Nee. Marketing gehad waar dit uitgelegd is. We hebben hier een discussie over de betekenis van marketing termen. Maar ik zal geen bronnen meer aanvoeren.
[...]
Nogmaals: ze zitten in dezelfde prijsklasse als die merken die jij noemde. Doe je dat nou expres? Hierover heen lezen?
De meeste e-bikes die in NL worden verkocht liggen zo rond de 2500-3000 euro aanschafprijs (of zelfs daaronder). De Dutch ID aanschafprijs is zo'n 2000 euro hoger. Je krijgt daar wel een e-bike voor die er niet alleen mooi (mooier dan andere e-bikes) en stoer uit ziet (lekker subjectief), maar ook nog eens veel hogere kwaliteitsonderdelen heeft. Maar, dan betaal je dus wel een premium prijs, een prijs die dus 2000 euro hoger ligt.
Ik lees er niet overheen. Prijs is niet het enigste criterium. Anders zou elke fiets van €5000 een premium zijn. (Dan zou Toyota met een dure auto opeens een premium merk zijn.) En ze zitten in dezelfde prijs categorie, met net een andere prijs strategie.
Het gaat erom of je voorbij de standaard waarde een premium krijgt. En wel daarvoor eventueel betaald. Dat DutchID hun fietsen volhangt met standaard goede onderdelen en zo veel prijs-kwaliteit biedt en een hoge prijs haalt maakt ze een goed merk of een A-merk* maar niet opeens premium.
[...]
Prima, dan vergelijk je het met de Upstreet 7.23. Welke trouwens net zo duur is als de Shadow S85 625Watt.
En voorop lopen met een design 'premium' noemen? Laten we dan ook maar Van Moof een premium merk noemen. Oh en Flyer was echt niet de eerste die met het (standaard) 3 jaar oude Gotour (en nu Upstreet) 'design' kwam.
Eeh, jawel. Ik weet niet hoe je er bij komt dat het Gotour6 design 3 jaar oud zou zijn. Die is ouder. Dat is erg goed ontvangen en heeft anderen beïnvloed. Goed, dat lijkt subjectief. In de markt zijn er wel meer mensen die het zo zien.
En de Upstreet hetzelfde. Dat is niet subjectief. Dat zegt ook een Design en Innovation Award.
Wat wil je nou precies?
Ik wilde alleen de tip geven naar deze merken te kijken. Ik zei er zelfs al bij dat de DutchID een goede optie is.
Het is nu wel duidelijk dat jouw bewering dat "de Dutch ID van een lagere klasse dan bv Kalkhoff of Flyer is" niet klopt. Ze zitten in dezelfde prijsklasse als deze merken en hebben net zulke goede onderdelen (of zelfs beter) dan die 2. En zijn ook net zo goed gebouwd. En 'begeerlijkheid' heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Dat is gewoon super subjectief. Het kan natuurlijk dat
jij zelf premium identificeert met begeerlijkheid en het daaraan gerelateerde aanzien en status (wat jouw keuze voor BMW kan verklaren

). Helemaal best natuurlijk dat jij daar je fietsen (en dus ook auto's) op uitkiest, maar zoals gezegd heeft het subjectieve begeerlijkheid niks met premium te maken.
Begeerlijk kan per persoon verschillen, maar het is niet alleen subjectief. Een merk heeft een bepaalde merkwaarde. En ja die is anders bij Flyer als bij DutchID.
Ben je ermee bekend hoe DutchID op de markt gebracht is? De destijds importeur van Flyer is ermee gestart als voordeliger prijs-kwaliteit merk onder Flyer. Letterlijk, exact zo. Dat bedrijfsonderdeel is verkocht. Nu is het een merk van / voor de Dynamo retail groep. Als merk waar je veel krijgt voor het geld.
En de Phantom? Die had een paar jaar terug dan ook exact dezelfde onderdelen als een Gotour6, voor net ietsje minder. En die is
niet hetzelfde geprijsd als een Upstreet 7.23. Die is net ietsje voordeliger, biedt meer bang for bucks. Hij is heel duur, maar als eigen merk gepositioneerd net onder een aantal concurrenten.
Misschien goed te noemen: onze winkel was zelf DutchID dealer vanaf hun oprichting totdat ze naar Dynamo gingen.
*je kunt discussiëren of een eigen merk een A-merk kan zijn. Dat is weer een andere definitiegeneuzel.