Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 35 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 19:53
Mooi om te horen dat er meer mensen voor de Qonqer gaan. Ik mag vanmiddag mijn Qonqer sport ophalen. Ik huur hem via hun 'abonneer' service waardoor het uiteindelijk maandelijks opzegbaar is.

Als het goed is hebben ze ook de juiste snelheid ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Wetterhahn schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:43:
Mooi om te horen dat er meer mensen voor de Qonqer gaan. Ik mag vanmiddag mijn Qonqer sport ophalen. Ik huur hem via hun 'abonneer' service waardoor het uiteindelijk maandelijks opzegbaar is.

Heel veel plezier ermee :)

Beter weer is in aantocht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert VW
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13-10-2021
Ik heb vorige week een Scott fiets met Bosch Performance middenmotor gekocht. Rijdt prima. Echter een vervelend geluid als ik stop met trappen. Ook als ik bij stilstand de pedalen een paar mm beweeg zonder weerstand te voelen, hoor ik dat kloppend geluid. Idem indien ik niet trap en over een oneffenheid in het wegdek rijdt. Lijkt alsof er iets los zit aan de motor en/of tegen het kader aantikt..

Terug naar de dealer en deze vertelde me dat het normaal gedrag is en dat het iets te maken heeft met de koppeling met de motor. Andere nieuwe fietsen in de winkel hadden hetzelfde.

Is dit herkenbaar, is er eventueel toch iets aan te doen? Vind het gewoon irritant geluid.

Nog even dit, indien ik de pedalen achteruit beweeg, voel je de weerstand van de motor. Mijn vrouw heeft een ION motor en daar is dat niet...

Benieuwd naar jullie mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Ik rij al jaren met een Bosch Performance middenmotor.
Die dingen hebben een intern vliegwiel en maken het geluid van een vliegtuig.
(komt niet van mij, was een opmerking van een fietser)

Dat kloppen en die weerstand herken ik niet.

Voor- en vooral achterwiel motoren zijn zo slecht nog niet.
Nu in 2020 ook met een riemaandrijving te krijgen.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:58
Geert VW schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:57:
Ik heb vorige week een Scott fiets met Bosch Performance middenmotor gekocht. Rijdt prima. Echter een vervelend geluid als ik stop met trappen. Ook als ik bij stilstand de pedalen een paar mm beweeg zonder weerstand te voelen, hoor ik dat kloppend geluid. Idem indien ik niet trap en over een oneffenheid in het wegdek rijdt. Lijkt alsof er iets los zit aan de motor en/of tegen het kader aantikt..

Terug naar de dealer en deze vertelde me dat het normaal gedrag is en dat het iets te maken heeft met de koppeling met de motor. Andere nieuwe fietsen in de winkel hadden hetzelfde.

Is dit herkenbaar, is er eventueel toch iets aan te doen? Vind het gewoon irritant geluid.

Nog even dit, indien ik de pedalen achteruit beweeg, voel je de weerstand van de motor. Mijn vrouw heeft een ION motor en daar is dat niet...

Benieuwd naar jullie mening
Ik heb ook een Performance line motor van de laatste generatie.
Die tikjes hoor ik ook af en toe. Wel is de motor heel stil als je gewoon trapt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:58:
[...]

Ik heb ook een Performance line motor van de laatste generatie.
Die tikjes hoor ik ook af en toe. Wel is de motor heel stil als je gewoon trapt.
Dat is dan wel een verschil met de vorige generaties. Lijkt dus wel die koppeling (?) update te zijn.
Ik heb echt een huilende fiets, zonder tikjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert VW
Kloppend geluid is vrij prominent aanwezig, maar dus enkel als je niet trapt. Hou je druk op de pedalen dan loopt alles goed. Uiteraard hoor ik dan een zoemend geluid van de motor.

Ik zou dat kloppend geluid graag eraf hebben, is vrij storend. Net of er iets los hangt aan de fiets, of er iets aan het rammelen is (AN?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Geert VW schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:46:
Kloppend geluid is vrij prominent aanwezig, maar dus enkel als je niet trapt. Hou je druk op de pedalen dan loopt alles goed. Uiteraard hoor ik dan een zoemend geluid van de motor.

Ik zou dat kloppend geluid graag eraf hebben, is vrij storend. Net of er iets los hangt aan de fiets, of er iets aan het rammelen is (AN?).
Ik denk dat het de vrijloop is van de motor, zodat je de motor niet mee rond draait als je boven de 25 gaat, of de ondersteuning uit zet.
Ik hoor het alleen als ik vertrek, of met de fiets aan de hand wandel, tijdens het rijden nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BertV schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:42:
[...]

Dat is dan wel een verschil met de vorige generaties. Lijkt dus wel die koppeling (?) update te zijn.
Ik heb echt een huilende fiets, zonder tikjes.
Wellicht heb jij dan nog een motor met een veel kleiner voortandwiel. Daar zat een extra overbrenging in de trapas. Dat is weg, en ineens heeft de motor ook veel minder inwendige weerstand.

Als het windstil is, en niet bergop gaat, dan lukt het mij vrij makkelijk om boven de 25 te blijven rijden.
Onder de 25 hoor je een heel zacht gezoem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nu zit ik al enkele maanden te kijken of ik een elektrische fiets wil of niet. En ik haak steeds af op de belachelijke prijzen van fietsen in het algemeen.

Ik heb eens berekend wat het zou kosten om de materialen van een fiets los aan te schaffen. En dan bedoel ik wel kant-en-klare gebruiksklare onderdelen zoals een elektrische motor, accu, versnellingen, wielen, buizen, dit aan elkaar laten lassen, etc.

Of nog mooier: Je koopt op Marktplaats (of ergens achter het station bij meneer J. Unky :+ ) een oud barrel wat je gewoon schuurt, opnieuw laat lakken, en gewoon gebruikt als basisfiets.

Dan kom je uit op grofweg 400 euro aan kosten voor een zelfgemaakte elektrische fiets. Er zijn genoeg pagina's te vinden online waar men soortgelijke methodes hanteert. Voor ongeveer 20 euro heb je d'r zelfs een bewegingsdetector/alarm bij via Amazon.

Inmiddels word ik door mijn zoekgedrag van enkele maanden door o.a. Google, Facebook, Instagram en alle anderen gretig bediend met de nodige advertenties voor elektrische fietsen. De een nog duurder dan de ander. Je betaalt toch zeker minimaal 1800 euro voor een simpele elektrische fiets (met leuke marketing), tot vele duizenden euro's als je een fiets wil met meer poespas.

Ik heb fietsen zonder motortjes altijd al belachelijk duur gevonden. Het is een technisch erg simpel ding namelijk, en de materiaalkosten zijn... laag. Erg laag. Dat wij in het grote fietsland Nederland nog altijd zoveel neerleggen voor een paar buizen, radartjes, en wieltjes is eigenlijk wel bizar. Het is allemaal mass-produced in China en te koop via Amazon of Aliexpress.

Dus, waarom zijn deze dingen nog steeds zo duur? Waarom zijn er geen elektrische-fiets merken die gewoon een fiets aanbieden voor grofweg 600 euro? Dan maken ze nog steeds winst en zal je zien dat ze de complete markt omver gooien.

Waarom zijn wij zo gretig om veel teveel te willen betalen voor een simpele fiets? Als je kijkt naar het aanbod is het merendeel zo ongelooflijk simplistisch (geen vering voor en/of achter, bijna nooit...) dat je je toch gaat afvragen of deze hele markt gerund wordt door 1 en dezelfde organisatie.

Of maken deze fabrikanten onderling prijsafspraken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Blue-eagle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:03:
Nu zit ik al enkele maanden te kijken of ik een elektrische fiets wil of niet. En ik haak steeds af op de belachelijke prijzen van fietsen in het algemeen.

Ik heb eens berekend wat het zou kosten om de materialen van een fiets los aan te schaffen. En dan bedoel ik wel kant-en-klare gebruiksklare onderdelen zoals een elektrische motor, accu, versnellingen, wielen, buizen, dit aan elkaar laten lassen, etc.

Of nog mooier: Je koopt op Marktplaats (of ergens achter het station bij meneer J. Unky :+ ) een oud barrel wat je gewoon schuurt, opnieuw laat lakken, en gewoon gebruikt als basisfiets.

Dan kom je uit op grofweg 400 euro aan kosten voor een zelfgemaakte elektrische fiets. Er zijn genoeg pagina's te vinden online waar men soortgelijke methodes hanteert. Voor ongeveer 20 euro heb je d'r zelfs een bewegingsdetector/alarm bij via Amazon.

Inmiddels word ik door mijn zoekgedrag van enkele maanden door o.a. Google, Facebook, Instagram en alle anderen gretig bediend met de nodige advertenties voor elektrische fietsen. De een nog duurder dan de ander. Je betaalt toch zeker minimaal 1800 euro voor een simpele elektrische fiets (met leuke marketing), tot vele duizenden euro's als je een fiets wil met meer poespas.

Ik heb fietsen zonder motortjes altijd al belachelijk duur gevonden. Het is een technisch erg simpel ding namelijk, en de materiaalkosten zijn... laag. Erg laag. Dat wij in het grote fietsland Nederland nog altijd zoveel neerleggen voor een paar buizen, radartjes, en wieltjes is eigenlijk wel bizar. Het is allemaal mass-produced in China en te koop via Amazon of Aliexpress.

Dus, waarom zijn deze dingen nog steeds zo duur? Waarom zijn er geen elektrische-fiets merken die gewoon een fiets aanbieden voor grofweg 600 euro? Dan maken ze nog steeds winst en zal je zien dat ze de complete markt omver gooien.

Waarom zijn wij zo gretig om veel teveel te willen betalen voor een simpele fiets? Als je kijkt naar het aanbod is het merendeel zo ongelooflijk simplistisch (geen vering voor en/of achter, bijna nooit...) dat je je toch gaat afvragen of deze hele markt gerund wordt door 1 en dezelfde organisatie.

Je vergeet een hoop.

Neem een goede electrische fiets van een goed merk met wat goede componenten, dan zit je aan pakweg 2500€.
20% is BTW: daar gaat de eerste 500€
Marge voor de fietsenwinkel: 30%: Nog eens 600€
Marge voor groothandel/invoerder: 20%: daar gaat nog eens pakweg 300€

Blijft over: iets meer dan 1000€ waarvan de fabrikant ook nog marge aan over moet houden om zijn ontwikkeling, marketing, overhead te betalen.
We zitten dus aan 700€ voor materiaal en uurlonen voor assembleren, lakken en inpakken.

Ik zit echt niet ver van wat jij denkt dat een ebike mag kosten.

Gaan we starten vanaf de supermarkt/decathlon ebike van 1200€, dan zitten we nog wat lager.
Nu, als jij denkt dat je voor 600€ (consumentenprijs inclusief BTW) een degelijke fiets op de markt kan zetten zou ik zeggen : doe het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Je vergeet een hoop.

Neem een goede electrische fiets van een goed merk met wat goede componenten, dan zit je aan pakweg 2500€.
20% is BTW: daar gaat de eerste 500€
Marge voor de fietsenwinkel: 30%: Nog eens 600€
Dan denk ik dus aan de merken die gewoon via de post bezorgen en geen winkels hebben :) Het Tesla-model zegmaar.
Marge voor groothandel/invoerder: 20%: daar gaat nog eens pakweg 300€
Dit is geen punt als je de onderdelen los bestelt. Wij Tweakers zetten onze eigen watercooling loops inelkaar, een fiets moet geen probleem zijn ;)
Blijft over: iets meer dan 1000€ waarvan de fabrikant ook nog marge aan over moet houden om zijn ontwikkeling, marketing, overhead te betalen.
We zitten dus aan 700€ voor materiaal en uurlonen voor assembleren, lakken en inpakken.

Ik zit echt niet ver van wat jij denkt dat een ebike mag kosten.

Gaan we starten vanaf de supermarkt/decathlon ebike van 1200€, dan zitten we nog wat lager.
Nu, als jij denkt dat je voor 600€ (consumentenprijs inclusief BTW) een degelijke fiets op de markt kan zetten zou ik zeggen : doe het!
Je maakt goede punten! Ik denk dat ik inderdaad zelf gewoon ga klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV

BertV

Handgemaakt

Tommie12 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Wellicht heb jij dan nog een motor met een veel kleiner voortandwiel. Daar zat een extra overbrenging in de trapas. Dat is weg, en ineens heeft de motor ook veel minder inwendige weerstand.

Als het windstil is, en niet bergop gaat, dan lukt het mij vrij makkelijk om boven de 25 te blijven rijden.
Onder de 25 hoor je een heel zacht gezoem.
Ik heb een speed pedelec, bij de vorige Bosch heb ik ook al het tandwiel voor laten vergroten.
Los hiervan kan ik me wel herinneren dat Bosch de huidige generatie stiller heeft gemaakt.

Als ik nu een e-biker (25km/u) inhaal dat zie ik ze vaak naar beneden kijken; "Er is iets met mijn fiets wat een gek geluid ineens". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Tommie12 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:17:
[...]

Je vergeet een hoop.

enz...
Dat is precies waar @Blue-eagle het over heeft...alleen de goede onderdelen bij elkaar, zullen echt geen 2500 euro kosten. Natuurlijk kun je altijd de prijs opdrijven door extra dure onderdelen te selecteren, maar dit geeft marginale verbeteringen.

@Blue-eagle Ik denk dat diverse fabrikanten ook best goede e-bikes op de markt kunnen brengen voor een prijs rond de 1000 euro: 250 euro voor een goede basisfiets, 500 euro voor alle electrische onderdelen en 250 euro winst.

De vraag is echter waarom diverse premium fietsmerken, niet deze keuze maken. En een groot deel daarvan is:

Waarom een kip, die gouden eieren legt, slachten?

Als een premium fietsenmerk een goede e-bike aanbiedt met een prijs met marginale winst, dan zullen er wel veel e-bikes verkocht worden, maar dan zal de winst van het bedrijf toch laag blijven. En dan ben je dus aan het werken voor het welzijn van de bevolking, en niet voor de winst van het bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeArmeStudent schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Dat is precies waar @Blue-eagle het over heeft...alleen de goede onderdelen bij elkaar, zullen echt geen 2500 euro kosten. Natuurlijk kun je altijd de prijs opdrijven door extra dure onderdelen te selecteren, maar dit geeft marginale verbeteringen.

@Blue-eagle Ik denk dat diverse fabrikanten ook best goede e-bikes op de markt kunnen brengen voor een prijs rond de 1000 euro: 250 euro voor een goede basisfiets, 500 euro voor alle electrische onderdelen en 250 euro winst.

De vraag is echter waarom diverse premium fietsmerken, niet deze keuze maken. En een groot deel daarvan is:

Waarom een kip, die gouden eieren legt, slachten?

Als een premium fietsenmerk een goede e-bike aanbiedt met een prijs met marginale winst, dan zullen er wel veel e-bikes verkocht worden, maar dan zal de winst van het bedrijf toch laag blijven. En dan ben je dus aan het werken voor het welzijn van de bevolking, en niet voor de winst van het bedrijf.
Die grote merken hebben fietsenmakers nodig om die fietsen aan de man te brengen.
Denk je nu echt dat een FM 20-30 fietsen in zijn showroom gaat zetten, dan 1 uur verkooptijd gaat uittrekken, en de fiets klaar zetten voor 50€ marge.... Dat gaat niet.
Natuurlijk zijn er merken die exclusief per internet werken, maar dan nog zal je fietsenmakers moeten motiveren om later service te geven, of je moet daar zelf iets voor op zetten. Dat kost ook tijd, geld en moeite om dat europawijd voor elkaar te krijgen.

Verder moet je een merk opbouwen. Kijk maar eens naar wat merken als Van Moof, Cowboy etc moeten doen om verkocht te geraken. Als die veel winst zouden halen door fietsen te verkopen aan 1000€, dan konden ze de markt toch helemaal op zijn kop zetten.

Dat een gewone fiets goedkoop is... eigenlijk ben ik het daar niet mee eens. Neem maar eens een Batavus van 700€. Trek er BTW, werkuren, winstmarges van af.... wat blijft er over.
Denk eens aan alle onderdelen die je moet aankopen om zo'n fiets te bouwen:
- frame, laswerk, schilderwerk
- stuur
- vork
- balhoofdlager
- 2 wielen (velgen, spaken, naaf, lager, as, banden)
- trapas, pedalen, lagers, tandwielen
- ketting versnellingen, schakelssysteem
- verlichting, reflectoren
- zadel
- baggagedrager
- remmen, remkabel, remhendel
- assemblage
- verpakking, verzending
Als ik een fiets van 700€ vergelijk met een telefoon van 700€, dan heb ik toch de indruk dat ik meer krijg bij die fiets.

Maar als je echt gelooft dat fietsenbouwers slapend rijk worden, bekijk dan eerst eens de finaciële balans van fabrikanten als Batavus, Gazelle, Stella en misschien ook Santos.
Ik heb het even voor je nagekeken bij de belgische fabrikant Norta (ik weet niet waar ik jaarverslagen van kleinere nederlandse bedrijven kan vinden.
Norta heeft een omzet van 11m€, werkt met 17 personen, en aan het einde van de rit blijft er een brutowinst van ca 1mio over waarvan de belastingen (ze betalen vrij veel vind ik : 50%) af gaan. Blijft over 500k.
Niet slecht, maar dus een brutowinst van amper 10% op de fiets die de fabriek verlaat.

De markt is ook enorm gefragmenteerd, er zijn honderden fietsenbouwers, dus je indicatie over prijsafspraken kan je rustig vergeten. Het is illegaal, en zal niet werken als je met honderden fabrikanten clandestiene afspraken moet gaan maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Tommie12 op 17-06-2020 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:44

charrel

Cortisol4life..

?
Tja, als je al een goede fiets hebt waarom hang je er dan geen tongsheng of bafang onder? Mijne doet het nu al 2500km prima, motor voor 275€, accu voor 233€ en wat spul om het aan te passen a100€
Basis was een kalkhof voyager, wel de riem moeten opofferen.
Custom firmware om de cadans wat te verhogen, fietst als een zonnetje.

[ Voor 4% gewijzigd door charrel op 17-06-2020 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-08 22:26
...

Het is natuurlijk ook marktwerking. Een tijd geleden heb ik ergens gelezen dat er anti-dump import heffingen van toepassing zijn op Chinese e-bikes.

Deze heffing eraf halen zou vermoedelijk snel zorgen voor meer aanbod op lagere prijsniveaus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silvos
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het laten keuren van een ‘gewone’ elektrische fiets als Speed Pedelec (L1e-B) of Snorfiets (L1e-A). Wat zoekwerk via Google en de RDW leert mij dat zelfbouw of een individuele keuring een duur en ingewikkeld proces is dus dat leek me niet echt de richting die ik op wil.

Echter ik kwam een mogelijk interessante tussenoplossing tegen. De Radrhyno elektrische fatbike (zie plaatje onderaan de post) is een van de weinige fietsen die Europees goedgekeurd is geweest als Snorfiets (L1e-A), deze had dus wel een beperking van 25 km/u maar mocht wel een gashendel hebben een motor groter dan 250 watt. Omdat echter veel Europese landen niet wisten wat ze moesten met een L1e-A fiets heeft Rad bikes eind 2019 besloten deze versie te schrappen en een gewone 250 watt versie zonder gashendel te gaan verkopen (alleen walk assist), deze heeft dus geen kenteken nodig.

Ik begreep echter van Radbikes dat de verandering van het nieuwe model minimaal zijn (eigenlijk vooral een kleinere motor 750 -> 250 watt en de gashendel beperkt tot 6 km/u) alle andere zaken zoals frame, versnellingen, banden etc zijn identiek aan het eerdere model. Ik begreep ook van het RDW dat de keuringseisen tussen een snorfiets (L1e-A) en een bromfiets (L1e-B) zeer vergelijkbaar zijn.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om een eenvoudiger keuringsproces te krijgen voor dit nieuwe 250 watt 2020 model. Immers heeft het voertuig eerder al met 750- watt motor Europese homologatie gehad als L1e-A voertuig. In principe zou het huidig 2020 250 watt model zelfs volledig voldoen aan de keuringseisen voor L1e-A zonder enige aanpassingen, voor de categorie L1e-B ontbreekt alleen een spiegel + wellicht strengere eisen aan frame/remmen vanwege de hogere topsnelheid (? aanname).

Een wijzigingskeuring of verkorte keuring op basis van Europese homologatie zouden dus mogelijk moeten zijn lijkt mij, maar het RDW was telefonisch niet echt behulpzaam. Ik ga zeker ook schriftelijk navraag doen maar heeft iemand hier wellicht wat zinnigs over te zeggen?

Wat mij betreft zou de Radrhyno zeker wat voordelen hebben ten opzichte van bestaande speed pedelecs;
- De zeer brede fatbike banden geven meer grip dan normale banden wat wenselijk is bij hogere snelheden.
- Door de brede banden hebben automobilisten minder snel het idee dat er een fiets op de rijbaan zit waarvan ze ten onrechte denken dat die verkeerd zit.
- Zelfs als de RDW keuring duur zou uitvallen is een Radrhyno alsnog aanzienlijk goedkoper dan zelfs de goedkoopste 'echte' speedpedelec
- Veel speedpedelec achtige opties zoals een 48 volt accu en geïntegreerde remlichten zitten al voorgemonteerd. Daarnaast geeft de gebruikte Bafang motor de mogelijkheid om makkelijk configuraties te doen en eventueel te upgraden naar hoger motorvermogen. Daardoor zou je potentieel een Speed pedelec kunnen maken die daadwerkelijk 45 km/u gaat en niet blijft hangen net rond de 40, wat met name op de rijbaan gevaarlijk is.

Mocht keuring als L1e-B voertuig te hoog gegrepen zijn lijkt me alsnog de mogelijkheid van L1e-A keuren interessant vanwege de geringe aanpassingen (eigenlijk alleen een andere controller nodig), terwijl je wel het gemak krijgt van een volwaardige gashendel en dus snorscooter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX9Ss5C_wJMn471eDu21BGK6Ud8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1VTpsp0JSrzx788rrMlPyta7.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Silvos schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:28:
Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met het laten keuren van een ‘gewone’ elektrische fiets als Speed Pedelec (L1e-B) of Snorfiets (L1e-A). Wat zoekwerk via Google en de RDW leert mij dat zelfbouw of een individuele keuring een duur en ingewikkeld proces is dus dat leek me niet echt de richting die ik op wil.

Echter ik kwam een mogelijk interessante tussenoplossing tegen. De Radrhyno elektrische fatbike (zie plaatje onderaan de post) is een van de weinige fietsen die Europees goedgekeurd is geweest als Snorfiets (L1e-A), deze had dus wel een beperking van 25 km/u maar mocht wel een gashendel hebben een motor groter dan 250 watt. Omdat echter veel Europese landen niet wisten wat ze moesten met een L1e-A fiets heeft Rad bikes eind 2019 besloten deze versie te schrappen en een gewone 250 watt versie zonder gashendel te gaan verkopen (alleen walk assist), deze heeft dus geen kenteken nodig.

Ik begreep echter van Radbikes dat de verandering van het nieuwe model minimaal zijn (eigenlijk vooral een kleinere motor 750 -> 250 watt en de gashendel beperkt tot 6 km/u) alle andere zaken zoals frame, versnellingen, banden etc zijn identiek aan het eerdere model. Ik begreep ook van het RDW dat de keuringseisen tussen een snorfiets (L1e-A) en een bromfiets (L1e-B) zeer vergelijkbaar zijn.

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk zou zijn om een eenvoudiger keuringsproces te krijgen voor dit nieuwe 250 watt 2020 model. Immers heeft het voertuig eerder al met 750- watt motor Europese homologatie gehad als L1e-A voertuig. In principe zou het huidig 2020 250 watt model zelfs volledig voldoen aan de keuringseisen voor L1e-A zonder enige aanpassingen, voor de categorie L1e-B ontbreekt alleen een spiegel + wellicht strengere eisen aan frame/remmen vanwege de hogere topsnelheid (? aanname).

Een wijzigingskeuring of verkorte keuring op basis van Europese homologatie zouden dus mogelijk moeten zijn lijkt mij, maar het RDW was telefonisch niet echt behulpzaam. Ik ga zeker ook schriftelijk navraag doen maar heeft iemand hier wellicht wat zinnigs over te zeggen?

Wat mij betreft zou de Radrhyno zeker wat voordelen hebben ten opzichte van bestaande speed pedelecs;
- De zeer brede fatbike banden geven meer grip dan normale banden wat wenselijk is bij hogere snelheden.
- Door de brede banden hebben automobilisten minder snel het idee dat er een fiets op de rijbaan zit waarvan ze ten onrechte denken dat die verkeerd zit.
- Zelfs als de RDW keuring duur zou uitvallen is een Radrhyno alsnog aanzienlijk goedkoper dan zelfs de goedkoopste 'echte' speedpedelec
- Veel speedpedelec achtige opties zoals een 48 volt accu en geïntegreerde remlichten zitten al voorgemonteerd. Daarnaast geeft de gebruikte Bafang motor de mogelijkheid om makkelijk configuraties te doen en eventueel te upgraden naar hoger motorvermogen. Daardoor zou je potentieel een Speed pedelec kunnen maken die daadwerkelijk 45 km/u gaat en niet blijft hangen net rond de 40, wat met name op de rijbaan gevaarlijk is.

Mocht keuring als L1e-B voertuig te hoog gegrepen zijn lijkt me alsnog de mogelijkheid van L1e-A keuren interessant vanwege de geringe aanpassingen (eigenlijk alleen een andere controller nodig), terwijl je wel het gemak krijgt van een volwaardige gashendel en dus snorscooter.

[Afbeelding]
In theorie moet dat dus kunnen, maar je zal af hangen van de welwillendheid van de RDW om te zien dat je eigenlijk een fiets omvormt naar een model dat al goedgekeurd is. Je zal minstens moeten bewijzen dat de fiets die jij ombouwde gelijk is aan de reeds goedgekeurde. En dan moeten ze jou erkennen als constructeur.
De vraag is ook welk prijskaartje ze daar gaan aan hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:17

Zo te zien heb je je mening gebaseerd op het surfen op Internet en het bij elkaar scharrelen van wat kosten voor onderdelen.
Maar een fiets is niet zomaar een set van onderdelen die door een aap in elkaar worden gezet.
Een goede fiets in Nederland is een fiets die ook na drie maanden goed moet blijven fietsen: dus geen roest, geen rammels, door weer en wind en ook als je hem buiten laat staan. En als fabrikant / leverancier moet je wettelijk 2 jaar garantie verlenen op je spullen.

Ik daag je daarom uit eens zo'n goedkoop ding van AliExpress te halen en er dagelijks mee te gaan fietsen.
Daar ge je echt geen 2 jaar mee volhouden.

En stel je dan voor dat je 100 of 1.000 van deze dingen online hebt verkocht onder de merknaam BLUE EAGLE. Moet je eens kijken hoeveel geld je kwijt bent aan het afhandelen van garantieclaims.
Dus of je bent een goedkope dozenschuiver die zijn bedrijf na 3 maanden laat ploffen zodat je geen garantie hoeft te geven, of je investeert in een enorme serviceorganisatie of je stelt een fiets samen met duurdere maar meer duurzame componenten.

Zie ook een lopend draadje op het Shopping Forum "Fiets gekocht bij webshop, ketting loopt er af"
Fiets gekocht bij webshop, ketting loopt er af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:26
Wetterhahn schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:43:

en, hoe is je ervaring tot nu toe? Zoek nog wat mensen met Qonqer ervaring, er is heel weinig online te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
BaSsDruM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:22:
[...]

en, hoe is je ervaring tot nu toe? Zoek nog wat mensen met Qonqer ervaring, er is heel weinig online te vinden...
Ervaring is goed! Ik heb de fiets eerder al een weekje test gereden. Dat was al een goede ervaring. Naar aanleiding daarvan heb ik er ook een besteld via hun abonnement systeem.

Gister heb ik de fiets opgehaald. Het was een fiets met circa 800km op de teller, dus bijna nieuw. Inclusief mooie nieuwe spatborden en kettingbeschermer. Deze staan nog niet op de website maar leveren ze dus wel.

De accu was niet helemaal opgeladen toen ik hem ontving, maar wel voldoende voor mijn rit. Ik ben 28km naar huis gefiets met een gemiddelde van circa 26km/u. 'Kruissnelheid' was daarbij zo'n 29km/u. Het was een beetje onstuimig weer en ik had de wind half bijna tegen. Vanochtend ben ik met een volle accu weer naar kantoor gefiets (23km). Daarbij was het makkelijk om 31km/u te fietsen zonder moeite. Uiteindelijk gemiddeld zo'n 28km/u gefietst. Je merkt dus misschien wel of de accu helemaal vol is of al iets leger. Ik ga het vanmiddag weer ervaren.

De fiets zit prima, alleen wil ik het stuur nog iets hoger zetten. Het is een 'ahead' stuurpen. Ik heb nu een verstelbare stuurpen die ik op de hoogste stand heb staan. Deze wil ik vervangen door een langere of hogere variant, waardoor ik net iets meer rechtop zit. Dat vind ik iets comfortabeler. Verder is de fiets niet te klein voor mijn lengte (1,96m).

Als je andere vragen hebt, schiet maar raak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 19:31
Wetterhahn schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 14:26:
[...]

Dat vind ik iets comfortabeler. Verder is de fiets niet te klein voor mijn lengte (1,96m).

Welk framemaat heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
[...]
Gister heb ik de fiets opgehaald. Het was een fiets met circa 800km op de teller, dus bijna nieuw.
800 km op de teller? Hoezo? Je had toch een nieuwe besteld? Ik heb zitten kijken op de site, maar vind daar eigenlijk niks over: "je krijgt een gebruikte fiets".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
gysman11 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:37:
[...]

800 km op de teller? Hoezo? Je had toch een nieuwe besteld? Ik heb zitten kijken op de site, maar vind daar eigenlijk niks over: "je krijgt een gebruikte fiets".
Hij heeft een abonnement genomen a €50 per maand. Dan huur je een fiets, en net als bij swapfiets krijg je een fiets die geen mankementen heeft. Hoeft niet perse een gloednieuwe te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 22:23
We zijn momenteel naar een Urban Arrow bakfiets aan het kijken. Deze worden geleverd in verschillende uitvoeringen:
* Active PLUS Rollerbrake 400Wh - Bosch active line 50nm motor en rollerbrakes
* Active PLUS Disc Deore 400Wh - zelfde motor, maar met schijfremmen
* performance Disc Deore 500Wh - Bosch performance line motor 62nm met schijfremmen en 500Wh accu
* Performance CX Disc Deore 500Wh - Bosch Performance CX motor 75nm met schijfremmen en 500Wh accu

Als ik zo lees over de motoren dan is een 50nm motor al best krachtig voor een elektrische fiets. Maar we hebben het hier over een bakfiets die van zichzelf al 40-45kg weegt en ook nog 2 kinderen en een volwassene moet vervoeren. Aan de ene kant denk ik dat de lichtste motor genoeg is in Nederland. We wonen wel bij de kust, maar die paar duinen kunnen we ook nog wel hebben. Aan de andere kant, het kost nu een paar honderd euro extra om iets beters te hebben (wat relatief meevalt op de totale aanschaf), achteraf upgraden gaat niet of is heel duur. Mijn voorkeur gaat eigenlijk toch al uit naar de schijfremmen ivm de veiligheid (is dat terecht?). Voor 400 euro meer heb je dan de performance met 500Wh accu (4500 of 4900 euro).

Wat is wijsheid? Is dit overkill? Ik verwacht zelf dat we best wel aardige ritten gaan maken van max 20-25 km en weer terug. Door de duinen is fijn, maar dat zal geen dagelijkse rit zijn. We hebben op beide varianten een proefrit gemaakt, maar een blokje om geeft zo weinig gevoel daarbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wekko schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:07:
We zijn momenteel naar een Urban Arrow bakfiets aan het kijken. Deze worden geleverd in verschillende uitvoeringen:
* performance Disc Deore 500Wh - Bosch performance line motor 62nm met schijfremmen en 500Wh accu
* Performance CX Disc Deore 500Wh - Bosch Performance CX motor 75nm met schijfremmen en 500Wh accu

Als ik zo lees over de motoren dan is een 50nm motor al best krachtig voor een elektrische fiets. Maar we hebben het hier over een bakfiets die van zichzelf al 40-45kg weegt en ook nog 2 kinderen en een volwassene moet vervoeren. Aan de ene kant denk ik dat de lichtste motor genoeg is in Nederland. We wonen wel bij de kust, maar die paar duinen kunnen we ook nog wel hebben. Aan de andere kant, het kost nu een paar honderd euro extra om iets beters te hebben (wat relatief meevalt op de totale aanschaf), achteraf upgraden gaat niet of is heel duur. Mijn voorkeur gaat eigenlijk toch al uit naar de schijfremmen ivm de veiligheid (is dat terecht?). Voor 400 euro meer heb je dan de performance met 500Wh accu (4500 of 4900 euro).

Wat is wijsheid? Is dit overkill? Ik verwacht zelf dat we best wel aardige ritten gaan maken van max 20-25 km en weer terug. Door de duinen is fijn, maar dat zal geen dagelijkse rit zijn. We hebben op beide varianten een proefrit gemaakt, maar een blokje om geeft zo weinig gevoel daarbij.
Allereerst, op zo'n zware fiets zou ik zeker de 500 Wh batterij nemen om die 40-50km te halen. Kan bij tegenwind al krap worden.
Rollerbrakes op zo'n zware fiets zou ik echt niet willen, zeker voor de schijven kiezen.

Zelf heb ik de Performance line met 65 Nm in mijn fiets. Die 65 Nm krijg je alleen in Turbo, en dat gebruik ik alleen om te "spelen" of als het echt heel steil gaat. Een kleinere versnelling en een standje lager geraak ik zeker ook boven, maar dan aan 18 km/h ipv 20 km/h....

De CX motor heb je zeker niet nodig, en de Active line plus gaat de job ook wel doen hoor.

Misschien is kiezen voor de Active Line plus Disc met 400 Wh, en dan een tweede batterij kopen in jouw geval nog de beste keuze. Dan zal je die 50km zeker halen zonder range anxiety.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ervaring is goed! Ik heb de fiets eerder al een weekje test gereden. Dat was al een goede ervaring. Naar aanleiding daarvan heb ik er ook een besteld via hun abonnement systeem.

Gister heb ik de fiets opgehaald. Het was een fiets met circa 800km op de teller, dus bijna nieuw. Inclusief mooie nieuwe spatborden en kettingbeschermer. Deze staan nog niet op de website maar leveren ze dus wel.

De accu was niet helemaal opgeladen toen ik hem ontving, maar wel voldoende voor mijn rit. Ik ben 28km naar huis gefiets met een gemiddelde van circa 26km/u. 'Kruissnelheid' was daarbij zo'n 29km/u. Het was een beetje onstuimig weer en ik had de wind half bijna tegen. Vanochtend ben ik met een volle accu weer naar kantoor gefiets (23km). Daarbij was het makkelijk om 31km/u te fietsen zonder moeite. Uiteindelijk gemiddeld zo'n 28km/u gefietst. Je merkt dus misschien wel of de accu helemaal vol is of al iets leger. Ik ga het vanmiddag weer ervaren.

De fiets zit prima, alleen wil ik het stuur nog iets hoger zetten. Het is een 'ahead' stuurpen. Ik heb nu een verstelbare stuurpen die ik op de hoogste stand heb staan. Deze wil ik vervangen door een langere of hogere variant, waardoor ik net iets meer rechtop zit. Dat vind ik iets comfortabeler. Verder is de fiets niet te klein voor mijn lengte (1,96m).

Heb je die getuned? Als je gemiddeld 26 haalt en cruiset op 29km/h, dan heb je geen ondersteuning gebruikt bij een 25km/h fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Allereerst, op zo'n zware fiets zou ik zeker de 500 Wh batterij nemen om die 40-50km te halen. Kan bij tegenwind al krap worden.
Dat is waar. Verbruikt een zwaardere motor ook niet meer stroom trouwens (dus blijft bereik hetzelfde?). Nu denk ik dat in de meeste gevallen als we 2x25km fietsen we op plaats van bestemming ook weer wat bij kunnen laden overigens.
Rollerbrakes op zo'n zware fiets zou ik echt niet willen, zeker voor de schijven kiezen.
Helder :).
Zelf heb ik de Performance line met 65 Nm in mijn fiets. Die 65 Nm krijg je alleen in Turbo, en dat gebruik ik alleen om te "spelen" of als het echt heel steil gaat. Een kleinere versnelling en een standje lager geraak ik zeker ook boven, maar dan aan 18 km/h ipv 20 km/h....
Het is een bakfiets met 2 kinderen, dus iets langzamer een heuvel op is ook niet zo heel erg ;). Enige is dat we vlakbij een best-wel-stijle fietsbrug wonen waar we vaak overheen moeten. Uiteindelijk is dat maar een paar honderd meter (totale brug), maar zou wel fijn zijn als we daar zonder zweet overheen komen.
Misschien is kiezen voor de Active Line plus Disc met 400 Wh, en dan een tweede batterij kopen in jouw geval nog de beste keuze. Dan zal je die 50km zeker halen zonder range anxiety.
Ik heb al een elektrische auto, ben wel over de range anxiety heen ;-). De auto stopt ook echt als ie leeg is, dus dat scheelt weer met een fiets dat je nog door kunt trappen.

Andere factor die wellicht van belang kan zijn is de verkoopbaarheid en restwaarde. Als de kids uiteindelijk oud genoeg zijn wil je er waarschijnlijk weer vanaf, zou een zwaardere motor dan ook meer opleveren (dus per saldo net zo duur zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:51

Stefan©

Toet toet

Wekko schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:33:
[...]

Dat is waar. Verbruikt een zwaardere motor ook niet meer stroom trouwens (dus blijft bereik hetzelfde?). Nu denk ik dat in de meeste gevallen als we 2x25km fietsen we op plaats van bestemming ook weer wat bij kunnen laden overigens.

[...]

[...]

Het is een bakfiets met 2 kinderen, dus iets langzamer een heuvel op is ook niet zo heel erg ;). Enige is dat we vlakbij een best-wel-stijle fietsbrug wonen waar we vaak overheen moeten. Uiteindelijk is dat maar een paar honderd meter (totale brug), maar zou wel fijn zijn als we daar zonder zweet overheen komen.

[...]

Ik heb al een elektrische auto, ben wel over de range anxiety heen ;-). De auto stopt ook echt als ie leeg is, dus dat scheelt weer met een fiets dat je nog door kunt trappen.

Andere factor die wellicht van belang kan zijn is de verkoopbaarheid en restwaarde. Als de kids uiteindelijk oud genoeg zijn wil je er waarschijnlijk weer vanaf, zou een zwaardere motor dan ook meer opleveren (dus per saldo net zo duur zijn)?
Wij hebben toevallig net onze Urban Arrow uit 2016 ingeruild voor het 2020 model. Ons model uit 2016 (Active Line Plus 400Wh) was uitgevoerd met rollerbrakes. Hier hadden wij al redelijk snel spijt van. Het remvermogen is toch wel beperkt. In onze wijk hebben we op een aantal onoverzichtelijke kruispunten toch wat spannende momentjes meegemaakt omdat we niet snel genoeg stil stonden. Ook moesten we de remmen naar ons gevoel behoorlijk hard en ver inknijpen om goed tot stilstand te komen.

Wij zijn nu voor de meest luxe versie gegaan. Deze is o.a. uitgevoerd met de Bosch Cargo Line motor, Enviolo Cargo versnellingsnaaf en de Shimano Zee schijfremmen waardoor het max totaal gewicht toeneemt met 75 kg (van 200 kg naar 275 kg) . Daarnaast hebben wij er voor gekozen om de Gates Belt Drive kit te laten monteren. Al met al is dit echt een fantastische fiets met een boterzachte aandrijflijn. Het voordeel van de Cargo Line is dat dit een 4e gen motor is met de vrijloop. Windje mee (en bij een lege accu) profiteer je van de vrijloop.

Qua ondersteuningsniveau was de upgrade niet nodig. De Cargo Line kan tot 400% ondersteunen op 'Turbo', maar eerlijk gezegd gebruiken wij die stand nooit. Meerendeel doen wij op 'Tour' (140%) en dat is meer dan genoeg. Voor wat betreft de remmen wil ik je sterk aanraden om in ieder geval voor een uitvoering met schijfremmen te kiezen. De nieuwste generatie Arrows wegen 51 kg, da's geen kattepis om tot stilstand te brengen.

Mocht je andere vragen hebben schroom niet om ze te stellen. Wij hebben vele duizenden kilometers gemaakt op de Arrow. Daarom vonden wij het ook niet erg om 'wat' meer te betalen.

Link naar specs

[ Voor 3% gewijzigd door Stefan© op 18-06-2020 18:43 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam02012
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 04-08 19:09
Wekko schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:07:

Bright heeft deze week een nieuwe bakfiets getest en het voordeel is dat deze een deuropening heeft. Vond deze wel interessant om te delen en volgens bright een concurrent van de urban arrow, Naam = carqon.

https://www.rtlnieuws.nl/...fietsen-elektrisch-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
Vandaag op de terugweg op 4 seconden na dezelfde tijd gefietst als op de heenweg. Snelheid bleef prima rond de 29km/u hangen als ik rustig trapte, zelfs als ik rechtop zat met de handen los. Heerlijk om te fietsen met dit weer.
Een Sport model, maat L, de grootste.
BaSsDruM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Hij heeft een abonnement genomen a €50 per maand. Dan huur je een fiets, en net als bij swapfiets krijg je een fiets die geen mankementen heeft. Hoeft niet perse een gloednieuwe te zijn.
Dit inderdaad. Je mag hem wel helemaal naar smaak samenstellen wat betreft kleur en batterij. Ik wilde voornamelijk snel een fiets hebben dus heb gezegd dat zij de kleur mochten bepalen. Uiteindelijk was een Oranje fiets als eerste beschikbaar, toevallig ook de kleur die ik eigenlijk wilde.
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:27:
[...]

Heb je die getuned? Als je gemiddeld 26 haalt en cruiset op 29km/h, dan heb je geen ondersteuning gebruikt bij een 25km/h fiets?
Hij staat op de U.S. mode.... ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wetterhahn op 18-06-2020 21:12 . Reden: Extra antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wekko schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 16:33:
[...]

[...]

[...]

[...]

Zwaardere motor zal niet meer verbruiken. Ik dacht dat een van de belangrijke verschillen tussen de active en performance is dat het groot tandwiel in metaal is ipv plastic. Hoe dat verkoopt nadien... geen idee.
Ik denk dat de electrische motor zelf, gewoon niet verschilt en enkel electronisch begrensd wordt op koppel. Een motortje van 250w is niet zo spannend om te maken. Een goede mixer heeft een sterkere motor...

Dat een sterkere motor meer verbruikt geloof ik niet, zal puur van gebruik af hangen. Als je met de sterkere constant op turbo rijdt, en heel snel bergop wil of heel veel stop en go, dan vraag je meer vermogen natuurlijk. Maar in het vlakke nederland zal dat niks uitmaken.
25km halen is niet echt spannend, dat lukt waarschijnlijk zelfs met 300 Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 19:31
[...]

Ik ben 28km naar huis gefiets met een gemiddelde van circa 26km/u. 'Kruissnelheid' was daarbij zo'n 29km/u. Het was een beetje onstuimig weer en ik had de wind half bijna tegen. Vanochtend ben ik met een volle accu weer naar kantoor gefiets (23km). Daarbij was het makkelijk om 31km/u te fietsen zonder moeite. Uiteindelijk gemiddeld zo'n 28km/u gefietst.

Wat is de maximale ondersteun snelheid op de us mode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 16:22:
[...]

Dan denk ik dus aan de merken die gewoon via de post bezorgen en geen winkels hebben :) Het Tesla-model zegmaar.

[...]

Dit is geen punt als je de onderdelen los bestelt. Wij Tweakers zetten onze eigen watercooling loops inelkaar, een fiets moet geen probleem zijn ;)

[...]

Een fabrikant koopt in bulk niet per stuk. Kortingen bij aantallen van een paar 1000 stuks kunnen makkelijk oplopen tot 60% - 70% in vergelijking met enkel tot 10-tallen. Is helemaal niet ongebruikelijk.

Je maakt goede punten! Ik denk dat ik inderdaad zelf gewoon ga klussen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
cmderks93 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:49:
[...]

Wat is de maximale ondersteun snelheid op de us mode?
32 km/u, maar hij bouwt langzaam af vanaf 27/28 ofzo denk ik. Vandaar dat ik typisch circa 29 fiets als ik niet oplet. Dan trap je toch nog gewoon mee alsof je op een normale fiets rustig door de stad fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Stefan© schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:29:
[...]

Wij hebben toevallig net onze Urban Arrow uit 2016 ingeruild voor het 2020 model. Ons model uit 2016 (Active Line Plus 400Wh) was uitgevoerd met rollerbrakes. Hier hadden wij al redelijk snel spijt van. (..)
Nu valt die zeker af ;-).
Wij zijn nu voor de meest luxe versie gegaan. Deze is o.a. uitgevoerd met de Bosch Cargo Line motor, Enviolo Cargo versnellingsnaaf en de Shimano Zee schijfremmen waardoor het max totaal gewicht toeneemt met 75 kg (van 200 kg naar 275 kg) . Daarnaast hebben wij er voor gekozen om de Gates Belt Drive kit te laten monteren. Al met al is dit echt een fantastische fiets met een boterzachte aandrijflijn. Het voordeel van de Cargo Line is dat dit een 4e gen motor is met de vrijloop. Windje mee (en bij een lege accu) profiteer je van de vrijloop.
Dat 3rd/4th gen verhaal had ik nog niet eerder ergens gelezen. Op zich wel interessant, maar het wordt steeds duurder....ik heb er even naar zitten Googlen, maar begrijp wel dat deze motor kleiner, lichter en stiller is (naast die vrijloop).
Qua ondersteuningsniveau was de upgrade niet nodig. De Cargo Line kan tot 400% ondersteunen op 'Turbo', maar eerlijk gezegd gebruiken wij die stand nooit. Meerendeel doen wij op 'Tour' (140%) en dat is meer dan genoeg.
Je geeft aan dat de upgrade niet nodig was, maar merk je het wel? Waarom heb je er toch voor gekozen, alleen vanwege die vrijloop?
Sam02012 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:41:
[...]

Bright heeft deze week een nieuwe bakfiets getest en het voordeel is dat deze een deuropening heeft. Vond deze wel interessant om te delen en volgens bright een concurrent van de urban arrow, Naam = carqon.

https://www.rtlnieuws.nl/...fietsen-elektrisch-review
Ik was 'm inderdaad bij Juizz tegen gekomen. Ziet er op zich wel interessant uit. Je hebt gelijk de duurste Urban Arrow uitvoering qua onderdelen ook, dus de prijs is ongeveer gelijk. Ik vrees alleen voor kinderziektes en kan weinig vinden over de accessoires. Hun eigen website ziet er fancy uit, maar de helft werkt niet.
Tommie12 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:43:
[...]

Zwaardere motor zal niet meer verbruiken. Ik dacht dat een van de belangrijke verschillen tussen de active en performance is dat het groot tandwiel in metaal is ipv plastic. Hoe dat verkoopt nadien... geen idee.
Ik denk dat de electrische motor zelf, gewoon niet verschilt en enkel electronisch begrensd wordt op koppel. [/b]
Als dat zo is moet dat toch aan te passen zijn achteraf O-).
25km halen is niet echt spannend, dat lukt waarschijnlijk zelfs met 300 Wh.
Ging om heen en weer (50km dus) ;). Maar als tussendoor geladen kan worden (wat meestal zo zal zijn) dan moet het geen probleem zijn nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan©
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 22:51

Stefan©

Toet toet

Wekko schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:32:
[...]

Nu valt die zeker af ;-).

[...]

Dat 3rd/4th gen verhaal had ik nog niet eerder ergens gelezen. Op zich wel interessant, maar het wordt steeds duurder....ik heb er even naar zitten Googlen, maar begrijp wel dat deze motor kleiner, lichter en stiller is (naast die vrijloop).

[...]

Je geeft aan dat de upgrade niet nodig was, maar merk je het wel? Waarom heb je er toch voor gekozen, alleen vanwege die vrijloop?

[...]

Ik was 'm inderdaad bij Juizz tegen gekomen. Ziet er op zich wel interessant uit. Je hebt gelijk de duurste Urban Arrow uitvoering qua onderdelen ook, dus de prijs is ongeveer gelijk. Ik vrees alleen voor kinderziektes en kan weinig vinden over de accessoires. Hun eigen website ziet er fancy uit, maar de helft werkt niet.

[...]

[...]

Ging om heen en weer (50km dus) ;). Maar als tussendoor geladen kan worden (wat meestal zo zal zijn) dan moet het geen probleem zijn nee.
Die extra motorkracht merk ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van. Op beide fietsen was/is de turbo stand meer dan voldoende om in iedere situatie die 25 km/u aan te houden. Wij hebben beide een prima conditie, dus wellicht valt het daarom minder op.

Ik vind de motorkracht ook lastig te vergelijken omdat onze nieuwe Urban een compleet andere aandrijflijn heeft waardoor ook de cadans die je moet aanhouden voor bepaalde snelheden compleet anders is. En dat is echt een grote verbetering die ons 2020 model heeft gebracht. Op het 2016 model moesten we naar ons gevoel overdreven snel trappen (hogere cadans) om 25km/u te fietsen. Ik dacht altijd dat dat kwam door het 26" achterwiel. Maar met het 2020 model kunnen we 25km/u fietsen op een heerlijk lage cadans. En dat fiets toch wel vele male ontspannender op de wat langere stukken.

Wij kunnen met onze huidige fiets, waarbij we gemiddeld genomen op 'tour' fietsen, zo'n 100km fietsen. Die 50km moet met de 400Wh geen enkel probleem zijn.

De keuze om voor deze luxe versie te gaan was meer ingegeven door gevoel dan door ratio. Wij gebruiken de fiets onwijs veel. We wonen in landelijk gebied, dus open vlakken, vaak wat grotere afstanden. Voor ons is dit een van de beste duren aankopen die we ooit gedaan hebben. Maar dit is natuurlijk compleet subjectief en afhankelijk van je situatie.

[ Voor 0% gewijzigd door Stefan© op 19-06-2020 09:03 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Stefan© schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:02:
[...]

Die extra motorkracht merk ik eerlijk gezegd niet zo heel veel van. Op beide fietsen was/is de turbo stand meer dan voldoende om in iedere situatie die 25 km/u aan te houden. Wij hebben beide een prima conditie, dus wellicht valt het daarom minder op.

Ik vind de motorkracht ook lastig te vergelijken omdat onze nieuwe Urban een compleet andere aandrijflijn heeft waardoor ook de cadans die je moet aanhouden voor bepaalde snelheden compleet anders is. (..) Maar met het 2020 model kunnen we 25km/u fietsen op een heerlijk lage cadans. En dat fiets toch wel vele male ontspannender op de wat langere stukken.[/b]
Is dat ook specifiek voor de motor of zijn alle motoren daarin verbeterd?
De keuze om voor deze luxe versie te gaan was meer ingegeven door gevoel dan door ratio. Wij gebruiken de fiets onwijs veel. We wonen in landelijk gebied, dus open vlakken, vaak wat grotere afstanden. Voor ons is dit een van de beste duren aankopen die we ooit gedaan hebben. Maar dit is natuurlijk compleet subjectief en afhankelijk van je situatie.
Ik lees en hoor dat van iedereen, dat ze zo tevreden zijn. Heel opvallend. Veel zien het ook als 2e auto. Ik fiets vaak (non-elektrisch) naar mijn werk dus een tweede auto is eigenlijk zelden gewenst, maar ik zie het ook meer als vervanging van de eerste auto. Niet letterlijk (ik doe 'm niet weg), maar wat meer beweging en frisse buitenlucht kan voor ons en de kinders ook geen kwaad :). Blijft alleen wel pijn doen om zulke bedragen te zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wekko schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:32:

[...]

Tja... Bosch kan dat zeker, maar dat willen ze niet, dat is deel van hun business model.

Richtlijn is simpel, als je alles kan doen op Tour, dan is de lichtste motor voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09 13:14
BaSsDruM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 13:22:
[...]

Hier ook prima ervaring. Verwacht niet teveel van Qonqer zelf.
Wel al redelijk snel een lekke band, hierin wouden ze niks vergoeden (was te proberen bij een slijtage onderdeel).
Hij is gewoon lekker basic.

Een punt wat mij wel irriteert is het motor geluid. Meerdere keren dat die 'niet' aanwezig zou zijn, maar de mijne 'zoomt' flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
Vind de communicatie met ze tot nu toe ook niet echt soepel verlopen (heb aangegeven dat ik interesse heb). Wat betreft lekke band: er staat specifiek vermeld op de site dat zelfs die kosteloos gefixt wordt bij het abonnementsmodel. Maar jij hebt 'm dan gekocht neem ik aan? Dan lijkt het me ook logisch dat je daar zelf voor opdraait toch?

Ik ben al tijden op zoek naar de ideale fiets (in mijn ogen dan). Voor m'n gevoel is ie nog niet op de markt, dus tot die tijd ga ik iig deze zomer op de Qonqer fietsen denk ik. Ergens in oktober weer terug geven, en dan begin volgende zomer kijk ik wel wat ik koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BaSsDruM schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:10:

Ik ben al tijden op zoek naar de ideale fiets (in mijn ogen dan). Voor m'n gevoel is ie nog niet op de markt, dus tot die tijd ga ik iig deze zomer op de Qonqer fietsen denk ik. Ergens in oktober weer terug geven, en dan begin volgende zomer kijk ik wel wat ik koop.
Strak plan, maar je maakt ons wel benieuwd wat die ideale fiets dan is.
Hoe zou die er moeten uit zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
Tommie12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Strak plan, maar je maakt ons wel benieuwd wat die ideale fiets dan is.
Hoe zou die er moeten uit zien?
Ik heb heel lang getwijfeld over de Cowboy v2, maar de v3 die nu alleen nog maar beschikbaar is valt nu af door de limitatie naar 25 km/u en het kleinere verzet. Dus beltdrive, iets sneller dan 25 km/u (30 oid), weinig op of aan, dus ook niks wat stuk kan gaan. Afneembare accu, lichte fiets, range in de praktijk > 50 km/u op de hoogste ondersteuning.
Begreep dat Qonqer ook met een beltdrive gaat komen, dus misschien is dat nog wel wat.

[ Voor 3% gewijzigd door BaSsDruM op 19-06-2020 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-09 13:14
Ik heb de Qonqer idd gekocht. Maar zo snel lek (klapband) vind ik persoonlijk wel erg vreemd. Was gelukkig het voorwiel dus deze heb ik nu zelf kunnen vervangen.

Zelf vond ik het huren leasen een flink bedrag, voor een jaar (basis versie):
Lease 12*49 + 119 = 707
Lease iQonqer 12*55 + 300 = 960
Kopen = 2190

Voordelen koop is restwaarde.
Voordelen huur/lease is geen onderhoudskosten. Echter voor onderhoud moet je wel in Amsterdam langs (zelfs voor een lekke band)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
Memozz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:29:
Ik heb de Qonqer idd gekocht. Maar zo snel lek (klapband) vind ik persoonlijk wel erg vreemd. Was gelukkig het voorwiel dus deze heb ik nu zelf kunnen vervangen.

Lease 12*49 + 119 = 707
Kopen = 2190

Voordelen huur/lease is geen onderhoudskosten. Echter voor onderhoud moet je wel in Amsterdam langs (zelfs voor een lekke band)
Onderhoud bij abonnement is op locatie, ze komen gewoon bij je langs. Specifiek naar gevraagd. Nu zullen ze waarschijnlijk moeilijk doen bij een lekke band, maar dat kan ik zelf nog wel oplossen.
Het abonnement is inderdaad prijzig, aan de andere kant fiets ik alleen in de zomermaanden. Dus als ik nu van juli t/m september huur ben ik €269 kwijt en lever ik 'm weer in. Heb ik deze zomer toch nog elektrisch kunnen fietsen (want alles heeft nu sowieso een onwijze levertijd), en kijk ik ergens begin april wel wat ik dan ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
BaSsDruM schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:33:
[...]

Onderhoud bij abonnement is op locatie, ze komen gewoon bij je langs. Specifiek naar gevraagd. Nu zullen ze waarschijnlijk moeilijk doen bij een lekke band, maar dat kan ik zelf nog wel oplossen.
Het abonnement is inderdaad prijzig, aan de andere kant fiets ik alleen in de zomermaanden. Dus als ik nu van juli t/m september huur ben ik €269 kwijt en lever ik 'm weer in. Heb ik deze zomer toch nog elektrisch kunnen fietsen (want alles heeft nu sowieso een onwijze levertijd), en kijk ik ergens begin april wel wat ik dan ga doen.
Als je niet elke keer die fixed fee moet betalen is dat een strak plan, anders wordt het alsnog duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Memozz schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:29:

Lease 12*49 + 119 = 707
Kopen = 2190

Als dat echt een klapband was (heb ik ook gehad na 2 weken op een nieuwe fiets), dan is dat waarschijnlijk een montagefout.
Ik denk dat mijn binnenband wat gekneld dat tussen de velg en de buitenband, en ineens "ontplofte". Ik kan anders niet verklaren dat mijn binnenband echt plofte, er een scheur in zat van >30cm, en dat de buitenband nog intact was.
Maar een Gaadi band is snel gestoken, en daar doe ik nu al 600km mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat zijn de ervaringen van Tweakers met Brinckers? Fietsenwinkel.nl hun eigen label. Ik kwam wel wat tegen over de Le Mans editie, mij leek de Bjorn R1 wel wat: https://www.fietsenwinkel.nl/brinckers-bjorn-r1-2020

Bafang H400 CAN in het achterwiel
Belt drive
Uitneembare accu maar wel verwerkt in frame zonder een bult op het frame of op de bagagedrager
Hydraulische remschijven
Alleen geen Nuvinci naaf maar derailleur.

Ziet er op het oog uit als een Cowboy/Ampler alternatief. Een beetje googlen levert nogal slechte recensies af over fietsenwinkel zelf (rechtszaken van Stella/Accell)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48
Hoe ga je hem gebruiken? Die range is niet echt groot. En de accu is niet uitneembaar, ook niet per se handig

[ Voor 34% gewijzigd door 418O2 op 20-06-2020 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:36
Joosie200 schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 01:26:
Wat zijn de ervaringen van Tweakers met Brinckers? Fietsenwinkel.nl hun eigen label. Ik kwam wel wat tegen over de Le Mans editie, mij leek de Bjorn R1 wel wat: https://www.fietsenwinkel.nl/brinckers-bjorn-r1-2020

Belt drive
Uitneembare accu maar wel verwerkt in frame zonder een bult op het frame of op de bagagedrager
Hydraulische remschijven

Ziet er op het oog uit als een Cowboy/Ampler alternatief. Een beetje googlen levert nogal slechte recensies af over fietsenwinkel zelf (rechtszaken van Stella/Accell)
De info klopt toch niet helemaal. Ik zie twee tegenstrijdigheden:
  • Volgens de tekst is de batterij niet uitneembaar, volgens één van de foto's wel.
  • De tekst en de foto's tonen een riem maar een riem kan (volgens mij) niet gecombineerd worden met een derailleur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:11

Belt drive
Hydraulische remschijven

Als je in dit topic op Brinckers zoekt kom je een aantal reviews tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:28

Belt drive
Hydraulische remschijven

Hoi, ik heb een Brinckers Le Mans sinds maart 2018. Inmiddels ruim 11000 kilometer mee gefietst en bevalt nog steeds prima. Op de slijtdelen (ketting en remmen) na, is alles nog origineel dus over de kwaliteit ben ik tevreden.

Fietsenwinkel.nl...tja. Ze zijn erg goed in verkopen maar de service is een stuk minder. Ik heb zelf een onafhankelijke fietsenmaker gevonden waar mijn fiets goed wordt onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:50
dennisfr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:45:
[...]

Hoi, ik heb een Brinckers Le Mans sinds maart 2018. Inmiddels ruim 11000 kilometer mee gefietst en bevalt nog steeds prima. Op de slijtdelen (ketting en remmen) na, is alles nog origineel dus over de kwaliteit ben ik tevreden.

Fietsenwinkel.nl...tja. Ze zijn erg goed in verkopen maar de service is een stuk minder. Ik heb zelf een onafhankelijke fietsenmaker gevonden waar mijn fiets goed wordt onderhouden.
Hier een ervaringsdeskundige met de service van Fietsenwinkel.nl

De serviceafhandeling is echt beneden alle peil en afspraken maken onmogelijk. Ben zelf maanden bezig geweest om mijn garantiegeval geregeld te krijgen. Dit moet uiteindelijk via mijn lokale fietsenmaker omdat fietsenwinkel.nl geen onderdelen meer kon bestellen voor mijn Sparta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik blijf het raar vinden dat fabrikanten daar zelf niet op ingrijpen.
Als je je fietsen verkoopt via een winkelketen die nadien je klant slecht behandeld, dan doet dat toch ook afbreuk aan je eigen merkreputatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patvs120
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 12:17
Tommie12 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 11:28:
Ik blijf het raar vinden dat fabrikanten daar zelf niet op ingrijpen.
Als je je fietsen verkoopt via een winkelketen die nadien je klant slecht behandeld, dan doet dat toch ook afbreuk aan je eigen merkreputatie...
Dat doen ze ook.
"De relaties met de fietsproducenten en fietsenwinkel.nl zijn zo verstoord, dat het bedrijf al afscheid moest nemen van Accell (Batavus, Sparta) en Gazelle" ( https://www.rtlnieuws.nl/...etsenwinkelnl-npm-capital)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronaldcycling
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-06 13:20
Deze is ook leuk YouTube: YouTube

Ampler Curt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
BaSsDruM schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 15:33:
[...]

Dit is exact ook mijn gedachte. Ik kan nu voor een heel redelijk bedrag een Antal maanden elektrisch fietsen zonder zorgen. In oktober ofzo lever ik hem dan weer in en kan ik verder kijken.

Ik heb het trouwens nagevraagd maar als je weer opnieuw wilt starten met het abonnement rekenen ze weer opnieuw de 119 euro fee to feel free. Op zich alsnog redelijk, als je 6 maanden rijdt per jaar, kost dat je dus circa 425 euro per jaar. Inclusief onderhoud en verzekering! Je kunt dan zelf je fiets selecteren en de grootste accu kiezen. En met een beetje geluk heb je dan altijd een nieuwe fiets, ook als er een nieuw model uitkomt.

[ Voor 6% gewijzigd door Wetterhahn op 21-06-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Wetterhahn schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Dit is exact ook mijn gedachte. Ik kan nu voor een heel redelijk bedrag een Antal maanden elektrisch fietsen zonder zorgen. In oktober ofzo lever ik hem dan weer in en kan ik verder kijken.

Ik heb het trouwens nagevraagd maar als je weer opnieuw wilt starten met het abonnement rekenen ze weer opnieuw de 119 euro fee to feel free. Op zich alsnog redelijk, als je 6 maanden rijdt per jaar, kost dat je dus circa 425 euro per jaar. Inclusief onderhoud en verzekering! Je kunt dan zelf je fiets selecteren en de grootste accu kiezen. En met een beetje geluk heb je dan altijd een nieuwe fiets, ook als er een nieuw model uitkomt.
Hoe heet dit bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:43
Wekko schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Is dat ook specifiek voor de motor of zijn alle motoren daarin verbeterd?

[...]

Ik lees en hoor dat van iedereen, dat ze zo tevreden zijn. Heel opvallend. Veel zien het ook als 2e auto. Ik fiets vaak (non-elektrisch) naar mijn werk dus een tweede auto is eigenlijk zelden gewenst, maar ik zie het ook meer als vervanging van de eerste auto. Niet letterlijk (ik doe 'm niet weg), maar wat meer beweging en frisse buitenlucht kan voor ons en de kinders ook geen kwaad :). Blijft alleen wel pijn doen om zulke bedragen te zien..
Wij hebben een paar weken geleden een urban Arrow gekocht (shorty) en stonden voor dezelfde dilemma's.

Uiteindelijk hebben we tetstritten gemaakt op de basis versie en de performance versie.

Motor:
Performance verschil vonden we minimaal. Misschien dat de performance motor net wat meer pit heeft bergopwaarts, maar dat verschil is dan bijvoorbeeld 18km/h ipv 20km/h met zelfde inspanning, al is het lastig te vergelijken.

De active Plus is wel een stuk stiller dan het performance model en zonder ondersteuning fietsen is ook een stuk lichter.

Remmen:
Remmen waren wel beter, maar niet schrikbarend beter. In 2019 hebben de urban arrows verbeterede rollerbrakes gekregen. De schijfremmen waren wat beter te doseren, maar noodstop was op beide ongeveer gelijk.

Overig:
De computer bij de basis versie (purion) zit vast aan de fiets en bij het performance model (Intuvia) moet je die er altijd afhalen.

Wij hebben uiteindelijk de active plus met rollberakes gekozen maar wel de 500wh accu laten plaatsen IPV de 400wh. De extra performance en betere remmen waren leuk, maar vonden we niet overtuigend genoeg. Dat de fietscomputer er niet af kon vinden wij dan juist wel weer een heel groot pluspunt. (Zonder tas de stad snel even in)

Inmiddels er alweer 200 km met 1 of 2 kinderen erin op zitten in heuvel achting terrein en zijn zeer tevreden!

Enige minpuntje is alleen de chainglider, die maakt altijd een beetje geluid omdat die dus letterlijk op de ketting ligt. Misschien dat we in de toekomst er nog een belt op laten zetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Qoon3x op 21-06-2020 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij overwegen een electrische bakfiets aan te schaffen. Ben in gesprek met iemand die een 2e hands Urban Arrow verkoopt (2018, performance motor en schijfremmen). Twijfel alleen een beetje ivm de bijkomende kosten. Lees online dat er nogal wat onderhoud en kosten bij kan komen kijken. M.n. remblokken, ketting, roestplekken...kan iemand uit eigen ervaring wat vertellen over ervaringen qua onderhoud en kosten van een Urban Arrow (of evt ander merk als Babboe, Bakfiets.nl, Bullit, enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Remblokken van schijfremmen kosten hoogstens 15-20€ per wiel, dus dat is niks.
Een ketting kost 20-30€. Als je die op tijd vervangt kan je 3 keer de ketting vervangen vooraleer de tandwielen aan de beurt zijn. Setje tandwielen is 50-150€. Ketting gaat normaal 2-3000 km mee, kan iets sneller gaan als je ze verwaarloost en veel in regen en stof rijdt.
Ketting kan je best regelmatig eens ontvetten (om de 1-2maand, en 2 keer per maand een beetje smeren met gewone motorolie. Vooral na een rit in de regen blijft daar makkelijk zand in hangen, en dat doe de boel slijten.

Roest.... gewoon regelmatig poetsen, en eventueel wat bijlakken, maar als het frame van Alu is zal dat niet snel roesten.

Wat je vermeldt zijn echt de kosten niet van een fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
Zie ook de omschrijvingen als je de quotes volgt. Het gaat om een fiets van Qonqer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Qoon3x schreef op zondag 21 juni 2020 @ 14:36:
[...]

Motor:
Performance verschil vonden we minimaal. Misschien dat de performance motor net wat meer pit heeft bergopwaarts, maar dat verschil is dan bijvoorbeeld 18km/h ipv 20km/h met zelfde inspanning, al is het lastig te vergelijken.

De active Plus is wel een stuk stiller dan het performance model en zonder ondersteuning fietsen is ook een stuk lichter.
Als ik het goed begrepen heb is de active plus 3e generatie ook nieuwer dan de 3e generatie performance, klopt dat? Omdat je ook aangeeft dat de active plus dus ook lichter fietst zonder ondersteuning.
Remmen:
Remmen waren wel beter, maar niet schrikbarend beter. In 2019 hebben de urban arrows verbeterede rollerbrakes gekregen. De schijfremmen waren wat beter te doseren, maar noodstop was op beide ongeveer gelijk.
De family is waarschijnlijk ook net iets zwaarder (?). Ik ga liever toch voor safe :).
Wij hebben uiteindelijk de active plus met rollberakes gekozen maar wel de 500wh accu laten plaatsen IPV de 400wh. De extra performance en betere remmen waren leuk, maar vonden we niet overtuigend genoeg. Dat de fietscomputer er niet af kon vinden wij dan juist wel weer een heel groot pluspunt. (Zonder tas de stad snel even in)
De performance heeft ook 500Wh, prijsverschil wordt dan toch wel klein?
Inmiddels er alweer 200 km met 1 of 2 kinderen erin op zitten in heuvel achting terrein en zijn zeer tevreden!

Enige minpuntje is alleen de chainglider, die maakt altijd een beetje geluid omdat die dus letterlijk op de ketting ligt. Misschien dat we in de toekomst er nog een belt op laten zetten.
DrBeyke (Amsterdam) geeft gratis een belt er bij, daar wilde ik al gebruik van gaan maken (ook al woon ik in DH).
Verwijderd schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:35:
Wij overwegen een electrische bakfiets aan te schaffen. Ben in gesprek met iemand die een 2e hands Urban Arrow verkoopt (2018, performance motor en schijfremmen). Twijfel alleen een beetje ivm de bijkomende kosten. Lees online dat er nogal wat onderhoud en kosten bij kan komen kijken. M.n. remblokken, ketting, roestplekken...kan iemand uit eigen ervaring wat vertellen over ervaringen qua onderhoud en kosten van een Urban Arrow (of evt ander merk als Babboe, Bakfiets.nl, Bullit, enz)
Wat Tommie12 zegt, dit zijn vrij normale onderhoudskosten voor iedere fiets lijkt me. Ik zeg dit niet uit persoonlijke ervaring, maar wat ik online lees en van anderen hoor is dat de Babboes veel onderhoud vragen en snel slijten. Spaken gaan stuk, wielen moeten vervangen worden, de bak verrot heel snel (zelfs als ie binnen staat) en de service vanuit Babboe is niet heel goed. Als je op marktplaats kijkt wat er te koop staat hebben de meeste ook een slechte staat bak en veel roestplekken. Bakfiets.nl schijnt daar wel wat beter in te zijn, maar houten bakken kunnen qua duurzaamheid niet op tegen de aluminium varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qoon3x
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:43
Wekko schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:46:

Als ik het goed begrepen heb is de active plus 3e generatie ook nieuwer dan de 3e generatie performance, klopt dat? Omdat je ook aangeeft dat de active plus dus ook lichter fietst zonder ondersteuning.
Klopt!
De family is waarschijnlijk ook net iets zwaarder (?). Ik ga liever toch voor safe :).
Met schijfremmen zit je altijd goed:)
De performance heeft ook 500Wh, prijsverschil wordt dan toch wel klein?
Kon ik er voor een leuk prijsje bijkrijgen, achteraf ook pas omgeruild. Ik was op de fiets naar huis gefietst vanaf de dealer met een volle accu (400wh), maar er stond continu tegenwind en ik kwam dus niet thuis op die accu (38km). Dat viel me toch een beetje tegen. (Voornamelijk in Tour gereden)
DrBeyke (Amsterdam) geeft gratis een belt er bij, daar wilde ik al gebruik van gaan maken (ook al woon ik in DH).
Lijkt met een goed keus!

Hierbij nog wat foto's van de shorty in actie (staan niet zoveel op het internet)
Mijn oudste fietst kortere afstanden zelf, maar voor lange afstanden kan hij mooi mee in deze fiets. Wel hebben we er nog een bankje met gordels in gemaakt.

Kids zonder bankje met gordels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sutReq2S7Pi6qcMrH1ZVuUeGkkY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vALSteV1R5iawwNmi6fGmWU4.png?f=fotoalbum_large

Bankje met gordels erin gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8dQdGgvus17gMJfZZm5eymN3Yc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rzvyI60DXddKbmabpwYvK59x.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Qoon3x op 23-06-2020 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Qoon3x schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:52:
Hierbij nog wat foto's van de shorty in actie (staan niet zoveel op het internet)
Mijn oudste fietst kortere afstanden zelf, maar voor lange afstanden kan hij mooi mee in deze fiets. Wel hebben we er nog een bankje met gordels in gemaakt.

Kids zonder bankje met gordels.
[Afbeelding]

Bankje met gordels erin gezet.
[Afbeelding]
Grappig, ik dacht dat er maar 1 kind in de Shorty ging, maar zelfs met 2 ziet het er nog best ruim uit :-). Ik zit alleen nog met 0 en 3 jaar, maxi cosi + kinderen wordt wat krap :). En ik wil ook nog een buggy mee kunnen nemen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
Mijn bosch powerpack 500 deed van de week raar toen ik naar huis fietste na een flinke regenbui (donderdagavond), waarbij de fiets in deze flinke bui had gestaan.
Bij het naar huis fietsen viel het systeem soms uit. Ik dacht dat het kwam omdat ik op het laatste streepje zat, maar ook dan hoort ie niet uit te vallen maar gewoon te stoppen met ondersteunen.

Na het opladen krijg ik het systeem niet meer aan. Om te testen even de originele accu (400) geprobeerd, geen probleem.

En nu komt het vreemde: in de fiets van mijn zoon doet de accu het gewoon.

Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08
Nee dat klopt niet. Performance line 3 is de nieuwste (MY 2020).
De Active line (Plus) is een jaartje ouder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:16:
[...]

Nee dat klopt niet. Performance line 3 is de nieuwste (MY 2020).
De Active line (Plus) is een jaartje ouder.
Maar beiden hebben dezelfde motorcontstructie (groot tandwiel, geen interne overbrenging tussen trapas en tandwiel).
De active line is een jaar eerder uitgebracht in die vorm, en pas eind 2019 (MY2020) is de performance line ook in die vorm uitgebracht.
Verschil zit in afstelling koppel (65Nm ipv 50 Nm), en het feit dat er intern een metalen tandwiel gebruikt wordt ipv een plastic. Dat zou de levensduur positief moeten beïnvloeden, maar geeft een klein beetje meer lawaai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
jaro431 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:51:
Mijn bosch powerpack 500 deed van de week raar toen ik naar huis fietste na een flinke regenbui (donderdagavond), waarbij de fiets in deze flinke bui had gestaan.
Bij het naar huis fietsen viel het systeem soms uit. Ik dacht dat het kwam omdat ik op het laatste streepje zat, maar ook dan hoort ie niet uit te vallen maar gewoon te stoppen met ondersteunen.

Na het opladen krijg ik het systeem niet meer aan. Om te testen even de originele accu (400) geprobeerd, geen probleem.

En nu komt het vreemde: in de fiets van mijn zoon doet de accu het gewoon.

Iemand tips?
Fiets een paar uur goed laten drogen, en anders eens langs de FM.
Kan ook er aan liggen dat de batterij in de display kapot/versleten is. De Intuvia schijnt daar wat last van te hebben. Er zijn op YT filmpjes te vinden hoe je de Intuvia open krijgt, en die batterij kan vervangen.
Als dat het geval is, dan zou je de fiets ook moeten kunnen starten met de knop op de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:25
starten met knopje op batterij heb ik hier zelf ook wel eens als tip gegeven, dat werkt dus ook niet.

En nogmaals, batterij werkt wel op andere fiets, en een andere batterij werkt ook gewoon op mijn fiets. Alleen die specifieke combinatie dus niet (meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Laatst online: 20:37
Even langs een fietsenwinkel gaan en aan de computer aansluiten. Hierdoor wordt de accu meestal wel weer herkend door het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Momenteel rijden mijn vrouw en ik op twee e-bikes. Bevalt prima.

Zelf zit ik met een bagage probleem. Fotografeer graag vogels en om op de juiste plekken te komen kan dat vaak alleen per fiets. Het gewicht van de camera body's, objectieven en statief zo rond de 20kg.

Toen ik nog met de gewone fiets reed had ik een goedkoop aanhangwagentje. Moest daar voorzichtig mee rijden want het kiepte zo om.

Ben nu op zoek naar een goede oplossing. Een elektrische bakfiets is een oplossing maar voor een goede zit je al snel tegen de 4000 euro aan.

Zijn er ook degelijke aanhangers te verkrijgen voor een e-bike of weet iemand anders een goede oplossing om 20 kg aan bagege te vervoeren op de huidige e-bike? (Cube Katmandu hybride). Probleem is vooral het statief en het 500mm objectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Tommie12 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:34:
[...]

Maar beiden hebben dezelfde motorcontstructie (groot tandwiel, geen interne overbrenging tussen trapas en tandwiel).
De active line is een jaar eerder uitgebracht in die vorm, en pas eind 2019 (MY2020) is de performance line ook in die vorm uitgebracht.
Verschil zit in afstelling koppel (65Nm ipv 50 Nm), en het feit dat er intern een metalen tandwiel gebruikt wordt ipv een plastic. Dat zou de levensduur positief moeten beïnvloeden, maar geeft een klein beetje meer lawaai.
Nu begrijp ik het ook niet helemaal meer :-). De Active Line Plus en Performance zijn 3e generatie motoren (iig bij Urban Arrow). De Performance Cargo is 4e generatie. Als ik het goed begrijp bevatten de 3e generatie Active Line en 4e generatie Cargo motoren de nieuwste technologie (dus lichter trappen zonder motorondersteuning, kleinere en lichtere motoren o.a.). De performance 3e generatie heeft dit niet. Klopt dat?
TecTo schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 00:21:

(..)

Zijn er ook degelijke aanhangers te verkrijgen voor een e-bike of weet iemand anders een goede oplossing om 20 kg aan bagege te vervoeren op de huidige e-bike? (Cube Katmandu hybride). Probleem is vooral het statief en het 500mm objectief.
Steco (https://steco.nl/producten/) heeft wel wat producten waarmee je van alles aan je fiets kunt hangen. Of is dat nog wat te krap voor de 500mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wekko schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:10:
[...]

Nu begrijp ik het ook niet helemaal meer :-). De Active Line Plus en Performance zijn 3e generatie motoren (iig bij Urban Arrow). De Performance Cargo is 4e generatie. Als ik het goed begrijp bevatten de 3e generatie Active Line en 4e generatie Cargo motoren de nieuwste technologie (dus lichter trappen zonder motorondersteuning, kleinere en lichtere motoren o.a.). De performance 3e generatie heeft dit niet. Klopt dat?
In principe klopt dit, maar de benaming 3e en 4e generatie worden nogal eens door elkaar gehaald. Je wil motoren van MY2020.
Bij de Performance line kan ze herkennen aan het motordeksel dat een volledige cirkel maakt aan de linkerkant van de fiets. De oudere Performance ziet er duidelijk anders uit.

Hier zie je een goed overzicht van de modellen over de jaren.
https://www.fietsparts.nl...6-bosch-e-bike-onderdelen

Je wil vooral deze: https://www.fietsparts.nl...ormance-Line-Cruise-3.jpg
Die is stil, licht en heeft vrijwel geen weerstand.
Je kan die ook herkennen aan het feit dat het tandwiel op de trapas groot is. Bij de vorige generatie was dat een kleiner tandwiel door de interne overbrenging in de motor.

[ Voor 8% gewijzigd door Tommie12 op 23-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko
Tommie12 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:32:
[...]

In principe klopt dit, maar de benaming 3e en 4e generatie worden nogal eens door elkaar gehaald. Je wil motoren van MY2020.
Bij de Performance line kan ze herkennen aan het motordeksel dat een volledige cirkel maakt aan de linkerkant van de fiets. De oudere Performance ziet er duidelijk anders uit.

Hier zie je een goed overzicht van de modellen over de jaren.
https://www.fietsparts.nl...6-bosch-e-bike-onderdelen

Je wil vooral deze: https://www.fietsparts.nl...ormance-Line-Cruise-3.jpg
Daar staat juist weer dat de Performance (Cruise?) dus ook in 2020 vervangen is (3e generatie). Dan klopt mijn conclusie hierboven dus toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wekko schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:01:
[...]

Daar staat juist weer dat de Performance (Cruise?) dus ook in 2020 vervangen is (3e generatie). Dan klopt mijn conclusie hierboven dus toch niet?
Volgens mij niet.
De indicatie "cruise" staat overigens niet op de motor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Zelf zit ik met een bagage probleem. Fotografeer graag vogels en om op de juiste plekken te komen kan dat vaak alleen per fiets. Het gewicht van de camera body's, objectieven en statief zo rond de 20kg.

Toen ik nog met de gewone fiets reed had ik een goedkoop aanhangwagentje. Moest daar voorzichtig mee rijden want het kiepte zo om.

Ben nu op zoek naar een goede oplossing. Een elektrische bakfiets is een oplossing maar voor een goede zit je al snel tegen de 4000 euro aan.

20kg is wel veel....
Als je gaat naar moeilijk bereikbare plaatsen, dan lijkt een aanhangwagen me net onhandig.
Nu, een achterdrager kan normaal wel 10kg per kant dragen, en eventueel gebruik je nog een goede stuurtas. Belangrijk zal zijn om de lenzen er goed ingepakt in te steken zodat ze niet beschadigd raken.

Nu zijn er ook zogenaamde cargo bikes, en de vraag is of je een gewone fiets zoekt, dan wel een electrische, en in welk budget je iets zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@Wekko , @Verwijderd Bedankt voor het reageren. Ga me nog verder oriënteren of zelf iets met een adapter-plaat fabriceren. 20 kg moet toch geen probleem zijn voor een lastdrager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31

Ik heb al honderden kms gereden met een Thule Coaster xt fietskar. Het is een kar voor 2 kinderen, maar ik vervoer er ook onze boodschappen mee. Ik heb me niet georiënteerd op het gebied van bagage aanhangers. Maar met de Thule let ik naast het iets breder en langer zijn nergens op, dat ding heeft echt da neiging niet om om te kiepen. Super ding!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023
Tikje off-topic: zou ik mijn fiets accu’s kunnen gebruiken voor een elektrische buitenboordmotor?
Ik wil graag overschakelen van mijn herrie en roetwolken producerende 2-takt buitenboordmotor naar elektrisch varen. Elektrische buitenboordmotoren (Torqueedo en e-Propulsion) worden steeds gangbaarder maar zijn erg duur (vanaf 1700,- voor 3 pk) en de accu vormt dan ongeveer de helft van de prijs. Ik had daarom het plan opgevat zelf een elektrische buitenboord motor te knutselen van een motor van een golf karretje oid , een oude haakse slijper enz en dan mijn fiets accu te gebruiken als stroombron. Dan zou ik voor een paar honderd euro klaar zijn. Ik vaar niet echt veel en wil geen duizenden euro's uitgeven. Inmiddels zie ik dat Alie en consorten betaalbare buitenboordmotoren aanbieden, 48V net als mijn fiets motor (BBS02 Bafang) en wil ik daarvoor gaan. Betreft 1000 0f 1200W motoren. Volgens de fabrikant (Hangkai) vergelijkbaar met 4 of 5 pk.
Mijn vraag aan de elektronica/ accu specialisten hier: Kan ik mijn fiets accu’s (52v, 13Ah) gebruiken om de buitenboordmotor van stroom te voorzien? en hoe lang of kort zou ik dan kunnen varen met bijvoorbeeld 3pk (800W)? Is dat dan inderdaad maar 45 minuten (52x13= 676: 800= 0.84 uur) En moet ik toch gaan voor een andere, zwaardere accu van bijvoorbeeld een e-scooter (b.v 2000Wh)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@fysiootje
Die chinezen kunnen wel niet rekenen.
1pk is 736W.
3pk is dus 2200W
Een 1000W motor is NOOIT gelijk aan 4-5 pk, die zal een pak minder krachtig zijn.

Voor de rest is het simpel, als je een electrische motor van 1000W neemt, en je hebt een batterij van 500 Wh, dan kan je een klein half uur varen.

Hoe groot is de boot waar je dat op wil zetten? Meer dan een klein roeibootje krijg je daar amper mee in beweging, laat staan dat je wat snelheid kan maken.
Electrische motoren worden meestal door vissers gebruikt om van de kant naar het midden van een meer te varen, anker uit gooien, en 's avonds terug.

Je zal je motor goed moeten kiezen, een haakse slijper kan je al vergeten, want die werkt op wisselstroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Elke pk is ~ 750w

Waar je op moet letten is dat je accu het gevraagde amperage kan leveren.

De meeste fietsaccus haken al af bij 30A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Dacuuu schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:31:
[...]
Ik heb al honderden kms gereden met een Thule Coaster xt fietskar. Het is een kar voor 2 kinderen, maar ik vervoer er ook onze boodschappen mee. Ik heb me niet georiënteerd op het gebied van bagage aanhangers. Maar met de Thule let ik naast het iets breder en langer zijn nergens op, dat ding heeft echt da neiging niet om om te kiepen. Super ding!
Zeker de moeite waard om verder uit te zoeken. De kinderen zijn te groot maar wellicht kan onze hond dan mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fysiootje
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-10-2023
@Tommie12 en @Torched Dank voor info. Met die rekensom qua wattage naar pk is het niet interessant om een buitenboormotor aan fiets accu's te hangen.
Wat de vragen van Tommie12 betreft; Ik heb een aluminium boot van 5 meter. 3 pk is voldoende om 5 a 6 km/ uur te varen tenzij het hard waait. De haakse slijper was bedoeld als mechanische "overbrenging" van as uit motor haakse hoek naar schroef. Je kunt echt wel langer en goed elektrisch varen maar is een enorme investering. Google maar eens op Torqeedo en ePropulsion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:12
Li-ion accu's zijn wel leuk omdat de energiedichtheid per kg wel goed is.
Voor een boot maakt het gewicht wat minder uit dan bij een fiets. Daarom is het financieel meestal verstandiger om als je een 6km/u bootje maakt dit inderdaad met lood/zuur accu's te doen. Capaciteit en ampere vraag zijn dan wat makkelijker.

Dit is ook de basis van die bootjes die je rond giethoorn ed kan huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 08:59
Voor een bootje zou ik inderdaad eerder van die grote 12 of 24V loodaccu's kopen. Je hebt echt grote dingen van 100 of 200AH, voor 150 euro ofzo. Als je dat met een lithium ion accu wilt halen ben je snel 1000 euro kwijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
HammerT schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:39:
Voor een bootje zou ik inderdaad eerder van die grote 12 of 24V loodaccu's kopen. Je hebt echt grote dingen van 100 of 200AH, voor 150 euro ofzo. Als je dat met een lithium ion accu wilt halen ben je snel 1000 euro kwijt
En wel zorgen voor tractiebatterijen, geen startbatterijen.
Let wel op,dat loodaccus er echt slecht tegen kunnen als je ze diep ontlaadt of laat bevriezen in lege toestand, dan zijn ze snel onbruikbaar.

Maar om een tijdje 3 pk of 2000W te kunnen leveren heb je wel wat capaciteit nodig, en een stevige motore, waarbij je ook aan de koeling moet denken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:01
https://www.want.nl/bosch...-fiets-update-krachtiger/

De verschillende motoren van Bosch staan er al redelijk bekend om dat ze zeer krachtig zijn. Daardoor vlieg je op de elektrische fiets bij stilstand er zo vandoor. En nu gaat het bedrijf voor een aantal van de nieuwere modellen een update doorvoeren, waardoor hij nog krachtiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert VW
Na 3 weken vrij ontevreden over het rijgedrag van mijn Scott met Performance Line 25km/u.

Ik heb hier al eerder bericht dat wanneer ik stop met trappen er een klakkend geluid uit de trapas (motor?) komt. Dit ervaar ik ook wanneer over oneffenheden in de weg wordt gereden. Druk op de trappers houden en dan hoor ik het geluid niet. Lijkt net of ik met een versleten oude fiets op weg ben. Iemand toch een idee wat dit kan zijn?

Rijervaring zelf. Ondersteuning valt dikwijls weg. Als ik bv. zo'n 20km/u rijd dat dan de motor afwisselend ondersteunt en dan weer niet. Ik blijf wel gewoon trappen hoor, dus geen vrijloop. Dit geeft een schokkerig effect. Rij ik dan in een verkeerde versnelling of zo? Mijn vrouw heeft een ION-motor en daar is de ondersteuning gewoon continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Geert VW schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:35:
Na 3 weken vrij ontevreden over het rijgedrag van mijn Scott met Performance Line 25km/u.

Ik heb hier al eerder bericht dat wanneer ik stop met trappen er een klakkend geluid uit de trapas (motor?) komt. Dit ervaar ik ook wanneer over oneffenheden in de weg wordt gereden. Druk op de trappers houden en dan hoor ik het geluid niet. Lijkt net of ik met een versleten oude fiets op weg ben. Iemand toch een idee wat dit kan zijn?

Rijervaring zelf. Ondersteuning valt dikwijls weg. Als ik bv. zo'n 20km/u rijd dat dan de motor afwisselend ondersteunt en dan weer niet. Ik blijf wel gewoon trappen hoor, dus geen vrijloop. Dit geeft een schokkerig effect. Rij ik dan in een verkeerde versnelling of zo? Mijn vrouw heeft een ION-motor en daar is de ondersteuning gewoon continue.
Zowel ik als mijn vrouw hebben dezelfde motor.
Mijn vrouw heeft dat ook af en toe, maar dan merk ik dat ze niet correct rond draait. Net te klein verzet, en onvoldoende druk op de pedalen.
Het is inderdaad zo dat de motor direct stopt als je de druk op de pedalen weg neemt, en dan hoor je een tik, meestal van de vrijloop van de motor. Dat zit er in om de weerstand te verminderen als je zonder ondersteuning rijdt.
Als je 20 rijdt op een vlakke weg, in welke ondersteuningsfunctie zit je dan? Je moet dan amper trappen (motor doet het werk), en als je dan in bv tour of sport staat, dan trekt de motor je net iets te ver vooruit zodat jij de druk op de pedalen verlaagt. Als je geen 25 wil rijden, dan zet ik de motor in eco, en heb ik dat effect veel minder.

Die fiets met ION, is dat met voorwielmotor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert VW
@Tommie12 Bedankt voor de reactie. Zou dus aan mijn rijgedrag kunnen liggen, aanpassing aan elektrisch rijden. Ik ondervind het toch als vrij vervelend. Ik zou veel liever willen dat de ondersteuning wat meer "uitgesmeerd" wordt a.h.w. Nu is het van vrij veel naar niks en dat gaat zo continue. Als ik de druk maar even iets minder op de trappers dan is er al niks meer, reactie is even harder duwen en dan pakt hij weer aan. Dit gebeurt niet zo maar eens af en toe. Zou het kunnen dat er een of andere sensor te gevoelig is afgesteld of zo...

De ION van mijn vrouw is ook een middenmotor. Daar blijf je bijna continue ondersteuning hebben zolang je maar lichtjes op de trappers duwt is het ok.

Het klakkende geluid bij vrijloop is toch wel erg opvallend hoor. Als ik over oneffenheden rij, lijkt het echt of er iets loshangt aan de fiets en tegen mijn kader aanslaat.

Ik moet binnen een paar weken op eerste (gratis) onderhoud. Benieuwd wat daar uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Geert VW schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:13:
@Tommie12 Bedankt voor de reactie. Zou dus aan mijn rijgedrag kunnen liggen, aanpassing aan elektrisch rijden. Ik ondervind het toch als vrij vervelend. Ik zou veel liever willen dat de ondersteuning wat meer "uitgesmeerd" wordt a.h.w. Nu is het van vrij veel naar niks en dat gaat zo continue. Als ik de druk maar even iets minder op de trappers dan is er al niks meer, reactie is even harder duwen en dan pakt hij weer aan. Dit gebeurt niet zo maar eens af en toe. Zou het kunnen dat er een of andere sensor te gevoelig is afgesteld of zo...

De ION van mijn vrouw is ook een middenmotor. Daar blijf je bijna continue ondersteuning hebben zolang je maar lichtjes op de trappers duwt is het ok.

Het klakkende geluid bij vrijloop is toch wel erg opvallend hoor. Als ik over oneffenheden rij, lijkt het echt of er iets loshangt aan de fiets en tegen mijn kader aanslaat.

Ik moet binnen een paar weken op eerste (gratis) onderhoud. Benieuwd wat daar uit komt.
In welke ondersteuningsstand rij je?

Ik denk eigenlijk dat je voor je rijgedrag een te sterke motor gekocht hebt. Performance is voor wat sportief rijgedrag (zeker in sport), en dan wil je net kracht als je duwt, maar ook dat die stopt als je de benen stil houdt, anders wordt het gevaarlijk.
Deze filmpjes vond ik verhelderend.

YouTube: YouTube

YouTube: YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert VW
@Tommie12
Heel interessante filmpjes. Hij beschrijft exact hetgeen ik ervaar, dat heen en weer effect dus... Ik heb de fiets pas nieuw dus heb al wel eens alle ondersteuningsstanden uitgeprobeerd. Op ECO moet ik echt toch wel zwaar trappen, TOUR gaat goed, SPORT en TURBO als de wind tegen zit. Zal dan wat meer in TOUR gaan rijden zeker...

Ik ben wat gefixeerd op dat effect omdat als de ondersteuning wegvalt, ik ook telkens dat vervelend geluid hoor. Ik hoop dat ze daar toch wat aan kunnen doen. Ik heb in andere fietswinkel ter controle dezelfde motor gevoeld en die heeft dat helemaal niet of in ZEEEER beperkte mate. Fiets was wel van ander merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Geert VW schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:45:
@Tommie12
Heel interessante filmpjes. Hij beschrijft exact hetgeen ik ervaar, dat heen en weer effect dus... Ik heb de fiets pas nieuw dus heb al wel eens alle ondersteuningsstanden uitgeprobeerd. Op ECO moet ik echt toch wel zwaar trappen, TOUR gaat goed, SPORT en TURBO als de wind tegen zit. Zal dan wat meer in TOUR gaan rijden zeker...

Ik ben wat gefixeerd op dat effect omdat als de ondersteuning wegvalt, ik ook telkens dat vervelend geluid hoor. Ik hoop dat ze daar toch wat aan kunnen doen. Ik heb in andere fietswinkel ter controle dezelfde motor gevoeld en die heeft dat helemaal niet of in ZEEEER beperkte mate. Fiets was wel van ander merk.
Ik heb het heel beperkt. Misschien toch eens naar de verkoper terug en laten nakijken.
ECO aan 20 km/h is toch echt niet zwaar trappen. Zijn je banden goed op druk?
Mag toch zeker 4 bar in denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldcycling
Heeft iemand hier toevallig de Watt Brooklyn? Ben benieuwd naar de ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Binnenkort kan mijn Merida e-bike (https://www.merida.nl/e-b...sport-409-mat-zwart/2015/) uit 2015 weer wat vaker uit de schuur gehaald worden voor woon-werk, de afgelopen jaren heb ik hem eigenlijk amper gebruikt omdat de afstand eigenlijk net te ver was om het leuk te houden.

Ik vraag mij alleen af in hoeverre de accu nog helemaal 100% is na ruim 2,5 jaar schuur :+

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 26-06-2020 12:14 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vhal schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:13:
Binnenkort kan mijn Merida e-bike (https://www.merida.nl/e-b...sport-409-mat-zwart/2015/) uit 2015 weer wat vaker uit de schuur gehaald worden voor woon-werk, de afgelopen jaren heb ik hem eigenlijk amper gebruikt omdat de afstand eigenlijk net te ver was om het leuk te houden.

Ik vraag mij alleen af in hoeverre de accu nog helemaal 100% is na ruim 2,5 jaar schuur :+
Als die batterij eens helemaal plat geweest is, dan kan het tegenvallen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:40

vhal

ಠ_ಠ

Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:39:
[...]

Als die batterij eens helemaal plat geweest is, dan kan het tegenvallen...
Ik bewaarde hem rond de 50% met af en toe bijladen. Incidenteel fiets ik er nog wel eens op maar ik heb geen idee wat hij doet met 20km op stand turbo.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
vhal schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:51:
[...]

Ik bewaarde hem rond de 50% met af en toe bijladen. Incidenteel fiets ik er nog wel eens op maar ik heb geen idee wat hij doet met 20km op stand turbo.
Dat is alvast goed.
Als dat een batterij is van 400 Wh, dan zal je die 20km op turbo wel halen.
Gewoon proberen.

Mijn persoonlijke ervaring met batterijen van een fiets is heel goed. Hier staat nog een Giant met 240 Wh batterij van 10 jaar oud, en die haalt ook nog 20km op sport, en ruim 50km op eco.

Pagina: 1 ... 35 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam