Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:04
Bouwertje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:34:
Ik heb 6 jaar geleden een stromer ST1 gekocht en daar inmiddels 30.000 km mee gereden. Nu is de achtermotor ‘versleten’ en deze kan niet gerepareerd/gereviseerd worden. Is dat niet erg snel voor een (dure) stromer?
Dat ligt er aan: is er wel aangeboden om een nieuwe motor te monteren (en zo ja, tegen een acceptabele prijs), of is de fiets compleet afgeschreven nu?
Op zich vind ik 30.000 kilometer geen slechte kilometerstand, ik denk dat het merendeel van de e-bike motoren dat niet haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
dennisfr schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:14:
[...]

Dat ligt er aan: is er wel aangeboden om een nieuwe motor te monteren (en zo ja, tegen een acceptabele prijs), of is de fiets compleet afgeschreven nu?
Op zich vind ik 30.000 kilometer geen slechte kilometerstand, ik denk dat het merendeel van de e-bike motoren dat niet haalt.
De motor is natuurlijk een oud type en kost 1300 euro. Ik heb het er nog niet over gehad maar ongetwijfeld krijg je dan 25% korting, maar dan nog……. Als ik elke dag 10 km heen en 10 km terug tij voor woon werk is een e-bike motor dus na 6 jaar afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:58
.... stromer ST1.....
.....achtermotor ‘versleten’ en deze kan niet gerepareerd/gereviseerd worden....
Is er aangegeven "wat" er versleten is?

Naafmotoren zijn meestal brushless en zullen alleen de eventuele reductie tandwielen slijten, die meestal ook vervangen kunnen worden.
Nu ken ik de Stromer niet, maar volgens mij gaat het daar om een zgn direct drive type, brushless en gearless en zal mi nog minder slijten. Misschien de lagers, die mi ook vervangbaar zijn.
Vandaar de vraag "wat dan?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisfr
Bouwertje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:33:
[...]

De motor is natuurlijk een oud type en kost 1300 euro. Ik heb het er nog niet over gehad maar ongetwijfeld krijg je dan 25% korting, maar dan nog……. Als ik elke dag 10 km heen en 10 km terug tij voor woon werk is een e-bike motor dus na 6 jaar afgeschreven?
Als je het vergelijkt met een auto is dat misschien weinig, maar ja ik denk het wel. Ik fiets 38 km/dag woon/werk en ik zit nu op 18.000 kilometer. De (Bosch) motor geeft tot nu toe geen krimp, maar ik kan het wel voor mezelf verantwoorden als deze bij 30.000 kilometer vervangen of op zijn minst gereviseerd moet worden.

Even zoeken leert me trouwens dat er in ieder geval een bedrijf is dat Stromer motoren reviseert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13:18
Ik heb 6 jaar geleden een stromer ST1 gekocht en daar inmiddels 30.000 km mee gereden. Nu is de achtermotor ‘versleten’ en deze kan niet gerepareerd/gereviseerd worden. Is dat niet erg snel voor een (dure) stromer?
30.000km is niet niets natuurlijk. Het wiel kan wel vervangen worden neem ik aan? Met 30.000km de motor vervangen is voor elke elektrische fiets wel acceptabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Ik vind 30k km voor een motor van welk voertuig wel erg snel kapot, zeker een elektromotor mag echt wel wat langer meegaan.
Voor een speed-pedelec die toch vaak wat langere afstanden rijdt zit je daar zo aan, fiets 50km per dag (geen vreemde afstand voor een s-pedelec) en je zit er na 2,5 jaar aan. Ik vind het bijna shocking dat mensen dit soort dingen maar gewoon normaal vinden. Zeker voor de bedragen die voor dat soort fietsen gevraagd wordt.

[ Voor 57% gewijzigd door Metro2002 op 13-03-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Bouwertje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:33:
.... oud type en kost 1300 euro. Ik heb het er nog niet over gehad maar ongetwijfeld krijg je dan 25% korting, maar dan nog…….
Ik heb eens rondgekeken en er zijn met name klachten over de lagers.
Dat kan ook niet anders met een direct drive motor, want er zijn geen tandwielen.
Deze wiellagers schijnen niet makkelijk te vervangen te zijn, vandaar dat een nieuwe motor wordt geadviseerd.

Persoonlijk zou ik een inruil systeem in zo een geval heel wat sympathieker vinden, want ze blijken wel vervangbaar te zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door elinx op 13-03-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 19:58
Heel veel type motoren zijn te reviseren maar voor zover ik nu de informatie goed lees, deze motor precies niet. Ik ben nog in overleg, dus even afwachten, maar ik vrees het ergste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-09 23:00
Wat is er versleten?
Lagers? Die zijn te vervangen
Elektromotor zal wel geen koolborstels hebben. Dan slijt er niet veel aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Bouwertje schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 14:47:
... reviseren maar voor zover ik nu de informatie goed lees, deze motor precies niet. ...
Bij het bedrijf, waar ik eerder naartoe gelinkt heb, worden mi geen motortypen genoemd.
Het grootste probleem schijnt het herstel van de waterdichtheid (met garantie) te zijn, wat een probleem op zichzelf is met versleten lagers.
Als er idd al vocht in de motor is gekomen kan er wel een probleem zijn.

Persoonlijk, voor ik aan een nieuwe motor zou denken, zou ik eerst alle revisie opties bekijken.
Ik vind het nogal bizar dat met een dergelijk kostbare motor de wiellagers niet eenvoudiger vervangen kunnen worden door derden of Stromer service centers.

[ Voor 7% gewijzigd door elinx op 13-03-2024 15:58 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• de vliegvisser
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 13:37
de vliegvisser schreef op zondag 10 maart 2024 @ 20:01:
Deze vandaag via MP laten printen thanks voor de info[Afbeelding]

[...]
Net binnengekomen. Ik ben er heel blij mee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aD2GCx77ekQ3SFiiMcSlQJna64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jgj1xaHmHGDg4GU1NnsZavck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gbg8uDU627GG9tVBVNN7tUmsrEs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJM8qa6LBjn6YFCXvLFgYRd7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tge3orl8gIE1VcS_3U_w8TRC1LA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npV1NkZOvapMOddRJXwQbNjH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDo7Hmpcw7xxw-q20Y-Fu8Nu21o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iY4kSzvclH8puOBHWNPZjol7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Metro2002 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 13:41:
Ik vind 30k km voor een motor van welk voertuig wel erg snel kapot, zeker een elektromotor mag echt wel wat langer meegaan.
Voor een speed-pedelec die toch vaak wat langere afstanden rijdt zit je daar zo aan, fiets 50km per dag (geen vreemde afstand voor een s-pedelec) en je zit er na 2,5 jaar aan. Ik vind het bijna shocking dat mensen dit soort dingen maar gewoon normaal vinden. Zeker voor de bedragen die voor dat soort fietsen gevraagd wordt.
Daar kan ik het wel mee vinden, maar de reparatie/vervangingskosten zijn dan ook een stuk lager. Als je de motor van een auto moet vervangen of reviseren ben je vele malen meer kwijt.

Het is betrekkelijk kwetsbaar spul dat vaak op het maximaal van zijn kunnen wordt belast.

We kunnen er wel wat van gaan vinden, maar ik bereken dan de kosten per kilometer. Een Bosch drive unit kost rond de 800 euro en als je daar 20.000 km mee kunt kost dat 4 cent per kilometer. Dit is erg laag en nog te verantwoorden. Bij Stromer moet je een heel nieuw achterwiel a raison 2000 euro en als dat na 30.000 km is betaal je al 6,7 cent per kilometer.

Nu gaat het over relatief kleine bedragen. Ik heb altijd bijgehouden wat elektrisch fietsen mij totaal kost per kilometer en dan kom ik akelig in de buurt van 18 cent. Dan reken ik wel álles mee.

Hetzelfde reken ik ook voor de auto en daar komt een heel ander getal uit; wil je het weten, namelijk 54 cent per kilometer (Ford S-max automaat)...

Vriend van mij rijdt al heel lang een brommobiel en ook die komen rustig in de buurt van 33 cent per kilometer. Die rekent het ook na.

Dit zijn normale bedragen als je alles meerekent en daar ben ik goed in :+

Maar alle gekheid op een stokje vind ik 18 cent per kilometer voor een fiets ook al best behoorlijk. Dit is duidelijk duurder dan een trapfiets. In de auto zit je warm, heb je muziek en ben je snel. Ook het Nibud is onverbiddelijk als je kijkt naar autokosten. Die voorbeelden maken je ook bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17:06
Beste mensen ik heb. een Velder E-go Power 2022 met nog net geen 1000 op de teller. Conclusie is motor is toch iets te zwak voor mij (ben een vrij lang en redelijk zwaar). Hebben jullie goede ervaringen met inruil bij een winkel? Ik denk dat je deze fiets echt nog voor een mooie prijs kunt verkopen. Het heeft sterk de voorkeur boven marktplaats. Zijn er misschien ook plekken of fietsenwinkels die jullie kennen waar je een goede prijs voor je oude e-bike krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeorgeBfast
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 17:47
Ik denk dat je bij inruil gewoon nauwelijks wat krijgt. Het lijkt vaak wat omdat ze de korting bij je inruil tellen.
Het is wel een mooie fiets maar zo'n Active Line motor is de basismotor van Bosch en heeft maar 40nm koppel.

[ Voor 32% gewijzigd door GeorgeBfast op 13-03-2024 17:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:54
F1k schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 20:27:
[...]

Ik heb een update in onze zoektocht, met dank aan jullie suggesties zijn we op zoek gegaan naar gebruikte fietsen. We hebben nog even kort een nieuwe Altec overwogen, maar vandaag drie proefritten op gebruikte fietsen gemaakt bij lokale fietsenmakers.
  • De eerste proefrit was op een fiets met tweede generatie Bosch middenmotor. Deze fiets reed voor geen meter en is dan ook snel afgeschreven.
  • De tweede fiets was een Sparta met voorwielmotor, een Shimano Nexus 7 en velgremmen. Een oud model voor 500 euro. Deze fiets reed stukken beter en hadden we zo meegenomen als we niet met de kinderen waren geweest. Op de terugweg begon twijfel toe te slaan.
  • De derde fiets stond bij een andere fietsenmaker, een Gazelle Orange C8 HMI die ze zelf onderhouden hebben sinds de aankoop. De motor is het afgelopen jaar vernieuwd, de accu is nog wel origineel. Vraagprijs €1250,-
We zijn niet zo bang voor een miskoop bij de goedkopere fiets. Wel zijn we bang dat we veel meer geld neertellen voor een fiets die er wat mooier uitziet maar een bodemloze geldput blijkt te zijn. We vinden het prima om over twee tot drie jaar een nieuwe (aftermarket) accu aan te schaffen voor deze fiets.

Welke valkuilen zien wij over het hoofd?
Wat zijn jullie ervaringen met de Impulse middenmotor?
Ik zou verder zoeken.
1250€ voor een oude fiets met impulse is te veel. Ik zou nooit een voorwielmotor willen, en de eerste fiets was waarschijnlijk iets mis mee, want fietsen met Bosch zijn doorgaans prima.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Joel22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:31:
Beste mensen ik heb. een Velder E-go Power 2022 met nog net geen 1000 op de teller. Conclusie is motor is toch iets te zwak voor mij (ben een vrij lang en redelijk zwaar). Hebben jullie goede ervaringen met inruil bij een winkel? Ik denk dat je deze fiets echt nog voor een mooie prijs kunt verkopen. Het heeft sterk de voorkeur boven marktplaats. Zijn er misschien ook plekken of fietsenwinkels die jullie kennen waar je een goede prijs voor je oude e-bike krijgt?
Enkel inruil zal vrijwel geen enkele winkel zomaar doen.
Ze doen dat enkel bij aankoop van iets nieuw.

Waar heb je de fiets gekocht? In een winkel, of bij een dozenschuiver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
Tommie12 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:45:
[...]

Enkel inruil zal vrijwel geen enkele winkel zomaar doen.
Ze doen dat enkel bij aankoop van iets nieuw.

Waar heb je de fiets gekocht? In een winkel, of bij een dozenschuiver?
Gewoon bij mijn plaatselijke fietsenzaak dus daar zou ik inderdaad eventueel de nieuwe ook kunnen halen :). Maar omdat hij er zo goed als nieuw is dacht ik misschien zijn er wel zaken die goede prijzen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joel22
GeorgeBfast schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:41:
Ik denk dat je bij inruil gewoon nauwelijks wat krijgt. Het lijkt vaak wat omdat ze de korting bij je inruil tellen.
Het is wel een mooie fiets maar zo'n Active Line motor is de basismotor van Bosch en heeft maar 40nm koppel.
Daar ben ik ook achter gekomen. Hele mooie fiets, maar gewoon net niet krachtige genoeg motor voor grotere afstanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:28
Joel22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:47:
[...]

Daar ben ik ook achter gekomen. Hele mooie fiets, maar gewoon net niet krachtige genoeg motor voor grotere afstanden.
Is de accu dan niet de zwakste schakel? In theorie zou je juist een hoger bereik hebben met een minder krachtige motor, tenminste bij een ebike waarbij je zelf bijtrapt.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 13-03-2024 18:21 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 18:36

F1k

Captain Obvious

Tommie12 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:42:
[...]

Ik zou verder zoeken.
1250€ voor een oude fiets met impulse is te veel. Ik zou nooit een voorwielmotor willen, en de eerste fiets was waarschijnlijk iets mis mee, want fietsen met Bosch zijn doorgaans prima.
Wij hadden inderdaad ook het idee dat er iets structureel mis was met de Bosch, deze reed alsof er een slag in de wielen zat, hevig schudden van links naar rechts - FM deed dat af als de werking van de verende zadelpen. De andere fietsen die we gereden hebben hadden ook de verende zadelpen maar niet het schudden.

Wat zou een goed tegenbod zijn voor de Gazelle? Of is de techniek dusdanig dat ik de hele fiets beter over kan slaan? Ik was zelf van plan te onderhandelen en een tegenbod van 900 te doen, omdat de fiets niet overeenkomt met de advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
F1k schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 18:52:
[...]

Wij hadden inderdaad ook het idee dat er iets structureel mis was met de Bosch, deze reed alsof er een slag in de wielen zat, hevig schudden van links naar rechts - FM deed dat af als de werking van de verende zadelpen. De andere fietsen die we gereden hebben hadden ook de verende zadelpen maar niet het schudden.

Wat zou een goed tegenbod zijn voor de Gazelle? Of is de techniek dusdanig dat ik de hele fiets beter over kan slaan? Ik was zelf van plan te onderhandelen en een tegenbod van 900 te doen, omdat de fiets niet overeenkomt met de advertentie.
Impuls wil je niet. Als ik ze inruil doe ik ze voor €150 naar de handel. Ook als er toevallig een nieuwe motor in zit.

Als er een zadelpen met speling in de Bosch fiets zat voelt dat inderdaad alsof de fiets slap is. Maar laat hem er dan even een nieuwe inzetten voor de proefrit. Of zoek even verder naar een fiets met Bosch / Shimano / Panasonic. Tegenwoordig voor ~€1300 met nieuwe accu mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Joel22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:31:
Op dag 1 kun je +30% afschrijven. Het jaar daarna valt het mee. Als de fiets er goed uit ziet mag je nog wel €1500 verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Foxhill schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Op dag 1 kun je +30% afschrijven. Het jaar daarna valt het mee. Als de fiets er goed uit ziet mag je nog wel €1500 verwachten.
Benadrukt bij mij dat elektrische fietsen een hoge afschrijving hebben. Als er al jonge 2e hands fietsen zijn, dan zal ik me wel bedenken waarom zo'n jonge fiets is weggedaan. Ook hier geld dat het ook te mooi om waar te zijn oppassen geblazen is. Klinkt heftig, maar het gaat immers over een behoorlijk bedrag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jimh307 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 20:59:
[...]

Benadrukt bij mij dat elektrische fietsen een hoge afschrijving hebben. Als er al jonge 2e hands fietsen zijn, dan zal ik me wel bedenken waarom zo'n jonge fiets is weggedaan. Ook hier geld dat het ook te mooi om waar te zijn oppassen geblazen is. Klinkt heftig, maar het gaat immers over een behoorlijk bedrag.
Ken jij een ander gebruiksvoorwerp dat na aankoop niet zo veel af schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Joel22 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 17:47:
.... net niet krachtige genoeg motor voor grotere afstanden.
Kan je dit misschien nader toelichten?
Want zowel voor kortere als langere afstanden zou de kracht van de ondersteuning gelijk moeten zijn.

Het enige wat wel daarin mee kan spelen is als er "meer weerstand" is te overbruggen, bv sterke wind tegen, heuvelop ed. Ik kan me voorstellen dat je dan wat kracht te kort voelt komen en dat een hogere motorondersteuning tekort schiet.
Iets wat na het afleggen van een grotere afstand misschien meer opvalt dan kort na een frisse start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
....Als er al jonge 2e hands fietsen zijn, dan zal ik me wel bedenken waarom zo'n jonge fiets is weggedaan. ....
Veel mensen die voor het eerst een elektrisch fiets proberen zijn aangenaam verrast, welke ebike ze ook proberen. Pas na aankoop en regelmatig gebruik merken ze de nadelen ervan.

Dat kan van alles zijn, mate van ondersteuning, de manier waarop de ondersteuning begint, de zit teveel voorover of te rechtop, herenmodel met zitje achterop blijkt niet handig, onnodige aankoop, etc.
Allemaal redenen waarom iemand al snel weer op zoek gaat naar een ander model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik zit tegen de 5000 km op de Bafang BBS01 motor. Ik heb een keer de buiten tandwielen ingevet, voor de rest niets. Het was opzich niet al te moielijke klus.Is het nu tijd om de (lastiger bereikbare) binnen tandwielen in te vetten na 5000 km? Is het verstandig om alvast nieuwe pakkingen te kopen voor het geval kapotgaan tijdens loshalen? Zal ik dan ook gelijk de buiten tandwielen weer invetten? Wat komt er nog meer bij kijken? Ik ben helaas een leek op dit gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sincere1983
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:44
Wij zoeken naar hulp in de keuze voor een elektrische bakfiets.
Voornaamste opties zijn de Dolly bakfiets en de Urban arrow family active.
Oa. De Lovens kijken we nog met een schuin oog naar maar is prijstechnisch nog wat duurder.

We zullen er geen mega afstanden mee afleggen en met name met de kleine en de hond (Corgi) ritjes doen.

Nu twijfelen we heel erg tussen deze twee en ik ben onvoldoende technisch op de hoogte wat de wezenlijke verschillen zijn (lees: ik kan daar niet veel chocola van maken).
Ik ben dus heel benieuwd wat de grote verschillen tov elkaar zijn. De Dolly heeft een wat krachtigere middenmotor van Bafang waar de UA het met Bosch doet, beide lijken me gewoon een A-merk?

Ik hoop op wat advies vanuit hier! Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Urbanized schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:21:
Is het verstandig om alvast nieuwe pakkingen te kopen voor het geval kapotgaan tijdens loshalen?
Disclaimer: ik heb geen verstand van fietsen en ebikes.
Met alle andere producten waar ik mee heb gewerkt waar pakkingen in verwerkt zijn waren de pakkingen dusdanig goedkoop dat het vervangen ervan verwaarloosbaar was op het totale kostenplaatje. Een pakking dient als afdichting tussen twee delen die mogelijk niet perfect sluiten als gevolg van productie maar ook van onderhoud en werking. Denk bijvoorbeeld aan een krasje maken met een bout of schroevendraaier. Het metaal sluit niet meer naadloos aan, een dunne pakking kan precies zo uitzetten dat het krasje opgevuld is. Een gebruikte pakking is niet meer zo flexibel als een nieuwe pakking en kan zich mogelijk niet meer goed aanpassen aan de nieuwe imperfecties. Als de onderdelen niet exact zo terug gaan als ze uit elkaar gingen kunnen de krasjes zelfs niet meer op dezelfde plek zitten ten opzichte van elkaar waardoor je alsnog lekkage krijgt met de oude pakking.
Voor die paar centen zou ik dus *altijd* nieuwe pakkingen aanschaffen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F1k

F1k

Captain Obvious

Sincere1983 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:31:
Wij zoeken naar hulp in de keuze voor een elektrische bakfiets.
Voornaamste opties zijn de Dolly bakfiets en de Urban arrow family active.
Oa. De Lovens kijken we nog met een schuin oog naar maar is prijstechnisch nog wat duurder.

We zullen er geen mega afstanden mee afleggen en met name met de kleine en de hond (Corgi) ritjes doen.

Nu twijfelen we heel erg tussen deze twee en ik ben onvoldoende technisch op de hoogte wat de wezenlijke verschillen zijn (lees: ik kan daar niet veel chocola van maken).
Ik ben dus heel benieuwd wat de grote verschillen tov elkaar zijn. De Dolly heeft een wat krachtigere middenmotor van Bafang waar de UA het met Bosch doet, beide lijken me gewoon een A-merk?

Ik hoop op wat advies vanuit hier! Dank
Wij rijden inmiddels al een jaar naar volle tevredenheid met een Bakfiets.nl e-cruiser long. We hebben gekozen voor een Shimano Steps motor icm schijfremmen en een Nexus 7. We rijden met een peuter van 2,5 en een baby van 4 maanden. We zijn nog niet in de duinen geweest maar rondom Kijkduin / Loosduinen (Den Haag, zuidelijke kust) is het een heerlijke fiets om mee op stap te zijn. De houten bak vonden wij een pluspunt, het andere grote pluspunt is dat we deze wel in de kelderbox konden krijgen en de UA daar nooit ging passen.
Hebben jullie ook Bakfiets.nl overwogen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Urbanized schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:21:
Ik zit tegen de 5000 km op de Bafang BBS01 motor. Ik heb een keer de buiten tandwielen ingevet, voor de rest niets. Het was opzich niet al te moielijke klus.Is het nu tijd om de (lastiger bereikbare) binnen tandwielen in te vetten na 5000 km? Is het verstandig om alvast nieuwe pakkingen te kopen voor het geval kapotgaan tijdens loshalen? Zal ik dan ook gelijk de buiten tandwielen weer invetten? Wat komt er nog meer bij kijken? Ik ben helaas een leek op dit gebied.
Is het echt voorgeschreven om die binnen tandwielen opnieuw te gaan smeren?
Dat vet loopt toch nergens heen?

Ik zie meer risico’s bij deze operatie dan gewoon niks doen. 5000km is nu ook niet zo veel hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
[...]

Wat er ook mee te maken kan hebben is dat veel bedrijven aan een fietsplan doen. Elke 3 jaar ofzo een andere fiets voordelig aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:16

B64

Arjantje72 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 10:20:
[...]

Wat er ook mee te maken kan hebben is dat veel bedrijven aan een fietsplan doen. Elke 3 jaar ofzo een andere fiets voordelig aanschaffen.
Hoeveel mensen zij er die daadwerkelijk elke paar jaar een andere fiets kopen omdat dat zo lekker voordelig is met een fietsplan? Ook met een fietsplan is het nog steeds een forse uitgave, en door die stevige afschrijving verdwijnt het fietsplanvoordeel als sneeuw voor de zon.

Mensen die een e-bike via een fietsleaseconstructie rijden zijn er ook, maar als het goed is zijn dat fietsen die gedurende de leaseperiode redelijk intensief gebruikt worden dus die zijn zeker niet meer 'als nieuw' als ze op de tweedehandsmarkt komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
TWFpa2Vs schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:06:
Even een update na meer dan een half jaar de CRIVIT URBAN E-BIKE in gebruik te hebben is hij nu defect. Lijkt erop dat de accu het begeven heeft. Opladen werkt, de fiets werkt ook naar behoren maar volgende ochtend gaat de fiets direct weer uit na het opstarten.

Serviceaanvraag loopt, zie ook dat ze inmiddels v2 van de fiets gelanceerd hebben, geen rechte sturen meer en een compartiment voor een airtag, andere standen en plussen en minnen op het stuur zijn de grootste veranderingen die ik zo kon spotten.
Contact vanuit Lidl verliep snel en de servicepartij ook, ze gaan een nieuwe accu toesturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
TWFpa2Vs schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:57:
[...]

Contact vanuit Lidl verliep snel en de servicepartij ook, ze gaan een nieuwe accu toesturen.
Wel, ik ben blij dat ik af en toe mijn ongelijk moet bekennen. In elk geval houden ze hun woord tijdens de garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Lidl zou binnen 4 werkdagen reageren was dezelfde dag nog en de service partij binnen 2 weken en was een dag later. Een paar vragen, testjes en foto's verder en het wordt opgelost. Levering van de accu zou wel twee weken kunnen duren maar mogelijk is dit ook gewoon verwachtingsmanagement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
[...]

Het zou mij niet verbazen indien er in dit segment een redelijk groot aantal zit die gekocht zijn op basis van goede voornemens. Een e-bike met als gedachtegoed dat dit je naar de fiets doet verplaatsen, ideaal.

Maar vervolgens in de praktijk de gedragsverandering gewoon niet bereikt wordt, er een voor een fiets bijzonder duur ding staat "te vergaan" waar men per rit na een handjevol ritten mogelijk 200 - 400 euro of meer voor heeft betaald. Om dan maar te besluiten te verkopen, hopen er nog wat voor terug te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:21
Hey mensen, ik ben begonnen met mijn zoektocht voor een E-bike. Ik heb van fietsen wel iets kennis, alleen van E-bikes geen kaas gegeten. Ik zit mij een beetje blind te staren op kN, Wh, prijzen en merken ;)

Even wat informatie: Man en wat zwaarder, ik wil gewoon lekker cruisen (~20 km/u) zonder al te veel moeite te moeten doen. Zit dus al naar wat hogere trapondersteuning te kijken (75 Nm). Ik weet niet zeker of de E-bike in 2025 nog nodig is, mogelijk is het alleen tijdelijk. Dus ik zat ook al 2e hands te denken/kijken.

Liefst wel een iets grotere accu zodat ik minstens ~2u kan rondrijden. Wie kan mij op weg helpen?

Ik had zelf al wat rondgekeken:

Cube touring one
Cube touring hybrid pro

[ Voor 49% gewijzigd door Santee op 17-03-2024 11:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
@Santee Wie kan je op weg helpen? De TS, wat zelfonderzoek en de fietsendealer. Wel erg algemeen wat je vraagt.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 15-03-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
MotorBeast schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:45:
@Santee Wie kan je op weg helpen? De TS, wat zelfonderzoek en de fietsendealer. Wel erg algemeen wat je vraagt.
Ik zal de TS eens doornemen.. En ik probeerde het iets minder algemeen te maken door een aantal modellen toe te voegen. Wellicht zijn er wel grote nadelen aan bepaalde motoren, merken, of whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Santee schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Ik zal de TS eens doornemen.. En ik probeerde het iets minder algemeen te maken door een aantal modellen toe te voegen. Wellicht zijn er wel grote nadelen aan bepaalde motoren, merken, of whatever.
Vanzelfsprekend zijn die er zoals met ieder product. Mijn voorkeur was, middenmotor, accu minimaal 500Wh, geen accu achterop (puur vanwege de looks) budget bepalen wat ik wil uitgeven, proefrijden, respectabel merk, wilde een lokale dealer ivm eventuele service, na proefrijden vond ik naafversnellingen minder lekker dan derailleur rijden en ben met een mooie korting op de Gazelle Chamonix 10 HMS uitgekomen. https://www.gazelle.nl/chamonix-t10-hms

En 2 uur rijden kan je makkelijk met iedere fiets volgens mij.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 15-03-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:40:
Hey mensen, ik ben begonnen met mijn zoektocht voor een E-bike. Ik heb van fietsen wel iets kennis, alleen van E-bikes geen kaas gegeten. Ik zit mij een beetje blind te staren op kN, Wh, prijzen en merken ;)

Even wat informatie: Man en wat zwaarder, ik wil gewoon lekker cruisen (~20 km/u) zonder al te veel moeite te moeten doen. Zit dus al naar wat hogere trapondersteuning te kijken (75 kN). Ik weet niet zeker of de E-bike in 2025 nog nodig is, mogelijk is het alleen tijdelijk. Dus ik zat ook al 2e hands te denken/kijken.

Liefst wel een iets grotere accu zodat ik minstens ~2u kan rondrijden. Wie kan mij op weg helpen?

Ik had zelf al wat rondgekeken:
Pegasus
Cube touring one
Cube touring hybrid pro
Cortina E-blauw
Frappé
Bosch active plus of hoger, batterij van 500 Wh+ en dan gewoon bij je lokale FM eens een proefrit gaan maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:16

B64

Santee schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:40:
[...] ik wil gewoon lekker cruisen (~20 km/u) zonder al te veel moeite te moeten doen. Zit dus al naar wat hogere trapondersteuning te kijken (75 kN). [...]

75 kN.... daar heb je wel een heel flinke motor voor nodig. Ik denk dat je 75 Nm bedoelt? :o

Voor 'lekker cruisen op 20 km/u' heb je niet echt een krachtige motor nodig volgens mij, dus je kunt ook prima toe met een wat bescheidener exemplaar.

En om 40 km te kunnen fietsen (2 uur à 20 km/u) heb je ook geen overdreven grote accu nodig. Nou kan een beetje marge op dat gebied geen kwaad, maar een standaard 400-500 Wh accu is ruim voldoende.

Maar ik zou ook gewoon eens bij de lokale fietsenmaker gaan kijken, laat je adviseren, doe ene paar flinke testritten op verschillende fietsen om aan te voelen wat je wel en niet bevalt. Als je nu ongezien/ongetest een fiets gaat kopen waar je toch niet zo lekker op zit of die je anderszins niet bevalt, dan is de kans groot dat het ding uiteindelijk ongebruikt in de schuur blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
B64 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 11:36:
[...]

75 kN.... daar heb je wel een heel flinke motor voor nodig. Ik denk dat je 75 Nm bedoelt? :o

Voor 'lekker cruisen op 20 km/u' heb je niet echt een krachtige motor nodig volgens mij, dus je kunt ook prima toe met een wat bescheidener exemplaar.

En om 40 km te kunnen fietsen (2 uur à 20 km/u) heb je ook geen overdreven grote accu nodig. Nou kan een beetje marge op dat gebied geen kwaad, maar een standaard 400-500 Wh accu is ruim voldoende.

Maar ik zou ook gewoon eens bij de lokale fietsenmaker gaan kijken, laat je adviseren, doe ene paar flinke testritten op verschillende fietsen om aan te voelen wat je wel en niet bevalt. Als je nu ongezien/ongetest een fiets gaat kopen waar je toch niet zo lekker op zit of die je anderszins niet bevalt, dan is de kans groot dat het ding uiteindelijk ongebruikt in de schuur blijft staan.
Dankjewel! 50 Nm kan dus ook? Ik weeg wel 115kg en wil best een heuvel op hier en daar, vandaar dat ik naar 75 Nm zat te kijken. Dacht liever iets teveel dan te weinig, maar goed punt ik heb geen idee hoe het voelt. Wellicht maar eens een proefritje gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:55:
[...]

Dankjewel! 50 Nm kan dus ook? Ik weeg wel 115kg en wil best een heuvel op hier en daar, vandaar dat ik naar 75 Nm zat te kijken. Dacht liever iets teveel dan te weinig, maar goed punt ik heb geen idee hoe het voelt. Wellicht maar eens een proefritje gaan maken.
Zeker doen, en verder dan een rondje over de parking.
Minstens een paar kilometer zou je toch moeten kunnen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:08:
[...]

Ken jij een ander gebruiksvoorwerp dat na aankoop niet zo veel af schrijft?
Ja, miniauto's zoals Aixam en ook de Volkswagen Lupo destijds, een computer en meer voorwerpen welke zelfs 2e hands heel duur zijn zonder extreme marge erop na te houden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 17:46:
[...]

Zeker doen, en verder dan een rondje over de parking.
Minstens een paar kilometer zou je toch moeten kunnen rijden.
Een proefrit hoeft niet heel uitgebreid te zijn. Het is belangrijk om testen in een omgeving waar je vaak komt en waar je dan op voorhand weet hoe de fiets in een dergelijke omgeving reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
Heb van het weekend een 2e hands Stella Vicenza (2016) via MP overgenomen. Fiets heeft lang binnengestaan, banden waren helemaal slap. In het weekend de accu opgeladen, dat ging goed en accu was vol. Vandaag wilde ik de accu opladen (half leeg), knippert de rode led :( . Op de accu polen meet ik 36V, stekkertype is een 5 polige trapezium vorm. Zou de accu opeens rip zijn of lange tijd niet gebruikt? Hij doet het nog wel goed op de fiets.

[ Voor 11% gewijzigd door zx9r_mario op 15-03-2024 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zx9r_mario schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:29:
Heb van het weekend een 2e hands Stella Vicenza (2016) via MP overgenomen. Fiets heeft lang binnengestaan, banden waren helemaal slap. In het weekend de accu opgeladen, dat ging goed en accu was vol. Vandaag wilde ik de accu opladen (half leeg), knippert de rode led :( . Op de accu polen meet ik 36V, stekkertype is een 5 polige trapezium vorm. Zou de accu opeens rip zijn of lange tijd niet gebruikt? Hij doet het nog wel goed op de fiets.
Ik weet niet wat je betaald hebt, maar let op voor oplichterij.

De accu valt te reviseren. Overweeg dit en dan heb je misschien toch nog een leuke fiets eraan overgehouden.

Ik ben dan ook bang dat het einde accu is. Er is dus een hoge mate van zelfontlading en bepaalde cellen zijn aan het eind van hun levensduur. Dit trek je niet meer recht. Dit gedrag is inderdaad herkenbaar voor een of enkele slechte cellen.

[ Voor 14% gewijzigd door jimh307 op 15-03-2024 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
jimh307 schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 20:52:
[...]

Ik weet niet wat je betaald hebt, maar let op voor oplichterij.

De accu valt te reviseren. Overweeg dit en dan heb je misschien toch nog een leuke fiets eraan overgehouden.

Ik ben dan ook bang dat het einde accu is. Er is dus een hoge mate van zelfontlading en bepaalde cellen zijn aan het eind van hun levensduur. Dit trek je niet meer recht. Dit gedrag is inderdaad herkenbaar voor een of enkele slechte cellen.
De fiets had ik voor een zacht prijsje, een oudere vrouw deed de fiets weg omdat haar man naar het verzorgingstehuis was gegaan en deze maar in de garage stond.

In het weekend had ik geen problemen met opladen.

Heb nog eens geprobeerd, nu brand het ledje van de adapter helemaal niet meer 8)7
Vermoedelijk adapter die problemen geeft. De accu is nog half vol en werkt gewoon op de fiets. Ik zou eventueel eerst een adapter online kunnen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
zx9r_mario schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 21:41:
[...]

De fiets had ik voor een zacht prijsje, een oudere vrouw deed de fiets weg omdat haar man naar het verzorgingstehuis was gegaan en deze maar in de garage stond.

In het weekend had ik geen problemen met opladen.

Heb nog eens geprobeerd, nu brand het ledje van de adapter helemaal niet meer 8)7
Vermoedelijk adapter die problemen geeft. De accu is nog half vol en werkt gewoon op de fiets. Ik zou eventueel eerst een adapter online kunnen bestellen.
Wat dus dodelijk voor de accu is. Hij staat lang stil, de accu bereikt het punt van diepteontlading dat het de accu fataal is geworden. Overweeg te reviseren of maak er een gewone fiets van. Sorry, mooier kan ik het je niet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Adapter? Je bedoeld de lader? Die Joycube accu's van die Stella's waren niet zo slecht. Maar ook bij Stella kun je beter kiezen voor Bosch en Shimano techniek. Dat blijft altijd en overal leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
GeorgeBfast schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:13:
Adapter? Je bedoeld de lader? Die Joycube accu's van die Stella's waren niet zo slecht. Maar ook bij Stella kun je beter kiezen voor Bosch en Shimano techniek. Dat blijft altijd en overal leverbaar.
De lader bedoel ik. Deze doet nu vreemd. Toen straks knipperde deze rood met de accu aangesloten en groen als deze losgekoppeld was.

Later probeerde ik het weer, ledje deed helemaal niks van de lader met de accu aangesloten. Eerst knippert de lader rood zonder dat de accu aangesloten is en dan weer groen.

Ik heb hier een 2e stella, maar helaas heeft deze een ronde stekker en die van mij een 5 polige trapezium.

[ Voor 38% gewijzigd door zx9r_mario op 15-03-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:27

timovd

Voorsprong door techniek

Wij zijn op zoek naar een nieuwe elektrische fiets voor mijn vrouw. Huidige is een Trek met Bosch middenmotor, nexus 8 en 48cm frame.
Wensen: peuter moet achterop kunnen zitten in stoeltje. De huidige fiets heeft de batterij in de bagagedrager. Voor het zitje is een adapter geplaatst, dus onze zoon zit relatief hoog op de fiets en daar durft mijn vrouw niet mee te fietsen.

Inmiddels heb ik een aantal fietsen gezien met middenstandaard én middenmotor (schaarse combinatie). Dat heeft sterk de voorkeur i.v.m. kind achterop.
Ook de batterij willen we niet achterop hebben, omdat het kind dan hoger komt te zitten dan nodig.
MIK/Easyfit-bagagedrager om stoeltje direct te bevestigen (zonder adapter).
Liever geen nexus 7.

Ik heb nog geen fietsen gevonden die aan al deze eisen voldoen. Is dit te veel eisend?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:06
[b]timovd schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:35:[/b

Inmiddels heb ik een aantal fietsen gezien met middenstandaard én middenmotor (schaarse combinatie). Dat heeft sterk de voorkeur i.v.m. kind achterop.
Ook de batterij willen we niet achterop hebben, omdat het kind dan hoger komt te zitten dan nodig.
Liever geen nexus 7.

Ik heb nog geen fietsen gevonden die aan al deze eisen voldoen. Is dit te veel eisend?
Mss eens uitzoeken of je een dubbele standaard achteraf kan monteren, of dit in combinatie kan met een middenmotor weet ik niet.

https://hollandbikeshop.c...rd/fietsstandaard-dubbel/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Hoe staan jullie in het nu nog kopen van een 2023 model als de 2024 modellen net releasen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:08
Santee schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:22:
Hoe staan jullie in het nu nog kopen van een 2023 model als de 2024 modellen net releasen?
Die hele FOMO cyclus heb ik persoonlijk vrij weinig mee. Indien een fiets niet langer beschikbaar is als 2023 model in de juiste maatvoering, so be it. Maar indien een 2023 model nog beschikbaar is, en nu als outlet deal weg gaat. Dan laat ik mij in deze echt niet hinderen om deze aan te schaffen in plaats van het 2024 model. De verschillen tussen de jaargangen zijn in de praktijk vaak beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:28
Zal toch enorm verschillen per fiets.
Soms kan het verschil zoiets zijn als een net iets andere kleur en een net iets ander zadel.
De andere keer zijn er wel daadwerkelijk verbeteringen, waarvan niet onbelangrijk bij een ebike: de motor.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Het jaartal op zich zegt me niks, kijk naar de inhoud. Als dat niet meer is dan een kleurtje of een biesje, dan zal het me wordt wezen.

Maar een Kiox ipv een Intuvia kan wel interessant zijn. De vraag is hoe veel je bespaart met het oude model natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hijskraan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:20
timovd schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:35:
Wij zijn op zoek naar een nieuwe elektrische fiets voor mijn vrouw. Huidige is een Trek met Bosch middenmotor, nexus 8 en 48cm frame.
Wensen: peuter moet achterop kunnen zitten in stoeltje. De huidige fiets heeft de batterij in de bagagedrager. Voor het zitje is een adapter geplaatst, dus onze zoon zit relatief hoog op de fiets en daar durft mijn vrouw niet mee te fietsen.

Liever geen nexus 7.

De Gazelle Bloom voldoet aan al je eisen, alleen geen Bosch, maar een Shimano middenmotor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Tommie12 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:48:
[...]

Het jaartal op zich zegt me niks, kijk naar de inhoud. Als dat niet meer is dan een kleurtje of een biesje, dan zal het me wordt wezen.

Maar een Kiox ipv een Intuvia kan wel interessant zijn. De vraag is hoe veel je bespaart met het oude model natuurlijk.
Zit nu naar de Cube Kathmandu Hybrid One 750 te kijken, motor is wel overkill met 85 Nm

Iemand ervaring met de 2e hands refurbished site upway trouwens?

[ Voor 6% gewijzigd door Santee op 16-03-2024 16:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:05:
[...]

Zit nu naar de Cube Kathmandu Hybrid One 750 te kijken, motor is wel overkill met 85 Nm

Iemand ervaring met de 2e hands refurbished site upway trouwens?
Upway schijnt toch te doen wat ze beloven.

https://nl-be.trustpilot.com/review/upway.shop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:27
hijskraan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:58:
[...]

De Gazelle Bloom voldoet aan al je eisen, alleen geen Bosch, maar een Shimano middenmotor
@timovd
Die fiets kwam ik ook op uit.
Ander leuk alternatief is de batavus quip extra cargo e-go

Eis voor baggedrager zou ik loslaten. Ik heb nu stoeltjes van urban iki en die gaan prima op elke bagagedrager.

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 16-03-2024 16:57 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

neb0 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:01:
Toch weer even aandacht voor deze lichte e-bike aangezien die eerder is genoemd. Blijft toch een aardige outsider met dat verlijmd frame en accupack. De 2024-versie van de Lemmo One is er nu met torque sensor, iets sterkere motor, keuze in derailleur of single gear CDX en wat kleine andere wijzigingen t.o.v. het vorige model (ik bezit geen aandelen ;)).
https://www.lemmofuture.c...e-bike-lemmo-one-overview

Wat filmpjes van 'influencers'.

[YouTube: REVIEW: DE LEMMO ONE - een modulaire ebike van maar 18 kilo!]

[YouTube: Lemmo One 2024 - Neues Urban E-Bike im Test - Jetzt noch besser!?]
Hoe schakel je eigenlijk met die riem-versie? #n00b
of is het dan gewoon een fixed gear fiets?

* paQ heeft al zeker 30 jaar geen fiets meer :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
paQ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:09:
..

Hoe schakel je eigenlijk met die riem-versie?

of is het dan gewoon een fixed gear fiets?
Met een achternaafmotor, zijn een aantal versnellingen alleen mogelijk via een derailleur. Er is geen ruimte voor naafversnelling.

Hoogstens 2 versnellingen zou nog kunnen, maar die werken meestal automatisch afhankelijk van het aantal wielomwentelingen om het toerental van de motor zo efficiënt mogelijk te laten zijn bergop.
(oa Bafang en Xiongda hebben een dergelijke uitvoering)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

elinx schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:35:
[...]
Met een achternaafmotor, zijn een aantal versnellingen alleen mogelijk via een derailleur. Er is geen ruimte voor naafversnelling.

Hoogstens 2 versnellingen zou nog kunnen, maar die werken meestal automatisch afhankelijk van het aantal wielomwentelingen om het toerental van de motor zo efficiënt mogelijk te laten zijn bergop.
(oa Bafang en Xiongda hebben een dergelijke uitvoering)
dus een fixed gear (met riem) is duurder dan een versie met derailleur... dat.... vind ik gek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:06
laurens0619 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 16:48:
[...]

@timovd
Die fiets kwam ik ook op uit.
Ander leuk alternatief is de batavus quip extra cargo e-go

Eis voor baggedrager zou ik loslaten. Ik heb nu stoeltjes van urban iki en die gaan prima op elke bagagedrager.
Ik zou wel echt ff gaan proberen want die Batavus heeft het accupakket heel hoog op de onderbuis zitten waardoor de instap imho niet lekker is. @timovd Wij vonden de Gazelle Bloom in dat opzicht veel fijner.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
paQ schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:41:
[...]

dus een fixed gear (met riem) is duurder dan een versie met derailleur... dat.... vind ik gek
Een ketting, derailleur en set tandwielen, zal goedkoper zijn dan een riem.
Het lijkt er niet op dat er verschillen zitten in de frame constructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

De riem kost meer dan een simpele derailleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Ik heb ondertussen het oog op de Cube Touring Hybrid Pro 500/625. Nu heb ik hem iets goedkoper gevonden op een Duitse website maar hier staat dat het exclusief pedalen is? De foto’s zijn ook zonder pedalen. Bij Mantel en de showroom waar ik vandaag was zaten de pedalen er wel opgemonteerd namelijk.

Verder vroeg ik mij af wat een goed slot+hangslot is voor op de cube fiets, aangezien die er ook niet bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-09 17:40
Tommie12 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:52:
[...]

De riem kost meer dan een simpele derailleur.
Inderdaad. Ook de 'tandwielen' (in dit geval iets van 60T-22T schat ik) van Gates zijn aan de prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:27:
Ik heb ondertussen het oog op de Cube Touring Hybrid Pro 500/625. Nu heb ik hem iets goedkoper gevonden op een Duitse website maar hier staat dat het exclusief pedalen is? De foto’s zijn ook zonder pedalen. Bij Mantel en de showroom waar ik vandaag was zaten de pedalen er wel opgemonteerd namelijk.

Verder vroeg ik mij af wat een goed slot+hangslot is voor op de cube fiets, aangezien die er ook niet bij zit.
Bedenk op voorhand waar je wil gaan voor onderhoud en een herstelling.
Ja, je kan tientjes sparen door een door wat van verder te laten komen, maar wie gaat de fiets voor de eerste keer afstellen en nalopen.

Als je al vragen stelt over pedalen, denk dan goed na voor je dat doet.
De beste plaats om een fiets te kopen is bij een fietswinkel die in je buurt zit. Goede service betaalt zichzelf snel terug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

neb0 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 19:35:
[...]

Inderdaad. Ook de 'tandwielen' (in dit geval iets van 60T-22T schat ik) van Gates zijn aan de prijs.
Ergo, als de motor sterk genoeg is voor een single speed, dan beter voor de riem kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Aanhakend op hierboven. Zijn er motoren die bij weinig toeren ook heel sterk zijn? Die van mij (Yamaha PW) lijkt toch echt toeren (en dus versnellingen vanuit stilstand) nodig te hebben om vol kracht te geven. Is dat met nieuwere motoren nog steeds zo?

[ Voor 3% gewijzigd door jodeltje op 17-03-2024 00:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
paQ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:08:
[...]

Ergo, als de motor sterk genoeg is voor een single speed, dan beter voor de riem kiezen?
Ik heb 2 ebikes.
- 1 met ketting icm shimano e6100 en nexus 8
- 1 met riem icm brose single speed

Doe mij maar (naaf)versnelling :) komt bij single speed veel kracht op bij wegfietsen en bij 25kmh ben ik een hamstertje :+ tand slaat bij wegfietsen soms ook over van riem maar dat kan ook kwestie van opnieuw spannen zijn

Ik snap de use case van riemen niet op ebikes,
Argument is vaak onderhoudsvrij maar dat is ketting met gesloten kettingkast ook wat je meestal hebt bij naafversnelling

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2024 01:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
laurens0619 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:27:
[...]

Ik heb 2 ebikes.
- 1 met ketting icm shimano e6100 en nexus 8
- 1 met riem icm brose single speed

Doe mij maar (naaf)versnelling :) komt bij single speed veel kracht op bij wegfietsen en bij 25kmh ben ik een hamstertje :+ tand slaat bij wegfietsen soms ook over van riem maar dat kan ook kwestie van opnieuw spannen zijn

Argument is vaak onderhoudsvrij maar dat is ketting met gesloten kettingkast ook wat je meestal hebt bij naafversnelling
Als ik bovenstaande lees, zou ik eerder zeggen dat je de use case van een single speed e-bike niet snapt (ik ook niet)

Een ketting is onderhoudsarm, een riem is onderhoudsvrij.

Ik heb zelf voor een riem gekozen op mijn huidige e-bike, omdat bij mijn vorige, de vervangingsinterval van ketting/tandwielen (ca 8000 km) niet overeen kwam met de jaarlijkse onderhoudsinterval (in mijn geval 5500 km/jaar). Dit betekent dus dat jaarlijks onderhoud niet afdoende is om de rest van het jaar zorgeloos te kunnen fietsen.
Daarnaast zit ik nu op ruim 18k kilometer met de originele riem+tandwielen, waar ik met een ketting bij deze kilometerstand al een de 3e set ketting+tandwielen zou zijn begonnen. Daarmee heb ik de meerprijs ook al terugverdiend.
Afhankelijk van de situatie is er dus absoluut een een use case voor een riem. Ik heb er in ieder geval geen spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
dennisfr schreef op zondag 17 maart 2024 @ 06:38:
[...]

Als ik bovenstaande lees, zou ik eerder zeggen dat je de use case van een single speed e-bike niet snapt (ik ook niet)

Een ketting is onderhoudsarm, een riem is onderhoudsvrij.

Ik heb zelf voor een riem gekozen op mijn huidige e-bike, omdat bij mijn vorige, de vervangingsinterval van ketting/tandwielen (ca 8000 km) niet overeen kwam met de jaarlijkse onderhoudsinterval (in mijn geval 5500 km/jaar). Dit betekent dus dat jaarlijks onderhoud niet afdoende is om de rest van het jaar zorgeloos te kunnen fietsen.
Daarnaast zit ik nu op ruim 18k kilometer met de originele riem+tandwielen, waar ik met een ketting bij deze kilometerstand al een de 3e set ketting+tandwielen zou zijn begonnen. Daarmee heb ik de meerprijs ook al terugverdiend.
Afhankelijk van de situatie is er dus absoluut een een use case voor een riem. Ik heb er in ieder geval geen spijt van.
Je hebr gelijk, met die km standen is her zeker use case.

Wij gebruiken de ebikes best regelmatig maar veel minder dan dat.
- singlespeed: geen idee, geen scherm
- nexus8: 900km/jaar
- moederfiets nexus 7: 1500km/jaar

Met mijn km standen kom ik er dus nog niet aan. moederfiets heeft 5800km gelopen als hoogste stand dus die kan nog even mee.

en single speed heb ik gekocht omdat ik het ook vond passen bij de fiets. Als daily zou ik echter anders kiezen

Plaatje van mn single speed voor de sfeer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2SziJ34DMsB4WqjAqHad4Jh9BIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QhfBsXFa5YqICq5YtDhhttXL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door laurens0619 op 17-03-2024 07:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
jodeltje schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:18:
Aanhakend op hierboven. Zijn er motoren die bij weinig toeren ook heel sterk zijn? Die van mij (Yamaha PW) lijkt toch echt toeren (en dus versnellingen vanuit stilstand) nodig te hebben om vol kracht te geven. Is dat met nieuwere motoren nog steeds zo?
Yamaha en Bosch voelen vergelijkbaar sterk bij het wegrijden. Wel doet een sterkere motor natuurlijk meer. Panasonic is anders afgesteld en doet die eerste slag véél meer.

De nieuwe MGU van Pinion is een beest bij het wegrijden. Maar op de 4~5km en 2 merken waarmee ik al heb kunnen fietsen, vind ik het tot nu toe nog overkill kwa kracht en prijs voor 25km/u fietsen (niet-speed-pedelecs).

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 17-03-2024 08:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 01:27:
[...]

Nee, niet zo veel fietsen hebben een kettingkast.

Bovendien, ik ben er allergisch aan. Als je eens een achterwiel moet uitnemen op een fiets met kettingkast, dan is dat een drama. Je krijgt die ondingen amper uit elkaar zonder schade, en terug monteren is nog erger.
Een kettingkast is idd een excuus om geen onderhoud te plegen aan de ketting, je ziet niet hoe ze achteruit gaat. En dan na een paar jaar is ze bruin, roestig en gortdroog.
En als je een ebike met middenmotor regelmatig gebruikt, dan moet je ook je ketting al eens vervangen. Moet je weer die dramakast demonteren gewoon al om de slijtage van die ketting te controleren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ik heb een fiets met een riemaandrijving. Bosch Performance CX 85 nm in combinatie met Enviolo Automatiq en dat fietst gewoon helemaal geweldig. Overal ben je zo weg , voor kruising met stoplicht accelereer je echt vlug weg. Je stelt de voor je optimale cadans in op je Bosch Kiox scherm , bij mij is dat ongeveer 65 en de naaf laat je met meer omwentelingen vertrekken zodat je licht aanfietst en gaat automatisch naar de ingestelde 65 omwentelingen zoals je hebt ingesteld. Ik had eerst alleen een E bike in die uitvoering en mijn vrouw een E Bike met Bosch Performance 65 nm en Nexus 8 maar deze week voor mijn vrouw ook E bike gekocht met dezelfde Drive units en Enviolo Automatiq.
Misschien niet jullie merk maar ze zijn wel fantastisch wat prijs/kwaliteit en afwerking.
De kabelintegratie direct bij stuur weg en de Tierra heeft geen zichtbare lasnaden meer zoals Koga.
Bovendien heb ik op mijn Morena al 5500 km probleemloos gefietst in bijna 2 jaar.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/8Pq17C19/fietsg.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/wjL9LdMv/Fietsh.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door GeorgeBfast op 17-03-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
GeorgeBfast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 08:40:
Ik heb een fiets met een riemaandrijving. Bosch Performance CX 85 nm in combinatie met Enviolo Automatiq en dat fietst gewoon helemaal geweldig. Overal ben je zo weg , voor kruising met stoplicht accelereer je echt vlug weg. Je stelt de voor je optimale cadans in op je Bosch Kiox scherm , bij mij is dat ongeveer 65 en de naaf laat je met meer omwentelingen vertrekken zodat je licht aanfietst en gaat automatisch naar de ingestelde 65 omwentelingen zoals je hebt ingesteld. Ik had eerst alleen een E bike in die uitvoering en mijn vrouw een E Bike met Bosch Performance 65 nm en Nexus 8 maar deze week voor mijn vrouw ook E bike gekocht met dezelfde Drive units en Enviolo Automatiq.
Misschien niet jullie merk maar ze zijn wel fantastisch wat prijs/kwaliteit en afwerking.
De kabelintegratie direct bij stuur weg en de Tierra heeft geen zichtbare lasnaden meer zoals Koga.
Bovendien heb ik op mijn Morena al 5500 km probleemloos gefietst in bijna 2 jaar.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je hebt deze? https://www.stella.nl/p/morena-premium-mdb-fi-black-gent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
paQ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:08:
.....
Let wel het gaat hier over een achternaafmotor. Dat zijn meestal compacte motoren met reductie tandwielen. Maar bv Stromer ed gebruikt een grote direct drive naafmotor met heel veel koper in combinatie met een speed pedelec, omdat deze motoren altijd meer dan 250W moeten kunnen leveren om breed ingezet te kunnen worden.
Om een naafmotor flink op toeren te houden om onder ruimere omstandigheden te presteren, heeft Xiongda een motor uitgebracht die 2 sets reductietandwielen bevatten. Bafang heeft een dergelijk concept. Meer is in een dergelijk compacte ruimte niet mogelijk.
jodeltje schreef op zondag 17 maart 2024 @ 00:18:
.... Zijn er motoren die bij weinig toeren ook heel sterk zijn? .....
Het gebruik van motorondersteuning is altijd een compromis. Wil je dit bij een lage snelheid of een hoge snelheid.
Het toerental van de motor wordt bepaald door de max. accuspanning, de stroom die door de spoelen loopt bepaald de kracht (en warmte). spanning x stroom = vermogen.
Wil je een groot vermogen bij een laag toerental (= lage spanning) dan heb je een hele hoge stroom nodig. Dat betekent grote spoelen (= veel ruimte) en een veel grotere motor nodig hebt dan 250W nominaal.
Maar zelfs dan zal je het vanuit stilstand niet redden, want bij nul toerental zal de stroom oneindig hoog zijn en slechts warmte produceren.
Door schakelen kan je daarom soepeler wegrijden, omdat je igv naafmotor zelf het meeste moet doen of dat de middenmotor meer toeren kan maken om effectiever te zijn.
Een single speed zal nooit effectief kunnen zijn bij wegrijden, want die is afgestemd op de gemiddelde rijsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

kortom: het is voorkeur.... (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Ja juist die heb ik. Echt een geweldige fiets.
Voor die prijs vind je nergens zo'n fiets die zo is afgemonteerd.
Ik heb die van mij over anderhalve maand 2 jaar en nu 5500 probleemloze kilometers. De eerste beurt na 3 maanden en een beurtje afgelopen oktober waarbij de remblokjes van de hydraulische schijfremmen zijn vervangen omdat we flink in de heuvels en bergen in Zuid Duitsland / Oostenrijk en de Eiffel/Ardennen hebben gefietst.

[ Voor 45% gewijzigd door GeorgeBfast op 17-03-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
GeorgeBfast schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:58:
[...]

Ja juist die heb ik. Echt een geweldige fiets.
Wel 2021 modelletje zie ik, zal er ook wel een wat oudere motor e.d. inzitten. Wel relatief goedkoop voor een fiets met riem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeBfast
Hij was inderdaad gekozen tot de E Bike van het jaar in 2021. Motor is de Bosch Performance Line CX met 85 nm . Maar is nog niet voorzien van van het Bosch Smart systeem. Ik heb de Bosch Powertube 625 W/u accu en mijn vrouw heeft wel het Smart Systeem en de Bosch Powertube 750W/u accu.
Fiets was in mei 2022 nog €3800. Is gewoon een scherpe prijs nu met Bosch Performance CX , Bosch Kiox scherm , Bosch Powertube accu en Enviolo Automatiq naaf.

Als je op de Bosch E Bike site kijkt zie je dat de motoren nagenoeg gelijk zijn . De Bosch Performance Line CX Smart en de Bosch Performance Line CX E-Bike Systeem2
Met het Smart systeem is echter de motor nog wat te fijn tunen met de Bosch Flow app en bij het systeem 2 kun je alleen gebruik maken met de Bosch E Bike connect app welke deze mogelijkheid niet biedt.

[ Voor 51% gewijzigd door GeorgeBfast op 17-03-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
paQ schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:56:
kortom: het is voorkeur.... (?)
Niet helemaal, omdat de keuzemogelijkheden die er zijn niet altijd hoeven overeen te stemmen met je voorkeur.

In praktijk zal je meestal een compromis moeten vinden die je voorkeur het meest benaderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 07-09 10:46
[...]

Een CDX riem van Gates en beide wielen. Kost jou als consument 300 euro.

Derailleur met tandwielen, shifter en ketting, kan voor ongeveer 100 euro en nog steeds Shimano maar dan de echte instap klasse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apolopo
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 11:08
heeft iemand hier ervaring met de Giant Ridecontrol app voor het updaten van de firmware van een Giant Ebike? Ik heb een Giant Grandtour uit 2019 via MP gekocht. Deze bevalt prima, maar het Evo display staat elke keer na aanzetten op de Eco stand en onthoudt niet de laatst gebruikte stand.

Ik heb de Giant Ridecontrol app geprobeerd, maar de bluetooth verbinding wordt elke keer na 10 seconden verbroken (Iphone). Daarna is het Evo scherm bevroren en enige wat helpt is een reset door verwijderen van de accu. Ik heb ook de app op een Android telefoon gebprobeerd en zie dan dat er 5 updates beschikbaar zijn, maar zodra ik die wil installeren crasht de app en is het Evo scherm weer bevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urbanized
Tommie12 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 07:36:
[...]

Is het echt voorgeschreven om die binnen tandwielen opnieuw te gaan smeren?
Dat vet loopt toch nergens heen?

Ik zie meer risico’s bij deze operatie dan gewoon niks doen. 5000km is nu ook niet zo veel hoor.
Ik lees hier en daar dat het verstandig het vet te vervangen na bepaalde aantal km. Ik neem ook aan dat het vet op een gegeven moment uitgewerkt is. De motor maakt ook meer geluid dan tijdens aanschaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urbanized
F1k schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:37:
[...]

Disclaimer: ik heb geen verstand van fietsen en ebikes.
Met alle andere producten waar ik mee heb gewerkt waar pakkingen in verwerkt zijn waren de pakkingen dusdanig goedkoop dat het vervangen ervan verwaarloosbaar was op het totale kostenplaatje. Een pakking dient als afdichting tussen twee delen die mogelijk niet perfect sluiten als gevolg van productie maar ook van onderhoud en werking. Denk bijvoorbeeld aan een krasje maken met een bout of schroevendraaier. Het metaal sluit niet meer naadloos aan, een dunne pakking kan precies zo uitzetten dat het krasje opgevuld is. Een gebruikte pakking is niet meer zo flexibel als een nieuwe pakking en kan zich mogelijk niet meer goed aanpassen aan de nieuwe imperfecties. Als de onderdelen niet exact zo terug gaan als ze uit elkaar gingen kunnen de krasjes zelfs niet meer op dezelfde plek zitten ten opzichte van elkaar waardoor je alsnog lekkage krijgt met de oude pakking.
Voor die paar centen zou ik dus *altijd* nieuwe pakkingen aanschaffen.
Bedankt voor je uitleg. Ik zal ze dan ook aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Urbanized schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:15:
[...]

Ik lees hier en daar dat het verstandig het vet te vervangen na bepaalde aantal km. Ik neem ook aan dat het vet op een gegeven moment uitgewerkt is. De motor maakt ook meer geluid dan tijdens aanschaf.
Is ‘her en der’ een website van de fabrikant?
Ik zou er gewoon vanaf blijven als dat niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik kwam Er net achter dat mn achterlicht t van de cortina ecommon family niet meer doet.

Is een solo spanninga aangesloten op 6v van ebike

wilde eerst maar nameten of er wel stroom naar ging maar krijf de connector niet los. Iemand enig idee? Heb al geprobeerd met multimeter pinnen bepaalde borbpin weg te drukken oid maar niets. Muurvast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12j6RXOkQxj6c-fvjHbkUTy5crU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2y605VCgCfXl2PgUELVHDFWa.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SAVOqC9mvPdQ7nw2a-YkwBgCjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jxhDAPptUpCvarPivq1Dj4oh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Aan de kabels trekken. Soms komt die mee. Als de kabels eruit komen geen probleem, want gaan ze niet kapot van. En met een schroevendraaier het kunststof stekkertje eruit wippen. Als dat niet lukt gewoon forceren. Dat kunststof stekkertje kun je zo bij elke fietsenwinkel ophalen en wordt ook bij je nieuwe lamp geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fjorden
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Heeft iemand ervaringen met het losmaken van de bouten van een Yamaha motor, in dit geval bij een Batavus Dinsdag eGo?

Bij mij zitten deze alledrie zo vast dat ik al een kop van de bout heb vernaggeld, maar er geen enkele beweging in krijg. Ik zie aan de andere kant bij de moer locktite zitten, dat heb ik geprobeerd te verwarmen en daarna op de kop van de bout met een hamer getikt in de hoop dat het dan net wat beweging krijgt en snel geprobeerd los te draaien zonder resultaat. Verder de hendel van m'n gereedschap verlengd om meer kracht te kunnen zetten (en toen de kop verpest - RVS, dus vrij zacht materiaal).

De moeren zitten onder een randje van het frame, waardoor er geen steek, dop of andere sleutel op past, maar die kunnen ook niet draaien, want zijn een soort van geborgd/ingeklemd in het frame. Een vreemde constructie als je het mij vraagt, maar iemand zal er wel goed over nagedacht hebben.

Toevallig hebben m'n ouders ook een Dinsdag eGo (ander modeljaar, maar wel met Yamaha motor) en even geprobeerd of het daar wel loskomt, maar ook daar geen beweging. Het ligt dus niet alleen maar aan mijn fiets.

Zit de bout nog op een of andere manier geborgd, ook omdat de kop nog een extra diep gaatje heeft, dat er speciaal gereedschap nodig is? Zo op het oog is het gewoon een gaatje zonder functie qua speciaal gereedschap.

Iemand tips wat ik verder kan proberen, behalve de slijptol?

Foto's verduidelijken vast mijn verhaal:

De bouten:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/mSFV6rb/20240316-183414.jpg

De bout in detail:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Yh5qNw5/20240316-183434.jpg

De moeren:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/qjt4t4d/20240316-183443.jpg

De moer in detail:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GxkhQCk/20240316-183511.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:02

charrel

Cortisol4life..

Apolopo schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:00:
heeft iemand hier ervaring met de Giant Ridecontrol app voor het updaten van de firmware van een Giant Ebike? Ik heb een Giant Grandtour uit 2019 via MP gekocht. Deze bevalt prima, maar het Evo display staat elke keer na aanzetten op de Eco stand en onthoudt niet de laatst gebruikte stand.

Ik heb de Giant Ridecontrol app geprobeerd, maar de bluetooth verbinding wordt elke keer na 10 seconden verbroken (Iphone). Daarna is het Evo scherm bevroren en enige wat helpt is een reset door verwijderen van de accu. Ik heb ook de app op een Android telefoon gebprobeerd en zie dan dat er 5 updates beschikbaar zijn, maar zodra ik die wil installeren crasht de app en is het Evo scherm weer bevroren.
Op het e-mtb forum gebeurde dit ook, oplossing was een Android telefoon proberen. Zou je dus ook nog even kunnen proberen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
fjorden schreef op maandag 18 maart 2024 @ 07:24:
Heeft iemand ervaringen met het losmaken van de bouten van een Yamaha motor, in dit geval bij een Batavus Dinsdag eGo?

Bij mij zitten deze alledrie zo vast dat ik al een kop van de bout heb vernaggeld, maar er geen enkele beweging in krijg. Ik zie aan de andere kant bij de moer locktite zitten, dat heb ik geprobeerd te verwarmen en daarna op de kop van de bout met een hamer getikt in de hoop dat het dan net wat beweging krijgt en snel geprobeerd los te draaien zonder resultaat. Verder de hendel van m'n gereedschap verlengd om meer kracht te kunnen zetten (en toen de kop verpest - RVS, dus vrij zacht materiaal).

De moeren zitten onder een randje van het frame, waardoor er geen steek, dop of andere sleutel op past, maar die kunnen ook niet draaien, want zijn een soort van geborgd/ingeklemd in het frame. Een vreemde constructie als je het mij vraagt, maar iemand zal er wel goed over nagedacht hebben.

Toevallig hebben m'n ouders ook een Dinsdag eGo (ander modeljaar, maar wel met Yamaha motor) en even geprobeerd of het daar wel loskomt, maar ook daar geen beweging. Het ligt dus niet alleen maar aan mijn fiets.

Zit de bout nog op een of andere manier geborgd, ook omdat de kop nog een extra diep gaatje heeft, dat er speciaal gereedschap nodig is? Zo op het oog is het gewoon een gaatje zonder functie qua speciaal gereedschap.

Iemand tips wat ik verder kan proberen, behalve de slijptol?

Foto's verduidelijken vast mijn verhaal:

De bouten:
[Afbeelding]

De bout in detail:
[Afbeelding]

De moeren:
[Afbeelding]

De moer in detail:
[Afbeelding]
Dit is gewoon inbus. Dat gaatje doet niets. Motorbouten moeten heel strak vast gedraaid, anders kan de motor in het frame wringen. Dat hoor je als kraken. Daarom zitten ze zo vast.

Daarbovenop gaan ze nog wel eens vaster zitten omdat ze onderaan je fiets zitten. Daar komt wel eens zout waardoor ze van corrosie vaster kunnen komen. Ziet er bij jou niet uit alsof dat het geval is.

Voor motorbouten gebruiken we inbussleutels van een a-merk met strakke tolleranties en zónder afgeronde kop / bolletje. Wera, Hazet, Swiss tools bijvoorbeeld. Klinkt overdreven, maar wat jou gebeurd is komt bij ons in de werkplaats heel soms ook voor. En dat kost jou/ons tijd.

Pak niet de slijptol of boor. Dat wordt lelijk. Pak 3 oude of goedkope inbussleutels, en laat ze in de bouten vast lassen. Let er wel op dat ze 360 graden kunnen draaien in de positie hoe je ze vastlast. Dan zitten ze helemaal vast. Vaak krijg je ze dan makkelijk los. En anders kun je er nu tegenaan schoppen of met een buis (zadelpen bijvoorbeeld) erop werken. Ze schieten er immers niet meer uit. Dit lukt zónder schade aan de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Hey allen, ik twijfel nog tussen 2 fietsen momenteel:
https://www.fietsvoordeel...cite-blx-2024-zwart-heren
https://www.fietsenwinkel...ring-hybrid-pro-625-heren

Voordeel van de fietsvoordeelshop is dat ze een fietsserviceshop in Ede hebben (vroeger Maxstein) waar ik hem kan ophalen en service laten doen. Verder voordeel van de Kalhoff lijkt mij de riem, mogelijk bespaart dit over langer termijn geld t.o.v. een ketting? Enige waar ik over twijfel zijn de 5 versnellingen. de 1 en de 5 zal je meestal niet gebruiken dus blijf je met 3 versnellingen over. Nu heeft mijn huidige fiets nog 24 versnellingen maar gebruik ik er meestal ook maar 3-4, dus hoe erg is dat?

De Cube is €650 goedkoper, alleen die bestel ik dan online (wel al testritje gemaakt) en dan kan ik dus niet service halen bij dezelfde winkel. Ik ga wel al standaard naar Mantel in Ede, dus dan zou ik daar gewoon weer heen gaan. Ook staat erbij 'Gratis rijklaar geleverd (t.w.v. 99,-)', maar wat houdt dat in?

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat die Kalkhoff mijn budget wel aardig omhoog trapt, ik wilde eerst <3k blijven. Maar op de lange termijn ben ik dat denk ik weer kwijt aan onderhoud aan de Cube fiets.

[ Voor 8% gewijzigd door Santee op 18-03-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Santee schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:01:
Hey allen, ik twijfel nog tussen 2 fietsen momenteel:
https://www.fietsvoordeel...cite-blx-2024-zwart-heren
https://www.fietsenwinkel...ring-hybrid-pro-625-heren

Voordeel van de fietsvoordeelshop is dat ze een fietsserviceshop in Ede hebben (vroeger Maxstein) waar ik hem kan ophalen en service laten doen. Verder voordeel van de Kalhoff lijkt mij de riem, mogelijk bespaart dit over langer termijn geld t.o.v. een ketting? Enige waar ik over twijfel zijn de 5 versnellingen. de 1 en de 5 zal je meestal niet gebruiken dus blijf je met 3 versnellingen over. Nu heeft mijn huidige fiets nog 24 versnellingen maar gebruik ik er meestal ook maar 3-4, dus hoe erg is dat?

De Cube is €650 goedkoper, alleen die bestel ik dan online (wel al testritje gemaakt) en dan kan ik dus niet service halen bij dezelfde winkel. Ik ga wel al standaard naar Mantel in Ede, dus dan zou ik daar gewoon weer heen gaan. Ook staat erbij 'Gratis rijklaar geleverd (t.w.v. 99,-)', maar wat houdt dat in?

Ik moet ook wel eerlijk zeggen dat die Kalkhoff mijn budget wel aardig omhoog trapt, ik wilde eerst <3k blijven. Maar op de lange termijn ben ik dat denk ik weer kwijt aan onderhoud aan de Cube fiets.

Met een schuin oog kijk ik ook nog naar de Stella Morena Premium MDB FI maar die is helemaal niet op voorraad momenteel.
Als je de keuze tussen die 2 fietsen stelt, dan is het idd kiezen tussen riem en ketting met derailleur.

De Nexus5 is een naaf specifiek ontwikkeld voor ebikes. Zeer robuust en kan veel koppel aan. Dat in combinatie met de riem maakt je fiets heel onderhoudsarm. Je zal daar geen 600€ mee besparen, maar het is wel heel simpel in onderhoud.

Derailleur is zeker geen slecht systeem, maar je zal regelmatig moeten poetsen, en smeren, zeker als je eens een grindpad neemt, in de regen rijdt etc.

Beide goede fietsen, ik zou voor de riem kiezen, maar dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
Tommie12 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:17:
[...]

Als je de keuze tussen die 2 fietsen stelt, dan is het idd kiezen tussen riem en ketting met derailleur.

De Nexus5 is een naaf specifiek ontwikkeld voor ebikes. Zeer robuust en kan veel koppel aan. Dat in combinatie met de riem maakt je fiets heel onderhoudsarm. Je zal daar geen 600€ mee besparen, maar het is wel heel simpel in onderhoud.

Derailleur is zeker geen slecht systeem, maar je zal regelmatig moeten poetsen, en smeren, zeker als je eens een grindpad neemt, in de regen rijdt etc.

Beide goede fietsen, ik zou voor de riem kiezen, maar dat is persoonlijk.
Bedankt, ik zie nu trouwens dat de Kalkhoff maar tot 130kg gaat INCL. fiets... Ik ben zelf 117kg dus dat gaat eigenlijk helemaal niet :( Ik vraag me wel af hoe precies die kg zijn.
Pagina: 1 ... 185 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam