De accu zorgen kan ik dan hopelijk vergeten, al heb ik gekeken en een nieuwe accu van klever in dit formaat is eigenlijk al meer dan ik zou betalen voor de fiets 🫣, ik kwam alleen ergens een niet leverbaar exemplaar tegen voor 1250...Tommie12 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:24:
[...]
Op 2 jaar tijd is een accu nog prima in orde, tenzij de fiets een jaar helemaal op 0% heeft gestaan.
Het is een particuliere verkoop, dus altijd wat voorzichtig zijn. Hou er gewoon rekening mee dat je 50% kans hebt dat je een nieuwe batterij moet kopen, bepaal daar je prijs op, en bied. Gaat het hoger, dan gewoon verder gaan.
OT (in dit topic toch): op MP reageer ik nooit op advertenties waarbij bieden staat. Zowel koper als verkoper zijn niet gebonden aan hun bod, en de kansen om vals te spelen zijn veel te groot (broertje biedt mee...). Je hebt ook verkopers die de biedingen oneindig lang laten lopen en dan na 3 weken en na 3 overbiedingen terug komen met: jij hebt toch xxx€ op mijn fiets geboden, wel je mag hem nu kopen voor die prijs. Thanks Charlie, but no thanks.
Ik heb gisteren nog iets gekocht op MP waarbij stond 'prijs overeen te komen'. Ik heb gevraagd wat ze verwachten, en dat was ruim beneden mijn pijngrens. Dus snel toegezegd, en snel gaan halen.
Op MP moet het snel gaan, of het lukt niet.
De enigste plaats waar ik wel al geboden heb is op ebay, maar daar is de termijn beperkt, en je bent gehouden aan je bod.
Die 1250 Euro voor een 850Wh accu zou zomaar kunnen kloppen, maar 'niet leverbaar' geloof ik niet zo, of het moet tijdelijk zijn. Ik zou even bij een dealer informeren wat een (reserve-)accu kost. Op de site van Klever zelf staat nu een actie waarbij je een 570Wh accu voor half geld kunt krijgen. Kleinere accu, maar voor 450 Euro lijkt me dat een prima deal. En met een 14km woonwerk-afstand zou je daar een dagretourtje makkelijk mee moeten kunnen redden.Steinumstein schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:55:
[...]
De accu zorgen kan ik dan hopelijk vergeten, al heb ik gekeken en een nieuwe accu van klever in dit formaat is eigenlijk al meer dan ik zou betalen voor de fiets 🫣, ik kwam alleen ergens een niet leverbaar exemplaar tegen voor 1250...
Ik zit nog eens naar die fotootjes op MP te kijken. Op foto 5 kun je op het display zien is dat de accu vrijwel leeg is. Als die zo een jaar gestaan heeft... Dat is zeker niet ideaal.
Veel lager dan 2,5 bar bij Schwalbe Energizer Active Plus 47-622 (zo breed is dat niet) zou ik op hard wegdek niet gaan. Te zacht is ook niet geweldig qua stabiel rijgedrag (zeker in bochten) en de rolweerstand gaat omhoog wat de range kan verlagen. Ook slijtage (van de banden) neemt toe.FullThrottle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:27:
- De balhoofdsvering doet niet echt veel, op een klinker weggetje bijvoorbeeld vangt het de klappen nauwelijks op. Nu zitten er Schwalbe Energizer Active Plus, 47-622 banden onder die aangeven dat ze opgepompt moeten worden van 3 tot 5 bar. Ik heb ze al op 3 bar maar lees op verschillende plaatsen dat banden van deze breedte minder hard moeten worden opgepompt, iets van 2,5 bar. Kan ik dit zonder meer doen bij het voorwiel om het comfort te verbeteren? En hoe laag kan ik dan gaan?
Nee, dat had ik ook gezien. Fiets is volgens mij van een jonger persoon die liever een fatbike had, weet niet of dat veel zegt 😅, maar ik denk dat ik al met al wat te veel twijfel, al doe ik dat altijd. Vast een prima fiets maar als er iets mis is, zal dat met zo'n 'apart' merk misschien al gauw een stuk lastiger worden dan met een fiets met Bosch motor oid.B64 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 20:04:
[...]
Die 1250 Euro voor een 850Wh accu zou zomaar kunnen kloppen, maar 'niet leverbaar' geloof ik niet zo, of het moet tijdelijk zijn. Ik zou even bij een dealer informeren wat een (reserve-)accu kost. Op de site van Klever zelf staat nu een actie waarbij je een 570Wh accu voor half geld kunt krijgen. Kleinere accu, maar voor 450 Euro lijkt me dat een prima deal. En met een 14km woonwerk-afstand zou je daar een dagretourtje makkelijk mee moeten kunnen redden.
Ik zit nog eens naar die fotootjes op MP te kijken. Op foto 5 kun je op het display zien is dat de accu vrijwel leeg is. Als die zo een jaar gestaan heeft... Dat is zeker niet ideaal.
Heb momenteel deze https://www.bikester.nl/serious-bear-rock-ltd-M1357461.html of deze https://eu.fiido.com/prod...11-electric-commuter-bike op het oog. Ik weet niet echt waar ik moet op letten. Ik zie wel dat de serious bear rock bosche onderdelen heeft met een middenmoter. Voor dat bedrag lijkt het mij een goed ding.
wat vinden jullie?
wat vinden jullie?
Mocht je gaan naar bredere banden, dan glij je zo over de weg. Dit is goede vering.B64 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 18:02:
[...]
Ik heb een Suntour SP12-NCX op m'n vakantiefiets (niet-elektrisch) en die bevalt me echt uitstekend. Dat is een verder ongeveerde fiets met vrij dunne bandjes, maar die zadelvering filtert schokken zodanig dat ik nauwelijks voel dat het stuur (en dus ook mijn handen) alle schokken en trillingen wél gewoon ongefilterd verwerken.
Afstellen is even een klusje, je moet het ding een paar keer demonteren/monteren om de juiste veerspanning in te stellen (de stelschroef zit aan de onderkant).
Op zich zou ik best wel een maatje breder willen, ik zie dat de Schwalbe banden van de maat 50-622 als minimum 2,5 bar hebben. Ik ben alleen een beetje bang dat de band dan gaat aanlopen want zo op het oog lijkt er niet veel ruimte te zijn tussen band en frame.jimh307 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:24:
[...]
Mocht je gaan naar bredere banden, dan glij je zo over de weg. Dit is goede vering.
AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
Beide bedrijven zijn niet gevestigd in NL.RaiderZ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:19:
.... Ik weet niet echt waar ik moet op letten. Ik zie wel dat de serious bear rock bosche onderdelen heeft met een middenmoter. Voor dat bedrag lijkt het mij een goed ding.
wat vinden jullie?
Bikester is een Europees bedrijf, volgens mij in Duitsland gevestigd. Flido is een bedrijf in HongKong.
Je moet dus rekening houden dat eea wat gecompliceerd kan zijn met de garantie.
Ook moet je nadenken hoe je de ebike wilt gaan onderhouden. Niet iedere FM is bereid dit voor je te doen.
Ook is proefrijden niet mogelijk, dus kijk wat de retour voorwaarden zijn als het echt niks is.
Als je de ebike op eigen kosten bv terug naar HongKong moet sturen kunnen de kosten weleens tegenvallen.
Beide ebikes zijn eigenlijk niet vergelijkbaar. eMTB vs trekkingfiets, middenmotor vs achternaafmotor, krachtsensor vs rotatiesensor etc.
De Serious Bear Rock is een eMTB en heeft inderdaad de beste specificaties voor een bizar lage prijs en EU garantie.
De accu is slechts 400Wh, je zal er 50 a 70 km ver mee kunnen komen op de (vlakke) weg. Voor MTB paden of heuvelachtig gebied is dit niet in te schatten.
De eMTB is slechts in één maat te verkrijgen (46cm voor ca. 175 cm)
De Flido is in EU niet legaal met instelbare 40km/h, gashendel en (staat op de motor) 500W motor.
Ik zou er persoonlijk vandaan blijven.
[ Voor 14% gewijzigd door elinx op 27-03-2024 00:11 ]
Toevoeging op het goede antwoord van @elinx :RaiderZ schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:19:
Heb momenteel deze https://www.bikester.nl/serious-bear-rock-ltd-M1357461.html of deze https://eu.fiido.com/prod...11-electric-commuter-bike op het oog. Ik weet niet echt waar ik moet op letten. Ik zie wel dat de serious bear rock bosche onderdelen heeft met een middenmoter. Voor dat bedrag lijkt het mij een goed ding.
wat vinden jullie?
De Fiido links laten liggen. Krijg je later lastig gerepareerd. Zit in een prijsklasse waarmee dat wel moet.
De e-MTB met Bosch krijg je hier wel gerepareerd. De maat van 46cm is veel te klein voor de lichaamslengte die ze noemen. Denk daarbij meer aan 1.60m lichaamslengte. Althans: een MTB neem je wel wat kleiner, maar de versnelling, vering en wielen van deze fiets zijn absoluut ongeschikt als MTB. Voor weggebruik prima, maar dan dus erg klein.
Edit:
Op die e-MTB zit het Stella logo op de voorkant. Dus dit is een laatste maatje dat overjarig bij Stella wegkomt. En met of zonder nieuwe stickers nu bij Bikester aangeboden wordt. Grappig. Zagen we al een keer eerder op dit forum.
[ Voor 13% gewijzigd door Foxhill op 27-03-2024 07:25 ]
@RaiderZ @elinx @Foxhill Ik weet niet hoe het nu met Bikester zit, maar volgens mij is het moederbedrijf (internetstores GmbH) in oktober failliet verklaard, en werden alle dochterondernemingen in dat faillissement meegezogen. Inclusief Bikester dus. Op de site van Bikester is hier helemaal niets over terug te vinden, behalve dat ze nog steeds een band hebben met Internetstores GmbH.
Dat wil niet zeggen dat je er niks zou moeten kopen, maar aftersales kon nog wel eens een dingetje worden.
Dat wil niet zeggen dat je er niks zou moeten kopen, maar aftersales kon nog wel eens een dingetje worden.
Ik herinner me de opmerking over het Stella logo nog. Dat ging ook om Bikester, de Ortler Bozen.Foxhill schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 05:49:
....
Op die e-MTB zit het Stella logo op de voorkant......
Ik heb even gegoogled op het Serious logo en het viel me op dat op veel MTB's van dit merk een ander logo voorop hadden. Ik denk dus dat sprake is van inkoop van restpartijen.
Stella heeft wel een eMTB in zijn programma (El Reventador) maar is niet geheel gelijk aan de Serious van Bikester.
Voor de volledigheid vind je hier een overzicht van alle Duitse merken die het betreffen.B64 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 09:30:
@RaiderZ @elinx @Foxhill.....volgens mij is het moederbedrijf (internetstores GmbH) in oktober failliet verklaard, en werden alle dochterondernemingen in dat faillissement meegezogen. Inclusief Bikester dus. ....
....
Ik heb gezocht op een eventuele doorstart, maar dan kom je om in een brij van informatie.
Het lijkt een kaartenhuis van Signa te zijn, maar vreemd genoeg vind ik nergens recentere informatie dan nov 2023. Op de huidige websites van onderliggende webshops geen sprake van faillisement oid.
Wel zie je bij Bikester waarschuwingen staan in lichtblauw tav levertijd, uitvoering, retouren en terugbetaling.
Dat zegt misschien iets over een actie van de curator om de verkoop door te laten gaan.
[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 27-03-2024 11:19 ]
Ojah, ik dacht er nog niet aan dat Bikester daar toen tussen zat.elinx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Ik herinner me de opmerking over het Stella logo nog. Dat ging ook om Bikester, de Ortler Bozen.
Ik heb even gegoogled op het Serious logo en het viel me op dat op veel MTB's van dit merk een ander logo voorop hadden. Ik denk dus dat sprake is van inkoop van restpartijen.
Stella heeft wel een eMTB in zijn programma (El Reventador) maar is niet geheel gelijk aan de Serious van Bikester.
[...]
Voor de volledigheid vind je hier een overzicht van alle Duitse merken die het betreffen.
Ik heb gezocht op een eventuele doorstart, maar dan kom je om in een brij van informatie.
Het lijkt een kaartenhuis van Signa te zijn, maar vreemd genoeg vind ik nergens recentere informatie dan nov 2023. Op de huidige websites van onderliggende webshops geen sprake van faillisement oid.
Wel zie je bij Bikester waarschuwingen staan in lichtblauw tav levertijd, uitvoering, retouren en terugbetaling.
Dat zegt misschien iets over een actie van de curator om de verkoop door te laten gaan.
Dit kunnen fietsen zijn die al meerdere jaren geleden bij Stella in het assortiment zaten, of gemaakt zijn en nooit in aangeboden zijn. Kunnen al niet meer bij Stella te vinden zijn.
Bosch kijkt voor garantie naar factuurdatum aan de eindklant, maar houdt daarbij ook de productiedatum in de gaten. Als het verschil te groot is geven ze geen garantie meer. Dan heb je het wel over meerdere jaren overjarig.
Maar voor dit bedrag kun je een risicootje wagen. Vooral omdat het wel Bosch is wat in elk dorp tegen betaling wel gerepareerd wordt. Alleen moet zo’n niet-off-road-waardige MTB in een lage maat je wel net passen. Ideale school fiets misschien.
Dat is altijd even zoeken. Als het aan gaat lopen doe je er wat lucht bij. Ideaal is een band die wel inveert, maar niet aanloopt. Voor 49 mm banden is de ideale spanning rond de 2 bar. Achter kan beter een stuk harder zijn dan de voorband ivm gewichtsverdeling.FullThrottle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 23:21:
[...]
Op zich zou ik best wel een maatje breder willen, ik zie dat de Schwalbe banden van de maat 50-622 als minimum 2,5 bar hebben. Ik ben alleen een beetje bang dat de band dan gaat aanlopen want zo op het oog lijkt er niet veel ruimte te zijn tussen band en frame.
Als je lichaamslengte rond de 170cm of een tikkeltje meer is hoef je er zeker geen miskoop aan te hebben.Foxhill schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:48:
.....
Maar voor dit bedrag kun je een risicootje wagen. ....
Als je hem ombouwt voor de weg zijn de bijkomende onderdelen beperkt tot een paar spatborden evt. bagagedrager, kettingafdekking en verlichting/reflectie. Daar hoef je echt niet de hoofdprijs voor te betalen.
Kabinet verbiedt bezit en gebruik opvoersetjes voor elektrische fietsen.
"Ook niet-ingeschakeld opvoersetje straks strafbaar
Het te hard rijden op een opgevoerde e-bike op de openbare weg is nu al verboden. Het installeren van een opvoersetje op een elektrische fiets op zichzelf niet. Die setjes en opvoerapps worden dan ook gewoon verkocht in winkels en online.
Bestuurders van een opgevoerde elektrische fiets schakelen - als ze de politie zien - het opvoersetje uit. Daardoor gaat de fiets weer de normale maximale snelheid. Dat gaat nu dus veranderen: als er straks een opvoersetje op een fiets wordt waargenomen door de politie, is de bestuurder strafbaar."
Interessant ebike nieuws
Ben benieuwd hoe ze dit gaan handhaven, naast de rollenbank die nu ook ebikes meepakt. Maar kan er niet teveel over uitwijden aangezien het bespreken ervan al niet is toegestaan hier. Ik voorzie echter wel een aantal handhaving hobbels.
"Ook niet-ingeschakeld opvoersetje straks strafbaar
Het te hard rijden op een opgevoerde e-bike op de openbare weg is nu al verboden. Het installeren van een opvoersetje op een elektrische fiets op zichzelf niet. Die setjes en opvoerapps worden dan ook gewoon verkocht in winkels en online.
Bestuurders van een opgevoerde elektrische fiets schakelen - als ze de politie zien - het opvoersetje uit. Daardoor gaat de fiets weer de normale maximale snelheid. Dat gaat nu dus veranderen: als er straks een opvoersetje op een fiets wordt waargenomen door de politie, is de bestuurder strafbaar."
Interessant ebike nieuws
[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 27-03-2024 17:34 ]
Het regent momenteel e-bikes met MIVICE motoren. Nu weer van MOEVS. In plaats van de M70 is de M80 verbouwd. Strak design. Ook in zwart.
/f/image/zpjpd9l5Aute6Xq0MbKhlZ34.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/JPGDiIN4HRz1dmBK8mYWtoIy.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/QfZ66wu7X03wEqQiTgFuxLz1.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/baR5DxO24Ub4VcSe2PI9Ceey.webp?f=fotoalbum_large)
Motor: Mivice M080 250W Rear Hub Motor
Battery: 36V, 10Ah Li-ion 360Wh Battery
Charging time: 4-5 hours
Display: Mivice HMI D101
Controller: Mivice C201 Controller
Top speed: 25 km/h
Range: Up to 80km.
Frame: 6061 Alloy Frame
Front fork: 6066 Alloy Fork
Tires: Speedster “29 x 2.15
Head Light: LED
Tail Light: LED
Brakes: Tektro Hydraulic Brakes
Belt Driver: Gates CDN Belt
Phone case: SP Connect Phone Case
Meer info: https://www.moevs.com/product-categorie/e-bikes/moevs-bike/
/f/image/zpjpd9l5Aute6Xq0MbKhlZ34.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/JPGDiIN4HRz1dmBK8mYWtoIy.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/QfZ66wu7X03wEqQiTgFuxLz1.webp?f=fotoalbum_large)
/f/image/baR5DxO24Ub4VcSe2PI9Ceey.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door neb0 op 28-03-2024 18:45 ]
Wederom ligt de verantwoording bij de eindgebruiker. De verkoop ervan wordt niet verboden.stin00 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 17:27:
........
....
Dat is ongeveer hetzelfde als "water naar de zee dragen"
Feitelijk hoeft er niks gewijzigd te worden, want momenteel stellen de EU regels al een kader dat de snelheid door de gebruiker zelf niet gewijzigd kan worden boven 25km/h en 6km/h voor de gashendel.
Alleen al de aanwezigheid van een (aangesloten) opvoerset geeft aan dat dit wel mogelijk is
Wil je dit effectiever aanpakken dan moet dit gebeuren bij invoer en verkoop van ebikes.
De boetes kunnen veel hoger in dat geval, aansprakelijkheid voor de (NL) verkoper bij een ongeval wil ook helpen.
Helemaal eens. Gewoon ook de verkopers én degene die het installeert mee straffen zou logischer zijn.elinx schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:43:
[...]
Wederom ligt de verantwoording bij de eindgebruiker. De verkoop ervan wordt niet verboden.
Dat is ongeveer hetzelfde als "water naar de zee dragen"
Feitelijk hoeft er niks gewijzigd te worden, want momenteel stellen de EU regels al een kader dat de snelheid door de gebruiker zelf niet gewijzigd kan worden boven 25km/h en 6km/h voor de gashendel.
Alleen al de aanwezigheid van een (aangesloten) opvoerset geeft aan dat dit wel mogelijk is
Wil je dit effectiever aanpakken dan moet dit gebeuren bij invoer en verkoop van ebikes.
De boetes kunnen veel hoger in dat geval, aansprakelijkheid voor de (NL) verkoper bij een ongeval wil ook helpen.
Wat zou de pakkans zijn voor fietsers….
Sony A7 iv en wat recycled glas
Wat vinden jullie van deze?neb0 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:32:
Het regent momenteel e-bikes met MIVICE motoren. Nu weer van MOEVS. In plaats van de M70 is de M80 verbouwd. Strak design. Ook in zwart.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.moevs.com/product/moevs-first-one-onyx/
Momenteel 699 euro korting dus zit best interessant
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Nepkorting? 2700 is echt een veel te hoge prijs voor een fiets met die specs (die overigens zo summier zijn dat het niet echt duidelijk is wat je nu krijgt).ken schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Wat vinden jullie van deze?
Dit is een fake Cowboy. En als ze dan niet eens wat specs kunnen geven, dan vallen ze voor mij al af.ken schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Ik ben zelf geen fan van singlespeed fietsen. Daarnaast is de accu met 360Wh wat klein en een gates CDN riem is beduidend slechter dan CDX. 'Speedster' banden.ken schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:00:
[...]
Ziet er verder wel oké uit met tektro schrijfremmen. Maar ik vind het geen hele interessante fiets persoonlijk.
Sinds Cowboy en VanMoof zijn er inderdaad vele merken die de 'designfiets' hebben omarmd dus alles is een fake Cowboy. Blijkbaar is er een markt voor. Voor het huidige bedrag (1999,-) vind ik het best een nette fiets. Een Tenways CGO 600 Pro maar zo te zien strakker afgewerkt en wat extra's zoals sterkere motor, achterlicht, 29" wielen, SP connect en mooier display. Ook lijkt de zitpositie wat meer rechtop dan bij de Pro.Tommie12 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 17:37:
[...]
Dit is een fake Cowboy. En als ze dan niet eens wat specs kunnen geven, dan vallen ze voor mij al af.
Specs staan overigens gewoon op de site (tabblad):
Motor: Mivice M080 250W Rear Hub Motor 40 Nm
[ Voor 17% gewijzigd door neb0 op 28-03-2024 21:42 ]
Dat zijn toch geen complete specs....neb0 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 18:19:
[...]
Sinds Cowboy en VanMoof zijn er inderdaad vele merken die de 'designfiets' hebben omarmd. Blijkbaar is er een markt voor. Voor het huidige bedrag (1999,-) vind ik het best een nette fiets. Een Tenways CGO 600 Pro maar zo te zien strakker afgewerkt en wat extra's zoals sterkere motor, achterlicht, 29" wielen, SP connect en mooier display. Ook lijkt de zitpositie wat meer rechtop dan bij de Pro.
Specs staan overigens gewoon op de site (tabblad):
- hoeveel Nm levert de motor?
- heeft het ding een krachtsensor of alleen een rotatiesensor?
- hoeveel ondersteuningsstanden zijn er?
- hoe zit het metde geometrie van het frame? Zelfs framehoogte wordt niet gemeld
- bandenmaat in gebruikelijke notatie
Dat zijn toch vrij basic specs die vermeld moeten worden. Dan kun je de boel nog complementeren met zaken als model Tektro remmen (aantal pistons, grootte van de schijven), merk/type/lichtopbrengst van de verlichting, merk/type banden, etc.
En die SP Connect Phone Case is leuk, maar wat kun je ermee? Is er een app waarmee je kunt verbinden, zo ja hoe heet die en welke mogelijkheden biedt die?
Compleet niet maar wel een stuk meer dan werd beweerd.B64 schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 19:33:
[...]
Dat zijn toch geen complete specs....
- hoeveel Nm levert de motor?
- heeft het ding een krachtsensor of alleen een rotatiesensor?
- hoeveel ondersteuningsstanden zijn er?
- hoe zit het metde geometrie van het frame? Zelfs framehoogte wordt niet gemeld
- bandenmaat in gebruikelijke notatie
Dat zijn toch vrij basic specs die vermeld moeten worden. Dan kun je de boel nog complementeren met zaken als model Tektro remmen (aantal pistons, grootte van de schijven), merk/type/lichtopbrengst van de verlichting, merk/type banden, etc.
En die SP Connect Phone Case is leuk, maar wat kun je ermee? Is er een app waarmee je kunt verbinden, zo ja hoe heet die en welke mogelijkheden biedt die?
Wat betreft het ebike-systeem: inderdaad karig voor niet-kenners en zo ook voor de rest van de vragen. Terecht punt en slordig van het bedrijf.
(Uiteraard gaat het om een fiets met 40 Nm en rotatiesensor)
Het moet goed fout geweest zijn bij Babboe:
Strafonderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een strafrechtelijk onderzoek geopend naar de bakfietsfabrikant Babboe. Sinds februari mag het merk al geen fietsen meer verkopen - ook niet in ons land - nadat gebleken is dat verschillende modellen onveilig zijn. Er is sprake van honderden gebroken frames. Babboe zou de defecten niet adequaat aangepakt hebben. Oud-medewerkers getuigden aan RTL Nieuws dat ze voorafgaand aan een inspectie van de NVWA kapotte frames moesten verstoppen in bestelwagens.
Strafonderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft een strafrechtelijk onderzoek geopend naar de bakfietsfabrikant Babboe. Sinds februari mag het merk al geen fietsen meer verkopen - ook niet in ons land - nadat gebleken is dat verschillende modellen onveilig zijn. Er is sprake van honderden gebroken frames. Babboe zou de defecten niet adequaat aangepakt hebben. Oud-medewerkers getuigden aan RTL Nieuws dat ze voorafgaand aan een inspectie van de NVWA kapotte frames moesten verstoppen in bestelwagens.
Zoals ik al eerder vermelde ziet mijn ondernemersneus een faillissement aankomen. Dit is allemaal niet bepaald zoals het hoort. Ze zijn niet eens zo sportief om te vermelden dat ze echt goed fout zitten. Het ergste is dat ze mensen (waaronder ook kinderen) nodeloos in gevaar brengen. Dit noem ik gewoon liegen in de zuiverste vorm. Ik vind dit tamelijk verwijtbaar. Ik ben benieuwd of ze hier nog onderuit kunnen komen en dan nog zal de naam een slechte indruk maken en zullen de verkoopcijfers flink dalen.
Dag allemaal,
Ik ben op zoek naar een e-bike voor korte ritjes naar de supermarkt, het centrum en soms gewoon een rondje met mooi weer. En soms wat ritjes met mijn zoontje in het kinderzitje voorop.
Ik vind de fiets van Lidl best interessant qua specs voor die prijs en helemaal in verhouding hoeveel gebruik ik er van ga maken. En hij is ook qua materiaal wel beter geworden dan het model van vorig jaar zie ik. Ander merk banden en remmen.
Bij AH loopt er ook een actie voor een e-bike (ook bij decathlon en wehkamp te koop).
Hebben jullie advies voor welke ik het beste kan gaan?
Lidl - Crivit Urban e-bike
https://www.lidl.nl/p/cri...all-black-27-5/p100375076
AH - Villette Amant
https://fietsdeals.ah.nl/...lette-amant-zwart/208979/
AH - Villette Automatic (schakelt zelf door Bafang achterwielmotor)
https://fietsdeals.ah.nl/...matic-donkergrijs/245940/
AH - Villette Extreme (combi stadsfiets en mountainbike dus wellicht minder interessant)
https://fietsdeals.ah.nl/...motor-donkergrijs/245943/
Deze fietsen passen prima in het budget. Als jullie nog alternatieven hebben dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Heel benieuwd naar jullie advies/meningen.
Gr Mitch. Fijn paasweekend allemaal.
Ik ben op zoek naar een e-bike voor korte ritjes naar de supermarkt, het centrum en soms gewoon een rondje met mooi weer. En soms wat ritjes met mijn zoontje in het kinderzitje voorop.
Ik vind de fiets van Lidl best interessant qua specs voor die prijs en helemaal in verhouding hoeveel gebruik ik er van ga maken. En hij is ook qua materiaal wel beter geworden dan het model van vorig jaar zie ik. Ander merk banden en remmen.
Bij AH loopt er ook een actie voor een e-bike (ook bij decathlon en wehkamp te koop).
Hebben jullie advies voor welke ik het beste kan gaan?
Lidl - Crivit Urban e-bike
https://www.lidl.nl/p/cri...all-black-27-5/p100375076
AH - Villette Amant
https://fietsdeals.ah.nl/...lette-amant-zwart/208979/
AH - Villette Automatic (schakelt zelf door Bafang achterwielmotor)
https://fietsdeals.ah.nl/...matic-donkergrijs/245940/
AH - Villette Extreme (combi stadsfiets en mountainbike dus wellicht minder interessant)
https://fietsdeals.ah.nl/...motor-donkergrijs/245943/
Deze fietsen passen prima in het budget. Als jullie nog alternatieven hebben dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
Heel benieuwd naar jullie advies/meningen.
Gr Mitch. Fijn paasweekend allemaal.
@Mittavic Als ik een keuze zou mogen maken zou ik kiezen voor de Crivit van de Lidl. Mijn inziens ga je daar de minste onkosten aan hebben en wellicht is het een singlespeed model, maar weinig onderhoud en ziet er best redelijk uit voor die prijs. In principe maak je de juiste keuze al in je post.
Kijk dan wel of er een voordrager op kan en ik weet niet hoe oud en zwaar je zoontje is. De CDN riem gaat weliswaar korter mee dan de CDX variant, maar een riem fietst heel comfortabel en het scheelt dat de aandrijving niet via de riem gaat zoals bij mijn Gazelle Ultimate. Daarbij is de CDN variant goedkoper.
Alle andere modellen hebben een derailleur en deze zijn doorgaans van erbarmelijke kwaliteit en ik kijk ook naar de veiligheid wat betreft jouw zoontje. De Crivit heeft schijfremmen.
Jij ook fijn Pasen en met je keuze wordt het: libertas in pacem
Kijk dan wel of er een voordrager op kan en ik weet niet hoe oud en zwaar je zoontje is. De CDN riem gaat weliswaar korter mee dan de CDX variant, maar een riem fietst heel comfortabel en het scheelt dat de aandrijving niet via de riem gaat zoals bij mijn Gazelle Ultimate. Daarbij is de CDN variant goedkoper.
Alle andere modellen hebben een derailleur en deze zijn doorgaans van erbarmelijke kwaliteit en ik kijk ook naar de veiligheid wat betreft jouw zoontje. De Crivit heeft schijfremmen.
Dus... misschien onverstandig, maar wel gedaan: fietsen gekocht waar ik nog 0 km op gefietst heb, alleen wat franse youtube reviews van heb gevonden, maar goed.
2x de fafrees f20 light: https://nl.fafreesebike.c...roducts/fafrees-f20-light

20 inch
Plm 500wh accu
25 kilo
Shimano 7 versnellingen
Waarom dit model en waarom een vouwfiets?
Dit past dus heel makkelijk in de garage van de camper. Zadel en stuur laten zakken en je bent er al.
Nog even uitvogelen hoe je de gashendel kan deactiveren, en dan zijn we klaar.
Ben benieuwd!

20 inch
Plm 500wh accu
25 kilo
Shimano 7 versnellingen
Dit past dus heel makkelijk in de garage van de camper. Zadel en stuur laten zakken en je bent er al.
Ben benieuwd!
Wise enough to play the fool
De Lidl heeft geen CDN, maar een SideTrack. Da's nog een niveau onder CDN. Met een naafmotor evengoed meer dan je zou verwachten voor 't geld.jimh307 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:24:
@Mittavic Als ik een keuze zou mogen maken zou ik kiezen voor de Crivit van de Lidl. Mijn inziens ga je daar de minste onkosten aan hebben en wellicht is het een singlespeed model, maar weinig onderhoud en ziet er best redelijk uit voor die prijs. In principe maak je de juiste keuze al in je post.
Hier in België nog goedkoper overigens: https://www.lidl.be/p/nl-...chterwielmotor/p100363284
[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 29-03-2024 22:38 ]
Dit lijkt de oude versie zonder de Shimano remmen en Schwalbe banden.Teun_2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:29:
[...]
De Lidl heeft geen CDN, maar een SideTrack. Da's nog een niveau onder CDN. Met een middenmotor evengoed meer dan je zou verwachten voor 't geld.
Hier in België nog goedkoper overigens: https://www.lidl.be/p/nl-...chterwielmotor/p100363284
De Urban betreft een achterwielmotor met krachtsensor, single speed en riem
De Villette betreft een achterwielmotor met rotatiesensor en ketting.
De Automatic heeft 2 reductiestanden (2 versnellingen die schakelen bij een bepaalde snelheid)
De andere twee hebben een deraiilleur met 7/8 versnellingen. Het MTB gevoel zit is er niet echt.
@Mittavic
Decathlon zelf verkoopt alleen Btwin en Elops. Voor onderhoud en reparatie hiervan kan je bij Decathlon zelf terecht
De Vilette wordt dan ook NIET verkocht door Decatlon, maar door een ander bedrijf die het aanbiedt op het Decatlon platform (zoals bv ook bij Bol en Amazon gebeurd). Meerdere bedrijven doen dat en is zichtbaar onder het product.
Voor garantie en service moet je dus ook bij het desbetreffende bedrijf aankloppen. Hetzelfde geldt trouwens voor AH.
Lidl verkoopt wel zelf de Crivit Urban, maar heeft garantie en onderhoud uitbesteedt aan een derde partij (Minerva/Servicebike).
Denk vooraf na hoe het onderhoud geregeld moet gaan worden. Niet iedere FM zal dit willen doen.
[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 29-03-2024 22:31 ]
Niet bestTeun_2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:29:
[...]
De Lidl heeft geen CDN, maar een SideTrack. Da's nog een niveau onder CDN. Met een middenmotor evengoed meer dan je zou verwachten voor 't geld.

Als geld de grens stelt kun je misschien ook kijken naar 2e hands bij een bekende fietsenmaker. Het zou me niet verbazen dat je hiermee uiteindelijk goedkoper uit bent.
De ST en CDN zijn beide alleen geschikt voor een naafmotor (of geen motor) waar de ST de "instapversie" betreft.Teun_2 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:29:
.... geen CDN, maar een SideTrack. Da's nog een niveau onder CDN. ....
Voor een middenmotor is tot 50Nm is de CDC nog bruikbaar en de CDX tot 90Nm
Hier een mooi (Deens) overzicht van de verschillende Gates types.
@Mittavic Weet niet of je bij kunt of wilt leggen maar zelf zou ik dan eerder kijken naar iets als deze Huyser Q-bike, als er een dealer in de buurt zit: neb0 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"
Heb er geen ervaring mee maar wel met het mivice-systeem. 500 Wh accu en afgemonteerd met aardige onderdelen. Iig ook een betere riem (+ tandwielen) dus die hoef je dan minder snel te vervangen. (Soms) iets meer uitgeven is uiteindelijk voordeliger.
Of voor korte ritten gewoon een lichtlopende fiets. Dan heb je voor 1500,- keuze genoeg, eventueel met een riem en interne naaf, geen additionele e-kosten (nieuwe accu, display, controller, sensoren, motor etc.) buiten de garantieperiode.
Fietsen zonder motor zijn tegenwoordig best ondergewaardeerd. Het grote fietsen met riem topic deel 1
Heb er geen ervaring mee maar wel met het mivice-systeem. 500 Wh accu en afgemonteerd met aardige onderdelen. Iig ook een betere riem (+ tandwielen) dus die hoef je dan minder snel te vervangen. (Soms) iets meer uitgeven is uiteindelijk voordeliger.
Of voor korte ritten gewoon een lichtlopende fiets. Dan heb je voor 1500,- keuze genoeg, eventueel met een riem en interne naaf, geen additionele e-kosten (nieuwe accu, display, controller, sensoren, motor etc.) buiten de garantieperiode.
Fietsen zonder motor zijn tegenwoordig best ondergewaardeerd. Het grote fietsen met riem topic deel 1
[ Voor 28% gewijzigd door neb0 op 29-03-2024 23:38 ]
Wij hebben zojuist de crivit e-bike besteld welke we gaan gebruiken als we met de kleine met de bakfiets eens naar bijvoorbeeld de ouders gaan. Word de eerste e-bike en kijkende naar de specs konden we ons er geen buil aan vallen. Als we later dan toch eens een hoogwaardige e-bike willen dan heeft het ons ook geen megabedrag gekost.
Ik ben benieuwd in ieder geval!
Ik ben benieuwd in ieder geval!
Heeft iemand hier tips of ervaringen met het ombouwen van een handmatige enviolo naar enviolo automatiq? Na zo'n 15 fietsen testen vond ik de Gazelle Ultimate C380 erg degelijk en fijn fietsen, op de handmatige enviolo na.. ik zag dat er ombouwsets bestaan, maar weet niet exact wat er mogelijk is. Idealiter stel ik de cadans namelijk in via het Kiox 300 display en niet met een losse enviolo bedieningspaneel.
De andere optie is een Stella Morena Premium MDB FI bestellen die alle specs heeft die ik zoek. Alleen kan dat uiterlijk me niet echt bekoren en heb ik liever een FM in de buurt voor service.
De andere optie is een Stella Morena Premium MDB FI bestellen die alle specs heeft die ik zoek. Alleen kan dat uiterlijk me niet echt bekoren en heb ik liever een FM in de buurt voor service.
Ja, dat heb ik bij Bosch Smart al gedaan.stin00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:26:
Heeft iemand hier tips of ervaringen met het ombouwen van een handmatige enviolo naar enviolo automatiq? Na zo'n 15 fietsen testen vond ik de Gazelle Ultimate C380 erg degelijk en fijn fietsen, op de handmatige enviolo na.. ik zag dat er ombouwsets bestaan, maar weet niet exact wat er mogelijk is. Idealiter stel ik de cadans namelijk in via het Kiox 300 display en niet met een losse enviolo bedieningspaneel.
Montage is niet heel moeilijk. Maar als je niet eerder een Enviolo naaf hebt gemonteerd kun je het beter aan een fietsenwinkel overlaten.
De fietsenwinkel kan na montage koppelen in de Bosch Diagnostic Tool op de pc:
1. fiets en interface updaten (verschil in versies werkt niet altijd)
2. HPP-poort (High Power) aanzetten voor voeding AutomatiQ interface
3. AutomatiQ Interface toevoegen als Bluetooth accessoire van de fiets
Je hebt een “Enviolo AutomatiQ ombouwkit” nodig, en een setje lang-lang handvatten (de fiets heeft nu kort-lang).
De meeste fietsenwinkels zullen het nog niet gedaan hebben. Maar met bovenstaande 3 stappen moet elke goede werkplaats het vlot kunnen doen.
Eén aandachtspunt: Is het een Gazelle met Connect? En zo ja, welke power-poort gebruikt de GPS-tracker? Als die de LPP (Low Power) poort gebruikt kan het. Als die de HPP poort gebruikt is deze al bezet.
[ Voor 12% gewijzigd door Foxhill op 31-03-2024 19:58 ]
Je eerdere mening is 180º bijgesteldSincere1983 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 00:08:
.... kijkende naar de specs konden we ons er geen buil aan vallen. .....
Ik ben benieuwd naar je definitieve gebruikservaring.
Klopt inderdaad. Heb de specs nog eens bekeken en hier en daar een review gezien (oa die van bright van de vorige urban).elinx schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:35:
[...]
Je eerdere mening is 180º bijgesteld![]()
Ik ben benieuwd naar je definitieve gebruikservaring.
Daarnaast een keer mijn verstand laten spreken. Dus niet gelijk voor het beste/mooiste gaan.
Eerst maar eens gaan ervaren en ontdekken of we veel meer met de fiets gaan doen. Als dat zo is gaan we later alsnog een stap maken.
In België wordt de urban e bike van 2023 verkocht. Die zit veel minder goed in de 'spullen' dan het 2024 model.Hier in België nog goedkoper overigens: https://www.lidl.be/p/nl-...chterwielmotor/p100363284
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul
Ik heb de Stella Morena Premium FI als het eind april is 2 jaar en nu al 5600 probleemloze kilometers mee gemaakt. Zo'n fantastische fiets . Enviolo Automatiq is fantastisch in combinatie met de sterke Bosch Perfomance Line CX motor met 85 nm . Bij een stoplicht flits je weg. Ik kan de cadans mooi instellen en fiets meestal met 60-65 omwentelingen. Verder is de Stella prachtig afgewerkt met mooie kabelintegratie zoals nu veel later andere merken ook krijgen. Voor mijn vrouw heb ik een Stella Tierra Pro gekocht en dat is echt een waanzinnig mooie E bike met de beste specs en zelfs ABS.stin00 schreef op zondag 31 maart 2024 @ 19:26:
Ik heb van de week de Cortina E-Blue fiets geprobeerd en ik ben er erg tevreden over. Alleen zit ik wel met de maat. Testfiets was een maatje 61 en ik ben zelf 1.86m (met korte benen). De zadel zat al helemaal naar beneden. Naast dat het net te groot is zal dit er niet fraai uitzien. Helaas is een maatje kleiner meteen een maat 53 of ik moet een maat 57 van de unisex model kiezen. Wat vinden jullie? Ik neem aan dat niet alleen de zadel 4cm hoger zit met maat 57 maar dat de rest van de afmetingen ook anders zijn zoals het stuur? Ik was wel van plan om een verende zadelpen te installeren dus dan is maat 53 misschien helemaal niet verkeerd?
Canon 5D Mark II, Canon 35 f/1.4L
Wat ik er van weet; Als je een verende zadelpen neemt, moet je de fiets een maat kleiner nemen dan je eigenlijke maat. Als 57 in dit geval goed zit met een niet geveerd zadel zou je dus die 53 kunnen nemen met een geveerde zadelpen. Snap alleen niet zo goed dat de verkoper dat niet gelijk met je heeft besproken/uitgeprobeerd. Zou vragen of je het even mag uitproberen.ken schreef op maandag 1 april 2024 @ 00:22:
Ik heb van de week de Cortina E-Blue fiets geprobeerd en ik ben er erg tevreden over. Alleen zit ik wel met de maat. Testfiets was een maatje 61 en ik ben zelf 1.86m (met korte benen). De zadel zat al helemaal naar beneden. Naast dat het net te groot is zal dit er niet fraai uitzien. Helaas is een maatje kleiner meteen een maat 53 of ik moet een maat 57 van de unisex model kiezen. Wat vinden jullie? Ik neem aan dat niet alleen de zadel 4cm hoger zit met maat 57 maar dat de rest van de afmetingen ook anders zijn zoals het stuur? Ik was wel van plan om een verende zadelpen te installeren dus dan is maat 53 misschien helemaal niet verkeerd?
Succes i.i.g met je E-blue! (Hij heeft ook even op mijn lijstje gestaan)
Cyclon80 schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 09:27:
[...]
Inmiddels persoonlijk advies gehad van @Papparaat ; En jawel hoor, de fiets is voorzien van de juiste spullen om het zitcomfort te verhogen, Het omwisselen was echt met 'n uurtje eenvoudig sleutelen gepiept.
Zoek je meer comfort (een meer / volledig rechtop zithouding), don't hold back!
Hallo, kun je me de link delen waar ik het verstelbare stuur kan bestellen? Nog tips mbt het demonteren van oude stuur en monteren van nieuwe? Alvast bedankt!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ha allemaal,
ik heb hier een paar dagen geleden advies gevraagd over een goede niet-elektrische fiets, en bij de mantel toen de Koga F3 4.0 getest in een maatje te klein. Groter waren ze er niet, nieuwere modellen ook niet in mijn maat. Mooie fiets, en de F3 8.0 lijkt me zeker een mooie om te kopen.
Enige is dat ik toch altijd twijfel tussen een gewone en elektrische fiets. Ik ga er woon-werkverkeer op doen, maximaal 2 keer per week. Dat is een enkele reis van zo'n 14km. Ik heb deze een tijdje al op een stadsfiets gereden, maar daarna op een oude, tweedehands e-bike.
Die e-bike valt nu uit elkaar, en ik denk dat terug naar een 'gewone' fiets er voor kan zorgen dat ik voor boodschappen en andere kleine stukjes, zoals naar de sportschool (hehe) vaker de fiets zal pakken. Dat zou misschien met een goede e-bike ook wel kunnen trouwens, eentje die je niet om de 20 km moet opladen zoals m'n oude.
Wat zouden jullie doen? Budget is rond de 2.500 euro.
Ik heb opvallend vaak de wind tegen op weg naar het werk, en hoewel dat een goeie work out is, wil ik ook weer niet druipend van het zweet aankomen. Dan kan een e-bike toch wel weer handig zijn. Ik vind het een lastige keus kortom
ik heb hier een paar dagen geleden advies gevraagd over een goede niet-elektrische fiets, en bij de mantel toen de Koga F3 4.0 getest in een maatje te klein. Groter waren ze er niet, nieuwere modellen ook niet in mijn maat. Mooie fiets, en de F3 8.0 lijkt me zeker een mooie om te kopen.
Enige is dat ik toch altijd twijfel tussen een gewone en elektrische fiets. Ik ga er woon-werkverkeer op doen, maximaal 2 keer per week. Dat is een enkele reis van zo'n 14km. Ik heb deze een tijdje al op een stadsfiets gereden, maar daarna op een oude, tweedehands e-bike.
Die e-bike valt nu uit elkaar, en ik denk dat terug naar een 'gewone' fiets er voor kan zorgen dat ik voor boodschappen en andere kleine stukjes, zoals naar de sportschool (hehe) vaker de fiets zal pakken. Dat zou misschien met een goede e-bike ook wel kunnen trouwens, eentje die je niet om de 20 km moet opladen zoals m'n oude.
Ik heb opvallend vaak de wind tegen op weg naar het werk, en hoewel dat een goeie work out is, wil ik ook weer niet druipend van het zweet aankomen. Dan kan een e-bike toch wel weer handig zijn. Ik vind het een lastige keus kortom
Ik ken geen enkele goede ebike die om de 20km aan de stekker moet hoor.Steinumstein schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:38:
Ha allemaal,
Met 2500€ is het niet zo makkelijk een nieuwe goede ebike te vinden, ik zou zoeken naar een recente tweedehandse fiets.
Volgens mij is dat de enigste manier om niet vol in het zweet aan te komen als je 14km tegen de wind moet beuken.
Haha, ja, daar heb je denk ik gelijk in. Behalve mijn oude e-bike uit 2013 met een accu die denk ik al veel beleefd heeft ;-)Tommie12 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:56:
[...]
Ik ken geen enkele goede ebike die om de 20km aan de stekker moet hoor.
Met 2500€ is het niet zo makkelijk een nieuwe goede ebike te vinden, ik zou zoeken naar een recente tweedehandse fiets.
Volgens mij is dat de enigste manier om niet vol in het zweet aan te komen als je 14km tegen de wind moet beuken.
Ja, ik merk dat een goede fiets al gauw zo'n 3k gaat kosten. En 2e hands vind ik het weer lastig, en moet ik nog even goed uitzoeken of dat met het fietsplan van 't werk wel te doen is.
Ben op zoek naar mijn eerste e-bike. Ik zoek een fiets die alles kan:
- langs de binnenwegen naar kantoor rijden (40 km retour)
- langere tochten doen in het weekend (100 km)
- in de zomer in Slovenië/Kroatië ook nog uit de voeten kunnen waar er toch serieus moet geklommen worden en redelijk wat gravelpaden zijn (breng hier elke zomer 8-10 weken door)
Ik zal de fiets leasen via mijn werkgever omdat dit onder de streep dan ruwweg de helft kost. Ik denk dat ik beter af ben met een aluminium frame omdat carbon in de leasing 11 à 12% duurder is bij gelijke catalogusprijs (kennelijk omdat de verzekering een stuk duurder is).
Ik wil graag een relatief lichte fiets en geen mastodont van 30 kg. Verder wil ik de fiets kunnen koppelen met een Garmin Edge 840 en de interne info dus op het scherm krijgen van de Edge. Bij voorkeur heeft de fiets zelf dan ook geen scherm, of het moet een klein schermpje zijn. Ik begrijp dat een Bosch CX/SX motor hierdoor compleet afvalt, aangezien het ecosysteem van Bosch gesloten is.
Gezien klimmen op onverhard terrein ook mijn doel is, denk ik dat een middenmotor essentieel is, dus dan blijven er enkel TQ (+ Specialized) en Shimano over?
Ik wil spatborden, bagagedrager en lichtjes. Zou wel zo makkelijk zijn als dit al allemaal af fabriek in orde is.
Enkele kandidaten die ik in gedachten had:
- Specialized Creo 2: eigenlijk mijn droomfiets maar carbon dus onnodig duur in leasing + zou hem dan nog zelf moeten ombouwen naar trekking
- Specialized Vado 4.0 SL EQ of eventueel 5.0 SL EQ: nu meer op de achtergrond gekomen omdat dit nog de 1.1 motor is die een storende hoge frequentie zou hebben, en ook niet de krachtigste is. Zou interessant zijn mocht er een refresh komen met de motor van de Creo 2, maar van wat ik gelezen heb zou dit pas op de planning staan voor 2025.
- Bergamont E-Grandurance RD 8: ziet er leuke fiets uit maar weinig over te vinden + misschien niet veelzijdig genoeg voor mijn doelen
- Orbea Kemen (de gewone dan, niet de SUV): lijkt mij de beste kandidaat voorlopig, wel aan de zware kant (22 kg) maar voor hetgeen hij biedt geen onlogisch gewicht denk ik (vering in voorvork, dropper post, Shimano EP801, 540 Wh, brede banden, spatborden en bagagedrager...)
Cube Editor die hier paar pagina's terug werd genoemd, Canyon Grizl:ON, Canyon Pathlite:ON vallen af want Bosch. Liefst ook geen Canyon omdat ze nogal proprietary gaan op veel van hun onderdelen, volgens wat ik gelezen heb.
Mijn vragen:
- Iemand opmerkingen? Zijn er fietsen die ik vergeet?
- Klopt het dat Bosch dichtgetimmerd is? Kan je bij een Shimano EP-801 wel wattage rijder/motor uitlezen voor je ritten of enkel de basics? Bij TQ begrijp ik dat het allemaal redelijk gedetailleerd is. We zijn tenslotte tweakers.
Bedankt voor de hulp alvast.
- in de zomer in Slovenië/Kroatië ook nog uit de voeten kunnen waar er toch serieus moet geklommen worden en redelijk wat gravelpaden zijn (breng hier elke zomer 8-10 weken door)
Ik zal de fiets leasen via mijn werkgever omdat dit onder de streep dan ruwweg de helft kost. Ik denk dat ik beter af ben met een aluminium frame omdat carbon in de leasing 11 à 12% duurder is bij gelijke catalogusprijs (kennelijk omdat de verzekering een stuk duurder is).
Ik wil graag een relatief lichte fiets en geen mastodont van 30 kg. Verder wil ik de fiets kunnen koppelen met een Garmin Edge 840 en de interne info dus op het scherm krijgen van de Edge. Bij voorkeur heeft de fiets zelf dan ook geen scherm, of het moet een klein schermpje zijn. Ik begrijp dat een Bosch CX/SX motor hierdoor compleet afvalt, aangezien het ecosysteem van Bosch gesloten is.
Gezien klimmen op onverhard terrein ook mijn doel is, denk ik dat een middenmotor essentieel is, dus dan blijven er enkel TQ (+ Specialized) en Shimano over?
Ik wil spatborden, bagagedrager en lichtjes. Zou wel zo makkelijk zijn als dit al allemaal af fabriek in orde is.
- Specialized Creo 2: eigenlijk mijn droomfiets maar carbon dus onnodig duur in leasing + zou hem dan nog zelf moeten ombouwen naar trekking
- Specialized Vado 4.0 SL EQ of eventueel 5.0 SL EQ: nu meer op de achtergrond gekomen omdat dit nog de 1.1 motor is die een storende hoge frequentie zou hebben, en ook niet de krachtigste is. Zou interessant zijn mocht er een refresh komen met de motor van de Creo 2, maar van wat ik gelezen heb zou dit pas op de planning staan voor 2025.
- Bergamont E-Grandurance RD 8: ziet er leuke fiets uit maar weinig over te vinden + misschien niet veelzijdig genoeg voor mijn doelen
- Orbea Kemen (de gewone dan, niet de SUV): lijkt mij de beste kandidaat voorlopig, wel aan de zware kant (22 kg) maar voor hetgeen hij biedt geen onlogisch gewicht denk ik (vering in voorvork, dropper post, Shimano EP801, 540 Wh, brede banden, spatborden en bagagedrager...)
Cube Editor die hier paar pagina's terug werd genoemd, Canyon Grizl:ON, Canyon Pathlite:ON vallen af want Bosch. Liefst ook geen Canyon omdat ze nogal proprietary gaan op veel van hun onderdelen, volgens wat ik gelezen heb.
Mijn vragen:
- Klopt het dat Bosch dichtgetimmerd is? Kan je bij een Shimano EP-801 wel wattage rijder/motor uitlezen voor je ritten of enkel de basics? Bij TQ begrijp ik dat het allemaal redelijk gedetailleerd is. We zijn tenslotte tweakers.
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Ik kon Stella gisteren helaas niet bereiken en per vandaag zijn alle acties aangepast.. Ik had onlangs een mooi aanbod onderhandeld voor een Stella Morena Premium MDB FI mét 625 Wh accu upgrade voor €3000, maar dat is per vandaag al minimaal €3500 geworden omdat de actie tot 1 april liepen.GeorgeBfast schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:25:
[...]
Ik heb de Stella Morena Premium FI als het eind april is 2 jaar en nu al 5600 probleemloze kilometers mee gemaakt. Zo'n fantastische fiets . Enviolo Automatiq is fantastisch in combinatie met de sterke Bosch Perfomance Line CX motor met 85 nm . Bij een stoplicht flits je weg. Ik kan de cadans mooi instellen en fiets meestal met 60-65 omwentelingen. Verder is de Stella prachtig afgewerkt met mooie kabelintegratie zoals nu veel later andere merken ook krijgen. Voor mijn vrouw heb ik een Stella Tierra Pro gekocht en dat is echt een waanzinnig mooie E bike met de beste specs en zelfs ABS.
Ik heb nu voor €3729 een Gazelle Ultimate C380 HMB 2024 H61 (Dames model) besteld. Van alle testritten vond ik deze fiets het beste fietsen en ook oerdegelijk qua onderdelen en frame.
Dit keer gekozen voor een degelijk merk met service op 2 kilometer afstand (fietsvoordeelshop). Na Cowboy en Veloretti ben ik wel toe aan een fiets zonder kinderziektes en geklooi met service op afstand.. een nieuwe levensfase
Goede keuze hoor!stin00 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:13:
[...]
Ik kon Stella gisteren helaas niet bereiken en per vandaag zijn alle acties aangepast.. Ik had onlangs een mooi aanbod onderhandeld voor een Stella Morena Premium MDB FI mét 625 Wh accu upgrade voor €3000, maar dat is per vandaag al minimaal €3500 geworden omdat de actie tot 1 april liepen.
Ik heb nu voor €3729 een Gazelle Ultimate C380 HMB 2024 H61 besteld. Van alle testritten vond ik deze fiets het beste fietsen en ook oerdegelijk qua onderdelen en frame.
Dit keer gekozen voor een degelijk merk met service op 2 kilometer afstand (fietsvoordeelshop). Na Cowboy en Veloretti ben ik wel toe aan een fiets zonder kinderziektes en geklooi met service op afstand.. een nieuwe levensfase
Zo'n acties die maar tot een vaste datum lopen, of een offerte die NU en wel DIRECT moet ondertekend worden, daar gaan mijn haren van recht staan.
Meestal zeg ik dan dat mijn moeder mijn fiets wil sponsoren, maar wel eerst wil zien wat ik wil kopen.
Als dat niet kan, dan heeft het geen zin, en maak ik aanstalten om buiten te stappen. Meestal krijg ik dan wel ineens extra tijd...
Ze doen dat natuurlijk opdat je niet verder kan kijken.
Je kan de Flow app van het Bosch smart systeem koppelen aan Komoot, Strava, Apple Health en hartslagmeters. Dus het is niet zo heel gesloten.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
Deze "alleskunner" ebike is wel van een ander niveau als hier meestal besproken wordt. Je hebt al heel wat huiswerk gedaan en al eea uitgesloten en voorkeuren bepaald.Th1x4nG schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:25:
.....
- Klopt het dat Bosch dichtgetimmerd is? Kan je bij een Shimano EP-801 wel wattage rijder/motor uitlezen voor je ritten of enkel de basics? Bij TQ begrijp ik dat het allemaal redelijk gedetailleerd is. ....
Wel wat opmerkingen om over na te denken.
De koppeling van een Garmin heeft alleen te maken met de toegepaste motor. Als je die gevonden hebt kijk je op welke ebikes deze wordt gemonteerd en of onder deze ebikes zich de "alleskunner" bevindt, die je wenst.
Je zal merken dat je altijd tot een compromis moet komen. Dus wat jij echt echt belangrijkste vindt moet je op volgorde zetten.
Een belangrijk deel van het totaalgewicht wordt bepaald door de grootte van de accu.
Aangezien je op zijn minst 100km wilt kunnen afleggen zonder tussendoor te laden zal dit een flink formaat moeten zijn.
Om een Garmin te koppelen met de ebike, moet de motor Ant+ ondersteunen. Dit zijn wel wat meer merken dan jij noemt. Maar Bosch ontbreekt daarbij inderdaad. Ook is het zo dat niet alle merken alle Ant+ functies ondersteunen, zoals jij al had gemeld, dus goed de motor/Garmin specificaties bestuderen voor je besluit.
Ik heb gemerkt dat dit niet altijd even makkelijk is want vaak zie je alleen de positieve zaken vermeld, waardoor misschien zaken die je wel verwacht ontbreken. Ga er dus vanuit, indien iets niet wordt vermeld, dat het er ook niet op zit. Bij VDO en Sigma zie ik compatibiliteitstabellen, maar bij Garmin zie ik meestal alleen de Shimano steps genoemd.
Even snel gezocht op Ant+ vind ik de volgende motoren:
BMZ, SachsMM, TQ, Bafang, Heinzmann, Shimano, Ant-Lev, Giant, Yamaha, Fazua, Ridetronic, Domel, Zehus, Maxon, Neodrives, Fit
Niet allemaal even bekend, omdat ze meestal bij eMTB worden ingezet, wat een aparte markt vormt.
[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 02-04-2024 15:13 ]
Bedankt om mee te denken.
Bij TQ heb ik concreet dit gevonden: https://tweakers.net/i/Mk...tb4kUjA4ucVYEKFk8b3kv.png
Bij Shimano Steps lijkt het erop dat wattage niet gedeeld wordt van de fiets. Dat heb ik althans nergens op een forum kunnen terugvinden. Ook hier in het filmpje van Garmin zie je dit niet tevoorschijn komen:
https://support.garmin.co...range%20during%20a%20ride.
Nu is de EP801 wel relatief nieuw, dus zou kunnen dat die meer deelt. Maar ik ga er voor de voorzichtigheid maar vanuit dat dit niet het geval is.
Edit: YouTube: ORBEA RS TOOLBOX GARMIN UNLOCK, SETUP Y USAGE Hier zegt Orbea zelf in de comments dat het niet kan. Dan maar geen Shimano voor mij.
[ Voor 55% gewijzigd door Th1x4nG op 02-04-2024 15:57 ]
R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e
Je lijkt te zoeken naar en fully equipped E-MTB, ik ben erg gecharmeerd door deze, niet alleen vanwege de verende achterkant, heeft ook ANT+ dus te koppelen. Maarja, 30,3 kilo.Th1x4nG schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:25:
Ben op zoek naar mijn eerste e-bike. Ik zoek een fiets die alles kan:
Mijn vragen:
https://www.giant-bicycles.com/nl/stormguard-eplus-2
Een E-MTB lijkt me niet echt het beste voor mijn woon-werkverkeer en het 'hybride' werk. Echt van die rock gardens ga ik nooit doen en een beetje bredere band kan met een gravelbaantje ook wel overweg, denk ik.jodeltje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:27:
[...]
Je lijkt te zoeken naar en fully equipped E-MTB, ik ben erg gecharmeerd door deze, niet alleen vanwege de verende achterkant, heeft ook ANT+ dus te koppelen. Maarja, 30,3 kilo.
https://www.giant-bicycles.com/nl/stormguard-eplus-2
Giant heeft natuurlijk ook andere modellen, allemaal met hetzelfde elektrische systeem.Th1x4nG schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:31:
..
Een E-MTB lijkt me niet echt het beste voor mijn woon-werkverkeer en het 'hybride' werk.....
Wat me wel opvalt is dat er Ant+ vermeld wordt, maar niet wat van de motor uitgelezen kan worden. Lastig....
Voor zover ik al heb kunnen vinden is het meest tweakervriendelijk Mahle (maar dat is achterwiel), TQ en Specialized.elinx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:58:
[...]
Giant heeft natuurlijk ook andere modellen, allemaal met hetzelfde elektrische systeem.
Wat me wel opvalt is dat er Ant+ vermeld wordt, maar niet wat van de motor uitgelezen kan worden. Lastig....
Shimano en Bosch helaas om af te schrijven (voor mij persoonlijk dan, omdat ik het tof vind om te geeken op data).
Hebben we dan de grote niet ongeveer gehad? Voor Fazua ben ik het nog niet gaan opzoeken, maar dat is opnieuw achterwiel.
Ik leun dan terug naar de Vado SL 4.0 (https://www.specialized.c...535&searchText=93923-5204).
Is het eigenlijk 'done' om als 32-jarige man met een step-through te rijden? Dat lijkt mij makkelijker om even te rusten als je stilstaat aan een rood licht, vooral als er wat gewicht achteropstaat.
Edit: of toch een 'normale' Turbo Vado waar veel minder klachten bestaan rond het geluid van de motor. Die weegt tenslotte ook maar 21,4 kg (5.0) of 22,5 kg (4.0) en heeft een veel grotere batterij...
Ugh.
[ Voor 30% gewijzigd door Th1x4nG op 02-04-2024 16:13 ]
Ik ben intussen naar de Turbo Tero X aan het kijken... Uiteindelijk weegt die ook nog relatief weinig (22,5 kg) vergeleken met sommige andere E-MTB's. Ziet er ook een uitstekende fiets uit eigenlijk. Bedankt om mijn horizonten te verbreden.elinx schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:58:
[...]
Giant heeft natuurlijk ook andere modellen, allemaal met hetzelfde elektrische systeem.
Nou echt, deze is veel mooier en lichter dan die ik op het oog had. nu moet ik nog meer sparenTh1x4nG schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:38:
[...]
Ik ben intussen naar de Turbo Tero X aan het kijken... Uiteindelijk weegt die ook nog relatief weinig (22,5 kg) vergeleken met sommige andere E-MTB's. Ziet er ook een uitstekende fiets uit eigenlijk. Bedankt om mijn horizonten te verbreden.
https://www.specialized.c...00357?color=323883-200357
Edit:
weet iemand hoe het zit de motor “Specialized Full Power 2.2” is dat een rebrand of is dat lastig als ie stuk gaat? (geen dealer in de buurt volgens hun website)
[ Voor 13% gewijzigd door jodeltje op 02-04-2024 17:14 ]
Fazua Ride serie is een middenmotor.die zeer slim deels in de buis is weggewerkt, waardoor hij zeer compact oogt.Th1x4nG schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 16:03:
....Voor Fazua ben ik het nog niet gaan opzoeken, maar dat is opnieuw achterwiel.....
Ik weet niet in welk merk ebike de motor wordt toegepast. Garmin compatibilty wordt hier genoemd
[ Voor 18% gewijzigd door elinx op 02-04-2024 17:36 ]
Spezialized was vroeger altijd voorzien van Brose motoren.jodeltje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:05:
.....
weet iemand hoe het zit de motor “Specialized Full Power 2.2” is dat een rebrand of is dat lastig als ie stuk gaat?...
Ik weet niet of de huidige Spezialized motor een aangepaste/gemodificeerde versie betreft, maar het zou me niet verbazen.
Met een "eigen merk" is het niet altijd eenvoudig om de originele bron ervan te achterhalen als deze niet openlijk vermeld wordt.
[ Voor 11% gewijzigd door elinx op 02-04-2024 17:37 ]
Is Brose voor de full power bikes, TQ voor de SL-bikes, denk ik. Telkens met een tune voor iets meer koppel of piekvermogen.jodeltje schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 17:05:
[...]
Nou echt, deze is veel mooier en lichter dan die ik op het oog had. nu moet ik nog meer sparen![]()
https://www.specialized.c...00357?color=323883-200357
Edit:
weet iemand hoe het zit de motor “Specialized Full Power 2.2” is dat een rebrand of is dat lastig als ie stuk gaat? (geen dealer in de buurt volgens hun website)
Het gewicht op hun eigen website lijkt overigens niet te kloppen, andere bronnen spreken van 26 à 27 kg.
@Th1x4nG
Interessante fiets die Specialized Turbo Vado SL. Heb ik ook naar gekeken. Jammer dat de 1.2 motor dus pas in 2025 wordt geïmplementeerd.
R&M UBN Five Silent of Touring zijn misschien ook nog kandidaten? Wel peperduur. Ik zag er een hele tijd geleden een staan voor tegen de 4K. https://www.r-m.de/nl/bikes/ubn-five/
Interessante fiets die Specialized Turbo Vado SL. Heb ik ook naar gekeken. Jammer dat de 1.2 motor dus pas in 2025 wordt geïmplementeerd.
R&M UBN Five Silent of Touring zijn misschien ook nog kandidaten? Wel peperduur. Ik zag er een hele tijd geleden een staan voor tegen de 4K. https://www.r-m.de/nl/bikes/ubn-five/
Bedankt, hier had ik nog niet naar gekeken. Inderdaad ook weer aardig aan de prijs.neb0 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:10:
@Th1x4nG
Een dealtje doen kan ik trouwens niet, ben altijd verplicht om de catalogusprijs te betalen met die fietslease. Als de fabrikant zelf de fiets afprijst op hun website, kan het wel.
Edit: Canyon Commuter:ON heeft ook de Fazua 60. 18,1 kg. Eens bekijken.
[ Voor 5% gewijzigd door Th1x4nG op 02-04-2024 20:05 ]
Als je Fazua wilt kun je ook naar de Velo de Ville 6TY kijken. Ietsje minder duur. Er zijn hier een paar Velo de Ville fans.Th1x4nG schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 19:53:
[...]
Bedankt, hier had ik nog niet naar gekeken. Inderdaad ook weer aardig aan de prijs.![]()
Een dealtje doen kan ik trouwens niet, ben altijd verplicht om de catalogusprijs te betalen met die fietslease. Als de fabrikant zelf de fiets afprijst op hun website, kan het wel.
Edit: Canyon Commuter:ON heeft ook de Fazua 60. 18,1 kg. Eens bekijken.
nvt
[ Voor 99% gewijzigd door arpeggio op 02-04-2024 20:41 ]
ook@Teun_2LionkingNL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 20:51:
[...]
In België wordt de urban e bike van 2023 verkocht. Die zit veel minder goed in de 'spullen' dan het 2024 model.
Heb zaterdag de 2024 versie via de Belgische Lidl website aangekocht voor 1134.45€.
Tegen de avond was ie natuurlijk uitverkocht.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SmpqPay7P1B4Vagry5sJ0RAn.jpg?f=user_large)
Hopelijk is het snel 16 april
Hallo allemaal,
ik ben momenteel aan het kijken naar een e-bike en hang momenteel tussen een fiets met bosch motor en accu, en een fiets met specialized motor en accu. Is het onverstandig om voor de laatste te gaan, omdat deze lastiger/duurder zal zijn om ooit te vervangen of te laten repareren, terwijl de Bosch toch een stuk meer 'main stream' is? Hoe kijken jullie hiernaar?
ik ben momenteel aan het kijken naar een e-bike en hang momenteel tussen een fiets met bosch motor en accu, en een fiets met specialized motor en accu. Is het onverstandig om voor de laatste te gaan, omdat deze lastiger/duurder zal zijn om ooit te vervangen of te laten repareren, terwijl de Bosch toch een stuk meer 'main stream' is? Hoe kijken jullie hiernaar?
Ik begrijp dat je hier wat ongemak bij voelt.Steinumstein schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:52:
.... specialized motor en accu. Is het onverstandig om voor de laatste te gaan, omdat deze lastiger/duurder zal zijn om ooit te vervangen of te laten repareren, terwijl de Bosch toch een stuk meer 'main stream' is? ....
Het klopt dat Bosch zijn zaakjes zeer goed voor elkaar heeft en dat daarvoor waarschijnlijk ook meer mogelijkheden zijn mocht het mis gaan op langere termijn.
Spezialized is altijd met Brose in zee gegaan. De kans is groot dat de Specialized motor niet meer is dan een aangepaste versie van Brose.
Waarom? Dat kan allerlei redenen hebben.
Brose heeft in het verleden wat steken laten vallen met betrouwbaarheid.
Het kan zijn dat Spezialized met een andere naam probeert dat te doen vergeten.
Dat kan alleen als de motor werkelijk verbeterd is. Maar dat zal de tijd uitwijzen.
Beide fietsen worden in dit geval 2e hands maar wel door een professionele partij verkocht, nagekeken en met een jaar garantie. Wat ik me vooral afvraag: als de accu het begeeft, kan ik dan nog wel een nieuwe kopen bij specialized? Bij bosch lijkt die kans me groter. Prijsverschil is nu zo'n 300 euro als ik even google, dat vind ik niet zo heel erg als het bv over 5 jaar uitgesmeerd wordt. Maar met een fiets blijven zitten over een paar jaar, omdat er geen accu te vinden is vind ik wat minder prettig.elinx schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:11:
[...]
Ik begrijp dat je hier wat ongemak bij voelt.
Het klopt dat Bosch zijn zaakjes zeer goed voor elkaar heeft en dat daarvoor waarschijnlijk ook meer mogelijkheden zijn mocht het mis gaan op langere termijn.
Spezialized is altijd met Brose in zee gegaan. De kans is groot dat de Specialized motor niet meer is dan een aangepaste versie van Brose.
Waarom? Dat kan allerlei redenen hebben.
Brose heeft in het verleden wat steken laten vallen met betrouwbaarheid.
Het kan zijn dat Spezialized met een andere naam probeert dat te doen vergeten.
Dat kan alleen als de motor werkelijk verbeterd is. Maar dat zal de tijd uitwijzen.
Laat me raden.... eigenlijk ligt je voorkeur bij de Spezialized.Steinumstein schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:45:
.... als de accu het begeeft, kan ik dan nog wel een nieuwe kopen bij specialized? Bij bosch lijkt die kans me groter......
Spezialized is zeker niet de kleinste, maar Bosch heeft met name in Nederland en misschien wel in de EU gewoon zeer goed zijn zaakjes geregeld bij de "gewone ebikes", met zijn marktaandeel, waardoor de aftersales hier op orde is. Aan de andere zijde van de wereld komt Bosch nauwelijks voor.
Spezialized is altijd meer gericht geweest op de sportieve fietser wereldwijd en zie je daarom hier wat minder in ons fietsland.
Wil je wat meer zekerheid zou ik zeker contact opnemen met de klantenservice van Specialized.en gericht vragen naar de aftersales ondersteuning.
Haha, goed geraden. De Specialized is een stuk 'spannender'. Of ik dat allemaal nodig heb, waarschijnlijk niet, maar m'n hart wint het op dit gebied toch een beetje van mijn hoofd. Ik zal eens contact met ze opnemen om te kijken hoe het daarmee zit. De batterij is momenteel nog uitstekend, dus die zou het zeker met mijn verbruik een jaar of 6 minimaal sterk genoeg moeten zijn, maar toch.elinx schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:39:
[...]
Laat me raden.... eigenlijk ligt je voorkeur bij de Spezialized.
Spezialized is zeker niet de kleinste, maar Bosch heeft met name in Nederland en misschien wel in de EU gewoon zeer goed zijn zaakjes geregeld bij de "gewone ebikes", met zijn marktaandeel, waardoor de aftersales hier op orde is. Aan de andere zijde van de wereld komt Bosch nauwelijks voor.
Spezialized is altijd meer gericht geweest op de sportieve fietser wereldwijd en zie je daarom hier wat minder in ons fietsland.
Wil je wat meer zekerheid zou ik zeker contact opnemen met de klantenservice van Specialized.en gericht vragen naar de aftersales ondersteuning.
De accu is mi niet de grootste zorg. Waarschijnlijk zjjn er ook revisiemogelijkheden door derden waar alleen de cellen vervangen worden.Steinumstein schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:49:
.... m'n hart wint het op dit gebied toch een beetje van mijn hoofd.....
Als de motor zijn oorsprong heeft bij Brose, betreft het een ontwerp met een riem binnenin.
Dat maakt dat deze motor zeer geruisloos is, maar daarmee heeft Brose mbt de sterkte ervan in het verleden wat steken laten vallen bij zware belasting door bv eMTB gebruik in heuvelachtig terrein.
Dit omdat de motor zeer veel kracht kon afgeven in het onderste toerenbereik, waar de belasting het hoogste is. Spezialized zal daar wel eea verbeterd hebben in de motoren.
Ik denk als de ebike is ingezet voor gewoon touren op NL wegen, dat er weinig mis zal zijn.
Gewoon doen, en kiezen voor wat je hart wil. Het is niet dat je gaat kiezen tussen een goede A-Merk fiets en een fiets uit China waarvoor niemand hier een onderdeel kan vinden.Steinumstein schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:49:
[...]
Haha, goed geraden. De Specialized is een stuk 'spannender'. Of ik dat allemaal nodig heb, waarschijnlijk niet, maar m'n hart wint het op dit gebied toch een beetje van mijn hoofd. Ik zal eens contact met ze opnemen om te kijken hoe het daarmee zit. De batterij is momenteel nog uitstekend, dus die zou het zeker met mijn verbruik een jaar of 6 minimaal sterk genoeg moeten zijn, maar toch.
Mogelijk moet je iets langer zoeken of wat meer aan dringen om een herstelling te krijgen, maar met normaal gebruik komt dat echt niet zo veel voor.
Als motoren en batterijen uit zouden vallen als vliegen, dan zouden we hier wel wat meer lezen...
Nou, niets zo veranderlijk als het weer... en Icephase.Icephase schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:38:
Ik zit te kijken naar een beetje een sportieve tour-e-bike, in de stijl van de Gazelle Ultimate/Chamonix, Tenways AGO X, Stella Morena. Eisen: het moet een goede fiets zijn, ik ben gewend aan een derailleur dus dat lijkt me prima, een goede prijs/kwaliteit verhouding en budget max 3000 euro. Oh ja en er leuk uitzien is een pre, maar goed da's altijd persoonlijk natuurlijk. Ik fiets niet veel, maar wil graag electrisch voor die paar keer dat ik echt een afstandje van 30-40 km enkele reis wil fietsen (woon werk). Plus op de korte stukjes naar de supermarkt is dat ook ideaal natuurlijk.
Nu kwam ik uit bij de Cube Touring Hybrid Pro 625. 75Nm Bosch motor, mooi uiterlijk, 10 versnellingen en een goed merk. Past ook mooi binnen het budget en het proefritje ging geweldig. Maar, zoals bij elke fabrikant, voor 200 euro méér heb je een Touring EXC. En voor nog 200 méér heb je een Kathmandu met 85Nm. En voor nog 200 euro méér heb je een 750 Wh accu... enzovoorts. En dat werkt ook de andere kant op: voor 200 euro minder heb ik 'slechts' een 500 Wh accu. En voor nog 200 euro minder heb je de Touring Hybrid One.
Waar zit nou de sweet spot? Is duurder altijd beter?
Soms zitten verschillen ook in voorvorken, of cassettes, of shifters, etc. Hoe weet ik nou welke goed/niet goed zijn?
Het is uiteindelijk een 3 jaar oude Cube Kathmandu Hybrid EXC geworden, via marktplaats. Zag er werkelijk als nieuw uit, en überhaupt een schitterende fiets om te zien.
Weten jullie waar ik het framenummer kan vinden (voor de verzekering)? Staat die achter de kapjes van de motor? En welk ART-slot gebruiken jullie of is aan te raden? Het gaat me daarbij vooral om de verzekeringseis, als ze je fiets mee willen nemen is geen enkel slot sterk genoeg.
De verkoper had het nog over een update van de Bosch Performance Line CX gen 4 motor, is die gratis te doen bij een dealer?
Ja, het voelt inderdaad ook alsof beide keuzes prima zijn. Een e-bike die volledig nagekeken is, met deze kwaliteit, en nog maar zo'n 2k gereden, kan nooit niets zijn. Komt trouwens nog bij (maar ik weet niet hoe serieus dat is...) dat ik er achter ben gekomen dat ik voor de praktische keuze te zwaar benTommie12 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:44:
[...]
Gewoon doen, en kiezen voor wat je hart wil. Het is niet dat je gaat kiezen tussen een goede A-Merk fiets en een fiets uit China waarvoor niemand hier een onderdeel kan vinden.
Mogelijk moet je iets langer zoeken of wat meer aan dringen om een herstelling te krijgen, maar met normaal gebruik komt dat echt niet zo veel voor.
Als motoren en batterijen uit zouden vallen als vliegen, dan zouden we hier wel wat meer lezen...

Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd om welke ebikes het gaat.Steinumstein schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:05:
...Ja, het voelt inderdaad ook alsof beide keuzes prima zijn. ....
Over maximaal toelaatbaar gewicht is kort geleden (24mrt jl) nog eea over geschreven.
Blader daarom even terug om wat meningen te lezen
Het gaat om een Cube Kathmandu Hybrid One en een Specialized Turbo Tero 4.0 EQ :-)elinx schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:21:
[...]
Eerlijk gezegd ben ik wel benieuwd om welke ebikes het gaat.
Over maximaal toelaatbaar gewicht is kort geleden (24mrt jl) nog eea over geschreven.
Blader daarom even terug om wat meningen te lezen
Dan begrijp ik de "keuzestress" welSteinumstein schreef op donderdag 4 april 2024 @ 16:26:
....een Cube Kathmandu Hybrid One en een Specialized Turbo Tero 4.0 EQ
Hallo allemaal,
Ik ben mij op het moment aan het oriënteren op een nieuwe elektrische fiets. Al veel uitgezocht maar er knaagt toch iets.
Nu ben ik een stevige kerel (>100kg) en bij mijn huidige fiets (voorwielmotor) heb ik meerdere malen de trapas naar z'n grootje geholpen, als de accu toevallig leeg was en ik nog 10 km in de wind moest fietsen. In de 5,5 jaar dat ik hem heb is deze al zeker 4x vervangen.
Als ik een overstap maak naar een fiets met middenmotor, hoe goed zijn die trapassen? Want ik kan mij voorstellen dat die vervangen een stuk duurder zijn, aangezien het in de motor zit.
Ik ben mij op het moment aan het oriënteren op een nieuwe elektrische fiets. Al veel uitgezocht maar er knaagt toch iets.
Nu ben ik een stevige kerel (>100kg) en bij mijn huidige fiets (voorwielmotor) heb ik meerdere malen de trapas naar z'n grootje geholpen, als de accu toevallig leeg was en ik nog 10 km in de wind moest fietsen. In de 5,5 jaar dat ik hem heb is deze al zeker 4x vervangen.
Als ik een overstap maak naar een fiets met middenmotor, hoe goed zijn die trapassen? Want ik kan mij voorstellen dat die vervangen een stuk duurder zijn, aangezien het in de motor zit.
Ik denk dat je huidige fiets gewoon een zwakke trapas(lager) heeft.small2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:37:
Hallo allemaal,
Defecte trapassen, daar hoor je amper iets van in ebike land.
Maar ook op andere fietsen is het niet echt een ding. Ik denk dat Wout, Remco en Mathieu net iets harder trappen dan jij, en die dingen blijven bij hen ook heel.
Geen zorgen over maken.
Ik heb het vaker gehoord dat mensen de trapas kapot trappen. Ook meerdere keren op dezelfde fiets. Daar hoef je blijkbaar geen prof-wielrenner voor te zijn.
Het komt dus wel vaker voor maar het is zeker geen gewoonte. Ik denk dat het de combinatie van kwaliteit van de fiets en de techniek van trappen. Mijn gevoel zegt het vooral mensen treft die stevig op de pedalen staan en wellicht in een te hoge versnelling fietsen.
Het komt dus wel vaker voor maar het is zeker geen gewoonte. Ik denk dat het de combinatie van kwaliteit van de fiets en de techniek van trappen. Mijn gevoel zegt het vooral mensen treft die stevig op de pedalen staan en wellicht in een te hoge versnelling fietsen.
[ Voor 46% gewijzigd door Athome op 05-04-2024 12:42 ]
In combinatie met per hele rotatie steeds één crank (bv rechter) belasten en misschien wat weinig kogels in het trapas lager, kan dat mi wel lukken.Athome schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 12:39:
.... stevig op de pedalen staan en wellicht in een te hoge versnelling fietsen.
Welke stuurpen heb je gekocht? Heb je hierbij ook een nieuw stuur nodig?Papparaat schreef op vrijdag 23 juni 2023 @ 15:55:
[...]
Mijn stuurpen en stuur zijn vandaag ook binnen gekomen, dus meteen maar even gemonteerd.
Behoorlijk verschil zo, en door deze aanpassing lijkt zelfs het zadel beter te zitten. Maar da's waarschijnlijk wishful thinking...![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Spoel je je fiets wel eens af? Want trapassen zijn niet waterdicht.small2 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 11:37:
Hallo allemaal,
En wat voor fiets heb je nu? Er zit wel wat verschil in trapassen. Wat er in een middenmotor zit is al beter spul (maar niet waterdicht).
[ Voor 8% gewijzigd door Foxhill op 05-04-2024 15:39 ]
Ik vermoedde al dat die vraag misschien voorbij zou komen, dus ik heb de artikelnummers en AEN-codes bewaard.DutchLegendX schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:08:
Welke stuurpen heb je gekocht? Heb je hierbij ook een nieuw stuur nodig?
- Ergotec Flat Bar 650B, art. 12404001, EAN 4016538 084975
- Ergotec Vorbau Sepia XL Ahead SI Ahead 50, art. 40050201, EAN 4016538 118267
Heb bij Deacathlon ook een ander zadel gekocht, daar is de keuze gevallen op een Selle Italia ST7 Gel Flow.
Al met al een behoorlijke verbetering, voor relatief weinig geld.
Tot op vandaag nog niks van Minerva vernomen. Ondertussen ook Lidl maar weer een bericht verzonden en kreeg de volgende reactie:Phoolie schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 09:06:
[...]
Echt snel gaat het niet. Ik moest eerst een garantiecertificaat aanvragen. Die kreeg ik vrij snel binnen, daar stond op dat ik blijkbaar 3 jaar garantie heb. Certificaat aan Minerva gemaild en kreeg de reactie dat ze het aan een collega door gingen zetten. Dit was vorige week donderdag en daarna niks meer gehoord. Zojuist maar even een mailtje achteraan gestuurd met de vraag wanneer we een reactie kunnen verwachten.
De support vanuit Lidl zelf lijkt dus iig wel goed te zijn.Beste ...
Het spijt ons te horen dat er door onze servicepartner Minerva geen contact met u is opgenomen.
Graag helpen wij u verder en willen u verzoeken om contact op te nemen met uw plaatselijke fietsenmaker.
Ook is het mogelijk om contact op te nemen met onder andere www.fsnplus.nl en of mobiele fietsenmaker www.ikmaakjefiets.nl, www.hollandbikeshop.com.
Kosten voor herstel binnen de garantie van de Ebike via de fietsenmaker zullen wij tegemoetkomen. Hiervoor ontvangen wij, voordat herstel plaatst gaat vinden, een offerte met de werkzaamheden / defect van de Ebike en de kosten voor herstel van de Ebike.
Na akkoord vanuit Lidl kunt u overgaan tot het geven van de herstelopdracht en zullen wij u, na ontvangst de betaalde factuur, tegemoetkomen in deze kosten. Wij willen u verzoeken de kosten voor te schieten.
De terugbetaling van de kosten zullen plaastvinden op uw rekening welke gekoppeld staat aan uw bestelling van de Ebike.
Met vriendelijke groet,
...
Afdeling Kwaliteit
Lidl Nederland
Top! Is dit nog vrij gemakkelijk te installeren?😬Papparaat schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 14:53:
[...]
Ik vermoedde al dat die vraag misschien voorbij zou komen, dus ik heb de artikelnummers en AEN-codes bewaard.
- Ergotec Flat Bar 650B, art. 12404001, EAN 4016538 084975
- Ergotec Vorbau Sepia XL Ahead SI Ahead 50, art. 40050201, EAN 4016538 118267
Heb bij Deacathlon ook een ander zadel gekocht, daar is de keuze gevallen op een Selle Italia ST7 Gel Flow.
Al met al een behoorlijke verbetering, voor relatief weinig geld.
Ik weet niet helemaal waar ik de vraag moet stellen, maar ik denk hier.
We hebben een Cangoo elektrische bakfiets. Tweedehands, al 4 jaar oud, wij 2,5 jaar, staat nu 4000km op.
Wordt veel gebruikt voor 5km woon - kinderopvang - werk verkeer.
We hebben hier verrassend veel onderhoud aan, remblokjes, versnelling stellen, gebroken spaken (handrem werkt niet goed, kinderen klimmen er in wanneer hij nog op slot staat). Nu weer ketting en cassette aan vervanging toe, 1 handrem zit vast...
Mijn eigen stadsfietsen reden altijd echt prima zonder onderhoud en buiten staan. Keertje per 2 jaar ketting smeren was het wel.
Goed, remblokjes snap ik wel, het is veel gewicht op snelheid. De spaken ook.
Maar na 4000km al ketting en cassette?
Of laat ik het anders zeggen, ik ben aan de bakfiets onderhand nauwelijks minder kwijt dan aan onze auto...
We hebben een Cangoo elektrische bakfiets. Tweedehands, al 4 jaar oud, wij 2,5 jaar, staat nu 4000km op.
We hebben hier verrassend veel onderhoud aan, remblokjes, versnelling stellen, gebroken spaken (handrem werkt niet goed, kinderen klimmen er in wanneer hij nog op slot staat). Nu weer ketting en cassette aan vervanging toe, 1 handrem zit vast...
Mijn eigen stadsfietsen reden altijd echt prima zonder onderhoud en buiten staan. Keertje per 2 jaar ketting smeren was het wel.
Of laat ik het anders zeggen, ik ben aan de bakfiets onderhand nauwelijks minder kwijt dan aan onze auto...
[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 05-04-2024 17:26 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dit is een bevinding en geen vraag, maar ik ben het met je eens dat het zo wel een dure fiets wordt om te berijden. Ook is het allemaal net wat goedkoper materiaal en de kwaliteit komt mij over als erg matig. Dit zijn geen bakfietsen die makkelijk 10.000 km+ gaan halen.DropjesLover schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:14:
Ik weet niet helemaal waar ik de vraag moet stellen, maar ik denk hier.
Als het gaat om kinderen vind ik een goede bakfiets meer waard dan alleen het extra geld die ze kosten. Er is veel mogelijk en het is eerder de keuze om meer te investeren in de auto of in de bakfiets door een betere te nemen. Dit is een keuze die ik niet voor je kan maken, maar als je hier hulp nodig bij hebt staan we altijd voor je klaar, dus zeg het maar
De vraag is wat voor een onderhoud nu echt normaal en wenselijk is.jimh307 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 17:44:
[...]
Dit is een bevinding en geen vraag, maar ik ben het met je eens dat het zo wel een dure fiets wordt om te berijden. Ook is het allemaal net wat goedkoper materiaal en de kwaliteit komt mij over als erg matig. Dit zijn geen bakfietsen die makkelijk 10.000 km+ gaan halen.
Als het gaat om kinderen vind ik een goede bakfiets meer waard dan alleen het extra geld die ze kosten. Er is veel mogelijk en het is eerder de keuze om meer te investeren in de auto of in de bakfiets door een betere te nemen. Dit is een keuze die ik niet voor je kan maken, maar als je hier hulp nodig bij hebt staan we altijd voor je klaar, dus zeg het maar
Bij mijn oude stadsfietsen (met versnellingen) die buiten stonden was dat nagenoeg nul.
Elk half jaar / 500km een beurt lijkt me overbodig.
En een beurt is niet meer dan ketting schoonmaken en smeren, andere bewegende delen bekijken en eventueel smeren.
Speling op een stuurkogel heb ik nog nooit mee gemaakt, trapper lagers wel na 10 jaar, ketting en cassette na 20 jaar en trapas lagers aan gort wel, na 28 jaar / 15 jaar (10 jaar buiten stallen) stadsfiets misbruik.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Hetgeen wat je nu zelf zegt.DropjesLover schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 18:13:
[...]
De vraag is wat voor een onderhoud nu echt normaal en wenselijk is.
Bij mijn oude stadsfietsen (met versnellingen) die buiten stonden was dat nagenoeg nul.
Elk half jaar / 500km een beurt lijkt me overbodig.
En een beurt is niet meer dan ketting schoonmaken en smeren, andere bewegende delen bekijken en eventueel smeren.
Speling op een stuurkogel heb ik nog nooit mee gemaakt, trapper lagers wel na 10 jaar, ketting en cassette na 20 jaar en trapas lagers aan gort wel, na 28 jaar / 15 jaar (10 jaar buiten stallen) stadsfiets misbruik.
Om de 500 km is inderdaad onzin, maar als de fiets nieuw is, is een beurt na 500 km wel wenselijk, maar dit is eenmalig.
Als ik de onderhoudskosten bekijk van mijn Gazelle Ultimate dan is dit zo ongeveer elke 2500 km een beurt. Spaakspanning, remmen en alles even na lopen en wat vet in de lagers spuiten en als laatst de stekkercontacten met contactspray insprayen. Deze hele operatie kan met een uur of anderhalf uur gebeurt zijn. Ik heb een riem, dus onderhoud aan de ketting is dan ook niet nodig.
Bij de auto is de interval 10.000 km. Dit is natuurlijk zwaarder en sterker spul dan bij fietsen, maar ook kostbaarder. Ik plan 25 euro per maand in voor de fiets en 150 euro voor de auto.
Edoch reken ik liever iets teveel in dan dat ik tekort kom.
Wat is normaal? Dit interval. In de garantieperiode van de auto crashte heel de boordcomputer en is de auto een volle week weggeweest met leenauto. Deze geintjes wil je niet buiten de garantie. Alles kan kapot en soms valt het mee en soms valt het ook vies tegen. Jouw bakfiets heeft meer pech dan gebruikelijk is, dat zeker
De e-bike gaat de snorfiets achterna
Op zich snap ik de argumentatie maar ik denk dat ook het probleem hiermee verplaatst wordt - en dus niet opgelost. Snelle fietsers op de rijbaan betekent minder snelheidsverschillen op het fietspad, maar méér snelheidsverschillen op de rijbaan. Immers, er geldt dan wel een max snelheid van 30 km/u op deze wegen, maar dat wil niet zeggen dat alle automobilisten zich daar aan houden. Hoewel het me dan ook weer niet zou verbazen als ze de fietsers op de rijbaan ook willen 'misbruiken' om snelheidsreductie van auto's af te dwingen, maar dat staat natuurlijk nergens...
Ik vind het ook wel tekenend dat de gemeente deze proef wil gebruiken om te kijken of de veiligheid op het fietspad hiermee groter wordt (de resultaten van dat onderzoek wil ik wel alvast voor ze schrijven, duh), maar dat er blijkbaar geen onderzoek hoeft te worden gedaan naar het effect hiervan op de veiligheid op de rijbaan. Dat hoort er imho toch ook wel bij...
Op zich snap ik de argumentatie maar ik denk dat ook het probleem hiermee verplaatst wordt - en dus niet opgelost. Snelle fietsers op de rijbaan betekent minder snelheidsverschillen op het fietspad, maar méér snelheidsverschillen op de rijbaan. Immers, er geldt dan wel een max snelheid van 30 km/u op deze wegen, maar dat wil niet zeggen dat alle automobilisten zich daar aan houden. Hoewel het me dan ook weer niet zou verbazen als ze de fietsers op de rijbaan ook willen 'misbruiken' om snelheidsreductie van auto's af te dwingen, maar dat staat natuurlijk nergens...
Ik vind het ook wel tekenend dat de gemeente deze proef wil gebruiken om te kijken of de veiligheid op het fietspad hiermee groter wordt (de resultaten van dat onderzoek wil ik wel alvast voor ze schrijven, duh), maar dat er blijkbaar geen onderzoek hoeft te worden gedaan naar het effect hiervan op de veiligheid op de rijbaan. Dat hoort er imho toch ook wel bij...
Ik ben hier erg sceptisch over. Je denkt toch zeker niet dat automobilisten nog langzamer gaan rijden. Met 30 km/h dwing je automobilisten al tot het uiterste en als ze maar 25 km/h kunnen halen krijg je agressie en dat is zeker niet veiliger dan je een beetje inhouden op het fietspad. Amsterdam slaat weer de plank flink mis.
Ik ben dan maar blij dat ik niet in de stad woon en hier lekker kan fietsen op de dijk of fietspaden. Mijn eigen tempo zonder afgesneden te worden en de plicht om op standje turbo op de rijbaan te rijden; automobilisten pesten.
Ik ben dan maar blij dat ik niet in de stad woon en hier lekker kan fietsen op de dijk of fietspaden. Mijn eigen tempo zonder afgesneden te worden en de plicht om op standje turbo op de rijbaan te rijden; automobilisten pesten.
Het is (vooralsnog tenminste) geen plicht om op de rijbaan te rijden, maar het mág als je harder wilt/gaat dan 20 km/u. Gezien de situatie op Amsterdamse fietspaden is het een begrijpelijke proef, maar ik krijg wel het idee dat de uitkomst van de proef al bij voorbaat vaststaat.jimh307 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:28:
Ik ben hier erg sceptisch over. Je denkt toch zeker niet dat automobilisten nog langzamer gaan rijden. Met 30 km/h dwing je automobilisten al tot het uiterste en als ze maar 25 km/h kunnen halen krijg je agressie en dat is zeker niet veiliger dan je een beetje inhouden op het fietspad. Amsterdam slaat weer de plank flink mis.
In de omgeving waar jij rijdt is een maatregel als deze vermoedelijk helemaal niet nodig, maar de situatie in de Amsterdamse binnenstad is meer dan een beetje anders dan op jouw dijkweggetjes.
Sinds 2 maanden ben ik een blije bezitter van een Gazelle Chamonix T10 HMS en ben nu op zoek naar een fietstas om af en toe wat boodschappen te doen.
Het liefst een enkelzijdige "afpaktas" die evt ook over de schouder of op de rug kan, zoiets als deze van Basil:

Maar nu komt het lastige... de Chamonix heeft 2 horizontale buizen op de bagagedrager.

De bovenste is rechthoekig (of eigenlijk trapeziumvormig) en best wel fors met een breedte van circa 14mm en hoogte van 12mm.
De onderste horizontale buis is wel gewoon rond (circa 11mm diameter). Maar ik vermoed dat het lastig zal zijn om daar bevestigingsclips overheen te krijgen, want de ruimte tussen beide buizen is maar 3,5cm.
Ik weet dat een aantal tweakers hier ook een Chamonix heeft, gebruiken jullie een zijtas/afpaktas en hangen jullie deze dan aan de onderste of de bovenste buis?
Of zijn er anderen die bijvoorbeeld tassen van Basil met "Hook on system" hebben en weten of dit ook op een rechthoekige dragerbuis gaat passen?
Meestal zie ik hier Ortlieb en Vaude aangeraden worden (en dan: einde discussie
), maar Ortlieb is wel een iets andere prijsklasse dan wenselijk voor de boodschappen.
Een eenvoudige Vaude zou eventueel wel kunnen, zo te zien staan die clips in geopende stand best ver naar buiten, waardoor hij waarschijnlijk wel op de onderste drager geklikt kan worden.
Het liefst een enkelzijdige "afpaktas" die evt ook over de schouder of op de rug kan, zoiets als deze van Basil:

Maar nu komt het lastige... de Chamonix heeft 2 horizontale buizen op de bagagedrager.
De bovenste is rechthoekig (of eigenlijk trapeziumvormig) en best wel fors met een breedte van circa 14mm en hoogte van 12mm.
De onderste horizontale buis is wel gewoon rond (circa 11mm diameter). Maar ik vermoed dat het lastig zal zijn om daar bevestigingsclips overheen te krijgen, want de ruimte tussen beide buizen is maar 3,5cm.
Ik weet dat een aantal tweakers hier ook een Chamonix heeft, gebruiken jullie een zijtas/afpaktas en hangen jullie deze dan aan de onderste of de bovenste buis?
Of zijn er anderen die bijvoorbeeld tassen van Basil met "Hook on system" hebben en weten of dit ook op een rechthoekige dragerbuis gaat passen?
Meestal zie ik hier Ortlieb en Vaude aangeraden worden (en dan: einde discussie
Een eenvoudige Vaude zou eventueel wel kunnen, zo te zien staan die clips in geopende stand best ver naar buiten, waardoor hij waarschijnlijk wel op de onderste drager geklikt kan worden.
Ik rij niet in Amsterdam, maar als ik een gemiddelde snelheid van 15 km/h zou kunnen halen in de binnenstad van Brussel of Antwerpen, dan zou ik echt tevreden zijn. En eerlijk, die steden zijn nu in het centrum ook meer en meer ingericht dat de voetganger en fietser de het tempo bepalen, en de auto is er te gast.B64 schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 20:58:
[...]
Het is (vooralsnog tenminste) geen plicht om op de rijbaan te rijden, maar het mág als je harder wilt/gaat dan 20 km/u. Gezien de situatie op Amsterdamse fietspaden is het een begrijpelijke proef, maar ik krijg wel het idee dat de uitkomst van de proef al bij voorbaat vaststaat.
In de omgeving waar jij rijdt is een maatregel als deze vermoedelijk helemaal niet nodig, maar de situatie in de Amsterdamse binnenstad is meer dan een beetje anders dan op jouw dijkweggetjes.
Update:teacher schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:47:
Dus... misschien onverstandig, maar wel gedaan: fietsen gekocht waar ik nog 0 km op gefietst heb, alleen wat franse youtube reviews van heb gevonden, maar goed.
[Afbeelding]
20 inch
Plm 500wh accu
25 kilo
Shimano 7 versnellingen
Ben benieuwd!
- yes, they are in the warehouse
- yes, they will be shipped soon
- no they are not in the warehouse
- maybe ship in april
Dus, niet de f20 light, maar voor de gewone f20 geswapped:
https://nl.fafreesebike.c...bike/products/fafrees-f20

Ietsje zwaarder, 16ah accu, vering, dikker frame, dikkere banden. Moest wel bijbetalen, maar kreeg 2x free bag
[ Voor 4% gewijzigd door teacher op 06-04-2024 22:16 ]
Wise enough to play the fool
Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam