Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 41 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:38
NO2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:09:\
Nu hebben Gazelle, Batavus en Cortina allemaal fietsen die op elkaar lijken, maar is het slim om voor een bepaald merk te gaan?
Ik adviseer om een merk te kiezen wat je fietsenmaker makkelijk kan leveren. De fietsenwereld is nogal verkaveld en als je niet in het dealernetwerk zit kan het smerig lang duren voordat dingen geregeld zijn.

Wat vaak nog goed mogelijk is om via het dealernetwerk andere merken die bij het concern zitten(meestal Accelll of Derby) te krijgen. Zo kan een Batavus dealer ook wel een Koga of Sparta leveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Korte review.
Ik heb mijn fiets nu iets meer dan 3 maand, en erstaan 1300 km op de teller.
We spreken over de Norta B3040 (schijfremmen, verende vork, Bosch Performance Line, 500Wh tube)

Na een week merkte ik dat er een paar spaken nogal lost zaten, en zat er een kleine speling op het balhoofd. Dat werd (terwijl ik wachtte) door mijn lokale FM mooi opgelost.

Ik reed meestal rondjes rond de woning (corona...) van 30 tot 70 km.
Ook gingen we op een korte “Reise ohne Gepäck” fietsvakantie met dagelijks ca 60 km.
De batterij kan dat makkelijk aan, ben nog nooit met minder dan 2 blokjes thuis gekomen. De zwaarste rit had wat heuveltjes, en behoorlijk wat wind.
Met wind zie ik dat het verbruik toch echt een pak hoger is dan op windstille dagen, zelfs als je in rondjes fietst.

Meer en meer begin ik de fiets ook te gebruiken in plaats van de auto. Boodschapje, familiebezoekje,.. wat een goed teken is.

Ben zeer tevreden over de betrouwbaarheid. Niks rammelt, alles doet prima zijn werk.
De remmen (Shimano Mt200) zijn voor mij prima. Ik kan op elk moment het achterwiel blokkkeren, maar ze zijn zeker voldoende progressief en vragen geen grote knijpkracht.

De riem... helemaal blij mee. Gewoon bij het wassen van de fiets goed afsoppen, en geen omzien naar.
Naaf is de Nuvinci Enviolo, je merkt wel dat die wat meer vermogen opeet als ik de fiets boven de 25 duw. Op vlakke weg kan ik wel even naar 30 duwen, maar lang hou ik dat niet vol. Wat ik wel apprecieer is dat je traploos je cadans net daar krijgt waar ik die wil hebben.

Zadel is prima, voor langere trips gebruik ik een fietsbroek om de trillingen tegen mijn balzak te vermijden.

De banden zijn van Shinko, en die vind ik het minst. Op de weg zijn die prima en geruisloos, maar op gravel (laat staan zand) hebben ze te weinig grip en stabiliteit.
Ik heb bijna spijt dat ze zo lang mee gaan, want de volgende worden zeker Conti of Schwalbe met iets meer profiel, vooral aan de zijkanten.

De motor heeft kracht zat, meer koppel vind ik echt niet nodig, en de actieradius valt behoorlijk mee.

Het enige wat ik nu overweeg te vervangen is het stuur. Het is net te veel een stadsstuur waarbij de handvaten te veel gebogen zijn, ik zoek iets rechter (als iemand iets liggen heeft in het zwart hou ik me aanbevolen).

Al bij al een positieve ervaring, en ik zou deze fiets dan ook opnieuw kopen als die morgen verdwijnt.

Ooit wil ik er mee op reis, niet camperen, wel B&B. En daarvoor vraag ik me af of het zou lukken om bv 80-90 km te rijden in wat bergachtig gebied. Dat wil ik eerst eens goed uit zoeken om na te gaan of het aan te raden is een tweede batterij mee te nemen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
NO2 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 17:09:
Voor mijn vrouw ben ik op zoek naar nieuwe elektrische fiets. Het idee is om een geschikte fiets voor haar te kopen en dat ik sporadisch er ook een rondje op kan doen. Hierbij neem ik volledig voor lief dat de fiets te klein voor mij is, dit is geen enkel probleem. Ondanks dat de wensenlijst niet te gek is zie ik door het bomen het bos niet meer, daarom hier de vraag naar tips en tops.

Wensen en eisen
  • Vrouw 1.68 moet er goed op kunnen fietsen
  • geen voorwielaandrijving want;
  • kinderzitje moet voorop gemonteerd kunnen worden
  • optioneel kinderzitje achterop
  • minimaal 5 versnellingen
  • naafversnelling lijkt me erg geschikt
  • niet al te duur
Nu hebben Gazelle, Batavus en Cortina allemaal fietsen die op elkaar lijken, maar is het slim om voor een bepaald merk te gaan?
Ik heb wat meegelezen hier en daar, lijstjes zoals Chippu heeft gemaakt zijn mooi, maar ik heb geen idee waarom specifiek deze fietsen. Voor ons is een drager aan de voorkant echt niet noodzakelijk:
  • Cortina E-Common Family
  • Stella Dolce Comfort FDST
  • Batavus PACKD E-Go 2020 (Plus)
  • Gazelle Miss Grace C7 HMB 2020
  • Batavus Quip E-Go Extra Cargo 2020
  • Gazelle PuurNL HFB 2020
Met mijn ervaring zou ik je een Bosch motor aanraden.
Maak verder een paar keuzes, dan vallen er wel wat modellen af. Ik denk aan:
- naaf versnelling of derailleur
- schijf of velgrem
- batterij op baggagedrager of in de buis
- welke motor

Die keuzes kan je maken na een testrit, en een goed gesprek met je FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 19:31
Inmiddels 60km verder op de Qonqer. (woon 20km van het werk) en het bevalt me redelijk goed.
De afgelopen 6 jaar eigenlijk niet meer gefietst, en ondanks een beetje hulp is het zeker merkbaar. 😜

Vind het stuur echt te laag, vanuit Qicq geven ze raden ze een "Ergotec ahead stuurpen adapter" aanhttps://www.rosebikes.nl/...2EiwKIEAQYAiABEgIhOvD_BwE
Daarnaast had ik gehoopt dat de motor wat stiller was geweest.. Deze maakt helaas meer geluid dan de Bafang (M400) middenmotor van mijn moeder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
jimh307 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:24

Mijn proefweek met de Stromer ST1 is op de helft.

De hele review zoals beloofd. A word once given :)

Bijgewerkt op 31-07, 16:07

Conclusie: het is een erg fijn apparaat.

Ik ben eruit en heb OMNI doorgrond zoals die boordcomputer heet. Ik haal met (voor mij) toch soms doortrappen een gemiddelde van 25,6 km/h met een verbruik van 8,7 wh/km volgens OMNI. Kan bijna 100 kilometer op de 814 wh accu :P . Dan maak ik veel gebruik van regeneratief remmen en ik ga niet zo hard de bochten door. 30 binnen de bebouwde kom gaat automatisch want als je daar moeite mee hebt ga je te hard en de wegen zijn in de Noord-Brabantse regio vaak niet voorzien van glad asfalt. Ik ben er voorzichtig mee. Ook haal ik niet als een idioot in, maar het blijft leuk om bij het verkeerslicht een standaard pedelec stof te laten bijten. Optrekken gaat echt krachtig! Geen probleem.

Mocht ik deze volgend jaar kopen dan zal de Qwic er met pijn in mijn hart eruit gaan. De Qwic heeft gewoon heel andere kwaliteiten. Misschien ga je niet zo hard en mis je de power bij accelereren, maar de Qwic is ook zeer en zeer comfortabel.

Ik heb dus besloten om ergens volgend jaar de ST1 aan te schaffen. Man, wat wil die fiets goed vooruit. Je kunt zowat alles instellen op die fiets zoals de sensorgevoeligheid.
Sta je bij het verkeerslicht met het verzet op tandje 11 (zwaarste verzet) wil je wegrijden en je denkt dat dit een hele opgave zal zijn, niet dus, je spuit zo weg. De 670 watt motor helpt je meer dan goed mee. De Stromer is een mobiliteitsoplossing en niet zozeer een fiets om heel rustig 20 km/h te fietsen want je zet maar iets kracht bij en voor je het weet zit je op 36 km/h. 40 km/h is ook niet moeilijk te halen, maar boven de 35 km/h hoor je heel hard de wind om je oren en de ST1 rijdt het lekkerste bij 33-37 km/h.
Alleen wel vandaag in 70 kilometer de accu bijna plat. Beetje zadelpijn en een lekkere sportieve zit kan dit de vervanging zijn van de auto (niet in mijn geval, want 52 km is net iets te veel), maar ik fiets veel en ik heb heel mijn familie in Oss zitten, dus ik moet wel vaker heen en weer en dan is de tijdsbesparing per enkeltje precies 15 minuten. Dan doe ik niet ruig en fiets ik betrekkelijk rustig.
De acceleratie is gewoon gaaf te noemen, je bent in no time op cruise snelheid. Je haalt alle andere e-bikers in met het grootste gemak.
Ook nog even gefietst op mijn eigen fiets en dat gaat toch heel wat gemoedelijker, maar voor de komende tijd geen kwaad woord over mijn Qwic, die voelt klein aan, maar fietst nog steeds heerlijk hoor. jimh307 betrapt zich erop dat de Qwic vaak in standje Sport staat. 27 km/h is dan niet hard meer.
Met weinig inspanning zit je rustig te cruisen, nou ja cruisen? 35 km/h is rustig aan.

De Stromer ST1 is een grote brede fiets. Het frame is huge en ik moet daar echt aan wennen. Het stuur staat mij iets te ver naar voren want ik ben niet zo groot. Hij heeft ook een vrij brede zit en het zadel kan niet lager > net genoeg.

Wind tegen de dijk op > met gemak. Ik kom full speed boven.

Alleen vind ik de spaken wel wat iel. Ik heb in het verleden genoeg geëtter gehad met spaken dus als er bij de Stromer spaakjes gaan breken laat ik ook daar spaak 12 inrijgen.

Tandje 11 zal als eerste vervangen moeten worden want die gebruik ik veel. Kan je zo'n tandwiel los kopen of moet dan de hele cassette verwisseld worden?

Wat is duur? Zoals ik hem dan wil hebben kost dat 4990 euro. Dat is heel duur als je er een auto naast blijft rijden, maar als de eventuele 2e auto er uit kan valt het weer mee. In mijn geval zou ik alleen de auto gebruiken als ik moet werken, maar alle andere ritten doe ik dan op de fiets. Als ik Oss in 45 minuten (18 km) rijd in plaats van 60 minuten dan vindt ik dat een win-win situatie. Je bespaard de autokosten en het zou wel eens voordeliger kunnen zijn om de Stromer maar te pakken.

Is 25 km/h niet genoeg?
In principe wel. Voor kleine ritjes is het fijn rijden, maar het kost me soms teveel tijd en mede daarom wil ik een Stromer. Het plan om de auto alleen maar werk gerelateerd te gebruiken wordt dan werkelijkheid. Zo leuk vind ik autorijden niet, Je doet niets, je moet erg opletten en je moet je gigantisch inhouden als je maar 100 mag op de snelweg als je niet in de file staat tenminste. Met de auto naar Oss gaat wel sneller, klopt, maar met een Stromer worden je toertochten ook langer en verder want je doet het sneller en die wind door je toet is heerlijk (dus in de winter komt er een Helly Hansen regengerei want dat is pas goed spul zodat ik ook met wat regen weg kan).

Eerst was ik erg sceptisch over een speed pedelec, maar dat is echt onterecht want het gaat zo heerlijk vooruit. Helm voel je nauwelijks en het opladen gaat ook best vlot. De lader is 190 watt en dat schiet wel op. Ik laad niet in de nacht, maar in de vroege ochtend. Ik ben me er terdege van bewust dat je in de winter blij mag zijn met 60 km range. Dat is ruim voldoende, maar hij zal vaak aan de lader moeten. Ik doe zoals ik nu gewend ben precies 10 wh per kilometer. Op de Qwic red ik dat met 6 wh.

De testweek is voorbij :'(

Wat vind ik ervan?

Het is moeilijk uit te leggen, maar hier kort de voor- en tegens
+snelheid
+solide
+remmen (regeneratie)
+accu
+mate van ondersteuning
-prijs accu (€2 per Wh :o )
-wind tegen zuipt stroom :o (3%/km bij 40 km/h wind tegen)
-prijs
-scooteren (in vrijloop helpt de motor toch nog lichtjes mee)
-hem achterlaten (vandalisme, diefstal)
-vrij dunne spaken (vind ik niet staan bij zo'n fiets)

Is de Stromer de Qwic waard. Ja, dat is hij, maar ik heb in het recente verleden veel geld gestoken in de Qwic zodat ik deze (ook zalige) fiets eerst iets meer wil afrijden. Het voelt ondankbaar als ik de Qwic er nu uit zou doen. Mijn vrouw en ik hadden hier een issue over en ze heeft wel gelijk.
Maar het zal nog even duren, maar ik zie me wel op zo'n fiets rondrijden. Het zal echter nog wel even duren voor ik hem koop.

Vandaag toch de 45 weten aan te tikken. Je fietst er zo makkelijk mee weg en de ondersteuning is heel erg fijn, seamless en krachtig. Zeker vanuit stilstand. Onder aan de dijk staan en vanuit stilstand de dijk op > makkie, kom met 28 km/h boven!
Schakelen is ook lekker en direct. De derailleur is van goede kwaliteit alhoewel ik 80% van de tijd op tandje 11 aan het rijden ben.

Hoeveel kracht kost het dan om met 36 km/h te cruisen? Als je de sensorgevoeligheid vol open zet trap je met ongeveer 50 watt ruim 36 km/h. Ga je naar 100 watt trapkracht dan zit je boven de 40. Alleen heeft de sensorgevoeligheid een nadeel en dat heet scooteren. Dit betekend dat de sensor in rust toch nog een te hoge spanning genereerd waardoor de controller denkt dat je nog licht mee trapt. Laat je hem uitrollen dan verliest de fiets maar langzaam zijn snelheid en houdt hij hem vast op 28 km/h. De remhendel een fractie inknijpen resulteert in heerlijk regeneratief remmen. De echte remmen heb je niet of nauwelijks nodig als je deze techniek goed beheerst en dat is wel aan mij besteed. Mijn moeder klaagde over de grote luiers die ik als baby nodig had want ik ben met een fiets tussen mijn benen geboren > ik heb zeer veel ervaring met fietsen en met name elektrisch fietsen en daaromtrent.

In stand 3 gebruik ik ongeveer 11 wh/km
In stand 2 gebruik ik ongeveer 8 wh/km
In stand 1 gebruik ik ongeveer 5 wh/km

Stand 3 is heel licht trappen en bedoeld voor lange stukken
Stand 2 is licht trappen, makkelijk in de bebouwde kom
Stand 1 is zwaar trappen, om met iemand op een normale fiets bij te houden

In stand 3 haal je met redelijk meetrappen alsnog de 40 km/h met windkracht 5 a 6 tegen

Toch ben ik blij dat ik een volle week de Stromer ST1 aan de tand heb gevoeld. Ik heb ook op de weg gereden en ja, ook ik was de voorligger van een toeterende automobilist :P Dus lekker genegeerd en lekker doorgefietst. Op brede wegen wil ik wel op de weg want als ik zoveel mogelijk rechts houd dan kunnen auto's er makkelijker langs, maar op smallere wegen doe ik dat niet. Helemaal rechts houden op de autoweg klinkt als gevaarlijk, maar doe dat toch maar want anders duwen ze je wel van de weg (fysiek).

Het was een erg leuke week!! Geen spijt van.

[ Voor 15% gewijzigd door jimh307 op 31-07-2020 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Mooi enthousiast review.
Mss nog een chapter:
En da's meteen een lastige.
De kostenpost te verwachten onderhoud met name tav de wat zwakkere plekken.
Eentje kwam onlangs voorbij, als er een lager vervangen moest worden bleek het nodig ook de motor te vervangen (zo uit mijn hoofd €1600). Een auto onderhouden is ook niet gratis, das de tegenhanger.
Vraag: is er enig inzicht wat een stelpost voor dat onderhoud zou kunnen zijn?
Tuurlijk lastig, de gebruikers gaan zeer verschillend met de e-bike, qua zorgvuldigheid, soort route en frequentie van gebruik.
Kortom vast erg lastig.... maar we zijn tweakers.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:43
vandaag de beslissing genomen om voor de Flyer upstreet 5 7.03 2020 te gaan, had even een test ritje gemaakt, vond de vering echt goed, en de ondersteuning lekker snel. ook als de ondersteuning uit staat is er normaal mee te fietsen... hopelijk een goede beslissing...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:34
patrickberg schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:19:
vandaag de beslissing genomen om voor de Flyer upstreet 5 7.03 2020 te gaan, had even een test ritje gemaakt, vond de vering echt goed, en de ondersteuning lekker snel. ook als de ondersteuning uit staat is er normaal mee te fietsen... hopelijk een goede beslissing...)
Is deze op korte termijn leverbaar dan ?
Dat is tegenwoordig de grote vraag

......of neem je de test fiets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:43

db87

Mach 2 GT modded

Razertje schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 00:26:
Maken die brakeboosters echt zo'n groot verschil? En zo ja, is dat zelf te doen?
Ik heb een focus black raider ltd 2010 MTB gehad waarbij de brake booster echt noodzakelijk was achter. Zonder zag je het frame 'open flexen' bij vol remvermogen. Voor had ik een vaste carbon voorvork en was de brake booster niet nuttig. Hangt dus geheel van het frame af...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3MtYnUGX9K-18slyIRRz61vLIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vnzu74GYhKI0LLVk9xEyERM3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSUAiiLBeRN612-OKf9S8PTiIjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ButJxfA2QDjVJDcPmBE5DPKt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door db87 op 31-07-2020 20:15 ]

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 17:43
pjotter1965 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 19:57:
[...]

Is deze op korte termijn leverbaar dan ?
Dat is tegenwoordig de grote vraag

......of neem je de test fiets ?
ga er wel vanuit dat ik een nieuwe krijg, wil geen test fiets hebben.. ( 12gobiking )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11-10-2024
jimh307 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 16:00:
jimh307 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:24

Mijn proefweek met de Stromer ST1 is op de helft.

De hele review zoals beloofd. A word once given :)

Bijgewerkt op 31-07, 16:07

Conclusie: het is een erg fijn apparaat.

Ik ben eruit en heb OMNI doorgrond zoals die boordcomputer heet. Ik haal met (voor mij) toch soms doortrappen een gemiddelde van 25,6 km/h met een verbruik van 8,7 wh/km volgens OMNI. Kan bijna 100 kilometer op de 814 wh accu :P . Dan maak ik veel gebruik van regeneratief remmen en ik ga niet zo hard de bochten door. 30 binnen de bebouwde kom gaat automatisch want als je daar moeite mee hebt ga je te hard en de wegen zijn in de Noord-Brabantse regio vaak niet voorzien van glad asfalt. Ik ben er voorzichtig mee. Ook haal ik niet als een idioot in, maar het blijft leuk om bij het verkeerslicht een standaard pedelec stof te laten bijten. Optrekken gaat echt krachtig! Geen probleem.

Mocht ik deze volgend jaar kopen dan zal de Qwic er met pijn in mijn hart eruit gaan. De Qwic heeft gewoon heel andere kwaliteiten. Misschien ga je niet zo hard en mis je de power bij accelereren, maar de Qwic is ook zeer en zeer comfortabel.

Ik heb dus besloten om ergens volgend jaar de ST1 aan te schaffen. Man, wat wil die fiets goed vooruit. Je kunt zowat alles instellen op die fiets zoals de sensorgevoeligheid.
Sta je bij het verkeerslicht met het verzet op tandje 11 (zwaarste verzet) wil je wegrijden en je denkt dat dit een hele opgave zal zijn, niet dus, je spuit zo weg. De 670 watt motor helpt je meer dan goed mee. De Stromer is een mobiliteitsoplossing en niet zozeer een fiets om heel rustig 20 km/h te fietsen want je zet maar iets kracht bij en voor je het weet zit je op 36 km/h. 40 km/h is ook niet moeilijk te halen, maar boven de 35 km/h hoor je heel hard de wind om je oren en de ST1 rijdt het lekkerste bij 33-37 km/h.
Alleen wel vandaag in 70 kilometer de accu bijna plat. Beetje zadelpijn en een lekkere sportieve zit kan dit de vervanging zijn van de auto (niet in mijn geval, want 52 km is net iets te veel), maar ik fiets veel en ik heb heel mijn familie in Oss zitten, dus ik moet wel vaker heen en weer en dan is de tijdsbesparing per enkeltje precies 15 minuten. Dan doe ik niet ruig en fiets ik betrekkelijk rustig.
De acceleratie is gewoon gaaf te noemen, je bent in no time op cruise snelheid. Je haalt alle andere e-bikers in met het grootste gemak.
Ook nog even gefietst op mijn eigen fiets en dat gaat toch heel wat gemoedelijker, maar voor de komende tijd geen kwaad woord over mijn Qwic, die voelt klein aan, maar fietst nog steeds heerlijk hoor. jimh307 betrapt zich erop dat de Qwic vaak in standje Sport staat. 27 km/h is dan niet hard meer.
Met weinig inspanning zit je rustig te cruisen, nou ja cruisen? 35 km/h is rustig aan.

De Stromer ST1 is een grote brede fiets. Het frame is huge en ik moet daar echt aan wennen. Het stuur staat mij iets te ver naar voren want ik ben niet zo groot. Hij heeft ook een vrij brede zit en het zadel kan niet lager > net genoeg.

Wind tegen de dijk op > met gemak. Ik kom full speed boven.

Alleen vind ik de spaken wel wat iel. Ik heb in het verleden genoeg geëtter gehad met spaken dus als er bij de Stromer spaakjes gaan breken laat ik ook daar spaak 12 inrijgen.

Tandje 11 zal als eerste vervangen moeten worden want die gebruik ik veel. Kan je zo'n tandwiel los kopen of moet dan de hele cassette verwisseld worden?

Wat is duur? Zoals ik hem dan wil hebben kost dat 4990 euro. Dat is heel duur als je er een auto naast blijft rijden, maar als de eventuele 2e auto er uit kan valt het weer mee. In mijn geval zou ik alleen de auto gebruiken als ik moet werken, maar alle andere ritten doe ik dan op de fiets. Als ik Oss in 45 minuten (18 km) rijd in plaats van 60 minuten dan vindt ik dat een win-win situatie. Je bespaard de autokosten en het zou wel eens voordeliger kunnen zijn om de Stromer maar te pakken.

Is 25 km/h niet genoeg?
In principe wel. Voor kleine ritjes is het fijn rijden, maar het kost me soms teveel tijd en mede daarom wil ik een Stromer. Het plan om de auto alleen maar werk gerelateerd te gebruiken wordt dan werkelijkheid. Zo leuk vind ik autorijden niet, Je doet niets, je moet erg opletten en je moet je gigantisch inhouden als je maar 100 mag op de snelweg als je niet in de file staat tenminste. Met de auto naar Oss gaat wel sneller, klopt, maar met een Stromer worden je toertochten ook langer en verder want je doet het sneller en die wind door je toet is heerlijk (dus in de winter komt er een Helly Hansen regengerei want dat is pas goed spul zodat ik ook met wat regen weg kan).

Eerst was ik erg sceptisch over een speed pedelec, maar dat is echt onterecht want het gaat zo heerlijk vooruit. Helm voel je nauwelijks en het opladen gaat ook best vlot. De lader is 190 watt en dat schiet wel op. Ik laad niet in de nacht, maar in de vroege ochtend. Ik ben me er terdege van bewust dat je in de winter blij mag zijn met 60 km range. Dat is ruim voldoende, maar hij zal vaak aan de lader moeten. Ik doe zoals ik nu gewend ben precies 10 wh per kilometer. Op de Qwic red ik dat met 6 wh.

De testweek is voorbij :'(

Wat vind ik ervan?

Het is moeilijk uit te leggen, maar hier kort de voor- en tegens
+snelheid
+solide
+remmen (regeneratie)
+accu
+mate van ondersteuning
-prijs accu (€2 per Wh :o )
-wind tegen zuipt stroom :o (3%/km bij 40 km/h wind tegen)
-prijs
-scooteren (in vrijloop helpt de motor toch nog lichtjes mee)
-hem achterlaten (vandalisme, diefstal)
-vrij dunne spaken (vind ik niet staan bij zo'n fiets)

Is de Stromer de Qwic waard. Ja, dat is hij, maar ik heb in het recente verleden veel geld gestoken in de Qwic zodat ik deze (ook zalige) fiets eerst iets meer wil afrijden. Het voelt ondankbaar als ik de Qwic er nu uit zou doen. Mijn vrouw en ik hadden hier een issue over en ze heeft wel gelijk.
Maar het zal nog even duren, maar ik zie me wel op zo'n fiets rondrijden. Het zal echter nog wel even duren voor ik hem koop.

Vandaag toch de 45 weten aan te tikken. Je fietst er zo makkelijk mee weg en de ondersteuning is heel erg fijn, seamless en krachtig. Zeker vanuit stilstand. Onder aan de dijk staan en vanuit stilstand de dijk op > makkie, kom met 28 km/h boven!
Schakelen is ook lekker en direct. De derailleur is van goede kwaliteit alhoewel ik 80% van de tijd op tandje 11 aan het rijden ben.

Hoeveel kracht kost het dan om met 36 km/h te cruisen? Als je de sensorgevoeligheid vol open zet trap je met ongeveer 50 watt ruim 36 km/h. Ga je naar 100 watt trapkracht dan zit je boven de 40. Alleen heeft de sensorgevoeligheid een nadeel en dat heet scooteren. Dit betekend dat de sensor in rust toch nog een te hoge spanning genereerd waardoor de controller denkt dat je nog licht mee trapt. Laat je hem uitrollen dan verliest de fiets maar langzaam zijn snelheid en houdt hij hem vast op 28 km/h. De remhendel een fractie inknijpen resulteert in heerlijk regeneratief remmen. De echte remmen heb je niet of nauwelijks nodig als je deze techniek goed beheerst en dat is wel aan mij besteed. Mijn moeder klaagde over de grote luiers die ik als baby nodig had want ik ben met een fiets tussen mijn benen geboren > ik heb zeer veel ervaring met fietsen en met name elektrisch fietsen en daaromtrent.

In stand 3 gebruik ik ongeveer 11 wh/km
In stand 2 gebruik ik ongeveer 8 wh/km
In stand 1 gebruik ik ongeveer 5 wh/km

Stand 3 is heel licht trappen en bedoeld voor lange stukken
Stand 2 is licht trappen, makkelijk in de bebouwde kom
Stand 1 is zwaar trappen, om met iemand op een normale fiets bij te houden

In stand 3 haal je met redelijk meetrappen alsnog de 40 km/h met windkracht 5 a 6 tegen

Toch ben ik blij dat ik een volle week de Stromer ST1 aan de tand heb gevoeld. Ik heb ook op de weg gereden en ja, ook ik was de voorligger van een toeterende automobilist :P Dus lekker genegeerd en lekker doorgefietst. Op brede wegen wil ik wel op de weg want als ik zoveel mogelijk rechts houd dan kunnen auto's er makkelijker langs, maar op smallere wegen doe ik dat niet. Helemaal rechts houden op de autoweg klinkt als gevaarlijk, maar doe dat toch maar want anders duwen ze je wel van de weg (fysiek).

Het was een erg leuke week!! Geen spijt van.
En nu komt de st2 , nog meer keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het schermpje van mijn Batavus Razer 2019 laat de totaal gereden afstand in kilometers zien, prima verder, maar is het mogelijk dit om te zetten naar de kilometers die je nog op ja accu kan (range)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
Mensen tips voor goede / te vermijden smartphonehouders?
Zie diverse houders speciaal voor Samsung of iPhone voorbij komen, maar heb een Oneplus 6t.
Het liefst heb ik hem in het midden van de fiets, de keuze word hierdoor kleiner. I know...

Thanks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razertje
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-12-2024
Razer range instellen:
Druk langer op knop ondersteuning minder (pijltje naar beneden) je krijgt dan eerst odo, dan trip en dan range en weer opnieuw. Knop loslaten en: bingo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Razertje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 22:33:
Razer range instellen:
Druk langer op knop ondersteuning minder (pijltje naar beneden) je krijgt dan eerst odo, dan trip en dan range en weer opnieuw. Knop loslaten en: bingo!
Het werkt! Dankuzeer _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvdk043
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 01-08-2020
Hallo,
Ik had een vraagje; is het mogelijk om een Bosch Classic+ te vervangen voor een Gen2 of misschien indien mogelijk zelfs een Gen3? Ik hoor het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:40
cmderks93 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:45:
Inmiddels 60km verder op de Qonqer. (woon 20km van het werk) en het bevalt me redelijk goed.
De afgelopen 6 jaar eigenlijk niet meer gefietst, en ondanks een beetje hulp is het zeker merkbaar. 😜

Vind het stuur echt te laag, vanuit Qicq geven ze raden ze een "Ergotec ahead stuurpen adapter" aanhttps://www.rosebikes.nl/...2EiwKIEAQYAiABEgIhOvD_BwE
Daarnaast had ik gehoopt dat de motor wat stiller was geweest.. Deze maakt helaas meer geluid dan de Bafang (M400) middenmotor van mijn moeder.
Ik heb ook een qonqer, en ik heb er vanwege nekklachten een highfix (verstelbare) stuurpen op gezet, fietst een stuk relaxter.

Verder bevalt de qonqer me goed, had alleen in het begin wat kinderziektes (kapotte "torque sensor"). Nu dat is opgelost is het een prima fiets. De motor bij mij vooral in stand 4-5 goed te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wij zijn op zoek naar een fiets voor mij en mijn vrouw.

Al reeds wat fietsen bekeken en een kleine wensen pakket gemaakt.

- Bosch active line plus of performance motor (voorkeur)
- Riem aandrijving (vrouw vond schakel getik bij een ketting mega irritant)
- Accu in frame (wens maar niet mega noodzakelijk)
- 500 accu

Wij hebben al proefritten gemaakt op de Cannondale Mavaro Neo 5 en 4. De 4 is echt een geweldige fiets! Alleen ook erg aan de prijs.

Nu zijn we aan het kijken naar de Batavus Finez E-go Power Exclusive maar deze zijn zoals veel fietsen slecht verkrijgbaar.

Nog meer tips/ideeen?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
route99 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:16:
Mooi enthousiast review.
Mss nog een chapter:
En da's meteen een lastige.
De kostenpost te verwachten onderhoud met name tav de wat zwakkere plekken.
Eentje kwam onlangs voorbij, als er een lager vervangen moest worden bleek het nodig ook de motor te vervangen (zo uit mijn hoofd €1600). Een auto onderhouden is ook niet gratis, das de tegenhanger.
Vraag: is er enig inzicht wat een stelpost voor dat onderhoud zou kunnen zijn?
Tuurlijk lastig, de gebruikers gaan zeer verschillend met de e-bike, qua zorgvuldigheid, soort route en frequentie van gebruik.
Kortom vast erg lastig.... maar we zijn tweakers.....
maar we zijn tweakers :Y en dat zijn we

Die chapter kan vrij kort en duidelijk zijn:

Bij de Stromer heb je niet veel onderhoud en het onderhoud dat er is is erg duur.

>derailleur: bijstellen, schoonmaken
>cassette: die is alleen los te verkrijgen en met nieuwe ketting is dat 90 euro (incl. montage)
>sensoren: daar zijn de nodige storingen mee bekend. Er zitten erg veel sensoren op die fiets en vocht wil hier nog wel eens roet in het eten gooien.
>lagers: het hele achterwiel vervangen, maar zo snel gaan die lagers niet kapot, maar als ... zorg er dan voor dat je garantie hebt of genoeg saldo op je rekening :+
>accu: de interne weerstand moet niet al te hoog worden want de Stromer neemt het ervan bij accelereren. Kies een ruime capaciteit en dat is meteen erg duur
>spaken zijn van DT Swiss volgens de monteur. Ze zijn niet bekend met brekende spaken.

Je hebt niet alle kracht op de drivechain staan. Het is een direct drive motor en die heeft verder geen onderhoud. Bij de Qwic belast je wel de ketting, maar met die krachten heb je aan de Qwic niet zo heel veel onderhoud. Dat valt me alleszins reuze mee. Nieuwe ketting zijn ook niet de kosten. Voor 40 euro incl. werkuren leggen en spannen zij een nieuwe ketting van goed kwaliteit. Ik ben pas met mijn 2e ketting bezig bij 15.500 km op de klok.

De Qwic is per kilometer veel goedkoper. Ik moest wel weer even wennen aan de Qwic als je een Stromer ST1 hebt bereden. Een heel ander karakter.
Nij de Stromer moet je wel alerter zijn in het verkeer. Door de snelheid komen er meer en sneller prikkels op je af. Op de Qwic zit ik relaxter.

Maar het kan nog alle kanten op. Ik moet er echt nog goed over nadenken of ik hem wel koop. Met een goede accu die wel nodig is betaal je toch 5.000 euro en dat is heel erg veel geld voor een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
HekkeySE schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:02:
Wij zijn op zoek naar een fiets voor mij en mijn vrouw.

Al reeds wat fietsen bekeken en een kleine wensen pakket gemaakt.

- Bosch active line plus of performance motor (voorkeur)
- Riem aandrijving (vrouw vond schakel getik bij een ketting mega irritant)
- Accu in frame (wens maar niet mega noodzakelijk)
- 500 accu

Wij hebben al proefritten gemaakt op de Cannondale Mavaro Neo 5 en 4. De 4 is echt een geweldige fiets! Alleen ook erg aan de prijs.

Nu zijn we aan het kijken naar de Batavus Finez E-go Power Exclusive maar deze zijn zoals veel fietsen slecht verkrijgbaar.

Nog meer tips/ideeen?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/62522554

YouTube: handleiding Bosch ebike intuvia met H-sync Enviolo automatisch versn... Vanaf 10.00 minuten het instellen van het Enviolo Trekking Automatisch systeem.

Edit: @HekkeySE Heb er geen ervaring mee, 2 maanden geleden was deze fiets nog niet leverbaar dus heb een Gazelle Grenoble C380 HMB 2020 uit voorraad gekocht. Even langs Stella om te bekijken zou ik zeggen. :) De actieprijs is 2979,- volgens medewerkster Stella.

[ Voor 26% gewijzigd door BenEco op 01-08-2020 20:10 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dol_Fijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-08 01:12

Dol_Fijn

ToeTerdeToeT

filthy rich schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 21:01:
Via FiscFree kan ik ook voor 1500 euro bruto (+ 215 euro aan bonnen?, onbeperkt verzekering) terugkrijgen op mijn fiets.

Ben op zoek naar het volgende:
Model: Herenfiets
Lengte: 2m
Budget: 1400-2000 euro
Motor: Midden / Achter
Accu: 450Wh+
Gebruik: Woon/Werk 25km per dag
Geen derailleur

Beetje redelijke kwaliteit fiets zou mooi zijn.

Ik vond zelf het volgende:
De fiscfree website zelf is heel moelijk selecteren, dus heb vlug handmatig doorgezocht. Als ik op fietsenwinkel.nl (moet wel fysiek naar de winkel) kijk kom ik op de volgende kanshebbers:

Fietsenwinkel.nl (prijs kan wellicht hoger uitvallen door fisc free?)
Cortina E-Foss MM N7 2019 - 450Wh - 1800 euro
Cortina E-Foss MM N8 2020 - 450Wh - 1800 euro
Brinckers Le Mans MCT 2020 Heren - 565Wh - 1900 euro
Brinckers Le mans M330 NUvinci 2019 - 565Wh - 2039 euro

FiscFree
Sparta R5e City Smart 2020 - 500Wh - 1790 euro (5 versnellingen, nadeel?)
Sparta R5e 2020 - 500Wh - 1700 euro (geen idee wat verschil is met de city smart)
Batavus Wayz E-Go Deluxe 2020 - 500Wh - 1700 (helaas nu niet leverbaar)
Cortina E-Foss MM N8 2020 - 450Wh/750Wh - 1819/1969 euro
Cortina E-Common N7 MM 2020 Heren 450 - 1999
Gazelle CityGo C7 HMS 2020 - 400 Wh - 1889

Iemand nog advies/ervaringen? Behalve dat ik ze moet gaan uitproberen bij de winkel?
Ik heb vorig jaar een fiets aangeschaft bij 12go met het FiscFree plan. je kan daar gewoon iedere fiets kiezen die je wilt, echter tellen ze er dan een bedrag bij op omdat de FM van FiscFree niet de volle € 749 krijgt.

Uitleg van een andere website:
Een aanschaf via een tussenorganisatie komt veel voor. De werkgever heeft de administratie van het fietsenplan uitbesteed. Dit kost de werkgever niets, maar de organisaties houden richting ons echter 15% in. Het is dus normaal gesproken niet mogelijk om een fiets in de aanbieding of met korting aan te schaffen. Bij ons kan je wel een fiets met korting kopen, maar door de kortingen die wij geven zijn wij genoodzaakt de vergoeding voor de tussen organisatie door te berekenen. Let op: dit is enkel het geval tot € 749. Alles daarboven wordt 100% uitgekeerd door deze tussenorganisaties. Tot € 749 wordt 15% ingehouden. Mag je een fiets uitzoeken voor €700,- dan wordt er betaald: €700-15% = € 595. Mag je voor €1000 euro een fiets uitzoeken wordt er betaald: € 749-15%=€ 636 + € 251. Totaal € 887.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ook mooie fiets! Ervaring mee? Ik zie alleen dat ze geen frame maat 61 hebben. Jammer dat er geen prijslijst online staat.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
Rvdk043 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:02:
... Bosch Classic+ te vervangen ...
Ik kan dit niet zomaar beantwoorden, maar als je de maten ervan kan achterhalen, kan je zien of de grootte en bevestiging aan het frame gewijzigd zijn. Soms zijn er extra pasplaten mogelijk om de motor aan het frame te kunnen bevestigen, maar dat weet je pas als je alles kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:33
Was ik er eindelijk uit, een qwic mn7 i met belt in de kleur zwart. Bedoeld voor woon werk verkeer (5 km enkel) en verder voornamelijk korte afstandsritje in de omgeving. Krijg ik van de plaatselijke fm te horen, niet leverbaar in zwart, alleen in walnootbruin. Vervolgens ben ik op de website van qwic gaan kijken en tot mijn verbazing kan ik ‘m daar gewoon bestellen.
Toevallig nog iemand hier met een soortgelijke ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:43:
Was ik er eindelijk uit, een qwic mn7 i met belt in de kleur zwart. Bedoeld voor woon werk verkeer (5 km enkel) en verder voornamelijk korte afstandsritje in de omgeving. Krijg ik van de plaatselijke fm te horen, niet leverbaar in zwart, alleen in walnootbruin. Vervolgens ben ik op de website van qwic gaan kijken en tot mijn verbazing kan ik ‘m daar gewoon bestellen.
Dan zou ik toch even bellen met je FM.
Maar walnootbruin is toch ook mooi. Zwarte fietsen zijn er al genoeg.

Even uit nieuwsgierigheid, hoe lang moet je wachten?

[ Voor 4% gewijzigd door Tommie12 op 01-08-2020 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [rgb]
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-09 09:24
brilsmurf schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:46:
Fiets (Urban R1) is binnen, eerste indruk hele vlotte fiets en goed wendbaar.
Heeft riem, geen versnellingen en motor in achterwiel.
Ik heb wel de 500 Wh accu genomen omdat ik de fiets voor woon-werkverkeer wil gebruiken, 28km v/v
Ik wilde een zo veel mogelijk onderhouds-arme fiets.
Ik ben er erg blij mee! :)

[Afbeelding]
Kun je iets delen over je ervaringen tot nu toe? Ik sta op het punt om deze te bestellen voor woon/werk (20km) en ben benieuwd naar hoe het jou bevalt. Ik lees wisselende verhalen, vooral over de service van Qwic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
route99 schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:16:
Eentje kwam onlangs voorbij, als er een lager vervangen moest worden bleek het nodig ook de motor te vervangen (zo uit mijn hoofd €1600). .
Mijn eerste reactie: Dat kan niet waar zijn... een Bosch/Yamaha motor is met 700,- al vies duur.

Maar inderdaad, als je een Stromer motor moet vervangen kijk je al snel naar 1500,- :? 8)7 |:(

Ik kan niet anders concluderen dat dat een Krankzinnige marge is.
BMW_Gizzmo schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:43:
Ja, dat gebeurd wel vaker.

Ik gok dat Qwic een x-aantal modellen heeft gereserveerd voor directe verkoop, want daarop pakken ze een hogere marge, zelfs als die door de dealer wordt afgeleverd.

De supply chain is één van de redenen dat dealers zo vreselijk geïrriteerd zijn.

- Directe verkoop door de fabrikant terwijl ze wel de aflevering moeten doen en waarop ze minder marge krijgen, klant niet kunnen sturen naar een ander model en koppel-verkoop lastiger wordt.
- Geprefereerd leveren aan grotere dealers, wat maar al te vaak de dozenschuivers zijn waardoor de marktprijs uitholt. Het kan dus zijn dat je niet alleen een fiets bij 12go goedkoper kan krijgen, je lokale dealer kan hem überhaupt niet leveren omdat 12go voorrang heeft |:(

Wat dat betreft moeten de merken zich eens achter de oren gaan krabbelen wat ze nu precies willen. Gaan ze zelf de supply chain overnemen en direct verkopen? Of gaan ze hun trouwe dealer netwerk in leven houden. Je kan niet allebei doen...

[ Voor 59% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Supertjeduc schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:00:
Ik heb ook wat zadels geprobeerd, uiteindelijk uit gekomen bij een Brooks b17
Moet je ff inzitten maar daarna prima
Heb het ook over gezet naar mijn nieuwe fiets
Ik zweer ook bij Brooks zadels. _/-\o_
Het lijkt oncomfortabel, omdat er geen padding op zit, maar het tegendeel is waar. Op huurfietsen met van die Selle Royal zadel heb ik na 2 km al last van m’n kont.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:33

franssie

Save the albatross

Supertjeduc schreef op maandag 27 juli 2020 @ 15:00:
Ik heb ook wat zadels geprobeerd, uiteindelijk uit gekomen bij een Brooks b17
Moet je ff inzitten maar daarna prima
Heb het ook over gezet naar mijn nieuwe fiets
Klopt. Heb ik ook. Zo'n zadel neem je inderdaad mee als je je fiets vervangt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Nog beter ik heb mijn Brooks gebruikt gekocht van blijkbaar iemand die niet de tijd nam om hem in te zitten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
Aiai, ik was al bang dat iemand met Brooks zou komen en dat ik dan weer de Debby-downer moest gaan spelen.
rimave schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:48:
[...]
Ik zweer ook bij Brooks zadels. _/-\o_
Het lijkt oncomfortabel, omdat er geen padding op zit, maar het tegendeel is waar. Op huurfietsen met van die Selle Royal zadel heb ik na 2 km al last van m’n kont.
Op zich eens met het verhaal van de padding, maar Brooks moet je nog steeds passen en kwalitatief is het toch een beetje stront (aantal spanbouten van de kwaliteit schroot is echt bizar). Lepper en Gilles Berthoud zijn wat dat betreft een heel andere klasse.

Er is een veel te vaak gesproken mythe dat je een leren zadel in kan rijden, maar dit is blabla. Ook hier geldt dat een leren zadel moet passen. Het enige wat zich gaat voor vormen is het leer en de drukpunten, amaar als de vorm niet past heb je na een paar dagen rauwe biefstuk..Iets te vaak bloedende metgezellen op vakantie gehad met die "geweldige" leren zadels. Met Brooks loop je het risico dat mensen denken dat het wel goed komt als ze maar kilometers maken, terwijl ze niie snappen dat het niet alleen om de drukpunten maar juist om de vorm gaat.

Als je dan nog bedenkt dat een leren zadel niet goed tegen regen kan (dus kan niet zomaar in het fietsenrek) kan ik niet anders dan mensen vreselijk te waarschuwen voor Brooks. Ja, het kan goed passen, maar het is bepaald niet zalig makend. eigenlijk moet je wel heel goed weten wat je koopt en dit goed kunnen aanvoelen.

Anders kan je beter een goed modern zadel kopen. Meer keus, merken die onderzoek hebben gedaan en kwalitatief vaak veel beter.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=29550
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=22962
https://jeroenpostema.nl/...w-een-kapot-brooks-zadel/

Brooks is toch echt een hype merk wat rust op het idee dat het vroeger beter was, want als je kijkt naar de kwaliteit kan je niet heel gelukkig worden.

En ja, ik heb zowel met Brooks als GB gereden, ik weet hoe je ze onderhoudt. Brooks is toch weer zo'n typisch Engels merk waar dingen als kwaliteitscontrole minder geregeld zijn. Brooks heeft ook nog nooit eens gekeken naar de biomechanica, het is en blijft ouwe meuk. Bij sommigen werkt het, maar het is verre, verre van een panacea.

Nogmaals,. een zadel moet direct goed zitten en na twee uur rijden pijnloos zijn. Het idee dat je door de pijn heen kan rijden is echt slecht en zorgt ervoor dat mensen fietsen niet fijn vinden.

Overigens voor de mensen die er niet uit komen en problemen blijven houden, voor meer dan een half uurtje trappen: overweeg een wielerbroek, desnoods als "onderbroek".

Mijn vrouw heeft snel huid irritaties en doet gewoon standaard een wielerbroek aan. Ik heb een zeer goed zittend zadel en heb niet zo snel last van huidirritaties, maar ik kan me een fietsvakantie herinneren met een geschaafde lies (oliedom, fiets geleend en gedacht dat ik wel zou wennen aan het zadel) ... dat was dus echt bijten met een wielerbroek en heel veel medische gel... blij met twee dagen rust om de boel weer te laten helen.

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@roffeltjes een zadel is inderdaad weg persoonlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
franssie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:28:
@roffeltjes een zadel is inderdaad weg persoonlijk.
Ja, daarom vind ik het belangrijk om mensen uit te leggen hoe je een zadel uitkiest. Of dat nu Brooks of SMP of SQLabs is maakt niet uit.

- Een zadel moet meteen goed zitten. Als het niet lekker zit zal dat na een uur niet beter zijn.
- Na één/twee uur moet het nog steeds goed zitten.

Staar je niet te blind op breedte en metingen van je zitbotten, er is namelijk een heleboel zacht weefsel en organen die ook een rol spelen. Kiezen van een zadel is echt een kwestie van voelen. Twee ogenschijnlijk identieke zadels kunnen toch anders aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:11:
Aiai, ik was al bang dat iemand met Brooks zou komen en dat ik dan weer de Debby-downer moest gaan spelen.

[...]

Op zich eens met het verhaal van de padding, maar Brooks moet je nog steeds passen en kwalitatief is het toch een beetje stront (aantal spanbouten van de kwaliteit schroot is echt bizar). Lepper en Gilles Berthoud zijn wat dat betreft een heel andere klasse.

Er is een veel te vaak gesproken mythe dat je een leren zadel in kan rijden, maar dit is blabla. Ook hier geldt dat een leren zadel moet passen. Het enige wat zich gaat voor vormen is het leer en de drukpunten, amaar als de vorm niet past heb je na een paar dagen rauwe biefstuk..Iets te vaak bloedende metgezellen op vakantie gehad met die "geweldige" leren zadels. Met Brooks loop je het risico dat mensen denken dat het wel goed komt als ze maar kilometers maken, terwijl ze niie snappen dat het niet alleen om de drukpunten maar juist om de vorm gaat.

Als je dan nog bedenkt dat een leren zadel niet goed tegen regen kan (dus kan niet zomaar in het fietsenrek) kan ik niet anders dan mensen vreselijk te waarschuwen voor Brooks. Ja, het kan goed passen, maar het is bepaald niet zalig makend. eigenlijk moet je wel heel goed weten wat je koopt en dit goed kunnen aanvoelen.

Anders kan je beter een goed modern zadel kopen. Meer keus, merken die onderzoek hebben gedaan en kwalitatief vaak veel beter.

https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=29550
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=22962
https://jeroenpostema.nl/...w-een-kapot-brooks-zadel/

Brooks is toch echt een hype merk wat rust op het idee dat het vroeger beter was, want als je kijkt naar de kwaliteit kan je niet heel gelukkig worden.

En ja, ik heb zowel met Brooks als GB gereden, ik weet hoe je ze onderhoudt. Brooks is toch weer zo'n typisch Engels merk waar dingen als kwaliteitscontrole minder geregeld zijn. Brooks heeft ook nog nooit eens gekeken naar de biomechanica, het is en blijft ouwe meuk. Bij sommigen werkt het, maar het is verre, verre van een panacea.

Nogmaals,. een zadel moet direct goed zitten en na twee uur rijden pijnloos zijn. Het idee dat je door de pijn heen kan rijden is echt slecht en zorgt ervoor dat mensen fietsen niet fijn vinden.

Overigens voor de mensen die er niet uit komen en problemen blijven houden, voor meer dan een half uurtje trappen: overweeg een wielerbroek, desnoods als "onderbroek".

Mijn vrouw heeft snel huid irritaties en doet gewoon standaard een wielerbroek aan. Ik heb een zeer goed zittend zadel en heb niet zo snel last van huidirritaties, maar ik kan me een fietsvakantie herinneren met een geschaafde lies (oliedom, fiets geleend en gedacht dat ik wel zou wennen aan het zadel) ... dat was dus echt bijten met een wielerbroek en heel veel medische gel... blij met twee dagen rust om de boel weer te laten helen.
Je hebt vast gelijk , maar bij mij zit mijn Brooks precies goed en blijkbaar is bij mijn zadel de kwaliteit wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:51
Supertjeduc schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:27:
[...]

Je hebt vast gelijk , maar bij mij zit mijn Brooks precies goed en blijkbaar is bij mijn zadel de kwaliteit wel goed
Die ervaring deel ik na twee Brooks zadel. Dat van de regen klopt. Ben ik hardleers achter gekomen.
Het leek net alsof ik het toilet niet gehaald had. Maar met een hoes of plastic zakje is dat opgelost.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
roffeltjes schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

[...]

Ik gok dat Qwic een x-aantal modellen heeft gereserveerd voor directe verkoop, want daarop pakken ze een hogere marge, zelfs als die door de dealer wordt afgeleverd.

De supply chain is één van de redenen dat dealers zo vreselijk geïrriteerd zijn.

- Directe verkoop door de fabrikant terwijl ze wel de aflevering moeten doen en waarop ze minder marge krijgen, klant niet kunnen sturen naar een ander model en koppel-verkoop lastiger wordt.
- Geprefereerd leveren aan grotere dealers, wat maar al te vaak de dozenschuivers zijn waardoor de marktprijs uitholt. Het kan dus zijn dat je niet alleen een fiets bij 12go goedkoper kan krijgen, je lokale dealer kan hem überhaupt niet leveren omdat 12go voorrang heeft |:(
Ik heb qwic een vriendelijk mailtje gestuurd waarom ik die fiets niet via een fm kan bestellen maar wel online, wacht het antwoord even af. Levertijd is in elk geval 6 weken. En heb inmiddels ook een walnootbruine in het echt gezien, is ook wel een leuke kleur en geen saai zwart.

Nu is ook niet elke fm een echte 'dealer', verkopen doen ze op dit moment toch wel. Dus als er iemand langs komt met moeilijke vragen of iemand die een aantal verschillende fietsen wil proberen is dat vaak al ingewikkeld (om het een naam te geven). Hierin zou een goede fm zich kunnen onderscheiden maar of je op dat moment nog genoeg kunt verdienen om alles draaiende te houden en er een boterham aan overhoud waag ik te betwijfelen. Dus ontstaan er dozenschuivers die volume moeten maken en dat op dit moment ook kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:08
Ik heb een Brinckers Brisbane M8 2020 gekocht, wordt in week 33 geleverd, maar nu kom ik een Victoria eTrekking 12.8 (MJ19) tegen voor hetzelfde geld. En nu ga ik toch twijfelen.

Voordeel van de Brinckers is dat de verkoper hier vlakbij zit (25km), en die verkoper van de Victoria 250km hiervandaan. Proeffietsen word wel lastig op de Victoria gezien de afstand.
Voordeel van de Victoria lijkt me de Bosch motor tov de Bafang motor.

De Brinckers heb ik gekocht met een 750wh accu, de Victoria is met maar 500wh. Fiets word voor een kleine woon-werk afstand gebruikt, 5km. En in de weekenden af en toe langere ritten.

Is de Victoria kwalitatief veel beter dan de Brinckers? Waar zouden jullie voor kiezen?

[ Voor 5% gewijzigd door bighead op 02-08-2020 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:48:
[...]

Mijn eerste reactie: Dat kan niet waar zijn... een Bosch/Yamaha motor is met 700,- al vies duur.

Maar inderdaad, als je een Stromer motor moet vervangen kijk je al snel naar 1500,- :? 8)7 |:(

Ik kan niet anders concluderen dat dat een Krankzinnige marge is.

[...]
Het getuigd van lef om zulke prijzen te vragen. Het is een ernstige vorm van handelen en ik vraag me soms af waarom mensen dat nog doen. Kun je beter een goedkoop modelletje scoren en dat elk jaar, maar dat is weer niet milieuvriendelijk.

Ik weet soms ook niet wat ik nu wel of niet moet zeggen want met beide standpunten trap je menigeen nogal deftig hard op z'n teentjes:

>koop je vaak een nieuwe goedkope fiets en dump je die oude (niet zo groen, maar wel voordelig)
>vraag je zulke prijzen aan de consument. Ik zou het nog niet bijna durven. Ik zou me schamen voor mijn eigen reputatie want je naam komt dan wel in een negatief daglicht te staan. (milieuvriendelijker, maar duur)

Beide liggen gevoelig, maar je verleid je klanten wel tot het kiezen voor een minder duur(zaam) alternatief.

Ga ik kijken naar mijn eigen 'ik' dan lig ik niet wakker voor een achterwielvervanging bij de Stromer. Na wat mokken slaap ik wel door, maar mijn andere 'ik', het moraal dan vind ik dit van de zotte. Daarom zal ik ook 5 jaar garantie nemen als ik hem koop volgend jaar. Een trieste ontwikkeling van de fabrikanten want wat is er mis met good craftmanship? Dan houd je het leuk voor iedereen.

We zijn zo groen bezig (denken we), maar geld is zoveel belangrijker in deze wereld. In veel landen staat weinig geld gelijk aan de dood of verpaupering. Je kunt nog zo rijk zijn, maar als alle zuurstof op is ga je ook dood al heet je Bill Gates.

Ga zo door en we gaan richting een ramp dat vele levens zal kosten.

Sorry dat het een rant lijkt, maar het is eenmaal de waarheid. Ik wordt er een beetje onpasselijk van want deze discussie zal nooit eindigen zolang mensen in een utopie geloven (de groene golf). Die bestaat gewoon niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supertjeduc
jimh307 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Het getuigd van lef om zulke prijzen te vragen. Het is een ernstige vorm van handelen en ik vraag me soms af waarom mensen dat nog doen. Kun je beter een goedkoop modelletje scoren en dat elk jaar, maar dat is weer niet milieuvriendelijk.

Ik weet soms ook niet wat ik nu wel of niet moet zeggen want met beide standpunten trap je menigeen nogal deftig hard op z'n teentjes:

>koop je vaak een nieuwe goedkope fiets en dump je die oude (niet zo groen, maar wel voordelig)
>vraag je zulke prijzen aan de consument. Ik zou het nog niet bijna durven. Ik zou me schamen voor mijn eigen reputatie want je naam komt dan wel in een negatief daglicht te staan. (milieuvriendelijker, maar duur)

Beide liggen gevoelig, maar je verleid je klanten wel tot het kiezen voor een minder duur(zaam) alternatief.

Ga ik kijken naar mijn eigen 'ik' dan lig ik niet wakker voor een achterwielvervanging bij de Stromer. Na wat mokken slaap ik wel door, maar mijn andere 'ik', het moraal dan vind ik dit van de zotte. Daarom zal ik ook 5 jaar garantie nemen als ik hem koop volgend jaar. Een trieste ontwikkeling van de fabrikanten want wat is er mis met good craftmanship? Dan houd je het leuk voor iedereen.

We zijn zo groen bezig (denken we), maar geld is zoveel belangrijker in deze wereld. In veel landen staat weinig geld gelijk aan de dood of verpaupering. Je kunt nog zo rijk zijn, maar als alle zuurstof op is ga je ook dood al heet je Bill Gates.

Ga zo door en we gaan richting een ramp dat vele levens zal kosten.

Sorry dat het een rant lijkt, maar het is eenmaal de waarheid. Ik wordt er een beetje onpasselijk van want deze discussie zal nooit eindigen zolang mensen in een utopie geloven (de groene golf). Die bestaat gewoon niet.
En we hebben het niet over een kapotte motor maar een versleten lager van 10€
Gelukkig voor je komen er waarschijnlijk nog wel andere merken speed pedelec tussen nu en een jaar
Zoals de Elio of een Klever of mtb cycletech ( rijdt echt veel beter dan een stromer maar nu nog te kleine accu )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Supertjeduc schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

En we hebben het niet over een kapotte motor maar een versleten lager van 10€
Gelukkig voor je komen er waarschijnlijk nog wel andere merken speed pedelec tussen nu en een jaar
Zoals de Elio of een Klever of mtb cycletech ( rijdt echt veel beter dan een stromer maar nu nog te kleine accu )
Zou er nog geen revisiebedrijfje bestaan dat deze herstelling kan aanbieden voor 30-50€?

Je ziet ook bedrijven die revisie doen van batterijen... en dat veel goedkoper dan een nieuwe batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmaster1
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:50
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een Electrische fiets voor naar het werk. Ik woon ongeveer 20km van het werk vandaan, en wil na de zomer met de fiets (dagelijks) naar het werk gaan ipv met het OV.
Gezien mijn schuur onverwarmd is, en de fiets niet in huis mag staan ben ik op zoek naar een fiets met loskoppelbare accu. Ook ben ik op zoek naar een fiets met een modern uiterlijk, iets hips, een fiets met gevoel.

Ik heb de VanMoof S3 geprobeerd, en de Brinckers Brisbane M8.
Beide fietsen fietsten fantastisch, echter kan bij de vanmoof de accu niet verwijderd worden, en voelde ik bij de Brinkers Brisbane fiets niet echt een connectie. De brinckers fietst overigens heerlijk, het is de standaard look van de fiets die me niks doet.

Kan iemand een fiets (geen pedelec) aanraden (misschien vanuit persoonlijke ervaring), die mij wellicht zou passen? Ik zat nog naar de Qonqer Comfort te kijken, maar ben benieuwd wat er nog meer beschikbaar is.

Ik zat aan een bedrag tot 2500,- te denken.

Iedere vorm van advies is super gewaardeerd, er zijn vele malen meer fietsen beschikbaar dan ik had gedacht toen ik met deze zoektocht begon.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
wilmaster1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:57:

Dat is een prima richtbedrag, dan hoef je verder ook niet heel moeilijk te doen. Het advies is *tromgeroffel*.....:

De fiets met Bosch of Yamaha die de dichtstbijzijnde goede fietsenwinkel aanbiedt.

Dan het stukje waar ik van mezelf even ongezouten los mag gaan.

Niet doen: In zee gaan met gasten die zeggen dat er 1 frame is voor alle maten. |:(

Vanmoof claimt mensen van 1.70 tot 2.10 op dezelfde fiets te kunnen krijgen: ergo ze liegen en dat weten ze ook wel. Geen zaken doen met dat soort bedrijven. ;)

Brinckers is gewoon duur voor wat ze bieden, zeker gezien dat het gewoon puur dozenschuivers zijn. Ongetwijfeld gaan ze dan van dat gigabedrag met dealtjes je over de streep proberen te halen, maar een b-merk (c-merk?) Bafang fiets van 2249 bij een dozenschuiver? Niet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
Als ik reviews lees, dan is iedereen tevreden over de Bafang M400 kwa ondersteuning, maar dat iedereen juist ontevreden is over de Bafang M420. Is er hier iemand die ervaring heeft met allebei en zijn/haar ervaring wil delen?

Ook ben ik benieuwd of iemand gefietst heeft met zowel de Bafang M420, en de Bosch Performance 2019 (evt ook de Cx 2019) en zijn/haar ervaring wil delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Het zijn twee heel verschillende motoren. Bafang is vooral voor zelfbouw en B/C-merken, Bosch is de marktleider, een motor die je uitsluitend bij A-merken vindt.

Een A-Merk is zeker niet per se kwalitatief beter (IMHO vaak wel, maar ook a-merken hebben wel eens een citroen...), maar het heeft wel voordelen met support, dichtheid van je dealer netwerk etc.

Als de prijzen dicht bij elkaar liggen en de fietsen goed rijden zou ik blind voor Bosch of Yamaha kiezen. Op dit enthusiastelingen forum vind je gewoon zelden een klacht over deze motoren. Ja, het kan kapot en ja dat is zwaar knudde als het je overkomt. Maar als je over al die jaren terugkijkt verbaas ik me eigenlijk hoe volwassen die producten in de laatste 5 jaar zijn geworden.

Dat wil niet zeggen dat Bafang slecht is, alleen zou ik het alleen overwegen als het significant goedkoper is.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 02-08-2020 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brilsmurf
  • Laatst online: 23:39
rbrems425 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

Kun je iets delen over je ervaringen tot nu toe? Ik sta op het punt om deze te bestellen voor woon/werk (20km) en ben benieuwd naar hoe het jou bevalt. Ik lees wisselende verhalen, vooral over de service van Qwic.
Om met de fiets zelf te beginnen, ik ben er nog steeds heel blij mee.
En ik mis de versnellingen ook geen moment.
Het is een heel comfortabele fiets.
Alleen heb ik last gehad van brekende spaken achter.
Eerst 1, later 2 en toen nog 3.
De eerste 2 keer vervangen door fm, maar 3e keer besloten garantiekwestie van te maken en sterkere spaken te bestellen in overleg met Qwic.
Alleen de eerste keer hadden ze te korte spaken geleverd, en de tweede keer ook :+
Omdat de fiets daar uiteindelijk al 2 weken stond, heeft mijn fm zelf de goede spaken besteld en erop gezet.
Ik heb de fiets gisteren weer opgehaald.
Ik heb inmiddels 2000 km gefietst met deze fiets en hoop nu verder probleemloos mijn woonwerkritjes te kunnen maken.
( alleen ga ik dinsdag maar weer even terug want fiets maakt nu soort schrapend/piepend geluid alleen als ik de pedalen rond draai, lijkt uit de as te komen of zo, misschien iets niet goed aangedraaid met terugzetten van achterwiel. Bovendien stond gisteravond toen ik terug wilde fietsen van werk mijn voorband leeg. Had deze zaterdag voordat ik naar werk ging nog even opgepompt dus misschien iets met ventiel of zo, loopt heel langzaam leeg)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
En dat is dus een beetje het probleem wat ik heb met een B-merk als Qwic....

Dat jij nog tevreden bent terwijl je er net 2000km op hebt gereden is heel bijzonder. Dat zou betekenen dat ik 4 a 5x per jaar met dat soort ellende te maken zou hebben.

Qwic heeft duidelijk zijn zaken niet op orde (2x verkeerde lengte van de spaken... wtf?) en ik heb toch een beetje het gevoel dat je FM een druiloor is (geen slam naar jou, de meeste FM's zijn druiloren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Dat met die spaken is wel heel klunzig ja, is dat normaal voor Qwiq? Dat ze je herstel (2x) verpesten?

Edit: ik sta op het punt een Qwiq aan te raden aan een goede vriend..vandaar

[ Voor 27% gewijzigd door jodeltje op 03-08-2020 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Qwic hebben mijn zus en zwager. Ik ben totaal niet onder de indruk van die fietsen. Afwerking is matig, materiaal is leuk vormgegeven maar het spatbord buigt als je er boos naar kijkt - waar ik (zie onder) prima mee kan leven maar niet voor die prijs.
Mijn benchmark is onze Leopard van fietsvoordeelwinkel iod (vorig jaar met rentepunten gekocht) en de meerprijs die mijn zus betaalde ten opzichte van onze budget fietsen (richting 800 per fiets extra) zie je echt nergens aan af behalve dat ze wel een midden motor hebben.
Je krijgt waar voor je geld vaak, onze fietsen zijn prima voor die 600km per jaar, wil je echt meer dan moet je ook een goede fiets kopen. En prijs is niet altijd direct gerelateerd aan de kwailiteit of service. Het is toch nog een vrij jonge markt denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
roffeltjes schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:24:
Het zijn twee heel verschillende motoren. Bafang is vooral voor zelfbouw en B/C-merken, Bosch is de marktleider, een motor die je uitsluitend bij A-merken vindt.

Een A-Merk is zeker niet per se kwalitatief beter (IMHO vaak wel, maar ook a-merken hebben wel eens een citroen...), maar het heeft wel voordelen met support, dichtheid van je dealer netwerk etc.

Als de prijzen dicht bij elkaar liggen en de fietsen goed rijden zou ik blind voor Bosch of Yamaha kiezen. Op dit enthusiastelingen forum vind je gewoon zelden een klacht over deze motoren. Ja, het kan kapot en ja dat is zwaar knudde als het je overkomt. Maar als je over al die jaren terugkijkt verbaas ik me eigenlijk hoe volwassen die producten in de laatste 5 jaar zijn geworden.

Dat wil niet zeggen dat Bafang slecht is, alleen zou ik het alleen overwegen als het significant goedkoper is.
Bedankt voor je reactie, ik ga toch kijken of een proefrit mogelijk is op de Victoria. Dit omdat de prijs dus nagenoeg hetzelfde is, plus dat er een Victoria dealer in mijn woonplaats zit voor evt garantie.

Ik zag dat ze zowel een Bosch Performance Line als Bosch Performance Line CX model hebben, beide MJ19 welke zou je dan aanraden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
bighead schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 07:57:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik ga toch kijken of een proefrit mogelijk is op de Victoria. Dit omdat de prijs dus nagenoeg hetzelfde is, plus dat er een Victoria dealer in mijn woonplaats zit voor evt garantie.

Ik zag dat ze zowel een Bosch Performance Line als Bosch Performance Line CX model hebben, beide MJ19 welke zou je dan aanraden?
Victoria bouwt zeker goede fietsen.
Ik zou je de Performance Line aanraden. (Rij ik zelf mee), koppel zat. De CX zal je niet sneller doen rijden, die wordt enkel nog wat agressiever bij het accelereren. Als ik op Turbo rij, dan krijg ik last om de kracht goed te doseren, zeker als je bij lage snelheid korte bochten moet nemen, bv bij oversteken etc.

Altijd kiezen voor een merk dat te koop is bij een goede FM in jouw buurt. Zeker als je de fiets dagelijks wil gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benefit
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-03-2023
@wilmaster1

Ik heb een Union E-lite met nexus 8 naaf en riem. Degelijke fiets met kwaliteitsonderdelen en netjes afgewerkt. Shimano 40 nm motor, 416 watt accu en Magura velgremmen. Ziet er ook wel stoer uit. 2300 euro, te bestellen bij Union of bij een afhaal/service-punt van hen.
Ik heb in 4 maanden 1700 km gereden, meestal 20 km per dag. Om de dag laad ik de accu en 40 km actieradius in de hoogste stand is wel haalbaar. Erg tevreden over deze fiets.
(Bij de Van Moof S3 huilen ze al van geluk als de fiets zonder kromme wielen in een onbeschadigde verpakking wordt afgeleverd!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brilsmurf
  • Laatst online: 23:39
roffeltjes schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:30:
En dat is dus een beetje het probleem wat ik heb met een B-merk als Qwic....

Dat jij nog tevreden bent terwijl je er net 2000km op hebt gereden is heel bijzonder. Dat zou betekenen dat ik 4 a 5x per jaar met dat soort ellende te maken zou hebben.

Qwic heeft duidelijk zijn zaken niet op orde (2x verkeerde lengte van de spaken... wtf?) en ik heb toch een beetje het gevoel dat je FM een druiloor is (geen slam naar jou, de meeste FM's zijn druiloren).
Ik geef ze nog het voordeel van de twijfel. Ik woog 110kg (inmiddels 105 door het fietsen al :) ) en ik denk dat het misschien bij wel meer fietsen problemen zou kunnen geven bij zo'n gewicht.
Dat het dat bij Qwic zo mis gaat is jammer ja.
Maar verder niks dan lof voor mijn fm hoor.
Hij heeft de eerste 2 keer toen er spaken waren gebroken deze direct vervangen toen ik langskwam, en de 3e keer besloten dat ze allemaal maar vervangen moesten worden voor sterkere..
Toen het met Qwic zo moeizaam liep heeft hij zelf spaken besteld en eronder gezet.
Heeft me verder niks gekost.
Nu deze kinderziektes eruit zijn verwacht ik geen problemen meer verder eigenlijk.
De komende tijd ga ik ook 1000 km per maand rijden dus ik zal het snel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
ook een beetje inhaken op de Qwic fiets

ik heb nu zelf ook 2/3 jaar een Qwic. Heb er 13.000 KM op gefietst en letterlijk 1 keer een probleem mee gehad( was een fout met de trapas, kosteloos vervangen zelfs opgehaald bij de deur en en teruggestuurd.

al om al ben ik er heel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisf
  • Laatst online: 13:32
Ik mag deze week de Qwic RD11 Speed ophalen. Tijdens testritten een genot, ben heel benieuwd hoe deze bevalt bij dagelijkse woon-werkverkeer ritten van +/- 20 km enkele reis.

[ Voor 3% gewijzigd door Frisf op 03-08-2020 13:46 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Supertjeduc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Z4VZEjn6x7ElqVByiIX0LRkk90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wwbqgIdbpiHSjWHgRPjFwIgW.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heb ik nu een maandje , kost wat maar vond hem gewoon mooi :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
brilsmurf schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:30:
[...]

Ik geef ze nog het voordeel van de twijfel. Ik woog 110kg (inmiddels 105 door het fietsen al :) ) en ik denk dat het misschien bij wel meer fietsen problemen zou kunnen geven bij zo'n gewicht.
Spaken horen niet te breken, tenzij je echt richting Tandems gaat (ook al omdat je op een Tandem een meer dan fors vermogen levert).

Onze situatie:

Razers met Midmotoren (dus heel wat aandrijfkracht).
Mijn vrouw 65kg schoon aan de haak, dus pak hem beet 68kg met schoenen en jas.
Kind1: 28kg
Kind2 24kg
voor en achterstoeltje Yep: 5kg (gokje)
Twee Ortliebs met boodschappen: 15kg

Of:

Ik: 74kg schoon aan de haak (ik ben flink zwaarder geworden, op de goede manier), dus 77kg met kleren aan.
Fietskar: Kidscar 11kg
Kind 1+2: 52kg
4 ortliebs met spullen: 30kg.

In 10 jaar nooit een spaak gebroken. Sterker nog, ik heb nog nooit in mijn leven een spaak gebroken, en dat is inclusief wedstrijdrijden en met een MTB in Zwitserland raggen.

De reden dat ik nooit spaken breek komt omdat mijn FM een goed wiel kan spaken. In feite is het spaken van een wiel de "meester-proef", als je je FM bezig ziet weet je binnen no-time of je een goede hebt of niet.

Waarom breken spaken?

1. Spaakgaten niet goed afgewerkt. Je FM kan dit even schuren.
2. Spaakbocht niet ruim genoeg waardoor hij tegen de flens komt. Je FM moet de juiste spaak gebruiken.
3. Spaak loopt los door tordering: FM moet spaken overspannen en daarna terug draaien. De busjes moeten goed zijn. Juist geen loctite gebruiken, maar niets of desnoods plantaardige olie zodat de spanning verminderd.
4. Er worden te dikke ongebutte spaken gebruikt waardoor er veel teveel kracht wordt doorgegeven aan de spaakbocht.
5. Catastrofale impact (maar normaal gesproken heb je eerder een slag in je wiel dan spaakbreuk).
6. Als een spaak is gebroken wordt alleen die spaak vervangen (je moet alle spaken vervangen!).

Belasting is voor een normale sterveling geen issue (Groenewegen vol in de sprint met 1600 watt is een iets ander scenario^^).

[ Voor 25% gewijzigd door roffeltjes op 03-08-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ckriek
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 14:30
wilmaster1 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:57:
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een Electrische fiets voor naar het werk. Ik woon ongeveer 20km van het werk vandaan, en wil na de zomer met de fiets (dagelijks) naar het werk gaan ipv met het OV.
Gezien mijn schuur onverwarmd is, en de fiets niet in huis mag staan ben ik op zoek naar een fiets met loskoppelbare accu. Ook ben ik op zoek naar een fiets met een modern uiterlijk, iets hips, een fiets met gevoel.

Ik heb de VanMoof S3 geprobeerd, en de Brinckers Brisbane M8.
Beide fietsen fietsten fantastisch, echter kan bij de vanmoof de accu niet verwijderd worden, en voelde ik bij de Brinkers Brisbane fiets niet echt een connectie. De brinckers fietst overigens heerlijk, het is de standaard look van de fiets die me niks doet.

Kan iemand een fiets (geen pedelec) aanraden (misschien vanuit persoonlijke ervaring), die mij wellicht zou passen? Ik zat nog naar de Qonqer Comfort te kijken, maar ben benieuwd wat er nog meer beschikbaar is.

Iedere vorm van advies is super gewaardeerd, er zijn vele malen meer fietsen beschikbaar dan ik had gedacht toen ik met deze zoektocht begon.
Wat denkt u van de Sparta m8 B, heb ikzelf 5 weken geleden aangeschaft, wel iets duurder met 450 watt accu 2800 euro, bij een Fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Supertjeduc schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 15:15:

Kweenie wat het is, maar ik vind het een beest! Gefleiciteerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:30:
[...]

Beetje zoomen, en je kan R&M lezen op het frame. Hele mooie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toniii
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-05 20:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv0b1r9HF7I3hQ0CE4gXXV5ZfL8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwZ2lrHS1Bk8kevzY6bEhWhj.jpg?f=fotoalbum_large

Pegasus tecaro evo nv belt 2020(hele mond vol), super fijne fiets. Nu bijna de eerste 1000 km gereden. Naaf ipv ketting en nuvinci werkt heerlijk. Stevige fiets, zonder handen fietsen geen probleem, kiox werkt ook mooi. Navigatie is een leuke optie maar zonder kaartje navigeren is best lastig soms. Al met al ben een tevreden mensch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
De Victoria fiets met de Bosch Performance Line motor MJ19 is helaas niet meer in mijn framemaat. Nu is er wel de juiste framemaat te krijgen met de Bosch Performance Line CX MJ19.

Is deze motor aan te raden of kan ik toch beter voor iets anders gaan?

Of heeft iemand tips voor een fiets met Bosch Performance Line tot max 2300 euro?

[ Voor 14% gewijzigd door bighead op 04-08-2020 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
bighead schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:53:
De Victoria fiets met de Bosch Performance Line motor MJ19 is helaas niet meer in mijn framemaat. Nu is er wel de juiste framemaat te krijgen met de Bosch Performance Line CX MJ19.

Is deze motor aan te raden of kan ik toch beter voor iets anders gaan?

Of heeft iemand tips voor een fiets met Bosch Performance Line tot max 2300 euro?
Die motor is zeker niet verkeerd, maar ik zou toch eens proef rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
Tommie12 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 12:55:
[...]

Die motor is zeker niet verkeerd, maar ik zou toch eens proef rijden.
Proefrijden ga ik sowieso doen. Ik heb gefietst met een Bafang M400 en M420, deze reden fijn met veel kracht (alleen getest op vlakke weg) en de Bosch active Line Plus, deze vond ik kwa kracht tegenvallen in vergelijking met de Bafang's.

Is de Performance Line CX 2019 vergelijkbaar kwa rijden met de 2020 versie? Want het 2020 model is wat makkelijker te proberen in mijn omgeving namelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door bighead op 04-08-2020 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
roffeltjes schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:30:
[...]

Het is een R&M Delite met 625 accu en de meest geweldige verlichting zelfs met remlicht en grootlicht ( lekker want in moet nog al eens door een erg donkere polder )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Lijkt wel een stadsversie van mijn mtb!
Dubbele vering, zal wel lekker rijden.
Hoeveel veerweg heb je achter, weet je dat toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
[Afbeelding]

Je hebt er wel nog een paar extra slotje voor nodig.. Vet ding man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertjeduc
Verwijderd schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 20:59:
[...]

Lijkt wel een stadsversie van mijn mtb!
Dubbele vering, zal wel lekker rijden.
Hoeveel veerweg heb je achter, weet je dat toevallig?
Ik geloof 100mm maar er is ook een optie met 140mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[Afbeelding]

Stoere ebike, zag alleen geen groot opzichtig merk op het frame dus ben nu wel bemieuwd: welk merk en type is dit? Soms een Cube Hybrid Pro?

Nevermind: R&M valt op de grote versie na wat: zoom en enhance CSI tactics te lezen :O

[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 04-08-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[Afbeelding]

Heb er heel veel plezier in, man :)

Het is een mooie fiets om zo te zien.

En,,,uhh,,,wel een review plaatsen dan ;) verplicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Toniii schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 22:42:
[Afbeelding]

Pegasus tecaro evo nv belt 2020(hele mond vol), super fijne fiets. Nu bijna de eerste 1000 km gereden. Naaf ipv ketting en nuvinci werkt heerlijk. Stevige fiets, zonder handen fietsen geen probleem, kiox werkt ook mooi. Navigatie is een leuke optie maar zonder kaartje navigeren is best lastig soms. Al met al ben een tevreden mensch
En dat is ook een mooi modelletje :)

Daar hou ik wel van > dikke banden, dikke velgen en de accu mooi weggewerkt in het frame.

Heb er veel plezier mee, en ook een review plaatsen dan ;)

Tweakers gaan premium hier. Al was mijn Qwic ook niet bepaald goedkoop. Ik rijd er nog zalig mee rond.
Ik denk dat dit soort fietsen ook makkelijk de 15.000 km kunnen halen. Dan is de premiumprijs ook niet zo'n straf. De mijne heeft ook al 15.500 km op de klok staan. Met een beetje beleid en goed onderhoud is dat makkelijk haalbaar,,,dus,,, je kunt er lang mee vooruit en nu de zomer echt gaat losbarsten is het de tijd voor langere tourtochten. Test de accu uit en maak lekker snelheid als het zo warm is.

En even voor iedereen hier:
Zorg dat je lekker koel water bij je hebt of AA drink en zorg dat je wat zoute dropjes bij je hebt. Dat kan wel eens nodig zijn. De komende tropische hitte doet een aanslag op je lichaam en smeer je ook goed in met een hoge factor zonnebrand.

En als het kan fiets dan in de avond. Zo heb ik gisteren en eergisteren gefietst rond zonsondergang en dat was me een partij mooi > aanrader :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:37:
[...]

En dat is ook een mooi modelletje :)

Daar hou ik wel van > dikke banden, dikke velgen en de accu mooi weggewerkt in het frame.

Heb er veel plezier mee, en ook een review plaatsen dan ;)

Tweakers gaan premium hier. Al was mijn Qwic ook niet bepaald goedkoop. Ik rijd er nog zalig mee rond.
Ik denk dat dit soort fietsen ook makkelijk de 15.000 km kunnen halen. Dan is de premiumprijs ook niet zo'n straf. De mijne heeft ook al 15.500 km op de klok staan. Met een beetje beleid en goed onderhoud is dat makkelijk haalbaar,,,dus,,, je kunt er lang mee vooruit en nu de zomer echt gaat losbarsten is het de tijd voor langere tourtochten. Test de accu uit en maak lekker snelheid als het zo warm is.

En even voor iedereen hier:
Zorg dat je lekker koel water bij je hebt of AA drink en zorg dat je wat zoute dropjes bij je hebt. Dat kan wel eens nodig zijn. De komende tropische hitte doet een aanslag op je lichaam en smeer je ook goed in met een hoge factor zonnebrand.

En als het kan fiets dan in de avond. Zo heb ik gisteren en eergisteren gefietst rond zonsondergang en dat was me een partij mooi > aanrader :>
15K voor een fiets moet héél makkelijk haalbaar zijn.

Nuvinci naaf: meerdere reports gezien van mensen die er 30k op zetten.
Riem en tandwielen : 10-20k is haalbaar als je niet te veel in stof en offroad rijdt, of regelmatig afsopt. Maar dat is zeker te vervangen.
Banden en remblokjes (en eventueel een remschijf) vervang je gewoon als ze versleten zijn.
Lagers van wielen en trapas: ik verwacht daar geen echte slijtage van eigenlijk op 30k.

Van een batterij wordt gezegd dat die 500 laadcycli aan moet kunnen. Met een bereik van ca 100km per cyclus zit je dan aan 50k, en ik verwacht dat een Bosch motor ook 30k zonder noemenswaardige problemen aan moet kunnen.

We spreken hier over fietsen van 3000€ en meer, dan kan je zelfs overwegen om eens een motor te vervangen als de rest nog goed is.

Gewoon onderhoud een beetje bij houden, en dan komt het wel goed.
Ik verwacht een levensduur van 10 jaar met redelijke onderhoudskosten, en ik verwacht ca 3k per jaar te rijden.
Ik heb de fiets zowieso op "levensduur" gekozen (riem, Bosch, Enviolo). Of dat de juiste keuzes zijn zal de toekomst uit wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 17:13
Ik sta op het punt om een nwe elektrische fiets te kopen, waarbij ik nu begin te twijfelen tussen de Cowboy en de van Moof. De keuze was eigenlijk al gevallen op de Cowboy, met name om zijn rijeigenschappen. Specifiek het ontbreken van de ketting en het missen van versnellingen.

Nu hebben ze echter bij de Cowboy 3 ervoor gekozen om als maximum snelheid nu echt 25 km/u te hebben. De bypass om deze te verhogen naar 32 is uit de app gehaald. Nu vraag ik me af hoe bezwaarlijk dit is en in hoeverre ik me hieraan ga storen.

Iemand hier al ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ja, Ik rijd een maand of zes op de V2 Cowboy en doordat ik aan de ~31km/ph ben gewend, zou ik echt niet meer terug willen. Op rechte stukken hiermee naar het werk op strak asfalt is dit heerlijk. In het drukke centrum iets te veel van het goede, maar dan trap je gewoon minder.

Wanneer je e-bikes gewend ben tot 25 Km/ph zou ik zeggen, dan weet je niet wat je mist en is het absoluut soepele automatische schakelen ook heerlijk. Het is voor verwende V2 rijders iets wat je niet wil missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cmderks93
Inmiddels over de 200km gereden op de Qonqer.

De kracht van de motor ervaar ik over het algemeen goed, als de batterij leger raakt <- 20% is de kracht zeker niet heel veel meer. Ik moet een klein heuveltje op, deze moet ik grotendeels zelf doen.

Ook pakt hij soms niet helemaal lekker op, meestal is dit als ik boven de 25km fiets, en dan weer afzak. Soms gaat ie rond 24/25km al weer wat ondersteunen, andere keren moet ik eerst verder afzakken naar 22/23km voor hij weer goed helpt.

Het zadel was even wennen, maar ik zit hier verder goed op. (komt vooral omdat ik al een paar jaar niet op een fiets gezeten heb, en nu 20km enkele reis fiets denk ik)

Het stuur laat ik omhoog zetten met een nieuwe pen of verlenger tijdens de eerste beurt.

Jammer dat hij op 25 staat en niet op 32 kan. Dit scheelt toch een paar minuten, aangezien ik 90% door de polder fiets.

Ik erger me nog steeds wel aan het duidelijk aanwezige motorgeluid. Zelfs met oordoppen in hoor ik het nog op de achtergrond. Ik denk dat ik er wel aan wen. Dit kijken (horen) we nog even aan.

Verder is de fiets netjes afgewerkt op een klein plekje na. Het lijkt wel of er wat vet op zit, maar dit krijg ik helaas niet schoon. (pure alcohol gebruikt)

(zie foto, onder het logo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3XCYjRzSqDl7BMr_LcgE8w5rmg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMiTe6x0Z1u4mfkMp7oLow4S.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bCGgAz7JQsPebws4s7F_tcqdS64=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvuMqsvECABgYQqpcRTTKss2.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 9% gewijzigd door cmderks93 op 05-08-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:16:
[...]
15K voor een fiets moet héél makkelijk haalbaar zijn.
Eh ja... 3x Batavus SR6 ION per fiets de wereld rond (schoonmoeder, ik en mijn vrouw). Die drie fietsen waren dan ook best wel op.

Nu een Streamen twee Razers die ook wel iets dergelijks hebben afgelegd en die kunnen nog wel een keer de wereld rond. Zeker nu Yamaha zijn volgende generatie weer niet de steek heeft veranderd *O*
Nuvinci naaf: meerdere reports gezien van mensen die er 30k op zetten.
*Slowclap*? Ik geef toe dat ik niet een fan ben van Nuvinci en Enviolo, maar als dat al een prestatie is? Rohloff gaat makkelijk 100k mee... en hoewel ik nu op de helft zit heb ik vooralsnog geen enkele reden om te denken dat we dit met onze Alfine 8 ook niet gaan halen.

In 6 fietsen met dus rond de 50k per fiets nog nooit ellende gehad met Nexus8/Alfine8. Kan me ook in dit forum geen klacht voor de geest halen ;)

Ik vind dat:

1. Mensen veel te nerveus zijn over de levensduur van een fiets mits goed onderhouden en als je slijtage onderdelen gewoon op tijd vervangt
2. Anderszijds veel te coulant zijn met een FM die een wanproduct levert. Dingen kunnen kapot, zeker als je zoveel km maakt als wij , maar een fiets moet zeker het eerste jaar zonder misbruik geen enkele klacht opleveren.

Ik denk ook dat heel veel mensen niet zo goed weten hoe een fiets moet voelen. Ik ken zoveel mensen die niet eens doorhebben als er ergens speling zit... ik voel (of hoor) dat echt meteen. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
roffeltjes schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:48:
[...]

Ik denk ook dat heel veel mensen niet zo goed weten hoe een fiets moet voelen. Ik ken zoveel mensen die niet eens doorhebben als er ergens speling zit... ik voel (of hoor) dat echt meteen. :?
Niet iedereen is een geboren fietsmaker. Ik lees mee in dit topic om het één en ander te leren. De afgelopen 20 jaar heb ik niet op een fiets gezeten en pas sinds ik sinds kort een e-bike heb zit ik er weer op één.

Ik zou het dus ook niet direct merken als er iets niet klopt. Als mijn pc rare geluiden maakt, dan heb ik dat wel direct door, maar een fiets waar ik jaren lang niet op heb gezeten dus echt niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 23:48:
[...]

Eh ja... 3x Batavus SR6 ION per fiets de wereld rond (schoonmoeder, ik en mijn vrouw). Die drie fietsen waren dan ook best wel op.

Nu een Streamen twee Razers die ook wel iets dergelijks hebben afgelegd en die kunnen nog wel een keer de wereld rond. Zeker nu Yamaha zijn volgende generatie weer niet de steek heeft veranderd *O*

[...]

*Slowclap*? Ik geef toe dat ik niet een fan ben van Nuvinci en Enviolo, maar als dat al een prestatie is? Rohloff gaat makkelijk 100k mee... en hoewel ik nu op de helft zit heb ik vooralsnog geen enkele reden om te denken dat we dit met onze Alfine 8 ook niet gaan halen.

In 6 fietsen met dus rond de 50k per fiets nog nooit ellende gehad met Nexus8/Alfine8. Kan me ook in dit forum geen klacht voor de geest halen ;)

Ik vind dat:

1. Mensen veel te nerveus zijn over de levensduur van een fiets mits goed onderhouden en als je slijtage onderdelen gewoon op tijd vervangt
2. Anderszijds veel te coulant zijn met een FM die een wanproduct levert. Dingen kunnen kapot, zeker als je zoveel km maakt als wij , maar een fiets moet zeker het eerste jaar zonder misbruik geen enkele klacht opleveren.

Ben het met alles eens, behalve met je opmerking over Rohloff.

Tuurlijk is dat een goede naaf, alleen kost die gewoon minstens 1000€ Meer dan een Alfine of Nuvinci naaf.
En dan is er nog het feit dat je bij Rohloff elk jaar de olie moet laten vervangen. Niet bij een Nuvinci. Klein probleem, maar toch. Ik wil ze de kost niet geven, de eigenaars die hun fiets pas naar de FM brengen als zowat alles in gort ligt.
Hoe veel mensen zouden jaarlijks naar de FM gaan denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
cmderks93 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 20:01:
Inmiddels over de 200km gereden op de Qonqer.

De kracht van de motor ervaar ik over het algemeen goed, als de batterij leger raakt <- 20% is de kracht zeker niet heel veel meer. Ik moet een klein heuveltje op, deze moet ik grotendeels zelf doen.

Ook pakt hij soms niet helemaal lekker op, meestal is dit als ik boven de 25km fiets, en dan weer afzak. Soms gaat ie rond 24/25km al weer wat ondersteunen, andere keren moet ik eerst verder afzakken naar 22/23km voor hij weer goed helpt.

Het zadel was even wennen, maar ik zit hier verder goed op. (komt vooral omdat ik al een paar jaar niet op een fiets gezeten heb, en nu 20km enkele reis fiets denk ik)

Het stuur laat ik omhoog zetten met een nieuwe pen of verlenger tijdens de eerste beurt.

Jammer dat hij op 25 staat en niet op 32 kan. Dit scheelt toch een paar minuten, aangezien ik 90% door de polder fiets.

Ik erger me nog steeds wel aan het duidelijk aanwezige motorgeluid. Zelfs met oordoppen in hoor ik het nog op de achtergrond. Ik denk dat ik er wel aan wen. Dit kijken (horen) we nog even aan.

Verder is de fiets netjes afgewerkt op een klein plekje na. Het lijkt wel of er wat vet op zit, maar dit krijg ik helaas niet schoon. (pure alcohol gebruikt)

(zie foto, onder het logo)
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit heb ik bij mijn Qwic soms ook. Je moet dan goed kracht blijven houden op de pedalen. Ook jij hebt een krachtsensor en die weet soms niet of ie nu hard aan de bak moet of niet als je de snelheid langzaam laat zakken. Het lijkt me geen defect, maar een karaktereigenschap. Oefen er eens mee en laat ons je bevindingen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neteln
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Voor werk fiets ik een stukje van 8 km met wat heuveltjes.
Mijn luie kont neemt daarvoor iets te vaak de auto, want sneller dan fiets en geen liters zweet.
Wil iets meer bewegen dus een elektrische fiets biedt hopelijk uitkomst.

Mijn budget is rond de 2000 euro maar wil niet al teveel omhoog.
Kwam zelf uit bij de Strom: https://stroembikes.com/nl/product/citybike/
Of de Vanmoof.

Alleen lees ik er vrij wisselende verhalen over. Maar echte alternatieven in dezelfde prijsklasse vind ik niet? Zijn er nog elektrische fietsen in deze prijsklasse die er niet uitzien alsof ik hem van tante Hennie leen? Dus zonder zo'n accublok achterop etc. Heb hier uiteraard rondgeneusd en vind eigenlijk alleen de Cube touring hybrid die beetje in de buurt komt.

Dus ben benieuwd of er nog iemand kwalitatieve alternatieven heeft rond de 2000 euro en looks als de Vanmoof of Strom? Is de Cube daadwerkelijk heel veel beter?

Hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen. Zie door het bomen het bos nog maar vaag aan de horizon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:21
Neteln schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:08:
.....
Dus ben benieuwd of er nog iemand kwalitatieve alternatieven heeft rond de 2000 euro en looks als de Vanmoof of Strom? ...
De Cowboy en Lekker en Watt zijn al eens langsgekomen en hebben dergelijke looks.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 06-08-2020 15:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Mijn luie kont neemt daarvoor iets te vaak de auto, want sneller dan fiets en geen liters zweet.

Of de Vanmoof.

Alleen lees ik er vrij wisselende verhalen over. Maar echte alternatieven in dezelfde prijsklasse vind ik niet? Zijn er nog elektrische fietsen in deze prijsklasse die er niet uitzien alsof ik hem van tante Hennie leen? Dus zonder zo'n accublok achterop etc. Heb hier uiteraard rondgeneusd en vind eigenlijk alleen de Cube touring hybrid die beetje in de buurt komt.

Dus ben benieuwd of er nog iemand kwalitatieve alternatieven heeft rond de 2000 euro en looks als de Vanmoof of Strom? Is de Cube daadwerkelijk heel veel beter?

Hoop dat iemand iets zinnigs kan zeggen. Zie door het bomen het bos nog maar vaag aan de horizon.
Als je buiten de "kickstarter" fietsen wil kopen, dan is 2000€ niet genoeg voor een fiets met een ingewerkte batterij in de buis.
Ik blijf het herhalen, maar als je een fiets dagelijks wil gebruiken, dan koop je best bij een FM op fietsafstand.
Een VanMoof wordt enkel hersteld in Amsterdam, en zoals het er nu naar uit ziet heb je dat net te dikwijls nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:32

dbzfan

Nee.

Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Als je buiten de "kickstarter" fietsen wil kopen, dan is 2000€ niet genoeg voor een fiets met een ingewerkte batterij in de buis.
Ik blijf het herhalen, maar als je een fiets dagelijks wil gebruiken, dan koop je best bij een FM op fietsafstand.
Een VanMoof wordt enkel hersteld in Amsterdam, en zoals het er nu naar uit ziet heb je dat net te dikwijls nodig.
Ik zat in dezelfde situatie. 6 km naar het werk was voor mij al te veel. Pakte altijd de auto. Wilde een fiets van rond de 2k.. maar zat er toch geen naar m'n wens bij. Uiteindelijk een fiets van 2700 euro gekocht.. rond die prijs heb je meer keus. Het werk heeft een fietsenplan dus uiteindelijk kom ik rond de 2k netto uit. Nu paar maanden in bezit en geen spijt van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:24
Ik ben mij aan het oriënteren op een elektrische fiets, heb de batavus equip van mijn vrouw geleend om te kijken hoe die op de langere afstand doet, maar lijkt erop dat de ondersteuning al bij 20/22 km ophoud (op basis van gps snelheid, scherm geeft wel 25/26 km per uur aan). Is dat bij alle fietsen zo, zit er nog veel verschil tussen de verschillende merken?

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06

_Eend_

🌻🇺🇦

Of de Vanmoof.

Ik zou zeggen: lees het topic nog even beter door ;)

Maar ik had een vergelijkbaar budget en wilde om dezelfde reden een e-bike hebben. Voor mij viel de Van Moof al af omdat de accu vast in het frame zit. Voordeel: Hij kan niet gejat worden. Nadelen: je kunt hem niet op kantoor/in huis opladen. En wat als je accu over een jaar of 2-3 kapot gaat? Dan ben je gelijk je hele fiets kwijt want die moet naar van Moof toe voor reparatie.

Zelf heb ik een Kalkhoff Berleen gekocht, mooie fiets voor vrij weinig geld (omdat hij uit productie ging volgens de FM)

[ Voor 4% gewijzigd door _Eend_ op 06-08-2020 17:11 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Heb zelf een Rabeneick tot volle tevredenheid en heb er ook een kleine review over geschreven, maar ik kom ze nog zelden tegen: De sportieve e-bikes van Rabeneick:

TX-E Met Gates riem (zonderversnellingen)
Afbeeldingslocatie: https://www.rabeneick.de/de/shop/image/cache/catalog/bikes-2020/112020352-04_TX-E_Urban_Singelespeed_Gates_Disc_Dia_bronze_137-1320x824.png

TS-E Met Deore XT 10
Afbeeldingslocatie: https://www.rabeneick.de/de/shop/image/cache/catalog/bikes-2020/112020292-01_TS-E_Speed_Deore_XT_10g_Disc_Dia_schwarz_021-1320x824.png

Heb zelf de TX-E. Motor is zeer krachtig en heeft geen enkele moeite met een steile helling. Er zijn nog een paar modellen (minder sportieve look / zithouding) die allemaal uit dezelfde basisonderdelen gebouwd zijn en hetzelfde kosten. https://www.rabeneick.de/de/e-series.php

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neteln
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-01-2024
Chrasher schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

Heb zelf een Rabeneick tot volle tevredenheid en heb er ook een kleine review over geschreven, maar ik kom ze nog zelden tegen: De sportieve e-bikes van Rabeneick:

TX-E Met Gates riem (zonderversnellingen)
[Afbeelding]

TS-E Met Deore XT 10
[Afbeelding]

Heb zelf de TX-E. Motor is zeer krachtig en heeft geen enkele moeite met een steile helling. Er zijn nog een paar modellen (minder sportieve look / zithouding) die allemaal uit dezelfde basisonderdelen gebouwd zijn en hetzelfde kosten. https://www.rabeneick.de/de/e-series.php
Ook een mooi ding en schappelijke prijs. Lokaal gekocht?
dbzfan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:51:
[...]

Ik zat in dezelfde situatie. 6 km naar het werk was voor mij al te veel. Pakte altijd de auto. Wilde een fiets van rond de 2k.. maar zat er toch geen naar m'n wens bij. Uiteindelijk een fiets van 2700 euro gekocht.. rond die prijs heb je meer keus. Het werk heeft een fietsenplan dus uiteindelijk kom ik rond de 2k netto uit. Nu paar maanden in bezit en geen spijt van!
Ben wel benieuwd welke het uiteindelijk geworden is dan voor dat bedrag? Maar daar zitten inderdaad wel iets meer opties.
Tommie12 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:17:
[...]

Voor service naar Amsterdam vind ik ook wel een van de grotere nadelen van buitenaf. Vanuit Brabant elke keer met fiets in de trein wanneer er iets mee is, niet ideaal.
_Eend_ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:09:
[...]

Ik zou zeggen: lees het topic nog even beter door ;)

Maar ik had een vergelijkbaar budget en wilde om dezelfde reden een e-bike hebben. Voor mij viel de Van Moof al af omdat de accu vast in het frame zit. Voordeel: Hij kan niet gejat worden. Nadelen: je kunt hem niet op kantoor/in huis opladen. En wat als je accu over een jaar of 2-3 kapot gaat? Dan ben je gelijk je hele fiets kwijt want die moet naar van Moof toe voor reparatie.

Zelf heb ik een Kalkhoff Berleen gekocht, mooie fiets voor vrij weinig geld (omdat hij uit productie ging volgens de FM)
Kalkhoff ook al zien langskomen komen inderdaad ook behoorlijk in de buurt. Die bevalt dus nog wel? Zit hier in de buurt FM die ze heeft, misschien ga ik daar ook wel keer langs.
elinx schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:47:
[...]

De Cowboy en Lekker en Watt zijn al eens langsgekomen en hebben dergelijke looks.
Vind vooral de Cowboy er tof uitzien idd! Maar ook weer zelfde twijfels als Vanmoof. Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:03

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Neteln Had hem vorig jaar (2019 model) in de aanbieding voor € 1899,-- bij mijn lokale dealer. 2020 modellen zijn wat duurder.
Volgens mij hebben ze geen vast Nederlands dealernetwerk, maar is er wel een importeur die de import regelt voor heel Nederland (weet helaas niet wie, maar je zou het aan je FM kunnen vragen). Fietsen worden na bestelling direct uit de fabriek in Duitsland geleverd aan mijn FM.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:32

dbzfan

Nee.

Neteln schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:56:
[...]

Ook een mooi ding en schappelijke prijs. Lokaal gekocht?

[...]

Ben wel benieuwd welke het uiteindelijk geworden is dan voor dat bedrag? Maar daar zitten inderdaad wel iets meer opties.

[...]

Voor service naar Amsterdam vind ik ook wel een van de grotere nadelen van buitenaf. Vanuit Brabant elke keer met fiets in de trein wanneer er iets mee is, niet ideaal.

[...]

Kalkhoff ook al zien langskomen komen inderdaad ook behoorlijk in de buurt. Die bevalt dus nog wel? Zit hier in de buurt FM die ze heeft, misschien ga ik daar ook wel keer langs.

[...]

Vind vooral de Cowboy er tof uitzien idd! Maar ook weer zelfde twijfels als Vanmoof. Thanks!
Sparta m8b. Wilde geen derailleur en comfortabel stuur en zadel. Mooie blauwe kleur heeft die van mij en heb er een grotere accu op. Was fiets van het jaar vorig jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06

_Eend_

🌻🇺🇦

@Neteln even een snelle reactie op mijn telefoon: ja, die Kalkhoff bevalt prima. Voor het geld zit er een goede uitrusting op, hier in het dorp rijden wel meer mensen op een Kalkhoff en ze zien er allemaal goed uit. Dus ik zou zeker even gaan kijken bij die fietsenmaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 16:19

404error

Page Not Found

_Eend_ schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 20:09:
@Neteln even een snelle reactie op mijn telefoon: ja, die Kalkhoff bevalt prima. Voor het geld zit er een goede uitrusting op, hier in het dorp rijden wel meer mensen op een Kalkhoff en ze zien er allemaal goed uit. Dus ik zou zeker even gaan kijken bij die fietsenmaker.
Hier ook een Kalkhoff Berleen 5G Advance in matzwart. Ik heb ook een Overjarig 2019 model goedkoop gekocht. Voor minder geld als een Van Moof heb je dan een kwalitatieve merk fiets met een landelijk goed dealer netwerk, die qua looks niet onder doet voor een Van Moof of Cowboy...

[ Voor 4% gewijzigd door 404error op 06-08-2020 20:52 ]

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Starbucks schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 06:47:
[...]
Niet iedereen is een geboren fietsmaker. Ik lees mee in dit topic om het één en ander te leren. De afgelopen 20 jaar heb ik niet op een fiets gezeten en pas sinds ik sinds kort een e-bike heb zit ik er weer op één.

Ik zou het dus ook niet direct merken als er iets niet klopt. Als mijn pc rare geluiden maakt, dan heb ik dat wel direct door, maar een fiets waar ik jaren lang niet op heb gezeten dus echt niet.
Eigenlijk heel simpel:

1. Behalve je motor/windgeruis/bandgeruis is een fiets stil. Als er iets klappert/rammelt moet je stoppen en checken wat het is. Uiteraard moet je ermee naar huis, maar ASAP aandraaien of defect onderdeel laten vervangen! Vooral niet een tijd mee doorrijden, dat is funest voor je fiets.

2. Een fiets mag niet zwabberen. Als hij opeens zwabbert:

- Is je bandenspanning (vaak achter) te laag.
- Heb je speling op je voor/achternaaf
- Zit je bagagedrager los (toevallig mijn vrouw deze week, ze dacht dat ze framebreuk had, bleek de achterdrager los te zitten, voelt inderdaad heel vervelend).
- Worst kaas scenario: framebreuk, komt gelukkig zelden voor (maar is bijvoorbeeld met een Razer in deze draad gebeurd) en is bijna altijd meerdere jaren gedekt door de fabrikant.

Eigenlijk moet een fiets "als nieuw" rijden, maar soms worden ze beroerd uitgeleverd, dus dat is ook weer zoiets |:(
Chrasher schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 18:39:
[...]

Ik heb deze al eerder geplust, maar voor iedereen die een kekke fiets wil: Dit vind ik dus wel een heel goed model, ik ben dus zeker niet anti elk nieuw urban model!

+ Verschillende maten. Triest dat dit een plus is, maar ja.
+ Compleet standaard en ook nog eens goede onderdelen. Elke goede FM kan deze fiets fixen.
+ Geen idiote design integration bullshit.
+ Goede website met volledige specs. Daar kunnen de grotere merken voorbeeld aan nemen.

- Eigenlijk geen... ik kan piepen dat ik liever een Bosch zie, maar voor die prijs en die onderdelen is dit gewoon een heel goed model. Ik heb hem niet bereden en dat zou ik toch altijd doen voordat ik een fiets koop, maar dit merk ga ik zeker meenemen als ik zelf weer ga vervangen (hopelijk nog 5-10 jaar te gaan^^).

En vergeleken met Stroem, VanMoof, Cowboy? Die merken zijn wat mij betreft niet in de verste verte zo aantrekkelijk als de Rabeneick. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door roffeltjes op 06-08-2020 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
lost95 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:03:
Ik ben mij aan het oriënteren op een elektrische fiets, heb de batavus equip van mijn vrouw geleend om te kijken hoe die op de langere afstand doet, maar lijkt erop dat de ondersteuning al bij 20/22 km ophoud (op basis van gps snelheid, scherm geeft wel 25/26 km per uur aan). Is dat bij alle fietsen zo, zit er nog veel verschil tussen de verschillende merken?
Kijk eens of je de bandenomtrek kan aanpassen. Ik heb die zo kleinmogelijk gezet.. dat levert me net 1 km/h extra op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bighead
Vanmiddag heb ik telefoon gehad van Fietsenwinkel.nl dat onze Brinckers Brisbane M8 2020 binnen waren. Maar omdat ik nog steeds twijfel, ben ik vanavond in de auto gesprongen, en heb een proefrit gemaakt op een Victoria e-trekking 8.8 MJ20met Bosch Performance motor, dit fietste heerlijk! Maar boven budget (2799) Ik heb online een Victoria 8.9 MJ19 gezien voor 2195 euro, maar deze heeft een Bosch Performance Line CX motor. Is deze kwa fietsen vergelijkbaar? Volgens de FM is er geen/ weinig verschil kwa fiets zelf, de motor (cx) zou meer geluid maken, maar kwa fietsen hetzelfde zijn, dit ging dan wel over de 2020 uitvoeringen.

Ook heb ik gefietst op een Victoria e-trekking 11.4 MJ20 in maat 56, dit was een dames model. Online heb ik een 12.8 MJ19 gezien in framemaat 55, is deze ook vergelijkbaar aangezien het maar 1cm scheelt?

Er is wel redelijk haast met m'n vragen, want zaterdag gaan we de Brinckers fietsen evt ophalen mocht ik niet van keus zijn veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
bighead schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:09:
Vanmiddag heb ik telefoon gehad van Fietsenwinkel.nl dat onze Brinckers Brisbane M8 2020 binnen waren. Maar omdat ik nog steeds twijfel, ben ik vanavond in de auto gesprongen, en heb een proefrit gemaakt op een Victoria e-trekking 8.8 MJ20met Bosch Performance motor, dit fietste heerlijk! Maar boven budget (2799) Ik heb online een Victoria 8.9 MJ19 gezien voor 2195 euro, maar deze heeft een Bosch Performance Line CX motor. Is deze kwa fietsen vergelijkbaar? Volgens de FM is er geen/ weinig verschil kwa fiets zelf, de motor (cx) zou meer geluid maken, maar kwa fietsen hetzelfde zijn, dit ging dan wel over de 2020 uitvoeringen.
Ik heb geen zin om voor je te checken, maar modellen veranderen meestal alleen per kleur en wat details. Als het frame hetzelfde is gebleven zal hij hetzelfde fietsen.

Motoren.. tsja de performance is nieuw en heeft mijn voorkeur (direct drive). Maar een last gen CX is gewoon een goede motor.
Ook heb ik gefietst op een Victoria e-trekking 11.4 MJ20 in maat 56, dit was een dames model. Online heb ik een 12.8 MJ19 gezien in framemaat 55, is deze ook vergelijkbaar aangezien het maar 1cm scheelt?
Pak de geometry kaartjes erbij? Ik zie dat Victoria ze per model heeft, dus daar moet je zelf uitkomen. Als je dan verder vragen hebt kan je terugkomen.
Er is wel redelijk haast met m'n vragen, want zaterdag gaan we de Brinckers fietsen evt ophalen mocht ik niet van keus zijn veranderd.
Tsja, ik ben geen fan van Brinckers, die Victoria's vertrouw ik daarentegen wel ;)

Zou me niet onder druk laten zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• einoj1
  • Laatst online: 28-03 13:42
Heb pas de Batavus Dinsdag Exclusief 2020, met Nexus 8 en riem, met 500 Wh accu gekocht.
Bevalt prima, door het lage gewicht is hij heel wendbaar in de stad en kan je hem bij een fietsstalling, makkelijk oppakken en omdraaien.

Heb de accu al eens leeg gereden, om het bereik te weten (toen 120 km, met veel km's langs kanaal) en ben dan makkelijk in 5e, 12 km tegen 20 km/u, naar huis gereden, een brug moet je dan wel in 2e nemen.

De verlichting heb ik ook altijd op staan en deze bleef met een “lege” accu gewoon werken.

Op het 2020 model zitten bredere banden: 47 x 622 Schwalbe 50 km Energizer active plus, waardoor je toch comfortabel kan rijden, het zadel is zacht, maar is wel vrij breed, misschien dat ik hiervoor ooit wel een smaller koop

Bosch Active Line Plus 50 NM, is voor mij meer als voldoende, ondersteuning dooft langzaam uit tss 25 km/u en 28 km/u, waardoor je makkelijk 27 km/u kan blijven rijden (tenminste zolang je geen wind op kop hebt…)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
bighead schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:09:

De CX MJ2019 heeft soms nog het kleinere tandwiel vooraan. Die motor is iets krachtiger dan de gewone Performance Line, maar maakt meer lawaai en heeft meer interne weerstand.
De CX is soms wat brutaler, en op de hogere standen in de stad amper bruikbaar. Die motor is vooral ontwikkeld voor MTB en sport, alhoewel dat laatse op een ebike een beetje tegenstrijdig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
roffeltjes schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 21:41:
[...]

Eigenlijk heel simpel:

1. Behalve je motor/windgeruis/bandgeruis is een fiets stil. Als er iets klappert/rammelt moet je stoppen en checken wat het is. Uiteraard moet je ermee naar huis, maar ASAP aandraaien of defect onderdeel laten vervangen! Vooral niet een tijd mee doorrijden, dat is funest voor je fiets.

2. Een fiets mag niet zwabberen. Als hij opeens zwabbert:

- Is je bandenspanning (vaak achter) te laag.
- Heb je speling op je voor/achternaaf
- Zit je bagagedrager los (toevallig mijn vrouw deze week, ze dacht dat ze framebreuk had, bleek de achterdrager los te zitten, voelt inderdaad heel vervelend).
- Worst kaas scenario: framebreuk, komt gelukkig zelden voor (maar is bijvoorbeeld met een Razer in deze draad gebeurd) en is bijna altijd meerdere jaren gedekt door de fabrikant.

Eigenlijk moet een fiets "als nieuw" rijden, maar soms worden ze beroerd uitgeleverd, dus dat is ook weer zoiets |:(

[...]

Ik heb deze al eerder geplust, maar voor iedereen die een kekke fiets wil: Dit vind ik dus wel een heel goed model, ik ben dus zeker niet anti elk nieuw urban model!

+ Verschillende maten. Triest dat dit een plus is, maar ja.
+ Compleet standaard en ook nog eens goede onderdelen. Elke goede FM kan deze fiets fixen.
+ Geen idiote design integration bullshit.
+ Goede website met volledige specs. Daar kunnen de grotere merken voorbeeld aan nemen.

- Eigenlijk geen... ik kan piepen dat ik liever een Bosch zie, maar voor die prijs en die onderdelen is dit gewoon een heel goed model. Ik heb hem niet bereden en dat zou ik toch altijd doen voordat ik een fiets koop, maar dit merk ga ik zeker meenemen als ik zelf weer ga vervangen (hopelijk nog 5-10 jaar te gaan^^).

En vergeleken met Stroem, VanMoof, Cowboy? Die merken zijn wat mij betreft niet in de verste verte zo aantrekkelijk als de Rabeneick. ;)
Bedankt voor je reactie en tips! Ik denk dat een motor nog het lastigste te controleren is. Of het geluid daarvan wel goed is of niet. Ik vergelijk hem gewoon met andere e-bikes en als het geluid vergelijkbaar is, dan zal het wel goed zitten haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
roffeltjes schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 22:20:
[...]

Ik heb geen zin om voor je te checken, maar modellen veranderen meestal alleen per kleur en wat details. Als het frame hetzelfde is gebleven zal hij hetzelfde fietsen.

Motoren.. tsja de performance is nieuw en heeft mijn voorkeur (direct drive). Maar een last gen CX is gewoon een goede motor.
Het gaat niet om de laatste CX, maar degene met het kleinere tandwiel. Ook niet om de laatste Performace motor, maar het MJ19 type. Dan ook normaal mee te fietsen?
Pak de geometry kaartjes erbij? Ik zie dat Victoria ze per model heeft, dus daar moet je zelf uitkomen. Als je dan verder vragen hebt kan je terugkomen.
De zitbuis is 1cm korter, dat zou dus wel meevallen denk ik? Maar de afstand tussen zitbuis en stuur (Oberrohr) scheelt 2,2cm. Is dat ook te verwaarlozen?
Tsja, ik ben geen fan van Brinckers, die Victoria's vertrouw ik daarentegen wel ;)

Zou me niet onder druk laten zetten.
Door jou bericht over Brinckers van een paar dagen terug, ben ik inderdaad gaan twijfelen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door bighead op 07-08-2020 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bighead
Tommie12 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 06:04:
[...]

De CX MJ2019 heeft soms nog het kleinere tandwiel vooraan. Die motor is iets krachtiger dan de gewone Performance Line, maar maakt meer lawaai en heeft meer interne weerstand.
De CX is soms wat brutaler, en op de hogere standen in de stad amper bruikbaar. Die motor is vooral ontwikkeld voor MTB en sport, alhoewel dat laatse op een ebike een beetje tegenstrijdig is.
Op de foto zie ik dat het gaat om de CX met het kleinere tandwiel. Geluid stoor ik me niet zo heel veel aan, dat went ook wel denk ik. Als er in de stad op de lagere standen wel normaal mee te fietsen is, dan vind ik dat ook prima. Hard/ snel fietsen doe ik toch alleen maar op buitenwegen. De meer interne weerstand is alleen te merken als je boven de 25km/h komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 06:04:
[...]
Die motor is vooral ontwikkeld voor MTB en sport, alhoewel dat laatse op een ebike een beetje tegenstrijdig is.
Nog nooit gemountainbiked zeker?? In ieder geval niet op een echte berg.
Ook met motor op de fiets is het nog steeds sport. Door de motor meer fun en langer vol te houden!
Probeer het ook eens! ;)
Pagina: 1 ... 41 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam