Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 32 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
janvanduschoten schreef op zondag 24 mei 2020 @ 11:39:
ZHZActueel: Stuur van 45-km Stromer e-bike breekt spontaan af; bestuurder raakt gewond.

https://www.zhzactueel.nl...-bestuurder-raakt-gewond/

Zo te lezen een constructie/ fabricagefout van Stromer.
Heftig, zo te zien is de vork afgebroken.
Kan een constructie fout zijn, maar ook een vermoeiingsscheur van een eerdere val of aanrijding kan een oorzaak zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17

B64

@Erapaz Hoezo slecht voor de consument? Die heeft gewoon gekregen waar hij voor betaald heeft, namelijk een fiets met een bepaalde motorkarakteristiek; geen enkele fabrikant belooft regelmatige firmware updates voor x jaren. Bosch kán tussentijds updates uitbrengen, wat in het verleden ook wel gebeurd is volgens mij, maar dat is geen verplichting.
Bijna alles met een batterij of een stekker ontvangt regelmatig updates.
Is dat zo? Even chargerend: ik heb nog nooit een update gekregen op een zaklamp, keukenmixer of strijkijzer. Maar ook mijn beeldschermen, printers en camera's krijgen maar sporadisch een update - als ze er ooit een krijgen tenminste. De gadgets die jij noemt zijn marktsegmenten waar updates heel normaal zijn (om allerlei redenen historisch zo gegroeid, wat overigens niet betekent dat dat altijd zo zal blijven), maar zijn zijn veel meer productgroepen waar updates eerder uitzondering dan regel zijn.

En voor niks gaat zon op: uiteindelijk betaal je gewoon vooraf voor firmware updates.
Het liefst zou ik een fiets willen die ik zelf aan mijn PC (of telefoon) kan hangen om te updaten.
Genoeg fietsen die je middels een smartphone app kunt benaderen; bij Stromer kun je zo inderdaad de firmware updaten (bij anderen ongetwijfeld ook, van Stromer weet ik het toevallig). Maar het blijft zo een gesloten circuit, je bent sowieso afhankelijk van de fietsfabrikant (niet/indirect de motorfabrikant) voor updates.
ZHZActueel: Stuur van 45-km Stromer e-bike breekt spontaan af; bestuurder raakt gewond.

Tsja, framebreuken en onderdelen die afbreken zijn nu eenmaal van alle tijden. Ik heb ook wel eens een rechterhelft van een stuurbocht in m'n hand gehad, zat alleen nog met de rem- en versnellingskabels aan het frame vast. Niet zo fijn als je een fietskar met twee peuters achter je fiets hebt hangen...

Een constructiefout lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk (dan zou het veel vaker voorkomen bij Stromers), het kán een fabricagefout zijn maar het kan ook een gevolg zijn van een eerdere aanrijding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
@B64 Mijn beeldscherm krijgt gewoon updates, mag ook wel voor een scherm van 900+ euro. En de keukenmachine misschien niet, maar de wasmachine wel, evenals camera's (https://cpn.canon-europe....ware_updates_available.do) en printers (https://support.hp.com/us-en/document/c03754273).

Als klant met update mogelijkheid, krijg ik meer dan als die mogelijkheid er niet is. En volgens mij zitten we op Tweakers, dus waarom zou dat niet een voordeel zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006

B64

@Erapaz Je vergelijking gaat op één heel belangrijk punt mank: je koopt geen Bosch (of Bafang, of Yamaha, of...) fiets, maar een fiets van Trek, Bianchi, Gazelle, Batavus - noem maar op. De electronicafabrikanten verkopen aan de fietsfabrikanten. En die fietsfabrikanten willen gewoon een goed werkend, betrouwbaar product dat ze in hun fietsen kunnen inbouwen. Firmware updates kosten alleen maar geld, zonder dat daar commerciele voordelen mee gehaald worden; de conculega's krijgen ze namelijk ook. Aan de andere kant kunnen ze wel de problemen oplossen als er iets fout gaat met een firmware update - en daar zitten ze dus niet op te wachten.

Nogmaals: kleine fabrikanten hebben een andere insteek, vooral omdat hun firmware sowieso al minder is uitgekristalliseerd dan die van de grote jongens. En Stromer doet veel meer zelf, vraagt daar meer dan de hoofdprijs voor, en heeft dus wél een commercieel belang bij updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00

Wellicht dat deze terugroepactie ermee te maken heeft:

https://www.stromerbike.com/nl/vrijwillige-terugroepactie-st5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Wat mij tegenhoudt om een elektrische fiets te kopen, zijn de hoge prijzen.

Ik heb het voorrecht om een motorrijbewijs te hebben en als ik de prijzen van nieuwe ebikes vergelijk met goed onderhouden occasion motoren, dan biedt een ebikes niet zoveel waarde voor het geld.

Voor de prijs van een stromer (5 tot 9 duizend euro) kun je een hele serieuze motor kopen.

Eigenlijk ken ik alleen de Van moof fietsenfabrikant die zijn prijzen verlaagd heeft met het uitkomen van hun nieuwe model.

Toch verwachtte ik, met zoveel concurrentie op de fietsenmaker, uiteindelijk een verlaging van de prijzen van elektrische fietsen, maar om 1 of andere reden valt dat nog vies tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@B64 Laat ik het dan omdraaien, als ik als consument een fiets koop en ik mag kiezen tussen Fiets A met updates en Fiets B zonder, dan is neem ik dat zeker mee in mijn afweging. Bij Bosch heb je overigens updates, dus je verhaal gaat sowieso mank over de kleine fabrikanten. Bosch is namelijk de grootste. De fiets waar ik naar keek (Bianchi) heeft een Oli Motori, dat is weer een hele kleine fabrikant zonder updates.

@DeArmeStudent E-bike kosten inderdaad veel geld qua aanschaf. Qua onderhoud zijn ze hopelijk goedkoper dan een motor, zeker als je het afzet tegen het aantal kilometers. T.o.v. een auto voor woon-werk lach je je natuurlijk dood en zijn E-bikes juist heel goedkoop.

Ik heb mijn motor begin van het jaar verkocht, en wil nu in de plaats een E-MTB en ik ken meer mensen die deze keuze maken. Een groot nadeel van motorrijden vind ik dat het echt gevaarlijk is. En als ik dan lekker op zondagochtend een rondje wil doen, lijkt een E-MTB mij een goed alternatief. Natuurlijk kun je met een fiets ook lelijk vallen of aangereden worden door een vrachtwagen/auto, maar op qua beleving lijkt het mij schoner/veiliger/gezonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richards3
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Erapaz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 10:24:
@B64 Die strategie lijkt me helemaal slecht voor de consument, geef mij dan maar een merk wat veel updates brengt, zodat de vooruitgang ook terecht komt bij de mensen die het geld al hebben uitgegeven.

Bijna alles met een batterij of een stekker ontvangt regelmatig updates. Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe gadget uitpak is updaten, je telefoon, fitnesswatch, console, elektrische skateboard, etc, etc. Zeker omdat de ontwikkelingen ook bij e-bikes zo snel gaan, kunnen updates veel invloed hebben op de beleving. Het liefst zou ik een fiets willen die ik zelf aan mijn PC (of telefoon) kan hangen om te updaten.

@Tommie12 De snelheidslimiet discussie zou ik er graag buiten willen houden, het gaat mij puur om officiële updates, ik zie bijvoorbeeld bij Bosch dat de eMTB modus, snellere walk-assist en instellingen voor kortere crank-lengtes ooit als update zijn toegevoegd. Dit is natuurlijk heel fijn om te kunnen installeren op je al gekochte fiets van 2000 - 6000 (of meer) euro. Anders kan je altijd wel wachten op het nieuwe model, nu kun je kopen en updaten. Vooral omdat de hardware ontwikkeling achterloopt bij de software ontwikkeling.
Zie nergens waar je de bosch update vandaan moet halen, kan dat alleen bij de dealer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 14:54
Klopt, kan alleen bij een Bosch gecertificeerde dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deukie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
Jazco2nd schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 20:47:
[...]

Mail ze dat je voor die prijs van de voordrager wel wil dat de fiets met voordrager erop geleverd wordt.
Ik was een hele zaterdag kwijt om deze erop te zetten (e-Amsterdam gen2). Volgens Lekker Bikes is er een lus in het draad van je voorlicht onder de plastic kapjes onder de accu. Dat bleek helemaal niet zo te zijn.
Draad verlengen heeft best wat tijd gekost. Maar de mission impossible was het draad rijgen door de voordrager! Trust me die klus wil je niet doen. De gaten zijn te klein, het gat waar het draad uitmoet heeft geen goede "stopper" waardoor je het er onmogelijk uitkrijgt.
Bedankt Jazco, dat klinkt inderdaad als een vervelend klusje. Weet niet of dat qua transport te doen is maar ga in ieder geval even na of ze kunnen zorgen dat het zo makkelijk mogelijk geleverd wordt. Hoe bevalt de gen2 jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patvs120
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-08 12:17
DeArmeStudent schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:24:

Ik heb het voorrecht om een motorrijbewijs te hebben en als ik de prijzen van nieuwe ebikes vergelijk met goed onderhouden occasion motoren, dan biedt een ebikes niet zoveel waarde voor het geld.

Voor de prijs van een stromer (5 tot 9 duizend euro) kun je een hele serieuze motor kopen.
Ik denk dat veel mensen die ik (in Amsterdam) zie rondrijden op elektrische bakfietsen van >5 duizend euro of een speed pedelec weten dat ze gebruik kunnen maken van 4 verschillende subsidies (en BTW truc mits ze ZZP-er zijn)(of hun werk betaalt het als lease fiets) :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx8lvtHCRk-XCptj8m2Elo5WJrM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v4fUUjv8uxb3L54g5Mmee4P4.jpg?f=user_large

Je moet die subsidies een keer googlen: MIA: KIA, VAMIL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 14:43
Patvs120 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Ik denk dat veel mensen die ik (in Amsterdam) zie rondrijden op elektrische bakfietsen van >5 duizend euro of een speed pedelec weten dat ze gebruik kunnen maken van 4 verschillende subsidies (en BTW truc mits ze ZZP-er zijn)(of hun werk betaalt het als lease fiets) :

[Afbeelding]

Je moet die subsidies een keer googlen: MIA: KIA, VAMIL
Enkel in Nederland neem ik aan 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
B64 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:00:
@Erapaz Je vergelijking gaat op één heel belangrijk punt mank: je koopt geen Bosch (of Bafang, of Yamaha, of...) fiets, maar een fiets van Trek, Bianchi, Gazelle, Batavus - noem maar op. De electronicafabrikanten verkopen aan de fietsfabrikanten. En die fietsfabrikanten willen gewoon een goed werkend, betrouwbaar product dat ze in hun fietsen kunnen inbouwen. Firmware updates kosten alleen maar geld, zonder dat daar commerciele voordelen mee gehaald worden; de conculega's krijgen ze namelijk ook. Aan de andere kant kunnen ze wel de problemen oplossen als er iets fout gaat met een firmware update - en daar zitten ze dus niet op te wachten.

Nogmaals: kleine fabrikanten hebben een andere insteek, vooral omdat hun firmware sowieso al minder is uitgekristalliseerd dan die van de grote jongens. En Stromer doet veel meer zelf, vraagt daar meer dan de hoofdprijs voor, en heeft dus wél een commercieel belang bij updates.
Een firmware-update zou in principe maar zelden nodig moeten zijn. Het is geen Windows ;)

Er is wel wat moeite voor gedaan, maar mijn Qwic Premium MN330 kun je via Bluetooth verbinden. Je kunt je smartphone dan ook als display gebruiken, allerlei statistieken inzien, de firmware bijwerken en het karakter van de motor finetunen. Maar het updaten van de firmware doe ik bewust niet. Ik vind de huidige versie heerlijk rijden en ik zou niet weten wat daaraan nog verbeterd kan worden.

Het is voor een fabriek/fabrikant het beste om er meteen goede firmware op te zetten. Je kunt wel bewust ervoor zorgen dat de fiets vaker terug moet, maar als je die balans kwijt raakt vertrouwd de consument je niet meer. Dit is lastiger dan je zomaar denkt.
En die fietsfabrikanten willen gewoon een goed werkend, betrouwbaar product dat ze in hun fietsen kunnen inbouwen. Firmware updates kosten alleen maar geld, zonder dat daar commerciele voordelen mee gehaald worden
Inderdaad zoals ik boven aanhaalde. De FM kan geld vragen voor een update, maar het beste voor zijn vertrouwen van de consument is het meteen goed doen. De klant associeert de fietsenmaker als de verantwoordelijke voor zijn fiets en de industrieën krijgen maar eenmalig hun geld te zien en dat is als de FM deze inkoopt. Een fabriek kan niet aan die service beginnen.
En er worden wel degelijk commerciële baten gewonnen. Als de FM hart voor zijn zaak heeft telt dat dubbel. De fabriek heeft er niets mee te maken.

En even iets anders: Die Strömer waarvan de voorvork er zelf vandoor gaat. Je zult het maar meemaken. Heb je net zo'n mooie dure fiets, gebeurt er dit. Dat lijkt me hard te verteren en gelukkig is de bestuurder er goed vanaf gekomen. Je zou maar met 45 km/h op dat moment tussen de auto's rijden ... niet goed :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeArmeStudent schreef op zondag 24 mei 2020 @ 15:24:

Eigenlijk ken ik alleen de Van moof fietsenfabrikant die zijn prijzen verlaagd heeft met het uitkomen van hun nieuwe model.

Toch verwachtte ik, met zoveel concurrentie op de fietsenmaker, uiteindelijk een verlaging van de prijzen van elektrische fietsen, maar om 1 of andere reden valt dat nog vies tegen.
Je kijkt ineens naar de duurste op de markt... en je vergelijkt met tweedehands motoren.

Als je 1500€-2000€ wil besteden vind je ook wel een echt goede tweedehandse ebike, misschien zelfs een speed pedelec.

Er zijn nu ook ebikes te vinden onder de 1000€ nieuw, maar ik zou er van weg blijven. Het begint acceptabel te worden vanaf 2000€ voor een nieuwe.

Prijzen voor nieuwe ebikes zijn eigenlijk goedkoop. Als je na een paar jaren de ketting, casette, batterij en bv een kromme velg moet vervangen dan ben je bijna beter af met een nieuwe...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cowboy_Henk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:13:
[...]

Enkel in Nederland neem ik aan 😢
In België is een bedrijfs lease fiets ook behoorlijk interessant, zowel voor bedrijf als voor gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 14:36
deukie schreef op zondag 24 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Bedankt Jazco, dat klinkt inderdaad als een vervelend klusje. Weet niet of dat qua transport te doen is maar ga in ieder geval even na of ze kunnen zorgen dat het zo makkelijk mogelijk geleverd wordt. Hoe bevalt de gen2 jou?
Het is een Australische fiets. Deze wordt in NL door een 3e partij (fietsenmaker gekozen door LekkerBikes NL) gemonteerd en verzonden. Zij zullen dus deze partner doorgeven dat het gemonteerd moet worden.

De fiets is verder geweldig.. maar enkele dingen vind ik minder die trouwens bij andere fietsen net zo zijn.
Een voordrager zonder enige manier om iets erop te houden bijvoorbeeld. Je ziet het op vrijwel elke fiets met voordrager.
Je kan er een elastiek op doen, maar die kan je niet permanent bevestigen en eigenlijk werkt dat bij geen enkele voordrager prettig.

Het beste is een klem, maar voordragers met klem worden bijna niet meer verkocht. De voordrager van Lekker is duur maar op zichzelf totaal niet functioneel.

Het display is standaard bij elke Bafang motor. Het voldoet helemaal niet als je de handleiding wil volgen je moet namelijk het % accu weten (bijv om de accu poosje niet gebruiken moet je deze tot 60% laden), en die info geeft het display helemaal niet.
Ik heb daarom de EggRiderv2 erop gezet.

Wat mij stoorde is dat het partner bedrijf van Lekker echt waardeloos is. De remhandvaten waren niet goed gemonteerd en in de winkel waren ze ook zo van euhh geen idee. Uiteindelijk kon ik terugkomen en hebben ze het deels opgelost.

Het probleem met voorlicht verlengen en dat de voordrager niet echt handig is om draad doorheen te rijgen.

Ik heb de S3 niet getest. Die heeft dezelfde accu als de e-Amsterdam maar de buis waar deze in zit is veeel smaller. Dat komt misschien omdat de Lekker bike nog stijf genoeg moet zijn als je de accu verwijderd.

Nu vanMoof een eigen fabriek heeft en hun S3 bijna 1500 euro goedkoper kan aanbieden dan de S2, klopt de prijs wel.
Je krijgt een ketting, een waardeloze chainglider voor een stuk lagere prijs dan de e-Amsterdam of de GT, die ook handmatige versnellingen hebben. Ik heb veel liever automatische versnellingen want ik ben echt continu aan het schakelen.. maar het moet dan wel een goed automatisch systeem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
@Tommie12

Maar dat bedoel ik dus ook: als ik naar reviews van elektrische fietsen kijk, dan zijn 'de beste koop'meestal fietsen vanaf 2000 euro...

En ook voor 2000 euro zijn er hele leuke, goede tweedehands motoren te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
fjorden schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:21:
[...]

Ik zag vorige week de Batavus dinsdag e-go dames (en ook herenmodel) 2019 bij 12gobiking staan voor 2000 euro. In die prijsklasse lijkt het mij een prima fiets. 12gobiking heeft overigens nagenoeg geen Yamaha meer, volgens de verkoper zijn ze praktisch helemaal over op Bosch (omdat dat is wat de klant liever heeft ivm stillere motoren).
Deze heeft mijn vriendin vorige maand gekocht. Persoonlijk vind ik de Yamaha middenmoter een echte pré, zeker in vergelijking met de Bosch motor die nu in de 2020 variant zit gewoon meer performance in en deze motor en is zeer betrouwbaar, geen geneuzel met anti tuning software
Hebben hem ook bij 12gobiking gekocht voor toen nog de actie prijs van 1599. Maar ook voor 2000 euro zeker een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
DeArmeStudent schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:52:
@Tommie12

Maar dat bedoel ik dus ook: als ik naar reviews van elektrische fietsen kijk, dan zijn 'de beste koop'meestal fietsen vanaf 2000 euro...

En ook voor 2000 euro zijn er hele leuke, goede tweedehands motoren te koop.
Tja, dan moet je die kopen hé.
De tweedehandsmarkt voor speedelecs is nog jong. Wacht nog een jaartje of 2-3, en dan zal het aanbod wel stijgen.

Maar als je nu kijkt naar een ‘beste koop’ fiets van 2000€.
In een vergelijkbare versie zonder motor zou die ook 750-1000€ gekost hebben. Tel daar 500€ voor de batterij, 500€ voor de motor en 200€ voor de display, sensoren en versterking van frame, remmen en aandrijving bij, en je bent er.

Nu, voor 2000€ kan je ook een rijdende auto vinden hoor, alleen weet je niet hoe lang die nog zal rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
indofk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 19:00:
[...]

Deze heeft mijn vriendin vorige maand gekocht. Persoonlijk vind ik de Yamaha middenmoter een echte pré, zeker in vergelijking met de Bosch motor die nu in de 2020 variant zit gewoon meer performance in en deze motor en is zeer betrouwbaar, geen geneuzel met anti tuning software
Hebben hem ook bij 12gobiking gekocht voor toen nog de actie prijs van 1599. Maar ook voor 2000 euro zeker een aanrader.
Ik heb nog niet met Yamaha gereden, maar vind dat mijn Bosch Performance Line (65Nm) zeker in de turbo stand al te krachtig is. Je hebt dan nog de CX met 75 Nm.
Mij interesseert tuning niet, maar blijkbaar is er al iets op de markt voor de 2020 modellen om de beperking er uit te halen. Ik ga hier geen links posten, maar je moet echt niet tot in het dark web om ze te vinden. Als je dat wil, dan kan je beter een speed versie kopen, dan heb je ook geen aansprakelijkheidsrisico ivm verzekering bij ongeval. Je zal maar eens een kind omver rijden en er voor moeten op draaien. Dat wil je echt niet mee maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indofk
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-08 17:05
Tommie12 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:22:
[...]

Ik heb nog niet met Yamaha gereden, maar vind dat mijn Bosch Performance Line (65Nm) zeker in de turbo stand al te krachtig is. Je hebt dan nog de CX met 75 Nm.
Mij interesseert tuning niet, maar blijkbaar is er al iets op de markt voor de 2020 modellen om de beperking er uit te halen. Ik ga hier geen links posten, maar je moet echt niet tot in het dark web om ze te vinden. Als je dat wil, dan kan je beter een speed versie kopen, dan heb je ook geen aansprakelijkheidsrisico ivm verzekering bij ongeval. Je zal maar eens een kind omver rijden en er voor moeten op draaien. Dat wil je echt niet mee maken.
Ik heb jaren lang op Yamaha gereden en het probleem t/m de 2018 modellen vond ik altijd de ondersteuning in de hoge kadans , die curve liep te snel naar beneden waardoor je die 80nm niet voelde, de 2019 versie heeft duidelijk een verbeterde curve waardoor ook in een hoge cadans je profijt hebt van de 80mn .

Ik rijd zelf sinds kort met de 4gen Bosch performance speed versie 75mn en deze heeft een vergelijkbare ondersteuning als de Yamaha , de Yamaha heeft iets meer performance in het begin.

Heb me voor de aanschaf verdiept in de Anti tuning software die Bosch heeft en de verschillende dongles die op de markt zijn zoals speedchip ,Speedbox enz lijken het op dit moment te werken , maar men dient dan na de rit op een count down the wachten voordat ze hem uitschakelen omdat anders de kans groot is dat ie alsnog in "limpmodus" gaat.

Ook raden de dongle fabrikanten aan om de software van de motor niet meer up the daten omdat dan de kans aanwezig is dat de dongels alsnog herkend worden door de software.
Met andere woorden , tis mogelijk maar als je garantie je lief is niet aan te raden.

Een kind aanrijden wil je sowieso niet niet meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
indofk schreef op zondag 24 mei 2020 @ 21:45:
[...]

Een kind aanrijden wil je sowieso niet niet meemaken.
Tuurlijk niet, maar als het gebeurt, en de gevolgen zijn groot, dan zou het me niet verwonderen dat bv de politie je fiets direct aan slaat op de plaats van het ongeval en nadien eens nakijkt.
Als daaruit blijkt dat je fiets getuned is, dan zal je verzekering de kosten terug op jou verhalen, en je wordt stevig vervolgd voor de rechtbank....

Maar geloof me, in de buurt van kinderen, en honden aan een te lange lijn ga ik stapvoets voorbij.

En ik geef ook toe dat ik ook liever 30-35 zou willen rijden op de langere stukken, alleen hou ik het liever legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Heeft Bosch in de 2020 serie geen software gestopt die tuning herkend, 2 keer uitval bij herkenning en na 3 keer uitval is het een wandeling naar de FM om de motor weer te laten unlocken?
Dacht dit ergens gelezen te hebben toen ik mij oriënteerde op het kopen van een nieuwe elektrische fiets.
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ebike-tuning/

[ Voor 8% gewijzigd door BenEco op 24-05-2020 22:41 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
BenEco schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:33:
Heeft Bosch in de 2020 serie geen software gestopt die tuning herkend, 2 keer uitval bij herkenning en na 3 keer uitval is het een wandeling naar de FM om de motor weer te laten unlocken?
Dacht dit ergens gelezen te hebben toen ik mij oriënteerde op het kopen van een nieuwe elektrische fiets.
https://www.bosch-ebike.com/nl/service/ebike-tuning/
Zo had ik het ook begrepen, alleen vertelde een FM mij dat na de derde keer gesnapt te worden de motor volledig onbruikbaar zou zijn en vervangen diende te worden. Dat verbaasde me wel en ik betwijfel of het klopt. De uitspraak was niet ingegeven door een anti tuning houding van de FM, want hij was wel bereid om andere merken op te voeren. Hoe dan ook de houding van Bosch heeft mij doen besluiten om voor een ander merk te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:57

nFo

Tommie12 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:47:
Net dit meegemaakt..

Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Banden 28 - 47 mm breed op mijn ebike. De druk was 4.5 à 5 bar (toegelaten druk 5.25 bar)

Tijdens een ritje eerder deze dag is de binnenband achteraan gewoon ontploft. De buitenband was nog heel.
Ik had niks bij, maar de pechbijstand was er in 30 min, en die lieve man heeft er een Gaadi ingestoken.

Bij demontage zat er een scheur in de binnenband van minstens 40cm.
Ik kan niet anders dan geloven dat die band ergens gekneld zat.

Nu zie ik op de plaats waar de 2 einden van de binnenbanden samen komen een deukje in de buitenband.

Wat raden jullie aan? Binnenband toch terug vervangen door een gewone niet deelbare band, of verder gebruiken?

(En ja, vanaf de volgende rit gaat er wat gereedschap en een extra gaadi band mee.
Niet in de war met PSI ?, 5 bar is wel erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Malwina schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:18:
[...]

Zo had ik het ook begrepen, alleen vertelde een FM mij dat na de derde keer gesnapt te worden de motor volledig onbruikbaar zou zijn en vervangen diende te worden. Dat verbaasde me wel en ik betwijfel of het klopt. De uitspraak was niet ingegeven door een anti tuning houding van de FM, want hij was wel bereid om andere merken op te voeren. Hoe dan ook de houding van Bosch heeft mij doen besluiten om voor een ander merk te kiezen.
Klopt, maar ondertussen is er een toestel dat ook na die maatregelen nog werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
nFo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 01:09:
[...]

Niet in de war met PSI ?, 5 bar is wel erg veel.
5 bar kan maximaal. In tube's op een race fiets is 7/8 bar een heel normale waarde.

Als je 5 PSI zou aanhouden kom je uit op 0.3447378647 bar en dan rij je op de velg. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 14:17

BertV

Handgemaakt

Malwina schreef op zondag 24 mei 2020 @ 23:18:
[...]
Hoe dan ook de houding van Bosch heeft mij doen besluiten om voor een ander merk te kiezen.
Zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten.
Diesel sjoemel software; ontwikkeld door Bosch.

Ik zag dat Stromer dit jaar pas met een riem en interne versnelling komt.
Peperduur helaas, maar dat was dan mijn keuze geweest.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Tommie12 schreef op zondag 24 mei 2020 @ 22:08:
[...]

Tuurlijk niet, maar als het gebeurt, en de gevolgen zijn groot, dan zou het me niet verwonderen dat bv de politie je fiets direct aan slaat op de plaats van het ongeval en nadien eens nakijkt.
Als daaruit blijkt dat je fiets getuned is, dan zal je verzekering de kosten terug op jou verhalen, en je wordt stevig vervolgd voor de rechtbank....

Maar geloof me, in de buurt van kinderen, en honden aan een te lange lijn ga ik stapvoets voorbij.

En ik geef ook toe dat ik ook liever 30-35 zou willen rijden op de langere stukken, alleen hou ik het liever legaal.
De regelgeving in Nederland is enigszins krom. Logischer zou zijn een fysieke snelheidslimiet op de motor bij 30 km/u en dan gewoon een snelheidslimiet binnen de bebouwde kom van 25 km/u en er buiten van 45/50 km/u. Nu mag je met je racefiets (zonder motor) met 30+ door een woonwijk, maar je elektrische fiets houdt er bij 25 km/u mee op in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maantje183
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 15-07-2021
Hoi! Ik wil een elektrische damesfiets kopen voor mijn woon-werkverkeer. Het gaat om een enkele rit van ongeveer 18 km. Voor mij is de kwaliteit belangrijker dan de prijs aangezien het toch een belangrijke investering is. Omdat ik er niet echt veel van ken, heb ik de afgelopen dagen veel gelezen en op die manier ben ik al op het volgende uitgekomen van wat ik zeker wil:
- een Bosch motor van minstens 50 Nm
- Een middenmotor
- Ik ga bij betalen voor de beste batterij
- Ik wil eerst een kinderzitje vooraan kunnen gebruiken voor mijn zoontje zodra hij kan zitten en zodra hij ouder is een zitje achteraan
- Batterij ingewerkt in het frame

Verder leek een naafversnelling en eventueel een riemaandrijving me ook wel handig.

Zelf was ik op deze manier bij de Gazelle Grenoble C8 HMB uitgekomen, maar ik merk dat onder mijn kennissen vooral KOGA en Flyer populair zijn. Daar kwam ik uit op de volgende:
- Flyer GoTour (geen idee wat de verschillende nummers betekenen voor de specificaties)
- Flyer UpStreet
- KOGA E-nova evo pt

Uiteraard zal ik bij de fietsenhandelaar een testrit maken, maar ik wou toch eens luisteren of jullie nog iets te zeggen hebben over deze modellen of belangrijke specificaties die ik misschien over het hoofd zie.

Dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maantje183 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 09:54:
Hoi! Ik wil een elektrische damesfiets kopen voor mijn woon-werkverkeer. Het gaat om een enkele rit van ongeveer 18 km. Voor mij is de kwaliteit belangrijker dan de prijs aangezien het toch een belangrijke investering is. Omdat ik er niet echt veel van ken, heb ik de afgelopen dagen veel gelezen en op die manier ben ik al op het volgende uitgekomen van wat ik zeker wil:
- een Bosch motor van minstens 50 Nm
- Een middenmotor
- Ik ga bij betalen voor de beste batterij
- Ik wil eerst een kinderzitje vooraan kunnen gebruiken voor mijn zoontje zodra hij kan zitten en zodra hij ouder is een zitje achteraan
- Batterij ingewerkt in het frame

Verder leek een naafversnelling en eventueel een riemaandrijving me ook wel handig.

Zelf was ik op deze manier bij de Gazelle Grenoble C8 HMB uitgekomen, maar ik merk dat onder mijn kennissen vooral KOGA en Flyer populair zijn. Daar kwam ik uit op de volgende:
- Flyer GoTour (geen idee wat de verschillende nummers betekenen voor de specificaties)
- Flyer UpStreet
- KOGA E-nova evo pt

Uiteraard zal ik bij de fietsenhandelaar een testrit maken, maar ik wou toch eens luisteren of jullie nog iets te zeggen hebben over deze modellen of belangrijke specificaties die ik misschien over het hoofd zie.

Dankjewel!
Koop bij een goede FM die niet te ver zit van waar je woont. Je wil je fiets dagelijks gebruiken en dus is service en hulp belangrijk.
Als je echt elke werkdag 36 km gaat rijden, dan zou ik opteren voor een riemaandrijving en schijfremmen.
Vermijd de Nexus 7 en denk aan Alfine of Nexus 8, of de enviolo naaf.

Andere merken die je misschien wel eens wil bekijken: Velo De Ville of Victoria. En als geld geen rol speelt, misschien Riese& Muller.
Maar nog eens, als je een goede FM hebt, dan zou ik binnen zijn merken blijven en daar kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maantje183
Tommie12 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Koop bij een goede FM die niet te ver zit van waar je woont. Je wil je fiets dagelijks gebruiken en dus is service en hulp belangrijk.
Als je echt elke werkdag 36 km gaat rijden, dan zou ik opteren voor een riemaandrijving en schijfremmen.
Vermijd de Nexus 7 en denk aan Alfine of Nexus 8, of de enviolo naaf.

Andere merken die je misschien wel eens wil bekijken: Velo De Ville of Victoria. En als geld geen rol speelt, misschien Riese& Muller.
Maar nog eens, als je een goede FM hebt, dan zou ik binnen zijn merken blijven en daar kopen.
Bedankt! Ik heb een fietsenmaker gevonden op mijn route die zowel Flyer als KOGA verkoopt, dus dat zit wel goed. De modellen die ik noemde hebben zowel schrijfremmen als riemaandrijving. Heb je een mening over traploos of naafversnelling? Ik zie dat traploos een meerkost is van ongeveer 500 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:07
maantje183 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:30:
[...]

Bedankt! Ik heb een fietsenmaker gevonden op mijn route die zowel Flyer als KOGA verkoopt, dus dat zit wel goed. De modellen die ik noemde hebben zowel schrijfremmen als riemaandrijving. Heb je een mening over traploos of naafversnelling? Ik zie dat traploos een meerkost is van ongeveer 500 euro...
Ik zou altijd voor een naafversnelling gaan, traploos kan sneller defect gaan. En als je accu een keer leeg is wil je niet met een traploze naaf gaan fietsen. Die hebben veel meer weerstand.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maantje183
Strider schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Ik zou altijd voor een naafversnelling gaan, traploos kan sneller defect gaan. En als je accu een keer leeg is wil je niet met een traploze naaf gaan fietsen. Die hebben veel meer weerstand.
Top! Dan ga ik morgen de Flyer gotour 7.03 en de KOGA e-nova pt eens gaan testen. Ben al benieuwd! 😊

En dan nog goede fietstassen en een helm. Mijn portefeuille zal blij zijn! 🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Ik heb een traploze naar van Nuvinci. Is echt top, en de ervaringen leren dat die robuurster is dan een gewone naaf. Er is ook echt geen onderhoud aan en je vindt mensen die er 20-30k zonder problemen mee rijden.
500€ meerprijs lijkt me veel.
Wat het zwaar trappen betreft, dat valt heel erg mee. Ik kan mijn fiets makkelijk aan 18-20km/h rijden (28kg, 47mm brede banden ...) zonder ondersteuning van de motor.

Zorg in elk geval dat je de laatste generatie motor hebt van Bosch. De vorige generaties hadden veel meer interne weerstand. (je herkent ze ook aan het kleiner tandwiel op de trapas)

Maar een 8-speed naaf Alfine of Nexus is ook goed. Dat moet je maar eens proberen bij een testrit. Begin bv met een Nuvinci, en rij gewoon weg zonder ondersteuning. Dan zie je wel of je vooruit geraakt.

Wat Flyer betreft, geen slecht merk, maar ik vind ze toch fors geprijsd. Koga zit zeker ook niet bij de budgetmerken.
Wat verkoopt hij nog?

[ Voor 7% gewijzigd door Tommie12 op 25-05-2020 11:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TecTo
[...]
Beide systemen hebben hun zwakke en sterkte punten. Dat zwaar trappen valt wel mee bij geen ondersteuning. Heeft ook te maken met de motor, bij de nieuwe generatie van Bosch is het prima te doen.

Op de fiets van mijn vrouw zit Enviolo 380 R&M Custom, 36H traploze naaf en ook zonder ondersteuning veel minder weerstand dan mij derailleur Bosch CX gen2.

Persoonlijk zou ik voor traploos gaan met een nieuwe gen motor van Bosh.

Naaf

Voordelen

-Het systeem heeft nauwelijks onderhoud nodig
-Je ziet geen tandwielen
-Je kunt ook schakelen wanneer je niet fietst
-Ook met automaat verkrijgbaar

Nadelen

-Minder versnellingen dan bij de derailleur, dus minder standen en minder nauwkeurig
-Een achterwielband verwisselen wordt lastig, want je kunt het wiel niet meer losmaken
-Het systeem is vrij zwaar

Traploos

Voordelen
-Zeer onderhoudsvrij systeem
-Je kunt uiterst precies schakelen
-Je kunt schakelen tijdens het trappen en ook wanneer je niet trap
-Je kunt de tandwielen niet zien
-Met de automatische variant fiets je altijd in de perfecte versnelling (ook qua energieverbruik)

Nadelen
-Het systeem is vrij zwaar
-Bij de handmatige versnelling moet je veel zelf schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maantje183
Oké , derde poging om te antwoorden (ik doe blijkbaar iets mis).

Ik heb intussen gezien dat de fietsenmaker de traploze varianten niet verkoopt.

Beide fietsen zijn van 2020, dan mag in ervan uitgaan dat de motor toch de nieuwste generatie is? De flyer heeft de performance line en de KOGA de active line.

Naast flyer en KOGA verkoopt hij enkel nog gazelle (en hier en daar een modelletje van Sparta of Batavus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tommie12 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 07:49:
[...]

Klopt, maar ondertussen is er een toestel dat ook na die maatregelen nog werkt.
Welke dan?
Ben zelf geïnteresseerd in de speedbox 3, je hebt de Volmax zag ik.
Welke raad je aan voor een Bosch 2020 gen4 motor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
maantje183 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:49:
Oké , derde poging om te antwoorden (ik doe blijkbaar iets mis).

Ik heb intussen gezien dat de fietsenmaker de traploze varianten niet verkoopt.

Beide fietsen zijn van 2020, dan mag in ervan uitgaan dat de motor toch de nieuwste generatie is? De flyer heeft de performance line en de KOGA de active line.

Naast flyer en KOGA verkoopt hij enkel nog gazelle (en hier en daar een modelletje van Sparta of Batavus).
Meestal verkopen ze wel de hele range. Sommige fietsmerken kunnen vrij snel op bestelling leveren.
Naast de configuratie met motor en naaf is er ook nog de maat en de kleur...

Een fabrikant als Norta (vrij goed gekend in België en Zuid-Nederland) levert zowat elke fiets op 2-3 weken, en dan krijg je dus exact wat je wil in de juiste kleur (was voor mijn vrouw zoooo belangrijk). Geen idee hoe Flyer, Koga etc dat doen. Wel hoor je dat de voorraden laag zijn, en de leveringstijden oplopen.

Kijk niet te snel neer op de Gazelle's of Sparta. Als je daar een fiets hebt met de juiste componenten, dan is dat best vergelijkbaar met Koga en Flyer. De "service vriendelijkheid" van je FM is belangrijker.

Ach, ga maar eerst eens praten met je FM, en druk duidelijk je wensen uit (dagelijkse commute, goede service, onderhoudsvriendelijk, juiste maat,... ).

Ik zat te twijfelen tussen een Velo De Ville en een Norta, en wou absoluut geen batterij op de baggagedrager, en liefst een riem.
Bij Velo De Ville ging me dezelfde config als de Norta ruim 400€ meer kosten, en niemand kon me uitleggen wat ik daar "meer" voor kreeg. Doe daar nog een kortere leveringstermijn bij, en de keuze was gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 12:53:
[...]

Welke dan?
Ben zelf geïnteresseerd in de speedbox 3, je hebt de Volmax zag ik.
Welke raad je aan voor een Bosch 2020 gen4 motor?
Ik heb niks van tuning, en ik raad niks aan. Ik wou alleen schrijven dat er al tuningsbedrijven iets gevonden hebben waarvan ze claimen dat het werkt ook op de 2020 motoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Ik zit me te oriënteren voor de aanschaf van een e-bike, en m'n oog was o.a. gevallen op de Gazelle Grenoble C380, op het eerste gezicht precies wat ik zoek (middenmotor, riem, traploos, accu in het frame) maar nu viel me op dat die fiets (hydraulische) naafremmen heeft.

Naafremmen zijn eigenlijk iets wat ik verwacht op een budgetfiets van de Aldi, niet op een e-bike van ruim €3k. Eerlijk gezegd klinkt het levensgevaarlijk. Iemand ervaring met die dingen ? Is de hydraulische variant minder dubieus dan normale naafremmen ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:59
Aaargh! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:45:
Ik zit me te oriënteren voor de aanschaf van een e-bike, en m'n oog was o.a. gevallen op de Gazelle Grenoble C380, op het eerste gezicht precies wat ik zoek (middenmotor, riem, traploos, accu in het frame) maar nu viel me op dat die fiets (hydraulische) naafremmen heeft.

Naafremmen zijn eigenlijk iets wat ik verwacht op een budgetfiets van de Aldi, niet op een e-bike van ruim €3k. Eerlijk gezegd klinkt het levensgevaarlijk. Iemand ervaring met die dingen ? Is de hydraulische variant minder dubieus dan normale naafremmen ?
De Grenoble heeft geen riem (en velgremmen ipv naafremmen). De Ultimate C380 wel. DIe heeft ook standaard de 500 Wh accu en schijfremmen.
Het frame schijnt een stuk stabieler te zijn dan bij de Grenoble omdat de accu horizontaal in het frame zit. De onderste buis is daarom breder en dus steviger.
Hele fijn fiets moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Aaargh! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:45:

Geen riem zie ik ook, maar wel kettingkast. Dat is alleen een miserie als je die open moet krijgen, maar door de afwezigheid van water zou de ketting wel langer moeten meegaan.

Met hydraulische velgremmen is niks mis, je kan al aardig wat km doen voor je de velg 'opremt'.

Alleen als je de Mont Ventoux af rijdt zou ik af en toe wel eens stoppen om de velg te laten afkoelen. Op de hellingen in Nederland krijg je die velg niet echt warm denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Tommie12 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:56:
[...]

Met hydraulische velgremmen is niks mis, je kan al aardig wat km doen voor je de velg 'opremt'.
In het verleden nooit goede ervaringen gehad met velgremmen: minder remkracht als het regent, nogal erg gevoelig voor problemen met de uitlijning waardoor niet beide remblokjes tegelijk op de velg komen, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Aaargh! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:14:
[...]

In het verleden nooit goede ervaringen gehad met velgremmen: minder remkracht als het regent, nogal erg gevoelig voor problemen met de uitlijning waardoor niet beide remblokjes tegelijk op de velg komen, etc.
Dat is allemaal niet aan de orde met Maguire hydraulische velgremmen, vraag maar aan een van de vele "wereldfietsers" die zweren bij deze remmen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Maar goed, die Grenoble heeft dus geen riem en valt dus af, de Ultimate loopt wel erg in de papieren...

Blijkt toch erg lastig om een goede e-bike te vinden die een beetje betaalbaar is, en ook nog eens leverbaar. Ik vind de Sparta M11Ti ook nog wel een interessante optie maar die lijkt niemand hier in de buurt te leveren in een normale maat (H61).

Iemand toevallig nog andere suggesties ? Eisen: riem aandrijving, middenmotor, accu in de stang, traploze versnelling is nice-to-have. Budget: rond de €3k.

[ Voor 18% gewijzigd door Aaargh! op 25-05-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Aaargh! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:27:
Maar goed, die Grenoble heeft dus geen riem en valt dus af, de Ultimate loopt wel erg in de papieren...

Blijkt toch erg lastig om een goede e-bike te vinden die een beetje betaalbaar is, en ook nog eens leverbaar. Ik vind de Sparta M11Ti ook nog wel een interessante optie maar die lijkt niemand hier in de buurt te leveren in een normale maat (H61).

Iemand toevallig nog andere suggesties ? Eisen: riem aandrijving, middenmotor, accu in de stang, traploze versnelling is nice-to-have. Budget: rond de €3k.
De goedkoopste die ik vind is deze Sparta: https://www.sparta.nl/ele...wart&frametype=h&gears=11

Norta B3040, maar ik weet niet of die in jouw buurt te vinden is. https://www.norta.be/nl/e-bikes/b-3000-serie/b-3040

Bij Velo De Ville zit je snel aan 3500€ met die wensen, en Victoria zit ook rond de 3500€
https://www.victoria-fahrrad.de/nl/modell/emanufaktur-11-8/

Deze Kettler beantwoordt ook aan je wensen denk ik: https://www.kettler-alu-r...sku=KB064-VAFD47_KETTLALU

Deze TREK is iets goedkoper, maar heeft de Nexus 7...
https://www.trekbikes.com...30699/?colorCode=greydark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider

Sparta M8Tb 2020 is leverbaar.

Voor 2700 euro heb je dan een riem aangedreven fiets, Bosch ALP, schijfremmen en een 500 Wh accu.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Dat vond ik nog wel een goede optie (even afgezien van de gruwelijke kleuren) maar lijkt nergens op voorraad, of alleen in kleine maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Strider schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:47:
[...]

Sparta M8Tb 2020 is leverbaar.

Voor 2700 euro heb je dan een riem aangedreven fiets, Bosch ALP, schijfremmen en een 500 Wh accu.
Ook een interessante optie. Die Grenoble had 65Nm en de M11Ti zelf 80Nm. Is 50Nm voldoende ? Ik heb even geen idee hoeveel het verschil is in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

https://www.stella.nl/elektrische-fietsen/p/morena/

@Aaargh! Net even gechat op de Stella site of de Morena leverbaar is en in welke kleuren.
Valt binnen je budget, Geen gekke prijs met automatisch schakelende Enviolo / Nuvinci .

Goedemiddag, je spreekt met ........ Bedankt voor je bericht.
Klopt deze is nog niet leverbaar, hij komt in groen en oranje
de actieprijs zal 2979,- zijn
juli/ augustus waarschijnlijk leverbaar

[ Voor 22% gewijzigd door BenEco op 25-05-2020 17:19 ]

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Ik zie daar nergens een prijs, kan ook nergens een shop vinden waar die te koop is, zelfs hun eigen webshop niet.

Edit: prijs is niet slecht, houden we in het achterhoofd. Duurt dus nog wel ff voor die leverbaar is. Zou ook eerst moeten proefrijden om te zien of ie niet te klein is, volgens de website gaat ie maar tot 57cm frame maat.

[ Voor 28% gewijzigd door Aaargh! op 25-05-2020 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Aaargh! schreef op maandag 25 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Ook een interessante optie. Die Grenoble had 65Nm en de M11Ti zelf 80Nm. Is 50Nm voldoende ? Ik heb even geen idee hoeveel het verschil is in de praktijk.
Mijn motor heeft 65 Nm, maar die krijg je pas in de turbo mode, en die gebruik ik bijna nooit....
Daar zou ik geen breekpunt van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cowboy_Henk

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/snIaKX--ihpe4wLKHPAw_Xdj4Ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLcpjHtcywKRyrpXiqHQ5bEE.jpg?f=fotoalbum_large
Deze vind ik wel een mooie deal, oorspronkelijke prijs is 3000 euro. Nu zo'n 2000 euro
https://www.morsinktweewi.../pegasus-ravenna-8f-belt/ of hier https://www.mantel.com/pe...8f-belt-elektrische-fiets

Midden motor: bosch active plus
Nexus 8 naafversnelling
Belt aandrijving
Hydraulische velfremmen (Magura)
Met ringslot
geveerde voorvork
geveerde zadelpen

Review: https://www.anwb.nl/fiets...asus-ravenna-e8-belt-2019

[ Voor 14% gewijzigd door Cowboy_Henk op 25-05-2020 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Damesfiets en veel te klein, zie ze alleen in 50 en 55cm. Ik rij nu op een fiets met framemaat 61.

Zal een restpartij zijn oid want ik zie bij beide links maar 1 maat staan.

[ Voor 5% gewijzigd door Aaargh! op 25-05-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom geen sparta m8b exclusive 2020?
Alleen geen accu in het frame, maar wat boeit dat.
€2500 riem en powerpack 400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:57

nFo

Chrasher schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:57:
[...]

Zit een Yamaha onder die gechipped is met een Volspeed (Duits merk). Is een chip die programmeerbaar is via de standaard bediening op de fiets. Staat nu op 27 km/u met een verlengde vertraging. Boven de 27 wordt de ondersteuning heel langzaam minder en stopt pas bij de 30. Dus geen muur meer waartegen je aanrijdt, maar een geleidelijke vermindering en die snelheid is voor mij prima.
Ik zat ook te kijken om mijn Batavus Dinsdag E-go is op te voeren, garantie is toch verlopen.
Die harde grens op 25k/m is het enige waar ik mij aan stoor.
Merk je nog veel verschil als je boven de 25k/m komt in de accu duur ?
Voor mij hoeft het ook niet veel sneller, als ik maar van die harde grens af ben op 25.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strider
nFo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Ik zat ook te kijken om mijn Batavus Dinsdag E-go is op te voeren, garantie is toch verlopen.
Voor mij hoeft het ook niet veel sneller, als ik maar van die harde grens af ben op 25.
Met een chip krijg je een hele andere ervaring, omdat zonder een begrenzer de motor al ruim voor de +/- 25km/h gaat afbouwen.

Dus ja, je merkt veel verschil in accuduur, zelfs op 25km/h, je hebt op die snelheid veel meer ondersteuning dan zonder een chip.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46
Cowboy_Henk schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]
Deze vind ik wel een mooie deal, oorspronkelijke prijs is 3000 euro. Nu zo'n 2000 euro
https://www.morsinktweewi.../pegasus-ravenna-8f-belt/ of hier https://www.mantel.com/pe...8f-belt-elektrische-fiets

Nexus 8 naafversnelling
Belt aandrijving
Met ringslot
geveerde voorvork
geveerde zadelpen

Hmmmm... zo te zien met Conti riemaandrijving. :'(
Dit is een min punt. Google maar eens op problemen met Conti belt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:48:
Hoger zwaartepunt. Zie ‘m trouwens nergens voor 2500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Cowboy_Henk schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:25:
[...]

[Afbeelding]

Nexus 8 naafversnelling
Belt aandrijving
Met ringslot
geveerde voorvork
geveerde zadelpen

De prijs van 2000€ is enkel geldig bij inruil van een electrische fiets van 3-4 jaar oud....
Wat een misleiding...
De riem is wel van Gates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Tommie12 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:06:
[...]

De prijs van 2000€ is enkel geldig bij inruil van een electrische fiets van 3-4 jaar oud....
Wat een misleiding...
De riem is wel van Gates.
Ah ja nu zie ik het ook, raar bij afrekenen staat er niks bij zou toch moeten dan? Bij Mantel wel nog 2099 euro, wel maar 1 framemaat. Tis dan ook niet het jongste model.
En

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

Chrasher

Tevree met z'n PS5

nFo schreef op maandag 25 mei 2020 @ 19:37:
[...]

Met dat kleine extra snelheidsverschil wat ik nu ingesteld heb (27 met verlengde afbouw naar 30) is het verschil in accuverbruik niet zo veel. Het verbruik gaat pas echt omhoog bij snelheden van 30 en hoger. Ik rij bij weinig wind nu rond de 28 km/u en haal nog gemakkelijk 120km in de ECO stand met een 400 Wh accu.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Chrasher schreef op maandag 25 mei 2020 @ 22:43:
[...]

Met dat kleine extra snelheidsverschil wat ik nu ingesteld heb (27 met verlengde afbouw naar 30) is het verschil in accuverbruik niet zo veel. Het verbruik gaat pas echt omhoog bij snelheden van 30 en hoger. Ik rij bij weinig wind nu rond de 28 km/u en haal nog gemakkelijk 120km in de ECO stand met een 400 Wh accu.
Bereik is echt zo variabel.

Als je op de sport stand gaat, en je rijdt 23, dan betekent dat dat je amper zelf kracht geeft, dan gaat de batterij er vrij snel door.
Maar probeer je telkens boven de 25 te rijden, en stevig te duwen, dan verbruikt je vrijwel niks van de batterij, enkel bergop en bij het vertrekken gaat je motor dan wat bijduwen.

En dan heb je nog alles er tussenin natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51

Chrasher

Tevree met z'n PS5

@Tommie2 Vandaar dat ik er ook bij vermelde dat dat in de ECO stand was (volgens de Yamaha spec. is dat 100% ondersteuning gerelateerd aan je eigen geleverde vermogen). En indien de snelheid hoger is dan 27 km/u zit er ook al een afbouw van de ondersteuning in.

Verder is harde wind en bergop killing voor de actieradius zoals je al aangaf.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 20:18
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in deze en andere topics, ik ga iets verder weg van mijn werk wonen en wil voor woon werkverkeer een ebike aanschaffen.

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op de Van Moof S3, het fietste erg lekker (vooral de boost knop beviel) maar over de algemene afwerking en kwaliteit heb ik mijn bedenkingen, ik ben me nu verder aan het oriënteren.

Mijn oog was al gevallen op de Cube Touring Hybrid Pro 500 maar deze lijkt nergens meer op voorraad te zijn in framemaat 62, aangezien ik 1,95 meter lang ben wil ik wel eerst even testen of ik lekker op deze fiets zit.

Heeft er iemand nog tips waar ik deze fiets zou kunnen testen (het liefst een beetje in het midden van het land) of anders een andere aanrader van rond de € 2500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@Rob112 ik weet niet of 2999 binnen budget is (misschien kan er nog iets af, dit is adviesprijs), maar ik vind zelf de Specialized Vado SL erg mooi: https://www.specialized.c...54894?color=263668-154894.

Het Specialized testcentrum in Arnhem krijgt hem binnen een paar weken binnen.

Grote voordeel is dat hij maar 15 kg weegt.

[ Voor 7% gewijzigd door Erapaz op 26-05-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
Erapaz schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 12:47:
@Rob112 ik weet niet of 2999 binnen budget is (misschien kan er nog iets af, dit is adviesprijs), maar ik vind zelf de Specialized Vado SL erg mooi: https://www.specialized.c...54894?color=263668-154894.

Het Specialized testcentrum in Arnhem krijgt hem binnen een paar weken binnen.

Grote voordeel is dat hij maar 15 kg weegt.
Dat is zeker een mooie fiets :) Ik zoek echter een iets minder sportief model voorzien van een achterrek aangezien ik als ik weer naar kantoor moet ik een laptoptas moet meenemen en een rugzak is voor mij geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-09 11:15
Rob112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Dat is zeker een mooie fiets :) Ik zoek echter een iets minder sportief model voorzien van een achterrek aangezien ik als ik weer naar kantoor moet ik een laptoptas moet meenemen en een rugzak is voor mij geen optie
Van een rugzak op je rug ga je inderdaad niet vrolijk worden. Dan plakt heel je rug van het zweet.

Die fiets is trouwens ook leverbaar met bagagedrager en spatborden en dan is het een zeer deftige fiets. Let wel dat de motor niet zo krachtig is en je bij wat wind tegen echt wel aan moet zetten :)

Ik kan niet echt zien of de accu nou volledig uitneembaar is of helemaal is geïntegreerd in het frame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Laatst online: 18-09 11:15
Rob112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:48:
Ik ben al een tijdje aan het meelezen in deze en andere topics, ik ga iets verder weg van mijn werk wonen en wil voor woon werkverkeer een ebike aanschaffen.

Afgelopen weekend heb ik een proefrit gemaakt op de Van Moof S3, het fietste erg lekker (vooral de boost knop beviel) maar over de algemene afwerking en kwaliteit heb ik mijn bedenkingen, ik ben me nu verder aan het oriënteren.

Mijn oog was al gevallen op de Cube Touring Hybrid Pro 500 maar deze lijkt nergens meer op voorraad te zijn in framemaat 62, aangezien ik 1,95 meter lang ben wil ik wel eerst even testen of ik lekker op deze fiets zit.

Heeft er iemand nog tips waar ik deze fiets zou kunnen testen (het liefst een beetje in het midden van het land) of anders een andere aanrader van rond de € 2500 euro?
Wat is je afstand enkele reis?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malwina
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
Rob112 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:48:
Mijn oog was al gevallen op de Cube Touring Hybrid Pro 500 maar deze lijkt nergens meer op voorraa te zijn in framemaat 62, aangezien ik 1,95 meter lang ben wil ik wel eerst even testen of ik lekker op deze fiets zit.

Mijn advies zou 12go biking zijn, alleen zie ik dat ook daar de 62cm variant is uitverkocht. Zelf ben ik iets kleiner dan jij en vond de zitpositie op de Cube Kathmandu veel fijner dan de Touring. Bij Wels in Driel staan er meerdere te koop, ook een 2019 versie die rond jouw budget zit. Nadelen van de 2019 versie zijn een kleinere accu van 500Wh en de vorige generatie Bosch motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob112
Vlassie1980 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 14:25:
[...]

Wat is je afstand enkele reis?
nu nog 10 kilometer maar de verwachting is dat dat over een jaar 17 kilometer wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2020 @ 18:48:
Waar zie je deze fiets voor 2500 ? Heb me er wat in verdiept en het lijkt idd een goede optie, maar ik zie 'm overal voor ~3k inclusief de powerpack 400, 2849 met de 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:00
Aaargh! schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Waar zie je deze fiets voor 2500 ? Heb me er wat in verdiept en het lijkt idd een goede optie, maar ik zie 'm overal voor ~3k inclusief de powerpack 400, 2849 met de 300.
Zie hier https://www.fietsvoordeelshop.nl/sparta-m8b-exclusive-2020-blauw-mat-heren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strider
Dit is een beetje een relax mode fiets, dus met een rechte houding.
Een echte senior fiets dus, en dan ook nog die accu achterop.

Geen aanrader wat mij betreft.

BlaBlaBla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Strider schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:25:
[...]

Dit is een beetje een relax mode fiets, dus met een rechte houding.
Een echte senior fiets dus, en dan ook nog die accu achterop.

Geen aanrader wat mij betreft.
Ik ben 38 jaar dus nog lang geen senior. Ik heb ook al een paar modellen geprobeerd dus ook zo'n sportief model met recht stuur en meer voorovergebogen. Dat ligt me echt niet. Ik had na een tijd kramp aan mijn polsen.
Geef mij maar comfort en met gebogen stuur.

Maar noem dit aub geen senior model, comfort model is wel ok. Het is niet omdat ik nog niet oud ben dat ik ook geen comfort wil hé 😚

En ik kijk ook niet meer naar batterij, er zijn andere prioriteiten. Batterij zie je toch niet als je rijdt. Het is gemakkelijker om eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Da's dus met 300Wh, €2709 met de 400Wh accu.

Ze geven ook aan dat deze een 'langere levertijd' heeft. Ben net ff bij de FM geweest, o.a. de M8B Exclusive getest, maar de levertijd van die fiets is dus week 4 2021.

Ook een aantal Batavus modellen getest (o.a. de Finez met belt en in-frame accu), die schijnen wel snel leverbaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Cowboy_Henk schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:54:
[...]

Ik ben 38 jaar dus nog lang geen senior. Ik heb ook al een paar modellen geprobeerd dus ook zo'n sportief model met recht stuur en meer voorovergebogen. Dat ligt me echt niet. Ik had na een tijd kramp aan mijn polsen.
Geef mij maar comfort en met gebogen stuur.

Maar noem dit aub geen senior model, comfort model is wel ok. Het is niet omdat ik nog niet oud ben dat ik ook geen comfort wil hé 😚

En ik kijk ook niet meer naar batterij, er zijn andere prioriteiten. Batterij zie je toch niet als je rijdt. Het is gemakkelijker om eruit te halen.
Je kunt ook de Sparta M8Tb proberen, dan zit je accu tenminste in je frame, heb je een vele betere wegligging. Dat is een fiets zonder een recht stuur, je zit waarschijnlijk wel iets meer voorover maar dat is beter voor je rug dan helemaal recht.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaargh! schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:00:
[...]

Met rentepunten van ING kost die met powerpack 400 €2509,- bij fietsenstunt.nl.
Vind het alleen anno 2020 nog absurd dat een display nog in zwart wit is.
Armoedig.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2020 18:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:23
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:03:
Armoedig.
Armoedig? Waarschijnlijk is het zo beter afleesbaar in fel zonlicht.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 00:08
Nou, het achtertandwiel van mijn Batavus Dinsdag is in 3 stukken gebroken na het iets te veel kracht zetten bij het wegfietsen :+

Nu is het zo dat ik altijd in de hoogste versnelling fiets (8) behalve bij het wegfietsen.
Heb ik nu de optie om meer of minder tanden op het achtertandwiel te kiezen zodat ik wat meer over de versnellingen varieer? Ik kan me herinneren dat ik daarvoor het voortandwiel zou moeten aanpassen....

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 18:03:
[...]

Met rentepunten van ING kost die met powerpack 400 €2509,- bij fietsenstunt.nl.
Armoedig.
De vraag is of je een display nodig hebt... ik hoef alvast niks in kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:15
Kodess schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:44:
Nou, het achtertandwiel van mijn Batavus Dinsdag is in 3 stukken gebroken na het iets te veel kracht zetten bij het wegfietsen :+

Nu is het zo dat ik altijd in de hoogste versnelling fiets (8) behalve bij het wegfietsen.
Heb ik nu de optie om meer of minder tanden op het achtertandwiel te kiezen zodat ik wat meer over de versnellingen varieer? Ik kan me herinneren dat ik daarvoor het voortandwiel zou moeten aanpassen....
Moet je even tellen wat je hebt, voor de shimano nexus kan je tandwielen krijgen tussen 16 en 20 tanden. Dingen kost 3 tot 5 euro stuk online dus dat zijn de kosten niet.

Bij minder tanden achter verplaats je je versnellingsbereik omhoog.
Bij meer tanden gaat je bereik omlaag (en je topsnelheid ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wetterhahn
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-09 19:53
Ik lees ook al even mee op zoek naar een mooie elektrische fiets. Deze wil ik gebruiken voor woon-werk verkeer. Waarschijnlijk circa 3 keer in de week, 23km enkele reis.

Na een test op een Vanmoof (beviel prima, levertijd bevalt minder) heb ik deze week voor een weekje een Qonqer Sport te leen. Als iemand vragen heeft of iets wilt testen hoor ik het graag.

Vandaag eerste ritje gemaakt en bevalt goed. Geeft een goede steun in de rug en ik erger me opvallend genoeg totaal nog niet aan de derailleur. Zithouding is nog wel een dingetje, deze is sportief dus voorovergebogen, ik ga deze week testen of dit me bevalt.

Ben nu nog aan het zoeken naar de mogelijkheid om de instellingen van de ondersteuning verder naar mijn wensen aan te passen maar ik kom niet in het uitgebreide menu helaas. Iemand tips? Display is een Bafang DP C230 volgens het menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Na wat testritjes zo’n 90% zeker dat het de Batavus Finez E-go Power Exclusive gaat worden. Wel een flinke smak geld maar als ik dan toch zoiets aanschaf dan meteen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Aaargh! schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 01:05:
Na wat testritjes zo’n 90% zeker dat het de Batavus Finez E-go Power Exclusive gaat worden. Wel een flinke smak geld maar als ik dan toch zoiets aanschaf dan meteen maar goed.
Dat ziet er goed uit. Tijdens het fietsen genieten, dan ben je de prijs snel vergeten.

Succes met je eventuele aankoop.

Opvallend is de grote run op e-bike's onder de huidige omstandigheden. Overal grote drukte bij de FM en sommige merken kunnen pas weer leveren in Oktober.

[ Voor 17% gewijzigd door TecTo op 27-05-2020 06:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:49

charrel

Cortisol4life..

Torched schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Moet je even tellen wat je hebt, voor de shimano nexus kan je tandwielen krijgen tussen 16 en 20 tanden. Dingen kost 3 tot 5 euro stuk online dus dat zijn de kosten niet.

Bij minder tanden achter verplaats je je versnellingsbereik omhoog.
Bij meer tanden gaat je bereik omlaag (en je topsnelheid ook).
Ik heb volgens mij achter een 12 op mijn Nexus 8 zitten. Dus kleiner is ook te krijgen dacht ik, maar nu ik zoek lijkt 16 de kleinste. Ik zal is even tellen vanmiddag.

[ Voor 7% gewijzigd door charrel op 27-05-2020 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Overgeef Dave
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:22
Hoe doorslag gevend is het fiets gewicht bij een e-bike die wordt voorgesteld als cruiser?
Ik stel de vraag omdat ik eigenlijk aan het twijfelen ben een Granville E-Integrated te kopen.
Het gewicht op papier doet mij wat aarzelen
Heb er een test rit mee gedaan die beviel, maar die was kort.
Hier de specs:

TYPE FIETS Man, Unisex
KLEUR Army Green, Matt
ELECTRIC SYSTEM 50 Nm, BOSCH Active Plus Line
MOTOR Mid-motor
BATTERY Integrated in Downtube, BOSCH PowerTube
BATTERY CAPACITY 500Wh
DISPLAY BOSCH Purion
FORK Suntour NEX
GROUP Shimano Nexus-8
BRAKES Shimano Hydraulic disc brakes
LIGHT Lezyne E70 – 200 Lumen, Marwi Rear Light
TIRES 47 mm, Schwalbe Road Cruiser
SADDLE G-Access Comfort
LOCK AXA Defender – BOSCH Lock Keyed
ACCESSORIES Alloy pedals, Racktime Carrier
WEIGHT 27,9 kg

Prijs €2999

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
@Overgeef Dave Zowat alle fietsen die vergelijkbaar zijn met jouw config wegen tussen de 25 en 30 kg.
Dat voel je pas als je zonder ondersteuning een helling op wil, of als je sneller wil dan 25 km/h.

Ik had ook liever iets lichter gehad, maar een batterij, een motor en een iets sterker frame en dikkere banden wegen nu eenmaal wat meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
TecTo schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 06:40:
[...]

Dat ziet er goed uit. Tijdens het fietsen genieten, dan ben je de prijs snel vergeten.

Succes met je eventuele aankoop.

Opvallend is de grote run op e-bike's onder de huidige omstandigheden. Overal grote drukte bij de FM en sommige merken kunnen pas weer leveren in Oktober.
Vakantie geld gaat men toch uitgeven ondanks de enorme economische recessie die er aan zit te komen, gezien iedereen nu thuis zit en als ik naar ons zelf zo kijk is de enige beweging mobiel gezien nog op de fiets. De laatste autorit is een maand geleden geweest naar een begrafenis, maar voor de rest ben je nu aan huis gebonden. Mensen willen er toch nog even kort uit zijn en dan is een fiets lekker. Het valt mij op hoe veel mensen nu fietsen, normaal heb ik bepaalde fietspaden voor mijzelf als ik naar mijn bijen moet maar nu sta ik vaak met meerdere mensen bij het stoplicht.

Ik zit ook aan deze fiets te denken.

Eerst was ik nog gefocust op een transportfiets, kwam uit op de radwagon. Alleen daar heb je een rijbewijs voor nodig, verzekering en het is een onbekend merk waar ik last van kan krijgen omdat de fietsenmaker moeilijk kan doen. Ik gebruik de fiets voor een paar dingen. Mijn dochter van school halen, naar mijn bijenkasten fietsen en in deze periode fiets ik in 10-20km omtrek naar bijen zwermen die ik dan schep.

Af en toe neem ik materiaal mee (20kg+). Ik wil eigenlijk geen accu onder de bagagedrager gezien mijn dochter daar op zit en ik er soms wat zwaar materiaal op gooi, ik wil een bagagedrager voor gaan monteren gezien ik soms een lege bijenkast of korf meeneem. Mijn oog was al gevallen op een midden motor en een riem. Ik denk dat deze fiets ideaal is.

Voor mijn werk gaat het volgens mij niet worden, 45 kilometer afstand.

Wel ben ik benieuwd of de weerstand minimaal is als je ondersteuning uit zet, wat was jou ervaring daarmee? @Aaargh! Ik fiets namelijk geregeld korte stukjes en vind het onzin om dan met motor aan te fietsen. Anders ga ik moddervet worden :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

init6 schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:43:
[...]
Mensen willen er toch nog even kort uit zijn en dan is een fiets lekker. Het valt mij op hoe veel mensen nu fietsen, normaal heb ik bepaalde fietspaden voor mijzelf als ik naar mijn bijen moet maar nu sta ik vaak met meerdere mensen bij het stoplicht.
Voor mij ook de belangrijkste reden. Vakantie in 't buitenland wordt 'm niet dit jaar en een e-bike geeft me toch wat meer mogelijkheden om in de buurt nog eens ergens te komen. Ik mag graag fotograferen en met de fiets kom je toch makkelijker op interessante plekken dan met de auto.

Ik denk dat ik er zo'n tas bij aanschaf voor achterop, met wat inserts erin om m'n camera en lenzen op hun plek te houden.

Ik was wel van plan m'n normale fiets te houden, vnl als kroegfiets.

[ Voor 4% gewijzigd door Aaargh! op 27-05-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Hier ook maar eens melden, na 2 jaar woonwerk te hebben gedaan op een Gazelle Paris Plus (met een Selle Italia X-Cross zadel :P ):
Afbeeldingslocatie: https://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2019/01/2019-01-22-16.12.49-Medium.jpg
Inmiddels voorzien van 2 huge ass fietsen voor de boodschappen en alle zooi. :P

Sinds eind vorig jaar op 30km van huis ben gaan werken ben ik een tijd met de auto gegaan, mede door de motorhobby staat die eigenlijk 3 kwart tijd stil en ging die hard achteruit.

Auto weg, andere (tour)motor gekocht, maar ergens mistte ik het. :P Sowieso jarenlang gemountainbiket en ik houd van de vrijheid. :) Laatst al eens een gewone elektrische fiets geprobeerd, maar ik zit al snel op 27-28km/u ook vanwege de kracht in mijn benen, dan zit je tegen de motor in te trappen. Zelfde met de Bosch middenmotor bij een buurman hier, minder heftig en irritant maar toch aanwezig. Wel een echt fijne manier van ondersteuning.

Omdat ik echt wel gek van Gazelle ben daar al eens voor gekeken maar dat werd mij toch echt wel wat te gortig qua prijs, zodoende via een kennis gaan kijken bij Stella. Goed en eerlijk advies gehad, zodoende heb ik komende vrijdag een afspraak voor een touring model van hun:
Afbeeldingslocatie: https://objectstore.true.nl/webstores:stellafietsen/content/content_items/6893/1180x830/trekking_gent_matt_black_slider-1.jpg
Stella Trekking Premium MDB

Maar eens kijken hoe de afwerking en kwaliteit is en hoe het fiets, heeft wel mijn interesse gewekt. :)
Ook of een groot model frame bij hun voor mij voldoende is, ik ben 1.97m en heb nu een framemaat 65 bij Gazelle op speciale bestelling.

Omdat het tegen de begrenzer aantrappen best wel hinderlijk is inmiddels info ingewonnen en veel opgezocht, er komt een Speedchip V3 erbij om de begrenzer eraf te halen (30 of 35 is dat dan) maar niet om te tunen. Dan past het wel voor mij. MTB helm maar eens uit het stof halen dan ook. Heb er zin in. :)

Hier mensen met ervaring met Stella fietsen zo verder?

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Aaargh! schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 11:52:
Ik denk dat ik er zo'n tas bij aanschaf voor achterop, met wat inserts erin om m'n camera en lenzen op hun plek te houden.

Ik was wel van plan m'n normale fiets te houden, vnl als kroegfiets.
Tegenwoordig zijn er veel mooie oplossingen. Als de bagagedrager compatibel is, klik en vast en zo weer losgekoppeld.

Wij gebruiken deze twee bagagedrager tassen met ruim voldoende volume voor een leuke dagtrip.

Bontrager MIK Utility voor de R&M

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kP69CgEgTXE3vUsyxqbQBSWF7HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ZFlRDGTaoOjnuDRw7h0OTTw.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de Cube de Klickfix Dragertas 2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLjaJmAMZXX1w1o1Sc8Rpzdaojs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MDjiEkOkFAztVIB6otugeSMI.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Joopieboy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:21:

Ze lijken me redelijk tot scherp geprijsd: A-merk onderdelen en 600 euro inruilkorting op de adviesprijs ongeacht wat je inlevert. Wat is de catch?

[ Voor 5% gewijzigd door Gluten Parody op 27-05-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Gluten Parody schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 13:45:
[...]

Ze lijken me redelijk tot scherp geprijsd: A-merk onderdelen en ook nog 600 euro inruilkorting op de adviesprijs ongeacht wat je inlevert. Wat is de catch?
Daar wil ik vrijdag ook achter komen, merk zal wel iets schelen en afwerking/lak en die zaken vermoed ik. Qua software zal er bij een e bike wel wat verschil in zitten qua verfijning enzo. Even kijken wat de accu upgrade precies kost en goed vergelijken dan maar.

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
Qua niveau zal het wel geen Sparta of Batavus zijn, maar je betaalt ook een pak minder. De fiets die je noemt heeft tenminste niet zo'n debiele broodtrommel :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door Gluten Parody op 27-05-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Joopieboy schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 12:21:
Hier ook maar eens melden, na 2 jaar woonwerk te hebben gedaan op een Gazelle Paris Plus (met een Selle Italia X-Cross zadel :P ):
[Afbeelding]
Inmiddels voorzien van 2 huge ass fietsen voor de boodschappen en alle zooi. :P

Sinds eind vorig jaar op 30km van huis ben gaan werken ben ik een tijd met de auto gegaan, mede door de motorhobby staat die eigenlijk 3 kwart tijd stil en ging die hard achteruit.

Auto weg, andere (tour)motor gekocht, maar ergens mistte ik het. :P Sowieso jarenlang gemountainbiket en ik houd van de vrijheid. :) Laatst al eens een gewone elektrische fiets geprobeerd, maar ik zit al snel op 27-28km/u ook vanwege de kracht in mijn benen, dan zit je tegen de motor in te trappen. Zelfde met de Bosch middenmotor bij een buurman hier, minder heftig en irritant maar toch aanwezig. Wel een echt fijne manier van ondersteuning.

Omdat ik echt wel gek van Gazelle ben daar al eens voor gekeken maar dat werd mij toch echt wel wat te gortig qua prijs, zodoende via een kennis gaan kijken bij Stella. Goed en eerlijk advies gehad, zodoende heb ik komende vrijdag een afspraak voor een touring model van hun:
[Afbeelding]
Stella Trekking Premium MDB

Maar eens kijken hoe de afwerking en kwaliteit is en hoe het fiets, heeft wel mijn interesse gewekt. :)
Ook of een groot model frame bij hun voor mij voldoende is, ik ben 1.97m en heb nu een framemaat 65 bij Gazelle op speciale bestelling.

Omdat het tegen de begrenzer aantrappen best wel hinderlijk is inmiddels info ingewonnen en veel opgezocht, er komt een Speedchip V3 erbij om de begrenzer eraf te halen (30 of 35 is dat dan) maar niet om te tunen. Dan past het wel voor mij. MTB helm maar eens uit het stof halen dan ook. Heb er zin in. :)

Plaats je de speedchip zelf of gaat de fietsenmaker dat doen? Je zit sowieso wel snel boven de 25 met een ebike, dus dan erger je je eigenlijk altijd. De Bosch 2020 schijnt overigens veel minder weerstand te hebben als deze uit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fast-server
  • Laatst online: 10-09 18:33
@jimh307

Qwic laat zijn fietsen helemaal niet spaken maar koopt /besteld gewoon goedkope wielen.
Heb zelf ook iedere keer gesodemieter met de spaken van mijn MN8 Belt en mijn vrouw in mindere mate met haar MN7.

Ze (fietsstunt) haalt vandaag als het goed is mijn wiel op om deze te herspaken.
Toen de spaak brak en ik langs een fietsenmaker ging om te kijken of deze het snel kon herstellen gaf deze al meteen aan dat Qwic goedkope rommel gebruikt op haar fietsen...

De gebruikte wielen en de voorvork zouden ook op goedkope decathlon fietsen zitten, geloofde dat niet gezien de prijs maar ik was van de week bij de decathlon en ja hoor de zelfde velg en voorvork op goedkope BTWIN fietsen...

Probleem is dat de spaken van slechte kwaliteit zijn, de verkeerde spaakbussen gebruikt zijn (geen messing) waardoor deze bij spanning niet meegeven en afbreken op het schroefdraad in het busje.
Daarnaast is het wiel standaard ook niet goed gespaakt waardoor de spaken te schuin in het busje staan (extra frictie)

Bij hard remmen wordt de kracht op de spaken te hoog en dan knappen deze...
Aangezien ik veel fiets op plaatsen met grote hellingen (dijk afritten!) moet ik nog wel eens wat harder tot hard remmen, en dat wil wel, helemaal met een schijfrem. (officiele fietspaden!)

Qwic probeert gewoon zwaar te besparen en hun winst te maximaliseren, dit is niet erg zolang het niet ten koste gaat van de kwaliteit. (gebeurd nu wel)

Heb al aangegeven dat ik mijn wiel herspaakt wil hebben met goede spaken en busjes.

Ook vind ik de Schwalbe energizer plus banden erg slecht, deze "rollen" in de bochten en je verliest daardoor ook de controle over de fiets.
Ook zwabberen deze banden bij 25km/h, en waren ze 2 keer per week lek!
Heb deze banden zelf laten vervangen door CST Platinum Protector banden en deze hebben hier geen last van, fietst een stuk ontspannender.

[ Voor 14% gewijzigd door fast-server op 27-05-2020 15:08 ]

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@fast-server

Super, fijne reactie, stelt me gerust.
Probleem is dat de spaken van slechte kwaliteit zijn, de verkeerde spaakbussen gebruikt zijn (geen messing) waardoor deze bij spanning niet meegeven en afbreken op het schroefdraad in het busje.
Daarnaast is het wiel standaard ook niet goed gespaakt waardoor de spaken te schuin in het busje staan (extra frictie)
100% herkenbaar. Gelukkig is mijn achterwiel herspaakt met spaak 12 en de bijbehorende bussen en sindsdien durf ik weer op hoge ondersteuning te fietsen. Mijn achterwiel is eerder al gespaakt, maar toen met de Qwic rommel en die hebben het 14 maanden volgehouden. Ik fietste toen heel rustig en dorst niet echt hard te gaan want ik vond dat hele spaakpatroon er maar fragiel uitzien. Degene die er géén andere spaken in wou zetten is ontslagen bij mijn FM en ik heb de baas goed aangesproken (wel netjes, hoor) dat ik voor die prijs niet vind kunnen. Deze nam me serieus en hebben het wiel elders laten spaken. Nu durf ik rustig lange stukken op volle ondersteuning te rijden zonder dat ze een krimp geven.

Dit zou al in het begin zo moeten zijn. Pas na 2 jaar is er actie op ondernomen en elk bedrijf, hoe aardig ook, probeert beter van je te worden. Vele worden met een kluitje het riet ingestuurd en zijn veel geld kwijt. Een assertiviteitscursus zou niet misstaan bij vele.

Maar inderdaad:
3 x breuk bij de spaakkop
1 x breuk in het busje zelf
1 x breuk net boven het busje

En dit zonder erg hard te remmen en ook vaak dijkje op en af. Ik hoop ook dat het voor jou eigenlijk over zal zijn want bij mij is het zo dat als er enkele keren een spaak knapt dat ik aardig dwangmatig wordt en het wiel onderweg vaak zal controleren. Dat heb ik nu niet meer. Spaak 12 is wel nodig bij de 90 nm Brose MM. Dat blijkt met hetgeen wat jij hebt geschreven.

Maar nu genieten van het mooie weer :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

De Batavus die ik op het oog had lijkt ook erg moeilijk te leveren, volgens de FM pas in week 40. Daar heb ik natuurlijk niks aan.

Pagina: 1 ... 32 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam