Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar het betreft in elk geval een vraag over de elektrische stadsfiets.
Mijn partner en ik hebben beiden een nieuwe fiets nodig. In principe een Batavus Dinsdag besteld, een gewone stadsfiets. Heel blij mee, want onder de gewone fietsen is dit aan aardige fiets.
Kreeg echter van familie de vraag waarom geen elektrische fiets. Die vraag kan ik zelf niet beantwoorden, echter maakt het me wel aan het twijfelen. Wat fietsen wij?
- Boodschappen-ritjes, vaak op 5 minuten afstand, soms op 10 minuten afstand
- Winkelen in Utrecht, dat is nu ongeveer 18 minuten fietsen
- Recreatief fietsen, gewoon voor de gezelligheid, vaak niet langer dan een uur
Je zou kunnen zeggen, we zijn dertigers, dat kan prima op een normale fiets. Ik zie het niet gebeuren dat we met een e-bike ineens veel meer gaan fietsen. Het zou alleen zonde zijn om te investeren in een gewone fiets en dat er over 2 jaar wél behoefte is in een e-bike. Het nadeel van een e-bike zou kunnen zijn dat er veel meer onderhoud benodigd is en dat de accu over een jaar of drie vervangen moet worden.
We zijn nu zo'n 650 euro kwijt voor een Batavus Dinsdag. Een e-bike (instapper) zag ik voor 1.359 euro, een Batavus Fonk eGo, echter is dat maar een zeer beperkte afstand op de accu, niet meer dan 30km en dan elke keer op de lader. Dus zou je meer moeten investeren? Ik denk dat een goede elektrische fiets boven de 1500 euro ligt. Heb ik dit juist?
Advies is welkom.
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags