Tommie12 schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:29:
[...]
R&M is de Mercedes onder de fietsen. De Rohloff naaf is de Rolls onder de naven.
Deze fiets is zowat full option uitgerust met dubbele batterij en vering.
Enig nadeel aan die fiets is dat die nogal zwaar uit valt, maar het comfort zal top zijn.
Kijk eens wat die nu nieuw zou kosten…. Het zal kort bij 10 k zitten.
Ik twijfel niet aan de robuustheid van de fiets, en 5000km is niet veel.
Of je er 5500€ voor over hebt is natuurlijk iets wat alleen jij kan beslissen.
Je kan natuurlijk ook verder zoeken en er eentje kopen met een goedkopere naaf of enkele batterij. Zoals de fiets nu is, is dit een typische trekkingfiets waarmee je de alpen over geraakt met bepakking.
Bravertal schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:21:
[...]
Catalogusprijs is €8.200 dus de verkoopprijs was misschien wel lager (of gratis extra toebehoren). €2.700 daling in twee jaar vind ik eigenlijk te weinig. Persoonlijk vind ik meer een bedrag redelijk onder de 5k, laat je weten hoe het afgelopen is?
Athome schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 22:57:
[...]
Het lijkt er op dat je 2 dingen door elkaar haalt.
Yamaha is de motor en Rohloff is alleen de naaf. Je kan de pecentages van de 2 op geen enkele manier met elkaar vergelijken.
Je moet de Enviolo HUB met een ratio van 380% vergelijken met de Rohloff E14 (526%).
Met de percentages wordt bedoeld dat bij de Enviolo het verschil tussen de laagste en hoogste versnelling 3.8 keer is. Je moet de in de laagste versnelling dus 3.8x vaker rond met de trappers dan in de hoogste versnelling bij dezelfde snelheid.
Bij de Rohloff is dit 5.26x
Technisch gezien is de Rohloff is de absolute winnaar. Grotere range, beter rendement en geschikt voor een hoger koppel. De versnellingen van Rohloff merk je bijna niet.
Als de fiets een 25 km/u variant is. Is de Rohloff eigenlijk overkill. Te veel versnellingen. Tenzij de bedoeling is om de heuvels/bergen in te gaan. Dan zal je genieten van de Rohloff en zal de Enviolo te kort gaan komen.
Ik fiets zelf met een Rohloff op een R&M Charger 3 HS (High Speed). Tot op de dag van vandaag nog altijd blij dat ik de gigantische meerprijs voor de Rohloff betaald heb en niet de veel goedkopere Enviolo gekozen heb.
jimh307 schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 10:07:
[...]
Wat een prijzen en wat een fiets
Zelf zou ik nooit een e-bike kopen die tegen de tien mille aanzit. Ik onderschat het comfort en de betrouwbaarheid zeker niet en met een Rohloff naaf zit je echt gebakken. Alleen zou ik me over 2 dingen lichtelijk zorgen maken en dat is dat zo'n fiets gewild is/wordt onder het dievengilde en dat de verzekering rete duur gaat worden.
Toen ik mijn fiets net had ging ik naar de appie toe en toen ik terug kwam had iemand een dikke klodder snot op mijn fiets gespuugd. Gewoon pure jaloezie en afgunst en ik werk ook hard om zo'n fiets te kunnen kopen en onderhouden, mag het? Bij de Aldi heb ik het nog nooit meegemaakt (maar die zit in het dorp 700 meter van mijn huis). Vandaar dat ik al moet opletten met een fiets van 3700 euro (Gazelle ultimate C8+ belt), hoe moet ik opletten voor een fiets die nog eens 2,5 keer zo duur is?
*iets van met de ogen kijken en niet met je handjes
Ik wil jullie hartelijk bedanken voor deze berichten destijds.
Ik zou er op terug komen, en heb mijn tijd daarvoor genomen.
Ben uiteindelijk na wat testritjes op andere fietsen (Giant Stormguard, Cube, Batavia, Veloretti,Stromer ST3) toch gegaan voor de Riese & Müller superdelite rohloff GT.
Heb de fiets uiteindelijk in Augustus 2023 overgenomen voor 4000 euro van de 1e eigenaar, er stond 4700km op de teller.
Ik vond dat in de eerste instantie veel, maar achteraf vind ik dat meevallen want ik fiets in een enkele rit naar werk al tussen de 22 en 25 kilometer qua afstand, sommige dagen fiets ik 100km op een dag.
En je had helemaal gelijk, het comfort, het fietsen, de accu's, onderhoud, allemaal top!
Heb geen storingen gehad met het bosch Kiox display/systeem, de Rohloff naaf/versnellingen geeft ook geen problemen en schakelt heel soepel.
Het zadel heb ik vervangen voor een respiro relaxed van Selle Royal, waardoor licht gebogen of rechtop zitten geen probleem is.
De respiro relaxed ziet er wat logger en groter uit, maar zit heel comfortabel voor ritjes langer dan 1,5 uur.
Mijn enkele rit naar werk (22/25km) leg ik af in gemiddeld 45 min.
Voor de plezier ritten rij ik soms afstanden van 50km of langer, en dan is dit zadel wat relaxer dan het originele zadel wat er op heeft gezeten.
Een telefoonstandaard op het stuur gezet i.v.m. navigatie, en een nieuw stevig kettingslot erbij gekocht.
Ben heel tevreden met de Superdelite, merk dat ik elke keer toch wat verder ben gaan fietsen bij mooi weer, of wat leukere routes pak, zelfs in december gewoon op de fiets naar werk gegaan wanneer het niet al te hard regende.
Af en toe ook echt offroad gegaan met de fiets, heb de standaard suntour voorvork en vering er op zitten,
voor mij is dat voldoende.
In de afgelopen maanden heb ik weinig onderhoud hoeven plegen, binnenkort een achterband laten vervangen.
De fiets is makkelijk te onderhouden, de riem af en toe afspoelen met water, en de vering in de gaten houden is zo een beetje alles wat ik voor nu doe.
Je hebt makkelijk toegang tot de remblokjes/schijven, het achterwiel en voorwiel zijn gemakkelijk te verwijderen, je kan als hobbyist redelijk veel zelf doen.
Qua accu's, ik heb 2x 500 watt in het frame zitten, waarvan 1 accu aan de bovenkant, 1 accu aan de onderkant, zijn beide te verwijderen met de abus fietsleutel.
Ik rij meestal op de fiets met de sport/turbo stand en haal met gemak 80km qua afstand.
Heb daarnaast 2 snel laders, 2 normale laders, en 2 compacte laders.
1 snellader ligt op werk in mijn kluis voor het geval het nodig is, 1 compacte lader altijd in 1 van de fiets tassen.
Ik heb ervoor gekozen om de fiets niet te verzekeren, de fiets laat ik zelden zomaar buiten staan, op werk staat hij altijd in een afgesloten garage, voor andere locaties zorg ik voor een bewaakte (betaalde) stalling.
Tripjes waarbij ik de fiets buiten moet laten staan omdat het echt niet anders kan, zet ik de abus slot (bordo vouwslot) en een dik kettingslot om het frame van mijn fiets en een fietsenrek.
2 minpunten wat ik heb ervaren met de fiets:
1. Is iets cosmetisch, namelijk dat de tassen op de bagage drager krassen op het frame van de bagagedrager achterlaten, dit zie je niet als de tassen er op zitten.
Heb wat schuimrubber op het frame geplakt zodat de tassen daar over heen bewegen.
2. De fiets is inderdaad wat zwaarder dan andere fietsen, dit merk je als je zonder ondersteuning fietst.
Voor de rest geen minpunten, behalve dat mijn vrouw de fiets soms pakt en uren weg is.
Was sceptisch over e-bikes, maar nogmaals dank, ben tevreden met mijn fiets!
Hieronder een foto zonder de tassen op de bagage drager, en nog het oude zadel (foto is van september), zal binnenkort wat nieuwe foto's maken.
[
Voor 29% gewijzigd door
C3kChennie op 05-02-2024 15:21
]