Het grote fietsen met riem topic deel 1

Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
Cube maakt het wel lekker makkelijk met de naamgevingen.
Cube SL 2019 => CDN/Alfine8
Cube SLT 2019 => CDX/alfine11
Cube SL 2020 => CDX/Alfine11

Sinds deze maand fiets ik weer dagelijks 42km met mijn Cube SLT 2019. In Maart deed ik dat op een oude gazelle stadsfiets met 7 versnellingen. In Maart lag mijn gemiddelde snelheid op 20,5 nu is dat 23.5(en loopt nog zelfs iets op omdat het thuiswerken niet goed is geweest voor mijn fietsconditie)
Er zit nog maar 1000km op de fiets, maar tot nu toe loopt alles soepel, geen gekke geluiden of piepende remmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:49
Gisae schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:59:
Ik heb nu 3k op mijn cube travel sl gefietst. Tot nu toe een versleten tandwiel achter, spaak geknapt, chronisch piepende remmen en een trapas lager wat op het einde van zijn leven zit. Geen echt degelijke all-weather fiets wat mij betreft. Als het zo door gaat is de fiets met 10k op.
Mijn Travel SL uit 2016 (afgelopen jaar verkocht) heeft zeker 5k km achter de rug, maar ook ik herken de problemen niet helemaal, op één issue na: die chronisch piepende remmen. Goed schoonmaken en ontvetten, nieuwe blokken erin en dan is het over... voor een paar weken, want dan begint het weer. Je leert ermee leven, maar andere fietsers of voetgangers die bij een verkeerslicht staan te wachten, die schrikken zich wel een ongeluk... ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
ik heb een Cube Travel SL 2019, meer dan 9,5K gekocht in januari 2019
  • Vrij snel diverse spaken geknapt achter, nieuwe velg gekregen(en binnenband) van Cube
  • Begin dit jaar nieuwe CDX tandwiel en riem gekregen, moest wel via Gates
  • Remmen piepen alleen bij nat weer
Beide vervangingen namen wel wat tijd in beslag en in eerste instantie werd er over het tandwiel gezegd dat het slijtage was. Gelukkig is op internet genoeg te vinden over hoe slecht die CDN tandwielen zijn, dus uiteindelijk toch vervangen

Ben nu héél tevreden want die CDX is echt stukken beter en die Alfine 11 heb ik niet echt nodig, hoewel ik die toen wel graag wilde hebben, alleen was de levertijd 3 of 4 maanden van de SLT en de SL was op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 22:40
Vandaag nog een keer proef gereden op de koga F3 4.0. De feathershok vering stond echt ruk afgesteld bij de eerste rit. Nonstop zat je op de eindaanslag, zowel boven als onder, en er zat speling op de vork. Naja dat hadden ze snel verholpen en toen nog een ritje gemaakt. Voelde daarna wel goed maar de zure smaak heb je dan al te pakken.
Nu moet ik kiezen:
Koga F3 4.0 voor €1439 met alfine 8 naaf en feathershok waar ik dus niet super enthousiast van wordt
Stevens city flight luxe voor €1219 met nexus 8 en starre voorvork

Ik neig sterk naar de stevens ivm prijs, de ietsje mindere naaf is jammer, maar de voorvork veert niet en dan kan dus ook niet kapot...
Zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:20
Vanavond dus de Cube Travel SL 2019 heren in maat 58 bekeken, bereden en gekocht.
Toen ik stond te wachten, het was erg druk tijdens koopavond, liepen er nog een tweetal personen om mijn fiets te vlooien dus heb ze toen maar verteld dat ik de fiets al gereserveerd had, wat ook het geval was dus die dropen teleurgesteld af :+
Ze monteren nog even een slot voor mij en ik kan hem na het weekend ophalen :)

Voor de geïnteresseerden, het was bij Kamphuis Fietsen in Hellendoorn. Heb geïnformeerd of ze er meer hadden maar dit was helaas de laatste heren in deze maat. Ze hadden nog wel een heren maat 54 en volgens mij 2 dames (geen idee in welke maat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

2pietjuh2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 19:05:
Vandaag nog een keer proef gereden op de koga F3 4.0. De feathershok vering stond echt ruk afgesteld bij de eerste rit. Nonstop zat je op de eindaanslag, zowel boven als onder, en er zat speling op de vork. Naja dat hadden ze snel verholpen en toen nog een ritje gemaakt. Voelde daarna wel goed maar de zure smaak heb je dan al te pakken.
Nu moet ik kiezen:
Koga F3 4.0 voor €1439 met alfine 8 naaf en feathershok waar ik dus niet super enthousiast van wordt
Stevens city flight luxe voor €1219 met nexus 8 en starre voorvork

Ik neig sterk naar de stevens ivm prijs, de ietsje mindere naaf is jammer, maar de voorvork veert niet en dan kan dus ook niet kapot...
Zie ik nog iets over het hoofd?
Als de naaf versleten is bij de Stevens kan je er altijd zelf nog een alfine in laten zetten, een 8speed alfine kost 160euro via bike components.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2pietjuh2
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 22:40
Brilsmurfffje schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 09:24:
[...]

Als de naaf versleten is bij de Stevens kan je er altijd zelf nog een alfine in laten zetten, een 8speed alfine kost 160euro via bike components.de
Zo had ik er nog niet eens over gedacht... Zou zo een naaf echt kapot kunnen in de praktijk, zonder extreme km's te maken? Wel mooi dat de backup er is natuurlijk.

Heb de Stevens gisteren besteld. zit toch beter in het budget dan de Koga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:01

DaWaN

'r you wicked ??

2pietjuh2 schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:21:
[...]
Zo had ik er nog niet eens over gedacht... Zou zo een naaf echt kapot kunnen in de praktijk, zonder extreme km's te maken? Wel mooi dat de backup er is natuurlijk.
Op mijn vorige Gazelle heb ik 45.000 km gefietst met een Nexus 8 premium. Naaf deed het nog prima. Kabel had ik al wel een keer moeten vervangen en de revoshifter was ook wel aan vervanging toe.
Ik gok dat een naaf alleen stuk gaat als er water in komt of bij overbelasting. Met normaal gebruik zou ik er niet te veel over in zitten.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:20
Vanochtend de Cube Travel SL 2019 opgehaald en vanaf de fietsenmaker 24 km naar huis gefietst. Dat ging uitstekend, ondanks de vele wind. Nu alleen een ander zadel scoren of zitvlees kweken, want ik had een houten reet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Paul Hewson, mooie aanwinst. Ik zou het eerst even aankijken hoe het over een tijdje bevalt, voor korte ritjes is een zacht zadel fijn, maar je verliest ook wel iets van energie in het zadel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdw
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Heeft iemand wel eens een Scoot Silence Evo ombouw gedaan/laten doen van Conti naar Gates? Scott heeft geen terugroep actie opgezet, dealers krijgen wel materialen vergoed, maar Scott levert weer geen pakket uit. Lekker geregeld dus. Ik heb nu een Scott dealer gevonden die zelf een setje heeft samengestelden het bij Batavus vandaan haalt. Vraag is nu alleen welke riem we nodig gaan hebben voor een L frame. We zijn dus op zoek naar het aantal tanden lengte van de Gates snaar die nodig is voor een Alfine 11 naaf.

Canon 7D ★ 200-400 ★ 70-200/2.8 II ★ 17-40 ★ 15-85 ★ 50/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:23
Je hebt dus al wel de tandwielen ?
Dan kun je de riem berekenen met behulp van de volgende tool :

https://www.gatescarbondr...riveCalculator/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
De Nexus 8 premium zie je amper nog... is de Alfine 8 intern gelijk, dus los van de vervallen draaishifter?

[ Voor 3% gewijzigd door Gluten Parody op 06-06-2020 18:39 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-03 15:48
Swinden schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 22:52:
[...]

En daar stoor ik me ook al een hele tijd aan. Een GOEDE koplamp (70 lux), alfine 8 naaf, voor een alfine dynamo, alles CDX, geen verende meuk, max 16 kg, Bestaat niet.
Ik rag mijn Gazelle helemaal op. En als het weer een beetje kan na de ergste Corona toch maar eens wat proefrijden.
Vandaag naar het Gazelle Experience Center om de Ultimate S8 te testen. De Ultimate was er niet in mijn maat dus kreeg ik een Marco Polo mee - zelfde frame en nagenoeg zelfde specs. Alfine 8 met CDX belt en achtertandwiel, maar tot mijn verbazing wel een kunststof (CDN) tandwiel voor. Naafdynamo is een DH-3D37-QR... zou iets minder efficient zijn dan de 'Alfine'. Ruim 20 km gefietst, en hard ook, heuveltjes, door de plassen, remmen, optrekken... fiets hield het keurig en schakelt uiterst soepel, makkelijk met die 'shifters'. Testfiets had duidelijk al wat km's gemaakt, maar (nog?) geen piepende schijfremmen. Loopt niet opmerkelijk zwaarder dan mijn huidige (eenvoudige Deore) derailleurfiets. Ook gewicht is hetzelfde (bijna 16 kg). Trelock voorlamp is RUK. Stuur is wennen (ik ben een vliender gewend).
Volgende week de Velo de Ville testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-06 14:08
Denk ook aan www.gudereit.nl
Aanrader, goede prijs/kwaliteit. Hbe er zelf één en met mijn 202cm lengte hebben ze veel grote framematen.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
vandermark schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:09:
Denk ook aan www.gudereit.nl
Aanrader, goede prijs/kwaliteit. Hbe er zelf één en met mijn 202cm lengte hebben ze veel grote framematen.
Helaas - CDX belt alleen op de hele dure (>2000) met pinion/rohloff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
Swinden schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:05:
[...]

Vandaag naar het Gazelle Experience Center om de Ultimate S8 te testen. De Ultimate was er niet in mijn maat dus kreeg ik een Marco Polo mee - zelfde frame en nagenoeg zelfde specs. Alfine 8 met CDX belt en achtertandwiel, maar tot mijn verbazing wel een kunststof (CDN) tandwiel voor. Naafdynamo is een DH-3D37-QR... zou iets minder efficient zijn dan de 'Alfine'. Ruim 20 km gefietst, en hard ook, heuveltjes, door de plassen, remmen, optrekken... fiets hield het keurig en schakelt uiterst soepel, makkelijk met die 'shifters'. Testfiets had duidelijk al wat km's gemaakt, maar (nog?) geen piepende schijfremmen. Loopt niet opmerkelijk zwaarder dan mijn huidige (eenvoudige Deore) derailleurfiets. Ook gewicht is hetzelfde (bijna 16 kg). Trelock voorlamp is RUK. Stuur is wennen (ik ben een vliender gewend).
Volgende week de Velo de Ville testen.
Nog twee fietsen gevonden met Alfine 8 en CDX.

De Batavus Sonido en de Batavus Comodo.
Eigenlijk bedoeld voor de Duitse markt. Woon je dicht bij de Duitse grens ?
https://www.batavus.de/un...f04fb8916003a15b786334fa7

Nog een ( dure ) fiets is de Koga Venya 6.0
Mijn inziens de ideale fiets voor NL, een fiets met magura velgremmen, 50 lux lamp, CDX en Alfine 8
https://www.koga.com/nl/s...019/venya-6-0.htm?frame=H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
pjotter1965 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 21:25:
[...]

Nog twee fietsen gevonden met Alfine 8 en CDX.

De Batavus Sonido en de Batavus Comodo.
Eigenlijk bedoeld voor de Duitse markt. Woon je dicht bij de Duitse grens ?
https://www.batavus.de/un...f04fb8916003a15b786334fa7

Nog een ( dure ) fiets is de Koga Venya 6.0
Mijn inziens de ideale fiets voor NL, een fiets met magura velgremmen, 50 lux lamp, CDX en Alfine 8
https://www.koga.com/nl/s...019/venya-6-0.htm?frame=H
De Batavus fietsen hebben geen CDX. De Koga wel, maar dat gaat een beetje teveel richting 2000. En ik heb liever geen verende voorvork. Wat een zeurkous :/ ben ik toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjotter1965
@ Swinden, misschien dan toch maar even wachten op de 2021 modellen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
peptalk schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:53:

Beide vervangingen namen wel wat tijd in beslag en in eerste instantie werd er over het tandwiel gezegd dat het slijtage was. Gelukkig is op internet genoeg te vinden over hoe slecht die CDN tandwielen zijn, dus uiteindelijk toch vervangen

Ben nu héél tevreden want die CDX is echt stukken beter en die Alfine 11 heb ik niet echt nodig, hoewel ik die toen wel graag wilde hebben, alleen was de levertijd 3 of 4 maanden van de SLT en de SL was op voorraad.
Ik zit er toch over te denken om 'dan maar' een CDN te kopen en de boel te laten vervangen.
Ik koop al een Cube Trave EXC voor 1200, voor 350 kun je toch wel een CDX laten monteren/ Dan heb ik de fiets die ik wil ;-)
Maar wat houdt dat 'vervangen' in? Alleen de riem + achtertandwiel? Op mijn proefgazelle zat wel een (metalen) achtertandwiel en een CDX riem, maar de crank was CDN (stond er duidelijk op) en leek van kunststof. Hoe zit dat bij andere duurdere fietsen met CDX? Bij de Gazelle is het dus een halve CDX? Ik neem aan dat de crank ook CDX moet/kan zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Swinden schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 23:24:
[...]
Ik zit er toch over te denken om 'dan maar' een CDN te kopen en de boel te laten vervangen.
Ik koop al een Cube Trave EXC voor 1200, voor 350 kun je toch wel een CDX laten monteren/ Dan heb ik de fiets die ik wil ;-)
Maar wat houdt dat 'vervangen' in? Alleen de riem + achtertandwiel? Op mijn proefgazelle zat wel een (metalen) achtertandwiel en een CDX riem, maar de crank was CDN (stond er duidelijk op) en leek van kunststof. Hoe zit dat bij andere duurdere fietsen met CDX? Bij de Gazelle is het dus een halve CDX? Ik neem aan dat de crank ook CDX moet/kan zijn!
CDN / CDX is volledig uitwisselbaar.
Ik heb de Cube Travel EXC 2020 en daarvan is het achtertandwiel van metaal (CDC) en het voorblad van kunststof (CDN). Riem is ook CDN.
Qua fietsen doet een CDN voor zover ik weet niet onder voor CDX, het is alleen de levensduur.
Ik weet niet hoe veel je fietst per jaar? Ik zit rond de 6000 km/jaar. Ik zie wel hoe lang de CDN riem en voorblad heel blijft, ik verwacht niet dat ik iets hoef te vervangen dit jaar. Ik vervang het spul wel door CDX wanneer het stuk gaat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Ik heb dankzij de positieve reacties in dit topic de laatste Stevens City Flight Luxe gekocht bij een bekende online retailer. Bevalt me erg goed en de mat zwarte/grijze kleur is echt heel gaaf in het echt (ik kom van een witte fiets, moddermagneet). Net als anderen hier was ik op zoek naar een CDX, maar uiteindelijk toch vanwege de prijs, positieve reacties en omdat al mijn alternatieve keuzes tot eind van het jaar uit zijn verkocht, voor de Stevens gegaan.

Ik heb eerder nog een testritje op een Schindelhauer Ludwig gedaan. Super vet fietsje, CDX, mooi design, maar zonder extra accessoires totaal niet praktisch als je een keer in het donker door de regen moet. Daarnaast erg duur en ook die was pas over een paar maanden weer leverbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bruintjecool
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-06-2020
Leuk om deze reeks bevindingen te lezen aangezien ik naar een gelijkaardige fiets op zoek ben, voor alledaags gebruik in een stedelijke en heuvelachtige omgeving.

Zelf heb ik ook een zwak voor de Travel Cube EXC, maar ik ben eigenlijk eerder aan het twijfelen geslagen of de riem en schijfremmen nu echt wel hun geld waard zijn.

Hoe lang gaat zo een riem nu eigenlijk mee want als je de riem na pakweg 5000km moet vervangen, is er dan wel zoveel voordeel in vergelijking met een ketting? Terwijl je eigenlijk efficientie verlies hebt zoals het eerder beschreven "elastische/spons" gevoel bij versnelling.
Voor een fiets met een derailleur reken ik op een nieuwe ketting om de 1500km. Maar de vergelijking zou eerder gemaakt moeten worden met een fiets met naafversnelling + kettingkast.
Deze kettingen zijn veel dikker en beter beschermd en zouden wel eens veel langer mee kunnen gaan, iemand enige ervaring hoe de vergelijking dan uitvalt? Een nieuwe ketting is ook significant goedkoper dan een nieuwe riem.
Misschien is de conclusie dat de fietsfabricanten beter zouden innoveren in het ontwikkelen van een onderhoudsvriendelijke kettingkast. Hetgeen waarschijnlijk goedkoper is dan een betrouwbaar riemsysteem op poten te zetten, klinkt natuurlijk wel minder sexy als verkoopsargument...

Verder, heeft iemand enige ervaring met de Cube Travel reeks bij regen?
Want bij de Cube Travel Pro op de website van Mantel staan een paar commentaren die niet veel goeds voorspellen, Quotes:
- Een fiets die lekker fietst, maar bij regen zit je hele rug onder de modder.
- Bij een eerste rit in de regen blijkt dat de spatborden amper dienst doen en is de rug, de fietstas en de fiets volledig besmeurd. Waardeloos als woon-werk fiets bijgevolg.

Ten slotte, piepende schijfremmen spreken me toch ook niet zoveel aan. Toch wel een spijtige evolutie in fietsentechniek...

Enfin de Cube Travel EXC is nog niet geheel afgeschreven. Maar ik ga denk ik toch nog maar eens de fietsen met ketting + naafversnelling + V-brakes bekijken. Zou nog wel eens een paar euro's kunnen schelen, hoewel de Koga CityLite ook wel prijzig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

bruintjecool schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 10:42:
Leuk om deze reeks bevindingen te lezen aangezien ik naar een gelijkaardige fiets op zoek ben, voor alledaags gebruik in een stedelijke en heuvelachtige omgeving.

Zelf heb ik ook een zwak voor de Travel Cube EXC, maar ik ben eigenlijk eerder aan het twijfelen geslagen of de riem en schijfremmen nu echt wel hun geld waard zijn.

Hoe lang gaat zo een riem nu eigenlijk mee want als je de riem na pakweg 5000km moet vervangen, is er dan wel zoveel voordeel in vergelijking met een ketting? Terwijl je eigenlijk efficientie verlies hebt zoals het eerder beschreven "elastische/spons" gevoel bij versnelling.
Voor een fiets met een derailleur reken ik op een nieuwe ketting om de 1500km. Maar de vergelijking zou eerder gemaakt moeten worden met een fiets met naafversnelling + kettingkast.
Deze kettingen zijn veel dikker en beter beschermd en zouden wel eens veel langer mee kunnen gaan, iemand enige ervaring hoe de vergelijking dan uitvalt? Een nieuwe ketting is ook significant goedkoper dan een nieuwe riem.
Misschien is de conclusie dat de fietsfabricanten beter zouden innoveren in het ontwikkelen van een onderhoudsvriendelijke kettingkast. Hetgeen waarschijnlijk goedkoper is dan een betrouwbaar riemsysteem op poten te zetten, klinkt natuurlijk wel minder sexy als verkoopsargument...

Want bij de Cube Travel Pro op de website van Mantel staan een paar commentaren die niet veel goeds voorspellen, Quotes:
- Bij een eerste rit in de regen blijkt dat de spatborden amper dienst doen en is de rug, de fietstas en de fiets volledig besmeurd. Waardeloos als woon-werk fiets bijgevolg.

Ten slotte, piepende schijfremmen spreken me toch ook niet zoveel aan. Toch wel een spijtige evolutie in fietsentechniek...

Enfin de Cube Travel EXC is nog niet geheel afgeschreven. Maar ik ga denk ik toch nog maar eens de fietsen met ketting + naafversnelling + V-brakes bekijken. Zou nog wel eens een paar euro's kunnen schelen, hoewel de Koga CityLite ook wel prijzig is.
Stevens City Flight luxe hier, vergelijkbaar met een Cube maar dan een ruimere geometrie voor wat meer naar voren zitten. En ook in de winkel vond ik de Stevens er vele malen mooier afgewerkt uitzien als een Cube, spatborden zitten mooier en omsluiten het wiel meer, draadjes van de verlichting zijn mooier wegwertk etc.

Gisteren door een wolkbreuk in zuid holland moeten fietsten, een afstand van 20km, er stond voor een groot deel van de route een laagje water op het fietspad, snelheid lag rond de 30km/h. Remmen piepten nauwelijks, maar nog belangrijker de remkracht was nog steeds meer dan voldoende, stukke beter dan met vbrakes. De verlichting werkte ook uitstekend en zorder ervoor dat ik goed zichtbaar was. De riem maakte geen geluid en ook vanmorgen nadat ik de fiets nat had weggezet merkte ik geen verschil.

Over CDN en CDX, ik zou er gewoon mee fietsen en als het stukgaat vervang je het gewoon voor CDX als je dat per se wilt. Enige puntje van aandacht is dat je erop moet letten dat het achter tandwiel van metaal is want die heeft een stuk meer te lijden in vergelijking met het voortandwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Nu online

Hoe lang gaat zo een riem nu eigenlijk mee want als je de riem na pakweg 5000km moet vervangen, is er dan wel zoveel voordeel in vergelijking met een ketting?
Misschien dat iemand die er al langer mee fietst de ervaring kan delen. Maar ik heb het idee dat de CDX langer mee zou moeten gaan. Op bijv. Wereldfietser forum lees ik dat ze richting de 30.000km gaan maar sommige ook bij 20.000km knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
Na de Gazelle van vorige week vandaag de Velo de Ville getest. Een alfine 8 naaf, geheel (!) CDX (de gazelle MarcoPolo had een CDN / kunststof crank!) hydro frame (dus kabels in het frame). De naafdynamo was echter geen Alfine (maar een DH-3D37-QR).
Super fijne fiets. Ik heb m gewogen: net aan 16 kg. Fietsenman wil nog een 'mooi' prijsje maken voor het model in de winkel. Ik mag er even over nadenken. Alternatief is er eentje bestellen in de gewenste kleur (het oog wil ook wat) en met een betere koplamp en stuur, maar ben ik 250 meer kwijt. En dan heb ik 'm eind september, maar dat was ook de planning...
En nee: ik ga zeker geen CDN fiets kopen die ik later ga omzetten. Ik ben bepaald geen rustige fietser en heb geen trek in een kapotte riem als ik in de middle of nowhere sta.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swinden
DaWaN schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 00:47:
[...]

CDN / CDX is volledig uitwisselbaar.
Ik heb de Cube Travel EXC 2020 en daarvan is het achtertandwiel van metaal (CDC) en het voorblad van kunststof (CDN). Riem is ook CDN.
Qua fietsen doet een CDN voor zover ik weet niet onder voor CDX, het is alleen de levensduur.
Ik weet niet hoe veel je fietst per jaar? Ik zit rond de 6000 km/jaar. Ik zie wel hoe lang de CDN riem en voorblad heel blijft, ik verwacht niet dat ik iets hoef te vervangen dit jaar. Ik vervang het spul wel door CDX wanneer het stuk gaat :)
Vaak wordt de fout gemaakt door te refereren aan de afstand ("hoeveel fiets je per jaar" - "een CDX gaat x km langer mee dan een CDN"), maar ik hoor juist verhalen van mensen die tijdens flink krachtzetten / optrekken de riem aan gort rijden. Terwijl ik in de auto de rust zelve ben, ben ik een beest op de fiets. Als eerste weg bij een stoplicht, hard aanzetten en vaak ook offroad etc. En dan woon ik ook nog eens onderaan een heuveltje van 50 m. En dan is mijn plusminus 4800 / jaar misschien wel veel meer qua slijtage dan 6000 bij een rustige fietser.
Een tip (ik kwam er deze week achter): als de specs van een fiets reppen over 'een CDX', dan mag je ervan uitgaan dat riem en achtertandwiel inderdaad CDX zijn, maar dat is zeker niet het geval bij het voorblad/crank. De linkerfoto komt van de Gazelle Marco Polo, de rechter van de vandaag getestte Velo de Ville...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CB4xrWyMG8tQjEe5taA6pJoEJlA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IQumGEFm6BPEplMwnQxsRLNU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN

DaWaN

'r you wicked ??

Deze kettingen zijn veel dikker en beter beschermd en zouden wel eens veel langer mee kunnen gaan, iemand enige ervaring hoe de vergelijking dan uitvalt?
Op mijn oude Gazelle met kettingkast en naafversnelling deed ik zo'n 6000 km met een ketting.
Qua kosten is een ketting altijd goedkoper.

Ik heb met mijn Cube Travel EXC 2020 een aantal keer door de regen gefietst en nergens last van gehad.
En mijn remmen piepen niet.

Als je overigens kunt leven met de nadelen van een derailleur en V-brakes, dan weet ik niet of je het de meerprijs waard gaat vinden.
Swinden schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:52:
[...]
Terwijl ik in de auto de rust zelve ben, ben ik een beest op de fiets. Als eerste weg bij een stoplicht, hard aanzetten en vaak ook offroad etc. En dan woon ik ook nog eens onderaan een heuveltje van 50 m. En dan is mijn plusminus 4800 / jaar misschien wel veel meer qua slijtage dan 6000 bij een rustige fietser.
Ja, ik ben een rustige fietser en ik ga ook nooit op mijn trappers staan.
Als je de fiets vaker offroad gebruikt zou ik toch ook wel een derailleur overwegen. Het bereik van een riem + naaf is niet fantastisch. Vorige week nog 3 km door het land gefietst over een wandelpad en daarbij vond ik de 1e versnelling eigenlijk nog een te hoge versnelling. Ook wel een aantal keer afgestapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Zijn er hier al mensen die 10k of 20k met een CDX riem en tandwielen afgelegd hebben?

Ik heb nu 1000km op mijn ebike met CDX, riem ziet er nog als nieuw uit, achtertandwiel ook (RVS), maar op het voortandwiel zie je wat lichte sporen.
Geen last van piepjes, kraakjes of trillingen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
Vorige week heb ik een tweedehands fiets gekocht met CDX. Heeft al aardig wat misbruik gezien (fiets komt uit 2014). Betreft een ex-huurfiets. Maar de riem en tandwielen zien er nog perfect uit.

Waar moet je uberhaupt naar kijken qua slijtage? De bekende haaienvinnen zoals op een ketting? Ik heb het gevoel dat er een paar slechte CDX batches tussen zitten. Mijn andere fiets (nieuw) waar ik uit kostenoverwegingen ook deels CDX onderdelen op heb zie je ook nog niets aan (na zo'n 3000-4000 km).

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-06 09:36
zelf ook een tijdje te kijken naar een nieuwe fiets naast mij e-bike(heb geen auto)

zit te twijfellen tussen 4 modellen eigenlijk
https://konfigurator.velo...onfigure/020-L-40012.html (gewoon mooi) 1500
Pegasus Urbano SL 8 Belt (beste uit de test fietseresbond) 1000
Koga F3 4.0 (goed merk + kwaliteit)1600
Cintura Belt-Drive Comfort 2020 (ook mooi) 1200

budget is tussen de 1000 en 1500
Mensen ervaringen met deze fietsen of nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieroman
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:00

Pieroman

/me

Ruudox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:36:
zelf ook een tijdje te kijken naar een nieuwe fiets naast mij e-bike(heb geen auto)

De fietsen die je noemt zijn qua zit verschillend en ook nog eens qua uitrusting/uitvoering. Wat heeft hierbij zelf je voorkeur? De Pegasus heeft bijvoorbeeld een Nexus naaf en bijbehorende shifter waardoor dit toch al anders is dan de Alfine.
Heb je op deze fietsen ook al gereden?

Zelf heb ik afgelopen weekend de Sensa Cintura Comfort gekocht na op enkele fietsen te hebben gereden. Uit dit lijstje verder alleen de Koga welke ook goed beviel maar ik wel erg duur vond voor verder praktisch dezelfde fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Laatst online: 24-06 15:05
Tommie12 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:32:
Zijn er hier al mensen die 10k of 20k met een CDX riem en tandwielen afgelegd hebben?

Ik heb nu 1000km op mijn ebike met CDX, riem ziet er nog als nieuw uit, achtertandwiel ook (RVS), maar op het voortandwiel zie je wat lichte sporen.
Geen last van piepjes, kraakjes of trillingen.
Ik heb hier nu ook een goeie 1000km afgelegd met CDX riem, maar eigenlijk zie ik nog nergens slijtage. Het enige is dat het blauw van de riem is verdwenen.
Heeft ondertussen ook zijn eerste checkup beurt gehad, maar daar was ook niets mis, en alles zat nog gewoon goed vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Ruudox schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:36:

Staat niks verkeerd tussen denk ik.

Maar waarom wil je nog een extra fiets naast je ebike?
Of anders gezegd, wat kunnen deze fietsen wat je ebike niet kan?

Ik zou die 1000-1500€ aan de kant houden om je ebike goed te onderhouden, en op tijd te vervangen als die onbetrouwbaar zou worden. (wat belangrijk is als je geen auto hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
Pieroman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 08:48:
[...]

De fietsen die je noemt zijn qua zit verschillend en ook nog eens qua uitrusting/uitvoering. Wat heeft hierbij zelf je voorkeur? De Pegasus heeft bijvoorbeeld een Nexus naaf en bijbehorende shifter waardoor dit toch al anders is dan de Alfine.
Heb je op deze fietsen ook al gereden?

Zelf heb ik afgelopen weekend de Sensa Cintura Comfort gekocht na op enkele fietsen te hebben gereden. Uit dit lijstje verder alleen de Koga welke ook goed beviel maar ik wel erg duur vond voor verder praktisch dezelfde fiets.
De Koga heb ik op gereden en de sensa.

Deze reden naar mijn idee bijna hetzelfde, maar hoor soms gemixte geluiden over sensa vandaar.

De pegasus was ik benieuwd naar omdat de goed uit de test kwam en de prijs
en de velo vind ik gewoon heel mooi.
Tommie12 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:30:
[...]

Staat niks verkeerd tussen denk ik.

Maar waarom wil je nog een extra fiets naast je ebike?
Of anders gezegd, wat kunnen deze fietsen wat je ebike niet kan?

Ik zou die 1000-1500€ aan de kant houden om je ebike goed te onderhouden, en op tijd te vervangen als die onbetrouwbaar zou worden. (wat belangrijk is als je geen auto hebt)
Laten we zeggen er is niks wat ik niet kan met mijn e-bike, maar ik mis soms het normale fietsen (hou gewoon van fietsen)
Zal de e-bike voor 90% nog gewoon gebruiken voor woon werk verkeer en als ik voor de lol een leuk fietstochtje ga maken wil ik toch liever een normale fiets.

en het is vaak ook makkelijker om snel even naar de stad/dorp te gaan

p.s.
https://qwic.nl/e-bikes/oude-modellen/rd9-2s/
Dat is de e-bike dat ik heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Laatst online: 24-06 11:59

Korakal

Up up up!

OK, sinds een week of 2 ben ik in de wereld van fietsen aan het duiken; mijn vorige is namelijk instant overleden (Gazelle Orange) en ja je moet toch iets hebben om jezelf buiten de auto en OV mee te vervoeren :P Weer een hybride, geen elektrisch. Ik verwacht vanaf volgend jaar wat meer te gaan fietsen om naar de andere kant van de stad te gaan (we gaan verhuizen) en verder zoals nu gewoon af en toe mee naar bijv de Veluwe of de waddeneilanden. Ohja ik heb recent op een aantal fietsen met derailleur gefietst en dat valt voor mij af, ik vind het niet prettig. Naafversnelling it is.

Ik wil t.o.v. mijn oude fiets (8x) iets meer versnellingen en daardoor kwam ik al snel uit bij Alfine 11 (Rohloff 14 is te duur). Bijna allemaal worden die met riem ipv ketting aangeboden. Op zich bevalt het idee van een riem mij wel, ziet er chique en clean uit en de beschreven stille werking lijkt mij wel wat.

Nu valt het mij op dat bijna bij geen enkele fiets met riem een vorm van een riembescherming zit (ik weet niet exact hoe het heet), bijv zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.hebie.de/uploads/tx_templavoila/ansicht_0394_schwarz_05.jpg

Ik maak mij toch een beetje zorgen over kleding die tussen tandwiel en riem komt, of vies wordt; hoe zit dat in praktijk? Er zal een reden zijn dat je het bijna nergens aantreft... Ik snap dat een cleane look prettig is, maar het moet natuurlijk wel praktisch blijven.

Mijn oog is trouwens op een Koga F3 6.0 gevallen; heb 'm gisteren al even geprobeerd en daar werd ik wel blij van. Behalve dan dat 'ie niet zo'n beschermding heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Korakal, ik heb op de 6.0 een "bescherm rand / Guard 46T" gemonteerd. Het is een klein stukje plastic dat er voor zorgt dat je niet een wijde broek/pantalon tussen de tandwielen en de riem komen.
Er is ook een "Koga kettingscherm Set Zwart voor Riem" te koop, maar dat is 45,- voor een stuk plastic.

Met kettingen wil je vooral geen olie op je broek/benen, maar een wijde broek kan er nog wel tussen als de wind verkeerd staat heb ik het idee.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Kettingbeschermer is bij een riem echt overbodig. Ik heb er niks op zitten behalve zo'n extra ring op het voorste tandwiel.
Ik fiets met een gewone broek en die komt er nooit tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulMi
  • Nu online
Mij valt ook op dat het er nooit op zit. Zelf heb ik nu 2.000km gereden met mijn Cube a11 riemaandrijving. Voor kledingbescherming lijkt het niet nodig. Maar lees bij geknapte riemen wel eens dat het komt doordat er een tak tussen gekomen is. Zou dat plastic ding daar ook voor beschermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhgv
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:16
Ik heb regelmatig dat mijn wijde werkbroek tussen riem en tandwiel komt wanneer de wind net iets verkeerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Toch een (metalen) broekklem of broekbeschermer (verstelbaar met klittenband) gebruiken?
https://webshop.fietsvaka...tion-broekbeschermer.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
route99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:04:
Toch een (metalen) broekklem of broekbeschermer (verstelbaar met klittenband) gebruiken?
Dat heb je echt alleen maar nodig bij heel wijde broeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Daar gaat dit toch over.... dus niet overbodig...??? Een voorbeeld:
sanderhgv schreef op maandag 13 juli 2020 @ 09:01:
Ik heb regelmatig dat mijn wijde werkbroek tussen riem en tandwiel komt wanneer de wind net iets verkeerd staat.

[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 13-07-2020 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
route99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:25:
Daar gaat dit toch over.... dus niet overbodig...??? Een voorbeeld:

[...]
Tja, hangt een beetje af of je bent blijven hangen in de 70ies met olifantenpijpen, of aanhanger bent van de skinny broeken.

Ik draag gewone broeken, en heb er geen probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

Ik heb overigens afgelopen vrijdag de F3 6.0 gekocht, ik ga het meemaken! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
Tommie12 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:01:
[...]
Ik draag gewone broeken, en heb er geen probleem mee.
Ik draag niet echt hele wijde broeken, maar fiets toch nog steeds wel met clips om mijn broek heen. Als ik zonder fiets merk ik toch echt wel dat ik er soms tegenaankom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 15:12
Korakal schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:04:
Ik heb overigens afgelopen vrijdag de F3 6.0 gekocht, ik ga het meemaken! :D
En? Hoe bevalt het?
Het grote verschil met de 4.0 is de cd’s toch vooral?
Ik snap overigens de venya-lijn naast de F3-lijn niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:04
route99 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:04:
Joh ik heb al twintig jaar zo’n dingetje. Werkt perfect bij pantalons; bij jeans niet altijd nodig.
Afbeeldingslocatie: https://www.rijwielcentrale.nl/img/uploads/products/1646/simson%20kunsstof%20broekklem.jpg

Ze zijn er ook in fluorescerend geel. Pro tip: als je collega’s zitten te grijnzen tijdens je presentatie ben je ‘m vergeten af te doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Gluten Parody op 16-07-2020 01:18 ]

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal

Korakal

Up up up!

keko12 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:44:
[...]

En? Hoe bevalt het?
Het grote verschil met de 4.0 is de cd’s toch vooral?
Ik snap overigens de venya-lijn naast de F3-lijn niet...
Heb er nog niet veel op gereden, alleen van de winkel naar huis, en dat was top! Ik fiets vooral wanneer ik een doel heb, bijv naar de stad of naar plekken waar je niet met de auto kan komen. Komt zeker nog wel!

De 4.0 heeft minder versnellingen (Alfine 8 ) en geen enkel model uit de Venya lijn heeft Alfine 11 volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

De Venya lijkt iets comfortabeler. Het zadel lijkt zachter, (gewone) Marathon banden i.p.v. Racer en velgremmen. Ik ken de eindeloze discussies over velg- vs schijfremmen, maar ik ben overtuigd van schijfremmnen. Het stuur is volgens mij ook iets meer gebogen, wat ik persoonlijk prettiger vind, want ik heb die van de F3 6.0 vervangen. En ook nog een verende zadelpen. Op zich is dat prettig, alleen niet dit soort exemplaren die na verloop van tijd roterende speling hebben,.

[ Voor 17% gewijzigd door timovd op 16-07-2020 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keko12
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06 15:12
Vandaag gereden op de koga f3 4.0 en 6.0, kalkhoff endevour blx en trek l500.
De cube’s waren uitverkocht.
Koga f3 4.0 reed goed, maar voelde niet als een fiets in die prijsklasse. De 6.0 vond ik goed, maar ik was vooral voor dat bedrag verre van verkocht. Kalkhoff het mooiste maar de minste Fiets qua rijden. En de trek was prima, maar ik werd er niet wild van.
Zijn de cubes momenteel slecht verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Zowat alles is slecht verkrijgbaar. Je moet wat geluk hebben iets op voorraad te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
Na de Gazelle, de Velo de Ville vandaag de JanJansen Zero CO2 uitgeprobeerd. Helaas niet met riem, maar verder wel met een Alfine 8. Zowaar was het geen enkel probleem om een volledig CDX uitgeruste fiets te bestellen met een Alfine 8. En dan heb ik toch wel aardig wat ik zoek. Fiets rijdt verder prima en ziet er heel fraai uit. Misschien check ik nog ergens een belt, maar mijn keuze lijkt nu wel gemaakt, zeker nu zij voor een gering meerprijs ook nog eens het door mij zo begeerde vlinderstuur leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_T
  • Laatst online: 24-06 10:37
Even een vraagje, vandaag bij de lokale fietsenmaker op een giant anytour cs1 gezeten en hij had ook een cs2 staan... is die alfine 8 naaf ten opzichte van de nexus 8 echt zo'n groot verschil dat het 200€ prijsverschil is? En uiteindelijk is dat het waard?

Kan 800€ fietsenplan doen via werk, maar moet dan nog steeds bijbetalen... kost dus nog wel wat ;)

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLPN
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:43
Lord_T schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 18:29:
Even een vraagje, vandaag bij de lokale fietsenmaker op een giant anytour cs1 gezeten en hij had ook een cs2 staan... is die alfine 8 naaf ten opzichte van de nexus 8 echt zo'n groot verschil dat het 200€ prijsverschil is? En uiteindelijk is dat het waard?

Kan 800€ fietsenplan doen via werk, maar moet dan nog steeds bijbetalen... kost dus nog wel wat ;)
Ik zat mij toevallig net af te vragen waarom niemand nou eens met de giants als keuze kwam in dit topic. Ik rijd een giant Anytour CS1 (2019) met veel plezier en ik vond het de meerprijs waard, maar dat is echt gevoel. Vooral het schakelen doet mij beter aan. De CS2 heeft zo'n draaiknop.

Ik heb destijds vooral voor de giant gekozen omdat hij geen vering heeft, zonde van de energie en vering voelt voor mij alsof je over een waterbed fietst. De zadelpenvering heb ik ook gewisseld voor een 'normale' zadelpen. De banden van de Anytour zijn wat breder dan normaal en vangen daardoor de oneffenheden in het wegdek genoeg op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 08:10
Swinden schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 18:05:
Na de Gazelle, de Velo de Ville vandaag de JanJansen Zero CO2 uitgeprobeerd. Helaas niet met riem, maar verder wel met een Alfine 8. Zowaar was het geen enkel probleem om een volledig CDX uitgeruste fiets te bestellen met een Alfine 8. En dan heb ik toch wel aardig wat ik zoek. Fiets rijdt verder prima en ziet er heel fraai uit. Misschien check ik nog ergens een belt, maar mijn keuze lijkt nu wel gemaakt, zeker nu zij voor een gering meerprijs ook nog eens het door mij zo begeerde vlinderstuur leveren.
Volgens hun website Alfine 8 met CDN voor €1495
Alfine 11 met CDX +342€, dat is vrij fors toch?
Wat gaat Alfine 8 met CDX kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Mijn cube staat weer bij de fietsenmaker. Wederom een spaak geknapt. Nr 3... Ze zouden kijken naar de trap-as die nu wel erg veel lawaai maakt. Maar het was een slijtagedeel, dus geen garantie. En dan moet ik ook nog eerst een maand wachten voor ze überhaupt tijd hebben om naar de fiets te kijken.
Intussen al het 4e bezoek bij de fietsenmaker binnen een jaar. Tot zover ‘onderhoudsvrij’...
Als de fiets klaar is gaat die op marktplaats. Ben hem zat.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Gisae schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:59:
Mijn cube staat weer bij de fietsenmaker. Wederom een spaak geknapt. Nr 3... Ze zouden kijken naar de trap-as die nu wel erg veel lawaai maakt. Maar het was een slijtagedeel, dus geen garantie. En dan moet ik ook nog eerst een maand wachten voor ze überhaupt tijd hebben om naar de fiets te kijken.
Intussen al het 4e bezoek bij de fietsenmaker binnen een jaar. Tot zover ‘onderhoudsvrij’...
Is die fiets nog geen jaar oud?
Dan zou ik nu een aangetekend schrijven doen om de koop ongedaan te maken.
Een trapas defect na 1 jaar, en dat beschouwen ze als slijtage.... dat kan je niet aanvaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peptalk
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Gisae schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 08:59:
Ik had in de eerste paar maanden dat er 4 spaken knapte, werden iedere keer netjes vervangen door de FM.Ik was het ook zat en toen geeft Cube een nieuwe velg opgestuurd naar de FM en daarna geen last meer van gehad. Alles onder garantie uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-06 20:06
Ik ben in 2012 begonnen op een te lichte (letterlijk) Gazelle waaraan veel stuk ging. Daarna een tweedehands Jan Jansen met rohloff gefietst, maar dat was me te vies en het luisterde me te nauw met het afstellen van de ketting (met een matig achterpadden systeem).

Ik fiets inmiddels 2,5 jaar op een Avaghon S28 met rohloff naaf en CDC riem voor woon-werkverkeer (35km retour) en ik heb eigenlijk niks op de fiets aan te merken. Ten opzichte van de hier genoemde fietsen is een dergelijke fiets wel duurder en (meer) gericht op vakantiefietsers maar los van wat kan slijten gaat er bij normaal onderhoud niks stuk. Dat is een erg prettig gevoel wanneer je vrij afhankelijk bent van het altijd voor handen hebben van de fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:14

sapphire

Die-hard pruts0r

Korakal schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:33:
OK, sinds een week of 2 ben ik in de wereld van fietsen aan het duiken; mijn vorige is namelijk instant overleden (Gazelle Orange) en ja je moet toch iets hebben om jezelf buiten de auto en OV mee te vervoeren :P Weer een hybride, geen elektrisch. Ik verwacht vanaf volgend jaar wat meer te gaan fietsen om naar de andere kant van de stad te gaan (we gaan verhuizen) en verder zoals nu gewoon af en toe mee naar bijv de Veluwe of de waddeneilanden. Ohja ik heb recent op een aantal fietsen met derailleur gefietst en dat valt voor mij af, ik vind het niet prettig. Naafversnelling it is.

Ik wil t.o.v. mijn oude fiets (8x) iets meer versnellingen en daardoor kwam ik al snel uit bij Alfine 11 (Rohloff 14 is te duur). Bijna allemaal worden die met riem ipv ketting aangeboden. Op zich bevalt het idee van een riem mij wel, ziet er chique en clean uit en de beschreven stille werking lijkt mij wel wat.

Nu valt het mij op dat bijna bij geen enkele fiets met riem een vorm van een riembescherming zit (ik weet niet exact hoe het heet), bijv zoiets als dit:
[Afbeelding]

Ik maak mij toch een beetje zorgen over kleding die tussen tandwiel en riem komt, of vies wordt; hoe zit dat in praktijk? Er zal een reden zijn dat je het bijna nergens aantreft... Ik snap dat een cleane look prettig is, maar het moet natuurlijk wel praktisch blijven.

Mijn oog is trouwens op een Koga F3 6.0 gevallen; heb 'm gisteren al even geprobeerd en daar werd ik wel blij van. Behalve dan dat 'ie niet zo'n beschermding heeft...
Late reactie maar ik heb al enkele keren mijn te wijde broek tussen de riem gehad....en niets eigenlijk. Niet beschadigd want niets scherps en eigenlijk niet/amper vies want geen smeer :)
MLPN schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 23:59:
[...]

Ik zat mij toevallig net af te vragen waarom niemand nou eens met de giants als keuze kwam in dit topic. Ik rijd een giant Anytour CS1 (2019) met veel plezier en ik vond het de meerprijs waard, maar dat is echt gevoel. Vooral het schakelen doet mij beter aan. De CS2 heeft zo'n draaiknop.

Ik heb destijds vooral voor de giant gekozen omdat hij geen vering heeft, zonde van de energie en vering voelt voor mij alsof je over een waterbed fietst. De zadelpenvering heb ik ook gewisseld voor een 'normale' zadelpen. De banden van de Anytour zijn wat breder dan normaal en vangen daardoor de oneffenheden in het wegdek genoeg op.
Als Giant fan heb ik hem niet gekozen omdat....hij nog niet uit was toen ik mijn Cintura kocht :(
Baal lichtelijk want had voor mijn een instant-buy geweest en ik ben na 2 jaar niet echt tevreden met mijn Sensa maarja...fiets toch nog maar 4,5KM enkele reis per dag dus om daar nou een nieuwe fiets voor te halen is ook weer zo wat.

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 04-08-2020 21:13 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
Indiaan706 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:47:
[...]
Volgens hun website Alfine 8 met CDN voor €1495
Alfine 11 met CDX +342€, dat is vrij fors toch?
Wat gaat Alfine 8 met CDX kosten?
Euro 1710. Maar dan heb ik wel een vlinderstuur, krijg ik bij andere fietsen niet voor mekaar. Helaas met een niet al te beste lamp - een 30 Lux Axa Blueline en een T4050 naaf. Dat is volgens mij ook een budgetding, die T4050.
Upgraden gaat met een enorme sprong - je krijgt dan een Shimano UR700 naafdynamo en een Son lamp voor... 240 euro extra.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_T
net de Giant Anytour cs2 gekocht!! Heb even op zowel de Giant Anytour CS1 en de CS2 gezeten en het verschil is 2 dingen:
- CS1: Alfine 8 naaf met van die versnellingshendels zoals bij derailleur fiets
- CS2: Nexus 8 naaf met zo'n rond draaiende versnellingshendel....

prijs verschil was 200€ en hoewel ik die alfine 8 wel lichter vond fietsen, vond ik het verschil te gering voor 200€ meer.

Ten opzichte van de Pegasus 8 SL belt (beste koop enzo) heeft deze wel disc brakes, verder erg vergelijkbaar.
Ten opzichte van de batavus Dinsdag exclusive vond ik de Giant veel beter zitten

ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
Lord_T schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 15:59:
net de Giant Anytour cs2 gekocht!! Heb even op zowel de Giant Anytour CS1 en de CS2 gezeten en het verschil is 2 dingen:
- CS1: Alfine 8 naaf met van die versnellingshendels zoals bij derailleur fiets
- CS2: Nexus 8 naaf met zo'n rond draaiende versnellingshendel....

prijs verschil was 200€ en hoewel ik die alfine 8 wel lichter vond fietsen, vond ik het verschil te gering voor 200€ meer.

Ten opzichte van de Pegasus 8 SL belt (beste koop enzo) heeft deze wel disc brakes, verder erg vergelijkbaar.
Ten opzichte van de batavus Dinsdag exclusive vond ik de Giant veel beter zitten
Gefeliciteerd! Toevallig heb ik gisteren op de Anytour RS2 gefietst de hele middag. Echt een fijne fiets, maar ik denk dat ik spijt ga krijgen van de derailleur. Ik ben echt totaal niet van het technische en het onderhouden met chemische middeltjes etc. Ik wil de fiets kunnen pakken en gaan en daarna weer wegzetten. Dus ik neig nu ook naar de CS1 of CS2 met Alfine/Nexus naaf en een riem. Moet ik wel accepteren dat ik iets minder licht rijd én grotere stappen heb bij het switchen van versnellingen. Even een tikje zwaarder/lichter zetten is er niet bij heb ik begrepen, zeker niet van 5 naar 6. Blijf wel dubben tussen die twee hoor.

Vraagje: ik merk dat fietswinkels nu geen kortingen geven maar strak de adviesprijzen hanteren (en dan een beurtje erbij doen), was dat bij jou ook zo?

[ Voor 6% gewijzigd door draakhoofd op 06-08-2020 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_T
draakhoofd schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Gefeliciteerd! Toevallig heb ik gisteren op de Anytour RS2 gefietst de hele middag. Echt een fijne fiets, maar ik denk dat ik spijt ga krijgen van de derailleur. Ik ben echt totaal niet van het technische en het onderhouden met chemische middeltjes etc. Ik wil de fiets kunnen pakken en gaan en daarna weer wegzetten. Dus ik neig nu ook naar de CS1 of CS2 met Alfine/Nexus naaf en een riem. Moet ik wel accepteren dat ik iets minder licht rijd én grotere stappen heb bij het switchen van versnellingen. Even een tikje zwaarder/lichter zetten is er niet bij heb ik begrepen, zeker niet van 5 naar 6. Blijf wel dubben tussen die twee hoor.

Vraagje: ik merk dat fietswinkels nu geen kortingen geven maar strak de adviesprijzen hanteren (en dan een beurtje erbij doen), was dat bij jou ook zo?
Ja dat was het ook, gewoon 999 betaald met daarnaast een verzekering voor diefstal en vandalisme etc ernaast betaald

• Nbabu
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-05 21:14
Nbabu schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 22:21:
[...]

Kleine update: uiteindelijk erg blij met de aankoop bij de locale fietsenmaker. Een aantal maanden terug de continental belt doormidden getrapt!? :(

Gelukkig uitstekend onder garantie vervangen door de fietsenmaker met een volledig nieuwe Gates aandrijving. Serivce!
Nogmaals update, ook de Gates aandrijving heeft de geest gegeven. Begin dit jaar begon de fiets door te trappen, dus ik dacht in eerste instantie aan de naaf afstelling oid. Maar het achtertandwiel was VOLLEDIGE tanden kwijt!

Let wel, het gaat hier om het plastic achtertandwiel wat volgens mij niet meer door Gates wordt geleverd. Ik heb in mijn leven aardig rare dingen met fietsen gedaan, maar zoiets nooit meegemaakt. Ook rij ik op een aardig tempo voor een stadsfiets (25 gemiddeld) en regelmatig een fietskar er achter. Edoch, dit zou echt niet moeten kunnen.

Dit viel niet binnen garantie dus gekeken naar een vervangend achtertandwiel. En daar mocht ik €85 voor neerleggen. Vervolgens zelf monteren (is niet zo moeilijk) en dan weer naar de fietsenmaker om riem te laten spannen.En dan zat ik uiteindelijk nog met een plastic tandwiel op mijn crankstel (wanneer gaat dat de geest geven) en de vraag hoe lang de riem nu zou hebben aangezien het tandwiel zo kapot was. Dus uiteindelijk ervoor gekozen om de aandrijving om te bouwen naar ketting. De chainglider, ketting, tandwiel en crankstel kwamen op ongeveer €100.

Het fietsen met riem is me zeer zeker bevallen (ondanks 2 keer groots falen van de aandrijving). Het is stil, geen onderhoud en ziet er fraai uit. Echter de pluspunten wogen niet op tegen de minpunten voor mij, en dat zijn:
- Lastig om zelf te onderhouden. Vooral riem op juiste spanning speelt dat parten, de rest is gelijk aan kettingaandrijving
- Duur in onderhoud. De onderdelen zijn gewoonweg heel prijzig., Bijvoorbeeld een achtertandwiel voor €85 (online, bij de fietsenmaker €110), terwijl een erg goed kettingtandwiel €8,- kost.

Bij deze dus vooralsnog mijn laatste post in dit topic. Mocht iemand in de omgeving Utrecht interesse hebben in een Gates riem of crankstel, stuur maar een berichtje. ;w

• Tommie12
  • Nu online
Nbabu schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 11:00:
[...]

Nogmaals update, ook de Gates aandrijving heeft de geest gegeven. Begin dit jaar begon de fiets door te trappen, dus ik dacht in eerste instantie aan de naaf afstelling oid. Maar het achtertandwiel was VOLLEDIGE tanden kwijt!

Let wel, het gaat hier om het plastic achtertandwiel wat volgens mij niet meer door Gates wordt geleverd. Ik heb in mijn leven aardig rare dingen met fietsen gedaan, maar zoiets nooit meegemaakt. Ook rij ik op een aardig tempo voor een stadsfiets (25 gemiddeld) en regelmatig een fietskar er achter. Edoch, dit zou echt niet moeten kunnen.

Dit viel niet binnen garantie dus gekeken naar een vervangend achtertandwiel. En daar mocht ik €85 voor neerleggen. Vervolgens zelf monteren (is niet zo moeilijk) en dan weer naar de fietsenmaker om riem te laten spannen.En dan zat ik uiteindelijk nog met een plastic tandwiel op mijn crankstel (wanneer gaat dat de geest geven) en de vraag hoe lang de riem nu zou hebben aangezien het tandwiel zo kapot was. Dus uiteindelijk ervoor gekozen om de aandrijving om te bouwen naar ketting. De chainglider, ketting, tandwiel en crankstel kwamen op ongeveer €100.

Het fietsen met riem is me zeer zeker bevallen (ondanks 2 keer groots falen van de aandrijving). Het is stil, geen onderhoud en ziet er fraai uit. Echter de pluspunten wogen niet op tegen de minpunten voor mij, en dat zijn:
- Lastig om zelf te onderhouden. Vooral riem op juiste spanning speelt dat parten, de rest is gelijk aan kettingaandrijving
- Duur in onderhoud. De onderdelen zijn gewoonweg heel prijzig., Bijvoorbeeld een achtertandwiel voor €85 (online, bij de fietsenmaker €110), terwijl een erg goed kettingtandwiel €8,- kost.

Bij deze dus vooralsnog mijn laatste post in dit topic. Mocht iemand in de omgeving Utrecht interesse hebben in een Gates riem of crankstel, stuur maar een berichtje. ;w
Jij hebt duidelijk een CDN riem en tandwielen gehad. Het is ondertussen goed bekend dat de CDX een pak robuurster is. Dan is de standaard setup een RVS tandwiel achteraan en high grade ALU vooraan.

• StarC
Echt zonde dat ze met de CDC riemen zijn gestopt. Die gaan vziw langer mee en hoeven minder vaak gespannen te worden.

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:45
Volgens mij is CDX tegenwoordig ook een metalen tandwiel achter (heeft namelijk een staalkleur en voelt ook zo). En die voor is volgens mij ook van metaal. Of mijn fiets (Dinsdag exclusive 2020) heeft enkel de riem van het CDX-systeem en de rest van het CDN-systeem.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Bij CDC liep de riem er nog wel eens af, bij CDX niet mogelijk. En ik heb veel mensen gesproken die tienduizenden kilometers met een riem doen, 50k bijvoorbeeld, en er was nog niets aan de riem (of tandwielen) te zien maar de klant wilde hem toch preventief vervangen hebben. Dat kleine stukje oppervlak dat je mist voor de aandrijving maar gebruikt word om de riem op het tandwiel te houden mis je niet, de (gates) riemen zijn ontzettend sterk en de krachten die er op komen verwaarloosbaar vergeleken bij bijv. een auto of machine. Ze slijten naar mijn idee eerder door zand of steentjes, zeg maar intensief gebruik op onverhard/modder. En de tandwielen zijn van aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
KleineJoop schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:00:
Bij CDC liep de riem er nog wel eens af, bij CDX niet mogelijk. En ik heb veel mensen gesproken die tienduizenden kilometers met een riem doen, 50k bijvoorbeeld, en er was nog niets aan de riem (of tandwielen) te zien maar de klant wilde hem toch preventief vervangen hebben. Dat kleine stukje oppervlak dat je mist voor de aandrijving maar gebruikt word om de riem op het tandwiel te houden mis je niet, de (gates) riemen zijn ontzettend sterk en de krachten die er op komen verwaarloosbaar vergeleken bij bijv. een auto of machine. Ze slijten naar mijn idee eerder door zand of steentjes, zeg maar intensief gebruik op onverhard/modder. En de tandwielen zijn van aluminium.
50k vind ik indrukwekkend, dat las ik nog niet eerder.

Achtertandwiel is tegenwoordig van RVS, geen ALU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Tommie12 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 13:21:

Achtertandwiel is tegenwoordig van RVS, geen ALU.
Klopt, je hebt gelijk zie ik nu. Maar mijn alu achtertandwiel is nog zo goed als nieuw, een RVS versie zal vrijwel onverwoestbaar zijn. Ik ben wel benieuwd naar het verschil in gewicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:31
Net maar eens gek gedaan: oude totaal versleten barrel in de metaalbak van de milieustraat gegooid en na uren online vergelijken aan het twijfelen tussen een Gazelle Urban en een Cube Travel EXC.

Net thuisgekomen met een Koga F3 4.0... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Talemetarius
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 02-12-2021
Gefeliciteerd met je Koga!

Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen om met een MTB (of liefst een gravelbike) de stap naar een riem te maken, liefst in combinatie met een Rohloff naaf. Is duur, dat besef ik, maar ik zie er de voordelen wel van in. Tot nu toe kom ik onderstaande optie’s tegen. Zijn er hier nog meer ideeën?

https://www.muesing-bikes.de/en/konfigurator/Rohloff-9.html

https://www.vannicholas.com/mountain-bikes/zion-rohloff-29er

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/mountain-serie/429

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Talemetarius schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:32:
Gefeliciteerd met je Koga!

Ik ben hier al een tijdje aan het meelezen om met een MTB (of liefst een gravelbike) de stap naar een riem te maken, liefst in combinatie met een Rohloff naaf. Is duur, dat besef ik, maar ik zie er de voordelen wel van in. Tot nu toe kom ik onderstaande optie’s tegen. Zijn er hier nog meer ideeën?

https://www.muesing-bikes.de/en/konfigurator/Rohloff-9.html

https://www.vannicholas.com/mountain-bikes/zion-rohloff-29er

https://www.santosbikes.com/nl/fietsen/mountain-serie/429
Die eerste is eigenlijk goedkoop... 2500€ met CDX en Rohloff... kom je niet vaak tegen.

Op een gravelbike zal je niet snel Rohloff vinden, dat is vrijwel altijd derailleur, en dus zeker geen riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
En de winnaar is... de Stevens Superflight. Eigenlijk heeft deze fiets alles wat ik wens op de naaf na - ik was op zoek naar een 8 maar deze fiets rijdt zo fijn en is zo licht dat ik de knoop na een half(!) jaar maar heb doorgehakt. Zeker nu de FM volledig gratis een vlinderstuur monteert.
Voordeel van de plaats waar ik 'm kocht (Wageningen) is dat ik gelijk flink de heuvels kon testen.
Nog wel even geduld - eind oktober staat ie voor me klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Nu online
Swinden schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:13:
En de winnaar is... de Stevens Superflight. Eigenlijk heeft deze fiets alles wat ik wens op de naaf na - ik was op zoek naar een 8 maar deze fiets rijdt zo fijn en is zo licht dat ik de knoop na een half(!) jaar maar heb doorgehakt. Zeker nu de FM volledig gratis een vlinderstuur monteert.
Voordeel van de plaats waar ik 'm kocht (Wageningen) is dat ik gelijk flink de heuvels kon testen.
Nog wel even geduld - begin oktober staat ie voor me klaar.
Proficiat! Wel stevig prijsje, maar super uitgerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-06 15:26
Heb zelf sinds ruim een jaar de Stevens Super Flight, en ben er nog steeds erg tevreden mee en heb er amper opmerkingen over eigenlijk. De Alfine 11 is tricky om goed afgesteld te krijgen als hij niet helemaal lekker staat, maar dat is ook maar 1x even klooien geweest over het afgelopen jaar. Verder is de matte lak wat krasgevoelig, maar ik denk eigenlijk dat dat voor alle fietsen met een dergelijke lak geldt. Levertijd was wel redelijk drama (half jaar ongeveer) maar lijkt inmiddels dus wat beter te zijn.

Al met al een prima keuze volgens mij. Na een jaar rijdt hij nog steeds super licht en is alles hier nog als nieuw, met een paar duizend km gedaan, en 1 kleine onderhoudsbeurt na 3 maanden. Geen rammeltje en geen speling te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swinden
MikeN schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 08:30:
Heb zelf sinds ruim een jaar de Stevens Super Flight, en ben er nog steeds erg tevreden mee en heb er amper opmerkingen over eigenlijk. De Alfine 11 is tricky om goed afgesteld te krijgen als hij niet helemaal lekker staat, maar dat is ook maar 1x even klooien geweest over het afgelopen jaar. Verder is de matte lak wat krasgevoelig, maar ik denk eigenlijk dat dat voor alle fietsen met een dergelijke lak geldt. Levertijd was wel redelijk drama (half jaar ongeveer) maar lijkt inmiddels dus wat beter te zijn.

Al met al een prima keuze volgens mij. Na een jaar rijdt hij nog steeds super licht en is alles hier nog als nieuw, met een paar duizend km gedaan, en 1 kleine onderhoudsbeurt na 3 maanden. Geen rammeltje en geen speling te vinden.
Da's mooi om te lezen. Levertijd is 6-8 weken volgens FM en hij wist me ook te vertellen dat het model 2021 niet afwijkt van het 2020 model. Zal vast wel weer een paar tientjes duurder worden maar ik heb 'm voor de 2020 prijs.Duur? Ach, een nieuwe auto is duurder en ik fiets veel meer dan dat ik auto rijd. Ik krijg nog een 'bodyscan' en dan hoppa, op d'n nieuwe velo naar Amersfoort :)

• spurtbom
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 30-08-2023
Beste tweakers

ikzelf twijfel nog tussen volgende fietsen en zou het op prijs stellen als jullie jullie mening kunnen geven en zeggen waarom ik voor de ene of andere zou moeten gaan.

Het gaat over de:

Velo de ville A700 belt (met cdx, alfine 11 en nog wat extraatjes hoewel ik me afvraag of deze wel echt nodig zijn zoals bv een air voorvork, een geveerde zadelpen enz maar ik wil het wel wat comfortabel houden wegens de slechte wegen hier. Een pitlock systeem installeren is ook niet mogelijk, liet ik me vertellen, iemand alternatieven?)

VSF T-700 belt (al eens mee test gereden, superding. Staal ook)

Stevens super flight

Bedoeling is (snel) woon-werkverkeer, vermaakuitstappen en sporadische dagfietstochten maar dus zo onderhoudsvriendelijk mogelijk en met deftige onderdelen.

ps: ik heb zeker ook naar andere merken gekeken maar er was altijd wel iets die ontbrak of er was geen dealer dichtbij te vinden bv maar ik sta open voor suggesties
de prijzen van bovengenoemde 3 modellen liggen ongeveer gelijk en is zo rond de 2000 euro

[ Voor 24% gewijzigd door spurtbom op 27-08-2020 12:01 . Reden: nog een paar dingetjes vergeten ]

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-06 20:28
Swinden schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:13:
Nog wel even geduld - begin oktober staat ie voor me klaar.
Heb nu 1,5 jaar bijna dezelfde fiets, de Randonneur disc, heeft alleen XT derailleurs. Alles deugt aan die fiets, behalve het rechte stuur. Heb ik meteen aangepast, net als jij. Elke keer weer genieten als je er op rijdt.

• Swinden
spurtbom schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:55:
Beste tweakers

Velo de ville A700 belt
VSF T-700 belt (al eens mee test gereden, superding. Staal ook)
Stevens super flight

Bedoeling is (snel) woon-werkverkeer, vermaakuitstappen en sporadische dagfietstochten maar dus zo onderhoudsvriendelijk mogelijk en met deftige onderdelen.

ps: ik heb zeker ook naar andere merken gekeken maar er was altijd wel iets die ontbrak of er was geen dealer dichtbij te vinden bv maar ik sta open voor suggesties
de prijzen van bovengenoemde 3 modellen liggen ongeveer gelijk en is zo rond de 2000 euro
Nou, ik heb er ruim een half jaar over gedaan (spit dit draadje maar eens door) en de VdV heb ik ook bereden. Ik vond de fiets (een A700 met CDX) ook fijn rijden, maar nogal zwaar. En ja, minder belangrijk, ik vind het frame gewoon niet mooi. Mijn Superflight komt eind oktober.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ruudox
Kunnen we dit topic niet beter omdopen tot bijvoorbeeld:

Het grote fietsen (met riem) topic deel 1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:06

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Gisteren, lichtelijk impulsief, een Gazelle Marco Polo Urban aangeschaft.

M'n vorige fiets was na 10 jaar en slecht onderhoud wel flink versleten. Ik overwoog elektrisch maar denk dat ik daar te weinig voor fiets en dat het z'n doel wat voorbij gaat. Daarnaast viel het mij tegen hoe zwaar die fietsen eigenlijk zijn en hoe beperkend die limiet op de ondersteuning werkt.

De Marco Polo fietste direct erg fijn en na wat fijnafstelling nog veel beter zelfs. Verwacht hier vele fijne kilometers mee te gaan maken!

• violiris
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-11-2023
Beste mensen,

Als leek op fietsgebied en zoekend naar een nieuwe lichtgewicht fiets met riemaandrijving, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Hopelijk hebben jullie tips! Mijn vraag lijkt enigszins op die van de topicstarter.

Wensenlijstje:

- Damesmodel of 'mixed'
- Aan te passen naar rechte zithouding (anders nekklachten -> hoofdpijn)
- Lichtgewicht, max 17 kg, liever nog minder
- Grote framemaat, min. 59cm, liefst 61
- Riemaandrijving met 8 of 11 versnellingen
- Naafdynamo
- Budget 1250 euro

Bij een fietsenzaak heb ik op de Koga F3 4.0 (dames) met framemaat 61 gefietst en dat fietste erg fijn. Het lijkt alsof ik met een groot frame makkelijker tot die redelijk rechte zithouding kom, en evt kan het stuur en/of het zadel nog aangepast worden. Alleen is deze wat boven budget..

Nu boden ze me aan om een Batavus dinsdag exclusive met framemaat 61 in elkaar te zetten om te proberen: https://www.batavus.nl/st...insdag-exclusive#BC101409
Ik twijfel, omdat er expliciet "sportieve stuurhoek" bij staat. Al lijkt de hoek van de balhoofdbuis lijkt op zich niet rechter dan die van de Koga F3. En volgens mij moet de hoek van de zadelbuis dan juist weer zo recht mogelijk zijn voor een rechte zit?

En nog een paar kilo's minder zou ook welkom zijn.
Maarja, met een budget van rond de 1250 euro...
En door het framemaat is er ook minder keus, de Cubes 'Travel' voor dames gaan bijv maar tot 54cm.
En de Marco Polo Urban gaat tot 57.
De Gazelle Chamonix C8 gaat wel tot 61cm. Is een kilo'tje zwaarder, wel geveerde voorvork en zadelpen (geen idee of dat lekker rijdt?)
En tweedehands met zo'n framemaat is ook lastig.

Heeft iemand nog andere suggesties?

Ik ben benieuwd, veel dank alvast!

Iris

• Indiaan706
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 08:10
Velo de Ville A400?

• violiris
Goede tip, dankjewel! Die kende ik nog niet..
Geen idee of die hier in de buurt (Den Haag) te krijgen is, maar op hun website heb ik de 'persoonlijke configuratie' doorlopen en kom ik, met een aantal extra's (groen frame, ronder stuur, slot, jasbeschermers etc) uit op EUR 1385. Nog wel acceptabel...

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-06 18:50
Of deze misschien? https://www.gudereit.nl/g...premium-8-0-evo-lite-2020
Wij zijn van plan om twee van deze fietsen te gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draakhoofd
  • Niet online
violiris schreef op woensdag 30 september 2020 @ 21:57:
Beste mensen,

...

Ik ben benieuwd, veel dank alvast!

Iris
Giant Liv ALLURE CS 1 (of CS 2) ook een goede optie.
https://www.liv-cycling.com/nl/allure-cs-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• violiris
Dan jullie wel, erg aantrekkelijke opties inderdaad... allebei lekker licht ook.
Helaas wel max 57 respectievelijk 55 cm frame.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
Ik ben benieuwd, waarom is gewicht zó belangrijk voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
heb zef ook pas op de cube met riem gefietst en op een sensa.
zujn beide leuke fietsen voor dat geld maar hoor hier en daar gemixte verhalen over de sensa belt drive.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ruudox
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDbXLd9zzpmlTOIZeV-SncJt7ag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3rzROERnrlL6w4X2ARdvTJZb.jpg?f=fotoalbum_large

mijn aanwinst hier ook maar even showen.
Echt wow wow wow wat een fiets is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon99
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21-06 18:50
Mooie fiets en ik zie een Rohloff-naaf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
Ruudox schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:57:
Hele mooie fiets, is die nog wel binnen je oorspronkelijke budget gebleven? ;)
(ah wacht, zie net je andere topic dat je hem daar ook al had gepost...)
Veel fijne kilometers gewenst!

(p.s. en wanneer gaat je 'pukkel' eraf?)

[ Voor 39% gewijzigd door PaveloW op 01-10-2020 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
PaveloW schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:25:
[...]

Hele mooie fiets, is die nog wel binnen je oorspronkelijke budget gebleven? ;)
(ah wacht, zie net je andere topic dat je hem daar ook al had gepost...)
Veel fijne kilometers gewenst!

(p.s. en wanneer gaat je 'pukkel' eraf?)
haha wil je het echt weten .
het was laten we zeggen 3 a 4 keer zo duur :>

maar ik droom ook al letterlijk 10 jaar van deze fiets. en heb mijn e-bike weggedaan, dus ook nog gezonder bezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
Ruudox schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 12:31:
[...]
haha wil je het echt weten .
het was laten we zeggen 3 a 4 keer zo duur :>
Ja ik zag je oorspronkelijke budget en kwam toen je andere topic weer tegen, even een andere mindswitch, heb ik ook moeten maken :)
maar ik droom ook al letterlijk 10 jaar van deze fiets. en heb mijn e-bike weggedaan, dus ook nog gezonder bezig
Ik fiets elke dag nog met heel veel plezier op mijn Santos, ondertussen alweer een dikke 2000km erop zitten geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudox
@PaveloW ja dat klopt inderdaad.
Meerdere keren een fiets van 1000 a 1500 gehad maar toch steeds spijt dat ik geen santos had en ik dacht nu.
ik hak de knoop door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• violiris
StarC schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:52:
Ik ben benieuwd, waarom is gewicht zó belangrijk voor je?
Is jouw ervaring dat het niet veel uitmaakt voor hoe licht/zwaar de fiets trapt?
Voorkeur is vooral gebaseerd op mijn ervaring met mijn loodzware bakbeest, denk ik, en het verschil met het ultralichte (maar te lage) Dawes-fietsje dat ik nu heb.
En, ik til hem ook regelmatig de trein in, dan is minder kilo's ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• violiris
Ruudox schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 11:58:
[Afbeelding]

Wauw, tof inderdaad _/-\o_
Pagina: 1 ... 5 ... 26 Laatste