route99 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 21:09:
Een andere naaf kan ook.... ik had hem toevallig in een aanbieding voor €1600 ... zonder motor... de fietsenmaker had er in een klap 150 gekocht....
Die 5k met motor is belachelijk... ook al start je bij nu 2k .
Wrs een "marktsegment" effect?
Ik heb geen ervaring met andere naven maar hoor ook wel eens de verschillende ervaringen met bepaalde types. Is dat een gebrek aan reproduceerbaarheid?
Ik kijk met de Rohloff niet alleen naar de prijs, ik heb ook geen zin in het gedonder wat je omtrent andere producten. Tis gewoon probleemloos, En ik had vroeger (40 j terug) een derailleur en ketting systeem, mss waren de materialen toen nog niet zo goed, in mijn beleving zag je toen amper woon werk fietsen met derailleur en ketting, dat was eigenlijk iets voor wielrenners... ?
Voorlopig blijft mijn Rohloff fiets zonder die extra motor... kan mijn dame die een 25 km e-bike heeft met gemak bij blijven... .
De discussie blijft toch interessant hier: Wat zijn de ontwikkelingen etc... wat beweegt... mensen om een bepaald model/type e-bike te kopen....
Tja, waarom kopen mensen welke fiets.
Ik zou pas een Rohloff kopen als ik minstens 10k per jaar zou rijden.
Een Nexus of Enviolo zou ook probleemloos de 30k moeten halen (misschien behalve de 7speed), en voor de meeste mensen is dat meer dan 10-20 jaar fietsen. Dan is de rest gewoon op...
Mijn vorige vrijetijdsfiets was een Decathlon fiets. Ca 15 jaar gelden gekocht, toen voor ca 400€. Was de net beter fiets. Derailleur, V brakes, 21 versnellingen, verder niks bijzonder. De eerste 5 jaar goed gebruikt, maar waarschijnlijk heeft die geen 15k gereden.
En dan steeds minder gebruikt, en dit jaar wil ik die wat intensiever gebruiken. In de eerste 3 ritjes, lekke band ( tja.... rubber gewoon verduurd), zadel defect, versnellingen haperen, remblokken verduurd, en het grootste vraagteken.... een gebarsten velg. Dat was niet meer onderhouden, maar een totale restauratie.
En dan komt Corona, en wil ik me daar wat op storten. Je begint je wat bij te lezen, je bepaalt een budget (en je stelt dat een paar keer bij).
En dan had ik voor mezelf een lijstje:
- naafversnelling (enviolo, Nexus8 of Alfine

en riem omdat ik het zat ben de kettingen van mijn kinderen om de zoveel tijd van roest te ontdoen, kettingen te vervangen etc. Geen gedoe, sopje en proper.
- schijfremmen - ook weer simpel in onderhoud, werken altijd
- middenmotor Bosch, Shimano of Brose
- batterij in de buis
En dan begint de zoektocht, en praatte ik met de fietsenmaker die 3 huizen verder woont. Hij kon me wel iets aanbieden, en kwam naar voor met een belgische fiets, gemaakt door Norta, waar hij van weet dat hun service en ondersteuning top zijn. De prijs vond ik redelijk, en heb besteld.
En nu helemaal tevreden dat ik toch bewuste goede keuzes gemaakt heb.
Ik heb ook gekeken naar R&M. Tuurlijk zijn die fietsen net iets beter afgewerkt, maar daar betaal je dan direct 1000-1500€ meer voor, en dat was me net iets te gortig.