Hi guys, ik heb wat advies / richting nodig. Ik heb de intro-post gelezen maar zie door de bomen even het bos niet. Er is zó veel aanbod. En ik heb (nu nog) de ballen verstand van elektrische fietsen. Ik heb momenteel gewoon een stadsfietsje waar ik alles op doe, maar per 1 augustus begin ik met een nieuwe baan op 17 fietskilometers afstand en lijkt een electrische fiets voor woon-werkverkeer me wel ideaal
De fietsenwinkel hier in het dorp is een zeer bekwame zaak met goede mensen, en zij bieden op electrischefietsgebied 'Specialized' aan. Ik maakte een proefrit op de Vado en moet zeggen dat dat wel erg fijn was. Maar ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal... Is 2700 euro voor een Como 3.0 bijv. veel, of kun je voor een lagere prijs een betere fiets krijgen? Mijn nieuwe werkgever heeft een fietsplan waarmee ik het van brutoloon kan betalen, maar het blijft flink prijzig.
Voor mij is belangrijk:
- kan een aantal jaren lang met volle ondersteuning 40km per dag afleggen op de accu; duurzame accu dus
- het is geen heuvelachtige route naar werk, maar wel deels door weilanden dus tegenwind kan wel
- weinig stoplichten, dus startsnelheid en ondersteuning is ondergeschikt
- gezien ik er elke dag meer dan een uur op zit is comfort belangrijk; fijne zithouding, fijn zadel, goede vering
- niet te veel lawaai en trillingen, en geen 'clunky' ervaring, liefst alles geruisloos en zacht
- ik begreep dat fietsen in de praktijk ook 28-29km p/u kunnen halen (dat had die Vado bijv.), dat heeft mijn voorkeur boven max 25
- er moet een aardige tas (formaat 16" inch laptop) mee te vervoeren zijn
- de overgang van wel naar geen ondersteuning (als je te hard gaat trappen) voelde bij de Vado vrij naadloos, dat vind ik fijn, weet niet hoe dit bij andere fietsen is
- mag er ook wel een beetje stoer en sportief uitzien
Mijn vraag is: weet iemand op basis hiervan misschien een paar andere merken / modellen waar ik eens naar zou kunnen kijken? En die in Nederland in fietsenwinkels staan, zodat ik proefritjes kan maken? En die misschien ook wat goedkoper zijn?