jimh307 schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:24
Mijn proefweek met de Stromer ST1 is op de helft.
De hele review zoals beloofd. A word once given
Bijgewerkt op 31-07, 16:07
Conclusie: het is een erg fijn apparaat.
Ik ben eruit en heb OMNI doorgrond zoals die boordcomputer heet. Ik haal met (voor mij) toch soms doortrappen een gemiddelde van 25,6 km/h met een verbruik van 8,7 wh/km volgens OMNI. Kan bijna 100 kilometer op de 814 wh accu

. Dan maak ik veel gebruik van regeneratief remmen en ik ga niet zo hard de bochten door. 30 binnen de bebouwde kom gaat automatisch want als je daar moeite mee hebt ga je te hard en de wegen zijn in de Noord-Brabantse regio vaak niet voorzien van glad asfalt. Ik ben er voorzichtig mee. Ook haal ik niet als een idioot in, maar het blijft leuk om bij het verkeerslicht een standaard pedelec stof te laten bijten. Optrekken gaat echt krachtig! Geen probleem.
Mocht ik deze volgend jaar kopen dan zal de Qwic er met pijn in mijn hart eruit gaan. De Qwic heeft gewoon heel andere kwaliteiten. Misschien ga je niet zo hard en mis je de power bij accelereren, maar de Qwic is ook zeer en zeer comfortabel.
Ik heb dus besloten om ergens volgend jaar de ST1 aan te schaffen. Man, wat wil die fiets goed vooruit. Je kunt zowat alles instellen op die fiets zoals de sensorgevoeligheid.
Sta je bij het verkeerslicht met het verzet op tandje 11 (zwaarste verzet) wil je wegrijden en je denkt dat dit een hele opgave zal zijn, niet dus, je spuit zo weg. De 670 watt motor helpt je meer dan goed mee. De Stromer is een mobiliteitsoplossing en niet zozeer een fiets om heel rustig 20 km/h te fietsen want je zet maar iets kracht bij en voor je het weet zit je op 36 km/h. 40 km/h is ook niet moeilijk te halen, maar boven de 35 km/h hoor je heel hard de wind om je oren en de ST1 rijdt het lekkerste bij 33-37 km/h.
Alleen wel vandaag in 70 kilometer de accu bijna plat. Beetje zadelpijn en een lekkere sportieve zit kan dit de vervanging zijn van de auto (niet in mijn geval, want 52 km is net iets te veel), maar ik fiets veel en ik heb heel mijn familie in Oss zitten, dus ik moet wel vaker heen en weer en dan is de tijdsbesparing per enkeltje precies 15 minuten. Dan doe ik niet ruig en fiets ik betrekkelijk rustig.
De acceleratie is gewoon gaaf te noemen, je bent in no time op cruise snelheid. Je haalt alle andere e-bikers in met het grootste gemak.
Ook nog even gefietst op mijn eigen fiets en dat gaat toch heel wat gemoedelijker, maar voor de komende tijd geen kwaad woord over mijn Qwic, die voelt klein aan, maar fietst nog steeds heerlijk hoor. jimh307 betrapt zich erop dat de Qwic vaak in standje Sport staat. 27 km/h is dan niet hard meer.
Met weinig inspanning zit je rustig te cruisen, nou ja cruisen? 35 km/h is rustig aan.
De Stromer ST1 is een grote brede fiets. Het frame is huge en ik moet daar echt aan wennen. Het stuur staat mij iets te ver naar voren want ik ben niet zo groot. Hij heeft ook een vrij brede zit en het zadel kan niet lager > net genoeg.
Wind tegen de dijk op > met gemak. Ik kom full speed boven.
Alleen vind ik de spaken wel wat iel. Ik heb in het verleden genoeg geëtter gehad met spaken dus als er bij de Stromer spaakjes gaan breken laat ik ook daar spaak 12 inrijgen.
Tandje 11 zal als eerste vervangen moeten worden want die gebruik ik veel. Kan je zo'n tandwiel los kopen of moet dan de hele cassette verwisseld worden?
Wat is duur? Zoals ik hem dan wil hebben kost dat 4990 euro. Dat is heel duur als je er een auto naast blijft rijden, maar als de eventuele 2e auto er uit kan valt het weer mee. In mijn geval zou ik alleen de auto gebruiken als ik moet werken, maar alle andere ritten doe ik dan op de fiets. Als ik Oss in 45 minuten (18 km) rijd in plaats van 60 minuten dan vindt ik dat een win-win situatie. Je bespaard de autokosten en het zou wel eens voordeliger kunnen zijn om de Stromer maar te pakken.
Is 25 km/h niet genoeg?
In principe wel. Voor kleine ritjes is het fijn rijden, maar het kost me soms teveel tijd en mede daarom wil ik een Stromer. Het plan om de auto alleen maar werk gerelateerd te gebruiken wordt dan werkelijkheid. Zo leuk vind ik autorijden niet, Je doet niets, je moet erg opletten en je moet je gigantisch inhouden als je maar 100 mag op de snelweg als je niet in de file staat tenminste. Met de auto naar Oss gaat wel sneller, klopt, maar met een Stromer worden je toertochten ook langer en verder want je doet het sneller en die wind door je toet is heerlijk (dus in de winter komt er een Helly Hansen regengerei want dat is pas goed spul zodat ik ook met wat regen weg kan).
Eerst was ik erg sceptisch over een speed pedelec, maar dat is echt onterecht want het gaat zo heerlijk vooruit. Helm voel je nauwelijks en het opladen gaat ook best vlot. De lader is 190 watt en dat schiet wel op. Ik laad niet in de nacht, maar in de vroege ochtend. Ik ben me er terdege van bewust dat je in de winter blij mag zijn met 60 km range. Dat is ruim voldoende, maar hij zal vaak aan de lader moeten. Ik doe zoals ik nu gewend ben precies 10 wh per kilometer. Op de Qwic red ik dat met 6 wh.
De testweek is voorbij
Wat vind ik ervan?
Het is moeilijk uit te leggen, maar hier kort de voor- en tegens
+snelheid
+solide
+remmen (regeneratie)
+accu
+mate van ondersteuning
-prijs accu (€2 per Wh

)
-wind tegen zuipt stroom

(3%/km bij 40 km/h wind tegen)
-prijs
-scooteren (in vrijloop helpt de motor toch nog lichtjes mee)
-hem achterlaten (vandalisme, diefstal)
-vrij dunne spaken (vind ik niet staan bij zo'n fiets)
Is de Stromer de Qwic waard. Ja, dat is hij, maar ik heb in het recente verleden veel geld gestoken in de Qwic zodat ik deze (ook zalige) fiets eerst iets meer wil afrijden. Het voelt ondankbaar als ik de Qwic er nu uit zou doen. Mijn vrouw en ik hadden hier een issue over en ze heeft wel gelijk.
Maar het zal nog even duren, maar ik zie me wel op zo'n fiets rondrijden. Het zal echter nog wel even duren voor ik hem koop.
Vandaag toch de 45 weten aan te tikken. Je fietst er zo makkelijk mee weg en de ondersteuning is heel erg fijn, seamless en krachtig. Zeker vanuit stilstand. Onder aan de dijk staan en vanuit stilstand de dijk op > makkie, kom met 28 km/h boven!
Schakelen is ook lekker en direct. De derailleur is van goede kwaliteit alhoewel ik 80% van de tijd op tandje 11 aan het rijden ben.
Hoeveel kracht kost het dan om met 36 km/h te cruisen? Als je de sensorgevoeligheid vol open zet trap je met ongeveer 50 watt ruim 36 km/h. Ga je naar 100 watt trapkracht dan zit je boven de 40. Alleen heeft de sensorgevoeligheid een nadeel en dat heet scooteren. Dit betekend dat de sensor in rust toch nog een te hoge spanning genereerd waardoor de controller denkt dat je nog licht mee trapt. Laat je hem uitrollen dan verliest de fiets maar langzaam zijn snelheid en houdt hij hem vast op 28 km/h. De remhendel een fractie inknijpen resulteert in heerlijk regeneratief remmen. De echte remmen heb je niet of nauwelijks nodig als je deze techniek goed beheerst en dat is wel aan mij besteed. Mijn moeder klaagde over de grote luiers die ik als baby nodig had want ik ben met een fiets tussen mijn benen geboren > ik heb zeer veel ervaring met fietsen en met name elektrisch fietsen en daaromtrent.
In stand 3 gebruik ik ongeveer 11 wh/km
In stand 2 gebruik ik ongeveer 8 wh/km
In stand 1 gebruik ik ongeveer 5 wh/km
Stand 3 is heel licht trappen en bedoeld voor lange stukken
Stand 2 is licht trappen, makkelijk in de bebouwde kom
Stand 1 is zwaar trappen, om met iemand op een normale fiets bij te houden
In stand 3 haal je met redelijk meetrappen alsnog de 40 km/h met windkracht 5 a 6 tegen
Toch ben ik blij dat ik een volle week de Stromer ST1 aan de tand heb gevoeld. Ik heb ook op de weg gereden en ja, ook ik was de voorligger van een toeterende automobilist

Dus lekker genegeerd en lekker doorgefietst. Op brede wegen wil ik wel op de weg want als ik zoveel mogelijk rechts houd dan kunnen auto's er makkelijker langs, maar op smallere wegen doe ik dat niet. Helemaal rechts houden op de autoweg klinkt als gevaarlijk, maar doe dat toch maar want anders duwen ze je wel van de weg (fysiek).
Het was een erg leuke week!! Geen spijt van.
[
Voor 15% gewijzigd door
jimh307 op 31-07-2020 16:07
]