Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:56
Tommie12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Je vraagt niks speciaals hoor.
Alleen je eerste zin geeft aan dan je amper met een ebike gereden hebt.
Niemand zet die ondersteuning uit, maar je kan die heel laag zetten, op eco bv.
Onzin: Mr_Blobby in "Het grote elektrische fietsen topic deel 3"

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jimh307 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 13:16:
Dan moeten de wegen daar echt bar en boos zijn als je na 7500km iets anders nodig hebt. Wat ook een goede optie zou zijn, zijn brede banden op lage(re) druk. Dat gaat verschil maken. Dan bedoel ik 50mm+.
De wegen zijn echt heel slecht, vol met gaten, oneffenheden en andere problemen. Fietsen in het VK is geen lolletje en behoorlijk gevaarlijk met randdebielen achter het stuur en een compleet gebrek aan infrastructuur, respect of parkeeretiquette.

De CityZen C8 had inderdaad te smalle banden, en die punctureproof banden hebben juist een hoge druk nodig. Mijn nieuwe Kalkhoff fiets heeft vering op de voorvork en bredere banden, ik heb goede hoop dat die het langer volhouden gaat :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
gambieter schreef op zondag 11 februari 2024 @ 14:02:
[...]

De wegen zijn echt heel slecht, vol met gaten, oneffenheden en andere problemen. Fietsen in het VK is geen lolletje en behoorlijk gevaarlijk met randdebielen achter het stuur en een compleet gebrek aan infrastructuur, respect of parkeeretiquette.

De CityZen C8 had inderdaad te smalle banden, en die punctureproof banden hebben juist een hoge druk nodig. Mijn nieuwe Kalkhoff fiets heeft vering op de voorvork en bredere banden, ik heb goede hoop dat die het langer volhouden gaat :)
Dat hoop ik ook voor je :) Randdebielen heb je hier ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

jimh307 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:03:
Dat hoop ik ook voor je :) Randdebielen heb je hier ook ;)
Oh, dat weet ik :p . Maar in Nederland zijn de automobilisten vaker zelf ook wel eens fietser en gewend aan fietsers, dat is in het VK anders. Heel veel mensen durven hier niet te fietsen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:20
Salvogs schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:14:
Hallo allen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een elektrische fiets. Ik ben onlangs vader geworden van een tweede dus er moeten twee kids op kunnen. Daarnaast zal ik hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk (10min) en richting de stad (15min), wellicht wil ik in de toekomst wel iets langere afstanden gaan fietsen als uitje met de kids.

Mijn budget is +-2000.

Nu staat er bij een lokale fietsenmaker de batavus finez e-go power exclusive uit 2021. Ik krijg hierbij nog 1 jaar garantie en ziet er voor de rest netjes uit. Er is 8500 kilometer meegefietst. Snaar zag er ook nog goed uit.

Ik ben eigenlijk wel enthousiast hierover, maar alleen de kilometer stand laat mij nog een beetje twijfelen.

Kan iemand mij vertellen of dit veel is? Of moet ik nog ergens anders mee rekening houden?

Hartelijk dank!
Al eens naar een longtail (bv R500E van de decathlon) gekeken? Kunnen 2 kinderen achterop.
Of een aanhanger (thule chariot). Heb je ook gelijk een goede wandelwagen met uitjes aan.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• mguzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:28
Ik meld hier af en toe de km stand van mijn Kalkhoff + Belt voor degene die zich afvragen hoelang zo'n belt gemiddeld meegaat, de huidige stand is 30.000 km en volgens mijn FM ziet de belt en tandwielen er nog prima uit. Wordt alleen afgespoeld met water. Ik laat wel weer van mij horen bij een stand van 40K+ of bij vervanging :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 18:21
kjiratsiekoedel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:38:
[...]

Al eens naar een longtail (bv R500E van de decathlon) gekeken? Kunnen 2 kinderen achterop.
Of een aanhanger (thule chariot). Heb je ook gelijk een goede wandelwagen met uitjes aan.
Nee die had ik nog niet gezien, maar wij zitten inderdaad aan een fietskar te denken voor achter de fiets. Bedankt voor de tip. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:36
mguzz schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:30:
Ik meld hier af en toe de km stand van mijn Kalkhoff + Belt voor degene die zich afvragen hoelang zo'n belt gemiddeld meegaat, de huidige stand is 30.000 km en volgens mijn FM ziet de belt en tandwielen er nog prima uit. Wordt alleen afgespoeld met water. Ik laat wel weer van mij horen bij een stand van 40K+ of bij vervanging :*)
Top!
Zou je eens een paar detailfoto's van je riem en tandwielen willen posten?

Ik heb 4500km, en ik zie toch al wat slijtage, vreemd genoeg meer op de tandwielen (CDX) dan op de riem.
Nu rij ik wel af en toe eens goed door de modder als ik in de winter een bospad neem.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:27
Ik zie juist dat in Duitsland er momenteel een update is vrijgegeven voor de Flow app.

Vanaf deze update kan men bv zelf de gewenste ondersteuningsmodi kiezen en dus activeren.
Men kan ook bv dynamische kracht afbeelden enz

Info
YouTube: Bosch eBike 🚴 UPDATE smart System 02-2024 🆕 Fahrmodi ✔ Dynamische An...

Volgens Bosch zou deze ook in NL beschikbaar zijn maar ik krijg hem tot heden niet binnen :'(

[ Voor 45% gewijzigd door Mr Luky op 12-02-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben inmiddels bezig met de aankoop van een Koga Pace B10. Ik krijg alleen niet helder of er een Connectmodule voor beschikbaar is. Ik vermoed van wel, gezien de info van Koga (onderin bij "Uitgelicht")
https://www.koga.com/nl/e...-b10-smart-system?frame=H en op de onderstaande pagina bij de Koga pagina voor het BOSCH EBIKE SMART SYSTEM 3 (BES3) https://www.koga.com/nl/b...-bes3/de-slimme-motor.htm

De FM waar ik de fiets wil bestellen geeft aan dat ze hebben gebeld met Bosch en dat de module niet geschikt is voor mijn fiets (BES3 Performance Line CX). Ze willen mij nu een Tracefy module verkopen. Ik heb de vraag ook bij Koga gesteld, maar nog geen reactie gehad. Weet iemand of het verhaal van de FM klopt?

De mogelijkheden om Koga en/of Bosch en vraag te stellen zijn wel erg beperkt moet ik zeggen.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:27
Mail toch naar "Bosch eBike Customer Service Nederland" <contact@bosch-ebike.nl>;
Mijn ervaring is dat ik meestal binnen de 2 uur antwoord heb

Mooie fiets trouwens
Hou er wel rekening mee dat je de CX motor wel wat hoort zingen

[ Voor 23% gewijzigd door Mr Luky op 12-02-2024 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mguzz
Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:38:
[...]

Top!
Zou je eens een paar detailfoto's van je riem en tandwielen willen posten?

Ik heb 4500km, en ik zie toch al wat slijtage, vreemd genoeg meer op de tandwielen (CDX) dan op de riem.
Nu rij ik wel af en toe eens goed door de modder als ik in de winter een bospad neem.
Voortandwiel moeilijk te fotograferen vanwege soort van kettingkast, nog ff gevoeld en tandwielen zijn iets scherper geworden. Fiets is 5 jr en ik rij 6000km p/j.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8l31xkVlo3VjN49-RpQ5BjJy5I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0A70j5XDyKGvGDGtShU1kJ3V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRZm2qBfUzBIyWXydynPEqQ6jCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d2MnAYAAIfig8IWDQ4731app.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mguzz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:36:
[...]

Voortandwiel moeilijk te fotograferen vanwege soort van kettingkast, nog ff gevoeld en tandwielen zijn iets scherper geworden. Fiets is 5 jr en ik rij 6000km p/j.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat ziet er idd nog echt goed uit!
Maar, naar mijn gevoel slijt het voortandwiel (bij mij in ALU) toch wat sneller dan het achtertandwiel in RVS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mguzz
Tommie12 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 14:08:
[...]

Dat ziet er idd nog echt goed uit!
Maar, naar mijn gevoel slijt het voortandwiel (bij mij in ALU) toch wat sneller dan het achtertandwiel in RVS.
Beide zijn zilverkleurig en RVS, de zwarte zijn volgens mij vaak in ALU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:49
Hey,
Mijn ebike heeft een Bosch performance motor 85nm), kiox display en handmatige enviolo.
Met enige regelmaat kraakt de enviolo (alsof je er “doorheen” trapt) als ik in de automodus fiets en een beetje meer kracht zet.
Waar kan dat aan liggen? Verkeerde afstelling? Kan de enviolo de kracht niet aan? Of gewoon een defect?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
jardinero schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 15:02:
Hey,
Mijn ebike heeft een Bosch performance motor 85nm), kiox display en handmatige enviolo.
Met enige regelmaat kraakt de enviolo (alsof je er “doorheen” trapt) als ik in de automodus fiets en een beetje meer kracht zet.
Waar kan dat aan liggen? Verkeerde afstelling? Kan de enviolo de kracht niet aan? Of gewoon een defect?
De vrijloop lijkt me de schuldige. Die kan heel simpel en voor weinig geld vervangen worden.
Is je fiets nog onder waarborg, anders kan je dit zelf doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jardinero
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12:49
Fiets is nog geen jaar oud dus maar es naar de fm. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

LithoMan

Toemaar

Hallo Tweakers,

Ik ben sinds kort in het trotse bezit een een Gazelle Avignon C380 uit 2023. Deze heeft een Intuvia 100 display en een led remote om deze te bedienen. Mijn vraag en misschien is het al eerder voorbij gekomen. Kan ik de Intuvia ombouwen naar de Kiox 300 of 500? Is dat veel werk en/of moeilijk? Ik ben zelf best handig. Alvast bedankt.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
Dat zou met het Smart systeem juist relatief eenvoudig moeten zijn. Er gaan geen kabels meer vanaf het display naar de motor. De oude systemen hadden die wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:28
LithoMan schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:53:
Hallo Tweakers,

Ik ben sinds kort in het trotse bezit een een Gazelle Avignon C380 uit 2023. Deze heeft een Intuvia 100 display en een led remote om deze te bedienen. Mijn vraag en misschien is het al eerder voorbij gekomen. Kan ik de Intuvia ombouwen naar de Kiox 300 of 500? Is dat veel werk en/of moeilijk? Ik ben zelf best handig. Alvast bedankt.
Kun je makkelijk zelf als je de LED remote al hebt. De kabel die nu in je LED remote zit steek je in de Kiox300/500. Er gaat een nieuw kabeltje van het display naar de LED remote.

Wel even een nieuwe display houder bestellen. Die heet Display mount kit. Hier zie je wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Athome schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:56:
Dat zou met het Smart systeem juist relatief eenvoudig moeten zijn. Er gaan geen kabels meer vanaf het display naar de motor. De oude systemen hadden die wel.
De Intuvia heeft geen kabels. De Kiox 300/500 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:38:
Jij gebruikt vlgs mij soms siliconenspray: is dat niet een mogelijke oorzaak van extra slijtage omdat zand dan makkelijker blijft plakken bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:48

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Simple mind schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Jij gebruikt vlgs mij soms siliconenspray: is dat niet een mogelijke oorzaak van extra slijtage omdat zand dan makkelijker blijft plakken bijvoorbeeld?
Ik was net aan het kijken waarmee ik zo'n riem mee in kan spuiten. M'n huidige gewone fiets heeft ook een riem en spuit ik alleen af en toe af met water, meer niet. Ik zie dat Gates droge siliconenspray heeft om de riem in te spuiten. WD40 is volgens mij inderdaad te plakkerig, dan krijg je alleen meer rommel op je riem.

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:42:
[...]

Ik gebruik idd soms siliconenspray omdat Gates dat aanraadt.
Daar blijft niks echt in plakken hoor, als ik wat op mijn vingers krijg, dan voelen ze als teflon..

Mijn voorste tandwiel is ALU, en dat is zeker zachter dan RVS.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:59
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Daar blijft niks echt in plakken hoor, als ik wat op mijn vingers krijg, dan voelen ze als teflon..

Mijn voorste tandwiel is ALU, en dat is zeker zachter dan RVS.
Ik zit al op 18000 kilometer met mijn riem, en ik doe er helemaal niks aan: niet schoonspoelen, geen spray helemaal niets. Ik zal niet beweren dat dit 'the way to go' voor iedereen is, maar ik blijf er gewoon helemaal van af (op advies van mijn fietsenmaker overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
dennisfr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik zit al op 18000 kilometer met mijn riem, en ik doe er helemaal niks aan: niet schoonspoelen, geen spray helemaal niets. Ik zal niet beweren dat dit 'the way to go' voor iedereen is, maar ik blijf er gewoon helemaal van af (op advies van mijn fietsenmaker overigens).
Ik gebruik de spray omdat ik soms een beetje lawaai heb zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-08 18:04

BertV

Handgemaakt

dennisfr schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik heb een riem op een speed pedelec, achterwielmotor dus er staat geen extra kracht op.
20.000km en geen duidelijke slijtage. Wel een probleem met de riemspan-rol, versleten lagers. (een extraatje op de Stromer om de spanning op de riem te houden)

Ik doe er ook helemaal niets aan. Heel erg betrouwbaar. De riem is al lang niet meer blauw maar grijs van vuiligheid.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:00:
[...]

In de gebruikshandleiding van Gates (blad 5 bovenaan) zie ik alleen staan: "geen smering vereist".
Dus daar houd ik me maar aan. Ik heb de riem ook nog nooit ook maar enig geluid horen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:11:
[...]

In de gebruikshandleiding van Gates (blad 5 bovenaan) zie ik alleen staan: "geen smering vereist".
Dus daar houd ik me maar aan. Ik heb de riem ook nog nooit ook maar enig geluid horen maken.
Als het niet nodig is, dan hoeft het niet, maar Gates maakt zelf deze spray...
https://shop.carbondrive.net/en/UT-Belt-Care/CDEBC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Hier ook geen spray op de Gates. In het verleden wel wat siliconenspray in de zomer vanwege piepen, opgelost door beter te richten en lagere riemspanning. Op niet-elektrische fietsen is een lagere riemspanning aan te raden (tegen het slappe aan), bij elektrische zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:27:
[...]

Tesla maakt ook rubber matten, die heeft ook niet iedereen nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
mguzz schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 13:36:
[...]
Wow... ik heb veel meer slijtage (14k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Laatst online: 21:28

B64

Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Bij intended use:
City, MTB, Trekking / Gravel
Dus vooral als je veel de vuiligheid opzoekt?

Die spray brengt een water- en vuilafstotend laagje aan. Dat is wat anders dan smering (waar @Simple mind het over had).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:27:
[...]

Bij intended use:

[...]

Dus vooral als je veel de vuiligheid opzoekt?

Die spray brengt een water- en vuilafstotend laagje aan. Dat is wat anders dan smering (waar @Simple mind het over had).
Is city dan zo'n vuile omgeving?

Ik heb voor 10€ zo'n busje gekocht nadat ik wat gepiep hoorde in de zomer bij heet en droog weer.
Eerst de riem eens gepoetst met dreft en stromend water, en dan die spray er over, en gepiep was weg.

Dus nu spuit ik af en toe na een poetsbeurt.
Het moet niet, het mag, het doet niks kwaad en ik heb er goede ervaringen mee.
Dat is alles. Je verwaarloost je fiets niet als je het niet doet, en ik ga je ook niet scheef aan kijken. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:42:
[...]

Is city dan zo'n vuile omgeving?
Als ik zie hoe mijn fiets er uit ziet: ja. Helpt waarschijnlijk niet dat ik het ding in weer en wind gebruik, dus opspattend vuil, tot prut gereden blaadjes in de herfst, zand bij de zoveelste wegwerkzaamheden en talloze bouwprojecten...
Mijn fiets heeft een ketting, dus hoe dat werkt met een riem weet ik niet. Maar een riem vangt ongetwijfeld net zoveel zooi als een ketting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:58:
[...]

Als ik zie hoe mijn fiets er uit ziet: ja. Helpt waarschijnlijk niet dat ik het ding in weer en wind gebruik, dus opspattend vuil, tot prut gereden blaadjes in de herfst, zand bij de zoveelste wegwerkzaamheden en talloze bouwprojecten...
Mijn fiets heeft een ketting, dus hoe dat werkt met een riem weet ik niet. Maar een riem vangt ongetwijfeld net zoveel zooi als een ketting.
Regen is altijd slecht omdat je dan zand opwerpt.
Het verschil in levensduur tussen een ketting die enkel bij mooi weer op asfalt gebruikt wordt (en af en toe een drup olie krijgt), en een ketting die regen moet trotseren is groot. Het zand kruipt tussen de metalen stukjes en slijt het metaal weg.
De riem laat het vuil makkelijker terug los is mijn ervaring.
Als ik een modderpad heb genomen, dan zie ik soms klodden modder aan de buitenkant van de riem tewijl de kant met de tanden proper is als ik thuis kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Tommie12 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:03:
[...]

Regen is altijd slecht omdat je dan zand opwerpt.
Het verschil in levensduur tussen een ketting die enkel bij mooi weer op asfalt gebruikt wordt (en af en toe een drup olie krijgt), en een ketting die regen moet trotseren is groot. Het zand kruipt tussen de metalen stukjes en slijt het metaal weg.
De riem laat het vuil makkelijker terug los is mijn ervaring.
Als ik een modderpad heb genomen, dan zie ik soms klodden modder aan de buitenkant van de riem tewijl de kant met de tanden proper is als ik thuis kom.
Dus ja, 'city' is een vuile omgeving.

Vermoedelijk is dat ook de reden dat Gates het gebruik van die spray toespitst op 'City, MTB, Trekking / Gravel'. Iemand die zijn/haar fiets als citybike inzet zal 'm relatief vaak onder alle weersomstandigheden inzetten, en ook relatief vaak buiten stallen. Mensen die de fiets gebruiken als tourfiets doen dat toch wat vaker bij mooi weer; tenzij de route over onverhard (o.a. gravel) gaat zal de boel niet zo vies worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
B64 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 14:41:
[...]

Dus ja, 'city' is een vuile omgeving.

Vermoedelijk is dat ook de reden dat Gates het gebruik van die spray toespitst op 'City, MTB, Trekking / Gravel'. Iemand die zijn/haar fiets als citybike inzet zal 'm relatief vaak onder alle weersomstandigheden inzetten, en ook relatief vaak buiten stallen. Mensen die de fiets gebruiken als tourfiets doen dat toch wat vaker bij mooi weer; tenzij de route over onverhard (o.a. gravel) gaat zal de boel niet zo vies worden.
En zou Tour en Trekking zo verschillend zijn?

In het weekend beschouw ik mezelf als een tourfietser, en dan kom ik ook wel eens op gravelpaden, single track, zand- of schelpenpaden.
Ik zie het verschil niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:19

dbzfan

Nee.

- foutje, nvm

[ Voor 97% gewijzigd door dbzfan op 14-02-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan

LithoMan

Toemaar

Oke, super bedankt. Er komt dus een extra kabel erbij.
Foxhill schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:21:
[...]

Kun je makkelijk zelf als je de LED remote al hebt. De kabel die nu in je LED remote zit steek je in de Kiox300/500. Er gaat een nieuw kabeltje van het display naar de LED remote.

Wel even een nieuwe display houder bestellen. Die heet Display mount kit. Hier zie je wat je nodig hebt.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
Zag deze dure fiets hier nog niet voorbijkomen.
Wellicht een alternatief voor fietsen als Koga Pace B10 en R&M Charger etc. (ca. zelfde prijsklasse).

Reclamevideo Gazelle Eclipse

https://www.gazelle.nl/eclipse-c380-hmb

[ Voor 15% gewijzigd door neb0 op 14-02-2024 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DOP_ERWT|IA
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-08 14:14
https://www.nvwa.nl/nieuw...-handel-bakfietsen-staken

Babboe frames blijken dus in grote getallen te breken. Babboe moet een terugroepactie voor de volgende modellen starten:

- Babboe City/ City-E/ City Mountain
- Babboe Curve/ Curve-E/ Curve Mountain
- Babboe Big/ Big-E, Babboe Dog/ Dog-E
- Babboe Max-E, Babboe Mini-E/ Mini Mountain
- Babboe Pro Trike/ Trike-E/ Trike XL
- Babboe Carve-E/ Carve Mountain

Wij hebben een Curve-E van amper 2 jaar oud en zijn sowieso al weinig te spreken over de kwaliteit, en willen nu sowieso met het oog op de veiligheid van onze kleintjes en onszelf niet meer met een Babboe bakfiets rond gaan fietsen. Weet iemand in hoeverre het realistisch is om op geld terug aan te sturen? Zal wat lastiger zijn aangezien de verkopende partij niet Babboe zelf is geweest denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
neb0 schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 18:55:
Zag deze dure fiets hier nog niet voorbijkomen.
Wellicht een alternatief voor fietsen als Koga Pace B10 en R&M Charger etc. (ca. zelfde prijsklasse).

https://www.gazelle.nl/eclipse-c380-hmb
Allereerst, leuk dat je deze onder de aandacht brengt. Ik zal mijn toch wat azijn kleurige mening maar weer geven.

Jeetje.... dat is wel heel duur. Qua design niet gek, niet al teveel merkeigen keuzes (al is het "voordeel" van de plaats van de accu onzin)

Maar die prijs is wel een probleem... een Herrmans lamp, Kiox 300, Enviolo TR. Waarom kiezen ze voor de CX? Een PL is veel logischer (zeker met een versnellingsnaaf), is fluisterstil en drukt de prijs meteen Qua power kom je met een PL echt niet tekort. Ik ben toch bang dat het een soort "kitchen sink" beslissing is.

Een Sparta A-shine is 4.700,- voor een dergelijke config. Vind ik nog steeds erg duur en sommige keuzes van Gazelle vind ik prettiger (maar zouden niet dat prijsgat moeten verklaren), maar 5999,- voor een Gazelle? Oef....

Maar het zal ongetwijfel dwel lekker rijden en zoals gezegd qua vormgeving zeker niet verkeerd.

Hou er vooral ook rekening mee dat ik niet de doelgroep ben, het is niet mijn soort fiets (al komt dit wel dichterbij dan wat ze eerder hebben gemaakt). Ik wil een non-nonsense frame en daarop een stel standaard onderdelen van een mooi niveau. De looks zijn niet onbelangrijk, maar ook hierin ben ik wel heel erg utilitair (ik hou wel van over bemeten en lomp).

Ik ben dus negatiever dan nodig, want zo heel verkeerd is het niet wat ze hier neerzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
roffeltjes schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 21:20:
[...]

Allereerst, leuk dat je deze onder de aandacht brengt. Ik zal mijn toch wat azijn kleurige mening maar weer geven.

Jeetje.... dat is wel heel duur. Qua design niet gek, niet al teveel merkeigen keuzes (al is het "voordeel" van de plaats van de accu onzin)

Maar die prijs is wel een probleem... een Herrmans lamp, Kiox 300, Enviolo TR. Waarom kiezen ze voor de CX? Een PL is veel logischer (zeker met een versnellingsnaaf), is fluisterstil en drukt de prijs meteen Qua power kom je met een PL echt niet tekort. Ik ben toch bang dat het een soort "kitchen sink" beslissing is.

Een Sparta A-shine is 4.700,- voor een dergelijke config. Vind ik nog steeds erg duur en sommige keuzes van Gazelle vind ik prettiger (maar zouden niet dat prijsgat moeten verklaren), maar 5999,- voor een Gazelle? Oef....

Maar het zal ongetwijfel dwel lekker rijden en zoals gezegd qua vormgeving zeker niet verkeerd.

Hou er vooral ook rekening mee dat ik niet de doelgroep ben, het is niet mijn soort fiets (al komt dit wel dichterbij dan wat ze eerder hebben gemaakt). Ik wil een non-nonsense frame en daarop een stel standaard onderdelen van een mooi niveau. De looks zijn niet onbelangrijk, maar ook hierin ben ik wel heel erg utilitair (ik hou wel van over bemeten en lomp).

Ik ben dus negatiever dan nodig, want zo heel verkeerd is het niet wat ze hier neerzetten.
Je vriend, meneer wijdbeens van Bright heeft em 2 dagen geleden getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
DOP_ERWT|IA schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:41:

Babboe frames blijken dus in grote getallen te breken. Babboe moet een terugroepactie voor de volgende modellen starten:

Wij hebben een Curve-E van amper 2 jaar oud en zijn sowieso al weinig te spreken over de kwaliteit, en willen nu sowieso met het oog op de veiligheid van onze kleintjes en onszelf niet meer met een Babboe bakfiets rond gaan fietsen. Weet iemand in hoeverre het realistisch is om op geld terug aan te sturen? Zal wat lastiger zijn aangezien de verkopende partij niet Babboe zelf is geweest denk ik?
Dit is toch wel een vrij ernstige constructiefout. Of dit nog op te lossen valt weet ik niet, maar dit kan naar een faisement leiden op deze manier; hun doenswijze. Laat staan als het over kinderen gaat.

Toch vraag ik me iets af: dit moet een fout zijn in de designing van hun modellen.

Ben benieuwd hoe dit afloopt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roffeltjes
mguzz schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 22:04:
[...]

Je vriend, meneer wijdbeens van Bright heeft em 2 dagen geleden getest :)
Tsja, dat is een beetje verplicht bij dit soort kekke (Nederlandse) fietsen. Ik neem aan dat hij positief was?

En Bright? Feit dat ze bij Bright wel door hadden dat ze VM te hard hadden gepusht en daar openlijk op hebben gereflecteerd is netjes. Blijft een reclame kanaal pur sang, maar laten we hopen dat ze iets minder Koolaid gaan rondsproeien.

Zolang ze niet mensen naar dat soort meuk duwen heb ik er verder geen probleem mee, net zoals iedereen moet snappen dat mijn mening ook singulair is. Ja ik weet er iets meer vanaf dan David en ik heb aanzienlijk meer kilometers onder de billen, maar ook ik doe te vaak alsof ik de waarheid in pacht heb. Verschil is dat ik geen geld ermee hoef te verdienen en mijn "kick"" is om zo goed mogelijk advies te geven, maar ook dan kan ik niet altijd even goed inschatten wat de beste keuze is voor een vragensteller. Het blijft uiteindelijk toch generiek "zoek een goede FM, ga testrijden, probeer een wat actievere fietshouding, wees niet tevreden met het standaard zadel, etc. etc. " Bovendien wat David doet is echt niet zo simpel, ik zou een enorme faalhaas zijn voor de camera.

En ja, ik weet dat ik het hier in dit topic best goed doe, geen complimentjes please, het is gewoon de uitleg waarom David en ik zo verschillen. Ik denk wel dat je beter ook naar mij (en de vele anderen!!!)kan luisteren dan alleen naar David, dat dan weer wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-08 17:32
[...]

Ach azijn, niks mis met een kritisch geluid en ik heb geen aandelen. ;)

Vind het een van de mooiste Gazelles tot nu toe. Vanwege de prijs twijfelde ik of ik 'm wel zou posten. ;) Overigens zie ik dat de fiets voor 5200-5300,- verkrijgbaar is, wat natuurlijk nog absurd veel geld is.

Wat betreft de CX: jij hebt er meer verstand van dan ik maar wat jij aanhaalt, denk ik bijna altijd als ik dergelijke modellen zie die zijn uitgerust met een CX i.p.v. een PL. Meestal overkill en meer nadelen dan voordelen. In dit geval zal het wellicht met (internationalere?) positionering in de markt te maken hebben. Een ''alleskunner'', kinderen en boodschappen erop maar ook op vakanties de ''bergen'' in, mede omdat ze de fiets leveren met een Shimano Deore XT 11. Die setup heeft de designafdeling wellicht als eerste in gedachten gehad en daarop volgend besloten voor een dikkere Enviolo-versie voor de riemversie.
Maar blijven vraagtekens.

• roffeltjes
neb0 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 03:48:
[...]

Vind het een van de mooiste Gazelles tot nu toe. Vanwege de prijs twijfelde ik of ik 'm wel zou posten. ;) Overigens zie ik dat de fiets voor 5200-5300,- verkrijgbaar is, wat natuurlijk nog absurd veel geld is.
Sowieso mooi en zeker posten, de prijs is niet jouw probleem. Blijft interessant.
Wat betreft de CX: jij hebt er meer verstand van dan ik maar wat jij aanhaalt, denk ik bijna altijd als ik dergelijke modellen zie die zijn uitgerust met een CX i.p.v. een PL. Meestal overkill en meer nadelen dan voordelen. In dit geval zal het wellicht met (internationalere?) positionering in de markt te maken hebben. Een ''alleskunner'', kinderen en boodschappen erop maar ook op vakanties de ''bergen'' in, mede omdat ze de fiets leveren met een Shimano Deore XT 11. Die setup heeft de designafdeling wellicht als eerste in gedachten gehad en daarop volgend besloten voor een dikkere Enviolo-versie voor de riemversie.
Maar blijven vraagtekens.
Ik zie bij andere merken toch nog heel vaak de PL. Deze Gazelle is ook geen vakantie fiets, dan maak je echt andere keuzes (maar dat zal de design afdeling en Gazelle worst zijn).

Of je op een vakantiefiets een PL of CX wil is een keuze, de PL is wel een heel capabele motor, al is een CX in de bergen of de supersteile ardennen natuurlijk wel prettig.

Maar dan komen we op een heel ander onderwerp waar ik ook wel veel vanaf weet, maar niet nu aam het ontbijt :+

[ Voor 10% gewijzigd door roffeltjes op 15-02-2024 07:49 ]

• Bla65
Ik vermoed dat de keuze voor de CX vaak o.a. samenhangt met de 750 Wh accu. Range anxiety is ook bij elektrische fietsers wel een ding denk ik. En op een topmodel moet natuurlijk de duurste motor zitten....

[ Voor 19% gewijzigd door Bla65 op 15-02-2024 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
[...]

Deze fiets is een marketing voorbeeld. Uitrusting is zowat full-option, en ja dan kiest Gazelle voor de dikste motor met de grootste batterij.
En sommige mensen gaan verliefd worden en leggen dat geld neer. Dan moet je zorgen dat er echt geen reden is om toch nog even nee te zeggen (te kleine batt of toch niet de top-motor).

Er zijn nu eenmaal mensen die dat gewoon willen, dus dat Gazelle zo'n fiets in de range op neemt is toch niet verkeerd.
Ze zullen ook wel wat modellen blijven aanbieden waar de prijs/kwaliteitsverhouding redelijker is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mguzz
Ik kom steeds vaker compact ebikes tegen met een kleinere accu/motor, het stuur is in 1 beweging over dwars te zetten en de pedalen zijn opklapbaar, handig in een kleine schuur of smalle gang.
Het lijkt me ook prettiger fietsen dan een vouwfiets. Voorbeeld:

https://www.velo-de-ville.com/nl/e-bikes/compact

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 23:30
Afgelopen zomer hebben we een Urban Arrow gekocht voor kind en hond. Na een paar weken kwamen we al snel tot het idee dat we er nog een elektrische fiets bij willen hebben. Dat begon met het idee voor iets goedkoops erbij, zoals een Tenways 600. Maar ik merk dat ik steeds vaker de bakfiets pak in plaats van de auto, en het moet nog voorjaar worden. Dus ik heb me voorgenomen meer met de fiets te gaan doen en dus een leuke e-bike te kopen waar ik blij van word.

Nu woon ik tegen de Belgische grens aan en alle fietsen die op mijn lijstje staan zijn niet zomaar in de buurt te proefrijden. Ik hoop dus met jullie ervaring een paar fietsen af te strepen en voor 2-3 modellen echt even op pad te gaan. Ik ben dus vooral benieuwd naar wie verschillende modellen heeft gereden en waarom de ene wel en de andere niet bevalt.

Wensen
Budget: 1800-2300euro, jong gebruikt is geen bezwaar, en ik hoef hem niet vandaag te hebben dus even een leuke aanbieding afwachten kan ook.

Ik ben op zoek naar een semi sportieve zit, ik verwacht dat bijvoorbeeld een cowboy 4 classic net iets te sportief is. (ik ben 1,78)

Bereik is niet heel belangrijk zolang het maar minimaal 50km is, meer is natuurlijk beter.

Techniek:
- krachtsensor
- onze Aruban Arrow heeft de Bosch Active Line Plus 50nm motor, ketting en enviolo, dit bevalt heel goed en voelt verfijn en strak aan. Recent heb ik gefietst op een gazelle bloom met een shimano motor en Nexus versnelling dat voelde toch wel minder verfijnt aan. Ik heb geen ervaring met een derailleur tot hoever voelt dat verfijnt aan? Singelspeed ook geen ervaringen mee maar lijkt me wel fijn, alleen rond 25km wel hard door trappen?

Welke modellen heb ik op het oog:
- Cowboy 4 cruiser (Circular)
- Velorreti ace one (helaas sins vandaag uitverkocht, maar misschien nog wel ergens te vinden)
- Tenways 600 pro
- Tenways ago x
- Lemo one
- mokumono polder (2e hands)
- Lekker Amsterdam GT eBike. (iets boven budget maar ik heb het idee dat die nog wel eens stunten met prijzen)

Aantal die ik nog wel ben tegengekomen maar afvallen:
- Watt bikes, geen krachtsensor iets te retro naar mijn smaak
- Cortina e-lett komt niet heel degelijk over
- Bird bike, mooi geprijsd maar tenways 600 pro zou betere keus zijn.
- Ampler, boven budget geen 2e hands aanbod

Dan zijn er nog wat fietsen van gevestigde merken waar ik kwa looks niet direct blij van wordt maar misschien wel een verstandigere keuze zijn. Indien juist uitgevoerd, leuke kleur geen bagagedrager is het nog wel aan te zien.
- Aantal modellen van Cube, Canyon en specialized (bijv. https://www.marktplaats.n...d4-4a94-b0ed-ec353d421cef)
- Kalkhoff entice 3 aanbieding voor €1999 https://www.staterabikes....ance-line-500wh-663520551[/i]

Wie heeft meer van deze modellen proef gereden en waarom heb je een bepaalde keus gemaakt?

• mguzz
Ibood biedt vandaag de Watt California Pearl aan voor €999

https://www.ibood.com/nl/...-elektrische-fiets/958540

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tommie12
Garantie en service via iBood...
Dat belooft. Ik heb daar ENORM slechte ervaringen mee.

Er zit wel een dikke vette accu in van 20 kWh!! .
Ik ga die kopen, de fiets gaat bij oud ijzer, en de accu gebruik ik als huisbatterij...

• mguzz
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:49:
[...]

Garantie en service via iBood...
Dat belooft. Ik heb daar ENORM slechte ervaringen mee.

Er zit wel een dikke vette accu in van 20 kWh!! .
Ik ga die kopen, de fiets gaat bij oud ijzer, en de accu gebruik ik als huisbatterij...
Haha je hebt niet goed gelezen: Accu: Samsung 36 V - 10.5 Ah, 378 Wh
Is nog niet veel maar ik lees bij de comments dat iemand van 95 kg een actieradius van 35km haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
mguzz schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:43:
[...]

Haha je hebt niet goed gelezen: Accu: Samsung 36 V - 10.5 Ah, 378 Wh
Is nog niet veel maar ik lees bij de comments dat iemand van 95 kg een actieradius van 35km haalt.
Lees eens 3 lijnen lager...

"Voeding & energieverbruik

Accu: Samsung 36 V - 10.5 Ah, 378 Wh
Accu is niet afneembaar, wel vervangbaar
Capaciteit: 20 kWh
Actieradius: 40 - 70 km
Laadtijd: 3 - 5 uur
Li-ion oplader"

[ Voor 23% gewijzigd door Tommie12 op 15-02-2024 12:56 ]

• mguzz
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:55:
[...]

Lees eens 3 lijnen lager...

"Voeding & energieverbruik

Accu: Samsung 36 V - 10.5 Ah, 378 Wh
Accu is niet afneembaar, wel vervangbaar
Capaciteit: 20 kWh
Actieradius: 40 - 70 km
Laadtijd: 3 - 5 uur
Li-ion oplader"
Mmmm tijd voor een nieuwe leesbril

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caayn
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
DOP_ERWT|IA schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 20:41:

Hopelijk komen ze snel met een degelijke oplossing. Wij gebruiken de Curve-E veel als vervanging van de auto.

Nou schat ik de kans op schade met een driewieler (waarin de kleine ook nog met riempjes vast zit) kleiner in dan de tweewieler varianten. Moet er nog even over denken of ik de fiets nog wel ga gebruiken deze week.

't zou zonde zijn als blijkt dat de fiets inderdaad onveilig is en Babboe kopje onder gaat. Zit er niet op te wachten om nu alweer een nieuwe bakfiets te kopen, zowel financieel als het beperkte aanbod aan driewielers.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tommie12
Caayn schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:10:
[...]
Hopelijk komen ze snel met een degelijke oplossing. Wij gebruiken de Curve-E veel als vervanging van de auto.

Nou schat ik de kans op schade met een driewieler (waarin de kleine ook nog met riempjes vast zit) kleiner in dan de tweewieler varianten. Moet er nog even over denken of ik de fiets nog wel ga gebruiken deze week.

't zou zonde zijn als blijkt dat de fiets inderdaad onveilig is en Babboe kopje onder gaat. Zit er niet op te wachten om nu alweer een nieuwe bakfiets te kopen, zowel financieel als het beperkte aanbod aan driewielers.
Een frame scheurt of breekt niet ineens. Als ik zo'n fiets had zou ik die gewoon 1-2 keer per week goed nakijken, en toch even wachten of Babboe met een oplossing komt.
Waarschijnlijk zal je de zwakke plekken wel kunnen vinden ergens op het net zodat je weet waar je moet kijken.

En eventueel laat je een handige lasser het frame daar versterken...
Als dit groot wordt, dan kan het best zijn dat ze over de kop gaan, tenzij Babboe ondertussen eigendom is van één of andere grote groep, of ze een verzekering hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:24

franssie

Save the albatross

Babboe is in 2018 overgenomen door accell. Dat is dan weer overgenomen door private equity groep KRR (dat vendex etc om zeep heeft gekregen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Tommie12
franssie schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:25:
Babboe is in 2018 overgenomen door accell. Dat is dan weer overgenomen door private equity groep KRR (dat vendex etc om zeep heeft gekregen).
Dan denk ik toch dat Accell met zijn investeerders dit niet gaat laten kapot gaan.

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:34:
[...]
Deze fiets is een marketing voorbeeld. Uitrusting is zowat full-option,
Meh, vind ik zeker bij de naaf versie niet kloppen. Een automatiq of vooral de Rohloff hand en electrisch gewchakeld hangen hier nog flink boven. En dat past ook wel bij d3ze prijsstelling (desnoods door voor de PL te gaan).

Maar de marketing zal ongetwijfeld wel stellen dat dit het de summum afmontage is. ;w :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:21:
[...]

Een frame scheurt of breekt niet ineens.
Dit vind ik best eng advies.

Ik heb in mijn jaren wielrennen meerdere stalen frames en (vooral) vorken ineens zien scheuren/breken, met catastrofale effecten.

Dat er dan onder de lak of op de las al een scheur zat zal best, maar het effect is hetzelfde. En zeker bij zo'n driewieler waar je niet goed onderkomt lijkt me dat heel lastig te controleren

Ik zou niet tegen het advies ingaan en de driewieler blijven gebruiken. Je wil dit risico toch niet nemen?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

roffeltjes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Ik heb in mijn jaren wielrennen meerdere stalen frames en (vooral) vorken ineens zien scheuren/breken, met catastrofale effecten.
Ik zit ook regelmatig op de racefiets en heb ook fietsen zien breken. Niet van mezelf overigens.

Het verschil is alleen dat een racefiets makkelijk 30-40kmph gaat head first en een Babboe bakfiets hooguit 15-20kmph , bovendien zitten de kinderen als het goed is in de gordels in een stevige bak. Het is een onveilig product, dat staat buiten kijf. Maar de vergelijking met een racefiets gaat mank imo.

Mijn vrouw heeft een Babboe en vooralsnog blijft ze er (voorzichtig) mee fietsen. Met de kinderen (geen baby meer) in de gordel.

Grootste moeite heb ik met de doofpot van Babboe, ik had de mijne niet gekocht als dit bekend was.. (we hebben m net).
Even afwachten hoe Babboe erop reageert.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 15-02-2024 23:11 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 13:29:
[...]

Dan denk ik toch dat Accell met zijn investeerders dit niet gaat laten kapot gaan.
Ze hebben alle tijd gehad om de Babboe BV leeg te pompen...

• Tommie12
roffeltjes schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 19:20:
[...]

Dat er dan onder de lak of op de las al een scheur zat zal best, maar het effect is hetzelfde. En zeker bij zo'n driewieler waar je niet goed onderkomt lijkt me dat heel lastig te controleren

Ik zou niet tegen het advies ingaan en de driewieler blijven gebruiken. Je wil dit risico toch niet nemen?
Ik twijfel toch. Er is nogal een verschil met een racefiets. Staal is elastisch en breekt echt niet zomaar ineens. Zijn er echt ongelukken gemeld bij al die gebroken of gescheurde frames?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:27:
[...]

Ik twijfel toch. Er is nogal een verschil met een racefiets. Staal is elastisch en breekt echt niet zomaar ineens. Zijn er echt ongelukken gemeld bij al die gebroken of gescheurde frames?
In de praktijk kan dat heel snel gaan. Ongetwijfeld is er al een bestaand scheurtje, maar dat moet je dus wel weten. Ga er ook vanuit dat je naar 150-200kg systeemgewicht kijkt. Als dat scheurt gaat dat niet zomaar geleidelijk.

Als je een keer een stalen vork heb zien plooien onder een fietser ben je echt wel wat sceptischer over de claims van staal in fietsen :X

Opvallend, alle frame en vork failures die ik persoonlijk heb gezien waren staal. Daar heb ik ook wel een theorie over. Het is handwerk en hoogwaardig staal is behoorlijk lastig materiaal om veilig te lassen/solderen. Als je de verbinding oververhit of te weinig materiaal gebruikt verzwak je het aanzienlijk. Het is ook materiaal van een paar mm dik. Een andere factor is roest onder de lak (vaak juist op de verbinding).

En ja zelfs een cheap barrel bestaat uit een hoogwaardig gelegerd staal (crmo of mangaan) met een relatief dunne wand.

Uiteraard zijn dit uitzonderingen, normaal gesproken scheuren frames niet zomaar. Niks mis met een stalen frame, het aantal catastrofale fouten is nihil. Maar juist met de Babboe is er dus wel een kwaliteits probleem.

[ Voor 56% gewijzigd door roffeltjes op 16-02-2024 07:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
Sport_Life schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Het verschil is alleen dat een racefiets makkelijk 30-40kmph gaat head first en een Babboe bakfiets hooguit 15-20kmph , bovendien zitten de kinderen als het goed is in de gordels in een stevige bak. Het is een onveilig product, dat staat buiten kijf. Maar de vergelijking met een racefiets gaat mank imo.
Je onderschat snelheid en massa.

Een simpel voorbeeld wat ik vaak gebruik om mensen in te zien waar we het over hebben:

Kies een lantaarnpaal. Wandel er met 5kmpu face first in. Doe dat met 10kmpu. Ik gok dat je het experiment stopt, want de 15, 20 en 25 kmpu variant zijn heftig (de 10kmpu variant kan al leiden tot een hersenschudding).

Meestal klap je niet face first ergens op en draai je af of gebruik je je handen, maar een scheurend frame kan heel snel gaan, vergelijkbaar met een stok in de spaken van je voorwiel. Het is voorwaartse energie, anders dan wegglijden.

Je kinderen geloof ik ook wel (riem, grote bak). Maar je vrouw kan een aardige klap krijgen.

Nog wat persoonlijke anecdotes:

Stadsfiets, stapvoets uitgegleden op kiezels in een haakse bocht: ehbo voor bloedende hand, tetanus prik en gemist examen.

Mtb, voorwiel glipt weg op wortel. Ik zal zeker niet boven de 20 zijn gegaan, waarschijnlijk langzamer; scheur in bot duim.

Collega op de mtb, over de kop vanuit bijna stilstand (wortel, voorwiel gleed weg), sleutelbeen fractuur. Overigens is hij een heel ervaren wedstrijdrenner...

Zal het wel loslopen met jullie Babboe? Vast wel. Maar waarom het risico nemen?

Fietsen is nooit zonder risico en dat is prima. Mijn tieners fietsen ook zinder helm en dat vind ik compleet logisch. Maar dat betekent niet dat je vermijdbare extra risico's dan ook maar moet negeren. En scheurende frames zijn net het type valpartij waar ik slechte ervaringen mee heb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:59
roffeltjes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:09:
[...]

In de praktijk kan dat heel snel gaan. Ongetwijfeld is er al een bestaand scheurtje, maar dat moet je dus wel weten. Ga er ook vanuit dat je naar 150-200kg systeemgewicht kijkt. Als dat scheurt gaat dat niet zomaar geleidelijk.

Als je een keer een stalen vork heb zien plooien onder een fietser ben je echt wel wat sceptischer over de claims van staal in fietsen :X

Opvallend, alle frame en vork failures die ik persoonlijk heb gezien waren staal. Daar heb ik ook wel een theorie over. Het is handwerk en hoogwaardig staal is behoorlijk lastig materiaal om veilig te lassen/solderen. Als je de verbinding oververhit of te weinig materiaal gebruikt verzwak je het aanzienlijk. Het is ook materiaal van een paar mm dik. Een andere factor is roest onder de lak (vaak juist op de verbinding).

En ja zelfs een cheap barrel bestaat uit een hoogwaardig gelegerd staal (crmo of mangaan) met een relatief dunne wand.

Uiteraard zijn dit uitzonderingen, normaal gesproken scheuren frames niet zomaar. Niks mis met een stalen frame, het aantal catastrofale fouten is nihil. Maar juist met de Babboe is er dus wel een kwaliteits probleem.
Ik weet niet of je dit überhaupt kunt vergelijken met een gewone fiets.
Bij een 'normale' fiets zit het overgrote deel van de massa (de berijder) tussen de beide wielen. Bij een bakfiets is dat net andersom: een deel van de massa (bak + inhoud) zit boven de voorwielen, de rest zit boven het achterwiel (de berijder).
Als je die twee delen dan met één horizontale buis aan elkaar verbindt, is het wel redelijk voorspelbaar dat daar enorme krachten op komen, met name wanneer je bijvoorbeeld en verkeersdrempel, stoeprandje oid neemt.
Esthetisch en ergonomisch (lage in/opstap) is dat natuurlijk mooier, maar het zal niet voor niets zijn dat de Urban Arrow en BatavusFier, etc. en dubbele framebuis hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:23
roffeltjes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:25:
[...]

Zal het wel loslopen met jullie Babboe? Vast wel. Maar waarom het risico nemen?
Even inhaken op dit stuk, ik kan niet in iedereens portemonnee kijken maar voor ons is de Curve-E "onze tweede auto" die hard nodig is om de kinderen naar school te brengen. Ik heb ook niet nu even €5000 liggen om een alternatief te kopen.
Onze keuze is nu, fiets blijven gebruiken en goed controleren, of kind niet naar school (helaas is gewone fiets hier geen optie voor) of andere baan even snel zoeken die dichterbij is.

Je snapt hopelijk dat voor sommige mensen er niet veel keuze is op korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:34
Pendora schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:51:
[...]

Even inhaken op dit stuk, ik kan niet in iedereens portemonnee kijken maar voor ons is de Curve-E "onze tweede auto" die hard nodig is om de kinderen naar school te brengen. Ik heb ook niet nu even €5000 liggen om een alternatief te kopen.
Onze keuze is nu, fiets blijven gebruiken en goed controleren, of kind niet naar school (helaas is gewone fiets hier geen optie voor) of andere baan even snel zoeken die dichterbij is.

Je snapt hopelijk dat voor sommige mensen er niet veel keuze is op korte termijn.
Hier dezelfde afweging hoor. Komende week voorjaarsvakantie, dus dat scheelt qua noodzakelijk gebruik :)
De beroerde communicatie vanuit Babboe is wel erg teleurstellend inderdaad.

Hoop de eigenaren/leidinggevenden ook gewoon aangepakt gaan worden, want dit lijkt inderdaad wel sterk op een doofpot verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
rik86 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:17:
[...]

Hier dezelfde afweging hoor. Komende week voorjaarsvakantie, dus dat scheelt qua noodzakelijk gebruik :)
De beroerde communicatie vanuit Babboe is wel erg teleurstellend inderdaad.

Hoop de eigenaren/leidinggevenden ook gewoon aangepakt gaan worden, want dit lijkt inderdaad wel sterk op een doofpot verhaal
Ik wil niks goedpraten bij Babboe. Ik heb wat ervaring met recalls in de automotive sector. Ik kan je in elk geval meedelen dat zoiets opzetten nogal complex en duur is. Dat vergt wat voorbereiding en je moet nogal wat controleren met 'legal' want je wil het ineens goed doen.

De meeste bedrijven in automotive hebben dat een beetje ervaring mee (spijtig genoeg), maar in de fietswereld is het compleet nieuw, en waarschijnlijk is er in de hele Accell group amper iemand te vinden die dat al ooit heeft gedaan.

Eerst en vooral moeten ze gaan beslissen wat ze gaan doen.
Dat kan gaan van een herstelling (en wie mag die herstelling doen, en tegen welke vergoeding), het vervangen van bepaalde onderdelen (en ook hier, wie doet dat, hoe zorg je dat die beschikbaar worden etc), tot ... vervangen van de hele fiets, maar dan moet je ook zeker zijn dat de nieuwe fietsen of onderdelen die je ter beschikking stelt wel degelijk beter zijn en niet opnieuw gaan breken.

Daar gaan zo weken tot maanden over als Babboe echt nog niet aan de verbeteringen gewerkt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 14:11
We zijn een beetje aan het kijken naar een bakfiets om onze honden in te vervoeren, maar ze kosten een godsvermogen.
Babboe komt daar er veel naar boven. Blij dat ik nog geen trekker heb overgehaald.

Wel opvallend dat het ook om de driewielers gaat, je zou zeggen dat dat een andere constructie is, met andere krachten op dat framestuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
dennisfr schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:04:
[...]
.
Esthetisch en ergonomisch (lage in/opstap) is dat natuurlijk mooier, maar het zal niet voor niets zijn dat de Urban Arrow en BatavusFier, etc. en dubbele framebuis hebben.
Je zal alles moeten overbemeten.

@Pendora waarom is de gewone fiets geen optie? Even denkend aan oplossingen, wat moet er anders? Kan je FM meedenken?

Wij hebben nooit een auto gehad dus de fiets is ook bij ons onmisbaar, maar daar hebben we dus wel scenario's voor. Ik snap direct dat je die niet panklaar hebt, maar een fiets kan stuk en het leven zal niet wachten.

Niet naar school ivm een lekke band lijkt me ook niet acceptabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
roffeltjes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:40:
[...]

@Pendora waarom is de gewone fiets geen optie? Even denkend aan oplossingen, wat moet er anders? Kan je FM meedenken?

Wij hebben nooit een auto gehad dus de fiets is ook bij ons onmisbaar, maar daar hebben we dus wel scenario's voor. Ik snap direct dat je die niet panklaar hebt, maar een fiets kan stuk en het leven zal niet wachten.

Zoon is nog te jong om 9KM zelf te kunnen fietsen en dochter is te oud om voorop te kunnen. Kan nu perfect in de bakfiets maar kunnen niet meer beide op 1 gewone fiets.

En tuurlijk kunnen we voor een paar keer wat regelen op het werk maar dat is niet voor lange tijd houdbaar. (ook niet echt voor korte tijd).
Ja als we erachter komen dat er een lekke band is nadat 1 van ons al weg is met de auto, hebben we een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:27
Pendora schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:04:
[...]

Zoon is nog te jong om 9KM zelf te kunnen fietsen en dochter is te oud om voorop te kunnen. Kan nu perfect in de bakfiets maar kunnen niet meer beide op 1 gewone fiets.

En tuurlijk kunnen we voor een paar keer wat regelen op het werk maar dat is niet voor lange tijd houdbaar. (ook niet echt voor korte tijd).
Ja als we erachter komen dat er een lekke band is nadat 1 van ons al weg is met de auto, hebben we een probleem.
Zoiets al eens bekeken?
https://www.fiets-stoeltje.nl/zadels-op-stang/dubbelzitter/

En anders misschien een fietskar achter de fiets? Dat heb ik in het verleden ook gedaan met mijn dochters.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
mr_zippey schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:41:
[...]

Zoiets al eens bekeken?
https://www.fiets-stoeltje.nl/zadels-op-stang/dubbelzitter/

En anders misschien een fietskar achter de fiets? Dat heb ik in het verleden ook gedaan met mijn dochters.
1e optie, we hebben alleen nog een normale vrouwen fiets.

2e optie, naar gekeken en we hadden de keuze gemaakt voor een bakfiets. Maar voor een nu als tijdelijke oplossing nog al prijzig.

En dat is natuurlijk voor ons en met ons ook andere het probleem. Oplossingen zat maar voor tijdelijk is het gewoon veel geld.

Voor nu gebruiken we hem gewoon. De ergste verwonding volgens alle berichten was een geschaafde knie.
Ik snap dat we enorm pech kunnen hebben en dat het altijd erger kan, maar een urban arrow kan ook een productie fout hebben. Mijn auto kan een band hebben met een verborgen gebrek. Alleen de kans met de fiets is hoger :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_zippey
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:27
Pendora schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:10:
[...]

1e optie, we hebben alleen nog een normale vrouwen fiets.

2e optie, naar gekeken en we hadden de keuze gemaakt voor een bakfiets. Maar voor een nu als tijdelijke oplossing nog al prijzig.

En dat is natuurlijk voor ons en met ons ook andere het probleem. Oplossingen zat maar voor tijdelijk is het gewoon veel geld.

Voor nu gebruiken we hem gewoon. De ergste verwonding volgens alle berichten was een geschaafde knie.
Ik snap dat we enorm pech kunnen hebben en dat het altijd erger kan, maar een urban arrow kan ook een productie fout hebben. Mijn auto kan een band hebben met een verborgen gebrek. Alleen de kans met de fiets is hoger :(
Misschien niet goed op de pagina gekeken, maar deze gaat achterop ipv bagagedrager. (op het plaatje staat een damesfiets afgebeeld btw)
Ander linkje voor de duidelijkheid https://www.fiets-stoeltj...ozitter-dubbelzitter.html

Als "tijdelijke oplossing" zie ik toch wel aantal gebruikte fietskarren waar 2 kinderen in kunnen op marktplaats. Dat begint bij +/- 50-70 euro. Nieuw is inderdaad erg kostbaar, maar zie ik ook niet als tijdelijk iets.

W211 E200K - GSF 600 Bandit '95 - GSF 1200 Bandit '04 - TDM 850 '00 - Svartpilen 401 '22 - Te koop: Yamaha TDM 850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
mr_zippey schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:21:
[...]

Misschien niet goed op de pagina gekeken, maar deze gaat achterop ipv bagagedrager. (op het plaatje staat een damesfiets afgebeeld btw)
Ander linkje voor de duidelijkheid https://www.fiets-stoeltj...ozitter-dubbelzitter.html

Als "tijdelijke oplossing" zie ik toch wel aantal gebruikte fietskarren waar 2 kinderen in kunnen op marktplaats. Dat begint bij +/- 50-70 euro. Nieuw is inderdaad erg kostbaar, maar zie ik ook niet als tijdelijk iets.
Misschien zo'n duozitter een idee voor nu.
Fietskar lijkt me wel erg zwaar fietsen en zit je altijd met zo'n ding die voor iedereen in de weg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Ik wil niks goedpraten bij Babboe. Ik heb wat ervaring met recalls in de automotive sector. Ik kan je in elk geval meedelen dat zoiets opzetten nogal complex en duur is. Dat vergt wat voorbereiding en je moet nogal wat controleren met 'legal' want je wil het ineens goed doen.

De meeste bedrijven in automotive hebben dat een beetje ervaring mee (spijtig genoeg), maar in de fietswereld is het compleet nieuw, en waarschijnlijk is er in de hele Accell group amper iemand te vinden die dat al ooit heeft gedaan.

Dat kan gaan van een herstelling (en wie mag die herstelling doen, en tegen welke vergoeding), het vervangen van bepaalde onderdelen (en ook hier, wie doet dat, hoe zorg je dat die beschikbaar worden etc), tot ... vervangen van de hele fiets, maar dan moet je ook zeker zijn dat de nieuwe fietsen of onderdelen die je ter beschikking stelt wel degelijk beter zijn en niet opnieuw gaan breken.

Daar gaan zo weken tot maanden over als Babboe echt nog niet aan de verbeteringen gewerkt heeft.
Even simpel geredeneerd zal Babboe de afweging maken: BV laten ploffen of nog heel veel geld erin pompen. Want dit gaat enorm veel geld kosten. Nog los van alle schadevergoedingen (oa kdv's).
Sinds het imago een flinke deuk op heeft gelopen vrees ik voor het eerste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Even simpel geredeneerd zal Babboe de afweging maken: BV laten ploffen of nog heel veel geld erin pompen. Want dit gaat enorm veel geld kosten. Nog los van alle schadevergoedingen (oa kdv's).
Ik ben het met je eens dat de grootste kans nu is dat de BV ploft. Tenzij er door wat voor reden besloten kan worden dat de eigenaar van de BV moet opdraaien voor de kosten. Ik kan me voorstellen dat dat via mismanagement mogelijk zou moeten zijn.

Laatste punt, er is niet veel concurrentie op die prijs. En laten we redelijk zijn, als Babboe het gaat oplossen is iedereen het na een maand al vergeten. Iedereen kijkt op het moment van aanschaffen toch naar zijn/haar portemonnee en op dat moment trustpilot en dergelijke voldoende hoog is, negeert met oude problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Pendora schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:20:
[...]

Ik ben het met je eens dat de grootste kans nu is dat de BV ploft. Tenzij er door wat voor reden besloten kan worden dat de eigenaar van de BV moet opdraaien voor de kosten. Ik kan me voorstellen dat dat via mismanagement mogelijk zou moeten zijn.

Laatste punt, er is niet veel concurrentie op die prijs. En laten we redelijk zijn, als Babboe het gaat oplossen is iedereen het na een maand al vergeten. Iedereen kijkt op het moment van aanschaffen toch naar zijn/haar portemonnee en op dat moment trustpilot en dergelijke voldoende hoog is, negeert met oude problemen.
Als blijkt dat de directie ervan afwist en bewezen wordt dat zij bewust (kinderen) in gevaar brachten, dan kunnen zij aansprakelijk gesteld worden, ook persoonlijk. Volgens mij ligt dat nu in onderzoek.
In ieder geval een nare situatie, voor iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 16-02-2024 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64

B64

Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Als blijkt dat de directie ervan afwist en bewezen wordt dat zij bewust (kinderen) in gevaar brachten, dan kunnen zij aansprakelijk gesteld worden, ook persoonlijk. Volgens mij ligt dat nu in onderzoek.
Lijkt me sterk. Het gebeurt maar heel zelden dat bestuurders persoonlijk aangeklaagd worden voor wanbeleid, dan moet er wel een heel zware aanklacht op tafel liggen. Daar is hier geen sprake van.

Er komt mogelijk een strafrechtelijk onderzoek tegen Babboe maar dat wil nog lang niet zeggen dat leidinggevenden persoonlijk aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
Tommie12 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:38:
[...]

Het is in de fiets wereld zeker niet nieuw, en ook binnen Accell niet. Sparta heeft een grote terugroep actie gehad. Recenter bijvoorbeeld ook Victoria. In beide gevallen netjes tijdig gedaan zonder dat druk van de media nodig is. In beide gevallen complete frames en ombouw vergoeding. Zo moet het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:15:
[...]

Normaal zou ik niet snel verwachten dat een merk hiervoor wordt opgedoekt. De BV failliet laten gaan maar als Accell het merk houden gaat een curator niet zo snel in mee denk ik. Als het merk daar blijft mogen ze de financiële gevolgen ook houden.

Maar er is nu zo veel meer bij Accell aan de hand. Dus misschien krijg je daardoor wel gelijk over Babboe.

Voorraadproblemen zijn branche breed dit jaar. Kwaliteitsproblemen, fabriek sluiten en flinke imagoschade onder winkeliers is Accell specifiek op dit moment. Misschien dat ze om uit deze algehele malaise te komen uiteindelijk wel een bedrijfsonderdeel moeten afstoten.

Er zijn dan wel veel meer bedrijfsonderdelen bij Accell dan alleen Babboe. Ook een aantal die ze liever waarschijnlijk eerder afstoten dan het bekende Babboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Sport_Life schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:23:
[...]

Daar zijn hopelijk verzekeringen voor….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
roffeltjes schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 11:40:
[...]

En zeker als er kinderen in het spel zijn. }:| Dat maakt het zo ernstig. Een fiets mag niet breken en als ze dat wel doen dan is heel het ontwerp slecht of uitbesteed aan lage lonen landen. Het merk zal op zijn tellen moeten gaan letten. Ik zie het nog gebeuren dat het hun fataal wordt.

Eigenlijk geldt deze in de categorie van een fout niet willen toegeven. Dat zou ze sieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:52

ST10©DE

Dus.............

jimh307 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 20:57:
[...]

En zeker als er kinderen in het spel zijn. }:| Dat maakt het zo ernstig. Een fiets mag niet breken en als ze dat wel doen dan is heel het ontwerp slecht of uitbesteed aan lage lonen landen. Het merk zal op zijn tellen moeten gaan letten. Ik zie het nog gebeuren dat het hun fataal wordt.

Eigenlijk geldt deze in de categorie van een fout niet willen toegeven. Dat zou ze sieren.
Lage lonen landen….. 90% van de container- en tankerschepen worden in lage lonen landen gebouwd. Die breken ook niet zomaar in 2-en…..

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
ST10©DE schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Lage lonen landen….. 90% van de container- en tankerschepen worden in lage lonen landen gebouwd. Die breken ook niet zomaar in 2-en…..
Hoe dan ook moet het maar zo goedkoop mogelijk, en ja, dit gaat waarschijnlijk richting China. Dit is hoe de markt speelt en zijn spelregels opstelt.
Daarbuiten beslist het ontwerp hoe het product in elkaar gezet wordt zeer zwaar. Welkom in de wereld van handel. Dat frame moet net wat dunner worden, want dit bespaard materiaal en kosten, terwijl de veiligheid in gevaar komt. Ik (wie ben ik?) stel de veiligheid van mensen als toppunt.

En daarnaast ook heel begrijpelijk dat de armoede toeneemt. Die zijn al blij als ze een e-bike kunnen rijden. Je zou mogen verwachten dat het frame van een dergelijk product deugdelijk is. Besparen op de basaalste dingen wordt het nieuwe moraal. Dus, ja, ik maak me daar wel zorgen over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• B64

B64

jimh307 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:13:
[...]

Hoe dan ook moet het maar zo goedkoop mogelijk, en ja, dit gaat waarschijnlijk richting China. Dit is hoe de markt speelt en zijn spelregels opstelt.
Daarbuiten beslist het ontwerp hoe het product in elkaar gezet wordt zeer zwaar. Welkom in de wereld van handel. Dat frame moet net wat dunner worden, want dit bespaard materiaal en kosten, terwijl de veiligheid in gevaar komt. Ik (wie ben ik?) stel de veiligheid van mensen als toppunt.

En daarnaast ook heel begrijpelijk dat de armoede toeneemt. Die zijn al blij als ze een e-bike kunnen rijden. Je zou mogen verwachten dat het frame van een dergelijk product deugdelijk is. Besparen op de basaalste dingen wordt het nieuwe moraal. Dus, ja, ik maak me daar wel zorgen over.
Die lagelonenlanden kunnen het frame precies zo maken als jij wilt hoor. Als het frame niet sterk genoeg is dan heeft dat niks te maken met de locatie van de fabriek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan

LithoMan

Toemaar

Ik heb nog een vraag. Waar kan ik het goedkoopste ombouw set van de Bosch Kiox 500 vinden? Ik zag dat Fietsunie de Kiox 300 had. Maar heb liever de 500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Laatst online: 13:40
Normaal gesproken gaat de Kiox 500 direct op de houder van de Kiox 300. Verder geen ombouw voor nodig.
Het schijnt dat er toch situaties zijn voorbij het iets complexer ligt. Maar daar kan ik je niets over vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 13:28
Zelf eigenaar van een Babboe City E. Ook ik ben benieuwd naar het vervolg. Vraag mij af of ze in hun beslissing totstandkoming van de terugroepactie meewegen dat andere weggebruikers nu wantrouwend kunnen worden voor Babboes…

Wij zijn best we afhankelijk geworden van dat ding en wil eigenlijk niet zonder komen te zitten. Geen geld voor een nieuwe/tweedehands. Dus hoop op wat ze dus bij Sparta hebben gedaan (volgens @Foxhill) en dat we hem niet al te lang kwijt zijn.

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-08 16:58
Verzekering elektrische bakfiets.

Mijn partner en ik kijken naar de aanschaf van een elektrische bakfiets Urban Arrow, maar lezen online dat het lastig te verzekeren is.

Iemand nog een tip of verzekering daarvoor zonder een dure tracker te moeten installeren? Benieuwd naar ervaringen!

[ Voor 6% gewijzigd door MaStar op 17-02-2024 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Net mail gehad van Babboe waarin ze toch wel benadrukken niet de fiets te gebruiken… zelfde als in het artikel op de website van NVWA.

[ Voor 9% gewijzigd door Jasphur op 17-02-2024 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-08 16:58
Iemand die weet of de Urban Arrow nog te verzekeren ie zonder zo'n GPS tracker a 400 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valinor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-08 23:24
mdoos schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:45:
Afgelopen zomer hebben we een Urban Arrow gekocht voor kind en hond. Na een paar weken kwamen we al snel tot het idee dat we er nog een elektrische fiets bij willen hebben. Dat begon met het idee voor iets goedkoops erbij, zoals een Tenways 600. Maar ik merk dat ik steeds vaker de bakfiets pak in plaats van de auto, en het moet nog voorjaar worden. Dus ik heb me voorgenomen meer met de fiets te gaan doen en dus een leuke e-bike te kopen waar ik blij van word.

Nu woon ik tegen de Belgische grens aan en alle fietsen die op mijn lijstje staan zijn niet zomaar in de buurt te proefrijden. Ik hoop dus met jullie ervaring een paar fietsen af te strepen en voor 2-3 modellen echt even op pad te gaan. Ik ben dus vooral benieuwd naar wie verschillende modellen heeft gereden en waarom de ene wel en de andere niet bevalt.

Wensen
Budget: 1800-2300euro, jong gebruikt is geen bezwaar, en ik hoef hem niet vandaag te hebben dus even een leuke aanbieding afwachten kan ook.

Ik ben op zoek naar een semi sportieve zit, ik verwacht dat bijvoorbeeld een cowboy 4 classic net iets te sportief is. (ik ben 1,78)

Bereik is niet heel belangrijk zolang het maar minimaal 50km is, meer is natuurlijk beter.

Techniek:
- krachtsensor
- onze Aruban Arrow heeft de Bosch Active Line Plus 50nm motor, ketting en enviolo, dit bevalt heel goed en voelt verfijn en strak aan. Recent heb ik gefietst op een gazelle bloom met een shimano motor en Nexus versnelling dat voelde toch wel minder verfijnt aan. Ik heb geen ervaring met een derailleur tot hoever voelt dat verfijnt aan? Singelspeed ook geen ervaringen mee maar lijkt me wel fijn, alleen rond 25km wel hard door trappen?

Welke modellen heb ik op het oog:
- Cowboy 4 cruiser (Circular)
- Velorreti ace one (helaas sins vandaag uitverkocht, maar misschien nog wel ergens te vinden)
- Tenways 600 pro
- Tenways ago x
- Lemo one
- mokumono polder (2e hands)
- Lekker Amsterdam GT eBike. (iets boven budget maar ik heb het idee dat die nog wel eens stunten met prijzen)

Aantal die ik nog wel ben tegengekomen maar afvallen:
- Watt bikes, geen krachtsensor iets te retro naar mijn smaak
- Cortina e-lett komt niet heel degelijk over
- Bird bike, mooi geprijsd maar tenways 600 pro zou betere keus zijn.
- Ampler, boven budget geen 2e hands aanbod

Dan zijn er nog wat fietsen van gevestigde merken waar ik kwa looks niet direct blij van wordt maar misschien wel een verstandigere keuze zijn. Indien juist uitgevoerd, leuke kleur geen bagagedrager is het nog wel aan te zien.
- Aantal modellen van Cube, Canyon en specialized (bijv. https://www.marktplaats.n...d4-4a94-b0ed-ec353d421cef)
- Kalkhoff entice 3 aanbieding voor €1999 https://www.staterabikes....ance-line-500wh-663520551[/i]

Wie heeft meer van deze modellen proef gereden en waarom heb je een bepaalde keus gemaakt?
Lekkerbikes zijn op dit moment afgeprijsd omdat er nieuwe modellen uitkomen.
Heb verder geen informatie kunnen vinden maar ze hebben wel een "blijf op de hoogte" email-pagina.
https://lekkerbikes.com/n...es-binnenkort-beschikbaar
Komt vast wel weer met een prijsverhoging.

EDIT:
Zo te zien al te bestellen op de australische website:
GTS model gen3
https://lekkerbikes.com.au/pages/electric-bikes
https://lekkerbikes.com.au/products/amsterdam-gts-ebike

Zie eigenlijk weinig verschil.....
- Zelfde Bafang motor
- Kleinere accu 370Wh en 500Wh (de grote 630Wh accu van de GT zie ik er niet bij staan)
- Groter 60cm model beschikbaar
- Bluetooth connectivity
- Display in het stuur
- Zelfde Enviolo en gates riem
- Dikkere banden?
- 25kg (GT is 24kg)
Teleurstellend.

[ Voor 9% gewijzigd door Valinor op 18-02-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jasphur schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 20:18:
Net mail gehad van Babboe waarin ze toch wel benadrukken niet de fiets te gebruiken… zelfde als in het artikel op de website van NVWA.
Kun je de mail hier plaatsen ? Wij hebben m tweedehands gekocht..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jasphur
@Sport_Life sure.

Mail 1
Tijdelijke stop verkoop Babboe bakfietsen
Beste Babboe klant,

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft eerder vandaag aan Babboe aangegeven dat het bedrijf te weinig informatie heeft kunnen overleggen waaruit blijkt dat bepaalde modellen géén veiligheidsrisico bevatten.

De verkoop van deze modellen moet daarom stopgezet worden.

Uit voorzorg heeft Babboe besloten de verkoop van alle Babboe bakfietsen tijdelijk stop te zetten.

Babboe en de NVWA blijven met elkaar in overleg om te zorgen dat de gevraagde informatie alsnog zo snel mogelijk wordt aangeleverd, zodat de verkoop hervat kan worden. Op dit moment zijn we in overleg met de NVWA om de voorbereidingen te treffen voor een terugroepactie voor bepaalde Babboe modellen.

Wij zullen u hier zo spoedig mogelijk over informeren.

Babboe
Mail 2
Update: Tijdelijke stop verkoop Babboe bakfietsen
Beste klant,

Voor de volledigheid wijzen wij u erop dat wij het advies van de NVWA volgen om uw Babboe bakfiets voorlopig niet te gebruiken. Hopelijk kunnen wij u op korte termijn informeren over de vervolgstappen en een eventuele terugroepactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
MaStar schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:54:
Iemand die weet of de Urban Arrow nog te verzekeren ie zonder zo'n GPS tracker a 400 euro?
Als de Urban Arrow moeilijk te verzekeren is zonder tracker is daar wellicht een rede voor. Zag zo snel niks over wellicht niet verzekeren voor alles behalve diefstal. Leasen zal ook wel met een tracker gebeuren.

Wellicht een ander merk kiezen of onverzekerd laten en het risico nemen?

Pagina: 1 ... 182 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam