Dat is vrij normaal bij de Bafang motoren (incl gasschuif), daar kun je bij instellingen weinig aan veranderen. Zorg wel dat de instellingen op current staan (niet speed).tuppes schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:41:
Wat mij opvalt is dat na het los laten van die gasschuif het een paar tellen duurt voordat de trapondersteuning in werking komt. Na het remmen is er ook een vertraging waarneembaar maar een stuk minder dan bij het gebruik van die gasschuif.
Heeft er iemand ervaring met de Piaggio Wi-Bike Active Plus die sinds kort in de rentepunten winkel van ING staat?
https://www.ing.nl/punten/productdetail/1005662
Heeft in ieder geval belt drive, Nuvinci versnellingen, schijfremmen en 418Wh accu
Heeft in ieder geval belt drive, Nuvinci versnellingen, schijfremmen en 418Wh accu
[ Voor 10% gewijzigd door pix3l8e op 12-05-2020 16:44 ]
Ik twijfel toch wat.pix3l8e schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:43:
Heeft er iemand ervaring met de Piaggio Wi-Bike Active Plus die sinds kort in de rentepunten winkel van ING staat?
Prijs is niet verkeerd, en als je een ander merk koopt met belt en Nucinci, dan ben je ca 3200-3400€ kwijt, maar....
- je hebt dan een Bosch motor, en niet een onbekende Piaggio
- meestal batterij van 500 ipv 420 Wh
- Enviolo 380 ipv de oudere en gevoeligere 360
Sony A7 iv en wat recycled glas
Drie jaar geleden kocht ik, mede naar aanleiding van jullie bevindingen, mijn Batavus Razer, en ik heb toen mijn vriendin overgehaald om ook een fiets te kopen. Het werd de Sparta Mojo. Over de Razer ben ik nog altijd zeer tevreden.
We gaan steeds meer fietsen, dus merkt ze steeds meer de beperkingen van de Mojo (beperkte accu, veel weerstand, voorwielmotor, lomperig etc).
Tijd voor iets nieuws, en we zoeken iets sportiefs, maar ook bruikbaar in de stad. De Razer is té sportief, met name door de stuurgeometrie.
Wij fietsen vaak met een Thule Chariot aanhangwagen (tot wel 60kg), vervoeren vaak boodschappen, hebben kinderzitjes, windschermen, en fietsen tijdens vakanties ook regelmatig in het buitenland, en schuwen windkracht 7 tegenwind ook niet per sé. Zelf zijn we niet zo zwaar, maar alles bij elkaar kan het totaalgewicht richting de 150 kilo gaan.
Het grote voordeel van mijn Razer vond ik altijd het koppel van 80Nm, dat zo nu en dan zeker van pas komt. Het gross van de fietsen heeft Bosch techniek, en daarbij houdt het vaak bij 50Nm wel op. Mijn gevoel zegt me dat dat in sommige situaties bij ons toch te beperkend kan werken, maar correct me if i'm wrong.
Net nadat ik mijn Razer kocht, kwam de dinsdag. Door velen een geroemde fiets, ook nu nog. Dat is het iets stadsere broertje van de Razer. Op papier is het modeljaar 2020 niet erg aantrekkelijk, vanwege het beperkte koppel. Vanmiddag waren we bij een fietsenwinkel, en daar stond nog een demo-model van de Dinsdag, modeljaar 2019, te koop. Deze heeft 400km op de teller, en kost €1900,-. Ook nieuw is hij nog te krijgen, voor ongeveer €150 meer. We hebben een proefrondje gereden, en de fiets rijdt prima, en het is inderdaad op het voor ons juiste snijvlak tussen sportief en stads.
We neigen er dus naar om het modeljaar 2019 te kopen, maar ik ben benieuwd wat jullie hier van denken. Is het nieuwe model echt beter, en is deze het extra geld ook waard? Het budget is ongeveer € 2000,-. Het extra geluid van de Yamaha motor is voor ons niet zo van belang, want ik begrijp dat dat met name de overweging is om een Bosch te kopen.
Als iemand anders nog goede suggesties heeft, dit is ongeveer het wensenlijstje:
- Middenmotor met trapkrachtsensor
- Sportief uiterlijk, maar niet overdreven sporty.
- Hoog koppel, maar dat kan een gevoelskwestie zijn.
- Naafversnelling
- Lichte voorkeur voor accu in het midden
- Geen truttig model.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties!
We gaan steeds meer fietsen, dus merkt ze steeds meer de beperkingen van de Mojo (beperkte accu, veel weerstand, voorwielmotor, lomperig etc).
Tijd voor iets nieuws, en we zoeken iets sportiefs, maar ook bruikbaar in de stad. De Razer is té sportief, met name door de stuurgeometrie.
Wij fietsen vaak met een Thule Chariot aanhangwagen (tot wel 60kg), vervoeren vaak boodschappen, hebben kinderzitjes, windschermen, en fietsen tijdens vakanties ook regelmatig in het buitenland, en schuwen windkracht 7 tegenwind ook niet per sé. Zelf zijn we niet zo zwaar, maar alles bij elkaar kan het totaalgewicht richting de 150 kilo gaan.
Het grote voordeel van mijn Razer vond ik altijd het koppel van 80Nm, dat zo nu en dan zeker van pas komt. Het gross van de fietsen heeft Bosch techniek, en daarbij houdt het vaak bij 50Nm wel op. Mijn gevoel zegt me dat dat in sommige situaties bij ons toch te beperkend kan werken, maar correct me if i'm wrong.
Net nadat ik mijn Razer kocht, kwam de dinsdag. Door velen een geroemde fiets, ook nu nog. Dat is het iets stadsere broertje van de Razer. Op papier is het modeljaar 2020 niet erg aantrekkelijk, vanwege het beperkte koppel. Vanmiddag waren we bij een fietsenwinkel, en daar stond nog een demo-model van de Dinsdag, modeljaar 2019, te koop. Deze heeft 400km op de teller, en kost €1900,-. Ook nieuw is hij nog te krijgen, voor ongeveer €150 meer. We hebben een proefrondje gereden, en de fiets rijdt prima, en het is inderdaad op het voor ons juiste snijvlak tussen sportief en stads.
We neigen er dus naar om het modeljaar 2019 te kopen, maar ik ben benieuwd wat jullie hier van denken. Is het nieuwe model echt beter, en is deze het extra geld ook waard? Het budget is ongeveer € 2000,-. Het extra geluid van de Yamaha motor is voor ons niet zo van belang, want ik begrijp dat dat met name de overweging is om een Bosch te kopen.
Als iemand anders nog goede suggesties heeft, dit is ongeveer het wensenlijstje:
- Naafversnelling
- Geen truttig model.
Als je iets zoekt met de Bosch Performance Line heb je ook 65Nm, en als je wat testen leest wordt die beter beoordeeld dan de Shimano.
Gevoel hangt ook af van de overbrenging.
Maar 2000€ is net de onderkant... Misschien eens kijken naar een heel recente tweedehands of een demofiets.
Gevoel hangt ook af van de overbrenging.
Maar 2000€ is net de onderkant... Misschien eens kijken naar een heel recente tweedehands of een demofiets.
Zelf heb ik de Conway Ets 270.Laro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:24:
- Naafversnelling
- Geen truttig model.
Of deze de gewenste koppel levert en of deze inderdaad een trapkrachtsensor heeft (noemt Bosch dat draaimomentsensor?) weet ik niet.
Maar de fiets rijdt heerlijk, en voldoet qua looks volgens mij wel aan je eisen. Heb er nu 9400km met plezier opzitten
@Jovatov Ja, die Bosch heeft zeker een krachtsensor, en werkt heel harmonieus.
Maar de Nexus 7 is niet top, ik zou wel voor de 8speed gaan als je kan.
Maar de Nexus 7 is niet top, ik zou wel voor de 8speed gaan als je kan.
De trapkracht wordt altijd gemeten met een draaimoment sensor, deze worden ook wel torsie sensor of torque sensor genoemd en de meeteenheid ervan is Newtonmeter (Nm) waarbij Newton de eenheid van kracht is. (10N is ca. 1kg)Jovatov schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:31:
... een trapkrachtsensor heeft (noemt Bosch dat draaimomentsensor?)....
Ter info:
Als je bv zelf 80kg weegt en de cranklengte is 170mm kan je een max. torsie cq draaimoment overbrengen van 800x0,17 = 136Nm op de trapas als je met je volle gewicht (trapkracht van 800N) op de pedalen gaat staan op het moment dat de cranks horizontaal staan. Gemiddeld is dat ca. max. 68Nm bij een omwenteling.
Zo kan je een motorkoppel van bv. 70Nm ook beter beoordelen op zijn waarde.
@alaro:
Zoek eens op "Sparta ION Yamaha".
Sparta heeft enkele modellen met een 80NM motor.
Ik heb er zelf een (M8i ION), en die bevalt prima. Deze motor is oersterk. Zelfs met een kidcar er achter met peutertje er in waren de duinen op Ameland een fluitje van een cent.
Ook bij extreme tegenwind werkt de ondersteuning prima.
Zoek eens op "Sparta ION Yamaha".
Sparta heeft enkele modellen met een 80NM motor.
Ik heb er zelf een (M8i ION), en die bevalt prima. Deze motor is oersterk. Zelfs met een kidcar er achter met peutertje er in waren de duinen op Ameland een fluitje van een cent.
Ook bij extreme tegenwind werkt de ondersteuning prima.
http://www.beste-e-bike.nl/gazelle-chamonix-t10-review/
Nog altijd zeer tevreden met deze ebike. Een jaartje rijden nu. Vanaf het begin met badass speedclip. Batterij is wel wat achteruit gegaan, al snel eigenlijk, maar nu met warme weer lijkt het weer wat beter (neem reserve batterij van echtgenote steeds mee). Fiets veel en hard, lange rechte stukken tussen de 30 en de 35, max. met wind mee 40. Heerlijk! Fijne motor. Ketting al wel moeten vervangen en tandwieltjes, maar neem ik op de koop toe.
Nog altijd zeer tevreden met deze ebike. Een jaartje rijden nu. Vanaf het begin met badass speedclip. Batterij is wel wat achteruit gegaan, al snel eigenlijk, maar nu met warme weer lijkt het weer wat beter (neem reserve batterij van echtgenote steeds mee). Fiets veel en hard, lange rechte stukken tussen de 30 en de 35, max. met wind mee 40. Heerlijk! Fijne motor. Ketting al wel moeten vervangen en tandwieltjes, maar neem ik op de koop toe.
Hij heeft de contacten met het schermpje en een stekker bij de motor aangepakt. Alles is nu weer in orde.
De schade was 45,-, daarvoor zijn ook nog nieuwe remblokken achter geplaatst.
Hallo allemaal,
ik ben gecharmeerd van de Batavus Razer.
Op MP staan er een aantal te koop maar ik vind het toch lastig om in te schatten wat de waarde nog is van zo'n fiets. Fietsenmakers vragen al snel 1600 euro voor een fiets van 4 a 5 jaar oud en +- 5000 km. Particulieren wat lager maar toch... wat is een beetje redelijke prijs voor Razer?
Op MP staan er een aantal te koop maar ik vind het toch lastig om in te schatten wat de waarde nog is van zo'n fiets. Fietsenmakers vragen al snel 1600 euro voor een fiets van 4 a 5 jaar oud en +- 5000 km. Particulieren wat lager maar toch... wat is een beetje redelijke prijs voor Razer?
Als naafversnelling geen echte keiharde vereiste is:Laro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:24:
Drie jaar geleden kocht ik, mede naar aanleiding van jullie bevindingen, mijn Batavus Razer, en ik heb toen mijn vriendin overgehaald om ook een fiets te kopen. Het werd de Sparta Mojo. Over de Razer ben ik nog altijd zeer tevreden.
- Naafversnelling
- Geen truttig model.
Specialized Como.
Mijn vriendin heb ik een half jaar geleden op zo'n ding geluld
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ik heb je een pb gestuurd met daarin de winkel waar nog een demomodel te koop staat. Ik kan het hier wel noemen, maar straks is iemand je voor ;-)daan256 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:25:
Hallo allemaal,
Idd een mooie fiets, maar derailleurs en zeker open kettingkasten vragen voor mij teveel onderhoud. Als we een weekendje weg gaan met de fietsen zitten ze helemaal onder de bagger van de fietspaden in het bos, en als je ze dan steeds moet schoonmaken is voor mij de lol er snel af. Technisch onderhoud vind ik leuk, maar derailleurs komen er niet in ;-) Toch bedankt!Flagg schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 15:58:
[...]
Als naafversnelling geen echte keiharde vereiste is:
Specialized Como.
Mijn vriendin heb ik een half jaar geleden op zo'n ding gelulden ze is er ontzettend blij mee. Ze wilde eigenlijk ook naaf maar na proefritjes niet meer.
Hier ook totaal geen problemen met de Bafang BBS01&02 motoren. Heb ze al sinds 2014. Onderhoud motor is ook controleren en opnieuw invetten indien nodig na 10k draaien.Dacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:12:
Als ik hier die bedragen lees ben ik blij dat ik gewoon online al m'n onderdelen kan kopen..Nu ruim 11k op m'n fiets Inc bbsxx motor. Na een k of 5 setje remblokjes vervangen, en wat vet bij de motor gesmeerd, en het balhoofd iets strakker gedraaid. Verder nooit onderhoud aan gepleegd, op 2 lekke banden na.. Nu begint het eerste groter onderhoud aan te komen, ik ga vervangen :Ketting + cassette + voorblad Remblokjes Derailleur wieltjesBanden + binnenbandenMotor uit elkaar, alles nalopen en opnieuw in 't vet etten.
Dat hoeft ook niet hoor, waar het toch vandaan komt dat derailleurs "steeds schoongemaakt" moeten worden.Laro schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:38:
[...]
Idd een mooie fiets, maar derailleurs en zeker open kettingkasten vragen voor mij teveel onderhoud. Als we een weekendje weg gaan met de fietsen zitten ze helemaal onder de bagger van de fietspaden in het bos, en als je ze dan steeds moet schoonmaken is voor mij de lol er snel af. Technisch onderhoud vind ik leuk, maar derailleurs komen er niet in ;-) Toch bedankt!
Je moet goede olie en niet teveel erop smeren/druppelen/spuiten, bij de como van mijn vriendin eens in de 3 maanden en eens in de 6 maanden eens de borstel er goed langs.
Je moet alle fietsen schoonhouden en onderhouden een dichte kettingkast ook alleen daar zie je het niet als het verrot draait dus lijkt het minder onderhoud.
Maar ieder zijn ding, je beperkt je wel behoorlijk in de leuke fietsen iig.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Ik rij met mijn MTB met derailleur al ruim 18 jaar, de laatste 4 jaar elektrisch met bbs01 motor en heb in al die tijd slechts 2x ketting, cassette en voortandwiel vervangen. Tot 2016 reed ik 12k en elektrisch nu 9k. In de 2 a 3 maanden elke schakel apart smeren met Boeshield T9 olie en echt schoonmaken doe ik zelden, hoogstens met een pluisvrije doek de ketting afnemen. Ik ben wel een (off&onroad) mooi weer fietser, dus weinig last van regen en of sneeuw.
Gekeken naar dames modellen met belt aandrijving en motor rond 63-75Nm.Laro schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:38:
[...]
Idd een mooie fiets, maar derailleurs en zeker open kettingkasten vragen voor mij teveel onderhoud. Als we een weekendje weg gaan met de fietsen zitten ze helemaal onder de bagger van de fietspaden in het bos, en als je ze dan steeds moet schoonmaken is voor mij de lol er snel af. Technisch onderhoud vind ik leuk, maar derailleurs komen er niet in ;-) Toch bedankt!
De meest voordelige die ik kon vinden was de Batavus dinsdag e-go 2019 met een 70Nm Yamaha en 400 Wh accu voor 2249. Vind de keuze in deze prijsklasse zeer beperkt. Voor zover goed gelezen is het 2020 model uitgerust met een Bosch performance line van 50Nm
De specificaties van de Batavus e-go vind het meeste net niet..
Zoek je naar een fatsoenlijke belt drive met minimaal 65 of 75Nm en een accu van 500Wh dan loopt het als snel op naar plus 3000 euro en meer.
Persoonlijk zou ik in de prijsklasse 2000/2500 voor een derailleur gaan of anders nog even doorsparen en een belt drive kiezen in het wat hogere segment.
[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 15-05-2020 10:00 ]
Anoniem: 1358524
Wat dacht u van een Sparta M8B Exclusive?TecTo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:21:
[...]
Gekeken naar dames modellen met belt aandrijving en motor rond 63-75Nm.
De meest voordelige die ik kon vinden was de Batavus dinsdag e-go 2019 met een 70Nm Yamaha en 400 Wh accu voor 2249. Vind de keuze in deze prijsklasse zeer beperkt. Voor zover goed gelezen is het 2020 model uitgerust met een Bosch performance line van 50Nm
Zoek je naar een fatsoenlijke belt drive met minimaal 65 of 75Nm en een accu van 500Wh dan loopt het als snel op naar plus 3000 euro en meer.
Persoonlijk zou ik in de prijsklasse 2000/2500 voor een derailleur gaan of anders nog even doorsparen en een belt drive kiezen in het wat hogere segment.
€2500 met Bosch 400 Powerpack accu.
En active line plus motor.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1358524 op 15-05-2020 11:08 ]
Zo zie je maar weer. Twee weten meer dan 1Anoniem: 1358524 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:07:
[...]
Wat dacht u van een Sparta M8B Exclusive?
€2500 met Bosch 400 Powerpack accu.
En active line plus motor.
Volgens de site van Sparta een Bosch motor 50Nm en 400Wh is meerprijs. @Laro zocht meer power.
[ Voor 15% gewijzigd door TecTo op 15-05-2020 13:49 ]
De Bosch Performance line heeft 65 Nm.TecTo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:21:
[...]
Maar eerlijk, ik rij er mee. Je krijgt dat koppel waarschijnlijk enkel in de Turbo stand, en die heb ik nog maar 2 keer gebruikt, gewoon om te spelen. Is eigenlijk te krachtig.
Active Line tot 25km/u 40 NmTommie12 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 15:29:
[...]
De Bosch Performance line heeft 65 Nm.
Maar eerlijk, ik rij er mee. Je krijgt dat koppel waarschijnlijk enkel in de Turbo stand, en die heb ik nog maar 2 keer gebruikt, gewoon om te spelen. Is eigenlijk te krachtig.
Active Line Plus tot 25 km/u 50 Nm
Performance Line tot 25 km/u 50 Nm (gecombineerd met naafversnelling)
Performance Line tot 25 km/u 63 Nm (gecombineerd met derailleur versnellingen)
De genoemde Batavus is uitgerust met een Active line plus.
===========
Zojuist de Riese&Muller charge 3 mixte voor mijn vrouw opgehaald.
:strip_exif()/f/image/V9spi1lX65v2n4AJEifVEg5i.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb t net ff getest maar als ik de rem loslaat werkt ie meteen weer, zit een fractie van een seconde tussen. En als je de versnelling omschakelt komt ie meteen langzaam weer op. Dit spaart ketting en tandwielen. Vertragingen merk ik eigenlijk weinig van. Dit is wel met een B versie BBS. De oude doet het wat drastischer.racinfo schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:42:
[...]Dat is vrij normaal bij de Bafang motoren (incl gasschuif), daar kun je bij instellingen weinig aan veranderen. Zorg wel dat de instellingen op current staan (niet speed).
Dat verschil tussen naaf- en derailleurversnelling was er bij de vorige generatie Performance Line.TecTo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:30:
[...]
Active Line tot 25km/u 40 Nm
Active Line Plus tot 25 km/u 50 Nm
Performance Line tot 25 km/u 50 Nm (gecombineerd met naafversnelling)
Performance Line tot 25 km/u 63 Nm (gecombineerd met derailleur versnellingen)
Bij de 2020 versie is dat niet meer zo. Alle twee hebben ze nu 65 Nm in de turbostand.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/drive-unit/
[ Voor 4% gewijzigd door Simple mind op 15-05-2020 18:35 ]
@TecTo Heb sinds een week een Gazelle Grenoble C380 HMB 2020 met Enviolo versnellingsnaaf en een Bosch Performance line middenmotor, deze heeft inderdaad 65 Nm en dit geeft goede ondersteuning en fietst heerlijk. Ben er blij mee.
Altijd een juiste versnelling te vinden door de "gashendel" en je kan gewoon doortrappen tijdens het schakelen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yhozfzs1fw4AnCJYNLgJjGXD.jpg?f=user_large)
[ Voor 49% gewijzigd door BenEco op 15-05-2020 19:12 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230, ThuisBatterij: SigenStor 17kW + 32kWh.
Dat is een knappe solide bike. Ga je veel plezier aan beleven. Proficiat.BenEco schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:58:
@TecTo Heb sinds een week een Gazelle Grenoble C380 HMB 2020 met Enviolo versnellingsnaaf en een Bosch Performance line middenmotor, deze heeft inderdaad 65 Nm en dit geeft goede ondersteuning en fietst heerlijk. Ben er blij mee.Altijd een juiste versnelling te vinden door de "gashendel" en je kan gewoon doortrappen tijdens het schakelen.
[Afbeelding]
Mijn vrouw heeft het eerste ritje erop zitten met de R&M en een grote smile. Ze vond moeiteloos de juiste verhouding om soepel te rijden.
We hadden ook een bike met derailleur getest maar dat vond ze helemaal niks. Vandaar de belt drive met traploze naaf enne gashendel
[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 15-05-2020 21:17 ]
Ik ga Kickstarter even in de gaten houden voor wanneer deze er op komt
@BenEco @TecTo
Mijn Norta heeft ook die config: Enviolo, Performance Line en een belt. Ik heb er ondertussen bijna 400 km op zitten. Heerlijke combinatie.
Je zal wel merken dat de schakelverhouding veranderen als je goed trapt, en de motor ook goed bijtrekt iets moeilijker is dan wanneer je rustig op snelheid bent.
Ik heb wel de indruk dat de fiets nu een stuk lichter rijdt dan de eerste kilometers. Ik kan net iets makkelijke boven de 25 duwen.
Om de snelheid iets hoger te krijgen heb ik de bandenmaat op de kleinste stand gezet. Display wijkt dan iets af, maar nu krijg is ondersteuning tot ca 26 km/h echte gps snelheid. (Cheapass, barely legal tuning...😇)
Ik heb mijn fiets deze week wel even terug naar de fietsenmaker gebracht. Er zat een beetje speling op het balhoofd, en er waren 2 spaken die nogal los stonden.
Tja, de fiets bevalt zo goed dat we er een tweede gekocht hebben voor de vrouw in dezelfde config. De 6 jaar oude Giant met voorwielmotor gaat de tweedehandsmarkt op.
Mijn Norta heeft ook die config: Enviolo, Performance Line en een belt. Ik heb er ondertussen bijna 400 km op zitten. Heerlijke combinatie.
Je zal wel merken dat de schakelverhouding veranderen als je goed trapt, en de motor ook goed bijtrekt iets moeilijker is dan wanneer je rustig op snelheid bent.
Ik heb wel de indruk dat de fiets nu een stuk lichter rijdt dan de eerste kilometers. Ik kan net iets makkelijke boven de 25 duwen.
Om de snelheid iets hoger te krijgen heb ik de bandenmaat op de kleinste stand gezet. Display wijkt dan iets af, maar nu krijg is ondersteuning tot ca 26 km/h echte gps snelheid. (Cheapass, barely legal tuning...😇)
Ik heb mijn fiets deze week wel even terug naar de fietsenmaker gebracht. Er zat een beetje speling op het balhoofd, en er waren 2 spaken die nogal los stonden.
Tja, de fiets bevalt zo goed dat we er een tweede gekocht hebben voor de vrouw in dezelfde config. De 6 jaar oude Giant met voorwielmotor gaat de tweedehandsmarkt op.
Bij mij ook Bert, maar de vraagsteller bedoelde wanneer je de gasschuif loslaat dat het dan enige seconden duurt alvorens de motor het weer ''oppakt''. Ik heb overigens nog steeds de oude BBS01 (a) in gebruik.bgttje schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 17:36:
[...]
Heb t net ff getest maar als ik de rem loslaat werkt ie meteen weer, zit een fractie van een seconde tussen. En als je de versnelling omschakelt komt ie meteen langzaam weer op. Dit spaart ketting en tandwielen. Vertragingen merk ik eigenlijk weinig van. Dit is wel met een B versie BBS. De oude doet het wat drastischer.
ik heb die bbs02 motor ingesteld op onbeperkt ondersteuning vanaf stand 5.
Dan merkt ik niks van latere reactie van ondersteuning
Wel heb ik een sensor voor schakelen er tussen en die werkt best goed met 0,3 sec ofzo dat die even inhoud
Dan merkt ik niks van latere reactie van ondersteuning
Wel heb ik een sensor voor schakelen er tussen en die werkt best goed met 0,3 sec ofzo dat die even inhoud
[ Voor 29% gewijzigd door ibothead op 16-05-2020 16:15 ]
Hier merk ik niet veel van want hij(B versie) begint een fractie later gelijk weer met ondersteunen maar dan komt ie heel langzaam op. De oude deed dit wat abrupter.racinfo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 13:11:
[...]de vraagsteller bedoelde wanneer je de gasschuif loslaat dat het dan enige seconden duurt alvorens de motor het weer ''oppakt''.
[ Voor 3% gewijzigd door bgttje op 16-05-2020 16:26 ]
Nu nog hetzelfde regenpak en je kunt zo met een foto de anwb kampioen inTommie12 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 11:22:
@BenEco @TecTo
Sorry grapje. Wij waren vanmiddag in een outdoor winkel wandelschoenen aan het kopen, bleken hetzelfde merk trui aan te hebben en trokken toevallig ook nog eens bijna dezelfde schoenen aan. De grap werd daar natuurlijk ook gemaakt.
Ik bemerk het vooral wanneer ik voor een viaduct de gasregelaar erbij trek; motor houdt dan duidelijk in en de fiets vertraagt daardoor. Ben ik eenmaal boven dan herhaaalt zich dit wanneer ik de gasschuif weer loslaat. Maar zijn jouw ervaringen met 'n 250 watt motor? Ik herinner mij dat jouw motor zwaarder was.bgttje schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 16:25:
[...]
Hier merk ik niet veel van want hij(B versie) begint een fractie later gelijk weer met ondersteunen maar dan komt ie heel langzaam op. De oude deed dit wat abrupter.
Ik gebruik overigens jouw eigen instellingen.
[Basic]
LBP=30
LC=18
ALC0=0
ALC1=33
ALC2=44
ALC3=55
ALC4=64
ALC5=73
ALC6=85
ALC7=90
ALC8=95
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=60
ALBP2=70
ALBP3=80
ALBP4=90
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=10
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=10
CD=4
SD=0
KC=55
[Throttle Handle]
SV=11
EV=39
MODE=1
DA=0
SL=0
SC=10
Ik heb alleen de Pas en Current instelling wat aangepast/verlaagd.
[ Voor 36% gewijzigd door racinfo op 16-05-2020 18:51 ]
Top.gysman11 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:08:
[...]
Nu nog hetzelfde regenpak en je kunt zo met een foto de anwb kampioen in![]()
Sorry grapje. Wij waren vanmiddag in een outdoor winkel wandelschoenen aan het kopen, bleken hetzelfde merk trui aan te hebben en trokken toevallig ook nog eens bijna dezelfde schoenen aan. De grap werd daar natuurlijk ook gemaakt.
Maar net om dit effect te vermijden heeft mijn vrouw een meer uitdagend kleurtje gekozen.
Ik rij met een donkergrijze fiets met zwarte banden en zadel, haar fiets wordt wijrood met beige zadel, grepen en flanken op de banden.
En natuurlijk heeft ze er een rode Basil tas bij gekocht....
Over het algemeen kiezen kopen vrouwen toch eerst een tas, en zoeken er daarna een passende fiets bij?
wwiilleemm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:42:
Over het algemeen kiezen kopen vrouwen toch eerst een tas, en zoeken er daarna een passende fiets bij?
wwiilleemm schreef op zondag 17 mei 2020 @ 09:42:
Klopt helemaal.
Ze wist welke tas ze wou, en voor de fiets was het kiezen tussen wijnrood of zoiets als appleblauwzeegroen. Van de tassen wist ze dat blauw er was, maar in de winkel ben ik dan even op de telefoon gaan zoeken of er een passend rode tas was voor de wijnrode fiets die ze toch mooier vond.
Daarna was de bestelbon sneller getekend dan tot 3 tellen, en bij thuiskomst moest die tas direct besteld worden.
Welke motor en versnelling was totaal onbelangrijk voor haar, dat heb ik dan maar gekozen.
Dus de tas staat hier al, op de fiets zullen we ca 3 weken moeten wachten door het hemelvaart weekend.
Na de subsidie boom van begin dit jaar helpt COVID ook nog meer mensen het fietspad op:
https://www.theverge.com/...ales-bicyclist-pedestrian
Veel steden pakken nu lekker door met de aanleg van fietspaden. Zo goed als we het in NL hebben zal het niet zijn, maar de voet is tussen de deur. Ook mooi om te zien dat het VanMoof internationaal goed gaat
.
https://www.theverge.com/...ales-bicyclist-pedestrian
Veel steden pakken nu lekker door met de aanleg van fietspaden. Zo goed als we het in NL hebben zal het niet zijn, maar de voet is tussen de deur. Ook mooi om te zien dat het VanMoof internationaal goed gaat

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Net dit meegemaakt..
Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Banden 28 - 47 mm breed op mijn ebike. De druk was 4.5 à 5 bar (toegelaten druk 5.25 bar)
Tijdens een ritje eerder deze dag is de binnenband achteraan gewoon ontploft. De buitenband was nog heel.
Ik had niks bij, maar de pechbijstand was er in 30 min, en die lieve man heeft er een Gaadi ingestoken.
Bij demontage zat er een scheur in de binnenband van minstens 40cm.
Ik kan niet anders dan geloven dat die band ergens gekneld zat.
Nu zie ik op de plaats waar de 2 einden van de binnenbanden samen komen een deukje in de buitenband.
Wat raden jullie aan? Binnenband toch terug vervangen door een gewone niet deelbare band, of verder gebruiken?
(En ja, vanaf de volgende rit gaat er wat gereedschap en een extra gaadi band mee.
Mijn fiets is 3 weken oud, en heeft 400 km op de teller.
Banden 28 - 47 mm breed op mijn ebike. De druk was 4.5 à 5 bar (toegelaten druk 5.25 bar)
Tijdens een ritje eerder deze dag is de binnenband achteraan gewoon ontploft. De buitenband was nog heel.
Ik had niks bij, maar de pechbijstand was er in 30 min, en die lieve man heeft er een Gaadi ingestoken.
Bij demontage zat er een scheur in de binnenband van minstens 40cm.
Ik kan niet anders dan geloven dat die band ergens gekneld zat.
Nu zie ik op de plaats waar de 2 einden van de binnenbanden samen komen een deukje in de buitenband.
Wat raden jullie aan? Binnenband toch terug vervangen door een gewone niet deelbare band, of verder gebruiken?
(En ja, vanaf de volgende rit gaat er wat gereedschap en een extra gaadi band mee.
Ik raad aan een gewone binnenband te plaatsen. Een gaadi is ideaal voor nood, maar gaat snel stuk. Waar de 2 punten samenkomen slijt deze snel door.
Ik zou gewoon een normale binnenband ( laten ) plaatsen en een gaadi voor nood mee.
Ik zou gewoon een normale binnenband ( laten ) plaatsen en een gaadi voor nood mee.
Heb je dat zelf ervaren dat die snel stuk gaat?madmaxf1 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:51:
Ik raad aan een gewone binnenband te plaatsen. Een gaadi is ideaal voor nood, maar gaat snel stuk. Waar de 2 punten samenkomen slijt deze snel door.
Ik heb de BBS02B-500W/36V uitvoering. Je gebruikt niet allemaal dezelfde instellingen. Goh, is lang geleden(>10k km's) dat ik deze ingekeken heb.racinfo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 18:45:
[...]Ik bemerk het vooral wanneer ik voor een viaduct de gasregelaar erbij trek; motor houdt dan duidelijk in en de fiets vertraagt daardoor. Ben ik eenmaal boven dan herhaaalt zich dit wanneer ik de gasschuif weer loslaat. Maar zijn jouw ervaringen met 'n 250 watt motor? Ik herinner mij dat jouw motor zwaarder was.
Ik gebruik overigens jouw eigen instellingen.[Basic]LBP=30LC=18ALC0=0ALC1=33ALC2=44ALC3=55ALC5=73ALC6=85ALC7=90ALC8=95ALC9=100ALBP0=0ALBP1=60ALBP2=70ALBP3=80ALBP4=90ALBP5=100ALBP6=100ALBP7=100ALBP8=100ALBP=100WD=10SMM=0SMS=1[Pedal Assist]PT=3DA=0SL=0SSM=3WM=1C=20
Ik heb alleen de Pas en Current instelling wat aangepast/verlaagd.
Ik zag vorige week de Batavus dinsdag e-go dames (en ook herenmodel) 2019 bij 12gobiking staan voor 2000 euro. In die prijsklasse lijkt het mij een prima fiets. 12gobiking heeft overigens nagenoeg geen Yamaha meer, volgens de verkoper zijn ze praktisch helemaal over op Bosch (omdat dat is wat de klant liever heeft ivm stillere motoren).TecTo schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:21:
[...]
Ik heb zaterdag eindelijk mijn Giant E+ Dailytour 1 opgehaald. Levertijd was 6 weken vertraagd ivm corona (frame XL). Eerste indruk:
+Frame is erg goed. Stuurt lekker en strak (herenframe)
+Remmen zijn goed
+Motor is stil
+Nexus 8 schakeling prima
+Stuur voelt erg comfortabel aan (handvat met veel steun en juiste hoek voor handen / polsen
+Riemaandrijving
+Bereik: hoogste ondersteunings stand haal ik 80 km
+/-Ondersteuning voelt niet heel krachtig aan bij optrekken (60 NM), maar voldoende om altijd makkelijk 25,7 op de teller te kunnen rijden.
-De verstelbare stuurpen lijkt wat losgetrild, dus moet daar even voor terug
-De accu eruit halen kost best wat moeite de eerste keren. Lijkt nu wat makkelijker te gaan, dus hopelijk de nieuwigheid
-De Giant Android app werkt niet (Pixel 3a en Android 10). Heb de nieuwste software op de fiets. Fietsenmaker heeft dat nog gecontroleerd. Toch geeft de app een melding dat ik de nieuwste software moet downloaden op de fiets. Tijdens het downloaden loopt het display vast, waarna de accu eruit moet om te resetten.
-Geen tijdsaanduiding op display fiets
Alles bij elkaar: hele fijne fiets en voldoet aan verwachting.
+Frame is erg goed. Stuurt lekker en strak (herenframe)
+Remmen zijn goed
+Motor is stil
+Nexus 8 schakeling prima
+Stuur voelt erg comfortabel aan (handvat met veel steun en juiste hoek voor handen / polsen
+Riemaandrijving
+Bereik: hoogste ondersteunings stand haal ik 80 km
+/-Ondersteuning voelt niet heel krachtig aan bij optrekken (60 NM), maar voldoende om altijd makkelijk 25,7 op de teller te kunnen rijden.
-De verstelbare stuurpen lijkt wat losgetrild, dus moet daar even voor terug
-De accu eruit halen kost best wat moeite de eerste keren. Lijkt nu wat makkelijker te gaan, dus hopelijk de nieuwigheid
-De Giant Android app werkt niet (Pixel 3a en Android 10). Heb de nieuwste software op de fiets. Fietsenmaker heeft dat nog gecontroleerd. Toch geeft de app een melding dat ik de nieuwste software moet downloaden op de fiets. Tijdens het downloaden loopt het display vast, waarna de accu eruit moet om te resetten.
-Geen tijdsaanduiding op display fiets
Alles bij elkaar: hele fijne fiets en voldoet aan verwachting.
[ Voor 0% gewijzigd door Bard1982 op 18-05-2020 09:37 . Reden: typo ]
Na wat trubbels in de privésfeer ben ik er weer.
Even een update neerzetten hoe de stand van zaken nu zijn.
Qwic Premium MN330:
Zoals ik al eerder gepost hebt had ik vaak last van brekende spaken achter. In de tussentijd is dit euvel de wereld uit geholpen:
Nadat er weer een spaak knapte heb ik goed overleg gehad met de FM. Ik heb kenbaar gemaakt dat die spaken mij geen goed gevoel gaven. Daarop is besloten om er andere spaken in te zetten. Ik heb nu spaak 12 in mijn achterwiel zitten (de zogenaamde PTT spaken) en deze zitten er al 3 maanden in zonder problemen. Het zijn dikke jongens. Ik kan nu weer alles met een gerust hart belasten. Mijn FM heeft die klus uit handen gegeven aan een speciaal bedrijf (vlechtservice) om brekende spaken voor eens en altijd in de kiem te smoren. Mijn Brose MM trekt er nogal aan.
Verder is de accu geheel doorgemeten (zelf gedaan) en ik heb nog 71% capaciteit over. Accu is zelf bijna 3 jaar oud inmiddels en ik kan nu nog ruim 70 kilometer halen op een lading waar ik in het begin de 100 kilometer kon halen. Dus een slijtage van 10% per jaar <> kan goed kloppen inderdaad.
Had ik nou de kleinste accu destijds genomen dan was deze nu aan vervanging toe geweest.
Verder rolt mijn Qwic nog steeds zijn kilometers af en ik zit al bijna op 15.000 kilometer. Nog steeds geen noemenswaardige problemen te bespeuren en ik kan nog steeds bouwen op mijn fiets. Dat was een aankoop waar ik geen spijt van heb. Alleen de hoogste stand is eigenlijk te sterk. Die trekt mij met gemak de dijk op bij tegenwind en in de hoogste versnelling. De hoogste stand gebruik ik niet veel, maar als het echt nodig is dan wel. Boven op de dijk kan het flink door waaien en als je die pal tegen hebt dan kies ik wel voor extra verzet door hem op sport te zetten.
En wees eerlijk: het is de laatste tijd heel mooi weer. Ondanks de coronaperikelen is het weer bijna zomer :-)
Even een update neerzetten hoe de stand van zaken nu zijn.
Qwic Premium MN330:
Zoals ik al eerder gepost hebt had ik vaak last van brekende spaken achter. In de tussentijd is dit euvel de wereld uit geholpen:
Nadat er weer een spaak knapte heb ik goed overleg gehad met de FM. Ik heb kenbaar gemaakt dat die spaken mij geen goed gevoel gaven. Daarop is besloten om er andere spaken in te zetten. Ik heb nu spaak 12 in mijn achterwiel zitten (de zogenaamde PTT spaken) en deze zitten er al 3 maanden in zonder problemen. Het zijn dikke jongens. Ik kan nu weer alles met een gerust hart belasten. Mijn FM heeft die klus uit handen gegeven aan een speciaal bedrijf (vlechtservice) om brekende spaken voor eens en altijd in de kiem te smoren. Mijn Brose MM trekt er nogal aan.
Verder is de accu geheel doorgemeten (zelf gedaan) en ik heb nog 71% capaciteit over. Accu is zelf bijna 3 jaar oud inmiddels en ik kan nu nog ruim 70 kilometer halen op een lading waar ik in het begin de 100 kilometer kon halen. Dus een slijtage van 10% per jaar <> kan goed kloppen inderdaad.
Had ik nou de kleinste accu destijds genomen dan was deze nu aan vervanging toe geweest.
Verder rolt mijn Qwic nog steeds zijn kilometers af en ik zit al bijna op 15.000 kilometer. Nog steeds geen noemenswaardige problemen te bespeuren en ik kan nog steeds bouwen op mijn fiets. Dat was een aankoop waar ik geen spijt van heb. Alleen de hoogste stand is eigenlijk te sterk. Die trekt mij met gemak de dijk op bij tegenwind en in de hoogste versnelling. De hoogste stand gebruik ik niet veel, maar als het echt nodig is dan wel. Boven op de dijk kan het flink door waaien en als je die pal tegen hebt dan kies ik wel voor extra verzet door hem op sport te zetten.
En wees eerlijk: het is de laatste tijd heel mooi weer. Ondanks de coronaperikelen is het weer bijna zomer :-)
Ik ben bezig met een shortlist voor een elektrische tour MTB, ik wil er ook een fietskar mee gaan trekken. Uiterlijk is erg belangrijk, ik wil absoluut een mooie fiets in een goede kleur, geen bejaardenfiets. Verder zijn gewicht (mee nemen de Alpen in) en geen weerstand als motor uit staat (> 25 km/u en accu leeg). Ik begrijp dat de zeer populaire Bosch Performance CX t/m modeljaar 2019 wel weerstand heeft. In het 2020 model is dit opgelost, helaas maakt deze wel veel meer geluid. Wat dat betreft zal de Active line een betere keus zijn.
Een alternatief is nog een Fazua Evation motor. De standaard accu is veel kleiner (250 wh), maar je kunt een tweede accu plaatsen in de bidonhouder, verder zijn deze fietsen wel veel lichter. Rond de 16 tot 18 i.pv. 20+. De motor is bij sommige modellen ook nog verwijderbaar zodat je de fiets als gewonen fiets kunt gebruiken.
Short list:
- Trek Powerfly 4: goed verkrijgbaar, mooie fiets (in het oranje), Bosch Performance CX 2020. Wel erg zwaar > 24 kg.
- Orbea Keram 29 MTB of 10: minder goed verkrijgbaar, Bosch Active Line of Performance CX motor, 22 kg.
- KTM Macina Race of Ride: Bosch Active Line Plus motor, 22 kg.
- Leader Fox ROVER: lastiger verkrijgbaar, Fazua Evation, 18 kg.
Hetgene waar ik nu tegenaan loop is proefrijden. Elke fiets is online wel ergens te bestellen, desnoods in Engeland of Duitsland. Garantie via de fabrikant moet ook mogelijk zijn. De winkels waar je makkelijk kunt proefrijden zoals Fietswinkel.nl en Mantal.com hebben alleen Cube en Haibike enzo. Buiten het feit dat half Nederland er op fiets is Cube volgens mij een Duits B-merk. Verder heeft Salden wel fatsoenlijke merken, maar dat ligt helemaal in Limburg.
Ik vind het niet erg om een stukje te gaan rijden, maar dan moeten ze wel de juiste fietsen beschikbaar hebben voor een proefrit, en niet maar 1 model of moeilijk gaan doen over proefrijden. Wat nu mijn plan is is fiets kiezen, dealers zoeken en dan die afbellen op volgorde van afstand, maar dat is wel een arbeidsintensief verhaal.
Hoe zit het verder met onderhoudsbeurten, is dit net zo noodzakelijk als bij een auto/motor? Bij een gewone fiets kan ik dit zelf, is het bij een e-bike anders? Als ik ergens een fiets proefrij dan gun ik ze ook de aankoop wel, mits het de fiets van mijn keuze is. Maar zit er dan een standaard beurt bij of kan ik naar een (universele?) fietsenwinkel in mijn omgeving?
Tot slot de prijs, als fietsenwinkels al modellen op hun website hebben dan is dit meestal met adviesprijs. Bij Math Salden zitten alle fietsen volgens mij 10% onder de adviesprijs. Wat is normaal? Bij veel winkels staat "bel voor de scherpste prijs". Is het normaal om 10%-15% onder de vraagprijs een fiets te kopen en wordt je anders getild (net als bij keukens) ? Ik heb ook geen zin om te onderhandelen, wat dat betreft zijn mijn ervaringen met (fietsen)winkels redelijk negatief, proefrijden is lastig, geen modellen op voorraad en moeilijk doen over de prijs. Als ik niet had moeten proefrijden had ik hem gewoon online gekocht, veel transparanter.
Een alternatief is nog een Fazua Evation motor. De standaard accu is veel kleiner (250 wh), maar je kunt een tweede accu plaatsen in de bidonhouder, verder zijn deze fietsen wel veel lichter. Rond de 16 tot 18 i.pv. 20+. De motor is bij sommige modellen ook nog verwijderbaar zodat je de fiets als gewonen fiets kunt gebruiken.
Short list:
- Trek Powerfly 4: goed verkrijgbaar, mooie fiets (in het oranje), Bosch Performance CX 2020. Wel erg zwaar > 24 kg.
- Orbea Keram 29 MTB of 10: minder goed verkrijgbaar, Bosch Active Line of Performance CX motor, 22 kg.
- KTM Macina Race of Ride: Bosch Active Line Plus motor, 22 kg.
- Leader Fox ROVER: lastiger verkrijgbaar, Fazua Evation, 18 kg.
Hetgene waar ik nu tegenaan loop is proefrijden. Elke fiets is online wel ergens te bestellen, desnoods in Engeland of Duitsland. Garantie via de fabrikant moet ook mogelijk zijn. De winkels waar je makkelijk kunt proefrijden zoals Fietswinkel.nl en Mantal.com hebben alleen Cube en Haibike enzo. Buiten het feit dat half Nederland er op fiets is Cube volgens mij een Duits B-merk. Verder heeft Salden wel fatsoenlijke merken, maar dat ligt helemaal in Limburg.
Ik vind het niet erg om een stukje te gaan rijden, maar dan moeten ze wel de juiste fietsen beschikbaar hebben voor een proefrit, en niet maar 1 model of moeilijk gaan doen over proefrijden. Wat nu mijn plan is is fiets kiezen, dealers zoeken en dan die afbellen op volgorde van afstand, maar dat is wel een arbeidsintensief verhaal.
Hoe zit het verder met onderhoudsbeurten, is dit net zo noodzakelijk als bij een auto/motor? Bij een gewone fiets kan ik dit zelf, is het bij een e-bike anders? Als ik ergens een fiets proefrij dan gun ik ze ook de aankoop wel, mits het de fiets van mijn keuze is. Maar zit er dan een standaard beurt bij of kan ik naar een (universele?) fietsenwinkel in mijn omgeving?
Tot slot de prijs, als fietsenwinkels al modellen op hun website hebben dan is dit meestal met adviesprijs. Bij Math Salden zitten alle fietsen volgens mij 10% onder de adviesprijs. Wat is normaal? Bij veel winkels staat "bel voor de scherpste prijs". Is het normaal om 10%-15% onder de vraagprijs een fiets te kopen en wordt je anders getild (net als bij keukens) ? Ik heb ook geen zin om te onderhandelen, wat dat betreft zijn mijn ervaringen met (fietsen)winkels redelijk negatief, proefrijden is lastig, geen modellen op voorraad en moeilijk doen over de prijs. Als ik niet had moeten proefrijden had ik hem gewoon online gekocht, veel transparanter.
@Erapaz
Mogelijk scoor je online een betere deal, maar denk aan de service nadien.
In de drukke maanden zit de werkplaats van zowat elke fietsenmaker helemaal vol, en als je daar dan toekomt met je "online" fiets, dan kan je soms lang wachten en ik begrijp dat.
Door Corona hebben veel fietsmakers (die zowieso geen gouden bergen verdienen) wat minder voorraad aangenomen omdat er nu eenmaal minder mensen de winkel binnen lopen. Dus is proefrijden wat lastiger.
Ik heb mijn fiets 3 weken geleden bij de lokale fietsenmaker gekocht, en heb de adviesprijs betaald en er een stuurtas bij gekregen ter waarde van ca 5% van de fiets.
Vorige week stapte ik binnen met een losse spaak en een beetje speling op het balhoofd, en dat was direct hersteld, uiteraard zonder factuur.
Als je de gewone dingen zelf kan herstellen aan je fiets, dan zou ik online kopen, heb je service nodig, koop dan om de hoek als je kan.
Wat onderhoud betreft aan een ebike. Normaal heeft een motor geen onderhoud nodig, wel zal je eens remmen, ketting en tandwiel moeten vervangen. Je zal wel hulp nodig hebben als je een probleem hebt met je motor, display of batterij, zeker als het garantie wordt. Een fiets terug opsturen naar de andere kant van het land of europa is een heel gedoe. Je neemt een beetje risico....
Wat je motor betreft: tussen de Active Line Plus en de PErformance CX zit nog de gewone Performance line met 65 Nm. Die is stil en heeft heel weinig weerstand. Ben er tevreden over, meer dan genoeg kracht (heb de turbo stand nooit nodig)
In de drukke maanden zit de werkplaats van zowat elke fietsenmaker helemaal vol, en als je daar dan toekomt met je "online" fiets, dan kan je soms lang wachten en ik begrijp dat.
Door Corona hebben veel fietsmakers (die zowieso geen gouden bergen verdienen) wat minder voorraad aangenomen omdat er nu eenmaal minder mensen de winkel binnen lopen. Dus is proefrijden wat lastiger.
Ik heb mijn fiets 3 weken geleden bij de lokale fietsenmaker gekocht, en heb de adviesprijs betaald en er een stuurtas bij gekregen ter waarde van ca 5% van de fiets.
Vorige week stapte ik binnen met een losse spaak en een beetje speling op het balhoofd, en dat was direct hersteld, uiteraard zonder factuur.
Als je de gewone dingen zelf kan herstellen aan je fiets, dan zou ik online kopen, heb je service nodig, koop dan om de hoek als je kan.
Wat onderhoud betreft aan een ebike. Normaal heeft een motor geen onderhoud nodig, wel zal je eens remmen, ketting en tandwiel moeten vervangen. Je zal wel hulp nodig hebben als je een probleem hebt met je motor, display of batterij, zeker als het garantie wordt. Een fiets terug opsturen naar de andere kant van het land of europa is een heel gedoe. Je neemt een beetje risico....
Wat je motor betreft: tussen de Active Line Plus en de PErformance CX zit nog de gewone Performance line met 65 Nm. Die is stil en heeft heel weinig weerstand. Ben er tevreden over, meer dan genoeg kracht (heb de turbo stand nooit nodig)
@Tommie12 Eens wat betreft een (liefst lokale) fietsenmaker. Ik hoef niet per se online te kopen voor het allerlaagste bedrag, echter verwacht ik wel een normale prijs te betalen en te kunnen proefrijden. Een grote winkel met veel proefrij fietsen is ideaal wat mij betreft. Is het echt zo dat je voorrang krijgt als je de fiets bij hun gekocht hebt? Vragen ze daar dan naar als je een afspraak maakt? Hier in Amsterdam zijn zoveel fietsenmakers, ik ga er van uit dat er altijd wel ergens een plekje is, onderhoud komt ook niet op een maand.
De vraag is inderdaad, heb ik service nodig? Moet een e-bike net als een auto/motor periodiek voor onderhoud bij een dealer i.v.m. de garantie? Als ik 3k + uitgeef ga ik geen risico lopen, dan moet de experience gewoon goed zijn, anders kan ik net zo goed tweedehands kopen.
De vraag is inderdaad, heb ik service nodig? Moet een e-bike net als een auto/motor periodiek voor onderhoud bij een dealer i.v.m. de garantie? Als ik 3k + uitgeef ga ik geen risico lopen, dan moet de experience gewoon goed zijn, anders kan ik net zo goed tweedehands kopen.
Gewoon onderhoud steekt niet op een paar weken, dat klopt.Erapaz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:18:
@Tommie12 Eens wat betreft een (liefst lokale) fietsenmaker. Ik hoef niet per se online te kopen voor het allerlaagste bedrag, echter verwacht ik wel een normale prijs te betalen en te kunnen proefrijden. Een grote winkel met veel proefrij fietsen is ideaal wat mij betreft. Is het echt zo dat je voorrang krijgt als je de fiets bij hun gekocht hebt? Vragen ze daar dan naar als je een afspraak maakt? Hier in Amsterdam zijn zoveel fietsenmakers, ik ga er van uit dat er altijd wel ergens een plekje is, onderhoud komt ook niet op een maand.
En het e-systeem vraag normaal niet om periodiek onderhoud.
Remmen slijten niet snel, dat hoor je wel als je te ver zit, maar de aandrijving zou ik toch wel beter in de gaten houden. Als je een ketting te lang laat liggen, dan zijn de tandwielen mee te vervangen.
Het gaat er meer om snel geholpen te worden als er iets defect gaat.
Hoe FM in Amsterdam hun zaken regelen weet ik niet, maar hou er maar rekening mee dat hun werkplaats snel overbelast is zodra het terug mooier weer wordt, en iedereen op de fiets kruipt.
@Tommie12 Bedankt voor de info. Remblokjes en ketting kan ik zelf ook wel, dus daar verwacht ik geen problemen mee. Het is dus vooral zoeken naar waar ik kan proefrijden en dan zoek ik in de buurt wel een fietsenmaker voor het onderhoud.
Ik werk bij een fietsenmaker in een wat groter dorp. Er zijn hier ook nog meerdere andere fietsenmakers. Wij hebben het mede door Corona juist drukker dan ooit, zowel verkoop als reparatie. Dus denk niet dat je dit zo kan stellen.Tommie12 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 11:59:
@Erapaz
Hier goede ervaringen met de e-go in combi Yamaha. Heerlijke motor met 70 Nm koppel, lekker veel ondersteuning.fjorden schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:21:
[...]
Ik zag vorige week de Batavus dinsdag e-go dames (en ook herenmodel) 2019 bij 12gobiking staan voor 2000 euro. In die prijsklasse lijkt het mij een prima fiets. 12gobiking heeft overigens nagenoeg geen Yamaha meer, volgens de verkoper zijn ze praktisch helemaal over op Bosch (omdat dat is wat de klant liever heeft ivm stillere motoren).
Apple M1 MacMini, Studio display, macOS Sonoma, iPhone 13 Pro, iPad Pro 11 inch, VW ID.3+
In België waren de fietsenmakers dicht tot 11/5. Enkel dringende herstellingen mochten via telefonische afspraak.cordonbleu schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:21:
[...]
Ik werk bij een fietsenmaker in een wat groter dorp. Er zijn hier ook nog meerdere andere fietsenmakers. Wij hebben het mede door Corona juist drukker dan ooit, zowel verkoop als reparatie. Dus denk niet dat je dit zo kan stellen.
En ze wisten pas een week voordien wanneer ze open mochten.
Normaal is April de topmaand in verkoop omdat dan heel veel 12 jarigen hun communie doen of lentefeest hebben. Typisch is dat ze een fiets krijgen. En in die periode hebben ze allemaal hun open deur dagen, dus stock!
Maar net wanneer al die fietsen besteld worden door de FM ging alles dicht, en dus hebben er velen hun bestellingen uitgesteld. Ook mijn fietsenmaker heef tminder besteld. Hij wou niet het risico lopen ineens met een pak fietsen te zitten, geen verkoop, en dan de facturen niet kunnen betalen.
En nu sinds een week is het volle bak natuurlijk.
Vooral dat, mensen hebben vakantiegeld over en kunnen niet sparen, dus gaat het geld op aan iets wat je nu kan en in de zomer mag gebruiken.cordonbleu schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:21:
[...]
Ik werk bij een fietsenmaker in een wat groter dorp. Er zijn hier ook nog meerdere andere fietsenmakers. Wij hebben het mede door Corona juist drukker dan ooit, zowel verkoop als reparatie. Dus denk niet dat je dit zo kan stellen.
Ik denk dat deze zomer nog wel eens een van de betere zomers kan worden voor de fiets branche. Zeker omdat op andere zaken zoveel rem zit vanwege corona.
@cordonbleu
De FM waar ik geweest ben topdrukte. Ze hebben niets te klagen.
Bij 12gobiking zijn we weggegaan omdat het daar zo druk was dat je niet eens fatsoenlijk werd geholpen. Verleden jaar daar een e-bike gekocht en was de bedoeling om voor mijn vrouw ook een e-bike te kopen.
We zijn uitgeweken naar een andere FM in het Goudse en ook daar top drukte maar wel normaal geholpen en inplaats van in een hal proef te rijden konden we daar lekker buiten op de weg testen. Belangrijk was de grote voorraad van topmerken.
@Erapaz
Zou nooit en te nimmer een e-bike online bestellen en de service bij een lokale FM laten doen. Veel belangrijker is een goede relatie op te bouwen met de FM en een goede service een harde eis is. Bij 12go ben ik daar op terug gekomen. Veel te massaal.
Proefrijden is een must zodat je kunt beoordelen of de fit goed is en past bij je postuur. Alleen na een goede proefrit kan je (los van het merk) een zinnig oordeel vellen.
Zomaar van een merk uitgaan zonder er op gereden te hebben heeft voor mij iets van' deze kleur vind ik mooi' die moet het worden.
Naast het frame is belangrijk met welke onderdelen de fiets is afgemonteerd. Zeker wat betreft een MTB een niet te onderschatten iets. Genoeg motorvermogen is een pre.
Dat half Nederland op een bepaald merk rijdt zou wel eens met kwaliteit te maken kunnen hebben. Ze zijn toch niet gek?
Zelf rij ik op Cube Kathmandu Hybrid SL 500 met Bosch performance line cx (gen2) en inmiddels dik 1700km probleemloos en met plezier. De Hybrid gaat een stuk onverhard niet uit de weg en geeft geen krimp bij een stevige klim.
Cube onderscheid zich niet alleen in frame bouw maar ook qua betrouwbaarheid. Waarom je het merk Cube als B merk kwalificeert is me een raadsel.
Mijn vrouw rijdt sinds verleden week een Riese & Muller charger 3 mixte belt drive en Bosch performance line CX (gen 4) dus heb ik beide generaties ervaren.
Het groter verschil tussen deze twee motoren is de wijze van accelereren. De gen2 is feller, geeft soms het gevoel een duwtje te krijgen als je niet de juiste verhouding ondersteuning/versnelling gebruikt, minder hoorbaar en heeft met een derailleur een kleine leercurve. De gen4 is soepeler, accelereert wat rustiger en is meer hoorbaar.
Bij 12gobiking zijn we weggegaan omdat het daar zo druk was dat je niet eens fatsoenlijk werd geholpen. Verleden jaar daar een e-bike gekocht en was de bedoeling om voor mijn vrouw ook een e-bike te kopen.
We zijn uitgeweken naar een andere FM in het Goudse en ook daar top drukte maar wel normaal geholpen en inplaats van in een hal proef te rijden konden we daar lekker buiten op de weg testen. Belangrijk was de grote voorraad van topmerken.
@Erapaz
Zou nooit en te nimmer een e-bike online bestellen en de service bij een lokale FM laten doen. Veel belangrijker is een goede relatie op te bouwen met de FM en een goede service een harde eis is. Bij 12go ben ik daar op terug gekomen. Veel te massaal.
Proefrijden is een must zodat je kunt beoordelen of de fit goed is en past bij je postuur. Alleen na een goede proefrit kan je (los van het merk) een zinnig oordeel vellen.
Zomaar van een merk uitgaan zonder er op gereden te hebben heeft voor mij iets van' deze kleur vind ik mooi' die moet het worden.
Naast het frame is belangrijk met welke onderdelen de fiets is afgemonteerd. Zeker wat betreft een MTB een niet te onderschatten iets. Genoeg motorvermogen is een pre.
Dat half Nederland op een bepaald merk rijdt zou wel eens met kwaliteit te maken kunnen hebben. Ze zijn toch niet gek?
Zelf rij ik op Cube Kathmandu Hybrid SL 500 met Bosch performance line cx (gen2) en inmiddels dik 1700km probleemloos en met plezier. De Hybrid gaat een stuk onverhard niet uit de weg en geeft geen krimp bij een stevige klim.
Cube onderscheid zich niet alleen in frame bouw maar ook qua betrouwbaarheid. Waarom je het merk Cube als B merk kwalificeert is me een raadsel.
Mijn vrouw rijdt sinds verleden week een Riese & Muller charger 3 mixte belt drive en Bosch performance line CX (gen 4) dus heb ik beide generaties ervaren.
Het groter verschil tussen deze twee motoren is de wijze van accelereren. De gen2 is feller, geeft soms het gevoel een duwtje te krijgen als je niet de juiste verhouding ondersteuning/versnelling gebruikt, minder hoorbaar en heeft met een derailleur een kleine leercurve. De gen4 is soepeler, accelereert wat rustiger en is meer hoorbaar.
Hier ook zeer tevreden met de cube, dik 10K km zonder krimp..TecTo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:36:
@cordonbleu
Hoe heb je proefrijden en lokale FM gecombineerd? Ik ben het eens met je liever niet online bestellen en proefrijden is voor mij een must, maar ik heb een aantal lokale dealers van de merken gecontacteerd en ze hebben allen geen e-mtb’s. Ik snap dat ook wel vanuit hun kant, NL is nou eenmaal geen land voor een e-MTB, maar dat maakt het er voor mij niet makkelijker op.TecTo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:36:
@cordonbleu
@Erapaz
Zomaar van een merk uitgaan zonder er op gereden te hebben heeft voor mij iets van' deze kleur vind ik mooi' die moet het worden.![]()
Dat wordt dan proefrijden elders in het land, bijvoorbeeld bij de genoemde grote online winkel met proefrij service, en dan toch lokaal kopen? Op zich een optie, maar ik gun de koop liever aan degene waar ik proefrij. Vandaar elders kopen en lokaal in onderhoud.
Heb de luxe met twee FM in de regio.Erapaz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 10:36:
[...]
Hoe heb je proefrijden en lokale FM gecombineerd? Ik ben het eens met je liever niet online bestellen en proefrijden is voor mij een must, maar ik heb een aantal lokale dealers van de merken gecontacteerd en ze hebben allen geen e-mtb’s. Ik snap dat ook wel vanuit hun kant, NL is nou eenmaal geen land voor een e-MTB, maar dat maakt het er voor mij niet makkelijker op.
Dat wordt dan proefrijden elders in het land, bijvoorbeeld bij de genoemde grote online winkel met proefrij service, en dan toch lokaal kopen? Op zich een optie, maar ik gun de koop liever aan degene waar ik proefrij. Vandaar elders kopen en lokaal in onderhoud.
Woon in Gouda en 12gobiking is nog geen 4km. 12go heeft veel op voorraad ook op het MTB. Bij 12go kan je in een hal proefrijden. Niet ideaal maar genoeg om te bepalen of de fit goed is van de fiets wat het meest belangrijke is.
Hoogeveen Gouda is een lokale FM met een groot assortiment aan e-bike's met veel goede merken op voorraad. Weet niet of hij ruim gesorteerd is in MTB want daar lag niet onze aandacht. Je kan daar op de weg proefrijden. Kijk anders even op de site of even een telefoontje.
Het grote voordeel van 12go is het ruime assortiment in elk segment en vaak ook een redelijke korting.
Waarom Amsterdam geen mogelijkheden biedt om een MTB te testen vind ik bijzonder.
Vroegerg ging ik special naar Amsterdam om daar een op maat gemaakt racefiets te laten aanmeten door Jan le Grand die voor Presto frames bouwde.
Dat van 12gobiking geloof ik zo. Er kwamen vorige week meerdere mensen bij ons langs met fietsen die ze daar gekocht hadden. Was van alles mis mee. Losse sturen, stuurpennen, niet afgestelde derailleurs, niks ingevet enz. Blijkt dus dat de fietsen daar niet rijklaar worden afgeleverd... Een van die 12go klanten die bij ons kwam had met ze gebeld en werd verteld dat het inderdaad zou kunnen dat de fiets misschien niet helemaal goed rijklaar was afgesteld vanwege de drukte. Hij zou €40 vergoed krijgen om hem bij ons rijklaar te laten maken.... Als wij een fiets afleveren zijn wij met het rijklaar maken meestal tussen de 1 en 2,5 uur zoet per fiets (afhankelijk van het soort fiets) en het uurtarief is €65.... Rijklaar maken en de eerste beurt zijn bij ons bij aanschaf inbegrepen. Ook nu het bij ons zo ontzettend druk is gaan we niet bezuinigen op het rijklaar maken. Dat is essentieel voor de levensduur van de fiets, de betrouwbaarheid en de indruk die de klant krijgt. Slechte zaak dat 12go het daar blijkbaar niet zo nauw mee neemt.TecTo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:36:
@cordonbleu
@TecTo dank je, racefietsen in Amsterdam is geen probleem, veel polders, weinig heuvels 
@cordonbleu wie is wij? Hebben jullie ook E-mtb’s? Rijklaar maken hoort wat mij betreft ook gewoon bij aflevering.
@cordonbleu wie is wij? Hebben jullie ook E-mtb’s? Rijklaar maken hoort wat mij betreft ook gewoon bij aflevering.
Hebben we ook. Wij zijn dealer van voornamelijk Gazelle, Trek en Cortina.Erapaz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 12:30:
@TecTo dank je, racefietsen in Amsterdam is geen probleem, veel polders, weinig heuvels
Ik had 2 fietsen gezien van Hercules: Intero I-R8 en Roberta I-R8.
Ze lijken nagenoeg hetzelfde qua prijs en specs maar de eerste heeft een panasonic gx motor. Hoe is die in vergelijking met de Bosch active line plus van de roberta?
Ze lijken nagenoeg hetzelfde qua prijs en specs maar de eerste heeft een panasonic gx motor. Hoe is die in vergelijking met de Bosch active line plus van de roberta?
Wat is jullie gedacht van deze fiets?
https://www.belgocycle.be...cycle-max_129.aspx?pid=13
Kost nu 2399 euro maar omdat ik gezinsbond lid ben zou ik nog eens 350 euro korting hebben
https://www.belgocycle.be/nl/gezinsbond
Bafang Max motor. Hun claim "Door middel van rotatiesensoren berekent de elektrische motor hoeveel assistentie die moet geven. Aan de trapas zijn er 12 sensoren bevestigd in plaats van de 4 standaardsensoren. Dit om je een veilige en comfortabele fietsrit te bezorgen"
Maar wat bedoelen ze nu met extra sensoren? En heeft de bafang max ook geen krachtsensor en snelheidssensor?staat hier ergens: https://www.trenergy.nl/o.../techniek-alle-onderdelen
Kost nu 2399 euro maar omdat ik gezinsbond lid ben zou ik nog eens 350 euro korting hebben
Bafang Max motor. Hun claim "Door middel van rotatiesensoren berekent de elektrische motor hoeveel assistentie die moet geven. Aan de trapas zijn er 12 sensoren bevestigd in plaats van de 4 standaardsensoren. Dit om je een veilige en comfortabele fietsrit te bezorgen"
Maar wat bedoelen ze nu met extra sensoren? En heeft de bafang max ook geen krachtsensor en snelheidssensor?staat hier ergens: https://www.trenergy.nl/o.../techniek-alle-onderdelen
Ik zou nooit voor een fiets gaan met de accu onder de bagagedrager, afgezien van het feit dat het er niet uit ziet, is het zwaartepunt ook nog eens veel hoger.Cowboy_Henk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:07:
Wat is jullie gedacht van deze fiets?
Voor dat geld kun je veel mooiere fietsen vinden, voorbeeldje:

Ja dacht ik ook, maar ik denk er nu toch niet meer aan. Als je rijdt zie je de batterij toch niet. Moest de batterij achteraan zijn en ook de motor ja dan is het niet in balans. maar nu is de batterij achteraan en de motor in het midden. Ik heb trouwens vandaag proefgereden op Gazelle Parix C7+ en die batterij stoorde me niet.Erapaz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Ik zou nooit voor een fiets gaan met de accu onder de bagagedrager, afgezien van het feit dat het er niet uit ziet, is het zwaartepunt ook nog eens veel hoger.
Voor dat geld kun je veel mooiere fietsen vinden, voorbeeldje:
[Afbeelding]
Er zijn andere focuspoints voor mij: Comfortabel (geen recht stuur), naafversnelling, gesloten kettingkast, verstelbaar stuur, Bosch active Line + (of sterker of vergelijkbare motor), hydraulische schijf of velgremmen. Prijs onder 2500 euro
[ Voor 17% gewijzigd door Cowboy_Henk op 19-05-2020 15:46 ]
Wat ik niet begrijp is dat een fiets op die manier door een fabrikant afgeleverd wordt.cordonbleu schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:28:
[...]
Dat van 12gobiking geloof ik zo. Er kwamen vorige week meerdere mensen bij ons langs met fietsen die ze daar gekocht hadden. Was van alles mis mee. Losse sturen, stuurpennen, niet afgestelde derailleurs, niks ingevet enz. Blijkt dus dat de fietsen daar niet rijklaar worden afgeleverd... Een van die 12go klanten die bij ons kwam had met ze gebeld en werd verteld dat het inderdaad zou kunnen dat de fiets misschien niet helemaal goed rijklaar was afgesteld vanwege de drukte. Hij zou €40 vergoed krijgen om hem bij ons rijklaar te laten maken.... Als wij een fiets afleveren zijn wij met het rijklaar maken meestal tussen de 1 en 2,5 uur zoet per fiets (afhankelijk van het soort fiets) en het uurtarief is €65.... Rijklaar maken en de eerste beurt zijn bij ons bij aanschaf inbegrepen. Ook nu het bij ons zo ontzettend druk is gaan we niet bezuinigen op het rijklaar maken. Dat is essentieel voor de levensduur van de fiets, de betrouwbaarheid en de indruk die de klant krijgt. Slechte zaak dat 12go het daar blijkbaar niet zo nauw mee neemt.
Meer dan stuur recht zetten en pedalen monteren mag dat toch niet zijn.
Ik snap echt niet dat er nog bijna 2 werk aan moet zijn. Waarom staan remmen en versnellingen niet afgesteld?
Bij mij moesten na 2 weken de spaken bijna allemaal aangetrokken worden, en er zat speling op het balhoofd. Dat heeft mijn FM met plezier in orde gezet, maar zou niet mogen.
En laat ons eerlijk zijn, op een gewone fiets van pakweg 500€ nog 2 uur werk, dan is de winstmarge toch op.
Je moet het ook weer niet overdrijven - bij een intube accu is de gewichtsverdeling absoluut beter maar qua weggedrag is het verschil voor de meeste fietsers nauwelijks merkbaar, zeker niet als het frame voldoende stijf is.Erapaz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:39:
[...]
Ik zou nooit voor een fiets gaan met de accu onder de bagagedrager, afgezien van het feit dat het er niet uit ziet, is het zwaartepunt ook nog eens veel hoger.
Vergeet niet dat verreweg het meeste gewicht op de minst gunstige plek zit: op het zadel...

Het is voor de fabrikanten niet interessant om na de final assembly line nog een line te hebben waarin de fietsen volledig worden afgesteld. Gezien de hoeveelheden die zij produceren zouden ze dan heel veel goed geschoold personeel moeten aannemen die dit kunnen. Dat betekent veel extra personeel en heel veel extra kosten. De adviesprijzen zouden dan weer stijgen. Bovendien is een goed opgeleide fietsmonteur momenteel haast niet te vinden. Laat staan zoveel dat een fabrikant hier een 'afstel-line' mee kan opzetten. Wij zijn meerdere jaren bezig geweest voor één extra goed personeelslid voor de werkplaats.Tommie12 schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 19:56:
[...]
Wat ik niet begrijp is dat een fiets op die manier door een fabrikant afgeleverd wordt.
Meer dan stuur recht zetten en pedalen monteren mag dat toch niet zijn.
Ik snap echt niet dat er nog bijna 2 werk aan moet zijn. Waarom staan remmen en versnellingen niet afgesteld?
Bij mij moesten na 2 weken de spaken bijna allemaal aangetrokken worden, en er zat speling op het balhoofd. Dat heeft mijn FM met plezier in orde gezet, maar zou niet mogen.
En laat ons eerlijk zijn, op een gewone fiets van pakweg 500€ nog 2 uur werk, dan is de winstmarge toch op.
Het zal je verbazen hoeveel werk en tijd er nog zit in het rijklaar afstellen. Dat is dus zeker niet een kwestie van het stuur recht en pedalen erin. Ik kan het hier wel allemaal gaan opnoemen, maar we checken alles en dat is nodig want vaak zitten dingen niet vast of niet goed voorgemonteerd, vetten al het nodige in, want dat doen fabrikanten niet, richten de velgen na want de tolerantie van de fabrikanten is vaak niet zo nauw en we passen bepaalde dingen aan.
Bijvoorbeeld Gazelle zweert nog steeds bij hydrolische velgremmen ipv schijfremmen. Voor schijfremmen hebben wij een inrem apparaat zodat de schijven niet gaan piepen. Bij velgremmen is dat veel lastiger op te lossen. Wij passen bij elke Gazelle fiets met hydrolische remmen een bepaalde modificatie toe zodat de remmen niet gaan piepen. Hier zijn wij weer een half uur extra mee bezig. Maar het maakt de klanten tevreden en het zorgt er voor dat ze niet terugkomen met dit euvel. En geloof me, hydrolische velgremmen die aan de achterkant van de vork gemonteerd zitten (zoals bij Gazelle) gaan altijd piepen, direct vanaf het begin of anders na een korte periode.
@cordonbleu alvast een dikke dank U voor de verduidelijking.
Ik blijf verwonderd dat een fabrikant vele dingen niet onde controle krijgt.
Vet aanbrengen op de juiste plaats kan elke ongeschoolde arbeider, dus dat is voor mij al nalatigheid van de fabrikant.
Een versnelling juist instellen en regelen kon ik ook na 3 filmpjes op Youtube en een paar keer oefenen. Daar moet je echt geen 2 jaar opleiding in steken.
Een wiel spaken moet in een fabriek toch half automatisch kunnen, en al zeker met de juiste meet en controlemiddelen. Spaakspanning meten is nu ook niet zo moeilijk met het juiste gereendschap.
Het zal wel liggen aan de trend om op iedere fiets de laatste montageminuut er uit te knijpen om 5€ kosten te sparen....
Waarin ik wel benieuwd ben is wat je doet om schijfremmen in te remmen. Mijn fiets heeft schijfremmen die nog lekker stil zijn, en dat wil ik zo houden.
Kan je uitleggen hoe dat gaat?
Ik blijf verwonderd dat een fabrikant vele dingen niet onde controle krijgt.
Vet aanbrengen op de juiste plaats kan elke ongeschoolde arbeider, dus dat is voor mij al nalatigheid van de fabrikant.
Een versnelling juist instellen en regelen kon ik ook na 3 filmpjes op Youtube en een paar keer oefenen. Daar moet je echt geen 2 jaar opleiding in steken.
Een wiel spaken moet in een fabriek toch half automatisch kunnen, en al zeker met de juiste meet en controlemiddelen. Spaakspanning meten is nu ook niet zo moeilijk met het juiste gereendschap.
Het zal wel liggen aan de trend om op iedere fiets de laatste montageminuut er uit te knijpen om 5€ kosten te sparen....
Waarin ik wel benieuwd ben is wat je doet om schijfremmen in te remmen. Mijn fiets heeft schijfremmen die nog lekker stil zijn, en dat wil ik zo houden.
Kan je uitleggen hoe dat gaat?
Vet aanbrengen is heel simpel. Het kost tijd en product om het te doen.
Een fabriek bestaat uit efficientie, dingen waar de klant niet expliciet om vraagt worden niet gedaan want kost geld.
Spaakspanning is lastig. Het wiel moet je eigenlijk een tijdje inrijden en dan recht laten zetten. Het materiaal moet een beetje op elkaar inwerken. Daarom moet je ook terug gaan voor die 3 of 6 maandelijkse beurt. Als het goed is wordt dat dan gedaan.
En elke 5 euro die bespaard wordt gaat is over 10k fietsen toch weer 50k. Kan je mooi promotie op maken als engineer
Een fabriek bestaat uit efficientie, dingen waar de klant niet expliciet om vraagt worden niet gedaan want kost geld.
Spaakspanning is lastig. Het wiel moet je eigenlijk een tijdje inrijden en dan recht laten zetten. Het materiaal moet een beetje op elkaar inwerken. Daarom moet je ook terug gaan voor die 3 of 6 maandelijkse beurt. Als het goed is wordt dat dan gedaan.
En elke 5 euro die bespaard wordt gaat is over 10k fietsen toch weer 50k. Kan je mooi promotie op maken als engineer
Nvm
[ Voor 105% gewijzigd door jodeltje op 20-05-2020 03:53 ]
En toch is het raar, een nieuwe auto hoeft toch ook niet uitgelijnd te worden door de dealer, en de wielen zijn toch ook al gebalanceerd?
En een dealer “verbetert” de remmen van een auto toch ook niet?
Dit soort afstellingen zijn ook te mechaniseren en automatiseren in een fabriek en daarna liggen de kosten per fiets lager dan als de fietsenmaker het doet. Het is gewoon min of meer traditie In Nederland om de fietsenmaker de eindcontrole te laten doen. Het zou me niets verbazen als dit in andere landen niet zo gaat, maar je gewoon een goed afgestelde fiets uit de doos haalt.
En een dealer “verbetert” de remmen van een auto toch ook niet?
Dit soort afstellingen zijn ook te mechaniseren en automatiseren in een fabriek en daarna liggen de kosten per fiets lager dan als de fietsenmaker het doet. Het is gewoon min of meer traditie In Nederland om de fietsenmaker de eindcontrole te laten doen. Het zou me niets verbazen als dit in andere landen niet zo gaat, maar je gewoon een goed afgestelde fiets uit de doos haalt.
Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)
Haha, ook niet mijn dagelijkse bezigheid, maar vorig jaar heb ik ter extra ondersteuning (ik brak mijn heup eind '18) iets hoger gezet en ik moet zeggen het bevalt prima.bgttje schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:53:
[...]
Ik heb de BBS02B-500W/36V uitvoering. Je gebruikt niet allemaal dezelfde instellingen. Goh, is lang geleden(>10k km's) dat ik deze ingekeken heb.
@Tommie12
Dat is wel erg slordig dat na twee weken bijna alle spaken aangesproken moesten worden. Zorgelijker is speling op het balhoofd. Weet niet of je de fiets heb gekocht bij de FM die het weer heeft opgeknapt maar als dat zo is dan zou ik hem daar stevig op aanspreken.
Ondanks dat onze fietsen goed geleverd zijn is het eerste wat ik doe alle aanhaal-momenten opzoeken en alles nog even controleer met een gekalibreerde momentsleutel. Verrassend genoeg waren zowel bij de Cube als Riese&Muller geen noemenswaardige afwijkingen geconstateerd. Alleen bij het zadel van mijn vrouw haar fiets, omdat de FM dit zadel bij uitlevering op hoogte had gezet en met de hand op gevoel had vastgezet. Gelukkig niet te strak.
Mijn Cube kwam uit de showroom wellicht dat daarom alles wel netjes was afgesteld.
De eerste weken controle spaken na een rit. Bij de Cube na 1700km nog geen losse spaak en zoals het zich laat aanzien zijn de wielen van de R&M strak en geen losse spaken.
Als je zelf niet gewend ben om aan fietsen de sleutelen ben je afhankelijk van een goede FM met vakmensen. Daar wil het nog weleens aan schorten omdat er te weinig goede monteurs zijn.
Daarom hamer ik er nog maar eens op dat een goede relatie met een vakkundige FM een dikke plus is. Dat je daar het normale tarief betaald is omdat die ook een belegde boterham verdient.
Bij superstore's zoals 12go ga je dat echt niet vinden. Bij mijn eerste servicebeurt had ik gevraagd wat lucht in de voorvork te doen omdat die te diep inveerde. Dat bleek gebakken lucht te zijn die ze erin hadden gedaan. Dus zelf maar een pompje gekocht.
Dat is wel erg slordig dat na twee weken bijna alle spaken aangesproken moesten worden. Zorgelijker is speling op het balhoofd. Weet niet of je de fiets heb gekocht bij de FM die het weer heeft opgeknapt maar als dat zo is dan zou ik hem daar stevig op aanspreken.
Ondanks dat onze fietsen goed geleverd zijn is het eerste wat ik doe alle aanhaal-momenten opzoeken en alles nog even controleer met een gekalibreerde momentsleutel. Verrassend genoeg waren zowel bij de Cube als Riese&Muller geen noemenswaardige afwijkingen geconstateerd. Alleen bij het zadel van mijn vrouw haar fiets, omdat de FM dit zadel bij uitlevering op hoogte had gezet en met de hand op gevoel had vastgezet. Gelukkig niet te strak.
Mijn Cube kwam uit de showroom wellicht dat daarom alles wel netjes was afgesteld.
De eerste weken controle spaken na een rit. Bij de Cube na 1700km nog geen losse spaak en zoals het zich laat aanzien zijn de wielen van de R&M strak en geen losse spaken.
Als je zelf niet gewend ben om aan fietsen de sleutelen ben je afhankelijk van een goede FM met vakmensen. Daar wil het nog weleens aan schorten omdat er te weinig goede monteurs zijn.
Daarom hamer ik er nog maar eens op dat een goede relatie met een vakkundige FM een dikke plus is. Dat je daar het normale tarief betaald is omdat die ook een belegde boterham verdient.
Bij superstore's zoals 12go ga je dat echt niet vinden. Bij mijn eerste servicebeurt had ik gevraagd wat lucht in de voorvork te doen omdat die te diep inveerde. Dat bleek gebakken lucht te zijn die ze erin hadden gedaan. Dus zelf maar een pompje gekocht.
Kijk, een man die zijn vak kentcordonbleu schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:35:
[...]
Het is voor de fabrikanten niet interessant om na de final assembly line nog een line te hebben waarin de fietsen volledig worden afgesteld. Gezien de hoeveelheden die zij produceren zouden ze dan heel veel goed geschoold personeel moeten aannemen die dit kunnen. Dat betekent veel extra personeel en heel veel extra kosten. De adviesprijzen zouden dan weer stijgen. Bovendien is een goed opgeleide fietsmonteur momenteel haast niet te vinden. Laat staan zoveel dat een fabrikant hier een 'afstel-line' mee kan opzetten. Wij zijn meerdere jaren bezig geweest voor één extra goed personeelslid voor de werkplaats.
Het zal je verbazen hoeveel werk en tijd er nog zit in het rijklaar afstellen. Dat is dus zeker niet een kwestie van het stuur recht en pedalen erin. Ik kan het hier wel allemaal gaan opnoemen, maar we checken alles en dat is nodig want vaak zitten dingen niet vast of niet goed voorgemonteerd, vetten al het nodige in, want dat doen fabrikanten niet, richten de velgen na want de tolerantie van de fabrikanten is vaak niet zo nauw en we passen bepaalde dingen aan.
Bijvoorbeeld Gazelle zweert nog steeds bij hydrolische velgremmen ipv schijfremmen. Voor schijfremmen hebben wij een inrem apparaat zodat de schijven niet gaan piepen. Bij velgremmen is dat veel lastiger op te lossen. Wij passen bij elke Gazelle fiets met hydrolische remmen een bepaalde modificatie toe zodat de remmen niet gaan piepen. Hier zijn wij weer een half uur extra mee bezig. Maar het maakt de klanten tevreden en het zorgt er voor dat ze niet terugkomen met dit euvel. En geloof me, hydrolische velgremmen die aan de achterkant van de vork gemonteerd zitten (zoals bij Gazelle) gaan altijd piepen, direct vanaf het begin of anders na een korte periode.
Heb zelf ook 2 jaar rond gereden met een te zwak achterwiel waarin regelmatig spaken braken. De standaard spaken die de fabriek gebruikt zijn niet opgewassen tegen de brute kracht van de Brose middenmotor. Het is dat ik op m'n strepen ging staan en ik kenbaar maakte dat de originele spaken niet voldoen. Dus hebben ze het herspaken uitbesteed aan een specialistisch bedrijf wat resulteerde in dikkere extra sterke spaken (spaak 12) handgevlochten en een nieuwe velg. Ik fiets zo veel meer zelfverzekerd rond. Deze jongens zullen niet zo snel breken. En ja, na 3 maanden is het achterwiel nog steeds kaarsrecht.
Dus hier ook weer een schoon voorbeeld hoe Qwic zijn fietsen laat spaken in de fabriek. Er heeft altijd een zwak wiel ingezeten wat ik wel slecht vind (en dat wiel is nooit mooi rond geweest). Die fiets was toch een dikke 3 mille. Je mag dan verwachten dat het achterwiel ook goed zou zijn. Dus 14000 kilometer gereden met een wiel dat niet de kracht aan kon van de Brose MM. 5 brekende spaken later en eenmaal een herspaakbeurt met (jawel) de originele spaken. Ik moest de middenmotor instellen op 'tour' en meer kon het wiel niet hebben. Nu staat deze op stand 'heuvels' en trekt deze mij makkelijk de dijk op of ik nu wind tegen heb of niet.
De Brose heeft 3 ondersteuningsstanden, maar ook 3 soorten karakterstanden welke je via de smartphone kan instellen zoals 'tour', 'heuvels', 'bergen'. Mijn Qwic Premium MN330 is verder nog in meer dan prima staat. Hierin merk je wel dat het een duurdere fiets is.
Ik heb een goede FM, en die zit dan nog eens op amper 200m van mijn deur.TecTo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:22:
@Tommie12
Service is goed, alleen is hij af en toe wat overvraagd, dus het duurt soms wel een paar dagen.
Bij ontvangst van de fiets heeft hij me uitdrukkelijk gezegd om een "paar honderd km later" zeker eens langs te komen voor een nazicht.
Balhoofd stond zeker goed bij aflevering, dat heb ik nagekeken.
Na 400km liep ik de spaken eens langs en vond vooraan één spaak die echt een stuk losser zat dan de rest. Dat samen met het balhoofd was genoeg om even langs te lopen. Het ging allemaal met de glimlach, en toen ik de fiets terug kreeg zat alles goed, en hij vertelde zelf dat hij alles had nagelopen en toen heeft hij me ook verteld dat hij de spaken achteraan ook had bijgesteld.
Mijn FM is klein, de zaakvoerder en zijn zus, het sleutelwerk doet hij zelf.
In elk geval, ik heb ook voor het merk Norta gekozen omdat hij me bevestigde dat hij van Norta ook een perfecte service krijgt. Vroeger heeft hij nog Kettler gedaan, fietsen waren niet slecht, maar een garantie afhandelen duurde volgens hem maanden, en dus heeft hij dat merk laten vallen.
Nu hebben we afgelopen week nog een tweede fiets bij hem gekocht, dus de relatie is niet slecht.
ik heb voor een bafang motor een usb cable gekocht om wat meer te gaan finetunen. op mijn qwic premium mn380
Echter zit de connector achter een kapje.
Nu heb ik het vermoeden dat de trapers en trapas niet met speciaal gereeds chap te verwijderen zijn?
Anders gaat het plastic afdekkapje er niet af
Echter zit de connector achter een kapje.
Nu heb ik het vermoeden dat de trapers en trapas niet met speciaal gereeds chap te verwijderen zijn?
Anders gaat het plastic afdekkapje er niet af
[ Voor 4% gewijzigd door sander817 op 20-05-2020 11:23 . Reden: fietstype ]
De trappers kan je er meestal wel gewoon af schroeven, eentje draait de tegengestelde kant op los, dat kan je wel logisch redeneren.
De trapas kan je er met een dranktrekker afhalen, zoiets:
https://budgetfietsonderdelen.nl/product/cranktrekker/
Even een kleine tegenvaller; sinds eind februari heb ik een Koga Pace B10 en die moest vorige week voor de eerste controlebeurt (na 700km). Ik hoorde een irritante tik in het achterwiel, wat uiteindelijke de spaken bleken te zijn. Nu heb ik na de servicebeurt zo’n 200km gefietst en toen zag ik afgelopen weekend een slag in het achterwiel (en ook een kleine in het voorwiel). Ik ben altijd voorzichtig met m’n fietsen en kan me niet herinneren dat ik ergens overheen gefietst ben, en ik parkeer de fiets ook nooit in een fietsenstalling. De FM heeft zo goed mogelijk de slag eruit proberen te halen, maar helemaal superstrak is het niet. De FM zegt dat ik toch ergens overheen moet zijn gefietst, en ziet geen relatie met de tikkende spaken voor de servicebeurt. Nu fiets de fiets nog steeds helemaal perfect, en voel je niets meer van de slag (je kan hem alleen voelen als je het wiel langs je vinger laat draaien), maar toch vind ik het wel erg raar voor zo’n dure nieuwe fiets...
Inderdaad...
Trappers hoef je er toch niet af te halen?HammerT schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:31:
De trappers kan je er meestal wel gewoon af schroeven, eentje draait de tegengestelde kant op los, dat kan je wel logisch redeneren.
De crank wel. En dat kan met de cranktrekker van HammerT
Maar voor de trapas heb je weer ander gereedschap nodig.
@Roy Tikkende spaken betekend meestal dat ze te los / of juist te vast zitten. En als de fietsenmaker daaraan heeft lopen draaien zonder te kijken wat hij doet komt er idd een slag in je wiel. Het is wel heel makkelijk van de fietsenmaker om te zeggen. Nee hoor ik was het niet. Jij bent zelf de stoep af gereden. Bij mij zou zo iemand gelijk afgeschreven zijn. En die vertrouw ik nooit meer.
@Roy
Ook als je eens van een stoep afrijdt of een kuiltje moet slechten komt er geen slag in je wiel of je moet er wel heel erg hard de beuk inzetten. Een paar 27,5" wielen moeten tegen een stootje kunnen.
Als het verhaal is zoals je schrijft valt deze FM in de categorie prutser. Hij heeft het euvel niet verholpen maar groter gemaakt. Zou hier geen genoegen mee nemen en nieuw(e) wiel(en) eisen.
Kom je er niet uit dan contact opnemen met Koga en de kwestie voorleggen zoals beschreven en daar garantie claimen.
Ook als je eens van een stoep afrijdt of een kuiltje moet slechten komt er geen slag in je wiel of je moet er wel heel erg hard de beuk inzetten. Een paar 27,5" wielen moeten tegen een stootje kunnen.
Als het verhaal is zoals je schrijft valt deze FM in de categorie prutser. Hij heeft het euvel niet verholpen maar groter gemaakt. Zou hier geen genoegen mee nemen en nieuw(e) wiel(en) eisen.
Kom je er niet uit dan contact opnemen met Koga en de kwestie voorleggen zoals beschreven en daar garantie claimen.
Gisteren proefgereden op een Trek Powerfly 7. Wel het 2019 model, dus nog iets weerstand bij motor uit. Bij het 2020 model is dat opgelost, die heeft ook een grotere accu maar heeft een adviesprijs van 4200 euro then 3900 (en 3300 in de aanbieding vanwege oud model). Dat maakt het 2020 model 900 euro duurder.
Ondanks dat de fiets erg zwaar is (24 kg) fiets het wel echt goed. Zithouding is heerlijk, motor doet lekker mee, ook in Tour modus. Erg mooie fiets om te zien ook. De Powerfly 7 heeft Deore XT, wat eigenlijk al minimaal is om fatsoenlijk op single trails en in de Alpen te kunnen rijden. Powerfly 4 en 5 vallen af dus voor mij.
Ik zit nu wel te twijfelen om deze te kopen, prijs is eigenlijk nog iets te hoog (op nieuwe modellen geven ze al 15%korting, nu krijg je daar een oud model voor). Bij Salden stond hij ook voor 3000, maar is ie inmiddels uitverkocht. Verder heb ik hem niet meer kunnen vinden, maar niet alle winkels hebben hun voorraad online staan helaas (had Trek wel centraal voor ze kunnen regelen).
Ondanks dat de fiets erg zwaar is (24 kg) fiets het wel echt goed. Zithouding is heerlijk, motor doet lekker mee, ook in Tour modus. Erg mooie fiets om te zien ook. De Powerfly 7 heeft Deore XT, wat eigenlijk al minimaal is om fatsoenlijk op single trails en in de Alpen te kunnen rijden. Powerfly 4 en 5 vallen af dus voor mij.
Ik zit nu wel te twijfelen om deze te kopen, prijs is eigenlijk nog iets te hoog (op nieuwe modellen geven ze al 15%korting, nu krijg je daar een oud model voor). Bij Salden stond hij ook voor 3000, maar is ie inmiddels uitverkocht. Verder heb ik hem niet meer kunnen vinden, maar niet alle winkels hebben hun voorraad online staan helaas (had Trek wel centraal voor ze kunnen regelen).
@Erapaz Mooie fiets die Trek, maar spijtig met de oude motor.
Zorg dat je de laatste versie hebt, die is lichter, heeft minder weerstand, en minder tandwielen binnenin, wat de levensduur ten goede moet komen.
Maar anderzijds is 900€ gewoon te veel, misschien beter nog wat wachten.
Zorg dat je de laatste versie hebt, die is lichter, heeft minder weerstand, en minder tandwielen binnenin, wat de levensduur ten goede moet komen.
Maar anderzijds is 900€ gewoon te veel, misschien beter nog wat wachten.
[ Voor 15% gewijzigd door Tommie12 op 21-05-2020 16:37 ]
@Tommie12 Het 2020 model is inderdaad veel beter, als er een winkel is die 15% korting kan geven is het gat al kleiner.
Zou voor de gen4 motor gaan. De gen2 pakt agressiever op, komt door het kleine tandwiel voor. Wat betreft meer of minder slijtage weet ik niet want de gen4 is nog te kort op de markt om te beoordelen.Erapaz schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 18:01:
@Tommie12 Het 2020 model is inderdaad veel beter, als er een winkel is die 15% korting kan geven is het gat al kleiner.
Wat me vandaag wel opviel is als mijn vrouw haar benen stil hield de gen4 best wel veel lawaai maakt en dat met net 100km op de teller.
15% korting is wel erg optimistisch. Als je 10% kan bedingen heb je al een heel goede deal. Je kunt wachten tot het seizoen voorbij is maar dan zullen er weer veel 2021 modellen worden ingekocht.
@TecTo Dat zeggen de reviews van de Gen4 ook, minder weerstand en meer herrie. Ik wil ook nog Bianchi gaan proberen, die hebben een eigen motor.
Het gekke is dat ik van die Bianchi nergens reviews kan vinden en dan ze relatief betaalbaar zijn voor het uitrustingsniveau.
Het gekke is dat ik van die Bianchi nergens reviews kan vinden en dan ze relatief betaalbaar zijn voor het uitrustingsniveau.
[ Voor 30% gewijzigd door Erapaz op 21-05-2020 20:36 ]
Wij hebben vorig jaar de Lidl e-bike gekocht, model 2019. Mijn vrouw fietst hier dan op en ik dan op de racefiets. Op zich goed te doen ook qua snelheid, moet zelf nog conditie opbouwen.
Echter waar zij tegenaan loopt is dat ze soms de motor wel iets rustiger zou willen zetten en dan zelf wat meer bijtrappen voor de snelheid, zodat de range net wat groter wordt. En dat we niet zoals gisteren 8 km terug moesten fietsen zonder accucapaciteit
Begrijp ik het nou goed dat als ik met een kabel de motor programmeer, het mogelijk is aan te passen dat hij er niet meteen mee kapt zodra je met bijtrappen boven de 18KMh komt in standje 3 bijvoorbeeld?
Echter waar zij tegenaan loopt is dat ze soms de motor wel iets rustiger zou willen zetten en dan zelf wat meer bijtrappen voor de snelheid, zodat de range net wat groter wordt. En dat we niet zoals gisteren 8 km terug moesten fietsen zonder accucapaciteit
Begrijp ik het nou goed dat als ik met een kabel de motor programmeer, het mogelijk is aan te passen dat hij er niet meteen mee kapt zodra je met bijtrappen boven de 18KMh komt in standje 3 bijvoorbeeld?
Helaas niet. De lidl 2019 heeft een controller (de display) die dit verhinderd. Je zult dan volgens mij zowel de kabel als het display moeten vervangen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Vanmiddag heb ik bij Bimici de Bianchi T-Tronik sport getest. Ze hadden helaas alleen de goedkope afmontering (Altus), het duurdere model heeft Deore. Die kan pas eind augustus worden geleverd.
Qua fiets was het heel, voelde licht en dynamisch, je wilt er zo de single tracks mee op. De Trek Powerfly 7 voelde veel zwaarder. Op papier zit er echter maar een kilo tussen.
De motor viel me wat tegen, bij 25 km/u was het alsof je accuut tegenwind had, bij de Bosch Performance CX van de Trek was de afbouw veel geleidelijker tussen 25 en 27 km/u. Ook gaf de verkoper aan dat er geen updates mogelijk zijn, waar Bosch dit wel heeft. De Bianchi heeft op papier een “Bianchi Motor Unit”, maar in de praktijk blijkt dit een E-motion Oli motors te zijn. Onder andere ook terug te vinden bij Sparta en Batavus. Ik kon er ook geen tuning voor vinden, niet dat ik harder wil dan 25, maar iets soepeler afbouwen mag wel.
De volgende stap is denk ik een lager model Trek en misschien nog een ander merk, bijvoorbeeld KTM proberen.
Qua fiets was het heel, voelde licht en dynamisch, je wilt er zo de single tracks mee op. De Trek Powerfly 7 voelde veel zwaarder. Op papier zit er echter maar een kilo tussen.
De motor viel me wat tegen, bij 25 km/u was het alsof je accuut tegenwind had, bij de Bosch Performance CX van de Trek was de afbouw veel geleidelijker tussen 25 en 27 km/u. Ook gaf de verkoper aan dat er geen updates mogelijk zijn, waar Bosch dit wel heeft. De Bianchi heeft op papier een “Bianchi Motor Unit”, maar in de praktijk blijkt dit een E-motion Oli motors te zijn. Onder andere ook terug te vinden bij Sparta en Batavus. Ik kon er ook geen tuning voor vinden, niet dat ik harder wil dan 25, maar iets soepeler afbouwen mag wel.
De volgende stap is denk ik een lager model Trek en misschien nog een ander merk, bijvoorbeeld KTM proberen.
:strip_exif()/f/image/cVPZA0icyT0NDQXaHh9Xr5ed.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door Erapaz op 23-05-2020 21:15 ]
Mail ze dat je voor die prijs van de voordrager wel wil dat de fiets met voordrager erop geleverd wordt.deukie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:14:
[...]
Zeker beter, maar ook weer beetje gek dat je dan nooit je fiets uit kan zetten zonder de accu te verwijderen.. Ondanks dat ik het design van de cowboy en Van Moof fantastisch vind durf ik het niet aan qua onderdelen en service.
Heb zelf een pre-order gedaan voor de Amsterdam+ van lekker bikes, met name de riemaandrijving, achterwielmotor en mooi in het frame geplaatste accu spreken me aan. Lijkt qua specificaties eigenlijk veel op de cowboy maar dan zonder app gedoe en net even completer (spatborden en voordrager al was dat wel een extra optie). Goede reviews gelezen van eerdere modellen en vooral ook de banden die een apart formaat hebben maar daardoor blijkbaar bijzonder goed dempen. Enige wat ik spannend vind is of heuvel op goed gaat zonder versnellingen, maar gezien het gewicht en de koppel van de motor komt dat denk ik wel goed. Hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen als het zover is :-)
Nu alleen nog een verzekering.. ANWB? Allianz? Pech hulp wel een pre, moet ik nog andere opties overwegen?
Ik was een hele zaterdag kwijt om deze erop te zetten (e-Amsterdam gen2). Volgens Lekker Bikes is er een lus in het draad van je voorlicht onder de plastic kapjes onder de accu. Dat bleek helemaal niet zo te zijn.
Draad verlengen heeft best wat tijd gekost. Maar de mission impossible was het draad rijgen door de voordrager! Trust me die klus wil je niet doen. De gaten zijn te klein, het gat waar het draad uitmoet heeft geen goede "stopper" waardoor je het er onmogelijk uitkrijgt.
hey allemaal,
Leuke discussie.
Ik ben zelf ook op zoek al een geruime tijd naar een stoere urban liefste belt E bike zelfs liesft met een Bafang.
Ik heb diverse nu gereden en de Radeneick TX E wil ik ook rijden maar lukt me maar niet omdat niemand in Zuid Holland hem heeft.
Ik zie wel deat de 2019 model flink gedaald is in Duitsland. Nog geen 1600 euro, Dus ben ik benieuwd wat nu de verschillen zijn .
Over mijn quest:
Begonnen met de Cowboy een erg leuke fiets rijd heerlijk en ziet er kwalitatief goed uit.
Afneembare accu echter geen spatborden en bagage drager maar kan natuurlijk wel erop gezet worden.
Daarna ben ik met onderzoek gekomen bij een NL bike in opstart fase de
https://mokumonocycles.com/
ook een leuke fiets en was op een prototype. Super licht en eenvoudig.
Dan daarna een andere NL fiets de Amsterdam GT met midden Bafang motor afneembare accu en zelfs een upgrade accu mogelijk om te kopen., reed erg goed. Een van mijn favs nu.
Er zijn nu ook aanbiedingen omdat er nieuwe typen komen die ik erg graag wil testen.
Dan heb ik ook nog de Coboc Brooklyn one en een Montreal getest , deze zijn een echte design topmodellen een plaatje rijd goed maar prijstechnisch best duur zonder spatborden . Die Brooklyn is prachtig.
Montreal heeft die wel en is ook nog duurder.
Heb vandaag de Moof S3 getest, leuke fiest hoop gadgets maar het schakelen loopt niet super soepel vindt ik en geen belt is jammer maar de prijs is goed.
Er stond echt een aardige rij om die fiets te proberen.
Volgende week ga ik de Ampler Curt testen. Lijkt mij ook een goede en ziet er goed uit.
Wat jullie?
Leuke discussie.
Ik ben zelf ook op zoek al een geruime tijd naar een stoere urban liefste belt E bike zelfs liesft met een Bafang.
Ik heb diverse nu gereden en de Radeneick TX E wil ik ook rijden maar lukt me maar niet omdat niemand in Zuid Holland hem heeft.
Ik zie wel deat de 2019 model flink gedaald is in Duitsland. Nog geen 1600 euro, Dus ben ik benieuwd wat nu de verschillen zijn .
Over mijn quest:
Begonnen met de Cowboy een erg leuke fiets rijd heerlijk en ziet er kwalitatief goed uit.
Afneembare accu echter geen spatborden en bagage drager maar kan natuurlijk wel erop gezet worden.
Daarna ben ik met onderzoek gekomen bij een NL bike in opstart fase de
https://mokumonocycles.com/
ook een leuke fiets en was op een prototype. Super licht en eenvoudig.
Dan daarna een andere NL fiets de Amsterdam GT met midden Bafang motor afneembare accu en zelfs een upgrade accu mogelijk om te kopen., reed erg goed. Een van mijn favs nu.
Er zijn nu ook aanbiedingen omdat er nieuwe typen komen die ik erg graag wil testen.
Dan heb ik ook nog de Coboc Brooklyn one en een Montreal getest , deze zijn een echte design topmodellen een plaatje rijd goed maar prijstechnisch best duur zonder spatborden . Die Brooklyn is prachtig.
Montreal heeft die wel en is ook nog duurder.
Heb vandaag de Moof S3 getest, leuke fiest hoop gadgets maar het schakelen loopt niet super soepel vindt ik en geen belt is jammer maar de prijs is goed.
Er stond echt een aardige rij om die fiets te proberen.
Volgende week ga ik de Ampler Curt testen. Lijkt mij ook een goede en ziet er goed uit.
Wat jullie?
[ Voor 4% gewijzigd door cdiepenh op 23-05-2020 23:05 ]
@Erapaz
Ik zie dat je het gebrek aan updates vermeldt als een nadeel?
Wat verwacht je daarvan?
Ik kan aannemen dat VanMoof en Cowboy wel eens een update moeten doen om hun resterende bugs te corrigeren, maar als een fiets met Bosch of Bafang middenmotor goed werkt, waarom wil ik dan updates?
Ik zie dat je het gebrek aan updates vermeldt als een nadeel?
Wat verwacht je daarvan?
Ik kan aannemen dat VanMoof en Cowboy wel eens een update moeten doen om hun resterende bugs te corrigeren, maar als een fiets met Bosch of Bafang middenmotor goed werkt, waarom wil ik dan updates?
@Tommie12 de verkoper noemde gebrek aan updates ook een voordeel. Liever heb je inderdaad een perfect werkend product. Echter leven we nu in een wereld waar updates significante verbeteringen kunnen brengen. Niet alleen bij, bugs, maar ook range en drivability. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Fazua Evation Pepper update.
Wat betreft dit specifieke Bianchi model zouden ze de overgang van ondersteuning naar geen ondersteuning rond de snelheidslimiet soepeler kunnen maken.
Wat betreft dit specifieke Bianchi model zouden ze de overgang van ondersteuning naar geen ondersteuning rond de snelheidslimiet soepeler kunnen maken.
@Erapaz Dat ligt maar helemaal aan de marketingtactieken van de fabrikanten. Fazua is een kleine fabrikant, die heeft er inderdaad alle baat bij om zoveel mogelijk consumenten naar hun techniek te trekken en tussentijdse firmware updates zijn daarbij een probaat middel.
Een merk als Bosch, en in mindere mate Bafang, spelen een heel ander spel. Consumenten kopen hun spul toch wel, zij moeten fabrikanten paaien. En dat doe je niet door al verkochte fietsen te updaten, maar door updates op te sparen voor de motoren van het nieuwe modeljaar, zodat fabrikanten kunnen adverteren met 'nog stiller, nog sterker, nog zuiniger, nog soepeler'.
Een merk als Bosch, en in mindere mate Bafang, spelen een heel ander spel. Consumenten kopen hun spul toch wel, zij moeten fabrikanten paaien. En dat doe je niet door al verkochte fietsen te updaten, maar door updates op te sparen voor de motoren van het nieuwe modeljaar, zodat fabrikanten kunnen adverteren met 'nog stiller, nog sterker, nog zuiniger, nog soepeler'.
Tja, ik heb maar een beetje vergelijkingsbasis, maar dat lijkt bij Bosch toch al goed geregeld.Erapaz schreef op zondag 24 mei 2020 @ 09:45:
@Tommie12 de verkoper noemde gebrek aan updates ook een voordeel. Liever heb je inderdaad een perfect werkend product. Echter leven we nu in een wereld waar updates significante verbeteringen kunnen brengen. Niet alleen bij, bugs, maar ook range en drivability. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Fazua Evation Pepper update.
De enige update die ik leuk zou vinden is een beetje meer snelheid, 30-35 km/h lijkt me leuk, maar illegaal.
Ja, ik had een speed pedelec kunnen kopen, maar dingen als een heftige meerprijs, verzekering en altijd helpplicht hebben me toch tegen gehouden.
@B64 Die strategie lijkt me helemaal slecht voor de consument, geef mij dan maar een merk wat veel updates brengt, zodat de vooruitgang ook terecht komt bij de mensen die het geld al hebben uitgegeven.
Bijna alles met een batterij of een stekker ontvangt regelmatig updates. Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe gadget uitpak is updaten, je telefoon, fitnesswatch, console, elektrische skateboard, etc, etc. Zeker omdat de ontwikkelingen ook bij e-bikes zo snel gaan, kunnen updates veel invloed hebben op de beleving. Het liefst zou ik een fiets willen die ik zelf aan mijn PC (of telefoon) kan hangen om te updaten.
@Tommie12 De snelheidslimiet discussie zou ik er graag buiten willen houden, het gaat mij puur om officiële updates, ik zie bijvoorbeeld bij Bosch dat de eMTB modus, snellere walk-assist en instellingen voor kortere crank-lengtes ooit als update zijn toegevoegd. Dit is natuurlijk heel fijn om te kunnen installeren op je al gekochte fiets van 2000 - 6000 (of meer) euro. Anders kan je altijd wel wachten op het nieuwe model, nu kun je kopen en updaten. Vooral omdat de hardware ontwikkeling achterloopt bij de software ontwikkeling.
Bijna alles met een batterij of een stekker ontvangt regelmatig updates. Het eerste wat ik doe als ik een nieuwe gadget uitpak is updaten, je telefoon, fitnesswatch, console, elektrische skateboard, etc, etc. Zeker omdat de ontwikkelingen ook bij e-bikes zo snel gaan, kunnen updates veel invloed hebben op de beleving. Het liefst zou ik een fiets willen die ik zelf aan mijn PC (of telefoon) kan hangen om te updaten.
@Tommie12 De snelheidslimiet discussie zou ik er graag buiten willen houden, het gaat mij puur om officiële updates, ik zie bijvoorbeeld bij Bosch dat de eMTB modus, snellere walk-assist en instellingen voor kortere crank-lengtes ooit als update zijn toegevoegd. Dit is natuurlijk heel fijn om te kunnen installeren op je al gekochte fiets van 2000 - 6000 (of meer) euro. Anders kan je altijd wel wachten op het nieuwe model, nu kun je kopen en updaten. Vooral omdat de hardware ontwikkeling achterloopt bij de software ontwikkeling.
[ Voor 30% gewijzigd door Erapaz op 24-05-2020 10:31 ]
ZHZActueel: Stuur van 45-km Stromer e-bike breekt spontaan af; bestuurder raakt gewond.
https://www.zhzactueel.nl...-bestuurder-raakt-gewond/
Zo te lezen een constructie/ fabricagefout van Stromer.
https://www.zhzactueel.nl...-bestuurder-raakt-gewond/
Zo te lezen een constructie/ fabricagefout van Stromer.
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam