Degelijke stadsfiets voor wielrenner kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Wie helpt mij met het zoeken naar een degelijke fiets?

Eisen
- 58-61cm
- min. 8 versnellingen
- vermogend (mijn wattage tijdens wielrennen is 240-470watt)
- onderhoudsvriendelijk
- herenmodel
- plek voor een bagagedrager met 20/+ kg draagkracht

Ervaringen
- Reflector, van de Praxis (€499)
Na 5 jaar nog niet kapot te krijgen. Prima fiets. Maar is te klein (54cm) en heeft maar 3 versnellingen.

- VanMoof Smart S (€1.199)
Na 3 maanden kapot. Overal roest en ontbrekende spaken. Geen plek voor bagage. Versnelling (Shimano) beviel prima.

- Sparta (2 stuks)
De Lexus versnellingsbak is bij beide fietsen na een half jaar kapot gegaan. Kapot in de zin van: continue, op ieder moment, een keiharde 'tag' geven en daarna 2 versnellingen lichter fietsen. Stuur zat iedere keer los.

Wat raden jullie aan?
Zoals jullie lezen zoek ik een degelijke fiets dat tegen mijn zware getrap kan en plek voor bagage heeft. Budget mag van €200 tot €1.200 liggen, zolang 'ie maar goed is en 5 jaar mee kan.

Ik heb zelf natuurlijk al even lopen Googelen en kwam op de onderstaande merken uit die mij wel degelijk ogen. Waarom? Ze hebben geen naaf en zijn oude, bekende merken. Ik heb er alleen geen ervaring mee. Jullie misschien?
- Koga
- Stella
- Santos Bikes

[ Voor 13% gewijzigd door iApp op 13-08-2019 17:24 ]

An  a day keeps the doctor away.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik heb deze recent aangeschaft;

https://www.mantel.com/co...2KXAzSEAQYAiABEgKuL_D_BwE

Wel heb ik het idee dat het vanuit mantel iets beter afgesteld geleverd had mogen worden, maar is verder een prima fiets voor dat geld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 09:16
Misschien eens kijken naar een belt-variant? Zoals een Trek L500 o.i.d.
Zelf geen ervaring mee, maar zou ik persoonlijk voor gaan als ik een stadsfiets zoek (mijn Batavus van een jaartje of 10 heeft nog geen problemen dus die gaat er nog niet uit).

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al bij een fietsenwinkel wezen kijken, passen, proberen ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
De Cube Hyde vind ik een erg mooie fiets, is er ook met bagage drager. Heeft schijfremmen en een riemaandrijving, lekker onderhoudsarm:

Afbeeldingslocatie: https://www.cube.eu/media_ftp/BIKE_Bilder_2016/738002/details/D738002_05.jpg

En even een out of the box reactie: zelf een mooie fixed gear bouwen? Kan ook met bagagedrager of rek voorop. Ik doe mij woon werk nu op een fixie op basis van een 30 jaar oud race frame. Eenvoudig, dus kan tegen een stootje. Mijn dagelijkse ritje is een klein feestje met deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Erapaz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 17:49:
De Cube Hyde vind ik een erg mooie fiets, is er ook met bagage drager. Heeft schijfremmen en een riemaandrijving, lekker onderhoudsarm:

[Afbeelding]

En even een out of the box reactie: zelf een mooie fixed gear bouwen? Kan ook met bagagedrager of rek voorop. Ik doe mij woon werk nu op een fixie op basis van een 30 jaar oud race frame. Eenvoudig, dus kan tegen een stootje. Mijn dagelijkse ritje is een klein feestje met deze fiets.
Ik zie geen stevige bagagedrager die TS graag wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
aljooge schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:03:
[...]

Ik zie geen stevige bagagedrager die TS graag wil
Nee, maar het design is mooi. :)

@Erapaz zelf een fiets maken; wauw. Nog niet over gedacht. Wel een uitdaging lijkt me als je alles goed wilt afstellen en de kabels (remmen, versnellingen) wil wegwerken. Dat laat ik even aan me voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@aljooge er is een bagagedrager beschikbaar, weet niet of die sterk genoeg is:

Afbeeldingslocatie: https://2.allegroimg.com/original/0c8e5b/d590f4ed495480df381be0abffe2

@iApp als je de juiste onderdelen bij elkaar hebt is het niet lastiger dan gewoon onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
iApp schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:05:
[...]

Nee, maar het design is mooi. :)
in dat geval, hij lijkt op mijn cannondale Tesoro, Hier kan je echt op racen, mooie derailleur, schijfremmen en deze heeft wel een kleine bagagedrager. Hier ga ik regelmatig op racen en bij de bagagedrager nog een kleine tas om een extra hangslot en wat boodschappen in kwijt te kunnen. 1 probleem hij is iets boven je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Nu online
Erapaz schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 18:49:
@aljooge er is een bagagedrager beschikbaar, weet niet of die sterk genoeg is:

[Afbeelding]

@iApp als je de juiste onderdelen bij elkaar hebt is het niet lastiger dan gewoon onderhoud.
Ziet er goed uit deze 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
@aljooge Die Cannondale is wel mooi, maar voor dagelijks gebruik zou een derailleur echt een nadeel zijn. Veel te kwetsbaar en onderhoudsgevoelig.
Ik weet ook niet of @iApp de fiets binnen kan zetten, maar voor dagelijks gebruik zou in sowieso zoeken naar iets wat weinig onderhoud nodig heeft. Hij heeft immers er een racefiets naast.

@iApp Dat van die van Moof valt me wel tegen, is dus meer stijl dan kwaliteit voor de prijs die ze durfen vragen.

Wat bedoe je met geen naaf? Geen naaf versnelling maar een derailleur ? Want in mijn ervaring zijn naven juist minder kwetsbaar. Mijn vader deed dagelijks ongeveer 25 km woon-werk. Hij heeft een fiets met een Shimano Alfine naaf en heeft daar erg goede ervaringen mee. Volgens mij heeft de door mij genoemde Cube die ook.

[ Voor 39% gewijzigd door Erapaz op 13-08-2019 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:51
In het voorjaar een cube travel irridium red 2019 gekocht (met 10% korting) bij de lokale fm. Ik was ongeveer naar het zelfde op zoek en ik kwam bij de cube uit.

https://www.12gobiking.nl...1_ww8wEAQYASABEgIsjPD_BwE

Edit: dezelfde fiets is ook met naaf en belt te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Kapotto op 13-08-2019 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Vorige maand een Sensa Cross Sport gekocht.
Deore schakelgroep, hydraulische schijfremmen, naafdynamo, geveerde voorvork en een degelijke bagagedrager. Is ook nog eens heel licht voor wat er allemaal op zit.

Super fijne fiets met weinig weerstand., ik houd de instap elektrische fietsen en sommige scooters gewoon bij.

Ik had een budget tot 800, en mij werd door veel fietswinkels een riem aandrijving aangeraden, vanwege minder onderhoud...

Maar zeg nu eerlijk: hoeveel problemen heb je nu met een ketting? Zolang je die 1x per 2 maanden een beetje schoonmaakt en dan een drupje olie er op gaan die gewoon kei lang mee. Zelfde met de derailleur en cassette. Als je de kettinghoek niet te gek maakt gaat dat lang mee allemaal. Zeker als gewoon Deore hebt ofzo en niet instap budget spul

En in mijn ervaring fietst niks zo licht als een derailleur fiets

[ Voor 3% gewijzigd door Dirk33 op 14-08-2019 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Misschien een Azor met IFL-frame? Dan heb je een hele degelijke fiets met een sportieve zit en de afwerking qua versnellingen of bagagedragen kan je zelf kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou een derailleur iig ook overwegen inderdaad. Ik heb een random Giant met derailleur, waarbij ik wel moet zeggen dat ik zowel bij mij thuis als bij mijn werk hem droog kan neerzetten. Maar de hele zomer zo ongeveer hoef ik hem nooit te smeren, en enkel keertje in de winter. Het is echt niet dat ik hem wekelijks ga smeren in de winter. (En ik rij ook niet rond met een piepende ketting).

Om de paar jaar natuurlijk nieuwe ketting, maar is dat anders bij eentje met dichte kettingkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 54936

Iets wat ik als medewielrenner zou adviseren is een MTB of oude racefiets. Iets om over na te denken. Je kunt er zelf gemakkelijk op klussen en de afmontage is vaak van veel betere kwaliteit. (stadfiets zit vaak tektro op, of no-name trapas op die ontzettend roest) Mijn 30 jaar oude stalen winterracefiets roest minder dan mijn 3 jaar oude stadfiets. En persoonlijk pak ik veel liever mijn fiets met derailleur dan nexus 8, stappen zijn het net niet waardoor je cadans nooit lekker wordt. Je voelt gewoon het verlies wat zo'n nexus naaf geeft, alsof je op een spons trapt, behalve dan in de 5e versnelling (direct drive) Geen nexus 7, die trappen heel zwaar, aan de andere kant, wel goede training.

https://www.canyon.com/nl...33_pv_rahmenfarbe=RD%2FBK

https://www.rosebikes.nl/fietsonderdelen/bagagedragers

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 54936 op 14-08-2019 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb gisteren bij twee fietsmaker informatie opgehaald, dit kwam eruit:

Eis 1. Riem (belt) met naaf, reden:
Makkelijker in onderhoud en efficiënter trappen. Derailleur systeem is jammer genoeg niet mogelijk met riem, alleen met een ketting. Maar de ervaring van @Erapaz leert dat dit geen aanrader is voor woon/werkverkeer.

Eis 2. Shifter, reden:
Bij een ouderwets draaisysteem moet je tijdens het schakelen stoppen met trappen, bij een shifter (zoals die VanMoof) gebeurt dit ter plekke.

Eis 3. Hydraulische rem, reden:
Makkelijker kunnen remmen, geen slijtage aan de remkabels.

Als ik deze eisen zo op een rij zet, kom ik bij dezelfde fiets als @Kapotto uit. Verder vind ik de Kalkhoff Endeavour ook een mooie fiets. De fietsen die ik nu op het oog heb, heb ik geselecteerd vanuit deze zoekfilters, de fietsen zijn:

Kalkhoff Endeavour 8 2019 €999
Kalkhoff Endeavour 27 2019 €729
Cube Travel 2019 €799 (niet op voorraad)

@Kapotto wat is jou ervaring met de Cube? Roest, spaken, versnellingen... is alles nog op zijn plek?

[ Voor 30% gewijzigd door iApp op 18-08-2019 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:51
iApp schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:55:

Makkelijker in onderhoud en efficiënter trappen. Derailleur systeem is jammer genoeg niet mogelijk met riem, alleen met een ketting. Maar de ervaring van @Erapaz leert dat dit geen aanrader is voor woon/werkverkeer.

Eis 2. Shifter, reden:
Bij een ouderwets draaisysteem moet je tijdens het schakelen stoppen met trappen, bij een shifter (zoals die VanMoof) gebeurt dit ter plekke.

@Kapotto wat is jou ervaring met de Cube? Roest, spaken, versnellingen... is alles nog op zijn plek?
Ik heb de fiets gekocht en er maar een keer op 5 op gereden. De fiets staat nu in de stal dus hij als nieuw (geen roest of kapotte zaken).

Dus helaas kan ik je geen echte gebruikservaring geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 21:36
Ojjorz schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 08:16:
Misschien een Azor met IFL-frame?
Ik rij zelf al 10 jaar op een Azor en ik vind het een heel fijne fiets. Superdegelijk en je kunt zelf je kleur kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:04

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb 2 jaar terug hetzelfde vraagstuk gehad (fiets ook graag op een racefiets) en ben gegaan voor de meest robuuste fiets die ik kon vinden onder de €600. Dat was toen een Cortina Urban 7v. Niet te zwaar, rollerbrakes, dichte kettingkast, eenvoudig in onderhoud.

Twee jaar verder (+/- 5000 km) kan ik zeggen dat het een uitstekende fiets is. Comfortabel om te rijden en vlot genoeg om mee te komen met e-bikes en je kan er genoeg boodschapjes op kwijt. Het enige wat ik er aan gedaan heb: nieuwe bel, nieuw zadel (zat niet echt lekker), nieuwe trappers. De rest is allemaal nog orgineel.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik breid mijn budget uit tot 1750 euro en zie nu veel nieuwe mogelijkheden:

Cube Travel SLT (riem, Shimano Alfine 11, shifters) [voorkeur]
Koga F3 6.0 (riem, Shimano Alfine 11, shifters)
Pegasus Extremo P9 (ketting, Pinion 9 versnellingsbak) [mooie marketingpraat]

Pinion versus Alfine 11
De Pegasus heeft een Pinion 9 (568watt) naaf. Die naaf lijkt op papier beter dan de Alfine 11 (403watt). Je kan er harder mee trappen. Gevolg is dat ik vieze broekspijpen krijg door de open kettingkast. Is dat ook zo?

Afbeeldingslocatie: https://d1hbm078fhnj3b.cloudfront.net/product.php?image_id=99318&w=2000&h=2000&c=1

Cube versus Koga
Dit is volgens mij Samsung met Apple vergelijken. Beide prima fietsen, maar de Koga heeft een betere naam, geautomatiseerde verlichting, een stuurslot en 4mm bredere banden. Dat komt met een prijskaartje van 220 euro.

Mijn twijfel zit hem vooral tussen de Pegasus en de Cube Travel SLT. Dat de Pinion 9 naaf beter is lijkt me duidelijk. Maar wat denken jullie over de ketting?

[ Voor 11% gewijzigd door iApp op 11-09-2019 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:13
Ik fiets sinds 2.5 jaar rond op een Bergamont Vitess N8 Belt Gent, destijds gekocht voor 999 EUR (sindsdien iets duurder geworden). Deze heeft een Nexus 8 naaf (zelfde efficientie als een Alfine 11), hydraulische remmen, naafdynamo met uitstekende verlichting, rek voor baggage, etc. Voor mij was het de uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding die de doorslag gaf. Fietsen met een gelijkwaardige kwalitatieve afwerking bij andere merken (Koga, ...) waren steeds honderden euros duurder.

Op de Pegasus die je hierboven vermeld zou ik afknappen vanwege de verende voorvork. Zo'n voorvork vraagt ook extra onderhoud, terwijl je er op fietspaden die je aandoet helemaal niets aan hebt. Meer nog: als je dan toch zoveel belang hecht aan je Watts, waarom zou je ze dan verloren laten gaan via die voorvork?

Ter info: zelf ben ik ook wielrenner met een 300W FTP op de racefiets. Op mijn stadsfiets rij ik ook goed door, maar probeer ik mezelf wel niet al te veel in het zweet te rijden. Mijn woon-werk is 7 of 10km enkel (afhankelijk van waar ik moet zijn): mij moeten opfrissen bij aankomst doet elke mogelijke tijdswinst onderweg teniet. Maar als het eens moet (de occasioneel vergeten afspraak), dan kan ik er prima mijn kracht op kwijt ;) Enkel de pedalen heb ik al eens moeten vervangen, want de plastiek was gekraakt door teveel kracht zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Laatst online: 09:41

Wuursj

want worst is al bezet

iApp schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 11:55:

Eis 2. Shifter, reden:

Ik kwam met hetzelfde eisenpakket op een 2019 model Batavus Dinsdag Exclusive van dik 1000 euro uit.
Ondanks zijn 'normale' voorkomen wel Gates belt, 8v Shimano Alfine, Magura hydrolische velgremmen, 25kg bagage rek, goede naafverlichting en een 'normaal' stuur (voor mij belangrijk vanwege kinderzitje).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ESglVQp.png

Nu een maand woon-werk-verkeer bevalt hij uitstekend! Enige comment: hij rijdt zo soepel dat het verzet wel wat zwaarder mocht zijn. Ik zit vaak in de 8 nog op te schakelen terwijl ik de eerste drie nog niet gebruikt heb.

De 2020 uitvoering heeft schijfremmen zie ik nu. Ook lijkt die weer 8v Nexus te hebben ipv Alfine. Geen idee of dat voordelig of nadelig is maar de 2019 uitvoering moet ook nog wel te vinden zijn.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 11:44

EMP

Krulloos!

Wuursj schreef op woensdag 11 september 2019 @ 14:40:
Enige comment: hij rijdt zo soepel dat het verzet wel wat zwaarder mocht zijn. Ik zit vaak in de 8 nog op te schakelen terwijl ik de eerste drie nog niet gebruikt heb.
Ik heb een aantal jaar terug een Nexus 8 gekocht waar ik het zelfde commentaar op had. De fietsenmaker heeft toen een kleiner tandwiel er op gezet waardoor het hele bereik wat zwaarder is. Dat beviel prima, en heb voornamlijk in 6 of 7 gereden, de 8 was echt over voor bergafwaards e.d.

Dit is wel een jaar of wat geleden, en ik weet niet of het ook met de Alfine naaf kan

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Waarom wil je een naaf?
Een derailleur hoeft helemaal niet zoveel meer onderhoud te zijn.

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ernemmer schreef op woensdag 11 september 2019 @ 18:16:
Waarom wil je een naaf?
Een derailleur hoeft helemaal niet zoveel meer onderhoud te zijn.
Een derailleur hoeft niet veel onderhoud te zijn, maar kan wel. Ik ben al dat gekloot met die fietsen zat. De ene keer zegt de naaf ‘krak’ en schakelt ‘ie terug, de andere keer zit het stuur weer te kraken. Reden genoeg om, nu ik wat inkomen heb, een mooie fiets te kopen.

Lange ritten vereist
Naast woon/werk verkeer wil ik in het voorjaar het land wat meer verkennen. Tochtjes van 80km moet de fiets aankunnen. Op aanraden van een vriend had ik de Alfine met Gates belt in gedachten, maar na het lezen van de verschillen met de normale Nexus 8 is dat idee wat minder geworden.

Pinior en Rolhoff
Op dit moment zit ik naar deze twee naven te kijken. Prijzig, maar tweedehands nog wel te vinden. Dit in combinatie met remachijven en een Gates CDN riem moet in mijn ogen de ‘beste’ onderhoudsvrije fiets geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
iApp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:22:
Lange ritten vereist
Op aanraden van een vriend had ik de Alfine met Gates belt in gedachten, maar na het lezen van de verschillen met de normale Nexus 8 is dat idee wat minder geworden.
Hoe bedoel je dit precies? Volgens mij is de Alfine toch bedoelt als een betere versie dan de Nexus?
Pinior en Rolhoff
Op dit moment zit ik naar deze twee naven te kijken. Prijzig, maar tweedehands nog wel te vinden. Dit in combinatie met remachijven en een Gates CDN riem moet in mijn ogen de ‘beste’ onderhoudsvrije fiets geven.
Voor de zekerheid: Alleen een CDN riem? Wat is het verschil met een CDX dan? Wat ik tot zover zelf heb gezien is dat de CDN plastic is en de CDX niet; maar dit ging dan voornamelijk over het tandwiel zelf.

Voor de rest zit ik een beetje met hetzelfde dilemma als jij; Ook op zoek naar een nieuwe fiets; met riem/naaf versnelling, maar ook weer niet idioot duur.
Tot dusver elke combi van rolhoff/pinior met riem schieten bij mij ver voorbij de €3000 en vaak zelfs ver boven de €4000.

Heb jij verder al een keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:26
iApp schreef op woensdag 11 september 2019 @ 19:22:
[...]

Een derailleur hoeft niet veel onderhoud te zijn, maar kan wel. Ik ben al dat gekloot met die fietsen zat. De ene keer zegt de naaf ‘krak’ en schakelt ‘ie terug, de andere keer zit het stuur weer te kraken. Reden genoeg om, nu ik wat inkomen heb, een mooie fiets te kopen.

Lange ritten vereist
Naast woon/werk verkeer wil ik in het voorjaar het land wat meer verkennen. Tochtjes van 80km moet de fiets aankunnen. Op aanraden van een vriend had ik de Alfine met Gates belt in gedachten, maar na het lezen van de verschillen met de normale Nexus 8 is dat idee wat minder geworden.

Pinior en Rolhoff
Als niet-wielrenner, maar wel-mountainbiker kan ik je een fiets met een Rohlfof naaf van harte aanbevelen. Ik heb mijn Gaastra Fyts 4.14 nu zo'n 5,5 jaar/ 23k km en hij bevalt nog altijd prima. Wat ik er ook me doe, overal en altijd voldoet de Rohloff naaf. Van fietsvakanties in de bergen tot mountainbike trails en woon-werk verkeer met ruim 25km/h gemiddeld. Geen idee welk wattage ik wegtrap, maar ik fiets regelmatig met wielrenners over. Het bereik voldoet eigenlijk altijd wel, de stapjes zijn niet te groot en de naaf loopt licht. Daarbij kun je supersnel schakelen, ik ben ondanks de relatief zware fiets vrijwel altijd als eerst weg.

Alfine kan ik weinig zinnigs over zeggen. Ik heb wel ooit een Idworx Opinion met de 18 speed Pinion bak meegekregen als leenfiets tijdens een onderhoudsbeurt van mijn Gaastra. Dat vond ik vooral anders, maar niet per se beter fietsen. Riem, tja. Bij een goede kettingkast heb je ook zelden onderhoud aan de ketting. Meer dan eens per jaar of 5k km slijtage meten (en indien nodig vervangen)/schoonmaken/smeren krijgt de ketting op mijn fiets ook niet en dat gaat echt prima. Dit onderhoud valt gelijk met het onderhoud van mijn Rohloff naaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb de knoop doorgehakt en voor €1.350 de Cube Travel SLT met Alfine 11 en Gates CDX bij MWH Bike in Duitsland besteld (Outlet). De fiets heb ik - na 1 week wachten - vanmiddag in ontvangst mogen nemen. Naast het zadel en het stuur was alles vooraf gemonteerd.

De eerste 10km waren positief, zo merkte ik dat:
+ Remmen dik in orde zijn (hydrolisch)
+ Alfine 11 fijn schakelt tijdens het fietsen. Het werkt beter dan de Nexus 8 waar je tijdens het fietsen moet stoppen met trappen tijdens het schakelen;
+ Brooks zadel en handvatten zijn uitstekend;
+ Verlichting voor- en achter gaan automatisch aan en uit dmv. dynamonaaf;
+ Gates riem hoor je niet;
+ De fiets fietst soepeltjes;
+ AXA slot paste uitstekend (niet bijgeleverd, maar bij mantel.com voor €19 besteld);
- Stuur is helaas te laag, valt niet af te stellen dus heb voor €15 een nieuwe stuurpen bij Amazon besteld;
- Spatbord is niet heel stevig, moet ik waarschijnlijk nog even uitlijnen en/of beter vastzetten;

Dit betreft natuurlijk de Cube Travel SLT. Dit zegt niks over de fietsen die jullie willen kopen. Maar vooral het puntje over de Alfine, remmen en Gates riem zal ik mee in overweging nemen. Nog even ter informatie, de Gates CDX is de beste, de Gates CDN is de iets minder goede riem.

Ik zal dit topic over een paar weken nog wel bijwerken om mijn oordeel te bevestigen.

[ Voor 21% gewijzigd door iApp op 30-09-2019 15:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaveloW
  • Nu online
iApp schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:24:
Dit betreft natuurlijk de Cube Travel SLT. Dit zegt niks over de fietsen die jullie willen kopen. Maar vooral het puntje over de Alfine, remmen en Gates riem zal ik mee in overweging nemen. Nog even ter informatie, de Gates CDX is de beste, de Gates CDN is de iets minder goede riem.
Ik ben inderdaad voornamelijk benieuwd naar hoe die Alfine bevalt. Het verschil in prijs met een fiets die een rohloff naaf heeft is gewoon zo snel zo belachelijk groot.

Ah zie nou dat er zowel riemen alsook cranks/tandwielen in CDN of CDX, maar was nogal verbaast over de CDN kwaliteit van de tandwiel achter:
Afbeeldingslocatie: https://willem.com/blog/2018-02-24_creating-the-ultimate-commuter-bike/images/i_08_Gates-Carbon-Drive-rear-sprocket-showing-excessive-wear-after-just-1800KM_960px.jpg
https://willem.com/blog/2...e-commuter-bike/#continue
Ik zal dit topic over een paar weken nog wel bijwerken om mijn oordeel te bevestigen.
Graag, ben erg benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:27

bonzz.netninja

Niente baffi

nogeeninlog schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 16:14:
[...]

Ik rij zelf al 10 jaar op een Azor en ik vind het een heel fijne fiets. Superdegelijk en je kunt zelf je kleur kiezen.
Ik zat ook te denken aan Azor. Hollandse kwaliteit met extra aandacht voor duurzaamheid (dikke spaken, betere coating, alles echt rvs, mooier gelast)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Edit: net nog even 15km. gefietst. de Alfine 11 schakelt niet tijdens het fietsen, maar probeert dat wel te doen. Bij rechtdoor en afwaarts fietsen gaat dat goed, maar bij klimmetjes krijg je alsnog dat ‘kadeng!’ net zoals bij de Nexus 8. Voor wat berteft het bereik merk ik dst ik veel tussen de 2e en 6e versnelling zit te schakelen, net zoals bij de Nexus 8. Hier merk ik weinig verschil in weerstand.

Desalniettemin fietst de fiets fijn en ben ik sneller bij mijn bestemming, al dan niet bezweet. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:14
CyberThijs schreef op woensdag 11 september 2019 @ 12:17:

Op de Pegasus die je hierboven vermeld zou ik afknappen vanwege de verende voorvork. Zo'n voorvork vraagt ook extra onderhoud, terwijl je er op fietspaden die je aandoet helemaal niets aan hebt. Meer nog: als je dan toch zoveel belang hecht aan je Watts, waarom zou je ze dan verloren laten gaan via die voorvork?
Ik wil toch even een lans breken voor de verende voorvork. Ja je verliest er energie mee, maar je krijgt er grip voor terug. Vooral in de stad is een verende vork wat mij betreft een must. Op klinkers of zelfs kinderkopjes merk ik enorm verschil in de snelheid waarmee ik een bocht kan (durf te) nemen. Maar ook een fietspad dat glad asfalt lijkt heeft vaak wel een rimpeltje of putje. Ook met remmen is de extra grip merkbaar. Stel de veerkracht goed af op je eigen gewicht.

Zelf fiets ik voornamelijk door de stad met zo'n 30km/u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Ik heb er inmiddels al wat kilometertjes op zitten en moet zeggen dat ik erg tevreden ben over de Gates riem. De fiets is muisstil en - ondanks alle regen - niet vies.

De Alfine 11 is een prima naafversnelling maar verschilt in mijn mening niet van een Nexus 8. Misschien dat de Alfine 11 langer meegaat; dat weet ik niet. Maar het schakelen en de weerstand is bijna identiek. De 3 extra versnellingen gebruik ik alleen bij lange afdalingen, en die zijn er, vooral in Zwolle, maar heel weinig.

Ik denk dat de vraag: Nexus 8 vs Alfine 11 vs Rolhoff vooral te maken heeft met de vraag: wat verwacht ik van mijn fiets? Ik heb deze Cube voor €1350 gekocht met als doel 5 jaar leuk te kunnen fietsen. Daarna mag 'ie, bij wijze van spreke, het oud ijzer in. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk wel weer wat geld om hierin te investeren. Andere mensen willen soms liever een fiets die 20 jaar meegaat; dan is een Rolhoff een absolute aanrader als ik zo naar hun ervaringen kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Nu online
Bedankt voor je update en ervaringen, ben ik toch weer aan het twijfelen over zo'n Alfine naaf; na het lezen van dit blog ( https://willem.com/blog/2...e-ultimate-commuter-bike/ ) leek het me nog best een aardig alternatief voor een Rolhoff, maar als ik jou zo hoor ben je toch wel iets negatiever. (niet als in slecht maar in verhouding tot dat blog).

Gelukkig kan ik mijn keuze stress, hopelijk, nog een tijdje uitstellen; ik kan mijn huidige fiets nog redelijk 'op' fietsen de komende maanden voordat ik echt een nieuwe moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iApp
  • Niet online

iApp

Say cheese

Topicstarter
Nu een half jaar later, een lekke band verder en een opnieuw vastgeschroefd spatbord, kan ik niets anders concluderen dan dat ik heel blij ben met mijn aankoop. De Alfine 11 fietst soepeler en geeft nu niet meer zo'n "kadeng!" geluid tijdens het schakelen. De Gates riem zit nog altijd strak op zijn plek. De remmen werken uitstekend. Al met al een goede aankoop dus. :D

Het enige minpunt, maar dat zal ongetwijfeld aan de banden liggen, is dat de fiets doorglijdt tijdens het maken van een noodstop. Dat gebeurt nog wel eens als er onverwachts een klojo van rechts komt. Als iemand tips heeft hoor ik het graag. _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door iApp op 08-03-2020 08:58 ]

Pagina: 1