Dankje, zal ik doen. Op dit moment rijdt hij heerlijk.
Heb net gisteren de Cube Travel SLT besteld. Was op zoek naar een commuter met gates CDX en minimaal 8 speed. Dank zij dit topic een mooie shortlist kunnen maken. Uiteindelijk gekozen voor de Cube omdat de uitrusting op een iets hoger niveau staat dan veel van de concurrentie terwijl de prijs gelijk (of zelfs iets lager is). De fiets is wel lastig te vinden, bij geen enkele webwinkel is deze te bestellen. Uiteindelijk bij Dasia in Haarlem langsgeweest en daar besteld. De fiets wordt halverwege maart geleverd, nog even geduld dus
Aha wel te koop dus nog. Kan hem ook nergens vinden.canth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:51:
Heb net gisteren de Cube Travel SLT besteld. Was op zoek naar een commuter met gates CDX en minimaal 8 speed. Dank zij dit topic een mooie shortlist kunnen maken. Uiteindelijk gekozen voor de Cube omdat de uitrusting op een iets hoger niveau staat dan veel van de concurrentie terwijl de prijs gelijk (of zelfs iets lager is). De fiets is wel lastig te vinden, bij geen enkele webwinkel is deze te bestellen. Uiteindelijk bij Dasia in Haarlem langsgeweest en daar besteld. De fiets wordt halverwege maart geleverd, nog even geduld dus
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Heeft iemand zich al gewaagd aan een Achiele (Oscar)? Echt een mooie fiets om te zien, maar ik kan helemaal niets vinden over kwaliteit en praktijkervaringen? En wordt het toch wel een wilde gok...mellonc schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 23:50:
[...]
Nope, jammer genoeg niet. De winkel vergat dat ik kwam testen en verkocht hem letterlijk een halfuur voor ik langskwam:/....
Ik kon wel even op een Schindelhauer Ludwig met alfine 11.. ik was er dan toch...
fietst als een droom maar ver boven budget:).
Vandaag wel een kort proefritje met de Sensa cintura 2019 gemaakt. Die beviel enorm! Rijdt heel licht. Viel me wel op dat de lak al kleine gebruikssporen had van gewoon in de winkel te staan.
Aan de zadelpen te zien is de zitbuis ook niet geruimd. Maar dat had die fietsenmaker eigenlijk wel kunnen nazien...
Jaaa, die staat ook bovenaan mijn shortlist! In Utrecht is de fiets ook nog niet te vinden helaas.canth schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:51:
Heb net gisteren de Cube Travel SLT besteld.

Hij is tegenwoordig ook op fietsenwinkel.nl te bestellen. Ik denk dat dit model pas in maart geleverd gaat worden. Wel apart dat toen ik de fiets wilde bestellen (in januari) fietsenwinkel.nl gewoon 'nee' verkocht. Geen enkele opmerking over toekomstige verkrijgbaarheid.
Ik heb sinds eind 2018 een Achielle Oscar. Heerlijke fiets.De Uitsmijter schreef op zaterdag 16 februari 2019 @ 21:39:
[...]
Heeft iemand zich al gewaagd aan een Achiele (Oscar)? Echt een mooie fiets om te zien, maar ik kan helemaal niets vinden over kwaliteit en praktijkervaringen? En wordt het toch wel een wilde gok...
Ik zocht een sportieve stadsfiets, niet te fragiel.
Mijn keuze viel hier op vanwege:
- riemaandrijving
- spatborden
- bagagedrager
- goede verlichting
- leuk kleurtje (rood in mijn geval)
- sportieve zit
- schijfremmen
- versnelling te biedienen met 'triggers', niet met zo'n draaiding in het handvat.
Ik ben tot nu toe helemaal tevreden. Bij aflevering stonden de versnellingen niet goed afgesteld maar dat heeft de fietsenmaker prima gefixt.
De 2019 variant lijkt geen 65cm frame te hebben. Gaat maar tot 61cm. Daar baal ik wel van. Dan valt volgens mij voor mij sowieso een sportieve fiets met tandriem af. Heb nog op een Giant XL gezeten, maar dat is ook niet groter dan 60/61 volgens mij, in de winkel werd deze me duidelijk afgeraden qua hoogte.mog__wai schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:34:
[...]
Belangrijkste reden voor mij: Batavus heeft een 65cm frame en giant niet... Verder vermoed ik dat de Giant een CDN riem heeft vs CDX op de Batavus, maar dat heb ik niet verder uitgezocht.
Fünf auf der nach oben offenen Richterskala
De Batavus dinsdag exclusive 2019 is er zeker wel in 65cm. Sinds 2 weken staat er hier eentje in de garagema9ma schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 14:40:
[...]
De 2019 variant lijkt geen 65cm frame te hebben. Gaat maar tot 61cm. Daar baal ik wel van. Dan valt volgens mij voor mij sowieso een sportieve fiets met tandriem af. Heb nog op een Giant XL gezeten, maar dat is ook niet groter dan 60/61 volgens mij, in de winkel werd deze me duidelijk afgeraden qua hoogte.
Ga eens langs bij een dealer.
[ Voor 4% gewijzigd door mog__wai op 08-03-2019 15:09 ]
Ik was vorige week bij een dealer, maar die kon niet verder dan 61cm. Op de website van Batavus zelf staat deze ook niet (meer?) genoemd. Morgen ga ik naar een andere dealer. Zal het daar nog eens vragen.mog__wai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:07:
[...]
De Batavus dinsdag exclusive 2019 is er zeker wel in 65cm. Sinds 2 weken staat er hier eentje in de garage. Heerlijk licht rijdende en mooi afgemonteerde fiets. Enige nadeel is dat ik er 4 maanden op moest wachten... Ik ben er blij mee.
Misschien dat hij alweer uitverkocht is voor dit jaar, maar dat lijkt mij sterk... Ik weet dat die van mij uit de eerste productie batch van het 2019 model is en die is 2 weken geleden geleverd. Neem anders rechtstreeks contact op met Batavus.ma9ma schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:14:
[...]
Ik was vorige week bij een dealer, maar die kon niet verder dan 61cm. Op de website van Batavus zelf staat deze ook niet (meer?) genoemd. Morgen ga ik naar een andere dealer. Zal het daar nog eens vragen.
Kan dus nog wel besteld worden, maar... levertijd dan ergens in augustus. Ga nu twijfelen of ik niet gewoon voor een normale stadsfiets moet gaan. Komt nog bij dat ik de Exclusive nog nergens in het echt gezien heb. Heb nu al zo'n 5 fietszaken achter de rug.mog__wai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:40:
[...]
Misschien dat hij alweer uitverkocht is voor dit jaar, maar dat lijkt mij sterk... Ik weet dat die van mij uit de eerste productie batch van het 2019 model is en die is 2 weken geleden geleverd. Neem anders rechtstreeks contact op met Batavus.
Tja, hij is erg populairma9ma schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:33:
[...]
Kan dus nog wel besteld worden, maar... levertijd dan ergens in augustus. Ga nu twijfelen of ik niet gewoon voor een normale stadsfiets moet gaan. Komt nog bij dat ik de Exclusive nog nergens in het echt gezien heb. Heb nu al zo'n 5 fietszaken achter de rug.
Ik rijd nu een aantal maanden gemiddeld 3x per week naar werk op een Sensa Cintura 2018 en ben gematigd enthousiast over de fiets...
Gates CDN drive valt me heel erg mee na aardig wat horror verhalen gelezen te hebben. Het achterste tandwiel heeft de winter met pekel gewoon overleefd zonder noemenswaardige slijtage. De riem is echt wel stevig, ik trap echt goed door en kan als het moet met serieus kracht aanzetten maar de riem houd zich top. Helaas schiet als ik volle bak aanzet wel de versnelling door waardoor ik al 3x bijna op mijn plaat ben gegaan
Fijne fiets alleen iets te groot omdat Sensa geen maat 58cm levert, en 56cm echt veul te klein wat. Ik rijd daarom op 60 rond en voor eht mooie zou het iets kleiner mogen maar het rijd verder top.
Afwerking is wel een dingetje vind ik, na 8 maanden heb ik al een aantal flink verroeste boutjes, stuur boutjes zijn al helemaal bruin en bij de wielen begint het ook aardig te komen
En één van de trappers is serieus aan het overlijden, kraakt als een malle en draait niet goed door. Afgelopen servicebeurt zou de LBS dit opgelost hebben maar na 150m gewoon weer kraak en dag later weer zwaar draaien.
Duidelijk op de afmontage bezuinigd dus !
Spijt dat ik niet gewacht heb op de Giant Anytour want dat blijft wel mijn merk. Al is de Sensa met het matzwarte frame Ook wel een blikvanger, krijg er regelmatig complimenten over
Gates CDN drive valt me heel erg mee na aardig wat horror verhalen gelezen te hebben. Het achterste tandwiel heeft de winter met pekel gewoon overleefd zonder noemenswaardige slijtage. De riem is echt wel stevig, ik trap echt goed door en kan als het moet met serieus kracht aanzetten maar de riem houd zich top. Helaas schiet als ik volle bak aanzet wel de versnelling door waardoor ik al 3x bijna op mijn plaat ben gegaan
Fijne fiets alleen iets te groot omdat Sensa geen maat 58cm levert, en 56cm echt veul te klein wat. Ik rijd daarom op 60 rond en voor eht mooie zou het iets kleiner mogen maar het rijd verder top.
Afwerking is wel een dingetje vind ik, na 8 maanden heb ik al een aantal flink verroeste boutjes, stuur boutjes zijn al helemaal bruin en bij de wielen begint het ook aardig te komen
En één van de trappers is serieus aan het overlijden, kraakt als een malle en draait niet goed door. Afgelopen servicebeurt zou de LBS dit opgelost hebben maar na 150m gewoon weer kraak en dag later weer zwaar draaien.
Duidelijk op de afmontage bezuinigd dus !
Spijt dat ik niet gewacht heb op de Giant Anytour want dat blijft wel mijn merk. Al is de Sensa met het matzwarte frame Ook wel een blikvanger, krijg er regelmatig complimenten over
Anoniem: 35872
Ik fiets ondertussen al bijna 5 jaar op een Stevens Randonneur, prima fiets en heerlijke afmontage.
Echter het vele onderhoud (schoonmaken en smeren), en regelmatig vervangen ketting/cassette/bladen vergt toch wel het nodige van mijn humeur..
Zo nu ook weer, de fiets heeft het behoorlijk zwaar gehad deze winter met het vocht en zand (fiets door een bos). waardoor ik nu weer de gehele aandrijving moet vervangen..
Al met al ben ik toch wel elke week/2 weken met fiets onderhoud bezig terwijl ik er geen zin in heb (en met deze natte dagen bijna dagelijks).
Ik heb me voorgenomen om nog 1x de gehele aandrijving te vervangen en dan nog 1x alles aftrappen tot het weer allemaal kapot is. (Volgend jaar zelfde tijd
).
Dit jaar wil ik me orienteren op een nieuwe fiets en volgend jaar rond deze tijd tot aanschaf overgaan.
Aangezien ik best veel fiets (7-8k per jaar) heb ik ook een ruim budget voor ogen (+/- 3-4000 euro). Met de reiskostenvergoeding is de terug verdien tijd ongeveer 3-4 jaar, terwijl ik er minimaal wel 6-7 jaar (of langer) mee wil doen.
Ik kwam uit op de volgende specificaties:
- Rohlhoff naaf,
- Riem aandrijving
- Hydrolische remmen.
- Trekking frame
- Lichtgewicht (max 14-15kg).
Ik kwam zelf uit op een Koga World traveler, Al is die wanneer je hem personaliseert toch aardig prijzig en ga ik misschien over mijn budget.
Of een Stevens Sovereign met Rohloff..
Ik vraag me alleen af hoe het onderhoud en levensduur is bij Rohloff en riem, hydrolische schijfremmen etc..
Fiets schoon houden is tot daar aan toe, maar ben eigenlijk wel klaar met het wekelijks smeren en elk jaar onderdelen vervangen...
Echter het vele onderhoud (schoonmaken en smeren), en regelmatig vervangen ketting/cassette/bladen vergt toch wel het nodige van mijn humeur..
Zo nu ook weer, de fiets heeft het behoorlijk zwaar gehad deze winter met het vocht en zand (fiets door een bos). waardoor ik nu weer de gehele aandrijving moet vervangen..
Al met al ben ik toch wel elke week/2 weken met fiets onderhoud bezig terwijl ik er geen zin in heb (en met deze natte dagen bijna dagelijks).
Ik heb me voorgenomen om nog 1x de gehele aandrijving te vervangen en dan nog 1x alles aftrappen tot het weer allemaal kapot is. (Volgend jaar zelfde tijd
Dit jaar wil ik me orienteren op een nieuwe fiets en volgend jaar rond deze tijd tot aanschaf overgaan.
Aangezien ik best veel fiets (7-8k per jaar) heb ik ook een ruim budget voor ogen (+/- 3-4000 euro). Met de reiskostenvergoeding is de terug verdien tijd ongeveer 3-4 jaar, terwijl ik er minimaal wel 6-7 jaar (of langer) mee wil doen.
Ik kwam uit op de volgende specificaties:
- Rohlhoff naaf,
- Riem aandrijving
- Hydrolische remmen.
- Trekking frame
- Lichtgewicht (max 14-15kg).
Ik kwam zelf uit op een Koga World traveler, Al is die wanneer je hem personaliseert toch aardig prijzig en ga ik misschien over mijn budget.
Of een Stevens Sovereign met Rohloff..
Ik vraag me alleen af hoe het onderhoud en levensduur is bij Rohloff en riem, hydrolische schijfremmen etc..
Fiets schoon houden is tot daar aan toe, maar ben eigenlijk wel klaar met het wekelijks smeren en elk jaar onderdelen vervangen...
Een Rohloff naaf is super degelijk.....maar ook overkill voor in Nederland. De eerste 5 versnellingen zul je in Nederland nooit gebruiken. Gebruik je de fiets ook voor fietsvakanties in de bergen , dan is een Rohloff naaf wel zinvol.
Blijkbaar heb je goede ervaringen met Stevens. Heb je de Super Flight van Stevens al gezien ? De ideale woon-werk fiets. Goede verlichting, CDX riem aandrijving , steekas, Alfine 11 naaf
En je houdt dan nog flink wat centjes over van jouw budget.......😀
Blijkbaar heb je goede ervaringen met Stevens. Heb je de Super Flight van Stevens al gezien ? De ideale woon-werk fiets. Goede verlichting, CDX riem aandrijving , steekas, Alfine 11 naaf
Vooral met wegfietsen zijn de 4 en 5 van een Rohloff toch echt heel prettig hoor. Verder klopt het wel dat je de lage versnellingen in Nederland weinig gebruikt, tenzij je in Zuid Limburg komt wat ik zo nu en dan nog wel eens doe. Maar de lage weerstand, kleine tussenstapjes en schakelzekerheid door index in de naaf en bowdenkabels naar shifter zijn naar mijn idee altijd een voordeel. Dat alles is bij de Alfine 11 toch gewoon wat minder goed geregeld.pjotter1965 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:24:
Een Rohloff naaf is super degelijk.....maar ook overkill voor in Nederland. De eerste 5 versnellingen zul je in Nederland nooit gebruiken. Gebruik je de fiets ook voor fietsvakanties in de bergen , dan is een Rohloff naaf wel zinvol.
Al vaker heb ik hier gepost dat mensen naar mijn idee onterecht, een vergelijking maken tussen een riem en een ketting op een derailleurfiets. De vergelijking zou moeten zijn riem tegen ketting beiden op een fiets met naafversnelling (of single speed). Dan maak je een eerlijke vergelijking tussen riem en ketting. Een ketting van een derailleurfiets zit gewoon onbeschermd met alle gevolgen van dien. Ik merk op mijn mountainbike (ook oneerlijke vergelijking tegenover normale fiets) hoe hard een ketting kan slijten. Elke paar duizend km is de ketting wel op en om de tandwielen niet te hard te laten slijten is het handig om meerdere kettingen te nemen en regelmatig te rouleren.
Ook ik fiets behoorlijk wat af op mijn gewone / trekkingfiets. Mijn Rohloff naaf moet elke 5000 km onderhoud hebben en dat is ook meteen het enige moment dat de ketting aandacht krijgt. Even schoonmaken, smeren en terug in de kettingkast. Zou ik een fiets met een riem willen hebben? Op zich wel. Zou dat voor mij een meerprijs rechtvaardigen? Niet of nauwelijks.
Dus, in plaats van besparen op een Rohloff naaf door een Alfine 11 te nemen zou ik eerder besparen op een riem en een fiets kiezen met Rohloff en ketting in een fatsoenlijke kettingkast.
Anoniem: 35872
Mijn ervaring met Stevens is prima..pjotter1965 schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 19:24:
Enig nadeel vind ik toch de mindere stijfheid van het frame, zeker met de fiets die ik nu heb (Randonneur) met de ketting op het grote voorblad merk ik bij flink aanzetten op de trappers dat de ketting tegen de voorderraileur schuurt (afstelling is correct).
Het voorblad gaat als het ware / \ staan bij het flink aanzetten..
Op mijn racefiets heb ik dit niet.
Verder is de voorvork redelijk slap, je ziet het gewoon buigen bij het rijden over klinkers/hobbels etc..
Dit mag wel wat stijver en zal dan ook zorgen voor beter stuur gedrag.
Ander groot nadeel is de aandrijving die niet beschermd is, dus veel onderhoud en slijtage gevoelig.. (Elk jaar nieuwe ketting/casette/voorblad etc.)
Verder een prima tourfiets waar ik ondertussen een kleine 30k mee afgelegd heb..
Onderhoud wat ik tot nu toe heb gehad:
- Elk jaar nieuwe ketting/cassette/derailleur wieltjes,
- Bijna jaarlijks remblokjes
- om het jaar voorblad (midden)
- 2x trapas vervangen
- 1 voor as vervangen vanwege defect dynamo.
- 3-4x trappers vervangen ivm rubber wat eraf ging.
- 1x (afgelopen jaar na 24k) alle kabels vervangen (Rem + versnelling) dit ivm vuil in de kabels waardoor ze niet meer soepel liepen.
Gemiddeld kostenpost (bij LBS), 250 euro per jaar. Dit zou de helft kunnen zijn wanneer ik het zelf doe, maar ik ben lui en laat het liever doen.
Bij mij houd het op met remblokjes en/of trappers vervangen.
Met een Rohloff naaf/riem hoop ik dus de onderhoudskosten behoorlijk te kunnen drukken omdat alleen simpele klusjes overblijven. Gedurende 7-10 jaar hoop ik zo 1000-1500 euro te besparen wat het mijn inziens een rohlhoff een goede investering lijkt te zijn..
En dan reken ik niet de uren onderhoud die het mij scheelt met schoonhouden/smeren etc..
Enige wat niet onder normaal slijtage viel was mijn inziens de trapas, die ging 2x snel achter elkaar kapot (in de eerste 15k km). Daarna een andere as in gezet van een betere afmontage, en toen geen probleem meer.
[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 15-03-2019 12:48 ]
Heb nu een proefrit kunnen maken op de 2 "naked" bike's die ik voor ogen heb; t.w. de Cube Editor en de Cannondale Bad boy 1. Beide rijden prima maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de Bad boy. De winkel waar ik de proefrit heb gemaakt heeft deze fiets op voorraad met een korting van €300 op het 2019 model en een L-frame. Nu wil ik graag een Alfine 11 en ze kunnen deze inbouwen voor de kortingsprijs.
Nu zit ik wel te twijfelen of ik niet voor een XL-frame moet gaan. Ik ben 1,90 m.
Tijdens de proefrit was het zadel op de juiste hoogte ingesteld voor mijn beenlengte. Er was nog extra ruimte om het zadel nog hoger in te kunnen stellen. Ik heb aan de verkoper gevraagd wat het verder verschil met een XL-frame is m.b.t. de houding. Hij gaf aan dat ik dan wat 'horizontaler' op de fiets zou zitten. Ik moet zeggen dat ik mijn houding op het L-frame prima vond.
Zijn er naar jullie mening nog andere zaken waar ik rekening mee zou moeten houden?
Nu zit ik wel te twijfelen of ik niet voor een XL-frame moet gaan. Ik ben 1,90 m.
Tijdens de proefrit was het zadel op de juiste hoogte ingesteld voor mijn beenlengte. Er was nog extra ruimte om het zadel nog hoger in te kunnen stellen. Ik heb aan de verkoper gevraagd wat het verder verschil met een XL-frame is m.b.t. de houding. Hij gaf aan dat ik dan wat 'horizontaler' op de fiets zou zitten. Ik moet zeggen dat ik mijn houding op het L-frame prima vond.
Zijn er naar jullie mening nog andere zaken waar ik rekening mee zou moeten houden?
Zie link met geometrie van de Bad boy.
https://www.cannondale.co...e7-4731-97fd-4b57d268209c
Ik ben zelf ook 1.90 m. Voor mij is een horizontale top tube framemaat van 60-61 cm ideaal. ( ik heb een voorkeur voor een comfortabele zit )
De Cannondale Bad boy XL heeft een horizontale framemaat van 65 cm. Dit zal een sportieve zit opleveren,
Ik weet niet wat jouw voorkeur is.
Ps.....de lengte van een framemaat is het meest belangrijk bij de te maken keuze. Hoogte van de framemaat is altijd aan te passen met een hogere/lagere zadelpen
Voor een goede uitleg zie :
http://www.sintchristopho...ge-wereld-van-framematen/
Ik ben zelf ook 1.90 m. Voor mij is een horizontale top tube framemaat van 60-61 cm ideaal. ( ik heb een voorkeur voor een comfortabele zit )
De Cannondale Bad boy XL heeft een horizontale framemaat van 65 cm. Dit zal een sportieve zit opleveren,
Ps.....de lengte van een framemaat is het meest belangrijk bij de te maken keuze. Hoogte van de framemaat is altijd aan te passen met een hogere/lagere zadelpen
Gazelle heeft de Ultimate S-lijn, welke nog (deels) zelf samen te stellen is.
Zelf ben ik ook in de markt voor een tandriem-fiets, en grote kans dat het deze gaat worden met de Alfine 11-naaf natuurlijk
.
Met een 4k per jaar woon/werk op een inmiddels 14 jaar oude Batavus derailleurfiets is het tijd voor iets beters
Zelf ben ik ook in de markt voor een tandriem-fiets, en grote kans dat het deze gaat worden met de Alfine 11-naaf natuurlijk
Met een 4k per jaar woon/werk op een inmiddels 14 jaar oude Batavus derailleurfiets is het tijd voor iets beters
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Hallo pjotter1965,pjotter1965 schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:19:
Zie link met geometrie van de Bad boy.
Bedankt voor je reactie.
Ik ben dezelfde mening als jou toegedaan. Ik zit ook liever wat rechter op dus zal waarschijnlijk de L-uitvoering met een horizontale top tube lengte van 61,8 cm prima zijn.
Heel helder die uitleg op de SintChristophorus website.
mog__wai schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:07:
[...]
De Batavus dinsdag exclusive 2019 is er zeker wel in 65cm. Sinds 2 weken staat er hier eentje in de garage.
Hoe lang zijn jullie? Ik ben zelf 1,88m ongeveer. Twijfel of 61cm genoeg is of dat ik toch 65cm moet zien te vinden ergens. Zit net beetje op kantelpunt.ma9ma schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:14:
[...]
Ik was vorige week bij een dealer, maar die kon niet verder dan 61cm.
Daarnaast denk ik dat ik het achtertandwiel wil verkleinen naar 22tanden. Is nu 26 als het goed is. Moet ik alleen ook nieuwe riem kopen, samen toch weer 180€
Ik ben 2.01. En 65cm was voor mij voor de Batavus die ik op ogen had echt te klein.TeunVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:46:
[...]
[...]
Hoe lang zijn jullie? Ik ben zelf 1,88m ongeveer. Twijfel of 61cm genoeg is of dat ik toch 65cm moet zien te vinden ergens. Zit net beetje op kantelpunt.
Daarnaast denk ik dat ik het achtertandwiel wil verkleinen naar 22tanden. Is nu 26 als het goed is. Moet ik alleen ook nieuwe riem kopen, samen toch weer 180€
Ik ben 1.93m en de fiets is prima voor mij. Het zadel kan nog redelijk wat lager dus ik denk dat hij voor jou ook prima is... Anders gewoon even bij de dealer langsgaan om te passen.TeunVR schreef op maandag 6 mei 2019 @ 21:46:
[...]
[...]
Hoe lang zijn jullie? Ik ben zelf 1,88m ongeveer. Twijfel of 61cm genoeg is of dat ik toch 65cm moet zien te vinden ergens. Zit net beetje op kantelpunt.
Dank voor de info, ik ga eens op zoek. Een fietsenwinkel hier gaf paar weken geleden al aan dat hij moeilijk leverbaar was. Ben benieuwd.
Ik heb zojuist een Batavus Dinsdag Exclusive 57 opgepikt bij de lokale fietsenboer, was een voorraadfiets en dus maar mijn slag geslagen aangezien ik geen zin had in de lange wachttijden. Nu 20km gefietst en dat beviel prima komende van een 22kg zware Batavus. Ik ben niet helemaal tevreden over de afmontage (draadjes van de naafdynamo en de koplamp zijn mi beetje mager).
Ik heb alleen een vraagje, klopt het dat de riem een beetje 'plakt' aan het voorste tandwiel? Tijdens het fietsen hoor ik niks maar als ik naast de fiets sta en de trappers terugdraai, of het achterwiel optol en dan trap, dan hoor je de riem wel.
Ik heb alleen een vraagje, klopt het dat de riem een beetje 'plakt' aan het voorste tandwiel? Tijdens het fietsen hoor ik niks maar als ik naast de fiets sta en de trappers terugdraai, of het achterwiel optol en dan trap, dan hoor je de riem wel.
Misschien staat de riem te strak.
Zie de link van de app van Gates, waarbij je de riem als het ware als een snaar bediend.
https://www.gatescarbondrive.com/products/tools
Las verder nog dit verhaal :
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=29441
Zie de link van de app van Gates, waarbij je de riem als het ware als een snaar bediend.
https://www.gatescarbondrive.com/products/tools
Las verder nog dit verhaal :
https://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=29441
Toevallig kwam ik dit topic tegen: https://forum.fietsersbon...bijgeluiden-oplossen/2795 het onderstaande geluid is precies wat ik heb, je hoort de riem plakken aan het tandwiel.
Ik heb de riem met app wat strakker gezet en het geluid is nu een stuk minder maar ik hou dat topic even in de gaten om te zien of het niet aan de uitlijning ligt.
Ik heb de riem met app wat strakker gezet en het geluid is nu een stuk minder maar ik hou dat topic even in de gaten om te zien of het niet aan de uitlijning ligt.
Heb zelf de ultimate s8 besteld, maar zag vandaag ook een trek Ls500 staan.
Ook een erg mooie fiets en vrijwel dezelfde optie zag ik... gates riem, Shimano Nexus 8, Shimano hydraulische schijfremmen.. em zelf standaard met naafdynamo waar gazelle met accu lampjes komt.
Vanwaar het grote prijsverschil van 500 euro ?
Ook een erg mooie fiets en vrijwel dezelfde optie zag ik... gates riem, Shimano Nexus 8, Shimano hydraulische schijfremmen.. em zelf standaard met naafdynamo waar gazelle met accu lampjes komt.
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb inmiddels mijn Batavus Dinsdag Exclusive 2019 ook binnen. Wat mij opviel is dat de tandriem niet meer blauw is (Was een leuk detail bij de overige blauwe elementen) en dat er ook geen lederen handvatten opzitten. Ook maakte de riem/tandwiel een geluid wat na aanspannen van de belt verdween (Zal nu wel te strak staan )
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Het grootste verschil is de Nexus 8 vs Alfine 8 (of Alfine 11, afhankelijk van je opties).Nieksiero schreef op zaterdag 25 mei 2019 @ 18:55:
Heb zelf de ultimate s8 besteld, maar zag vandaag ook een trek Ls500 staan.
Rij zelf sinds half april ook op de Ultimate S8 met de Alfine 11, naafdynamo en vering, en het rijdt heerlijk
Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB
Heeft iemand ervaring met de Cube Travel SLT?
Ik ga eind dit jaar een nieuwe fiets kopen en heb momenteel een shortlist gemaakt van:
1. Cube Travel SLT
2. Stevens Super Flight
3. Koga F3 6.0
Ben wel benieuwd of de ervaring met de Gates CDX belt ook negatief zijn?
Ik ga eind dit jaar een nieuwe fiets kopen en heb momenteel een shortlist gemaakt van:
1. Cube Travel SLT
2. Stevens Super Flight
3. Koga F3 6.0
Ben wel benieuwd of de ervaring met de Gates CDX belt ook negatief zijn?
Ik ben van plan om een Sparta M8tB te kopen die de volgende afmontage heeft:
- 24/50 verhouding
- Nexus 8
- CDX Belt
De Nexus 8 heeft een direct-drive op de vijfde versnelling met een efficiënte van 95%.
Om 25km/h in de vijfde versnelling te kunnen fiets heb ik een cadans van 93 nodig, voor mij te hoog om dit lang comfortabel vol te kunnen houden.
Nu twijfel ik om straks de Nexus 8 naaf te vervangen voor een Alfine 11 naaf, dat zou inclusief
toebehoren uitkomen op €270,-/370,-. Dan moet ik hem natuurlijk nog wel zelf monteren, geen idee of dat te doen is?
Ik weet ook niet precies welke Alfine 11 ik nodig heb, de 32 of 36 holes?
Daarmee heb ik een veel groter bereik, in de 8ste versnelling zou ik dan op 27km/h uitkomen met een cadans van 70, en dan heb ik nog 3 versnellingen over.
Wat denken jullie hiervan? De Nexus 8 kan ik dan natuurlijk altijd nog verkopen.
http://ritzelrechner.de/?...11&KB2=39&RZ2=19&UF2=2150
- 24/50 verhouding
- Nexus 8
- CDX Belt
De Nexus 8 heeft een direct-drive op de vijfde versnelling met een efficiënte van 95%.
Om 25km/h in de vijfde versnelling te kunnen fiets heb ik een cadans van 93 nodig, voor mij te hoog om dit lang comfortabel vol te kunnen houden.
Nu twijfel ik om straks de Nexus 8 naaf te vervangen voor een Alfine 11 naaf, dat zou inclusief
toebehoren uitkomen op €270,-/370,-. Dan moet ik hem natuurlijk nog wel zelf monteren, geen idee of dat te doen is?
Daarmee heb ik een veel groter bereik, in de 8ste versnelling zou ik dan op 27km/h uitkomen met een cadans van 70, en dan heb ik nog 3 versnellingen over.
Wat denken jullie hiervan? De Nexus 8 kan ik dan natuurlijk altijd nog verkopen.

BlaBlaBla
Als het puur om de efficiëntie gaat moet je je afvragen wat een Alfine 11 toevoegt. De Alfine 11 heeft een groot bereik, maar biedt vanaf de 5e versnelling geen efficiëntie voordelen tov de Nexus 8, zoals in jouw grafiek is te zien. Dit is ook nog eens de Nexus 8, de Alfine 8 is waarschijnlijk nog efficiënter.Strider schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 15:56:
Ik ben van plan om een Sparta M8tB te kopen die de volgende afmontage heeft:
- 24/50 verhouding
- Nexus 8
- CDX Belt
toebehoren uitkomen op €270,-/370,-. Dan moet ik hem natuurlijk nog wel zelf monteren, geen idee of dat te doen is?Ik weet ook niet precies welke Alfine 11 ik nodig heb, de 32 of 36 holes?
[Afbeelding]
Op hogere snelheden kun je beter aandacht besteden aan de luchtweerstand. Weet je de efficiëntie van de elektromotor bij een bepaalde cadans, want ook dat kan een verschil maken?
Die Alfine 11 naaf zul je moeten (laten) spaken en afhankelijk van de gebruikte velg heb je dan 32 of 36 spaken nodig. Bij het wisselen tussen een Nexus 8 en Alfine 8 kun je het binnenwerk wel uitwisselen zonder opnieuw te moeten spaken.
Of gewoon toch gaan oefenen op een hogere cadans en dat fietsgedrag aanwennen. Langere stukken met een lage cadans is echt funest voor je knieën.
Die Nexus 8 rijdt in zijn zes overigens ook nog heerlijk comfortabel. Geen idee wat het in efficientiepercentages doet, maar voor mijn gevoel doet het nauwelijks onder voor zijn vijf. Ik rijd op snelheden boven de 25 km/u vaak in zijn zes en dat gaat echt prima. Ik zou de meerprijs voor de ombouw naar Alfine 11 echt in mijn zak houden.
Die Nexus 8 rijdt in zijn zes overigens ook nog heerlijk comfortabel. Geen idee wat het in efficientiepercentages doet, maar voor mijn gevoel doet het nauwelijks onder voor zijn vijf. Ik rijd op snelheden boven de 25 km/u vaak in zijn zes en dat gaat echt prima. Ik zou de meerprijs voor de ombouw naar Alfine 11 echt in mijn zak houden.
Punctuality is the politeness of kings
Ik overweeg een fiets met tandriem. Maar zie dat deze toch wel een stukje duurder zijn. Ben op zoek naar een met versnellingen en een bagagedrager.
Nu kwam ik deze Pegasus tegen. Nu ken ik het merk eigenlijk niet, iemand ervaringen? En zijn velgremmen af te raden?
Nu kwam ik deze Pegasus tegen. Nu ken ik het merk eigenlijk niet, iemand ervaringen? En zijn velgremmen af te raden?
Pegasus is het merk in Duitsland zoals Gazelle in Nederland is.
Enkele min puntjes bij deze Pegasus
- 7 versnellingsnaaf ( advies nexus 8 / alfine 8 )
- mechanische velgremmen ( advies magura 11. / hydraulisch )
- Conti riemaandrijving ( advies gates riemaandrijving )
Google maar eens op de conti riemaandrijving. De produktie is bij conti inmiddels stop gezet ivm de vele problemen. Vaak knapt de riem voortijdig.
Enkele min puntjes bij deze Pegasus
- 7 versnellingsnaaf ( advies nexus 8 / alfine 8 )
- mechanische velgremmen ( advies magura 11. / hydraulisch )
- Conti riemaandrijving ( advies gates riemaandrijving )
Google maar eens op de conti riemaandrijving. De produktie is bij conti inmiddels stop gezet ivm de vele problemen. Vaak knapt de riem voortijdig.
Ik ben mij momenteel ook aan het oriënteren op een nieuwe fiets voor o.a. woon-werk.
Mijn budget is maximaal 1.000 euro en ik heb een aantal specifieke wensen:
-Beltdrive i.c.m. stalen achtertandwiel
-Vaste voorvork
-Licht
-Minimaal Nexus 8
-Compleet (spatborden, fatsoenlijk licht, trappers en standaard)
Nu ben ik al tot een shortlist gekomen van de volgende modellen:
-[Trek L500 2019](https://www.12gobiking.nl/trek-l500-2019)
-[Focus Planet 6.8 2019](https://www.12gobiking.nl/focus-planet-6-8-2019)
-[Cube Travel Pro 2019](https://www.12gobiking.nl/cube-travel-pro-2019) (maar dan wel het tandwiel achter vervangen voor een stalen variant)
Echter heb ik een elektrische fiets ook nog niet helemaal uitgesloten.
Zo ben ik bijvoorbeeld wel gecharmeerd van de Cowboy e-bike. Vanzelfsprekend is deze wel een stuk duurder, maar ik verwacht dat ik deze wellicht wel wat sneller pak i.p.v. de auto dan een 'gewone' fiets.
Ben benieuwd naar jullie meningen en tips of eventuele goeie alternatieven.
-Vaste voorvork
-Licht
-Minimaal Nexus 8
-[Cube Travel Pro 2019](https://www.12gobiking.nl/cube-travel-pro-2019) (maar dan wel het tandwiel achter vervangen voor een stalen variant)
Zo ben ik bijvoorbeeld wel gecharmeerd van de Cowboy e-bike. Vanzelfsprekend is deze wel een stuk duurder, maar ik verwacht dat ik deze wellicht wel wat sneller pak i.p.v. de auto dan een 'gewone' fiets.
Gaat het dan wel om de cdx riem? Volgens mij is die altijd blauw en de goedkopere Cdn versie zwart. Maar die laatste zou niet op de dinsdag exclusive horen te zitten lijkt me.Morpheusk schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:57:
Ik heb inmiddels mijn Batavus Dinsdag Exclusive 2019 ook binnen. Wat mij opviel is dat de tandriem niet meer blauw is (Was een leuk detail bij de overige blauwe elementen) en dat er ook geen lederen handvatten opzitten. Ook maakte de riem/tandwiel een geluid wat na aanspannen van de belt verdween (Zal nu wel te strak staan )
Misschien zit ii ernaast en bestaan er ook zwarte cdx riemen?
Ben je er al uit?Roelio86 schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 15:58:
Ik ben mij momenteel ook aan het oriënteren op een nieuwe fiets voor o.a. woon-werk.
-Vaste voorvork
-Licht
-Minimaal Nexus 8
Ben zelf voor een tweedehands focus planet pro gegaan. Super tevreden over! Wel moet ik nog even betere spatborden halen.
Ik heb nu een jaar de Cube travel SL met de alfine 8. Het enige wat me tegen valt is dat het verschil tussen versnelling 4/5 of 5/6 erg groot is. en dat de fiets niet zo stijf is als ik zou willen, ben zelf wat zwaarder, maar ik voel de hele fiets vervormen als ik bijvoorbeeld over een takje rijd.
Wat doen jullie met tassen ? Ik heb nu een Thule Pannier die vast zit aan de bagage drager, om bijvoorbeeld onderweg boodschappen te doen ben ik op zoek naar iets wat ik op de fiets kan bevestigen, bijvoorbeeld aan de andere kant, wat licht genoeg is om standaard mee te nemen.
Wat doen jullie met tassen ? Ik heb nu een Thule Pannier die vast zit aan de bagage drager, om bijvoorbeeld onderweg boodschappen te doen ben ik op zoek naar iets wat ik op de fiets kan bevestigen, bijvoorbeeld aan de andere kant, wat licht genoeg is om standaard mee te nemen.
Sinds een week de cowboy bike. Electrisch maar o zo heerlijk en met riem.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
heb je spatborden gemonteerd? Zo ja, welke?rhos schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:24:
Bij sommige sites wordt de Batavus Dinsdag Belt 2020 aangeboden. Mijn inziens niet te vergelijken met de Batavus Dinsdag Exclusive 2019.
Geen Alfine naaf, maar een Nexus naaf.
Geen Magura velgremmen meer, die in NL prima voldoen.
Verlichting gewijzigd. ( kan er geen info over vinden )
Geen CDX riem aandrijving.
Ik hoop dat de Dinsdag Belt 2020 versie niet de opvolger is van de Dinsdag Exclusive 2019.
Weet iemand of er nog een Batavus Exclusive komt in 2020 ?
Ik hoop dat de Dinsdag Belt 2020 versie niet de opvolger is van de Dinsdag Exclusive 2019.
Dit weekend ook een Batavus Dinsdag Exclusive 2019 gehaald.
Heb op de 61cm en 65cm proefgereden, en uiteindelijk de 61cm gekocht (ben zelf 1.92m).
Heerlijk om op te fietsen, stuk soepeler dan mijn oude Gazelle Chamonix.
Ik merk wel dat ik standaard al in de 6e-7e versnelling fiets en je dus weinig versnellingen overhoudt voor berg af/wind mee. Iemand concrete ervaring met het (laten) aanpassen hiervan? Bv achtertandwiel met minder tanden?
Heb op de 61cm en 65cm proefgereden, en uiteindelijk de 61cm gekocht (ben zelf 1.92m).
Heerlijk om op te fietsen, stuk soepeler dan mijn oude Gazelle Chamonix.
Die van mij heeft gewoon de Gates CDX belt, blauw aan de binnenkant, en zwart geribbeld aan de buitenkant.Morpheusk schreef op dinsdag 11 juni 2019 @ 16:57:
Ik heb inmiddels mijn Batavus Dinsdag Exclusive 2019 ook binnen. Wat mij opviel is dat de tandriem niet meer blauw is <knip>
In de computer van de fietsenmaker stond inderdaad ook de 2020 Dinsdag, met CDN belt en Nexus naaf en schijfremmen. 100 euro goedkoper (advies prijs 1099 ipv 1199). Deze is medio oktober leverbaar.pjotter1965 schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:37:
Bij sommige sites wordt de Batavus Dinsdag Belt 2020 aangeboden. Mijn inziens niet te vergelijken met de Batavus Dinsdag Exclusive 2019.
Ik merk wel dat ik standaard al in de 6e-7e versnelling fiets en je dus weinig versnellingen overhoudt voor berg af/wind mee. Iemand concrete ervaring met het (laten) aanpassen hiervan? Bv achtertandwiel met minder tanden?
sks bluemels primus mat zwartPhrancK schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 13:25:
[...]
heb je spatborden gemonteerd? Zo ja, welke?
Anoniem: 159816
Heeft er iemand hier ervaring met de Giant Anytour CS2. Ik heb deze fiets op het oog, maar kan nergens vinden wat voor belt/tandwielen er worden gebruikt. Ik heb 'm een keer in de winkel gezien en meen dat het achtertandwiel van RVS was i.t.t. de zwarte tandwielen bij bijv. Cortina. Kan iemand dit bevestigen? Ik zal met de fiets ook door de sneeuw moeten en heb graag dat het tandwiel niet na 1 winter kapot geschuurd is.
Ondanks dat het een Nederlands bedrijf is, vermelden ze de specificaties alleen op de Duitse site.Anoniem: 159816 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:23:
Heeft er iemand hier ervaring met de Giant Anytour CS2. Ik heb deze fiets op het oog, maar kan nergens vinden wat voor belt/tandwielen er worden gebruikt.

Plastic spul dus...Kassette Gates Carbon Drive™ CDN™ Urban SureFit™ 3-Nocken, 22 Z.
Kette Gates Carbon Drive™ CDN™ Urban Zahnriemen
Kurbelsatz Gates Carbon Drive™ CDN™ Urban S150, Abfangscheibe, 46 Z.
Anoniem: 159816
Ik kan aan de hand van die specificaties niet de precieze onderdelen vinden.maxnl schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 21:12:
[...]
Ondanks dat het een Nederlands bedrijf is, vermelden ze de specificaties alleen op de Duitse site.![]()
[...]
Plastic spul dus...
Zo ziet CDN Urban eruit: https://hollandbikeshop.c...himano-sram-zwart-520840/Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:59:
[...]
Ik kan aan de hand van die specificaties niet de precieze onderdelen vinden.
In mijn internettocht naar de ideale fiets was ik me wat aan het vergapen aan Santos. Hier (halverwege de pagina) vergelijken ze de aandrijvingen.
Hoewel ik overtuigd was dat Alfine-11 het beste was wat mijn budget verdragen kan, komt Alfine-11 hier maar bekaaid van af... Vooral het totaal bereik en duurzaamheid zint me niet.
Natuurlijk kan dit lepe marketing zijn, want Santos biedt geen Alfine 11 aan
. Aan de andere kant, ik woon in de Vlaamse Ardennen (B ), en daar kom je wel es een heuveltje tegen ...
Wat zijn de praktijkervaringen hier?
Hoewel ik overtuigd was dat Alfine-11 het beste was wat mijn budget verdragen kan, komt Alfine-11 hier maar bekaaid van af... Vooral het totaal bereik en duurzaamheid zint me niet.
Natuurlijk kan dit lepe marketing zijn, want Santos biedt geen Alfine 11 aan

The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
Hier een ander topic van iemand die onlangs een fiets met Alfine-11 heeft gekocht:Nimrod schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 07:07:
Degelijke stadsfiets voor wielrenner kopen
Hier ook een ervaring van iemand met een Alfine-8
https://willem.com/blog/2...e-commuter-bike/#continue
Allebei klinken ze niet zo rampzalig, zeker die tweede link heeft ook al wel een update na 6000km (onderaan de pagina). Als ik het zo lees zou ik wel voor zoveel mogelijk CDX gaan en niet CDN wat betreft kwaliteit.
Zelf namelijk ook aan het rondkijken naar een nieuwe "riem" fiets. In eerste instantie ook voornamelijk gekeken naar rolhof naven, maar zo ongeveer elke fiets die ik bekeek werd direct zo idioot duur (boven de €4000) dat ik daar momenteel ook vanaf ben gestapt.
Je zou ook nog kunnen kijken naar pinion versnellingsbakken; die hangen in je trapas. Je hebt er dus een nog specialere fiets voor nodig. Ook prijzig en minder goed verkrijgbaar maar over het algemeen iets goedkoper.
Ik heb uiteindelijk een tweedehands Idworx Off Rohler met weinig kms op de rohloffnaaf gekocht. Machtig machientje.
Meer on-topic: de dealer was geen fan van riemen, ook niet van CDX.
Bij CDC slijten de plastic tandwielen tot de riem geen grip meer heeft, zie ook foto ergens in dit topic.
Hij vond CDX evenmin duurzaam, en toonde een metalen tandwiel waar de tandjes op bepaalde plaatsen tot mesjes afgesleten waren: gevolg: de riem raakt langzaam beschadigd en breekt uiteindelijk. Op zich zeldzame problemen, maar problemen die bij een (goed onderhouden) ketting niet eens bestaan.
Een fietsreis met de riem was ook nog niet dat - niet overal verkrijgbaar, en klanten die een reserveriem meenemen, beschadigen ook al te vaak deze riem fataal nog voor hij aan de fiets hangt...
Zijn conclusie: de riemen zijn een mooi alternatief, maar staan nog niet helemaal op punt.
Meer on-topic: de dealer was geen fan van riemen, ook niet van CDX.
Bij CDC slijten de plastic tandwielen tot de riem geen grip meer heeft, zie ook foto ergens in dit topic.
Hij vond CDX evenmin duurzaam, en toonde een metalen tandwiel waar de tandjes op bepaalde plaatsen tot mesjes afgesleten waren: gevolg: de riem raakt langzaam beschadigd en breekt uiteindelijk. Op zich zeldzame problemen, maar problemen die bij een (goed onderhouden) ketting niet eens bestaan.
Een fietsreis met de riem was ook nog niet dat - niet overal verkrijgbaar, en klanten die een reserveriem meenemen, beschadigen ook al te vaak deze riem fataal nog voor hij aan de fiets hangt...
Zijn conclusie: de riemen zijn een mooi alternatief, maar staan nog niet helemaal op punt.
The kingdom has many problems, but boredom is the least of them.
Los van fietstypes en merken etc heb ik wel wat ervaring met naafversnellingen die ik kan delen. Ik heb nu 2.5 jaar een Shimano Alfine 8 speed met +- 8500km op de teller zonder problemen. Mijn fiets kwam origineel met een gewone Nexus 8 speed, maar die schoot af en toe een halve slag door als ik lang en hard doortrapte. Wellicht was dat maandagochtend pech, wellicht was t een indicatie van de kwaliteit of kwaliteitscontrole van de Nexus in het algemeen. Dat is altijd het lastige.
De Alfine 8 die er nu in zit 'misbruik' ik redelijk en houdt het prima! Ik sprint snel weg bij stoplichten, sta op de trappers en trek aan m'n stuur voor extra kracht en rij ook in de regen. Dit gaat allemaal zonder problemen. Ook lange tochten naar Duitsland waren probleemloos. Heel, maar dan ook heel soms hoor ik een tikje uit de naaf bij het wegrijden vlak na het schakelen. Dit is geenszins vergelijkbaar met wat de gewone Nexus had waarbij de trappers ook opeens doortrapten. Het gebeurd ook maar eens per 100km a 150km ofzo. Ik twijfelde zelfs of ik het uberhaupt wel zou noemen, maar voor de volledigheid dan toch maar.
Schakelen met de quick shifter van de Alfine gaat ook heerlijk snel en soepel. Het voordeel van de roterende knop van de Nexus is dan weer wel dat je meerdere versnellingen in één keer kan schakelen, maar de quick shifter is weer trefzekerder en met een paar snelle duim- of vinger bewegingen schakel je ook snel meerdere versnellingen. Uiteindelijk vind ik de quick shifter het fijnere en elegantere systeem. De stapjes tussen de versnellingen van de 8 speed Alfine heb ik ook geen enkel probleem mee, ook niet bij langere tochten (100km+) Wel moet ik zeggen dat ik dergelijke lange tochten nooit met een Rohloff gedaan heb.
De Alfine 8 speed is grotendeels gelijk aan de Nexus 8 speed. Het zijn even veel versnellingen met dezelfde stappen. De Alfine heeft zo begreep ik wel wat betere lagertjes her en der en is ook beter gesealed. Bij de Alfine 8 speed wordt ook wel eens de af-fabriek witte grease vervangen door ATF (Automatic Transmission Fluid) of Gearbox Oil. Daarmee loopt de naaf nóg wat soepeler, maar uiteraard vervalt de garantie dan!
Zelf heb ik beide geprobeerd en beiden werken prima. Nu zit er ruim 1500km gearbox oil in en dat heeft ook mijn voorkeur. Dat is iets dikker dan ATF en daardoor is de naaf ietsje stiller. Nog dikkere olie kan het schakelen weer negatief beinvloeden (dan pakken de versnellingen niet snel/goed meer) Ook verkeerde grease (te dik) zal het schakelen bemoeilijken en er waarschijnlijk voor zorgen dat de naaf helemaal niet meer goed shakelt. (Trust me, I know!) Let ook op dat je olie gebruikt die de plastic componenten in de naaf niet aantast! Ik gebruik Gearbox Oil 75-W90. De ATF die ook zonder problemen werkte is Dexron VI. Overigens komt de Alfine 11 speed af-fabriek met olie in plaats van grease, dus heel verbazingwekkend is het niet dat de Alfine 8 speed ook prima werkt op olie.
Ik heb zelf ook overwogen de Alfine 11 speed aan te schaffen ipv de 8 speed, maar heb besloten dat niet te doen. Ik kwam bij het zoeken naar de 11-speed toch wel wat meer puntjes tegen dan bij de 8 speed. Zo zag ik berichten van mensen die hem nooit echt goed afgestelt kregen en (wellicht ook daardoor) schakelproblemen bleven houden. Anderen klaagden weer over doorschietende versnellingen.
Bij de Alfine 8 speed zag ik minder van dit soort berichten. Op een mountainbike forum (MTB forum geloof ik) kwam ik zelfs een topic tegen van mensen die de Alfine 8 speed op hun mountainbike in bergen/bossen misbruiken en door regen, modder en sneeuw crossen. En ook daar blijkt de Alfine 8 na vele duizende kilometers het (soms tegen verwachting in) prima uit te houden
Dus tja, ik ben eigenlijk best wel enthousiast over de Alfine 8 speed en dat heeft ook zeker te maken met de prijs. Ik heb de losse naaf gekocht voor 145 euro + 30 euro voor de quick shifer. De 11 speed kost meer dan het dubbele en de Rohloff kost bijna zeven keer zo veel!
Wil je fietsvakanties met zware bepakking en stijle hellingen? Ja, dan is een Rohloff ongetwijfeld comfortabeler door z'n grotere bereik én kleinere stapjes. Ook is dat ongetwijfeld een steviger gebouwde naaf alhoewel ik persoonlijk verwacht dat de Alfine 8 speed het ook prima zou kunnen
https://singletrackworld.com/forum/topic/alfine-8-vs-11/
De Alfine 8 die er nu in zit 'misbruik' ik redelijk en houdt het prima! Ik sprint snel weg bij stoplichten, sta op de trappers en trek aan m'n stuur voor extra kracht en rij ook in de regen. Dit gaat allemaal zonder problemen. Ook lange tochten naar Duitsland waren probleemloos. Heel, maar dan ook heel soms hoor ik een tikje uit de naaf bij het wegrijden vlak na het schakelen. Dit is geenszins vergelijkbaar met wat de gewone Nexus had waarbij de trappers ook opeens doortrapten. Het gebeurd ook maar eens per 100km a 150km ofzo. Ik twijfelde zelfs of ik het uberhaupt wel zou noemen, maar voor de volledigheid dan toch maar.
Schakelen met de quick shifter van de Alfine gaat ook heerlijk snel en soepel. Het voordeel van de roterende knop van de Nexus is dan weer wel dat je meerdere versnellingen in één keer kan schakelen, maar de quick shifter is weer trefzekerder en met een paar snelle duim- of vinger bewegingen schakel je ook snel meerdere versnellingen. Uiteindelijk vind ik de quick shifter het fijnere en elegantere systeem. De stapjes tussen de versnellingen van de 8 speed Alfine heb ik ook geen enkel probleem mee, ook niet bij langere tochten (100km+) Wel moet ik zeggen dat ik dergelijke lange tochten nooit met een Rohloff gedaan heb.
De Alfine 8 speed is grotendeels gelijk aan de Nexus 8 speed. Het zijn even veel versnellingen met dezelfde stappen. De Alfine heeft zo begreep ik wel wat betere lagertjes her en der en is ook beter gesealed. Bij de Alfine 8 speed wordt ook wel eens de af-fabriek witte grease vervangen door ATF (Automatic Transmission Fluid) of Gearbox Oil. Daarmee loopt de naaf nóg wat soepeler, maar uiteraard vervalt de garantie dan!
Zelf heb ik beide geprobeerd en beiden werken prima. Nu zit er ruim 1500km gearbox oil in en dat heeft ook mijn voorkeur. Dat is iets dikker dan ATF en daardoor is de naaf ietsje stiller. Nog dikkere olie kan het schakelen weer negatief beinvloeden (dan pakken de versnellingen niet snel/goed meer) Ook verkeerde grease (te dik) zal het schakelen bemoeilijken en er waarschijnlijk voor zorgen dat de naaf helemaal niet meer goed shakelt. (Trust me, I know!) Let ook op dat je olie gebruikt die de plastic componenten in de naaf niet aantast! Ik gebruik Gearbox Oil 75-W90. De ATF die ook zonder problemen werkte is Dexron VI. Overigens komt de Alfine 11 speed af-fabriek met olie in plaats van grease, dus heel verbazingwekkend is het niet dat de Alfine 8 speed ook prima werkt op olie.
Ik heb zelf ook overwogen de Alfine 11 speed aan te schaffen ipv de 8 speed, maar heb besloten dat niet te doen. Ik kwam bij het zoeken naar de 11-speed toch wel wat meer puntjes tegen dan bij de 8 speed. Zo zag ik berichten van mensen die hem nooit echt goed afgestelt kregen en (wellicht ook daardoor) schakelproblemen bleven houden. Anderen klaagden weer over doorschietende versnellingen.
Bij de Alfine 8 speed zag ik minder van dit soort berichten. Op een mountainbike forum (MTB forum geloof ik) kwam ik zelfs een topic tegen van mensen die de Alfine 8 speed op hun mountainbike in bergen/bossen misbruiken en door regen, modder en sneeuw crossen. En ook daar blijkt de Alfine 8 na vele duizende kilometers het (soms tegen verwachting in) prima uit te houden
Dus tja, ik ben eigenlijk best wel enthousiast over de Alfine 8 speed en dat heeft ook zeker te maken met de prijs. Ik heb de losse naaf gekocht voor 145 euro + 30 euro voor de quick shifer. De 11 speed kost meer dan het dubbele en de Rohloff kost bijna zeven keer zo veel!
Wil je fietsvakanties met zware bepakking en stijle hellingen? Ja, dan is een Rohloff ongetwijfeld comfortabeler door z'n grotere bereik én kleinere stapjes. Ook is dat ongetwijfeld een steviger gebouwde naaf alhoewel ik persoonlijk verwacht dat de Alfine 8 speed het ook prima zou kunnen
https://singletrackworld.com/forum/topic/alfine-8-vs-11/
AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec
Ik rijd inmiddels al een maand of 2-3 met een Koga 6.0. Deze fiets had alle opties waarna ik op zoek was:
11 versnellingen (gewoon meer opties)
Schijfremmen (geen remstof op je lichte broek tijdens een rit op nat wegdek)
Riem-aandrijving (geen gezeur met ketting stellen/smeren)
Vorige fiets: Koga Cubo-Ocho, voorloper van de Koga City lite.
Ik heb met deze review express gewacht, omdat ik ook moet wennen aan een fiets:
11 versnellingen: OK, tov de 8 een heel kleine verbetering. Als 1 en 11 lager en hoger zijn dan de 8, maakt dat voor dagelijks gebruik niet zo veel verschil.
Schijfremmen: check! de hydraulische bediening is ook erg comfortabel
Riem-aandrijving: hier gaat het fout. Na 2 weken droog weer, regende het een keer. Sindsdien piept de riem vaak. Maak je hem schoon met water, dan is het een paar ritjes weg en komt het weer terug. Andere fietsenmaker adviseerde reinigen met WD-40, gespoten op een doek. Na reinigen schoonmaken met een droge doek. Werkt ook 1 ritje en daarna niet meer.
Ik ga nog eens de spanning van de riem veranderen en checken of de uitlijning goed is, maar daar was het het weer niet naar de laatste tijd.
Een groter probleem: performance! Ik blijf het een zwaar lopende fiets vinden. Ik heb de vorige 8 jaar gehad en weet bij welke inspanning welke snelheid hoort. Aangezien ik hoge verwachtingen van deze betere gespecificeerde fiets had, verwachtte ik hogere snelheden. In de praktijk is het andersom: Wat voelt als 26-27km/hr, blijkt vaak maar zo'n 24km/h te zijn. De brug die ik (van mijzelf) altijd met 20km/h minimaal op 'moet' rijden, is een stuk uitdagender geworden, het kost beduidend meer inspanning.
Ik heb vele malen gevarieerd met stuur en zadelposities, maar het is gewoon de fiets.
Gisteren was ik bij de fietsenmaker en vertelde dit hem. Hij gaf aan dat hij pas geleden voor de 2e keer een fiets verkocht had aan een klant. Deze had verteld dat hij met de Koga 6.0 gewoon 'geen gang' kon maken. Exact mijn ervaring dus. Fietsenmaker wijt dit toch aan de riem. Hij heeft/rijdt zelf met 2 gelijke speed-pedelecs, de ene met riem en de andere met derailleur. De eerste trapt hij naar de 39-40km/hr, de tweede fluitend naar de 45km/hr.
Gelukkig heb ik de fiets in nieuw-conditie voor een aantrekkelijke prijs tweedehands kunnen kopen, ik heb dus waar voor mijn geld. Bij aankoop nieuw had ik mij wellicht bekocht gevoeld, omdat ik juist op zoek was naar meer performance en minder gedoe met de aandrijving. Beide zijn totaal niet uit de verf gekomen helaas.
Wellicht ga ik toch op zoek naar een andere fiets, waarbij ik toch wat sceptisch tov een riem-aandrijving geworden ben, nadat ik daar juist al lange tijd een fan van was vanwege het principe van onderhoudsvrij en geluidsarm.
11 versnellingen (gewoon meer opties)
Schijfremmen (geen remstof op je lichte broek tijdens een rit op nat wegdek)
Riem-aandrijving (geen gezeur met ketting stellen/smeren)
Vorige fiets: Koga Cubo-Ocho, voorloper van de Koga City lite.
Ik heb met deze review express gewacht, omdat ik ook moet wennen aan een fiets:
11 versnellingen: OK, tov de 8 een heel kleine verbetering. Als 1 en 11 lager en hoger zijn dan de 8, maakt dat voor dagelijks gebruik niet zo veel verschil.
Schijfremmen: check! de hydraulische bediening is ook erg comfortabel
Riem-aandrijving: hier gaat het fout. Na 2 weken droog weer, regende het een keer. Sindsdien piept de riem vaak. Maak je hem schoon met water, dan is het een paar ritjes weg en komt het weer terug. Andere fietsenmaker adviseerde reinigen met WD-40, gespoten op een doek. Na reinigen schoonmaken met een droge doek. Werkt ook 1 ritje en daarna niet meer.
Ik ga nog eens de spanning van de riem veranderen en checken of de uitlijning goed is, maar daar was het het weer niet naar de laatste tijd.
Een groter probleem: performance! Ik blijf het een zwaar lopende fiets vinden. Ik heb de vorige 8 jaar gehad en weet bij welke inspanning welke snelheid hoort. Aangezien ik hoge verwachtingen van deze betere gespecificeerde fiets had, verwachtte ik hogere snelheden. In de praktijk is het andersom: Wat voelt als 26-27km/hr, blijkt vaak maar zo'n 24km/h te zijn. De brug die ik (van mijzelf) altijd met 20km/h minimaal op 'moet' rijden, is een stuk uitdagender geworden, het kost beduidend meer inspanning.
Ik heb vele malen gevarieerd met stuur en zadelposities, maar het is gewoon de fiets.
Gisteren was ik bij de fietsenmaker en vertelde dit hem. Hij gaf aan dat hij pas geleden voor de 2e keer een fiets verkocht had aan een klant. Deze had verteld dat hij met de Koga 6.0 gewoon 'geen gang' kon maken. Exact mijn ervaring dus. Fietsenmaker wijt dit toch aan de riem. Hij heeft/rijdt zelf met 2 gelijke speed-pedelecs, de ene met riem en de andere met derailleur. De eerste trapt hij naar de 39-40km/hr, de tweede fluitend naar de 45km/hr.
Gelukkig heb ik de fiets in nieuw-conditie voor een aantrekkelijke prijs tweedehands kunnen kopen, ik heb dus waar voor mijn geld. Bij aankoop nieuw had ik mij wellicht bekocht gevoeld, omdat ik juist op zoek was naar meer performance en minder gedoe met de aandrijving. Beide zijn totaal niet uit de verf gekomen helaas.
Wellicht ga ik toch op zoek naar een andere fiets, waarbij ik toch wat sceptisch tov een riem-aandrijving geworden ben, nadat ik daar juist al lange tijd een fan van was vanwege het principe van onderhoudsvrij en geluidsarm.
Hoe bevalt de cowboy? Zit ook naar die fiets te kijken maar ben wel een beetje sceptisch bij zo’n kleine partij.rhos schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 10:24:
Als zij failliet gaan wat dan? Hoe kom je aan een nieuwe accu?
DaveD
Ik was aan het twijfelen tussen de cowboy en de e-amsterdam maar het feit dat Cowboy onlangs een equity crowdfunding heeft gedaan (aandelen kopen maar het is momenteel onmogelijk om ze ergens terug te verkopen) heeft mij er van doen afzien. De oprichters hebben geen goede naam bij de afhandeling van het faillissement van hun vorige bedrijf (Take Eat Easy) en dat in combinatie van hun verlies het voorbije jaar en dat ze onlangs ook bij investeringsmaatschappijen zijn langs geweest. En dan spreek ik nog niet over het feit dat ze blijkbaar hun eerste fiets al niet meer ondersteunen (hier heb ik geen bron voor, heb ik van iemand gehoord). Het is mij allemaal wat te veel, kort op elkaar.
Aangezien dit topic snel boven komt als mensen zoeken naar fietsen met een tandriem is het wellicht handig om mijn recente ervaring met mijn Sensa Cintura met Gates CDN Hier te delen.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/60787950
TLDR; achter tandwiel verrot van 15maanden/3500KM
Fiets is geweldig. Fiets makkelijk. Zelf andere banden opgezet en spatborden.
Er zijn er al flink wat verkocht en in de stad hier ook al 2 fietsenmakers die zich kenner noemen.
Is maak me niet zo druk om dit alles. Batterij is los bij te bestellen.
Er zijn er al flink wat verkocht en in de stad hier ook al 2 fietsenmakers die zich kenner noemen.
DaveD1109 schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:20:
[...]
Hoe bevalt de cowboy? Zit ook naar die fiets te kijken maar ben wel een beetje sceptisch bij zo’n kleine partij.
Als zij failliet gaan wat dan? Hoe kom je aan een nieuwe accu?
Accu los bij te bestellen bij? Als dat bij cowboy zelf is dan heb je daar niet zoveel aan als zij failliet gaan.rhos schreef op zondag 8 december 2019 @ 00:05:
Fiets is geweldig. Fiets makkelijk. Zelf andere banden opgezet en spatborden.
[...]
En fietsenmakers die zich kenner noemen? Bedoel je in België of hier in Nederland?
Begrijp mij niet verkeerd hoor en bedoel het ook niet negatief, maar ben sceptisch voordat ik tot koop over ga.
Vind de cowboy een geweldig uitziende fiets en hij staat hoog bovenaan mijn lijst!
DaveD
Neem eens contact op met ze aangaande deze punten. Ze reageren snel.
De fietsenmakers die ik bedoel staan bij hen op de lijst als gecertificeerde fietsenmakers.het gaat om Nederland (Amersfoort)
Bij bestellen, ja als ze failliet zijn hebben we een ander gesprek. Zijn ze niet of nog niet.
1 ding het fietst geweldig.
De fietsenmakers die ik bedoel staan bij hen op de lijst als gecertificeerde fietsenmakers.het gaat om Nederland (Amersfoort)
Bij bestellen, ja als ze failliet zijn hebben we een ander gesprek. Zijn ze niet of nog niet.
1 ding het fietst geweldig.
DaveD1109 schreef op zondag 8 december 2019 @ 05:44:
[...]
Accu los bij te bestellen bij? Als dat bij cowboy zelf is dan heb je daar niet zoveel aan als zij failliet gaan.
En fietsenmakers die zich kenner noemen? Bedoel je in België of hier in Nederland?
Begrijp mij niet verkeerd hoor en bedoel het ook niet negatief, maar ben sceptisch voordat ik tot koop over ga.
Vind de cowboy een geweldig uitziende fiets en hij staat hoog bovenaan mijn lijst!
Na een niet te lange zoektocht, wil ik mijn ervaring delen van de aanschaf van een nieuwe forenzenfiets.
Vorige fietsen: Gazelle Eclipse (Nexus 8 premium, rollerbrakes en Shimano naafdynamo) en Trek LM500 (Bosch Classic middenmotor, Nexus 8 premium, Magura velgremmen en Shimano naafdynamo). De Trek gebruikte ik iedere dag minimaal 2x11km voor woon-werkverkeer, maar in de stad merkte ik dat een zware elektrische fiets toch niet zo handig was.
Ik heb meerdere fietsen gereden; Jongerius Beltdrive met Alfine 11 en Magura HS11 velgremmen (fijne fiets en uitstekende, vriendelijke vakmensen), Cube Traveler EXC (Alfine 8; erg fijne fiets), BSP Voyager (Nexus 8; kwaliteit viel mij erg tegen dus een korte proefrit), Pegasus Urbano. Uiteindelijk voor een duurdere (ex-demo) fiets gegaan; Koga F3 6.0 met Alfine 11 (oliegevulde naaf i.t.t. de Nexus/Alfine
, CDX belt.
Mijn ervaring met schijfremmen t.o.v. velgremmen is dat ik met schijfremmen iets beter kan doseren (al had ik het tegenovergestelde verwacht). Alleen hoop ik dat dit over een jaar nog steeds goed werkt. Ik was niet per se op zoek naar een geveerde voorvork, maar het plaatje van de Koga klopte gewoon. Cube kende ik niet echt, maar dat is een uitstekende fiets gebleken.
Vorige fietsen: Gazelle Eclipse (Nexus 8 premium, rollerbrakes en Shimano naafdynamo) en Trek LM500 (Bosch Classic middenmotor, Nexus 8 premium, Magura velgremmen en Shimano naafdynamo). De Trek gebruikte ik iedere dag minimaal 2x11km voor woon-werkverkeer, maar in de stad merkte ik dat een zware elektrische fiets toch niet zo handig was.
Ik heb meerdere fietsen gereden; Jongerius Beltdrive met Alfine 11 en Magura HS11 velgremmen (fijne fiets en uitstekende, vriendelijke vakmensen), Cube Traveler EXC (Alfine 8; erg fijne fiets), BSP Voyager (Nexus 8; kwaliteit viel mij erg tegen dus een korte proefrit), Pegasus Urbano. Uiteindelijk voor een duurdere (ex-demo) fiets gegaan; Koga F3 6.0 met Alfine 11 (oliegevulde naaf i.t.t. de Nexus/Alfine
Mijn ervaring met schijfremmen t.o.v. velgremmen is dat ik met schijfremmen iets beter kan doseren (al had ik het tegenovergestelde verwacht). Alleen hoop ik dat dit over een jaar nog steeds goed werkt. Ik was niet per se op zoek naar een geveerde voorvork, maar het plaatje van de Koga klopte gewoon. Cube kende ik niet echt, maar dat is een uitstekende fiets gebleken.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Kan je dat misschien nog een keer in dit topic posten - heb geen toegang tot huiskamersapphire schreef op maandag 2 december 2019 @ 08:48:
Aangezien dit topic snel boven komt als mensen zoeken naar fietsen met een tandriem is het wellicht handig om mijn recente ervaring met mijn Sensa Cintura met Gates CDN Hier te delen.
Voor het eerst dat ik dit topic zie. Sinds augustus dit jaar eens een 'fatsoenlijke fiets' gekocht om de 25km woon-werk elke dag af te leggen. Na wat onderzoek wilde ik graag een gates belt, sportieve zit, alfine 8 naaf en schijfremmen. Uiteindelijk uitgekomen bij een Cube Travel SL 2019. Heerlijke fiets om kilometer af te leggen. Zit is bijna perfect, het stuur zou voor mij nog iets lager mogen. Frame en bouw voelen stevig aan. Trappen gaan soepel. Wel een paar minpunten;
- CDN tandwiel was na 1500km al 50% versleten en enkele tanden kwijt
- CDN riem rekt toch wel een beetje. Nu weer strak afgesteld en eens kijken hoe deze zich houd.
- Schijfremmen zijn k*t af te stellen. Voor zit netjes maar achter wil de klauw niet perfect in lijn met de schijf staan. De blokken komen wel vrij maar het ziet er niet echt degelijk uit. Eens zien hoe het zich houd.
- Fietstas schuurt als een malle door het frame heen met dank aan het vele zand wat de boeren op de weg rijden (moeten die niet protesteren oid?) Nu een hoop tape er omheen, na de winter maar iets permanenters klussen.
- Alfine 8 hub heeft een rare grote sprong tussen 5 en 6 precies in het gebied wat voor mij fijn trapt (85-90 rpm)
- Spijkerbroeken slijten snel.

De fiets

Het tandwiel na 1500km. Intussen zit er een CDX tandwiel op.
- CDN tandwiel was na 1500km al 50% versleten en enkele tanden kwijt
- CDN riem rekt toch wel een beetje. Nu weer strak afgesteld en eens kijken hoe deze zich houd.
- Schijfremmen zijn k*t af te stellen. Voor zit netjes maar achter wil de klauw niet perfect in lijn met de schijf staan. De blokken komen wel vrij maar het ziet er niet echt degelijk uit. Eens zien hoe het zich houd.
- Fietstas schuurt als een malle door het frame heen met dank aan het vele zand wat de boeren op de weg rijden (moeten die niet protesteren oid?) Nu een hoop tape er omheen, na de winter maar iets permanenters klussen.
- Alfine 8 hub heeft een rare grote sprong tussen 5 en 6 precies in het gebied wat voor mij fijn trapt (85-90 rpm)
- Spijkerbroeken slijten snel.

De fiets

Het tandwiel na 1500km. Intussen zit er een CDX tandwiel op.
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Mijn oog is gevallen op de trek l500
https://www.12gobiking.nl/trek-l500-2020
Iemand met ervaring met deze fiets?
DaveD
Tot nu toe goed voor woonwerkverkeer sinds juni..
Ik fiets in 5/6/7 afhankelijk van de wind (8-speed Shimano Nexus)
Maar niet zo intensief als de post hierboven met de Cube.
Ik trap zeker geen 85-90 als ik tenminste afga op wat ik zie bij fitness.
Overigens tapet mijn dealer de fiets standaard in bij gebruik van fietstassen
Ik fiets in 5/6/7 afhankelijk van de wind (8-speed Shimano Nexus)
Maar niet zo intensief als de post hierboven met de Cube.
Ik trap zeker geen 85-90 als ik tenminste afga op wat ik zie bij fitness.
Overigens tapet mijn dealer de fiets standaard in bij gebruik van fietstassen
Bij toeval kom ik een mooie fiets tegen op de duitse Batavus site. : de Batavus Suerte. Een fiets met Alfine 11 en CDX riemaandrijcing voor een scherpe prijs ( €1399). Tot 2x toe de vraag gesteld op de Nederlandse Batavus site of deze fietsen ook in Nederland bestelbaar zijn. Ook tot 2x toe.......geen antwoord.😡
Ik vrees dat de fietsen niet via een NL dealer geleverd kunnen worden. Mocht iemand dicht bij de Duitse grens wonen, dan is een Duitse dealer misschien een optie.
Ik vrees dat de fietsen niet via een NL dealer geleverd kunnen worden. Mocht iemand dicht bij de Duitse grens wonen, dan is een Duitse dealer misschien een optie.

[ Voor 15% gewijzigd door pjotter1965 op 24-12-2019 13:24 ]
Als je je voorbouw omdraaid naar beneden dan veranderd de afstand tot je zadel niet en zit je stuur enkele centimers lager.Gisae schreef op zondag 15 december 2019 @ 18:35:
Zit is bijna perfect, het stuur zou voor mij nog iets lager mogen.
Geen ervaring met deze, maar met een elektrische Trek en ketting. Prima fiets met goede materialen. Voordeel van Trek is dat er wat onderhandelingsruimte in zit.DaveD1109 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:24:
Mijn oog is gevallen op de trek l500
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Heb vroeger een cross hybride gehad van trek, super fijne fiets was dat!timovd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:33:
[...]
Geen ervaring met deze, maar met een elektrische Trek en ketting. Prima fiets met goede materialen. Voordeel van Trek is dat er wat onderhandelingsruimte in zit.
DaveD
Ik wil de Cortina Mozzo belt 7v 2019 gaan kopen. Schijnt een kinderzitje op te kunnen, dit is bij fietsen met een tandriem vaak niet mogelijk helaas. Begrijp dat de Shimano Nexus 7 wat meer weerstand heeft? Is dit een groot euvel?
[ Voor 11% gewijzigd door Mr_gadget op 26-12-2019 12:28 ]
Mbt Shimoano Alfine 8 of 11: Enige verschil is dat de 11 aan de bovenkant 3 extra zware versnellingen heeft. Berg op trappen gaat dus niets makkelijker. Versnelling 1 t/m 8 zijn identiek. Dat was voor mij de reden om voor de Alfine 8 te kiezen.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Iets ander tandwiel achterop een je hebt lichtere versnellingen.vandermark schreef op donderdag 26 december 2019 @ 21:56:
Mbt Shimoano Alfine 8 of 11: Enige verschil is dat de 11 aan de bovenkant 3 extra zware versnellingen heeft. Berg op trappen gaat dus niets makkelijker. Versnelling 1 t/m 8 zijn identiek. Dat was voor mij de reden om voor de Alfine 8 te kiezen.
Ja, en de Alfine 8 ook..
[ Voor 41% gewijzigd door Ernemmer op 27-12-2019 09:39 ]
Alleen de Alfine 11 is oliegesmeerd, rest van de Nexus/Alfine is vetgesmeerd, zie:Ernemmer schreef op donderdag 26 december 2019 @ 22:54:
Ja, en de Alfine 8 ook.
https://www.sheldonbrown.com/nexus-mech.html
Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here
Deze post helemaal gemist tot ik er dit weekend door @lluuk op gewezen werd.eggda schreef op maandag 9 december 2019 @ 11:47:
[...]
Kan je dat misschien nog een keer in dit topic posten - heb geen toegang tot huiskamer
dus bij deze de post die ik in de HK gedaan had, @Gisae dit tandwiel ziet er pas slecht uit
Part-deuxHier afgelopen week ook feest met de fiets. Trapte af en toe al door voornamelijk bij flink aanzetten nadat ik geschakeld had. Van de week schoot hij 1x goed door en daarna bij elk beetje kracht wat ik zet
Dus even kijken en helaas wat ik al verwacht maar niet gehoopt had. Het schitterende Gates CDN kunststof achtertandwiel aan gortIk had hier bij aanschaf al eea. over gelezen maar de LBS verzekerde me dat het opgelost was. Nou gisteren langsgeweest en hij was inderdaad heel verbaasd toen hij het hoorde en vooral zag.
Het gaat om een Sensa Cintura met Gates CDN van 15 maanden oud en ca 3500KM op gereden. Netjes servicebeurten gehad, schoongehouden en alleen verhard mee gereden (wel door weer en wind). Hij vond het zelf niet normaal gelukkig en helaas is de riem ook beschadigd hierdoor
Ik mag hopen dat dit onder garantie/coulance gaat vallen want dit is wel erg snel vvind ik. Als dat zo is ga ik wel vragen of ze dan niet gelijk een metalen CDX variant kunnen monteren. Dan betaal ik wel bij.
Voor de liefhebber een slechte foto:
1 tand mist volledig, meerdere helemaal afgesleten/gebrokkeld en hele happen uit het midden stuk. En mooie rafeling aan de zijkant aan de tanden.
@DaveD1109 Late reactie maar toch. L500 is wel mooi ding en heb ik ook overwogen, komt standaard met bagagedrager wat de Cintura standaard niet heeft. Vond hem alleen iets minder sportief zitten, Alfine shifters vond ik fijner dan de Nexus draaischakelaar. Allemaal uur persoonlijkVanmiddag werd ik gebeld door de LBS, hij had contact gehad met Sensa en die zeiden " valt onder normale slijtage, doen we niks mee".
Hij was hier zelf erg boos over en daarnaast was het tandwiel wat ik er op had in die vertanding tot maart niet leverbaar![]()
Nieuwe riem en tandwiel zou €175 kosten maar hij vond dat hij dat niet kon maken want hij had het aan me verkocht als zijnde duurzamer, service, ect. Of ik het OK zou vinden dat hij er een CDX tandwiel op zou zetten en een tandje zwaarder, want hij zei dat hij kon zien dat ik goed doortrapten die was wel direct leverbaar. En dan voor €50 (dus voor tandwiel, riem en servicebeurt). Vond ik iig best netjes opgelost van hem.
Belt hij 15 min later weer op, moment dat hij ophing liep zijn vertegenwoordiger van Sensa toevallig binnen. Die heeft hij gelijk apart genomen en alles uitgelegd en tandwiel laten zien. En die zei direct dat dat echt niet kon zo snel en dat het gelijk opgelost moest worden onder garantie. Ergo kost ons beide niets
Hulde aan de LBS vind ik
Kennis van me heeft deze nu ruime 2 jaar en had na een jaar stik verroeste spaken en nippels. Kreeg hij van de LBS te horen dat het niet onder garantie zou vallen want hij had er mee in de regen gefietst

Uiteindelijk na een flinke strijd viel het onder coulance en zijn alle spaken vervangen.
[ Voor 32% gewijzigd door sapphire op 05-01-2020 22:20 ]
Om doorschuren van het frame te voorkomen, heb ik een stuk PA of PU pneumatiekslang gepakt en die in de lengterichting opengesneden. Deze wil zo graag rond blijven, dat je hem gewoon over een bagagedragerdeel heen kan klikken. Als die eindelijk een keer doorgesleten is.... plaats ik er een nieuw stukje op.
Zwarte slang op een zwarte drager, je ziet niet eens dat de slang erop zit.
OK, ik werk in de pneumatiek, dus die slang verkrijgen was niet echt moeilijk ;-)
Zwarte slang op een zwarte drager, je ziet niet eens dat de slang erop zit.
OK, ik werk in de pneumatiek, dus die slang verkrijgen was niet echt moeilijk ;-)
Het voordeel van de oliegesmeerde Alfine 11 t.o.v. een Alfine 8 of Nexus X, is dat vet na verloop van tijd naar buiten wordt geslingerd. Olie is dunner en daardoor blijven de onderdelen beter gesmeerd.
De Nexus/Alfine 8 hebben in de vijfde versnelling een gear ratio van 1,000. Dit zorgt voor een efficiente overbrenging.
Zie https://www.sheldonbrown.com/alfine-11.html voor de gear ratios van de Alfine 11 en Alfine/Nexus 8. Alleen het eerste verzet is identiek met gelijke tandwielen.
@sapphire, LBS noemen we hier de FM ;-)
Wilde de FM niet tegemoetkomen in de garantie, of was het Trek zelf? Ik mag toch hopen dat er een coating o.i.d. op alle componenten zitten die nat kunnen worden?
Edit: Een echte tweaker met een Nexus 8 boort zelf een gaatje met schroefgat in de hub om deze met olie te vullen i.p.v. vet.
De Nexus/Alfine 8 hebben in de vijfde versnelling een gear ratio van 1,000. Dit zorgt voor een efficiente overbrenging.
Zie https://www.sheldonbrown.com/alfine-11.html voor de gear ratios van de Alfine 11 en Alfine/Nexus 8. Alleen het eerste verzet is identiek met gelijke tandwielen.
Wilde de FM niet tegemoetkomen in de garantie, of was het Trek zelf? Ik mag toch hopen dat er een coating o.i.d. op alle componenten zitten die nat kunnen worden?
Edit: Een echte tweaker met een Nexus 8 boort zelf een gaatje met schroefgat in de hub om deze met olie te vullen i.p.v. vet.
[ Voor 8% gewijzigd door timovd op 07-01-2020 09:15 ]
Pateto Potato 🥔timovd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:12:
Het voordeel van de oliegesmeerde Alfine 11 t.o.v. een Alfine 8 of Nexus X, is dat vet na verloop van tijd naar buiten wordt geslingerd. Olie is dunner en daardoor blijven de onderdelen beter gesmeerd.
Geen idee met die Trek, zal het eens aan hem vragen hoe dat zat. Weet wel dat we beide een 'WTF' moment hadden want in de regen fietsen is iets vrij normaals waar een fiets tegen moet kunnen leek ons
Vandaag de Multicycle Prestige BD gekocht, met prima specs: CNX belt, Alfine 11, mooi afgewerkt. Van 1799,- voor 1259,-! Eerste fietstochtje, na wat stuur en zadel afstellen, beviel prima. Wilde eerst voor de Gazelle Ultimate S8 gaan, maar kon de MC voor deze prijs niet laten staan.
Als ik mij goed herinner, werden MC's met de hand gemaakt. Mag ik aannemen dat dat na de doorstart (na faillissement) niet mee het geval is? Waren toen prima fietsen, maar vaak wat oude techniek.
Of ze nog steeds met de hand gemaakt worden weet ik niet. Hier is meer info over de productie: https://www.tweewieler.nl...uctie-naar-polen-10138856timovd schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 17:06:
Als ik mij goed herinner, werden MC's met de hand gemaakt. Mag ik aannemen dat dat na de doorstart (na faillissement) niet mee het geval is? Waren toen prima fietsen, maar vaak wat oude techniek.
Goede prijs. Goekoper zul je geen fiets vinden met Alfine 11Faucon schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:55:
Vandaag de Multicycle Prestige BD gekocht, met prima specs: CNX belt, Alfine 11, mooi afgewerkt. Van 1799,- voor 1259,-! Eerste fietstochtje, na wat stuur en zadel afstellen, beviel prima. Wilde eerst voor de Gazelle Ultimate S8 gaan, maar kon de MC voor deze prijs niet laten staan.
Ik ben benieuwd of je alle versnellingen kunt gebruiken.
Koga had in het verleden een kleiner tandwiel voor zitten, zodat je een mooi verdeeld bereik had.
Heb je de fiets bij een internet winkel gekocht ?
Benieuwd waar je die hebt gekocht, voor die mooie prijs!Faucon schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:55:
@Purehz Heb de Multicycle bij Slangenbeek tweewielers in Hengelo gekocht. Ze hebben er nog maar een paar voor die prijs. (https://slangenbeektweewi...icycle-prestige-beltdrive)
@pjotter1965 : alle versnellingen doen het, alleen de laagsten gebruik ik alleen bij veel tegenwind en/of heuveltje op.
@pjotter1965 : alle versnellingen doen het, alleen de laagsten gebruik ik alleen bij veel tegenwind en/of heuveltje op.
Heeft er iemand ervaring met een Jongerius? Ik vind het zeer interessant dat je die fiets zo ongeveer zelf kunt samenstellen. Ik wil eigenlijk liever een Magura rem ipv de vrijwel standaard gemonteerde schijfremmen. Die krengen maken al snel een takkenherrie 
Alleen op de Pegasus Urbano SL 9 zitten ze nog maar die fiets is nogal zwaar.
Alleen op de Pegasus Urbano SL 9 zitten ze nog maar die fiets is nogal zwaar.
Ik realiseerde me dat ik mijn fiets bijna nooit gebruik. Het betreft zo'n hippe transportfiets met een sterk stalen frame en dikke witte banden. Volgens mij kwam dit omdat het ding werkelijk loeizwaar is. Deze fiets heb ik verkocht en ik wil nu een snellere fiets.
Een fiets met de volgende eisen
- laag gewicht
- bagagedrager (ter bescherming van het achterspatbord)
- soepele transmissie met idealiter 7/8 versnellingen of meer
- goede remmen
- een aanschafprijs van maximaal ~1000
- gebruik in de stad, dus tijdens het fietsen niet te ver voorovergebogen houding
Nu vond ik de Batavus Dinsdag Exclusive. Mooie fiets met eigenlijk elke eigenschap die ik zocht. Van het weekend bij een fietsenzaak kijken (en ook aanschaffen).
Merken als BSP, Stevens, Cortina en Azor zeggen me weinig en heb geen idee of dit fatsoenlijke kwaliteit is. Het is niet de bedoeling dat de fiets na een jaar gebruik start met roesten. Maar ook deze fabrikanten hebben fietsen in het assortiment die voldoen aan de specificaties.
Een fiets met de volgende eisen
- laag gewicht
- bagagedrager (ter bescherming van het achterspatbord)
- soepele transmissie met idealiter 7/8 versnellingen of meer
- goede remmen
- een aanschafprijs van maximaal ~1000
- gebruik in de stad, dus tijdens het fietsen niet te ver voorovergebogen houding
Nu vond ik de Batavus Dinsdag Exclusive. Mooie fiets met eigenlijk elke eigenschap die ik zocht. Van het weekend bij een fietsenzaak kijken (en ook aanschaffen).
Merken als BSP, Stevens, Cortina en Azor zeggen me weinig en heb geen idee of dit fatsoenlijke kwaliteit is. Het is niet de bedoeling dat de fiets na een jaar gebruik start met roesten. Maar ook deze fabrikanten hebben fietsen in het assortiment die voldoen aan de specificaties.
Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu
Kleine vraag: Hoe stevig is het achterrek van deze fiets? Kunnen daar nog fietstassen op of is de fiets daar te sportief voor?Faucon schreef op zaterdag 11 januari 2020 @ 16:55:
offtopic:
Voor met Alfine 11 is het écht een goede deal en je ziet ook niet direct een onderdeel waarop bezuinigd is – buiten de remmen, die voor een stadsfiets voldoen.
Voor met Alfine 11 is het écht een goede deal en je ziet ook niet direct een onderdeel waarop bezuinigd is – buiten de remmen, die voor een stadsfiets voldoen.
Ik volg dit topic al een tijdje op zoek naar een fiets met riemaandrijving, maar ben nog niet tot aanschaf over gegaan. Mijn favoriet qua uiterlijk en specificaties is de Veloheld Lane, maar ik kan de hoge prijs voor mezelf niet verantwoorden. Hij is bovendien al 150€ duurder gemaakt in korte tijd.
Ik kwam er onlangs achter dat Gazelle de Ultimate S8 voor 2020 in een nieuw jasje heeft gestoken en dat het model nu de Marco Polo Urban heet:
https://www.gazelle.nl/marco-polo-urban

In tegenstelling tot de Ultimate S8 heeft de fiets nu wel een naafdynamo. Daarbij is het één van de weinige fabrikanten die de Alfine 8 naaf combineert met een Gates CDX riem. Die CDX is voor mij eigenlijk wel een vereiste, maar deze worden vaak gecombineerd met Alfine 11 wat ik dan weer niet noodzakelijk acht voor mijn gebruik. De prijs van de Gazelle is ook aantrekkelijk (rond de € 1350 bij enkele grote aanbieders).
Heeft iemand deze fiets al kunnen bekijken? Kloppen de specificaties of is er toch weer ergens op bezuinigd?
Ik kwam er onlangs achter dat Gazelle de Ultimate S8 voor 2020 in een nieuw jasje heeft gestoken en dat het model nu de Marco Polo Urban heet:
https://www.gazelle.nl/marco-polo-urban

In tegenstelling tot de Ultimate S8 heeft de fiets nu wel een naafdynamo. Daarbij is het één van de weinige fabrikanten die de Alfine 8 naaf combineert met een Gates CDX riem. Die CDX is voor mij eigenlijk wel een vereiste, maar deze worden vaak gecombineerd met Alfine 11 wat ik dan weer niet noodzakelijk acht voor mijn gebruik. De prijs van de Gazelle is ook aantrekkelijk (rond de € 1350 bij enkele grote aanbieders).
Heeft iemand deze fiets al kunnen bekijken? Kloppen de specificaties of is er toch weer ergens op bezuinigd?
Dit weekend mijn Cube Travel SLT 2019 opgehaald. Mooie korting (500,--) bij de lokale fietsenmaker omdat het een overjarig model was. Bovendien nog oude fietsen kunnen inruilen.
De fietsenmaker rade een cdx belt aan, had voorbeeld van een cnx tandwiel liggen waarvan de tanden flink versleten waren.
Tjonge wat een fijne fiets. Nog nooit zo snel gefietst, gaat gewoon vanzelf.
Je moet wel van sportieve zit houden maar daar zijn ze dan ook voor bedoeld.
De fietsenmaker rade een cdx belt aan, had voorbeeld van een cnx tandwiel liggen waarvan de tanden flink versleten waren.
Dat is wel een goede deal. Mijn SL zit straks wel een keer op SLT specs als de slijtage van het Gates systeem zo doorzet. 2500km en het voorste tandwiel zit op ~60% van de oorspronkelijke dikte. Bij 40-50% zal er wel weer een tandje knappen en kunnen we terug naar de fietsenmaker om onder garantie een beter tandwiel te monteren. Achter zit al een cdx 😛sparks schreef op maandag 17 februari 2020 @ 13:53:
Dit weekend mijn Cube Travel SLT 2019 opgehaald. Mooie korting (500,--) bij de lokale fietsenmaker omdat het een overjarig model was. Bovendien nog oude fietsen kunnen inruilen.
Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?
Beetje laat maar bij deze dan toch: Aan te raden! Ze leveren prima spul en er kan idd in overleg heel veel getweaked worden en Mr. Jongerius (of hoe hij ook mag heten in het echt) denkt met je mee en adviseert wat goed en wat minder goed is (en waarom) of wat de alternatieven zijn. Ik wilde graag de Alfine 11 CDX aanpassen qua tandwiel (riemwielSwinden schreef op dinsdag 28 januari 2020 @ 23:32:
Heeft er iemand ervaring met een Jongerius?
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
@Swinden, gewoon eens langsgaan (als je in omg. Utrecht woont). Mensen met verstand van zaken.
Persoonlijk ben ik meer fan geworden van schijfremmen omdat ik dagelijks de fiets gebruik en met nat weer werkt het echt beter. Bij het schoonmaken kalibreer ik vaak even opnieuw de remblokken. Als je dat een paar keer gedaan hebt, heb je het snel onder de knie.
@Gisae, heb je gelijkmatige slijtage op het tandwiel? Anders kun je overwegen om het (voorste) tandwiel een slag te draaien omdat het harder slijt op het punt waar je aanzet met de pedalen.
Persoonlijk ben ik meer fan geworden van schijfremmen omdat ik dagelijks de fiets gebruik en met nat weer werkt het echt beter. Bij het schoonmaken kalibreer ik vaak even opnieuw de remblokken. Als je dat een paar keer gedaan hebt, heb je het snel onder de knie.
@Gisae, heb je gelijkmatige slijtage op het tandwiel? Anders kun je overwegen om het (voorste) tandwiel een slag te draaien omdat het harder slijt op het punt waar je aanzet met de pedalen.
[ Voor 21% gewijzigd door timovd op 17-02-2020 20:30 ]
@LVGH Niet alles is CDX toch op die fiets? Crank is CDN.
Ben zelf ook aan het kijken voor een snelle woon-werk racer. Fitness fiets met spatborden etc lijkt me ook wel wat.
Ben zelf ook aan het kijken voor een snelle woon-werk racer. Fitness fiets met spatborden etc lijkt me ook wel wat.
Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023
De Jongerius Hydro Light heeft vrijwel precies wat ik wens: alfine dynamo, CDX riem alfine 8 naaf, vaste vork, BM 70 koplamp, kabels weggewerkt in frame, heb alleen geen idee van het gewicht..mekkieboek schreef op maandag 17 februari 2020 @ 19:40:
[...]
Beetje laat maar bij deze dan toch: Aan te raden! Ze leveren prima spul en er kan idd in overleg heel veel getweaked worden en Mr. Jongerius (of hoe hij ook mag heten in het echt) denkt met je mee en adviseert wat goed en wat minder goed is (en waarom) of wat de alternatieven zijn. (...) Ik geloof dat Jongerius niet de goedkoopste is maar hoe vaak koop je nou een fiets en al helemaal een uit deze categorie.
Een afline 8 met CDX riem kun je ook samenstellen bij Velo de Ville - met de A400 belt kom ik ook een heel end. Ook hier weinig over het gewicht. Vreemd overigens dat zowel bij de Jongerius als de VdV de optie "vaste voorvork" een meerprijs kent tov de standaard verende. Een verende voorvork vind ik vreselijk.
Ik ga beslist eens langs bij Jongerius. En ook proefrijden op een VdVille.
Interessant om te vermelden dat Velo de Ville en Jongerius dezelfde frames gebruiken voor de Hydro Light en de A400+A700. Dit werd mij bevestigd in de showroom van Jongerius. Ook veel andere onderdelen zijn zijn het zelfde bij Jongerius en VdV, zoals de naaf, riem, remmen, bagagedrager en dynamo. De verschillen zitten hem in kleine dingen, zo biedt Jongerius de optie om voor een Terry Fisio zadel te kiezen, wat VdV niet heeft.Swinden schreef op maandag 24 februari 2020 @ 22:20:
[...]
De Jongerius Hydro Light heeft vrijwel precies wat ik wens: alfine dynamo, CDX riem alfine 8 naaf, vaste vork, BM 70 koplamp, kabels weggewerkt in frame, heb alleen geen idee van het gewicht..
Een afline 8 met CDX riem kun je ook samenstellen bij Velo de Ville - met de A400 belt kom ik ook een heel end. Ook hier weinig over het gewicht. Vreemd overigens dat zowel bij de Jongerius als de VdV de optie "vaste voorvork" een meerprijs kent tov de standaard verende. Een verende voorvork vind ik vreselijk.
Ik ga beslist eens langs bij Jongerius. En ook proefrijden op een VdVille.
Ik heb zelf uiteindelijk voor een VdV A700 gekozen. Wat mij de doorslag gaf is dat Jongerius voor mij een uur met de auto is, terwijl de dichtstbijzijnde fietsenmaker die VhV levert op ~20 min zit. Overigens heb ik nooit op een VhV een proefrit gemaakt, wel op de Jongerius.
Tot slot: bij mijn fiets kun je via een knopje op het stuur de vering in de voorvork uit en aan zetten.
[ Voor 0% gewijzigd door ginkgo op 26-02-2020 12:39 . Reden: typo ]