Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 36 ... 224 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Cowboy_Henk schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:20:
https://www.want.nl/bosch...-fiets-update-krachtiger/

De verschillende motoren van Bosch staan er al redelijk bekend om dat ze zeer krachtig zijn. Daardoor vlieg je op de elektrische fiets bij stilstand er zo vandoor. En nu gaat het bedrijf voor een aantal van de nieuwere modellen een update doorvoeren, waardoor hij nog krachtiger wordt.
Hier de review:
YouTube: New Bosch Motor Update! | First Ride On The 2021 Performance Line CX...

edit: focus op mountainbiking. Overigens:
1) die gast kan best fietsen en
2) lijkt me best lollig om zo een keer te MTB'en

[ Voor 7% gewijzigd door gysman11 op 26-06-2020 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-06 19:30
ben op zoek naar een goede e-bike met riem ondersteuning, de Sparta M11ti smart is op zich goed geprijsd, wil ook tot ongeveer 2800 euro gaan max. heeft iemand ervaring met deze fiets ? *snip*
dank je, Kriszty

[ Voor 21% gewijzigd door Señor Sjon op 29-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 19:44
patrickberg schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:40:
ben op zoek naar een goede e-bike met riem ondersteuning, de Sparta M11ti smart is op zich goed geprijsd, wil ook tot ongeveer 2800 euro gaan max. heeft iemand ervaring met deze fiets ? *snip*

dank je, Kriszty
Heb zelf ook naar dit model gekeken maar heb besloten om het niet te doen nadat ik in dit topic zag wat er besproken is over dit model (zoek maar eens in dit topic op sparta m11ti smart). Er zijn een aantal mensen die aangaven motorproblemen te hebben gehad, wat te maken had met vocht en modder in de motor na rijden in nat weer. Hier zou een fiets absoluut tegen moeten kunnen en ik verwacht dat dit in de nieuwe versie van dit model opgelost zal zijn. De aantrekkelijke prijs is dan ook omdat het model er uit gaat.

Succes met de keuze! Ben zelf uiteindelijk voor de 'Batavus Finez E-Go Power Exclusive 2020' gegaan. Wel een tikkie duurder maar het voelt wel alsof ik daarvoor echt een goede slag betere fiets krijg.

[ Voor 5% gewijzigd door Señor Sjon op 29-06-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
pix3l8e schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:56:
[...]

Heb zelf ook naar dit model gekeken maar heb besloten om het niet te doen nadat ik in dit topic zag wat er besproken is over dit model (zoek maar eens in dit topic op sparta m11ti smart). Er zijn een aantal mensen die aangaven motorproblemen te hebben gehad, wat te maken had met vocht en modder in de motor na rijden in nat weer. Hier zou een fiets absoluut tegen moeten kunnen en ik verwacht dat dit in de nieuwe versie van dit model opgelost zal zijn. De aantrekkelijke prijs is dan ook omdat het model er uit gaat.

Succes met de keuze! Ben zelf uiteindelijk voor de 'Batavus Finez E-Go Power Exclusive 2020' gegaan. Wel een tikkie duurder maar het voelt wel alsof ik daarvoor echt een goede slag betere fiets krijg.
dank je :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
[...]

Vond de Sparta wel aardig vanwege het hogere koppel , ik denk dan toch maar even doorsparen voor b.v. een Flyer upstreet5 of vergelijkbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Weet iemand of er ergens een overzicht is van fietsen waarvan je de batterij niet hoeft te pairen met de fiets? Ik ben van plan een occasion te kopen en wil over een jaar of 5 niet tegen problemen aan lopen met revisie.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Beste...

In de krant (AlgemeenDagblad) stond afgelopen woensdag een uitgebreide (elec.) fietstest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-06 23:53
ben op zoek naar een goede e-bike met riem ondersteuning, de Sparta M11ti smart is op zich goed geprijsd, wil ook tot ongeveer 2800 euro gaan max. heeft iemand ervaring met deze fiets ? , is deze eventueel ook nog aan te passen voor kleine verhoging snelheid ? , of gaat dat niet met deze fiets.

dank je, Kriszty
Heb deze besteld bij Premiumbikes voor 2199,- na eerst proefrit te hebben gemaakt bij de fietser in Ede. Vond hem fijner fietsen dan de Koga Pace B10. Vochtproblemen heb ik over gelezen maar ben ik niet zo bang voor. Fiets staat altijd binnen en ik ken mezelf; bij echt slecht weer wordt hij toch niet gebruikt. Bovendien telt een gewaarschuwd mens voor 2 dus heb ik ze verteld dat ze de afdekking van de motor goed na moeten kijken voor ze afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erasmo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:00:
Weet iemand of er ergens een overzicht is van fietsen waarvan je de batterij niet hoeft te pairen met de fiets? Ik ben van plan een occasion te kopen en wil over een jaar of 5 niet tegen problemen aan lopen met revisie.
Bij mijn weten, elke fiets met een Bosch motor en batterij.
Daar is ook de Intuvia zonder problemen om te wisselen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
ben op zoek naar een goede e-bike met riem ondersteuning, de Sparta M11ti smart is op zich goed geprijsd, wil ook tot ongeveer 2800 euro gaan max. heeft iemand ervaring met deze fiets ? , is deze eventueel ook nog aan te passen voor kleine verhoging snelheid ? , of gaat dat niet met deze fiets.

dank je, Kriszty
Fiets nu een jaar met deze fiets, en nog geen problemen gehad. Alleen dat de motor een rare ratel had na 2200 km, maar na een grote tocht was dat vanzelf weer weg.
Ik fiets elke dag met deze fiets, ook door regen en sneeuw, geen problemen. Ben nogsteeds blij ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:32

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

[...]

Ah, ben ik ook voor gegaan. Was deze of een Gazelle Ultimate C380 HMB 2020. Uiteindelijk de Batavus gekozen omdat 'ie een stukje goedkoper is, toevallig snel leverbaar (laatste model in mijn maat) en gewoon ook prima beviel tijdens een testritje. Gazelle zat al 6 weken levertijd op en de Batavus ergens in oktober als de FM er niet nog eentje had staan.

Vraagje: loopt bij jou de 'kettingkeast' ook niet parallel met de riem? Hij lijkt er scheef op te staan, maar de FM gaf aan dat het niet anders kon. Geen mogelijkheid tot afstellen. Ze gingen navraag doen bij Batavus, want ze vonden het qua afwerking ook wel iets beneden de maat voor deze prijscategorie.

Daarnaast heb ik last van een soort getik ergens bij de trapas als ik >25km/h fiets. Maar ik heb nog maar een paar keer gefietst, dus moet even kijken of dat structureel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:13

Oekol

waka waka hey hey

Ronaldcycling schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:53:
Heeft iemand hier toevallig de Watt Brooklyn? Ben benieuwd naar de ervaringen.
Ik zoek naar mensen met Watt Boston fietsen. Heb er al twee gekocht en ben benieuwd wat de lange termijn ervaringen van mensen zijn. Heb 't idee dat veel mensen er nog geen 1 hebben.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tommie12 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:25:
[...]

Bij mijn weten, elke fiets met een Bosch motor en batterij.
Daar is ook de Intuvia zonder problemen om te wisselen.
Oh dat is zeer zeker interessant. Bosch maakt goed spul.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pix3l8e
  • Laatst online: 26-06 19:44
SayWhatAgain! schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:55:
[...]
Vraagje: loopt bij jou de 'kettingkeast' ook niet parallel met de riem? Hij lijkt er scheef op te staan, maar de FM gaf aan dat het niet anders kon. Geen mogelijkheid tot afstellen. Ze gingen navraag doen bij Batavus, want ze vonden het qua afwerking ook wel iets beneden de maat voor deze prijscategorie.

Daarnaast heb ik last van een soort getik ergens bij de trapas als ik >25km/h fiets. Maar ik heb nog maar een paar keer gefietst, dus moet even kijken of dat structureel is.
Ik moet 'm nog binnenkrijgen, week 28 als het goed is. Zal dan proberen te laten weten of ik dit herken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 08:03
Goed, de voorwiel remmen van de Stella van mijn vrouw zijn niet meer goed. Nu kan ze een afspraak maken, maar als ik zo hier en daar lees zou het een klusje zijn wat ook prima te doen is voor een leek. Ik kwam een YouTube filmpje tegen waarin twee mogelijkheden aan bod kwamen:
- een pinnetje eruit trekken en een nieuwe zwarte 'rubber' erin schuiven en met een nieuw pinnetje weer vast zetten
- met een inbus de rem eraf halen en een nieuwe erop zetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbHWy-8MQZtIV9zC8_33gKEssLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NoC5nXW2uHkw2Lag9w64uyMS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pos2tBpxl20PSycsp0TOVk8FZc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUqymN9kPXoj4HmOmIcxho07.jpg?f=fotoalbum_large

Als het goed is zijn het Shimano V-Brakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuurlijk, gewoon zelf doen.
Belangrijk is om de blokjes daarna mooi te aligneren met de velg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-06 13:20
Oekol schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Ik zoek naar mensen met Watt Boston fietsen. Heb er al twee gekocht en ben benieuwd wat de lange termijn ervaringen van mensen zijn. Heb 't idee dat veel mensen er nog geen 1 hebben.
Zijn weinig reviews hierover te vinden. Nadeel van watt is dat je heel snel moet trappen als je deze in de snelle stand zet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 08:03
Tommie12 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:30:
Tuurlijk, gewoon zelf doen.
Belangrijk is om de blokjes daarna mooi te aligneren met de velg.
Welke moet ik bestellen?

https://www.mtb-brakepads...ken-cycletech-e-bike-hp-e

(al heeft mijn vrouw geen mountainbike, maar een moederfiets)

https://www.bol.com/nl/p/...ZODQ_0_25.31.ProductTitle

of blokje: https://www.bol.com/nl/p/...ZODQ_0_25.31.ProductTitle

YouTube: YouTube
Dat filmpje had ik gezien!

[ Voor 12% gewijzigd door President op 28-06-2020 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Moeilijk te zeggen zonder naast de fiets te staan. Ik zou complete blokjes nemen met schroef en houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ronaldcycling schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Zijn weinig reviews hierover te vinden. Nadeel van watt is dat je heel snel moet trappen als je deze in de snelle stand zet
Klopt inderdaad. Kan wel over de 'watt male' vinden maar die is volgens mij al weer er uit. Wij vonden met proef fietsen dat hij echt super snel ging. In die zin als je standje 2 fiets dat je ff wat langzamer wilt rijden. Hoop dat dat wel kan, ons fiets uurtje was even hectisch en heb daardoor minder op dat soort dingen gelet (lees: om op tijd terug te zijn standje 5 keihard gefietst).

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Oekol schreef op zondag 28 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Klopt inderdaad. Kan wel over de 'watt male' vinden maar die is volgens mij al weer er uit. Wij vonden met proef fietsen dat hij echt super snel ging. In die zin als je standje 2 fiets dat je ff wat langzamer wilt rijden. Hoop dat dat wel kan, ons fiets uurtje was even hectisch en heb daardoor minder op dat soort dingen gelet (lees: om op tijd terug te zijn standje 5 keihard gefietst).
Bedoel je met strandje 2, tweede speed limit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:45

OgWok

U.N.C.L.E.

AcTion heeft ze ook. Voor weinig :)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodara
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-07-2020
Hi guys, ik heb wat advies / richting nodig. Ik heb de intro-post gelezen maar zie door de bomen even het bos niet. Er is zó veel aanbod. En ik heb (nu nog) de ballen verstand van elektrische fietsen. Ik heb momenteel gewoon een stadsfietsje waar ik alles op doe, maar per 1 augustus begin ik met een nieuwe baan op 17 fietskilometers afstand en lijkt een electrische fiets voor woon-werkverkeer me wel ideaal :)

De fietsenwinkel hier in het dorp is een zeer bekwame zaak met goede mensen, en zij bieden op electrischefietsgebied 'Specialized' aan. Ik maakte een proefrit op de Vado en moet zeggen dat dat wel erg fijn was. Maar ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal... Is 2700 euro voor een Como 3.0 bijv. veel, of kun je voor een lagere prijs een betere fiets krijgen? Mijn nieuwe werkgever heeft een fietsplan waarmee ik het van brutoloon kan betalen, maar het blijft flink prijzig.

Voor mij is belangrijk:
- kan een aantal jaren lang met volle ondersteuning 40km per dag afleggen op de accu; duurzame accu dus
- het is geen heuvelachtige route naar werk, maar wel deels door weilanden dus tegenwind kan wel
- weinig stoplichten, dus startsnelheid en ondersteuning is ondergeschikt
- gezien ik er elke dag meer dan een uur op zit is comfort belangrijk; fijne zithouding, fijn zadel, goede vering
- niet te veel lawaai en trillingen, en geen 'clunky' ervaring, liefst alles geruisloos en zacht
- ik begreep dat fietsen in de praktijk ook 28-29km p/u kunnen halen (dat had die Vado bijv.), dat heeft mijn voorkeur boven max 25
- er moet een aardige tas (formaat 16" inch laptop) mee te vervoeren zijn
- de overgang van wel naar geen ondersteuning (als je te hard gaat trappen) voelde bij de Vado vrij naadloos, dat vind ik fijn, weet niet hoe dit bij andere fietsen is
- mag er ook wel een beetje stoer en sportief uitzien

Mijn vraag is: weet iemand op basis hiervan misschien een paar andere merken / modellen waar ik eens naar zou kunnen kijken? En die in Nederland in fietsenwinkels staan, zodat ik proefritjes kan maken? En die misschien ook wat goedkoper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kodara
Die fiets zal zeker niet slecht zijn, en ik ben er van overtuigd dat je met die batterij probleemloos 40km moet halen, ook na een paar jaar.

Er zijn 2 bedenkingen bij die fiets, en zeker voor alledaags woon-werk verkeer:
- ik zou een riemaandrijving met naafversnelling verkiezen. (geen vieze broek, geen last met ketting poetsen, zal beter bestand zijn tegen zout en regen), maar het kost iets meer bij aankoop. (maar hé, je spaart heel veel benzine!)
- wat motor en batterij betreft denk ik dat je beter zoekt naar een fiets met een systeem van Brose, Bosch of Shimano. Dan ben je iets zekerder dat je makkelijk aan onderdelen (batterij, motor) geraakt binnen een paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol

Oekol

waka waka hey hey

Ronaldcycling schreef op maandag 29 juni 2020 @ 00:52:
[...]

Bedoel je met strandje 2, tweede speed limit?
Correct. We hadden het idee dat met elke stand je keihard ging. Zijn 5 standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodara
Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:38:
@Kodara
Die fiets zal zeker niet slecht zijn, en ik ben er van overtuigd dat je met die batterij probleemloos 40km moet halen, ook na een paar jaar.

Er zijn 2 bedenkingen bij die fiets, en zeker voor alledaags woon-werk verkeer:
- ik zou een riemaandrijving met naafversnelling verkiezen. (geen vieze broek, geen last met ketting poetsen, zal beter bestand zijn tegen zout en regen), maar het kost iets meer bij aankoop. (maar hé, je spaart heel veel benzine!)
- wat motor en batterij betreft denk ik dat je beter zoekt naar een fiets met een systeem van Brose, Bosch of Shimano. Dan ben je iets zekerder dat je makkelijk aan onderdelen (batterij, motor) geraakt binnen een paar jaar.
Het viel me inderdaad op dat deze fiets een blote ketting heeft. Maar als een riemaandrijving met naafversnelling duurder is... dan weet ik het niet. Weet je ook een goede fiets die dat heeft en niet al te duur is? Ik ben eerder op zoek naar ietsje goedkoper dan ietsje duurder :-)
Daarnaast mag ik er denk ik wel vanuit gaan dan mijn fietsenwinkel relatief makkelijk aan specialized onderdelen kan komen als dat nodig is, of is dat een naïeve gedachte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hp-got
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-01-2021

hp-got

Moi

Kodara schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:10:
[...]
Daarnaast mag ik er denk ik wel vanuit gaan dan mijn fietsenwinkel relatief makkelijk aan specialized onderdelen kan komen als dat nodig is, of is dat een naïeve gedachte :)
Ik stond een tijdje geleden voor soortgelijke keuze.
Mijn afwegingen toen waren mede dat een fietsenwinkel kan verdwijnen, overgenomen worden, ruzie krijgen met een leverancier enz.
Dat was voor mij een reden om voor een fiets met Bosch motor en accu te gaan, daarmee kan je overal terecht.
Dat ze niet sneller rijden dan 25 km/u neem ik voor lief, het is voor mij hard zat.

Als data het nieuwe goud is dan is je telefoon een goudmijn. | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kodara schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Het viel me inderdaad op dat deze fiets een blote ketting heeft. Maar als een riemaandrijving met naafversnelling duurder is... dan weet ik het niet. Weet je ook een goede fiets die dat heeft en niet al te duur is? Ik ben eerder op zoek naar ietsje goedkoper dan ietsje duurder :-)
Als specialized stopt met een productlijn, dan kan je FM nog mooie liedjes zingen....

Die fiets is wat hoger in prijs doordat de batterij mooi geïntegreerd zit.
Mogelijk vind je een fiets met een batterij op de drager.

Of wat dacht je van dit: https://www.fietsenstunt....exclusive-damesfiets.html

Maar denk even na over je budget, zeker als je het met bruto loon kan betalen. Een fiets met weinig onderhoud is ook betrouwbaar, en vermits je die dagelijks gaat gebruiken zou ik nu even niet op de laatste € kijken.

Kijk eens bij Cube of Batavus, die hebben zeker modellen met Bosch motoren, en waarschijnlijk ook met naafversnelleing al dan niet met riem.

Waar je zeker tegenaan gaat lopen is de beschikbaarheid. Heel veel modellen zijn uitverkocht....
Misschien kan een heel recente 2dehands jouw oplossing zijn, maar dan wordt het moeilijker om die via de werkgever te kopen...

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 29-06-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:30
https://www.fietsenfitnes...cruiser-beltdrive-28-17ah

Dit lijkt me een fantastische speed pedelec: 600 W Panasonic middenmotor en riemaandrijving. Voor een Flyer niet heel duur: zitten er addertjes onder het gras?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dieken Taffert schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:44:

Dit lijkt me een fantastische speed pedelec: 600 W Panasonic middenmotor en riemaandrijving. Voor een Flyer niet heel duur: zitten er addertjes onder het gras?
De beschrijving klopt niet. Ze spreken van een Belt, en dan van versnellingen Shimano Deore en een open versnelling...
Toch eerst eens bellen en zeker zijn dat je krijgt wat je wil.

Panasonic motor krijgt niet overal de beste reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodara
Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:40:
[...]

Als specialized stopt met een productlijn, dan kan je FM nog mooie liedjes zingen....

Die fiets is wat hoger in prijs doordat de batterij mooi geïntegreerd zit.
Mogelijk vind je een fiets met een batterij op de drager.

Of wat dacht je van dit: https://www.fietsenstunt....exclusive-damesfiets.html

Maar denk even na over je budget, zeker als je het met bruto loon kan betalen. Een fiets met weinig onderhoud is ook betrouwbaar, en vermits je die dagelijks gaat gebruiken zou ik nu even niet op de laatste € kijken.

Kijk eens bij Cube of Batavus, die hebben zeker modellen met Bosch motoren, en waarschijnlijk ook met naafversnelleing al dan niet met riem.

Waar je zeker tegenaan gaat lopen is de beschikbaarheid. Heel veel modellen zijn uitverkocht....
Misschien kan een heel recente 2dehands jouw oplossing zijn, maar dan wordt het moeilijker om die via de werkgever te kopen...
Thanks, ik zal daar eens kijken dan.
Overigens is de limiet op mn fietsplan 1500 euro, dus alles daarboven betaal ik sowieso netto... Budget is dus nog steeds wel een dingetje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Tommie12 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:50:
[...]

De beschrijving klopt niet. Ze spreken van een Belt, en dan van versnellingen Shimano Deore en een open versnelling...
Toch eerst eens bellen en zeker zijn dat je krijgt wat je wil.
Hm, dat is gek idd. Ik bedoelde het type fiets, niet per sé de winkelaanbieding. Flyer Upstreet krijgt lovnde kritieken.
Panasonic motor krijgt niet overal de beste reviews.
Bosch heeft uitstekende en geniepige PR; dat de concurrentie slechte reviews krijgt verbaast me niet.

De eerdere 350W 36V Panasonic middenmotor kreeg idd so-so reviews (terwijl de 250W 26V middenmotor bekend staat als bulletproof), maar die is inmiddels fors doorontwikkeld.

Flyer fietsen zijn zeer geschikt voor in de bergen (Zwitsers), dat zou je zeggen dat ze overontwikkeld zijn voor ons platte kikkerlandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dieken Taffert schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Hm, dat is gek idd. Ik bedoelde het type fiets, niet per sé de winkelaanbieding. Flyer Upstreet krijgt lovnde kritieken.

[...]

Bosch heeft uitstekende en geniepige PR; dat de concurrentie slechte reviews krijgt verbaast me niet.

De eerdere 350W 36V Panasonic middenmotor kreeg idd so-so reviews (terwijl de 250W 26V middenmotor bekend staat als bulletproof), maar die is inmiddels fors doorontwikkeld.

Flyer fietsen zijn zeer geschikt voor in de bergen (Zwitsers), dat zou je zeggen dat ze overontwikkeld zijn voor ons platte kikkerlandje.
Klopt, Flyer heeft een goede naam, en algemeen vind ik ze duur voor wat het is bij de gewone efietsen, maar deze lijkt een goede deal.

Wel zou ik kopen in een winkel zodat je service krijgt als er iets mis is. Het blijft een dure aankoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
hp-got schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:40:
[...]

Ik stond een tijdje geleden voor soortgelijke keuze.
Mijn afwegingen toen waren mede dat een fietsenwinkel kan verdwijnen, overgenomen worden, ruzie krijgen met een leverancier enz.
Dat was voor mij een reden om voor een fiets met Bosch motor en accu te gaan, daarmee kan je overal terecht.
Dat ze niet sneller rijden dan 25 km/u neem ik voor lief, het is voor mij hard zat.
Zo had ik het nog nooit bekeken.

Hier dan ook een rare combi van een Brose MM met NuVinci naaf.

Mijn Qwic Premium MN330 staat nu bij de FM voor een nieuwe achterband, nieuwe voorwiellagers en nieuwe trappers. Ik ben die fiets dan 2 weken kwijt geweest (foutje bij hun met bestellen }:| ) omdat de onderdelen blijkbaar moeilijk/lastig zijn aan te komen. Ach, ik heb een elektrische leenfiets die ook sterk is; dus ik kan vooruit of anders iets vaker met de auto.

Dat mijn FM zomaar zou verdwijnen betwijfel ik. Ze zijn nog steeds Qwic partner en ze verkopen die Qwic fietsen bij de vleet dus die zullen voorlopig nog wel onderhouden moeten worden. Mijn FM is een vrij jong bedrijf dat het goed doet. Ze zijn best duur en er zijn duidelijk goedkopere fietsenmakers te vinden, maar de service is ook goed. Ze halen hem op en brengen hem terug met een elektrische leenfiets, dus dat is op zich ook weer netjes. Leenfietsen zijn allen van het merk Bikkel Ibee met voorwielmotor. Daarmee kun je ook lekker tegen de wind in beuken (geared motor), maar je hoort ze wel. Desalniettemin mis ik mijn eigen fietsje wel hoor>net een aantal slagen comfortabeler en de accu gaat ook langer mee. Die Ibee modelletjes heb je makkelijk na 30-35 km plat :P O-) .Mijn eigen accu doet ruim het dubbele en mijn fiets is geheel stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg

geen addertje hoor, is standaard prijs... lijkt me wel een hele goede e-bike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
Deze is ook redelijk nieuw van Sparta, de Sparta D-Burst M8TB Smart 2020 met Belt en Bosch middenmotor ipv de ion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-06 14:34

Ik heb zelf een speedpedelec met derailleur. In de zomermaanden haal ik met een ketting ongeveer 4 a 5000km en dan is hij echt versleten. In de winter door pekel en andere troep soms maar 1,5 tot 2000km. Nu betreft dit een 350watt motor van Bosch. Ik ben bang dat de levensduur van die riemaandrijving ook stukken minder lang zal meegaan dan bij normaal gebruik. Zeker als het vermogen ook nog eens 600 watt is. Eigenlijk moet je voor echt speedpedelec gebruik altijd een achterwiel motor gebruiken. Dat is het enigste wat ik je echt mee wil geven en vooral goed de fietsen uit testen. Succes met de proefritten😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik heb nu een paar weken een mooie elektrische fiets (Batavus Razer 2019) maar sinds een paar dagen (en zo’n 400km) piepen de remmen opeens, het zijn hydraulische Magura velgremmen. Ik kom zat tegen over het inremmen van schijfremmen maar niet voor deze. Iemand tips?

[ Voor 55% gewijzigd door jodeltje op 30-06-2020 05:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris-Jansen
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-06 10:48
Vanaf zaterdag een model 2020 e-bike met middenmoter bij de Aldi voor 1079,-
Meer mensen die overwegen om deze aan te schaffen?
https://www.aldi.nl/onze-...bike-28-5490.article.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
zonnefreak schreef op maandag 29 juni 2020 @ 20:22:
Eigenlijk moet je voor echt speedpedelec gebruik altijd een achterwiel motor gebruiken.
Eigenlijk wel raar, een beetje motorfiets zet zonder problemen >11kW op een ketting. Dan moet een speedpedelec fabrikant dat toch wel kunnen met <2kW?

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 30-06-2020 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb zelf een speedpedelec met derailleur. In de zomermaanden haal ik met een ketting ongeveer 4 a 5000km en dan is hij echt versleten. In de winter door pekel en andere troep soms maar 1,5 tot 2000km. Nu betreft dit een 350watt motor van Bosch. Ik ben bang dat de levensduur van die riemaandrijving ook stukken minder lang zal meegaan dan bij normaal gebruik. Zeker als het vermogen ook nog eens 600 watt is. Eigenlijk moet je voor echt speedpedelec gebruik altijd een achterwiel motor gebruiken. Dat is het enigste wat ik je echt mee wil geven en vooral goed de fietsen uit testen. Succes met de proefritten😀
Je bewijst dat bij jou de belangrijkste factor het zout en zand is voor de slijtage.
Dat een riem het iets minder lang uit houdt bij 600W dan met 350W kan zijn, maar toch is die een pak minder gevoelig voor vuil. Er kan geen zand tussen de schakels, want die zijn er niet. En er is een verslag op youtube van een wereldfietser die 20-30k haalt met een riem.

Ondertussen zijn er zat fabrikanten die speedpedelecs bouwen met middenmotor en riem. Dat een Fabrikant als Riese en Muller daar voor kiest zegt wel iets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 01:06:
[...]

Eigenlijk wel raar, een beetje motorfiets zet zonder problemen >11kW op een ketting. Dan moet een speedpedelec fabrikant dat toch wel kunnen met <2kW?
Een ketting van een motor is niet te vergelijken. Daar zitten rubberen o-ringen in om de olie op zijn plaats te houden. Dat geeft die ketting ook veel meer weerstand, en daardoor ongeschikt voor een fiets. Het vermogen an sich is geen probleem, daar kan je de ketting op uitrekenen en bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris-Jansen schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:57:
Vanaf zaterdag een model 2020 e-bike met middenmoter bij de Aldi voor 1079,-
Meer mensen die overwegen om deze aan te schaffen?
https://www.aldi.nl/onze-...bike-28-5490.article.html
Nee....
Ik vertrouw het niet. Wie gaat herstellingen doen?
Het electrisch aandrijfsysteem lijkt me een allegaartje van componenten. (samsung batterij, emotion display, motor??)
Als daar iets mis mee is, dan denk ik niet dat de kassier van Aldi je kan helpen, en een FM heeft er al snel geen zin in.
Wees eerlijk, Amper 1100€ voor een electrische fiets... wat kan je daarvoor verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 20:07

B64

Misschien mis ik iets, maar dat is toch geen speed pedelec? Heel simpel: op 't plaatje zie ik geen kentekenplaathouder, dan kun je geen kentekenplaat monteren en dus is het geen speed pedelec. Ik zie ook nergens dat het een 600W motor betreft, wel een 604 Wh accu

Drie seconden googlen en je vind de brochure van de 2020 Upstreet5 serie. Deze webshop vraagt dus gewoon de adviesprijs voor de betreffende e-bike, en de speed pedelecs in deze serie zijn nog een flink stuk duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
B64 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:08:
[...]

Misschien mis ik iets, maar dat is toch geen speed pedelec? Heel simpel: op 't plaatje zie ik geen kentekenplaathouder, dan kun je geen kentekenplaat monteren en dus is het geen speed pedelec. Ik zie ook nergens dat het een 600W motor betreft, wel een 604 Wh accu

Drie seconden googlen en je vind de brochure van de 2020 Upstreet5 serie. Deze webshop vraagt dus gewoon de adviesprijs voor de betreffende e-bike, en de speed pedelecs in deze serie zijn nog een flink stuk duurder.
Oeps, ik heb de verkeerde link geplaatst, ik bedoelde deze:

https://www.12gobiking.nl/flyer-upstreet5-7-03-2020

Zelfde prijs, dit is wel de 45 km/u versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:21
Dieken Taffert schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Waar zie jij dat dan? Dat is gewoon een 25 km/u versie.
45 km/u van Flyer? Dan zit je echt in een hele andere prijsklasse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Simple mind schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Die is 2x zo duurder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Dieken Taffert schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 10:53:
[...]

Oeps, ik heb de verkeerde link geplaatst, ik bedoelde deze:

https://www.12gobiking.nl/flyer-upstreet5-7-03-2020

Exact dezelfde fiets, exact dezelfde prijs. In mijn vorige reactie staat een link naar product-informatie van deze Flyer-serie, bestudeer die even grondig voordat je 4000 Euro stukslaat op een speed pedelec die maar 25 km/u gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Simple mind schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Een 25 km/u ebike met een 600 watt motor? Een Bosch speed pedelec heeft 350 watt... Wat moet je met al dat vermogen? Maar als dit echt een gewone ebike is, dan is dat het addertje onder het gras idd ;)

EDIT: Adviesprijs voor de Upstreet 5 non-HS maar met 600 W motor is 3999 euro, de adviesprijs van de Upstreet 5 HS is 5399 euro.

Ik ging er abusievelijk van uit dat het altijd een HS is als ie een 600 W motor heeft, er is ook een Upstreet 5 met Panasonic GX Power motor met 60 nm/300 W. Maar gek genoeg is de 25 km/u fiets verkrijgbaar met zowel de 300 W motor als de 90 nm/600 W motor 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-06-2020 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dieken Taffert schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Een 25 km/u ebike met een 600 watt motor? Een Bosch speed pedelec heeft 350 watt... Wat moet je met al dat vermogen? Maar als dit echt een gewone ebike is, dan is dat het addertje onder het gras idd ;)

EDIT: Adviesprijs voor de Upstreet 5 non-HS maar met 600 W motor is 3999 euro, de adviesprijs van de Upstreet 5 HS is 5399 euro.

Ik ging er abusievelijk van uit dat het altijd een HS is als ie een 600 W motor heeft, er is ook een Upstreet 5 met Panasonic GX Power motor met 60 nm/300 W. Maar gek genoeg is de 25 km/u fiets verkrijgbaar met zowel de 300 W motor als de 90 nm/600 W motor 8)7
Ze spreken wel over een "piekvermogen van 600W".
En 90 Nm is niet zo gek voor een 25 km/h fiets. Bosch gaat tot 85 Nm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:20:
[...]

Ze spreken wel over een "piekvermogen van 600W".
En 90 Nm is niet zo gek voor een 25 km/h fiets. Bosch gaat tot 85 Nm.
90 nm is niet gek, dat hadden de eerdere Yamaha middenmotoren ook, maar 600 watt vind ik wel gek in een gewone ebike.

EDIT:
https://www.rijksoverheid...0gelden%20andere%20regels.

Maximaal vermogen ebike is 250 W. Nu kun je nog wat spelen met maximaal nominaal vermogen, dat de ebike continu vol kan houden, en maximaal piekvermogen tijdens korte boosts (b.v. optrekken vanaf stilstand). Dit is lang niet altijd duidelijk aangegeven door fabrikanten.

[ Voor 40% gewijzigd door Dieken Taffert op 30-06-2020 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Dieken Taffert schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Zoals ik hier al probeerde duidelijk te maken: je verwisselt de capaciteit van de accu (600Wh) met het vermogen van de motor. Zoek de specs van de gebruikte Panasonic GX Ultimate erbij en je vindt dat die 250W/90Nm levert. Het piekvermogen zal een stukje hoger liggen maar dat vind je zelden terug in de specs.

Er is dus nog steeds geen addertje onder het gras, meer een geval van iemand die de melk hoort klotsen maar niet weet waar de tepels hangen (om een ander spreekwoord te parafraseren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Ik mag toch hopen dat dit geen werkelijkheid wordt: https://www.ad.nl/auto/ve...nd-meer-fietsen~a253a215/

Helm op de 25km/h elektrische fiets ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 09:31
Dieken Taffert schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 15:24:
.....
Maximaal vermogen ebike is 250 W. Nu kun je nog wat spelen met maximaal nominaal vermogen, dat de ebike continu vol kan houden, en maximaal piekvermogen tijdens korte boosts (b.v. optrekken vanaf stilstand). Dit is lang niet altijd duidelijk aangegeven door fabrikanten.
Van een motor wordt altijd het nominaal vermogen gegeven en staat volkomen los van het piekvermogen of maximaal vermogen.
De omschrijving "maximaal nominaal" of "maximaal piekvermogen" is vreemd, want maximaal vermogen betreft het vermogen dat de motor nog kan opnemen. Een waarde die meestal nergens niet genoemd zal worden.

Het nominaal vermogen is het vermogen waarbij het rendement van de motor (verhouding koppel vs vermogen) het meest optimaal is en dus de minste energie aan warmte verloren gaat. Dit is ook het vermogen wat continu opgenomen kan worden.
Verbruik je meer dan het nominaal vermogen, zal er (meestal) ook meer kracht opgewekt kunnen worden maar stijgt de warmte ook. Bij de ene motor zal dat (veel) meer zijn dan bij de andere motor. Het maximaal haalbare vermogen kan nl wel 2x of 3x hoger (500-750W) zijn, maar minder of niet efficiënt omgaan met je acculading en meer energie in warmte omzetten ipv beweging.
Volgens de wet mag het nominaal vermogen niet meer bedragen dan 250W en daarom wordt het soms door mensen "maximaal vermogen" genoemd terwijl het "maximaal toegestaan nominaal vermogen" moet zijn.

Dit is echter een waarde die alleen te meten valt als een energie/koppel/temperatuur meting gedaan wordt, maar feitelijk dan alleen nog de grootte van de motor aangeeft, vandaar dat de snelheidslimiet van 25 km/h de bepalende factor is en de ene motor veel krachtiger aanvoelt dan de andere.

[ Voor 8% gewijzigd door elinx op 01-07-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickberg
jodeltje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:58:
Ik mag toch hopen dat dit geen werkelijkheid wordt: https://www.ad.nl/auto/ve...nd-meer-fietsen~a253a215/

Als dat zo is, dan ga ik geen fiets meer kopen , wordt steeds gekker hier in Nederland :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
patrickberg schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:00:
[...]

Als dat zo is, dan ga ik geen fiets meer kopen , wordt steeds gekker hier in Nederland :'(
Ik draag er toch altijd een, met of zonder plicht.
De vraag is hoe ze dat willen handhaven. Gaat de politie daar een prioriteit van maken denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Een helm geeft een vals gevoel van veiligheid voor zowel de fietser als een andere verkeersdeelnemer/voertuig/automobilist. Mensen nemen meer risico waardoor de kans op serieuzere ongelukken, waarbij een helm überhaupt niet helpt, groter raakt.

De enige oplossing is betere fietsinfrastructuur op plekken waar deze infrastructuur niet (meer) toereikend is, gelukkig staat dat ook in het rapport. Dus bredere fietspaden en beter wegdek. Dan zullen er ook meer mensen de fiets pakken (bij upgraden van fietsinfrastructuur in het algemeen, niet alleen achterhaalde infrastructuur), terwijl een helmregel juist afschrikwekkend werkt en insinueert dat fietsen gevaarlijk is, terwijl het overwegend toch echt de voertuigen zijn die door hogere snelheden en gewicht serieus letsel toebrengen.

[ Voor 6% gewijzigd door KleineJoop op 30-06-2020 20:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jodeltje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:33:
Ik heb nu een paar weken een mooie elektrische fiets (Batavus Razer 2019) maar sinds een paar dagen (en zo’n 400km) piepen de remmen opeens, het zijn hydraulische Magura velgremmen. Ik kom zat tegen over het inremmen van schijfremmen maar niet voor deze. Iemand tips?
Na een kleine 3000km ben ik er vrij zeker van dat dat niet over gaat (hoewel het met droog weer wel beter is). Ik zie het altijd maar als een effectieve manier om te laten weten dat iemand iets onhandigs doet waardoor ik hard in de remmen moet ;-)

De oplossing ervoor die een aantal andere Razer/Magura-eigenaren hebben zijn de brake boosters, waarmee er aan beide kanten van de remmen een brug zit. Dat levert meer remkracht op, en zorgt er ook voor dat de remblokken minder vrijheid hebben om te gaan trillen en dus piepen:
roffeltjes schreef op vrijdag 29 november 2019 @ 09:44:
Tip van mijn kant: Installeer een Magura Brake boster, scheelt heel veel remkracht (en piepen!)

https://www.futurumshop.n...booster-evo-2-zwart.phtml (kan vast goedkoper, eerste linkje gepakt)

Ik blijf het schandalig vinden dat deze niet standaard wordt gemonteerd, het verschil is dramatisch.
Er is nog het eea meer te vinden als je in dit topic op brake boosters zoekt: Het grote elektrische fietsen topic deel 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• db87
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-06 16:35

db87

Mach 2 GT modded

[...]Eigenlijk moet je voor echt speedpedelec gebruik altijd een achterwiel motor gebruiken.
Dat is echt te kort door de bocht. Een goede ketting is ruim voldoende voor de meest krachtige ebike motoren.

ECT Prometeia Mach 2 GT modded

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 08:22:
[...]

Nee....
Ik vertrouw het niet. Wie gaat herstellingen doen?
Het electrisch aandrijfsysteem lijkt me een allegaartje van componenten. (samsung batterij, emotion display, motor??)
Als daar iets mis mee is, dan denk ik niet dat de kassier van Aldi je kan helpen, en een FM heeft er al snel geen zin in.
Wees eerlijk, Amper 1100€ voor een electrische fiets... wat kan je daarvoor verwachten?
Samsung batterij, goede cellen dus.
Motor ziet er uit als een bafang bbs01b, technisch een goede motor..en elk onderdeel is los te koop.
Display, maakt niet uit, er zijn vele displays die werken met de bafang, je kan hem zelfs (met doorverbinden van 1 draadje) rijden zonder display.

Dus je krijgt goede kwaliteit, hoe het verder kwa frame zit weet ik niet. Service hoef je niet op te rekenen bij de Aldi verwacht ik, maar dat doet niet af aan het elektrische set wat op de fiets zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
ValHallASW schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:46:
[...]

Na een kleine 3000km ben ik er vrij zeker van dat dat niet over gaat (hoewel het met droog weer wel beter is). Ik zie het altijd maar als een effectieve manier om te laten weten dat iemand iets onhandigs doet waardoor ik hard in de remmen moet ;-)

De oplossing ervoor die een aantal andere Razer/Magura-eigenaren hebben zijn de brake boosters, waarmee er aan beide kanten van de remmen een brug zit. Dat levert meer remkracht op, en zorgt er ook voor dat de remblokken minder vrijheid hebben om te gaan trillen en dus piepen:

[...]

Er is nog het eea meer te vinden als je in dit topic op brake boosters zoekt: Het grote elektrische fietsen topic deel 3
Kijk aan, goed advies, bedankt!
Edit: heb eerst m’n remblokken weer recht gezet, die zaten niet helemaal goed, boutjes ook weer vast gezet. Als dit nou niet werkt, weet ik wat ik moet bestellen :)
Edit2: misschien een domme vraag, maar hoeveel heb ik er nodig voor voor en achter 2 of 4?
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:14:

Ik draag er toch altijd een, met of zonder plicht.
De vraag is hoe ze dat willen handhaven. Gaat de politie daar een prioriteit van maken denk je?
Kan me niet voorstellen, ik ga dan ook pas een helm kopen na de eerste waarschuwing/bekeuring. Maar ik hoop eigenlijk dat die wet er niet door komt. Fingers crossed.

[ Voor 12% gewijzigd door jodeltje op 01-07-2020 01:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dacuuu schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:17:
[...]

Samsung batterij, goede cellen dus.
Motor ziet er uit als een bafang bbs01b, technisch een goede motor..en elk onderdeel is los te koop.
Display, maakt niet uit, er zijn vele displays die werken met de bafang, je kan hem zelfs (met doorverbinden van 1 draadje) rijden zonder display.

Dus je krijgt goede kwaliteit, hoe het verder kwa frame zit weet ik niet. Service hoef je niet op te rekenen bij de Aldi verwacht ik, maar dat doet niet af aan het elektrische set wat op de fiets zit.
Alles van het goedkoopste dat er te vinden is. Ik zou al afknappen op de v-brakes.
We hebben hier ooit een gewone fiets van de Lidl gehad, gekregen van iemand die hem te groot vond.
Na 1 jaar rammelde alles en zat er overal speling op, en er was al een spaak gebroken. De fietsenmaker liet ons even zien wat hij allemaal moest vervangen.... ging meer kosten dan 400€.
Een fiets koop je niet in de supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Tommie12 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Alles van het goedkoopste dat er te vinden is. Ik zou al afknappen op de v-brakes.
We hebben hier ooit een gewone fiets van de Lidl gehad, gekregen van iemand die hem te groot vond.
Na 1 jaar rammelde alles en zat er overal speling op, en er was al een spaak gebroken. De fietsenmaker liet ons even zien wat hij allemaal moest vervangen.... ging meer kosten dan 400€.
Een fiets koop je niet in de supermarkt.
Tja, hier een ebike gehad van een paar honderd euro van de gamma, frame van crêpepapier, maar het ding doet het nu nog steeds.

Logische dat de fietsenmaker zo'n fiets tot de bodem afkraakt, fietsenmakers zijn nogal conservatief.. Die kraken alles af wat niet in hun verkoop assortiment zit.

Als je zelf beetje technisch bent zitten er leuke aanbiedingen tussen hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

President schreef op zondag 28 juni 2020 @ 20:25:
Goed, de voorwiel remmen van de Stella van mijn vrouw zijn niet meer goed. Nu kan ze een afspraak maken, maar als ik zo hier en daar lees zou het een klusje zijn wat ook prima te doen is voor een leek. Ik kwam een YouTube filmpje tegen waarin twee mogelijkheden aan bod kwamen:
- een pinnetje eruit trekken en een nieuwe zwarte 'rubber' erin schuiven en met een nieuw pinnetje weer vast zetten
- met een inbus de rem eraf halen en een nieuwe erop zetten

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als het goed is zijn het Shimano V-Brakes.
Euh... Het lijkt wel of er een hele egel tussen het wiel en het spatbord zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 05:00:
[...]

Tja, hier een ebike gehad van een paar honderd euro van de gamma, frame van crêpepapier, maar het ding doet het nu nog steeds.

Logische dat de fietsenmaker zo'n fiets tot de bodem afkraakt, fietsenmakers zijn nogal conservatief.. Die kraken alles af wat niet in hun verkoop assortiment zit.

Als je zelf beetje technisch bent zitten er leuke aanbiedingen tussen hoor :)
Tja.... mijn FM krijgt die krengen dan over de vloer na 6 maand met veel werk, en dan mag het natuurlijk niks kosten. Die onderdelen heeft hij niet, moet hij gaan zoeken en bestellen, en dat is tijd die hij niet betaald krijgt, en waar hij niet op zit te wachten. Verder werk genoeg.
Een andere merkfiets zal hij wel doen, meestal omdat die onderdelen nogal gemeengoed zijn.

Jij mag dan een beetje technisch zijn, mensen die hun fiets in de Aldi kopen zijn dat veelal niet, en kunnen nog geen 2 pedalen monteren omdat ze niet door hebben dat de schroefdraad verschillend is.
Maar je zegt het zelf, frame uit karton... hoe kan dat lekker fietsen zo'n zwabberframe. Dat is de basis.

Neem nu zelfs zo'n Van Moof. Stuurpen, zadelpen hebben allemaal afwijkende maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
elinx schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 18:20:
[...]
Van een motor wordt altijd het nominaal vermogen gegeven en staat volkomen los van het piekvermogen of maximaal vermogen.
Nochtans staat bij die 25 km/u Flyer fiets dat het vermogen van de motor maximaal 600 watt is. Als dit nominaal is, is het een speed pedelec en geen gewone e-bike. Deze regel lijkt dus niet altijd op te gaan.
De omschrijving "maximaal nominaal" of "maximaal piekvermogen" is vreemd, want maximaal vermogen betreft het vermogen dat de motor nog kan opnemen. Een waarde die meestal nergens genoemd zal worden.
"Meestal nergens" vind ik wel een lastige om te interpreteren ;)

Maar idd, ik was hier ook van uit gegaan. Al is het voor e-scooters en e-motoren heel normaal om een piekvermogen op te geven.
Het nominaal vermogen is het vermogen waarbij het rendement van de motor (verhouding koppel vs vermogen) het meest optimaal is en dus de minste energie aan warmte verloren gaat. Dit is ook het vermogen wat continu opgenomen kan worden.
Verbruik je meer dan het nominaal vermogen, zal er (meestal) ook meer kracht opgewekt kunnen worden maar stijgt de warmte ook. Bij de ene motor zal dat (veel) meer zijn dan bij de andere motor. Het maximaal haalbare vermogen kan nl wel 2x of 3x hoger (500-750W) zijn, maar minder of niet efficiënt omgaan met je acculading en meer energie in warmte omzetten ipv beweging.
Volgens de wet mag het nominaal vermogen niet meer bedragen dan 250W en daarom wordt het soms door mensen "maximaal vermogen" genoemd terwijl het "maximaal toegestaan nominaal vermogen" moet zijn.

Dit is echter een waarde die alleen te meten valt als een energie/koppel/temperatuur meting gedaan wordt, maar feitelijk dan alleen nog de grootte van de motor aangeeft, vandaar dat de snelheidslimiet van 25 km/h de bepalende factor is en de ene motor veel krachtiger aanvoelt dan de andere.
Uitstekend stuk! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 26-06 21:46
db87 schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Dat is echt te kort door de bocht. Een goede ketting is ruim voldoende voor de meest krachtige ebike motoren.
De ervaringen hier zijn toch wel vrij strak dezelfde kant op dat je voor een S-Pedelec wel degelijk liever een achterwielmotor hebt. De problemen met de aandrijving in combi met een middenmotor kan je hier echt keer op keer weer terug vinden..

Het probleem is trouwens niet de kracht van de ketting, het probleem zit hem in het schakelen. Te vaak wordt een aandrijving letterlijk opgepeuzeld door de ketting. Overigens zou je uit je linkje ook al moeten concluderen dat de kracht van een ketting geen issue is, ze liggen allemaal heel erg dicht bij elkaar.

Dit betekend niet dat een S-Pedelec met een middenmotor meteen ontploft als je erop gaat zitten, maar het advies voor een achterwiel motor is wat mij betreft nog steeds de juiste.
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:42:
[...]

Neem nu zelfs zo'n Van Moof. Stuurpen, zadelpen hebben allemaal afwijkende maten.
*Kuch* Van Moof is gehypte veel te dure rommel *kuch*
KleineJoop schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 20:36:
Een helm geeft een vals gevoel van veiligheid voor zowel de fietser als een andere verkeersdeelnemer/voertuig/automobilist. Mensen nemen meer risico waardoor de kans op serieuzere ongelukken, waarbij een helm überhaupt niet helpt, groter raakt.

De enige oplossing is betere fietsinfrastructuur op plekken waar deze infrastructuur niet (meer) toereikend is, gelukkig staat dat ook in het rapport. Dus bredere fietspaden en beter wegdek. Dan zullen er ook meer mensen de fiets pakken (bij upgraden van fietsinfrastructuur in het algemeen, niet alleen achterhaalde infrastructuur), terwijl een helmregel juist afschrikwekkend werkt en insinueert dat fietsen gevaarlijk is, terwijl het overwegend toch echt de voertuigen zijn die door hogere snelheden en gewicht serieus letsel toebrengen.
Allereerst, ik ben als helmdrager tegen de helmplicht. Maar dat is vanuit de psychologische redenen en zoals je terecht aangeeft vanwege het verleggen van de verantwoordelijkheid. dat een helm niet helpt is echter hoogst discutabel.

Er is een flink deel van de activisten op dit punt echt aan de haal aan het gaan met data en kromme redeneringen.

1. Het idee dat bij een serieus ongeluk een helm niet helpt is grote onzin. Als jij met een impact van 25kmpu met je kop tegen een paal gaat ben je rijp voor de ICU. Dat lijkt me toch best serieus, niet? Een helm gaat hier direct mee helpen.

2. Het argument dat een helm boven een bepaalde snelheid niet helpt is natuurlijk grote onzin, die graag door activisten wordt gebruikt om aan de hand van Helm certificaten een cricusje te starten.

Wat ze natuurlijk stiekem ook wel weten maar vooral niet willen noemen is dat het zelden gaat om een "hoofd eerst, boem is ho ongeluk". Je wordt gelanceerd, land op je armen/schouders en klapt dan met je kop tegen de grond. Ook dan zal je in veel gevallen doorschuiven. Allemaal heel erg, maar het betekent wel dat je zeker niet altijd met volle snelheid met je kop tegen de grond gaat (anders zou het gros van de simpele struikelpartijtjes tijdens het wandelen ook tot ICU taferelen leiden..).

Ja, Dave Bruijlandts ging over de kop. lande op zijn hoofd en was op slag dood. Maar dat zijn gelukkig de uitzonderingen.

Ik ben als wielrenner genoeg gevallen en genoeg valpartijen gezien om her doorheen te kunnen prikken. Een helm is absoluut veiliger. Alleen is de negatieve connotatie met een helm genoeg reden om het niet te verplichten. we willen mensen op de fiets en uit de auto. Door de auto aan te pakken heb je ook veel meer impact op de mortaliteit van fietsers (eenzijdige ongelukken zijn volgens mij het gros van de ongelukken, maar wellicht herinner ik me dat verkeerd?)

[ Voor 62% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:10:
[...]

De ervaringen hier zijn toch wel vrij strak dezelfde kant op dat je voor een S-Pedelec wel degelijk liever een achterwielmotor hebt. De problemen met de aandrijving in combi met een middenmotor kan je hier echt keer op keer weer terug vinden..

Het probleem is trouwens niet de kracht van de ketting, het probleem zit hem in het schakelen. Te vaak wordt een aandrijving letterlijk opgepeuzeld door de ketting. Overigens zou je uit je linkje ook al moeten concluderen dat de kracht van een ketting geen issue is, ze liggen allemaal heel erg dicht bij elkaar.

Dit betekend niet dat een S-Pedelec met een middenmotor meteen ontploft als je erop gaat zitten, maar het advies voor een achterwiel motor is wat mij betreft nog steeds de juiste.

[...]

*Kuch* Van Moof is gehypte veel te dure rommel *kuch*
Wat bedoel je met "opgegeten door de ketting"?
Een ketting kan best wel lang mee als je ze regelmatig poetst, en zeker na een ritje door de regen.
Maar kijk wat er rond rijdt. Ik zie dagelijks mensen met kettingen die roodbruin zijn van de roest en kraken als een koffiemolen. Die vreten hun tandwielen weg. Als je dat doet op een speedpedelec.... dat is als autorijden zonder olie.

Wil je dat onderhoud niet doen, kies dan voor een riem .
Kijk eens naar Riese&Muller, ook hun speedelecs zetten ze op de markt met middenmotor, maar wel meestal met een naafversnelling (dikwijls Enviolo) en een riem. Dat zijn meestal fietsen met dubbele batterij, en dus zware beestjes.

Denk wel dat die weten wat ze doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Wat bedoel je met "opgegeten door de ketting"?
Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://cimg2.ibsrv.net/gimg/bikeforums.net-vbulletin/2000x1504/img_9877_cfb7826490b766146a11da6ab9a0899368d1bfcd.jpg
Een ketting kan best wel lang mee als je ze regelmatig poetst, en zeker na een ritje door de regen.
Maar kijk wat er rond rijdt. Ik zie dagelijks mensen met kettingen die roodbruin zijn van de roest en kraken als een koffiemolen. Die vreten hun tandwielen weg. Als je dat doet op een speedpedelec.... dat is als autorijden zonder olie.

Wil je dat onderhoud niet doen, kies dan voor een riem .
Kijk eens naar Riese&Muller, ook hun speedelecs zetten ze op de markt met middenmotor, maar wel meestal met een naafversnelling (dikwijls Enviolo) en een riem. Dat zijn meestal fietsen met dubbele batterij, en dus zware beestjes.

Denk wel dat die weten wat ze doen.
Tsja, als je hier de ervaringen met Bosch S-Pedelecs leest is het toch niet zo heel erg rooskleurig.

- Meerdere mensen met opgegeten aandrijflijn/kettingbeschermer.
- Slijtage aan delen en dat is niet zo gek, je levert TdF achtige vermogens. Een wedstrijdrenner doet +/- 2000km met een ketting en dan hebben we het over topmaterialen die goed worden onderhouden. Hetzelfde met kransjes.

R&M weet wat ze doen en gebruiken dus een naafversnelling... maar je moet van Enviolo houden en als je naar de specs kijkt zie je eigenlijk al heel snel dat je best dicht bij het randje zit van wat de naaf kan hebben.

En zeker als je ziet dat je voor dat bedrag bijna een Klever/Stromer kan krijgen die op alle niveaus beter functioneren vind ik het nog steeds geen sterk verhaal.

Ik blijf vooralsnog van mening dat voor serieus dagelijks S-pedelec gebruik je heel snel bij Stromer e.d. uit komt. Zie ook @zonnefreak die uit zijn eigen ervaring spreekt :)
jimh307 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:12:
[...]
Mijn Qwic Premium MN330 staat nu bij de FM voor een nieuwe achterband, nieuwe voorwiellagers en nieuwe trappers. Ik ben die fiets dan 2 weken kwijt geweest (foutje bij hun met bestellen }:| ) omdat de onderdelen blijkbaar moeilijk/lastig zijn aan te komen.
Ze hebben inderdaad gewoon vergeten te bestellen.

1. Achterbanden is keuze zat in en met een e-bike is het verschil tussen een Marathon en een Supreme niet van dien aard dat je twee weken stil moet staan.
- Voorwiellagers zijn standaard, niks specifieks aan (niet eens fietsspecifiek!). Juiste maat uitzoeken een doos bestellen bij de groothandel.
- Trappers? Elke pedaal gaat passen.

Het gros van de onderdelen op een ebike is niet ebike-specifiek en merk-agnostisch.

[ Voor 23% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
TecTo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:21:
Momenteel rijden mijn vrouw en ik op twee e-bikes. Bevalt prima.

Zelf zit ik met een bagage probleem. Fotografeer graag vogels en om op de juiste plekken te komen kan dat vaak alleen per fiets. Het gewicht van de camera body's, objectieven en statief zo rond de 20kg.

Toen ik nog met de gewone fiets reed had ik een goedkoop aanhangwagentje. Moest daar voorzichtig mee rijden want het kiepte zo om.

Ben nu op zoek naar een goede oplossing. Een elektrische bakfiets is een oplossing maar voor een goede zit je al snel tegen de 4000 euro aan.

Zijn er ook degelijke aanhangers te verkrijgen voor een e-bike of weet iemand anders een goede oplossing om 20 kg aan bagege te vervoeren op de huidige e-bike? (Cube Katmandu hybride). Probleem is vooral het statief en het 500mm objectief.
Ik heb redelijk wat ervaring met fietskarren, zowel voor kinderen als bagage.

Met een goede koppeling zou een kar haast niet om moeten kunnen slaan. Als je echt hard door een bocht wil kan je ook een een-wiel aanhanger nemen (zoiets als een Oxtail of een Bob Yak), die slaan sowieso niet om tijdens het fietsen, maar zijn dan weer wat instabieler bij het parkeren.

Een en ander hangt overigens van het versnellingssysteem van je e-bike, die bepaald namelijk de koppeling.

Hier zijn de karren die ik persoonlijk heb gebruikt.

Eenwielers; Meestal zijn die het beste geschikt voor derailleur fietsen (de koppeling is gecombineerd met je uitval-as)
- Bob Yak: De meest beproefde en uitstekende keuze.
- Oxtail: Goedkoop en goed.

Tweewielers:

- Roland heeft meerdere karren. De mooiste is de Carrie M, maar die is prijzig. Ik ben er superblij mee, maar ik heb geen auto en gebruik hem noodgedwongen voor vrij zwaar transport. Als je deze koopt ben je wel echt "klaar"... beter kan eigenlijk niet.
- Een 2ehands Thule of ander a-merk kinderkar is een bruikbaar alternatief, maar die zijn op MP best duur.

Koppelingen: Elk merk heeft zijn eigen koppeling, maar ik ben een GROOT fan van de Weber universele koppeling. Deze zijn voor de meeste A merken als upgrade verkrijgbaar. Niet goedkoop, maar ik vind het veel beter rijden (minder yo-yo effect. De Roland Carrie M heeft trouwens standaard een Weber koppeling, dus dat scheelt weer in de toch wel hoge prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
roffeltjes schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:37:
[...]

Zoiets:

[Afbeelding]

[...]

Tsja, als je hier de ervaringen met Bosch S-Pedelecs leest is het toch niet zo heel erg rooskleurig.

- Meerdere mensen met opgegeten aandrijflijn/kettingbeschermer.
- Slijtage aan delen en dat is niet zo gek, je levert TdF achtige vermogens. Een wedstrijdrenner doet +/- 2000km met een ketting en dan hebben we het over topmaterialen die goed worden onderhouden. Hetzelfde met kransjes.

R&M weet wat ze doen en gebruiken dus een naafversnelling... maar je moet van Enviolo houden en als je naar de specs kijkt zie je eigenlijk al heel snel dat je best dicht bij het randje zit van wat de naaf kan hebben.

En zeker als je ziet dat je voor dat bedrag bijna een Klever/Stromer kan krijgen die op alle niveaus beter functioneren vind ik het nog steeds geen sterk verhaal.

Ik blijf vooralsnog van mening dat voor serieus dagelijks S-pedelec gebruik je heel snel bij Stromer e.d. uit komt. Zie ook @zonnefreak die uit zijn eigen ervaring spreekt :)

[...]

Ze hebben inderdaad gewoon vergeten te bestellen.

1. Achterbanden is keuze zat in en met een e-bike is het verschil tussen een Marathon en een Supreme niet van dien aard dat je twee weken stil moet staan.
- Voorwiellagers zijn standaard, niks specifieks aan (niet eens fietsspecifiek!). Juiste maat uitzoeken een doos bestellen bij de groothandel.
- Trappers? Elke pedaal gaat passen.

Het gros van de onderdelen op een ebike is niet ebike-specifiek en merk-agnostisch.
Die Stromers zijn ook niet foutloos, je leest ook wel wat over pannes en defecten. En ik zie toch dat ze een stuk duurder zijn. 9k voor een ST5 is toch een fors bedrag.

Je foto is mooi, maar dat heb ik met een gewone fiets ook al gehand, en een achterwielmotor zal dat niet tegen gaan, daar zit ook nog een derailleur op. Ik zou daarom op een dagelijks gebruikte Speedbike altijd kiezen voor een naafversnelling/riem en middenmotor.

En wat die onderdelen betreft... klopt, dat moet een FM snel in orde krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:13:
[...]

Je foto is mooi, maar dat heb ik met een gewone fiets ook al gehand, en een achterwielmotor zal dat niet tegen gaan, daar zit ook nog een derailleur op.
Alles kan stuk... maar met een middenmotor heb je gewoon veel meer kracht op je aandrijflijn. Nogmaals, de ervaringen hier van gebruikers zijn best wel eenduidig dat dit niet ideaal is, al was het maar vanwege de kosten.

Een naafmotor heeft bij lange na niet die krachten op je aandrijving.
Ik zou daarom op een dagelijks gebruikte Speedbike altijd kiezen voor een naafversnelling/riem en middenmotor.
Een Stromer is er vanaf +/- 4k en kan veel beter mee in het verkeer. Ik ga toch echt mee met de consensus van de gebruikers die ik spreek en adviseer een Klever/Stromer. Uiteraard prima als je een andere mening hebt, maar de nadelen komen echt uit de praktijk.

Het gaat me hier niet over "wat kan", maar omdat ik het beste, meest veilige advies wil geven. Een S-peelec is gewoon best wel een lastig ding nu je mee moet met auto verkeer.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 01-07-2020 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sayang1991
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Zijn er hier toevallig nog mensen die ervaringen hebben met de Stella trekking premium MDB?
https://www.stella.nl/p/trekking-premium-mdb/

Ik ben sowieso van plan deze week een proefrit te maken maar vroeg mij af wat voor vergelijkbare fietsen er zoal te vinden zijn in de prijsklasse ~€2000. Hij word gebruikt voor zowel woon-werk verkeer (10km met wat heuvels) als wat recreatieve tochten door het heuvelland (~75km in zuid-limburg). Dit aangezien de vrouwlief het niet zo fijn vind om met haar elektrische fiets te touren als ik er op de wielrenner vandoor ga, tenzij we een berg op fietsen uiteraard....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansbkp
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:41
sayang1991 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:20:
Zijn er hier toevallig nog mensen die ervaringen hebben met de Stella trekking premium MDB?
https://www.stella.nl/p/trekking-premium-mdb/

Ik ben sowieso van plan deze week een proefrit te maken maar vroeg mij af wat voor vergelijkbare fietsen er zoal te vinden zijn in de prijsklasse ~€2000.
Zou eerst maar eens goed naar de prijs kijken. Er zijn meerdere uitvoeringen van dit model.
Vorig jaar kwam ik er achter dat de door mij gewenste uitvoering boven de €3000 uit kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:01
Een middenmotor gaat prima in combinatie met hoog vermogen. Zolang je maar een stevige single speed ketting gebruikt. Dus geen Bosch systeem met klein tandwiel voor, derailleur en veel versnellingen (=dunne ketting). De laatste 10 kettingen houden het bij mij rond de 3.000km vol en dat is met 45km/h en max 160Nm / 1.500W onder alle weersomstandigheden. Gewoon een degelijke KMC Z1X ketting icm Nexus 8.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Laatst online: 09:31
Dieken Taffert schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:11:
..
Nochtans staat bij die 25 km/u Flyer fiets dat het vermogen van de motor maximaal 600 watt is. Als dit nominaal is, is het een speed pedelec en geen gewone e-bike. Deze regel lijkt dus niet altijd op te gaan.
Als piekvermogen wordt aangegeven is dat naar mijn mening om de kracht van de motor aan te geven. Echter......... nergens wordt gesproken hoeveel van dat piekvermogen in warmte of beweging wordt omgezet. Terwijl het juist gaat om beweging.
Dat meestal nominaal vermogen wordt opgegeven bij ebikes heeft m.i. te maken met de wetttelijke omschrijving die onderscheid maakt in 25km/h en 45km/h ebikes. Voor veel mensen belangrijke argumenten om hun keus te bepalen.
"Meestal nergens" vind ik wel een lastige om te interpreteren ;)
aangepast :)
.....Al is het voor e-scooters en e-motoren heel normaal om een piekvermogen op te geven.
Zoals eerder genoemd zegt het piekvermogen weinig over de werkelijke capaciteiten van een motor. Uiteindelijk gaat het erom hoeveel er van dat vermogen wordt omgezet in bewegingsenergie.
Met een ebike motor is eenvoudig het nominaal en piekvermogen (vermogen=spanning x stroom) te verhogen door een hogere accuspanning aan te bieden. Fabrikanten voorkomen dat dit kan, door in de software aanpassingen te doen. De dikte van de spoeldraden in de motor bepalen hoeveel energie omgezet wordt in warmte. Dat is nl afhankelijk van de stroom die er doorheen kan. Met het verhogen van de accuspanning kan je bij een gelijkblijvende stroom daarom een hoger vermogen verbruiken zonder dat er meer warmte wordt omgezet.
Andersom gaat dit ook op. Een accu met een nominale spanning van 36V levert ca. tussen 42V en 31V.
eea betekent dat een volle accu een beter rendement heeft dan een bijna lege accu.
De dikte van de spoeldraden bepaald ook de fysieke grootte ervan dus ook die van de motor, vandaar dat met het aangeven van een nominaal vermogen feitelijk de maat van de elektromotor wordt opgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-06 20:01
Dat marketing gegoochel met koppel / Nm is ook leuk wanneer je het maximale vermogen berekent.
Op deze website kun je het vermogen bij een bepaald koppel en toerental berekenen. Daaruit blijkt dat een motor met 80Nm koppel dit slechts tot een cadans van 30 mag volhouden anders ga je over de 250W heen. Dus die 80Nm wordt waarschijnlijk alleen gebruikt om te starten. Of de motor/controller geeft toch meer vermogen vrij, maar dan heb je bij een rustige cadans van 70 al 580W vermogen beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
doek55 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:56: max 160Nm / 1.500W onder alle weersomstandigheden. Gewoon een degelijke KMC Z1X ketting icm Nexus 8.
Nexus 8 is in de praktijk enorm robuust, maar ik ben heel voorzichtig met het adviseren van iets wat de specs 2x overschrijdt. Voor zover ik weet zit Nexus 8 rond een max van 80Nm op de spec sheet (kan het niet meer vinden bij Shimano, maar dit weet ik vrij zeker).

Ik geloof direct dat het prima werkt (Shimano is en blijft de gouden standaard), maar ik blijf toch bij mijn advies om voor een achterwiel motor te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 18:52

eisbaer

Zie signature

Een link uit een ander topic. Minimalistische telefoonhouder
https://www.kickstarter.c...project&term=Loop%20Mount

[ Voor 14% gewijzigd door eisbaer op 02-07-2020 20:12 ]

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
jodeltje schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 17:58:

Ik heb een poos geleden deze besteld, een zwart petje dat kwalificeert als helm. Het is geen funding project meer. Ze gebruiken Indiegogo gewoon als webshop.

https://www.indiegogo.com...-bike-helmet/x/21854359#/

Was niet van plan het altijd te dragen alleen de lange afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Laatst online: 26-06 08:50
Kiox update is hier binnen voor het toevoegen van navigatie. Niet erg onder de indruk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wYWjelcX-FcvzjIphnNCJKmQm60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D5rIdaCDPGazBAQoSu97Fztr.jpg?f=fotoalbum_large

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbinonline schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:56:
Kiox update is hier binnen voor het toevoegen van navigatie. Niet erg onder de indruk.

[Afbeelding]
Ik heb er ook naar gekeken, en vind het wat tegenvallen inderdaad.
Het wordt bij mij een Garmin Edge Explore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

[Afbeelding]
Ik denk dat er een kans is dat het bij mij mis is gegaan door die update.
Fiets staat al bij de fietsenmaker.

De Kiox bleef maar 1 minuut aan, en was niet meer te bedienen aan het stuur.
De snelheidsmeter werkte wel.

Er gaat dus geen stroom meer naar de Kiox en het bedieningspaneel, maar het snelheidssignaal wordt wel doorgegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door BertV op 03-07-2020 08:21 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Laatst online: 26-06 17:29

Stefan©

Toet toet

Hoe/waar in de app zie ik of de update beschikbaar is voor mijn Kiox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-06 12:31

BertV

Handgemaakt

Stefan© schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:52:
Dat werkt erg ondoorzichtig.
Er is geen "update nu" knop. Wachten en kijken of je 'm krijgt.
Natuurlijk alleen als er een Bluetooth connectie is tussen de kiox en je telefoon met de bosch app actief.

[ Voor 16% gewijzigd door BertV op 03-07-2020 10:20 ]

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

BertV schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:20:
[...]

Dat werkt erg ondoorzichtig.
Er is geen "update nu" knop. Wachten en kijken of je 'm krijgt.
Natuurlijk alleen als er een Bluetooth connectie is tussen de kiox en je telefoon met de bosch app actief.
Ok thanks! Ik wacht het even af.

Andere vraag voor de Kiox gebruikers: hebben jullie al ervaringen met meerdere gebruikers op 1 Kiox? Kan mijn vrouw bijvoorbeeld ook haar telefoon koppelen (met al dan niet haar eigen account)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 10:10
Jazco2nd schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:11:
[...]

Ik heb een poos geleden deze besteld, een zwart petje dat kwalificeert als helm. Het is geen funding project meer. Ze gebruiken Indiegogo gewoon als webshop.

https://www.indiegogo.com...-bike-helmet/x/21854359#/

Was niet van plan het altijd te dragen alleen de lange afstanden.
Heb je hem daadwerkelijk binnen? Zo ja, heb je een foto?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
Giant87 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Heb je hem daadwerkelijk binnen? Zo ja, heb je een foto?
Het team dat ze produceert, zit 'vast' in de VS, ze produceerden namelijk in China en moesten vertrekken.
Met de toestand in de VS vrees ik dat dit bericht (Mei) van Parks & Diamond daarom niet meer klopt:
All pre-orders made by August 31, 2020 will be shipped by holiday 2020, and we will have exact order delivery details (i.e. order numbers/shipping dates) within three months after we return to China.
@Giant87
Zie zojuist dat een nieuwe mail is binnengekomen:
we will no longer advertise or accept new orders until after we’ve started shipping helmets to our current Backers. Helmet production and shipping priority will initially target our earliest backers and progress to our most recent Backers, until all helmets are shipped. Shipping is scheduled to begin in mid-December 2020 and we will send more detailed shipping information as we know it.
Je kan m waarschijnlijk pas in januari 2021 weer bestellen.

[ Voor 31% gewijzigd door Jazco2nd op 03-07-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 10:10
Thanks voor de update! Is wel altijd zo met dat soort producten, haha.. Zie daar ook commentaar van mensen die al 2 jaar wachten sinds ze bijgedragen hebben.. :D

[ Voor 38% gewijzigd door Giant87 op 03-07-2020 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:00
Ik vind de Riese en Muller Cruiser Vario echt een geweldige fiets om te zien en ik sta op het punt 'm aan te schaffen. Alleen... die accu op het frame... Nu zag ik dat ze een frametas hebben die daar mooi omheen valt en waar je nog wat klein spul in kunt doen. Heeft iemand ervaring met die tas? Zijn er alternatieven (groter)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan©

Stefan©

Toet toet

Stefan© schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:52:
Voor wie er wat aan heeft, het is me gelukt door de volgende stappen uit te voeren:
  1. De Kiox aan een micro-usb lader hangen
  2. Telefoon ernaast, even uitloggen in de app, daarna opnieuw inloggen. Vervolgens verschijnt in de feed de melding dat er een update beschikbaar is.
  3. De Kiox uitzetten door de powerknop ingedrukt te houden. De Kiox zal onmiddellijk weer inschakelen omdat hij aan de usb lader hangt.
  4. In ‘mijn ebike’ zie je vervolgens dat de update wordt overgezet.
  5. Zodra het overzetten van de update is voltooid dien je de Kiox wederom opnieuw opstarten waarna de update op de Kiox geïnstalleerd wordt. Ik heb deze laatste stap zelf uitgevoerd terwijl de Kiox weer op mijn fiets zat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PCtVNV8KvYSUj9bl4k62N56lAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3NMqhehr7zzmirolNTEkwdyo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgrQcdwUrew7iSGb_JQxMk0MH78=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uplR7cfflyIKS4pgUrYtFsb2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a9KcCXbJXDWlpbGmJ3PEPsM8Oog=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gH7kw1w6Achi4pZIkYypgR8h.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2gztcDTkRlWbTTxlTGQseaFkFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBY39V5NDW9Ctytx07ovn99y.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-06 17:12
Volgens ad (fietstest.nl) is Sparta F8e wederom de beste stadsfiets onder 2500 euro.
https://www.ad.nl/auto/di...he-stadsfietsen~a32529df/

Vind het toch maar raar dat een fiets met voorwiel motor wint. Ben er nog steeds geen voorstander van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
Mijn Giant Entour wordt ook mooi hoog beoordeeld en terecht. Nu heb ik hem met bijna geen enkele andere fiets kunnen vergelijken, maar toch...Hij fiets erg fijn!

Weet ook niet wat je met zo'n test als dat van de AD moet doen. Misschien krijgen ze wel betaald, je weet het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Kodara schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:19:
Hi guys, ik heb wat advies / richting nodig. Ik heb de intro-post gelezen maar zie door de bomen even het bos niet. Er is zó veel aanbod. En ik heb (nu nog) de ballen verstand van elektrische fietsen. Ik heb momenteel gewoon een stadsfietsje waar ik alles op doe, maar per 1 augustus begin ik met een nieuwe baan op 17 fietskilometers afstand en lijkt een electrische fiets voor woon-werkverkeer me wel ideaal :)

De fietsenwinkel hier in het dorp is een zeer bekwame zaak met goede mensen, en zij bieden op electrischefietsgebied 'Specialized' aan. Ik maakte een proefrit op de Vado en moet zeggen dat dat wel erg fijn was. Maar ik heb totaal geen vergelijkingsmateriaal... Is 2700 euro voor een Como 3.0 bijv. veel, of kun je voor een lagere prijs een betere fiets krijgen? Mijn nieuwe werkgever heeft een fietsplan waarmee ik het van brutoloon kan betalen, maar het blijft flink prijzig.

Voor mij is belangrijk:
- kan een aantal jaren lang met volle ondersteuning 40km per dag afleggen op de accu; duurzame accu dus
- het is geen heuvelachtige route naar werk, maar wel deels door weilanden dus tegenwind kan wel
- weinig stoplichten, dus startsnelheid en ondersteuning is ondergeschikt
- gezien ik er elke dag meer dan een uur op zit is comfort belangrijk; fijne zithouding, fijn zadel, goede vering
- niet te veel lawaai en trillingen, en geen 'clunky' ervaring, liefst alles geruisloos en zacht
- ik begreep dat fietsen in de praktijk ook 28-29km p/u kunnen halen (dat had die Vado bijv.), dat heeft mijn voorkeur boven max 25
- er moet een aardige tas (formaat 16" inch laptop) mee te vervoeren zijn
- de overgang van wel naar geen ondersteuning (als je te hard gaat trappen) voelde bij de Vado vrij naadloos, dat vind ik fijn, weet niet hoe dit bij andere fietsen is
- mag er ook wel een beetje stoer en sportief uitzien

Mijn vraag is: weet iemand op basis hiervan misschien een paar andere merken / modellen waar ik eens naar zou kunnen kijken? En die in Nederland in fietsenwinkels staan, zodat ik proefritjes kan maken? En die misschien ook wat goedkoper zijn?
Heb je intussen een keus gemaakt welke e-bike het gaat worden?
Ik zelf heb de Cube Touring Hybrid Pro 500 2020 gekocht voor woon/werk verkeer.
https://www.cube.eu/nl/20...o-500-iridiumnblack-2020/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Tommie12 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:34:
[...]

Ik heb er ook naar gekeken, en vind het wat tegenvallen inderdaad.
Het wordt bij mij een Garmin Edge Explore.
Ik heb de Garmin Edge Explore: perfect voor navigatie.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-06 18:52

eisbaer

Zie signature

Starbucks schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:36:
Mijn Giant Entour wordt ook mooi hoog beoordeeld en terecht. Nu heb ik hem met bijna geen enkele andere fiets kunnen vergelijken, maar toch...Hij fiets erg fijn!

Weet ook niet wat je met zo'n test als dat van de AD moet doen. Misschien krijgen ze wel betaald, je weet het niet.
Esthetisch is het geen fraai apparaat met zo‘n baksteen achter op. Dat wil niet zeggen dat het niet lekker fietst natuurlijk. Het is maar net welke criteria zij hanteren.

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starbucks
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-02-2021
eisbaer schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 22:36:
[...]
Esthetisch is het een afzichtelijk apparaat met zo‘n baksteen achter op. Dat wil niet zeggen dat het niet lekker fietst natuurlijk. Het is maar net welke criteria zij hanteren.
Tja, smaken verschillen, maar lelijk is hij niet. Dat er mooiere fietsen zijn, dat klopt wel. Kwalitatief een geweldige fiets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Eigenlijk ben ik vooral fan van de (grotere) Garmins, in combi met een opensource kaart. liefst zonder A.I.

Ik heb een quadlock houder en navigeer meestal op mijn telefoon (altijd bij de hand), maar de algoritmes van Google en de rerouting zijn af en toe super irritant.

Met Garmin en een OSM kan je vooraf heel precies een route uitzetten en heb je niet het probleem dat een algoritme het beter weet en je door een woonwijk inclusief speedbumps stuurt of juist naar een fietspad dwingt langs een foeilelijke snelweg.

Alleen is een Garmin natuurlijk erg duur voor wat je op een Telefoon ook wel kan (met een groter scherm) en die je toch altijd al bij je hebt. Dus dan neem je toch die ongemakjes voor lief. Ik gebruik mijn Garmin 800 daarom toch zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Zelf heb ik op mijn fiets en Bosch powerpack, onlangs knippert hierop 2 lampjes, volgend de bosch handleiding is deze defect :| ? Is de oorzaak hiervoor eenvoudig op te lossen of moet je denken aan de bms die stuk is?
Pagina: 1 ... 36 ... 224 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam