DeArmeStudent schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:38:
[...]
Dat is precies waar @
Blue-eagle het over heeft...alleen de goede onderdelen bij elkaar, zullen echt geen 2500 euro kosten. Natuurlijk kun je altijd de prijs opdrijven door extra dure onderdelen te selecteren, maar dit geeft marginale verbeteringen.
@
Blue-eagle Ik denk dat diverse fabrikanten ook best goede e-bikes op de markt kunnen brengen voor een prijs rond de 1000 euro: 250 euro voor een goede basisfiets, 500 euro voor alle electrische onderdelen en 250 euro winst.
De vraag is echter waarom diverse premium fietsmerken, niet deze keuze maken. En een groot deel daarvan is:
Waarom een kip, die gouden eieren legt, slachten?
Als een premium fietsenmerk een goede e-bike aanbiedt met een prijs met marginale winst, dan zullen er wel veel e-bikes verkocht worden, maar dan zal de winst van het bedrijf toch laag blijven. En dan ben je dus aan het werken voor het welzijn van de bevolking, en niet voor de winst van het bedrijf.
Die grote merken hebben fietsenmakers nodig om die fietsen aan de man te brengen.
Denk je nu echt dat een FM 20-30 fietsen in zijn showroom gaat zetten, dan 1 uur verkooptijd gaat uittrekken, en de fiets klaar zetten voor 50€ marge.... Dat gaat niet.
Natuurlijk zijn er merken die exclusief per internet werken, maar dan nog zal je fietsenmakers moeten motiveren om later service te geven, of je moet daar zelf iets voor op zetten. Dat kost ook tijd, geld en moeite om dat europawijd voor elkaar te krijgen.
Verder moet je een merk opbouwen. Kijk maar eens naar wat merken als Van Moof, Cowboy etc moeten doen om verkocht te geraken. Als die veel winst zouden halen door fietsen te verkopen aan 1000€, dan konden ze de markt toch helemaal op zijn kop zetten.
Dat een gewone fiets goedkoop is... eigenlijk ben ik het daar niet mee eens. Neem maar eens een Batavus van 700€. Trek er BTW, werkuren, winstmarges van af.... wat blijft er over.
Denk eens aan alle onderdelen die je moet aankopen om zo'n fiets te bouwen:
- frame, laswerk, schilderwerk
- stuur
- vork
- balhoofdlager
- 2 wielen (velgen, spaken, naaf, lager, as, banden)
- trapas, pedalen, lagers, tandwielen
- ketting versnellingen, schakelssysteem
- verlichting, reflectoren
- zadel
- baggagedrager
- remmen, remkabel, remhendel
- assemblage
- verpakking, verzending
Als ik een fiets van 700€ vergelijk met een telefoon van 700€, dan heb ik toch de indruk dat ik meer krijg bij die fiets.
Maar als je echt gelooft dat fietsenbouwers slapend rijk worden, bekijk dan eerst eens de finaciële balans van fabrikanten als Batavus, Gazelle, Stella en misschien ook Santos.
Ik heb het even voor je nagekeken bij de belgische fabrikant Norta (ik weet niet waar ik jaarverslagen van kleinere nederlandse bedrijven kan vinden.
Norta heeft een omzet van 11m€, werkt met 17 personen, en aan het einde van de rit blijft er een brutowinst van ca 1mio over waarvan de belastingen (ze betalen vrij veel vind ik : 50%) af gaan. Blijft over 500k.
Niet slecht, maar dus een brutowinst van amper 10% op de fiets die de fabriek verlaat.
De markt is ook enorm gefragmenteerd, er zijn honderden fietsenbouwers, dus je indicatie over prijsafspraken kan je rustig vergeten. Het is illegaal, en zal niet werken als je met honderden fabrikanten clandestiene afspraken moet gaan maken.
[
Voor 6% gewijzigd door
Tommie12 op 17-06-2020 17:23
]