@Aaargh! Dat had ik ook met de gewone Finez E-Go aan het begin van deze maand. De Gazelle Ultimate C8+ waar m'n voorkeur naar uitging was een stuk sneller leverbaar, dus toen was de keus makkelijk. Maar is wel een iets sportiever model, en de riem-versie hiervan is gelijk een stuk duurder.
Dat klopt, is niet gelijk een (motor)rem die erop staat. Plaatsen is best makkelijk, ben (elektrotechnische) engineer maar eigenlijk is het niet meer dan wat stekkertjes en klaar, plus wat instellen.Erapaz schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 14:55:
[...]
Plaats je de speedchip zelf of gaat de fietsenmaker dat doen? Je zit sowieso wel snel boven de 25 met een ebike, dus dan erger je je eigenlijk altijd. De Bosch 2020 schijnt overigens veel minder weerstand te hebben als deze uit staat.
En ja garantie edg, maar bij onderhoud haal ik de chip eruit, en de motor kan veel meer aan (merk je duidelijk en is algemeen bekend), pas bij opvoeren dan gaan de interne tandwielen eraan. Dat moet je niet willen.
@fast-server ik heb juist enorm goede ervaringen met die Schwalbe Energizers, ook qua lekbestendigheid en alles. Hiervoor Continental gereden maar dat was echt waardeloos, waren ook zo stuk.

[ Voor 17% gewijzigd door Joopieboy op 27-05-2020 16:04 ]
Het leven is te kort om geduld te hebben!
De FM had nog een H57 staan, na vergelijking met m'n Gazelle H61 niet-e-bike lijk ik daar net zo hoog op te zitten als op de Gazelle. Blijkbaar valt 't allemaal net iets anders uit. Morgen kan ik 'm ophalen

[ Voor 12% gewijzigd door Aaargh! op 27-05-2020 17:31 ]
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
@Joopieboy het ging me niet zo zeer om het elektronische deel (stekkertjes lukt me nog wel), maar bij de fiets die ik op het oog had moest de motor van het frame af. Bij andere fietsen had je zelfs een crank puller nodig om uiteindelijk de kap van de motor te kunnen verwijderen.
Cranckpuller is ook erg simpel, als je een steeksleutel kan vast houden, dan lukt je dat ook wel. 
Even goed aandraaien voor je hem losdraait, zeker bij een nieuwere fiets wilt dat best.
Motor van het frame af is wel echt ruk, dan moet je de ketting en alles lossen, of een manier eromheen zien te vinden.
Even goed aandraaien voor je hem losdraait, zeker bij een nieuwere fiets wilt dat best.
Motor van het frame af is wel echt ruk, dan moet je de ketting en alles lossen, of een manier eromheen zien te vinden.
Die cube 2 weken geleden ook aangeschaft, ben er erg tevreden mee.Rob112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:48:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in deze en andere topics, ik ga iets verder weg van mijn werk wonen en wil voor woon werkverkeer een ebike aanschaffen.
Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op de Van Moof S3, het fietste erg lekker (vooral de boost knop beviel) maar over de algemene afwerking en kwaliteit heb ik mijn bedenkingen, ik ben me nu verder aan het oriënteren.
Mijn oog was al gevallen op de Cube Touring Hybrid Pro 500 maar deze lijkt nergens meer op voorraad te zijn in framemaat 62, aangezien ik 1,95 meter lang ben wil ik wel eerst even testen of ik lekker op deze fiets zit.
Heeft er iemand nog tips waar ik deze fiets zou kunnen testen (het liefst een beetje in het midden van het land) of anders een andere aanrader van rond de € 2500 euro?
:strip_exif()/f/image/TiEDPZAvhiw1L0ppKR1bFQXZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Zelfbouw projectje in de corona tijd:
Donor fiets via een veiling gekocht met o.a. Rohloff naaf, Magura HS33 hyraulische remmen, SON naafdynamo en dubbelwandige velgen met 2,3mm spaken. Deze onderdelen op een los gekocht frame gezet en een TSDZ2 48V motor met 17,5A 48V accu (800wh). De open source software heb ik nog niet geinstalleerd maar staat op de planning.
Tot nu toe veel plezier van het fietsje
Ben nog wel benieuwd naar de betrouwbaarheid op lange termijn, maar tot nu toe 500 km zonder problemen gereden
Donorfiets, ander frame, nieuwe kabels, ketting, tandwiel, verlichting heeft me 1100 euro gekost, motor en accu 800
Mooi project!asjenietergvin schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:09:
[Afbeelding]
Donor fiets via een veiling gekocht met o.a. Rohloff naaf, Magura HS33 hyraulische remmen, SON naafdynamo en dubbelwandige velgen met 2,3mm spaken. Deze onderdelen op een los gekocht frame gezet en een TSDZ2 48V motor met 17,5A 48V accu (800wh). De open source software heb ik nog niet geinstalleerd maar staat op de planning.
Tot nu toe veel plezier van het fietsje. Gaat op topsnelheid 45 km/h en dan 50 kilometer actieradius. Op eco stand denk ik wel >200km.
Ben nog wel benieuwd naar de betrouwbaarheid op lange termijn, maar tot nu toe 500 km zonder problemen gereden
Donorfiets, ander frame, nieuwe kabels, ketting, tandwiel, verlichting heeft me 1100 euro gekost, motor en accu 800
Moet je die in NL niet verzekeren omdat die 45 gaat? En dan een nummerplaat er op?
Sony A7 iv en wat recycled glas
Mag idd niet. Setje wordt geleverd met Europese settings (max 25), maar dat heb ik nu anders ingesteld. Geen ongelukken maken. Met de open source software kan ik straks makkelijk wisselen tussen 25 (in de stad) en onbegrenst voor de langere stukken waar het rustig is.
Ziet er goed uit. Zelf heb ik ook een zelfbouw Trek hybride fiets met de TSDZ2 motor, wel met de open source software en een 36Volt accu met 500Wh. Open source software is wel een aanrader.asjenietergvin schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:09:
[Afbeelding]
Tot nu toe veel plezier van het fietsje. Gaat op topsnelheid 45 km/h en dan 50 kilometer actieradius. Op eco stand denk ik wel >200km.
Maar over de duurzaamheid valt hier ook nog weinig te zeggen. (op dit moment nog maar 1600KM op de teller)
Verwijderd
Ook hier lang rondgekeken, pdf met testen bekeken en gekeken welke merken de lokale fietswinkel voert. Iemand bekend met de Trek Verve+2 Stagger?
https://www.trekbikes.com.../verve-2-stagger/p/29189/
Ziet er prima uit, moet binnen m'n budget van 2,5k te doen zijn en door de stagger variant kan m'n vrouw de fiets wat makkelijker gebruiken.
Vraag is eigenlijk of dit prima bang for buck is of dat je voor het geld beter iets anders kunt nemen?
Ziet er prima uit, moet binnen m'n budget van 2,5k te doen zijn en door de stagger variant kan m'n vrouw de fiets wat makkelijker gebruiken.
Vraag is eigenlijk of dit prima bang for buck is of dat je voor het geld beter iets anders kunt nemen?
Correct geprijsd denk ik.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:43:
Ook hier lang rondgekeken, pdf met testen bekeken en gekeken welke merken de lokale fietswinkel voert. Iemand bekend met de Trek Verve+2 Stagger?
Schijfremmen, goede motor, batterij semi-geïntegreerd, dat is allemaal prima.
Niks mis met een derailleur als je het onderhoud er bij neemt. Regelmatig je ketting poetsen! en smeren is belangrijk om een goede levensduur te bekomen. Vooral na een ritje in de regen is een poetsbeurt belangrijk omdat er anders zand en vuil in je ketting gaan zitten.
Ik zou nooit een derailleur nemen. Gewoon een eBike zoeken met een Nexus 8 naaf of hoger + een riem, daar ga je echt geen spijt van krijgen, van die derailleur kun je nog best wel eens spijt van gaan krijgen. Vooral in de winter bij dagelijks gebruik.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 11:43:
Wat ik belangrijk vind aan een ebike is weinig onderhoud, ik heb geen zin om in de winter mijn ketting te onderhouden, constant mijn ketting rek te gaan opmeten, tandwielen etc. te vervangen etc. Ik wil gewoon mijn fiets pakken en daarna weer in de schuur terugzetten zonder dat ik hier naar hoef om te kijken en dat voor duizenden KM's lang.
En ik wil stilstaand kunnen schakelen, vergeet dat maar bij een derailleur.
[ Voor 3% gewijzigd door Strider op 28-05-2020 12:05 ]
BlaBlaBla
Derailleur kan wel meer krachten aan, en met goed invetten (en eventueel eens reinigen) wilt dat best. Die pekel komt ook in een dichte kettingkast hoor.
Het is idd iets meer werk maar met goed vet valt dat nog wel mee.
Neem aan dat de FM dat soort werk doet. Ik zou me daar als particulier niet aan wagen.Joopieboy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:36:
Cranckpuller is ook erg simpel, als je een steeksleutel kan vast houden, dan lukt je dat ook wel.
Verder, zijn er nog meer mensen die geëtter hebben/gehad met spaken? Bij Qwic hoor ik het meer en ik ben benieuwd of dat bij andere merken ook voor komt. Bij mij is het achterwiel vervangen door een hand gespaakt wiel met spaak 12 (de zogenaamde PTT-spaken). Sindsdien niets meer aan de hand.
Daar zit hem vaak ook wel het prijsverschil in, betere en dikkere spaken (en naven/velgen) kost gewoon goed geld op. Bij die bouwmarkt elektrische fietsen zie je ook dat er gewoon standaard pisbakken velgen onder zitten die je zo krom trekt.
Verwijderd
Trek heeft dat niet zover ik kan zien? Op de website van de FM staan een aantal merken, maar eens navragen of ze ook andere bestellen. Testrijden wordt dan lastig.Strider schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 12:03:
[...]
Ik zou nooit een derailleur nemen. Gewoon een eBike zoeken met een Nexus 8 naaf of hoger + een riem, daar ga je echt geen spijt van krijgen, van die derailleur kun je nog best wel eens spijt van gaan krijgen. Vooral in de winter bij dagelijks gebruik.
Wat ik belangrijk vind aan een ebike is weinig onderhoud, ik heb geen zin om in de winter mijn ketting te onderhouden, constant mijn ketting rek te gaan opmeten, tandwielen etc. te vervangen etc. Ik wil gewoon mijn fiets pakken en daarna weer in de schuur terugzetten zonder dat ik hier naar hoef om te kijken en dat voor duizenden KM's lang.
En ik wil stilstaand kunnen schakelen, vergeet dat maar bij een derailleur.
Snap niet waarom iedereen zo'n bezwaar heeft tegen een derailleur. Wat betreft onderhoud valt het allemaal reuze mee. Schakelt boterzacht als die goed is afgesteld.
Wil je geen vieze handen of ketting dan kan je die waxen. Dit doen ook de meeste mountainbike coureurs. Blijft absoluut geen vuil aan hangen en na een rit een paar druppels en klaar is K.
Grote voordeel van een derailleur is dat je de kransjes achter kunt aanpassen.
Ga je bijvoorbeeld de bergen in dan kan je ook in eco modus met aangepaste versnelling een 10% berg slechten. Grote voordeel is dat je je accu niet leeg slurp en gemiddelde ritten van 100km kan maken in geaccentueerd terrein.
Heb je twee linkerhanden en ben je bang voor een beetje smeer dan moet je er niet aan beginnen.
Als ik voor een naaf zou gaan dan zonder meer een rohloff.
Wil je geen vieze handen of ketting dan kan je die waxen. Dit doen ook de meeste mountainbike coureurs. Blijft absoluut geen vuil aan hangen en na een rit een paar druppels en klaar is K.
Ga je bijvoorbeeld de bergen in dan kan je ook in eco modus met aangepaste versnelling een 10% berg slechten. Grote voordeel is dat je je accu niet leeg slurp en gemiddelde ritten van 100km kan maken in geaccentueerd terrein.
Heb je twee linkerhanden en ben je bang voor een beetje smeer dan moet je er niet aan beginnen.
Heb je al op de site van Trek gekeken? Daar vind ik genoeg fietsen met versnellingsnaven. Als jouw FM Trek-dealer is dan zou hij die moeten kunnen bestellen.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 13:55:
[...]
Trek heeft dat niet zover ik kan zien? Op de website van de FM staan een aantal merken, maar eens navragen of ze ook andere bestellen. Testrijden wordt dan lastig.
Laat ik het eens ander stellen, waarom uberhaubt beginnen aan een derailleur voor een transportmiddel, als er ook een naaf + riem mogelijkheid is.TecTo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:08:
Snap niet waarom iedereen zo'n bezwaar heeft tegen een derailleur. Wat betreft onderhoud valt het allemaal reuze mee. Schakelt boterzacht als die goed is afgesteld.
Het enige voordeel aan een derailleur voor een e-bike is de prijs.
Een Rohloff van + €1000,- is voor de gemiddelde e-biker gewoon niet nodig. Een Nexus 8 is echt meer dan voldoende. Gaat minimaal 20k mee, kan heel veel hebben, en geen onderhoud.
Voor een racefiets of een MTB is het een heel ander verhaal, maar daar gaat het hier niet over.
Wil je een woon/werk fiets dan is een derailleur af te raden. Voor een mooi weer tour fietser kan een derailleur wel, dan maak je immers lange afstanden waarbij je weinig stopt (ivm stilstaand schakelen) en is het normaliter droog.
BlaBlaBla
Verwijderd
Ja de combi die ik aangaf geeft het niet zover ik zie. Stagger en naaf (Nexus 8 ) en riem.B64 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:21:
[...]
Heb je al op de site van Trek gekeken? Daar vind ik genoeg fietsen met versnellingsnaven. Als jouw FM Trek-dealer is dan zou hij die moeten kunnen bestellen.
Edit: Ik zie wel de nexus7 met die combi. Is dat zo'n drama?
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2020 14:27 ]
Is ook een persoonlijke keuze. Mijn vrouw vond een derailleur helemaal niks. Heb nu zelf een paar keer op haar Riese&Muller met belt gereden.Strider schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:24:
[...]
Laat ik het eens ander stellen, waarom uberhaubt beginnen aan een derailleur voor een transportmiddel, als er ook een naaf + riem mogelijkheid is.
Een Rohloff van + €1000,- is voor de gemiddelde e-biker gewoon niet nodig. Een Nexus 8 is echt meer dan voldoende. Gaat minimaal 20k mee, kan heel veel hebben, en geen onderhoud.
Voor een racefiets of een MTB is het een heel ander verhaal, maar daar gaat het hier niet over.
Wil je een woon/werk fiets dan is een derailleur af te raden. Voor een mooi weer tour fietser kan een derailleur wel, dan maak je immers lange afstanden waarbij je weinig stopt (ivm stilstaand schakelen) en is het normaliter droog.
In eerste instantie enthousiast en altijd de juiste verhouding ondersteuning versnelling, echter mijn beleving is totaal anders dan met elektrisch geschakelde derailleur op mijn Cube.
Ander nadeel wat ik aan de meeste belt/naaf vind kleven is dat bij een eventuele lekke band het een hele klus is om het achterwiel eruit te halen. Een oplossing is een gaadi binnenband als thuiskommertje.
De Nexus 8 vind ik voor mijn fiets avontuurtjes te krap. De Enviolo 380 R&M Custom, 36H vind ik al wat meer mogelijkheden hebben.
In elke opzicht legt de naaf versnelling het af tegen de 11 tandwielen naar keuze.
Dat de derailleur prijs bepalend is voor een fiets ben ik niet met je eens. Er zijn zoveel uitvoeringen en je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Dat geldt voor alle onderdelen op een fiets.
Of een nexus7 een drama is heeft alles te maken waarvoor en hoe je de fiets wilt gebruiken. Voor toerritjes in de polder moet het geen probleem zijn.Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:24:
[...]
Ja de combi die ik aangaf geeft het niet zover ik zie. Stagger en naaf (Nexus 8 ) en riem.
Edit: Ik zie wel de nexus7 met die combi. Is dat zo'n drama?
Wil je meer en pak je af en toe een gravel of onverhard weggetje in geaccentueerd terrein dan zou dit wel eens een beperkte factor kunnen zijn.
Meest belangrijke is wat voor fietstochten ga je maken. Kort, lang, polder, heuvels, onverhard enz..
Het meest belangrijke is of goed op de fiets zit want met de beste onderdelen en een fiets zonder goede fit zit je altijd......
Ik ben op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer en zo nu en dan een fietstocht. Afstand enkele reis is 7km (ja dat is niet veel).
Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik een wat sportieve fiets mooi vind, met middenmotor, geen derailleur en als het kan een Bosch motor. Budget is rond de 2000-2200 euro. Heb verschillende modellen van Cube, Gazelle en Kalkhoff gezien maar veel hebben een derailleur en ik lees dat dat toch wat meer onderhoud vergt..
Iemand die mogelijk ook een fietsenwinkel in de buurt van tilburg weet met een grote voorraad waar je deze fietsen kan proberen?
Ik heb wat research gedaan en ben tot de conclusie gekomen dat ik een wat sportieve fiets mooi vind, met middenmotor, geen derailleur en als het kan een Bosch motor. Budget is rond de 2000-2200 euro. Heb verschillende modellen van Cube, Gazelle en Kalkhoff gezien maar veel hebben een derailleur en ik lees dat dat toch wat meer onderhoud vergt..
Iemand die mogelijk ook een fietsenwinkel in de buurt van tilburg weet met een grote voorraad waar je deze fietsen kan proberen?
[ Voor 11% gewijzigd door dbzfan op 28-05-2020 15:44 ]
Mantel is wel een hele grote en bekende waar je binnen een fiets kan pakken en rond kan fiets. Is wel in Den Bosch maar naar mijn ervaring een prima winkel.dbzfan schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:43:
Ik ben op zoek naar een e-bike voor woon-werk verkeer en zo nu en dan een fietstocht. Afstand enkele reis is 7km (ja dat is niet veel).
Voor dat budget wordt het al lastiger om een Gazelle te krijgen, daar betaal je ook behoorlijk voor de naam.
Buurman heeft een Pegasus met de wensen die jij hebt voor volgens mij hetzelfde geld, ook bij Mantel vandaan.
Het is niet alleen de prijs hoor, het is ook het fietsgevoel. En dat komt gewoon door het verlies van energie in de naaf. Want als je het goed onderhoudt is een derailleur efficiënter en dat verschil kan je voelen.Strider schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:24:
[...]
Laat ik het eens ander stellen, waarom uberhaubt beginnen aan een derailleur voor een transportmiddel, als er ook een naaf + riem mogelijkheid is.
Met ebikes heb je daar minder last van want de motor duwt er ook aan maar zie je het zeker terug in de topsnelheid/acceleratie van de fiets. (topsnelheid alleen als je de begrenzer er af haalt natuurlijk) En uiteindelijk ook in je range.
Ik heb zelf dezelfde fiets met dezelfde accu met een derailleur gehad, vervolgens omgewisseld naar een naafversnelling met in de 5e versnelling de exact zelfde verhouding als waar ik meestal op fietste.
Het voordeel was fors minder onderhoud, de nadelen waren het langzamere accelereren en die ietwat lagere snelheid in de zelfde versnelling als je de motor op vermogen afgrenst.
Maargoed, elke stadsfiets heeft een naafversnelling onderhand dus dat geeft ook wel aan wat de gemiddelde Nederlander er van vindt.
Anders kan je kijken naar 'experience centers'.dbzfan schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 15:43:
In Waalwijk is een Gazelle Experience Center waar je al hun fietsen kan proberen.
De Fietser in Ede heeft fietsen van Batavus, Sparta, KOGA, Lapierre, Haibike, Van Nicholas en Loekie.
Bij Gazelle willen ze aan het einde wel de fiets die je kiest aan je verkopen. Bij De Fietser kan je niet kopen, zeggen ze koop maar bij je lokale fietsenwinkel.
Als je lokaal dus geen fietswinkel kan vinden om alle fietsen te testen die je wilt.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Tuurlijk is een derailleur te doen. Echt veel werk is het niet, als je het maar geregeld doet, en daar gaat het mis.TecTo schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 14:08:
Rohloff met riem is inderdaad het beste, en als ik elke dag 20-30 km moest fietsen, dan zou ik daar ook voor kiezen, want je verdient dat wel terug. Maar je zit dan wel altijd boven de 4-4.5k. Dat is voor veel mensen boven de pijngrens.
Ik heb gekozen voor een Enviolo met riem. De naaf zou goed moeten zijn voor 30k, een riem minstens 10-15k.
Om die 30k te halen... zal wel een kleine 8-10 jaar duren, en de kans is groot dat het dan een nieuwe fiets wordt.
Voor mij is het puur luxe.Tommie12 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 19:37:
[...]
Tuurlijk is een derailleur te doen. Echt veel werk is het niet, als je het maar geregeld doet, en daar gaat het mis.
Rohloff met riem is inderdaad het beste, en als ik elke dag 20-30 km moest fietsen, dan zou ik daar ook voor kiezen, want je verdient dat wel terug. Maar je zit dan wel altijd boven de 4-4.5k. Dat is voor veel mensen boven de pijngrens.
Ik heb gekozen voor een Enviolo met riem. De naaf zou goed moeten zijn voor 30k, een riem minstens 10-15k.
Om die 30k te halen... zal wel een kleine 8-10 jaar duren, en de kans is groot dat het dan een nieuwe fiets wordt.
Als gepensioneerde kan ik elke dag fietsen.
Gelang de zin variëren mijn ritten tussen de 25-60 km. In deze routes plan ik vaak een stukje gravel of onverhard.
Met terug van een ritje van 29km en dat was best stampen met wind tegen. Dan blijf ik in eco modus en draai gemiddeld zo'n 75 omwentelingen. Heb je toch het gevoel dat je fiets
Sinds een paar dagen heb ik een Kalkhoff Berleen 5.G. Ik loop alleen tegen een heel suf probleempje aan: ik krijg de accu niet van zijn slot af. Volgens de handleiding moet ik de sleutel tegen de klok indraaien, als ik dat doe voel en hoor ik een klik in het slot maar verder gaat ie niet. En omdat ik al een sleutel bijna uit zijn plastic behuizing gedrukt heb durf ik eigenlijk niet veel verder gaan. Een beetje 'wiebelen' met de accu helpt niet. In de handleiding waarschuwen ze ook dat je de accu moet vasthouden omdat hij eruit valt als je hem van het slot af haalt en de beugel lost maakt. Nou, bij mij niet
Het stomme is dat ik dit niet heb geprobeerd bij de FM, en het zal vast een heel stom trucje zijn om dat de accu eruit te halen.
Hopelijk heeft iemand hier ook een fiets met dezelfde accu.. Anders ga ik toch even langs bij de FM.
Het stomme is dat ik dit niet heb geprobeerd bij de FM, en het zal vast een heel stom trucje zijn om dat de accu eruit te halen.
Hopelijk heeft iemand hier ook een fiets met dezelfde accu.. Anders ga ik toch even langs bij de FM.
Als je een klik hoort moet deze los zijn. Soms zitten de accu's in het frame erg vast. Een klein stukje omhoog wippen lukt dat wel?
Vaak zit er een pakketje wat je in moet drukken om de accu er compleet uit te halen.
Vaak zit er een pakketje wat je in moet drukken om de accu er compleet uit te halen.
@_Eend_ Je zal zeker nog ergens op een knopje of klepje moeten duwen, en dan eventueel verder draaien met de sleuter, anders riskeert de batterij er uit te vallen.
Doe het eens in goed licht en op een plaats waar je makkelijk overal aan kan.
Doe het eens in goed licht en op een plaats waar je makkelijk overal aan kan.
@madmaxf1 Ik kan de accu alleen zijdelings bewegen, niet omhoog of omlaag.
@Tommie12 Er zit verder geen knop of klepje op de accu, de accu wordt op zijn plek gehouden door een spanbeugel die je los moet maken met een spanhendel. De beugel heb ik al los gemaakt zoals in de handleiding:
/f/image/bPYbgVZae3902Wi9k8WCVTDf.png?f=fotoalbum_large)
Ook dan kan ik de accu niet losmaken
@Tommie12 Er zit verder geen knop of klepje op de accu, de accu wordt op zijn plek gehouden door een spanbeugel die je los moet maken met een spanhendel. De beugel heb ik al los gemaakt zoals in de handleiding:
/f/image/bPYbgVZae3902Wi9k8WCVTDf.png?f=fotoalbum_large)
Ook dan kan ik de accu niet losmaken

Yes. Was specifiek naar een Rohloff naaf op zoek omdat die het grote vermogen van de middenmotor aan kan en erg efficient is. Kwam op marktplaats een advertentie van BVA tegen.B2B2 schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 07:38:
[...]
Ik zie wel vaker dat mensen iets kopen via een veiling. Is dat BVA auction?
Deze ga ik zeer waarschijnlijk ook kopen. Toevallig had de FM nog net 1 in mijn maat beschikbaar, anders is het wachten tot oktober.... Ik twijfel nog of ik een accu upgrade moet kopen, ik denk dat de 400W in principe genoeg is voor woon/werk (~12km enkele reis). Een keer doordeweeks opladen is prima.Aaargh! schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 01:05:
Na wat testritjes zo’n 90% zeker dat het de Batavus Finez E-go Power Exclusive gaat worden. Wel een flinke smak geld maar als ik dan toch zoiets aanschaf dan meteen maar goed.
Ik overweeg ook nog de Gazelle Ultimate C380, maar die is weer een klap duurder (voor Perfomance Line motor, traploze versnelling en 500W accu) en heeft een levertijd van 6 weken.
Batavus had een actie met gratis accu-upgrade, inmiddels alweer verlopen zie ikSayWhatAgain! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:20:
[...]
Ik twijfel nog of ik een accu upgrade moet kopen, ik denk dat de 400W in principe genoeg is voor woon/werk

Hmm ja, helaas. Maar was sowieso niet op dit model zo te zien. FM adviseerde gewoon 400W, maar zelf twijfel ik nog gezien de degradatie van accu's en of het me de 200E extra waard is.Gluten Parody schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:06:
[...]
Batavus had een actie met gratis accu-upgrade, inmiddels alweer verlopen zie ik
Ik zou voor 400 gaan en 'm dan iets eerder vervangen als ie echt minder wordt. De meeste keren heb je het extra bereik (en gewicht!) niet nodig...
Ondertussen heb ik 'm opgehaald, FM had er ook net nog eentje staan. Levertijd van Oktober was voor mij zinloos geweest want ik wilde 'm juist om deze zomer lekker te kunnen touren.SayWhatAgain! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:20:
[...]
Deze ga ik zeer waarschijnlijk ook kopen. Toevallig had de FM nog net 1 in mijn maat beschikbaar, anders is het wachten tot oktober....
Gisteravond om te proberen even kort een rondje, bleek bij thuiskomst dat ik 20km gefietst had zonder dat ik er erg in had (gemiddeld 20.9km/h). Dit weekend wordt het lekker weer dus dan meteen maar op pad.
Kan 'm zeker aanraden, hij is echt stil, lekker brede bandjes dus een stukje onverhard is ook geen probleem.
[ Voor 7% gewijzigd door Aaargh! op 29-05-2020 16:30 ]
Ja, ik heb ook niets aan zo'n levertijd, maar dat is voor veel modellen de realiteit door de hoge vraag (vakantiegeld moet toch besteed worden) en de lagere productie door corona. Ik wil straks, hopelijk juli, weer naar kantoor met de fiets en m'n werkgever raadt het OV sterk af. Bovendien ben ik er sneller met de fiets. Vanochtend op een kleinere Finez met ketting gefietst en ik zit zo op 25+ km/h in de eco-mode. Heb je de 400W accu?Aaargh! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:26:
[...]
Ondertussen heb ik 'm opgehaald, FM had er ook net nog eentje staan. Levertijd van Oktober was voor mij zinloos geweest want ik wilde 'm juist om deze zomer lekker te kunnen touren.
Gisteravond om te proberen even kort een rondje, bleek bij thuiskomst dat ik 20km gefietst had zonder dat ik er erg in had (gemiddeld 20.9km/h). Dit weekend wordt het lekker weer dus dan meteen maar op pad.
Kan 'm zeker aanraden, hij is echt stil, lekker brede bandjes dus een stukje onverhard is ook geen probleem.
Ja, ik heb de 400Wh accu. Ik heb 'm niet gekocht voor woon-werk (is maar 2.5km) maar echt om een beetje in de omgeving te touren en dan is de 400Wh ruim voldoende.SayWhatAgain! schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:35:
[...]
Vanochtend op een kleinere Finez met ketting gefietst en ik zit zo op 25+ km/h in de eco-mode. Heb je de 400W accu?
Ligt ook een beetje aan je rijstijl en waar je rijdt. Ik merk dat ik op langere stukken gewoon 28/29 fiets en dus niks met de motor doe, die motor vangt vooral de vervelende stukjes op (tegenwind, heuvelop, optrekken). In de stad gebruik ik de motor meer, want daar sta je vaker stil en varieert je snelheid ook meer.
De snelheid is wel ff wennen, aangezien je (zeker op de turbo stand) zo lekker snel optrekt ben je geneigd ook steeds minimaal 25 te fietsen, hier in de woonwijk door wat bochtige straatjes moet ik wel ff opletten dat ik af en toe niet wat te ruim door de bochten ga. Wat goed lijkt te werken is de hoeveelheid 'bijstand' aan te passen aan je omstandigheden: krappe slingerweg in een woonwijk: laat 'm lekker op 'tour' staan, mooi breed fietspad en dan kan ie naar 'sport' of 'turbo'. Ik woon vlak naast de F35 dus da's helemaal lekker.
Vlgs technische specificaties Bosch: beiden 2,9 kg dus geen verschil.Gluten Parody schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 16:26:
Ik zou voor 400 gaan en 'm dan iets eerder vervangen als ie echt minder wordt. De meeste keren heb je het extra bereik (en gewicht!) niet nodig...
Alleen de 625 Wh is 0,6 kg zwaarder.
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Ostrichoo e bike met een super condensator? Of de hybride fietsen van de Decathlon.. via zoekfunctie niets gevonden, maar dit zijn relatief goedkope fietsen 1200,-
Technologie is niet slecht, alleen vind ik 166Wh batterij echt te weinig. Realistisch zal je niet verder dan 30 km geraken.Milan93 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 17:47:
Zijn hier mensen die ervaring hebben met de Ostrichoo e bike met een super condensator? Of de hybride fietsen van de Decathlon.. via zoekfunctie niets gevonden, maar dit zijn relatief goedkope fietsen 1200,-
Klopt.. Dat is wel een nadeel, daar staat dan wel weer tegenover dat de accu binnen 30 minuten weer vol zit. Ze geven ook vier jaar garantie op de accu, maar ik denk dat je een hoop inlevert op de kwaliteit van de rest van de onderdelen.Tommie12 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 19:10:
[...]
Technologie is niet slecht, alleen vind ik 166Wh batterij echt te weinig. Realistisch zal je niet verder dan 30 km geraken.
Verwijderd
Vandaag proefgereden op een Trek Verve+2 en een Gazelle Medeo T9, dat was niet verkeerd. Toch ga je snel over de 2,5k en richting de 3k zonder al teveel poespas.
Ik vond de Trek prettiger rijden, maar dat was een gevoel.
De FM zou ook buiten z'n eigen merken iets voor me kunnen bestellen, maar dan is besteld ook gekocht en zit ik er definitief mee.
Welke fiets zou voor 2,5-3k (en niet hoger) nou de beste koop zijn? Ik ken mezelf en ga amper iets aan onderhoud zelf doen en de fiets zal niet dagelijks gebruikt worden. Een riem lijkt me verstandiger, maar welk model wordt het dan......
Edit: Zelf gevonden
Gazelle Orange C5 HMS 2020
Sparta M11Ti Smart LTD 2020 | Premium
Pegasus Solero Evo 8R 2020
Ik vond de Trek prettiger rijden, maar dat was een gevoel.
De FM zou ook buiten z'n eigen merken iets voor me kunnen bestellen, maar dan is besteld ook gekocht en zit ik er definitief mee.
Welke fiets zou voor 2,5-3k (en niet hoger) nou de beste koop zijn? Ik ken mezelf en ga amper iets aan onderhoud zelf doen en de fiets zal niet dagelijks gebruikt worden. Een riem lijkt me verstandiger, maar welk model wordt het dan......
Edit: Zelf gevonden
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-05-2020 19:44 ]
Ik heb zelf een berleen 5g. Op zich klopt de handleiding volledig. Maar de accu komt wat moeilijk los en schiet daarna ineens helemaal los. Beste even proberen op een grasveld of een stuk karton onder je fiets. Raar trouwens dat je FM geen uitleg hierover gegeven heeft. Waar heb je hem gekocht?_Eend_ schreef op donderdag 28 mei 2020 @ 21:03:
Sinds een paar dagen heb ik een Kalkhoff Berleen 5.G. Ik loop alleen tegen een heel suf probleempje aan: ik krijg de accu niet van zijn slot af. Volgens de handleiding moet ik de sleutel tegen de klok indraaien, als ik dat doe voel en hoor ik een klik in het slot maar verder gaat ie niet. En omdat ik al een sleutel bijna uit zijn plastic behuizing gedrukt heb durf ik eigenlijk niet veel verder gaan. Een beetje 'wiebelen' met de accu helpt niet. In de handleiding waarschuwen ze ook dat je de accu moet vasthouden omdat hij eruit valt als je hem van het slot af haalt en de beugel lost maakt. Nou, bij mij niet![]()
De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica
Ketting leg je er zo af toch? Kwestie van derailleur naar voren duwen en ketting eraf wippen.Joopieboy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 19:36:
Voorbeeldje van de Bianchi die ik op het oog heb:
Net een Sparta M8B gekocht met 400kwu accu. Kan hem volgende week ophalen. Was een model wat in de showroom staat dus wel 150 euro korting gekregen
Andere fietsen die ik wilde hadden levertijden welke opliepen tot kerst
Hier toevallig net een Sparta M7B opgehaald.
Nu maar eens verdiepen in de verzekeringen. Via de fietsenmaker werd ANWB en Enra aangeboden. Iemand hier ervaring mee?
Nu maar eens verdiepen in de verzekeringen. Via de fietsenmaker werd ANWB en Enra aangeboden. Iemand hier ervaring mee?
@Trasos Univé en Alliance zijn ook opties. Pas gekozen voor de eerste, relatief lage premie met volgens mij prima voorwaarden. Nieuwwaarderegeling is vaak 3 jaar. De Fietsersbond en/of Consumentenbond hebben er ook wel eens over geschreven. Let op: wanneer je bij de fietsenmaker een verzekering afsluit, kan t zijn dat de uitkering een nieuwe fiets is bij die winkel i.p.v. een geldbedrag.
@Trasos Hier ook 2 week geleden voor Unive gekozen, beste voorwaarden en goede prijs.
schade, diefstal en pechhulp voor 6,04 euro p/m.
schade, diefstal en pechhulp voor 6,04 euro p/m.
[ Voor 6% gewijzigd door BenEco op 30-05-2020 18:15 ]
2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.
Vanmiddag een testrit gemaakt op de Van Moof S3 in Utrecht. Het rijdt comfortabel, maar de omslag in schakelen merkte je goed. Ook vond ik de boost knop traag reageren / werkt alleen als je blijft trappen. Plus met ondersteuning zit ik al snel op de 25km/u dus voel je weinig meerwaarde van de boost. Vanaf 0 optrekken is waar ie het verschil maakt. De fiets zelf ziet er strak uit in matzwart, babyblauw stond er ook maar vind ik minder geslaagd.
Dinsdag heb ik een testrit met een Cowboy ingepland staan. Ben benieuwd welk type model me qua ebike beter bevalt. Voor/achtermotor, meer een stadsfiets vs wielren idee (VM / CB), ketting/riem, versnellingen/fixie idee, brede banden met profiel / dunne slicks. Denk dat mijn ideale ebike zou zijn: middenmotor, riem, een vaste versnelling, brede banden.
Dus mocht Cowboy nu met zo'n model aankomen zou ik dat overwegen. Voor nu komt de Lekker Amsterdam Enviolo als optie naar voren. Of welk ander merk/model weet zoiets aan te bieden? Voordeel: standaard onderdelen zodat de FM op de hoek de reparaties kan uitvoeren. Ik woon niet echt in de buurt van een Cowboy of Van Moof store. En ik zit dan wel op Tweakers/GoT ik ben geen fietsentweaker
Het ding moet functioneren, doet ie het niet dan is het hallo FM.
Qua prijscategorie zit ik rond de 2k-2.2k te kijken. Ampler Curt heb ik ook gezien, maar dan neig ik eerder naar de Ampler stout. Qua woon/werkverkeer (6km enkele reis) is een ebike dikke overkill, maar door een gunstige werkkostenregeling qua vergoeding bij ebikes (1200€) betaal ik liever bij wat ik anders als totaal budget had voor een reguliere fiets.
Ik heb ook wel Sparta/Gazelle/Roetz/Watt gezien, en hoewel die laatste twee net zulk mooi spul ontwerpen voelt het meer een designfiets dan wat anders. En Sparta/Gazelle en co: voor mijn prijsbereik krijg je saaie ebikes, wil je wat leuks wat in de buurt komt qua ontwerp van een Ampler/Cowboy/Lekker ebike/Van Moof zit je zo op de 3k of meer. Voor dat bedrag haal ik ook een mooie ocassion auto
Dus ik vind 2k al van de zotte voor een fiets maar min 1200€ vergoeding via werk vind ik €800 tot €1000 bij betalen wel prima.
Dinsdag heb ik een testrit met een Cowboy ingepland staan. Ben benieuwd welk type model me qua ebike beter bevalt. Voor/achtermotor, meer een stadsfiets vs wielren idee (VM / CB), ketting/riem, versnellingen/fixie idee, brede banden met profiel / dunne slicks. Denk dat mijn ideale ebike zou zijn: middenmotor, riem, een vaste versnelling, brede banden.
Dus mocht Cowboy nu met zo'n model aankomen zou ik dat overwegen. Voor nu komt de Lekker Amsterdam Enviolo als optie naar voren. Of welk ander merk/model weet zoiets aan te bieden? Voordeel: standaard onderdelen zodat de FM op de hoek de reparaties kan uitvoeren. Ik woon niet echt in de buurt van een Cowboy of Van Moof store. En ik zit dan wel op Tweakers/GoT ik ben geen fietsentweaker
Qua prijscategorie zit ik rond de 2k-2.2k te kijken. Ampler Curt heb ik ook gezien, maar dan neig ik eerder naar de Ampler stout. Qua woon/werkverkeer (6km enkele reis) is een ebike dikke overkill, maar door een gunstige werkkostenregeling qua vergoeding bij ebikes (1200€) betaal ik liever bij wat ik anders als totaal budget had voor een reguliere fiets.
Ik heb ook wel Sparta/Gazelle/Roetz/Watt gezien, en hoewel die laatste twee net zulk mooi spul ontwerpen voelt het meer een designfiets dan wat anders. En Sparta/Gazelle en co: voor mijn prijsbereik krijg je saaie ebikes, wil je wat leuks wat in de buurt komt qua ontwerp van een Ampler/Cowboy/Lekker ebike/Van Moof zit je zo op de 3k of meer. Voor dat bedrag haal ik ook een mooie ocassion auto

Waarom zou je je fiets verzekeren? In principe verzeker je alleen wat je niet kunt betalen, schade aan derden valt onder persoonlijke aansprakelijkheid, waarom daar bovenop nog een verzekering?
Mijn zoektocht naar een E-MTB gaat verder. Gisteren proefgereden op een Cannondale Trail Neo 3 met de gen4 Bosch Performance Line motor in de bossen bij Apeldoorn. Een klein uurtje lekker offroad over zandpaden gereden wat heerlijk was met de extra ondersteuning.
Deze motor heeft inderdaad minder weerstand dan het model ervoor waardoor je dit ook met motor uit een fijne fiets is. Schakelen/remmen was allemaal dikke prima waardoor ik toch tot de conclusie ben gekomen sowieso geen model moet kopen met goedkope afmontering (Acera/Alivio). Deze fiets had Deore.
Ook is de Bosch echt veel fijner dan de Oli Motori van Bianchi.
Mijn zoektocht naar een E-MTB gaat verder. Gisteren proefgereden op een Cannondale Trail Neo 3 met de gen4 Bosch Performance Line motor in de bossen bij Apeldoorn. Een klein uurtje lekker offroad over zandpaden gereden wat heerlijk was met de extra ondersteuning.
Deze motor heeft inderdaad minder weerstand dan het model ervoor waardoor je dit ook met motor uit een fijne fiets is. Schakelen/remmen was allemaal dikke prima waardoor ik toch tot de conclusie ben gekomen sowieso geen model moet kopen met goedkope afmontering (Acera/Alivio). Deze fiets had Deore.
Ook is de Bosch echt veel fijner dan de Oli Motori van Bianchi.
:strip_exif()/f/image/3CopiXvidQxG7M7RIwmQOTBZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij hebben onze fietsen bij de ANWB laten verzekeren. Mijn fiets alleen tegen diefstal en mijn vrouw haar fiets tegen diefstal, schade en hulp onderweg.Erapaz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 07:06:
Waarom zou je je fiets verzekeren? In principe verzeker je alleen wat je niet kunt betalen, schade aan derden valt onder persoonlijke aansprakelijkheid, waarom daar bovenop nog een verzekering?
Dit heeft niets te maken met het wel of niet kunnen betalen maar hoe je een fiets gebruikt.
Wij kunnen rustig een terrasje pikken, boodschappen doen en onze fietsen (wel op slot enz.) onbeheerd achter laten. Zo zijn we geen gevangenen van onze fietsen
Als onze fietsen worden gestolen en niet terug worden gevonden (iets wat zeer aannemelijk is) zitten we met een schadepost van 8500,-- euro.
Voor een luttel bedrag van 220 euro per jaar dek je dit. Daarnaast hebben we ook nog een WA verzekering zodat ingeval van schade aan derden, de gedupeerde partij zeker is dat alles vergoed wordt.
De keuze om wel of niet een verzekering af te sluiten moet een ieder voor zichzelf uitmaken. Persoonlijk vind ik het onverstandig om niet te verzekeren.
Weet niet of verzekeren bij een mountainbike zinvol is omdat als je op je plaat gaat en schade veroorzaakt aan je bike eigenschuld....
@TecTo WA moet sowieso geregeld zijn, ook op een MTB kun je iemand aanrijden. Maar dat valt dus onder de persoonlijke WA verzekering.
Verder snap ik het als je regelmatig je fiets ergens neerzet, maar de MTB staat thuis binnen en anders fiets ik er op.
Verder snap ik het als je regelmatig je fiets ergens neerzet, maar de MTB staat thuis binnen en anders fiets ik er op.
@ Hoijong
Ik heb sinds 2 maanden een Union E-lite. Shimano 40 NM middenmotor, Nexus 8-naaf, Magura hydraulische velgremmen, 416 Watt accu en Gates belt. Brede banden. 2300 euro.
Inmiddels bijna 1000 km gereden en ik ben zeer tevreden. Degelijke, netjes afgewerkte fiets.
De vrijwel stille motor ondersteunt tot 26 km en bouwt dan mooi af, zonder de bekende 'muur'.
In de hoogste stand doe ik 40 km met één accu-lading
Ik heb hem, zonder proefrit, aangeschaft na testrapporten in AD en Telegraaf, en het feit dat de E-lite in het ANWB-Leaseprogramma zit.
De fiets kun je rechtstreeks bij de fabriek bestellen of via een afhaalpunt, dat ook de service doet.
Bij mijn weten geen wachttijden.
Aanrader!
Ik heb sinds 2 maanden een Union E-lite. Shimano 40 NM middenmotor, Nexus 8-naaf, Magura hydraulische velgremmen, 416 Watt accu en Gates belt. Brede banden. 2300 euro.
Inmiddels bijna 1000 km gereden en ik ben zeer tevreden. Degelijke, netjes afgewerkte fiets.
De vrijwel stille motor ondersteunt tot 26 km en bouwt dan mooi af, zonder de bekende 'muur'.
Ik heb hem, zonder proefrit, aangeschaft na testrapporten in AD en Telegraaf, en het feit dat de E-lite in het ANWB-Leaseprogramma zit.
De fiets kun je rechtstreeks bij de fabriek bestellen of via een afhaalpunt, dat ook de service doet.
Aanrader!
Verwijderd
De enige verplichte wa verzekering die bestaat is er een voor je auto. Al het andere is optioneel.Erapaz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 09:21:
@TecTo WA moet sowieso geregeld zijn, ook op een MTB kun je iemand aanrijden. Maar dat valt dus onder de persoonlijke WA verzekering.
@Verwijderd het gaat er niet om of het verplicht is. Als jij iemand met je Ebike het ziekenhuis in rijdt kun je maar beter verzekerd zijn.
Verwijderd
Exact, maar dat is iets anders dan dat je verzekerd moet zijn.Erapaz schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:45:
@Verwijderd het gaat er niet om of het verplicht is. Als jij iemand met je Ebike het ziekenhuis in rijdt kun je maar beter verzekerd zijn.
Maar dat zei ik ook niet.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:53:
[...]
Exact, maar dat is iets anders dan dat je verzekerd moet zijn.
Verwijderd
Ik quote je letterlijk dat WA geregeld moet zijn.....
Ga ik serieus overwegen, zie dat je weinig keuzes hebt en velgremmen erop, maar die prijs is wel heel scherp voor wat je krijgt.Benefit schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:17:
@ Hoijong
Aanrader!
Je bedoelt motorvoertuig waarschijnlijk, want ook de motor, brommobiel en andere voertuigen die zich zelfstandig kunnen voortbewegen moeten verzekert zijn.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:40:
[...]
De enige verplichte wa verzekering die bestaat is er een voor je auto. Al het andere is optioneel.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik vind dat het geregeld moet zijn is iets anders dan dat het wettelijk verplicht is.Verwijderd schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:21:
[...]
Ik quote je letterlijk dat WA geregeld moet zijn.....
[...]
Ga ik serieus overwegen, zie dat je weinig keuzes hebt en velgremmen erop, maar die prijs is wel heel scherp voor wat je krijgt.
Ondertussen heb ik een ander display van bafang c961 geplaatst. De snelheidslimiet is eraf en ik kan nu harder dan 25kmu fietsen. Enige probleem is de verlichting die nu niet meer aangeschakeld kan worden via het display. Waarschijnlijk heeft lidl hier ook weer iets gewijzigd. Iemand al iets verder met het tunen van de Lidl ebike model 2019?Ronaldvdijk schreef op woensdag 28 augustus 2019 @ 10:34:
Zijn er al mensen die de snelheidslimiet van de nieuwe lidl 2019 fiets met blaupunkt motor hebben aangepast? Via de programmeer kabel kan ik alle instellingen in de controller wijzigen. Helaas blijft de snelheidslimiet ongewijzigd en is alleen via het display te configureren. Het display is van het type dpc111 van bafang. Helaas heb ik geen wachtwoord of mogelijkheden tot een verborgen menu. Heeft iemand dit al uitgevonden? Enige optie is een ander display monteren. Is er al iemand die wel de limiet kan aanpassen?
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Volgens de regels van Tweakers is het niet toegelaten te helpen met illegale activiteiten.Ronaldvdijk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:57:
[...]
Ondertussen heb ik een ander display van bafang c961 geplaatst. De snelheidslimiet is eraf en ik kan nu harder dan 25kmu fietsen. Enige probleem is de verlichting die nu niet meer aangeschakeld kan worden via het display. Waarschijnlijk heeft lidl hier ook weer iets gewijzigd. Iemand al iets verder met het tunen van de Lidl ebike model 2019?
Nu, wetende dat Lidl fietsen gebouwd worden met zowat de goedkoopste en lichtste componenten vind ik het op die fietsen nog een slechter idee. Zeker remmen en frame zijn niet gebouwd om die hoger snelheden te gaan rijden.
Toch wel een mooie prijs dit
Bryte E-Go damesfiets N8 Mat Grijs 500Wh - 2020
2.799,- 1.999,-
https://www.premiumbikes....el#section-specifications
Bryte E-Go damesfiets N8 Mat Grijs 500Wh - 2020
2.799,- 1.999,-
[ Voor 15% gewijzigd door Cowboy_Henk op 31-05-2020 19:17 ]
Welke app op iOS gebruiken jullie om gpx routes te importeren en makkelijk te navigeren met de fiets?
Het gebruik van mobiele telefoon op de fiets is verboden, dus helaas geen hulp op Tweakers! 😋Tommie12 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:05:
Welke app op iOS gebruiken jullie om gpx routes te importeren en makkelijk te navigeren met de fiets?
Ik ben wel benieuwd of er een manier is om gesproken navigatie instructies te krijgen op m’n Bluetooth headset. Elke x kilometer Apple Maps checken werkt eigenlijk prima, maar als ik de kortste route naar huis wil zijn gesproken instructies natuurlijk handiger.Opperpanter2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Het gebruik van mobiele telefoon op de fiets is verboden, dus helaas geen hulp op Tweakers! 😋
Ik heb me laten vertellen dat Google Maps dit kan maar gebruik liever iets wat niet van Google is.. iemand ideeën?
Komoot geeft routeaanwijIngen gebaseerd op OpenStreetMaps. De aanwijzingen zijn niet altijd duidelijk genoeg om helemaal zonder scherm te volgen, maar in grote lijnen lukt navigeren prima.
Je kan toch ook gewoon een telefoon houder kopen voor op je fiets? Dat is toch handiger dan gesproken instructies?jodeltje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:26:
[...]
Ik ben wel benieuwd of er een manier is om gesproken navigatie instructies te krijgen op m’n Bluetooth headset. Elke x kilometer Apple Maps checken werkt eigenlijk prima, maar als ik de kortste route naar huis wil zijn gesproken instructies natuurlijk handiger.
Ik heb me laten vertellen dat Google Maps dit kan maar gebruik liever iets wat niet van Google is.. iemand ideeën?
Dat weet ik, maar ik ehhhhh, ik probeer mn fiets er enigszins normaal uit te laten zien. Ik vind het ook heel fijn dat ik zo’n klein zijwaarts schermpje heb ipv een grote in het midden.President schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:08:
[...]
Je kan toch ook gewoon een telefoon houder kopen voor op je fiets? Dat is toch handiger dan gesproken instructies?
Op de motor gebruik ik gurumaps, maar lijkt me ook wel goed voor op de fiets, die heeft ook opencyclemapTommie12 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:05:
Osmand (android)Tommie12 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:05:
Topreactie! Uiteraard wil ik de gsm in een houder. Had gisterende gsm in zo’n doorschijnend tasje gestoken, maar die viel uit omdat die te warm werd.Opperpanter2 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:16:
[...]
Het gebruik van mobiele telefoon op de fiets is verboden, dus helaas geen hulp op Tweakers! 😋
De Bosch e-bike connect app die via de kiox de ritten etc. registreert die na beëindigen van de rit op de de Bosch website staan.Tommie12 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:05:
Je kan de rit omzetten naar een route, exporteren naar GPX, Strava, CSV of TCX. Handig is het dashboard.
De tweede app is die van Garmin. Deze wordt ondersteund door de Garmin edge 830.
Deze registreert nog meer dan de Bosch app. Je kan routes maken, van het net sponzen en inladen enz. enz. Teveel om in het kort te beschrijven. Met de Garmin worden de routes genavigeerd.
Biede apps werken via blue-toot naar de kiox en Garmin edge. De android zit in te tas op de lastdrager.
Er zijn ook mensen die de telefoon via een speciale klem op het stuur klemmen en die als navigatie gebruiken.
[ Voor 15% gewijzigd door TecTo op 01-06-2020 09:26 ]
Ik ben ook opzoek naar E-Bike voor woon-werk verkeer (ca:15km) en kwam deze fiets via ING tegen
De Batavus Milano E-Go LTD 2020,
.
Ik kan alleen nergens een test rit maken in de omgeving,zijn hier mensen die met deze fiets bekend zijn of tips kunnen geven over de specificaties.Ik lees dat je bijvoorbeeld de Shimano Nexus 7-Speed links moet laten liggen.
Alle tips zijn welkom.
De Batavus Milano E-Go LTD 2020,
Ik kan alleen nergens een test rit maken in de omgeving,zijn hier mensen die met deze fiets bekend zijn of tips kunnen geven over de specificaties.Ik lees dat je bijvoorbeeld de Shimano Nexus 7-Speed links moet laten liggen.
Alle tips zijn welkom.
:fill(white):strip_exif()/f/image/yuqytmvtkhl4lV2A9BwTMiXl.png?f=user_large)
[ Voor 21% gewijzigd door veron1 op 02-06-2020 08:02 ]
@veron1 Je plaatje is niet te zien...
MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....
Hier heb je een ebike van Batavus maar dan met Nexus 8 versnelling. Ook voor 1999 euroveron1 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 05:39:
Ik ben ook opzoek naar E-Bike voor woon-werk verkeer (ca:15km) en kwam deze fiets via ING tegen
De Batavus Milano E-Go LTD 2020,[Afbeelding].
Alle tips zijn welkom.[Afbeelding][Afbeelding]

[ Voor 6% gewijzigd door Cowboy_Henk op 02-06-2020 10:22 ]
@Verwijderd @Benefit
De Union e-lite is qua specs zeer vergelijkbaar met de Lekker e-Amsterdam. Dan heb je ook sinds kort de Lekker Amsterdam GT, die vervangt de 8-speed Shimano van de e-Ams en Union voor de traploze Enviolo.
Grootste visuele verschil met de Union is de in het frame geïntegreerde (maar net zo makkelijk verwijderbare) accu. Daarnaast betere remmen en lichten die je kan verplaatsen.
De Union e-lite is qua specs zeer vergelijkbaar met de Lekker e-Amsterdam. Dan heb je ook sinds kort de Lekker Amsterdam GT, die vervangt de 8-speed Shimano van de e-Ams en Union voor de traploze Enviolo.
Grootste visuele verschil met de Union is de in het frame geïntegreerde (maar net zo makkelijk verwijderbare) accu. Daarnaast betere remmen en lichten die je kan verplaatsen.
Verwijderd
En een stukje duurder zie ik wel, zelfs met de korting als je nu bestelt.Jazco2nd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 08:57:
@Verwijderd @Benefit
Zelfde prijs als de Union E-Lite met belt toch?Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:05:
[...]
En een stukje duurder zie ik wel, zelfs met de korting als je nu bestelt.
Ze wijzigen de prijzen van deze modellen erg vaak. Ik houd het niet meer bij. Heb de e-Ams incl spatborden en voordrager voor €2412 gekocht.
Heb wel overwogen deze te verkopen en voor de GT te gaan maar ik heb geen idee of de Enviolo dat gedoe waard is.. en later voor meer problemen gaat zorgen. De GT was een poosje geleden €2356 dacht ik.
[ Voor 4% gewijzigd door Jazco2nd op 02-06-2020 09:11 ]
Vraagje zitten er hier mensen in een Facebook groep met honderden andere gebruikers die dezelfde fiets hebben? Bijv. de Batavus / Stromer ebike groep?Justin schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:35:
[...]
Tsss negatieve l*l![]()
Nee, helemaal met je eens! Ik weet zeker dat er meer negatieve dingen worden gepost dan positief, en dat dat komt doordat je eerder klaagt dan lof post.
Is het daar ook dat de meerderheid alleen maar klaagt, zoals in de VanMoof groep? Waar de reactie op is dat de 92% zeer tevreden klanten geen reden heeft om iets positiefs te posten in zo'n groep.
Proef op de som genomen. Ik ben lid geworden van de Specialized Vado / Como (ebike Facebook group). 665 leden (VanMoof ING is 4254) alleen maar om te kijken of zij ook zoveel klagen.
Honderden posts bekeken, eindeloos gescrold (helemaal terug tot begin 2019 - 17 maanden posts gezien).
Wat ik daar aan geklaag ben tegengekomen:
-3x motor problemen (motor moest worden vervangen)
-2x een 'error0' melding (zeg maar hun error39)
-1x mega schade aan frame, frame brak (maar Specialized heeft een lifetime warranty op het frame)
-1x een accu probleem
-1x paint schade bij een nieuwe fiets (waar klant keuze kreeg: $250 voor de paint schade, of wachten op nieuwe fiets met 'no imperfections'.
Er zijn 0 klachten over klantenservice, of de service fietsenwinkel waar ze fietst kochten.
Verder was alles positief.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IyOGdHo5x8VSA3TseXybxR9u.jpg?f=user_large)
Hun klaag percentage lijkt bijna onvoorstelbaar laag? (of het is in de VanMoof groep ongebruikelijk hoog?)
Heeft iemand feedback uit een andere gebruikers groep?
De Profile in Soest. Ik moet nog steeds even een keer langs.404error schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:19:
[...]
Ik heb zelf een berleen 5g. Op zich klopt de handleiding volledig. Maar de accu komt wat moeilijk los en schiet daarna ineens helemaal los. Beste even proberen op een grasveld of een stuk karton onder je fiets. Raar trouwens dat je FM geen uitleg hierover gegeven heeft. Waar heb je hem gekocht?
Ik weet bijna zeker dan vanmoof meer ebikes heeft verkocht dan specialized.Patvs120 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Vraagje zitten er hier mensen in een Facebook groep met honderden andere gebruikers die dezelfde fiets hebben? Bijv. de Batavus / Stromer ebike groep?
Is het daar ook dat de meerderheid alleen maar klaagt, zoals in de VanMoof groep? Waar de reactie op is dat de 92% zeer tevreden klanten geen reden heeft om iets positiefs te posten in zo'n groep.
Proef op de som genomen. Ik ben lid geworden van de Specialized Vado / Como (ebike Facebook group). 665 leden (VanMoof ING is 4254) alleen maar om te kijken of zij ook zoveel klagen.Er zitten ook genoeg Nederlanders/Belgen in die groep.
Honderden posts bekeken, eindeloos gescrold (helemaal terug tot begin 2019 - 17 maanden posts gezien).
-1x mega schade aan frame, frame brak (maar Specialized heeft een lifetime warranty op het frame)
-1x een accu probleem
-1x paint schade bij een nieuwe fiets (waar klant keuze kreeg: $250 voor de paint schade, of wachten op nieuwe fiets met 'no imperfections'.
Er zijn 0 klachten over klantenservice, of de service fietsenwinkel waar ze fietst kochten.
[Afbeelding]
Hun klaag percentage lijkt bijna onvoorstelbaar laag? (of het is in de VanMoof groep ongebruikelijk hoog?)
Verder denk ik dat de doelgroep van specialized een heel andere demografie heeft. Oftewel het zijn meestal meer fietsliefhebbers.
Die twee dingen hebben een gigantische impact op hoe omgegaan wordt met problemen / hoe omgegaan wordt met de fiets.
Ik heb hier verder geen data van, ik baseer dit op wat ik weet van specialized/vanmoof en wie ik op die fietsen zie rijden en mijn ervaring van 1,5 jaar servicedesk/servicemonteur voor luxe producten.
99% van de Moof kopers heeft never nooit van "Specialized Vado / Como" gehoord. Vast ook niet van Stromer. Totaal andere doelgroep en veel meer mainstream doelgroep wereldwijd dus ook veel meer klachten natuurlijk. Daarnaast is van Moof echt van ver gekomen. Hun eerste fietsen vielen binnen weken uit elkaar. Dus ook een opstapeling van klachten.Patvs120 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:35:
[...]
Vraagje zitten er hier mensen in een Facebook groep met honderden andere gebruikers die dezelfde fiets hebben? Bijv. de Batavus / Stromer ebike groep?
Proef op de som genomen. Ik ben lid geworden van de Specialized Vado / Como (ebike Facebook group). 665 leden (VanMoof ING is 4254) alleen maar om te kijken of zij ook zoveel klagen.Er zitten ook genoeg Nederlanders/Belgen in die groep.
-1x een accu probleem
[Afbeelding]
Ik vrees dat je eens een kijkje moet nemen in de VanMoofing ING groep. Want de S3 lijkt weer een nieuwe enkel opeenstapeling van klachten. VanMoof fanboys zeggen (wat voor mij onbekend was): "ja, is bekend fenomeen als early adopter, had je maar niet moeten pre-orderen'. De strategie is 6 maanden wachten bij elk nieuw model.Jazco2nd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:30:
[...]
. Daarnaast is van Moof echt van ver gekomen. Hun eerste fietsen vielen binnen weken uit elkaar. Dus ook een opstapeling van klachten.
Ik heb deze week ook een Vogue Infinity gekocht met dezelfde motor.
Deze wil ik ook graag uitlezen. Kun jij mij vertellen waar ik zo'n kabeltje kan kopen?
Eric.
Deze wil ik ook graag uitlezen. Kun jij mij vertellen waar ik zo'n kabeltje kan kopen?
Eric.
Verwijderd
Voor de GT ben je toch snel bijna 3k kwijt met een beetje uitrusting. Dan kan ik ook een Jongerius in elkaar zetten helemaal custom voor 3k.Jazco2nd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:10:
[...]
Zelfde prijs als de Union E-Lite met belt toch?
Ze wijzigen de prijzen van deze modellen erg vaak. Ik houd het niet meer bij. Heb de e-Ams incl spatborden en voordrager voor €2412 gekocht.
Heb wel overwogen deze te verkopen en voor de GT te gaan maar ik heb geen idee of de Enviolo dat gedoe waard is.. en later voor meer problemen gaat zorgen. De GT was een poosje geleden €2356 dacht ik.
https://www.jongerius.bik...-bosch-unisex-e-bike-disc
Iemand ervaring daarmee? Ziet er best leuk uit eigenlijk, prima onderdelen en scherpe prijs.
Zo scherp is die prijs niet. Mijn Norta kostte 3300€ met riem en Enviolo 500 wh intube en Performance Line Motor. Als ik de Jongerius op die manier samen stel zit ik minstens 500€ hoger.Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:01:
[...]
Voor de GT ben je toch snel bijna 3k kwijt met een beetje uitrusting. Dan kan ik ook een Jongerius in elkaar zetten helemaal custom voor 3k.
https://www.jongerius.bik...-bosch-unisex-e-bike-disc
Iemand ervaring daarmee? Ziet er best leuk uit eigenlijk, prima onderdelen en scherpe prijs.
Velo De Ville zit daar tussenin.
Verwijderd
Maar die zaken hoef ik niet, dan kan ik de norta voor 3300 halen of 3000 betalen voor een custom e-bike die ik mooi vind met prima onderdelen passend bij mijn doeleinden. Zo'n gudereit ziet er ook prima uit, maar waar bestel je die dan?Tommie12 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:34:
[...]
Zo scherp is die prijs niet. Mijn Norta kostte 3300€ met riem en Enviolo 500 wh intube en Performance Line Motor. Als ik de Jongerius op die manier samen stel zit ik minstens 500€ hoger.
Velo De Ville zit daar tussenin.
Dat is een beetje het probleem, de bestaande merken zijn altijd een compromis qua onderdelen of qua prijs of qua looks.
Ik heb laatst bij Decathlon een B’twin riverside 500E gekocht. Fietst heerlijk, maar ik zou hem graag tunen voor de langere afstanden. Een eerste rondvraag leverde negatieve reacties op; bij achternaafmotoren was het zogezegd onmogelijk. Nu hoorde ik vandaag van iemand dat het toch mogelijk zou moeten zijn om de chip te vervangen en hem zo op te voeren. Iemand hier met kennis van zaken? De motor is van Brose.
Je kan ook een andere kiezen bij Norta of Velo de ville en goedkoper uit komen. Ik wil maar zeggen dat Jongerius niet noodzakelijk de goedkoopste is voor gelijkaardige componenten, maar gemiddeld geprijsd.Verwijderd schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:43:
[...]
Maar die zaken hoef ik niet, dan kan ik de norta voor 3300 halen of 3000 betalen voor een custom e-bike die ik mooi vind met prima onderdelen passend bij mijn doeleinden. Zo'n gudereit ziet er ook prima uit, maar waar bestel je die dan?
Dat is een beetje het probleem, de bestaande merken zijn altijd een compromis qua onderdelen of qua prijs of qua looks.
Hoe weet je dat deze hub motor van Brose is? Bij mijn weten maakt Brose alleen middenmotoren.Boomlaars schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:27:
...B’twin riverside 500E ...... De motor is van Brose.
Als je er informatie over zoekt wordt de borstelloze motor meestal als "merkloos" omschreven. 42Nm 36V 250W
De motoren zijn ook als vervangingsonderdeel te vinden, net als de diverse controllers ed
Alleen de middenmotor wordt als Brose omschreven. Wel wordt hier als merk "Vision" genoemd, weliswaar voor de Rockrider, maar mi gaat het om dezelfde motor.
mbt oa de Decathlon hub motor zijn hier wat tips te vinden voor de snelheid.
Ter informatie
Ik heb zelf een Hybride Riverside 500 van een TSDZ2 middenmotor voorzien en was eerder ook geïnteresseerd in deze versie
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 03-06-2020 10:36 ]
Verwijderd
Ik schreef ook scherp geprijsd, vergelijk je dat met de bekende merken dan is het gewoon een stuk lager. Net zoals genoeg andere merken inderdaad, maar die zijn niet altijd custom en zit je vast aan bepaalde configuraties. Zoals die Norta, wil je een riem dan zit je vast aan de 3040 die jij hebt voor die prijs.Tommie12 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:33:
[...]
Je kan ook een andere kiezen bij Norta of Velo de ville en goedkoper uit komen. Ik wil maar zeggen dat Jongerius niet noodzakelijk de goedkoopste is voor gelijkaardige componenten, maar gemiddeld geprijsd.
De Gudereit is wel goedkoper en met kwaliteit onderdelen, ik ga proberen die ergens vandaan te toveren denk ik. De keus is in ieder geval massaal in E-bike land, dit topic helpt, maar het blijft lastig.
Je hebt gelijk, iemand van Decathlon zelf gaf het aan maar dat is onjuist zo blijkt. Dank voor de link, ga er naar kijkenelinx schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:26:
[...]
Hoe weet je dat deze hub motor van Brose is? Bij mijn weten maakt Brose alleen middenmotoren.
Als je er informatie over zoekt wordt de borstelloze motor meestal als "merkloos" omschreven. 42Nm 36V 250W
De motoren zijn ook als vervangingsonderdeel te vinden, net als de diverse controllers ed
Alleen de middenmotor wordt als Brose omschreven. Wel wordt hier als merk "Vision" genoemd, weliswaar voor de Rockrider, maar mi gaat het om dezelfde motor.
mbt oa de Decathlon hub motor zijn hier wat tips te vinden voor de snelheid.
Ter informatie
Ik heb zelf een Hybride Riverside 500 van een TSDZ2 middenmotor voorzien en was eerder ook geïnteresseerd in deze versie
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam