Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• MLPN
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 12-10 21:47
Dankje, zal ik doen. Op dit moment rijdt hij heerlijk.

• canth
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 16:04
Heb net gisteren de Cube Travel SLT besteld. Was op zoek naar een commuter met gates CDX en minimaal 8 speed. Dank zij dit topic een mooie shortlist kunnen maken. Uiteindelijk gekozen voor de Cube omdat de uitrusting op een iets hoger niveau staat dan veel van de concurrentie terwijl de prijs gelijk (of zelfs iets lager is). De fiets is wel lastig te vinden, bij geen enkele webwinkel is deze te bestellen. Uiteindelijk bij Dasia in Haarlem langsgeweest en daar besteld. De fiets wordt halverwege maart geleverd, nog even geduld dus :'(

• rhos
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19:32
canth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:51:
Heb net gisteren de Cube Travel SLT besteld. Was op zoek naar een commuter met gates CDX en minimaal 8 speed. Dank zij dit topic een mooie shortlist kunnen maken. Uiteindelijk gekozen voor de Cube omdat de uitrusting op een iets hoger niveau staat dan veel van de concurrentie terwijl de prijs gelijk (of zelfs iets lager is). De fiets is wel lastig te vinden, bij geen enkele webwinkel is deze te bestellen. Uiteindelijk bij Dasia in Haarlem langsgeweest en daar besteld. De fiets wordt halverwege maart geleverd, nog even geduld dus :'(
Aha wel te koop dus nog. Kan hem ook nergens vinden.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• De Uitsmijter
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 29-08 10:39
mellonc schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:50:
[...]

Nope, jammer genoeg niet. De winkel vergat dat ik kwam testen en verkocht hem letterlijk een halfuur voor ik langskwam:/....
Ik kon wel even op een Schindelhauer Ludwig met alfine 11.. ik was er dan toch...
fietst als een droom maar ver boven budget:).

Vandaag wel een kort proefritje met de Sensa cintura 2019 gemaakt. Die beviel enorm! Rijdt heel licht. Viel me wel op dat de lak al kleine gebruikssporen had van gewoon in de winkel te staan.
Aan de zadelpen te zien is de zitbuis ook niet geruimd. Maar dat had die fietsenmaker eigenlijk wel kunnen nazien...
Heeft iemand zich al gewaagd aan een Achiele (Oscar)? Echt een mooie fiets om te zien, maar ik kan helemaal niets vinden over kwaliteit en praktijkervaringen? En wordt het toch wel een wilde gok...

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:20
canth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:51:
Heb net gisteren de Cube Travel SLT besteld.
Jaaa, die staat ook bovenaan mijn shortlist! In Utrecht is de fiets ook nog niet te vinden helaas. :O

is er leven op Pluto

• canth
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 12-10 16:04
Hij is tegenwoordig ook op fietsenwinkel.nl te bestellen. Ik denk dat dit model pas in maart geleverd gaat worden. Wel apart dat toen ik de fiets wilde bestellen (in januari) fietsenwinkel.nl gewoon 'nee' verkocht. Geen enkele opmerking over toekomstige verkrijgbaarheid.

• dexter123
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 29-09 15:25
De Uitsmijter schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:39:
[...]

Heeft iemand zich al gewaagd aan een Achiele (Oscar)? Echt een mooie fiets om te zien, maar ik kan helemaal niets vinden over kwaliteit en praktijkervaringen? En wordt het toch wel een wilde gok...
Ik heb sinds eind 2018 een Achielle Oscar. Heerlijke fiets.
Ik zocht een sportieve stadsfiets, niet te fragiel.

Mijn keuze viel hier op vanwege:
- riemaandrijving
- spatborden
- bagagedrager
- goede verlichting
- leuk kleurtje (rood in mijn geval)
- sportieve zit
- schijfremmen
- versnelling te biedienen met 'triggers', niet met zo'n draaiding in het handvat.

Ik ben tot nu toe helemaal tevreden. Bij aflevering stonden de versnellingen niet goed afgesteld maar dat heeft de fietsenmaker prima gefixt.

• ma9ma
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:33

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

mog__wai schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:34:
[...]

Belangrijkste reden voor mij: Batavus heeft een 65cm frame en giant niet... Verder vermoed ik dat de Giant een CDN riem heeft vs CDX op de Batavus, maar dat heb ik niet verder uitgezocht.
De 2019 variant lijkt geen 65cm frame te hebben. Gaat maar tot 61cm. Daar baal ik wel van. Dan valt volgens mij voor mij sowieso een sportieve fiets met tandriem af. Heb nog op een Giant XL gezeten, maar dat is ook niet groter dan 60/61 volgens mij, in de winkel werd deze me duidelijk afgeraden qua hoogte.

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

• mog__wai
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 12-10 14:48
ma9ma schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:40:
[...]

De 2019 variant lijkt geen 65cm frame te hebben. Gaat maar tot 61cm. Daar baal ik wel van. Dan valt volgens mij voor mij sowieso een sportieve fiets met tandriem af. Heb nog op een Giant XL gezeten, maar dat is ook niet groter dan 60/61 volgens mij, in de winkel werd deze me duidelijk afgeraden qua hoogte.
De Batavus dinsdag exclusive 2019 is er zeker wel in 65cm. Sinds 2 weken staat er hier eentje in de garage :). Heerlijk licht rijdende en mooi afgemonteerde fiets. Enige nadeel is dat ik er 4 maanden op moest wachten... Ik ben er blij mee.

Ga eens langs bij een dealer.

mog__wai wijzigde deze reactie 08-03-2019 15:09 (4%)

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

mog__wai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:07:
[...]
De Batavus dinsdag exclusive 2019 is er zeker wel in 65cm. Sinds 2 weken staat er hier eentje in de garage :). Heerlijk licht rijdende en mooi afgemonteerde fiets. Enige nadeel is dat ik er 4 maanden op moest wachten... Ik ben er blij mee.
Ik was vorige week bij een dealer, maar die kon niet verder dan 61cm. Op de website van Batavus zelf staat deze ook niet (meer?) genoemd. Morgen ga ik naar een andere dealer. Zal het daar nog eens vragen.

• mog__wai
ma9ma schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:14:
[...]

Ik was vorige week bij een dealer, maar die kon niet verder dan 61cm. Op de website van Batavus zelf staat deze ook niet (meer?) genoemd. Morgen ga ik naar een andere dealer. Zal het daar nog eens vragen.
Misschien dat hij alweer uitverkocht is voor dit jaar, maar dat lijkt mij sterk... Ik weet dat die van mij uit de eerste productie batch van het 2019 model is en die is 2 weken geleden geleverd. Neem anders rechtstreeks contact op met Batavus.

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

mog__wai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:40:
[...]
Misschien dat hij alweer uitverkocht is voor dit jaar, maar dat lijkt mij sterk... Ik weet dat die van mij uit de eerste productie batch van het 2019 model is en die is 2 weken geleden geleverd. Neem anders rechtstreeks contact op met Batavus.
Kan dus nog wel besteld worden, maar... levertijd dan ergens in augustus. Ga nu twijfelen of ik niet gewoon voor een normale stadsfiets moet gaan. Komt nog bij dat ik de Exclusive nog nergens in het echt gezien heb. Heb nu al zo'n 5 fietszaken achter de rug.

• mog__wai
ma9ma schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:33:
[...]

Kan dus nog wel besteld worden, maar... levertijd dan ergens in augustus. Ga nu twijfelen of ik niet gewoon voor een normale stadsfiets moet gaan. Komt nog bij dat ik de Exclusive nog nergens in het echt gezien heb. Heb nu al zo'n 5 fietszaken achter de rug.
Tja, hij is erg populair :) ik heb hem ook alleen gezien in de fietsenstalling op mijn werk en bij geen enkele dealer....

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22:18

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik rijd nu een aantal maanden gemiddeld 3x per week naar werk op een Sensa Cintura 2018 en ben gematigd enthousiast over de fiets...

Gates CDN drive valt me heel erg mee na aardig wat horror verhalen gelezen te hebben. Het achterste tandwiel heeft de winter met pekel gewoon overleefd zonder noemenswaardige slijtage. De riem is echt wel stevig, ik trap echt goed door en kan als het moet met serieus kracht aanzetten maar de riem houd zich top. Helaas schiet als ik volle bak aanzet wel de versnelling door waardoor ik al 3x bijna op mijn plaat ben gegaan :(
Fijne fiets alleen iets te groot omdat Sensa geen maat 58cm levert, en 56cm echt veul te klein wat. Ik rijd daarom op 60 rond en voor eht mooie zou het iets kleiner mogen maar het rijd verder top.
Afwerking is wel een dingetje vind ik, na 8 maanden heb ik al een aantal flink verroeste boutjes, stuur boutjes zijn al helemaal bruin en bij de wielen begint het ook aardig te komen :(
En één van de trappers is serieus aan het overlijden, kraakt als een malle en draait niet goed door. Afgelopen servicebeurt zou de LBS dit opgelost hebben maar na 150m gewoon weer kraak en dag later weer zwaar draaien.
Duidelijk op de afmontage bezuinigd dus !

Spijt dat ik niet gewacht heb op de Giant Anytour want dat blijft wel mijn merk. Al is de Sensa met het matzwarte frame Ook wel een blikvanger, krijg er regelmatig complimenten over :)

Gabriël Ryzen

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11-10 09:41
Ik fiets ondertussen al bijna 5 jaar op een Stevens Randonneur, prima fiets en heerlijke afmontage.
Echter het vele onderhoud (schoonmaken en smeren), en regelmatig vervangen ketting/cassette/bladen vergt toch wel het nodige van mijn humeur..

Zo nu ook weer, de fiets heeft het behoorlijk zwaar gehad deze winter met het vocht en zand (fiets door een bos). waardoor ik nu weer de gehele aandrijving moet vervangen..

Al met al ben ik toch wel elke week/2 weken met fiets onderhoud bezig terwijl ik er geen zin in heb (en met deze natte dagen bijna dagelijks).

Ik heb me voorgenomen om nog 1x de gehele aandrijving te vervangen en dan nog 1x alles aftrappen tot het weer allemaal kapot is. (Volgend jaar zelfde tijd :)).

Dit jaar wil ik me orienteren op een nieuwe fiets en volgend jaar rond deze tijd tot aanschaf overgaan.

Aangezien ik best veel fiets (7-8k per jaar) heb ik ook een ruim budget voor ogen (+/- 3-4000 euro). Met de reiskostenvergoeding is de terug verdien tijd ongeveer 3-4 jaar, terwijl ik er minimaal wel 6-7 jaar (of langer) mee wil doen.

Ik kwam uit op de volgende specificaties:
- Rohlhoff naaf,
- Riem aandrijving
- Hydrolische remmen.
- Trekking frame
- Lichtgewicht (max 14-15kg).

Ik kwam zelf uit op een Koga World traveler, Al is die wanneer je hem personaliseert toch aardig prijzig en ga ik misschien over mijn budget.
Of een Stevens Sovereign met Rohloff..

Ik vraag me alleen af hoe het onderhoud en levensduur is bij Rohloff en riem, hydrolische schijfremmen etc..

Fiets schoon houden is tot daar aan toe, maar ben eigenlijk wel klaar met het wekelijks smeren en elk jaar onderdelen vervangen...

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 19:47
Een Rohloff naaf is super degelijk.....maar ook overkill voor in Nederland. De eerste 5 versnellingen zul je in Nederland nooit gebruiken. Gebruik je de fiets ook voor fietsvakanties in de bergen , dan is een Rohloff naaf wel zinvol.
Blijkbaar heb je goede ervaringen met Stevens. Heb je de Super Flight van Stevens al gezien ? De ideale woon-werk fiets. Goede verlichting, CDX riem aandrijving , steekas, Alfine 11 naaf
En je houdt dan nog flink wat centjes over van jouw budget.......😀

• GH45T
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 22:08
pjotter1965 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:24:
Een Rohloff naaf is super degelijk.....maar ook overkill voor in Nederland. De eerste 5 versnellingen zul je in Nederland nooit gebruiken. Gebruik je de fiets ook voor fietsvakanties in de bergen , dan is een Rohloff naaf wel zinvol.
Blijkbaar heb je goede ervaringen met Stevens. Heb je de Super Flight van Stevens al gezien ? De ideale woon-werk fiets. Goede verlichting, CDX riem aandrijving , steekas, Alfine 11 naaf
Vooral met wegfietsen zijn de 4 en 5 van een Rohloff toch echt heel prettig hoor. Verder klopt het wel dat je de lage versnellingen in Nederland weinig gebruikt, tenzij je in Zuid Limburg komt wat ik zo nu en dan nog wel eens doe. Maar de lage weerstand, kleine tussenstapjes en schakelzekerheid door index in de naaf en bowdenkabels naar shifter zijn naar mijn idee altijd een voordeel. Dat alles is bij de Alfine 11 toch gewoon wat minder goed geregeld.

Al vaker heb ik hier gepost dat mensen naar mijn idee onterecht, een vergelijking maken tussen een riem en een ketting op een derailleurfiets. De vergelijking zou moeten zijn riem tegen ketting beiden op een fiets met naafversnelling (of single speed). Dan maak je een eerlijke vergelijking tussen riem en ketting. Een ketting van een derailleurfiets zit gewoon onbeschermd met alle gevolgen van dien. Ik merk op mijn mountainbike (ook oneerlijke vergelijking tegenover normale fiets) hoe hard een ketting kan slijten. Elke paar duizend km is de ketting wel op en om de tandwielen niet te hard te laten slijten is het handig om meerdere kettingen te nemen en regelmatig te rouleren.

Ook ik fiets behoorlijk wat af op mijn gewone / trekkingfiets. Mijn Rohloff naaf moet elke 5000 km onderhoud hebben en dat is ook meteen het enige moment dat de ketting aandacht krijgt. Even schoonmaken, smeren en terug in de kettingkast. Zou ik een fiets met een riem willen hebben? Op zich wel. Zou dat voor mij een meerprijs rechtvaardigen? Niet of nauwelijks.

Dus, in plaats van besparen op een Rohloff naaf door een Alfine 11 te nemen zou ik eerder besparen op een riem en een fiets kiezen met Rohloff en ketting in een fatsoenlijke kettingkast.

• Remko24
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 11-10 09:41
pjotter1965 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:24:
Mijn ervaring met Stevens is prima..
Enig nadeel vind ik toch de mindere stijfheid van het frame, zeker met de fiets die ik nu heb (Randonneur) met de ketting op het grote voorblad merk ik bij flink aanzetten op de trappers dat de ketting tegen de voorderraileur schuurt (afstelling is correct).

Het voorblad gaat als het ware / \ staan bij het flink aanzetten..
Op mijn racefiets heb ik dit niet.

Verder is de voorvork redelijk slap, je ziet het gewoon buigen bij het rijden over klinkers/hobbels etc..
Dit mag wel wat stijver en zal dan ook zorgen voor beter stuur gedrag.

Ander groot nadeel is de aandrijving die niet beschermd is, dus veel onderhoud en slijtage gevoelig.. (Elk jaar nieuwe ketting/casette/voorblad etc.)

Verder een prima tourfiets waar ik ondertussen een kleine 30k mee afgelegd heb..

Onderhoud wat ik tot nu toe heb gehad:
- Elk jaar nieuwe ketting/cassette/derailleur wieltjes,
- Bijna jaarlijks remblokjes
- om het jaar voorblad (midden)
- 2x trapas vervangen
- 1 voor as vervangen vanwege defect dynamo.
- 3-4x trappers vervangen ivm rubber wat eraf ging.
- 1x (afgelopen jaar na 24k) alle kabels vervangen (Rem + versnelling) dit ivm vuil in de kabels waardoor ze niet meer soepel liepen.

Gemiddeld kostenpost (bij LBS), 250 euro per jaar. Dit zou de helft kunnen zijn wanneer ik het zelf doe, maar ik ben lui en laat het liever doen.
Bij mij houd het op met remblokjes en/of trappers vervangen.

Met een Rohloff naaf/riem hoop ik dus de onderhoudskosten behoorlijk te kunnen drukken omdat alleen simpele klusjes overblijven. Gedurende 7-10 jaar hoop ik zo 1000-1500 euro te besparen wat het mijn inziens een rohlhoff een goede investering lijkt te zijn..
En dan reken ik niet de uren onderhoud die het mij scheelt met schoonhouden/smeren etc..

Enige wat niet onder normaal slijtage viel was mijn inziens de trapas, die ging 2x snel achter elkaar kapot (in de eerste 15k km). Daarna een andere as in gezet van een betere afmontage, en toen geen probleem meer.

Remko24 wijzigde deze reactie 15-03-2019 12:48 (30%)

• twapee12
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 09-10 11:59
Heb nu een proefrit kunnen maken op de 2 "naked" bike's die ik voor ogen heb; t.w. de Cube Editor en de Cannondale Bad boy 1. Beide rijden prima maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Bad boy. De winkel waar ik de proefrit heb gemaakt heeft deze fiets op voorraad met een korting van €300 op het 2019 model en een L-frame. Nu wil ik graag een Alfine 11 en ze kunnen deze inbouwen voor de kortingsprijs.
Nu zit ik wel te twijfelen of ik niet voor een XL-frame moet gaan. Ik ben 1,90 m.
Tijdens de proefrit was het zadel op de juiste hoogte ingesteld voor mijn beenlengte. Er was nog extra ruimte om het zadel nog hoger in te kunnen stellen. Ik heb aan de verkoper gevraagd wat het verder verschil met een XL-frame is m.b.t. de houding. Hij gaf aan dat ik dan wat 'horizontaler' op de fiets zou zitten. Ik moet zeggen dat ik mijn houding op het L-frame prima vond.
Zijn er naar jullie mening nog andere zaken waar ik rekening mee zou moeten houden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjotter1965
Zie link met geometrie van de Bad boy.
https://www.cannondale.co...e7-4731-97fd-4b57d268209c

Ik ben zelf ook 1.90 m. Voor mij is een horizontale top tube framemaat van 60-61 cm ideaal. ( ik heb een voorkeur voor een comfortabele zit )
De Cannondale Bad boy XL heeft een horizontale framemaat van 65 cm. Dit zal een sportieve zit opleveren,
Ik weet niet wat jouw voorkeur is.

Ps.....de lengte van een framemaat is het meest belangrijk bij de te maken keuze. Hoogte van de framemaat is altijd aan te passen met een hogere/lagere zadelpen

Voor een goede uitleg zie :
http://www.sintchristopho...ge-wereld-van-framematen/

• SlinkingAnt
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Gazelle heeft de Ultimate S-lijn, welke nog (deels) zelf samen te stellen is.

Zelf ben ik ook in de markt voor een tandriem-fiets, en grote kans dat het deze gaat worden met de Alfine 11-naaf natuurlijk :).
Met een 4k per jaar woon/werk op een inmiddels 14 jaar oude Batavus derailleurfiets is het tijd voor iets beters :*)

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• twapee12
  • Laatst online: 09-10 11:59
pjotter1965 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:19:
Zie link met geometrie van de Bad boy.
https://www.cannondale.co...e7-4731-97fd-4b57d268209c

Ik ben zelf ook 1.90 m. Voor mij is een horizontale top tube framemaat van 60-61 cm ideaal. ( ik heb een voorkeur voor een comfortabele zit )
De Cannondale Bad boy XL heeft een horizontale framemaat van 65 cm. Dit zal een sportieve zit opleveren,
Ik weet niet wat jouw voorkeur is.

Ps.....de lengte van een framemaat is het meest belangrijk bij de te maken keuze. Hoogte van de framemaat is altijd aan te passen met een hogere/lagere zadelpen

Voor een goede uitleg zie :
http://www.sintchristopho...ge-wereld-van-framematen/
Hallo pjotter1965,

Bedankt voor je reactie.
Ik ben dezelfde mening als jou toegedaan. Ik zit ook liever wat rechter op dus zal waarschijnlijk de L-uitvoering met een horizontale top tube lengte van 61,8 cm prima zijn.
Heel helder die uitleg op de SintChristophorus website.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12-10 14:10
mog__wai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:07:
[...]
De Batavus dinsdag exclusive 2019 is er zeker wel in 65cm. Sinds 2 weken staat er hier eentje in de garage :).
ma9ma schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:14:
[...]
Ik was vorige week bij een dealer, maar die kon niet verder dan 61cm.
Hoe lang zijn jullie? Ik ben zelf 1,88m ongeveer. Twijfel of 61cm genoeg is of dat ik toch 65cm moet zien te vinden ergens. Zit net beetje op kantelpunt.

Daarnaast denk ik dat ik het achtertandwiel wil verkleinen naar 22tanden. Is nu 26 als het goed is. Moet ik alleen ook nieuwe riem kopen, samen toch weer 180€ :'(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

TeunVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:46:
[...]

[...]

Hoe lang zijn jullie? Ik ben zelf 1,88m ongeveer. Twijfel of 61cm genoeg is of dat ik toch 65cm moet zien te vinden ergens. Zit net beetje op kantelpunt.

Daarnaast denk ik dat ik het achtertandwiel wil verkleinen naar 22tanden. Is nu 26 als het goed is. Moet ik alleen ook nieuwe riem kopen, samen toch weer 180€ :'(
Ik ben 2.01. En 65cm was voor mij voor de Batavus die ik op ogen had echt te klein.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mog__wai
TeunVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:46:
[...]

[...]

Ik ben 1.93m en de fiets is prima voor mij. Het zadel kan nog redelijk wat lager dus ik denk dat hij voor jou ook prima is... Anders gewoon even bij de dealer langsgaan om te passen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TeunVR
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 12-10 14:10
Dank voor de info, ik ga eens op zoek. Een fietsenwinkel hier gaf paar weken geleden al aan dat hij moeilijk leverbaar was. Ben benieuwd.

• Thijs8472
  • Laatst online: 21-09 17:35
Ik heb zojuist een Batavus Dinsdag Exclusive 57 opgepikt bij de lokale fietsenboer, was een voorraadfiets en dus maar mijn slag geslagen aangezien ik geen zin had in de lange wachttijden. Nu 20km gefietst en dat beviel prima komende van een 22kg zware Batavus. Ik ben niet helemaal tevreden over de afmontage (draadjes van de naafdynamo en de koplamp zijn mi beetje mager).

Ik heb alleen een vraagje, klopt het dat de riem een beetje 'plakt' aan het voorste tandwiel? Tijdens het fietsen hoor ik niks maar als ik naast de fiets sta en de trappers terugdraai, of het achterwiel optol en dan trap, dan hoor je de riem wel.

• pjotter1965
Misschien staat de riem te strak.
Zie de link van de app van Gates, waarbij je de riem als het ware als een snaar bediend.
https://www.gatescarbondrive.com/products/tools

Las verder nog dit verhaal :
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=29441

• Thijs8472
  • Laatst online: 21-09 17:35
Toevallig kwam ik dit topic tegen: https://forum.fietsersbon...bijgeluiden-oplossen/2795 het onderstaande geluid is precies wat ik heb, je hoort de riem plakken aan het tandwiel.

Ik heb de riem met app wat strakker gezet en het geluid is nu een stuk minder maar ik hou dat topic even in de gaten om te zien of het niet aan de uitlijning ligt.

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 06-10 16:09
Heb zelf de ultimate s8 besteld, maar zag vandaag ook een trek Ls500 staan.
Ook een erg mooie fiets en vrijwel dezelfde optie zag ik... gates riem, Shimano Nexus 8, Shimano hydraulische schijfremmen.. em zelf standaard met naafdynamo waar gazelle met accu lampjes komt.

Vanwaar het grote prijsverschil van 500 euro ?

• Morpheusk
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:09
Ik heb inmiddels mijn Batavus Dinsdag Exclusive 2019 ook binnen. Wat mij opviel is dat de tandriem niet meer blauw is (Was een leuk detail bij de overige blauwe elementen) en dat er ook geen lederen handvatten opzitten. Ook maakte de riem/tandwiel een geluid wat na aanspannen van de belt verdween (Zal nu wel te strak staan )

American Express Gold Card 1 jaar gratis en 20.000 punten cadeau. Dit is al snel goed voor 80 euro bol.com bonnen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Nieksiero schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:55:
Heb zelf de ultimate s8 besteld, maar zag vandaag ook een trek Ls500 staan.
Ook een erg mooie fiets en vrijwel dezelfde optie zag ik... gates riem, Shimano Nexus 8, Shimano hydraulische schijfremmen.. em zelf standaard met naafdynamo waar gazelle met accu lampjes komt.

Vanwaar het grote prijsverschil van 500 euro ?
Het grootste verschil is de Nexus 8 vs Alfine 8 (of Alfine 11, afhankelijk van je opties).

Rij zelf sinds half april ook op de Ultimate S8 met de Alfine 11, naafdynamo en vering, en het rijdt heerlijk :9

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Drentjuh
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 03-10 12:51
Heeft iemand ervaring met de Cube Travel SLT?
Ik ga eind dit jaar een nieuwe fiets kopen en heb momenteel een shortlist gemaakt van:
1. Cube Travel SLT
2. Stevens Super Flight
3. Koga F3 6.0

Ben wel benieuwd of de ervaring met de Gates CDX belt ook negatief zijn?

• Strider
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 23:32
Ik ben van plan om een Sparta M8tB te kopen die de volgende afmontage heeft:

- 24/50 verhouding
- Nexus 8
- CDX Belt

De Nexus 8 heeft een direct-drive op de vijfde versnelling met een efficiënte van 95%.

Om 25km/h in de vijfde versnelling te kunnen fiets heb ik een cadans van 93 nodig, voor mij te hoog om dit lang comfortabel vol te kunnen houden.

Nu twijfel ik om straks de Nexus 8 naaf te vervangen voor een Alfine 11 naaf, dat zou inclusief
toebehoren uitkomen op €270,-/370,-. Dan moet ik hem natuurlijk nog wel zelf monteren, geen idee of dat te doen is? :+ Ik weet ook niet precies welke Alfine 11 ik nodig heb, de 32 of 36 holes?

Daarmee heb ik een veel groter bereik, in de 8ste versnelling zou ik dan op 27km/h uitkomen met een cadans van 70, en dan heb ik nog 3 versnellingen over.

Wat denken jullie hiervan? De Nexus 8 kan ik dan natuurlijk altijd nog verkopen.

http://ritzelrechner.de/?...11&KB2=39&RZ2=19&UF2=2150

BlaBlaBla

• doek55
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 22:26
Strider schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:56:
Ik ben van plan om een Sparta M8tB te kopen die de volgende afmontage heeft:

- 24/50 verhouding
- Nexus 8
- CDX Belt

De Nexus 8 heeft een direct-drive op de vijfde versnelling met een efficiënte van 95%.

Om 25km/h in de vijfde versnelling te kunnen fiets heb ik een cadans van 93 nodig, voor mij te hoog om dit lang comfortabel vol te kunnen houden.

Nu twijfel ik om straks de Nexus 8 naaf te vervangen voor een Alfine 11 naaf, dat zou inclusief
toebehoren uitkomen op €270,-/370,-. Dan moet ik hem natuurlijk nog wel zelf monteren, geen idee of dat te doen is? :+ Ik weet ook niet precies welke Alfine 11 ik nodig heb, de 32 of 36 holes?

Daarmee heb ik een veel groter bereik, in de 8ste versnelling zou ik dan op 27km/h uitkomen met een cadans van 70, en dan heb ik nog 3 versnellingen over.

Wat denken jullie hiervan? De Nexus 8 kan ik dan natuurlijk altijd nog verkopen.

http://ritzelrechner.de/?...11&KB2=39&RZ2=19&UF2=2150

[Afbeelding]
Als het puur om de efficiëntie gaat moet je je afvragen wat een Alfine 11 toevoegt. De Alfine 11 heeft een groot bereik, maar biedt vanaf de 5e versnelling geen efficiëntie voordelen tov de Nexus 8, zoals in jouw grafiek is te zien. Dit is ook nog eens de Nexus 8, de Alfine 8 is waarschijnlijk nog efficiënter.

Op hogere snelheden kun je beter aandacht besteden aan de luchtweerstand. Weet je de efficiëntie van de elektromotor bij een bepaalde cadans, want ook dat kan een verschil maken?

Die Alfine 11 naaf zul je moeten (laten) spaken en afhankelijk van de gebruikte velg heb je dan 32 of 36 spaken nodig. Bij het wisselen tussen een Nexus 8 en Alfine 8 kun je het binnenwerk wel uitwisselen zonder opnieuw te moeten spaken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:35
Of gewoon toch gaan oefenen op een hogere cadans en dat fietsgedrag aanwennen. Langere stukken met een lage cadans is echt funest voor je knieën.
Die Nexus 8 rijdt in zijn zes overigens ook nog heerlijk comfortabel. Geen idee wat het in efficientiepercentages doet, maar voor mijn gevoel doet het nauwelijks onder voor zijn vijf. Ik rijd op snelheden boven de 25 km/u vaak in zijn zes en dat gaat echt prima. Ik zou de meerprijs voor de ombouw naar Alfine 11 echt in mijn zak houden.

Punctuality is the politeness of kings

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 18:25

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik overweeg een fiets met tandriem. Maar zie dat deze toch wel een stukje duurder zijn. Ben op zoek naar een met versnellingen en een bagagedrager.
Nu kwam ik deze Pegasus tegen. Nu ken ik het merk eigenlijk niet, iemand ervaringen? En zijn velgremmen af te raden?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pjotter1965
Pegasus is het merk in Duitsland zoals Gazelle in Nederland is.
Enkele min puntjes bij deze Pegasus
- 7 versnellingsnaaf ( advies nexus 8 / alfine 8 )
- mechanische velgremmen ( advies magura 11. / hydraulisch )
- Conti riemaandrijving ( advies gates riemaandrijving )

Google maar eens op de conti riemaandrijving. De produktie is bij conti inmiddels stop gezet ivm de vele problemen. Vaak knapt de riem voortijdig.

• Roelio86
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 19-07 15:06
Ik ben mij momenteel ook aan het oriënteren op een nieuwe fiets voor o.a. woon-werk.
Mijn budget is maximaal 1.000 euro en ik heb een aantal specifieke wensen:
-Beltdrive i.c.m. stalen achtertandwiel
-Vaste voorvork
-Licht
-Minimaal Nexus 8
-Compleet (spatborden, fatsoenlijk licht, trappers en standaard)

Nu ben ik al tot een shortlist gekomen van de volgende modellen:
-[Trek L500 2019](https://www.12gobiking.nl/trek-l500-2019)
-[Focus Planet 6.8 2019](https://www.12gobiking.nl/focus-planet-6-8-2019)
-[Cube Travel Pro 2019](https://www.12gobiking.nl/cube-travel-pro-2019) (maar dan wel het tandwiel achter vervangen voor een stalen variant)

Echter heb ik een elektrische fiets ook nog niet helemaal uitgesloten.
Zo ben ik bijvoorbeeld wel gecharmeerd van de Cowboy e-bike. Vanzelfsprekend is deze wel een stuk duurder, maar ik verwacht dat ik deze wellicht wel wat sneller pak i.p.v. de auto dan een 'gewone' fiets.

Ben benieuwd naar jullie meningen en tips of eventuele goeie alternatieven.

• JeyJey
  • Laatst online: 21:50
Morpheusk schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:57:
Ik heb inmiddels mijn Batavus Dinsdag Exclusive 2019 ook binnen. Wat mij opviel is dat de tandriem niet meer blauw is (Was een leuk detail bij de overige blauwe elementen) en dat er ook geen lederen handvatten opzitten. Ook maakte de riem/tandwiel een geluid wat na aanspannen van de belt verdween (Zal nu wel te strak staan )
Gaat het dan wel om de cdx riem? Volgens mij is die altijd blauw en de goedkopere Cdn versie zwart. Maar die laatste zou niet op de dinsdag exclusive horen te zitten lijkt me.

Misschien zit ii ernaast en bestaan er ook zwarte cdx riemen?

XBO: FlyingDutchie1

• stokmeister
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 23:05
Roelio86 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:58:
Ik ben mij momenteel ook aan het oriënteren op een nieuwe fiets voor o.a. woon-werk.
Mijn budget is maximaal 1.000 euro en ik heb een aantal specifieke wensen:
-Beltdrive i.c.m. stalen achtertandwiel
-Vaste voorvork
-Licht
-Minimaal Nexus 8
-Compleet (spatborden, fatsoenlijk licht, trappers en standaard)

Nu ben ik al tot een shortlist gekomen van de volgende modellen:
-[Trek L500 2019](https://www.12gobiking.nl/trek-l500-2019)
-[Focus Planet 6.8 2019](https://www.12gobiking.nl/focus-planet-6-8-2019)
-[Cube Travel Pro 2019](https://www.12gobiking.nl/cube-travel-pro-2019) (maar dan wel het tandwiel achter vervangen voor een stalen variant)

Echter heb ik een elektrische fiets ook nog niet helemaal uitgesloten.
Zo ben ik bijvoorbeeld wel gecharmeerd van de Cowboy e-bike. Vanzelfsprekend is deze wel een stuk duurder, maar ik verwacht dat ik deze wellicht wel wat sneller pak i.p.v. de auto dan een 'gewone' fiets.

Ben benieuwd naar jullie meningen en tips of eventuele goeie alternatieven.
Ben je er al uit?
Ben zelf voor een tweedehands focus planet pro gegaan. Super tevreden over! Wel moet ik nog even betere spatborden halen.

• Nutral
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13-10 04:55

Nutral

gamer/hardware freak

Ik heb nu een jaar de Cube travel SL met de alfine 8. Het enige wat me tegen valt is dat het verschil tussen versnelling 4/5 of 5/6 erg groot is. en dat de fiets niet zo stijf is als ik zou willen, ben zelf wat zwaarder, maar ik voel de hele fiets vervormen als ik bijvoorbeeld over een takje rijd.

Wat doen jullie met tassen ? Ik heb nu een Thule Pannier die vast zit aan de bagage drager, om bijvoorbeeld onderweg boodschappen te doen ben ik op zoek naar iets wat ik op de fiets kan bevestigen, bijvoorbeeld aan de andere kant, wat licht genoeg is om standaard mee te nemen.

• rhos
Sinds een week de cowboy bike. Electrisch maar o zo heerlijk en met riem.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

• PhrancK
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 10-10 16:37
rhos schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:24:
Sinds een week de cowboy bike. Electrisch maar o zo heerlijk en met riem.
heb je spatborden gemonteerd? Zo ja, welke?

• pjotter1965
Bij sommige sites wordt de Batavus Dinsdag Belt 2020 aangeboden. Mijn inziens niet te vergelijken met de Batavus Dinsdag Exclusive 2019.
Geen Alfine naaf, maar een Nexus naaf.
Geen Magura velgremmen meer, die in NL prima voldoen.
Verlichting gewijzigd. ( kan er geen info over vinden )
Geen CDX riem aandrijving.

Ik hoop dat de Dinsdag Belt 2020 versie niet de opvolger is van de Dinsdag Exclusive 2019.
Weet iemand of er nog een Batavus Exclusive komt in 2020 ?

• TheByteBoy
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 19:56
Dit weekend ook een Batavus Dinsdag Exclusive 2019 gehaald.
Heb op de 61cm en 65cm proefgereden, en uiteindelijk de 61cm gekocht (ben zelf 1.92m).
Heerlijk om op te fietsen, stuk soepeler dan mijn oude Gazelle Chamonix.
Morpheusk schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:57:
Ik heb inmiddels mijn Batavus Dinsdag Exclusive 2019 ook binnen. Wat mij opviel is dat de tandriem niet meer blauw is <knip>
Die van mij heeft gewoon de Gates CDX belt, blauw aan de binnenkant, en zwart geribbeld aan de buitenkant.
pjotter1965 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:37:
Bij sommige sites wordt de Batavus Dinsdag Belt 2020 aangeboden. Mijn inziens niet te vergelijken met de Batavus Dinsdag Exclusive 2019.
Geen Alfine naaf, maar een Nexus naaf.
Geen Magura velgremmen meer, die in NL prima voldoen.
Verlichting gewijzigd. ( kan er geen info over vinden )
Geen CDX riem aandrijving.

Ik hoop dat de Dinsdag Belt 2020 versie niet de opvolger is van de Dinsdag Exclusive 2019.
Weet iemand of er nog een Batavus Exclusive komt in 2020 ?
In de computer van de fietsenmaker stond inderdaad ook de 2020 Dinsdag, met CDN belt en Nexus naaf en schijfremmen. 100 euro goedkoper (advies prijs 1099 ipv 1199). Deze is medio oktober leverbaar.

Ik merk wel dat ik standaard al in de 6e-7e versnelling fiets en je dus weinig versnellingen overhoudt voor berg af/wind mee. Iemand concrete ervaring met het (laten) aanpassen hiervan? Bv achtertandwiel met minder tanden?

• rhos
PhrancK schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

heb je spatborden gemonteerd? Zo ja, welke?
sks bluemels primus mat zwart

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:52

Koeitje

Back-up tiems now?

Heeft er iemand hier ervaring met de Giant Anytour CS2. Ik heb deze fiets op het oog, maar kan nergens vinden wat voor belt/tandwielen er worden gebruikt. Ik heb 'm een keer in de winkel gezien en meen dat het achtertandwiel van RVS was i.t.t. de zwarte tandwielen bij bijv. Cortina. Kan iemand dit bevestigen? Ik zal met de fiets ook door de sneeuw moeten en heb graag dat het tandwiel niet na 1 winter kapot geschuurd is.

• maxnl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-10 15:03
Koeitje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:23:
Heeft er iemand hier ervaring met de Giant Anytour CS2. Ik heb deze fiets op het oog, maar kan nergens vinden wat voor belt/tandwielen er worden gebruikt.
Ondanks dat het een Nederlands bedrijf is, vermelden ze de specificaties alleen op de Duitse site. |:(
Kassette Gates Carbon Drive™ CDN™ Urban SureFit™ 3-Nocken, 22 Z.
Kette Gates Carbon Drive™ CDN™ Urban Zahnriemen
Kurbelsatz Gates Carbon Drive™ CDN™ Urban S150, Abfangscheibe, 46 Z.
Plastic spul dus...

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 20:52

Koeitje

Back-up tiems now?

maxnl schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:12:
[...]

Ondanks dat het een Nederlands bedrijf is, vermelden ze de specificaties alleen op de Duitse site. |:(

[...]

Plastic spul dus...
Ik kan aan de hand van die specificaties niet de precieze onderdelen vinden.

• maxnl
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 11-10 15:03
Koeitje schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:59:
[...]

Ik kan aan de hand van die specificaties niet de precieze onderdelen vinden.
Zo ziet CDN Urban eruit: https://hollandbikeshop.c...himano-sram-zwart-520840/
Pagina: 1 2 3 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True