Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 48 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:39
jimh307 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:18:
[...]

Die band heb ik er ook achter op liggen. Het profiel hoor je zoemen op glad asfalt en ze zijn iets minder comfortabel dan de marathon plus, maar ik heb met de vorige achterband bijna 15K gedaan en die was voort op. Ook 2 keer lek gereden, 1 voor, 1 achter ;)
Beide keren zelf band geplakt en de plakker op de voorband (nog de originele) is na 8K nog steeds luchtdicht. Gewoon een doosje plakspulletjes gerold in een theedoek (tegen rammelen) samen met een zaklampje, wat water en een pompje.
PS: Ik neem altijd wat water mee want je zult het maar eens nodig hebben voor je dorst als je ergens stil staat (nog nooit overkomen, knock on wood).
De banden die ik nu heb lijken (van ver) op die Spicer, maar dan van een ongekend Japans merk: Shinko.
Ik vind ze niet soepel rollen, en zodra je het asfalt verlaat zijn ze niks waard.
Comfortabel zijn ze ook niet, want ik moet ze tot 4 Bar pompen anders geraak ik amper vooruit.

De achterband toont na 2000km toch al wat slijtage, en dat lijkt me eigenlijk vroeg. Waarschijnlijk rij ik er nog 1000km bij, en kijk ik eerst hoe die zich op nat wegdek gedragen. Offroad in de winter en met wat modder is niet direct mijn ding.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:10
rvanoorschot schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 16:44:
Ik ben op zoek naar een nieuw display Bafang DP C18 display, voor mijn Bafang M420 middenmotor. Dit display:

Echter, all displays die ik online vindt hebben een ronde aansluitstekker:
Die ronde stekker is de aansluiting van je controller (knoppen) naar je display, naar je motor is een andere stekker. Zo zit het bij mij tenminste. De stekker van het display naar de motor kan ik niet zo makkelijk bekijken want dat zit bij mij compleet weggewerkt in een draadboom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:51
aquinox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 09:01:
.... idd het is de laadaansluiting, de zwarte kabel is iets te kort...hoe werkt dat met die krimpkous/aansluiting ....

.... zwarte kabel tegen dat randje metaal .... maar nu werkt dat niet....
....high stand 15km mee oid, medium tegen de 20....... met li-ion ook sneller zal optrekken en soepeler zal zijn omdat het lichter is?......

Hoe kan ik een tweede behuizing vinden ....
Gevonden, netjes. Dan zijn er nu de volgende opties met allen voor- en nadelen in volgorde van kosten.
1- Herstel de laadconnector, door de draad te verlengen of evt. te vervangen.
2- Vervang de accu's door 2 nieuwe exemplaren van 12Ah (290Wh) of, indien mogelijk, hoger.
3- Vervang de accu's door een Li-ion pack van meer dan 12Ah (>300Wh) - bv 7S5P
4- Vervang de complete behuizing met een Li-ion pack van meer dan 12Ah (>300Wh)

Behoud van loodaccu's betekent dat alles zonder verdere problemen zal werken, bij nieuwe exemplaren zal het bereik wat meer zijn. Gewicht is ca. 10kg
Toepassen van Li-ion accus zal het bereik vergroten, lichter zijn, maar geen garantie op goede werking (hoger Voltage). Het display zal de ontlading niet kunnen aangeven. Gewicht is ca 3 a 4kg
Ik vraag me af of dit genoeg uitmaakt op het totaalgewicht van ebike en berijder, dat je echt verschil zal merken met optrekken.
Persoonlijk ben ik minder behoudend met de nonamepacks, De kwaliteit zal wat minder zijn, maar alsnog beter dan de loodaccu's. Desalnietemin kan het nooit kwaad om enig voorbehoud te maken mbt de veiligheid bij opladen.

De zwarte kabel zal goed gesoldeerd moeten worden voor optimaal contact. Er slechts tegenaan drukken heeft waarschijnlijk een te grote overgangsweerstand. Bekijk ook de rest van de kabels op oxidevorming.
Verlengen kan met een zelfde draaddikte, maar belangrijk is dat het koper niet door oxide is aangetast, anders kan je beter de hele draad vernieuwen. (wat eigenlijk altijd beter is)

Krimpkous: verwijderen van de connector, twee nieuwe stukjes knippen en op de draad schuiven, verlengdraad solderen. Krimpkousje op de connector, krimpkousje over de soldeerovergang verhitten met een warmtebron, bv soldeerbout of aansteker erlangs. klaar.

2e behuizing. Is een probleempje, maar marktplaats is toch het meest voor de hand liggend.

[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 23-09-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 09:45
elinx schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 20:11:
[...]

Gevonden, netjes. Dan zijn er nu de volgende opties met allen voor- en nadelen in volgorde van kosten.
1- Herstel de laadconnector, door de draad te verlengen of evt. te vervangen.
2- Vervang de accu's door 2 nieuwe exemplaren van 12Ah (290Wh) of, indien mogelijk, hoger.
3- Vervang de accu's door een Li-ion pack van meer dan 12Ah (>300Wh) - bv 7S5P
4- Vervang de complete behuizing met een Li-ion pack van meer dan 12Ah (>300Wh)

Behoud van loodaccu's betekent dat alles zonder verdere problemen zal werken, bij nieuwe exemplaren zal het bereik wat meer zijn. Gewicht is ca. 10kg
Toepassen van Li-ion accus zal het bereik vergroten, lichter zijn, maar geen garantie op goede werking (hoger Voltage). Het display zal de ontlading niet kunnen aangeven. Gewicht is ca 3 a 4kg
Ik vraag me af of dit genoeg uitmaakt op het totaalgewicht van ebike en berijder, dat je echt verschil zal merken met optrekken.
Persoonlijk ben ik minder behoudend met de nonamepacks, De kwaliteit zal wat minder zijn, maar alsnog beter dan de loodaccu's. Desalnietemin kan het nooit kwaad om enig voorbehoud te maken mbt de veiligheid bij opladen.

De zwarte kabel zal goed gesoldeerd moeten worden voor optimaal contact. Er slechts tegenaan drukken heeft waarschijnlijk een te grote overgangsweerstand. Bekijk ook de rest van de kabels op oxidevorming.
Verlengen kan met een zelfde draaddikte, maar belangrijk is dat het koper niet door oxide is aangetast, anders kan je beter de hele draad vernieuwen. (wat eigenlijk altijd beter is)

Krimpkous: verwijderen van de connector, twee nieuwe stukjes knippen en op de draad schuiven, verlengdraad solderen. Krimpkousje op de connector, krimpkousje over de soldeerovergang verhitten met een warmtebron, bv soldeerbout of aansteker erlangs. klaar.

2e behuizing. Is een probleempje, maar marktplaats is toch het meest voor de hand liggend.
Nice! Ik zat te denken aan deze die jij noemde, maar geen idee of dit in mijn pack past:
https://www.amazon.nl/Sei...9G/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=7s4p&qid=1600807651&s=electronics&sr=1-2

En voor voorlopig die kabel te fixen, al lost dat het probleem helaas niet op: de lader blijft passief.. Wat kan het zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
aquinox schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:50:
[...]

Nice! Ik zat te denken aan deze die jij noemde, maar geen idee of dit in mijn pack past:........

En voor voorlopig die kabel te fixen, al lost dat het probleem helaas niet op: de lader blijft passief.. Wat kan het zijn?
De maten zijn 38x68x260mm, dus als je de binnenmaat van de behuizing weet kan je dat bepalen.
Bij het noemen van alternatieven voor de loodaccu ging ik uit van de gegevens die in de foto's werden getoond.
In de eerste instantie ging het over 10Ah accu, maar in de volgende serie is te zien dat het 12Ah accu's betreft. Vandaar dat ik nu ipv 7s4p 12Ah (zoals van genoemde link) in een later bericht het had over 7s5p 15Ah, waar een ander prijskaartje aanhangt.
Dit omdat de capaciteit dan wat groter is en daarmee het bereik wat je kan halen ook.
Het aangegeven pakket is redelijk lang. Het is ook mogelijk om de cellen in een andere samenstelling 130x100x70 mm te bestellen. (let op, het voorbeeld is zonder lader)

• aquinox
Ah ja, had wel ergens gelezen dat door de efficiency boost de 10ah alsnog beter zal presteren? Wat doe ik alleen met de andere connector die op die lader zit, moet ik de huidige connector van mn board slopen en de nieuwe vastlijmen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zouden dergelijke overwegingen (hoe maak/repareer/upgrade ik mijn accu's) niet in een apart meer technisch subforum gevoerd kunnen worden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
aquinox schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:12:
... efficiency boost de 10ah alsnog beter zal presteren? Wat doe ik alleen met de andere connector ....
12Ah Lood of Lithium, zou kunnen dat de laatste wat efficienter is omdat de nominale spanning wat hoger en de ontlaadcurve anders is, maar het zou ook zomaar kunnen dat dit niet zo is, omdat het niet om spanning alleen gaat maar ook om de hoeveelheid stroom. Vermogen is spanning x stroom, dus bij de loodaccu zal er meer stroom uit de accu getrokken worden naarmate hij meer ontlaad.

De capaciteit van een accu is te vergelijken met hoeveel erin zit. 12Ah (290Wh) voor lood is maar ietsje minder dan 12Ah (300Wh) li-ion (igv nieuwe accu's)

De winst haal je uit het feit dat niet alle energie in bewegingsenergie wordt omgezet, maar ook in warmte-energie. Hoe meer stroom door de motor gaat, hoe meer warmte wordt opgewekt. Dus je zal wel wat verder met Li-ion kunnen komen, maar hoeveel dat uiteindelijk is kan moeilijk worden aangegeven, ook al omdat veel afhangt van de mate van ondersteuning die je wenst.

mbt connectors zal je eea moeten improviseren. Lijmen en afdichten in de bestaande behuizing ligt het meest voor de hand.
gysman11 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 08:33:
Zouden dergelijke overwegingen (hoe maak/repareer/upgrade ik mijn accu's) niet in een apart meer technisch subforum gevoerd kunnen worden?
Kan..... maar dan zou ik graag een definitie willen hebben van wat technisch is en wat niet, want hoort bv de vlak hiervoor gevoerde banden overwegingen daar ook bij? Of vragen over verlichting, het juist laden van accu's, het installeren van brake boosters, wat is de beste fiets- en regenkleding, zadels, derailleur vs naaf, ketting vs snaar enz. Over al deze onderwerpen zijn (soms gedetailleerde) technische verhandelingen geweest.
Feitelijk ging het nu om de vraag "Kan een loodaccu van een e-bike worden vervangen door een Li-ion accu?"
De details waar jij naar verwijst zijn bijzaken die meeliften met die vraag.

Ik zou bv hetzelfde kunnen voorstellen mbt adviezen nav de vraag "Welke ebike is voor mij het beste?".
Zou daar niet een adviestopic voor geopend kunnen worden?
Omdat ik daarin niet wezenlijk geïnteresseerd ben, lijkt het voor mij dat steeds hetzelfde rijtje fietsen opgenoemd wordt en lijkt mij het advies vaak ook hetzelfde. (FM, proberen, Bosch, naaf, snaar)
Dat geldt natuurlijk niet voor degenen die advies zoeken, vragen en geven.

Alles kan, maar mi de charme van dit topic is dat alles weleens langs komt. Het ene onderwerp spreekt je meer aan dan het andere. De technische zaken worden meestal slechts kort maar intens besproken en stoppen dan weer. Andere onderwerpen, zoals de vragen mbt een ebike keuze komen wat vaker langs. Net als opmerkingen over veiligheid, (hogere) snelheid en het gedrag van (andere) weggebruikers.
Als je voor al die deelonderwerpen aparte topics gaat maken, worden het veel korte topics.

[ Voor 36% gewijzigd door elinx op 23-09-2020 15:05 ]

• rvanoorschot
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-12-2021
BMW_Gizzmo schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:36:
[...]

Die ronde stekker is de aansluiting van je controller (knoppen) naar je display, naar je motor is een andere stekker. Zo zit het bij mij tenminste. De stekker van het display naar de motor kan ik niet zo makkelijk bekijken want dat zit bij mij compleet weggewerkt in een draadboom.
Ah, thanks! Ik heb die vijfhoekige stekker inderdaad heel diep uit het frame gehaald. The plot thickens :)

• karolin88
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-09-2020
Beste allemaal,

Ik ben me volop aan het orienteren voor de aankoop van een elektrische fiets. Mijn eisen: bosch performance motor, min 500 kwh, rechte zit en goede vering aangezien ik ooit mijn bekken brak (verstelbaar stuur in alle richtingen is pluspunt), mogelijkheid tot plaatsen van een kinderzitje en budget rond 3000 euro. Qua merken twijfel ik tussen victoria (7.8 of 8.8), kalkhoff of riese & muller swing ( maar die ligt wat boven budget). Ik twijfel echter nog enorm tussen derailleurversnelling of naafversnelling; wat zijn jullie ervaringen?Tips altijd welkom.

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
karolin88 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:08:
Beste allemaal,

Ik ben me volop aan het orienteren voor de aankoop van een elektrische fiets. Mijn eisen: bosch performance motor, min 500 kwh, rechte zit en goede vering aangezien ik ooit mijn bekken brak (verstelbaar stuur in alle richtingen is pluspunt), mogelijkheid tot plaatsen van een kinderzitje en budget rond 3000 euro. Qua merken twijfel ik tussen victoria (7.8 of 8.8), kalkhoff of riese & muller swing ( maar die ligt wat boven budget). Ik twijfel echter nog enorm tussen derailleurversnelling of naafversnelling; wat zijn jullie ervaringen?Tips altijd welkom.
Kijk ook eens naar een Gudereit 9 Evo (https://gudereit.nl/gudereit-ebikeline-et-9-evo-2020)
Prijs € 3.199,- maar wel met al je eisen en een riem i.p.v. een ketting

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

boomsma schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:48:
[...]

Kijk ook eens naar een Gudereit 9 Evo (https://gudereit.nl/gudereit-ebikeline-et-9-evo-2020)
Prijs € 3.199,- maar wel met al je eisen en een riem i.p.v. een ketting
En een sportievere zit, wat ze juist niet wil. :+ Haar eisen (tenminste: neem aan dat het een vrouw is gezien de naam) zijn gelijk aan mijn eisen. :P

Ik denk dat het voor mezelf zoiets gaat worden: https://www.gazelle.nl/grenoble-c380-hmb Want Bosche Performance Line, de juiste naafversnelling (deze zou sterk genoeg zijn voor de Bosch, in tegenstelling tot de Nexus 7-versnellingen), en je hebt een goede rechtop-houding. :) Edit: niet zeker of het wel Nexus is wat erop zit want de site spreekt over "traploos", de normale Grenoble (met Active Line, niet de Performance Line) heeft wel Nexus 8.

[ Voor 10% gewijzigd door Bart-Willem op 23-09-2020 17:29 ]

Volvotips.com

• aquinox
elinx schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:53:
[...]
12Ah Lood of Lithium, zou kunnen dat de laatste wat efficienter is omdat de nominale spanning wat hoger en de ontlaadcurve anders is, maar het zou ook zomaar kunnen dat dit niet zo is, omdat het niet om spanning alleen gaat maar ook om de hoeveelheid stroom. Vermogen is spanning x stroom, dus bij de loodaccu zal er meer stroom uit de accu getrokken worden naarmate hij meer ontlaad.

De capaciteit van een accu is te vergelijken met hoeveel erin zit. 12Ah (290Wh) voor lood is maar ietsje minder dan 12Ah (300Wh) li-ion (igv nieuwe accu's)

De winst haal je uit het feit dat niet alle energie in bewegingsenergie wordt omgezet, maar ook in warmte-energie. Hoe meer stroom door de motor gaat, hoe meer warmte wordt opgewekt. Dus je zal wel wat verder met Li-ion kunnen komen, maar hoeveel dat uiteindelijk is kan moeilijk worden aangegeven, ook al omdat veel afhangt van de mate van ondersteuning die je wenst.

mbt connectors zal je eea moeten improviseren. Lijmen en afdichten in de bestaande behuizing ligt het meest voor de hand.
Okay! Hoe zorg ik dat de oplaadinput niet kortsluit bij regen of sneeuw? waterdichtheid? die connector bij die lader die je linkt zit krap op elkaar met de -/+, alsof het niet echt gemaakt is voor outdoor gebruik... wat jullie?

ik keek ook naar deze, deze heeft BMS wat veiliger is?
https://www.amazon.nl/bat...PN/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&dchild=1&keywords=7s5p+24v&qid=1600883383&s=sporting-goods&sr=1-2
en is: Nominale ontlaadstroom (A) 15A
Onmiddellijke maximale ontlaadstroom (A) 36A
Maximale continue ontlaadstroom (A) 18A
genoeg voor mijn fietsie? is dit net zo goed of beter als die loden units?
(deze https://eu.nkon.nl/multipower-12v-12ah-48.html?)
Ik weet nu dus dat de binnenmaat 30 en een beetje cm lang is, en 10cm breed, 9.3 cm diep, diegene van 150 euro is dus twijfelachtig, diegene die ik hierboven noem is aantrekkelijker denk ik..
Tevens heb ik een normale 2e hands elektrische fiets gefixt, een sparta. heb er 5 getest, eentje was mijn favoriet omdat hij heel smooth was en tot 28 kmh trapondersteuning bood, de rest liep stroever en ging tot 25. Het was een sparta ion. Hij zei 35 km radius over op display bij 80%, na enkele kilometers, vanaf 84% getest. bij 78 ging hij opeens naar 0%.. Ik heb hem gelijk naar de sparta dealer gebracht in de buurt.. maar misschien komen zij met een dure oplossing... zijn er dingen die ik zelf kan doen voor ik het laat oplossen tegen een grote markup?

[ Voor 8% gewijzigd door aquinox op 23-09-2020 20:29 ]

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 23:08
karolin88 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 16:08:
Beste allemaal,

Ik ben me volop aan het orienteren voor de aankoop van een elektrische fiets. Mijn eisen: bosch performance motor, min 500 kwh, rechte zit en goede vering aangezien ik ooit mijn bekken brak (verstelbaar stuur in alle richtingen is pluspunt),
Ik kan me heel goed voorstellen dat je gelimiteerd bent in je bewegingsruimte, dus wat ik nu zeg hoeft absoluut niet voor je op te gaan, toch wil ik wel graag een misverstand rechtszetten.

Een rechte zit heeft meer druk op de ruggengraat en je bekken. Door meer voorover te leunen verdeel je het gewicht en kan je schokken makkelijker opvangen.

Maar nogmaals, een bekkenbreuk kan ongetwijfeld tot heel vervelende consequenties leiden die wat ik zeg niet doen opgaan. Ik zeg het vooral om je toch hier over na te denken.. en dan is het antwoord ongetwijfeld "laat die Roffeltjes maar leuteren, het kan echt niet". ;)

Dit heeft ook wel invloed op je wens voor vering. Los van het trieste feit dat "goede"vering eigenlijk niet te krijgen is, is vering op een gewone fiets gelimiteerd tot je voorwiel. Je achterwiel is ongeveerd en die klappen zal je met je benen moeten opvangen.

[/quote[mogelijkheid tot plaatsen van een kinderzitje en budget rond 3000 euro. Qua merken twijfel ik tussen victoria (7.8 of 8.8), kalkhoff of riese & muller swing ( maar die ligt wat boven budget). Ik twijfel echter nog enorm tussen derailleurversnelling of naafversnelling; wat zijn jullie ervaringen?Tips altijd welkom.
[/quote]

Je kiest voor Duitse merken, op zich niet vreemd, maar waar je nu mee aankomt zijn geen spannende modellen. Vanaf pak hem beet 2400,- zijn er bij elk A-merk goede damesfietsen met een verende voorvork te vinden,

Derrie vind ik persoonlijk prettiger dan een naafversnelling, maar je hebt wel kans op een vieze broekspijp. Derrie heeft iets meer (simpel) onderhoud nodig, maar je kan hetzelf doen, vervangen kost geen drol en het heeft de meeste versnellingen in kleine stapjes (dat is fijn).

Nog even over R&M, die fietsen zijn nogal lang, waardoor je al snel voorover op de fiets komt te zitten. Misschien is de Swing korter dan de andere modellen, maar de geometriekaartjes en wat ik zie op de weg vertellen me dat ze voor een zeer sportieve lange zit gaan (en dat snap ik helemaal, zie mijn stukje hierboven...). Dus zeer zeker eerst proefrijden!

• elinx
aquinox schreef op woensdag 23 september 2020 @ 20:05:..... niet kortsluit bij regen of sneeuw? waterdichtheid? ......

ik keek ook naar deze, deze heeft BMS wat veiliger is?...... is dit net zo goed of beter als die loden units?
.......
Tevens heb ik een normale 2e hands elektrische fiets gefixt, een sparta. heb er 5 getest, eentje was mijn favoriet omdat hij heel smooth was en tot 28 kmh trapondersteuning bood, de rest liep stroever en ging tot 25. Het was een sparta ion. .....bij 78 ging hij opeens naar 0%.. .....
Je zal een beetje fantasie moeten hebben om alles waterdicht te krijgen, Kit en een afdekkapje erboven (van verpakking oid) doen al een heleboel.

Een BMS zit in alle li-ion packs, zonder een dergelijke regelunit zal de accu niet lang meegaan en is mi een kans op brandgevaar als door overladen een cel wordt oververhit.
Beter dan loodaccu's is niet de vraag, want met loodaccu's weet je zeker dat het werkt voor een relatief laag bedrag, met Li-ion loop je een risico dat je het niet werkend krijgt. Technisch gezien is de Li-ion beter.

Dan de Sparta Ion, die heeft een 11Ah 24V NiMh accu (ca €450). Verbaast me niks dat die plotseling naar 0 schiet. Probleem van de oudere ebikes is meestal de staat van de accu. Bij deze is door ouderdom waarschijnlijk de interne weerstand flink hoger geworden (tgv dichtgeslibte electroden), zodat de laagst mogelijke spanning aan de hoge kant is. Revisie zelf doen zal voordeliger zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 23-09-2020 22:32 ]

• aquinox
elinx schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:15:
[...]

Je zal een beetje fantasie moeten hebben om alles waterdicht te krijgen, Kit en een afdekkapje erboven (van verpakking oid) doen al een heleboel.

Een BMS zit in alle li-ion packs, zonder een dergelijke regelunit zal de accu niet lang meegaan en is mi een kans op brandgevaar als door overladen een cel wordt oververhit.
Beter dan loodaccu's is niet de vraag, want met loodaccu's weet je zeker dat het werkt voor een relatief laag bedrag, met Li-ion loop je een risico dat je het niet werkend krijgt. Technisch gezien is de Li-ion beter.

Dan de Sparta Ion, die heeft een 11Ah 24V NiMh accu (ca €450). Verbaast me niks dat die plotseling naar 0 schiet. Probleem van de oudere ebikes is meestal de staat van de accu. Bij deze is door ouderdom waarschijnlijk de interne weerstand flink hoger geworden (tgv dichtgeslibte electroden), zodat de laagst mogelijke spanning aan de hoge kant is. Revisie zelf doen zal voordeliger zijn.
Hoe doe je de revisie zelf? moeten de cellen veranderd worden, of kan je met iets de corrosie/dichtgeslibte electroden fixen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brilsmurf
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31
jimh307 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 17:18:
[...]

Die band heb ik er ook achter op liggen. Het profiel hoor je zoemen op glad asfalt en ze zijn iets minder comfortabel dan de marathon plus, maar ik heb met de vorige achterband bijna 15K gedaan en die was voort op. Ook 2 keer lek gereden, 1 voor, 1 achter ;)
Beide keren zelf band geplakt en de plakker op de voorband (nog de originele) is na 8K nog steeds luchtdicht. Gewoon een doosje plakspulletjes gerold in een theedoek (tegen rammelen) samen met een zaklampje, wat water en een pompje.
PS: Ik neem altijd wat water mee want je zult het maar eens nodig hebben voor je dorst als je ergens stil staat (nog nooit overkomen, knock on wood).
Over dat lek rijden, ik heb dat dus ook al 2 keer gehad. ook eerst voor en 2 weken later achter.
De tweede keer had ik een gaadi binnenband en pomp bij me die me toen gered heeft. En beide keren was overdag.
Maar ik rij vaak op late tijden nog door verlaten polders e.d., aardedonker en ook een rit van ca 30 km van en naar werk.
Ik wil dus de kans op een lekke band zo klein mogelijk maken.
Zojuist heb ik slime voor binnenbanden besteld.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Ik heb 4 slechte ervaringen met antilekvloeistof voor in de binnenband. Als je een sneetje (glas) hebt dan werkt het al niet, en kan je het door de vloeistof ook niet meer plakken. Voorkomen is beter dan genezen, ik koop altijd banden met de hoogste lekbestendigheid (bv Marathon). En dan een reserve binnenband voor als het toch fout gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
aquinox schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:00:
.....
Hoe doe je de revisie zelf? ....
Elke oplaadbare accucel degenereert doordat tijdens het chemisch proces van laden en ontladen nimmer 100% van de lading van de ene naar de andere elektrode binnen een accucel wordt overgedragen. Daardoor blijven elektronen achter (het dichtslibben of aangroeien van een elektrode). Gedurende de tijd worden dat er steeds meer tot er nagenoeg geen enkele elektron meer over is die kan verplaatsen. Lang voor die tijd is de accucel al niet meer bruikbaar.

Een accucel bevat twee elektroden van twee verschillende metalen, die zijn verbonden met de plus en min op de accucel. Tussen die elektroden zit een zure stof waarin de elektronen vrij kunnen bewegen.
Bij het laden wordt een spanning op de plus en min contacten gezet en verplaatsen de elektronen zich van de ene naar de andere elektrode. Bij ontladen gaan die (door de draden) weer de andere kant op (stroom). enz.

Afhankelijk van de gebruikte metalen heeft elke soort accu andere eigenschappen. Tot nu is aan bod geweest cellen op basis van: Lood (Pb) Nikkel (Ni) en Lithium (Li) (het tweede metaal kan verschillen)
Het degenereren van een accucel is niet te voorkomen, maar je hebt zelf nu al gemerkt dat er verschillen zijn hoe eea zich openbaart.

Reviseren betekent dat je de accucellen vervangt door nieuwe exemplaren.
Voor 24V 12Ah bij de loodaccu ging het om 2x 12V accu (eigenlijk 12x 2V cellen), bij de NiMh zal het om ca. 80x 1.2V cellen gaan en bij Li-ion om ca. 30x 3,6V cellen (eea afhankelijk van de capaciteit van een individuele cel)

Voor langste levensduur moet 12V lood continu aan een 13,8V lader, NiMh moet helemaal ontladen voor het opladen tot max 1.4V, Li-ion moet tussen 10 en 90% geladen blijven tot max. 4.2V.
Door overladen gaat het degeneratieproces nog sneller, omdat de temperatuur ervan snel oploopt wordt de zure stof aangetast, zodat er minder elektronen van de ene naar de andere elektrode verplaatst kunnen worden. Daarom heeft iedere accu een eigen manier van laden en een regelunit in de accu en/of lader.

Een accu is zo goed als de zwakste cel in die accu, alle cellen in een accu moeten bij elkaar passen en van dezelfde leeftijd en type zijn en ongeveer evenveel lading hebben. Een zwakke cel degenereert sneller dan de rest omdat deze altijd overladen wordt, tot deze slecht of geen stroom meer doorlaat. De hele accu kan dan niet meer (geheel) geladen of ontladen worden.

[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 25-09-2020 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
brilsmurf schreef op donderdag 24 september 2020 @ 14:05:
[...]

Over dat lek rijden, ik heb dat dus ook al 2 keer gehad. ook eerst voor en 2 weken later achter.
De tweede keer had ik een gaadi binnenband en pomp bij me die me toen gered heeft. En beide keren was overdag.
Maar ik rij vaak op late tijden nog door verlaten polders e.d., aardedonker en ook een rit van ca 30 km van en naar werk.
Ik wil dus de kans op een lekke band zo klein mogelijk maken.
Zojuist heb ik slime voor binnenbanden besteld.
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Ondanks mijn kilometrage heb ik zelden lekke banden, mijn laatste lek moet al een paar jaar terug zijn (racefiets).

Ik heb goede banden (Marathon Supreme/Conti winter contact), maar het is ook gewoon geluk hebben.

Buiten de stad altijd pompje* en lichters mee en zelfklevende plakkers van Parktool.

(Zefal HPX is de beste frame pomp)

• aquinox
elinx schreef op donderdag 24 september 2020 @ 16:29:
[...]
Elke oplaadbare accucel degenereert doordat tijdens het chemisch proces van laden en ontladen nimmer 100% van de lading van de ene naar de andere elektrode binnen een accucel wordt overgedragen. Daardoor blijven elektronen achter (het dichtslibben). Gedurende de tijd worden dat er steeds meer tot er nagenoeg geen enkele elektron meer over is die kan verplaatsen. Lang voor die tijd is de accucel al niet meer bruikbaar.

Een accucel bevat twee elektroden van twee verschillende metalen, die zijn verbonden met de plus en min op de accucel. Tussen die elektroden zit een zure stof waarin de elektronen vrij kunnen bewegen.
Bij het laden wordt een spanning op de plus en min contacten gezet en verplaatsen de elektronen zich van de ene naar de andere elektrode. Bij ontladen gaan die weer de andere kant op door de draden. enz.

Afhankelijk van de gebruikte metalen heeft elke soort accu andere eigenschappen. Tot nu is aan bod geweest cellen op basis van: Lood (Pb) Nikkel (Ni) en Lithium (Li) (het tweede metaal kan verschillen)
Het degenereren van een accucel is niet te voorkomen, maar je hebt zelf nu al gemerkt dat er verschillen zijn hoe eea zich openbaart.

Reviseren betekent dat je de accucellen vervangt door nieuwe exemplaren.
Voor 24V 12Ah bij de loodaccu ging het om 2x 12V accu (eigenlijk 12x 2V cellen), bij de NiMh zal het om ca. 80x 1.2V cellen gaan en bij Li-ion om ca. 30x 3,6V cellen (eea afhankelijk van de capaciteit van een individuele cel)

Voor langste levensduur moet 12V lood continu aan een 13,8V lader, NiMh moet helemaal ontladen voor het opladen tot max 1.4V, Li-ion moet tussen 10 en 90% geladen blijven tot max. 4.2V.
Door overladen gaat het degeneratieproces nog sneller, omdat de temperatuur ervan snel oploopt wordt de zure stof aangetast, zodat er minder elektronen van de ene naar de andere elektrode verplaatst kunnen worden. Daarom heeft iedere accu een eigen manier van laden en een regelunit in de accu en/of lader.
Ja true.. Ik heb deze video gecheckt, maar het lijkt nogal bewerkelijk en tricky :/
YouTube: Controle van batterijen in elektrische SPARTA fiets
Ze hadden gezegd dat de accu okay is dus ben opgelicht.. dus heb ze laten kiezen teruggeven, nieuwe verkoopprijs 150 ipv 400 of, nadat ze vermijdend reageerden (ja was van mn zoon, daarna ja is van mijn broer en je hebt m getest en hij was goed).. aangifte van oplichting... Meeste revisiebedrijven doen deze accu niet omdat hij aangemeld moet worden bij een dealer na aanpassingen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
aquinox schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:38:
........ omdat hij aangemeld moet worden bij een dealer na aanpassingen...
Dat is bij meer merkfabrikaten het geval. Enerzijds om er zeker van te zijn dat de juiste accu wordt geplaatst, anderszijds denk ik ook een vorm van klantenbinding dmv gedwongen winkelnering.
In dat geval is zelf reviseren niet aan de orde.

edit:
De NiMh cellen die in de video worden getoond, zijn niet de meest voorkomende cellen, maar 20 cellen in serie (20S1P) met een specifieke maat (F) en capaciteit. Daardoor zijn ze per cel ook bij losse inkoop flink aan de prijs met ca €20,- per cel. Voor 20 cellen kom je dan uit op ca. €400,-, waarna je ze vervolgens in de behuizing moet zien te krijgen, mbv puntlassen.

[ Voor 37% gewijzigd door elinx op 25-09-2020 00:11 ]

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

roffeltjes schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:10:
[...]

Ik kan me heel goed voorstellen dat je gelimiteerd bent in je bewegingsruimte, dus wat ik nu zeg hoeft absoluut niet voor je op te gaan, toch wil ik wel graag een misverstand rechtszetten.

Een rechte zit heeft meer druk op de ruggengraat en je bekken. Door meer voorover te leunen verdeel je het gewicht en kan je schokken makkelijker opvangen.
Volgens mijn fysio is dat dus niet zo: júist bij bekkenproblemen moet je rechtop kunnen zitten op de fiets. Er komt wellicht meer druk op, maar je bekken recht bij dit soort belasting zou wel eens voor minder problemen kunnen zorgen dan wanneer je bekken iets gekanteld zijn als je voorover gebogen zit.

Als voorover gebogen beter voor rug/bekken/heupen zou zijn, dan zouden alle boomers wel sportieve fietsen rijden nietwaar? :+

Volvotips.com

• roffeltjes
Bart-Willem schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:28:
[...]

Volgens mijn fysio is dat dus niet zo: júist bij bekkenproblemen moet je rechtop kunnen zitten op de fiets. Er komt wellicht meer druk op, maar je bekken recht bij dit soort belasting zou wel eens voor minder problemen kunnen zorgen dan wanneer je bekken iets gekanteld zijn als je voorover gebogen zit.
Het zal ongetwijfeld van de indicatie afhangen. Je zegt dat je Fysio een veel fietser is, dus ik gok dat hij weet dat een gestrekte zit een betere gewichtsverdeling geeft en een actievere fietshouding maar voor jou niet goed is.
Als voorover gebogen beter voor rug/bekken/heupen zou zijn, dan zouden alle boomers wel sportieve fietsen rijden nietwaar? :+
Ik zie niet direct in waarom het patroon van mensen die nauwelijks fietsen aangeeft wat het beste is. Elke veel-fietser zit dieper. ;)

Nogmaals, het hangt af van je lichamelijke factoren, maar er zijn echt wel goede redenen waarom rechtop zitten zwaarder is voor o.a. je doorbloeding van je bekken en qua schokken op je rug. Je laat je gewicht op je perineum rusten en gaat schokken rechtsreeks opvangen op je wervelkolom. Een wat sportievere houding is mobieler en je kan makkelijker gewicht van je zadel afhalen.

UIteraard is een volkomen platte positie weer het andere uiterste, dan ga je sneller organen verdrukken en je liesslagader afklemmen.

Nogmaals, bij een bekkenbreuk kunnen er ongetwijfeld heel andere conclusies zijn. Net zoals dat bij een hernia je extra aandacht voor de S vorm in je rug moet hebben (en dat is inderdaad makkelijker met een rechtop houding).

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 24-09-2020 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart-Willem
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Oftewel: @karolin88 kan het beste ook bij de fysio informeren wat het beste is in zijn/haar situatie. :P

Volvotips.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiker
  • Laatst online: 05-10-2020
Hoi,

We zijn aan het oriënteren naar e-bikes en hebben een voorlopige keus voor 2 types, graag jullie expertise of ervaringen met deze modellen.

1ste is de Gazelle Ultimate C8 Belt, deze heeft een Bosch motor met riem aandrijving.
2de is de Huyser Maleo, en heeft een Bafang M420 motor met ook riem aandrijving, met optie grotere accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:10
ebiker schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 11:38:
2de is de Huyser Maleo, en heeft een Bafang M420 motor met ook riem aandrijving, met optie grotere accu.
Deze fiets lijkt wel heel erg op een kloon van een qwic mn7i.. maar wie nu wie gekopieerd heeft?
Ik heb zelf de qwic mn7i, die bevalt goed (ik fiets sinds de aanschaf meer dan ooit de afgelopen jaren...).
Het enige wat ik veranderd heb is het zadel maar dat is een persoonlijk iets waar hier al genoeg over geschreven is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebiker
  • Laatst online: 05-10-2020
Ik ben ook vooral benieuwd hoe de Bafang M420 motoren het doen en houden in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:28

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Vandaag ook even langs wat FM geweest. Voorraad en levering is een (groot) probleem kwam ik achter. Ik zoek een sportieve fiets voor w-w, 30 km per dag (heen en terug). Framemaat minstens 60cm+ Budget wat ik in gedachten had lag rond de 2000/2250 euro maar moet iets meer uitgeven voor een middenmotor zag ik ;)

Op een Pegasus, Kettler Quanogwat en Cube Touring Pro gereden. Vond de kettler (met naafversnelling) te zwaar, Pegasus te duur. De Cube Touring Pro sprak mij het meest aan, ook qua prijs. Alleen lastig bestelbaar. Nu zie ik online dat de 2021 modellen aangeboden worden dus hopelijk komt daar verbetering in ;) Wil niet online bestellen maar bij een lokale FM.

Katmandu van Cube ook gereden maar qua specs/rpijs en wat ik er mee ga rijden lijkt mij dat wat financiële overkill.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Shadow_Agent schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:26:
Vandaag ook even langs wat FM geweest. Voorraad en levering is een (groot) probleem kwam ik achter. Ik zoek een sportieve fiets voor w-w, 30 km per dag (heen en terug). Framemaat minstens 60cm+ Budget wat ik in gedachten had lag rond de 2000/2250 euro maar moet iets meer uitgeven voor een middenmotor zag ik ;)

Op een Pegasus, Kettler Quanogwat en Cube Touring Pro gereden. Vond de kettler (met naafversnelling) te zwaar, Pegasus te duur. De Cube Touring Pro sprak mij het meest aan, ook qua prijs. Alleen lastig bestelbaar. Nu zie ik online dat de 2021 modellen aangeboden worden dus hopelijk komt daar verbetering in ;) Wil niet online bestellen maar bij een lokale FM.

Katmandu van Cube ook gereden maar qua specs/rpijs en wat ik er mee ga rijden lijkt mij dat wat financiële overkill.
Kijk niet op een paar honderd euro.
Met 200 werkdagen aan 30km zit je aan 6000km / jaar, dat is behoorlijk wat, en dan wil je kwaliteit en betrouwbaarheid.
In dit geval zou ik sowieso gaan voor een naafversnelling (8speed of enviolo), schijfremmen, riemaandrijving en 500 Wh batterij, en dat kom je snel aan 3000€, maar dat verdien jij zo terug in brandstofbesparing en nadien in levensduur.
Derailleur kan ook natuurlijk, maar dan moet je toch elke week de ketting even poetsen en smeren, en jaar lijks vervangen waarschijnlijk.

Je keuze om lokaal te kopen: zeker doen als je snelle service verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Shadow_Agent schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:26:
Cube heeft in die prijsklasse wel keuze. Met dat kilometrage en de wens voor sportieve fiets zou ik ook even kijken bij de e-mtb's van Cube, daar zitten voor forenzen bruikbare modellen tussen. Monteer slicks en spatbord en gaan met die banaan.

Ik ben het niet helemaal eens met Tommy, al begrijp ik hem wel. Derailleur is niet zoveel onderhoud, moet je vooral niet teveel aan doen want dan wordt het juist een kliederboel. Je smeert na een regen of heel stoffige rit.

Ik vind zeker voor dat soort afstanden een derraileur een goede keus omdat je toch wel met wielerbroek gaat rondrijden, dus kans van vieze pijpen e.d. is niet van toepassing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Heb destijds zelf voor mijn bijna 40 km/ dag woon/werk fietsen, het hele jaar door, toch voor een naafversnelling gekozen (een Rohloff naaf in dat geval).

Geen omkijken naar, echt amper onderhoud, echt lange levensduur ketting/tandwielen en nooit geklieder op mijn fietsbroek of kousen, een broek die in de winter toch echt wel lang is..... Ik had er een chain glider op de ketting zitten, in meer dan 12 jaar 2x een probleempje..

Oja, ik was en ben nog zelf alleen de motor... 8) maar dat maakt voor de wel/niet naaf/derailleur keuze toch niet uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Het is een prima keuze, maar voor het budget gaat het niet werken.

Ook op langere termijn gaat een Rohloff prijstechnisch niet opwegen tegen een derailleur (of Nexus 8...). Derailleur gaat tenzij je valt/fietsenrek abuse niet stuk (wat dat betreft zelfs sterker dan de Rohloff), dus vervang je alleen ketting en kransjes. Nu zal dat iets harder gaan dan de Rohloff ketting en kransjes, maar zelfs dan gaat dat nooit uit komen.

En zo ook mijn Nexus 8 (alfine) We hebben nu vijf van die naven gehad met 50k achter de knopen, zonder een defect (saillant detail, de Nexus 7 van mijn schoonmoeder loopt nu ook 40k+ en geeft geen krimp...). Een Rohloff zal al snel 400k moeten draaien voordat het financieel beter wordt... dan ben ik 40 jaar en een heel stel fietsen verder,

UIteraard is er wel degelijk een goed verhaal voor de Rohloff:

- Betrouwbaar
- Efficient
- Geen vuile broek.
- Minder onderhoud (al vind ik dat naaf jaarlijkse oliebad wel een gedoetje)
- Met belt nog minder onderhoud
- Heel goede service vanuit de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
roffeltjes schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 17:08:
Het is een prima keuze, maar voor het budget gaat het niet werken.

Ook op langere termijn gaat een Rohloff prijstechnisch niet opwegen tegen een derailleur (of Nexus 8...). Derailleur gaat tenzij je valt/fietsenrek abuse niet stuk (wat dat betreft zelfs sterker dan de Rohloff), dus vervang je alleen ketting en kransjes. Nu zal dat iets harder gaan dan de Rohloff ketting en kransjes, maar zelfs dan gaat dat nooit uit komen.

En zo ook mijn Nexus 8 (alfine) We hebben nu vijf van die naven gehad met 50k achter de knopen, zonder een defect (saillant detail, de Nexus 7 van mijn schoonmoeder loopt nu ook 40k+ en geeft geen krimp...). Een Rohloff zal al snel 400k moeten draaien voordat het financieel beter wordt... dan ben ik 40 jaar en een heel stel fietsen verder,

UIteraard is er wel degelijk een goed verhaal voor de Rohloff:

- Betrouwbaar
- Efficient
- Geen vuile broek.
- Minder onderhoud (al vind ik dat naaf jaarlijkse oliebad wel een gedoetje)
- Met belt nog minder onderhoud
- Heel goede service vanuit de fabriek.
Ik lees wel veel dat de knoppen van de tegenwoordige elektrische variant van de rohloff ( zoals gemonteerd bij R&M fietsen ) geen succes zijn bij veel gebruikers
Ik heb gewoon derailleur en ketting en geen klachten
Met wax gesmeerd
Volgens mij nog steeds het efficiëntst systeem
Voor de lol zou ik er een keer een D2 op willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
route99 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 16:13:
Heb destijds zelf voor mijn bijna 40 km/ dag woon/werk fietsen, het hele jaar door, toch voor een naafversnelling gekozen (een Rohloff naaf in dat geval).

Geen omkijken naar, echt amper onderhoud, echt lange levensduur ketting/tandwielen en nooit geklieder op mijn fietsbroek of kousen, een broek die in de winter toch echt wel lang is..... Ik had er een chain glider op de ketting zitten, in meer dan 12 jaar 2x een probleempje..

Oja, ik was en ben nog zelf alleen de motor... 8) maar dat maakt voor de wel/niet naaf/derailleur keuze toch niet uit...
Voor een fiets met Rohloff ben je altijd meer dan 2000€ kwijt.... zonder motor.
Met motor.... niks onder de 5k dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een andere naaf kan ook.... ik had hem toevallig in een aanbieding voor €1600 ... zonder motor... de fietsenmaker had er in een klap 150 gekocht....
Die 5k met motor is belachelijk... ook al start je bij nu 2k .
Wrs een "marktsegment" effect?

Ik heb geen ervaring met andere naven maar hoor ook wel eens de verschillende ervaringen met bepaalde types. Is dat een gebrek aan reproduceerbaarheid?

Ik kijk met de Rohloff niet alleen naar de prijs, ik heb ook geen zin in het gedonder wat je omtrent andere producten. Tis gewoon probleemloos, En ik had vroeger (40 j terug) een derailleur en ketting systeem, mss waren de materialen toen nog niet zo goed, in mijn beleving zag je toen amper woon werk fietsen met derailleur en ketting, dat was eigenlijk iets voor wielrenners... ?

Voorlopig blijft mijn Rohloff fiets zonder die extra motor... kan mijn dame die een 25 km e-bike heeft met gemak bij blijven... .

De discussie blijft toch interessant hier: Wat zijn de ontwikkelingen etc... wat beweegt... mensen om een bepaald model/type e-bike te kopen....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
route99 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:09:
Een andere naaf kan ook.... ik had hem toevallig in een aanbieding voor €1600 ... zonder motor... de fietsenmaker had er in een klap 150 gekocht....
Die 5k met motor is belachelijk... ook al start je bij nu 2k .
Wrs een "marktsegment" effect?

Ik heb geen ervaring met andere naven maar hoor ook wel eens de verschillende ervaringen met bepaalde types. Is dat een gebrek aan reproduceerbaarheid?

Ik kijk met de Rohloff niet alleen naar de prijs, ik heb ook geen zin in het gedonder wat je omtrent andere producten. Tis gewoon probleemloos, En ik had vroeger (40 j terug) een derailleur en ketting systeem, mss waren de materialen toen nog niet zo goed, in mijn beleving zag je toen amper woon werk fietsen met derailleur en ketting, dat was eigenlijk iets voor wielrenners... ?

Voorlopig blijft mijn Rohloff fiets zonder die extra motor... kan mijn dame die een 25 km e-bike heeft met gemak bij blijven... .

De discussie blijft toch interessant hier: Wat zijn de ontwikkelingen etc... wat beweegt... mensen om een bepaald model/type e-bike te kopen....
Tja, waarom kopen mensen welke fiets.

Ik zou pas een Rohloff kopen als ik minstens 10k per jaar zou rijden.
Een Nexus of Enviolo zou ook probleemloos de 30k moeten halen (misschien behalve de 7speed), en voor de meeste mensen is dat meer dan 10-20 jaar fietsen. Dan is de rest gewoon op...

Mijn vorige vrijetijdsfiets was een Decathlon fiets. Ca 15 jaar gelden gekocht, toen voor ca 400€. Was de net beter fiets. Derailleur, V brakes, 21 versnellingen, verder niks bijzonder. De eerste 5 jaar goed gebruikt, maar waarschijnlijk heeft die geen 15k gereden.
En dan steeds minder gebruikt, en dit jaar wil ik die wat intensiever gebruiken. In de eerste 3 ritjes, lekke band ( tja.... rubber gewoon verduurd), zadel defect, versnellingen haperen, remblokken verduurd, en het grootste vraagteken.... een gebarsten velg. Dat was niet meer onderhouden, maar een totale restauratie.

En dan komt Corona, en wil ik me daar wat op storten. Je begint je wat bij te lezen, je bepaalt een budget (en je stelt dat een paar keer bij).
En dan had ik voor mezelf een lijstje:
- naafversnelling (enviolo, Nexus8 of Alfine 8) en riem omdat ik het zat ben de kettingen van mijn kinderen om de zoveel tijd van roest te ontdoen, kettingen te vervangen etc. Geen gedoe, sopje en proper.
- schijfremmen - ook weer simpel in onderhoud, werken altijd
- middenmotor Bosch, Shimano of Brose
- batterij in de buis

En dan begint de zoektocht, en praatte ik met de fietsenmaker die 3 huizen verder woont. Hij kon me wel iets aanbieden, en kwam naar voor met een belgische fiets, gemaakt door Norta, waar hij van weet dat hun service en ondersteuning top zijn. De prijs vond ik redelijk, en heb besteld.
En nu helemaal tevreden dat ik toch bewuste goede keuzes gemaakt heb.

Ik heb ook gekeken naar R&M. Tuurlijk zijn die fietsen net iets beter afgewerkt, maar daar betaal je dan direct 1000-1500€ meer voor, en dat was me net iets te gortig.

• roffeltjes
Nogmaals, voor de kosten is Rohloff niet de beste keus, maar dat is natuurlijk niet de enige overweging.

het is zonder meer een fantastisch product wat zijn sporen heeft verdiend. Kan me helemaal voorstellen dat je nooit meer iets anders wil.

@route99 Beetje afhangend van wat er op je fiets zat, juist in de jaren 70-80 was er nogal veel minder geslaagd spul (vaak Frans). Maar een goede Shimano of Campagnolo derailleur uit die jaren zal ook nu nog gewoon werken, zoveel kan er namelijk niet mee mis gaan (wieltjes slijten maar zijn te vervangen,

Aan de andere kant begon geindexeerd schakelen (Shimano) pas rond 1984 en het duurde nog wel even voordat dat echt goed doorsijpelde naar Deore. Dus je idee dat het vooral voor wielrenners was klopt wel een beetje. Het was er zeker ook te vinden op Randonneurs en toerfietsen, maar het was nog niet zo prettig als nu.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 26-09-2020 00:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RD11
  • Laatst online: 22-11-2023
Belgische nostalgie: in 1967 kreeg ik voor mijn plechtige communie een Superia met derailleur, 4 vitessen, van bij de plaatselijke velomaker. Zo goed als al mijn leeftijdsgenoten reden op een fiets met derailleur. 3 of 4 versnellingen, later 5. En daar reden we heel onze jeugd, en nog wat later, zonder veel problemen mee rond. Af en toe iemand met een Sturmey Archer "busverzet", maar die kon amper volgen...
Nu rijd ik sinds 3 jaar op een Batavus Dinsdag met Yamahamotor en Nexus 8. Probleemloos 12.000 km. Enkel de remblokjes zijn vervangen. De rest is volledig origineel, ook banden, tandwielen en ketting.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Afgelopen week de Pegasus fiets binnengekregen. Diezelfde avond dacht ik alvast een mooie start te maken met het ombouwen met de bafang bbs01b. Eerst even gechecked of de bafang compatible was met de bottom bracket en dat bleek gelukkig het geval, plek genoeg ook voor de frame accu dus groen licht :)

Ik denk even snel de cranks er af halen dus ik pak mijn cranktrekker er bij en wil die in het daarvoor bestemde schroefdraad draaien maar na 3 slagen met de hand wilde de cranktrekker al niet verder. Bij nadere inspectie bleek aan beide cranks het schroefdraad al beschadigd te zijn waardoor ik de cranktrekker dus niet kon gebruiken. Daarnaast zaten de cranks zo ontzettend vast dat ik ze er met geen mogelijkheid af heb kunnen krijgen. Geprobeerd met een poelietrekker, verhitten, slaan etc... dus uiteindelijk heb ik de linker crank doorgeslepen met een dremel waarna deze er vanzelf af viel. Aan de andere kant zaten de tandwielen er nog aan vast en had ik niet genoeg ruimte om te slijpen. Uiteindelijk met slijpen de crank wel zover kunnen verzwakken dat ik hem uiteindelijk -met veel moeite- met de poelietrekker er af kon krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CT0hkyXiPI9z5AAxwf5e9juQqK0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4kbRsQDA8e7UB5KsPuCERBeh.jpg?f=fotoalbum_medium

Bovenstaande was zo ongeveer het moeilijkste van de hele build. Ik heb ook een gearsensor toegevoegd waardoor het schakelen met de tourney derailleur meer dan prima gaat. Het voor en achterlicht zaten op de naafdynamo aangesloten en dat heb ik zo gelaten, misschien dat ik die op termijn nog aansluit op de bafang. Anyway, hier is het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MV7SBDn7BoQATaENu-YJRHPW1uU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BrScpyIWC6kwSfFoSQRJ7sxU.jpg?f=fotoalbum_medium

*O*

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42
RD11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:10:

Nu rijd ik sinds 3 jaar op een Batavus Dinsdag met Yamahamotor en Nexus 8. Probleemloos 12.000 km. Enkel de remblokjes zijn vervangen. De rest is volledig origineel, ook banden, tandwielen en ketting.
Hopelijk lukt dat met mijn Batavus Dinsdag 2020 met Bosch Plus motor, met CDX riem, ook.

Ben er alvast tevreden over, ook met enkele Ardennen “Ravel” ritten, topsnelheid bergaf 55 km/u, ging moeiteloos (want zonder te trappen) en zonder shimmy :)

Na 2 maand, al 1950 km, hoewel dat nu wel niet zo snel meer zal vorderen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:05

OgWok

U.N.C.L.E.

@BastiaanN Ziet er prima uit !

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
RD11 schreef op zaterdag 26 september 2020 @ 12:10:
Belgische nostalgie: in 1967 kreeg ik voor mijn plechtige communie een Superia met derailleur, 4 vitessen, van bij de plaatselijke velomaker. Zo goed als al mijn leeftijdsgenoten reden op een fiets met derailleur. 3 of 4 versnellingen, later 5. En daar reden we heel onze jeugd, en nog wat later, zonder veel problemen mee rond. Af en toe iemand met een Sturmey Archer "busverzet", maar die kon amper volgen...
Ik denk dat je een heel,goede ketting hebt, maar zou ze toch eens nameten met een ketttingtool (kost 5€ of zo).
Feit is, een ketting kost je 15-20€, en als je ze op tijd vervangt, dan leven je tandwielen (en die zijn iets duurder) zeker langer.
Als je de ketting te laat vervangt, dan moet alles ineens vervangen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

Ik ga de tandwielen en ketting van mijn zus' Gazelle Orange C7 vervangen. Er zit een Bosch Active Line motor onder.
Voor het voortandwiel is speciaal gereedschap nodig om de ringmoer los te draaien. Dat ga ik aanschaffen. Ik kan alleen niet goed zien hoe het tandwiel op de Shimano achternaaf vastzit.

Hebben jullie misschien nog tips om even bij stil te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Graag wil ik mijn Bosch Powerpack 300wh reviseren naar een 500wh. Hoe kan ik achterhalen welke batterij/cel geschikt is voor een elektrische fiets? Er zijn zoveel 18650 varianten dat ik door de bomen het bos niet zie :) heeft iemand een goeie tip wbt een website waar ik meer informatie kan vinden omtrent dit onderwerp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 11:52
@OgWok het is waarschijnlijk een Nexus naaf?

Zo ja, wiel eruit halen, shifter gedeelte eraf halen, heb je geen gereedschap voor nodig, gewoon het pennetje opzij schuiven. Daarna met een kleine platte schroevendraaier kan je een metalen ring verwijderen waarna je gewoon het tabblad eraf kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
Waterkoker schreef op zondag 27 september 2020 @ 16:10:
Graag wil ik mijn Bosch Powerpack 300wh reviseren naar een 500wh. Hoe kan ik achterhalen welke batterij/cel geschikt is voor een elektrische fiets? Er zijn zoveel 18650 varianten dat ik door de bomen het bos niet zie :) heeft iemand een goeie tip wbt een website waar ik meer informatie kan vinden omtrent dit onderwerp?
De bosch accu's zitten erg complex in elkaar.
De accu cellen zitten allemaal in clusters in een kunststof behuizing die ook weer complex in elkaar zit. Tevens zijn er geloof ik 11 bms meetpunten die de spanningen van die clusters in de gaten houd. Als er 1 groep van cellen een te grote afwijking krijgt schakelt de bms zijn eigen uit. Dan kun je dus niets meer met je accu. Als ik je een tip mag geven. Kijk op m.p. voor een goede 2de hands 500 Wh accu. Soms kun je voor een paar honderd euro al een goed examplaar scoren. Of kijk bij bedrijven die fietsaccu's professioneel kunnen ombouwen. Ik zou hier echt niet aan beginnen eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien een domme vraag maar.. ik gebruik van de 8 versnellingen alleen de bovenste 4. Met ondersteuning heb ik die superlichte versnellingen niet nodig, ik neem aan anderen ook niet. Zijn het gewoon standaard versnellingen van een normale fiets? Onaangepast? Je zou zeggen dat ze iets aan de vertanding hadden kunnen veranderen. Werkt prima verder hoor, geen klachten.

Edit: Batavus Razer met Shimano Alfine 8 versnellingen

[ Voor 6% gewijzigd door jodeltje op 27-09-2020 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:05:
Misschien een domme vraag maar.. ik gebruik van de 8 versnellingen alleen de bovenste 4. Met ondersteuning heb ik die superlichte versnellingen niet nodig, ik neem aan anderen ook niet. Zijn het gewoon standaard versnellingen van een normale fiets? Onaangepast? Je zou zeggen dat ze iets aan de vertanding hadden kunnen veranderen. Werkt prima verder hoor, geen klachten.

Ja, het is een standaard achternaaf, niet e-bike specifiek. Met een versnellingsnaaf heb je weinig ruimte om aan te passen en het is de moeite ook niet

Je kan je achtertandwiel vervangen door een grotere of kleinere., maar je blijft houden dat je de onderste versnellingen zelden gebruikt. Als ik eerlijk ben zou ik niet afwijken van de standaard versnelling, hij heeft een redelijk goed bereik*.

Vandaar dat Shimano nu ook een Nexus 5 heeft voor e-bikes, prima voor Nederland.

* In theorie zou je hem aanzienlijk zwaarder willen, zodat je de vijf (directe versnelling) voornamelijk gebruikt, maar dat ga je ook met een kleiner tandwiel achter niet redden. Bovendien zit je dan weer met het probleem dat juist de 4 super inefficient is, dus dat is ook niet ideaal. Al met al... gewoon accepteren.

Hier is het plaatje, dan zie je meteen waarom een Rohloff zo goed is, scheelt in het voor een ebike belangrijkste bereik 5%. Het is op een Ebike alleen niet echt merkbaar en het prijsverschil is zoals eerder deze week al gesteld erg hoog.

Afbeeldingslocatie: https://fahrradzukunft.de/bilder/17/wirkungsgradmessungen-an-nabenschaltungen-2/08.png

https://fahrradzukunft.de...en-an-nabenschaltungen-2/

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 28-09-2020 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 10-04 17:58
Ik heb een Giant Twist uit 2007 met dubbele accu, de ondersteuning van de fiets gaat nog maar t/m 18 km/u, dit was voorheen hoger. Ik zou het fijn vinden dat de fiets weer rond de 23 km/u fietst, volgens de fietsmaker is dit niet mogelijk. Nu ben ik natuurlijk niet opzoek naar een manier om de fiets op te voeren maar vroeg me af of de fiets gekalibreerd kan worden.

Ik heb hier op het internet al naar gezocht maar heb niks kunnen vinden. is er iemand die me kan helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok

OgWok

U.N.C.L.E.

@maarten30 Waarom is dat volgens de fietsenmaker niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
OgWok schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:01:
@maarten30 Waarom is dat volgens de fietsenmaker niet mogelijk?
Volgens de fietsenmaker is dat niet mogelijk bij dit model, aangezien ik ook op internet hier niks over kon vinden hoopte ik dat iemand hier er ervaring mee heeft.

ik heb wel een kalibratie gevonden voor een giant met een nieuwer display, mijn fiets heeft dit giant twist comfort display.
https://www.morsinktweewi...D50-BF00-EBE9D3CB67A9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maarten30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:24:
[...]

Volgens de fietsenmaker is dat niet mogelijk bij dit model, aangezien ik ook op internet hier niks over kon vinden hoopte ik dat iemand hier er ervaring mee heeft.

ik heb wel een kalibratie gevonden voor een giant met een nieuwer display, mijn fiets heeft dit giant twist comfort display.
https://www.morsinktweewi...D50-BF00-EBE9D3CB67A9.jpg
Mijn vrouw heeft dezelfde bediening, en ook dat systeem met voorwielmotor en enkele batterij.
Die fiets liep nog probleemloos 24-25km/h.
Ergens moet er iets mis zitten. Haalt de fiets nog een redelijke afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
@maarten30 is het systeem zo 'opeens' teruggevallen van 23km/h naar 18km/h of is dit geleidelijk gegaan? Het kan ook zijn dat e.e.a. misschien 'versleten' is of dat er misschien iets aanloopt waardoor er teveel weerstand is voor de motor. (bijv. droge ketting, aanlopende rem etc..)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Tommie12 schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:46:
[...]

Mijn vrouw heeft dezelfde bediening, en ook dat systeem met voorwielmotor en enkele batterij.
Die fiets liep nog probleemloos 24-25km/h.
Ergens moet er iets mis zitten. Haalt de fiets nog een redelijke afstand?
Ik heb de versie met dubbele accu, hij haalt ongeveer 15-20km op boost met per accu.
BastiaanN schreef op maandag 28 september 2020 @ 14:48:
@maarten30 is het systeem zo 'opeens' teruggevallen van 23km/h naar 18km/h of is dit geleidelijk gegaan? Het kan ook zijn dat e.e.a. misschien 'versleten' is of dat er misschien iets aanloopt waardoor er teveel weerstand is voor de motor. (bijv. droge ketting, aanlopende rem etc..)
Hij komt net terug van een beurt bij de fietsenmaker, dus ga er vanuit dat er niks aanloopt. Ik zal hem vanavond nog eens goed nakijken. de afname in trapondersteuning is wel geleidelijk afgenomen afgelopen jaren.

Ik heb zo'n vermoeden dat er in de electronica iets misgaat, de trapondersteuning lijkt af en toe ook even weg te vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door maarten30 op 28-09-2020 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maarten30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:10:
[...]

Ik heb de versie met dubbele accu, hij haalt ongeveer 15-20km op boost met per accu.

[...]

Hij komt net terug van een beurt bij de fietsenmaker, dus ga er vanuit dat er niks aanloopt. Ik zal hem vanavond nog eens goed nakijken. de afname in trapondersteuning is wel geleidelijk afgenomen afgelopen jaren.

Ik heb zo'n vermoeden dat er in de electronica iets misgaat, de trapondersteuning lijkt af en toe ook even weg te vallen.
Dat lijkt me weinig, die 15-20km.
De laatste keren dat we de fiets gebruikten zat er toch 40km in op "normal", en dus met maar één batterij.

De trapondersteuning werkt met een rare sensor op die fiets. Als je niet goed mooi pedaaldruk houdt, dan krijg je een "aan-uit" effect bij onze fiets.

Ik denk niet direct aan een electronisch probleem, eerder aan bv versleten borstels in de motor, of iets anders, maar dan echt in de motor.

Tenzij natuurlijk je merkt dat de ondersteuning echt stopt bij 18. Bij onze fiets merk je echt dat je bij 25 ineens die uitschakeling krijgt, en dan natuurlijk als de snelheid iets zakt, komt die terug vol in.

Dat is iets anders als een motor die blijft werken, maar gewoon niet meer haalt dan 18. Maar ook dat kan bij versleten borstels, dan gaat een motor gewoon niet meer sneller omdat die vanaf een bepaalde snelheid vrijwel geen vermogen meer levert.

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 28-09-2020 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
Tommie12 schreef op maandag 28 september 2020 @ 15:31:
[...]

Dat lijkt me weinig, die 15-20km.
De laatste keren dat we de fiets gebruikten zat er toch 40km in op "normal", en dus met maar één batterij.

De trapondersteuning werkt met een rare sensor op die fiets. Als je niet goed mooi pedaaldruk houdt, dan krijg je een "aan-uit" effect bij onze fiets.

Ik denk niet direct aan een electronisch probleem, eerder aan bv versleten borstels in de motor, of iets anders, maar dan echt in de motor.

Tenzij natuurlijk je merkt dat de ondersteuning echt stopt bij 18. Bij onze fiets merk je echt dat je bij 25 ineens die uitschakeling krijgt, en dan natuurlijk als de snelheid iets zakt, komt die terug vol in.

Dat is iets anders als een motor die blijft werken, maar gewoon niet meer haalt dan 18. Maar ook dat kan bij versleten borstels, dan gaat een motor gewoon niet meer sneller omdat die vanaf een bepaalde snelheid vrijwel geen vermogen meer levert.
de range is inderdaad niet meer zo veel, maar de accu's zijn dan ook wel alweer 13 jaar oud en veel gebruikt. je merkt dat hij elektronisch ' uitschakelt' rond de 18km/u. rond die snelheid voel en hoor je hem echt in en uitschakelen.

Ik wil misschien de accu's laten reviseren maar wil hem wel weer op een prettige snelheid hebben, anders vind ik het de revisie niet waard.

[ Voor 5% gewijzigd door maarten30 op 28-09-2020 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Kaickul schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:37:
Hier ook uiteindelijk beslist om een elektrische fiets aan te kopen, maar dan wel van het type bakfiets. Ik ben gaan testrijden met de urban arrow, Hercules cargo 500 en de Bergamont cargoville lj70. Die laatste heeft blijkbaar het laagste zwaartepunt van de drie en dit merk je duidelijk in de handling.

Uiteindelijk voor de Bergamont gekozen en nu vol spanning afwachten tot levering.
Deze bike heeft een Bosch cargo line gen. 4 met een 625 Wh batterij (die trouwens mooi weggewerkt is in het frame). De product page: https://www.bergamont.com...e-lj-70?article=275810222

[Afbeelding]

Ik wilde eerst de urban arrow, maar daaraan zie je dat een testrit wel belangrijk is. Ook nog even zitten loeren naar de Riese&Müller load 60, maar qua prijs werd het iets te gortig met alle opties die ik erop wou hebben. 😱
Vorig weekend de fiets gaan ophalen. Eerste impressies: rijdt echt vlot en stabiel, ook in de gietende regen! Ondanks dat er geen vering aanwezig is, vallen de schokken best goed mee (en ik ben er wel wat tegen gekomen onderweg naar huis). Allemaal te danken aan de Schwalbe super moto-x banden, want die zijn een goeie 6 cm breed, er is dus een mooi luchtkussen aanwezig. En ik vind het gewoon een schoon ding. Rijbereik kan ik nog niet veel over zeggen, daarover later meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
maarten30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:02:
[...]

de range is inderdaad niet meer zo veel, maar de accu's zijn dan ook wel alweer 13 jaar oud en veel gebruikt. je merkt dat hij elektronisch ' uitschakelt' rond de 18km/u. rond die snelheid voel en hoor je hem echt in en uitschakelen.

Ik wil misschien de accu's laten reviseren maar wil hem wel weer op een prettige snelheid hebben, anders vind ik het de revisie niet waard.
@jimh307 weet hier meer van, maar ik vraag me af of het probleem niet de accu's zijn. De meeste, zo niet alle systemen bouwen af zodra je accu bijna leeg is. Mijn hypothese is dat de BMS/motor dus de boel throttlen omdat er gewoon heel weinig spanning is.

Kapotte motor lijkt me sterk, net als aanlopen. Maar ik ben absoluut geen accu of motor deskundige.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 28-09-2020 17:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
maarten30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:02:
[...]

de range is inderdaad niet meer zo veel, maar de accu's zijn dan ook wel alweer 13 jaar oud en veel gebruikt....
13 jaar is echt veel voor een accu, het zou kunnen dat bij belasting de spanning ervan teveel daalt, waardoor je je snelheid beperkt wordt.
Ben je in staat om de uitgangsspanning van de accu meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten30
roffeltjes schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:56:
[...]

@jimh307 weet hier meer van, maar ik vraag me af of het probleem niet de accu's zijn. De meeste, zo niet alle systemen bouwen af zodra je accu bijna leeg is. Mijn hypothese is dat de BMS/motor dus de boel throttlen omdat er gewoon heel weinig spanning is.

Kapotte motor lijkt me sterk, net als aanlopen. Maar ik ben absoluut geen accu of motor deskundige.
elinx schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:41:
[...]

13 jaar is echt veel voor een accu, het zou kunnen dat bij belasting de spanning ervan teveel daalt, waardoor je je snelheid beperkt wordt.
Ben je in staat om de uitgangsspanning van de accu meten?
Ik heb zojuist even de accuspanning gemeten, deze zijn 28.1V en 28.4V onbelast. Bij de 28.4V accu heb ik de lader er een paar uur geleden uitgetrokken dus veel hoger zal deze spanning niet worden. De accuspanning belast meten zal wel erg lastig worden vrees ik maar ik denk dat jullie inderdaad gelijk hebben. Enorm bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

jodeltje schreef op zondag 27 september 2020 @ 23:05:

Probeer eens een groter kettingblad, hierdoor ga je zwaarder trappen zodat je de lagere versnellingen meer zult gebruiken.

Als indicatie: Ik had op mijn fiets standaard een 38 tands blad zitten, heb deze door een 44T vervangen.
Door het grootte verschil ook een iets grotere kettingkast nodig, maar was het geld (in totaal slechts paar tientjes) zeker waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
maarten30 schreef op maandag 28 september 2020 @ 18:59:
......
...deze zijn 28.1V en 28.4V onbelast..... De accuspanning belast meten zal wel erg lastig worden vrees ik ...
Als het een 24V accu betreft betekent dit een volle lading.
Belast meten zal inderdaad niet lukken, maar wel na korte tijd belasten, onmiddellijk de spanning meten zegt ook iets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 28 september 2020 @ 17:56:
[...]

Dit is een klassiek voorbeeld van een enorm hoge opgebouwde interne weerstand (na 13 jaar niet vreemd). Misschien stopt die fiets al te vroeg met ondersteunen omdat het voltage te ver in kakt en de controller niet meer het vermogen kan leveren dat nodig is voor 25 km/h. Accu's waar je nog maar 15 kilometer weet uit te halen zijn gewoon 'op' en misschien kun je ze dan laten reviseren.

Hier moet de fietsenmaker uitsluitsel over geven. Sommige kunnen de accu testen door er 250 watt uit te trekken en om dan te kijken wat de spanning doet.

Mochten het nog NiMH cellen zijn dan zijn die zodanig op dat ze op sterven na dood nog iets spanning/belasting kunnen hebben dat ze zo snel al uitvallen, maar goed:

>Om welke fiets gaat het?
>Welke accu zit er in? (foto's)
>Wat is de capaciteit van de accu?
>Valt de meter of de ledjes naar beneden toe bij volle ondersteuning?
>Wat is de technische staat van de fiets?
>Ook een foto van de motor/controller, maar eerst de motor!
>Is het nu het kouder wordt ook merkbaar aan de maximale snelheid?
>Hoe vaak ga je op pad en laat je hem dan dag en nacht aan de lader?

Dus er zijn een paar dingetjes die ik moet weten voor ik er een beter oordeel over kan veilen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aquinox
elinx schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:25:
[...]
Dat is bij meer merkfabrikaten het geval. Enerzijds om er zeker van te zijn dat de juiste accu wordt geplaatst, anderszijds denk ik ook een vorm van klantenbinding dmv gedwongen winkelnering.
In dat geval is zelf reviseren niet aan de orde.

edit:
De NiMh cellen die in de video worden getoond, zijn niet de meest voorkomende cellen, maar 20 cellen in serie (20S1P) met een specifieke maat (F) en capaciteit. Daardoor zijn ze per cel ook bij losse inkoop flink aan de prijs met ca €20,- per cel. Voor 20 cellen kom je dan uit op ca. €400,-, waarna je ze vervolgens in de behuizing moet zien te krijgen, mbv puntlassen.
De fietsaccu stopt bij elke herlaadbeurt 10% later, dus na eerste keer gebruik van 78-0, naarj 67-0%, nu bij 57%... ik hoop dat ie langzaam herstelt :) En heb die ene lion besteld voor mn vouwfietsie, ben benieuwd hoe die gaat werken :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:30
Kaickul schreef op maandag 28 september 2020 @ 16:55:
[...]
Vorig weekend de fiets gaan ophalen. Eerste impressies: rijdt echt vlot en stabiel, ook in de gietende regen! Ondanks dat er geen vering aanwezig is, vallen de schokken best goed mee (en ik ben er wel wat tegen gekomen onderweg naar huis). Allemaal te danken aan de Schwalbe super moto-x banden, want die zijn een goeie 6 cm breed, er is dus een mooi luchtkussen aanwezig. En ik vind het gewoon een schoon ding. Rijbereik kan ik nog niet veel over zeggen, daarover later meer.
Mooie fiets! Welke lengte heb je? Ook met bak/kinderzitje ed? Waar kan je deze testen?

Wij zitten ook te kijken naar een elektrische bakfiets. Urban arrow al afgevallen, lomp ding. Riese Muller Packster 70 mooi, maar prijzig inderdaad met alle accessoires. Douze vindt ik ook mooi. Grootste kanshebber voorlopig is de e-Bullitt (wachten nog even de updates van november af).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
hammy87 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:37:
[...]

Mooie fiets! Welke lengte heb je? Ook met bak/kinderzitje ed? Waar kan je deze testen?

Wij zitten ook te kijken naar een elektrische bakfiets. Urban arrow al afgevallen, lomp ding. Riese Muller Packster 70 mooi, maar prijzig inderdaad met alle accessoires. Douze vindt ik ook mooi. Grootste kanshebber voorlopig is de e-Bullitt (wachten nog even de updates van november af).
Heb ik getest bij Velektro in Dok Noord te Gent. Maar ik heb het model gekocht dat daar in de showroom stond (2020 model, dus 70 cm laadruimte). Misschien bestellen ze opnieuw één voor in de showroom, maar de laatste keer dat ik was, stond er geen. Je kan in elk geval eens informeren. Ik heb er inderdaad de bak, kinderzitje en regenkap bij. Ivm de urban arrow had de Bergamont een duidelijk lager zwaartepunt, en dus ook een stuk stabieler vond ik.
De e-bullit ziet er ook wel goed uit. Reviews zeggen wel dat deze minder geschikt is voor kinderen omdat de schokken niet echt gedempt worden. Nu goed, kan zijn dat het in de realiteit wel meevalt natuurlijk. Zeker eens mee gaan testrijden als je kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hammy87 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 13:37:
[...]

Out of the box:

- Fiets met middenmotor
-- Kids Tourer kinderwagen (de sterkste kindercar)

https://www.fietskarren-b...en/814-kids-tourer-l.html

-- Roland Carrie M (modulaire Bagagewagen )

https://roland-werk.com/trailers/trailer-carrie-m-e/

Dat is lichter, heel flexibel en een stuk makkelijker in de stad, neemt minder ruimte in beslag en de fiets is ook prima te gebruiken zonder kar. Ook fijn, het is goedkoper (zeker met alle accesoires)

Sterker nog, als je twee fietsen hebt kan je op die manier zowel bagage als kinderen vervoeren :*)

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:30
roffeltjes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:38:
[...]

Out of the box:

- Fiets met middenmotor
-- Kids Tourer kinderwagen (de sterkste kindercar)

https://www.fietskarren-b...en/814-kids-tourer-l.html

-- Roland Carrie M (modulaire Bagagewagen )

https://roland-werk.com/trailers/trailer-carrie-m-e/

Dat is lichter, heel flexibel en een stuk makkelijker in de stad, neemt minder ruimte in beslag en de fiets is ook prima te gebruiken zonder kar. Ook fijn, het is goedkoper (zeker met alle accesoires)

Sterker nog, als je twee fietsen hebt kan je op die manier zowel bagage als kinderen vervoeren :*)
Thanks. Maar een bakfiets neemt toch wel minder ruimte in beslag dan fiets + aanhanger. Rijdt tevens ook wel fijner. Zal mijn dagelijkse fiets worden, vandaar geen aanhanger.
Kaickul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:13:
[...]
Heb ik getest bij Velektro in Dok Noord te Gent. Maar ik heb het model gekocht dat daar in de showroom stond (2020 model, dus 70 cm laadruimte). Misschien bestellen ze opnieuw één voor in de showroom, maar de laatste keer dat ik was, stond er geen. Je kan in elk geval eens informeren. Ik heb er inderdaad de bak, kinderzitje en regenkap bij. Ivm de urban arrow had de Bergamont een duidelijk lager zwaartepunt, en dus ook een stuk stabieler vond ik.
De e-bullit ziet er ook wel goed uit. Reviews zeggen wel dat deze minder geschikt is voor kinderen omdat de schokken niet echt gedempt worden. Nu goed, kan zijn dat het in de realiteit wel meevalt natuurlijk. Zeker eens mee gaan testrijden als je kan.
Ik heb ervaring met de normale bullitt, en ook proef gereden met de e-Bullitt nexus 5. Dat rijdt erg fijn, mede door zijn lage gewicht. Dat hij stijf is ja, maar de zin dat het teveel schokt is ooit door iemand neergezet die vindt dat alle fietsen vering moeten hebben (Amerikaan). Anders neem ik wel een goedkope bakfiets waar het frame lekker mee veert ;) Over de Nexus 5 ben ik nog niet zeker, vond erg grote stappen ertussen + lees veel problemen ermee (automatisch schakelen). Wie weet komt er nog een alternatief naast de Alfine 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:28

Shadow_Agent

Tommie12 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 14:00:
[...]

Kijk niet op een paar honderd euro.
Met 200 werkdagen aan 30km zit je aan 6000km / jaar, dat is behoorlijk wat, en dan wil je kwaliteit en betrouwbaarheid.
In dit geval zou ik sowieso gaan voor een naafversnelling (8speed of enviolo), schijfremmen, riemaandrijving en 500 Wh batterij, en dat kom je snel aan 3000€, maar dat verdien jij zo terug in brandstofbesparing en nadien in levensduur.
Derailleur kan ook natuurlijk, maar dan moet je toch elke week de ketting even poetsen en smeren, en jaar lijks vervangen waarschijnlijk.

Je keuze om lokaal te kopen: zeker doen als je snelle service verwacht.
Dank! Dit weekend nog even over nagedacht, ik neig er nu toch naar om juist geen sportieve fiets te nemen maar een "gewone" waar ook een kinderzitje voorop kan voor de kleine zodat vrouw en ik een stukje kunnen fietsen en ik de kleine ook zelf eens mee kan nemen op fiets.

Daarbij komt dat werken momenteel toch voornamelijk uit thuiswerk bestaat en ik zie dat niet veranderen. Daarbij fiets ik liever gezellig met de kleine dan dan dat ik sportief op m'n werk kom, daarvoor pak ik dan de racefiets wel :P

Maar eens kijken wat er mogelijk is daarin!
Of heeft er iemand tips? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
hammy87 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:
[...]
Thanks. Maar een bakfiets neemt toch wel minder ruimte in beslag dan fiets + aanhanger. Rijdt tevens ook wel fijner. Zal mijn dagelijkse fiets worden, vandaar geen aanhanger.

[...]
Uhm, nee :? Een fiets+ aanhanger is aanzienlijk kleiner, je kan de aanghanger namelijk opvouwen en los van elkaar stallen. Wat mij betreft rijdt het ook nog eens aanzienlijk fijner.... dat is ook logisch, een bakfiets is log, windgevoelig en een enorme draaicirkel, daar waar een ebike met aanhang niet heel veel anders fietst dan een gewone ebike.

En juist voor een dagelijkse fiets is dit zoveel beter, immers je hoeft niet met die windgevoelige logge bak door de stad als je niet hoeft.

- Stuurt beter, met en zeker zonder aanhanger.
- Lichter dus veiliger in het verkeer.-
- Minder windgevoelig (dus weer veiliger)
- Wendbaarder, met en zonder aanhanger.
- Aanhanger is veiliger in geval van aanrijding.

Mocht je denken dat ik overdrijf, drie flinke ongevallen meegemaakt van mensen die in de wind met bakfiets en al de weg op werden geblazen, eentje zeer serieus (en met kinderen). Ik juich het dagelijks gebruik van fietsen toe, maar ik merk toch dat mensen snel voor mooi en duur kiezen in plaats van echt handig.

Er is volgens mij geen enkel punt waarbij een hippe bakfiets niet op punten verliest van een aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
hammy87 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:49:

Ik heb ervaring met de normale bullitt, en ook proef gereden met de e-Bullitt nexus 5. Dat rijdt erg fijn, mede door zijn lage gewicht. Dat hij stijf is ja, maar de zin dat het teveel schokt is ooit door iemand neergezet die vindt dat alle fietsen vering moeten hebben (Amerikaan). Anders neem ik wel een goedkope bakfiets waar het frame lekker mee veert ;) Over de Nexus 5 ben ik nog niet zeker, vond erg grote stappen ertussen + lees veel problemen ermee (automatisch schakelen). Wie weet komt er nog een alternatief naast de Alfine 11.
Op de Bergamont zit een enviolo naaf, vind ik wel fijn rijden. Niet geschikt voor steile hellingen denk ik, maar hier is hij ideaal.
Ja, die schokken, dat is heel persoonlijk denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 18:26:
[...]

Mocht je denken dat ik overdrijf, drie flinke ongevallen meegemaakt van mensen die in de wind met bakfiets en al de weg op werden geblazen, eentje zeer serieus (en met kinderen). Ik juich het dagelijks gebruik van fietsen toe, maar ik merk toch dat mensen snel voor mooi en duur kiezen in plaats van echt handig.

Er is volgens mij geen enkel punt waarbij een hippe bakfiets niet op punten verliest van een aanhanger.
Je bent zeker correct voor een aantal punten, maar als de wind en bakfiets de weg op kan blazen, dan zou de aanhanger evengoed een probleem hebben denk ik dan.
Of bedoel je dan gewoon omvallen ofzo?

Daarnaast zie ik toch meer goedkoop en lelijk dan de dure en mooie bakfietsen 😋

Ook vind ik die kinderkarren best wel duur voor wat ze zijn. Dat laatste maak ik mezelf dan waarschijnlijk weer wijs om toch een cargofiets te kiezen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Kaickul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:21:
[...]
Je bent zeker correct voor een aantal punten, maar als de wind en bakfiets de weg op kan blazen, dan zou de aanhanger evengoed een probleem hebben denk ik dan.
Of bedoel je dan gewoon omvallen ofzo?
Een aanhangwagen is inherent stabiel (twee wielen) en beweegt met een dissel mee. Een bakfiets is een heel lange fiets met evenredige wielbasis, wat als een zeil fungeert. En als hij gaat dan heb je 40kg fiets+berijder+twee kinderen die je in toom moet houden.

Overigens word ik ook zonder kar wel eens flink weggewaait als ik langs de Philipstoren bij Amstel rijd, notoire windfuik, dus als het echt hard gaat, gaat alles.

Maar een voorbeeld van het voordeel van een kar: Ik werd een jaar of zes geleden verrast door een auto op het fietspad (vergissing van de bestuurder die ook nog eens zoekend om zich heen keek war hij nou weer verzeild was). Ik ging de berm in en maakte een flinke smak, de kinderkar bleef prima overeind vanwege de dissel en anders dan een pijnlijke pappa, wat schade aan mijn fiets en twee lijkbleke gezichten was het allemaal prima.

Nou zou het met een bakfiets ook niet op ziekenhuis werk zijn uitgekomen, maar dat ik dan met bak en kinderen en al was gevallen durf ik wel te stellen.
Daarnaast zie ik toch meer goedkoop en lelijk dan de dure en mooie bakfietsen 😋
In Amsterdam valt dat volgens mij wel mee. Anders gezegd, er zijn volgens mij geen "goedkope"bakfietsen :D

Maar uiteraard is niet elke bakfiets een Bullit of een Arrow.
Ook vind ik die kinderkarren best wel duur voor wat ze zijn. Dat laatste maal ik mezelf dan waarschijnlijk weer wijs om toch een cargofiets te kiezen. 😊
Absoluut waar en ze slijten ook nog als je ze veel gebruikt. Wat dat betreft ben ik een fan van modellen met een kuip in plaats van karren die ook doek gebruiken als bodem. Vandaar dat ik Kidstourer aanraadt (die zijn ook extra groot).

Zeker een Urban Arrow lijkt me veel waarde vaster.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 29-09-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Kaickul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 20:08:
[...]

Op de Bergamont zit een enviolo naaf, vind ik wel fijn rijden. Niet geschikt voor stijle hellingen denk ik, maar hier is hij ideaal.
Ja, die schokken, dat is heel persoonlijk denk ik.
Wat is steil?
Op een helling van 10% en in standje turbo geraak je wel boven in het kleinste verzet.

Ik ben eens per ongeluk op een mtb parcours geraakt, en boven geraken was niet direct een probleem.
Maar op de weg kan ik me niet direct veel plaatsen indenken waar je niet boven geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:08:
[...]

Wat is steil?
Op een helling van 10% en in standje turbo geraak je wel boven in het kleinste verzet.

Ik ben eens per ongeluk op een mtb parcours geraakt, en boven geraken was niet direct een probleem.
Maar op de weg kan ik me niet direct veel plaatsen indenken waar je niet boven geraakt.
Dank om mij te quoten, nu zie ik de ongelofelijke schrijffout die ik daar gezet heb 😱

Maar on topic, met een gewone fiets zie ik niet echt een probleem, maar een volgeladen bakfiets kan het misschien wel wat moeilijker hebben. Hier in Gent geen issue, maar er bestaan toch steden waar het behoorlijk op en neer kan gaan. Dan kies je toch beter voor een ander systeem denk ik. Tenzij je telkens tergend traag omhoog wil kruipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Kaickul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:30:
[...]

Dank om mij te quoten, nu zie ik de ongelofelijke schrijffout die ik daar gezet heb 😱

Maar on topic, met een gewone fiets zie ik niet echt een probleem, maar een volgeladen bakfiets kan het misschien wel wat moeilijker hebben. Hier in Gent geen issue, maar er bestaan toch steden waar het behoorlijk op en neer kan gaan. Dan kies je toch beter voor een ander systeem denk ik. Tenzij je telkens tergend traag omhoog wil kruipen.
De range van de enviolo is 380%. Dat is iets minder dan een Rohloff (500%), maar vergelijkbaar met een 8 speed.
Een lange helling is nooit een probleem, ik denk dat je pas een probleem hebt bij 15%, en dat vind je niet zo snel in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaickul
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:32:
[...]

De range van de enviolo is 380%. Dat is iets minder dan een Rohloff (500%), maar vergelijkbaar met een 8 speed.
Een lange helling is nooit een probleem, ik denk dat je pas een probleem hebt bij 15%, en dat vind je niet zo snel in de stad.
Ik zeg niet dat het niet lukt, maar als je de hele tijd op het kleinste verzet moet rijden, dan is het toch de verkeerde keuze. Een steden met veel stijle hellingen bestaan, maar goed, je moet dan wel misschien even buiten Lage Landen gaan kijken. 😋
Nu het wordt misschien iets te hypothetisch allemaal :) En natuurlijk hangt het ook af van de grootte van de tandwielen die er op zitten voor en achter.

[ Voor 10% gewijzigd door Kaickul op 30-09-2020 06:16 ]

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18
Om het in perspectief te plaatsen, het bereik van verschillende naafversnellingen is als volgt:

Shimano Nexus 3: 186%
Shimano Nexus 7: 244%
Shimano Nexus 5: 263%
Shimano Nexus 8: 306%
Enviolo N330: 310%
Enviolo N380: 380%
Shimano Alfine 11: 409%
Rohloff 14: 526%

Een MTB zit tussen de 500%-600%.

• Tommie12
Kaickul schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:43:
[...]

Ik zeg niet dat het niet lukt, maar als je de hele tijd op het kleinste verzet moet rijden, dan is het toch de verkeerde keuze. Een steden met veel stijle hellingen bestaan, maar goed, je moet dan wel misschien even buiten Lage Landen gaan kijken. 😋
Nu het wordt misschien iets te hypothetisch allemaal :) En natuurlijk hangt het ook af van de grootte van de tandwielen die er op zitten voor en achter.
Je moet natuurlijk alleen bergop even naar een kleiner verzet.
Wat wil je dan doen, met een fixie gaan rijden?

Schakelen met een naafversnelling kan ook in stilstand, dus als je stil komt te staan voor een brug kan je alsnog klein schakelen en geraak je de brug ook over, dat lukt al wat moeilijker met een derailleur.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 15:18

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Niet alleen @roffeltjes zal hier van verschieten, maar ik ook. Vind zoiets echt niet kunnen. Op mijn Qwic Premium MN330 met 16500 km op de klok is er geen roest waar te nemen. Het kan dus ook duidelijk anders. Sterker nog, fiets staat onder een afdak waar de wind zo vrij spel heeft en je bent een knappe jongen om mijn fiets te schatten op 16500 km. Hij ziet er veel beter uit en de lak is ook van prima kwaliteit. Nu wordt hij wel goed onderhouden, maar niet vaak gepoetst. Als het wat droog is borstel ik het zand er af, maar echt poetsen doe ik niet veel.

Wel jammer dat zo'n startup als VanMoof het zo voor zichzelf verpest. Erger nog, je nept je klanten wel op zo'n manier en daar kan ik slecht tegen. Nu zal die as niet meteen doormidden breken, maar het getuigd wel van een 'uitermate' slordige af montage. ;w

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
@Dacuu ,

Tsja, ik heb al meermaals uiteen gezet dat het niet alleen de service is, maar dat het ook gewoon slechte onderdelen zijn. Ik weet dat ik al geruime tijd waarschuw voor het merk en dat mensen denken dat ik overdrijf uit een bepaalde rancune, maar als je in die draad kijkt dan begrijp je dat ik nog vrij mild ben.

Ik ben er ook niet trots op dat ik gelijk krijg, ik vind het heel vervelend dat er toch nog zoveel mensen intuinen. Net zoals dat ik geirriteerd ben dat ze awards winnen en de voorpagina halen van allerlei sites (waaronder Tweakers). Journalistieke integriteit lijkt op dit punt een beetje te missen, Het imago en het product zijn totaal verschillend.

@Jimh307

VanMoof is geen startup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:41
Vraag.

Mijn voruw heeft zo'n Lidl elektrische fiets met zo'n Bofang motor die zelf af te regelen is.
Maar wat ze niet fijn vindt aan de fiets is de vertraging tussen aanzetten en trapondersteuning. Bijv. erg merkbaar bij het remmen bij een bocht en dan weer op gang komen. Zit een paar seconden tussen of een paar omwentelingen. Zo ook bij het wegrijden.
Is dat ook in te stellen? Dat ik dat bijv terug breng naar een hlave omwenteling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:18
Zoals duidelijk in de topic warning staat, zijn tips over software hacks en opvoeren niet toegestaan.

[ Voor 92% gewijzigd door deepbass909 op 06-10-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:41
[quote]doek55 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:43:
[...]
niet-toegestane tip over opvoeren
Thnx.

Hier in het topic moet het ook staan ergens, maar kan het zo niet meer terug vinden. Maar ja, mijn zoekwoorden ; BBS02, Lidl, Bafang

[ Voor 48% gewijzigd door deepbass909 op 06-10-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-07 19:35
Beste fietsliefhebbers,

Ik ben voornemens om binnenkort een E bike aan te kopen

Eisen zijn:
Intube accu,
625 WH
Max € 3000,00

Ik rij ongeveer 2 (soms 3) keer per week een toerrit van ong. 40 km. Nu nog op de gewone fiets, maar binnenkort dus op een E-bike.
Ik zag dat onderstaande Victoria een Bosch CX middenmotor heeft en de Cube een Bosch Performance (gen. 3). Ik heb licht voorkeur voor een Performance motor omdat deze minder lawaai maakt en een grotere actieradius heeft. Ik ben toch niet van plan de maximale ondersteuning veel te gebruiken, want ik wil wel blijven fietsen, liefst wel grotere afstanden.
Beetje sportieve houding vind ik wel zo prettig.
Uiteindelijk ben ik na onderzoek uitgekomen op de twee onderstaande modellen. Is er misschien nog verschil in bouwkwaliteit? Misschien zijn er nog andere modellen in deze prijsklasse met dezelfde specificaties, maar ik heb ze niet gevonden. Iemand ervaring met deze merken?

Victoria eTrekking 12.8 (2021) https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/etrekking-12-8/
Cube Touring Hybrid EXC 625 (2021) https://www.cube.eu/nl/20...25-iridiumngreen-trapeze/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JacobX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:01:
Beste fietsliefhebbers,

Ik ben voornemens om binnenkort een E bike aan te kopen

Eisen zijn:
Intube accu,
625 WH
Max € 3000,00

Ik rij ongeveer 2 (soms 3) keer per week een toerrit van ong. 40 km. Nu nog op de gewone fiets, maar binnenkort dus op een E-bike.
Ik zag dat onderstaande Victoria een Bosch CX middenmotor heeft en de Cube een Bosch Performance (gen. 3). Ik heb licht voorkeur voor een Performance motor omdat deze minder lawaai maakt en een grotere actieradius heeft. Ik ben toch niet van plan de maximale ondersteuning veel te gebruiken, want ik wil wel blijven fietsen, liefst wel grotere afstanden.
Beetje sportieve houding vind ik wel zo prettig.
Uiteindelijk ben ik na onderzoek uitgekomen op de twee onderstaande modellen. Is er misschien nog verschil in bouwkwaliteit? Misschien zijn er nog andere modellen in deze prijsklasse met dezelfde specificaties, maar ik heb ze niet gevonden. Iemand ervaring met deze merken?

Victoria eTrekking 12.8 (2021) https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/etrekking-12-8/
Cube Touring Hybrid EXC 625 (2021) https://www.cube.eu/nl/20...25-iridiumngreen-trapeze/
Dat zijn geen verkeerde fietsen.
Je kan ook eens bij Velo de Ville kijken.

Waarom wil je absoluut een 625Wh batterij. Die 40km haal je ook probleemloos met 500Wh, en dan is je keuze wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Hoi Tommie,

Die 40 km rij ik nu op mijn gewone fiets. Ik denk dat ik meer de 60 km (of meer) ga fietsen. Bovendien worden accu's op den duur steeds minder qua capaciteit en vang ik dat op met een 625 Wh accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@JacobX
Die veroudering schijnt nogal mee te vallen.
In de Bosch groep op FB staat er eentje die 43000km gedaan heeft, en de batterij heeft nog 90% van haar capaciteit.

Met 500Wh haal je 90km op vlakke weg in stand Tour. Op Eco zit 110-120km er wel in, en als je regelmatig doortrapt tot boven de 25km/h (wind mee bv), dan zakt je verbruik ook nog.
Maar uiteraard wil ik je niet tegen houden om voor de grootste batterij te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:53
@TecTo , @Xfile , @mrpharderwijk , @HectorMalot

Ik heb vanavond even proefgereden op de Cube Hybrid Pro 500

Beviel erg goed, lokale fietsenhandel heeft een showroommodel staan die weg mag voor zo'n €2100,00

Als ik mij niet vergist hebben jullie ook allen deze fiets? Bevalt deze nog steeds goed? Ik wil deze straks gaan gebruiken voor het forenzen (9km enkele reis dus klein stukje).

@HectorMalot in je post van HectorMalot in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" heb je het over het onderhoud wat tegen valt. Wat bedoel je dan precies? Het schoonmaken en opnieuw smeren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
JaMaaT schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 20:55:
@TecTo , @Xfile , @mrpharderwijk , @HectorMalot

Ik heb vanavond even proefgereden op de Cube Hybrid Pro 500

Beviel erg goed, lokale fietsenhandel heeft een showroommodel staan die weg mag voor zo'n €2100,00

Als ik mij niet vergist hebben jullie ook allen deze fiets? Bevalt deze nog steeds goed? Ik wil deze straks gaan gebruiken voor het forenzen (9km enkele reis dus klein stukje).

@HectorMalot in je post van HectorMalot in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3" heb je het over het onderhoud wat tegen valt. Wat bedoel je dan precies? Het schoonmaken en opnieuw smeren?
Derailleur is zeker niet slecht, maar het is een beetje kiezen in de winter....

Ofwel rij je gewoon, en spuit je er af en toe wat olie op, maar met zand en zo gaat je ketting sneller slijten, en als je die dan niet op tijd vervangt, dan is het ineens tandwielen mee vervangen. Dat kost de kop niet, maar wil je licht rijden, dan toch maar doen.

Maar als je regelmatig alles goed poetst, dan krijgt zand en zout geen kans, en dan haal je een pak meer kilometers.

Het makkelijkst is natuurlijk een riem met naafversnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
@Tommie12

Is het dan geen idee om een 2e ketting te kopen en die om de week om te leggen bijvoorbeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
JaMaaT schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:04:
@Tommie12

Is het dan geen idee om een 2e ketting te kopen en die om de week om te leggen bijvoorbeeld?
Valt best wel mee af en toe keer schoonmaken en wat wax erop
Je rijdt een km of 4000 per jaar dat houd de ketting wel uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
JaMaaT schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:04:
@Tommie12

:o Als je een week nodig hebt om ze te poetsen wel....

Koop een ‘kettingtool’, en controleer regelmatig. Ketting kost 15-20€, en met die kettingtool weet je perfect wanneer je moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobX
Tommie12 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 19:18:
@JacobX
Die veroudering schijnt nogal mee te vallen.
In de Bosch groep op FB staat er eentje die 43000km gedaan heeft, en de batterij heeft nog 90% van haar capaciteit.

Met 500Wh haal je 90km op vlakke weg in stand Tour. Op Eco zit 110-120km er wel in, en als je regelmatig doortrapt tot boven de 25km/h (wind mee bv), dan zakt je verbruik ook nog.
Maar uiteraard wil ik je niet tegen houden om voor de grootste batterij te kiezen.
Dag Tommie,

Over die accu capaciteit hoor je toch wel andere verhalen. De eerste 3 jaar meestal weinig verlies, maar daarna (lees ik op verschillende fora) dat de capaciteit toch flink minder gaat worden en waarom zou je in deze prijsklasse voor een mindere grote accu gaan?

De vraag was eigenlijk meer; " zitten er nog belangrijke verschillen (in bouwkwaliteit, componenten enz.) tussen de Victoria e Trekking 12.8 en de Cube Touring EXC, (beide 2021 modellen) " waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
JacobX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

Dag Tommie,

Over die accu capaciteit hoor je toch wel andere verhalen. De eerste 3 jaar meestal weinig verlies, maar daarna (lees ik op verschillende fora) dat de capaciteit toch flink minder gaat worden en waarom zou je in deze prijsklasse voor een mindere grote accu gaan?

De vraag was eigenlijk meer; " zitten er nog belangrijke verschillen (in bouwkwaliteit, componenten enz.) tussen de Victoria e Trekking 12.8 en de Cube Touring EXC, (beide 2021 modellen) " waar ik op moet letten?
Denk dat de cube de betere voorvork heeft ( lucht) en de Victoria de betere motor
Dat een cx meer verbruikt weet ik niet zijn toch beide 250 w
De cx is gebouwd als emtb motor en daarom sterkere constructie lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01:31
Tommie12 schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 21:00:
[...]

Derailleur is zeker niet slecht, maar het is een beetje kiezen in de winter....

Ofwel rij je gewoon, en spuit je er af en toe wat olie op, maar met zand en zo gaat je ketting sneller slijten, en als je die dan niet op tijd vervangt, dan is het ineens tandwielen mee vervangen. Dat kost de kop niet, maar wil je licht rijden, dan toch maar doen.

Maar als je regelmatig alles goed poetst, dan krijgt zand en zout geen kans, en dan haal je een pak meer kilometers.

Het makkelijkst is natuurlijk een riem met naafversnelling.
Precies. Ik fiets per dag 2x 20km en daarvan is een deel door het bos (1km niet geasfalteerd). Komt er in de winter toch op neer dat ik elk weekend even de ketting moet schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
JacobX schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 22:35:
[...]

Dag Tommie,

Je hoort veel, maar de realiteit is dikwijls anders. Niet zo heel veel fietsen worden jarenlang gebruikt.
Onze oude Giant met 240 Wh batterij haalt nog altijd 40 km, en mijn buurvrouw heeft een Flyer van 7 jaar oud, en die ziet ook geen vermindering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
HectorMalot schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 06:43:
[...]

Precies. Ik fiets per dag 2x 20km en daarvan is een deel door het bos (1km niet geasfalteerd). Komt er in de winter toch op neer dat ik elk weekend even de ketting moet schoonmaken.
Als ik mij niet vergist ook op een Cube Touring Hybrid Pro toch? Bevalt dit nog steeds goed? Ik wil vandaag de knoop doorhakken :)
Pagina: 1 ... 48 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam