Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 30 ... 223 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:25
wodkabuikje schreef op zondag 3 mei 2020 @ 14:22:
[...]
Hoe was het proefrijden?

Ben wel redelijk enthousiast geworden na het zien van de review van Bright.
Toch net niet voor ons. De versnellingen staan veel te licht, ook zonder ondersteuning heb je de eerste vier versnellingen niet nodig. Verder is het stuur te laag en te smal. Bij rijdt prima zonder ondersteuning ook.

Wat kleine dingen ook, zo staat het elastiek van het mandje al strak zonder dat er iets in zit. Verkoper had er al één gesloopt door z'n tas erin te doen..

Daarna bij vanmoof langs geweest, fietst veel volwassener. Helaas wel zwaar fietsen zonder ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:43
hammy87 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 15:14:
[...]

Toch net niet voor ons. De versnellingen staan veel te licht, ook zonder ondersteuning heb je de eerste vier versnellingen niet nodig. Verder is het stuur te laag en te smal. Bij rijdt prima zonder ondersteuning ook.

Wat kleine dingen ook, zo staat het elastiek van het mandje al strak zonder dat er iets in zit. Verkoper had er al één gesloopt door z'n tas erin te doen..

Daarna bij vanmoof langs geweest, fietst veel volwassener. Helaas wel zwaar fietsen zonder ondersteuning.
Thanks. Had het toch iets positiever gehoopt ;)

Dat van die versnellingen is ook zo bij mijn Mate-X, die zijn echt overbodig omdat de fiets zoveel meehelpt.

Ik zag inderdaad al mensen het stuur op de hoogste positie zetten. Heb je dat ook nog geprobeerd?

Naar de accessoires had ik zelf nog niet gekeken.

Mijn vrouw heeft nog nooit een nieuwe fiets gehad en nog nooit een fiets met versnellingen. Ze heeft wel interesse in een elektrische fiets maar denk niet dat ik wegkomen met bedragen boven 2000 euro ;)

We zoeken eigenlijk ook niet echt een stadsfiets. We wonen in een dorp in de polder en het plan is om door de omliggende dorpjes te fietsen en bijvoorbeeld langsgaan bij mijn zus (30km enkele reis).

Ik hou hem toch nog even in gedachten en ga nog even verder zoeken, thanks again! :)

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@wodkabuikje
Met dat gebruik zou ik naar een meer traditionele ebike kijken.
Kijk eens naar het resultaat van de fietsersbond. (Link staat hierboven wel ergenss direct naar de pdf).
De beste prijs/kwaliteitsverhouding is een Pegasus met riem, batterij in de buis en Bosch motor. Daar kan je haast niks fout mee doen, maar wel boven de 2000€...

Blijf weg van voorwielmotoren, dat is echt een tegenvaller vind ik, en net die vind je in de goedkoopste fietsen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-03-2022
Ron_Tweaker schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 23:52:
Ik heb een Urban Arrow LTD 19 met een 500w Bosch accu en Intuvia display. De fiets heb ik vandaag voorzien van een gebruikte (2 jaar oud) Bosch Nyon display. Ik heb een nieuwe bedieningspaneel voor de Nyon gekocht, want volgens zeggen kon het paneel van de Intuvia niet gebruikt worden. Enfin, de Nyon was al helemaal gereset. Ik heb enkel de wielomtrek en de trapfrequentie aangepast (60 omwentelingen) conform mijn Intuvia. Het geheel fietst prima, echter heb ik het idee dat de fiets zwaarder trapt en hij minder makkelijk op snelheid komt. De Nyon heeft de laatste software-updates. Morgen wil ik nog eens een keer testen. Iemand een idee of ik de Intuvia er eerst op kan klikken om een 0 meting uit te voeren? Gaat dat werken?
De computerhouder had je gewoon kunnen laten zitten. Het bedieningspaneel bij het handvat is alleen anders. Er zit voor de Nyon een extra knop op voor de bediening van het apparaat.
Je kan dus gewoon je intuvia scherm weer monteren.

Maar ik kan mij niet voorstellen dat de fiets door de nyon zwaarder trapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lize167
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-05 15:25
Twijfels over de aanschaf van een elektrische fiets.
Mijn oog is gevallen op de Batavus Wayz e-go active plus. Nu is deze er ook een paar honderd euro goedkoper. Het verschil zit heb dan in de sterkte van de motor. 50 vs 40 nm. Hoeveel meer plezier heb je van de 50? We wonen in een vlak, winderig gebied en er komen 2 fietszitjes op de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Lize167
Als je niet gehaast bent, dan ga je dat niet missen, maar het kan wel handig zijn met 2 kinderen op de fiets... (gewicht en aerodynamica)
Ik zou eens gaan proberen als je kan of je het verschil voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-06 15:57
Omdat mijn bestelde ebike van Giant (Dailytour E+ 1) nog altijd op zich laat wachten, heb ik van de fietsenmaker tijdelijk een leenfiets gekregen. Kalkhoff image 5.i move met een Impulse motor. Had er nog nooit van gehoord. Maar moet zeggen dat hij prima fietst.

Wat voor slot neem je mee op zo'n ebike? Ik heb nog een oud scooterslot, maar die is erg zwaar. En maakt rammelend geluid als ik hem aan het frame vast maak tijdens het fietsen. En zo'n flexibel kabelslot is misschien een beetje dun.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:08
Bard1982 schreef op maandag 4 mei 2020 @ 12:43:
Omdat mijn bestelde ebike van Giant (Dailytour E+ 1) nog altijd op zich laat wachten, heb ik van de fietsenmaker tijdelijk een leenfiets gekregen. Kalkhoff image 5.i move met een Impulse motor. Had er nog nooit van gehoord. Maar moet zeggen dat hij prima fietst.

Wat voor slot neem je mee op zo'n ebike? Ik heb nog een oud scooterslot, maar die is erg zwaar. En maakt rammelend geluid als ik hem aan het frame vast maak tijdens het fietsen. En zo'n flexibel kabelslot is misschien een beetje dun.
Ik heb 'gewoon' zo'n flexibel kabelslot.

In de praktijk zet ik mijn e-bike in de meeste gevallen binnen/in een beveiligde fietsenstalling op werk/thuis/station/stadscentrum.

Bij een vriend of enkele keer bij een kroeg staat hij soms buiten aan een paaltje vast. Dan neem ik meestal wel de accu mee naar binnen, om de fiets weer net dat stukje onaantrekkelijker te maken.
Gaat vooralsnog altijd goed :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:30
Ik heb een Abus 6500, heeft genoeg sterretjes voor de verzekering en zit netjes op de plek van een bidonhouder. Je bent wel wat minder flexibel met zon vouw slot, maar altijd kan ik wel een plek vinden om hem vast te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Tommie12 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 21:28:
@wodkabuikje
Met dat gebruik zou ik naar een meer traditionele ebike kijken.
Kijk eens naar het resultaat van de fietsersbond. (Link staat hierboven wel ergenss direct naar de pdf).
De beste prijs/kwaliteitsverhouding is een Pegasus met riem, batterij in de buis en Bosch motor. Daar kan je haast niks fout mee doen, maar wel boven de 2000€...

Blijf weg van voorwielmotoren, dat is echt een tegenvaller vind ik, en net die vind je in de goedkoopste fietsen.
Thanks. Er zit een dealer redelijk dicht in de buurt. Misschien kan ik de baas (mijn vrouw) overtuigen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 00:06
wodkabuikje schreef op maandag 4 mei 2020 @ 19:33:
[...]

Thanks. Er zit een dealer redelijk dicht in de buurt. Misschien kan ik de baas (mijn vrouw) overtuigen ;)
Ik vind deze Pegasus wel de moeite voor die prijs
1849 euro momenteel

https://www.mantel.com/be/pegasus-solero-e8-plus

Bosch active line plus motor
Geveerde voorvork
Hydraulische remmen
Verstelbare stuurpen
Batterij aan frame

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:04

_Eend_

🌻🇺🇦

Die Pegasus ziet er inderdaad wel interessant uit voor die prijs, maar in Nederland is ie gelijk €150 duurder :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
Volgens mij zat ik ook naar deze te kijken. Gelijk een stuk duurder inderdaad bij de switch naar NL. Nog wel steeds goedkoper dan op de website waar ik hem zag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Kan er iemand goed Duits?

Deze man heeft al een paar filmpjes van de Qonqer ebike en is er wel positief over.
Laatste filmpje van hem is na 6 maanden gebruik?
Ik begrijp niet alles en ik kan wel ondertitels opzetten en laten vertalen maar dit is niet helemaal juist.

Dus kan iemand samenvatten en vooral wil ik weten wat hij zegt op over de Vmax ofzoiets. Ik denk dat hij het heeft over de snelheid dat je kan instellen. In de video vanaf 2:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben aan het kijken naar een elektrische fiets, ik ben bij deze aangekomen: Gazelle Medeo T9 HMB 2020.
Deze is voor 2420 te krijgen met:
500wh accu
Accu op frame
Middenmoter
Hydraulische schijfremmen
Degelijk merk

Zijn er dingen die ik mis? Suggesties voor alternatieven?

[ Voor 6% gewijzigd door jodeltje op 05-05-2020 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Cowboy_Henk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 17:53:
Kan er iemand goed Duits?

Deze man heeft al een paar filmpjes van de Qonqer ebike en is er wel positief over.
Laatste filmpje van hem is na 6 maanden gebruik?
Ik begrijp niet alles en ik kan wel ondertitels opzetten en laten vertalen maar dit is niet helemaal juist.

Dus kan iemand samenvatten en vooral wil ik weten wat hij zegt op over de Vmax ofzoiets. Ik denk dat hij het heeft over de snelheid dat je kan instellen. In de video vanaf 2:12

[YouTube: QonQer E-Bike nach 6 Monaten mit Reichweitentest]
Hij bemerkt dat als je boven Vmax hebt gereden ( sneller dan 25 km/h) en je komt weer onder de Vmax, dan duurt het even voordat de motor weer oppakt, dus hij werkt niet direct als je onder Vmax rijdt, daarna heeft hij het erover dat als je over wat ruwer terrein gaat hij al een paar keer heeft gehad dat de ketting 1 tand verspringt.. zal wel afstelling zijn na 6 maand.
Nog meer mijnheer?

[ Voor 3% gewijzigd door Humma Kavula op 05-05-2020 19:06 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Humma Kavula schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:03:
[...]

Hij bemerkt dat als je boven Vmax hebt gereden ( sneller dan 25 km/h) en je komt weer onder de Vmax, dan duurt het even voordat de motor weer oppakt, dus hij wer/kt niet direct a/ls je onder Vmax rijdt, daarna heeft hij het erover dat als je over wat ruwer terrein gaat hij al een paar keer heeft gehad dat de ketting 1 tand verspringt..
Nog meer mijnheer?
Euh ja 😚 Kan het zijn dat dat hij zei dat die Vmax niet meer 32km per uur is maar 27 km per uur?

Alvast bedankt voor de vertalingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Cowboy_Henk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Euh ja 😚 Kan het zijn dat dat hij zei dat die Vmax niet meer 32km per uur is maar 27 km per uur?

Alvast bedankt voor de vertalingen
Nee, hij zegt of je nu 32 of 27 km/h rijd, in ieder geval boven Vmax en dan weer onder Vmax komt dat de motor niet direct oppakt. Vmax is rond de 25 km/h, dat zegt hij ook.
Hij trapt hem zelf naar 32/27 km/h zonder ondersteuning of althans die helpt niet meer mee.

-edit-
Ik heb alleen dat kleine stukje gehoord, nu helemaal en ik moet even corrigeren, hij kan idd Vmax 32 of 27 maar als je daarboven komt, dus dan schakelt de ondersteuning uit en je komt weer onder je ingestelde Vmax dan duurt het even voordat je weer ondersteuning krijgt vanaf de motor.

Op het eind heeft hij het er wel over dat de accu leger wordt en daardoor volle ondersteuning minder wordt, even terug naar minder ondersteuning en daarna weer op vol en hij deed het weer even.
Valt mij wel tegen hoe hij met weinig ondersteuning maar zo langzaam gaat, ik rijd standaard gemiddeld bijna 23 km/h over 13KM in stads/platelandverkeer op de lichtste ondersteuning van de 5, tik geregeld de 28 km/h aan zonder tegenwind. En mijn stadsfiets weegt 1,5 kilo zwaarder.
(Dat gemiddelde is daadwerkelijk vanaf de fiets gemeten real time dus ik trap feitelijk alleen maar 26+km/h)

[ Voor 56% gewijzigd door Humma Kavula op 05-05-2020 19:42 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:48
Humma Kavula schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 19:08:
[...]

Nee, hij zegt of je nu 32 of 27 km/h rijd, in ieder geval boven Vmax en dan weer onder Vmax komt dat de motor niet direct oppakt. Vmax is rond de 25 km/h, dat zegt hij ook.
Hij trapt hem zelf naar 32/27 km/h zonder ondersteuning of althans die helpt niet meer mee.

-edit-
Ik heb alleen dat kleine stukje gehoord, nu helemaal en ik moet even corrigeren, hij kan idd Vmax 32 of 27 maar als je daarboven komt, dus dan schakelt de ondersteuning uit en je komt weer onder je ingestelde Vmax dan duurt het even voordat je weer ondersteuning krijgt vanaf de motor.

Op het eind heeft hij het er wel over dat de accu leger wordt en daardoor volle ondersteuning minder wordt, even terug naar minder ondersteuning en daarna weer op vol en hij deed het weer even.
Valt mij wel tegen hoe hij met weinig ondersteuning maar zo langzaam gaat, ik rijd standaard gemiddeld bijna 23 km/h over 13KM in stads/platelandverkeer op de lichtste ondersteuning van de 5, tik geregeld de 28 km/h aan zonder tegenwind. En mijn stadsfiets weegt 1,5 kilo zwaarder.
(Dat gemiddelde is daadwerkelijk vanaf de fiets gemeten real time dus ik trap feitelijk alleen maar 26+km/h)
Dat klopt niet.
Hij heeft het er over dat de Qonqer inmiddels een nieuwe display heeft van Bafang die iets groter is en dat de max snelheid nu 27 km/h ipv 32 km/h is. Qonqer is op het randje van wat legaal toegestaan is gaan zitten met de snelheid: 25 km/h + max.10% afwijking = 27 km/h.
Dat is volgens hem nog altijd nét iets meer dan de meeste Bosch motoren toestaan.
Voordeel volgens hem is dat je in ieder geval verzekerd bent áls er iets gebeurt.
Bij 32 km/h ben je niet verzekerd en dat kan serieus geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de wielomtrek van mijn fiets op de kleinste maat gezet.
Staat nu op 2090mm terwijl het eigenlijk 2230 is. Zo pik ik ook bijna 2 km/h...

Met mijn Bosch motor is de overgang van ondersteuning naar uitvallen en terug oppikken zeer geleidelijk. Ik ken de gegevens niet exact, maar ik heb de indruk dat de ondersteuning boven de 25 begint weg te vallen, en weg is bij 26. Maar direct weer bij komt als je net onder de 26 gaat (heel weinig). In elk geval heb ik niet de indruk dat er iemand aan mijn broek gaat hangen zodra ik boven de 25 kom.

32 komt uit de VS vermoed ik. Ik denk dat je fietsenmaker de regio zou kunnen aanpassen en dan kan je iets harder, maar ja.... illegaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
jodeltje schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:43:
Ik ben aan het kijken naar een elektrische fiets, ik ben bij deze aangekomen: Gazelle Medeo T9 HMB 2020.
Deze is voor 2420 te krijgen met:
500wh accu
Accu op frame
Middenmoter
Hydraulische schijfremmen
Degelijk merk

Zijn er dingen die ik mis? Suggesties voor alternatieven?
Wat vind je belangrijk? Deze heeft bijv. geen geveerde zadelpen, wel een derailleur, dus dat vraagt wat onderhoud (smeren). En een sportieve zit, dat zou ik sowieso gaan testen als je dat niet gewend bent, en eigenlijk gewoon altijd eerst proefrijden.

Naar mijn idee zijn de diverse varianten van de Batavus Dinsdag E-Go enigszins vergelijkbaar. Bijv. https://www.12gobiking.nl/batavus-dinsdag-e-go-sport-2020
Wel heeft de Medeo een krachtigere Performance Line motor i.p.v. de Active Plus van de Batavus. Overige merken heb ik niet zo paraat. Gewoon filteren op de sites van 12gobiking, Mantel etc. dan kun je vast nog wel wat andere gelijksoortige fietsen vinden.

Zelf heb ik vandaag de keuze gemaakt voor de Gazelle Ultimate C8+ met geïntegreerde accu. Nou ja, een dik frame dus. Geen derailleur is voor mijn gebruik een pré. Prettige licht voorovergebogen zit. Geen schijfremmen, dus geen gepiep 😎 En de Active Plus motor hiervan reageert wat feller in vergelijking met de Batavus Finez E-Go Power, waar ik tussen wilde kiezen. Dit heeft te maken met een verschillende software versie. Ik vond het goed te merken. De Batavus Finez is toch iets meer een comfort-fiets, met rechtere zithouding en een geveerde zadelpen.

Ik raad je dus zeker aan om te bepalen wat je echt belangrijk vind, en lekker te gaan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Simple mind schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 21:11:
[...]

Dat klopt niet.
Hij heeft het er over dat de Qonqer inmiddels een nieuwe display heeft van Bafang die iets groter is en dat de max snelheid nu 27 km/h ipv 32 km/h is. Qonqer is op het randje van wat legaal toegestaan is gaan zitten met de snelheid: 25 km/h + max.10% afwijking = 27 km/h.
Dat is volgens hem nog altijd nét iets meer dan de meeste Bosch motoren toestaan.
Voordeel volgens hem is dat je in ieder geval verzekerd bent áls er iets gebeurt.
Bij 32 km/h ben je niet verzekerd en dat kan serieus geld kosten.
Dank je wel dat is duidelijk! OK dan, spijtig dat het verlaagd is in snelheid, en dat allemaal door een ander display?
Ik weet trouwens welk display :
https://www.bafang-e.com/...component/hmi/dp-c230can/

Dit weet ik omdat ik qonqer heb ge-emaild.
Maar 27 km/u is toch een beetje beter dan 25 km/u 😏

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
verjager schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Wat vind je belangrijk? Deze heeft bijv. geen geveerde zadelpen, wel een derailleur, dus dat vraagt wat onderhoud (smeren). En een sportieve zit, dat zou ik sowieso gaan testen als je dat niet gewend bent, en eigenlijk gewoon altijd eerst proefrijden.

Naar mijn idee zijn de diverse varianten van de Batavus Dinsdag E-Go enigszins vergelijkbaar. Bijv. https://www.12gobiking.nl/batavus-dinsdag-e-go-sport-2020
Wel heeft de Medeo een krachtigere Performance Line motor i.p.v. de Active Plus van de Batavus. Overige merken heb ik niet zo paraat. Gewoon filteren op de sites van 12gobiking, Mantel etc. dan kun je vast nog wel wat andere gelijksoortige fietsen vinden.

Zelf heb ik vandaag de keuze gemaakt voor de Gazelle Ultimate C8+ met geïntegreerde accu. Nou ja, een dik frame dus. Geen derailleur is voor mijn gebruik een pré. Prettige licht voorovergebogen zit. Geen schijfremmen, dus geen gepiep 😎 En de Active Plus motor hiervan reageert wat feller in vergelijking met de Batavus Finez E-Go Power, waar ik tussen wilde kiezen. Dit heeft te maken met een verschillende software versie. Ik vond het goed te merken. De Batavus Finez is toch iets meer een comfort-fiets, met rechtere zithouding en een geveerde zadelpen.

Ik raad je dus zeker aan om te bepalen wat je echt belangrijk vind, en lekker te gaan testen.
Nu ik zit nu ook sportief, dat is prima.
Ik heb nu wat gezeur met de naafversnelling, die kan ik niet zelf onderhouden, een derailleur moet je smeren, maar is wel heel simpel zelf te fixen als dat nodig is.
Ik wil eigenlijk wél zo veel mogelijk vering, ga ik over nadenken.
Ik lees juist dat velgremmen piepen en schijfremmen niet..? Mijn huidige schijfremmen heb ik nog nooit gehoord.

Ik wil de kosten ‘beperkt’ houden, voor ik ging kijken dacht ik aan <2000, dat lijk ik nu op te moeten rekken naar <2500, maar meer dan dat wordt echt te gek. Deze Medeo lijkt als enige ‘alles’ te hebben (behalve de verende zadelpijn, shit) en dan alsnog onder de 2500 te blijven.

Maar ik ga langs die grote fietsenwinkel hier verderop, testen. Bedankt voor je advies :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@jodeltje
Die verende zadelpen kan je achteraf makkelijk bijplaatsen als je zou merken dat je dat nodig vindt.
Begint bij 40-50€, maar je kan er ook 200€ aan kwijt.

Aan een naafversnelling heb je vrijwel geen onderhoud. Maar je ketting moet je regelmatig reinigen en smeren. Om dat helemaal onderhoudsvrij te krijgen moet je naar een riem kijken, maar dan zit je weer een paar honderd euro hoger.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BaSsDruM
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 03-06 10:50
Ik heb gisteren twee elektrische fietsen getest: de vanmoof s3 en de cowboy. Omdat ik verder geen enkele ervaring had met elektrisch fietsen, vond ik zo'n vergelijk wel verhelderend.

Eerst de vanmoof: ok, als dit het is, is elektrisch fietsen niets voor mij. Hij wil graag versnellen naar 25 km/u, en dan fiets je ineens tegen een muur op omdat de ondersteuning ophoudt. Ook het fietsen op zich vond ik matig. Frame is betrekkelijk klein, ik zat met mijn 1,91m erg dicht op m'n stuur. Het is voor mijn gevoel echt een hipsterfiets om ff in de stad te verplaatsen een paar kilometer, maar niet een fiets waar je met plezier 20 km mee gaat fietsen. Display was in de zon amper af te lezen.

Maar toen de Cowboy: zo'n ander gevoel! Geen vervelende zoem continu hoorbaar zoals op de vanmoof, en eigenlijk niet perse het gevoel dat je elektrisch aan het fietsen bent, behalve verbaasd dat het zo gemakkelijk gaat! Accelereert als een malle (bij de vanmoof zat ik continu op de boost knop te drukken omdat het met me niet snel genoeg ging), en als test even de van Brienenoordbrug op en af geweest, op ging zonder veel pijn en moeite (maar weer niet alsof je op een brommer met trappers zit), en af ver voorbij de 25 km/u waarbij vanzelfsprekend je dan heel rap aan het trappen bent door het enkele verzet. Alleen ben ik dit wel gewend omdat ik zelf een fixed gear fiets heb. Voor die 30 sec heuvel af kan ik me er echt niet aan storen. Ook gewoon een no nonsense fiets met goede kwaliteit onderdelen waar een normale fietsenmaker iets mee kan (in tegenstelling tot de vanmoof, waar je mee naar vanmoof in Amsterdam moet).

Nu nog even voor mijzelf beslissen of ik echt een elektrische fiets wil (en er €2000 aan uit wil geven), maar de keus tussen deze 2 is in ieder geval snel gemaakt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandarijntje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:13
Een VanMoof kan je via de app op US zetten, dan gaat hij ook 32 Km/h.
Even naar vragen in de winkel dan zetten ze hem om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
BaSsDruM schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:25:
Ik heb gisteren twee elektrische fietsen getest: de vanmoof s3 en de cowboy. Omdat ik verder geen enkele ervaring had met elektrisch fietsen, vond ik zo'n vergelijk wel verhelderend.

Eerst de vanmoof: ok, als dit het is, is elektrisch fietsen niets voor mij. Hij wil graag versnellen naar 25 km/u, en dan fiets je ineens tegen een muur op omdat de ondersteuning ophoudt. Ook het fietsen op zich vond ik matig. Frame is betrekkelijk klein, ik zat met mijn 1,91m erg dicht op m'n stuur. Het is voor mijn gevoel echt een hipsterfiets om ff in de stad te verplaatsen een paar kilometer, maar niet een fiets waar je met plezier 20 km mee gaat fietsen. Display was in de zon amper af te lezen.

Maar toen de Cowboy: zo'n ander gevoel! Geen vervelende zoem continu hoorbaar zoals op de vanmoof, en eigenlijk niet perse het gevoel dat je elektrisch aan het fietsen bent, behalve verbaasd dat het zo gemakkelijk gaat! Accelereert als een malle (bij de vanmoof zat ik continu op de boost knop te drukken omdat het met me niet snel genoeg ging), en als test even de van Brienenoordbrug op en af geweest, op ging zonder veel pijn en moeite (maar weer niet alsof je op een brommer met trappers zit), en af ver voorbij de 25 km/u waarbij vanzelfsprekend je dan heel rap aan het trappen bent door het enkele verzet. Alleen ben ik dit wel gewend omdat ik zelf een fixed gear fiets heb. Voor die 30 sec heuvel af kan ik me er echt niet aan storen. Ook gewoon een no nonsense fiets met goede kwaliteit onderdelen waar een normale fietsenmaker iets mee kan (in tegenstelling tot de vanmoof, waar je mee naar vanmoof in Amsterdam moet).

Nu nog even voor mijzelf beslissen of ik echt een elektrische fiets wil (en er €2000 aan uit wil geven), maar de keus tussen deze 2 is in ieder geval snel gemaakt!
Bij welke winkel heb je deze 2 getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaSsDruM
german8 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:50:
[...]

Bij welke winkel heb je deze 2 getest?
de VanMoof bij de conceptstore in Rotterdam (via de site een afspraak gemaakt), en de cowboy ook een afspraak gemaakt, en die komen dan naar de afgesproken locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
Mandarijntje schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:48:
Een VanMoof kan je via de app op US zetten, dan gaat hij ook 32 Km/h.
Even naar vragen in de winkel dan zetten ze hem om.
Of die maximum snelheid nou op 15, 25, 32 of 40 zit, je blijft 'ineens' tegen een soort grens op fietsen. Die fiets wil prima naar die maximum ingestelde snelheid, en dan 'ineens' is de koek op en dan ben je met een hele zware fiets onderweg die geen ondersteuning meer geeft. Ga je weer van de trappers af, ga je weer een paar kilometer per uur langzamer en gaat het weer, weer even bijtrappen en hetzelfde euvel. Volgens mij het verschil tussen krachtsensor en rotatiesensor, want bij de cowboy voelde het helemaal niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BaSsDruM schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:25:

Goede feedback. Als de Van Moof niet goed zit, en te klein is, dan stopt het al.
Je hebt wel geluk dat de Cowboy beter past.
Ik zou dan toch nog eens een ritje maken met een klassieke electrische fiets.
Ik zou juist vast lopen op die fixed gear, en op het feit dat de Cowboy af en toe wel eens software/platform problemen heeft, en dan is het ook gedaan met fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:40
Ik zoek een ebike die mij de komende 3 jaar zo'n 30-50 kilometer per week heen en weer kan fietsen. Wanneer hij kapot gaat stap ik waarschijnlijk over op een auto, maar voor nu is een E-bike mij nuttiger.

Zit na te denken om de Altec Sapphire N3 te kopen voor €849, maar misschien is een alternatief vanaf Amazon wel beter.

Nog even aan het rondkijken, maar tips zijn altijd welkom. :D Gaat me er vooral om dat de 2 lange ritten die ik elke week maak een stuk comfortabeler fietsen.
ik ga wel direct na aankoop een verzekering voor diefstal/schade erbij nemen. Scheelt heel veel kopzorgen lijkt me O-)

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phantomic schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:26:
Ik zoek een ebike die mij de komende 3 jaar zo'n 30-50 kilometer per week heen en weer kan fietsen. Wanneer hij kapot gaat stap ik waarschijnlijk over op een auto, maar voor nu is een E-bike mij nuttiger.

Zit na te denken om de Altec Sapphire N3 te kopen voor €849, maar misschien is een alternatief vanaf Amazon wel beter.

Nog even aan het rondkijken, maar tips zijn altijd welkom. :D Gaat me er vooral om dat de 2 lange ritten die ik elke week maak een stuk comfortabeler fietsen.
ik ga wel direct na aankoop een verzekering voor diefstal/schade erbij nemen. Scheelt heel veel kopzorgen lijkt me O-)
Ik denk dat je zowat de goedkoopste e-bike gevonden hebt. Met wat geluk doet die wel wat je verwacht, maar ik zou je toch wel heel erg aanraden om daar eerst een proefrit mee te maken.
Voor mij is een voorwielmotor een no-go. Is gewoon niet comfortabel, en reageert soms nogal raar als je naar 25km/h gaat.
Nu... 50km per week is echt niet veel, maar als dat 2 ritten van 25 km zijn, dan zou ik toch naar iets anders kijken. Alle componenten op die fiets zijn zowat de goedkoopste mogelijk.

Heb je al overwogen om een 2dehandse iets robuustere fiets te kopen?
Als je een fiets koopt voor dagelijks gebruik wil je ook kunnen rekenen op service, dus Amazon vind ik sowieso een slecht idee. Heb je geen fietsenwinkel in het dorp? Met wat geluk heeft die ook een 2dehandse staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantomic
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 11:40
Tommie12 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:14:
[...]

Ik denk dat je zowat de goedkoopste e-bike gevonden hebt. Met wat geluk doet die wel wat je verwacht, maar ik zou je toch wel heel erg aanraden om daar eerst een proefrit mee te maken.
Voor mij is een voorwielmotor een no-go. Is gewoon niet comfortabel, en reageert soms nogal raar als je naar 25km/h gaat.
Nu... 50km per week is echt niet veel, maar als dat 2 ritten van 25 km zijn, dan zou ik toch naar iets anders kijken. Alle componenten op die fiets zijn zowat de goedkoopste mogelijk.

Heb je al overwogen om een 2dehandse iets robuustere fiets te kopen?
Als je een fiets koopt voor dagelijks gebruik wil je ook kunnen rekenen op service, dus Amazon vind ik sowieso een slecht idee. Heb je geen fietsenwinkel in het dorp? Met wat geluk heeft die ook een 2dehandse staan.
Ik ga inderdaad nog wel even proefrijden. Met tweedehands heb ik het gevoel een alleen maar grotere gok te nemen met de accu, een gok die gauw vervelend uit kan pakken. Maar ik zal nog even kijken. Dank je

Zijn trouwens 2 ritten van 12 km per keer. De rest kan ik eigenlijk prima af zonder e-bike, maar als ik m dan toch heb 😉

I've been praying for somebody to save me, but no one's heroic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Phantomic
Als ik wat rondkijk op MP, dan zie ik toch een hoop fietsen die amper 1000km gedaan hebben.
De gok is dan behoorlijk beperkt vind ik.

De ebike van mijn vrouw is nu bijna 10 jaar oud, met een 240 Wh batterij, en op de eco stand haalt die nog 50km met de originele batterij. En ja, die batterij heeft in de winter ook al in het tuinhuis gelegen.

Een nieuwe batterij (of een gereviseerde) kost 300-500€, maar om 20km te halen mag een batterij al behoorlijk wat capaciteit verloren zijn.
Die veroudering schijnt behoorlijk mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Laatst online: 25-11-2023
Mijn Cube Katmandu tikt de 1500km aan.

Als ik de chainchecker op de ketting leg dan zakt hij nog niet door de schakels. Wel als ik wat druk uitoefent kan ik de checken tot 0,75 drukken. Wel of niet vervangen, of gewoon wachten tot de checken zonder tegendruk tot de 075 valt?

Het nodige gelezen over het wanneer de ketting vervangen. Sommige doen dit om de 1500km en doen dit twee a drie maal voor ze ook de cassette en het voortandwiel (in mijn geval een Bosch performance cx gen2)

Als ik deze strategie zou volgen dan;
2x maal een ketting a 25 euro
vervolgens
1 maal cassette Shimano XT CS-M8000, 11-46T gemiddeld te koop voor 77 euro
1x ketting a 25 euro
1 x voortandwiel Bosch CX a 15 euro.

Totale kosten bij 4500 km 167 euro. Als ik dit zelf zou doen. Benodigde gereedschap +-35 euro.

Vraag is of het niet beter is om de net zo lang door te rijden met 1 ketting en dan alles te vervangen en niet tussentijds alleen de ketting te vervangen.

Wat is het gemiddelde aantal km alvorens de ketting te vervangen in combinatie met de Bosch performance cx line gen2 ? Het is de 25km versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:58:
[...]

...en op het feit dat de Cowboy af en toe wel eens software/platform problemen heeft,...
Welke software/platform-problemen bedoel je precies?
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:41
Man man man, ik mis het naar mijn werk fietsen wel. Begin dit jaar de Elektrische fiets ingeruild voor een auto, ivm de geboorte van onze zoon. Maar ik kan niet wachten tot ik eind dit jaar weer in de markt ben voor een nieuwe.

Nu weet ik vrijwel zeker dat het een achterwiel motor met riem moet worden.. maar zijn die er dan al wel? Zijn er fabrikanten met iets in de pijplijn?

Zelf al wel gevonden:

MTB Cycletech Code
Stromer ST2020

[ Voor 20% gewijzigd door BasvanS op 07-05-2020 14:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RoRoNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:36:
[...]

Welke software/platform-problemen bedoel je precies?
Thanks
Ik heb de Cowboy groepen op Facebook een tijdje gevolgd.
Toch regelmatig zag ik daar posts als: Mijn telefoon vindt de fiets niet, nu kan ik niet unlocken.
Dan sta je daar met je fiets en kan je niet vertrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Tommie12 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:17:
[...]

Ik heb de Cowboy groepen op Facebook een tijdje gevolgd.
Toch regelmatig zag ik daar posts als: Mijn telefoon vindt de fiets niet, nu kan ik niet unlocken.
Dan sta je daar met je fiets en kan je niet vertrekken.
Ja zou ik ook schrik voor hebben, een dure fiets hebben en dan onbruikbaar zijn. Wat als Cowboy failliet zou gaan? Dan halen ze hun app van de play store enzo en kun je het ook niet gebruiken.

Ik hoor ook veel goede dingen van de Cowboy omwille van de uitstekende motor en sensor zodat het heel natuurlijk aanvoelt.

Maar ik hoop dus dat ze met een comfort unisex model komen dit jaar nog, dat er een gewone aan en uit knop op staat, en dat je kan opladen met de batterij er nog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:44:
Man man man, ik mis het naar mijn werk fietsen wel. Begin dit jaar de Elektrische fiets ingeruild voor een auto, ivm de geboorte van onze zoon. Maar ik kan niet wachten tot ik eind dit jaar weer in de markt ben voor een nieuwe.

Nu weet ik vrijwel zeker dat het een achterwiel motor met riem moet worden.. maar zijn die er dan al wel? Zijn er fabrikanten met iets in de pijplijn?

Zelf al wel gevonden:

MTB Cycletech Code
Stromer ST2020
Waarom wil je absoluut de motor in the achterwiel?

Er zijn wel een pak fietsen te vinden met riemaandrijving en een goede middenmotor.
De nieuwste middenmotoren zijn wel echt goed, en hebben ook een heel lage interne weerstand.

Stromer is heel mooi, maar die prijzen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:33
BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:44:

Zelf al wel gevonden:

MTB Cycletech Code
Stromer ST2020
Dit zijn Speed pedelecs, dus in die trant komt er nog een interessante Klever aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:41
Tommie12 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:25:
[...]

Waarom wil je absoluut de motor in the achterwiel?

Er zijn wel een pak fietsen te vinden met riemaandrijving en een goede middenmotor.
De nieuwste middenmotoren zijn wel echt goed, en hebben ook een heel lage interne weerstand.

Stromer is heel mooi, maar die prijzen....
Ik heb een tijdje op een Qwic gefiets, de RD10, die ook met gemak de 40+ haalde. Ben echt een fan geworden van de achterwiel motor, deze hebben een veel sportiever karakter dan de midden motoren. Het onderhoud viel wel vies tegen, qua kosten en tijd. Een middenmotor speed pedelec met ketting is volgens mij nog meer drama.

Dus:

1. Achterwiel Motor voor een sportieve fiets.
2. Riem voor grotere onderhoudsintervallen

Misschien eind dit jaar toch nog maar eens proef rijden op een Bosch Performance Line Speed. Wellicht dat er weer wat verbeterd is :*)

Wat een stoere fiets om te zien is dat zeg @Ferrox1 ! Iets in mij zegt dat die wel vooruit komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

BasvanS schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 16:40:
[...]

Ik heb een tijdje op een Qwic gefiets, de RD10, die ook met gemak de 40+ haalde. Ben echt een fan geworden van de achterwiel motor, deze hebben een veel sportiever karakter dan de midden motoren. Het onderhoud viel wel vies tegen, qua kosten en tijd. Een middenmotor speed pedelec met ketting is volgens mij nog meer drama.

Dus:

1. Achterwiel Motor voor een sportieve fiets.
2. Riem voor grotere onderhoudsintervallen

Misschien eind dit jaar toch nog maar eens proef rijden op een Bosch Performance Line Speed. Wellicht dat er weer wat verbeterd is :*)

Wat een stoere fiets om te zien is dat zeg @Ferrox1 ! Iets in mij zegt dat die wel vooruit komt!
Achterwielmotor ben ik ook fan van, veel lichter, soepeler en stiller dan een middenmotor.
Ik zelf zit te kijken naar een Sparta R5e als opvolger, achterwielmotor, weliswaar ketting maar in een kast en 5 naaf versnellingen.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Humma Kavula schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 17:05:
[...]

Achterwielmotor ben ik ook fan van, veel lichter, soepeler en stiller dan een middenmotor.
Ik zelf zit te kijken naar een Sparta R5e als opvolger, achterwielmotor, weliswaar ketting maar in een kast en 5 naaf versnellingen.
Gewicht van achterwiel motor en gewicht van batterij ook achteraan. Dan lijkt me alles toch niet in balans?

Achterwiel motor met batterij aan frame ok
Middenmotor met batterij achteraan of aan frame ok.
Maar zoals die sparta R5e? Niet voor mij.
Ik kijk momenteel naar de Qonqer, Qwic RD9 en de Cube Touring Hybrid One

Zowiezo wacht ik nog wat de solden brengen en ik wil weten wat Cowboy gaat voorstellen dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 14:02
Sinds kort valt regelmatig de ondersteuning uit bij de fiets van m'n vrouw. Eigenlijk alleen bij het rijden over een hobbelige weg.
De fiets is een ongeveer 3 jaar oude Batavus Milano e-go met een Bosch Active Line middenmotor.
Wanneer de ondersteuning weg valt, zie je op het scherm dat er geen snelheid meer wordt weergegeven. Er straat geen 0, maar het vak waar normaal de snelheid staat is simpelweg leeg. Heel soms gaat het scherm echter ook gewoon uit. Je zit, als je snel kijkt na het wegvallen van de ondersteuning, nog net 'Tot ziens' staan.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Heeft iemand anders dit ook al eens gehad?

Ik dacht aan:
- De snelheidssensor bij het achterwiel zit niet goed (zie foto). Er zit wel enige ruimte tussen het magneetje en de sensor, echter is deze afstand kleiner dan bij mijn fiets (Ook een Bosch Active Line fiets van 2 jaar oud). Dus dat lijkt me dan het probleem niet.
- De accu. Wanneer ik echter de accu wissel met mijn fiets, valt de ondersteuning nog net zo vaak weg als met haar eigen accu.
- Misschien de bedrading/stekkertjes? Op het oog ziet dat er goed uit...

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5rrC2ZV/IMG-20200507-190659.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gabberjoost
Ik heb het nog ergens gelezen dat sommige Bosch motoren dit hebben. Kan slecht contact zijn met de display.

Misschien weet je fietsenmaker raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
@gabberjoost
Je positie van je magneet klopt in ieder geval niet.
Kijk even in deze pdf op pagina 151

http://order.amazingwheel...s/bosch_scholing_2014.pdf

Verder heeft mijn man dit ook gehad op zijn bosch fiets (wel classicline) Daar hebben we de motor open gemaakt. Alle kabel los getrokken. Schoongemaakt. En weer terug gemonteerd
Daarna heeft hij er geen last meer van gehad.

Bij ons was het niet het display. Maar mocht je deze vast hebben zitten kan daar idd ook een contact probleem ontstaan.

[ Voor 13% gewijzigd door B2B2 op 07-05-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
@Tommie12 en @B2B2

Bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag.
Als iemand verder nog suggesties heeft, hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antwan46
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-10-2020
gabberjoost schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 19:38:

Wat zou het probleem kunnen zijn? Heeft iemand anders dit ook al eens gehad?

Ik dacht aan:
- De snelheidssensor bij het achterwiel zit niet goed (zie foto). Er zit wel enige ruimte tussen het magneetje en de sensor, echter is deze afstand kleiner dan bij mijn fiets (Ook een Bosch Active Line fiets van 2 jaar oud).

[Afbeelding]
Magneetje 2cm naar links, waarschijnlijk werkt het dan weer.
Verhip het staat er ook al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
@Tommie12, @B2B2 en @Antwan46;

Helaas, het magneetje opschuiven heeft geen enkel effect...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:27

bert pit

asdasd

Hier nog een test van tientallen ebikes. Hoe objectief het is, geen idee:
https://noviafacts.digi-m...raaf/fietstest-2020/#p=13

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaSsDruM
Cowboy_Henk schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 15:24:
[...]

Ja zou ik ook schrik voor hebben, een dure fiets hebben en dan onbruikbaar zijn. Wat als Cowboy failliet zou gaan? Dan halen ze hun app van de play store enzo en kun je het ook niet gebruiken.

Ik hoor ook veel goede dingen van de Cowboy omwille van de uitstekende motor en sensor zodat het heel natuurlijk aanvoelt.

Maar ik hoop dus dat ze met een comfort unisex model komen dit jaar nog, dat er een gewone aan en uit knop op staat, en dat je kan opladen met de batterij er nog in.
Exact dat punt kaartte ik ook aan tijdens mijn proefrit, wat als Cowboy omvalt en die app niet meer in de appstore staat? Volgens die medewerker waren ze aan het denken over een firmware update waarbij de fiets aangaat als je de accu terug in het frame klikt. Dat zou voor mij een hele geruststelling zijn, dan kan je altijd je elektrische fiets blijven gebruiken, met of zonder app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deukie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
BaSsDruM schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:00:
[...]

Exact dat punt kaartte ik ook aan tijdens mijn proefrit, wat als Cowboy omvalt en die app niet meer in de appstore staat? Volgens die medewerker waren ze aan het denken over een firmware update waarbij de fiets aangaat als je de accu terug in het frame klikt. Dat zou voor mij een hele geruststelling zijn, dan kan je altijd je elektrische fiets blijven gebruiken, met of zonder app.
Zeker beter, maar ook weer beetje gek dat je dan nooit je fiets uit kan zetten zonder de accu te verwijderen.. Ondanks dat ik het design van de cowboy en Van Moof fantastisch vind durf ik het niet aan qua onderdelen en service.

Heb zelf een pre-order gedaan voor de Amsterdam+ van lekker bikes, met name de riemaandrijving, achterwielmotor en mooi in het frame geplaatste accu spreken me aan. Lijkt qua specificaties eigenlijk veel op de cowboy maar dan zonder app gedoe en net even completer (spatborden en voordrager al was dat wel een extra optie). Goede reviews gelezen van eerdere modellen en vooral ook de banden die een apart formaat hebben maar daardoor blijkbaar bijzonder goed dempen. Enige wat ik spannend vind is of heuvel op goed gaat zonder versnellingen, maar gezien het gewicht en de koppel van de motor komt dat denk ik wel goed. Hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen als het zover is :-)

Nu alleen nog een verzekering.. ANWB? Allianz? Pech hulp wel een pre, moet ik nog andere opties overwegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
deukie schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:14:
[...]

Nu alleen nog een verzekering.. ANWB? Allianz? Pech hulp wel een pre, moet ik nog andere opties overwegen?
Unive.nl heeft een goede betrouwbare niet te dure fietsverzekering mét pechhulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaro431
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-06 20:03
TecTo schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 14:26:
......

Wat is het gemiddelde aantal km alvorens de ketting te vervangen in combinatie met de Bosch performance cx line gen2 ? Het is de 25km versie?
Ik zit voorbij de 20.000 km, en ben met mijn 4e setje bezig. Bosch performance, 45 versie.

Oftewel: 5.000 per setje moet zeker lukken! Wel smeren en schoonmaken van tijd tot tijd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxf1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:32
Controleer eerst of het display goed op de houder vast zit, desnoods even contactpuntjes reinigen. Als dat niet werkt even langs je fietsenmaker gaan, die kan deze zo uitlezen op fouten, en evt updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
jaro431 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:35:
[...]
Ik zit voorbij de 20.000 km, en ben met mijn 4e setje bezig. Bosch performance, 45 versie.

Oftewel: 5.000 per setje moet zeker lukken! Wel smeren en schoonmaken van tijd tot tijd...
Dan ga ga ik tussentijds niet de ketting vervangen maar bij 5000 km de cassette, ketting en het voortandwiel van de Bosch motor.

Als straks de Riese & Müller charge3 van mijn vrouw wordt geleverd kan ik een goed vergelijk maken tussen ketting en belt drive.

Als dit werkelijk zo'n groot verschil maakt in onderhoud dan gaat de Cube Katmandu de verkoop in (ondanks de vijf sterren in deze test ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 13:41
Cowboy_Henk schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 22:48:
[...]

Dank je wel dat is duidelijk! OK dan, spijtig dat het verlaagd is in snelheid, en dat allemaal door een ander display?
Ik weet trouwens welk display :
https://www.bafang-e.com/...component/hmi/dp-c230can/

Dit weet ik omdat ik qonqer heb ge-emaild.
Maar 27 km/u is toch een beetje beter dan 25 km/u 😏
De QonQer gaat nog steeds 32 km p/u.
Scherm klopt idd, deze heb ik ook. Hij wijkt niet veel af van de eerdere versie, enkel dat de knoppen wat groter zijn.

Ze hebben niet enkel het scherm veranderd ook 'andere' elektronica is gewijzigd naar standaard Bafang spul. Wat precies weet ik niet, maar gezien je al qontact hebt zou je dat nog kunnen navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Memozz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:47:
[...]

De QonQer gaat nog steeds 32 km p/u.
Scherm klopt idd, deze heb ik ook. Hij wijkt niet veel af van de eerdere versie, enkel dat de knoppen wat groter zijn.

Ze hebben niet enkel het scherm veranderd ook 'andere' elektronica is gewijzigd naar standaard Bafang spul. Wat precies weet ik niet, maar gezien je al qontact hebt zou je dat nog kunnen navragen.
Qontact haha goeie _O-

Zowiezo ga ik wel eens een testrit plannen, de eerste van een reeks van fietsen die ik wil testen. Het zal de Qonqer comfort worden niet de sport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 13:46

B64

TecTo schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:28:
[...]

Dan ga ga ik tussentijds niet de ketting vervangen maar bij 5000 km de cassette, ketting en het voortandwiel van de Bosch motor.

Als straks de Riese & Müller charge3 van mijn vrouw wordt geleverd kan ik een goed vergelijk maken tussen ketting en belt drive.

Als dit werkelijk zo'n groot verschil maakt in onderhoud dan gaat de Cube Katmandu de verkoop in (ondanks de vijf sterren in deze test ;)
Waarom wil je zo graag preventief vervangen (bij een bepaalde kilometerstand) ipv als de slijtage zover gevorderd is dat je er bij het fietsen last van hebt? Die fietsen met elkaar vergelijken heeft alleen zin als je ze op vergelijkbare manier onderhoudt; of was je van plan de belt ook na x kilometer preventief te vervangen?

Verder - voor wat je moet bijleggen voor een fiets met belt drive (ook al verkoop je de Cube op MP) kun je denk ik heel wat keren je ketting en tandwielen vervangen. Dat je fiets met derailleur onderhoudsgevoelig is wist je bij aanschaf (als 't goed is tenminste...).

Kortom, ik snap de gedachtengang niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
B64 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:46:
[...]

Waarom wil je zo graag preventief vervangen (bij een bepaalde kilometerstand) ipv als de slijtage zover gevorderd is dat je er bij het fietsen last van hebt? Die fietsen met elkaar vergelijken heeft alleen zin als je ze op vergelijkbare manier onderhoudt; of was je van plan de belt ook na x kilometer preventief te vervangen?

Verder - voor wat je moet bijleggen voor een fiets met belt drive (ook al verkoop je de Cube op MP) kun je denk ik heel wat keren je ketting en tandwielen vervangen. Dat je fiets met derailleur onderhoudsgevoelig is wist je bij aanschaf (als 't goed is tenminste...).

Kortom, ik snap de gedachtengang niet helemaal.
Meerprijs voor een riem is ca 250€.
Daar kan je amper 2 keer de casette, ketting en tandwielen voor vervangen. (Laten doen)

Een riem gaat niet eeuwig mee, maar is wel een stuk makkelijker in onderhoud. Spons, sopje en 2 minuten en de zaak is proper.
Kettingolie kost ook geld, en als je het goed wil doen moet je eerst ontvetten en dan opnieuw smeren.
Met een kettingkast hoef je dat niet zo dikwijls te doen, maar ik vind het ondingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
@gabberjoost Dan toch de connectors schoonmaken ben ik bang
Zit je schermpje vast? Of haal je die er elke keer af?
Anders voordat je alles lost trekt eerst het schermpje even los maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deukie
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21-04-2023
RoRoNL schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:30:
[...]

Unive.nl heeft een goede betrouwbare niet te dure fietsverzekering mét pechhulp.
Bedankt voor de tip, ziet er inderdaad goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:05:
[...]

Meerprijs voor een riem is ca 250€.
Daar kan je amper 2 keer de casette, ketting en tandwielen voor vervangen. (Laten doen)
Dat zal best, maar dat is niet de goede rekensom: je vergeet de afschrijving op de fiets die hij wil verkopen.
Er staan nu twee Cube Kathmandu's te koop op Marktplaats - een splinternieuwe van twee weken oud met als hoogste bod €2800 en eentje van een jaar oud met 250km op de teller met een vraagprijs van €650. Nou is die laatste misschien heel erg goedkoop, maar ik durf de stelling wel aan dat hij toch wel een veelvoud van die €250 (meerprijs riem voor 'n nieuwe fiets) moet afschrijven op z'n Cube.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel hij fietst, maar deze fiets vervangen voor een belt drive vanwege de onderhoudskosten komt bij mij een beetje over als 'penny wise, pound foolish'...
Een riem gaat niet eeuwig mee, maar is wel een stuk makkelijker in onderhoud. Spons, sopje en 2 minuten en de zaak is proper.
Kettingolie kost ook geld, en als je het goed wil doen moet je eerst ontvetten en dan opnieuw smeren.
Met een kettingkast hoef je dat niet zo dikwijls te doen, maar ik vind het ondingen.
Nogmaals, als het goed is wist hij dat toen hij de fiets kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-05 22:57
B64 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:11:
[...]

Dat zal best, maar dat is niet de goede rekensom: je vergeet de afschrijving op de fiets die hij wil verkopen.
Er staan nu twee Cube Kathmandu's te koop op Marktplaats - een splinternieuwe van twee weken oud met als hoogste bod €2800 en eentje van een jaar oud met 250km op de teller met een vraagprijs van €650. Nou is die laatste misschien heel erg goedkoop, maar ik durf de stelling wel aan dat hij toch wel een veelvoud van die €250 (meerprijs riem voor 'n nieuwe fiets) moet afschrijven op z'n Cube
Die van 650 is een niet elektrische >:)

Maar verder klopt de redenatie wel: Voor het bedrag van de afschrijving kan je heel wat onderhoud doen, zeker als je het zelf doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
B2B2 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:38:
@gabberjoost Dan toch de connectors schoonmaken ben ik bang
Zit je schermpje vast? Of haal je die er elke keer af?
Anders voordat je alles lost trekt eerst het schermpje even los maken :)
Het schermpje zit los, die halen we er altijd af als we de fiets niet gebruiken.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de fietsenmaker, hopelijk lost hij het op. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:51

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Zo de 10.000km beurt is nu aan de beurt voor mijn 1,5 jaar oude Batavus Razer. Met deze fiets heb ik 0,0 problemen gehad.tot nu toe.:) Het enige wat er nu aan scheelt is een balhoofdlager dat de neiging heeft om licht te centreren. Ga over een aantal weken met fietsvakantie, dus de timing is perfect. Staan iets minder km's op dan in eerste instantie gedacht, maar dat komt omdat ik ook al een half jaar een tweede E-bike gebruik voor vooral woon-werk verkeer.(Rabeneick TX-E.)

Komende vervangende onderdelen voor de onderhoudsbeurt:
- groot onderhoud
- twee nieuwe banden (binnen en buiten)
- nieuwe remblokken voor en achter (2e set)
- balhoofdlager wordt vervangen-
- ketting en achtertandwiel
- olie vervangen in Alfine 11 naaf
- oh, en een nieuwe pomp, mijn pomp is laatst gejat in een winkelcentrum. :/

Staat nu bij de dealer en verwacht hem volgende week terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XRbZgh4HY3cREimwOJNqVA1P1kQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x4OSoFeKT3c01eWIbREffA4o.jpg?f=user_large

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Chrasher
Ik ben benieuwd wat je gaat betalen. Ik denk dat je korter bij de 300€ als bij de 200€ gaat landen.
Remmen, banden, ketting en tandwielen zijn slijtageonderdelen, maar dat balhoofd zou ik toch onder garantie durven te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
gabberjoost schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 21:09:
@Tommie12 en @B2B2

Bedankt voor de info, ik ga er mee aan de slag.
Als iemand verder nog suggesties heeft, hoor ik het graag :)
Ik heb dit al eerder gepost, komt namelijk bij mij ook soms voor.

Zet het systeem (weer) aan via het knopje op de accu. Soms gaat ie eerst uit, nogmaals op drukken om weer aan te zetten.

Oorzaak onbekend, maar als het hier bij blijft kan ik er mee leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TecTo
[...]

Er staan nu twee Cube Kathmandu's te koop op Marktplaats - een splinternieuwe van twee weken oud met als hoogste bod €2800 en eentje van een jaar oud met 250km op de teller met een vraagprijs van €650. Nou is die laatste misschien heel erg goedkoop, maar ik durf de stelling wel aan dat hij toch wel een veelvoud van die €250 (meerprijs riem voor 'n nieuwe fiets) moet afschrijven op z'n Cube.

Ligt er natuurlijk aan hoeveel hij fietst, maar deze fiets vervangen voor een belt drive vanwege de onderhoudskosten komt bij mij een beetje over als 'penny wise, pound foolish'...

[...]

Laat ik vooropstellen dat ik zeer tevreden ben over de rij eigenschappen van de Cube. Het elektrisch schakelen is een dikke plus.

Was aangenaam verrast toen ik een een testrit maakte op de R&M charger3. Vooral de combinatie van traploos schakelen in combinatie met de belt was een geheel nieuwe ervaring.

Voor mij is een e-bike een luxe en heb steeds minder zin om elke 1500 km de ketting te vervangen, tussentijds schoon te maken, te smeren en/of de hele mikmak te vervangen na 4500km.

Dit heb ik onderschat en heb me niet goed ingelezen dat e-bike's kettingvreters zijn.

Rij al heel m'n leven race/toer fietsen met derailleur maar zonder trap ondersteuning. Heb nog een koga toer fiets staan waarop fietsvakantie zijn gemaakt de voorbije 20 jaar. Nog steeds de eerste ketting en cassette's. Ja de chainchecker valt er ruim door maar nog geen last van haperingen.

Wat betreft je opmerking 'penny wise, pound foolish'.

Zolang je 75 eurocent uitgeeft van elke verdiende euro is er niet aan de hand. Deze stelling hanteer ik al meer dan een halve eeuw.

Vandaar dat ik (zonder...) een fietsje van 5000 euro kan kopen en wat verlies kan lijden bij eventule verkoop van.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Chrasher schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:23:
Zo de 10.000km beurt is nu aan de beurt voor mijn 1,5 jaar oude Batavus Razer. Met deze fiets heb ik 0,0 problemen gehad.tot nu toe.:) Het enige wat er nu aan scheelt is een balhoofdlager dat de neiging heeft om licht te centreren. Ga over een aantal weken met fietsvakantie, dus de timing is perfect. Staan iets minder km's op dan in eerste instantie gedacht, maar dat komt omdat ik ook al een half jaar een tweede E-bike gebruik voor vooral woon-werk verkeer.(Rabeneick TX-E.)

Komende vervangende onderdelen voor de onderhoudsbeurt:
- groot onderhoud
- twee nieuwe banden (binnen en buiten)
- nieuwe remblokken voor en achter (2e set)
- balhoofdlager wordt vervangen-
- ketting en achtertandwiel
- olie vervangen in Alfine 11 naaf
- oh, en een nieuwe pomp, mijn pomp is laatst gejat in een winkelcentrum. :/

Staat nu bij de dealer en verwacht hem volgende week terug.

[Afbeelding]
Erg strak fietsje hoor die Razer, welke motorisering heeft de fiets? De ION motor of Yamaha?

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

TecTo schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:48:
[...]

Laat ik vooropstellen dat ik zeer tevreden ben over de rij eigenschappen van de Cube. Het elektrisch schakelen is een dikke plus.

Was aangenaam verrast toen ik een een testrit maakte op de R&M charger3. Vooral de combinatie van traploos schakelen in combinatie met de belt was een geheel nieuwe ervaring.

Voor mij is een e-bike een luxe en heb steeds minder zin om elke 1500 km de ketting te vervangen, tussentijds schoon te maken, te smeren en/of de hele mikmak te vervangen na 4500km.

Dit heb ik onderschat en heb me niet goed ingelezen dat e-bike's kettingvreters zijn.

Rij al heel m'n leven race/toer fietsen met derailleur maar zonder trap ondersteuning. Heb nog een koga toer fiets staan waarop fietsvakantie zijn gemaakt de voorbije 20 jaar. Nog steeds de eerste ketting en cassette's. Ja de chainchecker valt er ruim door maar nog geen last van haperingen.

Wat betreft je opmerking 'penny wise, pound foolish'.

Zolang je 75 eurocent uitgeeft van elke verdiende euro is er niet aan de hand. Deze stelling hanteer ik al meer dan een halve eeuw.

Vandaar dat ik (zonder...) een fietsje van 5000 euro kan kopen en wat verlies kan lijden bij eventule verkoop van.... ;)
Wat mij verbaasd is dat veel merken nog gewoon standaard kettingen blijven monteren. Dat is naar mijn mening vragen om problemen (levert wel werk op voor de fietsenmaker). Mijn Giant heeft standaard vanaf de fabriek een ebike geoptimaliseerde ketting meegekregen van KMC (https://www.kmcchain.nl/chain-trekking-ebike). Wat in de praktijk neerkomt op zichtbaar zwaarder uitgeruste ketting.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 23:03

404error

Page Not Found

De Berleen bevalt erg goed. Door thuiswerken pas een 200km op kunnen fietsen.

Het design is erg mooi, ik heb het eerste aanbod van een VanMoof S2 rijder om te ruilen al binnen. Je kunt verschillende profielen van milde tot agressieve ondersteuning instellen, en van daar uit de ondersteuning instellen. De geïntegreerde verlichting werkt goed en de app doet wat hij moet doen. Ik vind de derailleur een groot voordeel, zo kun je altijd een prettig verzet kiezen. Ondersteuning loopt tot 25,5 en de fiets geeft daarboven geen weerstand. Ik twijfel nog om een eggrider te laten monteren om de snelheid wat hoger te krijgen. Harder fietsen gaat dan ook makkelijk op deze lichte fiets. Ik ben er dus blij mee!

Naar mijn idee blijft het een goed alternatief voor een VanMoof of Cowboy. Wel de “x-factor” van die fietsen, maar dan van een gerenommeerd merk met bijbehorende service en dealernetwerk. Kalkhoff is namelijk onderdeel van Pon (o.a. Gazelle).

[ Voor 4% gewijzigd door 404error op 09-05-2020 11:20 ]

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Klinkt goed. De Berleen staat wel hoog op mijn lijstje, boven de Dutch ID Urban N8, de Qwic RD9, de Pegasus Solero E8 Plus en de Cube Touring Hybrid One.

Zodra ik kan ga ik een proefrit maken op in ieder geval de Dutch ID als mijn plaatselijke fietsenwinkel er 1 heeft staan, de Berleen en de RD9. (ik zit nu thuis met een verstuikte enkel)

Het enige wat me zorgen baart van de Berleen is de app, wat als Kalkhoff volgend jaar besluit om deze fietsen niet meer te ondersteunen. Maar voor zover ik begrepen heb kun je de fiets wel gebruiken zonder app, dat is bij bijvoorbeeld Van Moof wel anders volgens mij.

Overigens heb ik wel liever een riem aandrijving ipv ketting, ik heb geen auto, dus ik ga wel aardig veel kilometers maken op dat ding. Sowieso al +/- 20 km per dag aan woon-werk verkeer. Maar binnen mijn budget (€1500-€2000) is dat vrij lastig.

[ Voor 17% gewijzigd door _Eend_ op 09-05-2020 13:17 . Reden: Kleine toevoeging. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

pizzacabonara schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 10:59:
[...]
Erg strak fietsje hoor die Razer, welke motorisering heeft de fiets? De ION motor of Yamaha?
Zit een Yamaha onder die gechipped is met een Volspeed (Duits merk). Is een chip die programmeerbaar is via de standaard bediening op de fiets. Staat nu op 27 km/u met een verlengde vertraging. Boven de 27 wordt de ondersteuning heel langzaam minder en stopt pas bij de 30. Dus geen muur meer waartegen je aanrijdt, maar een geleidelijke vermindering en die snelheid is voor mij prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 404error
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 23:03

404error

Page Not Found

_Eend_ schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 13:14:
Klinkt goed. De Berleen staat wel hoog op mijn lijstje, boven de Dutch ID Urban N8, de Qwic RD9, de Pegasus Solero E8 Plus en de Cube Touring Hybrid One.

Zodra ik kan ga ik een proefrit maken op in ieder geval de Dutch ID als mijn plaatselijke fietsenwinkel er 1 heeft staan, de Berleen en de RD9. (ik zit nu thuis met een verstuikte enkel)

Het enige wat me zorgen baart van de Berleen is de app, wat als Kalkhoff volgend jaar besluit om deze fietsen niet meer te ondersteunen. Maar voor zover ik begrepen heb kun je de fiets wel gebruiken zonder app, dat is bij bijvoorbeeld Van Moof wel anders volgens mij.

Overigens heb ik wel liever een riem aandrijving ipv ketting, ik heb geen auto, dus ik ga wel aardig veel kilometers maken op dat ding. Sowieso al +/- 20 km per dag aan woon-werk verkeer. Maar binnen mijn budget (€1500-€2000) is dat vrij lastig.
Wat betreft de app hoeft je je niet druk te maken. Andere merken zoals Michelin en QWIC gebruiken dezelfde controller en de apps zijn dus uitwisselbaar. Deze is ook optioneel om de snelheid en bereik enzo weer te geven. De fiets aan/uit stand en batterij overal gaan via de schakelaar op het frame.

Bij mij gaat het om 15 km per dag met goed weer, anders de auto bij mij dus dat is wel minder.

De mannelijke variant van vrouwelijke intuitie heet logica

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Klopt, ik had het over de keuze bij aankoop van een nieuwe fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaro431 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 22:35:
[...]

Nu denk ik wel dat de oudere Bosch motoren met een interne overbrening en klein tandwiel vooraan een stuk belastender zijn voor de ketting dan de nieuwste versies die ook met een normaal groot tandwiel werken. Dan is de kracht op de ketting of riem een stuk kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Als ik zo hoor is er regelmatig onderhoud nodig aan een ebike met derailleur en ketting die versleten zijn om de 5000 km.

Maar dan zijn eigenlijk die onderhouds contracten die sommige fiets fabrikanten aanbieden wel interessant?
Qonqer biedt Easy aan, voor 120 euro per jaar. 1x per jaar komen ze langs. Misschien vervangen ze dan ook de banden, tandwielen ed. Moet ik eens navragen, maar dan bespaar je wel honderden euro's uit als het zo is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cowboy_Henk schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:03:
Als ik zo hoor is er regelmatig onderhoud nodig aan een ebike met derailleur en ketting die versleten zijn om de 5000 km.

Maar dan zijn eigenlijk die onderhouds contracten die sommige fiets fabrikanten aanbieden wel interessant?
Qonqer biedt Easy aan, voor 120 euro per jaar. 1x per jaar komen ze langs. Misschien vervangen ze dan ook de banden, tandwielen ed. Moet ik eens navragen, maar dan bespaar je wel honderden euro's uit als het zo is!
Henk, reken maar dat zij ook kunnen rekenen...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cowboy_Henk
Cyberpope schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:24:
[...]

Henk, reken maar dat zij ook kunnen rekenen...
Ja weet ik, ik ga het eens navragen wat ze juist doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Een e-bike is sowieso een leuk melkkoetje voor de FM.

Toen de Bosch motor op 1000 km stond tijd voor een service beurt. Eerste was 75 euro normaal 100 basis en 160 luxe onderhoudsbeurt. Prijzen 12gobiking.

Volgens de kiox teller moet er bij 2500km weer een service beurt plaatsvinden. Dus minimaal 100 euro voor alleen het nalopen van.

Moeten bv de remblokken worden vervangen, betaal je €40,00 per rem exclusief materiaal.

Om nu 25 euro (exclusief ketting) te rekenen om alleen de ketting te vervangen is best pittig. Met een kettingpons nog geen vijf minuten werk.

Hoewel ik geen zin heb om te gaan sleutelen is je ketting, remblokken etc. zelf te doen best een optie.

Weet alleen niet hoe het zit met de Bosch motor want die kan je zelf niet op een volgende servicebeurt zetten en wat het betekend als je over het aantal km gaat met betrekking tot de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrasher

Chrasher

Tevree met z'n PS5

Tommie12 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:54:
@Chrasher
Ik ben benieuwd wat je gaat betalen. Ik denk dat je korter bij de 300€ als bij de 200€ gaat landen.
Remmen, banden, ketting en tandwielen zijn slijtageonderdelen, maar dat balhoofd zou ik toch onder garantie durven te vragen.
Helaas is dat balhoofdlager mijn probleem. Had de stuur-as iets te laag gezet (ipv de extensie) waardoor er een extra radiale kracht op het lager kwam te staan (stuur-as buigt iets naar voren in het bovenste gedeelte). Had het iets te laat in de gaten. :/
Dealer werkt met vaste werkplaatsprijzen per specifiek onderhoud en dat zou dan neerkomen op een bedrag tussen de 200 en 250 Euro (combinatie van werkzaamheden die overlappen) exclusief onderdelen , waarvan ik altijd de beste kwaliteit wil hebben. Dus ik ga zeker dik boven de € 300,-- komen (inclusief nieuwe pomp).

Hij is dan weer tiptop in orde en kan er dan weer 10.000 km tegenaan (met nog een setje remblokken). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Cowboy_Henk schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:03:

Gokje voor dat geld: enkel arbeidsloon voor standaard controlebeurt en smeermiddelen. Als er iets vervangen moet worden krijg je materiaalkosten en extra arbeidsloon in rekening gebracht. En de monteur matst je met een knipoog door je wat standaard-kwartiertjes niet in rekening te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

404error schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 20:12:
[...]

Wat betreft de app hoeft je je niet druk te maken. Andere merken zoals Michelin en QWIC gebruiken dezelfde controller en de apps zijn dus uitwisselbaar. Deze is ook optioneel om de snelheid en bereik enzo weer te geven. De fiets aan/uit stand en batterij overal gaan via de schakelaar op het frame.

Bij mij gaat het om 15 km per dag met goed weer, anders de auto bij mij dus dat is wel minder.
Dat is ook goed om te weten, hopelijk kan ik volgend weekend even een proefritje maken op in ieder geval de Berleen en de RD9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuppes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 10:41
Omdat ik de laatste tijd pijn scheuten in mijn knieën heb gekregen bij het vertrekken aan een stoplicht heb ik de gasschuif aangesloten op mijn zelfbouw E-bike met BBS01B motor. Wat mij opvalt is dat na het los laten van die gasschuif het een paar tellen duurt voordat de trapondersteuning in werking komt. Na het remmen is er ook een vertraging waarneembaar maar een stuk minder dan bij het gebruik van die gasschuif. Tijdens het schakelen is er haast geen vertraging. Zal wel door de korte kabel tussen motor en schakelsensor komen denk ik dan. Kan ik nog wat aan mijn instelling veranderen bij gebruik van een gasschuif.

[Basic]
LBP=31
LC=15
ALC0=0
ALC1=15
ALC2=20
ALC3=22
ALC4=30
ALC5=40
ALC6=55
ALC7=70
ALC8=85
ALC9=100
ALBP0=0
ALBP1=54
ALBP2=60
ALBP3=75
ALBP4=90
ALBP5=100
ALBP6=100
ALBP7=100
ALBP8=100
ALBP9=100
WD=12
SMM=0
SMS=1
[Pedal Assist]
PT=3
DA=0
SL=0
SSM=3
WM=1
SC=20
SDN=4
TS=25
CD=8
SD=10
KC=60
[Throttle Handle]
SV=11
EV=39
MODE=1
DA=0
SL=0
SC=30

[ Voor 5% gewijzigd door tuppes op 10-05-2020 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TecTo schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:57:
Een e-bike is sowieso een leuk melkkoetje voor de FM.

Toen de Bosch motor op 1000 km stond tijd voor een service beurt. Eerste was 75 euro normaal 100 basis en 160 luxe onderhoudsbeurt. Prijzen 12gobiking.

Volgens de kiox teller moet er bij 2500km weer een service beurt plaatsvinden. Dus minimaal 100 euro voor alleen het nalopen van.

Moeten bv de remblokken worden vervangen, betaal je €40,00 per rem exclusief materiaal.

Om nu 25 euro (exclusief ketting) te rekenen om alleen de ketting te vervangen is best pittig. Met een kettingpons nog geen vijf minuten werk.

Hoewel ik geen zin heb om te gaan sleutelen is je ketting, remblokken etc. zelf te doen best een optie.

Weet alleen niet hoe het zit met de Bosch motor want die kan je zelf niet op een volgende servicebeurt zetten en wat het betekend als je over het aantal km gaat met betrekking tot de garantie.
40€ voor remblokken is toch echt te gek.
Bij schijfremmen is dat zo simpel....

Wat ze bij de Bosch motor doen... geen idee. Het zou me toch verwonderen dat ze de motor gaan open doen en bv vet vervangen.
Dat ze nakijken of de sensor op de juiste plaats staat kan ik inkomen, maar de rest....

In elk geval heeft mijn fietsverkoper me een gratis nazichtje aangeboden na 1000 km.
Hij controleert dan speling op alle lagers, of de remmen ok zijn, spaken en of alles nog goed vast zit.

Maar ik wil eindigen met een vraagje. Welke levensduur kan je verwachten van schijfremmen op een ebike die niet te agrssief gereden wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaro431
Ik heb op mijn 45-er magura mt4's. Dit zijn na 20.000 km bij de achterrem nog originele blokjes, voor één keer vervangen.
Zelfs als je niet technisch bent, kun je dit zelf. Blokjes zijn echt niet duur.

Mijn zoon heeft sinds de zomer ook een ebike (25-er), met de goedkoopste shimano schijfremmen. Blokjes voor al na een paar maanden op! Inmiddels de remmen vervangen door magura's, ik zou echt weblijven van die goedkope shit die je tegenwoordig ziet op veel ebikes!

Oftewel, levensduur hangt af van het merk/type, je rijstijl, route (veel stoplichten etc.?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:01
Blijkbaar is er een tekort aan fietsenmakers o.i.d. want ze zijn inderdaad duur en vrijwel allemaal stront sjagrijnig ook nog. Onlangs een trapas laten losdraaien. Ten eerste wilden ze er eingelijk al niet aan begonnen, toch gedaan. "Ging heel makelijk, stelde niks voor". En dan toch €15 rekening voor 2 minuten werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Opperpanter2 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:55:
Blijkbaar is er een tekort aan fietsenmakers o.i.d. want ze zijn inderdaad duur en vrijwel allemaal stront sjagrijnig ook nog. Onlangs een trapas laten losdraaien. Ten eerste wilden ze er eingelijk al niet aan begonnen, toch gedaan. "Ging heel makelijk, stelde niks voor". En dan toch €15 rekening voor 2 minuten werk.
Wacht, je komt met je eigen project aan wat je niet lukt en dan moeten zij het lastigste even fixen voor slechts € 15,- wat jij niet kan/lukt?
Best een goede FM dat ze het überhaupt doen voor dat geld.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Je betaalt toch geen 2 minuten werk? Je betaalt hem omdat hij wél kan wat jij niet kan, daar heeft hij wellicht een opleiding voor gedaan en zeker X jaar werk. Daarnaast, €15..

Acties:
  • +3 Henk 'm!
En het gesprek met jou over wat er moest gebeuren, de fiets aan nemen, het werk uitvoeren, de fiets teruggeven, de rekening maken en het geld ontvangen gebeurde allemaal in die 2 minuten....

Vroeger zat hier nog een andere fietswinkel die je banden op pompte voor 50ct.
Ik kan je wel zeggen dat die man zeker niet rijk op pensioen gegaan is.

Juist die dingen die maar 5 minuten duren, en waarvoor “het niet de moeite is om een rekening te maken” is het probleem van de fietsenmakers. (Band pompen, spaak vast zetten, zadel hoger, stuur lager, ketting bijspannen, remmetje regelen, batterij van lampje vervangen...)

Als ze niet opletten spenderen ze 50% van hun tijd aan die gratis prutsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jaro431 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 21:52:
Ik heb op mijn 45-er magura mt4's. Dit zijn na 20.000 km bij de achterrem nog originele blokjes, voor één keer vervangen.
Zelfs als je niet technisch bent, kun je dit zelf. Blokjes zijn echt niet duur.

Mijn zoon heeft sinds de zomer ook een ebike (25-er), met de goedkoopste shimano schijfremmen. Blokjes voor al na een paar maanden op! Inmiddels de remmen vervangen door magura's, ik zou echt weblijven van die goedkope shit die je tegenwoordig ziet op veel ebikes!

Oftewel, levensduur hangt af van het merk/type, je rijstijl, route (veel stoplichten etc.?)
Een set blokjes kost nog geen 10€.
Maar over welke remmen gaat het hier?
En denk je nu dat die magura blokken zo veel dikker of slijtagevaster zijn dan Shimano?
Zou er nu echt zo veel verschil zitten in het materiaal van de blokken zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memozz
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 13:41
Hier in het dorp hebben we flink wat fietsenmakers, allen helpen je graag een handje en rekenen niet veel. Wat hier ook wordt gezegd, je betaald niet per minuut maar voor de kennis en materialen die ze hebben.
Alles kan je zelf, maar of het dan ook goed en efficiënt gebeurt is een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2B2
gabberjoost schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:32:
[...]

Het schermpje zit los, die halen we er altijd af als we de fiets niet gebruiken.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de fietsenmaker, hopelijk lost hij het op. :)
En heeft hij iets kunnen vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Besloten om onderhoud zoals ketting, cassette, voortandwiel Bosch motor, remblokken, schijfremmen vervangen, wielen controleren en uitlijnen etc. zelf te gaan doen.

Had nog het nodige gereedschap zoals kettingpons, cassette afnemer, cranktrekker, spaaksleutel etc. en momentsleutels zodat alles conform specificatie fabrikant wordt aangehaald.

Voor het gemak Parktool pas-10.2 montagestandaard besteld omdat die een maximale draagcapaciteit van 36kg heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Als ik hier die bedragen lees ben ik blij dat ik gewoon online al m'n onderdelen kan kopen..

Nu ruim 11k op m'n fiets Inc bbsxx motor.
Na een k of 5 setje remblokjes vervangen, en wat vet bij de motor gesmeerd, en het balhoofd iets strakker gedraaid.
Verder nooit onderhoud aan gepleegd, op 2 lekke banden na..

Nu begint het eerste groter onderhoud aan te komen, ik ga vervangen :
Ketting + cassette + voorblad
Remblokjes
Derailleur wieltjes
Banden + binnenbanden
Motor uit elkaar, alles nalopen en opnieuw in 't vet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
B2B2 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:46:
[...]

En heeft hij iets kunnen vinden?
Ik kan de fiets woensdag brengen, dus dat duurt nog even...
Ik ben ook benieuwd wat het probleem was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dacuuu schreef op maandag 11 mei 2020 @ 19:12:
Als ik hier die bedragen lees ben ik blij dat ik gewoon online al m'n onderdelen kan kopen..

Nu ruim 11k op m'n fiets Inc bbsxx motor.
Na een k of 5 setje remblokjes vervangen, en wat vet bij de motor gesmeerd, en het balhoofd iets strakker gedraaid.
Verder nooit onderhoud aan gepleegd, op 2 lekke banden na..

Nu begint het eerste groter onderhoud aan te komen, ik ga vervangen :
Ketting + cassette + voorblad
Remblokjes
Derailleur wieltjes
Banden + binnenbanden
Motor uit elkaar, alles nalopen en opnieuw in 't vet zetten.
11k met je eerste ketting en tandwielen?
Dat zou erg goed zijn.

Waarom zou je de motor open doen? Staat dat voorgeschreven? (Welk merk is dat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:58:
[...]

11k met je eerste ketting en tandwielen?
Dat zou erg goed zijn.

Waarom zou je de motor open doen? Staat dat voorgeschreven? (Welk merk is dat?)
Yes 1e ketting set.. 46t voortandwiel, dus dat helpt wel. Ketting is al wel een tijdje gaar hoor, maar hij slaat niet over!
Pagina: 1 ... 30 ... 223 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam