Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:02
Ik overweeg een elektrische fiets om meer naar mijn werk te fietsen. Het is maar 5-6 km, maar in de praktijk pak ik altijd de auto. Dit is in vooral buitengebied, geen stoplichten. In het weekend fiets ik weinig of niet, op vakantie zeker niet.

De fiets kan ik op de zaak zetten, budget is niet heel belangrijk. Ik vind het wel belangrijk dat de fiets er niet te veel uitziet als een oma-fiets, naast het functionele, al begrijp ik dat dat erg persoonlijk is.

De topicstart en recente pagina's heb ik doorgenomen. Bij de lokale fietsenmaker heb ik twee fietsen van Trek geprobeerd: een district +9 (500kwh) en een district +4, waarbij de +9 een vorig modeljaar had en aardig wat korting. De optiek van het oude modeljaar sprak me wat meer aan dan de nieuwe.

Wat vinden jullie van deze fietsen voor mijn usecase, of hebben jullie nog andere aanraders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingo92
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 30-08 18:23
JohanF schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:10:
Sinds 2 maanden ben ik een blije bezitter van een Gazelle Chamonix T10 HMS en ben nu op zoek naar een fietstas om af en toe wat boodschappen te doen.
Het liefst een enkelzijdige "afpaktas" die evt ook over de schouder of op de rug kan, zoiets als deze van Basil:
[Afbeelding][Afbeelding]

Maar nu komt het lastige... de Chamonix heeft 2 horizontale buizen op de bagagedrager.

[Afbeelding]

De bovenste is rechthoekig (of eigenlijk trapeziumvormig) en best wel fors met een breedte van circa 14mm en hoogte van 12mm.

De onderste horizontale buis is wel gewoon rond (circa 11mm diameter). Maar ik vermoed dat het lastig zal zijn om daar bevestigingsclips overheen te krijgen, want de ruimte tussen beide buizen is maar 3,5cm.

Ik weet dat een aantal tweakers hier ook een Chamonix heeft, gebruiken jullie een zijtas/afpaktas en hangen jullie deze dan aan de onderste of de bovenste buis?

Of zijn er anderen die bijvoorbeeld tassen van Basil met "Hook on system" hebben en weten of dit ook op een rechthoekige dragerbuis gaat passen?

Meestal zie ik hier Ortlieb en Vaude aangeraden worden (en dan: einde discussie :P ), maar Ortlieb is wel een iets andere prijsklasse dan wenselijk voor de boodschappen.
Een eenvoudige Vaude zou eventueel wel kunnen, zo te zien staan die clips in geopende stand best ver naar buiten, waardoor hij waarschijnlijk wel op de onderste drager geklikt kan worden.
Ik gebruik op mijn Chamonix C5 tassen van Vaude, die krijg ik inderdaad zonder problemen aan de onderste stang. Heb ook kort een Ortlieb geprobeerd, maar die is vanwege het gepruts met de ruimte tussen de stangen retour fietsenmaker gegaan.
Voor de boodschappen gebruik ik overigens een Aqua Back, die is lekker ruim en het meenemen (vind ik) praktisch genoeg met de schouderband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Gongbao schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:32:
Ik overweeg een elektrische fiets om meer naar mijn werk te fietsen. Het is maar 5-6 km, maar in de praktijk pak ik altijd de auto. Dit is in vooral buitengebied, geen stoplichten. In het weekend fiets ik weinig of niet, op vakantie zeker niet.

De fiets kan ik op de zaak zetten, budget is niet heel belangrijk. Ik vind het wel belangrijk dat de fiets er niet te veel uitziet als een oma-fiets, naast het functionele, al begrijp ik dat dat erg persoonlijk is.

De topicstart en recente pagina's heb ik doorgenomen. Bij de lokale fietsenmaker heb ik twee fietsen van Trek geprobeerd: een district +9 (500kwh) en een district +4, waarbij de +9 een vorig modeljaar had en aardig wat korting. De optiek van het oude modeljaar sprak me wat meer aan dan de nieuwe.

Wat vinden jullie van deze fietsen voor mijn usecase, of hebben jullie nog andere aanraders?
Ja, voor zulke kleine afstanden kun je denken aan een 2e hands kwaliteit e-bike.

Mijn oprechte en eerlijke advies is om ver weg te blijven van Chinees spul want vaak is dit uiteindelijk forse duurkoop. Aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn, zijn dat vaak ook.

Ik lees het steeds vaker in dit topic dat er de neiging is om voor Chinees spul te kiezen. Niet alleen je veiligheid is slecht, het spul slijt erg snel en ik meen het; goedkoop is in de e-bike wereld écht duurkoop. Speel niet met je veiligheid en kies een mooie 2e hands.

Heb je weinig geld, kies dan voor een 2e hand Bosch systeem en je onderdelen zullen ruime tijd beschikbaar blijven. Waarom is het in de automotive wereld heel gewoon om voor een occasion te gaan en op e-bike gebied minder? Dat antwoord kan ik je niet geven, maar een 2e hands kwaliteitsfiets kan echt nog wel heel lang mee. Met een beetje slim spelen tik je makkelijke een betrouwbare occasion op de kop of het nu een auto is of een e-bike ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:26
ingo92 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 23:42:
[...]

Ik gebruik op mijn Chamonix C5 tassen van Vaude, die krijg ik inderdaad zonder problemen aan de onderste stang. Heb ook kort een Ortlieb geprobeerd, maar die is vanwege het gepruts met de ruimte tussen de stangen retour fietsenmaker gegaan.
Voor de boodschappen gebruik ik overigens een Aqua Back, die is lekker ruim en het meenemen (vind ik) praktisch genoeg met de schouderband.
Nice, bedankt! De Aqua Back was inderdaad de kandidaat, is qua prijs (€55 a 65) ook nog oke. Goed te horen dat er genoeg in kan, dat vond ik een beetje lastig schatten vanaf de afbeeldingen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
teacher schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 22:12:
.... Gashendel is gelukkig eenvoudig te verwijderen, dus dan is ie legaal.
"Legaal" mag wel een gashendel hebben. Echter zonder trapondersteuning maar tot 6km/h werken.
Hoewel niet vermeld, een kans dat het 250W 25km/h EU model daar al op ingesteld is.
Zo niet, dan is verwijderen idd het meest voor de hand liggend.

Om legaal te zijn moet bovendien het zelf instellen van snelheidslimieten via de instellingen niet mogelijk zijn door de gebruiker.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elinx
.....
Wat vinden jullie van deze fietsen voor mijn usecase,....
Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk voor slechts het afleggen van een dergelijke afstand de keus behoorlijk overgedimensioneerd. Ik doe dit met een gewone fiets en gebruik mijn ebike voornamelijk voor langere (40 à 50km) recreatieve ritten in de omgeving.

Ook zoals je aangeeft eigenlijk nagenoeg nimmer fietst en dat ook niet van plan bent vraag ik me af of je in praktijk dit echt gaat volhouden.
Want al is er elektrische ondersteuning, je moet nog steeds zelf trappen en hebt nog steeds last van regen, wind en kou.
Let wel ik probeer je er niet vanaf te brengen om een ebike aan te schaffen, want iedere ritje minder met de auto is er één, maar is er niet een mogelijkheid om het eerst eens uit te proberen hoe het bevalt?

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is, dat feitelijk iedere vorm van elektrische ondersteuning waarschijnlijk al voldoende zal zijn, maar dat in jouw geval het zaak is dat je keus vooral voldoet aan je verwachtingen.
In jouw geval betekent dit dat de ebike echt comfortabel genoeg is. Daar kom je alleen achter met proberen.
Een trendy single speed zal waarschijnlijk te weinig comfort bieden, maar een andere ebike zelfs met een naafmotor en en aantal versnellingen zal je misschien wel bekoren.
Je bent in ieder geval wel verstandig bezig om voor de lokale FM te kiezen, mbt tot service en onderhoud.

[ Voor 25% gewijzigd door elinx op 07-04-2024 06:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Het is maar 5-6 km, maar in de praktijk pak ik altijd de auto. Dit is in vooral buitengebied, geen stoplichten. In het weekend fiets ik weinig of niet, op vakantie zeker niet.
Hierboven al goed verwoord maar voor dat gebruik/dergelijke afstanden zou ik zelf ook niet snel een e-bike overwegen, tenzij een e-bike de enige manier is om de auto te laten staan. Ja het trapt iets makkelijker maar de tijdwinst is verwaarloosbaar op zo'n korte afstand. Zweten? Dan trap je iets langzamer. Qua tijd maakt het toch niet zoveel uit en geen stoplichten dus niet steeds op gang hoeven komen (wat met een e-bike uiteraard makkelijker is).
Je blijft zitten met het gegeven dat je de accu op moet laden, met meer kans op een e-defect en mogelijke kosten. Een lichtlopende fiets (eventueel met riem zoals een Trek District 3 of 4, Koga F3, Cube Travel, Stevens Superflight enz.) zou mijn voorkeur hebben, milieuvriendelijker en een stuk voordeliger in aanschaf (ook nog eens wat betreft onderhoud en verzekering).

Het grote fietsen met riem topic deel 1

[ Voor 8% gewijzigd door neb0 op 07-04-2024 03:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:35
- oeps -

[ Voor 100% gewijzigd door Foxhill op 07-04-2024 06:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:05
toffegast schreef op maandag 20 maart 2023 @ 09:19:
Dit weekend de knoop doorgehakt en een E-bike besteld

- Specialized Turbo Como 4.0 IGH
- 70Nm / 710Wh / Enviolo manueel / riemaandrijving / verende zadelpen / geschikt voor maximum gewicht van 136kg exclusief het gewicht van de fiets.

Mede door de combinatie van stevige prijsverlaging (van 5000 € naar 4000 € een week geleden) en de mogelijkheid tot leasen via werkgever op het eerste zicht ook een mooie deal. Ook nog eens kunnen testen en voelde goed aan.

Dealer heeft goede reputatie en op amper 4km van huis.
Hoe bevalt hij na een jaar?
Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren en de Como 4.0 staat nu samen met de Vado op nr 1 van mijn lease fiets shortlist. Volgende week ga ik ze uitgebreid testen.
Ben vooral benieuwd naar het natuurlijk fietsgevoel waar Specialized om geprezen wordt.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
elinx schreef op zondag 7 april 2024 @ 01:16:
[...]
Eerlijk gezegd vind ik persoonlijk voor slechts het afleggen van een dergelijke afstand de keus behoorlijk overgedimensioneerd. Ik doe dit met een gewone fiets en gebruik mijn ebike voornamelijk voor langere (40 à 50km) recreatieve ritten in de omgeving.

Ook zoals je aangeeft eigenlijk nagenoeg nimmer fietst en dat ook niet van plan bent vraag ik me af of je in praktijk dit echt gaat volhouden.
Want al is er elektrische ondersteuning, je moet nog steeds zelf trappen en hebt nog steeds last van regen, wind en kou.
Let wel ik probeer je er niet vanaf te brengen om een ebike aan te schaffen, want iedere ritje minder met de auto is er één, maar is er niet een mogelijkheid om het eerst eens uit te proberen hoe het bevalt?

Wat ik er eigenlijk mee wil zeggen is, dat feitelijk iedere vorm van elektrische ondersteuning waarschijnlijk al voldoende zal zijn, maar dat in jouw geval het zaak is dat je keus vooral voldoet aan je verwachtingen.
In jouw geval betekent dit dat de ebike echt comfortabel genoeg is. Daar kom je alleen achter met proberen.
Een trendy single speed zal waarschijnlijk te weinig comfort bieden, maar een andere ebike zelfs met een naafmotor en en aantal versnellingen zal je misschien wel bekoren.
Je bent in ieder geval wel verstandig bezig om voor de lokale FM te kiezen, mbt tot service en onderhoud.
Zoals je al zei is iedere kilometer op een e-bike een kilometer minder in de auto. Hier ben ik het volledig mee eens, maar misschien gaat hij wel meer fietsen als hij een mooie e-bike onder z'n kont heeft.

Voor mijn werk heb ik soms de auto ook echt nodig. Ik ga niet op zakenreis met de fiets :P
Als het regent of heel erg koud is pak ik toch de auto. Nu het voorjaar losbarst ben ik toch van plan meer te gaan fietsen, maar dat kan niet altijd. Als ik met de auto naar mijn werk ga probeer ik toch in de avond een rondje te maken. Er zijn maar weinig dagen dat ik de fiets helemaal niet gebruik; al is het maar voor de boodschappen. Met de supermarkt op 700 meter afstand is dit prima te doen of het moet heel hard regenen. Kleine stukjes met de auto vermijd ik zo goed als mogelijk want dat is niet goed voor de motor van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingsolo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 18:00
Goedendag, wellicht heeft iemand tips om onderstaand probleem te verhelpen?

Heb hier een batavus fonk E-go plus waarvan de trapondersteuning niet meer inschakelt.

Het display werkt verders wel. Aan/uit, verlichting. Het vreemde is dat er wel meteen 36km/u in het scherm komt te staan, ondanks deze stil staat. Heb de sensor schoon gemaakt en nog eens recht gezet. Rood lampje brand op de ontvanger, dus deze lijkt goed te zitten. Tevens de accu gereset.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Is er een mogelijkheid om het display ook te resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:12
Tommie12 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:18:
[...]

Ik rij niet in Amsterdam, maar als ik een gemiddelde snelheid van 15 km/h zou kunnen halen in de binnenstad van Brussel of Antwerpen, dan zou ik echt tevreden zijn. En eerlijk, die steden zijn nu in het centrum ook meer en meer ingericht dat de voetganger en fietser de het tempo bepalen, en de auto is er te gast.
Dit is naar mijn idee ook de kant die het op moet gaan.
Geen gescheiden fietspad en autoweg maar 1 breed fietspad waar de auto's te gast zijn. De weg is dan breed genoeg voor fietsers, ebikes (en speed pedelecs) om hun plek kunnen vinden. Er zijn dan zoveel fietsers op de plek dat de auto's, motoren en in mindere mate de speed pedelec hun snelheid wel moeten aanpassen. Ik zou de rijrichting dan wel gescheiden houden.

Dit kan uiteraard niet voor alle wegen maar er in de binnensteden zijn er genoeg plekken waar het wel kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
jimh307 schreef op zondag 7 april 2024 @ 09:15:
.....
Zoals je al zei is iedere kilometer op een e-bike een kilometer minder in de auto. Hier ben ik het volledig mee eens, maar misschien gaat hij wel meer fietsen als hij een mooie e-bike onder z'n kont heeft......
@Gongbao had als enige eis dat de ebike niet moest lijken op een "oma-fiets", heeft weinig tot geen fietservaring en wil regelmatig 10 à 12km gaan fietsen op een dag.

Het gevaar daarbij is dat elke elektrische fiets met de hoogste ondersteuning, een lekker zacht zadel en een rechte zit hem aangenaam zal verrassen.
Het blijft echter wel fietsen. Pas na enige tijd als de eerste indruk wat verdwenen is, wordt dat opgemerkt.
Dan merk je bv dat je regelmatig tegen de "25km/h muur" botst, het zadel toch niet zo lekker zit etc.
Daarom was mijn advies om het eerst te proberen. Een wat langere proefrit op een aantal verschillende fietsen kan ook.
Niet slechts de straat heen en weer, maar in dit geval ongeveer een half uur, ong. 10 ã 12km.
Dat is ca. 2x de afstand die per keer afgelegd gaat worden en moet mi de voor- en nadelen van de desbetreffende ebike wel voelbaar maken. Een zadel is wel te vervangen, het stuur is meestal te verstellen.
Maar de manier van ondersteuning wordt pas op een langere rit ervaren. En moet je daarom zeker niet alleen in de hoogste ondersteuning doen.
bv Het toepassen van rotatiesensor vs krachtsensor is al een aanzienlijk verschil.

De Trek District +9 en +4 zijn uitstekende ebikes en zullen voor het doel van @Gongbao zeker voldoen, maar zelf ervaren voor een wat langere tijd is mi toch het beste.

NB
Eventueel een ebike huren met mooi weer en een wat langere mooie rit in de omgeving geeft ook een indruk hoe het fietsen op een ebike zal bevallen. Het geeft je in ieder geval wat meer inzicht bij het bepalen van een eventuele keus.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 07-04-2024 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Kingsolo schreef op zondag 7 april 2024 @ 10:48:
.... batavus fonk E-go plus waarvan de trapondersteuning niet meer inschakelt.

Het display werkt verders wel. Aan/uit, verlichting. Het vreemde is dat er wel meteen 36km/u in het scherm komt te staan, ondanks deze stil staat. .....
Ik zou meteen aan de snelheidssensor denken, vooral omdat alles verder goed werkt.
Omdat de snelheidslimiet 25km/h is geeft de ebike geen ondersteuning meer.
Display kan ik me bijna niet voorstellen, want dit is slechts een bedieningsunit en monitor.
De controller, een kabel of connector zie ik, na de sensor, eerder als boosdoener.

Trouwens, je geeft aan dat je de snelheidssensor hebt schoongemaakt, maar heb je ook gecontroleerd of de spaakmagneet er nog recht langs gaat ?

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 07-04-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdconcept
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13:51
Zoek ebike lage instap voor gebruik combi mezelf en vrouw
Vereisten: Bosch performance, min 500 wh, ketting met naafvitesse is voldoende (riem hoeft niet)
Aanraders?
Vond Cube goed geprijsd. Maar fietsverkoper toonde dat ze minder kwalitatief zijn uitgerust vs gazelle/norta.
Van andere fietsverkoper hoor ik dat dit laatste merken zijn voor conservatieve mensen op leeftijd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 23:12
Een maand geleden is de accu van mijn Canyon Precede ON 7 gestolen. Na veel gedoe heb ik nu de juiste accu en de battery cover die erop gemonteerd kan worden. Wat blijkt, ik mist nog een (plastic) onderdeel tussen de accu en het slot.... Zie foto hieronder. Heeft iemand enig idee hoe dit heet en waar ik dit kan vinden? Blijkbaar kun je dit op de accu schroeven.

https://i.imgur.com/v0da5p9.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Mdconcept schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:56:
Vereisten: Bosch performance, min 500 wh, ketting met naafvitesse is voldoende (riem hoeft niet)
Aanraders?
Vond Cube goed geprijsd. Maar fietsverkoper toonde dat ze minder kwalitatief zijn uitgerust vs gazelle/norta.
Van andere fietsverkoper hoor ik dat dit laatste merken zijn voor conservatieve mensen op leeftijd…
Cube mindere kwaliteit, "conservatieve mensen op leeftijd" :?
Die opmerkingen vind ik wel heel erg generaliserend.
Ik heb geen idee wat voor gesprekken je gehad hebt, maar mijn haren zouden er rechtop van gaan staan.

Je gestelde eisen zijn niet bijzonder en de meeste merken met een Bosch systeem kunnen daar wel aan voldoen. Over de kwaliteit hoef je je geen zorgen te maken.
Kies voor schijfremmen, Shimano Nexus versnellingsnaaf en een model cq prijs wat je kan bekoren.
Misschien heb je wat aan dit overzicht, zodat je enig inzicht hebt in de verkrijgbare merken.
De active line (plus) van Bosch is wat voordeliger en zie je ook vaker in de meer klassieke ebike modellen met accu op de bagagedrager en velgremmen.

[ Voor 23% gewijzigd door elinx op 07-04-2024 12:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:37

Flappiewappie

Hier nog meer

wian schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:28:
@Flappiewappie ben benieuwd naar je ervaringen met de Lemmo One.
Nu zo een 500km verder met de Lemmo, echt een hele prima fiets (zeker voor het geld). Uiteindelijk bijna twee maanden gewacht op de XL belt versie, met accu, voordat ik hem had, maar volgens mij hebben ze nu met de "mark 2/mk2" de logistiek wel op orde.

Goeie dingen:
  • Fiets echt heel lekker: De eerste versie had geen torque sensor, maar rijdt na een paar updates behoorlijk soepel. De nieuwe versie met torquesensor is denk ik helemaal lekker. Ook het kunnen ontkoppelen van de elektromotor is erg praktisch. Dan fietst het gewoon echt als een goeie fiets (waarbij zonder accu alle ebike functies ook prima blijven werken). Er zijn wat gebruiker die de cadans met de belt ipv ketting versie wat hoog vinden maar dat went snel en ik zie het niet echt als een nadeel.
  • Dan meteen de ebike functies: Auto Unlock, digitaal slot, digitale bel, GPS, werken naar behoren. Er kan nog wel wat worden verbeterd maar voor een eerste itteratie fiets prima voor elkaar. Ook de lamp die je er af kan halen is handig, en het opladen van je laptop met je accu werkt gewoon. Vrij gimmecky maar ik heb het al een keer "nodig" gehad. Tweede reden zie hieronder.
  • Design en kwaliteit; gewoon een mooie en goed gemaakte fiets. Echt niks af te dingen op de bouwkwaliteit en er vertrouwen in dat hij een poosje mee gaat. Banden top, aandrijving top, remming helemaal top. Houding is sportief maar omdat het allemaal standaard onderdelen zijn kan je een boel aanpassen. Op termijn ga ik nog wel wat dingen naar eigen hand zetten.
Verbeterpuntjes:
  • Belgeluid: Het klinkt niet als een bel, het is meer een toetertje. Niemand gaat uit de weg.
  • Lemmo App: De ontgrendeling via mobiele telefoon reageert te langzaam EN als je batterij van je telefoon leeg is; krijg je hem niet meer van slot... gelukkig kun je je telefoon opladen met je accu maar hier moet je dus wel rekening mee houden. Van wat ik begreep is Lemmo bezig met het verbeteren van Bluetooth.
Als er nog vragen zijn, laat het weten. Maar tot nu toe echt betere ervaring dan met mijn VanMoof. Foto uit het archief toen er nog sneeuw lag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwAQ7P7WFDr7KZwVD109D39kzrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PQOka1sOJgqpYSFQ1uuihKym.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat wat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 13:43
Ha allemaal,

Gisteren heb ik een specialized turbo tero uitgeprobeerd, een e-mtb. Hele gave fiets. Ik heb geen ervaring met mountainbiken, en ga de fiets in eerste instantie voor woon werkverkeer gebruiken, zo'n 13/14 km heen en weer. Daarnaast wil ik er ook wat sportievere tochtjes mee maken, daarom ook de sportievere positie.

Waar ik benieuwd naar ben: went zo'n andere zithouding? Ik zie dat mensen ook gewoon lange tochten maken op een mtb, dus het zou prima moeten kunnen. Ik heb alleen maar stadsfiets-ervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Steinumstein schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:00:
Ha allemaal,

Gisteren heb ik een specialized turbo tero uitgeprobeerd, een e-mtb. Hele gave fiets. Ik heb geen ervaring met mountainbiken, en ga de fiets in eerste instantie voor woon werkverkeer gebruiken, zo'n 13/14 km heen en weer. Daarnaast wil ik er ook wat sportievere tochtjes mee maken, daarom ook de sportievere positie.

Waar ik benieuwd naar ben: went zo'n andere zithouding? Ik zie dat mensen ook gewoon lange tochten maken op een mtb, dus het zou prima moeten kunnen. Ik heb alleen maar stadsfiets-ervaring.
Lijkt erg op de Vado die ik op het oog heb.
Ik wil hem voor hetzelfde doel gaan gebruiken. Woon-werk (18km enkele reis), maar ook voor wat sportievere MTB routes. Voor mij zal de Vado voldoen. Net iets meer tour gericht lijkt het, wat voor mij belangrijker is, en de kleine verschillen is mij het prijsverschil niet waard.
Zelf ga ik komende zaterdag 3 fietsen testen. 1 ervan, hoogstwaarschijnlijk de Vado, leen ik dan tot dinsdag, zodat ik kan zien hoe hij qua woon-werk bevalt. Zithouding kan altijd wel iets aan worden gedaan. Mij lijkt dat ik liever iets rechter op zit voor langere woon-werk ritten dan een sportieve MTB zit.

Ik heb overigens veel ervaring op zowel stadsfiets, e-bike (nu Kalkhoff) en MTB, maar wil nu iets precies ertussenin.

[ Voor 3% gewijzigd door Ronster op 07-04-2024 14:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Steinumstein schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:00:
....

Iets meer voorover op een relatief smal hard horizontaal zadel is voor langere ritten wat meer comfortabel dan rechtop op een breed zacht iets achterover zadel.
Dit omdat er een betere gewichtverdeling is tussen zadel en stuur en door minder contact met het zadel minder kans op een geïrriteerd zitvlak en lies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
elinx schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:39:
[...]
Iets meer voorover op een relatief smal hard zadel is voor langere ritten wat meer comfortabel dan rechtop op en breed zadel. Dit omdat er een betere gewichtverdeling is tussen zadel en stuur en door minder contact met het zadel minder kans op een geïrriteerd zitvlak en lies.
Voor je zitvlak zeker. Maar ik kan lange rechten stukken niet in MTB houding zitten. Mijn armen, schouders en nek worden daar niet blij van. In deze houding bergje op en af door het bos knallen is minder problematisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Ronster schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:41:
[...]

Voor je zitvlak zeker. Maar ik kan lange rechten stukken niet in MTB houding zitten. Mijn armen, schouders en nek worden daar niet blij van. In deze houding bergje op en af door het bos knallen is minder problematisch.
Er is wel een verschil tussen "iets voorover" en "diep" zitten. In het laatste geval zal je zeker armen schouders en nek minder ontzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
elinx schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:53:
[...]
Er is wel een verschil tussen "iets voorover" en "diep" zitten. In het laatste geval zal je zeker armen schouders en nek minder ontzien.
Dat klopt zeker. En niet iedereen is hetzelfde. Moraal van het verhaal. Goed testen is heel belangrijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

elinx schreef op zondag 7 april 2024 @ 01:00:
[...]
"Legaal" mag wel een gashendel hebben. Echter zonder trapondersteuning maar tot 6km/h werken.
Hoewel niet vermeld, een kans dat het 250W 25km/h EU model daar al op ingesteld is.
Zo niet, dan is verwijderen idd het meest voor de hand liggend.

Om legaal te zijn moet bovendien het zelf instellen van snelheidslimieten via de instellingen niet mogelijk zijn door de gebruiker.
Geen flauw idee of dat kan. Ben het iig niet van plan; ik heb liever dat ze heel blijven. :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Foxhill op 08-04-2024 06:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-08 13:43
Ronster schreef op zondag 7 april 2024 @ 13:58:
[...]

Ben nu zelf ook naar de Vado aan het kijken. Welke versie overweeg jij? De 4.0 lijkt mij al mooi genoeg, zie dat ze er zijn met ketting en riem (de igh?). De EQ(uiped) versie sowieso, maar ik zie ook andere afkortingen erbij. Ben benieuwd!

Lijkt erg op de Vado die ik op het oog heb.
Ik wil hem voor hetzelfde doel gaan gebruiken. Woon-werk (18km enkele reis), maar ook voor wat sportievere MTB routes. Voor mij zal de Vado voldoen. Net iets meer tour gericht lijkt het, wat voor mij belangrijker is, en de kleine verschillen is mij het prijsverschil niet waard.
Zelf ga ik komende zaterdag 3 fietsen testen. 1 ervan, hoogstwaarschijnlijk de Vado, leen ik dan tot dinsdag, zodat ik kan zien hoe hij qua woon-werk bevalt. Zithouding kan altijd wel iets aan worden gedaan. Mij lijkt dat ik liever iets rechter op zit voor langere woon-werk ritten dan een sportieve MTB zit.

Ik heb overigens veel ervaring op zowel stadsfiets, e-bike (nu Kalkhoff) en MTB, maar wil nu iets precies ertussenin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Ik zou idd ook voor de 4.0 gaan 🙂
Ben erg benieuwd komend weekend, dan kan ik hem eens goed aan de tand(wiel) voelen. Maar ben wel bijna zeker dat het hem gaat worden. Ik ga ook een Cube Kathmandu SL 750 en de Specialized Como 4.0 proberen om de zithouding met de Vado te vergelijken.
Ketting en derailleur vind ik prima. Ik rijd ook motor en vind het geen probleem om wat onderhoud aan ketting etc te doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:21
elinx schreef op zondag 7 april 2024 @ 14:39:
[...]
Iets meer voorover op een relatief smal hard horizontaal zadel is voor langere ritten wat meer comfortabel dan rechtop op een breed zacht iets achterover zadel.
Dit omdat er een betere gewichtverdeling is tussen zadel en stuur en door minder contact met het zadel minder kans op een geïrriteerd zitvlak en lies.
Je kunt natuurlijk ook het mkb zadel vervangen door een zachtere / comfortabele variant voor jouw gebruik. Ikzelf plan ook een e-MTB te gebruiken voor langere afstanden woonwerk (ca 24 km enkele reis). Mijn ervaring, op zich het bredere stuur en grip is fijn bij bochtenwerk, een andere houding af en toe wel gewenst. Misschien een andere grip op het stuur zodat je kunt afwisselen? MTB banden niet geschikt voor woon-werkverkeer, slijten snel. Beter andere banden erop zetten. Verder qua rij-kwaliteit vind ik het fijn juist iets voorover te zitten, denk dat dit ook rugklachten voorkomt. En iets minder front-profiel waardoor efficiënter en zuiniger gebruik van de acculading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-07-2024
De accu van mijn oude elektrische fiets heeft het nu toch echt begeven. Mooi moment om eens op zoek te gaan naar wat nieuws (ik vind de kosten van een vervangende accu niet meer in verhouding tot de fiets).

Het leek mij daarnaast wel handig om een soort familiefiets aan te schaffen. De pubers zijn inmiddels 1.60 lang en zouden net als ik (1.80) op onderstaande goedkope fietsen moeten passen:

https://www.lidl.nl/p/cri...all-black-27-5/p100375076

https://fietsdeals.ah.nl/...motor-donkergrijs/245943/

Hebben jullie ervaring met het (veelvuldig) en zonder gereedschap verzetten van de zadelhoogten bij (een van) beide fietsen? Is dit ook door een kind eenvoudig te verzetten (qua kracht)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:12

B64

Woosh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:47:
De accu van mijn oude elektrische fiets heeft het nu toch echt begeven. Mooi moment om eens op zoek te gaan naar wat nieuws (ik vind de kosten van een vervangende accu niet meer in verhouding tot de fiets).

Het leek mij daarnaast wel handig om een soort familiefiets aan te schaffen. De pubers zijn inmiddels 1.60 lang en zouden net als ik (1.80) op onderstaande goedkope fietsen moeten passen:

https://www.lidl.nl/p/cri...all-black-27-5/p100375076

https://fietsdeals.ah.nl/...motor-donkergrijs/245943/

Hebben jullie ervaring met het (veelvuldig) en zonder gereedschap verzetten van de zadelhoogten bij (een van) beide fietsen? Is dit ook door een kind eenvoudig te verzetten (qua kracht)?
Voor snel verstellen van zadelpennen kun je zoiets overwegen.

Maar als je de fiets regelmatig wilt uitlenen aan pubers lijkt het me slim om te zoeken naar een fiets die je bij de plaatselijke fietsenmaker kunt laten repareren. Dat is met een supermarktfiets geen gegeven, dus ik zou dat even onderzoeken. En met een snelspanner op de zadelpen wordt de kans ook groter dat er een keer iemand thuiskomt zonder zadel (afhankelijk van de omgeving waar je woont, en waar ze naar school gaan/recreëren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laro
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 30-08 23:51
Ombouwen naar schijfrem?

Inmiddels heb ik zo'n 21.000 kilometer gereden op mijn gechipte Batavus Razer. Dat doe ik in alle weersomstandigheden, het hele jaar rond. De fiets is voor mij een gebruiksvoorwerp, niet per sé een hobby. Nog altijd in diverse opzichten een geweldige fiets, maar ik stoor me in de regel erg aan de velgremmen:
- De gewone remblokken slijten in de winter als een gek. De koolstop remblokken doen het beter.
- Het afstellen is een rotklus, ik accepteer inmiddals maar dat de remmen piepen bij een intensief remmen. ondanks mijn brake boosters.
- Voor het vervangen moet het wiel eruit, daarvoor moet de band leeg enz. enz. Ik weet dat er quick releases zijn, maar dat is niet per sé een oplossing voor mijn primaire ergernis.
- De remzuigers trekken zich niet altijd goed terug.
- Een kleine slag in het wiel leidt er direct toe dat de werking en de afstelling van de remmen beperkt wordt.

De reden om een andere fiets te kopen zou puur zijn om naar schijven te kunnen, en wellicht een belt-drive. Daarentegen is de Razer fantastisch, en ik zou hem eigenlijk niet kwijt willen.

Ik filosofeer wel eens over het ombouwen naar schijven. De Shimano MT200 set is bijvoorbeeld best betaalbaar, en ik heb het idee dat me dat veel ergernis en onderhoud scheelt. De achternaaf is al geschikt voor een schijf, maar verder is de voornaaf én het frame niet voorbereid op schijven. De Batavus dinsdag van mijn vriendin heeft wél schijven, en dat ziet er toch aardig eenvoudig uit.

De grootste horde is om een montagemogelijkheid voor schijven te maken op het aluminium frame.
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zag dat @bgttje erover scheef dat hij zijn fiets heeft omgebouwd, maar de dropbox uit zijn post is niet meer actief.

Het TIG-lassen van aluminium doe ik wel eens, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Zijn er speciale onderdelen verkrijgbaar die daarvoor bruikbaar zijn?

Als aanpak zou ik overwegen:
- Schijfrem monteren op de naaf
- Remklauw op de schijf zetten, met de bracket erop vastgemaakt
- Remklauw centeren en aanknijpen
- Wiel draaien tot hij tegen het frame komt
- Lassen van de bracket op het frame.

In een topic op een ander forum lijkt A2Z een soort las-adapter te hebben. Hier vind ik echter niets over terug op internet. Is het met een ombouw per definitie nodig om een 'remklauw montagevlak freesset' te gebruiken, of zijn moderne oplossingen toe te passen zonder nabewerking van het frame?

Alle input en vooral leads van/naar anderen die dit al eens ondernomen hebben zijn welkom.

Bvd!

[ Voor 3% gewijzigd door Laro op 09-04-2024 12:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-08 08:53
Laro schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:03:
Ombouwen naar schijfrem?

Inmiddels heb ik zo'n 21.000 kilometer gereden op mijn gechipte Batavus Razer. Dat doe ik in alle weersomstandigheden, het hele jaar rond. De fiets is voor mij een gebruiksvoorwerp, niet per sé een hobby. Nog altijd in diverse opzichten een geweldige fiets, maar ik stoor me in de regel erg aan de velgremmen:
- De gewone remblokken slijten in de winter als een gek. De koolstop remblokken doen het beter.
- Het afstellen is een rotklus, ik accepteer inmiddals maar dat de remmen piepen bij een intensief remmen. ondanks mijn brake boosters.
- Voor het vervangen moet het wiel eruit, daarvoor moet de band leeg enz. enz. Ik weet dat er quick releases zijn, maar dat is niet per sé een oplossing voor mijn primaire ergernis.
- De remzuigers trekken zich niet altijd goed terug.
- Een kleine slag in het wiel leidt er direct toe dat de werking en de afstelling van de remmen beperkt wordt.

De reden om een andere fiets te kopen zou puur zijn om naar schijven te kunnen, en wellicht een belt-drive. Daarentegen is de Razer fantastisch, en ik zou hem eigenlijk niet kwijt willen.

Ik filosofeer wel eens over het ombouwen naar schijven. De Shimano MT200 set is bijvoorbeeld best betaalbaar, en ik heb het idee dat me dat veel ergernis en onderhoud scheelt. De achternaaf is al geschikt voor een schijf, maar verder is de voornaaf én het frame niet voorbereid op schijven. De Batavus dinsdag van mijn vriendin heeft wél schijven, en dat ziet er toch aardig eenvoudig uit.

De grootste horde is om een montagemogelijkheid voor schijven te maken op het aluminium frame.
Heeft iemand daar ervaring mee? Ik zag dat @bgttje erover scheef dat hij zijn fiets heeft omgebouwd, maar de dropbox uit zijn post is niet meer actief.

Het TIG-lassen van aluminium doe ik wel eens, dus dat zou het probleem niet moeten zijn.
Zijn er speciale onderdelen verkrijgbaar die daarvoor bruikbaar zijn?

Als aanpak zou ik overwegen:
- Schijfrem monteren op de naaf
- Remklauw op de schijf zetten, met de bracket erop vastgemaakt
- Remklauw centeren en aanknijpen
- Wiel draaien tot hij tegen het frame komt
- Lassen van de bracket op het frame.

In een topic op een ander forum lijkt A2Z een soort las-adapter te hebben. Hier vind ik echter niets over terug op internet. Is het met een ombouw per definitie nodig om een 'remklauw montagevlak freesset' te gebruiken, of zijn moderne oplossingen toe te passen zonder nabewerking van het frame?

Alle input en vooral leads van/naar anderen die dit al eens ondernomen hebben zijn welkom.

Bvd!
Ik zou aan een vork nooit zelf gaan lassen, je gaat de vork die niet voorzien is op grote krachten net rond de as verzwakken.

Als je de ombouw echt wil doen, koop dan een nieuwe (of recup) vork, en een ander wiel.
Dat zal vele malen eenvoudiger zijn voor het voorwiel.
Achteraan zal het moeilijker zijn...

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
B64 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 11:38:
[...]

Voor snel verstellen van zadelpennen kun je zoiets overwegen.

Maar als je de fiets regelmatig wilt uitlenen aan pubers lijkt het me slim om te zoeken naar een fiets die je bij de plaatselijke fietsenmaker kunt laten repareren. Dat is met een supermarktfiets geen gegeven, dus ik zou dat even onderzoeken. En met een snelspanner op de zadelpen wordt de kans ook groter dat er een keer iemand thuiskomt zonder zadel (afhankelijk van de omgeving waar je woont, en waar ze naar school gaan/recreëren).
Dank voor je reactie. Die snelversteller zou ik op de Villette wellicht inderdaad kunnen vervangen door een met grotere hefboom. De Crivit heeft wel een andersoortig systeem, maar reeds ingebouwd.

Wij leven in het oosten van het land. Ik garandeer niet dat er geen zadel gejat gaat worden, maar hier ook al wel over gedacht.

De Villette heeft als nadeel dat het zadel gejat kan worden (kwajongsstreek, maar toch). Als voordeel de 8 versnellingen.

De Crivit heeft als nadeel de singlespeed, maar weer als voordeel dat het zadel op slot kan (wan zit vast aan de accu).

Ik ben redelijk handig op fietsgebied, dus daarom liever goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
Tommie12 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:04:
[...]

Ik zou aan een vork nooit zelf gaan lassen, je gaat de vork die niet voorzien is op grote krachten net rond de as verzwakken.

Als je de ombouw echt wil doen, koop dan een nieuwe (of recup) vork, en een ander wiel.
Dat zal vele malen eenvoudiger zijn voor het voorwiel.
Achteraan zal het moeilijker zijn...
Geheel mee eens.

Marges voor foute uitlijning zijn niet onoverkomelijk, maar ook wel klein. Mocht de vork dan ook nog eens licht flexen bij het remmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Woosh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 13:21:
....
De Crivit heeft als nadeel de singlespeed, ....
Dat is mi alleen een echt nadeel bij wisselende omstandigheden zoals heuvelachtig terrein.

Omdat het om een familiefiets gaat neem ik aan dat het waarschijnlijk om relatief korte ritten van A naar B gaat en geen flinke toertochten, waarbij de omstandigheden nogal eens kunnen wisselen.

Ik vermoed ook dat de bediening van de Crivit eenvoudiger is, omdat het een krachtsensor betreft, waarmee het fietsgevoel behouden blijft, terwijl de Vilette een rotatiesensor heeft, wat meestal inhoudt, veel ondersteuningsstanden met oplopende snelheid en dan ook nog 8 versnellingen.

In praktijk zal dan waarschijnlijk het meest worden gekozen, zo hoog mogelijke ondersteuning in de zwaarst mogelijke versnelling met een lage cadans.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 09-04-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 15:49
Wij zijn momenteel op zoek naar een dames transport fiets. We hadden zelf bij Stella een leuke gevonden, maar van verschillende kanten gehoord dat deze zaak niet zo handig is qua onderhoud. Nu zijn we weer terug bij af, zoektocht weer van voor af aan beginnen.
Nu zou ik dit graag met behulp van jullie tips willen doen, dus alle tips zijn welkom. (budget rond de 2750,-)

Gebruik - Elke dag +- 10 tot 15 km
Soort fiets - Elektrische transportfiets
Formaat - 180 tot 195cm
Motor - Middenmotor
Merken - Alles behalve Stella
Budget - 2750,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woosh
elinx schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:01:
[...]
Dat is mi alleen een echt nadeel bij wisselende omstandigheden zoals heuvelachtig terrein.

Omdat het om een familiefiets gaat neem ik aan dat het waarschijnlijk om relatief korte ritten van A naar B gaat en geen flinke toertochten, waarbij de omstandigheden nogal eens kunnen wisselen.

Ik vermoed ook dat de bediening van de Crivit eenvoudiger is, omdat het een krachtsensor betreft, waarmee het fietsgevoel behouden blijft, terwijl de Vilette een rotatiesensor heeft, wat meestal inhoudt, veel ondersteuningsstanden met oplopende snelheid en dan ook nog 8 versnellingen.

In praktijk zal dan waarschijnlijk het meest worden gekozen, zo hoog mogelijke ondersteuning in de zwaarst mogelijke versnelling met een lage cadans.
Zinvolle aanvulling! Crivit staat nu dus voor op punten. Iemand die ervaring heeft met het verzetten van het zadel van deze fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Woosh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:08:
[...]

Zinvolle aanvulling! Crivit staat nu dus voor op punten. Iemand die ervaring heeft met het verzetten van het zadel van deze fiets?
Als je daar een snelsluiting op hebt, en alle gebruikers krijgen die open en dicht dan is het toch OK.

Als daardoor die snelsluiting of de zadelbuis wat verslijt, dan koop je snel een nieuwe toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Woosh schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 17:08:
.... Iemand die ervaring heeft met het verzetten van het zadel van deze fiets?
Ik heb op onze fietsen ook een snelsluiting en op de zadelpen een maatverdeling, maar we vergaten steeds onze maat als we om één of andere reden de ebike van een ander moesten gebruiken (ivm bv een lege accu)
Ik heb daarna met een acrylverf stift er twee strepen opgezet, zodat we de pen meteen op de goede hoogte kunnen schuiven. Wel af en toe deze streep vernieuwen als die heel erg vaag wordt.

Het bedienen ervan is redelijk eenvoudig, maar kan niet goed inschatten hoeveel kracht dit kost en of een wat ouder kind dit lukt zonder dat het zadel los blijft zitten, zakt of draait.
Vooral het laatste stukje bij vastzetten en het eerste stukje bij loshalen kost de meeste kracht.

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 09-04-2024 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Benieuwd of dit alleen door een (veel te) hoge snelheid lag, of dat de constructie van deze fiets niet helemaal jofel was. Meestal zie je dat de voorvork naar achteren klapt als een fiets op een auto klapt, maar bij deze e-MTB lijkt het hele balhoofd van het frame te zijn afgescheurd...

Afbeeldingslocatie: https://i0.wp.com/www.112meerlanden.nl/wp-content/uploads/images//2024/04/Bosrandweg-6.jpg?fit=1280%2C854&ssl=1

Volgens het artikel is de fiets in beslag genomen voor onderzoek dus vermoedelijk ging het niet heel zachtjes.

Linkje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:12:
Benieuwd of dit alleen door een (veel te) hoge snelheid lag,....

Volgens het artikel is de fiets in beslag genomen voor onderzoek dus vermoedelijk ging het niet heel zachtjes....
Even op de Nireeka site gekeken en zie dat de eMTB, een Nireeka Revenant met een 250W of 1000W achterwiel naafmotor wordt aangeboden.
De 250W kan een snelheid 35km/h bereiken, de 1000W zelfs 56km/h. :o

Bafang graveert het vermogen op de motor, dus ik vermoed dat het zal gaan om de 250W versie.
Hij wordt met certificaat EN 15194:2017 aangeboden dus het zou kunnen dat er een begrenzing tot 25km/h is.
Het betreft een koolstof frame (met levenslange garantie) en dat verklaart misschien het afgescheurde balhoofd. Afgemonteerd met SRam (remmen en derailleur)

De eMTB staat in ca. 2 maanden bij je thuis vanuit Canada voor een totaalbedrag van ca. €3000, wat volgens mij, op zich een mooie prijs is voor een dergelijk configuratie.

[ Voor 33% gewijzigd door elinx op 10-04-2024 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-08 16:25
gysman11 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 10:09:
Naast dat ik heel tevreden ben over mijn fietsenmaker, ben ik ook heel tevreden over mijn fiets. Wellicht was een riem beter geweest maar zolang ik de boel goed schoon houd en netjes invet, ben ik gewoon heel blij. Dat dat dan betekent dat ik een keertje vaker een nieuwe ketting nodig heb, of dat de cassette vervangen moet worden, ach, dat hoort er gewoon bij. Het is alleen het verhaal erbij dat me wat vermoeit.
Niks mis met een derailleur, al zal je inderdaad de kleine kransjes wel snel slijten (inherent omdat die weinig materiaal hebben).

Als het achterwiel een snelspanner heeft dan is een cassette vervangen kinderspel. Wel het juiste gereedschap kopen. Je kan als cassette de goedkoopste kiezen die past, zeker op de weg maakt het qua schakelen niet echt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

elinx schreef op woensdag 10 april 2024 @ 00:55:
[...]
Even op de Nireeka site gekeken en zie dat de eMTB, een Nireeka Revenant met een 250W of 1000W achterwiel naafmotor wordt aangeboden.
De 250W kan een snelheid 35km/h bereiken, de 1000W zelfs 56km/h. :o

Bafang graveert het vermogen op de motor, dus ik vermoed dat het zal gaan om de 250W versie.
Hij wordt met certificaat EN 15194:2017 aangeboden dus het zou kunnen dat er een begrenzing tot 25km/h is.
Het betreft een koolstof frame (met levenslange garantie) en dat verklaart misschien het afgescheurde balhoofd. Afgemonteerd met SRam (remmen en derailleur)

De eMTB staat in ca. 2 maanden bij je thuis vanuit Canada voor een totaalbedrag van ca. €3000, wat volgens mij, op zich een mooie prijs is voor een dergelijk configuratie.
Gashendel is standaard, niet beperkt tot 6 km/u. Maar voor een torque sensor moet je bijbetalen...
Koolstof frame verklaart de breuk inderdaad wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Sincere1983 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:00:
Daarbij geschikt voor ons beide lengte (1,68 en 1,87).
Ik vind dat nogal een gat.... op zich kan het wel, maar jij gaat het gevoel hebbem op een kleuter fiets te rijden en je vrouw gaat compleet gestrekt op de fiets. Om het te duiden:

Denk jij dat een jongen van 11 (gemiddelde lengte) met jouw volwassen vrouw op een prettige manier een fiets kan delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Icephase schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:38:

Waar zit nou de sweet spot? Is duurder altijd beter?
Nee, hangt een beetje af waar het prijsverschil zit. Zeker met derailleur fietsen is het goedkopere model voor gebruik in dit vlakke landje bijna altijd prima. Dat geldt ook voor racefietsen, mijn zwager won jaren wedstrijden op Sora... als de ketting op de 11 ligt tellen alleen nog maar je benen.

Voor MTB's ligt dat in mijn ervaring anders; schakelen uit bijna stilstand op een steil modder heuveltje is superzwaar en dan merk je opeens wel dat je een Shadow+x, Hyperglide, Ultrashift, Extradura achter derailleur en casette hebt (ik schudt de marketing termen uit mijn mouw).
Soms zitten verschillen ook in voorvorken, of cassettes, of shifters, etc. Hoe weet ik nou welke goed/niet goed zijn?
Casettes en shifters zijn niet spannend en altijd te vervangen (sterker nog, je casette zal je sowieso toch een keer vervangen). Bij voorvorken is het wat lastiger, voor een fiets op het vlakke is er niet zo heel veel mooi spul. Voorkeur voor Suntour, RST kan ook maar die maken volgens mij ook minder goed spul.

Ik zelf heb daarom liever een vaste vork met lekker dikke banden, dat is op de weg gewoon veel praktischer en geeft een beter weggedrag.

Motor: In Nederland hoef je niet hoger te gaan dan een Bosch PL (65nm). Limburg daargelaten is alles boven de 25nm (naafmotor) en 40nm (middenmotor) meer dan zat.

[ Voor 5% gewijzigd door roffeltjes op 10-04-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Ehm, een 850Wh accu en 30-50km per acculading? Onder normaal gebruik zou de range op z'n minst het dubbele moeten zijn (ik haal 70+ km met een 5 jaar oude Qwic RD10 met 735Wh accu en 15k km achter de kiezen)

Met daarbij de opmerking "Af en toe slaat de elektra even niet over op de fiets". Bij een twee jaar oude fiets had dat al onder garantie opgelost moeten zijn. Mijn vorige e-bike had ook dat soort klachten, daar is uiteindelijk de controller vervangen. Wil niet zeggen dat dat hier ook moet (kan ook een los contactje zijn, of iets heel anders) maar het is wel iets dat je wilt laten onderzoeken.
Die range snap ik voor een s-pedelec wel. Op een Yamaha is 70km voor 395wh op 25kmpu een goede gok.

Luchtweerstand neemt heel snel toe op die snelheden, dus dat je 50km haalt op 850wh vind ik niet zo gek. Die Klever gaat ook net ff wat harder dan een Qwic (volgens mij een iets hoger voltage, ik heb zoeist gelezen op het s-pedelec forum).

Ik deel echter je zorg over de elctronica, dat kan toch wel forse kosten met zich meebrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Ehm, een 850Wh accu en 30-50km per acculading? Onder normaal gebruik zou de range op z'n minst het dubbele moeten zijn (ik haal 70+ km met een 5 jaar oude Qwic RD10 met 735Wh accu en 15k km achter de kiezen)

Met daarbij de opmerking "Af en toe slaat de elektra even niet over op de fiets". Bij een twee jaar oude fiets had dat al onder garantie opgelost moeten zijn. Mijn vorige e-bike had ook dat soort klachten, daar is uiteindelijk de controller vervangen. Wil niet zeggen dat dat hier ook moet (kan ook een los contactje zijn, of iets heel anders) maar het is wel iets dat je wilt laten onderzoeken.
Die range snap ik voor een s-pedelec wel. Op een Yamaha is 70km voor 395wh op 25kmpu een goede gok.

Luchtweerstand neemt heel snel toe op die snelheden, dus dat je 50km haalt op 850wh vind ik niet zo gek. Die Klever gaat ook net ff wat harder dan een Qwic met dezelfde motor (volgens mij een iets hoger voltage, ik heb zoiets gelezen op het s-pedelec forum) en dat merk je dan weer in het verbruik. Toch veel liever een Klever of Stromer dan een Qwic.

Ik deel echter je zorg over de elctronica, dat kan toch wel forse kosten met zich meebrengen.

@Steinumstein Op zich ben ik een fan van tweedehands, maar ik zou om een second opinion vragen op een s-pedelecforum en daar even specifiek vragen naar Klevers met electronica issues. Misschien is het een bekend probleem, misschien is het een betaalbaar probleem, misschien is het een rode vlag.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 10-04-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
neb0 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:32:
Het regent momenteel e-bikes met MIVICE motoren. Nu weer van MOEVS. In plaats van de M70 is de M80 verbouwd. Strak design. Ook in zwart.
Ja die Mivice motoren zijn duidelijk een aanwinst op de markt. En inderdaad, een strak design. Nadeel tov Tenways (en zelfs Lidl) is dat je aan een webshop zit van een bedrijf dat het waarschijnlijk maar een paar jaar gaat volhouden.

De markt is overvol, marges flinterdun. Dit soort bedrijven is zelden levensvatbaar. Dat is normaal met startups, maar met een fiets is dat wel een probleem voor de consument omdat je altijd service nodig gaat hebben.

@ken Ik zou dit dus zeker niet doen.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 10-04-2024 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:56:
[...]

Met 2500€ is het niet zo makkelijk een nieuwe goede ebike te vinden, ik zou zoeken naar een recente tweedehandse fiets.
@Steinumstein

Jawel hoor, dat kan prima vanaf dat bedrag.

Batavus heeft Bosch vanaf 2350,-
Cube instapper zal ook lukken.
Giant start met Yamaha vanaf 2149.-

Accu op de bagagedrager is alleen optisch minder mooi, maar voor de rest prima. Scheelt ook als je ooit een accu moet vervangen, minder duur ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:11:
[...]
Spezialized is altijd met Brose in zee gegaan. De kans is groot dat de Specialized motor niet meer is dan een aangepaste versie van Brose.
Ze zijn ook zelf motoren gaan ontwikkelen, zoals de 1.2 serie.

https://ebike-mtb.com/en/specialized-sl-1-2-review/

Brose heeft niet iets dergelijks op de markt, dus zelfs als ze hebben meegeholpen s dit wel echt een speciaal model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
DropjesLover schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:14:
Ik weet niet helemaal waar ik de vraag moet stellen, maar ik denk hier.
We hebben een Cangoo elektrische bakfiets. Tweedehands, al 4 jaar oud, wij 2,5 jaar, staat nu 4000km op.
Wordt veel gebruikt voor 5km woon - kinderopvang - werk verkeer.
We hebben hier verrassend veel onderhoud aan, remblokjes, versnelling stellen, gebroken spaken (handrem werkt niet goed, kinderen klimmen er in wanneer hij nog op slot staat). Nu weer ketting en cassette aan vervanging toe, 1 handrem zit vast...

Mijn eigen stadsfietsen reden altijd echt prima zonder onderhoud en buiten staan. Keertje per 2 jaar ketting smeren was het wel.
Goed, remblokjes snap ik wel, het is veel gewicht op snelheid. De spaken ook.
Maar na 4000km al ketting en cassette?

Of laat ik het anders zeggen, ik ben aan de bakfiets onderhand nauwelijks minder kwijt dan aan onze auto...
Het is een fiets van 40kg met 150kg+ vracht... ja dat slijt wel.

4000km voor een ketting en cassette is normaal, ik vind het voor een bakfiets zelfs meevallen.
Blokjes zal je ook al snel per 2000km zitten (ik zelf dor 4-5000km, maar dat is geen bakfiets).
Handrem vast? Als de blokjes opzijn gaat hij inderdaad vastlopen, dat is superslecht voor je schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
JohanF schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 21:10:
Of zijn er anderen die bijvoorbeeld tassen van Basil met "Hook on system" hebben en weten of dit ook op een rechthoekige dragerbuis gaat passen?
Decathlon maakt fijne rugtassen met haken die volgens mij wel op de onderste buis zouden moeten passen.

Ze hebben een splitsbare rugtas die dan aan beide zijden hangt en een enkele die aan één zijde hangt, Wij hebben beide types en zijn er echt ontzettend blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Mdconcept schreef op zondag 7 april 2024 @ 11:56:
Aanraders?
Bullllllshit.

Cube is minstens zo goed afgemonteerd als de Nederlandse merken en komt aan de bovenkant van het spectrum er bovenuit. Het is een Duits merk en in die markt tellen Specs heel zwaar (te zwaar imho, er is meer dan specs).

Verder heeft Cube veel sportievere modellen dan Gazelle, dus waar die gast het over heeft? :?

Let op, er zijn echt wel redenen om voor Gazelle, Batavus of Sparta te gaan, zeker het type "relaxte stadsfiets" is een Nederlands ding, support is goed, afmontage afdoende... niks mis mee. Maar puur qua specs is een Duits merk vrijwel altijd beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
mv_ak schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:47:
[...]
Je kunt natuurlijk ook het mkb zadel vervangen door een zachtere / comfortabele variant voor jouw gebruik.
Neeneeneenee!!! :+

Clownsface omdat alles persoonlijk is, maar zachte zadels zijn zelden de oplossing. Vrijwel iedere veelfietser kiest een hard zadel. In een zacht zadel zak je weg en krijg je minder ondersteuning.

Ik zou het eerder inde vorm en breedte dan in meer padding zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:52:
[...]

@Steinumstein

Jawel hoor, dat kan prima vanaf dat bedrag.

Batavus heeft Bosch vanaf 2350,-
Cube instapper zal ook lukken.
Giant start met Yamaha vanaf 2149.-

Accu op de bagagedrager is alleen optisch minder mooi, maar voor de rest prima. Scheelt ook als je ooit een accu moet vervangen, minder duur ;)
De markt in Nederland is duidelijk wat concurrentieler dan in B.
En je ziet gewoon dat fietsen met batterij op de drager nog amper verkocht worden tenzij via shady websites of dozenschuivers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Wellicht een beetje off-topic, maar ik ga een een fiets leasen (Lease-a-bike) via werk .

Nu vraag ik me af hoe het zit met overjarige modellen en winkelaanbiedingen.

In een winkel vertelden ze me dat de lease maatschappij puur kijkt naar adviesprijzen.
Dus, een fiets van 5100 euri staat als aanbieding voor 3999 in de winkel. Voor mij zou dan 5100 gelden.
Nu komt een collega met een opmerking dat de winkel 8% aan de lease maatschappij moet afdragen en dat de winkel jou een prijs mag maken los van de adviesprijs.

Weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Ronster schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:45:
Wellicht een beetje off-topic, maar ik ga een een fiets leasen (Lease-a-bike) via werk .

In een winkel vertelden ze me dat de lease maatschappij puur kijkt naar adviesprijzen.
Dus, een fiets van 5100 euri staat als aanbieding voor 3999 in de winkel. Voor mij zou dan 5100 gelden.
Nu komt een collega met een opmerking dat de winkel 8% aan de lease maatschappij moet afdragen en dat de winkel jou een prijs mag maken los van de adviesprijs.

Leasing en prijstransparantie.... ook bij auto's is dat een zwarte doos.

Kies een fiets uit, en vraag dan of die in je budget past, dan weet je het wel.
En wil je vergelijken, vraag dan ineens 3 offertes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:00:
...
Ze zijn ook zelf motoren gaan ontwikkelen, zoals de 1.2 serie.

....

Brose heeft niet iets dergelijks op de markt, dus zelfs als ze hebben meegeholpen s dit wel echt een speciaal model.
Ik had gelinkt naar een overzicht met Spezialized motoren.
Allemaal hadden ze een riem overbrenging, op de SL serie na.
Bij die met riem werd samenwerking met Brose vermeld,
Bij de SL samenwerking met een onbenoemd "Duits" bedrijf ;)

Uiteindelijk betrof het de Specialized Turbo Tero 4.0 EQ met Turbo Full Power 2.0 Motor, welke een riem heeft, wat betekent dat zijn oorsprong bij Brose ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:02:
...
Gashendel is standaard, niet beperkt tot 6 km/u. Maar voor een torque sensor moet je bijbetalen...
...
Tja, bij de beschrijving van de gashendel lijkt het daar wel op, maar als ze echt leveren met een EN 15194:2017 certificaat, zou ook deze beperkt kunnen zijn op 6km/h of niet werken als er niet wordt mee getrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:40

DropjesLover

Dit dus ->

roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:07:
[...]

Het is een fiets van 40kg met 150kg+ vracht... ja dat slijt wel.

4000km voor een ketting en cassette is normaal, ik vind het voor een bakfiets zelfs meevallen.
Blokjes zal je ook al snel per 2000km zitten (ik zelf dor 4-5000km, maar dat is geen bakfiets).
Handrem vast? Als de blokjes opzijn gaat hij inderdaad vastlopen, dat is superslecht voor je schijven.
Blokjes van de velg V-remmen gaan eerder maar 500-700km mee ;(
En er is een woud aan verschilende blokjes voor verschillende prijsklasses, welke te kopen BBB of een no-name rubber 12-pack.

Met m'n stadsfietsen denk ik heb ik makkelijk 10k km of meer gefietst voordat er iets met ketting en cassette was.

Net even gekeken voor het fietsenplan van m'n werkgever.
Die zijn net van €750 (1x per 3 jaar) overgegaan naar een 3-jaar lease fiets plan (werkgever draagt €15/mnd bij).
Zit ik even te kijken, dat is gewoon niet aantrekkelijk :')
Voor een €2500 fiets betaal je nog ~€90/mnd (incl verplichte verzekering en bijtelling) en een restwaarde/overname na 3 jaar van 20%...

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 10-04-2024 11:08 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
DropjesLover schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:28:
[...]

En er is een woud aan verschilende blokjes voor verschillende prijsklasses, welke te kopen BBB of een no-name rubber 12-pack.
Als het originele Shiman of Tektro remmen zijn is het de moeite niet om een no-name te kiezen.
Met m'n stadsfietsen denk ik heb ik makkelijk 10k km of meer gefietst voordat er iets met ketting en cassette was.
Niet te vergelijken qua belasting. Ik vind 4000km heel redelijk.

Ketting vervangen kan je met een derailleur trouwens ook zelf.... ketting pons en de juiste ketting van KMC erop, 15 minuten werk als je het één paar keer gedaan hebt. Kosten zullen een paar tientjes zijn, arbeidsloon is duurder dan die ketting.

Blokjes idem dito, kan je ook zelf doen. Remklauw eraf halen, zuigers terugdoen met een studeer, remblokken erin en de klauw netjes gecentreerd terugzetten (lampje eronder helpt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
elinx schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:08:
[...]
Ik had gelinkt naar een overzicht met Spezialized motoren.
Allemaal hadden ze een riem overbrenging, op de SL serie na.
Bij die met riem werd samenwerking met Brose vermeld,
Bij de SL samenwerking met een onbenoemd "Duits" bedrijf ;)

Uiteindelijk betrof het de Specialized Turbo Tero 4.0 EQ met Turbo Full Power 2.0 Motor, welke een riem heeft, wat betekent dat zijn oorsprong bij Brose ligt.
Ah zover had ik niet gekeken :$

Eerlijk gezegd lees ik op Duitse fora geen heel.positieve verhalen over Brose...

Betreft die geheimzinnige fabrikant, automative is nogal breed.... oa Brose en Bosch passen daarbij, maar er zijn natuurlijk meer opties. Lijkt me sterk dat Bosch dit zou doen en als het Brose is zouden ze dat toch zeggen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:39:
[...]

Als het originele Shiman of Tektro remmen zijn is het de moeite niet om een no-name te kiezen.

[...]

Niet te vergelijken qua belasting. Ik vind 4000km heel redelijk.

Ketting vervangen kan je met een derailleur trouwens ook zelf.... ketting pons en de juiste ketting van KMC erop, 15 minuten werk als je het één paar keer gedaan hebt. Kosten zullen een paar tientjes zijn, arbeidsloon is duurder dan die ketting.

Blokjes idem dito, kan je ook zelf doen. Remklauw eraf halen, zuigers terugdoen met een studeer, remblokken erin en de klauw netjes gecentreerd terugzetten (lampje eronder helpt).
Remklauwen bij V-brakes? :P
Ketting is makkelijk ja, maar de cassette schakelt niet helemaal goed meer (blijft vaak wat hangen of wil net niet, is niet de derailleur-afstelling). Casette vervangen heb ik 1x geprobeerd, en naar de fietsenmaker gebracht :')

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Die zijn net van €750 (1x per 3 jaar) overgegaan naar een 3-jaar lease fiets plan (werkgever draagt €15/mnd bij).
Voor een €2500 fiets betaal je nog ~€90/mnd (incl verplichte verzekering en bijtelling) en een restwaarde/overname na 3 jaar van 20%...
Dat aanbod moet je echt laten liggen, dat is belachelijk en daar kan je zeker geen ebike voor leasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 10:45:
....
Eerlijk gezegd lees ik op Duitse fora geen heel.positieve verhalen over Brose...

Betreft die geheimzinnige fabrikant, automative is nogal breed.... oa Brose en Bosch passen daarbij, maar er zijn natuurlijk meer opties. Lijkt me sterk dat Bosch dit zou doen en als het Brose is zouden ze dat toch zeggen? :?
Ik ben ook weleens aanwezig bij onze buren en zie dat ook langskomen. Maar dan gaat het expliciet over Brose. Ik weet niet of de Spezialized uitvoering exact hetzelfde is.

Ik heb de SL en SX vergeleken, behoudens de compacte maten lijken ze inderdaad niet op elkaar..
SL vs SX.
Samenwerking is natuurlijk altijd mogelijk, maar misschien dat Brose ook bezig is een met een compacte riemloze variant die nog niet is geïntroduceerd.
Sinds Fazua met een dergelijke deels ingebouwde compacte motor op de markt kwam zou het me niet verbazen dat na Bosch SX ook Brose een dergelijk concept ontwikkeld. Al was het maar om het imago wat op te poetsen.

[ Voor 9% gewijzigd door elinx op 10-04-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
...
.....
.....
Vroeger bij het "fietsplan" werd de korting ingetrokken omdat een aanzienlijk bedrag aan de tussenpersoon moest worden afgedragen die ook moet eten. Het echte voordeel voor jou zat in de belasting aftrek.

De lease constructie is mi nog ingewikkelder. Jouw werkgever least bij een leasebedrijf, die de ebike weer afneemt van een verkoper waar deze een contract mee heeft.
Allemaal berekenen ze kosten die weer bovenop de verkoopprijs komen. Bij een lease constructie zit onderhoud er ook vaak nog bij.
Op die manier is de aanbiedingskorting, die voor jou zo gelden bij rechtstreekse aankoop, gauw verdwenen.

[ Voor 26% gewijzigd door elinx op 10-04-2024 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
elinx schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:52:
[...]
Vroeger bij het "fietsplan" werd de korting ingetrokken omdat een aanzienlijk bedrag aan de tussenpersoon moest worden afgedragen die ook moet eten. Het echte voordeel voor jou zat in de belasting aftrek.

De lease constructie is mi nog ingewikkelder. Jouw werkgever least bij een leasebedrijf, die de ebike weer afneemt van een verkoper waar deze een contract mee heeft.
Allemaal berekenen ze kosten die weer bovenop de verkoopprijs komen. Op die manier is de aanbiedingskorting, die voor jou zo gelden bij rechtstreekse aankoop, gauw verdwenen.
Ik denk dat je ook afhankelijk bent van de verkoper.
Een collega van me heeft een mail van een winkel waarin wordt geschreven dat hij 8% moet afdragen aan de lease maatschappij. Maw hij kan een overjarige fiets met aanbiedingsprijs aanbieden voor de aanbiedingsprijs +8%.
Maar kan me voorstellen dat veel winkels hier niet aan willen. Teveel gedoe voor te weinig winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
B64 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:02:
[...]

Koolstof frame verklaart de breuk inderdaad wel.
We spreken hier dus niet over een fiets maar over een ongeregistreerd voertuig. Een bromfiets zonder type goedkeur en zonder kenteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaguya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 26-03 15:31
Ik heb net een e-bike gekocht. Nu fiets ik in de zomer weleens 30-40km met mijn vriendin, maar je raad het al, zij heeft geen e-bike.

Hoe hebben anderen het ervaren om samen met een normale fiets te fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Kaguya schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:10:
.....zij heeft geen e-bike.

Met een ebike met krachtsensor geen enkel probleem, want jij bepaald de snelheid onafhankelijk van de ondersteuningsstand. Het zal met een ebike alleen wat minder kracht kosten.

Met een rotatiesensor kan dit wel wat probleemjes opleveren, omdat een ondersteuningsstand aan een snelheid gekoppeld zit.
Als één daarvan ongeveer hetzelfde tempo is als die van je vriendin, dan levert het de minste problemen op. Als het sneller is moet je regelmatig je benen stil houden om snelheid te minderen.

[ Voor 41% gewijzigd door elinx op 10-04-2024 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Foxhill schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:08:
....
We spreken hier dus niet over een fiets maar over een ongeregistreerd voertuig. ....
Nee, niet zomaar, want zoals aangegeven op de website kan de ebike geleverd worden met een EN 15194:2017 certificaat. Dus als de gashendel alleen werkt als er ook mee getrapt wordt is het toegestaan.

Wel is het zo dat je de ebike moet importeren uit Canada en dan ook zelf verantwoordelijk bent dat de ebike EN 15194:2017 geleverd wordt.
Iets wat zeker niet iedereen zal doen.
In dat geval heb je volkomen gelijk.

[ Voor 21% gewijzigd door elinx op 10-04-2024 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill

Het klopt dat we als winkel meestal 8% afdragen. Dat percentage kan soms iets variëren. Doorgaans worden fietsen daarom tegen adviesprijs gedaan bij lease.

Wat in zo’n geval wel kan is met de winkel overleggen. In dit geval is de korting maar liefst 41%. Tel daar 8% terug bij op, en stel 33% korting voor. Dan ben je nog erg voordelig uit.

Weet wel dat je in geval van diefstal ook voor het lagere bedrag weer een fiets uit moet zoeken. De kans is groot dat dezelfde aanbieding er dan niet is. Dat is geen reden om niet zo’n aanbieding te nemen, maar het is goed om het vooraf te weten.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
[...]

Als ik het goed heb begrepen is die €90 bruto. Je krijgt dus over maar liefst €90x36 bruto-netto voordeel. Dat is voordeliger dan vroeger, want toen kreeg je alleen op de eerste €750 het bruto-netto voordeel.

Wat goed is om te begrijpen, is dat via lease aanbieden het mogelijk maakt om iederéén in het bedrijf een fiets aan te bieden én het mogelijk maakt een veel groter bedrag bruto-netto te verrekenen. Het oude ‘fietsplan’ moest namelijk uit een beperkte belastingregel betaald worden (WKR). De meeste werkgevers hebben in dat potje niet genoeg ruimte.

Het klopt dat de leasemaatschappij er met extra kosten tussen zit. Als je de netto kosten correct uitrekent is het toch bijna altijd via lease voordeliger.

Het oude fietsplan past niet goed meer voor elektrische fietsen. Het nieuwe lease met bijtelling is voor bijna iedereen voordeliger. En niet eens heel ingewikkeld. Alleen legt bijna niemand het de werkgevers en werknemers goed uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 10-04-2024 12:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Foxhill schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:23:
[...]

Het klopt dat we als winkel meestal 8% afdragen. Dat percentage kan soms iets variëren. Doorgaans worden fietsen daarom tegen adviesprijs gedaan bij lease.

Wat in zo’n geval wel kan is met de winkel overleggen. In dit geval is de korting maar liefst 41%. Tel daar 8% terug bij op, en stel 33% korting voor. Dan ben je nog erg voordelig uit.

Weet wel dat je in geval van diefstal ook voor het lagere bedrag weer een fiets uit moet zoeken. De kans is groot dat dezelfde aanbieding er dan niet is. Dat is geen reden om niet zo’n aanbieding te nemen, maar het is goed om het vooraf te weten.

Succes!
Dank voor de goede uitleg!
Helemaal duidelijk zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:06

Metro2002

Memento mori

Kaguya schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:10:
Ik heb net een e-bike gekocht. Nu fiets ik in de zomer weleens 30-40km met mijn vriendin, maar je raad het al, zij heeft geen e-bike.

Mijn vrouw heeft ook een ebike maar fietst zelfs dan meestal nog maar 20km/u dus als we samen fietsen zet ik de ondersteuning gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Foxhill schreef op woensdag 10 april 2024 @ 12:29:
[...]

Als ik het goed heb begrepen is die €90 bruto. Je krijgt dus over maar liefst €90x36 bruto-netto voordeel. Dat is voordeliger dan vroeger, want toen kreeg je alleen op de eerste €750 het bruto-netto voordeel.
Helaas niet dus, het lease-bedrag is €90/mnd en de werkgever draagt daar maar €15 aan bij. Dus nog €75 dat ik bruto zelf moet betalen. Maar daar komt dus nog de verplichte verzekering en bijtelling bovenop. Het bruto bedrag wordt dan €110, en netto ~€50 (volgens de calculator met mijn inkomen).
Wat goed is om te begrijpen, is dat via lease aanbieden het mogelijk maakt om iederéén in het bedrijf een fiets aan te bieden én het mogelijk maakt een veel groter bedrag bruto-netto te verrekenen. Het oude ‘fietsplan’ moest namelijk uit een beperkte belastingregel betaald worden (WKR). De meeste werkgevers hebben in dat potje niet genoeg ruimte.

Het klopt dat de leasemaatschappij er met extra kosten tussen zit. Als je de netto kosten correct uitrekent is het toch bijna altijd via lease voordeliger.

Het oude fietsplan past niet goed meer voor elektrische fietsen. Het nieuwe lease met bijtelling is voor bijna iedereen voordeliger. En niet eens heel ingewikkeld. Alleen legt bijna niemand het de werkgevers en werknemers goed uit.
Vanwege de verplichte verzekering en bijtelling, en restbedrag voor overname, is het een fors bedrag. En voelt het aan als een koop op afbetaling.

Ikzelf zou de fiets ook voor een leuk bedrag kunnen kopen, eerste paar jaar is toch minimaal onderhoud en zonder verzekering (ik rij er mee naar mijn werk waar hij veilig staat, en thuis in de garage), en na een tijdje sparen is dat bedrag ook 1x weg en geen maandelijkse kosten.
Plus, lease is ook BKR etc.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:25:
[...]

Luchtweerstand neemt heel snel toe op die snelheden, dus dat je 50km haalt op 850wh vind ik niet zo gek. Die Klever gaat ook net ff wat harder dan een Qwic (volgens mij een iets hoger voltage, ik heb zoeist gelezen op het s-pedelec forum).

Alleen ging dit niet over een speed pedelec volgens mij. Afgaande op de MP-foto's was het een e-bike-versie van de Klever (geen spiegel en kentekenplaathouder, verlichting brandde niet terwijl de fiets aan stond). Nou kan het best zijn dat-ie op de één of andere manier was opgevoerd, maar dat stond er niet bij natuurlijk...
Bij mijn Qwic kan de begrenzer eraf (dat was ruim vijf jaar geleden dus nog gewoon een menu-optie 8)7 - waar ik al heel lang met mijn vingerttjes afblijf), dan trekt die met z'n 250W-motor door tot ruim 35 km/u en zakt de range van zo'n 80km per lading naar 50-60km - uit een 735Wh accu. Dus een fiets van een jaar oud die 30-50 km uit een 850Wh accu haalt, is in mijn optiek óf defect, óf levensgevaarlijk snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
[...]

Dat is wel een slechte deal inderdaad...
Mijn werkgever betaalt 25% van de maandelijkse kosten mee.
Een ebike van 3500 euro incl premium service- en verzekeringspakket kost me netto precies 60 euro per maand.
Aan het einde van de 3 jarige lease periode kan ik eventueel de fiets overnemen voor ca 20% van de aanschafprijs.
Overigens zie ik dat je schrijft dat lease fiets BKR reistratie oplevert. Volgens onze HR is dit niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
DropjesLover schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:48:
[...]
Helaas niet dus, het lease-bedrag is €90/mnd en de werkgever draagt daar maar €15 aan bij. Dus nog €75 dat ik bruto zelf moet betalen. Maar daar komt dus nog de verplichte verzekering en bijtelling bovenop. Het bruto bedrag wordt dan €110, en netto ~€50 (volgens de calculator met mijn inkomen).

[...]

Vanwege de verplichte verzekering en bijtelling, en restbedrag voor overname, is het een fors bedrag. En voelt het aan als een koop op afbetaling.

Ikzelf zou de fiets ook voor een leuk bedrag kunnen kopen, eerste paar jaar is toch minimaal onderhoud en zonder verzekering (ik rij er mee naar mijn werk waar hij veilig staat, en thuis in de garage), en na een tijdje sparen is dat bedrag ook 1x weg en geen maandelijkse kosten.
Plus, lease is ook BKR etc.
Netto kost de fiets je dan toch 36x€50 + €500 = €2300?

Eigenlijk vergelijk je dus de ene exclusief. verzekering en onderhoud, met de andere inclusief. Verzekering kun je zelf kiezen, onderhoud zul je toch wel nodig hebben.

Dat de vergelijking dan in het voordeel uitvalt voor de minder complete optie is natuurlijk logisch.

BKR klopt niet. Je gaat geen lening aan. Je werkgever gaat een lease/lening aan. Maar die hebben daar niet of nauwelijks nadeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 09:22:
[...]

Neeneeneenee!!! :+

Clownsface omdat alles persoonlijk is, maar zachte zadels zijn zelden de oplossing. Vrijwel iedere veelfietser kiest een hard zadel. In een zacht zadel zak je weg en krijg je minder ondersteuning.

Ik zou het eerder inde vorm en breedte dan in meer padding zoeken.
Grappig de clownsface! Maar bij een racefiets/MTB zadel fiets je toch met een fietsbroek met zeem omdat het anders niet te doen is. Wat dan als je met een normale broek zonder zeem wilt fietsen, wat is dan het alternatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
roffeltjes schreef op woensdag 10 april 2024 @ 08:35:
[...]

Ja die Mivice motoren zijn duidelijk een aanwinst op de markt. En inderdaad, een strak design. Nadeel tov Tenways (en zelfs Lidl) is dat je aan een webshop zit van een bedrijf dat het waarschijnlijk maar een paar jaar gaat volhouden.

De markt is overvol, marges flinterdun. Dit soort bedrijven is zelden levensvatbaar. Dat is normaal met startups, maar met een fiets is dat wel een probleem voor de consument omdat je altijd service nodig gaat hebben.

@ken Ik zou dit dus zeker niet doen.
Heb je zeker een goed punt (ben zelf ook niet geïnteresseerd). Toch zijn de gebruikte onderdelen redelijk standaard (op het stuur en licht na) mivice display, controller, motor, sensor zijn niet meer het 'patent' van Tenways en dat is weer goed voor mogelijke verkrijgbaarheid buiten het bedrijf om waar je een fiets met die setup hebt aangeschaft. Overigens werkt MOEVS met dealers door heel NL.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
mv_ak schreef op woensdag 10 april 2024 @ 18:12:
[...]

Grappig de clownsface! Maar bij een racefiets/MTB zadel fiets je toch met een fietsbroek met zeem omdat het anders niet te doen is. Wat dan als je met een normale broek zonder zeem wilt fietsen, wat is dan het alternatief?
Nog steeds gewoon een hard zadel... zelf kies ik voor harde middle range MTB zadels (mijn Racezadel is van SMP en dat is wat onhandig op een stadsfiets die ik ook deel met mijn vrouw).

Overigens is er één ding wat vaak gezegd wordt en waar ik niet in geloof: dat "je aan een zadel moet wennen." Dat is een overblijfsel uit het "leren zadel" tijdperk. Als een zadel slecht zit gaat hij niet opeens beter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
B64 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 13:57:
[...]

Alleen ging dit niet over een speed pedelec volgens mij. Afgaande op de MP-foto's was het een e-bike-versie van de Klever (geen spiegel en kentekenplaathouder, verlichting brandde niet terwijl de fiets aan stond).
Ja dan zou je eerder 100km verwachten op turbo, die 50km zou een kapotte accu betekenen. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
Als iemand toevallig een Kalkhoff endeavour of entice 3.b zoekt in maat 53, zijn nu erg goedkoop vanuit Duitsland:

https://www.bike-discount...?number=20121470-40328237

https://www.bike-discount...?number=20121424-40328100

Wel de site even op ‘shipping naar nederland’ zetten, anders zie je 19% (Duitse) btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tdv98
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 28-08 15:49
Tdv98 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:05:
Wij zijn momenteel op zoek naar een dames transport fiets. We hadden zelf bij Stella een leuke gevonden, maar van verschillende kanten gehoord dat deze zaak niet zo handig is qua onderhoud. Nu zijn we weer terug bij af, zoektocht weer van voor af aan beginnen.
Nu zou ik dit graag met behulp van jullie tips willen doen, dus alle tips zijn welkom. (budget rond de 2750,-)

Gebruik - Elke dag +- 10 tot 15 km
Soort fiets - Elektrische transportfiets
Formaat - 180 tot 195cm
Motor - Middenmotor
Merken - Alles behalve Stella
Budget - 2750,-
We hebben her en der wat gezocht en komen uit op Cortina.
Cortina E-U4 Transport Bosch Activeline Plus Dames
Lijkt ons de beste. Heeft iemand ervaring met deze fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wootahH
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:46
Teun_2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:29:
[...]

De Lidl heeft geen CDN, maar een SideTrack. Da's nog een niveau onder CDN. Met een naafmotor evengoed meer dan je zou verwachten voor 't geld.

Hier in België nog goedkoper overigens: https://www.lidl.be/p/nl-...chterwielmotor/p100363284
Je linkt wel naar het oude model (zonder sidetrack, zonder shimano remmen etc). Het nieuwe model heeft flink wat verbeteringen en is nog zonder verzendkosten te bestellen in Nederland.

Maar zie dat in België het nieuwe model dezelfde prijs heeft als het oude model.

[ Voor 9% gewijzigd door wootahH op 11-04-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansieHloon
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 01-06-2024
Ik heb de Crivit gekocht, leuke fiets en fijne ondersteuning. Nadeel is het niet verstelbare stuur waardoor je best ver voorover geleund zit. Op den duur krijg je hiervan rug klachten. Ik zie dat sommige een stuurpen en stuur gekocht hebben zodat je het stuur naar voren kunt kantelen. En hiermee de afstand van je zadel naar het stuur verkleint.

Kan iemand aangeven welke stuurpen hiervoor geschikt is?

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
HansieHloon schreef op donderdag 11 april 2024 @ 23:31:
Ik heb de Crivit gekocht, leuke fiets en fijne ondersteuning. Nadeel is het niet verstelbare stuur waardoor je best ver voorover geleund zit. Op den duur krijg je hiervan rug klachten. Ik zie dat sommige een stuurpen en stuur gekocht hebben zodat je het stuur naar voren kunt kantelen. En hiermee de afstand van je zadel naar het stuur verkleint.

Kan iemand aangeven welke stuurpen hiervoor geschikt is?

Mvg Hans
Een fiets moet je passen natuurlijk maar voorover zitten leidt niet automatisch tot rugklachten, soms juist tot verlichting daarvan. Je oefent namelijk minder druk op je wervelkolom uit omdat je de druk verdeelt. Aan een nieuwe (actievere) fietshouding moet je sowieso wennen. Dat kan best een tijd duren. Uiteraard kan het zijn dat je niet goed zit maar ik zou het zelf eerst even aankijken. Stel ook de hoogte (en hoek) van je zadel goed af en schuif het iets naar voren als jouw lichaamslengte dat toelaat. Elke wijziging heeft gewenning nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door neb0 op 12-04-2024 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 29-08 13:56
Heeft iemand ervaring met een Bosch 36-2/240 lader (2A compact) die het niet meer lijkt te doen? Gisteren geprobeerd mijn powerpack 400 op te laden, maar bij aansluiten van de lader gaan alleen de 5 indicatielampjes aan en gebeurt er niks.

Met een andere lader van een collega laadde de accu zonder problemen op (gelukkig).

De stekker heeft een + en -, plus nog een extra punt voor aansturing van de BMS denk ik. De stekker oogt wat viezig, maar dat is contactspray :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/theu-LNeX9tH2lOqsm_nSDsR5Hg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1E9IVpbk2rBQ3bgZDnso3gA8.jpg?f=user_large

Als de stekker los is geeft +/- 0 volt, maar de BMS/- 5.0 volt. Bij aansluiten +/- 40 volt en blijft de BMS/- 5.0 volt meten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laddHrSjyHELGVCLrTC8YYPj8dI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wk3fLOG0hxGTzvEFvJ465jDE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNifqvCpT2Og_JqIi1v3AYkFhPQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59ZqK8B9II0ksKNFs8h10ITr.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik was in de veronderstelling dat die accu's redelijk makkelijk laden, dus dat een spanning op de polen en een plusje naar BMS voldoende zou zijn, maar blijkbaar niet dus :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Busman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:26:
Heeft iemand ervaring met een Bosch 36-2/240 lader (2A compact) die het niet meer lijkt te doen? Gisteren geprobeerd mijn powerpack 400 op te laden, maar bij aansluiten van de lader gaan alleen de 5 indicatielampjes aan en gebeurt er niks.

Met een andere lader van een collega laadde de accu zonder problemen op (gelukkig).

De stekker heeft een + en -, plus nog een extra punt voor aansturing van de BMS denk ik. De stekker oogt wat viezig, maar dat is contactspray :)
[Afbeelding]

Als de stekker los is geeft +/- 0 volt, maar de BMS/- 5.0 volt. Bij aansluiten +/- 40 volt en blijft de BMS/- 5.0 volt meten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik was in de veronderstelling dat die accu's redelijk makkelijk laden, dus dat een spanning op de polen en een plusje naar BMS voldoende zou zijn, maar blijkbaar niet dus :X
De Bosch oplader doet aan een zogenaamde 'handshake'. Deze gaat via het BMS met een Canbus systeem. Beide maken als het ware contact om te mogen laden zodat Bosch er zeker van is dat de correcte hardware is gekoppeld.

In jouw geval is de lader defect en is een nieuwe lader de oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
jimh307 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:37:
[...]

De Bosch oplader doet aan een zogenaamde 'handshake'. Deze gaat via het BMS met een Canbus systeem. Beide maken als het ware contact om te mogen laden zodat Bosch er zeker van is dat de correcte hardware is gekoppeld.

In jouw geval is de lader defect en is een nieuwe lader de oplossing. :)
Kijk, dat is een duidelijk antwoord _/-\o_

Wel jammer dat dit net buiten de garantieperiode valt voor mij ;w .
Had toch wel iets meer kwaliteit verwacht van een Bosch produkt of is dat tegenwoordig wishful thinking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Busman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:51:
[...]

Had toch wel iets meer kwaliteit verwacht van een Bosch produkt of is dat tegenwoordig wishful thinking
Gevalletje pech denk ik, of is die lader nat geworden of gevallen...

In elk geval, hier 2 Bosch laders van 4 jaar oud, en niks mis mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Tdv98 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 07:50:
[...]

We hebben her en der wat gezocht en komen uit op Cortina.
Cortina E-U4 Transport Bosch Activeline Plus Dames
Lijkt ons de beste. Heeft iemand ervaring met deze fiets?
Stella schreef je af ivm onderhoud. Wat heb je daar precies van gehoord? Gebruiken die bijzondere merk-eigen onderdelen die lastig te krijgen zijn ofzo?

Wij hebben wel een cortina, ongeveer zo'n model als jij linkt. Online besteld, en die doet het al een paar jaar prima. Maar nog geen bijzonder onderhoud gehad (accu laden, banden oppompen, paar keer eens een los boutje aangedraaid). Verder denk ik het meeste ook wel zelf te kunnen. Maar dan moet het niet een of ander niet te krijgen onderdeel zijn natuurlijk.
Er zit hier wel een fietsenmaker om de hoek die ze ook verkoopt, dus ga ik er van uit dat die ook eventueel onderhoud kan doen/aan onderdelen kan komen. Maar nooit geïnformeerd.

Moraal van het verhaal: uitgaande dat je zelf het onderhoud niet kunt/wilt doen, informeer bij een lokale fietsenmaker of je terecht kunt voor onderhoud aan de beoogde fiets/dat er geen bijzonderheden zijn mbt. verkrijgbaarheid van onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik heb de Crivit Urban E-Bike van Lidl besteld en gisteren geleverd gekregen. Mooi ding en heb er een kort proefritje op gemaakt dat goed beviel. Echter overweeg ik toch om hem weer te retourneren, en wel om de volgende reden:

Eén van de belangrijkste redenen om voor dit model te gaan is het feit dat er een kinderzitje op de bagagedrager zou moeten kunnen worden gemonteerd. Dit staat op de productpagina van Lidl (onderaan bij veelgestelde vragen) en ook in de handleiding en quick start guide, die ik voor de aanschaf had geraadpleegd. Daarin staat een tekening met daarop een zijaanzicht van de fiets, waarop een kinderstoeltje is gemonteerd op de bagagedrager.

Nu wil ik een kinderstoeltje uitzoeken, echter blijkt dat tot nu toe bij alle achterzitjes die ik ben tegengekomen (Bobike, Qibbel etc.) als vereiste wordt gesteld dat de bagagedrager minimaal 11 of 12 centimeter breed moet zijn. Die van de Crivit Urban E-Bike is minder dan 10 centimeter breed (9,8 oid...) Ik vraag me sterk af of er uberhaupt een kinderstoeltje bestaat die hier op past...

Heb al contact gezocht met het servicenummer dat in de handleiding staat. Dit bleek gewoon de klantenservice van Lidl te zijn waar je ook vragen kunt stellen over bijvoorbeeld een pak melk, en de mevrouw die ik aan de lijn kreeg kon mij dan ook niet verder helpen. Ze gaf wel aan het te zullen laten uitzoeken en dat ze er binnen 5 werkdagen per e-mail op terugkomen. Dat duurt me wel een beetje lang eigenlijk.

Ik heb wat onderzoek gedaan en volgens mij zou deze universele opzetdrager van Steco uitkomst moeten bieden. Die plaats je op de bagagedrager, en daar zou dan weer een kinderzitje op kunnen worden gezet. Ik wil echter wel zeker weten of dat allemaal veilig is.

Als dit al zou werken, vind ik het wel raar dat dit op deze manier zou moeten omdat ik de handleiding een beeld wordt geschetst dat er gewoon een achterzitje op de bagagedrager kan worden gezet. Het voelt daarom eerlijk gezegd een beetje alsof ik ben misleid door de informatie op de website van Lidl. Ik heb op de Belgische website van Lidl ook al twee reviews gezien van mensen die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen.

Weet iemand toevallig of er toch achterzitjes bestaan die ik op deze fiets zou kunnen plaatsen, of dat de Steco opzetdrager inderdaad een oplossing biedt? Verder vind ik het een fijne fiets en ik zou het jammer vinden om hem om deze reden te moeten terugsturen, maar uiteindelijk moet mijn dochtertje toch echt bij mij op de fiets kunnen zitten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-08 22:19
Santee schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:31:
Als iemand toevallig een Kalkhoff endeavour of entice 3.b zoekt in maat 53, zijn nu erg goedkoop vanuit Duitsland:

https://www.bike-discount...?number=20121470-40328237

https://www.bike-discount...?number=20121424-40328100

Wel de site even op ‘shipping naar nederland’ zetten, anders zie je 19% (Duitse) btw.
Wel meer goede dealtjes te scoren. Jammer dat de bakfietsen niet internationaal verzonden worden:
https://www.bike-discount...hrrad/e-bike/e-bikes-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
Heeft iemand in de buurt van Utrecht de lemmo one mk2 xl (180 cm+) waar ik een ritje op mag maken? Er schijnt ook een dealer in Utrecht te zijn wie weet welke dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Busman schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 08:51:
[...]

Komt niet zo vaak voor, dus de kwaliteit is wel prima. De coulance van Bosch na garantie is trouwens ook prima. Als de lader net buiten de garantie is dan kun je proberen hem nog deels vergoed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-08 18:20
Teun_2 schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 11:03:
[...]

Wel meer goede dealtjes te scoren. Jammer dat de bakfietsen niet internationaal verzonden worden:
https://www.bike-discount...hrrad/e-bike/e-bikes-2023
Je link is algemeen, niet een specifiek product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
Foxhill schreef op vrijdag 12 april 2024 @ 12:55:
[...]

Komt niet zo vaak voor, dus de kwaliteit is wel prima. De coulance van Bosch na garantie is trouwens ook prima. Als de lader net buiten de garantie is dan kun je proberen hem nog deels vergoed te krijgen.
Ga ik even doen, ik heb hem echt pas net 2 jaar en 2 weken, dus coulance zou wel op z'n plaats zijn.
Thanks voor de tip _/-\o_
Pagina: 1 ... 188 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam