Np, kan mij niet bruusk genoeg

. Goede onderbouwing en jouw kennis worden zeer op prijs gesteld, omdat ik een totale novice ben op (elektrische) fiets gebied.
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:08:
[...]
1.59-1.88 is overigens nog steeds veel... dat is 30cm. Je gaat ook niet naar de winkel en koop t een broek om met een riem aan te snoeren en de pijpen op te rollen.
Links of rechtsom, de claim dat je op een fiets een verschil van 30cm kan wegpoetsen met zadel/stuurpen is echt niet correct, je wielbasis groeit gewoon niet mee. Er is een reden dat standaard merken ongeveer 5 maten bieden.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de meningen van @
Torrentus en @
Stephanus zij de Muto hadden besteld. Ik ben vooral benieuwd hoe lang @
Torrentus zelf is en hoe hij de fiets zelf ervaart met de configuratie zitjes etc. Ik hoop daarom dat hij terugkomt met een uitgebreidere review

. Ik zag ook dat @
hammy87 nog een proefrit zou maken, maar nergens gelezen hoe het hem is bevallen.
Deze snap ik niet... je kan het slot, bagagedrager en spatbord niet zomaar vervangen. Stella is juist een merk dat alles generiek heeft.
Ze zullen hoe dan ook bij het Stella filiaal de onderdelen van Muto laten bezorgen. Omdat Muto een dochter is zullen ze wel makkelijker met elkaar kunnen schakelen qua reparatie, onderhoud en overdracht van kennis, schat ik in/hoop ik.
Tsja, elke fiets met Bosch/Yamaha is eigenlijk wel een kandidaat, dan is dat deel gewoon okay. Betreft prijs; aanbiedingen/overjarige modellen. Eventueel kan je nog kijken naar Bafang modellen, die zijn volgens mij ook prima, dan kom je wel op de kleinere merken terecht (op zich geen groot probleem, alleen mis je dan een dealer netwerk).
Kleiner merk vind ik geen probleem. Voor mij is dan Muto als dochter van Stella juist dat voordeel. Bij bijvoorbeeld Vanmoof kun je alleen naar Amsterdam of opsturen als er iets mis is. Dat vind ik dan echt een nogo aangezien er zoveel mensen negatieve ervaringen hebben met de S3.
Onder de 2000,- voor een goede e-bike wordt gewoon goed zoeken, meestal kom je daar iets boven. De marges zijn sowieso vlijmscherp, dus het wordt altijd lastig. Dat is dan ook wat de alarmbel doet afgaan bij de kleinere merken, gezien de marges in de branche wordt er ergens zwaar op bezuiinigd. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar "there's no such thing as a free lunch".
Ik ben mij er terdege van bewust dat er bezuinigd gaat worden voor 1699. Bij Muto hebben ze bezuinigd door voor die voormotor te gaan is, denk ik. Als de fiets prettig en solide fietst (naar mijn mening), kan ik dat wel accepteren.
Ik
las ook nog iets op fietsersbond forum over de Muto en de
verschillende plaatsing van de motoren. In dat laatse linkje word dan gezegd dat voorwielmotoren sneller weg kunnen glijden, wat ik dan wel zorgelijk vind. Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, maar vallen met een voorwielmotor; hoe vaak komt dat voor? Hangt dat dan ook niet af van de afstelling van die motor, wegdek etc.? Als ze niet veilig zijn waarom verkopen ze die dingen dan nog (buiten het goedkoop aanbieden van dat soort fietsen)?
De manier waarop wij de fiets voornamelijk gaan gebruiken is:
- Peuter en baby vervoeren naar de opvang (sporadisch allebei op 1 fiets, vaak 1 kind per fiets). Peuter achter, kind op stuurzitje;
- Boodschappen en even naar de stad met wat bagage (stad is 5-10km hooguit);
- Zondagsritjes over de heide/bos op grind/verharde fietspaden met een kind en kleine bagage per fiets (10 - 30km hooguit);
- Woon/werk verkeer (naar het station 5-10km per dag);
- Allicht zijn er pieken waarin er een keer 30km wordt gefietst maar dat zal weinig voorkomen.
Voor nu tikt de Muto alle boxen, zonder testrit gedaan te hebben. Iets wat andere fietsen voor die prijs nog niet hebben gedaan of ik heb ze nog niet gevonden

.
Ik ga zeker naar de fietsen met Bafang motoren kijken.
[
Voor 2% gewijzigd door
mrpharderwijk op 21-07-2020 12:28
. Reden: Verkeerde tag ]