Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 34 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn sparta B2 van 2015 (18k op de klok, bosch active line) geeft interne accufouten (error 640) sinds kort.

Kent iemand een plek waar een accu gerepareerd kan worden? Het bereik e.d. is nog gewoon erg goed, maar door die fout valt de ondersteuning steeds weg. Dan moet ik em ff resetten en kan ik weer door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:33
Boomlaars schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:44:
... iemand van Decathlon zelf gaf het aan .....
Dat zal waarschijnlijk zijn omdat al hun e-bikes met middenmotor voorzien zijn van een Brose.
De Riverside en Rockrider zijn nog niet zolang te koop met een hub motor.
Ikzelf heb indertijd nog serieuze interesse gehad voor de Rockrider E-ST 520 of 900 met 90Nm Brose middenmotor, maar ben uiteindelijk zelf gaan samenstellen.

[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 03-06-2020 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

@Tommie12 Hier de Gudereit besteld, kan wel lokaal in onderhoud vanwege de universele onderdelen. Direct bij de dealer besteld in Renkum. 12 weken wachten sowieso, ze draaien overuren blijkbaar, komt rechtstreeks van de fabriek.

Zit ik niet te veel boven m'n 2,5k budget en ik kan m'n oude fiets nog wel voor een paar honderd verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
stok schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:01:
Mijn sparta B2 van 2015 (18k op de klok, bosch active line) geeft interne accufouten (error 640) sinds kort.

Kent iemand een plek waar een accu gerepareerd kan worden? Het bereik e.d. is nog gewoon erg goed, maar door die fout valt de ondersteuning steeds weg. Dan moet ik em ff resetten en kan ik weer door.
.
Wellicht is deze site iets.

Er vanuit gaande dat het een type accu is die op de bagagedrager is gemonteerd met een capaciteit van 400Wh, start te revisie bij 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:51
Is er hier iemand die met zijn ebike al een stevige berg over gereden is, en dan bedoel ik iets als de Mont Ventoux, Alpe d'Huez of zo?
Geraak je boven met een batterij van 500 Wh?

Ik heb vage plannen om eens een lange tocht (slapen in B&B - Chambre D'hotes) te doen naar Santiago of Rome, en wil kunnen inschatten hoe ver je geraakt met een batterij als je je fiets op ECO of Tour zet en wat heuvels of de Pyreneeen over moet. Geraak je dan 80 km -100 km ver, of moet je dan sowieso een tweede batterij mee?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
  • Laatst online: 05-07-2024
elinx schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:41:
[...]
Dat zal waarschijnlijk zijn omdat al hun e-bikes met middenmotor voorzien zijn van een Brose.
De Riverside en Rockrider zijn nog niet zolang te koop met een hub motor.
Ikzelf heb indertijd nog serieuze interesse gehad voor de Rockrider E-ST 520 of 900 met 90Nm Brose middenmotor, maar ben uiteindelijk zelf gaan samenstellen.
Vandaag gebeld met 3 fietsenwinkels die allemaal aangeven dat tunen van achtermotor vrijwel niet gaat en weinig tot geen snelheidswinst oplevert. Helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
Ik ga toch mijn Btwin retourneren, ik wil per se kunnen tunen. Ik heb er nu 1 op het oog met een middenmotor van EC Mobility. Kan er niet zoveel over vinden online, maar in principe zijn alle middenmotoren geschikt voor tuning?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

@Boomlaars als je met tuning opvoeren bedoelt zul je hier weinig hulp vinden. Dat mag sowieso niet en dus niet op GoT en tevens ben je bij el cheapo fietsen een gevaar voor jezelf en anderen door snelheden te bereiken waar die dingen niet voor gebouwd zijn.

Als je iets anders bedoelt, geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:28

eisbaer

Zie signature

*doeslief*

[ Voor 92% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2020 22:43 ]

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tommie12 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

2 pagina's terug netjes uitgelegd dat GoT illegale zaken niet toelaat. Nu kun je rapporteren of dat netjes tegen de persoon zelf melden. Ik weet niet wat hier bedoeld werd dus rapporteer niet.

Dat staat los van m'n mening over mensen die bewust een risico aangaan om een gevaar voor zichzelf en anderen zijn. Maar die lijkt me helder. Jouw ad hominem voegt verder weinig toe..

[ Voor 7% gewijzigd door Señor Sjon op 03-06-2020 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:19
Ontopic: je zou ook kunnen kijken voor het monteren van een TSDZ2 of Bafang motor op een "normale" fiets. Die kan je gemakkelijk naar hartelust "fine tunen". :)

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sam02012
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 01-04 20:06
Anoniem: 224360 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:24:
@Boomlaars als je met tuning opvoeren bedoelt zul je hier weinig hulp vinden. Dat mag sowieso niet en dus niet op GoT en tevens ben je bij el cheapo fietsen een gevaar voor jezelf en anderen door snelheden te bereiken waar die dingen niet voor gebouwd zijn.

Snap het sowieso niet dat je geen tips mag geven over het opvoeren. Zolang diegene in opgevoerde stand op privé terrein aan het rijden is, is er niets aan de hand, verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar. Scooter-winkels voeren scooters op. Wil geen discussie doen opwaaien, maar begrijp dat het eenmaal de regel is hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Sam02012 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Snap het sowieso niet dat je geen tips mag geven over het opvoeren. Zolang diegene in opgevoerde stand op privé terrein aan het rijden is, is er niets aan de hand, verantwoordelijkheid ligt bij de eigenaar. Scooter-winkels voeren scooters op. Wil geen discussie doen opwaaien, maar begrijp dat het eenmaal de regel is hier.
Dat soort discussie trucjes vond ik ook leuk toen ik wat jonger was, maar je begrijpt donders goed dat dit een drogreden is.

A. Niemand rijdt enkel op privéterrein in opgevoerde stand. Of meen je werkelijk dat iedereen over een eigen parkeerterrein beschikt?
B. Op privéterrein kan je ook iets overkomen of kan je fiets dermate slijten dat op de openbare weg iets kapot gaat wat gevaar kan opleveren.
C. Ik ken de materie onvoldoende, maar heb het topic veel doorgelezen. Als je opvoert tot een pedelec/speed bike en registreert, inclusief verzekering, helm, kenteken dan is dat wat anders. Ik weet alleen niet of dat toegestaan is. En wie doet dat?

Noem het moraalridder of oudere lul, maar op een bepaald moment wordt je voorzichtiger in het verkeer.....

Daarnaast vind ik de discussie over bestaande fietsen en mensen hun ervaringen veel leuker om te lezen .

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elinx
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:01:
[...]

Dat soort discussie trucjes vond ik ook leuk toen ik wat jonger was........
C. Ik ken de materie onvoldoende, maar heb het topic veel doorgelezen. .....
Noem het moraalridder of oudere lul, maar op een bepaald moment wordt je voorzichtiger in het verkeer.....

Daarnaast vind ik de discussie over bestaande fietsen en mensen hun ervaringen veel leuker om te lezen .
Als dit topic alleen nog over merkfietsen en Bosch middenmotor mag gaan en ook nog met een versnellingsnaaf en een een aandrijfriem en iedereen die het over iets anders wil hebben onmiddellijk een op "persoonlijke mening" getracteerd wordt in de trant van illegaal, goedkope rommel ed. zonder dat dit feitelijke onderbouwing kan rekenen, dan laat je het wel om het nog ergens anders over te hebben, want dat wordt blijkbaar niet op prijs gesteld.

Ik lees nl liever wel ook over andere zaken dan alleen merkfietsen en Bosch en wil juist wel ervaringen horen van mensen die wel eens wat anders durven te proberen. Dit forum heet volgens mij "tweakers" en dit topic niet "merk ebike van de fietsenwinkel om de hoek"

Tunen is mi meer dan alleen opvoeren van een motor. Het karakter van een TSDZ2 is volledig veranderd met het installeren van OS firmware.
Ik heb inderdaad een Btwin met getunede Tsdz2. Het toppunt van goedkope illegale Chinese rommel dus als je sommigen mag geloven. Dat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt schaart me bovendien ook nog tot een onbezonnen bejaarde tegenwoordig, om alle clichés in één keer te benoemen.
Dat ik de afgelopen jaren met veel plezier gewerkt en gefietst heb hou ik meestal voor me, omdat ik niet zit te wachten op ongefundeerde meningen.

Niemand anders is verantwoordelijk voor de keuzes die ikzelf wil maken en hoeft me er ook niet op te wijzen wat ik doe en waar ik mee bezig ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:24:

Niet helemaal waar, electrische mountainbikes mag je wel legaal en onbeperkt ‘unlocken’ en daarmee ook gewoon op de openbare weg rijden.
Die hebben geen typegoedkeuring nodig.

Dus @Boomlaars, je weet wat je te doen staat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:01:
[...]

Als dit topic alleen nog over merkfietsen en Bosch middenmotor mag gaan en ook nog met een versnellingsnaaf en een een aandrijfriem en iedereen die het over iets anders wil hebben onmiddellijk een op "persoonlijke mening" getracteerd wordt in de trant van illegaal, goedkope rommel ed. zonder dat dit feitelijke onderbouwing kan rekenen, dan laat je het wel om het nog ergens anders over te hebben, want dat wordt blijkbaar niet op prijs gesteld.

Ik lees nl liever wel ook over andere zaken dan alleen merkfietsen en Bosch en wil juist wel ervaringen horen van mensen die wel eens wat anders durven te proberen. Dit forum heet volgens mij "tweakers" en dit topic niet "merk ebike van de fietsenwinkel om de hoek"

Tunen is mi meer dan alleen opvoeren van een motor. Het karakter van een TSDZ2 is volledig veranderd met het installeren van OS firmware.
Ik heb inderdaad een Btwin met getunede Tsdz2. Het toppunt van goedkope illegale Chinese rommel dus als je sommigen mag geloven. Dat ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt schaart me bovendien ook nog tot een onbezonnen bejaarde tegenwoordig, om alle clichés in één keer te benoemen.
Dat ik de afgelopen jaren met veel plezier gewerkt en gefietst heb hou ik meestal voor me, omdat ik niet zit te wachten op ongefundeerde meningen.

Niemand anders is verantwoordelijk voor de keuzes die ikzelf wil maken en hoeft me er ook niet op te wijzen wat ik doe en waar ik mee bezig ben.
Jij doet wat je wil, maar volgens de regels van Tweakers mag het niet, dus je kan het elders misschien wel naar voor brengen. Er zijn fora genoeg.

En tuurlijk moet niet iedereen met een Bosch met riem gaan rijden. Dat blijven keuzes die iedereen zelf moet maken.
Alleen krijg je soms van die vragen: ik heb ebike van merk xxx gezien in de supermarkt/vage online shop voor 999€, en wil hiermee dagelijks commuten over een afstand van 2x30km, of een reis ondernemen naar Barcelona...
Het is niet onmogelijk, maar of je er zonder regelmatige pannes geraakt is een andere vraag.
Voor intensief gebruik zijn die fietsen niet voorzien, en daar mag wel over gepraat worden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Wootism schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Niet helemaal waar, electrische mountainbikes mag je wel legaal en onbeperkt ‘unlocken’ en daarmee ook gewoon op de openbare weg rijden.

Best wel een dik hiaat in de wetgeving.
In andere regels (in België) staat alvast dat enkel voertuigen met een hulpmotor van max 250 W en begrensd tot 25 km/h kunnen worden beschouwd als fietsen, en geen verzekering nodig hebben.
Zou het kunnen dat deze europese richtlijn nog niet is omgezet in nationale wetgeving?

[ Voor 5% gewijzigd door Tommie12 op 04-06-2020 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:23:
[...]

Jij doet wat je wil, maar volgens de regels van Tweakers mag het niet, dus je kan het elders misschien wel naar voor brengen. Er zijn fora genoeg. ......
Ik vraag me werkelijk af wat er in mijn post niet mag volgens tweakers.
Zoals ik uit je reactie opmaak lijkt het er dus inderdaad op dat ik niet mag schrijven over andere zaken dan merkfietsen en dat ik voor eigenbouw maar naar een ander forum moet uitwijken. Ik hoop dat je kan uitleggen wat er illegaal aan is.
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:30:
...hiaat in de wetgeving.
......max 250 W en begrensd tot 25 km/h kunnen worden beschouwd als fietsen,...

Zou het kunnen dat deze europese richtlijn nog niet is omgezet in nationale wetgeving?
De Europese richtlijnen gelden voor ebikes voor op de weg. Een uitzondering is gemaakt voor off the road ebikes die ook als zodanig zijn aangemerkt.
Deze mogen op de openbare weg gebruikt worden om van en naar het terrein te fietsen, maar omdat over afstanden niet gesproken wordt kan je feitelijk daarmee gewoon de weg op. Echter....... tussen wettelijk en werkelijk mogen zit een wereld van verschil omdat het om de interpretatie gaat van de botsende regels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@elinx Wikipedia: Stropopredenering

Niet zo zielig doen. Mijn punt is duidelijk, als je harder dan toegestaan wilt met een fiets die daar niet voor gebouwd is, wordt dat niet gewaardeerd. Andere tuning en software functies die mogelijk interessant zijn heeft daar niks mee te maken en kan dus prima besproken worden.

Of vergeet je voor het gemak steeds dat ik specifiek vroeg wat er met tuning bedoeld werd? Iets anders dan opvoeren vind ik namelijk wel interessant om te lezen, het is inderdaad Tweakers.

Edit: Ik heb even je posts bekeken, maar snap werkelijk waar niet waarom je zo gepikeerd reageert. Je hebt steeds interessante technische posts geplaatst over zelfbouw waar je tevens aangeeft dat harder dan 25 kan, maar waarschijnlijk niet toegestaan is en beter van niet. Daar valt ook niemand over, wel over mensen die enkel willen opvoeren om goedkoop hard te rijden.

[ Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 224360 op 04-06-2020 09:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:08:
[...]
Zoals ik uit je reactie opmaak lijkt het er dus inderdaad op dat ik niet mag schrijven over andere zaken dan merkfietsen en dat ik voor eigenbouw maar naar een ander forum moet uitwijken. Ik hoop dat je kan uitleggen wat er illegaal aan is.

[...]
Natuurlijk mag je eigenbouw doen, maar als je hulp vraagt om een gewone fiets meer dan 25km/h te laten rijden, dan mag dat niet.
Bovendien, als je zelf een snelle fiets wil bouwen, spiegel je dan aan de bestaande speed pedelecs. Die hebben een wat robuuster frame, dikkere banden, sterkere remmen etc.
Dat heeft zijn redenen.

Een fiets Decathlon van 300€ gaan ombouwen om 45km/h te rijden vind ik echt geen goed idee, zelfs los van de wettelijke regels.

Nu, ik weet je niet wonen, en ik heb niet de gewoonte om naar de politie te lopen met een wijsvingertje.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TecTo
Ben zelf geen voorstander van gesjoemel. Dit heeft vooral te maken dat veel van die sjoemelaars ook hun snor drukken bij schade aan derden.

Ze zijn namelijk niet verzekerd, ook niet met een WA en als ze er toch gebruik makenver van een verzekering is het oplichting.

Natuurlijk roepen ze op het forum dat ze hun verantwoording nemen. Als je verantwoordelijk bent en je wilt harder dan... Koopt een speed pedelec!

Nee liever met een te hoge snelheid op fietspaden, terwijl ze daar eigenlijk niet thuishoren. Een brommer hoor je nog aankomen maar zo'n zoef de haas op een gechipte fiets....

Verontwaardig zijn als er op gereageerd wordt zegt genoeg.

Dit is inderdaad een tweakers forum maar niet een forum die illegale tweak praktijken ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-05 00:33
COWBOY V3!

https://cowboy.com/?inter...urce=newsletter&utm_term=

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/03um3i7xQF2whqrJWxS6LscasOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P6tKnXShcWq7WGu4Ta2dA8eU.jpg?f=fotoalbum_large

Wat er veranderd is weet ik niet.
Wel de prijs alleszins 🙁 2290 €

[ Voor 36% gewijzigd door Cowboy_Henk op 04-06-2020 10:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:05

B64

Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:23:
[...]
Jij doet wat je wil, maar volgens de regels van Tweakers mag het niet, dus je kan het elders misschien wel naar voor brengen. Er zijn fora genoeg.
Volgens de regels van Tweakers is het ook niet toegestaan om zelf politieagentje te gaan lopen spelen...

Als het volgens de (overigens ruim interpreteerbare) regeltjes misschien niet toegestaan is om tuning te promoten, dan moet de TS ook nodig op de schop. Blijkbaar valt het allemaal dus wel mee... Dat jij vindt dat tuning niet kan en mag, wil niet zeggen dat andere forumleden best bereid zijn wat tips en trucs te delen; is in 't verleden vaak genoeg gebeurd en de modjes hebben voor zover ik weet nog nooit ingegrepen. Ik zou ook niet weten waarom, het is nou niet bepaald een criminele activiteit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-05 11:18
Cowboy_Henk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:47:
COWBOY V3!

https://cowboy.com/?inter...urce=newsletter&utm_term=

[Afbeelding]

Wat er veranderd is weet ik niet.
Wel de prijs alleszins 🙁 2290 €
Misschien dat display bovenop de stang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
HammerT schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:57:
[...]

Misschien dat display bovenop de stang?
The Cowboy 3 comes with all the recent engineering enhancements. Put simply, this is our best bike ever. Naming just a few improvements :

NEW / Gates carbon belt transmission. No oily chain to mess and no maintenance for 30,000 kilometers.
NEW / Lower gear ratio offering a faster start while balancing the perceived lack of assistance when climbing uphill. Riding the Cowboy bike is easier than even before.
NEW / Rims : Better comfort due to increased tire surface.
NEW / Stem : Improved safety ( 2 additional screws - back to V1 )
NEW / Mudguards : better protection
NEW / Tires : Puncture resistant. Flexible grip and a puncture protection layer in the tires.
In total, the new model comes with 15 changes ( some visible as above, others as reliability and performance improvements ), all contributing to an even greater bike reliability and rider’s security.

[ Voor 71% gewijzigd door Cowboy_Henk op 04-06-2020 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-04 16:06
Wel eindelijk degelijke spatborden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Wat een misser zeg, echt stom van Cowboy.

"Offroad mode: Will the bike still have two modes: normal and offroad?

We will not offer the offroad mode anymore for new customers. However, it will still be available to our previous customers that bought the bike with this function as part of their package.
"

Echt kan ik niet begrijpen. Dus mensen die een v2 hebben gekocht voor 300 euro minder krijgen wel de offroad modus als ze een V3 kopen. Nieuwe eigenaars niet. Soort van bedankje dat ze de vorige hebben gekocht.

[ Voor 25% gewijzigd door Cowboy_Henk op 04-06-2020 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Cowboy_Henk Het was dan ook een illegale functie...
Ik denk dat ze in hun broek doen over mogelijke rechtszaken.
Het zou me niet verwonderen dat BOSCH daartegen klacht ingediend heeft (competitive disadvantage, not compliant). Ze riskeren gewoon verboden te worden op een markt als Duitsland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-05 14:53
Cowboy_Henk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:01:
Wat een misser zeg, echt stom van Cowboy.

"Offroad mode: Will the bike still have two modes: normal and offroad?

We will not offer the offroad mode anymore for new customers. However, it will still be available to our previous customers that bought the bike with this function as part of their package.
"

Echt kan ik niet begrijpen. Dus mensen die een v2 hebben gekocht voor 300 euro minder krijgen wel de offroad modus als ze een V3 kopen. Nieuwe eigenaars niet. Soort van bedankje dat ze de vorige hebben gekocht.
Het is in ieder geval een dealbreaker voor mij. Ik was al een maandje aan het twijfelen over een Cowboy, die twijfel is nu over. Het is dat vanMoof zo'n slechte fiets is, maar dat lijkt nog de enige optie als je iets harder wil dan 25 km/u... (ik hoef echt geen 45 km/u oid op een elektrische fiets, maar ik wil gewoon net ff die rimpelsaurier op z'n elektrische fiets in kunnen halen ipv minutenlang erachter te moeten blijven hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cowboy_Henk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:58:
[...]

The Cowboy 3 comes with all the recent engineering enhancements. Put simply, this is our best bike ever. Naming just a few improvements :

NEW / Gates carbon belt transmission. No oily chain to mess and no maintenance for 30,000 kilometers.
NEW / Lower gear ratio offering a faster start while balancing the perceived lack of assistance when climbing uphill. Riding the Cowboy bike is easier than even before.
NEW / Rims : Better comfort due to increased tire surface.
NEW / Stem : Improved safety ( 2 additional screws - back to V1 )
NEW / Mudguards : better protection
NEW / Tires : Puncture resistant. Flexible grip and a puncture protection layer in the tires.
In total, the new model comes with 15 changes ( some visible as above, others as reliability and performance improvements ), all contributing to an even greater bike reliability and rider’s security.
De V2 had toch ook al een riem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
BaSsDruM schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:28:
maar ik wil gewoon net ff die rimpelsaurier op z'n elektrische fiets in kunnen halen ipv minutenlang erachter te moeten blijven hangen
Begrijpelijk. Daar heb ik destijds mijn Razer ook op uitgekozen: ik ben destijds langs De Fietser geweest, en heb daar een set fietsen zónder ondersteuning getest. Bij een hoop fietsen kom je dan niet boven de 20 uit, de Razer kreeg ik makkelijk op de 30 km/h. Dat merk ik dus ook bij het inhalen van mensen: dan zet je even kracht bij en dan ben je er zo voorbij. Geen tuning voor nodig (nouja, been-tuning misschien ;-)).

Ik zou de nieuwe Cowboy dus eerst een keer proefrijden voordat je 'm afschrijft... met een beetje geluk heb je die tuning helemaal niet nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eisbaer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:28

eisbaer

Zie signature

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:47:
[...]

2 pagina's terug netjes uitgelegd dat GoT illegale zaken niet toelaat. Nu kun je rapporteren of dat netjes tegen de persoon zelf melden. Ik weet niet wat hier bedoeld werd dus rapporteer niet.
Het is niet aan jou om te bepalen wat anderen interessant vinden te bespreken. Als iets niet toegestaan
is op het forum dan zijn daar moderators voor. Afgezien van het feit dat ik geen voorstander ben van opgevoerde ebikes, is het een slechte zaak om te trachten mensen monddood te maken die daar wel over willen discussiëren.

[ Voor 6% gewijzigd door eisbaer op 04-06-2020 11:44 ]

Favorieten: Samsung S24 Apps: Backup Restore - Fietsen: Kalkhoff 3B excite, VM S3 fw 1.9.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
[...]

Het is in ieder geval een dealbreaker voor mij. Ik was al een maandje aan het twijfelen over een Cowboy, die twijfel is nu over. Het is dat vanMoof zo'n slechte fiets is, maar dat lijkt nog de enige optie als je iets harder wil dan 25 km/u... (ik hoef echt geen 45 km/u oid op een elektrische fiets, maar ik wil gewoon net ff die rimpelsaurier op z'n elektrische fiets in kunnen halen ipv minutenlang erachter te moeten blijven hangen)
Je kan altijd kijken voor een tweedehandse V2 Cowboy. Onlangs nog ene gezien voor 1700 euro die in december 2019 was gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:30
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:17:
@Cowboy_Henk Het was dan ook een illegale functie...
Ik denk dat ze in hun broek doen over mogelijke rechtszaken.
Het zou me niet verwonderen dat BOSCH daartegen klacht ingediend heeft (competitive disadvantage, not compliant). Ze riskeren gewoon verboden te worden op een markt als Duitsland.
Lekker dan, koop je hier je fiets, ga je verhuizen naar de USA, mag je hem niet op de usa stand zetten..
En Bosch is inderdaad actief bezig met het spelen van politieagentje. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dacuuu schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:10:
[...]

Lekker dan, koop je hier je fiets, ga je verhuizen naar de USA, mag je hem niet op de usa stand zetten..
Hoe veel keer zou dat voorkomen denk je....
Kan best zijn dat de fiets ontdekt dat die in de USA is, en dan een hogere snelheid toe laat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 07:01:
[...]

Dat soort discussie trucjes vond ik ook leuk toen ik wat jonger was, maar je begrijpt donders goed dat dit een drogreden is.

A. Niemand rijdt enkel op privéterrein in opgevoerde stand. Of meen je werkelijk dat iedereen over een eigen parkeerterrein beschikt?
B. Op privéterrein kan je ook iets overkomen of kan je fiets dermate slijten dat op de openbare weg iets kapot gaat wat gevaar kan opleveren.
C. Ik ken de materie onvoldoende, maar heb het topic veel doorgelezen. Als je opvoert tot een pedelec/speed bike en registreert, inclusief verzekering, helm, kenteken dan is dat wat anders. Ik weet alleen niet of dat toegestaan is. En wie doet dat?

Ik ken je gevoel en ik ben daar ook wel eens voor uitgemaakt, maar zolang het besparen van die ene persoon toevallig jouw leventje (in het algemeen) is dan is dat ineens heel anders. Dat wordt niet begrepen.

Mensen mogen best hun fiets 40 laten lopen, maar als het dan mis gaat moet je ook flink zijn en de pijn zelf dragen. Er is eenmaal een regelgeving daaromtrent en die heb ik niet zelf bedacht.

Daar valt nog iets voor te zeggen dat opvoeren want het kan heerlijk zijn, maar mensen denken van "het overkomt mij niet" werk arrogantie in de hand en juist dan gaat het veel vlugger mis en met 40 km/h op de teller gaat het ook heel erg mis.

Maar goed, mijn brommer reed vroeger ook 85 op de klok (Yamaha MTX met 70cc). Ik ben ook jong geweest 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
(ik hoef echt geen 45 km/u oid op een elektrische fiets, maar ik wil gewoon net ff die rimpelsaurier op z'n elektrische fiets in kunnen halen ipv minutenlang erachter te moeten blijven hangen)
_/-\o_ rimpelsauriër ;) Bij het lezen fronste ik even met als gevolg wat rimpels in het voorhoofd.

Gewoon ff doortrappen en een keer een zweetdruppeltje op je voorhoofd kan geen kwaad. Met een beetje stuurmanskunst en karakter ben je er zo voorbij. ;)

De snelle jongen uit willen hangen maar geen trap teveel willen doen. Zou me doodschamen :+ om daar een opgevoerde e-bike voor te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 04-06-2020 14:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:08:
[...]

[...]
De Europese richtlijnen gelden voor ebikes voor op de weg. Een uitzondering is gemaakt voor off the road ebikes die ook als zodanig zijn aangemerkt.
Deze mogen op de openbare weg gebruikt worden om van en naar het terrein te fietsen, maar omdat over afstanden niet gesproken wordt kan je feitelijk daarmee gewoon de weg op. Echter....... tussen wettelijk en werkelijk mogen zit een wereld van verschil omdat het om de interpretatie gaat van de botsende regels
Even wat verduidelijken hierover. In principe mag je best tips geven over hoe je de aansturing van een motor kan veranderen. Ook hoe je andere motoren moet installeren, etc. Daar gelden wettelijk gezien geen beperkingen voor, mits de fiets blijft voldoen aan de regels die voor die fiets gelden.

Wat niet mag is tips geven over hoe je een fiets moet aanpassen waarna hij buiten de wettelijke regels valt. Het maakt daarbij niet uit of dit voor gebruik op privé terrein is of daarbuiten. De reden is simpel, anders gaat iedereen tips delen voor gebruik in de eigen achtertuin, maar ondertussen weet iedereen dat dit voor gebruik op straat is. Dus mag het niet.
Aangezien voor e-bikes een maximale snelheid geldt tot waar de ondersteuning mag werken, zijn tips die leiden tot een hogere maximum snelheid niet toegestaan.

Voor de duidelijkheid, voor een gewone elektrische fiets gelden deze wettelijke eisen:
fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

[ Voor 12% gewijzigd door deepbass909 op 04-06-2020 15:25 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
deepbass909 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:09:
..... Ook hoe je andere motoren moet installeren, etc. Daar gelden wettelijk gezien geen beperkingen voor, mits de fiets blijft voldoen aan de regels die voor die fiets gelden.......
Voor de duidelijkheid, voor een gewone elektrische fiets gelden deze wettelijke eisen:
[/]
[...]
Als dit strikt zo geïnterpreteerd wordt, kan er niet gesproken worden over de inbouw van bv een Bafang of Tongsheng motor, omdat deze voor de internationale markt zijn geproduceerd en om die reden niet begrensd zijn volgens de EU wet en soms ook meer dan 0.25kW nominaal vermogen hebben.

Je kan zelf de begrenzing weliswaar op de wettelijke waarde instellen, maar daarmee voldoet de ebike nog steeds niet aan de wettelijke eisen. Om aan de wettelijke eis te voldoen, mag het niet mogelijk zijn om de snelheid boven 25km/h in te stellen.
Iets dat bv e-bike producenten nu met bv een Bafang motor. doen. Deze is alleen met extra handelingen nog te anders in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:59:
[...]
Als dit strikt zo geïnterpreteerd wordt, kan er niet gesproken worden over de inbouw van bv een Bafang of Tongsheng motor, omdat deze voor de internationale markt zijn geproduceerd en om die reden niet begrensd zijn volgens de EU wet en soms ook meer dan 0.25kW nominaal vermogen hebben.

Je kan zelf de begrenzing weliswaar op de wettelijke waarde instellen, maar daarmee voldoet de ebike nog steeds niet aan de wettelijke eisen. Om aan de wettelijke eis te voldoen, mag het niet mogelijk zijn om de snelheid boven 25km/h in te stellen.
Iets dat bv e-bike producenten nu met bv een Bafang motor. doen. Deze is alleen met extra handelingen nog te anders in te stellen.
Als je zelf de componenten bij elkaar koopt op diverse sites, dan ben je zelf de invoerder en constructeur, en dan ben JIJ zelf verantwoordelijk.
Je kan zelf bij BAFANG een klacht en eventueel rechtszaak gaan indienen, maar er zullen wel ergens kleine lettertjes zijn in het chinees recht dat de koper verantwoordelijk is voor de toepassing.

Als je een kant en klare fiets koopt is in eerste instantie de verkoper (en die buigt terug op de constructeur) verantwoordelijk dat zijn product deugdelijk is en volgens de normen.
Als jij daar een chip gaat kopen en door hem laat installeren, dan riskeer je allebei verantwoordelijkheid. Daarom dat sommige fietsenmakers die dingen niet verkopen, laat staan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@elinx, Juig het toe dat er mogelijkheden zijn om -zelf- geheel naar wens een e-bike samen te stellen.

Natuurlijk mag je de inbouw van een Bafang motor bespreken enz.. Daar verrijk je dit topic mee, dus laten we niet gaan overdrijven.

Met elke motor kan je knoeien. Sommige softwarematig via een geheime _/-\o_ procedure of middels extra hardware maar het gaat om wel of niet promoten van illegale praktijken.

Volg met plezier als een forumlid een e-bike naar eigen wens samenstelt. Als alle gebruikte componenten een degelijke en veilige e-bike als resultaat heeft dan wordt de smile alleen maar groter.

De enige reden waarom je zelf een e-bike samenstelt is denk ik als de reguliere markt je niet kan bedienen of kosten besparen een rol speelt.

Indien de samengestelde fiets aan de norm voldoet zal geen enkele verzekering daar iets tegen in kunnen brengen. Ook oom agent zal je niet kunnent bekeuren.

De grootse factor is dat je zelf weet dat je goed zit en dan kan je alles verantwoorden of weerleggen indien nodig.

Volgens mij zou er minder gesjoemeld worden als ook speed pedelecs op het fietspad mogen rijden. Op zich heb ik hier niets op tegen maar dan zouden ze wel een kleine proef van bekwaamheid moeten doen.

Vergelijk dit met groepjes wielrenners, deze rijden ook gemiddeld boven de 30km. De meeste beschikken over genoeg stuurmanskunst en vaardigheden. Dragen een helm op hun knar enz..

[ Voor 5% gewijzigd door TecTo op 04-06-2020 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:27:
...............
Als je zelf de componenten bij elkaar koopt op diverse sites, dan ben je zelf de invoerder en constructeur, en dan ben JIJ zelf verantwoordelijk. ..............
Mee eens, vandaar mijn reactie als er met regels en verwijzingen wordt gestrooid, wat er allemaal niet mag.
TecTo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:47:
.....
Natuurlijk mag je de inbouw van een Bafang motor bespreken enz.. Daar verrijk je dit topic mee, dus laten we niet gaan overdrijven......
Ik ben me heel goed bewust wat wel en niet mag en ben terughoudend tav het bespreken van diverse onderwerpen.
Ik overdrijf in dit geval omdat ik van mening ben dat er mi iets te vaak een oordeel gegeven wordt tav Illegaliteit. Vandaar mijn opmerking dat het strikt interpreteren van regels kan leiden tot eindeloze discussies en een verarming van het topic.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:48

nFo

Anwb heeft 10 ebikes getest rond de € 1000,-
https://www.anwb.nl/fiets/test/budget-e-bike-test-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomlaars
[...]

Toevallig vandaag een elektrische mountainbike opgehaald die goed te tunen is. Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:45
Voor diegene die het duits machtig zijn of gewoon mooie fiets willen zien:
YouTube: Smartbikes 2020 von Indigogo

Wel allemaal van Indiegogo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDFS
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
ValHallASW schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:37:
[...]

Begrijpelijk. Daar heb ik destijds mijn Razer ook op uitgekozen: ik ben destijds langs De Fietser geweest, en heb daar een set fietsen zónder ondersteuning getest. Bij een hoop fietsen kom je dan niet boven de 20 uit, de Razer kreeg ik makkelijk op de 30 km/h. Dat merk ik dus ook bij het inhalen van mensen: dan zet je even kracht bij en dan ben je er zo voorbij. Geen tuning voor nodig (nouja, been-tuning misschien ;-)).

Ik zou de nieuwe Cowboy dus eerst een keer proefrijden voordat je 'm afschrijft... met een beetje geluk heb je die tuning helemaal niet nodig.
Ik heb de Cowboy V2 met inmiddels 2.000 km. Begrenzing wordt ingezet bij 25 of dus 30 km/h in offroad. Harder fietsen heeft geen zin; de fiets wordt kunstmatig qua snelheid begrenst en op een gegeven moment lijkt die zelfs tegen te stribbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Interessant.
Voor m'n vriendin hebben we een goede fiets gekocht, zij fietst er vaker op.
Voor mij zoek ik eigenlijk gewoon een simpel ding om af en toe met haar mee te kunnen fietsen.
Voorwielmotor e.d. vind ik geen probleem.
Die Anyway Royal lijkt me dan ook wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
nFo schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:48:
....10 ebikes getest rond de € 1000,-...........
Als je op zoek bent naar een eenvoudig uitgevoerde e-bike een zeer nuttig overzicht.
Een dergelijk overzicht maakt haarfijn duidelijk dat de verschillende producenten keuzes moeten maken om voor dat bedrag een e-bike te kunnen samenstellen. Bij de één pakt dat beter uit dan bij de andere.
Ook maakt het duidelijk dat een A merk of een middenmotor niet in alle gevallen de betere keus is.
Boomlaars schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:36:
.... vandaag een elektrische mountainbike opgehaald die goed te tunen is....
Zou aardig als je ook meedeelt om wat voor MTB het gaat

[ Voor 53% gewijzigd door elinx op 04-06-2020 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-05 10:27
[...]

Het is heel leuk dat ze dat in dat artikel beweren, maar waar staat dat in de wet? het enige wat er staat dat dergelijke MTBs uitgesloten zijn van de verordening en dus geen type goedkeuring nodig hebben; nergens staat dat deze wel harder mogen dan 25km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

PaveloW schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Het is heel leuk dat ze dat in dat artikel beweren, maar waar staat dat in de wet? het enige wat er staat dat dergelijke MTBs uitgesloten zijn van de verordening en dus geen type goedkeuring nodig hebben; nergens staat dat deze wel harder mogen dan 25km.
Klopt, maar daar komt het wel op neer.

Hele document kan je hier lezen:
http://bike-eu.com.s3-eu-...ropean-union-may-2017.pdf

Desondanks is het natuurlijk nog steeds aan Nederland of ze deze regels volgen of niet.
De Europese regels stellen ook dat je als consument recht hebt op 2 jaar garantie op producten. Die regel volgt Nederland ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-05 10:27
Wootism schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Klopt, maar daar komt het wel op neer.

Hele document kan je hier lezen:
http://bike-eu.com.s3-eu-...ropean-union-may-2017.pdf

Desondanks is het natuurlijk nog steeds aan Nederland of ze deze regels volgen of niet.
De Europese regels stellen ook dat je als consument recht hebt op 2 jaar garantie op producten. Die regel volgt Nederland ook niet.
Ja dat is een stuk interpretatie van de wetgeving die je hier kan lezen:
https://eur-lex.europa.eu...R0168&from=EN#d1e530-52-1
Volgens dezelfde redenatie zit er dus ook geen snelheidsbeperking op:
b) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn voor gebruik door lichamelijk gehandicapten;
c) voertuigen die uitsluitend bestemd zijn om door een voetganger te worden meegevoerd;
Maar dat is niet het geval, het enige wat daar gezegd wordt is dat deze uitgezonderd zijn van een type goedkeuring. Op de openbare weg (waarvan ik niet weet of b.v. mountainbike routes daaronder vallen) mag je er hier in Nederland gok ik niet de weg op als ze harder dan 25km per uur gaan aangezien het natuurlijk gewoon elektrische fietsen zijn, waar de Nederlandse wet vrij duidelijk over is:
https://www.rijksoverheid...-elektrische-fiets-e-bike

[ Voor 5% gewijzigd door PaveloW op 04-06-2020 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@PaveloW
We snappen elkaar hoor, tuurlijk mag het allemaal niet. Maar altijd leuk om te snuffelen aan een grijs gebied :)

In de praktijk zal het echter gedoogd worden net zoals die electrische steps. Die crossen hier in de stad ook vrolijk rond, en daar wordt vrijwel niet op gehandhaaft. En daar is de wetgeving nog een stuk duidelijker over.

Hmm, over electrische steps gesproken:
deepbass909 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:09:
[...]

[mbr]Even wat verduidelijken hierover. In principe mag je best tips geven over hoe je de aansturing van een motor kan veranderen. Ook hoe je andere motoren moet installeren, etc. Daar gelden wettelijk gezien geen beperkingen voor, mits de fiets blijft voldoen aan de regels die voor die fiets gelden.

Wat niet mag is tips geven over hoe je een fiets moet aanpassen waarna hij buiten de wettelijke regels valt. Het maakt daarbij niet uit of dit voor gebruik op privé terrein is of daarbuiten. De reden is simpel, anders gaat iedereen tips delen voor gebruik in de eigen achtertuin, maar ondertussen weet iedereen dat dit voor gebruik op straat is. Dus mag het niet.
Aangezien voor e-bikes een maximale snelheid geldt tot waar de ondersteuning mag werken, zijn tips die leiden tot een hogere maximum snelheid niet toegestaan.

[/]
[...]
Wel vreemd dat deze strenge aanpak dan wel geldt voor dit topic, maar topics over elektrische steps wel gewoon mogen op Tweakers? ;)

Het grote elektrische steps topic

[ Voor 64% gewijzigd door Wootism op 05-06-2020 08:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boomlaars
elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:44:
[...]
Als je op zoek bent naar een eenvoudig uitgevoerde e-bike een zeer nuttig overzicht.
Een dergelijk overzicht maakt haarfijn duidelijk dat de verschillende producenten keuzes moeten maken om voor dat bedrag een e-bike te kunnen samenstellen. Bij de één pakt dat beter uit dan bij de andere.
Ook maakt het duidelijk dat een A merk of een middenmotor niet in alle gevallen de betere keus is.

[...]
Zou aardig als je ook meedeelt om wat voor MTB het gaat
Rockrider e-st 900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Dat is een mooie e-MTB,
Wel van een andere orde dan de hybride Riverside 500E die je in de eerste instantie had.
In tegenstelling tot die laatste heeft de e-st 900 wel een Brose (midden)motor.
Veel plezier ermee.
Laat ook eens horen hoe hij bevalt en of het tunen naar wens is gegaan.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 05-06-2020 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:51
Vorige week hebben wij twee Pegasus fietsen besteld (helaas met levertijd van enkele weken). Nu lees ik op de Bosch site dat voor het aansluiten van een telefoon op de Intuvia-display, en voor het opladen van de Intuvia-accu, een originele Bosch-USB-kabel moet worden gebruikt.

Gebruiken jullie echt die kabel of gewoon een kabel "die je nog hebt liggen" ?

Quote van de site;
Is het mogelijk randapparatuur zoals smartphones, GPS en dergelijke op de intuvia aan te sluiten?

Ja. Daarvoor alleen de originele bosch-USB-kabel van 30 cm lengte gebruiken. Bovendien moet er worden gelet op de aanwezigheid van laadstroom van max. 500 mA en indien nodig op verdere hardwarevereisten voor randapparatuur. Let goed op het volgende: Bosch kan 100 % functionaliteit met alle apparaten op de markt niet garanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 17:14
Mijn Sparta m7b (Bosch motor, 2 jaar oud) blijft na het vervangen van de achter velg 503 errors geven. Dat deed hij voordien ook al, maar dat lag aan de slag in de velg (dacht ik....)

De velg achter is opnieuw gespaakt, grote beurt gehad, alles afgesteld, software update gehad en fietst prima tot de error komt.

Dit gebeurd compleet willekeurig. Soms kan ik 11 km zonder problemen fietsen, soms krijg ik een error na een paar meter. De magneet is al vervangen voor een andere die ook dichter bij de sensor staat, helaas dezelfde problemen.

Zou de sensor defect kunnen zijn of heeft iemand een andere suggestie ?

Uiteraard ga ik langs de (ervaren en kundige) fietsenmaker volgende week, maar wil graag weten wat het zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Kabeltje niet helemaal lekker in de motor.
Of sensor kapot.
Je zou idd kunnen proberen of een nieuwe sensor geen storing geeft.

(er vanuit gaande dat de magneet goed zit natuurlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:52

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Noppesnada schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:49:
Zou de sensor defect kunnen zijn of heeft iemand een andere suggestie ?
Heb zelf ook zoiets gehad met mijn Batavus Razer. Alles bleek correct te zitten maar toch werd de sensor niet geactiveerd. Uiteindelijk het magneetje losgehaald van de spaak en goed met een borstel en wat schuurpapier schoongemaakt en eventuele roest verwijderd. Probleem was daarmee compleet verholpen, ook al was de magneet op het oog helemaal niet zo vuil.
Vermoedelijk zat er metaalgruis of roest op die de magneet zeer sterk beïnvloedde, ook al was het haast niet zichtbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door Chrasher op 07-06-2020 12:45 ]

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renson.thibault
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Vragen over welke fietsen op te voeren zijn stellen we gelijk aan het vragen hoe je een brommer moet opvoeren of welke daarvoor geschikt is, en is niet toegestaan.

[ Voor 108% gewijzigd door deepbass909 op 11-06-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:55
Als ik op de site van 12go kijk heeft deze motor maar 25nm en dat is niet bijster veel, ik vind het zelfs extreem wijzig voor een middenmotor. Op de site van Batavus staat dat hij een Bosch middenmotor heeft maar dat lijkt dus niet het geval.

[ Voor 34% gewijzigd door deepbass909 op 11-06-2020 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 24-05 17:14
Chrasher schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Heb zelf ook zoiets gehad met mijn Batavus Razer. Alles bleek correct te zitten maar toch werd de sensor niet geactiveerd. Uiteindelijk het magneetje losgehaald van de spaak en goed met een borstel en wat schuurpapier schoongemaakt en eventuele roest verwijderd. Probleem was daarmee compleet verholpen, ook al was de magneet op het oog helemaal niet zo vuil.
Vermoedelijk zat er metaalgruis of roest op die de magneet zeer sterk beïnvloedde, ook al was het haast niet zichtbaar.
De magneet is al een keer verzet en was al schoongemaakt. Nu is deze compleet vervangen door een ander type. Nog steeds random 503 errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-05 20:04

charrel

Cortisol4life..

elinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:59:
[...]
De software van bafang en tongsheng zijn gewoon gelimiteerd op 25km( laat het 27 zijn) in als je hem instelt op EU. En die 250watt is een wassen neus. Een Bosch cx levert ook lachend 500 watt of meer.
Afbeeldingslocatie: https://electricbikereview.com/forums/attachments/powers-jpg.17593/?temp_hash=9d92339f47761efdbd4e8d026bb5267d
Hetzelfde geldt voor een Bosch, brose, Yamaha enz , die zijn toch ook voor internationaal gebruik. Loopt in Amerika harder dan hier. Laten we het daar ook niet meer over hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renson.thibault
  • Registratie: Januari 2015
  • Niet online
Vlassie1980 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:19:
[...]

Als ik op de site van 12go kijk heeft deze motor maar 25nm en dat is niet bijster veel, ik vind het zelfs extreem wijzig voor een middenmotor. Op de site van Batavus staat dat hij een Bosch middenmotor heeft maar dat lijkt dus niet het geval.
12GO heeft het inderdaad fout staan op zijn website - alle overige hebben het wel correct !
(https://www.fietsvoordeel...plus-2020-zwart-mat-heren en andere)

Iemand die weet als zo’n e-motion motor (met rotatiesensor) ook *knip*

Bedankt en fijne avond !

Je elektrische fiets opvoeren of je sensor misleiden is illegaal en mag dus hier niet besproken worden

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 09-06-2020 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

OgWok

U.N.C.L.E.

Mijn zus heeft een Gazelle Orange C7 met een Bosch active Line motor. De ketting en tandwielen zijn wel aan vervanging toe. Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
OgWok schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:18:
Mijn zus heeft een Gazelle Orange C7 met een Bosch active Line motor. De ketting en tandwielen zijn wel aan vervanging toe. Heb ik daar speciaal gereedschap voor nodig?
Voorblad zou moeten lukken met de juiste imbus, en voor de ketting heb je een kettingtool nodig.
Achtertandwiel hangt af van de constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:47

OgWok

U.N.C.L.E.

Tommie12 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:57:
[...]

Voorblad zou moeten lukken met de juiste imbus, en voor de ketting heb je een kettingtool nodig.
Achtertandwiel hangt af van de constructie.
Bedoel je een kettingpons? Voortandwiel lijkt opgesloten met een ringmoer met sleuven?

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
OgWok schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:26:
[...]

Bedoel je een kettingpons? Voortandwiel lijkt opgesloten met een ringmoer met sleuven?
Kettingpons inderdaad.
Maar als je voortandwiel met een ringmoer vast zit, dan zal je daar ook een tool voor moeten vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deff
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09-2020
Appeltjeeitje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:21:
Vorige week hebben wij twee Pegasus fietsen besteld (helaas met levertijd van enkele weken). Nu lees ik op de Bosch site dat voor het aansluiten van een telefoon op de Intuvia-display, en voor het opladen van de Intuvia-accu, een originele Bosch-USB-kabel moet worden gebruikt.

Gebruiken jullie echt die kabel of gewoon een kabel "die je nog hebt liggen" ?

Quote van de site;
Is het mogelijk randapparatuur zoals smartphones, GPS en dergelijke op de intuvia aan te sluiten?

Ja. Daarvoor alleen de originele bosch-USB-kabel van 30 cm lengte gebruiken. Bovendien moet er worden gelet op de aanwezigheid van laadstroom van max. 500 mA en indien nodig op verdere hardwarevereisten voor randapparatuur. Let goed op het volgende: Bosch kan 100 % functionaliteit met alle apparaten op de markt niet garanderen.
Dat kan ik bevestigen.
Wij hebben ook 2 Pegasus fietsen (top trouwens) en heb met best wel wat moeite een micro USB naar USB 3 verkregen.
Uiteindelijk via de gebruikelijke Ali kanalen een kabel kunnen bestellen.
Helaas doet die kabel helemaal niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar het betreft in elk geval een vraag over de elektrische stadsfiets.

Mijn partner en ik hebben beiden een nieuwe fiets nodig. In principe een Batavus Dinsdag besteld, een gewone stadsfiets. Heel blij mee, want onder de gewone fietsen is dit aan aardige fiets.

Kreeg echter van familie de vraag waarom geen elektrische fiets. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden, echter maakt het me wel aan het twijfelen. Wat fietsen wij?

- Boodschappen-ritjes, vaak op 5 minuten afstand, soms op 10 minuten afstand
- Winkelen in Utrecht, dat is nu ongeveer 18 minuten fietsen
- Recreatief fietsen, gewoon voor de gezelligheid, vaak niet langer dan een uur

Je zou kunnen zeggen, we zijn dertigers, dat kan prima op een normale fiets. Ik zie het niet gebeuren dat we met een e-bike ineens veel meer gaan fietsen. Het zou alleen zonde zijn om te investeren in een gewone fiets en dat er over 2 jaar wél behoefte is in een e-bike. Het nadeel van een e-bike zou kunnen zijn dat er veel meer onderhoud benodigd is en dat de accu over een jaar of drie vervangen moet worden.

We zijn nu zo'n 650 euro kwijt voor een Batavus Dinsdag. Een e-bike (instapper) zag ik voor 1.359 euro, een Batavus Fonk eGo, echter is dat maar een zeer beperkte afstand op de accu, niet meer dan 30km en dan elke keer op de lader. Dus zou je meer moeten investeren? Ik denk dat een goede elektrische fiets boven de 1500 euro ligt. Heb ik dit juist?

Advies is welkom. :)

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 10:59
THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:
Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar het betreft in elk geval een vraag over de elektrische stadsfiets.

Mijn partner en ik hebben beiden een nieuwe fiets nodig. In principe een Batavus Dinsdag besteld, een gewone stadsfiets. Heel blij mee, want onder de gewone fietsen is dit aan aardige fiets.

Kreeg echter van familie de vraag waarom geen elektrische fiets. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden, echter maakt het me wel aan het twijfelen. Wat fietsen wij?

Je zou kunnen zeggen, we zijn dertigers, dat kan prima op een normale fiets. Ik zie het niet gebeuren dat we met een e-bike ineens veel meer gaan fietsen. Het zou alleen zonde zijn om te investeren in een gewone fiets en dat er over 2 jaar wél behoefte is in een e-bike. Het nadeel van een e-bike zou kunnen zijn dat er veel meer onderhoud benodigd is en dat de accu over een jaar of drie vervangen moet worden.

We zijn nu zo'n 650 euro kwijt voor een Batavus Dinsdag. Een e-bike (instapper) zag ik voor 1.359 euro, een Batavus Fonk eGo, echter is dat maar een zeer beperkte afstand op de accu, niet meer dan 30km en dan elke keer op de lader. Dus zou je meer moeten investeren? Ik denk dat een goede elektrische fiets boven de 1500 euro ligt. Heb ik dit juist?

Zelf zie ik in jullie situatie geen voordelen bij een e-bike. Voor mijn woon-werk vind ik de e-bike ideaal, maar dat is 17km enkele reis, En echt voordeel van de e-bike ervaar ik met name bij wind tegen/regen dat ik de ondersteuning prettig vind. Bij een beetje wind mee fiets ik ook al snel zonder de ondersteuning aangezien die boven de 25km/u toch wegvalt.

Zelf zou ik het dus bij de gewone fiets houden, mocht je over twee jaar toch voor een e-bike gaan kan je deze fiets ook altijd nog omruilen. Het prijsverschil zou het mij nu niet waard zijn in jullie situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:43:

Ten eerste hoef jij je niet te verontschuldigen dat je als dertiger op een e-bike wilt fietsen. Mag je lekker zelf weten, toch? ;)

Om er nu veel geld in te stoppen is zonde. Zoals ik jouw post interpreteer zijn jullie niet van plan om nog meer kilometers te gaan maken dan wat je schreef. Een echt grote accu ga je dan ook niet nodig hebben en ik denk dat ik wel een idee heb:

Koop 2 goede 'niet elektrische' fietsen en kijk hoe dat bevalt. Valt het zwaar dan kun je een goede fiets laten ombouwen naar elektrisch. Die prijzen lopen uiteen van 500 euro tot 2000 euro voor de Pendix https://pendix.nl/ of een van RAT https://www.rat-holland.nl/Ombouwsets.

Dus
Het zou alleen zonde zijn om te investeren in een gewone fiets en dat er over 2 jaar wél behoefte is in een e-bike.
is een ombouwset goed te verantwoorden. Jullie hebben dan ruim de tijd om hierover na te denken. Dus 2 goede stadsfietsen kopen en later de ombouwset en je bent netto veel voordeliger uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
@THE_BASE
Je keuze voor Batavus levert je een degelijke gewone fiets op, en voor het gebruik dat je vermeldt is een gewone fiets toch prima.

Voor een goede ebike zal je eerder 2500€ en meer moeten uitgeven...

Ik ben geen grote voorstander van die ombouwsets, tenzij de fiets die je hebt echt een heel robuuste is (Santos, Koga signature,... ect) met wat dure componenten (Rohloff). Dan wil je echt je fiets houden en dan is die investering verantwoord.
Jouw Batavus zal mits wat onderhoud de 10 jaar wel halen, maar dan komt het moment dat je iets meer kosten krijgt (nieuwe tandwielset en een paar nieuwe kabels, remblokken, nieuwe banden, kromme velg,..) en dan krijg je te horen van je FM dat de herstelling wel eens 3-400€ kan zijn inclusief werkuren. De meeste mensen kopen dan iets nieuws....
En dan kan je nog eens kijken of je de stap naar ebike neemt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedankt voor alle reacties, fijn te lezen dat onze keus goed lijkt te zijn. Dat is al een prettig idee.

Er komt ongetwijfeld een moment om wel voor een e-bike te gaan, er zal ooit een kantelpunt komen en ze zullen vast ooit voordeliger worden.

De instap e-bikes van nu vind ik echt te basis. Vergelijk het met een instap-smartphone: trage processor, weinig geheugen en slechte camera. Eigenlijk alles net niet, dan kun je beter voor een investering gaan.

Heb eens op zo'n e-bike mogen fietsen en ervaarde de trapondersteuning als positief. Een snelle test leerde dat we niet veel sneller van punt A naar punt B waren. En als het regent stappen we überhaupt niet op de fiets.

Maar zoals gezegd: boodschappen-ritjes en richting winkels of recreatief. We houden het op onze Batavus Dinsdag en kijken ooit weer verder. Nogmaals dank voor de snelle reacties!

[ Voor 14% gewijzigd door THE_BASE op 08-06-2020 16:42 ]

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotYetBritish
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-05 20:45
Even een kleine update van de €50 M187 turned M365. Na een goede 500 km vanmiddag maar eens geprobeerd CFW W te installeren op mijn m187 board, en dat ging prima. Wel heel erg spannend... want in principe komt de software versie niet overeen en wordt de m187 niet meer geüpdate... Kan ik nu toch echt zeggen dat het een M365 is ;). Zometeen eerste ritje naar de winkel, en morgen een pro display installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 22:57
@THE_BASE Ombouwset zou ik niet aan beginnen. Met jullie use case denk ik inderdaad niet dat een e-bike benodigd is, ookal ga je meer fietsen als je er eenmaal een hebt. Ik zou voor nu dus lekker voor een gewone gaan inderdaad.

@Tommie12 Bijvoorbeeld de Gazelle Paris HMB is er tegenwoordig vanaf €1999. Dat is echt een heel degelijke fiets, dus meer dan €2500 hoeft echt niet per se.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Deff schreef op maandag 8 juni 2020 @ 15:40:
[...]

Dat kan ik bevestigen.
Wij hebben ook 2 Pegasus fietsen (top trouwens) en heb met best wel wat moeite een micro USB naar USB 3 verkregen.
Uiteindelijk via de gebruikelijke Ali kanalen een kabel kunnen bestellen.
Helaas doet die kabel helemaal niets....
Op Ali kan ik ze niet vinden (USB OTG micro A to micro B )
Via duitse en engelse ebike-sites ben ik wel verder gekomen.
Ze worden door Bosch niet zo genoemd, maar ik zou het OTG kabel noemen. (data en voeden). Voor Iphones is de kabel weer anders (aansluiting). Bij diverse nederlandse shops kan je de echte Bosch kabel wel vinden, maar veelal niet op voorraad.

Ik heb bij Ali gelijk maar een Powerbank gekocht zodat de tfn door de bank gevoed kan worden want de 500mA is ook erg weinig om tegelijkertijd te voeden en te laden.

tip: duitse site met uitleg: https://gpsradler.de/prax...Spezialkabel-mit-microUSB

Vraag aan jou: ik vind geen goede foto van de usb-poort op de intuvia. Deze is toch female? (dus de kabel is male-male zijn )?

edit: inmiddels besteld bij amazon (€7,07 + verzending)

[ Voor 3% gewijzigd door Appeltjeeitje op 08-06-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
cordonbleu schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:02:
@THE_BASE Ombouwset zou ik niet aan beginnen. Met jullie use case denk ik inderdaad niet dat een e-bike benodigd is, ookal ga je meer fietsen als je er eenmaal een hebt. Ik zou voor nu dus lekker voor een gewone gaan inderdaad.

@Tommie12 Bijvoorbeeld de Gazelle Paris HMB is er tegenwoordig vanaf €1999. Dat is echt een heel degelijke fiets, dus meer dan €2500 hoeft echt niet per se.
Die Gazelle is zowat het minimum vind ik. Wordt wel iets duurder als je er een 400 of 500 Wh batterij in kiest, en ik zou toch altijd voor 500 gaan. En de naaf is de Nexus 7 waarvan gekend is dat die toch wel wat meer werrstand heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deff
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-09-2020
Appeltjeeitje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:44:
[...]

Vraag aan jou: ik vind geen goede foto van de usb-poort op de intuvia. Deze is toch female? (dus de kabel is male-male zijn )?

edit: inmiddels besteld bij amazon (€7,07 + verzending)
Is female micro USB idd.
Mijn gsm heeft USB C en die kabels zijn moeilijk te vinden.
Uiteindelijk eentje gevonden maar het werkt dus niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Of-Aaargh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12:48
THE_BASE schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:41:
Bedankt voor alle reacties, fijn te lezen dat onze keus goed lijkt te zijn. Dat is al een prettig idee.

Er komt ongetwijfeld een moment om wel voor een e-bike te gaan, er zal ooit een kantelpunt komen en ze zullen vast ooit voordeliger worden.

De instap e-bikes van nu vind ik echt te basis. Vergelijk het met een instap-smartphone: trage processor, weinig geheugen en slechte camera. Eigenlijk alles net niet, dan kun je beter voor een investering gaan.

Heb eens op zo'n e-bike mogen fietsen en ervaarde de trapondersteuning als positief. Een snelle test leerde dat we niet veel sneller van punt A naar punt B waren. En als het regent stappen we überhaupt niet op de fiets.

Maar zoals gezegd: boodschappen-ritjes en richting winkels of recreatief. We houden het op onze Batavus Dinsdag en kijken ooit weer verder. Nogmaals dank voor de snelle reacties!
Een verstandige keuze, denk ik. Op dit moment zijn e-bikes gewoon nog erg duur, vergeleken met dezelfde fiets zonder ondersteuning. Je Batavus Dinsdag is eur 850,-. Voor dezelfde fiets met ondersteuning (Batavus Dinsdag E-go Classic) moet je eur 2250,- neertellen (2600,- als je graag meer dan 35 km wil fietsen met maximale ondersteuning). Zowat drie keer zoveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appeltjeeitje
Deff schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Is female micro USB idd.
Mijn gsm heeft USB 3.0 en die kabels zijn moeilijk te vinden.
Uiteindelijk eentje gevonden maar het werkt dus niet.
Ik ben niet thuis in al die USB connectoren. Wat is USB 3? Bedoel je de blauwe hoge snelheid of bedoel je USB C? Van die laatste zie ik op Ali wel OTG kabels, micro b naar c.
Of micro B in de (micro A) aansluiting van de intuvia mag/kan weet ik dan weer niet.....

Even opgezocht, snap je probleem.......

[ Voor 5% gewijzigd door Appeltjeeitje op 09-06-2020 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
evdakker schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Een verstandige keuze, denk ik. Op dit moment zijn e-bikes gewoon nog erg duur, vergeleken met dezelfde fiets zonder ondersteuning. Je Batavus Dinsdag is eur 850,-. Voor dezelfde fiets met ondersteuning (Batavus Dinsdag E-go Classic) moet je eur 2250,- neertellen (2600,- als je graag meer dan 35 km wil fietsen met maximale ondersteuning). Zowat drie keer zoveel...
En toch denk ik niet dat electrische fietsen snel goedkoper gaan worden.
Het is ook niet dat ze nog maar heel kort op de markt zijn. Ze zijn er al meer dan 10 jaar.

Mij lijkt vooral een gewone fiets erg goedkoop voor wat je krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:58
Tommie12 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Mij lijkt vooral een gewone fiets erg goedkoop voor wat je krijgt.
Interessante benadering. Maar ik denk toch dat het andersom is: de e-bike is juist (buitensporig) duur voor wat je er voor krijgt. Er is geen enkele aanleiding om te denken dat de gehanteerde prijzen voor e-bikes in verhouding staan tot wat je er voor krijgt. De ANWB oordeelde vorig jaar nog dat de accu's veel te duur zijn voor onderdelen die zo kort meegaan. In Nederland zijn in het verleden al eens boetes opgelegd aan fietsfabrikanten vanwege het maken van prijsafspraken. Recentelijk ook nog in Duitsland. Het is publiek geheim dat fietsprijzen kunstmatig hoog gehouden worden en dat winkeliers gedwongen worden de fietsen niet onder een bepaald bedrag te verkopen, op straffe van bv het afnemen van het dealerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@nomar109
Ik vind dat die batterijen behoorlijk lang mee gaan.
Wij hebben hier nog een Giant ebike die nu 10 jaar oud is. Batterij is nog altijd goed voor 45km (240 Wh).
En die heeft in de winter ook buiten in een tuinhuis geslapen.

Maar ik ben het met je eens dat zo'n Bosch 500 WH batterij voor 750€ duur betaald is...

Maar kijk eens naar een standaard Gazelle fiets van 650€.
Daar zit nog BTW en winst voor de verkoper/invoerder in, dus die moet de fabriek uit voor om en bij de 250-300€.... Dat is toch echt geen geld voor een frame, remmen, wielen, naaf, versnelling, verlichting, pedalen, trapas, stuur, spatborden, banden, spatborden, drager, balhoofd, lakwerk montage...
Daar kan je eigenlijk niet veel van verwachten, en mede door kosten van uurloon is een fiets van 7-8 jaar die wat onderhoud nodig heeft vrij snel "financieel total loss". Dan snap je ineens ook waarom een supermarktfiets van 250€ echt niks kan betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Laatst online: 12:20
goede morgen,

ik heb een vraag heb nu enkele maanden een decathlon fiets omgebouwd tot elektrische fiets het is een rockrider st520 en wilde graag een bagage drager achterop hebben.

Hebben mensen dit al gedaan en welk rek zou ik kunnen plaatsen ?

En het is geweldig zo bafang motor bbs02 die er onder hangt wel zelf even staan pielen met instellen maar hij rijd zo fijn dat ik al 1250 kmter er mee heb gereden in 3 maanden tijd :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Aanbieden van producten is op het forum niet toegestaan. Hiervoor is de Vraag & Aanbod bedoeld.

[ Voor 95% gewijzigd door deepbass909 op 11-06-2020 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sinds deze week hoor ik een vreemd rateltje in mijn sparta ion motor, en voel ook een lichte trilling bij de pendalen, het is vooral bij het wegrijden. Over 250 km mag ie naar de 2500km onderhoudsbeurt, maar zit in dubio of nu al naar de fm te gaan of te wachten tot de beurt.. Hij blijft gewoon goed gas geven en hoed werken, alleen het geluid is anders en een lichte trilling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
Foxke schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:14:
Sinds deze week hoor ik een vreemd rateltje in mijn sparta ion motor, en voel ook een lichte trilling bij de pendalen, het is vooral bij het wegrijden. Over 250 km mag ie naar de 2500km onderhoudsbeurt, maar zit in dubio of nu al naar de fm te gaan of te wachten tot de beurt.. Hij blijft gewoon goed gas geven en hoed werken, alleen het geluid is anders en een lichte trilling
ik heb een ratel van busjes al vanaf het begin in me voorrem ;)
bij heveltje zitten ringetjes en die rammelen met fietsen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Dieter schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 20:33:
Iemand ervaringen met ahooga modular bike ?

ik zoek een lichte ebike met toch 70km bereik... ik vind hier echt niks van terug qua reviews, wat me al doet twijfelen eerlijk gezegd...
Eveneens op zoek naar een lichte e-bike, die ook vlot fietst zonder ondersteuning. Ik woon in een heuvelachtige wijk met best pittige hellingen, maar als ik recreatief de deur uitga, fiets ik meestal vlak (langs jaagpaden of ravelroutes). De ondersteuning zou ik enkel nodig hebben bij tegenwind of op een helling.

De Ahooga Modular is één van de weinige lichte ebike's rond de 2000 euro met sportieve look én hoog draagvermogen. Er zijn inderdaad weinig reviews te vinden of enkel in het Frans (bv. https://forum.velotaf.com/topic/31119-ahooga-modular-bike/).

De fiets is uitgerust met een 65 Nm motor van Ansmann in het achterwiel. Ik vermoed dat het om één van deze motoren gaat: https://www.ansmann.de/nl/industrial/e-mobiliteit/power-drive.

De derailleur is een Sram X4, 8v. Niet meteen een hoogvlieger, maar mogelijk wel voldoende.

Kent iemand nog gelijkaardige e-bikes? Niet onbelangrijk criterium is een uitneembare batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:05

B64

Superlux schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Eveneens op zoek naar een lichte e-bike, die ook vlot fietst zonder ondersteuning. Ik woon in een heuvelachtige wijk met best pittige hellingen, maar als ik recreatief de deur uitga, fiets ik meestal vlak (langs jaagpaden of ravelroutes). De ondersteuning zou ik enkel nodig hebben bij tegenwind of op een helling.

De Ahooga Modular is één van de weinige lichte ebike's rond de 2000 euro met sportieve look én hoog draagvermogen. Er zijn inderdaad weinig reviews te vinden of enkel in het Frans (bv. https://forum.velotaf.com/topic/31119-ahooga-modular-bike/).

De fiets is uitgerust met een 65 Nm motor van Ansmann in het achterwiel. Ik vermoed dat het om één van deze motoren gaat: https://www.ansmann.de/nl/industrial/e-mobiliteit/power-drive.

De derailleur is een Sram X4, 8v. Niet meteen een hoogvlieger, maar mogelijk wel voldoende.

Kent iemand nog gelijkaardige e-bikes? Niet onbelangrijk criterium is een uitneembare batterij.
Bij mijn weten hebben alleen (sommige) middenmotoren een vrijloop, in ieder geval die van Bosch. Voor- en achterwielmotoren hebben dat bij mijn weten niet. Nou ken ik de motoren van Ansmann niet, dus je zou even bij Kahooga kunnen navragen of deze fiets dat wel heeft. Anders zit je bij uitgeschakelde ondersteuning tegen de motorweerstand in te fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superlux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-01 22:06
Dat zou goed meevallen. Op de Ahooga website staat over de Ansmann-motor onder andere "... lichtgewicht, compacte, krachtige torque naafmotoren. Het biedt meer stuwkracht en dynamiek dan een centrale hubmotor. Bovendien zijn centrale hub-motoren veel zwaarder en bieden ze té veel weerstand wanneer de ondersteuning is uitgeschakeld."

De fiets weegt ongeveer 16 kg, wat best weinig is voor een e-bike met een totaal draagvermogen van 155 kg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:28
Superlux schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Niks ansmann, zijn gerelabelde Bafang spullen, display is een c963 variant.
Verder staat er een hoop marketingspiel op de website.

Verder niets mis mee hoor, en met die lichte achterwielmotoren kan je prima fietsen. Wel wat zwaarder als een normale fiets maar weerstand van de motor zou je in principe niet moeten hebben.

Edit: Waarschijnlijk maken ze zelf de accu's en kopen ze de rest in. Want als ik de website zo zie hebben ze het ebike assortiment pas later erbij gepakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Torched op 12-06-2020 15:46 . Reden: Verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Hehe, mijn vrouw is zo blij als een kind. Haar Norta B3040 is aangekomen, en we mogen hem deze middag nog oppikken. (dezelfde als de mijne in een andere maat)
Kunnen we samen lekker touren in onze #staycation
Buitenlandse reis wordt het toch niet dit jaar. En onze regering heeft ons een treinkaart met 10 ritten beloofd en fietsen zijn gratis mee te nemen deze zomer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Nog wat inside info van mijn FM.

De belgische fabrikant Norta werkt normaalop bestelling. Ze laten de frames ergens in Polen lassen en die komen containergewijs binnen.
Het lakken en afmonteren gebeurt dan op bestelling, met een normale leveringstermijn van ca 2 weken. Capaciteit zou rond de 100 fietsen per werkdag zitten.
Fietsenwinkels waren dicht in B tot 21 Mei. In de 2 weken er na heeb Norta ca 1000 bestellingen per dag binnen gekregen, en nu is de leveringstermijn al opgelopen tot meer dan 2 maand, waarbij sommige frames al helemaal uitverkocht zijn voor 2020.

Andere merken die hij verkoopt zijn gewoon niet meer leverbaar. Het gaat enorm hard in de fietsenwereld blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-05 16:10
Al een tijdje aan het twijfelen welke fiets ik zou willen. Heb hier op dit forum Qonqer voorbij zien komen. Deze gisteren besteld. Hopen dat ie er binnenkort is. Zou ongeveer 5 weken moeten duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxke
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Foxke schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 11:14:
Afgelopen vrijdag een ritje gemaakt van 45 km, en nu is het geratel helemaal over 8)7
Had ie volgens mij een langer ritje nodig dan normaal :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
cmderks93 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:53:
Al een tijdje aan het twijfelen welke fiets ik zou willen. Heb hier op dit forum Qonqer voorbij zien komen. Deze gisteren besteld. Hopen dat ie er binnenkort is. Zou ongeveer 5 weken moeten duren.
Welk model heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:19:
[...]

Welk model heb je besteld?
Het herenmodel, de Qonqer Sport. Zwart, met de 504Wh accu (zilverkleur) en de verende zadelpen en stuur. Met ook de spatborden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
Foxke schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Afgelopen vrijdag een ritje gemaakt van 45 km, en nu is het geratel helemaal over 8)7
Had ie volgens mij een langer ritje nodig dan normaal :p
Soms is het niet te verklaren :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
cmderks93 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Het herenmodel, de Qonqer Sport. Zwart, met de 504Wh accu (zilverkleur) en de verende zadelpen en stuur. Met ook de spatborden.
De fiets is op zich niet verkeerd, maar ze zwijgen wel de service en onderhoud helemaal dood op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
Tommie12 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 14:53:
[...]

De fiets is op zich niet verkeerd, maar ze zwijgen wel de service en onderhoud helemaal dood op hun site.
Niet echt veel over te vinden nee... Via de chat met qicq wel vernomen dat de ketting waarschijnlijk na 8k vervangen zal moeten worden. Bij de eerste servicebeurt zullen ze de ketting opmeten. De servicebeurt is inbegrepen, echter geen voorrijkosten. Deze blijken 37,50 te zijn. Dit is helaas niet echt te vinden op de site.
Pagina: 1 ... 34 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam