gaan we daar eens achteraan.
Occasions is wellicht een groot woord. Fiets heeft nog geen 250km gelopen.
Belangrijker is dat je een proefritje maakt. Past de fiets? Stuurt hij prettig, kan je zonder problemen met losse handen rijden? Zit er een rare rammel/ritsel in?
Het hangt af van de FM, maar sommigen zijn huiverig om een fiets zomaar even mee te geven en dat snap ik (het komt wel degelijk voor dat de fiets niet meer terug komt) maar in principe kan je dat met een rondje voor de winkel wel uit vinden.
Goede post, kerel.elinx schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:52:
[...]
Loodaccu 24V 10Ah, actieradius 40km. Is de meest relevante informatie.
Wil je wederom voor een loodaccu('s) gaan dan is dit het meest eenvoudig en meest voordelig, omdat je dan alleen het blok open moet zien te krijgen en de accu's hoeft om te wisselen. Je kan dezelfde lader en steker dan blijven gebruiken. Voor 24V zullen het waarschijnlijk 2x 12V accu's zijn in serie. bv zoals deze van 10x15x10cm. Deze accu's worden bv gebruikt in scootmobiel.
Een andere tweedehands met een dergelijk blok is niet echt een optie, omdat die waarschijnlijk niet veel beter zal zijn en ze vrij snel al ontladen zijn, of.... de accu moet recentelijk nog vervangen zijn.
Een loodaccu gaat nl achteruit als deze niet constant geladen wordt met een lage stroom om de elektronen tussen de platen in beweging te houden. Als de lader de juiste spanning geeft zal de accu nimmer overladen worden. Gebeurt dit niet dan zal één van de platen "dichtgroeien" en wordt de capaciteit steeds minder tot er niks meer kan, zoals bij jou. Vroeger ging een een loodaccu ca 2 jaar mee, tegenwoordig kan dit een stuk langer zijn, door een verbeterde samenstelling en specifiek afgestemd gebruik ervan.
Een moderne Li xxx accu heeft daar veel minder last van, maar heeft een andere lader nodig en een accu waar een regelcircuit is ingebouwd. Het beste is evt een compleet pack die op de plek van de huidige accu past en aan de zitbuis bevestigd kan worden. Ook zal je de aansluitkabel moeten wijzigen.
Deze bv van Yosepower (geleverd vanuit Duitsland) of via Enerprof deze versie 24V Li-ion versie.
Dit laatste zou persoonlijk mijn voorkeur zijn omdat aanpassingen dan eenvoudiger uit te voeren zijn tov een compleet pack. Misschien dat 7S5P of zelfs 7S6P types er ook nog in kan passen, dan heb je ca 2x de originele capaciteit.
Of deze zomaar gebruikt kunnen worden is niet zeker, omdat het ervan afhangt hoe de motorcontroller reageert op afwijkende spanning (7S 21-29V) tov de loodaccu (22-28V).
Gezien de leeftijd van de ebike denk ik niet dat er zeer intelligente regelelektronica is toegepast, dus grote kans dat het kan, maar zoals je ziet Lithium is wel 2x de prijs van lood.
Hoewel je met goed zoeken nog wel wat aan de prijs kan doen, als je met Chinese cellen genoegen neemt.
Of je wel of niet moet gaan voor een Chinees accupack. Ik denk dan aan beveiligen tegen brand of ander gevaar. Of de fiets het waard is betwijfel ik. Zo goedkoop als deze worden aangeboden is eng. Dat zijn groothandelsprijzen en dan nog niet de beste cellen.
Het lijkt mij verstandig om bij Loodzuur te blijven. Een DIY Lithium pack inbouwen is niet zonder risico. Kopen van de Chinese grootgrutter is bedenkelijk. Als je er echt voor wilt gaan doe je dat, wij helpen je dan wel, maar hoe zal de controller van de fiets hiermee omgaan?
Ga je voor lood dan zijn de gelaccu's het beste. Ook FIAMM is een heel goed merk.
Overdenk het nog even want met alleen het pakket ben je er nog niet. Je zult het pakket ook moeten beschermen tegen schokken <>verpakkingsmateriaal.
Ga je voor li-ion, dan zullen wij je er wel doorheen helpen
Ik kan me wel voorstellen dat je dit denkt. Op zich heb ik er minder moeite mee als je weet waarmee je bezig bent. Heb dan ook wel geruime ervaring Chinese inkopen, kaf en koren en rij met een Tongsheng middenmotor en Hailong accupack, beide via Chinese shop aangeschaft.jimh307 schreef op zondag 20 september 2020 @ 12:12:
.....
Of je wel of niet moet gaan voor een Chinees accupack. Ik denk dan aan beveiligen tegen brand of ander gevaar. Of de fiets het waard is betwijfel ik. Zo goedkoop als deze worden aangeboden is eng. Dat zijn groothandelsprijzen en dan nog niet de beste cellen......
mbt kwaliteit zal het inderdaad minder zijn dan bv Panasonic, Samsung of LG cellen en meestal wordt de capaciteit sterk overdreven (echt een hele flinke korrel zout). Maar prijstechnisch is het zeker interessant.
Bijkomend probleem is wel dat importeren vanuit China niet ideaal is mbt levertijd (of niet leveren) importkosten ed. Dus als Chinees overwogen wordt probeer het via een Europees magazijn te bestellen.
Meest voordelig en eenvoudig blijft het vervangen van de loodaccu's. Bij Nkon kan je de maat ervan ook nog selecteren
[ Voor 15% gewijzigd door elinx op 20-09-2020 16:50 ]
Deze fiets is een stuk lichter dan een hoop anderen (18 kg, al weet ik niet of dat incl accu is) en vond ik erg fijn fietsen. Hij voelt duidelijk lichter, trappen zonder motor aan gaat soepeler (minder gevoel van weerstand) en met de motor aan rijdt hij erg rap.
Dat het een Nexus is met 'slechts 5' versnellingen lijkt hier niet erg. Van mij rijtje wensen, is alleen de geveerde voorvork niet aanwezig.

(wensen: Accu in/aan frame (dus niet achterop), naafversnelling (vanwege onderhoud), geveerde voorvork (comfort), budget<3000, riem is nice to have maar vaak te duur)
De shop fietsenwinkel.nl staat niet echt goed bekend helaas. Maar over het merk BMC kan ik niet veel vinden, is er hier iemand met ervaring met het merk BMC?
Ook ben ik benieuwd waarom deze fiets zo lekker fietst, zou het vooral aan het gewicht liggen?
Geen directe ervaring met BMC, maar dat is in de wielerwereld exclusief zeer hoog aangeschreven spul. Die verlaagde achtervork is zo ongeveer hun stijl kenmerk.
Wat ik slim vind is dat ze ondanks dat het heel veel form over function is ze toch de kern simpel hebben gehouden. Zo xie je dat ze de lichten in het stuur en spatborden hebben geintegreerd, ipv in het frame/vork. Daardoor ben je veel flexibeler als je ooit moet vervangen (en kan je je lamp beter richten, etc. etc.) .
Nadelen:
- geen ruimte voor bredere banden. 42mm is prima (heb ik ook), maar 50mm is nog fijner, juist als je geen vering hebt.
- Licht in het spatbord is IMHO niet ideaal, maar je kan ook gewoon de reflector aan de drager ooit vervangen door een achterlamp zonder dat je de styling geweld aan doet.
Prijs is voor een model met die onderdelen (superova lamp, Gates, BMC frame) gewoon scherp te noemen, maar je koopt bij een dozenschuiver... dat heeft nadelen.
Resumerend: Fiets is top, leverancier is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.
[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 20-09-2020 17:43 ]
Nice, thanks!! Ik ben zelf beetje onzeker met solderen en de aansluiting die de huidige accu met de motor heeft doorknippen e.d., maar die complete oplossing a 150 euro uit duitsland ziet er prima uit! Of die blauwe cellen in die laatste link.. Alleen hoe weet ik of het sterk genoeg is om mn motor aan te drijven op volle kracht? en zal het display nog correct de laadpercentages aangeven?elinx schreef op zondag 20 september 2020 @ 10:52:
[...]
Loodaccu 24V 10Ah, actieradius 40km. Is de meest relevante informatie.
Een moderne Li xxx accu heeft daar veel minder last van, maar heeft een andere lader nodig en een accu waar een laadregelcircuit (bms) is ingebouwd. Het beste is evt een compleet pack die op de plek van de huidige accu past en aan de zitbuis bevestigd kan worden. Ook zal je de aansluitkabel moeten wijzigen.
Of waarom is die kale, losse unit jouw voorkeursoptie? ik weet niet hoe ingewikkeld het is het lood uit de hoes van de accu te halen en dit erin te zetten? hoe connect ik de kabeltjes zodat het niet over tijd lostrilt?
https://www.amazon.nl/Sei...9G/ref=sr_1_3?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=7s4p&qid=1600621671&s=electronics&sr=1-3
[ Voor 4% gewijzigd door aquinox op 20-09-2020 19:41 ]
Zonder knippen en solderen zal geen enkele vervanging gaan werken. De hoeveelheid werk is in alle gevallen ongeveer hetzelfde.aquinox schreef op zondag 20 september 2020 @ 19:19:
...... onzeker met solderen en de aansluiting die de huidige accu met de motor heeft doorknippen e.d., maar die complete oplossing a 150 euro uit duitsland ziet er prima uit! Of die blauwe cellen in die laatste link.. Alleen hoe weet ik of het sterk genoeg is om mn motor aan te drijven op volle kracht? en zal het display nog correct de laadpercentages aangeven?
Of waarom is die kale, losse unit jouw voorkeursoptie? ik weet niet hoe ingewikkeld het is het lood uit de hoes van de accu te halen en dit erin te zetten? hoe connect ik de kabeltjes zodat het niet over tijd lostrilt?
Mijn voorkeursoptie zou het vervangen van de loodaccu's zijn, voordelig en eenvoudig om te wisselen, mits je de behuizing kan openen en er zijn geen conversie problemen met controller en display, zodat dit altijd zal werken.
Voordeel van de kale (groen en blauw) pakketten is de prijs, flexibiliteit mbt maten en capaciteit en eventueel inbouwen in de bestaande behuizing. wederom als je deze open kan krijgen.
Maar ik ben met je eens dat de kant en klare accu plus case een fraaiere oplossing is.
Bij de kant en klare complete vervanging is de aansluiting aan de controller niet altijd duidelijk. Ik had geen idee hoe dit bij deze uitvoeringen eruit ziet. Ik zie nu op dezelfde manier als bij de kale pakketten gewoon met twee draden In dat geval is het een kwestie van de rail aan de framebuis monteren en de draden aansluiten aan de controller.
Over de sterkte van de accupacks hoef je je geen zorgen te maken, maar de display zal niet meer de juiste ontlading aangeven, omdat de ontlaadcurve van een Li-ion accu compleet anders is dan van een loodaccu. Bovendien is de nominale spanning ook 1V hoger. Daardoor zie je pas als de accu al bijna leeg is een daling op je display. Op een compleet pack zit vaak ook een ladings-indicator in de vorm van groene en rode leds.
Gaat solderen je niet goed af kan je schroefklemmen (kroonsteentjes) overwegen
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 21-09-2020 00:44 ]
De bafang motor en een 522kw frame accu heb ik nu dus ‘over’ en wil ik op een nieuwe (sportieve) stadsfiets gaan monteren. Al enkele weken gezocht naar een leuk uitziende fiets maar de prijzen op marktplaats voor fietsen in nette staat valt me nog wel een beetje tegen. Uiteindelijk nu een nieuwe fiets gekocht voor 399 euro. De corona 2020 edition (
Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)
Tsja, het is Shimano dus het zal gewoon goed schakelen. Bij Shimano wordt in de goedkope spullen niks nabewerkt en/of gestanst staal gebruikt, maar een kniesoor die daarop let. Ik heb nog even voor je gechecked, maar zoeken op Tourney levert niet veel meer dan een paar reacties "basic, niet verfijnd, maar het werkt" op, geen groot drama, niks. UIteraard moet je er niet offroad mee gaan of zo, maar dat ben je niet van planBastiaanN schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:42:Het lijkt me best veel fiets voor het geld al zit er wel een el cheapo groepje op van Tourney
Als de derrie een keertje gaat is vervangen door Altus of iets dergelijk ook niet een enorme rib uit je lijf.
True, weet alleen. Niet hoe je schokbestendig soldeert, en als je losse lithium in de huidige pack doet, heb je nog steeds de proprietary aansluiting om op te laden met mn loodaccu lader.. dan zou ik een li ion lader met dezelfde stekker moeten vinden, met dat volledige pack niet.. maarja dan moet ik wel die bestaande houder eruit halen, en mocht het niet werken kan ik het geheel weer terugsturen, weet niet of dat gaat met de losse lithium?elinx schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:22:
[...]
Zonder knippen en solderen zal geen enkele vervanging gaan werken. De hoeveelheid werk is in alle gevallen ongeveer hetzelfde.
Mijn voorkeursoptie zou het vervangen van de loodaccu's zijn, voordelig en eenvoudig om te wisselen, mits je de behuizing kan openen en er zijn geen conversie problemen met controller en display, zodat dit altijd zal werken.
Voordeel van de kale (groen en blauw) pakketten is de prijs, flexibiliteit mbt maten en capaciteit en eventueel inbouwen in de bestaande behuizing. wederom als je deze open kan krijgen.
Maar ik ben met je eens dat de kant en klare accu plus case een fraaiere oplossing is.
Bij de kant en klare complete vervanging is de aansluiting aan de controller niet altijd duidelijk. Ik had geen idee hoe dit bij deze uitvoeringen eruit ziet. Ik zie nu op dezelfde manier als bij de kale pakketten gewoon met twee draden In dat geval is het een kwestie van de rail aan de framebuis monteren en de draden aansluiten aan de controller.
Over de sterkte van de accupacks hoef je je geen zorgen te maken, maar de display zal niet meer de juiste ontlading aangeven, omdat de ontlaadcurve van een Li-ion accu compleet anders is dan van een loodaccu. Bovendien is de nominale spanning ook 1V hoger. Daardoor zie je pas als de accu al bijna leeg is een daling op je display. Op een compleet pack zit vaak ook een ladings-indicator in de vorm van groene en rode leds.
"schokbestendig" begrijp ik niet helemaal, maar ik heb daarbij waarschijnlijk een ander beeld voor ogen dan jij. De aansluiting op de huidige acculader is alleen zijwaarts te zien (blauwe en zwarte lader?). Ik weet dus niet of dit een bijzondere stekker is.aquinox schreef op maandag 21 september 2020 @ 06:47:
... schokbestendig soldeert, en als je losse lithium in de huidige pack doet, heb je nog steeds de proprietary aansluiting ............. maarja dan moet ik wel die bestaande houder eruit halen, en mocht het niet werken kan ik het geheel weer terugsturen..........
Terugsturen is een "dingetje" want in alle gevallen zal je montage werkzaamheden hebben uitgevoerd, waarna de accu niet meer in nieuwstaat verkeerd. Grote kans dat de verpakking en de accu ook nog geseald zijn. Garantie is alleen van toepassing igv defect.
Wat waarschijnlijk ook nog niet duidelijk is..... Werkt de motor wel?
Ik zou zoiets wel willen weten voor ik er zoveel geld aan uitgeef, zonder enige zekerheid dat het gaat werken met een accu van andere samenstelling.
Ook zou ik, indien mogelijk, eerst in de behuizing hebben gekeken naar de bestaande accu's, zodat je de conditie en de maten ervan weet en eventueel dan pas besluit om deze te vervangen of toch voor Lithium te gaan.
Het gaan solderen aan de cellen is niet zonder risico. Door de sterke verhitting aan de polen kan het soldeerstripje aan de binnenkant loslaten waardoor de cel onbruikbaar wordt. Bij puntlassen is de verhitting wel zo kort dat de hoeveelheid soldeer aan de binnenkant niet genoeg opwarmt om los te laten.elinx schreef op zondag 20 september 2020 @ 21:22:
[...]
Zonder knippen en solderen zal geen enkele vervanging gaan werken. De hoeveelheid werk is in alle gevallen ongeveer hetzelfde.
Ik heb er moeite mee om te werken met echte budgetpakketten. Als het fout gaat (en die kans is vele malen groter) ben ik mede aansprakelijk. Voor zo'n fiets is loodzuur een betere optie en als je in de toekomst een nieuw modelletje koopt dan ga je automatisch al over op Li-ion. Door loodzuur zo vol mogelijk te houden is het wenselijk om ook na een piepklein ritje de accu direct aan de lader te zetten. Bij loodzuur is dit precies andersom dan bij li-ion.
Loodzuur is nog niet verworpen tot 0, maar ze worden wel uit gefaseerd in consumentenelektronica zoals elektrische fietsen en scooters. Nu zijn loodgel accu's beter resistent tegen diepteonlading, maar doe dat niet te vaak.
Er hoeft niet aan de losse 18650 cellen zelf gesoldeerd te worden.jimh307 schreef op maandag 21 september 2020 @ 09:48:
...
Het gaan solderen aan de cellen is niet zonder risico. .....
In alle gevallen gaat het om complete 24V accupacks met een laadconnector en uitgangsdraden eraan.
Alleen de uitgangsdsdraden moeten voorzien worden van een verbinding naar de controller. Solderen of schroeven lijkt mij daar geen probleem. Vandaar dat ik de term"schokbestendig" ook niet begrijp.
mbt de het vervangen van de loodaccu's gaat het waarschijnlijk om twee in serie geschakelde 12V accu's.
Afhankelijk van de polen die daaraan zitten moet de keus voor verbinden worden gemaakt. Dat kan ook klemmen of schroeven zijn. Als een 24V accu wordt besteld zijn waarschijnlijk dergelijke verbindingsdraden meegeleverd.
Als je voor een ander werkt (professioneel of niet) dan is het logisch dat je andere keuzes maakt mbt verantwoordelijkheid en eventuele aansprakelijkheid.
aquinox is helemaal zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij maakt. Het enige wat wij kunnen doen is een richting aanwijzen, de mogelijkheden en onmogelijkheden benoemen. Als hij onzeker is over elementaire zaken raad ik hem af om de revisie zelf te uit te voeren. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan, maar ook dat is uiteindelijk waar hij zelf over moet beslissen.
Natuurlijk heb je met de merkpacks meer zekerheid op een goede en langdurige werking dan met de noname packs, maar om ze bij voorbaat als gevaarlijk te bestempelen gaat me wat te ver.
Ook ik denk dat het vervangen van de loodaccu's het meest eenvoudig (en meest voordelig) is omdat je dan zeker weet dat de controller en het display zal werken.
Het is jammer dat aquinox niet een 24V Li-ion accu kan lenen om eea te testen.
Trouwens testen met een 24V loodaccu is misschien ook verstandig om de controller (cq motor) op hun werking te controleren voor je gaat investeren.
[ Voor 42% gewijzigd door elinx op 21-09-2020 18:39 ]
Op mijn ebike liggen nog de originele banden, maar ik maar gedeeltelijk tevreden over ben.
Op de weg is alles prima, goede grip, weinig lawaai, comfort is ok, maar op gravel of een veldweg zijn ze echt niet goed, vooral met een laagje zand gaan ze alle richtingen uit.
Nu ben ik wat gaan zoeken bij Schwalbe, maar dat is voorlopig nog een doolhof.
De volgende heb ik gevonden:
Marathon E Plus
+ loopt relatief licht
+ redelijk off road
+ top anti-lek
- zwaar
Marathon GT Tour
+ loopt licht
+ iets beter off road
+ goede anti lek
- zwaar
Marathon Almotion
+ loopt nog lichter
+ goede anti lek
+ 300g lichter - vouwband
+ goede off road
- stukje duurder
Ik neig naar de 2 laatste, vooral het lagere gewicht spreekt me aan bij de Almotion, maar weet niet of een vouwband nog nadelen heeft buiten de hoge prijs.
Erg goede grip, maar loopt wel iets zwaarder als een normale band. Heb deze zelf sinds een jaar en erg tevreden over. Erg goede grip.
Ik las op het stromer forum dat deze weg veel aangeraden werdt voor mensen die niet wilden wisselen tussen zomer en winterbanden.
ik bedoel dat door de vele trillingen die het accublok over de jaren gaat maken, een fiets valt een keer om, dat het soldeersel loslaat en dat veel gedoe zal geven om weer te repareren. De fiets is al beyond garantie, heb deze gekocht omdat deze motor retehard gaat... Het probleem is dat de lader dus stuk is wss, hij deed het perfect tot de accu op was.elinx schreef op maandag 21 september 2020 @ 08:17:
[...]
"schokbestendig" begrijp ik niet helemaal, maar ik heb daarbij waarschijnlijk een ander beeld voor ogen dan jij. De aansluiting op de huidige acculader is alleen zijwaarts te zien (blauwe en zwarte lader?). Ik weet dus niet of dit een bijzondere stekker is.
Terugsturen is een "dingetje" want in alle gevallen zal je montage werkzaamheden hebben uitgevoerd, waarna de accu niet meer in nieuwstaat verkeerd. Grote kans dat de verpakking en de accu ook nog geseald zijn. Garantie is alleen van toepassing igv defect.
Wat waarschijnlijk ook nog niet duidelijk is..... Werkt de motor wel?
Ik zou zoiets wel willen weten voor ik er zoveel geld aan uitgeef, zonder enige zekerheid dat het gaat werken met een accu van andere samenstelling.
Ook zou ik, indien mogelijk, eerst in de behuizing hebben gekeken naar de bestaande accu's, zodat je de conditie en de maten ervan weet en eventueel dan pas besluit om deze te vervangen of toch voor Lithium te gaan.
De aansluiting is een soort coax kabel lijkt het, zoals van tv aansluitingen..
ik zou de aanpassing samen doen die iets meer ervaring heeft met praktische zaken/klussen met elektra dus don't worry! ik wil alleen tot die tijd nu nog lekker doorgaan op deze accu, tot 20km doet ie het gewoon, maar ik heb hem sinds aankoop niet kunnen opladen, de lader blijft op groen staan, of ik hem erin stop of niet..
[ Voor 9% gewijzigd door aquinox op 21-09-2020 20:15 ]
Ik ga ervan uit dat soldeer niet loslaat als er geen belasting opkomt. Dus op bv de aansluitdraden. Meestal worden de polen bij een loodaccu geklemd of geschroefd.aquinox schreef op maandag 21 september 2020 @ 20:14:
..... Het probleem is dat de lader dus stuk is wss, hij deed het perfect tot de accu op was.
De aansluiting is een soort coax kabel lijkt het, zoals van tv aansluitingen..
..... doorgaan op deze accu, tot 20km doet ie het gewoon, maar ik heb hem sinds aankoop niet kunnen opladen, de lader blijft op groen staan, of ik hem erin stop of niet..
Nu je aangeeft dat de oude accu's feitelijk nog lading hebben, denk ik dat 20km redelijk normaal is voor 200Wh als je "retehard" rijdt.
De aangegeven 40km is in de meest gunstige ondersteuningsstand , die je bij normaal gebruik met een korrel zout mag nemen. Dus volgens mij zijn de accu's nog in redelijke staat.
Ik denk dan ook dat het probleem "ergens" anders in de behuizing ligt, waarschijnlijk bij de laadaansluiting. Kan me niet voorstellen bij de accu zelf want je gaf aan dat hij nog gewoon werkt(e).
Als je aangeeft dat de aansluiting op "coax" lijkt betreft het een gewone powerplug. De laderplug ziet er op de foto onbeschadigd uit. Er zou ca, want. 28V op moeten staan als deze niet is aangesloten op de accu en ca. 22-24V bij een aangesloten accu. Iets wat alleen aan de binnenzijde van de behuizing te meten is.
Er kan ook een probleem zijn bij de ingang in de behuizing. De zekering heb je al gecontroleerd (doorgemeten),
Heb je al bekeken of de behuizing open kan? Misschien een draad los of geoxideerd, waardoor de overgangsweerstand is opgelopen en de laadstroom geminimaliseerd is.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 22-09-2020 08:38 ]
Is het gewicht van de band op een ebike echt te merken dan? Ik fiets ook op een racefiets en mountainbike maar voor beiden heb ik nog nooit het gewicht van een band laten afhangen van mijn keus.Tommie12 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:18:
Even een bandenvraagje.
Op mijn ebike liggen nog de originele banden, maar ik maar gedeeltelijk tevreden over ben.
Op de weg is alles prima, goede grip, weinig lawaai, comfort is ok, maar op gravel of een veldweg zijn ze echt niet goed, vooral met een laagje zand gaan ze alle richtingen uit.
Marathon E Plus
+ loopt relatief licht
+ redelijk off road
+ top anti-lek
- zwaar
Marathon GT Tour
+ loopt licht
+ iets beter off road
+ goede anti lek
- zwaar
Marathon Almotion
+ loopt nog lichter
+ goede anti lek
+ goede off road
- stukje duurder
Ik neig naar de 2 laatste, vooral het lagere gewicht spreekt me aan bij de Almotion, maar weet niet of een vouwband nog nadelen heeft buiten de hoge prijs.
Kan ook zijn dat ik niet weet wat ik mis uiteraard
Allmotion hoor je zowel juich als mindere verhalen van, wat ik niet direct positief vind voor een dusdanig dure band.[b]Tommie12 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"Tommie12 schreef
Ik zou het houden bij de marathon of als je gek wil doen bij de Supreme.
Betreft draad versus vouwband: functioneel hetzelfde, vouwband is lichter (en duurder). Alleen ga je dit verschil waarschijnlijk, vooral op een ebike, niet voelen.
Lang verhaal kort... gewicht is voor een wiel niet extreem spannend versus het systeemgewicht. Oftewel 100 gram besparen op je frame is vrijwel even effectief als 100 gram op je band besparen (er zijn wel grenzen, een echt super zwaar wiel voel je weer wel). Komt omdat je op een fiets niet zo heel erg hard gaat en ook niet idioot versneld. Er is ook wel wat compensatie omdat een zwaarder wiel de neiging heef langer door te rollen....
Oftewel, it's complicated. Voor de gewone gebruiker en met relatief kleine gewichtsverschillen niet relevant.
Aan de andere kant is een lichtere fiets ook gewoon fijner bij het parkeren, optillen etc, dus tsja...
Bij een racefiets is rolweerstand het belangrijkste. De verschillen in gewicht tussen al die banden zijn ook klein (zeker als je vouwbanden koopt)JaMaaT schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:42:
[...]
Is het gewicht van de band op een ebike echt te merken dan? Ik fiets ook op een racefiets en mountainbike maar voor beiden heb ik nog nooit het gewicht van een band laten afhangen van mijn keus.
Bij een MTB kunnen de gewichtsverschillen enorm zijn... een downhill band kan 7-800 gram (Maxxis Assegai) meer wegen dan een snelle XC band (Conti Raceking). Dan worden het wel gewichten die je echt wel voelt in het gedrag van je fiets
Maar uiteraard is dat een heel rare extreme vergelijking, ook hier geldt dat het profiel de keuze bepaald, niet zozeer het gewicht. Een snelle XC band die wegglijdt op elke boomwortel mag nog zo lekker rollen en licht zijn, iemand met een band met meer grip wint wel als het regent
Maar omdat we geen profs zijn kies ik daarom voor een middle-of-the road band, eentje die alles wel een beetje goed kan (ben momenteel tevreden met de Rocket Ron).
Zo'n idee over de laadaansluiting had ik ook, ik wist alleen niet zeker of ik de accu moest openmaken. dat is gelukt, en idd het is de laadaansluiting, de zwarte kabel is iets te kort waardoor die denk ik onder spanning stond.. hoe werkt dat met die krimpkous/aansluiting fixen als de kabel net wat kort is?elinx schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:36:
[...]
Ik ga ervan uit dat soldeer niet loslaat als er geen belasting opkomt. Dus op bv de aansluitdraden. Meestal worden de polen bij een loodaccu geklemd of geschroefd.
Nu je aangeeft dat de oude accu's feitelijk nog lading hebben, denk ik dat 20km redelijk normaal is voor 200Wh als je "retehard" rijdt.
De aangegeven 40km is in de meest gunstige ondersteuningsstand , die je bij normaal gebruik met een korrel zout mag nemen. Dus volgens mij zijn de accu's nog in redelijke staat.
Ik denk dan ook dat het probleem "ergens" anders in de behuizing ligt, waarschijnlijk bij de laadaansluiting. Kan me niet voorstellen bij de accu zelf want je gaf aan dat hij nog gewoon werkt(e).
Als je aangeeft dat de aansluiting op "coax" lijkt betreft het een gewone powerplug. De laderplug ziet er op de foto onbeschadigd uit. Er zou ca, want. 28V op moeten staan als deze niet is aangesloten op de accu en ca. 22-24V bij een aangesloten accu. Iets wat alleen aan de binnenzijde van de behuizing te meten is.
Er kan ook een probleem zijn bij de ingang in de behuizing. De zekering heb je al gecontroleerd (doorgemeten),
Heb je al bekeken of de behuizing open kan? Misschien een draad los of geoxideerd, waardoor de overgangsweerstand is opgelopen en de laadstroom geminimaliseerd is.
EDIT: ik heb terwijl de oplader erin zit die zwarte kabel tegen dat randje metaal waar die zwarte aansluiting op aansluit geduwd, maar nu werkt dat niet... heb ik iets gemist?
Verder gaat ie op de high stand 15km mee oid, medium tegen de 20.. er is dus wel ruimte voor verbetering.. Denk dat ie met li-ion ook sneller zal optrekken en soepeler zal zijn omdat het lichter is?
Ik heb natuurlijk vaak terwijl er een lampje brandde getest na een oplaadbeurt of het werkte, waardoor ie misschien te diep ontladen is? het lampje werkte nog wel...
:strip_exif()/f/image/pVWu10cVKsRpsx0dj3SKSEWC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OMKOgq791czUdzCRoBz95RZ0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/feq9SM71A4rWPCrJyCPyHwWM.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe kan ik een tweede behuizing vinden die hiermee matcht zodat ik lithium kan testen zonder de motorconnectie hoef te vervangen?
[ Voor 6% gewijzigd door aquinox op 22-09-2020 09:26 ]
Het mooiste is de kabel van begin tot eind vernieuwen en dan net een beetje langer houden zodat niet hetzelfde weer gebeurd.
Mijn fiets weegt al 28 kg.JaMaaT schreef op maandag 21 september 2020 @ 21:42:
[...]
Is het gewicht van de band op een ebike echt te merken dan? Ik fiets ook op een racefiets en mountainbike maar voor beiden heb ik nog nooit het gewicht van een band laten afhangen van mijn keus.
De Marathon ePlus weegt 1kg per band, de Almotion slechts 660g.
Dat is een halve kg verschil. Niet baanbrekend, maar toch.
De Almotion is vooral een zeer lichtlopende band, en vermits ik op vlakke weg toch regelmatig boven de 25 km/h duw wordt dat wel belangrijk.
Maar merk je dit op een eBike? Ik merk het al niet op een MTB waarop ik het zelf het gewicht omhoog moet trappen. Tuurlijk merken de prof's dit.Tommie12 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:26:
[...]
Mijn fiets weegt al 28 kg.
De Marathon ePlus weegt 1kg per band, de Almotion slechts 660g.
Dat is een halve kg verschil. Niet baanbrekend, maar toch.
De Almotion is vooral een zeer lichtlopende band, en vermits ik op vlakke weg toch regelmatig boven de 25 km/h duw wordt dat wel belangrijk.
Maar het verschil tussen een zomer en winterjas zal al meer zijn. Een gevulde of lege bidon scheelt al meer. Dat zou voor mij persoonlijk echt geen issue zijn. Helemaal al niet op een fiets met trapondersteuning.
Mij lijkt de Almotion een goed compromis te bieden tussen rolweerstand en kwaliteiten op gravel en een beetje offroad, en dat is wat ik graag doe.JaMaaT schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 10:30:
[...]
Maar merk je dit op een eBike? Ik merk het al niet op een MTB waarop ik het zelf het gewicht omhoog moet trappen. Tuurlijk merken de prof's dit.
Maar het verschil tussen een zomer en winterjas zal al meer zijn. Een gevulde of lege bidon scheelt al meer. Dat zou voor mij persoonlijk echt geen issue zijn. Helemaal al niet op een fiets met trapondersteuning.
Ik duw wel graag eens door op vlakke weg naar 27-28 km/h, en dan is een lage rolweerstand wel belangrijk.
Ik heb 10K gereden op de Schwalbe Spicer die standaard bij mn fiets kwamen. Reden op asfalt erg fijn. Op zand en losse dingen een stuk minder. Idem op de natte weg, maargoed, dan pas ik mijn snelheid gewoon aan. Nog nooit een slipper of valpartij er mee gehad. Regen,wind,sneeuw, heb alles gehad met die banden.Tommie12 schreef op maandag 21 september 2020 @ 19:18:
Even een bandenvraagje.
Marathon E Plus
+ loopt relatief licht
+ redelijk off road
+ top anti-lek
- zwaar
Marathon GT Tour
+ loopt licht
+ iets beter off road
+ goede anti lek
- zwaar
Marathon Almotion
+ loopt nog lichter
+ goede anti lek
+ goede off road
- stukje duurder
In de 10K 2x lek gereden,1x voor en 1x achter.
Ik ben nu overgestapt op de Marathon E Plus. Vooral voor de extra antilek, ik wil gewoon geen lekke band als ik in de ochtend naar mijn fiets loop. Het kan altijd gebeuren uiteraard, maar toch..
Offroad rijd de Marathon E Plus een heel stuk beter dan de spicers!
Op asfalt hoor je ze iets lopen door het profiel, dit had ik met de spicers niet, want die hebben op het loopvlak zo goed als geen profiel.
Verder liepen de spicers iets strakker recht vooruit, maar al met al ben ik super blij met de Marathon E Plus, ik wil niet meer terug.
Dan is de Almotion een goede keuze. Een andere snelle band is de Supreme, maar die is off-road minder.Tommie12 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 11:40:
[...]
Mij lijkt de Almotion een goed compromis te bieden tussen rolweerstand en kwaliteiten op gravel en een beetje offroad, en dat is wat ik graag doe.
Ik duw wel graag eens door op vlakke weg naar 27-28 km/h, en dan is een lage rolweerstand wel belangrijk.
:strip_exif()/f/image/CphW0FsQ9VwEQhpaC9dAZXFn.jpg?f=fotoalbum_large)
Echter, all displays die ik online vindt hebben een ronde aansluitstekker:
:fill(white):strip_exif()/f/image/6t9OyyeTeweMXpLZwLTk7nWc.png?f=user_large)
Maar... Hetzelfde display is op mijn fiets verbonden met een meer vijfhoekige stekker. Deze:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QuP0L4ytcgZZBLGDFdCMVkZx.png?f=user_large)
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? De displays hebben hetzelfde merk en typenummer. Herkent iemand de connectoren?
Thanks!
Die band heb ik er ook achter op liggen. Het profiel hoor je zoemen op glad asfalt en ze zijn iets minder comfortabel dan de marathon plus, maar ik heb met de vorige achterband bijna 15K gedaan en die was voort op. Ook 2 keer lek gereden, 1 voor, 1 achterDacuuu schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 14:01:
[...]
Ik heb 10K gereden op de Schwalbe Spicer die standaard bij mn fiets kwamen. Reden op asfalt erg fijn. Op zand en losse dingen een stuk minder. Idem op de natte weg, maargoed, dan pas ik mijn snelheid gewoon aan. Nog nooit een slipper of valpartij er mee gehad. Regen,wind,sneeuw, heb alles gehad met die banden.
In de 10K 2x lek gereden,1x voor en 1x achter.
Ik ben nu overgestapt op de Marathon E Plus. Vooral voor de extra antilek, ik wil gewoon geen lekke band als ik in de ochtend naar mijn fiets loop. Het kan altijd gebeuren uiteraard, maar toch..
Offroad rijd de Marathon E Plus een heel stuk beter dan de spicers!
Op asfalt hoor je ze iets lopen door het profiel, dit had ik met de spicers niet, want die hebben op het loopvlak zo goed als geen profiel.![]()
Verder liepen de spicers iets strakker recht vooruit, maar al met al ben ik super blij met de Marathon E Plus, ik wil niet meer terug.
Beide keren zelf band geplakt en de plakker op de voorband (nog de originele) is na 8K nog steeds luchtdicht. Gewoon een doosje plakspulletjes gerold in een theedoek (tegen rammelen) samen met een zaklampje, wat water en een pompje.
PS: Ik neem altijd wat water mee want je zult het maar eens nodig hebben voor je dorst als je ergens stil staat (nog nooit overkomen, knock on wood).
Nou, 15 km op high is wel erg summier voor zulke zware accu's. Met loodaccu's is verder niets mis, maar ze zijn gewoon niet geschikt voor op de fiets. Een loodaccu is bijzonder krachtig en ze kennen een moordende piekbelasting: wel voor heel kort dan om een motor of aggregaat te starten. Je hebt sowieso 40-50% verlies dat wordt omgezet in warmte. Wel bij een zulke lange stroomvraag.aquinox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:01:
[...]
Zo'n idee over de laadaansluiting had ik ook, ik wist alleen niet zeker of ik de accu moest openmaken. dat is gelukt, en idd het is de laadaansluiting, de zwarte kabel is iets te kort waardoor die denk ik onder spanning stond.. hoe werkt dat met die krimpkous/aansluiting fixen als de kabel net wat kort is?
EDIT: ik heb terwijl de oplader erin zit die zwarte kabel tegen dat randje metaal waar die zwarte aansluiting op aansluit geduwd, maar nu werkt dat niet... heb ik iets gemist?
Verder gaat ie op de high stand 15km mee oid, medium tegen de 20.. er is dus wel ruimte voor verbetering.. Denk dat ie met li-ion ook sneller zal optrekken en soepeler zal zijn omdat het lichter is?
Ik heb natuurlijk vaak terwijl er een lampje brandde getest na een oplaadbeurt of het werkte, waardoor ie misschien te diep ontladen is? het lampje werkte nog wel...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe kan ik een tweede behuizing vinden die hiermee matcht zodat ik lithium kan testen zonder de motorconnectie hoef te vervangen?
Li-ion gaat je veel verder brengen dan loodzuur, minimaal het dubbele. Ik kom ook even zeker terug op de veiligheid. Zulke goedkope noname pack's zullen niet voor niets zo goedkoop zijn. De kwaliteit is bedenkelijk en je kunt ze dan beter maar buiten opladen en niet binnen. Mocht het mis gaan dan blijft de schade beperkt. Ergens is de fiets het niet waard om er 800 euro in te steken en kun je kijken hoe li-ion accu's je bevallen. Sowieso heb je een andere oplader nodig (CC-CV) en moet je het pack goed vastzetten in de behuizing. Het klateren van de accu's in de behuizing is niet bevorderlijk voor de levensduur. Zoek dus een 24 volt pak dat binnen de afmeting past en we helpen je natuurlijk graag verder
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam