Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 184 ... 229 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:13
maartend schreef op zondag 3 maart 2024 @ 15:26:
[...]

Je remt toch pas onderaan, mits er een scherpe bocht zit?
Is afhankelijk van de lengte van de afdeling lijkt mij. Of je het absolute balls of steel :p. Voor mij vind ik 50 km/u toch al vrij snel op een fiets. Bij echt recht, goed zicht, accepteer ik nog weleens richting 60 km/u. Maar zonder remmen, bij langdurige afdalingen met hoger gradiënt, eindig je niet eens op die snelheden.

Periodiek remmen om de controle erin houden is voor mij op dit soort trajecten iets dat ik in ieder geval dus ook gewoon doe tijdens de afdeling, ook als er geen scherpe bocht in zit. Maar mogelijk ben ik gewoon een watje :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
De allerbelangrijkste vraag is óf je wel een afdaling durft met rollerbrakes, en dan niet 1 keer, maar regelmatig. Elke rem loopt roodgloeiend bij een lange afdaling en ik twijfel hiermee of mensen het nut van écht goede remmen onderschatten.

Om veel discussies te voorkomen betaal ik liever wat meer voor goede remmen dan dat mijn leven op het spel komt te staan. Nu zijn rollerbrakes niet slecht, maar wat er bedoeld wordt is dat je remmen in principe nooit zwaar genoeg kunnen zijn. Het kan altijd beter en het is aan de mensen zelf wat ze kiezen. Hier adviseren wij hooguit en de beslissing van die keuze ligt bij de mensen zelf.

Het argument van "mij gebeurt het niet" is alleen geldig zolang het goed gaat en als het faliekant mis gaat is het simpelweg te laat.

Trek het door naar mijn auto. Ik heb de remmen meerdere keren nodig gehad om de fout van een ander te corrigeren en dan wil je wel hele goede remmen hebben die niet falen als ze zeer heet worden (noodstop op een afdaling). Waarom wordt er in het algemeen zo louche gedaan over fietsremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:11
Speedster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 18:58:
[...]

Dag Elinx bijna goed. Twee van de dertien hebben een voorwiel naaf motor met rollerbrake en een Li-ion accu.

Geloof het of niet zelfs een Li-ion accu kan maar kortstondig de fiets naar 31km/h sturen.

Inmiddels dwalen we E norm af.

Het ging/gaat mij erom dat rollerbrakes lang niet zo slecht zijn als hier op het forum wordt aan gegeven.
Yep hydraulische schijfremmen zijn beter. Zo nu weer verder met genieten van onze fietsen!
Waarom haal je er dan ineens een fiets bij die helemaal atypisch is als ebike, niet meer geproduceerd wordt, en waarmee je zeker geen hoge snelheden gaat halen, want daar is een vouwfiets helemaal niet op gebouwd?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 22:48:
[...]

Waarom haal je er dan ineens een fiets bij die helemaal atypisch is als ebike, niet meer geproduceerd wordt, en waarmee je zeker geen hoge snelheden gaat halen, want daar is een vouwfiets helemaal niet op gebouwd?
Een Gazelle Tranza Carbon is niet zo maar een vouwfiets. Carbon frame, crmo voorvork en achterbrug.

Kan makkelijk 25 km per uur aan.

Pissing contest over en uit. Doe eens gek en ga genieten van je fietsen.
Ik geniet iedere dag van mijn Tranza!

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Speedster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:37:
[...]

Een Gazelle Tranza Carbon is niet zo maar een vouwfiets. Carbon frame, crmo voorvork en achterbrug.

Kan makkelijk 25 km per uur aan.

Pissing contest over en uit. Doe eens gek en ga genieten van je fietsen.
Ik geniet iedere dag van mijn Tranza!
Zonder meer waar en inderdaad lekker genieten van je e-bike, maar hier zijn we gewoon kritisch en geven we ongezouten een mening omdat deze gegeven mag of moet worden :)

De lente is net gekomen en dat betekend voor mij wat minder in de vierwieler en meer op de tweewieler naar mijn werk. Moet in onverhoopt toch met de auto dan probeer ik in de avond nog een mooie ronde te maken. Ook is het weer langzaam tijd voor de voorjaarsbeurt al lijkt dat niet nodig omdat alles het prima doet, maar beter zekerheid en veiligheid.

En zowaar, zomaar en verwonderlijk breekt er een droge periode aan. Mijn ruitenwissers zijn ook aan vakantie toe na al dat gezwiep van de winter :)

Ik merk dat het wel wat met mijn humeur doet.

*jimh307 is ernstig toe aan de lente en zomer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Het gaat toch niet over een pissing contest hier.

Het gaat er om of je op een ebike van een beetje kwaliteit nog rollerbrakes wil aanvaarden. Ik niet dus.
Dat je om het tegendeel te willen bewijzen af komt met een plooifiets van 10 jaar geleden die niet eens meer in productie is (en nu niet legaal zou zijn onwille van 31km/h) snap ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-09 14:27
jimh307 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:45:
[...]
Ook is het weer langzaam tijd voor de voorjaarsbeurt al lijkt dat niet nodig omdat alles het prima doet, maar beter zekerheid en veiligheid.

*jimh307 is ernstig toe aan de lente en zomer
Ik heb sinds een klein jaartje een VdV en eerste standaard beurt na 500 km heb ik gehad. Het lijkt mij geen kwaad te kunnen om een voorjaarsbeurt te doen bij de FM maar ik vraag mij af of dat nodig is en of ik het zelf niet kan doen.
Wat is een goede voorjaarsbeurt behalve afspoelen, ketting schoonmaken, remmen controleren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
assn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb sinds een klein jaartje een VdV en eerste standaard beurt na 500 km heb ik gehad. Het lijkt mij geen kwaad te kunnen om een voorjaarsbeurt te doen bij de FM maar ik vraag mij af of dat nodig is en of ik het zelf niet kan doen.
Wat is een goede voorjaarsbeurt behalve afspoelen, ketting schoonmaken, remmen controleren?
Spaakspanning controleren, speling checken op alle lagers, controlereen op rammels, verlichting checken, etc... en banden oppompen.

Allemaal niet zo spannend zo lang alles mooi werkt.
Je kan dat wel eens een jaartje over slaan als je de boel zelf wat in de gaten houdt, en uiteraard ketting en remmen niet uit het oog verliest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:29
assn schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Er staat een mooi lijstje in de topic start. Misschien heb je er iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:39
Foxhill schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:50:
...
Er staat een mooi lijstje....
Ten overvloede de link naar de desbetreffende paragraaf, waar dit lijstje staat vermeld.

[ Voor 30% gewijzigd door elinx op 06-03-2024 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assn
  • Laatst online: 01-09 14:27
Foxhill schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Er staat een mooi lijstje in de topic start. Misschien heb je er iets aan.
Dank, hier heb ik zeker wat aan. Wellicht dat het lijstje alsnog soms iets te lastig is voor mij dus misschien maar de FM raadplegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris84
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-09 22:50
elinx schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 14:43:
[...]

Ten overvloede de link naar de desbetreffende paragraaf, waar dit lijstje staat vermeld.
In de desbetreffende lijst wordt een tuinslang of grote hoeveelheid water afgeraden.

Mijn go-to methode is de fiets nat maken met één volle gieter met sproeikop (10L), muc-off er op sprietsen, even laten weken, borstelen met een zachte borstel en afpsoelen met twee gieters water (20L).

Is dit al te veel water?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Joris84 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:31:
[...]

In de desbetreffende lijst wordt een tuinslang of grote hoeveelheid water afgeraden.

Mijn go-to methode is de fiets nat maken met één volle gieter met sproeikop (10L), muc-off er op sprietsen, even laten weken, borstelen met een zachte borstel en afpsoelen met twee gieters water (20L).

Is dit al te veel water?
Nee, dat zou geen probleem mogen zijn.

Je moet natuurlijk werken met gezond verstand. Geen water spuiten in lagers, batterijdeksel, display of op plaatsen waar vet moet zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:36

franssie

Save the albatross

Nadeel van tuinslang is dat je wil gaan schoon spuiten met waterkracht ipv spoelen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Joris84 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 15:31:
.... een tuinslang of grote hoeveelheid water afgeraden......
Waar het om gaat is dat er moet wordt voorkomen dat "met enige kracht" veel water op de ebike onderdelen wordt gespoten, om binnendringen te voorkomen.
In jouw geval sproei je het water van boven af met weinig kracht, als een soort douchebeurt.
Feitelijk is dat ongeveer hetzelfde als een regenbui. De ebike zou daartegen bestand moeten zijn, maar persoonlijk zou ik na de laatste sproeibeurt de ebike wel droogwrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 06-03-2024 16:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Eigenlijk is het schoonmaken van je e-bike best eenvoudig. Hier hoe ik het doe:

In de winter:

>Fiets moet eerst droog zijn eer ik begin
>Dan met een vrij harde borstel overal het zand afvegen
>Dan met een licht sopje wat poetsen
>Dan met een zachte waterstraal (als het ware douchen en niet spuiten) het sop wegspoelen
>Eventueel opwrijven met wax of gewoon laten drogen
>Gevoelige delen met wat siliconenspray inwrijven
>Eens per jaar met siliconenspray de overgangen van de draad naar binnen in sprayen zodat er geen water in kan

In de zomer

Vaak is het alleen afborstelen van het zand nodig en als het heel mooi weer is heb je geeneens de tuinslang nodig. Met een vochtige doek poets je het restant weg en poets je de rest mooi op. Wel eerst goed afborstelen van het zand want anders gaat dat schuren en kun je krassen krijgen. Vooral onder het spatbord en onder de motor zit het meeste zand.

*alhoewel jimh307 wel wat vaker mag poetsen, dus hoor mij praten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipo10
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-08 17:28
Ben mij een beetje bezig gaan houden met E-bikes. Ik heb nu Koga advance. Prima fiets. Ik merk enkel dat ik niet meer de langere afstanden van 80KM redt. Pijp is sneller leeg. Leeftijd zou er iets mee te maken kunnen hebben. En dan wordt je radius erg klein en ken je elk mooi plekje wel binnen radius van 30Km.
Nou e-bikes dus. Of toch niet. Ik heb zaterdag twee uitgeprobeerd. Maar zelfs in de Eco stand deed de bike teveel. Ik raakte mijn energie niet kwijt. Belasting was te laag. Bedoeling is meer eerste dertig kilometer gewone ouderwetse belasting. Daarna lichte ondersteuning 25Km of zo. En dan laatste gedeelte mag de bike mij naar huis rijden. Dan zit ik nu vaak stuk. Maar ik zie maar niet dat een e-bike dit patroon kan leveren. De ondersteuning is denk te groot in de eco stand. Zie ik dit goed? Zijn er mogelijkheden in afstellingen van de app van de motor die dit mogelijk kunnen maken? Of technische oplossingen? Ik weet het dus echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
vipo10 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:12:
....Zijn er mogelijkheden in afstellingen van de app van de motor die dit mogelijk kunnen maken? ...
Ik heb zelf geen ervaring met commerciële motoren, maar volgens mij is de mate van ondersteuning (%) van Shimano steps motoren via de e-tuning app. in te stellen.
Bij de specifieke informatie ervan worden de ondersteunde motortype nummers vermeld.

Volgens mij kan ook bij Bosch motoren eea gewijzigd worden, maar weet daar verder geen details van, maar dat zal vast nader toegelicht kunnen worden door iemand met een Bosch motor.

[ Voor 28% gewijzigd door elinx op 07-03-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:29

Rayzman

+31 Rayzman

Bij een Bosch smart system kan je ook de mate van ondersteuning aanpassen via de flow app

specs pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Ben mij een beetje bezig gaan houden met E-bikes. Ik heb nu Koga advance. Prima fiets. Ik merk enkel dat ik niet meer de langere afstanden van 80KM redt. Pijp is sneller leeg. Leeftijd zou er iets mee te maken kunnen hebben. En dan wordt je radius erg klein en ken je elk mooi plekje wel binnen radius van 30Km.
Nou e-bikes dus. Of toch niet. Ik heb zaterdag twee uitgeprobeerd. Maar zelfs in de Eco stand deed de bike teveel. Ik raakte mijn energie niet kwijt. Belasting was te laag. Bedoeling is meer eerste dertig kilometer gewone ouderwetse belasting. Daarna lichte ondersteuning 25Km of zo. En dan laatste gedeelte mag de bike mij naar huis rijden. Dan zit ik nu vaak stuk. Maar ik zie maar niet dat een e-bike dit patroon kan leveren. De ondersteuning is denk te groot in de eco stand. Zie ik dit goed? Zijn er mogelijkheden in afstellingen van de app van de motor die dit mogelijk kunnen maken? Of technische oplossingen? Ik weet het dus echt niet.
Mits jouw budget het toelaat, kun je kijken naar een lichte koersfiets. De kosten wegen niet op tegen de baten van normaal fietsen.

Jouw conditie is zodanig in orde dat ik in mijn geval zou kiezen voor een lichtlopende normale fiets. Elektrisch fietsen is meer voor de forens, de minder bedeelden onder ons (de auto nemen is zalig, maar niet voor iedereen weggelegd), en om langere afstanden te kunnen maken die je anders niet zou maken. In die zin is elektrisch fietsen meer dan een welkome uitvinding. Tussen dorpen onderling is de e-bike hoe dan ook sneller dan het OV. De auto wint het in de wat langere afstand op het platteland. Voor elk wat wils, maar het is beter om langduriger op de turbo-stand te fietsen dan helemaal niet fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-09 11:23

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Tommie12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Durf daar wat geld bij te leggen.
Je fiets zal comfortabeler en robuuster aan voelen, en langer leven.
Vandaag met de vrouw naar een Gazelle e-bike testcenter geweest. We zijn enorm fan van de Grenoble C8 en van de C5. Verwachting is dat we twee C5’s gaan halen. Wat rijdt dat machtig lekker zeg zo’n Bosch middenmotor performance line. Voelt veel beter aan dan Shimano in mijn optiek.

Lol, een paar weken terug dacht ik nog €1500 uit te geven voor een e-bike. Dream on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
haagsepracht schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:56:
[...]

Vandaag met de vrouw naar een Gazelle e-bike testcenter geweest. We zijn enorm fan van de Grenoble C8 en van de C5. Verwachting is dat we twee C5’s gaan halen. Wat rijdt dat machtig lekker zeg zo’n Bosch middenmotor performance line. Voelt veel beter aan dan Shimano in mijn optiek.

Lol, een paar weken terug dacht ik nog €1500 uit te geven voor een e-bike. Dream on.
Ik vind het maar matig dat je alleen mag proefrijden in een/hun testcenter.

Investeer je in een fiets waarvan je niet de echte rijeigenschappen leert kennen is niet bepaald slim te noemen. Een uitgebreide proefrit is voornaam als het om veel geld gaat.

Wees beducht op verkooppraat want geld innen is het enigste wat ze willen (het is eenmaal niet mooier dan ik het kan maken). Blijf kritisch*

*vandaar; lang leve tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Doelstelling is wel om nog eens wat langer te gaan proefrijden. Zal wsl bij de fietsenmaker moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

haagsepracht schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:56:
[...]
Voelt veel beter aan dan Shimano in mijn optiek.
Welk type/fiets met Shimano middenmotor heb je op proef gereden?

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Humma Kavula schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Welk type/fiets met Shimano middenmotor heb je op proef gereden?
De Gazelle Bloom. Overigens ook een prachtige fiets én rijdt zeker ook lekker hoor, maar de fietsen met een Bosch motor vonden we beiden veel fijner accelereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Ik,heb de Bosch Performance line, en rij meestal in tour.
Nu heb ik in de winter te weinig gereden, maar als de conditie terug wat op peil is, dan heb ik in het begin ook goed wat energie, en naar het einde wat minder.
Ik rij dan in het begin meestal iets boven de 25 km/h, want vanaf 25,5-26 km/h doet de motor toch niks meer.
En als ik wat vermoeider geraak, dan zakt de snelheid 1 km/h, en doet de motor meer.

Nu hangt het misschien ook af van de naaf. Mijn enviolo is niet de meest efficiente, en vraagt altijd wel wat kracht. Een Nexus 5 of 8 loopt lichter.

Durf ook een wat zwaardere fiets met bredere banden te kiezen. Iets meer comfort, en je kan makkelijker een bospad of gravelweg aan.

Een heel andere oplossing… fietsdrager kopen, en eerst met de auto een stukje weg rijden, en daar een rondje rijden.
Of fiets mee op de trein, 50-60km weg, en dan terug naar huis. Dan kom je ookop andere plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:23
jimh307 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Investeer je in een fiets waarvan je niet de echte rijeigenschappen leert kennen is niet bepaald slim te noemen. Een uitgebreide proefrit is voornaam als het om veel geld gaat.

Wees beducht op verkooppraat want geld innen is het enigste wat ze willen (het is eenmaal niet mooier dan ik het kan maken). Blijf kritisch*

Daarvoor kun je dan langs de vakhandel. Een Gazelle dealer heeft de daarvoor bestemde demo modellen tot beschikking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-07 19:31
snip

[ Voor 101% gewijzigd door We Are Borg op 07-03-2024 08:52 . Reden: Hier hebben we V&A voor ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marius Pc
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 02-07 19:31
commentaar op moderatie is niet nodig en zeker hier niet. Verder zou ik je willen verwijzen naar Mobiliteit feedback

[ Voor 79% gewijzigd door Touchdomex op 07-03-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
jimh307 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:02:
[...]

Het is inderdaad jammer dat echt proefrijden, minder en minder vanzelfsprekend is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:56
haagsepracht schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 22:16:
[...]

De Gazelle Bloom. Overigens ook een prachtige fiets én rijdt zeker ook lekker hoor, maar de fietsen met een Bosch motor vonden we beiden veel fijner accelereren.
De Bloom met 7 versnellingen (E5000-40Nm) of met Enviolo (E6100-60Nm)?
Wij hebben nu de 60Nm en deze accelereert toch flink maar dan moet je zelf ook die input geven... Heeft het misschien te maken met verschil in beenkrachtversterking?
Ik lees heel vaak dat mensen voor Bosch kiezen maar ik vraag me dan oprecht af waarom, wat is hier zo anders aan. (niet persoonlijk bedoeld ik probeer het gewoon te begrijpen)

[ Voor 14% gewijzigd door Vogels60 op 07-03-2024 12:53 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Het is inderdaad jammer dat echt proefrijden, minder en minder vanzelfsprekend is geworden.
Tja, als een fiets al door 10 mensen getest is over elk een paar km, dan zie je dat aan de banden, remmen en frame. En dan wordt het moeilijker om die fiets als echt 'nieuw' te verkopen.

Dan ga je idd beter naar een Gazelle testcenter waar je diverse modellen met diverse motoren en naven kan testen. Dat zijn dan demofietsen die later ook als demo op de markt komen.
Met de enorme range, afmetingen en diversiteit aan fietsen kan het helaas niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Tommie12 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Tja, als een fiets al door 10 mensen getest is over elk een paar km, dan zie je dat aan de banden, remmen en frame. En dan wordt het moeilijker om die fiets als echt 'nieuw' te verkopen.

Dan ga je idd beter naar een Gazelle testcenter waar je diverse modellen met diverse motoren en naven kan testen. Dat zijn dan demofietsen die later ook als demo op de markt komen.
Met de enorme range, afmetingen en diversiteit aan fietsen kan het helaas niet anders.
Toch is dit zeker niet altijd zo geweest. Was proefrijden op de openbare weg voorheen duidelijk meer mogelijk dan nu. Zonder dat het destijds nu echt zozeer de verkoop van nieuwe fietsen in de weg gestaan lijkt te hebben.

Qua slijtage van onderdelen, vraag ik mij overigens af hoeveel verschil het nu echt uitmaakt.

Binnen een indoor ruimte maak je mogelijk wel minder afstand. Maar tegelijkertijd, rijd je vaak wel op aanzienlijk meer fietsen. En of je dus 10 mensen hebt die serieuze interesse hebben en ieder een ritje van bijvoorbeeld 5 km maken, waarmee je dus 50 km hebt afgelegd. Of 100 mensen die ieder een ritje van 500 meter maken, de mate van slijtage is al snel vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
psychodude schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:08:
[...]

Toch is dit zeker niet altijd zo geweest. Was proefrijden op de openbare weg voorheen duidelijk meer mogelijk dan nu. Zonder dat het destijds nu echt zozeer de verkoop van nieuwe fietsen in de weg gestaan lijkt te hebben.

Qua slijtage van onderdelen, vraag ik mij overigens af hoeveel verschil het nu echt uitmaakt.

Binnen een indoor ruimte maak je mogelijk wel minder afstand. Maar tegelijkertijd, rijd je vaak wel op aanzienlijk meer fietsen. En of je dus 10 mensen hebt die serieuze interesse hebben en ieder een ritje van bijvoorbeeld 5 km maken, waarmee je dus 50 km hebt afgelegd. Of 100 mensen die ieder een ritje van 500 meter maken, de mate van slijtage is al snel vergelijkbaar.
Het gaat niet om slijtage, het gaat er om dat een fiets die een paar keer een rit van 3km maakt als snel een kras heeft, een steentje, banden waaraan je ziet dat ze wat afgereden zijn etc.
En dan zeggen klanten dat de fiets 'niet meer nieuw' is.

Een telefoon die niet meer 'sealed' is geraak je ook niet kwijt aan de nieuwprijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Tommie12 op 07-03-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een bafang voorwielmotor. Deze is problemen gaan geven.

Iedere omwenteling hoor ik een harde tik/kloenk en lijkt ook erger te worden. Als ik de spanning eraf haal (accu uitzet) is het over. Op een gegeven moment gaf hij helemaal geen kracht meer tijdens fietsen. De P (meeloop modus) werkt nog wel en het wiel gaat draaien als ik hem in de beugels hang en op de P druk.

Ik heb gisteren nav. diagnose van fietsenmaker de nylon tandwielen vervangen en weer in elkaar gezet. Hij dacht dat deze versleten waren, maar dat waren ze niet. Maar heb ze toch maar vervangen.

Iemand een ander idee wat het kan zijn?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
bonzz.netninja schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:27:
Ik heb een bafang voorwielmotor. Deze is problemen gaan geven.

Iedere omwenteling hoor ik een harde tik/kloenk ... de nylon tandwielen vervangen ..... maar dat waren ze niet. ....

Iemand een ander idee wat het kan zijn?
9 van de 10 keer is dit bij een naafmotor ook het probleem, want het kunststof is feitelijk de zwakste schakel, maar redelijk eenvoudig te vervangen.
Nu je weet dat het niet de oorzaak is, zal je de motor verder moeten demonteren. Het kan zijn dat de palletjes van de vrijloop niet meer goed functioneren. Als er niks stuk is (bv een gebroken veer), is dit een kwestie van goed schoonmaken tot alle pallen weer werken. Een defect lager kan ook en zal vervangen moeten worden.
In het ergste geval is een magneet van de rotor losgekomen. Dat is meestal einde verhaal, maar soms kan goede hittebestendige lijm uitkomst bieden om de magneet weer op zijn plek te lijmen, mits er verder niks beschadigd is.

[ Voor 3% gewijzigd door elinx op 07-03-2024 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

elinx schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 14:17:
[...]
9 van de 10 keer is dit bij een naafmotor ook het probleem, want het kunststof is feitelijk de zwakste schakel, maar redelijk eenvoudig te vervangen.
Nu je weet dat het niet de oorzaak is, zal je de motor verder moeten demonteren. Het kan zijn dat de palletjes van de vrijloop niet meer goed functioneren. Als er niks stuk is (bv een gebroken veer), is dit een kwestie van goed schoonmaken tot alle pallen weer werken. Een defect lager kan ook en zal vervangen moeten worden.
In het ergste geval is een magneet van de rotor losgekomen. Dat is meestal einde verhaal, maar soms kan goede hittebestendige lijm uitkomst bieden om de magneet weer op zijn plek te lijmen, mits er verder niks beschadigd is.
Meest opvallende is dat ik alleen geluid/tik/kloenk hoor (en voel) als er spanning op de motor staat. Als de accu uitstaat loopt alles soepel geruidloos.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
bonzz.netninja schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 15:22:
.... alleen geluid/tik/kloenk hoor (en voel) als er spanning op de motor staat. Als de accu uitstaat loopt alles soepel geruidloos.
Ik heb de magneten niet voor niks genoemd, vooral omdat je eerder hebt vermeld, dat het alleen voorkomt als er accuspanning op staat. De vrijloop werkt alleen als de motor uit is, maar indien de motor aangedreven wordt, moet de vrijloop wel goed de naaf "blokkeren". Als dat niet het geval is krijg je ook geluid.
Vandaar dat de vrijloop op zijn werking gecontroleerd moet worden.
Het zou misschien ook wat rommel tussen rotor en stator kunnen zijn , bv metaalstof oid.
Een losse of defecte hallsensor is ook mogelijk.

Hij zal open moeten om verder te komen met dergelijke klachten. Zolang er inwendig geen schade is kan het meestal wel gerepareerd worden, met meer of minder moeite.

Edit:
Ik bedenk nu, hoe basaal het ook klinkt, dat het een losse of bewegende spaak in de naaf kan zijn.
Als de motor afgekoppeld is wordt het achterwiel aangedreven en draait het voorwiel mee.
Wordt het voorwiel via de motor aangestuurd, dan komt er meer belasting op de spaken aldaar.
Als er één kan bewegen, dan is dat ook per omwenteling.
Ik zou dus beginnen om de spaakspanning controleren voor je verder gaat.

[ Voor 51% gewijzigd door elinx op 07-03-2024 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Vogels60 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Wij hebben nu de 60Nm en deze accelereert toch flink maar dan moet je zelf ook die input geven... Heeft het misschien te maken met verschil in beenkrachtversterking?
Ik lees heel vaak dat mensen voor Bosch kiezen maar ik vraag me dan oprecht af waarom, wat is hier zo anders aan. (niet persoonlijk bedoeld ik probeer het gewoon te begrijpen)
We hebben op de Bloom C380 HMS proefgereden, die heeft een Shimano STEPS E6100 (60 Nm). Het reed zeker niet verkeerd. Maar we vonden dat de Bosch motor ons beter ondersteunde tijdens het accelereren. Denk dat er minder beenkracht voor nodig was om vooruit te komen. De Bosch motor voelde wat natuurlijker aan.

Als je ze beiden direct na elkaar probeert dan voel je het verschil. Denk dat het puur persoonlijk is welke van de twee je fijner vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
psychodude schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:46:
[...]

Is dat zo? Merk ik lokaal (oosten) niet om me heen. Proefrijden is overal mogelijk.

Proefritten kosten geen geld. Dat hoort gewoon bij fietsen verkopen. Je mag bij mij elke fiets aanwijzen voor een proefrit. Gerust 4 of 6 fietsen voor een paar honderd meter buiten en dan meestal 1 of 2 voor een 2,5km proefrit. Daarna doet niemand moeilijk dat er 2,5 of 5 km op de fiets staat die je krijgt. Immers, je hebt er zelf ook mee gefietst. Wie er om vraagt krijgt gerust een nieuwe uit de doos.

Op deze manier hoef ik maar 1~3% van de fietsen met wat meer km’s of een krasje met extra korting te verkopen. Dat verdiend zich ruim terug.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Vogels60 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 12:49:
[...]

Bosch ondersteund inderdaad iets meer. Dus niet de maximale kracht (Nm) maar de ondersteuning (% of factor), zoals je al zegt.

Resultaat is dan ook dat Shimano iets zuiniger is.

Bij steeds meer fietsen kun je de ondersteuning % instellen. Je kunt het vergelijken met die iets zuiniger instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipo10
Rayzman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 20:47:
Bij een Bosch smart system kan je ook de mate van ondersteuning aanpassen via de flow app
Bedankt voor je reactie. Ik ga inderdaad informeren bij de fietsenboer en op internet bij welke type motoren van Bosch en Shimano dat kan. Misschien wel allemaal maar ik wil wel zeker weten. Uitproberen natuurlijk. Dan gaat de speurtocht vanaf dat punt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipo10
jimh307 schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 21:50:
[...]

Mits jouw budget het toelaat, kun je kijken naar een lichte koersfiets. De kosten wegen niet op tegen de baten van normaal fietsen.

Jouw conditie is zodanig in orde dat ik in mijn geval zou kiezen voor een lichtlopende normale fiets. Elektrisch fietsen is meer voor de forens, de minder bedeelden onder ons (de auto nemen is zalig, maar niet voor iedereen weggelegd), en om langere afstanden te kunnen maken die je anders niet zou maken. In die zin is elektrisch fietsen meer dan een welkome uitvinding. Tussen dorpen onderling is de e-bike hoe dan ook sneller dan het OV. De auto wint het in de wat langere afstand op het platteland. Voor elk wat wils, maar het is beter om langduriger op de turbo-stand te fietsen dan helemaal niet fietsen.
Het is dus precies om langere afstanden te kunnen maken die ik niet meer aankan. Vroeger wel en ik mis de de ruimere radius nu. Knieen doen soms pijn , pijp is leeg aan einde rit . Verdummele denk ik dan ging vroeger gemakkelijk. Gewoon de leeftijd hoor. Niets dramatisch maar zoek wel praktische oplossing. Ik heb nu Koga toerfiets. Dat is toch lichtlopende normale fiets. Prima ding. maar niet voor langere afstanden in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
vipo10 schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 21:14:
.....maar ik wil wel zeker weten. Uitproberen natuurlijk. Dan gaat de speurtocht vanaf dat punt verder.
Succes met je speurtocht.
Ik hoop dat het mogelijk is om bij proefrijden uit te proberen de mate van ondersteuning te (laten) verlagen.

Meestal wordt de mate van ondersteuning als percentage van je eigen inspanning aangegeven, maar niet duidelijk is hoeveel uiteindelijk afgeweken kan worden van de standaardwaarde.
Ik vermoed nl. dat in jouw geval deze percentages best een flink deel verlaagd moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:35
Toch weer even aandacht voor deze lichte e-bike aangezien die eerder is genoemd. Blijft toch een aardige outsider met dat verlijmd frame en accupack. De 2024-versie van de Lemmo One is er nu met torque sensor, iets sterkere motor, keuze in derailleur of single gear CDX en wat kleine andere wijzigingen t.o.v. het vorige model (ik bezit geen aandelen ;)).
https://www.lemmofuture.c...e-bike-lemmo-one-overview

Wat filmpjes van 'influencers'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-09 22:35
Phoolie schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:53:
[...]

Heb een mail ontvangen van Minerva, die doen de service en garantie blijkbaar. Moet hem nu eerst daar registreren.

Zodra ik meer weet, dan zal ik het hier melden.
Echt snel gaat het niet. Ik moest eerst een garantiecertificaat aanvragen. Die kreeg ik vrij snel binnen, daar stond op dat ik blijkbaar 3 jaar garantie heb. Certificaat aan Minerva gemaild en kreeg de reactie dat ze het aan een collega door gingen zetten. Dit was vorige week donderdag en daarna niks meer gehoord. Zojuist maar even een mailtje achteraan gestuurd met de vraag wanneer we een reactie kunnen verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:28

B64

neb0 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 06:01:
Toch weer even aandacht voor deze lichte e-bike aangezien die eerder is genoemd. Blijft toch een aardige outsider met dat verlijmd frame en accupack. De 2024-versie van de Lemmo One is er nu met torque sensor, iets sterkere motor, keuze in derailleur of single gear CDX en wat kleine andere wijzigingen t.o.v. het vorige model (ik bezit geen aandelen ;)).
https://www.lemmofuture.c...e-bike-lemmo-one-overview

Wat filmpjes van 'influencers'.

[YouTube: REVIEW: DE LEMMO ONE - een modulaire ebike van maar 18 kilo!]

[YouTube: Lemmo One 2024 - Neues Urban E-Bike im Test - Jetzt noch besser!?]
Mooi licht fietsje voor een leuke prijs, maar als je de specs bekijkt dan krijg je ook precies waar voor je geld.
Alleen van de derailleur of de riem wordt merk/type gespecificeerd, waar ik dan voor het gemak maar even uit concludeer dat er verder niet heel veel kwalitatief hoogstaande componenten tussen zitten.

Wat me dan weer verbaast is de carbon voorvork, al zal die ook mede zijn bedoeld om het gewicht laag te houden - en het feit dat die er op zit geeft me nog minder vertrouwen in de overige no-name componenten.

De plaatsing van de accu moet je ding zijn, ik vind het er nogal curieus uitzien en qua gewichtsverdeling zorgt het ervoor dat het front van de fiets alsnog relatief zwaar is, ondanks de carbon vork. Accupack boven de trapas (à la Klever bijvoorbeeld) is een logischer oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Laatst online: 10:38
Remmen.... waar begin ik? :+

Remkracht is bij een fiets met goed afgestelde remmen zelden een probleem.

V-brake, Rollerbrakes, Sidepulls, het is allemaal prima in staat om een fiets tot stilstand te brengen.

Wat veel mensen niet beseffen is dat je zit positie in grote mate bepaald hoe hard je kan remmen (en waarom bijna niemand vol durft te remmen).

1. Als je vol remt werkt alleen je voorrem.
2. Dat levert erg veel krachten op je armen.

Hoe hoger je zit hoe nadeliger de hoek die je armen maken en hoe minder hard je kan remmen voordat je romp over het stuur gaat (je gaat zelden over de kop, maar je romp gaat over het stuur).Op een racefiets of MTB kan je achter het stuur kruipen en je schrap zetten. Daardoor kan je keihard remmen,

Waarom dan toch schijfremmen? Je hoeft minder hard te knijpen, consistentie (vooral in de regen). slijtage, kwetsbaarheid.

Zijn voor Nederland Rollebrakes genoeg? Ja.
Wat is de beste rem voor lang afdalen? Een velgrem. Schijfremmen zijn op zich wel vatbaar voor oververhitten en dan opeens wegvallen van de remdruk (vooral als je slepend gaat remmen).
Wat zijn de fijnste remmen in gebruik? Schijfremmen.

[ Voor 90% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
maartend schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:55:
[...]

Moet je eens de MT 8100 proberen. Dan merk je het verschil tussen remmen en sponzen. Had op mijn nieuwe E-mtb MT4100 zitten. Die zijn r na 1 rit afgegaan. Maar ja, setje 8100 kost ook wel 200 euro
Sponzen bij schijfremmen is een kwestie van goed ontluchten. Betreft Shimano; de remmen zijn qua remkracht over de hele linie behoorlijk hetzelfde mits zelfde aantal pistons en schijfgroootte.

Dat is niet alleen mijn ervaring, maar ook de consensus bij fanatieke mountainbikers.

Wil je meer remkracht:

1. Grotere schijven
2. 4 pistons ipv 2 pistons.

Een 8100 is vooral lichter, meer instelmogelijkheden op de hendel, meer verschillende blokjes met en zonder koelvinnen en makkelijker qua vervangen van blokjes (top-down).

[ Voor 8% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2024 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Verwijderd, herschreven naar 1 verhaal

[ Voor 92% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2024 13:47 . Reden: Geconsolideerd naar 1 verhaal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

elinx schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:06:
[...]
Ik heb de magneten niet voor niks genoemd, vooral omdat je eerder hebt vermeld, dat het alleen voorkomt als er accuspanning op staat. De vrijloop werkt alleen als de motor uit is, maar indien de motor aangedreven wordt, moet de vrijloop wel goed de naaf "blokkeren". Als dat niet het geval is krijg je ook geluid.
Vandaar dat de vrijloop op zijn werking gecontroleerd moet worden.
Het zou misschien ook wat rommel tussen rotor en stator kunnen zijn , bv metaalstof oid.
Een losse of defecte hallsensor is ook mogelijk.

Hij zal open moeten om verder te komen met dergelijke klachten. Zolang er inwendig geen schade is kan het meestal wel gerepareerd worden, met meer of minder moeite.

Edit:
Ik bedenk nu, hoe basaal het ook klinkt, dat het een losse of bewegende spaak in de naaf kan zijn.
Als de motor afgekoppeld is wordt het achterwiel aangedreven en draait het voorwiel mee.
Wordt het voorwiel via de motor aangestuurd, dan komt er meer belasting op de spaken aldaar.
Als er één kan bewegen, dan is dat ook per omwenteling.
Ik zou dus beginnen om de spaakspanning controleren voor je verder gaat.
Ik hoor het ook als ik hem in de takels hang en hem laat ronddraaien. Ik denk dat niet perse aan spaken, maar ga het uiteraard toch checken.

Vanavond gaat de motor maar verder open, en hopelijk vind ik iets. Anders is het exit met de motor en moet ik maar eens denken wat ik doe. Thx voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
bonzz.netninja schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:22:
.....Anders is het exit met de motor en moet ik maar eens denken wat ik doe....
Als je het typenummer of naam van de Bafang naafmotor weet kun je misschien dezelfde kopen en omwisselen. Misschien is er zelfs wel een tweedehands versie te koop met wiel.
Controller en display blijven dan behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19
roffeltjes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 12:54:
[...]

Sponzen bij schijfremmen is een kwestie van goed ontluchten. Betreft Shimano; de remmen zijn qua remkracht over de hele linie behoorlijk hetzelfde mits zelfde aantal pistons en schijfgroootte.

Dat is niet alleen mijn ervaring, maar ook de consensus bij fanatieke mountainbikers.

Wil je meer remkracht:

1. Grotere schijven
2. 4 pistons ipv 2 pistons.

Een 8100 is vooral lichter, meer instelmogelijkheden op de hendel, meer verschillende blokjes met en zonder koelvinnen en makkelijker qua vervangen van blokjes (top-down).
En een dirtecter gevoel bij remmen. Het sponzen van die cheap ass dingen zit hem nl in de remhendels zelf.Alsof je ze doordrukt.
Ik heb nieuwe bike met die cheap ass dingen, dus die 4100) en mijn andere MTB waar XT op zit. Dag en nacht verschil.

Ik moet ook zeggen, ik ga van volle hand naar 2-vinger grepen

[ Voor 3% gewijzigd door maartend op 08-03-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

elinx schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Als je het typenummer of naam van de Bafang naafmotor weet kun je misschien dezelfde kopen en omwisselen. Misschien is er zelfs wel een tweedehands versie te koop met wiel.
Controller en display blijven dan behouden.
Ja kan, maar een nieuwe motor is zo paar honderd euro en dat is hij echt niet waard. 2e hands zou ik nog een skunnen kijken,thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zijn er mogelijkheden in afstellingen van de app van de motor die dit mogelijk kunnen maken? Of technische oplossingen? Ik weet het dus echt niet.
Hier even kijken:
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/rijmodi

Je bent echt helemaal vrij in het aanpassen van de motor, via de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
maartend schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 14:58:
[...]

En een dirtecter gevoel bij remmen. Het sponzen van die cheap ass dingen zit hem nl in de remhendels zelf.Alsof je ze doordrukt.
Ik heb nieuwe bike met die cheap ass dingen, dus die 4100) en mijn andere MTB waar XT op zit. Dag en nacht verschil.

Ik moet ook zeggen, ik ga van volle hand naar 2-vinger grepen
Ik heb MT200, BR M395, MT7100. Geen van deze remmen voelt alsof je ze kan doordrukken. Zelfs de MT200 is kei strak. In remkracht merk ik nauwelijks verschil, maar de BR200 hendels zijn giga, dat is wel een ding.

MT6100 en hoger hebben zeer zeker fijnere hevels (kleiner!), maar als je MT4100 hevels sponzig aanvoelen is je rem niet goed gebleed. Overigens is bleeden heel simpel met een Shimano bleed kit.

[ Voor 12% gewijzigd door roffeltjes op 08-03-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:19
roffeltjes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 17:04:
[...]

MT6100 en hoger hebben zeer zeker fijnere hevels (kleiner!), maar als je MT4100 hevels sponzig aanvoelen is je rem niet goed gebleed. Overigens is bleeden heel simpel met een Shimano bleed kit.
Remmen wel goed. Zijn echt de hendels die spozig aanvoelen. Remmen hoor je niet heel veel over van me.
Heb trouwens bleedkit en gebruik die ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
gysman11 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 16:57:
.....

Je bent echt helemaal vrij in het aanpassen van de motor, via de app.
Ik vermoed dat "rijmodi" gaat over de manier waarop de ondersteuning aangeboden wordt.
Echter, indien de ECO mode al als teveel ervaren wordt, zijn de andere modi mi nog meer ondersteunend.

In dat geval zal je het ondersteuningspercentage van de ECO mode moeten kunnen verlagen.
Ik begrijp dat dit via het Bosch Smart systeem mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:59

LithoMan

Toemaar

Ja dat kan zeker. In de flow-app zit een instelling individuele rijmodi. Daarin personaliseer je eigen rijbeleving. Dus je kunt van elke ondersteuning, 4 zijn het dus finetunen in 4 opties. Bijvoorbeeld de trapondersteuning vanaf 0 in 5 stappen lager of hoger.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Foxhill schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:22:
[...]

Is dat zo? Merk ik lokaal (oosten) niet om me heen. Proefrijden is overal mogelijk.

Proefritten kosten geen geld. Dat hoort gewoon bij fietsen verkopen. Je mag bij mij elke fiets aanwijzen voor een proefrit. Gerust 4 of 6 fietsen voor een paar honderd meter buiten en dan meestal 1 of 2 voor een 2,5km proefrit. Daarna doet niemand moeilijk dat er 2,5 of 5 km op de fiets staat die je krijgt. Immers, je hebt er zelf ook mee gefietst. Wie er om vraagt krijgt gerust een nieuwe uit de doos.

Op deze manier hoef ik maar 1~3% van de fietsen met wat meer km’s of een krasje met extra korting te verkopen. Dat verdiend zich ruim terug.
Mogelijk dat er een randstad factor in meespeelt. Maar bij de meer doorsnee fietsenwinkels hier, wordt het veelal niet echt aangeboden. Een beetje op de stoep voor de deur indien ze geen indoor test ruimte hebben. Maar verder houdt het vaak ook wel op.

En bij een enkeling waar meer minder gebruikelijke fietsen worden verkocht, vaak onder strikte voorwaarden, zoals:
Als u een proefit wilt maken op een fiets bent u van harte welkom. Neem hiervoor een geldig legitimatiebewijs mee en een recente adreslegitimatie (bankafschrift, energienota, etc).
ID alleen is niet eens meer voldoende :+.

Nu moet ik eerlijk zeggen, echt grote meerwaarde vind ik proefrijden persoonlijk niet meer. Mijn n = x + 1 fietsenvoorkeur heeft er voor gezorgd dat ik tevoren goed kan inschatten waar ik comfortabel op zit bij welke afstand. Maar vanuit service perspectief vind ik het jammer.

Goed dat er in delen van het land in ieder geval nog zijn die het wel gewoon bieden d:)b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:08
Mijn fiets is een Freebike Brooklyn met schijfremmen,
Lange tijd geen problemen met de remmen, maar de voorrem doet de laatste tijd een beetje raar.
- Hard remmen gaat goed, maar als ik een beetje zacht rem voel ik de rem "bokken".
Ik ben naar de FM gegaan en daarna was het voor een paar maanden opgelost.
Paar maanden weer hetzelfde en door de FM opgelost, nu maanden later begint de voorrem weer te bokken.
Wat kan dat zijn?
De fiets remt gewoon echt goed verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
psychodude schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:37:
[...]

Mogelijk dat er een randstad factor in meespeelt. Maar bij de meer doorsnee fietsenwinkels hier, wordt het veelal niet echt aangeboden. Een beetje op de stoep voor de deur indien ze geen indoor test ruimte hebben. Maar verder houdt het vaak ook wel op.

En bij een enkeling waar meer minder gebruikelijke fietsen worden verkocht, vaak onder strikte voorwaarden, zoals:

[...]

ID alleen is niet eens meer voldoende :+.

Nu moet ik eerlijk zeggen, echt grote meerwaarde vind ik proefrijden persoonlijk niet meer. Mijn n = x + 1 fietsenvoorkeur heeft er voor gezorgd dat ik tevoren goed kan inschatten waar ik comfortabel op zit bij welke afstand. Maar vanuit service perspectief vind ik het jammer.

Goed dat er in delen van het land in ieder geval nog zijn die het wel gewoon bieden d:)b.
Proefrijden binnen moet je nooit doen. Op een gladde vloer met objecten vlak om je heen voelt elke fiets heel lekker.

Dat als legitimatie gevraagd wordt er ook meer gevraagd wordt snap ik op zich. In app groepen van dealers gaan soms berichten rond over roof. Daarbij is het vaste recept steevast een valse legitimatie. Ik doe het zelf niet. De enkele keren dat het gesprek wel heel snel richting proefrit gaat vraag ik een rijbewijs.

Even nieuwsgierig. Als jij niet proef rijdt. Dan fiets je er echt voor het eerst op nadat je hem al gekocht hebt?

Anders komen jullie uit de Randstad toch allemaal in het oosten proefrijden? Gezellig. Als je savonds maar wel weer weg gaat, en niet blijft om de huizenprijzen verder op te drijven :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door Foxhill op 08-03-2024 22:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Arjantje72 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:06:
Mijn fiets is een Freebike Brooklyn met schijfremmen,
Lange tijd geen problemen met de remmen, maar de voorrem doet de laatste tijd een beetje raar.
- Hard remmen gaat goed, maar als ik een beetje zacht rem voel ik de rem "bokken".
Ik ben naar de FM gegaan en daarna was het voor een paar maanden opgelost.
Paar maanden weer hetzelfde en door de FM opgelost, nu maanden later begint de voorrem weer te bokken.
Wat kan dat zijn?
De fiets remt gewoon echt goed verder.
Klauw niet zo mooi uitgelijnd op de schijf of altijd heel zachtjes remmen met over gedimensioneerde remmen. Misschien met herhaling omdat remblokken niet vervangen zijn (maar opgeschuurd ofzo?) Op een Freebike zitten geloof ik nooit hele overdreven remmen. Dus ik denk klauw niet zo netjes uitgelijnd.

In ieder geval kunnen we het hier niet helemaal zeker zeggen.

Als de fietsenwinkel er al twee keer aan gewerkt heeft mag je toch vragen het nu voor garantie op te lossen?

[ Voor 15% gewijzigd door Foxhill op 08-03-2024 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-07 16:55
-knip-

[ Voor 97% gewijzigd door Citroen op 08-03-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Citroen schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:26:
Ik ben in de markt voor een speedpedelec voor woon-/werkverkeer van 25 km enkele rit. Mijn oog is gevallen op de Klever N Pinion 45 of de Ellio Max. Hebben jullie hiernaast nog andere ideeën? Ik zou vlot 45 km/h willen kunnen rijden en de hele rit (50 km) willen doen op volle ondersteuning. Wellicht dus sowieso een extra batterij kopen?
Als je 45km/u wilt kun je alles van Bosch links laten liggen. En als je 50km wilt doen met volle ondersteuning zoek dan iets met +1000Wh. Ik vind zelf de Upstreet 7.23 HS met range extender een goede optie. Achterwiel fietsen kennen allemaal veel storingen. Panasonic gaat veel km mee. Maar al die gevoelige achterwiel fietsen zijn toch populairder.

Misschien een goede vraag voor het kleine zusje van dit topic?

Het grote Speed Pedelec topic.

[ Voor 24% gewijzigd door Foxhill op 08-03-2024 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04
haagsepracht schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:19:
[...]

We hebben op de Bloom C380 HMS proefgereden, die heeft een Shimano STEPS E6100 (60 Nm). Het reed zeker niet verkeerd. Maar we vonden dat de Bosch motor ons beter ondersteunde tijdens het accelereren. Denk dat er minder beenkracht voor nodig was om vooruit te komen. De Bosch motor voelde wat natuurlijker aan.

Als je ze beiden direct na elkaar probeert dan voel je het verschil. Denk dat het puur persoonlijk is welke van de twee je fijner vindt.
Je zou zeggen dat de Bosch motor dan minder natuurlijk aanvoelt als je minder beenkracht hoeft te geven :P

Wij zijn hier heel blij met de C380 HMS. Van de week 41km Utrechtse Heuvelrug gereden (met 200 hoogtemeters) en bij terugkomst nog 45km actieradius in de batterij. Tevens geheel geruisloze motor.

Ik heb ook op de Avignon C8 gereden met de Bosch Active Line Plus motor. En die vond ik juist minder fijn dan de Shimano E6100. Met de €200 cashback actie was het helemaal een mooie deal!

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

LuPo schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:16:
[...]

Je zou zeggen dat de Bosch motor dan minder natuurlijk aanvoelt als je minder beenkracht hoeft te geven :P

Wij zijn hier heel blij met de C380 HMS. Van de week 41km Utrechtse Heuvelrug gereden (met 200 hoogtemeters) en bij terugkomst nog 45km actieradius in de batterij. Tevens geheel geruisloze motor.

Ik heb ook op de Avignon C8 gereden met de Bosch Active Line Plus motor. En die vond ik juist minder fijn dan de Shimano E6100. Met de €200 cashback actie was het helemaal een mooie deal!
Klinkt goed 😎 Wij vonden ze ook lekker fietsen hoor.

Ja miss is natuurlijk niet het juiste woord. De hoeveelheid weerstand die we kregen vanuit de trappers en de mate van acceleratie voelde erg fijn aan. Dit sloot goed aan bij onze verwachting.

Vandaag gaan we nogmaals proefrijden op de C8 en C5 van Grenoble. Zal de C380 HMS er ook nog eens bij pakken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Foxhill schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 22:17:
[...]

Proefrijden binnen moet je nooit doen. Op een gladde vloer met objecten vlak om je heen voelt elke fiets heel lekker.

Dat als legitimatie gevraagd wordt er ook meer gevraagd wordt snap ik op zich. In app groepen van dealers gaan soms berichten rond over roof. Daarbij is het vaste recept steevast een valse legitimatie. Ik doe het zelf niet. De enkele keren dat het gesprek wel heel snel richting proefrit gaat vraag ik een rijbewijs.

Even nieuwsgierig. Als jij niet proef rijdt. Dan fiets je er echt voor het eerst op nadat je hem al gekocht hebt?

Anders komen jullie uit de Randstad toch allemaal in het oosten proefrijden? Gezellig. Als je savonds maar wel weer weg gaat, en niet blijft om de huizenprijzen verder op te drijven :+ .
Er voor het eerst echt op fietsen zodra de fiets gekocht is, steeds vaker ja. Is mede dan ook de reden waarom voor de meer sportieve fietsen bijvoorbeeld, ik steeds vaker ga voor iets als bijvoorbeeld Canyon. Retail heeft vaak gewoon weinig meerwaarde. Je betaald een retail premium, maar zonder retail benefits.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vogels60
haagsepracht schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:59:
[...]

Ja miss is natuurlijk niet het juiste woord. De hoeveelheid weerstand die we kregen vanuit de trappers en de mate van acceleratie voelde erg fijn aan. Dit sloot goed aan bij onze verwachting.

Vandaag gaan we nogmaals proefrijden op de C8 en C5 van Grenoble. Zal de C380 HMS er ook nog eens bij pakken.
Ik zou juist ook een andere fiets dan de C380 HMS proberen of het moet zijn dat je specifiek een familie fiets zoekt. De Bloom is juist zwaar en heeft een langere wielbasis dus vertegenwoordigd nou niet bepaald de doorsnee fiets lijkt me. Dit om een reëel beeld te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
Vogels60 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:02:
[...]

Ik zou juist ook een andere fiets dan de C380 HMS proberen of het moet zijn dat je specifiek een familie fiets zoekt. De Bloom is juist zwaar en heeft een langere wielbasis dus vertegenwoordigd nou niet bepaald de doorsnee fiets lijkt me. Dit om een reëel beeld te krijgen.
Eens, de Cortina E Silento Pro met E6100 motor reed als fiets een stuk fijner terwijl het dezelfde motor is. Wij zochten dan ook een familie fiets. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Sinds gisteren m'n nieuwe Koga Pace B10 binnen, wat fietst dat lekker zeg. Nog even alle rijstanden proberen, daar zit wel verschil in merk ik. Tot nu toe bevalt Tour goed. En in de Flow app kun je ook nog van alles aanpassen, de ondersteuning, etc. Nog zat te ontdekken en instellen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
janvanduschoten schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 10:59:
Sinds gisteren m'n nieuwe Koga Pace B10 binnen, wat fietst dat lekker zeg. Nog even alle rijstanden proberen, daar zit wel verschil in merk ik. Tot nu toe bevalt Tour goed. En in de Flow app kun je ook nog van alles aanpassen, de ondersteuning, etc. Nog zat te ontdekken en instellen.
Fijn dat de fiets jou zo goed bevalt d:)b Het weer leent zich uitstekend voor vele ritten. Ik vind hem wel erg aan de prijs, maar het is een mooie verschijning. Met Koga zit je altijd goed. De 750Wh accu is keurig ruim en als ik zo mag schatten kun je de 100 km wel halen.

Zelf heb ik een Gazelle Ultimate C8+ met riem die bijna 3 jaar oudjong is en hij fietst nog heerlijk weg. Het is nog steeds een mooie verschijning.

Het meeste fiets ik op de toer stand en als ik zin heb ook stukken op de eco stand. Sport en turbo bewaar ik mocht ik heel hard wind tegen hebben. Turbo is meer voor storm tegen. Hier in Rosmalen hebben wij de Wamberg en dat is een mooi stuk om te fietsen.

Ik heb maar 50nm ter beschikking en de fiets spuit niet weg, maar trekt rustig op hetgeen wat bij mij past. Bespaar je ook je accu mee. Alleen als ik naar mijn werk fiets moet ik bij de rotonde toch snel aan de overkant zijn. Het is een drukke rotonde en dan zet ik hem op sport in de 3e versnelling. Dan ben je wel zo weg. Doorgaans trek ik op in het 5e verzet (de direct drive).

*jimh307 pakt met dit weer toch minder vaak de toet toet :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 20:16
Na lang wachten gisteren eindelijk mijn Kiox 500 display kunnen gaan ophalen bij mijn FM
Ook de smartgrip gemonteerd met een adapter zodat ik mijn GSM recht kan gebruiken en dus ook meteen de GSM kan bijladen.

Intussen is er ook een adapter voor de smartgrip op de markt die toelaat u GSM horizontaal of vertikaal te gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va91DQp71itFY65P7WhSgitMFuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fi4VRWELiBm9D8p165QaAkuT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 20:16
Verder via een apart bestelde mount mijn Garmin RTL515 radar gemonteerd.

Ik overweeg die nog te vervang door een RCT715

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HE_TS0bdY1kHZx3VAzOkACzkAOg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RV2WZJoh8TWceBf5Y47P8G5I.jpg?f=user_large

Nu nog wat beter weer en mijn fietsplezier zal alleen maar toenemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styx1
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

styx1

prutser

Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Tenways 800s en ben niet meteen overtuigd geraakt. Mijn partner heeft een Cortina E-U1, en bij die fiets lijkt het alsof je maar licht op het pedaal hoeft te drukken en je schiet al vooruit. Bij de Tenways moest ik daarentegen behoorlijk meer moeite doen om vooruit te komen. Ik ben dus op zoek naar een e-bike die veel elektrische ondersteuning biedt.

Moet ik specifiek kijken naar een e-bike met een voorwielmotor, of zou een fiets met een Bafang motor beter aan mijn behoeften voldoen? Mijn budget ligt tussen de 1500 en 2800 euro. De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor mijn woon-werkverkeer, wat neerkomt op 12 kilometer enkele reis.

Debian -- The Universal Operating System OF "Ubuntu: Linux for human beings"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
styx1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:23:
Ik heb vandaag een proefrit gemaakt op een Tenways 800s en ben niet meteen overtuigd geraakt. Mijn partner heeft een Cortina E-U1, en bij die fiets lijkt het alsof je maar licht op het pedaal hoeft te drukken en je schiet al vooruit. Bij de Tenways moest ik daarentegen behoorlijk meer moeite doen om vooruit te komen. Ik ben dus op zoek naar een e-bike die veel elektrische ondersteuning biedt.

Moet ik specifiek kijken naar een e-bike met een voorwielmotor, of zou een fiets met een Bafang motor beter aan mijn behoeften voldoen? Mijn budget ligt tussen de 1500 en 2800 euro. De fiets zal voornamelijk gebruikt worden voor mijn woon-werkverkeer, wat neerkomt op 12 kilometer enkele reis.
Zoek een (tweedehandse) fiets met middenmotor zoals de Bosch Performance (CX) en zet die op turbo.

Ik denk dat je proefrit een beetje te kort was. Meestal is er echt geen gebrek aan vermogen of kracht eens je naar de 20-25 km/h gaat. En mits goed schakelen accelereer je ook prima.

Tweedehands staat tussen haakjes omdat de meeste nieuwe fietsen met goede middenmotoren al snel over je budget gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15:23
styx1 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 21:23:

Dat is het verschil tussen een fiets met slechts trapfrequentie sensor en een fiets met krachtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de vliegvisser
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 13:37
Beste ebikers,

Wij hebben net twee Gazelle Ebikes Shamonix met een Shimano 6100e steps middenmotor gekocht. Zijn hier ook muurbeugels voor de acculader voor te krijgen zodat je de acculader aan de muur kunt
ophangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
de vliegvisser schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:49:
Beste ebikers,

Wij hebben net twee Gazelle Ebikes Shamonix met een Shimano 6100e steps middenmotor gekocht. Zijn hier ook muurbeugels voor de acculader voor te krijgen zodat je de acculader aan de muur kunt
ophangen?
Als je in de Google zoekbalk "ec-e6002 beugel" invult zie je een 3d printservice tevoorschijn komen, mocht je iemand kennen die zelf kan 3d printen kan deze persoon die ook voor je tekenen en printen natuurlijk.

Voor de goede orde, ik heb niks met dit bedrijf en ook niks besteld maar puur een antwoord op je vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Vogels60 op 10-03-2024 08:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Tommie12 schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 22:34:
[...]

Zoek een (tweedehandse) fiets met middenmotor zoals de Bosch Performance (CX) en zet die op turbo.

Ik denk dat je proefrit een beetje te kort was. Meestal is er echt geen gebrek aan vermogen of kracht eens je naar de 20-25 km/h gaat. En mits goed schakelen accelereer je ook prima.

Tweedehands staat tussen haakjes omdat de meeste nieuwe fietsen met goede middenmotoren al snel over je budget gaan.
De Tenways 800s is van hetgeen ik op kan maken een single speed fiets. Schakelen is dus niet echt één van de smaken.

Gelet op de overige specs, en het aankoopbedrag van deze fiets. Denk ik persoonlijk dat voor een fiets met o.a. beltdrive, verende voorvork, accu integratie binnen het frame er enkele design keuzes gemaakt zijn waar de nadruk meer gelegen is op hoe deze fiets eruit ziet, dan hoe functioneel deze fiets is.

Op zich niets mis mee, indien dit is wat je zoekt in deze fiets. Maar op basis van de specificaties op papier, kan ik mij voorstellen dat deze fiets tegen kan vallen in gebruik.

Denk naast tweedehands ook aan de eventuele outlet aanbiedingen. Beetje afhankelijk van de maatvoering die je zoekt, zijn daar soms zeer gunstige prijzen te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
cordonbleu schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 23:31:
[...]

Dat is het verschil tussen een fiets met slechts trapfrequentie sensor en een fiets met krachtsensor.
Ter volledigheid:
De Tenways heeft een krachtsensor en de Cortina een rotatiesensor.

Met de opmerking dat dit verschil niet in alle gevallen zo merkbaar hoeft te zijn bij het wegrijden. Veel hangt af hoe de software van de controller is ingesteld en hoe de verhouding van de tandwielen is samengesteld.

@styx1
Globaal is het als volgt.
Een krachtsensor versterkt de kracht die je geeft op de pedalen.
Deze versterking is het laagst in de zgn. Eco mode.
Had je bv. Sport of Turbo (of gewoon stand 3) geprobeerd, dan had je al een andere ervaring gehad.

Echter de Tenways is een zgn.singlespeed, dat betekent dat de tandwielkeuze is afgestemd op 20 á 25km/h.
Hierdoor zal je bij wegrijden altijd een lage pedaalrotatie hebben, wat waarschijnlijk ervaren wordt als zwaar, omdat de motor pas gaat meehelpen na een deel van die rotatie.

Bij een rotatiesensor zijn er meestal meer ondersteuningsstanden van de motor mogelijk (misschien wel 8 à 10)
Iedere stand is goed voor een maximaal haalbare snelheid, waar de ebike naartoe gaat als de pedalen beginnen te bewegen. Ook al is dit zonder kracht. Dat betekent dus dat je dit als "licht" zal ervaren.

Had de Cortina echter in de zwaarste versnelling (7) gestaan, had het in de eerste instantie ook zwaar aangevoeld, omdat ook bij dit systeem de motor pas even later gaat meehelpen.

Dat dit starten van de motorondersteuning altijd iets later aanvangt heeft met veiligheid te maken, anders zou de ebike al vooruitgaan bij een lichte aanraking van de pedalen.
Het is de controllersoftware die bepaald hoe groot de eerste rotatie van de pedalen moet zijn. (1/4, 1/2 of misschien zelfs een hele pedaalrotatie)

Voordeel van een krachtsensor is dat de fietser zelf bepaald hoe snel die gaat, onafhankelijk van de mate van motor ondersteuning.
Bij een rotatiesensor bepaald de motor hoe snel de fietser gaat. De fietser heeft alleen enkele keuzemogelijkheden hoe snel dat zal zijn, wat als nadeel geeft dat bv het samen fietsen iets moeizamer zal gaan.

[ Voor 39% gewijzigd door elinx op 10-03-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Vogels60 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:58:
....mocht je iemand kennen die zelf kan 3d printen kan deze persoon die ook voor je tekenen en printen natuurlijk......
@de vliegvisser
Of even zoeken op Thingiverse

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 10-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• de vliegvisser
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22-07 13:37
Deze vandaag via MP laten printen thanks voor de infoAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DjPZ1K0kHHBBezKuBkvYtaTJSK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DSSBfQoWVWBs7bcvvVxgqrKc.jpg?f=fotoalbum_large
Vogels60 schreef op zondag 10 maart 2024 @ 07:58:
[...]

Als je in de Google zoekbalk "ec-e6002 beugel" invult zie je een 3d printservice tevoorschijn komen, mocht je iemand kennen die zelf kan 3d printen kan deze persoon die ook voor je tekenen en printen natuurlijk.

Voor de goede orde, ik heb niks met dit bedrijf en ook niks besteld maar puur een antwoord op je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Meteen garen op de klos. Ziet er goed uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 01:35
Canyon heeft toch wel een interessante nieuwe line-up (vind ik). Ook met Bosch PL SX motor. Tot nu toe kwam ik geen fietsen tegen onder de 3K (eerder 4 en 5K) met deze motor. De Pathlite:on (trekking) (ca. 21 kg (canyon specs)) is er echter vanaf EUR 2699,- Drie kleuren.
Duurdere modellen hebben o.a. een andere Shimano-set of zijn lichter (17 kg (Canyon specs) voorvorkvering vervangen door carbonvork voor lowriders). Stuur is i.t,t, veel andere Canyon:on's verstelbaar.

https://www.canyon.com/nl...rekkingfiets/pathlite-on/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFe0P1G9NUMnHU1aFX1WzMehyKY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BVqJLor58JqZ2GBi8ITHMoAY.webp?f=fotoalbum_large

@vipo10 Ik las over jouw zoektocht. Wellicht een totale mismatch of eentje om mee te nemen al weet ik niet of deze te sportief is qua zitpositie (hoewel het stuur dus verstelbaar is). Weet ook niet in hoeverre de ondersteuning in het smartsysteem af te stellen is.
De SX motor lijkt op basis van wat ik heb gehoord boven de 25 ook redelijk soepel door te trappen (weerstand). Hoe deze met de motor uit fiets, weet ik niet.
Een Specialized Turbo Vado SL rijdt ook zonder ondersteuning goed. Wel prijzig.

Voor de liefhebbers:
De nieuwe Canyon Grizl:on Daily (met Bosch SX motor) vind ik een echt een beauty met functionaliteit. Die absurd hoge prijs is wel erg jammer.

Influencervideootje maar de fiets komt goed in beeld.

[ Voor 15% gewijzigd door neb0 op 11-03-2024 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vipo10
@vipo10 Ik las over jouw zoektocht. Wellicht een totale mismatch of eentje om mee te nemen al weet ik niet of deze te sportief is qua zitpositie (hoewel het stuur dus verstelbaar is). Weet ook niet in hoeverre de ondersteuning in het smartsysteem af te stellen is.
De SX motor lijkt op basis van wat ik heb gehoord boven de 25 ook redelijk soepel door te trappen (weerstand). Hoe deze met de motor uit fiets, weet ik niet.

[/quote]

De Fiets is niet voor mij, de motor vind ik wel interessant. Daar kan ik wel wat mee. Is wat ik zag zo snel op internet dat die wel smart is en dus aanpasbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GTW2022
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-08 23:12
Afgelopen weekend is de accu van mijn Canyon Precede:ON 7 gestolen. Er lijkt iets tussen het frame en de accu te zijn gestopt en de accu is vervolgens eruit gewipt. Dat slotje van de accu stelt dus ook niks voor. Behalve een beetje lakschade en een vervelende dag is er hopelijk niks aan de hand en ik ben hiervoor verzekerd. Ik vroeg mij af, hoe groot is de kans dat ik een nieuwe accu bestel en het systeem niet meer blijkt te werken. Ik zie zelf niks geks. Of is het juist aannemelijk dat de schade intern veel groter is?

En is er een "manier" waarop je je frame-accu beter kan beveiligen (behalve die elke keer meenemen)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

WCA

GTW2022 schreef op maandag 11 maart 2024 @ 10:04:
Afgelopen weekend is de accu van mijn Canyon Precede:ON 7 gestolen. Er lijkt iets tussen het frame en de accu te zijn gestopt en de accu is vervolgens eruit gewipt. Dat slotje van de accu stelt dus ook niks voor. Behalve een beetje lakschade en een vervelende dag is er hopelijk niks aan de hand en ik ben hiervoor verzekerd. Ik vroeg mij af, hoe groot is de kans dat ik een nieuwe accu bestel en het systeem niet meer blijkt te werken. Ik zie zelf niks geks. Of is het juist aannemelijk dat de schade intern veel groter is?

En is er een "manier" waarop je je frame-accu beter kan beveiligen (behalve die elke keer meenemen)?
Ik zie voor sommige fietsen wel frame-accu-locks. Maar iets universeels is wel lastig denk ik. Je gaat denken aan iets van een grote metalen ty-rap oid, maar ik denk toch dat je (muv van een aantal fietsen met specifieke sloten) gewoon de accu eruit moet halen.

Tijd voor een industriestandaard voor fietsaccus eigenlijk :P

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuPo
haagsepracht schreef op zaterdag 9 maart 2024 @ 06:59:
[...]

En hoe waren de proefritten @haagsepracht ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-09 10:28
Afgelopen weekend is de accu van mijn Canyon Precede:ON 7 gestolen. Er lijkt iets tussen het frame en de accu te zijn gestopt en de accu is vervolgens eruit gewipt. Dat slotje van de accu stelt dus ook niks voor. Behalve een beetje lakschade en een vervelende dag is er hopelijk niks aan de hand en ik ben hiervoor verzekerd.
Ughhh.... dat is super vervelend! Ik had gehoopt dat het slotje meer zou doen. Je ervaring geeft wel wxtra motivatie om de batterij altijd mee naar binnen te nemen.
Wat ik me wel afvraag: de batterij is toch onderdeel van het Bosch Smart systeem? Heeft een dief er wat aan als de batterij op de naam van de eigenaar is geregistreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
@Flappiewappie ben benieuwd naar je ervaringen met de Lemmo One.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 22:23
Ik ben overgestapt naar e-bike en heb van het weekend een tweedehands Stella gekocht. Wat me verbaasde dat naast die al Chinese fatbikes ook bij Stella de maximale snelheid eenvoudig via het display kan worden opgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Afgelopen weekend is de accu van mijn Canyon Precede:ON 7 gestolen. Er lijkt iets tussen het frame en de accu te zijn gestopt en de accu is vervolgens eruit gewipt. Dat slotje van de accu stelt dus ook niks voor.
Ik kan de Powertube van mijn fiets er met een vinger uitmorrelen, ook als hij op slot zit. De pal op de accu is induwbaar, duidelijk een feature, not a bug.... En ik kwam daar ook pas achter nadat ik een Accu armer was (neem hem nu braaf altijd mee).

Ik zie niet in hoe je een Powertube kan verankeren, daar waar die oudere powerpacks wel worden vast geklonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

LuPo schreef op maandag 11 maart 2024 @ 12:06:
[...]

En hoe waren de proefritten @haagsepracht ? :)
Prima. We hebben de keuze gemaakt. We gaan voor de Gazelle Grenoble C5. Wat fietst dat heerlijk zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
zx9r_mario schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 12:11:
.... tweedehands Stella gekocht. Wat me verbaasde dat ..... ook bij Stella de maximale snelheid eenvoudig via het display kan worden opgevoerd.
Je verteld er niet bij om welke Stella het gaat en wat de leeftijd is.
Daar hangt het nl vanaf hoe eenvoudig dit is.
Pas sinds 2017 is mi vastgelegd dat de berijder zelf de snelheid niet meer boven 25km/h mag kunnen wijzigen.
Echter ook enkele jaren daarna was dit bij een aantal systemen nog steeds mogelijk.
Ik vermoed dat sinds 2019 de meeste EU systemen deze mogelijkheid hebben verwijderd.
Zou je bv een Bosch systeem van 2017 hebben gekocht, dan was deze mogelijkheid er niet.

NB
Dat het display hoger ingesteld kan worden wil niet altijd zeggen dat er ook werkelijk nog motorondersteuning zal zijn boven 25km/h.
Ik kan bv de snelheid instellen tot 45km/h, maar de ebike zal in alle gevallen tot 25km/h ondersteunen, omdat dit in de motorcontroller software zo is vastgelegd. De desbetreffende instelling staat alleen in de display software. wat waarschijnlijk met internationale verkoop te maken zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-09 22:23
elinx schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 15:56:
[...]
Je verteld er niet bij om welke Stella het gaat en wat de leeftijd is.
Daar hangt het nl vanaf hoe eenvoudig dit is.
Pas sinds 2017 is mi vastgelegd dat de berijder zelf de snelheid niet meer boven 25km/h mag kunnen wijzigen.
Echter ook enkele jaren daarna was dit bij een aantal systemen nog steeds mogelijk.
Ik vermoed dat sinds 2019 de meeste EU systemen deze mogelijkheid hebben verwijderd.
Zou je bv een Bosch systeem van 2017 hebben gekocht, dan was deze mogelijkheid er niet.

NB
Dat het display hoger ingesteld kan worden wil niet altijd zeggen dat er ook werkelijk nog motorondersteuning is.
Ik kan bv de snelheid instellen tot 45km/h, maar de ebike zal in alle gevallen tot 25km/h ondersteunen, omdat dit in de motorcontroller software zo is vastgelegd. De desbetreffende instelling staat alleen in de display software. Iets wat waarschijnlijk met internationaal gebruik te maken zal hebben.
Vicenza Superior 2016 model (voorwielmotor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Je geeft zelf het antwoord al
Deze behoort te voldoen aan de norm van 2009,
Weliswaar was de max. snelheid toen ook al vastgelegd op 25km/h, maar pas in 2017 is de norm aangescherpt tav instelbaarheid ervan, wat bij de volgende revisie van de norm wederom scherper geformuleerd zal zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door elinx op 12-03-2024 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1k
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:00

F1k

Captain Obvious

Ik heb een update in onze zoektocht, met dank aan jullie suggesties zijn we op zoek gegaan naar gebruikte fietsen. We hebben nog even kort een nieuwe Altec overwogen, maar vandaag drie proefritten op gebruikte fietsen gemaakt bij lokale fietsenmakers.
  • De eerste proefrit was op een fiets met tweede generatie Bosch middenmotor. Deze fiets reed voor geen meter en is dan ook snel afgeschreven.
  • De tweede fiets was een Sparta met voorwielmotor, een Shimano Nexus 7 en velgremmen. Een oud model voor 500 euro. Deze fiets reed stukken beter en hadden we zo meegenomen als we niet met de kinderen waren geweest. Op de terugweg begon twijfel toe te slaan.
  • De derde fiets stond bij een andere fietsenmaker, een Gazelle Orange C8 HMI die ze zelf onderhouden hebben sinds de aankoop. De motor is het afgelopen jaar vernieuwd, de accu is nog wel origineel. Vraagprijs €1250,-
We zijn niet zo bang voor een miskoop bij de goedkopere fiets. Wel zijn we bang dat we veel meer geld neertellen voor een fiets die er wat mooier uitziet maar een bodemloze geldput blijkt te zijn. We vinden het prima om over twee tot drie jaar een nieuwe (aftermarket) accu aan te schaffen voor deze fiets.

Welke valkuilen zien wij over het hoofd?
Wat zijn jullie ervaringen met de Impulse middenmotor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWFpa2Vs
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 07:51
Even een update na meer dan een half jaar de CRIVIT URBAN E-BIKE in gebruik te hebben is hij nu defect. Lijkt erop dat de accu het begeven heeft. Opladen werkt, de fiets werkt ook naar behoren maar volgende ochtend gaat de fiets direct weer uit na het opstarten.

Serviceaanvraag loopt, zie ook dat ze inmiddels v2 van de fiets gelanceerd hebben, geen rechte sturen meer en een compartiment voor een airtag, andere standen en plussen en minnen op het stuur zijn de grootste veranderingen die ik zo kon spotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouwertje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07:07
Ik heb 6 jaar geleden een stromer ST1 gekocht en daar inmiddels 30.000 km mee gereden. Nu is de achtermotor ‘versleten’ en deze kan niet gerepareerd/gereviseerd worden. Is dat niet erg snel voor een (dure) stromer?
Pagina: 1 ... 184 ... 229 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam