Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 42 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 17:41
bighead schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:19:
[...]

Het gaat niet om de laatste CX, maar degene met het kleinere tandwiel. Ook niet om de laatste Performace motor, maar het MJ19 type. Dan ook normaal mee te fietsen?
Bosch motoren van de vorige gen zijn prima. Sowieso gaat mijn voorkeur uit naar de CX versus de standaard motoren omdat extra vermogen nooit weg is (windkracht 7 is verrassend lullig voor een ebike) ;)

De CX is wat feller, maar ik heb met mijn Yamaha (ook fel!) me nooit onveilig gevoelt in de stad Bosch (en Yamaha) hebben gewoon heel redelijke ondersteuningsprofielen, ook bij de sportievere modellen hoef je niet bang te zijn dat je fiets onder je wegspuit. (Impulse kon je wheelies meetrekken... dat was idioot).

Ik zou het verhaal over interne weerstand vergeten tenzij je heel sportief bent en regelmatig boven de 25kmpu wegtrapt.
De zitbuis is 1cm korter, dat zou dus wel meevallen denk ik? Maar de afstand tussen zitbuis en stuur (Oberrohr) scheelt 2,2cm. Is dat ook te verwaarlozen?
Ik ben wat wakkerder dan gisteren en zal kijken wat je bedoeld, je bent heren en damesmodel aan het vergelijken... altijd interressant.

Hier is de geochart.

https://www.victoria-fahr...ctoria_etrekking_12-9.pdf

Ik ga ervan uit dat het hetzelfde is als vorig jaar, dat moet je even optisch checken (als het frame er hetzelfde uit ziet kan je wel aannemen dat het verder hetzelfde is). FWIW volgens mij zit Victoria al een tijdje op deze frames (dat is helemaal prima!). Interessant foutje, de 56 staat er niet in, wel twee keer de 46. De laatste 46 is ongetwijfeld de 56, al is de zitbuislengte ook niet goed. Maar de rest van de waarden lijkt te kloppen.

- Alle hoeken houden ze constant. Dat neem ik direct met een zakje zout, je ziet het wel vaker in opgaven, maar het is vaak niet waar, zeker niet bij de zitbuis. Aan de andere kant is de enige hoek die me interesseert de balhoofdhoek, zitbuishoek is niet zo belangrijk (kan je namelijk beïnvloeden door je zadel naar voor cq naar achter te schuiven.
- Helaas is de stack en de reach niet gegeven, dus het is altijd gokken. Bovenbuislengte is minder accuraat dan reach. Maar we zien dat de wielbasis van het herenmodel 1.6cm groter is, de reach zal dus ook met iets dergelijks zijn gegroeid.

Is dat verwaarloosbaar? Hangt er vanaf in hoeverre je op de extremen zit (pas je er "net"op, of kan je nog wel wat bijstellen met zadel en stuur?) en in hoeverre je flexibel bent. Als je wat gestrekter zitten fijn vindt (ik vind het bijvoorbeeld heel prettig)is een standaard fiets niet snel te lang.

Lang verhaal kort: Vermoedelijk is het verwaarloosbaar, maar ik zou zeker proefrijden.
Door jou bericht over Brinckers van een paar dagen terug, ben ik inderdaad gaan twijfelen ;)
Goed zo ;)

Ik heb geen belang bij bepaalde merken en ik zit er ook wel eens naast, maar die fiets is behoorlijk duur voor wat je krijgt, zeker als je ziet dat de leverancier een dozenschuiver is.

[ Voor 11% gewijzigd door roffeltjes op 07-08-2020 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
sjors123 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 18:04:
Ik sta op het punt om een nwe elektrische fiets te kopen, waarbij ik nu begin te twijfelen tussen de Cowboy en de van Moof. De keuze was eigenlijk al gevallen op de Cowboy, met name om zijn rijeigenschappen. Specifiek het ontbreken van de ketting en het missen van versnellingen.

Nu hebben ze echter bij de Cowboy 3 ervoor gekozen om als maximum snelheid nu echt 25 km/u te hebben. De bypass om deze te verhogen naar 32 is uit de app gehaald. Nu vraag ik me af hoe bezwaarlijk dit is en in hoeverre ik me hieraan ga storen.

Iemand hier al ervaring mee?
Volgens mij was die Cowboy 2 niet echt 32 maar wel iets minder, afhankelijk of de accu ook vol was geladen hoe hard je dan gaat. En de meeste fietsen gaan wel 27, ze stoppen dus niet echt bij 25.

Ik vond die cap van 27 best wel storend, vooral omdat ik er eigenlijk de hele tijd boven zat, wat bijvoorbeeld resulteerde in 10% accu gebruik over 20km. (met m'n Ampler Curt).
Daarom heb ik nu een VESC in m'n Ampler gebouwd

Vooral in de stad is harder dan 27 echt teveel, dan is 27 vaak al een beetje too much merk ik. Daar moet je dan wel echt op letten, en is misschien ook het overwegen waard als je van jezelf een beetje weet hoe je daar mee om gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
HammerT schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:32:
[...]

Volgens mij was die Cowboy 2 niet echt 32 maar wel iets minder, afhankelijk of de accu ook vol was geladen hoe hard je dan gaat. En de meeste fietsen gaan wel 27, ze stoppen dus niet echt bij 25.

Ik vond die cap van 27 best wel storend, vooral omdat ik er eigenlijk de hele tijd boven zat, wat bijvoorbeeld resulteerde in 10% accu gebruik over 20km. (met m'n Ampler Curt).
Daarom heb ik nu een VESC in m'n Ampler gebouwd

Vooral in de stad is harder dan 27 echt teveel, dan is 27 vaak al een beetje too much merk ik. Daar moet je dan wel echt op letten, en is misschien ook het overwegen waard als je van jezelf een beetje weet hoe je daar mee om gaat.
Vond ik in mijn testweek met de Stromer ST1 ook, maar als je even vooruit keek dan zat ik al boven de 30 km/h. O-)

Ik keur het opvoeren van een e-bike nooit goed, maar ik begrijp het wel, dus laat die 2 uit elkaar staan. Ik vind 27 soms ook niet hard genoeg, maar als je dan naar de 20 gaat en dan weer naar de 27 dan is het wel een vlotte gang.
Als je dan kijkt naar de bouw van een Stromer fiets dan zie je ook waarom zo'n fiets geschikt is voor 45 km/h. Alleen de remmen al. Mijn Magura velgremmen remmen toch minder hard dan de remmen op een Stromer. Een massa stilzetten met 25 km/h of met 45 km/h kost het drievoudige aan kracht (noodstop) om binnen dezelfde meters stil te kunnen staan dan bij 25 km/h. Bij een noodstop maakt de hardere wind niet uit omdat de kinetische energie direct ongedaan gemaakt moet worden (F=M*A). Ik reken dan niet mee dat de reactiesnelheid ook nog vaak 1 seconde duurt waardoor er meer meters worden gemaakt navenant de snelheid.

Door deze kwestie ben ik tegen het opvoeren van fietsen en brommers. Mijn Honda MTX vroeger haalde ook 85 met wat doorduwen en daar zat ik 80 cc in met andere carburateur. Dus hoor mij praten :X Ik mag niks zeggen en we praten over 25 jaar geleden, maar als je wat ouder wordt en de materie beter begrijpt dan kom je wel tot inkeer.

Maar let op: ik begrijp het wel en van de 10.000 keer gaat het maar 1 maal fout, dus het risico is klein. Nu is het opvoeren van 27 naar 32 km/h nog niet zo'n drama en ik ga de politie niet bellen hoor ;)

In het verleden werd ik er hier wel op aangesproken een moraalridder te zijn, maar ik heb wel gelijk en een verzekering kan moeilijk gaan doen. Als dat ene leventje dat ik hiermee red toevallig jouw leven is dan is het ineens wel goed. Niemand hoeft zich hier op aangesproken te voelen en van mij mag iedereen dat doen. Ik doe slechts jou erop te attenderen dat er 'eventueel' risico's aan kunnen zitten.

Toch kun je dat risico van opvoeren heel wat verlichten door een fietshelm te dragen. Vinden jouw vrouw en eventueel kinderen vast fijn.

Nogmaals: ik begrijp het wel en ik zou het ook soms willen hoor ;)

PS: Ik ga hier niet tips wijden om het opvoeren zelf want dat mag hier niet, en terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:56:
[...]
Nu is het opvoeren van 27 naar 32 km/h nog niet zo'n drama en ik ga de politie niet bellen hoor ;)

In het verleden werd ik er hier wel op aangesproken een moraalridder te zijn, maar ik heb wel gelijk en een verzekering kan moeilijk gaan doen.
Als je meteen begint over "ik ga de politie wel/niet bellen", ja dan kom je behoorlijk over als een moraalridder.
Dit soort gedrag werd met name afgekeurd in de jaren '40-'45 in de vorige eeuw. ;)
Maar goed, iedereen z'n meug.
PS: Ik ga hier niet tips wijden om het opvoeren zelf want dat mag hier niet, en terecht.
Tips & tricks voor opvoeren zijn hier inderdaad niet toegestaan.
Maar het opvoeren van een fiets is in principe niet illegaal. Dat is het pas als je er in opgevoerde toestand de openbare weg mee opgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
M!chel schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:17:
[...]

Als je meteen begint over "ik ga de politie wel/niet bellen", ja dan kom je behoorlijk over als een moraalridder.
Dit soort gedrag werd met name afgekeurd in de jaren '40-'45 in de vorige eeuw. ;)
Maar goed, iedereen z'n meug.

[...]

Tips & tricks voor opvoeren zijn hier inderdaad niet toegestaan.
Maar het opvoeren van een fiets is in principe niet illegaal. Dat is het pas als je er in opgevoerde toestand de openbare weg mee opgaat.
Bij wijze van spreken bedoel ik. Lees dan eens goed inhoudelijk ;) Juist omdat ik géén moraalridder ben accentueer ik het zo. Wat de ander denkt is zijn keuze en ik draag de lasten niet. Van mij part rij je 100 km/h, je weet wat ik er van denk en de keuze is geheel aan jou verder. Als men mij hier op aanspreekt dan klopt er iets niet meer en help ik niet meer mee in dit topic. Heeft imho niets te maken met WW2 (waarom haal je dat in godsnaam aan :/ ). Ieder zijn meug EN moraal.

Maar, als de FM een scooter opvoert, dan mag dat? Ik denk het niet. Natuurlijk gaat hij die scooter niet inlijsten. De handelingen veroorzaken indirect gevaar en de dealer mag geen gevaar veroorzaken door bepaalde handelingen te doen. Je haalt dan de oorzaak weg en het is nog altijd oorzaak maakt gevolg en dat zal altijd wel zo blijven.

Nofi, maar ik ga hier niet verder meer op in en ook jij weet dondersgoed hoe het zit ;)

Waar blijven de vragen over de accu's? Daarin kan ik me meer nuttig maken :)

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 07-08-2020 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
jimh307 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 17:29:
[...]
Maar, als de FM een scooter opvoert, dan mag dat? Ik denk het niet. Natuurlijk gaat hij die scooter niet inlijsten. De handelingen veroorzaken indirect gevaar en de dealer mag geen gevaar veroorzaken door bepaalde handelingen te doen. Je haalt dan de oorzaak weg en het is nog altijd oorzaak maakt gevolg en dat zal altijd wel zo blijven.
Een scooter of een fiets is wel een erg groot verschil.
En dit zeg ik omdat je met fiets ook nog weleens buiten de openbare weg rijdt, waar het dus is toegestaan.
Denk met name aan mtb's die over offroad routes in het bos rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-05 18:36
M!chel schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Nog nooit gemountainbiked zeker?? In ieder geval niet op een echte berg.
Ook met motor op de fiets is het nog steeds sport. Door de motor meer fun en langer vol te houden!
Probeer het ook eens! ;)
Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Een MTB met motor is topfun, en je kan je daar behoorlijk mee in het zweet rijden en op je adem trappen, no doubt.

Maar een sportieve wegfiets is voor mij nog altijd een racefiets.
Ebikes zijn voor mij ofwel stadsfietsen of tourfietsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
jimh307 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:56:
[...]

Vond ik in mijn testweek met de Stromer ST1 ook, maar als je even vooruit keek dan zat ik al boven de 30 km/h. O-)

Ik keur het opvoeren van een e-bike nooit goed, maar ik begrijp het wel, dus laat die 2 uit elkaar staan. Ik vind 27 soms ook niet hard genoeg, maar als je dan naar de 20 gaat en dan weer naar de 27 dan is het wel een vlotte gang.
Als je dan kijkt naar de bouw van een Stromer fiets dan zie je ook waarom zo'n fiets geschikt is voor 45 km/h. Alleen de remmen al. Mijn Magura velgremmen remmen toch minder hard dan de remmen op een Stromer. Een massa stilzetten met 25 km/h of met 45 km/h kost het drievoudige aan kracht (noodstop) om binnen dezelfde meters stil te kunnen staan dan bij 25 km/h. Bij een noodstop maakt de hardere wind niet uit omdat de kinetische energie direct ongedaan gemaakt moet worden (F=M*A). Ik reken dan niet mee dat de reactiesnelheid ook nog vaak 1 seconde duurt waardoor er meer meters worden gemaakt navenant de snelheid.

Door deze kwestie ben ik tegen het opvoeren van fietsen en brommers. Mijn Honda MTX vroeger haalde ook 85 met wat doorduwen en daar zat ik 80 cc in met andere carburateur. Dus hoor mij praten :X Ik mag niks zeggen en we praten over 25 jaar geleden, maar als je wat ouder wordt en de materie beter begrijpt dan kom je wel tot inkeer.

Maar let op: ik begrijp het wel en van de 10.000 keer gaat het maar 1 maal fout, dus het risico is klein. Nu is het opvoeren van 27 naar 32 km/h nog niet zo'n drama en ik ga de politie niet bellen hoor ;)

In het verleden werd ik er hier wel op aangesproken een moraalridder te zijn, maar ik heb wel gelijk en een verzekering kan moeilijk gaan doen. Als dat ene leventje dat ik hiermee red toevallig jouw leven is dan is het ineens wel goed. Niemand hoeft zich hier op aangesproken te voelen en van mij mag iedereen dat doen. Ik doe slechts jou erop te attenderen dat er 'eventueel' risico's aan kunnen zitten.

Toch kun je dat risico van opvoeren heel wat verlichten door een fietshelm te dragen. Vinden jouw vrouw en eventueel kinderen vast fijn.

Nogmaals: ik begrijp het wel en ik zou het ook soms willen hoor ;)

Een R&M heeft bij de ebike en de speed precies de zelfde uitvoering , dus zelfde verlichting ( niveau St5) met groot licht en rem licht
De remmen van een ST5 dus veel beter dan die van een ST1 en een geveerde voorvork ( zelfde als de optie bij een ST5
Dus ik laat me niet aanpraten dat het onveilig zou zijn om mij delite op te voeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na een tochtje kleine dorpjes nog een vraag aan de Razer rijders: mijn spatbord voor gaat heftig trillen/resoneren als ik over brakke klinkers rij. Nou is dat op zich geen groot probleem maar liever niet. Ik dacht aan rubberen ringen bij de drie ophangpunten.. maar wellicht heeft iemand hier uit ervaring een beter idee..? Iemand?

[ Voor 5% gewijzigd door jodeltje op 08-08-2020 01:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 08:24

OgWok

U.N.C.L.E.

jodeltje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 01:39:
Na een tochtje kleine dorpjes nog een vraag aan de Razer rijders: mijn spatbord voor gaat heftig trillen/resoneren als ik over brakke klinkers rij. Nou is dat op zich geen groot probleem maar liever niet. Ik dacht aan rubberen ringen bij de drie ophangpunten.. maar wellicht heeft iemand hier uit ervaring een beter idee..? Iemand?
Misschien heb je wat aan dit idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DV-RvSNki5Azwiaq6Iwp6My1ig4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZS89CkQx8uIM7xLs7vJzDPnj.jpg?f=fotoalbum_large

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Als vastdraaien niet werkt zijn een paar rubber ringetjes een prima oplossing, het si voor de rest geen onderdeel dat heel veel draagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Een R&M heeft bij de ebike en de speed precies de zelfde uitvoering , dus zelfde verlichting ( niveau St5) met groot licht en rem licht
De remmen van een ST5 dus veel beter dan die van een ST1 en een geveerde voorvork ( zelfde als de optie bij een ST5
Dus ik laat me niet aanpraten dat het onveilig zou zijn om mij delite op te voeren
Klopt, en er zijn nog merken waar de 45 en 25 km/h versies technisch vrijwel identiek zijn wat betreft de kritische componenten. (Banden, lichten, frame, remmen, wielen).

Het enige wat dan over blijft is de technische keuring (?) en de verzekering.

Onveilig is het dan zeker niet.

Maar er zijn er ook die bij wijze van spreken een Stella fiets met rollerbrakes opvoeren tot 50 km/h.... vind ik niet slim. Schijfremmen of goede velgremmen lijken me toch een absolute must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Supertjeduc schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Het verschil tussen de ST1 en ST5 is sowieso al het vermogen. De ST1 heeft 670 watt vermogen en de ST5 zit op 1000 watt. Dan moeten remmen al veel beter zijn want met de ST1 haal je doorgaans 36 km/h terwijl de ST5 hem rustig pushed naar 49 km/h (Standje S). Dat moet goed remmen. Met een beetje beleid gebruik je vaak de regeneratie en laat je de remmen ongebruikt > slijt dan ook niet.
Een noodstop met 36 km/h is wezenlijk anders dan met 49 km/h. Of je een verende voorvork moet hebben op de Stromer? Nee, ten eerste halen de grote banden al heel wat hobbels weg en als dat niet genoeg is kun je gaan naar de bodyfloat (Kinect). Dat zit wel snor hoor. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:48
offtopic:
Totdat je valt, dan blijkt 25-32 km nogal wat meer impact te hebben dan 15-20 km zonder motor.

Maar een helmplicht op de e-bike is een taboe, snap niet goed waarom: op de skipiste is het in een paar jaar breed geaccepteerd.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
hoevenpe schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:02:
[...]

offtopic:
Totdat je valt, dan blijkt 25-32 km nogal wat meer impact te hebben dan 15-20 km zonder motor.

Maar een helmplicht op de e-bike is een taboe, snap niet goed waarom: op de skipiste is het in een paar jaar breed geaccepteerd.
Hier in huis is het simpel. Als ik verder ga dan 1km gaat de helm op. Ik heb daar geen wetten voor nodig.

Je kan je dan nog af vragen... waarom niet bij dei 1km. Gewoon omdat ik dan boodschappen mee heb, en dan rij ik een stuk trager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeOS
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:08
Kijk ook even waar het door komt. Bij mijn Pegasus tecaro evo nu-e kwam het spatbord tegen de onderkant van de voorvork aan bij klinkers. Dit was op te lossen door hiertussen een zelfklevend rubberen strookje te plakken.

Repeat after me: I Will Use Google Before Asking Stupid Questions

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
Is er iemand bekend met het merk Simplon of heeft hier zelfs ervaring mee ?

https://www.simplon.com/en

Mijn FM voert sinds korte tijd dit merk.
( heb al wel gezien dat ze zeer prijzig zijn, vooral de carbon-frame ebikes )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
Tommie12 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:06:
[...]

Hier in huis is het simpel. Als ik verder ga dan 1km gaat de helm op. Ik heb daar geen wetten voor nodig.

Je kan je dan nog af vragen... waarom niet bij dei 1km. Gewoon omdat ik dan boodschappen mee heb, en dan rij ik een stuk trager.
Was pas een discussie over op de radio
Het zijn vooral bejaarden die ernstige ongelukken krijgen
Maar de voordelen van veel fietsen door bejaarden door de ebike zijn veel groter dan de nadelen
En er overlijden veel meer mensen door een val in huis dan op de ebike , moeten ze daar dan ook een helm op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
jimh307 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:56:
[...]

Het verschil tussen de ST1 en ST5 is sowieso al het vermogen. De ST1 heeft 670 watt vermogen en de ST5 zit op 1000 watt. Dan moeten remmen al veel beter zijn want met de ST1 haal je doorgaans 36 km/h terwijl de ST5 hem rustig pushed naar 49 km/h (Standje S). Dat moet goed remmen. Met een beetje beleid gebruik je vaak de regeneratie en laat je de remmen ongebruikt > slijt dan ook niet.
Een noodstop met 36 km/h is wezenlijk anders dan met 49 km/h. Of je een verende voorvork moet hebben op de Stromer? Nee, ten eerste halen de grote banden al heel wat hobbels weg en als dat niet genoeg is kun je gaan naar de bodyfloat (Kinect). Dat zit wel snor hoor. ;)
Ik had het over de techniek van de R&M in vergelijking met de ST 1 omdat volgens iemand het opvoeren gevaarlijk zou zijn doordat de techniek van de R&M dat niet aan kon
De reden van de mindere remmen op de ST 1 ten opzichte van de ST 5 is een centen kwestie
Beide zijn begrensd op 45 echte km/uur , de ene wordt af geleverd met gewoon slechte banden en matige verlichting allemaal om de prijs te drukken
De onderdelen van mijn delite zijn hetzelfde als van een ST5 dus ruim voldoende de
Daarbij rij ik al bijna 40 jaar motor dus niet echt onder de indruk van de snelheid op een fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 20:54
Het zijn vooral bejaarden die ernstige ongelukken krijgen
Maar de voordelen van veel fietsen door bejaarden door de ebike zijn veel groter dan de nadelen
En dus kunnen ze prima een helm dragen.

Het is hetzelfde met het gebruik van mondkapjes, in landen om ons heen al lang en breed normaal, maar in Nederland hobbelen we overal achteraan onder het mom van eigen keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Carfanatic schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:39:
[...]

En dus kunnen ze prima een helm dragen.

Het is hetzelfde met het gebruik van mondkapjes, in landen om ons heen al lang en breed normaal, maar in Nederland hobbelen we overal achteraan onder het mom van eigen keuze.
Was ook onderzoek naar gedaan en er zou bij helm plicht een stuk minder worden gefietst daardoor meer nadelen dan voordelen
En wat betreft mondkapjes zou ik zeggen ga je gang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-05 20:54
Was ook onderzoek naar gedaan en er zou bij helm plicht een stuk minder worden gefietst daardoor meer nadelen dan voordelen
Zoiets vind ik dan wel wonderlijk, alsof fietsen opeens minder leuk is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Carfanatic schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:28:
[...]

Zoiets vind ik dan wel wonderlijk, alsof fietsen opeens minder leuk is ofzo.
Ik sta daar toch een beetje dubbel in.
Als het verplicht is, dan kan ome agent je een boete geven als je even zonder helm naar de krantenwinkel gaat...
Je moet toegeven dat het soms onhandig is om die helm mee te nemen, en achterlaten bij de fiets....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:55
Ik ben vaak in het gemeen vaak tegen vele regeltjes en wetjes. Wil je een helm dragen prima, maar verplichten hoeft van mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Dacuuu schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:46:
Ik ben vaak in het gemeen vaak tegen vele regeltjes en wetjes. Wil je een helm dragen prima, maar verplichten hoeft van mij niet.
Precies als je zo’n ding op wil doen gewoon doen , drie mondkapjes op ook gewoon doen , maar mij niet verplichten ( wat betreft mondkapjes ik ga niet naar plaatsen waar het druk is dus geen terrasjes , feestjes enz )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Precies als je zo’n ding op wil doen gewoon doen , drie mondkapjes op ook gewoon doen , maar mij niet verplichten ( wat betreft mondkapjes ik ga niet naar plaatsen waar het druk is dus geen terrasjes , feestjes enz )
En toch... Mijn kinderen dragen een helm als ze op de elektrische fiets bij mijn vrouw zitten. Ook als mijn oudste zoon op zijn eigen fiets gaat dan moet hij een helm op (niet als hij op het pleintje hierachter fietst, wel dus bij afstanden 500+ meter).

Maar, het effect is inderdaad een vraag:
https://www.biketotaal.nl/advies/het-nut-van-een-fietshelm

Aan de andere kant: waarom dragen skaters wel pols beschermers, knie beschermers of een helm? Vrijwillig?

Gewoon verplichten tot een jaar of 10, hopelijk gaan ze de helm dan uit gewoonte dragen. Dat kapsels daardoor verkeerd zitten is dan maar even zo, maar je moet daarbij beginnen om schaamte te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
President schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:56:
[...]

En toch... Mijn kinderen dragen een helm als ze op de elektrische fiets bij mijn vrouw zitten. Ook als mijn oudste zoon op zijn eigen fiets gaat dan moet hij een helm op (niet als hij op het pleintje hierachter fietst, wel dus bij afstanden 500+ meter).

Maar, het effect is inderdaad een vraag:
https://www.biketotaal.nl/advies/het-nut-van-een-fietshelm

Aan de andere kant: waarom dragen skaters wel pols beschermers, knie beschermers of een helm? Vrijwillig?

Gewoon verplichten tot een jaar of 10, hopelijk gaan ze de helm dan uit gewoonte dragen. Dat kapsels daardoor verkeerd zitten is dan maar even zo, maar je moet daarbij beginnen om schaamte te voorkomen
Is misschien wel een idee dat laatste , wat betreft skaters die vallen 10 keer in een uur
En waarom denk je dat snorfietsen verkocht worden , juist omdat ze dan geen helm op moeten want anders koop je een scooter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:02:
[...]

Is misschien wel een idee dat laatste , wat betreft skaters die vallen 10 keer in een uur
En waarom denk je dat snorfietsen verkocht worden , juist omdat ze dan geen helm op moeten want anders koop je een scooter
Maar daarom, ik snap het. Ik zag ook wel eens een 10 jarig meisje uit de buurt naar school gaan... Als enige met een helm, waar ze zich voor schaamde... Maar mamma vond het nodig. Ik vond het sneu voor het meisje, tegelijkertijd vond ik het wel verstandig.

Naar mijn mening zouden we fietshelmen gewoon verplicht moeten stellen tot leeftijd x, net zoals auto stoelen. En hopelijk ontstaat er dan over tientallen jaren een cultuur waarbij het normaal is... Net zoals motor kleding dragen normaal is (uitzonderingen daar gelaten) of inderdaad de helm op de scooter of motor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
Een kopersadviesvraag, maar met een specifiek probleempje.

Ik heb al enige jaren oa een spierziekte en heb een ebike altijd afgehouden om mijn spieren wel te gebruiken bij de korte stukken die ik fiets. Nu in deze tijd ik mij erg opgesloten voel in mijn kleine leven en we ivm niet op vakantie kunnen gaan wegens mijn gezondheid wat meer willen fietsen wil ik dan toch een e-bike aan gaan schaffen.
Het echte probleem; ik ben nogal lang en zwaar, 2m+ en +150kg.
In principe is er dan niets geschikt, maar ik rij al bijna 10 jaar op een normale gazelle orange zonder noemenswaardige problemen (alleen wat hogere Bandenslijtage).

Welke e-bike zou een beetje geschikt zijn?Ik maak gebruik van een framemaat 61, dat is redelijk comfortabel te doen. Ik dacht aan een Bosch active Line Plus motor, ivm het gewicht. Accu ~400kw.

Helaas heeft de lokale fietsenmaker vrijwel niets op voorraad, en wil ik toch vrij vlot er gebruik van maken.
Ik neig al snel naar een orange gazelle, de keus al gemaakt maar helaas blijkt daar nu een 40nm motor in te zitten. Even verder kijken weer, en wellicht heeft iemand een ander voorstel. De grenoble wordt mij te prijzig (en eigenlijk heb ik dat met veel modellen..)

De Batavus dinsdag vind ik wel interessant maar daarbij mis ik de vering (die ik feitelijk geheel ingedrukt rij ;)), en ik heb mijn twijfel of de zithouding niet te sportief is (teveel druk op de polsen krijg ik last van). Maandag overleg ik dit even met de fietsenwinkel.

Aangezien mijn financieën niet onbeperkt zijn en ik eerder dit jaar dankzij corona noodgedwongen een e-bike heb moeten aanschaffen voor mijn vrouw kijk ik zeker naar prijs. Alleen ivm mijn bouw voel ik mij genoodzaakt naar deze series te kijken (en niet zoals mijn moeder elke keer leuk zegt 'stellaaah', ik wil er wel even mee doen.

Edit: max vind ik toch echt wel 2500-2800 euro. Minder mag zeker.

Tips zijn welkom :)

[ Voor 3% gewijzigd door pasajo op 08-08-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@pasajo
Iedereen heeft wel ergens een grens, maar je geeft niet aan waar die ligt.

Als ik denk aan extra gewicht, dan denk ik aan Riese en Mueller, maar dan spreek je over minstens 3500-4000€.

Velo de Ville heeft ook fietsen die gemaakt zijn op wat extra gewicht, niet super goedkoop, maar zeker goedkoper dan R&M. Daar kan je alvast eens mee spelen met de configurator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 12:38:
[...]

Ik had het over de techniek van de R&M in vergelijking met de ST 1 omdat volgens iemand het opvoeren gevaarlijk zou zijn doordat de techniek van de R&M dat niet aan kon
De reden van de mindere remmen op de ST 1 ten opzichte van de ST 5 is een centen kwestie
Beide zijn begrensd op 45 echte km/uur , de ene wordt af geleverd met gewoon slechte banden en matige verlichting allemaal om de prijs te drukken
De onderdelen van mijn delite zijn hetzelfde als van een ST5 dus ruim voldoende de
Daarbij rij ik al bijna 40 jaar motor dus niet echt onder de indruk van de snelheid op een fiets
Nee, klopt niet.
De ST5 heeft buiten de 3 ondersteuningsstanden nog een extra stand en dat is stand S waardoor de fiets tot 49 km/h geholpen wordt. Anders even goed kijken bij Stromer ;)

De banden kunnen inderdaad beter want die zijn nogal stug (bij de ST1 dan). De remmen zijn meer dan voldoende dus ik snap jouw beredenering niet dat het allemaal gaat om de kosten te drukken. Dat is dus inderdaad het geval, maar je doet het nogal af als een serieuze zaak. Elk bedrijf wil de kosten drukken zoals het uitvoeren van een fietslamp op batterijen terwijl dit enkele centen bespaard met een lamp op de accu. Bedrijf blij en consument genaaid want die kan vaak penlights kopen voor het lampje. Bikkel Ibee heeft dus zo'n voorlicht op batterijen en als die bijna leeg zijn zie je helemaal geen steek meer en bij volle batterijen zie je al zo goed als niets. Dus de veiligheid van de consument komt in gevaar voor die paar rotcenten.
De voorlamp van mijn Qwic is pas goed te noemen. Je hebt een mooi afgebakend lichtpatroon en hier is niet op bespaard of ze verkopen zo'n lamp voor teveel geld. Ook op mijn lamp van de Qwic is ergens hier in de vorige draad commentaar gegeven (een tijd terug).

Het is soms ook nooit goed en als je een elektrische fiets wilt die op alle fronten echt goed is dan ben je rap 20.000 euro kwijt (het dubbele van de ST5 met alle opties), maar dan met motorfiets remmen, een 4 kW hubmotor, met motorspaken, met een op maat gemaakt zadel, met een accu van 4 kWh en een frame van titanium en een Pinion naaf en een brede grote riem. Maar als je dat wenst kun je beter een auto kopen voor dat geld. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Tommie12 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:55:
@pasajo
Iedereen heeft wel ergens een grens, maar je geeft niet aan waar die ligt.

Als ik denk aan extra gewicht, dan denk ik aan Riese en Mueller, maar dan spreek je over minstens 3500-4000€.

Velo de Ville heeft ook fietsen die gemaakt zijn op wat extra gewicht, niet super goedkoop, maar zeker goedkoper dan R&M. Daar kan je alvast eens mee spelen met de configurator.
Ah duidelijk.
Ik kan helaas geen fietsen van 4000 euro kopen, en dit heb ik er ook echt niet voor over; 2500-2800 vind ik echt wel de max (gevoelsmatig eigenlijk veel te veel maar goed, ik ben soms wat te zuinig denk ik. Lang verhaal, mijn prioriteiten liggen anders dan normaal).
Minder mag zeker maar is niet haalbaar denk ik.

De fietsenmaker denkt dat ik het wel red op bijv een orange c7+, eventueel tzt zwaarder spaken. Qua frame maak ik mij er ook niet zo druk om. Ik fiets vrij rustig, zet niet ineens enorme druk op de pedalen. Alleen een grotere brug op even, als ik dat kan blijven fietsen (ik stap wel eens af om dat te lopen).

Probleem bij de lokale fietsenwinkel is wel dat het beperkt lijkt tot gazelle, Batavus, Koga, Cannondale. Meer staat er eigenlijk niet in de winkel momenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-05 17:09
pasajo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:12:
[...]

Ah duidelijk.
Ik kan helaas geen fietsen van 4000 euro kopen, en dit heb ik er ook echt niet voor over; 2500-2800 vind ik echt wel de max (gevoelsmatig eigenlijk veel te veel maar goed, ik ben soms wat te zuinig denk ik. Lang verhaal, mijn prioriteiten liggen anders dan normaal).

De fietsenmaker denkt dat ik het wel red op bijv een orange c7+, eventueel tzt zwaarder spaken. Qua frame maak ik mij er ook niet zo druk om. Ik fiets vrij rustig, zet niet ineens enorme druk op de pedalen. Alleen een grotere brug op even, als ik dat kan blijven fietsen (ik stap wel eens af om dat te lopen).

Probleem bij de lokale fietsenwinkel is wel dat het beperkt lijkt tot gazelle, Batavus, Koga, Cannondale. Meer staat er eigenlijk niet in de winkel momenteel.
Misschien zit hier iets tussen?
https://www.henco-bikes.d...aerkten-Rahmen-16921.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
In het verleden kreeg je bij Cube het meeste fiets voor je geld , ik bedoel onderdelen waren net een stapje hoger dan bij de concurrentie bij de zelfde prijs
Weet niet hoe het nu is , er lijken minder dealers te zijn dan een paar jaar terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
Supertjeduc schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:35:
In het verleden kreeg je bij Cube het meeste fiets voor je geld , ik bedoel onderdelen waren net een stapje hoger dan bij de concurrentie bij de zelfde prijs
Weet niet hoe het nu is , er lijken minder dealers te zijn dan een paar jaar terug
Ik fiets op een cube uit het jaar 2017. Nog elke dag een glimlach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ah duidelijk.

Dan moet je misschien eens een andere zoeken. Als mijn bakker geen taart bakt, dan ga ik naar een andere bakker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Bedankt voor de tips voor zover , ik ben denk ik niet echt op zoek naar een echte Duitse exoot die mijn budget overschrijdt. Een stevig model van een gangbaar merk moet best voldoen (qua frame iig & ik gooi mijn Selle royal Torx zadel over).

Ik heb geen auto dus ben redelijk gebonden aan de fietsenwinkels in de regio welke veelal bestaan uit filialen van 1 keten. Alternatieven zijn fietsvoordeelwinkel en mantel, maar dat lijken mij meer dozenschuivers wat hier dikwijls afgeraden wordt. Verkopen en vervolgens niet ondersteunen.. En dat laatste doet deze fietsenwinkel juist goed.

Ik denk dat men ook veel kan bestellen, er staat momenteel alleen niet zoveel in de winkels ivm de grote verkopen.
Cube zal ik mij even op inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
@pasajo ivm je gewicht moet je accu groter zijn dan 400 ook iets om rekening mee te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razertje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Nu weer tijd voor een echte tweakersvraag.

De sparta c2 (2017) van mijn vrouw zwabbert als een slappe hap.
Logisch, want lage instap, verende voorvork van het type " pudding" en meer van die dingen.
Nou moet ik bekennen dat deze fiets zonder enige vorm van inspanning harder gaat dan mijn begrensde Razer. Mijn vrouw lachen. Ik ook hoor.....

Kort verhaal lang: is zo'n goedkope voorvork, ik gok op veergedempt, nog af te stellen. Ik ben het met @roffeltjes eens dat geen vering beter is dan slechte vering, maar ik wil toch een poging wagen.
Suggesties zijn welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door Razertje op 08-08-2020 23:15 . Reden: Typfoutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Roos79 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:23:
@pasajo ivm je gewicht moet je accu groter zijn dan 400 ook iets om rekening mee te houden
Ja dat had ik al begrepen inderdaad, de motor heeft het zwaarder en verbruikt meer.

Al denk ik dat bij een keuze voor 300, 400 en 500 een keus voor 400 toch niet zo verkeerd is toch? Als ik 50km kan halen op gemiddelde ondersteuning dan ben ik heel tevreden, ik fiets normaal 10-15km, vandaag mijn record van 33 bij evenveel graden haha, en ik hoop dit wat te kunnen rekken.
Maar ik ga de fiets niet gebruiken als brommer door de ondersteuning constant vol aan te zetten, ik wil (en moet van mijzelf) mijn spieren blijven gebruiken.

Die cubes zijn mooi, maar te sportief qua zit zo te zien.

Wat zijn er overigens bijzonder weinig heren modellen beschikbaar momenteel. Door de grote grijze afnamegroep een verschuiving van focus bij de fabrikanten naar 'lage instap' (oftewel dames model)?
Ik wil toch echt die extra stang voor de stabiliteit van het frame..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-05 15:07
@pasajo 300 heb je bijna niet gehad 400 is echt minimaal.
Dus zou echt voor 500 gaan ook met oog op eerdere slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Graag advies nav vorig bericht.
Wat vinden jullie van deze fiets qua prijs/kwaliteit?

https://www.giant-bicycles.com/nl/explore-eplus-1-stagger

Voornamelijk voor woon-werk en recreatief touren

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HekkeySE schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:01:

Vrij duur voor een fiets met derailleur.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een motor van Bosch of Shimano. Daar ga je makkelijker een batterij of vervangmotor voor vinden als die het ooit begeeft.
Giant heeft in het verleden al een paar steken laten vallen met onderdelen die niet meer verkrijgbaar waren voor fietsen die amper 5-7 jaar oud waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
@OgWok @roffeltjes @DeOS
Bedankt voor de suggesties. Ik heb het spatbord iets naar beneden gezet, nu zit er ruimte tussen het spatbord en de voorvork. Mocht dat niet werken ga ik rubbers gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
pasajo schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:16:

Ik heb al enige jaren oa een spierziekte en heb een ebike altijd afgehouden om mijn spieren wel te gebruiken bij de korte stukken die ik fiets. Nu in deze tijd ik mij erg opgesloten voel in mijn kleine leven en we ivm niet op vakantie kunnen gaan wegens mijn gezondheid wat meer willen fietsen wil ik dan toch een e-bike aan gaan schaffen.
In principe is er dan niets geschikt, maar ik rij al bijna 10 jaar op een normale gazelle orange zonder noemenswaardige problemen (alleen wat hogere Bandenslijtage).

Welke e-bike zou een beetje geschikt zijn?Ik maak gebruik van een framemaat 61, dat is redelijk comfortabel te doen. Ik dacht aan een Bosch active Line Plus motor, ivm het gewicht. Accu ~400kw.

Helaas heeft de lokale fietsenmaker vrijwel niets op voorraad, en wil ik toch vrij vlot er gebruik van maken.
Ik neig al snel naar een orange gazelle, de keus al gemaakt maar helaas blijkt daar nu een 40nm motor in te zitten. Even verder kijken weer, en wellicht heeft iemand een ander voorstel. De grenoble wordt mij te prijzig (en eigenlijk heb ik dat met veel modellen..)

De Batavus dinsdag vind ik wel interessant maar daarbij mis ik de vering (die ik feitelijk geheel ingedrukt rij ;)), en ik heb mijn twijfel of de zithouding niet te sportief is (teveel druk op de polsen krijg ik last van). Maandag overleg ik dit even met de fietsenwinkel.

Aangezien mijn financieën niet onbeperkt zijn en ik eerder dit jaar dankzij corona noodgedwongen een e-bike heb moeten aanschaffen voor mijn vrouw kijk ik zeker naar prijs. Alleen ivm mijn bouw voel ik mij genoodzaakt naar deze series te kijken (en niet zoals mijn moeder elke keer leuk zegt 'stellaaah', ik wil er wel even mee doen.

Je zou ook kunnen kijken naar radpower bikes, hoewel ik me nu bedenk dat die misschien net heel erg rechtop zitten. Maar dat zou je even kunnen bekijken

Die radpower bikes hebben wel veel bang voor buck imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes

Volgens mij heb jij een superlage instap nodig... dat maakt het met jouw gewicht wel kritischer. (ik lees niet goed).. Mijn eerste gedachte is eigenlijk naar een:

https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/eurban-11-8/

Ik zou vering loslaten, die gaat voor jou niet werken (niet de flutvorken die op een normale ebike zitten), maar kijken naar dike banden.

De Giant die hier net wordt genoemd ziet er ook stevig uit.

De Gazelle Orange? Tsja, 40nm gaat geen probleem zijn, alleen vind ik voor wat je krijgt de prijs hoog. Je wil toch wel schijfremmen, zeker als je wat zwaarder bent.

Ook denk ik dat die mono vering niet ideaal is als je zo zwaar bent. Dat soort vering kan alleen als hij enorm oversized is, en dat is deze dus niet.
[...]

Dat zijn geen slechte merken. Persoonlijk vind ik het assortiment van Gazelle het minst interresant. Koga vind ik ook niet heel aantrekkelijk (bij beide merken zit je met die mono vering).

Cannondale is zeker het overwegen waard.

Verder: Het verhaal van zwaardere spaken vind ik link. Ik heb op de vorige pagina hier al iets over gezegd, je wil meestal geen dikkere maar wel butted (verjongde) spaken. Jij moet het kunnen redden met 14/15, maar 13/14 is helemaal bombproof*.

Als je FM bedoeld dat hij de standaard spaken wil vervangen door butted spaken is het een goede... als hij gewoon een dikkere onverjongde spaak adviseert is het helaas geen goed teken.

* Een goede Fm weet ook direct wat een 13/14 (of 14/15) spaak is.

[ Voor 60% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Razertje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:39:
Kort verhaal lang: is zo'n goedkope voorvork, ik gok op veergedempt, nog af te stellen. Ik ben het met @roffeltjes eens dat geen vering beter is dan slechte vering, maar ik wil toch een poging wagen.
Suggesties zijn welkom.
Zwabberen is meestal niet veer gerelateerd, maar heeft te maken met de toleranties en de diameter van de vorkbuis. Ik zie niet in hoe je hier winst kan pakken. Je kan instellen van een goedkope vork gevoeglijk vergeten, als je sag kan instellen (preload adjuster) ben je al spekkoper.

Je kan dit nog proberen:

- Alles op speling nalopen.
- Stuur lager en wat meer naar voren. Lage, iets gestrekte houding is stabieler en je hebt meer controle.
- Andere banden. Ik weet niet zo heel veel over dit specifieke issue, maar ik vind de continental winter premium bijvoorbeeld veel stabieler dan de Supreme's die een stuk lichtvoetiger zijn. Zou me niet verbazen als de Top Contacts van Continental heel stabiel zijn.... maar dat is wel echt gokken van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
HekkeySE schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:01:

Tommie12 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 22:28:
[...]

Vrij duur voor een fiets met derailleur.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan een motor van Bosch of Shimano. Daar ga je makkelijker een batterij of vervangmotor voor vinden als die het ooit begeeft.
Giant heeft in het verleden al een paar steken laten vallen met onderdelen die niet meer verkrijgbaar waren voor fietsen die amper 5-7 jaar oud waren.
Mooie fiets, ik ben het ook niet eens met Tommy.

- Yamaha motor is prima en heeft een goed servicenetwerk
- Verhaal van niet verkrijgbare onderdelen vind ik heel sterk. Giant is giga en heeft niet zo heel veel integration design grappen. => De fiets die je hier ziet is compleet standaard, je kan alle onderdelen vervangen door alternatieven (zelfs de drager). Dit is een non issue.

Prijs is aan de hoge kant, maar onderdelen zijn best okay, beter dan de no-name meuk op heel veel standaard ebikes.

[ Voor 24% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:01:
[...]

[...]

Mooie fiets, ik ben het ook niet eens met Tommy.

- Yamaha motor is prima en heeft een goed servicenetwerk
- Verhaal van niet verkrijgbare onderdelen vind ik heel sterk. Giant is giga en heeft niet zo heel veel integration design grappen. => De fiets die je hier ziet is compleet standaard, je kan alle onderdelen vervangen door alternatieven (zelfs de drager). Dit is een non issue.

Prijs is aan de hoge kant, maar onderdelen zijn best okay, beter dan de no-name meuk op heel veel standaard ebikes.
Dank je wel voor jullie reacties!
Ik kan de fiets voor rond de 2400 euro kopen dus vandaar dat ik er naar kijk. Voorkeur is riem en naaf vanwege onderhoud maar blijkt dat dat echt rond de 3k zit.

Is een Yamaha zo veel slechter dan een Bosch? Qua kracht lijkt de Yamaha stukker beter

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
HekkeySE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Ik kan de fiets voor rond de 2400 euro kopen dus vandaar dat ik er naar kijk. Voorkeur is riem en naaf vanwege onderhoud maar blijkt dat dat echt rond de 3k zit.

Is een Yamaha zo veel slechter dan een Bosch? Qua kracht lijkt de Yamaha stukker beter
Van wat in lees zijn de Yamaha en Bosch juist erg aan elkaar gewaagd. Ik heb zelf een Giant met een Yamaha motor en die fietst echt heel prettig. Ook eventuele heuveltjes op doet hij zonder problemen.

Het beste doe je gewoon een testrit, dan kun je het zelf ook voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
HekkeySE schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Ik denk dat ik er over las dat de motor van Yamaha was. Die is prima.
Kijk niet direct alleen naar kracht, het karakter van de ondersteuning kan wel eens verschillen, en daar kom je alleen achter als je een proefritje maakt, en dat betekent minstens 30-45 min. Niet even een rondje op de parking, dan weet je niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Ik denk dat ik de laatste gen van Bosch prefereer (al heb ik die nog niet getest), maar Yamaha is gewoon goed. Het is een beetje een simpel systeem, Bosch is wat verder met snufjes en vernieuwing, maar dat is voor de meeste mensen ook weer niet zo belangrijk.

Yamaha heeft veel power (je bent als eerste weg bij het stoplicht) maar is wat mij betreft niet een ongecontroleerd projectiel. In deze draad kan je eigenlijk alleen maar positieve reacties over Yamaha vinden.

Grootste nadeel is en blijft dat ze vrij luid zijn, maar op snelheid is dat minder en valt weg tegen het windgeluid, daarnaast zijn de meer ingebouwde Yamaha's (dus met meer overkapping) wat stiller. Volgens mij is de Giant motor aardig ingepakt. Lang verhaal kort: het heeft mij nooit gestoord, maar dat is wel iets wat je je moet realiseren.

[ Voor 26% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:38
cortina E-common ? ~ €2500
80nm bafang m420 en 450w accu ( uphrade 750 mogelijk ) .
Daar eventueel een paar speedpedelec schwalbe banden om gooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 00:46

Ik heb zelf ongeveer 9 maanden de Cube Touring Hybrid Pro 500 en fiets er ongeveer 700km per maand mee. Voldoet aan de meeste van je wensen:
  • 2400-2500 euro
  • Vering zadel en voor
  • Stevig frame (doorgelast naar de bagagedrager)
  • Sterke motor
  • 62cm frame
  • Mocht je een lage instap willen dan is er volgens mij ook een variant met lage instap, maar die is 58cm.
Ben er zelf heel tevreden mee, behalve dat het onderhoud van de derailleur in de winter meer werk is dan ik had gedacht :). Note: ik heb geen ervaring met hoe de fiets zich met een zwaarder gewicht houdt.

link: https://www.cube.eu/nl/20...brid-pro-500-blacknwhite/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razertje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
roffeltjes schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Zwabberen is meestal niet veer gerelateerd, maar heeft te maken met de toleranties en de diameter van de vorkbuis. Ik zie niet in hoe je hier winst kan pakken. Je kan instellen van een goedkope vork gevoeglijk vergeten, als je sag kan instellen (preload adjuster) ben je al spekkoper.

Je kan dit nog proberen:

- Alles op speling nalopen.
- Stuur lager en wat meer naar voren. Lage, iets gestrekte houding is stabieler en je hebt meer controle.
- Andere banden. Ik weet niet zo heel veel over dit specifieke issue, maar ik vind de continental winter premium bijvoorbeeld veel stabieler dan de Supreme's die een stuk lichtvoetiger zijn. Zou me niet verbazen als de Top Contacts van Continental heel stabiel zijn.... maar dat is wel echt gokken van mijn kant.
Dank! Ik zal de boutjes en moertjes nog eens nalopen. Aan de vork zelf valt inderdaad niets af te stellen heb ik gemerkt.
Verder het goede nieuws: mijn vrouw vindt de fiets heerlijk rijden. Het is meer dat ik nu extra merk hoe strak mijn Razer rijdt en dan raak je snel verwend ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Razertje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:34:
[...]

Dank! Ik zal de boutjes en moertjes nog eens nalopen. Aan de vork zelf valt inderdaad niets af te stellen heb ik gemerkt.
Verder het goede nieuws: mijn vrouw vindt de fiets heerlijk rijden. Het is meer dat ik nu extra merk hoe strak mijn Razer rijdt en dan raak je snel verwend ;)
Ik kan niet zo goed tegen zwabberbakken :+

Mijn vrouw heeft de Dames Razer, ik de herenversie... ondanks dat de damesversie behoorlijk strak is, is het een heel ander gevoel dan de heren Razer ;)
nuffy schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 10:27:
cortina E-common ? ~ €2500
80nm bafang m420 en 450w accu ( uphrade 750 mogelijk ) .
Daar eventueel een paar speedpedelec schwalbe banden om gooien
Voor wie is deze post bedoeld? Voor Pasajo?

Die fiets is hilarisch duur voor de onderdelen. 2850 voor een B-Merk met Bafang en Magura HS11?

De Cube die is gepost is een veel beter idee.

Ik zou dus ook kijken bij Victoria, vooral vanwege het stukje zware belasting (sowieso, Duitse merken zoals Cube, Victoria, Pegasus zijn mits goed leverbaar bij je dealer, altijd wel een heel sterke keuze).

Aan de andere kant moet @pasajo met Batavus en Canondale er uit moeten komen (overigens kan zijn FM waarschijnlijk ook Sparta wel leveren als het echt moet, zelfde concern als Koga en Batavus).

[ Voor 69% gewijzigd door roffeltjes op 09-08-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Dank voor de tips allemaal :), veel info en verschillende visies.

Een fatbike vind ik erg geinig qua model maar lijkt mij in de praktijk niet praktisch, zeker niet als de accu op is. Wel leuk prijsje die radbikes.

Die Cube touring vind ik erg mooi moet ik zeggen. Enige hekelpunt voor mij is de derailleurdenk ik, ik zal er af en toe op toeren en verder is het kort stadsgebruik voor eventuele boodschappen. Wel een zwaardere motor en accu wat zeker een pre is. Ik ga hier eens serieus naar kijken.

De fietsenmaker dichtbij kan vast genoeg bestellen qua merken, Sparta stond er eerder ook. Wel betaal je daar altijd de adviesprijs en is er niets af te praten, want de korting is de service die je krijgt.

Ik zit ook eens te kijken naar fietsvoordeelshop, (daar staan ook de Pegasus fietsen) maar daar lijkt men iets meer op voorraad te hebben.
Ze zitten relatief dichtbij, ik kan daar maandag eens heen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05 16:59
De Cube is helemaal niet verkeerd. Zelf heb ik een Cube Kathmandu. Fietst lekker en alle onderdelen zitten ook op de MTBs van Cube. Dus onderhoud en vervangen is niet opeens duurder omdat het speciale ebike onderdelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
Helaas is die Cube zo te zien niet echt leverbaar ('komt nooit meer beschikbaar'), en is het enige beschikbare model in de buurt voor mensen die een 40cm korter zijn dan ik ;)

Genoeg voer om over na te denken, ik ga morgen eens kijken wat er voorradig is in de buurt want dat is minstens zo belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 00:46
pasajo schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:54:
Helaas is die Cube zo te zien niet echt leverbaar ('komt nooit meer beschikbaar'), en is het enige beschikbare model in de buurt voor mensen die een 40cm korter zijn dan ik ;)

Genoeg voer om over na te denken, ik ga morgen eens kijken wat er voorradig is in de buurt want dat is minstens zo belangrijk.
In mijn geval fietsvoordeelshop gebeld en die hebben hem binnen een paar weken kunnen leveren. Zij belden Cube en hadden later op de dag de lever tijd doorgegeven. Kun je in ieder geval proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebeast
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-04 09:03
Ben op zoek naar een e-bike die rond de 4000 euro mag kosten. Ik heb gisteren al een proefrit gemaakt op de Gazelle Ultimate C380 HMB 2020 (Bosch), Flyer upstreet5 7.03 (Panasonic) en de Kalkhoff Image 5.B Belt BLX 625Wh (Bosch).

Het fijnst vond ik zelf de Flyer, zijn er nog andere merken/modellen die jullie adviseren om even goed naar te kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@weebeast
Met dat budget kan je ook eens kijken bij Velo de Ville en Riese & Mueller.
Ik denk dat die kwa afwerking nog een stapje hoger staan dan bv Batavus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Heey,

Ik ben me aan het oriënteren op een e bike om naar mijn werk te fietsen. Ik gok dat het zo’n 40 minuten fietsen is.

Nu heb ik alleen echt geen idee wat nou een beetje de betere merken en wat de ‘te vermijden’ merken zijn.
Zo las ik dat Stella niet altijd de beste keuze is en dat Qwic een slechte klantenservice heeft (maar is dat echt nodig als je gewoon bij de fietsenmaker een fiets koopt?.

Hoe zit het bv met Cortina of Dutch ID? Ik lees dat oa Kalkhoff veel wordt aangeraden, maar waarom precies? Die gaan veelal boven mijn budget. Ik zoek een beetje een herenfiets achtige ebike, dus niet te sportief (ivm toekomstig kinderzitje etc).

Mijn vriendin heeft een Trek e bike en die bevalt haar goed.

Ik wil het allemaal graag zelf uitzoeken, maar ietwat richtlijnen kunnen helpen :-)

Bosch middenmotor, shimano afwerking of ketting vs riem snap ik al maar dan de fietsmerken zelf nog...
Ik kijk trouwens op dit moment naar een Batavus Dinsdag e-go

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:35:
Heey,

Ik ben me aan het oriënteren op een e bike om naar mijn werk te fietsen. Ik gok dat het zo’n 40 minuten fietsen is.

Nu heb ik alleen echt geen idee wat nou een beetje de betere merken en wat de ‘te vermijden’ merken zijn.
Zo las ik dat Stella niet altijd de beste keuze is en dat Qwic een slechte klantenservice heeft (maar is dat echt nodig als je gewoon bij de fietsenmaker een fiets koopt?.

Hoe zit het bv met Cortina of Dutch ID? Ik lees dat oa Kalkhoff veel wordt aangeraden, maar waarom precies? Die gaan veelal boven mijn budget. Ik zoek een beetje een herenfiets achtige ebike, dus niet te sportief (ivm toekomstig kinderzitje etc).

Ik wil het allemaal graag zelf uitzoeken, maar ietwat richtlijnen kunnen helpen :-)

Bosch middenmotor, shimano afwerking of ketting vs riem snap ik al maar dan de fietsmerken zelf nog...
Het merk van de fiets zelf is niet zo spannend.
Kijk of je frame goed afgewerkt is, en kies de juiste componenten. De C merken monteren amper Bosch of een riem.

Ik was ook in de markt, en wou absoluut Bosch, Riem en tube batterij. Dan kom je meestal boven de 3000€ uit, maar kan ook een pak duurder.

Of het dan een Batavus, Norta of Trek is maakt dan minder uit dan de nabijheid van een goede FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
jodeltje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 01:16:
@OgWok @roffeltjes @DeOS
Bedankt voor de suggesties. Ik heb het spatbord iets naar beneden gezet, nu zit er ruimte tussen het spatbord en de voorvork. Mocht dat niet werken ga ik rubbers gebruiken :)
Haha, FAAL. Nu resoneert hij niet meer maar ratelt/klappert als een malle. Ik ga hem met rubber vastzetten, en extra rubber tussen frame en spatbord. Op goed geluk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M!chel
  • Niet online
Zojuist een nieuwe upgrade voor m'n Stella Trekking ebike gekocht.
Vanaf het begin dat ik de fiets heb, loop ik me min of meer al te ergeren aan de voorvork. Deze is niet in te stellen en heeft een veer.
Ik ben vanwege m'n mtb gewend aan luchtvering, dus ik heb ook een RockShox voorvork voor m'n ebike gekocht.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.bike24.net/i/mb/bd/bb/a1/206318-00-d-390509.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
crimby schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:35:

Om met het vet gedrukte te beginnen... mwah. Behalve de versnellingsnaaf is dat niet echt spannend (ook niet verkeerd). In tegen stelling tot MTB's en racefietsen hebben ebikes meestal geen "groep" en wordt er veel meer gemixt.

Betreft de merken, zoals Tommy zegt, niet zo spannend, er is zoveel goed spul op de markt. Ik zie wel dat je naar kleinere merken kijkt. Mits je FM dat levert is dat natuurlijk prima, maar als je hiervoor echt moet gaan reizen zou ik meer naar mainstream A-merken kijken. Tommy zegt terecht dat je FM belangrijk is, maar de service van de kleinere merken komt hier toch met regelmaat voorbij en die is niet altijd positief.

Ik zal niet zeggen dat Accell zaligmakend is, maar een goede FM kan vanuit dat netwerk alle onderdelen snel krijgen en voor motor ondersteuning kan hij normaal gesproken terecht bij de service centra's van Bosch/Yamaha/Shimano.

Verder: Als je elke dag 40 minuten gaat orenzen wil je een goede FM die je in geval van pech een leenfiets geeft. Neem dat mee in je overweging en ga niet blind op de prijs zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Tommie12 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Het merk van de fiets zelf is niet zo spannend.
Kijk of je frame goed afgewerkt is, en kies de juiste componenten. De C merken monteren amper Bosch of een riem.

Ik was ook in de markt, en wou absoluut Bosch, Riem en tube batterij. Dan kom je meestal boven de 3000€ uit, maar kan ook een pak duurder.

Of het dan een Batavus, Norta of Trek is maakt dan minder uit dan de nabijheid van een goede FM.
Thanks beide! Een goede FM vind ik inderdaad zelf ook erg belangrijk en gelukkig hebben we wat lokale en ook wat keten ondernemers hier in het dorp. Verderop ook nog een 'speciale' ebike winkel.
Een leenfiets is inderdaad een goede, al heb ik ook een lease auto dus er geen nood (maar het zegt wellicht ook iets over de service).

Fijn om te lezen dat de merken minder relevant zijn dan bij bv MTB of race fietsen. Lekker proefrijden dus en kijken naar de service/garanties.
Ik haalde de specifieke kleine merken aan omdat ik daar echt geen benul van heb. Vind zelf de Batavus Dinsdag wel erg mooi, maar zit echt aan het einde van mijn budget dus wilde ook nog even naar alternatieven kijken. Het idee is dat ik af en toe naar kantoor fiets ipv met de auto, maar geen idee hoe dat in de praktijk zal zijn hehe...

Is een Shimano middenmotor trouwens ook gewoon goed? of is Bosch wel echt terecht de marktleider?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
jodeltje schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:41:
[...]

Haha, FAAL. Nu resoneert hij niet meer maar ratelt/klappert als een malle. Ik ga hem met rubber vastzetten, en extra rubber tussen frame en spatbord. Op goed geluk :+
Het hoort niet te resoneren of klapperen.

Eerlijk gezegd is ondanks dat ik geen twee linkerhanden heb en het meestal goed weet te duiden dit dus waarom ik een goede relatie met mijn FM heb... je bent vaak langer met dit soort dingen bezig dan dat hij even in een paar minuten voor nop tussendoor doet*.

* Ja betaal ik weer door zijn hogere prijzen op andere dingen, zo werkt het nou eenmaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Naar de beste FM (degene die het beste helpt en meedenkt!) gaan en gewoon gaan proefrijden binnen zijn gamma.
Is een Shimano middenmotor trouwens ook gewoon goed? of is Bosch wel echt terecht de marktleider?
Ja en ja. :+

Shimano is wat meer voor ontspannen toeren en rijdt IMHO iets minder prettig dan Bosch/Yamaha, maar ik zou er aan kunnen wennen.

Shimano zal qua service niet ver achter Bosch zitten (Shimano is mega, maar dit is toch wel van scratch opgebouwd en het gaat maar matig met het veroveren van marktaandeel).

Alleen is het meestal niet echt nodig om uit te wijken van Bosch, dus waarom zou je die route opgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
roffeltjes schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:36:
[...]

Naar de beste FM (degene die het beste helpt en meedenkt!) gaan en gewoon gaan proefrijden binnen zijn gamma.

[...]

Ja en ja. :+

Shimano is wat meer voor ontspannen toeren en rijdt IMHO iets minder prettig dan Bosch/Yamaha, maar ik zou er aan kunnen wennen.

Shimano zal qua service niet ver achter Bosch zitten (Shimano is mega, maar dit is toch wel van scratch opgebouwd en het gaat maar matig met het veroveren van marktaandeel).

Alleen is het meestal niet echt nodig om uit te wijken van Bosch, dus waarom zou je die route opgaan?
Ik zag wat fietsen die een shimano middenmotor hadden, dus was benieuwd. Maar dan stuur ik in ieder geval op een bosch aan en dan ga ik eens kijken wat ik fijn vind.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
crimby schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

[...]

Thanks beide! Een goede FM vind ik inderdaad zelf ook erg belangrijk en gelukkig hebben we wat lokale en ook wat keten ondernemers hier in het dorp. Verderop ook nog een 'speciale' ebike winkel.
Een leenfiets is inderdaad een goede, al heb ik ook een lease auto dus er geen nood (maar het zegt wellicht ook iets over de service).

Fijn om te lezen dat de merken minder relevant zijn dan bij bv MTB of race fietsen. Lekker proefrijden dus en kijken naar de service/garanties.
Ik haalde de specifieke kleine merken aan omdat ik daar echt geen benul van heb. Vind zelf de Batavus Dinsdag wel erg mooi, maar zit echt aan het einde van mijn budget dus wilde ook nog even naar alternatieven kijken. Het idee is dat ik af en toe naar kantoor fiets ipv met de auto, maar geen idee hoe dat in de praktijk zal zijn hehe...

Ik heb een Bosch motor, en die vind ik prettig rijden. Met Shimano nooit gereden, maar die krijgt ook goede reviews. Bafang scoort merkelijk minder op tevredenheid.

Maar ga zeker eens langs bij je FM. Sowieso zijn de voorraden klein, en je zal wat geluk moeten hebben om snel op de fiets te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
crimby schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:42:
[...]

Ik zag wat fietsen die een shimano middenmotor hadden, dus was benieuwd. Maar dan stuur ik in ieder geval op een bosch aan en dan ga ik eens kijken wat ik fijn vind.

Thanks!
Als beide systemen in de winkel staan moet je ze vooral zelf testen! Ik zou niet twijfelen als een Shimano fiets beter rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulie37
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 09:58
ik zoek even jullie idee/mening over een fiets. Kon hier niet zo heel veel over vinden nog.

Na 1.5 jaar alleen maar problemen met mijn Qwic RD10 is die vandaag terug naar de fabriek/winkel. Tijd om een nieuwe uit te zoeken. Nu was mijn budget dus ongeveer 3000, maar daar ga ik een pedelec niet voor redden. Dus zoek zo goedkoop mogelijk. Waarom een pedelec? Omdat ik special voor de RD10 had gekozen omdat die tot boven de 27 ondesteunde. Bij normale ebikes fiets ik vaak boven de ondersteuning.

Nu heb ik deze redelijk geprijste sparta op het oog (voor 3600, niet op deze link): https://www.sparta.nl/ele...elecs/d-burst-m11tb-speed

hij is op reservering, want hij is er nog niet officieel.

Wat denken jullie van Sparta? Wat zijn jullie ervaringen met sparta?

[ Voor 4% gewijzigd door soulie37 op 10-08-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jupiter2
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-05 17:09
soulie37 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:58:
ik zoek even jullie idee/mening over een fiets. Kon hier niet zo heel veel over vinden nog.

Na 1.5 jaar alleen maar problemen met mijn Qwic RD10 is die vandaag terug naar de fabriek/winkel. Tijd om een nieuwe uit te zoeken. Nu is mijn budget dus ongeveer 3000, maar daar ga ik een pedelec niet voor redden. Waarom een pedelec? Omdat ik special voor de RD10 had gekozen omdat die tot boven de 27 ondesteunde. Bij normale ebikes fiets ik vaak boven de ondersteuning.

Nu heb ik deze redelijk geprijste sparta op het oog: https://www.sparta.nl/ele...elecs/d-burst-m11tb-speed

Je link verwijst naar een model dat 4299 kost.
Ruim boven budget dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulie37
ik heb hem kunnen vinden voor 3600. Nog steeds boven budget, maar nog te doen. Heb mijn post even aangepast. Dank

[ Voor 18% gewijzigd door soulie37 op 10-08-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Na 1.5 jaar alleen maar problemen met mijn Qwic RD10 is die vandaag terug naar de fabriek/winkel. Tijd om een nieuwe uit te zoeken. Nu was mijn budget dus ongeveer 3000, maar daar ga ik een pedelec niet voor redden. Dus zoek zo goedkoop mogelijk. Waarom een pedelec? Omdat ik special voor de RD10 had gekozen omdat die tot boven de 27 ondesteunde. Bij normale ebikes fiets ik vaak boven de ondersteuning.

Nu heb ik deze redelijk geprijste sparta op het oog (voor 3600, niet op deze link): https://www.sparta.nl/ele...elecs/d-burst-m11tb-speed

Niks mis met de fiets op zich, en 3600€ lijkt me geen verkeerde prijs alleen...
- 625 Wh is wel een minimum (en een tweede batterij kost je 1000€ meer), maar hangt af van de afstand die je wil af leggen.
- derailleur voor een fiets waar je dagelijks en in weer en wind mee op pad wil. Dat gaat behoorlijk wat onderhoud vragen, en je ketting zal je toch 1-2 keer per jaar moeten vervangen.

Maar als je genoeg rijdt, dan betaalt de fiets zichzelf zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16-05 21:45

Ik heb zelf een Sparta M9b speedpedelec. Deze heb ik nu 4,5 jaar in gebruik. In principe is het goed materiaal. Ik heb alleen een scheur aan de bovenkant van mijn zadelpen, waar hij verbinding maakt met het frame. Maar goed dit wordt onder garantie vervangen. Service is wel goed. Met het Bosch systeem is het wel zo dat hij op GPS tot maximaal 41km/h ondersteund. Dan moet je ook echt geen wind tegen hebben want dan haal je dit niet.

Ik fiets zelf ongeveer tussen de 29 a 31 km/h en dat is erg goed te doen zonder veel inspanning.

Nadeel met middenmotor is wel dat je regelmatig je ketting moet vervangen, dit doe ik om de 3 a 3500km. Als je sneller gaat fietsen dan zal deze nog korter meegaan.
Nu heb ik 9 versnellingen erop zitten. Dat is al een vrij smalle ketting. Laat staan 1tje met 11 versnellingen. Nu zijn dit zaken die ik zelf allemaal makkelijk vervang, maar als dit een fietsenmaker iedere keer voor je moet doen dan kost je dat veel geld.

Voor speedpedelec gebruik is het voor je ketting en derailleur het beste om een achterwiel motor te gebruiken. Ik ken wel mensen die hiermee 15000km met de ketting hebben gedaan. Maar je had een quic RD 10. Had deze geen achterwiel motor?

Wat ik wel belachelijk vind is dat het 999 euro moet kosten om een extra accu van 500Wh te gaan gebruiken. Ik had voor 300 euro een nieuwe accu bijgekocht van 500 Wh. Deze wissel ik dan zelf wel even tijdens de route mocht ik ver fietsen. Maar goed dat vind ik persoonlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
roffeltjes schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:28:
[...]

Het hoort niet te resoneren of klapperen.

Eerlijk gezegd is ondanks dat ik geen twee linkerhanden heb en het meestal goed weet te duiden dit dus waarom ik een goede relatie met mijn FM heb... je bent vaak langer met dit soort dingen bezig dan dat hij even in een paar minuten voor nop tussendoor doet*.

* Ja betaal ik weer door zijn hogere prijzen op andere dingen, zo werkt het nou eenmaal.
Dat zegt de fietsenmaker ook altijd als ik daar na veel te lang pielen aankom, en het is ook zeker waar. Maar ik ben eigenwijs en probeer het altijd eerst zelf.

Maar goed, zojuist het spatbord opnieuw vastgezet met een rubbertje ertussen, dat ene stuiterstraatje opgezocht, succes! Geen geluid meer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-05 11:56
Een pedelec is de naam voor een fiets waarbij je trapondersteuning krijgt. Dus zelf trappen en de motor helpt. Dus die RD10 is een pedelec. Een S-Pedelec (Speed Pedelec) is er een die tot 45km/u ondersteunt ipv 25k/u. Zo te horen zoek je een s-pedelec.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neteln
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Met de tips en hulp hier veel fietsen kunnen schrappen, thanks!

Denk de knoop door te hakken voor of:

Rabeneick tx-e

Prijs: 2300

Voordeel: Zoals hier genoemd, alle onderdelen bekend en in orde. En riemaandrijving
Nadeel: Kleine niet of moeilijk verwijderbare accu, niet lokaal te krijgen, alleen fietsenwinkel.nl

Kalkhoff Berleen:

Voordeel: verwijderbare accu, lokale fietsenhandelaar is dealer van Kalkhoff dus weet hem vast te repareren
Nadeel: Lokaal niet te koop, alleen via webshops. Derailleur

Prijs: 2250

In beide gevallen wat aan de dure kant voor wat je krijgt wellicht? Kan hier in regio Tilburg zelf geen betere deal vinden bij lokale handels. Alles is uitverkocht, niet leverbaar of niet wat ik zoek.

In zee gaan met de online shops (lees vooral over fietsenwinkel geen geweldige verhalen)? Of toch maar wachten tot de zomer voorbij is en tekorten wellicht weggewerkt zijn, nieuwe modellen op de markt komen en de oude goedkoper weggaan (Is dat überhaupt een ding)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulie37
Bedankt iedereen voor de adviezen. Mijn woon werk verkeer is 20 heen en 20 km terug.

De qwic had idd een achterwiel motor. En de qwic werd onbegrensd geleverd. Dus dat wilde zeggen dat je er rond 40 mee kon zonder problemen en zonder plaatje. Zover ik weet was dat laatste model waarbij dat was zonder dat je hem moest hacken.

Bij de qwic had ik na 5000km dat ik de ketting en tandwielen wel moest vervangen. Dus denk dat dag er wel beetje bij hoort allemaal.
Het was een fijne fiets... als die het deed. Van de 1,5 jaar heeft hij 0,5 jaar in reparatie gestaan.

De accu is idd wel erg prijzig van die Sparta was me nog niet opgevallen.
Achterwiel speed pedelecs zijn helaas stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Neteln schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:27:

Rabeneick tx-e

Voordeel: Zoals hier genoemd, alle onderdelen bekend en in orde. En riemaandrijving
Nadeel: Kleine niet of moeilijk verwijderbare accu, niet lokaal te krijgen, alleen fietsenwinkel.nl

Kalkhoff Berleen:

Voordeel: verwijderbare accu, lokale fietsenhandelaar is dealer van Kalkhoff dus weet hem vast te repareren

In beide gevallen wat aan de dure kant voor wat je krijgt wellicht? Kan hier in regio Tilburg zelf geen betere deal vinden bij lokale handels. Alles is uitverkocht, niet leverbaar of niet wat ik zoek.

In zee gaan met de online shops (lees vooral over fietsenwinkel geen geweldige verhalen)? Of toch maar wachten tot de zomer voorbij is en tekorten wellicht weggewerkt zijn, nieuwe modellen op de markt komen en de oude goedkoper weggaan (Is dat überhaupt een ding)?
Kijk eens bij thuis in fietsen , heb daar op een hoop fietsen test gereden wilden ook wat doen met de prijs
Is vlakbij Tilburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc

Rabeneick tx-e

Kalkhoff Berleen:

Die eerste is wel met riem maar de goedkope uitvoering met plastic voortandwiel die houden het niet zo lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neteln
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Supertjeduc schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:05:
[...]

Kijk eens bij thuis in fietsen , heb daar op een hoop fietsen test gereden wilden ook wat doen met de prijs
Is vlakbij Tilburg
Thanks, idd om de hoek. Eens kijken of ze daar wat moois hebben!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Patvs120
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:28
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:00:
[...]

[rant over VanMoof]

* Ahhh dat lucht op... wil iemand mijn mening over Cowboy horen? :+
Naar aanleiding van je hilarische stuk over VanMoof en Cowboy :), wilde ik je deze niet onthouden. Kwam deze review toevallig tegen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5x-UF7RcnB9C1u6Zm_Ah4kGaZJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GRXE8dICXrDqQf5hoxY12hfG.jpg?f=fotoalbum_large

(in VanMoof GoT groep kan ik het niet posten, dan word ik verketterd dat "op Trustpilot achtige sites, allleen mensen met problemen posten. Want de 99% happy VanMoof gebruikers zonder ooit enige problemen te hebben gehad, is niet actief op het internet")

[ Voor 10% gewijzigd door Patvs120 op 10-08-2020 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-05 23:47
brilsmurf schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:25:
[...]

Om met de fiets zelf te beginnen, ik ben er nog steeds heel blij mee.
[...]
Bedankt voor je reactie. We zijn toch voor een andere gegaan: de Gazelle Ultimate C8+ HMB Connect. De Connect versie was overigens de enige die op korte termijn leverbaar was. Ik denk niet dat ik de Connect functies veel zal gebruiken. Het werkt helaas niet zo fancy als bij Vanmoof.
Meerdere keren getest. Het voelde als een tank op de weg. Anders dan de andere fietsen van Qwic en Gazelle die ik geprobeerd heb. Een belangrijk argument was dat onze plaatselijke FM niet in Qwic handelde en wij eigenlijk wel lokaal wilden kopen.
Zaterdag besteld, komende vrijdag binnen. Zin in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Supertjeduc schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:14:
[...]
Die eerste is wel met riem maar de goedkope uitvoering met plastic voortandwiel die houden het niet zo lang
- Gaat nog altijd langer mee dan een ketting en is onderhoudsvrij.
- Er zit een zeer krachtige 45Nm achterwielmotor in, dus zoveel krachten komen er niet op die riem te staan.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
Patvs120 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:53:
[...]

Naar aanleiding van je hilarische stuk over VanMoof en Cowboy :), wilde ik je deze niet onthouden. Kwam deze review toevallig tegen:

[Afbeelding]

(in VanMoof GoT groep kan ik het niet posten, dan word ik verketterd dat "op Trustpilot achtige sites, allleen mensen met problemen posten. Want de 99% happy VanMoof gebruikers zonder ooit enige problemen te hebben gehad, is niet actief op het internet")
Ik zit in de vm Facebook groep, en kijk hier in het vm topic puur voor het vermaek. Al die kromme velgen, krassen, talloze batterij errors, en dan super blij zijn als je 3e fiets, na 3 dagen vrij nemen wachtende voor de pakket bezorger, eindelijk 2 weken geen problemen geeft. Het is een slapstick movie. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12

Rabeneick tx-e

Kalkhoff Berleen:

Beide hebben een batterij van slechts 250 Wh. Realistisch haal je daar slechts 50 km mee. (Tenzij je de ondersteuning zo laag zet dat je eigenlijk geen ebike nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
Vandaag even de ebike van mijn vriendin geconfisceerd en een testrit naar kantoor gemaakt (15km heen).
Dit beviel goed dus ga eens concreter kijken. Morgen ook even naar de lokale fietsenwinkel. Ook ben ik inmiddels weer wat verder met mijn eisenlijstje of nja het is theorie want uiteindelijk zal het tijdens de testritten moeten uitwijzen wat ik echt belangrijk vind.

Ik heb alleen heel veel moeite om een fiets te vinden met een bosch 65nm motor icm een naafversnelling. Deze combi lijkt mij heel fijn ivm de paar bruggen die ik over moet en de naafversnelling omdat dit onderhoudsarm is. Liefst heb ik ook een herenfiets waar je rechtop zit. Mijn budget is €3000,-
Iemand nog tips?

Vandaag merkte ik ook dat ik al snel richting de 25km/h ging en ideaal zou ondersteuning tot 30km/h zijn. In theorie zijn die er niet (want niet toegestaan), maar hoe zit dit in de praktijk? S-Pedelecs hebben voor mij te veel nadelen (prijs, verkeerregels, helm etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwiilleemm
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-12-2024
Is dit wat voor je?

https://www.sparta.nl/ele...ikes&technology%5B%5D=ion

Zelfs 80 nm! Ook in herenmodel verkrijgbaar.

[ Voor 10% gewijzigd door wwiilleemm op 11-08-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-05 23:47
crimby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:05:
Ik heb alleen heel veel moeite om een fiets te vinden met een bosch 65nm motor icm een naafversnelling. Deze combi lijkt mij heel fijn ivm de paar bruggen die ik over moet en de naafversnelling omdat dit onderhoudsarm is. Liefst heb ik ook een herenfiets waar je rechtop zit. Mijn budget is €3000,-
Iemand nog tips?
https://www.gazelle.nl/grenoble-c380-hmb
https://qwic.nl/e-bikes/premium/ma8/
https://fietstest.nl/fiet...morena-premium-mdbd-2020/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Niet online
Iemand nog tips?
https://www.giant-bicycles.com/nl/bikes-dailytour-eplus
Wel een Yamaha maar net zo krachtig.

[ Voor 3% gewijzigd door HekkeySE op 11-08-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
Iemand ervaring met de Klever B ? Of met Klever überhaupt?

De B lijkt me wel een interessante fiets voor die prijs met voor en achter vering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Iemand nog tips?
Huh? Dat is zo ongeveer de makkelijkste opgave die er is. Elk A-merk heeft een fiets wat in die specs en budget past.

Ga naar een goede FM, laat je adviseren en ga proefrijden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
@Patvs120 @Dacuuu

Het is gewoon een gehypt product. Ik heb echt wel respect hoe Vanmoof C-merk onderdelen kan slijten als premium, maar ik kan ze niet hard genoeg afraden.

Men kijkt naar het frame en roept "prachtig design". Ik zie een één maat stuk ongelakt alu met de lampjes in het uiteinde van de buis gefrommeld.

Verder zijn de onderdelen no-name... dat hoeft niet erg te zijn, maar het is verre, verre van premium en zou ook geen drol hoeven te kosten.

Premium?

- Frame in verschillende vormen (Heren, mixte, laag) en veel (kloppende) maten. Helemaal geweldig? 26" voor de kleine maten (of 27.5 en 29"als je meer de MTB kant op gaat).
- Son (naaf dynamo)
- Rohloff (Achternaaf)
- Spanninga (verlichting)
- B&M (verlichting, al heb ik liever Spanninga)
- Gates (riemaandrijving)
- Butted spaken.
- Goede draadbanden
- Cane Creek balhoofd
- Chris King Balhoofd (ik prefereer Cane Creek, maar wie ben ik...)

Alleen wordt een fiets dan heeeel duur en is het ook niet nodig. Standaard Shimano Nexus/Alfine/Alivio met een XLC/BBB/Humpert o.i.d. afmontage van de rest van de onderdelen werkt ook prima.

Alleen halen Vanmoof en Cowboy niet eens die standaard.... |:( |:( |:(

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 11-08-2020 16:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:43:
@Patvs120 @Dacuuu

Het is gewoon een gehypt product. Ik heb echt wel respect hoe Vanmoof C-merk onderdelen kan slijten als premium, maar ik kan ze niet hard genoeg afraden.

Men kijkt naar het frame en roept "prachtig design". Ik zie een één maat stuk ongelakt alu met de lampjes in het uiteinde van de buis gefrommeld.

Verder zijn de onderdelen no-name... dat hoeft niet erg te zijn, maar het is verre, verre van premium en zou ook geen drol hoeven te kosten.

Premium?

- Frame in verschillende vormen (Heren, mixte, laag) en veel (kloppende) maten.
- Son (naaf dynamo)
- Rohloff (Achternaaf)
- Spanninga (verlichting)
- B&M (verlichting, al heb ik liever Spanninga)
- Gates (riemaandrijving)
- Butted spaken.
- Goede draadbanden
- Cane Creek balhoofd
- Chris King Balhoofd (ik prefereer Cane Creek, maar wie ben ik...)

Alleen wordt een fiets dan heeeel duur en is het ook niet nodig. Standaard Shimano Nexus/Alfine/Alivio met een XLC/BBB/Humpert o.i.d. afmontage van de rest van de onderdelen werkt ook prima.

Alleen halen Vanmoof en Cowboy niet eens die standaard.... |:( |:( |:(
Jij bent ook een van de weinigen die dit probleem goed door heeft :)

Dat is dus het hele eiereneten. Als een product er gelikt uit ziet denkt men al gauw dat het een "premium" product is. Zo mijn eigen fiets de Qwic Premium MN330. Hoe premium is mijn fiets dan? Er zitten 2 premiumproducten op en dat is de NuVinci naaf en de Brose middenmotor. De originele spaken zijn na veel ellende achter vervangen door spaak 12 en nu pas is dat wiel ook premium (kaarsrecht en onbreekbaar).
Ik heb daarvoor wel 250 euro moeten ophoesten, dus voor de originele prijs is de fiets zeker niet premium omdat je de premium onderdelen niet naar vol inzicht kunt benutten. Ik heb een hele tijd gehad dat ik niet op de hoogste ondersteuning dorst te fietsen omdat ik dan bang was dat de volgende spaak het in no time kon begeven. Pas nu fiets ik met een gerust hart op standje sport; nadat het me veel moeite en geld heeft gekost. Nu pas doet mijn fiets de naam 'premium' echt aan, maar wel via 'omwegen' en niet af fabriek.
Goed dat ik ook op mijn strepen kan gaan staan want in het begin wilden ze echt niet aan andere spaken en die collega is ook ontslagen (of het hierdoor komt weet ik niet), maar gelukkig heb ik de baas van de FM even aan zijn oren getrokken en hem kenbaar gemaakt dat een aantal punten mij storen en dat die fiets me grootste accu 3450 euro gekost heeft. Dat snapte hij goed en hij heeft het goed opgepakt en het wiel elders laten spaken (bij een prof). Kost wat, maar dan heb je ook wat.

Verder heb je het wel over VanMoof en ansich is het een leuke fiets, maar wat als je pech hebt? Zie die fiets maar eens in A'dam te krijgen. QicQ waar ik een week heb proefgereden zitten ook in A'dam, maar die hebben meerdere bussen rondrijden die tevens dienst doet als mobiele fietsenmaker. En ja, voor die 'luxe' betaal je ook, maar dan heb je ook wat. Sowieso een eyeopener als je een nieuwe e-bike gaat kopen. De aftersales zijn voor mij veel belangrijker dan de verkoopprijs. Dat wordt nog wel eens over het hoofd gezien.

De VanMoof is een prachtige fiets ... zolang je er in A'dam mee rondrijdt. En @roffeltjes niet iedereen heef geld voor premium onderdelen. Het is goed dat merken als Stella er ook nog zijn. Dat is de budgetmarkt en 'wij' samen vinden dat maar niets, maar voor veel mensen (meer dan 75%) is een e-bike van 1500 euro net zo premium als een Stromer ST1 voor mij. Die essentie mag je niet uit het oog verliezen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Nu online
roffeltjes schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Huh? Dat is zo ongeveer de makkelijkste opgave die er is. Elk A-merk heeft een fiets wat in die specs en budget past.

Ga naar een goede FM, laat je adviseren en ga proefrijden!
Een bosch performance (65nm) incl naafversnelling zie ik maar heel weinig hoor. Het is vaak de active plus (50nm) met naaf of de performance met derailleur.

Anyway net even bij de lokale FM geweest en daar hadden ze nog Gazelle Ultimate C8 uit 2018 of 2019 staan. Deze was overjarig en ging weg voor €2699,- incl 400 watt accu. Volgens mij een prima deal voor zo’n fiets en fietste heerlijk!
Zijn er nog nadelen aan om zo’n ouder model te kopen? Het heeft nog steeds een Bosch Active plus motor, nexus 8 versnellingen en een intuvia display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
crimby schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Een bosch performance (65nm) incl naafversnelling zie ik maar heel weinig hoor. Het is vaak de active plus (50nm) met naaf of de performance met derailleur.
Ahhh op die fiets :+

Eerlijk gezegd ben ik niet zo gefocust op de verschillende ondersoorten (vooral omdat het vaak gewoon gesoft-capped is en ze technisch hetzelfde zijn).

50NM is prima. Meer is zeker fijner als je echt veel vracht meeneemt of de bergen in gaat, maar ik heb nog nooit iemand bij Tweakers horen piepen over een gebrek aan torque bij een middenmotor.
fietste heerlijk!
Dan ben je klaar lijkt me?
Pagina: 1 ... 42 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam