PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Optie 1: Tracefy of andere third party tracker à €200,- in plaats van wat Urban Arrow aanbiedt voor €400,-. En daarbij korting op de premie bij de betere fiets verzekeraars ENRA en Kingpolis die verder wel goede voorwaarden kennen.MaStar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:54:
Iemand die weet of de Urban Arrow nog te verzekeren ie zonder zo'n GPS tracker a 400 euro?
Optie 2: algemene verzekeraars die niet zo veel verstand van fietsen hebben willen wel eens achterlopen met hun beveiligingseisen. Dus even rondje googlen bij Univé, Onderlinge, Allianz, HEMA, en wat-al-niet-meer. Waarschijnlijk vind je er wel een die nog geen tracker vraagt.
Bij optie 1 kun je bij een fietsenwinkel afsluiten. Voordeel is dat ze dan ook je schades mogen afhandelen. Dat is gemakkelijk en zo worden er wel eens meer schades gedekt. Bijvoorbeeld gebarsten velgen zonder bekende oorzaak komen soms voor. Als fietsenwinkel lullen we dat bij onze verzekeraar wel recht, en als mensen zelf hebben afgesloten wordt dit bijna nooit vergoed.
Bakfietsen verzekeren is duur. Dus ik kan me voorstellen dat je meer naar de premie kijkt dan naar de voorwaarden. Dan kom je denk ik toch bij optie 2 uit.
Vraag mij wel af, na jouw post, hoe ze eigenaren van tweedehands Babboes gaan bereiken. Moet die doelgroep dan maar alle info uit de media halen?Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:59:
[...]
Tnx. Juridisch ook wel slim van ze , zo verleggen ze alle aansprakelijkheid naar de gebruiker.
Ik zal hier in ieder geval delen wat relevant is, of wellicht in een afgesplitst topic. Dacht dat GoT door Google geindexeerd werd, dus wellicht worden mijn berichten zichtbaar in de zoekresultaten en helpen we zo meer mensen dan alleen diegene die via de webwinkel gekocht hebben.
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Dank, dat is fijn.Jasphur schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:31:
[...]
Vraag mij wel af, na jouw post, hoe ze eigenaren van tweedehands Babboes gaan bereiken. Moet die doelgroep dan maar alle info uit de media halen?
Ik zal hier in ieder geval delen wat relevant is, of wellicht in een afgesplitst topic. Dacht dat GoT door Google geindexeerd werd, dus wellicht worden mijn berichten zichtbaar in de zoekresultaten en helpen we zo meer mensen dan alleen diegene die via de webwinkel gekocht hebben.
Ik heb ondertussen ook een bericht gestuurd naar Babboe om alle contact info over te zetten naar mijn gegevens, kan me voorstellen dat die druk zijn , maarja moet toch wat.
Verkoper wil helaas niet echt meewerken, doet een beetje moeilijk.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Een vriend van me heeft de Babboe particulier gekocht en heeft bij Babboe alleen wat lampjes gekocht. Hij wordt ook netjes gemaild.Jasphur schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:31:
[...]
Vraag mij wel af, na jouw post, hoe ze eigenaren van tweedehands Babboes gaan bereiken. Moet die doelgroep dan maar alle info uit de media halen?
Als je een gebruikte bij een fietsenwinkel koopt lijkt het mij netjes van de winkel dat ze je contacteren.
Als je niet met Babboe en niet met een winkel contact gehad hebt lijkt het mij ook niet hun verantwoordelijkheid om je te contacteren. Dat vind ik hetzelfde bij auto’s e.d.
(Neemt niet weg dat ik vind dat Babboe veel eerder actie had moeten ondernemen in het algemeen.)
[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 18-02-2024 16:16 ]
Wat moet de verkoper al doen dan? Babboe laat nog wachten op info.Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:39:
[...]
[…]
Verkoper wil helaas niet echt meewerken, doet een beetje moeilijk.
Ze kunnen niet anders.Sport_Life schreef op zondag 18 februari 2024 @ 14:59:
[...]
Tnx. Juridisch ook wel slim van ze , zo verleggen ze alle aansprakelijkheid naar de gebruiker.
Het is net omdat ze dit niet eerder hebben gedaan dat ze nu door de authoriteiten verplicht worden dit te doen.
Laat ons hopen dat ze toch al aan een oplossing aan het werken waren, en dat ze die binnenkort kunnen voor stellen.
In elk geval, als ik een rechtsbijstandsverzekering had, dan zou ik die nu ook inlichten en vragen wat de juiste stappen zijn.
Ik zou wel nagaan of je ze kan verplichten nu de fiets terug te nemen en terug te betalen, al dan niet met wat waardeverlies, en compensatie voor de ‘calamitieit’.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Alleen zie je over het hoofd; de manier waarom ze het uitbesteden. Kwaliteit gaat vaak niet samen met heel goedkoop. Het is blijkbaar te duur om het hier in Europa uit te besteden. Die reden zegt al genoeg.B64 schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 09:23:
[...]
Die lagelonenlanden kunnen het frame precies zo maken als jij wilt hoor. Als het frame niet sterk genoeg is dan heeft dat niks te maken met de locatie van de fabriek.
Frames die breken zijn niet berekend op hun taak, linksom of rechtsom. Je zal het zelf maar eens meemaken. Een incident kan altijd, maar het is geen alleenstaand feit.
En ja, het klopt dat er heel veel uitbesteed wordt aan China, maar dat kan net zo goed zijn als Europees spul, maar daar betaal je wel voor en zal niet falen. Echter kan het ook misbruikt worden en laten ze het bij Chinese maatstaven. Bespaard je een paar euro per frame ten koste van de veiligheid. Dit is en blijft een kwalijke zaak.
Edit: ik voel aan mijn water dat dit wel eens het volgende faillissement kan gaan worden. Het verkoop is (tijdelijk) gestopt volgens hun eigen site.
[ Voor 6% gewijzigd door jimh307 op 18-02-2024 16:48 ]
[actueel] Babboe bakfiets terugroepactie
[ Voor 4% gewijzigd door Jasphur op 19-02-2024 16:47 ]
Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie
Nee, dat zie ik niet over het hoofd. Feit is gewoon dat ook best hoogwaardige productie in China aanzienlijk goedkoper gedaan kan worden dan in Europa. Ik heb zakelijk best wat ervaring met Chinese producenten, en weet dat dat kan. En laten we eerlijk zijn: het lassen van een frame is geen rocket science.jimh307 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Alleen zie je over het hoofd; de manier waarom ze het uitbesteden. Kwaliteit gaat vaak niet samen met heel goedkoop. Het is blijkbaar te duur om het hier in Europa uit te besteden. Die reden zegt al genoeg.
Het Babboe-frame is (neem ik aan) custom made - dus Babboe moet specificeren welke kwaliteit staal gebruikt moet worden, wat de buisdikte moet zijn, hoe er gelast moet worden, etcetera. Op basis van die specificaties gaat het inkoopteam van Babboe de goedkoopste producent zoeken.
Babboe besteedt de productie van de frames uit, maar is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteitsbewaking. Daarbij maakt het geen bal uit waar die productie plaatsvindt, Europese productie is bepaald geen garantie voor betere kwaliteit - wel is het makkelijker om eventuele aansprakelijkheidskwesties door te schuiven.Frames die breken zijn niet berekend op hun taak, linksom of rechtsom. Je zal het zelf maar eens meemaken. Een incident kan altijd, maar het is geen alleenstaand feit.
En ja, het klopt dat er heel veel uitbesteed wordt aan China, maar dat kan net zo goed zijn als Europees spul, maar daar betaal je wel voor en zal niet falen. Echter kan het ook misbruikt worden en laten ze het bij Chinese maatstaven. Bespaard je een paar euro per frame ten koste van de veiligheid. Dit is en blijft een kwalijke zaak.
Vergeet niet dat heel veel fietsframes in China worden geproduceerd. tot high-end fietsmerken aan toe. En die breken niet en masse: kwestie van de juiste specificaties en kwaliteitscontrole.
Vrijwel alle fietsfabrikanten ontwerpen zelf het frame, en laten het dan volgens hun specs produceren, veel in China, Vietnam etc.jimh307 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 16:42:
[...]
Alleen zie je over het hoofd; de manier waarom ze het uitbesteden. Kwaliteit gaat vaak niet samen met heel goedkoop. Het is blijkbaar te duur om het hier in Europa uit te besteden. Die reden zegt al genoeg.
Frames die breken zijn niet berekend op hun taak, linksom of rechtsom. Je zal het zelf maar eens meemaken. Een incident kan altijd, maar het is geen alleenstaand feit.
Edit: ik voel aan mijn water dat dit wel eens het volgende faillissement kan gaan worden. Het verkoop is (tijdelijk) gestopt volgens hun eigen site.
Je zal wel ‘generieke’ standaard frames kunnen vinden in China, maar mij lijkt het dat die niet door de grote fabrikanten hier gebruikt worden, anders zouden we een hoop fietsen zien die enkel verschillen in kleur en label.
Babboe is uniek, en ze zijn als fietsbouwer en verkoper 100% verantwoordelijk voor hun frames.
En gezien de situatie zijn er 2 mogelijkheden:
- oplossing bieden
- failliet gaan…
Maar het zal wel even duren vrees ik.
Als ze nog niet bezig waren met sterkere frames, dan moeten nu de ingenieurs aan de bak, die moeten iets ontwerpen, laten bouwen, testen… en dan laten produceren. Daar gaat makkelijk 1-2 jaar over.
Dit weekend op pad geweest om wat proefritten te maken. Toch wel de moeite waard om proef te rijden een hoop wijzer geworden. Ik ben wel van plan soms wat langere ritten te maken dat is op een aantal echt niet te doen wat betreft houding.mdoos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:45:
Afgelopen zomer hebben we een Urban Arrow gekocht voor kind en hond. Na een paar weken kwamen we al snel tot het idee dat we er nog een elektrische fiets bij willen hebben. Dat begon met het idee voor iets goedkoops erbij, zoals een Tenways 600. Maar ik merk dat ik steeds vaker de bakfiets pak in plaats van de auto, en het moet nog voorjaar worden. Dus ik heb me voorgenomen meer met de fiets te gaan doen en dus een leuke e-bike te kopen waar ik blij van word.
Nu woon ik tegen de Belgische grens aan en alle fietsen die op mijn lijstje staan zijn niet zomaar in de buurt te proefrijden. Ik hoop dus met jullie ervaring een paar fietsen af te strepen en voor 2-3 modellen echt even op pad te gaan. Ik ben dus vooral benieuwd naar wie verschillende modellen heeft gereden en waarom de ene wel en de andere niet bevalt.
Wensen
Budget: 1800-2300euro, jong gebruikt is geen bezwaar, en ik hoef hem niet vandaag te hebben dus even een leuke aanbieding afwachten kan ook.
Ik ben op zoek naar een semi sportieve zit, ik verwacht dat bijvoorbeeld een cowboy 4 classic net iets te sportief is. (ik ben 1,78)
Bereik is niet heel belangrijk zolang het maar minimaal 50km is, meer is natuurlijk beter.
Techniek:
- krachtsensor
- onze Aruban Arrow heeft de Bosch Active Line Plus 50nm motor, ketting en enviolo, dit bevalt heel goed en voelt verfijn en strak aan. Recent heb ik gefietst op een gazelle bloom met een shimano motor en Nexus versnelling dat voelde toch wel minder verfijnt aan. Ik heb geen ervaring met een derailleur tot hoever voelt dat verfijnt aan? Singelspeed ook geen ervaringen mee maar lijkt me wel fijn, alleen rond 25km wel hard door trappen?
Welke modellen heb ik op het oog:
- Cowboy 4 cruiser (Circular)
- Velorreti ace one (helaas sins vandaag uitverkocht, maar misschien nog wel ergens te vinden)
- Tenways 600 pro
- Tenways ago x
- Lemo one
- mokumono polder (2e hands)
- Lekker Amsterdam GT eBike. (iets boven budget maar ik heb het idee dat die nog wel eens stunten met prijzen)
Aantal die ik nog wel ben tegengekomen maar afvallen:
- Watt bikes, geen krachtsensor iets te retro naar mijn smaak
- Cortina e-lett komt niet heel degelijk over
- Bird bike, mooi geprijsd maar tenways 600 pro zou betere keus zijn.
- Ampler, boven budget geen 2e hands aanbod
Dan zijn er nog wat fietsen van gevestigde merken waar ik kwa looks niet direct blij van wordt maar misschien wel een verstandigere keuze zijn. Indien juist uitgevoerd, leuke kleur geen bagagedrager is het nog wel aan te zien.
- Aantal modellen van Cube, Canyon en specialized (bijv. https://www.marktplaats.n...d4-4a94-b0ed-ec353d421cef)
- Kalkhoff entice 3 aanbieding voor €1999 https://www.staterabikes....ance-line-500wh-663520551[/i]
Wie heeft meer van deze modellen proef gereden en waarom heb je een bepaalde keus gemaakt?
Ik heb proefgereden op:
Cowboy 4 cruiser, prima voor in de stad maar langere stukken veel te zenuwachtig.
Tenways 600 pro, natuurlijk rijgevoel en lekker simpel maar houding niet goed voor lange stukken
Cortina e-lett, is het allemaal net niet
Gazelle C8 plus, rijd wel prima maar wat saai en bij 25km/u begint hij in te houden wat heel irritant is.
Cube Touring Hybrid, deze beviel heel erg goed lekker zithouding en voelt allemaal heel degelijk aan.
Na de proefrit op de Cube me wat verdiept in in het model en kwam erachter dat er nog een iets andere versie is de Nuride die kwa looks wel echt tof is. Beetje afhankelijk van de wensen kan je wel een leuke score rond 2500euro.
Heb je voor het geld van een cowboy/vellorreti ace/ lekker Amsterdam GT een echte kwaliteit fiets met mooie onderdelen die overal te onderhouden zijn. Zit gewoon een Bosch tube accu in die je zelfs tot 750Wh kan kiezen. Bijkomstig is dat ik hem dan ook wel mee op vakantie kan nemen en in Italië lekker de bergen in kan.
Beetje afhankelijk van je smaak is het wel een mooi ding om te zien dus wel dikke tip voor mensen die iets sportief/hippers zoeken.
Wat voor beelden hoe je hem zou kunnen uitvoeren:
:strip_exif()/f/image/zTEKvlmeWpSZtyWprla0GBqN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wKFmnH3NsAg1W9YuLd8k9TlB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LM7qox2Hqcy1sJrnt9kLGHU7.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HRpsx88x7Ne2KQ4KjL0AwbLn.webp?f=user_large)
Lekker Amsterdam GT en Velloreti ace trekken me ook beide nog maar ik heb helaas geen mogelijk tot proefrit in de buurt.
En hier leg je de gevoelige nuance perfect.Tommie12 schreef op zondag 18 februari 2024 @ 19:07:
[...]
Vrijwel alle fietsfabrikanten ontwerpen zelf het frame, en laten het dan volgens hun specs produceren, veel in China, Vietnam etc.
Je zal wel ‘generieke’ standaard frames kunnen vinden in China, maar mij lijkt het dat die niet door de grote fabrikanten hier gebruikt worden, anders zouden we een hoop fietsen zien die enkel verschillen in kleur en label.
Babboe is uniek, en ze zijn als fietsbouwer en verkoper 100% verantwoordelijk voor hun frames.
En gezien de situatie zijn er 2 mogelijkheden:
- oplossing bieden
- failliet gaan…
Maar het zal wel even duren vrees ik.
Als ze nog niet bezig waren met sterkere frames, dan moeten nu de ingenieurs aan de bak, die moeten iets ontwerpen, laten bouwen, testen… en dan laten produceren. Daar gaat makkelijk 1-2 jaar over.
Er moeten ook financiële reserves zijn om die R&D te bekostigen. Vele zullen die niet hebben en ga je down.
We wachten het maar af, kijken welk staartje dit gaat krijgen.
Nou na 10.000 km de eerste echte reparatie beurt (geen klachten op beeldscherm na waar het lcd weigerderde, en ik ben benieuwd naar jullie mening.
een tank van een batavus razer 2019. Door weer wind en pekel. De tandwielen waren nog niet versleten wel een nieuwe ketting een display (!) en een grote beurt. 4 remblokken.
€365. Die remblokken moest ik thuis ff afstellen van die liepen al aan aan. En m’n chain glider liep enorm aan ( ruchseite is achterkant.) die had ik in in 5 minuten piep vrij en weer de vertrouwde
Is dit een normale grote beurt? Was voorbereid bereidt op de prijs door het beeld scherm.
Maar ik had niet het idee dat ze echt hun nest gedaan hadden (10.000 lijkt me mooi om het oliebadte ververversen. Etc.
Iemand een mening? (moest ze ook 3 keer aansporen aan de slag te gaan, geen communicatie van hun hun kant. Was wel wel beloofd.
Hij doet het weer, maar ik had toch meeer verwacht.
(Internetnetfiets die lokaaal omgehoud krijgt, ben op zoek naar een goede (gooi).1x
Dat het wat lager duurt omdat al hun fietsen voor gaaab, het duurder is omdat ik hem daar niet gekocht had. Maar wie fikst z’n fiets nou ná de FM?
[ Voor 60% gewijzigd door jodeltje op 18-02-2024 23:22 ]
Nou na 10.000 km de eerste echte reparatie beurt (geen klachten op beeldscherm na waar het lcd weigerderde, en ik ben benieuwd naar jullie mening.
een tank van een batavus razer 2019. Door weer wind en pekel. De tandwielen waren nog niet versleten wel een nieuwe ketting een display (!) en een grote beurt. 4 remblokken.
€365. Die remblokken moest ik thuis ff afstellen van die liepen al aan aan. En m’n chain glider liep enorm aan ( ruchseite is achterkant.) die had ik in in 5 minuten piep vrij en weer de vertrouwde
Is dit een normale grote beurt? Was voorbereid bereidt op de prijs door het beeld scherm.
Maar ik had niet het idee dat ze echt hun nest gedaan hadden (10.000 lijkt me mooi om het oliebadte ververversen. Etc.
Iemand een mening? (moest ze ook 3 keer aansporen aan de slag te gaan, geen communicatie van hun hun kant. Was wel wel beloofd.
Hij doet het weer, maar ik had toch meeer verwacht.
(Internetnetfiets die lokaaal omgehoud krijgt, ben op zoek naar een goede (gooi).1x
Dat het wat lager duurt omdat al hun fietsen voor gaaab, het duurder is omdat ik hem daar niet gekocht had. Maar wie fikst z’n fiets nou ná de FM?
*jimh307 ziet weer een kans om Engeland wat groener te krijgen en om te voldoen aan de klimaattopeisen door het fietsen te stimulerengambieter schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:35:
[...]
Oh, dat weet ik. Maar in Nederland zijn de automobilisten vaker zelf ook wel eens fietser en gewend aan fietsers, dat is in het VK anders. Heel veel mensen durven hier niet te fietsen.
https://www.amazon.nl/VAU...enheidsmaat/dp/B00HF05NGO
Of zijn er betere oplossingen?
Las verder hier op het topic PTFE het beste/makkelijkste is om een ketting met derailleur te smeren. Ik naar de Gamma staan er 4 soorten. Maakt het nog wat uit welke ik pak? Deze was het goedkoopste https://www.gamma.nl/asso...mvet-ptfe-500ml/p/B200726 maar koop ik daarmee het juiste middel? Of deze? https://www.gamma.nl/asso...-tefspray-300ml/p/B251418
[ Voor 97% gewijzigd door Humma Kavula op 20-02-2024 20:27 ]
Als het goed genoeg is om 5000KM door zuid Amerika te reizen, dan kan er ook wel een slotje in.MotorBeast schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:19:
Iemand een goede tip om een kettingslot mee te nemen zonder mijn fiets te beschadigen. Is dit iets om de ketting in te stoppen?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ja, dat is ook lastig. Wit vet of lithium vet zijn allemaal dikkere vetten. Zo ook deze Holts wit lithium vet. Te dik. Prima voor een brommer. Beter dan niets bij een dichte kettingkast. Maar op een fiets en zeker bij een open ketting wil je wat dunner.MotorBeast schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:19:
Iemand een goede tip om een kettingslot mee te nemen zonder mijn fiets te beschadigen. Is dit iets om de ketting in te stoppen?
Las verder hier op het topic PTFE het beste/makkelijkste is om een ketting met derailleur te smeren. Ik naar de Gamma staan er 4 soorten. Maakt het nog wat uit welke ik pak? Deze was het goedkoopste https://www.gamma.nl/asso...mvet-ptfe-500ml/p/B200726 maar koop ik daarmee het juiste middel? Of deze? https://www.gamma.nl/asso...-tefspray-300ml/p/B251418
Je wilt dan de dunnere PTFE spray. Soms heet dat course spray of PTFE super lube. Allemaal prima. Die Kroon oil is het juiste spul. Dat kan ook prima voor €7-€10. Bijvoorbeeld van bijvoorbeeld Eurol of Motip.
Die Kroon is niet beter omdat die duurder is. Is denk ik zo geprijsd omdat je in de Gamma staat en daar niemand smeermiddelen gaat vergelijken. En laten we eerlijk zijn, die paar euro maakt ook niet uit als je uit een winkel het juiste direct mee kunt nemen.
Goed bezig trouwens!
Bedankt, busje Kroon dus.Foxhill schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 22:17:
[...]
Ja, dat is ook lastig. Wit vet of lithium vet zijn allemaal dikkere vetten. Zo ook deze Holts wit lithium vet. Te dik. Prima voor een brommer. Beter dan niets bij een dichte kettingkast. Maar op een fiets en zeker bij een open ketting wil je wat dunner.
Je wilt dan de dunnere PTFE spray. Soms heet dat course spray of PTFE super lube. Allemaal prima. Die Kroon oil is het juiste spul. Dat kan ook prima voor €7-€10. Bijvoorbeeld van bijvoorbeeld Eurol of Motip.
Die Kroon is niet beter omdat die duurder is. Is denk ik zo geprijsd omdat je in de Gamma staat en daar niemand smeermiddelen gaat vergelijken. En laten we eerlijk zijn, die paar euro maakt ook niet uit als je uit een winkel het juiste direct mee kunt nemen.
Goed bezig trouwens!
Beetje groot voor een slot toch?Bad Brains schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:27:
[...]
Als het goed genoeg is om 5000KM door zuid Amerika te reizen, dan kan er ook wel een slotje in.
Ik geloof dat €139 de laagste prijs is. Dat is net boven de inkoopprijs.Magicw00b schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 23:02:
Vandaag een Kalkhof Image 5.b exite+ blx besteld bij de lokale fietsenwinkel. Iemand een goede tip waar de kiox 300 upgrade kit voor eeb goede prijs te krijgen is?
Misschien biedt de fietsenmaker waar je gekocht hebt hem voor nog minder aan met inruil van de Intuvia100. Zelf doe ik dat in de winkel.
Zoals ik al gemeld heb zit ik lang te wachten op mijn Kiox 500 display
Hopenlijk eind deze maand zou het beschikbaar zijn.
Nu gebruik ik dus een smartgrip maar ik wil in de toekomst mijn GSM gewoon weer rechtop kunnen gebruiken en hem intussen ook van stroom kunnen voorzien.
Wel dit is de oplossing voor mij
YouTube: Handy senkrecht im Bosch SmartphoneGrip 📱 Top Navigation dank 90° Ad...
Hier heb ik een set besteld kostprijs +- 100€
Foxhill schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:46:
[...]
Ik geloof dat €139 de laagste prijs is. Dat is net boven de inkoopprijs.
Misschien biedt de fietsenmaker waar je gekocht hebt hem voor nog minder aan met inruil van de Intuvia100. Zelf doe ik dat in de winkel.
Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra
Via Centraal Beheer is het verzekeren van de UA mogelijk zonder GPS tracker. Scheelt dus weer 400 euro. Top.Foxhill schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:21:
[...]
Optie 1: Tracefy of andere third party tracker à €200,- in plaats van wat Urban Arrow aanbiedt voor €400,-. En daarbij korting op de premie bij de betere fiets verzekeraars ENRA en Kingpolis die verder wel goede voorwaarden kennen.
Optie 2: algemene verzekeraars die niet zo veel verstand van fietsen hebben willen wel eens achterlopen met hun beveiligingseisen. Dus even rondje googlen bij Univé, Onderlinge, Allianz, HEMA, en wat-al-niet-meer. Waarschijnlijk vind je er wel een die nog geen tracker vraagt.
Bij optie 1 kun je bij een fietsenwinkel afsluiten. Voordeel is dat ze dan ook je schades mogen afhandelen. Dat is gemakkelijk en zo worden er wel eens meer schades gedekt. Bijvoorbeeld gebarsten velgen zonder bekende oorzaak komen soms voor. Als fietsenwinkel lullen we dat bij onze verzekeraar wel recht, en als mensen zelf hebben afgesloten wordt dit bijna nooit vergoed.
Bakfietsen verzekeren is duur. Dus ik kan me voorstellen dat je meer naar de premie kijkt dan naar de voorwaarden. Dan kom je denk ik toch bij optie 2 uit.
Ik was die afhaker, want, geen proefrit mogelijk. Inmiddels heb ik dan vandaag toch een Winora aangeschaft, met Yamaha PW-ST motor. Ik had al ervaring met de PW-SE, en was wat bang voor de piep die daar in zat. Gelukkig tot nu toe niets gehoord. Het is overigens een Winora Yucatan R8F geworden. Ik ben het zo beu om iedere week mijn derailleur schoon te moeten maken (Trek verve 2+ met Bosch performance line met een 9 gang derailleur) met dit weer dat ik voor een riem ben gegaan, en ik wilde graag weer een Yamaha motor. Enfin, eigenlijk een off-road fiets voor woon-werk en recreatief gebruik. Heerlijke fiets. Met "automaat"d.i. de motor geeft zelf meer of minder koppel afhankelijk van wat je vraagt op dat moment.Deff schreef op zondag 12 januari 2020 @ 22:20:
[...]
Dat hebben we grotendeels aan medetweaker Strider te danken.
Hij wilde een samenkoop groepje bij elkaar krijgen op Tweaker maar dit is niet toegestaan.
We hebben toch contact gekregen en wilde in eerste instantie 4 Winora fietsen tegelijk kopen om korting te bedingen.
1 partij haakte af dus gingen we met zijn drieën aan de gang.
Na een proefrit bleek de Winora voor ons te klein en zijn we voor de Pegasus gegaan en Strider voor de Winora.
Uiteindelijk toch een hele mooie korting kunnen afdwingen na wat heen en weer gemail.
Was de moeite waard en blijkt er best wat onderhandelruimte/marge op deze fietsen te zitten.
Weet niet of ik de winkel mag noemen maar als je Strider vraagt dan zal hij vast wel een tip van de sluier willen lichten.
Succes met je keuze.
De enige voorwaarde die ze had is een fiets met bagagedrager voor.
Inmiddels wist ik wel dat het een fiets met Bosch middenmotor moest gaan worden.
Vanmorgen naar de lokale fm geweest.
Zoals hier vaker wordt gezegd; ga een proefrit maken.
Dat hebben we ook gedaan, wat een verschil zeg tussen de verschillende fietsen.
We zijn uiteindelijk geslaagd met een andere fiets dan vooraf gedacht.
We hadden een fiets van Cortina of Batavus op de shortlist staan, maar het is de Gazelle HeavyDutyNL C7 HMB geworden.
Ik vond hem niet de mooiste, maar hij fietst wel het fijnste.
Vergeleken met de Cortina een minder zenuwachtig frame en fijnere remmen.
EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: HW - 2,7kWh
https://www.simonkuipertweewielers.nl/fietsen/
[ Voor 32% gewijzigd door Amaze86 op 25-02-2024 19:39 ]
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Ik ken het merk niet.Amaze86 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:34:
Zijn die Le Velo fietsen goed...zie dat ze nu in aanbieding zijn, zat te kijken naar Le Velo Tours €1999, wel apart dat ze boven de €3999 waren en nu fixe korting.
Wat ik er van kan vinden is niet ouder dan 2021 en ik vind niets buiten Nederland. Ze hebben alleen fietsenwinkel.nl als verkooppunten. Dus ofwel een eigen merk van die keten, ofwel deze keten is hun enige dealer. De fietsen komen dus uit een partij van hun vandaan.
De winkel heeft prima recensies. Aan de fietsen die ze op de website hebben staan en hun uitingen te zien doen ze veel partijen en overjarig. Dat kan prima, en past bij deze aanbieding.
Wat ik daarvan afleid:
De advies verkoopprijs kun je compleet negeren. Fietsenwinkel.nl is een stunter en de prijs is véél te hoog voor de fiets. Waarschijnlijk is het niet de bedoeling geweest de fiets daarvoor te verkopen.
Met Gates CDX (volgens de handleiding) best veel fiets voor de aanbiedingsprijs. En de fietsen met ketting onder de €2000 ziet er ook voordelig uit. Als de motor prettig ondersteund tenminste, dat moet je zelf uitproberen.
Garantie en zelfs gewone reparaties aan de elektronica lijkt een probleem. De winkel heeft verder niets met dit merk en niet met het elektrische systeem en kan ook niet bij het merk aankloppen. Immers, ze staan niet eens als dealer genoemd. Vraag bij de winkel goed na hoe ze dit in de toekomst voor je willen waarborgen. Waar krijgen zij de eerste 2 jaar hun garantie delen van vergoed (of nemen ze zelf die kosten), en waar kunnen zij bijvoorbeeld 7 jaar later een display of accu bestellen voor je?
Kortom: veel fiets voor je geld, maar een gok wat betreft reparaties later.
[ Voor 48% gewijzigd door jodeltje op 25-02-2024 22:03 ]
Inderdaad scherpe aanbieding. En daar zijn ze wel dealer van.jodeltje schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:02:
Ik kan ook weinig vinden, maar de motor is een ‘ Motinova Pegasi 80nm middenmotor’. Ik zou voor die Giant gaan. Geen geld voor 1500.
Ik wil even laten weten dat ik die fiets nu ruim anderhalf jaar heb en inmiddels ruim 5300 km er mee gefietst heb en dat het een geweldige fiets is. Enorme trekkracht van de Bosch Performance CX motor in combinatie met de automatische traploze Enviolo naaf is het een verademing om bij een stoplicht of kruising weer weg te fietsen. We gaan ook regelmatig in Zuid Limburg fietsen en afgelopen zomer hebben we de fietsen mee naar Fussen in Zuid Duitsland gehad en daar genoten van de sterke Bosch Motor in combinatie met de Enviolo. Wij hebben de Stella Morena FI met de Bosch Powertube 625 en kunnen ongeveer 100 km fietsen in de Tour stand. Dit natuurlijk wel in het vlakke landschap. In de 5300 km geen enkel probleem gehad aan de fiets , enkel een keertje een lekke Schwalbe voorband gehad en na de fietstocht in Beieren afgelopen zomer een beurtje laten doen bij Stella in Roermond en zijn er bij 4800 km nieuwe remblokjes gemonteerd.
Wij zijn dus zeer tevreden over deze mooi afgewerkte E Bike.

Het eerste waar ik aan denk, wanneer ik deze foto’s zie : is de framemaat niet te groot ? ( korte zadelpen )GeorgeBfast schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:26:
Ik ben nieuw op dit elektrische fietsenforum. Ik heb enkele pagina's gelezen en ook welke gingen over de Stella Morena FI.
Ik wil even laten weten dat ik die fiets nu ruim anderhalf jaar heb en inmiddels ruim 5300 km er mee gefietst heb en dat het een geweldige fiets is. Enorme trekkracht van de Bosch Performance CX motor in combinatie met de automatische traploze Enviolo naaf is het een verademing om bij een stoplicht of kruising weer weg te fietsen. We gaan ook regelmatig in Zuid Limburg fietsen en afgelopen zomer hebben we de fietsen mee naar Fussen in Zuid Duitsland gehad en daar genoten van de sterke Bosch Motor in combinatie met de Enviolo. Wij hebben de Stella Morena FI met de Bosch Powertube 625 en kunnen ongeveer 100 km fietsen in de Tour stand. Dit natuurlijk wel in het vlakke landschap. In de 5300 km geen enkel probleem gehad aan de fiets , enkel een keertje een lekke Schwalbe voorband gehad en na de fietstocht in Beieren afgelopen zomer een beurtje laten doen bij Stella in Roermond en zijn er bij 4800 km nieuwe remblokjes gemonteerd.
Wij zijn dus zeer tevreden over deze mooi afgewerkte E Bike.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik weet natuurlijk niets van jouw lichaamsbouw.
Aangezien je zeer tevreden bent over je fiets : trek je niets aan van mijn opmerking
Ik ben 1.79 en had misschien wel met een framemaatje kleiner gekund . Maar het gaat prima zo . De geveerde zadelpen kan zijn werk doen.
Die Le Velo's hebben een Motinova motor. Ik word er niet heel warm van... Dan zou ik nog eerder voor die Multicycle Legacy voor € 1.999,- gaan:Amaze86 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:34:
Zijn die Le Velo fietsen goed...zie dat ze nu in aanbieding zijn, zat te kijken naar Le Velo Tours €1999, wel apart dat ze boven de €3999 waren en nu fixe korting.
/f/image/PUIcwlu7QgecLYXylhArCH1g.png?f=fotoalbum_large)
Die Shimano motor is erg fijn, een mooi automatisch schakelsysteem, Gates CDX tandriem, Suntour Mobie 25 voorvork, etc. Voor het geld een mooie fiets!
[ Voor 9% gewijzigd door nathalia op 27-02-2024 10:40 ]
Mazda MX-30
De afmontage lijkt niet mis.
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Ik zie bij de prijs toch echt 3949,-- Euro staan. Kon het mij ook niet voorstellen met die onderdelen. Je zal hem wel goedkoper kunnen krijgen, maar voor 2000,-- ???nathalia schreef op maandag 26 februari 2024 @ 19:52:
[...]
Die Le Velo's hebben een Motinova motor. Ik word er niet heel warm van... Dan zou ik nog eerder voor die Multicycle Legacy voor € 1.999,- gaan:
Wel vreemd dat ik op de officiële site van Multicycle dit model niet kan vinden.

PSN-id: Chrasher
Bij https://www.simonkuipertweewielers.nl/fietsen vind je de Multicycle Legacy voor € 1.999,-Chrasher schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 07:18:
[...]
Ik zie bij de prijs toch echt 3949,-- Euro staan. Kon het mij ook niet voorstellen met die onderdelen. Je zal hem wel goedkoper kunnen krijgen, maar voor 2000,-- ???
Wel vreemd dat ik op de officiële site van Multicycle dit model niet kan vinden.
Op de site van Multicycle vind je de fiets in de brochure: https://www.multicycle.nl/brochure
Mazda MX-30
Multicycle Legacy EMB van: €3499,- nu voor slechts €1999,- na inruil.nathalia schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:37:
[...]
Bij https://www.simonkuipertweewielers.nl/fietsen vind je de Multicycle Legacy voor € 1.999,-
Op de site van Multicycle vind je de fiets in de brochure: https://www.multicycle.nl/brochure
Hoe veel fietsen zouden nog 1500€ inruil waard zijn?IceTeaGX schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Multicycle Legacy EMB van: €3499,- nu voor slechts €1999,- na inruil.
Dit is gewoon een promo met een fake conditie.
Bij de fiets is verzending mogelijk voor € 50,- dus dan wordt het lastig om een fiets in te ruilen...Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:57:
[...]
Hoe veel fietsen zouden nog 1500€ inruil waard zijn?
Dit is gewoon een promo met een fake conditie.
Nadat Multicycle in 2016 failliet gegaan is, heeft het na een overname een doorstart gekregen. Daarna is het lastig gebleken om marktaandeel te veroveren. Zie ook https://nieuwsfiets.nu/20...n-van-multicycle-dealers/
Het lijkt er op dat het merk in juli 2022 opnieuw/definitief failliet gegaan is: https://www.faillissement...slag/05_gel_16_694_F_V_13
Dat is waarschijnlijk de reden dat Simon Kuiper een grote partij voor weinig heeft weten op te kopen. Er staat in de advertentie dat het om modeljaar 2022 gaat, maar de kleuren die verkocht worden, waren er ook al in modeljaar 2020. Zie bijv. https://fietstest.nl/fiet...legacy-emb-2020/?gender=F
Maar puur kijkend naar de onderdelen/afmontage van de fiets, is het een nette prijs voor wat je krijgt.
Mazda MX-30
Het lijkt me toch dat ze hun verantwoordelijkheid nemen voor een deel van het gamma.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240227_92553457
Wat er dan moet gebeuren met de fietsen waarvoor ze niks doen, maar wel aangegeven hebben die niet te gebruiken is onduidelijk.
Als de prijs extreem laag is, dan zal zoiets er wel achter zitten.Foxhill schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 12:15:
Ik kreeg vorige week nog een hele partij Multicycle overjarig aangeboden. Ik zal hier niet noemen voor hoeveel. Maar je kunt ze inderdaad wel voor €1999 verkopen. Omdat het merk nu echt definitief failliet is (na de zoveelste x) worden de fietsen voor extreem lage prijzen opgeruimd.
Als FM zal je dan wel zelf garantie moeten geven, want een fabrikant is er dan niet meer...
Eerst had hij wel eens de neiging om uit te vallen als de accu nog niet leeg leek te zijn. Maar de accu weer opladen en hij kon weer prima gebruikt worden. Nu kan je er nog een paar minuten op fietsen (na het opladen) en dan valt de fiets alweer uit.
Nou denk ik zelf dat het probleem in de accu zit. Maar om nou een vervangende accu te kopen om dit even uit te testen is een wat dure gok. Het zou namelijk ook nog iets met de contactpunten kunnen zijn lijkt mij. Iemand hier die hier wellicht wat meer over kan zeggen en adviseren?
Welke service biedt Lidl?Phoolie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:47:
Mijn vriendin heeft in 2021 bij de Lidl een COLORADO E-bike Arrow 28" gekocht. Daar altijd met zeer veel plezier gebruik van gemaakt. Maar nu sinds een tijdje begint hij problemen te geven.
Eerst had hij wel eens de neiging om uit te vallen als de accu nog niet leeg leek te zijn. Maar de accu weer opladen en hij kon weer prima gebruikt worden. Nu kan je er nog een paar minuten op fietsen (na het opladen) en dan valt de fiets alweer uit.
Nou denk ik zelf dat het probleem in de accu zit. Maar om nou een vervangende accu te kopen om dit even uit te testen is een wat dure gok. Het zou namelijk ook nog iets met de contactpunten kunnen zijn lijkt mij. Iemand hier die hier wellicht wat meer over kan zeggen en adviseren?
Ik zou het laten nakijken, wellicht is er ergens een slecht contact.
Zouden die daar nog iets mee doen dan? Er zit 2 jaar garantie op en de fiets is al bijna 3 jaar oud.Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:55:
[...]
Welke service biedt Lidl?
Ik zou het laten nakijken, wellicht is er ergens een slecht contact.
Waarom niet, de EU garantie van 2 jaar is wat ook wel "geen gezeur" garantie wordt genoemd, maar in Nederland is de wettelijke garantie afhankelijk van de verwachte levensduur.Phoolie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:34:
[...]
Zouden die daar nog iets mee doen dan? Er zit 2 jaar garantie op en de fiets is al bijna 3 jaar oud.
Soms heb je dan wel wat kosten als er vervangen moet worden voor nieuw, omdat het eerdere gebruik wordt verrekend, of bij eventuele reparatie heb je te maken met arbeidsloon of verzendkosten.
3 jaar voor een accu is echt niet gebruikelijk, dus ik zou zeker contact opnemen met Lidl om te kijken wat er mogelijk is.
Stom, niet over nagedacht, maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.elinx schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:45:
[...]
Waarom niet, de EU garantie van 2 jaar is wat ook wel "geen gezeur" garantie wordt genoemd, maar in Nederland is de wettelijke garantie afhankelijk van de verwachte levensduur.
Soms heb je dan wel wat kosten als er vervangen moet worden voor nieuw, omdat het eerdere gebruik wordt verrekend, of bij eventuele reparatie heb je te maken met arbeidsloon of verzendkosten.
3 jaar voor een accu is echt niet gebruikelijk, dus ik zou zeker contact opnemen met Lidl om te kijken wat er mogelijk is.
Meteen even bericht ingevuld op het contactformulier. Nu afwachten
[ Voor 4% gewijzigd door Phoolie op 27-02-2024 15:58 ]
Ik ben benieuwd, zeker iets laten weten hier hoe het afloopt.Phoolie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 15:54:
[...]
Stom, niet over nagedacht, maar ik kan het natuurlijk altijd proberen.
Meteen even bericht ingevuld op het contactformulier. Nu afwachten
Ik verwacht dat ze eerst gewoon gaan weigeren op basis van 2jaar, en dan zal je ze moeten overtuigen toch iets te doen.
Welke partij handelt de service van Lidl af tijdens en na de garantie?
Meestal is er in eerste instantie een afwijzing, omdat (volgens mij) de 2 jaar garantieperiode meestal wordt afgedekt door de producent. Na die 2 jaar is dat niet meer het geval en is de verkoper verantwoordelijk.Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:02:
....
Ik verwacht dat ze eerst gewoon gaan weigeren op basis van 2jaar, en dan zal je ze moeten overtuigen toch iets te doen.
Daar ligt mi de grondslag voor afwijzing door de verkoper.
Als je echter wijst op de verwachte levensduur en daarvan afhankelijke wettelijke garantie bij normaal gebruik en er niets vreemds met de accu is gebeurd (zoals bv vallen of onderdompelen in water), vermoed ik dat een bedrijf als Lidl toch wel met een voorstel zal komen. Dat hoeft niet een kosteloos voorstel te zijn, zoals binnen de 2 jaar. Ook kan een reparatie of gereviseerde accu worden aangeboden.
Misschien dat ze in de eerste instantie naar een derde partij doorverwijzen die verantwoordelijk is voor verkoop en onderhoud, maar als de ebike rechtstreeks bij Lidl is gekocht is deze als verkopende partij ook verantwoordelijk voor afhandeling van garantie.
[ Voor 4% gewijzigd door elinx op 27-02-2024 20:04 ]
We gaan binnenkort een proefrit maken en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. We wonen dus aan de kust in Den Haag en zullen af en toe door de duinen fietsen. Het wordt onze tweede fiets zodat de ouder die de kinderen niet in de bakfiets heeft ook een beetje hulp heeft onderweg. We verwachten deze fiets minder dan 25x per jaar in te zetten, waardoor het vreemd voelt om hier meer dan 1500 euro aan uit te geven.
We zijn erg bang om de volgende Babboe of Vogue te kopen maar zitten dus met het beperkte gebruik in onze maag. Het type motor is minder van belang voor ons, alle beetjes helpen.
Bizar detail: alle fietsenmakers in onze buurt geven aan alleen fietsen te onderhouden die zij zelf verkocht hebben ivm de drukte. De fietsen die zij aanbieden hebben vrijwel allemaal een Bosch middenmotor en beginnen bij 2500 euro.
Op zich is het niet zo bizar dat een FM voorrang geeft aan zijn eigen klanten.F1k schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:41:
Hebben jullie ervaring met de Popal Sway? Deze staat aantrekkelijk geprijst in diverse (web)winkels. Ik heb tot nu toe gelezen dat het een Nederlands merk is, en de Sway het budgetmodel is met maar 3 versnellingen en rollerbrakes, op basis van Shimano Nexus. ....
Bizar detail: alle fietsenmakers in onze buurt geven aan alleen fietsen te onderhouden die zij zelf verkocht hebben ivm de drukte. ....
De fietsenwinkels beginnen steeds meer te lijken als je gewend bent met automerken. Ook daar worden meestal alleen auto's van eigen merk onderhouden.
Als je een ebike elders of online gaat kopen is het dan ook altijd verstandig om vooraf te informeren wie aan de ebike kan en wil onderhoud wil doen. Heel verstandig dat je dit al gedaan hebt.
mbt de Popal is het verstandig om op zijn minst te gaan proefrijden. De uitrusting ervan is wel erg minimaal.
Lees ook eens een paar berichten terug, waar voordelige ebike aanbiedingen werden besproken.
Ik zou dan eens kijken of die lokale FM geen tweedehands fiets hebben staan.F1k schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:41:
Hebben jullie ervaring met de Popal Sway? Deze staat aantrekkelijk geprijst in diverse (web)winkels. Ik heb tot nu toe gelezen dat het een Nederlands merk is, en de Sway het budgetmodel is met maar 3 versnellingen en rollerbrakes, op basis van Shimano Nexus. Voor zover ik gelezen heb is dat niet de meest handige naaf voor een e-bike, en al helemaal niet als je aan de kust woont. Ik hoop dan ook dat deze omgeruild kan worden voor een andere naaf.
We gaan binnenkort een proefrit maken en ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. We wonen dus aan de kust in Den Haag en zullen af en toe door de duinen fietsen. Het wordt onze tweede fiets zodat de ouder die de kinderen niet in de bakfiets heeft ook een beetje hulp heeft onderweg. We verwachten deze fiets minder dan 25x per jaar in te zetten, waardoor het vreemd voelt om hier meer dan 1500 euro aan uit te geven.
We zijn erg bang om de volgende Babboe of Vogue te kopen maar zitten dus met het beperkte gebruik in onze maag. Het type motor is minder van belang voor ons, alle beetjes helpen.
Bizar detail: alle fietsenmakers in onze buurt geven aan alleen fietsen te onderhouden die zij zelf verkocht hebben ivm de drukte. De fietsen die zij aanbieden hebben vrijwel allemaal een Bosch middenmotor en beginnen bij 2500 euro.
Rollerbrakes is voor mij (maar dat kan persoonlijk zijn) een KO criterium.
En ja, als een FM meer dan genoeg werk heeft, dan hebben ze geen zin om er een ongekend merk waarvan ze geen onderdelen op voorrad hebben 'er even tussen te nemen'.
Ik onderhoud wel fietsen die elders gekocht zijn in mijn werkplaats, maar geen Popal. De kwaliteit is niet voldoende voor ons om reparaties te kunnen doen zonder dat je van het een in het ander valt of de hele fiets nog moet nakijken.F1k schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 23:41:
Hebben jullie ervaring met de Popal Sway? Deze staat aantrekkelijk geprijst in diverse (web)winkels. Ik heb tot nu toe gelezen dat het een Nederlands merk is, en de Sway het budgetmodel is met maar 3 versnellingen en rollerbrakes, op basis van Shimano Nexus. Voor zover ik gelezen heb is dat niet de meest handige naaf voor een e-bike, en al helemaal niet als je aan de kust woont. Ik hoop dan ook dat deze omgeruild kan worden voor een andere naaf.
Ik denk dat je beter af bent met een gebruikte fiets. Er zijn genoeg fietsen te vinden van €1100 tot €1400 met een Bosch motor en nieuwe accu.
Heb een mail ontvangen van Minerva, die doen de service en garantie blijkbaar. Moet hem nu eerst daar registreren.Tommie12 schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:02:
[...]
Ik ben benieuwd, zeker iets laten weten hier hoe het afloopt.
Zodra ik meer weet, dan zal ik het hier melden.
Ik vraag dit omdat de Cortina E-Silento Pro 2023 voor een leuke prijs (12gobiking €2499, Mantel €2849) wordt aangeboden, echter is deze alleen nog in een dames model verkrijgbaar. Ik ben een man
https://www.mantel.com/co...nto-pro-elektrische-fiets
4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Een bovenbuis maakt de fiets wel wat stijver. Doorgaans zijn alle damesmodellen ook al redelijk stijf van zichzelf. Aangezien ik de onderbuis best goed vind maak je 'denk ik' de juiste keuze.LuPo schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:53:
Is een frame van een dames en heren model hetzelfde? Alleen een verschil tussen de bovenbuis?
Ik vraag dit omdat de Cortina E-Silento Pro 2023 voor een leuke prijs (12gobiking €2499, Mantel €2849) wordt aangeboden, echter is deze alleen nog in een dames model verkrijgbaar. Ik ben een manIk heb maat 57 nodig.
https://www.mantel.com/co...nto-pro-elektrische-fiets
Ga vooral proefrijden en probeer even met losse handen te fietsen. De fiets moet niet gaan zwabberen en de fiets moet dan rechtdoor cruisen.
De velgen zijn 'voor zover ik het kan zien' van het type Ryde Dutch en dit zijn hele goede velgen die niet meebuigen op slecht wegdek. Door zijn elliptische vorm is deze velg oersterk. Door zijn stijfheid veert deze minder in bij elke ronde en dit zorgt ervoor dat er veel en veel minder snel spaken breken. Als je een zwakke velg zou hebben krijgen de spaken flink op hun donder en krijg je sneller spaakpech.
Mijn Gazelle Ultimate heeft dezelfde velg en na 13000 km geen spaakbreuk gehad. Dat was in het verleden wel anders.
Nee, dit is geen miskoop die je gaat doen. Hou ons wel even op de hoogte hoe de fiets bevalt. Durf je niet met losse handen te fietsen, lift je handen dan heel licht boven het stuur zodat je direct kunt ingrijpen mocht de fiets uit koers dreigen te gaan.
In principe niet.LuPo schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 08:53:
Is een frame van een dames en heren model hetzelfde? Alleen een verschil tussen de bovenbuis?...
Bij een herenframe maakt de bovenbuis onderdeel uit van de stevigheid van het frame.
Bij een damesframe moet de stevigheid op een andere manier tot stand komen. Soms is dit niet zichtbaar, doordat bv verstevigde buizen gebruikt kunnen zijn.
Soms door een horizontale buis bijna aan de onderzijde toe te voegen, of een extra buis boven de voorste framebuis, zoals bij de desbtreffende gelinkte Cortina-e.
Als je de afbeeldingen van het dames en herenmodel vergelijkt zie je dat de bovenbuis bij het heren model, lager is geplaatst bij het dames model.
Dat heeft invloed op de stijfheid, zodat er altijd enig verschil zal zijn. Hoeveel dat verschil is en of dit merkbaar is, kan je alleen zelf ervaren
[ Voor 37% gewijzigd door elinx op 01-03-2024 12:29 ]
Ook bij andere 'afwijkende' soorten fietsen zoals ligfietsen en velomobielen willen de frames nog wel eens de geest geven (waarna de latere modellen verstevigingen krijgen op die plekken). Zolang je geen diamantframe hebt komen er gewoon meer krachten op bepaalde plekken en die moet je verstevigen. Maar ook bij standaard fietsen gebeurd het wel eens. Het frame op de koga hybride fiets van mijn vrouw is ook een keer gebroken bij de achterbrug net naast een lasnaad. Misschien een productiefout of een zwakke plek geweest.Polderviking schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:27:
We zijn een beetje aan het kijken naar een bakfiets om onze honden in te vervoeren, maar ze kosten een godsvermogen.
Babboe komt daar er veel naar boven. Blij dat ik nog geen trekker heb overgehaald.
Wel opvallend dat het ook om de driewielers gaat, je zou zeggen dat dat een andere constructie is, met andere krachten op dat framestuk.
Als je ook ziet wat voor een klappen een fiets soms te verduren krijg verbaas ik me er soms nog over hoe lang het allemaal heel blijft.
Vind je dat echt? Ik vind het altijd maar zwabberende dingen vergeleken bij herenfietsen, zelfs bij de nieuwere damesfietsen met extra verstevigingen of enorm dikke onderbuizen.jimh307 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 09:13:
[...]
Doorgaans zijn alle damesmodellen ook al redelijk stijf van zichzelf.
Ik zou zeker op beide fietsen om het verschil aan te voelen, en dat voel je meestal al bij de eerste bocht
[ Voor 17% gewijzigd door Metro2002 op 01-03-2024 12:18 ]
Zelfde probleem gehad. Accu vervangen en probleem opgelost. Moet de 3 jaar garantie nog claimen op de oude accu.Phoolie schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 14:47:
Mijn vriendin heeft in 2021 bij de Lidl een COLORADO E-bike Arrow 28" gekocht. Daar altijd met zeer veel plezier gebruik van gemaakt. Maar nu sinds een tijdje begint hij problemen te geven.
Oh ter info, deze accu besteld, wel prijzig maar ja dat zijn alle accu’s. (265,- euro). Je kunt de smart accu gewoon gebruiken op de colorado (die geen smart heeft).
Phylion accu Joycube Wall-ES inclusief oplader - 36/37V - 11.0 Ah - 396 Wh
[ Voor 11% gewijzigd door mv_ak op 01-03-2024 13:28 ]
Metro2002 schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 12:16:
[...]
Ook bij andere 'afwijkende' soorten fietsen zoals ligfietsen en velomobielen willen de frames nog wel eens de geest geven (waarna de latere modellen verstevigingen krijgen op die plekken). Zolang je geen diamantframe hebt komen er gewoon meer krachten op bepaalde plekken en die moet je verstevigen. Maar ook bij standaard fietsen gebeurd het wel eens. Het frame op de koga hybride fiets van mijn vrouw is ook een keer gebroken bij de achterbrug net naast een lasnaad. Misschien een productiefout of een zwakke plek geweest.
Als je ook ziet wat voor een klappen een fiets soms te verduren krijg verbaas ik me er soms nog over hoe lang het allemaal heel blijft.
[...]
Vind je dat echt? Ik vind het altijd maar zwabberende dingen vergeleken bij herenfietsen, zelfs bij de nieuwere damesfietsen met extra verstevigingen of enorm dikke onderbuizen.
Ik zou zeker op beide fietsen om het verschil aan te voelen, en dat voel je meestal al bij de eerste bocht

Als je nu mijn buurman zou zijn mocht je mijn fiets wel even lenen om erachter te komen dat deze toch wel behoorlijk stijf is
Ik heb het dan wel over damesmodellen met accu in het frame. De lasnaden hebben een grotere omvang zodat ze alsnog behoorlijk stijf kunnen zijn. Dit geld overigens niet voor dunnere buizen, al zijn ze 100x gelast. En daarbij kijkt hij naar een fiets met extra buis en die zijn echt wel stijf.
De oude Sparta uit 2015 van ons was een dwijl eerste klas. Dat frame is slap vergeleken met mijn Gazelle Ultimate.
En nog iets: het is niet alleen de stijfheid van het frame. Ook spaakspanning is heel belangrijk in deze en een stijve velg geeft net dat extra beetje stijfheid aan het geheel.
Dus ja, een damesframe kan heel stijf zijn als deze 3 zaken in orde zijn
[ Voor 7% gewijzigd door Simple mind op 01-03-2024 19:06 ]
Wellicht ben ik erger gewend, maar ik praat niet alleen over mezelf. Ik vraag me dan oprecht af hoe het met de spaakspanning is gesteld. Er is uiteraard verschil tussen damesframes, maar een mannenframe is diamantvorm en wint het altijd van het damesframe. Voor een damesframe is die fiets die hij op het oog heeft stijf genoeg. Het kan altijd nóg stijver maar dat is meer 'form over function'.Simple mind schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:04:
Nou.... Mijn vrouw en ik hebben ieder een Ulimate maar het verschil tussen de dames- en de herenversie merk je écht wel tijdens het rijden. Pak van beiden (als je wil vergelijken) de bagagedrager maar eens vast en schud de fiets dan flink zijdelings op en neer. Dan zie je het verschil qua stevigheid al en lijkt de damesversie ook wel op een dweil....
Zwabberen zal zijn fiets niet.
Welke FM in het Goudse doel je op? Ben benieuwd naar een goed alternatief voor 12go.TecTo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:36:
We zijn uitgeweken naar een andere FM in het Goudse en ook daar top drukte maar wel normaal geholpen en inplaats van in een hal proef te rijden konden we daar lekker buiten op de weg testen. Belangrijk was de grote voorraad van topmerken.
Waar komt die rollerbrake haat toch vandaan? Rollerbrakes zijn zoveel beter dan trommelremmen of gepruts met remblokjes op de velg.Tommie12 schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 08:09:
[...]
Rollerbrakes is voor mij (maar dat kan persoonlijk zijn) een KO criterium.
Trommelremmen sachs of sa werken niet. Rem blokjes op de velg werken wel echter velg slijt en bij de minste of geringste slinger in de velg gaan de remblokken aanlopen.
Hydraulische remmen met remschijven zijn de beste oplossing,
De 1 na beste oplossing zijn rollerbrakes.
Die onderhoud nodig hebben. Hoe gek het ook klinkt er moet rollerbrakevet in.
Daar gaat het vaak mis denk ik.
never argue with a moderator, he will shut your account down.
Gister hebben we voor mijn vrouw een levelo tours gekocht bij kamphuis fietsen in Hellendoorn. Serieus een mooie degelijke goed afgewerkte fiets. Ik twijfelde ook mede door prijsstelling en onbekendheid. Nu zal de fabrikant wel niet heel lekker gaan, maar dat is eigenlijk best zonde. Trapondersteuning voelt heel natuurlijk. Zeer positief verrast. Zelf heb ik een Tenways Ago X. Daar voel je gewoon de 80nm in de hoogste stand (bafang m410). Hier in ieder geval een fan erbij voor de levelonathalia schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 10:37:
[...]
Bij https://www.simonkuipertweewielers.nl/fietsen vind je de Multicycle Legacy voor € 1.999,-
Ik vind ze totaal ondermaats presteren. Snel even remmen voor een autodeur of een onoplettende voetganger….. Dat lukt niet met rollerbrakes.Speedster schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:47:
[...]
Waar komt die rollerbrake haat toch vandaan? Rollerbrakes zijn zoveel beter dan trommelremmen of gepruts met remblokjes op de velg.
Trommelremmen sachs of sa werken niet. Rem blokjes op de velg werken wel echter velg slijt en bij de minste of geringste slinger in de velg gaan de remblokken aanlopen.
En een wiel uitnemen met die ondingen is ook zo’n ding.
Veel liever velgremmen dan rollerbrakes, maar vandaag zou ik niks anders kopen dan met schijfremmen.
Nu woon ik wel in iets heuvelachtiger gebied dan NL, maar bergen zijn hier niet.
Er zit echt dag en nacht verschil tussen de wat betere en duurdere schijfremmen en die goedkope no-name rommel wat je vaak ziet op ebikes.
Voor snelheden van rond de 25 km/u toch wel iets om op te letten lijkt me.
In vino veritas, in aqua sanitas
Voor ebikes ondermaats bij fietstour en vakantie gebruik. Ze remmen niet stevig genoeg. En als ze warm worden zijn ze plots onveilig. Als je er een berg mee af gaat heb je onderaan de berg géén werkende remmen meer.Speedster schreef op zondag 3 maart 2024 @ 07:47:
[...]
Waar komt die rollerbrake haat toch vandaan? Rollerbrakes zijn zoveel beter dan trommelremmen of gepruts met remblokjes op de velg.
Alleen voor langzamer stad-gebruik ideaal en onderhoudsarm. Bijvoorbeeld oude ebikes die dit nog hebben als lekker voordelige school fiets.
[ Voor 4% gewijzigd door Foxhill op 03-03-2024 08:55 ]
Ik heb een setje MT200 van Shimano.JohanNL schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:46:
Maar let ook op dat de ene schijfrem de andere niet is, dit is een onderdeel waar ze heel graag op bezuinigen.
Er zit echt dag en nacht verschil tussen de wat betere en duurdere schijfremmen en die goedkope no-name rommel wat je vaak ziet op ebikes.
Voor snelheden van rond de 25 km/u toch wel iets om op te letten lijkt me.
De complete set met klauwen, schijven en hendels kan je vinden voor ca 60-70€ op de gebruikelijke webshops.
Hier bv. https://www.fruugo.be/mt2...API&asc=pmax&gad_source=1
Die remmen echt goed, en als je een maat grotere schijven en adaptors koopt nog beter. Dat is toch geen geld.
Als ik dat voor die prijs kan kopen, dan koopt een fietsenbouwer dat voor pakweg 20-30€. En als ze daar nog op willen besparen, op een ebike die uiteindelijk snel naar 3000€ gaat, dan heb ik daar weinig begrip voor, en dus gaat zo.n fiets dan uit mijn selectie.
Bijkomend voordeel: het is een eitje om je wiel uit te nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door Tommie12 op 03-03-2024 09:06 ]
En als je hier wat door scrolt, die zie je ineens dat schijvremmen echt niks kosten en zeker niet duurder moeten zijn dan bv V-brakes.
En toch doen fabrikanten van ebikes vaak de goedkoopste aliexpress-meuk erop, zelfs bij ebikes van duizenden euro's.Tommie12 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:08:
https://www.fruugo.be/fietsschijfremmen/a-4574
En als je hier wat door scrolt, die zie je ineens dat schijvremmen echt niks kosten en zeker niet duurder moeten zijn dan bv V-brakes.
De consument let er niet op, ziet enkel staan dat er schijfremmen opzitten en denkt dat het dan wel prima is, zo komen ze er mee weg.
Maar je kunt gelukkig meestal wel zelf wat dingen achteraf aanpassen.
[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 03-03-2024 09:21 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Moet je eens de MT 8100 proberen. Dan merk je het verschil tussen remmen en sponzen. Had op mijn nieuwe E-mtb MT4100 zitten. Die zijn r na 1 rit afgegaan. Maar ja, setje 8100 kost ook wel 200 euroTommie12 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:57:
[...]
Ik heb een setje MT200 van Shimano.
De complete set met klauwen, schijven en hendels kan je vinden voor ca 60-70€ op de gebruikelijke webshops.
Hier bv. https://www.fruugo.be/mt2...API&asc=pmax&gad_source=1
Die remmen echt goed, en als je een maat grotere schijven en adaptors koopt nog beter. Dat is toch geen geld.
Op een e-mtb zou ik dan weer BR-M8120 zetten.
Maar goed een mtb heeft natuurlijk een iets extremere toepassing t.o.v. een "stadsfiets".
Onze mama e-fiets heeft Magura MT-C dat remt ook wel goed.
[ Voor 22% gewijzigd door Vogels60 op 03-03-2024 10:47 ]
7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB
Ik geloof je zeker.maartend schreef op zondag 3 maart 2024 @ 09:55:
[...]
Moet je eens de MT 8100 proberen. Dan merk je het verschil tussen remmen en sponzen. Had op mijn nieuwe E-mtb MT4100 zitten. Die zijn r na 1 rit afgegaan. Maar ja, setje 8100 kost ook wel 200 euro
Ik wou alleen aantonen dan een basis schijfrem echt niet duur is, en ik ben op mijn tour ebike best tevreden van die remmen.
Ik ben er de Kemmelberg aan 60 km/h eens mee af gereden, en moest dan ineens remmen tot stilstand. Toen kwam er wel wat rook uit de blokken, maar het remde nog prima, en was bij verder rijden ook snel afgekoeld. Schijven waren niet krom.
En ja, op een e-MTB wil je high performance remmen, zeker als je wat in de bergen gaat crossen.
In je voorbeeld zit het hem juist. Voor tour zijn die goedkopere remmen fijn, hoewel ik persoonlijk dan wel V uit dezelfde prijsklasse zou kiezen ivm gewicht.Tommie12 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Ik geloof je zeker.
Ik wou alleen aantonen dan een basis schijfrem echt niet duur is, en ik ben op mijn tour ebike best tevreden van die remmen.
Ik ben er de Kemmelberg aan 60 km/h eens mee af gereden, en moest dan ineens remmen tot stilstand. Toen kwam er wel wat rook uit de blokken, maar het remde nog prima, en was bij verder rijden ook snel afgekoeld. Schijven waren niet krom.
Met 60 of meer de Kemmel af vertrouw ik meer op mijn 8100. Daarvan weet ik dat als ik hem niet goed doseer en volledig inknijp ik binnen paar meter over het stuur vlieg en de fiets stilstaat.
Maar wat je zegt, gewoon touren? Zeker goed genoeg. Doe wel voorzichtig als je nog heel wat kilos bagage hebt. Zeker van achter.
Je weet dat er diverse types rollerbrakes zijn? Je weet ook dat bij het afdalen van een berg je niet constant moet remmen. Een doorsnee auto kan dat ook niet aan.Foxhill schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:51:
[...]
Voor ebikes ondermaats bij fietstour en vakantie gebruik. Ze remmen niet stevig genoeg. En als ze warm worden zijn ze plots onveilig. Als je er een berg mee af gaat heb je onderaan de berg géén werkende remmen meer.
Alleen voor langzamer stad-gebruik ideaal en onderhoudsarm. Bijvoorbeeld oude ebikes die dit nog hebben als lekker voordelige school fiets.
Tip van flip: bij het afdalen heel even FLINK in de remmen daarna laten afkoelen.
Ik weet vrij nauwkeurig welke rollerbrakes er beschikbaar waren en nu nog zijn. Er zijn een aantal types minder nu, omdat het achterhaald is voor de kracht en het gewicht van moderne ebikes.Speedster schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:35:
[...]
Je weet dat er diverse types rollerbrakes zijn? Je weet ook dat bij het afdalen van een berg je niet constant moet remmen. Een doorsnee auto kan dat ook niet aan.
Tip van flip: bij het afdalen heel even FLINK in de remmen daarna laten afkoelen.
Hoe je moet remmen doet niets af aan dat de metalen rolletjes gaan slippen bij warmte, wat een remblok op een schijf of velg niet doet. Bovendien als ze warm worden kan het vet wegsijpelen waardoor de rolletjes vast kunnen gaan zitten en dan remmen ze niet altijd.
Prima als het op een gebruikte fiets zit van een tijd terug. Ik snap ook Swapfiets die ze monteert om er geen onderhoud aan te hebben. Op een nieuwe ebike horen ze verder niet thuis.
En bij serieus afdalen gewoon rekening houden met wat voor een soort fiets je hier gebruikt. Losstaand van elektrisch of niet, heb je tijdens de daling tenslotte toch minder aan. Indien je van plan bent een fiets in de bergen te gaan gebruiken, kies een model met een degelijk paar remmen.Speedster schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:35:
[...]
Je weet dat er diverse types rollerbrakes zijn? Je weet ook dat bij het afdalen van een berg je niet constant moet remmen. Een doorsnee auto kan dat ook niet aan.
En zorg ook voor adequaat onderhoud van de remmen. Zelf indien je het echt kan. Of gewoonweg via de fietsenmaker indien je leven je een paar tientjes waard is.
Je remt toch pas onderaan, mits er een scherpe bocht zit?Speedster schreef op zondag 3 maart 2024 @ 12:35:
[...]
Ik vind dit een leerzaam inzichtFoxhill schreef op zondag 3 maart 2024 @ 13:18:
[...]
Ik weet vrij nauwkeurig welke rollerbrakes er beschikbaar waren en nu nog zijn. Er zijn een aantal types minder nu, omdat het achterhaald is voor de kracht en het gewicht van moderne ebikes.
Hoe je moet remmen doet niets af aan dat de metalen rolletjes gaan slippen bij warmte, wat een remblok op een schijf of velg niet doet. Bovendien als ze warm worden kan het vet wegsijpelen waardoor de rolletjes vast kunnen gaan zitten en dan remmen ze niet altijd.
Prima als het op een gebruikte fiets zit van een tijd terug. Ik snap ook Swapfiets die ze monteert om er geen onderhoud aan te hebben. Op een nieuwe ebike horen ze verder niet thuis.
Maw wil dit zeggen dat het langdurig(er) remmen van veel massa ervoor zorgt dat ze heet lopen en 'dat de brakerolie weglekt' en de rollen vast kunnen gaan zitten.
Ik vind dit nogal een zwaar wegend nadeel. Je zult maar net zien dat als je een noodstop moet maken dat de boel vast zou zitten; ben je je leven niet zeker.
Nee, ze horen zeker niet thuis op een e-bike en al helemaal niet op speed pedelecs.
Voor een achterrem zou een overmaats model nog iets te rechtvaardigen zijn, maar net zoals auto's hebben fietsen ook de eigenschap dat al het gewicht zich zet naar de voorrem bij remmen. Veel auto's hebben daarom flinke schijfremmen voor en (nu minder) trommelremmen achter. Brede banden hebben dan een extra voordeel dat ze meer gripoppervlak hebben en daardoor steviger kunnen remmen.
Mocht je tijd en zin hebben dan heb ik een Gazelle Tranza Carbon staan met rollerbrake die zo hard kan remmen dat "je neus haren je reet uitvliegen" stuur maar een PB dan kan je komen testen.Tommie12 schreef op zondag 3 maart 2024 @ 08:22:
[...]
Ik vind ze totaal ondermaats presteren. Snel even remmen voor een autodeur of een onoplettende voetganger….. Dat lukt niet met rollerbrakes.
En een wiel uitnemen met die ondingen is ook zo’n ding.
Veel liever velgremmen dan rollerbrakes, maar vandaag zou ik niks anders kopen dan met schijfremmen.
Nu woon ik wel in iets heuvelachtiger gebied dan NL, maar bergen zijn hier niet.
En nu ga je een non-ebike, die bovendien een vouwfiets is hier even als vergelijking posten.Speedster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:46:
[...]
Mocht je tijd en zin hebben dan heb ik een Gazelle Tranza Carbon staan met rollerbrake die zo hard kan remmen dat "je neus haren je reet uitvliegen" stuur maar een PB dan kan je komen testen.
Je gaan met zoiets nooit hellingen doen, en hoge snelheden halen, dus die rem is altijd koud, en dan heeft die een kans.
Als je die rem heet stookt (maar ja, welke helling wil je nu doen op een vouwfiets?), dan gaat die rem even hard falen en wordt ze gevaarlijk.
Mijn stelling is duidelijk: op een ebike die je een beetje als tourfiets wil gebruiken wil je schijfremmen. En die mening hou ik, vast tot er iets nieuws is dat beter is.
OT: als mijn neusharen uit mijn reet vliegen, dan denk ik dat dat gaat gebeuren bij onmenselijk hard acceleren, niet bij remmen.
Beste Tommie 12, het bereft deze fiets https://endless-sphere.co...-bike.84191/#post-1232680Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 07:53:
[...]
En nu ga je een non-ebike, die bovendien een vouwfiets is hier even als vergelijking posten.
Je gaan met zoiets nooit hellingen doen, en hoge snelheden halen, dus die rem is altijd koud, en dan heeft die een kans.
Als je die rem heet stookt (maar ja, welke helling wil je nu doen op een vouwfiets?), dan gaat die rem even hard falen en wordt ze gevaarlijk.
Mijn stelling is duidelijk: op een ebike die je een beetje als tourfiets wil gebruiken wil je schijfremmen. En die mening hou ik, vast tot er iets nieuws is dat beter is.
OT: als mijn neusharen uit mijn reet vliegen, dan denk ik dat dat gaat gebeuren bij onmenselijk hard acceleren, niet bij remmen.
Deze vouwfiets kan opzeker hellingen aan. Zelluf getest in Duitsland. Ze kan max 31 km per uur.
Over schijfremmen zijn we het eens. Dat zijn de beste remmen echter rollerbrakes zijn lang niet zo slecht als "men" hier aangeeft.
Zet er dan ineens bij dat die fiets illegaal is, en niet meer verkocht wordt.Speedster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 10:29:
[...]
Beste Tommie 12, het bereft deze fiets https://endless-sphere.co...-bike.84191/#post-1232680
Deze vouwfiets kan opzeker hellingen aan. Zelluf getest in Duitsland. Ze kan max 31 km per uur.
Over schijfremmen zijn we het eens. Dat zijn de beste remmen echter rollerbrakes zijn lang niet zo slecht als "men" hier aangeeft.
In 2016 waren schijfremmen een stuk minder popular.
We gaat nu toch niet aanraden om een electrische vouwfiets te kopen om stevige hellingen te gaan rijden hoop ik...
De kracht is hoger, maar het vermogen niet.jimh307 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:15:
Met kleine wielen rem je altijd harder, maar met 27 inch wielen wil je wel wat krachtiger remmen hebben
Het basisprincipe van een rollerbrake houdt in dat er een zelfversterkingseffect speelt, en dat is sterk afhankelijk van de initiële wrijving. Als die een beetje variert, dan stijgt de kracht heel erg, of ze kakt heel sterk in. Nauwkeurigheid van een rollerbrake is heel slecht tov een schijfrem.
Niet iedereen racet overal altijd met maximale snelheid naartoe, als je gewoon rustig rijdt en goed vooruit kijkt voldoen rollerbrakes helemaal prima. Zo goed als onderhoudsvrij verder.Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:20:
[...]
De kracht is hoger, maar het vermogen niet.
Het basisprincipe van een rollerbrake houdt in dat er een zelfversterkingseffect speelt, en dat is sterk afhankelijk van de initiële wrijving. Als die een beetje variert, dan stijgt de kracht heel erg, of ze kakt heel sterk in. Nauwkeurigheid van een rollerbrake is heel slecht tov een schijfrem.
Helemaal niemand claimt dat rollerbrakes het beste remmen van alle soorten remmen, maar het is gewoon een valide type rem dat voor het gros van de mensen prima voldoet.
Share and Enjoy!
Huh illegaal? Het is een volkomen legale fiets met volkomen legale trap ondersteuning. Met een trap sensor, niet trappen is geen ondersteuning.Tommie12 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:06:
[...]
Zet er dan ineens bij dat die fiets illegaal is, en niet meer verkocht wordt.
In 2016 waren schijfremmen een stuk minder popular.
We gaat nu toch niet aanraden om een electrische vouwfiets te kopen om stevige hellingen te gaan rijden hoop ik...
"We gaat nu toch niet aanraden om een electrische vouwfiets te kopen om stevige hellingen te gaan rijden hoop ik..."
We gaat dat niet doen. Sterker nog deze Tranza Carbon is uit productie. Ik heb er 13 in mijn collectie.:)
Waarvan twee met volkomen legale E ondersteuning en met een rollerbrake in het voorwiel.
Ondersteuning tot 31 km/h is niet legaal.Speedster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:34:
[...]
Huh illegaal? Het is een volkomen legale fiets met volkomen legale trap ondersteuning. Met een trap sensor, niet trappen is geen ondersteuning.
"We gaat nu toch niet aanraden om een electrische vouwfiets te kopen om stevige hellingen te gaan rijden hoop ik..."
We gaat dat niet doen. Sterker nog deze Tranza Carbon is uit productie. Ik heb er 13 in mijn collectie.:)
Waarvan twee met volkomen legale E ondersteuning en met een rollerbrake in het voorwiel.
PPFFT dat doet ze met een volle accu, 25 km/h gemiddeld.
Het begint te lijken op een pissing contest. Daar heb ik geen zin. Veel plezier vandaag!
Wat hij zegt klopt toch.Speedster schreef op maandag 4 maart 2024 @ 14:43:
[...]
PPFFT dat doet ze met een volle accu, 25 km/h gemiddeld.
Het begint te lijken op een pissing contest. Daar heb ik geen zin. Veel plezier vandaag!
Je hebt er 13, maar 2 zijn legaal. Het is er om vragen.Waarvan twee met volkomen legale E ondersteuning en met een rollerbrake in het voorwiel.
Ik rij ook geen 25kmh maar als iemand daar zich aan stoort. *shrug*
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Uhm... dat staat er niet. Hij heeft er 13 maar 2 hebben een legale elektrische ondersteuning. De andere 11 hebben geen elektrische ondersteuning en zijn dus ook volledig legaal - althans, zo lees ik z'n opmerking.
Maar goed, het lijkt me dat deze discussie verder nergens heen gaat...
@Speedster heeft 13 vouwfietsen Gazelle Tranza Carbon, waarvan er 2 zijn voorzien van een motorsysteem.
Om direct over illegaal te spreken gaat mij wat te ver.
Deze twee vouwfietsen zijn in 2016 voorzien van een "Brompton" set (Shengyi naafmotor) met een NiCad Li-ion accuset.
(Edit: De Nicad bleek van zijn oude ebike (Burco) te zijn en is niet gebruikt voor de Tranza Carbon)
Weliswaar bestond de EN15194:2009 toen al, maar deze norm is in 2017 sterk aangepast.
Ik ben niet geheel op de hoogte wat er exact gewijzigd is in 2017, maar zeker is dat Nicad of NiMh accu's veel toegepast werden en de motorcontrollers een stuk eenvoudiger waren uitgevoerd.
Het verloop tussen een volgeladen accu tov de nominale spanning is best veel . Dus ik geloof best dat een volgeladen accu de ebike kortstondig naar 31km/h kan sturen.
(De hogere spanning staat een hoger motortoerental toe, die nu meestal door de controller voorkomen wordt.)
[ Voor 31% gewijzigd door elinx op 05-03-2024 20:05 ]
Dag Elinx bijna goed. Twee van de dertien hebben een voorwiel naaf motor met rollerbrake en een Li-ion accu.elinx schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:06:
[...]
@Speedster heeft 13 vouwfietsen Gazelle Tranza Carbon, waarvan er 2 zijn voorzien van een motorsysteem.
Om direct over illegaal te spreken gaat mij wat te ver.
Deze twee vouwfietsen zijn in 2016 voorzien van een "Brompton" set (Shengyi naafmotor) met een NiCad accuset.
Weliswaar bestond de EN15194:2009 toen al, maar deze norm is in 2017 sterk aangepast.
Ik ben niet geheel op de hoogte wat er exact gewijzigd is in 2017, maar zeker is dat Nicad of NiMh accu's veel toegepast werden en de motorcontrollers een stuk eenvoudiger waren uitgevoerd.
Het verloop tussen een volgeladen en lege accu is anders dan de huidige Li-ion accu's. Dus ik geloof best dat een volgeladen accu de ebike kortstondig naar 31km/h kan sturen.
Geloof het of niet zelfs een Li-ion accu kan maar kortstondig de fiets naar 31km/h sturen.
Inmiddels dwalen we E norm af.
Het ging/gaat mij erom dat rollerbrakes lang niet zo slecht zijn als hier op het forum wordt aan gegeven.
Yep hydraulische schijfremmen zijn beter. Zo nu weer verder met genieten van onze fietsen!
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?
Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.
Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.
Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam