Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
Hier in Belgë zijn er weinig FM's die er hebben.
Via webshop's zijn er genoeg te vinde, maar zijn die goed?
Ik ken enkel Brompton, kwalitatief goed (Maar die is te zwaar, denk ik).
Moet dienen om naar het station te fiesten 5km enkel, en dan nog 1km van het station tot aan het werk.
Zo licht mogelijk; bij station 1 zijn er trappen te doen om bij het juiste spoor te graken.
Als je de Brompton met 17kg al te zwaar vind voor een e-bike, dan vraag ik me af hoeveel keus er dan is.Overgeef Dave schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:24:
I....
Ik ken enkel Brompton, kwalitatief goed (Maar die is te zwaar, denk ik)......
Samebike en Lacros noemen hun vouwfiets ook lichtgewicht en die beginnen bij 20kg.
Het gewicht van een eenvoudige e-step voor volwassenen met een redelijke actieadius, start bij ca. 12kg.
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 06-07-2020 11:09 ]
Daarvan zit een FM op 10 km van mij die ze verdeeld, zal deze week eens langsgaan.
Of natuurlijk een e-step, dat is ook mogelijk.
[ Voor 16% gewijzigd door Overgeef Dave op 06-07-2020 11:29 ]
2 standaard tweedehandsfietsjes bij de respectievelijke stations is goedkoper en lijkt me makkelijker dan met een ebike te gaan zeulen. De tijdwinst op 5km is ook niet van dien aard dat je hier echt heel veel mee gaat winnen.Overgeef Dave schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:24:
Iemand ervaring met electrische vouw fietsen?
Hier in Belgë zijn er weinig FM's die er hebben.
Via webshop's zijn er genoeg te vinde, maar zijn die goed?
Ik ken enkel Brompton, kwalitatief goed (Maar die is te zwaar, denk ik).
Moet dienen om naar het station te fiesten 5km enkel, en dan nog 1km van het station tot aan het werk.
Zo licht mogelijk; bij station 1 zijn er trappen te doen om bij het juiste spoor te graken.
Of een electrische step?
Zonde, hij blijft knipperenBertV schreef op maandag 6 juli 2020 @ 08:56:
[...]
Je kunt die knop langer ingedrukt houden voor een reset.
Als hij dan blijft knipperen is er hardwarematig iets stuk.
Persoonlijk denk ik dat het eerder een slechte cel binnen een stack kan zijn dan de BMS zelf. De BMS geeft nl de melding dat het niet lukt om de balans tussen de cellen goed te krijgen.Waterkoker schreef op maandag 6 juli 2020 @ 14:12:
.... cel wisselen zijn of Kan de bms gewoon gewisseld worden met een ander of loop je dan weer tegen andere problemen aan?
Slechts een cel wisselen kan helpen, maar een complete parallel stack vervangen, door dezelfde cellen als in het gehele pack, is beter, want grote kans dat die ene cel de andere nadelig heeft beïnvloedt.Je kan de cel vinden door van iedere stack de spanning te meten met een multimeter. Binnen de stack met de laagste spanning bevindt zich dan de slechte cel.
Echter...... als er één cel niet helemaal meer goed is, hou er dan rekening mee dat op termijn andere cellen van dezelfde leeftijd hetzelfde gedrag kunnen vertonen. Helaas is het koffiedik kijken of dit het geval zal zijn.
Als eea eenvoudig is te vervangen, zou ik zeker overwegen om dit slechts met een deel van de cellen te doen.
Kan je dit niet zelf en moet je dit laten doen, dan is het een ander verhaal, omdat garantie ed dan ook een rol speelt.
Ben laatst bij de FM in de buurt geweest en die gaf aan dat ze normaal gesproken rond deze periode horen wanneer de nieuwe modellen leverbaar zijn maar dat ze nog geen data hebben doorgekregen.
Aankondigingen lopen nogal uiteen . Veel wordt doorgegeven in augustus-september, maar sommige specials/blikvangers worden op een separaat moment onthuld.Rob112 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:56:
Weet er iemand wanneer we de nieuwe 2021 modellen ongeveer kunnen verwachten? Ik heb de hoop een beetje opgegeven dat ik nog een 2020 Cube in een hoge framemaat geleverd ga krijgen, ik heb er oa bij Mantel de afgelopen tijd wel een paar kunnen bestellen maar ze worden telkens geannuleerd omdat ze niet meer op voorraad komen.
Ben laatst bij de FM in de buurt geweest en die gaf aan dat ze normaal gesproken rond deze periode horen wanneer de nieuwe modellen leverbaar zijn maar dat ze nog geen data hebben doorgekregen.
Je FM hoort het met de specials soms ook pas gelijk met de consument.
Bedankt voor je reactie, dan moet ik dus nog maar even geduld hebbenroffeltjes schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:00:
[...]
Aankondigingen lopen nogal uiteen . Veel wordt doorgegeven in augustus-september, maar sommige specials/blikvangers worden op een separaat moment onthuld.
Je FM hoort het met de specials soms ook pas gelijk met de consument.
Gaat niet helpen. Modellen 2021 zijn meestal pas leverbaar vanaf begin 2021.Rob112 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:56:
Weet er iemand wanneer we de nieuwe 2021 modellen ongeveer kunnen verwachten? Ik heb de hoop een beetje opgegeven dat ik nog een 2020 Cube in een hoge framemaat geleverd ga krijgen, ik heb er oa bij Mantel de afgelopen tijd wel een paar kunnen bestellen maar ze worden telkens geannuleerd omdat ze niet meer op voorraad komen.
Vrijwel alle fabrikanten zijn "uitverkocht".
Het grootste deel van de fietsframes wordt bij een paar fabrikanten in China gelast en soms ook gelakt.
Die worden met volle containers verscheept, dus tussen bestelling en levering zitten maanden. De dikke piek in verkoop van fietsen was in April- Mei.
Laat nu nog dat de aankopers goed wakker waren en half april al probeerden bij te bestellen (als ze nog iets krijgen), dan duurt het minstens tot half augustus eer er eventueel extra containers toekomen.
Dan is de vraag nog of er genoeg wielen, remmen, motoren zijn om die te kunnen af monteren.
Ik kan me ook voorstellen dat Bosch overbevraagd is.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Dus jij adviseert eigenlijk om mijn eisen wat naar beneden bij te stellen en nu gewoon een fiets te kopen die nog verkrijgbaar is voor iemand van 1,95 meter ipv te wachten tot na de zomer?Tommie12 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Gaat niet helpen. Modellen 2021 zijn meestal pas leverbaar vanaf begin 2021.
Vrijwel alle fabrikanten zijn "uitverkocht".
Het grootste deel van de fietsframes wordt bij een paar fabrikanten in China gelast en soms ook gelakt.
Die worden met volle containers verscheept, dus tussen bestelling en levering zitten maanden. De dikke piek in verkoop van fietsen was in April- Mei.
Laat nu nog dat de aankopers goed wakker waren en half april al probeerden bij te bestellen (als ze nog iets krijgen), dan duurt het minstens tot half augustus eer er eventueel extra containers toekomen.
Dan is de vraag nog of er genoeg wielen, remmen, motoren zijn om die te kunnen af monteren.
Ik kan me ook voorstellen dat Bosch overbevraagd is.
Ik zou in elk geval geen fiets kopen die veel te klein is, daar heb je een week later weer spijt van.Rob112 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:15:
[...]
Dus jij adviseert eigenlijk om mijn eisen wat naar beneden bij te stellen en nu gewoon een fiets te kopen die nog verkrijgbaar is voor iemand van 1,95 meter ipv te wachten tot na de zomer?
Ik wou alleen vermelden dat je ofwel kan bestellen, en wat wachten op de levering.
Gewoon wachten en kijken of er in september meer beschikbaar is, daar heb ik twijfels over.
Geen idee welk budget je er tegen aan wil gooien, maar bv bij Velo de Ville kan je nog altijd bestellen volgens jouw maat en kleur, maar je zal ook tot september of oktober moeten wachten voor je die kan ophalen of geleverd krijgt.
Ik ben ook 1.95m, en wou dus zeker maat 60. In België vind je die niet makkelijk op voorraad bij een gewone fietshandel.
Ik heb in April een Norta besteld bij mijn FM, en had de fiets op een week. Eind mei was het al 4 weken wachten, en nu staat op hun site dat "mijn" model gewoon uitverkocht is tot... eind dit jaar.
Bedankt voor de verduidelijking, ik ben zeker niet van plan om voor een kleinere fiets te kiezen maar denk dat ik vooral op het uiterlijk van de fiets maar wat moet gaan inleverenTommie12 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 15:35:
[...]
Ik zou in elk geval geen fiets kopen die veel te klein is, daar heb je een week later weer spijt van.
Ik wou alleen vermelden dat je ofwel kan bestellen, en wat wachten op de levering.
Gewoon wachten en kijken of er in september meer beschikbaar is, daar heb ik twijfels over.
Geen idee welk budget je er tegen aan wil gooien, maar bv bij Velo de Ville kan je nog altijd bestellen volgens jouw maat en kleur, maar je zal ook tot september of oktober moeten wachten voor je die kan ophalen of geleverd krijgt.
Ik ben ook 1.95m, en wou dus zeker maat 60. In België vind je die niet makkelijk op voorraad bij een gewone fietshandel.
Ik heb in April een Norta besteld bij mijn FM, en had de fiets op een week. Eind mei was het al 4 weken wachten, en nu staat op hun site dat "mijn" model gewoon uitverkocht is tot... eind dit jaar.
Deze 60 cm fiets kwam ik als aanbieding tegen, maar of het bij jouw smaak / wensen past?
https://dekker-tweewieler...street-black-chrome-mat_1
Check de winkel via de review kanalen als trustpilot en of andere wegen.
Alles heb ik zojuist nagemeten. Elke cel heeft dezelfde voltage. Geen bijzonderheden te vinden, alles zit op 3.86 a 3.87v, vreemd
[ Voor 7% gewijzigd door AOC op 07-07-2020 18:18 ]
Ik heb die fiets vorig jaar gekocht. Klein half jaartje later werd hij eindelijk geleverd, bij Stella zijn ze niet zo vlug.sayang1991 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:20:
Zijn er hier toevallig nog mensen die ervaringen hebben met de Stella trekking premium MDB?
https://www.stella.nl/p/trekking-premium-mdb/
Ik ben sowieso van plan deze week een proefrit te maken maar vroeg mij af wat voor vergelijkbare fietsen er zoal te vinden zijn in de prijsklasse ~€2000. Hij word gebruikt voor zowel woon-werk verkeer (10km met wat heuvels) als wat recreatieve tochten door het heuvelland (~75km in zuid-limburg). Dit aangezien de vrouwlief het niet zo fijn vind om met haar elektrische fiets te touren als ik er op de wielrenner vandoor ga, tenzij we een berg op fietsen uiteraard....
Prettige fiets wel, maar wel erg goedkoop afgemonteerd.
Ben benieuwd wat er als eerste gaat slijten dan kan ik het vervangen voor iets beters.
Maar goed, het rijd wel comfortabel. Ik heb de motor wel getuned (Speedbox 3.0) zodat deze t/m 30km/u ondersteuning geeft (kan ook hoger, is naar eigen smaak in te stellen). Dat fietst net ff lekkerder en valt totaal niet op.
Netjes, dat lijkt OK te zijn. De vraag is wat er gebeurd als je gaat ontladen of laden.Waterkoker schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:11:
[...]
Alles heb ik zojuist nagemeten. Elke cel heeft dezelfde voltage. Geen bijzonderheden te vinden, alles zit op 3.86 a 3.87v, vreemd
Dan zouden ook alle cellen gelijk moeten blijven en ongeveer gelijktijdig naar 3.1V of 4.1V moeten gaan.
Het niet transparant zijn van Stella was vroeger geen sterk punt en nu :
vergelijk Stella 10% maar eens met Mantel ...
10% v/d reviews 1 of 2 sterren maar terwijl bij Mantel dat maar 2% is.. 5x zo laag!
https://nl.trustpilot.com...guages=nl&stars=1&stars=2
Zo'n meer uitvoeringen verhaal/prijs... zou erg vervelend zijn. Prima tip van @hansbkp
Check dit goed, ik heb alleen naar Trustpilot gekeken.
Ik heb mijn fiets een goeie 2 maanden geleden aangemeld voor een servicebeurt.
Het kan zijn dat het door het corona gebeuren allemaal anders is gelopen, maar ik wacht nog steeds op een reactie of bevestiging.
En dan heb ik het nog niet eens over het drama gehad met de levering van de fiets!
Gelukkig ben ik zelf wel vrij technisch aangelegd, en heb ik de fiets zelf een servicebeurt gegeven.
Maar de volgende keer rij ik wel even langs Stella winkel hier in de buurt, ipv een afspraak aanvragen online.
Hoe zou ik het kunnen ontladen? De powerpack blijft met 2 lampjes knipperen. Dan kan deze niet meer ontladen/bijgeleden meen ik toch?elinx schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:03:
[...]
Netjes, dat lijkt OK te zijn. De vraag is wat er gebeurd als je gaat ontladen of laden.
Dan zouden ook alle cellen gelijk moeten blijven en ongeveer gelijktijdig naar 3.1V of 4.1V moeten gaan.
Ik spreek puur over het laad en ontlaadgedrag van de cellen, niet over de beveiliging. Als het daardoor niet op een normale manier meer kan dan weet ik niet zo gauw een andere manier dan de cellen rechtstreeks belasten of laden met een laadstroom, maar dat kan dan niet zonder extra apparatuur.Waterkoker schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:43:
.... Dan kan deze niet meer ontladen/bijgeleden meen ik toch?
Bedankt voor het meedenken, dat is ook een mooie fiets maar aangezien ik hem voornamelijk voor woon werkverkeer wil gaan gebruiken en ik mijn laptop dus mee moet nemen ben ik voor een fiets met achterrek gegaan. Kwam de Pegasus Siena E8 F Plus tegen in framemaat 65 en die is het geworden.route99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:53:
De e-bike markt is nu wat overspannen, dus een compromis lijkt onvermijdelijk.
Deze 60 cm fiets kwam ik als aanbieding tegen, maar of het bij jouw smaak / wensen past?
https://dekker-tweewieler...street-black-chrome-mat_1
Check de winkel via de review kanalen als trustpilot en of andere wegen.
Toch nog iets leuks geregeld voor mijn vakantie:Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:13:
[...]
Die Stromers zijn ook niet foutloos, je leest ook wel wat over pannes en defecten. En ik zie toch dat ze een stuk duurder zijn. 9k voor een ST5 is toch een fors bedrag.
Je foto is mooi, maar dat heb ik met een gewone fiets ook al gehand, en een achterwielmotor zal dat niet tegen gaan, daar zit ook nog een derailleur op. Ik zou daarom op een dagelijks gebruikte Speedbike altijd kiezen voor een naafversnelling/riem en middenmotor.
En wat die onderdelen betreft... klopt, dat moet een FM snel in orde krijgen.
De Strömer huren voor 'n week. Ik had zojuist contact met QicQ en al plannen gemaakt voor de huur. Dit omdat mijn volgende fiets waarschijnlijk een Strömer zal worden. Even kijken hoe 45 km/h mij gaat bevallen.
Ook om even te kijken of ik mijn ritten ga halen naar maten toe.
En ik denk dat het met elke fiets wel 'iets' is. Geen elektrische fiets is perfect.
Ik had laatst een bezoek gebracht aan de FM omdat ik vond dat mijn fiets (Qwic Premium MN330) inhield bij het rijden. Ik dacht dat mijn Brose MM niet goed meer was, maar de oplossing was even simpel dan je kunt bedenken:
Je moet altijd een zekere druk houden op de pedalen. Ik ging altijd naar de 20 km/h en hield die snelheid aan. De Brose weet dan niet of ie moet werken of niet. Dus constant enige druk houden en gewoon naar de 25 km/h gaan zonder de druk eraf te halen. Dat werkt! Geen enkele keer ingehouden gedurende de 20 km fietstocht.
Deze bevindingen allemaal op stand Tour, dus niet de hoogste stand want dan gaat de fiets er met mij vandoor. Voor dijk op is het lekker, maar dan meteen terug naar de Tour stand (stand 2 van de 3).
Geeft je display ook een foutcode?Waterkoker schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:08:
Zelf heb ik op mijn fiets en Bosch powerpack, onlangs knippert hierop 2 lampjes, volgend de bosch handleiding is deze defect? Is de oorzaak hiervoor eenvoudig op te lossen of moet je denken aan de bms die stuk is?
Ik ben in de tussentijd ook van gedachte veranderd m.b.t. de stella vooral ook door het gebrek aan openheid over de daadwerkelijke prijzen/afmontage. Heb nu een bestelling staan voor een cube touring hybrid one bij mantel aangezien hij bij geen enkele lokale fietsenzaak nog te krijgen was in mijn maat/versie. Deze mag ik gelukkig wel nog binnen 30 dagen retour sturen als het toch niet de juiste maat is (54cm). Ben wel een paar keer wezen fietsen op verschillende fietsen in een kleinere maat (50cm) en deze beviel me tot nu toe toch echt het beste. Had ook de pro overwogen (vooral vanwege het frame) maar de verende zadelpen bevalt mij echt niet door de kleine bewegingsvrijheid in rotatie. Hebben meer mensen hier ervaring mee?route99 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:21:
@sayang1991
Het niet transparant zijn van Stella was vroeger geen sterk punt en nu :
vergelijk Stella 10% maar eens met Mantel ...
10% v/d reviews 1 of 2 sterren maar terwijl bij Mantel dat maar 2% is.. 5x zo laag!
Zo'n meer uitvoeringen verhaal/prijs... zou erg vervelend zijn. Prima tip van @hansbkp
Check dit goed, ik heb alleen naar Trustpilot gekeken.
Tot nu toe trouwens dik tevreden over de service van mantel (telefonisch) in tegenstelling tot sommige locale fietszaken.... Nu maar hopen dat de fiets goed aankomt deze vrijdag.
Tip, ga eens op de cube site kijken naar dealers en ga gewoon eens bellen. Ik heb verschillende dealers gesproken (zuid-limburg) die nog wat voorraad hadden staan.Rob112 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:56:
Weet er iemand wanneer we de nieuwe 2021 modellen ongeveer kunnen verwachten? Ik heb de hoop een beetje opgegeven dat ik nog een 2020 Cube in een hoge framemaat geleverd ga krijgen
[ Voor 12% gewijzigd door sayang1991 op 08-07-2020 12:57 ]
Nee nog niet. Ik heb wat vertraging opgelopen omdat ik ironisch genoeg vrij hard van mn stadsfiets afdonderde omdat ik op een gladde rotonde moest uitwijken voor een spookwandelaar die de weg kwijt was.Xfile schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:30:
[...]
Heb je intussen een keus gemaakt welke e-bike het gaat worden?
Ik zelf heb de Cube Touring Hybrid Pro 500 2020 gekocht voor woon/werk verkeer.
https://www.cube.eu/nl/20...o-500-iridiumnblack-2020/
Hoe dan ook: Die Cube lijkt vergelijkbaar met de Specialized. Deze heeft ook een ketting en een derailleur heeft. Merk jij hier in de dagelijkse praktijk nog nadelen van t.o.v. een riem en naafversnelling? Aangezien iemand anders me aanraadde daar naar te kijken.
Ik ervaar hetzelfde met de oude Giant fiets van mijn vrouw. Als je niet mooi rond draait, dan is het motor aan/motor uit, en een wat onrustig rijgedrag.jimh307 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 11:54:
[...]
Toch nog iets leuks geregeld voor mijn vakantie:
De Strömer huren voor 'n week. Ik had zojuist contact met QicQ en al plannen gemaakt voor de huur. Dit omdat mijn volgende fiets waarschijnlijk een Strömer zal worden. Even kijken hoe 45 km/h mij gaat bevallen.![]()
![]()
Ook om even te kijken of ik mijn ritten ga halen naar maten toe.
En ik denk dat het met elke fiets wel 'iets' is. Geen elektrische fiets is perfect.
Ik had laatst een bezoek gebracht aan de FM omdat ik vond dat mijn fiets (Qwic Premium MN330) inhield bij het rijden. Ik dacht dat mijn Brose MM niet goed meer was, maar de oplossing was even simpel dan je kunt bedenken:
Je moet altijd een zekere druk houden op de pedalen. Ik ging altijd naar de 20 km/h en hield die snelheid aan. De Brose weet dan niet of ie moet werken of niet. Dus constant enige druk houden en gewoon naar de 25 km/h gaan zonder de druk eraf te halen. Dat werkt! Geen enkele keer ingehouden gedurende de 20 km fietstocht.Het is wel even wennen om de druk er constant op te houden en te blijven accelereren totdat je een sweetspot gevonden hebt en die is wind mee makkelijk 25 km/h en wind tegen soms naar de 17 km/h, als je die druk maar blijft aanhouden.
Deze bevindingen allemaal op stand Tour, dus niet de hoogste stand want dan gaat de fiets er met mij vandoor. Voor dijk op is het lekker, maar dan meteen terug naar de Tour stand (stand 2 van de 3).
Zelf rij ik met een Bosch motor, en die vind ik goed "afgesteld". Alleen als je op standje Turbo wat moet optrekken, afremmen en terug versnellen, dan gaat het soms wat fors, maar die stand gebruik ik amper.
Dat is precies wat ik wil als mijn fiets aan vervanging toe is. (qwic urban R1, naar volle tevredenheid in gebruik, pas 4 maanden oud dus dat duurt nog wel even
Zijn er nog meer merken die deze configuratie ook hebben?
Ik zie vooral een teruggang van vooral de voorwielmotoren, maar ook van achterwielmotoren, zelfs bij de speed pedelecs.brilsmurf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:14:
Ik kijk net bij QicQ naar de stromers en ik zie nu voor het eerst een fiets met zowel achterwielmotor, riem en versnellingen. https://shop.qicq.nl/stromer-st2.html
Dat is precies wat ik wil als mijn fiets aan vervanging toe is. (qwic urban R1, naar volle tevredenheid in gebruik, pas 4 maanden oud dus dat duurt nog wel even)
Zijn er nog meer merken die deze configuratie ook hebben?
Moet eerlijk zeggen dat een 5 speed op een speed pedelec mij niet echt zwaar overtuigt.
Nadeel van die achterwielmotor is toch wel dat het complex is als je dat achterwiel eens uit moet nemen...
5 versnellingen lijkt mij ook wat beperkt. Andere fabrikanten zetten meer in op een versnellingsbak op de trapas, achterwielmotor en riem. Dat lijkt mij vooralsnog de meest ideale combinatie.Tommie12 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:19:
[...]
Ik zie vooral een teruggang van vooral de voorwielmotoren, maar ook van achterwielmotoren, zelfs bij de speed pedelecs.
Moet eerlijk zeggen dat een 5 speed op een speed pedelec mij niet echt zwaar overtuigt.
Nadeel van die achterwielmotor is toch wel dat het complex is als je dat achterwiel eens uit moet nemen...
Met een Pinion versnellingsbak kan je ook meer versnellingen kwijt.
Klopt, maar die Pinion is heel duur...Vlassie1980 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:21:
[...]
5 versnellingen lijkt mij ook wat beperkt. Andere fabrikanten zetten meer in op een versnellingsbak op de trapas, achterwielmotor en riem. Dat lijkt mij vooralsnog de meest ideale combinatie.
Nu, eigenlijk zou je verwachten dat Stromer met die prijzen wel een Pinion zou kunnen monteren....
Ik vind de combinatie: Middenmotor, riem en Enviolo nog altijd zalig, en dat werkt ook op een Speed Pedelec.
Werkt inderdaad vast prima, maar alsnog minder vermogen als een achterwielmotorTommie12 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:28:
[...]
Klopt, maar die Pinion is heel duur...
Nu, eigenlijk zou je verwachten dat Stromer met die prijzen wel een Pinion zou kunnen monteren....
Ik vind de combinatie: Middenmotor, riem en Enviolo nog altijd zalig, en dat werkt ook op een Speed Pedelec.
Andere vraag: Mijn accu van mijn Bulls Green Mover E45 wil niet meer verder laden als 80 ~ 85%
Kan het zijn dat de accu opnieuw gebalanceerd moet worden? Heb al contact gehad met een accu revisiebedrijf en die kwamen daarmee als eerste suggestie. Ze zitten echter niet in de buurt.
Ik verdenk misschien ook nog de lader, heb 1 lader thuis liggen en de andere ligt nog op het werk maar daar mag ik zonder goede reden niet naar binnen
Versnellingsbak op de trapas? Hoe werkt dat en zijn die er al?Vlassie1980 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:21:
[...]
5 versnellingen lijkt mij ook wat beperkt. Andere fabrikanten zetten meer in op een versnellingsbak op de trapas, achterwielmotor en riem. Dat lijkt mij vooralsnog de meest ideale combinatie.
Deze stromer is vooral heel onderhoudsarm denk ik. Geen grote krachten op de tandwielen en een riem.
En achterwielmotor voelt heel natuurlijk aan.
Heb er nu ook een (25km qwic), met achterwielmotor, riem , maar zonder vernellingen, en zou niet anders meer willen.
Ik zocht al tijdje naar achterwielmotor, riem en versnellingen maar had me laten vertellen dat dat niet mogelijk was.
Dit is de eerste keer dat ik er eentje zie en hoop dat meer merken ermee komen.
MTB Cycletech Code 45brilsmurf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:38:
[...]
Versnellingsbak op de trapas? Hoe werkt dat en zijn die er al?
Deze stromer is vooral heel onderhoudsarm denk ik. Geen grote krachten op de tandwielen en een riem.
En achterwielmotor voelt heel natuurlijk aan.
Heb er nu ook een (25km qwic), met achterwielmotor, riem , maar zonder vernellingen, en zou niet anders meer willen.
Ik zocht al tijdje naar achterwielmotor, riem en versnellingen maar had me laten vertellen dat dat niet mogelijk was.
Dit is de eerste keer dat ik er eentje zie en hoop dat meer merken ermee komen.

Kettler Velossi

Klever X Speed met Pinion

Jongerius (geen speed pedelec)

Je ziet vooral de laatste jaren dat fabrikanten bezig zijn met dit soort modellen. Je kunt ook een Santos laten elektrificeren. Maar als je die prijs ziet val je zowat van je stoel.
Santos

Ik wil hier mijn kleding (shirts, boxers, sokken etc.) en alle accessoires in doen. Hebben jullie een idee voor een niet al te lompe fietstas? Mijn vriendin heeft van die grote FastRider fietstassen, maar dat vind ik niet fijn tijdens het reizen.
Ik heb al een aantal potentiële kandidaten gevonden;
Thule Dubbele fietstas Shield Pannier S 28L
XLC Dubbele fietstas Commuter RT 31L
Basil Dubbele Fietstas Miles MIK
Ik zoek in ieder geval van 28 tot 32 liter.
Hebben jullie hier ervaring mee? Of/en hebben jullie betere opties?
Bedankt voor de voorbeeldenVlassie1980 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:46:
[...]
MTB Cycletech Code 45
[Afbeelding]
Kettler Velossi
[Afbeelding]
Klever X Speed met Pinion
[Afbeelding]
Jongerius (geen speed pedelec)
[Afbeelding]
Je ziet vooral de laatste jaren dat fabrikanten bezig zijn met dit soort modellen. Je kunt ook een Santos laten elektrificeren. Maar als je die prijs ziet val je zowat van je stoel.
Santos
[Afbeelding]
Nooit geweten dat dit al op de markt was.
Die MTB Cycletech Code 45 is wel heel mooi zeg. Jammer van de wat kleine accu en ook jammer dat die niet uitneembaar is.
Die Klever X Speed ziet er apart uit, moet ik even aan wennen maar de specks zijn heel goed.
Wel prijzig, ik hoop dat die nog wat gaat dalen als dit meer gemeengoed word.
Vergeet het maar dat die sterk in prijs zullen zakken.brilsmurf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Bedankt voor de voorbeelden![]()
Nooit geweten dat dit al op de markt was.
Die MTB Cycletech Code 45 is wel heel mooi zeg. Jammer van de wat kleine accu en ook jammer dat die niet uitneembaar is.
Die Klever X Speed ziet er apart uit, moet ik even aan wennen maar de specks zijn heel goed.
Wel prijzig, ik hoop dat die nog wat gaat dalen als dit meer gemeengoed word.
Rohloff en Pinion zijn versnellingen die op zich ALTIJD 1000€ extra kosten. Je zal ze niet snel op een gewone Gazelle of Sparta vinden, dus je betaalt nog eens een pak extra voor de speicale robuuste fiets, en zo kom je aan die gekke bedragen.
ik heb de urban dry versie ban basil erg fijne tassen en waterdicht, zelfs met 10cm water op de wegDonRoger schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:27:
Gelukkig kunnen we weer( al fftjes nu) met de fiets in de trein, nu kan ik weer een eind met m'n Cannondale reizen. Ik zit dus te zoeken naar een mooie dubbele fietstas voor als ik in 't weekend naar m'n vriendin ga, zodat ik geen rugtas mee hoef te nemen.
Ik wil hier mijn kleding (shirts, boxers, sokken etc.) en alle accessoires in doen. Hebben jullie een idee voor een niet al te lompe fietstas? Mijn vriendin heeft van die grote FastRider fietstassen, maar dat vind ik niet fijn tijdens het reizen.
Zijn wel wat duur maar kon bij fietswinkelshop in eindhoven 30% korting krijgen met 2 tassen kopen
:strip_exif()/f/image/w6pxnQ25LRvmHp5Bo5QKqtde.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e4WHphvp5BILvsU8BkwDU5XT.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi ding!! Is dat die winkel achter de Intersport? Volgende week eens langs fietsen. Ben alleen bang dat ik 'm zonder korting moet kopen haha, of ik moet geluk hebben natuurlijk.ibothead schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:23:
[...]
ik heb de urban dry versie ban basil erg fijne tassen en waterdicht, zelfs met 10cm water op de weg![]()
Zijn wel wat duur maar kon bij fietswinkelshop in eindhoven 30% korting krijgen met 2 tassen kopen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja ik had een geluk met de eerste dat het bandje onderop er afscheurde daar moet je wel rekening mee houden die is niet door en door gestikt en kan met lomp gedrag snel afbreken. Ik had de eerste tas gevuld met 5 petflessen en dan door de bossen gegaan met me eigen bouw mountainbikeDonRoger schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:36:
[...]
Mooi ding!! Is dat die winkel achter de Intersport? Volgende week eens langs fietsen. Ben alleen bang dat ik 'm zonder korting moet kopen haha, of ik moet geluk hebben natuurlijk.
Moeten ze per se aan elkaar vast zitten? Anders zou je ook eens naar Vaude of Ortlieb tassen kunnen kijken, al zijn die wel redelijk prijzig.DonRoger schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:27:
Gelukkig kunnen we weer( al fftjes nu) met de fiets in de trein, nu kan ik weer een eind met m'n Cannondale reizen. Ik zit dus te zoeken naar een mooie dubbele fietstas voor als ik in 't weekend naar m'n vriendin ga, zodat ik geen rugtas mee hoef te nemen.
Tja.... remmen en versnelling zijn nog OK, maar ik vraag me af wie er onderdelen kan leveren en plaatsen als er iets mis is met de batterij of motor.Erasmo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:02:
De Aldi heeft er weer een vanaf dit weekend:
https://www.aldi.nl/onze-.../e-bike-5490.article.html
Wie doet de service voor Aldi?
Als ik mn accu laad tot 42V=100% dan kan ik aan de voltmeter zien of ie dat haalt. Als ik m lang niet gebalanceerd heb dan blijft ie heel lang bijv. op 41.5V staan. Na een nacht balanceren is ie dan in de ochtend 42V dus 100%.Vlassie1980 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:43:
[...]Werkt inderdaad vast prima, maar alsnog minder vermogen als een achterwielmotorAndere vraag: Mijn accu van mijn Bulls Green Mover E45 wil niet meer verder laden als 80 ~ 85% Kan het zijn dat de accu opnieuw gebalanceerd moet worden? Heb al contact gehad met een accu revisiebedrijf en die kwamen daarmee als eerste suggestie. Ze zitten echter niet in de buurt.Ik verdenk misschien ook nog de lader, heb 1 lader thuis liggen en de andere ligt nog op het werk maar daar mag ik zonder goede reden niet naar binnen
Ik denk dat twee losse ook wel prima zijn toch? Ik fiets zelf op een Cannondale Mavaro Neo city 4 ( ik weet niet of dat nog iets uit maakt). Ik zal ook eens naar die tassen kijken inderdaad!PaveloW schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:30:
[...]
Moeten ze per se aan elkaar vast zitten? Anders zou je ook eens naar Vaude of Ortlieb tassen kunnen kijken, al zijn die wel redelijk prijzig.
Erasmo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:02:
De Aldi heeft er weer een vanaf dit weekend:
https://www.aldi.nl/onze-.../e-bike-5490.article.html
De volgende fietsen leken me wel wat:
- Watt Boston Male
- Strom City
- Prophete fiets van de Aldi die vanaf zaterdag te koop is.
Heel veel eisen heb ik niet, alleen dat de ondersteuning niet stopt bij 25km, dat is bij de Watt en Strom in te stellen, maar bij die van de Aldi geen idee.
Max budget is 1500 euro.
Wat zijn jullie meningen hierover? Of een gebruikte e-bike misschien?
Het was voornamelijk omdat twee van je eigen links tassen waren die aan elkaar vast zaten. Op zich vind ik twee losse tassen ook makkelijker.DonRoger schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:01:
[...]
Ik denk dat twee losse ook wel prima zijn toch?
Heb bijna twee decennia met een set Ortlieb Classic (vorige model van deze https://www.ortlieb.com/nl/back-roller-classic ) gereden, een paar jaar ook met hetzelfde doel als dat van jouw.
Maar Vaude (en waarschijnlijk tig andere merken) hebben soortgelijke tassen, afhankelijk van hoeveel geld je eraan uit wil geven en wat voor kwaliteit je zoekt
Het enige wat uitmaakt wat betreft fiets is de dikte van de stangen van je achterdrager, maar over het algemeen heb je een paar standaard diktes waar je dan eventueel verlooptjes voor je tassen voor hebt.
Ah zo ja. Nee ik heb verder geen sterke voorkeur tussen twee losse of een vaste, dat dus is geen probleem. Fijn om iemand te spreken die hier al ervaring mee heeft (met het zelfde doel), nu is het ook makkelijker om hier dan een keuze in te maken nu ik jouw ervaring heb gelezen. Die Ortlieb tassen zal ik in m'n lijstje zetten.PaveloW schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:14:
[...]
Het was voornamelijk omdat twee van je eigen links tassen waren die aan elkaar vast zaten. Op zich vind ik twee losse tassen ook makkelijker.
Heb bijna twee decennia met een set Ortlieb Classic (vorige model van deze https://www.ortlieb.com/nl/back-roller-classic ) gereden, een paar jaar ook met hetzelfde doel als dat van jouw.
Maar Vaude (en waarschijnlijk tig andere merken) hebben soortgelijke tassen, afhankelijk van hoeveel geld je eraan uit wil geven en wat voor kwaliteit je zoekt
Het enige wat uitmaakt wat betreft fiets is de dikte van de stangen van je achterdrager, maar over het algemeen heb je een paar standaard diktes waar je dan eventueel verlooptjes voor je tassen voor hebt.
Nu nog een fijne fietsnavigatie en ik ben klaar om te gaan
Ik zou zeker een paar tassen in het echt gaan bekijken als je de kans hebt. Je hebt tassen met kleppen, die je dicht kan rollen etc etc. Wat voor de een werkt hoeft voor de ander nog niet te werken.DonRoger schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 14:02:
[...]
Ah zo ja. Nee ik heb verder geen sterke voorkeur tussen twee losse of een vaste, dat dus is geen probleem. Fijn om iemand te spreken die hier al ervaring mee heeft (met het zelfde doel), nu is het ook makkelijker om hier dan een keuze in te maken nu ik jouw ervaring heb gelezen. Die Ortlieb tassen zal ik in m'n lijstje zetten.
Kan me nog herinneren dat op het moment dat ik de winkel uitliep met die Ortlieb tassen en nog een beetje liep te klooien om ze dicht te maken ("officieel" moet je dat doen door de schouderband onderlangs te bevestigen) er iemand voorbij kwam en liet zien dat het ook zonder schouderband kon door de clips gewoon direct in elkaar te klikken. Erg handig als je toch geen gebruik maakt van die schouderband
Fiets navigatie moet je me niet vragen, plan meestal een beetje via de knooppunten als ik een tochtje maakt, of gewoon langs de N-wegen als ik wil stampen...
Waar leest jij dat die Watt en Strom nog ondersteuning zouden bieden boven de 25?bighead schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:08:
Ik zit te kijken voor een elektrische fiets, gaat om woon/werk verkeer van een paar km per dag. Nu heb ik geen elektrische fiets, maar deze is kapot (Cortina Blau uit 2016 met een gebroken Conti riem en speling op trapas). Ik vind het zonde om deze te repareren, dus dacht ik dan maar een elektrische fiets aan te schaffen.
- Watt Boston Male
- Strom City
Heel veel eisen heb ik niet, alleen dat de ondersteuning niet stopt bij 25km, dat is bij de Watt en Strom in te stellen, maar bij die van de Aldi geen idee.
Max budget is 1500 euro.
Je wil dus eigenlijk een speed pedelec voor 1500€....
Nog maar eens de vraag, hoe hebben die merken hun service voor elkaar?
Als je in het VanMoof topic kijkt, zie je dat het harder gaan dan 25 voor velen een hoofdreden is om voor die fiets te kiezen. Niet legaal dus best vreemd.Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:34:
[...]
Waar leest jij dat die Watt en Strom nog ondersteuning zouden bieden boven de 25?
@bighead
Misschien een 2e hands VanMoof s2?
Tja, dat vraag ik me ook af. Ik denk dat als ze wat succes hebben in Duitsland, ze dan wel eens door de duitse fietsfabrikanten verklikt worden.... en dan dreigt een recall.jodeltje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:01:
[...]
Als je in het VanMoof topic kijkt, zie je dat het harder gaan dan 25 voor velen een hoofdreden is om voor die fiets te kiezen. Niet legaal dus best vreemd.
Ik vraag me zelf af of die boost knop (motor duwt zonder trappen) niet aan de verkeerde kant van de wet zit.
Bij Cowboy V1 kon je ook harder door de VS instelling te kiezen. Versie 2 kan dit niet meer. Denk dat ze de bui voelen hangen.
Het is een optie in de app, dat zou dus waarschijnlijk met een update te fixen zijn. In Japan zit de optie er niet in en gaat ie gewoon 25.Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:12:
[...]
Tja, dat vraag ik me ook af. Ik denk dat als ze wat succes hebben in Duitsland, ze dan wel eens door de duitse fietsfabrikanten verklikt worden.... en dan dreigt een recall.
Ik vraag me zelf af of die boost knop (motor duwt zonder trappen) niet aan de verkeerde kant van de wet zit.
Bij Cowboy V1 kon je ook harder door de VS instelling te kiezen. Versie 2 kan dit niet meer. Denk dat ze de bui voelen hangen.
Even gegoogeld op Specialized: dat is S-Works (dat merk ken ik), wist ik niet. Kennissen hebben van dat merk dure racefietsen.Kodara schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:13:
[...]
Nee nog niet. Ik heb wat vertraging opgelopen omdat ik ironisch genoeg vrij hard van mn stadsfiets afdonderde omdat ik op een gladde rotonde moest uitwijken voor een spookwandelaar die de weg kwijt was.
Hoe dan ook: Die Cube lijkt vergelijkbaar met de Specialized. Deze heeft ook een ketting en een derailleur heeft. Merk jij hier in de dagelijkse praktijk nog nadelen van t.o.v. een riem en naafversnelling? Aangezien iemand anders me aanraadde daar naar te kijken.
S-Works e-bikes zijn volgens mij wel wat duurder dan die van Cube.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Als je boven de 25 ondersteuning wilt moet je voor een speed pedelec gaan.bighead schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:08:
Ik zit te kijken voor een elektrische fiets, gaat om woon/werk verkeer van een paar km per dag. Nu heb ik geen elektrische fiets, maar deze is kapot (Cortina Blau uit 2016 met een gebroken Conti riem en speling op trapas). Ik vind het zonde om deze te repareren, dus dacht ik dan maar een elektrische fiets aan te schaffen.
- Watt Boston Male
- Strom City
Max budget is 1500 euro.
Naar een fietsenwinkel gaan die beide merken verkopen, bijvoorbeeld https://www.defietsenwinkel.nl/elektrische-fietsen-464, dan kan je de fietsen vergelijken.Kodara schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:13:
[...]
Nee nog niet. Ik heb wat vertraging opgelopen omdat ik ironisch genoeg vrij hard van mn stadsfiets afdonderde omdat ik op een gladde rotonde moest uitwijken voor een spookwandelaar die de weg kwijt was.
Whereof one cannot speak, one must remain silent.
Wat een armoe zo'n achterwielmotor = weinig koppel
Een achterwiel motor heeft toch minder koppel nodig tov middenmotor? De motor zit direct aan de achterwiel en kan direct kracht geven. Bij middenmotor moet de koppel hoger zijn door de tandwiel overbrenging. Of ben ik verkeerd?bgttje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 22:08:
[...]
Wat een armoe zo'n achterwielmotor = weinig koppel
Cowboy is een fiets met achterwielmotor en die vond ik zeer soepel rijden.
Als je ziet hoe traag die motoren tegen een helling opstarten..........bij een middenmotor heb je altijd genoeg koppel voor elke situatie. Natuurlijk.............als je eenmaal rijdt en de achterwielmotor draait op zijn gunstigst dan rijdt ie idd soepel. Maar zodra je kracht nodig hebt dan is een middenmoter onverslaanbaar met z'n versnellingen.Cowboy_Henk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:12:
[...]Een achterwiel motor heeft toch minder koppel nodig tov middenmotor? De motor zit direct aan de achterwiel en kan direct kracht geven. Bij middenmotor moet de koppel hoger zijn door de tandwiel overbrenging. Of ben ik verkeerd?
Ik denk dat het qua souplesse niet uitmaakt waar de motor precies zit, elke fiets met motor zal soepel rijden.Cowboy_Henk schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 00:12:
[...]
Cowboy is een fiets met achterwielmotor en die vond ik zeer soepel rijden.
Maar waar het voornamelijk om gaat is hoe het gewicht verdeeld is.
Bij een middenmotor zit het gewicht op dezelfde plek als je eigen gewicht, en helemaal als je accu zich ook ergens midden op de fiets bevind.
Verder is het koppel verhaal niet zo erg spannend. Zeker niet voor fietsen die over vlakke wegen gaan.
Als je eenmaal vaart hebt, en dat duurt echt niet lang, dan is het makkelijk om die vaart erin te houden. Ook met weinig koppel.
Bij Watt op de website staat dat aangegeven bij problemen. Voor de Strom lees ik dat hier https://aartjan.nl/blog/strom-city-review/Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:34:
[...]
Waar leest jij dat die Watt en Strom nog ondersteuning zouden bieden boven de 25?
Nog maar eens de vraag, hoe hebben die merken hun service voor elkaar?
Apart vormgegeven frame maar wel over nagedacht zodat ze de productie kunnen automatiseren in Nederland. Verder een belt drive, motor achterin het wiel met sensor bij de trappers. Zag het filmpje van Bright en ziet er goed uit. Maar dan de prijs: 3k.Anoniem: 224360 schreef op donderdag 9 april 2020 @ 11:24:
Over de delta S van Mokumono vind ik niks terug in dit topic. Niemand die deze in de bestelling heeft staan?
https://mokumonocycles.com/nl/
https://mokumonocycles.com/nl/mokumono-delta-s/
Ik zie geen uitneembare accu op de plaatjes of in de specs, dat is misschien een nadeel.
YouTube: Deze e-bike is een lust voor het oog!
Denk je bespaart het verschepen uit China en arbeidskrachten om alles te lassen.. bam 1k duurder. Een Lekker ebike is ook duurder of een Cube door de componenten. Maar als je voordeel haalt uit het assemblage en verschepingsproces zou je dat in de prijs terug verwachten.
Anoniem: 224360
1k duurder dan welke fiets met die specs? Hier inmiddels de Gudereit ET-9 EVO BASIC besteld, nog maar 7 weken wachten ongeveer......Maar dan heb je voor 2800 euro wel een fiets met alle zaken die ik belangrijk vond, alleen geen spannende looks.Joosie200 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:22:
[...]
Apart vormgegeven frame maar wel over nagedacht zodat ze de productie kunnen automatiseren in Nederland. Verder een belt drive, motor achterin het wiel met sensor bij de trappers. Zag het filmpje van Bright en ziet er goed uit. Maar dan de prijs: 3k.
Denk je bespaart het verschepen uit China en arbeidskrachten om alles te lassen.. bam 1k duurder. Een Lekker ebike is ook duurder of een Cube door de componenten. Maar als je voordeel haalt uit het assemblage en verschepingsproces zou je dat in de prijs terug verwachten.
Een Cowboy v2/Ampler Curt, beide net zo ingericht als sportievere ebike voor woon/werkverkeer. Dus ik verwacht zo'n fiets meer rond de 2 tot 2,2k dan rond de 3k.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:40:
[...]
1k duurder dan welke fiets met die specs? Hier inmiddels de Gudereit ET-9 EVO BASIC besteld, nog maar 7 weken wachten ongeveer......Maar dan heb je voor 2800 euro wel een fiets met alle zaken die ik belangrijk vond, alleen geen spannende looks.
Fietsnieuwtje:
Ik las vandaag dat Utrecht weer verder gaat met het "snorfietsen naar de rijbaan"-plan. Vanaf mid-2021 zullen ze snorfietsen de rijbaan op sturen, ze mogen dan niet meer op de fietspaden komen. Voor mij als fietser een uitkomst, want als ik mij ergens aan erger dan is het aan die blauwe plaatjes voor mij waar meer verontreiniging en lawaai uit lijkt te komen dan de gemiddelde vrachtwagen en die vaak maar nét iets harder gaan dan ik zelf op een niet-elektrische-fiets rij. Nog even los van het gemiddelde rijgedrag op die dingen, maar dat terzijde.
De regel gaat zowel gelden voor benzine-snorfietsen als elektrische snorfietsen, kortom, voor alles met een blauw plaatje. Vrijwel zeker zal daar ook een helmplicht bij komen kijken. Hopelijk is dat precies de motivatie om dit vervoersmiddel te laten uitsterven.
Wel kan ik mij voorstellen dat dit een enorme boost gaat geven in de verkoop van e-bikes. Immers mogen beiden even hard maar geeft de e-bike mensen veel meer vrijheid. Of zouden gemiddelde snor'ers het juist fijn vinden om tussen de auto's te rijden?
Andere impact is dat er een groot snelheidsverschil ontstaat tussen meerdere gebruikers van dezelfde rijbaan. Mijn verwachting is dat Utrecht de "van 50 naar 30" dan ook snel zal doorzetten en dat binnen een decennium vrijwel alle 50-wegen die er nog waren 30 zijn in de stad, op enkele ring-achtige wegen na.
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/snorfiets/
Zelf woon ik niet in Utrecht, maar ik kan jouw ergernis meer dan goed begrijpen. Ik houd altijd mijn adem in als er zo'n fijnstofkanon langs komt razen. Vooral die tweetakt scootertjes zijn het ergste.Valorian schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 14:20:
Weet niet of dit helemaal het juiste topic is, zo niet dan excuses...
Fietsnieuwtje:
Ik las vandaag dat Utrecht weer verder gaat met het "snorfietsen naar de rijbaan"-plan. Vanaf mid-2021 zullen ze snorfietsen de rijbaan op sturen, ze mogen dan niet meer op de fietspaden komen. Voor mij als fietser een uitkomst, want als ik mij ergens aan erger dan is het aan die blauwe plaatjes voor mij waar meer verontreiniging en lawaai uit lijkt te komen dan de gemiddelde vrachtwagen en die vaak maar nét iets harder gaan dan ik zelf op een niet-elektrische-fiets rij. Nog even los van het gemiddelde rijgedrag op die dingen, maar dat terzijde.
De regel gaat zowel gelden voor benzine-snorfietsen als elektrische snorfietsen, kortom, voor alles met een blauw plaatje. Vrijwel zeker zal daar ook een helmplicht bij komen kijken. Hopelijk is dat precies de motivatie om dit vervoersmiddel te laten uitsterven.
Wel kan ik mij voorstellen dat dit een enorme boost gaat geven in de verkoop van e-bikes. Immers mogen beiden even hard maar geeft de e-bike mensen veel meer vrijheid. Of zouden gemiddelde snor'ers het juist fijn vinden om tussen de auto's te rijden?
Andere impact is dat er een groot snelheidsverschil ontstaat tussen meerdere gebruikers van dezelfde rijbaan. Mijn verwachting is dat Utrecht de "van 50 naar 30" dan ook snel zal doorzetten en dat binnen een decennium vrijwel alle 50-wegen die er nog waren 30 zijn in de stad, op enkele ring-achtige wegen na.
https://www.utrecht.nl/wonen-en-leven/verkeer/snorfiets/
Goede keus, heb ik nu ook sinds een maand (wel de 'luxe' uitvoering. Bevalt prima.Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:40:
[...]
1k duurder dan welke fiets met die specs? Hier inmiddels de Gudereit ET-9 EVO BASIC besteld, nog maar 7 weken wachten ongeveer......Maar dan heb je voor 2800 euro wel een fiets met alle zaken die ik belangrijk vond, alleen geen spannende looks.
Ben nog geen vergelijkbaardere fiets tegen gekomen die goedkoper is.
Als ik me niet vergis mogen die in elk geval niet meer nieuw verkocht worden (tweetakt), dus dat is een aflopend verhaal.jimh307 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:41:
[...]
Zelf woon ik niet in Utrecht, maar ik kan jouw ergernis meer dan goed begrijpen. Ik houd altijd mijn adem in als er zo'n fijnstofkanon langs komt razen. Vooral die tweetakt scootertjes zijn het ergste.
En zodra de electrische scooter nog wat beter en betaalbaarder wordt gaat de benzine scooter er ook uit denk ik. (in China is die al weg in de meeste grote steden)
Ik ken de situatie in NL niet goed in de steden, maar in België hebben ze her en der de autostroken versmald, en meer plaats gemaakt voor fietsen, zeker op invalswegen, maar ook in het centrum bepaalde zones gewoon dicht gemaakt voor verkeer.
Even opgezocht en dat klopt, goed nieuws!Tommie12 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:03:
[...]
Als ik me niet vergis mogen die in elk geval niet meer nieuw verkocht worden (tweetakt), dus dat is een aflopend verhaal.
Overigens merk ik dat zo’n driekwart vd snorfietsen flink harder dan 25 gaat. Misschien moet de politie die rollerbanken van vroeger weer eens gaan gebruiken
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Anoniem: 224360
400 euro meer voor meer versnellingen en betere onderdelen het en der, maar ik kan dat niet op waarde schatten en wilde gewoon onder de 3k blijven. Heb zelf de grijze glanzend besteld. Lijkt verder veel gelijk dus goed om te horen dat het bevalt.boomsma schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:38:
[...]
Goede keus, heb ik nu ook sinds een maand (wel de 'luxe' uitvoering. Bevalt prima.
Ben nog geen vergelijkbaardere fiets tegen gekomen die goedkoper is.
Mooie fiets is dat, alleen weer totaal niet toepasbaar voor bijvoorbeeld mijn woon-werk route van 26 km enkel door de polder.Joosie200 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:22:
[...]
Apart vormgegeven frame maar wel over nagedacht zodat ze de productie kunnen automatiseren in Nederland. Verder een belt drive, motor achterin het wiel met sensor bij de trappers. Zag het filmpje van Bright en ziet er goed uit. Maar dan de prijs: 3k.
- Kleine accu van 250Wh
- Accu niet uitneembaar
- Geen versnellingen
Succes met wind in de polder zou ik zeggen... Meer een fiets om je voort te bewegen door de grachtengordel van Amsterdam, en daar is hij dan ook prima geschikt voor.
Iemand tips?
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
En daarbij vind ik de prijs niet echt meevallen. Met 250Wh haal je misschien net een enkeltje, maar open in de polder vang je alle wind en aangezien ik zelf vaak op de dijk ben te vinden kan ik je er alles over vertellen. Als ik echt windkracht 6 a 7 vol in mijn gezicht heb red ik het niet met een vaste versnelling. Dat betekend de ondersteuning op max, versnelling wat lager en dan blij mogen zijn met 18-20 km/h. Dan doe ik 13Wh/km minimaal. Dus dan red je nog geen enkele reis en die accu degradeert ook zodat je bijna meteen al jus te kort gaat komen. Dan ga ik het niet hebben over de winter. Dan mag je er 25-30% vanaf halen en wordt het alsnog bezweet aankomen op je werk.Vlassie1980 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 09:40:
[...]
Mooie fiets is dat, alleen weer totaal niet toepasbaar voor bijvoorbeeld mijn woon-werk route van 26 km enkel door de polder.
- Kleine accu van 250Wh
- Accu niet uitneembaar
- Geen versnellingen
Succes met wind in de polder zou ik zeggen... Meer een fiets om je voort te bewegen door de grachtengordel van Amsterdam, en daar is hij dan ook prima geschikt voor.
(ik heb zelf een Qwic Premium MN330 met 735Wh accu die nog 71% doet).
En over die wind gesproken in polders. Ik vind het vrij langzaam gaan dan. Over 2 weken krijg ik een Stromer St1 te leen voor een hele week en daar verwacht ik gemiddeld 14Wh/km te gaan doen. Met die zware wind tegen zit je al op ruim 20Wh/km en terug dan bijvoorbeeld 8Wh/km bij geschat 30 km/h. Eens even kijken hoe die mij gaat bevallen en wie weet staat ie er binnenkort bij mij in de schuur met minimaal 618 Wh accu of 814 Wh.

Voor mijn werk kom ik niets tekort, maar elke week naar Oss, naar mijn ouders toe is ook 38 km totaal. Bij 14Wh/km is dit al 532Wh. Nu red ik dit nog met de helft, maar zoals @Vlassie1980 dat ook weet gaat snelheid ten koste van de accu inhoud. Ik schat deze wattuur waardes bij 30-35 km/h. Bij 45 km/h gaat nog veel sneller
@PaveloW@Vlassie1980 Mag ik jullie een tip geven? Niet doen en kijk verder.
*het vermogen is geschat. Ik schat zo vaak dergelijke cijfers dat ik er niet veel naast zal zitten.
[ Voor 8% gewijzigd door jimh307 op 11-07-2020 15:34 ]
Kun je de batterij wel aanzetten, terwijl deze op de fiets zit aangesloten? (zit een aan/uit knopje op de batterij)bert pit schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:31:
Mijn fiets stopte er vanmorgen mee. Het is een Dutch ID infinity met een Bosch Active plus 50Nm en een intuvia display. Die geeft niets weer. Ik heb de batterij losgemaakt en weer wast en ook de display. Helaas mocht dat niet baten. De (buis) batterij is vannacht volledig opgeladen.
Iemand tips?
En als dat lukt en de batterij staat aan, kun je dan het display wel aanzetten?
[ Voor 3% gewijzigd door M!chel op 11-07-2020 15:57 ]
Kan het misschien zo zijn dat je in de regen hebt gereden? Zoals ik het lees gok ik op een vochtprobleem en dit kun je verhelpen door de fiets een nachtje warm binnen te zetten.bert pit schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 13:31:
Mijn fiets stopte er vanmorgen mee. Het is een Dutch ID infinity met een Bosch Active plus 50Nm en een intuvia display. Die geeft niets weer. Ik heb de batterij losgemaakt en weer wast en ook de display. Helaas mocht dat niet baten. De (buis) batterij is vannacht volledig opgeladen.
Iemand tips?
Misschien kun je dit beter hebben dan allerlei foutcodes omdat jouw fiets geen stroom krijgt. Vocht, contactpunten of een defect in de accu. Misschien even de contactpuntjes inspuiten met contactspray/alcohol ketonatus 96%. Anders komt toch de dealer van pas.
Bosch is behoorlijk waterbestendig. Dus om het nu meteen op een vochtprobleem te gooien, zonder eerst even te kijken wat er nog wel werkt en wat niet, is wel erg kort door de bocht. Slechte raad als je het mij vraagt.jimh307 schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:01:
[...]
Kan het misschien zo zijn dat je in de regen hebt gereden? Zoals ik het lees gok ik op een vochtprobleem en dit kun je verhelpen door de fiets een nachtje warm binnen te zetten.
Het kan zijn dat de batterij in je schermpje leeg is. Deze loopt langzaam leeg als je je scherm meest van de tijd van de fiets haalt.
Hopelijk is dat het probleem.
En toch blijf ik bij mijn punt.M!chel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:07:
[...]
Bosch is behoorlijk waterbestendig. Dus om het nu meteen op een vochtprobleem te gooien, zonder eerst even te kijken wat er nog wel werkt en wat niet, is wel erg kort door de bocht. Slechte raad als je het mij vraagt.
Het kan zijn dat de batterij in je schermpje leeg is. Deze loopt langzaam leeg als je je scherm meest van de tijd van de fiets haalt.
Hopelijk is dat het probleem.
Al is een fiets nog zo waterbestendig, dat wil niet zeggen dat dit uitgesloten is.
We zijn tweakers toch?
Opgelost. Nadat ik de display en batterij nogmaals los en vast gemaakt heb, heb ik hem kort aan de lader gekoppeld om te zien of de display het dan wel deed. Daarna deed alles het weer.M!chel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:57:
[...]
Kun je de batterij wel aanzetten, terwijl deze op de fiets zit aangesloten? (zit een aan/uit knopje op de batterij)
En als dat lukt en de batterij staat aan, kun je dan het display wel aanzetten?
Vanmorgen noodgedwongen een kilometer of 9 zonder ondersteuning gereden. het is best te doen, maar met ondersteuning gaat toch een stuk makkelijker.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962
Fijn dat het weer werkt. Haal je je display vaak van je fiets af? Als je je fiets bijv. thuis in de schuur hebt staan? Je kunt het display dan beter laten zitten, want dan loopt de batterij in je display niet leeg. Die laad dan bij uit de grote batterij op je fiets.bert pit schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:50:
[...]
Opgelost. Nadat ik de display en batterij nogmaals los en vast gemaakt heb, heb ik hem kort aan de lader gekoppeld om te zien of de display het dan wel deed. Daarna deed alles het weer.
Vanmorgen noodgedwongen een kilometer of 9 zonder ondersteuning gereden. het is best te doen, maar met ondersteuning gaat toch een stuk makkelijker.
AbsoluutM!chel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:33:
Het is ook zeker een mogelijkheid, maar 1 van de zoveel. Dus liever eerst even een diagnose stellen ipv in het wilde weg gokken.
We zijn tweakers toch?
Maar vocht is in heel erg veel van de gevallen een oorzaak / onderliggende oorzaak. Bij mijn E-bike heb ik sommige delen afgedekt met zuurvrije vaseline en nooit meer last van harde regen op mijn fiets. Contactpunten altijd ingespoten met contactspray en sindsdien nooit meer een elektronische storing gehad. Geen vaseline op contactpunten zelf spuiten, maar op de draad die de controller in en uit gaat.
Lock is nu alleen beschikbaar voor de Kiox.DonRoger schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:47:
Weten jullie toevallig of de nieuwe Lock optie ook voor de huidige Nyon werkt, of alleen voor de nieuwe Nyon die nog moet komen?
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/lock/
Jammer, ik hoopte dat deze ook voor de nyon beschikbaar was. Ik twijfel nog steeds tussen de Nyon en de Kiox.M!chel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 23:48:
[...]
Lock is nu alleen beschikbaar voor de Kiox.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/lock/
https://www.indiegogo.com/projects/superstrata-bike#/
https://superstrata.bike/
Wat betreft de ebike-variant: ik maak me wel wat zorgen om die 125wh batterij in..
| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |
Ja, daar kom je niet ver mee. Andersom zou het ook raar zijn om een ultra lichte carbon fiets te bouwen en er vervolgens een accu van een paar kilo aan te hangen.Savages schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 09:14:
Dit ziet er ook veelbelovend uit: de Superstrata, een volledig unibody carbon-build fiets.
https://www.indiegogo.com/projects/superstrata-bike#/
https://superstrata.bike/
Wat betreft de ebike-variant: ik maak me wel wat zorgen om die 125wh batterij in..
De fiets weegt de helft van een normale ebike, maar zet er een gemiddelde man op, en het verschil is nog 10%, en dan zou je met 1/4 van een normale batterij even ver geraken.... Fairy tales.dennisfr schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:33:
[...]
Ja, daar kom je niet ver mee. Andersom zou het ook raar zijn om een ultra lichte carbon fiets te bouwen en er vervolgens een accu van een paar kilo aan te hangen.
Tweede fairy talenis dat de retail price van de ion 4000$ zou zijn.... wie gaat die kopen?
En inderdaad. Idee is leuk, maar retail niet interessant.
| Unox = The Worst Operating System | How can you respect a computer controlled by a mouse? | Wie het laatst lacht, is het langzaamst van begrip. |
Zoiets als 1,39 Wh per kilometer.Savages schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:26:
Ze adverteren met meer dan 90km bereik.
En inderdaad. Idee is leuk, maar retail niet interessant.
Reëel is minimaal 5 Wh per kilometer, anders kan de ondersteuning gewoon achterwege gelaten worden. Bij 20 km/h is dat een ondersteuning van 27,8 watt en dit is niet realistisch.
Wordt er zo moe van hoe fabrikanten adverteren met "zoveel kilometers zonder bijladen". Het enigste wat je dan min of meer doet is de klant besodemieteren. Zo vaak discussies gehad met afnemers en hun 'parate, ahum' kennis over accutechnologie.
Ik trap daar echt niet in en ik weet het echt wel een heel, erg, groot, stuk beter. Je belazerd er alleen een ander mee en dat is de consument.
"belazer ik A en die trapt er niet in dan belazer ik klant B wel en die trapt er met beide voeten in, klant B is een fietsenmaker en klant A is de geïnformeerde klant die dit topic leest".
Ik snap het soms ook niet meer.
Idd, echte verbruik is altijd hoger zeker met slecht weer. Mijn verbruik met de Bafang BBS02-500W ligt gemiddeld op 8-13W/km. Ik rij vrijwel altijd tussen de 25 -32km/u.jimh307 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 19:09:
[...]Zoiets als 1,39 Wh per kilometer.Reëel is minimaal 5 Wh per kilometer, anders kan de ondersteuning gewoon achterwege gelaten worden. Bij 20 km/h is dat een ondersteuning van 27,8 watt en dit is niet realistisch.Wordt er zo moe van hoe fabrikanten adverteren met "zoveel kilometers zonder bijladen". Het enigste wat je dan min of meer doet is de klant besodemieteren. Zo vaak discussies gehad met afnemers en hun 'parate, ahum' kennis over accutechnologie.Ik trap daar echt niet in en ik weet het echt wel een heel, erg, groot, stuk beter. Je belazerd er alleen een ander mee en dat is de consument."belazer ik A en die trapt er niet in dan belazer ik klant B wel en die trapt er met beide voeten in, klant B is een fietsenmaker en klant A is de geïnformeerde klant die dit topic leest".Ik snap het soms ook niet meer.
11Wh/km
windstil, met huidige temperaturen, vrij vlak, gemiddelde snelheid 35km/u, buitenwegen, vrijwel geen stoplichten, flink mee trappen, vol in lycra, 50% tour, 50% turbo.
Nu extra zuinig omdat ie weer bij de fietsenmaker staat met elektrische problemen.
Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
hoe kun je dat zienbgttje schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:35:
[...]
Idd, echte verbruik is altijd hoger zeker met slecht weer. Mijn verbruik met de Bafang BBS02-500W ligt gemiddeld op 8-13W/km. Ik rij vrijwel altijd tussen de 25 -32km/u.
Ik zie alleen in mijn schermpje met de bafang 750 wat af en toe pw 250 met pieken van pw1400

Maar ik heb de motor al terug geschroeft van 21amp naar 18 amp in dat programma en ik heb de ondersteuning programma aangepast tot 40% maar ondersteuning wel op ongelimiteerde snelheid
Zo iets bekant

Ik heb een Giant ease e met dubbele accu's.
Nou fietste ik vorige week naar huis en toen stopte de ondersteuning ermee. Opnieuw opgestart en kon toen weer verder. Nou heeft dit probleem zich al meerdere keren herhaald, en lijkt erger te worden.
Ook zag ik op de display dat hij soms ineens automatisch op de andere accu overslaat. Nou heb ik eigenlijk nooit problemen met deze fiets gehad alleen paar maanden geleden de display vervangen. Accu's zijn ook nog goed en hoor ook geen rare geluiden uit de motor komen. Wie o wie weet misschien wat hier aan de hand kan zijn? Wil de fiets namelijk verkopen en moet natuurlijk wel goed zijn. Mvg frits
Ik meet altijd het opgeladen(opladen in Watt na gebruik bij dezelfde eindspanning) vermogen door de km's, die ik heb gereden, te delen.ibothead schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 16:10:
[...]hoe kun je dat zienIk zie alleen in mijn schermpje met de bafang 750 wat af en toe pw 250 met pieken van pw1400
Maar ik heb de motor al terug geschroeft van 21amp naar 18 amp in dat programma en ik heb de ondersteuning programma aangepast tot 40% maar ondersteuning wel op ongelimiteerde snelheid
![]()
Zo iets bekant [Afbeelding]
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam