Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Sportieve fiets tandriem?

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Inspired
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 22:58
Waarom vermelden ze geen gewicht eigenlijk?

• Swinden
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 20-05 21:01
ginkgo schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:45:
[...]

Interessant om te vermelden dat Velo de Ville en Jongerius dezelfde frames gebruiken voor de Hydro Light en de A400+A700. Dit werd mij bevestigd in de showroom van Jongerius. Ook veel andere onderdelen zijn zijn het zelfde bij Jongerius en VdV, zoals de naaf, riem, remmen, bagagedrager en dynamo. De verschillen zitten hem in kleine dingen, zo biedt Jongerius de optie om voor een Terry Fisio zadel te kiezen, wat VdV niet heeft.

Ik heb zelf uiteindelijk voor een VdV A700 gekozen. Wat mij de doorslag gaf is dat Jongerius voor mij een uur met de auto is, terwijl de dichtstbijzijnde fietsenmaker die VhV levert op ~20 min zit. Overigens heb ik nooit op een VhV een proefrit gemaakt, wel op de Jongerius. ;)

Tot slot: bij mijn fiets kun je via een knopje op het stuur de vering in de voorvork uit en aan zetten.

Dat is bijzonder! Die frames, dat was me nog niet opgevallen. Maar inderdaad, die lijken wel heel erg!
De afstand voor mij maakt vrijwel niets uit, IJselstein voor de VdV of Vleuten voor de Jongerius.
En de prijs is ook ongeveer hetzelfde. Alleen weet ik niet of er fietsenboeren zijn die de Jongerius onderhouden, mocht ik naar Limburg verhuizen :0
Wat weegt die A700 ongeveer?

• ginkgo
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 11:25
Swinden schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:17:
[...]
Wat weegt die A700 ongeveer?
Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Echt heel licht is hij niet.

• Nilos128
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:26
Iemand ervaring met deze?
https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_be/kh0110010v2019-endeavour-8-blx#specifications-top

Is met CDX, alfine 8 versnellingen, schijfremmen, goede verlichting. En voor 1299,- Twijfel toch sterk om deze aan te schaffen. Enige nadeel is dat ik hem niet kan testrijden bij de winkel in mijn buurt. De fietsenmaken wil hem enkel bestellen als de kogel voor 80% door de kerk is... Maar zonder aankoopverplichting.

• sparks
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 05-06 14:57
Nilos128 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 13:32:
https://www.kalkhoff-bikes.com/nl_be/kh0110010v2019-endeavour-8-blx#specifications-top

Is met CDX, alfine 8 versnellingen, schijfremmen, goede verlichting. En voor 1299,- Twijfel toch sterk om deze aan te schaffen. Enige nadeel is dat ik hem niet kan testrijden bij de winkel in mijn buurt. De fietsenmaken wil hem enkel bestellen als de kogel voor 80% door de kerk is... Maar zonder aankoopverplichting.
Heb ik eerst ook aan gedacht.
Kon echter de Cube Travel SLT voor zelfde prijs kopen en die is toch wat beter afgewerkt.
Weet niet waar je woont maar de LBS in Ede heeft hem in de winkel staan.

[Voor 23% gewijzigd door sparks op 28-02-2020 13:51. Reden: Opmaak]

• Nilos128
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 21:26
Ben van regio Gent (België)...ik weet dat je Ede hebt hier net over de grens, maar ik denk dat het deze Ede niet is?

• Inspired

Ziet er goed uit qua specs idd. Iets beters is er niet te vinden voor die prijs volgens mij.

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

Let even op, de naaf is gewoon Nexus, alleen de shifter is Alfine.

• Inspired
Joost79 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:25:
[...]

Let even op, de naaf is gewoon Nexus, alleen de shifter is Alfine.
Dat maakt op zich niet super veel uit in de praktijk toch?

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

LVGH schreef op zondag 16 februari 2020 @ 19:07:
Ik volg dit topic al een tijdje op zoek naar een fiets met riemaandrijving, maar ben nog niet tot aanschaf over gegaan. Mijn favoriet qua uiterlijk en specificaties is de Veloheld Lane, maar ik kan de hoge prijs voor mezelf niet verantwoorden. Hij is bovendien al 150€ duurder gemaakt in korte tijd.

Ik kwam er onlangs achter dat Gazelle de Ultimate S8 voor 2020 in een nieuw jasje heeft gestoken en dat het model nu de Marco Polo Urban heet:

https://www.gazelle.nl/marco-polo-urban

[Afbeelding]

In tegenstelling tot de Ultimate S8 heeft de fiets nu wel een naafdynamo. Daarbij is het één van de weinige fabrikanten die de Alfine 8 naaf combineert met een Gates CDX riem. Die CDX is voor mij eigenlijk wel een vereiste, maar deze worden vaak gecombineerd met Alfine 11 wat ik dan weer niet noodzakelijk acht voor mijn gebruik. De prijs van de Gazelle is ook aantrekkelijk (rond de € 1350 bij enkele grote aanbieders).
Heeft iemand deze fiets al kunnen bekijken? Kloppen de specificaties of is er toch weer ergens op bezuinigd?
Heb zelf echt waardeloze ervaringen met gazelle dus zou het zelf nooit meer aanschaffen. Was opzoek met een zelfde eisenlijstje en ben uiteindelijk bij de Stevens City Flight Luxe 2020 uitgekomen.

- naaf + riem
- bagagedrager, verlichting en spatborden van een gerenommeerd merk zodat het te vervangen is als het stuk gaat
- licht
- sportieve zit
- hydraulische remmen van Shimano
- dagrij verlichting

Deze fiets tikte alle hokjes en fiets echt super, licht en heeft een erg felle koplamp met dagrij verlichting, die schijnt overdag meer omhoog dan in de nacht
Inspired schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:37:
[...]

Vind zelf de draaishifter van de Nexus fijner schakelen met een naaf versnelling. Voor derraileur heb ik liever de alfine type shifter

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 20:55
Faucon schreef op zondag 26 januari 2020 @ 20:53:
@Purehz Heb de Multicycle bij Slangenbeek tweewielers in Hengelo gekocht. Ze hebben er nog maar een paar voor die prijs. (https://slangenbeektweewi...icycle-prestige-beltdrive)
@pjotter1965 : alle versnellingen doen het, alleen de laagsten gebruik ik alleen bij veel tegenwind en/of heuveltje op.
Ik zag dit topic pas afgelopen week en ook de aanbieding van slangenbeek in Hengelo. Vrijdag meteen gebeld, maar iemand anders was mij al voor geweest. Er was nog even sprake dat een fiets zaterdag teruggebracht zou worden. Zaterdag middag werd ik echter gebeld dat de fiets toch definitief weg is.
Erg jammer, een fiets met alfine 11 en cdx riemaandrijving en verlichting op naafdynamo en schijfremmen vind je normaal niet voor die prijs.

Door het grote prijsverschil zit ik zelf te twijfelen om voor de sensa cintura te gaan, deze is voor rond de 900 te vinden. Dan is het echte rmaar een alfine 8 en cdn riem. De kosten om de cdn te vervangen voor cdx valt echter wel mee en kan mooi als ze versleten zijn.
Of toch een alfine 11 fiets, maar dan met ketting, blijft lastig kiezen. Voordeel is dat er met ketting ook veel tweedehands aanbod is.

Mijn lokale fietsenmaker gaf echter aan dat hij niet de slechte ervaring met cdn belts had, maar gaf de schuld aan het verkeerd afstellen. Hij had het erover dat alle onderdelen op de fiets iets soepelere, uitzetten/rekken. Behalve een riem. Die zou zelfs iets krimpen, doordat veel fietsenmakers bij opleveren van de fiets de riem al te strak zetten kregen zorgde dit na ongeveer 500km voor problemen. Normaal zou je dan het weer opnieuw moeten afstellen. Omdat veel kopers dan niet meteen voor een servicebeurt terugkomen stelde hij de riem altijd iets ruimer af, zodat het bij de 500km pas echt goed kwam te zitten....
Geen idee wat hiervan waar is of dat het meer verkooppraat was.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:24
@BulMi Belts zeker obv koolstofvezels lijken me normaal gezien erg weinig rek tot geen rek te hebben, maar dat kan wellicht wel met de belasting te maken hebben en iets dergelijk vond ik terug in een belt-design pdf:
https://www.bearingsandin...eavy_duty_vbelt_drive.pdf.
Zie pagina B2.
Als er agv warmteontwikkeling krimp optreedt, loop je bij een te strakke afstelling het risico dat de belt profielen niet meer netjes uit de tegenoverliggende vorm komen en verloopt de overbrenging niet goed meer vanwege een "haperende belt".
CLUTCHING DRIVES
Refer all clutching drive applications to Gates Power Transmission
Product Application at ptpasupport@gates.com V-belt drives
which use the belt as a clutch require special consideration
because the heat generated by belt slip (during engagement and
disengagement) on some clutching applications can cause some V-Belt
tensile materials to shrink in length. The shrinkage may cause a belt,
which is already engaged and driving, to not declutch
, or a declutched
belt may engage itself and start driving the machine unexpectedly.
Depending on the machine and circumstances, either situation could
prove dangerous to the machine operator or bystanders
Dat je de belts obv koolstofvezels niet zijdelings teveel moet belasten zal bekend zijn: de koolstofvezels zijn sterk in de lengte richting maar relatief bros bij zijdelings belasting.

• sparks
Nee, helaas voor jouw niet.
Nilos128 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:17:
Ben van regio Gent (België)...ik weet dat je Ede hebt hier net over de grens, maar ik denk dat het deze Ede niet is?

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
BulMi schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:39:
[...]
Ik zag dit topic pas afgelopen week en ook de aanbieding van slangenbeek in Hengelo. Vrijdag meteen gebeld, maar iemand anders was mij al voor geweest. Er was nog even sprake dat een fiets zaterdag teruggebracht zou worden. Zaterdag middag werd ik echter gebeld dat de fiets toch definitief weg is.
Erg jammer, een fiets met alfine 11 en cdx riemaandrijving en verlichting op naafdynamo en schijfremmen vind je normaal niet voor die prijs.
Ah wel jammer 8)7. Ik had ook wel interesse.

Nu een beetje spijt. Bij een volgende aanbieding met 30% korting tov de adviesprijs (dat had deze winkel sinds december) haal ik hem wel.

• Joost79
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online
Inspired schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:37:
[...]

Qua shifter is het een kwestie van wat je fijner vindt.

Ik ben zelf niet helemaal op de hoogte van de Nexus, als ik me niet vergis is dit een serie onder de Alfine, dus in naven kan best verschil zitten qua bv. de afdichtingen of gebruikte materialen.
Ik zou me toch even verdiepen in de verschillen tussen de twee naven, want de nexus naaf lijkt me de reden dat deze fiets net iets goedkoper is dan de concurrenten. Die lijken op het eerste gezicht allemaal een Alfine naaf te hebben.

Voor zover ik weet was het verschil "vroeger" dat op de Nexus geen schijfremmen gemonteerd konden worden, maar dat kan dus wel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BulMi
ANdrode schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:25:
[...]

Ah wel jammer 8)7. Ik had ook wel interesse.

Nu een beetje spijt. Bij een volgende aanbieding met 30% korting tov de adviesprijs (dat had deze winkel sinds december) haal ik hem wel.
Ik heb een fiets gevonden die een beetje in de buurt komt van de prijs, in duitsland een Batavus suerte Komend weekend ga ik proberen een proefrit te maken.
In Nederland kan ik zo geen gelijkwaardige Batavus vinden.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 22:24
@BulMi Mooie fiets. Wel een website om eens vaker te snuffelen.
Heb je een idee gekregen hoe de prijzen voor vergelijkbare fiets daar tov NL liggen? Hoeveel % (lager?).

Aha... ze hebben ook het merk dat ik nu nog steeds rijd...Diamant .. In 2007 in NL gekocht als aanbieding met de 14-Rohloff naaf (ruim 1500 euro all-in zonder de fietsregeling korting eraf) . Heb hem nog steeds... rijd nog prima... Kan wellicht nog eens overwegen om die naaf over te zetten op een andere bike/e-bike? Maar nu ff niet.. heb hem pas een beurt laten geven en rijdt weer als een zonnetje...

Veel plezier met je fiets!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 06-06 13:52
Precies binnen het jaar mijn CDN riem en tandwiel aan gort gereden van mijn Cube Travel SL 2019 door afgebroken tanden. Medewerker van de FM gooide het op slijtage, maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Met de eigenaar contact gehad en hij werd door Cube naar Gates verwezen. Het heeft even geduurd maar vandaag is er een CDX tandwiel en belt gemonteerd onder garantie.

Kan hier https://ww2.gatescarbondrive.com/warranty aangevraagd worden mocht het je 'overkomen' en je het zelf wilt regelen.

• Faucon
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 30-05 22:23
Sorry voor het late antwoord. maar als je er nog wat aan hebt: ja, die is stevig genoeg voor fietstassen.
ANdrode schreef op zondag 16 februari 2020 @ 13:08:
[...]

Kleine vraag: Hoe stevig is het achterrek van deze fiets? Kunnen daar nog fietstassen op of is de fiets daar te sportief voor?
offtopic:
Voor met Alfine 11 is het écht een goede deal en je ziet ook niet direct een onderdeel waarop bezuinigd is – buiten de remmen, die voor een stadsfiets voldoen.

• ANdrode
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Faucon schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 14:44:
Sorry voor het late antwoord. maar als je er nog wat aan hebt: ja, die is stevig genoeg voor fietstassen.

[...]
Hij is op.. Nu heb ik nog meer spijt :D.

• smvs
  • Registratie: september 2000
  • Niet online
dreamscape schreef op donderdag 29 september 2016 @ 10:08:
Toevallig heb ik deze zomer ook deze afweging gemaakt. Ik wilde een sportieve fiets voor woon-werkverkeer, maar dan wel een voor weer en wind. Ik heb geen schuur, dus hij staat als hij niet wordt gebruikt gewoon buiten in de voortuin. Hybride met riemaandrijving en versnellingsnaaf leek me het mooiste. Must haves waren schijfremmen en naafdynamo met goede verlichting. Dat wilde ik al sinds mijn vriendin op een Specialized Source rijdt. Af en toe onderhoud aan derailleur en ketting vind ik niet zo heel erg, maar als hij altijd buiten staat, leek mij een riem toch fijner.

LBS had een mooie Cube Travel SL staan, maar ik vond hem met 1250 euro net te duur. Een week later gingen de 2016 modellen weg met 10% korting, dus heb ik hem toch maar gekocht:
[Afbeelding]
[...]
Hoe houdt deze fiets zich na ruim 3 jaar? Gaat het goed met permanent buiten stallen?

• dreamscape
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23:25
smvs schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 12:01:
[...]

Hoe houdt deze fiets zich na ruim 3 jaar? Gaat het goed met permanent buiten stallen?
Hij heeft tot de zomer van 2018 (toen hebben we bij ons nieuwe huis een afdak gebouwd voor o.a. fietsen) gewoon buiten gestaan. Dat ging helemaal prima. Je zag lichte roestvorming op de bouten in de trapas en op de verchroomde dopmoeren van de achteras. Die laatste heb ik vervangen door zwarte exemplaren.

Door een andere baan rijd ik sinds oktober 2018 geen woon-werkverkeer meer per fiets, dus ik gebruikte hem sindsdien alleen voor ritten in de stad. Voor serieuze afstanden heb ik namelijk nog een racefiets.

Afgelopen najaar kreeg ik de oude sportfies van mijn ouweheer en heb ik de Cube verkocht. De koper was onder de indruk van de uitstekende staat na drie jaar.

Het was een fantastische fiets en hij ging wel met pijn in mijn hart weg. Maar ik vond het echt zonde om hem alleen te gebruiken voor ritten in de stad en om naar de kroeg te gaan... ;)

Punctuality is the politeness of kings

• smvs
  • Niet online
dreamscape schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 13:22:
[...]

Het was een fantastische fiets en hij ging wel met pijn in mijn hart weg. Maar ik vond het echt zonde om hem alleen te gebruiken voor ritten in de stad en om naar de kroeg te gaan... ;)
In de Randstad zou ik persoonlijk niet eens naar de kroeg durven op zo'n fiets.

Ik ben eventueel ook in de markt voor een woon-werk fiets, maar dit zal nog wel wat research vergen. In beginsel ben ik altijd van het mimimalisme (wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan) dus heb altijd fietsen met terugtraprem en zonder versnellingen gehad. Vandaar dat ik ook in dit topic beland ben: riem + naaf = in theorie weinig onderhoud en robuust. Maar als ik zoek op fietsen met bepaalde criteria dan kom ik prijsverschillen tegen die ik op het 1e gezicht niet kan verklaren. Bijvoorbeeld zoeken op fietsen met een belt: https://www.12gobiking.nl...sen/type-aandrijving-riem

Trek L500: 1049 euro.
Koga F3 4.0 1599 euro.

Voor mij als leek zijn deze 2 fietsen vrijwel indentiek, behalve dat de Koga een Alfine 8 speed heeft en de Trek 'slechts' een Nexus 8 speed. Is Koga gewoon een duur merk waar je voor de naam betaalt? Of is toch de bouwkwaliteit beter van een Koga? Ik zal mijn research nog even voortzetten, maar voor mij is dit vooralsnog een raadsel.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

smvs schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 15:17:
[...]

In de Randstad zou ik persoonlijk niet eens naar de kroeg durven op zo'n fiets.

Ik ben eventueel ook in de markt voor een woon-werk fiets, maar dit zal nog wel wat research vergen. In beginsel ben ik altijd van het mimimalisme (wat er niet op zit kan ook niet stuk gaan) dus heb altijd fietsen met terugtraprem en zonder versnellingen gehad. Vandaar dat ik ook in dit topic beland ben: riem + naaf = in theorie weinig onderhoud en robuust. Maar als ik zoek op fietsen met bepaalde criteria dan kom ik prijsverschillen tegen die ik op het 1e gezicht niet kan verklaren. Bijvoorbeeld zoeken op fietsen met een belt: https://www.12gobiking.nl...sen/type-aandrijving-riem

Trek L500: 1049 euro.
Koga F3 4.0 1599 euro.

Voor mij als leek zijn deze 2 fietsen vrijwel indentiek, behalve dat de Koga een Alfine 8 speed heeft en de Trek 'slechts' een Nexus 8 speed. Is Koga gewoon een duur merk waar je voor de naam betaalt? Of is toch de bouwkwaliteit beter van een Koga? Ik zal mijn research nog even voortzetten, maar voor mij is dit vooralsnog een raadsel.
Koga is over het algemeen duurder maar heeft in dit geval een duurdere naaf en een verende voorvork. Kijk ook eens naar het merk Stevens.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:22

timovd

Voorsprong door techniek

@smvs De Koga is fantastisch. Ik heb zelf de 6.0. Koga had wat issues met de bekabeling naar het achterlicht. Door de verende voorvork ging de kabel daar scheuren. Ik heb dat opgelost door de kabel langs een van de andere kabels (achterrem of versnelling) te laten lopen. Ook heb ik een andere koplamp gemonteerd die een bredere straal heeft. Volgens wordt bij de Trek een ringslot meegeleverd.
De Trek heeft geen vering, maar wordt wel geleverd met bredere (42mm) banden.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-06 11:05
De trek bevalt me goed (model 19) maar heeft gewoon dezelfde breedte banden erop zitten.
Schwalbe LITTLE Big Ben
Inderdaad geen vering en Nexus 8 en ik heb er bij aankoop een ander zadel op laten zetten.

• smvs
  • Niet online
timovd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 17:32:
@smvs De Koga is fantastisch. Ik heb zelf de 6.0. Koga had wat issues met de bekabeling naar het achterlicht. Door de verende voorvork ging de kabel daar scheuren. Ik heb dat opgelost door de kabel langs een van de andere kabels (achterrem of versnelling) te laten lopen. Ook heb ik een andere koplamp gemonteerd die een bredere straal heeft. Volgens wordt bij de Trek een ringslot meegeleverd.
De Trek heeft geen vering, maar wordt wel geleverd met bredere (42mm) banden.
Wat mij een beetje tegenstaat is dat als je een CDX riem wil, je haast automatisch aan de Alfine 11 speed moet (omdat de CDX riem nu eenmaal in het hogere segment zit). Ik wil juist een simpele naaf, maar wel een kwaliteitsriem. Uiteindelijk heb ik vandaag een 2e hands Koga Miyata Roadrunner S gekocht met gewoon een derailleur, voor een goede prijs. Als ik die zat ben kom ik daar zeker wel weer vanaf en kijk ik wel weer eens verder. Nu kan ik een beetje kijken hoe een tourfiets me bevalt en wat ik eventueel anders of beter zou willen.

• BulMi
smvs schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:47:
[...]

Wat mij een beetje tegenstaat is dat als je een CDX riem wil, je haast automatisch aan de Alfine 11 speed moet (omdat de CDX riem nu eenmaal in het hogere segment zit). Ik wil juist een simpele naaf, maar wel een kwaliteitsriem. Uiteindelijk heb ik vandaag een 2e hands Koga Miyata Roadrunner S gekocht met gewoon een derailleur, voor een goede prijs. Als ik die zat ben kom ik daar zeker wel weer vanaf en kijk ik wel weer eens verder. Nu kan ik een beetje kijken hoe een tourfiets me bevalt en wat ik eventueel anders of beter zou willen.
Je kunt de CDN ook eerst oprijden(hoor veel verschillende verhalen over hoe lang die mee gaat) en dan alsnog CDX opzetten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BulMi
In Ede hebben ze uitverkoop van de Cube Travel SLT 2019 modellen, CDX+Alfine11:
Maxstein Tweewielers €1299,-

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@BulMi, nette prijs. Dat is goedkoper dan een Cortina Mozzo Pro met de zelfde specs, maar huidig modeljaar.

• BulMi
timovd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:12:
@BulMi, nette prijs. Dat is goedkoper dan een Cortina Mozzo Pro met de zelfde specs, maar huidig modeljaar.
Ik heb er gisteren 1 opgehaald. Vooral door het lage gewicht (13,7) had deze mijn voorkeur. Heb bijv. ook in duitsland gekeken naar een aantal die net wat goedkoper waren dan in Nederland.
Batavus Suerte
BICYCLES CXS 1300

Maar dan heb ik bij de Cube toch een beter gevoel.

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 10:55

DaWaN

'r you wicked ??

DaWaN schreef op donderdag 29 september 2016 @ 09:46:
[...]
Ik fiets nu ruim 3 jaar op een Gazelle Chamonix Lite (model 2007 of 2008 denk ik, heb ik 3,5 jaar geleden goedkoop kunnen kopen) en inmiddels staat er bijna 26.000 op het klokje.
Inmiddels weer 3 jaar later en er staat 45.000 op de Gazelle.
Helaas is nu wel mijn velg gescheurd (V-brakes), maar dat is niet het enige.
Het tweede zadel is op, de voorste velg is ook niet best meer, beide banden zijn weer op en het frame is flink gecorrodeerd.
Kortom, tijd voor een andere fiets :)

Ik zit nu te twijfelen tussen een Stevens City Flight Luxe 2020 en een Cube Travel EXC 2020.
Voordeel van de Stevens is dat ik hem bij de lokale fietsenmaker kan bestellen, maar het nadeel is de niet-premium Nexus 8 naaf. Beide fietsen hebben ook Gates CDN, maar het prijsverschil met fietsen met CDX is zo groot dat ik de CDN op termijn kan vervangen door CDX voor minder geld.
De cube heeft een Alfine 8, dus ik denk dat die fiets toch mijn voorkeur heeft.
BulMi schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:58:
Dit is wel een goede deal! Alfine 11 en CDX voor 100 euro meer. Misschien moet ik maar even naar Ede rijden...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• sparks
BulMi schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:58:
Daar heb ik hem ook gehaald, elke dag veel schik van.

• Bastard
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 05-06 10:51
Nou, ik heb net de CDN riem van mijn trek L500 om zeep geholpen, ongeveer 5000km mee gefietst in een jaartje:
Eerste idee is om de CDN riem te vervangen voor een andere CDN riem, voortandwiel ziet er nog redelijk oké uit, wel duidelijk slijtage sporen, maar als een CDX riem ook past is dat wellicht een beter idee als ik dan niet elk jaar een riem verslijt. Design is volgens mij hetzelfde, dus ik neem aan dat je die gewoon 1:1 kunt omruilen?

• peptalk
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 06-06 13:52
@Bastard Garantie claimen, hoort langer mee te gaan. Kan bij de verkoper en anders rechtstreeks via Gates, Zie een eerdere post van mij in dit topic.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

DaWaN schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:55:
[...]

Inmiddels weer 3 jaar later en er staat 45.000 op de Gazelle.
Helaas is nu wel mijn velg gescheurd (V-brakes), maar dat is niet het enige.
Het tweede zadel is op, de voorste velg is ook niet best meer, beide banden zijn weer op en het frame is flink gecorrodeerd.
Kortom, tijd voor een andere fiets :)

Ik zit nu te twijfelen tussen een Stevens City Flight Luxe 2020 en een Cube Travel EXC 2020.
Voordeel van de Stevens is dat ik hem bij de lokale fietsenmaker kan bestellen, maar het nadeel is de niet-premium Nexus 8 naaf. Beide fietsen hebben ook Gates CDN, maar het prijsverschil met fietsen met CDX is zo groot dat ik de CDN op termijn kan vervangen door CDX voor minder geld.
De cube heeft een Alfine 8, dus ik denk dat die fiets toch mijn voorkeur heeft.

[...]

Dit is wel een goede deal! Alfine 11 en CDX voor 100 euro meer. Misschien moet ik maar even naar Ede rijden...
geometrie van de stevens is anders dan van Cube, het zijn wat ruimere frames, heb exact dat model stevens en ben er zeer over te spreken, fiets vind ik er ook mooier uit zien dan de cube, die laatste ziet er goedkoper uit in real life, net wat minder mooi afgewerkt allemaal.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Brilsmurfffje schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 15:38:
[...]
geometrie van de stevens is anders dan van Cube, het zijn wat ruimere frames, heb exact dat model stevens en ben er zeer over te spreken, fiets vind ik er ook mooier uit zien dan de cube, die laatste ziet er goedkoper uit in real life, net wat minder mooi afgewerkt allemaal.
Ik heb inmiddels de Cube Travel EXC aangeschaft en er al 150km mee gefietst:

Bevalt mij tot nu toe prima. Ik heb ook nog de duurdere Travel SL modellen overwogen, maar ik zie de meerwaarde van de Alfine 11 boven de Alfine 8 niet. Je kunt met de Alfine 8 prima tot de 50km/u.

T.o.v. mijn oude Gazelle heel tevreden. De Alfine triggershifer vind ik fijner dan de Nexus revoshifter. Schijfremmen zijn prettig. De verlichting is top. En als laatste: met de sportievere zit kun je makkelijker snelheid maken.

Het is nu de vraag hoe lang de CDN riem heel blijft. Deze fiets heeft overigens wel een metalen CDC achtertandwiel.
En als laatste: de Schwalbe Marathon Mondials zijn prima banden als je af en toe een onverhard pad meepakt, maar ik vervang ze als ze versleten zijn wel door asfalt-only banden (iemand nog tips?).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

DaWaN schreef op zondag 26 april 2020 @ 11:35:
[...]

Ik heb inmiddels de Cube Travel EXC aangeschaft en er al 150km mee gefietst:
[Afbeelding]

Bevalt mij tot nu toe prima. Ik heb ook nog de duurdere Travel SL modellen overwogen, maar ik zie de meerwaarde van de Alfine 11 boven de Alfine 8 niet. Je kunt met de Alfine 8 prima tot de 50km/u.

T.o.v. mijn oude Gazelle heel tevreden. De Alfine triggershifer vind ik fijner dan de Nexus revoshifter. Schijfremmen zijn prettig. De verlichting is top. En als laatste: met de sportievere zit kun je makkelijker snelheid maken.

Het is nu de vraag hoe lang de CDN riem heel blijft. Deze fiets heeft overigens wel een metalen CDC achtertandwiel.
En als laatste: de Schwalbe Marathon Mondials zijn prima banden als je af en toe een onverhard pad meepakt, maar ik vervang ze als ze versleten zijn wel door asfalt-only banden (iemand nog tips?).
Op de mijn Stevens zitten Continental Speed banden en ben er zeer tevreden over, woon in de randstad en rij regelmatig tochtjes nu van 60km+ en heb in de krappe 800km die ik ermee gereden heb nog niet lek gereden. Grip is prima ook als de weg nat is.

• Twido
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 04-05 10:28

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

ben ook op zoek naar een nieuwe woon werk fiets.
afstand 25 km enkel , 5000 km/jaar. (4/5de en 12 uren systeem)
Heb in het begin deze afstand gedaan met een radon fiets met Rohloff naaf maar vond dit zwaar fietsen. Deze heb ik dan verkocht en een race fiets gekocht met tiagra tripple systeem op.
Dit was snel maar te extreem. Dus deze weer gewisseld voor een Merida speeder T1. En daar rijd ik nog steeds op (7 jaar). Heel tevreden van , voorvork mocht wel stijver. Fiets wel helemaal laten uitmeten.
Ik rij het hele jaar door en ook door heel wat smurrie langs het kanaal vanwege de werken aan de bruggen.(welke nog jaren gaan duren)
Daarom dacht ik toch terug aan een naaf versnellingssysteem met Alfine 11, CDX riem en terug een sportieve fitnessbike. Liefst zo laag mogelijk gewicht. Zo kaal mogelijk , enkel spatborden!
Geen tegenhoudende naven voor verlichting als het kan. (heb uitstekende batterijverlichting).
Had ook graag een carbon fiets gehad ivm gewicht en stijfheid en comfort.
of minstens een aluminium kader met carbon voorvork.
hydraulische (schijf)remmen , had erg goede ervaring met de magura HS33 in de tijd op mijn Radon fiets. Nu niet echt problemen met gewone velgremmen maar ik verslijt makkelijk 4 setjes blokken elk jaar. (steile afritten langs bruggen) En het vervangen en afstellen is best wat moeilijker dan toen.
Mijn onderhoudskosten liggen nu makkelijk op 250 euro/ jaar voor nieuwe set tandwielen+ ketting , banden en kleinigheden.

Iemand ervaring met carbon frame icm Alfine naaf?
Iemand die echt kan vergelijken tussen naafversnellingen met/zonder riem tov derailleur?
Iemand nog fietsen aan te raden waar ik over gekeken heb?

Zelf vind ik de volgende een waanzinnig mooie fiets: wel erg duur!
https://www.rosebikes.com...duct_shape=Iridium-Silver
ook op mijn lijst:
Alpenchallenge AC01. vind de kleur wel maar niks.
Canyon Commuter 6.0 (alfine 11) 1700 euro
Canyon Commuter 7.0 (alfine 8) 2000 euro Commuter 8.0 (alfine 11) 2300 euro

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Twido, Die fiets bij Rose heeft geen verlichting, dus dan ben je aan het klungelen met batterijlampjes aan je stuur e.d. Dat is niet verstandig voor een commuter bike.

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Twido schreef op woensdag 29 april 2020 @ 01:06:
Heb in het begin deze afstand gedaan met een radon fiets met Rohloff naaf maar vond dit zwaar fietsen.

Daarom dacht ik toch terug aan een naaf versnellingssysteem met Alfine 11, CDX riem en terug een sportieve fitnessbike. Liefst zo laag mogelijk gewicht. Zo kaal mogelijk , enkel spatborden!
Geen tegenhoudende naven voor verlichting als het kan. (heb uitstekende batterijverlichting).
Had ook graag een carbon fiets gehad ivm gewicht en stijfheid en comfort.

Iemand die echt kan vergelijken tussen naafversnellingen met/zonder riem tov derailleur?
Ik vraag mij af of jij tevreden gaat zijn met een riem en Alfine naafversnelling.
Je zult altijd meer aandrijfverliezen hebben met een naaf en riem t.o.v. derailleur.
De Alfine 11 heeft bijvoorbeeld i.t.t. de Alfine 8 geen directe 1:1 versnelling.
Misschien beter eens een keer een (lange) proefrit maken op een vergelijkbare fiets om te kijken of je het überhaupt prettig vind fietsen?

• Inspired
@Twido die Canyons hebben allemaal CDN belt? Beetje jammer.

[Voor 4% gewijzigd door Inspired op 29-04-2020 21:23]

• Mythling
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20:26
De Canyon Commuter is prachtig, maar deze review doet me wel ernstig twijfelen of ie 't geld waard is: https://cyclingtheafsluit...he-worst-bike-i-ever-had/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Houstyn
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 06-06 12:27
Ik ben ook op zoek naar een nieuwe fiets. Heb jaren gefietst op een simpele Gazelle stadsfiets, maar met de 2 uur die ik dagelijks rijdt zou ik graag wat nieuws willen. Ik heb echter geen idee waar ik moet zoeken, waar ik op moet letten, etc. Bij andere aankopen kan ik me snel redden qua waar specificaties en dergelijke, maar ik heb van fietsen weinig verstand. Denk hierbij ook aan welk merk ik moet hebben, welke website handig is voor het bestellen ervan, etc.

Waar ik vooral naar op zoek ben is:
- Een normale fiets (geen elektrisch) waarmee ik vooral ook sneller kan fietsen. Ik denk door hoe licht het frame is, en de vorm van de fiets. Ik zoek echter geen wielren fiets, ook om het volgende punt;
- Een fiets waar ik ook wanneer dit nodig is wat bagage op kan doen. Soms moet ik een zwaardere doos achterop hebben, al gebeurd dit niet héél vaak.
- Handremmen en meer dan 5 versnellingen. Meer versnellingen zijn welkom maar zeker niet noodzakelijk. Ik dan dat ik rond de 20 versnellingen eerder vervelend zou vinden.

Qua budget? Geen idee. Ik heb geld beschikbaar, maar wil dit vooral gebruiken voor een goede prijs - kwaliteit verhouding. Maar door mijn gebrek aan fiets kennis weet ik niet wat een dergelijk model zou kunnen zijn.

Qua ontwerp vind ik de wat minimalistische fietsen erg mooi, denk aan een veloretti. Merida zag ik ook langskomen op dit forum, welke ik ook mooi vind.

Zou iemand mij iets op weg kunnen helpen qua merken, webshops en modellen die wat voor me zouden zijn? Ik zou het super waarderen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 18:26
Volgens mij moet je een keuze maken tussen een fiets met (heel gechargeerd):
derailleur: fietst het lichtste, maar heeft op de lange termijn meer onderhoud nodig
tandriem: fietst het 'zwaarste' maar zo goed als geen onderhoud
naafversnelling/ketting: gulden middenweg

En je budget is hierbij belangrijk want je kunt 500 euro uitgeven, maar ook 2500 euro.

Je hebt webshops, maar je hebt ook nog steeds fysieke fietsenzaken. Die zijn over het algemeen gewoon open in deze tijd. Ik zou namelijk gewoon proefritjes gaan maken.

Qua prijs maakt het echt niet zoveel uit, die fietsenzaken zitten in de praktijk behoorlijk dicht bij webshops (uitzonderingen/acties daargelaten). Voordeel van een fietsenzaak is dat ze wat flexibeler zijn: dus als jij een mooie fiets vindt, maar die heeft geen bagagerek of spatborden dan kan dat wel geregeld worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 05-06 11:05
Tandriem zwaarder fietsen dan een ketting met dezelfde versnelling ? :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Houstyn
Dirk33 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:30:
Volgens mij moet je een keuze maken tussen een fiets met (heel gechargeerd):
derailleur: fietst het lichtste, maar heeft op de lange termijn meer onderhoud nodig
tandriem: fietst het 'zwaarste' maar zo goed als geen onderhoud
naafversnelling/ketting: gulden middenweg

En je budget is hierbij belangrijk want je kunt 500 euro uitgeven, maar ook 2500 euro.

Je hebt webshops, maar je hebt ook nog steeds fysieke fietsenzaken. Die zijn over het algemeen gewoon open in deze tijd. Ik zou namelijk gewoon proefritjes gaan maken.

Qua prijs maakt het echt niet zoveel uit, die fietsenzaken zitten in de praktijk behoorlijk dicht bij webshops (uitzonderingen/acties daargelaten). Voordeel van een fietsenzaak is dat ze wat flexibeler zijn: dus als jij een mooie fiets vindt, maar die heeft geen bagagerek of spatborden dan kan dat wel geregeld worden.
Bedankt voor alle tips! Ik ben in het weekend naar de winkel gegaan en heb ter plaatse een fiets gekocht. Vooral gekeken bij tweedehands, maar het prijsverschil van deze met een gloednieuwe fiets was in mijn geval te verwaarlozen.

Het is de Gazelle Espirit geworden, met 7 versnellingen. Een sneller en lichter model dan mijn huidige fiets, en ik vond hem er erg strak uitzien. (deed me denken aan van Moof). Ook ingebouwde lampen, vaste kettingkast en een sportief model zonder in te leveren op een bagagerek.

Vaak toch altijd op internet aan het winkelen, maar toch blij om dit in de winkel te doen, hierdoor ook wat extra dingen kunnen regelen zoals een gratis kettingslot, een betere garantie en onderhoud regelingen. Dus bedankt nogmaals voor je informatie! :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Houstyn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:19:
[...]

Bedankt voor alle tips! Ik ben in het weekend naar de winkel gegaan en heb ter plaatse een fiets gekocht. Vooral gekeken bij tweedehands, maar het prijsverschil van deze met een gloednieuwe fiets was in mijn geval te verwaarlozen.

Het is de Gazelle Espirit geworden, met 7 versnellingen. Een sneller en lichter model dan mijn huidige fiets, en ik vond hem er erg strak uitzien. (deed me denken aan van Moof). Ook ingebouwde lampen, vaste kettingkast en een sportief model zonder in te leveren op een bagagerek.

Vaak toch altijd op internet aan het winkelen, maar toch blij om dit in de winkel te doen, hierdoor ook wat extra dingen kunnen regelen zoals een gratis kettingslot, een betere garantie en onderhoud regelingen. Dus bedankt nogmaals voor je informatie! :-)
Nu is een Nexus 7 wel van echt mindere kwaliteit dan een Nexus 8..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: december 2001
  • Niet online
Marcel Br schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:36:
Een goed gesmeerde ketting loopt 'gesmeerder' dan een tandriem. Dus ja, tandriem is zwaarder trappen.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Marcel Br schreef op zondag 3 mei 2020 @ 11:36:
Ja een tandriem fietst altijd zwaarder dan een ketting. Zeker ook omdat een tandriem echt strak moet staan om niet over te slaan.
Je kies een tandriem dan ook niet vanwege de efficientie of kosten, maar vanwege het langere onderhoudsinterval.
Houstyn schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:19:
[...]
Gefeliciteerd met jouw nieuwe fiets :)
Overigens zou ik een Gazelle Esprit niet benoemen als een sportieve fiets. De zithouding is erg rechtop en de fiets is met 18 kg ook erg zwaar. Voor korte afstanden (<10km) en voor jou is het mogelijk een prima fiets, maar niet voor de meeste fietsers uit dit topic. Zo'n Esprit is ook een volledig andere prijsklasse.
Brilsmurfffje schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:23:
[...]
Nu is een Nexus 7 wel van echt mindere kwaliteit dan een Nexus 8..
Ik denk dat het op een fiets zoals de Esprit niet zoveel uitmaakt. Enige voordeel van de Nexus 8 is de 1:1 versnelling (5e versnelling). Als het je écht uitmaakt wil je de Nexus 8 premium (of Alfine) hebben, maar die is een volledig andere prijsklasse. De meeste tandriemfietsen van minder dan 1200 euro hebben die ook niet. De Esprit kost maar de helft (!).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Houstyn
DaWaN schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:19:
[...]

Ja een tandriem fietst altijd zwaarder dan een ketting. Zeker ook omdat een tandriem echt strak moet staan om niet over te slaan.
Je kies een tandriem dan ook niet vanwege de efficientie of kosten, maar vanwege het langere onderhoudsinterval.

[...]

Gefeliciteerd met jouw nieuwe fiets :)
Overigens zou ik een Gazelle Esprit niet benoemen als een sportieve fiets. De zithouding is erg rechtop en de fiets is met 18 kg ook erg zwaar. Voor korte afstanden (<10km) en voor jou is het mogelijk een prima fiets, maar niet voor de meeste fietsers uit dit topic. Zo'n Esprit is ook een volledig andere prijsklasse.

[...]

Ik denk dat het op een fiets zoals de Esprit niet zoveel uitmaakt. Enige voordeel van de Nexus 8 is de 1:1 versnelling (5e versnelling). Als het je écht uitmaakt wil je de Nexus 8 premium (of Alfine) hebben, maar die is een volledig andere prijsklasse. De meeste tandriemfietsen van minder dan 1200 euro hebben die ook niet. De Esprit kost maar de helft (!).
Dankjewel! Het is inderdaad misschien niet de sportiefste fiets. Qua uiterlijk echter wel een stuk meer dan de oma stadsfiets die ik gewend was. Ik zocht ook vooral iets zonder veel extra kabeltjes en versnellingen, en een fiets waar ik ook nog wel redelijk mee op - en af stoepjes etc. kan fietsen. We gaan meemaken hoeveel hij bevalt, maar de eerste indruk is goed.. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:02

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iemand een idee of het mogelijk is een langere bagage drager op een Cortina Mozzo belt te zetten? Zou graag fietstassen er op zetten voor de boodschappen maar hij lijkt vrij smal.
https://www.12gobiking.nl/cortina-mozzo-belt-7v-2020

Lijkt erop dat de bagage drager ook op het spatbord steunt oid?

[Voor 12% gewijzigd door Mr_gadget op 11-05-2020 15:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 06-06 13:09
Gisae schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:03:
[...]

Een goed gesmeerde ketting loopt 'gesmeerder' dan een tandriem. Dus ja, tandriem is zwaarder trappen.
DaWaN schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:19:
[...]
Volgens mij is het verlies door een tandriem zelf slechts iets van 1% en zit het grootste verlies eerder in de (naaf)versnelling.

Fiets nu sinds 2 weken ook met een riem aandrijving en ik moet zeggen dat ik niet het idee heb dat ik heel veel trager ben geworden, eerder sneller, maar dat komt misschien ook omdat mijn vorige fiets geheel 'op' was :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Mr_gadget schreef op maandag 11 mei 2020 @ 15:04:
Iemand een idee of het mogelijk is een langere bagage drager op een Cortina Mozzo belt te zetten? Zou graag fietstassen er op zetten voor de boodschappen maar hij lijkt vrij smal.
https://www.12gobiking.nl/cortina-mozzo-belt-7v-2020

Lijkt erop dat de bagage drager ook op het spatbord steunt oid?
In het achterspatbord zit een metalen boog die weer bevestigd is aan het frame. Een andere bagagedrager er op zetten wordt lastig, zonder zelf gaatjes te boren in het frame (waarmee dus ook je garantie vervalt).

En hierboven... Een goed gesmeerde en afgestelde ketting loopt soepeler dan een riem. Maar als je een oude ketting hebt die niet meer strak gespannen is, loopt een fiets met riemaandrijving soepeler. En ook een riem moet afgesteld worden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaveloW
timovd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 17:46:
[...]
En hierboven... Een goed gesmeerde en afgestelde ketting loopt soepeler dan een riem.
Als er al een verschil in de praktijk is lijkt dat volgens deze test echter minimaal:
https://www.bikeradar.com...lt-drive-which-is-faster/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Dat is te verwaarlozen en voor mij een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt voor een CDX. Af en toe even het voorste tandwiel een kwartslag draaien voor gelijkmatige slijtage en je kunt weer even verder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BulMi
timovd schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:15:
Dat is te verwaarlozen en voor mij een bevestiging dat ik de juiste keuze heb gemaakt voor een CDX. Af en toe even het voorste tandwiel een kwartslag draaien voor gelijkmatige slijtage en je kunt weer even verder.
Dat is nog eens een goede tip! ik zat eerst te denken het tandwiel draait toch en er is steeds contact met een ander deel. Maar het staat natuurlijk gelijk met de positie van je trappers. De momenten dat je druk zet op de trapper zal er ook meer druk op het tandwiel komen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ididit
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 29-05 18:02
Drentjuh schreef op dinsdag 25 juni 2019 @ 12:37:
Heeft iemand ervaring met de Cube Travel SLT?
Ik ga eind dit jaar een nieuwe fiets kopen en heb momenteel een shortlist gemaakt van:
1. Cube Travel SLT
2. Stevens Super Flight
3. Koga F3 6.0

Ben wel benieuwd of de ervaring met de Gates CDX belt ook negatief zijn?
Het is grappig dat ik nu (bijna een jaar later) net dezelfde shortlist heb voor een nieuwe fiets.
Heeft iemand die fietsen al IRL vergeleken?

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 01:52
PaveloW schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:09:
[...]

Als er al een verschil in de praktijk is lijkt dat volgens deze test echter minimaal:
https://www.bikeradar.com...lt-drive-which-is-faster/
Niettemin ben je met riemaandrijving veroordeeld tot een versnellingsnaaf (of fixie :Y)). Ga je voor de minste verliezen dan is een derailleur met ketting favoriet.

[Voor 9% gewijzigd door Khil op 13-05-2020 22:27]

trololol

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BulMi
Ididit schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:25:
[...]

Het is grappig dat ik nu (bijna een jaar later) net dezelfde shortlist heb voor een nieuwe fiets.
Heeft iemand die fietsen al IRL vergeleken?
Ik heb een testrit gemaakt op de stevens en cube. Vond er weinig verschil in zitten op het gebied van fietsen. Maar moet zeggen dat beide als een behoorlijke overgang voelden omdat ik van een stadsfiets met 7 versnellingen kwam waarbij ik veel meer rechtop zat.

Door de prijs is het uiteindelijk de cube geworden, die heb ik voor 1300 euro kunnen kopen. Ik zie dat Maxstein in Ede nog steeds een aantal modellen voor die prijs heeft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PaveloW
Khil schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:25:
[...]
Ga je voor de minste verliezen dan is een derailleur met ketting favoriet.
De vraag is hoeveel dat nou daadwerkelijk is in de praktijk.
Ik was in eerste instantie ook redelijk bang dat ik al mijn 'snelheid' kwijt zou zijn bij mijn overstap van een derailleur/ketting, relatief smalle/harde banden/ lichte fiets, naar een naaf/riem, dikkere banden, zwaardere fiets.

Tot op heden heb ik er nog weinig van gemerkt, trap redelijk gemak dezelfde snelheid als voorheen, kan echter niet 1 op 1 naast elkaar vergelijken omdat mijn vorige fiets al een tijdje uit elkaar lag.

Het schoonmaken van de derailleur zal ik in ieder geval niet missen. Heb het jarenlang zonder veel moeite gedaan, maar de laatste jaren kwam ik er gewoon niet meer aan toe, met als gevolg dat de boel echt letterlijk onder je vandaan roest :)

• Khil
Waar ik het verschil merk is bij optrekken. Bij mijn naaffiets trap ik dan in een soort spons, met de derailleur gaat alle power meteen naar het achterwiel en versnel ik direct. Eenmaal op constante snelheid is het verschil kleiner.

trololol

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
Ten opzichte van mijn racefiets mis ik 4-5km/u. Nu is de werk fiets ook heel anders, zwaarder, veel bredere banden, minder gestroomlijnd, fietstas, minder sportieve zit, geen klikpedalen... Toch valt het mij wel tegen hoe zwaar de fiets fietst en hoe de kracht over wordt gebracht t.o.v. derailleur.
Qua onderhoud kan ik er niet zoveel over zeggen. Onderhoudsvrij is de cube travel zeker niet. In 2k het achterste tandwiel versleten, spaak geknapt en eeuwig piepende schijfremmen, zelfs met nieuwe blokjes. Ik maak de fiets elke week met een beetje water schoon en de riem nog extra na elke regenbui. Dan nog zie ik wel wat slijtage en ook al roest.
Mijn racefiets heb ik vrijwel geen onderhoud aan terwijl deze net zoveel kilometers aflegt. Echter komt deze met de regen niet buiten en de andere fiets wel.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:35
In de regen fietsen is gewoon enorm slijtend.
Niet zozeer doordat er wat druppels water vallen op je ketting, maar opspattend water is ook opspattend zand wat dan direct aan tandwielen en zo blijft hangen.

Een fiets die door de regen moet vergelijken met een lichtgewicht goed onderhouden racefiets is wat scheef.

Ik heb gereden met naaf-ketting-wielkas, derailleur, en nu met riem.

Derailleur rijdt zeker lichter, als je ook heel regelmatig (en dat is minstens om de paar weken) je ketting poetst en smeert.
Kettingkast heb je lang geen omkijken naar, maar als je dan eens een wiel moet uitnemen om een band te vervangen, of je wil die ketting eens poetsen, dan is het een enorm gedoe.

Nu heb ik een riem (weliswaar op een ebike), en dat is zalig. Als ik regen of zand heb gezien, dan neem ik even de tuinslang en gooi er wat water over. Klaar.

En wat de wrijving betreft, een riem is inderdaad iets minder efficiënt dan een goede propere ketting die goed gesmeerd is. Maar 80% rijdt rond met roest en een droge ketting, en dan is de ketting weer in het nadeel.

Laat het me zo stellen, de meerprijs voor de riem weegt bij mij persoonlijk niet zwaar in het zicht van vuile broeken en vingers.

• Swinden
smvs schreef op woensdag 8 april 2020 @ 15:47:
[...]

Wat mij een beetje tegenstaat is dat als je een CDX riem wil, je haast automatisch aan de Alfine 11 speed moet (omdat de CDX riem nu eenmaal in het hogere segment zit). Ik wil juist een simpele naaf, maar wel een kwaliteitsriem.
En daar stoor ik me ook al een hele tijd aan. Een GOEDE koplamp (70 lux), alfine 8 naaf, voor een alfine dynamo, alles CDX, geen verende meuk, max 16 kg, Bestaat niet.
Ik rag mijn Gazelle helemaal op. En als het weer een beetje kan na de ergste Corona toch maar eens wat proefrijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Swinden schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:52:
[...]

En daar stoor ik me ook al een hele tijd aan. Een GOEDE koplamp (70 lux), alfine 8 naaf, voor een alfine dynamo, alles CDX, geen verende meuk, max 16 kg, Bestaat niet.
Ik rag mijn Gazelle helemaal op. En als het weer een beetje kan na de ergste Corona toch maar eens wat proefrijden.
Maar met Alfine 11 toch wel? Is dat zo’n groot issue?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gisae
  • Niet online
[...]

Je kan ook een fiets kopen die dit 90% in basis heeft en de laatste delen zelf toevoegen? Als mijn riem straks versleten is komt er CDX op, dan ben ik er al.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Kan ook. Maar er zijn af en toe ook prima dealtjes met Alfine 11, CDX etc voor < EUR 1400,-.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaveloW
Khil schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:32:
Waar ik het verschil merk is bij optrekken. Bij mijn naaffiets trap ik dan in een soort spons, met de derailleur gaat alle power meteen naar het achterwiel en versnel ik direct. Eenmaal op constante snelheid is het verschil kleiner.
hmm, zo extreem ervaar ik het ook weer niet. Er zit zeker een verschil in optrekken en het voelt inderdaad een soort van 'gedempter', maar of het ook echt trager is weet ik niet. Ik zat vanochtend toevallig op een (brakke) leenfiets met wel een naafversnelling maar wel een ketting en het fietst inderdaad echt wel iets anders weg.

Ik moet nog wel wennen aan dat ik wel gewoon 'full power' kan wegstampen/weg omhoog fietsen, weet niet preceis waarom, maar het voelt nu nog kwetsbaarder, hoewel het dat zeker niet is, zal wel gewenning zijn.
Gisae schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:51:
Ten opzichte van mijn racefiets mis ik 4-5km/u. Nu is de werk fiets ook heel anders, zwaarder, veel bredere banden, minder gestroomlijnd, fietstas, minder sportieve zit, geen klikpedalen... Toch valt het mij wel tegen hoe zwaar de fiets fietst en hoe de kracht over wordt gebracht t.o.v. derailleur.
Ja het verschil met een racefiets is natuurlijk ook wel groot. Ik had voorheen een Koga terraliner met Deore LX groepen, nu een Santos met Rolhoff en CDX maar ik kan nog niet zeggen dat ik echt het idee heb dat ik snelheid heb verloren. Het fietst wel geheel anders, dat dan weer wel :)
Qua onderhoud kan ik er niet zoveel over zeggen. Onderhoudsvrij is de cube travel zeker niet. In 2k het achterste tandwiel versleten, spaak geknapt en eeuwig piepende schijfremmen, zelfs met nieuwe blokjes. Ik maak de fiets elke week met een beetje water schoon en de riem nog extra na elke regenbui. Dan nog zie ik wel wat slijtage en ook al roest.
Mijn racefiets heb ik vrijwel geen onderhoud aan terwijl deze net zoveel kilometers aflegt. Echter komt deze met de regen niet buiten en de andere fiets wel.
Ik ben benieuwd hoe dat bij mij zal gaan, vreemd genoeg zijn de schijfremmen bij mij nu na twee weken begonnen met piepen, maar moet zeggen dat mijn Koga met velgremmen ook altijd een heleboel herrie maakte op de voorrem. Gebruikte het ook regelmatig als 'bel'. :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

[...]
Mijn Cube Travel EXC heeft alles wat je wilt minus de CDX riem. Het achtertandwiel is overigens wél van metaal. Ik ga nu gewoon kijken hoe lang die CDN riem heel blijft en dan upgrade ik wel naar CDX als het CDN spul versleten is.

Ik heb trouwens helemaal geen last van piepende remmen. Ik heb de Shimano resin blokjes en ik heb ze ook eerst goed ingeremd. Inremmen heb ik gedaan door een paar honderd meter in de eerste versnelling met de rem erop te fietsen. Ik kon toen beide remmen goed ruiken. Ze zijn tot nu toe (600km) volledig geruisloos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:27
[...]

Bestaat wel, ik heb er 1 voor je geconfigureerd. Zoek maar eens op velo de ville A700.
De fiets kun je naar eigen wens configureren. In dit geval heb ik ‘m geconfigureerd met Alfine 8, Alfine dynamo, 70 lux koplamp , vaste voorvork en CDX.
Er zjn zeer veel mogelijkheden. ( o.a 30 kleuren )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
@pjotter1965 zitten daar wel CDX tandwielen op? Fiets komt standaard met CDN belt namelijk. Beetje jammer dat ze er geen info over de tandwielen bij zetten..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khil
PaveloW schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 09:26:

hmm, zo extreem ervaar ik het ook weer niet.
[...]
Santos met Rolhoff en CDX
Snap ik, daar noem je ook even een fiets... :9~

trololol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 21:27
Inspired schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:57:
@pjotter1965 zitten daar wel CDX tandwielen op? Fiets komt standaard met CDN belt namelijk. Beetje jammer dat ze er geen info over de tandwielen bij zetten..
Is te configureren, CDX kost € 99 meer.

https://konfigurator.velo...onfigure/020-A-70112.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Inspired
Voor EUR 99,- zal dat alleen een CDX belt zijn lijkt me? Optie is ook "Gates riem CDX". En als er verder niet bijstaat dat de tandwielen CDX zijn, lijkt het me logisch dat het CDN is.

[Voor 17% gewijzigd door Inspired op 15-05-2020 14:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ginkgo
Bij mijn Velo de Ville A700 zijn zowel de riem als de tandwielen CDX.

• Swinden
pjotter1965 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:31:
[...]

Bestaat wel, ik heb er 1 voor je geconfigureerd. Zoek maar eens op velo de ville A700.
De fiets kun je naar eigen wens configureren. In dit geval heb ik ‘m geconfigureerd met Alfine 8, Alfine dynamo, 70 lux koplamp , vaste voorvork en CDX.
Klopt, die had ik al gevonden, samen met de vrijwel identieke Jongerius.
"Probleem" was echter de logge en - naar ik heb vernomen- zware frames, zeker in vergelijking met bijvoorbeeld de Stevens. Ik heb vernomen dat die A700 ruim 17 kg weegt. @ginkgo - wat weegt jouw fiets?
En hoe bevalt ie?

• Tommie12
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 19:35
pjotter1965 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:31:
[...]

[Afbeelding]
En het kan met de A400 ook met de Alfine 8 naaf.

• ginkgo
Swinden schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 00:57:
[...]
@ginkgo - wat weegt jouw fiets?
En hoe bevalt ie?
Ik heb hem nooit gewogen, dus ik zou het niet weten. Ik heb hem sinds juli en ben er nog steeds erg tevreden mee. Ik heb voor een alfine 8 gekozen, omdat de afine 11 voor mij weinig voordelen heeft. De lage versnellingen zijn min of meer vergelijkbaar en de hoge gebruikt ik toch niet. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khil
Shimano Alfine 8 vs 11: die Fakten :Y)

trololol

• Swinden
ginkgo schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 20:22:
[...]

Ik heb hem nooit gewogen, dus ik zou het niet weten. Ik heb hem sinds juli en ben er nog steeds erg tevreden mee. Ik heb voor een alfine 8 gekozen, omdat de afine 11 voor mij weinig voordelen heeft. De lage versnellingen zijn min of meer vergelijkbaar en de hoge gebruikt ik toch niet. ;)
Ik begrijp ook het voordeel van een alfine 11 t.o.v. een 8 niet. Je betaalt er alleen ruim 100 euro meer voor. Helaas heb je bij de duurdere fietsen met CDX vrijwel nooit een keus, daar zit altijd een 11 op.
Maar ik schok van wat een leverancier mij meldde: ruim 17(!) kilo zou die VdV A700 (zonder verende voorvork) wegen! Omdat ik mijn fiets regelmatig trappen op moet tillen en mijn rug niet echt geweldig is gaat me dat wat ver...

• smvs
  • Niet online
[...]

Helaas zijn wel meer combinaties lastig te vinden. Transportfiets zonder versnellingen en met terugtraprem? Ga maar goed zoeken tegenwoordig. Met een Nexus 8 dan? Zal vast bestaan, maar het meeste wat je kunt vinden heeft 3 of 7 versnellingen. 3 versnellingen vind ik nutteloos (die 3e gebruik je toch nooit en het maakt de fiets alleen maar kwetsbaarder) en een Nexus 7 blief ik niet. Dus mijn roestige Gazelle omafiets blijft nog wel even dienst houden. En Qua 'snelle' fiets: Uiteindelijk heb ik een oude Koga Roadrunner gekocht voor 155 euro, gewoon met een ketting. Zie het wel wanneer ik die zat ben en echt een fancy fiets wil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 17:29
(jarig!)
Mooi topic, ik ben ook op zoek naar een mooie fiets om naar m'n ouders te kunnen fietsen (~12km) en naar werk (~6km). beide zijn afstanden met super fietspaden, dus amper last van verkeer/stoplichten ed. Lekker doortrappen. Nu doe ik dat op een Vanmoof 5, zonder versnellingen. Naar m'n ouders met ~27km/h gemiddeld. De vanmoof is helaas aan z'n einde. Ik moet flink investeren in onderhoud of iets anders kopen.
Ik wil dus iets waar ik rap op kan fietsen. De fiets mag best iets kosten, ik denk aan €1000-€1500. Ik wil weinig onderhoud en een paar versnellingen zijn soms wel erg handig. Dan kom je uit bij bijvoorbeeld de Koga F3 4.0 of Cube Travel EXC, beide met belt aandrijving.

Gezien de afstanden vindt ik een CDN belt voldoende, mocht die te snel kapot gaan kan ik dan altijd upgraden naar CDX. Om de efficiency te behouden en dus hard te kunnen blijven fietsen wil ik een Nexus 8 / alfine 8 naafversnelling. (11 mag ook, maar vaak buiten budget)
Qua remmen heb ik geen voorkeur.
Verlichting moet zowel voor als achter met naafdynamo. Ik ben batterijen en verlichting die halverwege je rit op zijn helemaal niets.

Als ik dan ga rondkijken op internet zie ik dat iedere aanbieder precies dezelfde prijzen hanteerd. Dit lijkt wel heel erg op kartelvorming? Heeft iemand ervaring met het maken van goede deals voor fietsen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Khil
Batavus had vorig jaar een Dinsdag met Alfine 8 en CDX, voor een scherpe prijs. De lichting was in no time uitverkocht. De opvolger met Nexus 8 en CDN is niet heel veel goedkoper... :/

trololol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 2pietjuh2
(jarig!)
Vandaag even wezen proefrijden op de koga f3 4.0 en cube travel exc. Mooie fietsen maar nog niet direct overtuigd. Voor mijn gevoel fietste ze nog te zwaar.
Helaas is door de corona kiezen ook niet echt meer mogelijk. De Cube is simpelweg uitverkocht voor dit jaar dus blijft de koga over. Die ga ik binnenkort nog een keer proberen. Waar ik dan extra op ga letten is de 6e versnelling. Die zou qua overbrenging heel erg in de buurt van mijn single speed moeten zitten. Nu schakelde ik heel snel door naar de 8e versnelling, maar misschien moet ik dat niet doen om fijner te fietsen.

In de winkel ook gevraagd hoe dat nou zit met die gelijke prijzen. Ze zeiden dat o.a. koga dealers verbiedt fietsen onder de adviesprijs op de website te zetten. Korting geven wordt door Koga afgeraden maar het mag wel. De dealer mag zelf bepalen voor welke prijs ze de fiets verkopen. 10% korting was standaard waar ik geweest was. "en dan maakte ze nog gezonde marge"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 23:26
2pietjuh2 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:03:
Mooi topic, ik ben ook op zoek naar een mooie fiets om naar m'n ouders te kunnen fietsen (~12km) en naar werk (~6km). beide zijn afstanden met super fietspaden, dus amper last van verkeer/stoplichten ed. Lekker doortrappen. Nu doe ik dat op een Vanmoof 5, zonder versnellingen. Naar m'n ouders met ~27km/h gemiddeld. De vanmoof is helaas aan z'n einde. Ik moet flink investeren in onderhoud of iets anders kopen.
Ik wil dus iets waar ik rap op kan fietsen. De fiets mag best iets kosten, ik denk aan €1000-€1500. Ik wil weinig onderhoud en een paar versnellingen zijn soms wel erg handig. Dan kom je uit bij bijvoorbeeld de Koga F3 4.0 of Cube Travel EXC, beide met belt aandrijving.
Ik ben ook een nieuwe fiets aan het kiezen met jouw eisen. Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Stevens City Flight Deluxe 2020. De Koga F3 4.0 fietst erg fijn maar is een stuk duurder en ik heb gelezen dat de ‘featherpoint’ voorvork niet geheel zonder problemen is.

Morgen ga ik zelf de Cube Travel Pro 2020 uitproberen, donderdag hopelijk de Stevens en daarna hak ik de knoop door ;)

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Milan93 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:14:
[...]

Ik ben ook een nieuwe fiets aan het kiezen met jouw eisen. Je zou eventueel nog kunnen kijken naar een Stevens City Flight Deluxe 2020. De Koga F3 4.0 fietst erg fijn maar is een stuk duurder en ik heb gelezen dat de ‘featherpoint’ voorvork niet geheel zonder problemen is.

Morgen ga ik zelf de Cube Travel Pro 2020 uitproberen, donderdag hopelijk de Stevens en daarna hak ik de knoop door ;)
Ik weet niet hoelang je bent maar Cube maakt veel compactere frames dan Stevens, heb zelf de city flight deluxe 2020 om die reden genomen. Vond zelf de Stevens er ook mooier afgewerkt uitzien, meer als een geheel waarbij de Cube meer als een verzameling onderdelen eruit zag.

• Milan93
Brilsmurfffje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:23:
[...]

Ik weet niet hoelang je bent maar Cube maakt veel compactere frames dan Stevens, heb zelf de city flight deluxe 2020 om die reden genomen. Vond zelf de Stevens er ook mooier afgewerkt uitzien, meer als een geheel waarbij de Cube meer als een verzameling onderdelen eruit zag.
Ik ben zelf 1,83 lang. Van wat ik op de foto’s heb gezien ziet er Stevens er inderdaad mooier uit, maar die is wel 200 euro duurder. De Travel Pro heeft ook wat dikkere banden, wat comfortabeler zou moeten zijn.

Hoe bevalt de stevens? Hoe lang ben jij zelf en welke framemaat heb je gekozen?

• 2pietjuh2
(jarig!)
Milan93 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:53:
[...]

Ik ben zelf 1,83 lang. Van wat ik op de foto’s heb gezien ziet er Stevens er inderdaad mooier uit, maar die is wel 200 euro duurder. De Travel Pro heeft ook wat dikkere banden, wat comfortabeler zou moeten zijn.

Ik ben zelf ook 1,83 lang. Bij de fietsenwinkel heb ik de F3 4.0 gezien met 60cm frame. Ze adviseerde mij om een 57cm frame te kiezen, in tegenstelling tot wat Koga zegt in hun tabel. Na op het 60cm frame gezeten te hebben was ik het hier heel erg mee eens. Zeker omdat ik wat sportiever wil zitten, is het prettig dat het stuur dus iets omlaag kan. Met het 60cm frame zou alles op z'n laagst moeten staan en dan is de fiets nog steeds groot voor mijn lengte.

De Stevens ziet er inderdaad mooi uit, maar deze fiets mist wel achterverlichting met naafdynamo... en die wil ik juist wel om gewoon altijd goede verlichting te hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Milan93 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:53:
[...]

ik ben zelf 2m dus heb een 64cm frame, deze is voor mij perfect met een goede sportieve zit. De Stevens heeft zo uit mijn hoofd 42mm banden en vind hem prima comfortable. Het is natuurlijk een fiets die meer ontworpen is voor snelheid dan voor comfort en mist daarom ook een verende voorvork.

De Stevens bevalt verder uitstekend staat nu krap 2000km op de teller.
2pietjuh2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:42:

De Stevens ziet er inderdaad mooi uit, maar deze fiets mist wel achterverlichting met naafdynamo... en die wil ik juist wel om gewoon altijd goede verlichting te hebben.
Er zit gewoon achtervelichting op met een naafdynamo, dat was voor mijzelf ook een eis. Het draadje zit mooi weggewerkt met een buisje in het achterspatbord en via het knopje op de koplamp zet je beide tegelijk aan. Koplamp is in mijn optiek ook erg goed, in het volledige donker kan je nog steeds veilig met een 27kmh door een donker bos knallen.

• Milan93
Brilsmurfffje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:05:
[...]

ik ben zelf 2m dus heb een 64cm frame, deze is voor mij perfect met een goede sportieve zit. De Stevens heeft zo uit mijn hoofd 42mm banden en vind hem prima comfortable. Het is natuurlijk een fiets die meer ontworpen is voor snelheid dan voor comfort en mist daarom ook een verende voorvork.

De Stevens bevalt verder uitstekend staat nu krap 2000km op de teller.

[...]
Zijn het geen 37mm banden? Dit had ik namelijk gelezen. Ik zou eventueel later dikkere banden erop kunnen zetten voor het comfort, maar heb liever een complete fiets voor deze prijs. Het gemis van een voorvork maakt mij niet uit, als de rest van de fiets stevig is gebouwd denk ik niet dat het echt een meerwaarde heeft.

Heb je de fiets kunnen testen bij een lokale boer? In mijn regio worden nauwelijks Stevens fietsen verkocht, in het uiterste geval zou ik ‘m online kunnen bestellen maar test hem liever eerst uit.

Vandaag zou ik de Cube testen, maar dat gaat hem niet worden omdat hij in de doos zit. Enfin, ik neig op dit moment toch meer naar de Stevens :). Ben ook benieuwd of er nog wat van de adviesprijs af kan.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Milan93 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:34:
[...]

Zijn het geen 37mm banden? Dit had ik namelijk gelezen. Ik zou eventueel later dikkere banden erop kunnen zetten voor het comfort, maar heb liever een complete fiets voor deze prijs. Het gemis van een voorvork maakt mij niet uit, als de rest van de fiets stevig is gebouwd denk ik niet dat het echt een meerwaarde heeft.

Heb je de fiets kunnen testen bij een lokale boer? In mijn regio worden nauwelijks Stevens fietsen verkocht, in het uiterste geval zou ik ‘m online kunnen bestellen maar test hem liever eerst uit.

Vandaag zou ik de Cube testen, maar dat gaat hem niet worden omdat hij in de doos zit. Enfin, ik neig op dit moment toch meer naar de Stevens :). Ben ook benieuwd of er nog wat van de adviesprijs af kan.
Geen idee waar je woont maar je kan ze beiden testrijden bij 12gobiking, daar heb ik die vanmij ook vandaan. Zou ook kunnen hoor maar het frame kan tot 42mm hebben. geen idee hoeveel je hier in de praktijk van merkt omdat de ene band ook stijver is dan de andere.

• 2pietjuh2
(jarig!)
Als die Stevens inderdaad ook achterverlichting heeft via de naaf is die zeker interessant. Hopelijk ga ik komende week nog een keer proefrijden op de Koga F3 4.0. Maar gezien de prijs zou ik de Stevens wel veel interessanter vinden. De koga is eigenlijk boven budget...
Weet iemand wat de stijfheid is van het Stevens frame? Dat schijnt voor belt aandrijvingen wel extra belangrijk te zijn.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 05-06 19:07

Wuursj

want worst is al bezet

Khil schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:30:
Batavus had vorig jaar een Dinsdag met Alfine 8 en CDX, voor een scherpe prijs. De lichting was in no time uitverkocht. De opvolger met Nexus 8 en CDN is niet heel veel goedkoper... :/
Yep. De mijne heb ik jong-tweedehands (met geen enkel gebruiksspoortje) wel nog op de kop kunnen tikken. (en paste zo ook nog eens in mijn fietsenplan :P).
Marktplaats zoekopdracht aan op 'Batavus dinsdag exclusive' en en als je hem nog kan vinden: goede fiets met veel kwaliteit per euro!

[Voor 5% gewijzigd door Wuursj op 03-06-2020 14:54]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:49
Ook op zoek naar een nieuwe fiets en mijn oog was gevallen op een Cube Travel Pro 2020
Al zoekende bleek dat deze slecht leverbaar is bij de fietsenmakers in mijn omgeving aangezien ik toch wel eerst wil voelen en rijden, dus een aankoop via internet zie ik niet zitten. Is ook niet bekend wanneer het nieuwe model komt, dus wachten kan ook lang duren.

Wel kreeg ik een reactie dat een fietsenmaker nog een Cube Travel SL 2019 had staan voor 949,-. Lijkt mij wel een goede aanbod dus morgen maar eens kijken.
Als ik het niks vind kom ik gelijk een paar honderd euro hoger uit en dat is mij weer net te gortig voor wat ik er mee doe. Wellicht dat ik dan de nieuwe modellen afwacht en kijk of er een nieuw interessant model op de markt komt of een overjarig model blijft staan.

[Voor 20% gewijzigd door Paul Hewson op 03-06-2020 22:10]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 2pietjuh2
(jarig!)
Een nieuwe cube travel sl 2019 voor 949 euro... Als hij er nog een heeft mag hij m direct op sturen! Dat is een no brainer.

• sfinx
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:16
Paul Hewson schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:09:
Wel kreeg ik een reactie dat een fietsenmaker nog een Cube Travel SL 2019 had staan voor 949,-. Lijkt mij wel een goede aanbod dus morgen maar eens kijken.
Als dat toevallig een 58 cm herenmodel is ben ik ook wel benieuwd waar dat is :)

• Paul Hewson
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 00:49
sfinx schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 08:00:
[...]

Als dat toevallig een 58 cm herenmodel is ben ik ook wel benieuwd waar dat is :)
Inderdaad een 58 heren. Volgens mij hadden ze er nog eentje, dus je begrijpt vast wel dat ik dat nu nog even niet deel ;) Zal vanavond informeren of ze er wellicht nog meer hebben.

• Gisae
  • Niet online
Ik heb nu 3k op mijn cube travel sl gefietst. Tot nu toe een versleten tandwiel achter, spaak geknapt, chronisch piepende remmen en een trapas lager wat op het einde van zijn leven zit. Geen echt degelijke all-weather fiets wat mij betreft. Als het zo door gaat is de fiets met 10k op.

• eggda
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 22:44
Gisae schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:59:
Ik heb nu 3k op mijn cube travel sl gefietst. Tot nu toe een versleten tandwiel achter, spaak geknapt, chronisch piepende remmen en een trapas lager wat op het einde van zijn leven zit. Geen echt degelijke all-weather fiets wat mij betreft. Als het zo door gaat is de fiets met 10k op.
Ik heb ook een travel SL met ook ongeveer 3K op de teller, wellicht fiets ik op een andere manier, maar ik herken je problemen totaal niet. n=2: Belt en tandwielen zien er nog OK uit, spaken en remmen ook geen klachten...
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True