Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 181 ... 228 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
janvanduschoten schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:03:
[...]

Ja, je gaf toch aan dat er een factuur aanwezig is? Daar zal ongetwijfeld de prijs van de fiets op staan.
Ja inderdaad! Niet bij stilgestaan maar die persoon hebt die niet online gezet of doorgestuurd. :p Dusja wat nou?

Dusja ik vroeg me af wat de nieuwprijs van zo eentje ongeveer is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DYqz8i1W5qpbvk8kL_tUlhmQPAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdrUtwqnOKdQiBe9xsbyfJ2q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Crust op 04-02-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:36
Crust schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Ja inderdaad! Niet bij stilgestaan maar die persoon hebt die niet online gezet of doorgestuurd. :p Dusja wat nou?

Dusja ik vroeg me af wat de nieuwprijs van zo eentje ongeveer is.
Ga dan eens kijken ter plaatse hé.
Stel dat we hier zeggen dat de fiets ca 2000€ waard is, en de fiets is helemaal beschadigd, en de eigenaar vraagt 4000€.

Vraag eens aan de eigenaar wat hij van prijs verwacht hé.
Als ze dat niet willen doen, dan kom ik zelfs niet kijken.
En van die advertenties met ‘bieden’ op MP, daar doe ik niet aan mee. Ik wil een vraagprijs weten, en als ik ja zeg, dan wil ik de fiets direct, en niet wachten tot iemand meer gaat bieden.
Biedingen op MP zijn zinloos omdat ze niet bindend zijn.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Dat is volgens mij een Sun-Race cassette, ik zou dan vooral kijken wat er nog meer aan niet "originele" onderdelen op/aan zit.
Met deze stand zou ik zeker ook vragen wanneer de voorvork en achterdemper de laatste service beurt hebben gehad.
Ik zou ook voorzichtig vissen of hij niet opgevoerd is (geweest) dat is namelijk nogal populair onder de e-mtb's.

[ Voor 19% gewijzigd door Vogels60 op 04-02-2024 21:14 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eravenzw
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-08 11:59
Heeft iemand ervaring met de crivit urban bike accu. Na inschakelen krijgt de fiets de 5 led lampjes maar valt dan uit. Je kan de m knop niet meer indrukken. Gebeurt vooral als de fiets in kou buiten staat. Ook als accu volledig is opgeladen. Lidl biedt aan nieuwe accu te sturen. Maar dit wordt door lever problemen pas ergens maart, na melding al in december 2023.

Of kan je de accu repareren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:07
silmaril8 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Ben je nou serieus? Je zegt in een eerder berichtje dat de Phantom van DutchID een klasse lager is en 'beargumenteert' dat ook nog eens met complete bullshit...En uiteindelijk reageer ik daar op.
Fwiw, wat mij betreft is Dutch ID ook geen premium. Het is vooral een (luxe) huismerk.

We kunnen hier lang over door gaan, maar de top tier fietsen zijn (op de NL markt) Santos en Idworkx, met Koga Signature daar kort achter. Confectie is het dan Koga, R&M Flyer en Kalhoff.

Niet dat er geen andere goede merken zijn (zo kan je een VdV ook helemaal wild afmonteren) of dat die top fietsen altijd zo gewrldig zijn (ik vind zeker niet alle Kogas prettig, maar dat is persoonlijk), maar dat is de premium klasse waar de waardevastheid het hoogst is.

Waar zit Dutch ID.? Qua afmontage hoog, maar het is dus een (klein) huismerk. Prijs is dan wel weer relatief scherp en Bike-total bestaat al een tijdje, (en de onderdelen zijn ook overal te servicen). Prima fiets voor het geld.

Maar ik ben het met @Foxhill eens dat dit geen "premium" is. Who cares.... mijn VdV is ook een prijsklapper, ook al zit hij in het hogere segment. Om maar aan te geven, VdV verkiopt (in ieder geval verkocht) tot voor kort ook white label fietsen aam sommige dealers die het dan weer uitbrachten als huismerk.

Of misschien is VdV ook gewoon een rebadger die uit dezelfde bron put, al gok ik dat VdV zelf de bron is aan de hand van een mailconversatie die ik met ze had (ze gaven iig de indruk mijn toch wel specifieke vragen direct in house bij de assemblage te checken).

Hoe het ook moge zijn, het labeltje "premium" doet mij niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
rjn27 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:12:
[...]

De accu achterop maakt me niet.
Ik zal de Chamonix zeker bekijken. De Avignon is misschien ook een optie
Niks mis met een accu achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
eravenzw schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:20:
Heeft iemand ervaring met de crivit urban bike accu. Na inschakelen krijgt de fiets de 5 led lampjes maar valt dan uit. Je kan de m knop niet meer indrukken. Gebeurt vooral als de fiets in kou buiten staat. Ook als accu volledig is opgeladen. Lidl biedt aan nieuwe accu te sturen. Maar dit wordt door lever problemen pas ergens maart, na melding al in december 2023.

Of kan je de accu repareren?
Contactspray wil hier wel eens wonderen doen. Reinig en droog alle elektra waar je bij kan. Contactspray voor de contacten. Het middel heeft miraculeuze wonderen verricht bij dit soort klachten. 2e stap is accu laten doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Bartx075 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:59:

Wat ik jullie ervaring: is het praktisch te doen om met een herenframe op te stappen met een kind achterop?
Hangt van je lenigheid af. Ik vond het prima te doen, maar ik heb tegenwoordig toch een mixte frame en vind dat ideaal ook al heb ik geen kind achterop. Best of both worlds.

(Mixte/trapeze= halfhoge opstap).

Lage instap is met jouw lengte en kind achterop misschien te slap, dus let daar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
haagsepracht schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ja, waarom ook niet. Zijn er nog speciale dingen om op te letten, zoals accu capaciteit of iets dergelijks?

Dank voor de logische doch waardevolle tip.
Mijn FM had laatst een nagelnieuwe Razer met krap 8k op de teller. 1200 euro geloof ik. Niet dat je die moet kopen, maar je kan echt wel een mooie fiets met nauwelijks km scoren. Kilometrage zegt niet alles, maar dan zal het aantal laadcycli ook niet superhoog zijn.

Trouwens, de ebike van mijn moeder was 10 jaar geleden ook minder dan de helft van de prijs... teller zei 1400km, ging nergens over. Ze gebruikt hem nog steeds, volgens mij zit ze nog ver onder de 10k (ze is achter in de 80, naar de stad gebruikt ze liever de gewone fiets, deze is voor toertochtjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Athome schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 21:14:
Dat mag. Heb ik geen problemen mee.
Een riem heeft zeker voordelen. Dat ontken ik niet.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat een riem enigzins opgehemeld wordt op de markt. Een ketting is echt zo slecht nog niet.
Eens. Ik ben wel erg blij met mijn riem (gelukkig geen piepen), maar een ketting is prima. Net als dat er best wel een goed verhaal is voor de derailleur tov de versnellingsnaaf.

Imho staren mensen zich hier iets te veel blind op specs. Maar het is Tweakers en ik ben ook hartstikke schuldig. Mijn fiets is custom en dat is ook gewoon zwaar overkill, ondertussen ben ik elke dag weer blij als ik er naar kijk. Ach ja, heb zelfs laatst een spotgoedkoop Deore 6100 remmenset gescoord als upgrade. Prijs was erg goed (50% lager), maar totaal onnodig.

Maar ja, kan je lekker met 1 vinger remmen ipv die wat lompe grepen die ik nu heb (qua remkracht maakt het niks uit, het is puur de ergonomie van de hevel). Prijs voor de complete set was lager dan twee losse hevels 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Vogels60 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 21:10:
Dat is volgens mij een Sun-Race cassette, ik zou dan vooral kijken wat er nog meer aan niet "originele" onderdelen op/aan zit.
Met deze stand zou ik zeker ook vragen wanneer de voorvork en achterdemper de laatste service beurt hebben gehad.
Ik zou ook voorzichtig vissen of hij niet opgevoerd is (geweest) dat is namelijk nogal populair onder de e-mtb's.
Okay. Sun-race is niet wow? Tandjes nog goed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Zover ik weet is Sun-Race een van de bekendere niet OEM Aziatische cassettes en willen ze wel eens bereiken maken die Shimano/Sram niet heeft. Ik zeg dus niet per definitie dat het slecht is want ik heb er geen ervaring mee maar het valt me gewoon op.

Edit:
Tandjes nog goed?... de cassette is zeker niet nieuw dat kan je wel zien maar of deze echt versleten is hangt van de persoon af waar je het aan vraagt.

[ Voor 24% gewijzigd door Vogels60 op 05-02-2024 09:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:24:
[...]

En een nieuwe cassette is de grote kost niet. Het ziet er wel goed gepoetst uit, en dat is een goed teken.

Als een MTB echt veel in het veld en de modder gebruikt wordt, dan mag je verwachten dat je om de 2000km gewoon een nieuwe ketting moet steken, en na 2 kettingen kan je alle tandwielen vervangen. Dat is niet abnormaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:46:
[...]

En een nieuwe cassette is de grote kost niet. Het ziet er wel goed gepoetst uit, en dat is een goed teken.

Als een MTB echt veel in het veld en de modder gebruikt wordt, dan mag je verwachten dat je om de 2000km gewoon een nieuwe ketting moet steken, en na 2 kettingen kan je alle tandwielen vervangen. Dat is niet abnormaal.
10.5K km zouden vooral op gravel gebruikt zijn volgens de eigenaar. Van onderhoud vering weet ik voorlopig nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Vogels60 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:40:
Zover ik weet is Sun-Race een van de bekendere niet OEM Aziatische cassettes en willen ze wel eens bereiken maken die Shimano/Sram niet heeft. Ik zeg dus niet per definitie dat het slecht is want ik heb er geen ervaring mee maar het valt me gewoon op.

Edit:
Tandjes nog goed?... de cassette is zeker niet nieuw dat kan je wel zien maar of deze echt versleten is hangt van de persoon af waar je het aan vraagt.
Wat is jouw indruk? Kunnen ze nog 1 ketting mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:24:
[...]

Wat is jouw indruk? Kunnen ze nog 1 ketting mee ?
Dat kan je zo niet zeggen. Je weet ook niet welke tandwielen het meest gebruikt zijn.
Kan zijn dat van de 12 (?) tandwielen er nog 10 perfect zijn, en er 2 versleten zijn.

Heb je die fiets nu al gezien in real life?
Als je 2-3k voor die fiets betaalt, lig je dan wakker van een cassette en ketting van een paar tientjes?
Als het budget zo belangrijk is, koop dan een paar tools er bij en doe het meeste werk zelf, dan spaar je veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 12:40:
[...]

Dat kan je zo niet zeggen. Je weet ook niet welke tandwielen het meest gebruikt zijn.
Kan zijn dat van de 12 (?) tandwielen er nog 10 perfect zijn, en er 2 versleten zijn.

Heb je die fiets nu al gezien in real life?
Als je 2-3k voor die fiets betaalt, lig je dan wakker van een cassette en ketting van een paar tientjes?
Als het budget zo belangrijk is, koop dan een paar tools er bij en doe het meeste werk zelf, dan spaar je veel meer.
Staat aan 2300. Ik schreef eerder voor bieden maar dat was mss verkeerd uitgedrukt. Het is eerder wat zou ik daar voor geven ipv bieden. Weet niet zo goed wat de 'afschrijf' van zoiets is.

Heb nog enkele tools zoals op druk zetter van vering van mijn vorige hardtail. Maar dat is inmiddels 6 jaar geleden dat ik die verkocht ofzo.

[ Voor 8% gewijzigd door Crust op 05-02-2024 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:59
roffeltjes schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:40:
[...]

Eens. Ik ben wel erg blij met mijn riem (gelukkig geen piepen), maar een ketting is prima. Net als dat er best wel een goed verhaal is voor de derailleur tov de versnellingsnaaf.

Imho staren mensen zich hier iets te veel blind op specs. Maar het is Tweakers en ik ben ook hartstikke schuldig...
Ik denk dat er (net als op de 'wat is de beste fiets tussen de aaa en bbb euro' vraag, die om de zoveel dagen gesteld wordt) geen eenduidig antwoord is. De fiets van @Athome wordt volgens eigen zeggen niet noemenswaardig vuil, terwijl ik bij mijn fiets het schoonhouden heb opgegeven (ook alleen verharde weg). Het is bij mij gewoon niet te doen, vooral in deze natte periode.

Mijn oude e-bike versleet kettingen en tandwielen bij de vleet (chainglider). Mijn huidige fiets is met 18.000 kilometer nog bezig met zijn 1e riem en tandwielen. In mijn geval ben ik er van overtuigd dat een riem voor mij de betere optie is en dat ik de meerprijs al terug heb verdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 07:24:
[...]

Sun-Race wordt ook wel door A-merken gebruikt als kostenbesparing. Ik zou er niet wakker van liggen. Het scheelt al snel tientallen (tot honderden) euro's op een verbruiksonderdeel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• C3kChennie
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:03
Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:29:
[...]

R&M is de Mercedes onder de fietsen. De Rohloff naaf is de Rolls onder de naven.

Deze fiets is zowat full option uitgerust met dubbele batterij en vering.
Enig nadeel aan die fiets is dat die nogal zwaar uit valt, maar het comfort zal top zijn.
Kijk eens wat die nu nieuw zou kosten…. Het zal kort bij 10 k zitten.

Ik twijfel niet aan de robuustheid van de fiets, en 5000km is niet veel.
Of je er 5500€ voor over hebt is natuurlijk iets wat alleen jij kan beslissen.

Je kan natuurlijk ook verder zoeken en er eentje kopen met een goedkopere naaf of enkele batterij. Zoals de fiets nu is, is dit een typische trekkingfiets waarmee je de alpen over geraakt met bepakking.
Bravertal schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:21:
[...]

Catalogusprijs is €8.200 dus de verkoopprijs was misschien wel lager (of gratis extra toebehoren). €2.700 daling in twee jaar vind ik eigenlijk te weinig. Persoonlijk vind ik meer een bedrag redelijk onder de 5k, laat je weten hoe het afgelopen is?
Athome schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:57:
[...]

Het lijkt er op dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Yamaha is de motor en Rohloff is alleen de naaf. Je kan de pecentages van de 2 op geen enkele manier met elkaar vergelijken.
Je moet de Enviolo HUB met een ratio van 380% vergelijken met de Rohloff E14 (526%).
Met de percentages wordt bedoeld dat bij de Enviolo het verschil tussen de laagste en hoogste versnelling 3.8 keer is. Je moet de in de laagste versnelling dus 3.8x vaker rond met de trappers dan in de hoogste versnelling bij dezelfde snelheid.
Bij de Rohloff is dit 5.26x

Technisch gezien is de Rohloff is de absolute winnaar. Grotere range, beter rendement en geschikt voor een hoger koppel. De versnellingen van Rohloff merk je bijna niet.
Als de fiets een 25 km/u variant is. Is de Rohloff eigenlijk overkill. Te veel versnellingen. Tenzij de bedoeling is om de heuvels/bergen in te gaan. Dan zal je genieten van de Rohloff en zal de Enviolo te kort gaan komen.

Ik fiets zelf met een Rohloff op een R&M Charger 3 HS (High Speed). Tot op de dag van vandaag nog altijd blij dat ik de gigantische meerprijs voor de Rohloff betaald heb en niet de veel goedkopere Enviolo gekozen heb.
jimh307 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Wat een prijzen en wat een fiets :)

Zelf zou ik nooit een e-bike kopen die tegen de tien mille aanzit. Ik onderschat het comfort en de betrouwbaarheid zeker niet en met een Rohloff naaf zit je echt gebakken. Alleen zou ik me over 2 dingen lichtelijk zorgen maken en dat is dat zo'n fiets gewild is/wordt onder het dievengilde en dat de verzekering rete duur gaat worden.

Toen ik mijn fiets net had ging ik naar de appie toe en toen ik terug kwam had iemand een dikke klodder snot op mijn fiets gespuugd. Gewoon pure jaloezie en afgunst en ik werk ook hard om zo'n fiets te kunnen kopen en onderhouden, mag het? Bij de Aldi heb ik het nog nooit meegemaakt (maar die zit in het dorp 700 meter van mijn huis). Vandaar dat ik al moet opletten met een fiets van 3700 euro (Gazelle ultimate C8+ belt), hoe moet ik opletten voor een fiets die nog eens 2,5 keer zo duur is?

*iets van met de ogen kijken en niet met je handjes
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor deze berichten destijds. O+ _/-\o_ O+
Ik zou er op terug komen, en heb mijn tijd daarvoor genomen. :9B

Ben uiteindelijk na wat testritjes op andere fietsen (Giant Stormguard, Cube, Batavia, Veloretti,Stromer ST3) toch gegaan voor de Riese & Müller superdelite rohloff GT.

Heb de fiets uiteindelijk in Augustus 2023 overgenomen voor 4000 euro van de 1e eigenaar, er stond 4700km op de teller.
Ik vond dat in de eerste instantie veel, maar achteraf vind ik dat meevallen want ik fiets in een enkele rit naar werk al tussen de 22 en 25 kilometer qua afstand, sommige dagen fiets ik 100km op een dag.

En je had helemaal gelijk, het comfort, het fietsen, de accu's, onderhoud, allemaal top!
Heb geen storingen gehad met het bosch Kiox display/systeem, de Rohloff naaf/versnellingen geeft ook geen problemen en schakelt heel soepel.
Het zadel heb ik vervangen voor een respiro relaxed van Selle Royal, waardoor licht gebogen of rechtop zitten geen probleem is.
De respiro relaxed ziet er wat logger en groter uit, maar zit heel comfortabel voor ritjes langer dan 1,5 uur.
Mijn enkele rit naar werk (22/25km) leg ik af in gemiddeld 45 min.
Voor de plezier ritten rij ik soms afstanden van 50km of langer, en dan is dit zadel wat relaxer dan het originele zadel wat er op heeft gezeten.

Een telefoonstandaard op het stuur gezet i.v.m. navigatie, en een nieuw stevig kettingslot erbij gekocht.
Ben heel tevreden met de Superdelite, merk dat ik elke keer toch wat verder ben gaan fietsen bij mooi weer, of wat leukere routes pak, zelfs in december gewoon op de fiets naar werk gegaan wanneer het niet al te hard regende.
Af en toe ook echt offroad gegaan met de fiets, heb de standaard suntour voorvork en vering er op zitten,
voor mij is dat voldoende.

In de afgelopen maanden heb ik weinig onderhoud hoeven plegen, binnenkort een achterband laten vervangen.
De fiets is makkelijk te onderhouden, de riem af en toe afspoelen met water, en de vering in de gaten houden is zo een beetje alles wat ik voor nu doe.
Je hebt makkelijk toegang tot de remblokjes/schijven, het achterwiel en voorwiel zijn gemakkelijk te verwijderen, je kan als hobbyist redelijk veel zelf doen.
Qua accu's, ik heb 2x 500 watt in het frame zitten, waarvan 1 accu aan de bovenkant, 1 accu aan de onderkant, zijn beide te verwijderen met de abus fietsleutel.
Ik rij meestal op de fiets met de sport/turbo stand en haal met gemak 80km qua afstand.

Heb daarnaast 2 snel laders, 2 normale laders, en 2 compacte laders.
1 snellader ligt op werk in mijn kluis voor het geval het nodig is, 1 compacte lader altijd in 1 van de fiets tassen.

Ik heb ervoor gekozen om de fiets niet te verzekeren, de fiets laat ik zelden zomaar buiten staan, op werk staat hij altijd in een afgesloten garage, voor andere locaties zorg ik voor een bewaakte (betaalde) stalling.
Tripjes waarbij ik de fiets buiten moet laten staan omdat het echt niet anders kan, zet ik de abus slot (bordo vouwslot) en een dik kettingslot om het frame van mijn fiets en een fietsenrek.

2 minpunten wat ik heb ervaren met de fiets:
1. Is iets cosmetisch, namelijk dat de tassen op de bagage drager krassen op het frame van de bagagedrager achterlaten, dit zie je niet als de tassen er op zitten.
Heb wat schuimrubber op het frame geplakt zodat de tassen daar over heen bewegen.
2. De fiets is inderdaad wat zwaarder dan andere fietsen, dit merk je als je zonder ondersteuning fietst.
Voor de rest geen minpunten, behalve dat mijn vrouw de fiets soms pakt en uren weg is.

Was sceptisch over e-bikes, maar nogmaals dank, ben tevreden met mijn fiets! _/-\o_

Hieronder een foto zonder de tassen op de bagage drager, en nog het oude zadel (foto is van september), zal binnenkort wat nieuwe foto's maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_etANSBpUs-sr4J82CPqTh21G8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pM7igQT3uwKPNFrRJSK5ZMb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4SLT6yJguBpFISnwrQCjQ4gbf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFOAl3WGymvNCwOedcaKRzXn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door C3kChennie op 05-02-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Is er ergens een filmpje of info waar je moet op letten bij het aankopen van een electrische ebike 2de hands?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:18:
Is er ergens een filmpje of info waar je moet op letten bij het aankopen van een electrische ebike 2de hands?
Heb je het openingstopic gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:46:
[...]

Heb je het openingstopic gelezen?
Zal ik eens doen. Srry.

Edit: Is wel veel werk om dat allemaal te lezen. Is er niets beknopter?

[ Voor 17% gewijzigd door Crust op 05-02-2024 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:00:
[...]

Zal ik eens doen. Srry.

Ja, ga naar die fiets, kijk of die er goed uit ziet, niet rammelt en compleet is.
Dan vraag je wat hij voor die fiets wil, je biedt 500€ minder, en na wat gezucht en gezever van beide kanten stel je voor om elkaar in het midden te ontmoeten.

Ik wil dat ook voor jou doen hoor: 2€ per km voor de verplaatsing, en dan 150€ consulting fee.
Vervoer van de fiets tot bij jou thuis kan ook aan 2€ per km extra.

Hebben we een deal?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
[...]

Zal ik eens doen. Srry.

Ja, als jij een beetje op de hoogte wilt zijn van dit topic dan lees je de OP gewoon door. Er is ten eerste veel moeite ingestoken en ten tweede kom je dan veel beter beslagen ten ijs en ten derde neem je dan werk uit onze handen. Op Tweakers wordt verwacht dat jij je eerst inleest wil je deelnemen aan het betreffende topic.

Dus...veel leesplezier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
Iemand ervaring met de Tongsheng motor en een adapter om eigen tandwielen te gebruiken (voor).
Zie er denk ik wel een aantal op Ome Ali maar het is allemaal zo onduidelijk.

Zijn er mensen die een adapter gevonden hebben en zo ja, welke?
Wil graag een groter tandwiel en de huidige moet ook vervangen worden.
Aangezien die een offset hebben van 0.x mm ben je dus verplicht een Tongshen model te kopen.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
jimh307 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:05:
[...]

Ja, als jij een beetje op de hoogte wilt zijn van dit topic dan lees je de OP gewoon door. Er is ten eerste veel moeite ingestoken en ten tweede kom je dan veel beter beslagen ten ijs en ten derde neem je dan werk uit onze handen. Op Tweakers wordt verwacht dat jij je eerst inleest wil je deelnemen aan het betreffende topic.

Dus...veel leesplezier
Ja als ik ertoe geraak voor iemand anders hem koopt. Snap je :). Momenteel zit ik in vergadering... double time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 16:53:
[...]

Ja, ga naar die fiets, kijk of die er goed uit ziet, niet rammelt en compleet is.
Dan vraag je wat hij voor die fiets wil, je biedt 500€ minder, en na wat gezucht en gezever van beide kanten stel je voor om elkaar in het midden te ontmoeten.

Ik wil dat ook voor jou doen hoor: 2€ per km voor de verplaatsing, en dan 150€ consulting fee.
Vervoer van de fiets tot bij jou thuis kan ook aan 2€ per km extra.

Hebben we een deal?
Ja bedankt maar ik zal wel rijden hoor is niet ver van me.

Deze info kreeg ik nog mee:

Net terug van werk.
Display is kiox 300. Hier is een krasbescherming zoals men op gsm plakt op gemonteerd. Onderhoud zijn enkel ketting , tandwielen en remblokken vervangen.
Voorvork is niets aan gebeurd. De wielen die er nu in zitten zijn de originele. Hier is bijna niet mee gereden.
Hij had er direct andere (dt swiss) in gezet. Die wielen staan nu in zijn fully.
Er zit geen speedchip in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:25:
[...]

Ja als ik ertoe geraak voor iemand anders hem koopt. Snap je :). Momenteel zit ik in vergadering... double time.
Wat je nu zegt snap ik volkomen. Misschien dan op goed geluk kopen, begrijpelijk, maar het is altijd goed om op de hoogte te zijn van de techniek van de fiets. Dan weet je ook mét het aankopen waar je op moet letten. Die hele lap tekst heeft zeker zijn functie.

Misschien een idee om hem als gereserveerd te zetten en dan alsnog de OP door te nemen. En ja, er staan er zoveel te koop dat ik toch kritisch blijf.

Het kwam een beetje laks over en dat zouden we jammer vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
jimh307 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:40:
[...]

Wat je nu zegt snap ik volkomen. Misschien dan op goed geluk kopen, begrijpelijk, maar het is altijd goed om op de hoogte te zijn van de techniek van de fiets. Dan weet je ook mét het aankopen waar je op moet letten. Die hele lap tekst heeft zeker zijn functie.

Misschien een idee om hem als gereserveerd te zetten en dan alsnog de OP door te nemen. En ja, er staan er zoveel te koop dat ik toch kritisch blijf.

Het kwam een beetje laks over en dat zouden we jammer vinden :)
True.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LEDfan
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:36
Crust schreef op maandag 5 februari 2024 @ 15:18:
De filmpjes van Roel Peerenboom zijn hiervoor wel interessant, bv. YouTube: TWEEDEHANDS EBIKE KOPEN? LET DAN OP DEZE TIPS! , YouTube: PROEFRIT MAKEN OP EEN FIETS? GEBRUIK DAN DEZE TIPS!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:29
Bad Brains schreef op maandag 5 februari 2024 @ 17:24:
Iemand ervaring met de Tongsheng motor .....
Wil graag een groter tandwiel en de huidige moet ook vervangen worden.
Aangezien die een offset hebben van 0.x mm ben je dus verplicht een Tongshen model te kopen.
Ik heb geen ervaring met andere tandwielen dan die meegeleverd (42T), maar voor de Tsdz2 heb je voor de standaard adapter, 110BCD een kettingblad nodig met 10mm offset, waarschijnlijk met 5 bouten.
De oudere adapter had 4 bouten.

Er zijn ook andere kettingbladen met 10mm offset, maar die kunnen een andere maat hebben bv 104BCD of 130BCD, voor 4 bouten In dat geval moet je er een passende adapter bijkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Die filmpjes duren 9,5 en 7,5 minuten.
Dat is langer dan de openingspost lezen, maar waarschijnlijk minder lang dan al die posts met vragen in te tikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Tommie12 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 21:14:
[...]

Die filmpjes duren 9,5 en 7,5 minuten.
Dat is langer dan de openingspost lezen, maar waarschijnlijk minder lang dan al die posts met vragen in te tikken.
Dat betwijfel ik. Wil je de OP echt begrijpend lezen dan mag je daar wel zo'n 30 minuten voor uit trekken. Het klinkt lang, maar het mag geen straf zijn. Het geeft je inzicht en het bespaard je mogelijk geld.

Voor mijzelf? Ik lees liever rond op Tweakers dan dat ik ga binge watchen naar een of andere serie welke niets toevoegt aan de voeding voor je intellect (persoonlijk uiteraard). Ik leer graag en lees vaak.

De OP doorlezen kost evenveel tijd als 4 nutteloze reclameblokken op de commerciële TV zenders (over nutteloos gesproken).

Het is dus nét waar je prioriteiten liggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roffeltjes
Vandaag de VdV range van dit jaar gezien, begint qua looks wel wat van R&M weg re hebben, ook de prijzen zijn pittig.

Ik vind de nieuwe "SUV" wel mooi geworden, maar wel een hele andere prijscategorie dan mijn fiets :+

De yamaha motor van mijn vrouw is laatst voor de tweede keer vervangen (mazzel, elke keer net binnen garantie), dus we rijden die fiets nog wel even af voordat we naar een nieuwe voor haar gaan kijken , al vrees ik dat zij dan toch ook zo'n dikke fiets als de mijne wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
Mensen hier ervaring met gps trackers in de fiets? Zo ja, welke en welke sim provider?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik twijfel tussen de Watt Brooklyn Black Edition en de Veloretti Ace 2. Kom op deze twee uit Welke is het beste? De Ace2 is goed 1000 euro duurder, maar dat ook waard?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elinx
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:30:
Ik twijfel tussen de Watt Brooklyn Black Edition en de Veloretti Ace 2. Kom op deze twee uit Welke is het beste? De Ace2 is goed 1000 euro duurder, maar dat ook waard?
"De beste" is niet te zeggen, beide ebikes zijn van een andere categorie. De enige overeenkomst is het "trendy" model.

De één heeft een achternaaf motor, een relatief kleine accu en een vast verzet, de ander een middenmotor met een flinke accu en Enviolo versnellingsnaaf. Daar zit een flink prijsverschil tussen.
Echter gaat het niet om een Bosch middenmotor, maar slechts een Bafang M200. Een M4xx was mi meer passend geweest. Dus ook voor die prijs is er bezuinigd op onderdelen.
Wil je vergelijken dan moet je dat doen met ebikes in een gelijke categorie.Dan zal je merken dat de prijzen veel dichter bij elkaar liggen en zien dat Veloretti niet "de beste" is.

Echter voor de afweging "wat te kiezen" gaat het niet alleen om prijs en model, maar ook wat je met de ebike wilt gaan doen.
De Brooklyn is denk ik vooral voor korte afstanden en stadsgebruik geschikt.
Vanwege het ontbreken van versnellingen zal je bij wat langere afstanden en verschillende weersomstandigheden mi al gauw te snel of te langzaam trappen.

[ Voor 29% gewijzigd door elinx op 07-02-2024 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@elinx

Bedankt, allemaal dingen waar ik niet over na heb gedacht Fiets gemiddeld 5000km per jaar, meestal woon werk verkeer. In weer en wind.

Mogelijk was de Tenwaya Ago T ook nog een optie

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-02-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
roffeltjes schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:42:
Vandaag de VdV range van dit jaar gezien, begint qua looks wel wat van R&M weg re hebben, ook de prijzen zijn pittig.

Ik vind de nieuwe "SUV" wel mooi geworden, maar wel een hele andere prijscategorie dan mijn fiets :+

De yamaha motor van mijn vrouw is laatst voor de tweede keer vervangen (mazzel, elke keer net binnen garantie), dus we rijden die fiets nog wel even af voordat we naar een nieuwe voor haar gaan kijken , al vrees ik dat zij dan toch ook zo'n dikke fiets als de mijne wil.
Ik wil me nog eens expliciet excuseren dat ik dat merk ooit bij jou als suggestie heb gegeven. Het blijkt een duur advies te zijn geweest, maar blijkbaar ben je er wel tevreden over.

Wel bizar dat ze in deze markt hun prijzen zo verhogen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:09

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:11:
Fiets gemiddeld 5000km per jaar, meestal woon werk verkeer. In weer en wind.

Het blijft toch voor een groot deel persoonlijke voorkeur. Ik fiets 4500km per jaar op m'n Tenway CGO600 pro, dus een simpel ding zonder versnellingen, met veel plezier. Versnellingen mis ik niet en op mijn route (dwars door Amsterdam) is 25/27km/u snel zat en op die snelheid vind ik de cadans fijn :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Verwijderd schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:11:
.... allemaal dingen waar ik niet over na heb gedacht ......

In dat geval raad ik je aan om de openingspost eens door te lezen.
Daar worden de meeste zaken waar je op moet letten wel vermeld.

De Ago T is al mbt specificaties meer vergelijkbaar met de Veloretti, heeft ook een Enviolo versnellingsnaaf, maar wel een meer krachtige Bafang M420 voor bovendien een scherpere prijs.
Gizz schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:20:
....
Het blijft toch voor een groot deel persoonlijke voorkeur. ....
Precies. Voordeel van de CGO600 pro is de trapkrachtsensor, die een natuurlijke fietservaring geeft.
Iets wat bij veel naafmotoren ontbreekt, zoals oa ook bij de eerder genoemde Watt Brooklyn die slechts een rotatiesensor heeft.

Op internet prijzen en specificaties vergelijken is één, maar de volgende stap is toch echt proefrijden.
Verschillende configuraties, zoals motoren, sensoren en versnellingssystemen geven een verschillende rijervaring.
Ook moet je afwegen hoe en waar het onderhoud van de ebike gaat plaatsvinden.
Al zijn de prijs en specificaties nog zo aantrekkelijk. Als de ebike niet lekker zit en/of fietst of het onderhoud is moeizaam, zal je er niet tevreden over zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door elinx op 07-02-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Tommie12 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:13:
[...]

Wel bizar dat ze in deze markt hun prijzen zo verhogen...
Je kan beter hoog in de markt zitten als het slecht gaat.

De pr8izen liggen deels aan het toch wel relatief lage prijspeil van VdV pre2021, de inflatie daarna doen het natuurlijk ook biet goed

Verder kan je echt wel zien dat ze een flinke stap hebben gemaakt in hun topmodel. Ze hebben ook een "budget" model met een accu in de driehoek (maar dan wel weer net ff anders dan anderen) en die is nog steeds wel betaalbaar. Maar niet zo mooi.

Ik heb verder ook nog niet gekeken, maar ik gok ook dat ze nog steeds iets tot ruim onder de Duitse premium merken zitten (Kalkhoff, R&M). Combineer dat met de custom mogelijkheden en dan blijft het nog steeds wel een logische prijs.

Maar duidelijk niet meer dat (imho onhoudbaar prijspeil) koopje wat ik in 2021 had (3200,-) :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:28
Even onderscheid maken tussen prijsstijging en producten wijzigen.

De nieuwe modellen zijn duurdere fietsen met duurdere componenten. Maar prijzen an zich zijn niet gewijzigd. De oude modellen zijn zelfs nog te bestellen zolang de voorraad strekt (frames e.d. tot ze op zijn). De prijzen daarvan zijn gelijk gebleven. Die staan alleen niet meer op de ‘publieke’ website.

Dus als je vrouw nog zo’n model wil, het kan nu misschien nog.

Ik vind het wel ook jammer. In mijn assortiment / merken nemen ze nou een andere plaats in dan waar ik ze voor gekozen had.

[ Voor 6% gewijzigd door Foxhill op 07-02-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:30:
Ik kan niets zeggen over de Veloretti maar ik heb zelf 10.000 km naar volle tevredenheid op de Brooklyn gefietst. Lange afstanden, buiten de stad, door weer en wind. Alles wat genoemd is over eigenschappen is waar maar voor mij was het prima en de prijs-kwaliteit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
Foxhill schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:49:
Even onderscheid maken tussen prijsstijging en producten wijzigen.
Helemaal eens hoor. Ze hebben niet zomaar prijzen verhoogd, maar (vooral) mooiere frames (tot aan carbon). Onderdelen zijn imho niet heel erg anders (b&m hoger lampje, standaard MT5 remmen, design spatbord), maar samen met dat nieuwe frame is dat inderdaad bij elkaar al snel 500 euro.

Naast de uitlopende lijn die je via je fm kan bestellen bestaat de instaplijn nog steeds en js gewoon betaalbaar, alleen is zoals je al zegt de prijsklasse ertussen verdwenen en zijn ze met het hoogste segment iets geklommen (die carbon range is daar nog bovenip).

Betreft mijn vrouw, eerst haar eigen fiets "op" rijden ook omdat ik over 2.5 jaar weer voor de fietsregeling in aanmerking kom. Dus die frames zoals ik nu heb zal voor haar niet lukken... maar dat zien we dan wel weer :+
Ik vind het wel ook jammer. In mijn assortiment / merken nemen ze nou een andere plaats in dan waar ik ze voor gekozen had.
Ja dat vind ik dus ook jammer. Begrijpelijke keuze, dat wel.

Ik vind het nu wel wat lastig om in het segment 3-4000 euro iets te vinden waar ik enthousiast van wordt, daar waar ik in de klasse 2400-3000 wel wat favorieten zie (4-5000 ook, maar dat is natuurlijk logisch). De instaplijn van VdV vind ik wel heel lomp (wel fauncruineel!). Eigenlijk vind ik dit jaar Sparta niet zo gek.

Laat ik ook vooral voorop stellen dat er ontzettend veel goede fietsen zijn en dat dit puur een persoonlijk ding is. Ik hou van sportief ztten , ultrastijf frame en 50-60mm banden. Wat dat betreft is de benaming SUV van VdV wel op zijn plaats :+

[ Voor 4% gewijzigd door roffeltjes op 07-02-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:48
Bla65 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:02:
[...]

Ik kan niets zeggen over de Veloretti maar ik heb zelf 10.000 km naar volle tevredenheid op de Brooklyn gefietst. Lange afstanden, buiten de stad, door weer en wind. Alles wat genoemd is over eigenschappen is waar maar voor mij was het prima en de prijs-kwaliteit prima.
Freebike Brooklyn toevallig? Die heb ik ongeveer anderhalf jaar en bevalt me zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-08 09:04
[...]

Zal ik eens doen. Srry.

Wauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
maartend schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:44:
Mensen hier ervaring met gps trackers in de fiets? Zo ja, welke en welke sim provider?
Ik heb dit laatst aan een maat gevraagd en hij heeft Invoxiahttps://www.invoxia.com/nl-NL de sleutelhanger variant maar ikzelf heb er nog niet heel diep in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Arjantje72 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:35:
[...]

Freebike Brooklyn toevallig? Die heb ik ongeveer anderhalf jaar en bevalt me zeer goed.
De Freebike Brooklyn is een compleet andere ebike dan de Watt Brooklyn.

De Freebike versie heeft een Bafang middenmotor (M420), net als de eerder genoemde Ace2 (M200) en AgoT (M420), allen met krachtsensor.
De Watt versie heeft een naafmotor en rotatiesensor.

[ Voor 22% gewijzigd door elinx op 07-02-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Ik ben wel benieuwd. Als je een GPS tracker zonder meldkamer ofwel opsporingsdienst hebt, wat doe je dan wanneer je fiets gestolen is? Ga je dan zelf ergens inbreken om je fiets terug te halen? Ga je de politie bellen? Wat doet de politie met je telefoontje?

Tracefy, Biketrax en Loqator hebben geloof ik een meldkamer. Van Tracefy weet ik het zo uit mijn hoofd zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-08 20:52
Arjantje72 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:35:
[...]

De Watt Brooklyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Foxhill schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:54:
Ik ben wel benieuwd. Als je een GPS tracker zonder meldkamer ofwel opsporingsdienst hebt, wat doe je dan wanneer je fiets gestolen is? Ga je dan zelf ergens inbreken om je fiets terug te halen? Ga je de politie bellen? Wat doet de politie met je telefoontje?

Tracefy, Biketrax en Loqator hebben geloof ik een meldkamer. Van Tracefy weet ik het zo uit mijn hoofd zeker.
Volgens mij doet de politie niks actief als je iets als particulier meld.
Hebben ze daar uberhaupt wel tijd/capaciteit voor?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:05
[
Volgens mij doet de politie niks actief als je iets als particulier meld.
Hebben ze daar uberhaupt wel tijd/capaciteit voor?
Nou: bij mij was laatst een Bosch Nyon gestolen. Na 1 week was het apparaat plotseling weer te zien in de Bosch app. Ik kon precies zien waar de Nyon de week daarvoor gebruikt was. En ook waar de laatst bekende positie was én dat deze op een Gazelle gebruikt werd.
De politie gebeld om dat te melden. Tot mijn verbazing werd ik binnen 1 uur door een agente ter plaatse teruggebeld dat ze in de parkeergarage stonden van de flat die ik opgegeven had. Ze hadden alle gestalde fietsen bekeken maar er stond helaas geen elektrische Gazelle tussen. Als de Nyon zich weer meldde moest ik maar opnieuw contact opnemen en dan zouden ze weer gaan kijken. Ik stond echt te kijken van deze actieve inzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
Simple mind schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:26:
[...]

Nou: bij mij was laatst een Bosch Nyon gestolen. Na 1 week was het apparaat plotseling weer te zien in de Bosch app. Ik kon precies zien waar de Nyon de week daarvoor gebruikt was. En ook waar de laatst bekende positie was én dat deze op een Gazelle gebruikt werd.
De politie gebeld om dat te melden. Tot mijn verbazing werd ik binnen 1 uur door een agente ter plaatse teruggebeld dat ze in de parkeergarage stonden van de flat die ik opgegeven had. Ze hadden alle gestalde fietsen bekeken maar er stond helaas geen elektrische Gazelle tussen. Als de Nyon zich weer meldde moest ik maar opnieuw contact opnemen en dan zouden ze weer gaan kijken. Ik stond echt te kijken van deze actieve inzet!
Dat verbaasd mij positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:48
elinx schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:52:
[...]
De Freebike Brooklyn is een compleet andere ebike dan de Watt Brooklyn.

De Freebike versie heeft een Bafang middenmotor (M420), net als de eerder genoemde Ace2 (M200) en AgoT (M420), allen met krachtsensor.
De Watt versie heeft een naafmotor en rotatiesensor.
Ik zag alleen Brooklyn staan, vandaar de vraag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Heb ondertussen het zaakje doorgelezen zoals geadviseerd. Heb het voornaamste en belangrijkste gelezen.

Enkele fietsen die ik tegenkwam in mijn budget van 1800-2600 euro:

https://mtbdatabase.com/b...amont-e-trailster-expert/
2000 km op teller.

https://www.2dehands.be/v...tb/m2076822741-e-mtb-cube
2100 op teller ken dit model niet.

https://archiv.cube.eu/en/2022/534303
10500 km op teller

Welke vinden jullie de beste en wat zou je neertellen? Dan kan ik beter onderhandelen wetende wat de gangbare prijzen zijn. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Foxhill schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:54:

Schande dat zoiets niet actief opgevolgd wordt. Geef je soms de info en doen ze er niets mee... dat is dus supermakkelijk voor hen en dan negeren ze het... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Crust schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:05:
Heb ondertussen het zaakje doorgelezen zoals geadviseerd. Heb het voornaamste en belangrijkste gelezen.

[...]

Welke vinden jullie de beste en wat zou je neertellen? Dan kan ik beter onderhandelen wetende wat de gangbare prijzen zijn. Thanks
Ik heb zitten denken aangezien je vraag specifiek over een elektrische mountainbike gaat zit er misschien nog wel meer kennis in: Tweakers mountainbike

Met weer een nieuwe OP >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Vogels60 op 08-02-2024 12:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elinx
Crust schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:05:

Enkele fietsen die ik tegenkwam in mijn budget van 1800-2600 euro:

...

Welke vinden jullie de beste en wat zou je neertellen? Dan kan ik beter onderhandelen wetende wat de gangbare prijzen zijn....
Ik heb niet eerder gereageerd op je vragen, vanwege het gebrek aan informatie en dat anderen feitelijk hetzelfde antwoordden als ik ook ongeveer zou doen, maar nu denk ik dat ik het niet laten kan.

Omdat je schijnbaar niet de werkelijke aanbiedingen wilt delen doordat je misschien bang bent dat deze weggekaapt wordt, geef je wederom slechts delen van informatie en enkele links naar productsites.
Vervolgens vraag je welke is de beste en wat je kunt bieden.
Echter niemand bij ons heeft een kristallen bol.

Er bestaat geen lijst met "hoeveel een 2e hand ebike waard is", wat bv wel bij auto's het geval is.
De prijs hangt af van staat, zeldzaamheid, gebruikte onderdelen, onderhoud en of de aankoop geschiedt met of zonder garantie, maar het allerbelangrijkste, wat de koper ervoor over heeft en hoe graag hij de desbetreffende aanbieding wilt hebben.

Je bent daarom verwezen naar de openingspagina, maar vond het teveel leeswerk, geeft aan dat je het belangrijkste hebt doorgenomen, maar geeft vervolgens niet aan waarop je de keus voor juist deze vier ebikes (1x Bergamont fully, 3x Cube hardtail) hebt gebaseerd.
Het komt op mij over dat alleen de prijs doorslaggevend is voor je en dat je een voorkeur hebt voor Cube.
Achter een redelijke prijs kom je alleen door verschillende aanbiedingen te vergelijken met de nieuwprijs en reviews te lezen (alweer lezen, ja :Y )
Je krijgt dit niet op een presenteerblaadje.

Een oude ebike met 10000km op de teller is een heel ander verhaal dan een jonge ebike met 2000km op de teller. Maar het zou toch zo maar kunnen dat de oude ebike meer waard is op de 2e handsmarkt.
Vooral bij een zeldzaam aangeboden en gewild goed onderhouden model.
Waar het op neer komt is dat JIJ zo goed mogelijk weet wat je wilt en wat je daarvoor over hebt
Wij doen dit niet voor je, dat zul je echt zelf moeten doen. Wij kunnen je alleen op weg helpen

edit: De tip van @Vogels60 zou ik zeker ter harte nemen. Zeker tav specifieke MTB zaken.
Hoe meer je weet, hoe beter je een afweging kunt maken

[ Voor 17% gewijzigd door elinx op 09-02-2024 01:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-08 16:20
Dag mede Tweakers,

Ik heb hier een oude accu liggen van een elektrische fiets. Volgens de specs zou deze 36V zijn, maar als ik de multimeter eraan hang dan meet ik 39.6V. Is dit normaal of betekent dit dat de accu aan het einde van zijn Latijn is? Ik zou dan juist een te lage spanning verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elinx
Dennisvd1979 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 08:20:
... oude accu l....Volgens de specs zou deze 36V ....meet ik 39.6V. Is dit normaal .....
Bij een accu wordt de nominale spanning aangegeven. Dat is de spanning die de meest lange tijd gemeten wordt onder belasting, 36V.
De werkelijke spanning varieert echter van vol 42V naar leeg 31V.
De zelfontlading van Li ion accu's is zeer laag. In dat geval is 39,6V dus een prima accuspanning, als de accu volgeladen is weggezet.
Je kunt met een Voltmeter bekijken tijdens laden of 42V gehaald kan worden om te bepalen of er geen celgroep kapot is. Ook kan je kijken of de spanning 36V wordt als de accu wordt belast.

Om te bepalen of je accu aan het eind van zijn Latijn is kan je de bruikbare capaciteit ervan bepalen.
Globaal kan je dit doen door de accu te ontladen, vervolgens weer te laden en de tijd te meten tot deze volgeladen is met de op de lader genoteerde laadstroom. Je hebt dan een indicatie van de staat van de accu. (stroom in A x tijd in uur = Ah x 36V = capaciteit in Wh)
Deze waarde zal minder zijn dan de vermelde waarde op de accu, maar niet heel veel minder.

Wil je het exact weten dan moet een dergelijk capaciteit meting gebeuren met een professioneel apparaat bij bv een FM of een accu revisiebedrijf.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 09-02-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
elinx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:37:
[...]
Bij een accu wordt de nominale spanning aangegeven. Dat is de spanning die de meest lange tijd gemeten wordt onder belasting, 36V.
De werkelijke spanning varieert echter van vol 42V naar leeg 31V.
De zelfontlading van Li ion accu's is zeer laag. In dat geval is 39,6V dus een prima accuspanning, als de accu volgeladen is weggezet.
Je kunt met een Voltmeter bekijken tijdens laden of 42V gehaald kan worden om te bepalen of er geen celgroep kapot is. Ook kan je kijken of de spanning 36V wordt als de accu wordt belast.

Om te bepalen of je accu aan het eind van zijn Latijn is kan je de bruikbare capaciteit ervan bepalen.
Globaal kan je dit doen door de accu te ontladen, vervolgens weer te laden en de tijd te meten tot deze volgeladen is met de op de lader genoteerde laadstroom. Je hebt dan een indicatie van de staat van de accu. (stroom in A x tijd in uur = Ah x 36V = capaciteit in Wh)
Deze waarde zal minder zijn dan de vermelde waarde op de accu, maar niet heel veel minder.

Wil je het exact weten dan moet een dergelijk capaciteit meting gebeuren met een professioneel apparaat bij bv een FM of een accu revisiebedrijf.
Dank voor je uitgebreide antwoord.

Tijdens het laden geeft de multimeter 40.2 V aan. De oplader zou 42 V moeten leveren. Is dit een goede waarde?

Ik ga hem straks leegrijden en dan meten hoe lang het duurt voordat hij opgeladen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dennisvd1979 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:59:
[...]

Dank voor je uitgebreide antwoord.

Tijdens het laden geeft de multimeter 40.2 V aan. De oplader zou 42 V moeten leveren. Is dit een goede waarde?

Ik ga hem straks leegrijden en dan meten hoe lang het duurt voordat hij opgeladen is.
Ik zou eerst helemaal opladen, en dan rustig leeg rijden.
Laat even weten hoe groot die batterij is, dan kunnen we al een grove inschatting geven hoe ver je zou moeten geraken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Dennisvd1979 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:59:
....
Tijdens het laden geeft de multimeter 40.2 V aan. De oplader zou 42 V moeten leveren. Is dit een goede waarde? ....
Ik weet niet wanneer je dit gemeten hebt en hoelang de lader is aangesloten.
Als dit kort na aansluiten van de lader is gemeten klopt het wel dat de waarde van 39,6V naar 40,2V stijgt.

Dat de lader 42V maximaal kan afgeven is juist, maar het laden van een Li ion accu gaat via een constante stroom, vandaar dat de spanning langzaam omhoog gaat afhankelijk van de laadtijd.
Het zou het toch wel ca. 41,8V moeten worden bij een volgeladen accu.
Laat maar een enige tijd laden om ook het balanceren van de celgroepen een kans te geven.

edit:
@Tommie12 bedoelt of je de op de accu vermelde capaciteit wilt doorgeven in Wh of Ah.
Ik zou daarnaast ook graag de laadstroom (A) van de lader willen weten,

edit 2:
Als je de accu helemaal leeg gereden hebt, meet dan kort daarna ook de accuspanning, voor je weer gaat laden. Dat zou ca. 32V moeten zijn, misschien iets hoger, maar zeker niet lager dan 31V.

[ Voor 32% gewijzigd door elinx op 09-02-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
elinx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:43:
[...]
Ik weet niet wanneer je dit gemeten hebt en hoelang de lader is aangesloten.
Als dit kort na aansluiten van de lader is gemeten klopt het wel dat de waarde van 39,6V naar 40,2V stijgt.

Dat de lader 42V maximaal kan afgeven is juist, maar het laden van een Li ion accu gaat via een constante stroom, vandaar dat de spanning langzaam omhoog gaat afhankelijk van de laadtijd.
Het zou het toch wel ca. 41,8V moeten worden bij een volgeladen accu.
Laat maar een enige tijd laden om ook het balanceren van de celgroepen een kans te geven.

edit:
@Tommie12 bedoelt of je de op de accu vermelde capaciteit wilt doorgeven in Wh of Ah.
Ik zou daarnaast ook graag de laadstroom (A) van de lader willen weten,

edit 2:
Als je de accu helemaal leeg gereden hebt, meet dan kort daarna ook de accuspanning, voor je weer gaat laden. Dat zou ca. 32V moeten zijn, misschien iets hoger, maar zeker niet lager dan 31V.
De accu heeft een capaciteit van 11 Ah en 396 Watt. De oplader heeft als output 42 Volt met 2 A.

Ik heb de accu geladen tot het groene lampje op de lader ging branden. Dit zou betekenen dat hij vol is. Ik ben ermee gaan fietsen, maar na 4 Km viel de fiets computer en trapondersteuning al uit. Ook niet meer aan te krijgen. Bij thuiskomst het voltage gemeten en helaas is mijn vermoeden juist. 19 Volt gemeten.

Is de accu dan afgeschreven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elinx
Dennisvd1979 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 15:35:
.... Bij thuiskomst het voltage . ..... 19 Volt gemeten.

Is de accu dan afgeschreven?
Daar lijkt het wel op, 4 celgroepen (van de 10) laten het afweten.
Maar het kan zijn dat langer balanceren toch nog iets kan verbeteren.

Heb je de spanning nog gemeten vlak na het laden, voor je hem in gebruik nam?
Het groene lampje betekent alleen vol bij een gebalanceerde accu

Als je de accu gaat laden met 2A, dan zou dit normaal gesproken ca. 6 uur (11/2) moeten duren, maar omdat er nogal veel celgroepen uit balans zijn, kost het heel veel tijd om deze weer op niveau te laden.
Het balanceren begint als de eerste celgroep een waarde bereikt van ca. 4.1V.
Het balanceren daarna gebeurd met een veel lagere laadstroom en duurt daarom heel veel langer dan 6 uur, misschien wel dagen. Uiteindelijk kom je op 41,8V, mits alle celgroepen nog intact zijn.
Als je de 41,8V al na een korte laadtijd bereikt of nimmer, is de accu zeker afgeschreven.

[ Voor 6% gewijzigd door elinx op 09-02-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisvd1979
elinx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 16:11:
[...]
Daar lijkt het wel op, 4 celgroepen (van de 10) laten het afweten.
Maar het kan zijn dat langer balanceren toch nog iets kan verbeteren.

Heb je de spanning nog gemeten vlak na het laden, voor je hem in gebruik nam?
Het groene lampje betekent alleen vol bij een gebalanceerde accu

Als je de accu gaat laden met 2A, dan zou dit normaal gesproken ca. 6 uur (11/2) moeten duren, maar omdat er nogal veel celgroepen uit balans zijn, kost het heel veel tijd om deze weer op niveau te laden.
Het balanceren begint als de eerste celgroep een waarde bereikt van ca. 4.1V.
Het balanceren daarna gebeurd met een veel lagere laadstroom en duurt daarom heel veel langer dan 6 uur, misschien wel dagen. Uiteindelijk kom je op 41,8V, mits alle celgroepen nog intact zijn.
Als je de 41,8V al na een korte laadtijd bereikt of nimmer, is de accu zeker afgeschreven.
Net heeft hij weer 2 uur aan de lader gelegen waarna de lader aangaf dat hij vol zou moeten zitten. Voltage die ik toen heb gemeten is 40.1.

Het verbruik is ook heel wisselend, want de reden dat ik hem wilde testen begon namelijk toen ik hem voor het eerst in gebruik nam en toen maar 5 Km kon fietsen. Ik heb hem toen een hele nacht aan de lader gehad en de dag erop kon ik max 11 Km fietsen. Allemaal op de normale stand qua trapondersteuning. Afgelopen nacht heeft hij weer aan de lader gelegen en vandaag kwam ik dus maar die 4 Km ver. Ik zal eens proberen om hem een aantal dagen aan de lader te laten liggen zoals je aangaf. Wie weet brengt het nog wat.

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor jullie input! Dat heeft echt geholpen bij het testen👍👍👍

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
Dennisvd1979 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:02:
[...]

Net heeft hij weer 2 uur aan de lader gelegen waarna de lader aangaf dat hij vol zou moeten zitten. Voltage die ik toen heb gemeten is 40.1.

Het verbruik is ook heel wisselend, want de reden dat ik hem wilde testen begon namelijk toen ik hem voor het eerst in gebruik nam en toen maar 5 Km kon fietsen. Ik heb hem toen een hele nacht aan de lader gehad en de dag erop kon ik max 11 Km fietsen. Allemaal op de normale stand qua trapondersteuning. Afgelopen nacht heeft hij weer aan de lader gelegen en vandaag kwam ik dus maar die 4 Km ver. Ik zal eens proberen om hem een aantal dagen aan de lader te laten liggen zoals je aangaf. Wie weet brengt het nog wat.

Mag ik jullie hartelijk bedanken voor jullie input! Dat heeft echt geholpen bij het testen👍👍👍
@elinx Heeft je heel goed geholpen.

Echter is mijn advies om het gebruik van die accu acuut te staken. Wat je in feite doet zijn defecte cellen (en dat zijn er wel wat) geforceerd opladen en dat kan fout gaan. Er kan brand ontstaan en als je hiermee door wilt gaan zou ik hem niet aan de fiets of in huis opladen. De accu is duidelijk defect en een optimale veiligheid is niet waar te borgen.

Wat kun je doen?

Het na laten meten bij de FM kost alleen geld en heeft nu geen nut. Een accu die maar een paar kilometer meegaat is gewoonweg hartstikke op. De lader lijkt me in orde (aangezien de voltages) en ga eens rond kijken of die accu niet valt te reviseren. Laat dan toch voor de zekerheid je lader testen.

Wellicht klinkt het rancuneus, maar ik ben begaan met jouw veiligheid en staak het gebruikt direct. Leg de accu op een koele plek neer en nu even niet in huis.

Hoe komt het zo? Hier wat diepgang:

Als een accu nieuw is zijn alle cellen normaliter redelijk gelijk, maar nooit voor de 100%. Een nieuwe cel die 99,9% gelijk is zal geen problemen geven. Naarmate de accu ouder wordt zullen de cellen steeds meer gaan afwijken. Met het balanceren is dit nog redelijk recht te trekken, maar een cel wijkt fysiek af omdat de fabricage nooit 100,00% gelijk is. Op ten duur is dit door het BMS niet meer recht te trekken en zal de actieradius ineenstorten als een kaartenhuis. In het begin gaat dit zeer langzaam, maar naarmate het ouder worden gaat dit steeds sneller. Zodra de resterende capaciteit beneden de 50% komt zal het einde steeds sneller naderen.

Hoe zou het horen?
De Sparta e-motion c5. Deze fiets hebben we gekocht in april 2015. Hij had een accu van 522 Wh en deze was gezond. Sinds 2020 merkten we een achteruitgang en was de actieradius nog 75% vergeleken met nieuwstaat. Deze accu is nu op een haar na dood. Op lage ondersteuning perst mijn zus (55 kilo) er nog 35 km uit, maar op de hoogste stand nog maar enkele kilometers. In de laatste 4 jaar is de accu van 75% naar 16% gegaan (ik heb hem getest op 1C ontlading). Daarna is deze weer opgeladen en heb ik een test gedaan op 0,2C en toen had hij nog 31% over.
Dus een oude accu kan nog wel mee op standje eco, maar ga niet voluit.

Ik heb daar de apparatuur voor (eigen accugroothandel)

Dat is dus hoe lithiumcellen verouderen. De accu van de Sparta is natuurlijk verouderd en de celgroepen zijn redelijk consistent gebleven. Dit is toch anders dan jouw accu. Jouw accu is simpelweg defect en niet meer te redden. Reviseren is de enigste oplossing.

Als dit te duur wordt kun je ook gaan informeren om voor een kleinere capaciteit te kiezen. Je zult bij jezelf moeten nagaan wat je eisen zijn qua actieradius.

PS: Ik werk niet met particulieren, maar ik lever de cellen aan veel revisiebedrijven. Wie je ook belt, ze hebben een reputatie hoog te houden en ze leveren allemaal prima werk. Er is dus niet één specifieke reviseur die met kop en schouders uitsteekt boven de anderen.

Als er nog vragen zijn hoor ik die graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elinx
Dennisvd1979 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 18:02:
.... Afgelopen nacht heeft hij weer aan de lader gelegen en vandaag kwam ik dus maar die 4 Km ver. Ik zal eens proberen om hem een aantal dagen aan de lader te laten liggen zoals je aangaf. .....
Dit is een iets andere setting dan in je eerste post is aangegeven.

Uit die eerste beschrijving had ik aangenomen dat je de accu nog niet opgeladen had tot 39,6V, maar dat je een oude "gevonden" accu had nagemeten. (misschien een beetje naïef gedacht van mij)
Naar nu blijkt dat na een nacht laden de accuspanning op 39,6V uitkomt en later op 40,1V is een ander verhaal.
Omdat in dat geval zeker 1 celgroep niet meer meedoet en andere celgroepen overladen worden. Bij ontlading kwam ik zelfs op 4 celgroepen die niet goed functioneren.
Normaal zorgt de BMS ervoor dat er geen oververhitting ontstaat, maar daarop vertrouwen zou ik niet.

Ik ben het dan ook met @jimh307 eens dat langer laden geen zin meer heeft en is de accu niet meer te gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door elinx op 09-02-2024 20:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennisvd1979
jimh307 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:02:
[...]

@elinx Heeft je heel goed geholpen.

Echter is mijn advies om het gebruik van die accu acuut te staken. Wat je in feite doet zijn defecte cellen (en dat zijn er wel wat) geforceerd opladen en dat kan fout gaan. Er kan brand ontstaan en als je hiermee door wilt gaan zou ik hem niet aan de fiets of in huis opladen. De accu is duidelijk defect en een optimale veiligheid is niet waar te borgen.

Wat kun je doen?

Het na laten meten bij de FM kost alleen geld en heeft nu geen nut. Een accu die maar een paar kilometer meegaat is gewoonweg hartstikke op. De lader lijkt me in orde (aangezien de voltages) en ga eens rond kijken of die accu niet valt te reviseren. Laat dan toch voor de zekerheid je lader testen.

Wellicht klinkt het rancuneus, maar ik ben begaan met jouw veiligheid en staak het gebruikt direct. Leg de accu op een koele plek neer en nu even niet in huis.

Hoe komt het zo? Hier wat diepgang:

Als een accu nieuw is zijn alle cellen normaliter redelijk gelijk, maar nooit voor de 100%. Een nieuwe cel die 99,9% gelijk is zal geen problemen geven. Naarmate de accu ouder wordt zullen de cellen steeds meer gaan afwijken. Met het balanceren is dit nog redelijk recht te trekken, maar een cel wijkt fysiek af omdat de fabricage nooit 100,00% gelijk is. Op ten duur is dit door het BMS niet meer recht te trekken en zal de actieradius ineenstorten als een kaartenhuis. In het begin gaat dit zeer langzaam, maar naarmate het ouder worden gaat dit steeds sneller. Zodra de resterende capaciteit beneden de 50% komt zal het einde steeds sneller naderen.

Hoe zou het horen?
De Sparta e-motion c5. Deze fiets hebben we gekocht in april 2015. Hij had een accu van 522 Wh en deze was gezond. Sinds 2020 merkten we een achteruitgang en was de actieradius nog 75% vergeleken met nieuwstaat. Deze accu is nu op een haar na dood. Op lage ondersteuning perst mijn zus (55 kilo) er nog 35 km uit, maar op de hoogste stand nog maar enkele kilometers. In de laatste 4 jaar is de accu van 75% naar 16% gegaan (ik heb hem getest op 1C ontlading). Daarna is deze weer opgeladen en heb ik een test gedaan op 0,2C en toen had hij nog 31% over.
Dus een oude accu kan nog wel mee op standje eco, maar ga niet voluit.

Ik heb daar de apparatuur voor (eigen accugroothandel)

Dat is dus hoe lithiumcellen verouderen. De accu van de Sparta is natuurlijk verouderd en de celgroepen zijn redelijk consistent gebleven. Dit is toch anders dan jouw accu. Jouw accu is simpelweg defect en niet meer te redden. Reviseren is de enigste oplossing.

Als dit te duur wordt kun je ook gaan informeren om voor een kleinere capaciteit te kiezen. Je zult bij jezelf moeten nagaan wat je eisen zijn qua actieradius.

PS: Ik werk niet met particulieren, maar ik lever de cellen aan veel revisiebedrijven. Wie je ook belt, ze hebben een reputatie hoog te houden en ze leveren allemaal prima werk. Er is dus niet één specifieke reviseur die met kop en schouders uitsteekt boven de anderen.

Als er nog vragen zijn hoor ik die graag :)
Ik heb je advies ter harte genomen en zojuist de stekker eruit getrokken. We laten hem rustig gaan :)

Dank je wel voor het advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisvd1979
elinx schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 19:54:
[...]
Dit is een iets andere setting dan in je eerste post is aangegeven.

Uit die eerste beschrijving had ik aangenomen dat je de accu nog niet opgeladen had tot 39,6V, maar dat je een oude "gevonden" accu had nagemeten. (misschien een beetje naïef gedacht van mij)
Naar nu blijkt dat na een nacht laden de accuspanning op 39,6V uitkomt en later op 40,1V is een ander verhaal.
Omdat in dat geval zeker 1 celgroep niet meer meedoet en andere celgroepen overladen worden. Bij ontlading kwam ik zelfs op 4 celgroepen die niet goed functioneren.
Normaal zorgt de BMS ervoor dat er geen oververhitting ontstaat, maar daarop vertrouwen zou ik niet.

Ik ben het dan ook met @jimh307 eens dat langer laden geen zin meer heeft en is de accu niet meer te gebruiken.
Nee, je hebt gelijk. Er lopen wat situaties door elkaar heen. Beetje warrig van mijn kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Laatst online: 20:27
Een tijdje geleden had ik hier de vraag gesteld of er mensen waren die gebruikt maakt van de AUTO ondersteuningsmodus in combi met een automaat.

Wel ik heb intussen deze modus laten activeren ipv de SPORT modus.

Wat is dit voor mij zalig fietsen.

Ik heb de cadans ingesteld op 60 en rij nu meestal met de AUTO ondersteuning en soms nog TOUR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 18:21
Hallo allen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een elektrische fiets. Ik ben onlangs vader geworden van een tweede dus er moeten twee kids op kunnen. Daarnaast zal ik hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk (10min) en richting de stad (15min), wellicht wil ik in de toekomst wel iets langere afstanden gaan fietsen als uitje met de kids.

Mijn budget is +-2000.

Nu staat er bij een lokale fietsenmaker de batavus finez e-go power exclusive uit 2021. Ik krijg hierbij nog 1 jaar garantie en ziet er voor de rest netjes uit. Er is 8500 kilometer meegefietst. Snaar zag er ook nog goed uit.

Ik ben eigenlijk wel enthousiast hierover, maar alleen de kilometer stand laat mij nog een beetje twijfelen.

Kan iemand mij vertellen of dit veel is? Of moet ik nog ergens anders mee rekening houden?

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Salvogs schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:14:
Er is 8500 kilometer meegefietst.
Ik heb mijn vorige afgeschreven na 7,500 km. Wel veelal over slechte wegen, maar de kosten van benodigde vervangingen gingen te hoog worden. Ik vind 8,5k veel.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:52:
[...]

Ik heb mijn vorige afgeschreven na 7,500 km. Wel veelal over slechte wegen, maar de kosten van benodigde vervangingen gingen te hoog worden. Ik vind 8,5k veel.
Wow hoop dat de gemiddelde ebike het wat langer vol houd. Heb nu 7100km op een Stella in net iets meer dan een jaar. Wel het nodige onderhoud, le,,kke banden kosten gehad(+/-300 Euro). Om even 3000 totaal af te schrijven in 1 1/2 tot 2 jaar af te schrijven.

Wil toch nog eens een non ebike met belt proberen.
Hopelijk fiets dat net zo ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Nu online
Salvogs schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:14:
Hallo allen,

Ik ben al geruime tijd op zoek naar een elektrische fiets. Ik ben onlangs vader geworden van een tweede dus er moeten twee kids op kunnen. Daarnaast zal ik hem voornamelijk gebruiken voor woon-werk (10min) en richting de stad (15min), wellicht wil ik in de toekomst wel iets langere afstanden gaan fietsen als uitje met de kids.

Mijn budget is +-2000.

Nu staat er bij een lokale fietsenmaker de batavus finez e-go power exclusive uit 2021. Ik krijg hierbij nog 1 jaar garantie en ziet er voor de rest netjes uit. Er is 8500 kilometer meegefietst. Snaar zag er ook nog goed uit.

Ik ben eigenlijk wel enthousiast hierover, maar alleen de kilometer stand laat mij nog een beetje twijfelen.

Kan iemand mij vertellen of dit veel is? Of moet ik nog ergens anders mee rekening houden?

Hartelijk dank!
Dat zijn inderdaad best wat kilometers, zal er dan ook aan liggen voor hoeveel hij te koop staat.
De accu zal natuurlijk aanzienlijk minder capaciteit hebben, iets om rekening mee te houden.
Belangrijk is dat hij goed is onderhouden.
Maar je moet voor de rest vooral geluk hebben denk ik, want naast de accu's zijn de motoren ook niet voor eeuwig helaas.
Garantie is leuk, maar wat bedoelen ze daar precies mee? Als de accu of de motor het begeeft zetten ze er dan weer een nieuwe in, bijvoorbeeld?

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:09:
Wow hoop dat de gemiddelde ebike het wat langer vol houd. Heb nu 7100km op een Stella in net iets meer dan een jaar. Wel het nodige onderhoud, le,,kke banden kosten gehad(+/-300 Euro). Om even 3000 totaal af te schrijven in 1 1/2 tot 2 jaar af te schrijven.
De Britse wegen zijn gewoon heel slecht en ik ben ook niet de lichtste ;) . Mede door de Covid pandemie er ook minder op gefietst in die periode, niet elke dzg naar het werk en terug.

Ik heb hem 6 jaar gehad. Kan er nog op fietsen, hoor, maar toch een nieuwe gekocht.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
gambieter schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:45:
[...]

De Britse wegen zijn gewoon heel slecht en ik ben ook niet de lichtste ;) . Mede door de Covid pandemie er ook minder op gefietst in die periode, niet elke dzg naar het werk en terug.

Ik heb hem 6 jaar gehad. Kan er nog op fietsen, hoor, maar toch een nieuwe gekocht.
In 6 jaar 7500 km: dat is toch niks! Ik heb er nu 15500 km in 4 jaar mee gereden: fiets is nog zo ongeveer als nieuw en ga ik nog lang niet vervangen.
Bij nog geen 1300 km per jaar is een elektrische fiets wel een hele hoge investering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Simple mind schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:58:
In 6 jaar 7500 km: dat is toch niks! Ik heb er nu 15500 km in 4 jaar mee gereden: fiets is nog zo ongeveer als nieuw en ga ik nog lang niet vervangen.
Bij nog geen 1300 km per jaar is een elektrische fiets wel een hele hoge investering.
Je denkt in Nederlandse termen en infrastructuur (veiligheid). Als ik nog in Nederland zou wonen zou ik ook veel meer kilometers maken en minder schade/slijtage hebben gehad. Aangezien het mijn hoofdvervoermiddel is, is de investering het meer dan waard ;) .En de batterij is hergebruikt op de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvogs
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 18:21
JohanNL schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:21:
[...]

Dat zijn inderdaad best wat kilometers, zal er dan ook aan liggen voor hoeveel hij te koop staat.
De accu zal natuurlijk aanzienlijk minder capaciteit hebben, iets om rekening mee te houden.
Belangrijk is dat hij goed is onderhouden.
Maar je moet voor de rest vooral geluk hebben denk ik, want naast de accu's zijn de motoren ook niet voor eeuwig helaas.
Garantie is leuk, maar wat bedoelen ze daar precies mee? Als de accu of de motor het begeeft zetten ze er dan weer een nieuwe in, bijvoorbeeld?
Goedemorgen,

De fiets staat te koop voor 2000 euro. Goed punt mbt wat er exact onder de garantie valt.
Simple mind schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Mooie kilometers, ik ben wel nieuwsgierig welke fiets je hebt en laat je jaarlijks onderhoud doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 24-08 19:04
Mijn vriendin zoekt een e-bike of eigenlijk een hybride ebike?

Het wensenlijstje (missen we nog iets?)

- Lichte fiets, want trapondersteuning zal alleen aanstaan bij een heuvel of zware tegenwind. Het merendeel zal dus op eigenkracht worden gefietst.
- Riemaandrijving, qua onderhoud is dit wenselijk.
- kinderzitje achterop tot 15 kg is prima, onze dochters zijn klein en licht. Urban iki Junior seat https://www.urbaniki.com/...i-brown-met-montagekader/
- Duurzaam, de fiets dient een hele poos mee te gaan.
- Zithouding rechtop.
- Qua framemaat, zij is 1,70. framemaat 53-54 is prima.
- Voorkeur voor aanschaf bij een FM, stukje service.

Welke merken / modellen dienen we te shortlisten?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
De fietsen die hier specifiek voor bedoeld zijn vallen dan al af... mama/familiefietsen.
Wil je echt vast houden aan dat gewicht? Deze fietsen zijn juist zwaarder omdat het frame steviger en iets langer is.
Met betrekking tot de maat, mijn vrouw is 1.68 en heeft nu toch een maat 49 i.v.m. dat het zadel lager moet kunnen als normaal om stabiel met je voet op de grond te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
MrGab schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:22:
Mijn vriendin zoekt een e-bike of eigenlijk een hybride ebike?

Het wensenlijstje (missen we nog iets?)

- Lichte fiets, want trapondersteuning zal alleen aanstaan bij een heuvel of zware tegenwind. Het merendeel zal dus op eigenkracht worden gefietst.
- Riemaandrijving, qua onderhoud is dit wenselijk.
- kinderzitje achterop tot 15 kg is prima, onze dochters zijn klein en licht. Urban iki Junior seat https://www.urbaniki.com/...i-brown-met-montagekader/
- Duurzaam, de fiets dient een hele poos mee te gaan.
- Zithouding rechtop.
- Qua framemaat, zij is 1,70. framemaat 53-54 is prima.
- Voorkeur voor aanschaf bij een FM, stukje service.

Welke merken / modellen dienen we te shortlisten?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Je vraagt niks speciaals hoor.
Alleen je eerste zin geeft aan dan je amper met een ebike gereden hebt.
Niemand zet die ondersteuning uit, maar je kan die heel laag zetten, op eco bv.
En sowieso, als je een stevige fietser bent, en je duwt de snelheid boven de 25, dan doet de motor toch niks.
Je kiest dan ook best een fiets met een middenmotor.
Vooral met kindjes op de fiets kan je de ondersteuning wel gebruiken.

Ik zou gewoon naar een lokale FM gaan, en het aanbod eens bekijken, en dan een paar fietsen proberen. Proberen is liefst een paar km ver, en niet een rondje op de parking.
Als je echt een paar merken wil: Batavus, Norta, VelodeVille, Stevens,…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Vogels60 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:35:
De fietsen die hier specifiek voor bedoeld zijn vallen dan al af... mama/familiefietsen.
Wil je echt vast houden aan dat gewicht? Deze fietsen zijn juist zwaarder omdat het frame steviger en iets langer is.
Met betrekking tot de maat, mijn vrouw is 1.68 en heeft nu toch een maat 49 i.v.m. dat het zadel lager moet kunnen als normaal om stabiel met je voet op de grond te staan.
Je bedoelt dat een kinderzitje achterop ervoor zorgt dat het frame een stuk zwaarder wordt?

Bedankt voor de tip mbt de maat. Er is een een Gazelle Bloom moederfiets met framemaat 53 in bezit, vandaar dat we die maat aanhouden maar ik vermoed dat een goede FM met je meedenkt hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
Tommie12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Je vraagt niks speciaals hoor.
En sowieso, als je een stevige fietser bent, en je duwt de snelheid boven de 25, dan doet de motor toch niks.
Je kiest dan ook best een fiets met een middenmotor.
Vooral met kindjes op de fiets kan je de ondersteuning wel gebruiken.

Ik zou gewoon naar een lokale FM gaan, en het aanbod eens bekijken, en dan een paar fietsen proberen. Proberen is liefst een paar km ver, en niet een rondje op de parking.
Als je echt een paar merken wil: Batavus, Norta, VelodeVille, Stevens,…
Het uitgangspunt is eigenlijk meer dat je als je op eigenkracht kunt fietsen je dit ook doet. Het gaat mijn vriendin er meer om na 9 uur gestaan te hebben (staand werk in een winkel) de terugrit naar huis met een flike heuvel wel eens pittig is en dan een duwtje in de rug kan gebruiken. Vandaar ook de wens om een lichte ebike (Pendix systeem wellicht) aan te schaffen. Natuurlijk kan ze over 15+ jaar vaker de ondersteuning aanzetten (wens is om de fiets echt lang te gebruiken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:59
gambieter schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 19:52:
[...]

@Salvogs om hier een beetje tegenwicht aan te bieden: mijn (destijds nieuw gekochte) 2021 Gazelle tikt inmiddels de 18000 kilometer aan. Aan onderhoud en vervangingskosten ben ik nog geen €300 kwijt. De accu begint nu iets minder te worden, maar 75 kilometer haal ik nog steeds, ook in de koude weken. Voor zover ik nu kan beoordelen komen er voorlopig ook nog geen dure reparaties aan.

Twee totaal verschillende ervaringen dus met betrekking tot een wat hogere kilometerstand. Met betrekking tot jouw vraag: een goede fietsenmaker zal je eerlijk vertellen wat de staat van de fiets is. Als de vorige eigenaar zuinig is geweest op het materiaal zou ik het best aandurven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
MrGab schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Het uitgangspunt is eigenlijk meer dat je als je op eigenkracht kunt fietsen je dit ook doet. Het gaat mijn vriendin er meer om na 9 uur gestaan te hebben (staand werk in een winkel) de terugrit naar huis met een flike heuvel wel eens pittig is en dan een duwtje in de rug kan gebruiken. Vandaar ook de wens om een lichte ebike (Pendix systeem wellicht) aan te schaffen. Natuurlijk kan ze over 15+ jaar vaker de ondersteuning aanzetten (wens is om de fiets echt lang te gebruiken).
Vergeet Pendix, het is duur en biedt een slechte fietservaring.
Met elke electrische fiets kan je op eigen kracht fietsen.
De lichtste fietsen zijn wat minder stabiel, en ook minder geschikt voor kinderzitjes omdat het frame minder stijf is.

Ik zou dan wel kiezen voor een fiets met Nexus8 of 5, en geen enviolo want die hebben meer weerstand.
Op elke ebike kan je jezelf behoorlijk in het zweet trappen hoor. En op vlakke weg is dat gewicht niet doorslaggevend.
Ik denk dat je beeld te veel bepaald wordt door senioren die aan 15km/h rechtop en in groot verzet zonder een druppel zweet over de fietspaden slenteren.
Ik rij aan 25-26 half hijgend als ik zin heb om de hartslag eens goed omhoog te duwen op standje tour of eco, en na een tour van 30-50km komt is vol in het zweet thuis.
Maar als ik een boodschap ga doen en niet wil zweten rij ik 22 op sport en kom droog aan.
Het is maar wat je wil.
‘s Ochtends zonder moeite naar het werk en ‘s avonds effe door trekken. Kan allemaal, het is gewoon een kwestie van welke kracht je op de trappers zet en hoe snel je wil rijden in welke stand.

En 15 + jaar… kan lukken, maar als een fiets intensief gebruikt wordt is die na een jaar of 10 -15 wel wat gaar aan het worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Tommie12 op 11-02-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
Salvogs schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:03:

Mooie kilometers, ik ben wel nieuwsgierig welke fiets je hebt en laat je jaarlijks onderhoud doen?
Het is een Gazelle Ultimate C380.
Onderhoud doe ik zelf als het nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Simple mind schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:26:
[...]

Het is een Gazelle Ultimate C380.
Onderhoud doe ik zelf als het nodig is.
Top!
En de enviolo houdt goed stand?
Heb je nog de eerste riem er op liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
MrGab schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:14:
[...]

Je bedoelt dat een kinderzitje achterop ervoor zorgt dat het frame een stuk zwaarder wordt?

Bedankt voor de tip mbt de maat. Er is een een Gazelle Bloom moederfiets met framemaat 53 in bezit, vandaar dat we die maat aanhouden maar ik vermoed dat een goede FM met je meedenkt hierover.
Wat toevallig, wij hebben laatst een Bloom C380 gekocht. Jullie hebben dan de niet elektrische variant neem ik aan?
M.b.t. gewicht is het hele frame steviger, want er zal voor bij het stuur een kinderzitje (hoog) komen te hangen 3+9kg?, dan nog een voordrager waar 15/20kg op mag dit betekend dus een stevige buis vanaf zowat de trapas tot aan het balhoofd aangezien lage instap frame. Kijk voor de lol eens op de sticker die op het frame van die Bloom is aangebracht wat je daar op en aan mag hangen aan gewichten. Het frame van de familiefiets is ook langer omdat je anders met je knieen tegen het voorzitje aan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
Ja eerste riem. Ook nog nooit ingespoten met siliconenspray of iets dergelijks. Van de Enviolo heb ik de vrijloop een keer vervangen omdat deze soms doortrapte. Stelt niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Simple mind schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:33:
Ja eerste riem. Ook nog nooit ingespoten met siliconenspray of iets dergelijks. Van de Enviolo heb ik de vrijloop een keer vervangen omdat deze soms doortrapte. Stelt niks voor.
Mooi een zelfsleutelaar, dan heb ik wat vragen haha.

Aan het "interne schakelsysteem" dus nog niks?
Was die vrijloop duur?
Het schijnt dat de Enviolo ooit verloopt, heb je die met afstellen van de kabels gewoon op kunnen lossen? Nog geen gebroken kabels gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
Vrijloop was iets van €25. Kabels heb ik vervangen door betere versie; minder weerstand. Verlopen merk ik niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Klinkt goed. Betere van Shimano of Jag-Wire?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:40
MrGab schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Ik snap je uitgangspunt. Alleen snap je denk ik niet goed hoe bijv. een Bosch middenmotor werkt. Deze meest gebruikte motor heeft echte trapondersteuning. Het ondersteunt dus je tijdens trappen. Het neemt het werk niet uit handen.
Als je wind tegen hebt, extra gewicht op de fiets hebt of tegen een heuvel op moet, zal je dit nog steeds voelen. Net als op een gewone fiets. Je kan er dan voor kiezen op dit soort momenten gewoon wat meer de laten ondersteunen.
Zoals ik het vaker tegen mensen zeg. De energie die je op een gewone fiets moet leveren om 18-20 km/u te fietsen, ben je op een e-bike nodig om 25 km/u te fietsen.

Op mijn woon/werk traject van 10 minuten lever ik normaal gesproken een vermogen van 150-180 watt om de fiets vooruit te krijgen. Terwijl ik nog steeds met ondersteuning fiets.

Het idee van een hybride fiets zou ik loslaten. De motor en accu geven extra gewicht en vragen daarmee dus al extra energie van de persoon op de fiets. Ik zou dus kiezen voor een motor die het best bij je wensen best.
Zoals al is gezegd door anderen. Kijk eens naar iets met een Bosch midden motor. De keuze is enorm met deze motor. De ECO stand van Bosch komt redelijk overeen met fietsen zonder ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
Vogels60 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:52:
Klinkt goed. Betere van Shimano of Jag-Wire?
Jagwire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Nu online
Thanks, kan ik deze alvast in m'n achterhoofd houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:15
Tommie12 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:36:
[...]

Wrong. Op mijn E-MTB kan ik hem op uit zetten (staat dan echt losgekoppeld, maar nog wel in een soort aan stand) om zonder enige ondersteuning of tegenkracht te fietsen.
Dat is ook de reden dat ik maar een 250 accu heb

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 11-02-2024 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Niet online
gambieter schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:19:
[...]

Je denkt in Nederlandse termen en infrastructuur (veiligheid). Als ik nog in Nederland zou wonen zou ik ook veel meer kilometers maken en minder schade/slijtage hebben gehad. Aangezien het mijn hoofdvervoermiddel is, is de investering het meer dan waard ;) .En de batterij is hergebruikt op de nieuwe.
Dan moeten de wegen daar echt bar en boos zijn als je na 7500km iets anders nodig hebt. Wat ook een goede optie zou zijn, zijn brede banden op lage(re) druk. Dat gaat verschil maken. Dan bedoel ik 50mm+.

Als ik naar mijn werk fiets dan heb je daar ook slechte stukken zitten, echt slecht dus. Ik matig daar mijn snelheid en ik heb ook redelijk brede banden (47mm). Na 12500 km ziet mijn fiets er ook nog prima uit en werkt alles nog prima (Gazelle Ultimate C8+ belt). En ja, ik ben ook niet de lichtste ;)
Pagina: 1 ... 181 ... 228 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam