Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 38 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:13

OgWok

U.N.C.L.E.

Frizz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 22:04:
Beste forum gebruikers ik heb even een vraagje.
Ik heb een Giant ease e met dubbele accu's.
Nou fietste ik vorige week naar huis en toen stopte de ondersteuning ermee. Opnieuw opgestart en kon toen weer verder. Nou heeft dit probleem zich al meerdere keren herhaald, en lijkt erger te worden.
Ook zag ik op de display dat hij soms ineens automatisch op de andere accu overslaat. Nou heb ik eigenlijk nooit problemen met deze fiets gehad alleen paar maanden geleden de display vervangen. Accu's zijn ook nog goed en hoor ook geen rare geluiden uit de motor komen. Wie o wie weet misschien wat hier aan de hand kan zijn? Wil de fiets namelijk verkopen en moet natuurlijk wel goed zijn. Mvg frits
Misschien eerst eens kijken met een enkele accu hoe ver je komt. Dan krijg je om te beginnen een idee hoe goed of slecht elke accu is. "Accu's zijn ook nog goed" is een veronderstelling en daar kan je niet echt veel mee.

[ Voor 4% gewijzigd door OgWok op 16-07-2020 09:19 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roos79
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:01
@Frizz en hoe oud zijn de fiets/accu’s en zijn ook dingen die van belang zijn.
Het schermpje laad op door de accu’s dus als je die vaak eraf haalt als je de accu’s aan de lader heb hangen is dat ook goed om te weten.

[ Voor 46% gewijzigd door Roos79 op 16-07-2020 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Music
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ja ik zit ook met dit zware dilemma. Mede afhankelijk van de aanschafprijs! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:12
Mr-Music schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:41:
[...]

Ja ik zit ook met dit zware dilemma. Mede afhankelijk van de aanschafprijs! d:)b
Ik heb er ook over nagedacht, maar dan eerder aan een huidige Nyon (kan zo op de intuvia houder), en je kan die af en toe op MP vinden voor ca 200€.
Toch besloten om een Garmin Edge Explore te kopen ( nieuw voor 200€). Nadeel is dat je met een extra toestel zit, maar Garmin is toch een topnaam in navigatie. Al,een paar rondjes mee gefietst en best tevreden.

Nieuwe Nyon gaat met de houder waarschijnlijk tussen de 300 en 400€ zitten verwacht ik.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Ik had het inderdaad gezien, die nieuwe. Alleen vind ik zelf het schermformaat wel weer tegenvallen t.o.v de huidige versie. Die is niet loei groot, maar ook niet klein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:07

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Enige tijd kijk ik nu naar e-bikes maar ik heb één groot probleem: de snelheid. Ik fiets zelf zonder al te veel problemen rond de 22/25 km/uur. Binnenkort verhuis ik, zo'n 15 km van m'n werk. Op een gewone fiets net wat te ver. Zeker bij regen en wind (tegen) geen pretje. Nu heb ik op een elektrische fiets gereden en wat mij opvalt is dat ik binnen no-time de 25/26 km p/uur aantik waardoor het snelheidsgevoel gewoon minimaal is. Ik wil wel sneller maar hij kan niet sneller. Nu heb ik ook een Qwic RD10 gereden. Heerlijk! maar wel een speed pedelec officieel. Ding had geen kentekenplaat overigens, dus strikt genomen een illegale fiets ;) Een officiële SP lijkt mij voor 15 km enkele reis overdreven en niet de kosten waard. Temeer omdat door thuiswerken ik verwacht nog max 2 dagen in de week naar kantoor te moeten (mogen). Daarbij heb ik ook een motor en een racefiets. Met die laatste mag ik trouwens zonder problemen 30, 35 km.uur rijden maar een e-fiets mag niet sneller dan 25, maar dat terzijde.

Ik zou graag zien dat er een tussencategorie was tussen de SP en reguliere e-bike. VInd het verschil tussen beiden nu erg groot. Verplichte SP helm, kentekenplaat, verzerking e.d. zie ik ook niet zitten. Illegaal de RD10 gaan rijden is een optie. Probleem dan is, dan ik een boete kan oplopen waarna ik bovenstaande alsnog mag gaan regelen zie ik ook niet zitten.

Iemand ervaringen met dezelfde overwegingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Shadow_Agent schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:19:
Enige tijd kijk ik nu naar e-bikes maar ik heb één groot probleem: de snelheid. Ik fiets zelf zonder al te veel problemen rond de 22/25 km/uur. Binnenkort verhuis ik, zo'n 15 km van m'n werk. Op een gewone fiets net wat te ver. Zeker bij regen en wind (tegen) geen pretje. Nu heb ik op een elektrische fiets gereden en wat mij opvalt is dat ik binnen no-time de 25/26 km p/uur aantik waardoor het snelheidsgevoel gewoon minimaal is. Ik wil wel sneller maar hij kan niet sneller. Nu heb ik ook een Qwic RD10 gereden. Heerlijk! maar wel een speed pedelec officieel. Ding had geen kentekenplaat overigens, dus strikt genomen een illegale fiets ;) Een officiële SP lijkt mij voor 15 km enkele reis overdreven en niet de kosten waard. Temeer omdat door thuiswerken ik verwacht nog max 2 dagen in de week naar kantoor te moeten (mogen). Daarbij heb ik ook een motor en een racefiets. Met die laatste mag ik trouwens zonder problemen 30, 35 km.uur rijden maar een e-fiets mag niet sneller dan 25, maar dat terzijde.

Ik zou graag zien dat er een tussencategorie was tussen de SP en reguliere e-bike. VInd het verschil tussen beiden nu erg groot. Verplichte SP helm, kentekenplaat, verzerking e.d. zie ik ook niet zitten. Illegaal de RD10 gaan rijden is een optie. Probleem dan is, dan ik een boete kan oplopen waarna ik bovenstaande alsnog mag gaan regelen zie ik ook niet zitten.

Ik zou ook voorstander zijn van 30 km/h en dan helmplicht, maar dat veranderen moet op EU niveau, en gaat lang duren.
Dat er nu net te veel senioren gewoon vallen en in het ziekenhuis terecht komen met ebikes gaat niet helpen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frizz
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-03-2024
De fiets is van 2015 zitten Ah, Li-ion , (800Wh) 2x 400 Wh accu's in.
Op sport stand haal je 50 km ongeveer per accu.
En zijn beide gelijk als ik naar me werk fiets en hem op de linker of rechter accu zet gaat er even veel vanaf. Display is een vaste display en is toen vervangen omdat ik hem niet aan kon zetten. Als de ondersteuning weg valt blijft het scherm gewoon aan. Denk zelf eigenlijk dat de driver het probleem is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:48
iTmen79 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:35:
Hi,

Van het weekend was ik er eindelijk uit, het wordt een Sparte R5Te.
Ik moet elke dat 18km naar het werk fietsen en nu kan ik wel wat ondersteuning gebruiken.
Het wordt de R5Te omdat hij een achtermotor heeft en de ketting daardoor minder slijt.
Ook de accu zit op een lage plaats en heeft ie een naaf versnelling.

Ik dus naar de fietsenmaker met het goede nieuws... blijkt de R5Te uit het assortiment te zijn!
Arrghhh.

Groet, T
Sparte R5Te is toch echt uit het assortiment
https://www.sparta.nl/all...arta-r5te-uit-assortiment

Groet, T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-09 17:25

eisbaer

Zie signature

Tommie12 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:44:
[...]

Ik zou ook voorstander zijn van 30 km/h en dan helmplicht, maar dat veranderen moet op EU niveau, en gaat lang duren.
Dat er nu net te veel senioren gewoon vallen en in het ziekenhuis terecht komen met ebikes gaat niet helpen vrees ik.
Wat is de bron over deze valpartijen?

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:16

B64

Of je van een Rd10 heel makkelijk een Rd10 Speed kunt maken weet ik niet hoor, dat zou je even na moeten vragen. Voor een speed pedelec moet de fiets een claxon, remlicht, spiegel en always-on verlichting beschikken. Een kenteken krijg je ook niet zomaar, is typegoedkeuring voor nodig en je moet 'm laten keuren bij de RDW.

Afgezien daarvan is het nog maar de vraag hoe de politie omgaat met de technische staat van een Rd10, ik vermoed dat er niet zoveel aan de hand is zolang je je niet als een hork gedraagt zul je niet zo 1-2-3 aangehouden worden. Het grootste risico op problemen loop je nog als je betrokken raakt bij een ongeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Wat zij schrijven is dat oudere fietsers fysiek kwetsbaarder zijn en doorgaans meer moeite hebben met balans houden, vooral bij opstappen, wegrijden en stoppen en afstappen. Dat geldt voor iedere fiets dus ik zie hierin geen relatie met een helmplicht voor e-bikes.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
eisbaer schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:29:
[...]

Wat zij schrijven is dat oudere fietsers fysiek kwetsbaarder zijn en doorgaans meer moeite hebben met balans houden, vooral bij opstappen, wegrijden en stoppen en afstappen. Dat geldt voor iedere fiets dus ik zie hierin geen relatie met een helmplicht voor e-bikes.
Je hebt het zelf ook wel gezien toch bij het stoplicht. Een oudere vrouw/man die bij groen licht zwabberend voor iedereen uit schiet.
Eigen ervaring: ook een keer flink onderuit gegaan omdat een oudere mevrouw mij in de binnenbocht wilde inhalen (ik zat toen op een gewone fiets en nam de bocht met behoorlijke snelheid, denk dat ze uit de bocht vloog), ik had flink wat schrammen op vooral mijn onderarm en hand. Mevrouw moest met een flinke hoofdwond met de ambulance mee. Een helm had absoluut geholpen, en op een gewone fiets was dit waarschijnlijk nooit gebeurd.

Edit: ik vind de regels zoals ze nu zijn prima. Fietsregels tot 25, daarboven brommerregels. Blijf ik lekker 25 gaan met wind in t haar :)

[ Voor 6% gewijzigd door jodeltje op 16-07-2020 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvanderneut
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:05
Enige tijd kijk ik nu naar e-bikes maar ik heb één groot probleem: de snelheid. Ik fiets zelf zonder al te veel problemen rond de 22/25 km/uur. Binnenkort verhuis ik, zo'n 15 km van m'n werk. Op een gewone fiets net wat te ver. Zeker bij regen en wind (tegen) geen pretje. Nu heb ik op een elektrische fiets gereden en wat mij opvalt is dat ik binnen no-time de 25/26 km p/uur aantik waardoor het snelheidsgevoel gewoon minimaal is. Ik wil wel sneller maar hij kan niet sneller.
Ik heb een vergelijkbare afweging gemaakt, maar dan voor 20 km enkele reis. Met meer thuiswerken, regelgeving en stukken op de route waar je officieel niet met een SP mag rijden heb ik voor een normale elektrische fiets gekozen.

Uiteindelijk is de elektrische fiets een beetje een verzekering dat ook met tegenwind je reistijd nagenoeg gelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

jodeltje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 22:59:
[...]

Je hebt het zelf ook wel gezien toch bij het stoplicht. Een oudere vrouw/man die bij groen licht zwabberend voor iedereen uit schiet.
Eigen ervaring: ook een keer flink onderuit gegaan omdat een oudere mevrouw mij in de binnenbocht wilde inhalen (ik zat toen op een gewone fiets en nam de bocht met behoorlijke snelheid, denk dat ze uit de bocht vloog), ik had flink wat schrammen op vooral mijn onderarm en hand. Mevrouw moest met een flinke hoofdwond met de ambulance mee. Een helm had absoluut geholpen, en op een gewone fiets was dit waarschijnlijk nooit gebeurd.

Edit: ik vind de regels zoals ze nu zijn prima. Fietsregels tot 25, daarboven brommerregels. Blijf ik lekker 25 gaan met wind in t haar :)
Die bron betreft een onderzoek, niet een individuele ervaring. Op basis van een steekproef van één kun je geen algemene conclusies trekken. Als je naar eigen ervaring kijkt dan ben ik ook wel onderuit gegaan, op een racefiets, met littekens op elleboog en knie. Met mijn hoofd nooit iets geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

@B64 het betreft een Speed, vergeten te vermelden. Excuus!

@jvanderneut klopt, ik zie het ook voornamelijk om bij tegenwind niet met 10 km/uur naar huis te moeten fietsen :P Ter info : het gaat om een rit deels door de weilanden dus als je dan wind tegen hebt, heb je het ook echt tegen.

Ik ga denk ik eerst maar even kijken of de combinatie van gewone fiets + motor + racefiets gaat werken. Auto heeft m'n vrouw nodig dus dat gaat hem niet worden. En een tweede auto vind ik overkill. Misschien een ligstuur op de gewone fiets monteren, dat scheelt ook aanzienlijk bij tegenwind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:20:
@B64 het betreft een Speed, vergeten te vermelden. Excuus!
Ah, ja om daar zonder kenteken/helm/verzekering mee te gaan rijden is echt de goden verzoeken lijkt me.

Probleem van de RD10 Speed is dat die eigenlijk niet veel harder dan 40 km/u wil, zeker als de accu onder de 50% komt. Als je dus op de route veel op de rijbaan moet rijden voelt dat niet heel veilig. Of je moet dan (alsnog illegaal) op het fietspad gaan rijden.

Ik heb de 'gewone' RD10, die haalt met de begrenzer op 25 ook vrij makkelijk de 30km/u hoewel ik dat eigenlijk zelden rij. Meestal heel relaxed zo'n 27-28 km/u en zo doe ik die 20km woon-werk toch in 40-45 minuten.

Inderdaad vond ik een tweede auto overkill, een paar jaar geleden (werkte toen nog ergens anders, dichterbij) heb ik een tijdje een 45 km/u scooter gehad voor de dagen dat fietsen iets minder handig was (regen, harde wind, familieperikelen) maar ben me toen rotgeschrokken van de agressie van sommige automobilisten t.a.v. scooters. Dat was één van de redenen waarom ik nu pertinent géén speed pedelec wilde.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
B64 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:06:
[...]

Ah, ja om daar zonder kenteken/helm/verzekering mee te gaan rijden is echt de goden verzoeken lijkt me.

Probleem van de RD10 Speed is dat die eigenlijk niet veel harder dan 40 km/u wil, zeker als de accu onder de 50% komt. Als je dus op de route veel op de rijbaan moet rijden voelt dat niet heel veilig. Of je moet dan (alsnog illegaal) op het fietspad gaan rijden.

Ik heb de 'gewone' RD10, die haalt met de begrenzer op 25 ook vrij makkelijk de 30km/u hoewel ik dat eigenlijk zelden rij. Meestal heel relaxed zo'n 27-28 km/u en zo doe ik die 20km woon-werk toch in 40-45 minuten.

Inderdaad vond ik een tweede auto overkill, een paar jaar geleden (werkte toen nog ergens anders, dichterbij) heb ik een tijdje een 45 km/u scooter gehad voor de dagen dat fietsen iets minder handig was (regen, harde wind, familieperikelen) maar ben me toen rotgeschrokken van de agressie van sommige automobilisten t.a.v. scooters. Dat was één van de redenen waarom ik nu pertinent géén speed pedelec wilde.
Snap ik volkomen en aan de andere kant snap ik het niet.

Mijn woon- werkverkeer is met de auto (52 km). In Utrecht heb ik ook soms een speedpedelec voor mij rijden en dan denk ik van, "lekker sportief bezig, rijdt 38 km/h en ik mag 50 km/h", dus een constatering. Waarom zou ik hem snijden en waarom zou ik toeteren? Hij is lekker sportief bezig en ik houd afstand en laat hem lekker 38 km/h rijden. Geen moeite mee en ik zit toch lekker, dus die 23 seconden tijdswinst die ik kan behalen is mij de moeite niet waard om boos te worden of om spanning op te kroppen die ik dan kan gaan uitten tegen mijn werknemers.
Dus zo droevig is het gesteld ja. Dus voor die agressors zitten tegen een burn-out aan en dat is best zielig ergens. Wie ben jij (de agressor) om een ander in gevaar te zetten? Wie ben jij om hem (de speedpedelec bestuurder) in het diskrediet te zetten?
Ja, heb dan maar even geduld. Als ik er achter rijd denk ik toch van, "38 km/h is stiekem best hard". "Goed bezig!". Maar dat ben ik en ik houd er blijkbaar een totaal andere zienswijze aan over, best zielig voor die agressors. Dadelijk krijgt de agressor het aan zijn hart en dan is de tijd van bezinning te laat. Tja?

Ik ga zelf ook over precies een week een Stromer St1 proefrijden voor een week. Dan vooral naar mijn ouders toe (2 x 19 km) en dit wil ik dan in 40 minuten kunnen rijden. Nu doe ik er precies een uur over. En ja, dan maar illegaal, maar ik ga toch echt niet op de weg rijden. Dan houd ik me gewoon aan de 25-30 km/h op het fietspad want als zo'n maniak mij van achter aanrijdt dan ben ik nergens. Mocht de politie mij dan aanhouden dan zal ik hem/haar precies uitleggen waarom het zo gevaarlijk is op de rijbaan en mocht er een boete uitgeschreven worden dan daag ik de zaak. Ik kan mijn mond goed roeren hoor, maar hoe ver kun je gaan om de forens zo in gevaar te brengen door op de rijbaan te rijden. Nou is dat stukje in Oss nog geen kilometer en de rest is gewoon brom-/fietspad.
Pas gewoon je snelheid aan en snijd geen andere fietsers. Desnoods blijf je er even achter rijden dan dat ik naar de zelfmoordweg tussen de auto's ga laveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:12
Veilig Verkeer Nederland wil de maximum snelheid e-bikes teruggebracht wordt naar 20 km per uur.

https://www.gelderlander....m-uur-op-e-bike~a259d51c/

Volgens expertisecentrum VeiligheidNL raakten mensen op een elektrische fiets in 2019 vaak zwaarder gewond dan mensen op een gewone fiets. Volgens het onderzoek kwam dat doordat men harder rijdt, maar ook doordat relatief veel ouderen op een e-bike rijden. Volgens VVN kwamen vorig jaar 65 mensen met een e-bike om het leven. ,,Je loopt drie tot vier keer meer kans op een ongeval met een e-bike vergeleken met een traditionele fiets. En als je met hoge snelheid valt, kunnen de gevolgen ernstiger zijn.’’

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
nomar109 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:51:
Veilig Verkeer Nederland wil de maximum snelheid e-bikes teruggebracht wordt naar 20 km per uur.

Volgens expertisecentrum VeiligheidNL raakten mensen op een elektrische fiets in 2019 vaak zwaarder gewond dan mensen op een gewone fiets. Volgens het onderzoek kwam dat doordat men harder rijdt, maar ook doordat relatief veel ouderen op een e-bike rijden. Volgens VVN kwamen vorig jaar 65 mensen met een e-bike om het leven. ,,Je loopt drie tot vier keer meer kans op een ongeval met een e-bike vergeleken met een traditionele fiets. En als je met hoge snelheid valt, kunnen de gevolgen ernstiger zijn.’’
Titel is een typische clickbait.
Ze raden aan dat oudere mensen hun fiets vrijwillig laten begrenzen op 20.....

En ik weet niet of hun statistiek klopt. Zou het kunnen dat intussen ca 80% van de kilometers afgelegd door 65 plussers afgelegd wordt met een ebike?

Ik ga ze een tip sturen voor een andere titel die nog meer aangeklikt gaat worden: VVN raadt 65 plussers aan om achter de geraniums te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
nomar109 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:51:

Na het lezen van het artikel vraag ik me af onder welke steen ze vandaan komen. Verminderde knijpkracht met schijfremmen, terug naar 20 km/h. Je doet de grootste doelgroep tekort.

Hmm, ja, maar de ebike is allang niet meer voor louter de oudere garde.

Over de opfriscursus kan ik alleen maar lovend zijn. Dat is een prima insteek, ook voor niet grijze mensen.

De laatste keer dat ik de straatstenen gezoend heb ik in 1992. Het was toen glad en ik fietste met een groep jongens naar de Havo. "welnee, het is niet glad". Dus ik onderuit en door naar de huisarts en die dag kon ik niet naar school zodat ik het proefwerk natuurkunde thuis mocht maken onder toezicht. Sindsdien nooit meer gevallen met de fiets en ik fiets veel. Maar om nu de ebike te knijpen naar 20 km/h is een net zo slecht idee als speedpedelecs naar de hoofrijbaan te verbannen. Waar zijn ze mee bezig?

O ja, de overheid fietst zeker nooit, dus onder welke steen komen ze vandaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nomar109
@Tommie12 @jimh307

Nou ja, er is wel iets aan de hand met ouderen in combinatie met fietsongevallen.

In de afgelopen 10 jaar is er namelijk een significante stijging (+35%) in het aantal fietsslachtoffers
zichtbaar, waarbij de stijging het grootst is onder fietsslachtoffers van 55 jaar en ouder (+51%). (bron)

Wat VVN vervolgens doet, is dat doorvertalen naar de e-bike, want die wordt steeds meer/vrijwel uitsluitend gebruikt door deze groep. En wat doet een e-bike: die gaat harder dan een gewone fiets. Dus: moet de snelheid omlaag.
Op zich een logische redenering.
Maar ik fiets veel en kom dan veel ouderen tegen, inderdaad allemaal met ebikes. Wat ik zie, is dat ze niet eens zo hard fietsen. Het is meer een onbezonnenheid, zich niet bewust van hun omgeving. Breeduit fietsend, slingerend, zich nauwelijks bewust van overig verkeer voor/naast en vooral achter hen, horen geen bel, stoppen plotseling midden op het fietspad, onvoorspelbaar uitwijkend, niet anticiperend op wat er komen gaat. Heeft allemaal minder met snelheid te maken, maar meer met alertheid en bewustzijn. Dat lijkt mij ook een belangrijke veroorzaker van ongevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
nomar109 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:28:
@Tommie12 @jimh307

Nou ja, er is wel iets aan de hand met ouderen in combinatie met fietsongevallen.

In de afgelopen 10 jaar is er namelijk een significante stijging (+35%) in het aantal fietsslachtoffers
zichtbaar, waarbij de stijging het grootst is onder fietsslachtoffers van 55 jaar en ouder (+51%). (bron)

Wat VVN vervolgens doet, is dat doorvertalen naar de e-bike, want die wordt steeds meer/vrijwel uitsluitend gebruikt door deze groep. En wat doet een e-bike: die gaat harder dan een gewone fiets. Dus: moet de snelheid omlaag.
Maar ik fiets veel en kom dan veel ouderen tegen, inderdaad allemaal met ebikes. Wat ik zie, is dat ze niet eens zo hard fietsen. Het is meer een onbezonnenheid, zich niet bewust van hun omgeving. Breeduit fietsend, slingerend, zich nauwelijks bewust van overig verkeer voor/naast en vooral achter hen, horen geen bel, stoppen plotseling midden op het fietspad, onvoorspelbaar uitwijkend, niet anticiperend op wat er komen gaat. Heeft allemaal minder met snelheid te maken, maar meer met alertheid en bewustzijn. Dat lijkt mij ook een belangrijke veroorzaker van ongevallen.
De vraag is of het aantal ongevallen per gereden km gestegen is....
Ik kan me best voorstellen dat 65 plussers nu meer fietsen dan 10 jaar geleden, en de groep is ook groter geworden.
We moeten wel opletten om niet te betuttelend over te komen.

Maar cursussen aanbieden en helm verplichten ben ik wel voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bozzo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

Tommie12 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:49:
[...]

Ik kan me best voorstellen dat 65 plussers nu meer fietsen dan 10 jaar geleden, en de groep is ook groter geworden.
We moeten wel opletten om niet te betuttelend over te komen.

Maar cursussen aanbieden en helm verplichten ben ik wel voor.
Maar dan wel voor alle fietsers, toch? Ik rijd (en velen met mij) vaak sneller dan 25 km/u zonder e-ondersteuning, dus wanneer ik zo’n situatie val is de klap ook hard. Overigens, thuis komen nog altijd de meeste valpartijen voor, m.n. op de harde tegels in badkamers, daar voortaan ook verplicht een helm op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Wat is de volgende stap inderdaad? Helmplicht voor alle fietsers?

Want e bike tot 20 km uur limiteren heeft toch geen zin? Gemiddelde persoon (die geen oude vandaage is) rijdt ook zonder e bike 20+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
nomar109 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:28:
@Tommie12 @jimh307

Juist! maar om dan te generaliseren (VVN dan) vind ik erg rigoureus. Helmpje op en 20 km/h maakt mij best angstig want wie is de VVN om de autonomietijd van fietsers af te pakken?

Ik denk dan eerder aan een indicatiestelling voor ouderen die de vaardigheden verleerd zijn. Een beetje oproer veroorzaken.

*jimh307 is ook al richting de vijftig, maar fietsen gaat prima hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
Shadow_Agent schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 18:20:
Wat is de volgende stap inderdaad? Helmplicht voor alle fietsers?

Want e bike tot 20 km uur limiteren heeft toch geen zin? Gemiddelde persoon (die geen oude vandaage is) rijdt ook zonder e bike 20+
Het heeft ook te maken met enorm toegenomen drukte op de wegen en fietspaden, met een extra boost in de corona-tijd. Het is gewoon druk in het verkeer en dat vraagt veel meer van de verkeersdeelnemers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eisbaer

eisbaer

Zie signature

Het domste wat je kunt doen is een helm verplichten.
Ja, er zitten nu ouderen op een e-bike die niet scherp zijn maar dat is het vervoermiddel waarop ik hen graag zie. Met een helmplicht zal een aanzienlijk deel afhaken en weer in de auto stappen. Daar word ik niet vrolijk van. Een grijs permanent voor me rijdt 40 waar je 50 mag, en verderop 60 waar je 80 mag. Is dat erg? Ja, want die kan niet meer verantwoord achter het stuur zitten. Gaat naar links zonder richting aan te geven, verlaat de rotonde zonder richting aan te geven. Heeft ze wel gekeken? Waarschijnlijk niet. Dat maak ik te vaak mee en zo iemand kom ik liever tegen op een fiets dan in een auto. Ophouden dus met beperkende regeltjes te verzinnen maar fietsgebruik juist stimuleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Tja.. wat de helm betreft kan je
- niks doen, en dan verandert er waarschijnlijk niks
- campagne voeren om mensen te motiveren toch een helm op te zetten
- helm verplichten...

Ik heb mijn ebike fietsende tante toch eens stevig de les gelezen nadat ze gevallen was en in het ziekenhuis terecht kwam met een stevige snijwonde in het hoofd.
“ Mijn haar ziet er niet uit als ik koffie ga drinken en aankom met de fiets en helm”.

Sinds dat ongeval draagt ze nu toch een helm, en het is altijd spijtig dat het eerst zo ver moet komen, maar haar vriendinnen fietsen nu ook met helm. Ze moeten het eerst zelf of kortbij ervaren zeker....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Een helm is niet de heilige graal hè, helpt tegen hersenletsel (niet onbelangrijk) maar minder dan15% van de verkeersslachtoffers heeft hersenletsel. Een helm doet niet zoveel als bescherming voor ledematen, heupen en ingewanden.

Nog afgezien van de logica dat als er meer gefietst wordt door ouderen, er ook meer ongelukken gebeuren - de politie houdt geen aparte registratie van e-bike-ongevallen bij. Ook niet of het ongeval door snelheid (van de fietser) kwam, of door iets anders. Voor een zo ingrijpende maatregel als de verlaging van maximale snelheid tot 20km/u is iets meer nodig dan de onderbuikgevoelens van de VVN, lijkt me.

Overigens krijg ik vrij regelmatig kippevel als ik me bedenk wat er fout kan gaan met electrische bakfietsen vol kinderen (en dus loodzwaar) die door papa of mama met volle snelheid door het verkeer worden gejaagd. Doodeng af en toe...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:08
B64 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:03:
Een helm is niet de heilige graal hè, helpt tegen hersenletsel (niet onbelangrijk) maar minder dan15% van de verkeersslachtoffers heeft hersenletsel. Een helm doet niet zoveel als bescherming voor ledematen, heupen en ingewanden.

Nog afgezien van de logica dat als er meer gefietst wordt door ouderen, er ook meer ongelukken gebeuren - de politie houdt geen aparte registratie van e-bike-ongevallen bij. Ook niet of het ongeval door snelheid (van de fietser) kwam, of door iets anders. Voor een zo ingrijpende maatregel als de verlaging van maximale snelheid tot 20km/u is iets meer nodig dan de onderbuikgevoelens van de VVN, lijkt me.

Overigens krijg ik vrij regelmatig kippevel als ik me bedenk wat er fout kan gaan met electrische bakfietsen vol kinderen (en dus loodzwaar) die door papa of mama met volle snelheid door het verkeer worden gejaagd. Doodeng af en toe...
Je kunt hersenletsel niet met ledematen etc. vergelijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hvdgroef
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-10-2020
Voor de Cube liefhebber is er een mooie mogelijkheid een model naar keuze eens een dagje te huren bij de 'Cube Store in Leersum' kost €30,00 voor een hele dag in een mooie omgeving waar ook diverse treilpaden te vinden zijn. Ik kocht mijn Cube Touring Hybrid 500 Pro bij 12gobike waar het model niet meer in voorraad was maar wel nog besteld kon worden. Bij toeval stuite ik op de website in Leersum en heb daar de exc gehuurd. In grote lijnen dezelfde fiets en daar een mooie dag op doorgebracht. Daarna was mij ook direct duidelijk dat ik andere banden wilde op mijn Pro en gekozen voor de Schwalbe GT tour en heb een fanrisch fijne en wendbare ebike.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat mijn ebike (met derailleur) standaard met een 38t kettingblad werd geleverd, en ik vrijwel alleen maar in de 3 hoogste versnellingen fietste, heb ik dit vervangen voor een 44t exemplaar.
Hierdoor heb ik nu een hogere topsnelheid en fiets over het algemeen meer in de middelste versnellingen.
Ik hoop hierdoor langer met een cassette te doen, aangezien de hogere versnellingen toch meer onderhevig zijn aan slijtage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
Wat vinden jullie van deze fiets? Enorm crowddfunding succes en een ultralichte fiets met behoorlijk bereik en voor een carbon fiets aan de betaalbare kant. Too good to be true of hele mooie kans?

https://www.indiegogo.com...t_SingleVideo_LaunchLight

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 18:56:
Wat vinden jullie van deze fiets? Enorm crowddfunding succes en een ultralichte fiets met behoorlijk bereik en voor een carbon fiets aan de betaalbare kant. Too good to be true of hele mooie kans?

https://www.indiegogo.com...t_SingleVideo_LaunchLight
125 Wh accu. Best wel weinig. Je kunt hier in Nederland voor hetzelfde geld, een betere fiets kopen. Ziet er dan minder fancy uit, maar wel betere specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:09:
[...]

125 Wh accu. Best wel weinig. Je kunt hier in Nederland voor hetzelfde geld, een betere fiets kopen. Ziet er dan minder fancy uit, maar wel betere specs.
Hangt een beetje af van wat “betere specs” zijn. Ik wil een fiets die geen 20+ kg weegt zodat ie ook zonder ondersteuning heerlijk licht rijdt. Verder is voor mij een actieradius van meer dan 60km eigenlijk niet nodig. Deze fiets weegt 11kg. Heb jij een voorbeeld van een elektrische fiets voor hetzelfde geld die daar ook maar bij in de buurt komt (+- op zijn minst onder de 14 a 15kg incl. accu)? Dan hou ik mij aanbevolen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Valorian schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:30:
[...]

Hangt een beetje af van wat “betere specs” zijn. Ik wil een fiets die geen 20+ kg weegt zodat ie ook zonder ondersteuning heerlijk licht rijdt. Verder is voor mij een actieradius van meer dan 60km eigenlijk niet nodig. Deze fiets weegt 11kg. Heb jij een voorbeeld van een elektrische fiets voor hetzelfde geld die daar ook maar bij in de buurt komt (+- op zijn minst onder de 14 a 15kg incl. accu)? Dan hou ik mij aanbevolen!
Nee, ik heb geen ebike voor je die ook zo weinig weegt.
Maar een ebike is meer dan een actieradius en totaalgewicht.

Een 125Wh accu heeft geen lang leven. Na een aantal keer opladen krijgt een accu verval en kan dus minder prestatie leveren.
Je actieradius gaat dus ook al snel achteruit. Dan is een lichte fiets idd wel fijn, want dan zul je na verloop van tijd dus steeds vaker zelf moeten fietsen.
Dus nogmaals, als antwoord op je vraag "goeie deal of too good to be true?": Dat laatste, je levert naar mijn idee te veel in om maar gewicht te besparen. Dan kun je beter een racefiets kopen, die zijn ook licht. Voor het elektrische hoef je het niet te doen, want daar ga je spijt van krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Tommie12 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:41:
[...]

De fiets weegt de helft van een normale ebike, maar zet er een gemiddelde man op, en het verschil is nog 10%, en dan zou je met 1/4 van een normale batterij even ver geraken.... Fairy tales.
Tweede fairy talenis dat de retail price van de ion 4000$ zou zijn.... wie gaat die kopen?
Ik schreef het eerder al...
Met een batterij van 125Wh kom je nergens.

Ik heb een fiets van 25 kg met 500wh batterij, en ben sinds een paar weken 10 kg af gevallen.
:+ Zelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:50:
[...]

Ik schreef het eerder al...
Met een batterij van 125Wh kom je nergens.

Ik heb een fiets van 25 kg met 500wh batterij, en ben sinds een paar weken 10 kg af gevallen.
:+ Zelfde effect.
Nou ja, nergens?

Leuk voor in de stad om er hip uit te zien, maar voor commuten een no go inderdaad.

PS: Zo begon ook de Sparta Pharos met 120 Wh accu. Geen standen en na 20 kilometer hard trappen om je doel te bereiken. Dingetje had NiMH accu's die niet zo vaak opgeladen konden worden als de huidige lithiumaccu's. Dit heeft de trend gezet naar fietsen op stroom. Ofwel, we zijn verwend tegenwoordig. Niet dat ik vermoedt dat deze Pharos werd gebruikt voor serieus commuten.

En goed bezig! 10 kilo kwijt, netjes. Ben zelf ook aan het diëten want ik weeg ook 99 kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:25
sayang1991 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:51:
[...]
Ben wel een paar keer wezen fietsen op verschillende fietsen in een kleinere maat (50cm) en deze beviel me tot nu toe toch echt het beste. Had ook de pro overwogen (vooral vanwege het frame) maar de verende zadelpen bevalt mij echt niet door de kleine bewegingsvrijheid in rotatie. Hebben meer mensen hier ervaring mee?
Hoogte (en lengte) van een frame zijn eigenlijk een beetje onzin maten omdat die door fabrikanten sinds we geen klassieke diamantframes hebben heel verschillend worden gehanteerd. Een 54 kan absoluut kleiner uitpakken dan een 50cm van een ander merk |:(

Ik vind het ook iets anders dan een racefiets waarbij de maatvoering best nauw luistert (al was het maar voor het optische genot). Met een "gewone" fiets heb de neiging om een maatje groter te pakken omdat de meeste fietsen erg kort zijn (weinig reach), maar ik zit dan ook liever wat gestrekter.

Maar terug naar de maatvoering:

Eigenlijk zijn de enige maten die er toe doen "Stack"en "Reach".

Stack: hoogte(recht omhoog, niet de afstand tussen de twee punten)/ top balhoofdbuis tov bracketas.
Reach: Lengte (parallel aan de grond, niet tussen de twee punten)/top baloofdbuis tov bracketas.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/2016/02/Stackreach-676x525.jpg

Alle andere variabelen kan je eigenlijk met zadel/stuurpen regelen, al is dat in theorie wel iets makkelijker dan in de praktijk.
Tot nu toe trouwens dik tevreden over de service van mantel (telefonisch) in tegenstelling tot sommige locale fietszaken.... Nu maar hopen dat de fiets goed aankomt deze vrijdag.
Mantel is gewoon prima. Het is border-line een dozenschuiven en in mijn ervaring is het verhaal op hun website dat ze een prijsje maken als je langskomt op zijn zachts gezegd "stug tot aan misleidend", maar het is prima spul vor een goede prijs en je fiets wordt voor levering gewoon goed nagelopen..

En ja de meeste lokale fietsenboeren zijn minder dan Mantel... de Branche heeft helaas veel zwakkere broeders.
Verwijderd schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:13:
[...] Deze heeft ook een ketting en een derailleur heeft. Merk jij hier in de dagelijkse praktijk nog nadelen van t.o.v. een riem en naafversnelling? Aangezien iemand anders me aanraadde daar naar te kijken.
IMHO is een ketting+ derailleur het meest efficiënte, economische en (zelf) onderhoudsvriendelijke systeem.

Er is echter een paar belangrijke nadelen:
1. Je kan eigenlijk niet met een nette broek op je fiets (dan wil je toch een gesloten kast/chainglider).
2. Hoewel het over de hele linie eigenlijk sterker is (kan veel meer kracht aan) kan het wat kwetsbaarder zijn in een druk fietsenrek.

[ Voor 16% gewijzigd door roffeltjes op 19-07-2020 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DonRoger schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:27:
Ik zit dus te zoeken naar een mooie dubbele fietstas voor als ik in 't weekend naar m'n vriendin ga, zodat ik geen rugtas mee hoef te nemen.
Ortlieb of Vaude.

Einde discussie. :+

Dat klinkt wat bruusk, maar Ortliebs en Vaude's zijn oerdegelijk, waterdicht en gaan decennia mee.

FWIW: Verschil tussen deze merken is minimaal, ik prefereer Ortliebs omdat de sluiting simpeler is, maar er zijn ook wel redenen om Vaude te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:37:
[...]

Ortlieb of Vaude.

Einde discussie. :+

Dat klinkt wat bruusk, maar Ortliebs en Vaude's zijn oerdegelijk, waterdicht en gaan decennia mee.

FWIW: Verschil tussen deze merken is minimaal, ik prefereer Ortliebs omdat de sluiting simpeler is, maar er zijn ook wel redenen om Vaude te kiezen.
Ik heb een paar Ortlieb Back Roller Classic aangeschaft, absoluut fijne tassen! Alleen vind ik de band die je eraan moet klikken niet heel fijn (misschien is dat gewenning). Verder een erg robuuste tas inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:16:
[...]

Mantel is gewoon prima. Het is border-line een dozenschuiven en in mijn ervaring is het verhaal op hun website dat ze een prijsje maken als je langskomt op zijn zachts gezegd "stug tot aan misleidend", maar het is prima spul vor een goede prijs en je fiets wordt voor levering gewoon goed nagelopen..

En ja de meeste lokale fietsenboeren zijn minder dan Mantel... de Branche heeft helaas veel zwakkere broeders.
Ik heb gemengde gevoelens over Mantel, waar ik door de jaren heen een stuk of 5,6 fietsen gekocht heb. Mantel heeft redelijk veel keus en je kan veel bekijken en aanraken. Er is veel kleding (alles voor de adviesprijs) om te voelen en te passen. In de winkel liggen soms aardige aanbiedingen van bandjes, gereedschappen of accessoires. De verkopers zijn in sommige gevallen ietwat arrogant en verveeld, zeker als je geen fiets uit het hoogste segment zoekt maar gewoon een standaardfiets. Ze laten je voelen dat dit voor hen eigenlijk een beetje te min is. Ze duwen je soms al te graag in de richting van bepaalde merken. Onderhandelen over de prijs is nauwelijks mogelijk. In geval van laatste exemplaren waar ze vanaf willen kun je nog wel eens een goede deal tegenkomen. De levering is prima. Daarna is het niet de bedoeling dat je nog terugkomt, want in mijn ervaring kan het inplannen van een beurt of reparatie wéken duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
nomar109 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 15:14:
[...]

Ik heb gemengde gevoelens over Mantel, waar ik door de jaren heen een stuk of 5,6 fietsen gekocht heb. Mantel heeft redelijk veel keus en je kan veel bekijken en aanraken. Er is veel kleding (alles voor de adviesprijs) om te voelen en te passen. In de winkel liggen soms aardige aanbiedingen van bandjes, gereedschappen of accessoires. De verkopers zijn in sommige gevallen ietwat arrogant en verveeld, zeker als je geen fiets uit het hoogste segment zoekt maar gewoon een standaardfiets. Ze laten je voelen dat dit voor hen eigenlijk een beetje te min is. Ze duwen je soms al te graag in de richting van bepaalde merken. Onderhandelen over de prijs is nauwelijks mogelijk. In geval van laatste exemplaren waar ze vanaf willen kun je nog wel eens een goede deal tegenkomen. De levering is prima. Daarna is het niet de bedoeling dat je nog terugkomt, want in mijn ervaring kan het inplannen van een beurt of reparatie wéken duren.
Jep, precies mijn ervaring. Het is een soort Mediamarkt voor fietsen, inclusief de verkopers :+

Maar gezien het soms (...vaak....) dramatische kennisniveau bij veel "normale" fietsenmakers vind ik Mantel op sommige punten minstens zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Ik denk dat het qua souplesse niet uitmaakt waar de motor precies zit, elke fiets met motor zal soepel rijden.
Maar waar het voornamelijk om gaat is hoe het gewicht verdeeld is.
Bij een middenmotor zit het gewicht op dezelfde plek als je eigen gewicht, en helemaal als je accu zich ook ergens midden op de fiets bevind.

Verder is het koppel verhaal niet zo erg spannend. Zeker niet voor fietsen die over vlakke wegen gaan.
Als je eenmaal vaart hebt, en dat duurt echt niet lang, dan is het makkelijk om die vaart erin te houden. Ook met weinig koppel.
Ai. Ik ben het eigenlijk op elk punt echt oneens..

- Plaats van de motor/accu is niet spannend, dat kan je met je geometrie compenseren. Ik ken van elke configuratie (motor voor, achter, midden, accu midden of achter) goed rijdende combinaties. Het is op het systeem gewicht procenten werk.
- Koppel is ontzettend belangrijk bij wegrijden met veel last en bij steile stukjes.. dat kan dus ook gewoon een talud zijn waar je een provinciale weg over moet. Ik trek met een kind achterop bij het oversteken op één plek bij Diemen mijn motor vol op een stukje van 2-3 meter. Ook geen plek waar je langzaam slingerend weg wil :X
- Een elektromotor heeft een voorkeursrotatiesnelheid en is vooral op lagere toerentallen niet op zijn best. Bekend zijn de thermische issues met naafmotoren en hoge belasting (nog steeds niet opgelost). Dus op dit punt is een middenmotor met de versnellingsoverbenging soepeler en enorm in het voordeel.

Naafmotoren hebben uiteraard andere voordelen, maar als het echt zwaar wordt hebben ze wel een streepje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
jimh307 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:09:
[...]

Zoiets als 1,39 Wh per kilometer.

Reëel is minimaal 5 Wh per kilometer, anders kan de ondersteuning gewoon achterwege gelaten worden. Bij 20 km/h is dat een ondersteuning van 27,8 watt en dit is niet realistisch.
Op zich met je eens dat die claim onzin is, maar een sportief model (minder luchtweerstand)met een Bosch of Yamaha zit je onder de 4Wh per km (eco 24kmpu, weinig wind).

Ik heb met windkracht 3-4 120km gehaald (eerste 60 tegen, daarna mee) waarbij de laatste 60km met een lege Roland Carrie M kar (geen opbouw). Razer met 395Watt. Zat volgens mij ergens op 12% accu resterend.

Ik had wel wielerkleding, heel diep gezeten, heel gedisciplineerd en ik kan heel zuinig rijden (veel wedstrijdervaring, ik kan goed uit de wind zitten met begroeing/bebouwing/voorbij zeilende brommers/renners etc). Was ook wel een beetje klaar, laatste stukje op medium gebrand.

Dus IMHO:

3wh als je echt heel erg je best doet.
4wh is goed haalbaar maar zeker met een langer stuk ben je dan wel aan het trappen.
5wh voor standaard gebruik is een prima vuistrege voor een "normale" fietser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 17:49:
[...]

Absoluut. En je geeft zelf het antwoord:
SWOV onderzoeken geven aan dat de pijn hem in het stukje 86+ zit.. onder de 65+ zijn een ebike en gewone fiets lood om oud ijzer (al zitten daar misschien weer jongere racefietsers en MTBers onder die het gemiddelde aantal ongelukken iets optrekken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:25:
[...]
Op zich met je eens dat die claim onzin is, maar een sportief model (minder luchtweerstand)met een Bosch of Yamaha zit je onder de 4Wh per km (eco 24kmpu, weinig wind).

Ik heb met windkracht 3-4 120km gehaald (eerste 60 tegen, daarna mee) waarbij de laatste 60km met een lege Roland Carrie M kar (geen opbouw). Razer met 395Watt. Zat volgens mij ergens op 12% accu resterend.

Ik had wel wielerkleding, heel diep gezeten, heel gedisciplineerd en ik kan heel zuinig rijden (veel wedstrijdervaring, ik kan goed uit de wind zitten met begroeing/bebouwing/voorbij zeilende brommers/renners etc). Was ook wel een beetje klaar, laatste stukje op medium gebrand.

Dus IMHO:

4wh is goed haalbaar maar zeker met een langer stuk ben je dan wel aan het trappen.
5wh voor standaard gebruik is een prima vuistrege voor een "normale" fietser.
Eens! Met 5 Wh/km bedoel ik min of meer een normale stadsfiets :-)

Dus:

5wh voor standaard gebruik is een prima vuistregel voor een "normale" fietser.

6wh als je op de middenstand goed doorfietst (ik zit op deze waarde)
7wh als je de ondersteuning ook wel eens op hoog zet of met erg zachte banden

10wh 25 km/h op de hoogste stand.
Dit kan oplopen tot 25wh bij wind tegen en een vaart van 10 km/h.

Dus het is heel breed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Je punt staat: alles wat wordt gemarket met een actieradius onder de 5 watt per uur (vooruit, 4 watt per uur voor de sportievere modellen) zal leiden tot een teleurstelling.

Onder de 3wh is gewoon boerenbedrog |:(

Overigens heeft/had Bosch een leuke website die het heel behoorlijk in beeld bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@roffeltjes gezien je kennis......laptoprugzak gaat niet altijd op m'n rug, want ik heb straks een e-bike om zweten tegen te gaan.....

Wat is dan een nette oplossing? Simpelweg een krat achterop of heb je ook tassen die groot genoeg zijn om een volledige rugzak in kwijt te kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:47:
[...]

Je punt staat: alles wat wordt gemarket met een actieradius onder de 5 watt per uur (vooruit, 4 watt per uur voor de sportievere modellen) zal leiden tot een teleurstelling.

Onder de 3wh is gewoon boerenbedrog |:(

Overigens heeft/had Bosch een leuke website die het heel behoorlijk in beeld bracht.
Komt overeen met mijn ervaringen.
Op standje eco haal ik gemakkelijk 120+ km
Op standje tour haal ik makkelijk 100 km (en bij hellingen gaat het dan op Sport).

Meestal fiets ik in lussen, dus wind tegen is dan maar de helft van de rit, maar dan zie je het wel een stuk sneller zakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:48:
@roffeltjes gezien je kennis......laptoprugzak gaat niet altijd op m'n rug, want ik heb straks een e-bike om zweten tegen te gaan.....

Wat is dan een nette oplossing? Simpelweg een krat achterop of heb je ook tassen die groot genoeg zijn om een volledige rugzak in kwijt te kunnen?
Uhm... hangt nogal van de grootte van je rugzak af :+

Ikzelf gebruik Ortlieb zijtassen, maar dat is niet echt "netjes/representatief". Ik heb daar maling aan (en ik heb best wel een job waar dat soort dingen tellen).

Maar Ortlieb (en ongetwijfeld Vaude) heeft commuter tassen en zelfs Rugtassen die je achterop kan aanhaken.

Waarschuwing: Thule had een heel mooie commutertas maar die tas bevestiging was dan wel super mooi weggewerkt, hij begaf het na een jaar en toen vloog tas+laptop over de straat. Ik zweer bij Ortlieb en vaude voor een reden: Nooit problemen met vocht, bevestiging etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:51:
[...]

Komt overeen met mijn ervaringen.
Op standje eco haal ik gemakkelijk 120+ km
Op standje tour haal ik makkelijk 100 km (en bij hellingen gaat het dan op Sport).

Meestal fiets ik in lussen, dus wind tegen is dan maar de helft van de rit, maar dan zie je het wel een stuk sneller zakken.
Wat wel lullig is, is dat je na een paar jaar accu en dus actieradius verliest (je wh per uur zijn natuurlijk krek hetzelfde ;)

Nog een reden om dat soort super optimistische berekeningen te bekritiseren. 120kmpu haalde ik in mijn eerste jaar, dat zal nu ruim 5 jaar later echt niet meer lukken, ook al ben ik best zuinig geweest met mijn accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 14:16:
[...]

IMHO is een ketting+ derailleur het meest efficiënte, economische en (zelf) onderhoudsvriendelijke systeem.

Er is echter een paar belangrijke nadelen:
1. Je kan eigenlijk niet met een nette broek op je fiets (dan wil je toch een gesloten kast/chainglider).
2. Hoewel het over de hele linie eigenlijk sterker is (kan veel meer kracht aan) kan het wat kwetsbaarder zijn in een druk fietsenrek.
Eens dat het efficient en waarschijnlijk ook economisch is, maar een riem is zeker onderhoudsvriendelijker. Gewoon bij het wassen van je fiets meenemen met water en zeep, en het is goed. Geen gedoe met ontvetten, poetsen en olie.
En normaal zal een riem even lang mee gaan als 3 kettingen of meer.

In elk geval ga je met een derailleur een pak meer zwarte vingers hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:54:
[...]

Uhm... hangt nogal van de grootte van je rugzak af :+

Ikzelf gebruik Ortlieb zijtassen, maar dat is niet echt "netjes/representatief". Ik heb daar maling aan (en ik heb best wel een job waar dat soort dingen tellen).

Maar Ortlieb (en ongetwijfeld Vaude) heeft commuter tassen en zelfs Rugtassen die je achterop kan aanhaken.

Waarschuwing: Thule had een heel mooie commutertas maar die tas bevestiging was dan wel super mooi weggewerkt, hij begaf het na een jaar en toen vloog tas+laptop over de straat. Ik zweer bij Ortlieb en vaude voor een reden: Nooit problemen met vocht, bevestiging etc.
49x32x20cm redelijk normale rugzak, niet enorm klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:57:
[...]

Wat wel lullig is, is dat je na een paar jaar accu en dus actieradius verliest (je wh per uur zijn natuurlijk krek hetzelfde ;)

Nog een reden om dat soort super optimistische berekeningen te bekritiseren. 120kmpu haalde ik in mijn eerste jaar, dat zal nu ruim 5 jaar later echt niet meer lukken, ook al ben ik best zuinig geweest met mijn accu.
ViT bikes heeft een fiets getest na 10.000 km, en de accu zat nog op 93%.
YouTube: 10.000km-Ebike-Akku bestimmt defekt, oder doch nicht? - vit:bikes Si...

Die veroudering valt in de praktijk enorm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:37:
Tja.. wat de helm betreft kan je
- niks doen, en dan verandert er waarschijnlijk niks
- campagne voeren om mensen te motiveren toch een helm op te zetten
- helm verplichten...

Ik heb mijn ebike fietsende tante toch eens stevig de les gelezen nadat ze gevallen was en in het ziekenhuis terecht kwam met een stevige snijwonde in het hoofd.
“ Mijn haar ziet er niet uit als ik koffie ga drinken en aankom met de fiets en helm”.

Sinds dat ongeval draagt ze nu toch een helm, en het is altijd spijtig dat het eerst zo ver moet komen, maar haar vriendinnen fietsen nu ook met helm. Ze moeten het eerst zelf of kortbij ervaren zeker....
Ik droeg altijd al een helm bij het wielrennen, maar niet op de e-bike.

Maar mijn schoonvader lag voor een hartoperatie op de ICU van het AMC. Alle andere bedden waren fietsers met hoofdletsel. Mijn schoonmoeder; Ik draag voortaan een helm op de E-bike. Ik en mijn vrouw keken elkaar aan: Wij ook.

Ben toch bijna kaal (milimeter kapsel ftw), dus wat boeit het? :+

Ik ben tegen de helmplicht (verkeerde signaal), maar juich het toe als mensen hem toch op doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 17:58:
[...]
Eens dat het efficient en waarschijnlijk ook economisch is, maar een riem is zeker onderhoudsvriendelijker. Gewoon bij het wassen van je fiets meenemen met water en zeep, en het is goed. Geen gedoe met ontvetten, poetsen en olie.
Ja en nee. Ja, een riem is minder onderhoud, maar er is wel iets meer dan dat.

Als je je wiel eruit wil halen (bijvoorbeeld om blokjes of een band te vervangen), je naaf wil invetten etc, dan is een derailleur echt wel onderhoudsvriendelijker. nders gezegd, met een derailleur fiets kan ik alles zelf behalve een wiel spaken (daar moet je gewoon een expert voor nemen, scheelt bakken ellende), maar met een naafversnelling is dat niet het geval.

*en als je een Rohloff hebt kan je je aardig vergissen in de oliespatjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:00:
[...]

ViT bikes heeft een fiets getest na 10.000 km, en de accu zat nog op 93%.
YouTube: 10.000km-Ebike-Akku bestimmt defekt, oder doch nicht? - vit:bikes Si...

Die veroudering valt in de praktijk enorm mee.
10k is natuurlijk een lachertje, dat rijden veel forenzen in een jaar

Na vijf jaar heb je echt wel flink degradatie, maar ik ben het met je eens dat het niet dramatisch hoeft te zijn. Ik redde vorig jaar nog bijna 60km door de stadsbuitenwijken op medium met een kinderwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:00:
[...]

49x32x20cm redelijk normale rugzak, niet enorm klein.
Kan op zich wel op je achterdrager, maar dan heb je echt wel kans dat het gaat "rollen"*. Echt strak met snelbinders gaat ook niet echt lekker zijn voor je laptop.

Ik zou kijken naar een sjieke commutertas (maar ik ben altijd wel bereid mijn portemonnee te trekken voor dit soort dingen^^) .

* Wij hebben wel eens een grotere tas met tent achterop de drager, maar dan ingeklemd tussen twee classics zodat het er niet af kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:12:
[...]

10k is natuurlijk een lachertje, dat rijden veel forenzen in een jaar

Na vijf jaar heb je echt wel flink degradatie, maar ik ben het met je eens dat het niet dramatisch hoeft te zijn. Ik redde vorig jaar nog bijna 60km door de stadsbuitenwijken op medium met een kinderwagen.
De fabrikanten beweren dat je 500 laadcycli zou kunnen doen, met degradatie beperkt tot 30%. In de praktijk (en ook bv bin Tesla) schijnt dat nogal mee te vallen.
Maar 500 cycli zou betekenen dat je 50k zou kunnen doen.
Een intensieve woon werk rijder haalt dat misschien in een jaar of 5, maar ik gok dat de rest van de fiets dan ook zowat ‘op’is.
Dat betekent dat je niet zo snel een nieuwe batterij nodig hebt...

Ervaringswaarde hier met een 10 jaar oude Giant. Die haalt nog 45 km op eco op een 240 Wh batterij, dus er zal niet veel capaciteit weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:04:
[...]

Ik droeg altijd al een helm bij het wielrennen, maar niet op de e-bike.

Maar mijn schoonvader lag voor een hartoperatie op de ICU van het AMC. Alle andere bedden waren fietsers met hoofdletsel. Mijn schoonmoeder; Ik draag voortaan een helm op de E-bike. Ik en mijn vrouw keken elkaar aan: Wij ook.

Ben toch bijna kaal (milimeter kapsel ftw), dus wat boeit het? :+

Ik ben tegen de helmplicht (verkeerde signaal), maar juich het toe als mensen hem toch op doen.
Mijn standpunt is identiek. Zelf draag ik altijd een helm, maar vergeet het soms als ik de fiets op spring om naar de bakker 500m verder te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:10:
[...]

Ja en nee. Ja, een riem is minder onderhoud, maar er is wel iets meer dan dat.

Als je je wiel eruit wil halen (bijvoorbeeld om blokjes of een band te vervangen), je naaf wil invetten etc, dan is een derailleur echt wel onderhoudsvriendelijker. nders gezegd, met een derailleur fiets kan ik alles zelf behalve een wiel spaken (daar moet je gewoon een expert voor nemen, scheelt bakken ellende), maar met een naafversnelling is dat niet het geval.

*en als je een Rohloff hebt kan je je aardig vergissen in de oliespatjes :X
Wiel uitnemen met een riem en naafversnelling valt mee hoor.
Een kettingkast is pas miserie.

En dat is de reden waarom ik een riem koos. Ik wil geen vieze broeken en vingers, maar ook geen kettingkast.
In combi met een middenmotor is een riem gewoon een stuk minder zorgen. FM beweert dat hij er amper moet vervangen, en als het moet, dan pas bij km standen van 20k en meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:14:
[...]
Wiel uitnemen met een riem en naafversnelling valt mee hoor.
Laten we eens gaan in een stortbui rijden in de polder (regen en lekke banden gaan helaas hand in hand). Afstappen en eens zien wie het eerste zijn achterband heeft vervangen (de beste en snelste manier om een lekke band te verhelpen, onderweg vervangen, thuis plakken).

Ik deel je enthusiasm echt wel hoor, maar het is en blijft een feit dat een derailleur vaker zorg nodig heeft, maar aan de andere kant absoluut makkelijker is. Zeker omdat een riem behoorlijk gespannen moet zijn en daarom echt wel wat aandacht vereist als je het wiel terugzet. De meeste mensen kunnen dat niet zomaar zelf, terwijl een wiel uit een derailleur fiets halen is een paar seconden werk.
In combi met een middenmotor is een riem gewoon een stuk minder zorgen. FM beweert dat hij er amper moet vervangen, en als het moet, dan pas bij km standen van 20k en meer.
Helemaal mee eens dat een riem prima is en handiger dan een ketting+dichte kettingkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:26:
[...]

Laten we eens gaan in een stortbui rijden in de polder (regen en lekke banden gaan helaas hand in hand). Afstappen en eens zien wie het eerste zijn achterband heeft vervangen (de beste en snelste manier om een lekke band te verhelpen, onderweg vervangen, thuis plakken).

Ik deel je enthusiasm echt wel hoor, maar het is en blijft een feit dat een derailleur vaker zorg nodig heeft, maar aan de andere kant absoluut makkelijker is. Zeker omdat een riem behoorlijk gespannen moet zijn en daarom echt wel wat aandacht vereist als je het wiel terugzet. De meeste mensen kunnen dat niet zomaar zelf, terwijl een wiel uit een derailleur fiets halen is een paar seconden werk.

[...]

Helemaal mee eens dat een riem prima is en handiger dan een ketting+dichte kettingkast.
Voor onderweg heb ik een Gaadi deelbare binnenband mee. Ik neem daarvoor het wiel niet uit.

In de regen met een derailleur is toch echt regelmatig goed poetsen of het kraakt als gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:09:
[...]

De fabrikanten beweren dat je 500 laadcycli zou kunnen doen, met degradatie beperkt tot 30%. In de praktijk (en ook bv bin Tesla) schijnt dat nogal mee te vallen.
Maar 500 cycli zou betekenen dat je 50k zou kunnen doen.
Een intensieve woon werk rijder haalt dat misschien in een jaar of 5, maar ik gok dat de rest van de fiets dan ook zowat ‘op’is.
Dat betekent dat je niet zo snel een nieuwe batterij nodig hebt...
Allereerst: Ik deel absoluut je mening dat batterijen best wel wat kunnen hebben en dat mensen zich hier te druk over maken. Toch wat reacties (sorry, zo ben ik^^):

Waarom zou een fiets opraken? Alles is eigenlijk economisch te vervangen, behalve wellicht de motor (dat moet je goed inschatten, duur geintje). Onze Razers zijn 5 jaar oud en ik ga ze niet weg doen, zelfs als ik nog een motor moet vervangen. Er zijn voor mij nauwelijks alternatieven (de lowriders op de voorvork voor ons een must). Als ik hem vervang dan is dat omdat ik schijfremmen wil, niet omdat hij "op" is.

Pas op met het vergelijken met een Tesla, die heeft een heel grote batterij en dus buffer waardoor je niet zo snel diep ontlaadt (de killer).

Verder is 500 cycli alleen in het allermooiste scenario 50k :) Je rijdt niet elke keer braaf je accu leeg tot 10% om dan weer te laden :+

Ik red momenteel +/- 40-50 km voor ik moet laden (maar dat zijn Amsterdam kilometers op turbo, in een rit buiten de stad haal ik ongetwijfeld simpeltjes 60-70 op turbo). Ik zal nu wel ergens tussen de 750-1000 cycli hebben gehad (en ongeveer 45000km).

Wilde gok: ik denk dat ik zeker een procentje of 20 kwijt ben. Maar dat is geen enkel probleem, kan nog steeds flinke afstanden afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:45:
[...]

Voor onderweg heb ik een Gaadi deelbare binnenband mee. Ik neem daarvoor het wiel niet uit.
Dat is een slim idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:45:
[...]
In de regen met een derailleur is toch echt regelmatig goed poetsen of het kraakt als gek.
Dat valt echt reuze mee hoor.
Je hoef ook geen uren te poetsen.

Als je een beetje handig bent, en dat zijn de meeste mensen wel die bewust voor derailleur kiezen, heb je (en hou je) je drivetrain met weinig moeite schoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:47:
[...]

Waarom zou een fiets opraken? Alles is eigenlijk economisch te vervangen, behalve wellicht de motor (dat moet je goed inschatten, duur geintje). Onze Razers zijn 5 jaar oud en ik ga ze niet weg doen, zelfs als ik nog een motor moet vervangen. Er zijn voor mij nauwelijks alternatieven (de lowriders op de voorvork voor ons een must). Als ik hem vervang dan is dat omdat ik schijfremmen wil, niet omdat hij "op" is.

Pas op met het vergelijken met een Tesla, die heeft een heel grote batterij en dus buffer waardoor je niet zo snel diep ontlaadt (de killer).

Verder is 500 cycli alleen in het allermooiste scenario 50k :) Je rijdt niet elke keer braaf je accu leeg tot 10% om dan weer te laden :+

Ik red momenteel +/- 40-50 km voor ik moet laden (maar dat zijn Amsterdam kilometers op turbo, in een rit buiten de stad haal ik ongetwijfeld simpeltjes 60-70 op turbo). Ik zal nu wel ergens tussen de 750-1000 cycli hebben gehad (en ongeveer 45000km).

Wilde gok: ik denk dat ik zeker een procentje of 20 kwijt ben. Maar dat is geen enkel probleem, kan nog steeds flinke afstanden afleggen.
Mijn oude fiets was 15 jaar oud, en eerlijk, ik denk dat er 10k km mee gereden is.
Wat was er op....
Versnelling/derailleur zat vast, kabels versleten, remblokken, een velg gebarsten, banden verduurd, zadel gescheurd, handgrepen rot, ketting op, verlichting defect.
Dus ja, die is naar het oud ijzer gegaan.

Als er wordt gesproken over 500 cycli, dan zijn dat 500 volledige cycli. Dus 2 keer laden van 50 naar 100% is één cyclus.
Vergelijken met Tesla is niet zo gek, mensen die grote afstanden doen rijden wel tot 10%, en gaan dan vol laden, zelfs extreem snel. En er is een pak data te vinden. Google maar eens op tesla battery degradation, en je kan een pak grafieken en data vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:54:
[...]

Dat valt echt reuze mee hoor.
Je hoef ook geen uren te poetsen.

Als je een beetje handig bent, en dat zijn de meeste mensen wel die bewust voor derailleur kiezen, heb je (en hou je) je drivetrain met weinig moeite schoon.

[YouTube: Quick 2 min Bike Drivetrain Cleaning & Lubrication: chain, cassette cogs, & more cycling]
Ja, moeilijk is het niet, maar wel weer zwarte nagels....

Maar eerlijk, met een racefiets is er geen twijfel. Enig nadeel van een riem is de hogere aanschafprijs, en een beetje verlies aan rendement, wat dan weer op een ebike niet veel uit maakt.

[ Voor 14% gewijzigd door Tommie12 op 19-07-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:58:
[...]
Ja, moeilijk is het niet, maar wel weer zwarte nagels....
Daar hebben ze ook iets voor uitgevonden...

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/118958/files/82836734/grippaz-zwarte-246bk-nitril-grippaz-10x-50-st-3xl.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:56:
[...]

Mijn oude fiets was 15 jaar oud, en eerlijk, ik denk dat er 10k km mee gereden is.
Wat was er op....
Versnelling/derailleur zat vast, kabels versleten, remblokken, een velg gebarsten, banden verduurd, zadel gescheurd, handgrepen rot, ketting op, verlichting defect.
Dus ja, die is naar het oud ijzer gegaan.
Huh, dat zijn toch gewoon dingen die je direct vervangt/smeert? Rij jij dan door op een barrel tot het uit elkaar valt? Dat is toch een soort masochisme :?

Een fiets is meestal economisch prima te repareren (accu+ motor zijn absoluut een dingetje, zeker als de "steek/formfactor" veranderd), het is geen scheermesje....

Ik vervang een fiets alleen als ik echt duidelijk een functionele stap maak, anders is het gewoon zonde van de centen. Die nieuwe fiets is bij mij na een jaar toch wel bekrast en is een deel van de nieuwe spullen alweer vervangen.

Stel je voor dat er een worst-kaas scenario is bij mijn Razer de motor en de accu gaan op hetzelfde moment: 1100,- en dan is hij eigenlijk weer als nieuw.

Een nieuwe fiets is al snel 2500,-, inruil van een werkende Razer zal zo tussen de 700-1000 liggen (mijn FM is een fijne vent), maar het scenario motor+accu kaduuk geven een minimale restwaarde.

Yamaha heeft de steek van de motor nooit veranderd, dus ik zit ook op dat punt niet in een support bottleneck (Dat heb je bij Bosch wel, dat zou een reden kunnen zijn om toch over te stappen)

@Tommie12 Niks mis met een nieuwe fiets willen/kopen :D

Alleen is het economische verhaal eigenlijk zelden interessant. Je hebt ook niet dat je carrosserie wegrot of zo, eigenlijk kan een fietsframe een mensenleven mee (dat vind ik ook 50 jaar te lang hoor^^).

[ Voor 43% gewijzigd door roffeltjes op 19-07-2020 20:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op zondag 19 juli 2020 @ 20:12:
[...]

Huh, dat zijn toch gewoon dingen die je direct vervangt? Rij jij dan door op een barrel tot het uit elkaar valt? :?

Een fiets is meestal economisch prima te repareren (accu+ motor zijn absoluut een dingetje, zeker als de "steek/formfactor" veranderd), het is geen scheermesje....
Ja, normaal doe ik dat wel, maar op een moment komt er vanalles samen, je rijdt nog even door, en dan ga je eens een sommetje maken.

Nieuwe ketting, casette en voortandwielen: 150€
2 banden 40€
Achterwiel 50€
Nieuw zadel 40€
Licht en dynamo 50€
Handgrepen 30€
Remkabels en blokjes’ 20€
Olie, ontvetter en poetsmiddelen 40€

En een volle dag werk.... dat was die fiets echt niet meer waard. (En ik wou er een motortje op.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Altijd leuk als je een tijdje dit topic niet hebt bezocht.

Wil nog wel even inhaken op de helmplicht en voorstellen om de e-bike te begrenzen op 20km per uur.

Ben absoluut tegen helm verplicht stellen voor de e-bike die begrenst is op 25km. Zo ook het verlagen naar 20km.

Laat de keuze aan de fietser zelf of je wel of geen helm wil dragen. Ben je bang dat je haar in de war geraakt door het dragen van... en je valt op je knar. Eigen schuld dikke bult.

Rij je altijd op de grens van je e-bike op de sport stand of met chip en je heb je fiets niet onder controle dan heb ik absoluut geen medelijden als je op je plaat gaat. Als je op een bepaalde leeftijd niet weet waar je grenzen liggen dan moet je het maar voelen.

Als oud wielrenner was een helm dragen verplicht maar in mijn tijd was dat niet meer dan een leren of kunststof kapje en bij een val was deze helm totaal nutteloos. De huidige helm bieden meer bescherming.

Wordt een beetje moe van het gezeur dat het vooral de ouderen zijn die een gevaar op de weg zijn en niet rijvaardigheid genoeg zijn enz...

Geen zin om er allerlei statistieken bij te halen maar een ieder die goed om zich heen kijkt, het nieuws volgt zou beter moeten weten waar het er asociaal, roekeloos en onverantwoord aan toe gaat in het verkeer met vaak dodelijk afloop. Dan laat ik de illegale e-bikers maar even links liggen >:)

Nu zijn we ineens bezorgt over de oudjes op een e-bike maar als het op het corona virus aankomt lappen de twintigers en veertigers alles aan hun laars, waardoor er onder deze doelgroep talloze doden zijn te betreuren en nog meer slagoffers zullen vallen.

Zelf 70 jaar en zonder helm op een e-bike en dat blijf ik ook doen tot.. Nu is mijn gemiddelde snelheid ook niet hoger dan rond de 20km want ik heb geen haast, geen stress en fiets voor het plezier. Leuke is dat samen met mijn vrouw (die sinds kort ook een e-bike heeft) ritjes maken van rond de 50 km wat voorheen beperkt was tot +-20/25 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

TecTo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:53:

Wordt een beetje moe van het gezeur dat het vooral de ouderen zijn die een gevaar op de weg zijn en niet rijvaardigheid genoeg zijn enz...
Er moet blijkbaar altijd iets te zeuren zijn.

Snorfietsen zouden stinken, lawaai maken, bereden door jongelui, veel te snel gaan.
Speed Pedelecs zijn schoon, stil, bereden door 40-50+-ers, gaan langzamer dan 95% van de snorfietsen.

MAAR ZE ZIJN STIL IK HOOR ZE NIET AANKOMEN. |:(

ok, ik bel meestal voor het inhalen.
Dan heb je mensen die dat weer irritant vinden. "Je kan er toch langs?"
VVN: Die elektrische fiets is bedoeld als duwtje in de rug, niet om harder te gaan fietsen. Dat is onveiliger als je bejaard bent.’’
Mijn vader rijdt met 71 jaar nog een dikke BMW motorfiets. Wat een gepamper en belediging.

rustig bertv

[ Voor 25% gewijzigd door BertV op 20-07-2020 09:21 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Nog erger, als je belt....... en als ze dan (vaak...) omkijken gaan ze ook heel vaak vervaarlijk slingeren.... met een grotere kans op brokken......
Dus schat in of het bellen echt wat toevoegt..... (dus de ene keer bel ik wel en de andere keer niet, bijv als er geen auto komt en er geen fietspad is, terwijl ik wel een flink stuk naar het midden van de weg of nog verder moet...)

@TecTo Wij zijn ook al heel lang geen 40 meer.... mijn ega heeft ook een e-bike maar die kent zich zelf wel zo goed dat ze het toch onveilig vindt om boven de 20 km/u te gaan..... afgezien dat ze ook meer geniet van het rustige rijden.... Met dit soort snelheden kan ik het op mijn normale Rohloff fiets op mijn sloffen aan...... voor mij voorlopig nog geen e-bike....
Voor haar vnl de e-bike aanschaf om de range van fietsen op 1 dag te vergroten.

[ Voor 41% gewijzigd door route99 op 20-07-2020 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:53:

Geen zin om er allerlei statistieken bij te halen maar een ieder die goed om zich heen kijkt, het nieuws volgt zou beter moeten weten waar het er asociaal, roekeloos en onverantwoord aan toe gaat in het verkeer met vaak dodelijk afloop. Dan laat ik de illegale e-bikers maar even links liggen >:)
https://www.swov.nl/publi...r-verkeersveiligheid-2018
60-plussers:

met name 70-plussers hebben een verhoogd risico, maar het risico daalt wel
De laatste tien jaar is met name de mobiliteit van 70-plussers toegenomen; de totale verplaatsingsafstand van 70- t/m 79-jarigen nam gemiddeld met 4,6% per jaar toe en die van80-plussers met gemiddeld 4,7% per jaar.

70-plussers waren in 2017 verantwoordelijk voor 7% van de totale verplaatsingsafstand.
Het risico om in het verkeer te overlijden is relatief hoog voor
70-plussers.

Onder 70- t/m 79-jarigen vielen in 2017 gemiddeld 9,7 verkeersdoden per miljard km, onder 80-plussers zelfs 47,4 (vergeleken met 3,9 verkeersdoden per miljard km gemiddeld). Het risico van 70-plussers is wel gedaald in de afgelopen tien jaar, onder 70- t/m 79-jarigen met gemiddeld 4,3% per jaar (statistisch significant) en onder 80-plussers met gemiddeld 1,1% per jaar (niet significant).
Je gevoel over COVID snap ik, maar ouderen lopen absoluut een groter risico in het verkeer. Een flink aantal hiervan is ook eenzijdig, dus zeker niet de schuld van jongeren die de oudjes platrijden.

Aan de andere kant vind ik het helemaal prima dat ze weer rond fietsen... Liever dat mijn moeder doodvalt op de fiets dan wegkwijnt achter de geraniums. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn.

Dat gezegd hebbende, minimaliseren van de risico's via het grijpen van laaghangend fruit lijkt me een goed idee.

Betreft of een helm een goed idee is?

https://www.swov.nl/nieuw...lijden-vooral-hoofdletsel

[ Voor 20% gewijzigd door roffeltjes op 20-07-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:17

BertV

Handgemaakt

Veel ouderen krijgen er veel mobiliteit voor terug.
Thuis zitten is het veiligste voor de statistieken.

Ze zouden wel moeten kijken naar HOE die fietsen ondersteunen.
Ik had laatst een leen-25-Ebike die zo lomp reageerde op een eerste halve omwenteling dat het gevaarlijk was.
( * BertV met 20 jaar superbike ervaring)

Ook zo'n oudere handgas handle die bleef hangen. Fietsenmakers ftw!
Onhandig, zeker als je reactievermogen minder is.

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 20-07-2020 10:02 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
BertV, ik ben ook van mening dat je ebike gebruik onder ouderen moet aanmoedigen en dat de risico's het voor de meesten waard zijn.

Maar dat er een flinke discrepantie in risico's is, is niet te ontkennen. Veel moeten we op de koop nemen (ouderen gaan altijd slechter reageren op een valpartij, daar doe je niks tegen), maar het is zeker de meoite waard het nader te bekijken.

Hoewel ik de cijfers niet direct kan vinden (ik moet mijn oude posts doorlopen) weet ik uit vorige rapporten dat e-bike gebruik onder de 65 jaar geen meetbaar effect had op veiligheid, maar dat het daarna logaritmisch riskanter werd. Overigens zijn die rapporten van een paar jaar geleden waarschijnlijk niet representatief voor de huidige situatie waar ebikes door Jan en Alleman worden gebruikt, dus ik verwacht dat er wel degelijk effecten zijn onder de 65+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Voor vele is de e-bike weer een stap om er eens op uit te trekken. Niet alleen voor de oudere onder ons.

Tot mijn 65 motor gereden(Ducatie/BMW) en altijd een racefiets en toerfiets gehad maar was het beulen op de dijken soms meer dan zat. Als oud amateur wielrenner genoeg afgezien.

Sinds verleden jaar een e-bike en het is net of je op een rollerbank toert :).

Toen mijn vrouw ook een e-bike kocht de racefiets ingeruild en zo nu en dan pak ik de koga toerfiets van 20+ jaar oud.

Het moge toch duidelijk zijn dat er meer oudjes achter de geraniums hun laatste adem uitblazen dan oudere die bewegen, al dan niet elektrisch aangedreven ;)

Om al die overbescherming moet ik soms wel glimlachten.

Maar goed ik stam nog uit de tijd dat het bier in houten kratten zat en je door moest drinken om met het hout de kachel aan te maken. Beetje grappig bedoelt maar ga nu fietsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-04-2023
Torrentus schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:47:
Zoals beloofd wat foto's van de gisteren afgeleverde Muto :).
Erg tevreden over zo op 't eerste gezicht. Het stuur wel maximaal omhoog gezet, want de standaardzithouding is vrij sportief, wat weer niet helemaal lekker samen gaat met zo'n zitje voor-op.
Wat me verder nog opviel is dat er een knop is om je verlichting mee in- en uit te schakelen, terwijl de Bright-review zei dat de verlichting altijd aan zou zijn. Bright lijkt het bij het rechte eind te hebben, want de knop lijkt (nog) niets te doen ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga zaterdag met mijn vrouw een testrit maken. Voor ons is belangrijk dat de ebike voldoet aan volgende eisen:
- Er een Thule babyzitje, zoals jouw eerste foto, kwijt kunnen
- Er een peuter zitje achter Thule Maxi o.i.d. op kan
- De uitstap soepel gaat i.c.m. zitjes
- Er makkelijk andere configuraties op kan zetten zowel voor als achter
- Relatief onderhoudsvrij is
- Zonder accu/'juice' in de accu ook goed mee te fietsen is
- De service kan verlopen via een externe fietsenmaker (of in Muto's geval Stella)
- Degelijke klantenservice
- Soepele overgang in versnellingen
- Pre: Batterij uitneembaar (vanwege winter en terugloop batterijduur, binnen opladen lijkt ook handiger)
- Pre: Er aantrekkelijk uitziet. Als man wil ik niet op een `zwaan`-model zitten, daarvoor ga ik wel naar de Efteling :-P
- Pre: Prijs onder de € 2000,-
- Pre: min 50 km actieradius

Zelf heb ik een testrit gemaakt afgelopen zaterdag op de Vanmoof S3. Alleen valt deze af doordat er niet op een comfortabele manier zo'n babyzitje aan het stuur bevestigd kan worden. Ik zie het ook niet gebeuren dat je makkelijk afstapt als je ook een peuterzitje achterop hebt zitten (vanwege de stang). Je moet wel over die middenstang heen en met een babyzitje tussen stuur en zadel gaat dat niet heel soepel is mijn inschatting. Verder zie ik ZOVEEL slechte reviews over de kwaliteit en klantenservice dat ik er niet aan durf te beginnen. Daarnaast is de batterij niet uitneembaar en lijkt mij de ketting van de Vanmoof ook niet onderhoudsvrij. Er zijn zelfs mensen die 3K hebben betaald en vaker met de klantenservice aan de lijn hangen dan op de fiets zitten doordat ze hem niet meer van het slot krijgen :-o...

TL;DR: Nu het bijna 3 maanden verder is ben ik erg benieuwd hoe de fiets jou bevalt. Kun jij iets zeggen over mijn bovenstaande punten en of de Muto dit allemaal aankan?

N.B. Misschien zijn er forumleden die a.d.h.v. bovenstaande eisen een goede fiets weten buiten de Muto?

[ Voor 2% gewijzigd door mrpharderwijk op 20-07-2020 12:29 . Reden: Toevoegen vraag om suggesties andere forumleden, interpunctie, eisenlijst verfijnd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:22:
[...]

Ik ga zaterdag met mijn vrouw een testrit maken. Voor ons is belangrijk dat de ebike voldoet aan volgende eisen:
-
- De service kan verlopen via een externe fietsenmaker (of in Muto's geval Stella)
- Degelijke klantenservice
Of deze 2 samengaan?
Verwijderd in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Trustpilot: 4.3 niet eens slecht, maar wel 8% zeer slecht, er is nog wel wat verbetering mogelijk... ;)
https://nl.trustpilot.com/review/stellafietsen.nl?page=4

Zoek zelf nog eens verder om je eigen mening te vormen. Immers iedereen zoekt zijn eigen balans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
route99 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Of deze 2 samengaan?
Verwijderd in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

Trustpilot: 4.3 niet eens slecht, maar wel 8% zeer slecht, er is nog wel wat verbetering mogelijk... ;)
https://nl.trustpilot.com/review/stellafietsen.nl?page=4
Yep, had ik inderdaad ook gezien. Trustpilot ook. Ik vind dat wel een prima gemiddelde. Ik begrijp wel dat misschien het Muto merk zich gaat verschuilen achter het feit dat ze misschien een dochter zijn van Stella, maar toch echt onafhankelijk opereren en zodoende is de trustpilot van Stella niet helemaal representatief voor Muto (kan negatief of positief worden geinterpreteerd natuurlijk). Het merk is er nog maar net vandaar dat ik zo graag ervaringen van kopers van de Muto hoor.
route99 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:41:
[...]
Zoek zelf nog eens verder om je eigen mening te vormen. Immers iedereen zoekt zijn eigen balans.
Geloof mij, ik ben er heel erg veel mee bezig de afgelopen tijd. Ik ben al bij verschillende gespecialiseerde fietsenmakers geweest en ebikes bekeken, zoals de Vanmoof S3, Cube e.d.. Heb zelfs een Excel vergelijking gemaakt tussen de Vanmoof S3, Cowboy V3, Muto, Watt Brooklyn, Strom (of Stroem) City. Daarnaast zag ik zelfs nog dat er opties zijn om een gewone fiets met een motortje om te bouwen tot ebike. Pffff, er is zoveel te verkennen in deze wereld. Vandaar dat ik naar Tweakers vluchtte voor wat 'on the fly' antwoorden van experts O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:02
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Geloof mij, ik ben er heel erg veel mee bezig de afgelopen tijd. Ik ben al bij verschillende gespecialiseerde fietsenmakers geweest en ebikes bekeken, zoals de Vanmoof S3, Cube e.d.. Heb zelfs een Excel vergelijking gemaakt tussen de Vanmoof S3, Cowboy V3, Muto, Watt Brooklyn, Strom (of Stroem) City. Daarnaast zag ik zelfs nog dat er opties zijn om een gewone fiets met een motortje om te bouwen tot ebike. Pffff, er is zoveel te verkennen in deze wereld. Vandaar dat ik naar Tweakers vluchtte voor wat 'on the fly' antwoorden van experts O-)
Ik ben begonnen met een stadsfiets ombouwen naar e-bike, daarna een Merida e-bike en inmiddels een speed pedelec rijder. Dus weet waar je aan begint 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcZiNiBhMIvXuQpOULD1-hN9fX8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yW7f3fTv9aY7IMSgxcfdFwvO.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v88PjNmSbp1w_YyuAwFmyySHo5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uSIBR3RnGFLOrfFdPY2Smy4r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pznY-lkZWlZxNBBcysArHqAc7P8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LB4wq0P2gwxWwp6zNYReCv4v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Vlassie1980 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:09:
[...]

Ik ben begonnen met een stadsfiets ombouwen naar e-bike, daarna een Merida e-bike en inmiddels een speed pedelec rijder. Dus weet waar je aan begint 8)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wauw! Erg mooie plaatjes! Ik las inderdaad ook ergens dat de Merida ?Crossway? een optie kan zijn als ebike. Welke Merida is dat precies op plaatje 2. En quanto costa? Ook qua specs best benieuwd. De prijs van de Muto is wel erg aantrekkelijk namelijk. Ook het verwisselen van die accessoires is echt geniaal bedacht.
Een speed pedelec gaat me (nog) echt te ver. Op de weg rijden met die snelheden inclusief een baby en peuter vind ik wel heftig. Ik weet niet eens of het mag. Deze is zodoende voor mij uitgesloten. Ik gebruik de fiets ook voor de wat kortere afstanden (max. 30 km). Hij ziet er wel erg mooi uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:52:
Daarnaast zag ik zelfs nog dat er opties zijn om een gewone fiets met een motortje om te bouwen tot ebike.
Heb even gegoogled, maar daar is al zoveel meer mogelijk dan pak hem beet ca 3 jaar geleden.
Moet nu weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 13:32:
[...]

Wauw! Erg mooie plaatjes! Ik las inderdaad ook ergens dat de Merida ?Crossway? een optie kan zijn als ebike. Welke Merida is dat precies op plaatje 2. En quanto costa? Ook qua specs best benieuwd. De prijs van de Muto is wel erg aantrekkelijk namelijk. Ook het verwisselen van die accessoires is echt geniaal bedacht
Dat was een Merida Espresso 410 EQ. Zeer fijne fiets moet ik zeggen.
Afbeeldingslocatie: https://www.greenfinder.de/typo3temp/_processed_/csm_e0b63abf741cab98342e9c4d64ea3013_e18c3fb0ca.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Vlassie1980 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 14:45:
[...]

Dat was een Merida Espresso 410 EQ. Zeer fijne fiets moet ik zeggen.
[Afbeelding]
Jaaaa! Mooi beestje hoor! Ik zie wel dat de Merida's beginnen op 2000 and up. Dan wil je er nog wel wat bij natuurlijk. Voor mij is moeilijk te zien of hier zo'n babyzitje aan het stuur bevestigd kan worden. Anders is dit wel ook een gegadigde. Zal dan wel via Marktplaats o.i.d. worden.

Andere vraag aangaande ebikes:
Ik vind de boost knop dus wel echt geniaal bij de ebikes van Vanmoof. Nou zie ik dat dit geen 'nieuwe' technologie is en ook zeker niet uniek is voor Vanmoof. Er zijn zelfs Stella's met een boost knop. Ik zag dat de Muto een Eleon voorwiel motor gebruikt (Eleon 42 nm, 250 Wh voorwielmotor). En heb ook gezien dat er thumb throttles beschikbaar zijn voor Bafang motoren. Weet iemand hier of dat ook aftermarket geinstalleerd kan worden op een ebike door een fietsenmaker? Bij de Muto zit een POD op het stuur die aangesloten is met een 3 pins ronde connector. Is het zo dat je er zo maar een splitter tussen kan zetten en de thumb throttle kan monteren?

Hieronder de dingen die ik bedoel:
POD van Muto -> https://app.layerise.com/...ck9e0acnpb4fy0762ati6m9yp
Thumb Throttle -> https://www.dennisdeal.co...ysRy2luBhbhBoCsHEQAvD_BwE
Technische specs Muto -> https://service.muto.bike...-technische-specificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 15:30:
[...]

Jaaaa! Mooi beestje hoor! Ik zie wel dat de Merida's beginnen op 2000 and up. Dan wil je er nog wel wat bij natuurlijk. Voor mij is moeilijk te zien of hier zo'n babyzitje aan het stuur bevestigd kan worden. Anders is dit wel ook een gegadigde. Zal dan wel via Marktplaats o.i.d. worden.
Fietszitje aan het stuur kan je met deze fiets wel vergeten, daar is de zit te diep voor en de stuurpen is er simpelweg niet voor geschikt. Het was echt een pure woon-werk fiets voor me. Achterzitje is wel mogelijk met een Yepp zitje, heb ik een paar keer gedaan en met mijn dochter een rondje wezen cruisen toen ze er nog in paste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:35
€18...Op Ali €8

Voor bedrijven die niet eens de moeite nemen om de titel even om te zetten naar het Nederlands, en "dikke korting" geven .. €17.99 -> €44.99 bestel ik liever direct in China...

Of het allemaal werkt zoals je wil weet ik niet, ik reageer alleen maar even op het hendel zelf.

Edit: zelfs de plaatjes komen van banggood, zie url. :-D

[ Voor 3% gewijzigd door Dacuuu op 20-07-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrpharderwijk
Dacuuu schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:31:
[...]

€18...Op Ali €8

Voor bedrijven die niet eens de moeite nemen om de titel even om te zetten naar het Nederlands, en "dikke korting" geven .. €17.99 -> €44.99 bestel ik liever direct in China...

Of het allemaal werkt zoals je wil weet ik niet, ik reageer alleen maar even op het hendel zelf.
Hahaha ja I know! Waarschijnlijk heb je het wel sneller in huis dan als je het bij Ali besteld.

[Edit]: idd het is dropshipping, kan ik beter bij ali bestellen idd, maar of zoiets werkt zoals bij de Vanmoof vraag ik me af.

[ Voor 10% gewijzigd door mrpharderwijk op 20-07-2020 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vanmorgen weer op pad met een volle accu.
Wordt ik toch vrolijk als het schermpje dan aangeeft: 240km actieradius in de eco stand, en 120km in de tour stand.
Is niet slecht voor een 400Wh accu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 12:22:
[...]
N.B. Misschien zijn er forumleden die a.d.h.v. bovenstaande eisen een goede fiets weten buiten de Muto?
Na 10 seconden google weet ik het al:

Zowel de van Moof als de Muto NIET nemen

Je wil NIET met een voorwielmotor rondcrossen met dan nog zitjes e.d. die de gewichtsverdeling nog meer verstoren. Sowieso is het natuurlijk lachen gieren brullen voor de verkopers dat ze voorwielmotoren fietsjes voor dat soort bedragen kunnen slijten, maar doe het niet...

Wat jij nodig hebt:

Dames fiets van een A merk met een Bosch middenmotor.Sparta, Batavus etc.

Sowieso is het idee dat je ook wel zonder ondersteuning wil rondtrappen naief... dat ga je zelden of nooit doen. :+

Betreft de looks... lijkt me zeker voor een fiets waar je je kinderen op wil vervoeren niet een relevant argument.

Nog even over de Muto;
- heel fraai al die geïntegreerde spullen... tot het stuk gaat en je het niet kan vervangen.
- 70km met 240 wh op zon fiets is flauwekul.
- slechts 1 maat.

Ik weet het, ik ben een zeikerd, maar ik word echt doodmoe van dit soort "trendy" rotzooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:43:
Wordt ik toch vrolijk als het schermpje dan aangeeft: 240km actieradius in de eco stand, en 120km in de tour stand.
Dat lijkt me echt veel...
Ofwel rij jij continu boven de 25, ofwel heel traag.

Met mijn fiets is 500 wh goed voor 120-140 km op eco, en 80-100 op tour.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2020 @ 20:43:
Heb je een ligfiets met overkapping of zo? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Tommie12 @roffeltjes Ik rij meestal boven de 25km/u, en heb er laatst een groter kettingblad op gezet.
Ik weet niet precies in hoeverre de Bosch computer het bereik uitrekent, maar misschien moet dat nog bijstellen.
Ik gebruik nu meer de middelste versnellingen ipv de hoogste, dus misschien heeft dat nog invloed ivm cadans.

Nu, na heen en weer rijden naar werk en thuis, geeft hij nog steeds meer dan 120-140km op eco

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/C6MKr3X.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrpharderwijk
roffeltjes schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:41:
[...]
Na 10 seconden google weet ik het al:

Zowel de van Moof als de Muto NIET nemen

Je wil NIET met een voorwielmotor rondcrossen met dan nog zitjes e.d. die de gewichtsverdeling nog meer verstoren. Sowieso is het natuurlijk lachen gieren brullen voor de verkopers dat ze voorwielmotoren fietsjes voor dat soort bedragen kunnen slijten, maar doe het niet...

Wat jij nodig hebt:

Dames fiets van een A merk met een Bosch middenmotor.Sparta, Batavus etc.
Thanks voor je advies! In mijn ogen je enigste valide punt. Ik ga ook zeker nog zo'n soort fiets testrijden en kijken hoe groot het verschil in comfort is. Ik vind de fietsen van dat kaliber niet heel mooi, of je komt uit op een achter cassette (jakkie)...
[...]
Sowieso is het idee dat je ook wel zonder ondersteuning wil rondtrappen naief... dat ga je zelden of nooit doen. :+
Ben ik het niet mee eens. Je kunt ook zonder accu komen te zitten of gewoon zonder kinderen fietsen en zin hebben in een workout. Ik zal in de testrit ook bekijken of het realistisch is.
[...]
Betreft de looks... lijkt me zeker voor een fiets waar je je kinderen op wil vervoeren niet een relevant argument.
Bij de Muto kan ik nadat ik mijn kind naar de opvang heb gebracht de voor en achter rekjes eraf halen en met een mooie ebike rondrijden (=subjectief).
[...]
Nog even over de Muto;
- heel fraai al die geïntegreerde spullen... tot het stuk gaat en je het niet kan vervangen.
Tja, dat heb je toch met veel fietsen in deze prijs range en categorie. Ik vind eerlijk gezegd dat er bij de Muto qua integratie juist niet zoveel zit. Als je kijkt naar Vanmoof, Cowboy, Watt, Strom City er zit allemaal veel meer in geintegreerd dan de Muto.
[...]
- 70km met 240 wh op zon fiets is flauwekul.
Voor mij is 30-50 km genoeg. Buiten dat kun je eenvoudig een batterij bijkopen en meenemen als je dat zou willen. Voor mij is dat niet nodig...
Muto claimt dat deze maat geschikt is voor mensen van 1.57m tot 1.95m. Ik zal zien in de testrit of dit klopt.
[...]
Ik weet het, ik ben een zeikerd, maar ik word echt doodmoe van dit soort "trendy" rotzooi.
;)

Hoe dan ook; De Muto komt voor mij op dit moment het meest in de buurt van alle eisen die ik verbind aan een ebike. Ik denk daarnaast dat @Torrentus het meest kan zeggen over bovenstaande claims en aannames van ons beiden. Ik hoor graag van hem :-)!

[ Voor 0% gewijzigd door mrpharderwijk op 20-07-2020 22:13 . Reden: spelfouten/grammatica ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
mrpharderwijk schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:11:
Ik denk daarnaast dat @Torrentus het meest kan zeggen over bovenstaande claims en aannames van ons beiden. Ik hoor graag van hem :-)!
Sommige dingen die ik zeg zijn geen aanname, maar komen voort uit de principes achter een fiets (weggedrag, maarvoering) of uit de ervaring van mij en anderen (grote nadelen van integratie).

- Voorwielmotor heeft absoluut nadelen qua wegligging (naast een aantal andere, zoals neiging om na te ijlen). Als je dan ook nog kindjes voor/achter wil zetten ga je de gewichtsverdeling dusdanig beïnvloeden dat het er niet beter op kan worden.
- Dingen als maatvoering zijn gewoon zoals ze zijn. Er is geen maat waar een persoon van 1.60 en iemand van 1.95 op past. Stel je voor dat ik (1.72) mijn fiets kan delen met mijn zoon van 11 (1.35)... :+
- Zo ook de integratie; spatborden, verlichting, dragers, slot, allemaal dingen die stuk kunnen gaan en niet te vervangen zijn door een gewone fm.

Ik probeer goed advies te geven en wil benadrukken dat ik er echt wat van weet... niet om een argument te winnen, maar juist om duidelijk te maken dat mijn advies niet zomaar uit mijn onderbuik komt. Je zal zien dat ik op heel veel dingen geen mening heb/geef en dat ik de meeste posts waarin e-bikes worden aangeschaft een + geef... namelijk de meeste standaard e-bikes zijn prima.

Maar dit soort hype merken? Op het moment dat je een voorwielmotor ziet zou je anno 2020 gewoon je conclusie moeten trekken. En als je verder kijkt dan is de rest zelden hoopgevend :+

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 21-07-2020 07:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Nog over de Muto en de maatvoering. Is het jullie al opgevallen dat de zadelpen 90 graden omhoog gaat? :X

Er is een reden dat een zadelbuis normaal gesproken een hoek tussen de 68-72 graden maakt (met 65 en 75 als extreme waarden). Bij dit model wordt je fiets KORTER als je je zadel/stuur omhoog zet en langer als je je zadel/stuur omlaag zet |:(

De opmerking van Torrentus dat dit niet werkt met een voorzitje is evident, dat is onvermijdelijk met zo'n rare keuze.

Verder: Torrentus zet het stuur maximaal hoog, terwijl de berijder duidelijk niet zo groot is (zie de zadelpen). Hiervoor moet de stuurpen recht omhoog worden gezet, wat de fiets minder stabiel maakt (hoe verder je stuurpen naar voren steekt hoe rustiger het stuurgedrag).

Ongetwijfeld ga je juich reviews zien (zoals altijd...), maar de Muto is zeker qua maatvoering gewoon een onding, dat is onvermijdelijk als je dat soort keuzes maakt.
Pagina: 1 ... 38 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam