Tsja, Zadels... Een paar handvatten:
-
GA PROEFRIJDEN.
- Het verhaal van inrijden/wennen is IMHO grote onzin en komt uit de tijd van de echt leren zadels (ik ben geen fan, geef mij maar een modern zadel!). Als je na een uurtje rijden gevoelloze geslachtsdelen hebt is het zadel niet passend.
Een zadel moet direct goed zitten.
- Wat geen sprookje is: Het eerste kwartier wanneer je op een zadel zit is bedrieglijk,
probeer een langere tocht te maken (een uur+), dan ga je dingen als doorzitten en doorbloedingsissues merken.
- Verre, verreweg de meeste veelfietsers willen een hard zadel waar je op zit in plaats van een zacht zadel waar je in zit.
Je wil eigenlijk vooral op je zitbotjes zitten.
- Een zacht zadel omsluit je billen (en de spieren daarin) dus zorgt voor broei en slechte doorbloeding.
- Heel persoonlijk, maar ik ben een fan van gleuven/uitsparingen om je perineum te ontlasten.... maar ik heb ook zadels gehad die door die sleuf verschrikkelijk beroerd fietsen.... het devies is proefrijden!
- Echt sportieve zadels zijn vaak gericht op een gekanteld bekken, dus dat werkt niet z goed met een gewone fiets.
Wat meestal heel goed gaat zijn MTB zadels.
- Een goed zadel kost meestal ergens tussen de 50 en de 100 euro, daarboven is het meestal het materiaal dat het prijsverschil maakt (niet relevant voor gewone gebruikers). Zonder overdrijving:
Het zadel is nog belangrijker dan de motor (maar gelukkig kan je hem zelf kiezen^^).
Hoewel zadels heel persoonlijk zijn, zijn velen net als ik enorm fan van Specialized BG Zadels (Body Geometry). Specialized is eigenlijk samen met SMP de enige fabrikanten die echt samenwerken met artsen. Ik zelf hou erger van de Henge, maar die is niet meer in productie, dus dan kan je kijken naar de Phenom.
WTB zijn goede MTB zadels, maar waarschijnlijk lastig passen.
Andere goede merken: ISM en Terry.
Ik zou SMP niet aanbevelen op een "rechtop" fiets, je moet behoorlijk ver voorover voordat die zadels werken.
Merk waar ik slechte ervaringen mee heb is SQLabs, maar ze krijgen nog steeds goede reviews, dus zeker het proberen waard.
[
Voor 35% gewijzigd door
roffeltjes op 27-07-2020 14:12
]