Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 ... 221 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:28
Santee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Bedankt, ik zie nu trouwens dat de Kalkhoff maar tot 130kg gaat INCL. fiets... Ik ben zelf 117kg dus dat gaat eigenlijk helemaal niet :( Ik vraag me wel af hoe precies die kg zijn.
De Cube valt dan ook af want die heeft een maximum van 135 kg inclusief fiets

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:47
Mr_Blobby schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:39:
[...]
De Cube valt dan ook af want die heeft een maximum van 135 kg inclusief fiets
Ugh, helemaal geen rekening mee gehouden :+ afvallen dan maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:11
Santee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 16:34:
[...]

Ugh, helemaal geen rekening mee gehouden :+ afvallen dan maar
Maar er zijn wel wat merken die 'heavy duty' fietsen aanbieden die gaan tot 150 of 160kg. (Velo de Ville, Raleigh, Riese & Muller, ..)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 17:19:
[...]

Maar er zijn wel wat merken die 'heavy duty' fietsen aanbieden die gaan tot 150 of 160kg. (Velo de Ville, Raleigh, Riese & Muller, ..)
Ik zat de test van de consumentenbond door te nemen en kwam op Stella of de duurdere Kalkhoffs uit, maar ik zal eens gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:08

nFo

fjorden schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:24:
Heeft iemand ervaringen met het losmaken van de bouten van een Yamaha motor, in dit geval bij een Batavus Dinsdag eGo?

Bij mij zitten deze alledrie zo vast dat ik al een kop van de bout heb vernaggeld, maar er geen enkele beweging in krijg. Ik zie aan de andere kant bij de moer locktite zitten, dat heb ik geprobeerd te verwarmen en daarna op de kop van de bout met een hamer getikt in de hoop dat het dan net wat beweging krijgt en snel geprobeerd los te draaien zonder resultaat. Verder de hendel van m'n gereedschap verlengd om meer kracht te kunnen zetten (en toen de kop verpest - RVS, dus vrij zacht materiaal).

De moeren zitten onder een randje van het frame, waardoor er geen steek, dop of andere sleutel op past, maar die kunnen ook niet draaien, want zijn een soort van geborgd/ingeklemd in het frame. Een vreemde constructie als je het mij vraagt, maar iemand zal er wel goed over nagedacht hebben.

Toevallig hebben m'n ouders ook een Dinsdag eGo (ander modeljaar, maar wel met Yamaha motor) en even geprobeerd of het daar wel loskomt, maar ook daar geen beweging. Het ligt dus niet alleen maar aan mijn fiets.

Zit de bout nog op een of andere manier geborgd, ook omdat de kop nog een extra diep gaatje heeft, dat er speciaal gereedschap nodig is? Zo op het oog is het gewoon een gaatje zonder functie qua speciaal gereedschap.

Iemand tips wat ik verder kan proberen, behalve de slijptol?

Foto's verduidelijken vast mijn verhaal:

De bouten:
[Afbeelding]

De bout in detail:
[Afbeelding]

De moeren:
[Afbeelding]

De moer in detail:
[Afbeelding]
Kreeg het destijds wel los, met een een indus en dop of steek sleutel, maar is al een tijd terug.
Had de fiets wel opgehangen aan het plafond, kan je de motor op een stoel zetten i.v.m. kabels.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_UiC4u0wrqtcRScGpem093k3Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5wfmtEvujEATlpjtH7uZTCc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:00
nFo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 18:24:
[...]

Kreeg het destijds wel los, met een een indus en dop of steek sleutel, maar is al een tijd terug.
Had de fiets wel opgehangen aan het plafond, kan je de motor op een stoel zetten i.v.m. kabels.
[Afbeelding]
Dit dus inderdaad, ik heb ze ook losgekregen door een goed passende inbus dopsleutel te gebruiken. Voordeel is dan dat je die dopsleutel recht in de inbus kunt duwen en dan ook nog kracht kunt zetten. Met een normale inbus-sleutel lukt je dat niet zo makkelijk en dan schiet je sleutel er makkelijk uit.

Om de kapot gedraaide bout los te krijgen, Inbussleutel erop lassen is optie 1, nog een andere uit de praktijk: dremel met klein slijpschijfje erin, kost even tijd, schijfjes koop je per 10 in een plastic potje en het kost 2 schijfjes per bout (don't ask.. achtertandwielen lichte crossmotoren 6-8 bouten). Er zitten ringen onder die bouten en die gebruik ik dan als een soort van geleider voor het schijfje. Als je een normale haakse slijper gebruikt heb je zelfs met een kleine schijf veel te veel schijf tov de ruimte om de bout.. dat resulteert meestal in een puinhoop van geraakt metaal eromheen. Kost je 10-15 min voor de eerste bout, de helft voor de 2e want dan heb je de truc door. Zet wel een bril op want bij te veel kracht breken die kleine doorslijpschijfjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
Santee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Bedankt, ik zie nu trouwens dat de Kalkhoff maar tot 130kg gaat INCL. fiets... Ik ben zelf 117kg dus dat gaat eigenlijk helemaal niet :( Ik vraag me wel af hoe precies die kg zijn.
Niet nauwkeurig. De fietsen waarvoor 130kg aangegeven wordt zijn vaak al wat steviger. Bovendien, er is geen norm voor dus het gewicht is behoorlijk arbitrair (Stella met dezelfde delen waarschijnlijk hogere opgave). Laat de Kalkhoff er niet om staan.

Als je wat zwaarder bent kun je, afhankelijk van hoe je fietst (schakelen, kracht,…), een keer een velg achter moeten vervangend. Of niet. Als je daarom de keuze beperkt tot de kleine selectie modellen met meer dan 130kg toegelaten gewicht dan kost dat zeker meer extra dan later een velg vervangen. De rest van de fiets gaat wel goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Foxhill op 18-03-2024 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Niet nauwkeurig. De fietsen waarvoor 130kg aangegeven wordt zijn vaak al wat steviger. Bovendien, er is geen norm voor dus het gewicht is behoorlijk arbitrair (Stella met dezelfde delen waarschijnlijk hogere opgave). Laat de Kalkhoff er niet om staan.

Als je wat zwaarder bent kun je, afhankelijk van hoe je fietst (schakelen, kracht,…), een keer een velg achter moeten vervangend. Of niet. Als je daarom de keuze beperkt tot de kleine selectie modellen met meer dan 130kg toegelaten gewicht dan kost dat zeker meer extra dan later een velg vervangen. De rest van de fiets gaat wel goed.
Eens hiermee.
De kritieke momenten zijn gewoon als je heel lomp de stoep op of af rijdt.
Met de juiste beweging ontlast je de fiets bij dit maneuver, en dat spaart je kromme velgen en eventueel zelfs een lekke band.

Maar als je weet dat je de fiets aan zijn grenzen gaat belasten, zeker zorgen dat alle spaken goed op spanning staan, en dat regelmatig (laten) nalopen.
En dan natuurlijk je banden op de juiste spanning, en misschien kijken of je een maatje breder kan monteren, dat is ook goed voor het comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18:23
Stella Morena 150 KG totaal gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
GeorgeBfast schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:59:
Stella Morena 150 KG totaal gewicht.
Met ongebusde velgen. Totaal arbitrair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bubbleblower1
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-03 21:38
Ondertussen was ik nog steeds bezig om gereviseerde accu's van 20Ah voor mijn Gazelle innergy te krijgen en wil iedereen waarschuwen daar niet aan te beginnen, want je wordt aan alle kanten bestolen en opgelicht.

Ik had 2 platina accu's opgestuurd voor revisie aan snip , wat één van de twee reviseurs in Nederland is die beweert 20Ah te kunnen leveren, alle andere reviseurs beweren dat dat niet kan.
Vervolgens heb ik 2 gereviseerde accu's in een gold behuizing terug gekregen, waarvan het bereik minder is dan mijn inmiddels 47 maanden oude 16,7Ah accu met 45.000 kilometer op de teller. Dus ik heb een beroep op de garantie gedaan, maar die krijg ik niet, omdat het een speciale bestelling van mij betrof (?).

Behalve dat hij geen garantie geeft heeft hij ook zonder overleg de platina accu's van mij ingepikt dus zich schuldig gemaakt aan verduistering. Dit is niet de eerste keer dat ik ben opgelicht met fietsaccu's en dat gebeurt in het bijzonder door bedrijven die actief zijn op Marktplaats, zoals snip, de andere reviseur die beweert 20Ah accu's te kunnen leveren en zijn bedrijf vanuit zijn bed runt en ook al geen garantie geeft. De cellen zijn gecontroleerd en daarmee is de kous af.

Al deze ellende is overigens begonnen met snip dat achteraf gezien twee ondeugdelijke accu's heeft geleverd. Dat wil zeggen dat nadat ik mijn slimme display heb vervangen voor een dom exemplaar de actieradius ineens met zo'n 25% toenam.
snip beweerde dat meer dan 15Ah niet mogelijk was, waarop ik reageerde dat ik al twee 16,7Ah accu's van ze had en als ze toen eerlijk waren geweest dat die het niet goed deden had ik begrepen dat 20Ah dus niet mogelijk was, maar dankzij snip dacht ik dat het juist wel mogelijk was.

Op dit moment ben ik een dikke duizend euro achteruit (twee accu's) en het ziet ernaar uit dat ik een rechtszaak moet beginnen om mijn geld terug te krijgen.

Benoemen van bedrijfsnamen, en in het bijzonder namen van medewerkers/eigenaren, is niet de bedoeling

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 19-03-2024 06:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Foxhill schreef op maandag 18 maart 2024 @ 08:34:
[...]

Dit is gewoon inbus. Dat gaatje doet niets. Motorbouten moeten heel strak vast gedraaid, anders kan de motor in het frame wringen. Dat hoor je als kraken. Daarom zitten ze zo vast.

Voor motorbouten gebruiken we inbussleutels van een a-merk met strakke tolleranties en zónder afgeronde kop / bolletje. Wera, Hazet, Swiss tools bijvoorbeeld. Klinkt overdreven, maar wat jou gebeurd is komt bij ons in de werkplaats heel soms ook voor. En dat kost jou/ons tijd.

Pak niet de slijptol of boor. Dat wordt lelijk. Pak 3 oude of goedkope inbussleutels, en laat ze in de bouten vast lassen. Let er wel op dat ze 360 graden kunnen draaien in de positie hoe je ze vastlast. Dan zitten ze helemaal vast. Vaak krijg je ze dan makkelijk los. En anders kun je er nu tegenaan schoppen of met een buis (zadelpen bijvoorbeeld) erop werken. Ze schieten er immers niet meer uit. Dit lukt zónder schade aan de fiets.
Wat een briljante tip! :)
Dat vastlassen was ik zelf nooit opgekomen.

Ik merkte inderdaad dat mijn inbus sleutel een klein beetje speling heeft. Tot mijn verbazing net zoveel speling als het gereedschap van de fietsenmaker om de hoek (die het ook niet loskreeg). Ik ga een sleutel van Wera, Hazet of Swiss aanschaffen en de ene bout laten vastlassen.
BMW_Gizzmo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 20:03:
Om de kapot gedraaide bout los te krijgen, Inbussleutel erop lassen is optie 1, nog een andere uit de praktijk: dremel met klein slijpschijfje erin, kost even tijd, schijfjes koop je per 10 in een plastic potje en het kost 2 schijfjes per bout (don't ask.. achtertandwielen lichte crossmotoren 6-8 bouten). Er zitten ringen onder die bouten en die gebruik ik dan als een soort van geleider voor het schijfje. Als je een normale haakse slijper gebruikt heb je zelfs met een kleine schijf veel te veel schijf tov de ruimte om de bout.. dat resulteert meestal in een puinhoop van geraakt metaal eromheen. Kost je 10-15 min voor de eerste bout, de helft voor de 2e want dan heb je de truc door. Zet wel een bril op want bij te veel kracht breken die kleine doorslijpschijfjes.
Al even briljant. Een dremel heb ik wel liggen, daar ga ik mee experimenteren en laat nog wel de uitkomst weten (volgende week pas weer tijd, dus duurt eventjes).

[ Voor 27% gewijzigd door fjorden op 19-03-2024 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:12

timovd

Voorsprong door techniek

timovd schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:35:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe elektrische fiets voor mijn vrouw. Huidige is een Trek met Bosch middenmotor, nexus 8 en 48cm frame.
Wensen: peuter moet achterop kunnen zitten in stoeltje. De huidige fiets heeft de batterij in de bagagedrager. Voor het zitje is een adapter geplaatst, dus onze zoon zit relatief hoog op de fiets en daar durft mijn vrouw niet mee te fietsen.

Inmiddels heb ik een aantal fietsen gezien met middenstandaard én middenmotor (schaarse combinatie). Dat heeft sterk de voorkeur i.v.m. kind achterop.
Ook de batterij willen we niet achterop hebben, omdat het kind dan hoger komt te zitten dan nodig.
MIK/Easyfit-bagagedrager om stoeltje direct te bevestigen (zonder adapter).
Liever geen nexus 7.

Ik heb nog geen fietsen gevonden die aan al deze eisen voldoen. Is dit te veel eisend?
Dank voor de reacties (@hijskraan, @laurens0619, @LuPo en anderen). Allen wel een N7 naaf (en geen N8), maar die eis moeten we wellicht laten vallen. Automatische versnellingsbak valt sowieso af.
We zijn ook gaan kijken naar OEK-fietsen, omdat ik dacht dat het lagere gewicht veel beter voor de stabiliteit is. De Batavus Mambo fietste iets sportiever en daardoor fijner dan de Bloom. De geometrie is volgens mij ook iets anders, alleen kan ik nergens tekeningen vinden op de website van de fabrikant. Iemand een tip waar ik dit kan vinden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Foxhill schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:01:
[...]

Met ongebusde velgen. Totaal arbitrair.
Ik weet niet wat je bedoeld maar wij hebben er geen enkel problemen mee. De fiets heeft velgen van het merk Ryde welke veel andere merken ook gebruiken. We hebben ermee in de Eiffel en Zuid Duitsland /Oostenrijk gefietst met dubbele fietstassen erop .5500 KM en geen enkel probleem. Enige is nieuwe remblokjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-04 16:37
jimh307 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:59:
[...]

Wat dus dodelijk voor de accu is. Hij staat lang stil, de accu bereikt het punt van diepteontlading dat het de accu fataal is geworden. Overweeg te reviseren of maak er een gewone fiets van. Sorry, mooier kan ik het je niet maken.
Ik heb net de nieuwe lader binnen en de accu laadt nu wel op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Mooi opgelost dan! Dan valt de schade mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
GeorgeBfast schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 09:00:
[...]

Ik weet niet wat je bedoeld maar wij hebben er geen enkel problemen mee. De fiets heeft velgen van het merk Ryde welke veel andere merken ook gebruiken. We hebben ermee in de Eiffel en Zuid Duitsland /Oostenrijk gefietst met dubbele fietstassen erop .5500 KM en geen enkel probleem. Enige is nieuwe remblokjes.
Niets mis met de fiets. Ryde zijn goede velgen.

(Wel maken zij ook alles van een enkelwandige velg tot en met dubbelwandig + gebusd + spaakgaten in spaakrichting.)

Het is niet mijn bedoeling iets van de fiets zelf te vinden. Wat ik bedoel is dat het ene merk kan zeggen dat de fiets geschikt is tot 150kg en de andere kan zeggen dat de fiets geschikt is tot 130kg zonder technische reden.

Ongebusde velgen zijn minder sterk dan met busjes. Bij duurdere merken zijn gebusde velgen gebruikelijk terwijl dan vaak 130kg aangegeven wordt. Dit is een voorbeeld dat het niet een nauwkeurige specificatie is.

Ik heb dit al eens uitgezocht voor een zware klant voor twee fietsen van verschillende merken. Toen merkte ik dat fabrikanten bij een aantal onderleveranciers vragen voor welk gewicht de onderdelen geschikt zijn en zich daar op baseren. Die onderleveranciers maken zelf een inschatting zonder metingen (hoe wil je dit ook meten?). De merken kiezen zelf voor welke delen ze het opvragen. Ook gewicht met of zonder eigen gewicht van de fiets wordt hierbij door elkaar gehaald.

Kortom: het hangt er maar vanaf of het merk iets lager (indekken) of hoger (marketing) opgeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Foxhill schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Niets mis met de fiets. Ryde zijn goede velgen.

(Wel maken zij ook alles van een enkelwandige velg tot en met dubbelwandig + gebusd + spaakgaten in spaakrichting.)

Het is niet mijn bedoeling iets van de fiets zelf te vinden. Wat ik bedoel is dat het ene merk kan zeggen dat de fiets geschikt is tot 150kg en de andere kan zeggen dat de fiets geschikt is tot 130kg zonder technische reden.

Ongebusde velgen zijn minder sterk dan met busjes. Bij duurdere merken zijn gebusde velgen gebruikelijk terwijl dan vaak 130kg aangegeven wordt. Dit is een voorbeeld dat het niet een nauwkeurige specificatie is.

Ik heb dit al eens uitgezocht voor een zware klant voor twee fietsen van verschillende merken. Toen merkte ik dat fabrikanten bij een aantal onderleveranciers vragen voor welk gewicht de onderdelen geschikt zijn en zich daar op baseren. Die onderleveranciers maken zelf een inschatting zonder metingen (hoe wil je dit ook meten?). De merken kiezen zelf voor welke delen ze het opvragen. Ook gewicht met of zonder eigen gewicht van de fiets wordt hierbij door elkaar gehaald.

Kortom: het hangt er maar vanaf of het merk iets lager (indekken) of hoger (marketing) opgeeft.
Een kleine fietsfabrikant (je kan ze eerder zien als assembleurs) zal idd zich volledig baseren op de data van de toeleveranciers (velgen, naven, versnellingen, remmen, etc)

Maar de grotere fabrikanten zullen meer delen zelf ontwerpen en voor de standaard spullen hun normen op leggen.
En als ze hun huiswerk helemaal maken, dan zullen ze die fietsen wel testen op belasting en levensduur.
Voor een velg lijkt me dat zelfs niet zo moeilijk. Je belast de gemonteerde velg, en je laat ze in een machine op gestandaardiseerde manier 1000keer of 10000keer een drempel op rijden, of door een put rijden.
Dan kan je kijken waar je slijtage, beschadigingen of vermoeidheid ziet.
Ik kan me wel voorstellen dat fabrikanten als Canyon, Riese&Muller, ... dergelijke testen uitvoeren voor ze een fietsmodel verkopen.

De kleinste fabrikanten zullen veel meer werken gebaseerd op ervaring, buikgevoel en historiek. Ze kunnen die testen gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Wat adviseren jullie qua framemaat bij een Cube Touring Hybrid? Ik kwam op een maat 54 uit, ik ben 1,81m en beenlengte ca. 80cm. Alleen de fietsvoordeelshop zegt dat ik een maat 58 moet hebben?

Anders rijd ik nog even naar de superstore vandaag om te testen :P

[ Voor 12% gewijzigd door Santee op 20-03-2024 12:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Santee schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:37:
Wat adviseren jullie qua framemaat bij een Cube Touring Hybrid? Ik kwam op een maat 54 uit, ik ben 1,81m en beenlengte ca. 80cm. Alleen de fietsvoordeelshop zegt dat ik een maat 58 moet hebben?

Ik heb al eens eerder gezien dat de Cube tabellen een beetje kleine fietsen adviseren. Wij kunnen het alleen echt niet op afstand goed adviseren. Ga proefrijden. Je moet een fiets sowieso buiten proefrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04 13:58

Je hebt korte benen/lang bovenlijf. Ik zou zeker gaan testen. Je komt denk ik op medium frame met langere stuurpen uit.
Ter vergelijking: ik ben 183cm, binnenbeenlengte 90cm. Ik zit doorgaans op L/58cm fietsen met korte stuurpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:06
Foxhill schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:28:
[...]

Ik vind het best lastig om het niet eens te zijn met een vakman, maar deze ben ik het niet helemaal mee eens.

Lars van Rad15 (en Vittoria) met decennia ervaring bij Ryde en Idworkx is het hier zeer stellig mee oneens. Rad15 maakt MTB velgen en hij gebruikt ongebuste velgen met gerichte spaakgaten.

Maar ook mijn lichte DT swiss voorwiel met 16 radiale spaken is ongebust. Ja, systeemgewicht is lager... maar ik heb daarmee jaren in wedstrijden met 60 plus over klinkers, putdeksels en potholes geknalt. Ik heb nog nooit een slag gehad. (kanttekening, mijn wielenbouwer (Ger Hermans) stond bij de wedstrijdrenners bekend als de beste in Amsterdam en omstreken) Qua krachten is dat toch bepaald niet misselijk. Daarentegen heb ik vroeger gebuste Mavic Module E2 velgen doen en zien sneuvelen. We gebruiken tegenwoordig veel beter Alu (andere legeringen en anders behandeld) dan vroeger en we hebben veel betere precisie gereedschap om goed te richten.

Gerichte spaakgaten zijn niet meer de uitzondering (bij de betere velgen). Een gebust spaakgat is groter en verzwakt daarmee de constructie, ook al verspreid het busje de kracht weer over een wat groter gebied. Voordeel is ook dat het busje zorgt dat de spaak zich een beetje zelf kan richten, maar dat is niet nodig (zie bovenstaande voorbeelden). Je kan overigens met een washer zoals DT bij sommige velgen meelevert nog betere resultaten halen: Een klein spaakgat, met daarachter wel een flexibel montage punt. Het is in principe niet nodig, maar als je toch angst hebt van een slecht gericht spaakgaten een busje wil om de kracht te verdelen kan je een washer nemen (ik gok dat fabrikanten dit zelden doen ivm besparing).

De grote vraag is of we het hebben over ongebuste velgen met geirchte of over ongebuste velgen met ongerichte spaakgaten. De eerste zijn niet minder dan gebuste velgen, de tweede zijn waardeloos.

En wat ik al vaker heb gezegd, je moet verjongde spaken gebruiken ipv "plain", die zijn veel sterker. Eerlijk gezegd vind ik dat nog veel belangrijker dan de velg... een goed gespannen velg van een goed merk kan zo belachelijk veel op zijn flikker krijgen voordat er uberhaupt een slag in zit.

[ Voor 3% gewijzigd door roffeltjes op 20-03-2024 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes

Advies van @Foxhill is het beste, dus wat ik hieronder ga zeggen is vooral geeky en niet iets waar je aan moet beginnen tenzij je weet wat je doet.

Als je veel ervaring hebt (dus weet wat je wil) en geometrie kaartjes goed begrijpt kan je eventueel nog wel aan de hand van de getallen een fiets "blind" kopen, maar dan moeten de getallen wel kloppen. Bij "gewone"fietsen is dat niet altijd correct en ontbreken er ook vaak belangrijke getallen. Ik heb mijn huidige ebike blind gekocht, maar ik heb wel eerst door VdV Duitsland een frame laten nameten (geweldige service!) zodat ik de Stack en Reach had (die ontbrak op de website, geen idee of dat nog zo is).

Voor de geïnteresseerden, ik heb wel eens gepost over Stack en reach mocht je meer willen weten over dit onderwerp

Wat dat betreft is het bij MTB's en Racefietsen wat beter, de geometrie tabellen kloppen meestal (en zijn volledig). Een Colnago in juiste maat zal altijd goed rijden maar kost alleen "vrij veel" ;)

Lang verhaal kort, ga proefrijden ( :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
roffeltjes schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:03:
[...]
Ik vind het best lastig om het niet eens te zijn met een vakman, maar deze ben ik het niet helemaal mee eens.

Lars van Rad15 (en Vittoria) met decennia ervaring bij Ryde en Idworkx is het hier zeer stellig mee oneens. Rad15 maakt MTB velgen en hij gebruikt ongebuste velgen met gerichte spaakgaten.

Maar ook mijn lichte DT swiss voorwiel met 16 radiale spaken is ongebust. Ja, systeemgewicht is lager... maar ik heb daarmee jaren in wedstrijden met 60 plus over klinkers, putdeksels en potholes geknalt. Ik heb nog nooit een slag gehad. (kanttekening, mijn wielenbouwer (Ger Hermans) stond bij de wedstrijdrenners bekend als de beste in Amsterdam en omstreken) Qua krachten is dat toch bepaald niet misselijk. Daarentegen heb ik vroeger gebuste Mavic Module E2 velgen doen en zien sneuvelen. We gebruiken tegenwoordig veel beter Alu (andere legeringen en anders behandeld) dan vroeger en we hebben veel betere precisie gereedschap om goed te richten.

Gerichte spaakgaten zijn niet meer de uitzondering (bij de betere velgen). Een gebust spaakgat is groter en verzwakt daarmee de constructie, ook al verspreid het busje de kracht weer over een wat groter gebied. Voordeel is ook dat het busje zorgt dat de spaak zich een beetje zelf kan richten, maar dat is niet nodig (zie bovenstaande voorbeelden). Je kan overigens met een washer zoals DT bij sommige velgen meelevert nog betere resultaten halen: Een klein spaakgat, met daarachter wel een flexibel montage punt. Het is in principe niet nodig, maar als je toch angst hebt van een slecht gericht spaakgaten een busje wil om de kracht te verdelen kan je een washer nemen (ik gok dat fabrikanten dit zelden doen ivm besparing).

De grote vraag is of we het hebben over ongebuste velgen met geirchte of over ongebuste velgen met ongerichte spaakgaten. De eerste zijn niet minder dan gebuste velgen, de tweede zijn waardeloos.

En wat ik al vaker heb gezegd, je moet verjongde spaken gebruiken ipv "plain", die zijn veel sterker. Eerlijk gezegd vind ik dat nog veel belangrijker dan de velg... een goed gespannen velg van een goed merk kan zo belachelijk veel op zijn flikker krijgen voordat er uberhaupt een slag in zit.
We zijn het wel eens hoor. Alleen is jouw verhaal een ode aan spaakgaten in de richting (uit het midden of gedraaid). Dat is héél goed, maar zie je nauwelijks op ebikes. En we kwamen van een Stella, die heeft dat niet. Ik had het over velgen met of zonder busjes en spaakgaten in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:48:
[...]

We zijn het wel eens hoor. Alleen is jouw verhaal een ode aan spaakgaten in de richting (uit het midden of gedraaid). Dat is héél goed, maar zie je nauwelijks op ebikes. En we kwamen van een Stella, die heeft dat niet. Ik had het over velgen met of zonder busjes en spaakgaten in het midden.
Oeh, dat is suf van me, ik heb het niet goed genoeg gevolgd. Ik dacht dat het over die Victoria XL fietsen ging, ongetwijfeld omdat ik daaraan dacht... compleet verkeerd gelezen en in mijn hoofd iets anders ingevuld. :$

Elk merk heeft de neiging om op dit soort zaken te bezuinigen, en Stella is als prijsstunter in deze net wat meer verdacht, dus tsja.

Overigens meteen maar een algemene waarschuwing; bijna elke fietsenfabrikant zet zwaar in op het versnellingssyteem en pronkt daarmee, waarna ze op de andere onderdelen fors bezuinigen. Als de merknaam niet bij staat weet je meestal wel genoeg. En ja dit speelt ook bij MTB's van grote merken (racefietsen iets minder, maar ook daar zijn de niet gruppo onderdelen altijd het bezuinigingspunt).

Voor de meeste dingen maakt dat ook niet zoveel uit, maar waar je wel wat van merkt zijn de banden... er wordt heel vaak een net wat goedkoper model gekozen met wat minder prettige rijeigenschappen.

Wees dus wel een beetje alert als je echt zwaar op de specs geilt, alles wat niet duidelijk is gespecificeerd is verdacht ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bubbleblower1
"Benoemen van bedrijfsnamen, en in het bijzonder namen van medewerkers/eigenaren, is niet de bedoeling"

Hoe bedoel je, dat doet iedereen voortdurend,
Fjorden, Timovd, GeorgeBfast, zx9r_mario, Foxhill, Tommie12, Santee en Roffeltjes doen het hierboven ook!

Mag je mensen niet waarschuwen voor oplichters?

De twee oplichters hebben één overeenkomst; ze beweren allebei dat ze 20Ah accu's voor de Gazelle Innergy kunnen leveren. Eén ervan kun je makkelijk vinden door "revisie gazelle innergy" te zoeken op Marktplaats, de andere heeft meer een hit en run tactiek en adverteert slechts af en toe op Marktplaats.
Het zijn overigens niet de enige twee, er was sprake van een derde bedrijf dat inmiddels failliet is gegaan, dus de kans dat je wordt opgelicht is best aanzienlijk.

Zeker als je weet dat het bedrijf dat het beste staat aangeschreven op dit forum, dat een keer is afgebrand, mij ook nog twee ondeugdelijke accu's heeft geleverd, respectievelijk april 2020 en augustus 2021, dus die zijn lang bezig geweest met ondeugdelijke accu's en zijn niet eerlijk tegenover mij geweest dat de accu's het niet goed deden. Anders had ik al deze ellende nu niet gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:22

B64

Bubbleblower1 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 23:41:
"Benoemen van bedrijfsnamen, en in het bijzonder namen van medewerkers/eigenaren, is niet de bedoeling"

Fjorden, Timovd, GeorgeBfast, zx9r_mario, Foxhill, Tommie12, Santee en Roffeltjes doen het hierboven ook!

De twee oplichters hebben één overeenkomst; ze beweren allebei dat ze 20Ah accu's voor de Gazelle Innergy kunnen leveren. Eén ervan kun je makkelijk vinden door "revisie gazelle innergy" te zoeken op Marktplaats, de andere heeft meer een hit en run tactiek en adverteert slechts af en toe op Marktplaats.
Het zijn overigens niet de enige twee, er was sprake van een derde bedrijf dat inmiddels failliet is gegaan, dus de kans dat je wordt opgelicht is best aanzienlijk.

Zeker als je weet dat het bedrijf dat het beste staat aangeschreven op dit forum, dat een keer is afgebrand, mij ook nog twee ondeugdelijke accu's heeft geleverd, respectievelijk april 2020 en augustus 2021, dus die zijn lang bezig geweest met ondeugdelijke accu's en zijn niet eerlijk tegenover mij geweest dat de accu's het niet goed deden. Anders had ik al deze ellende nu niet gehad.
Volgens mij hebben we het hier steeds over merken en modellen, fabrikanten van fietsen en onderdelen, etc.
Er worden zelden namen genoemd van individuele fietsenwinkels of reparatiebedrijven; er worden hooguit namen van bedrijven genoemd waar meerdere mensen goede ervaringen mee hebben.

In dit forum wordt regelmatig gewaarschuwd over malafide accurevisiebedrijven in het algemeen, en bedrijven die (vrijwel uitsluitend) adverteren via Marktplaats in het bijzonder. Juist omdat reviseren vaak een tegenvallend resultaat heeft. Je kunt namelijk niet verwachten dat een accu 'als nieuw' wordt, en er zijn zat voorbeelden te vinden waar de accu maar heel kortstondig goed werkt, of niet meer herkend wordt door de fiets.

Los daarvan ben je zelf in zee gegaan met een bedrijf dat iets belooft wat volgens een aantal andere bedrijven helemaal niet kan. Ben je dan zelf niet ook veel te goedgelovig geweest?

Als je vindt dat je bestolen en/of opgelicht bent: doe sowieso aangifte bij de politie, en je zou een melding kunnen doen bij de Consumentenbond of Radar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Nu online

Ik heb even getwijfeld, maar aangezien ik degene was, die waarschijnlijk als eerste je vorige bericht las en heb gerapporteerd (sorry, maar ik hou niet van 'naming en shaming'), toch maar even een reactie:
Hoewel @B64, het hierboven al prima heeft geformuleerd, wil ik daar toch nog even op aanhaken:
jouw verhaal vergelijken met de forumleden die je hierboven aanhaalt (wederom niet chique naar mijn mening), is niet terecht: ik volg dit topic al jaren en ik zie gelukkig maar zelden berichten voorbij komen waar (MKB)bedrijven zo publiekelijk aan de schandpaal worden genageld.

Inhoudelijk: ik begrijp dat 20Ah een harde eis is voor je, en dat de meeste (gerenommeerde) revisiebedrijven hebben aangegeven dat niet te kunnen leveren. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, maar heb je ook gevraagd waarom ze dat niet kunnen/willen? Ze zullen er, neem ik aan, een goede reden voor hebben om dit niet te willen doen. Als ze aangeven dat het onmogelijk is om die capaciteit te leveren in die bouwvorm, zou ik zo'n bedrijf eerder vertrouwen en vragen wat dan wel mogelijk is.
Bedrijven die iets beloven, wat de rest niet kan, zou ik per definitie wantrouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:18
roffeltjes schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 21:14:
.....
Voor de geïnteresseerden, ik heb wel eens gepost over Stack en reach mocht je meer willen weten over dit onderwerp....
De betreffende post is al sinds de update van de openingspost erin opgenomen. ;)
Je kan het citaat en een link naar de originele post daar vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 21-03-2024 12:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes

Ik spreek even voor mezelf: mijn wielbouwer Ger Hermans is al met pensioen, ik noemde hem slechts ter illustratie dat een gernormeerd bouwer bijna onverwoestbare wielen kan maken zonder het heel zwaar te maken.

Dat ik Lars noemde is omdat hij een (verifieerbare en publieke) autoriteit is op het gebied van techniek. Oftewel op dat punt van de discussie een nuttige aanvulling van expertise.

Ik probeer echt ten zeerste geen personen financieel te bevoordelen of te benadelen.

Ook toen ik waarschuwde voor Vanmoof ben ik bij verifieerbare bronnen (FD, quote, jaarverslagen, glossies en investment borchures) gebleven en geen anekdotisch verhalen opgediend.

Het kan uiteraard dat ik wel eens wat zeg wat ik niet moet zeggen, maar ik probeer er toch heel scherp op te letten.

[ Voor 14% gewijzigd door roffeltjes op 21-03-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brain3
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-03 13:44

Brain3

<GoT> Brain3#2873

Beste,

Zit met een probleempje met onze electrische fiets en weet niet goed hoe dit ineens komt.
Sinds gisteren horen we een hard tikkend geluid uit de motor

[Video: https://photos.app.goo.gl/ANZz7ycTh5CQQbjo9]

Iemand die weet wat de oorzaak kan zijn? _/-\o_

Merk: Cannondale
Model: Mavaro
Motor: Bosch CX Performance Line

<GoT> Brain3#2873

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
De twee kleinste bladen van mijn cassette zijn de bladen die het meest slijten. En ja, ik rij vrijwel alles met de meeste ondersteuning. Mijn ebike is de vervanging van mijn auto. (we hebben er zelfs een auto voor weggedaan, in 2 jaar bijna 7000 km op de klok). Alles gaat op 25 km/u. En ik woon in een dorp, dus van dorp naar stad dat zijn lange stukken. Ik rijd dus 98% van de tijd op het kleinste blad, in de hoogste ondersteuning. Bij kruisingen schakel ik een paar (4 a 5) tandjes kleiner, om vervolgens (in turbo) weer snel op te trekken. cx Gen4, dus 85 Nm.

En steeds krijg ik na onderhoud weer te horen:
- u rijdt wel veel in turbo
- uw kleinste bladen slijten wel snel
- u moet wel terugschakelen/ met minder ondersteuning rijden.
- mijn vrouw heeft een soortgelijke fiets, ook derailleur, zelfde rijstijl, zelfde gebruik. Ook zij krijgt dit bij onderhoud te horen.

Ben ik nou gek? Ik word er een beetje moe van om steeds dit verhaal te horen. Ik ben heel tevreden over mijn fietsenmaker, maar iedere keer moet ik het weer uitleggen. Ik ben toch niet de enige die zo fietst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
gysman11 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 18:19:
De twee kleinste bladen van mijn cassette zijn de bladen die het meest slijten. En ja, ik rij vrijwel alles met de meeste ondersteuning. Mijn ebike is de vervanging van mijn auto. (we hebben er zelfs een auto voor weggedaan, in 2 jaar bijna 7000 km op de klok). Alles gaat op 25 km/u. En ik woon in een dorp, dus van dorp naar stad dat zijn lange stukken. Ik rijd dus 98% van de tijd op het kleinste blad, in de hoogste ondersteuning. Bij kruisingen schakel ik een paar (4 a 5) tandjes kleiner, om vervolgens (in turbo) weer snel op te trekken. cx Gen4, dus 85 Nm.

- mijn vrouw heeft een soortgelijke fiets, ook derailleur, zelfde rijstijl, zelfde gebruik. Ook zij krijgt dit bij onderhoud te horen.

Ben ik nou gek? Ik word er een beetje moe van om steeds dit verhaal te horen. Ik ben heel tevreden over mijn fietsenmaker, maar iedere keer moet ik het weer uitleggen. Ik ben toch niet de enige die zo fietst?
Als je accepteert dat je tandwielen/ketting/motor wat sneller slijt is er niet veel aan de hand lijkt me? De fietsenmaker zal het vast met de beste bedoelingen melden. Het is aan jou of je er iets mee doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Niks mis mee.
Om slijtage wat te beperken kan je (als je dat wil) iets regelmatiger je ketting poetsen, en eventueel ook iets sneller de ketting vervangen.
Als de ketting rekt, dan slijten de tandwielen sneller.
Amateur wielrenners doen meestal 2 kettingen voor ze de tandwielen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:52

Met jouw gebruik had je dan eigenlijk beter een riem en nexus 5 oid aangeschaft. Derailleurs op electrische stadsfietsen heb ik nooit begrepen omdat je dan het soort slijtage hebt waarover je spreekt. Tegenwoordig heeft Shimano met cues een zwaarder, maar slijtvaster systeem. Dat is misschien voor jou nog wel het overwegen waard om derailleur, schakelaar, ketting en cassette te vervangen. 't is naast steviger ook goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Teun_2 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Met jouw gebruik had je dan eigenlijk beter een riem en nexus 5 oid aangeschaft. Derailleurs op electrische stadsfietsen heb ik nooit begrepen omdat je dan het soort slijtage hebt waarover je spreekt. Tegenwoordig heeft Shimano met cues een zwaarder, maar slijtvaster systeem. Dat is misschien voor jou nog wel het overwegen waard om derailleur, schakelaar, ketting en cassette te vervangen. 't is naast steviger ook goedkoper.
Dan kan je beter de fiets verkopen en een andere (tweedehands) kopen.

De ombouw die jij voorstelt betekent: nieuwe naaf in wiel, of nieuw achterwiel, bediening voor die naafversnelling, kader omvormen voor riem, nieuw voortandwiel, en nieuwe schakelbediening.
Riem met tandwielen zal kort bij 2-300€ zitten, nieuwe naaf nog eens 200€, ombouw (inclusief herspaken van het wiel) nog eens 300€ als de kader al open kan, anders is het zagen en lassen, en dan kost dat je ook nog eens 2-300€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Tommie12 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 22:38:
[...]

Dan kan je beter de fiets verkopen en een andere (tweedehands) kopen.

De ombouw die jij voorstelt betekent: nieuwe naaf in wiel, of nieuw achterwiel, bediening voor die naafversnelling, kader omvormen voor riem, nieuw voortandwiel, en nieuwe schakelbediening.
Riem met tandwielen zal kort bij 2-300€ zitten, nieuwe naaf nog eens 200€, ombouw (inclusief herspaken van het wiel) nog eens 300€ als de kader al open kan, anders is het zagen en lassen, en dan kost dat je ook nog eens 2-300€
Dat stel ik helemaal niet voor en heb je echt verkeerd gelezen. Ik stelde gewoon dat er beter was gekozen voor een andere fiets bij aankoop. Maar nu de fiets er wel is, zou ik voor dit gebruik wel overwegen om zo'n nieuwe Shimano cues te installeren. Dat kan prima op het bestaande wiel. Dat is evengoed een derailleur, ketting en cassette, alleen wat zwaarder en slijtvaster gemaakt dan standaard deore oid wat er nu wellicht opzit en ook nog eens goedkoper in vervangen van slijtage onderdelen.
Een frame gaan verzagen/lassen op er een riem door te krijgen lijkt me een heel slecht idee. Er bestaan tegenwoordig riemen die je kan splitsen. Geen ervaring mee: https://www.veercycle.com/products/split-belt-pro

[ Voor 21% gewijzigd door Teun_2 op 22-03-2024 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Niet online
Naast dat ik heel tevreden ben over mijn fietsenmaker, ben ik ook heel tevreden over mijn fiets. Wellicht was een riem beter geweest maar zolang ik de boel goed schoon houd en netjes invet, ben ik gewoon heel blij. Dat dat dan betekent dat ik een keertje vaker een nieuwe ketting nodig heb, of dat de cassette vervangen moet worden, ach, dat hoort er gewoon bij. Het is alleen het verhaal erbij dat me wat vermoeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 16:02
Hallo,

Ik ben op zoek naar een e-bike. Ik heb al 12 jaar geen fiets gehad dus ik weet er de ballen van.
Ik weet wel dat ik voor een middenmotor wil gaan, met een accu van zo'n 500Wh
Liefst een stadsfiets model, geen sportief model.
Ik zou 'm voornamelijk gebruiken om in het weekend eens een leuk dagje te gaan fietsen. Ik zal 'm max 2x per maand gaan gebruiken denk ik. En niet voor woon-werk verkeer.
Eigenlijk alleen om te toeren dus.

Vind het verder belangrijk dat er een goed "smart" systeem op zit om wat dingen in te stellen en te verbinden met mijn telefoon, dat ook alle routes automatisch opgeslagen worden met max / gemiddelde snelheid en de locatie.
Wil ook een comfortabele fiets.

Wat ik hier verwacht:
- Een aantal goede modellen om naar te kijken
- Extra dingen om naar te kijken / op te letten
- Bijv "Neem een bosch, dat zijn de goede motors" oid
- Goede fiets merken
- Wat voor rem systeem is aan te raden

Ik ga sowieso binnenkort naar wat (grote) fiets zaken om rond te kijken en proef te rijden.

Oja, budget is niet super relevant. Zo rond de 3500 (3-4k) vind ik prima.

[ Voor 4% gewijzigd door jesse! op 22-03-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jesse! schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:09:
Hallo,

Ik ben op zoek naar een e-bike. Ik heb al 12 jaar geen fiets gehad dus ik weet er de ballen van.
Ik weet wel dat ik voor een middenmotor wil gaan, met een accu van zo'n 500Wh
Liefst een stadsfiets model, geen sportief model.
Ik zou 'm voornamelijk gebruiken om in het weekend eens een leuk dagje te gaan fietsen. Ik zal 'm max 2x per maand gaan gebruiken denk ik. En niet voor woon-werk verkeer.
Eigenlijk alleen om te toeren dus.

Vind het verder belangrijk dat er een goed "smart" systeem op zit om wat dingen in te stellen en te verbinden met mijn telefoon, dat ook alle routes automatisch opgeslagen worden met max / gemiddelde snelheid en de locatie.
Wil ook een comfortabele fiets.

Wat ik hier verwacht:
- Een aantal goede modellen om naar te kijken
- Extra dingen om naar te kijken / op te letten
- Bijv "Neem een bosch, dat zijn de goede motors" oid
- Goede fiets merken
- Wat voor rem systeem is aan te raden

Ik ga sowieso binnenkort naar wat (grote) fiets zaken om rond te kijken en proef te rijden.

Oja, budget is niet super relevant. Zo rond de 3500 (3-4k) vind ik prima.
Lees zeker eerst het openingstopic, daar staat al veel in.

Men een middenmotor en een Bosch Smart systeem met Kiox300 denk ik dat je verwachtingen wel ingevuld geraken. (waarmee ik niet wil zeggen dat een Shimano motor slecht is, integendeel, ik ken ze gewoon minder goed)

Ga dus naar die fietszaak, en vertel ze exact dit.
Dan rest er nog de keuze voor naaf/derailleur, ketting/riem.

Remmen: op een goede ebike zal je normaal wel schijfremmen vinden, en dat vind ik ook aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesse!
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-04 16:02
Tommie12 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:51:
[...]

Lees zeker eerst het openingstopic, daar staat al veel in.

Men een middenmotor en een Bosch Smart systeem met Kiox300 denk ik dat je verwachtingen wel ingevuld geraken. (waarmee ik niet wil zeggen dat een Shimano motor slecht is, integendeel, ik ken ze gewoon minder goed)

Ga dus naar die fietszaak, en vertel ze exact dit.
Dan rest er nog de keuze voor naaf/derailleur, ketting/riem.

Remmen: op een goede ebike zal je normaal wel schijfremmen vinden, en dat vind ik ook aan te raden.
Dankjewel, zijn schijfremmen beter dan hyfraulische remmen?

Ketting of riem maakt mij niet uit, ik zal niet zoveel rijden dat een riem nodig is dnek ik.

Naaf / derailleur, ik denk dat naaf prima is. Liefst traploos maar anders maakt het ook niet uit.

Oh, navigatie is ook wel een leuke als dat erop zit (zie ik op de Kiox300 zitten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
jesse! schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 12:55:
[...]

Dankjewel, zijn schijfremmen beter dan hyfraulische remmen?

Ketting of riem maakt mij niet uit, ik zal niet zoveel rijden dat een riem nodig is dnek ik.

Naaf / derailleur, ik denk dat naaf prima is. Liefst traploos maar anders maakt het ook niet uit.

Oh, navigatie is ook wel een leuke als dat erop zit (zie ik op de Kiox300 zitten)
Meestal bedoelen ze met hydraulisch remmen dus schijfremmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 03:39
Lijkt op de Tenways 800s: Huyser Q-bike - NL-merk - MIVICE - accu 500 Wh en optie om een 600 Wh te nemen. Dat scheelt aanzienlijk met de 374 Wh van de 800s. - 3 maten - 2 kleuren - AXA Solid Plus - Selle Royal zadel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbgXNi5iTTrj3mHn7U0yMl0D-wc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xEQ0vuOck1uORIROiUTfBYpX.jpg?f=fotoalbum_large

Meer info: https://www.huyserfietsen.nl/q-bike.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04 17:52
neb0 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:31:
Lijkt op de Tenways 800s: Huyser Q-bike - NL-merk - MIVICE - accu 500 Wh en optie om een 600 Wh te nemen. Dat scheelt aanzienlijk met de 374 Wh van de 800s. - 3 maten - 2 kleuren - AXA Solid Plus - Selle Royal zadel.

[Afbeelding]

Meer info: https://www.huyserfietsen.nl/q-bike.html
Grappig, vroeger heette mijn fietsenmaker zo.

Verder wel een mooie fiets voor een nette prijs lijkend op een peperdure Qwic. :)

Alleen jammer dat er geen CDX riem op ligt. De CDN is een stuk minder duurzaam. Zelfs met een pittige middenmoter zal de CDX alsnog langer meegaan, dus calculeer wel een paar vervangingen in voor het gemak.

[ Voor 12% gewijzigd door jimh307 op 22-03-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
jimh307 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:41:
[...]

Grappig, vroeger heette mijn fietsenmaker zo.

Verder wel een mooie fiets voor een nette prijs lijkend op een peperdure Qwic. :)
Misschien is hij het wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-04 17:52
neb0 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:43:
[...]

Misschien is hij het wel. ;)
Wie weet ;)

Alleen bestaat Q-bike niet meer, of toch wel :? :X
https://qbikereparatie.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Lijkt inderdaad failliet.

Nou ja dit is Huyser iig. Zag deze Huyser Q-bike hier in een winkel staan.
Volgens jaar gaat het merk kennelijk deels over op Bosch.

[ Voor 22% gewijzigd door neb0 op 22-03-2024 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
De fiets ziet er zeker goed uit voor die prijs alleen een 35 nm achtermotor lijkt me wel wat zwakjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
GeorgeBfast schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:48:
De fiets ziet er zeker goed uit voor die prijs alleen een 35 nm achtermotor lijkt me wel wat zwakjes.
Ik heb een paar weken op een van een vriend geleende Tenways CGO 600 Pro gefietst met 35 Nm achterwielmotor. Biedt ruim voldoende ondersteuning. 35 Nm van een achterwielmotor is, zeker op zo'n lichte fiets, ook 'krachtiger' dan een middenmotor van 35 Nm (versnellingen even niet meegerekend). Ik vond 'm rapper dan een Bosch active Line plus van 50 Nm hoewel die fiets (een mooie Sparta) wel aanzienlijk meer gewicht heeft.

Waar een achterwielmotor (zeker zonder versnellingen) het laat liggen is bij sterkere hellingen (en als je midden op een helling moet stoppen) maar in Nederland zie ik zo 123 geen grote problemen buiten Zuid Limburg. Ik ben ze iig niet tegengekomen en ging vlot met 25 km/u een helling op.

Uiteraard is een Bosch Performance Line sterker (mede ook vanwege de positie) en beter geschikt voor heuvels. Desalniettemin is de Huyser Q-Bike voor de prijs geen verkeerde fiets denk ik (daarom noemde ik 'm) en lijkt (is giswerk) wat steviger en beter gelakt dan een Tenways 800s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Klein vraagje betreffende de nexus 8;

Ik heb sinds eind december een Giant Dailytour met de betreffende naaf.

Ik kom af van een derailleur dus het is even wennen maar sinds ik hem kocht heb ik hem al een keer terug gebracht om de versnellingen te laten stellen echter nu komt de eerste beurt eraan en toch heb ik nog het idee dat het niet helemaal goed gesteld is.

Moet je bij alle versnellingen de naaf horen "ratelen" (als je dat zo noemt) zoals een derailleur met terug trappen in vrij?

Ik hoor dat nu namelijk soms in sommige versnellingen, allicht dat dat bij alle versnellingen hoort ipv niet?

Nogmaals, ik kom van derailleur dus ik zou "ratelen" als juist goed zien.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:19
De link van Silca werkt niet meer:

- Bandenspanning
Door regelmatig de bandenspanning te controleren voorkom je slijtage en ongewild lek rijden. Tevens verminder je de kans op een zogenaamde "slangenbeet". (bij het oprijden van de stoep met de velg de binnenband aan 2 zijden doorprikken)
Een brede band wordt over het algemeen minder hard (ca. 2.5bar) opgepompt dan een smaller type (ca. 3.5bar)
Veel mensen rijden met een te hoge bandenspanning, omdat ze dit kennen uit de periode dat smallere banden de norm waren. Probeer eens om met een lagere bandenspanning te rijden, je zult merken dat grip en comfort een grote stap vooruit gaan.
Vul ook eens bandenspanningstool van Silca eens in. Je zal verwonderd zijn welke druk daar wordt aanbevolen.

ETRTO: https://hollandbikeshop.com/images/Bandentabel_Final_5.pdf
Bandenpanning: https://silcavelo.eu/pages/sppc-form

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Arjantje72 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:57:
De link van Silca werkt niet meer:....
....
Bandenpanning: ....
Bedankt voor de feedback. Blijkbaar is Silca "verhuisd"
Link gewijzigd in TS.

.......
.......
Bandenpanning: https://silca.cc/pages/pro-tire-pressure-calculator

[ Voor 10% gewijzigd door elinx op 23-03-2024 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Humma Kavula schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 23:51:

Ik kom af van een derailleur dus het is even wennen maar sinds ik hem kocht heb ik hem al een keer terug gebracht om de versnellingen te laten stellen echter nu komt de eerste beurt eraan en toch heb ik nog het idee dat het niet helemaal goed gesteld is.

Moet je bij alle versnellingen de naaf horen "ratelen" (als je dat zo noemt) zoals een derailleur met terug trappen in vrij?

Ik hoor dat nu namelijk soms in sommige versnellingen, allicht dat dat bij alle versnellingen hoort ipv niet?

Dat is normaal in een aantal versnellingen. Het klopt ook dat dit niet in alle versnellingen is.

Er staan twee gele streepjes bovenop de casettejoint. De casettejoint is dat ding wat ronddraait rechts op de naaf als je schakelt. In de vierde versnelling moeten die twee streepjes bij elkaar staan. Een nieuwe kabel rekt nog iets, dus veel fietsenmakers zetten de kabel bij afleveren een mm te strak of vaak wordt de kabel bij de eerste beurt weer iets strakker gezet.

Staan de gele streepjes bij elkaar? Dan is het prima!

Tijdens het schakelen goed de benen stil houden. Als de naaf dan doortrapt staat die niet goed afgesteld. Daarmee niet doorfietsen want dat kan de naaf niet zo goed hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
GeorgeBfast schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 19:48:
Meer dan zat buiten de Limburgse heuvels. Onze eerste fietsen hadden een ION 25nm voorwielmotor, reden echt heel erg fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
neb0 schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 18:31:
Lijkt op? Dat is op de accu en een paar onderdelen na precies dezelfde fiets. Als ze dit niet inkopen via Tenways kan Tenways zijn borst nog nat maken, want dan stikt het straks van de huismerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
roffeltjes schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:06:
.... kan Tenways zijn borst nog nat maken, want dan stikt het straks van de huismerken.
Mivice is een producent van motoren, dus als Tenways geen exclusieve verkooprechten heeft in Europa, kan iedereen deze motor toepassen.
De Lidl Urban ebike is ook voorzien van de Mivice.

Wat Mivice op dit moment uniek maakt tov andere achternaafmotoren is zijn geïntegreerde krachtsensor.
Echter er zijn ook al losse krachtsensors (oa Kclamber) te koop die aan een willekeurige achternaafmotor bevestigd kunnen worden.
Met of zonder derailleur. Single speed is niet noodzakelijk met een dergelijke motor.

Probleem voor een individu is nog de slechte verkrijgbaarheid van controllers die dit ondersteunen, maar dat is een kwestie van tijd.

En dan zou het zomaar kunnen dat bv ook de Bafang naafmotor wordt voorzien van een krachtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2

Een interne versnellingsnaaf maakt altijd wel een klein beetje geluid. De nexus 8 minder dan bijvoorbeeld een SA 3. Je hebt eigenlijk drie sets planetaire versnellingen die altijd meedraaien. Daarnaast heb je ook wel wat palletjes met veertjes die over een groef lopen in sommige versnellingen. Gezien ze in vet lopen, zou je dat maar amper mogen horen. Zeker dat je ketting nergens tegenaan loopt? Als je de nexus 8 is versnelling 4 zet zouden op de naaf twee gele of rode puntjes met elkaar moeten uitlijnen. Doen ze dat niet, dan is de versnelling niet goed afgesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 23-03-2024 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Brain3 schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 16:45:
....

Sinds gisteren horen we een hard tikkend geluid uit de motor
....
De tik is er per omwenteling van de pedalen,
Meestal is dit niet iets van de motor zelf. Kijk daarom eens goed of er iets aanloopt.

Kijk ook eens of dit in alle versnellingen voorkomt.
Ik kan op de video niet zien of het een ketting met derailleur betreft of riem met naaf.
Maar een ketting icm derailleur kan meer invloed hebben

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 23-03-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:22

Waarom terugtrappen, je hoeft alleen de trappers even stil te houden,
als je echt achteruit trapt zoals je vooruit trapt, hoor ik ook de ketting, maar dit is niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
elinx schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:10:
[...]
Probleem voor een individu is nog de slechte verkrijgbaarheid van controllers die dit ondersteunen, maar dat is een kwestie van tijd.

En dan zou het zomaar kunnen dat bv ook de Bafang naafmotor wordt voorzien van een krachtsensor.
Ik dacht dat Bafang dat al in het assortiment had. De iMove President bevat er eentje volgens mij. Dual gear (auto) optie.

Wat denk jij trouwens over dual gear, meer slijtage?

Bafang heeft overigens ook een hubnaaf met 3 automatische versnellingen. Dat gaat uiteraard enkel i.c.m. een middenmotor (of wellicht voormotor maar die zie je niet veel meer)..
roffeltjes schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 08:06:
[...]

Lijkt op? Dat is op de accu en een paar onderdelen na precies dezelfde fiets. Als ze dit niet inkopen via Tenways kan Tenways zijn borst nog nat maken, want dan stikt het straks van de huismerken.
Klopt maar lijkt toch iets beter afgemonteerd en een 500 of 600 Wh accu. Verder behoorlijk als twee druppels.
Of Tenways de borst kan natmaken, weet ik niet. Zag laatst dat ze een nieuw model hebben met een 'eigen design' 45 Nm naafmotor (en sensor), gemaakt door Bafang. Lijkt erop dat dit het nieuwe platform wordt voor toekomstige city-modellen en bijna de helft van het Tenways-assortiment bestaat inmiddels uit fietsen met middenmotor (Cargo, X, T).

[ Voor 35% gewijzigd door neb0 op 23-03-2024 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
neb0 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 16:23:
.....

Ik dacht dat Bafang dat al in het assortiment had. De iMove President bevat er eentje volgens mij. Dual gear (auto) optie.

Wat denk jij trouwens over dual gear, meer slijtage?
....
....
Ik denk dat de Imove nog een krachtsensor in de trapas heeft. Een krachtsensor bij de motor zelf komt nog niet zoveel voor. Mivice is er één van.
Xiongda heeft al enige tijd een uitvoering met een dual gear, Dit betreft een zware maar onverwoestbare motor. Bafang heeft een wat lichtere dual variant.
Op het Duitse pedelec forum zijn twee personen die, met enige aanpassing een Kcalmber krachtsensor gekoppeld hebben aan de Xiongda en Lishui controllersoftware hebben aangepast.

mbt slijtage denk ik eerlijk gezegd dat dual gear een verbetering zal zijn, omdat de krachten bij verschillende wielomwentelingen meer zijn afgestemd dan in het geval van "one fits all"

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 25-03-2024 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
elinx schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:21:
[...]
Ik denk dat de Imove nog een krachtsensor in de trapas heeft. Een krachtsensor bij de motor zelf komt nog niet zoveel voor. Mivice is er één van en
Xiongda heeft al enige tijd een uitvoering met een dual gear, Dit betreft een zware maar onverwoestbare motor. Bafang heeft een wat lichtere dual variant.
Op het Duitse pedelec forum zijn er twee personen die daar, met enige aanpassing een Kcalmber krachtsensor aangekoppeld hebben en Lishui controller software hebben aangepast.
Ah bedoelde je het zo. Ja klopt. Tenways heeft de krachtsensor ook in de trapas bij de gebruikte MIVICE-motoren.

Bedankt voor de link!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
neb0 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 17:25:
...Tenways heeft de krachtsensor ook in de trapas bij de gebruikte MIVICE-motoren.....
Oei. Hoe kan ik dit hebben gemist. 8)7
Ik ging ervan uit dat ook Mivice de krachtsensor in de motor had geïntegreerd.

In dat geval lijkt het erop dat alleen Kclamber deze sensoren uitbrengt en er nog niet zoveel producenten er heil in zien om ze te integreren.
Ik heb er slechts één gezien nu, maar die wordt verkocht zonder controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
[b]neb0 in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"neb0 schre
Of Tenways de borst kan natmaken, weet ik niet.
Het risico dat dit specifieke deel van de markt wordt volgegooid door allerlei snelle jongens is voor mijn gevoel best aanwezig. Kijk maar naar Huyser die een beter uitgerust model uitbrengt voor dezelfde prijs. Probleem voor Tenways is dat ze waarschijnlijk al super scherp zitten qua marge doordat ze een breed dealernetwerk en support hebben opgezet.

Verder voor mij geen interessante markt, maar ik zou het toch wel jammer vinden als Tenways het niet zou redden, van alle nieuwe starters imho verreweg het merk wat ook wel echt heeft lopen nadenken over support en service ipv alles in een doos te schuiven en het daar dan maar bij laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• neb0
In het kader van het spammen van nieuwe fietsen (met een motor) weer een editie. :)

De Bosch PL SX vind ik een zeer interessante motor uit het Bosch-gamma. Voor mensen met dezelfde afwijking m.b.t. lichtere / sportievere (voor zover je dat van een e-bike kunt zeggen) modellen: deze Cube Editor Hybrid met derailleur, Shimano Alfine-8 of 11, mag er zo op het eerste oog zijn. Drie varianten (Pro, SLX en SLT met riem) en o.a. uit te rusten met spatborden (incl. verlichting) en tassendrager. Voordeliger dan de eerste genoemde Flyer Upstreet SL.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bw8NQfgCfSftVUBJ5xbDVZnGgKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mhWuDU1pR2H8fhhYlQhIWIhi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7jIh3IErRgMLYKOVzcw2rtJBg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XK12yakWR9QI0aIbAZqGlJt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TCKyhrmVpI3TBCJxIzogC8gnY_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYxooq1039bP5PX9W82IELz7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-XHqP_FtVCermneTU36sxCQDUrM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RWz9koJJAQg49lqC4RNQr4OW.jpg?f=fotoalbum_large

Meer info: https://www.cube.eu/nl-nl...ekking/city/editor-hybrid

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
neb0 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:52:
In het kader van het spammen van nieuwe fietsen (met een motor) weer een editie. :)
Tsja, ik ben al heel lang fan van wat Cube biedt qua bang-for-the-buck, maar dit ziet er echt netjes uit. Toch jammer dat we in Nederland geen minimalistische fietsen van een A-merk hebben, er is echt wel een markt(je) voor. Razer liep volgens mij best goed en ik zie nog steeds veel VM's.

Qua prijs zou je toch lager moeten kunnen zitten dan zo'n fiets die onze merken als kerstboom volhangen met geintegreerde troep. Een fiets met standaard SKS spatbordjes, dragertje, instap Hermanns of B&M lampje, klaar. Ook iets wat Duitsers IMHO beter doen; gewoon een paar frames en daar dan varianten op maken met stapjes in de uitrusting.

Ongetwijfeld ben ik de oen want ze zullen echt hun markt wel kennen, maar ik blijf me jaar in jaar uit verbazen dat ze bij Accell niet één vlot modelletje op de markt zetten en in plaats daarvan per merk 5 overlappende modellen op de markt gooien. En dan is het ook nog eens zo dat Batavus. Sparta en zelfs Koga overlap hebben... dat is toch niet logish?

Oh well, /rant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neb0
@roffeltjes Ja mooi fietsje he. En eens met het Accell-verhaal en de markt voor vlotte modellen. Misschien hebben ze daarom onlangs met Annemarie Jorritsma een vlotte president-commissaris aangesteld. https://www.ad.nl/binnenl...abrikant-accell~aefb59f3/

:/

[ Voor 3% gewijzigd door neb0 op 23-03-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubbleblower1
dennisfr schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 11:56:
[...]

Inhoudelijk: ik begrijp dat 20Ah een harde eis is voor je, en dat de meeste (gerenommeerde) revisiebedrijven hebben aangegeven dat niet te kunnen leveren. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten, maar heb je ook gevraagd waarom ze dat niet kunnen/willen? Ze zullen er, neem ik aan, een goede reden voor hebben om dit niet te willen doen. Als ze aangeven dat het onmogelijk is om die capaciteit te leveren in die bouwvorm, zou ik zo'n bedrijf eerder vertrouwen en vragen wat dan wel mogelijk is.
Bedrijven die iets beloven, wat de rest niet kan, zou ik per definitie wantrouwen.
Het was geen harde eis van me, ik wilde de maximale capaciteit en volgens deze heren was 20Ah mogelijk.

Normaal gesproken zou ik ze niet vertrouwd hebben, maar doordat één van de bedrijven die beweerde dat meer dan 15Ah niet mogelijk was mij al twee keer een 16,7Ah had geleverd nam ik aan dat het dus toch mogelijk is. Pas december jl. kwam ik erachter dat ook die accu's nooit hun capaciteit hebben benut, nadat ik mijn "slimme" display had vervangen voor een dom exemplaar, waarna de capaciteit zo'n 25% toenam.

Waarom 20Ah niet mogelijk is blijft voor mij een mysterie, ik vermoed dat Gazelle een soort blokkering erin heeft zitten, die kennelijk rond de 17Ah zit. Revisie bedrijven zijn wat dat betreft helemaal niet behulpzaam of weten het misschien niet en ook op dit forum weet niemand het. KWS zal het overigens vast wel weten.

Maar goed, terug naar die oplichters, het gaat echt om oplichters, want ze hebben zonder overleg mijn platina accu's ingepikt en vervangen door goud accu's, waarvan de ene het nog veel minder doet dan de andere, die krom getrokken is en niet eens goed op de fiets past. Nu heb ik voor de tweede keer de accu's terug gestuurd en ze weigeren reparatie, vervanging voor nieuwe exemplaren (in een capaciteit die het wel doet) of geld terug te geven. Ze beroepen zich er daarbij op dat ze alleen garantie geven op vervangen onderdelen en zijn kennelijk vergeten dat ze zonder mijn toestemming mijn platina accu's hebben vervangen ingepikt.

Die garantie tekst is pas van na dit incident, daarvoor stond er dat ze eerst kijken of de electronica goed is en als dat niet het geval was je daar wel voor moest betalen, maar geen gereviseerde accu kreeg.

Ondertussen worden er accu's aangeboden waarvan bij voorbaat vast staat dat ze niet goed werken en waar je geen garantie op krijgt, ook door gerenommeerde bedrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrasher
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24

Chrasher

Tevree met z'n PS5

neb0 schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 20:52:

De Bosch PL SX vind ik een zeer interessante motor uit het Bosch-gamma. Voor mensen met dezelfde afwijking m.b.t. lichtere / sportievere (voor zover je dat van een e-bike kunt zeggen) modellen: deze Cube Editor Hybrid met derailleur, Shimano Alfine-8 of 11, mag er zo op het eerste oog zijn. Drie varianten (Pro, SLX en SLT met riem) en o.a. uit te rusten met spatborden (incl. verlichting) en tassendrager. Voordeliger dan de eerste genoemde Flyer Upstreet SL.

Bedankt voor deze info. Heb dit model helemaal over het hoofd gezien. Lijkt mij een heel mooi fietsje ter vervanging van mijn Batavus Racer. :)
Natuurlijk wel de riem versie met Alfine 11, spatborden en bagagedrager.

PSN-id: Chrasher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 15:56
Nu er een dezer weken een bakfiets komt willen we er ook een elektrische fiets bij.
Deze mag wat betaalbaarder zijn (max zo rond de 1500euro bij voorkeur, maar als het helemaal klopt mag het ook wat meer zijn, en bij voorkeur een universeel model met een wat sportievere zit. Daarbij geschikt voor ons beide lengte (1,68 en 1,87).
Zelf had ik mijn oog al even laten vallen op de tenways cgo600, maar daar is framemaat M of L niet voor allebei geschikt.
Range hoeft geen 100km te zijn maar bij voorkeur we 60+km met lichte ondersteuning.

Vind dus een fiets als de tenways erg mooi, maar ook de velorettis en cowboy.

[ Voor 19% gewijzigd door Sincere1983 op 24-03-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Sincere1983 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:00:
.... (max zo rond de 1500euro) en bij voorkeur een universeel model met een wat sportievere zit....
Zelf had ik mijn oog al even laten vallen op de tenways cgo600, maar dat is toch wel meer een herenfiets....
Het lage instap model is de 800S en wat hoger geprijsd.
Lidl heeft momenteel de erop gelijkende Urban collectie.
Ook een model met lage instap en met dezelfde Mivice motor, maar wel binnen dat budget. (Zeker aankomende week)
Maar het is de vraag of je met Lidl in zee wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 16:22
Chrasher schreef op zondag 24 maart 2024 @ 08:47:
[...]

Bedankt voor deze info. Heb dit model helemaal over het hoofd gezien. Lijkt mij een heel mooi fietsje ter vervanging van mijn Batavus Racer. :)
Natuurlijk wel de riem versie met Alfine 11, spatborden en bagagedrager.
Ja, best een interessant model! Maar dan zie ik max-gewicht van fiets+rijder+bagage 115Kg? Is dat niet weinig? (Ik weeg 95 Kg, dus met kleren, bagage etc (5 Kg fietsketting :) ) zit ik daar zo overheen. Of is dat geen harde limiet? Geen idee wat dat bij een niet-elektrische fiets is eigenlijk, kan me niet herinneren dat er ooit bij hebben zien staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
durian schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:25:
[...]

Ja, best een interessant model! Maar dan zie ik max-gewicht van fiets+rijder+bagage 115Kg? Is dat niet weinig? (Ik weeg 95 Kg, dus met kleren, bagage etc (5 Kg fietsketting :) ) zit ik daar zo overheen. Of is dat geen harde limiet? Geen idee wat dat bij een niet-elektrische fiets is eigenlijk, kan me niet herinneren dat er ooit bij hebben zien staan...
Over dat soort gewichtsoverschrijdingen zou ik me (totaal) geen zorgen maken. Ik heb overschrijd zelf ook vaak de gewichten als ik mijn zoon of dochter achterop neem.

Leuk detail; dragers van Racktime zijn steviger dan die oude dragers waar je je vriendin vroeger mee achterop nam. Alleen hebben die Racktime dragers een limiet van 25kg. Kwestie van regelgeving, als je namelijk een hoger gewicht als limiet aangeeft moet je ook voldoen aan meer eisen.

Ik ben normaal gesproken heel netjes, maar dit zijn dingen die ik voor kennis aanneem. Ik neem gewoon mijn puberdochter(tje) achterop mijn VdV. Die fiets is ook gebouwd als een tank met enormous dikke buizen en 62mm banden. Risico dat ik in een ongelukken verzeild vaak chat ik hoger in dan dat er ernstih letsel komt omdat plotsklaps mijn fiets zou plooien.

Als je nou 150kg woog zou ik je een fiets met extra dikkere banden aanraden, maar in jouw geval zou elke stevige fiets moeten voldoen. En deze Cubes zijn ongetwijfeld flink stijf, dat kan je namelijk afleiden aan de omtrek van de buizen. Ik geloof het dus verder allemaal wel.

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 24-03-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

durian schreef op zondag 24 maart 2024 @ 14:25:
[...]

De meeste fietsen hebben een max van rond de 130 kg; geen idee of Cube bij deze fiets lichtere componenten gebruikt of dat ze het maximale gewicht gewoon heel conservatief vastzetten. Het zal zeker niet zo zijn dat je door de fiets zakt als het gewicht op 116kg komt, maar je zult zeker wat voorzichtiger moeten doen bij gaten en hobbels - en Cube kan natuurlijk moeilijk gaan doen bij garantieclaims.

Overigens zou voor mij de vast ingebouwde (en dus niet-verwijderbare) accu een groter struikelblok zijn. Zeker in de winter (kou) wil ik het ding gewoon binnen kunnen laden.
Ik snap op zich best de keuze van een ingebouwde accu in een stadsfiets (de accu kan niet gestolen worden, en die kan de GPS-tracker van de fiets voeden), maar in mijn beleving is een accu die ik mee naar binnen neem een betere diefstalbeveiliging dan welke GPS-tracker dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 16:22
roffeltjes schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:20:
[...]
Over dat soort gewichtsoverschrijdingen zou ik me (totaal) geen zorgen maken. Ik heb overschrijd zelf ook vaak de gewichten als ik mijn zoon of dochter achterop neem.
[...]
Als je nou 150kg woog zou ik je een fiets met extra dikkere banden aanraden, maar in jouw geval zou elke stevige fiets moeten voldoen. En deze Cubes zijn ongetwijfeld flink stijf, dat kan je namelijk afleiden aan de omtrek van de buizen. Ik geloof het dus verder allemaal wel.
Okay, goed om te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-04 14:42

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zit te kijken naar een beetje een sportieve tour-e-bike, in de stijl van de Gazelle Ultimate/Chamonix, Tenways AGO X, Stella Morena. Eisen: het moet een goede fiets zijn, ik ben gewend aan een derailleur dus dat lijkt me prima, een goede prijs/kwaliteit verhouding en budget max 3000 euro. Oh ja en er leuk uitzien is een pre, maar goed da's altijd persoonlijk natuurlijk. Ik fiets niet veel, maar wil graag electrisch voor die paar keer dat ik echt een afstandje van 30-40 km enkele reis wil fietsen (woon werk). Plus op de korte stukjes naar de supermarkt is dat ook ideaal natuurlijk.

Nu kwam ik uit bij de Cube Touring Hybrid Pro 625. 75Nm Bosch motor, mooi uiterlijk, 10 versnellingen en een goed merk. Past ook mooi binnen het budget en het proefritje ging geweldig. Maar, zoals bij elke fabrikant, voor 200 euro méér heb je een Touring EXC. En voor nog 200 méér heb je een Kathmandu met 85Nm. En voor nog 200 euro méér heb je een 750 Wh accu... enzovoorts. En dat werkt ook de andere kant op: voor 200 euro minder heb ik 'slechts' een 500 Wh accu. En voor nog 200 euro minder heb je de Touring Hybrid One.

Waar zit nou de sweet spot? Is duurder altijd beter?

Soms zitten verschillen ook in voorvorken, of cassettes, of shifters, etc. Hoe weet ik nou welke goed/niet goed zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Icephase op 25-03-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparco
  • Laatst online: 24-04 11:23
Ik ben op zoek naar een nieuwe (elektrische) fiets. Hoofdzakelijk voor woon werk verkeer (+-9km enkel), maar ook om boodschappen te doen en verplaatsingen in de stad. En heel af en toe eens een zondags fietstochtje. Mogelijk belangrijk detail: ik zou de fiets leasen via mijn Belgische werkgever.
Je betaald dan een maandelijks bedrag en je kan na 3 jaar de fiets overkopen voor 20% van de catalogus waarde. Het verschil in prijs tussen een fiets uit het lager segment en het hogere segment wordt hierdoor wel klein. (een fiets van €3000 euro zou 35 euro per maand kosten, een fiets van €5000 kost 56 euro per maand en een fiets van €6000 euro 66 euro per maand)

Ik zou dan opteren om een fiets uit het hogere middensegment te leasen omdat ik het idee heb dat deze na 3 jaar nog voldoende waarde zou hebben op de tweedehandsmarkt: dan kan ik de lease overkopen en recht erna tweedehands verkopen. Of gewoon bijhouden en lekker blijven fietsen natuurlijk.

Ik heb volgende 'eisen':
Riem
Nexus 5 of Enviolo
Nieuw bosch systeem (sta ook open voor Panasonic)
Grote batterijcapaciteit (zodat ik na 3 jaar nog een grote range heb met de batterijdegradatie in het achterhoofd)
Uitneembare batterij
Brede banden
Ondersteuning die niet plots wegvalt na 25 km/h te bereiken.(Dat je niet vol vermogen moet trappen als je plots 26 rijdt)
Geen té sportieve zit

Ik heb dit topic al even doorgenomen en heb hierdoor VdV leren kennen. Ik ben ook bij een fietsenmaker geweest en heb gereden met Kalkhoff, Norta, R&M,..

Volgende fietsen staan op m'n shortlist:
VdV SEB 990 - 5200 EUR (Bosch Performance CX,625 Wh, Nexus 5) (https://konfigurator.velo...review/024-SEB-99005.html)
R&M Charger 4 GT Vario +- 6000 EUR (Performance CX, Enviolo, 750 Wh)
Flyer upstreet 7.43 of 7.23 +- 5800 EUR (Panasonic, 650/750 Wh, Enviolo of nexus 5)

Ik heb met de VdV en Flyer nog geen testrit gedaan, maar qua looks gaat mijn voorkeur uit naar de R&M. Ook naar de herverkoopwaarde denk ik dat de R&M het meest interessante gaat zijn. Voor de rest lijken ze wel aan elkaar gewaagd.
De VdV dealer is redelijk nieuw dus ik heb geen ervaringen over de kwaliteit van de service.
In dit topic kwam de Panasonic motor ook een paar keer ter sprake. Is deze echt beter dan de Bosch? Kwestie herverkoopwarde is dit dan weer mogelijks minder: onbekend is onbemind.

Heeft iemand hier nog wat suggesties die me kunnen helpen bij mijn keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
Icephase schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:38:
Ik zit te kijken naar een beetje een sportieve tour-e-bike, in de stijl van de Gazelle Ultimate/Chamonix, Tenways AGO X, Stella Morena. Eisen: het moet een goede fiets zijn, ik ben gewend aan een derailleur dus dat lijkt me prima, een goede prijs/kwaliteit verhouding en budget max 3000 euro. Oh ja en er leuk uitzien is een pre, maar goed da's altijd persoonlijk natuurlijk. Ik fiets niet veel, maar wil graag electrisch voor die paar keer dat ik echt een afstandje van 30-40 km enkele reis wil fietsen (woon werk). Plus op de korte stukjes naar de supermarkt is dat ook ideaal natuurlijk.

Nu kwam ik uit bij de Cube Touring Hybrid Pro 625. 75Nm Bosch motor, mooi uiterlijk, 10 versnellingen en een goed merk. Past ook mooi binnen het budget en het proefritje ging geweldig. Maar, zoals bij elke fabrikant, voor 200 euro méér heb je een Touring EXC. En voor nog 200 méér heb je een Kathmandu met 85Nm. En voor nog 200 euro méér heb je een 750 Wh accu... enzovoorts. En dat werkt ook de andere kant op: voor 200 euro minder heb ik 'slechts' een 500 Wh accu. En voor nog 200 euro minder heb je de Touring Hybrid One.

Soms zitten verschillen ook in voorvorken, of cassettes, of shifters, etc. Hoe weet ik nou welke goed/niet goed zijn?
75Nm is echt al veel, en die CX motor maakt meer lawaai en schijnt inefficiënter te zijn. Zou het dus bij de touring houden. Verder ben ik zelf meer van de pro, omdat je dan ten minste Deore afwerking krijgt, de touring one is Alivio. Qua accu is het om het even. 500Wh kom je al best een end mee, 625Wh is €200 meer en 25% groter. Dus misschien rijd je er 100km mee ipv 80km. Hoeveel is dat je waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Sparco schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:39:
Ik ben op zoek naar een nieuwe (elektrische) fiets. Hoofdzakelijk voor woon werk verkeer (+-9km enkel), maar ook om boodschappen te doen en verplaatsingen in de stad. En heel af en toe eens een zondags fietstochtje. Mogelijk belangrijk detail: ik zou de fiets leasen via mijn Belgische werkgever.
Je betaald dan een maandelijks bedrag en je kan na 3 jaar de fiets overkopen voor 20% van de catalogus waarde. Het verschil in prijs tussen een fiets uit het lager segment en het hogere segment wordt hierdoor wel klein. (een fiets van €3000 euro zou 35 euro per maand kosten, een fiets van €5000 kost 56 euro per maand en een fiets van €6000 euro 66 euro per maand)

Ik zou dan opteren om een fiets uit het hogere middensegment te leasen omdat ik het idee heb dat deze na 3 jaar nog voldoende waarde zou hebben op de tweedehandsmarkt: dan kan ik de lease overkopen en recht erna tweedehands verkopen. Of gewoon bijhouden en lekker blijven fietsen natuurlijk.

Ik heb volgende 'eisen':
Riem
Nexus 5 of Enviolo
Grote batterijcapaciteit (zodat ik na 3 jaar nog een grote range heb met de batterijdegradatie in het achterhoofd)
Uitneembare batterij
Brede banden
Ondersteuning die niet plots wegvalt na 25 km/h te bereiken.(Dat je niet vol vermogen moet trappen als je plots 26 rijdt)
Geen té sportieve zit

Ik heb dit topic al even doorgenomen en heb hierdoor VdV leren kennen. Ik ben ook bij een fietsenmaker geweest en heb gereden met Kalkhoff, Norta, R&M,..

VdV SEB 990 - 5200 EUR (Bosch Performance CX,625 Wh, Nexus 5) (https://konfigurator.velo...review/024-SEB-99005.html)
Flyer upstreet 7.43 of 7.23 +- 5800 EUR (Panasonic, 650/750 Wh, Enviolo of nexus 5)

Ik heb met de VdV en Flyer nog geen testrit gedaan, maar qua looks gaat mijn voorkeur uit naar de R&M. Ook naar de herverkoopwaarde denk ik dat de R&M het meest interessante gaat zijn. Voor de rest lijken ze wel aan elkaar gewaagd.
De VdV dealer is redelijk nieuw dus ik heb geen ervaringen over de kwaliteit van de service.
In dit topic kwam de Panasonic motor ook een paar keer ter sprake. Is deze echt beter dan de Bosch? Kwestie herverkoopwarde is dit dan weer mogelijks minder: onbekend is onbemind.

Ik vraag me echt af of de verkoopwaarde van die fietsen na 3 jaar nou zo heel veel verschilt hoor. En bovendien: koop je de fiets om erop te rijden, of om 'm na drie jaar te verkopen? M.a.w. wat is belangrijker, dat de fiets goed rijdt en je er lekker op zit, of dat je er na drie jaar misschien 100 of 200 Euro meer voor kan krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Nu online
Santee schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:06:
[...]

75Nm is echt al veel, en die CX motor maakt meer lawaai en schijnt inefficiënter te zijn. Zou het dus bij de touring houden. Verder ben ik zelf meer van de pro, omdat je dan ten minste Deore afwerking krijgt, de touring one is Alivio. Qua accu is het om het even. 500Wh kom je al best een end mee, 625Wh is €200 meer en 25% groter. Dus misschien rijd je er 100km mee ipv 80km. Hoeveel is dat je waard?
Nou ja, als @Icephase daadwerkelijk tot 40 kilometer enkele reis wil (dat is wel echt een hele afstand), dan kan dat net het verschil maken tussen wel of niet heen en terug op 1 acculading.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
dennisfr schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:14:
[...]

Nou ja, als @Icephase daadwerkelijk tot 40 kilometer enkele reis wil (dat is wel echt een hele afstand), dan kan dat net het verschil maken tussen wel of niet heen en terug op 1 acculading.
Goed punt, ik denk ook dat 625Wh wel de sweetspot is voor deze fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12

Ik heb volgende 'eisen':
Riem
Nexus 5 of Enviolo
Uitneembare batterij
Brede banden
Geen té sportieve zit

Als je gedurende 3 jaar al 30€ pm extra betaald hebt, dan is dat ook al 1000€ extra.
Of je die er uit haalt in 2dehandse verkoop is nog de vraag.
De R&M kost je dan zo 1200€ + 36x 65€ = 3540€ (waarvoor je de fiets natuurlijk wel 3 jaar gebruikt hebt met een onderhoudsbeurtje.

Ik zou gewoon niet rekenen op 'winst', dat gaat toch tegen vallen.
Koop gewoon wat je graag rijdt, en waar je nut in ziet.
En rij er na 3 jaar zelf mee verder. Een R&M rijdt dan ook nog prima, en je betaalt geen 65€ pm meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

Fiets van €3000 kost je dus €1860, en een fiets van €6000 kost je €3576. Het verschil is €1700, dat ga je er op de tweedehandsmarkt echt niet uit halen voor een fiets van 3-4 jaar oud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
B64 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:02:
...een fiets van €6000 kost je €3576. .... dat ga je er op de tweedehandsmarkt echt niet uit halen voor een fiets van 3-4 jaar oud...
Op zijn hoogst zal hij quitte kunnen spelen.
Op MP wordt RM-2020 voor ca. €3500 aangeboden.

Maar of je er nu op verdient of quitte speelt.
Zelfs bij een verlies ben je voordeliger uit dan zelf nieuw kopen.
Uiteindelijk gaat het erom dat je lekker fietst voor het bedrag dat het je waard is.
.....
Ondersteuning die niet plots wegvalt na 25 km/h te bereiken.(Dat je niet vol vermogen moet trappen als je plots 26 rijdt)....
Helaas is dat wel het geval. De ondersteuning moet volledig afgebouwd zijn bij 25km/h.
Dit betekent voor een vloeiende afbouw, ipv van de bekende "muur" dat er vanaf 22 a 23km/h afgebouwd wordt en bij 25km/h de ondersteuning stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2

Ik heb volgende 'eisen':
Riem
Nexus 5 of Enviolo
Uitneembare batterij
Brede banden
Geen té sportieve zit

Dat klinkt als KBC. Die hebben net hun tarieven aangepast. Doe dus zeker de simulatie in MoveSmart om tot de effectieve leaseprijs te komen. Meestal rekent de werkegever dan ook de korting door op dit bedrag dus delen door 1,3 om de bruto-inhouding te kennen.
Op zich interessant, maar houd er rekening mee dat KBC waanzinnige bedragen rekent indien je vroegtijdig je contract beëindigt. Zowel als je zelf ontslag zou nemen als je ontslagen wordt |:( . Niet elke werkgever rekent het dan door, dus kijk dit zeker even na. Als je nieuwe werkgever ook fietslease via KBC aanbiedt, kan je die vaak overzetten, maar da's geen garantie.

https://visie.net/artikel/wie-wint-er-echt-bij-de-fietslease

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
elinx schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:33:
[...]
Op zijn hoogst zal hij quitte kunnen spelen.
Op MP wordt RM-2020 voor ca. €3500 aangeboden.

Maar of je er nu op verdient of quitte speelt.
Zelfs bij een verlies ben je voordeliger uit dan zelf nieuw kopen.
Uiteindelijk gaat het erom dat je lekker fietst voor het bedrag dat ervoor over hebt.

[...]
Helaas is dat wel het geval. De ondersteuning moet volledig afgebouwd zijn bij 25km/h.
Dit betekent voor een vloeiende afbouw, ipv van de bekende "muur" dat er vanaf 22 a 23km/h afgebouwd wordt en bij 25km/h de ondersteuning stopt.
En die 3500€ is waarschijnlijk door een handelaar die er een nieuw zadel, stel nieuwe bandjes en een jaar garantie bovenop gooit durf ik te hopen.

No way dat je dat als particulier zo verkocht krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Icephase schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:38:

Ik heb gekozen voor de Gazelle Chamonix 10 HMS. Heeft een Shimano motor met 60Nm. Mijn ervaringen na een paar weken. Top! Ik fiets alleen op de Eco stand en de motor is (te ?) sterk en meer dan genoeg en stil. Heb zelfs al zonder ondersteuning gefiets. Accu 504Wh gaat erg langzaam leeg. Schakelen vind ik zalig met de derailleur. Boven de 25 km/h trap je gewoon door wat ook lekker is. Enige wat ik heb veranderd is het standaard zadel. Kreeg gratis een voor mij beter zadel bij de dealer. Voorvork lijkt in begin wat stug met veren maar die komt langzaam los gedurende de kilometers.

Succes met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Tommie12 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:01:
....
En die 3500€ is waarschijnlijk door een handelaar ......
No way dat je dat als particulier zo verkocht krijgt.
Degenen die ik heb gezien werden door particulieren voor die prijs aangeboden.
Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze dit er ook voor verkocht krijgen.

Je ziet wel vaker dat vraagprijzen in de buurt liggen van wat een handelaar ervoor vraagt.
Dat is bij bv auto's soms ook zo. Het zal wel met iets van emotionele binding te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjacka
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:15
Vraagje, mijn 75 jarige schoonouders hebben in spanje twee cube fietsen met een wat oudere cx motor, nu geeft de spaanse fietsenmaker aan dat er speling zit op de as van de bosch motor en dat ze beter een andere kunnen kopen??? Klinkt mij meer als een verkooppraatje maar is er iemand die kan aangeven of er inderdaad regelmatig spelling ontstaat in de oudere bosch cx series?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sjacka schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:16:
Vraagje, mijn 75 jarige schoonouders hebben in spanje twee cube fietsen met een wat oudere cx motor, nu geeft de spaanse fietsenmaker aan dat er speling zit op de as van de bosch motor en dat ze beter een andere kunnen kopen??? Klinkt mij meer als een verkooppraatje maar is er iemand die kan aangeven of er inderdaad regelmatig spelling ontstaat in de oudere bosch cx series?
De kansis heel groot dat die motoren kunnen gereviseerd worden met een lagerset.
Het zal kunst worden een FM te vinden die dat wil doen…. Maar er zijn ook online aanbieders waar je de motor naar toe kan sturen. Dan moet er natuurlijk wel iemande de motor demonteren en hermonteren. Dat is mits wat handigheid niet enorm moeilijk als je het gereedschap hebt. (Youtube is king…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Wat is jullie mening over een dergelijke fiets als deze van de Lidl.

Goedkoop is duurkoop zegt mijn gevoel altijd gelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door Santee op 26-03-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:00:

Verdacht goedkoop zijn ze wel.
Garantie zal Lidl wel regelen, maar hoe service moet verlopen is niet altijd duidelijk, en zeker niet snel.

MAar voor die prijs heb je een kleine batterij, die 100km range moet je met een hele dikke korrel zout nemen, het zal eerder 50-60km zijn.
Je hebt geen versnellingen, en enkel een achterwielmotor. Dat kan voor vlak terrein nog wat doenbaar zijn, voor hellingen is die fiets niet zo goed.

Hoe stevig of zwabberig het frame is zal je pas weten als je de fiets hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-04 15:56
elinx schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:24:
[...]
Het lage instap model is de 800S en wat hoger geprijsd.
Lidl heeft momenteel de erop gelijkende Urban collectie.
Ook een model met lage instap en met dezelfde Mivice motor, maar wel binnen dat budget. (Zeker aankomende week)
Maar het is de vraag of je met Lidl in zee wilt.
De Lidl fiets durf ik mijn vingers niet echt aan te branden.

Vwb. de 800S zou dit een passende mogelijkheid zijn. Zijn er nog wat meer opties als ik het budget zou verbreden?
Of zijn er zoekmachines waar ik specifieker op lengte persoon kan zoeken vwb. keuze fiets?

Ik zie door de bomen het bos niet meer namelijk 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Teun_2
Santee schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 11:00:

Die is eigenlijk niet zo heel slecht. De zaken waar normaliter op bespaard worden bij supermarktfietsen zijn hier wel prima in orde. Geen versnellingen, geen slechte verende voorvork, wel een riem (de eenvoudigste van Gates, maar gezien de motor in de naaf zit is dat niet zo'n probleem), hydraulische schrijfremmen, Schwalbe banden, prima motor met krachtsensor (zelfde als Tenways), relatief kleine batterij. Voor het geld zeker niet gek. Er zitten ook geen zaken op die op het eerste zicht snel aan vervanging toe zijn. Het is een stuk beter dan je van een supermarkt voor deze prijs verwacht. Geen versnellingen en kleinere batterij is het grootste nadeel, maar beter geen versnellingen dan goedkope met ketting en derailleur.

Een hele andere fiets dan bijvoorbeeld deze: https://www.lidl.nl/p/col...s-grey-lady-28/p100361854 (Dit soort fiets is een rammelbak die je in de Lidl verwacht en waar je best zo ver mogelijk van weg blijft).

[ Voor 16% gewijzigd door Teun_2 op 26-03-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Laatst online: 03-02 10:12
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een 'nieuwe' 2e hands elektrische fiets. En dat is natuurlijk best lastig, zeker om in te schatten of het iets is. Nu ben ik er 1 tegengekomen, en vraag me af of dat een goeie koop zou kunnen zijn en daar kan ik jullie hulp bij gebruiken. Fiets zou 2 jaar oud zijn - of in ieder geval toen gekocht zijn via/bij fabrikant zelf, factuur aanwezig. Ongeveer een jaar gebruikt, daarna meer stilgestaan dan gereden, dus wat dat met de accu gedaan heeft is onduidelijk. En een nieuwe accu vind ik niet zo gauw of voor veel centen. Ik denk dat het gaat om deze fiets (linkje van ebikemasters):https://www.ebikemasters....sen/164/klever-x-commuter

De adv staat hier:
https://www.marktplaats.n...er-iron-gray-m-850wh-accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Steinumstein schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:06:
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een 'nieuwe' 2e hands elektrische fiets. En dat is natuurlijk best lastig, zeker om in te schatten of het iets is. Nu ben ik er 1 tegengekomen, en vraag me af of dat een goeie koop zou kunnen zijn en daar kan ik jullie hulp bij gebruiken. Fiets zou 2 jaar oud zijn - of in ieder geval toen gekocht zijn via/bij fabrikant zelf, factuur aanwezig. Ongeveer een jaar gebruikt, daarna meer stilgestaan dan gereden, dus wat dat met de accu gedaan heeft is onduidelijk. En een nieuwe accu vind ik niet zo gauw of voor veel centen. Ik denk dat het gaat om deze fiets (linkje van ebikemasters):https://www.ebikemasters....sen/164/klever-x-commuter

De adv staat hier:
Op 2 jaar tijd is een accu nog prima in orde, tenzij de fiets een jaar helemaal op 0% heeft gestaan.

Het is een particuliere verkoop, dus altijd wat voorzichtig zijn. Hou er gewoon rekening mee dat je 50% kans hebt dat je een nieuwe batterij moet kopen, bepaal daar je prijs op, en bied. Gaat het hoger, dan gewoon verder gaan.

OT (in dit topic toch): op MP reageer ik nooit op advertenties waarbij bieden staat. Zowel koper als verkoper zijn niet gebonden aan hun bod, en de kansen om vals te spelen zijn veel te groot (broertje biedt mee...). Je hebt ook verkopers die de biedingen oneindig lang laten lopen en dan na 3 weken en na 3 overbiedingen terug komen met: jij hebt toch xxx€ op mijn fiets geboden, wel je mag hem nu kopen voor die prijs. Thanks Charlie, but no thanks.

Ik heb gisteren nog iets gekocht op MP waarbij stond 'prijs overeen te komen'. Ik heb gevraagd wat ze verwachten, en dat was ruim beneden mijn pijngrens. Dus snel toegezegd, en snel gaan halen.
Op MP moet het snel gaan, of het lukt niet.

De enigste plaats waar ik wel al geboden heb is op ebay, maar daar is de termijn beperkt, en je bent gehouden aan je bod.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B64

B64

Steinumstein schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:06:
Hallo allemaal,

De adv staat hier:
Ehm, een 850Wh accu en 30-50km per acculading? Onder normaal gebruik zou de range op z'n minst het dubbele moeten zijn (ik haal 70+ km met een 5 jaar oude Qwic RD10 met 735Wh accu en 15k km achter de kiezen)

Met daarbij de opmerking "Af en toe slaat de elektra even niet over op de fiets". Bij een twee jaar oude fiets had dat al onder garantie opgelost moeten zijn. Mijn vorige e-bike had ook dat soort klachten, daar is uiteindelijk de controller vervangen. Wil niet zeggen dat dat hier ook moet (kan ook een los contactje zijn, of iets heel anders) maar het is wel iets dat je wilt laten onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-04 19:55

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Hallo mede tweakers.

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Gazelle Grenoble C8 HMB 2024. Nu ben ik daar heel tevreden over (zeker na de upgrade naar een Kiox 300 unit) op één ding na, de vering. Daar heb ik twee vragen over.

- De balhoofdsvering doet niet echt veel, op een klinker weggetje bijvoorbeeld vangt het de klappen nauwelijks op. Nu zitten er Schwalbe Energizer Active Plus, 47-622 banden onder die aangeven dat ze opgepompt moeten worden van 3 tot 5 bar. Ik heb ze al op 3 bar maar lees op verschillende plaatsen dat banden van deze breedte minder hard moeten worden opgepompt, iets van 2,5 bar. Kan ik dit zonder meer doen bij het voorwiel om het comfort te verbeteren? En hoe laag kan ik dan gaan?

- De verende zadelpen van het merk Post Modern bevalt me slecht. Er zit veel horizontale speling op wat soms het gevoel geeft alsof je zadelpen naar beneden zakt, ook al is dat niet zo. Ik overweeg deze zadelpen te vervangen door een parrallelogram zadelpen en heb de volgende modellen op het oog:

- Crane Creek Thudbuster ST
- By Schultz G.2 ST
- Kinect XR
- Suntour NP12/17-NCX

Ik weeg 93kg en heb 11cm speling onder mijn zadel. De Long Travel versies van de verschillende zadelpennen passen dus niet. Wat zijn jullie ervaringen met deze zadelpennen, ben ik misschien een model vergeten en wat zouden jullie adviseren?

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64

B64

FullThrottle schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:27:
Hallo mede tweakers.

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een Gazelle Grenoble C8 HMB 2024. Nu ben ik daar heel tevreden over (zeker na de upgrade naar een Kiox 300 unit) op één ding na, de vering. Daar heb ik twee vragen over.

- De balhoofdsvering doet niet echt veel, op een klinker weggetje bijvoorbeeld vangt het de klappen nauwelijks op. Nu zitten er Schwalbe Energizer Active Plus, 47-622 banden onder die aangeven dat ze opgepompt moeten worden van 3 tot 5 bar. Ik heb ze al op 3 bar maar lees op verschillende plaatsen dat banden van deze breedte minder hard moeten worden opgepompt, iets van 2,5 bar. Kan ik dit zonder meer doen bij het voorwiel om het comfort te verbeteren? En hoe laag kan ik dan gaan?

- De verende zadelpen van het merk Post Modern bevalt me slecht. Er zit veel horizontale speling op wat soms het gevoel geeft alsof je zadelpen naar beneden zakt, ook al is dat niet zo. Ik overweeg deze zadelpen te vervangen door een parrallelogram zadelpen en heb de volgende modellen op het oog:

- Crane Creek Thudbuster ST
- By Schultz G.2 ST
- Kinect XR
- Suntour NP12/17-NCX

Ik weeg 93kg en heb 11cm speling onder mijn zadel. De Long Travel versies van de verschillende zadelpennen passen dus niet. Wat zijn jullie ervaringen met deze zadelpennen, ben ik misschien een model vergeten en wat zouden jullie adviseren?
Ik heb een Suntour SP12-NCX op m'n vakantiefiets (niet-elektrisch) en die bevalt me echt uitstekend. Dat is een verder ongeveerde fiets met vrij dunne bandjes, maar die zadelvering filtert schokken zodanig dat ik nauwelijks voel dat het stuur (en dus ook mijn handen) alle schokken en trillingen wél gewoon ongefilterd verwerken.
Afstellen is even een klusje, je moet het ding een paar keer demonteren/monteren om de juiste veerspanning in te stellen (de stelschroef zit aan de onderkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steinumstein
  • Laatst online: 03-02 10:12
B64 schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:10:
[...]

Ehm, een 850Wh accu en 30-50km per acculading? Onder normaal gebruik zou de range op z'n minst het dubbele moeten zijn (ik haal 70+ km met een 5 jaar oude Qwic RD10 met 735Wh accu en 15k km achter de kiezen)

Met daarbij de opmerking "Af en toe slaat de elektra even niet over op de fiets". Bij een twee jaar oude fiets had dat al onder garantie opgelost moeten zijn. Mijn vorige e-bike had ook dat soort klachten, daar is uiteindelijk de controller vervangen. Wil niet zeggen dat dat hier ook moet (kan ook een los contactje zijn, of iets heel anders) maar het is wel iets dat je wilt laten onderzoeken.
Ja, dat van de elektra kan vast iets kleins zijn, maar ook weer iets groters. Ik zou dat daar in de buurt dan gelijk moeten kunnen laten onderzoeken, net als de accu denk ik. Maar of dat mogelijk is... Misschien moet ik bij deze twijfel maar overslaan, maar goed, fear of missing out is er altijd. Ik twijfel daarnaast sowieso of ik voor 14km enkele reis naar een e-bike moet uitwijken, al heeft dat zeker zn voordelen.
Pagina: 1 ... 186 ... 221 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam