Het grote elektrische fietsen topic deel 3 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 ... 222 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:34
poehah schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 14:49:
Ik kijk naar deze fiets: https://www.bergamont.com...ont-e-horizon-tour-4-wave

Maar ken er eingelijk weinig van. Hebben jullie tips of meningen?

Alvast bedankt!
Bergamont is een prima Duits merk. In Nederland niet zo bekend.

Je noemt dagelijks gebruik. Als dat ook in de winter is, denk dan even na over derailleur. Derailleur fietst lekker en schakels lekker. Wie in de winter door fietst heeft er wel veel onderhoud aan. Een ketting met naafversnelling is dan een (tussen)optie, of voor een meerprijs een riem waar je nog minder onderhoud aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehah
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-04-2024
Foxhill schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Bergamont is een prima Duits merk. In Nederland niet zo bekend.

Je noemt dagelijks gebruik. Als dat ook in de winter is, denk dan even na over derailleur. Derailleur fietst lekker en schakels lekker. Wie in de winter door fietst heeft er wel veel onderhoud aan. Een ketting met naafversnelling is dan een (tussen)optie, of voor een meerprijs een riem waar je nog minder onderhoud aan hebt.
Bedankt voor de info! Ik begrijp niet goed waarom derailleur zoveel onderhoud zou vragen in de winter? Ik heb nu een gewone stadsfiets waarmee ik hetzelfde doe en die gaat 1 keer per 2 jaar op onderhoud en dat lijkt voldoende. Mis ik iets? Is het anders bij elektrische fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:39
Foxhill schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 18:33:
[...]

Zeker AUTO stand in laten stellen. De meeste van mijn klanten zijn er positief over. Fietst lekker. Mag toch ook gratis ingesteld worden en eventueel gratis weer terug? Vind ik als winkel(ier) tenminste normaal.

Als je geen sport fietser bent zul je tot nu toe de cadans laag gewend zijn. Stel hem maar eens in op je nu gebruikelijke cadans, en zet er dan maar eens 5 of 10 bij op. Waarschijnlijk went het snel en zal het je goed bevallen.

Eventueel kun je met de app via Bluetooth de start-cadans ook aanpassen.
Ok
Ik pas ooit tijdens het rijden de cadans aan via een voorziene schakelaar
Dus ik onthou dat de AUTO modus een aanrader is ter vervanging van de SPORT modus
Ivm de cadans deze staat momenteel op 55
Dus ik ga mijn FM vragen deze te uploaden

Maar ik lees nog nergens iets ivm met de combi automaat en de modus AUTO
Bevalt deze of .....
Kan daar iemand meer over vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17:41
poehah schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Bedankt voor de info! Ik begrijp niet goed waarom derailleur zoveel onderhoud zou vragen in de winter? Ik heb nu een gewone stadsfiets waarmee ik hetzelfde doe en die gaat 1 keer per 2 jaar op onderhoud en dat lijkt voldoende. Mis ik iets? Is het anders bij elektrische fietsen?
Een derailleur heeft een open ketting. Regen spoelt het smeermiddel uit de open ketting en opspattend water doet zanddeeltjes op de ketting landen.

Voordeel is wel dat een derailleur systeem super simpel zelf te onderhouden is, daar waar kettingkasten meestal een crime zijn om open te maken tenzij je net als de FM netjes de fiets kan ophangen en alle soorten gereedschap en tangetjes binnen handbereik hebt.

Wat nog wel een belangrijk nadeel is, is dat een open ketting en een nette broek niet ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:36
poehah schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Na een paar regenbuien heeft zo’n ketting wel iets nodig. Als je nu maar om de 2 jaar iets met je ketting doet, dan vermoed ik dat er een kettingkast rond zit. Dat maakt een groot verschil (of jij hoort geen gepiep en gekraak 😇).

Derailleur is altijd open, en eens per maand wat olie is geen luxe.
Doe je dat niet, dan zal je wat vaker de ketting en de tandwielen moeten vervangen.

Wil je dat onderhoud niet doen, dan is een naafversnelling met riem het minst onderhoudsgevoelig, maar wellicht wat duurder.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:10
Even een zekere Tinus vraag...
Er loopt nu een cashback van Shimano dus hebben we sinds vandaag de Gazelle Bloom C380 HMS. Het is voor mijn vrouw en mij de eerste elektrische fiets die we bezitten maar wat een raket.
De accu heb ik mooi binnen opgeladen en nu in huis liggen met dit weer. (Mijn Makita accus liggen ook opgeborgen in huis)
Mijn eigenlijke vraag;
Is de "op de framebuis" bevestiging geschikt om iedere keer de accu er in en uit te halen of gaan we hiermee versnelde slijtage veroorzaken?
Heel doemdenkend krijg je met iedere keer naar binnen pakken ook weer condens in de accu maar koude is er ook niet bevorderlijk voor.
Het laden is sowieso beter binnen dat weet ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Vogels60 op 27-01-2024 22:29 ]

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
De Gazelle heeft vrij grote robuuste pinnen die wel wat kunnen hebben. De accu van mijn Gazelle wordt altijd binnen opgeladen en is dus vaak van en op de fiets gehaald. Dit heeft na 2,5 jaar gebruik géén problemen opgeleverd. Je mag hem er rustig afhalen. Mocht er wat strubbelingen zijn dan kun je de 5 pinnen met wat alcohol schoonmaken.

Hier hoef jij je geen zorgen over te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-05 17:13
Mr Luky schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 19:33:
[...]

Maar ik lees nog nergens iets ivm met de combi automaat en de modus AUTO
Bevalt deze of .....
Kan daar iemand meer over vertellen
Mijn moeder heeft dezelfde fiets maar nog geen AUTO modus. Deze komt er nog in. Als deze erin zit ga ik zeker de fiets nog eens proberen. Dan weet ik meer.

Ik verwacht dat je dan een hele fijn fiets hebt.
Je hoeft niet meer na te denken over de versnelling
Je hoeft niet meer na te denken over de ondersteuningsstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlakes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-02-2024
...begrijp niet zo goed de draden van de crank (waar de pedaal aan zit).
2 draden van de naaf kunnen de snelheidsensor zijn als deze verder ontbreekt.

Moderne zelflerende controllers kunnen meestal met meer type sensoren omgaan, mits je weet hoe deze aan te sluiten. Denk bv aan koppelsensor, die vroeger nimmer voorkwam bij naaf motoren.
Afijn. Dank eenieder voor het meedenken.
En het is maar ter completering:

Het werkt gewoon. En dat voor 4 tientjes en een hoop gepruts. Afwerken blijft een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Ik ben aan het kijken naar een eerste elektrische fiets, budget max €5000. Het uiterlijk vind ik wel belangrijk, ook het gebruik van goede merken. Ik kijk naar fietsen met een riem, bij voorkeur Bosch middenmotor
Ik ben nu aan het kijken naar een aantal fietsen die me wel wat lijken, elk met voor- en nadelen.

Veloretti Ace Two
https://www.veloretti.com/nl
Gewoon een erg mooi model, deel van de PON groep (stukje zekerheid) en wat goedkoper, €3.300

Nadelen: Bafang motor ipv Bosch. Voor m'n gevoel is Bosch beter, niet zeker of dat zo is.
Geen dealer/ FM in de buurt (omgeving Veenendaal), dus onderhoud e.d is lastiger

Dutch ID Phanton S75
https://dutch-id.nl/fietsen/phantom/
Ook mooi, iets minder mooi dan de Veloretti maar alsnog erg mooi. Motor, Kiox 300, allemaal Bosch.
FM in de buurt.\

Is wel een stukje duurder. Het merk zelf kende ik nog niet, wel prettig dat er een grotere FM organisatie achter zit.

Specialized Turbo Vado 3.0 IGH
https://www.specialized.c...06168?color=348416-206168

Ook een mooi model, dealer in de buurt. Wel veel custom made delen op de fiets.

Wat zijn jullie gedachtes over deze fietsen, tips, ben ik nog merken/types vergeten?

Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
janvanduschoten schreef op zondag 28 januari 2024 @ 15:13:
Ik ben aan het kijken naar een eerste elektrische fiets, budget max €5000. Het uiterlijk vind ik wel belangrijk, ook het gebruik van goede merken. Ik kijk naar fietsen met een riem, bij voorkeur Bosch middenmotor
Ik ben nu aan het kijken naar een aantal fietsen die me wel wat lijken, elk met voor- en nadelen.

Veloretti Ace Two
Gewoon een erg mooi model, deel van de PON groep (stukje zekerheid) en wat goedkoper, €3.300

Nadelen: Bafang motor ipv Bosch. Voor m'n gevoel is Bosch beter, niet zeker of dat zo is.
Geen dealer/ FM in de buurt (omgeving Veenendaal), dus onderhoud e.d is lastiger

Dutch ID Phanton S75
Ook mooi, iets minder mooi dan de Veloretti maar alsnog erg mooi. Motor, Kiox 300, allemaal Bosch.
FM in de buurt.\

Is wel een stukje duurder. Het merk zelf kende ik nog niet, wel prettig dat er een grotere FM organisatie achter zit.

Wat zijn jullie gedachtes over deze fietsen, tips, ben ik nog merken/types vergeten?
toon volledige bericht
Misschien eerst eens opgeven wat je ermee wil gaan doen en wat de eisen zijn

Als ik de modelen bekijk die je aangeeft is bv lage instap voor u geen must
Is een autpmaat een wens of niet.
Kleur
enz.....

Zoals ik iets hogerop aan geef heb ik een zwarte Dutch ID Phantom S75 automaat waar ik super tevreden over ben.

Hij is voorzien van een Purion 200 schakel unit en de Kiox 300 is vervangen door een 500
Het gemak dient immer de mens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Veloretti Ace Two

Dutch ID Phanton S75
FM in de buurt.\

toon volledige bericht
Veloretti Ace Two:
Erg lelijke fiets (maar goed, dat is subjectief). En inderdaad teveel nadelen: Bafang motor, geen fietsenmaker. Maar ook dat de display vast in het frame zit. Dat betekent als ie kapot gaat (vochtschade, breukjes, vandalisme) dat het een hels karwei is om deze (waterdicht) weer te vervangen. En vind dan ook nog maar eens een fietsenmaker die dat wil doen.
Daarnaast: een vreselijke zithouding die niet aan te passen is. Ook is de accu niet verwijderbaar (wat je wel wilt in de winter).

Dutch ID Phantom S75:
Erg mooie fiets (maar goed dat is subjectief..). Goede all-round e-bike met sterke motor en goede remmen. Kwaliteitsonderdelen. Van grote fietsenmaker waar je weer terecht kan.
Prijs vind ik wel erg groot nadeel. Bijna 5000 euro is wel erg veel voor een fiets met deze onderdelen. Vooral ook omdat er bijna nooit aanbiedingen zijn. Je krijgt altijd wel een paar honderd euro korting bij deze fietsen. Maar bij andere fietsen zijn de kortingen vaak wel wat hoger.
Nog wel een tip: als je deze gaat kopen: vraag dan om een Kiox 500 display ipv de standaard Kiox 300 display. Dit kost je maar 25 euro extra.

Specialized Turbo Vado 3.0 IGH:
Mooie fiets met leuke kleuren waar je uit kan kiezen. Ander voordeel is de prijs en het gewicht (scheelt 7 kilo met de Dutch ID en dat is echt veel).
Nadeel inderdaad die custom-made onderdelen en een redelijk onbekende motor. Als er een fietsenmaker in de buurt zit, die dit oplost, is dat geen probleem natuurlijk. Maar toch is dit wel altijd een dingetje om rekening mee te houden.
Ander nadeel (tov de Dutch ID) is dat er maar maximaal 500watt in kan. Enviolo is redelijk inefficient en die slurpt daardoor redelijk wat energy. Meer dan andere naven.

[ Voor 4% gewijzigd door silmaril8 op 28-01-2024 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

Wok

Dakloos...

Veloretti Ace Two

[..]
PON en zekerheid... :') Het enige dat je zeker weet bij PON, is dat ze voor garantie met vakantie zijn :z

PON is echt de grootste gelegaliseerde boevenbende van NL. Als een merk ook maar enigszins gelieerd is aan de PON-groep, zou ik dat juist als een heel groot nadeel bestempelen, want ze laten je gewoon keihard in de kou staan.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill

Veloretti Ace Two

Dutch ID Phanton S75
FM in de buurt.\

toon volledige bericht
Als je een premium budget hebt mag je ook naar premium merken kijken. Dat zijn deze alle 3 niet. De DutchID is wel een goede keuze. Maar je kunt met je budget ook naar Flyer, Velo de Ville, Kalkhoff en Riese en Müller kijken. Toch een klasse hoger.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:18:
Als je een premium budget hebt mag je ook naar premium merken kijken. Dat zijn deze alle 3 niet. De DutchID is wel een goede keuze. Maar je kunt met je budget ook naar Flyer, Velo de Ville, Kalkhoff en Riese en Müller kijken. Toch een klasse hoger.
Ik vind DutchID wel echt een premium merk (vol met kwaliteitsonderdelen en super solide). De modellen van Flyer of Kalkhoff die concurreren met bovenstaande modellen zijn echt niet meer premium dan die van DutchID.
En eenzelfde soort fiets bij R&M betaal je zo al 2000 euro meer voor (minstens).

Velo de Ville is wel een merk waar je nog eventueel naar kan kijken. Nadeel van de VdV fietsen is dat het soms wat moeilijk testen is hoe de zithouding is. Ik houd zelf wat van een meer rechte zithouding. Dit is dan wel te configureren bij VdV, maar je kan dit nergens echt testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Luky
Foxhill schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:18:
[...]

Los van het feit dat ik gekozen heb voor een DID
Zelf heb ik met al deze merken getest en vergeleken

Voornaam is welke eisen de fiets moet hebben

Werkelijk ik zie niet in waarom Kalkhoff beter is dan een DID , kijk bv naar de spatborden bij een Kalkhoff zijn deze van kunststof

Flyer toen ik getest heb was er geen automaat in het gamma

RM voor mij een TE sportieve zithouding

Enz.....
Motor , bedingsysteem enz allemaal Bosch

Frame afwerking bij allemaal top RM is naar mijn smaak minder

Al deze merken hebben voor en nadelen en veel is dan smaak en wat men wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roffeltjes
silmaril8 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:44:
[...]
Velo de Ville is wel een merk waar je nog eventueel naar kan kijken. Nadeel van de VdV fietsen is dat het soms wat moeilijk testen is hoe de zithouding is. Ik houd zelf wat van een meer rechte zithouding. Dit is dan wel te configureren bij VdV, maar je kan dit nergens echt testen.
De VdV dealer waar ik was had gewoon een showroom vol fietsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Zocht al een tijdje een fiets rond de €2500,- en was toch huiverig voor al die vreemde merken zoals Trenergy, vorig jaar bijna een Qwic gekocht (failliet) enz enz. Loop van de week hier lokaal binnen en valt mijn oog op https://www.gazelle.nl/chamonix-t10-hms in de aanbieding. Ga hem alleen recreatief gebruiken om wat te touren en wilde makkelijk verder weg kunnen dan met een normale fiets. Proefrit gemaakt en ook nog op de 7 naafs. Toch voor deze gekozen. Ik vind de naaf toch minder lekker rijden dan derailleur en ben dat al jaren gewend met de oude normale fiets. Zithouding is fijn, schakelt fijn, ondersteuning vond ik ook fijn (en is te tunen) en de kleur is ook nog mooi. Enig minpunt.....het zadel. Echt keihard. Kreeg gratis een andere.

Inclusief https://sbj.promo/shimano/CASHBACKEBIKES?language=nl ben ik voor 2 fietsen gesteld voor €5300,- voor mij en de vrouw. Ik vind het helemaal goed. Laat het voorjaar maar komen. Heb hem zelfs goedkoper dan bij Fietsvoordeelshop en nu met lokale ondersteuning bij problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:45:
Zocht al een tijdje een fiets rond de €2500,- en was toch huiverig voor al die vreemde merken zoals Trenergy, vorig jaar bijna een Qwic gekocht (failliet) enz enz. Loop van de week hier lokaal binnen en valt mijn oog op https://www.gazelle.nl/chamonix-t10-hms in de aanbieding. Ga hem alleen recreatief gebruiken om wat te touren en wilde makkelijk verder weg kunnen dan met een normale fiets. Proefrit gemaakt en ook nog op de 7 naafs. Toch voor deze gekozen. Ik vind de naaf toch minder lekker rijden dan derailleur en ben dat al jaren gewend met de oude normale fiets. Zithouding is fijn, schakelt fijn, ondersteuning vond ik ook fijn (en is te tunen) en de kleur is ook nog mooi. Enig minpunt.....het zadel. Echt keihard. Kreeg gratis een andere.

Inclusief https://sbj.promo/shimano/CASHBACKEBIKES?language=nl ben ik voor 2 fietsen gesteld voor €5300,- voor mij en de vrouw. Ik vind het helemaal goed. Laat het voorjaar maar komen. Heb hem zelfs goedkoper dan bij Fietsvoordeelshop en nu met lokale ondersteuning bij problemen.
Goede keus. Gefeliciteerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Foxhill
silmaril8 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:44:
[...]

Ik vind DutchID wel echt een premium merk (vol met kwaliteitsonderdelen en super solide). De modellen van Flyer of Kalkhoff die concurreren met bovenstaande modellen zijn echt niet meer premium dan die van DutchID.
En eenzelfde soort fiets bij R&M betaal je zo al 2000 euro meer voor (minstens).

Wat denk je dat premium is? Mijn BMW gaat vaker kapot dan een Toyota. Maar hij is begeerlijk. Ik baal van de reparaties, en steeds als ik in iets anders dan een BMW rijdt weet ik dat mijn volgende toch weer een BMW wordt.

Die DutchID is goed. Ik zei ook dat het een goede keuze is. Ze zijn geen pionier in ontwerp. Ze zijn een eigen merk van een fietsenketen. Ze zijn niet premium.

Als iemand €5000 uitgeeft mag die ook een premium merk overwegen. Net als dat je een BMW kunt overwegen als je €20.000 gaat uitgeven, los van of een Toyota als niet-premium merk een goede auto en goede beslissing is.

Ik praatte DutchID niet onderuit. De vraag was zo ongeveer “wat mis ik misschien nog” en ik zei wat nog meer te overwegen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghostygod
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-05 21:07
Mijn Speed pedelec gaat op zijn kilometerteller 45.6 km/h, echter op google maps zit ik maar aan 42km/h kan ik hier iets aan doen om de juiste afstelling te krijgen van de kilometer teller van de speed pedelec zodat ik toch mooi 45 km/h kan rijden?
Het is een Bosch PerformanceLine speed midden motor die er op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:27:
Wat denk je dat premium is? Mijn BMW gaat vaker kapot dan een Toyota. Maar hij is begeerlijk. Ik baal van de reparaties, en steeds als ik in iets anders dan een BMW rijdt weet ik dat mijn volgende toch weer een BMW wordt.

Die DutchID is goed. Ik zei ook dat het een goede keuze is. Ze zijn geen pionier in ontwerp. Ze zijn een eigen merk van een fietsenketen. Ze zijn niet premium.

Als iemand €5000 uitgeeft mag die ook een premium merk overwegen. Net als dat je een BMW kunt overwegen als je €20.000 gaat uitgeven, los van of een Toyota als niet-premium merk een goede auto en goede beslissing is.

Ik praatte DutchID niet onderuit. De vraag was zo ongeveer “wat mis ik misschien nog” en ik zei wat nog meer te overwegen is.
Super kromme vergelijking. Daarnaast: iets een premium merk noemen op basis van of dat merk begeerlijk is... Tja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
ghostygod schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:27:
Mijn Speed pedelec gaat op zijn kilometerteller 45.6 km/h, echter op google maps zit ik maar aan 42km/h kan ik hier iets aan doen om de juiste afstelling te krijgen van de kilometer teller van de speed pedelec zodat ik toch mooi 45 km/h kan rijden?
Het is een Bosch PerformanceLine speed midden motor die er op zit.
Dat is normaal bij de Bosch speed pedelecs.
Ik dacht dat enkel de Stromers echt de 45 halen. (En misschien ook de illegale fatbikes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
silmaril8 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:32:
[...]

Super kromme vergelijking. Daarnaast: iets een premium merk noemen op basis van of dat merk begeerlijk is... Tja..
Je verdedigd DutchID terwijl ik ze niet aanval. Volgens mij omdat we iets verschillends onder premium verstaan. Volgens mij bedoel jij met ‘premium’ ‘goed’. Die twee zijn verschillend. Ik noemde DutchID direct al “goede keuze”.

DutchID is een goede prijs/kwaliteit merk, en een eigen merk. Een premium merk is een A-merk waar je een premium betaald ergens voor.

Bij BMW betaald je de premium voor sportiviteit en begeerlijkheid. Ik zeg helemaal niet dat dit algemeen is. Bij Flyer betaal je de premium voor design, stugheid en pionieren. Bij Riese en Müller voor design, consistentie en stugheid. Bij Velo de Ville voor configuratiemogelijkheden. Dat zijn dus merken die tegen betaling een premium bieden.

Terug naar de eerste reactie: als je €5000 gaat uitgeven is DutchID een goede keuze, of zou je ook een merk kunnen overwegen waar je een premium betaald & krijgt.

[ Voor 50% gewijzigd door Foxhill op 28-01-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:23:
Mijn punt is dat je DutchID verdedigd, terwijl ik het niet aanval.
Ben je nou serieus? Je zegt in een eerder berichtje dat de Phantom van DutchID een klasse lager is en 'beargumenteert' dat ook nog eens met complete bullshit...En uiteindelijk reageer ik daar op.
DutchID is een goede prijs/kwaliteit merk, en een eigen merk. Twee dingen die tegenstrijdig zijn met premium.
Premium is een A-merk (dus niet eigen merk) en kenmerkend is dat je veel meer betaald voor nog ietsje extra. Met nadruk op veel en ietsje.
Een eigen merk als argument gebruiken dat iets niet 'premium' is 8)7
Daarnaast is DutchID een duur merk. De Phantom en Shadow zijn modellen die net zo duur zijn als dezelfde soort modellen van de merken die jij notabene zelf noemde: VdV (AEB 890), Kalkhoff (Image 5.B Excite+) en Flyer (Gotour6). De Flyer is zelfs goedkoper (maar heeft ook minder goede onderdelen).
Ja, bij BMW is dat met name begeerlijkheid en al-dan-niet nog wat sportiviteit. Ik zeg niet dat dit bij andere merken dezelfde dingen zijn.
Nogmaals, begeerlijkheid is geen 'premium' kenmerk.

[ Voor 3% gewijzigd door silmaril8 op 28-01-2024 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roffeltjes
MotorBeast schreef op zondag 28 januari 2024 @ 20:45:. Enig minpunt.....het zadel. Echt keihard. Kreeg gratis een andere.
.
eigenlijk is het onzin dat een fiets af fabriek een zadel meekrijgt, dat moet je ter plekke bij je fm aanmeten (imho). Maar ja dat staat zo kaal dus krijg je een generiek zadel.

Alleen bij mijn twee Mountainbikes was het zadel meteen goed, maar voor de rest heb ik altijd als eerste het zadel vervangen van een nieuwe fiets. Standaard zijn ze namelijk veel te zacht :+

Dat is natuurlijk persoonlijk, maar de meeste veelfietsers hebben liever een wat steviger zadel. Ik ben trouwens van mening dat dat niet zo zeer te maken heeft met zitvlees als dat die fietsers weten welke vorm ze prettig vinden.

En ik geloof eigenlijk almjaren niet meer in paddng. Mijn beste zadel.is een SMP zadel.wat letterlijk een laagje leer over een stuk keihard plastic is. Ik zweer daarbij voor lange tochten en ik ben niet de enige fan van dat merk.

[ Voor 9% gewijzigd door roffeltjes op 28-01-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
silmaril8 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:38:
[...]

Ben je nou serieus? Je zegt in een eerder berichtje dat de Phantom van DutchID een klasse lager is en 'beargumenteert' dat ook nog eens met complete bullshit...En uiteindelijk reageer ik daar op.

[...]
Een eigen merk als argument gebruiken dat iets niet 'premium' is 8)7
Daarnaast is DutchID een duur merk. De Phantom en Shadow zijn modellen die net zo duur zijn als dezelfde soort modellen van de merken die jij notabene zelf noemde: VdV (AEB 890), Kalkhoff (Image 5.B Excite+) en Flyer (Gotour6). De Flyer is zelfs goedkoper (maar heeft ook minder goede onderdelen).

[...]

Nogmaals, begeerlijkheid is geen 'premium' kenmerk.
Tweede hit op Google:
Een merk is premium als het superieure functionele en symbolische waarde levert tegen een hogere prijs dan andere merken in de desbetreffende categorie.

BMW is volbloed premium. Het merk benadrukt in reclames steevast de prestaties en exclusiviteit van haar modellen. Niet-premium merken hebben het in reclames over heel andere zaken. Vaak gaat het over betrouwbaarheid, kofferbakruimte, lage prijs of garantie.
Begeerlijkheid = symbolische waarde.

De goede onderdelen die je noemt maken de DutchID een goede keuze. Zover waren we het vanaf begin al eens. Het heeft niet zo veel met premium te maken, juist met goede prijs-kwaliteit.

De Flyer Gotour6 is een uitlopend model met een andere generatie Bosch. Dat is juist een scheef vergelijk. Wel grappig dat je hem noemt. Bij introductie liepen ze voorop dit design en juist met de nieuwe Upstreet doen ze dat opnieuw. Dat is een premium (waar je voor betaald).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
Foxhill schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:05:
Tweede hit op Google:

Begeerlijkheid = symbolische waarde.
Ah, selectief Googlen en redeneren om je punt te maken.
De goede onderdelen die je noemt maken de DutchID een goede keuze. Zover waren we het vanaf begin al eens. Het heeft niet zo veel met premium te maken, juist met goede prijs-kwaliteit.
Nogmaals: ze zitten in dezelfde prijsklasse als die merken die jij noemde. Doe je dat nou expres? Hierover heen lezen?

De meeste e-bikes die in NL worden verkocht liggen zo rond de 2500-3000 euro aanschafprijs (of zelfs daaronder). De Dutch ID aanschafprijs is zo'n 2000 euro hoger. Je krijgt daar wel een e-bike voor die er niet alleen mooi (mooier dan andere e-bikes) en stoer uit ziet (lekker subjectief), maar ook nog eens veel hogere kwaliteitsonderdelen heeft. Maar, dan betaal je dus wel een premium prijs, een prijs die dus 2000 euro hoger ligt.
De Flyer Gotour6 is een uitlopend model met een andere generatie Bosch. Dat is juist een scheef vergelijk. Wel grappig dat je hem noemt. Bij introductie liepen ze voorop dit design en juist met de nieuwe Upstreet doen ze dat opnieuw. Dat is een premium (waar je voor betaald).
Prima, dan vergelijk je het met de Upstreet 7.23. Welke trouwens net zo duur is als de Shadow S85 625Watt.
En voorop lopen met een design 'premium' noemen? Laten we dan ook maar Van Moof een premium merk noemen. Oh en Flyer was echt niet de eerste die met het (standaard) 3 jaar oude Gotour (en nu Upstreet) 'design' kwam.

Wat wil je nou precies? Het is nu wel duidelijk dat jouw bewering dat "de Dutch ID van een lagere klasse dan bv Kalkhoff of Flyer is" niet klopt. Ze zitten in dezelfde prijsklasse als deze merken en hebben net zulke goede onderdelen (of zelfs beter) dan die 2. En zijn ook net zo goed gebouwd. En 'begeerlijkheid' heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Dat is gewoon super subjectief. Het kan natuurlijk dat jij zelf premium identificeert met begeerlijkheid en het daaraan gerelateerde aanzien en status (wat jouw keuze voor BMW kan verklaren ;) ). Helemaal best natuurlijk dat jij daar je fietsen (en dus ook auto's) op uitkiest, maar zoals gezegd heeft het subjectieve begeerlijkheid niks met premium te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeepPeepPeep
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:56

PeepPeepPeep

It’s all or nothing

Mr Luky schreef op zondag 28 januari 2024 @ 16:45:
[...]

Werkelijk ik zie niet in waarom Kalkhoff beter is dan een DID , kijk bv naar de spatborden bij een Kalkhoff zijn deze van kunststof
Wel juiste info en onderbouwingen geven. De meeste spatborden van een Kalkhoff zijn van metaal, enkele van plastic (b.v. de Entice, met MTB-intenties). De + modellen van Kalkhoff kunnen tot 170 kilo aan (fiets met bereider) dus ideaal als je wat zwaarder bent of kinderen (en meer) wilt vervoeren.

Bij Kalkhoff kan binnen genoemd budget zeker voldaan worden aan de eisen, en kom je op een fiets uit met vooral kwaliteitsonderdelen van gerenomeerde merken.

Daikin single split L/L WP in woonkamer + dual split L/L WP in slaapkamer/zolder - WPB Vaillant 200 ltr - STEEL inductieoven -16 x 385Wp Bauer g/g: 12 op Z, 4 op O/W - Enphase IQ7 Plus // sinds half 2023 gasloos // LG OLED55C8 - Marantz NR1200 - KEF LS50

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
silmaril8 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 23:46:
[...]

Ah, selectief Googlen en redeneren om je punt te maken.
Nee. Marketing gehad waar dit uitgelegd is. We hebben hier een discussie over de betekenis van marketing termen. Maar ik zal geen bronnen meer aanvoeren.
[...]

Nogmaals: ze zitten in dezelfde prijsklasse als die merken die jij noemde. Doe je dat nou expres? Hierover heen lezen?

De meeste e-bikes die in NL worden verkocht liggen zo rond de 2500-3000 euro aanschafprijs (of zelfs daaronder). De Dutch ID aanschafprijs is zo'n 2000 euro hoger. Je krijgt daar wel een e-bike voor die er niet alleen mooi (mooier dan andere e-bikes) en stoer uit ziet (lekker subjectief), maar ook nog eens veel hogere kwaliteitsonderdelen heeft. Maar, dan betaal je dus wel een premium prijs, een prijs die dus 2000 euro hoger ligt.
Ik lees er niet overheen. Prijs is niet het enigste criterium. Anders zou elke fiets van €5000 een premium zijn. (Dan zou Toyota met een dure auto opeens een premium merk zijn.) En ze zitten in dezelfde prijs categorie, met net een andere prijs strategie.

Het gaat erom of je voorbij de standaard waarde een premium krijgt. En wel daarvoor eventueel betaald. Dat DutchID hun fietsen volhangt met standaard goede onderdelen en zo veel prijs-kwaliteit biedt en een hoge prijs haalt maakt ze een goed merk of een A-merk* maar niet opeens premium.
[...]
Prima, dan vergelijk je het met de Upstreet 7.23. Welke trouwens net zo duur is als de Shadow S85 625Watt.
En voorop lopen met een design 'premium' noemen? Laten we dan ook maar Van Moof een premium merk noemen. Oh en Flyer was echt niet de eerste die met het (standaard) 3 jaar oude Gotour (en nu Upstreet) 'design' kwam.
Eeh, jawel. Ik weet niet hoe je er bij komt dat het Gotour6 design 3 jaar oud zou zijn. Die is ouder. Dat is erg goed ontvangen en heeft anderen beïnvloed. Goed, dat lijkt subjectief. In de markt zijn er wel meer mensen die het zo zien.

En de Upstreet hetzelfde. Dat is niet subjectief. Dat zegt ook een Design en Innovation Award.
Wat wil je nou precies?
Ik wilde alleen de tip geven naar deze merken te kijken. Ik zei er zelfs al bij dat de DutchID een goede optie is.
Het is nu wel duidelijk dat jouw bewering dat "de Dutch ID van een lagere klasse dan bv Kalkhoff of Flyer is" niet klopt. Ze zitten in dezelfde prijsklasse als deze merken en hebben net zulke goede onderdelen (of zelfs beter) dan die 2. En zijn ook net zo goed gebouwd. En 'begeerlijkheid' heeft hier natuurlijk niks mee te maken. Dat is gewoon super subjectief. Het kan natuurlijk dat jij zelf premium identificeert met begeerlijkheid en het daaraan gerelateerde aanzien en status (wat jouw keuze voor BMW kan verklaren ;) ). Helemaal best natuurlijk dat jij daar je fietsen (en dus ook auto's) op uitkiest, maar zoals gezegd heeft het subjectieve begeerlijkheid niks met premium te maken.
Begeerlijk kan per persoon verschillen, maar het is niet alleen subjectief. Een merk heeft een bepaalde merkwaarde. En ja die is anders bij Flyer als bij DutchID.

Ben je ermee bekend hoe DutchID op de markt gebracht is? De destijds importeur van Flyer is ermee gestart als voordeliger prijs-kwaliteit merk onder Flyer. Letterlijk, exact zo. Dat bedrijfsonderdeel is verkocht. Nu is het een merk van / voor de Dynamo retail groep. Als merk waar je veel krijgt voor het geld.

En de Phantom? Die had een paar jaar terug dan ook exact dezelfde onderdelen als een Gotour6, voor net ietsje minder. En die is niet hetzelfde geprijsd als een Upstreet 7.23. Die is net ietsje voordeliger, biedt meer bang for bucks. Hij is heel duur, maar als eigen merk gepositioneerd net onder een aantal concurrenten.

Misschien goed te noemen: onze winkel was zelf DutchID dealer vanaf hun oprichting totdat ze naar Dynamo gingen.

*je kunt discussiëren of een eigen merk een A-merk kan zijn. Dat is weer een andere definitiegeneuzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Zo, bedankt voor de reacties!

Ik ben inmiddels al een stuk geholpen met de adviezen hier. De Veloretti Ace Two
is afgevallen. Het model vind ik wel leuk, maar te veel nadelen (Bafang motor en ook geen FM die het in de buurt verkoopt/ kan onderhouden)

De Dutch ID Phanton S75 en Specialized Turbo Vado 3.0 IGH blijf ik mooi vinden, die blijven nog op de lijst.
Flyer kende ik nog niet, die maakt ook mooie fietsen zie ik. Zo te zien komt er een nieuw model aan, de Flyer SL, ik kan er alleen nog weinig info over vinden.
.
Velo-de-ville, daar heb ik een hele studie voor nodig om te zien wat dat allemaal is, zoveel keuze en (nog) geen idee wat goed/beter is voor mij... Vanavond maar eens verder kijken.

Het is voornamelijk voor woon-werk verkeer, 5-10 km enkele rit. Ik zag op Youtube ook een FM die vertelde dat een sterke motor ook niet zaligmakend is. Ik heb ook voornamelijk een vlakke route met een kleine helling, spannender wordt het niet. Mogelijk is 75/85 kW dan overkill. Hebben meer mensen die ervaring?
Binnenkort maar eens een proefrit maken, kijken hoe het voelt.

Qua motor heb ik wel een goed gevoel bij Bosch, ook de Kiox 500. Ik zie dat sommige merken een Bosch Intuvia gebruiken, is dat (eenvoudig) te upgraden naar Kiox 300/500?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
janvanduschoten schreef op maandag 29 januari 2024 @ 13:07:

Ik ben inmiddels al een stuk geholpen met de adviezen hier. De Veloretti Ace Two
is afgevallen. Het model vind ik wel leuk, maar te veel nadelen (Bafang motor en ook geen FM die het in de buurt verkoopt/ kan onderhouden)

De Dutch ID Phanton S75 en Specialized Turbo Vado 3.0 IGH blijf ik mooi vinden, die blijven nog op de lijst.
Flyer kende ik nog niet, die maakt ook mooie fietsen zie ik. Zo te zien komt er een nieuw model aan, de Flyer SL, ik kan er alleen nog weinig info over vinden.
.
Velo-de-ville, daar heb ik een hele studie voor nodig om te zien wat dat allemaal is, zoveel keuze en (nog) geen idee wat goed/beter is voor mij... Vanavond maar eens verder kijken.

Het is voornamelijk voor woon-werk verkeer, 5-10 km enkele rit. Ik zag op Youtube ook een FM die vertelde dat een sterke motor ook niet zaligmakend is. Ik heb ook voornamelijk een vlakke route met een kleine helling, spannender wordt het niet. Mogelijk is 75/85 kW dan overkill. Hebben meer mensen die ervaring?

Qua motor heb ik wel een goed gevoel bij Bosch, ook de Kiox 500. Ik zie dat sommige merken een Bosch Intuvia gebruiken, is dat (eenvoudig) te upgraden naar Kiox 300/500?
toon volledige bericht
Ik zou met dat gebruik niet de sterkste motor van Bosch nemen, maar de gewone Performance Line of Active Line plus. De CX is er vooral voor mountain bikes, maar met de actuele standen is ook goed te rijden hoor.

Staar je dus niet blind op dat koppel van 75Nm (gelukkig geen vermogen van 75 kW, daar kan je een auto mee aan drijven).
Kijk vooral naar een FM die in je buurt zit en één van de merken aan biedt.
Zeker voor VdV kan een FM je helpen de juiste samenstelling te maken.
Geen idee of een Kiox nu echt wat toe voegt. Ik hou er niet zo van als bv navigatie ingebouwd is in een systeem dat te sterk verweven is met de fiets.
Toen ik mijn fiets kocht was er de Nyon1, en die was niet goed, en werd ook niet echt vervangen door een nieuwe versie die je makkelijk kan upgraden. Dus ik gebruik een Garmin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21

Heb ik gedaan. Voor 105 euro kiox 300 en stuurhouder gekocht met bijbehorende kabel, verwisseld en klaar. Intuvia weer verkocht voor 45

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:16
maartend schreef op maandag 29 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Heb ik gedaan. Voor 105 euro kiox 300 en stuurhouder gekocht met bijbehorende kabel, verwisseld en klaar. Intuvia weer verkocht voor 45
Dit wil ik eigenlijk bij mijn Kalkhoff ook doen. Ik heb daar nu de Intuvia 100 op zitten maar de Kiox 300 vind ik mooier. Nu is het overzetten redelijk simpel te doen wat ik begrijp.
Maar wat gebeurt er met de kilometerstand bijvoorbeeld?

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
martin484 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
[...]

Dit wil ik eigenlijk bij mijn Kalkhoff ook doen. Ik heb daar nu de Intuvia 100 op zitten maar de Kiox 300 vind ik mooier. Nu is het overzetten redelijk simpel te doen wat ik begrijp.
Kilometerstand staat in de motor en blijft behouden.

Zoals @maartend zegt eenvoudig. Wel mits je stuur bediening hebt. Gelukkig zijn er maar weinig fietsen zonder de stuurbediening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhill

.

toon volledige bericht
De Upstreet SL is nog niet geleverd. Dus er is nog weinig over geschreven. Upstreet 7.43 voldoet ook aan je wensenlijstje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silmaril8
  • Niet online
martin484 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:00:
Je kan ook de Kiox 500 nemen. Deze heeft een 40% groter display. Is wel duurder en wel pas eind februari leverbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin484
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:16
silmaril8 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Je kan ook de Kiox 500 nemen. Deze heeft een 40% groter display. Is wel duurder en wel pas eind februari leverbaar.
Dat is inderdaad ook nog een optie mits deze ook in een broekzak past 😉
Eind feb is geen probleem aangezien ik de fiets momenteel toch amper gebruik.

Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjn27
  • Laatst online: 19:04
Hoi allemaal,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe fiets voor mijn vrouw.
Nu hebben we bij de fietsenwinkel in de wijk een mooi aanbod gehad
Een DutchID Wave 40nm (active line) voor €2699. Incl gratis upgrade naar 500W accu.
Tevens een mooie inruil prijs kunnen krijgen voor haar oude Cortine fiets.
Nu is mijn vraag welke fietsen zijn ronde deze prijsklasse aan te raden. Max €3000?
Wij hadden zelf al de Koga E-Nova gevonden. Deze kost bij de dealer €3000. (Nog niet onderhandeld)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:21

Ik heb een oudere spd pedelec met 60Nm Bosch middenmotor en ik haal moeiteloos 40km/h zonder zweet, meestal in de 2 hoogste standen, maar toch. Bij flinke tegenwind (5 en meer) daalt mn snelheid wel naar 30-35km/h vaak.

Oftewel: Ja, die belachelijk sterke motoren op een gewone eBike zijn echt overkill om op 5-10km vlak terrein 27km/h te willen fietsen. Wat weer mijn menig bevestigd dat het gros van de niet bejaarde eBikers (niet de strijders op dit forum die hem op eco hebben of door de begrenzing heentrappen) hem feitelijk als meetrap brommer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
rjn27 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:57:
Hoi allemaal,

Wij zijn op zoek naar een nieuwe fiets voor mijn vrouw.
Nu hebben we bij de fietsenwinkel in de wijk een mooi aanbod gehad
Een DutchID Wave 40nm (active line) voor €2699. Incl gratis upgrade naar 500W accu.
Tevens een mooie inruil prijs kunnen krijgen voor haar oude Cortine fiets.
Nu is mijn vraag welke fietsen zijn ronde deze prijsklasse aan te raden. Max €3000?
Wij hadden zelf al de Koga E-Nova gevonden. Deze kost bij de dealer €3000. (Nog niet onderhandeld)
Mijn post al gelezen? Ik heb gekozen voor een Gazelle Chamonix 10 HMS. Wil je een naaf kan je de 7 pakken. Nu met Cashback.

Vind je zo'n accu achterop niet lelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjn27
  • Laatst online: 19:04
MotorBeast schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:54:
[...]

Mijn post al gelezen? Ik heb gekozen voor een Gazelle Chamonix 10 HMS. Wil je een naaf kan je de 7 pakken. Nu met Cashback.

Vind je zo'n accu achterop niet lelijk?
De accu achterop maakt me niet.
Ik zal de Chamonix zeker bekijken. De Avignon is misschien ook een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
rjn27 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:12:
[...]

De accu achterop maakt me niet.
Ik zal de Chamonix zeker bekijken. De Avignon is misschien ook een optie
Avignon in dames uitvoering is een zwabber frame. Pak stuur maar eens vast en schud met het frame. Achterkant schudt dan heen en weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Hoe spannend is het verschil tussen een riem of ketting?
Ik kijk nu specifiek naar fietsen met een riem, de meerderheid heeft een ketting variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
janvanduschoten schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:49:
Hoe spannend is het verschil tussen een riem of ketting?
Ik kijk nu specifiek naar fietsen met een riem, de meerderheid heeft een ketting variant.
Wat bedoel je met spannend?

Een ketting moet je (zeker als je door stof en in de regen rijdt) regelmatig poetsen en smeren. Genoeg mensen die het nooit doen, maar dat zijn de fietsen die krakend en piepend voorbij komen.
Ik vind dat poetsen een klotewerk omdat ik dan altijd zwarte vingers krijg.

Ik rij nu een paar jaar met een riem, en die was ik gewoon mee met dreft als ik de fiets poets. Daarna een siliconenspray er over (moet niet, maar loopt lekker), en klaar.
Mijn handjes zijn dan ook mee gewassen.

Maar niks mis met een ketting hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Tommie12 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Een ketting moet je (zeker als je door stof en in de regen rijdt) regelmatig poetsen en smeren. Genoeg mensen die het nooit doen, maar dat zijn de fietsen die krakend en piepend voorbij komen.

Ik rij nu een paar jaar met een riem, en die was ik gewoon mee met dreft als ik de fiets poets. Daarna een siliconenspray er over (moet niet, maar loopt lekker), en klaar.
Mijn handjes zijn dan ook mee gewassen.

Maar niks mis met een ketting hoor.
Ik bedoelde inderdaad qua onderhoud, levensduur. Ik heb nu een cortina met riem, kijk ik buiten schoonmaken nooit naar om. Ik vraag me af of het onderhoud aan een ketting nu zoveel meer is. Gewoon op fietspaden / wegen rijden, geen bos of zandpaden. Hoe veel onderhoud kan ik verwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 18:07
Zo te zien komt er een nieuw model aan, de Flyer SL, ik kan er alleen nog weinig info over vinden.
Op papier een erg mooie fiets (vind ik) met Bosch Performance Line SX (interessante motor) en zowel met derailleur als met riem en elektronisch geregelde Powershift-naaf (duo) verkrijgbaar.
Qua zit wel sportiever dan de overige fietsen die je noemt.

https://www.flyer-bikes.c...t-sl?frame=1&color=247921

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Upstreet SL. The lightest of all FLYER E-Bikes.

Inderdaad nog geen gebruikerservaringen aangezien de lancering nog moet plaatsvinden.

Best prijzig.

Adviesprijs: 5899 euro (riem + PowerShift)
Framematen: S, M, L, XL (ook gemengd frame beschikbaar)
Lijst: Alu
Gewicht: 17,8 kilo
Toelaatbaar totaalgewicht: 130 kilo
Rem: Schijf, Tektro T280 180/160 mm
Verende voorvork: Carbon, FLYER stijve vork
Circuit: Geclassificeerde Powershift, naafversnellingen met 2 versnellingen, Gates-riemen
Band: Vittoria Terreno Zero Klassieke huid 47 – 622
Motor / Batterij: Bosch Performance Line SX Smart System
Verlichtingssysteem voor / achter: Flyer One HL-2, 100 lux, met LED dagrijverlichting / Lezyne spatbord
Maximale belasting van de bagagedrager: 15 kilo

[ Voor 6% gewijzigd door neb0 op 30-01-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

neb0 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Op papier een erg mooie fiets (vind ik) met Bosch Performance Line SX (interessante motor) en zowel met derailleur als met riem en elektronisch geregelde Powershift-naaf (duo) verkrijgbaar.

https://www.flyer-bikes.c...t-sl?frame=1&color=247921

[YouTube: Upstreet SL. The lightest of all FLYER E-Bikes.]

Inderdaad nog geen gebruikerservaringen aangezien de lancering nog moet plaatsvinden.

Best prijzig.

Adviesprijs: 5899 euro (riem + PowerShift)
Framematen: S, M, L, XL (ook gemengd frame beschikbaar)
Lijst: Alu
Gewicht: 17,8 kilo
Toelaatbaar totaalgewicht: 130 kilo
Rem: Schijf, Tektro T280 180/160 mm
Verende voorvork: Carbon, FLYER stijve vork
Circuit: Geclassificeerde Powershift, naafversnellingen met 2 versnellingen, Gates-riemen
Band: Vittoria Terreno Zero Klassieke huid 47 – 622
Motor / Batterij: Bosch Performance Line SX Smart System
Verlichtingssysteem voor / achter: Flyer One HL-2, 100 lux, met LED dagrijverlichting / Lezyne spatbord
Maximale belasting van de bagagedrager: 15 kilo
toon volledige bericht
De versie met riem vind ik te duur voor een fiets, dat ga ik niet uitgeven. Wel een erg mooi model. De batterij is niet zo groot, maar het gewicht van de fiets is ook een stuk lager dan gemiddeld, dat zou elkaar kunnen compenseren. Ik kan helaas nog nergens een release datum vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neb0
Ja de prijs gaat nergens meer over. Ik las eerder overigens een -EUR 500,- lagere prijs voor de riemversie, maar dat is nog heel fors. Er is tevens een range extender beschikbaar. Kleinere batterij maar de motor is wellicht ook zuiniger al moet de praktijk dat uitwijzen.

[ Voor 3% gewijzigd door neb0 op 30-01-2024 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:58
neb0 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:19:
Kleinere batterij maar de motor is wellicht ook zuiniger al moet de praktijk dat uitwijzen.
Áls de motor zuiniger is zul je zelf meer moeten leveren om hetzelfde te bereiken qua afstand en snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:20
Tommie12 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 21:18:
[...]

Ook met een ketting in een gesloten kettingkast?
Ik dacht dat het regelmatige daar heel sterk meeviel, als je het mee laat nemen bij beurtje goed genoeg

Of ben ik nu die fietser die piepend en krakend voorbij kwam :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Foxhill
Over die SL. Die naaf heb ik wel in een andere fietst gefietst. Rijdt prima voor wie geen 65Nm nodig heeft.

Ik heb er over gehoord dat die vooral bij hogere cadans fijn ondersteund. Dat zou ook passen bij de sportieve insteek die Bosch ermee bedoeld. Ik heb dat op een kleine testrit niet gemerkt. Dat zou wel betekenen dat die naaf minder geschikt is voor de vele niet-zo-sportieve fietsers die weinig schakelen.

Daar komt dan misschien ook de besparing vandaan. De andere Bosch motoren drukken je wel vooruit bij niet-optimaal gebruik (hoogste versnelling wegfietsen). Dat kost veel energie.

@janvanduschoten een CDX riem gaat 2x tot 3x langer mee dan een ketting met naafversnelling. Je hoeft er geen onderhoud aan te doen. Alleen dikke vervuiling verwijderen verlengt nog wel de levensduur.

Voor wie 2000km p/j in de zomer fietst is de meerwaarde beperkt. Voor wie meer km dan 3500 km p/j fietst of met slecht weer fietst is het zeker aan te bevelen.

CDX is de beste lijn van Gates. Die wil je ook wel hebben op een elektrische fiets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tommie12
laurens0619 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:56:
[...]

Ook met een ketting in een gesloten kettingkast?
Ik dacht dat het regelmatige daar heel sterk meeviel, als je het mee laat nemen bij beurtje goed genoeg

Of ben ik nu die fietser die piepend en krakend voorbij kwam :+
In een kettingkast heb je minder last van een vuile ketting uiteraard.
Maar wat zijn die kettingkasten toch een ondingen als je eens een wiel moet uitnemen om een band te vervangen.
Ik heb daar al zo hard op gevloekt om die miserie uit elkaar en terug gemonteerd te krijgen.
Dus…. Ik wou een riem.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 20:20
Tommie12 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 08:08:
[...]

In een kettingkast heb je minder last van een vuile ketting uiteraard.
Maar wat zijn die kettingkasten toch een ondingen als je eens een wiel moet uitnemen om een band te vervangen.
Ik heb daar al zo hard op gevloekt om die miserie uit elkaar en terug gemonteerd te krijgen.
Dus…. Ik wou een riem.
Kettingkasten :X
Een voorband vervang ik zelf maar een achterband laat ik altijd vervangen. No way dat ik aan die kettingkast ga zitten. Teveel tijd in mijn jeugd doorgebracht met een half vast zittende kettingkast..

Maar kan ik het dan samenvatten als:
Riem vs Ketting
Performance: Geen significant verschil
Onderhoud: Bij dichte kettingkast geen significant verschil, bij open kettingkast wel.

Eigenlijk gaat het er dus om of je wel of geen dichte kettingkast wil :P

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Vraagje ivm wielomtrek instellingen in de fietscomputer

Welke wielomtrek moet men nu juist instellen in de fietscomputer voor banden met opgave 50 - 622 en 4 bar druk
Louter in theorie zou dat 2280 mm zijn
Toch geeft men soms 2200 op

En nog andere meten een wielomtrek met de rijder op de fiets

Wat gebruiken jullie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Mr Luky schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:06:
Vraagje ivm wielomtrek instellingen in de fietscomputer

Welke wielomtrek moet men nu juist instellen in de fietscomputer voor banden met opgave 50 - 622 en 4 bar druk
Louter in theorie zou dat 2280 mm zijn
Toch geeft men soms 2200 op

En nog andere meten een wielomtrek met de rijder op de fiets

Wat gebruiken jullie
Als je dat kleiner instelt, dan gaat je fiets een heel klein beetje harder (GPS snelheid, display zal altijd 25km/h zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Luky
Ik heb het juist eens onbelast gemeten en dan kom ik na één omwenteling uit op 2270 mm
Dus heb ik de fietscomputer nu ingesteld op 2270 mm ipv 2200

Dit zal al zeker juister zijn dan 2200 mm

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisfr
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:50
Tommie12 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Als je dat kleiner instelt, dan gaat je fiets een heel klein beetje harder (GPS snelheid, display zal altijd 25km/h zijn)
Weet je dat zeker? Ik heb er wel eens mee gespeeld en mijn conclusie was juist omgekeerd:
mijn GPS snelheid bleef gelijk (als ik tegen de begrenzer aan fiets). Alleen de snelheid die het display weergeeft wijzigt als ik bandenomtrek aanpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:58
dennisfr schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 11:35:
[...]

Weet je dat zeker? Ik heb er wel eens mee gespeeld en mijn conclusie was juist omgekeerd:
mijn GPS snelheid bleef gelijk (als ik tegen de begrenzer aan fiets). Alleen de snelheid die het display weergeeft wijzigt als ik bandenomtrek aanpas.
Precies: ook mijn ervaring. Dat is het enige effect. De echte snelheid verandert niet door deze aanpassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibothead
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:05
Vandaag maar even nieuwe ketting tandwielen besteld voor mijn bafang motor!

Naar 3500km toch de orginele echt wel op ketting bleef er maar van af gaan wat van te voeren niet deed. Meteen ook grotere vertanding gekozen ivm moest veels te hard trappen op hoge snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartx075
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 21-11-2024
Goedenavond allemaal,

Ik (man van 1.92m) ben op zoek naar een e-bike voor woonwerkverkeer (c. 15 km) en om m'n dreumes (1.5) naar de opvang te brengen (c. 8 km). Nu kan meneer nu nog voorop maar over pakweg een jaar moet-ie achterop waardoor een fiets met een lage instap het meest praktisch is.

Nu heb ik vanmiddag bij Gazelle proefgereden en heb ik mijn oog laten vallen op de Ultimate C5 of T10. Mijn probleem is echter dit: qua maat is 65 voor mij het meest comfortabel maar dan ben ik dus gebonden aan een herenframe. Een lage instap in maat 61 is praktisch te doen maar ik vind dit a. minder mooi en b. vind ik die grotere maat net wat fijner.

Wat ik jullie ervaring: is het praktisch te doen om met een herenframe op te stappen met een kind achterop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poumelie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:34
Bartx075 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 19:59:
Goedenavond allemaal,

Ik (man van 1.92m) ben op zoek naar een e-bike voor woonwerkverkeer (c. 15 km) en om m'n dreumes (1.5) naar de opvang te brengen (c. 8 km). Nu kan meneer nu nog voorop maar over pakweg een jaar moet-ie achterop waardoor een fiets met een lage instap het meest praktisch is.

Nu heb ik vanmiddag bij Gazelle proefgereden en heb ik mijn oog laten vallen op de Ultimate C5 of T10. Mijn probleem is echter dit: qua maat is 65 voor mij het meest comfortabel maar dan ben ik dus gebonden aan een herenframe. Een lage instap in maat 61 is praktisch te doen maar ik vind dit a. minder mooi en b. vind ik die grotere maat net wat fijner.

Wat ik jullie ervaring: is het praktisch te doen om met een herenframe op te stappen met een kind achterop?
Denk niet alleen aan het opstappen maar ook aan het afstappen. Lijkt mij zeer onpraktisch en (kort) wachten tot het mis gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Foxhill
Goedenavond allemaal,

Ik denk dat een herenfiets tegen gaat staan met zitje achterop.

Bij een merk dat langere fietsen maakt zou met jouw lengte 60cm absoluut moeten kunnen. Nederlandse fietsen zijn veelal wat korter. Kijk eens bij merken over de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neb0
Simple mind schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:39:
[...]

Áls de motor zuiniger is zul je zelf meer moeten leveren om hetzelfde te bereiken qua afstand en snelheid.
Dat is zo. Daarom zal de praktijk het uitwijzen. Deze is voor iedereen uiteraard anders. Als je de laagste ondersteuning van de CX vaak te hoog vindt, is een SX wellicht de zuinigere keuze. Hogere cadans is wel gevraagd. Dan schijnt de motor de ondersteuning op te schroeven vanaf 40 Nm naar 55.
Motor design kan ook iets bijdragen, denk ik. Overigens heeft de SX volgens Bosch een verminderde trapweerstand van meer dan 50 procent ten opzichte van de Performance Line CX en is, naast het gewicht, het geluidsniveau een stuk lager.

In ieder geval een motor die mij, net als een Fazua Ride 60, meer aanspreekt dan een CX.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Athome
@janvanduschoten
Ik fiets ongeveer 2000 km per jaar. Zomer en winter.
Riem of ketting.
Zolang de ketting in een gesloten kettingkast zit. Heb ik de voorkeur voor de ketting.
Waarom?
In beide situaties gaat de fiets 1x per jaar naar de fietsenmaker voor onderhoud. Gedurende het jaar doe ik er niets aan.
De riem begint altijd de piepen in winterse omstandigheden. Ketting blijft mooi stil. Die hoor ik het hele jaar niet.
Ketting en tandwielen zijn veeeeel goedkoper dan de riem en riemwielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19-05 16:32

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Heeft iemand ervaring met Stokvis E-Bikes? Kom net de Stokvis e-tentro s7 deluxe tegen én de specificaties zien er goed uit voor €1100.

Achtermotor, 540 Wh accu capaciteit, 250 Wh motor vermogen.

Wat vinden jullie? Dit zou m’n eerste e-bike worden.

Heb nog niets over dit merk kunnen vinden in het forum én ook online vind ik zowat geen reviews over dit merk e-bike.

Meer info hier: https://www.matrabike.nl/...trento-s7-a-deluxe-540-wh

[ Voor 14% gewijzigd door haagsepracht op 01-02-2024 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
haagsepracht schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:51:
Heeft iemand ervaring met Stokvis E-Bikes? Kom net de Stokvis e-tentro s7 deluxe tegen én de specificaties zien er goed uit voor €1100.

Achtermotor, 540 Wh accu capaciteit, 250 Wh motor vermogen.

Wat vinden jullie? Dit zou m’n eerste e-bike worden.

Heb nog niets over dit merk kunnen vinden in het forum én ook online vind ik zowat geen reviews over dit merk e-bike.

Meer info hier: https://www.matrabike.nl/...trento-s7-a-deluxe-540-wh
Elke component op die fiets is zowat het goedkoopste wat er te vinden is….
Voor die prijs kan je niet veel verwachten….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Tommie12 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:58:
[...]

Elke component op die fiets is zowat het goedkoopste wat er te vinden is….
Voor die prijs kan je niet veel verwachten….
Ok, wat zou dan een aanrader zijn in de prijsklasse tot €1500?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
haagsepracht schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:01:
[...]

Ok, wat zou dan een aanrader zijn in de prijsklasse tot €1500?
Tweedehands fiets, liefst bij een lokale FM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Tommie12 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:10:
[...]

Tweedehands fiets, liefst bij een lokale FM.
Ja, waarom ook niet. Zijn er nog speciale dingen om op te letten, zoals accu capaciteit of iets dergelijks?

Dank voor de logische doch waardevolle tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
haagsepracht schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:18:
[...]

Ja, waarom ook niet. Zijn er nog speciale dingen om op te letten, zoals accu capaciteit of iets dergelijks?

Dank voor de logische doch waardevolle tip.
Capaciteit hangt sterk af van wat je met de fiets wil doen.
Met een batterij van 500Wh haal je makkelijk 70km, en mogelijk zelfs 100 als het niet waait. Hoe dikwijls doe je dat? (Heel veel mensen nooit).
Daarom is batterijcapaciteit niet zo spannend, en in NL ook motorvermogen noet zo.

Je wil een fiets die wat robuust gebouwd is met goede remmen (beste zijn hydraulische schijfremmen) en liefst een middenmotor.
Derailleur is niet slecht maar vraagt onderhoud.

Heb je het openingstopic al gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Tommie12 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 21:53:
[...]

Capaciteit hangt sterk af van wat je met de fiets wil doen.
Met een batterij van 500Wh haal je makkelijk 70km, en mogelijk zelfs 100 als het niet waait. Hoe dikwijls doe je dat? (Heel veel mensen nooit).
Daarom is batterijcapaciteit niet zo spannend, en in NL ook motorvermogen noet zo.

Je wil een fiets die wat robuust gebouwd is met goede remmen (beste zijn hydraulische schijfremmen) en liefst een middenmotor.
Derailleur is niet slecht maar vraagt onderhoud.

Heb je het openingstopic al gelezen?
Dank voor de toelichting. Ik heb de post inmiddels doorgelezen. Dit geeft me stof om over na te denken. Zolang ik woon werkverkeer redt met een lading (dus 30KM) dan zou dat al prima zijn voor me, dit is een zo'n goed als een vlakke weg. Dit weekend ga ik langs de lokale fietsenmakers om het aanbod te bekijken. Het fietsplan van m'n werkgever maakt het ook mogelijk om tweedehands fietsen aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
haagsepracht schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:49:
[...]

Dank voor de toelichting. Ik heb de post inmiddels doorgelezen. Dit geeft me stof om over na te denken. Zolang ik woon werkverkeer redt met een lading (dus 30KM) dan zou dat al prima zijn voor me, dit is een zo'n goed als een vlakke weg. Dit weekend ga ik langs de lokale fietsenmakers om het aanbod te bekijken. Het fietsplan van m'n werkgever maakt het ook mogelijk om tweedehands fietsen aan te schaffen.
Durf daar wat geld bij te leggen.
Je fiets zal comfortabeler en robuuster aan voelen, en langer leven.
En als je bedenkt hoe snel je dat terugverdient aan minder benzine of geld voor OV..., dan is een fiets echt top.
Doe er nog de gezondheidswinst bij, en dit wordt echt een no-brainer.

Dagelijks gebruik vraagt om een goede fiets!
Kijk naar fietsen met schijfremmen, middenmotor van een A-merk, en dan zit de rest normaal ook goed als je goed op de fiets past, en je FM je de juiste service geeft.
Beter kortbij en iets duurder dan 50km verder en 200€ goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-05 10:28
Foxhill schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 21:42:
[...]

Ik denk dat een herenfiets tegen gaat staan met zitje achterop.

Bij een merk dat langere fietsen maakt zou met jouw lengte 60cm absoluut moeten kunnen. Nederlandse fietsen zijn veelal wat korter. Kijk eens bij merken over de grens.
@Bartx075 Inmiddels al wat verder in je zoektocht? Ik zit met precies hetzelfde: 1.90 en op zoek naar een fijne elektrische fiets met mogelijkheid voor kinderzitje voorop en later achterop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
Athome schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 18:40:
@janvanduschoten
Ik fiets ongeveer 2000 km per jaar. Zomer en winter.
Riem of ketting.
Zolang de ketting in een gesloten kettingkast zit. Heb ik de voorkeur voor de ketting.
Waarom?
In beide situaties gaat de fiets 1x per jaar naar de fietsenmaker voor onderhoud. Gedurende het jaar doe ik er niets aan.
De riem begint altijd de piepen in winterse omstandigheden. Ketting blijft mooi stil. Die hoor ik het hele jaar niet.
Ketting en tandwielen zijn veeeeel goedkoper dan de riem en riemwielen.
Tsja, ik fiets 7000 km per jaar, het hele jaar door en mijn riem piept nooit en hoef ik ook niet te smeren. Vaak is het een kwestie van goed uitlijnen en voorkeur (of de CX maakt zoveel herrie en mijn gehoor is zo slecht dat ik het niet hoor natuurlijk 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Busman
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 15:14
Goedenavond allemaal,

Ik zat in een vergelijkbare situatie (ben nog iets langer, maar minder ver fietsen :*) ).
Ik heb een aantal 61cm frames uitgeprobeerd, maar bij de 65cm voelde ik me pas ontspannen op de fiets zitten. Bij de kleinste maat zat ik er toch soort 'gedrongen' op.
Uiteindelijk gegaan voor een Pegasus Sienna.

Op en afstappen heb ik nooit een probleem mee gehad eerlijk gezegd. Ik laat de fiets een beetje naar één kant hellen en slinger zo soepel mogelijk m'n been over de stang ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxcs3hLqXQ8p-X4N9co7iB4SFU4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YXqo64SChJlv3JhXjvY2ITGC.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-01 11:05
Mooi

[ Voor 102% gewijzigd door Crust op 02-02-2024 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Athome
@Bla65
De fiets krijg in de zomer onderhoud. De riem gaat altijd (een tijdje) piepen na winterse perikelen. Vind ik zelf niet kunnen. Heb ik al eens nagevraagd bij de fietsenmaken. Antwoord: Je moet de riem wel schoonmaken. :X

Van een riem wordt gezegd dat het minder onderhoud vergt dan een ketting. Dat klopt dus niet volledig
Een ketting in een gesloten kast vraagt minder onderhoud dan een riem. Aangezien je een riem af en toe schoon zou moeten maken (doe ik dus niet). Dat hoef je met een ketting in een gesloten kettingkast dus niet.
Mijn vorige Batavus Dinsdag E-go (Yamaha 80 Nm + Dongle) heeft een gesloten kettingkast. Deze is 3 jaar geleden naar mijn collega gegaan. Hij heeft de kettingkast al 3 jaar niet los gehad. En er piept en kraakt nog helemaal niets aan die ketting. Ik fiets dagelijks met hem naar huis.

Een fiets is een vervoersmiddel voor mij. Geen hobby. Dus alleen het onderhoud bij de dealer zou voldoende moeten zijn, vind ik.
Dat geldt voor mijn auto en motor ook. 1x per jaar naar de garage. That's all.
Motor en auto worden gewassen als ze vies zijn. Mijn fiets wordt amper zichtbaar vies. Dus wassen doe ik deze dan ook amper.
Alle 3 voertuigen worden bij de jaarlijks onderhoud gewassen door de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 20:06:
@Bla65
De fiets krijg in de zomer onderhoud. De riem gaat altijd (een tijdje) piepen na winterse perikelen. Vind ik zelf niet kunnen. Heb ik al eens nagevraagd bij de fietsenmaken. Antwoord: Je moet de riem wel schoonmaken. :X

Van een riem wordt gezegd dat het minder onderhoud vergt dan een ketting. Dat klopt dus niet volledig
Een ketting in een gesloten kast vraagt minder onderhoud dan een riem. Aangezien je een riem af en toe schoon zou moeten maken (doe ik dus niet). Dat hoef je met een ketting in een gesloten kettingkast dus niet.
Mijn vorige Batavus Dinsdag E-go (Yamaha 80 Nm + Dongle) heeft een gesloten kettingkast. Deze is 3 jaar geleden naar mijn collega gegaan. Hij heeft de kettingkast al 3 jaar niet los gehad. En er piept en kraakt nog helemaal niets aan die ketting. Ik fiets dagelijks met hem naar huis.

Een fiets is een vervoersmiddel voor mij. Geen hobby. Dus alleen het onderhoud bij de dealer zou voldoende moeten zijn, vind ik.
Motor en auto worden gewassen als ze vies zijn. Mijn fiets wordt amper zichtbaar vies. Dus wassen doe ik deze dan ook amper.
Zo om de 3 maanden eens de tuinslang er over, sponsje met wat dreft en dan afspoelen is genoeg. En in de winter eens een spray met siliconen is nu ook niet direct een grote opdracht. Ik doen het als ik de banden bijpomp. Moet jij dat nooit doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
@Bla65

Kwestie van uitlijnen en juiste spanning. Speel er even mee en waarschijnlijk is het dan over.

Mijn riem maak ik nooit schoon en die loopt volledig stil. Het kan dus wel.

[ Voor 20% gewijzigd door jimh307 op 02-02-2024 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:29
@Bla65

Een jaar fietsen met een e-bike met ketting zonder deze te hoeven spannen en smeren? Dat is echt een onzinverhaal.
Een Gates CDX die op de juiste spanning staat, goed is uitgelijnd en behandeld is met belt spray kan nagenoeg een jaar lang zonder noemenswaardig onderhoud. Het is heel belangrijk dat deze eerste afstelling goed gebeurd. Hierna is af en toe even afspoelen genoeg. Absoluut vele malen onderhoudsvrijer dan een ketting. En bij een middenmotor gaat een CDX set tot 5 keer zo lang mee dan een ketting-tandwiel set.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• siveiro
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20-05 23:03
Precies. Ketting is echt heerlijk. Hier al 1,5 jaar gebruik van. Geen piepje niks. Geen spijt van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Och die achterhaalde ketting toch. Mijn 4 jaar oude Razer heeft nu na 10.000 kilometer een nieuwe ketting en achtertandwiel, tandwiel voor zag er nog prima uit.

Ik heb de ketting nauwelijks onderhouden (chainglider = vieze handen blegh) heb een keer het achterwiel eruit gehad voor nieuwen banden, dan span je hem natuurlijk automatisch op. Maar verder?
Hij is nu bij de FM voor grote beurt, en dat is pas de 2e keer dat ie daar staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1629206

Ik zie regelmatig wat Kalkhoff fietsen rijden Iemand bekend met dat merk qua kwaliteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Anoniem: 1629206 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 06:52:
Ik zie regelmatig wat Kalkhoff fietsen rijden Iemand bekend met dat merk qua kwaliteit?
Prima fietsen hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
jodeltje schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 23:51:
Och die achterhaalde ketting toch. Mijn 4 jaar oude Razer heeft nu na 10.000 kilometer een nieuwe ketting en achtertandwiel, tandwiel voor zag er nog prima uit.

Ik heb de ketting nauwelijks onderhouden (chainglider = vieze handen blegh) heb een keer het achterwiel eruit gehad voor nieuwen banden, dan span je hem natuurlijk automatisch op. Maar verder?
Hij is nu bij de FM voor grote beurt, en dat is pas de 2e keer dat ie daar staat.
Ga me nu niet vertellen dat je daar nooit wat olie op hebt gedaan.
En anders heb je vrijwel alleen bij droog weer gefietst op verharde wegen.

Ik rij regelmatig eens een veldweg in, waarna de klodden modder ophet frame en de riem hangen. Doe dat met een ketting, en je moet ze echt dikwijls vervangen, poetsen en smeren.

En een ketting poetsen is een smerig werkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Niet online
Tommie12 schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 09:10:
[...]

Ga me nu niet vertellen dat je daar nooit wat olie op hebt gedaan.
En anders heb je vrijwel alleen bij droog weer gefietst op verharde wegen.

Ik rij regelmatig eens een veldweg in, waarna de klodden modder ophet frame en de riem hangen. Doe dat met een ketting, en je moet ze echt dikwijls vervangen, poetsen en smeren.

En een ketting poetsen is een smerig werkje.
je kan de achterkant van zo’n chainglider eraf trekken en zo semi makkelijk even wat olie op de ketting doen. maar ik heb dat max 2 keer gedaan. nog steeds vieze handen dan helaas.

dat asfalt klopt wel, ik denk dat ik ~1% onverhard rijd, eigenlijk altijd lange stukken goed asfalt.

edit: ook schakel ik bij het wegrijden veel merk tegenover m’n mede e-bike gebruikers. en hij staat altijd warm binnen

edit2: punt denk ik is dat een ketting goed zijn werk doet. een riem dat nog iets beter maar tegen mij te hoge meerprijs.

[ Voor 9% gewijzigd door jodeltje op 03-02-2024 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18-04 21:44
@Bla65

Zoals door anderen opgemerkt hangt het erg af van de omstandigheden. Ik fiets standaard een stuk over de hei, dus minstens 1 keer per maand gaat de tuinslang + borstel er even overheen om de modder weg te spoelen en neem ik meteen de riem even mee. Op mijn MTB moet ik dan toch echt wel even wat meer aandacht aan de ketting besteden.
En gelukkig is er keuze zodat ieder het naar zijn voorkeur kan invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Tommie12 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:09:
[...]

Zo om de 3 maanden eens de tuinslang er over, sponsje met wat dreft en dan afspoelen is genoeg. En in de winter eens een spray met siliconen is nu ook niet direct een grote opdracht. Ik doen het als ik de banden bijpomp. Moet jij dat nooit doen?
Banden oppompen doe ik denk ik 2 keer per jaar. Tot ruim boven de 3 bar. Dit zakt langzaam weg naar 2.5 bar. Daarna zakt de druk heeeeeel langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
jimh307 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 21:19:
[...]

Kwestie van uitlijnen en juiste spanning. Speel er even mee en waarschijnlijk is het dan over.

Mijn riem maak ik nooit schoon en die loopt volledig stil. Het kan dus wel.
Riem speling wordt tijdens de beurt in de zomer gecontroleerd en zo nodig bijgesteld. Vandaag was de riem overig weer stil. Het is vooral tijdens en kort na winterse perikelen dat de riem piept. De riem resoneert dan ook. Je voelt dit in de trappers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
cordonbleu schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:17:
[...]

Een jaar fietsen met een e-bike met ketting zonder deze te hoeven spannen en smeren? Dat is echt een onzinverhaal.
Een Gates CDX die op de juiste spanning staat, goed is uitgelijnd en behandeld is met belt spray kan nagenoeg een jaar lang zonder noemenswaardig onderhoud. Het is heel belangrijk dat deze eerste afstelling goed gebeurd. Hierna is af en toe even afspoelen genoeg. Absoluut vele malen onderhoudsvrijer dan een ketting. En bij een middenmotor gaat een CDX set tot 5 keer zo lang mee dan een ketting-tandwiel set.
Dat zou betekenen dat de CDX riem t.o.v een gesloten kettingkast toch 40.000 km mee zou gaan. Aangezien mijn vorige fiets nog steeds de originele ketting en tandwielen heeft en ongeveer 8.000 op teller. Ik ben al gewaarschuwd dat zonder onderhoud bij winterse omstandigheden de riem (of riemwielen) bij 10.000 km al op kan zijn.
CDX Riem en wielen zijn toch al snel 5-8 keer duurder dan ketting en tandwielen. Prijstechnisch kan een riem dus eigenlijk ook al niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Athome schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Dat zou betekenen dat de CDX riem t.o.v een gesloten kettingkast toch 40.000 km mee zou gaan. Aangezien mijn vorige fiets nog steeds de originele ketting en tandwielen heeft en ongeveer 8.000 op teller. Ik ben al gewaarschuwd dat zonder onderhoud bij winterse omstandigheden de riem (of riemwielen) bij 10.000 km al op kan zijn.
CDX Riem en wielen zijn toch al snel 5-8 keer duurder dan ketting en tandwielen. Prijstechnisch kan een riem dus eigenlijk ook al niet uit.
Dus, jij koopt een ketting en ik een riem.

Prima toch.
Ik haat kettingkasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
Dat mag. Heb ik geen problemen mee.
Een riem heeft zeker voordelen. Dat ontken ik niet.

Ik probeer alleen maar aan te geven dat een riem enigzins opgehemeld wordt op de markt. Een ketting is echt zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:29
Athome schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 20:10:
[...]

Dat klopt. Met heel af en toe eenvoudig onderhoud/schoonmaak en één of twee keer per jaar een onderhoudsbeurt kan je 40.000 tot 50.000 km halen met CDX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Cube Reaction Hybrid SL 750 29 E Mountainbike Smart System

Fiets aangekocht 04/2022. Factuur aanwezig.

Staan 10 K km op... zwaar gebruikt dus. Wat zouden jullie aan dit model nog besteden 2dehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Crust schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:07:
Cube Reaction Hybrid SL 750 29 E Mountainbike Smart System

Fiets aangekocht 04/2022. Factuur aanwezig.

Staan 10 K km op... zwaar gebruikt dus. Wat zouden jullie aan dit model nog besteden 2dehands?
Voor de motor en batterij zou ik niet zo bang zijn.
Maar als die regelmati modder en zand gezien heeft zou ik wel rekening houden met nieuwe ketting, tandwielen en wat derailleuronderdelen.

Prijs…. Moeilijk te zeggen. Veel meer dan 50-60% van de nieuwprijs zou ik niet geven, afhankelijk van de staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Tommie12 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 16:44:
[...]

Voor de motor en batterij zou ik niet zo bang zijn.
Maar als die regelmati modder en zand gezien heeft zou ik wel rekening houden met nieuwe ketting, tandwielen en wat derailleuronderdelen.

Prijs…. Moeilijk te zeggen. Veel meer dan 50-60% van de nieuwprijs zou ik niet geven, afhankelijk van de staat.
Cube Reaction Hybrid SL 750 29 E

Wat is de prijs ervan nieuw? Heb zo geen zicht op die dingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommie12
Crust schreef op zondag 4 februari 2024 @ 17:21:
[...]

Cube Reaction Hybrid SL 750 29 E

Wat is de prijs ervan nieuw? Heb zo geen zicht op die dingen.
“factuur aanwezig”. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crust
Belangrijke vraag hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janvanduschoten
  • Nu online

janvanduschoten

Moderator Mobile

Nr. 346

Crust schreef op zondag 4 februari 2024 @ 18:51:
[...]

Belangrijke vraag hoor...
Ja, je gaf toch aan dat er een factuur aanwezig is? Daar zal ongetwijfeld de prijs van de fiets op staan.

Pagina: 1 ... 180 ... 222 Laatste

Let op:
In Nederland is bij wet vastgelegd dat een e-bike geen ondersteuning mag geven boven de 25 km/u en een speed-pedelec geen trapondersteuning mag geven boven de 45km/u: Welke regels gelden voor mijn elektrische fiets (e-bike)?

Het vragen om, of bespreken/geven van tips & tricks om deze beperkingen te omzeilen wordt gezien als opvoeren en is, net als software cracks, illegaal en niet toegestaan op het forum. Dergelijke berichten worden derhalve direct (en doorgaans volledig) verwijderd.

Wordt een vraag gesteld ivm het omzeilen van deze beperkingen, rapporteer dan het betreffende bericht en ga er niet inhoudelijk op in. Hierdoor voorkomen we discussies over het grijze gebied en of de betreffende inhoud wel/niet ok is.

Het delen van referrals is op Tweakers.net niet toegestaan en iedere referral zal direct worden verwijderd.
Het algemeen beleid #verbodenspam