Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 39 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:10:
@Tommie12 @roffeltjes Ik rij meestal boven de 25km/u, en heb er laatst een groter kettingblad op gezet.
Ik weet niet precies in hoeverre de Bosch computer het bereik uitrekent, maar misschien moet dat nog bijstellen.
Zou niet uit moeten maken, je actieradius verspringt ook niet als je schakelt (effectief precies hetzelfde effect als het veranderen van kettingblad/kransjes).
Ik gebruik nu meer de middelste versnellingen ipv de hoogste, dus misschien heeft dat nog invloed ivm cadans.
Dat maakt zeker iets uit. Zeker bij een hoge cadans (dus minder pedaaldruk) geeft een motor minder ondersteuning, ze zijn afgesteld voor normaal gebruik, dat is voor het gros van de mensen tussen de 60-80 omwentelingen. Als je sneller trapt doet de motor dus minder en krijg je inderdaad meer actieradius.

Maar tenzij je echt staat te spinnen zou dat niet zoveel verschil mogen uitmaken? :?
Nu, na heen en weer rijden naar werk en thuis, geeft hij nog steeds meer dan 120-140km op eco

[Afbeelding]
Uiteraard is en blijft het een inschatting van je systeem (normaal gesproken extrapoleert hij tijdens het rijden je fietsgedrag van de laatst minuten, geen idee hoelang/hoever dat is bij Bosch), maar het is zeker interessant dat je er zover mee lijkt te komen. Op zich is het sommetje dat dat ding maakt niet zo lastig en zou betekenen als je dat constant volhoudt je inderdaad zo ver komt!

Dus ja, ik geloof wel degelijk dat je een heel eind komt op jouw fiets 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04-2023
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:03:
[...]

Sommige dingen die ik zeg zijn geen aanname, maar komen voort uit de principes achter een fiets (weggedrag, maarvoering) of uit de ervaring van mij en anderen (grote nadelen van integratie).

- Voorwielmotor heeft absoluut nadelen qua wegligging (naast een aantal andere, zoals neiging om na te ijlen). Als je dan ook nog kindjes voor/achter wil zetten ga je de gewichtsverdeling dusdanig beïnvloeden dat het er niet beter op kan worden.
Zoals bovenstaand reactie; dit vond ik je enige valide punt van jouw vorige reactie. Ik zal gaan testrijden en kijken hoe groot dit verschil is en of het storend is of niet werkt.
- Dingen als maatvoering zijn gewoon zoals ze zijn. Er is geen maat waar een persoon van 1.60 en iemand van 1.95 op past. Stel je voor dat ik (1.72) mijn fiets kan delen met mijn zoon van 11 (1.35)... :+
Ik kan pas echt beoordelen of voor mij (1.86) en mijn vrouw (1.67) de maat goed is als ik het echt heb gezien en bereden heb. 1.72 en 135 is een beetje een gekke vergelijking. Dat zou een hele gekke fiets worden met dat minimum en maximum. Ik heb even op de website gekeken en dit zeggen ze over de maat van de Muto; Lengte gebruiker 159 - 188 cm. De inch maat is 26 inch.
- Zo ook de integratie; spatborden, verlichting, dragers, slot, allemaal dingen die stuk kunnen gaan en niet te vervangen zijn door een gewone fm.
Eens, dat vind ik dan wel weer het voordeel van de Muto ten opzichte van andere fietsen die ik heb gezien in die prijsrange/categorie. Je kunt gewoon naar een Stella fm. Gelukkig hebben wij een filiaal hier in Bussum.
Ik probeer goed advies te geven en wil benadrukken dat ik er echt wat van weet... niet om een argument te winnen, maar juist om duidelijk te maken dat mijn advies niet zomaar uit mijn onderbuik komt.
Wordt zeer op prijs gesteld! Er wordt ook niet getwijfeld aan jouw kennis en kunde. Ik vond de context en uitleg van je vorige reactie een beetje summier, thats all.
Maar dit soort hype merken? Op het moment dat je een voorwielmotor ziet zou je anno 2020 gewoon je conclusie moeten trekken. En als je verder kijkt dan is de rest zelden hoopgevend :+
Zijn er in jouw ogen fietsen die er normaal uitzien met middenmotor en die in de buurt komen van deze fiets? Als je kijkt naar de prijs van € 1699, het makkelijk verwisselen van configuraties, uitneembare accu en normaal op te fietsen? De Sparta, Batavus modellen spreken me echt niet echt aan qua design namelijk (in die prijsrange). De Batavus Dinsdag E-go Exclusive ziet er wel ok uit, alleen de prijs...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Wordt zeer op prijs gesteld! Er wordt ook niet getwijfeld aan jouw kennis en kunde. Ik vond de context en uitleg van je vorige reactie een beetje summier, thats all.
Allereerst ik ben vaak wat bruusk, dus alvast mijn excuses :+
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:25:
[...]
Ik kan pas echt beoordelen of voor mij (1.86) en mijn vrouw (1.67) de maat goed is als ik het echt heb gezien en bereden heb. 1.72 en 135 is een beetje een gekke vergelijking. Dat zou een hele gekke fiets worden met dat minimum en maximum. I
Ik reageerde op een post waarop je zei dat ze tussen de 1.58 en 1.95 claimden... vandaar de 135-1.72 vergelijking ;)

1.59-1.88 is overigens nog steeds veel... dat is 30cm. Je gaat ook niet naar de winkel en koop t een broek om met een riem aan te snoeren en de pijpen op te rollen.

Links of rechtsom, de claim dat je op een fiets een verschil van 30cm kan wegpoetsen met zadel/stuurpen is echt niet correct, je wielbasis groeit gewoon niet mee. Er is een reden dat standaard merken ongeveer 5 maten bieden.

Stukje theorie (ik ben het met je eens dat je het zelf moet testen!):

Jij en je vrouw schelen 20cm, dat is nog steeds veel, je vrouw heeft een standaard maatje 48cm (Diamant frame*), jij zit al snel op de 62cm. Dat die waarden niet overeenkomen met het verschil in lengte ligt overigens weer aan het vervelende dat een wiel niet exponentieel meegroeit, een kleine fiets heeft eigenlijk grotere wielen, op een gegeven moment loop je dus tegen een bouwtechnische limiet aan. Bij de grote maat zie je weer dat je wielbasis nooit snel genoeg mee groeit, dus een fiets voor een langer persoon is eigenlijk altijd relatief kort.

Tegenwoordig werkt men vaak met sloping frames met grotere maatsprongen, maar je vrouw valt (verschilt per merk, maar dit is waarschijnlijk behoorlijk goed geschat) in S, jij in L of XL.

* Diamant frames is een klassiek model wat je niet zo vaak meer ziet.
Eens, dat vind ik dan wel weer het voordeel van de Muto ten opzichte van andere fietsen die ik heb gezien in die prijsrange/categorie. Je kunt gewoon naar een Stella fm. Gelukkig hebben wij een filiaal hier in Bussum.
Deze snap ik niet... je kan het slot, bagagedrager en spatbord niet zomaar vervangen. Stella is juist een merk dat alles generiek heeft.
Zijn er in jouw ogen fietsen die er normaal uitzien met middenmotor en die in de buurt komen van deze fiets? Als je kijkt naar de prijs van € 1699, het makkelijk verwisselen van configuraties, uitneembare accu en normaal op te fietsen? De Sparta, Batavus modellen spreken me echt niet echt aan qua design namelijk (in die prijsrange). De Batavus Dinsdag E-go Exclusive ziet er wel ok uit, alleen de prijs...
Tsja, elke fiets met Bosch/Yamaha is eigenlijk wel een kandidaat, dan is dat deel gewoon okay. Betreft prijs; aanbiedingen/overjarige modellen. Eventueel kan je nog kijken naar Bafang modellen, die zijn volgens mij ook prima, dan kom je wel op de kleinere merken terecht (op zich geen groot probleem, alleen mis je dan een dealer netwerk).

Onder de 2000,- voor een goede e-bike wordt gewoon goed zoeken, meestal kom je daar iets boven. De marges zijn sowieso vlijmscherp, dus het wordt altijd lastig. Dat is dan ook wat de alarmbel doet afgaan bij de kleinere merken, gezien de marges in de branche wordt er ergens zwaar op bezuiinigd. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar "there's no such thing as a free lunch".

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:08:
[...]

Allereerst ik ben vaak wat bruusk, dus alvast mijn excuses :+
Np, kan mij niet bruusk genoeg :). Goede onderbouwing en jouw kennis worden zeer op prijs gesteld, omdat ik een totale novice ben op (elektrische) fiets gebied.
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:08:
[...]

1.59-1.88 is overigens nog steeds veel... dat is 30cm. Je gaat ook niet naar de winkel en koop t een broek om met een riem aan te snoeren en de pijpen op te rollen.

Links of rechtsom, de claim dat je op een fiets een verschil van 30cm kan wegpoetsen met zadel/stuurpen is echt niet correct, je wielbasis groeit gewoon niet mee. Er is een reden dat standaard merken ongeveer 5 maten bieden.
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de meningen van @Torrentus en @Stephanus zij de Muto hadden besteld. Ik ben vooral benieuwd hoe lang @Torrentus zelf is en hoe hij de fiets zelf ervaart met de configuratie zitjes etc. Ik hoop daarom dat hij terugkomt met een uitgebreidere review :P. Ik zag ook dat @hammy87 nog een proefrit zou maken, maar nergens gelezen hoe het hem is bevallen.
Deze snap ik niet... je kan het slot, bagagedrager en spatbord niet zomaar vervangen. Stella is juist een merk dat alles generiek heeft.
Ze zullen hoe dan ook bij het Stella filiaal de onderdelen van Muto laten bezorgen. Omdat Muto een dochter is zullen ze wel makkelijker met elkaar kunnen schakelen qua reparatie, onderhoud en overdracht van kennis, schat ik in/hoop ik.
Tsja, elke fiets met Bosch/Yamaha is eigenlijk wel een kandidaat, dan is dat deel gewoon okay. Betreft prijs; aanbiedingen/overjarige modellen. Eventueel kan je nog kijken naar Bafang modellen, die zijn volgens mij ook prima, dan kom je wel op de kleinere merken terecht (op zich geen groot probleem, alleen mis je dan een dealer netwerk).
Kleiner merk vind ik geen probleem. Voor mij is dan Muto als dochter van Stella juist dat voordeel. Bij bijvoorbeeld Vanmoof kun je alleen naar Amsterdam of opsturen als er iets mis is. Dat vind ik dan echt een nogo aangezien er zoveel mensen negatieve ervaringen hebben met de S3.
Onder de 2000,- voor een goede e-bike wordt gewoon goed zoeken, meestal kom je daar iets boven. De marges zijn sowieso vlijmscherp, dus het wordt altijd lastig. Dat is dan ook wat de alarmbel doet afgaan bij de kleinere merken, gezien de marges in de branche wordt er ergens zwaar op bezuiinigd. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn, maar "there's no such thing as a free lunch".
Ik ben mij er terdege van bewust dat er bezuinigd gaat worden voor 1699. Bij Muto hebben ze bezuinigd door voor die voormotor te gaan is, denk ik. Als de fiets prettig en solide fietst (naar mijn mening), kan ik dat wel accepteren.

Ik las ook nog iets op fietsersbond forum over de Muto en de verschillende plaatsing van de motoren. In dat laatse linkje word dan gezegd dat voorwielmotoren sneller weg kunnen glijden, wat ik dan wel zorgelijk vind. Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, maar vallen met een voorwielmotor; hoe vaak komt dat voor? Hangt dat dan ook niet af van de afstelling van die motor, wegdek etc.? Als ze niet veilig zijn waarom verkopen ze die dingen dan nog (buiten het goedkoop aanbieden van dat soort fietsen)?

De manier waarop wij de fiets voornamelijk gaan gebruiken is:
- Peuter en baby vervoeren naar de opvang (sporadisch allebei op 1 fiets, vaak 1 kind per fiets). Peuter achter, kind op stuurzitje;
- Boodschappen en even naar de stad met wat bagage (stad is 5-10km hooguit);
- Zondagsritjes over de heide/bos op grind/verharde fietspaden met een kind en kleine bagage per fiets (10 - 30km hooguit);
- Woon/werk verkeer (naar het station 5-10km per dag);
- Allicht zijn er pieken waarin er een keer 30km wordt gefietst maar dat zal weinig voorkomen.

Voor nu tikt de Muto alle boxen, zonder testrit gedaan te hebben. Iets wat andere fietsen voor die prijs nog niet hebben gedaan of ik heb ze nog niet gevonden ;).

Ik ga zeker naar de fietsen met Bafang motoren kijken.

[ Voor 2% gewijzigd door mrpharderwijk op 21-07-2020 12:28 . Reden: Verkeerde tag ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric27
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-09 20:26
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:25:
[...]

Zoals bovenstaand reactie; dit vond ik je enige valide punt van jouw vorige reactie. Ik zal gaan testrijden en kijken hoe groot dit verschil is en of het storend is of niet werkt.

[...]

Ik kan pas echt beoordelen of voor mij (1.86) en mijn vrouw (1.67) de maat goed is als ik het echt heb gezien en bereden heb. 1.72 en 135 is een beetje een gekke vergelijking. Dat zou een hele gekke fiets worden met dat minimum en maximum. Ik heb even op de website gekeken en dit zeggen ze over de maat van de Muto; Lengte gebruiker 159 - 188 cm. De inch maat is 26 inch.

[...]

[...]

[...]

Misschien een Vogue Infinity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:19:
[...]
Voor mij is dan Muto als dochter van Stella juist dat voordeel.
Ahhh dat had ik nog niet door. Dan is de link met Stella inderdaad logisch :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:18
Daarom ben ik ook zo benieuwd naar de meningen van @Torrentus en @Stephanus zij de Muto hadden besteld. Ik ben vooral benieuwd hoe lang @Torrentus zelf is en hoe hij de fiets zelf ervaart met de configuratie zitjes etc. Ik hoop daarom dat hij terugkomt met een uitgebreidere review :P. Ik zag ook dat @hammy87 nog een proefrit zou maken, maar nergens gelezen hoe het hem is bevallen.
;)
hammy87 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Toch net niet voor ons. De versnellingen staan veel te licht, ook zonder ondersteuning heb je de eerste vier versnellingen niet nodig. Verder is het stuur te laag en te smal. Hij rijdt prima zonder ondersteuning ook.

Wat kleine dingen ook, zo staat het elastiek van het mandje al strak zonder dat er iets in zit. Verkoper had er al één gesloopt door z'n tas erin te doen..

Daarna bij vanmoof langs geweest, fietst veel volwassener. Helaas wel zwaar fietsen zonder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Helemaal langs me heen gegaan dit. Hahaha thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
[...]
In dat laatse linkje word dan gezegd dat voorwielmotoren sneller weg kunnen glijden, wat ik dan wel zorgelijk vind. Nogmaals ik heb er geen ervaring mee, maar vallen met een voorwielmotor; hoe vaak komt dat voor? Hangt dat dan ook niet af van de afstelling van die motor, wegdek etc.? Als ze niet veilig zijn waarom verkopen ze die dingen dan nog (buiten het goedkoop aanbieden van dat soort fietsen)?
Ik heb ervaring met een minder krachtige, maar erg gecontroleerde voorwiel motor; een ION. Vijf en een half jaar, drie fietsen/personen (ruim 45.000km p.p)

1. Het regende en ik reed op relatief gladde klinkers (Adamse poort). Vrouw stak zonder opletten over en ik ging vol in de ankers. Ik hield hem niet en schoof tegen de dame aan. Ik maak me sterk dat ik het op een normale fiets niet veel beter had gedaan (ik ben behoorlijk handig).
2. Keertje op de Churchillaan met blaadjes, bestelbusje naast me... voorwiel begon te schuiven (gewoon rechte weg...), maar ik wist hem overeind te houden...
3. Fietspad waarop ze grint hadden gestrooid (WAAROM DOEN ZE DAT????), bochtje en hop daar ging ik.
4. Schoonmoeder is een taaie en actieve maar is een paar keer gevallen door gladheid.
5. Geen idee hoe vaak mijn vrouw is gevallen (ik denk 1 a 2 keer), ook weer vanwege gladheid.

1 is een ongeluk, 4 en 5 komt omdat we door weer en wind gaan. Maar 2 en 3? Dat is toch wel een dingetjes, zeker #2 was gewoon doodeng.

Vergelijking: in ruim vijf jaar met Razers en een Stream (schoonmoeder) zijn we niet meer gevallen.

Is het gevaarlijk? Mwah... de schade viel in alle gevallen wel mee (trappertjes krom etc), ook lichamelijk alles zonder erg. Van mijn vijf fietsende collega's (race en MTB) leverde dit jaar twee sleutelbeenbreuken en een polsbreuk op. Dat is natuurlijk freaky, maar het geeft maar aan dat (hard) fietsen sowieso wel een dingetje is.

Betreft de fietserbond: Wat Testkees zegt is absoluut waar; mits de geometrie goed is, is een voorwielmotor stabiel/wendbaar genoeg. Daarom is ook het verhaal van plaatsing van de accu zo'n onzin, zo spannend is dat niet. Het probleem met de voorwielmotor zit hem eigenlijk alleen in de momenten dat je voor grip verliest en je motor toch nog even doorijlt, vervelend is daarbij dat als de boel gaat glijden het gewicht van de motor (en een peuter) weer wel gaan meetellen. Dat risico is niet heel groot, maar zeker niet nul (drie incidentjes in 5 jaar)

Opvallend: het overzichtje van voor en nadelen zoals ik in de Topic start heb gezet worden blijkbaar ook zo gezien door de Fietsersbond :+
De manier waarop wij de fiets voornamelijk gaan gebruiken is:
- Peuter en baby vervoeren naar de opvang (sporadisch allebei op 1 fiets, vaak 1 kind per fiets). Peuter achter, kind op stuurzitje;
Allereerst: het kan, wij hebben het jaren gedaan. Met beleid is het ook niet gevaarlijk, al is regen/herfst dus echt wel een dingetje, juist met een peuter voorop (gewicht+afleiding).

Maar sinds er goede alternatieven zijn (Bosch/Yamaha) peins ik er niet over om dat weer terug te gaan, het rijdt gecontroleerder dan een voorwielmotor (achterwielmotor is uiteraard ook prima).

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
eric27 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:35:
[...]

Misschien een Vogue Infinity.
Blijft natuurlijk smaak, maar ik vind het geen mooie fiets om te zien en dan die achter cassette :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deukie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
@mrpharderwijk de fietsen die je noemt heb ik ook naar gekeken (cowboy, van moof etc.) uiteindelijk deze besteld: https://www.lekkerbikes.com/product/amsterdam-plus-ebike/

Weet niet of je die al gezien had, misschien is het wat voor je. Lijkt qua configuratie op cowboy maar iets meer gangbare onderdelen en geen afhankelijkheid van app/telefoon en toch een fatsoenlijke prijs (helaas net uit pre-order korting van 250 maar wel nog 150 launch korting :-P). Ben zelf voor de grote accu gegaan dus levering pas eind augustus, kan er dus nu nog niet veel over zeggen. Wel benieuwd wat @roffeltjes van een fiets als deze vindt ook :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
deukie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:06:
@mrpharderwijk de fietsen die je noemt heb ik ook naar gekeken (cowboy, van moof etc.) uiteindelijk deze besteld: https://www.lekkerbikes.com/product/amsterdam-plus-ebike/

Weet niet of je die al gezien had, misschien is het wat voor je.
Niet met een voorzitje, je zit te ver naar voren ;)

Achterzitje op een herenfiets kan op zich wel (ik doe het regelmatig), maar dan wel met een (licht) sloping frame zodat je nog enigszins makkelijk kan op/afstappen. Op zich zou dat met de 1.88 van hem geen probleem zijn, maar ik zie niet hoe zijn vrouw hiermee wegkomt....
Wel benieuwd wat @roffeltjes van een fiets als deze vindt ook :-)
Ik heb volgens mij al een keertje daar iets over gezegd (kan het niet vinden, wellicht vergis ik me), maar als ik nu de site even check (ik heb hem wel eerder bekeken) is dat een mooi model, wat mij betreft veel beter dan de Cowboy of Vanmoof*. Alles is eigenlijk superstandaard, enige nadeel is weer de maatvoering, maar als hij past dan vind ik het bepaald geen gek ding.

Prijs is ook niet absurd scherp, maar ligt redelijk in lijn met een goede fiets met een achterwielmotor. Ze bieden maar één maat (58 cm is een slimme keuze)en daar besparen ze natuurlijk wat mee.

* Ik geef toe, ik heb een enorm vooroordeel t.o.v. dat merk... vind het echt vreselijke fietsen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
deukie schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:06:

Weet niet of je die al gezien had, misschien is het wat voor je. Lijkt qua configuratie op cowboy maar iets meer gangbare onderdelen en geen afhankelijkheid van app/telefoon en toch een fatsoenlijke prijs (helaas net uit pre-order korting van 250 maar wel nog 150 launch korting :-P). Ben zelf voor de grote accu gegaan dus levering pas eind augustus, kan er dus nu nog niet veel over zeggen. Wel benieuwd wat @roffeltjes van een fiets als deze vindt ook :-)
Ja, mooie fiets om te zien! Hij is bij mij voorbij gekomen en heb ook het verhaal gelezen erachter. Volgens mij opereren ze vanuit Australie, maar was het een Nederlander of zo. Ik had zelfs ergens gelezen dat hij iets met Vanmoof in het verleden gedaan zou hebben (volgens mij op tweakers ook). Hij overstijgt helaas wel mijn budget als ik hem met accessoires zou nemen. En volgens mij past er geen voorzitje op het stuur. Toch ben ik heel benieuwd hoe de fiets rijdt. Er zijn zo weinig reviews over deze fiets en het bedrijf jammer genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:20:
[...]

Niet met een voorzitje, je zit te ver naar voren ;)

Achterzitje op een herenfiets kan op zich wel (ik doe het regelmatig), maar dan wel met een (licht) sloping frame zodat je nog enigszins makkelijk kan op/afstappen. Op zich zou dat met de 1.88 van hem geen probleem zijn, maar ik zie niet hoe zijn vrouw hiermee wegkomt....

[...]

Ik heb volgens mij al een keertje daar iets over gezegd, maar als ik nu de site even check (ik heb hem al eerder bekeken) is dat een mooi model, wat mij betreft veel beter dan de Cowboy of Vanmoof*. Alles is eigenlijk superstandaard, enige nadeel is weer de maatvoering, maar als hij past dan vind ik het bepaald geen gek ding.

Prijs is ook niet absurd scherp, maar ligt redelijk in lijn met een goede fiets met een achterwielmotor. Ze bieden maar één maat (58 cm is een slimme keuze)en daar besparen ze natuurlijk wat mee.

* Ik geef toe, ik heb een enorm vooroordeel t.o.v. dat merk... vind het echt vreselijke fietsen. :X
Je bent me net voor zag ik ;).

** Vanmoof heeft wel een bepaald plekje in mn hart gekregen door hun design, Nederlandse oorsprong, boostknop en veel zelf willen doen, alsmede de nieuwe gadgets. Alleen hoe ze met hun achterban omgaan (je zou de S2 hebben gekocht voor 3 ruggen en dan een paar maanden later geconfronteerd worden met de release van de S3 die 2k kost...), de customer service, het feit dat je voor (de eindeloze) problemen alleen naar die winkel in A'dam kan, verbogen wielen, dubieuze kwaliteit van de elektronica/paint job/boost knop/app/gearbox, geen uitneembare batterij, prijs, logistieke vertragingen en beperkte configuratie opties. Heeft voor mij de keuze heel simpel gemaakt het niet te doen. Mijn testrit met de S3 was wel heel fijn, buiten het wat akward overschakelen van de versnellingen (trapte vaak door met heftig geluid). Daarnaast zal je maar als vader de kids naar de opvang moeten brengen en daar geconfronteerd worden met een error code waardoor je je fiets niet van het slot kan krijgen 8)7, omg...

Ik begrijp de mensen niet die dan op de social media berichten plaatsen als: "Ah helaas weer mijn Vanmoof vertraagt met een maand. Ach, liever een goede kwaliteitscontrole dan een foute fiets. Hopelijk is mijn S3 foutloos...". Het is voor mij nog te experimenteel, wat Vanmoof allang niet meer had moeten zijn want met de SV2 en S2 hadden ze toch lessons learned...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:36:
[...]
** Vanmoof heeft wel een bepaald plekje in mn hart gekregen door hun design, Nederlandse oorsprong,
Gewoon een butt-standaard China of Oostblok ongeverfd alu frame met als gimmick een doorgetrokken top tube met daarin een lichtje. Niets gehydroformed, gewoon ronde alu pijpjes.

Onderdelen roesten als je ernaar gluurt (als Amsterdammers zie ik ze maar al te vaak verpieteren in de fietsenstalling).

Het is gewoon KASSA:

- Frame goedkoopste wat je kan vinden en dat market je als "design" terwijl je echt gierend van het lachen ze in bulk besteld voor 2 tientjes. Er is niks mis met een lekker standaard alu frame, maar het is wel echt ballen en schijt aan je klanten omdat dan als special te marketen.
- Onderdelen: Zelfde verhaal: Chinese website van merkloze zut leegtrekken en een containertje laten overkomen.

Met hun ebikes is het een zelfde verhaal: standaard Vanmoof (wat dus al een budget prul is) en dan een cheapo Chinees voorwielmotor erin drukken... nounounou wat een top design |:(

Ik snap het, marketing is ook een vak, maar dat zoveel mensen er niet doorheen kunnen prikken en denken dat je een A-merk scoort is treurig. Het is net een streepje boven Swapfiets, maar die zijn daar gewoon eerlijk over.

* Ahhh dat lucht op... wil iemand mijn mening over Cowboy horen? :+

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:00:
[...]

Gewoon een butt-standaard China of Oostblok ongeverfd alu frame met als gimmick een doorgetrokken top tube met daarin een lichtje. Niets gehydroformed, gewoon ronde alu pijpjes.

Onderdelen roesten als je ernaar gluurt (als Amsterdammers zie ik ze maar al te vaak verpieteren in de fietsenstalling).

Het is gewoon KASSA:

- Frame goedkoopste wat je kan vinden en dat market je als "design" terwijl je echt gierend van het lachen ze in bulk besteld voor 2 tientjes. Er is niks mis met een lekker standaard alu frame, maar het is wel echt ballen en schijt aan je klanten omdat dan als special te marketen.
- Onderdelen: Zelfde verhaal: Chinese website van merkloze zut leegtrekken en een containertje laten overkomen.

Met hun ebikes is het een zelfde verhaal: standaard Vanmoof (wat dus al een budget prul is) en dan een cheapo Chinees voorwielmotor erin drukken... nounounou wat een top design |:(

Ik snap het, marketing is ook een vak, maar dat zoveel mensen er niet doorheen kunnen prikken en denken dat je een A-merk scoort is treurig. Het is net een streepje boven Swapfiets, maar die zijn daar gewoon eerlijk over.
Kun jij dit dan niet net wat beter regelen? Volgens mij kunnen we onze zakken vullen met jouw fiets kennis en mijn software ontwikkeling skills hahaha. Ik denk dat je nog best wat fietsen zou verkopen als je het goed aanpakt.
* Ahhh dat lucht op... wil iemand mijn mening over Cowboy horen? :+
Graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:06:
[...]

Kun jij dit dan niet net wat beter regelen? Volgens mij kunnen we onze zakken vullen met jouw fiets kennis en mijn software ontwikkeling skills hahaha. Ik denk dat je nog best wat fietsen zou verkopen als je het goed aanpakt.
Probleem zit hem in je marges en je afzet. Marges op fietsen zijn al helemaal uitgebeend en als je er niet genoeg afzet kan je überhaupt geen onderdelen krijgen (niet voor een werkbare prijs...). Bosch en Yamaha lachen je uit als je niet een paar duizend motoren aanschaft, vandaar dat alles geaggregeerd is geraakt in twee grte Europese concerns (Accell en Derby).

Ik heb al gesprekken gehad met een best grote jongen in fietsland en we zien niet hoe je dit doorbreekt, met name het feit dat je eigenlijk altijd inferieur bent aan Bosch/Yamaha betekend dat je op prijs moet gaan concureren en dat is geen pretje, zeker omdat voor je andere onderdelen Shimano en SRAM forse OEM prijzen naar je gaan doorberekeken als je maar een paar honderd naafjes besteld..

Dus aan de ene kant moet je op de prijs gaan drukken, aan de andere kant wil niemand kwantum korting aan je geven en dat alles met flinterdunne marges. Lose-lose.

Dus moet je je als salesman opstellen en knollen als citroenen verkopen. Dat zie je hier dus gebeuren.
Graag!
Cowboy

- Foeilelijk.... gaat alleen een beetje smoelen als je de juiste lengte hebt, anders staat je zadelpen 20 cm boven je stuur of steekt je pen niet of nauwelijks uit,
- Gezien wat je krijgt: veel duurder dan Vanmoof (en dat is al diefstal).
- Eén maat, stuur niet verstelbaar. Het feit dat ze kiezen voor A-Head set op een fiets waar je maar één maat van aanbiedt is bizar. Lekker en Vanmoof doen dat uiteraard ook* |:(
- Veel te korte spatborden. Dat is 100% zeker vieze schoenen door het voorspatbord en mensen achter je besproei je als een Aso. De Lekker heeft trouwens ook een tekort voorspatbord, maar achter is goed. Vanmoof doet het iets beter door hun korte spatbordjes te voorzien van een spatlap.
- Verder onderdelen uiteraard weer merkloos China. Niks mis mee, maar voor dat bedrag? Hilarisch.

* Muto heeft wel een standaard stuurpen en snappen dat een Spatbord lang moet zijn met liefst een spatlap!

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:45:
[...]

Probleem zit hem in je marges en je afzet. Marges op fietsen zijn al helemaal uitgebeend en als je er niet genoeg afzet kan je überhaupt geen onderdelen krijgen (niet voor een werkbare prijs...). Bosch en Yamaha lachen je uit als je niet een paar duizend motoren aanschaft, vandaar dat alles geaggregeerd is geraakt in twee grte Europese concerns (Accell en Derby).

Ik heb al gesprekken gehad met een best grote jongen in fietsland en we zien niet hoe je dit doorbreekt, met name het feit dat je eigenlijk altijd inferieur bent aan Bosch/Yamaha betekend dat je op prijs moet gaan concureren en dat is geen pretje, zeker omdat voor je andere onderdelen Shimano en SRAM forse OEM prijzen naar je gaan doorberekeken als je maar een paar honderd naafjes besteld..

Dus aan de ene kant moet je op de prijs gaan drukken, aan de andere kant wil niemand kwantum korting aan je geven en dat alles met flinterdunne marges. Lose-lose.

Dus moet je je als salesman opstellen en knollen als citroenen verkopen. Dat zie je hier dus gebeuren.

[...]
Geen idee of het zo hard gespeeld wordt.

Ik ken toch nog een belgische fietsfabrikant die ergens tussen de 10 en 15000 fietsen per jaar maakt, Norta. Ze zijn nog volledig in handen van een familie en werken onafhankelijk. Blijkbaar geraken ze toch ook aan Bosch, Shimano en Gates onderdelen.
Frames kopen ze naar eigen ontwerp (geen idee waar), en ze lakken en monteren zelf af.
Balans heb ik ooit bekeken, en die zag er financieel behoorlijk gezond uit.

Oxford is ook zo’n merk. Geen idee welke aantallen ze produceren, maar ver buiten België vind je ze niet, en die bieden fietsen aan met Shimana en Bosch motoren, maar ook wat modellen met voorwielmotor.

Dus blijkbaar zijn er toch nog mid size fabrikanten die aan de goede onderdelen geraken en overleven.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:05:
[...]

Dus blijkbaar zijn er toch nog mid size fabrikanten die aan de goede onderdelen geraken en overleven.
Volgens mij spreek je me niet tegen? Ik zeg dat je een fors aantal motoren moet afnemen, Om Norta en Oxford maar in verhouding te plaatsen: Vanmoof verkocht 5000 gewone fietsen in 2016*. Wat ook meespeelt is saturatie, Accell en Derby beheersen de Nederlandse markt, dus Bosch en Yamaha hoeven de kleinere spelers niet te bedienen. Daarentegen zag je Shimano wel aan een aantal kleinere partijen hun motoren slijten. Ik kan me voorstellen dat Norta en Oxford in Belgie relatief groot zijn

Ik heb met een zeer gerenommeerde maar kleinere speler gezeten en je komt niet binnen bij Bosch en Yamaha als je onder de duizend ebikes verkoopt. Shimano wellicht wel (blijft toch een vecht markt voor ze), maar die motor was niet zo geschikt voor wat we wilden.

Shimano is qua onderdelen wel te doen, maar je zit dan in een duurdere OEM bracket (of krijgt niets totdat de grote jongens klaar zijn). En hier zie je Norta met 10-15k fietsen, dat is echt wel iets anders dan een startup of een kleine specialistische fabrikant.

* Vanmoof heeft in ieder geval tot 2019 gewoon elk jaar een negatief bedrijfsresultaat gehad (2016 700k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:38
Ze zullen hoe dan ook bij het Stella filiaal de onderdelen van Muto laten bezorgen. Omdat Muto een dochter is zullen ze wel makkelijker met elkaar kunnen schakelen qua reparatie, onderhoud en overdracht van kennis, schat ik in/hoop ik.
Zat ook naar de Muto te kijken laatst. Erg leuke fiets!
Had eigenlijk wel haast met de fietsen en datzelfde weekend bij Stella Breda naar binnen gelopen. Een fiets genomen die ze snel konden leveren (9 dagen, bleken er 3 te zijn). Was echter verbaasd dat ze nog nooit van Muto gehoord hadden! Dus dat onderdelen bezorgen dat kan je voorlopig wel vergeten denk ik.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag weer met de e-bike naar het werk gegaan.
Blijft toch prettig zo 's ochtends als het nog lekker fris is buiten, niet te veel wind.
Op de terugweg wel wat meer wind en op een groot deel van de route ook nog tegen.
Maar ondanks dat staat de bike weer in de schuur met een groter bereik dan gisteravond!!

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Doj9AHQ.jpg

Lekker bezig!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torrentus
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:43
Zo, na 3 mentions hier dan eindelijk mijn reactie :) Ik was wat druk..

De Muto bevalt eigenlijk erg goed; er waren wat leverproblemen met de accessoires, maar onze bamboo snelbinder is inmiddels ook afgeleverd, dus het plaatje is nu compleet. De range op volle snelheid (25 km/h) schat ik in op ongeveer 30 kilometer. Als je langzamer gaat kom je uiteraard verder, maar ik vind het een erg prettig tempo en voor mij is 30 kilometer ver genoeg voor een retour woon-/werk.

Het zitje voorop bevalt ook goed; ik kan me vinden in het commentaar dat roffeltjes heeft op de Muto met betrekking tot de verticale zadelpen en de ruime marge die ze nemen voor geschikte berijdershoogte. Daarmee wil ik zeggen dat er vast verbetering mogelijk is, maar ik fiets er eigenlijk wel erg prettig op, kom nergens tegen aan en raak de grond niet, zelfs niet met dat stoeltje voorop, dus wat dat betreft prima. Wel, zoals ik al eerder zei, zit je verder voorover dan je misschien gewend bent; ik denk dat even proeffietsen geen kwaad kan.

De kwaliteit lijkt me erg goed; alles voelt degelijk aan en ook de tochtjes door het bos over zandpaden gaan prima. Je merkt dan wel dat er geen vering in zit, maar de dikke brede banden maken dat deels weer goed.

Ik heb ook proefritjes gemaakt bij 'De Fietser' en ja; een middenmotor geeft een natuurlijker fietsgevoel dan de voorwielmotor in de Muto. Maar het stoort mij niet, ik vind het juist wel een leuk speels effect om 'vooruit'-getrokken te worden. Het lijkt op het gevoel in een elektrische auto als je hard optrekt en dat vind ik juist wel leuk, ten op zichte van het subtielere van de middenmotor. De motor is stil en de karakteristiek vind ik prettig. Enige kritiekpuntje zou zijn dat zodra je de topsnelheid haalt en overschrijdt, de motor je gevoelsmatig begint tegen te werken; met spierkracht harder dan 25 is dus lastig als de motor aanstaat. Met motor uit gaat dat wel prima. Zonder motor fietst de Muto overigens net zo prettig als met, dus als de accu een keer op is is dat geen probleem.

Meer specifieke vragen? Let me know ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 19:26:
Vandaag weer met de e-bike naar het werk gegaan.
Blijft toch prettig zo 's ochtends als het nog lekker fris is buiten, niet te veel wind.
Op de terugweg wel wat meer wind en op een groot deel van de route ook nog tegen.
Maar ondanks dat staat de bike weer in de schuur met een groter bereik dan gisteravond!!

[Afbeelding]

Lekker bezig!
Ik denk dat je zo hard trapt dat je continu boven de 25 zit.

Dan kan je je af vragen of het bij jou zin heeft om het extra gewicht van motor en batterij mee te sleuren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:57:
[...]

Volgens mij spreek je me niet tegen? Ik zeg dat je een fors aantal motoren moet afnemen, Om Norta en Oxford maar in verhouding te plaatsen: Vanmoof verkocht 5000 gewone fietsen in 2016*. Wat ook meespeelt is saturatie, Accell en Derby beheersen de Nederlandse markt, dus Bosch en Yamaha hoeven de kleinere spelers niet te bedienen. Daarentegen zag je Shimano wel aan een aantal kleinere partijen hun motoren slijten. Ik kan me voorstellen dat Norta en Oxford in Belgie relatief groot zijn

Ik heb met een zeer gerenommeerde maar kleinere speler gezeten en je komt niet binnen bij Bosch en Yamaha als je onder de duizend ebikes verkoopt. Shimano wellicht wel (blijft toch een vecht markt voor ze), maar die motor was niet zo geschikt voor wat we wilden.

Shimano is qua onderdelen wel te doen, maar je zit dan in een duurdere OEM bracket (of krijgt niets totdat de grote jongens klaar zijn). En hier zie je Norta met 10-15k fietsen, dat is echt wel iets anders dan een startup of een kleine specialistische fabrikant.

* Vanmoof heeft in ieder geval tot 2019 gewoon elk jaar een negatief bedrijfsresultaat gehad (2016 700k).
Mijn Fm heeft een goed contact bij Norta. Hun normale capaciteit is ca 80 fietsen assembleren per werkdag. Net na Corona is de vraag ineens opgelopen tot 300-400 per dag, en we hebben hun productie kunnen opdrijven naar 100-120 fietsen per dag. En dat zijn niet allemaal electrische fietsen,
Ik denk dat Gazelle/Sparta/Batavus/R&M echt een veelvoud daarvan omzetten, daarom sprak ik over mid-size.

Nu weet ik ook dat 2020 zowat alle verkooprecords gaat breken wat (electrische) fietsen betreft, mogelijk loopt Bosch ook tegen de grenzen aan van wat ze kunnen produceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Tommie12 Ik trap idd meestal zo rond de 30km/u.
De motor gebruik ik echt om op gang te komen en te blijven. Met veel wind tegen is het niet prettig om helemaal af te zakken naar een gang van 15-20km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Torrentus schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:25:
[...]

Zo, na 3 mentions hier dan eindelijk mijn reactie :) Ik was wat druk..
*O* finally!!! *O*
De Muto bevalt eigenlijk erg goed; er waren wat leverproblemen met de accessoires, maar onze bamboo snelbinder is inmiddels ook afgeleverd, dus het plaatje is nu compleet. De range op volle snelheid (25 km/h) schat ik in op ongeveer 30 kilometer. Als je langzamer gaat kom je uiteraard verder, maar ik vind het een erg prettig tempo en voor mij is 30 kilometer ver genoeg voor een retour woon-/werk.
Er zijn toch verschillende ondersteuningsniveau’s op deze fiets? Als je een lagere ondersteuning kiest dan kun je langer met de batterij doen of niet? Voor mij is 30km ook wel genoeg voor de meeste ritten. Het zal sporadisch voorkomen dat er een keer voor de lol een langere rit gedaan zou moeten worden.
Het zitje voorop bevalt ook goed; ik kan me vinden in het commentaar dat roffeltjes heeft op de Muto met betrekking tot de verticale zadelpen en de ruime marge die ze nemen voor geschikte berijdershoogte. Daarmee wil ik zeggen dat er vast verbetering mogelijk is, maar ik fiets er eigenlijk wel erg prettig op, kom nergens tegen aan en raak de grond niet, zelfs niet met dat stoeltje voorop, dus wat dat betreft prima. Wel, zoals ik al eerder zei, zit je verder voorover dan je misschien gewend bent; ik denk dat even proeffietsen geen kwaad kan.
En met een peuter zitje achterop naast het stuurzitje? Wat is jouw inschatting? Redt de Muto dat comfortabel en veilig of beter niet doen?
De kwaliteit lijkt me erg goed; alles voelt degelijk aan en ook de tochtjes door het bos over zandpaden gaan prima. Je merkt dan wel dat er geen vering in zit, maar de dikke brede banden maken dat deels weer goed.

Ik heb ook proefritjes gemaakt bij 'De Fietser' en ja; een middenmotor geeft een natuurlijker fietsgevoel dan de voorwielmotor in de Muto. Maar het stoort mij niet, ik vind het juist wel een leuk speels effect om 'vooruit'-getrokken te worden. Het lijkt op het gevoel in een elektrische auto als je hard optrekt en dat vind ik juist wel leuk, ten op zichte van het subtielere van de middenmotor. De motor is stil en de karakteristiek vind ik prettig. Enige kritiekpuntje zou zijn dat zodra je de topsnelheid haalt en overschrijdt, de motor je gevoelsmatig begint tegen te werken; met spierkracht harder dan 25 is dus lastig als de motor aanstaat. Met motor uit gaat dat wel prima. Zonder motor fietst de Muto overigens net zo prettig als met, dus als de accu een keer op is is dat geen probleem.

Meer specifieke vragen? Let me know ;)
Fijn om te horen dat de kwaliteit goed oogt en degelijk voelt. Ook mooi om te horen dat de Muto prima fietst zonder motor. Wat kun je zeggen over de accessoires? Zijn die echt zo makkelijk te wisselen en solide? En kun je hem gewoon servicen bij een Stella filiaal en/of fm? Wat voor problemen waren er met de levering?

Wat ik nu van jou hoor sterkt mijn gevoel nog meer dat dit de fiets is die het meest bij mij en mijn vrouw aansluit. Ben zo benieuwd naar de testrit zaterdag. Heb jij nog kortingen kunnen bedingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Torrentus
Er zijn toch verschillende ondersteuningsniveau’s op deze fiets? Als je een lagere ondersteuning kiest dan kun je langer met de batterij doen of niet? Voor mij is 30km ook wel genoeg voor de meeste ritten. Het zal sporadisch voorkomen dat er een keer voor de lol een langere rit gedaan zou moeten worden.
Dat klopt inderdaad. Die 30km is dus op de hoogste stand (v.d. ca. 8 uit m'n hoofd).

En met een peuter zitje achterop naast het stuurzitje? Wat is jouw inschatting? Redt de Muto dat comfortabel en veilig of beter niet doen?
Volgens mij heb je van het zitje achterop helemaal geen last en beïnvloed dat je wendbaarheid/comfort een stuk minder dan het zitje voorop. Dat opkliksysteem is daarvoor bovendien ideaal lijkt me. Nog geen tweede hier, dus nog niet uitgetest ;)

Fijn om te horen dat de kwaliteit goed oogt en degelijk voelt. Ook mooi om te horen dat de Muto prima fietst zonder motor. Wat kun je zeggen over de accessoires? Zijn die echt zo makkelijk te wisselen en solide? En kun je hem gewoon servicen bij een Stella filiaal en/of fm? Wat voor problemen waren er met de levering?
De problemen hadden betrekking op die accessoires; die zijn ca. 1 tot 1,5 maand later dan beloofd geleverd. Tussentijds wel goed op de hoogte gehouden; de eerste batch die ze ontvangen hadden bevatte bij veel exemplaren kwaliteitsproblemen (specifiek de bambooproducten); ik vermoed splinters/gebroken exemplaren. Ze hebben ze daarop allemaal met hand gecontroleerd en de goede exemplaren verzonden, de andere mensen moesten nog wat langer wachten op de tweede batch. Hier dus een eerste batch exemplaar, ziet er ook erg sterk en kwalitatief goed uit. Wisselen gaat inderdaad makkelijk en het voelt erg stevig aan. Als je 'm op slot wil doen is het wisselen wat meer werk natuurlijk, maar dat is onze regio niet nodig verwacht ik.

De extra zadelpen die ik gratis kreeg werd verzonden door Stella, verder heb ik er nog niet mee naar een fietsenmaker gehoeven, maar ik zou verwachten dat ze inderdaad doorverwijzen naar Stella.

Wat ik nu van jou hoor sterkt mijn gevoel nog meer dat dit de fiets is die het meest bij mij en mijn vrouw aansluit. Ben zo benieuwd naar de testrit zaterdag. Heb jij nog kortingen kunnen bedingen?
Ja, 50 euro korting via een instagram story. Ik betaalde 1499 voor de fiets en 59,95 voor de Bamboo M Chameleon. Kortingscode was 'Carolina50'

[ Voor 8% gewijzigd door Torrentus op 21-07-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:56:
@Tommie12 Ik trap idd meestal zo rond de 30km/u.
De motor gebruik ik echt om op gang te komen en te blijven. Met veel wind tegen is het niet prettig om helemaal af te zakken naar een gang van 15-20km/u.
Als je 30 kan trappen met een zware ebike, en dat voor langere tijd, dan ga jij sneller zijn met een carbon racefietsje en een goede aero houding. Enkel bij zware wind zal de ebike je verslaan.
Ik schat dat jij op een racefiets 32-35 kan aan houden. Knap!

Als ik goed doortrap op mijn ebike, dan haalmik gemiddeldes van 22-23 km/h op gemengd terrein. Mijn getrainde collega’s op racefietsen doen tochten van 130 km aan 32 km/h gemiddeld... die duwen regelmatig deftige stukken 35-40. Dat kan jij ook met wat training.

[ Voor 18% gewijzigd door Tommie12 op 21-07-2020 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Torrentus schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:30:
[...]
Dat klopt inderdaad. Die 30km is dus op de hoogste stand (v.d. ca. 8 uit m'n hoofd).
Qua snelheid, kun je op ondersteuningsniveautje 2 tot 4 komen tot 25 km/u of is dat echt moeilijk? Zit je bijv om de 25 te halen toch wel in de 6-8 niveau’s? Vraag me namelijk af of het realistisch is als je 40km gaat rijden, je hem in ondersteuningsniveau 3 of 4 kan zetten en de 25 km/u kan halen en vasthouden zodat je de complete rit kan afleggen.
[b]De problemen hadden betrekking op die accessoires; die zijn ca. 1 tot 1,5 later dan beloofd geleverd. Tussentijds wel goed op de hoogte gehouden; de eerste batch die ze ontvangen hadden bevatte bij veel exemplaren kwaliteitsproblemen (specifiek de bambooproducten); ik vermoed splinters/gebroken exemplaren. Ze hebben ze daarop allemaal met hand gecontroleerd en de goede exemplaren verzonden, de andere mensen moesten nog wat langer wachten op de tweede batch. Hier dus een eerste batch exemplaar, ziet er ook erg sterk en kwalitatief goed uit. Wisselen gaat inderdaad makkelijk en het voelt erg stevig aan. Als je 'm op slot wil doen is het wisselen wat meer werk natuurlijk, maar dat is onze regio niet nodig verwacht ik.
Ik had mn zinnen gezet op de gewone zwarte variant. Het bamboo voorrek is ook een tientje duurder, begreep ik. Hoeft voor mij niet zo. Dit zet mij wel weer aan het denken aan (die logistieke en productie problemen). Ik hoop toch niet dat ze de kant van Vanmoof op gaan met kwaliteits- en leveringsissues... 1 tot 1,5 in weken of maanden? Weken is nog te overzien namelijk.
Ja, 50 euro korting via een instagram story. Ik betaalde 1499 voor de fiets en 59,95 voor de Bamboo M Chameleon. Kortingscode was 'Carolina50'
De Muto is nu € 1699,- en je krijgt als je meteen besteld na je testrit per fiets 100 eu korting. Ik ga proberen, als de fiets bevalt, er toch wat meer af te halen nu ik dit zo hoor. Ik koop namelijk 2 Muto’s met accessoires. De kortingscode werkt trouwens niet meer, had ik van de week al geprobeerd :-).

Dank voor jou uitgebreide review! Het heeft me wel gesterkt in het idee dat het een prima fiets is voor het geld. Nu zal alleen de testrit nog moeten blijken of het een match is. Zoals ik al zei over de Vanmoof knapte ik, qua rijden, vooral af op die schakel momenten. Hoop dat het schakelen bij de Muto wel geleidelijker gaat??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:07:
[...]

Als je 30 kan trappen met een zware ebike, en dat voor langere tijd, dan ga jij sneller zijn met een carbon racefietsje en een goede aero houding. Enkel bij zware wind zal de ebike je verslaan.

Als ik goed doortrap op mijn ebike, dan haalmik gemiddeldes van 22-23 km/h op gemengd terrein. Mijn getrainde collega’s op racefietsen doen tochten van 130 km aan 32 km/h gemiddeld... die duwen regelmatig deftige stukken 35-40. Dat kan jij ook met wat training.
Geen idee of me dat lukt. Ik heb geen racefiets, wel een carbon mtb.
Maar die is meer voor trails, niet om snel op asfalt te rijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Torrentus
Qua snelheid, kun je op ondersteuningsniveautje 2 tot 4 komen tot 25 km/u of is dat echt moeilijk? Zit je bijv om de 25 te halen toch wel in de 6-8 niveau’s? Vraag me namelijk af of het realistisch is als je 40km gaat rijden, je hem in ondersteuningsniveau 3 of 4 kan zetten en de 25 km/u kan halen en vasthouden zodat je de complete rit kan afleggen.

Nee je haalt de 25 ook wel met minder ondersteuning. 40 kilometer zou geen probleem moeten zijn denk ik.

Ik had mn zinnen gezet op de gewone zwarte variant. Het bamboo voorrek is ook een tientje duurder, begreep ik. Hoeft voor mij niet zo. Dit zet mij wel weer aan het denken aan (die logistieke en productie problemen). Ik hoop toch niet dat ze de kant van Vanmoof op gaan met kwaliteits- en leveringsissues... 1 tot 1,5 in weken of maanden? Weken is nog te overzien namelijk.

Het was inderdaad 1 tot 1,5 maand in dit geval. Maar goed, het was ook de eerste batch en coronatijd natuurlijk, dus ik heb er wel wat begrip voor gehad. Je kunt in de webshop als je het product openklikt zien wat de beschikbaarheid is. Bij 'binnenkort beschikbaar' zou ik als ik jou rekening houden met een flinke levertijd ;) Bij de wel voorradige artikelen staat meestal iets als 3-5 werkdagen.

De Muto is nu € 1699,- en je krijgt als je meteen besteld na je testrit per fiets 100 eu korting. Ik ga proberen, als de fiets bevalt, er toch wat meer af te halen nu ik dit zo hoor. Ik koop namelijk 2 Muto’s met accessoires. De kortingscode werkt trouwens niet meer, had ik van de week al geprobeerd :-).

Dank voor jou uitgebreide review! Het heeft me wel gesterkt in het idee dat het een prima fiets is voor het geld. Nu zal alleen de testrit nog moeten blijken of het een match is. Zoals ik al zei over de Vanmoof knapte ik, qua rijden, vooral af op die schakel momenten. Hoop dat het schakelen bij de Muto wel geleidelijker gaat??
Het is inderdaad ook belangrijk de realtief lage prijs niet te vergeten; voor dit geld kon ik geen gelijkwaardige fiets vinden. Het schakelen heb je zelf in de hand natuurlijk (niet automatisch zoals VM), en dat gaat wat mij betreft inderdaad soepeltjes; in ons vlakke landje heb je de lagere versnellingen nagenoeg nooit nodig, de bovenste helft gebruik ik vaak en naar tevredenheid.

Ik ben benieuwd wat je er van vindt zaterdag, laat je het ons weten? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Ik ben benieuwd wat je er van vindt zaterdag, laat je het ons weten? :)
Zeker! Zal ook even wat foto’s maken.

Heb zaterdag ook een testrit op een Qwic met een achtermotor op het programma staan.

De Muto heeft wel een stapje voor op dit moment.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 07:56:
[...]

Zeker! Zal ook even wat foto’s maken.

Heb zaterdag ook een testrit op een Qwic met een achtermotor op het programma staan.

Laat het ons even weten. Altijd leuk om reviews te lezen.

Hier komt er binnenkort ook een battle:

Mijn Qwic Premium MN330 vs de Stromer ST1.

Niet alleen de snelheid, maar ook het comfort ga ik meewegen. Dit wordt een battle tussen de 2 titanen op elektrisch fietsgebied. Dus nog even geduld :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:22:
Ik ga zaterdag met mijn vrouw een testrit maken. Voor ons is belangrijk dat de ebike voldoet aan volgende eisen:
- Er een Thule babyzitje, zoals jouw eerste foto, kwijt kunnen
- Er een peuter zitje achter Thule Maxi o.i.d. op kan
- De uitstap soepel gaat i.c.m. zitjes
- Er makkelijk andere configuraties op kan zetten zowel voor als achter
- Relatief onderhoudsvrij is
- Zonder accu/'juice' in de accu ook goed mee te fietsen is
- De service kan verlopen via een externe fietsenmaker (of in Muto's geval Stella)
- Degelijke klantenservice
- Soepele overgang in versnellingen
- Pre: Batterij uitneembaar (vanwege winter en terugloop batterijduur, binnen opladen lijkt ook handiger)
- Pre: Er aantrekkelijk uitziet. Als man wil ik niet op een `zwaan`-model zitten, daarvoor ga ik wel naar de Efteling :-P
- Pre: Prijs onder de € 2000,-
- Pre: min 50 km actieradius
Dat is een hele lijst met.... Wat ik vooral mis in je opsomming is dat de veiligheid van de kids een harde eis is.
Daarmee lap je in ieder geval alle wijze adviezen aan de bekende laars.

Voorwielmotor met kinderzitje aan het stuur met een vooruitstekende nok 8)7 50km raceradius ga je niet halen met deze fiets maar gelukkig wil je er ook zonder ondersteuning kunnen trappen.

Als 'man' wil je niet op een zwaanmodel maar moet het er aantrekkelijk uitzien. :X

Mijn advies is koop geen e-bike maar een gewone degelijke,veilige stad fiets voor zulke kleine ritjes.

Hou je geld over en kan je met de kits naar de Efteling ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
TecTo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:51:
[...]

Dat is een hele lijst met.... Wat ik vooral mis in je opsomming is dat de veiligheid van de kids een harde eis is.
De veiligheid is een natuurlijk een harde eis en erg belangrijk. Als ik kijk naar al mijn eisen tikt de Muto ze allemaal aan. Aangaande de veiligheid geloof ik natuurlijk echt wel de verhalen over gewichtsverdeling en dat een middenmotor of achtermotor het gewicht beter verdeeld. Of een voormotor daadwerkelijk onveilig is met kinderzitjes is niet gezegd door de mensen hier. Er werd alleen gezegd dat de gewichtsverdeling wordt verstoord in deze combinatie. Het zal een testrit vergen om te kijken of ik het als instabiel en onveilig ervaar. Misschien mis ik iets of heb ik ergens overheen gelezen, maar onveilig heb ik nergens zo geinterpreteerd.

Verder wil ik nog wel zeggen dat in de begin dagen van de elektrische fiets er alleen maar voormotoren en toen hoorde je niemand over dit soort dingen, omdat er toen geen andere optie was. Ik begrijp nu het spectrum breder is geworden dat sommige voor het meeste comfort, beste ondersteuning alsmede rijplezier gaan, maar voor ons hier thuis die per week dan een km of 100 per week fietsen is allicht een voormotor prima optie ook gezien de prijs.
Als 'man' wil je niet op een zwaanmodel maar moet het er aantrekkelijk uitzien. :X
Jep, het oog wil ook wat he :-). Mijn auto kies ik ook niet alleen uit om praktische redenen. Het moet ook wel een beetje emotie oproepen.
Mijn advies is koop geen e-bike maar een gewone degelijke,veilige stad fiets voor zulke kleine ritjes.

Hou je geld over en kan je met de kits naar de Efteling ;)
Thanks het goede advies. Ik heb nu een ‘veilige’ stadsfiets en het gaat ook gewoon prima, maar merk gewoon dat met een paar klimmetjes ik toch wel wat ‘hulp’ kan gebruiken en dan ook vaker zal kiezen om de fiets ipv de auto te pakken. De Efteling pakken we sowieso nog een keertje :-D.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@mrpharderwijk Een fiets met voormotor heb ik altijd vreemd gevonden en ben vast niet de enige.
De onvoorspelbaarheid tav het compleet ontbreken van enig gedegen feedback systeem in lastige situaties, al helemaal met kind in zitje.... zou voor mij altijd een no-go-area zijn voor dit type fiets.
Het moet ook wel een beetje emotie oproepen.
Dat gaat je altijd extra niet-technisch functioneel geld kosten en daar moet je dus extra budget ruimte voor vrijhouden.... die ten koste gaat van het veilig met je kind in dat zitje fietsen....
Imho moet je in dit soort situaties kiezen ... of functioneel en voor je kind kiezen.... of voor de mooi kiezen... maar met bepaalde risico's ... of voor beiden met het risico dat je over je budget gaat...
Tis net het echte leven... keuzes maken.....

De gewone fiets is uit beeld begrijp ik. Das iig wel een keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
route99 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:11:
@mrpharderwijk Een fiets met voormotor heb ik altijd vreemd gevonden en ben vast niet de enige.
De onvoorspelbaarheid tav het compleet ontbreken van enig gedegen feedback systeem in lastige situaties, al helemaal met kind in zitje.... zou voor mij altijd een no-go-area zijn voor dit type fiets.
De voorspelbaarheid begrijp ik. Ik zal het moeten inschatten tijdens de testrit.
[...]
Dat gaat je altijd extra niet-technisch functioneel geld kosten en daar moet je dus extra budget ruimte voor vrijhouden.... die ten koste gaat van het veilig met je kind in dat zitje fietsen....
Imho moet je in dit soort situaties kiezen ... of functioneel en voor je kind kiezen.... of voor de mooi kiezen... maar met bepaalde risico's ... of voor beiden met het risico dat je over je budget gaat...
Dat een voorwielmotor ten koste gaat van de veiligheid vind ik wel een heftig statement. Zoals eerder werd aangegeven dat de gewichtsverdeling werd verstoord of dat het de voorspelbaarheid van de fiets verstoord begrijp ik en ik zal die inschatting moeten maken op het moment dat ik fiets of dit dusdanig ‘gevaarlijk’ is.
Tis net het echte leven... keuzes maken.....

De gewone fiets is uit beeld begrijp ik. Das iig wel een keuze.
Zoals vaak bij het kopen van een (luxe) product is het belangrijk om te weten wat je eisenpakket is, waar je uit kunt kiezen en waar je voorkeuren naar uitgaan. Ik denk dat ik er qua keuze bijna ben. Heb toch al aardig wat opties uit kunnen sluiten door jullie advies en kunde en ook weer veel bijgeleerd d:)b. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 22:07:
[...]
Lukt mij ook wel... alleen zijn er wel wat kanttekeningen:

- Geen bagage.
- Bezweet.
- vies wanneer het regent.
- Kan niet met een nette broek op een racefiets.
- Variabele reistijd (voordeel van een e-bike is dat het eigenlijk altijd even lang duurt^^).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:32:
Dat een voorwielmotor ten koste gaat van de veiligheid vind ik wel een heftig statement.
Het is echter wel waar.... de fietserbond en de mensen hier schudden dat niet uit hun mouw.

Om mezelf als maat te nemen: Ik rij behoorlijk door, maar ben ook wel echt verantwoordelijk. Ik bel, haal alleen in wanneer het kan en stop voor elk stoplicht. Ik ben ook behoorlijk handig, ik ben nog nooit in een wedstrijd gevallen en kan echt wel behoorlijk trails rijden. Mijn vrouw heeft ook een paar wedstrijden gereden en kan mij volgen op een trail

Toch zijn we beide met een voorwielmotor gevallen, iets wt met een middenmotor nog niet is gebeurd. Nou wil ik best aannemen dat ons zelfvertrouwen een beetje tegen ons werkte en we meer de grens opzoeken dan een ander, maar het geeft in ieder geval aan dat een voorwielmotor wel degelijk minder veilig is.

De grote vraag is natuurlijk hoe groot het risico is. Ik ga niet roepen dat je het niet moet doen, maar ik zou zelf wel een andere keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 10:43:
[...]

Het is echter wel waar.... de fietserbond en de mensen hier schudden dat niet uit hun mouw.

Om mezelf als maat te nemen: Ik rij behoorlijk door, maar ben ook wel echt verantwoordelijk. Ik bel, haal alleen in wanneer het kan en stop voor elk stoplicht. Ik ben ook behoorlijk handig, ik ben nog nooit in een wedstrijd gevallen en kan echt wel behoorlijk trails rijden. Mijn vrouw heeft ook een paar wedstrijden gereden en kan mij volgen op een trail

Toch zijn we beide met een voorwielmotor gevallen, iets wt met een middenmotor nog niet is gebeurd. Nou wil ik best aannemen dat ons zelfvertrouwen een beetje tegen ons werkte en we meer de grens opzoeken dan een ander, maar het geeft in ieder geval aan dat een voorwielmotor wel degelijk minder veilig is.

De grote vraag is natuurlijk hoe groot het risico is. Ik ga niet roepen dat je het niet moet doen, maar ik zou zelf wel een andere keuze maken.
Om de eerder toegevoegde link van mij te quoten:
De voorwielmotor komt je meteen te hulp, in elke versnelling. Maar er zijn ook nadelen. In een bocht kan door de aandrijving het voorwiel sneller wegglijden. Of hierdoor het risico op valpartijen hoger is weten we niet. Maar gezien het aantal incidenten die we tegenkomen van valpartijen van e-bikes met voorwielmotor vermoeden we van wel.
De kans is dus wel groter, dat neem ik ook zeker aan. Harde bewijzen zijn er volgens de fietsersbond niet, wel een vermoeden. Jouw ervaring maakt het wel nog aannemelijker dat er voorzichtigheid en alertheid geboden is. Naar aanleiding van sommige reacties hier komt het op mij over alsof ik onverantwoord en onveilig bezig ben als ik kies voor deze fiets. Hoewel goed bedoeld advies, zie ik dat toch iets genuanceerder. Natuurlijk ga ik niet met 2 kinderen op de fiets proberen de 30 km/u aan te tikken en liggend door de bocht (al trappend) oOo. Met vries, ijzel of sneeuw o<:) ga ik vanzelfsprekend ook niet met kinderen op de fiets, laat staan een ebike. Als ik met mijn kinderen op de fiets zit hoop ik dat de fiets mij kan ondersteunen en dat ik op een (redelijk) zomerse dag door de stad of over de heide kan fietsen zonder uitgeput en bezweet aan te komen op plaats van bestemming 8) (max. 50km). Voor het echte thrillseeken hebben we een MTB (zonder kinderzitjes _O-) en dat doe ik vaak toch alleen aangezien er toch iemand bij de kinderen moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Je bent zelf nooit in control met een gebrek aan feedback systeem.

Vergeet niet dat die verhalen allemaal komen uit ervaringen zonder 1 of 2 kinderen voor/achter op.... heb je daar iets over gevonden.... En hoe gedraagt zich dan een voorwiel aandrijving?

Dat zetten zij om een een eufemistische zin....:
https://www.fietsersbond....oor-motor-moet-ik-hebben/
En een voorwielaandrijving is lastig te combineren met krachtsensor omdat die niet geïntegreerd is in de motor.
https://www.consumentenbond.nl/elektrische-fiets/kopen
De ondersteuning bij voorwielmotoren reageert soms met vertraging en vraagt gewenning
.
Wennen..... en dat met een kind erop...
Hoe snel gaat die gewenning... dat risico zou ik zelf niet snel nemen, echt voor mij no-go.......

De ANWB is nog het meest duidelijk, wat ik bij de Fietsbond ook verwacht had...
Nadelen
Bij een elektrische fiets met een voorwielmotor heb je het gevoel dat er aan de fiets wordt getrokken en het duurt één tot twee tellen voor de motor in actie komt. Bij een gladde ondergrond heb je eerder last van wielspin (het doorslippen van de wielen). Dit kan lastig zijn op zandwegen, bij vallende bladeren, sneeuw en ijzel. Door het gewicht in het voorwiel kan sturen iets zwaarder zijn dan bij een gewone fiets. De trapondersteuning bij een e-bike met voorwielmotor is minder krachtig dan bij de andere motoren, wat nadelig is op heuvelachtig terrein. Ook is een e-bike met motor in het voorwiel lastiger op te tillen aan de voorkant.
Maar ook in bochten met bladeren of zand, dat ligt er ook zonder ijs of sneeuw... .... hmmm... daar moet je normaliter al uitkijken en nu vertrouwen op een systeem dat trager reageert....

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 22-07-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
route99 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:07:
Je bent zelf nooit in control met een gebrek aan feedback systeem.

Vergeet niet dat die verhalen allemaal komen uit ervaringen zonder 1 of 2 kinderen voor/achter op.... heb je daar iets over gevonden.... En hoe gedraagt zich dan een voorwiel aandrijving?
Goed dat je dat aankaart inderdaad. Ik heb meteen even gekeken en gegoogld op ‘voorwielmotor met kinderen op de fiets’:

Fietsenwinkel.nl:
Zorg er dan voor dat u de zitjes volgens instructie monteert, zodat ze stevig vast zitten. Pas daarnaast ook uw rijstijl een beetje aan wanneer uw kind mee rijdt op de fiets: veiligheid voor alles!

Elektrischefietsen.com - Geeft een soort gelijk advies

Verder geen nieuwe dingen dan ik al van jullie heb vernomen.
Wennen..... en dat met een kind erop...
Hoe snel gaat die gewenning... dat risico zou ik zelf niet snel nemen, echt voor mij no-go.......

De ANWB is nog het meest duidelijk, wat ik bij de Fietsbond ook verwacht had...

[...]

Maar ook in bochten met bladeren of zand, dat ligt er ook zonder ijs of sneeuw... .... hmmm... daar moet je normaliter al uitkijken en nu vertrouwen op een systeem dat trager reageert....
De mate van gewenning is voor mij alleen te bepalen als ik zaterdag dus aardig wat km maak in Amsterdam. Bladeren of zand is zeker iets om rekening mee te houden. Het is ook zeker goed om in het achterhoofd te houden en zodoende mijn rijstijl erop aan te passen.

Enfin; zeer goede adviezen hier en heb een goed beeld van wat er mogelijk is voor welke prijs. Ook waar ik op moet letten. Het is zeker niet zo dat ik jullie adviezen in de wind sla, maar ik maak een overweging en bepaal kritisch of bepaalde dingen op mij van toepassing zullen zijn. Zoals eerder aangegeven ben ik een novice als het gaat om ebikes. Heb alleen een testrit achter de rug op de Vanmoof S3 (zonder kinderen of extra bagage). Ik kan nu ook prima nog uit de voeten met mijn normale ‘oma’ fiets, maar wat extra ondersteuning is wel gewenst en minder bezweet aankomen op plaats van bestemming ook heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.twijfelmoeder...-ebike-bagagedrager-accu/
hier staan nog een aantal zaken:
* zwaarder sturen ivm meer gewicht voorop, bij voorwiel aandrijving
* de display kan in de weg zitten.... lijkt me ook wel handig om goed te zien... liever anders geschreven... het zitje zit de display in de weg...
De mate van gewenning is voor mij alleen te bepalen als ik zaterdag dus aardig wat km maak in Amsterdam.
Ik bedoel uiteraard ... .gewenning met kind... vond het zo obvious na wat ik al geschreven had....

[ Voor 24% gewijzigd door route99 op 22-07-2020 12:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:48:
[...]
Naar aanleiding van sommige reacties hier komt het op mij over alsof ik onverantwoord en onveilig bezig ben als ik kies voor deze fiets.
Het is niet zozeer onverantwoord, als niet ideaal, juist omdat er nu alternatieven zijn die dit probleem niet hebben.
Hoewel goed bedoeld advies, zie ik dat toch iets genuanceerder. Natuurlijk ga ik niet met 2 kinderen op de fiets proberen de 30 km/u aan te tikken en liggend door de bocht (al trappend) oOo.
Vergis je niet, onze valpartijen zijn niet gebeurd met dit soort scenario's.

Het linkste moment was toen ik (bijna)weggleed op een stuk rechte weg waarbij ik echt niet idioot bezig was), maar ik ben dus ook gevallen in een scherp bochtje met grint waarbij ik bijna stapvoets ging... Regen, grint, blaadjes, dat zijn de drie omstandigheden dat het bij mij mis ging... en dat kan je eigenlijk het hele jaar door gebeuren.

Ik ben bijvoorbeeld nog nooit met sneeuw of ijzel gevallen, maar heb daarvoor dan wel speciale banden.

En dit was met een uiterst beschaafde top voorwielmotor (ION) met heel goede druk sensor, waarbij het "vooruit trek" gevoel niet of nauwelijks optrad. De Muto is uit de beschrijving van @Torrentus duidelijk wat pittiger en werkt met een rotatiesensor. Nou mag ik graag eens lol hebben met een voorwielrotatie motor (soms krijg ik er één als leenfiets), het is best een leuk gevoel en je kan heel grappige dingen uithalen (zware versnelling, weinig toeren en dan speer je als een raket weg), maar het is niet zo rustig/gecontroleerd als een goede achterwiel of middenmotor.

Nogmaals: is het erg gevaarlijk? Nee, zo ver ga ik niet, maar nu er alternatieven zijn is het wel iets om even heel goed over na te denken. Het is namelijk niet iets wat je zomaar kan vermijden, regen kan je altijd treffen en zand/grint in een bochtje heb je ook niet in de hand.

Betreft prijspeil: Ik heb kort gegoogled en kan vrij snel fietsen met Bosch en/of Yamaha onder de 2k vinden, sommige niet eens zo heel erg oubollig. Uiteraard zit je dan bij een dozenschuiver, maar over Stella en hun dienstverlening is ook niet iedereen even enthusiast ;)

Een andere optie is tweedehands model scoren bij een pariculier of FM... een aantal jaar geleden kon je regelmatig een fiets in nieuwstaat vinden. Een deel van de doelgroep is nu eenmaal oud en rijdt weinig en er is een moment dat ze de fiets moeten verkopen omdat het niet meer gaat. De markt is wat meer gespannen en er zijn nu genoeg mensen die veel kilometers maken, maar ik maak me sterk dat je niet nog steeds langs die weg een goede fiets kan scoren.

Sowieso is het prijsargument vrij lastig, juist omdat je met een voorwielmotor veel meer kans hebt op storing. E-bikes zijn sowieso niet onkwetsbaar, maar de lange kabelboom langs een draaiend punt (Je balhoofd) en een stekker naar een draaiend onderdeel (je naaf) zijn een risico op zowel vocht als draadbreuk.

Mocht je denken dat ik je dus sterk afraadt om een fiets met een voorwielmotor te kopen? Ja, ik vind het geen slimme keuze

Ik ben hier om naar eer en geweten te adviseren ;)

[ Voor 22% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 13:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:32:

Fietsenwinkel.nl:
Zorg er dan voor dat u de zitjes volgens instructie monteert, zodat ze stevig vast zitten. Pas daarnaast ook uw rijstijl een beetje aan wanneer uw kind mee rijdt op de fiets: veiligheid voor alles!

Elektrischefietsen.com - Geeft een soort gelijk advies
Dit advies is een lachertje en heeft niets met voor/midden/achter aandrijving te maken.

Een kinderzitje moet sowieso goed gemonteerd zijn, op welke type fiets dan ook! Je rijstijl aanpassen als je met kinderen fiets is vanzelfsprekend.

Je hebt fietsenwinkels waar het verkopen voorop staat en vakmensen die een deugdelijk en goed onderbouwd advies geven aan de klant. Belangrijk als je zelf geen ervaring hebt met....

Zo ben ik terug gekomen van de 12go dozenschuivers mentaliteit waar ik de Cube heb gekocht omdat vooral verkopen daar voorop staat. Gelukkig zelf genoeg ervaring en inzicht wat fietsen betreft.

Gewoon weer gekozen voor een lokale fietsenmaker waar we de Riese&Muller voor mijn vrouw hebben gekocht. Daar wordt je nog als klant behandeld en niet als nummer zoveel..

Doe zelf het onderhoud aan mijn eigen fietsen maar laat het onderhoud van de RM door de FM doen, omdat ik niets heb met versnellingsnaven, het wiel uitnemen bij een belt teveel werk vind etc.. Remblokken gaan we niet voor naar de FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
@Tecto, mee eens, maar dan moet je lokale FM wel goed zijn, anders kan je net zo goed wel naar een dozenschuiver toe gaan.

Ik vind het ook niet handig (there's no free lunch), maar de prijs speelt ook hier een grote rol in de beslissingen en soms ontkom je dan niet aan een dozenschuiver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frisf
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-08 16:24
Zijn er mensen met ervaringen wat betreft de Stroem, (Strøm City). ? Ik lees online gemengde berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
route99 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:38:
https://www.twijfelmoeder...-ebike-bagagedrager-accu/
hier staan nog een aantal zaken:
* zwaarder sturen ivm meer gewicht voorop, bij voorwiel aandrijving
* de display kan in de weg zitten.... lijkt me ook wel handig om goed te zien... liever anders geschreven... het zitje zit de display in de weg...
Als het goed is minder last van aangezien het ‘display’ voor zover je het zo mag noemen zit aan de linkerkant. Er is op het display niks te zien behalve te mate van ondersteuning.
[...]
Ik bedoel uiteraard ... .gewenning met kind... vond het zo obvious na wat ik al geschreven had....
Tuurlijk, dat bedoel ik ook. De testrit gaat plaatsvinden met het hele gezin...

[ Voor 13% gewijzigd door mrpharderwijk op 22-07-2020 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Het linkste moment was toen ik (bijna)weggleed op een stuk rechte weg waarbij ik echt niet idioot bezig was), maar ik ben dus ook gevallen in een scherp bochtje met grint waarbij ik bijna stapvoets ging... Regen, grint, blaadjes, dat zijn de drie omstandigheden dat het bij mij mis ging... en dat kan je eigenlijk het hele jaar door gebeuren.

Ik ben bijvoorbeeld nog nooit met sneeuw of ijzel gevallen, maar heb daarvoor dan wel speciale banden.

En dit was met een uiterst beschaafde top voorwielmotor (ION) met heel goede druk sensor, waarbij het "vooruit trek" gevoel niet of nauwelijks optrad. De Muto is uit de beschrijving van @Torrentus duidelijk wat pittiger en werkt met een rotatiesensor. Nou mag ik graag eens lol hebben met een voorwielrotatie motor (soms krijg ik er één als leenfiets), het is best een leuk gevoel en je kan heel grappige dingen uithalen (zware versnelling, weinig toeren en dan speer je als een raket weg), maar het is niet zo rustig/gecontroleerd als een goede achterwiel of middenmotor.

Nogmaals: is het erg gevaarlijk? Nee, zo ver ga ik niet, maar nu er alternatieven zijn is het wel iets om even heel goed over na te denken. Het is namelijk niet iets wat je zomaar kan vermijden, regen kan je altijd treffen en zand/grint in een bochtje heb je ook niet in de hand.

Betreft prijspeil: Ik heb kort gegoogled en kan vrij snel fietsen met Bosch en/of Yamaha onder de 2k vinden, sommige niet eens zo heel erg oubollig. Uiteraard zit je dan bij een dozenschuiver, maar over Stella en hun dienstverlening is ook niet iedereen even enthusiast ;)

Een andere optie is tweedehands model scoren bij een pariculier of FM... een aantal jaar geleden kon je regelmatig een fiets in nieuwstaat vinden. Een deel van de doelgroep is nu eenmaal oud en rijdt weinig en er is een moment dat ze de fiets moeten verkopen omdat het niet meer gaat. De markt is wat meer gespannen en er zijn nu genoeg mensen die veel kilometers maken, maar ik maak me sterk dat je niet nog steeds langs die weg een goede fiets kan scoren.

Sowieso is het prijsargument vrij lastig, juist omdat je met een voorwielmotor veel meer kans hebt op storing. E-bikes zijn sowieso niet onkwetsbaar, maar de lange kabelboom langs een draaiend punt (Je balhoofd) en een stekker naar een draaiend onderdeel (je naaf) zijn een risico op zowel vocht als draadbreuk.

Mocht je denken dat ik je dus sterk afraadt om een fiets met een voorwielmotor te kopen? Ja, ik vind het geen slimme keuze

Waarvan acte! Ik heb jouw dm’s bekeken. Die optie ziet er erg goed uit! Thanks again!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
TecTo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:54:
[...]

Gewoon weer gekozen voor een lokale fietsenmaker waar we de Riese&Muller voor mijn vrouw hebben gekocht. Daar wordt je nog als klant behandeld en niet als nummer zoveel..
Dan noem je ook wel een merk. Zag dat die fietsen zo maar naar de 5K gaan. Dat is voor mij echt te gortig voor een maximaal 100km per week korte afstandjes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Frisf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:08:
Zijn er mensen met ervaringen wat betreft de Stroem, (Strøm City). ? Ik lees online gemengde berichten.
Geen ervaringen mee, maar @roffeltjes kan je wel weer met beide benen op de grond zetten (pun intended) aangaande deze ‘poor man’s Vanmoof’, denk ik _O-.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
@mrpharderwijk ik heb ook op een voorwiel motor fiets gefietst. Het werkt allemaal prima hoor, maar heb regelmatig een doorslippend voorwiel gehad. Vooral als je een bocht op een T-splitsing maakt die ook nog voorzien is van een drempel. Dan wilt het voorwiel wel eens doorslippen.

Met kinderzitje voorop zal het wellicht minder voorkomen, want je hebt dan meer gewicht op de voorkant. Met alleen een kinderzitje achter zou ik wel even 400% extra uitkijken.

Inmiddels al meer dan 12k km ervaring met middenmotor Inc 2 fietsstoeltjes, fietskar, bagage aan het stuur, regen, sneeuw, hagel, etc.

Ik hoef niet lang na te denken wat ik de beste keuze vind. Maargoed, alle hippe nieuwe merken maken het voor vele lastig. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:05:
@Tecto, mee eens, maar dan moet je lokale FM wel goed zijn, anders kan je net zo goed wel naar een dozenschuiver toe gaan.

Ik vind het ook niet handig (there's no free lunch), maar de prijs speelt ook hier een grote rol in de beslissingen en soms ontkom je dan niet aan een dozenschuiver.
Voor mezelf maakt het niet zoveel uit want sleutel m'n hele leven al aan fietsen/motoren en alles wat los en vast zit.

Bij 12go hadden ze de Cube op voorraad vandaar maar toen ik voor mijn vrouw een fiets wilde kopen werden we zo slecht geholpen. Eigenlijk helemaal niet.

Verkoper ging van hot naar her, liet ons weer wachten en op de vraag of er iets van een fiets van 3500 euro afkon kreeg ik als antwoord 'alleen het kaartje'. Toen ik vroeg waarom verleden jaar wel onderhandelbaar als antwoord; 'heb last van weelde, we verkopen de fietsen toch wel met deze Corona crisis'. Verkoper snelde weer weg. Was ik er wel klaar mee. Had de voorbije periode rond de 4500 euro besteed daar.

De lokale fm hier in het Goudse is een oud wielrenner en zelf enthousiast liefhebber van. In de werkplaats vakkundige mensen. Daarnaast een zeer uitgebreide collectie van goede merken waarmee je buiten kunt proefrijden.
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:39:
Dan noem je ook wel een merk. Zag dat die fietsen zo maar naar de 5K gaan. Dat is voor mij echt te gortig voor een maximaal 100km per week korte afstandjes...
Een beetje overbodige luxe is het wel :+

Mijn vrouw vond een derailleur helemaal niet fijn en na een aantal fietsen geprobeerd te hebben....

Als ik haar nu zie genieten en we inplaats van ritjes van 20/25km op de gewone fiets we nu op gemak ritjes van 50km weg peddelen.

Er zijn genoeg alternatieven rond de 2000 euro en vaak kom je het beste uit bij de reeds lang bestaande merken die zich hebben bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Frisf schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:08:
mrpharderwijk schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:49:
[...]

Geen ervaringen mee, maar @roffeltjes kan je wel weer met beide benen op de grond zetten (pun intended) aangaande deze ‘poor man’s Vanmoof’, denk ik _O-.
Aangezien hij vooralsnog niet stelt dat hij er kinderen op vervoerd ben ik wat minder streng :+

Alle gekheid op een stokje:

Ik heb hem toevallig gisteren ook even bekeken en het een en ander gelezen. Eigenlijk geld alle kritiek die op Cowboy, Vanmoof etc. geld ook voor deze fiets (integratie, maatvoering etc.).

Daarnaast is deze aanzienlijk goedkoper en aangezien er geen "free lunch" is en de marges scherp zijn kan je wel een aantal aannames maken:

- Motor en onderdelen zijn budget.
- Service zal wisselvallig zijn.

Die lage prijs komt ergens vandaan.

Ik moet trouwens heel erg hard lachen om "Danish Design" en "Onderdelen die tegen het Deense weer kunnen". Kennen jullie Kronan nog? Dat "degelijke" Deense merk wat legerfietsen verkocht? Die dingen vielen uit elkaar als je er op sprong :+

Hier een blogpostje wat ik vond over Deens Design en weersbestendigheid

http://puckspodium.com/pivot/entry.php?id=4156

Ongetwijfeld zal de Stroem daar beter in zijn (Kronan is wel heel erge prullaria), maar het geeft maar aan dat dat soort teksten volkomen leeg zijn.

Verdere hilarietiet:
Waarom zo voordelig?
Omdat we zelf onze eBikes ontwerpen, fabriceren, importeren en verkopen.
Omdat we alle tussenstappen overslaan kunnen we eBikes van hoge kwaliteit voordelig aanbieden
Fabriceer je ze of importeer je ze? :+

Het is natuurlijk gewoon assemblage in Europa, onderdelen en frames komen uit een Chinee fabriek (Ik gok dat ze ongeveer een containertje hebben laten overkomen).
Hoge aantallen – grote impact
2000 pas geproduceerde en verpakte City bikes Door hoge aantallen kunnen we voordelig produceren en maken we duurzaam transport voor iedereen bereikbaar
2000 stuks is pinda's en is absoluut niet levensvatbaar voor een bedrijf (niet voor die prijs). Uiteraard is het een startup en kunnen (moeten!) ze geld verbranden, maar ook weer zo'n kreet waar ik heel erg hard om moet grinniken. :+

(Vanmoof maakte tot voor kort ook geen centje winst, geen idee of ze dat al hebben omgedraaid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:01:
[...]
Een beetje overbodige luxe is het wel :+

Mijn vrouw vond een derailleur helemaal niet fijn en na een aantal fietsen geprobeerd te hebben....

Als ik haar nu zie genieten en we inplaats van ritjes van 20/25km op de gewone fiets we nu op gemak ritjes van 50km weg peddelen.
Jep. Een echt goede fiets maakt je blij. 8)

Mijn vrouw en ik hebben allebei een Trek MTB, ik ééntje van 1300, zij ééntje van 899 want... duurder vond ze niet nodig (ik moest het zelf maar weten... je kent de meewarige blik). Verschil: Ik heb een betere voorvork, betere aandrijving. Die van haar is niet slecht, maar de mijne heeft meer controle en schakelt net iets sneller.

We hebben laatst eens gewisseld en na tien minuten door het bos rammen kwam het hoge woord eruit... zij wil toch een betere fiets (haar kennende wordt dat nu opeens een fraaie uitspatting^^). Ergste is dat ik haar al direct had gezegd dat ze dezelfde moest nemen als ik... maar ja, zij dacht dat het niet uit zou maken. |:(

In haar verdediging; bij Racefietsen maakt het totaal niet uit, alles boven Shimano Sora is eigenlijk prima en merk je niet (éen van de snelste jongens die ik ken, iemand die 1200 watt levert in de sprint, rijdt op een Cannondale van 700 euro). MTB is echter een stuk kritischer, dan moet je soms echt lomp schakelen of een enorme dreun pakken.
Er zijn genoeg alternatieven rond de 2000 euro en vaak kom je het beste uit bij de reeds lang bestaande merken die zich hebben bewezen.
Jij zegt het ;)

Ik vind mezelf soms te behoudend en een "Debby downer", maar eerlijk gezegd weet ik dat als ik iets uit het Accell gamma aanraadt het te vertrouwen is. Zo ook merken als Cube, Giant, Scott, R&M, Flyer etc.

Het is niet goedkoop, maar je koopt gewoon een volwassen product met een gevestigde infrastructuur daarachter. Het kan nog steeds problematisch zijn, maar er is echt minder (support) ellende dan de B-merken.

[ Voor 6% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@roffeltjes

"Debby downer" je hebt het feestje aardig verstiert ;) _/-\o_

Vind dat er genoeg positiefs uit je berichten te halen is en oprecht zijn bedoelt.

Edit; Als je een lange lijst hebt met eisen/wensen en beperkt budget dan belast je jezelf met een zware taak die weleens op een teleurstelling uit kan draaien.

Schrap je bv alleen al de riemaandrijving dan wordt het al makkelijker. Als verstokte derailleur gebruiker wil ik niet anders.

Onderhoud valt best mee. Koop een Chain Checker, ponsje of missing link remover en vervang je ketting op tijd. Zul je verbaast zijn hoeveel km je kunt maken voordat je tandwielen moet vervangen en soms slecht een paar kransjes.

Wil je geen smeerboel dan kan je je ketting waxen.

Toen ik zelf nog cyclecross reed gebruikte ik dieselolie als smeermiddel. Tip van een kampioen (Herman Snoeijink) gekregen en nooit last van overslaande ketting.

Heb je er allemaal geen zin in spaar dan a.u.b iets door en maak in 1x de goede keuze want soms is goedkoop echt duurkoop.

[ Voor 72% gewijzigd door TecTo op 22-07-2020 16:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:31:
[...]

Het is niet zozeer onverantwoord, als niet ideaal, juist omdat er nu alternatieven zijn die dit probleem niet hebben.

[...]

[...]
Dat doe je dan ook meer dan prima :) Goed bezig @roffeltjes

Kan het beamen want ik heb zelf ook minimaal 20K kilometer gereden met voorwielmotor en dit heb ik meegemaakt:

>Reed rustig op een rechte weg en ging naar rechts. Schuift mijn voorwiel weg, dus meteen stoppen met trappen en het is dat de Sparta (mijn vorige fiets) abrupt stopt met ondersteunen want anders zou dat slecht afgelopen zijn. Ik schat 10 km/h.
>Was een stukje aan de hand lopen met een leenfiets (Bikkel Ibee) en de fiets wil er vandoor gaan terwijl ik met man en macht de fiets moest tegenhouden. Gelukkig ben ik best sterk want anders zou de fiets gevallen zijn. De trappers draaide langzaam rond en dat was genoeg om meteen vol aan de bak te gaan. Was het een ouder iemand met wat minder spierkracht geweest dan zou die met de fiets samen gevallen zijn. Iets wat je met een middenmotor niet hebt. Dit vind ik best gevaarlijk imho.
>Bij zeer harde wind tegen ging ik van mijn ouders naar Rosmalen en dat is richting westen. Dus met windkracht 7 vol in je snuit kom ik stil te staan. Niet vanwege een defect, maar de fiets (Sparta) kon het niet meer aan. Zelfs in de hoogste stand stond ik stil of kruipte ik vooruit. 1 kilometer later motor oververhit in het display en na 5 minuten kon ik weer verder met wederom een slakkengangetje. Dus een rit van 2 uur over 18 kilometer en de accu ook helemaal plat gereden terwijl deze is Oss nog was opgeladen (522 wh accu). De accu was best goed, maar de fiets kon zulke harde wind tegen helemaal niet aan. Moet ik proberen met mijn Brose middenmotor. Dan ga je nog vlot 15 km/h zonder dat de motor te warm loopt en zonder excessief accuverbruik door een betere verdeling van de kracht.
>Echt gevaarlijk(er) zijn de geared hubmotoren in het voorwiel zoals bij de Bikkel Ibee. DIe hebben veel kracht en je moet goed je best doen om de fiets lopend te bedwingen als hij ervandoor gaat.

Ik denk dat dit redelijk in lijn is met wat @roffeltjes meegemaakt en ervaren heeft. We geven feedback omdat we om de veiligheid van anderen willen denken en niet om jou schrik aan te jagen. Dat is het laatste wat we willen. We zijn niet op ons mondje gevallen ten gunste van iedereen :) Maar ik hoop nu dat je het beter begrijpt en als er nog vragen zijn ... stel ze 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 15:09:
[...]

<>
Ik moet trouwens heel erg hard lachen om "Danish Design" en "Onderdelen die tegen het Deense weer kunnen". Kennen jullie Kronan nog? Dat "degelijke" Deense merk wat legerfietsen verkocht? Die dingen vielen uit elkaar als je er op sprong :+
<>
Ik heb een Kronan 25 jaar gehad (was toen een aanbieding via Spits de krant), nooit binnen gestaan. Geen roest (wel wat putjes in het chrome). Misschien dat de latere versies slecht waren maar die van mij is onverwoestbaar want fietst nog in Delft als studentenfiets.

Al heb ik er nooit op gesprongen, wel heel veel gefietst :+

Verder ben ik wel een fan van een voorwiel motor, al moet je inderdaad wat oppassen als je de ondersteuning hoog hebt staan in de bebouwde kom. Ik vind het verschil tussen een dames en heren frame eerlijk gezegd groter. Een dames frame is zoveel instabieler dan een heren frame.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:26:
[...]

Ik heb een Kronan 25 jaar gehad (was toen een aanbieding via Spits de krant), nooit binnen gestaan. Geen roest (wel wat putjes in het chrome). Misschien dat de latere versies slecht waren maar die van mij is onverwoestbaar want fietst nog in Delft als studentenfiets.

Al heb ik er nooit op gesprongen, wel heel veel gefietst :+
Het probleem bij Kronan was het materiaal (pisbakstaal) in combo met te harde lak (die splintert en dan komt de buis bloot te liggen). Sommigen hadden geluk, maar als je eenmaal roest hebt gaat hij onder de lak helemaal door.

Overigens weet ik uit eerste hand (mijn toenmalige vriendin) dat de eerste versies in Nederland hier ook last van hadden ;)
Verder ben ik wel een fan van een voorwiel motor, al moet je inderdaad wat oppassen als je de ondersteuning hoog hebt staan in de bebouwde kom. Ik vind het verschil tussen een dames en heren frame eerlijk gezegd groter. Een dames frame is zoveel instabieler dan een heren frame.
Verschil in stijfheid russen hoge en lage instap is onvermijdelijk, maar als je dikwandig alu gebruikt in een mega diameter kan je dat wel enigszins compenseren.

Zo reden wij met een Dames Razer regelmatig met berijder en twee stoeltjes+kinderen, en twee voortassen, dus dan ga je al heel snel naar de 150kg. Dat ging meer dan uitstekend. Aan de andere kant weet ik dat er ook dames fietsen zijn die te slap zijn.

Daarom liever een Trapeze frame dam een echt lage instap ;)

UIteraard kies ik liever voor een herenframe, maar als je zowel voor als achter een stoeltje hebt wil je toch een wat lagere instap, anders wordt het gewoon teveel gedoe met op en afstappen.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 17:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@roffeltjes als je die lak liet springen dan krijg je elke fiets wel kapot.

Maar met kindje achterop is een heren model inderdaad wat lastiger, krijgt ie steeds een karate trap te verduren bij zowel op en af-stappen.

Maar ook als ik naar de fietsen van mijn grootouders kijk (goed staal) en sommige 'A'-merken op straat zie staan dan lijkt tegenwoordig pisbakstaal (alhoewel een goede pisbak van RVS zuurbestendig is) gewoon de norm. Ik zal bijvoorbeeld nooit een gazelle oid kopen, te duur voor wat het is in mijn mening.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 17:57:
Maar met kindje achterop is een heren model inderdaad wat lastiger, krijgt ie steeds een karate trap te verduren bij zowel op en af-stappen.
Been there, done that :X :+
Maar ook als ik naar de fietsen van mijn grootouders kijk (goed staal) en sommige 'A'-merken op straat zie staan dan lijkt tegenwoordig pisbakstaal (alhoewel een goede pisbak van RVS zuurbestendig is) gewoon de norm. Ik zal bijvoorbeeld nooit een gazelle oid kopen, te duur voor wat het is in mijn mening.
Klopt, Staal is volgens mij tegenwoordig vaak minder, maar vooral het lakken is veel minder.

Meestal gebruiken ze tegenwoordig Alu, wat IMHO verreweg het beste materiaal is. Dit betekent dat de markt voor staal nu heel klein is geworden. Het valt uiteen valt in Drie caterorien:

- Super hoogwaardig en dunwandig CrMo of zelfs RVS(Easton, Columbus en Reynolds)) voor boutique racefietsen. Volgens mij is er ook nog wel Mangaanstaal (Tange?), maar dat is helemaal zeldzaam.
- Hoogwaardig maar dikwandig staal voor sommige trekkingfietsen (al vind ik het een onzin materiaal voor trekkingsfietsen). Trouwens geen idee waar Avagnon en Santos dat spul vandaan halen :?
- Goedkoop CrMo.

Zoals ik zei, de marges zijn dun, dus is de tussenliggende markt er niet... Alu kan je door een lastraat jassen en klaar is Kees. Lakken (poedercoaten) kan dan wel in het land van bestemming (je koopt dus een paar containers ongelakte frames). Daarom is mijn Razer ook uniek, ik heb een afwijkend lakschema, wellicht een proefmodelletje van de lakafdeling die de eindstreep niet heeft gehaald (er is gekozen voor een ander schema).

Staal is veel lastiger te automatiseren, dus wordt het gelast in lage lonen landen en direct blank gelakt. Op transport kan er dan van alles gebeuren, klein tikkie en je hebt lakschade met alle ellende van dien :|

Staal heeft veel meer laklagen nodig en die moeten vooral niet te hard zijn... bij Alu is dat niet zo spannend... het wordt hooguit lelijk, maar het roest niet.

Ik heb trouwens eens opgezocht waar de term Pisbakkenstaal vandaan komt:

https://www.deveiligheidskundige.nl/p/2794-pisbakkenstaal

Blijkbaar niet terecht, wel grappig^^

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:30:
[...]
<>
Staal heeft veel meer laklagen nodig en die moeten vooral niet te hard zijn... bij Alu is dat niet zo spannend... het wordt hooguit lelijk, maar het roest niet.
In feite is aluminium juist altijd geoxideerd. Maar wel lastig in combinatie met RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
franssie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:38:
[...]

In feite is aluminium juist altijd geoxideerd. Maar wel lastig in combinatie met RVS.
Sowieso wil je eigenlijk liever geen RVS op je fiets, alleen leuk voor een boutique frame. RVS bouten zijn minder sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

roffeltjes schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 18:40:
[...]

Sowieso wil je eigenlijk liever geen RVS op je fiets, alleen leuk voor een boutique frame. RVS bouten zijn minder sterk.
Die is voor mij nieuw. Als zeiler is bij mij aan boord alles juist uitgevoerd in RVS vanwege sterkte corrosie bestendigheid. Mast is dan wel van geanodiseerd alu (gewicht) maar ik vertrouw geen alu pompnagels, laat staan boutjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
RVS is (relatief) bros en daarom wil je dat meestal niet op een fiets omdat de meeste bouten toch wel enigszins dragend zijn. Ook zijn bouten op een fiets dun en relatief kort (het is minder kritisch met een grotere, langere bout).

Daarnaast is het meeste op een fiets van Alu en dat niet altijd goed met RVS, kans dat het gaat vreten en daardoor muurvast gaat zitten of erger. Als je al RVS boutjes gebruikt moet je het goed isoleren met vet.

Het is gewoon niet de moeite waard ;)

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 22-07-2020 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Hier een korte uitleg waarom je het liever niet wil gebruiken op een fiets (komt van een brommer forum, maar het verhaal klopt).

https://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?t=42111#p701958

Een boot heeft niet van die hele kleine boutjes en dan is het allemaal minder spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RVS is naast heel duur, ook zwaarder dan gewoon staal, en heel moeilijk te bewerken.
Probeer maar eens een gat te boren in een RVS gootsteen...

Je mist wel nog 2 materialen voor fietsen: Titanium en Carbon.
Ik ken geen titanium ebikes, maar ofwel Simplon of Steven maken ebikes van Carbon. Zijn wel dik geprijsd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Morgen 15:15 krijg ik de Stromer ST1 voor een week. :Y

Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat bevallen. Helmpje op en gaan, maar ook bij deze fiets begin ik met oefenen op stand 1. Ik ga niet meteen voluit rijden en ik ben erg benieuwd hoe het voelt om 45 km/h te gaan; eerst op een rustige weg.
Leenaccu is 814 of 983 wh dus met een geschat verbruik van 14 wh/km kom ik dan 58 resp. 70 kilometer ver. 50 kilometer is altijd te halen, maar pin het er niet vast op.
Ik zal uitgebreid verslag doen hier natuurlijk. Niet iedereen zal zomaar zo'n fiets huren voor 'n week. Dan is de interesse wel serieus.

Of ik hem koop? Kan ik nog niets over zeggen, maar als ik hem koop dan doe ik dat bij QicQ uiteraard. Eerst mijn huidige fiets meer afrijden en dan zal die Stromer St1 er echt wel komen als hij mij bevalt. Mijn eerste impressie met QicQ is goed. Geduldig, aardig en tijd om te lachen aan de telefoon.

Verder is mijn eigen fiets best vaak bij de FM, maar als ik alle kosten deel door het kilometrage dan zit ik nu op 26 ct/km, valt me nog mee. Dat is goedkoper dan de auto en meer fun. Dan is mijn fiets nog niet verkocht.

Vandaar mijn eerdere post dat dit een strijd gaat worden tussen de Qwic Premium MN330 vs de Stromer St1. Onderschat de Qwic niet met Brose MM en een NuVinci naaf. Zal best spannend worden, maar voorzichtigheid staat bij mij met stip op nummer 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

Die NuVinci wil ik nooit meer. Vette afrader.

Het is per direct het zwakste punt van je fiets.

De kabel is bij mij al een keer gebroken en de hoge trapfrequentie wordt na meer km's steeds hoger.
100 omwentelingen bij 40km/u GPS zit ik nu. Terwijl mijn NuVinci al een keer waarschijnlijk onterecht is vervangen omdat mijn vorig fietsenmaker het niet snapte bij het vervangen van die kabel.

Dat schijnt te komen omdat je (natuurlijk) meestal in de hoogste stand rijdt waardoor die kogels inslijten.

[ Voor 17% gewijzigd door BertV op 23-07-2020 14:21 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:19:
Die NuVinci wil ik nooit meer. Vette afrader.

Het is per direct het zwakste punt van je fiets.

De kabel is bij mij al een keer gebroken en de hoge trapfrequentie wordt na meer km's steeds hoger.
100 omwentelingen bij 40km/u GPS zit ik nu. Terwijl mijn NuVinci al een keer waarschijnlijk onterecht is vervangen omdat mijn vorig fietsenmaker het niet snapte bij het vervangen van die kabel.

Dat schijnt te komen omdat je (natuurlijk) meestal in de hoogste stand rijdt waardoor die kogels inslijten.
Kan die ervaring niet delen, maar je hebt een goed punt, hoor ;) .

Na 15.500 kilometer heb ik nog 0,0 issues gehad met mijn NuVinci naaf. Trapfrequentie is ook niet hoger geworden en ik trap ook bijna altijd in het hoogste verzet. Nu fiets ik zelden langdurig op de hoogste stand en is er wel 2 keer een lager in de NuVinci vervangen, maar met de naaf zelf nul komma nul problemen. Ook de kabels zijn nog origineel, maar wel een paar vraagjes aan jou en misschien wat tips :)

>Welk vermogen zet je op de naaf? Is het een speedpedelec met middenmotor?
>Hoe vaak verander je van stand? Draai je ook onder belasting? Dan niet doen!
>Heb je de N330 of N360? Die eerste heeft mijn voorkeur omdat de N360 op de hoogste stand een flinke hoek maakt aan de kogels (kracht maal arm). Dat is bij de N330 veel minder.
>Als de jouwe vervangen is dan niet schakelen onder welke weerstand dan ook. Dat vinden ze niet leuk en zo zet je te veel kracht op de frictievloeistof en krijg je groeven in de kogels zoals bij een LP plaat. Dan schuiven de kogels via die lijn en krijg je een kleiner verzet<>hogere cadans. Ik houd de trappers stil tijdens het draaien/schakelen.
>Hoe vaak laat je de kabels doorspuiten met olie?
>Wissel met een nieuwe naaf dan af met deels op maximaal verzet en deels met een fractie minder verzet (haast onmerkbaar, maar veel meer slijtageproof)

Ik denk (ben geen FM) dat de NuVinci naaf niet echt geschikt is voor de krachten die een speedpedelec op de ketting zet. Hier is die kracht veel minder<>alhoewel een Brose MM er ook flink aan kan trekken.

Echter hoor ik zo hier en daar meer klachten over de NuVinci naaf qua verzet en een steeds hogere cadans. Ik denk dat dit de oorzaak is zoals onder belasting schakelen en langdurig te veel kracht op zo'n naaf zetten. Dat heeft de Stromer dan weer niet, die heeft een achterwielmotor wat mij voor een speedpedelec beter lijkt, maar ik hoop dat ik je wat goed advies gegeven heb. Niets is leuker dan een fiets die goed rijdt. Tot horens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

Speed pedelec middenmotor

Ik schakel zoals ik ook met derailleur zou schakelen. Ik schakel nooit tijdens het kracht geven. Knappe jongen die dan nog de knop kan draaien trouwens. ;)

>Heb je de N330 of N360? Die eerste heeft mijn voorkeur omdat de N360 op de hoogste stand een flinke hoek maakt aan de kogels. Dat is bij de N330 veel minder.
N380

>Als de jouwe vervangen is dan niet schakeling onder welke weerstand dan ook. Dat vinden ze niet leuk en zo zet je te veel kracht op de frictievloeistof en krijg je groeven in de kogels zoals bij een LP plaat. Dan schuiven de kogels via die lijn en krijg je een kleiner verzet
Ik kan niet eens schakelen onder weerstand, doe ik ook niet dus.

>hogere cadans. Ik houd de trappers stil tijdens het draaien/schakelen.
Ik ook.

Ik volg het onderhoudsschema van mijn fietsenmaker. Dat is zo iedere twee, drie maanden. (3000-4500km)
Ik denk dat teveel vet juist extra viezigheid aantrekt.

>Wissel met een nieuwe naaf dan af met deels op maximaal verzet en deels met een fractie minder verzet (haast onmerkbaar, maar veel meer slijtageproof)
Ik schakel niet met verzet.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
BertV schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:31:
Speed pedelec middenmotor

Ik schakel zoals ik ook met derailleur zou schakelen. Ik schakel nooit tijdens het kracht geven. Knappe jongen die dan nog de knop kan draaien trouwens. ;)
Klopt, maar het kan wel degelijk (automatisch schakelen bijv.)

>Heb je de N330 of N360? Die eerste heeft mijn voorkeur omdat de N360 op de hoogste stand een flinke hoek maakt aan de kogels. Dat is bij de N330 veel minder.
N380
Dat zegt genoeg (nofi), want het hoogste verzet daarvan maakt wel zo'n scherpe hoek met de kogels dan 'en' de kracht is teveel van het goede. Vind je het vervelend om zoveel toeren te maken dan kan een iets groter kettingblad voor of een kleiner blad achter al een wereld van verschil maken. Je belast de naaf dan ook aanzienlijk minder omdat je meer kunt afwisselen zonder een te hoge cadans te krijgen (koppel)

>Als de jouwe vervangen is dan niet schakeling onder welke weerstand dan ook. Dat vinden ze niet leuk en zo zet je te veel kracht op de frictievloeistof en krijg je groeven in de kogels zoals bij een LP plaat. Dan schuiven de kogels via die lijn en krijg je een kleiner verzet
Ik kan niet eens schakelen onder weerstand, doe ik ook niet dus.
Ook schakelen met een kleine belasting zou ik niet doen. Houd de trappers dan ook echt helemaal stil. Dit voorkomt groefvorming. Het klopt dat je niet kunt draaien onder vollast. Alhoewel automatisch schakelen gebeurt met een motortje van 35 watt en dat is best heel hard trekken aan zo'n overbrenging. Alles kan, als je maar lomp genoeg bent ;)

>hogere cadans. Ik houd de trappers stil tijdens het draaien/schakelen.
Ik ook.
Dus lijkt het me een goed idee een wat groter voorblad te laten monteren of een kleiner achterblad, maar voor de slijtage zou ik het grote kettingblad nemen. Je kunt dan ook veel het 'midden' gebied gebruiken zodat je langer doet met zo'n naaf. (jet fiets gaat dan niet harder, maar je hebt een stuk minder koppel op je naaf alhoewel het in de middengebieden niets uitmaakt, maar je wel reserve hebt en een lekkere rustige cadans op topsnelheid.

Ik volg het onderhoudsschema van mijn fietsenmaker. Dat is zo iedere twee, drie maanden. (3000-4500km)
Ik denk dat teveel vet juist extra viezigheid aantrekt.

Het vet 'in' de kabels trekt geen vuil aan. Die kabels gaan niet de naaf 'in'

Ik schakel niet met verzet.
Dat bedoel ik ook niet ;) . Door af te wisselen tussen het hoogste verzet en een 'iets' minder groot verzet bespaar je de naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LLEEDD
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-08 09:49
Ben op zoek naar een e-bike voor mijn ouders. Maar ik vind het een lastige markt, de prijsvergelijkers die ik heb gecheckt laten het een beetje afweten, dode links en prijzen die niet overeenkomen..

Qua eisen: we zoeken twee betrouwbare fietsen met een middenmotor en een lage instap voor een betaalbare prijs (liefst onder de 1700 per stuk). Hebben jullie misschien een tip wat een goede fiets is of hoe we door de bomen het bos kunnen zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
LLEEDD schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:41:
Qua eisen: we zoeken twee betrouwbare fietsen met een middenmotor en een lage instap voor een betaalbare prijs (liefst onder de 1700 per stuk). Hebben jullie misschien een tip wat een goede fiets is of hoe we door de bomen het bos kunnen zien?
Onder de 1700 is vrijwel onmogelijk, of je moet tegen een tweedehandsje aanlopen.

Rek je prijs met 300,- op per fiets en realiseer je dat JIJ dan verantwoordelijk gaat zijn voor het onderhoud omdat je sowieso bij een dozenschuiver moet zoeken.

Bij een gewone FM zit je boven de 2000,- bij alles onder de adviesprijs zit hij ongeveer in zijn eigen vlees te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02:48
LLEEDD schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:41:
Ben op zoek naar een e-bike voor mijn ouders. Maar ik vind het een lastige markt, de prijsvergelijkers die ik heb gecheckt laten het een beetje afweten, dode links en prijzen die niet overeenkomen..

Je kunt natuurlijk op Marktplaats kijken of er een paar fietsen samen worden aangeboden, en zo leer je de markt/fietsen kennen en weet je waarom je het geld moet uitgeven in plaats van proberen te beknibbelen, want dat gaat ten koste van de veiligheid, beleving en levensduur/hoeveelheid onderhoud benodigd, etc Je geeft dan misschien veel geld uit aan tweedehands fietsen, maar als die schoon en goed onderhouden zijn, en als je geluk hebt relatief weinig gebruikt, kun je kwaliteit kopen voor een hele leuke prijs.

Zo komt mijn vaders Rohloff fiets van marktplaats, die is niet elektrisch maar goed, als voorbeeld, voor iets meer dan elfhonderd euro een Rohloff, Suntour lockout (vast te zetten) voorvork, Magura HS33 hydraulische velgremmen, stevig aluminium frame, led verlichting voor + achter, op shimano naafdynamo, CDX riem aandrijving, geveerde zadelpen, al rijdend af te stellen stuurhoogte, ergonomische handvatten, afstelbare spatborden, bagagedrager, wielslot + kettingslot, etc etc Kostte meer dan drieduizend euro nieuw, maar geen abnormale gebruikssporen. Ik koop denk ik al mij toekomstige fietsen tweedehands.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:56:
Wat vinden jullie van deze fiets? Enorm crowddfunding succes en een ultralichte fiets met behoorlijk bereik en voor een carbon fiets aan de betaalbare kant. Too good to be true of hele mooie kans?

https://www.indiegogo.com...t_SingleVideo_LaunchLight
Hij krijgt ook een beetje aandacht (en semi kritiek) op Youtube:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@roffeltjes wat vindt jij van de Gudereit fietsen? Paar ervaringen hier zijn positief, maar ben benieuwd of je het merk kent of gezien hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
KleineJoop schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:51:
[...]

Je kunt natuurlijk op Marktplaats kijken of er een paar fietsen samen worden aangeboden, en zo leer je de markt/fietsen kennen en weet je waarom je het geld moet uitgeven in plaats van proberen te beknibbelen, want dat gaat ten koste van de veiligheid, beleving en levensduur/hoeveelheid onderhoud benodigd, etc Je geeft dan misschien veel geld uit aan tweedehands fietsen, maar als die schoon en goed onderhouden zijn, en als je geluk hebt relatief weinig gebruikt, kun je kwaliteit kopen voor een hele leuke prijs.

Zo komt mijn vaders Rohloff fiets van marktplaats, die is niet elektrisch maar goed, als voorbeeld, voor iets meer dan elfhonderd euro een Rohloff, Suntour lockout (vast te zetten) voorvork, Magura HS33 hydraulische velgremmen, stevig aluminium frame, led verlichting voor + achter, op shimano naafdynamo, CDX riem aandrijving, geveerde zadelpen, al rijdend af te stellen stuurhoogte, ergonomische handvatten, afstelbare spatborden, bagagedrager, wielslot + kettingslot, etc etc Kostte meer dan drieduizend euro nieuw, maar geen abnormale gebruikssporen. Ik koop denk ik al mij toekomstige fietsen tweedehands.
Dat was een topdeal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Veel beloftes, maar als ik me niet vergis heeft deze een 125 Wh batterij... Met een beetje ondersteuning als het waait geraak je 20 km ver en geen 50 of 70....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:28:
[...]

Veel beloftes, maar als ik me niet vergis heeft deze een 125 Wh batterij... Met een beetje ondersteuning als het waait geraak je 20 km ver en geen 50 of 70....
Klopt, het is ook niks. Maar wel grappig dat hij nu aandacht krijgt. Volgende week de uitslag of het volgens hun iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:03
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 23:01:
[...]

Klopt, het is ook niks. Maar wel grappig dat hij nu aandacht krijgt. Volgende week de uitslag of het volgens hun iets is.
Als ik het goed begrijp os volgende week alleen de uitslag van de “poll”, dat gaat dus vooral zeggen wat hun doelgroep vindt van een fiets op basis van info op de crowdfundpagina. Niet wat zij (deze blogmakers) er zelf van vinden. Zolang die fiets niet bestaat kan elke mening alleen maar gevormd worden op basis van de promo-site en specs die daar genoemd worden.

Zelf al afgehaakt, die batterij is inderdaad wel erg minimaal. Ben benieuwd of ze niet keihard afgestraft worden want de beloofde actieradius is 95km (als ik het goed gelezen heb) dat lijkt wel erg ambitieus.

Maar toch bedankt voor de link, altijd goed om even een realitycheck te krijgen mbt die crowdfunds, er zijn er gewoon heel veel die heel lang duren en niet kunnen waarmaken wat er beloofd wordt. Maar goed, we gaan het wel zien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:13:
@roffeltjes wat vindt jij van de Gudereit fietsen? Paar ervaringen hier zijn positief, maar ben benieuwd of je het merk kent of gezien hebt.
Prachtige fietsen, geweldige onderdelen, typisch Duitse prijzen.

Als je een dealer hebt die ze kan leveren is het een uitstekende keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:55:
[...]

Prachtige fietsen, geweldige onderdelen, typisch Duitse prijzen.

Als je een dealer hebt die ze kan leveren is het een uitstekende keuze.
Die van mij zit halverwege de productietermijn schat ik......was 12 weken. Er is 1 dealer in Nederland, maar die levert ook gewoon in Limburg. Vriendelijk over de mail en telefoon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Gudereit is totaal niet spannend, alles is off the shelve en vervangbaar. En dat vind ik juist een groot compliment.

Enige "exotische" is Rohloff/Gates, maar ook daar kan een normale FM wel aan komen als hij even meewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomsma
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 08:58:
[...]

Die van mij zit halverwege de productietermijn schat ik......was 12 weken. Er is 1 dealer in Nederland, maar die levert ook gewoon in Limburg. Vriendelijk over de mail en telefoon ook.
Er zijn meerdere dealers in Nederland. Ik heb mijn Gudereit in Soest gekocht (Haico).
Volgens de webiste van www.gudereit.de zijn er 5 dealers in Nederland: https://www.gudereit.de/handlersuche.html

Fiets bevalt prima, degelijke fiets, goede bouwkwaliteit. Nog geen vergelijkbare fiets gevonden voor dezelfde prijs. (Gudereit 9 EVO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

boomsma schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 09:34:
[...]

Er zijn meerdere dealers in Nederland. Ik heb mijn Gudereit in Soest gekocht (Haico).
Volgens de webiste van www.gudereit.de zijn er 5 dealers in Nederland: https://www.gudereit.de/handlersuche.html

Fiets bevalt prima, degelijke fiets, goede bouwkwaliteit. Nog geen vergelijkbare fiets gevonden voor dezelfde prijs. (Gudereit 9 EVO)
Ik bedoelde waarschijnlijk importeur :) nog even geduld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-08 08:56
Ben sinds een tijdje aan het kijken naar een elektrische transportfiets voor mijn vrouw voor werk/woonverkeer (werk ligt op 3KM afstand) en een kinderzitje voorop. Echter, een specifieke eis is van mijn vrouw is dat ze met de voeten op de grond wilt kunnen staan hiervoor zou ze een frame van 46 nodig hebben, maar dit is wel érg krap met kinderzitje voorop. Een frame van 48/49 is qua hoogte nog net te doen.

Inmiddels hebben wij de volgende modellen op het oog:
  • Cortina E-Common Family
  • Stella Dolce Comfort FDST
  • Batavus PACKD E-Go 2020 (Plus)
  • Gazelle Miss Grace C7 HMB 2020
  • Batavus Quip E-Go Extra Cargo 2020
  • Gazelle PuurNL HFB 2020
We hebben de Cortina bekeken, maar viel in 46 wat klein uit dus. De andere modellen staan bij dealers in de buurt helaas niet op voorraad in de juiste maat. Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met 1 van deze modellen, in combinatie met een kinderzitje?

Via 2 verkopers hebben we begrepen dat bij het vervoeren van kinderen een voorwielmotor wenselijk is omdat de trapondersteuning dan ook aanslaat wanneer je niet actief meetrapt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet gemerkt heb bij het testen hiervan. Klopt dit?

Daarnaast hadden wij vanochtend toevallig een thuisafspraak met Stella, maar die deden een mes op het keel aanbieding van €1400 voor de Dolce Comfort FDST met 7 versnellingen, met inruil van een oude fiets. Daarnaast was een verzekering verplicht volgens de verkoper. Na wat bakkeleien kon ik de fiets ook zonder verzekering bestellen, maar dan moest ik €50 extra betalen want dat kost extra moeite met bestellen.

De prijs vond ik op zich wel oké, maar ik houd niet zo van dit soort praktijken dus heb voorlopig bedankt. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Voorwielmotor met kinderzitje vooraan vind ik gevaarlijk. Zo komt er te veel gewicht op het voorwiel. Bij hevig remmen, of met wat grind op de weg lig je zo om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 10:35:
Ben sinds een tijdje aan het kijken naar een elektrische transportfiets voor mijn vrouw voor werk/woonverkeer (werk ligt op 3KM afstand) en een kinderzitje voorop.
Eigenlijk ben ik nooit een fan van een transportfiets (dus fiets met bak voorop), je fiets gedraagt zich beladen en onbeladen heel anders. Doe daar nog een kind bij en het geheel wordt extreem log.

Persoonlijke mening:

- Goede set Ortlieb of Vaude Roltassen achterop.
- Als je meer moet meenemen: Batavus Razer heeft ruimte voor lowriders. Lowriders beinvloeden je stuurgedrag aanzienlijk minder nadelig. Ook fijn is dat je dan zowel voor als achterop een kind kan hebben en toch tasjes mee kan nemen.
- Aanhangwagen voor het echt grote werk (Roland Carrie M als je echt serieus bent^^).

Of een dedicated Bakfiets met motor (Ik ben geen fan, maar mensen zijn er duidelijk heel blij mee).

Betreft voorwielmotor is er hier de laatste pagina's genoeg over gezegd, maar aangezien een transportfiets+kind al zwaar is aan de voorkant maakt een voorwielmotor dit nog erger.

Het kan wel, maar het is gewoon niet ideaal en je moet je goed realiseren wat de nadelen zijn van zo'n "trendy" setup (ja ik vind krat fietsen ook zo'n trendy stadsding). Het lijkt handig, maar dat is het niet ;)

Voeten aan de grond lijkt me geen argument met een goede damesfiets...Je zadel zo laag zetten rijdt Kwalitatief Uiterst Teleurstellend. De kans dat je de dure aanschaf dan nauwelijks gebruikt is dan eigenlijk levensgroot.

Tot slot: Een ebike verzekering is een heel goed idee en betaald zich bij dagelijks gebruik heel snel weer terug. Het is penny-wise, pound foolish om daarop te beknibbelen.

[ Voor 17% gewijzigd door roffeltjes op 24-07-2020 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chippu
Bedankt voor de reacties! Ik was me niet bewust van het potentiële gevaar hiervan met een kind voorop, het blijkt dat ik niet goed ben voorgelicht dus. :-(

De reden dat mijn vrouw graag een transportfiets wilt heeft te maken met haar gigantische docententas waar alles gemakkelijk inpast, deze kan ze dan kwijt in het krat voorop. Dit is naast veiligheid een eigenlijk een harde eis, maar gezien jullie adviezen zijn deze twee eisen misschien niet te combineren?

Als een middenmotor in ieder geval al iets veiliger is dan zouden de Batavus PACKD E-Go 2020 Plus en de Cortina E-Common Family misschien toch nog een optie zijn. De Cortina is alleen wel erg prijzig naar mijn idee.

Is het eventueel verstandiger om zelf een voordrager te installeren op een 'normale' elektrische fiets?
roffeltjes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:09:
[...]
Tot slot: Een ebike verzekering is een heel goed idee en betaald zich bij dagelijks gebruik heel snel weer terug. Het is penny-wise, pound foolish om daarop te beknibbelen.
Hier ben ik het mee eens. Ik wilde hem alleen niet gedwongen bij Stella afsluiten. :+

[ Voor 19% gewijzigd door Chippu op 24-07-2020 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
En wat moet die verzekering dekken?
Hoe veel betaal je per jaar, en hoe strikt zijn ze in het vast maken van je fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Betreft kind voorop, dat kan prima, heb ik ook jaren gedaan, maar het was vooral de stapeling van krat, kind en voorwielmotor wat me hier een beetje doet twijfelen.

Nogmaals: een voorwielmotor en een kind voorop is niet "gevaarlijk", maar het is niet ideaal. Nu we zulke goede midden-motoren hebben is het wat mij betreft een duidelijk advies om eerst te kijken of je budget kan rekken om een middenmotor te nemen.
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:03:
De reden dat mijn vrouw graag een transportfiets wilt heeft te maken met haar gigantische docententas waar alles gemakkelijk inpast, deze kan ze dan kwijt in het krat voorop. Dit is naast veiligheid een eigenlijk een harde eis, maar gezien jullie adviezen zijn deze twee eisen misschien niet te combineren?
Afhangend van de gigantische tas:

1. Past hij echt niet in een grote Ortlieb Classic? ;)
2.Je kan ook zelf een krat achterop vastzetten, kan eigenlijk op elke normale fiets ;)
3. Mijn vader had zijn tas gewoon achterop onder de snelbinder ;)

Anders gezegd, ik snap de harde eis niet helemaal, juist omdat ik het de zogenaamd "handige" optie vind die eigenlijk helemaal niet handig is. Voordeel van bagage achterop is dat je je rijgedrag veel minder beïnvloed en het geeft je de extra flexibiliteit om zowel kind als docententas te vervoeren. Een transportfiets zonder haar zware tas zal veel wendbaarder zijn dan met en dat betekent dus telkens schakelen tussen rijgedrag. Het kan, maar waarom zou je het willen?

Een andere optie is om het "probleem"om te draaien en het kind achterop te zetten in een goede stoel (Ik ben heel tevreden over Yepp).

[ Voor 29% gewijzigd door roffeltjes op 24-07-2020 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
roffeltjes schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 13:21:

Anders gezegd, ik snap de harde eis niet helemaal, juist omdat ik het de zogenaamd "handige" optie vind die eigenlijk helemaal niet handig is. Voordeel van bagage achterop is dat je je rijgedrag veel minder beïnvloed en het geeft je de extra flexibiliteit om zowel kind als docententas te vervoeren. Een transportfiets zonder haar zware tas zal veel wendbaarder zijn dan met en dat betekent dus telkens schakelen tussen rijgedrag. Het kan, maar waarom zou je het willen?

Een andere optie is om het "probleem"om te draaien en het kind achterop te zetten in een goede stoel (Ik ben heel tevreden over Yepp).
Ik zal de Ortlieb Classic eens voorleggen aan haar, misschien dat ze dat ook wel ziet zitten. :)

Het "probleem" omdraaien heb ik ook over nagedacht en dat lijkt me ook de meest logische oplossing. We kunnen dan met een zitje voorop beginnen en het krat achterop. Te zijner tijd kunnen we het krat dan naar voren verplaatsen en een zitje voor achterop aanschaffen.

Ik kan het budget misschien rekken tot pakweg €2000 en dan zou de Batavus Packd E-Go plus nog overblijven. Deze is alleen wel iets hoger dan de Stella Dolce (49 versus 48).

De prijs van €1400 voor de Stella Dolce leek best aantrekkelijk, mede omdat de verkoper aan huis een middenmotor afdeed als "onhandig" voor moederfietsen.

@Tommie12 Ik heb me verder niet verdiept in de dekking van Stella, ik werd daar mee overvallen. Ik had eigenlijk een testritje aangevraagd en werd meteen om de oren gegooid met voor €1400 heb je een deal, maar is alleen NU geldig.

Ik had eigenlijk verwacht een offerte te krijgen die x dagen geldig zou zijn o.i.d. De prijs leek heel interessant, maar ik laat dit soort zaken graag eerst bezinken.

Ik probeer zoveel mogelijk rekening te houden met de wensen van mijn vrouw, maar de veiligheid van ons kind staat natuurlijk voorop. Zodoende ben ik blij dat ik hier nog even navraag heb gedaan. :) Ik moet wel toegeven dat ik het overzicht inmiddels een beetje kwijt ben. Er zijn zoveel verschillende opties en fietsen :X

[ Voor 8% gewijzigd door Chippu op 24-07-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:23:
[...]
De prijs van €1400 voor de Stella Dolce leek best aantrekkelijk, mede omdat de verkoper aan huis een middenmotor afdeed als "onhandig" voor moederfietsen.
Uhuh... verkopers... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:23:
[...]

@Tommie12 Ik heb me verder niet verdiept in de dekking van Stella, ik werd daar mee overvallen. Ik had eigenlijk een testritje aangevraagd en werd meteen om de oren gegooid met voor €1400 heb je een deal, maar is alleen NU geldig.

Ik had eigenlijk verwacht een offerte te krijgen die x dagen geldig zou zijn o.i.d. De prijs leek heel interessant, maar ik laat dit soort zaken graag eerst bezinken.
Zo’n verkoper doet bij mij alle alarmbellen af gaan.
Die truc van... ik ga je nu een aanbod maken, en dan moet je direct tekenen, want morgen is die niet meer geldig. .... is zo oud als de straat, en gewoon belachelijk. Vind je ook bij autoverkopers en keukenmannen.

Ik heb daar een mooi standaard antwoord voor.
Eigenlijk is die fiets een cadeautje van mijn lieve oma, maar ze wil eerst zien wat ze me cadeau doet.
Nu is ze haar middagdutje aan het doen, straks speelt ze bingo met haar vriendinnen. Daar mag ik ze absoluut niet bij storen, dus ik kan nu niet beslissen.

Stel dat ze ja zegt, mag ik dan morgen of volgende week niet met haar terug komen om die te kopen aan deze prijs? Nu ja, dan zal het elders zijn, hier heeft het toch geen zin.

En dan zie je die mannen draaien als een molen bij windkracht 7...

Ik denk eerder dat de voorraad van fietsen met middenmotor overal heel laag is, en dan willen ze natuurlijk van hun rommel af, met gelijk welke argumenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chippu
Tommie12 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:18:
[...]

Zo’n verkoper doet bij mij alle alarmbellen af gaan.
Die truc van... ik ga je nu een aanbod maken, en dan moet je direct tekenen, want morgen is die niet meer geldig. .... is zo oud als de straat, en gewoon belachelijk. Vind je ook bij autoverkopers en keukenmannen.
Ik voelde me er ook totaal niet prettig bij, zeker omdat ze de betreffende fiets niet eens in de correct maat bij hadden. De maat konden we via een ander model testen. :|

Het moment dat hij merkte dat we niet meteen zouden happen was 'ie meteen weg overigens.

Ik heb overigens nog een andere vraag: er zit bij ons in de buurt toevallig een Batavus dealer waar we misschien de Batavus PACKD E-Go Plus 2020 kunnen testen. Is het gebruikelijk om bij fysieke winkels nog over de prijs te onderhandelen?

Bij de lokale Cortina dealer hanteerden ze de namelijk de adviesprijzen, maar die waren ruim €400 hoger dan de gemiddelde prijs op het internet. Ik ben best bereid om iets meer te betalen bij een lokale winkel, maar niet zoveel.

Ik zie dat de adviesprijs van een Batavus PACKD E-GO Plus bijvoorbeeld €1899 is. Via internet gemiddeld €1749, valt nog mee in dit geval.

Excuses voor de vele vragen. Nogmaals bedankt voor al het advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Chippu schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:32:
[...]

Ik voelde me er ook totaal niet prettig bij, zeker omdat ze de betreffende fiets niet eens in de correct maat bij hadden. De maat konden we via een ander model testen. :|

Het moment dat hij merkte dat we niet meteen zouden happen was 'ie meteen weg overigens.

Ik heb overigens nog een andere vraag: er zit bij ons in de buurt toevallig een Batavus dealer waar we misschien de Batavus PACKD E-Go Plus 2020 kunnen testen. Is het gebruikelijk om bij fysieke winkels nog over de prijs te onderhandelen?

Bij de lokale Cortina dealer hanteerden ze de namelijk de adviesprijzen, maar die waren ruim €400 hoger dan de gemiddelde prijs op het internet. Ik ben best bereid om iets meer te betalen bij een lokale winkel, maar niet zoveel.

Ik zie dat de adviesprijs van een Batavus PACKD E-GO Plus bijvoorbeeld €1899 is. Via internet gemiddeld €1749, valt nog mee in dit geval.

Excuses voor de vele vragen. Nogmaals bedankt voor al het advies!
Vragen kan altijd, maar besef dat een goede FM in de buurt wel iets waard is. Je fiets wordt voor aflevering nog gecontroleerd, alles vastgezet, en een eerste beurt na 500 km is meestal gratis.

Bij mijn FM krijg je geen korting, maar een kinderzitje, fietstas ... kan er normaal wel gratis bij.

Plus... als je een probleem hebt ben je vrijwel zeker dat snel je geholpen wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 24-07-2020 15:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 15:49:
[...]

Vragen kan altijd, maar besef dat een goede FM in de buurt wel iets waard is. Je fiets wordt voor aflevering nog gecontroleerd, alles vastgezet, en een eerste beurt na 500 km is meestal gratis.

Bij mijn FM krijg je geen korting, maar een kinderzitje, fietstas ... kan er normaal wel gratis bij.

Plus... als je een probleem hebt ben je vrijwel zeker dat snel je geholpen wordt.
Eens.

Mijn FM zit niet ver van huis en ook al zou je wat verder wonen <> gratis haal en breng service mét elektrische leenfiets. Mijn Qwic Premium MN330 heb ik bij de lokale FM gekocht en die is goed, wel wat duur, maar ze maken hem wel.

En ja, het is 15:15 geweest en er staat nu een geel scheurmonster in de schuur aan de lader want vanavond de nodige KM's maken op de Strömer ST1 _/-\o_ . Net rondje gemaakt van 2 kilometer om te kijken hoe het schakeld en reageert op mijn input.
Wat een beest zeg. Komt echt goed van zijn plek af en die banden <> dik!
Ging al 30+ zonder het in de gaten te hebben. Lekker in stand 3 en hoge versnelling en gaan met die banaan (het is net een banaan dat gele frame).

Dus die heb ik voor een volle week te leen van QicQ. Dat is wel in Amsterdam, maar ook hier komen ze voorrijden als er iets is. Een FM heel dichtbij is niet meer zozeer nodig. Veel hebben er al een bestelbus rondrijden en vaak meer dan 1.

Enfin. De Bronzen accu van 814 wh zit er in en in 2 kilometer 2% er af. Zegt nog helemaal niets. Zat nog 41% in dus aan de lader voor straks 8)

*En voorzichtig blijven jimh307 want anders doet mijn vrouw me iets aan :+

Zoek de verschillen en mijn eigen fiets (achter) blijft ook lekker fietsen hoor ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/utodgev29.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door jimh307 op 24-07-2020 16:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 16:27:
[...]

Eens.

Mijn FM zit niet ver van huis en ook al zou je wat verder wonen <> gratis haal en breng service mét elektrische leenfiets. Mijn Qwic Premium MN330 heb ik bij de lokale FM gekocht en die is goed, wel wat duur, maar ze maken hem wel.

En ja, het is 15:15 geweest en er staat nu een geel scheurmonster in de schuur aan de lader want vanavond de nodige KM's maken op de Strömer ST1 _/-\o_ . Net rondje gemaakt van 2 kilometer om te kijken hoe het schakeld en reageert op mijn input.
Wat een beest zeg. Komt echt goed van zijn plek af en die banden <> dik!
Ging al 30+ zonder het in de gaten te hebben. Lekker in stand 3 en hoge versnelling en gaan met die banaan (het is net een banaan dat gele frame).

Dus die heb ik voor een volle week te leen van QicQ. Dat is wel in Amsterdam, maar ook hier komen ze voorrijden als er iets is. Een FM heel dichtbij is niet meer zozeer nodig. Veel hebben er al een bestelbus rondrijden en vaak meer dan 1.

Enfin. De Bronzen accu van 814 wh zit er in en in 2 kilometer 2% er af. Zegt nog helemaal niets. Zat nog 41% in dus aan de lader voor straks 8)

*En voorzichtig blijven jimh307 want anders doet mijn vrouw me iets aan :+

Zoek de verschillen en mijn eigen fiets (achter) blijft ook lekker fietsen hoor ;)

[Afbeelding]
Lekker beest man.

De service die jouw FM biedt is gewonnwat je nodig hebt als je je fiets dagelijks wil gebruiken, maar velen beseffen dat niet als ze iets kopen bij een webshop.
Je zal maar een VanMoof hebben voor je dagelijkse commute in Eindhoven en horen dat je de fiets naar Amsterdam mag brengen, en dat de herstelling 2 weken duurt. Dat is dus 2 dagen verlof nemen, of 2 weekends dik om zeep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 10:10:
[...]

Lekker beest man.

De service die jouw FM biedt is gewonnwat je nodig hebt als je je fiets dagelijks wil gebruiken, maar velen beseffen dat niet als ze iets kopen bij een webshop.
Je zal maar een VanMoof hebben voor je dagelijkse commute in Eindhoven en horen dat je de fiets naar Amsterdam mag brengen, en dat de herstelling 2 weken duurt. Dat is dus 2 dagen verlof nemen, of 2 weekends dik om zeep.
Ik ben het helemaal met jou eens! Je kunt beter iets teveel betalen dan iets te weinig met een service die om te huilen is. Goede service rijdt gewoon lekkerder. En dat je die service ooit nodig hebt is 100%. Man, dit zijn serieuze valkuilen die VanMoof je niet verteld. Dus dan geen VanMoof in de landerijen van noordoostbrabant :)

====
Strömer vs Stromer

De Stromer dan zonder de ë

Komt op hetzelfde neer en ik heb gisteren de nodige km's gemaakt. Een woord "zalig". Je merkt nauwelijks dat je wind tegen hebt. Vreemde ervaring is dat, die fiets gaat toch wel. Een fiets in de zin van het woord wil ik het niet noemen. Het is een machine.

Ik zit vaak tussen de 27,5 en 34 km/h. Een lekker tempo en ik heb de accu nog niet voor de helft leeggereden. Moet alleen uitvogelen hoe je een overzicht krijgt van het gebruik per km. Mijn voorspelde 14 wh/km haal ik net niet in mijn voordeel. Ik kan zeker 60 km op de 814 wh accu.

Ook dat regeneratief remmen is een zaligheid. Gewoon de rechter remhendel licht inknijpen en je merkt dat die aan het regenereren is. De echte remmen nauwelijks nodig gehad. In het dorp rijd ik gewoon in stand 1 ongeveer 20 km/h. Dat is hard zat want er zijn nogal wat zijstraten in de weg waar ik woon. Dus meteen auto van rechts en je hoeft dan niet zo hard je blokken in.

En toch blijft het een strijd met mijn Qwic Premium MN330. Bij de Stromer hoor je soms de ketting slaan en dat heb ik bij mijn fiets niet; mijn fiets is stiller op klinkers dus dat is 1 punt voor de Qwic en hij trapt 'gladder' dus nog 1 punt voor de Qwic.
De Stromer komt heel goed van zijn plek af dus 1 punt voor de Stromer. Het feit dat de ketting niet de aandrijving verzorgt is weer een punt voor de Stromer, dus 2 - 2 punten.

Straks lekker touren. Heb vakantie, nog 3 weken. :)

*zo rond rijden vindt jimh307 leuker dan op de Spaanse costa's liggen :+
Pagina: 1 ... 39 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam