Toon posts:

Het grote fietsen (met riem) topic deel 1

Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 54936

In een bandentest kwam ik laatst tegen dat je qua tijdswinst beter geen antilekbanden kunt nemen op de racefiets. De tijdswinst van het lichter lopen van een soepele band is meer dan het vervangen van een band. De test kan ik niet meer vinden.

Vanuit deze denkwijze heb ik het vermoeden dat je beter een fiets met derailleur kunt hebben en soms de ketting schoonmaken en smeren dan een beltdrive met zwaar lopende naaf versnelling. Ik vind het verschil tussen mijn derailleur fietsen (mtb en meerdere racefietsen) en mijn sportfiets met nexus 8 erg groot. Overige factoren verklaren het verschil niet, het zal de naaf zijn. Wat zijn jullie gedachten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:21

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Voor een hoog frame kwam ik uit bij Maxx fietsen in Duitsland. Ik kwam van een 65 cm frame met horizontale zitbuis, en paste uiteindelijk het beste op een XXL frame (59 cm frame met schuine zitbuis), de 3XL was vooraan te hoog, maar ze gaan tot 4XL met een 67 cm zitbuis.

En je kunt alles qua onderdelen / opbouw / kleuren zelf kiezen.

Qua riem/ketting kan ik niet goed beoordelen of alle rampverhalen over riemen nu komen omdat alleen de mensen met een rampverhaal zich melden, of niet, maar ik heb toch maar gewoon een ketting gekozen. Vooralsnog merk ik niet dat de fiets zwaar loopt met een rechte ketting. Nu nog even wachten tot de Opinion Dacover arriveert (een half-open kettingkast) wat zo ongeveer de enige optie voor Pinion + ketting lijkt te zijn....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• trithemis
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-05 21:39

trithemis

Dragonfly

Anoniem: 54936 schreef op zondag 13 mei 2018 @ 19:14:
Vanuit deze denkwijze heb ik het vermoeden dat je beter een fiets met derailleur kunt hebben en soms de ketting schoonmaken en smeren dan een beltdrive met zwaar lopende naaf versnelling. Ik vind het verschil tussen mijn derailleur fietsen (mtb en meerdere racefietsen) en mijn sportfiets met nexus 8 erg groot. Overige factoren verklaren het verschil niet, het zal de naaf zijn. Wat zijn jullie gedachten?
De Nexus naaf is niet het beste voorbeeld qua licht lopende naaf natuurlijk. De Alfine 8 naaf is al beter (prijsverschil met Nexus is niet groot). Alfine 11 is nog beter, die is in tegenstelling tot Nexus en Alfine 8 niet met vet maar met olie gevuld (net als Rohloff, die overigens nog lichter loopt).

Mijn ervaring is dat een derailleeur inderdaad lichter loopt, mits je nieuwe tandwielen hebt, en ze erg schoon zijn. Dit is bij een woon-werk fiets een erg korte periode, dus heb ik liever een Alfine die constant lekker rijdt.

Je moet hier natuurlijk je eigen afweging in maken.

NB Ik weet niet of je vorige fiets met derailleur ook een naafdynamo had, maar die zorgen (vooral de goedkopere) ook voor wat extra weerstand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
marshallq schreef op zaterdag 12 mei 2018 @ 10:38:
[...]

Ha Ramon,

De Gazelle is inmiddels afgevallen. Gisteren weer op wat fietsen gezeten en ik vind twift shifters icm een riem tov trigger shifters erg fijn. Dit is echter iets wat ik binnen de genoemde modellen alleen op de Trek zie. Ik vraag me af hoeveel kwaliteitsverschil er tussen een alfine vs nexus (regular, geen premium) zit.

En bedankt voor de alternatieven, de kale versies vallen af (eerste prijs, 2de lijkt me de travel SL de meer complete optie). De cintura ziet er erg nice uit maar deze heeft net als de cube travel sl trigger shifters.

Ga maandag op de Travel SL fietsen (waar ik gisteren was hadden hem niet, ondanks een ander antwoord aan de telefoon...) en dinsdag nog eens op de Trek L500.
Ik zou me niet laten leiden door de shifters eigenlijk, daar wen je vanzelf wel aan.
In een bandentest kwam ik laatst tegen dat je qua tijdswinst beter geen antilekbanden kunt nemen op de racefiets. De tijdswinst van het lichter lopen van een soepele band is meer dan het vervangen van een band. De test kan ik niet meer vinden.
Is daar ook mee ingecalculeerd dat je band altijd lek gaat als je ergens moet zijn? Werk, afspraak e.d.? Nee ik ben blij met mijn Schwalbe Marathon Plus.

Overigens spreekt de Fietsersbond je tegen: https://www.fietsersbond....rdelen/banden/bandentest/
Houding? Gewicht? Banden? Aerodynamica? Allemaal exact hetzelfde? Lijkt me niet. En de meeste van de hier genoemde fietsen komen met Alfine versnellingsnaaf die toch weer een tikje beter is dan de Nexus.

Ik heb een 2010 Trek District singlespeed gehad met CDC belt en dat was de meest lichtlopende fiets die ik heb gefietst. Maar over de CDN of CDX kan ik niets zeggen, maar het kan natuurlijk dat de naaf en belt elkaar opheffen?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marshallq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Ramon Thanks voor de input.

Vandaag op de Cuba Travel SL gefietst en deze gaat het worden. Echt een fijne fiets en net wat betere (sportievere houding) dan de Trek L500. Tevens mooie afwerking en betere onderdelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pvanv
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-12-2019
Ik zou de CDN absoluut afraden als je wat groter/sterker bent (ik ben 1.95m 95kg), CDN is ontworpen als budget alternatief voor CDX voor mensen die een beetje in de stad rondfietsen.
Ik heb op mijn Cube Travel SL 2017 twee CDN riemen kapot getrapt, de tweede al na 300km, bij de tweede fietste ik weg bij een stoplicht en trok over een afstand van 15cm alle tanden eraf.
Fietsenmaker heeft er toen onder garantie nieuwe CDX tandwielen en een CDX riem op gezet EN een snubber (rolletje schuin onder het achtertandwiel wat voorkomt dat de riem uit de tanden getrokken wordt). De snubber zit ongeveer 1-1.5mm vrij van de riem maar als ik een beetje aanzet wordt de riem tegen de snubber aangetrokken, zo slap is het frame.
Volgens de installatie manual van Gates voor Shimano naven is een snubber in alle gevallen verplicht dus het verbaast mij zeer dat op geen van de betaalbare fietsen zo'n ding zit.
Ik heb inmiddels ook gefietst op een idworx met riem en daar kreeg ik met geen mogelijkheid de riem tegen de snubber aan, zo'n (veeeeel duurder) frame is duidelijk een stuk stijver.
Kortom, wat mij betreft is CDN niet geschik voor de wat serieuzere fietser en heb ik weinig vertrouwen in riemaandrijving in combinatie met een slap frame.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

Je hebt natuurlijk verschillende gradaties in lekbescherming. De Schwalbe Big Apple's op mijn fiets hebben slechts beperkte lekbescherming maar desondanks heb ik er nog nooit mee lekgereden, zelfs enkele weken geleden toen er scherp ijzer staafje in mijn achterband zat:

Daarbij is de Rohloff naaf erg efficient. Mijn fiets is weliswaar uitgerust met een ketting, maar ik geloof niet dat een riem echt lichter loopt. Bespaart misschien wat gewicht aan onderdelen, maar aan de andere kant moet het frame weer zo stijf worden gebouwd dat die paar gram er weer wellicht weer bij het frame aan zitten.

Mijn fiets is niet licht, maar met de Rohloff naaf kun je zo snel en makkelijk schakelen dat je toch weer binnen no-time op kruissnelheid zit. En dat schommelt bij mij afhankelijk van de omstandigheden tussen de 25 en 30 km/h. Ik heb mijn fiets nooit gewogen, maar het gaat om een Gaastra Fyts 4.14 bestaande uit een stalen frame met Rohloff naaf, SON naafdynamo, Magura hydraulische remmen en AXA slot. Ik heb er een Tubus voordrager opgeschroefd en er zitten dus dikke antilekbanden op. Desondanks valt de rolweerstand behoorlijk mee en ik heb er nog wel eens plezier in om wielrenners kwijt te rijden op deze "tank op wielen".

Eerlijk is eerlijk, ik zou best een fiets met riem willen hebben maar dan voornamelijk om het esthetische aspect. Voor mij hebben zaken als een Rohloff naaf, fatsoenlijke remmen en een lichtlopende naafdynamo absoluut meer prioriteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon
pvanv schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 09:46:
Ik zou de CDN absoluut afraden als je wat groter/sterker bent (ik ben 1.95m 95kg), CDN is ontworpen als budget alternatief voor CDX voor mensen die een beetje in de stad rondfietsen.
Ik heb op mijn Cube Travel SL 2017 twee CDN riemen kapot getrapt, de tweede al na 300km, bij de tweede fietste ik weg bij een stoplicht en trok over een afstand van 15cm alle tanden eraf.
Fietsenmaker heeft er toen onder garantie nieuwe CDX tandwielen en een CDX riem op gezet EN een snubber (rolletje schuin onder het achtertandwiel wat voorkomt dat de riem uit de tanden getrokken wordt). De snubber zit ongeveer 1-1.5mm vrij van de riem maar als ik een beetje aanzet wordt de riem tegen de snubber aangetrokken, zo slap is het frame.
Volgens de installatie manual van Gates voor Shimano naven is een snubber in alle gevallen verplicht dus het verbaast mij zeer dat op geen van de betaalbare fietsen zo'n ding zit.
Ik heb inmiddels ook gefietst op een idworx met riem en daar kreeg ik met geen mogelijkheid de riem tegen de snubber aan, zo'n (veeeeel duurder) frame is duidelijk een stuk stijver.
Kortom, wat mij betreft is CDN niet geschik voor de wat serieuzere fietser en heb ik weinig vertrouwen in riemaandrijving in combinatie met een slap frame.
Punt is alleen dat affabriek CDX je de keuze wel een stuk kleiner maakt. Mijn lokale fietsenmaker biedt voor 275 euro de optie om CDN om te zetten naar CDX... maar je kan net zo goed gewoon CDN eerst op rijden lijkt me. Voor hetzelfde geld gaat het prima.

offtopic:
Offtopic want geen riem, wel sportief: Zelf is mijn keuze gevallen op de Cannondale CaadX 105 SE

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JpJn
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-05 23:31
Ook ik was op zoek naar een vlotte ‘commuter’ en kwam met mijn opties mede op dit topic uit. Altijd handig, alternatieve short/longlists en de mening en ervaring van anderen, dus ik deel ook de mijne:

Na 8 trouwe dienstjaren van mijn Cortina Urban HPV (Nexus 8 ) en het niet dagelijks meer vervoeren van stapels kinderen op de fiets werd het weer eens tijd terug te gaan naar lichter en sportiever.

Uit ervaring wilde ik voor woon-werk geen derailleur meer (onderhoud) en N8 als minimum voor het loopwerk. Belt niet verplicht maar wel hoog op lijst qua techniek. Bagagedrager, slot en verlichting (liefst naaf) inclusief, naast mooi toch ook praktisch blijven 😉. Budget rond 1200 dus Alfine 11 zat er niet in.

Van de longlist (papierwerk) kwam het tot 4 op de shortlist om te proberen:
Cube Travel SL 2018 (A8 belt) 1199
Koga Supermetro 2018 (N8P belt) 1449
Kalkhoff Endeavour 8 2018 (N8 belt, niet-Benelux) 1099
Cube Travel Pro (N8 belt) 999

Daarbij kwam uit een leuke aanbieding nog
Koga Citylite 2018 (N8 ketting) 1099

Om kort te gaan: het is de Cube Travel SL 2018 geworden!
Voelt als een veertje om te fietsen; de energie die er in gaat komt er ook weer uit. Mooie afwerking voor het geld en past eenvoudigweg precies bij wat ik zocht.

Gedeelde 2e plaats voor de Koga Supermetro en Kalkhoff Endeavour. Koga erg mooi maar in vergelijk Travel SL meerprijs niet waard (N8 ipv A8, zwakkere batterijverlichting). Kalkhoff verloor het meer op het sportieve karakter dat de fiets ontbeerde. Dit gold uiteindelijk ook voor de Citylite als reden.

De Cube Travel Pro tot slot voelde als de wat zwaardere broer van de Travel SL. Wel een prettige zit en comfortabel.

Eigenlijk waren alle fietsen gewoon van zichzelf goed en hebben bestaansrecht. Het is een kwestie van je eigen voorkeur en budget.
Vooral zelf proberen en kiezen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-05 11:19

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik ben (voor woon-werk verkeer) ook opzoek naar een nieuwe fiets. Ik heb jaren met een derailleur gefietst maar dat ben ik een beetje zat. Ik fiets een route waar flink gebouwd (gaat) worden dus als ik hem schoonmaak zit er de volgende dag alweer een kwak zand op. In de winter fiets ik ook gewoon door :)

Op aanraden van diverse fietsenmakers ben ik eens gaan kijken naar een fiets met een beltdrive en eigenlijk heb ik de volgende kanshebbers:

Trek L500 ~€1100
Sensa Cintura ~€1200
Gazelle Ultimate S8 (2e hands 6mnd gebruikt) ~€900

De Trek heeft een Nexus naaf, de Sensa & Gazelle een Alfine. De vanwege het kleine prijsverschil valt eigenlijk de Trek af. Dan is voor mij (of er moeten nog andere modellen aan te raden zijn) de keuze voor de Sensa Cintura of de tweedehans Gazelle. Naar mijn idee zit je bij de Gazelle nét wat minder sportief maar voor €300 "minder" is het wel een fiets met GDX gates en over het algemeen betere kwaliteit onderdelen. De fiets wordt trouwens "als nieuw" verkocht met 1 jaar garantie op bewegende onderdelen bij de fietsenmaker.

Grootste 'nadeel' vind ik de iets minder sportieve zit (stuur heeft ook een knikje) en geen dynamo. Qua dynamo kan ik er nog wel mee leven als ik gewoon een set écht goede lampen koop (op accu ipv batterijen rommel) maar ik twijfel dan over de zit.

Zijn er toevallig mensen die ervaring hebben met (een van) deze fietsen? Allicht is de Gazelle een betere keuze om het eens uit te proberen? De waarde daarvan zal wat minder snel omlaag gaan dan een gloednieuwe fiets?

My Youtube Channel

• Nbabu
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-05 21:13
Nbabu schreef op donderdag 14 september 2017 @ 19:32:
Heb heel lang zitten twijfelen tussen de Gazelle en de Ghost Square Urban X7. Voor ongeveer dezelfde prijs heb je dan een Alfine naaf ipv een Nexus. Maar de Gazelle was sneller leverbaar, iets goedkoper en ook gewoon bij een lokale fietsenmaker te koop.
Kleine update: uiteindelijk erg blij met de aankoop bij de locale fietsenmaker. Een aantal maanden terug de continental belt doormidden getrapt!? :(

Gelukkig uitstekend onder garantie vervangen door de fietsenmaker met een volledig nieuwe Gates aandrijving. Serivce!

• marowi
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
﴾͡๏̯͡๏﴿

[Voor 101% gewijzigd door marowi op 17-07-2018 11:28]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 17:15
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik naar een fiets met riemaandrijving heb gekeken en aangeschaft, maar heb een iets andere weg bewandeld, die misschien niet voor iedereen is weggelegd.

Rewind:
14 jaar geleden Batavus Jakima aangeschaft als fiets van de zaak. Fietste goed en eigenlijk alleen slijtage onderdelen vervangen. Op een gegeven moment was 2 jaar geleden de achtervelg voor de tweede keer versleten en had toen besloten een poging te wagen te converteren naar naafaandrijving. Nieuw achterwiel met Alfine 11 besteld, en toen per ongeluk binnen 2 uur in elkaar gezet. Vorig jaar voorbereidingen getroffen om toch maar naar vervanging te kijken met de gedachte om later eventueel het Alfine wiel nog een keer over te zetten. Heb toen bewust naar riemaandrijving gekeken met een goedkope achternaaf en heb de diverse bovenstaande lijstjes met opties ook gezien. De meeste opties waren of alweer verdwenen (oud model) of zodanig veranderd dat ze afvielen. Uiteindelijk een goedkope Dublin 3 gevonden die nog voldeed aan mijn eisen.

Specificaties van fietsproducenten zijn in ieder geval niet vanzelfsprekend, verwachtend dat ik een continental drive kreeg, was de uitvoering toch een Gates CDX, alleen de riem was CDN. Beetje blij verrast wel 8) . De Nexus-3 is functioneel, maar ik merk toch dat ik versnellingen mis, dus ben ik recent voor de ombouw weer gegaan. En weer was het relatief eenvoudig om het achterwiel te vervangen en af te stellen en achterkrans was 1:1 uitwisselbaar met de Alfine naaf.

Tot nu toe bevalt het riemsysteem me goed, alleen is de 24/50 verhouding in combinatie met de Alfine 11 voor mijn gevoel net te weinig en zit ik al gauw op het maximum. Maar het is ruim voldoende waar ik de fiets voorlopig nu voor gebruik, en was een relatief "goedkope" conversie. Maar zal de fiets later harder op z'n staart trappen om te kijken of ie het uithoudt.

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:54

Lulukai

God's gift to women

pvanv schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:36:

Enige punt van kritiek is de afstelling van de Alfine 8, die komt erg nauw, volgens google blijkbaar een veel voorkomend probleem. Voorlopig werkt het het beste als ik de gele streepjes net niet gelijk zet, ook gevonden via google.
Wat bedoel je hier precies mee?

.

• twapee12
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09-2022
Beste allemaal,

Ook in ben op zoek naar een sportieve fiets voor woon/werk verkeer en tourtochtjes door NL. Een aantal wensen die ik heb zijn riemaandrijving (Gates carbon), Alfine 11, Shimano Deore remmen. Budget €2000-€2500.
Ondertussen al een aantal fietsen gezien (op internet) zoals
- Cube Editor 2018 (lastig te krijgen) of 2019. Wat ik zo snel gezien heb zit er weinig verschil tussen de 2 modellen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
- Cannondale Bad Boy 1 (helaas alleen met Alfine 8 )
- Ghost Square X7.8
- Bulls Urban 11s
De eerste 2 zijn zgn 'naked' bikes. Er moet wel een mogelijkheid zijn om 2 (kleine) tassen achterop te monteren.
Moeilijk om uitgebreide reviews te vinden.
Graag jullie commentaar.

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Koga F3 6.0?

• twapee12
Ook een erg goede fiets maar ik zoek toch net iets sportievers. Kwestie van smaak ;)

• Ramon
twapee12 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:12:
Beste allemaal,

Ook in ben op zoek naar een sportieve fiets voor woon/werk verkeer en tourtochtjes door NL. Een aantal wensen die ik heb zijn riemaandrijving (Gates carbon), Alfine 11, Shimano Deore remmen. Budget €2000-€2500.
- Cube Editor 2018 (lastig te krijgen) of 2019. Wat ik zo snel gezien heb zit er weinig verschil tussen de 2 modellen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
- Ghost Square X7.8
- Bulls Urban 11s
De eerste 2 zijn zgn 'naked' bikes. Er moet wel een mogelijkheid zijn om 2 (kleine) tassen achterop te monteren.
Graag jullie commentaar.
Cube Travel (SL/Pro) is ook nog een optie, of Sensa Cintura.

Ik zou verder niet teveel op reviews afgaan. Vooral kijken of je er lekker op fietst, proefritjes maken dus!

• twapee12
Ramon schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:06:
[...]

Cube Travel (SL/Pro) is ook nog een optie, of Sensa Cintura.

Ik zou verder niet teveel op reviews afgaan. Vooral kijken of je er lekker op fietst, proefritjes maken dus!
Dank je voor de suggesties maar allebei met een Alfine 8 naaf. Voor onderhoud van die naaf moet hij uit elkaar worden gehaald. Bij een Alfine 11 naaf kan de olie worden gewisseld zonder dan de naaf uit het wiel moet worden gehaald. Ik ben niet zo'n ster m.b.t. onderhoud maar het olie verwisselen van de 11 moet nog wel lukken.

• Bastism
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:27
twapee12 schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:38:
[...]

Dank je voor de suggesties maar allebei met een Alfine 8 naaf. Voor onderhoud van die naaf moet hij uit elkaar worden gehaald. Bij een Alfine 11 naaf kan de olie worden gewisseld zonder dan de naaf uit het wiel moet worden gehaald. Ik ben niet zo'n ster m.b.t. onderhoud maar het olie verwisselen van de 11 moet nog wel lukken.
Cube heeft voor 2019 een travel slt, met alfine 11 naaf, gepland staan. https://www.cube.eu/nl/20...el-slt-iridiumngrey-2019/

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Of kijk naar de Jan Janssen ZeroCO2, die is ook met Alfine 11 en Gates belt te krijgen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• twapee12
SlinkingAnt schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 19:19:
Of kijk naar de Jan Janssen ZeroCO2, die is ook met Alfine 11 en Gates belt te krijgen.
Als ik kijk naar de Jan Jansen vindt ik de Ghost Urban X7.8 er toch wat strakker uitzien.

• twapee12
Bastism schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 16:51:
[...]

Cube heeft voor 2019 een travel slt, met alfine 11 naaf, gepland staan. https://www.cube.eu/nl/20...el-slt-iridiumngrey-2019/
Wist ik niet. Ik ga informeren wanneer dit model beschikbaar is voor een proefritje.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ben ook aan het oriënteren, maar tot nu toe altijd deraillieur gehad, en onderhoud valt IMHO altijd wel mee, even een oude doek over de ketting terwijl ik achteruit trap, met een schroevendraaier het vuil van de pulley's af schrapen, en een druppie olie er op. En weer gaan :P Jaren woon-werk gereden, tegenwoordig niet meer.

Maargoed, ben over een tijd weer toe aan nieuw setje tandwielen en ketting. En de lagers worden ook allemaal wat minder. Dus na 9 jaar ben ik wel weer aan wat nieuws toe :+ Twijfel alleen om even te wachten op nieuwe modellen. Maar de Canyon Urban modellen komen pas in januari ofzo. Al zijn de Cube travel modellen ook wel mooi.
Nu had ik vooral een fiets om snel van A naar B te komen, een fitness bike met 28mm bandjes en diepe zit. Met het oog op de toekomst zal het iets minder diepe zit worden, maar met zo min mogelijk meuk en lekker licht.

• twapee12
_ferry_ schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:02:
Ben ook aan het oriënteren, maar tot nu toe altijd deraillieur gehad, en onderhoud valt IMHO altijd wel mee, even een oude doek over de ketting terwijl ik achteruit trap, met een schroevendraaier het vuil van de pulley's af schrapen, en een druppie olie er op. En weer gaan :P Jaren woon-werk gereden, tegenwoordig niet meer.

Maargoed, ben over een tijd weer toe aan nieuw setje tandwielen en ketting. En de lagers worden ook allemaal wat minder. Dus na 9 jaar ben ik wel weer aan wat nieuws toe :+ Twijfel alleen om even te wachten op nieuwe modellen. Maar de Canyon Urban modellen komen pas in januari ofzo. Al zijn de Cube travel modellen ook wel mooi.
Nu had ik vooral een fiets om snel van A naar B te komen, een fitness bike met 28mm bandjes en diepe zit. Met het oog op de toekomst zal het iets minder diepe zit worden, maar met zo min mogelijk meuk en lekker licht.
Ik heb even gekeken naar de Canyon Urban 6. Erg mooie fiets en precies wat ik zoek. Maar begrijp ik het goed dat Canyon alleen online te verkrijgen is of is er nog ergens een importeur/verkooppunt in Nederland? Ik wil wel eerst een testrit maken voordat ik een besluit neem. Ook wat betreft service en eventueel onderhoud zou dit wel prettig zijn.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

twapee12 schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 08:34:
[...]

Ik heb even gekeken naar de Canyon Urban 6. Erg mooie fiets en precies wat ik zoek. Maar begrijp ik het goed dat Canyon alleen online te verkrijgen is of is er nog ergens een importeur/verkooppunt in Nederland? Ik wil wel eerst een testrit maken voordat ik een besluit neem. Ook wat betreft service en eventueel onderhoud zou dit wel prettig zijn.
Klopt, dat is precies het idee achter Canyon.
Ze hebben wel een servicepunt, wellicht dat je daar ook kunt proefrijden. Maar ze zullen er, zeker niet op het einde van het seizoen, alle modellen in alle maten hebben staan. Want dan heb je het dus over honderden fietsen. Anders kun je misschien beter naar Cube (travel) kijken, redelijk vergelijkbaar, net iets duurder, maar leverbaar/service via de fietsenwinkel.

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
_ferry_ schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 10:02:

Als de tandriem geen harde eis is, Radon Urban misschien een optie?
https://www.radon-bikes.de/urban/urban/

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:00
Na 15 jaar met mijn "plechtige communiefiets" te hebben rondgereden was hij echt helemaal op: de voorste remhoef die in 2 brak door metaalmoeheid was de druppel :+
Daarom kocht ik vorig jaar, na goed gaan kijken en vergelijken op de Velofolies-beurs, de Bergamont Vitess N8 Belt. Mijn eisen waren er op gericht om hem zo onderhoudsarm mogelijk te maken: naafdynamo, naafversnellingen, schijfremmen en een aandrijfriem.

Ondertussen al heel erg veel plezier aan gehad, tot begin juli. Toen ik terug wou aanzetten aan een kruispunt schoot mijn riem van het tandwiel achteraan. Gelukkig op 500m van mijn deur, want zonder Engelse sleutel kan ik mijn achterwiel niet losmaken, en de riem er dus ook niet terug opleggen.
Verdere inspectie thuis leerde me dat ongeveer de helft van de tandjes los was komen te zitten: ze hingen nog maar langs 1 kant vast op de riem.

Daarom even langsgegaan bij de fietsenmaker, die een vervangende riem helaas niet op voorraad had. Waar hij me toen beloofde dat de riem over 2 dagen wel zou binnen zijn, duurde het uiteindelijk 3,5 weken vooraleer ik het verlossende telefoontje kreeg. Geen idee hoe dit zo lang heeft kunnen duren. Ik vermoed dat de garantieafhandeling bij Bergamont de nodige voeten in de aarde had..

Gelukkig kon ik al die tijd wel blijven doorrijden op mijn stadsfiets, maar dan wel met wat extra aandacht bij het aanzetten dat ik zeker in een lage versnelling stond..

Voor de rest erg tevreden van mijn fiets, maar ik wil hier toch even de kanttekening neerzetten dat een riem niet perse de wonderoplossing is. Ik lees namelijk op internet nogal wat identieke klachten over loskomende tanden..

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Nbabu schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:21:
[...]

Kleine update: uiteindelijk erg blij met de aankoop bij de locale fietsenmaker. Een aantal maanden terug de continental belt doormidden getrapt!? :(

Gelukkig uitstekend onder garantie vervangen door de fietsenmaker met een volledig nieuwe Gates aandrijving. Serivce!
Hmmm, collega van mij ook. Die hebben ze onder garantie voor een Gates vervangen. Ik hoor wel veel enge verhalen over Conti belts.

Ik ben zelf ook in de markt voor een fiets naast mijn antieke racefiets voor woon-werk (+/- 17km enkele reis). Dus ik kwam hier ook eens buurten. Vermoedelijk gaat 't toch iets van een Cube worden. Erg mooie fietsen met een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Waarschijnlijk dan alleen wel de CDX upgrade, beetje afhankelijk van het budget... :)

Foto zooi | Arduino, Lego en IoT
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• pvanv
WhizzCat schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:49:
[...]

Hmmm, collega van mij ook. Die hebben ze onder garantie voor een Gates vervangen. Ik hoor wel veel enge verhalen over Conti belts.

Ik ben zelf ook in de markt voor een fiets naast mijn antieke racefiets voor woon-werk (+/- 17km enkele reis). Dus ik kwam hier ook eens buurten. Vermoedelijk gaat 't toch iets van een Cube worden. Erg mooie fietsen met een mooie prijs/kwaliteit verhouding. Waarschijnlijk dan alleen wel de CDX upgrade, beetje afhankelijk van het budget... :)
Ik ben met je eens dat Cube mooie fietsen maakt met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Ik heb op mijn Travel SL 2017 inmiddels ook CDX en een snubber. Vooral de snubber is volgens mij erg belangrijk, het frame van mijn fiets is namelijk zo slap dat ik tijdens optrekken de riem ALTIJD vrij makkelijk tegen de snubber aantrek (snubber staat op de gespecificeerde afstand van 1-1.5mm van de riem, riem staat op de maximaal aanbevolen spanning). Zonder snubber zou ik de riem dus altijd deels uit de tanden trekken en dat is erg slecht voor de levensduur.
Ter info, mijn eerste CDN riem heeft het 5900km uitgehouden, tweede 260km, CDX zit er nu 3500km op. Ik vermoed dat de fietsenmaker de tweede riem gewoon te slap had gezet.
Voorlopig ben ik nog niet overtuigd van de combinatie betaalbare fiets (=redelijk slap frame), tandriem en een sterkere/zwaardere berijder.

succes met de keuze, Peter

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-05 23:35

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Momenteel ben ik in twijfel over verschillende modellen.

Mijn eisen, voor gebruik als 365/365 woonwerkverkeer:
- moet tassen kunnen dragen
- liefst met ringslot (of niet, indien ik kan overtuigd worden dat er equivalente manieren zijn om een fiets te beveiligen - ter info, ik gebruik sowieso een U-slot om te bevestigen aan een fietsrek, maar meerdere sloten lijkt mij altijd een goed idee)
- spatborden
- (liefst volautomatische) lichten
- onderhoudsarm -> hydraulische schijfremmen + riem + versnellingsnaaf (voorkeur gaat naar Alfine 11, want Pinion en Rohloff zijn mij iets te duur)

Ik kwam zo bij de volgende modellen uit:

- Koga F3 H6.0, voordelen: volledig pakket, maar prijskwaliteit lijkt beetje laag wegens hoge prijs en zo-zo onderdelen; directe nadelen: (1) achterlicht op batterijen dus niet automatisch, (2) vrij zwaar, (3) vrij nutteloze voorvorkvering
- Stevens Super Flight, superlicht en goeie specs, betere prijskwaliteit dan de Koga; nadelen: (1) geen ringslot
- Ghost Square Urban X7.8 AL, goedkoop! Geen idee van gewicht en afwerking; nadelen: (1) geen ringslot, (2) mogelijks zwaar
- Rose Black Lava-2, niet te zwaar, momenteel korting via de website, geen directe nadelen gevonden

Enkele modellen die afvallen:
- Gazelle Ultimate S8, geen Alfine 11, voor de rest niet zo licht
- Batavus Dinsdag Exclusive, geen schijfremmen, geen Alfine 11, voor de rest niet zo licht
- Schindelhauer Friedrich VIII/XI, lekkere specs en vederlicht, maar zo DUUR

Kan iemand mij een beetje vertellen of ik ergens over kijk en misschien mij laat misleiden door foute of ontbrekende informatie? Of is mijn insteek volledig verkeerd en zijn mijn eisen niet de eisen die mij best zouden passen?

Ik ben bereid geld te betalen voor een goeie fiets, mijn maximaal budget is €2k.

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Stevens Super Flight of de Rose Black Lava.

[Voor 14% gewijzigd door RuddyMysterious op 31-08-2018 12:48]

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:00
RuddyMysterious schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:34:
[...]

- Koga F3 H6.0, voordelen: volledig pakket, maar prijskwaliteit lijkt beetje laag wegens hoge prijs en zo-zo onderdelen; directe nadelen: (1) achterlicht op batterijen dus niet automatisch, (2) vrij zwaar, (3) vrij nutteloze voorvorkvering

[...]

Ik ben bereid geld te betalen voor een goeie fiets, mijn maximaal budget is €2k.

[...]
Ik heb zelf de Koga F3 6.0, ik kan niet veel zeggen over de andere modellen. De F3 past volgens mij wel net binnen je budget, is inderdaad niet heel licht, maar het achterlicht is zeker niet op batterijen, maar netjes met de naafdynamo en koplamp verbonden.

Wat bedoel je met zo-zo onderdelen? De B&M Eyc voorlamp vind ik erg prettig licht geven en de Alfine 11 / Gates CDX en shimano hydraulische remmen, zijn volgens mij allemaal van goede kwaliteit. Het is ook een stijf frame (voor zover ik dat kan inschatten) met een excentrische trapas, hier een video over hoe die te stellen bij een riem (heb ik zelf nog niet gedaan):
YouTube: Hoe span je een ketting of riem bij een excentrische trapas van Bush...

De voorvorkvering doet niet heel veel, maar is ook erg licht. Ik vind het wel prettig fietsen bij fietspaden met tegels :)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
twapee12 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:12:
Beste allemaal,

- Ghost Square X7.8
- Bulls Urban 11s
Graag jullie commentaar.
De Cube Editor 2018 lijkt erg op de Koga Supermetro. Ik heb de versie uit 2014 dacht ik en fiets er al jaren met plezier op. Ik heb het laten uitbreiden met een setje spatborden & bagagedrager omdat ik ook tassen wil vervoeren. Laatst zag ik dat de er ook een variant van de supermetro met belt-drive is (lijkt zelfs standaard tegenwoordig bij dit model). Is wel Alfine 8...
Uitbreidingsset met spatborden & bagagedrager is dus mogelijk.

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

Wat betreft de zogenaamd mindere componenten op de Koga (in vergelijking met bv de Stevens) is het voorlicht.

De B&M Eyc (50 Lux en €65 volgens de website van Busch & Müller) lijkt mij minder wijd te schijnen dan de B&M die op de Stevens Super Flight zit: IQ-X (100 Lux en €140 volgens de website van B&M).

Effe een voorbeeldplaatje voor elk model van de website van B&M zelf.

IQ-X die op de Stevens Super Flight zit gemonteerd:
http://en.bumm.de/uploads/tx_bummprodukte/Beam_Pattern_IQ-X.jpg

IQ2 Eyc T Senso Plus die op de Koga F3 H6.0 zit gemonteerd:
http://en.bumm.de/uploads/tx_bummprodukte/50_Lux.jpg

Betreffende het achterlicht: gaaf dat die ook automatisch aan en uit gaat en wordt aangedreven door de dynamo, dat had ik niet meteen gedacht afgaande op de lijst van specificaties. Hoewel ze het hebben over een Racktime bagagedrager, hebben ze het over een Spanninga Plateo achterlicht, dat volgens de website van Spanninga enkel batterijgevoed werkt. Dat lijkt dus niet helemaal te kloppen met de realiteit. Kan je zeggen welk achterlicht jij juist hebt, merk + model?

Betreffende de stijfheid van het frame en de eccentrische trapas, dat is ook een pluspunt, aangezien ik al gelezen heb dat riemaandrijving staat of valt met de stijfheid van het frame. Dat de riem gemakkelijk naar wens is aan te spannen is ook top. Wat ik echter niet terugvind in de oplijsting der specificaties, is of de Koga een sprocket heeft om de riem makkelijker op het tandwiel te houden, of is dat niet nodig met zo'n center track belt?

De voorvork die niet te sponzig rijdt, dat lijkt mij ook een leuk iets.

Tot nu toe zijn alle nadelen van de Koga (behalve het gewicht natuurlijk) voor mijn part weggewerkt. Moet ook lukken dat van alle opgesomde modellen de lokale fietswinkel deze het gemakkelijkst kan verkrijgen.

Zijn er verder mensen die ervaring hebben met bv de Stevens Super Flight of de Rose Black Lava-2? Ik weet niet meteen of die andere modellen zodanig beter rijden dan een Koga, maar ik zou het toch graag eens van iemand horen.

• jorikc
Hoewel ik de Eyc veel licht vind geven, zullen die vergelijkende plaatjes wel kloppen. De Eyc heeft idd niet een hele brede bundel. Wel schijnt hij erg ver, verder dan dat plaatje lijkt aan te geven, ik zie borden e.d. reflecteren op minstens 200m afstand.

Het achterlicht is wel een Spanninga Plateo (dat staat er op), maar dan de variant voor met dynamo. Die lijkt ook wel XDS genoemd worden, hoewel ik dat er niet op zie staan.
https://www.frieslandfiet...icht-spanninga-plateo-xds

[Voor 37% gewijzigd door jorikc op 01-09-2018 20:20]

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
jorikc schreef op zaterdag 1 september 2018 @ 20:14:
Hoewel ik de Eyc veel licht vind geven, zullen die vergelijkende plaatjes wel kloppen. De Eyc heeft idd niet een hele brede bundel. Wel schijnt hij erg ver, verder dan dat plaatje lijkt aan te geven, ik zie borden e.d. reflecteren op minstens 200m afstand.

Het achterlicht is wel een Spanninga Plateo (dat staat er op), maar dan de variant voor met dynamo...
Interesssant dat jij al een F3 6.0 hebt, ik ben er ook erg van gecharmeerd. Ik keek net op een productfoto van de fiets en het volgende viel mij op:

Ik zie niet zo'n 'snubber' bij de achternaaf (zo'n ding wat de riem voldoende op het achtertandwiel houdt)
Ontbreken snelbinders en ringslot voor deze prijs?

De CDN casette vermelding in de specs, deed mij belanden op deze pagina, waar te zien is dat CDN niet echt voor duurzaamheid staat.

Het valt me op dat er voor deze fiets toch wel wat wordt bezuinigd qua componentkeuze t.o.v. mijn huidige Koga 'Cubo Ocho' (voorloper van de City lite+) stadsfiets:

Koga 'Cubo Ocho':
Multifunctioneel stuur, leer-bekleed
Axa ringslot
Achterlicht met 5 LEDS, waarvan 1 links en 1 rechts voor betere zichtbaarheid
Snelbinders
Bidon(houder)
Zadeltas

Het zal wel met de F3 lijn te maken hebben, waarbij volgens mij toch wat bochten afgesneden worden in kwaliteit om een interessantere prijs te realiseren. Het prijsverschil (de Koga 'Cubo Ocho' was toen 1499) is 'slechts' 500 Euro en daar passen schijfremmen, de Alfine 11 naaf en de tandriem-aandrijving volgens mij niet in zonder andere concessies te doen.

De keuze voor een bepaald (merk) fiets kan ook niet los gezien worden van de fietsenmaker. Ik ben blij met de fietsenmaker keuze die ik toen gemaakt heb, want de Koga was niet geheel probleemloos:
-Feathershock veervork gaat na een paar jaar stroever lopen, waardoor hij op een klinkerweg gaat bonken (is na +/- 3 jaar onder coulance vervangen)
-Verende zadelpen afgebroken (is na 2.5 jaar onder coulance vervangen)
-Aantasting van de laklaag op het frame bij de achterbrug thv de standaard/spatbord (frame na 5 jaar onder garantie vervangen incl. een aantal uren gratis arbeid)

Die laatste claim was fijn, omdat ik voor 100 Euro extra zowat een nieuwe fiets had vanwege mijn keuze voor een nieuw voor- en achtertandwiel + ketting en vervanging van de rem- en versnellingskabels. Eigenlijk zijn alleen het stuur en wielen nog origineel :)

Koga service was uitstekend, kwaliteit, gezien bovenstaande, niet helemaal top. (2de feathershock voorvork begon voor de framewisseling hetzelfde gedrag te vertonen als de eerste. Nu ik 2 jaar het nieuwe frame + (3e) voorvork heb, begint het feathershock gebeuren opnieuw. Prima vering bij een flinke hobbel, maar een on-effen weggedeelte filtert hij niet meer weg zoals bij nieuw. Is ook weer-afhankelijk helaas.)

[Voor 3% gewijzigd door JakeNL op 03-09-2018 17:57]

• RuddyMysterious

RuddyMysterious

De koga F3 6.0 gebruikt de Gates CDX centertrack riem als ik mijn niet vergis. Dus CDX en geen CDN, en dus ook centertrack waardoor de nood aan een stuk om de riem erop te houden wegvalt.

• jorikc
Op de F3 6.0 zit inderdaad de CDX en geen snubber. Dit is al m'n tweede F3 (de eerste is helaas na een jaartje gestolen). Ik hoop dat de Feathershock het bij mij langer uit gaat houden, maar dat is dus wel een onderdeel om in de gaten te houden. Good om te weten!

(@RuddyMysterious En als je geen voorvorkvering wilt/hoeft, wellicht toch verstanding om te ontwijken?

Mijn eerste F3 6.0 werd zonder slot of snelbinders geleverd (Hans Struijk Eindhoven). Aangezien die eerder dit jaar failliet zijn gegaan, ben ik nu bij een andere fietswinkel (John Vermeulen Eindhoven) en die hebben m'n vervangende F3 wel met snelbinders geleverd en ik kreeg korting op het slot

Maar hij wordt vanuit Koga dus zonder beide geleverd.

• JakeNL
Nu ik mij er vandaag echt in vast begon te bijten en de Koga F3 6.0 vergelijk met de nog te leveren Cube Travel SLT, valt het mij op dat nagenoeg alle specs van de Cube beter zijn (behalve zo van de foto: het laswerk van de Koga ziet er (weer) voortreffelijk uit qua gladslijpen en daardoor smooth overgangen). Jammer dat Koga zo op specs beknibbelt bij de F3 reeks alsof ze een Gazelle op basis van verkoopprijs specificeren:

Cube, betere specs:
Koplamp
Achterlicht
Naafdynamo (in ieder geval lichter)
Hydraulisch remsysteem
CDX achtertandwiel (metaal) ipv CDN (kunststof)
Overall gewicht (zou ten koste van stijfkheid kunnen gaan?)

Koga betere specs:
Verende voorvork

Neutraal, kwaliteit moeilijk te vergelijken:
Handvaten
Zadel

De Koga is +100 200 Euro en vanaf de foto's vind ik hem wat mooier overkomen. Ik ga ze zeker beide testen als dat lukt (met mijn behoefte voor een 62/63 frame. Testen op een te klein frame is een ramp, het lijkt erop dat je dan klem zit, ondanks compensatie van het zadel.

• jorikc
Hmm, het verbaast me dat er een CDN achtertandwiel opzit, maar dat staat idd in de specs van de Koga. Ik ga het eens bekijken op m'n fiets, ik had verwacht dat het helemaal van metaal zou zijn.

Verder lijkt het er inderdaad op dat Cube steeds de net wat duurdere componenten gebruikt heeft voor dynamo, remsysteem en lichten.

• dvdj
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
RuddyMysterious schreef op vrijdag 31 augustus 2018 @ 12:34:
Momenteel ben ik in twijfel over verschillende modellen.

Mijn eisen, voor gebruik als 365/365 woonwerkverkeer:
- moet tassen kunnen dragen
- liefst met ringslot (of niet, indien ik kan overtuigd worden dat er equivalente manieren zijn om een fiets te beveiligen - ter info, ik gebruik sowieso een U-slot om te bevestigen aan een fietsrek, maar meerdere sloten lijkt mij altijd een goed idee)
- spatborden
- (liefst volautomatische) lichten
- onderhoudsarm -> hydraulische schijfremmen + riem + versnellingsnaaf (voorkeur gaat naar Alfine 11, want Pinion en Rohloff zijn mij iets te duur)

- Stevens Super Flight, superlicht en goeie specs, betere prijskwaliteit dan de Koga; nadelen: (1) geen ringslot
- Ghost Square Urban X7.8 AL, goedkoop! Geen idee van gewicht en afwerking; nadelen: (1) geen ringslot, (2) mogelijks zwaar
- Rose Black Lava-2, niet te zwaar, momenteel korting via de website, geen directe nadelen gevonden

Enkele modellen die afvallen:
- Gazelle Ultimate S8, geen Alfine 11, voor de rest niet zo licht
- Batavus Dinsdag Exclusive, geen schijfremmen, geen Alfine 11, voor de rest niet zo licht
- Schindelhauer Friedrich VIII/XI, lekkere specs en vederlicht, maar zo DUUR

Kan iemand mij een beetje vertellen of ik ergens over kijk en misschien mij laat misleiden door foute of ontbrekende informatie? Of is mijn insteek volledig verkeerd en zijn mijn eisen niet de eisen die mij best zouden passen?

Mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de Stevens Super Flight of de Rose Black Lava.
Interessant, ik ben ongeveer naar exact hetzelfde op zoek. Budget mag (ideaal gezien...) nog €500 minder zijn.

Ik ben in de winkel naar een Schindelhauer gaan kijken die niet gespoten was maar volledig in geborsteld aluminium. Zie foto. Heel knap maar duur. Snel terug naar buiten gewandeld.

Hierbij nog een paar modellen die je mogelijks ook interesseren:Weet iemand het verschil tussen een Nexus 8, Nexus 8 Premium, Alfine 8 en Alfine 11? 8 of 11 versnellingen maakt me niet uit, het gaat om het verlies qua trapkracht. Ik lees dat een Nexus 7 echt te mijden is wegens teveel verlies. Is er een groot verschil qua weerstand tussen deze 4 modellen?

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:47
dvdj schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 11:24:
[...]
Weet iemand het verschil tussen een Nexus 8, Nexus 8 Premium, Alfine 8 en Alfine 11? 8 of 11 versnellingen maakt me niet uit, het gaat om het verlies qua trapkracht. Ik lees dat een Nexus 7 echt te mijden is wegens teveel verlies. Is er een groot verschil qua weerstand tussen deze 4 modellen?
Nexus 8: Glijlagers. Vetgesmeerd.
Nexus 8 Premium: Naaldlagers. Vetgesmeerd.
Alfine 8: Naaldlagers, oliegesmeerd. Vetgesmeerd.
Alfine 11: Naaldlagers oliegesmeerd.

Voor info over de naven kan je op de site van Sheldon Brown kijken:
https://www.sheldonbrown.com/nexus8.shtml
Wel een beetje web 1.0

Voor weerstand:
https://fahrradzukunft.de...ungen-an-nabenschaltungen
https://fahrradzukunft.de...gen-an-nabenschaltungen-2

Daar zie je wel dat de 8 in de 5e versnelling 1:1 draait. Als je de rest van je vertanding daar op aanpast zodat je daar het meest in zit is het redelijk efficiënt. Maar het is geen speedhub.

[Voor 20% gewijzigd door blitzkrieg op 05-09-2018 07:32]

If you were supposed to watch your mouth all the time I doubt your eyes would be above it

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
JakeNL schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:31:
-Feathershock veervork gaat na een paar jaar stroever lopen, waardoor hij op een klinkerweg gaat bonken (is na +/- 3 jaar onder coulance vervangen)
Hoe merk je dat precies? Geluid of gevoel?
Ik vind het overigens niet echt vering zo'n ding, meer een schokbreker. Voordeel is wel dat je dan gewoon met kinderzitje kan. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33

sapphire

Die-hard pruts0r

Uiteraard hebben we op GoT ook een tandriem-fiets topic, should have known :+

Ik rijd sinds een aantal weken (effectief 4?)op een Sensa Cintura rond voor woon-werk verkeer en bevalt tot nu toe goed!

Keuze was tussen een Trek L500, de Sensa en een Koga Super metro.

Koga meer omdat mijn neef oa. Koga dealer is maar prijstechnisch vond ik de Koga minder, zeker omdat die standaard geleverd word zonder licht, spatborden, slot en bagagedrager. De F6 nog overwogen maar dat viel buiten budget helaas.

De Trek was qua zit wat minder sportief en Nexus 8 met draaiversnelling en dat vind ik niets. LBS kwam toen met de Sensa, iets minder in de afwerking maar wel met Alfine 8 en sportievere zit. Alleen gaar dat ze bij Sensa blijkbaar geen maat 58 hebben en alleen 56 en 60. Keuze was dus of echt klein of wat groot. Nouja dan maar wat groot.

Uiteindelijk nog gesproken over de CDN drive en achtertandwiel maar zelf herkende ze geen van de verhalen. Mocht het gedoe geven moest ik gelijk terug komen en gingen ze het oplossen. Moet wel zegen dat hij wat geluid maakt achter in een aantal versnellingen, niet echt een ratel of tril maar een vreemd geluid. Ga het iig aangeven bij de eerste servicebeurt want het is toch irritant na pak en beet 450KM.

Verder een racktime drager er op, extra lampje, en kreeg er nog een foeilijke en onpraktische dubbele fietstas bij, en een insteekslot. Vond ik best netjes voor €1250.
Zelf nog een Ortlieb tas er bij gekocht, stukken fijner :)

Gabriël ITX

• jorikc
Ik heb het achtertandwiel van de F3 6.0 gecheckt. Het is wel “gewoon” CDX, raar dat ze dan CDN op de specsheet hebben gezet. Ik weet vrij zeker dat hetzelfde (dus ook CDX) tandwiel op m’n vorige F3 6.0 zat, dus ik verwacht dat het een fout op in de specsheet is.
Fotootje:
https://www.icloud.com/sh...1D-4EDC-85F9-B2F5254AC106

• JakeNL
jorikc schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:46:
Ik heb het achtertandwiel van de F3 6.0 gecheckt. Het is wel “gewoon” CDX, raar dat ze dan CDN op de specsheet hebben gezet. Ik weet vrij zeker dat hetzelfde (dus ook CDX) tandwiel op m’n vorige F3 6.0 zat, dus ik verwacht dat het een fout op in de specsheet is.
Fotootje:
https://www.icloud.com/sh...1D-4EDC-85F9-B2F5254AC106
Bedankt voor het checken. Foutje van Koga, zullen we maar zeggen. Ook vreemd, de catalogus foto's van de F3 6.0: vanaf de ene zijde (schuin van voren) zie je een constructie zitten die volgens mij zo'n 'snubber' faciliteeert, vanaf de andere zijde zie (schuin van achteren) zie je dat hele ding niet eens aangebracht zitten. Vreemd.

• JakeNL
Gonadan schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 19:58:
[...]

Hoe merk je dat precies? Geluid of gevoel?
Ik vind het overigens niet echt vering zo'n ding, meer een schokbreker. Voordeel is wel dat je dan gewoon met kinderzitje kan. :P
Het is meest het gevoel en een beetje geluid. De vork komt dan wat vertraagd weer in de 'uit-stand' en dat hoor je. Je voelt een klapperend voorwiel, alsof er speling op je voorvork zit.
Hij werkt nog wel aardig bij mij in de klinkerstraat tijdens het afremmen. Er komt dan veel druk op het voorwiel en dan hoor je de balg wel puf-puf-puf doen als je over de klinkers aan het afremmen ben. Ook bij het oprijden van het trottoir op zo'n auto-oprit doet'ie zijn werk nog OK en haalt de grootste klap weg.

De fietsenmaker heeft de vorige voor wel eens gesmeerd en dat verbeterde het gedrag tijdelijk. Het schijnen geleideblokken te zijn die langs elkaar glijden. Hoe dat demonteren/smeren werkt, vertelden ze niet. Misschien moet ik zelf eens kijken hoever ik kom.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:59
jorikc schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 21:46:
Ik weet vrij zeker dat hetzelfde (dus ook CDX) tandwiel op m’n vorige F3 6.0 zat, (...)
Als je vorige een paar jaar oud is, kan dat ook een andere reden hebben. Toen Gates de CDN introduceerde, hadden ze problemen met het leveren van de tandwielen of ze waren nog niet klaar of zoiets dergelijks. Weet niet meer precies wat het probleem was, maar destijds zijn veel fietsen dus geleverd met CDN riem, maar met CDX tandwielen.

Bij mijn Cube Travel SL uit 2016 is dat bijvoorbeeld ook het geval.

Punctuality is the politeness of kings

• jorikc
De vorige kwam uit de fabriek in juni/juli 2017, niet zo heel lang geleden dus...

Het gaat hier trouwens om een CDX riem, CDX voortandwiel en dan een CDN achtertandwiel (zo staat het in de F3 6.0 specs). Dat vind ik wel wat raar en in de praktijk dus iig 2x een CDX achtertandwiel.

Dat lijkt me dan toch net anders dan een CDN-set waarbij 1 CDN component vervangen werd door CDX?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
JakeNL schreef op dinsdag 4 september 2018 @ 22:32:
[...]

Het is meest het gevoel en een beetje geluid. De vork komt dan wat vertraagd weer in de 'uit-stand' en dat hoor je. Je voelt een klapperend voorwiel, alsof er speling op je voorvork zit.
Hij werkt nog wel aardig bij mij in de klinkerstraat tijdens het afremmen. Er komt dan veel druk op het voorwiel en dan hoor je de balg wel puf-puf-puf doen als je over de klinkers aan het afremmen ben. Ook bij het oprijden van het trottoir op zo'n auto-oprit doet'ie zijn werk nog OK en haalt de grootste klap weg.

De fietsenmaker heeft de vorige voor wel eens gesmeerd en dat verbeterde het gedrag tijdelijk. Het schijnen geleideblokken te zijn die langs elkaar glijden. Hoe dat demonteren/smeren werkt, vertelden ze niet. Misschien moet ik zelf eens kijken hoever ik kom.
Ik heb zelf ook zo'n vork en rijd met regelmaat over een klinkerweg, maar daar rammelen m'n tanden er bijna uit. Mijn gevoel is echter dat die weg ook gewoon ruk is dus heb nooit over een verminderde schokbreker nagedacht. Eens op letten. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• twapee12
Nog steeds zoekende naar een 'naked' bike met tandriem. Men zegt wel eens dat de zoektocht mooier is dan het uiteindelijke aanschaffen. Maar dat vraag ik mij af in dit geval.
Ik heb ondertussen mijn oog laten vallen op de Cannondale Bad Boy 1. Ben helemaal verliefd op het ontwerp. Heb toevallig iemand gesproken die een Bad Boy 2 heeft en er zeer tevreden over is. Ik heb ook even op de BB2 mogen rijden. Nu weet ik wel dat de BB1 en BB2 toch wel verschillend zijn maar het ging mij om de overall ervaring.

Nu weer terug naar de real world want het moet ook nog praktisch zijn. Ik wil de 'naked' uitvoering een beetje minder 'naked' maken. Ik zit dus na te denken over spatborden/mudguards en een achterdrager om soms een tas mee te kunnen nemen wanneer dat nodig is. Als achterdrager zag ik de MTX Beamracks van Topeak. Voordeel is dat ze makkelijk te bevestigen zijn aan de zadelpen. Dat is ook meteen een nadeel, want ze zijn ook makkelijk van de zadelpen af te halen. Ik heb nog geen goede manier gevonden om de koppeling te beveiligen. Hetzelfde geldt ook voor de bijbehorende tassen van Topeak.
Iemand ideeën over minimalistische spatborden en tassendragers die op deze fiets zouden passen?

Verder nog een vraag over de Alfine 8 t.o.v. de 11. Mijn voorkeur ging in 1e instantie uit naar een 11. Dit i.v.m. het makkelijker te kunnen onderhouden van de naaf. De 11 heeft een nippel waarbij de olie kan worden ververst. Bij de 8 is verversen van het vet een stuk lastiger. Maar dat zou ik nog kunnen uitbesteden.
Het gaat mij om het verschil van de 3 extra versnellingen. Ga ik dit merken wanneer ik door Nederland rijdt? Ik denk dan m.n. aan b.v. de Posbank bij Arnhem en de heuvels in Zuid-Limburg.

Al jullie ideeën en opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.

• JakeNL
twapee12 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:00:
Verder nog een vraag over de Alfine 8 t.o.v. de 11. Mijn voorkeur ging in 1e instantie uit naar een 11. Dit i.v.m. het makkelijker te kunnen onderhouden van de naaf. De 11 heeft een nippel waarbij de olie kan worden ververst. Bij de 8 is verversen van het vet een stuk lastiger. Maar dat zou ik nog kunnen uitbesteden.
Het gaat mij om het verschil van de 3 extra versnellingen. Ga ik dit merken wanneer ik door Nederland rijdt? Ik denk dan m.n. aan b.v. de Posbank bij Arnhem en de heuvels in Zuid-Limburg.

Al jullie ideeën en opmerkingen zijn welkom. Alvast bedankt voor het meedenken.
Ooit had de Koga site een mooi overzicht van verschillende versnellingsystemen. Helaas niet meer te vinden.
Op de Alfine wikipedia site kan je zien dat de 11 speed er aan de 'bovenkant' 3 versnellingen bijkrijgt.
Ik neem aan dat met de overbrengingverhouding van de kettingtandwielen er nog verschoven kan worden met de ratios.
En nog een bron

• mellonc
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-10-2021
Iemand advies?
Woonwerk gaat binnenkort >20km zijn, dagelijks. Auto is weg dus dagdagelijks gebruik, zonder veel onderhoud is een must. Voor de kindjes hebben we een elekrtische bakfiets.

Mijn verlanglijst is Alfine, Gates, schijfremmen, naafdynamo, vaste vork & bagagedrager.

Ik heb een aanbieding voor 1099 achielle oscar. andere die hier vernoemd werd is Sensa Cintura.

Het 2019 model heeft nu ook Gates CDX, toch een pakje beter als de CDN dacht ik owv achtertandwiel?

Andere aanraders?
Budget is ca. 1000

bedankt

• piratebeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17-03-2020
Mooie fiets die Achielle Oscar, die was ik nog niet tegen gekomen tijdens mijn zoektocht. Ik zou ook even kijken naar de Cube Travel SL.

Ik ben zelf op zoek naar iets vergelijkbaars, met iets meer budget. Onderhoudsvrije (of eigenlijk arme) fiets voor elke dag met Alfine 11 (Rohloff is helemaal mooi, maar buiten budget), Gates CDX, schijfremmen, naafdynamo, vaste voorvork en bagagedrager.

Mijn zoektocht heeft het volgende lijstje opgeleverd:
- Cube Travel SLT (eerste keus, goede prijs/kwaliteit lijkt het)
- Stevens Super Flight
- Rose Black Lava 2
- Koga F3 6.0 (aan de dure kant, mindere onderdelen dan de Cube en de 2018 versie vind ik niet echt mooi. Zag in een trailer de 2019 versie, die zag er wel heel strak uit)
- Schindelhauer Friedrich XI (te duur, blijft op het lijstje omdat hij zooo mooi is!)

Vrijdag naar de fietsenmaker om een Travel SL te proberen. Als die bevalt ga ik een SLT reserveren, verwachte levertijd begin 2019 :)

[Voor 5% gewijzigd door piratebeo op 03-10-2018 09:08]

• mellonc
piratebeo schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 21:58:
Mooie fiets die Achille Oscar, die was ik nog niet tegen gekomen tijdens mijn zoektocht. Ik zou ook even kijken naar de Cube Travel SL.

Ik ben zelf op zoek naar iets vergelijkbaars, met iets meer budget. Onderhoudsvrije fiets voor elke dag met Alfine 11 (Rohloff is helemaal mooi, maar buiten budget), Gates CDX, schijfremmen, naafdynamo, vaste voorvork en bagagedrager.

Mijn zoektocht heeft het volgende lijstje opgeleverd:
- Cube Travel SLT (eerste keus, goede prijs/kwaliteit lijkt het)
- Stevens Super Flight
- Rose Black Lava 2
- Koga F3 6.0 (aan de dure kant, mindere onderdelen dan de Cube en de 2018 versie vind ik niet echt mooi. Zag in een trailer de 2019 versie, die zag er wel heel strak uit)
- Schindelhauer Friedrich XI (te duur, blijft op het lijstje omdat hij zooo mooi is!)

Vrijdag naar de fietsenmaker om een Travel SL te proberen. Als die bevalt ga ik een SLT reserveren, verwachte levertijd begin 2019 :)
Die slt ziet er qua specs idd mooi uit, benieuwd naar je ervaring! De Achielle test ik een dezer eens, maar ergens zo wat een vrees dat hij wat teveel een 'mode' fiets is en niet perse geschikt voor relatief grote afstanden dagelijks...

• twapee12
JakeNL schreef op zondag 30 september 2018 @ 19:41:
[...]

Ooit had de Koga site een mooi overzicht van verschillende versnellingsystemen. Helaas niet meer te vinden.
Op de Alfine wikipedia site kan je zien dat de 11 speed er aan de 'bovenkant' 3 versnellingen bijkrijgt.
Ik neem aan dat met de overbrengingverhouding van de kettingtandwielen er nog verschoven kan worden met de ratios.
En nog een bron
Dank je JakeNL voor de info. Als ik het zo snel lees zal ik die 3 extra versnellingen voor de heuvels niet echt gaan missen.

• mellonc
Iemand ervaring trouwens met de fietsen van Velo de Ville?

de achielle oscar test ik volgende week. Belgisch, , dat maakt het leuk, hoop dat hij bevalt...

met mijn lijstje kom ik bij Velo de Ville aan ong. €1500
Alfine, Gates cdx, schijfremmen, naafdynamo, vaste vork & bagagedrager.

• piratebeo
mellonc schreef op maandag 1 oktober 2018 @ 22:09:
[...]

Die slt ziet er qua specs idd mooi uit, benieuwd naar je ervaring! De Achielle test ik een dezer eens, maar ergens zo wat een vrees dat hij wat teveel een 'mode' fiets is en niet perse geschikt voor relatief grote afstanden dagelijks...
Vandaag bij de fietsenmaker geweest. De Cube Travel SLT had hij nog niet, maar hij had wel een Cube Travel SL en een Stevens Super Flight staan om te testen. Ondanks die iets betere onderdelen en een iets lagere prijs gaat de Cube het toch niet worden.

De afwerking bij de Cube was duidelijk minder, veel "net niet" dingetjes zoals de kabel van dynamo naar de voorlamp met tie-wraps vast aan de voorvork. Het prijsverschil van 100 euro vond ik daarvoor te klein, dus gekozen voor de Stevens Super Flight. Hij fietste heerlijk en ziet er mooi en netjes afgewerkt uit.

Levering in maart 2019! Dus verwacht niet direct een review.

• JakeNL
Met de Stevens moet je wel het geluk hebben dat er een dealer dicht in de buurt zit. Met de Koga heb ik toch ervaren dat een dealer, die je regelmatig ziet voor onderdelen of advies, best veel kan betekenen als tussenpersoon tussen klant en producent.

• piratebeo
JakeNL schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 23:29:
Met de Stevens moet je wel het geluk hebben dat er een dealer dicht in de buurt zit. Met de Koga heb ik toch ervaren dat een dealer, die je regelmatig ziet voor onderdelen of advies, best veel kan betekenen als tussenpersoon tussen klant en producent.
Daar heb je natuurlijk gelijk in. In mijn geval is het binnen 10 km, dus goed te doen. Ik hoop de dealer alleen niet te vaak te zien voor onderdelen. ;)

• mog__wai
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 18:52
Ik ben op zoek naar een woon-werk verkeer fiets met tandriem (~15km per dag). Mijn specs: <1200 euro, bagagedrager, spatborden, nexus premium of alfine naaf, bij voorkeur hydraulische remmen en geschikt voor mijn lengte (1.93m). Ik twijfel nog tussen actieve zit of meer 'normale' zit. In het format van eerdere posts ben ik tot de volgende shortlist gekomen:
MerkModelPrijsRiemVersn.RemmenspatbdragersvorknaafdynlichtslothoudinggewichtMax frame (cm)
BatavusDinsdag exclusive 2019€ 1.199Gates CDX? (blauw)Alfine 8Magura HS11jaachtervastjajajanormaal15,565
FocusPlanet 6.8 2019€ 1.099??Alfine 8? Hydr discjaachtervastjajajaactief15,460
GiantAnytour CS1€ 1.199??Alfine 8Hydr discjaachtervastjajajaactief14,661
CubeTravel SL€ 1.199Gates CDNAlfine 8Hydr discjaachtervastjajaneeactief13,762

Links naar de desbetreffende productpagina's:
https://www.batavus.nl/stadsfietsen/dinsdag-exclusive.htm
https://www.focus-bikes.com/be_nl/95690-planet-6-8.html
https://www.giant-bicycles.com/nl/anytour-cs-1-2019
https://www.cube.eu/nl/20...avel-sl-blacknblack-2018/

Ik ben benieuwd naar jullie tips / aanvullingen. De meeste fabrikanten zijn blijkbaar niet heel scheutig met specificaties op hun website..

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:25

route99

just passionately curious...

Naast mogelijk aanvullingen onzerzijds, vul eea nog eens aan obv een paar informatieve bezoekjes aan fysieke winkels, dan zie je zelf ook nog meer en kun je de tabel ook daar mee aanvullen. Dat zegt wellicht meer dan alleen het gewichtsverschil. Als je ook van plan bent veel in de bergen gaat fietsen... dan maakt dat wel nl uit... maar in NL ... vnl vlak behalve de Veluwe en Limburg...? Voor 15 km, is dat enkele reis of v.v.?

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• mog__wai
De fiets gaat geen bergen zien, het is lekker vlak hier. De route is wel veel door open veld dus wind is een belangrijkere factor :). Afstand is totaal 15km per dag, 7.5km enkele reis.

Wat ik nog niet had vermeld: ik heb al een proefritje gemaakt op de cube travel SL. De houding was voor mij wennen, maar ik was onder de indruk hoe licht hij fietst.

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik heb een Cube Hyde Race 2018 en dat is een uitgeklede Travel SL. Hij bevalt me redelijk goed op wat initiële minpuntjes na (slordig afgeleverd door fietsenmaker).
Hij rijdt erg licht en is muisstil, op de schijfremmen na want die blijven maar aanlopen.
Had je nog concrete vragen?

• pvanv
Gates CDN is ontworpen voor zondagsfietsers met weinig kracht:

Designed for casual urban cyclists and city cyclists, Gates Carbon Drive™ CDN™ line is for people who like to ride to work in jeans or a skirt. Sporting the same carbon fiber tensile cord technology and CenterTrack sprocket design as Gates premium CDX system, our CDN line offers a lower-cost option for the casual rider.

De tandwielen zijn van kunststof (niet mijn blog, zie ongeveer halverwege de pagina):
https://willem.com/blog/2...e-commuter-bike/#continue

Eigen ervaring: de CDN riem is niet erg sterk, als je een beetje sterk bent trek je de tanden er zo af en kun je verder lopen.

Advies: laat altijd een snubber monteren, de frames van betaalbare fietsen zijn zo slap dat de spanning van de riem gaat bij aanzetten waardoor je de riem deels uit de achtertanden trekt en daardoor breken de tanden van de riem.

Ik heb nu CDX en een snubber op m'n Cube Travel SL 2017 zitten en dat blijft vooralsnog heel en slijt op het oog ook veel minder, maar ik trek bij wegrijden altijd zonder veel moeite de riem tegen de snubber.

succes, Peter

• mog__wai
Bedankt voor je input. Zitten er wel CDX tandwielen op de Travel SL zodat je alleen de belt kan vervangen? Of moeten die ook om zoals beschreven in de blog. Als de Batavus dinsdag exclusive wel een CDX belt heeft (want blauw), dan zou dat dus een duidelijk pluspunt zijn in deze prijsklasse...

• piratebeo
mog__wai schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 20:03:
Bedankt voor je input. Zitten er wel CDX tandwielen op de Travel SL zodat je alleen de belt kan vervangen? Of moeten die ook om zoals beschreven in de blog. Als de Batavus dinsdag exclusive wel een CDX belt heeft (want blauw), dan zou dat dus een duidelijk pluspunt zijn in deze prijsklasse...
Cube geeft gelukkig wel duidelijk de specs aan op de site. Tandwielen zijn ook CDN.

https://www.cube.eu/nl/20...el-sl-iridiumngreen-2019/

• mog__wai
Vandaag eens goed gekeken bij een batavus dinsdag in de stalling op het werk... Inderdaad een gates CDX :). Binnenkort eens naar de dealer.

• piratebeo
mog__wai schreef op vrijdag 12 oktober 2018 @ 19:22:
Vandaag eens goed gekeken bij een batavus dinsdag in de stalling op het werk... Inderdaad een gates CDX :). Binnenkort eens naar de dealer.
Mijn vrouw heeft een Dinsdag Exclusive 2018, inderdaad met CDX. Ik zou wel goed opletten met de 2019 versie, die is 200 euro goedkoper geworden. Dat moet toch ergens vandaan komen zou ik zeggen. (of we hebben teveel betaald voor de 2018 versie, dat kan ook natuurlijk :) )

• mog__wai
Dat had ik me ook al bedacht. Ik ga batavus maar eens bellen. Een ander probleem is levertijd ik heb inmiddels al op meerdere plekken gehoord dat dat april 2019 gaat worden :(

• dexter123
  • Laatst online: 16-04 22:30
mellonc schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 08:43:
Iemand ervaring trouwens met de fietsen van Velo de Ville?

de achielle oscar test ik volgende week. Belgisch, , dat maakt het leuk, hoop dat hij bevalt...

met mijn lijstje kom ik bij Velo de Ville aan ong. €1500
Alfine, Gates cdx, schijfremmen, naafdynamo, vaste vork & bagagedrager.
@mellonc ik was benieuwd of je al op die Achielle Oscar hebt gezeten.

Hij staat me erg aan maar kan nergens ervaringen vinden.

• mog__wai
Batavus heeft geantwoord. Het goede nieuws is dat het 2019 model hetzelfde is als het 2018 model, dus CDX. Het slechte nieuws blijft dat hij pas April 2019 leverbaar is...

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 13:06
Voor die prijs CDX? Da's geen geld... hoe doen ze dat?

http://specs.tweak.to/17604

• piratebeo
Lowroad schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 07:03:
Voor die prijs CDX? Da's geen geld... hoe doen ze dat?
Waarschijnlijk door eens niet met een nieuwe uitvoering te komen, maar gewoon nog een jaar door te gaan met het 2018 model. Daarnaast is het gewoon het standaard Dinsdag frame met een betere afmontage. Wel jammer dat we er een paar maanden geleden 200 euro meer voor hebben betaald. Maar ja, mijn vrouw heeft er in ieder geval veel plezier van.

• Lowroad
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-05 13:06
jammer dat het niet een sportievere zit heeft, anders was deze wel interessant. Heb zelf ook een Cube Travel SL op het oog, maar deze is én 200euro duurder én heeft CDN... da's wel matig in vergelijk

http://specs.tweak.to/17604

• mog__wai
Vandaag de dinsdag exclusive gekocht. Via de dealer was levering in wk.8 mogelijk... Nu maar wachten. Bedankt voor het meedenken.

• mellonc
dexter123 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 12:28:
[...]

@mellonc ik was benieuwd of je al op die Achielle Oscar hebt gezeten.

Hij staat me erg aan maar kan nergens ervaringen vinden.
Nope, jammer genoeg niet. De winkel vergat dat ik kwam testen en verkocht hem letterlijk een halfuur voor ik langskwam:/....
Ik kon wel even op een Schindelhauer Ludwig met alfine 11.. ik was er dan toch...
fietst als een droom maar ver boven budget:).

Vandaag wel een kort proefritje met de Sensa cintura 2019 gemaakt. Die beviel enorm! Rijdt heel licht. Viel me wel op dat de lak al kleine gebruikssporen had van gewoon in de winkel te staan.
Aan de zadelpen te zien is de zitbuis ook niet geruimd. Maar dat had die fietsenmaker eigenlijk wel kunnen nazien...

• piratebeo
mog__wai schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:25:
Vandaag de dinsdag exclusive gekocht. Via de dealer was levering in wk.8 mogelijk... Nu maar wachten. Bedankt voor het meedenken.
Veel plezier ermee. Zelf heb ik vorige week de Stevens Super Flight besteld, hopelijk ook in week 8 geleverd!

• mog__wai
Jij ook veel plezier met de Stevens. Super mooie fiets, helaas ver boven mijn budget...

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 25-05 17:15
Tot nu toe weinig omkijken meer gehad na mijn ombouw, ook qua riemonderhoud weinig noemenswaardigheden. Er is nog geen slijtage te zien aan de CDX tandwielen (zwart is nog zwart), en ook geen resten rubber die van de CDN riem afkomen, ondanks dat ik het niet professioneel heb afgesteld. Wat me wel opvalt is dat de riem de fouten die bij mij in de Alfine 11 zit, verbergt.

Voor mij zitten er qua onderhoud- en afstelhandelingen tussen derailleur of riem weinig verschil. Nu kijken wat er gebeurt in de winter, de riem zal in ieder geval niet wegroesten.
il-Principe schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:37:
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik naar een fiets met riemaandrijving heb gekeken en aangeschaft, maar heb een iets andere weg bewandeld, die misschien niet voor iedereen is weggelegd.

Rewind:
14 jaar geleden Batavus Jakima aangeschaft als fiets van de zaak. Fietste goed en eigenlijk alleen slijtage onderdelen vervangen. Op een gegeven moment was 2 jaar geleden de achtervelg voor de tweede keer versleten en had toen besloten een poging te wagen te converteren naar naafaandrijving. Nieuw achterwiel met Alfine 11 besteld, en toen per ongeluk binnen 2 uur in elkaar gezet. Vorig jaar voorbereidingen getroffen om toch maar naar vervanging te kijken met de gedachte om later eventueel het Alfine wiel nog een keer over te zetten. Heb toen bewust naar riemaandrijving gekeken met een goedkope achternaaf en heb de diverse bovenstaande lijstjes met opties ook gezien. De meeste opties waren of alweer verdwenen (oud model) of zodanig veranderd dat ze afvielen. Uiteindelijk een goedkope Dublin 3 gevonden die nog voldeed aan mijn eisen.

Specificaties van fietsproducenten zijn in ieder geval niet vanzelfsprekend, verwachtend dat ik een continental drive kreeg, was de uitvoering toch een Gates CDX, alleen de riem was CDN. Beetje blij verrast wel 8) . De Nexus-3 is functioneel, maar ik merk toch dat ik versnellingen mis, dus ben ik recent voor de ombouw weer gegaan. En weer was het relatief eenvoudig om het achterwiel te vervangen en af te stellen en achterkrans was 1:1 uitwisselbaar met de Alfine naaf.

Tot nu toe bevalt het riemsysteem me goed, alleen is de 24/50 verhouding in combinatie met de Alfine 11 voor mijn gevoel net te weinig en zit ik al gauw op het maximum. Maar het is ruim voldoende waar ik de fiets voorlopig nu voor gebruik, en was een relatief "goedkope" conversie. Maar zal de fiets later harder op z'n staart trappen om te kijken of ie het uithoudt.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:51
mog__wai schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:25:
Wat was de reden om voor de Batavus te gaan? Ik twijfel tussen de Giant Anytour CS1 en de Batavus Dinsdag Exlcusive.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• mog__wai
Morpheusk schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 00:34:
[...]

Wat was de reden om voor de Batavus te gaan? Ik twijfel tussen de Giant Anytour CS1 en de Batavus Dinsdag Exlcusive.
Belangrijkste reden voor mij: Batavus heeft een 65cm frame en giant niet... Verder vermoed ik dat de Giant een CDN riem heeft vs CDX op de Batavus, maar dat heb ik niet verder uitgezocht.

• mog__wai
Hier staat inderdaad dat hij een inferieure CDN riem heeft:
https://www.tretwerk.net/...NT-AnyTour-CS-1-2019.html

• M!chiel
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 18:56
Dank aan iedereen hier op dit draadje. Mijn fixie gebouwd op een 30 jaar oud Giant frame heeft het begeven (draad voor de trapas in het frame kapot en balhoofdlagers niet meer zo fris) en ik zocht een beetje rappe en robuuste woonwerkfiets met riemaandrijving. Veel opties had ik niet, omdat grote maten lange levertijden blijken te hebben (bv Cube Editor). Dankzij de handige overzichten hier ben ik uitgekomen op de Lekker Amsterdam Elite Commuter 8s. Eerste 50km heel positief. In een dag rijklaar, fietst lekker (!) en geruisloos, ziet er strak uit, heeft Gates CDX riem, Nexus 8 versnellingen, 28 mm banden, spatborden en verlichting voor €1000.

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-05 08:44
Ik ben ook aan het kijken naar een fiets en wel een met een riem. Ik ben nu gekomen bij "velo de ville" geweldig dat je ene fiets kunt samenstellen naar wens.
Zelf ervoor kiezen of je voor cdn of cdx gaat. In de configuratie die ik deed kon ik ook kiezen voor off-road en dan haalt ie alle zaken als spatborden er weer vanaf. Dat scheelt enorm.

Qua prijs kom ik dan toch op een mooie 1350 voor een fiets naar wens en cdx crank.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:07
Ik zoek zelf ook een fiets met Alfine 11 en een CDX riemaandrijving
Voorlopige opties zijn :
-Cube travel SLT
-Stevens city flight
-Multicycle prestige
-Koga 6.0

Ik kan nog niets vinden over een Bulls urban 11s 2019
Mis ik nog een interessante optie ?

[Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 21-12-2018 15:16]

• rhos
pjotter1965 schreef op zondag 9 december 2018 @ 16:10:
Ik zoek zelf ook een fiets met Alfine 11 en een CDX riemaandrijving
Voorlopige opties zijn :
-Cube travel SLT
-Stevens city flight
-Multicycle prestige
-Koga 6.0
-Koga Venya 6.0

Ik kan nog niets vinden over een Bulls urban 11s 2019
Mis ik nog een interessante optie ?
Zelfsamenstellen velo de ville
Cube editor 2019

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-05 13:48
Wat is het toch fijn dat tweakers ook een riemaandrijf topic heeft :).

Na jaren op verschillende Gazelle Orange, een giant huppeldepup en een random fiets met derailleur te hebben gereden ben ik nu voor woon/werkverkeer opzoek naar een nieuwe lichte onderhoudsvriendelijke fiets. Eerst dacht ik gewoon voor een dichte kettingkast model te gaan, maar zo'n riemsysteem lijkt mij ook wel wat. Ik ben niet van plan de fiets mee het bos in te nemen of over zandpaden te gaan rijden. Ook zal ik er waarschijnlijk geen lange afstanden mee gaan rijden. Daar heb ik de racefiets voor.

Eisen:
- 8 versnellingen
- Houding liever meer normaal dan meer actief
- Rond de 1000 euro
- Te koop bij een plaatselijke FM

Gebruik:
- Woon/werkverkeer (7 km enkel)
- Af en toe naar vrienden/familie (10km enkel)
- Normale fietspaden

Uit mijn zoektocht (rond de 1000 euro) kwam ik op de volgende modellen:
- Giant Anytour CS2 (999 euro)
- Batavus Dinsdag Exclusive (1199 of op sommige plekken 1079)
- Trek L500 (1099 euro)
- Cube TravelPro (999 euro)

Als ik het goed bekeken heb zijn al deze fietsen uitgevoerd met de CDN riem, behalve de Batavus. Al las ik net hier op het forum dat de levertijd van de batavus erg lang is.

Hoe 'slecht' is de CDN riem? Ik heb het gevoel dat ik de juiste doelgroep voor een CDN riem ben, niet over bospaden. Geen extreem lange afstanden, geen hoogte verschillen. Ik dacht er zelf aan dat wanneer de riem tzt versleten is, hem te laten vervangen voor de betere/duurdere CDX riem met bijbehorende tandwielen.
Ik ben wel een snelle optrekker bij stoplichten, dus zo'n snubber lijkt mij wel verstandig.

Volgens mij is de levertijd van alle modellen op het moment niet ideaal. Een van de fietsenmakers waar ik langs ging zei dat de Trek L500 ook pas eind januari weer leverbaar is.

Om een lang verhaal kort te maken. Ik neig tot nu toe naar de Giant Anytour CS2 vanwege dat hij (tot nu toe) nog op voorraad is bij de giant store in Eindhoven en dat hij een 'normale' zit heeft. Ik heb er nog geen rondje op gereden, dus dat moet uiteraard sowieso gebeuren :P.

Als iemand toevallig nog een goede aanrader voor een FM in de omgeving Veldhoven/Eindhoven heeft, hoor ik het graag.

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 17:07
@MLPN Ik ben toevallig vandaag even bij Tweewielerhuis Franssen in Zeelst (Veldhoven) geweest om te informeren naar de levertijd voor een Batavus Dinsdag Exclusive. Volgens hun komt die pas in week 20 2019 als je nu een bestelling plaatst, dat is half Mei.

Qua prijs is de Batavus echt een no-brainer imho, Alfine 8 en CDX riem voor kleine meerprijs tov de CDN modellen maar die levertijd :(

• MLPN
Thijs8472 schreef op donderdag 20 december 2018 @ 12:15:
@MLPN Ik ben toevallig vandaag even bij Tweewielerhuis Franssen in Zeelst (Veldhoven) geweest om te informeren naar de levertijd voor een Batavus Dinsdag Exclusive. Volgens hun komt die pas in week 20 2019 als je nu een bestelling plaatst, dat is half Mei.

Qua prijs is de Batavus echt een no-brainer imho, Alfine 8 en CDX riem voor kleine meerprijs tov de CDN modellen maar die levertijd :(
Ik ben daar vorige week geweest, toen wist ik nog niet dat ik voor een riem model ging. Leek mij wel een goede fietsenzaak. Zelf voor de dinsdag geïnformeerd bij De uitkomst (veldhoven dorp) en die had levertijd week 24 2019 8)7 . Dus dat is mij iets te lang om te wachten.

• rhos
Ik heb besloten iets door te sparen voor een koga.

Zal ook wel een levertijd op zitten.

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
rhos schreef op donderdag 20 december 2018 @ 19:22:
Ik heb besloten iets door te sparen voor een koga.

Zal ook wel een levertijd op zitten.
Ik heb mijn Koga deze maand gekregen. Erg fijne fiets! wel dik 3 maanden op moeten wachten

• pjotter1965
Een fiets met CDX riemaandrijving is aan te bevelen, gezien de vele verhalen die te lezen zijn over de CDN riemaandrijving. Meestal na enkele duizenden kilometers al problemen. ( slijtage / geluiden achtertandwiel )
De Batavus Dinsdag Exclusive is dan ook een ideale woonwerkfiets. Goede verlichting ( 50 lux ), Goede remmen voor in NL ( magura hs11 ) en inmiddels bewezen een goede riemaandrijving ( CDX gates )

Zou zelf als extra nog Marathon Plus banden laten monteren

Vandaag ook even geinformeerd bij Batavus........mijn gewenste maat wordt leverbaar week 29 2019. ☹

Batavus zal vast wel afhankelijk zijn van de levering van frames etc etc. Maar als je een half jaar moet wachten op een nieuwe fiets, dan is er wel iets mis met de planning bij Batavus.
Bij het bestellen van een nieuwe exclusieve auto kan ik nog zoiets verwachtem.
Bij een nieuwe fiets niet........

[Voor 5% gewijzigd door pjotter1965 op 21-12-2018 13:56]

• MLPN
pjotter1965 schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 13:53:
Een fiets met CDX riemaandrijving is aan te bevelen, gezien de vele verhalen die te lezen zijn over de CDN riemaandrijving. Meestal na enkele duizenden kilometers al problemen. ( slijtage / geluiden achtertandwiel )
De Batavus Dinsdag Exclusive is dan ook een ideale woonwerkfiets. Goede verlichting ( 50 lux ), Goede remmen voor in NL ( magura hs11 ) en inmiddels bewezen een goede riemaandrijving ( CDX gates )

Zou zelf als extra nog Marathon Plus banden laten monteren

Vandaag ook even geinformeerd bij Batavus........mijn gewenste maat wordt leverbaar week 29 2019. ☹

Batavus zal vast wel afhankelijk zijn van de levering van frames etc etc. Maar als je een half jaar moet wachten op een nieuwe fiets, dan is er wel iets mis met de planning bij Batavus.
Bij het bestellen van een nieuwe exclusieve auto kan ik nog zoiets verwachtem.
Bij een nieuwe fiets niet........
jup. Ik vrees dat het een ander modelletje gaat worden voor mij. Zelf dacht ik eraan als ik een model met CDN koop, dat ik dan gewoon met CDN rijd totdat deze raar doet/kapot is enz en het dan te laten vervangen door CDX tandwielen en riem.

• pjotter1965
MLPN schreef op vrijdag 21 december 2018 @ 14:44:
[...]

jup. Ik vrees dat het een ander modelletje gaat worden voor mij. Zelf dacht ik eraan als ik een model met CDN koop, dat ik dan gewoon met CDN rijd totdat deze raar doet/kapot is enz en het dan te laten vervangen door CDX tandwielen en riem.
Dat kan natuurlijk ook.....
Het aanbod voor een fiets met 8 versnelingen en CDX is ook inderdaad niet zo groot
En vind je er een, dan is ie veel duurder dan een fiets met CDN riemaandrijving ( uitzondering Batavus exclusive )

Enkele modellen met 8 versnellingen en CDX riem
-Batavus Dinsdag Exclusive
-Koga Venya 6.0
-Gazelle Ultimate S8
-Kalhoff BLX
-Kalkhoff Endeavour Lite
-Velo de Ville ( zelf samen te stellen )
-Jongerius ( zelf samen te stellen )

[Voor 3% gewijzigd door pjotter1965 op 21-12-2018 16:38]

• MLPN
Ik ben vanmiddag nog naar twee winkels geweest. Hier heb ik op een Koga f3 4.0, Giant anytour CS2 en CS1 proef gereden. Komende week zal ik nog op de Pegasus primio SL belt proef rijden. Alle 4 zijn op voorraad of leverbaar binnen 2 weken in mijn maat.

Winkel 1:
- Koga F3 4.0 (1400 euro)
De Koga reed het fijnst, maar is dan ook een stuk duurder dan de Giant's. Nadeel: nog geen slot op de fiets en als dit hem wordt laat ik er een gebogen stuur op zetten.

- Pegasus primio SL Belt (999 euro)
Kan ik nog weinig over zeggen, komende week proefrijden. Heeft iemand ervaring met deze fiets?

Winkel 2:
Reed prima met de Nexus 8 naaf. Hij voelde wat zwaarder in het rijden dan de Koga. Ik had het idee dat dit door de banden kwam. Verder vond ik het verende zadel irritant. Dus stel dit wordt hem, dan laat ik er een normale zadelpen opzetten.
Ander klein minder puntje van de anytour t.o.v. de koga is de verlichting. De giant's hebben verlichting op batterij en de voorlamp is er zo af te klikken. De koga is of naaf. Ik zie mijzelf weer op het verkeerde moment met lege batterijen staan of dat mijn voorlampje is gestolen

- Giant Anytour CS1 (1199 euro)
Merkte geen verschil met de CS2. Ook deze voelde wat zwaarder in het fietsen dan de koga. Het enige verschil met de CS2 is dat hier de Alfine naaf inzit en daardoor voor het schakelen flippers heeft ipv draaien zoals bij de Nexus 8. Als het de Giant wordt, dan neig ik naar de CS2. 200 euro meer voor alleen de Alfine naaf, weet ik nog zo net niet.

Dilemma's. Als ik eindeloos veel geld had, dan was tussen deze modellen de keuze makkelijk gemaakt. Dan werd het de Koga f3 4.0, maar 400 euro meer ten opzichte van de anytour en de pegasus, dat weet ik zo net nog niet.

Iemand ervaring met de genoemde fietsen en/of nog andere zaken die ik ook mee moet nemen?

• rhos
Goed ik ben eens gaan denken en gezien ik 8 naar geleden een simpele fiets kocht en nu toch iets meer wil.
Keuzes gemaakt en afgewogen.
Ik twijfel ju tussen de volgende:
Koga F3 6.0
Cannondale badboy 1
Cowboy ebike (heeft een riem dus kan best hier)

Vooraf deden mee:
Cube editor
Bulls Urban 11 S Belt
Canyon urban 8.0
Bmc Alpenchallenge AC01 one (al wil deze wel steeds in het bovenste rijtje komen)

Wat te doen wat te doen.

• pjotter1965
rhos schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:58:
Goed ik ben eens gaan denken en gezien ik 8 naar geleden een simpele fiets kocht en nu toch iets meer wil.
Keuzes gemaakt en afgewogen.
Ik twijfel ju tussen de volgende:
Koga F3 6.0
Cannondale badboy 1
Cowboy ebike (heeft een riem dus kan best hier)

Vooraf deden mee:
Cube editor
Bulls Urban 11 S Belt
Canyon urban 8.0
Bmc Alpenchallenge AC01 one (al wil deze wel steeds in het bovenste rijtje komen)

Wat te doen wat te doen.
Ik vind de Cannondale badboy te duur voor een Alfine 8 fiets ( zonder verlichting, zonder spatborden, etc etc )
De Koga 6.0 is voor mij afgevallen , vanwege de matige voorvering.
Ga je voor comfort, dan een fiets met betere voorvering nemen of een fiets zonder voorvering met ballonbanden ( zoals Gaastra Fyts )
Ten tweede vind ik de kleurkeuzes bij Koga ......laat ik het netjes zeggen.....onaantrekkelijk.
2017-2018 modellen waren zilver/donker rood. 2019-2020 modellen worden blauw/geel
Maarja, dit is natuurlijk persoonlijk

• MLPN
MLPN schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:47:
Ik ben vanmiddag nog naar twee winkels geweest. Hier heb ik op een Koga f3 4.0, Giant anytour CS2 en CS1 proef gereden. Komende week zal ik nog op de Pegasus primio SL belt proef rijden. Alle 4 zijn op voorraad of leverbaar binnen 2 weken in mijn maat.

Winkel 1:
- Koga F3 4.0 (1400 euro)
De Koga reed het fijnst, maar is dan ook een stuk duurder dan de Giant's. Nadeel: nog geen slot op de fiets en als dit hem wordt laat ik er een gebogen stuur op zetten.

- Pegasus primio SL Belt (999 euro)
Kan ik nog weinig over zeggen, komende week proefrijden. Heeft iemand ervaring met deze fiets?

Winkel 2:
Reed prima met de Nexus 8 naaf. Hij voelde wat zwaarder in het rijden dan de Koga. Ik had het idee dat dit door de banden kwam. Verder vond ik het verende zadel irritant. Dus stel dit wordt hem, dan laat ik er een normale zadelpen opzetten.
Ander klein minder puntje van de anytour t.o.v. de koga is de verlichting. De giant's hebben verlichting op batterij en de voorlamp is er zo af te klikken. De koga is of naaf. Ik zie mijzelf weer op het verkeerde moment met lege batterijen staan of dat mijn voorlampje is gestolen

- Giant Anytour CS1 (1199 euro)
Merkte geen verschil met de CS2. Ook deze voelde wat zwaarder in het fietsen dan de koga. Het enige verschil met de CS2 is dat hier de Alfine naaf inzit en daardoor voor het schakelen flippers heeft ipv draaien zoals bij de Nexus 8. Als het de Giant wordt, dan neig ik naar de CS2. 200 euro meer voor alleen de Alfine naaf, weet ik nog zo net niet.

Dilemma's. Als ik eindeloos veel geld had, dan was tussen deze modellen de keuze makkelijk gemaakt. Dan werd het de Koga f3 4.0, maar 400 euro meer ten opzichte van de anytour en de pegasus, dat weet ik zo net nog niet.

Iemand ervaring met de genoemde fietsen en/of nog andere zaken die ik ook mee moet nemen?
Ik heb uiteindelijk voor de Giant Anytour CS1 2019 gekozen. Mocht hem voor 1079 meenemen. Heb wel nog de verende zadelpen laten wisselen voor een normale zadelpen. Dat vind ik fijner rijden. De 47-622 banden geven genoeg demping.

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-05 17:07
@MLPN heel veel plezier met de fiets! Kun je, als je zin hebt, over een tijdje je ervaringen met de Gates posten?
Pagina: 1 2 3 ... 14 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee